He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Nou, de hoeveelheid breaking changes is juist afgenomen naar mijn gevoel.Troetelbeer schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:09:
Man, man, man...Tegenwoordig maken de HA updates maar kapot, dan dat ze fixen...
En je moet niet 103.1 hebben - daar zit een frontend bug in. Maar qua breaking changes valt het tegenwoordig mee hoor....
Sometimes you need to plan for coincidence
USB drive:
- fat32
- usb naam: CONFIG
- map gemaakt: network
- in die map een file: my-network (zonder extensie)
En daarin deze code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
| [connection] id=my-network uuid=72111c67-4a5d-4d5c-925e-f8ee26efb3c3 type=802-11-wireless [802-11-wireless] mode=infrastructure ssid=NAAMROUTER # Uncomment below if your SSID is not broadcasted #hidden=true [802-11-wireless-security] auth-alg=open key-mgmt=wpa-psk psk=WACHTWOORD [ipv4] method=auto [ipv6] addr-gen-mode=stable-privacy method=auto |
boot partitie SD-card:
- hier een nieuwe map gemaakt: network
- daarin dezelfde file als hierboven geplaatst: my-network
boot partitie SD-card:
- hier ongeveer hetzelfde gedaan maar dan: CONFIG\network
- daarin dezelfde file als hierboven geplaatst: my-network
Dit werkt allemaal niet.
EDIT: aangesloten via ethernet kan ik alles nu wel starten. Maar ik wil toch omschakelen naar WiFi. Hoe kan ik dit nu anders instellen nu hij nog via ethernet verbonden is. (Hij zal op een ander WiFi netwerk komen dan waar hij nu met ethernet op aangesloten is)
Ik heb SSH en Configurator geïnstalleerd, dus ik verwacht dat ik het wel via een van deze twee moet kunnen doen?
[ Voor 15% gewijzigd door Markos op 23-12-2019 02:57 ]
Probleem met de tuya integratie is niet HA, maar tuya die iets aangepast heeft in hun api.Troetelbeer schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:09:
Man, man, man...Tegenwoordig maken de HA updates maar kapot, dan dat ze fixen...
Daartegenover staat dat ze dit allemaal open source en gratis ter beschikking stellen! En dat er ook elke keer weer nieuwe functionaliteiten worden geimplementeerd.Troetelbeer schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:09:
Ik vind het een fantastisch stukje software. Maar wacht wel altijd even af tot de subversies tot rust komen. Dan lees ik de breaking changes en daarna doe ik pas een upgrade.
Hulde aan iedereen die iets aan Home Assistant bij heeft gedragen.

Verwijderd
Als je kijkt naar de grafiek van een korte periode zie je dat er geen lijnen zijn, maar losse meetpunten. Heel veel, dat wel. Ik vermoed dat het zo iets simpels is dat er niet constant gemeten wordt (of kan worden) en dat als er niet gemeten is er een onjuiste waarde komt.
Dat wordt ondersteund door de grafiek:

