Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 09:09

iMars

Full time prutser

martinvdm schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:05:
[...]

Er is geen ‘beste’ manier wat mij betreft. Het hangt van je situatie af en je wensen.
Wat @martinvdm zegt @skank ;) Iedereen heeft wel WiFi en is daarom altijd goed te integreren. Echter kost dat meer stroom en zal een voeding nodig hebben, daar waar Zigbee perfect lang op batterijen werkt. Maar dan moet je wel weer Zigbee hebben in je domotica.

Het liefst heb ik m’n deurbel gewoon bedraad via ethernet (bedraad waar kan, anders WiFi). Maar om daar nou een Ethernet-poort voor op te offeren :+

Misschien maak ik ooit nog wel een complete print voor m’n P1, watermeter, deurbel, en nog wat prulletjes :o :o

Maar zoals gezegd: er is geen beste manier.
Mijn manier is misschien niet geschikt voor jou.

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yniezink
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 23-09 10:15
Quad schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:40:
[...]

Hassos is zeer beperkt, je kan nagenoeg niks met Hassos, je krijgt eigenlijk HA op je Pi en daarmee moet je het doen, backend is dus nauwelijks wat mee te doen.

Op zich niet erg, maar je kan niks naast HA draaien op je Pi met die image. Docker compose krijg ik bijvoorbeeld niet werkend, andere containers kan ik niet installeren zonder deze te configureren.
Maar als je toch gewoon portainer installeert via de community addons?

----

De eastron KWH meter is geinstalleerd in de meterkast en met een nodemcu esp32 is nu perfect uit te lezen wat de opbrengst is! Op de nodemcu heb ik esphome geinstalleerd en als sensor een pulse counter. Daarnaast ook nog een sensor voor de dagopbrengst.

Daardoor heb ik nu ook het verbruik overdag in kaart kunnen brengen.

[ Voor 23% gewijzigd door yniezink op 08-06-2020 08:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 04-09 13:30
ivootjuh schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:13:
[...]

Ik heb inderdaad even de tijd genomen, en de sunrise en sunset werken iets anders dan je zou denken. (Althans dan ik zou denken). Zover ik ook begrijp is OR dus van toepassing op de condition zelf en niet op de trigger, zoals je inderdaad eerder aan hebt gegeven.

Dus dit stuk ga ik nu wel aan de praat krijgen. Het enige waar ik nu nog tegenaan loop is dat de lampen dus iets moeten dimmen zodra iets afspeelt op de Nvidia shield en weer feller moeten branden zodra je de film op pauze zet of stopt.

Opzich werkt het wel, maar zodra ik dus een film op pauze zet, of stop op Netflix en over ga naar Prime, dan doet hij het niet. Ik moet dan een paar keer play en pauze doen, voordat hij het weer doet.

Mis ik nog een state of stukje code waardoor het niet zo betrouwbaar werkt? En is er een mogelijkheid om bepaalde apps aan te geven waarbij hij dit moet doen? Nu doet hij het echt alleen bij Prime en Netflix, maar ik wil dit ook graag bij NLziet hebben bijvoorbeeld.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
- id: '1591481791547'
  alias: TV playing
  description: ''
  trigger:
  - entity_id: media_player.tv
    from: paused
    platform: state
    to: playing
    from: standby
  condition:
  - condition: and
    conditions:
    - after: '21:00:00'
      before: 06:00:00
      condition: time
  action:
  - data:
      brightness: 30 
    entity_id:
    - light.tafellamp_spot_1
    - light.tafellamp_spot_2
    - light.tafellamp_spot_3
    - light.tafellamp_spot_4
    - light.tafellamp_spot_5
    - light.keukenlamp
    - light.spot_links
    - light.spot_midden
    - light.spot_rechts
    - light.zithoek_lamp_bol
    service: homeassistant.turn_on

- id: '1591483160548'
  alias: TV standby
  trigger:
    from: playing
    to: paused
    from: playing
    to: standby
  condition:
  - condition: and
    conditions:
    - after: '21:00:00'
      before: 06:00:00
      condition: time
  action:
  - data:
      brightness: 50 
    entity_id:
    - light.tafellamp_spot_1
    - light.tafellamp_spot_2
    - light.tafellamp_spot_3
    - light.tafellamp_spot_4
    - light.tafellamp_spot_5
    - light.keukenlamp
    - light.spot_links
    - light.spot_midden
    - light.spot_rechts
    - light.zithoek_lamp_bol
Betreft conditie voor tussen zonsondergang & zonopkomst gebruik ik zelf de volgende code:
YAML:
1
2
3
4
5

condition:
  - condition: state
    entity_id: sun.sun
    state: below_horizon

Voor overdag kun je dan below_horizon vervangen door above_horizon. Dit werkt tot nu toe in ieder geval erg stabiel en reproduceerbaar, als je geen offsets of iets dergelijk wil gebruiken in ieder geval.

Verder zou je je triggers bijvoor beeld kunnen veranderen door alleen to-states te gebruiken, hierdoor maakt het niet uit uit welke state hij komt, of het nu standby, paused of welke andere state dan ook. Ik zou je eerste automation dan bijvoorbeeld veranderen in het volgende:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27

trigger:
  condition:
  action:
  - data:
    entity_id:
    - light.tafellamp_spot_1
    - light.tafellamp_spot_2
    - light.tafellamp_spot_3
    - light.tafellamp_spot_4
    - light.tafellamp_spot_5
    - light.keukenlamp
    - light.spot_links
    - light.spot_midden
    - light.spot_rechts
    - light.zithoek_lamp_bol

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zondag 7 juni 2020 @ 23:05:
[...]

Er is geen ‘beste’ manier wat mij betreft. Het hangt van je situatie af en je wensen.
Probleem is alleen dat je dan eigenlijk een camera moet hebben die recht boven je deur hangt..
Anders trekt de camera op dat moment een foto van iemand die met zn rug naar de camera staat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22-09 15:09
Is er nog een manier om de code van een KAKU te achterhalen zonder afstandsbediening?

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:34
drentsemoi schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:01:
[...]

Betreft conditie voor tussen zonsondergang & zonopkomst gebruik ik zelf de volgende code:
YAML:
1
2
3
4
5

condition:

Voor overdag kun je dan below_horizon vervangen door above_horizon. Dit werkt tot nu toe in ieder geval erg stabiel en reproduceerbaar, als je geen offsets of iets dergelijk wil gebruiken in ieder geval.

Verder zou je je triggers bijvoor beeld kunnen veranderen door alleen to-states te gebruiken, hierdoor maakt het niet uit uit welke state hij komt, of het nu standby, paused of welke andere state dan ook. Ik zou je eerste automation dan bijvoorbeeld veranderen in het volgende:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27

trigger:
  condition:
  action:
  - data:
    entity_id:
    - light.tafellamp_spot_1
    - light.tafellamp_spot_2
    - light.tafellamp_spot_3
    - light.tafellamp_spot_4
    - light.tafellamp_spot_5
    - light.keukenlamp
    - light.spot_links
    - light.spot_midden
    - light.spot_rechts
    - light.zithoek_lamp_bol
Top geweldig _/-\o_

Zo wordt de code inderdaad een stuk netter. Ik wilde dit ook voor de lampen doen, door deze in een groep te gooien, maar zag deze nog niet tussen mijn entity`s komen, hier moet ik dus even naar kijken. Ik kan dan alle losse lampen vervangen voor 1 groep.

Nog even iets anders:
Ik heb best een handige routine gemaakt waarbij de SONOS automatisch op pauze gaat, zodra de TV iets afpeelt.

Dit is iets waar wij thuis vaak tegenaan liepen. We wilde dan TV gaan kijken en moesten dan eerst met de telefoon (of tegen SONOS zeggen) dat de muziek op pauze mocht....veel teveel werk natuurlijk ;)
Met de onderstaande code werkt dat eigenlijk best goed, er zijn alleen nog 2 dingen waar ik tegenaan loop.
  1. Ten eerst spelen wordt radio af gespeeld via Tunein op SONOS. De code lijkt echter volledig de radio (Tunein) te negeren en kan dus niet op pauze.
  2. Ten tweede werkt het niet bij de NLziet app. (zoals ik eerder ook al aan had gegeven bij de lampen die automatisch moeten dimmen). Kan ik de code op een manier veranderen, waardoor het gegarandeerd werkt? Desnoods door specifieke apps aan te geven?
EDIT: Ik heb de code service: media_player.media_pause veranderd naar media_player.media_stop, waarmee probleem 1 verholpen is.
Probleem 2 blijft nog wel bestaan, het lijkt alsof Home assistant helemaal niet herkent dat die app iets afspeelt ofzo, en dus ook het stop commando niet doorgeeft aan de SONOS.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
- id: '1591481795647'
  alias: Sonos pauze tv aan
  trigger:
  condition: []
  action:
  - data: {}
    entity_id: media_player.sonos_woonkamer
    service: media_player.media_pause

Ik heb overigens de standaard Integrations gebruikt in home assistant om de Nvidia shield te koppelen.

[ Voor 10% gewijzigd door Wachten... op 08-06-2020 13:50 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tusk
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12-09 10:11

Tusk

Sticky Bomb likes you!

Ik heb meerdere sensoren ingesteld met een alert als ik niet thuis ben. Dit werkt (krijg wel eens een melding als ik al thuis ben maar mijn gps nog niet is geupdate). Naast een Home zone heb ik ook een 'Work' zone aangemaakt.

Afgelopen vrijdag waren mijn ouders in mn huis om wat klusjes te doen en toen kreeg ik geen meldingen. Ik zie in de history dat de sensoren de hele dag door getriggerd zijn

Nu kreeg ik de hele dag geen alerts. Wel toen ik op de terugweg in de auto zat en dus ook niet meer op mijn werk was...
Het lijkt wel alsof hij dus alleen een alert geeft als ik niet op mijn werk of niet thuis ben. Maar ik wil wel alerts ontvangen als ik op mijn werk ben uiteraard.

