Acties:
  • 0 Henk 'm!
crimby schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:00:
Ik ben best wel een leek op dit gebied, maar hoe simpel is home assistent en hoe simpel is het om nieuwe sensoren of lampen etc te onboarden?

Kan ik home assistent naast de bestaande Ikea Hub laten werken zodat alles stabiel blijft voor ik echt over ga op home assistent?
Je kunt de Tradfri hub als integration toevoegen. https://www.home-assistant.io/integrations/tradfri/

[ Voor 12% gewijzigd door JBS op 14-01-2020 22:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:44
Hmmbob schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:21:
Hoe wil je "https regelen via je router"?
Dat zit in een Asus router ingebakken.

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Repsect schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:55:
@JBS Oh zo bedoel je. Helaas pikt ie dat ook niet.

Moet wel zorgen dat mijn USB stick als NTFS geformatteerd is.

Pikt ie wel, vraagt alleen om een password. Maar welk password is dat?
Ik zie niet helemaal wat de wijze van formatteren van een USB stick met inloggen te maken heeft?

Wanneer vraagt ie om een wachtwoord?
Zie voor de werkwijze rondom SSH toegang gevolgd door 'login' ook de documentatie https://developers.home-a...ml#ssh-access-to-the-host

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crimby schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:00:
Ik ben best wel een leek op dit gebied, maar hoe simpel is home assistent en hoe simpel is het om nieuwe sensoren of lampen etc te onboarden?

Ik maak momenteel gebruik van Tradfri, Honeywell Evohome en Homekit. Evohome werkt niet met home kit maar via Home Assistent wel toch?

Kan ik home assistent naast de bestaande Ikea Hub laten werken zodat alles stabiel blijft voor ik echt over ga op home assistent?
Vraag 1. Erg algemeen. Maar met discovery worden zaken automatisch herkent. Dit maakt hetgeen een stuk makkelijker.

Vraag 2. Ben geen kenner van evo home maar als het integreert met home assistant kun je idd ha weer laten praten met homekit.

Vraag 4. Ja dit kan. Home assistant ‘praat’ in weze tegen de hub aan. Mits je geen rechtstreekse Zigbee oplossing zoals Zigbee2mqtt of Zigbee usb dongels gebruikt.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-05 13:47
Zijn er hier Tweakers die ervaring hebben met de producten van Heiman? (Gas/rook/koolmonoxide detectors)

Was eigenlijk opzoek naar een all in one (of iig rook en koolmonoxide) Zigbee driven variant maar denk dat ik het met deze losse Zigbee devices moet doen, als dat een beetje werkt natuurlijk.

[ Voor 3% gewijzigd door schumi2004 op 14-01-2020 22:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 19:25
martinvdm schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:58:
[...]

Vraag 2. Ben geen kenner van evo home maar als het integreert met home assistant kun je idd ha weer laten praten met homekit.
Ik heb Evohome verwarming. Stuur ik oa aan via HA. Als er ramen open staan in een ruimte, kan daar de radator niet open gaan bijv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NeFoRcE
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 01-06 15:21

NeFoRcE

Hallo? Bent u daar?

Meelobee schreef op maandag 21 oktober 2019 @ 12:35:
[...]

[...]

Dank voor de reacties, ben uiteindelijk voor beide gegaan, heb een gateway, wat sensors en een Conbee stick besteld. Even mee spelen om te zien wat het beste bevalt :)

Helaas heb ik de developer accounts voor Nest gemist, ik ben pas in september (dus nadat het aanvragen van Developer accounts al gesloten was door Google.) met Home Assistant aan de slag gegaan.
Maar sinds gisteravond heb ik m'n Nest Thermostaat toch werkend in Home Assistant met behulp van de Bad Nest integratie. Die is recent ge-update en ondersteund nu ook 2FA google accounts. Helaas nog niet met alle opties (bv. Eco mode werkt nog niet) maar dit is beter als niets.:)

[Afbeelding]

Nou nog een manier vinden om de 2 onderste icons op de weg te halen (heat & poweron)
1. Ik zie dat je camera's opnemen? Hoe heb je dat geregeld als ik vragen mag? Bij mij zie ik 'inactief' staan volgens mij.

2. Ik heb een Intergas Combi HR 28/24 ketel uit 2007. Zie allerlei slimme draadloze thermostaten, maar werkt alles met hassio? Ik zou graag via hassio 2 buttons willen met temp up/down.

Professioneel Heftruck Syndroom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 14:52
Gebruiken jullie al de location tracking van de nieuwe HA Android app?

Ik had eerst het probleem dat er helemaal geen device_tracker verscheen in HA. Maar dat kwam wellicht doordat ik de app al gebruikte voordat hij deze functionaliteit had. Toen de app opnieuw geinstalleerd en toen verscheen hij wel in HA.

Echter, de nieuwe device_tracker toonde steeds geen locatie (status unknown). Een paar dagen later was ik niet thuis, maar viel het me op dat HA dacht dat ik wel thuis was. Toen bleek de laatstbekende locatie van de device_tracker mijn thuisadres te zijn. En op dit moment toont hij juist een locatie waar ik 2 dagen geleden was.

Het werkt dus bepaald nog niet vlekkeloos. Battery optimization staat uit voor de app, en hij heeft locatietoegang.

[ Voor 8% gewijzigd door DeadMetal op 15-01-2020 08:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:22

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

NeFoRcE schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 07:10:
[...]

1. Ik zie dat je camera's opnemen? Hoe heb je dat geregeld als ik vragen mag? Bij mij zie ik 'inactief' staan volgens mij.

2. Ik heb een Intergas Combi HR 28/24 ketel uit 2007. Zie allerlei slimme draadloze thermostaten, maar werkt alles met hassio? Ik zou graag via hassio 2 buttons willen met temp up/down.
Ik heb 2 Wyze cams (normale en een pan/tilt model) die geflashed zijn met de RTSP firmware. Deze in zijn in Ha toegevoegd als een ffmpeg stream:

Camera.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
  - platform: ffmpeg
    input: rtsp://user:password@192.168.1.223/live
    name: WyzePT
  - platform: ffmpeg
    input: rtsp://user:password@192.168.1.232/live
    name: WyzeCam

Lovelace card:
code:
1
2
3
4
5
6
aspect_ratio: 0%
camera_image: camera.wyzecam
camera_view: live
entities:
  - camera.wyzecam
type: picture-glance

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 31-05 08:35
schumi2004 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:57:
Zijn er hier Tweakers die ervaring hebben met de producten van Heiman? (Gas/rook/koolmonoxide detectors)

Was eigenlijk opzoek naar een all in one (of iig rook en koolmonoxide) Zigbee driven variant maar denk dat ik het met deze losse Zigbee devices moet doen, als dat een beetje werkt natuurlijk.
FYI: een rook en koolmonoxide melder samen, dat moet je niet willen. Vermits rook stijgt moet een rookmelder tegen het plafond worden gehangen. Vermits CO gas zich vermengt met de lucht en voortbeweegt met de luchtstroom, moet de CO melder best gehangen worden op ongeveer 1,50 m hoog / naast het toestel dat de CO kan veroorzaken. Een combinatie van rookmelder met CO-melder kan dus nooit optimaal functioneren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 23:27
DeadMetal schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:57:

Ik had eerst het probleem dat er helemaal geen device_tracker verscheen in HA. Maar dat kwam wellicht doordat ik de app al gebruikte voordat hij deze functionaliteit had. Toen de app opnieuw geinstalleerd en toen verscheen hij wel in HA.

Echter, de nieuwe device_tracker toonde steeds geen locatie (status unknown). Een paar dagen later was ik niet thuis, maar viel het me op dat HA dacht dat ik wel thuis was. Toen bleek de laatstbekende locatie van de device_tracker mijn thuisadres te zijn. En op dit moment toont hij juist een locatie waar ik 2 dagen geleden was.

Het werkt dus bepaald nog niet vlekkeloos. Battery optimization staat uit voor de app, en hij heeft locatietoegang.
Staat je HA wel publiek open?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 25-05 14:52
JackPoint schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:53:
[...]
Staat je HA wel publiek open?
Ja. De HA app (GUI) doet het buitenshuis ook prima, maar de ingebouwde location tracker blijkbaar niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ja, ik heb de HA ingezet als vervanging van Owntracks en tot nu toe geen enkele glitch gehad. Hij zou van mij wat vaker mogen updaten (Owntracks deed dat iedere 200m, ik weet niet wat de HA app gebruikt als treshold), maar hij doet het wel altijd.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-05 14:05

Dat probleem had ik eerst ook, nadat ik battery opimization had uitgezet en in de app de instellingen "Zone based tracking" en "background location tracking" had aangezet, werkte het goed

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Reinder83 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 12:27:
[...]

