Acties:
  • 0 Henk 'm!
*dubbel

[ Voor 98% gewijzigd door martinvdm op 05-01-2020 15:34 ]

He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:17:
[...]

Terug up
Probleem was een fout in mn automation

Wat is er mis?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
condition:
  - condition: time
    after: '09:00:00'
    before: '17:00:00'
  - condition: or
      conditions: 
       - condition: state 
         entity_id: media_player.woonkamer
         state: 'idle'
         state: 'paused'
zou zo maar een spatie kunnen zijn, heb het ff snel getypt. controleer je log eens ipv gelijk hier te posten, dat verteld gelijk wat er fout staat.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
condition:
      conditions: 

Acties:
  • 0 Henk 'm!
martinvdm schreef op zondag 5 januari 2020 @ 15:24:
[...]

zou zo maar een spatie kunnen zijn, heb het ff snel getypt. controleer je log eens ipv gelijk hier te posten, dat verteld gelijk wat er fout staat.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
condition:
      conditions: 
opgelost

Vraagje, ik heb een automatisatie die mn lichten aansteekt zodra de zon ondergaat als ik thuis ben.

Maar kan ik ook een automatisatie aanmaken waarbij mn lichten aangaan als ik thuiskom, op voorwaarde dat de tijd na de zonsondergang is?

[ Voor 17% gewijzigd door skank op 05-01-2020 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Ik snap helemaal niets van groups. Ik snap het nut wel, maar niet hoe ik er (meer dan) een moet aanmaken.
Het gaat al helemaal fout als ik dat probeer te doen in groups.yaml. Dat is me nog nooit gelukt. De ene foutmelding na de andere. Ik doe dus blijkbaar iets niet goed.

Het is me wel gelukt om één groep aan te maken in de configuration.yaml.

daar heb ik het volgende in gezet:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
light:
  - platform: group
    name: Eettafel
    entities:
      - light.hue_ambiance_candle_1
      - light.hue_ambiance_candle_2
      - light.hue_ambiance_candle_3
      - light.hue_ambiance_candle_4

Dat lever me de mogelijkheid op om de 4 eettafel lampen samen te bedienen. Maar hoe kan ik nu een volgende groep, bv de 2 lampen boven de bank als groep maken?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
light:
    entities:

light:
    name: Bank
    entities:
      - light.dimmable_light_1
      - light.dimmable_light_2

Wordt wel geaccepteerd, maar de groep Bank is niet bruikbaar of zichtbaar

Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato

Acties:
  • 0 Henk 'm!
skank schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:04:
[...]

opgelost

Vraagje, ik heb een automatisatie die mn lichten aansteekt zodra de zon ondergaat als ik thuis ben.

Maar kan ik ook een automatisatie aanmaken waarbij mn lichten aangaan als ik thuiskom, op voorwaarde dat de tijd na de zonsondergang is?
Zeker, zie https://www.home-assistan...conditions/#sun-condition

@Ortep Je hoeft slechts een keer de light: op te nemen en daaronder een of meer sub onderdelen. Doe je dat meermaals, dan wordt alleen alles dat je onder de laatste, in dit geval light:, opgenomen hebt daadwerkelijk gebruikt.

[ Voor 20% gewijzigd door JBS op 05-01-2020 18:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ortep schreef op zondag 5 januari 2020 @ 18:48:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
light:
    entities:
    name: Bank
    entities:
      - light.dimmable_light_1
      - light.dimmable_light_2
En zo?

Sometimes you need to plan for coincidence

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Helaas, ook niets. Eettafel is beschikbaar, Bank niet
Ik heb groeps, scrips enz gereload

@JBS Het gekke is juist dat ik alleen het eerste zie. Eettafel dus, niet bank

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ortep schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:03:
[...]

Helaas, ook niets. Eettafel is beschikbaar, Bank niet
Ik heb groeps, scrips enz gereload

@JBS Het gekke is juist dat ik alleen het eerste zie. Eettafel dus, niet bank
Heb je HA herstart na de wijziging?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ook een vraagje ivm de groep

Ik heb een group family
en die staat standaard "all" als false
Dat betekent dat zodra er 1 iemand bv thuis komt, de actie zal gelden

Nu wil ik dus dat de lichten aangaan, als niemand thuis is

Moet ik dan terug een family group aanmaken waarbij "all" op true staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aschtra
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 14:35
Danielson schreef op zondag 5 januari 2020 @ 12:28:
Ik draai HA op Linux Mint in een Virtual Environment, maar sinds kort krijg ik tijdens het starten van HA de volgende melding:

Python 3.6 support is deprecated and will be removed in the first release after December 15, 2019. Please upgrade Python to 3.7.0 or higher.

Hoe kan ik de Python versie updaten? :)
Hier liep ik ook tegenaan toen ik HomeAssistant net aan het installeren was. Ik wilde graag op Ubuntu draaien. Alleen Ubuntu 19.04 heeft standaard Python 3.7.5.
Heb op oudere ubuntu's wel succesvol Python kunnen upgraden maar liep toen weer tegen andere problemen aan..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 04-09 19:51
@Ortep

zo zou die het wel moeten doen, na een restart omdat het in je config zit

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
light:
    name: "Eettafel"
    entities:
    name: "Bank"
    entities:
    - light.dimmable_light_1
    - light.dimmable_light_2

edit, oh had even moeten f5 doen waren een paar reacties al geweest 8)7

[ Voor 8% gewijzigd door zoeperman op 05-01-2020 20:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

@JBS
@zoeperman

YES, de herstart was het.
Ik was in de war gebracht doordat er bij Server Control een button Reload Groups is. Die had ik gebruikt. Dan laad je de Groups.Yaml. Maar die is nu juist leeg omdat ik het daar niet in kwijt kon. Dat is de volgende stap. Hoe krijg ik het daar netjes in. Het is niet voor niets dat er in de configuration.yaml een regel staat met
group: !include groups.yaml
Dat houdt het overzichtelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
wat je nu hebt gedaan is eigenlijk een lamp aan maken die uit een groep lampen bestaat en kan behandelen als 1 lamp. Dus brightnes en kleur aanpassen.
In je groups maak je groepen.
daar maak je b.v. woonkamerlampen als groep met daarin 3 losse lampen.
b.v. 1 via een sonof switch en 2 via hue.
Die kan je dan alleen aan en uit doen (de groep zet je dan uit of aan)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 23-12-2024

tdw

Amai seg!

skank schreef op zondag 5 januari 2020 @ 19:43:
Ook een vraagje ivm de groep

Ik heb een group family
en die staat standaard "all" als false
Dat betekent dat zodra er 1 iemand bv thuis komt, de actie zal gelden

Nu wil ik dus dat de lichten aangaan, als niemand thuis is

Moet ik dan terug een family group aanmaken waarbij "all" op true staat?
Dan maak je toch een trigger of conditie als de group 'off' is :? Je moet dan wel 'all' op 'false' laten staan.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 21:00

iMars

Full time prutser

@Hmmbob & @Beekforel Zo heb ik ook al mijn deurbel zo'n 3/4 jaar geleden "smart" gemaakt. Maar ipv de esp-01 heb ik de D1 mini gebruikt:
Afbeeldingslocatie: https://www.zuidwijk.com/wp-content/uploads/2019/04/img_0457-e1555330610703-2000x1200.jpg

Werkt als een tierelier! De enige invloed wat Home Assistant heeft, is de mogelijkheid om de deurbel te "mute-en". Als Home-Assistant down is (, of de wifi) werkt de deurbel als een normale deurbel en gaat gewoon af :P

Koop hier mijn P1 reader :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThisGuy
  • Registratie: Januari 2013
  • Niet online

ThisGuy

Get mad, then get over it.

Hi all,

Ik ben me aan het oriënteren voor een begin te maken aan wat huis automatisatie, waarbij ik wil beginnen met een tweetal lampen en twee ledstrips. Ik heb weinig programmeerkennis, maar ik denk dat ik er wel uit kom wat betreft YAML files wel goed komt. Ik heb Domoticz, OpenHab en HA vergeleken en de interface/mogelijkheden van HA staan me het meest aan met in het achterhoofd onthouden dat mijn vriendin een vreselijke digibeet is en er ook mee overweg moet kunnen.

Ik probeer goed onderzoek te doen en me voor te bereiden, maar bij dit hele gebeuren voel ik me echt een noob en zie ik door de bomen het bos niet meer. Kunnen jullie mij wat informatie bieden?

Als ik het goed begrijp heb ik nodig;
- Raspberry Pi om mee te beginnen met de installatie van Hassio
- 2 lampen die geen bridge nodig hebben en een van de protocols ondersteunen (Zigbee,hue?)

Ik hoor graag wat advies van hoe jullie het gedaan zou hebben als jullie nu moesten beginnen met de kennis die je nu hebt:
- Is het bijvoorbeeld in dit geval handig om meteen te zorgen voor een Zigbee bridge of een ander soort bridge voor de communicatie?
- Ik wil ook graag een schakelaar/scherm om de lichten te kunnen bedienen zodat je niet per se een telefoon/app nodig hebt. Kun je hier dan gewoon een fysieke dimschakelaar inbouwen en deze koppelen of zouden jullie dan direct voor een scherm gaan waarmee je dingen kan aansturen?

Alvast bedankt voor jullie effort!

"Don't let the fear of losing be greater than the excitement of winning."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19:06
ThisGuy schreef op maandag 6 januari 2020 @ 11:48:
Hi all,

Ik ben me aan het oriënteren voor een begin te maken aan wat huis automatisatie, waarbij ik wil beginnen met een tweetal lampen en twee ledstrips. Ik heb weinig programmeerkennis, maar ik denk dat ik er wel uit kom wat betreft YAML files wel goed komt. Ik heb Domoticz, OpenHab en HA vergeleken en de interface/mogelijkheden van HA staan me het meest aan met in het achterhoofd onthouden dat mijn vriendin een vreselijke digibeet is en er ook mee overweg moet kunnen.

Ik probeer goed onderzoek te doen en me voor te bereiden, maar bij dit hele gebeuren voel ik me echt een noob en zie ik door de bomen het bos niet meer. Kunnen jullie mij wat informatie bieden?

