Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 96 ... 100 Laatste
Acties:
  • 733.002 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

JP1980 schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:36:
[...]
Tijd voor politieke actie wat mij betreft.
Tijd om uit te zoeken, waar een paar prominente Groen-Linksers wonen en de buren een open haard cadeau te doen >:)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 19:38
Freee!! schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 17:41:
[...]

Tijd om uit te zoeken, waar een paar prominente Groen-Linksers wonen en de buren een open haard cadeau te doen >:)
Haha nou eerlijk is eerlijk er zijn maar 2 partijen die dit probleem adresseren in hun partijprogramma en dat is GL en de SP. Niet de partijen die normaal gesproken mijn voorkeur genieten. Maar het geeft wel te denken andere partijen vinden dit een te heet topic en dat is bizar slecht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 20:04
sideriusj schreef op vrijdag 1 januari 2021 @ 13:36:
Dit was dan weer wel leuk in 2020, geen gas en geen stroomkosten[Afbeelding]
Hee ook Iungo systeem? Mooi he?

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 11-09 20:48
Dossier al bijgewerkt busscherski in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Vanochtend kreeg ik een rekening voor afsluiting toegemaild. (op zaterdagochtend 2 januari 2021, met dagtekening 31 december 2020). Toevallig kreeg ik in dezelfde minuut ook een e-mail van Gaslicht.com over de overstap... (die overstap zou er overigens niets mee te maken moeten hebben want gas was al voor de overstap opgezegd).

Hier even de rekening, er staan nog wat minder relevante screenshots in mijn dossier.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/u7FmnQbevpAqIteGNB_JSf-PcYU=/x800/filters:strip_exif()/f/image/AcqGJ9ZXq5o5E9GOQawK9GvO.png?f=fotoalbum_large

Ik denk dat ik voorbeeldbrief 3 stuur. Of niet?
Factuurnummer: xxxxxxx
Betreft: Betwisting Factuur

Geachte heer/mevrouw <<naam briefschrijver netbeheerder>>,

Op 2 januari ontving ik van u een factuur (met nummer <<xxxxxxx>>) betreffende de kosten voor "afsluiten van gas op 6 november 2020" op mijn adres, te weten <<jouw adres>>. Deze werkzaamheden zijn uitgevoerd zonder dat ik daartoe opdracht heb gegeven, maar geheel op initiatief van Coteq. Ik heb u daar alle gelegenheid toe gegeven, aangezien de gasaansluiting uw eigendom en uw verantwoordelijkheid is.

Ik betwist de factuur en zal niet overgaan tot betaling, aangezien de grondslag voor uw vordering ontbreekt. Ik heb geen opdracht gegeven, de Aansluit- en Transportovereenkomst is al per 6-10-2020? geleden beëindigd, de Algemene Voorwaarden gelden dus niet meer. Daarnaast biedt de Tarievencode Gas geen zelfstandige grondslag voor een betalingsverplichting aan mijn kant. Ik heb u dat eerder al laten weten bij schrijven van 27-10-2020.

Ik wijs u er verder op dat mijn situatie volstrekt vergelijkbaar is met de zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734), die door de Rechtbank Noord-Nederland op 4 augustus 2020 in het gelijk werd gesteld. Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.

Voor de goede orde: aangezien ik de factuur betwist is het ook zinloos om een incassotraject te starten. Buitengerechtelijk gemaakte incassokosten verwerp ik bij voorbaat.

Ik verzoek u tot slot uw vordering in te trekken, en de door u verzonden factuur te crediteren.

Met vriendelijke groet,

<<naam>>
<<adres>>
<<email>> en/of <<telefoon>>

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@busscherski alleen na de datum "geleden" nog weg. Verder invullen en versturen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 11-09 21:30
alaintje schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 23:32:
Die template ziet er goed uit, van het weekend eens even omvormen.
@Evertvdw kijk even naar mijn dossier. Enexis reageerde toch op de mail.

----

heb het even water netjes bijgewerkt (alsnog even klad):
hier het dossier: alaintje in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

----

ding dong. De bel gaat.
Een monteur + een of andere bewaker (ik was zelf niet aanwezig).
Ze kwamen mij afsluiten van het gas werd verteld. Niet precies hoe (slotje of graven).
Helaas binnen gelaten door familie, maar ze konden zo 1,2,3 gelukkig geen meter vinden (je moet een ommetje voor je in de kelder bent, de monteur vond het niet netjes om het hele pand door te lopen.
Er staat toch hopelijk in hun dossiers waar dat ding zich bevind. De kelderdeur staat een stenen muur achter, die moet wel even achter zijn oren gekrabd hebben :o ).
Ik vraag mij serieus af wat ze wel hadden gedaan als ze hem hadden gevonden, zonder mijn toestemming afdoppen? (de monteur zei achteraf tegen de familie, oh het gas is er al af zie ik (ik heb mijn leiding los gemaakt, maar nooit meer naar gekeken om af te doppen)), zijn intentie was dus al om mijn leiding te verwijderen).
Monteur en bewaker zijn naar buiten gegaan en familie heeft mij proberen te bellen, heeft 15 minuten geduurd (zij stonden buiten vrolijk te wachten...).
Uiteindelijk via de telefoon hebben ze toestemming van mij gekregen om werkzaamheden uit te voeren, wat ze maar willen heb ik hun gezegd, amuseer je er mee.
De monteur had het al vaker gehoord en hem boeide het niet, of ik de rekening welke ik ga krijgen, ga betalen of niet.
In de tussentijd hadden ze een brief in de bus gestopt, eentje d.d. 06-07-2020, niet eens gericht aan mij.

***members only***

Nou meneer zijn werk gedaan, voor de rest niks meer gehoord, doei.

Vraag me nu alleen even af hoe ik moet gaan antwoorden, veel succes de kosten te gaan verhalen bij de geattendeerde op die brief. Had beter kunnen zeggen graaf hem maar op, in de mail hebben jullie gezegd dat de kosten niet voor mij zijn, en jullie willen het van de vorige bewoner terug eisen (graag zelfs).
Gaat soepel Enexis d:)b .
Bijna 6 maanden later nog niks gehoord van Enexis.

Voor mijn andere adres ben ik nu aan het twijfelen om van gascontract over te stappen.
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen
.
Het duurt nog wel even voordat ik geheel gasloos kan zijn namelijk.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
busscherski schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:24:
Dossier al bijgewerkt busscherski in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Vanochtend kreeg ik een rekening voor afsluiting toegemaild. (op zaterdagochtend 2 januari 2021, met dagtekening 31 december 2020). Toevallig kreeg ik in dezelfde minuut ook een e-mail van Gaslicht.com over de overstap... (die overstap zou er overigens niets mee te maken moeten hebben want gas was al voor de overstap opgezegd).

Hier even de rekening, er staan nog wat minder relevante screenshots in mijn dossier.
[Afbeelding]

[...]
Hé, Coteq is vast achter de vodden gezeten door Liander of Netbeheer Nederland, n.a.v. recente posts (hier en hier) met verwijzing naar het overzicht van onze eigen 'afdeling debiteuren'... Anders is het toch wel erg raar dat ze twee maanden na dato nog eens met een factuur komen aanzetten voor dat slotje bij je. In de andere gevallen bij Coteq duurde het max twee weken.

Sorry, @busscherski :+

Einde ATO: ga maar gewoon uit van 6-10-20 (einde contract bij Greenchoice).

[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 02-01-2021 19:49 ]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
@busscherski
Deze werkzaamheden zijn uitgevoerd zonder dat ik daartoe opdracht heb gegeven, maar geheel op initiatief van Coteq.
Wijzigen in:
Deze werkzaamheden zijn uitgevoerd zonder dat ik daartoe opdracht heb gegeven en geheel op initiatief van Coteq.
de ", maar " in de zin klopt niet.

ow ja: gelukkig nieuwjaar allemaal!

[ Voor 5% gewijzigd door Kees-Jan op 04-01-2021 07:00 ]

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
Zojuist de opdracht bevestiging gekregen vanuit Liander voor het verwijderen van de gasaansluiting met de kosten daarbij (0 euro). De uitvoerder gaat binnen 2 weken contact met ons opnemen voor de definitieve datum van uitvoering. Toe nu toe verloopt hier alles redelijke vlekkeloos nadat voorbeeldbrief 1B is verstuurd.

