i7 9700k + Be-Quiet Dark Rock 4 Pro | Gigabyte Z390 Aorus Ultra | Gigabyte RTX5070Ti | Samsung 970 Pro 512GB + 860 EVO 1TB + 860 QVO 4TB | 2x8GB DDR4 3000Mhz | Seasonic Platinum 660W | Fractal Design R6 | Samsung Oddyssey G7 Neo | Edifier M60
Binnenkort komt mijn tweede binnen, ik zal je mijn belevingen laten weten
Sometimes you need to plan for coincidence
Sinds dit weekend ook een actieve Home Assistant gebruiker.
Setup bestaat uit een serie Google Nest speakers/scherm en verder veel spullen van het Xiaomi's Aqara/Yeelight/Rest platform.
Veel vragen zelf kunnen beantwoorden/uitzoeken, maar hier kom ik niet uit:
Om mijn Xiaomi IR Remote te kunnen gebruiken binnen Home Assistant, moet ik de unieke token vinden. Aangezien de Xiaomi app de makkelijke methode niet meer mogelijk maakt, ben ik overgegaan op de iOS methode waarin je de code uitleest van een bestand uit de reservekopie van je iPhone: https://www.home-assistan...trieving-the-access-token
Nu ben ik bij de eennalaatste stap waarin ik het volgende moet doen:
Als ik het goed begrijp is de Terminal de cmd.exe van de Apple Mac. Hier beschik ik niet over.Open Terminal and execute this command:
echo '0: <YOUR HEXADECIMAL STRING>' | xxd -r -p | openssl enc -d -aes-128-ecb -nopad -nosalt -K 00000000000000000000000000000000
Bash
Use the resulting 32-digit string as your token. (On your mac in front of the terminal session)
Kan ik op een andere manier die lange code omzetten in de 32 cijferige code?
Mijn line ziet er zo uit:
1
| echo '0: 1943eb008dc081a73d663a6490a7bb7baca38ce6ce189a35a1a24ba553a4d06d0143db63ee66b0cdff9f69917680151e' | xxd -r -p | openssl enc -d -aes-128-ecb -nopad -nosalt -K 00000000000000000000000000000000 |
Ik heb dit knopje eerder werkend gehad maar ik weet niet precies of dit via de rfxtrx433 / rfxtrx433e is geweest. Ik denk de niet E omdat ByronSX op de E uit stond en dan via HomeSeer. De chromecast control ging in iedergeval via OpenHAB maar dat zal via MQTT geweest zijn. Ik zal alle E versies in ieder geval upgraden naar de PRO1 firmware en ik zal ook op zoek gaan naar een ander knopje.b_weijenberg schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 08:19:
[...]
Ik denk niet dat Pro1 firmware gaat helpen want de knop zendt verschillende codes uit:
------------------------------------------------
14-3-2020 08:11:30:932= 071602080085B370
Packettype = Chime
subtype = SelectPlus
Sequence nbr = 8
ID = 0085B3 decimal:34227
Signal level = 7 -64dBm
Simulate: 071602090087B560
14-3-2020 08:11:40:571= 071602090087B560
Packettype = Chime
subtype = SelectPlus
Sequence nbr = 9
ID = 0087B5 decimal:34741
Signal level = 6 -72dBm
Simulate: 0716000D00770050
14-3-2020 08:11:51:482= 0716000D00770050
Packettype = Chime
subtype = Byron SX
Sequence nbr = 13
ID = 0077 decimal:119
Sound = undefined sound:0
Signal level = 5 -80dBm
Simulate: 071602120081B760
14-3-2020 08:12:12:199= 071602120081B760
Packettype = Chime
subtype = SelectPlus
Sequence nbr = 18
ID = 0081B7 decimal:33207
Signal level = 6 -72dBm
Simulate: 0716022800420650
14-3-2020 08:12:37:976= 0716022800420650
Packettype = Chime
subtype = SelectPlus
Sequence nbr = 40
ID = 004206 decimal:16902
Signal level = 5 -80dBm
Ik zou nog eens een andere batterij proberen.
Sommige SelectPlus knopjes gebruiken Lighting4 en daar ontvang je meerdere packets van in de oude firmware.
Dit is niet jouw situatie maar multiple Lighting4 packets is in Pro 1042 firmware opgelost: http://blog.rfxcom.com/
Als alle protocollen die je gebruikt in Pro1 ondersteund zijn zou ik die versie gebruiken omdat daar redelijk veel verbeteringen in zitten. Zie hfdstk 2.2.2 in de RFXtrx User Guide voor de lijst van ondersteunde protocollen in elke versie.
Want misschien deed het knopje het vroeger ook slechts af en toe
Ik heb een custom component integratie voor mijn warmtepomp en die maar entities aan met de prefix "luxtronik.". Echter als ik die in een sensor card toevoeg als enity krijg ik de foutmelding dat de card alleen sensor entities ondersteund.
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
Even een template-sensor aanmaken: https://www.home-assistant.io/integrations/template/GAEvakYD schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 22:02:
Heeft één van jullie een tip hoe de nieuwe sensor card te gebruiken, zonder een sensor. entity te hebben?
Ik heb een custom component integratie voor mijn warmtepomp en die maar entities aan met de prefix "luxtronik.". Echter als ik die in een sensor card toevoeg als enity krijg ik de foutmelding dat de card alleen sensor entities ondersteund.
1
2
3
4
5
6
| sensor: - platform: template sensors: luxtronik_xyz: ##Je sensornaam wordt sensor.luxtronik_xyz friendly_name: "Luxtronik sensor xyz" value_template: "{{ states('luxtronik.xyz') }}" |
En natuurlijk xyz vervangen door iets nuttigs
[ Voor 105% gewijzigd door Hmmbob op 14-03-2020 22:11 ]
Thanks. Dat is waar ook. Voor de komende tijd een prima oplossing. Hopelijk heb ik die extra tussenstap op den duur niet meer nodig.Hmmbob schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 22:09:
[...]
Even een template-sensor aanmaken: https://www.home-assistant.io/integrations/template/
YAML:
1 2 3 4 5 6 sensor: - platform: template sensors: luxtronik_xyz: ##Je sensornaam wordt sensor.luxtronik_xyz friendly_name: "Luxtronik sensor xyz" value_template: "{{ states('luxtronik.xyz') }}"
En natuurlijk xyz vervangen door iets nuttigs
Lekker duurzaam. Skoda Enyaq EV - First edtion, Alpha Innotec Brine warmtepomp (MSW2-6S), Totaal 12135 Wp aan Zonnepanelen geïnstalleerd.
-Casper schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 12:03:
Als ik een button van de actionable notification klik dan blijft de notificatie staan (Android) ipv dat die verdwijnt. Is dat bij jou ook zo? Of is er een mogelijkheid om te zorgen dat dit wel gebeurd?
Opgelost in de laatste beta van de HA app.Hmmbob schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 14:49:
Heej, dat heb ik nu ook. Gek!
Ik zal een issue aanmaken.
Done.
Indien niet, eens excluden en opnieuw include.
Sp33dFr34k schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:33:
[...]
Ik heb de Neo Coolcam Motion Sensor V2, met dat voetje. Ik zit eraan te denken als dit niet lukt, maar de led(s) te desolderen van de print. Beetje drastisch, maar ben met stomheid geslagen dat het configureren zoveel ergernis oplevert.
Ja, ff je browser cache legen was bij mij de oplossing.JBS schreef op zondag 15 maart 2020 @ 08:23:
Herkent iemand hier 't feit dat bij openen van HA in de browser, via een snelkoppeling aangemaakt via "Toevoegen aan startscherm", het HACS logo beeldvullend getoond wordt in plaats van de standaard, of nog openstaande, Lovelace tab?