Als ik het goed begrijp heb ik nodig;
- Raspberry Pi om mee te beginnen met de installatie van Hassio
- 2 lampen die geen bridge nodig hebben en een van de protocols ondersteunen (Zigbee,hue?)

Ik hoor graag wat advies van hoe jullie het gedaan zou hebben als jullie nu moesten beginnen met de kennis die je nu hebt:
- Is het bijvoorbeeld in dit geval handig om meteen te zorgen voor een Zigbee bridge of een ander soort bridge voor de communicatie?
- Ik wil ook graag een schakelaar/scherm om de lichten te kunnen bedienen zodat je niet per se een telefoon/app nodig hebt. Kun je hier dan gewoon een fysieke dimschakelaar inbouwen en deze koppelen of zouden jullie dan direct voor een scherm gaan waarmee je dingen kan aansturen?

Alvast bedankt voor jullie effort!
Zelf gebruik ik (o.a.) spul van https://shelly.cloud/. Werkt prima en ze hebben daar mooi spul waarmee je je domme lampen/schakelaars slim maakt. Kijk met name es naar deze producten:

https://shelly.cloud/wifi...automation-shelly-dimmer/
https://shelly.cloud/wifi-smart-shelly-rgbw-2/
https://shelly.cloud/shelly1-open-source/

Ik moet zeggen dat wij nog zeer regelmatig de normale schakelaars gebruiken, dus dan is dit ideaal. Hiervoor heb je dus ook geen hub nodig; alles werkt via wifi.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13-09 12:58

bennierex

Pilot_Z

iMars schreef op maandag 6 januari 2020 @ 09:10:
[...]

@Hmmbob & @Beekforel Zo heb ik ook al mijn deurbel zo'n 3/4 jaar geleden "smart" gemaakt. Maar ipv de esp-01 heb ik de D1 mini gebruikt:
[Afbeelding]

Werkt als een tierelier! De enige invloed wat Home Assistant heeft, is de mogelijkheid om de deurbel te "mute-en". Als Home-Assistant down is (, of de wifi) werkt de deurbel als een normale deurbel en gaat gewoon af :P
@iMars Heb je daar wat meer info over? Ik wil zelf aan zo'n project gaan beginnen, waarbij (idealiter) ook de elektra- en watermeter door dezelfde ESP worden uitgelezen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

bennierex schreef op maandag 6 januari 2020 @ 13:51:
[...]

@iMars Heb je daar wat meer info over? Ik wil zelf aan zo'n project gaan beginnen, waarbij (idealiter) ook de elektra- en watermeter door dezelfde ESP worden uitgelezen...
Eigenlijk op dezelfde manier als @Frenck. ESPHome erop, aanmelden/integreren in Home Assistant en klaar. Voor de mute optie heb ik een boolean aangemaakt in HA, zie hier.

Dit is zonder elektra- en watermeter. Voor P1 gebruik ik P1 Monitor van ZTATZ. Deze heeft sinds de laatste versie ook een watermeter geintegreerd zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Top, dankje! Ga ik daar eens naar kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-09 10:33
Die P1 monitor is een compleet image voor op een Pi toch?

Enig idee of er een manier is om dit naast een HASSOS-installatie te draaien op dezelfde Pi?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThisGuy
  • Niet online

ThisGuy

barrymossel schreef op maandag 6 januari 2020 @ 12:16:
[...]

Zelf gebruik ik (o.a.) spul van https://shelly.cloud/. Werkt prima en ze hebben daar mooi spul waarmee je je domme lampen/schakelaars slim maakt. Kijk met name is naar deze producten:

https://shelly.cloud/wifi...automation-shelly-dimmer/
https://shelly.cloud/wifi-smart-shelly-rgbw-2/
https://shelly.cloud/shelly1-open-source/

Ik moet zeggen dat wij nog zeer regelmatig de normale schakelaars gebruiken, dus dan is dit ideaal. Hiervoor heb je dus ook geen hub nodig; alles werkt via wifi.
Ik ben liever niet gebonden aan een merk, heb er trouwens ook nog nooit van gehoord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 23:37
ThisGuy schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:23:
[...]

Ik ben liever niet gebonden aan een merk, heb er trouwens ook nog nooit van gehoord.
Shelly is wel flink in opkomst en wordt hier veelvuldig genoemd/gebruikt.

En ondanks "Shelly Cloud" ben je niet perse aan hun gebonden bij mijn weten. Je kunt ook MQTT gebruiken, waarbij de Shelly dus met je eigen MQTT server communiceert. Daarnaast werkt de Shelly ook "dom". Dus schakelaar => Shelly => lampen, en blijft dus ook werken als die bv geen verbinding heeft met je wifi. Is die wel verbonden kun je zowel via MQTT de lampen aan en uit zetten of juist het schakelen detecteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:59
ThisGuy schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:23:
[...]

Je lampen gaan ook van een merk zijn, en zo zal alles een merk hebben.
En dan toch maar even googlen op dat Shelly spul, briljant spul

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThisGuy
  • Niet online

ThisGuy

Oke. Mijn opmerking klinkt wellicht wat kort de bocht, maar ik wil alleen maar aangeven dat ik er nog weinig van weet en dat het de eerste keer is dat ik die merknaam hoor. :) Ik heb soms het idee net zoals met bijvoorbeeld een Apple, dat alles binnen een platform hoort.

Hebben jullie eventueel nog een antwoord op mijn vorige vragen zodat ik weet waar ik naar opzoek moet gaan om mee te starten?

[ Voor 53% gewijzigd door ThisGuy op 06-01-2020 16:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
ThisGuy schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:45:
Oke. Mijn opmerking klinkt wellicht wat kort de bocht, maar ik wil alleen maar aangeven dat ik er nog weinig van weet en dat het de eerste keer is dat ik die merknaam hoor. :) Ik heb soms het idee net zoals met bijvoorbeeld een Apple, dat alles binnen een platform hoort.

Hebben jullie eventueel nog een antwoord op mijn vorige vragen zodat ik weet waar ik naar opzoek moet gaan om mee te starten?
Dat ligt volledig eraan wat je wilt. Je hebt het alleen over twee lampen en LEDstrips. Maar wil je slimme lampen, of domme lampen bv?

Als je achter je huidige schakelaar een Shelly zet kun je zowel de schakelaar blijven gebruiken, als de status in Home Assistant inzien, als vanuit Home Assistant aan en uit zetten. Maar is dat wat je wilt?
Of wil je slimme lampen, zoals Hue? Die je dus ook kunt dimmen, onafhankelijk van elkaar aansturen, eventueel met kleurtjes, etc.

Voordat we advies kunnen geven is het eerst belangrijk dat je daar duidelijkheid over hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThisGuy
  • Niet online

ThisGuy

RobertMe schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:19:
[...]

Dat ligt volledig eraan wat je wilt. Je hebt het alleen over twee lampen en LEDstrips. Maar wil je slimme lampen, of domme lampen bv?

Als je achter je huidige schakelaar een Shelly zet kun je zowel de schakelaar blijven gebruiken, als de status in Home Assistant inzien, als vanuit Home Assistant aan en uit zetten. Maar is dat wat je wilt?
Of wil je slimme lampen, zoals Hue? Die je dus ook kunt dimmen, onafhankelijk van elkaar aansturen, eventueel met kleurtjes, etc.

Voordat we advies kunnen geven is het eerst belangrijk dat je daar duidelijkheid over hebt.
Hi Robert,

Begrijpelijk! Ik wil wel inderdaad kunnen spelen met de lampen qua setting en ambiance en dit dus ook zoals Philips materiaal in meerdere settings kunnen opslaan. Voor nu wil ik beginnen met een lamp of twee, maar uiteindelijk wil ik ook wat sensors in huis halen (deur/vochtigheid/bewegings/temperatuur) en misschien ooit nog rolluiken, enz.

Dus het is enkel een begin, en ik wil daarna gaan uitbreiden en gebruik maken van één portaal, hoogstwaarschijnlijk HA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobertMe
ThisGuy schreef op maandag 6 januari 2020 @ 17:22:
[...]

Hi Robert,

Begrijpelijk! Ik wil wel inderdaad kunnen spelen met de lampen qua setting en ambiance en dit dus ook zoals Philips materiaal in meerdere settings kunnen opslaan. Voor nu wil ik beginnen met een lamp of twee, maar uiteindelijk wil ik ook wat sensors in huis halen (deur/vochtigheid/bewegings/temperatuur) en misschien ooit nog rolluiken, enz.

Dus het is enkel een begin, en ik wil daarna gaan uitbreiden en gebruik maken van één portaal, hoogstwaarschijnlijk HA.
Als je Hue wilt en niet merkgebonden wilt zijn kun je kijken naar Zigbee2mqtt of Deconz. Dat zijn twee generieke Zigbee sticks waar je veel meer verschillende merken Zigbee hardware aan kunt koppelen, waaronder dus Hue lampen, maar ook Xiaomi sensoren etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bennierex

bennierex

Pilot_Z

Henkiejoo schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:00:

Enig idee of er een manier is om dit naast een HASSOS-installatie te draaien op dezelfde Pi?
Bij mijn weten gaat dat niet. Wellicht is het mogelijk de P1-monitor als Docker container te draaien, maar dan zul je de image moeten ontleden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jullie weten dat er een officiele DSMR integratie is? https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/

(Overigens lees ik ze uit via mijn gerootte toon, maar goed)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

Henkiejoo schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:00:

Niet... ja het kan wel, maar de manier is niet wenselijk. Ik zou er een dedicated Pi voor kopen.
P1 monitor download je als complete image. Dus als er een nieuwe update is, download je de nieuwe image. Dat is niet zo fijn als je daarnaast je HASS draait ;)

Ik ben vrij nieuw met het hele docker gebeuren, maar als ik dit jaar wat tijd over heb, ga ik kijken of ik de p1mon installatie in een docker kan krijgen. Dat zou ideaal zijn omdat je het dan ernaast kan draaien én niet op 1 platform zoals nu.
Hmmbob schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:40:
Jullie weten dat er een officiele DSMR integratie is? https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr/

Ik heb ook een gerootte toon, maar de energie module herkent mijn meter niet (heb een nieuwe meter met DSMR 5)

[ Voor 20% gewijzigd door iMars op 06-01-2020 18:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
iMars schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:45:
[...]

