Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:40

TWKterry

Master Mariner

zoals hierboven al gezegd heb ik de een Docker versie met Supervisor draaien, dit gaat redelijk makkelijk. Ik gebruik hierbij ook een Conbee stick met ZHA.

Omdat Home Assistant paar weken terug aankondigde te stoppen met die versie heb ik een VM op dezelfde synology gezet, dit ging zo mogelijk nog sneller met installeren. Nog geen USB stick gekoppeld maar dat lijkt simpel te zijn.

De VM lijkt mij de betere ondersteuning te bieden aangezien dit volledig door Home Assistant wordt geregeld. Voor de Docker ben je afhankelijk van een (1) persoon die deze maakt. Als het eenmaal draait kan updaten binnen de Docker maar bij grote wijzigingen kan ik me voorstellen dat er iets intern ook veranderd moet worden,

In beide gevallenis je NAS snel genoeg, zou alleen het geheugen uitbreiden (in beide gevallen). Zelf heb ik een 8GB naast de standaard 2GB gezet, Met de Docker en VMM en nog wat andere dockers gebruik ik nu 2.5GB.

Voor een makkelijke installatie en gebruik zou ik zeker de volledige versie met Supervisor aanraden dan heb je de add-on store en daarbij zeker HACS installeren.
Docker of VMM, jouw keuze.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 22-09 11:06
ivootjuh schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:49:
[...]

Ik heb de homeassistant/home-assistant image draaien binnen Docker, geen idee welke variant dat is, maar ik denk de Core versie.

Dit is dus waarom ik door de bomen het bos niet meer zie (en dat begint al bij de installatie):

Je hebt home assistant, je hebt een core versie, er is een package beschikbaar op synocommunity, je kunt op VM draaien? 8)7

Ik ben enigszins handig met computers en met mijn Synology, maar ik weet lang niet alles van Docker en VM etc.

Wat ik zoek is een stabiele installatie, waarbij veel out of de box goed werkt en of makkelijk in te stellen is, en het liefst iets waarbij alles ook ondersteund blijft worden (daarom gebruik ik denk ik liever niet een onofficiële package op synocommunity)

Het is voor mij van belang dat ik mijn Zwave (Aeotec stick) goed en stabiel aan de praat krijg, en later mijn Zigbee spullen met een Conbee2 stick in kan stellen.

Wat kunnen jullie hierin dan aanraden? Toch een VM op mijn 918+ zodat ik de volledige home assistant heb? Of is het veel makkelijker en handiger om alles via Docker te doen? Voor wat het waard is. Ik heb mijn werkgeheugen van de Synology geupgrade naar 8GB
HA in een VM zetten. Zit je ook niet met docker te klooien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 22:15
Peutpeut schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:29:
Met een schuin oog kijk ik steeds meer naar Home Assistant om Domoticz te vervangen. Waar Domoticz voor mij begonnen is om het energieverbruik in beeld te brengen, is het inmiddels meer en meer in gebruik als besturing voor Smart Home. Nu zie ik bij Home Assistant veel voordelen omdat veel van wat we hier in huis hebben eenvoudig te integreren is. De overstap komt wel handig uit in de komende maanden ons voorbereiding op een verhuizing. Ook ben ik benieuwd hoe de ervaringen met Zwave zijn bij Home Assistant itt Domoticz, zit hier een verschil in qua ervaringen en betrouwbaarheid?

Omdat ik momenteel veel via dZvents gebruik vraag ik me in dit topic af of er in Home Assistant ook een dergelijke mogelijkheid bestaat om de volgende scripts te creëren. Onderstaande scripts zijn voorbeelden die ik momenteel gebruik, niet heel spannend maar wel iets waar we thuis beide blij mee zijn.

Enkele voorbeelden, het rolluik omhoog onder bepaalde voorwaarden in een bepaalde tijd van het jaar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
return {
    on = {
        timer = {'30 minutes before sunrise in week 8-40'}
    },
    data = {},
    logger = {"ROLLUIK"},
    execute = function(domoticz, item)
        -- Locals benoemen
        local RA = domoticz.devices(309)
        local TB = domoticz.utils.round(domoticz.devices(72).temperature, 1)
        local TBlim = 2

-- Script
        if(RA.state == "Closed" or RA.state == "On" and TB >= TBlim) then
            RA.switchOff()
            domoticz.log('Rolluik achter is omhoog, de temperatuur is boven de limiet van '.. TBlim .. ' graden Celsius en het rolluik was omlaag.')
        elseif(RA.state == "Closed" or RA.state == "On" and TB < TBlim) then
            domoticz.log('Rolluik is niet automatisch omhoog, de buitentemperatuur is te laag, namelijk ' .. TB .. ' graden Celsius.')
            domoticz.notify('Protocol Rolluik','Rolluik is niet automatisch omhoog, de buitentemperatuur is te laag, namelijk ' .. TB .. ' graden Celsius en de ingestelde limiet is '.. TBlim .. ' graden Celsius.', domoticz.PRIORITY_LOW, domoticz.SOUND_NONE)
        elseif(RA.state == "Open") then
            domoticz.log('Rolluik is al omhoog.')
        end
    end
}

De verlichting aan in de woonkamer als deze nog niet aan is en er zit iemand voor de TV, 1 uur voor zonsondergang:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
return {
    on = {
        timer = {'60 minutes before sunset'},
    },
    logging = {'Protocol Woonkamer Combi'},
    execute = function(domoticz, item)
        -- Locals
        local WKcombi = domoticz.groups(2)
        local TVswi = domoticz.devices(409)

if(TVswi.active and domoticz.devices(176).state == 'Off' and domoticz.devices(182).state == 'Off' and domoticz.devices(198).state == 'Off') then
            WKcombi.switchOn()
            domoticz.log('De TV-hoek is aan en waarschijnlijk is er dus iemand in de woonkamer, de lampen gaan aan, het wordt zo donker.')
        end
    end
}
Hej @Peutpeut. Ik zelf ben ook overgestapt naar HA en kan je vooral vertellen: Doen, mits je de juiste hardware hebt. Ik had eerst een Zwave.me stick en dat ding was niet meer dan ellende in HA. Nu een Aeonlabs en dat had ik eerder moeten doen.

HA heeft een hoop voordelen maar denk niet dat je nergens tegen aan gaat lopen. De curves zijn best stijl en hoog, zeker wat betreft het automatiseren in yaml.

De GUI voor het maken van een automatisering vindt ik leuk, maar ook wel een klein beetje te basic en gebruik daarvoor Node-Red. Ben daar aardig in aan het stoeien maar heb je zo door.

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:15
[...]

Ik heb de homeassistant/home-assistant image draaien binnen Docker, geen idee welke variant dat is, maar ik denk de Core versie.

Dit is dus waarom ik door de bomen het bos niet meer zie (en dat begint al bij de installatie):

Je hebt home assistant, je hebt een core versie, er is een package beschikbaar op synocommunity, je kunt op VM draaien? 8)7

Ik ben enigszins handig met computers en met mijn Synology, maar ik weet lang niet alles van Docker en VM etc.

Wat ik zoek is een stabiele installatie, waarbij veel out of de box goed werkt en of makkelijk in te stellen is, en het liefst iets waarbij alles ook ondersteund blijft worden (daarom gebruik ik denk ik liever niet een onofficiële package op synocommunity)

Het is voor mij van belang dat ik mijn Zwave (Aeotec stick) goed en stabiel aan de praat krijg, en later mijn Zigbee spullen met een Conbee2 stick in kan stellen.

Wat kunnen jullie hierin dan aanraden? Toch een VM op mijn 918+ zodat ik de volledige home assistant heb? Of is het veel makkelijker en handiger om alles via Docker te doen? Voor wat het waard is. Ik heb mijn werkgeheugen van de Synology geupgrade naar 8GB
Kijk even in de topic start, daar staat wel een redelijk duidelijke uitleg van de diverse installatie varianten die beschikbaar zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:34
-Casper schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:12:
[...]

Kijk even in de topic start, daar staat wel een redelijk duidelijke uitleg van de diverse installatie varianten die beschikbaar zijn.
Bedankt voor je reactie en heb dit allemaal gelezen net zoals bijna heel de documentatie van de home assistant website.

Ik was alleen benieuwd wat jullie adviseren zodat ik de minste kopzorgen heb, en dat het meeste out of de box goed werkt!

@larsiey heeft het over VM, kunnen meer mensen dit beamen dat het de beste optie voor me is?

Ik ga hoe dan ook straks beginnen met het installeren van VM op Synology en eens kijken of het wat is!

[ Voor 17% gewijzigd door Wachten... op 06-06-2020 15:24 ]

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
@TWKterry Heeft er nog een mooi verhaaltje neer gezet.
Daarnaast gaf @D3nnisd aan dat hij ook gebruik maakt van VM dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 21:21
[...]