Dat zou ook verklaren waarom inzet van MQTT het probleem oplost: HA krijgt dan immers altijd een getal van MQTT, namelijk de laatste waarde die succesvol is uitgelezen.
Voor de goede orde: er is niets mis met mijn verbinding; bij directe communicatie met de NodeMCU of de OTGW is deze altijd beschikbaar, pings droppen ook nooit, latency is laag.
Maar ik heb ook nog een andere vraag. Om mijn SD-kaart te ontlasten wil ik een gedeelte verplaatsen zoals genoemd in de openingspost. Die verwijst naar:
https://blog.ceard.tech/2...ng-logs-and-database.html
Maar als ik dat probeer lukt het eerste al niet:
1
| $ sudo dmesg|tail -n 20|grep sd |
En als ik sudo weg laat kan ik wel dit doen: dmesg|tail -n 20|grep sd
Maar ik krijg dan geen feedback. Ik gok dat ik iets verkeerd doe?
En m.b.t. je poging tot het laden van Wifi instellingen: Heb je op 'Import from USB' onder Hass.io > System geklikt na het plaatsen van de USB stick?
[ Voor 29% gewijzigd door JBS op 23-12-2019 13:12 ]
Hoe draai je HA? Gewoon direct python met venv of op een andere manier (docker)? Dat zou deels het sudo deel kunnen verklaren.Markos schreef op maandag 23 december 2019 @ 12:59:
Ik weet niet of ik op de juiste plek zit met mijn vragen gezien ik er niet veel reactie op krijg
Maar ik heb ook nog een andere vraag. Om mijn SD-kaart te ontlasten wil ik een gedeelte verplaatsen zoals genoemd in de openingspost. Die verwijst naar:
https://blog.ceard.tech/2...ng-logs-and-database.html
Maar als ik dat probeer lukt het eerste al niet:code:Via SSH (putty of cmd, beide hetzelfde) krijg ik de melding: sudo: command not found
1 $ sudo dmesg|tail -n 20|grep sd
En als ik sudo weg laat kan ik wel dit doen: dmesg|tail -n 20|grep sd
Maar ik krijg dan geen feedback. Ik gok dat ik iets verkeerd doe?
|grep sd zorgt dat de output alleen wordt gefilterd op regels die "sd" bevatten. Je kan je nieuwe thumbdrive ook op een andere manier vinden. Maar je kan wel even checken of er iets in de tail zit met enkel:
1
| sudo dmesg | tail -n 20 |
Gaat niet per se over Tuya, ook mijn ecovacs integratie moet ik aanpassen en nog wat dingen.francisp schreef op maandag 23 december 2019 @ 07:55:
[...]
Probleem met de tuya integratie is niet HA, maar tuya die iets aangepast heeft in hun api.
@Jelte Ik ben absoluut blij met HA hoor, begrijp me niet verkeerd
Believe. Imagine. Create.
Ja, ik heb hem hier gedownload voor RPi3B:JBS schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:05:
@Markos Je gebruikt Hass.io? Dan moet je eerst nog 'login' als commando ingeven, zie https://developers.home-a...ml#ssh-access-to-the-host
En m.b.t. je poging tot het laden van Wifi instellingen: Heb je op 'Import from USB' onder Hass.io > System geklikt na het plaatsen van de USB stick?
https://www.home-assistant.io/hassio/installation/
Ik moet dus ook authorized_keys instellen en verbinden via 22222? Want dit is wat ik nu heb bij de SSH server addon (config onderaan):
1
2
3
4
| { "authorized_keys": [], "password": "test" } |
Ik weet alleen niet wat er precies in de file (authorized_keys) moet staan en hoe het werkt met public keys, dus dat moet ik even uitzoeken.
Ik heb het hier gedownload en via etcher op de RPi SD gezet:mithras schreef op maandag 23 december 2019 @ 13:06:
[...]
Hoe draai je HA? Gewoon direct python met venv of op een andere manier (docker)? Dat zou deels het sudo deel kunnen verklaren.
https://www.home-assistant.io/hassio/installation/
sudo herkent hij niet dus ik denk dat het daar al fout gaat. Wellicht wat JBS hierboven zei|grep sd zorgt dat de output alleen wordt gefilterd op regels die "sd" bevatten. Je kan je nieuwe thumbdrive ook op een andere manier vinden. Maar je kan wel even checken of er iets in de tail zit met enkel:
code:
1 sudo dmesg | tail -n 20
Ik heb een bitcoin sensor (https://www.home-assistant.io/integrations/bitcoin/) aangemaakt en gebruikt total_blocks sensor voor het uitlezen van het aantal blokken. Deze toont echter met .00 op het einde in de interface. Aangezien het altijd een heel getal is, wil ik het afronden. Ik krijg het alleen niet voor elkaar. Ik heb deze code momenteel:
1
2
3
4
5
| platform: template sensors: bitcoin_number_of_blocks: value_template: >- {{ float(sensor.total_blocks) | round(0) }} |
Wat doe ik precies fout?
[ Voor 3% gewijzigd door Lifelogger op 23-12-2019 14:50 ]
Ik denk dat je template iets als {{ float(states.sensor.total_blocks.state) | round(0) }} zou moeten zijn.Lifelogger schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:46:
Wie kan mij helpen. Kom er even niet uit. Heb van alles geprobeerd, om een sensor waarde af te ronden, maar in de interface krijg ik telkens te zien dat de sensor niet beschikbaar is.
Ik heb een bitcoin sensor (https://www.home-assistant.io/integrations/bitcoin/) aangemaakt en gebruikt total_blocks sensor voor het uitlezen van het aantal blokken. Deze toont echter met .00 op het einde in de interface. Aangezien het altijd een heel getal is, wil ik het afronden. Ik krijg het alleen niet voor elkaar. Ik heb deze code momenteel:
YAML:
1 2 3 4 5 platform: template sensors: bitcoin_number_of_blocks: value_template: >- {{ float(sensor.total_blocks) | round(0) }}
Wat doe ik precies fout?
Een float kan nog steeds meerdere decimalen hebben. Maak er eens een int van:Lifelogger schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:46:
Wie kan mij helpen. Kom er even niet uit. Heb van alles geprobeerd, om een sensor waarde af te ronden, maar in de interface krijg ik telkens te zien dat de sensor niet beschikbaar is.
YAML:
1 2 3 4 5 platform: template sensors: bitcoin_number_of_blocks: value_template: >- {{ float(sensor.total_blocks) | round(0) }}
Wat doe ik precies fout?
1
2
3
4
5
| platform: template sensors: bitcoin_number_of_blocks: value_template: >- {{ float(sensor.total_blocks) | round(0) | int() }} |
Dit werkt inderdaad. Ik zie ook wat ik fout gedaan heb. Heb wel gespeeld met die float, maar niet "states." ervoor gehad. Daardoor werkte het niet. Bedankt voor de hulp!fer974 schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:57:
[...]
Ik denk dat je template iets als {{ float(states.sensor.total_blocks.state) | round(0) }} zou moeten zijn.
Klopt, maar daarom rond ik hem ook af op 0 decimalen. De code hierboven werkt.balk schreef op maandag 23 december 2019 @ 14:57:
[...]
Een float kan nog steeds meerdere decimalen hebben. Maak er eens een int van:
code:
1 2 3 4 5 platform: template sensors: bitcoin_number_of_blocks: value_template: >- {{ float(sensor.total_blocks) | round(0) | int() }}
Misschien weet je het al, maar templates kun je via developer options - templates testen en real time de resultaten inzienLifelogger schreef op maandag 23 december 2019 @ 15:10:
[...]
Klopt, maar daarom rond ik hem ook af op 0 decimalen. De code hierboven werkt.
Daarom wacht ik met updaten, en soms sla ik een updateje over.Troetelbeer schreef op zondag 22 december 2019 @ 17:09:
Ik draai HA en domoticz naast elkaar. Ik vind de combi HA+NR erg fijn werken, maar de simpelheid, stabiliteit en snelheid van domoticz is ook wel erg prettig.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
| - id: symfonisk_knop alias: Symfonisk knop initial_state: true trigger: platform: mqtt topic: "zigbee2mqtt/Symfonisk knop" action: - service_template: > {% if trigger.payload_json.action == "play_pause" %} media_player.media_play_pause {% elif trigger.payload_json.action == "rotate_left" %} media_player.volume_down {% elif trigger.payload_json.action == "rotate_right" %} media_player.volume_up {% endif %} # entity_id: media_player.kodi # Dit gaat dus goed.. entity_id: > {% if is_state('media_player.kodi', 'playing') %} media_player.kodi {% elif is_state('media_player.kodi', 'paused') %} media_player.kodi {% else %} media_player.music_player_daemon {% endif %} |
Quotes om de entity_id en streepjes in de {%- -%} blokken was niet de oplossing. De parser zegt: Invalid config for [automation]: not a valid value for dictionary value @ data['action'][0]['entity_id']. Got None.
[ Voor 8% gewijzigd door Demo op 23-12-2019 22:21 ]
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Je hebt geen else in je trigger payload zitten dus het zou zo maar kunnen dat hier een None uit komt. Wellicht helpt het om hier wel een else in te maken.Demo schreef op maandag 23 december 2019 @ 22:18:
Wie vertelt me wat ik verkeerd doe? Ik probeer mijn Ikea Symfonisk remote als universele volume/play-pause knop in te stellen, afhankelijk van het wel of niet kijken van een film. Als ik de entity_id hardcoded op media_player.kodi houd gaat het goed, maar als ik de entity wil templaten aan de hand van de state van Kodi, gaat het fout
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 - id: symfonisk_knop alias: Symfonisk knop initial_state: true trigger: platform: mqtt topic: "zigbee2mqtt/Symfonisk knop" action: - service_template: > {% if trigger.payload_json.action == "play_pause" %} media_player.media_play_pause {% elif trigger.payload_json.action == "rotate_left" %} media_player.volume_down {% elif trigger.payload_json.action == "rotate_right" %} media_player.volume_up {% endif %} # entity_id: media_player.kodi # Dit gaat dus goed.. entity_id: > {% if is_state('media_player.kodi', 'playing') %} media_player.kodi {% elif is_state('media_player.kodi', 'paused') %} media_player.kodi {% else %} media_player.music_player_daemon {% endif %}
Quotes om de entity_id en streepjes in de {%- -%} blokken was niet de oplossing. De parser zegt: Invalid config for [automation]: not a valid value for dictionary value @ data['action'][0]['entity_id']. Got None.
Zojuist ook het probleem opgelost, geloof ik

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
| - id: symfonisk_knop alias: Symfonisk knop initial_state: true trigger: platform: mqtt topic: "zigbee2mqtt/Symfonisk knop" condition: - condition: template value_template: '{{ trigger.payload_json.action != "" }}' action: - service_template: > {% if trigger.payload_json.action == "play_pause" %} media_player.media_play_pause {% elif trigger.payload_json.action == "rotate_left" %} media_player.volume_down {% elif trigger.payload_json.action == "rotate_right" %} media_player.volume_up {% elif trigger.payload_json.action == "skip_backward" %} media_player.media_previous_track {% elif trigger.payload_json.action == "skip_forward" %} media_player.media_next_track {% endif %} data_template: entity_id: > {% if is_state('media_player.kodi', 'playing') or is_state('media_player.kodi', 'paused') %} media_player.kodi {% else %} media_player.music_player_daemon {% endif %} |
Unix doesn't prevent a user from doing stupid things, because that would necessarily prevent them from doing brilliant things.
while true ; do echo -n "bla" ; sleep 1 ; done
Dat wist ik nog niet. :-) Dank voor de tip. Doe alles via Yaml bestanden. Maar ga er zeker eens naar kijken. Maakt het makkelijker via de developer options. :-)Phontana schreef op maandag 23 december 2019 @ 20:29:
[...]
Misschien weet je het al, maar templates kun je via developer options - templates testen en real time de resultaten inzien.
Ik kan er niets over vinden hoe dit zit. Maakt de app een soort cloud constructie ofzo?
Tijd voor een nieuwe sig..
Nee maar de manier dat de authenticatie werkt is dat je een url moet opgeven zodat de gebruiker kan zien wie hij toegang geeft. Die url is gewoon naar de pagina van de android app. Zodat je weet dat je op dat moment een android app toegang gaat geven.Koffie schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 08:35:
Ik wilde gisteren even met de android app van HA spelen, maar het viel mij op dat bij het inloggen de melding stond "you're about to give https://homeassistant.io/android access to your home assistant instance" wat ik nogal opmerkelijk vond.
Ik kan er niets over vinden hoe dit zit. Maakt de app een soort cloud constructie ofzo?
Maar de login op de apps is naar mijn mening niet super goed. Ben al vaak genoeg ge ipbanned of uitgelogd in de app. Of bezig met inloggen, 2FA token invullen en dan weer terug bij af zijn. Meer dan 10x achter elkaar