Niet... ja het kan wel, maar de manier is niet wenselijk. Ik zou er een dedicated Pi voor kopen.
P1 monitor download je als complete image. Dus als er een nieuwe update is, download je de nieuwe image. Dat is niet zo fijn als je daarnaast je HASS draait ;)

Ik ben vrij nieuw met het hele docker gebeuren, maar als ik dit jaar wat tijd over heb, ga ik kijken of ik de p1mon installatie in een docker kan krijgen. Dat zou ideaal zijn omdat je het dan ernaast kan draaien én niet op 1 platform zoals nu.
Ik gebruik al tijden Dsmr reader in Docker. Dit werkt voor mij stabieler als direct in HA de p1 connecteren, daarnaast heeft dit de mooie dashboards, grafieken en historie.

Ook de watermeter lees ik uit met een Docker image, gebouwd door Medetweaker @UTMachine. Werkt top.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• barrymossel
ThisGuy schreef op maandag 6 januari 2020 @ 16:45:

Je zit sowieso niet gebonden aan een merk. Sterker nog, als je Home Assistant gebruikt kun je heel goed Hue, Shelly, Tradfri (Ikea), Xiaomi, etc. combineren. Echter voor veel van die lijnen heb je een aparte hub nodig. Nu is dat te omzeilen met bijv een Zigbee2MQTT stick.
Maar lees je eerst eens in in de verschillende protocollen en de voor- en nadelen hiervan: https://www.howtogeek.com...d-z-wave-which-is-better/

En bedenk dan eens goed wat je wilt. Wil je je huidige schakelmateriaal blijven gebruiken (goed voor de WAF)? Wil je RGB(W) lampen? Of wil je misschien wel je bestaande schakelmateriaal blijven gebruiken én RGB(W) lampen? Voor alledrie de opties zijn andere oplossingen.
Ook kun je alvast nadenken over wat je hoe geautomatiseerd wilt hebben. Wil je lampen schalen op lichtsterkte in je woonkamer, beweging of misschien wel allebei. Dan heb je daar natuurlijk sensoren voor nodig. En er zijn van die sensoren (en lampen) meerdere opties mogelijk binnen de verschillende protocollen. En het mooie is dat deze nog steeds allemaal te combineren zijn met elkaar. Zolang het maar mogelijk is bij sensoren de data in Home Assistant te krijgen (en bij lampen/thermostaten/etc. dat ze via HA te bedienen zijn).

Eigenlijk wil ik zeggen: maak je niet te druk, zolang je maar checkt of er ondersteuning is voor Home Assistant bij hetgeen je koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iMars

iMars

Full time prutser

martinvdm schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:51:
[...]

Ik gebruik al tijden Dsmr reader in Docker. Dit werkt voor mij stabieler als direct in HA de p1 connecteren, daarnaast heeft dit de mooie dashboards, grafieken en historie.

Ook de watermeter lees ik uit met een Docker image, gebouwd door Medetweaker @UTMachine. Werkt top.
Interessant, ik had al eerder een keer gekeken naar dsmr-reader, maar had toch voor p1monitor gekozen uiteindelijk. Ik probeer het nu als docker op mijn test-pi te draaien om te kijken hoe het me gaat bevallen, maar krijg het nog niet werkend (exec user process caused "exec format error", terwijl ik de juiste architectuur te pakken heb, arm64v8-v2.13.0). Even verder spelen maar ;)

Edit: Gaat inderdaad ff te ver voor dit topic @martinvdm , maar blijkt dat ik een arm32v6 moet gebruiken op mijn Pi 4, wat een arm64v8 zou moeten zijn. Werkt nu, maar ga nog ff verder puzzelen

[ Voor 8% gewijzigd door iMars op 06-01-2020 19:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
iMars schreef op maandag 6 januari 2020 @ 19:28:
[...]

Interessant, ik had al eerder een keer gekeken naar dsmr-reader, maar had toch voor p1monitor gekozen uiteindelijk. Ik probeer het nu als docker op mijn test-pi te draaien om te kijken hoe het me gaat bevallen, maar krijg het nog niet werkend (exec user process caused "exec format error", terwijl ik de juiste architectuur te pakken heb, arm64v8-v2.13.0). Even verder spelen maar ;)
Gaat voor dit topic beetje ver, kan je wel mijn Docker compose config sturen, dan ff via een pm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23
Misschien/hopelijk dat mensen hier goede suggesties hebben. Ik ben op zoek naar apparaatje met een x-aantal knoppen (2-4 ongeveer), die ik kan gebruiken in HA om allerlei zaken aan te sturen.

Nu zijn er natuurlijk superveel opties (bv die van IKEA of Xiaomi), maar zover ik kan vinden is dat allemaal op batterij... Mijn ervaring tot nu toe met al die opties is dat de batterij toch redelijk snel op gaat. Op bepaalde plekken zou ik het gewoon kunnen aansluiten op een stopcontact/USB. Ik kan alleen niks vinden via google... Iemand suggesties?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 23:44
kepler schreef op maandag 6 januari 2020 @ 20:26:
Misschien/hopelijk dat mensen hier goede suggesties hebben. Ik ben op zoek naar apparaatje met een x-aantal knoppen (2-4 ongeveer), die ik kan gebruiken in HA om allerlei zaken aan te sturen.

Nu zijn er natuurlijk superveel opties (bv die van IKEA of Xiaomi), maar zover ik kan vinden is dat allemaal op batterij... Mijn ervaring tot nu toe met al die opties is dat de batterij toch redelijk snel op gaat. Op bepaalde plekken zou ik het gewoon kunnen aansluiten op een stopcontact/USB. Ik kan alleen niks vinden via google... Iemand suggesties?
een ding met knoppen wat snel door de batterijen gaat? Die dingen zitten altijd in deepsleep totdat je klikt...
Die horen jaren mee te gaan. Maar ja, je kan voor de Hue Tap Wireless. Die haalt zijn stroom uit de klik zelf.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zoeperman
@kepler
wat voor protocol moet het zijn dan :) of wat heb je..
ik heb een xiaomi button en die gaat al meer dan een jaar mee op een batterij dus ja...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kepler
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21:23
hmm, ik heb nu voornamelijk ervaring met Tradfri knoppen en die lijken snel leeg te gaan. Ik heb nog ergens een Xiaomi knop liggen, zal die dan weer even opduikelen en kijken of dat beter/langer werkt.

Qua protocol, ik heb zowel Zigbee als Zwave draaien.

edit: Probleem opgelost denk ik, naar aanleiding van jullie commentaar dat de batterij toch heel lang moet mee gaan even goed gekeken naar de Tradfri knop die het snelst leeg gaat. Dit lijkt een maandag-morgen model te zijn, want de tolerantie van de behuizing is te krap waardoor hij soms blijft hangen op aan of uit... Ja dan gaat de batterij wel snel leeg :D

[ Voor 41% gewijzigd door kepler op 06-01-2020 21:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Volgens mij is mijn sd card weer gecrashed.. :'( (gelukkig wel een backup nu)
Sinds vanmorgen doet hij het niet meer.
Andere voeding gebruikt en toen een melding over te weinig stroom. Met de vorige adapter geen meldingen meer over stroom, maar hij komt ook niet meer op.
Via amazon.de maar een officiële adapter besteld..

Je kunt ook een SSD gebruiken of niet?

En heeft het nog zin om een behuizing met TFT/LCD scherm aan te schaffen zodat je nog wat op het scherm ziet?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henkiejoo
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 15-09 10:33
Even geprobeerd, volgens mij werkt het! Thanks!
Ik krijg een heleboel entities erbij, dus nog even kijken hoe ik ze moet interpreteren.
Hmmbob schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:40:

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 19:26
CAP-Team schreef op maandag 6 januari 2020 @ 21:21:
Volgens mij is mijn sd card weer gecrashed.. :'( (gelukkig wel een backup nu)
Sinds vanmorgen doet hij het niet meer.
Andere voeding gebruikt en toen een melding over te weinig stroom. Met de vorige adapter geen meldingen meer over stroom, maar hij komt ook niet meer op.
Via amazon.de maar een officiële adapter besteld..

Je kunt ook een SSD gebruiken of niet?

En heeft het nog zin om een behuizing met TFT/LCD scherm aan te schaffen zodat je nog wat op het scherm ziet?
De officiële adapter zal zeker helpen. En een SSD is zeker aan te raden voor de snelheid en stabiliteit van het systeem.

Zelf heb ik een mSATA SSD in combinatie met deze adapter. Maar nog makkelijker is een externe SSD via USB.

De Pi geschikt maken om vanaf USB te booten is even een truukje voor nodig (online veel over te vinden). En bij de Pi4 moet er ook persé een microSD in blijven zitten, puur voor de boot-partitie. Bij de Pi3 is dat niet nodig.

Een scherm, mwah, zou ik niet doen. Je kan hem altijd via SSH bedienen. En enkel een scherm eraan hangen mocht hij eens niet willen booten.

[ Voor 3% gewijzigd door DeadMetal op 07-01-2020 08:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Droif
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 08-09 10:40
Ik begrijp niet waarom bijna iedereen een raspberry pi gebruikt om DSMR uit te lezen. Zeker niet als dat het enige is wat je de pi laat doen. Zelf gebruik ik dit https://willem.aandewiel.nl/index.php/2018/08/28/slimme-meter-uitlezer/ en dat werkt al meer dan een jaar perfect. Wordt gevoed vanaf de p1 poort en is d.m.v. de api uit te lezen in home-assistant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gebruik op iPad-mini / iOS9:

@All: Ik was een beetje dom.
Ik wilde iPad mini's inzetten om als controllers te gaan gebruiken. Deze kunnen dan op een strategische plek op de muur worden geplakt.
Aanschaf van het 1e model is niet echt een probleem; die zijn voor onder de €50,- inclusief verzending op Marktplaats te krijgen.