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Roger_de_Poger
  • Registratie: Maart 2013
  • Niet online
@Nico-G, super dat het jou wél gelukt is! Ik heb zelfs kortstondig geweigerd om te krabbelen omdat mijn krabbel de bouwdrempel was, maar ze gaven geen krimp. Liever smakeloze eenheidsworst dan maatwerk. Kan me er nu nog kapot aan ergeren. Enfin, na oplevering heb ik alles zelf ter hand genomen. Kierdichting geheel nagelopen en verbeterd, doucheWTW, balansventilatie, regenwaterhergebruik voor toiletten, PV en zonneboiler tbv sanitair en VVW, alles-LED, inductie koken, gasketel van de muur getrokken en indirecte adiabatische koeling en bevochtiging. Toen ik de aannemer en wethouder later een mailtje stuurde over dat de hele gang van zaken, wilden ze me opeens als showcase, om te laten zien hoe je in projectontwikkeling toch eea kunt bereiken. Je snapt dat ik beide partijen bedankt heb voor de eer en zelf m'n verhaal wereldkundig heb gemaakt (inclusief namen en rugnummers).
ps vanaf volgende week rijden we 100% elektrisch op eigen PV-energie!

balansventilatie, zonneboiler, PV panelen, regenwaterhergebruik, inductie kookplaat, hotfill vaatwasser en wasmachine, Panasonic monoblock, HomeAssistant, alles LED-verlichting, A+++ witgoed, gasloos, PHEV en DIY 25kWh solarstorage

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Laatst online: 21:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Roger_de_Poger schreef op maandag 4 januari 2021 @ 11:30:
[...]
Toen ik de aannemer en wethouder later een mailtje stuurde over dat de hele gang van zaken, wilden ze me opeens als showcase, om te laten zien hoe je in projectontwikkeling toch eea kunt bereiken. Je snapt dat ik beide partijen bedankt heb voor de eer en zelf m'n verhaal wereldkundig heb gemaakt (inclusief namen en rugnummers).
Had je mee in moeten stemmen onder voorwaarde, dat je alle extra (en onnodig gemaakte) kosten vergoed zou krijgen >:)

Ik hoop, dat je die onnodige extra kosten ook in je verhaal wereldkundig hebt gemaakt

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Roger_de_Poger linkje?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
busscherski schreef op zaterdag 2 januari 2021 @ 18:24:
Ik weet niet of er al een standaardtekst voor is, maar ik zou er ook zoiets in plakken:
De ACM heeft in het ontwerpbesluit voor wijziging van de Tarievencode Gas van 20 november 2020 (zie https://www.acm.nl/nl/pub...erwijderen-gasaansluiting ) in punt 19 de tekst opgenomen dat er geen grondslag is voor het in rekening brengen van verwijdering. Deze tekst luidt: "Naar inziens van de ACM is het opzeggen van een aansluitovereenkomst geen verzoek tot verwijdering van de gasaansluiting. Dit betekent dat de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting.".

Acties:
  • +9 Henk 'm!
JeroenE schreef op maandag 4 januari 2021 @ 19:27:
[...]
Ik weet niet of er al een standaardtekst voor is, maar ik zou er ook zoiets in plakken:

[...]
Voorbeeldbrieven aangepast

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LiquiD-AciD
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-08 13:04
De beste wensen allen!

Ik heb een week of 2 geleden gemaild naar Stedin (voorkom_afsluiting). Is het een standaard procedure om niets te laten horen vanaf hun kant? Dit was een reactie op de 2e brief. Eventueel zie dossier

Acties:
  • +5 Henk 'm!
LiquiD-AciD schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:15:
De beste wensen allen!

Ik heb een week of 2 geleden gemaild naar Stedin (voorkom_afsluiting). Is het een standaard procedure om niets te laten horen vanaf hun kant? Dit was een reactie op de 2e brief. Eventueel zie dossier
Ja, dat is standaard-procedure bij Stedin.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

LiquiD-AciD schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 09:15:
De beste wensen allen!

Yep!

check dit maar:

stuffer in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Ben al een jaartje gasloos btw *O* :)F

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
Je datums kloppen niet:
18 december 2020 via de email van BudgetEnergie: De overeenkomst is per 18-12-2019 beëindigd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Kees-Jan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:39:
[...]

Je datums kloppen niet:

[...]
Funny, al een heel jaar overheen gelezen.

*** NIKS ***

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __Quasar__
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 16:24
Tweede brief ontvangen van Enexis, "Afsluiten is onze verplichting". Reactie gestuurd op basis van voorbeeldbrief 1c
Dossier bijgewerkt: https://gathering.tweaker...message/65216084#65216084

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __Quasar__
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 16:24
Vorig jaar heb ik de leiding na de gasmeter doorgesneden en afgedopt. Dit omdat ik bekend ben met afdoppen maar ik niet wist of ik ook direct een dop op de gasmeter kon plaatsen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fcacb9Fkk6HM2WA5GAPFwGy7pMk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0CRtltHiwOGDy4az4is1a4IY.jpg?f=user_large

Weet iemand hier of het mogelijk is direct op de gasmeter een dop te plaatsen?
Naam van een dergelijke dop of een linkje naar een bouwmarkt is hartelijk welkom

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Op een-of-andere manier doet je link het niet, @Bram-Bos

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kees-Jan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:26:
[...]

Op een-of-andere manier doet je link het niet, @Bram-Bos
Het is een directe link waarmee je een word-doc download.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• jaimivanessen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
jaimivanessen schreef op donderdag 31 december 2020 @ 13:49:
[...]

Een update rondom de ‘gratis’ verwijdering van de gasleiding.

Zoals gemeld heb ik het bovenstaande aanbod van Enexis gehad om gratis van mijn gasaansluiting af te komen. Na wikken en wegen (en juridisch advies ingewonnen te hebben) toch maar besloten om op het aanbod in te gaan. De twee mails (dubbel en dwars laten bevestigen) waarin stond dat het gratis zou zijn heb ik uiteraard bij de aanvraag op mijnaansluiting.nl toegevoegd.

En toen? Enkele dagen later werd ik gebeld door een medewerker van Enexis die meer in de uitvoering zat. Bij Klachten & Claims - de afdeling waar het aanbod vandaan kwam - snapten ze er volgens hem niets van. Het aanbod kon namelijk niet gedaan worden, zo gaf de medewerker aan. Het kwam vast allemaal ambtelijk voor mij over, maar er moest gewoon betaald worden. Ik gaf aan dat ik dat dit niet in lijn was met de toezegging die er lag vanuit Enexis.

De aanvraag op mijnaansluiting.nl is inmiddels geannuleerd. Heb nog niets terug gehoord. 8)7

Benieuwd hoe het @ThaDude vergaat met zijn ‘gratis’ verwijdering. :P

[Afbeelding]
Wederom een update. Zelf de telefoon maar gepakt, Klachten & Claims gebeld, en aangegeven dat ik bovenstaande verhaal van hun collega raar vond gezien de toezeggingen in de mail. Klachten & Claims is er achteraan gegaan, heeft met de collega gebeld en vrij snel verscheen er toch een offerte in de mailbox. Akkoord gegeven onder de voorwaarde dat het kosteloos is. En nu weer wachten totdat de aannemer zich gaat melden. Dank @ThaDude voor jouw ervaringen. :*)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Y_PRE_uOSDhb0AvYpijlx82PR-w=/x800/filters:strip_exif()/f/image/QuC6OIlEVnmXoq0qc3MMXmpn.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Idefix70
  • Laatst online: 22:22
__Quasar__ schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:20:

Weet iemand hier of het mogelijk is direct op de gasmeter een dop te plaatsen?
Naam van een dergelijke dop of een linkje naar een bouwmarkt is hartelijk welkom
Ik heb in alle bouwmarkten gezocht maar kon niet vinden wat een lokale installateur me zo wist te vertellen en te leveren: een flens en een wartel heb je nodig. Handvast erop draaien, klaar!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:36
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Dhs413EIf9umtkmz4qQA7UJuod4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v5iLbUyNpQtaI6vHUiccGrod.jpg?f=fotoalbum_large

Vandaag postbode van Enexis in gele jas met logo op de rug gehad. Heeft geen moeite gedaan om aan te bellen. Heeft kaartje in de bus gedaan.

Gebeld met het aangegeven telefoonnummer en het luci nummer dat ook op het kaartje staat doorgegeven.

Man aan de telefoon gaf aan dat er geen leveringscontract voor gas is, klopt. Heb aangegeven dat ik gratis verwijdering na 1 maart 2021 heb aangevraagd en al is ingepland. Daar werd aantekening van gemaakt en het was klaar zo. Nog even geklaagd over zijn collega, die had ook kunnen aanbellen en had dan hetzelfde verhaal van mij gehoord en had dan ook vast kunnen stellen dat er geen verbinding meer is met de meter en mijn eigen leidingwerk. Aan de hand van de initialen wist de man om wie het ging en zou hij diegene daarop aanspreken.

Conclussie: de diverse systemen van Enexis werken niet samen. Ze hebben mijn gegeven bij Klachten en Claims en via mijnaansluiting.nl en toch moeten ze nog langs komen voor een verzoekje om hen te bellen.

[ Voor 8% gewijzigd door BazemanKM op 05-01-2021 19:09 ]

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:45
Dus Enexis heeft zo weinig te doen, dat ze hun medewerkers als postbode inzetten? In dat geval is detacheren aan PostNL voor de pakketbezorging misschien een beter idee.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@BazemanKM
En wederom stuurt de netbeheerder een dure eigen medewerker om als postbode te functioneren. Er is in werkelijkheid nooit een intentie geweest om met jou inhoudelijk een gesprek over de zaak te voeren.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
Bram-Bos schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 15:36:
[...]

Het is een directe link waarmee je een word-doc download.
Als ik er op klik gebeurt er niets. Tik ik het adres over in de adresbalk, dan wel een download. Tis maar dat je t weet :)

[ Voor 4% gewijzigd door hesselbeertje op 05-01-2021 19:37 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
hesselbeertje schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:37:
[...]

Als ik er op klik gebeurt er niets. Tik ik het adres over in de adresbalk, dan wel een download. Tis maar dat je t weet :)
dat is bij mij net zo... :?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:04
Bij mij werkt het klikken op de link ook niet.
Rechts klikken en dan "Link opslaan als..." werkt wel (in Chrome)

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@hesselbeertje, @Kees-Jan en @Luchtenburger: was dat altijd al zo (zie bv. ook de link in de Topic Start onder Voorbeeldbrieven), of nu recent? We moeten dit snel oplossen anders verliezen we onze ISO-certificatie

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

Kees-Jan schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 11:39:
[...]