Nu alle sonoffs via MQTT praten, hebben ze dan nog een vast IP nodig?
Ik heb Mosquitto broker draaien binnen HA. Hieronder mijn config bestand van de Mosquitto broker:

Ik heb de MQTT driver aangemaakt binnen iUNGO.

Nu worden onderstaande berichten doorgestuurd door iUNGO naar HA, dit is de log van de Mosquitto broker

Volgens mij niet goed, staat elke keer zelfde melding zonder info over stroom, gas water e.d.
Wat doe ik fout?
Als ik via MQTT Explorer test zie ik wel waardes binnenkomen van de iUNGO.

[ Voor 28% gewijzigd door RoTeK70 op 15-03-2020 17:27 ]
De log in mosquitto is correct. Iungo vind dat hij na elke serie berichten moet disconnecten van de broker. Ik heb dit met alles wat over MQTT praat nog niet meegemaakt. Ik heb het wel eens op het forum van Iungo aangegeven maar ze zullen het wel niet oppakken...RoTeK70 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 16:45:
Heeft iemand van jullie ook een iUNGO gateway gekoppeld via MQTT aan HA?
Ik heb Mosquitto broker draaien binnen HA. Hieronder mijn config bestand van de Mosquitto broker:
[Afbeelding]
Ik heb de MQTT driver aangemaakt binnen iUNGO.
[Afbeelding]
Nu worden onderstaande berichten doorgestuurd door iUNGO naar HA, dit is de log van de Mosquitto broker
[Afbeelding]
Volgens mij niet goed, staat elke keer zelfde melding zonder info over stroom, gas water e.d.
Wat doe ik fout?
Als ik via MQTT Explorer test zie ik wel waardes binnenkomen van de iUNGO.
[Afbeelding]
In MQTT explorer komen je waardes goed binnen. Alles werkt dus zo als het hoort.
Wat er mis gaat is denk ik dat je nu verwacht dat Home Assistant ze automatisch oppikt. Dit is echter niet zo. Elke waarde die je wil hebben moet je apart instellen in je configuration.yaml.
Dit is bijvoorbeeld een waarde die ik uitlees van mijn water meter op de Iungo:
1
2
3
4
5
6
| sensor: - platform: mqtt state_topic: "70:B4:D5:6F:32:BF/water-breakout/40c3afff/pulstotal" name: "water1min" unit_of_measurement: 'L/min' value_template: "{{ value_json }}" |
Oke, duidelijk, geen probleem maar hoe maak ik deze allemaal afzondelijk aan dan?Mich schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:30:
[...]
De log in mosquitto is correct. Iungo vind dat hij na elke serie berichten moet disconnecten van de broker. Ik heb dit met alles wat over MQTT praat nog niet meegemaakt. Ik heb het wel eens op het forum van Iungo aangegeven maar ze zullen het wel niet oppakken...
In MQTT explorer komen je waardes goed binnen. Alles werkt dus zo als het hoort.
Wat er mis gaat is denk ik dat je nu verwacht dat Home Assistant ze automatisch oppikt. Dit is echter niet zo. Elke waarde die je wil hebben moet je apart instellen in je configuration.yaml.
Dit is bijvoorbeeld een waarde die ik uitlees van mijn water meter op de Iungo:
code:
1 2 3 4 5 6 sensor: - platform: mqtt state_topic: "70:B4:D5:6F:32:BF/water-breakout/40c3afff/pulstotal" name: "water1min" unit_of_measurement: 'L/min' value_template: "{{ value_json }}"
Hoe kom jij aan:
1
| state_topic: "70:B4:D5:6F:32:BF/water-breakout/40c3afff/pulstotal" |
Vooral dat MAC-Adres waar komt dat vandaan? Gevonden staat op de iUNGO zelf.
Het is gelukt! Het werkt! Bedankt
[ Voor 4% gewijzigd door RoTeK70 op 15-03-2020 20:55 ]
Jij hebt waarschijnlijk een ander nummer. Het is het mac adres van je Iungo.RoTeK70 schreef op zondag 15 maart 2020 @ 20:36:
[...]
Oke, duidelijk, geen probleem maar hoe maak ik deze allemaal afzondelijk aan dan?
Hoe kom jij aan:
code:
1 state_topic: "70:B4:D5:6F:32:BF/water-breakout/40c3afff/pulstotal"
Vooral dat MAC-Adres waar komt dat vandaan? Gevonden staat op de iUNGO zelf.
Het is gelukt! Het werkt! Bedankt
In MQTT explorer is het eigenlijk heel makkelijk. Links in het scherm ga je staan op de waarde / topic welke je wilt hebben en dan rechts midden boven staat het wordt topic, daarnaast een icoontje. Als je daar op drukt kopier je in 1x het hele adres.
Hier wat meer info:
https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/
https://www.home-assistan...tions/binary_sensor.mqtt/
[edit]
Ah! zie dat het al gelukt is
Iemand die weet hoe je hue scenes kunt faden?Cartman! schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 16:53:
[...]
Met welke apps kan dit wel dan? Ik heb het in HueEssentials ook niet kunnen vinden bijvoorbeeld. Juist vanwege de reden die je geeft vind ik het prettig via Hue zelf in te stellen.
edit: Kom in HueEssentials wel de optie "fade" tegen maar als ik die kies dan begint ie meteen met faden ipv dat ie bij aanroep van de scene gaat faden
Yup, hier ook last van. Lijkt wel random trouwens te gebeuren... zie er nog geen patroon in.The_Admin schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:43:
Meer mensen last van het feit dat na de laatste update (106) Unifi device tracking onbetrouwbaar is? Devices worden toch om de zoveel seconden weer not_home gerapporteerd. ik dacht dat dit in een van de latere releases weer gefikst was, maar zit op 106.6 en ieder device blijft iedere ~40 seconden even kort naar 'not_home' springen?
Daar waseind vorig jaar wel wat gekloot mee omdat ze wat zaken aangepast hadden.Cartman! schreef op zondag 15 maart 2020 @ 22:00:
[...]
Iemand die weet hoe je hue scenes kunt faden?
Ik had zelf scenes gedefinieerd met daarin een fade / transition, maar dat werkte op een gegeven moment niet meer.
Daarom heb ik ze allemaal omgebutst™ naar scripts:.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| livingroom_play_media: alias: Livingroom play media sequence: - service: light.turn_on data: entity_id: light.hue_ambiance_lamp_1,light.hue_ambiance_spot_1 transition: 4 kelvin: 2850 brightness: 63 |
Sarcasm is my superpower! What's yours?
Nnoitra schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:15:
[...]
Daar waseind vorig jaar wel wat gekloot mee omdat ze wat zaken aangepast hadden.
Ik had zelf scenes gedefinieerd met daarin een fade / transition, maar dat werkte op een gegeven moment niet meer.
Daarom heb ik ze allemaal omgebutst™ naar scripts:.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 livingroom_play_media: alias: Livingroom play media sequence: - service: light.turn_on data: entity_id: light.hue_ambiance_lamp_1,light.hue_ambiance_spot_1 transition: 4 kelvin: 2850 brightness: 63

Dank voor je reactie maar wilde juist voorkomen dat ik al m'n scenes in HA moet gaan managen... dat is nogal een takkewerk als je in een ruimte/verdieping 15 Hue lampen hebt. Ook levert dit een enorme hoeveelheid calls op richting de bridge en dan krijg ik weer t issue dat lampen uiteindelijk niet reageren op wat HA zegt.
Met "ze", bedoel je dat Philips/Signify ondersteuning voor fades heeft verwijderd ?
Nee, Hass heeft de transition optie uit hun eigen Scenes gehaald, en die gebruikte ik sowieso al.Cartman! schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:17:
[...]