De iPad mini kan bijgewerkt worden tot iOS 9; niet het allernieuwste, maar toch redelijk actueel. In mijn hoofd dan.
In de praktijk blijkt het wel een probleem: Veel cards hebben een schijnbaar een probleem met custom javascript, waardoor vooral custom cards het niet doen.

Dit probleem speelt zowel in een webbrowser als in de Home Assistant app (logisch, want ze gebruiken allemaal dezelfde renderer.)

Zijn er mensen hier die hier ook tegenaan zijn gelopen en een mooie oplossing hebben?
(1e waar ik aan dacht is een VM maken en via remote desktop vanuit de iPad naar connecten, maar dat voelt een beetje als overkill.... :9 )

Edit: inmiddels ben ik er wel achter dat het card-afhankelijk is.
In mijn geval is het belangrijkste probleem de 'slider-entity-row' card, omdat ik daar alle dimbare lampen mee doe. De fix zoals hier staat beschreven voor de button card lijkt vooralsnog niet toepasbaar op de slider card, maar ik ga er wel verder mee experimenteren.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 07-01-2020 09:30 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Droif schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 08:24:
Ik begrijp niet waarom bijna iedereen een raspberry pi gebruikt om DSMR uit te lezen. Zeker niet als dat het enige is wat je de pi laat doen. Zelf gebruik ik dit https://willem.aandewiel.nl/index.php/2018/08/28/slimme-meter-uitlezer/ en dat werkt al meer dan een jaar perfect. Wordt gevoed vanaf de p1 poort en is d.m.v. de api uit te lezen in home-assistant.
Maar als je al een Pi hebt voor Home Assistant (hey, in dat topic zitten we immers), dan kan je die Pi daar ook prima voor gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartend
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 18:59
Droif schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 08:24:
Omdat een pi ongeveer plug and pley is en je dat hele bordje nog zelf moet maken. 1ste kan ik, 2de niet. Mara lijkt me wel wat. Dus als jij hem voor me wilt maken, graag. En dat is een serieuze vraag

edit ; en dan scroll je naar onderen en is het hier te koop ; https://opencircuit.nl/Pr...tlezer-V4.5-Geassembleerd

[ Voor 9% gewijzigd door maartend op 07-01-2020 09:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tvtech
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:39
Jammer genoeg is het bordje niet meer leverbaar

lees net je nieuwe link _/-\o_

[ Voor 30% gewijzigd door tvtech op 07-01-2020 09:16 ]

Hoeiendag!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Droif
Hmmbob schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 08:53:
[...]

Maar als je al een Pi hebt voor Home Assistant (hey, in dat topic zitten we immers), dan kan je die Pi daar ook prima voor gebruiken.
Als je hier inderdaad dezelfde Pi voor gebruikt begrijp ik het, maar als je je home-assistant niet in de meterkast hebt draaien zoals ik, zou ik er niet een Pi voor opofferen.
maartend schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 09:00:
[...]

Omdat een pi ongeveer plug and pley is en je dat hele bordje nog zelf moet maken. 1ste kan ik, 2de niet. Mara lijkt me wel wat. Dus als jij hem voor me wilt maken, graag. En dat is een serieuze vraag

edit ; en dan scroll je naar onderen en is het hier te koop ; https://opencircuit.nl/Pr...tlezer-V4.5-Geassembleerd
Bij serieuze interesse kun je me een pm sturen en valt er vast wel wat te regelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een trilsensor.
Die meet verschillende zaken, zoals oriëntatie, temperatuur en sterkte van de trilling:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/hZA3nbQ.png

Als entities heb ik echter alleen onderstaande:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Tk4nknx.png

Hoe kan ik dan toch (bijvoorbeeld) een grafiek maken van de 'vibrationstrength'?

(De sensor praat Zigbee, en is dus toegevoegd aan Deconz, waarna deze automatisch in HA komt.)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Droif
Verwijderd schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 10:44:
Ik heb een trilsensor.
Die meet verschillende zaken, zoals oriëntatie, temperatuur en sterkte van de trilling:
[Afbeelding]

Als entities heb ik echter alleen onderstaande:
[Afbeelding]

Hoe kan ik dan toch (bijvoorbeeld) een grafiek maken van de 'vibrationstrength'?

(De sensor praat Zigbee, en is dus toegevoegd aan Deconz, waarna deze automatisch in HA komt.)
Je zou een template sensor https://www.home-assistant.io/integrations/template/ kunnen maken met een template als
code:
1
{{ state_attr('binary_sensor.vibration_15','vibrationstrength') }}

[ Voor 7% gewijzigd door Droif op 07-01-2020 10:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@Droif Dank!

Onderstaand werkt inderdaad:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
sensor:
  - platform: template
    sensors:
      vibration_15_vibration:
        friendly_name: "Vibrations"
        unit_of_measurement: ''
        value_template: "{{ state_attr('binary_sensor.vibration_15','vibrationstrength') }}"
      vibration_15_temp:
        friendly_name: "Temperature"
        unit_of_measurement: '°C'
        value_template: "{{ state_attr('binary_sensor.vibration_15','temperature') }}"
      vibration_15_orientation:
        friendly_name: "X/Y/Z"
        unit_of_measurement: ''
        value_template: "{{ state_attr('binary_sensor.vibration_15','orientation') }}"    

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CAP-Team
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11-09 13:24

CAP-Team

XBL: CAPTeam

Slightly off-topic, maar:
DeadMetal schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 07:58:
[...]

De officiële adapter zal zeker helpen. En een SSD is zeker aan te raden voor de snelheid en stabiliteit van het systeem.

Zelf heb ik een mSATA SSD in combinatie met deze adapter. Maar nog makkelijker is een externe SSD via USB.

De Pi geschikt maken om vanaf USB te booten is even een truukje voor nodig (online veel over te vinden). En bij de Pi4 moet er ook persé een microSD in blijven zitten, puur voor de boot-partitie. Bij de Pi3 is dat niet nodig.

Een scherm, mwah, zou ik niet doen. Je kan hem altijd via SSH bedienen. En enkel een scherm eraan hangen mocht hij eens niet willen booten.
Kan de RP3B genoeg power op de USB poort leveren om een SSD ook te voeden?

Microsoft Surface Pro 6 | Samsung Galaxy S21FE | XBOX Series X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeadMetal
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 13-09 19:26
In mijn situatie (ook 3B) werkt het in ieder geval prima, maar ongetwijfeld verschilt het verbruik per merk/model dus ik durf niet te stellen dat het altijd werkt. Misschien even een zoekmachine gebruiken om te checken wat de ervaringen zijn voor het model dat je in gedachten hebt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@CAP-Team Let er ook op dat niet elk willekeurige USB naar SATA verloopkabeltje zal werken: https://jamesachambers.co...ide-for-ssd-flash-drives/
Dat artikel gaat specifiek over de RPi4, maar dit geldt (in meer of mindere mate) ook voor de RPi3.

@Verwijderd Die vraag stelde je laatst ook al toch? ;)
JBS in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"

[ Voor 27% gewijzigd door JBS op 07-01-2020 13:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Oops. Dat is waar ook.
Alleen nu heb ik er iets mee gedaan.... ;)
Ik heb ook zo'n lange todo list dat ik het zelf ook allemaal niet meer volg, sorry daarvoor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Thoit
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 10-09 16:54
kepler schreef op maandag 6 januari 2020 @ 20:26:

Ik gebruik hiervoor een Aqara cube. Hij werkt op batterij, maar na 1,5 jaar gebruik geeft hij nog steeds 100% batterij aan. En al zou je om de 2 jaar de batterij moeten verwisselen is dat toch een stuk minder erg dan iets met een kabel aan stroom te hebben..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smesjz
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Ik heb al paar keer gehad dat home assistant op m'n unifi controller - die op AWS draait - om zeep hielp (load liep op naar 35 totdat OOM killer ingreep) bij herstart van HA. Ik had al aantal devices dat getracked werd naar beneden gezet.
Geen idee wat dit veroorzaakt, maar ik hoop dat e.e.a. nu stabieler is met unifi controller in een docker container op m'n RPI4 zodat het lokaal draait.

HA werkt nu redelijk met Hue, Dyson, zonnepanelen, Unifi) maar wat ik wel vermoeiend vind is het uitzoeken hoe bepaalde gegevens zichtbaar gemaakt kunnen worden in het dashboard. Bijv. air quality van mn Dyson heeft aantal attributes maar om die afzonderlijk (bijv. NO2 gehalte) te tonen moet je weer met sensor templates werken zo te zien. Maar gelukkig erg leerzaam.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@smesjz Het tonen van attributen is eigenlijk vrij recht toe recht aan, zie bijvoorbeeld de post net boven je voor een voorbeeld Verwijderd in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2" en hier de documentatie voor nadere uitleg/mogelijkheden: https://www.home-assistant.io/integrations/template/

Let op dat je HA herstart na een wijziging in je configuration.yaml.

Iemand hier ervaring met het voorkomen dat het icoontje van een lamp mee kleurt met de kleur van de lamp zelf? Afhankelijk van je thema wordt een aan/uit lamp bijvoorbeeld blauw (aan)/grijs (uit), maar van een kleurenlamp kleurt het icoontje mee. Dit laatste wil ik liever niet.

HA kleurtjes icons

[ Voor 41% gewijzigd door JBS op 07-01-2020 17:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:15
Op dit moment heb ik al veel Xiaomi/Aqara hardware. Deursensoren, buttons, motion sensoren en de V2 hub.

Nu wil ik met Home Assistant en deze sensoren eigenlijk de volgende situatie bouwen:
1: Home alarm (deur en raam sensoren als trigger)
2: Away alarm (deur, raam en motion sensoren als trigger)

Dit alles wil ik eenvoudig kunnen in en uitschakelen met een numeriek paneel. Ik heb hier al wat voorbeelden van gezien, maar veel zijn niet leverbaar.
Daarnaast wil ik bij een alarm ook een bericht krijgen op meerdere telefoons, en er moet ook een hoorbaar alarm af gaan. Daarbij dacht ik aan 2 of 3 van deze sirene's: https://www.robbshop.nl/a...2-z-wave-plus-neo-coolcam

Het koppelen van de Aqara sensoren gaat via de Xiaomi hub naar de Home Assistant. Home Assistant ga ik installeren op de Pi 4 die ik nog moet bestellen.Ik heb ook een ZWave USB stick nodig om de sirene's en het numerieke paneel mee te verbinden.

