Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:28

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Slaut schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:05:
(Mogelijk wat een late reactie)

[...]

Ik gebruikt nu in de entities kaart:
code:
1
2
- entity: binary_sensor.doorbell_button
    secondary_info: last-changed

Geeft dan:
[Afbeelding]

Hier gevonden: https://community.home-as...change-timestamp/116393/6

Hier mijn deurbel: Slaut in "Het grote ESP topic"
ff getest, maar helaas overleeft dit een reboot niet. In de GUI is het wel degelijk te zien wanneer een device voor het laatst van state gewijzigd is, maar hoe je dit in een sensor of template kunt gebruiken is mij een raadsel.

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 16:59
Ik ben bezig om mijn wasmachine te automatiseren. Zodat ik in iedergeval een notificatie krijg of dat er een lamp gaat knipperen. Naar dit voorbeeld ben ik aan de slag gegaan:
https://community.home-as...sumption-trigger/70938/24

Bestaat eigenlijk uit een 4 tal onderdelen. Je input_select in de configuration.yml en een 3 tal automations (wasmachine draaien / wasmachine gestopt / wasmachine notificatie (of licht aan))

Als ik individueel de wasmachine notificatie start. gaat netjes het licht aan/uit/aan/uit (dit is verder allemaal een exacte kopie van het forum). Echter als ik met een stekker lamp het e.e.a. wil testen werkt die laatste automation niet.

Hij triggerd netjes bij >20watt en 10+ seconden
Hij triggerd netjes bij <10watt en 10+ seconden
hij triggerd nooit de notificatie/lamp aan automation, terwijl als ik deze handmatig trigger hij wel werkt.

Mijn automations.yml:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
- id: washingmachine_washing
  alias: 'Washing Machine - washing state'
  trigger:
   - above: 20
     entity_id: sensor.neo_power_4
     for: 00:00:10
     platform: numeric_state
  action:
    - service: input_select.select_option
      data:
        entity_id: input_select.state_washingmachine
        option: 'Washing'

- id: washingmachine_ready
  alias: 'Washing Machine - ready state'
  trigger:
   - below: 10
     entity_id: sensor.neo_power_4
     for: 00:00:20
     platform: numeric_state
  action:
    - service: input_select.select_option
      data:
        option: 'Ready'

- id: washing_machine_ready
  alias: Washing machine ready
  trigger:
    platform: state
    from: 'Washing'
    to: 'Ready'
  condition:
    condition: and
    conditions:
      - condition: state
        state: Ready
  action:
  - service: light.toggle
    entity_id:
        - light.qubino_goap_zmnhdd1_flush_dimmer_level_2
  - delay: 00:00:01
    entity_id:
    entity_id:
    entity_id:

mijn configuration.yml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
### Wasmachine status
input_select:
  state_washingmachine:
    name: Washing Machine Status
    options:
      - Ready
      - Washing
    icon: mdi:tumble-dryer

Als ik het goed begrijp registreert hij de change van Washing naar Ready niet. Hier een voorbeeld van gisteravond: Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Iu5chuM.png

De wasmachine notificatie/lamp aan state blijft op last triggerd = NULL staan

[ Voor 4% gewijzigd door prekz op 03-01-2020 07:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Sloop de condition in regel 34-39 hierboven er eens tussenuit?

Die voegt namelijk 0 toe (immers, de trigger doet hetzelfde) plus die kan je wel eens in de weg zitten.

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@prekz Je kunt ook de 'flash' optie van de light entiteit gebruiken om het light te laten knipperen.

Zoek op flash in onderstaande pagina.

https://www.home-assistant.io/integrations/light/

[ Voor 26% gewijzigd door Jelte op 03-01-2020 08:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Hmmbob schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 07:48:
Sloop de condition in regel 34-39 hierboven er eens tussenuit?

Die voegt namelijk 0 toe (immers, de trigger doet hetzelfde) plus die kan je wel eens in de weg zitten.
Klopt, dit was nog een laatste hersenspinsel van mij. Heeft inderdaad geen toegevoegde waarde (geen positief eindresultaat)

Maar als die weg is werkt het alsnog niet.
Jelte schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 08:50:
@prekz Je kunt ook de 'flash' optie van de light entiteit gebruiken om het light te laten knipperen.

Zoek op flash in onderstaande pagina.

https://www.home-assistant.io/integrations/light/
Dat maakt mij ansich niet uit. Dit is slechts ter test, uiteindelijk moet deze gewoon een notificatie sturen (is ook al gebouwt maar hij triggerd gewoon niet). Het niet triggeren van de laatste automation is mijn grootste uitdaging.

[ Voor 37% gewijzigd door prekz op 03-01-2020 09:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 26-08 08:06
prekz schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:43:
[...]

Klopt, dit was nog een laatste hersenspinsel van mij. Heeft inderdaad geen toegevoegde waarde (geen positief eindresultaat)

[...]

Dat maakt mij ansich niet uit. Dit is slechts ter test, uiteindelijk moet deze gewoon een notificatie sturen (is ook al gebouwt maar hij triggerd gewoon niet). Het niet triggeren van de laatste automation is mijn grootste uitdaging.
Als je het from-statement uit de trigger haalt?

What's the speed of dark?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
En zie je in de history van input_select.state_washingmachine wel dat die gewijzigd wordt? Oftewel, worden die andere automations wel juist uitgevoerd (!= getriggered)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JayOne
Hmmbob schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:52:
En zie je in de history van input_select.state_washingmachine wel dat die gewijzigd wordt? Oftewel, worden die andere automations wel juist uitgevoerd (!= getriggered)?
@prekz
In het automation voorbeeld worden geen quotes gebruikt rondom de option.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droif
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-09 10:40
prekz schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:43:
[...]

[...]

Is de automation "Washing machine ready" wel actief? Zo ja, triggert hij wel als je de state van de input_select handmatig omzet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
JayOne schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:50:
[...]

Als je het from-statement uit de trigger haalt?
Ga ik vanavond even testen, blijft hij dan trouwens niet loopen? Dat is natuurlijk ook niet de bedoeling O-)
Hmmbob schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 09:52:
Zie mijn afbeelding in de orginele post. Last triggerd is van gister avond, deze zijn getriggerd door de automations. Als ik dit op een andere (tekstuele weergave) kan laten zien laat mij maar even weten, meer als dit heb ik helaas niet gevonden.
JayOne schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:01:
[...]

@prekz
In het automation voorbeeld worden geen quotes gebruikt rondom de option.
Ook deze ga ik vanavond even proberen, al zou dit in theorie niet uit mogen maken, want de washing en ready worden gewoon vanuit de andere automations netjes aangeroepen (lijkt me?).
Droif schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:03:
[...]

Is de automation "Washing machine ready" wel actief? Zo ja, triggert hij wel als je de state van de input_select handmatig omzet?
Vanuit de automation wordt hij niet actief. Als ik via http://home-assistant:8123/states en hier manual de Washing machine ready trigger dan wordt hij actief en gaan in dit geval de lampen knipperen. Is er een andere manier om de input_select handmatig om te zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
prekz schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:12:
Zie mijn afbeelding in de orginele post. Last triggerd is van gister avond, deze zijn getriggerd door de automations. Als ik dit op een andere (tekstuele weergave) kan laten zien laat mij maar even weten, meer als dit heb ik helaas niet gevonden.
Dat bedoel ik niet. Dat die automation triggert geloof ik wel (lees: dat kan ik zien in je screenshot), maar wordt de waarde van die input_select ook wel daadwerkelijk veranderd door die automation? Oftwel: doet de getriggerde automation ook daadwerkelijk iets? Dat staat nergens :) We hebben nu alleen bewijs dat die automation inderdaad juist detecteert of het power niveau boven de 20 of onder de 10 is, voor 10 seconden.
Vanuit de automation wordt hij niet actief. Als ik via http://home-assistant:8123/states en hier manual de Washing machine ready trigger dan wordt hij actief en gaan in dit geval de lampen knipperen. Is er een andere manier om de input_select handmatig om te zetten?
Ja, deze input_select in je lovelace opnemen :) Krijg je een keurige dropdown waarmee je kan experimenteren.

