Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:54

Erik80

Sinds 1980

larsiey schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:57:
[...]

Ik heb het hier al eens gevraagd.
Toen werd aangegeven: Shellies met Tasmota er op.
Dan kan je de schakelaar ook nog gebruiken als Home Assistant eruit ligt, wel zo handig. :)
Werkt alleen niet via zigbee maar via wifi.

Echter, ik heb hier nog geen ervaring mee. Nog niet aangeschaft/geprobeerd.
Vandaag ook naar op zoek geweest. Ik wil dit alleen laten samenwerken met Hue/Tradfri lampen en dan is het niet handig als bv een Shelly de stroomkring onderbreekt als je op de schakelaar drukt...ben er ook dus nog niet uit :/

ps: ik heb wel enkele Hue dimmers, maar die passen niet in een standaard inbouwschakelaar-raam

[ Voor 6% gewijzigd door Erik80 op 04-06-2020 16:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ProudElm
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:27
Ik ook niet precies. Wat ik wil kan denk ik ook gewoon niet. Dus ik moet iets vinden wat wel kan..

Want net wat je zegt. Als ik de slimme lamp via de slimme schakelaar aanzet, gaat dit dan via HA? Of wordt dan pas weer de stroom op de lamp gezet? En bij uit juist de stroom er af? Of alleen de lamp?
Zo ja, prima op zich, maar dan zou je via HA nooit de lamp aan kunnen zetten als de slimme schakelaar op uit staat natuurlijk..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:44
Erik80 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:01:
[...]

Vandaag ook naar op zoek geweest. Ik wil dit alleen laten samenwerken met Hue/Tradfri lampen en dan is het niet handig als bv een Shelly de stroomkring onderbreekt als je op de schakelaar drukt...ben er ook dus nog niet uit :/

ps: ik heb wel enkele Hue dimmers, maar die passen niet in een standaard inbouwschakelaar-raam
ProudElm schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:04:
Ik ook niet precies. Wat ik wil kan denk ik ook gewoon niet. Dus ik moet iets vinden wat wel kan..

Want net wat je zegt. Als ik de slimme lamp via de slimme schakelaar aanzet, gaat dit dan via HA? Of wordt dan pas weer de stroom op de lamp gezet? En bij uit juist de stroom er af? Of alleen de lamp?
Zo ja, prima op zich, maar dan zou je via HA nooit de lamp aan kunnen zetten als de slimme schakelaar op uit staat natuurlijk..
Er zijn volgens mij ook wel schakelaars die je direct met Hue kan koppelen. In het geval van een Shelly zou je gewoon een "domme" lamp kunnen aansluiten die vervolgens met fysieke schakelaar te bedienen is óf te bedienen via HA / shelly app / iets anders. Een ander alternatief is om de Shelly in detached modus te draaien, waardoor altijd stroom blijft staan op de lamp en je met HA bijv kan bepalen wat er gebeurd als de knop wordt gebruikt. De keuze is reuze.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Wat @-Casper zegt.
Draai de Shelly in detached mode. Dan kun je de stand van de schakelaar inlezen via een slim iets (Home Assistant bijvoorbeeld). Daarin stel je in dat als die schakelaar wordt omgezet, je de hue lamp aan/uit zet.

Dat is precies wat ik doe bij alle slimme lampen die ik heb. De lamp krijgt dus altijd spanning en kun je aan/uit zetten via de schakelaar (WAF!) en via een app.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erik80
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 16:54

Erik80

Sinds 1980

Jelte schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:16:
Wat @-Casper zegt.
Draai de Shelly in detached mode. Dan kun je de stand van de schakelaar inlezen via een slim iets (Home Assistant bijvoorbeeld). Daarin stel je in dat als die schakelaar wordt omgezet, je de hue lamp aan/uit zet.

Dat is precies wat ik doe bij alle slimme lampen die ik heb. De lamp krijgt dus altijd spanning en kun je aan/uit zetten via de schakelaar (WAF!) en via een app.
Die stand had ik gemist... maar dan heb je niet geflasht naar Tasmota?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:44
Erik80 schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:29:
[...]

Flashen naar tasmota is optioneel. Kan ook prima zonder. Sommige mensen hebben wat stabiliteitsproblemen en flashen om dat te verhelpen. Maar we hebben een apart shelly topic. Ik zou je aanraden om daar even in te duiken als je meer van shelly's wil weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toppe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 18:03
Ik heb twee helpers aangemaakt die ik weer in HomeKit gebruik om te schakelen of ik thuis ben of niet, momenteel staan ze gewoon als ‘Switch’ in HA maar wil dit graag aanpassen naar ‘Presence’ via device class. Alles netjes ingesteld alleen blijft HA hem als aan/uit schakelaar zien.

Iemand enig idee hoe ik een presence schakelaar kan maken zodat ik die netjes in HomeKit kan gebruiken? Vrouwlief wil geen extra app en ben eigenlijk zeer tevreden over deze constuctie :+

Donstil: Je moet kopen wat je wilt hebben. Niet wat je nodig hebt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 13:01
[...]

Kan ook met Tasmota.
-Casper schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 16:32:
[...]

Flashen naar tasmota is optioneel. Kan ook prima zonder. Sommige mensen hebben wat stabiliteitsproblemen en flashen om dat te verhelpen. Maar we hebben een apart shelly topic. Ik zou je aanraden om daar even in te duiken als je meer van shelly's wil weten.
Buiten dat kun je in Tasmota ook net wat meer. Ik kreeg bepaalde zaken niet voor elkaar in de stock firmware en met gemak wel in Tasmota.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 20-09 12:41
ivootjuh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 14:52:
Weet iemand hoe je best kunt koppelen/gebruiken? Ik wil graag dat mijn nest acties onderneemt aan de hand van buiten temperatuur, maar het lijkt erop alsof dit niet mogelijk is.
Voor nu idd badnest. Ik heb 'm ook zo met m'n nest dat ie afhankelijk van de buitentemperatuur (geen eigen sensor, gewoon de standaard weather integration) wel of geen verwarming aanzet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 17:28
ProudElm schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:50:
Ik ben nu juist net opzoek om de 'domme' wand schakelaars te vervangen door 'slimme'. Maar dan slim als in, ze sturen de lamp aan via HA en niet direct meer via het draadje..
Liefst zigbee, net z'n stick gekocht namelijk :) Iemand een voorbeeld je uit china wat goed zou werken?
Shelly’s wilde ik dus juist niet omdat het wifi is. Is mij niet stabiel genoeg.

Ik heb daarom zigbee switches achter sommige wandschakelaars geplaatst. Wel duurder dan shelly. Diverse fabrikanten, prijzen zo tussen de 30 en 40 euro.

Je moet wellicht ook nog een blauwe draad bijtrekken.

Alternatief is je bedrade lichtschakelaars vervangen voor draadloze.
Bruine en zwarte draad met elkaar verbinden en draadloze schakelaar op de wandcontactdoos schroeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Koepert schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:43:
Iemand hier ervaring met het gebruik van de Waze-Travel-Time sensor? Ik probeer deze goed aan de praat te krijgen, maar heeft nog wat manco's..

- Mijn iPhone (iOS13,5) geeft zn Geo-location niet goed door, dus ik weet niet hoe betrouwbaar de device.tracker als 'origin' is?
- Ik wilde mijn reisafstand simpel beginnen door een paar adressen in keuzemenu te zetten, met de locaties in !secret. Dit gaat echter mis..

Sensor Waze:
YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: waze_travel_time
  origin: device_tracker.iphone_se_qper
  destination: sensor.reisadres
  region: 'EU'
  avoid_toll_roads: true
  avoid_subscription_roads: true

Sensor voor de input: (hier gaat het denk ik mis)

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
- platform: template
  sensors:
    reisadres:
      value_template: >-
          {%- if is_state("input_select.Bestemming", "Thuis")  -%}
          !secret gps_coordinates_thuis
          {%- elif is_state("input_select.Bestemming", "Werk")  -%}
          !secret gps_coordinates_werk
          {%- elif is_state("input_select.Bestemming", "Mam")  -%}
          !secret gps_coordinates_mam
          {%- elif is_state("input_select.Bestemming", "Pap & Mam")  -%}
          !secret gps_coordinates_pap&mam
          {%- else -%}
            Unknown
          {%- endif %}

In Secrets staan dan voor elke keuze een dergelijke entry:
YAML:
1
gps_coordinates_mam: 52.000000000000, 4.0000000 (uiteraard aangepast)

error:
code:
1
(SyncWorker_1) [homeassistant.components.waze_travel_time.sensor] Error on retrieving data: Cannot get coords for !secret gps_coordinates_mam

Voordat ik de coördinaten naar Secrets had verplaatst (en dus in de sensor had staan,) werkte het wel goed. Dus heb het gevoel dat de verwijzing naar secrets niet goed gaat, of er in de secrets iets mis zit.. Iemand n idee? De sensor.reisadres aanpassen naar '!secret...' tussen single quotes werkt ook niet.
Zelf maak ik gebruik van onderstaande code in een template-sensor

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
      beginpunt_route:
        value_template: >-
          {% set zones = {
             '1':'zone.terugreis_bp_vz',
             '3':'zone.terugreis_werk_vz'} %}
          {% set key = states('sensor.locatie_id') %}
          {% if key in zones.keys() %}
             {{ state_attr(zones[key],'latitude') }},{{ state_attr(zones[key],'longitude') }}
          {% else %}
             unknown
          {% endif %}

Op basis van de sensor.locatie_id* bepaal ik wat mijn beginpunt is in waze (hetzelfde doe ik voor het eindpunt), de coördinaten van de zones zijn attributen die het resultaat van de template-sensor is. De beide template-sensoren zijn dan je origin en destination.

