Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 94 ... 100 Laatste
Acties:
  • 733.008 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
JeroenE schreef op donderdag 17 december 2020 @ 20:26:
Het feit is nu eenmaal dat de netbeheerder recht heeft om onderhoud te plegen aan zijn netwerk.
Voor onderhoud is dat je eigen belang.
Laat je het dan niet toe, zit je zonder gas.

Je huis laten slopen omdat ZIJ de leiding uit je muur en door je fundering willen weghakken, moet je kunnen weigeren.
Ook dan sluiten ze je aan de straat af.
Zit je zonder gas terwijl je dat niet gebruikt.
O wat erg. :)
Ze komen hier nog niet in mijn tuin met een plantenschepje ! :(
Je hebt altijd schade door anderen.
(huis op staal uit 1865, gasleiding zit in de muur achter tegels. gasmeter op 2meter hoogte)

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ikookmaar
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 03-09 09:58
Bram-Bos schreef op donderdag 17 december 2020 @ 12:41:
[...]

De verwarring wordt verder vergroot door een club als Duurzaam Bouwloket, die recent twitterde dat verwijdering TOT maart 2021 gratis zou zijn:
"Het laten verwijderen van de gasaansluiting in een woning wordt tijdelijk ([tot maart 2021) gratis, heeft minister Eric Wiebes besloten, zo blijkt uit een brief aan de Tweede Kamer."
Klok en klepel.
Daar staat (inmiddels?) Het laten verwijderen van de gasaansluiting in een woning wordt (uiterlijk 1 maart 2021) gratis, heeft minister Eric Wiebes besloten, zo blijkt uit een brief aan de Tweede Kamer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 02:48
Bram-Bos schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:04:
De concept-Energiewet is vandaag vrijgegeven voor consultatie (sluit 11-02-21). Over afsluiten en verwijderen van de aansluiting gaat Artikel 3.4.11 in gebruik geven, beheren en onderhouden van aansluitingen. Niks over kosten.
Zie 3.4.34 waar wordt gesproken over “tijdelijke taken” waarna in 3.8.8 wordt gesproken over tarieven voor die “tijdelijke taken”.
Uit 3.4.34:
1. Bij algemene maatregel van bestuur kunnen één of meer andere taken dan de op grond van deze wet toegekende taken voor de duur van ten hoogste vijf jaren per taak worden toegestaan aan een transmissie- of distributiesysteembeheerder voor zover:
a. deze taken verband houden met de op grond van deze wet toegekende taken;
b. deze taken van belang zijn voor het toekomstig beheer van het systeem, en
c. marktpartijen niet of in beperkte mate in de uitvoering van de taken voorzien.
Onder die vet gedrukte tekst gaan de netbeheeders natuurlijk verstaan het verwijderen van aansluitingen omdat dat voor de veiligheid (van het resterende net) nodig is.

Edit: mocht deze interpretatie kloppen, dan ontbreekt nog steeds een duidelijke prikkel voor de netbeheerders om efficient te werken; het enige wat dan wel is geregeld, dat tarieven door ACM worden vastgesteld, en dus niet zomaar procenten per jaar kunnen stijgen.

[ Voor 9% gewijzigd door Rommelzolder op 17-12-2020 23:31 ]

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Bram-Bos schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:04:
De concept-Energiewet is vandaag vrijgegeven voor consultatie (sluit 11-02-21). Over afsluiten en verwijderen van de aansluiting gaat Artikel 3.4.11 in gebruik geven, beheren en onderhouden van aansluitingen. Niks over kosten.
In 3.4.11 lid 1 wordt gesproken over een aanbod. Bij het aanbod krijg je (neem ik aan) de kosten te horen voor diverse taken of een alles-in-1 tarief, of hoe dat aanbod er dan ook precies uitziet.

In de toelichting staat op bladzijde 91 deze tekst:
In hetzelfde artikel zijn eveneens nieuwe voorschriften opgenomen rond het afsluiten en verwijderen van aansluitingen. De TSB of DSB heeft op grond van dit voorschrift de taak om een aansluiting op kosten van degene die de aansluiting in gebruikt heeft gekregen af te sluiten. Dit kan slechts in een beperkt aantal gevallen, namelijk wanneer de afnemer de voorwaarden voor het in gebruik geven van de aansluiting niet naleeft, het in gebruik geven van de aansluiting is beëindigd en het opnieuw in gebruik geven van de aansluiting niet binnen afzienbare tijd wordt voorzien of wanneer dit
noodzakelijk is vanwege de veiligheid.
Het is dus duidelijk de bedoeling de kosten van afsluiten wel in rekening te brengen bij de (voormalige?) afnemer.

In 3.4.11 lid 5 staat dat er nog een ministeriële regeling komt met nadere regels hoe dit dan in zijn werk zou moeten gaan.
Vuiltje schreef op donderdag 17 december 2020 @ 21:27:
Dat hoeft natuurlijk helemaal niet zo te zijn. Als je de controle of de gasleiding lekt niet toestaat dan is het niet zo dat er ineens geen gas meer door de leidingen komt.
Je huis laten slopen omdat ZIJ de leiding uit je muur en door je fundering willen weghakken, moet je kunnen weigeren.
Waar komt het slopen van een huis nu ineens vandaan? Bij alle mensen in dit topic waar de gasmeter en de leiding is verwijderd is helemaal geen huis gesloopt.
Hoezo? Ik bedoel: als dat zo was zou er nooit een aannemer/schilder/timmerman/loodgieter/tuinman/glazenwasser etc ooit bij iemand iets kunnen doen omdat ze dan blijkbaar vanalles beschadigen :|
(huis op staal uit 1865, gasleiding zit in de muur achter tegels. gasmeter op 2meter hoogte)
Misschien heb jij een heel speciale geval, maar dan nog. Als er iets mis gaat met die gasleiding terwijl hij gebruikt wordt (hij gaat lekken bijvoorbeeld) dan moeten zulke zaken toch ook allemaal gedaan worden? Hoe had je dan in gedachten dat men zo'n lek zou repareren? Of had het dan wel gemogen omdat je er dan ineens zelf wel baat bij hebt? Dat is natuurlijk niet hoe een erfdienstbaarheid werkt. Daar heb je per definitie last van.

Misschien sta ik er wat pragmatischer in, maar het sentiment lijkt hier te zijn dat er allerlei zaken worden gesloopt en dat je daarna met een onbewoonbare bende wordt achter gelaten. Ik snap niet precies waar dit vandaan komt; bij de mensen die foto's hebben gedeeld van hun verwijdering is dat toch helemaal niet zo geweest?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Wil je aub lezen wat ik schreef:
[...]
En over wat glasvezelboeren hier aan schade veroorzaakt hebben ga ik het niet hebben.
Ik weet wel dat ze hier niet komen verwijderen als het gaat om gasleidingen.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Vuiltje Je kan natuurlijk ook lezen wat ik schreef ;) Een erfdienstbaarheid werkt niet zo dat je er alleen aan mee hoeft te werken als je er zelf belang bij hebt. Het hele idee van een erfdienstbaarheid is juist dat je er wel last van hebt. Ik zie niet in hoe je dit juridisch kan tegenhouden. Heel hard roepen dat ze er niet in komen is niet genoeg.

Ik vind het heel vervelend voor je dat er bij de aanleg van glasvezel schade is opgetreden, maar in principe moet dit gewoon op kosten van de leverancier (uiteindelijk natuurlijk de aannemer die zij weer hebben ingehuurd) opgelost worden. Dat is bij graven voor een gasleiding niet anders.

Dat is natuurlijk irritant en wellicht een gedoe om uiteindelijk voor elkaar te krijgen. Ik snap wel dat je daar niet op zit te wachten, maar dat is iets anders.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ThaDude
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:14

ThaDude

Hang Loose

Hier nu al een mail van de aannemer 1 dag na het opsturen van de offerte. Enexis laat er geen gras over groeien...
Geachte heer ThaDude,

U heeft werkzaamheden aangevraagd bij een of meer netbeheerder(s) op bovenstaand adres.
Wij voeren deze werkzaamheden uit namens de netbeheerder(s).

Omvang werkzaamheden

Wij hebben opdracht gekregen voor:

Enexis, wegname gas

Voorlopige planning en voorwaarden
De werkzaamheden zijn voorlopig ingepland in week 11.

Of we inderdaad kunnen starten op de genoemde datum, hangt af van onderstaande voorwaarden:

Eventuele bodemvervuiling,
Vergunningen moeten tijdig afgegeven zijn,
Netbeheerders moeten tijdig dossiers aanleveren,
De benodigde hoofdinfrastructuur dient aanwezig te zijn.
Weersomstandigheden

LET OP: Als blijkt dat er iets niet in orde is en wij de schouw af moeten keuren, zorgt dat ervoor dat de startdatum met 5 weken wordt uitgesteld.

Wat verwachten we van u?
Wij verwachten van u of uw aannemer dat alle voorbereidingen waar wij om vragen op tijd getroffen zijn.

Het tracé is vrij van obstakels (zoals bijv. steigers).

Verwacht u dat voorbereidingen niet op tijd klaar zijn òf wilt u schuiven in de planning?

Laat ons dit zo snel mogelijk, bij voorkeur telefonisch, weten.

U vindt meer informatie over richtlijnen op: www.mijnaansluiting.nl

Waar gaan wij mee aan de slag?
Wij gaan starten met de werkvoorbereiding. Dat betekent onder andere dat wij de benodigde vergunningen aanvragen en bodemonderzoeken doen als dat nodig is. Merken we tijdens onze voorbereidingen dat we vertraging oplopen, dan hoort u dit zo snel mogelijk van ons. We spreken dan een nieuwe voorlopige startdatum af.

Ongeveer 3 weken voor de voorlopige startdatum neem ik contact met u op om met u verdere afspraken te maken over schouwing en uitvoering.

Aanspreekpunt voor meer informatie
Hebt u verder nog vragen over de planning of de werkzaamheden? Neem dan contact met mij op.

We're machines just like everything else in nature. (gasloos sinds 01-10-2020, WP: SW75YAA/ERSD-VM2D, DJG WPS 300, 18 hp CPC, 8820 wp)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 18:13
[...]

Ook dan sluiten ze je aan de straat af.
Zit je zonder gas terwijl je dat niet gebruikt.
O wat erg. :)
Ze komen hier nog niet in mijn tuin met een plantenschepje ! :(
Ik heb het wel meegemaakt dat er laminaat over het gat naar de kruipruimte bij de voordeur was gelegd. Toen er werkzaamheden moesten worden uitgevoerd, ging het laminaat er wel uit. Jammer dan.
Zelfde bij de creatieve geesten die een gasleiding achter een koof wegwerkten. Toen er een andere gasleiding moest komen werd die wel gesloopt.

Dat mensen allerhande dingen op de gasleiding in de tuin gaan planten, bouwen etc is ook erg fijn. Maar bij een gevalletje lekkage gaat er gewoon van alles uit..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 21:38

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Trichoglossus schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:29:
[...]
Ik heb het wel meegemaakt dat er laminaat over het gat naar de kruipruimte bij de voordeur was gelegd. Toen er werkzaamheden moesten worden uitgevoerd, ging het laminaat er wel uit. Jammer dan.
Terecht.
Zelfde bij de creatieve geesten die een gasleiding achter een koof wegwerkten. Toen er een andere gasleiding moest komen werd die wel gesloopt.
Koof kan (zo mooi is zo'n gasbuis niet), maar dan moet die wel gemakkelijk verwijderbaar zijn.
Dat mensen allerhande dingen op de gasleiding in de tuin gaan planten, bouwen etc is ook erg fijn. Maar bij een gevalletje lekkage gaat er gewoon van alles uit..
Lekkage is nog wel weer wat anders dan nodeloos slopen van een buis, die rustig voor wat anders gebruikt kan worden (mantelbuis voor glas bijvoorbeeld).