Je datums kloppen niet:

[...]
Fixed!
Bram-Bos schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 20:47:
@hesselbeertje, @Kees-Jan en @Luchtenburger: was dat altijd al zo (zie bv. ook de link in de Topic Start onder Voorbeeldbrieven), of nu recent? We moeten dit snel oplossen anders verliezen we onze ISO-certificatie
In ff wertkt die wel icm pihole. Dus Bram doet niet aan advertising

[ Voor 60% gewijzigd door stuffer op 05-01-2021 21:29 ]

*** NIKS ***

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:03
hesselbeertje schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:22:
Dus Enexis heeft zo weinig te doen, dat ze hun medewerkers als postbode inzetten? In dat geval is detacheren aan PostNL voor de pakketbezorging misschien een beter idee.
Die hebben het minder druk dan Liander die paar jaar terug het gasnet van Enexis hier heeft overgenomen.

Had ik het laatst niet over die gast met zijn ooievaarsnest in de gasleiding geslagen? Die is afgelopen jaar verhuisd, heeft een groot projectbord bij de weg gezet just for fun (naam van hem, zn vriendin en kind staan erop)... vandaag de hele dag tot laat in de avond 3 busjes van Liander met een kraan erbij.
Ik snap wel dat die netbeheerders graag ongebruikte gasleiding verwijderen... vroeg of laat mogen ze 'm alsnog opgraven :X.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Ivow85 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:23:
@BazemanKM
En wederom stuurt de netbeheerder een dure eigen medewerker om als postbode te functioneren. Er is in werkelijkheid nooit een intentie geweest om met jou inhoudelijk een gesprek over de zaak te voeren.
Het kan natuurlijk ook zijn dat die medewerkers niet alle details hebben en dat voor hun dit hetzelfde is als aanbellen bij een wanbetaler. Dus ik kan me best voorstellen dat een medewerker die al eerder bedreigt is en misschien wel mishandeld door wanbetalers gewoon een briefje in de bus gooit.

Dat wij tweakers nu toevallig heel beschaafd zijn en inhoudelijke discussie voeren of die man beleefd zeggen dat we het er niet mee eens zijn is leuk maar we zijn daarin eerder uitzondering dan regel vrees ik.

De procedure is voor wanbetalers die gedwongen van het gas af gaan.

Acties:
  • +28 Henk 'm!
Nice. Zoals jullie weten heeft Liander vorig jaar een bindend advies (119641) ter vernietiging voorgelegd aan de rechtbank in Zutphen. Bij volstrekt gebrek aan verweer heeft de rechter die vordering toen toegewezen. Zie hier en ECLI:NL:RBGEL:2019:3921. Dat zaakje stonk vanaf het begin, om meerdere redenen. Ons sterke vermoeden is dat het verweer is afgekocht door Liander. Maar de rechter in Zutphen heeft ook een steek laten vallen door niet ambtshalve te toetsen. Dat vonnis heeft Liander vervolgens een tijdje gebruikt als 'jurisprudentie' om de afsluitboete te rechtvaardigen.

Er bleek echter een netbeheerder-breed plan te zijn. Ook Enexis had eenzelfde soort dagvaarding verstuurd naar een klant in Limburg, met een soortgelijk bindend advies (118868) van de Geschillencommissie. Bij deze klant werd van tevoren beloofd dat er kosteloos zou worden verwijderd, en er is uiteindelijk ook gratis tweezijdig afgekoppeld (saillant: dus niet verwijderd!). Enexis trok de dagvaarding echter uiteindelijk half oktober 2019 in toen bleek dat de klant verweer wilde voeren. Zie ook hier.

Nu blijkt ook Stedin hetzelfde truukje te hebben geprobeerd (over bindend advies GE 122934), met dezelfde advocaat van Loyens & Loeff als in de andere twee gevallen, en met dezelfde vordering. Die advocaat heeft dus drie dagvaardingen kunnen declareren, voor het werk van één. Maar o wee: in dit geval heeft de gedaagde persoonlijk verweer gevoerd, en dat was niet de bedoeling! En warempel: op 30 september 2020 wijst de rechtbank in Amersfoort alle eisen van Stedin af, met een uitvoerig onderbouwd vonnis (ECLI:NL:RBMNE:2020:5685) dat gisteren is gepubliceerd.

Dat ruimt lekker op.

[En ondertussen voert @ikookmaar lekker actie bij EZK _/-\o_ ]

[ Voor 5% gewijzigd door Bram-Bos op 11-01-2021 15:48 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Hoe zit het eigenlijk met het intrekken van een dagvaarding?

Stel ze dagvaarden iemand en vervolgens trekken ze deze in kan je dan wel de gemaakte kosten op ze verhalen? Want in veel gevallen zal je al een advocaat in de arm hebben genomen en dit kost natuurlijk ook gewoon geld.
Of kan je eisen dat de rechtzaak doorgaat zodat je in het gelijk gesteld word?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Shadowhawk00 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:41:
Hoe zit het eigenlijk met het intrekken van een dagvaarding?

Stel ze dagvaarden iemand en vervolgens trekken ze deze in kan je dan wel de gemaakte kosten op ze verhalen? Want in veel gevallen zal je al een advocaat in de arm hebben genomen en dit kost natuurlijk ook gewoon geld.
Of kan je eisen dat de rechtzaak doorgaat zodat je in het gelijk gesteld word?
Zodra de dagvaarding op de rol staat en je je als gedaagde hebt gesteld voor de rechtbank (eventueel met een advocaat) is het niet zo makkelijk om zonder instemming van de gedaagde de dagvaarding weer in te trekken. En eventuele kosten kunnen dan inderdaad geclaimd worden. In het geval van Enexis was de dagvaarding in mei opgesteld, maar op de rol gezet voor november 2019. Dat gaf de tijd aan Enexis om af te wachten wat er zou gebeuren in Zutphen. Maar het gaf MvE de tijd om een goede advocaat te zoeken (die wij natuurlijk ook kennen), en dat vond Enexis toch wat te risicovol worden. Die heeft de dagvaarding dus ingetrokken voordat de zaak daadwerkelijk in behandeling werd genomen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Bram-Bos schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:44:
[...]

Zodra de dagvaarding op de rol staat en je je als gedaagde hebt gesteld voor de rechtbank (eventueel met een advocaat) is het niet zo makkelijk om zonder instemming van de gedaagde de dagvaarding weer in te trekken. En eventuele kosten kunnen dan inderdaad geclaimd worden. In het geval van Enexis was de dagvaarding in mei opgesteld, maar op de rol gezet voor november 2019. Dat gaf de tijd aan Enexis om af te wachten wat er zou gebeuren in Zutphen. Maar het gaf MvE de tijd om een goede advocaat te zoeken (die wij natuurlijk ook kennen), en dat vond Enexis toch wat te risicovol worden. Die heeft de dagvaarding dus ingetrokken voordat de zaak daadwerkelijk in behandeling werd genomen.
Ok maar in dit geval heeft MvE al wel een advocaat in de arm genomen en zelfs een zaak voorbespreken zal niet gratis zijn neem ik aan. En hoe wist Enexis dat MvE een advocaat in de arm had genomen ?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luchtenburger
Ik denk dat het iets met de beveiligings instellingen van de browser (Chrome) te maken heeft. Op een andere computer (ook Windows10/Chrome) werkt het downloaden wel.

De PC waarbij het niet lukt door op de link te klikken, geeft een veiligheidswaarschuwing indien ik het bestand opsla door rechts te klikken en dan "Link opslaan als..." kies. Ik kan dan aangeven dat ik het bestand alsnog wil opslaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Shadowhawk00 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 13:09:
[...]

Ok maar in dit geval heeft MvE al wel een advocaat in de arm genomen en zelfs een zaak voorbespreken zal niet gratis zijn neem ik aan. En hoe wist Enexis dat MvE een advocaat in de arm had genomen ?
Rechtsbijstand was ingeschakeld, en MvE had voornemen om advocaat in te schakelen. Rechtsbijstand heeft dat kenbaar gemaakt aan Enexis (ook uit eigen belang). Geen daadwerkelijke kosten gemaakt dus.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:16
Dingspiel 3 😇
Bram-Bos schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 12:15:
Nice. Zoals jullie weten heeft Liander vorig jaar een bindend advies (119641) ter vernietiging voorgelegd aan de rechtbank in Zutphen. Bij volstrekt gebrek aan verweer heeft de rechter die vordering toen toegewezen. Zie hier en ECLI:NL:RBGEL:2019:3921. Dat zaakje stonk vanaf het begin, om meerdere redenen. Ons sterke vermoeden is dat het verweer is afgekocht door Liander. Maar de rechter in Zutphen heeft ook een steek laten vallen door niet ambtshalve te toetsen. Dat vonnis heeft Liander vervolgens een tijdje gebruikt als 'jurisprudentie' om de afsluitboete te rechtvaardigen.