Ik zou dan de Hass.IO (VM) install pakken. Niet een losse image/container. In dat geval werken zaken als de Supervisor gewoon zonder gedoe. Je hebt dan wel alles in containers, maar je merkt daar niet echt wat vinden. Hier kun je de VM vinden om met Hass.IO te starten: https://www.home-assistant.io/hassio/installation/

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Dadona schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:35:
[...]
Ik zou dan de Hass.IO (VM) install pakken. Niet een losse image/container. In dat geval werken zaken als de Supervisor gewoon zonder gedoe. Je hebt dan wel alles in containers, maar je merkt daar niet echt wat vinden. Hier kun je de VM vinden om met Hass.IO te starten: https://www.home-assistant.io/hassio/installation/
Ja dus je hebt het dan over VM draaien op de Synology ipv Docker toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dadona
Ja, de VM. In die VM heb je dan automatisch de juiste Docker containers draaien (en met wat installs krijg je er automatisch meer bij).

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Dank je wel en @larsiey ook.

Ik ga er even naar kijken, hopelijk kom ik eruit en ga dan kijken of ik mijn Zwave wel goed aan de praat krijg!

@Dadona

Mijn hoofdpijn dossier wordt alsmaar groter.
Mijn Synology is geinstalleerd op EXT4 en niet Btrfs. Ik kan dus geen opslag maken binnen VM manager, want deze support alleen maar Btrfs :O Ik heb gewoonweg de tijd niet om dit soort dingen nog te gaan doen naast mijn gezinsleven en werk.

Ik sta hier bijna op het punt om alles maar stop te zetten en weer terug te gaan naar Domoticz. Ik hoor alleen zoveel mensen over Home assistant en nu dat ik wel een aantal keer in de GUI bezig ben geweest, snap ik wel dat het echt fijn is om op te zetten en erin te werken (minder complex uiteindelijk dan Domoticz), echter wordt ik er echt gek van dat ik alleen al de installatie met Z-wave niet lekker aan de praat krijg.

Is er toch niet een manier dat ik de DeviceID van de usbstick kan krijgen binnen docker? Dat zou heel het probleem voor mij verhelpen zodat ik kan verwijzen naar de USB stick i.p.v. de USBpoort /dev/ttyacm0 of /dev/ttyacm1. Dit is namelijk waar het bij mij nu fout ging en ik niet de DeviceID van de USBstick ergens kon vinden binnen docker, omdat ik de knop "hardware" niet heb.

@TWKterry Dank je voor je reactie.
Lees even mijn stuk over Btrfs hierboven.

[ Voor 82% gewijzigd door Wachten... op 06-06-2020 16:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 17:56
godzilla8930 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 09:56:
Ik probeer een automation te doen voor de afvalbeheer component. Ik wil een attribute gebruiken als trigger (in dit geval Days Until zodat ik x dagen voor de afval ophaal een bericht krijg. Echter krijg ik nu iedere dag om 9 uur een melding.

Hieronder mijn code. Ik denk dat de fout bij het cijfer ligt na de days until in mijn template. Moet ik ergens nog True toevoegen? Jammer genoeg weinig ervaring met templates

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

- alias: Restaval_vanavond
  initial_state: 'on'
  trigger:
  - platform: template
    value_template: "{{ is_state_attr(' sensor.ophaalkalender_restaval', 'Days_until', '1') }}"
  - platform: time
    at: "09:00:00"
  action:
  - service: notify.all_ios_devices
    data:
      title: AFVAL
      data:
        push:
          badge: 1 
Ik gebruik ook de Days_until, ik heb het zo gedaan gekopieerd van verschillende online resources:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
automation:
  id: afval_notification
  alias: Melding voor afval
  initial_state: on
  trigger:
    platform: time
    at: "19:30:00"
  condition:
    condition: or
    conditions:
      - condition: template
        value_template: '{{ is_state_attr("sensor.purmerend_papier", "Days-until", 1) }}'
        value_template: '{{ is_state_attr("sensor.purmerend_gft", "Days-until", 1) }}'
        value_template: '{{ is_state_attr("sensor.purmerend_restafval", "Days-until", 1) }}'
  action:
    - service: notify.mobile_app_iphone_x_van_golles
      data_template:
        title: Afval
          {% if is_state_attr("sensor.purmerend_papier", "Days-until", 1) %}
          Morgen wordt de PAPIER container geleegd
          {% elif is_state_attr("sensor.purmerend_gft", "Days-until", 1)%}
          Morgen wordt de GFT container geleegd
          {% elif is_state_attr("sensor.purmerend_restafval", "Days-until", 1) %}
          Morgen wordt de RESTAFVAL container geleegd
          {% endif %}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
ivootjuh schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:41:

Is er toch niet een manier dat ik de DeviceID van de usbstick kan krijgen binnen docker? Dat zou heel het probleem voor mij verhelpen zodat ik kan verwijzen naar de USB stick i.p.v. de USBpoort /dev/ttyacm0 of /dev/ttyacm1. Dit is namelijk waar het bij mij nu fout ging en ik niet de DeviceID van de USBstick ergens kon vinden binnen docker, omdat ik de knop "hardware" niet heb.
Heb je wel de Addon store en kun je zodoende een SSH addon installeren? Dan zou je er mogelijk bij kunnen. Vanuit SSH dan een 'ls op /dev/' doen. (Ik ben nog niet helemaal zeker wat je nu wel en niet op jouw config kunt.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 13:19
Toppe schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 15:05:
[...]

Hej @Peutpeut. Ik zelf ben ook overgestapt naar HA en kan je vooral vertellen: Doen, mits je de juiste hardware hebt. Ik had eerst een Zwave.me stick en dat ding was niet meer dan ellende in HA. Nu een Aeonlabs en dat had ik eerder moeten doen.

HA heeft een hoop voordelen maar denk niet dat je nergens tegen aan gaat lopen. De curves zijn best stijl en hoog, zeker wat betreft het automatiseren in yaml.

De GUI voor het maken van een automatisering vindt ik leuk, maar ook wel een klein beetje te basic en gebruik daarvoor Node-Red. Ben daar aardig in aan het stoeien maar heb je zo door.
Dat je overgestapt bent wist ik inderdaad. Gebruik je Domoticz nog wel voor de koppeling naar InfluxDB of dat ook niet meer?
Ik gebruik al een Aeotec Zwave stick op dit moment. Aangezien we gaan verhuizen kan ik daar mooi opnieuw beginnen met HA.

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bart.tweakers
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 16-08 15:46
larsiey schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:40:
[...]

Nope, geen ervaring mee.
Maar wat ik heb gelezen, is Zwave stabiel om te gebruiken binnen HA.
Ik heb gemengde ervaringen met Zwave. Wanneer je het aan de praat krijgt is het stabiel, maar heb ook al een aantal keer gevloekt. Stilletjes hoop ik dat de nieuwe zwave mqtt nog wat meer stabiliteit introduceert en dat mijn rgbw modules de juiste kleuren gaan weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Dadona schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:11:
[...]
Heb je wel de Addon store en kun je zodoende een SSH addon installeren? Dan zou je er mogelijk bij kunnen. Vanuit SSH dan een 'ls op /dev/' doen. (Ik ben nog niet helemaal zeker wat je nu wel en niet op jouw config kunt.)
Nee ik heb geen addons volgens mij draai ik dus de core versie!

Ik ben ondertussen toch wel even stiekem aan het kijken of ik iets met VM kan door het verhaal van @TWKterry Ik ben toch altijd wel een voorstander voor software te draaien zoals het bedoelt is, i.p.v. afhankelijk te zijn van derden. Zeker met iets waar heel het huis op gaat draaien!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
Geen addons en niet echt de interesse/tijd om echt ermee bezig te gaan. Ik zou dan echt voor die VM gaan ja. (Ik draai ook gewoon de VM.)

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Dadona schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:25:
Geen addons en niet echt de interesse/tijd om echt ermee bezig te gaan. Ik zou dan echt voor die VM gaan ja. (Ik draai ook gewoon de VM.)
Ik had het ook geinstalleerd, Maar blijkbaar moet ik heel mijn nas om gaan zetten naar Btrfs.
Kortom, ik moet een complete nieuwe installatie doen op mijn NAS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 18:09
Ik bewandel nu denk ik dezelfde weg als @ivootjuh met dezelfde frustraties.

Heb dus ook deze image gebruikt en kwam erachter dat ik.e.e.a. mis. Hier staan nog een hele riedel images. Moet ik daar nog meer van installeren?

Ik wil nog even kijken naar deze optie maar is dit nu een Synology package en/of toch iets met Docker?

Bij voorkeur draai ik alles in Docker. Er moet toch een mogelijkheid zijn om alles in Docker te kunnen draaien al dan niet in aparte containers?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

kraades schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:35:
Ik bewandel nu denk ik dezelfde weg als @ivootjuh met dezelfde frustraties.

Ik wil nog even kijken naar deze optie maar is dit nu een Synology package en/of toch iets met Docker?