* deze sensor is een mqtt-bericht vanuit Tasker op basis van een wifi-connectie. Ben ik op mijn werk dan verstuur ik vanuit Tasker de code 3, ben ik op mijn tweede adres dan code 1.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
Koepert schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:35:
[...]

Datum is idd verder weg..maar hey.. de prijs is ook weer lager.. 2e 'batch' was iets van € 10,00.. nu weer € 9..
Dat komt doordat de dollar wat gunstiger is geprijsd ;-)

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jochem
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-09 12:07
RobertMe schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:47:
[...]

Gewoon schakelaars op de muur? Alleen dan i.p.v. een domme schakelaar die direct domme lampen schakelt een slimme schakelaar die met HA communiceert waarna HA de juiste lampen aan zet (evt. zelfs in een bepaalde scene op basis van condities / omstandigheden).

Een tablet aan de muur klinkt super fancy. Maar als er bv een schoonmak(st)er over de vloer komt of een oppas dan snapt die die tablet natuurlijk ook niet. Het enige dat echt iedereen snapt zonder uitleg zijn schakelaars. Immers hebben ze zelf ook een huis vol hangen met die dingen. Dat jouw schakelaars aan de achterkant een stuk slimmer zijn maakt vervolgens niet uit, zolang als de gebruiker bij het indrukken van een schakelaar maar ziet dat het licht aan/uit gaat.
Shelly 1 dus in je wandcontactdoos plaatsen achter je knop bedoel je.
En hetzelfde geldt voor een zonnescherm, iets van een "draaiknop" of dubbele pulsdrukker in de buurt van het zonnescherm blijft het meest duidelijk.
Nu heb ik ook een afstandbediening van somfy met 1-4 lampjes. Dus een draaiknop ofzo is er al niet eens meer.

Zijn er ideen over iets van (batterij plak)knoppen op de muur die signaal geven aan HA? tips voor dat soort type knoppen? Had logitech niet zoiets?
Blijft over besturing van muziek, en ook daarbij, de bijgeleverde afstandsbediening van bv een AV receiver / stereo heeft waarschijnlijk de meest herkenbare layout. En als alternatief zou daar evt wel iets met leuke (visuele) knoppen bij kunnen. Waarbij je bv dus op een foto klikt om een playlist te starten. Maar ook dat zal niet herkenbaar zijn voor anderen.
AV receiver afstandbediening is wel het meest notoire voorbeeld van technologie die door menigeen niet te begrijpen is. Soms krijg je in een vreemd huis de stack AV reciever, IP TV kastje en TV niet in lijn met elkaar zonder hulplijn te bellen. Een tablet met een spotify erop herkend volgens mij wel iedereen. Maar dat heeft niets te maken met H.A.

Niemand ervaringen met wallmounts voor een tablet in huis?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
[...]

probeer het eerst met de standaard firmware. Grote kans dat je daarmee overweg kan. Flashen kan altijd nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Laatst online: 13:01
Jelte schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:41:
[...]
probeer het eerst met de standaard firmware. Grote kans dat je daarmee overweg kan. Flashen kan altijd nog.
Ik zou eerst uitdenken wat je wilt. Dan beslissen over de firmware. Geloof me, Shellies achteraf (als ze ingebouwd zijn) moeten flashen is een klote werk. Zeker als je er meerdere moet/wilt doen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Niet online
@barrymossel Ook prima, maar als je net begint, niet moeilijk doen, installeren dat ding en gaan.
Moeilijk doen, kan altijd nog.

En ik kan alles met de standaard firmware aangestuurd met Home Assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

barrymossel schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 17:55:
[...]

Ik zou eerst uitdenken wat je wilt. Dan beslissen over de firmware. Geloof me, Shellies achteraf (als ze ingebouwd zijn) moeten flashen is een klote werk. Zeker als je er meerdere moet/wilt doen...
Sonoff mini switch kan tegenwoordig via Wi-Fi geflashed worden heb ik begrepen.

Mijne zijn nog onderweg, maar tzt probeer ik het wel uit.

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ProudElm schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:50:
Ik ben nu juist net opzoek om de 'domme' wand schakelaars te vervangen door 'slimme'. Maar dan slim als in, ze sturen de lamp aan via HA en niet direct meer via het draadje..
Liefst zigbee, net z'n stick gekocht namelijk :) Iemand een voorbeeld je uit china wat goed zou werken?
Ik gebruik zelf al jaren de Xiaomi wireless wall switch. Werkt top.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
Idd. Hier ook een aantal in gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14:53
Ik heb even een simpele motion sensor aangemaakt, echter doet hij niks met 'after' en 'before' tijd.

Ik wil uiteindelijk op verschillende tijden, verschillende lampsterktes aangeven. kan dit dan in 1 code, of moet ik voor iedere tijd een aparte code aanmaken?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- id: '1591292143555'
  alias: Motion sensor gang
  description: ''
  trigger:
  - device_id: 5ac165b29f6046d786228769faf7e74c
    domain: binary_sensor
    entity_id: binary_sensor.gang_beneden_sensor_motion
    platform: device
    type: motion
  condition:
  - after: '18:00'
    before: '19:00'
    condition: time
  action:
  - brightness_pct: 100
    device_id: ef7b52b5ba1540c28aa82a1e2d9ecd9c
    domain: light
    entity_id: light.keukenlamp
    type: turn_on

Als je dit kunt lezen, dan werkt mij Signature!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivootjuh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:03:
Ik heb even een simpele motion sensor aangemaakt, echter doet hij niks met 'after' en 'before' tijd.

Ik wil uiteindelijk op verschillende tijden, verschillende lampsterktes aangeven. kan dit dan in 1 code, of moet ik voor iedere tijd een aparte code aanmaken?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
- id: '1591292143555'
  alias: Motion sensor gang
  description: ''
  trigger:
  - device_id: 5ac165b29f6046d786228769faf7e74c
    domain: binary_sensor
    entity_id: binary_sensor.gang_beneden_sensor_motion
    platform: device
    type: motion
  condition:
  - after: '18:00'
    before: '19:00'
  action:
  - brightness_pct: 100
    device_id: ef7b52b5ba1540c28aa82a1e2d9ecd9c
    domain: light
    entity_id: light.keukenlamp
    type: turn_on
Heb en al eens het zo geschreven ?
https://www.home-assistant.io/docs/scripts/conditions/
YAML:
1
'19:00:00'

En controleer ook je tijd eens door in de sjablonen editor
code:
1
{{ now() }}
in te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
EDIT:
Ik heb de :00 erachter gezet bij beide, maar dit heeft niks geholpen.
Ik zal nu even naar dat andere stuk kijken waar je het over had (als ik het kan vinden).

Ik ga er even naar kijken, maar ik heb dit gewoon vanuit de UI ingesteld, hij geeft dan deze tijd aan in de automations.yaml dus ergens wel gek als ik dan ook de seconden erachter moet doen.

Maar ik ga het even proberen.
En controleer ook je tijd eens door in de sjablonen editor {{ now() }} in te geven.
Dit zegt mij even niks. (ben echt net vers in Hass) maar ik zal even googlen!

[ Voor 11% gewijzigd door Wachten... op 04-06-2020 20:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 15:57
ivootjuh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:17:
[...]

Ik ga er even naar kijken, maar ik heb dit gewoon vanuit de UI ingesteld, hij geeft dan deze tijd aan in de automations.yaml dus ergens wel gek als ik dan ook de seconden erachter moet doen.

Maar ik ga het even proberen.

[...]

Dit zegt mij even niks. (ben echt net vers in Hass) maar ik zal even googlen!
Hij bedoelt daarmee om ff te checken of je systeem tijd wel correct is.
Die code kan je in de template editor gooien

Developer Tools > Template

Edit:
Als je de condition weg laat, werkt de automation dan wel?

[ Voor 5% gewijzigd door larsiey op 04-06-2020 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
larsiey schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:21:
[...]

Hij bedoelt daarmee om ff te checken of je systeem tijd wel correct is.
Die code kan je in de template editor gooien

Developer Tools > Template

Edit:
Als je de condition weg laat, werkt de automation dan wel?
Top dank je wel.

De tijd klopt daar als ik het stukje code toevoeg.

Even voor de duidelijkheid, Ik wil dus dat de bewegingssensor de lamp aanzet tussen een bepaalde tijd, en met een bepaalde helderheid voor de lamp. Buiten die tijd om moet de lamp niet aan gaan.

Dus theoretisch met de code die ik nu heb, zou de lamp niet aan moeten gaan, maar wat hij dus wel doet!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17:02

TWKterry

Master Mariner

ivootjuh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:24:
[...]

Is het trouwens mogelijk om het Automation menu in de sidebar te krijgen? Voor me gevoel ben ik heel veel door menu's heen aan het gaan etc om Automation in te stellen.

Kortom, ik heb nog niet echt een lekkere workflow gevonden.
Maar een tweede browser venster ernaast of een apart tabblad is natuurlijk ook mogelijk ...
Ik heb meestal wel een stuk of vier vensters als ik iets probeer, fileeditor, states check, templates, lovelace

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivootjuh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:32:
[...]

Top dank je wel.

De tijd klopt daar als ik het stukje code toevoeg.

Even voor de duidelijkheid, Ik wil dus dat de bewegingssensor de lamp aanzet tussen een bepaalde tijd, en met een bepaalde helderheid voor de lamp. Buiten die tijd om moet de lamp niet aan gaan.

Dus theoretisch met de code die ik nu heb, zou de lamp niet aan moeten gaan, maar wat hij dus wel doet!
Ik zie niks geks aan je automation zo 123, wellicht dat een ander het ziet.