Er bleek echter een netbeheerder-breed plan te zijn. Ook Enexis had eenzelfde soort dagvaarding verstuurd naar een klant in Limburg, met een soortgelijk bindend advies (118868) van de Geschillencommissie. Bij deze klant werd van tevoren beloofd dat er kosteloos zou worden verwijderd, en er is uiteindelijk ook gratis tweezijdig afgekoppeld (saillant: dus niet verwijderd!). Enexis trok de dagvaarding echter uiteindelijk half oktober 2019 in toen bleek dat de klant verweer wilde voeren.

Nu blijkt ook Stedin hetzelfde truukje te hebben geprobeerd, met dezelfde advocaat van Loyens & Loeff als in de andere twee gevallen, en met dezelfde vordering. Die advocaat heeft dus drie dagvaardingen kunnen declareren, voor het werk van één. Maar o wee: in dit geval heeft de gedaagde persoonlijk verweer gevoerd, en dat was niet de bedoeling! En warempel: op 30 september 2020 wijst de rechtbank in Amersfoort alle eisen van Stedin af, met een uitvoerig onderbouwd vonnis (ECLI:NL:RBMNE:2020:5685) dat gisteren is gepubliceerd.

Dat ruimt lekker op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snappie88
  • Laatst online: 28-08 19:48

Snappie88

Mr. Hollywood

Wetende dat dit uitsluitend gas aansluiten is, maar wellicht at iemand ervaring heeft met afsluiten van elektriciteit? Dat illustratie: ik hebben een VVE aansluiten welke liefst vier (!) Lampjes in de avond aanstuurt. Die willen we eruit gooien en een paar lampjes met accu erop zetten. Wetende dat de regeling voor gas aangepast gaat worden, dat wellicht voor elektra het ook veranderd?

Surfin' paradise!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Voor electra zou natuurlijk hetzelfde gelden, je zegt je ATO op en de netbeheerder zoekt lekker uit wat hij met de aansluiting doet. Dat is hetzelfde als voor gas. Alleen krijg je daar minder snel het gezeur over leidingen die risico zouden vormen.

Weet je zeker dat die aansluiting alleen voor lampjes is en niet ook voor andere aansluitingen ergens, het zou lullig zijn als de lampen in de berging het ineens niet meer doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snappie88

Snappie88

Mr. Hollywood

Alleen lampjes. We kijken naar een contract voor 300+ euro en een verbruik van 35 euro op jaarbasis :)

Surfin' paradise!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nico-G
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 23:39

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Shadowhawk00 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:39:
Voor electra zou natuurlijk hetzelfde gelden, je zegt je ATO op en de netbeheerder zoekt lekker uit wat hij met de aansluiting doet. Dat is hetzelfde als voor gas. Alleen krijg je daar minder snel het gezeur over leidingen die risico zouden vormen.

Weet je zeker dat die aansluiting alleen voor lampjes is en niet ook voor andere aansluitingen ergens, het zou lullig zijn als de lampen in de berging het ineens niet meer doen.
Of de lift 8)7
Edit: ingehaald door het antwoord. gelukkig maar....

[ Voor 4% gewijzigd door Nico-G op 06-01-2021 14:44 ]

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Idefix70
Snappie88 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:36:
Wetende dat dit uitsluitend gas aansluiten is, maar wellicht at iemand ervaring heeft met afsluiten van elektriciteit? Dat illustratie: ik hebben een VVE aansluiten welke liefst vier (!) Lampjes in de avond aanstuurt. Die willen we eruit gooien en een paar lampjes met accu erop zetten. Wetende dat de regeling voor gas aangepast gaat worden, dat wellicht voor elektra het ook veranderd?
In mijn vorige appartement zelfde situatie (behalve dat deuropener en stopcontact in de hal voor het stofzuigen ook meededen). Centrale meter op 1 appartement aangesloten met een kWh meter. Contract opgezegd en 2x brief gehad dat men op kosten van vve ging afsluiten en daarna nooit meer wat van gehoord. En snel verhuisd :) maar ik heb de nieuwe eigenaar er niet over gehoord.

Echter, ze spelen hetzelfde spel en ik denk dat je alla wat we hier in dit topic doen ook bij elektra kunt toepassen. Zelfde verhaal mijns inziens.

Edit: dit omdat in verband met de flink verhoogde energiebelasting enkele jaren geleden je met een minimaal verbruik de hoofdprijs betaald voor een CVE (Centrale Voorziening Electriciteit)

[ Voor 8% gewijzigd door Idefix70 op 07-01-2021 15:21 . Reden: Edit toegevoegd ter verduidelijking ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:36
Shadowhawk00 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:33:
[...]

Het kan natuurlijk ook zijn dat die medewerkers niet alle details hebben
Dat is duidelijk en ook het grotere probleem. De systemen van Enexis communiceren niet met elkaar.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadowhawk00
BazemanKM schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 22:15:
[...]

Dat is duidelijk en ook het grotere probleem. De systemen van Enexis communiceren niet met elkaar.
Dat de persoon die bij mensen langs moet gaan om af te sluiten niet de details heeft over waarom lijkt me niet vreemd. Niet iedereen hoeft alle details te weten. Die afdeling zal waarschijnlijk gewoon een lijst krijgen met bij deze mensen moet er afgesloten worden, en dat is voor die afdeling ook genoeg.
Dat werkt zo in elk bedrijf afdelingen krijgen de informatie die ze nodig hebben en niet alles.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Shadowhawk00 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 08:42:
Dat werkt zo in elk bedrijf afdelingen krijgen de informatie die ze nodig hebben en niet alles.
Dat niet iedereen alle details krijgt lijkt mij op zich wel OK, maar daar gaat het niet om. Het gaat er om dat die afdeling helemaal niets hoeft te doen omdat er al een afspraak is ingeplant om de aansluiting te verwijderen. Wat heeft het dan voor nut om huisbezoeken te doen cq kaartjes door de deur te gooien omdat er geen leveringscontract is? Dat is gewoon verspilling van tijd en geld.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• J.o.r.i.s
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-05 13:10
Zo, en vandaag al 3 jaar gasloos. Nooit wat van Liander gehoord op de (in die tijd nog gebruikelijke) brief dat als ik afgesloten van gas werd niet meer kon internetten.
Ben benieuwd of er straks na Maart 2021 wel contact gezocht wordt of dat ik dat uit eigen initiatief moet doen.
Is daar al over nagedacht hoe eventueel een aanvraag in te dienen. Blijft dat je er dan opdracht voor geeft lijkt me.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Shadowhawk00
J.o.r.i.s schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:20:
Zo, en vandaag al 3 jaar gasloos. Nooit wat van Liander gehoord op de (in die tijd nog gebruikelijke) brief dat als ik afgesloten van gas werd niet meer kon internetten.
Ben benieuwd of er straks na Maart 2021 wel contact gezocht wordt of dat ik dat uit eigen initiatief moet doen.
Is daar al over nagedacht hoe eventueel een aanvraag in te dienen. Blijft dat je er dan opdracht voor geeft lijkt me.
Je hebt al 3 jaar niets gehoord. Dus blijkbaar vind liander het allemaal prima. En jij hebt nooit gevraagd om weg te laten halen dus jij vind het ook prima.
Dus iedereen vind het prima dus niets meer aan doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
Snappie88 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 14:42:
Alleen lampjes. We kijken naar een contract voor 300+ euro en een verbruik van 35 euro op jaarbasis :)
check even of je dit wel goed zegt.
een paar lampjes doe je met gemak op <1x10A. (doe je dat nog met >1x10A regel dan de juiste zaken)
dat kost maar € 8,6636 inc BTW per maand.
dus een 12x € 8,6636 =
daar komt nog een 35€ boven op voor een contract, en zit je rond de 140€.
als je dan 35€ gebruikt aan stroom, dan haal ik de 200€ nog niet.

misschien betaal je wel voorschotten waar door je op 300€ uit komt, maar dan krijg je geld terug.
(leveranciers kunnen soms heel irritant dom voorschot vragen, ik weet het.
ik betaal per jaar 480€ en krijg op het einde een 400€ terug. 8)7 )

nog verstandiger, regel een paar zonnepanelen op naam van VVE.
hang die op de VVE aansluiting, en laat de VVE wat geld verdienen.
zonnepanelen zijn nu zo goedkoop, dit kan gewoon. ;)
misschien kun je dan de aansluiting ook omzetten naar alleen terug leveren, dat is nog iets goedkoper.
zitten wel haken en ogen aan, en ik ken ook niet elke in en out er van.
(het probleem is vaak eerder dat de VVE zich zelf gewoon liever in de voet schiet als dat ze geld wil verdienen, is mijn ervaring, mensen zijn soms dom.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Shadowhawk00 schreef op woensdag 6 januari 2021 @ 08:33:
[...]

Het kan natuurlijk ook zijn dat die medewerkers niet alle details hebben en dat voor hun dit hetzelfde is als aanbellen bij een wanbetaler. Dus ik kan me best voorstellen dat een medewerker die al eerder bedreigt is en misschien wel mishandeld door wanbetalers gewoon een briefje in de bus gooit.

Dat wij tweakers nu toevallig heel beschaafd zijn en inhoudelijke discussie voeren of die man beleefd zeggen dat we het er niet mee eens zijn is leuk maar we zijn daarin eerder uitzondering dan regel vrees ik.

De procedure is voor wanbetalers die gedwongen van het gas af gaan.
Dat het bezoek vooral bedoeld is voor wanbetalers begrijp ik. En dat een gesprek met een wanbetaler wellicht minder soepel zal verlopen dan met een Tweaker die het best vindt dat de netbeheerder de gasaansluiting weghaalt (zonder rekening en zonder opdracht van de Tweaker), begrijp ik ook.

