Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:35

Mimiix

Professioneel Prutser

MisteRMeesteR schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 00:49:
Ik ben net als @RobertMe ook bezig op Lovelace wat toonbaarder te maken n.a.v. de posts van @Hmmbob en @skank. Ik ben nu voornamelijk bezig op basis van laatstgenoemde :) .

Ik heb middels de esxi_stats addon een manier gevonden om mijn ESXi doos uit te lezen en ben bezig deze informatie in een dashboard tentoon te stellen :+

Enkel wil het niet echt lukken op de GUI op orde te krijgen, ziet het er op de desktop goed uit dan ziet het er in de app weer ruk uit :(

De mooiste weergave is die met behulp van de 'layout-card' i.c.m. de 'decluttering-card' :
[Afbeelding]
Enkel op de mobiel ziet dit er zwaar ruk uit, het groene status icon zwerft ergens rond en de grafiekjes zijn onleesbaar :(

Een andere optie is die met behulp van de 'attributes-card' maar ziet er veel minder gelikt uit en ik ben er nog niet achter hoe ik meerdere attributen (CPU/RAM/Etc.) achter 1 enkele entity kan krijgen in plaats van één tabel per attribuut:

[Afbeelding]

Heeft er iemand anders hier al ervaring mee? Met het maken van een dashboard van de server/host/VM's? :+
Wat ik doe: Ik gebruik horizontal stacks in een vertical stack. Daarmee gebruik ik de custom button card om lege ruimtes te maken. Zie bijvoorbeeld mijn layout:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/yODiQzZ.png

Bij mij zet hij ze op de telefoon netjes onder elkaar, waarbij de linker "card" boven komt en de rechter, onder.

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 30-09 06:07
Ik ben enig tijd geleden begonnen met domoticz maar wil nu de overstap maken naar home assistant aangezien hier gewoon VEEL meer mogelijk is dan met domoitcz.

Daarbij komt, mijn huis wordt verbouwd en ik krijg nieuwe opties in het huis:

Rolluiken
Airco units
Zonnepanelen.
enz.

Nu heb ik de interface goed bekeken van home assistant en besloten om hier mee te gaan werken.
Nu heb ik nog wel een paar vragen want hier kom ik niet uit:
Ook moet ik nog even goed kijken welke hardware ik ga gebruiken: pi3 / pi4 (4GB)

In mijn meterkast heb ik een slimme meter welke ik wil uitlezen.
Ook heb ik in het huis sensoren van Xiaomi welke de temperatuur en de vochtigheid meten in de kamers.
Ik heb gemerkt dat ik de raspberry pi in de woonkamer moet zetten om alle sensoren uit te kunnen lezen in het huis. maar dan zit ik met het probleem dat ik mijn slimme meter niet kan uitlezen.

Als ik de raspberry dan weer in de meterkast zet ( of er buiten hang ) dan kan ik maar 1 sensor uitlezen en dat is die van de gang.
Is hier een simpele oplossing voor?

Voor de rest maak ik in huis ook nog gebruik van Ikea Tradfri en ga dit doormiddel van een ziggbee2mqtt usb stick doen. moet ik hier nog ergens specifiek op letten kwa aansturing in home assistant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kraz
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-09 21:08

Kraz

Saving the world

marcel19 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:05:
Ik ben enig tijd geleden begonnen met domoticz maar wil nu de overstap maken naar home assistant aangezien hier gewoon VEEL meer mogelijk is dan met domoitcz.

Rolluiken
Airco units
Zonnepanelen.
enz.

Nu heb ik de interface goed bekeken van home assistant en besloten om hier mee te gaan werken.
Ook moet ik nog even goed kijken welke hardware ik ga gebruiken: pi3 / pi4 (4GB)

Ook heb ik in het huis sensoren van Xiaomi welke de temperatuur en de vochtigheid meten in de kamers.
Ik heb gemerkt dat ik de raspberry pi in de woonkamer moet zetten om alle sensoren uit te kunnen lezen in het huis. maar dan zit ik met het probleem dat ik mijn slimme meter niet kan uitlezen.

Als ik de raspberry dan weer in de meterkast zet ( of er buiten hang ) dan kan ik maar 1 sensor uitlezen en dat is die van de gang.

Voor de rest maak ik in huis ook nog gebruik van Ikea Tradfri en ga dit doormiddel van een ziggbee2mqtt usb stick doen. moet ik hier nog ergens specifiek op letten kwa aansturing in home assistant?
Een 'simpele' oplossing zou zijn om een Youless te gebruiken om je slimme meter uit te lezen.
De Youless koppel je aan je slimme meter en hang je in je netwerk.

HA kan dan de Youless uitlezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:18

Rolluiken
Airco units
Zonnepanelen.
enz.

Als je je IKEA lampen op de zigbee USB zet dan zal je je netwerk vergroten. Goede kans dat je dan alle sensoren kan uitlezen met je pi in / naast de meterkast.

Edit: als de zigbee usb direct in je pi zit kan je ook even proberen een usb verlengkabel er tussen te zetten. Ik heb zelf nog geen zigbee stick in gebruik maar lees hier geregeld dat het bereik van dergelijke sticks beter werkt met wat fysieke afstand tussen de pi en de usb stick.

[ Voor 8% gewijzigd door -Casper op 06-05-2020 10:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
ascent schreef op dinsdag 5 mei 2020 @ 18:46:
Voor de mensen die ook een slimme meter (dsmr v5) hebben; die meter geeft elke seconde een waarde door. Als ik het goed heb begrepen kun je een aantal metingen excluden en ook niet alle metingen meepikken. Bijv ipv elke seconde naar elke 10 seconden oid gaan.

Het zou mooi zijn als je voor een uur bijv. alle metingen van 1 seconde hebt, en dat íe dan na een uur de dichtheid wat kleiner maakt (zooi wegmikt dus en gemiddelden opslaat). Ik vind 't namelijk wel tof (niet noodzakelijk, maar wél tof) om snel het verschil van het verbruik nú te kunnen zien maar van een uur terug pf van gisteren vind ik dat dan weer minder interessant.

Wat zijn daar jullie ervaringen en rule-of-thumbs voor?

Ik zie nu dat de home-assistant_v2.db in een paar dagen bijna 1GB is en ik vermoed dat 't dáár iets mee te maken heeft :)
Allereerst is het verstandig om de DSMR data niet in je HA database op te slaan, al helemaal niet als er elke seconde data wordt weggeschreven. In HA zie ik alleen de huidige stand en verder bouw ik geen historie op, de DSMR data schrijf ik weg naar InfluxDB en met Grafana heb ik een dashboard gemaakt. Waarop ik bijvoorbeeld, naast verbruiksgegevens van de afgelopen week/dag/uur/actueel, een relatie leg tussen de buitentemperatuur en het gasverbruik:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/azk-5x4ImbMRjUqnrdnlX3bZmt4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eUPBeEyH9Pf66dGY0OqJxGoN.png?f=user_large

Door over langere periode te monitoren kun je echt waarde halen uit de DSMR data en kun je wellicht iets bijsturen in gedrag en zo het energieverbruik in de hand te houden.

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
Kraz schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:10:
[...]

Een 'simpele' oplossing zou zijn om een Youless te gebruiken om je slimme meter uit te lezen.
De Youless koppel je aan je slimme meter en hang je in je netwerk.

HA kan dan de Youless uitlezen.
mooi oplossing maar ik vind 79 euro teveel van het goede.
eventueel met een pi zero uitlezen en doorsturen naar de pi in de woonkamer een optie?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
-Casper schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:10:
[...]

Als je je IKEA lampen op de zigbee USB zet dan zal je je netwerk vergroten. Goede kans dat je dan alle sensoren kan uitlezen met je pi in / naast de meterkast.

Edit: als de zigbee usb direct in je pi zit kan je ook even proberen een usb verlengkabel er tussen te zetten. Ik heb zelf nog geen zigbee stick in gebruik maar lees hier geregeld dat het bereik van dergelijke sticks beter werkt met wat fysieke afstand tussen de pi en de usb stick.
deze sensoren heb ik voor de temperatuur: https://nl.geekbuying.com...-Sensor-White-390736.html

ik weet niet of ik die kan uitlezen met die zigbee stick

[ Voor 4% gewijzigd door marcel19 op 06-05-2020 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Laatst online: 22-09 08:32
@marcel19 Zigbee devices met een vaste voeding (zoals bijvoorbeeld hue/ikea lampen of ikea repeater) werken als een soort van relay voor het Zigbee signaal. Door zulke devices strategisch door het huis te plaatsen kun je bereik vergroten voor batterij gevoede sensoren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
XanderHuisman schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:30:
@marcel19 Zigbee devices met een vaste voeding (zoals bijvoorbeeld hue/ikea lampen of ikea repeater) werken als een soort van relay voor het Zigbee signaal. Door zulke devices strategisch door het huis te plaatsen kun je bereik vergroten voor batterij gevoede sensoren.
ok, maar de sensoren welke ik gebruik van Xiaomi werken op Bleutooth: https://nl.geekbuying.com...-Sensor-White-390736.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:05
Ik ben net als @RobertMe ook bezig op Lovelace wat toonbaarder te maken n.a.v. de posts van @Hmmbob en @skank. Ik ben nu voornamelijk bezig op basis van laatstgenoemde :) .