[ Voor 45% gewijzigd door Hmmbob op 03-01-2020 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelte
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
@prekz Nee loopen gaat niet gebeuren. De automation wordt alleen getriggerd als de state verandert naar 'Ready'. Niet als die op ready staat. Daarvoor zou de condition zijn. Een andere trigger en dan alleen als de state op 'ready' staat wordt de actie uitgevoerd. Maar dat wil jij niet ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Hmmbob schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:17:
[...]

Dat bedoel ik niet. Dat die automation triggert geloof ik wel (lees: dat kan ik zien in je screenshot), maar wordt de waarde van die input_select ook wel daadwerkelijk veranderd door die automation? Oftwel: doet de getriggerde automation ook daadwerkelijk iets? Dat staat nergens :) We hebben nu alleen bewijs dat die automation inderdaad juist detecteert of het power niveau boven de 20 of onder de 10 is, voor 10 seconden.

[...]

Ja, deze input_select in je lovelace opnemen :) Krijg je een keurige dropdown waarmee je kan experimenteren.
Dan lijkt het hier een beetje fout te gaan 8)7
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/2XgOlGt.png

Als ik zoek op andere input_* dan zie ik er maar 1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Tfb6Bmg.png

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droif
prekz schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 10:58:
[...]

Dan lijkt het hier een beetje fout te gaan 8)7
[Afbeelding]

Als ik zoek op andere input_* dan zie ik er maar 1
[Afbeelding]
Dat is vreemd. Komt de input_select wel voor op je states page? De code voor de manual card zou trouwens
code:
1
2
3
entities:
  - entity: input_select.state_washingmachine
type: entities

moeten zijn, maar hij zou ook gewoon naar voren moeten komen bij de entities card.

[ Voor 16% gewijzigd door Droif op 03-01-2020 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• francisp
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 11:06
[...]

Hou er rekening mee : Als je een automation manual triggered, dan word de trigger en eventuele condities overgeslagen !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
@Droif Nee zie hem ook niet op mijn states page...
Ben even het spoor bijster.. moet ik na het aanpassen van de configuration.yml (waar ik deze aan toegevoegd heb) hass opnieuw starten ofzo dan? Heb wel een reload gedaan van de customization en automations yaml files.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droif
prekz schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:44:
@Droif Nee zie hem ook niet op mijn states page...
Ben even het spoor bijster.. moet ik na het aanpassen van de configuration.yml (waar ik deze aan toegevoegd heb) hass opnieuw starten ofzo dan? Heb wel een reload gedaan van de customization en automations yaml files.
Ja bij het aanpassen van de config moet je inderdaad home-assistant restarten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Altijd een verschrikkelijke hekel aan met mijn z-wave devices :( maar toch maar gedaan.
Hij is in ieder geval zichtbaar. Bedankt zover @Droif

Ik ga later vanmiddag/begin van de avond even fysiek testen wat de states doen op het moment dat hij de automation triggert.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Lol, ja als die input_select niet bestaat dan kan hij natuurlijk ook niets triggeren :+

Ik ben blij dat we zo langzaamaan richting de oplossing komen :) En hee, maak je geen zorgen: dit is ons allemaal al een keer overkomen (wijzigingen doen, restart vergeten, afvragen waarom het niet werkt) O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb een automatisatie die muziek afspeelt zodra ik op wifi kom met mn gsm, dit tss 9 en 17u.
Dit werkt perfect, MAAR:
Ik ben namelijk tegen gekomen dat hij de muziek begint te spelen terwijl er iemand tv keek.
Dat mag niet gebeuren dus :p dus denk ik dat ik bij condition moet toevoegen dat hij naar de tijd kijkt, EN dat het device paused is? not sure?
Zo dan?

code:
1
2
3
4
5
6
7
conditions:
  - condition: device
    device_id: d1454cf1470a4d258514ba8d0f10e07f
    domain: media_player
    entity_id: media_player.woonkamer
    type: is_paused

vreemd genoeg plaats hij de mediaspeler (sonos) dan op off
Ik vraag me ook af , moet ik dan bij de eerste conditie ook "EN" zetten?

Ik wil dan ook nog dat dit niet alleen gebeurd als ik thuiskom maar bv ook mn vrouw
moet ik dan die automatisatie gewoon kopieren en de device tracker wijzigen? of kan ik alles in 1 zetten
want ik kan geen "OF" trigger zetten

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droif
skank schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:38:
Ik heb een automatisatie die muziek afspeelt zodra ik op wifi kom met mn gsm, dit tss 9 en 17u.
Dit werkt perfect, MAAR:
Ik ben namelijk tegen gekomen dat hij de muziek begint te spelen terwijl er iemand tv keek.
Dat mag niet gebeuren dus :p dus denk ik dat ik bij condition moet toevoegen dat hij naar de tijd kijkt, EN dat het device paused is? not sure?
Zo dan?

code:
1
2
3
4
5
6
7
conditions:
    type: is_paused

vreemd genoeg plaats hij de mediaspeler (sonos) dan op off
Ik vraag me ook af , moet ik dan bij de eerste conditie ook "EN" zetten?

Ik wil dan ook nog dat dit niet alleen gebeurd als ik thuiskom maar bv ook mn vrouw
moet ik dan die automatisatie gewoon kopieren en de device tracker wijzigen? of kan ik alles in 1 zetten
want ik kan geen "OF" trigger zetten
Als je meerdere conditions in een automation zet gelden altijd beide conditions. Het is dus standaard al een "AND". Dit hoef je dus niet appart te specificeren. Alleen als je een "OR" condition wilt is dit nodig.

Je kunt meerdere triggers toevoegen aan een automation. Hierbij is het zo dat als een van de triggers plaatsvind dat de automation wordt uitgevoerd. Je kunt dus de device tracker van je vrouw toevoegen aan dezelfde automation.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:20
Slaut schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:05:
(Mogelijk wat een late reactie)

[...]

Ik gebruikt nu in de entities kaart:
code:
1
2
- entity: binary_sensor.doorbell_button

Geeft dan:
[Afbeelding]

Hier gevonden: https://community.home-as...change-timestamp/116393/6

Hier mijn deurbel: Slaut in "Het grote ESP topic"
Klopt, die gebruik ik nu ook. Maar het leek me wel makkelijk hem als sensor te hebben :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
Dank allemaal! mijn automation lijkt nu te werken. Ik heb 2 tal zaken uitgevoerd
hass gerestart (was even vergeten dat dit noodzakelijk was bij een config change).
Mijn input selects uit de quotes gehaald, hierna werkt alles!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Mich
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 14:20
Ik kwam deze lovelace card tegen:

https://community.home-as...l-card-on-steroids/154706

Hiermee kan je kaarten wisselen op basis van input_select / user / browser

Ik heb hem gebruikt om niet al mijn thermostaten in 1 scherm te laten zien maar dat alleen de thermostaat wordt weergegeven op basis van de ruimte die is aangeklikt.

Ik gebruik de mini-graph card om de ruimtes te laten zien met temperatuur. Druk je op 1 van de ruimtes wordt daaronder de bijbehorende thermostaat weergegeven met een uitgebreide grafiek van de temperatuur.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/Lb2Iy9VG80sev72xbpdYCK9G/full.jpg

Een ruimte aanklikken laat eronder dit zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2FCeyx5jQZMC8XR8vax0Bqr9/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Droif schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 13:46:
[...]

Als je meerdere conditions in een automation zet gelden altijd beide conditions. Het is dus standaard al een "AND". Dit hoef je dus niet appart te specificeren. Alleen als je een "OR" condition wilt is dit nodig.