Dit is mijn condition:
code:
1
2
3
4
5
condition: device
device_id: ###
domain: device_tracker
entity_id: device_tracker.####
type: is_not_home

*I asked for a shotgun, not an anti-aircraft!
- shotgun? that must be the guns that fire a shot....
*yes.. you must be the brains

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:17
@drentsemoi Owja, die is er ook nog. Alleen is het ontbreken van offset wel een gemis.
ivootjuh schreef op maandag 8 juni 2020 @ 13:33:
[...]
Ik wilde dit ook voor de lampen doen, door deze in een groep te gooien, maar zag deze nog niet tussen mijn entity`s komen, hier moet ik dus even naar kijken. Ik kan dan alle losse lampen vervangen voor 1 groep.
Daarna wel HA herladen?

Andere optie die naar mijn idee nog flexibeler is, een scene aanmaken.

1) De radio kent geen pauze ;)

2) Is dat de AndroidTV integratie? Maar ben bang dat je dan daar er achteraan moet gaan dat hij niet alles doorgeeft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Septillion
@Tusk Van de Device Tracker integratie:
When a device isn’t at home and isn’t in any zone, the state will be 'not_home'.
Dus wat je zegt klopt. De term 'not_home' is dus een beetje misleidend. Ik denk dat je dit mooi kunt oplossen door gebruik te maken van de nieuwe NOT in HA en dan te checken op NOT in zone home.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drentsemoi
  • Laatst online: 04-09 13:30
Septillion schreef op maandag 8 juni 2020 @ 14:21:
@drentsemoi Owja, die is er ook nog. Alleen is het ontbreken van offset wel een gemis.
Offset is voor sommige punten zeker een gemis, maar wanneer men geen offset wil gebruiken is 1 condition makkelijker dan 2 gecombineerde met tijden etc. Voor mij is een simpeler altijd beter :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 12:07
Septillion schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:36:
[...]

Ik moest er inderdaad toen ook een extra keer over denken. Maar dat komt door de overgang van na zonsondergang naar voor zonsopkomst. Hoe definieer je daar het verschil tussen? Het is nu donker buiten, is het nu na zonsondergang of voor zonsopkomst? Op zich beide maar die zonsopkomst is pas morgen.

Dit gaat dus over om middernacht wanneer je van dag wisselt. Dus na zondedondergang is tot middernacht en voor zonsondergang vanaf middernacht. En dat betekend dat ze nooit tegelijk waar kunnen zijn. In spreektaal is het een beetje verwarrend dat we dan vaak zeggen "ik wil dat het voor x en na y gebeurd" terwijl we eigenlijk moeten spreken van "ik wil dat het voor x of na y gebeurd"

[...]

Daarvoor zie ik niets, alleen eigenlijk hetzelfde verhaal met je time condition nu. Ik denk dat het toevallig nu toevallig in de avond goed gaat maar 's morgens (ofwel, na middernacht) niet eens werkt. Dit omdat de notatie van before fout is ;) Zou die goed geschreven zijn zou die op een enkele dag ook nooit waar kunnen zijn. Het kan niet voor 6 uur zijn en tegelijk na 21 uur :+

Je zou eens een simpele automation kunnen maken met alleen dezelfde triggers en geen conditions) die dan bijvoorbeeld een notificatie stuurt of even een enkele lamp toggelt ofzo. Is die ook niet stabiel dan heb je gewoon een issue met hoe goed de state van je media speler binnen komt in HA.

[...]

Dat weet ik niet, dat hangt af van welke integratie je gebruikt.
Er wordt een tijds comparison gemaakt

stel het is nu 23:00 en de zonsondergang is 22:00 (vandaag) en zonsopkomt is 05:23

23:00 > 22:00 => TRUE
23:00 < 05:23 => FALSE
23:00 > 22:00 AND 23:00 < 05:23 => TRUE

Hij vergelijkt alleen de tijd, niet de dag en tijd.

Vandaar dat je dus 'OR' doet.

23:00 > 22:00 OR 23:00 < 05:23 => TRUE

als je 1 uur snacht nog zit te binchen:

01:00 > 22:00 OR 01:00 < 05:23 => TRUE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 21:41
Beetje domme vraag denk ik, maar hoe toveren jullie die network-maps naar voren?

Ik heb dus een Conbee ii waar nu (nog) 3 lampen in zitten, vind het wel tof om dat ook visueel te maken.

- ZHA-map werkt bij mij niet.. Doe vast iets verkeerd, maar volg de handleiding

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Daarna wel HA herladen?

Andere optie die naar mijn idee nog flexibeler is, een scene aanmaken.

1) De radio kent geen pauze ;)

2) Is dat de AndroidTV integratie? Maar ben bang dat je dan daar er achteraan moet gaan dat hij niet alles doorgeeft.
HA herladen werkt inderdaad.

Het staat omschreven als Google Cast inegration! Weet je dan iets meer over hoe het zou moeten werken aan de hand van specifieke apps?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:39

Mimiix

Professioneel Prutser

Koepert schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:24:
Beetje domme vraag denk ik, maar hoe toveren jullie die network-maps naar voren?

Ik heb dus een Conbee ii waar nu (nog) 3 lampen in zitten, vind het wel tof om dat ook visueel te maken.

- ZHA-map werkt bij mij niet.. Doe vast iets verkeerd, maar volg de handleiding
VNC viewer installeren.

Daarna naar je ha IP verbinden met die VNC.

Wel opletten dat je in de addon de poorten hebt ingevuld.

ZHA map werkt niet, want dat is van ZHA component.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Septillion
Jochem schreef op maandag 8 juni 2020 @ 16:12:
23:00 > 22:00 => TRUE
23:00 < 05:23 => FALSE
23:00 > 22:00 AND OR 23:00 < 05:23 => TRUE
;)

@ivootjuh Ben bang dat je dan bij de jongens moet zijn die daar meer mee doen. Ik heb alleen nog wat gespeeld met Kodi. Niet met Google Cast, laat staan via een Nvidia ding. O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Weet iemand hoe het komt dat de lux waardes zo slecht of helemaal niet updaten?

Ik heb Neo Coolcam bewegingssensoren, maar de lux waardes blijven uren lang op een lage waarde staan, of zijn zelfs helemaal "unavailable"

De waarde op de overloop is bijvoorbeeld al 22 uur lang "0 lux"
De woonkamer is al 6 uur lang "1 lux"
en het toilet is al 22 uur "unavailable"

Ik wil namelijk mijn bewegingssensoren wat verder finetunen, maar zo gaat dat niet lukken natuurlijk.

@Jochem Het blijft een ingewikkeld verhaal al zeg ik het zelf, persoonlijk vind ik het een beetje raar dat het op deze manier wordt gedaan, maar er zal vast een goede reden voor zijn ;)

Het is in ieder geval iets duidelijker nu, en kan ik er rekening mee houden voor de volgende automation!

[ Voor 24% gewijzigd door Wachten... op 08-06-2020 20:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
En 0.110.6
  • Fix mobile_app registering/update sensor values with an unknown state. Will unblock iOS app (#36566 - @frenck)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op maandag 8 juni 2020 @ 12:06:
[...]

Probleem is alleen dat je dan eigenlijk een camera moet hebben die recht boven je deur hangt..
Anders trekt de camera op dat moment een foto van iemand die met zn rug naar de camera staat
Dat ligt dus aan je situatie. Ik heb een dome camera aan het plafond in de hoek van pui en dat werkt prima. Krijg ik keurig een foto van schuim voor. Maar dat staat los van je bel oplossing. Deze leveren uiteindelijk, welke oplossing dan ook, een trigger op het ha platform. Met een automation ga je er iets slims van maken.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 12:07

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Stomme vraag wellicht, maar is er iets leuks te doen met de Google Nest hub chalk icm HA, buiten de google assistant functie? Heb wat reviews gechecked, maar ziet er in eerste instantie niet heel interessant uit?

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 14:47
JBS schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:19:
En 0.110.6
  • Fix mobile_app registering/update sensor values with an unknown state. Will unblock iOS app (#36566 - @frenck)
Hmmm.. net geupdate naar 0.110.6 maar binnen notime na het openen van de iOS app staat mn log weer vol met 1300+ errors in 20 seconden.
ios app ook langzaam.

Ik ben weer terug naar 0.110.4

Edit: ik zie dat er voor de iOS app ook een update staat gepland..

[ Voor 9% gewijzigd door DvD77 op 08-06-2020 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 21:24
ivootjuh schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:19:
Weet iemand hoe het komt dat de lux waardes zo slecht of helemaal niet updaten?

Ik heb Neo Coolcam bewegingssensoren, maar de lux waardes blijven uren lang op een lage waarde staan, of zijn zelfs helemaal "unavailable"

De waarde op de overloop is bijvoorbeeld al 22 uur lang "0 lux"
De woonkamer is al 6 uur lang "1 lux"
en het toilet is al 22 uur "unavailable"

Ik wil namelijk mijn bewegingssensoren wat verder finetunen, maar zo gaat dat niet lukken natuurlijk.

@Jochem Het blijft een ingewikkeld verhaal al zeg ik het zelf, persoonlijk vind ik het een beetje raar dat het op deze manier wordt gedaan, maar er zal vast een goede reden voor zijn ;)

Het is in ieder geval iets duidelijker nu, en kan ik er rekening mee houden voor de volgende automation!
@ivootjuh Welk type precies? Is de batterij nog voldoende? Vaak moet je ook nog specifieke registers goed zetten. Heb dit ook met veel pijn en moeite moeten achterhalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:51

Quad

Doof

Gisteren de Sonoff mini switches binnen gekregen.
Gelijk geflashed met Tasmota dmv deze handleiding: https://delightnet.nl/ind...ini-with-tasmota-firmware

Toen MQTT broker addon uitgevoerd, user en pass gegenereerd en de Sonoff Mini ingesteld met deze settings.
En toen? Niks..