Ik heb middels de esxi_stats addon een manier gevonden om mijn ESXi doos uit te lezen en ben bezig deze informatie in een dashboard tentoon te stellen :+

Enkel wil het niet echt lukken op de GUI op orde te krijgen, ziet het er op de desktop goed uit dan ziet het er in de app weer ruk uit :(

De mooiste weergave is die met behulp van de 'layout-card' i.c.m. de 'decluttering-card' :
[Afbeelding]
Enkel op de mobiel ziet dit er zwaar ruk uit, het groene status icon zwerft ergens rond en de grafiekjes zijn onleesbaar :(

Een andere optie is die met behulp van de 'attributes-card' maar ziet er veel minder gelikt uit en ik ben er nog niet achter hoe ik meerdere attributen (CPU/RAM/Etc.) achter 1 enkele entity kan krijgen in plaats van één tabel per attribuut:

[Afbeelding]

Heeft er iemand anders hier al ervaring mee? Met het maken van een dashboard van de server/host/VM's? :+
Ik zie dat je gebruik maakt van flex horshoe, de (standaard) HACS versie werkt niet meer volledig. Onderstaande versie bevat de laatste bugfixes om mee te kunnen komen met de veranderingen in lovelace/custom cards wellicht dat dat je probleem verhelpt? Zelf gebruik ik deze kaart icm de layout kaart voor mijn verbruik/teruglevering en daar werkt hij prima mobiel -> https://github.com/Lau-ie/flex-horseshoe-card (zie het community topic voor meer info -> https://community.home-as...erimental-examples/137850 )

[ Voor 4% gewijzigd door lubbertkramer op 06-05-2020 10:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 09-07 11:47

Rolluiken
Airco units
Zonnepanelen.
enz.

Je kan een tweede Raspberry gebruiken. Je kan hierop DSMR als 'reader' op zetten. Deze kan dan zijn gegevens naar een ander device sturen. Zo heb ik het ook.

Raspberry in de meterkast met kabel in de slimme meter die zijn gegevens naar m'n servertje toe stuurt (in jouw geval dus ook een Raspberry).

Ik gebruik hiervoor niet de directe integratie van Homeassitant (https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/) maar de integratie met https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader (https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/).

Let inderdaad wel op het wegschrijven van slimme meter data, dit is erg veel data en dat kan een SD op een gegeven moment niet meer leuk vinden. Dat was mijn rede om het opslaan naar een servertje te verplaatsen. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lubbertkramer
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:05
JayOne schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:17:
[...]

Allereerst is het verstandig om de DSMR data niet in je HA database op te slaan, al helemaal niet als er elke seconde data wordt weggeschreven. In HA zie ik alleen de huidige stand en verder bouw ik geen historie op, de DSMR data schrijf ik weg naar InfluxDB en met Grafana heb ik een dashboard gemaakt. Waarop ik bijvoorbeeld, naast verbruiksgegevens van de afgelopen week/dag/uur/actueel, een relatie leg tussen de buitentemperatuur en het gasverbruik:

[Afbeelding]

Door over langere periode te monitoren kun je echt waarde halen uit de DSMR data en kun je wellicht iets bijsturen in gedrag en zo het energieverbruik in de hand te houden.
Ik heb HA op een NUC draaien icm Influx/sql DB erachter en schrijf nog wel alles weg wat ik vanuit DSMR krijg naar HA maar vind jouw knipsel wel zeer interessant. Wil je de rest van je verbruik dashboard eens delen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisteRMeesteR schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 09:12:
[...]

Hij gebruikt ook de Attributes card zie ik, is misschien wel functioneel maar qua design gewoonweg... 2004 :P?

[...]

Je kan beide vertical-stacks toch weer in een layout-card stoppen waarbij je aangeeft wat de max_width / max_height waarde is?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
type: custom:layout-card
layout: <layout>
min_height: <min_height>
min_columns: <min_columns>
max_columns: <max_columns>
column_width: <column_width>
max_width: <max_width>
min_width: <min_width>

Die grijze achtergrond is volgens mij inherent aan het Thema idd, zou je evt wel kunnen aanpassen maar dan moet je in het thema zelf gaan duiken :o 8)
Die attributes card is niet voldoende voor je?

Ik kan die idd in een custom layout steken , goed gedacht !
De grijze achtergrond is idd inherent aan het thema, geen flauw idee hoe ik dat uitzet voor die card only (als dat kan) of die view only

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 29-09 22:36
Hoi!

In de keuken heb ik 4 IKEA lampen en in de HA-log viel het me op dat net na 6 uur één van die lampen is aangegaan. Geen idee waarom, er zijn geen automations die hebben getriggerd.

Ik *denk* dat dit niet door HA komt (maar ik kan in HA dus wel zien wanneer het gebeurde).

De vraag is; is er een manier om erachter te komen waarom de lamp is aangegaan?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/s47WfJKZXTrsDEazGeo373Gr7xo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mA7uHj4013oSNOm79UKWJ5qW.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ascent schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:12:
Hoi!

In de keuken heb ik 4 IKEA lampen en in de HA-log viel het me op dat net na 6 uur één van die lampen is aangegaan. Geen idee waarom, er zijn geen automations die hebben getriggerd.

Ik *denk* dat dit niet door HA komt (maar ik kan in HA dus wel zien wanneer het gebeurde).

De vraag is; is er een manier om erachter te komen waarom de lamp is aangegaan?

[Afbeelding]
De echte vraag is: ging hij wel echt aan?

Ik heb ook een aantal apparaten die zeggen dat ze aan zijn gegaan maar dat nooit gebeurd kan zijn. Ook gaat de TV volgens de log elk uur voor 4 minuten aan en uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
D3nnisd schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:14:
[...]

De echte vraag is: ging hij wel echt aan?
Jazeker! Er kwam vaag licht uit de keuken toen ik beneden kwam. Het zijn vier peertjes in één armatuur, en jawel, één brandde. Dat was uberhaupt de reden dat ik in 't logboek ging kijken :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ascent schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:16:
[...]

Jazeker! Er kwam vaag licht uit de keuken toen ik beneden kwam. Het zijn vier peertjes in één armatuur, en jawel, één brandde. Dat was uberhaupt de reden dat ik in 't logboek ging kijken :-)
Hoe zijn die lampen aan ha gehangen?

Heb je de tradfri bridge? Deconz? Hue? ZHA?Z2M?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
lubbertkramer schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:57:
[...]

Ik heb HA op een NUC draaien icm Influx/sql DB erachter en schrijf nog wel alles weg wat ik vanuit DSMR krijg naar HA maar vind jouw knipsel wel zeer interessant. Wil je de rest van je verbruik dashboard eens delen?
De rest van mijn dashboard is gebaseerd op een voorbeeld wat ik ergens op een ander forum tegenkwam (en volgens mij ook wel door gebruikers hier als basis gebruikt wordt). Bij deze:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aXPsTOMA4t1CDaNEqmCzHNhss5o=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Zy8MJbGJUmnSApgMnD1pqscG.jpg?f=fotoalbum_medium

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:48

MisteRMeesteR

Moderator Internet & Netwerken

Is Gek op... :)

lubbertkramer schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:40:
[...]

Ik zie dat je gebruik maakt van flex horshoe, de (standaard) HACS versie werkt niet meer volledig. Onderstaande versie bevat de laatste bugfixes om mee te kunnen komen met de veranderingen in lovelace/custom cards wellicht dat dat je probleem verhelpt? Zelf gebruik ik deze kaart icm de layout kaart voor mijn verbruik/teruglevering en daar werkt hij prima mobiel -> https://github.com/Lau-ie/flex-horseshoe-card (zie het community topic voor meer info -> https://community.home-as...erimental-examples/137850 )
Klopt idd, heb even deze repository handmatig toegevoegd aan HACS en die andere verwijdert, maak me gek :+
skank schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:05:
[...]

Die attributes card is niet voldoende voor je?
In die zin, nee. Dit was niet de 2020 stijl welke ik voor ogen had ;)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
mitchdc schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:52:
[...]

Je kan een tweede Raspberry gebruiken. Je kan hierop DSMR als 'reader' op zetten. Deze kan dan zijn gegevens naar een ander device sturen. Zo heb ik het ook.

Raspberry in de meterkast met kabel in de slimme meter die zijn gegevens naar m'n servertje toe stuurt (in jouw geval dus ook een Raspberry).

Ik gebruik hiervoor niet de directe integratie van Homeassitant (https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/) maar de integratie met https://github.com/dennissiemensma/dsmr-reader (https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/).

Let inderdaad wel op het wegschrijven van slimme meter data, dit is erg veel data en dat kan een SD op een gegeven moment niet meer leuk vinden. Dat was mijn rede om het opslaan naar een servertje te verplaatsen. :)
Dit is wel interessant.
Dit zou gaan inhouden dat ik een extra raspberry pi in de meterkast zal plaatsen.
Ik heb een ESXI server thuis draaien 24/7. ik denk dat ik dan voor een compleet andere opstelling ga:

ESXI = host van Home assistant
Raspberry meterkast = slimme meter uitlezen
Raspberry woonkamer voor alle overige sensoren + ikea tradfi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
D3nnisd schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:19:
[...]