Dat probleem had ik eerst ook, nadat ik battery opimization had uitgezet en in de app de instellingen "Zone based tracking" en "background location tracking" had aangezet, werkte het goed
Oh ja, dat heb ik ook allemaal gedaan inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-05 08:37
Ik heb nu een aantal maanden een Beelink U55 draaien, ding doet wat die moet doen :) Er draait nu Home Assistant op, met Ubuntu server. Het is de bedoeling om hem nog als desktop in te zetten, maar hij staat nog steeds in de meterkast :P
schumi2004 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:57:

Ik heb een CO sensor van Heimann. Eerste half jaar kreeg ik hem met geen mogelijkheid in Deconz gekoppeld, dat lukt sinds kort en heb hem gelukkig nooit gehoord :+
Hmmbob schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:18:
[...]
Ja, ik heb de HA ingezet als vervanging van Owntracks en tot nu toe geen enkele glitch gehad. Hij zou van mij wat vaker mogen updaten (Owntracks deed dat iedere 200m, ik weet niet wat de HA app gebruikt als treshold), maar hij doet het wel altijd.
Hier hetzelfde. Gebruikte eerst Life360 en dat heb ik nu gelukkig kunnen verwijderen. Hij mag inderdaad wel wat vaker updaten. Nu moet ik toch eerst het alarm uitzetten als ik thuis kom, als hij vaker deed updaten zou hij het zelf doen. Buiten wachten is geen optie :P

[ Voor 22% gewijzigd door Thoit op 15-01-2020 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Hmmbob schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 11:18:
[...]
(Owntracks deed dat iedere 200m, ik weet niet wat de HA app gebruikt als treshold), maar hij doet het wel altijd.
HA App gebruikt meerdere tresholds;
Location updates are sent from your device to Home Assistant in a number of situations:
  • When you enter or exit a zone defined in Home Assistant.
  • When an iBeacon is detected or lost.
  • When the app is opened and it was not already open in the background.
  • Via an automated background fetch.
  • When an update is requested via special notification
  • When a URL Handler link is opened.
  • When the app is called via a X-Callback-URL.
  • When your devices detects a significant location change.
  • Manually when the app is refreshed (swipe down when at the top of a page) or from the shortcut menu opened from 3D touching the app icon.
Meer info hier: https://companion.home-assistant.io/en/core/location

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik gebruik de Android app - deze documentatie is voor de iOS apps (nee, die zijn nog niet interchangable)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Meelobee

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Hmm dacht dat ze de documentatie al deels bijgewerkt hadden. De link naar de companion app heeft het nu namelijk over ios en Android, waar er voorheen alleen ios stond.. sorry voor de dode mus..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 16-05 08:37
Volgens mij was er op het moment dat dit is aangepast niet eens een Android app: Last updated on 7/1/2019 by Tom Brien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Het blijft een leuke bezigheid om je huis te verbeteren.
Ik heb op dit moment in de slaapkamer een Aqara pulsdrukker waar ik het licht mee aan/uit doe. Daar hangt dan een automation achter die via een toggle de juiste scene kiest

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
  alias: Slaapkamer single click
  description: ''
  trigger:
  - event_data:
      event: 1002
      id: aq_1_switch_slaapkamer
    event_type: deconz_event
    platform: event
  condition: []
  action:
  - data:
      group_name: Slaapkamer
      scene_name: Ontspannen
    service: hue.hue_activate_scene
  - alias: ''
    data: {}
    entity_id: light.slaapkamer
    service: light.toggle

Bij twee keer drukken krijg ik wat anders en bij een long press nog wat anders. Dat werkt prima.
Nu kwam de gedachte op om de default scene tijdens de dag te veranderen. Dus 's morgen wel helder maar niet al te veel licht. Overdag mag hij helder wit zijn en in de avond steeds meer geel/rood en zwakker. En 's nachts alleen maar als oriëntatielicht.

De eerste gedachte is dan kan ik de scene zelf laten veranderen per dagdeel. Dan heb ik dezelfde automation die doet wat hij altijd doet maar de scene is anders. Dat is me niet gelukt.

De volgende gedachte is, dan maar 4 scenes en 4 automations. Niet echt elegant. Zeker niet als je het eigenlijk veel vloeiender wil laten lopen want dan ontaardt het al snel in 6-12 automations voor één enkel lichtknopje.

Heeft iemand daar al eens zijn gedachten over laten gaan? Ik ben wel aan het zoeken gegaan, maar blijkbaar gebruik ik de verkeerde trefwoorden. Ik vind er weinig over.

Het lijkt me ook mooi als het licht bv continu aan de tijd van de dag aan past als het al brand.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:06
@Ortep

Kun je de gewenste scenes niet in in een input_select zetten, op bepaalde tijdstippen deze input_select van waarde laten veranderen en de actuele waarde inlezen bij het oproepen van de default stand (simpelweg inschakelen)?

Of misschien is flux iets voor je?
https://www.home-assistant.io/integrations/flux/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• schumi2004
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 29-05 13:47
theredone51 schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 09:47:
[...]

FYI: een rook en koolmonoxide melder samen, dat moet je niet willen. Vermits rook stijgt moet een rookmelder tegen het plafond worden gehangen. Vermits CO gas zich vermengt met de lucht en voortbeweegt met de luchtstroom, moet de CO melder best gehangen worden op ongeveer 1,50 m hoog / naast het toestel dat de CO kan veroorzaken. Een combinatie van rookmelder met CO-melder kan dus nooit optimaal functioneren.
In mijn zoektocht naar überhaupt een combi hierin ben ik daar nu ook achter, dank voor de info ;)

@Thoit
Heb zelf ook een Deconz stick dus dat moet wel goedkomen na jouw bevestiging dat die combinatie werkt, thanks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 17:47
JBS schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 21:10:
[...]
Ik zie niet helemaal wat de wijze van formatteren van een USB stick met inloggen te maken heeft?

Wanneer vraagt ie om een wachtwoord?
Zie voor de werkwijze rondom SSH toegang gevolgd door 'login' ook de documentatie https://developers.home-a...ml#ssh-access-to-the-host
Ik heb ook geen idee, toen ik de USB stick nog niet geformatteerd was kreeg ik foutmeldingen en met NTFS lukt het wel.

Ik heb bovenstaande SSH toegang toegepast door mijn SSH key op de USB stick te zetten. Ik krijg nu toegang, echter levert het eerste commando uit de handleiding geen resultaten op. Ik moet ook sudo weglaten, zie onderstaande screenshot.

code:
1
sudo dmesg|tail -n 20|grep sd

Alleen geen resultaten helaas.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/W8kYWG8.png

We zitten wel op de goede weg volgens mij! Nog ideeën verder toevallig? :)

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Waarom zou één van de 20 laatste regels van dmesg iets over een 'sd' bevatten?

Wil je achterhalen waar de USB-stick terecht is gekomen zodat je daarnaar kan symlinken vanuit /config/?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaevictis_
  • Laatst online: 20:33
[quote]
Repsect schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:08:
[...]

Ik heb ook geen idee, toen ik de USB stick nog niet geformatteerd was kreeg ik foutmeldingen en met NTFS lukt het wel.

Ik heb bovenstaande SSH toegang toegepast door mijn SSH key op de USB stick te zetten. Ik krijg nu toegang, echter levert het eerste commando uit de handleiding geen resultaten op. Ik moet ook sudo weglaten, zie onderstaande screenshot.

code:
1
sudo dmesg|tail -n 20|grep sd
Linux newbie? dmesg | tail -n 20 | grep sd

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luqq
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 20:32
Heb hier een tijdje flux gebruikt, werkt erg vertraagd en zet soms lampen weer aan die je net uitzet. Deze repository (installeren via HACS) is een stuk beter, sneller, en meer configureerbaar: https://github.com/claytonjn/hass-circadian_lighting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
Vaevictis_ schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:28:
[quote]

[...]

Linux newbie? dmesg | tail -n 20 | grep sd
Noem me maar gerust een Linux n00b :+ Maar in dit geval maakten de spaties geen verschil.
RudolfR schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:24:
Waarom zou één van de 20 laatste regels van dmesg iets over een 'sd' bevatten?

[...]
Ik probeer volgens deze handleiding de naam van mijn USB stick te achterhalen.