Je kunt meerdere triggers toevoegen aan een automation. Hierbij is het zo dat als een van de triggers plaatsvind dat de automation wordt uitgevoerd. Je kunt dus de device tracker van je vrouw toevoegen aan dezelfde automation.
oh top
kijk hier heb ik wat aan! bedankt
Eens direct aanpassen.
Wel handig ook die triggers.. werken dan als een "OF"

Waarvoor dient die "EN" dan onder condition?
Als het zoiezo een "EN" is?

edit:
even aangepast, en hij zet hem nog steeds op "off"

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
- id: '1576243484410'
  alias: Zet muziek aan bij thuiskomst
  description: ''
  trigger:
  - entity_id: device_tracker.smartphone_stijn
    from: not_home
    to: home
  - entity_id: device_tracker.iphone_kim
    from: not_home
    to: home
  condition:
  - after: 09:00:00
    before: '17:00:00'
    condition: time
    state: 'off'
  action:
  - data:
      media_content_id: http://icecast-qmusic.cdp.triple-it.nl//Qmusic_be_live_96.mp3
      media_content_type: music
    service: media_player.play_media

[ Voor 32% gewijzigd door skank op 03-01-2020 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droif
skank schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:01:
[...]

oh top
kijk hier heb ik wat aan! bedankt
Eens direct aanpassen.
Wel handig ook die triggers.. werken dan als een "OF"

Waarvoor dient die "EN" dan onder condition?
Als het zoiezo een "EN" is?
Die "AND" is dus niet nodig. Hierbij een voorbeeld van een automation met meerdere conditions.
code:
1
2
3
4
5
6
condition:
  - condition: sun
    after: sunset
    entity_id: switch.light

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Droif schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:11:
[...]

Die "AND" is dus niet nodig. Hierbij een voorbeeld van een automation met meerdere conditions.
code:
1
2
3
4
5
6
condition:
  - condition: sun
    after: sunset
    entity_id: switch.light
Zie vorige post, ik had het net aangepast.

edit: mn condition was niet juist, stuk nu aangepast naar

code:
1
2
3
4
5
    type: is_idle

[ Voor 22% gewijzigd door skank op 03-01-2020 14:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheRookie
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

TheRookie

Nu met R1200RT

Ik ben met HomeAssistant aan het experimenteren en probeer nav Jerry33 in "[Toon] Ervaringen" m'n Toon toe te voegen.

In HA interface zie ik niets gebeuren, maar in de logging lijkt het erop dat een requirement niet geïnstalleerd kan worden:
code:
1
2
[homeassistant.requirements] Not initializing toon because could not install requirement toonapilib==3.2.4
homeassistant.exceptions.HomeAssistantError: Could not install all requirements.

Het iemand met een DS218+ gelukt om via
code:
1
pip install regex
de regex library van Python3 geïnstalleerd te krijgen ?

Ik krijg namelijk een foutmelding die me doet vermoeden dat ik met de toolchain aan de slag moet :-(
code:
1
2
    unable to execute '/spksrc/toolchains/syno-x64-5.2/work/x86_64-pc-linux-gnu/bin/x86_64-pc-linux-gnu-gcc': No such file or directory
    error: command '/spksrc/toolchains/syno-x64-5.2/work/x86_64-pc-linux-gnu/bin/x86_64-pc-linux-gnu-gcc' failed with exit status 1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik heb de afgelopen 2 weken alles behalve mijn deurbel en lichtsensor gemigreerd van een ICS-2000 naar een Conbee stick met mijn nieuwe HA installatie.
Dat werkt allemaal wel goed. Ik loop natuurlijk tegen wat verschillen aan tussen de manier van werken.
Dat houdt me van de straat

Ik heb sommige dingen wel opgelost, maar ik vraag me af of ik wel de handigste methode heb gekozen.

Ik wil bv s'morgens om 6 uur het licht in de gang aan doen en met zonsopkomst weer uit. Ik krijg dat niet voor elkaar in één automation. Moet ik er daar echt 2 voor gebruiken? Dus de eerste ganglicht aan om 6 uur. De tweede ganglicht uit bij zonsopkomst? Dat zou jammer zijn, want dan ga ik dadelijk verzuipen in 10-tallen automations voor iedere ding wel 2, of soms wel 3 of 4 als een lamp bv gedurende de dag 4 helderheids niveaus moet krijgen afhankelijk van tijd en zonlicht.
Een ander voorbeeld is dezelfde lamp met zonsondergang aan en om 23:30 uit als ik niet thuis ben. Ben ik wel thuis dan moet hij blijven branden tot ik hem uit doe. Ook daar kan ik alleen maar wat bedenken met 2 automations.

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Droif
Ortep schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 14:55:
Ik heb de afgelopen 2 weken alles behalve mijn deurbel en lichtsensor gemigreerd van een ICS-2000 naar een Conbee stick met mijn nieuwe HA installatie.
Dat werkt allemaal wel goed. Ik loop natuurlijk tegen wat verschillen aan tussen de manier van werken.
Dat houdt me van de straat

Ik heb sommige dingen wel opgelost, maar ik vraag me af of ik wel de handigste methode heb gekozen.

Ik wil bv s'morgens om 6 uur het licht in de gang aan doen en met zonsopkomst weer uit. Ik krijg dat niet voor elkaar in één automation. Moet ik er daar echt 2 voor gebruiken? Dus de eerste ganglicht aan om 6 uur. De tweede ganglicht uit bij zonsopkomst? Dat zou jammer zijn, want dan ga ik dadelijk verzuipen in 10-tallen automations voor iedere ding wel 2, of soms wel 3 of 4 als een lamp bv gedurende de dag 4 helderheids niveaus moet krijgen afhankelijk van tijd en zonlicht.
Een ander voorbeeld is dezelfde lamp met zonsondergang aan en om 23:30 uit als ik niet thuis ben. Ben ik wel thuis dan moet hij blijven branden tot ik hem uit doe. Ook daar kan ik alleen maar wat bedenken met 2 automations.
Je zou dit kunnen groeperen per action, dus een automation voor licht aan, met de triggers tijd = 06:00 en zonsondergang en een automation voor licht uit met als triggers zonsopkomst en tijd = 23:30.

Voor de helderheids niveaus zou je met templates in je action moeten gaan werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:35
Ik ben nu een paar dagen met HomeAssistant. Bevalt goed, alles is heel makkelijker bij elkaar te klikken.
Maar loop nu tegen het volgende aan.

Ik heb bijvoorbeeld een automation gemaakt dat als mijn PC aan gaat en de zon is onder, dan gaat het licht in de PC Kamer aan.

Maar nu heb ik mijn PC aan, de zon is nog niet onder, dus als de zon zometeen onder gaat, gaat niet mijn licht in de PC Kamer aan.

Moet ik daarvoor nou weer een aparte automation maken? Met als trigger sunset i.p.v. mijn computer die van uit naar aan gaat? Kan dat niet in 1 automation op de een of andere manier?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Nu online
Aschtra schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:42:
Ik ben nu een paar dagen met HomeAssistant. Bevalt goed, alles is heel makkelijker bij elkaar te klikken.
Maar loop nu tegen het volgende aan.

Ik heb bijvoorbeeld een automation gemaakt dat als mijn PC aan gaat en de zon is onder, dan gaat het licht in de PC Kamer aan.

Maar nu heb ik mijn PC aan, de zon is nog niet onder, dus als de zon zometeen onder gaat, gaat niet mijn licht in de PC Kamer aan.

Moet ik daarvoor nou weer een aparte automation maken? Met als trigger sunset i.p.v. mijn computer die van uit naar aan gaat? Kan dat niet in 1 automation op de een of andere manier?
Je kunt één automation meerdere triggers geven. Je kunt dus zeggen "als de zon onder gaat of als de PC aan gaat". Vervolgens baken je het met een condition af ("zon is onder en PC is aan") en dan uiteraard nog de action(s) om de verlichting aan te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
RobertMe schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 15:47:
[...]

Je kunt één automation meerdere triggers geven. Je kunt dus zeggen "als de zon onder gaat of als de PC aan gaat". Vervolgens baken je het met een condition af ("zon is onder en PC is aan") en dan uiteraard nog de action(s) om de verlichting aan te zetten.
Top, dit is waar ook. Ik zat weer te moeilijk te denken.
Ik kom hier wel verder mee denk ik. Nu ff wat automations aanpassen.