Bij voorkeur draai ik alles in Docker. Er moet toch een mogelijkheid zijn om alles in Docker te kunnen draaien al dan niet in aparte containers?
Die optie is de complete versie met supervisor in een docker image, draai ik ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

kraades schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:35:

Dat is gewoon docker. Het pakket zet alles voor je op. Eenmalig draaien en er daarna nooit meer naar kijken.
Ik deed er 10 minuten over om ze zaak op te zetten.
Alle config files en yaml spul is gewoon benaderbaar via de samba van synology.
Mijn conbee werd spontaan herkend

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

ivootjuh schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:28:
[...]

Ik had het ook geinstalleerd, Maar blijkbaar moet ik heel mijn nas om gaan zetten naar Btrfs.
Kortom, ik moet een complete nieuwe installatie doen op mijn NAS.
Niet zo ingewikkeld doen. Er is een standaard pakket dat je eenmalig draait en dat alles voor je opzet.
Alle docker kant en klaar binnen een half uur. Daarna gaan al je updates gewoon vanuit Ha

[ Voor 7% gewijzigd door Ortep op 06-06-2020 18:04 ]

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:39

Mimiix

Professioneel Prutser

Over de discussie over docker en synology:

D3nnisd in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"

Lees die even, ik heb het al eerder genoemd...

Ik draai het bewust in een ubuntu VM want dan heb je geen last van die docker dingetjes. Generic linux
HA erop en gaan met die banaan:)

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@TWKterry @Ortep
Ja, ik zie het inderdaad.

Na het uitvoeren van de package worden de volgende containers gestart:
root@DS716V:~# docker ps
CONTAINER ID        IMAGE                                            COMMAND                  CREATED             STATUS              PORTS               NAMES
c25f904a82ab        homeassistant/qemux86-64-homeassistant:0.110.5   "/init"                  3 minutes ago       Up 3 minutes                            homeassistant
c79f4f60cda6        homeassistant/amd64-hassio-multicast:2           "/init"                  6 minutes ago       Up 6 minutes                            hassio_multicast
a0ed7c1b2907        homeassistant/amd64-hassio-cli:25                "/init /bin/bash -c …"   6 minutes ago       Up 6 minutes                            hassio_cli
5ce6e5740479        homeassistant/amd64-hassio-audio:14              "/init"                  6 minutes ago       Up 6 minutes                            hassio_audio
d4f39c6f1015        homeassistant/amd64-hassio-dns:9                 "/init coredns -conf…"   6 minutes ago       Up 6 minutes                            hassio_dns
66bc41a32ce4        homeassistant/amd64-hassio-supervisor            "/init"                  6 minutes ago       Up 6 minutes                            hassio_supervisor
root@DS716V:~#

Home Asistant is nu beschikbaar op http://<server>:8123.

Het zal wel een stukje beroepsdeformatie zijn, maar het hocus pocus gehalte is mij nog iets te groot. Misschien slim als ik eerst de documentatie eens doorneem... ;)

Edit:
Ik zie nu inderdaad dat als ik een add-on installeer en start er ook een aparte Docker container wordt gestart. Dat spreekt mij dan weer wel aan.

Edit 2:
Het hocus pocus gehalte is wat verminderd door de package eens te bekijken.

Wordt vervolgd...

[ Voor 9% gewijzigd door technorabilia op 06-06-2020 18:50 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
Peutpeut schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:13:
[...]

Dat je overgestapt bent wist ik inderdaad. Gebruik je Domoticz nog wel voor de koppeling naar InfluxDB of dat ook niet meer?
Ik gebruik al een Aeotec Zwave stick op dit moment. Aangezien we gaan verhuizen kan ik daar mooi opnieuw beginnen met HA.
Enige waarvoor ik Domoticz nog heb draaien is de koppeling vanuit de watermeter naar InfluxDB. Ik krijg ESPEasy niet gekoppeld met HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
TWKterry schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 17:57:
[...]

Die optie is de complete versie met supervisor in een docker image, draai ik ook.
Ik ga deze dan ook maar proberen om in ieder geval al dingen op te gaan zetten.

Ik ga dan later wel een keer kijken naar VM als ik tijd heb om heel mijn NAS om te zetten naar btrfs.

Ik houd jullie op de hoogte straks hoe alles verlopen is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Toppe schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 18:32:
[...]

Enige waarvoor ik Domoticz nog heb draaien is de koppeling vanuit de watermeter naar InfluxDB. Ik krijg ESPEasy niet gekoppeld met HA.
Espeasy kan gewoon mqtt, dat lijkt me de makkelijkste optie.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
martinvdm schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 19:38:
[...]

Espeasy kan gewoon mqtt, dat lijkt me de makkelijkste optie.
Kan het ook, staat ook wel geactiveerd maar hij heeft geen autodiscover dus moet even verder uitzoeken hoe ik het met elkaar moet koppelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 22-09 22:40
Ik ben net begonnen met het opzetten van een HA systeem. De optie voor een virtuele machine leek mij het makkelijkst, gezien er al wat Hyper-V machines draaien.

Inmiddels wat verder gekomen en bij het punt beland dat ik iets in de WWW folder moet zetten. Ik heb mij rot gezocht, maar nergens duidelijk te vinden hoe ik bij die folder kom. Ik kom al niet eens in de root van de Linux machine.

Iemand een tip hoe ik het makkelijkst bij dit soort zaken kan komen?

Het leven is te kort om te testen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 16:39

Mimiix

Professioneel Prutser

Beneveerg schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:06:
Ik ben net begonnen met het opzetten van een HA systeem. De optie voor een virtuele machine leek mij het makkelijkst, gezien er Al wat Hyper-V machines draaien.

Inmiddels wat verder gekomen en bij het punt beland dat ik iets in de WWW folder moet zetten. Ik heb mij rot gezocht, maar nergens duidelijk te vinden hoe ik bij die folder kom. Ik kom al niet eens in de root van de Linux machine.

In de config map waar ook de configuratie.yaml staat, daar een map maken die www heet.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beneveerg schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:06:
Ik ben net begonnen met het opzetten van een HA systeem. De optie voor een virtuele machine leek mij het makkelijkst, gezien er al wat Hyper-V machines draaien.

smb gebruiken? of gaat dat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Nog even een opmerking voor diegene die Home assistant via de native packages willen installeren vanuit synocommunity:

Als je een shared folder aanmaakt, zorg dan dat er geen spaties zitten in de naam van de shared folder.
Ik had in eerste instantie een "home assistant" shared folder aangemaakt, maar dat herkent de package niet.
Het is iets kleins, maar kan net dat extra stukje frustratie zijn ;)

Zorg ook even dat Adguard/Pihole en je synology Firewall uitstaan, Deze gaven bij mij problemen en kon dus niet alle dockers installeren!

Dit is trouwens nog een handige video over die package:
Ik heb even een timestamp gemaakt op 4:35 omdat het eerste gedeelte naar mijn idee wat minder relevant is!

https://www.youtube.com/watch?v=QdBYUbj0B5Q&t=4m35s

[ Voor 32% gewijzigd door Wachten... op 06-06-2020 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
skank schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:08:
[...]

smb gebruiken? of gaat dat niet
Nee dat gaat niet. Ik kan dus niet bij het systeem via windows. De fileuploader die er in zit kan maar 1 bestand per keer aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zouden jullie google home met HA zelf integreren (gratis) maar lijkt me niet simpel , of een nabu casa account nemen?

Ik had eigenlijk graag wat meer voordelen bij nabu casa gezien om me over de streep te trekken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
skank schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:37:
Zouden jullie google home met HA zelf integreren (gratis) maar lijkt me niet simpel , of een nabu casa account nemen?

Ik had eigenlijk graag wat meer voordelen bij nabu casa gezien om me over de streep te trekken.
Eigen afweging. Simpel en snel vs iets meer werk maar gratis. Volg gewoon netjes de stappen en het werkt probleemloos :)

Zie https://www.nabucasa.com/ voor de voordelen. Je steunt ook het project.

[ Voor 15% gewijzigd door JBS op 06-06-2020 20:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga het toch es gratis proberen, wie weet kom ik er wel met jullie hulp :p

Ik zoek nog andere mogelijkheden ook.
Voor de brievenbus.. welke sensor best gebruiken (zigbee). Het probleem daar is dat dit momenteel gewoon een "gat" is in een gemetste muur.
Ofwel hang ik daar een klep aan de binnenkant en gebruik ik een motion sensor van xiaomi????
Ofwel iets anders...

De haard zou ik ook graag binnen HA hebben, maar daar totaal geen idee van hoe ik daaraan moet beginnen.
Het merk is cosyflame (incognito haard), maar ik zie daar geen integraties van.
Bij de haard zit wel een remote... maar ik weet totaal niet op welk protocol dit werkt..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JBS schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:45:
[...]
Eigen afweging. Simpel en snel vs iets meer werk maar gratis. Volg gewoon netjes de stappen en het werkt probleemloos :)

Zie https://www.nabucasa.com/ voor de voordelen. Je steunt ook het project.
Dat klopt idd wel.
Alleen vind ik het precies net iets te weinig om me over de streep te trekken qua voordelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ik heb Home assistant eindelijk draaien en de Z-wave gekoppeld met
/dev/serial/by-id/"hier-mijn-usb-id" (die ik heb gevonden onder supervisor>>system>>hardware)

Moet ik deze nou ook nog in de configuration.yaml toevoegen met:

code:
1
2
zwave:
  usb_path: /dev/serial/by-id/"hier-mijn-usb-id"

of is dit nu niet meer nodig?