Hoe zijn die lampen aan ha gehangen?
Heb je de tradfri bridge? Deconz? Hue? ZHA?Z2M?
Goeie (relevante) vraag! Had ik er inderdaad direct even bij moeten zetten.

Ik heb momenteel de hele handel aan lampen nog aan de ikea hub hangen, daar zit niet echt iets van logging in vziw. Wat nog zou kunnen is dat de "Hue essentials" app op m'n android een commando heeft "hangen" wat ineens afschoot, maar normaal zet ik via die app alleen groepen (dus alle keukenlampen) aan en geen individuele lampen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
marcel19 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:26:
[...]

Dit is wel interessant.
Dit zou gaan inhouden dat ik een extra raspberry pi in de meterkast zal plaatsen.
Ik heb een ESXI server thuis draaien 24/7. ik denk dat ik dan voor een compleet andere opstelling ga:

Homeassistant op wat krachtigers dan een Raspberry is een wereld van verschil :P (geld ook voor Domoticz enzo) dus als je die optie heb zal ik dat zeker doen!

Je kan ook kijken voor een goeie Bluetooth dongle voor aan die server, dan is misschien de tweede raspberry niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

marcel19 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:26:
[...]

Dit is wel interessant.

Je kunt toch ook je antenne aan de USB van je ESXi doos hangen en deze binnen ESXi koppelen aan de VM waarop je Home Assistant draait? Scheelt je weer een extra RPi.

Even onder voorbehoud dat je vanaf de fysieke locatie van je server voldoende bereik heb voor je sensoren.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
MisteRMeesteR schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:36:
[...]

Je kunt toch ook je antenne aan de USB van je ESXi doos hangen en deze binnen ESXi koppelen aan de VM waarop je Home Assistant draait? Scheelt je weer een extra RPi.

Even onder voorbehoud dat je vanaf de fysieke locatie van je server voldoende bereik heb voor je sensoren.
De server staat in de garage.
mijn woning is voorzien van betonnen vloeren vandaar dat ik vanaf beneden geen goed signaal heb helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ascent schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:30:
[...]

Goeie (relevante) vraag! Had ik er inderdaad direct even bij moeten zetten.

Ik heb momenteel de hele handel aan lampen nog aan de ikea hub hangen, daar zit niet echt iets van logging in vziw. Wat nog zou kunnen is dat de "Hue essentials" app op m'n android een commando heeft "hangen" wat ineens afschoot, maar normaal zet ik via die app alleen groepen (dus alle keukenlampen) aan en geen individuele lampen.
Zet anders de debug aan voor die hub. Dan weet je dat het daar vandaan komt of niet. Voor de rest is het verder vrij lastig uit te zoeken op deze manier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• golles
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 29-09 11:35
JayOne schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:22:
[...]

De rest van mijn dashboard is gebaseerd op een voorbeeld wat ik ergens op een ander forum tegenkwam (en volgens mij ook wel door gebruikers hier als basis gebruikt wordt). Bij deze:

[Afbeelding]
Ik ben ook verder gaan bouwen vanuit dat voorbeeld, gas heb ik niet en er dus uitgehaald. Dit is mijn resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SMCX8UR0ihZZbncYjsbbeMOq6XY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Knnrkc2P7ukM1q5ux2pFCxKZ.png?f=fotoalbum_large
Ik zou het kunnen delen als er interesse is.

Ik zou nog graag het huidige tarief normal/low willen vertalen, alleen het lijkt dat value mappings in Grafana niet werkt met string types.
Daarnaast zou ik de onderstaande tabel nog willen dupliceren maar dan per maand (jan, feb etc), alleen het lijkt dat influx geen maand parameter voor queries heeft.

Iemand een idee hoe ik deze 2 dingen toch nog voor elkaar zou kunnen krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
D3nnisd schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 11:48:
[...]

Zet anders de debug aan voor die hub. Dan weet je dat het daar vandaan komt of niet. Voor de rest is het verder vrij lastig uit te zoeken op deze manier.
Hm, debug op een bridge aanzetten. Ik zie 't 1-2-3 niet in de IKEA app, ook niet 1-2-3 in de
IKEA integration van HA -- Waar doe je zoiets? :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

ascent schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:28:
[...]

Hm, debug op een bridge aanzetten. Ik zie 't 1-2-3 niet in de IKEA app, ook niet 1-2-3 in de
IKEA integration van HA -- Waar doe je zoiets? :)
https://www.home-assistant.io/integrations/logger/

Die!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
mitchdc schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 10:52:
[...]

Ok, deze staat nu geinstaleerd op een pi3 in de meterkast en alles werkt ook live in de browser.
Nu ben ik hier aan het lezen: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/ maar ik kan er niet echt uit hoe ik het nu in homeassistant kan zien en toevoegen aan de interface.

is er ergens een how-to?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
marcel19 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:09:
[...]

Ok, deze staat nu geinstaleerd op een pi3 in de meterkast en alles werkt ook live in de browser.
Nu ben ik hier aan het lezen: https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/ maar ik kan er niet echt uit hoe ik het nu in homeassistant kan zien en toevoegen aan de interface.

is er ergens een how-to?
Heb je het volgende toegevoegd in je configuratie?

YAML:
1
2
3
# Example configuration.yaml entry
sensor:
  - platform: dsmr_reader

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
mitchdc schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:10:
[...]

Heb je het volgende toegevoegd in je configuratie?

YAML:
1
2
3
# Example configuration.yaml entry
sensor:
  - platform: dsmr_reader
yes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mitchdc
Als je dat nog niet gedaan hebt, homeassistant even herstarten.
Daarna zie je bij Config -> Entities (http://[homeassistanturl]/config/entities) als het goed is sensors verschijnen die geprefixed zijn met DSMR.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DUMenkBYxWeLIwSO5-CP8D2RLUs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/aNtPrmEIoDsoNUiu6kLcNhje.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel19
mitchdc schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:16:
[...]

Als je dat nog niet gedaan hebt, homeassistant even herstarten.
Daarna zie je bij Config -> Entities (http://[homeassistanturl]/config/entities) als het goed is sensors verschijnen die geprefixed zijn met DSMR.

[Afbeelding]
de herstart deed het hem :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
marcel19 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:18:
[...]

de herstart deed het hem :)
Elke change in de configuration.yaml vereist een restart :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
mooi dat dat werkt, dan ga ik straks mijn raspberry pi zero pakken en daar alles op installeren vind het zonde om mijn pi3 daarvoor te gebruiken. :)

Moet ik dan nog ergens rekening mee houden?
wordt in Homeassistant de sensoren overschreven door de nieuwe installatie op de zero W?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
marcel19 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:21:
mooi dat dat werkt, dan ga ik straks mijn raspberry pi zero pakken en daar alles op installeren vind het zonde om mijn pi3 daarvoor te gebruiken. :)

wordt in Homeassistant de sensoren overschreven door de nieuwe installatie op de zero W?
Denk dat als je het IP aanpast in de configuratie dat het allemaal gewoon moet werken.
Weet alleen niet of een pi zero genoeg power heeft voor de interface enzo. Dat zal je even moeten testen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marcel19
mitchdc schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:22:
[...]

Denk dat als je het IP aanpast in de configuratie dat het allemaal gewoon moet werken.
Weet alleen niet of een pi zero genoeg power heeft voor de interface enzo. Dat zal je even moeten testen.
dit ga ik zeker testen.
thanx voor de hulp :) :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mitchdc
marcel19 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:23:
[...]

dit ga ik zeker testen.
thanx voor de hulp :) :*)
Om het nog even ingewikkelder te maken, je kan de DSMR reader ook draaien op je server en dan doormiddel van de "DataLogger" je meter gegevens door te sturen.
https://dsmr-reader.readt...tallation/datalogger.html

Dit is een stuk lichter voor de zero.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-09 23:15
Iemand ervaringen met een Qubino Flush Relay 2 i.c.m. Home Assistant? Ik heb het relay werkend maar de terugmelding van de status werkt bij mij niet zonder polling in te schakelen. Iemand dit wel werkend zonder polling in te schakelen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWKterry
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 10:31

TWKterry

Master Mariner

@MisteRMeesteR

[Afbeelding]
Mogelijk is de https://github.com/benct/lovelace-multiple-entity-row een optie voor mobiel.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BeofcRmdbm8YcFb8tB8YFSaQS0c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/f0LjKCEfN0ICHmHUsdL91BQH.jpg?f=user_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjefke32 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:42:
Iemand ervaringen met een Qubino Flush Relay 2 i.c.m. Home Assistant? Ik heb het relay werkend maar de terugmelding van de status werkt bij mij niet zonder polling in te schakelen. Iemand dit wel werkend zonder polling in te schakelen?
Polling op een Zwave schakelaar? Dat is normaal niet nodig.

Maar ik heb deze ook in gebruik - geen problemen mee.

edit: even gecontroleerd - bij mij staat hij helemaal op default ("polling 0"). Het is wel de node die het verste weg is (in de schuur), maar hangt prima in het netwerk.