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!
JeroenE schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 08:20:
@Vuiltje Je kan natuurlijk ook lezen wat ik schreef ;) Een erfdienstbaarheid werkt niet zo dat je er alleen aan mee hoeft te werken als je er zelf belang bij hebt. Het hele idee van een erfdienstbaarheid is juist dat je er wel last van hebt. Ik zie niet in hoe je dit juridisch kan tegenhouden. Heel hard roepen dat ze er niet in komen is niet genoeg.
Allereerst kan ik je melden dat in de eigendomsakte van mijn woning niets over erfdiestbaarheden m.b.t. nutsvoorzieningen is vastgelegd. Wel voor het recht van overpad wat de buren hebben via de steeg tussen onze woningen, die kadastraal tot mijn perceel hoort. Zelfs voor het riool waar mijn buren 'aan de andere kant' op aangesloten zitten en wat via mijn achtertuin en het pad langs mijn woning loopt, is geen erfdienstbaarheid afgesproken.

Ten tweede betekent een het feit dat er een erfdienstbaarheid is, niet dat degene die van de erfdienstbaarheid 'geniet' zomaar alles mag doen wat hij/zij wil. Zoals ik al eerder schreef: Er geldt altijd de toetsing van redelijkheid. Om even hierboven genoemd recht van overpad als voorbeeld te nemen: Dat is bedoeld om de buren de gelegenheid te geven om met grote goederen van/naar hun achtertuin te kunnen. Denk aan de vuilcontainer (voor is geen plaats) of om de fiets achter in het schuurtje te zetten. Maar wanneer de buren een tuinfeestje geven, hoeft de eigenaar van het dienend erf écht niet te dulden dat al het bezoek maar achterom komt banjeren. Er zijn immers geen redelijke bezwaren te bedenken waarom die bezoekers niet gewoon kunnen aanbellen en via de woning de achtertuin betreden. Uitgezonderd dan die ene bezoeker die een mega groot cadeau meebrengt O-) .

Voor de gasleiding werkt het net zo. Er moet naar alle redelijkheid een reden zijn om het werk uit te voeren op die plek waar de eigenaar van het perceel er 'last' van heeft. Er moet in principe telkens een belangenafweging gemaakt worden. En zoals ik hier eerder schreef: wanneer de perceeleigenaar de leiding graag in afgekoppelde/drukloze toestand voor andere doelen wil beëindigen, welk belang is er dan nog om een schep in de grond te zetten (buiten het afkoppelen)?

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Ivow85 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:26:
Allereerst kan ik je melden dat in de eigendomsakte van mijn woning niets over erfdiestbaarheden m.b.t. nutsvoorzieningen is vastgelegd.
Nee, dat is in veel gevallen niet gedaan denk ik. Dit is immers 'pas' sinds 2003 zo en de netbeheerders gaan natuurlijk ook geen kosten maken om dit bij ieder perceel geregeld te krijgen. Dat komt (denk ik dan) vanzelf wel als er problemen komen.
Ten tweede betekent een het feit dat er een erfdienstbaarheid is, niet dat degene die van de erfdienstbaarheid 'geniet' zomaar alles mag doen wat hij/zij wil.
Helemaal mee eens. Maar als de erfdienstbaarheid is toegang geven tot onderhoud van de gasleiding kan je ook niet zeggen dat ze niet mogen graven om bij die gasleiding te komen. Net zoals in jouw voorbeeld je dus ook niet kan eisen dat een kruiwagen door het huis moet gaan of dat men alleen met volle maan over jouw erf mag lopen met de fiets in de hand.
En zoals ik hier eerder schreef: wanneer de perceeleigenaar de leiding graag in afgekoppelde/drukloze toestand voor andere doelen wil beëindigen, welk belang is er dan nog om een schep in de grond te zetten (buiten het afkoppelen)?
Ik vermoed dat als de netbeheerder kan hardmaken dat zij anders een delict plegen volgens de Wet Milieubeheer dat zij dan wel een redelijk belang hebben.

De vraag is natuurlijk of dat echt zo is, of dat dit ook een 'handigheidje' is die ze hebben ontdekt, net zoals de 'handigheidjes' dat je volgens de Tariefcode zou moeten betalen voor verwijdering. Maar dat antwoord weet ik ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoBer
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-07 08:23
JeroenE schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:38:

[...]
Ik vermoed dat als de netbeheerder kan hardmaken dat zij anders een delict plegen volgens de Wet Milieubeheer dat zij dan wel een redelijk belang hebben.

De vraag is natuurlijk of dat echt zo is, of dat dit ook een 'handigheidje' is die ze hebben ontdekt, net zoals de 'handigheidjes' dat je volgens de Tariefcode zou moeten betalen voor verwijdering. Maar dat antwoord weet ik ook niet.
Maar waarom willen ze dan zo graag vasthouden aan het milieu verhaal. Als de voormalig aangeslotene aangeeft dat de leiding mag blijven liggen dan scheelt dat toch heel veel geld. Als ze zwart op wit laten zetten dat de voormalig aangeslotene de leiding ergens anders voor wil gebruiken dan is er geen sprake meer van een milieu delict. Een win-win situatie.
Huis eigenaar zijn tuin/oprit blijft onaangeroerd, hij heeft een extra leiding voor bijvoorbeeld glasvezel en de netbeheerder heeft nauwelijks kosten.

Gasloos sinds maart 2019. 16kW warmtepomp + heatpipes. 11 kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Ivow85 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:26:
Allereerst kan ik je melden dat in de eigendomsakte van mijn woning niets over erfdiestbaarheden m.b.t. nutsvoorzieningen is vastgelegd.
In die van mij (1995) staat wel dat ik o.a. werkzaamheden aan de leidingen en kabels van openbare nutsvoorzieningen in mijn grond moet gedogen. Niet als erfdienstbaarheid maar wel als algemene voorwaarden.
Dit is denk ik ook afhankelijk van de gemeente.

[ Voor 5% gewijzigd door jobr op 18-12-2020 18:54 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
Freee!! schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 16:39:
Lekkage is nog wel weer wat anders dan nodeloos slopen van een buis, die rustig voor wat anders gebruikt kan worden (mantelbuis voor glas bijvoorbeeld).
Er ligt op veel plaatsen natuurlijk al wel glasvezel. Althans hier wel in tig dorpen.
Daarnaast moet je ook maar net willen dat je glasvezel in je meterkast uitkomt, wat niet altijd praktisch is.

De dienstleiding ligt vaak niet recht vanaf de straat naar de gasmeter. Vaak zitten er nog een of meerdere bochten in
En als het een stalen dienstleiding is, rot die uiteindelijk gewoon half weg.

Wat is het probleem met even een glasvezelkabel door je tuin heen schieten?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:37

breinonline

Are you afraid to be known?

JoBer schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 18:38:
[...]

Maar waarom willen ze dan zo graag vasthouden aan het milieu verhaal. Als de voormalig aangeslotene aangeeft dat de leiding mag blijven liggen dan scheelt dat toch heel veel geld. Als ze zwart op wit laten zetten dat de voormalig aangeslotene de leiding ergens anders voor wil gebruiken dan is er geen sprake meer van een milieu delict. Een win-win situatie.
Huis eigenaar zijn tuin/oprit blijft onaangeroerd, hij heeft een extra leiding voor bijvoorbeeld glasvezel en de netbeheerder heeft nauwelijks kosten.
Dus je denkt dat als je als bedrijf ermee weg komt dat iets wat jouw eigendom is en volgens milieuwetgeving moet worden verwijderd uit de grond, cadeau te geven aan een ander? Dan is het ineens geen milieuprobleem meer? Daar gaat geen omgevingsdienst mee akkoord.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JoBer
breinonline schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 20:11:
[...]

Dus je denkt dat als je als bedrijf ermee weg komt dat iets wat jouw eigendom is en volgens milieuwetgeving moet worden verwijderd uit de grond, cadeau te geven aan een ander? Dan is het ineens geen milieuprobleem meer? Daar gaat geen omgevingsdienst mee akkoord.
Wat is het verschil tussen het in de grond blijven liggen van de gasleiding (voor een ander doel) en het zelf in de grond leggen van een mantelbuis over dezelfde afstand. Is een gasbuis slechter voor het milieu? 8)7

Daarnaast is de netbeheerder inconsequent. In veel gevallen hier op het forum is de leiding helemaal niet weg genomen en is er alleen in de meterkast afgedopt en aan de straatkant ontkoppeld.
En nu zeggen dat dát aan de aannemer ligt is niet juist. De aannemer werkt in dienst van de netbeheerder. Die gaat dus af en toe wel akkoord met de goedkoopste werkwijze.

[ Voor 23% gewijzigd door JoBer op 18-12-2020 20:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03:37

breinonline

Are you afraid to be known?

JoBer schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 20:32:
[...]

Wat is het verschil tussen het in de grond blijven liggen van de gasleiding (voor een ander doel) en het zelf in de grond leggen van een mantelbuis over dezelfde afstand. Is een gasbuis slechter voor het milieu? 8)7
Ik zeg niet dat ik het eens ben met de stelling dat de leiding slecht is. Ik betoog simpelweg dat door de leiding van eigendom te laten veranderen je niet ineens legitiem ergens vanaf bent omdat dat jou of een bewoner van een huis goed uitkomt.
Daarnaast is de netbeheerder inconsequent. In veel gevallen hier op het forum is de leiding helemaal niet weg genomen en is er alleen in de meterkast afgedopt en aan de straatkant ontkoppeld.
En nu zeggen dat dát aan de aannemer ligt is niet juist. De aannemer werkt in dienst van de netbeheerder. Die gaat dus af en toe wel akkoord met de goedkoopste werkwijze.
Helemaal waar, maar nogmaals: dat was niet mijn punt. Ik zeg niet dat ik het eens of oneens ben met de milieuwetgeving en ik ben het zeker niet eens hoe de netbeheerders die naleven.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Rommelzolder
JoBer schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 20:32:
[...]

Of die aannemer claimt het bedrag voor een volledige verwijdering, maar voert die maar voor een deel uit.
De netbeheerder controleert vrijwel nooit of aannemers het werk volgens opdracht hebben uitgevoerd.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• fishman
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 17:02
Na een aantal verzoeken heb ik toch maar besloten om ook een dossier aan te maken. Ter lering en vermaak.

20 december 2018:
De sleutel gekregen van ons 'nieuwe' huis uit 1965 in Wageningen, dus Liander gebied. Volledig origineel en met ongeveer 4000 euro gas en elektra kosten per jaar. Ons plan was om te verduurzamen en dit liep redelijk uit de hand waarbij het plan nu is om zoveel mogelijk naar een nul-op-de-meter huis te gaan.
Na de overdracht meteen aangemeld voor gas en elektra via Greenchoice. Zoals de brieven van Liander ons deden vermoeden was dit 'verplicht'.

19 maart 2019:
Na 3 maanden (helaas niet meteen op dag 1) de gaskraan dichtgedraaid omdat we toch aan het verbouwen waren en we definitief besloten hadden volledig gasloos te gaan.
Netjes de gasafname opgezegd en de ATO werd ook beindigd. Via email bevestiging ontvangen van Greenchoice.

18 april 2019:
1e brief van Liander. Er is geen energieleverancier bekend voor gas. Deze moeten we kiezen anders gaan ze ons afsluiten van gas.

25 april 2019:
brief gestuurd naar Liander met deze strekking: Ik geeft u aan dat ik geen gas gebruikt in onze nieuwe woning. Ik bent voor 3 maanden een ATO aangegaan, en heb daarna het contract voor gas opgezegd en de gaskraan dicht gedraaid.