Maar jouw opmerking heeft me wel getriggered en ik heb de tail weggelaten:

code:
1
dmesg|grep sd

Dat geeft wel resultaten en nu weet ik dat de naam van mijn USB stick 'sda' is, zoals ook in de handleiding vermeld staat.

Alleen de functie parted (stap 2 van de handleiding) werkt ook niet, dus ik ben bang dat dit geen goed resultaat gaat worden voor mij.
RudolfR schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 18:24:
[...]

Wil je achterhalen waar de USB-stick terecht is gekomen zodat je daarnaar kan symlinken vanuit /config/?
Symlinken heb ik ook naar gekeken, maar ik snap inderdaad niet hoe ik de juiste paden kan vinden van o.a. mijn USB stick. Kan je me daarmee helpen?

Als ik in Hass.io -> system -> hardware ga krijg ik het volgende overzicht te zien. Maar deze veranderd niet als ik de USB stick wel of niet erin heb zitten. Ook niet na rebooten.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vjUA9Iy.png

Ik weet dat mijn database home-assistant_v2.db in dezelfde folder staat als mijn configuration.yaml . Dus dat moet in het laatste gedeelte van onderstaande code komen te staan?

code:
1
ln -s /path/to/sqlite.db.file /path/to/original/folder

Dus ik weet waar mijn database is, alleen daar weet ik het pad niet van die ik moet invullen.
En ik moet weten wat het pad is van de USB stick, zodat daar de symlink naar kan verwijzen.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Nee, parted is vast geen onderdeel van hass.io/hassos
Je zult een andere manier moeten vinden om de disk ext4 te formatteren.
(Geen idee of fat32 ook werkt...)

Ik weet niet zeker of dát de reden is dat de disk er niet bij staat.
En ook niet of hass.io 'm dan automatisch voor je mount...

De guide die gevonden hebt gaat niet specifiek over HassOS en een dergelijke guide kan ik ook nergens vinden. Ik betwijfel of het mogelijk is.

ln -s verwacht eerst het 'TARGET' en daarna de 'LINK_NAME'
Waarbij TARGET de database is op de nieuwe locatie en de link name de database op oorspronkelijke locatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Repsect
Volgens deze post (waar @Hmmbob mij gisteren op wees), mag het ook in NTFS, maar ik kan niet zeggen of dat juist is. Ik kan in heel dat draadje helaas ook niet vinden dat iemand het gelukt is en wat de definitieve werkwijze zou moeten zijn.

In de post wordt de volgende code geadviseerd:
code:
1

Met als voorbeeld:
code:
1
ln -s /mnt/usbdrive/hassio/homeassistant/home-assistant_v2.db /usr/share/hassio/homeassistant/home-assistant_v2.db

"or maybe":
code:
1
ln -s /mnt/usbdrive/hassio/homeassistant/home-assistant_v2.db /usr/share/hassio/homeassistant/

Vervolgens meldt hij ook op het laatst het volgende:
[qoute]Just dont forget that you also need to mount a usb drive with /etc/fstab file.[/quote]

En dat snap ik al helemaal niet.

Signature

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
Ok, dan toch maar vragen. Ik weet dat Ikea GU10 heeft, maar zijn er ook andere GU10 spotjes (dimbaar en warm->koud) die rechtstreeks vanuit HA zijn aan te sturen? Ik zocht yeelight, maar die zijn er blijkbaar nog steeds niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maartend schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:41:
Ok, dan toch maar vragen. Ik weet dat Ikea GU10 heeft, maar zijn er ook andere GU10 spotjes (dimbaar en warm->koud) die rechtstreeks vanuit HA zijn aan te sturen? Ik zocht yeelight, maar die zijn er blijkbaar nog steeds niet
Dat zouden dan GU10 spots op Wifi basis moeten zijn. Milight https://www.milightwinkel.nl/led-GU10-SPOT-RGBWW-WIFI zou dan een optie zijn? Als integratie zou dit https://www.home-assistant.io/integrations/limitlessled/ kunnen werken, althans, daar wordt ook MiLight bij genoemd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
JBS schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:05:
[...]
Dat zouden dan GU10 spots op Wifi basis moeten zijn. Milight https://www.milightwinkel.nl/led-GU10-SPOT-RGBWW-WIFI zou dan een optie zijn? Als integratie zou dit https://www.home-assistant.io/integrations/limitlessled/ kunnen werken, althans, daar wordt ook MiLight bij genoemd.
Aha, die heb ik idd gezien op Ali. Eeens bekijken. Thnx

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartend schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:10:
[...]

Ik gebruik Mi-Light al jaren icm met HA en werkt top en stabiel. Spots werken ook goed.
Mi-Light is kwalitatief geen Philips hue maar weinig klachten, zeker voor dat geld.

He who laughs last thinks slowest! | Drone video’s: Youtube | TechJunky.nl | 3000Wp Zonnepanelen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 21:46
Ik wil Home assistent graag proberen. Volgens mij is dat makkelijker / beter dan Domoticz toch?
Nu las ik dat er problemen waren op de Raspberry 4. Zijn die al verholpen? En zou ik verbetering merken als ik een 4 koop ipv een 3 of maakt dat voor HA niks uit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
crimby schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 07:16:
Ik wil Home assistent graag proberen. Volgens mij is dat makkelijker / beter dan Domoticz toch?
Nu las ik dat er problemen waren op de Raspberry 4. Zijn die al verholpen? En zou ik verbetering merken als ik een 4 koop ipv een 3 of maakt dat voor HA niks uit?
Of koop een odroid n2
https://www.home-assistan...elease-104/#in-other-news

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
Er is een HA Beta die deze ondersteunt, weet niet of dat handig is voor een beginnende leek als ik? Verder heeft ie wel een normale HDMI aansluiting maar is ook duurder dan een RPI4. Of mis ik nu iets? Waarom die ipv een RPI3 of 4?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22:45

R-B

Blokkert

Repsect schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 20:11:
Volgens deze post (waar @Hmmbob mij gisteren op wees), mag het ook in NTFS, maar ik kan niet zeggen of dat juist is. Ik kan in heel dat draadje helaas ook niet vinden dat iemand het gelukt is en wat de definitieve werkwijze zou moeten zijn.

In de post wordt de volgende code geadviseerd:
code:
1

Met als voorbeeld:
code:
1
ln -s /mnt/usbdrive/hassio/homeassistant/home-assistant_v2.db /usr/share/hassio/homeassistant/home-assistant_v2.db

"or maybe":
code:
1
ln -s /mnt/usbdrive/hassio/homeassistant/home-assistant_v2.db /usr/share/hassio/homeassistant/

Vervolgens meldt hij ook op het laatst het volgende:
[qoute]Just dont forget that you also need to mount a usb drive with /etc/fstab file.[/quote]

En dat snap ik al helemaal niet.
Draai je rpi 4?
Zo te zien heb je direct hassio image gebruikt als basis?

Ik had vorige week exact zelfde probleem als jij. Wilde iets met USB doen, zodat ik me log's erheen kan verplaatsen.
Of hij kende simpele commando's niet (dmesg), uiteindelijk was dat gelukt.
Vervolgens kwam de USB (SDA1 bijv.) nergens goed zichtbaar als USB device.

Oplossing:
Uiteindelijk kwam ik soortgelijk probleem tegen op het HA forum (geen link nu bij de hand).
Geen hassio image gebruiken, maar raspbian lite.
Daarop zelf HA installeren.

Zover ik begrijp is hassio een flink uitgedunde linux, met rasbian lite heb je wel de volledige functionaliteit.
Toen werkte de USB stick wel, en kon ik ook fatsoenlijk SSH gebruiken.

Vervolgens heb ik root van SD naar USB verplaatst. Dus ik draai volledig op USB, alleen is de SD nog nodig om te booten.

| 2240Wp (ZW) | MHI SRC/SRK35ZS-W2 & ME MXZ-2F42+MSZ-AP20+MSZ-AP25 |

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

maartend schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:10:
[...]

Milight varianten geven geen status terug. Dus je weet niet 100% zeker dat iets aan is als je het aan stuurt. Eigen ervaring is, dat ook niet altijd aan gaat bij geven commando. Dus als oplossing stuurt ik 3x commando (met interval van 1 sec). Dan gaat meestal goed.

Beter een zigbee variant spot nemen.

[ Voor 19% gewijzigd door R-B op 16-01-2020 08:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
R-B schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:35:
[...]