Thanks!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Mmm ik krijg het soms echt op mn heupen met home assistant.
Logboek staat vol meldingen van hue lampen die onbeschikbaar komen en dan terug beschikbaar...(desondanks ik alles kan bedienen met hue app)

Los daarvan heb ik mijn unifi controller toegevoegd..
Ook die doet raar.
Het duurt eeuwen voordat een device als "home" of "away" wordt vermeld, en bijgevolg, automations die niet willen triggeren en stuff

Enig idee?
Heb al eens de unifi controller opnieuw gekoppeld maar helaas
(nochtans zie ik alle device trackers staan enzo, dus hij is wel degelijk goed gekoppeld)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
skank schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:11:
Los daarvan heb ik mijn unifi controller toegevoegd..
Ook die doet raar.
Het duurt eeuwen voordat een device als "home" of "away" wordt vermeld, en bijgevolg, automations die niet willen triggeren en stuff
Definieer eeuwen. In het geval van "huis verlaten". Wifi is uiteraard geen continue verbinding. Unifi geeft aan dat je niet verbonden bent als er een bepaalde tijd geen communicatie is geweest vanuit de telefoon. Als je de deur uit loopt kan het dus best 5 tot 10 minuten duren voordat UniFi de telefoon niet meer als verbonden ziet.

En m.b.t. thuis komen: je telefoon zal niet continu scannen naar wifi netwerken, dus daarvoor geldt hetzelfde. Als je telefoon bv als die gelocked is elke 5 minuten scant voor wifi netwerken kan het dus maximaal 5 minuten duren voordat je telefoon überhaupt de verbinding op zet. En zolang dat niet gebeurd is weet UniFi noch Home Assistant dat je thuis bent.

Long story short: wifi kun je nooit betrouwbaar en "real time" krijgen qua presence. Het is relatief traag in het herkennen, en uiteraard zijn er wat voorwaarden als dat je telefoon überhaupt aan moet staan (batterij leeg? => je bent niet thuis) en met wifi zal moeten verbinden (met dus mogelijke vertraging, misschien heb je wifi toevallig uit staan, ...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RobertMe schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:25:
[...]

Definieer eeuwen. In het geval van "huis verlaten". Wifi is uiteraard geen continue verbinding. Unifi geeft aan dat je niet verbonden bent als er een bepaalde tijd geen communicatie is geweest vanuit de telefoon. Als je de deur uit loopt kan het dus best 5 tot 10 minuten duren voordat UniFi de telefoon niet meer als verbonden ziet.

En m.b.t. thuis komen: je telefoon zal niet continu scannen naar wifi netwerken, dus daarvoor geldt hetzelfde. Als je telefoon bv als die gelocked is elke 5 minuten scant voor wifi netwerken kan het dus maximaal 5 minuten duren voordat je telefoon überhaupt de verbinding op zet. En zolang dat niet gebeurd is weet UniFi noch Home Assistant dat je thuis bent.

Long story short: wifi kun je nooit betrouwbaar en "real time" krijgen qua presence. Het is relatief traag in het herkennen, en uiteraard zijn er wat voorwaarden als dat je telefoon überhaupt aan moet staan (batterij leeg? => je bent niet thuis) en met wifi zal moeten verbinden (met dus mogelijke vertraging, misschien heb je wifi toevallig uit staan, ...).
Idd 5-6 minuten
Soms gaat het idd sneller
Maar als ik manueel mijn wifi uitzet, en ik zie in mn controller dat hij weg is, dan zou HA dit toch ook moeten zien?
Omgekeerd ook
Als ik mijn wifi aanzet, en ik ben verbonden en zie dit in mijn controller, dan zou HA dit toch ook moeten zien (afhankelijk van tijd dat hij pollt)

Als dit geen goeie manier is voor home presence/detection, wat dan wel?
Ik zie dat dit ook kan via apps op smartphone, maar is dat dan beter?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
skank schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 16:34:
[...]

Idd 5-6 minuten
Soms gaat het idd sneller
Maar als ik manueel mijn wifi uitzet, en ik zie in mn controller dat hij weg is, dan zou HA dit toch ook moeten zien?
Omgekeerd ook
Als ik mijn wifi aanzet, en ik ben verbonden en zie dit in mijn controller, dan zou HA dit toch ook moeten zien (afhankelijk van tijd dat hij pollt)

Als dit geen goeie manier is voor home presence/detection, wat dan wel?
Ik zie dat dit ook kan via apps op smartphone, maar is dat dan beter?
Ik heb de Home Assistant app geïnstalleerd op mijn iPhone en die vervolgens als tracking device gekoppeld aan mijn user. Hier geen klachten over. Ik doe er 8 minuten over om op mijn werk te komen en dan is die sowieso als 'away' gemeld.
In de logs zie ik dat hij met 2 minuten als away is gegaan. Dus met maximaal 5 minuten polled die het wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

Aschtra schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:18:
[...]

Ik heb de Home Assistant app geïnstalleerd op mijn iPhone en die vervolgens als tracking device gekoppeld aan mijn user. Hier geen klachten over. Ik doe er 8 minuten over om op mijn werk te komen en dan is die sowieso als 'away' gemeld.
In de logs zie ik dat hij met 2 minuten als away is gegaan. Dus met maximaal 5 minuten polled die het wel.
Bij mij duurt het regelmatig 2 uur voordat ik thuis ben met de HA app...

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
tdw schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:21:
[...]

Bij mij duurt het regelmatig 2 uur voordat ik thuis ben met de HA app...
Met een 'grote' locatie verplaatsing? Onder groot verstaan ze minimaal 1-2KM volgens mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Aschtra schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:23:
[...]

Met een 'grote' locatie verplaatsing? Onder groot verstaan ze minimaal 1-2KM volgens mij
Ik woon 10 km van m'n werk af, dus... ja, dat moet voldoende groot zijn. Momenteel sta ik 'onderweg', ik zal wel even een update geven wanneer ik volgens de HA app thuis ben.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik moet eerlijk zeggen dat de betrouwbaarheid een stuk verminderd is na de 2.0 iOS app updaten. Daarvoor werkte het maar mijn idee betrouwbaarder.

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Ik heb geen idee, met de oude app deed ik dit niet. Ik zie dat ik nu inmiddels 14 minuten thuis ben, terwijl dat in werkelijkheid 26 is.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
Hmm vreemd. Ik heb het nog niet zo lang maar tot nu toe geen problemen mee ondervonden. Dingen als locatie altijd gebruiken voor HA is aan lijkt me?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Uiteraard.

Mij maakt het an sich niet zoveel uit. Mijn presence werkt obv bluetooth en dat werkt eigenlijk prima (ik heb een klein huis). Ik wil wel naar de toekomst kijken als ik verhuis en een 'centrale pi' niet genoeg is, dus vandaar dat ik aan het proberen ben :)

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hebben de mensen met slechte device tracking met de HA app ook de batterij besparing voor die app uitgezet?

Heb er 0 problemen mee qua betrouwbaarheid eerlijk gezegd...

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 19:23:
Hebben de mensen met slechte device tracking met de HA app ook de batterij besparing voor die app uitgezet?

Heb er 0 problemen mee qua betrouwbaarheid eerlijk gezegd...
Klopt wat je zegt, maar geld volgens mij alleen met de Android app. Ik heb het in mijn geval over de iOS update naar 2.0. Nu gebruik ik ook het person component en combineer ik WiFi device tracker met de iOS app device tracker, maar over het algemeen merk ik gewoon dat de betrouwbaarheid van deze laatste minder is als voorheen. Hier lopen ook issues van op GitHub en community, waarbij anderen dit ook hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Check. Hmmbob != Apple (Appels zijn om op te eten), dus daar kan ik je niet mee helpen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Dus conclusie is de HA app gebruiken?
Dat probeer ik ook, maar die vindt mn instance niet terug, ook niet manueel

Acties:
  • 0 Henk 'm!
https://[url of ip naar je HA]:[poort] deed de truc hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 15:05
tdw schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 18:50:
Uiteraard.

Mij maakt het an sich niet zoveel uit. Mijn presence werkt obv bluetooth en dat werkt eigenlijk prima (ik heb een klein huis). Ik wil wel naar de toekomst kijken als ik verhuis en een 'centrale pi' niet genoeg is, dus vandaar dat ik aan het proberen ben :)
Je kunt ook een paar RPi's Zero gebruiken in je huis en die op basis van bluetooth gebruiken. Zo heb ik een RPi in de meterkast bij de deur die ik gebruik om de slimme meter uit te lezen (en deze draait OpenVPN) en ook die zorgt voor présence detection. Misschien komt er ook nog eens eentje boven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

barrymossel schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 08:48:
[...]