Zie ik nog wat over het hoofd? Hebben jullie nog tips?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

Als je je alarm betrouwbaar wil hebben: investeer in bedrade sensoren en speakers.

"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Headshot_NL
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 23:15
tdw schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 18:51:
[...]

Als je je alarm betrouwbaar wil hebben: investeer in bedrade sensoren en speakers.
Ik gebruik de sensoren met de hub al 2 jaar probleemloos. Of bedoel je betrouwbaar in de zin van: sensoren met draad zijn door inbrekers niet te verstoren?

🚗 Hyundai Ioniq electric premium 28kWh | ☀️ 4350Wp oost, 1005Wp zuid, 2940Wp west | 🌡️ LG 3,5kW + 2,5kW warmtepomp | 🔋 Marstek Venus 5,12kWh v153 + HW P1

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zoeperman
Headshot_NL schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 19:26:
[...]

Ik gebruik de sensoren met de hub al 2 jaar probleemloos. Of bedoel je betrouwbaar in de zin van: sensoren met draad zijn door inbrekers niet te verstoren?
ik denk beide, met kabel kan je niet jammen qua signaal en zijn altijd verbonden dus niet afhankelijk van batterijen b.v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tdw

tdw

Amai seg!

zoeperman schreef op dinsdag 7 januari 2020 @ 20:57:
[...]

ik denk beide, met kabel kan je niet jammen qua signaal en zijn altijd verbonden dus niet afhankelijk van batterijen b.v.
Exact dit inderdaad. Je zal maar net op vakantie zijn als je batterij leeg begint te raken. Als de batterij van mijn Ikea PIR leegraakt meldt ie ook vaak een dakset positive, ook niet echt wenselijk in een alarm.

~ James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanderkroon
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 21:34
Hoe gaan jullie om met een dev omgeving van homeassistant? Ik heb nu lokaal een omgeving opgezet en ben van plan de config in git te plaatsen en dan met behulp van de git pull plugin de wijzigingen naar mijn master omgeving uit te rollen.

Nu heb ik een aantal diensten zoals Dark_sky waar je een limiet aan api calls hebt. De dev omgeving mag best 1 keer per dag het weer ophalen. Wat is de beste manier om lokaal een aantal andere settings in te laden die niet mee naar master moeten? Bestande in .gitignore zetten ben ik er dan al of kan je ook conditioneel dingen doen met environments.

LG-HM051MR-U44 | Daalderop DUO 50l | 1500 WP Zuid | gasloos '23

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reinder83
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12-09 14:25
jvanderkroon schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 09:24:
Hoe gaan jullie om met een dev omgeving van homeassistant? Ik heb nu lokaal een omgeving opgezet en ben van plan de config in git te plaatsen en dan met behulp van de git pull plugin de wijzigingen naar mijn master omgeving uit te rollen.

Nu heb ik een aantal diensten zoals Dark_sky waar je een limiet aan api calls hebt. De dev omgeving mag best 1 keer per dag het weer ophalen. Wat is de beste manier om lokaal een aantal andere settings in te laden die niet mee naar master moeten? Bestande in .gitignore zetten ben ik er dan al of kan je ook conditioneel dingen doen met environments.
Je zou de secrets.yaml kunnen gebruiken, alleen de naam secrets spreekt het alleen een beetje tegen, ben ook wel benieuwd of er een betere oplossing voor is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JackPoint
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 06-09 22:59
Voor nu om bij mijn HA te komen buiten huis gebruik ik vpn via WireGuard. Als ik dat op mijn telefoon aan heb staan werken sommige andere apps niet lekker. Ook voor mijn vrouw is het niet handig om dat steeds aan te moeten zetten. Om veilig publiek toegang te krijgen kan ik het betaalde abonnement nemen, of het zelf inrichten. Voor dat laatste is niet heel veel te vinden hoe je dat veilig kunt doen. Ik zat zelf te denken aan de Duck DNS (voor Let's Encrypt) en de NGINX SSL Proxy. Daarnaast heb ik ip_ban_enabled aangezet in de configuratie. Kan ik dan veilig poort 443 open zetten of mis ik dan nog iets? Ik gebruik overigens hassio op een RPI.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Je zou met een cliënt certificaat kunnen werken voor authenticatie. Dan inderdaad nginx proxy met SSL voor versleuteling en je bent een eind.

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
JackPoint schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 10:35:
Voor nu om bij mijn HA te komen buiten huis gebruik ik vpn via WireGuard. Als ik dat op mijn telefoon aan heb staan werken sommige andere apps niet lekker. Ook voor mijn vrouw is het niet handig om dat steeds aan te moeten zetten. Om veilig publiek toegang te krijgen kan ik het betaalde abonnement nemen, of het zelf inrichten. Voor dat laatste is niet heel veel te vinden hoe je dat veilig kunt doen. Ik zat zelf te denken aan de Duck DNS (voor Let's Encrypt) en de NGINX SSL Proxy. Daarnaast heb ik ip_ban_enabled aangezet in de configuratie. Kan ik dan veilig poort 443 open zetten of mis ik dan nog iets? Ik gebruik overigens hassio op een RPI.
Je kan er ook cloudflare voor knallen. Heb je standaard https. Zet je een ipwhitelist op met de iprange van cloudflare. En dan even 2FA op je Homeassistant accounts.
Dan ben je al een eind :)

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Is er trouwens een risico wanneer je i.p.v. poort 8123 gewoon poort 443 gebruikt? Vanaf mijn werklaptop kan ik 8123 niet bereiken namelijk. Via 443 werkt het wel als ik dat zo instel in mijn port forwards. Maar is dat minder veilig?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RudolfR
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 23:20
@barrymossel

De kans dat je IP wordt gescand op poort 443 is misschien groter.
Er zal vast tooling zijn om Home Assistant te brute forcen. (Misschien ook al wel op 8123?)

Misschien wil je je http-component uitbreiden met wat extra opties:
https://www.home-assistan...tions/http#ip_ban_enabled

Of 2FA instellen.

Ik benader HA uitsluitend via VPN, tegenwoordig Wireguard via de hass.io addon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik heb volgende automatisatie die ervoor moet zorgen dat mn lichten aangaan als ik thuiskom, die wil echter niet triggeren, wat doe ik mis?

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
id: '1578251418685'
  alias: Lichten inkom aan bij thuiskomst
  description: ''
  trigger:
  - entity_id: person.x
    event: enter
    platform: zone
    zone: zone.home
  - entity_id: person.y
  condition:
    entity_id: sun.sun
    state: below_horizon
  action:
  - device_id: d1262fb1595a4738bb9ea73f2a9df607
    domain: light
    entity_id: light.hue_ambiance_spot_1
    type: turn_on
  - device_id: b4da8091739e4eeca6882d9f708cecd9
    domain: light
    entity_id: light.hue_ambiance_spot_2
    type: turn_on

not sure ivm die zone, want die heb ik nooit aangemaakt
edit: voorwwaarde die er nog bij zou moeten, is dat er niemand thuis is
(ik heb een family group)

[ Voor 8% gewijzigd door skank op 08-01-2020 12:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 21:34

Koppensneller

winterrrrrr

Volgens mij is je indentation niet helemaal goed en kloppen je actions niet:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  trigger:
  condition:
  action:
    - service: light.turn_on

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@skank

Aangezien je een family-group hebt kun je die ook als trigger gebruiken.
Waarschijnlijk verandert de state van die group ook van away naar home.
Dit idee, maar dan evt. voor de groep van beide entiteiten.
https://www.home-assistan...on/trigger/#state-trigger

Home Zone wordt automatisch gemaakt:
https://www.home-assistant.io/integrations/zone/#home-zone

[ Voor 35% gewijzigd door RudolfR op 08-01-2020 12:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
barrymossel schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 11:42:
Is er trouwens een risico wanneer je i.p.v. poort 8123 gewoon poort 443 gebruikt? Vanaf mijn werklaptop kan ik 8123 niet bereiken namelijk. Via 443 werkt het wel als ik dat zo instel in mijn port forwards. Maar is dat minder veilig?
RudolfR schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:02:
@barrymossel

De kans dat je IP wordt gescand op poort 443 is misschien groter.
Er zal vast tooling zijn om Home Assistant te brute forcen. (Misschien ook al wel op 8123?)

Misschien wil je je http-component uitbreiden met wat extra opties:
https://www.home-assistan...tions/http#ip_ban_enabled

Of 2FA instellen.

Ik benader HA uitsluitend via VPN, tegenwoordig Wireguard via de hass.io addon.
Maar tooling om Home Assistant te bruteforcen zal waarschijnlijk gewoon in combinatie met een 8123 scan worden gedaan.
Wordt je IP gescaned en ze zien 443 openstaan, moeten ze eerst nog gaan kijken wat er precies is. Is er iets van een inlog of is het gewoon een simpele personal website.
Bij 8123 worden de opties een stuk kleiner.

Dus tegen bruteforce zal 443 misschien zelfs wel beter zijn, als je het open zet. Ik doe het dus zelf met cloudflare er nog tussen en blokkeer alles wat niet cloudflare is. Dus dan wordt scannen ook lastig, de poort staat alleen open voor de cloudflare IP's.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

martinvdm schreef op zaterdag 19 oktober 2019 @ 08:02:
[...]

Is voor mij echt het eerst wat ik de deur uit gedaan heb. Er zijn zo veel betere alternatieven als 433 kaku materiaal.
Mwah....vaak wel. Maar soms is het ook niet zo belangrijk. Van lampen en sensors vind ik het bv belangrijk dat ik ze kan sturen en uitlezen. Dan kan ik afhankelijk van de huidige situatie de zaak laten aanpassen.