[ Voor 10% gewijzigd door Wachten... op 06-06-2020 20:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

skank schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:50:
Voor de brievenbus.. welke sensor best gebruiken (zigbee). Het probleem daar is dat dit momenteel gewoon een "gat" is in een gemetste muur.
Ofwel hang ik daar een klep aan de binnenkant en gebruik ik een motion sensor van xiaomi????
Ofwel iets anders...
Ik heb er een tijdje een hue sensor in zitten en dat werkt gewoon goed op motion, eigenlijk als test maar is blijven zitten. Deze ligt dus gewoon op de bodem en reageert op de post, niet de klep.

[ Voor 6% gewijzigd door TWKterry op 06-06-2020 21:06 . Reden: Verduidelijkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
TWKterry schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:02:
[...]

Ik heb er een tijdje een hue sensor in zitten en dat werkt gewoon goed op motion, eigenlijk als test maar is blijven zitten. Deze ligt dus gewoon op de bodem en reageert op de post, niet de klep.
Ik gebruik hier al een tijdje Neo Coolcam sensoren, ben er erg tevreden over!
Ik hoor ook wel veel over de Xiaomi sensoren, dus ga daar binnenkort eens naar kijken!

Ze kosten ook nog eens bijna niks. Het is wel zwave, dus je moet wel iets van een Aeotec stick hebben!

[ Voor 9% gewijzigd door Wachten... op 06-06-2020 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivootjuh schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:09:
[...]

Ik gebruik hier al een tijdje Neo Coolcam sensoren, ben er erg tevreden over!
Ik hoor ook wel veel over de Xiaomi sensoren, dus ga daar binnenkort eens naar kijken!

Ze kosten ook nog eens bijna niks. Het is wel zwave, dus je moet wel iets van een Aeotec stick hebben!
Ja ik hoor ook veel over die xiaomi sensoren
Waar zou je die kopen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
skank schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:13:
[...]

Waar zou je die kopen?
Ik haal ze zelf altijd via de grote Chinese webshop. Scheelt veel geld. Maar je kan het ook via Nederlandse webshops kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Laatst online: 21:24
ivootjuh schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:53:
/dev/serial/by-id/"hier-mijn-usb-id" (die ik heb gevonden onder supervisor>>system>>hardware)

code:
1
2
zwave:

Ik heb het opgelost met udev rules, en dan maak ik een /dev/USBZWave device aan welke ik dan opneem in de config. Werkt goed.

Hier een voorbeeldje voor USB2

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
udevadm info --attribute-walk --path=$(udevadm info --query=path --name=/dev/ttyUSB2)

udevadm test $(udevadm info --query=path --name=/dev/ttyUSB2) 2>&1

udevadm control --reload

/etc/udev/
SUBSYSTEM=="tty", ATTRS{idVendor}=="0658", ATTRS{idProduct}=="0200", SYMLINK+="USBzwave", GROUP="ha", MODE="0666"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
@Vaevictis_

Ik heb dit vaker voorbij zien komen, ik moet alleen even gaan Googlen, want het is voor mij nu nog abracadabra.

Ik heb trouwens nog wel 2 opmerkingen.
Onder instellingen>>serverbeheer zie ik niet meer de knop "check config"

Ik kan dus niet mijn configuratiefile controleren op fouten. Weet iemand hoe ik die terug kan krijgen? Normaal zitten daar ook wat knoppen zoals reload automations etc. Deze zie ik dus allemaal niet.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LMTd4BWdkW0niDgTERMWOWCZG8w=/800x/filters:strip_exif()/f/image/wFydFAMOD12q3trHBfVr5dwn.png?f=fotoalbum_large

En hoe zit het met de benamingen van devices? Als ik nu namelijk een automation wil maken en zoek naar trigger apparaten, dan zie ik daar gewoon de devicenaam staan (die ik niet kan veranderen) Ik heb dus geen flauw idee welke van de 9 motion sensors ik op dat moment gebruik voor mij automation.

Ik heb wel de Entities veranderd van naam, maar ik zie onder automation>>triggers, enkel de device naam naar voren komen (die ik niet kan veranderen).

[ Voor 21% gewijzigd door Wachten... op 06-06-2020 22:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DvD77
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 17-09 14:47
Hmmbob schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:30:
[...]

Jep, maar de hotfix zou het voor huidige gebruikers bruikbaar moeten houden.
Check je log ook even, als je sd draait zou ik terug gaan naar 0.011.4... door dit issue had ik 4000 errors in mn log in 4 minuten tijd. (Als je mobile app open staat)
Nu draai ik geen sd maar ik ben wel terug gegaan naar .4.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoTeK70
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 21-08 12:11
ivootjuh schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:05:
@Vaevictis_

Ik heb dit vaker voorbij zien komen, ik moet alleen even gaan Googlen, want het is voor mij nu nog abracadabra.

Ik heb trouwens nog wel 2 opmerkingen.
Onder instellingen>>serverbeheer zie ik niet meer de knop "check config"

Ik kan dus niet mijn configuratiefile controleren op fouten. Weet iemand hoe ik die terug kan krijgen? Normaal zitten daar ook wat knoppen zoals reload automations etc. Deze zie ik dus allemaal niet.

[Afbeelding]

En hoe zit het met de benamingen van devices? Als ik nu namelijk een automation wil maken en zoek naar trigger apparaten, dan zie ik daar gewoon de devicenaam staan (die ik niet kan veranderen) Ik heb dus geen flauw idee welke van de 9 motion sensors ik op dat moment gebruik voor mij automation.

Ik heb wel de Entities veranderd van naam, maar ik zie onder automation>>triggers, enkel de device naam naar voren komen (die ik niet kan veranderen).
Je moet bij je profiel
Geavanceerde modus aanzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@ivootjuh
De Synology package maakt ook een aantal symlinks aan. Zie hier.
Volgens mij zit er een foutje in het script en komen deze in de file /usb_devices.txt terecht. In de root dus... :X

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
RoTeK70 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 22:25:
[...]

Je moet bij je profiel
Geavanceerde modus aanzetten.
Aha oke, uiteindelijk gevonden...Ik zat onder instellingen en dan bij mijn profiel te kijken. Ik wist niet dat op je naam klikken (links onderin op het hoofdmenu) je naar een andere profiel pagina bracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-06 16:35
Ik probeer een Somfy RTS rolluik aan de praat te krijgen met HomeAssistant maar het wil nog niet lukken. Ik heb wel een werkende config naar het lijkt, maar ik stuur nog niet het juiste ID mee. Ik heb de RFXcom via RFXmgr gekoppeld en dan kan ik het rolluik bedienen.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
6-6-2020 08:12:28:508= RFY command: 0C 1A 00 17 00 00 02 00 06 00 00 00 00 
================================================
Packettype    = RFY
subtype       = RFY
Sequence nbr  = 23
id1-3         = 000002 decimal:2
Unit          = All
Command       = List remotes
rfu1          = 00
rfu2          = 00
rfu3          = 00
Signal level  = +10 dBm
------------------------------------------------
6-6-2020 08:12:28:890= 14010317000000000200AD000DFF05594658434F4D
Packettype        = Interface Message
subtype           = RFY remote:0 ID:00 00 02 unitnbr:0 rfu1:AD rfu2:0 rfu3:D

Maar wat moet nu mijn ID worden in de config?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
  - platform: rfxtrx
    automatic_add: false
    devices:
      0c1a001700000200:
        name: Zolder
      071a000001020201:
        name: Bogus Blind
    #  071a000001020301:
    #    name: Right Blind

Met de eerste entry komt het device namelijk niet meer in HA terecht dus die lijkt niet te kloppen.

And it occured again, niks vinden, vraag hier stellen, tada antwoord

[ Voor 5% gewijzigd door raymonvdm op 06-06-2020 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 23-09 14:24
Robert1983nl schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:40:
Hoi allen,

ik ben al een aantal dagen erg enthousiast bezig met inlezen en informatie vergaren over Home Assistant. Ik heb weinig tot geen programmeer-ervaring, dus moet het voornamelijk van m'n 'monkey see, monkey do' instelling hebben.

Ik loop toch in het begin al tegen dingen aan, die ik niet heb kunnen googlen, en die ik toch echt moet weten. Ik hoop dat ik hier een antwoord op m'n vragen kan krijgen.