Je kunt ook een paar RPi's Zero gebruiken in je huis en die op basis van bluetooth gebruiken. Zo heb ik een RPi in de meterkast bij de deur die ik gebruik om de slimme meter uit te lezen (en deze draait OpenVPN) en ook die zorgt voor présence detection. Misschien komt er ook nog eens eentje boven.
Weet ik. Wat ik probeer met m'n automatisering is energiegebruik beperken. Het is daarom tegenstrijdig om 'meer zooi' aan te sluiten.

Ik zie nog wel :+ De tijd dat ik een huis kan kopen is nog lang niet aangebroken, maar da's een discussie voor een heel ander topic

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
  • Laatst online: 08:47
Ik draai momenteel Hassio op een RPi3. Opzich loopt het best prima, maar sinds ik Node-Red erbij ben gaan draaien is het niet enorm snel meer. Daarnaast vind ik het opnieuw opstarten van Hassio veel te lang duren.

Het liefst wil ik in Docker gaan draaien, maar volgens mijn is de image met alle 'coole' features niet in Docker beschikbaar? Als ik deze start zie ik bijvoorbeeld geen Addon store etc. Wat is nou de beste manier om Hassio in docker te draaien?

Overigens kwam ik ook dit project tegen, waarmee je wel de echte Hassio ervaring krijgt in Docker op DSM (Synology), maar ik heb liever iets wat direct van de Hassio ontwikkelaars komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

peligro2k schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:54:

Overigens kwam ik ook dit project tegen, waarmee je wel de echte Hassio ervaring krijgt in Docker op DSM (Synology), maar ik heb liever iets wat direct van de Hassio ontwikkelaars komt.
Als je iets vind van de ontwikkelaars hoor ik het graag ;)
Maar dat project is het enige dat ik heb zien werken. Het loopt bij mij wel goed op mijn Syno 216 II +

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 123teun123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:02
peligro2k schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 10:54:
Het liefst wil ik in Docker gaan draaien, maar volgens mijn is de image met alle 'coole' features niet in Docker beschikbaar? Als ik deze start zie ik bijvoorbeeld geen Addon store etc. Wat is nou de beste manier om Hassio in docker te draaien?
Ik draai momenteel Hassio los in docker op mijn raspberry. Ik weet niet of dit is wat je zoekt (of werkt voor een Synology) maar in de volgende link: https://www.home-assistant.io/hassio/installation/ onder alternative, wordt uitgelegd hoe je HassIO (zonder HassOS) kan draaien in docker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
123teun123 schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 11:19:
[...]

Ik draai momenteel Hassio los in docker op mijn raspberry. Ik weet niet of dit is wat je zoekt (of werkt voor een Synology) maar in de volgende link: https://www.home-assistant.io/hassio/installation/ onder alternative, wordt uitgelegd hoe je HassIO (zonder HassOS) kan draaien in docker.
Thanks, maar dan heb je dus geen Addon store?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 17:09

BushWhacker

developer

prekz schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 11:52:
Altijd een verschrikkelijke hekel aan met mijn z-wave devices :(
Idd. Het herstarten van HA triggert het opnieuw initialiseren van het hele zwave netwerk. Bij mij duurt dat tussen de 5 en 10 minuten.

Ik heb dit 'opgelost' door een extra HA (1) instance te maken die alleen zwave doet en alles via mqtt door te geven.
Dan heb ik alle automations, extra entiteiten etc op de andere HA (2) zitten.
Als je HA2 herstart, blijft zwave untouched.

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gazzzman61
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 17:30
Ik ben eindelijk overgaan om zigbee2mqtt te implementeren.
alle xiaomi sensoren (vibration, temperature en door) gaan prima via MQTT.
ik heb alleen problemen met de switch.

ik heb het volgende gedaan volgens zigbee2mqtt,io:

YAML:
1
2
3
4
5
6
sensor:
  - platform: "mqtt"
    state_topic: "zigbee2mqtt/Badkamer_switch"
    availability_topic: "zigbee2mqtt/bridge/state"
    icon: "mdi:toggle-switch"
    value_template: "{{ value_json.click }}"

In de log van de zigbee2mqtt addon komen twee berichten binnen na een single click:

code:
1
2
zigbee2mqtt:info  2020-01-04 13:49:37: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d000201ca2e', payload '{"battery":100,"voltage":3045,"linkquality":94,"click":"single"}'
zigbee2mqtt:info  2020-01-04 13:49:37: MQTT publish: topic 'zigbee2mqtt/0x00158d000201ca2e', payload '{"battery":100,"voltage":3045,"linkquality":94,"click":""}'

In de states van de switch zie je even iets verspringen , maar daarna staat er enkel click:
zonder single of double......

Het lijkt erop alsof ie alleen het laatste bericht onthoudt.

mijn automation is als volgt, maar werkt niet......

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
- alias: badkamerlampen aan
  trigger:
    entity_id: sensor.0x00158d0001e724ec_click
    to: 'single'
  action:
    entity_id: scene.turn_on
    service: scene.ei3bsqjpljrg0jhe

ik heb ook al via mqtt de automation gemaakt:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
- id: badlampenaan
  trigger:
    platform: mqtt
    topic: "zigbee2mqtt/Badkamer_switch"
  condition: 
    condition: template
    value_template: "{{ 'single' == trigger.payload_json.click }}"
  action:
    entity_id: scene.turn_on
    service: scene.ei3bsqjpljrg0jhe

Hoe kan ik alleen het eerste bericht naar MQTT sturen zodat mijn automation werkt?
Ik heb al gezocht op de fora van zigbee2mqtt en deze, maar ik heb daar deze automation vandaan en zou moeten werken?

Canon 5dMkIV

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hneel
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:33

hneel

denkt er het zijne van

BushWhacker schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:27:
[...]

Idd. Het herstarten van HA triggert het opnieuw initialiseren van het hele zwave netwerk. Bij mij duurt dat tussen de 5 en 10 minuten.
Lekker dan.
Bij elke wijziging in de configuratie moet ik HA herstarten, heb ik geleerd.
Ik wilde net gaan beginnen met de zwave stick te installeren. -O-

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Het zal nogal af hangen van de grootte van je Zwave netwerk. Ik herken de klachten eerlijk gezegd niet (heb 4 Qubino inbouw dingen en 1x Zwave battery PIR).

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik herken het ook niet hoor. Heb diverse fibaro switchen en schakelaars en HA is echt binnen de minuut herstart incl. Zwave network. Hooguit bij een upgrade van de zwave library in een nieuwe Docker versie wil het wel eens 2 min zijn, maar dat is ook alles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• prekz
BushWhacker schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 13:27:
[...]

Ik heb dit 'opgelost' door een extra HA (1) instance te maken die alleen zwave doet en alles via mqtt door te geven.
Dan heb ik alle automations, extra entiteiten etc op de andere HA (2) zitten.
Als je HA2 herstart, blijft zwave untouched.
Wauw dat is best slim _/-\o_ daar had ik nog totaal niet aan gedacht.
Voor het doorpushen naar mqtt gebruik je daarvan de zwave2mqtt addon?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ninjazx9r98
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15:34
@peligro2k
Als je hassio draait dan gebruik je sowieso docker en heb je ook de addon store.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Nu online
Als ZWave een "obstakel" is voor herstarten van HA zou je ook ZWave2Mqtt kunnen gebruiken. Dan staat ZWave ook los van HA en hoef je geen volledige HA installatie op te zetten om ZWave te splitsen.

Zelf gebruik ik het ook, en ondanks dat er wel wat issues zijn qua HA integratie werkt het an zich goed en stabiel. Waarbij ik het zelf (naast Zigbee2mqtt) op een RPi 2b draai. Op een RPi omdat die op een wat betere plek ligt voor het wireless gebeuren. HA heb ik op mijn NAS/thuisserver, die in de kelder staat, draaien en uiteraard communiceren die dan met elkaar via MQTT wat ook op de NAS/thuisserver staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 20:58:
https://[url of ip naar je HA]:[poort] deed de truc hier.
Dat wil hij hier niet doen

ik krijg webpagina niet beschikbaar
kan niet worden geladen vanwege:
net:: ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR

edit: het is me eindelijk gelukt: het was voor mij http en niet https

Wat is nu de beste manier om aan presence detection te doen?
Nu dus momenteel hier enkel via device tracking -> unifi controller

Ik had vernomen dat een push beter zou werken.. ipv een pull
Hoe doe ik dit?