Het blijkt dus dat de Sonoff in Tasmota een console hebben waar je commando's kan invoeren.

Commando "SetOption19 1" uitvoeren en vervolgens zag ik in de MQTT broker direct een nieuwe device en enitity verschijnen.

Ik hoef nu verder niks meer te doen neem ik aan? Ik kan nu de switch opnemen in automations en mijn dashboards.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/l3YxPIDGI5AFzVkpwp7IFisSstY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/yIdhayeBxZnlXLCMwZUAj2Fq.png?f=fotoalbum_large

Klopt het dat MQTT dus eigenlijk een bridge is maar dan op IP basis met protocol MQTT?

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 23:23
Ik ben hiero een paar dagen bezig met de setup van HA.
Ik kom van Domoticz, maar wil toch de overstap wagen.

Waar ik nu vooral tegenaan loop is dat het (vergeleken met Domoticz) allemaal zo omslachtig moet gaan.
Daarnaast is er vrij weinig in het NL te vinden als je wat opzoekt.

Vervolgens heb je wat gevonden en dien of wordt het geïnstalleerd in een zogeheten "Docker"
Daarna moet er nog even wat in een config bestand aangepast te worden (waar er ook 1000 van zijn :) ).
En zie dan die config file maar te vinden met docker of geen docker.

Ik ben nu naar mijn idee bezig om een Conbee stick te installeren, althans zo kom ik er uit via de zoekmachine.
Ik geef onderstaande invoer:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
pi@raspberrypi:~ $ sudo usermod -a -G dialout $USER
pi@raspberrypi:~ $ sudo docker run -d \
>  --name=deconz \
> --net=host \
> --restart=always \
> -v /etc/localtime:/etc/localtime:ro \
> -v /opt/deconz:/root/.local/share/dresden-elektronik/deCONZ \
> --device=/dev//dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2197512-if00 \
> marthoc/deconz

Er wordt een hele hoop gedownload en geinstalleerd, tja en dan houdt het voor mij op :) ;)
Ik moet schijnbaar nog iets in een docker-compose.yml file aanpassen en ik heb totaal geen idee hoe dit te doen.

Is er wellicht iemand die een goede NL handleiding/guide heeft met de eerste stappen om HA te draaien met een Conbee 2 stick?
Ik sta nu meer op het punt de SD kaart in de fik te steken, de lol is er wel vanaf zeg maar :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

etienne001 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:13:

Waar ik nu vooral tegenaan loop is dat het (vergeleken met Domoticz) allemaal zo omslachtig moet gaan.

Vervolgens heb je wat gevonden en dien of wordt het geïnstalleerd in een zogeheten "Docker"
Daarna moet er nog even wat in een config bestand aangepast te worden (waar er ook 1000 van zijn :) ).

Ik ben nu naar mijn idee bezig om een Conbee stick te installeren, althans zo kom ik er uit via de zoekmachine.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
>  --name=deconz \
> --net=host \
> --restart=always \
> --device=/dev//dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2197512-if00 \
> marthoc/deconz

Er wordt een hele hoop gedownload en geinstalleerd, tja en dan houdt het voor mij op :) ;)
Ik moet schijnbaar nog iets in een docker-compose.yml file aanpassen en ik heb totaal geen idee hoe dit te doen.

Is er wellicht iemand die een goede NL handleiding/guide heeft met de eerste stappen om HA te draaien met een Conbee 2 stick?
Ik sta nu meer op het punt de SD kaart in de fik te steken, de lol is er wel vanaf zeg maar :(
Er is een apart deconz topic met een bak met info. Anders moet je me even een persoonlijke pm doen als het echt niet lukt.

Overgens: Ik zie dat je HA core draait en niet de supervised variant. Die is veel makkelijker gezien je dan gewoon de addon kan installeren.

[ Voor 3% gewijzigd door Mimiix op 09-06-2020 09:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
D3nnisd schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:27:
[...]

Er is een apart deconz topic met een bak met info. Anders moet je me even een persoonlijke pm doen als het echt niet lukt.
Dat had ik inderdaad gezien, alleen denk ik dat ik nu een koppeling mis naar HA? Vandaar dat ik het hier heb geplaatst.
Overgens: Ik zie dat je HA core draait en niet de supervised variant. Die is veel makkelijker gezien je dan gewoon de addon kan installeren.
Hmmm dan zou de handleiding niet kloppen, die geeft aan dat ik de Supervised zou installeren:
https://community.home-as...on-raspberry-pi-os/201836
Ik heb de standaard versie al eens geïnstalleerd gehad, maar daar kan je netwerkmap i.c.m. VNC niet naar voren halen. Vandaar dat ik (ook weer gevonden via het web :) ) deze versie wilde installeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

etienne001 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:36:
[...]

Dat had ik inderdaad gezien, alleen denk ik dat ik nu een koppeling mis naar HA? Vandaar dat ik het hier heb geplaatst.

[...]

Hmmm dan zou de handleiding niet kloppen, die geeft aan dat ik de Supervised zou installeren:
https://community.home-as...on-raspberry-pi-os/201836
Ik heb de standaard versie al eens geïnstalleerd gehad, maar daar kan je netwerkmap i.c.m. VNC niet naar voren halen. Vandaar dat ik (ook weer gevonden via het web :) ) deze versie wilde installeren.
Waar staat dat dat niet kan, dat kan zeker wel :) Ik draai de Addon ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Quad schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:13:
Ik hoef nu verder niks meer te doen neem ik aan? Ik kan nu de switch opnemen in automations en mijn dashboards.

(...)

Klopt het dat MQTT dus eigenlijk een bridge is maar dan op IP basis met protocol MQTT?
2x ja: klopt beiden :)

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

@etienne001 hoe draai je HA? Ik kreeg HA niet voor elkaar om het apart op een RPI te draaien, wss was het eea al goed verkloot. :P
Ik zit in Hassos met een kant en klare HA image, hier was het installeren van een Conbee II stick een fluitje van een cent. Ik leer elke dag nog weer bij met andere nieuwe dingen. (zie de post boven je)

Het begint alleen wel een chaos te worden met alle probeersels, moet maar een design gaan maken hoe ik dingen wil hebben en dat eens erin gaan programmeren.

PVOutput☀️

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 14:50
Quad schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:13:
Gisteren de Sonoff mini switches binnen gekregen.
Gelijk geflashed met Tasmota dmv deze handleiding: https://delightnet.nl/ind...ini-with-tasmota-firmware

Toen MQTT broker addon uitgevoerd, user en pass gegenereerd en de Sonoff Mini ingesteld met deze settings.
En toen? Niks..

Het blijkt dus dat de Sonoff in Tasmota een console hebben waar je commando's kan invoeren.

Commando "SetOption19 1" uitvoeren en vervolgens zag ik in de MQTT broker direct een nieuwe device en enitity verschijnen.

[Afbeelding]

Er is ook nog [SetOption30 1], deze geeft je Tasmota weer als light in plaats van switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
Quad schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:00:
@etienne001 hoe draai je HA? Ik kreeg HA niet voor elkaar om het apart op een RPI te draaien, wss was het eea al goed verkloot. :P
Ik zit in Hassos met een kant en klare HA image, hier was het installeren van een Conbee II stick een fluitje van een cent. Ik leer elke dag nog weer bij met andere nieuwe dingen. (zie de post boven je)

Het begint alleen wel een chaos te worden met alle probeersels, moet maar een design gaan maken hoe ik dingen wil hebben en dat eens erin gaan programmeren.
Dat Hassos heb ik ook geprobeerd, ik heb alleen het idee dat die teveel gericht is op webbased management. Ik ben bijvoorbeeld weet ik niet hoe lang bezig geweest om SSH op te zetten. Ik kwam er alleen met een plugin, maar met putty kon ik weer geen connectie krijgen.

Ik heb Raspbian geïnstalleerd, dat had ik ook met Domoticz.
Door het testen gaat er ook bij mij veel fout en wordt het snel een zooitje hoor.
Ik sta nu op het punt een image te maken als ik HA en de stick goed heb werken, mocht er dan weer teveel zooi komen, dan is het gewoon die image flashen en je kan weer vanaf dat punt opnieuw beginnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

etienne001 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:11:
[...]

Dat Hassos heb ik ook geprobeerd, ik heb alleen het idee dat die teveel gericht is op webbased management. Ik ben bijvoorbeeld weet ik niet hoe lang bezig geweest om SSH op te zetten. Ik kwam er alleen met een plugin, maar met putty kon ik weer geen connectie krijgen.

Door het testen gaat er ook bij mij veel fout en wordt het snel een zooitje hoor.
Ik sta nu op het punt een image te maken als ik HA en de stick goed heb werken, mocht er dan weer teveel zooi komen, dan is het gewoon die image flashen en je kan weer vanaf dat punt opnieuw beginnen.
Heel HA is Webbased.

Zie je PM wat betreft die deconz stick ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

etienne001 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:11:
[...]

En de HA config kan je dan ook offsite laten backuppen.
Hassos is niet bedoeld om nog met die image te gaan lopen kloten. SSH werkt prima, ik gebruik MobaXterm erbij om zo ook eenvoudig SCP te kunnen gebruiken.
Maar extra docker containers erbij plaatsen is gewoon geen doen, je kan geen docker compose installeren op Hassos (althans mij niet gelukt).

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-09 12:45
etienne001 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 09:13:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
>  --name=deconz \
> --net=host \
> --restart=always \
> marthoc/deconz

Het lijkt erop dat je niet gewoon HassOS hebt geinstalleerd? Doe dat maar eens. Dan praten we verder ;)

https://translate.google....Fhassio%2Finstallation%2F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• etienne001
Quad schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:14:
[...]