1 mei 2019: mail ontvangen van Liander:
Op 25 april heeft u ons een brief gestuurd. Hierin geeft u aan dat u geen gas gebruikt in uw nieuwe woning. U bent voor 3 maanden een ATO aangegaan, omdat u brieven heeft ontvangen en u dacht dat het moest. U heeft daarna direct het contract opgezegd en de gaskraan dicht gedraaid. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Opties als u de aansluiting niet gebruikt
Gebruikt u uw gasaansluiting niet meer? Dan heeft u drie mogelijkheden. Hieronder leest u welke opties dit zijn.
"Leegstandscontract"
U laat de aansluiting bestaan en meldt aan uw energieleverancier dat er geen verbruik op de aansluiting plaatsvindt. U spreekt met uw energieleverancier af een lager termijnbedrag te betalen. Het termijnbedrag hoeft immers alleen de periodieke netbeheerskosten te dekken. Sommige energieleveranciers kennen zo'n afspraak als een “leegstandscontract”. Feitelijk is dit geen type contract, maar een afspraak over de hoogte van het termijnbedrag. Maakt u een dergelijke afspraak met de leverancier? Dan blijft de aansluiting bestaan. U kunt de aansluiting op ieder moment weer in gebruik nemen zonder dat er werkzaamheden nodig zijn.
Definitief verwijderen
U laat uw aansluiting definitief verwijderen. Hieraan zijn eenmalige kosten verbonden. De tarieven vindt u op onze website: https://www.liander.nl/consument/tarieven. Wilt u de aansluiting laten verwijderen? Dit vraagt u aan op mijnaansluiting.nl. Kijk voor een stappenplan op onze website: https://www.liander.nl/verwijderen-aansluiting-consument. Heeft u later toch weer een aansluiting nodig? Dan moet u een nieuwe aansluiting laten aanleggen. Hieraan zijn aanzienlijke kosten verbonden. Bedenk voordat u de aansluiting laat verwijderen dus goed of u deze in de toekomst misschien niet toch weer nodig heeft.
Tijdelijk afsluiten
U laat uw aansluiting tijdelijk afsluiten of “verzegelen”. Het afsluiten kost EUR 121,00 inclusief btw. Afsluiting is toegestaan voor een periode van maximaal twaalf maanden. Daarna laat u de aansluiting definitief verwijderen, of laat u deze heraansluiten. Aan beide opties zijn kosten verbonden. De verwijdering kost EUR 687,00 en de heraansluiting kost EUR 121,00 inclusief btw. U vindt onze tarieven in het tarievenoverzicht: https://www.liander.nl/consument/tarieven. Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Beëindig dan eerst het contract met de energieleverancier. Neem daarna contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief).
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
2 mei 2019:
2e brief van Liander. Herhaling van het bericht: Er is geen energieleverancier bekend voor gas. Deze moeten we kiezen anders gaan ze ons afsluiten van gas. Blijkbaar net een overlapping van deze automatisch verstuurde brief.

3 mei 2019: mail gestuurd naar Liander:
Dank voor uw reactie van 1 mei 2019 n.a.v. mijn brief van 23 april 2019.

U beweert in uw reactie dat ik 3 opties heb en dat Liander de kosten voor de verwijdering van de gasaansluiting bij mij in rekening mag brengen, ook zonder voorafgaande opdracht. Ik ben het daar volstrekt niet mee eens, en onderbouw hieronder waarom.

Mijn reactie bestaat uit de volgende punten:
1. De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is beëindigd. Wij hebben geen contractuele relatie meer, slechts gehad voor 3 maanden. Ik ben de ATO ook alleen maar aangegaan omdat ik bij de overdacht van het huis een brief zag waarin expliciet opdracht werd gegeven een ATO aan te gaan voor levering van gas. Dit blijkt helemaal geen verplichting en ik vind die brief dan ook misleidend.
2. De Algemene Voorwaarden noch de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
3. Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas legt mij geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van mij.

Samenvattend: ik zie dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Ik heb de ATO rechtmatig opgezegd via de leverancier, de opzegtermijn van tien werkdagen is verlopen, zodat de ATO ook beëindigd is. Noch in de ATO en de AV, noch in artikel 2.5.1.12 Tarievencode Gas is een geldige juridische titel te vinden om mij kosten in rekening te brengen voor het verwijderen van de aansluiting, als ik daar geen opdracht toe geef.

U bent en blijft overigens nog steeds van harte welkom om op afspraak de noodzakelijke handelingen aan de gasaansluiting te verrichten die u wenst, maar het moge duidelijk zijn dat ik daartoe geen opdracht geef, en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten voor die handelingen bij mij in rekening brengt.
8 mei 2019 mail ontvangen:
Op 3 mei heeft u Liander een e-mail gestuurd dat u het niet eens bent met ons afsluit- en verwijderbeleid in de situatie dat een woning gasvrij is of wordt. U geeft aan dat u nergens een juridische titel kunt vinden waarin wij deze kosten mogen vragen. U geeft geen opdracht tot iets. Wel geeft u aan dat Liander nog steeds welkom is. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Uw bezwaar
U maakt definitief geen gebruik meer van de gasaansluiting in uw woning. U bent het niet eens dat Liander kosten in rekening brengt voor het afsluiten en verwijderen van de gasaansluiting.
Uitspraak Geschillencommissie Energie
Onlangs heeft de Geschillencommissie Energie een uitspraak gedaan in een vergelijkbare klacht als die van u. In het kort komt de uitspraak op het volgende neer:
• Het opzeggen van de aansluit- en transportovereenkomst heeft tot gevolg dat de netbeheerder op kosten van de afnemer de noodzakelijke handelingen mag uitvoeren. Ook als de afnemer hier geen opdracht voor geeft.
• De Geschillencommissie Energie merkt alleen de twee opties, die door Kiwa als veilig zijn aangemerkt, als de noodzakelijke handelingen aan.
o Optie 1: Het verwijderen van de aansluiting inclusief de aansluitleiding en meteropstelling.
o Optie 2: Het buiten gebruik stellen van de aansluiting volgens artikel 5.3 van de NEN 7244-7. Bij deze optie blijft een deel van de aansluitleiding in de grond achter.
• Het tijdelijk afsluiten (verzegelen) is geen veilige permanente oplossing die Liander bij de beëindiging van de overeenkomst moet aanbieden.
• De Geschillencommissie Energie oordeelt ook dat de netbeheerder beide opties aan de afnemer moet aanbieden. De kosten die horen bij de gekozen optie moet de afnemer vervolgens betalen.
• Kiest de afnemer voor optie 2, maar oordeelt de netbeheerder dat de aansluiting in zijn geheel moet worden verwijderd, dan moet de afnemer hieraan meewerken. De afnemer moet dan de kosten, die verbonden zijn aan de optie van zijn keuze, betalen.
Wij analyseren op dit moment de uitspraak
Op dit moment bestuderen wij de uitspraak. Wij brengen onder andere de kosten en werkzaamheden van optie 2 in kaart. Dit, omdat Liander deze dienst niet aanbiedt. Na deze analyse zal Liander een besluit nemen of de uitspraak tot een wijziging van ons beleid zal leiden.
Hoe wij u verder op de hoogte houden
Nadat wij de analyse en het besluit afgerond hebben reageren wij inhoudelijk op uw klacht. Graag spreek ik met u af dat ik u op de hoogte houd van de vorderingen. Ik kan u niet precies vertellen wanneer ik nieuws heb. Ik vraag om uw begrip voor deze situatie en hoop dat u samen met mij wil afwachten tot er meer duidelijkheid is.
Tot slot
Voor de volledigheid merk ik nog op dat de uitspraak in beginsel alleen geldt tussen de afnemer die de klacht bij de Geschillencommissie Energie heeft ingediend en de betreffende netbeheerder. Daarnaast is de uitspraak nog niet onherroepelijk (definitief). Zowel de afnemer als Liander kunnen nog tegen de uitspraak in beroep gaan.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
24 mei 2019 mail ontvangen:
Afgelopen tijd hebben wij contact gehad over het afsluiten en verwijderen van de gasaansluiting. U bent het niet eens met ons afsluit- en verwijderbeleid in de situatie dat een woning gasvrij is of wordt. Zoals afgesproken ontvangt u hierbij onze reactie op uw bezwaar of klacht.
Bedankt voor uw geduld
U heeft lang moeten wachten op onze inhoudelijke reactie. Wij bedanken u nogmaals voor uw geduld.
Analyse uitspraak Geschillencommissie Energie
Tijdens ons contact over uw bezwaar. Heb ik u over de uitspraak van de Geschillencommissie Energie (de Geschillencommissie) over een vergelijkbare bezwaar/klacht ge-maild. Om deze uitspraak samen af te wachten, omdat deze mogelijk aanknopingspunten kon bieden voor uw bezwaar. In ons laatste bericht gaven wij aan deze uitspraak te analyseren. Deze analyse is nu afgerond.
Samenvatting uitspraak van de Geschillencommissie
In ons vorige bericht hebben wij u de uitspraak van de Geschillencommissie toegestuurd. In het kort komt de uitspraak op het volgende neer:
• Het opzeggen van de aansluit- en transportovereenkomst heeft tot gevolg dat de netbeheerder op kosten van u als afnemer de noodzakelijke handelingen mag uitvoeren. Ook als u als afnemer hier geen opdracht voor geeft.
• Het tijdelijk afsluiten (verzegelen) is geen veilige permanente oplossing die Liander bij de beëindiging van de overeenkomst moet aanbieden.
• De Geschillencommissie merkt alleen de twee opties, die door Kiwa als veilig zijn aangemerkt, als de noodzakelijke handelingen aan.
o Optie 1: Het verwijderen van de aansluiting inclusief de aansluitleiding en meteropstelling.
o Optie 2: Het buiten gebruik stellen van de aansluiting volgens artikel 5.3 van de NEN 7244-7. Bij deze optie blijft een deel van de aansluitleiding in de grond achter.
• De Geschillencommissie oordeelt ook dat de netbeheerder beide opties aan de afnemer moet aanbieden. De kosten die horen bij de gekozen optie moet de afnemer vervolgens betalen.
• Kiest de afnemer voor optie 2, maar oordeelt de netbeheerder dat de aansluiting in zijn geheel moet worden verwijderd, dan mag de netbeheerder dat doen en dan moet de afnemer hieraan meewerken. De afnemer moet dan de kosten, die verbonden zijn aan de optie van zijn keuze, in dit geval optie 2 betalen.
Onze analyse
De uitspraak van de Geschillencommissie is voor Liander aanleiding geweest om de werkzaamheden en kosten van optie 2 in kaart te brengen. Conclusies:
• Vast staat dat de omvang van de werkzaamheden van optie 1 en 2 niet veel van elkaar verschillen. In plaats van dat de hele leiding verwijderd wordt, moeten bij optie 2 namelijk andere (technische) werkzaamheden worden verricht.
• Door (over)volle portefeuilles van aannemers en een tekort aan technisch personeel is het een heel ongunstig moment om gesprekken te voeren over tarieven. Door de uitspraak van de Geschillencommissie had Liander geen andere keus dan op dit moment hiervoor tariefafspraken te maken.
• De omvang van de werkzaamheden in combinatie met het moment waarop de tariefafspraken zijn gemaakt, heeft tot een tarief geleid van € 840,08 voor optie 2.
Liander verwijdert de aansluiting
Als een klant permanent van het gas af wil verwijdert Liander de gehele aansluiting inclusief de aansluitleiding. Dit doen wij onder andere in verband met de veiligheid, het milieu en om aan alle wettelijke verplichtingen te voldoen. Daarnaast vinden wij dat als een aansluiting niet meer gebruikt wordt, deze opgeruimd moet worden. Optie 2, het buiten gebruik stellen van de aansluiting volgens artikel 5.3 van de NEN 7244-7, is geen dienst die Liander aanbiedt.
Wij blijven optie 1 aanbieden
Wij hebben op basis van de analyse besloten ons beleid niet aan te passen. Dit omdat:
• De Geschillencommissie oordeelt dat wij altijd de gehele aansluiting mogen verwijderen.
• Liander wil dit ook op die manier uitvoeren om de redenen die we hierboven noemen.
• Optie 1 goedkoper is dan optie 2.
De kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting zijn € 687,00. Dit is de bestaande dienst.
Aanvraag verwijderen gasaansluiting
Gebruikt u definitief de gasaansluiting niet meer? Vraag dan op korte termijn via www.mijnaansluiting.nl de verwijdering van de gasaansluiting aan. Na het indienen van de aanvraag wordt er contact met u opgenomen om een afspraak voor de verwijdering in te plannen. Nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd ontvangt u een factuur voor de kosten van het verwijderen van de gasaansluiting.
Tot slot
Wij hopen u met dit bericht voldoende te hebben geïnformeerd en zien uw aanvraag voor het verwijderen van de gasaansluiting graag tegemoet. Wilt u meer informatie over de energietransitie en het verwijderen van de gasaansluiting? Kijk dan op onze website www.liander.nl/gasaansluiting.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
10 juli 2019 mail ontvangen:
Onlangs hebben wij u geïnformeerd over een recente uitspraak van de Geschillencommissie Energie. U maakt geen gebruik meer van de gasaansluiting en heeft uw aansluit- en transportovereenkomst opgezegd. Wij hebben u gevraagd een aanvraag te doen voor het verwijderen van de gasaansluiting. Helaas hebben wij geen aanvraag van u ontvangen.
Uitspraak Geschillencommissie
De uitspraak van de Geschillencommissie betekent het volgende. Na opzegging van de aansluit- en transportovereenkomst mag de netbeheerder op kosten van u als afnemer de noodzakelijke handelingen uitvoeren én u bent verplicht om hieraan mee te werken. In ons vorige bericht hebben wij ook uitgelegd waarom Liander alleen de verwijdering aanbiedt. Ondanks dat u verplicht bent om aan deze noodzakelijke handelingen mee te werken hebt u aan ons verzoek, om de verwijdering via www.mijnaansluiting.nl aan te vragen, geen gehoor gegeven.
Wij nemen contact op voor het verwijderen van de gasaansluiting
Om er zorg voor te dragen dat er een permanente veilige eindsituatie ontstaat, waarbij ook rekening wordt gehouden met andere verplichtingen die wet- en regelgeving ons opleggen, zullen wij de gasaansluiting alsnog verwijderen. Onze aannemer neemt hiervoor – op een voor hem passend moment - contact met u op en zal met u een datum plannen voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Na de uitvoering van de werkzaamheden brengen wij de hieraan verbonden kosten van € 687,00 bij u in rekening. Wij vertrouwen erop dat u uw medewerking aan de verwijdering van de gasaansluiting verleent door de aannemer in de gelegenheid te stellen de werkzaamheden uit te voeren.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
11 juli 2019 mail verstuurd:
Beste Liander,