Ik heb Home Assistant werkend op een Raspberry Pi4. Als ik de configuration.yaml open, is deze zo goed als leeg. En dit begrijp ik niet, want ik heb al allerlei entities verbonden. Via de automatische discovery werd bijvoorbeeld m'n Hue bridge ontdekt en zijn al m'n lampen toegevoegd. Ook heb ik waardes van m'n P1 kabel in m'n UI weergegeven als badges. Addon's, zoals File Editor, Samba Share etc zijn geinstalleerd en werkend.

Dat is dus allemaal goed, maar mijn grote vraag is: Waar vind ik dit terug?!
Mijn configuration.yaml is zo goed als leeg. De 'add-ons' folder is leeg. Waarom is dat? Ik verwacht File Editor en Samba Share in die folder. Ik verwacht al m'n Hue lampjes ergens in configuration.yaml, zodat ik er dingen kan aanpassen. Na wat zoeken, ben ik erachter gekomen dat m'n entities wel genoemd worden in de hidden folder /.storage. Maar volgens mij moet ik daar niet in gaan zitten rommelen, of wel?

Mijn home's lat/long heb ik tijdens de setup ingesteld, maar ook deze kan ik nergens meer terugvinden. Ik zou dit namelijk voor de zekerheid willen wegzetten in een secrets.yaml. Als ik hierop google, zie ik bij mensen dat hun lat/long wel gewoon in de configuration.yaml staat. Wtf?

Btw, wordt secrets.yaml soms automatisch encrypted? Want ik zie dat nog steeds gewoon als plain-text file, maar blijkbaar moet je daar gewoon al je passwords in zetten?

Dus ja, autistisch als ik ben, loop ik een beetje vast omdat ik gewoon niet begrijp dat ik bepaalde dingen niet kan vinden en niet aanwezig zijn op de locaties waar ik ze logischerwijs zou verwachten. Zoals: Waar komen al die badges met waardes van m'n P1 kabel vandaan? Waar staan ze in een file? Waar kan ik ze aanpassen/leren te begrijpen?
Badges kan je aanpassen via de edit-knop van een tab: dus via het menu rechts bovenin naar "Configure UI", dan het potlood bij de tab en dan "Badges". Heeft mij ook een tijdje gekost, succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 21:13:
[...]

Waar zou je die kopen?
Je bij Ali/Banggood ook via UK verzenden dan zijn ze er lekker snel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:15:
[...]

Je bij Ali ook via UK verzenden dan zijn ze er lekker snel.
Dat zal per shop verschillen?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik ga het toch es gratis proberen, wie weet kom ik er wel met jullie hulp :p

Ik zoek nog andere mogelijkheden ook.
Ofwel iets anders...

De haard zou ik ook graag binnen HA hebben, maar daar totaal geen idee van hoe ik daaraan moet beginnen.
Het merk is cosyflame (incognito haard), maar ik zie daar geen integraties van.
Bij de haard zit wel een remote... maar ik weet totaal niet op welk protocol dit werkt..
Ik heb mijn haard opgelost met en Broadlink rm mini . Werkt best goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivootjuh schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:53:

code:
1
2
zwave:

Niet als je de zwave integratie via de frontend ingesteld hebt (en hij nu dus werkt)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:16:
[...]

Dat zal per shop verschillen?
Yep. Of vanuit Polen of Spanje, wisselt beetje per shop.

[ Voor 14% gewijzigd door martinvdm op 06-06-2020 23:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Hmmbob schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 23:16:
[...]

Niet als je de zwave integratie via de frontend ingesteld hebt (en hij nu dus werkt)
Dank je wel.... Tot nu toe heb ik alles weer redelijk werkend zoals ik in domoticz had qua lampen en sensoren e.d. Zoals ik al had gezegd, kreeg ik er een beetje hoofdpijn van, maar nu dat alles werkt en ik eindelijk alles in kan gaan stellen, werkt het echt heel fijn. Zeker nu je automations in de GUI in kan stellen. Ik kan nu gewoon wat in de GUI automations dingen uit proberen, en ik de automations.yaml zien wat voor code eruit komt, echt fijn!

Ik had nog wel een vraag (er zullen nog genoeg vragen komen denk ik).
Maar als ik vanuit de GUI een automation aanmaak, dan zet hij in de automations.yaml ook een -id en een device_id in de code met random getallen en letters.

Kan ik deze codes ook weghalen om mijn .yaml file wat op te schonen, of heeft hij deze id`s nodig om een links te maken naar de GUI o.i.d.?

Ik zie online namelijk echt geen enkele code met deze id`s of device_id`s. Ook niet van mensen op forums o.i.d.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ivootjuh schreef op zondag 7 juni 2020 @ 00:02:
of heeft hij deze id`s nodig om een links te maken naar de GUI o.i.d.?
Dit :+

Als je de unieke ID's weg haalt, kan je geen gebruik meer maken van de front-end editor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
skank schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 20:37:

Ik heb Google Home gratis gekoppeld aan HA. Mocht je ergens niet uitkomen, laat maar weten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 23-09 12:45
Zoek dat eerst dan eens uit. Maar @martinvdm geeft al een goede mogelijke oplossing voor IR. Als het RF is, kun je het Pro broertje overwegen. Moet je even uitzoeken of dat gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:55:
[...]

Zoek dat eerst dan eens uit. Maar @martinvdm geeft al een goede mogelijke oplossing voor IR. Als het RF is, kun je het Pro broertje overwegen. Moet je even uitzoeken of dat gaat werken.
Ja top, bekijk ik eens.
Enig idee hoe ik dit kan teweten komen ir of rf?
Ik zie nergens een ontvanger dus ik gok rf
Maar zou het wel zeker moeten weten natuurlijk.
Ook is de vraag wat ik dan kan, enkel aan/uit of ook de 8 standen (laag nr hoog)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
mAiden88 schreef op zondag 7 juni 2020 @ 09:05:
[...]

Ik heb Google Home gratis gekoppeld aan HA. Mocht je ergens niet uitkomen, laat maar weten :)
Allright, thx
Hou ik in het achterhoofd

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op zondag 7 juni 2020 @ 11:55:
[...]

Mmm net even gekeken, die pro ok, maar wel ff duur om gewoon maar een haard te kunnen koppelen niet?

Ik heb nog een oude jbl light manager pro liggen maar die kan niet op internet..

Tenzij ik met dergelijk toestel nog andere zaken zou kunnen gaan doen..
Ik heb ook een harmony hub, maar die doet geen rf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Ik ben nu bezig met mijn Nvidia shield en lampen die automatisch moeten dimmen zodra de Nvidia shield wat afspeelt. Dit werkt opzich prima via de onderstaande code.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
- id: '1591481791547'
  alias: TV playing
  description: ''
  trigger:
  - entity_id: media_player.tv
    from: paused
    platform: state
    to: playing
    from: standby
  condition:
  - condition: and
    conditions:
    - after: '21:00:00'
      before: 06:00:00
      condition: time
  action:
  - device_id: 3a0f4885501c4ebd83dfef947c55f6ef
    domain: light
    entity_id: light.keukenlamp
    type: brightness_decrease

Ik wil alleen liever dat de "and" functie after sunset en before sunrise is. Als ik dit echter aanpas, dan werkt het niet. Ik heb al gekeken maar de tijd klopt gewoon in Home assistant (en anders had mijn tijd functie ook niet gewerkt die ik nu gebruik).

Zie ik nog iets over het hoofd?

En hoe kan ik specifieke apps aangeven waarbij hij deze functie toe moet passen? Alles wat ik voorbij zie komen is met USB debugging. Ik heb dit alleen niet hoeven gebruiken om dit werkend te krijgen, want dit werkte "out of the box" goed nadat ik de Shield had toegevoegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Beneveerg
Via welke manier hebben jullie Home Assistant geïnstalleerd?

Ik heb de vmdx gedownload, dat werkt An sich goed, maar ik kan er onderliggend niets mee. De gkeepapi installeren is niet mogelijk, door het filesysteem browsen niet.

Een rpi heeft niet mijn voorkeur, want is weer een extra device.

Is dit te installeren bovenop een Ubuntu installatie zonder docker?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
ivootjuh schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:35:
Ik ben nu bezig met mijn Nvidia shield en lampen die automatisch moeten dimmen zodra de Nvidia shield wat afspeelt. Dit werkt opzich prima via de onderstaande code.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
  trigger:
  condition:
    conditions:
  action:
  - device_id: 3a0f4885501c4ebd83dfef947c55f6ef
    domain: light
    entity_id: light.keukenlamp
    type: brightness_decrease

Ik wil alleen liever dat de "and" functie after sunset en before sunrise is. Als ik dit echter aanpas, dan werkt het niet. Ik heb al gekeken maar de tijd klopt gewoon in Home assistant (en anders had mijn tijd functie ook niet gewerkt die ik nu gebruik).

Zie ik nog iets over het hoofd?