Milight varianten geven geen status terug. Dus je weet niet 100% zeker dat iets aan is als je het aan stuurt. Eigen ervaring is, dat ook niet altijd aan gaat bij geven commando. Dus als oplossing stuurt ik 3x commando (met interval van 1 sec). Dan gaat meestal goed.

Ik heb zigbee. Is er 1 waar je tevreden over bent?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

R-B schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 08:35:
[...]

Dat zigbee een terugmelding geeft is leuk maar helpt zeker niet altijd als je er niet zelf iets mee doet. Ik kwam gisterochtend mijn huiskamer binnen en zoals hoorde ging de verlichting aan. Mijn aqara detector had me gezien en via HASS werd het geregeld. Nu ja, 8 van de 9 gingen er aan. Nummer 9, een Osram zigbee plug was uit en bleef uit.
Toen ik nadrukkelijk aan google home het commando He Google lampen huiskamer aan gaf kwam die er bij. Maar dat loopt dan via de Hue bridge zelf
Ik heb dat wel eerder gezien met een andere lamp.

[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 16-01-2020 09:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 00:28
maartend schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:14:
[...]

Ik heb Innr* lampen. Erg tevreden mee. Zeker omdat ze hun lineup vernieuwen en de oude varianten, die identiek zijn aan de nieuwe behalve de zigbee 3 support, flink wat korting hebben als je ze kan vinden.

*Innr is opgericht door werknemers van Hue.

Je hebt ook nog van Gledopto GU10 spotjes met zigbee. Die kan je volgens mij van Ali halen en dan heb je toch de respons of die aan is gegaan of niet.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:07
crimby schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 07:16:
Ik draai hier op een RPi4 en heb nergens problemen mee. Ik draai vanaf een USB stick (booten via USB is nog niet mogelijk) en het draait als een zonnetje. Met mijn RPi3+ was het allemaal een stuk langzamer, maar dat kwam ongetwijfeld omdat ik van een SD card draaide.

Dus ik zou voor de RPi4 gaan (en dan SSD of USB stick). Walktrough hier: https://community.home-as...-4-installation/123514/87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 00:02
Ortep schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:20:
[...]

Dat zigbee een terugmelding geeft is leuk maar helpt zeker niet altijd als je er niet zelf iets mee doet. Ik kwam gisterochtend mijn huiskamer binnen en zoals hoorde ging de verlichting aan. Mijn aqara detector had me gezien en via HASS werd het geregeld. Nu ja, 8 van de 9 gingen er aan. Nummer 9, een Osram zigbee plug was uit en bleef uit.
Toen ik nadrukkelijk aan google home het commando He Google lampen huiskamer aan gaf kwam die er bij. Maar dat loopt dan via de Hue bridge zelf
Ik heb dat wel eerder gezien met een andere lamp.
Gebruik je standaard dan groepen via de Hue Bridge? Want in het geval van een groep (en potentieel ook scene, maar weet ik niet zeker), wordt een broadcast gestuurd "Groep X naar stand Y". Dat een lamp zich in die groep bevind is iets dat in de lamp os "geprogrammeerd". Maar ik weet niet of broadcasts ook feedback terug geven, en of de Bridge reageert op het niet ontvangen van de feedback van een lamp in de groep. Als je bv specifiek een lamp aan zet is dat allemaal net wat makkelijker te controleren.

Hetzelfde als dat een lamp die door de Hue Bridge wordt aangegeven als niet beschikbaar soms wel geschakeld kan worden via de groep. De broadcast komt via het mesh netwerk wel bij de lamp aan, maar de lamp heeft al te lang geen verkeer meer richting de Bridge gestuurd, daarom dat de lamp dan op unavailable komt, ondanks dat die wel nog (broadcast) berichten ontvangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-05 22:05
barrymossel schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:05:
[...]

Met mijn RPi3+ was het allemaal een stuk langzamer, maar dat kwam ongetwijfeld omdat ik van een SD card draaide.
Ik draai op RPi3+ met een SSD is best vlot. Grootste voordeel van de RPi4 is voor het extra RAM afhankelijk van hoeveel add-ons je wil draaien (en het zal ook best wat vlotter zijn, maar RPi3+ met SSD is heel goed te doen).

Ik loop even tegen iets aan. Ik heb een Shelly 2.5 geflashed met Tasmota. Nu krijg ik het huidige verbruik door in de sensor: sensor.mv_energy_current. De waarde is echter een array b.v. ([0.04, 0.024]). Dit wil ik graag splits hebben in twee aparte sensors in Home Assistant. Dus ik ben met een value template aan de slag gegaan:
code:
1
states('sensor.mv_energy_current')[0]

Echter dat geeft als resultaat: '['. Dus hij interpreteert het blijkbaar als string en geeft dan het eerste karakter terug. Iemand enig idee hoe ik kan zorgen dat Home Assistant het als array interpreteert? Als ik zoek kan ik niet echt een vergelijkbare vraag vinden, maar ik ben vast niet de eerste met een Shelly 2.5 en Tasmota zou ik denken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• R-B

R-B

Blokkert

maartend schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:14:
[...]

Moet er zelf ook nog opzoek naar 1. Heb ze nog niet. :9
[...]

Ik draai hier op een RPi4 en heb nergens problemen mee. Ik draai vanaf een USB stick (booten via USB is nog niet mogelijk) en het draait als een zonnetje. Met mijn RPi3+ was het allemaal een stuk langzamer, maar dat kwam ongetwijfeld omdat ik van een SD card draaide.

Dus ik zou voor de RPi4 gaan (en dan SSD of USB stick). Walktrough hier: https://community.home-as...-4-installation/123514/87
Exact!

Gebruik dan niet de hassio image, maar rasbian lite + zelf HA erop installeren.
Anders kan je niks met USB (kwam ikzelf achter) (RPI4 dingetje schijnt).

Die link is precies de goede aanpak, daar kwam ik ook op uit ! :)

[ Voor 17% gewijzigd door R-B op 16-01-2020 10:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• crimby
[...]

Thanks! Op basis van jouw berichtje toch de bestelling van de 3+ geannulleerd en voor de 4 4gb versie gegaan. Dit zal vast een uitdaging worden voor me, maar dan heb ik er op langere termijn meer profijt van.
Wellicht kom ik nog even bij je terug als ik vast loop (als dat mag) maar zal eerst de walktrough proberen te volgen :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22:07
crimby schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:29:
[...]

Thanks! Op basis van jouw berichtje toch de bestelling van de 3+ geannulleerd en voor de 4 4gb versie gegaan. Dit zal vast een uitdaging worden voor me, maar dan heb ik er op langere termijn meer profijt van.
Wellicht kom ik nog even bij je terug als ik vast loop (als dat mag) maar zal eerst de walktrough proberen te volgen :-)
Tuurlijk mag dat. Maar het is echt geen hogere wiskunde. Kwestie van stap-voor-stap doorlopen. Als ik het kan, kan iedereen het wel met een beetje moeite, tijd en interesse in het onderwerp. Je moet het allemaal wel willen en niet denken dat alles zomaar plug&play is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:10
Ik zie dat veel mensen nog hun HA koppelen met de hub van Hue / IKEA terwijl ze ook een zigbee / deconz stick hebben. Nu ben ik wel benieuwd naar de reden dat mensen nog de hub er tussen laten ipv de apparatuur direct met de stick te koppelen?

Ik sta op het punt om te starten met deze dingen en ben dus nog in twijfel of ik een hub moet kopen of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

RobertMe schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:14:
[...]

Gebruik je standaard dan groepen via de Hue Bridge?
De bewegings sensor van Aqara stuurt via HASS alles aan. In Hass heb ik de 'groepen' voorkamer, eetkamer. De lamp (Osram plug) die het niet deed zat niet in een groep. Die reageerde niet op het commando.
Pas toen ik via Google Home de opdracht gaf dat de lampen in de huiskamer aan moesten ging hij mee aan. De huiskamer is geen groep, maar gewoon een 'kamer' in de Hue setting.
En Zigbee terugmelding of niet, hij ging gewoon niet aan in eerste instantie. En dat zou nu juist het enorme voordeel van zigbee moeten zijn boven bv 433 MHz.

Natuurlijk is het leuk dat alles in een mesh werkt. Daarmee kom je een stuk verder in afstand. Maar ik heb al meer dan eens gezien dat er dingen buiten de mesh vallen. Dat gebeurt zeker met sensoren en bv schakelaars die op een batterij werken. Die zoeken niet actief en als hun 'maatje' waar ze in eerste instantie verbinding mee hadden er niet meer is raken ze het spoor bijster.