[ Voor 18% gewijzigd door Hmmbob op 06-05-2020 14:09 ]

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sjefke32
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 21-09 23:15
Hmmbob schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:03:
[...]

Polling op een Zwave schakelaar? Dat is normaal niet nodig.

Maar ik heb deze ook in gebruik - geen problemen mee.

edit: even gecontroleerd - bij mij staat hij helemaal op default ("polling 0"). Het is wel de node die het verste weg is (in de schuur), maar hangt prima in het netwerk.
Wanneer ik het relais schakel met de wandschakelaar dan wordt de status in HA niet aangepast. Zet ik polling op 1, dan duurt het een aantal secondes maar de waarde wordt aangepast.

En je hebt geen instellingen o.i.d. veranderd om dat werkend te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sjefke32 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 14:21:
[...]

Wanneer ik het relais schakel met de wandschakelaar dan wordt de status in HA niet aangepast. Zet ik polling op 1, dan duurt het een aantal secondes maar de waarde wordt aangepast.

En je hebt geen instellingen o.i.d. veranderd om dat werkend te krijgen?
Nope. Let even op dat je de juiste entiteit kiest - volgens mij biedt die schakelaar 3 switches aan in Home Assistant, (1-2-all) en die all deed het bij mij ook niet zo lekker, dacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-09 10:44
Dit topic doorgelezen en gezocht maar kon het niet vinden. Ik heb sinds kort paar Shelly schakelaars en dimmers aangeschaft om mijn thuis automatisering uit te breiden. Even wat informatie over mijn configuratie.

Mijn thuis netwerk heeft 3 Vlans. Een hiervan is specifiek voor IOT en daar valt de Shelly's ook onder. Shelly via wifi in HA geïntegreerd. Kan lamp aan en uit doen maar HA heeft ongeveer 20 sec nodig voordat laatste status weer terug komt. Terwijl via de web interface vab Shelly de Shelly direct reageert.

Nu wil ik testen of MQTT beter reageert. Dus in HA mqtt mosquitto geinstalleerd zonder gebruiker en in Shelly aangegeven MQTT te gebruiken.

In Logs komt verbinding binnen.

code:
1
1588768300: New client connected from 192.168.40.11 as shellydimmer-CFC968 (p2, c1, k60).

Echter zie ik geen nieuwe devices aangemeld worden in HA. Mis ik iets? Moet ik iets in de config zetten?

MQTT is voor mij nieuw.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

@TWKterry, Heb toch nog even verdergestoeid met de eerdere 'layout-card' i.c.m. de 'decluttering-card' en heb nu een GUI die zowel op desktop als iPad als iPhone naar mijn eisen voldoende zijn.

Blijft een leuk programma, ons magische Home Assistant, al blijf ik soms rare bugs houden :(

• de drie puntjes zijn verdwenen waardoor ik niet 1-2-3 de GUI kan refreshen na een YAML edit :(
• zowel op iPhone als iPad de app geinstalleerd en ingelogd met dezelfde (non-admin) user, als ik de deurbel-automation uitvoer, krijg ik op mijn iphone wel een snapshot te zien van de camera aldaar, maar op de iPad enkel de notificatie dat de deurbel gaat, zonder snapshot :S :'(

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 08:46
Genestealer schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:04:
Echter zie ik geen nieuwe devices aangemeld worden in HA. Mis ik iets? Moet ik iets in de config zetten?

MQTT is voor mij nieuw.
Zie hier :

https://community.home-as...es-discovery-script/94048

Als je voorheen shelly4hass gebruikte, dit is een polling integratie en er kan dus wel een lag op zitten. MQTT is local push, moet onmiddelijk doorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Genestealer schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:04:
Dit topic doorgelezen en gezocht maar kon het niet vinden. Ik heb sinds kort paar Shelly schakelaars en dimmers aangeschaft om mijn thuis automatisering uit te breiden. Even wat informatie over mijn configuratie.

Mijn thuis netwerk heeft 3 Vlans. Een hiervan is specifiek voor IOT en daar valt de Shelly's ook onder. Shelly via wifi in HA geïntegreerd. Kan lamp aan en uit doen maar HA heeft ongeveer 20 sec nodig voordat laatste status weer terug komt. Terwijl via de web interface vab Shelly de Shelly direct reageert.

Nu wil ik testen of MQTT beter reageert. Dus in HA mqtt mosquitto geinstalleerd zonder gebruiker en in Shelly aangegeven MQTT te gebruiken.

In Logs komt verbinding binnen.

code:
1
1588768300: New client connected from 192.168.40.11 as shellydimmer-CFC968 (p2, c1, k60).

MQTT is voor mij nieuw.
MQTT Discovery aanstaan?

https://www.home-assistant.io/docs/mqtt/discovery/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
francisp schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:08:
[...]

Zie hier :

https://community.home-as...es-discovery-script/94048

Als je voorheen shelly4hass gebruikte, dit is een polling integratie en er kan dus wel een lag op zitten. MQTT is local push, moet onmiddelijk doorkomen.
Staat bij mij niet in HACS...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
Voor hacs moet de optie python_script aan staan.

Afbeeldingslocatie: https://img.techpowerup.org/200506/untitled.png

[ Voor 42% gewijzigd door francisp op 06-05-2020 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

Herkenbaar @skank :+ ?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Hl9a8h71yh8qwWwJgg5mdz05CBQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NIW2oFpGv0VWIc9uLw8EvIu7.jpg?f=fotoalbum_medium

Work in progress.. Heb net de Automations maar overgezet aangezien ook alle MQTT devices al naar de nieuwe Home-Assistant machine wijzen :+

Voordat er kamervragen worden gesteld waarom de lampen niet automagisch aan gaan :+

Voor wat betreft het uitlezen van de VM's heb ik het na veel geneuzel met vertical en horizontal cards uiteindelijk op zowel desktop, iPad en iPhone toonbaar gekregen, impressie:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/k4Uw5OgVmkTslIkIZ-OYOiObZek=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/F216GC3WlQgtRuaJ9xNl6w87.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 30% gewijzigd door MisteRMeesteR op 06-05-2020 16:31 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PaeGaN
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-09 11:24
marcel19 schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 13:21:

Ik vraag mij ook ernstig af of een zero het fatsoenlijk zal draaien, ik draaide tot voor kort op op een Pi3B+, dat werkte okay met een stuk of 7 add-ons (hangt er ook maar helemaal van af wat voor soort add-ons natuurlijk).
Herstarts echter duurden lang, nooit getimed, maar voor het gevoel misschien wel 2 minuten.

Onlangs gemigreerd naar een PI4 met 4 gig en wat een wereld van verschil, herstarts duren enkele tientallen seconden en alles is zo veel meer responsief. Als ik nu mijn verlichting in woonkamer uitschakel (schakelt een sonoff mini met tasmota naar 6 Yeelights en 2 ledstrips netjes weggewerkt :)) dan is dat instant uit, net als een fysieke bedrade schakelaar, voorheen zat er echt een moment tussen het schakelen en uitgaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 17:18
MisteRMeesteR schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 15:04:
...
• zowel op iPhone als iPad de app geinstalleerd en ingelogd met dezelfde (non-admin) user, als ik de deurbel-automation uitvoer, krijg ik op mijn iphone wel een snapshot te zien van de camera aldaar, maar op de iPad enkel de notificatie dat de deurbel gaat, zonder snapshot :S :'(
Ik weet dat voor actionable notifications er een beperking is voor iPads. Wellicht dat dat ook in dit geval van toepassing is? Gezien het op je iPhone goed werkt zou ik zeggen dat het niet ligt aan je trigger / config.
For devices that do not support "3D Touch" (such as the iPhone 6 and below, iPhone SE, iPhone XR and iPads), you perform a left to right swipe on the notification, then tap on the 'View' button. This will expand the notification and show the relevant action buttons underneath. If not in lock screen, you need to pull the notification down to expand it.
Bron

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

-Casper schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:39:
[...]

Ik weet dat voor actionable notifications er een beperking is voor iPads. Wellicht dat dat ook in dit geval van toepassing is? Gezien het op je iPhone goed werkt zou ik zeggen dat het niet ligt aan je trigger / config.

[...]

Bron
Nee, want op mijn oude Home-Assistant VM deed hij het ook met identieke configuratie.
Net nogmaals geprobeerd en ook op de iPad krijg ik nu een snapshot te zien, BUGS :(

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisteRMeesteR schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:22:
Herkenbaar @skank :+ ?

[Afbeelding]

Work in progress.. Heb net de Automations maar overgezet aangezien ook alle MQTT devices al naar de nieuwe Home-Assistant machine wijzen :+
Haha, ja :)
super :)
Blij dat je wat van me kon gebruiken.
Ik heb wel interesse om ook de rest van je views te zien. Heb je ook een github page? Waar ik kan volgen?
Willing to share je afval-iconen? (pmd, papier en karton, en huisvuil)
Wat is die snelle toegang?
Die kaart onder je weer met de regen.. ook wel leuk, wat is dat?
Buienradar ofzo?