Behalve dat ik het zo zou ingeven:
code:
1
2
3
4
condition:
  after: '15:00:00'
  before: '02:00:00'

Ook met de extra condition:

[ Voor 12% gewijzigd door martinvdm op 04-06-2020 20:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
martinvdm schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:35:
[...]

Ik zie niks geks aan je automation zo 123, wellicht dat een ander het ziet.
Ik zie wel dat in bijna ieder ander voorbeeld Platform: state wordt gebruikt. (zie code)
Kan daar welicht de fout in zitten? Ik heb dit trouwens wel geprobeerd, alleen reageert de motion sensor dan uberhaupt niet!

En mocht het nog handig zijn qua info: Ik gebruik een Hue sensor met Hue lampen.

code:
1
2
3
4
5
  - alias: Bathroom On
    trigger:
      - platform: state
        entity_id: switch.bathroom_motion
        to: 'on'

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivootjuh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:39:
[...]

Ik zie wel dat in bijna ieder ander voorbeeld Platform: state wordt gebruikt. (zie code)
Kan daar welicht de fout in zitten? Ik heb dit trouwens wel geprobeerd, alleen reageert de motion sensor dan uberhaupt niet!

En mocht het nog handig zijn qua info: Ik gebruik een Hue sensor met Hue lampen.

code:
1
2
3
4
5
  - alias: Bathroom On
    trigger:
      - platform: state
        entity_id: switch.bathroom_motion
        to: 'on'
Als je trigger niet goed zou zijn dan zou je lamp niet aan gaan. En dat doet ie wel schreef je.
Ik zou toch eens kijken om de condition zo te formuleren als ik schreef:
code:
1
2
3
4
condition:

Edit: en vergeet je automations niet te reloaden na een aanpassing

[ Voor 3% gewijzigd door martinvdm op 04-06-2020 20:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Koepert schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 13:08:
[...]

K lijk t te hebben opgelost.. Hier gelezen dat Secrets niet in templates gebruikt kunnen worden, dus van elke secret verwijzing in de value template een sensor gemaakt.. Beeetje een omweg.. maar t lijkt te werken. Nu moet ik alleen nog zorgen dat de coordinaten goed doorkomen (afstand is weer op 1500km ipv 40..)

Dit is me eigenlijk teveel geeikel.. laat die GPS maar in de config staan..
Je kunt de locaties ook toevoegen als zones (en verbergen), dan kun je de friendly-names hiervan gebruiken in je template.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quad
  • Registratie: Mei 2009
  • Nu online

Quad

Doof

Werkt de Conbee II uberhaupt met de Zigbee2MQTT addon binnen Hassio?
Ik krijg hem niet aan de praat..

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
zigbee2mqtt:error 2020-06-04 20:51:52: Error: Error while opening serialport 'Error: Error: Resource busy, cannot open /dev/ttyACM0'
    at Znp.<anonymous> (/zigbee2mqtt-1.13.1/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/znp/znp.js:113:32)
    at Generator.next (<anonymous>)
    at /zigbee2mqtt-1.13.1/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/znp/znp.js:8:71
    at new Promise (<anonymous>)
    at __awaiter (/zigbee2mqtt-1.13.1/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/znp/znp.js:4:12)
    at SerialPort.<anonymous> (/zigbee2mqtt-1.13.1/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/znp/znp.js:111:49)
    at SerialPort._error (/zigbee2mqtt-1.13.1/node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/@serialport/stream/lib/index.js:198:14)
    at /zigbee2mqtt-1.13.1/node_modules/zigbee-herdsman/node_modules/@serialport/stream/lib/index.js:242:12

Hij is busy, maar dat komt denk ik door DeConz.
Deze uitschakelen levert weer een andere error op:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
zigbee2mqtt:info  2020-06-04 20:58:58: Starting zigbee-herdsman...
zigbee2mqtt:error 2020-06-04 20:59:05: Error while starting zigbee-herdsman
zigbee2mqtt:error 2020-06-04 20:59:05: Failed to start zigbee
zigbee2mqtt:error 2020-06-04 20:59:05: Exiting...
zigbee2mqtt:error 2020-06-04 20:59:05: Error: Failed to connect to the adapter (Error: SRSP - SYS - ping after 6000ms)
    at ZStackAdapter.<anonymous> (/zigbee2mqtt-1.13.1/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:71:23)
    at Generator.throw (<anonymous>)
    at rejected (/zigbee2mqtt-1.13.1/node_modules/zigbee-herdsman/dist/adapter/z-stack/adapter/zStackAdapter.js:6:65)

Alles went behalve een Twent.
PVOutput☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 12:18
verjager schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:59:
[...]

Je kunt de locaties ook toevoegen als zones (en verbergen), dan kun je de friendly-names hiervan gebruiken in je template.
Ja had ik ook al gevonden, maar ook al staat de zone erg klein ingesteld (strak om het huis), gaan de benodigde km's dan gekke dingen doen (lees, route is opeens 1500 ipv 40 km.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• verjager
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Ik heb er ook mee gepuzzeld. Regio moest geloof ik op EU staan, maar volgens mij was het vooral een probleem dat de latitude en longitude werden omgewisseld om een of andere reden. In ieder geval werkt het nu, kan t nog wel even nakijken als je wilt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
martinvdm schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:42:
[...]

Als je trigger niet goed zou zijn dan zou je lamp niet aan gaan. En dat doet ie wel schreef je.
Ik zou toch eens kijken om de condition zo te formuleren als ik schreef:
code:
1
2
3
4
condition:

Edit: en vergeet je automations niet te reloaden na een aanpassing
Het is gelukt!
Ik wist niet dat je automation moest reloaden, maar het zal denk ik daarmee te maken hebben gehad.
Ik heb de automation namelijk helemaal verwijderd, en toen opnieuw toegevoegd met 00:00:00 als tijden (dus uren minuten en seconden). Hierna deed hij het!

En hoe kun je de automations een beetje overzichtelijk houden? Als het namelijk een beetje meezit, dan heb ik straks een aardige lap tekst in de automations.yaml zitten, maar het is dan bijna onmoglijk om iets terug te vinden. Kun je gewoon nieuwe aanmaken ofzo? Binnen Domoticz kon je ieder script namelijk een naam geven, en die kwamen dan netjes in het linker menu te staan. Zover ik het hier kan zien, heb je maar 1 file waar alles in staat straks. Ik zal echter wel wat over het hoofd zien 8)7

[ Voor 4% gewijzigd door Wachten... op 04-06-2020 21:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
ivootjuh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:05:
[...]

En hoe kun je de automations een beetje overzichtelijk houden? Als het namelijk een beetje meezit, dan heb ik straks een aardige lap tekst in de automations.yaml zitten, maar het is dan bijna onmoglijk om iets terug te vinden. Kun je gewoon nieuwe aanmaken ofzo? Binnen Domoticz kon je ieder script namelijk een naam geven, en die kwamen dan netjes in het linker menu te staan. Zover ik het hier kan zien, heb je maar 1 file waar alles in staat straks. Ik zal echter wel wat over het hoofd zien 8)7
Als je dit aan je configuration.yaml toevoegd, kun je daaronder weer een .yaml file maken voor elke automation(categorie) die je wilt:
YAML:
1
automation: !include_dir_merge_list automation/

dus dan maak je (ik gebruik op advies van hier Visual Studio Code addon) een map automation aan waar je dus een lights.yaml backup.yaml etc etc aanmaakt, of zelfs light1.yaml light2.yaml etc..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Koepert schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:09:
[...]

Als je dit aan je configuration.yaml toevoegd, kun je daaronder weer een .yaml file maken voor elke automation(categorie) die je wilt:
YAML:
1
automation: !include_dir_merge_list automation/

dus dan maak je (ik gebruik op advies van hier Visual Studio Code addon) een map automation aan waar je dus een lights.yaml backup.yaml etc etc aanmaakt, of zelfs light1.yaml light2.yaml etc..
Aha top!
Ik moet alleen even kijken hoe het dan gaat werken in Docker, want Visual Studio kan ik niet draaien volgens mij via mijn Synology NAS. Of zal hij dan een map aanmaken in de docker folder met die code?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
ivootjuh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:13:
[...]

Aha top!
Ik moet alleen even kijken hoe het dan gaat werken in Docker, want Visual Studio kan ik niet draaien volgens mij via mijn Synology NAS. Of zal hij dan een map aanmaken in de docker folder met die code?
Hoe draai je HA? De supervised versie heeft de add-on store, Daar staat VSC gewoon in. Anders ff hier kijken: https://www.wouterbulten....up-docker-compose/#vscode

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 20-09 07:40
ik ben nog gewend om van alles in mijn custimize.yaml te doen..
kan een icon template zoals onderstaande daar nog in of moet ik toch maar eens overstappen naar custom cards ofzo in lovelace? (onderstaande werkt niet namelijk :p)

YAML:
1
2
3
4
binary_sensor.motion_sensor_158d0001e531d8:
  friendly_name: PIR gang
  templates:
    icon: "if (state === 'on') return 'mdi:motion-sensor'; else return 'mdi:motion-sensor-off';"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wachten...
Koepert schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:16:
[...]

Hoe draai je HA? De supervised versie heeft de add-on store, Daar staat VSC gewoon in. Anders ff hier kijken: https://www.wouterbulten....up-docker-compose/#vscode
Ik draai hem in docker, omdat dit werd aageraden op de Hass website!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ivootjuh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:18:
[...]

Ik draai hem in docker, omdat dit werd aageraden op de Hass website!
Pretty sure dat de HA website je voornamelijk naar het volledige all-in-one systeem leidt, en Docker aangeeft als geavanceerde installatiemethode.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Hmmbob schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:31:
[...]

