Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:42
Voor iedreen die met meerdere automations zit voor het wisselen van je theme, ooit heb ik onderstaande automation ergens vandaan gehaald. Deze heeft gelijk alle triggers.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- alias: 'Set HA theme for day and night'
  trigger:
    - platform: homeassistant
      event: start
    - platform: state
      entity_id: sun.sun
      to: above_horizon
    - platform: state
      entity_id: sun.sun
      to: below_horizon
  action:
    - service_template: frontend.set_theme
      data_template:
        name: >
          {% if states.sun.sun.state == "above_horizon" %}
            Light - Green
          {% else %}
            Dark - Green
          {% endif %}

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 07:20
Opgelost..

Ik weet alleen niet hoe, er zijn namelijk twee mogelijkheden..

De code was wellicht fout, dit is de werkende:

YAML:
1
2
3
4
5
 {% if states.sun.sun.state == "above_horizon" %}
            {{"clear"}}
          {% else %}
            {{"3ative_blue"}}
          {% endif %}  

maar op basis van de github cheatsheet van hmmbob ;) zag ik dat in mijn configuration.yaml een / ontbrak achteraan deze regel:

YAML:
1
2
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes/

Dus ik kan niet met zekerheid zeggen wat het opgelost heeft, want ik kon alle toegevoegde themes altijd wel selecteren, maar na deze twee wijzigingen werkt het..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 16-09 20:52
Koepert schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 22:24:

maar op basis van de github cheatsheet van hmmbob ;) zag ik dat in mijn configuration.yaml een / ontbrak achteraan deze regel:

YAML:
1
2
frontend:
  themes: !include_dir_merge_named themes/

Dus ik kan niet met zekerheid zeggen wat het opgelost heeft, want ik kon alle toegevoegde themes altijd wel selecteren, maar na deze twee wijzigingen werkt het..
Mooi dat het opgelost is, maar dit staat toch ook wel heel duidelijk in de installatie-instructies.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
phlinx schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:04:
[...]

Mooi dat het opgelost is, maar dit staat toch ook wel heel duidelijk in de installatie-instructies.
Oh dat kan..

Die regel staat er al bijna n half jaar in en ik heb er nooit 'last' van gehad dat die / er niet stond.. dus nooit bij stil gestaan/gecontroleerd..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• phlinx
Koepert schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:09:
[...]

Oh dat kan..

Die regel staat er al bijna n half jaar in en ik heb er nooit 'last' van gehad dat die / er niet stond.. dus nooit bij stil gestaan/gecontroleerd..
Nonchalant doen past niet vind ik.
Er hebben een aantal mensen tijd in jouw probleem gestoken.
Dan mag best verwacht worden dat je op zijn minst de installatie instructies naleest voor je het probleem hier voorlegt.
Just my 2 cents.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
phlinx schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 23:15:
[...]

Nonchalant doen past niet vind ik.
Er hebben een aantal mensen tijd in jouw probleem gestoken.
Dan mag best verwacht worden dat je op zijn minst de installatie instructies naleest voor je het probleem hier voorlegt.
Just my 2 cents.
K snap je.. t was niet nonchalant bedoeld.. k waardeer t meedenken van iedereen..nav de probleemstelling van Skank bedacht ik om de automation ook eens toe te voegen. Let wel, dus alleen het automation deel. De front-end regel bestond al langer en die werkte immers/veroorzaakt geen foutmelding.. dus nooit bij stilgestaan dat die wel eens niet kon kloppen..

Dat is idd een slordigheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-09 11:06
kraades schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 20:30:
[...]

Ah, dat wist ik niet. Dus ook met Gas/Energie worden er geen historische gegevens opgeslagen? Dat vind ik wel een gemis eerlijk gezegd. Bedankt voor je suggesties.

Note to self: beetje dit idee.
Er wordt wel wat opgeslagen in de database, maar wordt na X aantal dagen weer verwijderd. Dit is eigenlijk de geschiedenis van de sensors, maar is niet bedoelt op gas/water/elektra gegevens mee op te slaan. In HA krijg je ook niet van die fancy periodieke grafieken als bij Domoticz. Dan zal je aan de slag moeten met InfluxDB en Grafana.

Er bestaat nog wel zoiets als dit.
Dan kan je ervoor zorgen dat de dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse etc. verbruik wordt opgeslagen in een sensor. Deze kan je weergeven op je dashboard. Geen idee of je dit dan in een mini graph card kan zetten. Maar voor het analyseren van het gebruik: InfluxDB en Grafana.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
De nieuwe versie van de IOS app is beschikbaar in de Apple store en met flink wat fixen.
https://apps.apple.com/nl/app/home-assistant/id1099568401

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:05
Mich schreef op vrijdag 12 juni 2020 @ 09:27:
Ik hen een zoektocht gestart naar een scherm voor aan de muur. Het moet 7 of 8 inch groot zijn.

Mijn beste optie is momenteel een Amazon fire HD 8 tablet i.c.m. een wall frame. https://www.etsy.com/nl/l...-kit?ref=shop_home_feat_2

Dan ben je voor rond de 100 euro klaar en ziet er denk best gelikt uit.

Zijn er hier mensen die al een display aan de muur hebben hangen? Ik sta open voor tips :)
Yep, ik heb dat gedaan.

[ Voor 22% gewijzigd door Repsect op 13-06-2020 10:46 ]

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 15-09 14:44
larsiey schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 07:24:
[...]

Er wordt wel wat opgeslagen in de database, maar wordt na X aantal dagen weer verwijderd. Dit is eigenlijk de geschiedenis van de sensors, maar is niet bedoelt op gas/water/elektra gegevens mee op te slaan. In HA krijg je ook niet van die fancy periodieke grafieken als bij Domoticz. Dan zal je aan de slag moeten met InfluxDB en Grafana.

Er bestaat nog wel zoiets als dit.
Dan kan je ervoor zorgen dat de dagelijkse/wekelijkse/maandelijkse etc. verbruik wordt opgeslagen in een sensor. Deze kan je weergeven op je dashboard. Geen idee of je dit dan in een mini graph card kan zetten. Maar voor het analyseren van het gebruik: InfluxDB en Grafana.
Bedankt, ik snap nu het concept. Onderstaande is niet van toepassing.

Bedankt, als ik het goed begrijp wordt via de Utility Meter de huidige en de vorige waarde opgeslagen (uur/dag/week/maand/kwartaal/jaar). Ik zou dan bij een reset van de huidige waarde (waarna deze wordt weggeschreven in de vorige waarde) deze via een hook (?) ook naar een database kunnen wegschrijven.

In Domoticz heb je twee (vier) tabellen: (Multi)Meter en (Multi)Meter_calendar. In (Multi)Meter worden de waarden opgeslagen per dag per 5 minuten (zoiets). En in de (Multi)Meter_calendar tabel worden de waarden geaggregeerd per dag en voor altijd opgeslagen. Na aggregatie worden de records uit (Multi)Meter verwijderd.

Ik zou een soortgelijke constructie kunnen gebruiken denk ik. En dan op basis van deze tabellen de grafieken maken.

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
Ik ben opzoek naar een temperatuursensor voor mijn vijverwater.
Ik heb al een Shelly 1 geprobeerd met sensor maar op een of andere manier werkt deze niet meer.
Ook een Aqara sensor in waterdicht doosje gehad maar vindt ik er ook niet uitzien en werkt niet goed.
Is er iets anders wat ik kan toepassen zigbee want Zwave gebruik ik niet meer.
Ja WiFi kan natuurlijk ook.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/um_V0IF0dBm420yPcRrvBWmK95Q=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CQzARXm4VLfjnhEnj61g8fbE.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18-09 19:46

BushWhacker

developer

RoTeK70 schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 15:21:
Ik ben opzoek naar een temperatuursensor voor mijn vijverwater.
Ik heb al een Shelly 1 geprobeerd met sensor maar op een of andere manier werkt deze niet meer.
Ook een Aqara sensor in waterdicht doosje gehad maar vindt ik er ook niet uitzien en werkt niet goed.
Is er iets anders wat ik kan toepassen zigbee want Zwave gebruik ik niet meer.
Ja WiFi kan natuurlijk ook.

[Afbeelding]
En een Dallas Sensor dan? DS18B20.
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Ftse1.mm.bing.net%2Fth%3Fid%3DOIP.NYfjwqxBX-lzpZrkVeWxkQHaJJ%26pid%3DApi&f=1

Die moet dan wel aan de GPIO van een RPi of aan een esp8266.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Niemand 0.111.2 opgemerkt? Tsssss... :+
  • Fix nightlight support detection (@zewelor - #36656) (yeelight docs)
  • Guard OwnTracks writing state before hass available (@balloob - #36680) (owntracks docs)
  • Fix missing options in Plex config entry (@jjlawren - #36683) (plex docs)
  • Fix ZHA Metering channel formatting method (@Adminiuga - #36697) (zha docs)
  • Fix Daikin discovery (@fredrike - #36704) (daikin docs)
  • Fix logbook filtering for described events (@frenck - #36727) (logbook docs)
  • Make Axis non-privileged users work again (@Kane610 - #36731) (axis docs)
  • Fix history timezone with postgres and other dbs (@bdraco - #36746) (history docs)
  • Update frontend to 20200603.3 (@bramkragten - #36751) (frontend docs)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Hmmbob schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:43:

[...]
K zat op jou te wachten ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 22-09 19:11

Mimiix

Professioneel Prutser

Hmmbob schreef op zaterdag 13 juni 2020 @ 21:43:

[...]
Je maakt ons bang...