Met "ze", bedoel je dat Philips/Signify ondersteuning voor fades heeft verwijderd ?
Hmm, ik zie dat gedrag niet terug in de States van mijn devices, in geen enkele.The_Admin schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:43:
Meer mensen last van het feit dat na de laatste update (106) Unifi device tracking onbetrouwbaar is? Devices worden toch om de zoveel seconden weer not_home gerapporteerd. ik dacht dat dit in een van de latere releases weer gefikst was, maar zit op 106.6 en ieder device blijft iedere ~40 seconden even kort naar 'not_home' springen?
Of is 't alleen op logfile niveau te zien?
Versie 106.6 en controller 0.14.0
[ Voor 49% gewijzigd door Nnoitra op 16-03-2020 13:29 ]
OK. Ik ben ergens eens iets tegengekomen in een of andere discussie hierover dat Hue Bridge API wel een fade/transition ondersteunt maar dat dit nog niet in HA zit.Nnoitra schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:19:
[...]
Nee, Hass heeft de transition optie uit hun eigen Scenes gehaald, en die gebruikte ik sowieso al.
Ik had hier ook issues mee, in 0.106.2 waren de issues voor mij verholpen, hier hebben ze een quickfix gedaan voor het probleem, waarschijnlijk zal een echte fix in 0.107 komenThe_Admin schreef op maandag 16 maart 2020 @ 09:43:
Mich, Ik had nog een vraagje. Kan je vanuit HA ook een Zwave plug die binnen de iUNGO is geconfigureerd schakelen?Mich schreef op zondag 15 maart 2020 @ 21:10:
[...]
Jij hebt waarschijnlijk een ander nummer. Het is het mac adres van je Iungo.
In MQTT explorer is het eigenlijk heel makkelijk. Links in het scherm ga je staan op de waarde / topic welke je wilt hebben en dan rechts midden boven staat het wordt topic, daarnaast een icoontje. Als je daar op drukt kopier je in 1x het hele adres.
Hier wat meer info:
https://www.home-assistant.io/integrations/sensor.mqtt/
https://www.home-assistan...tions/binary_sensor.mqtt/
[edit]
Ah! zie dat het al gelukt is
Als dat kan, kan je mij opgang helpen hiermee?
Nee, zie het ook in states;Nnoitra schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:19:
[...]
Nee, Hass heeft de transition optie uit hun eigen Scenes gehaald, en die gebruikte ik sowieso al.
[...]
Hmm, ik zie dat gedrag niet terug in de States van mijn devices, in geen enkele.
Of is 't alleen op logfile niveau te zien?
Versie 106.6 en controller 0.14.0

Paars = not_home
Lichtblauw = home
Dat donkerdere blauw is dus dat er dan zo vaak tussen paars/lichtblauw geswitched wordt dat het niet meer afzonderlijk weer te geven is
Vreemd, ik heb dat echt helemaal niet.The_Admin schreef op maandag 16 maart 2020 @ 15:14:
[...]
Nee, zie het ook in states;
[Afbeelding]
Paars = not_home
Lichtblauw = home
Dat donkerdere blauw is dus dat er dan zo vaak tussen paars/lichtblauw geswitched wordt dat het niet meer afzonderlijk weer te geven is![]()
Hier de states van 3 devices; desktop (bedraad) en 2 mobieltjes.

Alles al geruime tijd "Home"
Misschien dat je hier iets nuttigs vindt:RoTeK70 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 13:44:
[...]
Mich, Ik had nog een vraagje. Kan je vanuit HA ook een Zwave plug die binnen de iUNGO is geconfigureerd schakelen?
Als dat kan, kan je mij opgang helpen hiermee?
https://www.iungo.nl/nl/f...externe-z-wave-schakelaar
Ik heb zelf geen zwave in iungo. Het schijnt te kunnen met een API call.
Ik weet niet hoe ver je bent met automatiseren en wat je wilt bereiken maar ik kan je wel aanraden je zwave schakelaars direct in home assistant in te laden met een USB stick van bijvoorbeeld aeontec of zwave.me. Kost eenmalig 40 euro maar geeft je veel meer flexibiliteit en mogelijkheden.
Ben de wereld van HA aan het verkennen en met de recente naamwijzigingen snap ik er helemaal niks meer van.
Setup die ik heb:
- Ubuntu laptop
- CC2531 geflashed
- Xiaomi/Aqara hub + wat kleine devices
- Ikea Tradfri lampen
Het doel wat ik voor ogen heb:
- Docker
- Portainer
- Home Assistant
- Eclipse Mosquitto
- Node-RED
- Zigbee2Mqtt
- Zigbee2Mq2ttAssistant
- MariaDB
Hoe krijg ik dit voor elkaar? Wat is de flow van het ene naar het andere?
Zoals ik het begrijp:
Xiaomi device (stuurt) -> CC2531 (luistert) -> Zigbee2Mqtt (luistert + vertaalt + stuurt) -> Eclipse Mosquitto (luistert) -> Home Assistant (luistert)?
Ik krijg alles geinstalleerd via Docker Compose, ik kan Home Assistant bereiken, bij Zigbee2Mq2ttAssistant zie ik de CC2531 als coordinator. En met MQTT.fx zie ik messages voorbij komen bij Eclipse Mosquitto.
Maar ik zie dus geen add-ons bij Home Assistant, ik weet niet hoe ik daar nu verder kan, en waar moet Node-RED nog tussen*?
Bedankt alvast!
*: ik neem aan mqtt messages lezen, condities opstellen en een nieuwe message versturen indien voldaan of niet voldaan aan iets?
[ Voor 5% gewijzigd door 430xlkod op 16-03-2020 19:16 ]
Zo zag het er 'vroeger' bij mij ook netjes uitNnoitra schreef op maandag 16 maart 2020 @ 16:40:
[...]
Vreemd, ik heb dat echt helemaal niet.
Hier de states van 3 devices; desktop (bedraad) en 2 mobieltjes.
[Afbeelding]
Alles al geruime tijd "Home"
Van Node-red blijf ik zelf weg daar het naar mijn gewoon anders een erg dubbel systeem wordt.
[ Voor 13% gewijzigd door Septillion op 16-03-2020 19:35 ]
Wat ik heb gedaan is, Ubuntu geinstalleerd met docker CE, vervolgens deze instructies gevolgd. Dit installeert home assistant core, met supervisor (voorheen hassio), waardoor je gemakkelijk je genoemde add-on's kan installeren vanuit HA.430xlkod schreef op maandag 16 maart 2020 @ 19:13:
Hallo allemaal hier,
Ben de wereld van HA aan het verkennen en met de recente naamwijzigingen snap ik er helemaal niks meer van.
Setup die ik heb:
- Ubuntu laptop
- CC2531 geflashed
- Xiaomi/Aqara hub + wat kleine devices
- Ikea Tradfri lampen
Het doel wat ik voor ogen heb:
- Docker
- Portainer
- Home Assistant
- Eclipse Mosquitto
- Node-RED
- Zigbee2Mqtt
- Zigbee2Mq2ttAssistant
- MariaDB
Hoe krijg ik dit voor elkaar? Wat is de flow van het ene naar het andere?
Zoals ik het begrijp:
Xiaomi device (stuurt) -> CC2531 (luistert) -> Zigbee2Mqtt (luistert + vertaalt + stuurt) -> Eclipse Mosquitto (luistert) -> Home Assistant (luistert)?
Ik krijg alles geinstalleerd via Docker Compose, ik kan Home Assistant bereiken, bij Zigbee2Mq2ttAssistant zie ik de CC2531 als coordinator. En met MQTT.fx zie ik messages voorbij komen bij Eclipse Mosquitto.
Maar ik zie dus geen add-ons bij Home Assistant, ik weet niet hoe ik daar nu verder kan, en waar moet Node-RED nog tussen*?