Maar schakelaars? Ik weet heus wel of ik die indruk. Gewoon een puls naar het systeem van HEE licht aan.
Daar hoef ik echt geen Zigbee of Zwave voor te hebben om die uit te lezen.
Daar komt 433 net zo handig en wel zo goedkoop uit. En het bereik is meestal prima.
Ik wilde dat ik ze eenvoudig kon koppelen aan HA. De benodigde hardware, RFXcom, is me veel te duur. Het is jammer dat ik mijn ICS-2000 niet aan HA kan koppelen. Dat zou pas makkelijk zijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Laatst online: 22:27
Ortep schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:50:
[...]

Mwah....vaak wel. Maar soms is het ook niet zo belangrijk. Van lampen en sensors vind ik het bv belangrijk dat ik ze kan sturen en uitlezen. Dan kan ik afhankelijk van de huidige situatie de zaak laten aanpassen.

Maar schakelaars? Ik weet heus wel of ik die indruk. Gewoon een puls naar het systeem van HEE licht aan.
Daar hoef ik echt geen Zigbee of Zwave voor te hebben om die uit te lezen.
Daar komt 433 net zo handig en wel zo goedkoop uit. En het bereik is meestal prima.
Ik wilde dat ik ze eenvoudig kon koppelen aan HA. De benodigde hardware, RFXcom, is me veel te duur. Het is jammer dat ik mijn ICS-2000 niet aan HA kan koppelen. Dat zou pas makkelijk zijn
Ik gebruik een Sonoff RF bridge, ongeveer 11 euro. Even flashen met tasmota en klaar.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Koppensneller schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:32:
Volgens mij is je indentation niet helemaal goed en kloppen je actions niet:

YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
  trigger:
  condition:
  action:
Als ik hem trigger, werken mn actions wel
RudolfR schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:39:
@skank

Aangezien je een family-group hebt kun je die ook als trigger gebruiken.
Waarschijnlijk verandert de state van die group ook van away naar home.
Dit idee, maar dan evt. voor de groep van beide entiteiten.
https://www.home-assistan...on/trigger/#state-trigger

Home Zone wordt automatisch gemaakt:
https://www.home-assistant.io/integrations/zone/#home-zone
Daar zit ik ook aan te denken, maar daar komt het probleem

Ik wil dat die lichten maar aangaan als er echt NIEMAND thuis, zodra er 1 iemand thuis is hoeft dat dus niet

edit: eens aangepast naar dit, vanavond testen

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
  trigger:
  - entity_id: group.family
    platform: state
    from: not_home
    to: home
  condition:
  action:
  - entity_id: light.inkom
    service: light.turn_on

[ Voor 42% gewijzigd door skank op 08-01-2020 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

Greetoz schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:53:
[...]
Even flashen met tasmota en klaar.
Moet je daar niet weer allerlei andere hardware voor hebben?

Ik heb er geen harde noodzaak voor dus ik heb me er niet echt in verdiept.

Die dingen zouden verkocht moeten worden met de juiste software ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Ortep op 08-01-2020 12:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Greetoz
  • Laatst online: 22:27
Ortep schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:57:
[...]

Moet je daar niet weer allerlei andere hardware voor hebben?

Ik heb er geen harde noodzaak voor dus ik heb me er niet echt in verdiept.

Die dingen zouden verkocht moeten worden met de juiste software ;)
Je hebt een ftdi flasher nodig en wat pinnen. Kost 1 a 2 euro.. Er staat gewoon software op van sonoff.. die werkt voor sonoff :P.. Flashen is 2 minuten werk.

https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeorgeRDG
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 14:15
Ortep schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 12:50:

Het is jammer dat ik mijn ICS-2000 niet aan HA kan koppelen. Dat zou pas makkelijk zijn
Dit kan via een omweg i.c.m. Node-Red en de Olisto-app, zo heb ik het hier althans geregeld (had de ICS-2000 al voordat ik aan HA begon):

1. Switch in HASS dashboard die een boolean value op true/false zet
2. State change event van boolean value in Node-Red
3. Toevoegen integer value aan payload in Node-Red op basis van welke boolean value verandert en type
verandering (true/false)
4. Omzetten payload naar webhook link met variabele integer value (via Node-Red http-request node)
5. In Olisto-app omzetten van integer value naar juiste schakel actie (1 -> Lamp A = Aan, 2 -> Lamp A = Uit etc.)

Op deze manier hoef je maar 1 webhook link aan te maken in de Olisto omgeving (bij Olisto valt dit onder Olisto Connect), ipv aparte webhook links voor elke schakel actie.

Meer info: https://olisto.com/get-started-with-olisto-connect/

[ Voor 4% gewijzigd door GeorgeRDG op 08-01-2020 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 22:10
Als een complete nieuwkomer in de wereld van Home Automation ben ik begonnen met Hass.io te draaien op een NUC met Virtualbox, de reden dat ik hier mee aan de slag wil is voornamelijk de wens om zowel traditioneel via een lichtshakelaar als slim via home automation te kunnen schakelen voor de WAF.

Het idee is om dit uiteindelijk verder uit te bouwen met een geautomatiseerd zonnescherm, rolgordijnen, bewegingssensoren.. er kan blijkbaar erg veel en naarmate ik er meer van snap wil ik er ook meer mee gaan doen.

Nu lijkt dat 'het snappen' wel een probleem te zijn want ik ben al vrij snel vastgelopen, HA draait en ik heb een koppeling met m'n Hue bridge om zo Hue lampen te kunnen schakelen tot zover lukt het nog wel, maar dan..

Om traditioneel en slim te schakelen heb ik een Shelly 1 aangeschaft, deze is gewoon aan een stekker geknoopt met schakelaar die ik op m'n bureau heb liggen om het e.e.a. te testen, de Shelly werkt prima via de schakelaar en als ik de Shelly via IP benader maar ik wil natuurlijk MQTT gaan gebruiken.
MQTT staat aan op Shelly en op m'n Home Assistant heb de Mosquitto broker add-on geïnstalleerd.

Via MQTT Explorer kan ik verbinden met m'n Hass.io MQTT broker en zie ik ook in de logs dat de verbinding tot stand is gekomen.

[13:27:10] INFO: Setup mosquitto configuration
[13:27:10] WARNING: SSL not enabled - No valid certs found!
[13:27:10] INFO: No local user available
[13:27:12] INFO: Initialize Hass.io Add-on services
[13:27:12] INFO: Initialize Home Assistant discovery
[13:27:12] INFO: Start Mosquitto daemon
1578486432: mosquitto version 1.6.3 starting
1578486432: Config loaded from /etc/mosquitto.conf.
1578486432: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/auth-plug.so
1578486432: |-- *** auth-plug: startup
1578486432: ├── Username/password checking enabled.
1578486432: ├── TLS-PSK checking enabled.
1578486432: └── Extended authentication not enabled.
1578486432: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1578486432: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
1578486432: Opening websockets listen socket on port 1884.
1578486433: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
1578486477: New connection from 192.168.x.x on port 1883.
1578486477: New client connected from 192.168.x.x as mqtt-explorer-8ac0cc30 (p2, c1, k60).
1578486582: Client mqtt-explorer-8ac0cc30 disconnected.

De Shelly heeft bij MQTT server het IP adres van mijn Hass.io instance staan met poort nummer 1883, de Shelly is echter nooit zichtbaar in de logs van mijn broker.

Wat zie ik hier over het hoofd? Hoe kan ik er voor zorgen dat ik de Shelly gewoon als schakelaar kan zien op HA en deze dan ook kan gebruiken in Node-RED?

Ik ben er nu al een een tijd lang mee aan het stoeien maar ik kom er maar niet uit en zou dit echt graag werkend willen hebben.

[ Voor 0% gewijzigd door Evernote op 08-01-2020 13:40 . Reden: Typo's ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• barrymossel
Evernote schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:38:
Als een complete nieuwkomer in de wereld van Home Automation ben ik begonnen met Hass.io te draaien op een NUC met Virtualbox, de reden dat ik hier mee aan de slag wil is voornamelijk de wens om zowel traditioneel via een lichtshakelaar als slim via home automation te kunnen schakelen voor de WAF.

Het idee is om dit uiteindelijk verder uit te bouwen met een geautomatiseerd zonnescherm, rolgordijnen, bewegingssensoren.. er kan blijkbaar erg veel en naarmate ik er meer van snap wil ik er ook meer mee gaan doen.

Nu lijkt dat 'het snappen' wel een probleem te zijn want ik ben al vrij snel vastgelopen, HA draait en ik heb een koppeling met m'n Hue bridge om zo Hue lampen te kunnen schakelen tot zover lukt het nog wel, maar dan..

Om traditioneel en slim te schakelen heb ik een Shelly 1 aangeschaft, deze is gewoon aan een stekker geknoopt met schakelaar die ik op m'n bureau heb liggen om het e.e.a. te testen, de Shelly werkt prima via de schakelaar en als ik de Shelly via IP benader maar ik wil natuurlijk MQTT gaan gebruiken.
MQTT staat aan op Shelly en op m'n Home Assistant heb de Mosquitto broker add-on geïnstalleerd.

Via MQTT Explorer kan ik verbinden met m'n Hass.io MQTT broker en zie ik ook in de logs dat de verbinding tot stand is gekomen.

[13:27:10] INFO: Setup mosquitto configuration
[13:27:10] WARNING: SSL not enabled - No valid certs found!
[13:27:10] INFO: No local user available
[13:27:12] INFO: Initialize Hass.io Add-on services
[13:27:12] INFO: Initialize Home Assistant discovery
[13:27:12] INFO: Start Mosquitto daemon
1578486432: mosquitto version 1.6.3 starting
1578486432: Config loaded from /etc/mosquitto.conf.
1578486432: Loading plugin: /usr/share/mosquitto/auth-plug.so
1578486432: |-- *** auth-plug: startup
1578486432: ├── Username/password checking enabled.
1578486432: ├── TLS-PSK checking enabled.
1578486432: └── Extended authentication not enabled.
1578486432: Opening ipv4 listen socket on port 1883.
1578486432: Opening ipv6 listen socket on port 1883.
1578486432: Opening websockets listen socket on port 1884.
1578486433: Warning: Mosquitto should not be run as root/administrator.
1578486477: New connection from 192.168.x.x on port 1883.
1578486477: New client connected from 192.168.x.x as mqtt-explorer-8ac0cc30 (p2, c1, k60).
1578486582: Client mqtt-explorer-8ac0cc30 disconnected.