Pretty sure dat de HA website je voornamelijk naar het volledige all-in-one systeem leidt, en Docker aangeeft als geavanceerde installatiemethode.
Ik heb dit niet ergens zo snel kunnen vinden (ga nog eens zoeken).
Maar heeft het een nog voordelen t.o.v. het ander?

Of is er een goede reden om het NIET in docker te draaien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMick
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-09 00:07
Zijn er hier wellicht nog mensen die gebruik maken van de Tahoma (of Somy + Tahoma) integratie? Ik ben begonnen aan het herschrijven van de integratie volgens de laatste standaarden, waar hij o.a. via de interface toegevoegd kan worden en waar hij voor meer apparaten out of the box zou moeten werken.

Mocht je hem willen testen, dan kun je hem hier vinden: https://github.com/iMicknl/ha-tahoma

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivootjuh schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:33:
[...]

Ik heb dit niet ergens zo snel kunnen vinden (ga nog eens zoeken).
Maar heeft het een nog voordelen t.o.v. het ander?

Of is er een goede reden om het NIET in docker te draaien?
Niet om flauw te doen, maar lees de startpost even - daar heb ik het allemaal al eens opgeschreven ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Quad schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 20:59:
Werkt de Conbee II uberhaupt met de Zigbee2MQTT addon binnen Hassio?
https://www.zigbee2mqtt.i...n/supported_adapters.html geeft aan dat ze er inderdaad experimentele support voor hebben (helemaal onderaan de pagina). Ik zou die linked thread even goed doorpluizen om te zien wat de addertjes onder het gras zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:35
Ortep schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 11:31:
[...]

Mijn aqara raam/deur sensoren geven de temperatuur door.
Huh, welk gebruik jij dan? Ik heb de Aqara MCCGQ11LM maar die doen alleen contact (en battery + signal). Bij geen van de supported door sensors van Xiaomi zie ik ook temperatuur.
Koepert schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:35:
[...]

Datum is idd verder weg..maar hey.. de prijs is ook weer lager.. 2e 'batch' was iets van € 10,00.. nu weer € 9..
Wel geteld 10 cent goedkoper waardoor ze precies psychologisch van 10 naar 9 euro zijn gegaan :9

@Saturnus Ze hebben bij mij altijd gewoon op preorder gestaan met een datum eind deze maand. Give or take paar dagen maar niet verstuurd binnen 2 dagen. Maar sluit een oepsje bij Banggood ook niet uit.
Jochem schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 15:19:
Hebben jullie ervaring met hoe andere huisgenoten, die wat minder technisch zijn (of gasten) je Huis moeten besturen. Ik wil ze liever niet met een App opzadelen. Gasten zeker niet en onze (jonge) kinderen hebben geen smartfoon. Verder heb je die thuis ook niet altijd op zak.

Ik dacht aan een wallmount tablet ofzo alle 'Toon'. Maar misschien kunnen mensen wat laten zien of ervaring delen hoe zij dat hebben geregeld. Ik denk dan aan het regelen van onze zonneschermen, lampen en muziek ofzo.
En deels @ProudElm en @Erik80
Ik kan het alleen met @RobertMe eens zijn, gewoon schakelaars. Vind ik naast andere sensoren de meest intuïtieve manier, ik wil zelf ook niet altijd mijn mobiel pakken. Licht gaat vaak wel vanzelf aan door combi van deursensoren, lichtsensoren, bewegingssensoren etc maar heb ook gewoon een knop. Kan het mee uit, kan het mee aan etc. Alleen ik heb nu geen "knop die een lamp" bedient, maar een "knop die een kamer" bedient.

Zelf een mix van Sonoff Mini met Tasmota (makkelijk plaatsen en eventuele fail safe) en Zigbee schakelaars (kan niet overal bij / neutral trekken en op plekken waar eerst geen schakelaar zat etc). De Tasmota's draaien met detached switches, alles via HA. Maar als fail safe via een rule schakelen ze wel direct als ze MQTT kwijt zijn. Maar eigenlijk nooit (spontaan O-) ) nodig gehad.

@ivootjuh Via de YAML is het lastig het netjes te houden. Via de GUI (en wat jij wilde had je met paar keer klikken in de GUI goed gehad) is er al iets meer overzicht omdat je ze via Area kan benaderen. Maar het blijft een lap.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Septillion schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 10:26:
[...]

Huh, welk gebruik jij dan? Ik heb de Aqara MCCGQ11LM maar die doen alleen contact (en battery + signal). Bij geen van de supported door sensors van Xiaomi zie ik ook temperatuur.
Geen idee waar ik het typenummer moet vinden. Maar ze heten bij Aliexpress Aqara Door/Window sensor

https://a.aliexpress.com/_d8SZ5ns

Ik heb ze toegevoegd aan mijn Conbee stick en die laat keurig de tempeatuur zien in Phoscon. Ook in HA krijg ik het te zien. Als ik de entity toevoeg aan lovelace toevoeg en hem dan aanklik

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• phlinx
Ik zie ook temp, maar wel zeer onnauwkeurig/onbetrouwbaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 16:35
@Ortep Mm, interessant. Ik gebruik ook die (de Aqara MCCGQ11LM, niet de Mijia MCCGQ01LM) maar dan via Zigbee2MQTT. En dan heb ik geen temperatuur. Toch eens een debug omgeving voor Zigbee opzetten, zou wel grappige extra info zijn.

Overigens toont HA bij mij onder device info het type maar dat komt wel via Zigbee2MQTT. Of je die info ook in of via Phoscon hebt weet ik niet.

PS Vinden mensen dat nu echt fijn, Ali in het Nederlands |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightMare
  • Laatst online: 22-09 15:35
Hij laat hem inderdaad zien in Home Assistant vanuit Deconz Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kNnTSxDNpI13yCPfbg1qsREuuMk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7Hzq54Je01f3UXejZka1vAJv.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
NightMare schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 12:40:
Hij laat hem inderdaad zien in Home Assistant vanuit Deconz [Afbeelding]
Klopt. Het valt me wel op dat deze waarde (vaak) verre van betrouwbaar is. Zo geeft een sensor in een kamer waar het nu plusminus 21 graden is aan dat het 28 graden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightMare
  • Laatst online: 22-09 15:35
JBS schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 13:06:
[...]
Klopt. Het valt me wel op dat deze waarde (vaak) verre van betrouwbaar is. Zo geeft een sensor in een kamer waar het nu plusminus 21 graden is aan dat het 28 graden.
Nou dat viel mij dus ook op. Voordeur geeft 18 graden aan en de achterdeur 27.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rroetenberg
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 08:24
iemand nog een idee hoe ik home assistant naar meerdere devices kan casten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
rroetenberg schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 14:50:
iemand nog een idee hoe ik home assistant naar meerdere devices kan casten?
twee opties;
1) meerdere cast devices meegeven
2) groep maken en daarheen casten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ascent schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:00:
[...]

twee opties;
1) meerdere cast devices meegeven
2) groep maken en daarheen casten
Mijn Cast group (gemaakt in de Google Home app dus) wordt anders niet herkend - bij jou wel?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ascent
Hmmbob schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 15:14:
[...]

Mijn Cast group (gemaakt in de Google Home app dus) wordt anders niet herkend - bij jou wel?
Ah, ik bedoelde een group in HA :-)

YAML:
1
2
3
4
5
  name: Google Homes
  entities: 
    - media_player.slaapkamer_speaker
    - media_player.hobbyhok_speaker
    - media_player.woonkamer_speaker

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Zo doe ik het nu ook - nadeel is dat het geluid (in mijn geval: een trompet voor de deurbel) niet synchroon loopt - dat zou bij een cast group wel moeten kunnen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 13:59
Hebben jullie nog een goed idee hoe ik een audio stream (internet radio) naar een Airport Express kan streamen via AirPlay? En dan vooral: hoe ik het device als media player in Home Assistant krijg?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:11

Mimiix

Professioneel Prutser

@larsiey Remember die hele grote lijst van Issues op het Git project van deCONZ?

Ben vanmiddag gestart met het opruimen. Heb het van 490 naar 330~ gekregen :)

Zit eindelijk wat schot in.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ortep schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 11:50:
[...]

Geen idee waar ik het typenummer moet vinden. Maar ze heten bij Aliexpress Aqara Door/Window sensor

https://a.aliexpress.com/_d8SZ5ns

Ik heb ze toegevoegd aan mijn Conbee stick en die laat keurig de tempeatuur zien in Phoscon. Ook in HA krijg ik het te zien. Als ik de entity toevoeg aan lovelace toevoeg en hem dan aanklik
Ik betwijfel of dit wel temperatuur is. Middels ZHA zie je dit niet en volgens mij hebben deze sensoren helemaal geen thermometersensor erin zitten. Ik denk eerder dat DeconZ integratie ergens een attribute aanmaakt die onjuist is. Wellicht is het eigenlijk voltage?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

martinvdm schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:32:
[...]
. Wellicht is het eigenlijk voltage?
Voltage van wat?

Bij mij hangt hij buiten als bel. en te temp is hoger op warme dagen en lager op koude dagen.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:36
D3nnisd schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 16:53:
@larsiey Remember die hele grote lijst van Issues op het Git project van deCONZ?

Ben vanmiddag gestart met het opruimen. Heb het van 490 naar 330~ gekregen :)

Zit eindelijk wat schot in.
offtopic:
Gezien het schoppen van een mod vorige keer ook niet hielp / pas dagen later werd afgehandeld:

Mag dit a.u.b. in het DeCONZ topic blijven? Dat er een grijs gebied is is een ding, maar dit heeft 0,0 betrekking op de combinatie Home Assistant + DeCONZ en is 100% DeCONZ.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

RobertMe schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 17:56:
[...]

offtopic:
Gezien het schoppen van een mod vorige keer ook niet hielp / pas dagen later werd afgehandeld:

Mag dit a.u.b. in het DeCONZ topic blijven? Dat er een grijs gebied is is een ding, maar dit heeft 0,0 betrekking op de combinatie Home Assistant + DeCONZ en is 100% DeCONZ.
Je kunt het ook netjes benoemen ipv gelijk een rapport aan te maken.