Bedankt alvast!
*: ik neem aan mqtt messages lezen, condities opstellen en een nieuwe message versturen indien voldaan of niet voldaan aan iets?
Bedankt, ga dit eens bestuderen.Mich schreef op maandag 16 maart 2020 @ 17:26:
[...]
Misschien dat je hier iets nuttigs vindt:
https://www.iungo.nl/nl/f...externe-z-wave-schakelaar
Ik heb zelf geen zwave in iungo. Het schijnt te kunnen met een API call.
Ik weet niet hoe ver je bent met automatiseren en wat je wilt bereiken maar ik kan je wel aanraden je zwave schakelaars direct in home assistant in te laden met een USB stick van bijvoorbeeld aeontec of zwave.me. Kost eenmalig 40 euro maar geeft je veel meer flexibiliteit en mogelijkheden.
Nee, ik heb de add-on store niet beschikbaar omdat ik enkel de “core” geïnstalleerd heb. Maar ik kan wel een MQTT broker instellen bij “integrations” maar daar zie ik niet direct iets veranderen na het instellen.Septillion schreef op maandag 16 maart 2020 @ 19:32:
Heb je Mosquitto uit de add-on store geïnstalleerd? Zo ja, configuration -> Integrations en dan zal je daar de " MQTT: Mosquitto broker" kunnen configureren. Indoen je dan Auto discovery aan zet zullen je devices vanzelf verschijnen in HA.
Van Node-red blijf ik zelf weg daar het naar mijn gewoon anders een erg dubbel systeem wordt.
Heb hier ook Ubuntu + Docker CE. Wil het liefst alles via Docker Compose kunnen deployen. Kijkende naar het script kan ik wel de images eruit halen maar dan ben ik nog niet veel verder. Op Docker Hub staat wel een supervisor image, kan ik daar iets mee?Reinder83 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 19:55:
[...]
Wat ik heb gedaan is, Ubuntu geinstalleerd met docker CE, vervolgens deze instructies gevolgd. Dit installeert home assistant core, met supervisor (voorheen hassio), waardoor je gemakkelijk je genoemde add-on's kan installeren vanuit HA.
Ik denk dat je het jezelf alleen maar lastig maakt, ik zou HA op deze manier installeren, je kan nog steeds andere images daarnaast installeren430xlkod schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:36:
[...]
Nee, ik heb de add-on store niet beschikbaar omdat ik enkel de “core” geïnstalleerd heb. Maar ik kan wel een MQTT broker instellen bij “integrations” maar daar zie ik niet direct iets veranderen na het instellen.
[...]
Heb hier ook Ubuntu + Docker CE. Wil het liefst alles via Docker Compose kunnen deployen. Kijkende naar het script kan ik wel de images eruit halen maar dan ben ik nog niet veel verder. Op Docker Hub staat wel een supervisor image, kan ik daar iets mee?
Hier een mede-Tweaker die dezelfde weg bewandeld met docker-compose. Aangezien de meeste stukken software werken en met elkaar praten suggereer ik je om even naar je configuration.yaml van Homeassistant Core the kijken. Heb je daar de mqtt service correct gedefinieerd? En in het speciaal of je discovery on true hebt staan?430xlkod schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:36:
[...]
Nee, ik heb de add-on store niet beschikbaar omdat ik enkel de “core” geïnstalleerd heb. Maar ik kan wel een MQTT broker instellen bij “integrations” maar daar zie ik niet direct iets veranderen na het instellen.
[...]
Heb hier ook Ubuntu + Docker CE. Wil het liefst alles via Docker Compose kunnen deployen. Kijkende naar het script kan ik wel de images eruit halen maar dan ben ik nog niet veel verder. Op Docker Hub staat wel een supervisor image, kan ik daar iets mee?
edit: om je op weg te helpen een snippet van mijn configuratie:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| discovery: true broker: xxxxxxxxxx username: xxx password: !secret mqtt_pass birth_message: topic: 'hass/status' payload: 'online' will_message: topic: 'hass/status' payload: 'offline' |
Hostname van de Eclipse Mosquitto container bij broker invullen (in mijn geval allemaal dezelfde machine, dan werkt dat). Vergeet niet om zowel HA als Mosquitto in hetzelfde docker netwerk te plaatsen.
[ Voor 25% gewijzigd door Bojan023 op 17-03-2020 13:18 ]
i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C
Heeft iemand een voorbeeldje?
Klopt, ik maak het me moeilijker nu. Waarom ik idealiter alles via Docker Compose wil is dat ik gewoon enkele .yaml files kan backuppen naar mijn Dropbox of dergelijke, en mocht iets gebeuren met mijn server waar HA op draait, dan kan ik het makkelijk deployen door alle files terug te zetten, Docker Compose te runnen en klaar.Reinder83 schreef op maandag 16 maart 2020 @ 20:38:
[...]
Ik denk dat je het jezelf alleen maar lastig maakt, ik zou HA op deze manier installeren, je kan nog steeds andere images daarnaast installeren
Goeie tip! Die configuration.yaml had ik nog niet geconfigureerd omdat die volume nog niet gedefinieerd stond. Nu nogmaals geprobeerd maar weet helaas niet waar ik nog verder moet kijken. Heb configuration.yaml ingesteld, maar krijg nog niet bepaald iets extra te zien. Mijn Sonos wordt door HA wel opgemerkt.Bojan023 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 13:05:
[...]
Hier een mede-Tweaker die dezelfde weg bewandeld met docker-compose. Aangezien de meeste stukken software werken en met elkaar praten suggereer ik je om even naar je configuration.yaml van Homeassistant Core the kijken. Heb je daar de mqtt service correct gedefinieerd? En in het speciaal of je discovery on true hebt staan?
edit: om je op weg te helpen een snippet van mijn configuratie:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 discovery: true broker: xxxxxxxxxx username: xxx password: !secret mqtt_pass birth_message: topic: 'hass/status' payload: 'online' will_message: topic: 'hass/status' payload: 'offline'
Hostname van de Eclipse Mosquitto container bij broker invullen (in mijn geval allemaal dezelfde machine, dan werkt dat). Vergeet niet om zowel HA als Mosquitto in hetzelfde docker netwerk te plaatsen.
Wat wil het concreet zeggen om "zowel HA als Mosquitto in hetzelfde docker netwerk te plaatsen"? Of gewoon network mode op host voor beide?
Je noemt één van de oplossingen. Persoonlijk zou ik zelf een apart netwerk aanmaken waar beide containers deel van uitmaken, maar dit is ook het geval als je ze beiden op 'host' network mode zet. Stuur anders een DM als je zou willen sparren voor een oplossing430xlkod schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:07:
[...]
Goeie tip! Die configuration.yaml had ik nog niet geconfigureerd omdat die volume nog niet gedefinieerd stond. Nu nogmaals geprobeerd maar weet helaas niet waar ik nog verder moet kijken. Heb configuration.yaml ingesteld, maar krijg nog niet bepaald iets extra te zien. Mijn Sonos wordt door HA wel opgemerkt.
Wat wil het concreet zeggen om "zowel HA als Mosquitto in hetzelfde docker netwerk te plaatsen"? Of gewoon network mode op host voor beide?
i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C
Iemand hier met dezelfde problemen? Of oplossing?
Wat bedoel je precies met 't dik gedrukte? Zijn de entiteiten er niet? Heb je HA opnieuw opgestart na de wijziging in configuration.yaml?WeirdWestMan schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:49:
Ik blijf problemen houden met het integreren van mijn Yeelights (YLDP05YL en YLDP06YL). Ik heb ze nu manual geconfigureerd, echter zijn ze dan niet beschikbaar in de front-end bij het maken van automatiseringen.
Iemand hier met dezelfde problemen? Of oplossing?