De Shelly heeft bij MQTT server het IP adres van mijn Hass.io instance staan met poort nummer 1883, de Shelly is echter nooit zichtbaar in de logs van mijn broker.

Wat zie ik hier over het hoofd? Hoe kan ik er voor zorgen dat ik de Shelly gewoon als schakelaar kan zien op HA en deze dan ook kan gebruiken in Node-RED?

Ik ben er nu al een een tijd lang mee aan het stoeien maar ik kom er maar niet uit en zou dit echt graag werkend willen hebben.
Je moet de schakelaar ook nog in configuration.yaml zetten hè? https://www.home-assistant.io/integrations/switch.mqtt/

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Evernote Heb je naast het invullen van de host ook MQTT geactiveerd op de Shelly? Zie http://shelly-api-docs.sh...w/mqtt/#mqtt-support-beta
mqtt_enable needs to be set to true
Heb je tevens eventueel benodigde username/password ingevuld om verbinding te maken met de MQTT broker?
In case authentication is required, mqtt_user and mqtt_pass must also be set.
@barrymossel Dat is niet nodig om de Shelly verbinding te zien maken in de MQTT broker log.

[ Voor 24% gewijzigd door JBS op 08-01-2020 13:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
Ik heb het volgende toegevoegd aan configuration.yaml maar er veranderd niks:

switch:
- platform: mqtt
name: "Shelly Test"
state_topic: "shellies/shelly1-c49aff/relay/0"
command_topic: "shellies/shelly1-c49affrelay/0/command"
payload_on: "on"
payload_off: "off"
retain: false

state_topic: "shellies/shelly1-c49aff/relay/1"
command_topic: "shellies/shelly1-c49aff/relay//1/command"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ortep
  • Niet online

Ortep

Soylent Green is People!

GeorgeRDG schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:35:
[...]

Dit kan via een omweg i.c.m. Node-Red en de Olisto-app, zo heb ik het hier althans geregeld (had de ICS-2000 al voordat ik aan HA begon):
Dat is voor mij net de verkeerde kant uit. Je kan de ICS-niet uitlezen met Olisto. Hooguit bedienen.

Ik zou de ICS willen gebruiken om bv mijn 433 deurbel of wat schakelaard door te geven aan HA

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
JBS schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:43:
@Evernote Heb je naast het invullen van de host ook MQTT geactiveerd op de Shelly? Zie http://shelly-api-docs.sh...w/mqtt/#mqtt-support-beta
Als ik de Shelly via IP benader kan ik 'Enable action execution via MQTT' aanvinken, dit heb ik ook gedaan en dit zou genoeg moeten zijn?
[...]

Heb je tevens eventueel benodigde username/password ingevuld om verbinding te maken met de MQTT broker?
Ik heb de MQTT broker op anonymous: true gezet in de config:

{
"logins": [],
"anonymous": true,
"customize": {
"active": false,
"folder": "mosquitto"
},
"certfile": "fullchain.pem",
"keyfile": "privkey.pem",
"require_certificate": false
}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaLass
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:13
Evernote schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:47:
[...]

Als ik de Shelly via IP benader kan ik 'Enable action execution via MQTT' aanvinken, dit heb ik ook gedaan en dit zou genoeg moeten zijn?

[...]

{
},
}
Wil je perse MQTT gebruiken voor de Shelly(s)?
Als dat niet perse nodig is, kan je ook gebruik maken van het custom component ShellyForHASS:
https://github.com/StyraHem/ShellyForHASS

Deze is eenvoudig te installeren via HACS als je die hebt toegevoegd aan je installatie:
https://github.com/hacs/integration

Mijn advertenties op V&A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 15:23
Evernote schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:43:
[...]

Ik heb het volgende toegevoegd aan configuration.yaml maar er veranderd niks:

switch:
command_topic: "shellies/shelly1-c49affrelay/0/command"

state_topic: "shellies/shelly1-c49aff/relay/1"
command_topic: "shellies/shelly1-c49aff/relay//1/command"
Je gebruikt 2x dezelfde name en je command topic bij de 2de heeft na de relay een dubbele /

ik heb dit voor de switches van Shelly in mijn configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
switch:
    name: "Garagelicht"
    command_topic: "shellies/shellyswitch25-74516A/relay/0/command"
    state_topic: "shellies/shellyswitch25-74516A/relay/0"
    icon: mdi:lightbulb-outline

Je moet ook na je config aanpassingen altijd een restart doen hé! Anders worden ze niet toegepast.
Ook kan je kijken met MQTTexplorer (app op je pc) kijken of de shelly wel berichten naar je MQTT broker plaatst. Zonder deze berichten kan HASSIO namelijk niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kodess
Evernote schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:47:
[...]

[...]

{
},
}
DaLass schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 13:57:
[...]

Wil je perse MQTT gebruiken voor de Shelly(s)?
Als dat niet perse nodig is, kan je ook gebruik maken van het custom component ShellyForHASS:
https://github.com/StyraHem/ShellyForHASS

Deze is eenvoudig te installeren via HACS als je die hebt toegevoegd aan je installatie:
https://github.com/hacs/integration
Als je HACS op je Home Assistant draait heb je daar een Discovery script wat je kan installeren.
ha-shellies-discovery als je wil googelen. Er worden dan 2 automations aangemaakt waarmee hij bij opstarten van HA vraagt aan alle shellies om zich te melden. Als HA draait en je koppelt een nieuwe shelly aan MQTT zal hij zich ook melden.

Enyaq iV 80 - 5135 Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
stijn1309 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:04:
[...]

Je gebruikt 2x dezelfde name en je command topic bij de 2de heeft na de relay een dubbele /

ik heb dit voor de switches van Shelly in mijn configuration.yaml
[code
switch:
name: "Garagelicht"
command_topic: "shellies/shellyswitch25-74516A/relay/0/command"
state_topic: "shellies/shellyswitch25-74516A/relay/0"
[/code]

Je moet ook na je config aanpassingen altijd een restart doen hé! Anders worden ze niet toegepast.
Dank, ik heb de configuration.yaml aangepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[
switch:
    name: "ShellyTest"
    command_topic: "shellies/shelly1-c49aff/relay/0"
    state_topic: "shellies/shelly1-c49aff/relay/0/command"

Nadat ik een restart heb gedaan krijg ik echter meteen het volgende te zien na een restart:

Invalid config - the following components and platforms could not be set up:
-mqtt
- mqtt.switch

Please check your config
Ook kan je kijken met MQTTexplorer (app op je pc) kijken of de shelly wel berichten naar je MQTT broker plaatst. Zonder deze berichten kan HASSIO namelijk niets...
Is dit anders dan in de Hass.io Mosquitto broker z'n logs kijken? Want daar zie ik dus niets..
Kodess schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:12:
[...]

[...]

Als je HACS op je Home Assistant draait heb je daar een Discovery script wat je kan installeren.
ha-shellies-discovery als je wil googelen. Er worden dan 2 automations aangemaakt waarmee hij bij opstarten van HA vraagt aan alle shellies om zich te melden. Als HA draait en je koppelt een nieuwe shelly aan MQTT zal hij zich ook melden.
Ik zie HACS niet als add-on staan, ik kwam wel dit python script tegen dat discovery mogelijk moet maken dus ik heb een map gemaakt 'python_scripts' en daar het bestand geplaatst maar dat lijkt niets te doen. Is dit hetzelfde idee als wat je via HACS kan doen?

Via MQTT werken leek na een paar video's op YouTube gezien te hebben en het internet af te speuren met Shelly's vrij makkelijk met de nieuwste firmware maar ik kom momenteel echt geen stap meer verder.

Update:
Zojuist een poging gewaagd om HACS toe te voegen aan HA maar nadat ik HACS als integratie heb geselecteerd heb ik gewoon een bufferend wieltje in een klein rechthoekje maar er gebeurd verder helemaal niets.

Restart gedaan maar dit lost het probleem helaas ook niet op..

Het liefst wil ik alles wel gewoon via MQTT werkend hebben.

[ Voor 11% gewijzigd door Evernote op 08-01-2020 14:43 . Reden: Update ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijn1309
Evernote schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:18:
[...]

Dank, ik heb de configuration.yaml aangepast:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
[
switch:
    name: "ShellyTest"
    command_topic: "shellies/shelly1-c49aff/relay/0"
    state_topic: "shellies/shelly1-c49aff/relay/0/command"

Nadat ik een restart heb gedaan krijg ik echter meteen het volgende te zien na een restart:

Invalid config - the following components and platforms could not be set up:
-mqtt
- mqtt.switch

Please check your config

[...]

Is dit anders dan in de Hass.io Mosquitto broker z'n logs kijken? Want daar zie ik dus niets..

[...]

Ik zie HACS niet als add-on staan, ik kwam wel dit python script tegen dat discovery mogelijk moet maken dus ik heb een map gemaakt 'python_scripts' en daar het bestand geplaatst maar dat lijkt niets te doen. Is dit hetzelfde idee als wat je via HACS kan doen?

Via MQTT werken leek na een paar video's op YouTube gezien te hebben en het internet af te speuren met Shelly's vrij makkelijk met de nieuwste firmware maar ik kom momenteel echt geen stap meer verder.

Update:
Zojuist een poging gewaagd om HACS toe te voegen aan HA maar nadat ik HACS als integratie heb geselecteerd heb ik gewoon een bufferend wieltje in een klein rechthoekje maar er gebeurd verder helemaal niets.

Restart gedaan maar dit lost het probleem helaas ook niet op..

Het liefst wil ik alles wel gewoon via MQTT werkend hebben.
Ik zal hieronder even stap voor stap zetten wat ik heb gedaan voor MQTT.

