Klopt. Werkend nu. En heel wat bijgeleerd. Thnx. Kan nu lekker aan de slagTroetelbeer schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:33:
@maartend Je krijgt nu ook geen group.woonkamer, maar light.woonkamer entity...
Vraagje ik heb een nieuwe shelly dimmer die ik via mqtt bedien.
Huidige config:
Nu werkt dat via een aan en uit knop en via script stuur ik json code om de brightness aan te passen.
Leuk, maar eigenlijk wil ik hem bedienen met de slider-entity-row.js module.
Via deze link https://community.home-as...y-dimmer-with-mqtt/149871 kwam ik erachter dat als ik hem anders opzet dit zou moeten kunnen.
Ik krijg het echter niet voor elkaar.
Met de light, mag ik geen tempate doen, en als ik alleen de code van de link gebruik dan wordt die bij het opstarten niet opgebouwd, en daar stopt mijn kennis.
Wie zou mij weer op weg kunnen helpen?
Huidige config:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
| light: - platform: mqtt name: "Shellydim_1" state_topic: "shellies/shellydimmer-DB4092/light/0" command_topic: "shellies/shellydimmer-DB4092/light/0/command" brightness_state_topic: 'shellies/shellydimmer-DB4092/light/0/status' brightness_command_topic: 'shellies/shellydimmer-DB4092/light/0/set' payload_on: "on" payload_off: "off" optimistic: false qos: 0 retain: false |
Nu werkt dat via een aan en uit knop en via script stuur ik json code om de brightness aan te passen.
Leuk, maar eigenlijk wil ik hem bedienen met de slider-entity-row.js module.
Via deze link https://community.home-as...y-dimmer-with-mqtt/149871 kwam ik erachter dat als ik hem anders opzet dit zou moeten kunnen.
Ik krijg het echter niet voor elkaar.
Met de light, mag ik geen tempate doen, en als ik alleen de code van de link gebruik dan wordt die bij het opstarten niet opgebouwd, en daar stopt mijn kennis.
Wie zou mij weer op weg kunnen helpen?
Tijd van werken, tijd van rusten
Driek schreef op woensdag 11 december 2019 @ 19:59:
Vraagje ik heb een nieuwe shelly dimmer die ik via mqtt bedien.
offtopic:
Die Shelly dimmer waren toch uitgesteld tot eind vh jaar?
Tijd voor een nieuwe sig..
Koffie schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:26:
[...]
offtopic:
offtopic:
de sl wel, van de gewone had ik gepreordered, en kennelijk 1 van de 1e batch gekregen
https://www.home2link.nl/...fi-inbouw-schakelaar.html
hier op voorraad
de sl wel, van de gewone had ik gepreordered, en kennelijk 1 van de 1e batch gekregen
hier op voorraad
Driek schreef op woensdag 11 december 2019 @ 20:28:
[...]
offtopic:
hier op voorraad
offtopic:
Aha, ik heb idd de SL besteld en die heb ik nog niet binnen ..
Aha, ik heb idd de SL besteld en die heb ik nog niet binnen ..
Tijd voor een nieuwe sig..
En uiteindelijkl nog mooier aan de praat gekregen met Light Entity Card. Maar door jullie start kan ik daar dus nu mee aan de slag.JackPoint schreef op woensdag 11 december 2019 @ 17:07:
[...]
Je kunt die 2 lampen in een groep zetten, dan kun je ze tegelijk aansturen. Ik gebruik zelf deze https://github.com/thomasloven/lovelace-slider-entity-row om de slider voor de brightness makkelijk te kunnen instellen.
Ok, zal zo bezorgen, even niet thuis...
Maar ik gebruik Google home app ook niet, maar voordeel van een switch is ook dat je de status kan opvragen aan Google.... Staat de tv aan ?
Voor tv mss niet echt nuttig, maar andere dingen mss wel
Ik denk dat het wel gaat lukken... Ik neem aan dat je meerdere services achter elkaar kunt aanroepen (dus teletekst en dan 888)??NoFate schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:32:
[...]
Ok, zal zo bezorgen, even niet thuis...
Maar ik gebruik Google home app ook niet, maar voordeel van een switch is ook dat je de status kan opvragen aan Google.... Staat de tv aan ?
Voor tv mss niet echt nuttig, maar andere dingen mss wel
Zoiets in die template switch vermoed ik...Troetelbeer schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:38:
[...]
Hoe bedoel je direct de service? Welke service? Ik heb een afstandsbediening in HA gemaakt en onder elke knop zit nu een script entity...Zodat mijn vriendin geen stem hoeft te gebruiken maar gewoon nog een "ab" heeft.
YAML:
1
2
3
4
5
| turn_on: service: remote.send_command entity_id: remote.harmony device: 87876887 command: 'Mute' |
---edit---
@NoFate overigens inspiratie qua use-cases is welkom. Die ondertiteling vind ik al een briljante (en zó handig).
[ Voor 5% gewijzigd door barrymossel op 12-12-2019 15:47 ]
idd, zo heb ik het ook, ik bedoelde als service, dat je niet voor elke button een script moet maken, je kan deze button op je harmony idd rechstreeks als service oproepenbarrymossel schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:43:
[...]
Ik denk dat het wel gaat lukken... Ik neem aan dat je meerdere services achter elkaar kunt aanroepen (dus teletekst en dan 888)??
[...]
Zoiets in die template switch vermoed ik...
YAML:
1 2 3 4 5 turn_on: service: remote.send_command entity_id: remote.harmony device: 87876887 command: 'Mute'
---edit---
@NoFate overigens inspiratie qua use-cases is welkom. Die ondertiteling vind ik al een briljante (en zó handig).
ik heb er dan nog een value template aangekoppeld; zodat ook effectief de switch aan/uit is als de tv aa/uit staat ...
dit is mijn sensor hiervoor:
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| harmony_state_tv: friendly_name: "Harmony state tv" value_template: >- {% set val = states.remote.harmony.attributes.current_activity %} {% if val == 'TV Kijken' %} on {% else %} off {% endif %} |
Ok ik ga er eens even naar kijken
Believe. Imagine. Create.
pff je kan er ongelooflijk veel mee, maar is dit topic niet voor bedoeld
qua inspiratie, tja eindeloos , alles wat geconnecteerd kan worden, zit in mijn google
cameras/lampen/alarm/versterkers/tv/temp sensors/agenda/google keep/sferen/screens/stofzuiger (zone control)...
een leuke is bv; hey google , vissen aan
dan stuurt google een commando logitech, dat mjn chromecast aanzet, ook wordt een aquarium youtube filmpje gecast, mijn led strip gaat aan , en dimmers op bepaald niveau
zo heb ik er ook één, hey google, vuur aan, maar dan uiteraard een brandhaard filmpje
Verwijderd
Opentherm Gateway vraagje:
Zojuist de Opentherm Gateway in zijn huisje geschroefd en nu de wifi module aan het configureren volgens deze beschrijving: link van de Nodo shop.
Daarin moet ik een protocol opgeven, waarbij ik voor vanalles kan kiezen, maar geen Home Assistant.
Weet iemand welke ik het beste kan kiezen, of maakt het niets uit?
Bedankt vast!
Dave
Zojuist de Opentherm Gateway in zijn huisje geschroefd en nu de wifi module aan het configureren volgens deze beschrijving: link van de Nodo shop.
Daarin moet ik een protocol opgeven, waarbij ik voor vanalles kan kiezen, maar geen Home Assistant.
Bedankt vast!
Dave
Nodemcu kan je toch koppelen aan home assistent?Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:07:
Opentherm Gateway vraagje:
Bedankt vast!
Dave
Verwijderd
Kennelijk. Maar in de NodeMCU moet ik een protocol opgeven:

(en een IP van de controller)
Standalone en Domoticz HTTP klinken vooralsnog wel aardig. Generic HTTP eigenlijk ook wel.
Vooralsnog wordt het trial and error....

Standalone en Domoticz HTTP klinken vooralsnog wel aardig. Generic HTTP eigenlijk ook wel.
nvm...
[ Voor 97% gewijzigd door Meelobee op 12-12-2019 20:08 . Reden: Note to self; eerst tot eind van topic lezen! ]
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
Dat ligt er een beetje aan. Wil je mqtt thermostaat functie in HA inzetten dan kies je voor mqtt, ik gebruik bijvoorbeeld otmonitor in docker en heb de otgw dus als serial server. Als je de implementatie van HA wenst te gebruiken, zie hier: https://www.home-assistant.io/integrations/opentherm_gw/Verwijderd schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:42:
[Afbeelding]
Dan is dit ook serial.