M'n andere Trädfri lampen welke geconfigureerd zijn via MQTT staan hier wel tussen.
Is deze led uit te zetten? (in de software)
Zijn ze wel beschikbaar bij je entiteiten? Anders zou je vanaf daar een automation kunnen maken.WeirdWestMan schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 20:57:
Als ik tussen m'n entiteiten kijk staan ze er wel tussen. Echter zodra ik naar de scene editor ga, en deze lampen wil selecteren staan ze niet tussen de beschikbare apparaten.
M'n andere Trädfri lampen welke geconfigureerd zijn via MQTT staan hier wel tussen.
Ik vond dit:19roland70 schreef op dinsdag 17 maart 2020 @ 21:56:
nodemcuv2 (esp12e) werkend gekregen , het enige schoonheidsfoutje is dat deblauwe led reageert op een ingang.
Is deze led uit te zetten? (in de software)
https://www.letscontrolit.com/forum/viewtopic.php?t=2857
Heb je hier wat aan?
[ Voor 39% gewijzigd door Mimiix op 18-03-2020 07:48 ]
deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB
Na het veranderen van de setting zie je als het goed is in je log dat de message gequeud wordt tot de volgende wake-up.Sp33dFr34k schreef op zaterdag 14 maart 2020 @ 16:33:
[...]
Ik heb de Neo Coolcam Motion Sensor V2, met dat voetje. Ik zit eraan te denken als dit niet lukt, maar de led(s) te desolderen van de print. Beetje drastisch, maar ben met stomheid geslagen dat het configureren zoveel ergernis oplevert.
Bij mijn Coolcam PIRs is de enige manier om die wake-up echt te forceren, het verwijderen en terugplaatsen van de batterij. Probeer dat eens.
Het kan ook helpen om het wakeup interval aan te passen, zodat hij eens in de zoveel uur nieuwe settings ophaalt. Standaard staat het interval echt absurd hoog.
1
2
3
4
5
6
7
8
| { "power_delivered_l1": [ { "value": 0.106, "unit": "kW" } ] } |
Wat is nu de volgende stap om iets met deze data te kunnen doen/ op te slaan. Ik heb geprobeerd een mqtt sensor aan te maken in de configuration.yaml, maar dat resulteert nog niet echt in bruikbare data, kan iemand mij in de juiste richting wijzen? Bdankt!
Volgens mij moet het met die MQTT sensor werken. Wat had je hiervoor staan dat niet werkte?frozenflame schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:59:
Vraagje, Ik heb een dsrm logger in mijn meterkast hangen en deze is via wifi verbonden met mqtt in Hassio. Als ik de "luister" optie gebruik zie ik dat er berichten binnekomen in het volgende format:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 { "power_delivered_l1": [ { "value": 0.106, "unit": "kW" } ] }
Wat is nu de volgende stap om iets met deze data te kunnen doen/ op te slaan. Ik heb geprobeerd een mqtt sensor aan te maken in de configuration.yaml, maar dat resulteert nog niet echt in bruikbare data, kan iemand mij in de juiste richting wijzen? Bdankt!
Als het goed is moet het hiermee wel lukken: https://www.home-assistan...#processing-incoming-data
Overigens: is dit niet een optie? https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/
edit: ik kwam zojuist dit tegen als voorbeeld:
1
2
3
4
5
| - platform: mqtt name: "Power Delivered l1" state_topic: "DSMR-WS/JSON/power_delivered_l1" unit_of_measurement: "Watt" value_template: '[[ (value_json.power_delivered_l1[0].value | float * 1000.0) | round(1) ]]' |
[ Voor 12% gewijzigd door Mimiix op 18-03-2020 11:15 ]
Ik ben hier zelf ook mee bezig, helaas werkt mijn kabel niet en kan ik even niet verder. Ik had dit gevonden op github, misschien kun je daar iets mee:frozenflame schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 10:59:
Vraagje, Ik heb een dsrm logger in mijn meterkast hangen en deze is via wifi verbonden met mqtt in Hassio. Als ik de "luister" optie gebruik zie ik dat er berichten binnekomen in het volgende format:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 { "power_delivered_l1": [ { "value": 0.106, "unit": "kW" } ] }
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
| - platform: mqtt name: P1 Consumption Low Tarif unit_of_measurement: 'kWh' state_topic: "sensors/power/p1meter/consumption_low_tarif" value_template: "{{ value|float / 1000 }}" - platform: mqtt name: P1 Consumption High Tarif unit_of_measurement: 'kWh' state_topic: "sensors/power/p1meter/consumption_high_tarif" value_template: "{{ value|float / 1000 }}" - platform: mqtt name: P1 Actual Power Consumption unit_of_measurement: 'kW' state_topic: "sensors/power/p1meter/actual_consumption" value_template: "{{ value|float / 1000 }}" - platform: mqtt name: P1 Instant Power Usage unit_of_measurement: 'kW' state_topic: "sensors/power/p1meter/instant_power_usage" value_template: "{{ value|float / 1000 }}" - platform: mqtt name: P1 Instant Power Current unit_of_measurement: 'A' state_topic: "sensors/power/p1meter/instant_power_current" value_template: "{{ value|float / 1000 }}" - platform: mqtt name: P1 Gas Usage unit_of_measurement: 'm3' state_topic: "sensors/power/p1meter/gas_meter_m3" value_template: "{{ value|float / 1000 }}" - platform: mqtt name: P1 Actual Tarif Group state_topic: "sensors/power/p1meter/actual_tarif_group" - platform: mqtt name: P1 Short Power Outages state_topic: "sensors/power/p1meter/short_power_outages" - platform: mqtt name: P1 Long Power Outages state_topic: "sensors/power/p1meter/long_power_outages" - platform: mqtt name: P1 Short Power Drops state_topic: "sensors/power/p1meter/short_power_drops" - platform: mqtt name: P1 Short Power Peaks state_topic: "sensors/power/p1meter/short_power_peaks" |
https://github.com/fliphess/esp8266_p1meter
Volgens mij is die dsmr_reader intergration gebasseerd op een situatie waarbij je p1 kabel rechtstreeks in je homeassistant Pi gaat? Ik heb hem aangezet, maar er zit geen data in mijn entities, dus ik vermoed dat het format van mijn data afwijkt, van wat er door die tool verwacht wordt, of misschien de locatie?D3nnisd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:14:
[...]
Volgens mij moet het met die MQTT sensor werken. Wat had je hiervoor staan dat niet werkte?
Als het goed is moet het hiermee wel lukken: https://www.home-assistan...#processing-incoming-data
Overigens: is dit niet een optie? https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/
Ik ben benieuwd naar hoe de inkomende mqttt data er hier uitziet, want ook hier vermoed ik een ander format, gezien ik een deel tussen van die rechte brackets heb staan.golles schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:19:
[...]