Hierbij reageer ik op uw email dd. 10-07-2019 met onderwerp ‘Verwijderen gasaansluiting [AL-15480489]’:

In tegenstelling tot wat u beweert betekent de uitspraak van de Geschillencommissie helemaal niks voor mij, aangezien dit een bindend advies was met een andere particulier. Bovendien is die zaak niet vergelijkbaar omdat deze consument tijdens het geschil nog een aansluit- en transportovereenkomst (ATO) met Liander had.
Het is dus ook niet zo dat Liander op grond van dit bindend advies lange tijd na daadwerkelijke beëindiging van de ATO op mijn kosten werkzaamheden kan uitvoeren die door Liander zelf als noodzakelijk worden gezien (voor iets anders dan beëindiging van het contract, maar vanwege bijvoorbeeld de zg. veiligheid). U had tien werkdagen de tijd na mijn opzegging voor de noodzakelijke handelingen ex art 3.6, en ook voor die handelingen had u geen grond mij de kosten in rekening te brengen.

Overigens meen ik oprecht dat de commissie abuis is als ze de 'noodzakelijke handelingen' in artikel 3.6 gelijk stelt aan het verwijderen van de aansluiting. Het gaat in dit artikel namelijk uitsluitend over de handelingen die noodzakelijk zijn voor de beëindiging van de overeenkomst. Het fysiek verwijderen van de aansluiting is echter niet noodzakelijk voor het beëindigen van de overeenkomst. Immers, wanneer iemand verhuist naar een ander adres wordt de ATO ook beëindigd voor het oude adres. In zulke gevallen komt Liander ook niet de aansluiting verwijderen. Fysieke verwijdering is dus helemaal niet aan de orde voor beëindiging van de overeenkomst.

In geval u werkzaamheden op mijn perceel wenst uit te voeren, zal ik daaraan meewerken. U dient u daarvoor vooraf in goed overleg een afspraak te maken. Alle werkzaamheden die u aan uw eigendom verricht zijn uiteraard voor uw rekening. Eventuele facturen worden door mij bij voorbaat verworpen.

Ik heb bewust geen aanvraag via mijnaansluiting.nl gedaan (zoals u verzocht), omdat daarmee een separate titel zou ontstaan om mij kosten in rekening te brengen. Kosten die ik principieel niet verschuldigd ben.

Tot slot: waarom refereert u wel aan geschil ref 119641 en niet aan geschil ref 113858 (waarin de Geschillencommissie bepaalt dat de klant in kwestie niet de kosten voor het verwijderen van de aansluiting en meetinrichting hoefde te betalen)?

Met vriendelijke groet,
2 juni 2020 mail ontvangen:
U maakt geen gebruik meer van de gasaansluiting en heeft uw aansluit- en transportovereenkomst opgezegd. Wij hebben u verzocht een aanvraag te doen voor het verwijderen van de gasaansluiting. Helaas hebben wij geen aanvraag van u ontvangen.

Liander mag ook zonder opdracht verwijderen
U wilt definitief geen gebruik meer maken van de gasaansluiting. Recent heeft de Geschillencommissie nog uitspraken gedaan dat Liander ook zonder nadere opdracht - op kosten van de afnemer die de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) heeft opgezegd, de noodzakelijke handelingen mag uitvoeren voor het verwijderen van de gasaansluiting. Dit op grond van de algemene voorwaarden en op grond van de Tarievencode Gas.

Wij nemen contact op voor het verwijderen van de gasaansluiting
Om er zorg voor te dragen dat er een permanente veilige eindsituatie ontstaat, waarbij ook rekening wordt gehouden met andere verplichtingen die wet- en regelgeving ons opleggen, zullen wij de gasaansluiting alsnog verwijderen op uw adres. Onze aannemer neemt hiervoor – op een voor hem passend moment - contact met u op en zal met u een datum plannen voor.
het uitvoeren van de werkzaamheden. Na de uitvoering van de werkzaamheden brengen wij de hieraan verbonden kosten (€ 722,72 laagbouw woning of € 366,12 hoogbouw woning) bij u in rekening.

Wij vertrouwen erop dat u uw medewerking aan de verwijdering van de gasaansluiting verleent door de aannemer in de gelegenheid te stellen de werkzaamheden uit te voeren.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
2 juni 2020 mail verstuurd:
Na bijna 11 maanden stilzwijgen van de kant van Liander ontving ik vandaag opnieuw een bericht van u, met -in feite- exact dezelfde strekking als uw voorlaatste mail. Ook toen kondigde u al aan dat een aannemer contact met me zou opnemen om de verwijdering van mijn gasaansluiting in te plannen, en ik vervolgens de rekening zou krijgen (toen nog 687 euro, nu inmiddels al 722,72 euro). Niets van dat alles is gebeurd. Uw bericht refereert vreemd genoeg ook op geen enkele manier aan onze eerdere communicatie.
Ik heb u destijds al omstandig laten weten dat u of uw aannemer op afspraak welkom is om de werkzaamheden te verrichten aan uw gasaansluiting die u goeddunken. Dat is niet veranderd. Ik heb u destijds ook laten weten dat ik een eventuele rekening voor die werkzaamheden zal betwisten, en heb dat ook gemotiveerd. Ook hierin is niets veranderd. Ik verwijs u op dit punt kortheidshalve naar mijn eerdere berichten.
Wel wijs ik u graag op een recent verschenen bundel ('De afsluitboete bestaat niet'), waarin mijn argumentatie nog eens overzichtelijk en onderbouwd wordt weergegeven. U kunt deze bundel downloaden op https://polderhuis.org/abn, maar ik voeg voor uw gemak een exemplaar als pdf bij.
Wat de geschillencommissie betreft: u maakt verder niet duidelijk op welke bindende adviezen van deze commissie u doelt. Wellicht doelt u op de recente adviezen met de referentienummers 124335 en 2795-10388. Ik kan daar ook kort over zijn. Ten eerste ben ik natuurlijk niet gebonden aan adviezen van deze commissie aan anderen. Ten tweede is de juridische onderbouwing van het oordeel van de geschillencommissie mager tot non-existent. Ten derde gaat de geschillencommissie er ten onrechte vanuit dat het tarief voor verwijdering door de ACM wordt gereguleerd. En ten vierde heeft de geschillencommissie al vorig jaar de verkeerde afslag genomen door de handelingen die ex artikel 3.6 AV noodzakelijk zijn voor de beëindiging van de overeenkomst te interpreteren als de werkzaamheden die nodig zijn om de aansluiting volgens KIWA in een veilige toestand te brengen. Ik ben dus niet zo onder de indruk van die adviezen, en ze zijn geen grond om mijn opvatting te wijzigen.
Mijn Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is reeds lang geleden beëindigd. Uw beroep op de Algemene Voorwaarden bij die ATO kan alleen al om die reden niet slagen. Zie verder hoofdstuk 3 en 4 van de bundel 'De afsluitboete bestaat niet'.
De Tarievencode Gas is een geformaliseerde gedragscode die de netbeheerders bindt, niet (voormalige) netgebruikers zoals ik. Zie verder hoofdstuk 5 van de bundel 'De afsluitboete bestaat niet'.
Kortom: uw aannemer is nog steeds van harte welkom om uw gasaansluiting op afspraak te komen verwijderen, maar dat gebeurt niet in mijn opdracht, en ik wijs elke vordering van kosten voor die werkzaamheden bij voorbaat van de hand.
17 augustus 2020 mail ontvangen:
Blijkbaar is er ineens een aanvraag gedaan voor verwijderen. Niet door mij.
Ik was op vakantie en heb niet direct gereageerd.
Middels deze mail breng ik u op de hoogte dat bovengenoemde aanvraag in behandeling heb. Zodra dit is afgerond stuur ik het door naar de uitvoerende aannemer.

U wordt dan gebeld door de planner van de fa. Netcare voor het maken van een dag afspraak. Helaas is er bij mij geen telefoonnummer van u bekend.

Zou u mij s.v.p. een (mobiel) telefoonnummer door willen geven waarop u te bereiken bent, zodat de aannemer een afspraak met u kan maken?

Alvast bedankt en in afwachting van uw bericht.
Met vriendelijke groet,

Werkstroombeheerder | Aansluitingen
26 augustus 2020 mail ontvangen:
Ik heb helaas nog geen telefoonnummer van u ontvangen. Ik heb inmiddels de aanvraag naar de uitvoerende aannemer gezet inclusief uw emailadres.

Zou u s.v.p. alsnog uw telefoonnummer door willen geven of kan de aannemer via de mail met u een afspraak maken?
Met vriendelijke groet,

26 augustus 2020 mail ontvangen:
Opdrachtbevestiging voor eenmalige werkzaamheden

Geachte heer,

Met deze e-mail bevestigen wij de werkzaamheden die wij gaan verrichten voor aansluiting(en) met aanvraagnummer: 154xxxxx.

Let op! Lees de bijlage goed. Dit is de opdrachtbevestiging. Hierin staat omschreven hoe wij te werk gaan en wat u kunt verwachten van ons en de aannemer die het werk uitvoert.