Bv in mijn slaapkamer is een lamp die regelmatig heel vertraagd reageert op commando's. Hij zit nog geen meter van een andere af die wel vlot reageert. En direct er onder op ongeveer 1.50m in de huiskamer (houten vloer) zitten 4 spotjes die wel vlot reageren.

Zigbee heeft zeker veel voordelen. Maar ik zit er echt over te denken om commando's ook 2 maal te laten geven zoals bij KaKu bv.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
-Casper schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:44:
Ik zie dat veel mensen nog hun HA koppelen met de hub van Hue / IKEA terwijl ze ook een zigbee / deconz stick hebben. Nu ben ik wel benieuwd naar de reden dat mensen nog de hub er tussen laten ipv de apparatuur direct met de stick te koppelen?

Ik sta op het punt om te starten met deze dingen en ben dus nog in twijfel of ik een hub moet kopen of niet.
Voor mij is het een test om te bekijken of dit issue https://github.com/dresde...z-rest-plugin/issues/1261 wat ik met deCONZ heb, niet voorkomt met een Tradfri hub.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb een Deconz en een Hue. Zelfs nog een ICS-2000, maar die gaat er uit.
Hue is prachtig voor verlichting en kan heel veel op dat gebied. Maar het is eigenlijk niet meer dan een veredelde dimmer met leuke grapjes er bij ingebakken. Hue kan wel IKEA en OSRAM en nog wat andere dingen aan, maar bv geen aqara. Het is prettig dat je ook via Google Home stemcommando's kan geven die dan 'lokaal' worden afgehandeld.
Dingen als Licht aan, activeer lezen, activeer nachtlampje.

Ik heb de Deconz stick om de andere dingen van automatisering te regelen. Hij kan veel meer soorten aan. Dus de alle sensoren, ventilatie, beveiliging enz.

HASS combineert het allemaal en praat met alles. Dus een Aqara water sensor kan via Deconz waarnemen dat er lekkage bij de wasmachine is en schakelt dan de stroom daar uit. En via Hue laat hij de lampen knipperen.

Ik houd licht en de rest bewust gescheiden omdat ik niet in de situatie weil komen dat bv iemand roept He Google ALLES uit dat dan niet alleen het licht uit gaat (wat die persoon bedoelde) maar ook de verwarming, de wasdroger en de ventilatie.

Dus kortom: Alles wat met licht geven te maken heeft, Hue, Ikea, Osram zit op de Hue bridge.
Alles wat met sensoren en andere dingen zoals schakelaars en slimme stopcontacten voor ventilatie, media centre, verwarming enz te maken heeft zit op Deconz.

Die Hue bridge hoeft niet duur te zijn. Als je op de aanbiedingen let zit hij vaak gratis ergens bij. Ik kocht 4 color lights van Philips en dat waren inclusief bridge goedkoper dan zonder

[ Voor 12% gewijzigd door Ortep op 16-01-2020 11:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Casper
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 21:10
Ortep schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:56:
[...]

Ik heb een Deconz en een Hue. Zelfs nog een ICS-2000, maar die gaat er uit.
Hue is prachtig voor verlichting en kan heel veel op dat gebied. Maar het is eigenlijk niet meer dan een veredelde dimmer met leuke grapjes er bij ingebakken. Hue kan wel IKEA en OSRAM en nog wat andere dingen aan, maar bv geen aqara. Het is prettig dat je ook via Google Home stemcommando's kan geven die dan 'lokaal' worden afgehandeld.
Dingen als Licht aan, activeer lezen, activeer nachtlampje.

Ik heb de Deconz stick om de andere dingen van automatisering te regelen. Hij kan veel meer soorten aan. Dus de alle sensoren, ventilatie, beveiliging enz.

HASS combineert het allemaal en praat met alles. Dus een Aqara water sensor kan viia Deconz waarnemen dat er lekkage bij de wasmachine is en schakelt dan de stroom daar uit. En via Hue laat hij de lampen knipperen.

Ik houdt licht en de rest bewust gescheiden omdat ik niet in de situatie weil komen dat bv iemand roept He Google ALLES uit dat dan niet alleen het licht uit gaat (wat die persoon bedoelde) maar ook de verwarming, de wasdroger en de ventilatie.

Dus kortom: Alles wat met licht geven te maken heeft Hue, Ikea, Osram zit op de Hue bridge.
Alles wat met sensoren en andere dingen zoals schakelaars en slimme stopcontacten voor ventilatie, media centre, verwarming enz te maken heeft zit op Deconz.

Die Hue bridge hoeft niet duur te zijn. Als je op de aanbiedingen let zit hij vaak gratis ergens bij. Ik kocht 4 color lights van Philips en dat waren inclusief bridge goedkoper dan zonder
Begrijp ik het goed dat het voornaamste argument dan is dat je Google Home kan gebruiken om de verlichting aan te sturen? Alles wat je verder met Hue kan, kan ook met HA toch?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

-Casper schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:03:
[...]

Begrijp ik het goed dat het voornaamste argument dan is dat je Google Home kan gebruiken om de verlichting aan te sturen? Alles wat je verder met Hue kan, kan ook met HA toch?
Nee, het voornaamste argument is dat alles gescheiden is en dat niet iemand mijn hele huis kan uitschakelen door iets te roepen als He Google Alles uit.

Het is een bijkomend voordeel dat Google Home vlot samenwerkt met Hue en dat ik geen trucjes hoef uit te halen om HASS aan te sturen via Google home. Wat dat kan wel, maar is wel iets met paperclips en touwtjes.

De praktijk is dat ik nooit een stem commando geef om de ventilatie uit te zetten. Wel om een lamp aan te zetten of een bepaalde kleur of scene kies.

En ja, alles wat je met Hue kan zou ik ook met HASS kunnen. Maar dan moet ik er over na gaan denken hoe dat moet. En het zit standaard ingebakken in de Hue bridge. En dan kan ik die dingen weer aanroepen vanuit Hass. En die bridge is ongeveer gratis te vinden.

Als voorbeeld: Ik wilde een bepaalde kleur licht in mijn slaapkamer als het nacht is. Met een bepaalde lage intensiteit. Dat kan via Hass. Dan ga je goochelen met brightness en spelen met xy waarden of RGB waarden. Tot je helemaal tevreden bent. Dan kan je dat gebruiken. Je kan ook via de Hue app de dichtstbijzijnde scene aanroepen. Dan met de sliders wat schuiven tot je tevreden bent en dan saven als MyScene.
In Hass roep je dan gewoon MyScene aan.

Wil je dat ooit veranderen dan kan je dat doen door even te schuiven in de Hue app. Desnoods doe ik dat vanuit mijn bed. Hass blijft gewoon MyScen aanroepen.
Wil je dingen in Hass veranderen moet je achter je computer kruipen, Inloggen op Hass, automations, scripts of scenes aanpassen. En dan hopen dat je geen tikfout hebt gemaakt of een spatie te veel of te weinig hebt gebruikt in yaml. Als je pech hebt moet je nog een keer rebooten en daarna werkt het. Mogelijk precies even goed als via de Hue app. Maar een stuk lastiger.

[ Voor 3% gewijzigd door Ortep op 16-01-2020 11:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• UTMachine
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:48
-Casper schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:03:
[...]
Sensoren via de Hue zijn ook niet instant, die hebben altijd een vertraging van 1-5 seconden. Home Assistant moet deze pollen voor de status, vandaar ik het via DeCONZ laat lopen, inclusief de Zigbee power sockets van Innr. Enja, de lichten lopen via de Hue (toch iets betere integratie, want het is Hue met Hue).

[ Voor 3% gewijzigd door UTMachine op 16-01-2020 11:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NightMare
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 27-05 15:34
Mijn vrouw is net wat meer thuis in de Hue app. Daarnaast is die met Scenes makkelijker te gebruiken. Dus mijn HA stuurt inderdaad Hue aan. En Deconz doet de aqara's e.d. want die app heb ik liever niet op mijn telefoon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
Hier ligt de ikea hub te verstoffen in de kast.
De ikea appp werkte prima, maar met HA kan ik nu dingen die voorheen niet konden.

Vooral het combineren van niet-ikea spullen tot 1 groot meshnetwerk is een voordeel. Met een hub + conbee-stick heb je 2 gescheiden netwerken.
De hub had ik nog gehouden voor eventuele update van het ikea-spul, maar wellicht dat updates ook via de conbee stick kunnen lopen.
HA kan je ook koppelen aan een google home. Voice voor lampen aan/uit is geen probleem.