Ik ben hier zelf ook mee bezig, helaas werkt mijn kabel niet en kan ik even niet verder. Ik had dit gevonden op github, misschien kun je daar iets mee:
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 - platform: mqtt name: P1 Consumption Low Tarif unit_of_measurement: 'kWh' state_topic: "sensors/power/p1meter/consumption_low_tarif" value_template: "{{ value|float / 1000 }}" - platform: mqtt name: P1 Consumption High Tarif unit_of_measurement: 'kWh' state_topic: "sensors/power/p1meter/consumption_high_tarif" value_template: "{{ value|float / 1000 }}" - platform: mqtt name: P1 Actual Power Consumption unit_of_measurement: 'kW' state_topic: "sensors/power/p1meter/actual_consumption" value_template: "{{ value|float / 1000 }}" - platform: mqtt name: P1 Instant Power Usage unit_of_measurement: 'kW' state_topic: "sensors/power/p1meter/instant_power_usage" value_template: "{{ value|float / 1000 }}" - platform: mqtt name: P1 Instant Power Current unit_of_measurement: 'A' state_topic: "sensors/power/p1meter/instant_power_current" value_template: "{{ value|float / 1000 }}" - platform: mqtt name: P1 Gas Usage unit_of_measurement: 'm3' state_topic: "sensors/power/p1meter/gas_meter_m3" value_template: "{{ value|float / 1000 }}" - platform: mqtt name: P1 Actual Tarif Group state_topic: "sensors/power/p1meter/actual_tarif_group" - platform: mqtt name: P1 Short Power Outages state_topic: "sensors/power/p1meter/short_power_outages" - platform: mqtt name: P1 Long Power Outages state_topic: "sensors/power/p1meter/long_power_outages" - platform: mqtt name: P1 Short Power Drops state_topic: "sensors/power/p1meter/short_power_drops" - platform: mqtt name: P1 Short Power Peaks state_topic: "sensors/power/p1meter/short_power_peaks"
https://github.com/fliphess/esp8266_p1meter
De vraag is: waar haal jij die data vandaan (zoals in je vorige post)? Is dat een event?frozenflame schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:27:
[...]
Volgens mij is die dsmr_reader intergration gebasseerd op een situatie waarbij je p1 kabel rechtstreeks in je homeassistant Pi gaat? Ik heb hem aangezet, maar er zit geen data in mijn entities, dus ik vermoed dat het format van mijn data afwijkt, van wat er door die tool verwacht wordt, of misschien de locatie?
[...]
Ik ben benieuwd naar hoe de inkomende mqttt data er hier uitziet, want ook hier vermoed ik een ander format, gezien ik een deel tussen van die rechte brackets heb staan.
Gezien ik nog niet helemaal thuis ben in het jargon, hierbij een plaatje dat het hopelijk duidelijk maakt:D3nnisd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:30:
[...]
De vraag is: waar haal jij die data vandaan (zoals in je vorige post)? Is dat een event?
/f/image/REdrFeFxTUYgz1qkyCEedMi3.png?f=fotoalbum_large)
Geen probleem , daarom vraag je het ookfrozenflame schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:33:
[...]
Gezien ik nog niet helemaal thuis ben in het jargon, hierbij een plaatje dat het hopelijk duidelijk maakt:
[Afbeelding]
Heb je een screenshot waarbij de data te zien is (zoals je in je eerdere voorbeeld liet zien?). Dus die pagina, maar dan met de data die jij in een sensor wil.
edit: Het gaat me trouwens enkel om het topic van de MQTT message.
[ Voor 5% gewijzigd door Mimiix op 18-03-2020 11:55 ]
Aanvullend op bovenstaande: Ik heb in de Helm chart van HA iets gevonden over een sync naar GIT. Echter kon ik hier niet echt uit hoe dit precies in elkaar zit.hover23 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 23:26:
[...]
Ik wil de configuratie van home-assistant (/config) opslaan in een private repository. Deze config kan in dan vervolgens telkens inladen wanneer mijn container opnieuw wordt opgestart. Op deze manier kan ik mijn configuratie buiten Docker en de Kubernetes host beheren.
@martinvdm Misschien heb je mijn reactie gemist maar ik had gehoopt dat je nog een reactie kon geven.
Mocht iemand anders een idee hebben hoe ik bovenstaande kan doen, hoor ik het graag.
Bedankt! Hierbij een nieuwe screenshotD3nnisd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:49:
[...]
Geen probleem , daarom vraag je het ook
Heb je een screenshot waarbij de data te zien is (zoals je in je eerdere voorbeeld liet zien?). Dus die pagina, maar dan met de data die jij in een sensor wil.
edit: Het gaat me trouwens enkel om het topic van de MQTT message.
/f/image/Ly7ZPlrMLXdjWjbuNuCSbDTv.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 22% gewijzigd door frozenflame op 18-03-2020 12:15 ]
Voeg het volgende eens toe aan de Config.yaml en dan onder "sensor":frozenflame schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:15:
[...]
Bedankt! Hierbij een nieuwe screenshot[Afbeelding]
1
2
3
4
5
| - platform: mqtt state_topic: "DSMR-API/energy_delivered_tariff1" name: "Power Delivered l1" unit_of_measurement: "Watt" value_template: {{ (value_json.power_delivered_l1[0].value | float * 1000.0) | round(1) }} |
Bedankt, als ik echter de ' meenmeen en er ook een aan het einde plaats, dan krijg ik dit als string terug, hoe moet die value_template ingepakt zijn met " en ' ?D3nnisd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:26:
[...]
Voeg het volgende eens toe aan de Config.yaml en dan onder "sensor":
code:
1 2 3 4 5 - platform: mqtt state_topic: "DSMR-API/energy_delivered_tariff1" name: "Power Delivered l1" unit_of_measurement: "Watt" value_template: '[[ (value_json.power_delivered_l1[0].value | float * 1000.0) | round(1) ]]
Ik zie net dat het blokhaken zijn.frozenflame schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 12:59:
[...]
Bedankt, als ik echter de ' meenmeen en er ook een aan het einde plaats, dan krijg ik dit als string terug, hoe moet die value_template ingepakt zijn met " en ' ?
Probeer eens met {{ en }}
Die ' ' kunnen weg.
Excuus!
Volgens mij zijn die ' wel degelijk nodig, anders accepteerd de editor het niet. Het dus dit geworden:D3nnisd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:10:
[...]
Ik zie net dat het blokhaken zijn.
Probeer eens met {{ en }}
Die ' ' kunnen weg.
Excuus!
1
| value_template: '{{ (value_json.power_delivered_l1[0].value | float * 1000.0) | round(1) }}' |
Dit returned helaas "unknown"
En als je er dit van maakt:frozenflame schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:42:
[...]
Volgens mij zijn die ' wel degelijk nodig, anders accepteerd de editor het niet. Het dus dit geworden:
code:
1 value_template: '{{ (value_json.power_delivered_l1[0].value | float * 1000.0) | round(1) }}'
Dit returned helaas "unknown"
1
| value_template: '{{ (value_json.energy_delivered_tariff1[0].value | float * 1000.0) | round(1) }}' |
Yes, nu zie ik data verschijnen!D3nnisd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 13:47:
[...]
En als je er dit van maakt:
code:
1 value_template: '{{ (value_json.energy_delivered_tariff1[0].value | float * 1000.0) | round(1) }}'
Ik moet hiermee maar eens aan de slag om wat mooie grafiekjes te maken per uur/dag/week/maand/jaar. Als iemand nog mooie inspiratie heeft hou ik me aanbevolen, maar voor nu in ieder geval, bedankt!
Mooi! Fijn dat het werkt! Heel eerlijk: ik heb hier nog nooit mee gewerkt dus voor mij was het ook even goed kijkenfrozenflame schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 14:04:
[...]
Yes, nu zie ik data verschijnen!![]()
Ik moet hiermee maar eens aan de slag om wat mooie grafiekjes te maken per uur/dag/week/maand/jaar. Als iemand nog mooie inspiratie heeft hou ik me aanbevolen, maar voor nu in ieder geval, bedankt!

Voor grafieken: Grafana of de sensor card van HA zelf.
Even een ander advies: ik weet niet hoevaak dit ding veranderd, maar houd er rekening mee dat dit een aanslag is op je logboek. Als je een Pi draait met een SD , is het raadzaam om het logboek weg te schrijven naar een database. Of door te limiteren wat je opslaat. zie ook: https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/
Ik draai vanaf een externe SSD, dus ik zou niet heel snel in de problemen moeten komen, maar wel goed om even in de gaten te houden inderdaad.D3nnisd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 14:07:
[...]