Heeft u vragen? In de bijlage staan alle gegevens van de contactpersonen.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

manager Aansluitingen

Dit is een automatisch verzonden bericht, daarom ontbreekt een handtekening.
26 augustus 2020 mail verstuurd:
Vervelend om te moeten reageren in mijn vakantie omdat jullie blijkbaar geen normale reactie periode hanteren.
In het kort: jullie zijn welkom om werkzaamheden uit te voeren aan jullie gas aansluiting, maar ik geef nergens opdracht toe en ga ook niet akkoord met welke kosten dan ook.
Ik ben maandag terug en zal dan uitgebreider antwoorden.
Mijn telefoonnummer is 06xxxxxxx, graag deze week nog niet bellen ivm vakantie.
27 augustus 2020 mail ontvangen:
Sorry, mijn excuses daarvoor. Dat wist ik niet.
In ieder geval bedankt voor uw mail en ik wens u nog een fijne vakantie.
Met vriendelijke groet,

1 september 2020 mail verstuurd:
Bij deze nog een wat uitgebreidere reactie op uw schrijven. Ik wijs u graag op het volgende: al meerdere malen, onder andere op 2 juni 2020 en 11 juli 2019 heb ik Liander erop gewezen dat ik geen opdracht zou verstrekken voor werkzaamheden aan uw gasaansluiting, en dat ik daartoe ook niet verplicht ben.

Zoals toen ook al aangegeven is uw aannemer van harte welkom om op afspraak de werkzaamheden te verrichten aan uw installatie, maar ik bestrijd ten stelligste dat dit gebeurt op mijn aanvraag, zoals uw mail stelt. Ik wijs dan ook elke vordering van kosten voor deze werkzaamheden bij voorbaat van de hand.

Ik wijs u in dat verband ook graag op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een vergelijkbare zaak van een gasverlater (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734).

Daarnaast heb ik inmiddels een opdrachtbevestiging ontvangen via email, waarin gesproken wordt over een bijlage, deze is echter niet meegestuurd. Ik heb de email hieronder gekopieerd.
Zoals gevraagd, mijn telefoonnummer is 06xxxxxxxx.

Met vriendelijke groet,
1 september 2020 mail ontvangen:
Ik heb uw mail in goede orde ontvangen en heb het doorgestuurd naar de betreffende afdeling die het in behandeling gaat nemen.

Hopende u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,

30 september 2020:
Na de mail dat ze een afspraak hadden wilden inplannen voor verwijderen heb ik niks meer gehoord. Tot net.
Er stond ineens een bus van Liander op de oprit. 2man: een werkuitvoerder/voorbereider samen met zijn vrouwelijke supervisor, die een dagje meeliep om te kijken hoe het gaat (zegt ze).
Ze kwamen alleen maar langs om een afspraak te maken en wat uitleg te geven. Afspraak gemaakt voor komende maandag 5 oktober. Ze hebben waarschijnlijk een hele dag nodig want “ze zijn verplicht om de hele leiding weg te halen”. Ook als ik toestemming zou geven om de leiding te laten liggen, moeten ze m toch weghalen. Als het staal (oud) is tikken ze m eruit, als ie nieuw (koper met kunststof) is dan trekken ze m eruit. Als dat niet lukt moet de hele oprit open. Is wel een afstand van 20 meter met tegels en vooral grind. Ik wens ze veel succes 😊
Ik vroeg expliciet of hier kosten aan verbonden zijn: antwoord “nee”.
Toen ik vroeg waarom hier geen kosten aan verbonden zijn kwam er een beetje twijfelend antwoord. “omdat wij willen dat de leiding weg gaat,, daarom nemen wij als Liander de kosten voor rekening”. “Als je zelf wil dat ie weg moet, dan moet u wel betalen” en toen ik vroeg waarom ze dan willen dat de leiding weg gaat kwam er een vaag ontwijkend antwoord “omdat ie misschien in de weg ligt als ze hier gaan graven, of omdat er druk op staat…”

2 oktober 2020:
Ik werd vanmiddag gebeld door Liander, ik zat in de auto. Ze belde omdat ik nog vragen had over de kosten. Ze gaf aan dat er wel degelijk een factuur komt. Ik moet gewoon betalen voor de verwijdering. Toen ik aangaf dat ik best wil meewerken als jullie graag jullie eigen leiding weghalen, maar dat ik het wel vreemd vind om mij daarvoor een factuur sturen gaf ze aan dat ik dan maar bezwaar moet maken tegen de factuur naderhand. Ze stuurde wel aan op meewerken, dus de leiding laten verwijderen.

5 oktober 2020:
Ik heb de monteur van Liander geprobeerd te bereiken dit weekend, maar niet gelukt.
Er stond om half 9 dus een bus van Liander op de oprit met een andere monteur. Ik heb de situatie uitgelegd en gezegd dat ik ivm de tegenstrijdige berichten eerst schriftelijke bevestiging wil of er een factuur komt.
De monteur waar ik de afspraak mee had gemaakt was nu wel bereikbaar en gaf al snel aan dat ze de afspraak dan gaan verzetten. Ze gaan dus intern eerst duidelijkheid zoeken, dat naar mij bevestigen en daarna een nieuwe afspraak maken. Ik gok dat ik voorlopig niks mee van ze hoor, want dit vergt wel aardig wat planning van Liander en dat is niet hun sterkste punt.
De bus is weer vertrokken, onderweg naar een andere afspraak.

Tot op heden niets meer gehoord van Liander.
De gasleiding en meter zitten en liggen er dus nog gewoon.
To be continued.

[ Voor 90% gewijzigd door fishman op 18-12-2020 23:26 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
JeroenE schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 17:38:
[...]
Nee, dat is in veel gevallen niet gedaan denk ik. Dit is immers 'pas' sinds 2003 zo en de netbeheerders gaan natuurlijk ook geen kosten maken om dit bij ieder perceel geregeld te krijgen. Dat komt (denk ik dan) vanzelf wel als er problemen komen.

[...]
Helemaal mee eens. Maar als de erfdienstbaarheid is toegang geven tot onderhoud van de gasleiding kan je ook niet zeggen dat ze niet mogen graven om bij die gasleiding te komen. Net zoals in jouw voorbeeld je dus ook niet kan eisen dat een kruiwagen door het huis moet gaan of dat men alleen met volle maan over jouw erf mag lopen met de fiets in de hand.

[...]

@JeroenE , @JoBer en @Ivow85 De aanleiding van de discussie is verwijdering, niet onderhoud.
De netheerder heeft niet automatisch het recht om graafwerkzaamheden te bedingen voor verwijdering van de leiding.
De eigenaar van het perceel hoeft GEEN toestemming te geven voor graafwerkzaamheden zonder redelijk belang van de degene die de erfdienstbaarheid uitoefent en toestemming hoeft evenmin te worden gegeven als beperking van minimale schade (vooraf) niet wordt gewaarborgd. Automatische uitoefening van erfdienstbaarheid is in ieder geval niet vanzelfsprekend.

Ik raadpleeg wel vaker publicaties uit de praktijk van Dirkzwager; ook in dit geval een behartenswaardig artikel:
https://www.dirkzwager.nl.../over-erfdienstbaarheden/

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trichoglossus
Artikel 20 lid 2 Burgerlijk Wetboek Boek 5 geeft wel:

Boek 5. Zakelijke rechten
Titel 3. Eigendom van onroerende zaken
Artikel 20

2.
In afwijking van lid 1 behoort de eigendom van een net, bestaande uit een of meer kabels of leidingen, bestemd voor transport van vaste, vloeibare of gasvormige stoffen, van energie of van informatie, dat in, op of boven de grond van anderen is of wordt aangelegd, toe aan de bevoegde aanlegger van dat net dan wel aan diens rechtsopvolger.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Trichoglossus schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 00:33:

Artikel 20

2.
In afwijking van lid 1 behoort de eigendom van een net, bestaande uit een of meer kabels of leidingen, bestemd voor transport van vaste, vloeibare of gasvormige stoffen, van energie of van informatie, dat in, op of boven de grond van anderen is of wordt aangelegd, toe aan de bevoegde aanlegger van dat net dan wel aan diens rechtsopvolger.
Volkomen waar, maar zogauw de koppeling met de hoofdleiding verbroken is, maakt het laatste stuk geen deel meer uit van het net. Daar is eventueel nog ruimte voor interpretatie tijdens werkzaamheden, maar echt niet meer als de grond is dichtgegooid.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Bij Cogas/Coteq neemt in 2021 de oorlogs-/duurzaamheidskas weer toe, door verkoop van glasvezelbelang. Of dat op lange termijn zakelijk gezien slim is, vraag ik me af. Cogas/Coteq beheert nl vooral gasleidingen; huishoudens in Cogas gebied die overstappen naar warmtepomp/all electric komen grotendeels bij Enexis uit. Maar goed, daar zijn vast weer andere topics voor. Op korte termijn komt iig meer financiële ruimte voor nieuwe initiatieven en het verwijderen van oude ;)

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hans299
Trichoglossus schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 00:33:

Artikel 20

2.
Klopt, maar zoals in mijn dossier destijds: de aannemer had op de straat de aftakking van de hoofdleiding naar mijn huis dichtgeplugd, de resterende leiding naar mijn huis ook nog in de straat en voor mijn voordeur dicht gepurd, de meter uit de meterkast weggenomen en de leiding op mijn erf in de grond laten zitten.
Drie weken daarna kwam de aannemer vertellen dat Liander ook de leiding onder mijn erf wilde verwijderen (4 meter, 4 man met graafmachine etc.) 8)7.

Ik heb ze hun gang laten gaan, maar had ook kunnen weigeren.
Immers, op straat ontkoppeld betekende dat de leiding onder mijn erf door de handelingen op straat juridisch aan zijn bestemming (transport van gas) was onttrokken en geen onderdeel meer van het gasnet.
BW Boek 5. Titel 3. Art. 20 lid 2 gaat dan niet meer op, zal een goede advocaat betogen en ik denk dat hij voor de rechter gelijk zou krijgen.

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Jellyspy
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 10-09 12:58
Goedemorgen dames en heren

Ook ik wil graag mijn dossier delen.

03-12-2020 Leveringscontract opgezegd bij Vattenfall.
17-12-2020 eerste brief van Stedin ontvangen (Er is geen energieleverancier bekend voor gas. Deze moeten we kiezen anders gaan ze ons afsluiten van gas. En kosten zijn dan voor ons zelf).
17-12-2020 Gereageerd met brief 1b via mail( FM_VoorkomAfsluitingatstedinpuntnet) en via Whatsapp.
19-12-2020 heb ik 2 antwoorden.

Nu maar gewoon afwachten of moet ik er nog op reageren?

Zie hieronder.

Brief 1b

Geachte heer/mevrouw,

Ik ontving op 17-12-2020 een brief van u op mijn adres (kenmerk: ---), waarin u de ‘gebruiker(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 03-12-2020 opgezegd bij VATTENFALL. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik VATTENFALL gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij de netbeheerder namelijk Stedin , conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas, waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.

Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

Ik wijs u in dit verband graag op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

antwoord Whatsapp van Stedin:

Goedemorgen J! C hier. Ik kan het mij voorstellen dat jij niet wilt betalen voor een afsluiting van de gasmeter. Hieronder zullen wij uiteen zetten waarom we het niet met jou eens zijn.

Uit de tekst van artikel 3.6 AV kan niet geconcludeerd worden dat Stedin Netbeheer de noodzakelijke handelingen op kosten van de (voormalig) aangeslotene enkel binnen de genoemde 10 werkdagen dient te verrichten. Dit zou ook niet realistisch zijn om dat van Stedin Netbeheer te verwachten. De afwikkeling van de beëindiging van de ATO kan ook na de 10 werkdagen plaatsvinden. Het niet binnen 10 werkdagen na de opzegging van de ATO uitvoeren van de noodzakelijke werkzaamheden heeft dan ook niet automatisch tot gevolg dat er voor een “voormalige” aangeslotene/contractant geen verplichtingen meer bestaan op grond van de ATO. Wel geldt natuurlijk dat vanaf de datum van beëindiging van de ATO, indien en voor zover er daadwerkelijk geen gas meer wordt afgenomen, er geen periodieke vergoedingen meer verschuldigd zijn.