He who laughs last thinks slowest! | ▶️ Youtube | 🌐 TechJunky.nl | ☀️ 3000Wp PV
Verwijderd
Ik had gisteravond nog wat problemen om de OTGW aan de praat te krijgen. Inmiddels weet ik dankzij de hulp van de Nodo shop dat ik de instructie verkeerd geïnterpreteerd had, waardoor ik 2 jumpers verkeerd had staan.
Vanavond een nieuwe poging.
Vanavond een nieuwe poging.
ik gebruik overal de openhab mqttVerwijderd schreef op donderdag 12 december 2019 @ 18:42:
[Afbeelding]
Verwijderd
Kun je uitleggen waarom ik sowieso MQTT zou moeten toevoegen aan mijn installatie, en waarom ik het zou moeten gaan gebruiken?
Vooralsnog gaat alles prima zonder, maar het komt wel heel vaak voorbij zonder dat me duidelijk is waarom.
Vooralsnog gaat alles prima zonder, maar het komt wel heel vaak voorbij zonder dat me duidelijk is waarom.
Zou je toch de hele yaml van die ondertiteling op teletekst kunnen geven?NoFate schreef op donderdag 12 december 2019 @ 15:49:
[...]
idd, zo heb ik het ook, ik bedoelde als service, dat je niet voor elke button een script moet maken, je kan deze button op je harmony idd rechstreeks als service oproepen
ik heb er dan nog een value template aangekoppeld; zodat ook effectief de switch aan/uit is als de tv aa/uit staat ...
dit is mijn sensor hiervoor:
YAML:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 harmony_state_tv: friendly_name: "Harmony state tv" value_template: >- {% set val = states.remote.harmony.attributes.current_activity %} {% if val == 'TV Kijken' %} on {% else %} off {% endif %}
hierzo, ik heb het nog apart in script en switch, je kan het ook direct in 1 switch zetten, tis hoe je het wiltbarrymossel schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:20:
[...]
Zou je toch de hele yaml van die ondertiteling op teletekst kunnen geven?
#switch:
harmony_teletext:
value_template: "false"
turn_on:
- service: script.harmony_teletext
turn_off:
# script:
harmony_teletext:
alias: Teletext
sequence:
- service: remote.send_command
data:
entity_id: remote.harmony
device: !secret harmony_tv
command: Teletext
Oh, ik dacht dat je ook direct naar pagina 888 schakelde...NoFate schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:37:
[...]
hierzo, ik heb het nog apart in script en switch, je kan het ook direct in 1 switch zetten, tis hoe je het wilt
#switch:
harmony_teletext:
value_template: "false"
turn_on:
turn_off:
# script:
harmony_teletext:
alias: Teletext
sequence:
- service: remote.send_command
data:
entity_id: remote.harmony
device: !secret harmony_tv
command: Teletext
zou ook wel moeten werken, maar moet je 3 commandos sturenbarrymossel schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:40:
[...]
Oh, ik dacht dat je ook direct naar pagina 888 schakelde...
nuja, dit is makkelijker
Geprobeerd om indien ik thuiskom, de muziek te laten spelen op mn sonos (nu nog coldplay, maar wil liever radio maar das nog moeilijker)
stap voor stap
Vermoedelijk is er iets mis met mn source
Kanttekening hierbij:
- als ik wegloop van mn huis, en ik ga op 4g dan veronderstel ik dat ik als not home sta?
Kom ik thuis, dan zal ik op home staan zodra ik op wifi ben? Nu, mn smartphone komt wel op wifi, maar das iets trager dan dat ik ben... ik ben al in de woonkamer als mn smartphone overgegaan is..
stap voor stap
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| alias: Zet muziek aan bij thuiskomst description: '' trigger: - entity_id: device_tracker.smartphone_stijn from: not_home platform: state to: home condition: - after: 09:00:00 before: '17:00:00' condition: time action: - data: entity_id: media_player.woonkamer source: coldplay entity_id: media_player.woonkamer service: media_player.media_play |
Kanttekening hierbij:
- als ik wegloop van mn huis, en ik ga op 4g dan veronderstel ik dat ik als not home sta?
Kom ik thuis, dan zal ik op home staan zodra ik op wifi ben? Nu, mn smartphone komt wel op wifi, maar das iets trager dan dat ik ben... ik ben al in de woonkamer als mn smartphone overgegaan is..
Misschien even code-tags gebruiken, dan is het iets makkelijker te lezen...skank schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 14:45:
Geprobeerd om indien ik thuiskom, de muziek te laten spelen op mn sonos (nu nog coldplay, maar wil liever radio maar das nog moeilijker)
stap voor stap
alias: Zet muziek aan bij thuiskomst
description: ''
trigger:
- entity_id: device_tracker.smartphone_stijn
from: not_home
platform: state
to: home
condition:
- after: 09:00:00
before: '17:00:00'
condition: time
action:
- data:
entity_id: media_player.woonkamer
source: coldplay
entity_id: media_player.woonkamer
service: media_player.media_play
Kanttekening hierbij:
Maar sowieso, wat is die source? Hoe weet de Sonos wat "coldplay" is? En radio is toch niet zo moeilijk??
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| - alias: 'Zet muziek aan bij thuiskomst' trigger: platform: state entity_id: device_tracker.smartphone_stijn from: 'not_home' to: 'home' condition: condition: time after: '09:00:00' before: '17:00:00' action: - service: media_player.play_media entity_id: media_player.sonos data: media_content_id: http://18973.live.streamtheworld.com/RADIO538.mp3 media_content_type: music |
Maar heb je überhaupt wel een idee waar je precies mee bezig bent?
[ Voor 23% gewijzigd door barrymossel op 13-12-2019 15:00 ]
@barrymossel ik zal dat eens proberen
Waarom zeg je dat? die laatste zin..
Uiteraard, maar mag ik hier op het forum geen zaken vragen?
Ofwel hoort het volgens admins niet thuis in het topic, ofwel is het tekort, ofwel is het dit, ofwel is het dat...
Bij iedere post op het forum is er altijd wel iets...
Ontopic, heb je toevallig ook de url voor qmusic belgium?
Uiteraard, maar mag ik hier op het forum geen zaken vragen?
Ofwel hoort het volgens admins niet thuis in het topic, ofwel is het tekort, ofwel is het dit, ofwel is het dat...
Bij iedere post op het forum is er altijd wel iets...
Ontopic, heb je toevallig ook de url voor qmusic belgium?
Omdat je code daar niet naar lijkt. De ene keer wel aanhalingstekens, de andere keer niet (twee regels na elkaar). In mijn ogen vreemde volgordes. Twee keer entity_id bij action. Gewoon "coldplay" bij source. Door dat soort dingen lijkt het of je niet echt weet wat je doet.skank schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:06:
@barrymossel ik zal dat eens proberen
http://icecast-qmusic.cdp...nl//Qmusic_be_live_96.mp3Ontopic, heb je toevallig ook de url voor qmusic belgium?
@skank Ik snap @barrymossel wel...Het lijkt alsof je de basislogica/opbouw van HA niet altijd even goed snapt, de voorbeelden die hij noemt wijzen daarop.
Dat is overigens niet erg en je moet je ook niet aangevallen voelen, maar op tweakers wordt nu eenmaal e.e.a. verwacht van gebruikers.
Dat is overigens niet erg en je moet je ook niet aangevallen voelen, maar op tweakers wordt nu eenmaal e.e.a. verwacht van gebruikers.
MQTT heeft voor en nadelen:Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 11:50:
Kun je uitleggen waarom ik sowieso MQTT zou moeten toevoegen aan mijn installatie, en waarom ik het zou moeten gaan gebruiken?
+ Het is een transparant protocol. Je kunt zelf "meeluisteren" wat je device en hass allemaal uitwisselen. Ik heb ook homegear draaien voor waar thermostaat kranen. De implementatie in hass daarvoor is niet stabiel. Ik heb het nu met MQTT aan elkaar gemaakt. Dan kan ik iig uitvinden of de instabiliteit bij homegear of hass ligt
- met Discovery kun je mqtt implementaties automatisch laten detecteren in hass. Maar door retain wordt het snel een rommeltje als je ondoordacht topics aanmaakt.
- zonder Discovery moet je sensoren of integrations zelf toevoegen aan je configuratie. En dus een restart. En nog een, en nog een. En nog een
Ik ben intussen vrijwel geheel over op esphome, op de verbinding met homegear en ems-esp na.