En de HA config kan je dan ook offsite laten backuppen.
Hassos is niet bedoeld om nog met die image te gaan lopen kloten. SSH werkt prima, ik gebruik MobaXterm erbij om zo ook eenvoudig SCP te kunnen gebruiken.
Maar extra docker containers erbij plaatsen is gewoon geen doen, je kan geen docker compose installeren op Hassos (althans mij niet gelukt).
Ik maak liever elke dag een automatische image dan een backup file van alleen een config bestand.
Zo weet ik dat echt alles juist staat dan alleen een config file van één ding.
Daar heb ik dan toch echt liever een volledige toegang voor met putty om zo de mount etc te kunnen maken.

Tja docker containers is iets heel nieuws voor mij :) Die materie en setup begrijp ik nog niet helemaal.

@D3nnisd Ik heb je bericht gezien, thnxs.
Ik zal straks even opnieuw beginnen en je laten zien waar ik vastloop

[ Voor 19% gewijzigd door etienne001 op 09-06-2020 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

etienne001 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:20:
[...]

[...]

Ik maak liever elke dag een automatische image dan een backup file van alleen een config bestand.
Zo weet ik dat echt alles juist staat dan alleen een config file van één ding.
Daar heb ik dan toch echt liever een volledige toegang voor met putty om zo de mount etc te kunnen maken.

Tja docker containers is iets heel nieuws voor mij :) Die materie en setup begrijp ik nog niet helemaal.

@D3nnisd Ik heb je bericht gezien, thnxs.
Ik zal straks even opnieuw beginnen en je laten zien waar ik vastloop
Juist daarom kan je beter HassOS pakken. Die regelt alles wat betreft docker.

Overigens, Domoticz loopt hopeloos achter in veel dingen. Als je straks alles hebt draaien is het van : dit is nog zo slecht nog niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad

Quad

Doof

etienne001 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:20:
[...]

Ik ook niet, heb docker daarom maar opgegeven en full op Hassos gegaan.
Ik begrijp nog veel dingen niet hoor, zoals Zigbee to MQTT. Dat wil dus gewoon niet werken.
Daarom is het nu vooral chaos. :)

PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
D3nnisd schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:22:
[...]

Als je straks alles hebt draaien is het van : dit is nog zo slecht nog niet.
Dit kan ik beamen.. De keuze van installatie is aan de ene kant de moeilijkste, aan de andere kant erg eenvoudig. Ik heb nu 2 instances draaien:

- Supervised VM in Proxmox
- HASSOS in Ubuntu Docker variant (die generic linux install geloof ik.. weet ik t)

Beide hoef ik nu niet meer naar om te kijken, het optuigen zelf ging erg snel, het inladen van een backup (dus restoren) ook. Daarbij kan ik alles in en om HA doen, zolang ik t maar begrijp en oplet.

Leercurve 2 is de logica van alle .yaml files.. Daar helpt spieken bij anderen veel bij en Visual Studio Code gebruiken. Die wijst bepaalde fouten nl aan.

Gaat alles vlekkeloos? nee verre van, maar door 2 instances heb ik 1 om compleet te vertrappen en de ander als productie te gebruiken. Daar gisteren een Sonoff opgenomen als fluitje van n cent. Automatisering gemaakt dat die elke avond voor zonsondergang aangaat en om 23:30u weer uit (voordeurlamp). Had ik dat 3 weken geleden gedaan? nee denk t niet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Vaevictis_ schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 07:52:
[...]

@ivootjuh Welk type precies? Is de batterij nog voldoende? Vaak moet je ook nog specifieke registers goed zetten. Heb dit ook met veel pijn en moeite moeten achterhalen.
Ik heb de Ne coolcam V2
https://www.robbshop.nl/b...z-wave-plus-2-neo-coolcam

Hij geeft aan dat de meeste rond de 100% batterij zitten. (Weet niet hoe betrouwbaar dat is).

Ik heb even heal network gedaan en een keer de nodes refreshed, en een reboot gedaan. Nu geeft hij het bij allemaal aan "unavailable"

Wat bedoel je precies met registers goed zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ivootjuh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 10:48:
[...]

Ik heb de Ne coolcam V2
https://www.robbshop.nl/b...z-wave-plus-2-neo-coolcam

Hij geeft aan dat de meeste rond de 100% batterij zitten. (Weet niet hoe betrouwbaar dat is).

Ik heb even heal network gedaan en een keer de nodes refreshed, en een reboot gedaan. Nu geeft hij het bij allemaal aan "unavailable"

Wat bedoel je precies met registers goed zetten?
Als ik een ding geleerd heb, is dat die batterij statussen in dit soort dingen nooit goed werken. Mijn zigbee fyrtur gordijn doet dat wel goed, maar dat is natuurlijk net wat anders.

Gewoon wachten tot ie stopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
D3nnisd schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:07:
[...]

Als ik een ding geleerd heb, is dat die batterij statussen in dit soort dingen nooit goed werken. Mijn zigbee fyrtur gordijn doet dat wel goed, maar dat is natuurlijk net wat anders.

Gewoon wachten tot ie stopt.
Maar wat is dan het verschil dat de motion sensor zelf wel blijft werken? Ik verwacht dat als de batterij leeg is, dat hij niks meer doet toch?

Een lux waarde doorgeven lijkt mij net zoveel moeite voor dat apparaat (misschien wel minder) dan de motion detecteren en dit doorgeven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ivootjuh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:50:
[...]

Maar wat is dan het verschil dat de motion sensor zelf wel blijft werken? Ik verwacht dat als de batterij leeg is, dat hij niks meer doet toch?

Een lux waarde doorgeven lijkt mij net zoveel moeite voor dat apparaat (misschien wel minder) dan de motion detecteren en dit doorgeven.
Hij blijft niet werken, ik bedoel meer dat als de batterij leeg is dat ie inderdaad stopt. Dan weet je dat ie vervangen moet worden. Vaak werkt die batterij status ruk.

Overigens: Ik weet niet wat de voorgeschreven waarde is van lux verversingen vanuit de fabrikant is. Mijn XIAOMI motion sensoren doen dit ook niet vaak genoeg. Enkel als er grote wijzigingen zijn(dus beweging ofwel lamp aan/uit in een ruimte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
D3nnisd schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:57:
[...]

Hij blijft niet werken, ik bedoel meer dat als de batterij leeg is dat ie inderdaad stopt. Dan weet je dat ie vervangen moet worden. Vaak werkt die batterij status ruk.

Overigens: Ik weet niet wat de voorgeschreven waarde is van lux verversingen vanuit de fabrikant is. Mijn XIAOMI motion sensoren doen dit ook niet vaak genoeg. Enkel als er grote wijzigingen zijn(dus beweging ofwel lamp aan/uit in een ruimte.
Dus het probleem wat ik dan nu heb met "unavailable" dat heeft niks met de batterij te maken als ik het goed begrijp? Ik kan het me ook bijna niet voorstellen, omdat na een reboot, alles ineens op "unavailable" is gegaan.

Ik wil het wel graag oplossen, want anders kan ik dus niks programmeren aan de hand van lux waardes!
Onder entities zie ik bij status een soort rode cirkel, met de status restored. Dit staat alleen niet bij battery level en bij de PIR zelf, de rest heeft allemaal deze status. Dit zie ik dus bij alle motion sensors van Neo Coolcam.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oXQRtTcWQ5BKX0SYke4Tsueq6B8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/MkEI1B2eWfneVOKcZAqyw6ol.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ivootjuh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:06:
[...]

Dus het probleem wat ik dan nu heb met "unavailable" dat heeft niks met de batterij te maken als ik het goed begrijp? Ik kan het me ook bijna niet voorstellen, omdat na een reboot, alles ineens op "unavailable" is gegaan.

Ik wil het wel graag oplossen, want anders kan ik dus niks programmeren aan de hand van lux waardes!
Onder entities zie ik bij status een soort rode cirkel, met de status restored. Dit staat alleen niet bij battery level en bij de PIR zelf, de rest heeft allemaal deze status. Dit zie ik dus bij alle motion sensors van Neo Coolcam.

[Afbeelding]
Ik heb geen idee hoe Zwave werkt. Enkel dat batterij statussen met dit soort apparaten nooit lekker werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
ivootjuh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 11:50:
[...]

De hoofdtaak van een bewegingssensor is dat ie bewegingen detecteert. De lux-waarde is een bijvangst, net zoals batterijstatus. Uit het oogpunt van batterijbesparing snap ik dat er niet bij elke lux wijziging een bericht wordt gestuurd. Alleen bij beweging wordt deze meegestuurd (geen extra handeling) en eens in de zoveel tijd.

Wil je continue monitoring van de lux-waarde, dan zul je hiervoor een andere sensor moeten nemen die als hoofdtaak heeft het meten van de lux. Deze kun je dan ook op een andere positie plaatsen dan de bewegingssensor. Want vaak is de locatie van de bewegingssensor niet de plek die je wilt monitoren qua lux.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

JayOne schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:09:
[...]

De hoofdtaak van een bewegingssensor is dat ie bewegingen detecteert. De lux-waarde is een bijvangst, net zoals batterijstatus. Uit het oogpunt van batterijbesparing snap ik dat er niet bij elke lux wijziging een bericht wordt gestuurd. Alleen bij beweging wordt deze meegestuurd (geen extra handeling) en eens in de zoveel tijd.

Wil je continue monitoring van de lux-waarde, dan zul je hiervoor een andere sensor moeten nemen die als hoofdtaak heeft het meten van de lux. Deze kun je dan ook op een andere positie plaatsen dan de bewegingssensor. Want vaak is de locatie van de bewegingssensor niet de plek die je wilt monitoren qua lux.
Ja dit ja.

Ik zie bij mn Xiaomi bijvoorbeeld dat ie weigert om hoger te gaan dan 897.6 lux :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@JayOne @D3nnisd

Ik begrijp dat hij niet bij iedere verandering, dit doorgeeft, dat deed hij bij Domoticz ook niet.
Maar hij geeft hier al voor 15 uur aan dat er geen verandering is geweest (terwijl er hele grote lux verschillen zijn geweest).