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 22:24
Zeker wel draai er productie op. Geen issues voor mij (gelukkig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Vaevictis_ schreef op zondag 14 juni 2020 @ 09:57:
[...]

Zeker wel draai er productie op. Geen issues voor mij (gelukkig).
Je draait productie op @Hmmbob?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rafael
  • Registratie: Mei 2007
  • Niet online
Eerste keer sinds versie 0.86.1 dat ik een snapshot heb moeten terugzetten :+ 0.111.2 breekt bij mij de geschiedenis: geen temperatuurgeschiedenis meer in de widgets, idem voor lichten, ... de hele geschiedenis pagina miste ook stukken. Restore naar 0.111.1 lost het probleem weer op 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 22-09 00:38
Zijn er veel gebruikers die al overgestapt zijn naar ZHA? Ik ben sinds vrijdag over gegaan van zigbee2mqtt naar ZHA, met als coordinator de CC26X2R1 van Texas Instruments.

Tot nog toe werkt alles naar behoren en naar mijn idee iets sneller dan Z2MQTT, mogelijk omdat er een schakel minder tussen zit. Ook is de native integratie een fijn iets. Het is makkelijker om devices op een enkele plek te beheren in plaats van ook nog met friendly names te werken.

Wel heb ik warning in mijn logs waar ik niet helemaal van kan achterhalen wat er precies gebeurt. Ik negeer het nu omdat het goed werkt, maar uit interesse wil ik toch weten wat er gebeurt.

De volgende warnings komen terug in de log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: zigpy_cc.api
Source: __main__.py:356
First occurred: 10:24:17 AM (47 occurrences)
Last logged: 10:39:39 AM

Waiter timeout: <Waiter matcher=<Matcher type=CommandType.AREQ subsystem=Subsystem.AF command=dataConfirm payload={'endpoint': 1, 'transid': 14}> future=<Future cancelled> timeout=10000 sequence=None>
Waiter timeout: <Waiter matcher=<Matcher type=CommandType.AREQ subsystem=Subsystem.AF command=dataConfirm payload={'endpoint': 1, 'transid': 26}> future=<Future cancelled> timeout=10000 sequence=None>

Ik heb de volgende onderdelen op debug gezet:
code:
1
2
3
4
5
6
logger:
  default: info
  logs:
    zigpy_cc.api: debug
    zigpy_cc.uart: debug
    homeassistant.components.zha: debug

Nu zoek ik in de logs op 'transid': 14 en kom de volgende dingen tegen waarvan ik denk dat het relevant is:

Hier word een request gedaan, maar wat precies? 'dstaddr': 5524 laat zich omzetten naar een hex nummer 1594 wat ik weer terug kan koppelen aan "lamp - spot woonkamer 2 0x1594 00:0b:57:ff:fe:af:9a:42"

code:
1
2
2020-06-14 10:24:07 DEBUG (MainThread) [zigpy_cc.api] --> SREQ AF dataRequest tsn: 13 {'dstaddr': 5524, 'destendpoint': 1, 'srcendpoint': 1, 'clusterid': 6, 'transid': 14, 'options': 0, 'radius': 30, 'len': 5, 'data': b'\x00\r\x00\x00\x00'}
2020-06-14 10:24:07 DEBUG (MainThread) [zigpy_cc.uart] Send: b'\xfe\x0f$\x01\x94\x15\x01\x01\x06\x00\x0e\x00\x1e\x05\x00\r\x00\x00\x00\xb5'

En 10 seconden later deze warning omdat er een timeout is.
code:
1
2020-06-14 10:24:17 WARNING (MainThread) [zigpy_cc.api] Waiter timeout: <Waiter matcher=<Matcher type=CommandType.AREQ subsystem=Subsystem.AF command=dataConfirm payload={'endpoint': 1, 'transid': 14}> future=<Future cancelled> timeout=10000 sequence=None>

Iemand een idee? De warning krijg ik van verschillende adressen, allemaal Ikea lampen. Verwijderen, lamp resetten en opnieuw koppelen heb ik natuurlijk al getest :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
XyRuS schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:00:
Zijn er veel gebruikers die al overgestapt zijn naar ZHA? Ik ben sinds vrijdag over gegaan van zigbee2mqtt naar ZHA, met als coordinator de CC26X2R1 van Texas Instruments.

Tot nog toe werkt alles naar behoren en naar mijn idee iets sneller dan Z2MQTT, mogelijk omdat er een schakel minder tussen zit. Ook is de native integratie een fijn iets. Het is makkelijker om devices op een enkele plek te beheren in plaats van ook nog met friendly names te werken.

Wel heb ik warning in mijn logs waar ik niet helemaal van kan achterhalen wat er precies gebeurt. Ik negeer het nu omdat het goed werkt, maar uit interesse wil ik toch weten wat er gebeurt.

De volgende warnings komen terug in de log:
code:
1
2
3
4
5
6
7
Logger: zigpy_cc.api
Source: __main__.py:356
First occurred: 10:24:17 AM (47 occurrences)
Last logged: 10:39:39 AM

Waiter timeout: <Waiter matcher=<Matcher type=CommandType.AREQ subsystem=Subsystem.AF command=dataConfirm payload={'endpoint': 1, 'transid': 14}> future=<Future cancelled> timeout=10000 sequence=None>
Waiter timeout: <Waiter matcher=<Matcher type=CommandType.AREQ subsystem=Subsystem.AF command=dataConfirm payload={'endpoint': 1, 'transid': 26}> future=<Future cancelled> timeout=10000 sequence=None>

Ik heb de volgende onderdelen op debug gezet:
code:
1
2
3
4
5
6
logger:
  default: info
  logs:
    zigpy_cc.api: debug
    zigpy_cc.uart: debug
    homeassistant.components.zha: debug

Nu zoek ik in de logs op 'transid': 14 en kom de volgende dingen tegen waarvan ik denk dat het relevant is:

Hier word een request gedaan, maar wat precies? 'dstaddr': 5524 laat zich omzetten naar een hex nummer 1594 wat ik weer terug kan koppelen aan "lamp - spot woonkamer 2 0x1594 00:0b:57:ff:fe:af:9a:42"

code:
1
2
2020-06-14 10:24:07 DEBUG (MainThread) [zigpy_cc.api] --> SREQ AF dataRequest tsn: 13 {'dstaddr': 5524, 'destendpoint': 1, 'srcendpoint': 1, 'clusterid': 6, 'transid': 14, 'options': 0, 'radius': 30, 'len': 5, 'data': b'\x00\r\x00\x00\x00'}
2020-06-14 10:24:07 DEBUG (MainThread) [zigpy_cc.uart] Send: b'\xfe\x0f$\x01\x94\x15\x01\x01\x06\x00\x0e\x00\x1e\x05\x00\r\x00\x00\x00\xb5'

En 10 seconden later deze warning omdat er een timeout is.
code:
1
2020-06-14 10:24:17 WARNING (MainThread) [zigpy_cc.api] Waiter timeout: <Waiter matcher=<Matcher type=CommandType.AREQ subsystem=Subsystem.AF command=dataConfirm payload={'endpoint': 1, 'transid': 14}> future=<Future cancelled> timeout=10000 sequence=None>

Iemand een idee? De warning krijg ik van verschillende adressen, allemaal Ikea lampen. Verwijderen, lamp resetten en opnieuw koppelen heb ik natuurlijk al getest :)
Je foutmelding zegt me niks. Ik draai ook op ZHA, op zich werkt het prima, behalve dat ik vaak xiaomi sensors gewoon verlies na een paar uur en niet meer online komen. Je melding zegt me verder niets, wellicht onderliggende zigbee issues ....?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
Bij onderliggende zigbee issues moet ik denken aan features die afwijking van de standaard bijvoorbeeld? Nu is een warning ook geen error, dus lekker negeren? De Xiaomi problemen herken ik wel van Z2Mqtt, maar dit heb (denk) ik kunnen oplossen door ze vlak naast een router te pairen. Ze zijn nogal eigenwijs met een ideale route kiezen heb ik het idee.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 19-09 08:55
Rafael schreef op zondag 14 juni 2020 @ 10:47:
Eerste keer sinds versie 0.86.1 dat ik een snapshot heb moeten terugzetten :+ 0.111.2 breekt bij mij de geschiedenis: geen temperatuurgeschiedenis meer in de widgets, idem voor lichten, ... de hele geschiedenis pagina miste ook stukken. Restore naar 0.111.1 lost het probleem weer op 8)
Fix is gemerged en zal in 0.111.3 verschijnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
XyRuS schreef op zondag 14 juni 2020 @ 11:57:
De Xiaomi ......... Ze zijn nogal eigenwijs met een ideale route kiezen heb ik het idee.
Daar staan ze wel om bekend ja. Nemen niet de meest logische routes in het netwerk.

Vwb de updates: ik heb niks bijzonders draaien in HA. Gewoon wat automatiseringen met lampen en sensoren. Dat draait nu weer stabiel. Ik sla dus maar wat updates over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

phlinx schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:07:
[...]

Daar staan ze wel om bekend ja. Nemen niet de meest logische routes in het netwerk.

Vwb de updates: ik heb niks bijzonders draaien in HA. Gewoon wat automatiseringen met lampen en sensoren. Dat draait nu weer stabiel. Ik sla dus maar wat updates over.
Ze kiezen geen route. Ze blijven hangen aan het apparaat waar ze ooit in de buurt waren toen ze gekoppeld zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
D3nnisd schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:38:
[...]