Enyaq iV 80 - 5135 Wp
De iOS app is vaak ook uitgelogd, even force closen en dan weer openen en voila weer ingelogd zonder opnieuw gegevens in te tikken..Kodess schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:12:
[...]
Nee maar de manier dat de authenticatie werkt is dat je een url moet opgeven zodat de gebruiker kan zien wie hij toegang geeft. Die url is gewoon naar de pagina van de android app. Zodat je weet dat je op dat moment een android app toegang gaat geven.
Maar de login op de apps is naar mijn mening niet super goed. Ben al vaak genoeg ge ipbanned of uitgelogd in de app. Of bezig met inloggen, 2FA token invullen en dan weer terug bij af zijn. Meer dan 10x achter elkaar
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Ik gebruik de iOS app al een flinke tijd en heb hier zowel met de oude (1.x) als nieuwe (2019.1 / 2.x) geen last van (gehad).Greetoz schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:27:
[...]
De iOS app is vaak ook uitgelogd, even force closen en dan weer openen en voila weer ingelogd zonder opnieuw gegevens in te tikken..
Ik denk 30% van de keren dat ik de app open, en in de homeassistant NL/BE slack groep ben ik niet de enige. Had het met de 1.5 en nu ook met de 2.0 app.Phontana schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:37:
[...]
Ik gebruik de iOS app al een flinke tijd en heb hier zowel met de oude (1.x) als nieuwe (2019.1 / 2.x) geen last van (gehad).
https://printcraft3d.nl Protect your BMW! https://BimmerNotify.app
Ik heb hier ook last van met mijn iPhone 7 met de laatste iOS erop.Greetoz schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:27:
[...]
De iOS app is vaak ook uitgelogd, even force closen en dan weer openen en voila weer ingelogd zonder opnieuw gegevens in te tikken..
Op mijn iPad gek genoeg nooit issues.
Verwijderd
Wel weer iets nieuws:
Vandaag een trilsensor binnen gekregen.
De standaard situatie uitlezen is geen probleem ('clear' of 'vibration detected'), maar het ding leest nog veel meer:

Hoe lees ik die extra waarden uit, of meer eigenlijk: hoe visualiseer ik die?
(temperature, orientation, tiltangle, vibrationstrength)
Dit kun doen met een Template Sensor. Iets als:Verwijderd schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 14:18:
Hier nooit problemen met (automatisch) inloggen; op zowel Android telefoons als iPad altijd goed.
Wel weer iets nieuws:
Vandaag een trilsensor binnen gekregen.
De standaard situatie uitlezen is geen probleem ('clear' of 'vibration detected'), maar het ding leest nog veel meer:
[Afbeelding]
Hoe lees ik die extra waarden uit, of meer eigenlijk: hoe visualiseer ik die?
(temperature, orientation, tiltangle, vibrationstrength)
1
| {{ state_attr('sensor.vibrationsensor', 'tiltangle') }} |
Ik ben ook met regelmaat uitgelogd. Maar force-closen is niet nodig. Een swipe-down op het loginscherm reload de pagina, en dan ben je wel ingelogd.Greetoz schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:27:
[...]
@martinvdmmartinvdm schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 14:34:
Mensen ervaring met Custom header? ik wil graag deze gif implementeren, maar kan nergens vinden op welke wijze dit in YAML gemaakt moet worden. Heb al een beetje met input_booleans zitten werken, maar dit lijkt niet lekker te werken met lovelace, vandaar de vraag, iemand hiervan de config?
[Afbeelding]
Deze github al eens gekeken?
https://github.com/maykar/custom-header
De link is me bekend idd, het is me inmiddels gelukt met de volgende code:mAiden88 schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 16:21:
[...]
@martinvdm
Deze github al eens gekeken?
https://github.com/maykar/custom-header
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| custom_header: header_text: '{{ states.input_text.ch_header_text.state }}' disabled_mode: '{{ states.input_boolean.ch_mode.state == "off" }}' compact_mode: '{{ states.input_boolean.ch_compact_mode.state == "on" }}' footer_mode: '{{ states.input_boolean.ch_footer_mode.state == "on" }}' background: repeat url('/local/img/header.png') voice_dropdown: '{{ states.input_boolean.ch_hide_voice_button.state == "on" }}' chevrons: false button_text: voice: '{{ date }} {{ time }}' |
Het werkte bij mij niet vanwege de background waarin in dubbele quotes had ipv enkele, waarom de templates in zijn geheel niet uitgelezen worden. Maymar heeft er ook een notitie van gemaakt in de Docs
1
2
3
4
5
6
7
| iphone: hide_if_away: false icon: mac: name: iphone picture: /local/iphone.JPG track: true |
Dit werkt niet meer. Zijn er andere methodes om een afbeelding als badge in te stellen?
De entiteit customizen met entity_picture: ?Remius schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 20:19:
Het lukt mij niet meer om een afbeelding als 'badge' in te stellen. Voor de laatste upgrade van Hassio en de iOS app had ik zo iets in mijn devices.yaml staan:
code:
1 2 3 4 5 6 7 iphone: hide_if_away: false icon: mac: name: iphone picture: /local/iphone.JPG track: true
Dit werkt niet meer. Zijn er andere methodes om een afbeelding als badge in te stellen?
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Gebruik jij HASSIO?rickjehh schreef op zaterdag 21 december 2019 @ 13:07:
[...]
In versie 103.3 werkt alles weer zonder errors. Ik heb deze week ook een Ring deurbel aangeschaft en wil met een binary sensor (binary_sensor.ring_front_door_ding) mijn Google Home's als chime gebruiken binnen HA. Dit heb ik met een Automation prima werkend vanuit een idle state maar zodra de bel 1x gaat duurt het minuten voordat de binary sensor van Ring zichzelf weer reset naar off. Hebben meer mensen last van de trage state update van de Ring binary_sensor.ring_front_door_ding? De scan_interval van de Ring integratie binnen HA zelf staat op default (iedere 10 seconden).
Op deze wijze is het in ieder geval nutteloos aangezien je dus niet 2x kunt bellen zonder er een paar minuten tussen te laten, anders gaat de Google Home niet af.
Ik krijg het helaas niet meer voor elkaar. De integration heeft altijd goed gewerkt. Maar sinds een aantal dagen krijg ik nu
1
2
| Error: 401 Client Error: Unauthorized for url: https://api.ring.com/clients_api/session You will need to restart hass after fixing. |
Ik heb inmiddels m'n password aangepast en even 2fa aan en uitgezet. Er was nl wat gedoe omtrent de beveiliging bij Ring. Dus ik dacht dat misschien nog zou helpen. Maar helaas....
Om antwoord op je vraag te geven... Bij mij duurde dat inderdaad ook vrij lang. Maar ik denk niet dat daar veel aan te doen is.
Die binary sensor in Home Assistant zou je misschien met een automation wel kunnen resetten na 2 seconden. Maar volgens mij blijft de Ring zelf ook "actief" (of in time out). Dus die zal geen 2e signaal meer doorgeven helaas.
Verwijderd
Ik heb het zojuist ook opgegeven.martinvdm schreef op donderdag 19 december 2019 @ 21:59:
[...]
Ik heb de otgw integratie nooit als stabiel ervaren. Zeker in het begin waren er veel soortgelijke problemen dat de connectie niet goed vastgehouden werd. Inmiddels zijn er veel verbeteringen doorgevoerd maar het is wel belangrijk de nodemcu een goede en stabiele WiFi connectie heeft. Ik heb nooit gewacht op de verbeteringen en heb in het begin al eea omgebouwd naar otmonitor in docker en hiervandaan mqtt naar ha. Dat werkt wel stabiel.
De Mosquitto broker toegevoegd.
MQTT aangezet op mijn NodeMCU.
Maar dan loop ik toch weer een beetje vast.
Hoe nu verder?
Top bedankt! Ik miste de customize.yaml file. Wat een gedoe zeg, uren mee bezig geweest

Ik was vanavond bezig met wat access tokens, wachtwoorden, ip adressen etc. over aan het zetten naar de secrets file, een deel stond er al wel in, maar wou alles even netjes in die file zetten. Echter, nu kan ik niet meer in HA komen. Volgens Portainer (een aparte container, dus niet de HA addon) zou HA gewoon up en running moeten zijn. Echter, als ik via SSH inlog op de Pi en vervolgens de log file (/usr/share/hassio/homeassistant/home-assistant.log), zie een ellendig lange file.. ik kan er alleen niet achter komen wat er precies mis is