@Ortep ik heb begrepen dat sinds de laatste versie van HA je ook de huidige instellingen van alle lampen kan opslaan als een scene.
Dus beetje schuiven voor brightness en kleur -> scene.

[ Voor 13% gewijzigd door Henkiejoo op 16-01-2020 13:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozenflame
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 22:37
Henkiejoo schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:51:
Hier ligt de ikea hub te verstoffen in de kast.
[...]
Dat heb ik sinds kort met de hue hub. Ik heb alles over geplaatst op de Deconz en prima tevreden tot nu toe (een stuk of 15 lampen, 2 motion sensors en dimmers van hue + 3 aqara temp sensors).

Loop alleen nog wel wat te klooien met wat de handigste plek is om dingen te regelen. Heb in Phoscon de lampen met de dimmers en motions sensoren gekoppeld, en ook wat groepen aangemaakt, maar dat is soms wat onduidelijk in HA terug te vinden. Tevens wil ik eigenlijk voor een deel van mijn lampen/motion sensors iets geadvanceerdere automatisering dan de Phoscon app biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Henkiejoo schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:51:
ik heb begrepen dat sinds de laatste versie van HA je ook de huidige instellingen van alle lampen kan opslaan als een scene.
Dus beetje schuiven voor brightness en kleur -> scene.

[...]
Klopt nu ook, maar ik blijf het minder handig vinden dan het via de Hue app doen. Ik moet dan nog steeds naar mijn computer, HASS opzoeken, de configuratie induiken, enz. Daarna naar de plaats lopen waar het moet werken kijken of het me bevalt en dan weer terug. En dat heeft dan als nadeel dat een scene er bv overdag leuk kan uitzien. Maar als je hem echt gebruikt om 3 uur 's nachts helemaal niets is.

Hue is gewoon gemaakt om eenvoudig met licht te werken.

Hass kan echt VEEL meer maar is daardoor ook gecompliceerder.

Voor mij werkt het prima op deze manier samen.

Voor mij is Hue: Licht
Deconz: controle, sensors, schakelaars

Hass: One Ring To Rule Them All

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 25-03 11:23
Dat had ik ook. In eerste instantie had ik nog een paar groepen, scenes en fysieke knoppen in phoscon staan. Die groepen en scenes riep ik dan aan vanuit HA.
Omdat ik ook een gedeelte in HA geregeld had was het af en toe wat zoeken.

Nu heb ik alle groepen binnen HA gedefinieerd. Yaml lijkt onhandig, maar met kopieren, plakken en aanpassen is het snel geregeld.

Ik heb alleen moeten uitzoeken hoe je een Ikea-knop vanuit HA het makkelijkst programmeert om up en down te dimmen en kleur aan te passen. Dat is nogal omslachtig. Maar goed, nu werkt het allemaal en heb ik alles op 1 plek. Dat is wel fijn.
frozenflame schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 12:21:
[...]

Loop alleen nog wel wat te klooien met wat de handigste plek is om dingen te regelen. Heb in Phoscon de lampen met de dimmers en motions sensoren gekoppeld, en ook wat groepen aangemaakt, maar dat is soms wat onduidelijk in HA terug te vinden. Tevens wil ik eigenlijk voor een deel van mijn lampen/motion sensors iets geadvanceerdere automatisering dan de Phoscon app biedt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

Vraagje..Hoe kan ik een kamer maken binnen de dashboard om verschillende lampen onder te brengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrJames schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:09:
Vraagje..Hoe kan ik een kamer maken binnen de dashboard om verschillende lampen onder te brengen.
Kun je iets specifieker zijn? Wat probeer je te bereiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
UTMachine schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 11:30:
[...]

Sensoren via de Hue zijn ook niet instant, die hebben altijd een vertraging van 1-5 seconden. Home Assistant moet deze pollen voor de status, vandaar ik het via DeCONZ laat lopen, inclusief de Zigbee power sockets van Innr. Enja, de lichten lopen via de Hue (toch iets betere integratie, want het is Hue met Hue).
Dit had ik ook in m'n hoofd maar laat je sommige schakelaars dan nog wel verlopen via Hue zelf of doe je die ook via Deconz? Ik zit er n beetje mee dat ik eigenlijk de eis heb dat schakelaars/verlichting t moeten blijven doen als HA down is (bijv, iets aan de hand met de NAS, config/update issues met HA). Of kan Deconz direct praten met Hue bridge om t licht aan te sturen zonder HA :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
llevering schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:15:
[...]
code:
1

Echter dat geeft als resultaat: '['. Dus hij interpreteert het blijkbaar als string en geeft dan het eerste karakter terug. Iemand enig idee hoe ik kan zorgen dat Home Assistant het als array interpreteert? Als ik zoek kan ik niet echt een vergelijkbare vraag vinden, maar ik ben vast niet de eerste met een Shelly 2.5 en Tasmota zou ik denken...
Nog geen oplossing kunnen vinden en ook op het forum Home Assistant zelf heeft nog niemand een idee. Dus voor nu maar workaround gemaakt met een reguliere expressie. In hoop op betere tijden zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• llevering
llevering schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:15:
[...]
code:
1

Nog geen oplossing kunnen vinden en ook op het forum Home Assistant zelf heeft nog niemand een idee. Dus voor nu maar workaround gemaakt met een reguliere expressie. In hoop op betere tijden zeg maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrJames
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 08-04-2024

MrJames

-/

JBS schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:12:
[...]
Kun je iets specifieker zijn? Wat probeer je te bereiken?
Als ik in de woonkamer ben, wil ik graag alle lampen tegelijk dimmen. Of een scene maken, bijvoorbeeld bioscoop modus..

Acties:
  • 0 Henk 'm!
MrJames schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:41:
[...]

Als ik in de woonkamer ben, wil ik graag alle lampen tegelijk dimmen. Of een scene maken, bijvoorbeeld bioscoop modus..
We zijn hier met velen bereid te helpen, maar eigen initiatief is dan wel een voorwaarde. Wat heb je zelf al geprobeerd, waar loop je concreet vast?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:18
Heel belangrijk:

Breaking Changes

Default groups - Entity integrations will no longer automatically maintain the hidden groups with all of their entities. The following groups are no longer automatically created and maintained:

group.all_automations
group.all_covers
group.all_devices
group.all_fans
group.all_lights
group.all_locks
group.all_plants
group.all_remotes
group.all_scripts
group.all_switches
group.all_vacuum_cleaners
group.calendar
group.remember_the_milk_accounts

The automation and script configuration panels are updated to show and manage all automations/scripts. If you want to show cards in your Lovelace UI with all entities for a single domain, use the auto-entities card. If you want to target all entities in a service call, use all as value for entity_id.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 120539

Netgear ReadyNas status

Ik kwam op een forum een leuk stukje tegen om wat data uit te lezen van mijn nas.
In mijn geval heb ik er 3 disks inzitten; je kunt zelf disken toevoegen door het opvolgende snmp nummer toe te voegen. Uiteraard even je juiste IP adres van je Netgear opgeven, en SNMP inschakelen.

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
  - platform: snmp
    host: <NAS IP>
    baseoid: 1.3.6.1.2.1.25.1.1.0
    name: 'NAS1 Uptime'
    value_template: >-
      {% set time = (value | int) | int %}
      {% set minutes = ((time % 360000) / 6000) | int%}
      {% set hours = ((time % 8640000) / 360000) | int %}
      {% set days = (time / 8640000) | int %}
        {%- if time < 60 -%}
          Less then 1 min
          {%- else -%}
          {%- if days > 0 -%}
            {{ days }}d
          {%- endif -%}
          {%- if hours > 0 -%}
            {%- if days > 0 -%}
              {{ ' ' }}
            {%- endif -%}
            {{ hours }}hr
          {%- endif -%}
          {%- if minutes > 0 -%}
            {%- if days > 0 or hours > 0 -%}
              {{ ' ' }}
            {%- endif -%}
            {{ minutes }}min
          {%- endif -%}
        {%- endif -%}

baseoid: 1.3.6.1.2.1.1.5.0
    name: 'NAS1 Name'

baseoid: 1.3.6.1.4.1.4526.22.3.1.9.1
    name: 'NAS1 Disk1 State'

baseoid: 1.3.6.1.4.1.4526.22.3.1.9.2
    name: 'NAS1 Disk2 State'

baseoid: 1.3.6.1.4.1.4526.22.3.1.9.3
    name: 'NAS1 Disk3 State'

baseoid: 1.3.6.1.4.1.4526.22.3.1.10.1
    name: 'NAS1 Disk1 Temp' 

baseoid: 1.3.6.1.4.1.4526.22.3.1.10.2
    name: 'NAS1 Disk2 Temp' 

baseoid: 1.3.6.1.4.1.4526.22.3.1.10.3
    name: 'NAS1 Disk3 Temp' 

baseoid: 1.3.6.1.4.1.4526.22.3.1.7.1
    name: 'NAS1 Disk1 Capacity'  

baseoid: 1.3.6.1.4.1.4526.22.3.1.7.2
    name: 'NAS1 Disk2 Capacity'  

baseoid: 1.3.6.1.4.1.4526.22.3.1.7.3
    name: 'NAS1 Disk3 Capacity'  

baseoid: 1.3.6.1.4.1.4526.22.4.1.2.1
    name: 'NAS1 Fan RPM'  

baseoid: 1.3.6.1.4.1.4526.22.5.1.2.1
    name: 'NAS1 Temp Value'  

baseoid: 1.3.6.1.4.1.4526.22.7.1.5.1
    name: 'NAS1 Volume Size'

baseoid: 1.3.6.1.4.1.4526.22.7.1.6.1
    name: 'NAS1 Volume Free'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr-Robot
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 22-11-2024
Sinds de update naar 104 krijg ik nu de volgende foutmelding in mijn logs:

The 'api_key' option (with value '****Google API ****') is deprecated, please remove it from your configuration. This option will become invalid in version 0.105

Ik heb sinds kort de google home integratie toegevoegd via de API, Lijkt me niet dat deze nu al verouderd is?
Heeft Iemand anders dit ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
robbinonline schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:12:
[...]

Heel belangrijk:

Breaking Changes

Default groups - Entity integrations will no longer automatically maintain the hidden groups with all of their entities. The following groups are no longer automatically created and maintained:
Jep:
Hmmbob schreef op zondag 12 januari 2020 @ 16:39:
Voorwaarschuwing voor hen die gebruik maken van de ingebouwde group.all_* groepen in bijvoorbeeld automations en scripts: in 0.104.0 zit een breaking change die deze ingebouwde groups gaat verwijderen:

[...]

Ik vermoed dat vooral group.all_devices en group.all_lights hier nog wel eens gebruikt kunnen worden. Betere releasenotes komen vast komende week bij de release.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• lxz
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 31-05 21:58

lxz

Mr-Robot schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:57:
Sinds de update naar 104 krijg ik nu de volgende foutmelding in mijn logs:

The 'api_key' option (with value '****Google API ****') is deprecated, please remove it from your configuration. This option will become invalid in version 0.105

Ik heb sinds kort de google home integratie toegevoegd via de API, Lijkt me niet dat deze nu al verouderd is?
Heeft Iemand anders dit ook?
Ik had deze melding ook. Zie de instructies over het gebruiken van een service_account op https://www.home-assistant.io/integrations/google_assistant/

Overigens werkt het nog wel op de oude manier, maar blijkbaar vanaf 0.105 niet meer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:18

iMars

Full time prutser

[...]

Heel belangrijk:

Breaking Changes

group.all_automations
group.all_covers
group.all_devices
group.all_fans
group.all_lights
group.all_locks
group.all_plants
group.all_remotes
group.all_scripts
group.all_switches
group.calendar

The automation and script configuration panels are updated to show and manage all automations/scripts. If you want to show cards in your Lovelace UI with all entities for a single domain, use the auto-entities card. If you want to target all entities in a service call, use all as value for entity_id.
Vrij makkelijk te controleren voor het geval je niet zeker weet of je het gebruikt:
#:/opt/homeassistant$ grep -ir "group.all_" *
Binary file home-assistant_v2.db matches
#:/opt/homeassistant$ 

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Cartman! schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 14:29:
[...]Ik zit er n beetje mee dat ik eigenlijk de eis heb dat schakelaars/verlichting t moeten blijven doen als HA down is (bijv, iets aan de hand met de NAS, config/update issues met HA). Of kan Deconz direct praten met Hue bridge om t licht aan te sturen zonder HA :?
Daar kwam ik ook net achter bij de upgrade van Hass naar 0.104. Dat duurde even en toen deden mijn schakelaars en sensors het niet.
Omdat mijn verlichting helemaal via Hue loopt kon ik in ieder geval stem commando's geven en mijn verlichting bedienen.
Hue is natuurlijk extreem robuust.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gertvdijk
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-06 09:59
Ortep schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:23:
Daar kwam ik ook net achter bij de upgrade van Hass naar 0.104. Dat duurde even en toen deden mijn schakelaars en sensors het niet.
Omdat mijn verlichting helemaal via Hue loopt kon ik in ieder geval stem commando's geven en mijn verlichting bedienen.
Hue is natuurlijk extreem robuust.
Om deze reden heb ik gekozen voor Z-Wave modules. Wandschakelaars werken dan nog gewoon en andere essentiële zaken via direct association. 8)

Kia e-Niro 2021 64 kWh DynamicPlusLine. See my GitHub and my blog for articles on security and other stuff.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
Dat kan Deconz ook, gebruik ik ook icm de spullen Tradfri.

Voor sommige automatiseringen heb ik HA ertussen zitten, zodat de lamp 's nachts niet reageert op de kat, bijv.

Deconz ondersteunt bovendien zelf ook regels en schemas en die add-on blijft ook gewoon doordraaien binnen hass.io als HA wordt bijgewerkt. Ideaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En 0.104.1:
  • Update emulated_roku to 0.1.9 (@jdeluyck - #30791) (emulated_roku docs)
  • update to aiopylgtv 0.2.7 (@bendavid - #30797) (webostv docs)
  • Fix setup error of Mikrotik (@springstan - #30810) (mikrotik docs)
  • Handle no host info in ignored config entries (@balloob - #30822) (hue docs)
  • Fix mpd time issue (@pvizeli - #30825) (mpd docs)
  • Fix play_media in webostv (@bendavid - #30828) (webostv docs)
  • Fix iCloud when no family members (issue #30829) (@Quentame - #30836) (icloud docs)
  • Reinstate and deprecate filename option for hue config (@balloob - #30846) (hue docs)
  • Fixes issue about messages not being reset after sending it to microsoft teams. (@peroyvind - #30849) (msteams docs)
  • Fix sensor type creation with multiple Ambient weather stations (@bachya - #30850) (ambient_station docs)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

RudolfR schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:28:
Dat kan Deconz ook, gebruik ik ook icm de spullen Tradfri.

Voor sommige automatiseringen heb ik HA ertussen zitten, zodat de lamp 's nachts niet reageert op de kat, bijv.

Deconz ondersteunt bovendien zelf ook regels en schemas en die add-on blijft ook gewoon doordraaien binnen hass.io als HA wordt bijgewerkt. Ideaal.
Mooie tip: niet updaten naar 0.104; deCONZ en HA zijn in die update geen vriendjes meer :+

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kvn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:28

Kvn

tdw schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:04:
[...]

Mooie tip: niet updaten naar 0.104; deCONZ en HA zijn in die update geen vriendjes meer :+
Ik heb inderdaad ook heel wat groepen kunnen renamen / weggooien }:O

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mklcln
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 22:22
Dytzox schreef op maandag 13 januari 2020 @ 10:41:
Misschien een vrij basic vraag, maar ik kan het met enig zoekwerk het antwoord niet vinden.
Ik heb momenteel 3 kaarten, entities met enkele lampen (gegroepeerd op Keuken, eettafel, Kamer).
Nu doet het zich voor dat als ik de Keuken uitschakel, automatisch de eettafel hierin mee gaat.
Ook individuele acties met lampen, worden op alle entities uitgevoerd.

Het zijn simpele entities:
code:
1
2
3
4
5
6
7
entities:
  - entity: light.kamer_tafel_2
  - entity: light.kamer_tafel_1
  - entity: light.kamer_tafel_3
  - entity: light.kamer_tafel_4
title: Eet Tafel
type: entities

code:
1
2
3
4
5
6
entities:
  - entity: light.keuken_1
  - entity: light.keuken_2
  - entity: light.keuken_3
title: Keuken
type: entities

Weet iemand of (waar) ik de onderliggende relatie kan vinden tussen deze lampen / entities?
Dit om te achterhalen waarom ze als "een" werken.
Ik heb precies hetzelfde probleem bij gebruik van de motion sensor i.c.m. de LSC tasmota flashed lampen dan zeg je bij je automation dat deze de group entitity woonkamer moet uitzetten en dan zet die overige lampen ook uit. Ik krijg de fout ook niet gevonden. Misschien dat iemand hier op forum weet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Kvn schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 22:06:
[...]