Ze kiezen geen route. Ze blijven hangen aan het apparaat waar ze ooit in de buurt waren toen ze gekoppeld zijn.
Zou goed kunnen. Aparte is dan wel dat sensor offline gaan met ZHA implementatie welke middels de Xiaomi gateway nooit offline zijn geweest en zowel een router als de coördinator vlakbij zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

martinvdm schreef op zondag 14 juni 2020 @ 13:46:
[...]

Zou goed kunnen. Aparte is dan wel dat sensor offline gaan met ZHA implementatie welke middels de Xiaomi gateway nooit offline zijn geweest en zowel een router als de coördinator vlakbij zitten.
Dat is hoe de ZHA integratie blijkbaar geconfigureerd is.

In deCONZ gaat het wel goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 15:09
Ik ben bezig om de deurbel smart te maken maar nu loop ik tegen de state aan.

Ik heb de deurbel toegevoed aan MQTT met autodiscovery en HA ziet 'm ook netjes. Nu loop ik tegen het volgende aan.

Dit is mijn config:
code:
1
{"name": "4543829", "command_topic": "homeassistant/switch/rpi-433-mqtt/4543829/set", "state_topic": "homeassistant/switch/rpi-433-mqtt/4543829/state", "payload_on": "ON", "payload_off": "OFF", "optimistic": false}

Mijn eerste vraag: is switch hier de juiste manier? Of kan ik beter een andere gebruiken?

Bij switch staat hier: https://www.home-assistant.io/docs/mqtt/discovery/
mosquitto_pub -h 127.0.0.1 -p 1883 -t "homeassistant/switch/irrigation/set" -m ON
Alleen zo wordt toch 'set' op ON gezet en niet de 'state'?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesm90
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21-09 23:14
Hoi heren/dames,

Ik ben afgelopen week me gaan verdiepen in Home Assistant.
Nu heb ik met een cc2531 stick een tradfri lamp weten te koppelen.

Echter word vanuit de add-on documentatie aangeraden om de pairing procedure uit te zetten met een bepaald script.

het gaat om het volgende: https://github.com/danielwelch/hassio-zigbee2mqtt#pairing
echter krijg ik niet gevonden in welke file/categorie ik dit toe moet voegen.

Kan iemand me hiermee wellicht op weg helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 07:41
mesm90 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 18:42:
Hoi heren/dames,

Ik ben afgelopen week me gaan verdiepen in Home Assistant.
Nu heb ik met een cc2531 stick een tradfri lamp weten te koppelen.

Echter word vanuit de add-on documentatie aangeraden om de pairing procedure uit te zetten met een bepaald script.

het gaat om het volgende: https://github.com/danielwelch/hassio-zigbee2mqtt#pairing
echter krijg ik niet gevonden in welke file/categorie ik dit toe moet voegen.

Kan iemand me hiermee wellicht op weg helpen?
Ik heb het zelf niet gedaan. Ik voeg niet zo vaak devices toe dat ik daar zo snel bij moet kunnen.
Ik gebruik Zigbee2mqttAssistant.

Je kan trouwens ook naar Developer Tools --> MQTT.
Vervolgens vul je bij topic in :
zigbee2mqtt/bridge/config/permit_join
en bij payload;
true --> pairing aan
false --> pairing uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesm90
Hartelijk dank denuz.
Ga ik het op jou manier doen.

alhoewel een menu hiervoor natuurlijk wel mooier is, maar het moet wel te bouwen zijn ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

mesm90 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:43:
Hartelijk dank denuz.

alhoewel een menu hiervoor natuurlijk wel mooier is, maar het moet wel te bouwen zijn ;)
Dat is er, alleen niet voor die cc sticks op mqtt. Neem dan deCONZ.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
mesm90 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:43:
Hartelijk dank denuz.

In Zigbee2mqtt assistant zit wel een menu'tje.

Zie deze screen

Hier staat hoe te installeren.

En als je het conform de instructie wilt,kan het ook. Volgens mij heeft hmmbob dat zo (zie zijn github).

[ Voor 3% gewijzigd door denuz op 14-06-2020 19:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mesm90
even voor de duidelijkheid, ik doel op het volgende menu.
Maar als ik de omschrijving volg van de zigbee2mqtt add-on page, krijg ik geen duidelijkheid waar ik de aangegeven code dien te plaatsen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/niw-cotbawLEWb04TpZhwvfibhM=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ha32zwlba93p8hhE0zItxEQ2.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• denuz
mesm90 schreef op zondag 14 juni 2020 @ 19:55:
even voor de duidelijkheid, ik doel op het volgende menu.
Maar als ik de omschrijving volg van de zigbee2mqtt add-on page, krijg ik geen duidelijkheid waar ik de aangegeven code dien te plaatsen

[Afbeelding]
De code plaats je in je configuration.yaml

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Iemand al succesvol raspberry pi 4 met 8gb geinstalleerd zodat hij boot vanaf usb?

Dit is nu nieuw dacht ik, dat het wel kon, maar kan dit ook al met de 8gb ?

Ik zie nog steeds deze die ik gevolgd heb
https://community.home-as...-4-installation/123514/87

Maar daar is een onderdeel van nu wel verandert en vraag me af of alles nog zo te volgen is

Dus ook dit te volgen?
https://www.tomshardware.com/how-to/boot-raspberry-pi-4-usb

Is voor een kennis van me.. die ook wil starten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 08:23
Ik heb wat vreemds wat ik niet kan verklaren, zodra ik een battery state in een groep zet, verdwijnt hij in het overzicht, of het nu de battery state van mijn iPhone of of van een Xiaomi sensor, zodra ik ze uit de groep haal worden ze weer zichtbaar in het overzicht. :?

Herkent iemand dit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Danielson schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:13:
Ik heb wat vreemds wat ik niet kan verklaren, zodra ik een battery state in een groep zet, verdwijnt hij in het overzicht, of het nu de battery state van mijn iPhone of of van een Xiaomi sensor, zodra ik ze uit de groep haal worden ze weer zichtbaar in het overzicht. :?

Herkent iemand dit?
Wat voor groep bedoel je?

@mesm90 Om entiteiten in je interface te plaatsen voeg je de YAML code toe aan ui-lovelace.yaml of gebruik je de UI om je interface aan te passen. Dit afhankelijk van het feit of je Lovelace in YAML of UI mode gebruikt. Zie o.a. https://www.home-assistant.io/lovelace/yaml-mode/

[ Voor 24% gewijzigd door JBS op 14-06-2020 20:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22:31
skank schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:08:
Iemand al succesvol raspberry pi 4 met 8gb geinstalleerd zodat hij boot vanaf usb?

Dit is nu nieuw dacht ik, dat het wel kon, maar kan dit ook al met de 8gb ?

Ik zie nog steeds deze die ik gevolgd heb
https://community.home-as...-4-installation/123514/87

Maar daar is een onderdeel van nu wel verandert en vraag me af of alles nog zo te volgen is

Dus ook dit te volgen?
https://www.tomshardware.com/how-to/boot-raspberry-pi-4-usb

Is voor een kennis van me.. die ook wil starten
Yep heb het werkend met een Pi4 4GB en PI OS met een USB SSD, alleen zou ik het graag met HASSIO willen omdat de al in one pachage mij bevalt.
Denk dat HASSIO het nog niet ondersteund omdat de firmware nog beta is, iig ik hoop dat HASSIO snel kan draaien met native USB boot zodat ik van de SD kaart af kan. hou me hart vast met elke reboot .... (Yep slechte ervaringen met SD vastlopers)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
JBS schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:26:
[...]
Wat voor groep bedoel je?

@mesm90 Om entiteiten in je interface te plaatsen voeg je de YAML code toe aan ui-lovelace.yaml of gebruik je de UI om je interface aan te passen. Dit afhankelijk van het feit of je Lovelace in YAML of UI mode gebruikt. Zie o.a. https://www.home-assistant.io/lovelace/yaml-mode/
Gewoon de standaard groepen, dit idee:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  tuin:
    name: Tuin
    entities:
      - light.tuinverlichting_algemeen
      - light.tuinverlichting_muur
      - sensor.netatmo_buiten_temperature
      - sensor.netatmo_buiten_max_temp
      - sensor.netatmo_buiten_min_temp
      - sensor.netatmo_regenmeter_sum_rain_24
      - sensor.netatmo_regenmeter_sum_rain_1      
      - sensor.netatmo_buiten_humidity
      - sensor.neo_coolcam_battery_powered_pir_sensor_luminance_4
      - sensor.xiaomi_light_intensity_sensor_illuminance
      - sensor.xiaomi_light_intensity_sensor_illuminance_lux
      - sensor.xiaomi_light_intensity_sensor_battery
      - sensor.xiaomi_light_intensity_sensor_linkquality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-09 11:06
Danielson schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:44:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  tuin:
    entities:
Waarom zou je dit allemaal in 1 groep willen gooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
larsiey schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:48:
[...]

Waarom zou je dit allemaal in 1 groep willen gooien?
Om het overzicht een beetje te houden, ik heb nogal wat entities! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Danielson schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:52:
[...]