Mooi! Fijn dat het werkt!Heel eerlijk: ik heb hier nog nooit mee gewerkt dus voor mij was het ook even goed kijken
Voor grafieken: Grafana of de sensor card van HA zelf.![]()
Even een ander advies: ik weet niet hoevaak dit ding veranderd, maar houd er rekening mee dat dit een aanslag is op je logboek. Als je een Pi draait met een SD , is het raadzaam om het logboek weg te schrijven naar een database. Of door te limiteren wat je opslaat. zie ook: https://www.home-assistant.io/integrations/recorder/
Nice! Hopelijk werkt de ondersteuning van mijn Samsung TV nu!
Even wachten op de Docker image update en dan aan de slag ermee. Iemand enig idee hoe lang het ong. duurt voor die geüpdatet worden?
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
Sorry maar ik heb er geen antwoord heb. Heb zelf ooit GitHub puur als backup gebruikt en niet andersomhover23 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 11:49:
[...]
Aanvullend op bovenstaande: Ik heb in de Helm chart van HA iets gevonden over een sync naar GIT. Echter kon ik hier niet echt uit hoe dit precies in elkaar zit.
@martinvdm Misschien heb je mijn reactie gemist maar ik had gehoopt dat je nog een reactie kon geven.
Mocht iemand anders een idee hebben hoe ik bovenstaande kan doen, hoor ik het graag.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV | Ford Explorer EV Ext
De integratie werkt perfect met mijn NU8070 televisie!RevellNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:25:
[...]
Nice! Hopelijk werkt de ondersteuning van mijn Samsung TV nu!
Even wachten op de Docker image update en dan aan de slag ermee. Iemand enig idee hoe lang het ong. duurt voor die geüpdatet worden?
"The desire to bring something into the world that didn't exist, is one of the most important human desires there is. We are inventors, and we are explorers." - Adam Savage
Die dashboards gaan overigens wat meer tijd in beslag nemen. Ik hoop dat de tablet dan ook sneller word. Ik heb een afstandsbediening page met een card per actie. Zorgt voor heel veel vertraging

Hij staat online: https://hub.docker.com/r/...rrypi3-homeassistant/tagsRevellNL schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 17:25:
[ Voor 92% gewijzigd door shaft8472 op 18-03-2020 20:20 ]
Update, als ik goed kijk flikkert de rode in het zelfde tempo als de blauwe led.
[ Voor 16% gewijzigd door RoTeK70 op 18-03-2020 21:16 ]
De oude configuratie :
1
2
3
4
5
| - platform: group name: Boekenkast entities: - light.boekenkast_links - light.boekenkast_rechts |
Naar mijn idee de nieuwe, die dus niet werkt
1
2
3
4
5
6
| group: Boekenkast: name: Boekenkast entities: - light.boekenkast_links - light.boekenkast_rechts |
Krijg je foutmeldingen hierover in de logging? Wat zegt de config check? Voor zover ik kan vinden is er niets gewijzigd behalve dat de control en view opties weg gehaald zijn ivm verwijderen states UI. De syntax zou dus verder hetzelfde moeten blijven.GertJan2012 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 21:41:
Ik heb zojuist 0.107.0 geinstalleerd, en las in de breaking changes dat er een wijziging is met de groepen. De groupen die ik voor lampen had aangemaakt werkt nu niet meer, heb de documentatie gelezen en krijg het niet werkend. Wat moet ik aanpassen, en puur voor mijn idee, waarom is bij de laatste paar releases de werking van de groepen telkens aangepast? Ben benieuwd naar de achterliggende redenen![]()
De oude configuratie :
code:
1 2 3 4 5 - platform: group name: Boekenkast entities: - light.boekenkast_links - light.boekenkast_rechts
Naar mijn idee de nieuwe, die dus niet werkt![]()
code:
1 2 3 4 5 6 group: Boekenkast: name: Boekenkast entities: - light.boekenkast_links - light.boekenkast_rechts
Je eerste voorbeeld lijkt er meer op dat je een Light Group gebruikt.
Je aanpassing lijkt dat je het omzet naar een gewone group ipv light group. (dit zou ook gewoon moeten werken, dus vandaar de vraag of je foutmeldingen krijgt)
Wat zou dan nu de juiste manier moeten zijn , of een Light Groep of een Normale groep ? In dit geval wil ik gewoon puur van 2 lampen 1 lamp maken. Ik snap dat de andere groep functie is als ik bijvoorbeeld in een automation een groep lampen lampen wil aanzetten.Pinquin87 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:06:
[...]
Krijg je foutmeldingen hierover in de logging? Wat zegt de config check? Voor zover ik kan vinden is er niets gewijzigd behalve dat de control en view opties weg gehaald zijn ivm verwijderen states UI. De syntax zou dus verder hetzelfde moeten blijven.
Je eerste voorbeeld lijkt er meer op dat je een Light Group gebruikt.
Je aanpassing lijkt dat je het omzet naar een gewone group ipv light group. (dit zou ook gewoon moeten werken, dus vandaar de vraag of je foutmeldingen krijgt)
Allereerst krijg ik dit te zien in confgiuration Validation :
Invalid config for [group]: [view] is an invalid option for [group]. Check: group->group->default_view->view. (See /config/configuration.yaml, line 245).
In de configuration heb ik op line 245 zelfs niets staan.. die is leeg
In de log zie ik dit:
1
2
3
| Error loading /config/configuration.yaml: while scanning for the next token found character '\t' that cannot start any token in "/config/configuration.yaml", line 123, column 1 Invalid config for [group]: [view] is an invalid option for [group]. Check: group->group->default_view->view. (See /config/configuration.yaml, line 254). Invalid config for [group]: [view] is an invalid option for [group]. Check: group->group->default_view->view. (See /config/configuration.yaml, line 245). |
en
1
| YAML file /config/configuration.yaml contains duplicate key "group". Check lines 117 and 254. |
[ Voor 5% gewijzigd door GertJan2012 op 18-03-2020 22:22 ]
In de config, niet in de groups.
1
2
3
4
5
6
| light: - platform: group name: Boekenkast entities: - light.boekenkast_links - light.boekenkast_rechts |
[ Voor 9% gewijzigd door phlinx op 18-03-2020 22:26 ]
Zo te zien heb je meerdere groups die je ooit heb aangemaakt voor je States UI. Wat de eerste foutmelding weergeeft is dat daar nog een view optie in staan.GertJan2012 schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 22:12:
[...]
Wat zou dan nu de juiste manier moeten zijn , of een Light Groep of een Normale groep ? ( en wat zit daar voor verschil in ? )
Allereerst krijg ik dit te zien in confgiuration Validation :
Invalid config for [group]: [view] is an invalid option for [group]. Check: group->group->default_view->view. (See /config/configuration.yaml, line 245).
In de configuration heb ik op line 245 zelfs niets staan.. die is leeg
In de log zie ik dit:
code:
1 2 3 Error loading /config/configuration.yaml: while scanning for the next token found character '\t' that cannot start any token in "/config/configuration.yaml", line 123, column 1 Invalid config for [group]: [view] is an invalid option for [group]. Check: group->group->default_view->view. (See /config/configuration.yaml, line 254). Invalid config for [group]: [view] is an invalid option for [group]. Check: group->group->default_view->view. (See /config/configuration.yaml, line 245).
en
code:
1 YAML file /config/configuration.yaml contains duplicate key "group". Check lines 117 and 254.
Check dus even al je groups of daar nog de opties view of control in staan. Deze kun je weghalen.
De laatste error geeft aan dat je meerdere keren bent begonnen met Group:, deze geef je een keer en dan zet je daaronder al je groups.
Verschil tussen een gewone group en een light group is dat bij een light group je meer controls kunt hebben dan alleen aan of uit, bijvoorbeeld rgb of kleurtemp of helderheid.