Al heb je gelijk hoef je niet gelijk zo te doen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Koepert
Duur feitje: De Philips Hue GU10 White Ambiance lichtbronnen passen WEL in de sencys inbouwspots :')

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Petertje750
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 15:42
Heb SSD boot werkend met een raspberry PI 4 met PI OS zonder SD, nu wil ik graag hassos op SSD zetten (heb SD angst) slechter ervaringen met domoticz en crashende SD kaartjes.
Is er zicht of een procedure voor het omzetten van de hassos van SD naar SSD???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Hmmbob schreef op donderdag 4 juni 2020 @ 21:31:
[...]

Ik heb het volledig gelezen, maar ik kom niet echt tegen wat de voor of nadelen zijn van een docker install t.o.v. een volledige installatie.

Ik heb hier wel een aantal rapspberry pi`s 3B liggen en had in eerste instantie daar een install op gedaan, maar ik vond het enorm traag, en er zijn altijd wel veel problemen met SD kaartjes, vandaar dat ik dacht dat een docker install wel handig kon zijn op mijn 918+ (genoeg power) Het draait dan ook echt soepel!

Er is toch op de Synology geen andere mogelijkheid?
Ik kwam wel Hass.io tegen die via synocommunity geinstalleerd kon worden.
https://community.home-as...dsm-native-package/125559
Echter ben ik altijd bang dat dit dan over een jaar o.i.d. niet meer onderhouden wordt, en dat je dan alles alsnog over kunt gaan zetten of bepaalde functies niet meer werken. Dit is heel de reden geweest dat ik liever uitga van het advies van Home assistant zelf.

Ik ben echter maar iemand die in de zorg werkt....dus mocht ik dingen niet goed begrijpen of over het hoofd zien, dan hoor ik het graag! Ik wil er meer over leren.

[ Voor 3% gewijzigd door Wachten... op 05-06-2020 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
ivootjuh schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:27:
[...]

Ik heb het volledig gelezen, maar ik kom niet echt tegen wat de voor of nadelen zijn van een docker install t.o.v. een volledige installatie.

Ik heb hier wel een aantal rapspberry pi`s 3B liggen en had in eerste instantie daar een install op gedaan, maar ik vond het enorm traag, en er zijn altijd wel veel problemen met SD kaartjes, vandaar dat ik dacht dat een docker install wel handig kon zijn op mijn 918+ (genoeg power) Het draait dan ook echt soepel!

Er is toch op de Synology geen andere mogelijkheid?
Ik kwam wel Hass.io tegen die via synocommunity geinstalleerd kon worden.
https://community.home-as...dsm-native-package/125559
Echter ben ik altijd bang dat dit dan over een jaar o.i.d. niet meer onderhouden wordt, en dat je dan alles alsnog over kunt gaan zetten of bepaalde functies niet meer werken. Dit is heel de reden geweest dat ik liever uitga van het advies van Home assistant zelf.

Ik ben echter maar iemand die in de zorg werkt....dus mocht ik dingen niet goed begrijpen of over het hoofd zien, dan hoor ik het graag! Ik wil er meer over leren.
Ah, ik lees nu pas dat je op een NAS wil draaien. Dan is Docker inderdaad de way to go. My bad! :>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Hmmbob schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:52:
[...]

Ah, ik lees nu pas dat je op een NAS wil draaien. Dan is Docker inderdaad de way to go. My bad! :>
Je zou ook een vm pakken met ubuntu en Hass supervised generic Linux. Werkt ook heel goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Hmmbob schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 19:52:
[...]

Ah, ik lees nu pas dat je op een NAS wil draaien. Dan is Docker inderdaad de way to go.
Gelukkig :)

Ik zou natuurlijk ook op vm kunnen draaien, maar ben daar nog niet helemaal in thuis.

Ik wil nu alleen mijn Aeotec zwave stick gaan verbinden. Werkt dit inmiddels al out of the box (erin prikken en gaan)?

Ik lees hier namelijk wat wisselende verhalen over.
Ik ga denk ik volgende week even een conbee 2 bestellen voor mijn Hue spullen, want wat werken de Hue sensors traag zeg via de home assistant via de Hue bridge.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
Koepert schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 18:22:
Duur feitje: De Philips Hue GU10 White Ambiance lichtbronnen passen WEL in de sencys inbouwspots :')
Ok dus... Ik gebruik de Conbee II stick met ZHA. Heb 2x een hue Gu10 White Ambiance spot toegevoegd. (duopack).. De ene staat in Lovelace als n white ambiance spot, de ander als RGB, ook al werkt de bediening van de kleuren niet, wat de spot effectief ' dommer' maakt dan de reguliere..

Kan je dit ook handmatig verder nog aanpassen, of is verwijderen en opnieuw toevoegen de enige optie?

Overgestapt (of eigenlijk terug) naar Deconz.. daar ging het in 1x goed.

[ Voor 6% gewijzigd door Koepert op 05-06-2020 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalmma
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 22-09 19:26
Hoe kom je aan die token dan waar kan je die vinden in de LG omgeving
TheFes schreef op vrijdag 8 mei 2020 @ 17:21:
[...]

Ah sorry, ik had je bericht gelezen, en aangenomen dat de link ook over de ffmpeg stream ging, die dus welk werkt. Maar deze link had ik inderdaad ook gevonden, ik zag er alleen niet echt een oplossing in, en naar mijn idee was ik ook nog een stap minder ver, omdat ik ook nog geen live beeld heb via die entity, maar goed, ik houd het voorlopig wel even bij de ffmpeg stream.

Ander issue:
Ik heb ook een LG Wasmachine die Wifi ondersteuning heeft. Daarvoor heb ik HACS geinstalleerd, en via HACS een LG ThinQ integration geïnstalleerd. Inmiddels een aantal wassen gedraaid, en hij kan de status prima zien.
Er wordt met de integration ook een binary_sensor wash completed aangemaakt. Die staat standaard op off, en ik zou verwachten dat die op on gaat als de was klaar. Dat wilde ik dan in een automation gebruiken om een notificatie te sturen, en zo de LG ThinQ app zelf te vervangen.
Echter zijn er nu 3 wassen compleet gedraaid, en is die sensor nooit op on gegaan.

Nu heeft de sensor.wasmachine zelf ook een attribute waarin de resterende tijd aangegeven wordt, en ik dacht die wellicht ook te kunnen gebruiken om de notificatie te triggeren, wanneer deze dus van 0:01 naar 0:00 gaat.

Met mijn vriendje Google kwam ik hierop:
https://community.home-as...-for-automation/124665/15

Hier wil ook iemand een notificatie triggeren door een attribute, wanneer hij zijn thermostaat verandert. Daarbij wil hij een trigger bij elke wijziging, maar ik wil een vrij specifieke.

Als het goed is zou dit moeten werken (volgens het community topic)
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
  - alias: 'Set thermostat room1'
    trigger:
      platform: state
      entity_id: climate.aneks_room1
    condition:
      condition: template
      value_template: >
        {{ trigger.from_state and
           trigger.to_state.attributes.temperature !=
           trigger.from_state.attributes.temperature }}
    action:
      service: notify.pushbullet
      data:

Maar wat moet ik nu als condition invullen as ik specifiek de rest tijd (remain_time) van 0:01 naar 0:00 wil hebben.

Ter info, dit zijn de attributes van sensor.wasmachine, waarbij run_completed dus niet goed lijkt te werken
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
model: [model code]
mac_address: '[mac]
run_completed: 'off'
error_state: 'off'
error_message: '-'
run_state: '-'
pre_state: '-'
current_course: '-'
spin_option_state: '-'
watertemp_option_state: '-'
drylevel_option_state: '-'
tubclean_count: '48'
remain_time: '0:00'
initial_time: '0:00'
reserve_time: '0:00'
doorlock_mode: 'Off'
childlock_mode: 'Off'
remotestart_mode: 'Off'
creasecare_mode: 'Off'
steam_mode: 'Off'
steam_softener_mode: 'Off'
prewash_mode: 'Off'
turbowash_mode: 'Off'
friendly_name: WASMACHINE
icon: 'mdi:washing-machine'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheFes
  • Laatst online: 16:12
kalmma schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 21:17:
Hoe kom je aan die token dan waar kan je die vinden in de LG omgeving

[...]
Als je de installatie via HACS doet wijzen de stappen zichzelf. Je moet inloggen via een specifieke LG site (werkte bij mij niet via de Google login, dus ik heb er een gewoon account voor gemaakt, dus gewoon met email en password).
Daarna moet je een URL waar je dan op belandt weer in de HA plakken, en dan wordt de koppeling gemaakt.

Home Assistant configuratie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 08-12-2024
joentje schreef op donderdag 21 mei 2020 @ 11:47:
[...]

Is die voeding 4A op 1 aansluiting of max 1A op elke USB aansluiting?
Een andere voeding proberen denk ik.
Hehe, drukte is voorbij. Inmiddels een week de Huawei 2a lader eraan en de ikea lader weer terug als telefoonlader maar het lijkt nu wel langer stabiel te zijn. Logisch is het voor mij niet, maar bedankt voor de tip :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Oke ik heb inmiddels mijn Aeotec USB z-wave stick in de Synology gedaan.

Ook hier kon ik weer overal verschillende documentatie vinden, maar heb het op de volgende manier gedaan.