Om het overzicht een beetje te houden, ik heb nogal wat entities! :)
Feitelijk creëer je hiermee nog juist een extra entiteit ;)
Wat is je doelstelling van deze groepen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Danielson schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:44:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
  tuin:
    entities:
los van waarom je zo'n lijst wil hebben (ieder z'n ding), is dit een stukje voorbeeld config waarbij die battery sensor verdwijnt? (1-na-laatste regel)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yukkie
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:58

Yukkie

Vorsprung Durch Technik

Zijn er meer mensen die problemen hebben met versie 0.111.x dat Home-Assistant traag is en veel resources vraagt?

Sinds vanmorgen/vanmiddag is er eigenlijk geen land meer te bezeilen met mijn HA installatie. Uit frustratie ben ik al een keer terug gegaan naar 0.110.7, wat wel een klein beetje een verbetering is, maar ik wil het probleem gewoon opgelost hebben. Echter, kom ik er niet achter wat er nou mis gaat.
probleem omschrijving:
custom cards laden niet/nauwelijks, Home-Assistant is traag en vreet enorm veel CPU kracht van mijn NAS (ik draai HA in Docker).

Uit de error in het Log wordt ik niet veel wijzer eigenlijk:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
2020-06-14 22:06:02 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140701628763472] Error handling message: Unknown error
Traceback (most recent call last):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 228, in async_render
    return compiled.render(kwargs).strip()
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/environment.py", line 1090, in render
    self.environment.handle_exception()
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/environment.py", line 832, in handle_exception
    reraise(*rewrite_traceback_stack(source=source))
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/_compat.py", line 28, in reraise
    raise value.with_traceback(tb)
  File "<template>", line 2, in top-level template code
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/sandbox.py", line 460, in call
    if not __self.is_safe_callable(__obj):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 1032, in is_safe_callable
    return isinstance(obj, AllStates) or super().is_safe_callable(obj)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/sandbox.py", line 360, in is_safe_callable
    getattr(obj, "unsafe_callable", False) or getattr(obj, "alters_data", False)
jinja2.exceptions.UndefinedError: 'None' has no attribute 'split'

During handling of the above exception, another exception occurred:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/connection.py", line 95, in async_handle
    handler(self.hass, self, schema(msg))
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py", line 265, in handle_render_template
    state_listener()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py", line 253, in state_listener
    msg["id"], {"result": template.async_render(variables)}
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 230, in async_render
    raise TemplateError(err)
homeassistant.exceptions.TemplateError: UndefinedError: 'None' has no attribute 'split'

Het gekke is, ik heb de afgelopen dagen zelf niets veranderd. Geen sensoren toegevoegd, HACS niet bijgewerkt, etc. Het enige wat ik dus gedaan heb is van de latest image naar de 0.110.7 image gegaan en nu dan weer terug.

Iemand een idee waar ik de oorzaak van de bovenstaande error moet zoeken?

We've got that ring of confidence

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-09 19:25
Yukkie schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:11:
Zijn er meer mensen die problemen hebben met versie 0.111.x dat Home-Assistant traag is en veel resources vraagt?

Sinds vanmorgen/vanmiddag is er eigenlijk geen land meer te bezeilen met mijn HA installatie. Uit frustratie ben ik al een keer terug gegaan naar 0.110.7, wat wel een klein beetje een verbetering is, maar ik wil het probleem gewoon opgelost hebben. Echter, kom ik er niet achter wat er nou mis gaat.
probleem omschrijving:
custom cards laden niet/nauwelijks, Home-Assistant is traag en vreet enorm veel CPU kracht van mijn NAS (ik draai HA in Docker).

Uit de error in het Log wordt ik niet veel wijzer eigenlijk:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
2020-06-14 22:06:02 ERROR (MainThread) [homeassistant.components.websocket_api.http.connection.140701628763472] Error handling message: Unknown error
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 228, in async_render
    return compiled.render(kwargs).strip()
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/environment.py", line 1090, in render
    self.environment.handle_exception()
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/environment.py", line 832, in handle_exception
    reraise(*rewrite_traceback_stack(source=source))
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/_compat.py", line 28, in reraise
    raise value.with_traceback(tb)
  File "<template>", line 2, in top-level template code
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/sandbox.py", line 460, in call
    if not __self.is_safe_callable(__obj):
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 1032, in is_safe_callable
    return isinstance(obj, AllStates) or super().is_safe_callable(obj)
  File "/usr/local/lib/python3.7/site-packages/jinja2/sandbox.py", line 360, in is_safe_callable
    getattr(obj, "unsafe_callable", False) or getattr(obj, "alters_data", False)
jinja2.exceptions.UndefinedError: 'None' has no attribute 'split'

During handling of the above exception, another exception occurred:

File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/connection.py", line 95, in async_handle
    handler(self.hass, self, schema(msg))
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py", line 265, in handle_render_template
    state_listener()
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/components/websocket_api/commands.py", line 253, in state_listener
    msg["id"], {"result": template.async_render(variables)}
  File "/usr/src/homeassistant/homeassistant/helpers/template.py", line 230, in async_render
    raise TemplateError(err)
homeassistant.exceptions.TemplateError: UndefinedError: 'None' has no attribute 'split'

Het gekke is, ik heb de afgelopen dagen zelf niets veranderd. Geen sensoren toegevoegd, HACS niet bijgewerkt, etc. Het enige wat ik dus gedaan heb is van de latest image naar de 0.110.7 image gegaan en nu dan weer terug.

Iemand een idee waar ik de oorzaak van de bovenstaande error moet zoeken?
Ik had vrijdag iets soortgelijks, bij mij was alles ook traag en mijn log stond vol met honderden
code:
1
Client exceeded max pending messages [2]: 2048

Ik kon dit ook niet met een rollback fixen naar een vorige versie (docker). Na een paar uur zoeken op deze foutmelding las ik dat iemand het gefixt had door de browser tab te sluiten, dit gedaan op zowel mn laptop als op mn telefoon de app gesloten (geforceerd), maar het lost het probleem niet op. Wel zag ik mijn username meerdere keren in de log staan, dus het was een sessie waar ik zelf ingelogd was.
Wat bleek, mn werk laptop stond nog opengeklapt (wel scherm standby) en deze was nog in een browsertab aan het communiceren en in 1 of andere corrupte toestand geraakt. Toen ik ook op de laptop het tab sloot werkte alles weer.
Ik ben er een 3tal uurtjes mee bezig geweest om achter te komen en het klinkt nog steeds raar dat 1 client de server kapot kan maken, misschien is er bij jou iets soortgelijks aan de hand?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
Danielson schreef op zondag 14 juni 2020 @ 20:13:

Herkent iemand dit?
Enige dat ik kan bedenken is dat die entiteiten niet samengaan met de group behavior.
Een ‘group’ is niet zomaar een verzamelbak in HA, het heeft een functie.

Een battery state is charging en not charging. Een light entity is on en off, enz.
Niet alle entities laten zich combineren tot 1 tuin entity’
Zie ook https://www.home-assistant.io/integrations/group/

Je kunt in elk geval wel alle entities uit je tuin in een entity card in lovelace zetten als je dat prettig vindt voor je overzicht..

[ Voor 5% gewijzigd door phlinx op 14-06-2020 23:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMoose
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 01-09 22:38

TMoose

Mooooooose !!

Mijn Hassio was overleden. Waarschijnlijk een dood microSD kaartje. Om dit te voorkomen USB boot aangezet op mijn rpi 3B. Raspbian boot prima van een usb ssd. Dus de laatste hassos erop gezet, maar helemaal niets. 1 korte groene flits na een seconde of 10, en dat was het. Heb wat rondgezocht, maar niets kunnen vinden. Deze config werkte prima met raspbian.

Prusa mini+ & Xtool M1 & Anycubic Photon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
Ik wil graag wat lampen in een light group zetten middels !include light.yaml in de configuration.yaml
Nu probeer ik het met onderstaande light.yaml maar ik krijg de syntax niet door de check vana plaform group.
Kan dit of moet ik een light-groups.yaml aanmaken en includen?

light.yaml
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
platform: rfxtrx
devices:
  0b11000000e4ce260b010f60:
    name: Lamp TV
  0b1100000120140e03010f70:
    name: Lamp Bank

platform: group
name: "Huiskamer lampen"
entities:
  - light.lamp_TV
  - light.lamp_bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22-09 16:28
Weer eens wat raars: toen ik vanochtend op stond waren al mijn tuinlichten vol aan. :?
In het Logbook zie ik "2:58:20 AM Tuinlichten turned on". In de zwave log dit:
code:
1
2
3
4
5
2020-06-15 02:58:20.134 Info, Node016, Received SwitchMultiLevel report: level=1
2020-06-15 02:58:20.134 Detail, Node016, Refreshed Value: old value=0, new value=1, type=byte
2020-06-15 02:58:20.134 Detail, Node016, Changes to this value are not verified
2020-06-15 02:58:20.135 Detail, Node016, Notification: ValueChanged
2020-06-15 02:58:20.413 Detail, Node016,   Received: 0x01, 0x0c, 0x00, 0x04, 0x00, 0x10, 0x06, 0x31, 0x05, 0x04, 0x22, 0x00, 0x10, 0xe3

Dat lijkt mij te bevestigen dat de node denkt dat hij een aan signaal gekregen heeft. Hoe kan je zo iets verder debuggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Stiggy schreef op maandag 15 juni 2020 @ 07:58:
Weer eens wat raars: toen ik vanochtend op stond waren al mijn tuinlichten vol aan. :?
code:
1
2
3
4
5
2020-06-15 02:58:20.134 Info, Node016, Received SwitchMultiLevel report: level=1
2020-06-15 02:58:20.134 Detail, Node016, Refreshed Value: old value=0, new value=1, type=byte
2020-06-15 02:58:20.413 Detail, Node016,   Received: 0x01, 0x0c, 0x00, 0x04, 0x00, 0x10, 0x06, 0x31, 0x05, 0x04, 0x22, 0x00, 0x10, 0xe3

Dat lijkt mij te bevestigen dat de node denkt dat hij een aan signaal gekregen heeft. Hoe kan je zo iets verder debuggen?
Blijkbaar heeft iemand op een knop gedrukt. Kan je dat terughalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Wij lagen allebei te slapen, dus nee.