De complete log file heb ik op pastebin gemikt; https://pastebin.com/QvGN1bF3
Zou iemand eens mee kunnen kijken? Vooralsnog heb ik echt het gevoel dat ik beter weer een dockerloze install moet doen, leverde destijds veel minder problemen op
Je had ook via Configuration - Customizations vast het een en ander kunnen bereikenRemius schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 23:47:
[...]
Top bedankt! Ik miste de customize.yaml file. Wat een gedoe zeg, uren mee bezig geweest
[ Voor 4% gewijzigd door tdw op 25-12-2019 07:11 ]
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Ik heb je paste bin nog niet gezien maar deel eens je configuration.yaml. En wat meer info wat je precies hebt aangepast. Ik draai alles op docker en zou juist niet zonder willen, het is een kwestie van leren.xPhantom schreef op woensdag 25 december 2019 @ 01:37:
Ik heb een week of 2 terug mijn 'reguliere' installatie (rechtstreeks op een SD kaart) omgezet naar een docker installatie op een SSD, ging niet geheel vlekkeloos maar uiteindelijk wel weer werkend gekregen.
Ik was vanavond bezig met wat access tokens, wachtwoorden, ip adressen etc. over aan het zetten naar de secrets file, een deel stond er al wel in, maar wou alles even netjes in die file zetten. Echter, nu kan ik niet meer in HA komen. Volgens Portainer (een aparte container, dus niet de HA addon) zou HA gewoon up en running moeten zijn. Echter, als ik via SSH inlog op de Pi en vervolgens de log file (/usr/share/hassio/homeassistant/home-assistant.log), zie een ellendig lange file.. ik kan er alleen niet achter komen wat er precies mis is
De complete log file heb ik op pastebin gemikt; https://pastebin.com/QvGN1bF3
Zou iemand eens mee kunnen kijken? Vooralsnog heb ik echt het gevoel dat ik beter weer een dockerloze install moet doen, leverde destijds veel minder problemen op
Je moet dan otmonitor gebruiken, die verbindt met de gateway en stuurt updates naar Mosquitto.Verwijderd schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 23:16:
[...]
Ik heb het zojuist ook opgegeven.
De Mosquitto broker toegevoegd.
MQTT aangezet op mijn NodeMCU.
Maar dan loop ik toch weer een beetje vast.
Hoe nu verder?
Begrijp ik goed dat ik geen log meer van je hoef te verwachten op github?
Verwijderd
Als je een compleet logboek wil dan kan dat ook natuurlijk, maar het was vooral een herhaling van deze melding.
V.w.b. die Otmonitor: ik kan NodeMCU ook rechtstreeks MQTT laten praten. Moet OTMonitor er dan toch tussen? Verzorgt die de vertaling van de data o.i.d.?
[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 25-12-2019 10:36 ]
Ik gebruik idd HASSIO. Ik krijg in ieder geval geen errors meer bij het connecten na de recente update. Het resetten van die binary sensor heb ik ook geprobeerd maar hij wordt weer overschreven waardoor het geen consistent gedrag oplevert.Kitser schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 22:25:
[...]
Gebruik jij HASSIO?
Ik krijg het helaas niet meer voor elkaar. De integration heeft altijd goed gewerkt. Maar sinds een aantal dagen krijg ik nu
code:
1 2 Error: 401 Client Error: Unauthorized for url: https://api.ring.com/clients_api/session You will need to restart hass after fixing.
Ik heb inmiddels m'n password aangepast en even 2fa aan en uitgezet. Er was nl wat gedoe omtrent de beveiliging bij Ring. Dus ik dacht dat misschien nog zou helpen. Maar helaas....
Om antwoord op je vraag te geven... Bij mij duurde dat inderdaad ook vrij lang. Maar ik denk niet dat daar veel aan te doen is.
Die binary sensor in Home Assistant zou je misschien met een automation wel kunnen resetten na 2 seconden. Maar volgens mij blijft de Ring zelf ook "actief" (of in time out). Dus die zal geen 2e signaal meer doorgeven helaas.
Maar dan klopt het toch, dan ik mijn credentials via een externe site opvoer? Ben er eerlijk gezegd niet zo happig op.Kodess schreef op dinsdag 24 december 2019 @ 09:12:
[...]
Nee maar de manier dat de authenticatie werkt is dat je een url moet opgeven zodat de gebruiker kan zien wie hij toegang geeft. Die url is gewoon naar de pagina van de android app. Zodat je weet dat je op dat moment een android app toegang gaat geven.
Tijd voor een nieuwe sig..
Waarschijnlijk niet. Authenticatie gaat via OAuth2, en dat is volledig gericht op web. De app opent in een webview de login pagina van HA, daarop log je in en vervolgens stuurt HA je terug naar de app. Dat terug sturen gebeurt op basis van een "return url". Deze return url zal dus die zien wat jij ziet home-assistant.io/android. Echter zal de app tegelijkertijd voorkomen dat die URL überhaupt geladen wordt door vroegtijdig die request af te vangen en de nodige data uit de URL te halen.Koffie schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:31:
[...]
Maar dan klopt het toch, dan ik mijn credentials via een externe site opvoer? Ben er eerlijk gezegd niet zo happig op.
Wat jij ziet is dus puur onderdeel van het compleet web-based OAuth2 process en zegt niks over welke data waar heen gaat. Persoonlijk zou ik mij er dus ook niet druk over maken.
Het werkt zoals OAuth. Stel je wilt op een website inloggen, ze geven de mogelijkheid dit te doen via Google. Daar klik je op. Dan kom je op een google pagina die dan aangeeft "He Website X wil dit weten over je Google account, toestaan?".Koffie schreef op woensdag 25 december 2019 @ 13:31:
[...]
Maar dan klopt het toch, dan ik mijn credentials via een externe site opvoer? Ben er eerlijk gezegd niet zo happig op.
Bij de HA App werkt dat hetzelfde. Je wilt inloggen in de app. Je geeft in de app aan, ik wil inloggen met mijn persoonlijke HA server, dus je geeft de url op. Dan vraagt de app aan jouw HA server om credentials. Jij komt op de pagina die zegt, he de website "De App" (homeassisant.io/app ofzo) wil je credentials gebruiken. Er komt niets externs aan te pas.
En zie nu pas dat RobertMe het ook al heeft uitgelegd