Is dat apparaat dan zo slim dat hij de lux en temp uitschakeld zodra de batterij bijna leeg is? Ik kan me dit bijna niet voorstellen eigenlijk.
Ik heb net even een andere batterij erin gedaan (geen idee hoe vol dit zat), maar nog steeds geen temperatuur of lux waardes te zien.

En trouwens, het gaat dus niet om de batterij status, dat maakt mij niet uit. Het gaat mij echt om de temperatuur en lux waardes. In Domoticz werkte ik al maanden met automations die gekoppeld waren aan de lux en temperatuur waardes die in die sensor zit. Ik weet dus zeker dat die lux en temperatuur sensoren goed werken van die Neo Coolcams.

En het is toch ook toevallig dat na een "Heal network" en een reboot alles op "unavailable" is gegaan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@ivootjuh
Is er in die zelfde tijd dan wel beweging geweest en gemeld?

En ook ik heb geen ervaring met Zwave (ben van kamp Zigbee O-)) maar al wel een paar keer hier opgevangen dat Zwave weer volledig in de lucht hebben na een reboot nog wel eens een tijd kan duren...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:44
Zijn er hier die de Home Assistant Companion app gebruiken op Android voor GPS tracking?
Ik heb het installed op mijn Oneplus5 en daar werkt het zonder issues maar op het toestel van mijn vrouw, een Samsung S9, werkt het voor geen meter.
Deze geeft constant aan dat ze thuis is terwijl de app zelf correct geinstalleerd is en de juiste permissies heeft. Ook het volgen van de stappen uit de FAQ helpt niet:
https://companion.home-as...t-updating-in-android-app
https://companion.home-as...resh-with-the-android-app

Als ik verder een beetje zoek lijkt dit vooral bij Samsung devices te gebeuren maar een echte oplossing is er niet of vergeet ik misschien iets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Septillion schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:26:
@ivootjuh
Is er in die zelfde tijd dan wel beweging geweest en gemeld?

En ook ik heb geen ervaring met Zwave (ben van kamp Zigbee O-)) maar al wel een paar keer hier opgevangen dat Zwave weer volledig in de lucht hebben na een reboot nog wel eens een tijd kan duren...
Ja, ik heb bewust de sensor ergens anders geplaatst waar heel veel licht is, en er langs gelopen.
Als ik dan naar de entity ga en de status bekijk, dan zegt hij wel dat er een paar minuten geleden beweging gedetecteerd is, maar de lux waarde blijft "flat" en status op "unavailable" (zie screenshot)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GcN4X55W7ByyqqzVpODxry7Z8_8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/uAeiXHV40x0TtgLE06pg6fNW.png?f=user_large

Maar even wat anders: Is dit ook de reden dat jullie Zigbee gebruiken? Is Zwave zo onbetrouwbaar, of is dit echt iets wat in Home assistant niet lekker werkt? Ik heb dit namelijk nooit gehad met Domoticz. Niet om Domoticz de hemel in te prijzen, want ben erg blij met hoe Home assistant verder werkt!

[ Voor 14% gewijzigd door Wachten... op 09-06-2020 12:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
ivootjuh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:06:
[...]

[Afbeelding]
ik heb ook een aantal dingen gehad sinds de laatste update en reboor die op "unavailable" kwamen te staan, heb ze opnieuw kunnen toevoegen als enitie.xxxx2
Was de eerste keer dat dit bij mij gebeurde en heb maar een en ander aangepast...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ivootjuh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:31:
[...]

Ja, ik heb bewust de sensor ergens anders geplaatst waar heel veel licht is, en er langs gelopen.
Als ik dan naar de entity ga en de status bekijk, dan zegt hij wel dat er een paar minuten geleden beweging gedetecteerd is, maar de lux waarde blijft "flat" en status op "unavailable" (zie screenshot)

[Afbeelding]

Maar even wat anders: Is dit ook de reden dat jullie Zigbee gebruiken? Is Zwave zo onbetrouwbaar, of is dit echt iets wat in Home assistant niet lekker werkt? Ik heb dit namelijk nooit gehad met Domoticz. Niet om Domoticz de hemel in te prijzen, want ben erg blij met hoe Home assistant verder werkt!
Zwave is niet meer of minder betrouwbaar dan Zigbee over het algemeen. De integratie in Home Assistent heeft als nadeel dat bij iedere reboot heel je Zwave netwerk weer opnieuw gestart wordt - in de nieuwe ozw integratie wordt zwave daarom losgekoppeld van HA.

Kijk even goed naar de tekst in het plaatjes want die heeft precies aan wat het probleem is: deze entiteit bestaat niet meer (en dus gaan andere plekken geen update opleveren).

Controleer even bij je entiteiten of hij onder een nieuwe naam binnen is gekomen, en anders kan je hem nog opnieuw koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Hmmbob schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:49:
[...]

Zwave is niet meer of minder betrouwbaar dan Zigbee over het algemeen. De integratie in Home Assistent heeft als nadeel dat bij iedere reboot heel je Zwave netwerk weer opnieuw gestart wordt - in de nieuwe ozw integratie wordt zwave daarom losgekoppeld van HA.

Kijk even goed naar de tekst in het plaatjes want die heeft precies aan wat het probleem is: deze entiteit bestaat niet meer (en dus gaan andere plekken geen update opleveren).

Controleer even bij je entiteiten of hij onder een nieuwe naam binnen is gekomen, en anders kan je hem nog opnieuw koppelen.
@Repi3

Maar is het dan zo dat ik hier iedere keer tegenaan ga lopen na een reboot? Want zeker met het instellen heb ik nog wel eens een reboot nodig.

En hoe zit het dan met opnieuw toevoegen? Moet ik nu al mijn oude nodes eruit gooien en opnieuw koppelen en dan ook al mijn automations opnieuw gaan doen?

Ik heb namelijk eindelijk alles ingesteld en gedaan. Ik hoop toch niet dat ik dit weer alleemaal opnieuw moet gaan doen.
Ik hoop dat iemand mij een goede workflow kan geven en wellicht aan kan geven hoe je dit kan voorkomen.

Hij is overigens niet onder een andere naam binnen gekomen, want anders zou ik hem volgens mij onder de Device (Overloop Bewegingssensor) tegen moeten komen. in de entity lijst, en daar staan ze niet. Ik zie enkel de 9 standaard entities zoals ik ze als eerste gekoppeld heb.

[ Voor 10% gewijzigd door Wachten... op 09-06-2020 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrBarBarian
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 07-03-2023
Zijn er nog meer bij wie Hassio erg traag is sinds de laatste update? Het is niet voorruit te branden, terwijl HA weinig/niks aan het doen is. Systemload is permanent rond de 2... restarten helpt helaas niks.

code:
1
2
3
4
Host system
Hostname    homeassistant
System  HassOS 4.10
Deployment  production

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
Mem: 1872672K used, 78564K free, 3404K shrd, 71332K buff, 814792K cached
CPU:  25% usr   3% sys   0% nic  69% idle   0% io   1% irq   0% sirq
Load average: 1.81 1.82 1.79 3/563 881
  PID  PPID USER     STAT   VSZ %VSZ CPU %CPU COMMAND
  746   739 root     S    21040   1%   1   0% ttyd -d1 -i hassio -p 63634 tmux -u new -A -s homeassistant zsh -l
  881   851 root     S     1640   0%   1   0% top
  790   788 root     S     4760   0%   1   0% -zsh
  851   850 root     S     4652   0%   0   0% zsh -l
  745   741 root     S     4352   0%   2   0% bash /usr/bin/bashio ./run
  830   747 root     S     4260   0%   3   0% sshd: root@notty
  788   747 root     S     4244   0%   0   0% sshd: root@pts/0
  833   747 root     S     4236   0%   1   0% sshd: root@notty
  747   742 root     S     4204   0%   0   0% /usr/sbin/sshd -D -e
  850     1 root     S     3996   0%   2   0% {tmux: server} tmux -u new -A -s homeassistant zsh -l
  832   830 root     S     3464   0%   3   0% /usr/lib/ssh/sftp-server
  835   833 root     S     3448   0%   0   0% /usr/lib/ssh/sftp-server
  846   790 root     R     1640   0%   2   0% top
    1     0 root     S      784   0%   2   0% /sbin/docker-init -- /init
    7     1 root     S      192   0%   2   0% s6-svscan -t0 /var/run/s6/services
  742     7 root     S      192   0%   3   0% s6-supervise sshd
  739     7 root     S      192   0%   0   0% s6-supervise ttyd
   33     7 root     S      192   0%   2   0% s6-supervise s6-fdholderd
  741     7 root     S      192   0%   1   0% s6-supervise stdin

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repi3
  • Niet online
ivootjuh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:00:
[...]

@Repi3

Maar is het dan zo dat ik hier iedere keer tegenaan ga lopen na een reboot? Want zeker met het instellen heb ik nog wel eens een reboot nodig.

En hoe zit het dan met opnieuw toevoegen? Moet ik nu al mijn oude nodes eruit gooien en opnieuw koppelen en dan ook al mijn automations opnieuw gaan doen?

Ik heb namelijk eindelijk alles ingesteld en gedaan. Ik hoop toch niet dat ik dit weer alleemaal opnieuw moet gaan doen.
Ik hoop dat iemand mij een goede workflow kan geven en wellicht aan kan geven hoe je dit kan voorkomen.

Hij is overigens niet onder een andere naam binnen gekomen, want anders zou ik hem volgens mij onder de Device (Overloop Bewegingssensor) tegen moeten komen. in de entity lijst, en daar staan ze niet. Ik zie enkel de 9 standaard entities zoals ik ze als eerste gekoppeld heb.
Geen idee, heb eigenlijk nog niet herstart en nu je het zegt is dit eigenlijk niet verstandig van mij.
Ik dacht eigenlijk dat het een bug was in de release.