Ik lig momenteel in de clinch met mijn custom header
Ik wil eigenlijk maar 1 lijn ,dus de optie "compact mode" , maar dit lijkt niet te werken bij mij.
Enkel de lijn waarin mijn meldingen komen + een home knop + menu knop
De verschillende tabs wil ik niet zien, omdat die eigenlijk op mn home pagina staan, zoals bij jou ook , maar jij zet dan nog eens hetzelfde bovenaan

Begrijp je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
francisp schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:19:
Voor hacs moet de optie python_script aan staan.

[Afbeelding]
Ah, dat is gelukt. Geinstalleerd en reboot gegeven. En dan? Ik verwacht een notificatie bij heropstarten voor nieuwe device maar niets. Mis ik nog verder iets?

Daarnaast zie ik geen Shelly Dimmer bij shellies discovery pagina beschreven.

[ Voor 9% gewijzigd door Genestealer op 06-05-2020 17:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

skank schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:45:
[...]

Haha, ja :)
super :)
Blij dat je wat van me kon gebruiken.
Ik heb wel interesse om ook de rest van je views te zien.
Heb je ook een github page? Waar ik kan volgen?
Willing to share je afval-iconen? (pmd, papier en karton, en huisvuil)
Heb ze ook ergens van Git vandaan maar hierbij (klikbaar):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1fIKP6Yq2f67zWplk5ffPxjaqHk=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/uajRmTIxuPweUQG3MKbWE77b.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O5ZjBlmKalRwsVsLUIwg3XVLP3A=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/HIWgoWfDCcPw6L2mEa7YP1Dr.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/WzqP70vyJ2m8w6nxlU3fhYnLoc8=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/lKeUa8Z3aI5vqQmo3O0YHSEa.png?f=fotoalbum_small

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fg7d7F26o4zaydO9qsKSZ3m3dkY=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/2umd69KfCE1S4w9ckWpoOZa8.png?f=fotoalbum_small
Wat is die snelle toegang?
Dat zijn in dit geval de switches (lees: TV-Meubel en sommige lampen) welke het vaakst worden gebruikt. Ik wilde de ruimte opvullen in plaats van tegen een halfleeg scherm te moeten aankijken en vond dit voor nu even een snelle en makkelijke oplossing.
Die kaart onder je weer met de regen.. ook wel leuk, wat is dat?
Buienradar ofzo?
Bijna, het is een Webpage Card (vroegah iFrame genaamd, wat nog steeds werkt overigens) met daarin de pagina van www.windy.com

code:
1
2
3
4
5
6
- type: custom:layout-card
  layout: vertical
  cards:                
    - type: iframe 
      aspect_ratio: 66%
      url: 'https://www.windy.com/nl/-Temperatuur-temp?temp,52.347,4.894,11'
Ik lig momenteel in de clinch met mijn custom header
Ik wil eigenlijk maar 1 lijn ,dus de optie "compact mode" , maar dit lijkt niet te werken bij mij.
Enkel de lijn waarin mijn meldingen komen + een home knop + menu knop
De verschillende tabs wil ik niet zien, omdat die eigenlijk op mn home pagina staan, zoals bij jou ook , maar jij zet dan nog eens hetzelfde bovenaan

Begrijp je?
Ik heb die header van jou eruit gesloopt ja :+ Nam naar mijn zin teveel ruimte is voor enkel het weergeven van de buitentemp. en 'Goedemiddag'.

Ik heb ook op de homepagina het menu laten staan ja omdat dit de 'rust' en uniformiteit van het geheel ten goede komt. Zo heb ik nog wel wat meer dingen naar mijn eigen zin aangepast, bijvoorbeeld de klok Nederlands leren spreken :+, Menu links gezet ipv rechts.

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisteRMeesteR schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:10:
[...]

Ik heb die header van jou eruit gesloopt ja :+ Nam naar mijn zin teveel ruimte is voor enkel het weergeven van de buitentemp. en 'Goedemiddag'.

Ik heb ook op de homepagina het menu laten staan ja omdat dit de 'rust' en uniformiteit van het geheel ten goede komt. Zo heb ik nog wel wat meer dingen naar mijn eigen zin aangepast, bijvoorbeeld de klok Nederlands leren spreken :+, Menu links gezet ipv rechts.
Bedankt voor de pics.

Enig idee hoe ik die header krijgen wil zoals ik zei?
Dus compact, zonder de tabs naar de verschillende pages... Maar toch met de notificaties , het menu en home button?

Die klok in het nederlands, heb ik net gezien ja :) zal ik ook aanpassen, wel ff zoeken

Geen github pagina?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

skank schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:44:
[...]

Bedankt voor de pics.

Enig idee hoe ik die header krijgen wil zoals ik zei?
Dus compact, zonder de tabs naar de verschillende pages... Maar toch met de notificaties , het menu en home button?
Nee, ben beter in het slopen dan maken denk ik :D
Die klok in het nederlands, heb ik net gezien ja :) zal ik ook aanpassen, wel ff zoeken
Even find & replace doen in mm2-clock-card.js, kost je 5 minuten ;)
Als dateFormat onder de mm2-clock-card heb ik deze gepakt:
code:
1
dateFormat: "dddd, D MMMM YYYY"
Geen github pagina?
Nope.

[ Voor 8% gewijzigd door MisteRMeesteR op 06-05-2020 17:49 ]

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisteRMeesteR schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 17:47:
[...]

Nee, ben beter in het slopen dan maken denk ik :D

[...]

Even find & replace doen in mm2-clock-card.js, kost je 5 minuten ;)
Als dateFormat onder de mm2-clock-card heb ik deze gepakt:
code:
1
dateFormat: "dddd, D MMMM YYYY"

[...]

Nope.
find & replace van wat? Ik zie nergens een language setting, ook niet op de pagina van die kaart.. Ik heb zitten zoeken in de docs https://momentjs.com/docs/#/displaying/format/ maar ik zie het niet.
Toon gerust je andere views in het "show je dashboard topic"

Die custom header... toch even mijn code tonen, wie weet kunnen anderen me hier helpen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
custom_header:
  background: 'rgba(155, 155, 155, 0.25)'
  button_text: none
  custom_header:
  header_text: >-
    <style>
    #flipper {color:#999;}
    #flip {height:24px;overflow:hidden;}
    #flip > div > div {color:#fff;height:24px;margin-bottom:24px;display:inline-block;}
    #flip div:first-child {animation: show 10s linear infinite;}
    @keyframes show {
    0% {margin-top:-144px;}
    5% {margin-top:-96px;}
    33% {margin-top:-96px;}
    38% {margin-top:-48px;}
    66% {margin-top:-48px;}
    76% {margin-top:0px;}
    100% {margin-top:0px;}}
    #flipper p {position:fixed;color:#999; }
    </style>
    <div id=flipper><div id=flip><div><div>
    Huidige buitentemperatuur: {{states('sensor.temperature')}}°C</div></div><div><div>
    {{states('sensor.greeting')}}</div></div><div><div>
    {{states('sensor.afval')}}</div></div><div><div>
  compact_mode: false
  reverse_tab_direction: true
  reverse_button_direction: false
  options_hide: true
  show_tabs: false
  shadow: false

Ik weet dat die compact mode op true moet staan, maar als ik dit nu doe, werkt het niet...
Die flipper wil ik absoluut houden voor mn meldingen...
Daarnaast nog graag een menu knop en home knop, in 1 lijn..
De tabs naar alle views wil ik eruit. (dit staat op mn homepage view zelf als knop)

Wat doe ik mis met mijn CH ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Ik vermoed dat ik dit nog moet doen. Dus in configuration.yaml heb ik de volgende entry ingevuld:

code:
1
2
mqtt:
  discovery: true

Om vervolgens bij een herstart de volgende melding te krijgen:

code:
1
2
3
The following integrations and platforms could not be set up:

mqtt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

skank schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:50:
[...]

find & replace van wat? Ik zie nergens een language setting, ook niet op de pagina van die kaart.. Ik heb zitten zoeken in de docs https://momentjs.com/docs/#/displaying/format/ maar ik zie het niet.
Regel 186.

Zoek eens op ’Monday’ of ‘March’ :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MisteRMeesteR schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:59:
[...]

Regel 186.

Zoek eens op ’Monday’ of ‘March’ :)
Sorry maar ik vind het niet.
Regel 186 in mijn yaml files heb ik niet. In dat document regel 186... ik zie daar geen regelnummers

In dat document zoeken naar monday of march, kom ik gewoon op de maand uit idd of de week, maar daar staat niks van language bij.

Ik heb wel gevonden moment.updateLocale("en") die verwijst naar engels, maar snap dan niet hoe ik dit moet verwerken in mn yaml

Vermoedelijk mijn time_date sensor aanpassen?
Vreemd ook dat die gewoon niet de taal overneem van HA vermits hij dit doet met tijd en dag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:37
skank schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:40:
[...]

Regel 186 in mijn yaml files heb ik niet. In dat document regel 186... ik zie daar geen regelnummers

In dat document zoeken naar monday of march, kom ik gewoon op de maand uit idd of de week, maar daar staat niks van language bij.