Verder verwijzen wij nog naar artikel 5.3 en artikel 14.1 lid 1 van de AV. Deze artikelen luiden als volgt:
5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder.
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien:
a. dit geschiedt op zijn verzoek of
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.

14.1 De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, de-activeren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.
Uit de bovenstaande artikelen volgt niet dat er altijd een opdracht of een verwijtbaar handelen aan de zijde van de aangeslotene/contractant nodig is om de kosten voor het de-activeren (afsluiten) en het wegnemen (verwijderen) van de gasaansluiting voor rekening van de “voormalige” aangeslotene/contractant te laten komen. Op grond van artikel 5.3 sub b is het immers voldoende dat er sprake is van “een handelen of nalaten” van de contractant. De opsomming in artikel 5.3 is ook niet limitatief.
De inhoud van artikel 14.1 spreekt voor zich.

Ik adviseer jou om tot maart een leegstandscontract af te sluiten. In maart kan je namelijk kosteloos een afspraak maken voor het verwijderen van de aansluiting. Voor meer informatie kun je terecht op: https://www.stedin.net/zakelijk/home/aansluiting/verwijderen

Weet jij op dit moment voldoende?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

antwoord via de email van stedin

Beste,

Hartelijk dank voor uw bericht. In deze e-mail leest u belangrijke informatie over uw gas aansluiting.

Stedin mag de gas aansluiting niet in bedrijf laten staan, als er geen contract voor is afgesloten.
U kunt de meter laten afsluiten of in zijn geheel laten verwijderen, maar daar zijn op dit moment kosten mee gemoeid, die u als bewoner zou moeten betalen.

Aangezien u geen opdracht geeft voor het afsluiten en ook geen afspraak wil maken om de gas aansluiting te laten verwijderen, raden wij u aan om te wachten tot 1 Maart 2021, want dan is er een wijziging van de energiewet, die het mogelijk maakt om de aansluiting alsnog kosteloos te laten verwijderen.

Wij hebben uw dossier met nummer x on hold gezet tot Maart 2021.

Neem voor vragen gerust contact met ons op
Misschien vindt u uw antwoord al op www.stedin.net/afsluiting. Is uw vraag daarmee niet beantwoord?
Dan kunt u contact met ons opnemen via telefoon 010-890 97 66.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Contractloos
Stedin Netbeheer B.V.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:22
Bij mij (eva) is sprake van een opstalrecht, geen erfdienstbaarheid. Wanneer de opstaller de leiding weghaalt blijft dat recht bestaan. Terwijl het bedoeld is voor het aanleggen en onderhouden van haar eigendom. Dat is toch eigenlijk raar? Het is hun recht maar geen plicht om een gasleiding in mijn grond te behouden?

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Jellyspy schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:46:
Goedemorgen dames en heren

Ook ik wil graag mijn dossier delen.

03-12-2020 Leveringscontract opgezegd bij Vattenfall.
17-12-2020 eerste brief van Stedin ontvangen (Er is geen energieleverancier bekend voor gas. Deze moeten we kiezen anders gaan ze ons afsluiten van gas. En kosten zijn dan voor ons zelf).
17-12-2020 Gereageerd met brief 1b via mail( FM_VoorkomAfsluitingatstedinpuntnet) en via Whatsapp.
Vandaag 19-12-2020 heb ik 2 antwoorden.

Nu maar gewoon afwachten of moet ik er nog op reageren?

Zie hieronder.

Brief 1b

Geachte heer/mevrouw,

Ik ontving op 17-12-2020 een brief van u op mijn adres (kenmerk: ---), waarin u de ‘gebruiker(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 03-12-2020 opgezegd bij VATTENFALL. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik VATTENFALL gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij de netbeheerder namelijk Stedin , conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas, waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.

Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

Ik wijs u in dit verband graag op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

antwoord Whatsapp van Stedin:

Goedemorgen J! C hier. Ik kan het mij voorstellen dat jij niet wilt betalen voor een afsluiting van de gasmeter. Hieronder zullen wij uiteen zetten waarom we het niet met jou eens zijn.

Uit de tekst van artikel 3.6 AV kan niet geconcludeerd worden dat Stedin Netbeheer de noodzakelijke handelingen op kosten van de (voormalig) aangeslotene enkel binnen de genoemde 10 werkdagen dient te verrichten. Dit zou ook niet realistisch zijn om dat van Stedin Netbeheer te verwachten. De afwikkeling van de beëindiging van de ATO kan ook na de 10 werkdagen plaatsvinden. Het niet binnen 10 werkdagen na de opzegging van de ATO uitvoeren van de noodzakelijke werkzaamheden heeft dan ook niet automatisch tot gevolg dat er voor een “voormalige” aangeslotene/contractant geen verplichtingen meer bestaan op grond van de ATO. Wel geldt natuurlijk dat vanaf de datum van beëindiging van de ATO, indien en voor zover er daadwerkelijk geen gas meer wordt afgenomen, er geen periodieke vergoedingen meer verschuldigd zijn.

Verder verwijzen wij nog naar artikel 5.3 en artikel 14.1 lid 1 van de AV. Deze artikelen luiden als volgt:
5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder.
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien:
a. dit geschiedt op zijn verzoek of
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.

14.1 De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, de-activeren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.
Uit de bovenstaande artikelen volgt niet dat er altijd een opdracht of een verwijtbaar handelen aan de zijde van de aangeslotene/contractant nodig is om de kosten voor het de-activeren (afsluiten) en het wegnemen (verwijderen) van de gasaansluiting voor rekening van de “voormalige” aangeslotene/contractant te laten komen. Op grond van artikel 5.3 sub b is het immers voldoende dat er sprake is van “een handelen of nalaten” van de contractant. De opsomming in artikel 5.3 is ook niet limitatief.
De inhoud van artikel 14.1 spreekt voor zich.

Ik adviseer jou om tot maart een leegstandscontract af te sluiten. In maart kan je namelijk kosteloos een afspraak maken voor het verwijderen van de aansluiting. Voor meer informatie kun je terecht op: https://www.stedin.net/zakelijk/home/aansluiting/verwijderen

Weet jij op dit moment voldoende?

antwoord via de email van stedin

Beste,

Hartelijk dank voor uw bericht. In deze e-mail leest u belangrijke informatie over uw gas aansluiting.

Stedin mag de gas aansluiting niet in bedrijf laten staan, als er geen contract voor is afgesloten.
U kunt de meter laten afsluiten of in zijn geheel laten verwijderen, maar daar zijn op dit moment kosten mee gemoeid, die u als bewoner zou moeten betalen.

Aangezien u geen opdracht geeft voor het afsluiten en ook geen afspraak wil maken om de gas aansluiting te laten verwijderen, raden wij u aan om te wachten tot 1 Maart 2021, want dan is er een wijziging van de energiewet, die het mogelijk maakt om de aansluiting alsnog kosteloos te laten verwijderen.

Wij hebben uw dossier met nummer x on hold gezet tot Maart 2021.

Neem voor vragen gerust contact met ons op
Misschien vindt u uw antwoord al op www.stedin.net/afsluiting. Is uw vraag daarmee niet beantwoord?
Dan kunt u contact met ons opnemen via telefoon 010-890 97 66.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Contractloos
Stedin Netbeheer B.V.

Groeten

Jel
Stedin zegt via de email dat de zaak on hold hebben gezet (dat doen ze sowieso standaard met alle Tweakers), dus daar zou ik maar even vanuit gaan. Je hoeft niet meer te reageren.

Die oude koek argumenten van de WhatsApp-medewerker hebben we vaker voorbij zien komen, en zijn prima te pareren, maar is nu eigenlijk niet meer relevant.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• overwinteraar
Bram-Bos schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 12:14:
[...]

Stedin zegt via de email dat de zaak on hold hebben gezet (dat doen ze sowieso standaard met alle Tweakers), dus daar zou ik maar even vanuit gaan. Je hoeft niet meer te reageren.

Die oude koek argumenten van de WhatsApp-medewerker hebben we vaker voorbij zien komen, en zijn prima te pareren, maar is nu eigenlijk niet meer relevant.
Klopt, niets nieuws onder de zon. Blijf me wel verbazen over dit soort tekstjes, blijft lachwekkend én om te huilen.
Mss kunnen ze deze tekst eens gebruiken voor de afwisseling:
Wij hebben deze woorwaarden opgesteld. Alleen komen sommige dingen daaruit ons nu niet zo goed meer uit. Daarom is het niet realistisch om te verwachten dat wij daaraan voldoen. En o ja, de overeenkomst is inderdaad gestopt, daarom hoef je geen vastrecht meer te betalen. Maar dat neemt niet weg dat je nog wel verplichtingen hebt op basis van die ehhh... beëindigde overeenkomst. |:(

Maar goed, daarover is hier al heel veel geschreven. En gelukkig weten wij en de rechtbank inmiddels wel beter... ;)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:27
Hier nog geen Liander bericht, ondanks de toezegging op fb 2 weken geleden blijft het stil vanuit Liander. Ook op fb reageren ze niet meer. Een valse beschuldiging van diefstal rectificeren is blijkbaar heel lastig voor Liander.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Erwin_83 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:31:
Hier nog geen Liander bericht, ondanks de toezegging op fb 2 weken geleden blijft het stil vanuit Liander. Ook op fb reageren ze niet meer. Een valse beschuldiging van diefstal rectificeren is blijkbaar heel lastig voor Liander.
Als dat mij zou gebeuren, zou niet rectificeren het nog veel lastiger voor ze maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
Je hebt t wel over Liander-termijnen hè, en dan komt er ook nog een kersreces tussendoor ;)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rommelzolder
Misschien dan toch een klacht naar ACM? Met afschrift naar Liander (kijken hoe snel ze dan reageren....)
Zie https://polderhuis.org/acmklachten brief L1

[ Voor 6% gewijzigd door Rommelzolder op 19-12-2020 14:21 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Wellicht helpt het om ze met openbare berichten te bestoken op FB en Twitter?
Dat is net even wat lastiger om te negeren in de hoop dat het in de (zeer grote) Liander doofpot belandt

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jaimivanessen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
ThaDude schreef op woensdag 16 december 2020 @ 10:43:
[...]

Ik heb een verwijdering aangevraagd in laatste week van april en het ticketnummer van mijn mailwisseling met klachten en claims toegevoegd waarin ze aangeven dat verwijdering na 1 maart kosteloos is! Uiteraard dit ook aangegeven :)

Daarnaast heb ik Enexis klachten en claim teruggemaild met mijn aanvraag tot kosteloos verwijderen. Dit allemaal hier nogmaals duidelijk in vermeld.

Dossier is weer bijgewerkt :)
Inmiddels, na juridisch advies gekregen te hebben, zelf ook ingegaan op het aanbod van Enexis voor kosteloze verwijdering. Het deel uit het gevraagde advies dat ik graag even wilde lezen was het volgende:

''U vraagt zich af of het slim is om opdracht te geven om iets te verwijderen dat niet van u is, ook al wordt nu gezegd dat er geen kosten voor staan.

Juridisch kader
De wederpartij heeft u de toezegging gedaan dat de gasaansluiting, indien u een afspraak maakt voor uitvoering na 1 maart 2020, kosteloos zal worden verwijderd. U mag uitgaan van deze toezegging. Het is de wederpartij niet toegestaan om hierna alsnog kosten bij u in rekening te brengen.

...