Enyaq iV 80 - 5135 Wp
Heb afgelopen dagen nog wat testen uitgevoerd. De waarde die ik invoer bij de device_tracker sectie komt overeen met het moment dat de schakeling van 'home' naar 'not_home' gaat. Had echter eerst ook nog consider_home ingesteld bij de afzonderlijke devices (in known_devices.yaml), deze laatste overruled de setting in de device_tracker sectie. Misschien heb jij daar ook iets ingesteld?DeadMetal schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:43:
[...]
Dank voor het meedenken. Ik had die hele device_tracker sectie niet, maar desondanks werkte mijn device tracker gewoon. Terwijl een jaar geleden die device tracker sectie nou juist de enige optie was. Ik vraag me af of de code tegenwoordig nog wat doet, want het staat ook niet meer in de documentatie.
Zou je eens willen testen als je de internal_seconds eens op 5 zet en consider_home ook op 5. Dan zou het maximaal 10, zeg 15 seconden moeten duren voordat dat hij van home naar not_home springt als je je telefoon-wifi uitschakelt.
Maar bij mij gebeurt dat niet, het duurt nog steeds minuten...
Heb je de device_tracker wel na het asuswrt component in je config.yaml? Misschien dat dat een reden kan zijn (wild guess van mijn kant).
What's the speed of dark?
Echter loop ik al bij de eerst stap vast:Hmmbob schreef op vrijdag 18 oktober 2019 @ 12:50:Tip bij gebruik van een SD-Card
Als je gaat installeren op een SD-Card is het aan te raden om de database en log van Home Assistant weg te laten schrijven naar een usb-stick of andere externe locatie, omdat de vele schrijfacties die hierbij komen kijken niet goed zijn voor de levensduur van je SD-Card. Hier een handleiding betreft het gebruik van een usb-stick.
Het lezen/schrijven naar de database kun je sowieso beperken als je de Recorder en Logbook wat beperkter opzet. Het is vaak helemaal niet nodig om bepaalde zaken te loggen.
First, connect the thumb drive to your Pi, then SSH to your Pi. There run the following command.
Hoe doe ik dit? Ik heb al zitten googlen, maar ik kom er niet uit hoe ik dit precies doe voor deze handleiding.
Ik gebruik overigens een Macbook vanwaaruit ik verbinding probeer te maken met de Raspberry Pi.
Of zou het makkelijker zijn Hassio vanaf USB (incl database op USB) te draaien ipv SD-kaart? En waarom is een USB-stick beter bestand tegen de vele schrijfacties dan een SD-kaart?
Ik ben er nu ook mee bezig maar ik loop vast op het feit dat ik geen fstab kan aanmaken zodat de USB stick automatisch wordt gemount op /mnt/data/supervisor/share/usb. Hierdoor zou ik dus aan de USB stick kunnen zonder iets aan de docker configuratie te moeten wijzigen, maar jammer genoeg wordt de fstab niet opgepikt als ik hem in /mnt/overlay/etc plaatsPaul! schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:25:
Ik draai sinds een tijdje Hassio op een SD-kaart op een PI 3B+. Nu wil ik de database naar een USB-stick verplaatsen en ik probeerde deze tip:
[...]
Echter loop ik al bij de eerst stap vast:
First, connect the thumb drive to your Pi, then SSH to your Pi. There run the following command.
Hoe doe ik dit? Ik heb al zitten googlen, maar ik kom er niet uit hoe ik dit precies doe voor deze handleiding.
Ik gebruik overigens een Macbook vanwaaruit ik verbinding probeer te maken met de Raspberry Pi.
Of zou het makkelijker zijn Hassio vanaf USB (incl database op USB) te draaien ipv SD-kaart? En waarom is een USB-stick beter bestand tegen de vele schrijfacties dan een SD-kaart?
Overigens, geraak je met de SSH plugin niet aan het host systeem, je moet ofwel aanmelden via keyboard/mouse of door dit te volgen: https://developers.home-a.../en/hassio_debugging.html
Things I wish my life had: a debug port, a try-catch feature and good memory management
Op de Mac kun je het programma Terminal gebruiken. Dat tiep je gewoonPaul! schreef op donderdag 26 december 2019 @ 15:25:
Ik draai sinds een tijdje Hassio op een SD-kaart op een PI 3B+. Nu wil ik de database naar een USB-stick verplaatsen en ik probeerde deze tip:
[...]
Echter loop ik al bij de eerst stap vast:
1
| ssh root@hassio.local |
[ Voor 96% gewijzigd door Bojan023 op 27-12-2019 00:04 ]
i5 6600k @ 4.6GHz | Cryorig A40 Ultimate | ASUS VIII Ranger | Kingston HyperX 16GB 2667Mhz | ASUS 1080TI Strix | Corsair RM650x | 2x Samsung EVO 500GB | Corsair Carbide 400C
Bedankt voor je reactie. Iets soorgelijks had ik al geprobeerd, maar dan met het IP-adres ipv hassio.local. Heb jouw regel nu gekopieerd en ik krijg de volgende melding:balk schreef op donderdag 26 december 2019 @ 19:38:
[...]
Op de Mac kun je het programma Terminal gebruiken. Dat tiep je gewoon
code:
1 ssh root@hassio.local
ssh: connect to host hassio.local port 22: Connection refused. Ik heb Samba share (of heeft dat er niks mee te maken?) al afgesloten, maar de foutmelding blijft. Hoe nu verder?
In verband met toenemende mobiliteitsbeperkingen wordt binnenkort een deurautomaat gemonteerd aan de voordeur van mijn appartement.
Ik streef naar ’n zoveel als mogelijk stemgestuurde automatisering van mijn appartement. Tot heden doe ik dat met (onder andere) Hass.io op een Intel NUC in combinatie met een aantal Google Home Mini’s. So-far-so-good.
Als ik het goed begrijp is de deurautomaat (standaard) uitgerust met een “universele 433mhz. ontvanger” en kan ik deze aansturen met de (bijgeleverde) afstandbediening(en).
Ik zoek naar de beste oplossing om ook stembediening van de deurautomaat te integreren in mijn bestaande situatie, maar kom er niet goed uit. Hebben jullie nog tips? Reeds nu veel dank!
Met bijvoorbeeld een RFXCOM integreer je ook apparaten die werken op 433mhz in HA. Vanuit HA expose je deze naar Google Assistant.smoldersonline schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 08:10:
Beste tweakers,
In verband met toenemende mobiliteitsbeperkingen wordt binnenkort een deurautomaat gemonteerd aan de voordeur van mijn appartement.
Ik streef naar ’n zoveel als mogelijk stemgestuurde automatisering van mijn appartement. Tot heden doe ik dat met (onder andere) Hass.io op een Intel NUC in combinatie met een aantal Google Home Mini’s. So-far-so-good.
Als ik het goed begrijp is de deurautomaat (standaard) uitgerust met een “universele 433mhz. ontvanger” en kan ik deze aansturen met de (bijgeleverde) afstandbediening(en).
Ik zoek naar de beste oplossing om ook stembediening van de deurautomaat te integreren in mijn bestaande situatie, maar kom er niet goed uit. Hebben jullie nog tips? Reeds nu veel dank!
Probeer er even achter te komen wat voor type automaat het betreft en of deze ondersteund wordt door een RFXCOM, kan me namelijk ook voorstellen dat de communicatie met een steeds wisselende code (rolling code) versleuteld wordt en je er daarom niet zomaar een andere zender op kunt aansluiten.
Ssh addon geïnstalleerd via hassio?Paul! schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 07:39:
[...]
Bedankt voor je reactie. Iets soorgelijks had ik al geprobeerd, maar dan met het IP-adres ipv hassio.local. Heb jouw regel nu gekopieerd en ik krijg de volgende melding:
ssh: connect to host hassio.local port 22: Connection refused. Ik heb Samba share (of heeft dat er niks mee te maken?) al afgesloten, maar de foutmelding blijft. Hoe nu verder?
root@hassio.local: Permission denied (publickey,keyboard-interactive).
Heb een key aangemaakt en die in de config van de SSH addon geplaatst.
smoldersonline schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 08:10:
Beste tweakers,
Rolling codes - of andere non-standard signalen op 433MHz - kunnen met behulp van bijvoorbeeld een CC1101 en een ESP8266/Arduino verzonden worden. Zie bijvoorbeeld dit project voor Jarolift rolluikmotoren.JBS schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 08:27:
[...]
Met bijvoorbeeld een RFXCOM integreer je ook apparaten die werken op 433mhz in HA. Vanuit HA expose je deze naar Google Assistant.
Probeer er even achter te komen wat voor type automaat het betreft en of deze ondersteund wordt door een RFXCOM, kan me namelijk ook voorstellen dat de communicatie met een steeds wisselende code (rolling code) versleuteld wordt en je er daarom niet zomaar een andere zender op kunt aansluiten.