Verwijderd
Het voegt dus mogelijkheden, maar ook weer extra complexiteit toe.
Alles hangt van nog meer factoren (en dus meer single point of failures) aan elkaar.
Ik geloof dat als ik het kan vermijden ik dat voorlopig ook maar doe.
Wat me op het volgende punt brengt, wat ik gezien de wijziging van onderwerp toch maar in een apart bericht stop:
Alles hangt van nog meer factoren (en dus meer single point of failures) aan elkaar.
Ik geloof dat als ik het kan vermijden ik dat voorlopig ook maar doe.
Wat me op het volgende punt brengt, wat ik gezien de wijziging van onderwerp toch maar in een apart bericht stop:
Verwijderd
Ik wil inderdaad de directe koppeling vanuit HA gebruiken. De OTGW is via het netwerk bereikbaar, en alle data komt in de Opentherm monitor prima binnen.martinvdm schreef op donderdag 12 december 2019 @ 20:12:
[...]
Dat ligt er een beetje aan. Wil je mqtt thermostaat functie in HA inzetten dan kies je voor mqtt, ik gebruik bijvoorbeeld otmonitor in docker en heb de otgw dus als serial server. Als je de implementatie van HA wenst te gebruiken, zie hier: https://www.home-assistant.io/integrations/opentherm_gw/
Dan is dit ook serial.
De integratie toevoegen zou op zich simpel moeten zijn, maar ik kan deze alleen toevoegen na opgeven van een path/url en een ID.
Als path geeft ik http://192.168.2.14:6638 op; dat ik het adres en de port waar ook de Opentherm Monitor (succesvol) naar connect.
Ik heb alleen geen idee wat mijn ID zou kunnen zijn, maar getallen gokken heeft tot nu toe geen gewenst effect.
Als ik de beschrijving van de integration lees dan wordt daar verwezen naar PYSerial, iets wat volgens mij helemaal niet nodig is omdat daar de NodeMcu al voor zorgt.
Ik ben het dus even kwijt.

Iemand hier die ook zijn OTGW aan zijn netwerk heeft en er rechtstreeks tegenaan praat?
Edit:
Gewoon maar URL's gaan proberen, en socket://192.168.2.14:6638 lijkt de truc te doen! 😎
[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 13-12-2019 19:13 ]
Iemand hier ervanring met het verschil in zigbee netwerk snelheid tussen zigbee2mqtt en conbee?
waarom de vraag:
Ik had voorheen een ikea hub, maar die was een hele tijd na een dag of 2 onbereikbaar en dan werkten de lampen niet, toen maar zigbee2mqtt stick gemaakt en dat werkt netjes, alleen duurt het een seconde langer voor de lampen schakelen. Ik heb b.v. in de woonkamer groep een sonof en ikea lamp en die ikea lamp is een halve tel later aan. Keuken tafel lampen, 2 stuks eerst de ene gaat aan en dan de andere niet allebei tegelijk.
OF misschien toch maar weer naar de officiele gateway terug maar dan maar hopen dat deze weer stabiel is..
waarom de vraag:
Ik had voorheen een ikea hub, maar die was een hele tijd na een dag of 2 onbereikbaar en dan werkten de lampen niet, toen maar zigbee2mqtt stick gemaakt en dat werkt netjes, alleen duurt het een seconde langer voor de lampen schakelen. Ik heb b.v. in de woonkamer groep een sonof en ikea lamp en die ikea lamp is een halve tel later aan. Keuken tafel lampen, 2 stuks eerst de ene gaat aan en dan de andere niet allebei tegelijk.
OF misschien toch maar weer naar de officiele gateway terug maar dan maar hopen dat deze weer stabiel is..
Verwijderd
Ik heb het hier eerder gehoord. Zelf merk ik er niets van; in mijn huiskamer zitten 8 individuele lampen, die allemaal tegelijk aan/uit/kleur/dimmen.
Ik gebruik een Conbee II op een Windows machine zonder MQTT.
Ik gebruik een Conbee II op een Windows machine zonder MQTT.
Bij mij werkt de Ikea gateway sinds twee maanden onafgebroken stabiel.zoeperman schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:50:
Iemand hier ervanring met het verschil in zigbee netwerk snelheid tussen zigbee2mqtt en conbee?
waarom de vraag:
Hier dezelfde ervaring. Daarvoor maanden lang regelmatige vastlopers waardoor ik hem steeds moest resetten (elke paar dagen).Troetelbeer schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 21:12:
[...]
Bij mij werkt de Ikea gateway sinds twee maanden onafgebroken stabiel.
Deconz gebruiker hier , heb wat xiaomi sensors en Ikea schakelaars, werkt instant, totaal geen vertraging...zoeperman schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:50:
waarom de vraag:
In mijn vorige antwoord schreef ik al dat het serial is. De NodeMcu mag dan wel over IP gaan maar dit zegt niks over de implementatie, welke een serial over IP connectie is.Verwijderd schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 18:44:
[...]
Ik wil inderdaad de directe koppeling vanuit HA gebruiken. De OTGW is via het netwerk bereikbaar, en alle data komt in de Opentherm monitor prima binnen.
De integratie toevoegen zou op zich simpel moeten zijn, maar ik kan deze alleen toevoegen na opgeven van een path/url en een ID.
Als path geeft ik http://192.168.2.14:6638 op; dat ik het adres en de port waar ook de Opentherm Monitor (succesvol) naar connect.
Ik heb alleen geen idee wat mijn ID zou kunnen zijn, maar getallen gokken heeft tot nu toe geen gewenst effect.
Als ik de beschrijving van de integration lees dan wordt daar verwezen naar PYSerial, iets wat volgens mij helemaal niet nodig is omdat daar de NodeMcu al voor zorgt.
Ik ben het dus even kwijt.![]()
Iemand hier die ook zijn OTGW aan zijn netwerk heeft en er rechtstreeks tegenaan praat?
Edit:
Gewoon maar URL's gaan proberen, en socket://192.168.2.14:6638 lijkt de truc te doen! 😎
Thx, voor de linkbarrymossel schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 15:15:
[...]
Omdat je code daar niet naar lijkt. De ene keer wel aanhalingstekens, de andere keer niet (twee regels na elkaar). In mijn ogen vreemde volgordes. Twee keer entity_id bij action. Gewoon "coldplay" bij source. Door dat soort dingen lijkt het of je niet echt weet wat je doet.
[...]
http://icecast-qmusic.cdp...nl//Qmusic_be_live_96.mp3
Ik heb die code uit de editor geknipt.. Ik vond het ook raar dat hij alles door elkaar gooide, ik denk dat er iets bij de copy paste verkeerd is gegaan
Ik heb jouw code getest en hij triggert wel, maar speelt niks af..
Waar zit de fout?
Ik heb nog iets anders voor ook.
In het log van mijn home assistant , zie ik continu staan bij al mijn hue lampen "changed to unavailable" changed to "off" en zo continu
Ik heb dit gemerkt gisteren... ik had een automatie aanstaan om 2 lampen aan te steken bij zonsondergang.
Toen ik op mijn app keek (ik was weg) zag ik dat er maar 1 vd 2 aanstond... vandaar vandaag gekeken in de logs.
Nu feit is wel dat mn hue voor google en via de app altijd werkt... dus onbereikbaar zijn ze niet.
Hoe komt dit dan?
[ Voor 31% gewijzigd door skank op 14-12-2019 10:19 ]
Ik heb een Xiaomi Aqara deur sensor op m'n fietsenschuur zitten, met de lamp die via een Shelly relais (Tasmota, MQTT) schakelt. De automatisering werkt via Home Assistant, met deur open => lamp aan, deur dicht => lamp uit. Koppeling is dus Sensor > Zigbee2mqtt > Hassio automation > MQTT > Shelly 1.zoeperman schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:50:
waarom de vraag:
De lamp schakelt in voordat ik de deur ver genoeg open heb om naar binnen te kunnen kijken. Ook bij dicht gaan (terwijl ik binnen sta), lijkt de lamp direct uit te gaan.
[ Voor 3% gewijzigd door Slaut op 14-12-2019 10:52 ]
Zigbee2MQTT gebruiker hier , alleen xiaomi en ikea sensors en wat Ikea outlets, werkt instant, totaal geen vertraging. Licht werkt wel allemaal via tasmota/Wifi.