Maar als het de taak is van die medewerker om het gesprek met de bewoners aan te gaan, dan moet er gewoon aangebeld worden. Desnoods gaan ze met z'n tweeën, wanneer de praktijk uitwijst dat dit nodig is omwille van de veiligheid van de werknemers.
Als het de bedoeling is dat er briefjes bezorgd worden, dan moet de netbeheerder gewoon een paar enveloppen en postzegels aanschaffen, en geen kapitalen en mankracht verspillen aan eigen medewerkers die als postbode op pad gestuurd worden.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:29
Shadowhawk00 schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:53:
[...]

Je hebt al 3 jaar niets gehoord. Dus blijkbaar vind liander het allemaal prima. En jij hebt nooit gevraagd om weg te laten halen dus jij vind het ook prima.
Dus iedereen vind het prima dus niets meer aan doen.
Dus opnieuw: exit het veiligheidsargument.
Kunnen die netbeheerders eindelijk eens nadenken over een efficiëntere aanpak dan toe nu toe....

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 23:29
migjes schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:11:
[...]

een paar lampjes doe je met gemak op <1x10A. (doe je dat nog met >1x10A regel dan de juiste zaken)
dus een 12x € 8,6636 =

misschien betaal je wel voorschotten waar door je op 300€ uit komt, maar dan krijg je geld terug.

misschien kun je dan de aansluiting ook omzetten naar alleen terug leveren, dat is nog iets goedkoper.
(het probleem is vaak eerder dat de VVE zich zelf gewoon liever in de voet schiet als dat ze geld wil verdienen, is mijn ervaring, mensen zijn soms dom.)
Of een elektriciteitsaansluiting wel of geen verblijfsfunctie heeft, is van invloed op de heffingskorting (vermindering energiebelasting). Alleen aansluitingen met een verblijfsfunctie komen hiervoor in aanmerking. De overheid geeft elke elektriciteitsaansluiting met verblijfsfunctie heffingskorting. Dit is een korting op de heffing voor energiebelasting.

Trappenhuizen en liften vallen daar niet onder.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 09:16
Rommelzolder schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:26:
[...]

Of een elektriciteitsaansluiting wel of geen verblijfsfunctie heeft, is van invloed op de heffingskorting (vermindering energiebelasting). Alleen aansluitingen met een verblijfsfunctie komen hiervoor in aanmerking. De overheid geeft elke elektriciteitsaansluiting met verblijfsfunctie heffingskorting. Dit is een korting op de heffing voor energiebelasting.

Trappenhuizen en liften vallen daar niet onder.
jep, daarom neem ik die ook niet mee in het verhaal.
dus ik heb het netjes zonder de vermindering energiebelasting (voorheen de heffingskorting) gedaan. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 18:33
@JoBer dit is een zeer gunstige uitspraak voor jou situatie (zie post van Bram). Sterker nog je zou een gang naar de GE kunnen overwegen mocht de netbeheerder nog steeds jou leiding willen verwijderen, hoewel de GE altijd een vraag blijft wat ze nu weer bedenken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
J.o.r.i.s schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 09:20:
Volgens mij zijn ze er nog druk over bezig om dit uit te vogelen hoe of wat, de regeling is nog niet definitief.

Als het mogelijk wordt om een opdracht te geven om kosteloos te verwijderen ga ik dat zeker wel doen. Weg is weg.
cold_as_ijs schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 11:46:
@JoBer dit is een zeer gunstige uitspraak voor jou situatie (zie post van Bram).
Volgens mij valt dat wel mee, dat is alleen zo als de GE dan hetzelfde oordeel heeft dat je ook moet kunnen kiezen voor afdoppen. Dat is helemaal niet zeker, want de uitspraken van de GE wisselen in (naar mijn idee) identieke situaties nogal sterk. Bij de een vinden ze dat er meerdere opties moeten zijn, bij de ander dat verwijderen verplicht is. Bovendien moet je (bijna) altijd zelf betalen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
@rs50jochem stuurde me vanuit Irak de bijgaande gasverlaters-pr0n om te delen. @rs50jochem is een verhuizer (route-E) in Stedin-gebied (voor de goede orde: niet in Irak) en kreeg (dus) kosteloze verwijdering aangeboden. Gisteren was het zover, en Stedin blijkt te experimenteren met nieuwe technieken om gasleidingen te verwijderen. @rs50jochem schrijft:

"Gisteren was het dan zo ver! Ikzelf was niet thuis, maar heb mijn vrouw opgedragen zo veel mogelijk foto's te maken. :)
Stedin heeft een prototype in ontwikkeling voor het leidingtrekken. Dat prototype (werkt op accu) wilden ze juist bij ons testen (gezien de leidinglengte van circa 40 meter). Zoals de mannen, de voorman en de werkvoorbereider (die allen kwamen kijken) -verklaarden-, is het noodzaak om dit apparaat goed werkend te krijgen. Ze gaan steeds meer leidingen weghalen. LOL

Eerst zetten ze een apparaat aan de meterkastzijde op de ingaande leiding. Dit apparaat pulst geluid in de leiding richting de hoofdleiding. Met een sonde volgen ze dat geluid om zo de leiding in kaart te brengen.

Aansluitend hebben ze halverwege een gat gegraven en de leiding in 2 stukken eruit getrokken. Alles is eruit. Mijn vrouw heeft niet moeten tekenen.

Korte opsomming van het verloop:
02-juni-2020 woning betrokken (verhuisroute)
Aansluitend de bekende brieven
23-september-2020 zelf begonnen met mailtjes sturen
06-januari-2021 gas aansluiting kosteloos verwijderd."

Enjoy!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MMRd9nCXyilB8Erxh7cBnaobINI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/OGi5FrJUAbVQb61JBfWtrTYm.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqWumjkfGscRKzWx23vtxcCBmEo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Uk1iWOO9w8D5HOq0MvESTiYQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NT9UpxfdI11gLt3YWo4Ik8KjvQQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fFGmiTVrpGQS8tSVnM8SR04K.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z7ulLmeeAx0CrvMu1N1WUNKuhbg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/qRQHX8Qx61MJQOf30PC6s4Hd.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gOlL-YSEEHkh2FAOpl2iszqQBac=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/o2nRRilbhkI3ZCLvX7KIkMQC.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VYlSylENo5YFIqo20VFfcplhBys=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rgwHy5TTF6Z1RSwgtWgqQnrw.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mjF9sNkN54LqlBgliVE73x9OPU0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hvT5kVLni8lyYuEtkdDWTSu7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g0LyslQdjR0iMq4LN4m3KIWiTUY=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/05mQzwn86FHyvA0YjIvpgBwR.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MmWC8KAa5QXahHUMB_vsGosyYbA=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/wYhC26ODC1I02esbwNEpXxfH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SO-Ewx_8nNz0I-PsKcalmfHr9pc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYd8bT7uD3mganwqNXACGH1L.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/c31bk_doPlHZUp3wCeXetXMyR3Y=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xMnCrrCw1fg4rWtnuDtU7XT7.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n6VztzngdC4Z-YJkiOQkGzmIyqM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fU773ocxzvPl58BchdEEHUyK.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QU3xvCHGon2OTJXAJdVvEiI9DXg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QPN1LZ3jUDtXlEMFGLouArJH.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Un0xkagCOk_OZVANuj9doc8FeT0=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pduP8kygWWFiWLPtpdbsi4EV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EjSnqNLWuFLPb4ZWIIuI_gU4tdc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QGBFwCi2qN0ZENjd27nwaPrf.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Pqe3VufQmktPEq62Y2go4crddbE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/heEUWsja2QX5tDPaRyXxw3PT.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +4 Henk 'm!
En in ander nieuws ook nog een grappige, maar nu vanaf een offshore-eiland:

@arjan_1980 kreeg bericht van Enexis dat hij in aanmerking komt voor kosteloze verwijdering van de gasaansluiting. Dat is wel diep-ironisch, aangezien @arjan_1980 vorig jaar nog gedagvaard werd door Bosveld, omdat hij de rekening voor het eerder geplaatste slotje niet wilde betalen. @arjan_1980 heeft destijds onder protest betaald vanwege persoonlijke omstandigheden. Zie ook zijn dossier deel #1 en #2.
Geachte heer/mevrouw,

Volgens onze gegevens bent u eigenaar en/of gebruiker van een pand met een gasaansluiting die u niet gebruikt en die door Enexis Netbeheer is afgesloten. Uit recent onderzoek is gebleken dat afgesloten gasaansluitingen op lange termiJn een veiligheidsrisico vormen. De Nederlandse netbeheerders hebben daarom besloten om alle gasaansluitingen die langer dan 12 maanden zijn afgesloten uit het netwerk te halen. Ook voor uw aansluiting heeft dit gevolgen en daar informeren we u graag over

Nieuwe werkwijze netbeheerders
Sinds 1 februari 2019 sluiten de netbeheerders aansluitingen alleen nog af voor een periode van maximaal 12 maanden. Daarna moet de aansluiting óf worden verwijderd óf opnieuw worden aangesloten. Omdat uw gasaansluiting langer dan een jaar is afgesloten, vragen we u om dezelfde keuze te maken.