Is er iemand die ook tracking doet buiten zijn wifi?

[ Voor 56% gewijzigd door skank op 04-01-2020 16:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 22:59
hneel schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:03:
[...]

Lekker dan.
Bij elke wijziging in de configuratie moet ik HA herstarten, heb ik geleerd.
Ik wilde net gaan beginnen met de zwave stick te installeren. -O-
Hangt af van wat je aanpast. Ik heb het idee dat voor dingen in de configuration.yaml heel HA herstart moet worden, maar dingen als automations kun je reloaden via configuration -> server control -> configuration reloading

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Troetelbeer
  • Registratie: Juni 2018
  • Laatst online: 29-08 13:09
skank schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 16:25:
[...]

Dat wil hij hier niet doen

ik krijg webpagina niet beschikbaar
kan niet worden geladen vanwege:
net:: ERR_SSL_PROTOCOL_ERROR

edit: het is me eindelijk gelukt: het was voor mij http en niet https

Wat is nu de beste manier om aan presence detection te doen?
Nu dus momenteel hier enkel via device tracking -> unifi controller

Ik had vernomen dat een push beter zou werken.. ipv een pull
Hoe doe ik dit?

Is er iemand die ook tracking doet buiten zijn wifi?
Ik gebruik een combinatie van Wifi (via Ping) en Geofencing via mijn Tado Thermostaat. Daarvoor gebruikte ik alleen Wifi en dat werkt voor mijn telefoon goed(Xiaomi Mi 9), maar bij de telefoon van mijn vriendin (Huawei P10 lite) ging het minder goed. Haar telefoon verliest soms heel kort de verbinding met Wifi als haar telefoon in slaapstand is.

Jij zou eventueel gewoon het simpele pingen eens kunnen uitproberen i.p.v. via unifi.
Mijn config:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
device_tracker:
  - platform: ping
    consider_home: 10
    interval_seconds: 10
    hosts:
      xxxxphone: 192.xxx.xxx.xxx
      xxxxphone: 192.xxx.xxx.xxx
  - platform: tado
    username: xxxxxxxx@gmail.com
    password: xxxxxxxx
    home_id: xxxxxx

Believe. Imagine. Create.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Will do thx

je gebruikt dan een vast ip adres voor je phones... neem ik aan

Ik heb nu ook een group voor family gemaakt... zodat ik niet en mezelf en mn vrouw en de kids moet toevoegen, maar gewoon zodra er 1 iemand van die family thuis is, muziek gaat spelen
ik krijg echter een foutmelding

mapping values are not allowed here
in "/config/groups.yaml", line 2, column 7

code:
1
2
3
4
5
6
7
family
  name: Family
  entities:
    - person.x
    - person.y
    - person.z
    - person.a

Ik kijk ook nog even hoe ik een "welkom thuis" bericht kan laten spreken door mn sonos

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 17:37:
Will do thx

je gebruikt dan een vast ip adres voor je phones... neem ik aan

Ik heb nu ook een group voor family gemaakt... zodat ik niet en mezelf en mn vrouw en de kids moet toevoegen, maar gewoon zodra er 1 iemand van die family thuis is, muziek gaat spelen

code:
1
2
3
4
5
6
7
family
  entities:
    - person.x
    - person.y
    - person.z
    - person.a

Ik kijk ook nog even hoe ik een "welkom thuis" bericht kan laten spreken door mn sonos
Deze groep is er al bij default: group.all_devices
En je mist een dubbelepunt achter “family”

[ Voor 3% gewijzigd door martinvdm op 04-01-2020 17:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 17:48:
[...]

Deze groep is er al bij default: group.all_devices
En je mist een dubbelepunt achter “family”
hoe bedoel je?
Als ik de group open, dan staat daar idd goup.all_devices
maar dit zijn geen devices he, maar personen

en ik wil die als "familie" kunnen groeperen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BushWhacker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08 17:09

BushWhacker

developer

prekz schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 14:12:
[...]

Wauw dat is best slim _/-\o_ daar had ik nog totaal niet aan gedacht.
Voor het doorpushen naar mqtt gebruik je daarvan de zwave2mqtt addon?
Ik heb eerst Zwave2MQTT geprobeerd, maar dat kreeg ik niet stabiel.
Met Home Assistant werkt het als een zonnetje.

Het grote voordeel is dat je in de 2e HA/MQTT alleen de states krijgt die je ook wil, aangezien een Zwave devices vaak ook 10-tallen onzin-states heeft.

De automations die ik gebruik in de 1e instance (Zwave instance):
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
- id: mqtt_event_forward
  initial_state: 'on'
  alias: Forward all StateChanges to MQTT
  trigger:
    entity_id:

# Trap
      - binary_sensor.pir_trap
      - switch.wallplug_trap
      # Keuken
      - switch.switch_keuken_all
      - switch.switch_keuken_aanrecht
      - switch.switch_keuken_koof
      # Eetkamer
      - switch.eetkamer_eettafel
      - switch.eetkamer_wandlamp
      # Tuin
      - switch.tuin_lampen
      - switch.tuin_ledstraler
      - binary_sensor.pir4_motion_achtertuin_links
      - binary_sensor.pir5_motion_achtertuin_rechts
      # Garage + Oprit + Tuin
      - switch.switch_garage_lampen
      - switch.switch_garage_tl
      - binary_sensor.pir_garage
      - binary_sensor.deur_garage_oprit
      - binary_sensor.deur_hal_garage
      - binary_sensor.deur_achterdeur
      - binary_sensor.pir_luifel
      - binary_sensor.pir_erker
      - binary_sensor.deur_achterdeur
      - binary_sensor.deur_schuifpui
      # Toilet + Hal
      - switch.bg_toilet
      - switch.bg_hal
      - binary_sensor.deur_toilet_bg

# Sensors
      - sensor.temp_pir_erker
      - sensor.temp_luifel
      - sensor.pir5_temp_achtertuin_rechts
      - sensor.temp_pir_garage

# Pir
      - binary_sensor.pir1_motion

condition:
    value_template: "{{ trigger.from_state.state != trigger.to_state.state }}"

action:
  - service: mqtt.publish
    data_template:
      topic: >
        {{ "ha00/" + trigger.to_state.entity_id.split('.')[-2] + "/" + trigger.to_state.entity_id.split('.')[-1] }}
      payload: >
        {{ trigger.to_state.state  }}
      retain: "true"

- alias: Control switches via MQTT
  trigger:
    platform: mqtt
    topic: ha00/switch/+/cmd
  action:
    - service_template: >
        homeassistant.turn_{{trigger.payload}}
      data_template:
        entity_id: >-
          {{ trigger.topic.split('/')[-3] }}.{{ trigger.topic.split('/')[-2] }}

en in de 2e HA instance, een paar entities als voorbeeld:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
In binary_sensors.yaml:
# PIRs
- platform: mqtt
  name: "PIR Trap"
  state_topic: "ha00/binary_sensor/pir_trap"
  payload_on: "on"
  payload_off: "off"

In switches.yaml:
- platform: mqtt
  name: "Woonkamer Wandlamp"
  state_topic: "ha00/switch/eetkamer_wandlamp"
  command_topic: "ha00/switch/eetkamer_wandlamp/cmd"
  payload_on: "on"
  payload_off: "off"
  state_on: "on"
  state_off: "off"
  optimistic: false
  qos: 0
  retain: false

Freedom FttH - EdgeRouter 4 SFP - OnePlus 8T - Debian - Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 17:37:

code:
1
2
3
4
5
6
7
family
  entities:
    - person.x
    - person.y
    - person.z
    - person.a

Je mist een dubbele punt aan het einde van de eerste regel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peligro2k
Heeft iemand hier het HA Switchplate project gedaan? Ik wil een wisselschakelaar vervangen (twee zwarte, een bruine draad). Kan dat? Als ik een van de twee zwarte draden aan sluit knippert het licht.. Maar misschien is dat het idee van een wisselschakelaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:00:
[...]
Je mist een dubbele punt aan het einde van de eerste regel
geen error meer dan, maar moet ik die dan niet als entiteit zien? want dat is niet het geval (ook niet na reboot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
peligro2k schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:20:
Heeft iemand hier het HA Switchplate project gedaan? Ik wil een wisselschakelaar vervangen (twee zwarte, een bruine draad). Kan dat? Als ik een van de twee zwarte draden aan sluit knippert het licht.. Maar misschien is dat het idee van een wisselschakelaar.
Ja. Hoewel de desktop variant met voeding via USB.