[ Voor 21% gewijzigd door Stiggy op 15-06-2020 08:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Stiggy schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:04:
Ja, ik weet niet waar de lamp verder hangt...

Zijn er triggers afgegaan? Weet je welke schakelaar het is? Zijn er op dat moment toevallig nog andere dingen die aan gaan?

Kan het zijn dat die schakelaar uit zichzelf dingen doet (lees: defect)?

Ik probeer enkel te troubleshooten wat er gebeurd kan zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Stiggy schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:04:
Zit er in je systeem wat rond die tijd bepaalde acties uitvoert? Die misschien verkeerd staan? Automations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
D3nnisd schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:07:
[...]

Ja, ik weet niet waar de lamp verder hangt...

Zijn er triggers afgegaan? Weet je welke schakelaar het is? Zijn er op dat moment toevallig nog andere dingen die aan gaan?

Kan het zijn dat die schakelaar uit zichzelf dingen doet (lees: defect)?

Ik probeer enkel te troubleshooten wat er gebeurd kan zijn.
Sorry als ik kortaf klonk :X
Ik heb en normale toggle switch met een fibaro dimmer 2 (dat is die node 16) voor de buitenlichten. Ik zie in het logbook verder niets raars en er is niks anders aan gegaan. Die fibaro zit er een paar weken in. Er zijn hier wel een hele shitload aan fibaro en qubino z-wave modules overleden, dus als deze ook weer kuren heeft dan wordt ik niet vrolijk.
Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik kan troubleshooten. Lijkt me dat de z-wave log de enige plek is voor meer info?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Stiggy schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:18:
[...]

Sorry als ik kortaf klonk :X
Ik heb en normale toggle switch met een fibaro dimmer 2 (dat is die node 16) voor de buitenlichten. Ik zie in het logbook verder niets raars en er is niks anders aan gegaan. Die fibaro zit er een paar weken in. Er zijn hier wel een hele shitload aan fibaro en qubino z-wave modules overleden, dus als deze ook weer kuren heeft dan wordt ik niet vrolijk.
Ik weet eigenlijk niet zo goed waar ik kan troubleshooten. Lijkt me dat de z-wave log de enige plek is voor meer info?
Geen probleem ;)

Dan zal ie kapot kunnen zijn. Verder geen idee dan :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stiggy schreef op maandag 15 juni 2020 @ 08:18:
Er zijn hier wel een hele shitload aan fibaro en qubino z-wave modules overleden,
Huh? Hoe dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Laten vallen?
Op slaan?
Krachtstroom?
Regen?
Kinderen?
Ingestort gebouw?
Rommel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
Stiggy schreef op maandag 15 juni 2020 @ 07:58:
code:
1
2
3
4
5

Pas geleden gingen bij mij ook lampen spontaan aan. Dat had toen te maken met een update in Deconz.

Misschien ligt het bij jou ook aan een recente update in HA of in een integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
Ik heb HA al even niet geupdate, dus denk niet dat het daar al ligt.
Automations heb ik uiteraard wel, maar geen voor de tuinlichten, dus dat kan het ook niet zijn. Dat had ik ook in de HA log terug moeten zien en er zijn er geen afgegaan.
Oh well, ik zal het maar als een fluke behandelen en hopen dat het niet vaker gebeurd.

Hoe die Fibaro & Qubino modules kapot gaan? :?
Een aantal in ieder geval omdat er in eerste instantie een probleem met de bekabeling buiten was (er kwam vocht in een ondergrondse lasdoos). Daar kunnen die modules niet goed tegen; bij problemen met je elektrische installatie fikken ze eruit voordat je zekering eruit gaat.
Een van de Fibaro's heb ik een tijdje 2-draads aangesloten. Hoewel Fibaro zegt dat dit kan (voordeel t.o.v. Qubino): niet doen. Werkt zeer onbetrouwbaar (in 70% v/d gevallen gaat het licht weer meteen uit nadat je het aan deed, hoewel het soms ook weken goed ging) en daar zijn ook 2 modules overleden. Nu zit er op die plek een 3 draads aangesloten Fibaro: geen enkel probleem meer. En dan had ik een paar maanden geleden nog een Fibaro switch die spontaan de geest gaf. Ik was het zat en vervangen door een Qubino dimmer. Werkte prima, maar de LED lampen waren niet dimbaar. Na een aantal maanden dimbare LED's erin gedaan, maar daar kon de Qubino niet mee overweg. Eerst wat moeilijk geflikker en na 2 kalibratierondes -> kapot.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jeetje wat bizar. Heb hier toch wat Qubino's in de muur zitten en herken dit niet. Al moet ik zeggen dat er maar twee voor dimmers zijn, de rest is aan/uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daxy
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22-09 09:11
Sharing is caring (en scheelt misschien weer een half uur zoeken, haha):
De nieuwe iOS app gebruikt een andere user-agent:
Home Assistant/2020.1 (io.robbie.HomeAssistant; build:17; iOS 13.5.0) Alamofire/4.9.1
Hierdoor werkt bijvoorbeeld custom-header niet meer goed als je een condition hebt op "Mobile". Als je dit aanpast naar iOS of Alamofire dan werkt het wel weer (voor iOS tenminste 😀).

Do not argue with a fool. He will drag you down to his level and beat you with experience.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XyRuS
golles schreef op zondag 14 juni 2020 @ 22:34:
[...]

Ik had vrijdag iets soortgelijks, bij mij was alles ook traag en mijn log stond vol met honderden
code:
1
Client exceeded max pending messages [2]: 2048

Ik kon dit ook niet met een rollback fixen naar een vorige versie (docker). Na een paar uur zoeken op deze foutmelding las ik dat iemand het gefixt had door de browser tab te sluiten, dit gedaan op zowel mn laptop als op mn telefoon de app gesloten (geforceerd), maar het lost het probleem niet op. Wel zag ik mijn username meerdere keren in de log staan, dus het was een sessie waar ik zelf ingelogd was.
Wat bleek, mn werk laptop stond nog opengeklapt (wel scherm standby) en deze was nog in een browsertab aan het communiceren en in 1 of andere corrupte toestand geraakt. Toen ik ook op de laptop het tab sloot werkte alles weer.
Ik ben er een 3tal uurtjes mee bezig geweest om achter te komen en het klinkt nog steeds raar dat 1 client de server kapot kan maken, misschien is er bij jou iets soortgelijks aan de hand?
Man, ik dacht dat ik gek werd! Ik had al bijna een rollback gedaan en met goed geluk kwam ik erachter dat het een laptop was die als een gek aan refreshen was. Letterlijk een DDOS aanval op mijzelf _/-\o_ Ik zag al die http api error's en zat ook al te denken aan een ESPhome sensor. Komt ook nooit uit zulke dingen, gebeurt nou altijd op momenten dat ik onder tijd druk sta te debuggen hier thuis. Het liefst om middernacht of voordat ik van huis wil vertrekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• golles
XyRuS schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:44:
[...]

Man, ik dacht dat ik gek werd! Ik had al bijna een rollback gedaan en met goed geluk kwam ik erachter dat het een laptop was die als een gek aan refreshen was. Letterlijk een DDOS aanval op mijzelf _/-\o_ Ik zag al die http api error's en zat ook al te denken aan een ESPhome sensor. Komt ook nooit uit zulke dingen, gebeurt nou altijd op momenten dat ik onder tijd druk sta te debuggen hier thuis. Het liefst om middernacht of voordat ik van huis wil vertrekken.
Heel herkenbaar, maar hier zijn we natuurlijk zelf schuldig aan. Er zijn maar weinig hier die een dedicated test/staging environment hebben. Op je live environment werken (prutsen :) ) heeft wat risico's.

Waar ik eerder nog een dagelijkse restart van mn docker container nodig had, vind ik dat alles de laatste weken stabiel draait, dus wat dat aangaande, wordt het steeds beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:09
Ik heb sinds kort een INNR SP-120, staat inmiddels netjes in Home Assistant, met deze sensoren:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/h2KZjcHdtnt0RyTlGvfPv_139S8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/hGGySZ8n7KM8ISiHIZYfxPDN.jpg?f=user_large

Kortweg, een schakelaar, current Watt, en de power consumption, en die is sinds dat het device bekend geworden is in Home Assistant.

Vooral bij die laatste heb ik een vraag, ik wil dit eigenlijk gewoon per maand hebben, bijvoorbeeld, verbruik van de afgelopen maand en de lopende maand, en misschien een heel jaar.

Heeft iemand een voorbeeld/opzetje om hiermee aan de slag te gaan?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
japie101 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:19:
Ik heb sinds kort een INNR SP-120, staat inmiddels netjes in Home Assistant, met deze sensoren:

[Afbeelding]

Kortweg, een schakelaar, current Watt, en de power consumption, en die is sinds dat het device bekend geworden is in Home Assistant.