Ik heb inderdaad de oude eruit zitten gooien en de nieuwe toegevoegd.
Automations opnieuw zitten instellen, ja er is aardig wat werk in gekropen...
Ik kon niet direct vinden hoe ik de nieuw met de oude moest koppelen (bv voor historische data... :( )

Dus als dit geen bug was luister ik graag mee naar de oplossing. (ook voor de historische data)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Repi3 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:26:
[...]

Geen idee, heb eigenlijk nog niet herstart en nu je het zegt is dit eigenlijk niet verstandig van mij.
Ik dacht eigenlijk dat het een bug was in de release.

Ik heb inderdaad de oude eruit zitten gooien en de nieuwe toegevoegd.
Automations opnieuw zitten instellen, ja er is aardig wat werk in gekropen...
Ik kon niet direct vinden hoe ik de nieuw met de oude moest koppelen (bv voor historische data... :( )

Dus als dit geen bug was luister ik graag mee naar de oplossing. (ook voor de historische data)
Ik heb tot nu toe allerlei problemen ondervonden (en geen update gedaan) met de sensoren. Alhoewel de sensoren zelf gewoon prima blijven werken....

Ik 2 rare soort dode nodes tussen mijn entities zitten die ik niet kan plaatsen, lux waardes die niet geupdate werden, nu allerlei nodes die op unavailable staan.

Ik hoop dus ook heel erg dat er iemand is die hier iets meer over weet!
De bewegingssensor zelf werkt gewoon prima. Ik zou dus het liefst iets zien dat je de node opnieuw kan koppelen, en dan hij alleen entities die nu "dood" zijn opnieuw toevoegd o.i.d.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17:20
schumi2004 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:30:
Zijn er hier die de Home Assistant Companion app gebruiken op Android voor GPS tracking?
Ik heb het installed op mijn Oneplus5 en daar werkt het zonder issues maar op het toestel van mijn vrouw, een Samsung S9, werkt het voor geen meter.
Deze geeft constant aan dat ze thuis is terwijl de app zelf correct geinstalleerd is en de juiste permissies heeft. Ook het volgen van de stappen uit de FAQ helpt niet:

Als ik verder een beetje zoek lijkt dit vooral bij Samsung devices te gebeuren maar een echte oplossing is er niet of vergeet ik misschien iets?
Bij mijn Pixel 2 had ik het probleem dat bij een netwerkwijziging (dus van wifi naar 4g bijvoorbeeld) HA het pas weer deed na een force close. Totdat ik dat gedaan had werden dus ook geen updates van locatie verstuurd.
Vooral omdat een wisseling van wifi naar 4g nogal eens gebeurde als je uit huis gaat, bleef ik ook heel lang thuis staan.
Ik kreeg het niet opgelost, en heb dus maar life360 geïnstaleerd, en gebruik dat nu voor mijn locatie. Die werkt wel vrij accuraat.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

schumi2004 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:30:

Ik heb geen idee. Ik kan enkel zeggen dat het op mijn S9+ wel altijd goed gewerkt heeft.

Voor de rest zie ik wel meer mensen met issues, maar anderen weer niet. This net hoe de wind staat geloof ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ivootjuh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 12:31:
[...]

Ik heb enkel met Zigbee gewerkt omdat ik voor een school project iets moest automatiseren. Het plan was om met Logitech Harmony een rolgordijn aan te kunnen sturen. Omdat toen net de fyrtur kwam(december) voor deCONZ gegaan omdat die het ondersteunde.

Daarnaast vind ik Z-wave wat prijziger en na een korte zoektocht zag ik niet heel veel verschil behalve prijs en productrange.

Ik heb dus niet echt een reden, buiten dat rolgordijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
D3nnisd schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:33:
[...]

Ik heb geen idee. Ik kan enkel zeggen dat het op mijn S9+ wel altijd goed gewerkt heeft.

Voor de rest zie ik wel meer mensen met issues, maar anderen weer niet. This net hoe de wind staat geloof ik.
Nou wat mij vooral opvalt is dat de berichten die ik tegen kom wel veelal betrekking hebben op Samsung.

Ik ga eens kijken of life360 wat is en anders hou ik het maar voor gezien denk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

schumi2004 schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:35:
[...]

Nou wat mij vooral opvalt is dat de berichten die ik tegen kom wel veelal betrekking hebben op Samsung.

Ik ga eens kijken of life360 wat is en anders hou ik het maar voor gezien denk.
Dat is natuurlijk ook het meestgebruikte Android merk :p

Ik heb op mijn S20+ en S9+ iig nooit issues gehad ermee. Overigens is het altijd lastig dit soort dingen omdat er heel veel variabelen zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• makooy
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23:02
ivootjuh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 13:34:
[...]

Ik heb tot nu toe allerlei problemen ondervonden (en geen update gedaan) met de sensoren. Alhoewel de sensoren zelf gewoon prima blijven werken....

Ik 2 rare soort dode nodes tussen mijn entities zitten die ik niet kan plaatsen, lux waardes die niet geupdate werden, nu allerlei nodes die op unavailable staan.

Ik hoop dus ook heel erg dat er iemand is die hier iets meer over weet!
De bewegingssensor zelf werkt gewoon prima. Ik zou dus het liefst iets zien dat je de node opnieuw kan koppelen, en dan hij alleen entities die nu "dood" zijn opnieuw toevoegd o.i.d.
Heb je hem al eens opnieuw toegevoegd?
Wel even netjes uit HA verwijderen, als er Dead Nodes achter blijven kan je die via zwave.remove_failed_node verwijderen (wel HA erna herstarten)

TWEAKERS EREDIVISIE VOETBALPOULE!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15
Geen idee of het mogelijk is, maar ik zou graag een melding krijgen als ik thuis kom en een bepaalde tijd afwezig ben geweest. Ik heb een helper als switch die omgezet wordt als ik van huis ga en thuis kom. Ik moet dus alleen de totaal tijd weten van de tijd voordat de sensor de laatste keer is omgezet.

Is zoiets mogelijk in HA? En wie kan mij de juiste kant op duwen?

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Toppe schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:59:
Geen idee of het mogelijk is, maar ik zou graag een melding krijgen als ik thuis kom en een bepaalde tijd afwezig ben geweest. Ik heb een helper als switch die omgezet wordt als ik van huis ga en thuis kom. Ik moet dus alleen de totaal tijd weten van de tijd voordat de sensor de laatste keer is omgezet.

Is zoiets mogelijk in HA? En wie kan mij de juiste kant op duwen?
Een template met een dateinput helper?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15
D3nnisd schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:03:
[...]

Een template met een dateinput helper?
Juist, in die templates moet ik me verder gaan verdiepen. Had gehoopt dat z'n functie uit zichzelf al beschikbaar was, of dat een entity zelf dit al kon bijhouden

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
Of een tweede helper die je pas omzet als je "bepaalde tijd" verstreken is met de for parameter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Toppe schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 15:09:
[...]

Juist, in die templates moet ik me verder gaan verdiepen. Had gehoopt dat z'n functie uit zichzelf al beschikbaar was, of dat een entity zelf dit al kon bijhouden
Je zou een timer kunnen definiëren.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
TerrorSource schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 14:40:
[...]

Heb je hem al eens opnieuw toegevoegd?
Wel even netjes uit HA verwijderen, als er Dead Nodes achter blijven kan je die via zwave.remove_failed_node verwijderen (wel HA erna herstarten)
Maar bedoel je dan alleen de dode nodes verwijderen en dan opnieuw toevoegen?

Want als ik de gehele motion sensor weghaal, dan moet ik sowieso alles opnieuw instellen qua automations e.d. en dat wil ik juist niet (moet ik 10 motion sensors opnieuw gaan instellen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
ivootjuh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:39:
[...]

Maar bedoel je dan alleen de dode nodes verwijderen en dan opnieuw toevoegen?

Want als ik de gehele motion sensor weghaal, dan moet ik sowieso alles opnieuw instellen qua automations e.d. en dat wil ik juist niet (moet ik 10 motion sensors opnieuw gaan instellen).
Sowieso Dead Nodes verwijderen, al is het alleen maar voor jezelf het overzicht te bewaren en geen rommel in HA te hebben.

Als je een motion sensor ontkoppeld zal je inderdaad de Automation moeten aanpassen, de sensor bestaat immers niet meer.

Ik snap alleen je probleem niet helemaal.
Als een sensor niet volledig werkt kan je het beste die gelijk ontkoppelen en opnieuw koppelen, geen half-gaar gekoppeld device in een Automation gebruiken lijkt mij :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Iemand een idee hoe ik onderstaande een fatsoenlijke kleur in m'n theme geef?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gNRAvA-LYKNp373OCRk9Kk-qUy8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/H1vDL5QUe5C1cESo7l8I6bR7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

barrymossel schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:55:

[Afbeelding]
CSS.

Je hebt hem via hacs gepikt of niet?

:X

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DaTuX
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01-08 14:29

DaTuX

Tech Junkie

barrymossel schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:55:

[Afbeelding]
ja had ik ook (theme heeft een update gekregen)
Moest in mijn custom versie ook even de update doorvoeren manueel

code:
1
 markdown-code-background-color: "#464646"

even toevoegen aan je theme (dat was de update ook ;) )

[ Voor 0% gewijzigd door DaTuX op 09-06-2020 17:02 . Reden: typoos ]

een mening is zo sterk als de som van zijn argumenten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
D3nnisd schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:58:
[...]

CSS.

Je hebt hem via hacs gepikt of niet?

:X
CSS? Dit moet toch gewoon in mijn theme.yaml? Weet alleen de benamingen niet. (Maar zou ik waarschijnlijk inderdaad via inspect in Chrome kunnen achterhalen...)

En heb mijn thema wel deels geleend ja 😏

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
TerrorSource schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 16:54:
[...]

Sowieso Dead Nodes verwijderen, al is het alleen maar voor jezelf het overzicht te bewaren en geen rommel in HA te hebben.

Als je een motion sensor ontkoppeld zal je inderdaad de Automation moeten aanpassen, de sensor bestaat immers niet meer.