En hoe kan ik specifieke apps aangeven waarbij hij deze functie toe moet passen? Alles wat ik voorbij zie komen is met USB debugging. Ik heb dit alleen niet hoeven gebruiken om dit werkend te krijgen, want dit werkte "out of the box" goed nadat ik de Shield had toegevoegd.
YAML:
1
2
3
4
condition:
  - condition: sun
      after: sunset
      before: sunrise

De and is nergens voor nodig in die code. Dat hoeft pas als je meerdere condities hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tomdh76
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 19:41
Beneveerg schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:30:
Via welke manier hebben jullie Home Assistant geïnstalleerd?

Ik heb de vmdx gedownload, dat werkt An sich goed, maar ik kan er onderliggend niets mee. De gkeepapi installeren is niet mogelijk, door het filesysteem browsen niet.

Een rpi heeft niet mijn voorkeur, want is weer een extra device.

Is dit te installeren bovenop een Ubuntu installatie zonder docker?
Ik had altijd vm ubuntu met ha docker. Nu ga ik alles overzetten naar hassio vmdk. File browsen is gelukt via de samba addon. Ssh nog niet gelukt maar is denk ik niet nodig als ik gewoon config yaml via windows kan editten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
skank schreef op zondag 7 juni 2020 @ 12:20:
[...]

Ja top, bekijk ik eens.
Enig idee hoe ik dit kan teweten komen ir of rf?
Ik zie nergens een ontvanger dus ik gok rf
Maar zou het wel zeker moeten weten natuurlijk.
Ook is de vraag wat ik dan kan, enkel aan/uit of ook de 8 standen (laag nr hoog)
Staat misschien in de handleiding of bij de specificaties online ergens. Maar als er op de afstandsbediening geen "oogje" ziet, of een zwart plaatje, dan zou ik zeggen RF. Ook kun je proberen niet richting de haard de afstandsbediening te gebruiken. Als hij dan niet werkt, dan is het waarschijnlijk IR (die heeft Line of sight nodig).
Ik heb me (nog) niet verdiept in die Pro, maar het lijkt me dat je signalen kunt inleren. Dan zou je dus alle opties van de afstandsbediening kunnen opvangen en nabootsen. Hoe dat zit met evt. versleuteling weet ik niet.
En of jij het de kosten waard vindt is aan jou. Ik zou het - als ik zeker wist dat het werkte - wel overwegen. Misschien zelfs als vervanger van de Harmony. Alleen heb ik zo 1-2-3 geen bijbehorende afstandsbediening voor de Pro gezien, zoals de Companion van Harmony. Persoonlijk ben ik niet kapot van de Harmony Hub. Erg langzaam en regelmatig dat ie helemaal vastloopt. Ik heb de Broadlink Mini gekocht om m'n ventilator op zolder te bedienen. Kan ik meteen eens zien of Broadlink me bevalt...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Brantje
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 03-09 19:13

Brantje

De post is daar >>

Vandaag zelf een sensor gemaakt op basis van een NodeMCU.
Een BME280 voor temperatuur enzo en een BH1750 om licht sterkte te meten.
Totaal iets van $3-4 aan hardware.

Code is hier te vinden.
Mocht je een 3D printer hebben, dan staat er een bijpassende case op thingiverse.

Moet alleen nog even kijken hoe ik de sensor ook als apparaat kan laten verschijen in HA, ben nogal nieuw met HA & MQTT.

[ Voor 3% gewijzigd door Brantje op 07-06-2020 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• z1rconium
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 17-09 11:26
Brantje schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:00:
Vandaag zelf een sensor gemaakt op basis van een NodeMCU.
Een BME280 voor temperatuur enzo en een BH1750 om licht sterkte te meten.
Totaal iets van $3-4 aan hardware.

Code is hier te vinden.
Mocht je een 3D printer hebben, dan staat er een bijpassende case op thingiverse.

Moet alleen nog even kijken hoe ik de sensor ook als apparaat kan laten verschijen in HA, ben nogal nieuw met HA & MQTT.
Leuk doosje, merci. Voor de code kun je ook tasmota op de node-mcu zetten, die herkent de sensoren direct.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
z1rconium schreef op zondag 7 juni 2020 @ 14:04:
[...]

Leuk doosje, merci. Voor de code kun je ook tasmota op de node-mcu zetten, die herkent de sensoren direct.
Of met ESPHome, dan heb je direct naadloze integratie in HA (zonder noodzaak tot MQTT).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
Opgelost. Zie onderaan.
---
In Domoticz gebruik ik een RFXtrx433 om een aantal KAKU ontvangers zoals deze aan te sturen. Deze zitten ingebouwd in het plafond.

Voor een aantal heb ik een afstandsbediening en kan ik deze makkelijk toevoegen in Home Assistant. Er zijn er echter ook bij waarvan ik alleen de gegevens heb uit Domoticz:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zI6q8_8mOJQsVoa7rAlGWJN3oF8=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/1daWbIAZ9Hf6YcZqGgCCym5K.png?f=user_large

Kan ik hier nog iets mee? Of misschien op een andere manier? Ik heb eigenlijk weinig trek om het plafond open te maken.

Edit:
Nu ik naar de codes hieronder kijk zit er wel overeenstemming in maar de precieze vertaling?
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
rfxtrx:
  device: /dev/serial/by-id/usb-RFXCOM_RFXtrx433_A1YQEZSF-if00-port0
switch:
  platform: rfxtrx
  devices:
    0b11000000eb447e0a010f60:
      name: Berging
    0b110001010184560c010f60:
      name: Eettafel

Edit 2:
Het formaat is blijkbaar:
0b1100000 + Domoticz ID + hex(Domoticz Unit) + 010f60

[ Voor 10% gewijzigd door technorabilia op 07-06-2020 17:58 ]

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:58:
[...]

Staat misschien in de handleiding of bij de specificaties online ergens. Maar als er op de afstandsbediening geen "oogje" ziet, of een zwart plaatje, dan zou ik zeggen RF. Ook kun je proberen niet richting de haard de afstandsbediening te gebruiken. Als hij dan niet werkt, dan is het waarschijnlijk IR (die heeft Line of sight nodig).
Ik heb me (nog) niet verdiept in die Pro, maar het lijkt me dat je signalen kunt inleren. Dan zou je dus alle opties van de afstandsbediening kunnen opvangen en nabootsen. Hoe dat zit met evt. versleuteling weet ik niet.
En of jij het de kosten waard vindt is aan jou. Ik zou het - als ik zeker wist dat het werkte - wel overwegen. Misschien zelfs als vervanger van de Harmony. Alleen heb ik zo 1-2-3 geen bijbehorende afstandsbediening voor de Pro gezien, zoals de Companion van Harmony. Persoonlijk ben ik niet kapot van de Harmony Hub. Erg langzaam en regelmatig dat ie helemaal vastloopt. Ik heb de Broadlink Mini gekocht om m'n ventilator op zolder te bedienen. Kan ik meteen eens zien of Broadlink me bevalt...
Je bedoelt bij het vetgedrukte waarschijnlijk RF
Ik twijfel , er staat precies een verbindingssignaalicoontje op de ab zie fotos

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/ZzfjLbp/IMG-20200607-172305.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/xD73qJt/IMG-20200607-172325.jpg

IR

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LZK72hZ/IMG-20200607-172330.jpg

Inderaad misschien als vervanger, de harmony hub werkt idd niet zo snel.
Klopt wat je zegt wel, geen ab erbij is ook een probleem
Eventueel kan ik de harmony hub dan naar de ht verhuizen en deze dan ook allemaal koppelen aan HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
larsiey schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:31:
[...]

YAML:
1
2
3
4
condition:

De and is nergens voor nodig in die code. Dat hoeft pas als je meerdere condities hebt.
Ook dit heb ik eerder geprobeerd, maar werkte niet. Ik zal jouw stukje code er eens in zitten en kijken wat dat doet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
barrymossel schreef op zondag 7 juni 2020 @ 13:58:
[...]

De app van broadlink is redelijk hopeloos. Ook het installeren op het WiFi ging bij mij niet echt probleemloos, maar ik heb gebruik gemaakt van Broadlink Manager. https://sourceforge.net/projects/broadlink-manager/
Hier kun je dan de Base64 code uitlezen en in HA instellen als switch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Nadeel dan weer is dat ie in het zicht moet staan, tov de harmony hub die je in de kast kan zetten + geen remote

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 23-09 08:04
skank schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:53:
Nadeel dan weer is dat ie in het zicht moet staan, tov de harmony hub die je in de kast kan zetten + geen remote
Hoeft niet perse, ik heb op ali express een IR extender gekocht. Gewoon een draadje dat het IR signaal doorgeeft. Je hebt alleen een klein oogje boven je kast en de andere kant zet je bij je broadlink. :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
haborym schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:56:
[...]

Hoeft niet perse, ik heb op ali express een IR extender gekocht. Gewoon een draadje dat het IR signaal doorgeeft. Je hebt alleen een klein oogje boven je kast en de andere kant zet je bij je broadlink. :)
ok dat kan dus ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 00:17
ivootjuh schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:32:
[...]