Ik krijg mijn temperatuur sensoren niet in Grafana...
dit is mijn config:

Ik krijg wel binarysensors en contactsensors...
ik had eerst alleen sensors als domain, maar heb gisteren sensor toegevoegd om te kijken of dat hielp (nee)
dit is mijn config:

Ik krijg wel binarysensors en contactsensors...
ik had eerst alleen sensors als domain, maar heb gisteren sensor toegevoegd om te kijken of dat hielp (nee)
[ Voor 23% gewijzigd door Kodess op 14-12-2019 13:32 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
@Kodess Krijg je ze enkel niet in Grafana, of al niet in InfluxDB? Indien alleen niet te vinden in Grafana:
Vind je ze ook niet op deze manier?

Vind je ze ook niet op deze manier?

Heb je een andere URL geprobeerd? Wellicht werkt die van Q-Music niet?skank schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 09:54:
[...]
Thx, voor de link
Ik heb die code uit de editor geknipt.. Ik vond het ook raar dat hij alles door elkaar gooide, ik denk dat er iets bij de copy paste verkeerd is gegaan
Ik heb jouw code getest en hij triggert wel, maar speelt niks af..
Waar zit de fout?
In het log van mijn home assistant , zie ik continu staan bij al mijn hue lampen "changed to unavailable" changed to "off" en zo continu
Ik heb dit gemerkt gisteren... ik had een automatie aanstaan om 2 lampen aan te steken bij zonsondergang.
Toen ik op mijn app keek (ik was weg) zag ik dat er maar 1 vd 2 aanstond... vandaar vandaag gekeken in de logs.
Nu feit is wel dat mn hue voor google en via de app altijd werkt... dus onbereikbaar zijn ze niet.
Hoe komt dit dan?
De kerstboom is via een Sonoff Basic met Tasmota nu ook via de Google home aan te zetten.
Hoef nu niet meer onder de boom te kruipen
Hoef nu niet meer onder de boom te kruipen
Zijn er hier mensen die gebruik maken van presence detection via de Asus router (asuswrt)?
Tot ongeveer een jaar geleden kon je dat instellen in configuration.yaml als een device_tracker en had je daarbij mogelijkheden om te configureren hoe vaak er met de router gepraat moest worden, en na hoeveel tijd het device in HA dan ook als not_home geregistreerd moest worden bij geen verbinding.
Sinds het een aparte module is geworden (asuswrt: in configuration.yaml) lijken die opties niet meer te bestaan. Ik heb het probleem dat het soms >5 minuten duurt voordat HA weet dat iemand niet meer thuis is. Jullie ook?
Tot ongeveer een jaar geleden kon je dat instellen in configuration.yaml als een device_tracker en had je daarbij mogelijkheden om te configureren hoe vaak er met de router gepraat moest worden, en na hoeveel tijd het device in HA dan ook als not_home geregistreerd moest worden bij geen verbinding.
Sinds het een aparte module is geworden (asuswrt: in configuration.yaml) lijken die opties niet meer te bestaan. Ik heb het probleem dat het soms >5 minuten duurt voordat HA weet dat iemand niet meer thuis is. Jullie ook?
Onderstaand mijn configuratie voor ASUSWRT.DeadMetal schreef op zondag 15 december 2019 @ 08:30:
Zijn er hier mensen die gebruik maken van presence detection via de Asus router (asuswrt)?
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| asuswrt: host: 192.168.1.1 username: !secret asus_username protocol: ssh ssh_key: !secret ssh_pk port: !secret ssh_port sensors: - upload_speed - download_speed device_tracker: platform: asuswrt interval_seconds: 30 consider_home: 300 |
What's the speed of dark?
Ja, jouw eerste url ook.barrymossel schreef op zaterdag 14 december 2019 @ 14:14:
[...]
Heb je een andere URL geprobeerd? Wellicht werkt die van Q-Music niet?
Ik heb ook es gewoon de url geprobeerd en die speelt gewoon af
Los daarvan ook dit probleem:
Hoe komt dit dan?
Als je lampen verbindings problemen hebben kan het voorkomen dat ze niet goed op commando’s reageren, lijkt me?skank schreef op zondag 15 december 2019 @ 11:59:
[...]
Ja, jouw eerste url ook.
Ik heb ook es gewoon de url geprobeerd en die speelt gewoon af
Los daarvan ook dit probleem:
Hoe komt dit dan?
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
Dat is het net.tdw schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:16:
[...]
Als je lampen verbindings problemen hebben kan het voorkomen dat ze niet goed op commando’s reageren, lijkt me?
Ik heb geen verbindingsproblemen met de lampen via google home of de hue app...
De lampen laten via de andere apps niet zien of ze al dan niet beschikbaar zijn, zou dat het verschil kunnen zijn? Hoe zijn de lampen met HA verbonden?skank schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:18:
[...]
Dat is het net.
Ik heb geen verbindingsproblemen met de lampen via google home of de hue app...
"There is that sort of assumption by the government that we're all driving around at 8 o'clock in the morning to be really annoying"
~ James May
De lampen laten via de hue app wel zien of ze verbonden zijn (beschikbaar) of niet.tdw schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:24:
[...]
De lampen laten via de andere apps niet zien of ze al dan niet beschikbaar zijn, zou dat het verschil kunnen zijn? Hoe zijn de lampen met HA verbonden?
Wanneer ik melding zie in HA dat ze niet verbonden zijn en ik probeer bv met google of de hue app de lampen te bedienen, dan gaat het gewoon...
Hoe ze verbonden zijn met ha? Ik heb gewoon via integraties -> zo hue toegevoegd, en moest dan op de hub duwen.
Als al je lampen tegelijk aangeven dat ze niet beschikbaar zijn dan ligt het aan de verbinding tussen HA en dr hubskank schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:27:
[...]
De lampen laten via de hue app wel zien of ze verbonden zijn (beschikbaar) of niet.
Wanneer ik melding zie in HA dat ze niet verbonden zijn en ik probeer bv met google of de hue app de lampen te bedienen, dan gaat het gewoon...
Hoe ze verbonden zijn met ha? Ik heb gewoon via integraties -> zo hue toegevoegd, en moest dan op de hub duwen.
~ James May
Het zijn niet al de lampen tegelijk..tdw schreef op zondag 15 december 2019 @ 12:31:
[...]
Als al je lampen tegelijk aangeven dat ze niet beschikbaar zijn dan ligt het aan de verbinding tussen HA en dr hub
Het zijn verschillende lampen..
Precies of een lamp onbeschikbaar is, en direct erna terug beschikbaar
en zo blijft het doorlopen
Kan ik iets aan die verbinding tss HA en hub doen?
Goedemiddag heren,
Ik ben dit weekend aan de slag gegaan om m'n HA (hassio) opnieuw in te richten op een nieuwe VM vanwege eerdere configuratie foudtjes die ik gemaakt had tijdens het testen. Ik had o.a. Discovery aan staan en dit werkt opzich prima maar uiteindelijk toch besloten om in plaats van Discovery de apparaten te configureren via configuration.yaml.
HA draait op een Ubuntu 18.04 LTS VM in ESXi, met een Zigbee2MQTT toegevoegd aan de VM welke het MQTT verkeer kan ontvangen. Ik heb een aantal MQTT devices (Xiaomi & Ikea) en die heb ik al gekoppeld aan de Zigbee2MQTT stick. Deze heeft in configuration.yaml de volgende configuratie:
Een device (als voorbeeld een WSDCGQ11LM) heeft de volgende configuratie:
En deze sensoren kan ik uitlezen in HA. Alleen nu wil ik er automatiseringen mee gaan maken maar dan komt deze niet toevoorschijn bij Integrations -> MQTT: Configuration.yaml.
Wat vergeet ik te configureren? Ik zie in Core_Entity_Registry dat Config_Entry_Id leeg blijft, die bij een Discovery van hetzelfde object wel gevuld wordt met een randomly generated charstring. Ook zie ik middels MQTT Explorer dat de configuratie ipv onder "zigbee2mqtt" zich nu bevinden onder "homeassistant".
Mijn vraag is:
Ik ben dit weekend aan de slag gegaan om m'n HA (hassio) opnieuw in te richten op een nieuwe VM vanwege eerdere configuratie foudtjes die ik gemaakt had tijdens het testen. Ik had o.a. Discovery aan staan en dit werkt opzich prima maar uiteindelijk toch besloten om in plaats van Discovery de apparaten te configureren via configuration.yaml.