Ik heb wel gevonden moment.updateLocale("en") die verwijst naar engels, maar snap dan niet hoe ik dit moet verwerken in mn yaml

Vreemd ook dat die gewoon niet de taal overneem van HA vermits hij dit doet met tijd en dag
Regel 186 van mm2-clock-card.js die je in je HA integration hebt staan

https://github.com/shbatm...er/dist/mm2-clock-card.js

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

skank schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:40:
[...]

Het is echt zo simpel als op regel 186 van mm2-clock-card.js
code:
1
var pc=["Sunday","Monday","Tuesday","Wednesday","Thursday","Friday","Saturday"]

aanpassen naar

code:
1
var pc=["Zondag","Maandag","Dinsdag","Woensdag","Donderdag","Vrijdag","Zaterdag"]

In totaal moet je 2 keer de dagen en 2 keer de maanden aanpassen en klaar :)

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!
larsiey schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 19:53:
[...]

Regel 186 van mm2-clock-card.js die je in je HA integration hebt staan

https://github.com/shbatm...er/dist/mm2-clock-card.js
Ohh in de card zelf ! ok duidelijk :p

Ik zat in mn view te kijken , in mijn sensors te kijken, in dat document te kijken, op de github pagina ... overal behalve daar :p thx

Jij kan me niet helpen met die header zeker?
Ik loop daar al heel lang mee te klooien en krijg het maar niet zoals ik wil..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• haborym
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 30-09 08:02
Mede-tweakers,

Ik loop vast in het volgende;
Ik heb een GoSund SP1 geflashed naar Tasmota (6.6). Heeft een tijd in Home Assistant gestaan maar ben opnieuw begonnen met Home Assistant na een nieuwe server thuis.
Echter krijg ik de discovery van MQTT niet aan de praat.
Ik heb een MQTT broker opgezet in HA. Ik heb de GoSund aangepast naar de MQTT broker. Ik zie in de broker ook dat deze connect en verbinding heeft. Echter komt deze niet als "nieuwe discovery" omhoog in HA.
Ik heb SetOption 19 1 al aangezet in Tasmota, waardoor er een signaal gaat naar de MQTT broker voor HA als discovery. Echter geen resultaat in HA.

Ik heb (conform de HA site) gebruik gemaakt van de Addon waar ze zelf naar verwijzen.

(voor de grap heb ik een MQTT sensor zelf toegevoegd met het state topic en die komt binnen)

Iemand een idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Genestealer schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 18:54:
[...]

Ik vermoed dat ik dit nog moet doen. Dus in configuration.yaml heb ik de volgende entry ingevuld:

code:
1
2
mqtt:

Om vervolgens bij een herstart de volgende melding te krijgen:

code:
1
2
3
The following integrations and platforms could not be set up:

mqtt
Heb je mqtt nog helemaal niet ingesteld in Home Assistent dan?

Ga naar instellingen, integraties, klik op de + en voeg mqtt toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
haborym schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 20:34:
Mede-tweakers,

Ik loop vast in het volgende;
Ik heb een GoSund SP1 geflashed naar Tasmota (6.6). Heeft een tijd in Home Assistant gestaan maar ben opnieuw begonnen met Home Assistant na een nieuwe server thuis.
Echter krijg ik de discovery van MQTT niet aan de praat.
Ik heb een MQTT broker opgezet in HA. Ik heb de GoSund aangepast naar de MQTT broker. Ik zie in de broker ook dat deze connect en verbinding heeft. Echter komt deze niet als "nieuwe discovery" omhoog in HA.
Ik heb SetOption 19 1 al aangezet in Tasmota, waardoor er een signaal gaat naar de MQTT broker voor HA als discovery. Echter geen resultaat in HA.

Ik heb (conform de HA site) gebruik gemaakt van de Addon waar ze zelf naar verwijzen.

(voor de grap heb ik een MQTT sensor zelf toegevoegd met het state topic en die komt binnen)

Iemand een idee?
Komen de berichten wel aan op je mqtt server? Want je zegt dat hij verbonden zou moeten zijn, maar het gaat natuurlijk om de berichten die door moeten komen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Ik heb nu in een raspberry pi zowel een zigbee-stick zitten als een Z-Wave razberry board. Beide werken zoals ik verwacht en via ser2net maak ik de sockets beschikbaar voor de Intel nuc waar hassio op draait.

Op de nuc draaien dus binnen hassio o.a. containers voor mqtt, zigbee2mqtt en zwave2mqtt

Voor zigbee2mqtt geldt dat je daar heel vet een socat-regel in de configuratie kunt opgeven. Bij het starten van de zigbee2mqtt addon verbindt 'ie dus naar de rpi voor de zigbee stick.

Echter, voor de zwave2mqtt is die optie er helaas niet. Het *werkt* functioneel allemaal prima als ik zodra de zwave2mqtt addon draai, handmatig socat start met iets als
code:
1
docker exec -it homeassistant socat pty,link=/zwaveusbstick,raw,mode=777 tcp:<ip>:<port>

In de container is zwave dan beschikbaar en het mooie is dat je dan dus de configuratie helemaal in home assistant hebt alsof 't allemaal lokaal verbonden is. Het alternatief zou kunnen zijn dat je zwave2mqtt op de pi draait maar dan wordt die pi ineens een stuk belangrijker en heb je niet het voordeel dat HA de stick zelf "ziet". De lightweight optie van twee porten via ser2net doorgeven vond ik eigenlijk juist wel sjiek.

Ik zoek dus een manier om in de zwave2mqtt een socat verbinding op te starten zodra de addon start, vergelijkbaar aan hoe de zigbee2mqtt addon dit doet, zodat ik een remote zwave stick kan gebruiken als ware 'ie lokaal ingeprikt in de nuc.

Tips? Tricks?

EDIT: Er nog eens over nadenkend; het alternatief is dat ik op de docker host zelf de socat draai en die device expose naar homeassistant maar dan moet ik een extra device exposen, dit heb ik nog niet eerder gedaan maar kan ik eens uitzoeken

EDIT2: Hmm, nee, dat werkt ook niet; socat maakt een symlink aan op 't hostsysteem en die is dan weer niet beschikbaar in de container. Ik moet dus de socat echt in de container opstarten lijkt 't.

[ Voor 12% gewijzigd door ascent op 06-05-2020 23:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
Hmmbob schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:20:
[...]

Heb je mqtt nog helemaal niet ingesteld in Home Assistent dan?

Ga naar instellingen, integraties, klik op de + en voeg mqtt toe.
Ik heb het geprobeerd maar krijg de volgende error:

code:
1
2
Afgebroken
Slechts één configuratie van MQTT is toegestaan

In integraties heb ik echter alléén MQTT mosquitto broker ertussen staan. In configuration.yaml heb ik de regel mqtt eruit gehaald en HA reboot gegeven.

Ik had wel eerst deze deze configuratie toegevoegd en ik kreeg toe geen foutmeldingen bij opnieuw opstarten. Maar ik zie geen MQTT bij intergratie staan.

code:
1
2
3
mqtt:
  Broker: [MQTT mosquitto ip]

[ Voor 26% gewijzigd door Genestealer op 07-05-2020 00:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MisteRMeesteR

MisteRMeesteR

@Genestealer

Je hebt binnen Home Assistant toch ook je MQTT broker (Musquitto) draaien als integratie?
Moet je configuration.yaml dan niet het volgende bevatten:

code:
1
2
3
4
mqtt:
    broker: core-mosquitto
    username: $user
    password: $password

www.google.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
MisteRMeesteR schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 00:53:
@Genestealer

Je hebt binnen Home Assistant toch ook je MQTT broker (Musquitto) draaien als integratie?
Moet je configuration.yaml dan niet het volgende bevatten:

code:
1
2
3
4
mqtt:
    username: $user
    password: $password
Klopt, momenteel als anonymouse: true dus heb het volgende zojuist aan config yaml toegevoegd:

code:
1
2
Mqtt:

HA reboot. Nu geen errors maar ook geen nieuwe device.

Voor de duidelijkheid:
  • In intergratie draait alléén MQTT mosquitto broker.
  • Shellies discovery plugin geinstalleerd
  • Bovenstaande config in de configuration.yaml geplaatst
  • Reboot
Geen device ontdekt.

EDIT
Toch maar een user en ww aangemaakt en zowel in de client als in configuration.yaml gedefinieerd zoals je voorbeeld. En waaremp, ik heb een device zichtbaar in intergratie>MQTT mosquitto broker. Alleen als status 'niet beschikbaar'...

[ Voor 12% gewijzigd door Genestealer op 07-05-2020 01:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
Genestealer schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 16:59:
[...]

Ah, dat is gelukt. Geinstalleerd en reboot gegeven. En dan? Ik verwacht een notificatie bij heropstarten voor nieuwe device maar niets. Mis ik nog verder iets?

Daarnaast zie ik geen Shelly Dimmer bij shellies discovery pagina beschreven.
Staat er nochtans tussen :

https://github.com/bieniu/ha-shellies-discovery

Supported devices

Shelly1 (with external temperature sensors)
Shelly1PM (with external temperature sensors)
Shelly2 (relays and roller mode)
Shelly2.5 (relays and roller mode)
Shelly4Pro
Shelly Plug
Shelly Plug S
Shelly RGBW2 (color and white mode)
Shelly Bulb
Shelly DUO (experimental)
Shelly H&T (with or without USB adapter)
Shelly Smoke
Shelly Sense
Shelly EM
Shelly 3EM
Shelly Flood
Shelly Dimmer
Shelly Door/Window

Voor zover ik weet geven MQTT-devices geen notificatie wanneer ze ontdekt worden.