Het is mij onduidelijk hoeveel ik moet gaan "snijden" en waar ik in zou moeten snijden. Ik vindt het geen probleem om te knutselen maar aangezien ik uiteindelijk alle WCD's wil vervangen lijkt het mij handiger om iets te vinden dat in een keer past.Pros: It works with HomeKit. The design and contruction is very good. Cons: For NL, your flush-mounted box is to smal. You have to do some unofficially cutting to get it fit. There is no Alexa support for the nutural wired version. You cannot give a name for the dedicated lamp you switch.
Je hebt geen errors meer, maar werkt het ook?rickjehh schreef op woensdag 25 december 2019 @ 12:30:
[...]
Ik gebruik idd HASSIO. Ik krijg in ieder geval geen errors meer bij het connecten na de recente update. Het resetten van die binary sensor heb ik ook geprobeerd maar hij wordt weer overschreven waardoor het geen consistent gedrag oplevert.
Misschien heb je een keer op dismiss gedrukt?
Bij werkt het nl nog steeds niet.
Of gebruik je een custom component of een script ofzo?
Kan ik simpel een tabel inzien met het verbruik van bv deze maand?
Domoticz toont mij een mooi overzicht per maand, maar hoe laat hassio dit zien?
Hoe lees je de waardes van je slimme meter uit? Aannemende dat je DSMR reader gebruikt, dan worden er meerdere entiteiten van het type sensor aangemaakt. Die tonen een standaard grafiek. Met bijvoorbeeld https://github.com/kalkih/mini-graph-card kun je zelf grafieken maken/samenstellen en deze tonen in je Lovelace interface.Isane schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:09:
Hoe registreert Hassio zijn geschiedenis mbt de slimme meter?
Kan ik simpel een tabel inzien met het verbruik van bv deze maand?
Domoticz toont mij een mooi overzicht per maand, maar hoe laat hassio dit zien?
Je zou eens naar het Shelly assortiment kunnen kijken, met name de Shelly 1 en Shelly 2.5. Die bouw je in achter je bestaande schakelmateriaal (als je daar voldoende ruimte hebt).Psvtje10 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:05:
Heeft iemand ervaring met inbouw schakelaars i.c.m. Home Assistant? Ik heb al een tijdje de Aqara switches op het oog maar ik lees in de reviews dat deze niet standaard in NL WCD's passen:
[...]
Het is mij onduidelijk hoeveel ik moet gaan "snijden" en waar ik in zou moeten snijden. Ik vindt het geen probleem om te knutselen maar aangezien ik uiteindelijk alle WCD's wil vervangen lijkt het mij handiger om iets te vinden dat in een keer past.
Je kunt er Tasmota firmware op flashen en dan aansturen via MQTT.
Ik heb de Shelly's al vaak voorbij zien komen maar ik ben bang dat deze niet passen. Toegegeven, ik heb het niet precies opgemeten dus ik ga dat eens doen. Heeft iemand Shelly's achter hun schakelaars? Ik heb voor zover ik weet standaard WCD's (of in ieder geval geen exotisch type) dus als 't bij een ander past zal 't ook bij mij moeten passen.
Je hoeft tasmota niet op de shelly te flashen voor mqtt. Shelly eigen fw geeft je de keuze, shelly cloud, of mqtt. Als je voor mqtt kiest kan je geen gebruik maken van de cloud. Erg fijn is dat, zo kan persoon 1 gebruik maken van de cloud, en persoon 2 lekker alles offline via mqtt. Shelly is een top bedrijfmvn23 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:16:
[...]
Je zou eens naar het Shelly assortiment kunnen kijken, met name de Shelly 1 en Shelly 2.5. Die bouw je in achter je bestaande schakelmateriaal (als je daar voldoende ruimte hebt).
Je kunt er Tasmota firmware op flashen en dan aansturen via MQTT.
Zojuist nog een shelly 1 achter een wandcontactdoos geplaatst. Altijd beetje proppen, maar tot nu toe past het altijd. Ook achter schakelaars. Een shelly 2.5 is wel net iets kleiner en handiger dan een shelly 1. Maar dat zal komen doordat de shelly 1 16A kan schakelen en de 2.5 maar 10A (twee keer dan wel). Die 16A relais zijn waarschijnlijk groter.Psvtje10 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:30:
@mvn23
Ik heb de Shelly's al vaak voorbij zien komen maar ik ben bang dat deze niet passen. Toegegeven, ik heb het niet precies opgemeten dus ik ga dat eens doen. Heeft iemand Shelly's achter hun schakelaars? Ik heb voor zover ik weet standaard WCD's (of in ieder geval geen exotisch type) dus als 't bij een ander past zal 't ook bij mij moeten passen.
Ik heb in dit huis wel alle inbouwdozen relatief recent geplaatst. Dat krijg je als je een huis uit 1912 renoveert
En inderdaad tasmota (of iets anders) flashen op de shellies is nergens voor nodig. Je kunt een heleboel al met de firmware van Shelly zelf. Die is aardig uitgebreid. En als je daar niet genoeg aan hebt, zet je simpelweg MQTT aan en kun je in HA/Domotics/NodeRed alles doen wat je hartje begeert..
[ Voor 13% gewijzigd door Jelte op 27-12-2019 11:43 ]
Ik heb zelf een Shelly 2.5 in de badkamer, die paste niet achter een stopcontact dus die zit nu achter een blindplaat. Op de gang paste een Shelly 1 wel in de doos boven de lamp die hij schakelt (in het plafond), maar dat is ook afhankelijk van hoeveel kabels daar al liggen uiteraard.Psvtje10 schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:30:
@mvn23
Nice! Eerlijk gezegd heb ik de Shelly fw nooit geprobeerd, heb destijds direct Tasmota erop gezet.Je hoeft tasmota niet op de shelly te flashen voor mqtt. Shelly eigen fw geeft je de keuze, shelly cloud, of mqtt. Als je voor mqtt kiest kan je geen gebruik maken van de cloud. Erg fijn is dat, zo kan persoon 1 gebruik maken van de cloud, en persoon 2 lekker alles offline via mqtt. Shelly is een top bedrijf
Zoals ik zeg: ik krijg geen errors meer en als ik de bel indruk dan krijg ik ook een event in HASSIO dat ik kan afvangen, echter wordt die binary sensor niet direct weer gereset. Het duurt een paar minuten en die vertraging is natuurlijk super onhandig bij een bel.Kitser schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 11:06:
[...]
Je hebt geen errors meer, maar werkt het ook?
Misschien heb je een keer op dismiss gedrukt?
Bij werkt het nl nog steeds niet.
Of gebruik je een custom component of een script ofzo?
Daarnaast geen custom meuk, gewoon de meest recente versie van HASSIO.
[ Voor 6% gewijzigd door rickjehh op 27-12-2019 11:52 ]
Verwijderd
Ik lees heel veel enthousiaste verhalen, maar snap er geen [vul in] van; Internet helpt me tot nu toe nog niet verder omdat veel info verouderd lijkt te zijn. Waarschijnlijk mis ik iets simpels.
Iemand die me even de juiste kant op kan sturen? Wat mis ik?
Voor de goede orde: de Mosquito broker draait. In de log zie ik dat mijn enige 'device' verbinding maakt (dat device is de Opentherm Monitor die mijn OTGW uitleest).
Maar hoe ik nu bij die data kan die kennelijk in de MQTT database komt (klopt dit?) is me een raadsel.
Help?
Dank voor jullie support. Na telefonisch contact blijkt de info op de site van de leverancier onjuist. De deurautomaat en afstandsbediening(en) communiceren op 868 mhz. Ze kunnen een 433 mhz ontvanger bijplaatsen in de deurautomaat die dan weer communiceert met een RFXCOM (als ik het allemaal goed heb begrepen). Die ontvanger moet ik bij installatie dan aanreiken. Ik heb het idee dat ik nu verder van huis ben.JBS schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 08:27:
[...]
Met bijvoorbeeld een RFXCOM integreer je ook apparaten die werken op 433mhz in HA. Vanuit HA expose je deze naar Google Assistant.
Ik ben een hardware onbenul: kan ik voor het bijplaatsen van de 433 mhz. ontvanger (door de installateur) dan met zoiets uit de voeten?
Misschien nog andere tips? Weer veel dank!
Als jij iets kan aanreiken wat hun installeren, lijkt het me dat het beter is geen 433 MHz spul te laten installeren. Dan zou ik gaan voor een zigbee / zwave / wifi (shelly) schakelaar.smoldersonline schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:28:
[...]
Dank voor jullie support. Na telefonisch contact blijkt de info op de site van de leverancier onjuist. De deurautomaat en afstandsbediening(en) communiceren op 868 mhz. Ze kunnen een 433 mhz ontvanger bijplaatsen in de deurautomaat die dan weer communiceert met een RFXCOM (als ik het allemaal goed heb begrepen). Die ontvanger moet ik bij installatie dan aanreiken. Ik heb het idee dat ik nu verder van huis ben.
Ik ben een hardware onbenul: kan ik voor het bijplaatsen van de 433 mhz. ontvanger (door de installateur) dan met zoiets uit de voeten?
Verwijderd
Alleen:Wat is het topic in deze? (Alle 3 de strings getest, zonder succes. Google'n op 'Topic' werkt ook niet heel lekker.