Indien Enexis naderhand alsnog kosten bij u in rekening brengt dan hoor ik uiteraard graag van u en kan ik de zaak verder voor u oppakken.
''

Dat wilde ik even horen. Hoewel het dubbel blijft voelen om verwijdering aan te vragen voor iets dat niet van mij is, de knoop toch maar doorgehakt. 8)7

Aanvraag overigens gedaan met een mooie en originele projectnaam al zeg ik het zelf. Maximaal 35 karakters ;)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iMw1RvB_SimiklI_XuPfXKeL6PE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/eCtKnPGWuAFHocOSlSHqaj0o.png?f=user_large

[ Voor 7% gewijzigd door jaimivanessen op 19-12-2020 21:10 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

jaimivanessen schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:01:
[...]

Inmiddels, na juridisch advies gekregen te hebben, zelf ook ingegaan op het aanbod van Enexis voor kosteloze verwijdering. Het deel uit het gevraagde advies dat ik graag even wilde lezen was het volgende:

''U vraagt zich af of het slim is om opdracht te geven om iets te verwijderen dat niet van u is, ook al wordt nu gezegd dat er geen kosten voor staan.

Juridisch kader
De wederpartij heeft u de toezegging gedaan dat de gasaansluiting, indien u een afspraak maakt voor uitvoering na 1 maart 2020, kosteloos zal worden verwijderd. U mag uitgaan van deze toezegging. Het is de wederpartij niet toegestaan om hierna alsnog kosten bij u in rekening te brengen.

...

Indien Enexis naderhand alsnog kosten bij u in rekening brengt dan hoor ik uiteraard graag van u en kan ik de zaak verder voor u oppakken.
''

Dat wilde ik even horen. Hoewel het dubbel blijft voelen om verwijdering aan te vragen voor iets dat niet van mij is, de knoop toch maar doorgehakt. 8)7

Aanvraag overigens gedaan met een mooie en originele projectnaam al zeg ik het zelf. Maximaal 35 karakters ;)

[Afbeelding]
Toch blijf ik in dit nog wat te principieel omdat de gasmeter mij echt niet in de weg hangt. Ik snap het daarnaast ook dat als je van het gezeur af wilt deze weg kiest.

Toch denk ik dat na mijn laatste verweer richting Stedin er nooit meer een reactie is gekomen dus is het niet mijn probleem en als Stedin iets wilt gaan ze het ook maar regelen. Niet ik.
(ben wellicht iets te zwart/wit)

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jaimivanessen
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 05-06-2023
stuffer schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 21:26:
[...]

Toch blijf ik in dit nog wat te principieel omdat de gasmeter mij echt niet in de weg hangt. Ik snap het daarnaast ook dat als je van het gezeur af wilt deze weg kiest.

Toch denk ik dat na mijn laatste verweer richting Stedin er nooit meer een reactie is gekomen dus is het niet mijn probleem en als Stedin iets wilt gaan ze het ook maar regelen. Niet ik.
(ben wellicht iets te zwart/wit)
Snap ik, ik zat daarom ook flink te twijfelen. De doorslag gaf de post van Gwaihir: ‘’Er extra stof over laten opwaaien lijkt nog niemand geholpen te hebben.’’ :P

Acties:
  • +8 Henk 'm!
jaimivanessen schreef op zondag 20 december 2020 @ 09:36:
[...]

Snap ik, ik zat daarom ook flink te twijfelen. De doorslag gaf de post van Gwaihir: ‘’Er extra stof over laten opwaaien lijkt nog niemand geholpen te hebben.’’ :P
Bij de grootste stofopwaaier uit dit topic @Bram-Bos is de gasaansluiting uiteindelijk verwijderd, geen rekening betaald en volgden naar aanleiding van de onbetaalde rekening geen juridische stappen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hans299
Ivow85 schreef op zondag 20 december 2020 @ 09:43:
[...]

Bij de grootste stofopwaaier uit dit topic @Bram-Bos is de gasaansluiting uiteindelijk verwijderd, geen rekening betaald en volgden naar aanleiding van de onbetaalde rekening geen juridische stappen.
Bij mij net zo, zelfs nog een veertien-dagen brief ontvangen.
Maar ik zit na bijna anderhalf jaar nog steeds te wachten op de dagvaarding. ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 17:27
overwinteraar schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 13:53:
[...]

Je hebt t wel over Liander-termijnen hè, en dan komt er ook nog een kersreces tussendoor ;)
De laatste beschuldiging is van 13 november, dus ze hebben al even de tijd gehad. Zelfs de termijnen die het webcare team geeft halen ze niet.

Er waren meer Tweakers toch met dezelfde brieven ? Hoe loopt het daar? Net zo stil zeker?

@Ivow85 De facebook reactie, met link naar hier is geplaatst. :*)

[ Voor 7% gewijzigd door Erwin_83 op 20-12-2020 11:07 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Joop 1005
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 07-02 19:34
Ik heb gisteren leuke "kerstkaart" ontvangen van Rendo.
Was al bang dat ze me vergeten waren, sinds 18-3-2020 niks meer van ze gehoord.
Ik vraag me af waarom het meer dan 8 maand duurt voor ik een eerste betalingsherinnering krijg.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/KUyxpysUUF4frXCDBcOl_ccq04c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/43svStZ8xFzIN6MPuWhVOha7.jpg?f=fotoalbum_large

Wat is een geschikte reactie of volgende betalingsherinnering afwachten over 8 maand?

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hans299
Joop 1005 schreef op zondag 20 december 2020 @ 10:53:
Ik heb gisteren leuke "kerstkaart" ontvangen van Rendo.
Was al bang dat ze me vergeten waren, sinds 18-3-2020 niks meer van ze gehoord.
Ik vraag me af waarom het meer dan 8 maand duurt voor ik een eerste betalingsherinnering krijg.

[Afbeelding]

Wat is een geschikte reactie of volgende betalingsherinnering afwachten over 8 maand?
Wel reageren ivm je dossier.
Geschikte reactie (Kan uitermate kort):

Heden ontving ik uw betalingsherinnering voor factuur xxxxxx welke ik op [datum] gemotiveerd heb betwist.
Ook met de ontvangst van uw herinnering zal ik niet tot betaling overgaan.
Kortheidshalve verwijs ik u naar mijn betwistingsbrief en de voorliggende correspondentie.

Met vriendelijke groeten,

@Joop 1005

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Joop 1005 @Hans299 en nog iets over geen verhoging bij betwisting, ga maar naar de rechter?
Onder verwijzing naar de uitspraak van #Dingspiel1.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans299
onetime schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:23:
@Joop 1005 @Hans299 en nog iets over geen verhoging bij betwisting, ga maar naar de rechter?
Niet strikt noodzakelijk bij betwisting, ook verwijzing naar de rechter is niet noodzakelijk. Tenzij het voor je eigen voldoening is. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 12-09 18:33
overwinteraar schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 09:19:
Bij Cogas/Coteq neemt in 2021 de oorlogs-/duurzaamheidskas weer toe, door verkoop van glasvezelbelang. Of dat op lange termijn zakelijk gezien slim is, vraag ik me af. Cogas/Coteq beheert nl vooral gasleidingen; huishoudens in Cogas gebied die overstappen naar warmtepomp/all electric komen grotendeels bij Enexis uit. Maar goed, daar zijn vast weer andere topics voor. Op korte termijn komt iig meer financiële ruimte voor nieuwe initiatieven en het verwijderen van oude ;)
Ja dat is slim, nu gaat de glasvezel tak niet ook failliet als het gas deel steeds slechter gaat draaien door alle warmtepompen.
Ook kunnen ze nu makkelijker bedelen bij de gemeentes/provincies voor steun. Ze moeten immers in de lucht blijven totdat iedereen van het gas af is en een heel netwerk in stand houden voor maar 30% van de gebruikers kan niet zo rendabel zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overwinteraar
cold_as_ijs schreef op maandag 21 december 2020 @ 08:50:
[...]

Ja dat is slim, nu gaat de glasvezel tak niet ook failliet als het gas deel steeds slechter gaat draaien door alle warmtepompen.
Ook kunnen ze nu makkelijker bedelen bij de gemeentes/provincies voor steun. Ze moeten immers in de lucht blijven totdat iedereen van het gas af is en een heel netwerk in stand houden voor maar 30% van de gebruikers kan niet zo rendabel zijn.
_O- (ik bedoel maar)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
onetime schreef op zondag 20 december 2020 @ 13:23:
Ja, zeker een verwijzing naar de uitspraak. Het is notabene RENDO zélf die in die uitspraak verloren heeft en dan is het gewoon leuk cq geeft het voldoening om dit nog even onder de neus te wrijven. :P >:) :+

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Geachte heer ,

U bent het niet eens met de kosten die wij in rekening brengen voor het afsluiten van de gasaansluiting. U maakt geen gebruik meer van de gasaansluiting op uw adres - in - en daarom heeft u uw leveringscontract voor gas met leverancier - beëindigd. U bent het niet eens met de kosten voor het afsluiten van de gasaansluiting omdat u geen opdracht heeft gegeven voor de afsluiting. Graag leg ik u in deze e-mail ons beleid uit.

Aansluit- en transportovereenkomst (ATO)
U geeft aan dat u uw leveringscontract voor gas met leverancier - heeft opgezegd. Bij het aangaan van dit contract is er een aansluit- en transportovereenkomst afgesloten met Enexis Netbeheer. Bij het beëindigen van het contract met de energieleverancier heeft u - gemachtigd om de aansluit- en transportovereenkomst op te zeggen. Bij het aangaan van de overeenkomst zijn ook de algemene voorwaarden van toepassing verklaard waarin de beëindiging van het contract wordt geregeld.

Tarievencode Gaswet
Naast de algemene voorwaarden benoemt de tarievencode, die een onderdeel van de Gaswet vormt, specifiek dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het beëindigen van de aansluiting- en transportovereenkomst. In artikel 2.9 lid 2 staat vermeld dat voor het fysiek afschakelen van de aansluiting een eenmalig bedrag in rekening kan worden gebracht bij de voormalige aangeslotene. Op basis van dit artikel brengen we dan ook de kosten bij u in rekening.

Factuur -
Tot slot verzoek ik u de factuur, met factuurnummer -, voor het afsluiten van de gasaansluiting voor - december te betalen. Zoals ik hierboven aan u heb uitgelegd, zijn deze afsluitkosten terecht. Onze afdeling Incasso zal de blokkade op deze factuur opheffen en de incassoprocedure weer opstarten.
Ik kan mij goed voorstellen dat u liever had gezien dat wij geen kosten bij u in rekening zouden brengen voor het afsluiten of verwijderen van de gasaansluiting. Een ander antwoord heb ik echter niet voor u en hoop dat mijn uitleg bijdraagt aan uw begrip.

Heeft u toch nog vragen? Belt u mij gerust. Ik ben van maandag tot en met donderdag tussen 8.00 en 13.00 uur bereikbaar. Mijn rechtstreekse telefoonnummer is -. Wilt u liever per e-mail reageren? Dat kan natuurlijk ook, dan kunt u deze e-mail beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

-
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
tl;dr factuur betwist na binnen afsluiten, dit is de reactie daarop

I meen me te herinneren dat dit artikel niet geld als ik geen opdracht heb gegeven tot verwijdering. Wat nu?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hans299
Verwijderd schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:12:
[...]

tl;dr factuur betwist na binnen afsluiten, dit is de reactie daarop

I meen me te herinneren dat dit artikel niet geld als ik geen opdracht heb gegeven tot verwijdering. Wat nu?
Je kunt kort reageren.

Bijvoorbeeld:
Naar aanleiding van uw betalingsherinnering ### verwijs ik naar de brief waarin ik uw factuur heb betwist en de voorliggende correspondentie daarover.
Ik handhaaf mijn betwisting, een incassoprocedure is daarmee zinloos.
Buitengerechtelijke kosten kunt u bij de rechter opvoeren. Ik wacht dat af.
Voorts is uw uitleg over de Tarievencode Gas, volgens u zijnde onderdeel van de Gaswet, niet alleen onjuist, maar zelfs misleidend. Ik zal hiervan melding doen bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Vriendelijk groet,
@Verwijderd

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Rommelzolder
Hans299 schreef op maandag 21 december 2020 @ 13:37:
[...]