Vooral bij die laatste heb ik een vraag, ik wil dit eigenlijk gewoon per maand hebben, bijvoorbeeld, verbruik van de afgelopen maand en de lopende maand, en misschien een heel jaar.

kijk hier eens naar :)
https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:40
japie101 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 11:19:
Dit is wat je zoekt :):
https://www.home-assistant.io/integrations/utility_meter/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
Simpele vraag (denk ik) wil met een externe switch een groep lampen in de huiskamer kunnen bedienen
Dus met automation aan de slag geaan maaaar waarom vind HA de call service in onderstaande line niet leuk in automation.yaml?
de group.huiskamer_lampen als button card in lovelace toegevoegd en met 1 klik alle lampen uit of aan.. :(

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- alias: "Lampen Huiskamer"
  trigger:
    platform: state
    entity_id: switch.lamp_all
    to: off
  action:
    service: homeassistant.turn_off
    entity: group.huiskamer_lampen

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Petertje750 schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:19:
Simpele vraag (denk ik) wil met een externe switch een groep lampen in de huiskamer kunnen bedienen
Dus met automation aan de slag geaan maaaar waarom vind HA de call service in onderstaande line niet leuk in automation.yaml?
de group.huiskamer_lampen als button card in lovelace toegevoegd en met 1 klik alle lampen uit of aan.. :(

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- alias: "Lampen Huiskamer"
  trigger:
    platform: state
    entity_id: switch.lamp_all
    to: off
  action:
    service: homeassistant.turn_off
    entity: group.huiskamer_lampen
Regel 8: entity -> entity_id

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Stiggy schreef op maandag 15 juni 2020 @ 09:29:
Ik heb HA al even niet geupdate, dus denk niet dat het daar al ligt.
Automations heb ik uiteraard wel, maar geen voor de tuinlichten, dus dat kan het ook niet zijn. Dat had ik ook in de HA log terug moeten zien en er zijn er geen afgegaan.
Oh well, ik zal het maar als een fluke behandelen en hopen dat het niet vaker gebeurd.

Hoe die Fibaro & Qubino modules kapot gaan? :?
Een aantal in ieder geval omdat er in eerste instantie een probleem met de bekabeling buiten was (er kwam vocht in een ondergrondse lasdoos). Daar kunnen die modules niet goed tegen; bij problemen met je elektrische installatie fikken ze eruit voordat je zekering eruit gaat.
Een van de Fibaro's heb ik een tijdje 2-draads aangesloten. Hoewel Fibaro zegt dat dit kan (voordeel t.o.v. Qubino): niet doen. Werkt zeer onbetrouwbaar (in 70% v/d gevallen gaat het licht weer meteen uit nadat je het aan deed, hoewel het soms ook weken goed ging) en daar zijn ook 2 modules overleden. Nu zit er op die plek een 3 draads aangesloten Fibaro: geen enkel probleem meer. En dan had ik een paar maanden geleden nog een Fibaro switch die spontaan de geest gaf. Ik was het zat en vervangen door een Qubino dimmer. Werkte prima, maar de LED lampen waren niet dimbaar. Na een aantal maanden dimbare LED's erin gedaan, maar daar kon de Qubino niet mee overweg. Eerst wat moeilijk geflikker en na 2 kalibratierondes -> kapot.
Ik kan me niet vinden hierin. Heb een stuk of 6 Fibaro dimmers in gebruik, waarvan een aantal 2 draads aangesloten. En ook een Roller Shutter. Werkt top! Nooit problemen mee. Wel even opletten dat als je led lampen gebruikt met weinig wattage je problemen kan krijg door restspanning en je wellicht de bypass nodig hebt of lampen van een hoger wattage. Nogmaals; nog nooit problemen ervaren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Petertje750
Hmmbob schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:22:
[...]

Regel 8: entity -> entity_id
Thanks, te veel code aan het staren geweest op de maandag ochtend _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online
Wie kan me helpen met het volgende.
Ik heb sinds kort een Samsung smart wasmachine en wil deze in HA opnemen wat inmiddels ook gelukt is middels de SmartThings integratie.

Nu zou ik alleen op mijn dashboard een resterende tijd willen tonen wanneer de machine draait.
Ik heb nu al een buttoncard die het icoon en de kleur veranderd en dar zou ik graag de resterende tijd onder willen hebben.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
color: 'rgb(117, 189, 111)'
color_off: 'rgb(245, 245, 245)'
color_type: card
entity: switch.wasmachine
icon: 'mdi:washing-machine'
state:
  - icon: 'mdi:washing-machine-off'
    value: 'off'
tap_action:
  action: more-info
type: 'custom:button-card'

Ik heb alle entiteiten in een entity card gezet en dat ziet er als volgt uit:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O9OB4uzxKHgGCD9_QJbbd9CaZLg=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/633R6hWPkoDo99ihmgoFBzqK.png?f=user_large

De bovenste geeft de resterende tijd aan, nu staat er 11 uur geleden maar dan zou er bv staan: Over 2 uur.

Nu dacht ik dat eenvoudig te kunnen doen en ik wilde hier de bignumber card voor gebruiken dus ik dacht ik neem die entity zet er de tekst Remaining voor en klaar. Maar de waarde welke die teruggeeft is geen kaas van te maken, althans niet door mij.
Ik krijg namelijk terug: 2020-06-14T23:07:04.037Z
Entitty: sensor.wasmachine_washer_completion_time

Hoe doet die entitty card dat dan vraag ik me af? Hoe kan ik hier alleen de Over x uur tekst voor laten zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Stiggy
martinvdm schreef op maandag 15 juni 2020 @ 12:36:
[...]

Ik kan me niet vinden hierin. Heb een stuk of 6 Fibaro dimmers in gebruik, waarvan een aantal 2 draads aangesloten. En ook een Roller Shutter. Werkt top! Nooit problemen mee. Wel even opletten dat als je led lampen gebruikt met weinig wattage je problemen kan krijg door restspanning en je wellicht de bypass nodig hebt of lampen van een hoger wattage. Nogmaals; nog nooit problemen ervaren.
Ik kan me niet zo vinden in dat je je hierin niet kan vinden :+

Uiteraard weet ik dat van de LED lampen, bij de 2 draads aangesloten Fibaro betrof het echter halogeen, 2x20W plus trafo. Maar nogmaals: nu hij 3 draads aangesloten is werkt het weer prima.

Tja, wat kunnen we er verder van zeggen: de ene heeft geluk, de andere pech? :/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thespeed
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-09 17:50
XyRuS schreef op maandag 15 juni 2020 @ 10:44:
[...]

Geweldig.. soms gebeuren dat soort dingen. >:)
Zo was ik constant de 433Mhz band aan het spammen met Node-red en een RFlink
Kwam daarachter doordat de deurvergrendeling niet meer goed werkte van de beide auto's.
Gewoon constant een "on" commando sturen en dan denken dat iemand anders die band loopt te verstoren met 1 of ander klik aan/klik uit ding of weerstation waarvan de batterij op is. 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koelkast
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Ik heb dit weekend mijn achterdeur, schuurdeur en poortdeur van een op-slotdetectie voorzien. Low budget, maar werkt helemaal prima!
Maar nu wil ik bij de voordeur (die ik meestal zelf gebruik) een op-slot-knop plakken, zodat hass kan checken of alle sloten dicht zitten. Dat wil ik dan uit laten spreken door mijn home speaker en/of een notificatie binnen Telegram of door het knipperen van een lamp.
Dat krijg ik wel voor elkaar, maar ik wil een aantal dingen weten:

Zijn alle 3 deuren op slot?-> melding alles is op slot. Maar zo niet, welke deur is nog niet op slot gezet? Dat laatste krijg ik niet in een melding binnen een automation verwerkt. Iemand een idee hoe ik dit kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
In het kader 'omdat het kan' dacht ik: laat ik eens kijken of Siri ook opdrachten kan uitvoeren. Het zou moeten kunnen.. maar ik krijg het niet voor elkaar. Alles op mn iphone staat op NL, voor zover dat uitmaakt. Het is een SE2020 met up to date OS, dat zou dus geen impact mogen hebben. Ik heb echter geen Homekit oid gekoppeld, zit het daar wellicht in? Ik heb ongetwijfeld iets fout..maar ik zie niet wat.

Als ik dit volg: https://companion.home-as...egrations/siri-shortcuts/ zie ik geen optie Shortcuts/Snelkoppeling/Opdrachten in de app. Wel zie ik Acties.. maar die corresponderen weer niet met het vervolg van deze handleiding.

Toen kwam ik deze tegen: https://community.home-as...i-shortcuts-on-2-0/151033 , dat viel iets meer op zijn plek. Daar geeft SeanM een stukje uitleg over het gebruiken van Shortcuts. Dat matcht dan weer met 'Opdrachten'. maar die krijg ik niet aan de praat als op zijn voorbeeld. Hij knalt bij mij in een loop.

Mijn idee was simpel: Laat Siri de Sonoff Basic omzetten (dus switch.turn.on service aanroepen) als ik roep Hey Siri buitenlamp aan. Zoals ik SeanM lees, gebruik je "Voer opdracht uit"en dan bij Woordenboek een tekst: entity_id en de switch.sonoff (maar dit weet ik dus niet zeker) en ten slotte Roep Home Assistant Service aan met gegevens (switch.turn_on + Servicegegevens...wat vul je daar in? Ik had eerst woordenboek, haal waarde op voor sleutel: entity_Id, maar dan loopt hij vast.