Haswitchplate

Je schakelt lampen of andere zaken met dit project via MQTT. Het aanraken van een knop published iets naar een MQTT topic maar schakelt niet iets fysieks. Het is dus de bedoeling de Wemos D1 van stroom te voorzien. Of bedoel je dat ook?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 18:27:
[...]

geen error meer dan, maar moet ik die dan niet als entiteit zien? want dat is niet het geval (ook niet na reboot)
Als het goed is een group.family.

Voor groups hoef je trouwens niet te rebooten, die kunnen online herladen worden

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 17:50:
[...]

hoe bedoel je?
Als ik de group open, dan staat daar idd goup.all_devices
maar dit zijn geen devices he, maar personen

en ik wil die als "familie" kunnen groeperen
Bedenk wat je wilt bereiken.
“ maar gewoon zodra er 1 iemand van die family thuis is, muziek gaat spelen”
Dus als 1 van die devices thuis is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Wat prima werkt (zou komen moeten werken) met de group personen die hij heeft aangemaakt....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Driek
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17:28
ik heb meerdere scenes gemaakt die ik in een glance kaart hebt gestopt en waarmee ik de scene activeer als ik erop klik.
Ik kan echter niet zien welke scene er aan staat, alles is blauw.
Hoe kan ik dit eenvoudig toevoegen?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
entities:
  - entity: scene.uit
    tap_action:
      action: call-service
      service: scene.turn_on
      service_data:
        entity_id: scene.uit
  - entity: scene.thuis
    tap_action:
      action: call-service
      service: scene.turn_on
      service_data:
        entity_id: scene.thuis
show_name: false
show_state: false
type: glance

Tijd van werken, tijd van rusten

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Hmmbob schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:19:
Wat prima werkt (zou komen moeten werken) met de group personen die hij heeft aangemaakt....
Eens kan beide

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Een vraagje

Hoe zorg ik ervoor dat bv een actie gebeurd enkel en alleen wanneer mn sonos playbar niets afspeelt (dit kan bv bij activiteit tv kijken, maar ook bij andere activiteiten als netflix en film kijken)

Dit kan met condition en dan state, maar wat gebruik ik als state?
idle?
Maar soms wordt de sonos hier ook gepauzeerd enzo
dan mag hij ook afspelen, dus not sure als idle wel goed is
Hmmbob schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 19:19:
is gelukt thx

[ Voor 21% gewijzigd door skank op 04-01-2020 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 20:11:
Een vraagje

Hoe zorg ik ervoor dat bv een actie gebeurd enkel en alleen wanneer mn sonos playbar niets afspeelt (dit kan bv bij activiteit tv kijken, maar ook bij andere activiteiten als netflix en film kijken)

Dit kan met condition en dan state, maar wat gebruik ik als state?
idle?
Maar soms wordt de sonos hier ook gepauzeerd enzo
dan mag hij ook afspelen, dus not sure als idle wel goed is

[...]

is gelukt thx
Heb geen Sonos maar zoiets?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
condition: 
   condition: or
   conditions: 
       entity_id: media_player.sonos
       state: 'idle’
       state: 'paused’

[ Voor 8% gewijzigd door martinvdm op 04-01-2020 21:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Gebruikt er iemand de GPIO op zijn Raspberry Pi voor een drukknop?

Onze batterij gebaseerde stomme draadloze deurbel is wéér overleden, dus ik heb nu het voornemen om een nieuwe, simpele, stomme beldrukker van €3 met een stuk draad te verbinden met mijn Raspberry (die ligt namelijk fysiek 30cm achter de beldrukker - in de meterkast) en dat te gebruiken als GPIO binary_sensor input voor een Smart Doorbell integratie. Oftewel, knopje duwen = automation die in HA voor de deurbelgeluiden (of blaffende honden :+) zorgt via onze Cast devices, bijvoorbeeld.

Maar, waar sluit ik zo'n beldrukker het beste op aan? Het is een extreem simpele drukker met 2 aansluitingen, dus 1 van de draden sluit ik aan op de GRND van de Pi, en de andere op een van de GPIO's van de Pi - maar welke is nou best practice om te gebruiken?
Afbeeldingslocatie: https://pinout.xyz/resources/raspberry-pi-pinout.png

[ Voor 3% gewijzigd door Hmmbob op 05-01-2020 12:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 123teun123
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12:02
peligro2k schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 11:33:
[...]

Thanks, maar dan heb je dus geen Addon store?
Jawel, als je Hassio installeert heb je ook de add on store. Je hebt geen addon store als je home assistant installeert. Als je dus die alternative install method volgt heb je de addon store.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmmbob schreef op zondag 5 januari 2020 @ 11:59:

Onze batterij gebaseerde stomme draadloze deurbel is wéér overleden, dus ik heb nu het voornemen om een nieuwe, simpele, stomme beldrukker van €3 met een stuk draad te verbinden met mijn Raspberry (die ligt namelijk fysiek 30cm achter de beldrukker - in de meterkast) en dat te gebruiken als GPIO binary_sensor input voor een Smart Doorbell integratie. Oftewel, knopje duwen = automation die in HA voor de deurbelgeluiden (of blaffende honden :+) zorgt via onze Cast devices, bijvoorbeeld.

Maar, waar sluit ik zo'n beldrukker het beste op aan? Het is een extreem simpele drukker met 2 aansluitingen, dus 1 van de draden sluit ik aan op de GRND van de Pi, en de andere op een van de GPIO's van de Pi - maar welke is nou best practice om te gebruiken?
[Afbeelding]
Ik heb het tijden gebruikt, en werkte goed. Had een relais tussen gezet zodat de gewone bel het ook nog deed. Zal straks ff opzoeken welke gpio ik gebruikte maar in principe kun je elke gpio gebruiken voor pull up of pull down. Ik had wel een automation aangemaakt dat de bel niet nogmaals kon afgaan binnen 1 min. Andere kreeg ik ivm klapperende pull up / down meerdere notificaties.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JayOne

[Afbeelding]
Of je gaat voor een ESP-01S (in combinatie met ESP-Home). Met deze tutorial zou je je eigen use case daar op kunnen toepassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danielson
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:34
Ik draai HA op Linux Mint in een Virtual Environment, maar sinds kort krijg ik tijdens het starten van HA de volgende melding:

Python 3.6 support is deprecated and will be removed in the first release after December 15, 2019. Please upgrade Python to 3.7.0 or higher.

Hoe kan ik de Python versie updaten? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zaterdag 4 januari 2020 @ 21:22:
[...]

Heb geen Sonos maar zoiets?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
condition: 
   conditions: 
       state: 'idle’
       state: 'paused’
hoi sorry maar hoe moet die tijd daar dan tussen?
Zodat dit enkel tss 09:00:00 en 17:00:00 is?
want dat is geen or, maar and

zo dan?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
  - condition: time
    after: '09:00:00'
   conditions: 
       state: 'idle'
       state: 'paused'

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:08:
[...]

Ik heb het tijden gebruikt, en werkte goed. Had een relais tussen gezet zodat de gewone bel het ook nog deed. Zal straks ff opzoeken welke gpio ik gebruikte maar in principe kun je elke gpio gebruiken voor pull up of pull down. Ik had wel een automation aangemaakt dat de bel niet nogmaals kon afgaan binnen 1 min. Andere kreeg ik ivm klapperende pull up / down meerdere notificaties.
Ah top. Wij hebben geen gewone bel / beltrafo meer, vandaar dat ik geen relais nodig heb en alles simpel kan aansluiten. We gebruikten al heel lang battery powered deurbellen, maar die zijn de laatste tijd niet zo degelijk meer ofzo :?
JayOne schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:13:
[...]