Je moet wel het script starten bij opstarten HA, staat in de link hierboven.

O ja, op de shellies moet je natuurlijk MQTT aanleggen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeoFoX
  • Laatst online: 30-09 13:16
Hi all.. even een vraag hoe jullie dit gedaan hebben.

Ik ben de Lovelance wat meer UI friendly aan het maken voor de wederhelft (if she accepts it, it stays!) op de mobiel.

Nu heb ik enkele HUE bulbs en zou deze graag individueel willen aanpassen qua brightness via de UI;
Standaard heb je de Light card en ik heb het via de Custom card optie ook live staan;
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Z_6UreqCBEdtxJlCAhktZuaqt9Q=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/avGvyQ0LV8F42wedmNxwKv9J.png?f=user_large

Maar als je het via de custom card doet ga ik nu in stapjes van 5% brightness omhoog, als ik nu bijvoorbeeld in 1x naar 90% wil vanaf 5% dien ik best veel te klikken.. Daarbij is het scrolgedeelte van de standaard light card wel ok; maar op mobiel (vooral als je er 3 naast elkaar zet in een horizontal stack) niet te doen, het menu van de card zit dan over de draai-unit :(

Hoe hebben jullie het aanpassen van de brightness in een eenvoudige manier in de UI? Ik heb in totaal een 4x 'lampen' die ik individueel wil aanpassen qua brightness...

Thanks. :P

- The Neo and Only -

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mAiden88
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 31-07 21:49
Iemand ook ooit hier tegen aangelopen:

MariaDB geinstalleerd, werking er van ook getest het werkt. MariaDB gekoppeld aan PhpMyAdmin.
Maar zodra ik de juiste url in HA zet te wetende:

YAML:
1
mysql://usernaam:passwoord@10.10.x.x:xxxx/homeassistant?charset=utf8

(usernaam en wachtwoord en ip en poort weggehaald :) )

Dan blijft Home Assistant het onderstaande zeggen:

Component error: recorder - No module named '_sqlite3'

Natuurlijk heb ik de module geinstalleerd, alles is geinstalleerd en werkt.
Ook via de terminal kan ik prima bij de MariaDB komen, via curl werkt de link in HA ook prima.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Puck
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:30

Puck

W32.Deadcode.A

NeoFoX schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:17:

Hoe hebben jullie het aanpassen van de brightness in een eenvoudige manier in de UI? Ik heb in totaal een 4x 'lampen' die ik individueel wil aanpassen qua brightness...
Ik gebruik hiervoor de custom slider entity row addon. Die is zo handig, was al vergeten dat dit geen standaard card is.

Afbeeldingslocatie: https://user-images.githubusercontent.com/1299821/59467902-19dd8380-8e31-11e9-9173-97c9b6be3179.png

[ Voor 5% gewijzigd door Puck op 07-05-2020 09:12 ]

Arrived anxious, left bored

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• haborym
  • Laatst online: 30-09 08:02
Hmmbob schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 22:22:
[...]

Komen de berichten wel aan op je mqtt server? Want je zegt dat hij verbonden zou moeten zijn, maar het gaat natuurlijk om de berichten die door moeten komen.
Hij is verbonden omdat ik dat zie in de log van de broker. Daar zie ik dat HA verbinding heeft gemaakt met het juiste wachtwoord en gebruikersnaam.

Vandaag heb ik via de YAML de mqtt broker toegevoegd. Na het herstarten van HA krijg ik een bijzondere foutmelding;
Data in your configuration entry is going to override your configuration.yaml: {'broker': 'core-mosquitto', 'discovery': False,

Daar staat dat discovery op false staat. Terwijl ik het aan heb staan via de Add-on.

EDIT:
Na het verwijderen van de add-on en daarna toevoegen kwam alles in beeld.

[ Voor 5% gewijzigd door haborym op 07-05-2020 09:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jurgen
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 25-09 14:34
golles schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 12:14:
[...]

Ik ben ook verder gaan bouwen vanuit dat voorbeeld, gas heb ik niet en er dus uitgehaald. Dit is mijn resultaat:
[Afbeelding]
Ik zou het kunnen delen als er interesse is.

Ik zou nog graag het huidige tarief normal/low willen vertalen, alleen het lijkt dat value mappings in Grafana niet werkt met string types.
Daarnaast zou ik de onderstaande tabel nog willen dupliceren maar dan per maand (jan, feb etc), alleen het lijkt dat influx geen maand parameter voor queries heeft.

Iemand een idee hoe ik deze 2 dingen toch nog voor elkaar zou kunnen krijgen?
Ik ben wel benieuwd hoe je de bar grafiek erin gekregen hebt. Ik zou graag een vergelijkbare layout voor mijn verbruik (water / stadsverwarming / energie, in euro's) willen weergeven. Ik krijg dit echter niet voor elkaar.

Heb je hier sensors voor aangemaakt die 1x per dag bijgewerkt worden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:23
Ik vergeet iets simpels denk ik, maar krijg deze error niet weg:

Could not render template Monitored Backups: UndefinedError: 'state' is undefined

Dat betreft deze template sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: template
  sensors:
    monitored_snapshots:
      friendly_name: "Monitored Backups"
      unit_of_measurement: 'pending backup(s)'
      value_template: "{{ state.attr('sensor.auto_backup', 'monitored_snapshots') }}"

Wat wil ik?

Een entity-card met daarop het aantal gemonitorde snapshots. Thats it. Nu is mijn vermoeden dat ik met die state.attr iets moet.. maar ik weet niet wat. Ik heb ook al geprobeerd om de entity-id van de sensor.auto_backup toe te voegen om 'hard' te koppelen, maar werkt niet.

- Alle ', " etc zijn 10x gecheckt. maar geef suggesties waar nodig :P
- Na elke wijziging een herstart gedaan
- De sensor komt in toestanden/states naar voren met deze output:
unit_of_measurement: pending backup(s)
friendly_name: Monitored Backups
- de originele sensor (auto_backup) geeft daar deze output:
monitored_snapshots: 2
purgeable_snapshots: 0
unit_of_measurement: pending backup(s)
friendly_name: Auto Backup
icon: 'mdi:package-variant-closed'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• larsiey
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 14:37
Jurgen schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:27:
[...]

Ik ben wel benieuwd hoe je de bar grafiek erin gekregen hebt. Ik zou graag een vergelijkbare layout voor mijn verbruik (water / stadsverwarming / energie, in euro's) willen weergeven. Ik krijg dit echter niet voor elkaar.

Ik heb totaal geen verstand van grafana, maar is dit niet gewoon een simpele "sum" per dag in een bar chart?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 17:36
Koepert schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:30:
Ik vergeet iets simpels denk ik, maar krijg deze error niet weg:

Could not render template Monitored Backups: UndefinedError: 'state' is undefined

Dat betreft deze template sensor:

YAML:
1
2
3
4
5
6
- platform: template
  sensors:
    monitored_snapshots:
      friendly_name: "Monitored Backups"
      unit_of_measurement: 'pending backup(s)'
      value_template: "{{ state.attr('sensor.auto_backup', 'monitored_snapshots') }}"
Volgens mij bedoel je state_attr i.p.v. state.attr?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
0.109.5:
  • Add retry on empty modbus messages for serial protocol (@janiversen - #34678) (modbus docs)
  • Change Modbus switch to use verify_register when defined (@janiversen - #34679) (modbus docs)
  • Catch samsungtv timeout exception (@escoand - #35205) (samsungtv docs)
  • Broader Notion exception handling (@bachya - #35265) (notion docs)
  • UniFi - Support SSID filter of SSIDs from access points with extra configuration (@Kane610 - #35295) (unifi docs)
  • Fix SMS doing I/O in event loop (@balloob - #35313) (sms docs)
Weer twee wijzigingen aan modbus, @Kenny73 & @TCroezing

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 07-05-2020 09:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koepert
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 11:23
RobertMe schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:40:
[...]

Volgens mij bedoel je state_attr i.p.v. state.attr?
.......

Ja, dankje.. nu werkt het wel.. Christ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Genestealer
francisp schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 07:48:
[...]

Staat er nochtans tussen :

https://github.com/bieniu/ha-shellies-discovery

Supported devices

Shelly1 (with external temperature sensors)
Shelly1PM (with external temperature sensors)
Shelly2 (relays and roller mode)
Shelly2.5 (relays and roller mode)
Shelly4Pro
Shelly Plug
Shelly Plug S
Shelly RGBW2 (color and white mode)
Shelly Bulb
Shelly DUO (experimental)
Shelly H&T (with or without USB adapter)
Shelly Smoke
Shelly Sense
Shelly EM
Shelly 3EM
Shelly Flood
Shelly Dimmer
Shelly Door/Window

Voor zover ik weet geven MQTT-devices geen notificatie wanneer ze ontdekt worden.