HA draait op een Ubuntu 18.04 LTS VM in ESXi, met een Zigbee2MQTT toegevoegd aan de VM welke het MQTT verkeer kan ontvangen. Ik heb een aantal MQTT devices (Xiaomi & Ikea) en die heb ik al gekoppeld aan de Zigbee2MQTT stick. Deze heeft in configuration.yaml de volgende configuratie:
code:
1
2
3
4
5
6
| mqtt: broker: core-mosquitto discovery: false client_id: 'HASSIO-INTEGRATION' username: !secret mqtt_username password: !secret mqtt_password |
Een device (als voorbeeld een WSDCGQ11LM) heeft de volgende configuratie:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
| - platform: "mqtt" state_topic: "zigbee2mqtt/Xiaomi_Agara_Sensor1" availability_topic: "zigbee2mqtt/bridge/state" unit_of_measurement: "°C" device_class: "temperature" unique_id: 'Xiaomi_Agara_Sensor1.Temperature' name: 'Temperature' value_template: "{{ value_json.temperature }}" |
En deze sensoren kan ik uitlezen in HA. Alleen nu wil ik er automatiseringen mee gaan maken maar dan komt deze niet toevoorschijn bij Integrations -> MQTT: Configuration.yaml.
Wat vergeet ik te configureren? Ik zie in Core_Entity_Registry dat Config_Entry_Id leeg blijft, die bij een Discovery van hetzelfde object wel gevuld wordt met een randomly generated charstring. Ook zie ik middels MQTT Explorer dat de configuratie ipv onder "zigbee2mqtt" zich nu bevinden onder "homeassistant".
Mijn vraag is:
Hoe integreer ik de MQTT devices via configuration.yaml zodat ik ze kan gebruiken bij automations (te configureren via UI)?
Dank voor het meedenken. Ik had die hele device_tracker sectie niet, maar desondanks werkte mijn device tracker gewoon. Terwijl een jaar geleden die device tracker sectie nou juist de enige optie was. Ik vraag me af of de code tegenwoordig nog wat doet, want het staat ook niet meer in de documentatie.JayOne schreef op zondag 15 december 2019 @ 09:46:
[...]
Onderstaand mijn configuratie voor ASUSWRT.
code:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 asuswrt: host: 192.168.1.1 username: !secret asus_username protocol: ssh ssh_key: !secret ssh_pk port: !secret ssh_port sensors: - upload_speed - download_speed device_tracker: platform: asuswrt interval_seconds: 30 consider_home: 300
Zou je eens willen testen als je de internal_seconds eens op 5 zet en consider_home ook op 5. Dan zou het maximaal 10, zeg 15 seconden moeten duren voordat dat hij van home naar not_home springt als je je telefoon-wifi uitschakelt.
Maar bij mij gebeurt dat niet, het duurt nog steeds minuten...

Welke eenheid hebben die parameters?DeadMetal schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:43:
[...]
offtopic:
Minuten: consider_home accepts various time representations, (e.g., the following all represents 3 minutes: 180, 0:03, 0:03:00)
Minuten: consider_home accepts various time representations, (e.g., the following all represents 3 minutes: 180, 0:03, 0:03:00)
Ja, een cijfer invoeren representeert het aantal seconden. Maar ik vermoed dus dat sinds de nieuwe implementatie van asuswrt die device_tracker sectie geen effect meer heeft.
Wil graag gaan beginnen met HA en de CV kunnen programmeren voor dag/nacht temperatuur. Ik heb nog een oude niet te programmeren thermostaat:

CV: Intergas Kompakt HR
Kan ik met een ESP32 aan de ketel aansluiten op de standaard twee draden? De Honeywell van hierboven geeft gewoon signaal naar CV van aan/uit, toch? Een Xiaomi Mijia temperature sensor lijkt me dan handig voor lezen van de temperatuur.
Of denk ik nu te makkelijk? Heb nog helemaal geen ervaring met HA en hardware (Heb wel debian server, waar ik HA in docker kan draaien).
edit: Of moet ik dan kijken naar OpenTherm gateway?

Kan ik met een ESP32 aan de ketel aansluiten op de standaard twee draden? De Honeywell van hierboven geeft gewoon signaal naar CV van aan/uit, toch? Een Xiaomi Mijia temperature sensor lijkt me dan handig voor lezen van de temperatuur.
Of denk ik nu te makkelijk? Heb nog helemaal geen ervaring met HA en hardware (Heb wel debian server, waar ik HA in docker kan draaien).
[ Voor 4% gewijzigd door PerlinNoise op 16-12-2019 09:27 ]
Hoe oud is je CV? Want als deze van na 2014 is kun je met de InComfort Gateway (in deze handleiding staat de tweede versie van de gateway, maar ook de eerste versie is geschikt) ook je CV integreren binnnen HA. Zelf maak ik hier al een jaar gebruik van. Je kunt je oude thermostaat blijven gebruiken, naast de gateway.PerlinNoise schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:24:
Wil graag gaan beginnen met HA en de CV kunnen programmeren voor dag/nacht temperatuur. Ik heb nog een oude niet te programmeren thermostaat:
[Afbeelding]
Met een beetje geluk (en geduld) kun je op marktplaats een gateway voor tussen de 30-50 euro kopen.
15 jaar.JayOne schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:38:
[...]
Hoe oud is je CV? Want als deze van na 2014 is kun je met de InComfort Gateway (in deze handleiding staat de tweede versie van de gateway, maar ook de eerste versie is geschikt) ook je CV integreren binnnen HA. Zelf maak ik hier al een jaar gebruik van. Je kunt je oude thermostaat blijven gebruiken, naast de gateway.
Met een beetje geluk (en geduld) kun je op marktplaats een gateway voor tussen de 30-50 euro kopen.
Misschien kun je dan overwegen om sowieso de cv te vervangen, al was het alleen maar uit energiebesparings oogpunt. Je oplossing klinkt wel heel houtje-touwtje en voor zo'n cruciaal onderdeel van je huis zou ik niet al te veel gaan prutsen als je niet precies weet wat je aan het doen bent.
Kies een nieuwe ketel van bijvoorbeeld Intergas en onderhandel met de installateur over het toevoegen van de gateway voor weinig.
Het is een sociale huurwoning, dus niks aan te doen. Vorig jaar veel problemen met het ding gehad, maar om dat hij nog maar 14 jaar oud was wouden ze hem niet vervangen. Na 15 jaar doen ze dat.JayOne schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:51:
[...]
Misschien kun je dan overwegen om sowieso de cv te vervangen, al was het alleen maar uit energiebesparings oogpunt. Je oplossing klinkt wel heel houtje-touwtje en voor zo'n cruciaal onderdeel van je huis zou ik niet al te veel gaan prutsen als je niet precies weet wat je aan het doen bent.
Kies een nieuwe ketel van bijvoorbeeld Intergas en onderhandel met de installateur over het toevoegen van de gateway voor weinig.
Dan zou ik al helemaal niet gaan prutsen aan de cv. Wacht op de vervanging en hopelijk is dat weer een Intergas CV en kun je met de Gateway de zaken regelen.PerlinNoise schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:53:
[...]
Het is een sociale huurwoning, dus niks aan te doen. Vorig jaar veel problemen met het ding gehad, maar om dat hij nog maar 14 jaar oud was wouden ze hem niet vervangen. Na 15 jaar doen ze dat.
Je zou een (rooted) Toon kunnen overwegen, die werkt met de oude (aan/uit) en nieuwe (opentherm) ketels. Die zijn voor 50-75 euro op marktplaats te vinden.PerlinNoise schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:53:
[...]
Het is een sociale huurwoning, dus niks aan te doen. Vorig jaar veel problemen met het ding gehad, maar om dat hij nog maar 14 jaar oud was wouden ze hem niet vervangen. Na 15 jaar doen ze dat.
Zijn er hier toevallig mensen die een notificatie maken/versturen wanneer er een warning/error getriggerd wordt (met specifieke inhoud)?
Dit voorbeeld uit de documentatie werkt bijvoorbeeld niet: https://www.home-assistan...log/#conditional-messages
Iemand meer succes met iets dergelijks?
Het versturen van notificaties via Telegram of het aanmaken van persistent notificaties op zich werkt, als trigger een Warning of Error uit de log gebruiken echter niet.
Dit voorbeeld uit de documentatie werkt bijvoorbeeld niet: https://www.home-assistan...log/#conditional-messages
Het versturen van notificaties via Telegram of het aanmaken van persistent notificaties op zich werkt, als trigger een Warning of Error uit de log gebruiken echter niet.