Ik heb inderdaad ook heel wat groepen kunnen renamen / weggooien }:O
Wat zou ik er van moeten merken? Alles werkt hier gewoon met deConz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 31-05 20:28

B2

wa' seggie?

[...]

Gebruik je de HA addon of een aparte deCONZ container?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frozenflame
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 28-05 22:37
B2 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 08:15:
[...]

Gebruik je de HA addon of een aparte deCONZ container?
Is de HA addon niet een losse container sowieso?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
frozenflame schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:17:
[...]

Is de HA addon niet een losse container sowieso?
Klopt. Een geïnstalleerd Hass.io add-on is ook een docker container.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/gHCCkRTX7IAx2MWaLHEKRNPP/full.png

De image en/of manier van koppelen aan HA wijkt (in sommige gevallen) echter (behoorlijk) af wanneer je een losstaande docker container gebruikt in plaats van een Hass.io add-on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 10:45
[...]

Dat waren ze bij mij al niet meer onder 0.103.6 :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:46
XanderHuisman schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:59:
[...]

Dat waren ze bij mij al niet meer onder 0.103.6 :'(
Ik heb dit ook gehad, en dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de deCONZ in het verleden anders is/was dan nu... de integratie is verbeterd, maar oude installaties kunnen die stap niet maken

Bij mij was de oplossing om een backup te maken van de add-on, integratie te verwijderen, HA restart, en dan de integratie opnieuw te doen

Dan ben je weer in sync en future proof...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderHuisman
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 28-05 10:45
japie101 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 10:03:
[...]

Ik heb dit ook gehad, en dit heeft er waarschijnlijk mee te maken dat de deCONZ in het verleden anders is/was dan nu... de integratie is verbeterd, maar oude installaties kunnen die stap niet maken

Bij mij was de oplossing om een backup te maken van de add-on, integratie te verwijderen, HA restart, en dan de integratie opnieuw te doen

Dan ben je weer in sync en future proof...
Door verhuizing draai ik nu tijdelijk home assistant vanaf een raspberry pi om zo toch nog mijn verlichting te kunnen regelen (mijn server staat nog in mijn oude huis). Ik hebhad deConz REST interface als losse container draaien, maar de integratie van home assistant can niet authenticeren (super leuk al dat grafische...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B2
  • Laatst online: 31-05 20:28

B2

wa' seggie?

JBS schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 09:38:
[...]
Klopt. Een geïnstalleerd Hass.io add-on is ook een docker container.

[Afbeelding]

De image en/of manier van koppelen aan HA wijkt (in sommige gevallen) echter (behoorlijk) af wanneer je een losstaande docker container gebruikt in plaats van een Hass.io add-on.
Dat bedoel ik. Ik gebruik een 'losse' docker container van marthoc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• japie101
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 22:46
Ik durf niet te zeggen dat de verschillen zijn tussen de hassio add-on en de marthoc container.

Ik draai zelf de hassio add-on.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Cartman! schreef op maandag 13 januari 2020 @ 11:42:
[...]

Ow, ik denk dat ik het al weet... ik gok dat scripts.yaml nu helemaal niet wordt ingeladen vanuit m'n configuration.yaml |:( Dat ik ze wel zie in oude UI is omdat die integration dat blok zelf heeft toegevoegd... verwacht dat t dus human error is. Dank voor t meedenken iig!
Om hier even op terug te komen... de scripts.yaml wordt weldegelijk ingeladen in de configuration.yaml:

configuration.yaml:
code:
1
script: !include scripts.yaml

scripts.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
script:
  blinds_open:
    sequence:
      - service: scene.turn_on
        entity_id: scene.60861
  blinds_close:
    sequence:
        entity_id: scene.4372

Maar toch komen er geen entities terug in m'n systeem van deze scripts. Toch de vraag dus of ik iets over t hoofd zie of iets moet activeren? Het enige wat ik wil bereiken is in Lovelace een paar buttons om deze scripts aan te spreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Cartman! schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:14:
[...]

Om hier even op terug te komen... de scripts.yaml wordt weldegelijk ingeladen in de configuration.yaml:

configuration.yaml:
code:
1
script: !include scripts.yaml

scripts.yaml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
script:
  blinds_open:
    sequence:
  blinds_close:
    sequence:

Maar toch komen er geen entities terug in m'n systeem van deze scripts. Toch de vraag dus of ik iets over t hoofd zie of iets moet activeren? Het enige wat ik wil bereiken is in Lovelace een paar buttons om deze scripts aan te spreken.
De inhoud van je scripts.yaml klopt niet (daar moet je foutmeldingen in je log van zien?). Here you go:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
blinds_open:
  sequence:
blinds_close:
  sequence:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Hmmbob schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 11:17:
[...]

De inhoud van je scripts.yaml klopt niet (daar moet je foutmeldingen in je log van zien?). Here you go:
Ach wat dom... de "script:" staat natuurlijk al in m'n configuration.yaml zelf, dat had ik zelf moeten zien |:( Dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Imperial Guard
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 23:19
Iemand ervaring met een Bayesian Sensor?

Ik heb de volgende sensor aangemaakt maar er kom een "on" uit terwijl bijna alle condities false zijn.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
- platform: bayesian
  prior: 0.7
  probability_threshold: 0.5
  name: 'in_bed'
  observations:
    - platform: template
      value_template: >
        {{is_state('binary_sensor.woonkamer_gang','off') and ((as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.binary_sensor.woonkamer_gang.last_changed)) > 900)}}
      prob_given_true: 0.80
        {{is_state('binary_sensor.keuken_bewegingsmelder','off') and ((as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.binary_sensor.keuken_bewegingsmelder.last_changed)) > 900)}}
        {{is_state('binary_sensor.bijkeuken_bewegingsmelder','off') and ((as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.binary_sensor.bijkeuken_bewegingsmelder.last_changed)) > 900)}}
        {{is_state('binary_sensor.bijkeuken_achterdeur','off') and ((as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.binary_sensor.bijkeuken_achterdeur.last_changed)) > 900)}}
        {{ (is_state('sensor.paul_and_sanne_status', 'Net Thuis') or (is_state('sensor.paul_and_sanne_status', 'Thuis'))) }}
        {{(is_state('input_boolean.woonkamer_clock_status', 'on')) and (is_state('binary_sensor.woonkamer_samsung_tv', 'off')) and (not is_state('media_player.everywhere', 'playing')) and (not is_state('media_player.home', 'playing')) and (not is_state('media_player.living_room', 'playing')) and (not is_state('media_player.backyard', 'playing'))}}
    - entity_id: 'sensor.dag_nacht'
      platform: 'state'
      to_state: 'nacht'
      prob_given_true: 0.73
      prob_given_false: 0.12

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
- platform: bayesian
  prior: 0.7
  probability_threshold: 0.5
  name: 'in_bed'
  observations:
        False
        False
        False
        False
        True
        False
    - entity_id: 'sensor.dag_nacht'
      platform: 'state'
      to_state: 'nacht'
      prob_given_true: 0.73
      prob_given_false: 0.12

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20:55
En in 0.104.1 is de HUE integratie kapot.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
[...]

Heel belangrijk:

Breaking Changes

group.all_automations
group.all_covers
group.all_devices
group.all_fans
group.all_lights
group.all_locks
group.all_plants
group.all_remotes
group.all_scripts
group.all_switches
group.calendar

Die las ik ook, en voor mij dé reden om nog niet te updaten. Maar wat ik mij afvraag wat is nu de logische vervanger “groep.all_lights” ? Ik gebruik die namelijk wel in een aantal automations.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
GertJan2012 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 22:43:
[...]

Die las ik ook, en voor mij dé reden om nog niet te updaten. Maar wat ik mij afvraag wat is nu de logische vervanger “groep.all_lights” ? Ik gebruik die namelijk wel in een aantal automations.
Een zelf gemaakte groep, of "entity: all". Dat staat overigens ook in de laatste regel van je quote:

"If you want to target all entities in a service call, use all as value for entity_id."

[ Voor 16% gewijzigd door Hmmbob op 17-01-2020 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertJan2012
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 20-05 20:18
Hmmbob schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 23:24:
[...]

Een zelf gemaakte groep, of "entity: all". Dat staat overigens ook in de laatste regel van je quote:

"If you want to target all entities in a service call, use all as value for entity_id."
maar dan wordt het dus entitiy: all.lights? Ik snap de onschrijving van de Breaking change namelijk niet helemaal
Pagina: 1 ... 20 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.