Ook dit heb ik eerder geprobeerd, maar werkte niet. Ik zal jouw stukje code er eens in zitten en kijken wat dat doet!
Zal ook nooit werken omdat conditions standaard AND. En ondanks dat je eerder aangaf dat je dat wilt, wil je dat niet :+ Middernacht is namelijk altijd de scheiding. Als je een AND doet zou
YAML:
1
2
3
4
condition:

dus betekenen dat het alleen waar is als het na zonsondergang is (en voor middernacht) en tegelijk voor zonsopkomst (en na middernacht). En dat bestaat nu juist nooit :+ Andersom heeft wel overlap (na zonsopkomst en voor zonsondergang).

Zoals hier ook staat wil je dus een OR.
YAML:
1
2
3
4
5
6
  - condition: or
    conditions:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
skank schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:31:
[...]

Je bedoelt bij het vetgedrukte waarschijnlijk RF
Ik twijfel , er staat precies een verbindingssignaalicoontje op de ab zie fotos

[Afbeelding]

[Afbeelding]

IR

[Afbeelding]

Inderaad misschien als vervanger, de harmony hub werkt idd niet zo snel.
Klopt wat je zegt wel, geen ab erbij is ook een probleem
Eventueel kan ik de harmony hub dan naar de ht verhuizen en deze dan ook allemaal koppelen aan HA
Ik bedoelde daar IR. En het lijkt er sterk op dat het IR is met dat zwarte plaatje.

Kun je dus voor de mini gaan...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
martinvdm schreef op zondag 7 juni 2020 @ 17:50:
[...]

De app van broadlink is redelijk hopeloos. Ook het installeren op het WiFi ging bij mij niet echt probleemloos, maar ik heb gebruik gemaakt van Broadlink Manager. https://sourceforge.net/projects/broadlink-manager/
Hier kun je dan de Base64 code uitlezen en in HA instellen als switch.
Thanks! Krijg de mini deze week binnen als het goed is. Dan maar eens gaan proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23:49
ascent schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:25:
[...]

Ah, ik bedoelde een group in HA :-)

YAML:
1
2
3
4
5
  name: Google Homes
  entities: 
    - media_player.slaapkamer_speaker
    - media_player.hobbyhok_speaker
    - media_player.woonkamer_speaker
Ik heb nu dit:

entity_id: group.googlecasts
dashboard_path: lovelace
view_path: default_view

group:

name: Google Homes
entities:
- media_player.woonkamer
- media_player.nesthub8084

Echter werkt het niet, wat doe ik fout?

Als ik alleen media_player.woonkamer aanroep werkt het wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Septillion schreef op zondag 7 juni 2020 @ 18:18:
[...]

Zal ook nooit werken omdat conditions standaard AND. En ondanks dat je eerder aangaf dat je dat wilt, wil je dat niet :+ Middernacht is namelijk altijd de scheiding. Als je een AND doet zou
YAML:
1
2
3
4
condition:

dus betekenen dat het alleen waar is als het na zonsondergang is (en voor middernacht) en tegelijk voor zonsopkomst (en na middernacht). En dat bestaat nu juist nooit :+ Andersom heeft wel overlap (na zonsopkomst en voor zonsondergang).

Zoals hier ook staat wil je dus een OR.
YAML:
1
2
3
4
5
6
  - condition: or
    conditions:
Oké ik wil niet standaard een code overnemen maar wil het graag begrijpen en er van leren....

Ik denk alleen dat je in de war bent met de tijd die ik in mijn code heb staan of niet? Deze komt namelijk te vervallen. Ik wil enkel de after sunset and before sunrise gebruiken.

Zoals je het nu neer hebt gezet met OR (zegt mijn logica):
Is dat de lampen dimmen of feller gaan branden als de Nvidia speelt OR (of) als het na zonsondergang is OR (of) voor zonsopgang.

Maar dan gebeurt deze actie toch ook als de zon onder gaat of opkomt zonder dat ik iets af speel?

Sorry als ik het niet begrijp, maar dat komt omdat de code die ik nu gebruik zo logisch vindt en de andere (nog) niet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iRobert
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 15:35
Ik heb de laatste tijd dat als ik HA opnieuw opstart HA niet meer bereikbaar wordt zonder een reboot van mijn Mac mini.

Draai HA op ubuntu 18.04, geen moeilijke config afgezien van wat HACS integraties. Iemand dit wel eens gehad?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
Iemand hier ook die de Google Nest hub gebruikt i.c.m. HA?
daarvoor hoeft je HA instance toch niet extern benaderbaar te zijn?
Ik zag dat ze morgen bij de AH in de aanbieding zijn, vraag me alleen af of het wel een heel erg toegevoegde waarde is, aangezien ik nu ook amper een telefoon pak om dingen te besturen. Aan de andere kant is het voor de WAF factor (of voor de kinderen) misschien wel interessanter :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:22
Na meerdere installatie pogingen loop ik er steeds tegenaan dat ik mijn HA installatie en initiële setup(niks in configs veranderd) niet meer kan bereiken zodra ik de RPi uit en aanzet. In mijn Pi-hole query log zie ik dat de RPi met HA weer opstart en het externe ip adres opvraagt (jsonip.com) en zijn versie controleert (version.home-assistant.io).

Maar als ik probeer te verbinden met de web interface op poort 8123 blijf ik niks krijgen. zowel bedraad als draadloos geen reactie op de juiste IP adressen.

Wie kan mij in de juiste richting wijzen om dit op te lossen?

Ondertussen ga ik de proberen de hele setup bedraad te doen en überhaupt niets draadloos te doen. Eerder deed ik de setup draadloos.

Edit: het is een hassos 4.9 installatie, waarbij ik de wireless SSID en PSK via een usb stick aanbood.

[ Voor 6% gewijzigd door Phyth0n op 07-06-2020 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Phyth0n schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:35:
Na meerdere installatie pogingen loop ik er steeds tegenaan dat ik mijn HA installatie en initiële setup(niks in configs veranderd) niet meer kan bereiken zodra ik de RPi uit en aanzet. In mijn Pi-hole query log zie ik dat de RPi met HA weer opstart en het externe ip adres opvraagt (jsonip.com) en zijn versie controleert (version.home-assistant.io).

Maar als ik probeer te verbinden met de web interface op poort 8123 blijf ik niks krijgen. zowel bedraad als draadloos geen reactie op de juiste IP adressen.

Wie kan mij in de juiste richting wijzen om dit op te lossen?

Ondertussen ga ik de proberen de hele setup bedraad te doen en überhaupt niets draadloos te doen. Eerder deed ik de setup draadloos.
Je zou kunnen controleren of je poort 8123 ook daadwerkelijk in gebruik is: lsof -i:8123
Ik weet niet wat je verder voor setup hebt maar met name zwave kan best lang duren op een pi voordat dit klaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Is er inmiddels ook al een makkelijkere manier om lampen te groeperen via de GUI, of moet dit nog steeds handmatig via de configuration.yaml?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
martinvdm schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:39:
[...]

Je zou kunnen controleren of je poort 8123 ook daadwerkelijk in gebruik is: lsof -i:8123
Ik weet niet wat je verder voor setup hebt maar met name zwave kan best lang duren op een pi voordat dit klaar is.
Volgens mij kan ik vrijwel niets uitvoeren op de RPi met hassos als ik geen toegang tot de webinterface kan krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technorabilia
@Phyth0n
Misschien SSH aanzetten?

👉🏻 Blog 👈🏻

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
ivootjuh schreef op zondag 7 juni 2020 @ 20:15:
[...]
Ik denk alleen dat je in de war bent met de tijd die ik in mijn code heb staan of niet?
Nope
Ik wil enkel de after sunset and before sunrise gebruiken.
OR! ;) Hoe kan het, op dezelfde dag, tegelijk (AND) voor zonsopkomst en na zonondergang zijn?
Zoals je het nu neer hebt gezet met OR (zegt mijn logica):
Is dat de lampen dimmen of feller gaan branden als de Nvidia speelt OR (of) als het na zonsondergang is OR (of) voor zonsopgang.
Waar zie jij in mijn code de Nvidia? Jij haalt trigger en condition nu door elkaar. Je triggers blijven gelijk. Het is dus:
Dat de lampen dimmen als de Nvidia begint te spelen (trigger) maar alleen (condition) als het na zonsondergang is OR (of) voor zonsopgang.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:54
Vraagje over automatiseringen in HA: als je iets maakt dat de verlichting inschakelt als de lichtsterkte onder een bepaalde waarde zit voor minimaal 5 minuten, schakelt hij dan 1 keer en onthoudt dat de schakeling is uitgevoerd? Tenzij hij weer boven de waarde komt natuurlijk.
In Domoticz moest ik altijd een extra voorwaarde toevoegen zodat hij maar 1 keer schakelt ander schakelt hij iedere minuut opnieuw het licht, vandaar de vraag.

