-Casper schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 10:44:
Ik zie dat veel mensen nog hun HA koppelen met de hub van Hue / IKEA terwijl ze ook een zigbee / deconz stick hebben. Nu ben ik wel benieuwd naar de reden dat mensen nog de hub er tussen laten ipv de apparatuur direct met de stick te koppelen?
Ik sta op het punt om te starten met deze dingen en ben dus nog in twijfel of ik een hub moet kopen of niet.
Ik heb een Deconz en een Hue. Zelfs nog een ICS-2000, maar die gaat er uit.
Hue is prachtig voor verlichting en kan heel veel op dat gebied. Maar het is eigenlijk niet meer dan een veredelde dimmer met leuke grapjes er bij ingebakken. Hue kan wel IKEA en OSRAM en nog wat andere dingen aan, maar bv geen aqara. Het is prettig dat je ook via Google Home stemcommando's kan geven die dan 'lokaal' worden afgehandeld.
Dingen als Licht aan, activeer lezen, activeer nachtlampje.
Ik heb de Deconz stick om de andere dingen van automatisering te regelen. Hij kan veel meer soorten aan. Dus de alle sensoren, ventilatie, beveiliging enz.
HASS combineert het allemaal en praat met alles. Dus een Aqara water sensor kan via Deconz waarnemen dat er lekkage bij de wasmachine is en schakelt dan de stroom daar uit. En via Hue laat hij de lampen knipperen.
Ik houd licht en de rest bewust gescheiden omdat ik niet in de situatie weil komen dat bv iemand roept He Google ALLES uit dat dan niet alleen het licht uit gaat (wat die persoon bedoelde) maar ook de verwarming, de wasdroger en de ventilatie.
Dus kortom: Alles wat met licht geven te maken heeft, Hue, Ikea, Osram zit op de Hue bridge.
Alles wat met sensoren en andere dingen zoals schakelaars en slimme stopcontacten voor ventilatie, media centre, verwarming enz te maken heeft zit op Deconz.
Die Hue bridge hoeft niet duur te zijn. Als je op de aanbiedingen let zit hij vaak gratis ergens bij. Ik kocht 4 color lights van Philips en dat waren inclusief bridge goedkoper dan zonder
[
Voor 12% gewijzigd door
Ortep op 16-01-2020 11:03
]