1 Ik heb de Docker container van Home assistant bewerkt en de optie "container uitvoeren met hoge machtiging" aangezet.
2 Ik heb de USB stick achter in mijn Synology gedaan
3 Vervolgens heb ik in configuration>>devices>>integrations Z-wave toegevoegd en als pad /dev/ttyACM0 aangegeven.

Ik heb nu Z-wave onder configuration staan.

Is dit ook de juiste manier om het toe te voegen, of had ik het totaal anders moeten doen? Ik namelijk zie zoveel topics en documentatie voorbij komen dat ik in de config file dingen aan moet passen etc.

Waarom wordt het op zoveel verschillende manieren toegepast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 15:12
@ivootjuh

Voorheen moest er veel geconfigureerd worden via .yaml-files (en dat kan nog steeds). Tegenwoordig kan er meer en meer via de webinterface en bijbehorende integraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
RudolfR schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 22:54:
@ivootjuh

Voorheen moest er veel geconfigureerd worden via .yaml-files (en dat kan nog steeds). Tegenwoordig kan er meer en meer via de webinterface en bijbehorende integraties.
Dus de manier hoe ik het heb gedaan is goed?

Ik vraag het vooral omdat ik Hass nu op mijn NAS draai (voorheen Domoticz via Raspberry Pi).
Op mijn NAS wil ik uiteraard geen problemen, en ondanks de remote backups die ik draai met snapshots en een offline backup draai iedere maand, wil ik qua security alles op orde hebben en niet iets open stellen voor kwaadwillenden.

Ik wil straks bijvoorbeeld ook gaan kijken voor Adguard of Pihole via docker gaan draaien, maar ook hier ben ik erg voorzichtig mee. Ik weet namelijk niet hoe veilig Docker is!

Kan jij hier (of iemand anders) hier misschien iets over zeggen? En kan ik Docker extra beveiligen met een extra account die alleen Docker rechten heeft?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ivootjuh schreef op vrijdag 5 juni 2020 @ 23:09:
[...]

Dus de manier hoe ik het heb gedaan is goed?

Ik vraag het vooral omdat ik Hass nu op mijn NAS draai (voorheen Domoticz via Raspberry Pi).
Op mijn NAS wil ik uiteraard geen problemen, en ondanks de remote backups die ik draai met snapshots en een offline backup draai iedere maand, wil ik qua security alles op orde hebben en niet iets open stellen voor kwaadwillenden.

Ik wil straks bijvoorbeeld ook gaan kijken voor Adguard of Pihole via docker gaan draaien, maar ook hier ben ik erg voorzichtig mee. Ik weet namelijk niet hoe veilig Docker is!

Kan jij hier (of iemand anders) hier misschien iets over zeggen? En kan ik Docker extra beveiligen met een extra account die alleen Docker rechten heeft?
Ik heb er voor gekozen om een Ubuntu VM te maken in mijn syno nas en daarop de home assistant generic linux geinstalleerd. Net zo gemakkelijk en helemaal prima te beveiligen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• godzilla8930
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 12-08 13:50
Ik probeer een automation te doen voor de afvalbeheer component. Ik wil een attribute gebruiken als trigger (in dit geval Days Until zodat ik x dagen voor de afval ophaal een bericht krijg. Echter krijg ik nu iedere dag om 9 uur een melding.

Hieronder mijn code. Ik denk dat de fout bij het cijfer ligt na de days until in mijn template. Moet ik ergens nog True toevoegen? Jammer genoeg weinig ervaring met templates

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

- alias: Restaval_vanavond
  initial_state: 'on'
  trigger:
    value_template: "{{ is_state_attr(' sensor.ophaalkalender_restaval', 'Days_until', '1') }}"
  - platform: time
    at: "09:00:00"
  action:
  - service: notify.all_ios_devices
    data:
      title: AFVAL
      data:
        push:
          badge: 1 

[ Voor 4% gewijzigd door godzilla8930 op 06-06-2020 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
godzilla8930 schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 09:56:
Ik probeer een automation te doen voor de afvalbeheer component. Ik wil een attribute gebruiken als trigger (in dit geval Days Until zodat ik x dagen voor de afval ophaal een bericht krijg. Echter krijg ik nu iedere dag om 9 uur een melding.

Hieronder mijn code. Ik denk dat de fout bij het cijfer ligt na de days until in mijn template. Moet ik ergens nog True toevoegen? Jammer genoeg weinig ervaring met templates

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16

- alias: Restaval_vanavond
  initial_state: 'on'
  trigger:
    value_template: "{{ is_state_attr(' sensor.ophaalkalender_restaval', 'Days_until', '1') }}"
  - platform: time
    at: "09:00:00"
  action:
  - service: notify.all_ios_devices
    data:
      title: AFVAL
      data:
        push:
          badge: 1 
Je geeft niet echt aan wat de fout is.
Wat wil je bereiken met de automation en wat gaat er verkeerd?

Ah ik begrijp hem denk ik al.
Je moet de trigger de tijd doen en je moet daarnaast een conditie meenemen.
De conditie is de template.

[ Voor 6% gewijzigd door larsiey op 06-06-2020 10:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
larsiey schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:02:
[...]

Je geeft niet echt aan wat de fout is.
Wat wil je bereiken met de automation en wat gaat er verkeerd?

Ah ik begrijp hem denk ik al.
Je moet de trigger de tijd doen en je moet daarnaast een conditie meenemen.
De conditie is de value template.
Dat schrijft ie volgens mij wel:
“Ik wil een attribute gebruiken als trigger (in dit geval Days Until zodat ik x dagen voor de afval ophaal een bericht krijg. Echter krijg ik nu iedere dag om 9 uur een melding. “

@godzilla8930
Haal je tweede trigger er eens uit, hiermee trigger je namelijk je automation om 09:00 uur elke dag. Of beter je trigger om 09:00 erin laten en je template een condition van maken.
Edit:
@larsiey was me voor :)

[ Voor 7% gewijzigd door martinvdm op 06-06-2020 10:29 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Robert1983nl
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 24-08 10:28
Hoi allen,

ik ben al een aantal dagen erg enthousiast bezig met inlezen en informatie vergaren over Home Assistant. Ik heb weinig tot geen programmeer-ervaring, dus moet het voornamelijk van m'n 'monkey see, monkey do' instelling hebben.

Ik loop toch in het begin al tegen dingen aan, die ik niet heb kunnen googlen, en die ik toch echt moet weten. Ik hoop dat ik hier een antwoord op m'n vragen kan krijgen.

Ik heb Home Assistant werkend op een Raspberry Pi4. Als ik de configuration.yaml open, is deze zo goed als leeg. En dit begrijp ik niet, want ik heb al allerlei entities verbonden. Via de automatische discovery werd bijvoorbeeld m'n Hue bridge ontdekt en zijn al m'n lampen toegevoegd. Ook heb ik waardes van m'n P1 kabel in m'n UI weergegeven als badges. Addon's, zoals File Editor, Samba Share etc zijn geinstalleerd en werkend.

Dat is dus allemaal goed, maar mijn grote vraag is: Waar vind ik dit terug?!
Mijn configuration.yaml is zo goed als leeg. De 'add-ons' folder is leeg. Waarom is dat? Ik verwacht File Editor en Samba Share in die folder. Ik verwacht al m'n Hue lampjes ergens in configuration.yaml, zodat ik er dingen kan aanpassen. Na wat zoeken, ben ik erachter gekomen dat m'n entities wel genoemd worden in de hidden folder /.storage. Maar volgens mij moet ik daar niet in gaan zitten rommelen, of wel?

Mijn home's lat/long heb ik tijdens de setup ingesteld, maar ook deze kan ik nergens meer terugvinden. Ik zou dit namelijk voor de zekerheid willen wegzetten in een secrets.yaml. Als ik hierop google, zie ik bij mensen dat hun lat/long wel gewoon in de configuration.yaml staat. Wtf?

Btw, wordt secrets.yaml soms automatisch encrypted? Want ik zie dat nog steeds gewoon als plain-text file, maar blijkbaar moet je daar gewoon al je passwords in zetten?

Dus ja, autistisch als ik ben, loop ik een beetje vast omdat ik gewoon niet begrijp dat ik bepaalde dingen niet kan vinden en niet aanwezig zijn op de locaties waar ik ze logischerwijs zou verwachten. Zoals: Waar komen al die badges met waardes van m'n P1 kabel vandaan? Waar staan ze in een file? Waar kan ik ze aanpassen/leren te begrijpen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Robert1983nl schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:40:
Hoi allen,

ik ben al een aantal dagen erg enthousiast bezig met inlezen en informatie vergaren over Home Assistant. Ik heb weinig tot geen programmeer-ervaring, dus moet het voornamelijk van m'n 'monkey see, monkey do' instelling hebben.

Ik loop toch in het begin al tegen dingen aan, die ik niet heb kunnen googlen, en die ik toch echt moet weten. Ik hoop dat ik hier een antwoord op m'n vragen kan krijgen.

Ik heb Home Assistant werkend op een Raspberry Pi4. Als ik de configuration.yaml open, is deze zo goed als leeg. En dit begrijp ik niet, want ik heb al allerlei entities verbonden. Via de automatische discovery werd bijvoorbeeld m'n Hue bridge ontdekt en zijn al m'n lampen toegevoegd. Ook heb ik waardes van m'n P1 kabel in m'n UI weergegeven als badges. Addon's, zoals File Editor, Samba Share etc zijn geinstalleerd en werkend.

Mijn configuration.yaml is zo goed als leeg. De 'add-ons' folder is leeg. Waarom is dat? Ik verwacht File Editor en Samba Share in die folder. Ik verwacht al m'n Hue lampjes ergens in configuration.yaml, zodat ik er dingen kan aanpassen. Na wat zoeken, ben ik erachter gekomen dat m'n entities wel genoemd worden in de hidden folder /.storage. Maar volgens mij moet ik daar niet in gaan zitten rommelen, of wel?