Hij loopt vast op een parsing fout vanwege een invalid value.. Kan iemand me een setje geven?

Christus.. 3x is scheepsrecht. Alles opnieuw toegevoegd. nu werkt het.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
koelkast schreef op maandag 15 juni 2020 @ 15:40:
Ik heb dit weekend mijn achterdeur, schuurdeur en poortdeur van een op-slotdetectie voorzien. Low budget, maar werkt helemaal prima!
Maar nu wil ik bij de voordeur (die ik meestal zelf gebruik) een op-slot-knop plakken, zodat hass kan checken of alle sloten dicht zitten. Dat wil ik dan uit laten spreken door mijn home speaker en/of een notificatie binnen Telegram of door het knipperen van een lamp.

Zijn alle 3 deuren op slot?-> melding alles is op slot. Maar zo niet, welke deur is nog niet op slot gezet? Dat laatste krijg ik niet in een melding binnen een automation verwerkt. Iemand een idee hoe ik dit kan doen?
Dit gebruik ik voor een notificatie waar ik controleer welke entiteiten in een group op 'on' staan (wanneer alles 'off' is dan de message 'clear'
.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
            {% if states.group.woonkamer.state == "on" -%}
              Woonkamer:
              {%- for item in states.group.woonkamer.attributes.entity_id -%}
                 {%- if states(item) == "on" %}
                    {{ state_attr((item), 'friendly_name')|replace("_",": ") }}
                 {%- endif -%}
              {%- endfor -%}
            {%- else -%}

Woonkamer: Clear
            {% endif -%}

What's the speed of dark?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Oe, ga je hier delen hoe je dit aangepakt hebt?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Hmmbob schreef op maandag 15 juni 2020 @ 16:11:
[...]

Oe, ga je hier delen hoe je dit aangepakt hebt?
Ja! Ik maak vanavond even plaatjes :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 15:09
xzaz schreef op zondag 14 juni 2020 @ 15:11:
Ik ben bezig om de deurbel smart te maken maar nu loop ik tegen de state aan.

Ik heb de deurbel toegevoed aan MQTT met autodiscovery en HA ziet 'm ook netjes. Nu loop ik tegen het volgende aan.

Dit is mijn config:
code:
1
{"name": "4543829", "command_topic": "homeassistant/switch/rpi-433-mqtt/4543829/set", "state_topic": "homeassistant/switch/rpi-433-mqtt/4543829/state", "payload_on": "ON", "payload_off": "OFF", "optimistic": false}

Mijn eerste vraag: is switch hier de juiste manier? Of kan ik beter een andere gebruiken?

Bij switch staat hier: https://www.home-assistant.io/docs/mqtt/discovery/

[...]

Alleen zo wordt toch 'set' op ON gezet en niet de 'state'?
Om mezelf maar even te quoten toch even de oplossing posten.

Dit was de oplossing: https://github.com/xzaz/r...-MQTT/rpi-433-mqtt.py#L51 Mijn tweede ervaring met Python so be gentle. Nu alleen nog in docker gooien; ook daar geen ervaring in dus dat nu maar eens uitzoeken.

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vC6om2dsuM33jXbnob4yK2bsQqE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/l4z40gaFiPTvjIS03xgB0Xrx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLq7c700tX6Con6KU2Uq9Xu7WcI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4zftdoT9VmUazR0Hg2xljJiI.jpg?f=fotoalbum_large
Ik heb van die batterijveren op een stukje plastic (van een pasje) gelijmd, er een draadje aan gesoldeerd, een gaatje in het kozijn en sluitkom geboord voor de kabels en het geheel vastgelijmd in de sluitkom.
Het slotding zelf even opgeschuurd zodat het geleidt, en daardoor wordt er een circuit gecreëerd als de deur op slot gaat.

De andere kant van de kabel zit vastgesoldeerd aan een aqara deursensor waarbij ik het magneet contact heb afgeknipt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-09 08:00

Volgens mij zou dit met een template gewoon moeten kunnen.

Even stukje gepakt van: https://www.home-assistant.io/docs/configuration/templating/

code:
1
2
3
4
5
{% if is_state('device_tracker.paulus', 'home') %}
  Ha, Paulus is home!
{% else %}
  Paulus is at {{ states('device_tracker.paulus') }}.
{% endif %}

[ Voor 13% gewijzigd door yniezink op 15-06-2020 20:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik krijg bij weather card, check button card 2 'install' is deprecated, use 'async_install' instead
Enig idee hoe ik dit fix?

https://github.com/hacs/integration/issues/1320

[ Voor 29% gewijzigd door skank op 15-06-2020 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21:56
@koelkast Ik zou er een beetje bang voor zijn dat ik maandelijks die contacten aan het schuren ben...

Iemand ervaring met het maken van fading colors vanuit HA? Ik zou graag een led strip laten faden. Nu doe ik dat al met Tasmota en effect 2. Drie problemen hiermee:
- Ik weet niet wie het een goed idee vond, maar Tasmota kent maar één speed atrribute. |:( En deze wordt zowel gebruikt bij fade in/out als bij effecten. Nu mag een fade in/out best in twee seconden gebeuren maar ik zou de color fade graag super langzaam hebben zodat je het eigenlijk niet ziet.
- Ik zou meerdere devices synchroon willen laten faden. Nu moet zoiets met DevGroups in Tasmota ook maar is wat lastiger en wil ze wel synchroon maar niet per definitie dezelfde kleur.
- Ik zou ook beperktere fades willen dan de hele hue rond. Bijvoorbeeld alleen tussen groen en blauw ofzo.

Dit lijkt mij een ideale taak voor HA maar volgens mij is dit nog niet zo simpel met standaard ingrediënten :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
HA geeft release 0.111.3 aan, maar ik zie (nog) geen release notes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-09 20:21
phlinx schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 07:36:
HA geeft release 0.111.3 aan, maar ik zie (nog) geen release notes.
hier ook al gezocht, maar nog niks

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zie hier
https://github.com/home-assistant/core/releases/tag/0.111.3
Upgrade wled 0.4.3 (@frenck - #36760)
Fix history graphs with mysql/mariadb (@bdraco - #36769)
Fix nanoleaf attribute when running an effect (@N1c093 - #36794)
Bump ZHA quirks to 0.0.40 (@dmulcahey - #36797)
Fix X10 devices and adding default links (@teharris1 - #36807)
Fire config changed event during start (@balloob - #36812)
Bump aioasuswrt to 1.2.6 (@kennedyshead - #36820)
Fix cloudhooks coming in for non existing webhooks (@balloob - #36836)

[ Voor 77% gewijzigd door martinvdm op 16-06-2020 07:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Septillion schreef op maandag 15 juni 2020 @ 22:36:
@koelkast Ik zou er een beetje bang voor zijn dat ik maandelijks die contacten aan het schuren ben...
Dat valt tot nu toe reuze mee, de contacten in mijn schuur heb ik een jaar geleden geplaatst en doen het nog perfect. Ik heb het slot-ding zelf geschuurd, niet de contacten. Het slot schuren is, áls het nodig is, veel eenvoudiger :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@koelkast Dat houdt het dan een stuk langer uit dan verwacht. Was het niet net zo makkelijk geweest een microschakelaar in te bouwen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Septillion Ik heb zo'n oplossing inmiddels al bijna 2 jaar zie ik
lolgast in "Home Assistant - Open source Python3 home automation"

Ik heb een z-wave module gebruikt, ik had nog geen Zigbee destijds. Heeft nog nooit onderhoud nodig gehad en werkt nog altijd als een zonnetje met 100% succes

Edit: Een microschakelaar past niet, daarvoor komt de nachtschoot te ver het slot in (zoals het hoort)

[ Voor 14% gewijzigd door lolgast op 16-06-2020 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koelkast
  • Niet online
Septillion schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 08:47:
@koelkast Dat houdt het dan een stuk langer uit dan verwacht. Was het niet net zo makkelijk geweest een microschakelaar in te bouwen?
Dat was inderdaad plan B. Ik heb trouwens wel wat microswitches in huis, maar die zijn allemaal te groot voor in de sluitkom. Heb jij een idee voor exemplaren die in zo'n sluitkom zouden passen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@koelkast Niet specifiek maar ik heb bijvoorbeeld zoiets liggen. Die met lange hendel zou je zelfs als soort veer kunnen gebruiken. En lijken me niet groter dan een batterijveer.

Maar klinkt als "soms ben je te bang" :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 06:40
Graag wil ik wat hulp vragen, meestal kom ik er wel uit met Home Assistant, maar nu loop ik vast terwijl het idee volgens mij niet zo moeilijk is.

Ik heb waterflow meter aan een Wemos D1 mini hangen met Tasmota erop. Het ding telt keurig het aantal water pulsen en geeft die via MQTT door aan HA. Nu gaat de teller op Tasmota niet gegarandeerd alleen maar netjes oplopen, het zou best kunnen dat deze door een storing of omdat ik met de config rommel voor andere sensoren, uiteindelijk weer naar 0 springt.

Dus had ik volgende logica bedacht:
Als er een nieuwe waarde via MQTT binnen komt, vergelijk die dan met het laatst ontvangen aantal pulsen, indien hoger:
- Alles goed, bereken het verschil en tel op bij de totale pulsen teller in Home Assistant.
Indien lager:
- Iets mis gegaan, maar niet erg, tel binnengekomen pulsen op bij de totaal teller
In beide gevalen: zet de laatst binnengekomen waarde naar net verwerkte waarde (en wacht op de volgende update)

Kleine noot: iets versimpeld, de pulsen moeten nog omgerekend worden naar liters, en naar flow l/min op basis van verschil laatste twee waardes en tijdduur daartussen. Maar ik wil zoveel mogelijk bijhouden in pulsen om later de calibratie evt. nog te kunnen verfijnen met terugwerkende kracht.