Verwijderen van uw ongebruikte gasaansluiting
Als u kiest voor verwijderen dan halen we de gasleiding weg die loopt vanaf ons hoofdnet tot aan de gasmeter in uw meterkast. Ook verwijderen we de gasmeter. Natuurlijk beperken we de schade aan uw huis en tuin daarbij zoveel mogelijk. Voordat we starten met onze werkzaamheden onderzoeken we hoe we de gasaansluiting het beste kunnen weghalen. Want elke situatie is anders.

Geen verwijderkosten
Omdat wij verantwoordelijk zijn voor afgesloten aansluitingen, berekenen we de kosten van onze werkzaamheden in dit geval niet door aan u als eindgebruiker. Het verwijderen door Enexis Netbeheer is voor u dus gratis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Uit de brief die @arjan_1980 ontving, quote @Bram-Bos hierboven:
Natuurlijk beperken we de schade aan uw huis en tuin daarbij zoveel mogelijk.
Eh.. hiervan zouden mijn nekharen rechtovereind gaan staan! Wat moet je daar nu weer mee? Mogelijk zelfs schade aan je huis? :?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@BazemanKM
Ivow85 schreef op dinsdag 5 januari 2021 @ 19:23:
Maar was dan nog wel zo net om "u was niet thuis" door te strepen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• arjan_1980
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 06-10-2023
Gwaihir schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:10:
Uit de brief die @arjan_1980 ontving, quote @Bram-Bos hierboven:

[...]

Eh.. hiervan zouden mijn nekharen rechtovereind gaan staan! Wat moet je daar nu weer mee? Mogelijk zelfs schade aan je huis? :?
Inderdaad, heb in oktober net de hele voortuin voorzien van nieuwe graszoden, ik zal dan ook niet accepteren als ze die helemaal openspitten en de plaggen gras weer terug leggen, het ligt er net super strak in, dus zo komt het ook weer terug.

Ik wil die garantie hebben anders blijven ze maar weg, leiding zelf ligt me niet in de weg, meter nu ook nog niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Ik denk recent. Krijg hier van Chrome ook geen sjoeche meer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gwaihir schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:23:
[...]

Ik denk recent. Krijg hier van Chrome ook geen sjoeche meer.
Link verwijst naar een redirect in .htaccess. Doet het bij mij op Safari en Firefox gewoon wel. Als iemand deskundig is op dit gebied, krijg ik graag hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bram-Bos schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:29:
[...]

Link verwijst naar een redirect in .htaccess. Doet het bij mij op Safari en Firefox gewoon wel. Als iemand deskundig is op dit gebied, krijg ik graag hulp.
Een client side redirect (30x)? Daar doet Chrome inderdaad steeds moeilijker over. (Laat hij in browser een tussenscherm voor zien waar je mee moet instemmen, maar ja.. hier is 't op de achtergrond..)

Mag 't een server side rewrite zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
Bram-Bos schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:29:
[...]

@Bram-Bos gewoon de link wijzigen naar de .docx file :?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Gwaihir schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 14:33:
[...]

Een client side redirect (30x)? Daar doet Chrome inderdaad steeds moeilijker over. (Laat hij in browser een tussenscherm voor zien waar je mee moet instemmen, maar ja.. hier is 't op de achtergrond..)

Mag 't een server side rewrite zijn?
Er staat nu iets als:
code:
1
redirectMatch permanent ^/polderhuis/voorbeeldbrieven http://www.polderhuis.org/gasverlaters/20210104-Voorbeeldbrieven-v3.10.docx

Kan dat slimmer?

@Kees-Jan: ik wil een vaste link, naar een bestand dat nog wel eens aangepast wordt (inclusief de naam). Vandaar de redirect.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
@Bram-Bos Apache?

Dan ja. Nu stuur je de client (2x volgens mijn Chrome) door.

Iets dergelijks kan ook:

code:
1
2
RewriteEngine On
RewriteRule ^/...

... = etc., mogelijk exact zo die regel er verder al staat.

Dan zoekt de webserver dat intern uit.

(Kan zijn dat het gedrag qua caching in de browser wel net iets anders uitvalt. D.w.z. dat opnieuw de link aanklikken later (of eerder) daadwerkelijk de nieuwe versie oplevert na aanpassing.)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Gwaihir schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 15:02:
@Bram-Bos Apache?

Dan ja. Nu stuur je de client (2x volgens mijn Chrome) door.

Iets dergelijks kan ook:

code:
1
2
RewriteEngine On
RewriteRule ^/...

... = etc., mogelijk exact zo die regel er verder al staat.

Dan zoekt de webserver dat intern uit.

(Kan zijn dat het gedrag qua caching in de browser wel net iets anders uitvalt. D.w.z. dat opnieuw de link aanklikken later (of eerder) daadwerkelijk de nieuwe versie oplevert na aanpassing.)
Geprobeerd. Werkt het nu wel in Chrome etc.?

* Bram-Bos herinnert zich de tijd dat websites je aanraadden om Internet Explorer te gebruiken voor een optimale ervaring...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtenburger
Bram-Bos schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:25:
[...]

* Bram-Bos herinnert zich de tijd dat websites je aanraadden om Internet Explorer te gebruiken voor een optimale ervaring...
-O- Nope, ik zie geen verschil...

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Jammer, dan wacht ik op een andere suggestie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Had je wel de cache gewist? (voor je het probeerde)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• stuffer

stuffer

Ondertietel

[...]

Chrome en Brave wel op Android.

*** NIKS ***

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
onetime schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 17:38:
[...]

Had je wel de cache gewist? (voor je het probeerde)
Had ik niet, nu even opnieuw geprobeerd, geen verschil.

@Bram-Bos Het probleem lijkt het meest op het volgende:
https://www.ghacks.net/20...ng-downloads-here-is-why/

Het lukt mij echter niet om de foutmelding in de console te krijgen. Als ik op de link klik, opent er een nieuwe tab (waarin de foutmelding waarschijnlijk in de console te zien zal moeten zijn), maar die tab verdwijnt ook onmiddellijk weer.

Ik heb versie 87.0.4280.141 van Chrome.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
[...]

Hier ook niet. Erg gebeurt (in Chrome) gewoon helemaal niets. Ook geen foutmelding oid.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Mijn Chrome (onder Windows 10 Pro) vind het prima en download het bestand wel.
code:
1
2
Google Chrome is up to date
Version 87.0.4280.141 (Official Build) (64-bit)

Firefox (wat ik normaal gebruik) doet het ook prima.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Luchtenburger schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 18:34:
[...]

Had ik niet, nu even opnieuw geprobeerd, geen verschil.

@Bram-Bos Het probleem lijkt het meest op het volgende:
https://www.ghacks.net/20...ng-downloads-here-is-why/

Het lukt mij echter niet om de foutmelding in de console te krijgen. Als ik op de link klik, opent er een nieuwe tab (waarin de foutmelding waarschijnlijk in de console te zien zal moeten zijn), maar die tab verdwijnt ook onmiddellijk weer.

Ik heb versie 87.0.4280.141 van Chrome.
Goeie tip: heb een s-je toegevoegd achter de http
test nog eens...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
Bram-Bos schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:59:
[...]

test nog eens...
yep! werkt nu wél! :*)

Chrome blokkeert sinds dit jaar (7 dagen dus) het http verkeer

[ Voor 13% gewijzigd door Kees-Jan op 07-01-2021 20:02 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Kees-Jan schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 20:00:
[...]

yep! werkt nu wél! :*)

Chrome blokkeert sinds dit jaar (7 dagen dus) het http verkeer
Dank! En wat een genot dat we tegenwoordig in dit topic niets anders meer te doen hebben dan http-headers fixen... We hoeven alleen het gras nog af en toe bij te knippen, zeg maar.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bij mij werkte het ook nog niet. Maar zoals ik al noemde: caching speelt hier een rol.. Dus liet ik 'm maar eens openen in een incognitovenster -> dan wel :).

https zal 't primaire probleem zijn geweest.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luchtenburger
Bram-Bos schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 19:59:
[...]

test nog eens...
*O* Bij mij doet de link het nu ook.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• benniehu
  • Registratie: Januari 2021
  • Laatst online: 27-04-2021
Ave beste gasverlaatpioniers, een verse verlater groet U!
Heb me zojuist op tweakers geregistreerd.
Ik kom echt niet door alle 384 pagina's, maar ben hoe dan ook zwaar onder de indruk van het werk dat hier verricht is!
Mijn "casus":
Ben dankzij zonnepanelen en warmtepomp geen gas meer nodig.
Heb in augustus 2020 leverancier Greenchoice om nieuw jaarcontract gevraagd voor levering van alleen electricitieit.
Heb aangegeven dat ik de gaskraan op de meter al heb dichtgedraaid.
Offerte hiervoor ontvangen, en voor akkoord bevestigd, ingang nieuw contract per 1-11-2020.
In december kwam ik er achter dat nog steeds gas in rekening werd gebracht.
Ettelijke mails verder ben ik nog niets opgeschoten, de bekende riedel van eerst moet de gasmeter weg, etc, etc.
Heb me vanavond verdiept in dit topic, en heb nu mail vestuurd met voorbeeldbrief uit route A als basis.
Begrijp niet waarom Greenchoice naar mij toe zo acteert, als ik lees dat het bij anderen kennelijk vlotter gaat.
KWW, kiek'n wat wot!