Mijn home's lat/long heb ik tijdens de setup ingesteld, maar ook deze kan ik nergens meer terugvinden. Ik zou dit namelijk voor de zekerheid willen wegzetten in een secrets.yaml. Als ik hierop google, zie ik bij mensen dat hun lat/long wel gewoon in de configuration.yaml staat. Wtf?

Btw, wordt secrets.yaml soms automatisch encrypted? Want ik zie dat nog steeds gewoon als plain-text file, maar blijkbaar moet je daar gewoon al je passwords in zetten?

Dus ja, autistisch als ik ben, loop ik een beetje vast omdat ik gewoon niet begrijp dat ik bepaalde dingen niet kan vinden en niet aanwezig zijn op de locaties waar ik ze logischerwijs zou verwachten. Zoals: Waar komen al die badges met waardes van m'n P1 kabel vandaan? Waar staan ze in een file? Waar kan ik ze aanpassen/leren te begrijpen?
Integraties via de gui worden in de .storage folder opgeslagen. Je secrets file is idd gewoon plain text.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:36
Robert1983nl schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 10:40:
Hoi allen,

Veel van de configuratie opties die je vroeger via de configuration.yaml deed gaan nu via de UI. Zoals je al hebt gezien: vroeger configureerde je Hue via de configuration.yaml, nu log je de eerste keer in in Home Assistant en geeft die meteen aan een Hue Bridge gevonden te hebben en met twee keer klikken zitten al je lampen in Home Assistant. Waarbij je zelf ook al hebt gezien dat de instellingen die je via de UI doet grotendeels in de .storage map worden gezet. Die map moet je dan uiteraard ook zelf niks in gaan aanpassen. En in principe is er dan ook steeds minder noodzaak om dingen met de hand te schrijven in de configuration.yaml of een van de andere config files. Omdat er zeker het afgelopen jaar heel veel via de UI mogelijk is geworden, zoals vrijwel alle integraties die nu via de UI toegevoegd kunnen worden, automatiseringen kunnen nu via de UI worden aangemaakt, etc.

V.w.b. de secrets.yaml. Dat gaat niet om bv encrypted opslaan van wachtwoorden etc, maar om alle "geheime" dingen op een plek bij elkaar te zetten. Als je dan bv je volledige configuratie deelt met anderen / op GitHub zet / ... dan hoef je alleen maar erop te letten dat je de secrets.yaml niet deelt, i.p.v. dat je alle bestanden moet nalopen of er niet per iets in staat dat geheim moet blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennepen
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 13:24
Sinds vanochtend krijg ik deze melding en is mijn HACS icon verdwenen aan de linkerkant:

Config entry for hacs not ready yet:
Config entry for hacs not ready yet. Retrying in 10 seconds.
11:21:25 – config_entries.py (WARNING) - bericht kwam voor het eerst om 11:16:09 en verschijnt 7 malen

Versie: Home Assistant 0.108.3

Hacs: Firmware: 0.24.2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Nou het is inmiddels een hoofdpijn project geworden zeg!

Ik heb inmiddels alles opnieuw geinstalleerd, want ik had wat zwave nodes die niks meer deden en die ik ook niet kon verwijderen (blijkbaar kun je geen devices verwijderen in Home assistant).

Vervolgens was de Aeotec usb stick ineens van /dev/ttyAMA0 naar /dev/ttyAMA1 veranderd na een reboot. en kreeg het niet meer werkend. Nou lees ik overal dat ik /dev/serial/by-id/"hier-het-id-van-de-usb" moet gebruiken, zodat hij niet meer naar de USB poort kijkt, maar naar de device-id maar wat ik ook doe of zoek qua commands, ik krijg nergens de device-id te zien.

code:
1
lsusb

code:
1
ha hardware info

Kan iemand mij een beetje op weg helpen? Ik heb inmiddels bijna het hele documentatie gelezen op de Home assistant website, maar ik kom er maar niet uit!

Is er misschien een andere manier waarmee ik SSH moet gebruiken? Ik heb nu in de settings van Synology SSH ingeschakeld en via Putty de commands uitgevoerd. Het enige wat ik nog zat te denken, is dat ik SSH via docker op een andere manier uit moet voeren ofzo?

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen, want dit is niet de 'leuke' ervaring van home automation die ik met Domoticz heb gehad!

Voor de duidelijkheid, ik draai Home assistant dus via Docker op Synology met de homeassistant/home-assistant image.

[ Voor 5% gewijzigd door Wachten... op 06-06-2020 12:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Bezig om de conbee stick te integreren in HA
Ik heb de deconz app geinstalleerd en daar onder configuration het volgende gezet
device: >-
/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2190072-if00

Vervolgens heb ik als test 1 lamp verwijderd uit mijn hue app en deze aangezet
Daarna de deconz app opgestart, paswoord toegevoegd en gezocht op lampen
Zonder succes
Ik heb nu de lamp uitgedraaid, 1min gewacht en opnieuw onder stroom gezet.
De lamp staat ook echt dichter omdat ik zeker wil zijn van de afstand tot de stick

Echter zonder succes weer.
Wat doe ik mis? Of vergeet ik iets?

Ben ik zeker dat de stick gezien wordt? Want in de documentation van de deconz app staat
Replace null in the device option in the add-on configuration and specify the device name in quotes: e.g. something like "/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_XXXXXXXX-if00", "/dev/ttyUSB0", "/dev/ttyAMA0", or "/dev/ttyACM0".

Vooral dat laatste"/dev/ttyUSB0", "/dev/ttyAMA0", or "/dev/ttyACM0 heb ik niet zoiets extras

edit:
Ik heb de deconz integratie wel zichtbaar in HA
Daarin zie ik nu wel 2 apparaten en 2 entiteiten, zijnde de gateway en 1 lamp jieha
Maar waarom zie ik die lamp dan niet binnen de phoscon (deconz) app?

[ Voor 55% gewijzigd door skank op 06-06-2020 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

skank schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 12:36:
Bezig om de conbee stick te integreren in HA
Ik heb de deconz app geinstalleerd en daar onder configuration het volgende gezet
device: >-
/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_DE2190072-if00

Vervolgens heb ik als test 1 lamp verwijderd uit mijn hue app en deze aangezet
Daarna de deconz app opgestart, paswoord toegevoegd en gezocht op lampen
Zonder succes
Ik heb nu de lamp uitgedraaid, 1min gewacht en opnieuw onder stroom gezet.
De lamp staat ook echt dichter omdat ik zeker wil zijn van de afstand tot de stick

Echter zonder succes weer.
Wat doe ik mis? Of vergeet ik iets?

Ben ik zeker dat de stick gezien wordt? Want in de documentation van de deconz app staat
Replace null in the device option in the add-on configuration and specify the device name in quotes: e.g. something like "/dev/serial/by-id/usb-dresden_elektronik_ingenieurtechnik_GmbH_ConBee_II_XXXXXXXX-if00", "/dev/ttyUSB0", "/dev/ttyAMA0", or "/dev/ttyACM0".

Vooral dat laatste"/dev/ttyUSB0", "/dev/ttyAMA0", or "/dev/ttyACM0 heb ik niet zoiets extras

edit:
Ik heb de deconz integratie wel zichtbaar in HA
Daarin zie ik nu wel 2 apparaten en 2 entiteiten, zijnde de gateway en 1 lamp jieha
Maar waarom zie ik die lamp dan niet binnen de phoscon (deconz) app?
Welke lamp?

Er zijn heel veel apparaten die in phoscon niet zichtbaar zijn maar wel in de api zijn toegevoegd.

Phoscon is een laag over deconz heen die door de api te gebruiken werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Een hue white lamp e27

Dus eigenlijk moet ik dan niets doen met die deconz addon? En dient het enkel zodat ze toegevoegd worden via de integratie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
0.110.5, vooral belangrijk als je de iOS app gebruikt:
  • Add partial mobile app sensor validation (#36433 - @balloob)
  • Fix iOS app crashing on None values in Zeroconf service info (#36490 - @frenck)
  • Update myq for latest api changes (#36469 - @bdraco)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:08:
0.110.5, vooral belangrijk als je de iOS app gebruikt:

[...]
Top! Alhoewel de iOS app wel uit de App Store gehaald is (tijdelijk)
https://mobile.twitter.com/Robbie/status/1268822295151169537

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 13:19
Met een schuin oog kijk ik steeds meer naar Home Assistant om Domoticz te vervangen. Waar Domoticz voor mij begonnen is om het energieverbruik in beeld te brengen, is het inmiddels meer en meer in gebruik als besturing voor Smart Home. Nu zie ik bij Home Assistant veel voordelen omdat veel van wat we hier in huis hebben eenvoudig te integreren is. De overstap komt wel handig uit in de komende maanden ons voorbereiding op een verhuizing. Ook ben ik benieuwd hoe de ervaringen met Zwave zijn bij Home Assistant itt Domoticz, zit hier een verschil in qua ervaringen en betrouwbaarheid?

Omdat ik momenteel veel via dZvents gebruik vraag ik me in dit topic af of er in Home Assistant ook een dergelijke mogelijkheid bestaat om de volgende scripts te creëren. Onderstaande scripts zijn voorbeelden die ik momenteel gebruik, niet heel spannend maar wel iets waar we thuis beide blij mee zijn.