[ Voor 21% gewijzigd door JBS op 16-12-2019 16:00 ]
Is dat met de nieuwste versie van de Home Asssistant App niet allemaal op de schop gegaan?JBS schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:23:
Zijn er hier toevallig mensen die een notificatie maken/versturen wanneer er een warning/error getriggerd wordt (met specifieke inhoud)?
https://companion.home-assistant.io/en/
Met de info van de bovenstaande link heb ik het voor elkaar gekregen om notificaties met custom notification sounds op m'n iPhone te krijgen.
Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black
@Meelobee Dank voor je suggestie. Zelf wil ik 't graag via Telegram en (voorlopig nog) niet via de app.
Het versturen van notificaties via Telegram of het aanmaken van persistent notificaties op zich werkt overigens prima, als trigger een Warning of Error uit de log gebruiken echter niet.
Het versturen van notificaties via Telegram of het aanmaken van persistent notificaties op zich werkt overigens prima, als trigger een Warning of Error uit de log gebruiken echter niet.
[ Voor 47% gewijzigd door JBS op 16-12-2019 16:02 ]
Volgens mij zou het dan zou het met een automation zoals onderstaande alsnog moeten werken, mits je een notify.xx entity hebt voor Telegram.
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| - alias: Battery low description: '' trigger: - entity_id: sensor.battery_level from: 20% platform: state to: 19% condition: [] action: - data: data: push: sound: knight_rider_battery_low.wav message: “iPhone Battery low, Find charger!” service: notify.mobile_app_yellowghost |
@Meelobee Het sturen van een notificatie op zich is het probleem ook niet. Het gaat mis bij het willen gebruiken van een Warning of Error uit de log als trigger.
Heb je de system_log integratie wel geconfigureerd en fire_event op true staan?JBS schreef op maandag 16 december 2019 @ 15:23:
Ik zit nu al twee dagen te vechten met Hass in een docker op mijn Synology en een Conbee 2.
Ik heb Hass aan de praat gekregen en de Conbee met Deconz ook.
Ieder apart lijken ze me wel te werken. Ik kan bv mijn Tado Thermostaat bedienen vanuit Hass. Ik kan er ook (met de hand) Hue lampen mee aan of uitzetten.
In Deconz kan ik met een Aqara draadloze schakelaar een Osram plug aan elkaar koppelen. Daarna kan ik met de schakelaar de plug in en uit schakelen. Dat ziet elkaar allemaal en werkt dus ook.
Dat was het makkelijke deel.
Maar het lukt me werkelijk niet om bv in Hass te zien of de Aqara schakelaar wordt ingedrukt. Ik kan daar alleen maar de batterij uitlezen. Heel handig om een waarschuwing te krijgen als hij leeg raakt.
Maar waar vind ik dan de mogelijkheid om hem ook te gebruiken bij het aanzetten van een lamp?
En hoe kan ik bv iets maken dat mijn Hue 's nachts zacht rood brandt en overdag helder wit?
Ik vind op internet allemaal mooie verhalen van mensen die zeggen dat ze van alles hebben geautomatiseerd. Maar daar staat dan alleen maar dat in de keuken het licht aan gaat als er iemand binnen komt na zonsondergang. Of dat de huiskamer dimlicht krijgt nadat de TV aan ging. En dat zo makkelijk gaat via Hass...maar daar staat dan nooit bij _hoe_ ze het gedaan hebben.
Ik heb Hass aan de praat gekregen en de Conbee met Deconz ook.
Ieder apart lijken ze me wel te werken. Ik kan bv mijn Tado Thermostaat bedienen vanuit Hass. Ik kan er ook (met de hand) Hue lampen mee aan of uitzetten.
In Deconz kan ik met een Aqara draadloze schakelaar een Osram plug aan elkaar koppelen. Daarna kan ik met de schakelaar de plug in en uit schakelen. Dat ziet elkaar allemaal en werkt dus ook.
Dat was het makkelijke deel.
Maar het lukt me werkelijk niet om bv in Hass te zien of de Aqara schakelaar wordt ingedrukt. Ik kan daar alleen maar de batterij uitlezen. Heel handig om een waarschuwing te krijgen als hij leeg raakt.
Maar waar vind ik dan de mogelijkheid om hem ook te gebruiken bij het aanzetten van een lamp?
En hoe kan ik bv iets maken dat mijn Hue 's nachts zacht rood brandt en overdag helder wit?
Ik vind op internet allemaal mooie verhalen van mensen die zeggen dat ze van alles hebben geautomatiseerd. Maar daar staat dan alleen maar dat in de keuken het licht aan gaat als er iemand binnen komt na zonsondergang. Of dat de huiskamer dimlicht krijgt nadat de TV aan ging. En dat zo makkelijk gaat via Hass...maar daar staat dan nooit bij _hoe_ ze het gedaan hebben.
Only two things are infinite, the universe and human stupidity, Einstein
Alleen de doden kennen het einde van de oorlog, Plato
Nu welJayOne schreef op maandag 16 december 2019 @ 16:33:
[...]
Heb je de system_log integratie wel geconfigureerd en fire_event op true staan?

@Ortep ik neem aan dat je de deconz add on in HA hebt toegevoegd. Zie je schakelaar wel als device en entity in HA?
Bij mij zelf zie ik dat ik vijf minuten nadat ik het huis heb verlaten mijn status wijzigt naar 'not_home', hetgeen ik ook verwacht door de setting van consider_home: 300.DeadMetal schreef op zondag 15 december 2019 @ 21:43:
[...]
Dank voor het meedenken. Ik had die hele device_tracker sectie niet, maar desondanks werkte mijn device tracker gewoon. Terwijl een jaar geleden die device tracker sectie nou juist de enige optie was. Ik vraag me af of de code tegenwoordig nog wat doet, want het staat ook niet meer in de documentatie.
Zou je eens willen testen als je de internal_seconds eens op 5 zet en consider_home ook op 5. Dan zou het maximaal 10, zeg 15 seconden moeten duren voordat dat hij van home naar not_home springt als je je telefoon-wifi uitschakelt.
Heb je meerdere device trackers in je configuratie staan? Zorg dan wel dat de ASUSWRT de eerst geconfigureerde is.
@Ortep Een aantal apparaten communiceert vanuit deCONZ middels events met HA. Zie https://www.home-assistan...z/#remote-control-devices
Zie ook JBS in "deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik" en JBS in "deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik"
Zie ook JBS in "deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik" en JBS in "deCONZ - Zigbee gateway van Dresden Elektronik"
[ Voor 36% gewijzigd door JBS op 16-12-2019 19:30 ]
@Henkiejoo
Ja, ik zie Deconz in HA. Ik zie de schakelaar en ik zie de osram plug.
Ik snap alleen werkelijk niet hoe ik hem moet gebruiken. Het enige wat ik wil is op die schakelaar klikken zodat de osram van uit naar aan of andersom gaat. Ik heb van alles geprobeerd. Maar het enige wat die schakelaar schijnt te melden is de batterijstatus.
Hoe maak je in HA iets dat reageert op iets anders? Ik google me suf. Maar het enig wat ik vind is mensen die zeggen dat ze het gedaan hebben en dat het makkelijk is. Leuk...maar hoe dan?
Als ik de schakelaar aanklik dan zie ik bij de entities alleen het volgende:
Daar onder staat:
Ja, ik zie Deconz in HA. Ik zie de schakelaar en ik zie de osram plug.
Ik snap alleen werkelijk niet hoe ik hem moet gebruiken. Het enige wat ik wil is op die schakelaar klikken zodat de osram van uit naar aan of andersom gaat. Ik heb van alles geprobeerd. Maar het enige wat die schakelaar schijnt te melden is de batterijstatus.
Hoe maak je in HA iets dat reageert op iets anders? Ik google me suf. Maar het enig wat ik vind is mensen die zeggen dat ze het gedaan hebben en dat het makkelijk is. Leuk...maar hoe dan?
Als ik de schakelaar aanklik dan zie ik bij de entities alleen het volgende:
code:
1
2
| Toggle 1 Battery Level sensor.toggle_1_battery_level |
Daar onder staat:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
| Do something when... Toggle 1 Battery Level battery level changes Only do something if... Current Toggle 1 Battery Level battery level |
[ Voor 24% gewijzigd door Ortep op 16-12-2019 19:38 ]
@Ortep
Als je een nieuwe automation maakt,.moet je de schakelaar zelf kunnen kiezen als trigger. Wil je daar eens kijken?
Als je een nieuwe automation maakt,.moet je de schakelaar zelf kunnen kiezen als trigger. Wil je daar eens kijken?