Iets wat me niet precies helder is:
Wat is eigenlijk mijn relatie, als gebruiker, met de netbeheerder (Coteq in mijn geval)?
Ik heb voor zover ik weet geen individuele overeenkomst of overeenkomst met Coteq (voorheen was het hier Cogas, resp. Ijsselmij).
De aansluiting die ik gebruik is in 1994 gerealiseerd.
Kan de voorwaarden uit die tijd niet meer vinden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• hannibal2206
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-09 00:20
Ik ben deze week meermaals gebeld door Liander omdat ze (alsnog) de loze gasleiding willen weghalen, waar de meter in de woning van mijn dochter verwijderd in November 2019 (kosteloos, vanwege verhuizing).

Op zich redelijke gesprekken; het lijkt er op dat ze lucht hebben gekregen dat hun aannemer(s) in de praktijk niet de gehele leiding verwijderen terwijl ze daar wel opdracht toe hadden. Ik heb aangegeven dat inmiddels de voortuin is aangelegd, en de vloer via de kruipruimte is geïsoleerd, en ik geen zin heb in schade daar.

Dat werd begrepen.

Ze komen nu binnenkort de gemeente stoep openmaken om te zien dat daar de oude leiding nog zit om daarmee bewijs tegen hun aannemer(s) te verzamelen ..

Daarna zou overlegd worden hoe dan verder

15kW solar, 800 Ltr hygiëneboiler, 80 Heatpipes, 2 * L/L, Pana monoblock 5F en 5J, HR++/+++ , gasloos sinds Feb 2015

Acties:
  • +6 Henk 'm!
benniehu schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 00:01:
Ik kom echt niet door alle 384 pagina's, maar ben hoe dan ook zwaar onder de indruk van het werk dat hier verricht is!
Mijn "casus":
Heb in augustus 2020 leverancier Greenchoice om nieuw jaarcontract gevraagd voor levering van alleen electricitieit.
Offerte hiervoor ontvangen, en voor akkoord bevestigd, ingang nieuw contract per 1-11-2020.
Ettelijke mails verder ben ik nog niets opgeschoten, de bekende riedel van eerst moet de gasmeter weg, etc, etc.
Heb me vanavond verdiept in dit topic, en heb nu mail vestuurd met voorbeeldbrief uit route A als basis.
Begrijp niet waarom Greenchoice naar mij toe zo acteert, als ik lees dat het bij anderen kennelijk vlotter gaat.
KWW, kiek'n wat wot!

Wat is eigenlijk mijn relatie, als gebruiker, met de netbeheerder (Coteq in mijn geval)?
Ik heb voor zover ik weet geen individuele overeenkomst of overeenkomst met Coteq (voorheen was het hier Cogas, resp. Ijsselmij).
Welkom hier! Je kunt meer lezen over je virtuele liefdesrelatie met Coteq in hoofdstuk 3 van de bundel De afsluitboete bestaat niet. Lees je de hele bundel, dan heb je de meeste kennis van de afgelopen 384 (deel 2) +500 (deel 1) van dit topic niet meer te lezen. De TopicStart is verder een goede ingang.

Het blijven koekenbakkers bij GreenChoice, ondanks mijn support :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Mijn "casus":
KWW, kiek'n wat wot!

Kan je een dossier aanmaken? Ik ben vooral benieuwd naar de exacte teksten. Als het is zoals ik denk:

Mijn voorstel:

"Beste Greenchoice,
Ik heb bij U alleen een nieuw contract voor Elektra afgesloten. Ik had u voor het aangaan van het nieuwe elektra contract al aangegeven de gaskraan al dichtgedraaid te hebben. Geen gas meer dus. Wilt u dus uw fout corrigeren en alsnog het gascontract per einddatum (1-11-2020 ?) van het kontrakt stoppen?
mvg, ...."

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Jitta
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 15:28
Bij Greenchoice, ff bellen? En dan aangeven dat je leveringscontract al per 1-11-2020 beëindigd is, bevestigd en wel, of ze hun fout kunnen corrigeren. Als ze dan zeggen dat je eerst iets met Coteq zou moeten, terugkaatsen dat jij best weet dat zij weten dat dat niet nodig is, en dat Coteq wel contact met jou opneemt als ze iets willen met de aansluiting.
Mijn "casus":
KWW, kiek'n wat wot!

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MacreelNL
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 21-06-2023
Mijn "casus":
KWW, kiek'n wat wot!

Eerste keer mailen + bellen deden ze (Greenchoice) ook heel moeilijk, maar een week later nogmaals gebeld en toen begrepen ze het verhaal en was zo gepiept. Dus als ze moeilijk doen, gewoon dag of wat later nog is bellen en hopen dat je dan iemand aan de lijn krijgt die weet hoe het spelletje gaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Snappie88

Snappie88

Mr. Hollywood

migjes schreef op donderdag 7 januari 2021 @ 10:11:
[...]

dus een 12x € 8,6636 =

Dank je voor je (uitgebreide) reactie, appreciated!

Ik ben sinds dit jaar VVE voorzitter geworden. Relatief kleine VVE en geen lift of andere grote zaken, maar de vorige voorzitter had er geen zin in en niemand anders wilde de kar voortrekken - zodoende dat we naar terugkerende onkosten gingen kijken en dit aan het licht (haha) kwam. We zitten dus nu alternatieven te bedenken maar komen eigenlijk terug op de twee eerder genoemden:

1) Nieuwe lampen en behuizing op zonne-energie aanschaffen
2) Huidige aansluiting sluiten en kabel doortrekken naar mijn kast (zit het dichtst bij, dus makkelijk)

Zonnepanelen via VVE is iets waar we ook nu naar aan het kijken zijn, maar omdat we gedeelde daken hebben is dat ietswat lastiger - sommige VVE leden willen namelijk pertinent niet aan zonnepanelen.

Bij navraag is het EUR 325 aan leveringskosten en EUR 35 aan stroom wat we nu betalen dus ja, ergens gaat dat goed fout en moeten we iets eraan doen.

Ik ga er weer mee bezig, dank nogmaals :)

Surfin' paradise!

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Update van Enexis na een hele lange stilte:

Januari 2019 op mijn verzoek de gasaansluiting laten verzegelen (toen kende ik dit topic nog niet).
Maart 2020 Door omstandigheden mijn gascontract pas in maart 2020 opgezegd.

Januari 2021 Brief waarin Enexis aangeeft de aansluiting zonder kosten weg te willen halen.

In de tussenliggende periode van 2 jaar geen enkele brief of ander teken van leven van Enexis.
Geluk gehad denk ik...

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Idefix70
kaasmakert schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 12:36:
Update van Enexis na een hele lange stilte:

Januari 2019 op mijn verzoek de gasaansluiting laten verzegelen (toen kende ik dit topic nog niet).
Maart 2020 Door omstandigheden mijn gascontract pas in maart 2020 opgezegd.

Januari 2021 Brief waarin Enexis aangeeft de aansluiting zonder kosten weg te willen halen.

In de tussenliggende periode van 2 jaar geen enkele brief of ander teken van leven van Enexis.
Geluk gehad denk ik...
Wil je die brief posten? Of nog beter een dossier aanmaken?

Acties:
  • +9 Henk 'm!
@kaasmakert: we wisten het natuurlijk allang, maar jouw case is een mooi voorbeeld waarmee wordt ontkracht dat verwijdering van de gasaansluiting behoort tot "de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen" (ex artikel 3.6 AV), zoals Enexis en andere netbeheerders de geschillencommissie Energie na-papagaaien. Immers: jij had een slotje, maar liet je contract doorlopen (en dus ook de ATO met Enexis). Die heb je in 2020 alsnog opgezegd (en dus ook beëindigd), en dat ging prima zonder verwijdering.

Het was altijd al een kul-argument van de geschillencommissie (en de netbeheerders), maar jouw bijzondere case illustreert het nog eens heel mooi.

En met @Idefix70 zeg ik dan: een dossier van jou zou nuttig kunnen zijn voor anderen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Bram-Bos op 08-01-2021 13:09 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
DOSSIER ENEXIS

Januari 2019 Slotje op gasaansluiting. Op mijn verzoek. Factuur voldaan.
Maart 2020 Gascontract opgezegd bij Essent.
Januari 2021 (Datum brief: exact 2 jaar na verzegeling). Enexis komt de aansluiting kosteloos verwijderen. Zie brief hieronder.

In de tussentijd geen enkel contact met Enexis gehad.
Laatste brief: "Keuze afgesloten gasaansluiting" :

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zzbwAqFn4mHYYfyuqEYnywL8w0c=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/vxvoXJvrg7OnasRQkWyLlAXW.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ts4137JTKq0p2wibCtYQ2xwqP_w=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/qsFtgLYwBT4pBSk9lC1uBVP6.png?f=fotoalbum_tile

@Bram-Bos graag hoor ik of dit compleet genoeg is!