Ik gok de 's1-otmon', want die zie ik in de MQTT log.
Maar als ik dit dan bij 'Topic to subscribe to' invul komt er niets voorbij. Of kijk ik dan weer op de verkeerde plek?
Met iets als MQTT.fx kun je verbinden met je MQTT broker en alle topics bekijken inclusief berichten.Verwijderd schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:34:
@JBS Dat klinkt als een goede start.
Alleen:Wat is het topic in deze? (Alle 3 de strings getest, zonder succes. Google'n op 'Topic' werkt ook niet heel lekker.)
[Afbeelding]
Ik gok de 's1-otmon', want die zie ik in de MQTT log.
Maar als ik dit dan bij 'Topic to subscribe to' invul komt er niets voorbij. Of kijk ik dan weer op de verkeerde plek?
Verwijderd
Of kijk ik op de verkeerde plek?

Ik voel me een beetje hulpeloos.
Publish zelf eens iets naar een willekeurig topic, dan kun je zien of dat bericht in dat topic wel voorbij komt.Verwijderd schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:50:
En als daar niets voorbij komt? Ook niet als ik # gebruik?
Of kijk ik op de verkeerde plek?
[Afbeelding]
Ik voel me een beetje hulpeloos.
Verwijderd
(En soms voelt het met HA ook zo.)
Kijk eens naar je printscreen in je vorige post, bovenin zie je de mogelijkheid tot het publishen.Verwijderd schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:24:
Da's makkelijker gezegd dan gedaan; ik ben een complete noob als het op MQTT aan komt.
(En soms voelt het met HA ook zo.)

[ Voor 7% gewijzigd door JBS op 27-12-2019 13:26 ]

@Verwijderd
Download het programma MQtt.fx zoals een paar posts eerder vermeld.
Ga naar tabblad Subscribe.
1) druk op instellingen
2) Vul het ip adres in van je mosquitto server.
3) Druk op connect.
4) druk op scan.
5) Kijk naar je berichten die voorbij komen.
Gaat het mis bij stap 3 dan is er iets mis je mosquitto broker
Gaat het mis bij stap 5 dat er geen berichten komen dan stuurt de opentherm gateway ze niet goed op.
Verwijderd
[quote]@Mich :
Joepie!
Je bent een held. 'Dummy mode on' is soms best lekker.
In ieder geval een stapje verder. Iets wat in 1x werkt op basis van een helder stappenplan.
Thanks.
In ieder geval gaat er iets goed; ik krijg meteen deze topics:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| events/central_heating/otmonitor/boilerwatertemperature events/central_heating/otmonitor/centralheating events/central_heating/otmonitor/chenable events/central_heating/otmonitor/chsetpoint events/central_heating/otmonitor/controlsetpoint events/central_heating/otmonitor/dhwenable events/central_heating/otmonitor/dhwsetpoint events/central_heating/otmonitor/fault events/central_heating/otmonitor/flame events/central_heating/otmonitor/hotwater events/central_heating/otmonitor/modulation events/central_heating/otmonitor/outsidetemperature events/central_heating/otmonitor/roomtemperature |
Nu eens kijken of ik daar verder mee kom; ik heb in ieder geval topics.
(ook bedankt aan de overige meedenkers uiteraard!!!!)
Verwijderd
Waar een full reboot al niet goed voor is.
Nu werkt ook het luisteren naar een topic, en het publiceren van een packet.
Wéér een stap verder. 2019 kan zo nog eens een goed einde krijgen.
[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2019 13:53 ]
Top. Graag gedaanVerwijderd schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 13:49:
@JBS Dat stukje gaat nog niet goed. Mijn MQTT lijkt dus te werken (de plugin), de integratie binnen HA nog niet.
Waar een full reboot al niet goed voor is.
Nu werkt ook het luisteren naar een topic, en het publiceren van een packet.
Wéér een stap verder. 2019 kan zo nog eens een goed einde krijgen.
Hoe heb je mqtt in HA geconfigureerd? Via integrations of via eigen code in configuration.yaml?
edit: Ah ik zie dat het werkt
[ Voor 4% gewijzigd door Mich op 27-12-2019 13:56 ]
Verwijderd
Als ik alle MQTT's vervang voor mqtt's dan is er niets aan de hand. GRMBL.
Anyway: ik zie sensoren.
Als integration.
Nu de sensoren aangemaakt op basis van die topics. Die syntax lijkt in orde. Denk ik. Zie onder.
Wat ik nu in de log echter heb is: Platform error sensor.MQTT - Integration 'MQTT' not found.
Maar de integration is dus de Mosquitto broker die automatisch bij de Integrations is gekomen o.b.v. een discovery. De lijkt ook gewoon MQTT te heten:

Toch nog iets gemist? Toch MQTT aan de configuration.yaml toevoegen?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
| sensor: - platform: MQTT state_topic: events/central_heating/otmonitor/boilerwatertemperature unit_of_measurement: °C name: Boiler temperatuur - platform: MQTT state_topic: events/central_heating/otmonitor/centralheating unit_of_measurement: °C name: centralheating - platform: MQTT state_topic: events/central_heating/otmonitor/chenable name: CV ingeschakeld - platform: MQTT state_topic: events/central_heating/otmonitor/chsetpoint name: chsetpoint - platform: MQTT state_topic: events/central_heating/otmonitor/controlsetpoint unit_of_measurement: °C name: controlsetpoint - platform: MQTT state_topic: events/central_heating/otmonitor/dhwenable name: dhwenable - platform: MQTT state_topic: events/central_heating/otmonitor/dhwsetpoint unit_of_measurement: °C name: dhwsetpoint - platform: MQTT state_topic: events/central_heating/otmonitor/fault unit_of_measurement: X name: Foutmelding - platform: MQTT state_topic: events/central_heating/otmonitor/flame unit_of_measurement: Aan/uit name: Vlam - platform: MQTT state_topic: events/central_heating/otmonitor/hotwater unit_of_measurement: X name: hotwater - platform: MQTT state_topic: events/central_heating/otmonitor/modulation unit_of_measurement: X name: modulation - platform: MQTT state_topic: events/central_heating/otmonitor/outsidetemperature unit_of_measurement: °C name: Buitentemperatuur - platform: MQTT state_topic: events/central_heating/otmonitor/roomtemperature unit_of_measurement: °C name: Kamertemperatuur |
[ Voor 101% gewijzigd door Verwijderd op 27-12-2019 15:55 ]
Als ik een scene maak, waarbij ik de 433Mhz lampen wil schakelen, dan werkt dit niet. In Hassio staan ze wel "aan", maar in het echt dus niet. De lampen schakelen prima als ik ze handmatig inschakel.
Vreemd genoeg werken ze wel als ik een group toevoeg waar de 433Mhz lampen lid van zijn.
De scenes maak ik met de nieuwe Scenes configurator en deze produceert de volgende YAML:
Dit werkt:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
| - id: '1577456144722' name: Test Scene entities: group.all_lights: assumed_state: true auto: true entity_id: - light.slaapkamer_light - light.0xccccccfffeb9a6b0_light - light.0x00158d0002d3a402_light - light.hoeklamp - light.hoeklamp_achterdeur - light.0x000b57fffe8a4f10_light - light.kerstboom - light.kerstster - light.mila_kamer friendly_name: all lights hidden: true order: 2 state: 'on' |
Dit werkt niet:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| - id: '1577456633807' name: Test Scene 2 entities: light.hoeklamp: assumed_state: false brightness: 255 friendly_name: Hoeklamp state: 'on' supported_features: 1 |
Iemand enig idee of dit een known issue is, of doe ik iets fout?
Verwijderd
Ik heb geen foutmeldingen.
Nu nog de opmaak.
Wat ik nu zie als ik een entity toevoeg is de ruwe data:
Dat komt overeen met de data die ik krijg als ik los 'listen':
1
2
3
4
5
6
7
| Message 93 received on events/central_heating/otmonitor/boilerwatertemperature at 4:00 PM: { "name": "temp", "type": "float", "value": 41.7, "timestamp": 1577458713983 } |
Resultaat is dan dus:

Los ik dit aan HA kant op, of moet ik dit aan de verzendende kant regelen?
JBS in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"
Zie iemand wat ik fout doe?
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
| - alias: Bathroom door (hue) switch (off to Normal or cold to normal) trigger: platform: state entity_id: sensor.0x0017880106a7862a_action to: 'on-press' condition: numeric_state entity_id: light.0x001788010624b7a0_light value_template: >- {{% if is_state('light.0x001788010624b7a0_light', 'on') %}{{ state_attr('light.0x001788010624b7a0_light', 'color_temp') |int }}{% else %}200{% endif %} below: 300 action: - service: light.turn_on data: entity_id: - light.0x001788010624b7a0_light #bathroom brightness: 255 color_temp: 370 - alias: Bathroom door (hue) switch ( normal to warm)) trigger: platform: state entity_id: sensor.0x0017880106a7862a_action to: 'on-press' condition: numeric_state entity_id: light.0x001788010624b7a0_light value_template: >- {% if is_state('light.0x001788010624b7a0_light', 'on') %}{{ state_attr('light.0x001788010624b7a0_light', 'color_temp') |int }}{% else %}200{% endif %} above: 360 below: 380 action: - service: light.turn_on data: entity_id: - light.0x001788010624b7a0_light #bathroom brightness: 255 color_temp: 500 |
Ik zou je template in de action zetten. Ik weet alleen niet zeker of je een template kunt gebruiken voor de color_temp. Wat je zou kunnen doen is scenes gebruiken. Dan zou je zoiets krijgen:wouter.N schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:12:
Ik kom helaas niet helemaal uit mijn automation, de foutmelding is "mapping values are not allowed here"
Zie iemand wat ik fout doe?
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 - alias: Bathroom door (hue) switch (off to Normal or cold to normal) trigger: platform: state entity_id: sensor.0x0017880106a7862a_action to: 'on-press' condition: numeric_state entity_id: light.0x001788010624b7a0_light value_template: >- {{% if is_state('light.0x001788010624b7a0_light', 'on') %}{{ state_attr('light.0x001788010624b7a0_light', 'color_temp') |int }}{% else %}200{% endif %} below: 300 action: - service: light.turn_on data: entity_id: - light.0x001788010624b7a0_light #bathroom brightness: 255 color_temp: 370 - alias: Bathroom door (hue) switch ( normal to warm)) trigger: platform: state entity_id: sensor.0x0017880106a7862a_action to: 'on-press' condition: numeric_state entity_id: light.0x001788010624b7a0_light value_template: >- {% if is_state('light.0x001788010624b7a0_light', 'on') %}{{ state_attr('light.0x001788010624b7a0_light', 'color_temp') |int }}{% else %}200{% endif %} above: 360 below: 380 action: - service: light.turn_on data: entity_id: - light.0x001788010624b7a0_light #bathroom brightness: 255 color_temp: 500
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| action: - service: scene.turn_on data_template: entity_id: > {%- if is_state("light.main_light", 'off') %} scene.main_normal {%- elif state_attr('light.main_light', 'color_temp') >= 200 %} scene.main_dimmed {%- else %} scene.main_off {%- endif %} |
Je kan 2 dingen doen. In OTGW bij options en dan bij mqtt het data format op "unformatted" zetten.Verwijderd schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:03:
Ok, ok. Ik krijg data.![]()
Ik heb geen foutmeldingen.
Nu nog de opmaak.
Wat ik nu zie als ik een entity toevoeg is de ruwe data:
Dat komt overeen met de data die ik krijg als ik los 'listen':
code:
1 2 3 4 5 6 7 Message 93 received on events/central_heating/otmonitor/boilerwatertemperature at 4:00 PM: { "name": "temp", "type": "float", "value": 41.7, "timestamp": 1577458713983 }
Resultaat is dan dus:
[Afbeelding]
Los ik dit aan HA kant op, of moet ik dit aan de verzendende kant regelen?
Dan stuurt OTGW slechts 1 waarde in het bericht. HA pikt dit automatisch op.
Of in home assistant in je YAML code dit toevoegen:
value_template: "{{ value_json.value }}"
In plaats van .value kan je dus ook .timestamp gebruiken als je die wilt weten
Je krijgt dus dit:
- platform: MQTT
state_topic: events/central_heating/otmonitor/roomtemperature
unit_of_measurement: °C
name: Kamertemperatuur
value_template: "{{ value_json.value }}"
[ Voor 13% gewijzigd door Mich op 27-12-2019 16:35 ]
Verwijderd
\o/JBS schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 16:06:
@Verwijderd Wederom met een template sensor
JBS in "Home Assistant: Open source Python3 home automation - deel 2"
Dankjewel.
(Aan die trilsensor was ik nog niet toegekomen...)
Ook @Mich : Dankzij jullie gaat het helemaal goed komen denk ik!
Na 10+ jaar meelezen een eerste post :-O
Ik ben sinds een paar maanden wat aan het knutselen met home assistant op een Raspberry Pi 4 (een paar philips lampen, kabeltje aan de slimme meter). Ik mis in huis nog een brandmelder op de begane grond en 1e verdieping en het leek me wel een goed idee om deze ook te koppelen aan Home Assistant.
Ik heb gekeken naar een: rookmelder van Fibaro.
Nu heb ik begrepen dat deze via Z-wave gekoppeld moet worden. Kan ik dat simpelweg regelen door deze Zwave.me stick in de RPi te stoppen: en e.e.a. te configureren? Of kan het simpeler/beter?
Je hebt ook 868 ontvangers...Maar simpelweg zo'n setje zonder iets, werkt niet. Je moet ook iets hebben zoals de RFXcom of RFlink, waar je firmware op komt te staan...RFlink maakt gebruik van een Arduino: https://www.nodo-shop.nl/nl/21-rflink-gatewaysmoldersonline schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 12:28:
[...]
Dank voor jullie support. Na telefonisch contact blijkt de info op de site van de leverancier onjuist. De deurautomaat en afstandsbediening(en) communiceren op 868 mhz. Ze kunnen een 433 mhz ontvanger bijplaatsen in de deurautomaat die dan weer communiceert met een RFXCOM (als ik het allemaal goed heb begrepen). Die ontvanger moet ik bij installatie dan aanreiken. Ik heb het idee dat ik nu verder van huis ben.
Daarnaast moet de firmware je apparaat ook ondersteunen: http://www.rflink.nl/blog2/
Ik ben overigens geen gebruikersdeskundige, heb gewoon ooit naar die opties gekeken. Zelf heb ik voor ZigBee en WiFi gekozen.
Verwijderd
De sensoren met een waarde werken nu.
Er zijn echter ook een paar sensoren die alleen true of false geven; die wil ik dus als binary sensor toevoegen.
Hier kom ik (weer) niet uit de juiste syntax.
Als ik luister is de "type": "boolean" en de "value": false.
Maar wat is dan de syntax voor de value_tempate?
value_template: "{{ value_json.state }}"
value_template: "{{ value_json.boolean }}"
^^^ deze zijn in ieder geval niet goed. Wat wel?
En hoe haal ik dat uit de data, zonder jullie elke keer lastig te moeten vallen?
Weer veel dank voor de support. Ik zorg voor verwarring, waarvoor excuses.Troetelbeer schreef op vrijdag 27 december 2019 @ 17:53:
[...]
Je hebt ook 868 ontvangers...Maar simpelweg zo'n setje zonder iets, werkt niet. Je moet ook iets hebben zoals de RFXcom of RFlink, waar je firmware op komt te staan...RFlink maakt gebruik van een Arduino: https://www.nodo-shop.nl/nl/21-rflink-gateway
Daarnaast moet de firmware je apparaat ook ondersteunen: http://www.rflink.nl/blog2/
Ik ben overigens geen gebruikersdeskundige, heb gewoon ooit naar die opties gekeken. Zelf heb ik voor ZigBee en WiFi gekozen.
Ik denk dat er hoe-dan-ook een ontvanger in de deurautomaat moet worden aangesloten. Dat kan de installateur voor me doen, maar ik moet die dan zelf aanleveren bij installatie. Ik heb (ook) een voorkeur voor ZigBee of WiFi. Mijn eerste idee was om een Shelly 1 te gebruiken, maar ben aan 't twijfelen geslagen of zo'n unit een deurautomaat kan aansturen. Een ZigBee ontvanger zou ook goed zijn als ik die kan koppelen aan m'n ConBee II stick.
Dit lijkt (misschien) een beetje op een garagedeur-situatie. Ik ga daar ook nog eens op zoeken.
Van:

Naar:

Dit topic is gesloten.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.