Je moet wel het script starten bij opstarten HA, staat in de link hierboven.

O ja, op de shellies moet je natuurlijk MQTT aanleggen :)
Nogmaals script starten heeft geresulteerd dat ik een werkend dimmer heb via MQTT. Allen die mjj geholpen hebben, bedankt! Overigens ook geen vertraging met MQTT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Jurgen schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 09:27:
[...]

Via de al vaker besproken utility-meter kun je een dagelijkse stand genereren (voor deze utility-meters geldt ook dat je deze niet moet opslaan binnen HA, maar alleen naar een externe DB moet sturen, net zoals de DSMR waarden).

Op basis van de twee dagelijkse sensoren voor dal/normaal bouw je de grafiek op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ascent
Mezelf quotend; ik heb nu bij het starten van homeassistant (daar kun je een automation op maken) een shellcommand afgetrapt voor socat. Werkt wel, alleen de volgorde is verkeerd. socat moet eigenlijk vóór homeassistant al draaien. Dit heb ik ranzig opgelost door homeassistant ín de container een -HUP signaal te sturen waardoor 'ie herlaadt.

Downside ervan is dat een restart vanuit de interface nu dus 2x zolang duurt omdat 'ie 2x restart. Upside is dat 't semi-native is opgelost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xzaz
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 12:38
Ik heb uiteindelijk serial2tcp gebruikt in plaats van socat. De voorbeelden staan op de HA site en werkten bij mij uit of de box.

Ik moest wel alles openzetten maar je mag de port zelf kiezen. Mijn HA instantie draait in Azure waar ik van mijn werk 130 euro per maand krijg om te gebruiken. HA draait in een docker instantie met daarnaast alle andere zooi.

Ik had eerst Domoticz draaien maar die heeft een een jaar vol gehouden en natuurlijk had ik geen backup gemaakt. (bij de loodgieter lekt het altijd)

Schiet tussen de palen en je scoort!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronker32
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 14:02
Inmiddels een tijdje bezig met HA, maar nu kom ik op een punt waarbij ik merk dat ik wat technische bagage mis. Ik lees (met name hier) veel over dat een SD-kaartje niet ideaal is om als opslag te gebruiken in mijn Raspberry Pi. Nu wil ik wel graag overstappen op een SSD of op een USB(-stick), maar ik lees daar diverse verhalen over.

Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft en wat tips/trucks/do's/don'ts heeft?

Ik heb wat informatie gevonden hier, enigszins verouderde informatie volgens mij.

Ik draai dus HomeAssistant op een Raspberry Pi 4B met een SD-kaart en gebruik Samba. Thanks alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ronker32 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 11:58:
Inmiddels een tijdje bezig met HA, maar nu kom ik op een punt waarbij ik merk dat ik wat technische bagage mis. Ik lees (met name hier) veel over dat een SD-kaartje niet ideaal is om als opslag te gebruiken in mijn Raspberry Pi. Nu wil ik wel graag overstappen op een SSD of op een USB(-stick), maar ik lees daar diverse verhalen over.

Is er hier iemand die hier ervaring mee heeft en wat tips/trucks/do's/don'ts heeft?

Ik heb wat informatie gevonden hier, enigszins verouderde informatie volgens mij.

Ik draai dus HomeAssistant op een Raspberry Pi 4B met een SD-kaart en gebruik Samba. Thanks alvast!
Op een Pi4 gaat dit (nog) niet volledig helaas. Wel kun je je logs verplaatsen naar een USB stick of remote locatie. Zie startpost daarvoor.

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Frenck
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-09 12:10

Frenck

Home Assistant

Topicstarter

Nog heel even volhouden! De 4.x versies van HassOS krijgt support om de data op een aparte storage te zetten (e.g., USB Stick). Je hebt dan nog steeds de SD kaart nodig (voor de operating system zelf), maar je kan de data offloaden naar iets anders. Hierdoor gaat je SD kaart extreem langer mee.

*Note: Is nog wel work in progress... No promises :9

Lead engineer @ Home Assistant | GitHub Star 🌟 | Alles over mij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:03

Dit stap voor stap volgen: https://community.home-as...-4-installation/123514/87

Ik heb het met een USB stick gedaan, maar kan ook met een SSD op USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Ik heb maar weer eens de asuswrt integratie geprobeerd.

code:
1
Invalid config for [asuswrt]: value is not allowed @ data['asuswrt']['sensors'][0]. Got 'devices'. (See /config/configuration.yaml, line 170).

Snapt iemand waar deze melding vandaan komt?

Mijn config yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
asuswrt:
  host: 192.168.1.1
  username: Tja
  ssh_key: /config/ssh/ssh_asus_key
  sensors:
    - devices
    - upload
    - download
    - upload_speed
    - download_speed

Voorbeeld komt gewoon van deze af: https://www.home-assistant.io/integrations/asuswrt

i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Sp33dFr34k schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:34:

code:
1
Invalid config for [asuswrt]: value is not allowed @ data['asuswrt']['sensors'][0]. Got 'devices'. (See /config/configuration.yaml, line 170).

Mijn config yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
asuswrt:
  sensors:
    - devices
    - upload
    - download
    - upload_speed
    - download_speed

Voorbeeld komt gewoon van deze af: https://www.home-assistant.io/integrations/asuswrt
Bijzonder! Ik snap ook niet waarom.

Wat als je devices weg haalt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

D3nnisd schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:46:
[...]

Bijzonder! Ik snap ook niet waarom.

Wat als je devices weg haalt?
Dan mekkert ie inderdaad niet, vaag? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09 22:21
Frenck schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:02:
[...]

Nog heel even volhouden! De 4.x versies van HassOS krijgt support om de data op een aparte storage te zetten (e.g., USB Stick). Je hebt dan nog steeds de SD kaart nodig (voor de operating system zelf), maar je kan de data offloaden naar iets anders. Hierdoor gaat je SD kaart extreem langer mee.

*Note: Is nog wel work in progress... No promises :9
Krijgen we daarmee ook de mogelijkheid om binnen HassOS shares te koppelen op bijvoorbeeld een NAS?
Dan krijgt de Plex Add-on ook echt een functie. :)

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Sp33dFr34k schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 12:34:

code:
1

Mijn config yaml:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
asuswrt:
  sensors:
    - devices
    - upload
    - download
    - upload_speed
    - download_speed

Zit je op 0.109?

Devices is pas sinds die release een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 27-09 10:26
mAiden88 schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 08:49:
Iemand ook ooit hier tegen aangelopen:

MariaDB geinstalleerd, werking er van ook getest het werkt. MariaDB gekoppeld aan PhpMyAdmin.
Maar zodra ik de juiste url in HA zet te wetende:

YAML:
1
mysql://usernaam:passwoord@10.10.x.x:xxxx/homeassistant?charset=utf8

(usernaam en wachtwoord en ip en poort weggehaald :) )

Dan blijft Home Assistant het onderstaande zeggen:

Component error: recorder - No module named '_sqlite3'

Natuurlijk heb ik de module geinstalleerd, alles is geinstalleerd en werkt.
Ook via de terminal kan ik prima bij de MariaDB komen, via curl werkt de link in HA ook prima.
Draai je HA met supervisor en via daar MariaDB geinstalleerd? Zo ja, dan moet je de 10.10.x.x:xxxx vervangen door core-mariadb. Zie ook de docs daar over.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp33dFr34k
  • Niet online

Sp33dFr34k

Retro-Geek

Hmmbob schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:10:
[...]

Zit je op 0.109?

Devices is pas sinds die release een optie.
Ah vandaar! Ik zit nog op 108.2. Wat doet devices precies dan, is dat een vervanging voor de devicetracker die je apart in de config moet vermelden?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Sp33dFr34k schreef op donderdag 7 mei 2020 @ 13:50:
[...]

Ah vandaar! Ik zit nog op 108.2. Wat doet devices precies dan, is dat een vervanging voor de devicetracker die je apart in de config moet vermelden?
Geen idee, maar omdat ik wilde snappen waarom je die foutmelding kreeg ben ik gaan kijken naar dat component en zag ik dat deze functionaliteit pas in 0.109 is toegevoegd. Ik gebruik het niet, keek enkel in de code.

Link naar PR: https://github.com/home-assistant/core/pull/34204

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Op verzoek van de puber in huis (die het liefst alles geautomatiseerd wil hebben), mag ik nadenken over een automatisering die automatisch het rolluik wat verder sluit (zeg: half dicht) op het moment dat de temperatuur op loopt op zolder. Op zich geen probleem - ik doe nu een time-based automation om hem omhoog te doen in de ochtend, en omlaag in de avond.

Echter, deze sturing moet wat dynamischer worden, liefst op basis van de huidige temperatuur binnen, temperatuur buiten, de weersverwachting/zonintensiteit etc. Als de temperatuur aan het oplopen is het scherm wat verder naar beneden, als het buiten weer koeler wordt dan weer omhoog enz.

Van de temp binnen/buiten heb ik sensoren, de generieke weer info van Darksky ook.

Heeft iemand al eens zoiets gemaakt waar ik kan afkijken?

Pagina: 1 ... 58 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.