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• josepjel
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 19-01 16:29
24-08-20 telf contact met v/d bron ivm opzeggen gasleverantie en opzeggen ATO hierna gelijk een aangetekende brief verstuurd

na div mails want ze wouden eerst dat ik het zou opzeggen bij netwerk beheerder zodat meter verwijderd kan worden, maar dit niet gedaan naar heen en weer gemaild met v/d bron toch bevestigd gekregen dat gascontract is op gezegd 22-09-2020 en dat ik eind afrekening zal krijgen binnen 6 weken dit is inmiddels afgerekend

3-10-20 eerste brief enexis met stappenplan dat ik een energieleverancier moet uit zoeken
4-10-20 op deze eerste brief( voorbeeld brief tweakers 1a) gereageerd en geschreven dat er inderdaad geen leveringscontract meer is die had ik op 22-09-20 opgezegd via v/d bron en ook mijn ATO conform art 3.6
en gezegd dat ze alle gelegenheid hebben voor langs te komen om werkzaamheden uit te voeren die hun nodig achten en dat ik geen opdracht geef en geen rekening zal accepteren

13-10-20 weer brief van enexis met keuzes uit 3 opties 1 aansluiting houden 2 tijdelijk afsluiten 3 aansluiting verwijderen met hierbij de bedragen wat het kost
18-10-2020 op deze brief van enexis een (voorbeeldbrief uit tweakers 2a) verstuurd en weer gezegd dat ze welkom zijn om langs te komen om de door hun noodzakelijke werkzaamheden te doen en dat ik daar geen opdracht toe geen en ook geen rekening zal accepteren

10-11-2020 onaangekondigd komt enexis langs om een slotje te plaatsen 5 min in en uit huis niets gezegd niets getekend

12-11-2020 1ste factuur van enexis 141,80 gekregen
19-11-2020 aangetekent verstuurd naar enexis gevraagd of ze kopie van opdracht hebben voor het afsluiten
en gezegd dat ik factuur betwist en niet zal overgaan tot betaling en dat ATO opgezegd is 22-09-2020 en ook de tarievencode gas biedt geen zelfstandige grondslag voor een betalingsverplichting

9-12-20 enexis u maakt bezwaar tegen factuur en ze zeggen dat de kosten bij voormalige aangeslotene in rekening gebracht worden art 5.3 AV en art 2.9.2 van Tarievencode gas van enexis
(ps dit is de eerste keer dat ze een reden geven zoals art )
11-12-2020 zeer uitgebreide brief gestuurd 4X A4 (voorbeeldbrief uit tweakers 2b)en de art 5.3 en 2.92 eruit gehaald en beschreven zoals in voorbeeld brief

11-12-2020 2de factuur van enexis
16-12-20 nogmaals mijn bezwaar verstuurd (van 11-12)en gezegd dat ik bij mijn standpunt blijf
18-12-20 mail van enexis dat bezwaar bij hun bekend is en standpunt van enexis niet is veranderd en gewoon moet betalen anders zal incassoproces beslissen

05-1-21 3de factuur via mail en laatste betaalmogelijkheid

08-1-21 nog een herinnering ontvangen via post 5 dagen na dagtekenig betalen
08-1-20 voorbeeld brief 3 betwisting verstuurt naar enexis

mijn vraag hoe nu verder

Acties:
  • +2 Henk 'm!
josepjel schreef op vrijdag 8 januari 2021 @ 13:39:
24-08-20 telf contact met v/d bron ivm opzeggen gasleverantie en opzeggen ATO hierna gelijk een aangetekende brief verstuurd

na div mails want ze wouden eerst dat ik het zou opzeggen bij netwerk beheerder zodat meter verwijderd kan worden, maar dit niet gedaan naar heen en weer gemaild met v/d bron toch bevestigd gekregen dat gascontract is op gezegd 22-09-2020 en dat ik eind afrekening zal krijgen binnen 6 weken dit is inmiddels afgerekend

3-10-20 eerste brief enexis met stappenplan dat ik een energieleverancier moet uit zoeken
4-10-20 op deze eerste brief( voorbeeld brief tweakers 1a) gereageerd en geschreven dat er inderdaad geen leveringscontract meer is die had ik op 22-09-20 opgezegd via v/d bron en ook mijn ATO conform art 3.6
en gezegd dat ze alle gelegenheid hebben voor langs te komen om werkzaamheden uit te voeren die hun nodig achten en dat ik geen opdracht geef en geen rekening zal accepteren

13-10-20 weer brief van enexis met keuzes uit 3 opties 1 aansluiting houden 2 tijdelijk afsluiten 3 aansluiting verwijderen met hierbij de bedragen wat het kost
18-10-2020 op deze brief van enexis een (voorbeeldbrief uit tweakers 2a) verstuurd en weer gezegd dat ze welkom zijn om langs te komen om de door hun noodzakelijke werkzaamheden te doen en dat ik daar geen opdracht toe geen en ook geen rekening zal accepteren

10-11-2020 onaangekondigd komt enexis langs om een slotje te plaatsen 5 min in en uit huis niets gezegd niets getekend

12-11-2020 1ste factuur van enexis 141,80 gekregen
19-11-2020 aangetekent verstuurd naar enexis gevraagd of ze kopie van opdracht hebben voor het afsluiten
en gezegd dat ik factuur betwist en niet zal overgaan tot betaling en dat ATO opgezegd is 22-09-2020 en ook de tarievencode gas biedt geen zelfstandige grondslag voor een betalingsverplichting

9-12-20 enexis u maakt bezwaar tegen factuur en ze zeggen dat de kosten bij voormalige aangeslotene in rekening gebracht worden art 5.3 AV en art 2.9.2 van Tarievencode gas van enexis
(ps dit is de eerste keer dat ze een reden geven zoals art )
11-12-2020 zeer uitgebreide brief gestuurd 4X A4 (voorbeeldbrief uit tweakers 2b)en de art 5.3 en 2.92 eruit gehaald en beschreven zoals in voorbeeld brief

11-12-2020 2de factuur van enexis
16-12-20 nogmaals mijn bezwaar verstuurd (van 11-12)en gezegd dat ik bij mijn standpunt blijf
18-12-20 mail van enexis dat bezwaar bij hun bekend is en standpunt van enexis niet is veranderd en gewoon moet betalen anders zal incassoproces beslissen

05-1-21 3de factuur via mail en laatste betaalmogelijkheid

08-1-21 nog een herinnering ontvangen via post 5 dagen na dagtekenig betalen

mijn vraag hoe nu verder
Dank voor je dossier en welkom hier. Volgens mij heb je exceptioneel veel aanmaningen van Enexis gehad (ik tel er vier). Wat nu: gewoon kort reageren onder verwijzing naar je eerdere berichten, en dat je bij je standpunt blijft. Inmiddels is voorbeeldbrief 3 beschikbaar als standaard-betwisting, mocht je dat nog niet volledig hebben gedaan.

verder hoef je niks te doen. Kleine kans nog dat Enexis Bosveld op je dak stuurt, maar die poeier je daarna wel af, zonodig met hulp van hier (talloze voorbeelden).

@kaasmakert: prima zo! Dank

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 08-09 21:00
@Bram-Bos interessante brief van Enexis gekregen.

Lijkt voor 90% op de oude brief met een groot verschil:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ishQhoyj1B41iJzk7Hh_Uo_T4ec=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zckS0pvyvZLAYs3rF0MAKceK.jpg?f=fotoalbum_large

En deze:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/79p24sJ7VI6mBdwA_pXMse4SReo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/dohiRAxe1y5nYxjzuEm7l4D3.jpg?f=fotoalbum_large

Met andere woorden: aansluiting weghalen is gratis, laten zitten kan niet.

Iemand nog tips of bijzonderheden waar we op moeten letten? Ik wil niet een “opdracht geven” en later wat anders te horen krijgen mbt kosten.

Edit:

Lijkt op @kaasmakert alleen heb ik nooit op mijn verzoek Enexis een slot laten plaatsen. Dat hebben ze zelf gedaan. (Dus ik heb niks betaald)

[ Voor 13% gewijzigd door Stef87 op 08-01-2021 14:24 ]

Model Y -P, Hyundai Inster, Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Stef87 Anderen gingen je al voor en hebben (allemaal?) voor verwijderen gekozen. Als je zwart-op-wit hebt staan dat het jou geen geld kost dan zou ik het denk ik ook doen. In principe is het natuurlijk onzin dat jij een opdracht moet tekenen, maar dan ben je wel van die onveilige situatie af :+

Edit: op het formulier zelf staat ook duidelijk dat er geen kosten in rekening worden gebracht. Dit is een ander traject dan de "na maart is het gratis en krijgt u echt geen rekening van ons"-variant.

[ Voor 27% gewijzigd door JeroenE op 08-01-2021 14:58 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@JeroenE en @Stef87: dit is toch wel weer een nieuwe ontwikkeling (net als paar dagen eerder bij @arjan_1980), aangezien @Stef87 een vroege Tweakers-routeloper is, en in maart 2019 bij een onaangekondigd bezoek een slotje kreeg (maar nooit de wel beloofde factuur).

Op grond van het overzicht Tweakers Werkzaamheden en Facturen mag je verwachten dat de komende tijd de Enexis-Tweakers met een slotje dit soort brieven gaan krijgen, als Enexis chronologisch werkt te beginnen met @Verwijderd en @Semmeke2008, en zo de rij af.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Bram-Bos Aha, het is nieuw voor Enexis, maar de strekking van brieven kwamen mij wel bekend voor.

Liander heeft bij veel van de "gratis slotjes" die mensen al lang hadden begin vorig jaar al de gasleiding verwijderd. Zie Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2" Voor zover ik kan zien is bij de meeste (alle?) Tweakers uit jouw bericht ook daadwerkelijk gratis verwijderd.
Pagina: 1 ... 96 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.