Ik snap alleen je probleem niet helemaal.
Als een sensor niet volledig werkt kan je het beste die gelijk ontkoppelen en opnieuw koppelen, geen half-gaar gekoppeld device in een Automation gebruiken lijkt mij :X
Het probleem is dat ik al meerdere keren wat rare dead nodes heb gehad, en dat ik er niet op zit te wachten dat ik iedere keer na een reboot mijn home automation opnieuw moet gaan instellen. Verder werkt alles gewoon top, ik wil alleen dat van alle motion sensors, de lux en temp sensors weer gaan werken.....

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
DaTuX schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:02:
[...]

ja had ik ook (theme heeft een update gekregen)
Moest in mijn custom versie ook even de update doorvoeren manueel

code:
1
 markdown-code-background-color: "#464646"

even toevoegen aan je theme (dat was de update ook ;) )
Dat was hem inderdaad! Thanks.

Dat HACS wordt er trouwens ook niet beter op. Nu krijg ik weer dat bepaalde lovelace cards niet geladen zijn, maar wie werken wel gewoon. Moet ik nou /hacsfiles/ gebruiken, of /local/?

[ Voor 20% gewijzigd door barrymossel op 09-06-2020 17:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
ivootjuh schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:16:
[...]

Het probleem is dat ik al meerdere keren wat rare dead nodes heb gehad, en dat ik er niet op zit te wachten dat ik iedere keer na een reboot mijn home automation opnieuw moet gaan instellen. Verder werkt alles gewoon top, ik wil alleen dat van alle motion sensors, de lux en temp sensors weer gaan werken.....
Ik kan je 1 ding zeggen, de lux sensors van Neo Coolcam Motion Sensors zijn waardeloos.
Knappe kop die dat werkend krijgt. Of je hem nu aan Fibaro HC2/HC3, Domoticz of HA koppelt, de waardes kloppen gewoon niet. Komt door wat de sensor meet, dat is verkeerd en dat geeft hij weer door aan de controller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTuX

DaTuX

Tech Junkie

barrymossel schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:21:
[...]

Dat was hem inderdaad! Thanks.

Dat HACS wordt er trouwens ook niet beter op. Nu krijg ik weer dat bepaalde lovelace cards niet geladen zijn, maar wie werken wel gewoon. Moet ik nou /hacsfiles/ gebruiken, of /local/?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KGO5RQ0zWntPTtwKEOKqZ1m9QPQ=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/oZFz5WjCGeDPKFGk6BnkLYpL.png?f=user_large

bedoel je dit?
Schijnt te maken te hebben met elementen die je wel ergens benoemd maar niet gebruikt (ofzoiets)
Ben er zelf nog niet achter hoe of waar , want dat staat er niet bij 8)7

gebruik zelf ook nog steeds de /local/community/*
ik zie de meerwaarde niet van de /hacsfiles/ (ja compressie...nou loopt suppersnel hier ook remote dat gezip hoeft voor mij niet)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
DaTuX schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:39:
[...]

[Afbeelding]

bedoel je dit?
Schijnt te maken te hebben met elementen die je wel ergens benoemd maar niet gebruikt (ofzoiets)

ik zie de meerwaarde niet van de /hacsfiles/ (ja compressie...nou loopt suppersnel hier ook remote dat gezip hoeft voor mij niet)
Ja dat bedoel ik inderdaad. Maar één van die cards is gewoon geladen vreemd genoeg.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sp33dFr34k schreef op maandag 8 juni 2020 @ 20:57:
Stomme vraag wellicht, maar is er iets leuks te doen met de Google Nest hub chalk icm HA, buiten de google assistant functie? Heb wat reviews gechecked, maar ziet er in eerste instantie niet heel interessant uit?
Ik had gehoopt dat bv bij nest hub max, de camera (nest camera ingebouwd) dat je die ook ging kunnen integreren in HA maar niet dus.
Althans niet sinds de wijzigingen ivm nest..

Echter heb ik onlangs wel ergens gelezen dat die integratie terug zou komen, alleen vind ik dat nergens meer terug.

Indien dat het geval is, zou dit wel leuk kunnen worden.

Los daarvan kun je ook HA casten naar je hub, maar daar nog geen ervaring mee

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTuX

DaTuX

Tech Junkie

barrymossel schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:55:
[...]

Ja dat bedoel ik inderdaad. Maar één van die cards is gewoon geladen vreemd genoeg.
zover ik kan vinden over dit topic, verwacht hacs de files wel in /hacsfiles/ maar kan ze daar niet vinden en komt daar de melding vandaan

maar omdat je referenties kloppen en alle files vindbaar zijn voor je browser, werkt alles gewoon
maar mekkert hacs...
nouja mooi is anders maar heeft bij mij iig geen prio omdat te veranderen (alsin sub-zero prio) dus negeer ik het maar. komt wel een keer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 22:31
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4kvk0cVtXiEptNz8NYHpgRBHlZc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/kk72E8YyEi60KjN0UVAuAOMD.jpg?f=fotoalbum_large

Heb zelf ook een NEO PIR voor de motion sensor en zie de lux waardes wel netjes gedurende de dag, maar vraag me niet hoe ik dat heb gedaan,
Raspberry met HASS.IO en razberry V2 on top of de PI voor de zwave ondersteuning.

Heb wel na overgang van domoticz alle zwave items removed en opnieuw toegevoegd zodat ze netjes in HA aangemeld worden.

[ Voor 11% gewijzigd door Petertje750 op 09-06-2020 18:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
DaTuX schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 17:39:
[...]

[Afbeelding]

bedoel je dit?

Ik weet ook niet wat er mee is maar eerder kreeg ik nog meldingen of het aan dashboard cards toegevoegd moest worden maar tegenwoordig moet ik het allemaal manual doen.
Verder de melding zoals op screenshot krijg ik helemaal niet.

Laatste HassIO en HACS versies

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mijn NEO Coolcam PIRs (zowel een V1 als een V2) geven ook gewoon lux waardes door.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d8nUrkwtA-ZZhgmL8083DaAWlyU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pXP0zqmWN5O7KaUyO5y5gemw.jpg?f=fotoalbum_large
Nu ik de grafiekjes zie, moet ik misschien eens kijken naar de update interval van de V2 ;)

[ Voor 79% gewijzigd door Hmmbob op 09-06-2020 19:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunSn0w.
  • Laatst online: 31-08 19:29
Hallo allen,

Heeft iemand een idee hoe ik via HA mijn PC zou kunnen booten en shutdownen?
Ik heb de MQTT Client geinstalleerd op mijn PC, die heeft connectie met mijn MQTT broker.

Mijn MQTT broker heeft op zijn beurt weer een connectie met HA. Dat werkt prima, want mijn Zigbee2Mqtt loopt ook via die broker (zonder problemen).

Enig idee waarom dit niet werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@JunSn0w. Hoezo "niet werkt"? :? Ik zie niets dat ook maar iets te maken heeft met het afsluiten van je PC. Leuk, dat je ook een client op je PC hebt, maar die zal je alleen de berichtjes laten zien die langs komen. Tenzij deze client speciaal ontworpen is je PC af te sluiten. En dan begin ik nog niet over opstarten... :+

Voor afsluiten zou je naar de RPC Shutdown addon kunnen kijken. Zelf geen ervaring mee maar lijkt te doen wat je wilt (in ieder geval een deel).

Zelf start ik mijn PC simpelweg door een schakelbare plug ervoor. PC staat ingesteld (in BIOS) om altijd te starten als hij spanning krijgt. En de plug zet ik uit als het verbruik onder de 15W komt. Afsluiten doe ik alleen zelf (lokaal of via RDP).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:09
@JunSn0w.
Wake on LAN?

[ Voor 6% gewijzigd door technorabilia op 09-06-2020 21:03 . Reden: Typo ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunSn0w.
Septillion schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 20:32:
@JunSn0w. Hoezo "niet werkt"? :? Ik zie niets dat ook maar iets te maken heeft met het afsluiten van je PC. Leuk, dat je ook een client op je PC hebt, maar die zal je alleen de berichtjes laten zien die langs komen. Tenzij deze client speciaal ontworpen is je PC af te sluiten. En dan begin ik nog niet over opstarten... :+

Voor afsluiten zou je naar de RPC Shutdown addon kunnen kijken. Zelf geen ervaring mee maar lijkt te doen wat je wilt (in ieder geval een deel).

Zelf start ik mijn PC simpelweg door een schakelbare plug ervoor. PC staat ingesteld (in BIOS) om altijd te starten als hij spanning krijgt. En de plug zet ik uit als het verbruik onder de 15W komt. Afsluiten doe ik alleen zelf (lokaal of via RDP).
Wellicht is het opstarten/afsluiten van mijn PC geen goed voorbeeld en kan ik dat wel anders aanpakken als dat niet met MQTT kan, maar denk dan aan bijv. mijn disk laten zien in HA of mijn CPU gebruik.

Ik maak gebruik van deze client: https://github.com/KjetilSv/Win10As

PS: Wellicht niet zo bedoeld, maar je bericht komt wat onvriendelijk over ;)
Ja, zag net dat ik geen boot kan doen via MQTT, verkeerd gelezen destijds, Wake On LAN it is, thanks.

[ Voor 9% gewijzigd door JunSn0w. op 09-06-2020 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 22-09 22:31
Ik heb met automation een kaku deurbel met camera picture notify.mobile push to HA android companion.
so far so good het werkt alleen 2 dingen, als telefoon gelocked is no message en geen sound met locked of unlocked.
P.s. ik zie de message wel na unlock met de camera foto en heb al tll en priority en alleen priority geprobeerd.
Compagnion

data:
ttl: 0
priority: high

Wil notify.android ook met rook alarm gaan gebruiken dus message met sound is wel belangerijk om dat werkend te krijgen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
@JunSn0w. Nouwja, komt een beetje omdat een generic MQTT client en werkelijk iets doen niets met elkaar te maken hebben. Een belangrijk stukje info die je dus vergeten was te vermelden welke, niet generic, MQTT client je draait. ;)

Maar goed, die Win 10 Assistant komt met aardig wat info. Als het goed is dumpt die dus het een en ander in bepaalde topics ([maintopic]/cpuprosessortime bijvoorbeeld voor CPU). Die moet je dus ook kunnen zien langs komen met een generieke MQTT client zoals MQTT Explorer. Zie je die?