Of je gaat voor een ESP-01S (in combinatie met ESP-Home). Met deze tutorial zou je je eigen use case daar op kunnen toepassen.
Ja, die tutorial had ik gezien, maar omdat de beldrukker en pi 30cm uit elkaar zitten (en anders moest wachten tot die ESP01 binnen was, nu kan ik het vanmiddag fixen) vond ik dat overbodig. Weer een extra device die ik moet beheren/poweren, terwijl het weinig toegevoegde waarde heeft omdat het dus allemaal al bij elkaar zit. Als mijn Pi ergens anders had gestaan, was dit wél mijn way-to-go geweest.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Hmmbob schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:32:
[...]
Ah top. Wij hebben geen gewone bel / beltrafo meer, vandaar dat ik geen relais nodig heb en alles simpel kan aansluiten. We gebruikten al heel lang battery powered deurbellen, maar die zijn de laatste tijd niet zo degelijk meer ofzo :?

[...]

Ja, die tutorial had ik gezien, maar omdat de beldrukker en pi 30cm uit elkaar zitten (en anders moest wachten tot die ESP01 binnen was, nu kan ik het vanmiddag fixen) vond ik dat overbodig. Weer een extra device die ik moet beheren/poweren, terwijl het weinig toegevoegde waarde heeft omdat het dus allemaal al bij elkaar zit. Als mijn Pi ergens anders had gestaan, was dit wél mijn way-to-go geweest.
Ik gebruik tegenwoordig dus een Xiaomi doorsensor als trigger voor de deurbel, omdat ik van Raspberry naar NUC gegaan ben en dat werkt prima.
voorheen gebruikte de volgende binary sensor:
code:
1
2
3
4
5
  - platform: rpi_gpio
    ports:
      26: doorbell
    pull_mode: "UP"
    invert_logic: true

pull up of pull down moet je wel ff goed nakijken, hangt af van je situatie en of je met ground of voltage verbindt. Ik gebruikte dus GPIO26 hiervoor.

en als automation:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
- alias: Notify Doorbell
  initial_state: on
  trigger:
    entity_id: 
     - binary_sensor.doorbell  #deurbel
    from: 'off'
    to: 'on'
  condition:
### dit voorkomt het klapperen
    value_template: '{{ (as_timestamp(now()) - as_timestamp(states.automation.automation_notify_doorbell.attributes.last_triggered | default(0)) | int > 10)}}'
  action:
    - service: notify.mezelf
      data:
       data:
           attachment: 
             url: !secret snapshot_url
             content-type: jpeg

[ Voor 4% gewijzigd door martinvdm op 05-01-2020 12:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:29:
[...]

hoi sorry maar hoe moet die tijd daar dan tussen?
Zodat dit enkel tss 09:00:00 en 17:00:00 is?
want dat is geen or, maar and

zo dan?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
   conditions: 
Conditions zijn standaard AND. Dus zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
condition:
 - condition: or
   conditions: 

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 16:52

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

[Afbeelding]
Ik kan je deze aanraden: https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/. Thanks to @Frenck !

Dan blijf je onafhankelijk van je rPi en blijft je bestaande gong ook nog werken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Beekforel schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:01:
[...]

Ik kan je deze aanraden: https://frenck.dev/diy-smart-doorbell-for-just-2-dollar/. Thanks to @Frenck !

Dan blijf je onafhankelijk van je rPi en blijft je bestaande gong ook nog werken!
Hmmbob schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:32:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 16:34
martinvdm schreef op donderdag 2 januari 2020 @ 20:11:
[...]

code:
1
2
3
4
5
6
- platform: template
  sensors:
  Doorbell_changed:
        friendly_name: 'Doorbel last changed'
        value_template: >
            {{ states. binary_sensor.doorbell_button.attributes.last_changed }}

Ff snel getypt
Ik begrijp dit nog niet, waar/hoe moet ik de code gebruiken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slaut schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:23:
[...]

Ik begrijp dit nog niet, waar/hoe moet ik de code gebruiken?
In hass.io weet ik dat niet (heb ik niet) maar in home assistant zul je dit onder je sensors: moeten gebruiken.
heb de code nog iets aangepast:

code:
1
2
3
4
5
6
7
  sensors:
  Doorbell_changed:
            {{ states. binary_sensor.doorbell_button.last_changed }}
        device_class: timestamp

je kan eventueel ook
in je lovelace entity toevoegen dan ie je het ook als 2e regel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slaut
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 11-09 16:34
martinvdm schreef op zondag 5 januari 2020 @ 13:51:
[...]

In hass.io weet ik dat niet (heb ik niet) maar in home assistant zul je dit onder je sensors: moeten gebruiken.
heb de code nog iets aangepast:

code:
1
2
3
4
5
6
7
  sensors:
  Doorbell_changed:
            {{ states. binary_sensor.doorbell_button.last_changed }}
        device_class: timestamp

je kan eventueel ook
in je lovelace entity toevoegen dan ie je het ook als 2e regel
Geprobeerd, helaas leveren ze beide niet het resultaat wat ik wil: Deze opties geven na een herstart van HA de herstart tijd, niet de laatste keer dat de sensor aan is. Tijdens een herstart gaan de sensors kort naar unavailable, wat de status wijzigt.

Met verder zoeken heb ik het volgende gevonden, een sql sensor:
code:
1
2
3
4
5
- platform: sql
  queries:
    - name: last ring
      query: SELECT * FROM states WHERE entity_id = 'binary_sensor.doorbell_button' AND state = 'on' ORDER BY last_changed DESC LIMIT 1;
      column: 'last_changed'

Resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/XqiJiIqTqnAGFXRF5qcyHa68/full.png
De bovenste is jouw template sensor, die 3 minuten aangeeft omdat toen de herstart van HA was. De onderste geeft een timestamp. Omdat dit uit de database komt, is dit nog wel in UTC, en is het iets preciezer dan nodig. Een HA herstart maakt niet uit voor deze sensor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Damn it :(
Geprobeerd om mn hass.io te updaten naar laatste versie, sindsdien geraak ik niet meer in de webgui en kan ik er ook niet naar SSH'en

De unifi controller die erop draait is wel nog bereikbaar

enig idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Slaut schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:32:
[...]

Geprobeerd, helaas leveren ze beide niet het resultaat wat ik wil: Deze opties geven na een herstart van HA de herstart tijd, niet de laatste keer dat de sensor aan is. Tijdens een herstart gaan de sensors kort naar unavailable, wat de status wijzigt.

Met verder zoeken heb ik het volgende gevonden, een sql sensor:
code:
1
2
3
4
5
- platform: sql
  queries:
    - name: last ring
      query: SELECT * FROM states WHERE entity_id = 'binary_sensor.doorbell_button' AND state = 'on' ORDER BY last_changed DESC LIMIT 1;
      column: 'last_changed'

Resultaat:
[Afbeelding]
De bovenste is jouw template sensor, die 3 minuten aangeeft omdat toen de herstart van HA was. De onderste geeft een timestamp. Omdat dit uit de database komt, is dit nog wel in UTC, en is het iets preciezer dan nodig. Een HA herstart maakt niet uit voor deze sensor.
Last Changed overleeft een reboot van HA niet, daar wordt idd de laatste boot tijd van HA getoond. Wellicht kom je verder met de last_updated status van een automation. Deze overleeft volgens mij wel een reboot.
Qua formatting zou je dit kunnen doen denk ik:
code:
1
{{ as_timestamp(states.binary_sensor.doorbell_button.last_changed) | timestamp_custom("%A %d %B %Y %I:%M") }}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 19:26
Gebruikt iemand hier een Action SelectPlus deurbel i.c.m. een RFXCom?

Mijn RFXcom werkt verder prima (Kaku-spul, Somfy RTS etc) maar het indrukken van de deurbelknop lijkt niet geregisteerd te worden. Ik heb (o.a.) zowel de Byron SX/SelectPlus als Lightning4 protocollen geactiveerd.

Ik heb RFXtrx433E - Pro1 Firmware v1041

[ Voor 9% gewijzigd door DeadMetal op 05-01-2020 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op zondag 5 januari 2020 @ 14:33:
Damn it :(
Geprobeerd om mn hass.io te updaten naar laatste versie, sindsdien geraak ik niet meer in de webgui en kan ik er ook niet naar SSH'en

De unifi controller die erop draait is wel nog bereikbaar

enig idee?
Terug up
Probleem was een fout in mn automation

Wat is er mis?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
condition:
  - condition: or
      conditions: 
Pagina: 1 ... 16 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.