Dat kan dus juist niet. Ik kan alleen een actie kiezen op basis van de batterij status.Henkiejoo schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:39:
@Ortep
(De schakelaar heet Toggle 1 )
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| Trigger type Device Device Toggle 1 Trigger Toggle 1 Battery Level battery level changes <- hier kan ik dus niets kiezen Above 0 % Below 0 % |
[ Voor 6% gewijzigd door Ortep op 16-12-2019 19:47 ]
Dit doe je allemaal vanuit de GUI?
Ik heb (ikea-knop) een hele dropdown-list bij Triggers/trigger. Turn-on-pressed, etc etc.
Ik heb (ikea-knop) een hele dropdown-list bij Triggers/trigger. Turn-on-pressed, etc etc.
Ortep schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:45:
[...]
Dat kan dus juist niet. Ik kan alleen een actie kiezen op basis van de batterij status.
(De schakelaar heet Toggle 1 )
@JBS
Oke, dat lijkt iets te gaan worden. Ik heb het volgende gevonden
In de automation kan je dan dus niet zomaar invullen wat er gevraagd wordt. Want dan krijg je een foutmelding.
Ik heb daar gekozen voor edit with YAML
en daar staat nu
Voor de action heb ik gekozen voor het aanzetten van een Philips Hue lamp
Dan krijg ik geen foutmelding meer. Maar het werkt ook niet
Edit: Ik zag dat er twee keer platform event stond.
Dat heb ik aangepast en nu heb ik er staan:
Ik kan dan op save klikken en krijg geen foutmelding. Maar hij slaat het niet op.
Edit 2
Ok, een syntax ding dus. Wat HA laat zien als info is niet bruikbaar in YAML
Dit werkt wel:
Oke, dat lijkt iets te gaan worden. Ik heb het volgende gevonden
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
| { "event_type": "deconz_event", "data": { "id": "toggle_1", "unique_id": "00:15:8d:00:02:c9:2b:18", "event": 1002 }, "origin": "LOCAL", "time_fired": "2019-12-16T18:41:14.933380+00:00", "context": { "id": "17c35095135945f8adbdddc73b4c1fff", "parent_id": null, "user_id": null } } |
In de automation kan je dan dus niet zomaar invullen wat er gevraagd wordt. Want dan krijg je een foutmelding.
Ik heb daar gekozen voor edit with YAML
en daar staat nu
code:
1
2
3
4
5
6
7
| platform: event platform: event "event_type": "deconz_event", "data": { "id": "toggle_1", "unique_id": "00:15:8d:00:02:c9:2b:18", "event": 1002} |
Voor de action heb ik gekozen voor het aanzetten van een Philips Hue lamp
code:
1
2
3
4
| device_id: e1fddc1b33b849799a05f0a5c8a41a6e domain: light entity_id: light.hue_color_lamp_1 type: toggle |
Dan krijg ik geen foutmelding meer. Maar het werkt ook niet
Edit: Ik zag dat er twee keer platform event stond.
Dat heb ik aangepast en nu heb ik er staan:
code:
1
2
3
4
5
6
7
| platform: event "event_type": "deconz_event", "data": { "id": "toggle_1", "unique_id": "00:15:8d:00:02:c9:2b:18", "event": 1002 }, |
Ik kan dan op save klikken en krijg geen foutmelding. Maar hij slaat het niet op.
Edit 2
Ok, een syntax ding dus. Wat HA laat zien als info is niet bruikbaar in YAML
Dit werkt wel:
De quotes die hij zelf genereert mogen dus niet overal gebruikt worden. En blijkbaar moeten op de p[laatsen waar het wel moet geen " maar een ' staanplatform: event
event_type: 'deconz_event'
event_data: {'id': 'toggle_1',
'unique_id': '00:15:8d:00:02:c9:2b:18',
'event': 1002
}
[ Voor 27% gewijzigd door Ortep op 16-12-2019 20:41 ]
@Ortep je kan ook de configurator addon installeren. Dan kan je vanuit de GUI met een fatsoenlijke editor de yaml's editen.
@Ortep Wanneer je onderstaande YAML opneemt in je automations.yaml en via Instellingen > Serverbeheer > Herlaad automatiseringen deze wijziging activeert, zou het moeten werken. Dit geeft je hopelijk ook voldoende aanknopingspunten om hiermee verder te kunnen.
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
| - id: '1531416244298' alias: Lampen toggle initial_state: true trigger: - event_data: event: 1002 id: toggle_1 event_type: deconz_event platform: event condition: [] action: - data: entity_id: light.hue_color_lamp_1 service: light.toggle |
[ Voor 7% gewijzigd door JBS op 16-12-2019 21:54 ]
@JBS
Bedankt, ik ga er mee aan de gang. Eerst even uitzoeken wat alles betekent. Het ziet er anders uit dan dat ik in die automations YAML heb staan. Die werkt ook
Blijkbaar hoeven de device ID's er niet in hex in te staan.
@Henkiejoo Die addons werken toch alleen maar in Hassio? Ik werk in Home Assistent. Hassio op een Synology is iets met 3 verschillende docker containers en een vage apk die ergens vandaan moet komen. Ik heb me daar niet aan gewaagd.
Bedankt, ik ga er mee aan de gang. Eerst even uitzoeken wat alles betekent. Het ziet er anders uit dan dat ik in die automations YAML heb staan. Die werkt ook
YAML:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| id: '1576524137960' alias: Toggle light description: '' trigger: - event_data: event: 1002 id: toggle_1 unique_id: 00:15:8d:00:02:c9:2b:18 event_type: deconz_event platform: event condition: [] action: - device_id: e1fddc1b33b849799a05f0a5c8a41a6e domain: light entity_id: light.hue_color_lamp_1 type: toggle |
Blijkbaar hoeven de device ID's er niet in hex in te staan.
@Henkiejoo Die addons werken toch alleen maar in Hassio? Ik werk in Home Assistent. Hassio op een Synology is iets met 3 verschillende docker containers en een vage apk die ergens vandaan moet komen. Ik heb me daar niet aan gewaagd.
Sinds kort hassio op een nuc draaien.
Alles werkt perfect behalve de bluetooth tracking. Dat was op de PI handig.
Als ik de nuc reboot en telefoon bluetooth devices laat zoeken dan werkt de tracker.
Na een tijdje lijkt hij dan bluetooth uit te doen want dan werkt hij niet meer en zet je op afwezig.
Iemand ervaring mee?
Als ik de nuc reboot en telefoon bluetooth devices laat zoeken dan werkt de tracker.
Na een tijdje lijkt hij dan bluetooth uit te doen want dan werkt hij niet meer en zet je op afwezig.
Iemand ervaring mee?
Herkenbaar. Had eenzelfde ervaring met bluetooth op mijn NUC (Met Ubuntu). Vaak werkte bluetooth weer na onderstaand commando via SSH.wesley2004 schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:03:
Iemand ervaring mee?
sudo service bluetooth restart
Soms werkte bluetooth een aantal dagen, soms een aantal weken, maar uiteindelijk stopte bluetooth er vroeg of laat mee. In sommige gevallen was een herstart van de NUC nodig.
Uiteindelijk ben ik gestopt met het gebruik van onboard bluetooth van de NUC en heb ik een ESP32 ingezet voor het uitlezen van de Mi Flora.
Op zich wel opvallend. Ik gebruik Bluetooth ook voor de mi flora op een nuc, maar dan met docker home assistant en heb echt nooit problemen, de nuc is soms wel maanden niet gereboot.JBS schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:29:
[...]
Herkenbaar. Had eenzelfde ervaring met bluetooth op mijn NUC (Met Ubuntu). Vaak werkte bluetooth weer na onderstaand commando via SSH.
sudo service bluetooth restart
Soms werkte bluetooth een aantal dagen, soms een aantal weken, maar uiteindelijk stopte bluetooth er vroeg of laat mee. In sommige gevallen was een herstart van de NUC nodig.
Uiteindelijk ben ik gestopt met het gebruik van onboard bluetooth van de NUC en heb ik een ESP32 ingezet voor het uitlezen van de Mi Flora.
Wellicht wil ik iets dat helemaal niet kan, ik kan er namelijk niets over vinden:
Ik wil een Telegram bericht (notification) sturen vanuit hass dat uit meerdere regels bestaat. Het probleem is dat ik het niet voor elkaar krijg om een return te geven na de eerste regel.