Daarna is het denk ik eens tijd om die hass-sample.yaml open te trekken. Die laat voorbeelden zien hoe je ze in HA (in je configuration.yaml) kan gooien. Natuurlijk wel de naam en topic aanpassen naar wens. Neem aan dat je wel weet hoe je die aan moet passen :)

Win 10 Assistant kan zo te zien je PC ook afsluiten door er een bericht in het juiste topic te gooien ([maintopic]/shutdown met payload "1"). Alleen zoals gezegd is opstarten andere koek. Een apparaat dat uit staat zal in ieder geval niet op MQTT reageren. Wake on LAN zou een optie kunnen zijn maar heb daar zelf nooit echt goeie ervaring mee gehad. En dan zal je een ander device (die wel aan staat) in je netwerk die WoL moeten laten versturen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En 0.110.7
  • Fix mobile_app missing state in sensor registration (#36604 - @frenck)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JunSn0w.
Septillion schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:07:
@JunSn0w. Nouwja, komt een beetje omdat een generic MQTT client en werkelijk iets doen niets met elkaar te maken hebben. Een belangrijk stukje info die je dus vergeten was te vermelden welke, niet generic, MQTT client je draait. ;)
Ah alright, ik ben inderdaad niet zo goed thuis is MQTT (vooral het hele topic gebeuren), vandaar.
Maar goed, die Win 10 Assistant komt met aardig wat info. Als het goed is dumpt die dus het een en ander in bepaalde topics ([maintopic]/cpuprosessortime bijvoorbeeld voor CPU). Die moet je dus ook kunnen zien langs komen met een generieke MQTT client zoals MQTT Explorer. Zie je die?
Yes, ik zie inderdaad een aantal dingen (o.a. de CPU, maar ook volume etc.) voorbij komen in de MQTT Explorer. Overigens zie ik dit ook in de logging van de MQTT Broker (dat er dus gegevens worden ontvangen).
Daarna is het denk ik eens tijd om die hass-sample.yaml open te trekken. Die laat voorbeelden zien hoe je ze in HA (in je configuration.yaml) kan gooien. Natuurlijk wel de naam en topic aanpassen naar wens. Neem aan dat je wel weet hoe je die aan moet passen :)
Alright, daar ga ik eens naar kijken. Ik dacht dat ze automatisch aan HA worden toegevoegd, net zoals met de Zigbee2Mqtt.
Win 10 Assistant kan zo te zien je PC ook afsluiten door er een bericht in het juiste topic te gooien ([maintopic]/shutdown met payload "1"). Alleen zoals gezegd is opstarten andere koek. Een apparaat dat uit staat zal in ieder geval niet op MQTT reageren. Wake on LAN zou een optie kunnen zijn maar heb daar zelf nooit echt goeie ervaring mee gehad. En dan zal je een ander device (die wel aan staat) in je netwerk die WoL moeten laten versturen.
Nee, heb je gelijk in. Beetje dom dat ik daar niet zelf aan had gedacht 8)7
Zoals jij het hebt geconfigureerd met een smart plug, is ook een mooie oplossing voor het opstarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

JBS schreef op dinsdag 9 juni 2020 @ 21:19:
En 0.110.7
  • Fix mobile_app missing state in sensor registration (#36604 - @frenck)
Hoeveel van die updates hebben ze nodig voor die app?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ok, ik twijfel heel erg tussen een Shelly Plug S en een Innr SP 120.

Requirements: een tussenstekker primair voor energiemeting, secundair voor schakelen. Andere requirement is dat de LED niet of beperkt moet stralen in de "aan" stand, want t ding komt naast een bed te liggen - en is primair bedoeld om te kijken of de puber 's avonds laat nog aan het lezen is ipv om te schakelen :+ (Ja, een camera kan ook maar is dan wel weer heel erg privacy invasive).

Wifi dekking is prima, Zigbee dekking is "mwah" maar daarmee zou de Innr meteen een verbetering kunnen betekenen voor de battery powered sensoren die ik op zolder heb (heb nu nog een IKEA signal repeater op de 1e verdieping liggen). Kosten zijn om en nabij hetzelfde.

Qua HA integratie zou de Innr via zigbee2mqtt gaan praten (is supported), de Shelly via mqtt of de Shelly custom component.

Iemand anders nog pro of cons die de beslissing kunnen sturen? Want het is nu echt 50-50 voor me.

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 10-06-2020 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 06:40
Hmmbob schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:01:
Iemand anders nog pro of cons die de beslissing kunnen sturen? Want het is nu echt 50-50 voor me.
Gaat allebei werken, maakt weinig uit behalve de overwegingen die je zelf geeft. Je kunt ook de Gosund SP111 gebruiken (uit China voor 10 euro, in Nederland vanaf 13,30). Kan Tasmota op, mits je de moeite neemt om de stroommeting te calibreren zeer betrouwbaar en goede ervaringen mee (met mqtt). Ledje moet uit te zetten zijn als je Tasmota gebruikt). Als extra (misschien) goedkoper alternatief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaTuX

DaTuX

Tech Junkie

Hmmbob schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:01:
Ok, ik twijfel heel erg tussen een Shelly Plug S en een Innr SP 120.

Requirements: een tussenstekker primair voor energiemeting, secundair voor schakelen. Andere requirement is dat de LED niet of beperkt moet stralen in de "aan" stand, want t ding komt naast een bed te liggen - en is primair bedoeld om te kijken of de puber 's avonds laat nog aan het lezen is ipv om te schakelen :+ (Ja, een camera kan ook maar is dan wel weer heel erg privacy invasive).

Wifi dekking is prima, Zigbee dekking is "mwah" maar daarmee zou de Innr meteen een verbetering kunnen betekenen voor de battery powered sensoren die ik op zolder heb (heb nu nog een IKEA signal repeater op de 1e verdieping liggen). Kosten zijn om en nabij hetzelfde.

Qua HA integratie zou de Innr via zigbee2mqtt gaan praten (is supported), de Shelly via mqtt of de Shelly custom component.

Als je het leuk vind om je handen "vies" te maken een Blitzwolf SHP6 met ESPHome (leds zet je uit in de config en je kan de always on makkelijk regelen) voordeel cheap (eigenlijk zelfde als Gosund SP111) zoals hierboven)

anders idd de shelly ivm dekking :)
maar:
zet je in primair op Zigbee of op WiFi thuis (denk aan toekomstige uitbreiding)?
Wil je meteen je dekking vergroten door extra Zigbee router functionaliteit toe te voegen?

opties opties opties 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
DaTuX schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 11:10:
[...]

Als je het leuk vind om je handen "vies" te maken een Blitzwolf SHP6 met ESPHome (leds zet je uit in de config en je kan de always on makkelijk regelen) voordeel cheap (eigenlijk zelfde als Gosund SP111) zoals hierboven)
Toch zo jammer dat dit niet gewoon simpel kan. Tuya-convert werkt niet met mijn SHP6... maar heb er wel n stuk of wat die ik graag in HA zou willen gebruiken.. Maar ik en solderen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-09 06:40
Koepert schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 12:04:
[...]

Toch zo jammer dat dit niet gewoon simpel kan. Tuya-convert werkt niet met mijn SHP6... maar heb er wel n stuk of wat die ik graag in HA zou willen gebruiken.. Maar ik en solderen...
De GoSund SP111 (broertje van de BlitzWolf SP-6) heeft afhaneklijk van de versie (3450w belasting versie en nieuwer), de mogelijkheid om hem open te schroeven er jumper kabels in te duwen. Wel erg fijn om niet te hoeven solderen. Missschien dat jouw SHP-6 toevallig hardwarematig dezelfde versie is?
(zie bv. https://www.malachisoord....rmware-on-a-gosund-sp111/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• makooy
Ik heb zelf gezocht maar niks kunnen vinden maar werkt deze met HomeAssistant?
https://www.50five.nl/ned...deo-doorbell-deurbel.html

Werkt met de Nedis SmartLife-app, zie ook verwijzingen naar Tuya staan op verschillende websites maar kan er verder niet veel over vinden.

Of een andere deurbel met volgende zaken:
- geen cloud opslag
- opslaan op Synology nas
- geen maandelijks abbo zoals bij Nest
- integratie met HomeAssistant
- Wifi
- voorkeur voor lage prijs >:)

[ Voor 26% gewijzigd door makooy op 10-06-2020 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Hmmbob over de Ikea repeater gesproken. Werkt dat en beetje? Ik weet niet of je xiaomi devices gebruikt. Vraag me af of die het ook goed doen hiermee.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freek-Hendrik
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 06-10-2024
martinvdm schreef op woensdag 10 juni 2020 @ 13:17:
@Hmmbob over de Ikea repeater gesproken. Werkt dat en beetje? Ik weet niet of je xiaomi devices gebruikt. Vraag me af of die het ook goed doen hiermee.
Omdat ze even duur zijn heb ik gekozen voor de stopcontacten. Deze zie je tenminste ook terug in je mesh, en je hebt natuurlijk ook de mogelijkheid om te schakelen. Qua bereik valt het me niet tegen. Ik had er 3 gekocht om de afstand tussen het huis en een schuur te overbruggen, maar een tradfri buitenlamp en één zo'n stopcontact bleek genoeg om ongeveer 25m met niet al teveel obstakels te overbruggen. Ik zou eens kunnen kijken hoe het bereik is als ik zo'n outlet op de bovenverdieping. Xiaomi devices zijn nog onderweg, dus geen idee nog of die er goed mee overweg kunnen
Pagina: 1 ... 77 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.