[ Voor 6% gewijzigd door Mozart op 07-06-2020 21:31 ]

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_derk
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 21:34
Mozart schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:30:
Vraagje over automatiseringen in HA: als je iets maakt dat de verlichting inschakelt als de lichtsterkte onder een bepaalde waarde zit voor minimaal 5 minuten, schakelt hij dan 1 keer en onthoudt dat de schakeling is uitgevoerd? Tenzij hij weer boven de waarde komt natuurlijk.
In Domoticz moest ik altijd een extra voorwaarde toevoegen zodat hij maar 1 keer schakelt ander schakelt hij iedere minuut opnieuw het licht, vandaar de vraag.
Ik heb dat opgelost door een template sensor te maken. Als de lichtsterkte < 10 dan donker, anders licht. Je kan dan vervolgens een voorwaarde op de state zetten. Dan heb je maar 1 keer een state overgang, dan ben je van dat probleem af.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Mozart schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:30:
Bij een numeric_state trigger is het gedrag zoals je verwacht. Als de state veranderd tot onder X dan wordt de trigger uitgevoerd. Als de state veranderd, en onder X blijft, wordt de automation niet nog eens uitgevoerd. En dit kun je dan ook combineren met een "for" voor de "onder X voor 5 minuten".

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
Inderdaad, binnen HA definiëren triggers "eenmalige" events. Echt een trigger dus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mozart
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:54
RobertMe schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:43:
[...]

Bij een numeric_state trigger is het gedrag zoals je verwacht. Als de state veranderd tot onder X dan wordt de trigger uitgevoerd. Als de state veranderd, en onder X blijft, wordt de automation niet nog eens uitgevoerd. En dit kun je dan ook combineren met een "for" voor de "onder X voor 5 minuten".
Zo heb ik hem nu ook gemaakt, morgenavond eens kijken of dat werkt :)

PSN: PcDCch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Septillion schreef op zondag 7 juni 2020 @ 21:18:
[...]

Nope

[...]

OR! ;) Hoe kan het, op dezelfde dag, tegelijk (AND) voor zonsopkomst en na zonondergang zijn?

[...]

Waar zie jij in mijn code de Nvidia? Jij haalt trigger en condition nu door elkaar. Je triggers blijven gelijk. Het is dus:
Dat de lampen dimmen als de Nvidia begint te spelen (trigger) maar alleen (condition) als het na zonsondergang is OR (of) voor zonsopgang.
Ik heb inderdaad even de tijd genomen, en de sunrise en sunset werken iets anders dan je zou denken. (Althans dan ik zou denken). Zover ik ook begrijp is OR dus van toepassing op de condition zelf en niet op de trigger, zoals je inderdaad eerder aan hebt gegeven.

Dus dit stuk ga ik nu wel aan de praat krijgen. Het enige waar ik nu nog tegenaan loop is dat de lampen dus iets moeten dimmen zodra iets afspeelt op de Nvidia shield en weer feller moeten branden zodra je de film op pauze zet of stopt.

Opzich werkt het wel, maar zodra ik dus een film op pauze zet, of stop op Netflix en over ga naar Prime, dan doet hij het niet. Ik moet dan een paar keer play en pauze doen, voordat hij het weer doet.

Mis ik nog een state of stukje code waardoor het niet zo betrouwbaar werkt? En is er een mogelijkheid om bepaalde apps aan te geven waarbij hij dit moet doen? Nu doet hij het echt alleen bij Prime en Netflix, maar ik wil dit ook graag bij NLziet hebben bijvoorbeeld.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
  trigger:
  condition:
    conditions:
  action:
  - data:
      brightness: 30 
    entity_id:
    - light.tafellamp_spot_1
    - light.tafellamp_spot_2
    - light.tafellamp_spot_3
    - light.tafellamp_spot_4
    - light.tafellamp_spot_5
    - light.keukenlamp
    - light.spot_links
    - light.spot_midden
    - light.spot_rechts
    - light.zithoek_lamp_bol
    service: homeassistant.turn_on

- id: '1591483160548'
  alias: TV standby
  trigger:
    from: playing
    to: paused
    from: playing
    to: standby
  condition:
    conditions:
  action:
  - data:
      brightness: 50 
    entity_id:
    - light.tafellamp_spot_1
    - light.tafellamp_spot_2
    - light.tafellamp_spot_3
    - light.tafellamp_spot_4
    - light.tafellamp_spot_5
    - light.keukenlamp
    - light.spot_links
    - light.spot_midden
    - light.spot_rechts
    - light.zithoek_lamp_bol
    service: homeassistant.turn_on

[ Voor 33% gewijzigd door Wachten... op 07-06-2020 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:10:
[...]

@Hmmbob & @Beekforel Zo heb ik ook al mijn deurbel zo'n 3/4 jaar geleden "smart" gemaakt. Maar ipv de esp-01 heb ik de D1 mini gebruikt:
[Afbeelding]

Werkt als een tierelier! De enige invloed wat Home Assistant heeft, is de mogelijkheid om de deurbel te "mute-en". Als Home-Assistant down is (, of de wifi) werkt de deurbel als een normale deurbel en gaat gewoon af :P
Wat is nu de beste manier om een bel slim te maken.

Deze manier of via frenck zn manier https://frenck.dev/my-home-assistant/integrations/
of
via martin: https://www.martinvdm.nl/...nt-and-push-notification/

Vraag ook, welke camera (liefst niet bekabeld) past hierbij?

Ik zou wel graag live kunnen kijken, en eventueel ook praten met iemand die aan de deur staat.
Kun je dan ook show front door zeggen aan google? en die op laten poppen op je ha main dashboard?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
ivootjuh schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:13:
[...]

Ik heb inderdaad even de tijd genomen, en de sunrise en sunset werken iets anders dan je zou denken. (Althans dan ik zou denken).
Ik moest er inderdaad toen ook een extra keer over denken. Maar dat komt door de overgang van na zonsondergang naar voor zonsopkomst. Hoe definieer je daar het verschil tussen? Het is nu donker buiten, is het nu na zonsondergang of voor zonsopkomst? Op zich beide maar die zonsopkomst is pas morgen.

Dit gaat dus over om middernacht wanneer je van dag wisselt. Dus na zondedondergang is tot middernacht en voor zonsondergang vanaf middernacht. En dat betekend dat ze nooit tegelijk waar kunnen zijn. In spreektaal is het een beetje verwarrend dat we dan vaak zeggen "ik wil dat het voor x en na y gebeurd" terwijl we eigenlijk moeten spreken van "ik wil dat het voor x of na y gebeurd"
Mis ik nog een state of stukje code waardoor het niet zo betrouwbaar werkt?
Daarvoor zie ik niets, alleen eigenlijk hetzelfde verhaal met je time condition nu. Ik denk dat het toevallig nu toevallig in de avond goed gaat maar 's morgens (ofwel, na middernacht) niet eens werkt. Dit omdat de notatie van before fout is ;) Zou die goed geschreven zijn zou die op een enkele dag ook nooit waar kunnen zijn. Het kan niet voor 6 uur zijn en tegelijk na 21 uur :+

Je zou eens een simpele automation kunnen maken met alleen dezelfde triggers en geen conditions) die dan bijvoorbeeld een notificatie stuurt of even een enkele lamp toggelt ofzo. Is die ook niet stabiel dan heb je gewoon een issue met hoe goed de state van je media speler binnen komt in HA.
En is er een mogelijkheid om bepaalde apps aan te geven waarbij hij dit moet doen? Nu doet hij het echt alleen bij Prime en Netflix, maar ik wil dit ook graag bij NLziet hebben bijvoorbeeld.
Dat weet ik niet, dat hangt af van welke integratie je gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyth0n
Wired install werkt nu na een reboot, ik kijk het nog even aan.
SSH kan ik installeren als add-on, maar de SSH add-on lijkt maar beperkte rechten te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:18:
[...]

Wat is nu de beste manier om een bel slim te maken.

Deze manier of via frenck zn manier https://frenck.dev/my-home-assistant/integrations/
of
via martin: https://www.martinvdm.nl/...nt-and-push-notification/

Vraag ook, welke camera (liefst niet bekabeld) past hierbij?

Ik zou wel graag live kunnen kijken, en eventueel ook praten met iemand die aan de deur staat.
Kun je dan ook show front door zeggen aan google? en die op laten poppen op je ha main dashboard?
Er is geen ‘beste’ manier wat mij betreft. Het hangt van je situatie af en je wensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 23:51

Quad

Doof

Phyth0n schreef op zondag 7 juni 2020 @ 22:51:
[...]

Wired install werkt nu na een reboot, ik kijk het nog even aan.
SSH kan ik installeren als add-on, maar de SSH add-on lijkt maar beperkte rechten te hebben.
Hassos is zeer beperkt, je kan nagenoeg niks met Hassos, je krijgt eigenlijk HA op je Pi en daarmee moet je het doen, backend is dus nauwelijks wat mee te doen.

Op zich niet erg, maar je kan niks naast HA draaien op je Pi met die image. Docker compose krijg ik bijvoorbeeld niet werkend, andere containers kan ik niet installeren zonder deze te configureren.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Pagina: 1 ... 76 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.