Ik wil een Telegram bericht (notification) sturen vanuit hass dat uit meerdere regels bestaat. Het probleem is dat ik het niet voor elkaar krijg om een return te geven na de eerste regel.
Ik draai inderdaad HassOS op een Pi.
Ortep schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:00:
@JBS
Twee enters in de YAML na de eerste regel resulteert in een nieuwe regel in het Telegram bericht. Dus zo:reclamedoos schreef op maandag 16 december 2019 @ 23:00:
Wellicht wil ik iets dat helemaal niet kan, ik kan er namelijk niets over vinden:
YAML:
1
2
3
4
| Regel 1. Regel 2. |
Geen idee of er verschil zou moeten zijn, maar aangezien je problemen met een hub en een stick hebt is dat ook niet zo makkelijk te zeggen.zoeperman schreef op vrijdag 13 december 2019 @ 20:50:
waarom de vraag:
Het is al genoemd, maar mijn zigbee2mqtt stick werkt zonder vertraging. De Ikea hub zou dat ook moeten doen. Heb je geen last van interferentie?
Een aan/uit ketel kun je prima aansturen met een relais (icm ESP) en een sensor. Dat doe ik ook en werkt hier prima.PerlinNoise schreef op maandag 16 december 2019 @ 09:24:
[Afbeelding]
Mijn setup is de volgende:
- Xiaomi zigbee temp sensor meet temp en geeft door aan HA.
- Sonoff Basic (Tasmota firmware, switcht alleen in/out, geen 230v) aan de ketel.
- Thermostaat in HA bepaalt of ketel aan of uit moet.
- HA switcht Sonoff in of uit.
Vervolgens kun je automatiseren wat je wil.
Dit was eerst een noodoplossing voor mij omdat de echte thermostaat stuk was, maar omdat het eigenlijk net zo goed werkt heb ik het zo gelaten.
Nee, verder geen device trackers. Misschien wil je binnenkort eens testen of andere settings voor jou een verschil maken.JayOne schreef op maandag 16 december 2019 @ 19:18:
[...]
Heb je meerdere device trackers in je configuratie staan? Zorg dan wel dat de ASUSWRT de eerst geconfigureerde is.
Heeft dit niet toevallig met energiebeheer van de NUC te maken?wesley2004 schreef op maandag 16 december 2019 @ 22:03:
Iemand ervaring mee?
Hoi, ik zie even door de bomen het bos niet meer (als dit in een ander topic moet hoor ik het wel)
Ik heb een conbee 2 stickje verbonden met mijn Pi. Binnen de Phoscon webapp heb ik mijn hue dimmer met 2 hue spots verbonden. Alles werkt, ik kan ze zien en schakelen in HASSIO en met de dimmer.
Nu vraag ik mij af of er op een of andere manier te controleren is (zonder mijn pi van de stroom te halen) of de dimmer nu ook direct te verbonden is met lampen, zodat alles ook werkt als mijn pi uitgevallen is. De Doconz VNC app geeft het gevoel dat te kunnen weergeven (iets met een binding), maar informatie voor de minder ervaren gebruiken lijkt daarvoor een beetje beperkt.
Ik heb een conbee 2 stickje verbonden met mijn Pi. Binnen de Phoscon webapp heb ik mijn hue dimmer met 2 hue spots verbonden. Alles werkt, ik kan ze zien en schakelen in HASSIO en met de dimmer.
Nu vraag ik mij af of er op een of andere manier te controleren is (zonder mijn pi van de stroom te halen) of de dimmer nu ook direct te verbonden is met lampen, zodat alles ook werkt als mijn pi uitgevallen is. De Doconz VNC app geeft het gevoel dat te kunnen weergeven (iets met een binding), maar informatie voor de minder ervaren gebruiken lijkt daarvoor een beetje beperkt.
Je zou de deCONZ add-on/docker even kunnen stoppen om dat te testen.frozenflame schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 12:30:
Hoi, ik zie even door de bomen het bos niet meer (als dit in een ander topic moet hoor ik het wel)
Oh das een goeie zou misschien kunnen.foekie01 schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 08:15:
[...]
Heeft dit niet toevallig met energiebeheer van de NUC te maken?
Zou dat in de bios ingesteld worden ergens?
Of met een commando? Weinig ervaring mee.
Verwijderd
Ter info voor eenieder die zijn afval door de Avri mag laten ophalen:
Ik had onderstaande mail gestuurd:
Vandaag reactie ontvangen:Beste,
Zit het bij jullie in de planning om de data te gaan delen met https://mijnafvalwijzer.nl/?
Er zijn verschillende ‘Home Automation’ platformen in omloop waarbij je handige hulpmiddelen voor van alles en nog wat kunt combineren.
Bijna al deze systemen maken gebruik van bovengenoemde website om de benodigde data op te halen; helaas is de Avri data (en daarmee de gegevens voor mijn adres) nog niet te vinden.
Ik hoor graag van u.
Vriendelijke groet,
Voor de Avri op dit moment dus nog geen integratie op deze wijze. Wellicht in 2020 (dat is het zo) of dus toch op andere wijze iets regelen.Mijn Afvalwijzer is een product van Addcomm en kan dus alleen worden gebruikt door afvalverwerkingsbedrijven die bij deze leverancier afnemen. Momenteel werken wij met een andere leverancier en zijn de gegevens dus niet te vinden op Mijnafvalwijzer.nl.
De afvalkalender van Avri is wel te vinden op www.avri.nl en de site van onze leverancier http://www.deafvalapp.nl/calendar/kalender_start.jsp en als app in de appstores.
Momenteel zijn wij bezig met het vernieuwen van de app en dus ook het vinden van een nieuwe leverancier. In 2020 zal de nieuwe app live gaan.
Met vriendelijke groet,
..
Communicatieadviseur a.i.
Verwijderd schreef op dinsdag 17 december 2019 @ 15:26:
Ter info voor eenieder die zijn afval door de Avri mag laten ophalen:
[...]
Vandaag reactie ontvangen:
[...]
Voor de Avri op dit moment dus nog geen integratie op deze wijze. Wellicht in 2020 (dat is het zo) of dus toch op andere wijze iets regelen.
Ter info voor mensen die wel in gemeentes wonen die blijven gebruik maken van de prut afval app
[ Voor 9% gewijzigd door Kodess op 17-12-2019 15:49 ]
Enyaq iV 80 - 5135 Wp
@Verwijderd
Je kunt eventueel de website scrapen of de digitale agenda downloaden in ics formaat. Het ics bestand kun je importeren in een Google Agenda, vervolgens sensoren er van maken en voila!
Ik heb het zelf op deze manier gedaan in Google Agenda.
Google Agenda integratie in de configuration.yaml
google_calendars.yaml
En als laatste de sensors in de configuration.yaml
In de UI kun je dan beiden sensors weergeven:

En ik heb vervolgens een automation gemaakt in Node-Red, die elke week de avond voor de ophaaldag mijn Google Home een text to speech bericht laat doen(een gesproken herinnering).
Je kunt eventueel de website scrapen of de digitale agenda downloaden in ics formaat. Het ics bestand kun je importeren in een Google Agenda, vervolgens sensoren er van maken en voila!
Ik heb het zelf op deze manier gedaan in Google Agenda.
Google Agenda integratie in de configuration.yaml
code:
1
2
3
| google: client_id: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.apps.googleusercontent.com client_secret: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx |
google_calendars.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
| - cal_id: xxxxxxxxxxxxxxxxxxxx@group.calendar.google.com entities: - device_id: afvalbeheer ignore_availability: true name: afvalbeheer track: true |
En als laatste de sensors in de configuration.yaml
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
| sensor - platform: template sensors: afvaldatum: friendly_name: 'Afvaldatum' value_template: '{{ as_timestamp(states.calendar.afvalbeheer.attributes.start_time) | timestamp_custom("%-d %B") }}' icon_template: mdi:calendar afvaltype: friendly_name: 'Afvalsoort' value_template: '{{ states.calendar.afvalbeheer.attributes.message }}' icon_template: mdi:recycle |
In de UI kun je dan beiden sensors weergeven:

En ik heb vervolgens een automation gemaakt in Node-Red, die elke week de avond voor de ophaaldag mijn Google Home een text to speech bericht laat doen(een gesproken herinnering).
Dit topic is gesloten.
Let op:
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.
Zet je code tussen ~[code=yaml] ~[/code] tags om het goed leesbaar te houden.
Lees ook eerst even de topicstart voor je je vraag plaatst, wellicht wordt je vraag daar al beantwoord.