Enkele voorbeelden, het rolluik omhoog onder bepaalde voorwaarden in een bepaalde tijd van het jaar:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
return {
    on = {
        timer = {'30 minutes before sunrise in week 8-40'}
    },
    data = {},
    logger = {"ROLLUIK"},
    execute = function(domoticz, item)
        -- Locals benoemen
        local RA = domoticz.devices(309)
        local TB = domoticz.utils.round(domoticz.devices(72).temperature, 1)
        local TBlim = 2

-- Script
        if(RA.state == "Closed" or RA.state == "On" and TB >= TBlim) then
            RA.switchOff()
            domoticz.log('Rolluik achter is omhoog, de temperatuur is boven de limiet van '.. TBlim .. ' graden Celsius en het rolluik was omlaag.')
        elseif(RA.state == "Closed" or RA.state == "On" and TB < TBlim) then
            domoticz.log('Rolluik is niet automatisch omhoog, de buitentemperatuur is te laag, namelijk ' .. TB .. ' graden Celsius.')
            domoticz.notify('Protocol Rolluik','Rolluik is niet automatisch omhoog, de buitentemperatuur is te laag, namelijk ' .. TB .. ' graden Celsius en de ingestelde limiet is '.. TBlim .. ' graden Celsius.', domoticz.PRIORITY_LOW, domoticz.SOUND_NONE)
        elseif(RA.state == "Open") then
            domoticz.log('Rolluik is al omhoog.')
        end
    end
}

De verlichting aan in de woonkamer als deze nog niet aan is en er zit iemand voor de TV, 1 uur voor zonsondergang:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
return {
    on = {
        timer = {'60 minutes before sunset'},
    },
    logging = {'Protocol Woonkamer Combi'},
    execute = function(domoticz, item)
        -- Locals
        local WKcombi = domoticz.groups(2)
        local TVswi = domoticz.devices(409)

if(TVswi.active and domoticz.devices(176).state == 'Off' and domoticz.devices(182).state == 'Off' and domoticz.devices(198).state == 'Off') then
            WKcombi.switchOn()
            domoticz.log('De TV-hoek is aan en waarschijnlijk is er dus iemand in de woonkamer, de lampen gaan aan, het wordt zo donker.')
        end
    end
}

[ Voor 2% gewijzigd door Peutpeut op 06-06-2020 13:31 . Reden: Toevoegen zwave vraag ]

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:28:
[...]

Top! Alhoewel de iOS app wel uit de App Store gehaald is (tijdelijk)
https://mobile.twitter.com/Robbie/status/1268822295151169537
Jep, maar de hotfix zou het voor huidige gebruikers bruikbaar moeten houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

ivootjuh schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 11:59:
Vervolgens was de Aeotec usb stick ineens van /dev/ttyAMA0 naar /dev/ttyAMA1 veranderd na een reboot. en kreeg het niet meer werkend. Nou lees ik overal dat ik /dev/serial/by-id/"hier-het-id-van-de-usb" moet gebruiken, zodat hij niet meer naar de USB poort kijkt, maar naar de device-id maar wat ik ook doe of zoek qua commands, ik krijg nergens de device-id te zien.

Kan iemand mij een beetje op weg helpen? Ik heb inmiddels bijna het hele documentatie gelezen op de Home assistant website, maar ik kom er maar niet uit!

Is er misschien een andere manier waarmee ik SSH moet gebruiken? Ik heb nu in de settings van Synology SSH ingeschakeld en via Putty de commands uitgevoerd. Het enige wat ik nog zat te denken, is dat ik SSH via docker op een andere manier uit moet voeren ofzo?

Ik hoop dat iemand mij op weg kan helpen, want dit is niet de 'leuke' ervaring van home automation die ik met Domoticz heb gehad!

Voor de duidelijkheid, ik draai Home assistant dus via Docker op Synology met de homeassistant/home-assistant image.
De stick is zichtbaar in DSM Control Panel - Info center sectie, details door de muis boven de entry te houden

Het deviceID pad kunje vinden in HomeAssistant - Supervisor - System - Hardware button
dit geeft een overzicht van de devices connected, copy het pad en gebruik het voor de paste in zwave integratieAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/XESlhrgE3V__uxlA_GJdwsqjNkw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/q7puNCII6cmOG5bStCXS9J2I.jpg?f=fotoalbum_large.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
@Peutpeut

Gelukkig is Home Assistant niet zo ingewikkeld als die scripts die je laat zien van Domoticz. Anders was ik ook niet begonnen aan Home Assistant :').

In Home Assistant zijn zulke automations ook mogelijk, via yaml.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peutpeut
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 22-09 13:19
larsiey schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:33:
@Peutpeut

Gelukkig is Home Assistant niet zo ingewikkeld als die scripts die je laat zien van Domoticz. Anders was ik ook niet begonnen aan Home Assistant :').

In Home Assistant zijn zulke automations ook mogelijk, via yaml.
Daar ben ik niet zo bang voor, dZvents heb ik mezelf redelijk eigen kunnen maken. Heb je toevallig ook ervaringen met Zwave binnen Home Assistant?

14590 Wp PV | 0 kWh Thuisaccu (binnenkort 14.4 kWh)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
Peutpeut schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:36:
[...]

Daar ben ik niet zo bang voor, dZvents heb ik mezelf redelijk eigen kunnen maken. Heb je toevallig ook ervaringen met Zwave binnen Home Assistant?
Nope, geen ervaring mee.
Maar wat ik heb gelezen, is Zwave stabiel om te gebruiken binnen HA.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Klumpke
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 23-09 21:32
Hmmbob schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:30:
[...]

Jep, maar de hotfix zou het voor huidige gebruikers bruikbaar moeten houden.
De hotfix zorgt er helaas voor dat de interface erg traag wordt in de iOS app.
Heb dit probleem al van verschillende mensen gehoord.

Zag ook al dat er een issue voor aangemaakt is:
https://github.com/home-assistant/iOS/issues/599

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
TWKterry schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 13:32:
[...]

De stick is zichtbaar in DSM Control Panel - Info center sectie, details door de muis boven de entry te houden

Het deviceID pad kunje vinden in HomeAssistant - Supervisor - System - Hardware button
dit geeft een overzicht van de devices connected, copy het pad en gebruik het voor de paste in zwave integratie[Afbeelding].
Dat is alleen het probleem.
Met Docker heb ik de optie (HomeAssistant - Supervisor - System - Hardware button) niet.

Is er een manier waardoor ik die optie wel krijg? Of kan ik ergens anders de device info vandaan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
ivootjuh schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:04:
[...]

Met Docker heb ik de optie (HomeAssistant - Supervisor - System - Hardware button) niet.

Is er een manier waardoor ik die optie wel krijg? Of kan ik ergens anders de device info vandaan halen?
Dat is dus een "probleem" bij de Docker variant van HA, daarbij heb je geen Supervisor en Add-ons.
Ik las dat je een DS918+ hebt, je kan ook een VM aanmaken en daar Home Assistant op draaien.
Dan is het wel mogelijk om Supervisor + Add-ons te hebben in HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dadona
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 21-09 21:21
ivootjuh schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:04:
[...]

Wat is 'Docker' in dit geval? Draai je zelf core in een eigen container of heb je wel Hass.IO geïnstalleerd en zit alles dus in eigen containers?
Heb je de geavanceerde settings ingeschakeld staan? Zie je bijvoorbeeld onder /config/server_control de mogelijkheden om de config te herladen? Mogelijk valt de Hardware button config pagina ook nog onder een advanced setting?

De CSL/OT kroeg !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry

TWKterry

Master Mariner

larsiey schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:12:
[...]

Dat is dus een "probleem" bij de Docker variant van HA, daarbij heb je geen Supervisor en Add-ons.
Ik las dat je een DS918+ hebt, je kan ook een VM aanmaken en daar Home Assistant op draaien.
Dan is het wel mogelijk om Supervisor + Add-ons te hebben in HA.
Ik heb op een 218+ de volledige versie draaien met supervisor maar zonder HassOS. Er is een Docker versie beschikbaar, zie
https://community.home-as...native-package/125559/655

maar ook een vmm (met HassOS) gaat zeer snel op een Synology (https://www.gh2home.nl)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wachten...
Dadona schreef op zaterdag 6 juni 2020 @ 14:19:
[...]
Wat is 'Docker' in dit geval? Draai je zelf core in een eigen container of heb je wel Hass.IO geïnstalleerd en zit alles dus in eigen containers?
Heb je de geavanceerde settings ingeschakeld staan? Zie je bijvoorbeeld onder /config/server_control de mogelijkheden om de config te herladen? Mogelijk valt de Hardware button config pagina ook nog onder een advanced setting?
Ik heb de homeassistant/home-assistant image draaien binnen Docker, geen idee welke variant dat is, maar ik denk de Core versie.

Dit is dus waarom ik door de bomen het bos niet meer zie (en dat begint al bij de installatie):

Je hebt home assistant, je hebt een core versie, er is een package beschikbaar op synocommunity, je kunt op VM draaien? 8)7

Ik ben enigszins handig met computers en met mijn Synology, maar ik weet lang niet alles van Docker en VM etc.

Wat ik zoek is een stabiele installatie, waarbij veel out of de box goed werkt en of makkelijk in te stellen is, en het liefst iets waarbij alles ook ondersteund blijft worden (daarom gebruik ik denk ik liever niet een onofficiële package op synocommunity)

Het is voor mij van belang dat ik mijn Zwave (Aeotec stick) goed en stabiel aan de praat krijg, en later mijn Zigbee spullen met een Conbee2 stick in kan stellen.

Wat kunnen jullie hierin dan aanraden? Toch een VM op mijn 918+ zodat ik de volledige home assistant heb? Of is het veel makkelijker en handiger om alles via Docker te doen? Voor wat het waard is. Ik heb mijn werkgeheugen van de Synology geupgrade naar 8GB

Pagina: 1 ... 75 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.