1. Mosquitto Broker add-on geïnstalleerd.

mijn config voor Mosquitto:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
  "anonymous": false,
    "active": true,
  },
}

2. Gebruiker aangemaakt t.b.v. Mosquitto in Home Assistant, gewoon in de groep Users.

3. Maak het bestand acl.conf aan in de map /share/mosquitto/ (wel Samba Share addon installeren, zodat je bij de Share map kan)

4. Plaats de volgende regel in acl.conf.
code:
1
acl_file /share/mosquitto/accesscontrollist

5. Maak het volgende bestand aan accesscontrollist (zonder extensie) ook in de map /share/mosquitto/.

6. Plaats de volgende regels in het accesscontrollist bestand:
code:
1
2
3
4
5
user [YOUR_MQTT_USER]
topic readwrite #

user homeassistant
topic readwrite #

[YOUR_MQTT_USER] uiteraard vervangen voor de aangemaakte gebruiker bij stap 2.

De gebruiker homeassistant is het interne account dat Home Assistant gebruikt om te verbinden naar de MQTT broker.

7. Verbind nu je Shelly apparaten naar de MQTT broker door het ip-adres op te geven van je broker en gebruikersnaam en wachtwoord.

8. Voeg vervolgens de Shelly devices toe zoals ik eerder heb gepost aan je configuration.yaml en herstart HASSIO. Ze zouden dan moeten werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik was even aan het knutselen en kwam de applicatie Hasskit tegen.
Beschikbaar in de stores voor iOS en Android.

Nog maar even kort naar gekeken, en ziet er vooralsnog wel fancy uit en de responssnelheid lijkt goed.
Iemand met ervaring hiermee hier?

(Voor mij is het goede nieuws dat het werkt op iOS9, en dus op mijn vers aangeschafte iPad mini's!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RudolfR
@skank

De family-groep is ook alleen 'away' als iedereen weg is en gaat naar 'home' zodra de eerste in de home-zone komt en blijft 'home' zolang er minstens één iemand thuis is.

Als de tweede persoon ook thuis komt gebeurt er dus niets. Pas als iedereen weer weg is gaat de group wear naar 'away'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
RudolfR schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:09:
@skank

De family-groep is ook alleen 'away' als iedereen weg is en gaat naar 'home' zodra de eerste in de home-zone komt en blijft 'home' zolang er minstens één iemand thuis is.

Als de tweede persoon ook thuis komt gebeurt er dus niets. Pas als iedereen weer weg is gaat de group wear naar 'away'.
Dat klopt, zopas getest :)
Thx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nnoitra
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:47
martinvdm schreef op maandag 6 januari 2020 @ 18:51:
Ik gebruik al tijden Dsmr reader in Docker.
Inmiddels is er, voor de DSMR_Reader gebruikers, ook deze:
https://www.home-assistant.io/integrations/dsmr_reader/

Sarcasm is my superpower! What's yours?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
stijn1309 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 14:56:
[...]

Ik zal hieronder even stap voor stap zetten wat ik heb gedaan voor MQTT.

1. Mosquitto Broker add-on geïnstalleerd.

mijn config voor Mosquitto:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
{
  "anonymous": false,
    "active": true,
  },
}

2. Gebruiker aangemaakt t.b.v. Mosquitto in Home Assistant, gewoon in de groep Users.

3. Maak het bestand acl.conf aan in de map /share/mosquitto/ (wel Samba Share addon installeren, zodat je bij de Share map kan)

4. Plaats de volgende regel in acl.conf.
code:
1
acl_file /share/mosquitto/accesscontrollist

5. Maak het volgende bestand aan accesscontrollist (zonder extensie) ook in de map /share/mosquitto/.

6. Plaats de volgende regels in het accesscontrollist bestand:
code:
1
2
3
4
5
user [YOUR_MQTT_USER]
topic readwrite #

user homeassistant
topic readwrite #

[YOUR_MQTT_USER] uiteraard vervangen voor de aangemaakte gebruiker bij stap 2.

De gebruiker homeassistant is het interne account dat Home Assistant gebruikt om te verbinden naar de MQTT broker.

7. Verbind nu je Shelly apparaten naar de MQTT broker door het ip-adres op te geven van je broker en gebruikersnaam en wachtwoord.

8. Voeg vervolgens de Shelly devices toe zoals ik eerder heb gepost aan je configuration.yaml en herstart HASSIO. Ze zouden dan moeten werken.
Onwijs bedankt voor de uitgebreide stap-voor-stap uitleg, ik zie nu op mijn 'overview' pagina een switch staan maar waar ik al bang voor was, hij doet niks.(ik heb wel de code aangepast omdat ik een Shelly 1 heb en ik heb het device ID van mijn Shelly gebruikt)

In de MQTT logs zie ik ook de Shelly nog steeds niet binnen komen ondanks dat alles goed geconfigureerd zou moeten staan op de Shelly zelf.

- Enable action execution via MQTT: Ja
- Username :(Mijn MQTT Gebruiker)
- Password: (Wachtwoord MQTT Gebruiker)
- Server: 192.168.x.x (Hass.io IP, vanaf UniFi gepakt want nergens anders is dat IP adres zichtbaar?!)
- Custom MQTT Prefix: Nee
- Min reconnect timeout: 2
- Max reconnect timout: 60
- Keep alive: 60
- Clean session: Ja
- Retain: Nee
- Max QoS: 0

Update:
Ineens staat Shelly in de MQTT broker!

1578493426: New client connected from 192.168.xx.xx as shelly1-C49AFF (p2, c1, k60, u'MQTTuser').
1578493424: Socket error on client shelly1-C49AFF, disconnecting.

Helaas zie ik wel meteen een 'socket error' staan, ook de schakelaar op het 'dashboard'/'overview' scherm doet nog niks.

[ Voor 6% gewijzigd door Evernote op 08-01-2020 15:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stijn1309
Evernote schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:23:
[...]

Onwijs bedankt voor de uitgebreide stap-voor-stap uitleg, ik zie nu op mijn 'overview' page een switch staan maar waar ik al bang voor was, hij doet niks.(ik heb wel de code aangepast omdat ik een Shelly 1 heb en ik heb het device ID van mijn Shelly gebruikt)

In de MQTT logs zie ik ook de Shelly nog steeds niet binnen komen ondanks dat alles goed geconfigureerd zou moeten staan op de Shelly zelf.

- Enable action execution via MQTT: Ja
- Username :(Mijn MQTT Gebruiker)
- Password: (Wachtwoord MQTT Gebruiker)
- Server: 192.168.x.x (Hass.io IP, vanaf UniFi gepakt want nergens anders is dat IP adres zichtbaar?!)
- Custom MQTT Prefix: Nee
- Min reconnect timeout: 2
- Max reconnect timout: 60
- Keep alive: 60
- Clean session: Ja
- Retain: Nee
- Max QoS: 0
Dan is het nu nuttig om te kijken of er berichten op je mosquitto server binnen komen en hoe de topics zijn opgebouwd.

Dit vond ik erg makkelijk via deze tool: http://mqtt-explorer.com/
Installatie niet nodig je kan hem ook portable draaien dacht ik.

Verbind daar naar hetzelfde ip-adres en gebruikersnaam en wachtwoord als je opgeeft in de Shelly's. Zo weet je ook direct of dat werkt of wellicht hier een foutje in is geslopen.

Als je dan een printscreen plaatst van de topics in de MQTT-explorer kunnen we checken of je configuration.yaml wel klopt.

edit: heb je je command & state topics wel goed staan? in je vorige post staan die verkeerd om!

[ Voor 3% gewijzigd door stijn1309 op 08-01-2020 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Evernote
stijn1309 schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:28:
[...]

Dan is het nu nuttig om te kijken of er berichten op je mosquitto server binnen komen en hoe de topics zijn opgebouwd.

Dit vond ik erg makkelijk via deze tool: http://mqtt-explorer.com/
Installatie niet nodig je kan hem ook portable draaien dacht ik.

Verbind daar naar hetzelfde ip-adres en gebruikersnaam en wachtwoord als je opgeeft in de Shelly's. Zo weet je ook direct of dat werkt of wellicht hier een foutje in is geslopen.

Als je dan een printscreen plaatst van de topics in de MQTT-explorer kunnen we checken of je configuration.yaml wel klopt.

edit: heb je je command & state topics wel goed staan? in je vorige post staan die verkeerd om!
Het bleek dat een firewall regel die al het verkeer van het IoT netwerk naar het LAN (waar m'n Home Assistant zit) geblokkeerd was vanaf m'n USG.
Ik had wel handmatig een regel toegevoegd om traffic vanaf Shelly naar Hass.io toe te staan maar deze regel stond onder de regel die alles blokkeerde.. ik was zo gefocused op de Home Assistant configuratie dat ik hier niet eens een heb gedacht.

Hier nog even de code uit de yaml file, zoals genoemd heb ik deze wel aangepast zodat het overeenkomt met de informatie van Shelly.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
switch:
    name: "Shelly"
    command_topic: "shellies/shelly1-c49aff/relay/0/command"

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stijn1309
Evernote schreef op woensdag 8 januari 2020 @ 15:36:
[...]

Het bleek dat een firewall regel die al het verkeer van het IoT netwerk naar het LAN (waar m'n Home Assistant zit) geblokkeerd was vanaf m'n USG.
Ik had wel handmatig een regel toegevoegd om traffic vanaf Shelly naar Hass.io toe te staan maar deze regel stond onder de regel die alles blokkeerde.. ik was zo gefocused op de Home Assistant configuratie dat ik hier niet eens een heb gedacht.

Hier nog even de code uit de yaml file, zoals genoemd heb ik deze wel aangepast zodat het overeenkomt met de informatie van Shelly.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
switch:
    name: "Shelly"
    command_topic: "shellies/shelly1-c49aff/relay/0/command"
Maar het werkt dan nu ook?

Ik heb zelf een regel in mijn USG die al het verkeer over poort 1883 en 8883 vanuit IoT netwerk toestaat naar het ip-adres van de broker in mijn thuisnetwerk (poorten uit mijn hoofd gedaan.. kan zijn dat ik ernaast zit).

Mocht ik dan nog een device toevoegen, dan werkt deze gewoon direct zonder extra Firewall regel.
Pagina: 1 ... 17 ... 101 Laatste

Dit topic is gesloten.

Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.

Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.