Ik kan me niet voorstellen dat er niemand anders soortgelijke problemen heeft moeten oplossen. Maar op internet kom ik net niet lekker vergelijkbare voorbeelden tegen. (Er wordt vertrouwd op de oplopende waarde van Tasmota, of er wordt met rules in Tasmota heel veel voorbewerking gedaan, bv. de counter steeds op 0 zetten, maar als HA/mqtt even down is mis je dan data, die impliciet nog wel in je Tasmota gegevens terug te vinden is als je de couter niet steeds reset).

Waar ik nu vooral tegenaan loop, hoe kan ik zelf een sensor definiëren die op 0 begint en waar ik zelf waardes aan toe kan voegen. Ik weet input_number, maar daar moet ik een max definieren, natuurlijk kan ik een heel hoge waarde nemen, maar ik heb gevoel dat ik dan de verkeerde tool aan het gebruiken ben. Daarnaast moet ik dan weer een template sensor bouwen die van het 'input_number' weer een echte sensor maakt. Kortom moet het echt zo, of is er een betere tool voor de job?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
llevering schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 09:36:
Graag wil ik wat hulp vragen, meestal kom ik er wel uit met Home Assistant, maar nu loop ik vast terwijl het idee volgens mij niet zo moeilijk is.

Ik heb waterflow meter aan een Wemos D1 mini hangen met Tasmota erop. Het ding telt keurig het aantal water pulsen en geeft die via MQTT door aan HA. Nu gaat de teller op Tasmota niet gegarandeerd alleen maar netjes oplopen, het zou best kunnen dat deze door een storing of omdat ik met de config rommel voor andere sensoren, uiteindelijk weer naar 0 springt.

Dus had ik volgende logica bedacht:
Als er een nieuwe waarde via MQTT binnen komt, vergelijk die dan met het laatst ontvangen aantal pulsen, indien hoger:
- Alles goed, bereken het verschil en tel op bij de totale pulsen teller in Home Assistant.
Indien lager:
- Iets mis gegaan, maar niet erg, tel binnengekomen pulsen op bij de totaal teller
In beide gevalen: zet de laatst binnengekomen waarde naar net verwerkte waarde (en wacht op de volgende update)

Kleine noot: iets versimpeld, de pulsen moeten nog omgerekend worden naar liters, en naar flow l/min op basis van verschil laatste twee waardes en tijdduur daartussen. Maar ik wil zoveel mogelijk bijhouden in pulsen om later de calibratie evt. nog te kunnen verfijnen met terugwerkende kracht.

Ik kan me niet voorstellen dat er niemand anders soortgelijke problemen heeft moeten oplossen. Maar op internet kom ik net niet lekker vergelijkbare voorbeelden tegen. (Er wordt vertrouwd op de oplopende waarde van Tasmota, of er wordt met rules in Tasmota heel veel voorbewerking gedaan, bv. de counter steeds op 0 zetten, maar als HA/mqtt even down is mis je dan data, die impliciet nog wel in je Tasmota gegevens terug te vinden is als je de couter niet steeds reset).

Waar ik nu vooral tegenaan loop, hoe kan ik zelf een sensor definiëren die op 0 begint en waar ik zelf waardes aan toe kan voegen. Ik weet input_number, maar daar moet ik een max definieren, natuurlijk kan ik een heel hoge waarde nemen, maar ik heb gevoel dat ik dan de verkeerde tool aan het gebruiken ben. Daarnaast moet ik dan weer een template sensor bouwen die van het 'input_number' weer een echte sensor maakt. Kortom moet het echt zo, of is er een betere tool voor de job?
Ik gebruik mijn Wemos voor meerdere doeleinden in de kelder:

- Kelderdeur
- Ventilatie kelder
- Niveau van de put in de kelder (hoog / hoog-hoog)
- Temperatuur kelder
- Luchtvochtigheid kelder
- Watermeter die in de kelder hangt.

Ik heb juist mijn ESP uitgevoerd met een simpele stabiele code en de intelligentie gaat via Home Assistant, waarom draai je anders een server. En ik wil juist niet aan 2 kanten de intelligentie hebben.

Daarbija is iedere puls die ik tel 1 liter en dat tel ik op in Home Assistant, mocht ik Home Assistant herstarten kan ik via een input_number de laatste waterstand invullen.

l/min - m3/h tel bepaal ik door de on-interval in ms mee te sturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
Imperial Guard schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:23:
[...]

Ik gebruik mijn Wemos voor meerdere doeleinden in de kelder:

- Kelderdeur
- Ventilatie kelder
- Niveau van de put in de kelder (hoog / hoog-hoog)
- Temperatuur kelder
- Luchtvochtigheid kelder
- Watermeter die in de kelder hangt.

Ik heb juist mijn ESP uitgevoerd met een simpele stabiele code en de intelligentie gaat via Home Assistant, waarom draai je anders een server. En ik wil juist niet aan 2 kanten de intelligentie hebben.

Daarbija is iedere puls die ik tel 1 liter en dat tel ik op in Home Assistant, mocht ik Home Assistant herstarten kan ik via een input_number de laatste waterstand invullen.

l/min - m3/h tel bepaal ik door de on-interval in ms mee te sturen.
Die input number vul je toch niet met het handje? Daar heb je dan toch een automation voor die de waarde invult bij een shutdown/ restart en nog een automation die de waarde overzet bij booten ? ;) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheoZ92
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 18-09 12:53
Heeft iemand enige feedback over de Waze travel time integration? Het is opzich geen error maar hij staat al ruim een jaar open. M'n log loopt nogal vol door deze warnings.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 08:05
Ik heb 12 Xiaomi WSDCGQ11LM temperatuur sensors in huis gehaald die ik wil koppelen middels zigbee2mqtt. Het koppelen is gelukt en ik krijg de temperaturen, luchtvochtigheid, batterij status etc. binnen. Echter wil ik de temperaturen kalibreren. Daarvoor heb ik ze allemaal naast elkaar gelegd en zullen ze dezelfde temperatuur moeten aangeven.

Volgens de documentatie is het mogelijk om de temperatuur te kalibreren middels device_options:
temperature_precision
temperature_calibration

In HASSIO\share\zigbee2mqtt\devices.yaml heb ik bij bij ieder device deze zaken toevoegd, maar na een herstart van zigbee2mqtt zie ik geen veranderingen. Voorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
'0x00158d000465af36':
  friendly_name: '0x00158d000465af36'
  device_options:
    temperature_precision: 1
    temperature_calibration: -0,11
'0x00158d00046575ce':
  friendly_name: '0x00158d00046575ce'
  device_options:
    temperature_calibration: -0,24

Ik heb de values met punten en comma's geprobeerd, ook hele getallen als 5 en 500. Ook tussen 'quotes' gezet, maar ik zie de waardes gewoon niet veranderen.

Iemand ervaring mee?

Signature

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 06-09 09:06
yniezink schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:31:
[...]

Die input number vul je toch niet met het handje? Daar heb je dan toch een automation voor die de waarde invult bij een shutdown/ restart en nog een automation die de waarde overzet bij booten ? ;) :*)
Natuurlijk! Maar mocht tijdens een restart of een update van de Home Assistant container de wasmachine draaien kan ik handmatig de laatste waterstand overnemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
Imperial Guard schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:40:
[...]

Natuurlijk! Maar mocht tijdens een restart of een update van de Home Assistant container de wasmachine draaien kan ik handmatig de laatste waterstand overnemen.
Ik heb zelf om die reden wel een dagteller in esphome gezet. Niet teveel slimmigheid, maar wel handig dat een device ook nog zelf de waarde bijhoud.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
Repsect schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 10:40:
Ik heb 12 Xiaomi WSDCGQ11LM temperatuur sensors in huis gehaald die ik wil koppelen middels zigbee2mqtt. Het koppelen is gelukt en ik krijg de temperaturen, luchtvochtigheid, batterij status etc. binnen. Echter wil ik de temperaturen kalibreren. Daarvoor heb ik ze allemaal naast elkaar gelegd en zullen ze dezelfde temperatuur moeten aangeven.

Volgens de documentatie is het mogelijk om de temperatuur te kalibreren middels device_options:
temperature_precision
temperature_calibration

In HASSIO\share\zigbee2mqtt\devices.yaml heb ik bij bij ieder device deze zaken toevoegd, maar na een herstart van zigbee2mqtt zie ik geen veranderingen. Voorbeeld:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
'0x00158d000465af36':
  friendly_name: '0x00158d000465af36'
  device_options:
    temperature_calibration: -0,11
'0x00158d00046575ce':
  friendly_name: '0x00158d00046575ce'
  device_options:
    temperature_calibration: -0,24

Ik heb de values met punten en comma's geprobeerd, ook hele getallen als 5 en 500. Ook tussen 'quotes' gezet, maar ik zie de waardes gewoon niet veranderen.

Iemand ervaring mee?
Het was mij helemaal niet opgevallen dat dit mogelijk was, super!
Ik denk dat je device_options niet nodig hebt, kijk eens bij deze issue: https://github.com/Koenkk/zigbee2mqtt/issues/3656
Pagina: 1 ... 80 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.