Ik heb een aantal automations gebaseerd device state. Bijvoorbeeld op tijd een schakelaar aan/uit zetten of de status uitlezen van ON/OFF. Krijg nu bij Action “Unknown Action” in grijs te zien.
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer
@Zwerver Je zegt opnieuw te willen beginnen, als dat ook betekent dat je bijvoorbeeld gekoppelde zigbee/zwave apparaten opnieuw wilt koppelen, dan zou ik lekker met een schone installatie beginnen. Bewaar eventueel je YAML bestanden voor naslag van nu aanwezige logica.
[ Voor 14% gewijzigd door JBS op 19-03-2020 03:51 ]

Maar ik heb nu twee problemen. Ik denk dat deze door deze update komen maar zeker weten doe ik dat niet, gebruik het niet dagelijks. Zijn er anderen die er ook last van hebben?
1) De SSH addon doet het niet, uit de log "WARNING: SSH port is disabled. Prevent start of SSH server.". Probleem is dus duidelijk, nu nog oplossen...
2) Er is een update voor de Zigbee2MQTT addon, maar zodra ik op "update" klik gaat deze even draaien maar na een seconde of 3 stopt dit. Ik heb minimaal het zo een uur laten staan maar ook op de achtergrond lijkt er geen update plaats te vinden

Check wel ff welke Zigbee methode je gaat gebruiken. Je hebt op dit moment zigbee2mqtt, Deconz en ZHA.Zwerver schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 07:50:
@JBS Dat is idd wat het is. Op de Hue spullen na, gaat er een boel verandert moeten worden (om te beginnen mag Sonoff hier maar beperkt ivm regulations, plugs zijn anders etc.) en het is een mooi moment om die diverse kastjes te vervangen door bijv. zigbee2mqtt.
ZHA krijgt of heeft een update gekregen dat het ook werkt met de goedkope zigbee2mqtt usb sticks en is samen met Deconz net ff wat degelijker dan de mqtt oplossing.
Het zou zonde zijn als je achteraf alles weer moet herpairen
https://www.home-assistant.io/integrations/zha/
https://www.home-assistant.io/integrations/deconz/
URL/config/lovelace/resources
@Zwerver Ik raad Deconz aan
In de release notes ziet het eruit alsof je ook de standaard opties (zoals Maps, History,Logbook) weg kan halen in de sidebar of kan laten zien aan specifieke users. Deze screenshot
Bij mij blijft dat helaas leeg...
/f/image/Yx0q73ol0CIBVnB95affA8fj.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 5% gewijzigd door denuz op 19-03-2020 13:34 ]
Hij zet mijn kachel dus niet meer uit.
entiteiten zijn in orde, alles is online, enz. Moet hem echt in de code zitten, maar wat?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| - alias: check BK ramen open trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.0x00xxxx1ba_contact from: 'off' to: 'on' for: minutes: 1 - platform: state entity_id: binary_sensor.0x00xxxxx2aa6a_contact from: 'off' to: 'on' for: minutes: 1 action: - service: climate.turn_off entity_id: climate.badkamer |
[ Voor 5% gewijzigd door maartend op 19-03-2020 13:53 ]
Je kijkt niet goed. In het screenshot staan alleen Lovelace views. En gebruikers zie ik ook niet staan (wel admin).denuz schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:33:
Iemand al ervaring met de nieuwe dashboards?
In de release notes ziet het eruit alsof je ook de standaard opties (zoals Maps, History,Logbook) weg kan halen in de sidebar of kan laten zien aan specifieke users. Deze screenshot
Bij mij blijft dat helaas leeg...
[Afbeelding]
Anyway, ik wil nu ook m'n Bose SoundTouch aan HomeAssistant (en uiteindelijk NodeRed) koppelen. Maar dit lukt me maar half. Met 'half' bedoel ik: als ik de SoundTouch eerst inschakel via m'n iPhone, komt de stream gewoon binnen bij HomeAssistant. Volume-control werkt ook, en uitschakelen van het apparaat ook. Maar... inschakelen niet. Er gebeurt gewoon niets.
Edit: Nog vreemder. Via de iPhone-app is het me wel een paar keer gelukt om de SoundTouch in te schakelen. Maar na die paar keer aan/uit werkte het ook niet meer. WiFi-verbinding is gewoon stabiel.
Iemand een idee waar het aan kan liggen?
Wat ik in de logs zie:
1
| 2020-03-19 15:31:34 WARNING (MainThread) [homeassistant.components.media_player] The websocket command media_player_thumbnail is deprecated. Use /api/media_player_proxy instead. |
configuration.yaml
1
2
3
4
| media_player: - platform: soundtouch host: 192.168.178.37 port: 8090 |
ui-lovelace.yaml
1
2
3
| - title: Bose SoundTouch type: media-control entity: media_player.zanger_rinus |
[ Voor 7% gewijzigd door sOid op 19-03-2020 15:57 ]
Volgens mij na een HA update. Gekke is, ik heb zo nog een automation voor de slaapkamers en die werkt gewoon. De log zegt dus triggered, maar om een of andere manier gaat hij niet uitJBS schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 14:29:
@maartend Vertel even wat meer.. Heb je HA geupdate waarna dit niet meer werkt? Wat zie je in de log verschijnen wanneer deze automation wordt afgetrapt?
Ik kijk nu naar de graph over time en daar zie ik dat hij afgelopen nacht wel is getriggered. Vreemd Strax maar even testen
[ Voor 12% gewijzigd door maartend op 19-03-2020 15:40 ]
Roep de service eens aan via developer tools > services. Om te debuggen.maartend schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:48:
Iemand een idee waarom onderstaande plots niet meer werkt?
entiteiten zijn in orde, alles is online, enz. Moet hem echt in de code zitten, maar wat?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 - alias: check BK ramen open trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.0x00xxxx1ba_contact from: 'off' to: 'on' for: minutes: 1 - platform: state entity_id: binary_sensor.0x00xxxxx2aa6a_contact from: 'off' to: 'on' for: minutes: 1 action: - service: climate.turn_off entity_id: climate.badkamer
Komt vast dor de nieuwe manier van Lovelace en het inladen, maar ik zie wel gewoon dat de resources zijn ingeladen bij de nieuwe dashboard opties.
Van de week maar eens weer wat tijd insteken.
We've got that ring of confidence
Did you try turning it off and on again?maartend schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 13:48:
Iemand een idee waarom onderstaande plots niet meer werkt?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 - alias: check BK ramen open trigger: - platform: state entity_id: binary_sensor.0x00xxxx1ba_contact from: 'off' to: 'on' for: minutes: 1 - platform: state entity_id: binary_sensor.0x00xxxxx2aa6a_contact from: 'off' to: 'on' for: minutes: 1 action: - service: climate.turn_off entity_id: climate.badkamer
Serieus, soms helpt een reboot
Ooh, idd al gedaan. Maar als ik mijn log bekijk werkt het plots weer. Bijzonder.Hmmbob schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:40:
[...]
Did you try turning it off and on again?
Serieus, soms helpt een reboot
Dat hoeft gelukkig ook niet, is een service voor: lovelace.reload_resourcesYukkie schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 16:30:
Ben ik de enige die het onhandig vind dat je Lovelace resources vanaf 107 in je configuraiton.yaml moeten staan? Als je nu via HACS een plugin toevoegd, moet je heel HA opnieuw opstartenDat vind ik wel een achteruitgang qua usability.
Ik zie het in het scherma , de led zit rechtsreeks aan de pin .D3nnisd schreef op woensdag 18 maart 2020 @ 07:47:
Ik vond dit:
https://www.letscontrolit.com/forum/viewtopic.php?t=2857
Heb je hier wat aan?
En die heb ik nodig ,helaas.
Dit topic is gesloten.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.