Je kunt kort reageren.

Bijvoorbeeld:
Naar aanleiding van uw betalingsherinnering ### verwijs ik naar de brief waarin ik uw factuur heb betwist en de voorliggende correspondentie daarover.
Ik handhaaf mijn betwisting, een incassoprocedure is daarmee zinloos.
Buitengerechtelijke kosten kunt u bij de rechter opvoeren. Ik wacht dat af.
Voorts is uw uitleg over de Tarievencode Gas, volgens u zijnde onderdeel van de Gaswet, niet alleen onjuist, maar zelfs misleidend. Ik zal hiervan melding doen bij de Autoriteit Consument en Markt (ACM).

Vriendelijk groet,
@Verwijderd
@Verwijderd @Hans299 Eventueel aan te vullen met:
Op 19 november heeft ACM een “Ontwerpcodebesluit verdelen kosten verwijderen gasaansluiting” gepubliceerd, zaaknummer: ACM/19/036066.
In dat ontwerpbesluit onder punt 19 van de toelichting:

“Op grond van artikel 10, zesde lid, onderdeel d, van de Gaswet heeft de netbeheerder de taak om aansluitingen te verwijderen, indien de afnemer hierom verzoekt. Naar inziens van de ACM is het opzeggen van een aansluitovereenkomst geen verzoek tot verwijdering van de gasaansluiting. Dit betekent dat de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting”
Hier wordt door ACM dus erkend, dat inroepen van de tarievencode gas – in het bijzonder artikel 2.9.2. – geen grondslag biedt voor het doorberekenen van kosten van verwijdering als de aangeslotene daartoe geen verzoek heeft gedaan.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Rommelzolder schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:30:
[...] @Verwijderd @Hans299 Eventueel aan te vullen met:
[...]
Voor de voorbeeldbrieven? @Bram-Bos

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ytt
  • Laatst online: 03-01-2021

ytt

We hebben bij onze energieleverancier het gas-contract opgezegd.
Nu kregen we deze brief (http://chalet.125mb.com/stedin/) van Stedin.
Moeten we hierop reageren? En zo ja, hoe?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ytt
  • Laatst online: 03-01-2021

ytt

Let op:
Volg je ook de Tweakers-route om van de vaste lasten voor gas af te komen, maar sta je nog niet in het overzicht? Meld je dan even. Kan ook DM naar een van de topic starters.

Hoe kan ik DM (Wat is dat) naar een van de topic starters?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

ytt schreef op maandag 21 december 2020 @ 16:59:
Ik zou even de persoonlijke informatie verwijderen (en de code)...

Mijn pad is geweest om de code te gebruiken om aan te geven dat ik geen gas meer wilde hebben. Na de eerste brief heb ik nooit meer wat van ze gehoord... Als de situatie per maart duidelijk word ga ik wel een 0 euro offerte aanvragen voor de verwijdering.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
ytt schreef op maandag 21 december 2020 @ 17:22:
Let op:
Volg je ook de Tweakers-route om van de vaste lasten voor gas af te komen, maar sta je nog niet in het overzicht? Meld je dan even. Kan ook DM naar een van de topic starters.

Hoe kan ik DM (Wat is dat) naar een van de topic starters?
Nu is het bij de juiste bekend... @Bram-Bos

edit: @ytt op een profiel pagina staat onder [profiel] een knop <stuur bericht>

[ Voor 9% gewijzigd door onetime op 21-12-2020 19:42 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hans299
Rommelzolder schreef op maandag 21 december 2020 @ 14:30:
[...]

@Verwijderd @Hans299 Eventueel aan te vullen met:

[...]
@Rommelzolder : zou kunnen, maar in een reactie op een herinneringsbrief gaat daar door Enexis volgens mij echt niets mee gedaan worden.
Effectiever zou waarschijnlijk zijn dat @Verwijderd, als direct en persoonlijk belanghebbende, een handhavingsverzoek richt aan de ACM. Daarmee zou ACM ook verplicht zijn om Enexis te horen.
Maar in zo’n route zou @Verwijderd wel zin moeten hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Welkom hier. Voorbeeldbrief 1a is prima geschikt voor jouw situatie.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
Zojuist een telefoontje gehad van de planner van Liander. Na de kerst vakantie hebben ze op 4 januari werkoverdracht naar de aannemer. De aannemer gaat contact met mij opnemen voor het daadwerkelijk inplannen van de werkzaamheden. Dit gaat ergens tussen week 3 en week 5 plaats vinden. De meter en gasleiding wordt tot de straat verwijderd. Dus ze moeten de gehele oprit gaan opbreken.

Vanuit de planner ook de bevestiging gehad dat dit kosteloos gaat uitgevoerd worden. _/-\o_

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Laatst online: 13-09 14:55

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:45
@mr_evil08 Heb je ook de datum gezien van dat artikel? Niets nieuws onder de zon lijkt me...

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• LiquiD-AciD
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 06-08 13:04
Is dit het juiste type reactie? Ik heb vorige week een herinnering gehad vanwege dat ik geen contract voor gas heb.

Zie hier het volledige dossier

Deze kan gewoon naar voorkomafsluiting gemaild worden neem ik aan?
L.S. / Geachte,

Ik ontving op 17-12-2020 een brief van u op mijn adres (kenmerk: ), waarin u de ‘gebruikers van dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 19-11-2020 opgezegd bij EnergieDirect. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik EnergieDirect gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Stedin , conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten (conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas) waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd.

U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
Ik

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gebok
  • Registratie: Mei 2020
  • Niet online
Voor wat het waard is,
Ik luisterde vandaag mee met een telefoongesprek met enexis waarin de telefoniste van enexis, nadat ze ruggespraak had gehad, aangaf dat ze verwachte dat volledig afsluiten per maart volledig gratis zou zijn

Gasloos sinds 12-2018, 2 kapper '32 | 5kW Panasonic Mono f serie | Jaga's met fans | Tesy boiler met dubbele spiraal | 2.5kWp PV

Acties:
  • +6 Henk 'm!
LiquiD-AciD schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 13:44:
Is dit het juiste type reactie? Ik heb vorige week een herinnering gehad vanwege dat ik geen contract voor gas heb.

Zie hier het volledige dossier

Deze kan gewoon naar voorkomafsluiting gemaild worden neem ik aan?

[...]
Klopt.
Gebok schreef op dinsdag 22 december 2020 @ 21:17:
Voor wat het waard is,
Ik luisterde vandaag mee met een telefoongesprek met enexis waarin de telefoniste van enexis, nadat ze ruggespraak had gehad, aangaf dat ze verwachte dat volledig afsluiten per maart volledig gratis zou zijn
Dat weten we. We weten ook dat het nu ook gratis is (als je geen opdracht geeft), maar dat willen de netbeheerders nog niet toegeven.

[ Voor 31% gewijzigd door Bram-Bos op 22-12-2020 21:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pos2007
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Ik heb bij mijn leverancier het gas opgezegd, ook met het verzoek namens mij de ATO op te zeggen bij de netbeheerder.

Ik krijg daarbij onderstaande reactie terug:

Wij willen u bij deze graag bevestigen dat wij de levering van gas zullen beëindigen per einde contract. U zult daarna zo snel mogelijk van ons een eindnota ontvangen per e-mail.

Is dit genoeg? Dan zullen volgende week de brieven van de netbeheerder wel komen denk ik.

[ Voor 4% gewijzigd door Pos2007 op 23-12-2020 11:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Pos2007 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 11:25:
Ik heb bij mijn leverancier het gas opgezegd, ook met het verzoek namens mij de ATO op te zeggen bij de netbeheerder.

Ik krijg daarbij onderstaande reactie terug:

Wij willen u bij deze graag bevestigen dat wij de levering van gas zullen beëindigen per einde contract. U zult daarna zo snel mogelijk van ons een eindnota ontvangen per e-mail.

Is dit genoeg? Dan zullen volgende week de brieven van de netbeheerder wel komen denk ik.
Wanneer is je 'einde contract'?? Pas daarna zullen de brieven komen :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Eind volgende week, dus zal de brievenbus in het nieuwe jaar in de gaten houden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Pos2007 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 12:33:
Eind volgende week, dus zal de brievenbus in het nieuwe jaar in de gaten houden.
En van welke netbeheerder verwacht je dan een nieuwjaarsgroet?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Pos2007
  • Niet online
Ik dacht zelf eerst Stedin, maar volgens de kaart is het Liander.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sjimmie
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 25-08 14:18
Ik denk dat je Stedin ook wel even aan hun "eigen" persbericht van vorige maand kan herinneren:
https://www.stedin.net/ov...nnenkort-volledig-vergoed

Panasonic 7kW J-Series Split + 190 liter SWW, 2750+2100Wp Oost-West

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• AliBenAchtertas
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-11-2024
Update eind december 2020
Factuur voor het slotje betwist met behulp van de standaard brief van het forum. Enexis Klacht & Claim reageert met een tamelijk onaardig mailtje.Factuur moet betaald worden. Als ik voor gratis volledige verwijdering in aanmerking wil komen dan moet ik dat aangeven op mijnaansluiting.nl ovv de datum "na 1 maart".

Ik zie hier op het forum dat gasverlaters zich nu al inschrijven op mijnaansluiting.nl om in aanmerking te komen voor verwijdering van de aansluiting na 1 maart 2021. Ik heb daar twijfels bij, want: je geeft nu (alsnog) opdracht tot het verwijderen van de aansluiting. Waarom niet wachten tot het moment dat de regeling volledig duidelijk is en actief is? Bovendien: de netbeheerder kan ook nu al de aansluiting verwijderen als hij dat wil. Er is wat dat betreft geen verschil met de situatie na 1 maart 2021 (ook niet vwb de kosten voor de ex-klant; die zijn en blijven 0).

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-09 10:25

Helhond

Grunn

@AliBenAchtertas

Hier dezelfde situatie, mijn case stond nog tijdelijk onhold vanwege mijn klacht(en), maar ik moest binnen 2 week opdracht geven tot gratis verwijdering na 1 maart via nietmijnaansluiting.nl, anders zouden ze de case weer door zetten met een verwijdering dan wel niet het plaatsen van een slotje...

Ik had al aangegeven; kan niet iedereen automatisch in het systeem "on hold" worden gezet tot 1 maart, maar dit kon allemaal niet. (niet mijn probleem)

Toen had ik aangegeven dat ik niks ga aanvragen en dat Enexis in dit geval zelf de dupe is en zelf kosten gaat maken waar ze zelf voor op gaan draaien gezien ik eventuele facturen op voorhand al betwist.
Ook heb ik aangegeven dat 1 maart nog niet 100% zeker was, en zodra dit wel 100% zeker was ik best wilde aanvragen, maar geen seconden eerder.

Tot op heden geen reactie meer vernomen op mijn mail, we zijn inmiddels bijna 3 week verder sinds het verzoek van aanvragen. Door hun eigen bureaucratie en zelf verzonnen regels en beleid schieten ze zich zelf in de voet.

Naja we gaan het wel zien nietmijnaansluiting, nietmijnprobleem.

[ Voor 6% gewijzigd door Helhond op 23-12-2020 15:40 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09 15:40

stuffer

Ondertietel

AliBenAchtertas schreef op woensdag 23 december 2020 @ 15:10:
Update eind december 2020
Factuur voor het slotje betwist met behulp van de standaard brief van het forum. Enexis Klacht & Claim reageert met een tamelijk onaardig mailtje.Factuur moet betaald worden. Als ik voor gratis volledige verwijdering in aanmerking wil komen dan moet ik dat aangeven op mijnaansluiting.nl ovv de datum "na 1 maart".

Ik zie hier op het forum dat gasverlaters zich nu al inschrijven op mijnaansluiting.nl om in aanmerking te komen voor verwijdering van de aansluiting na 1 maart 2021. Ik heb daar twijfels bij, want: je geeft nu (alsnog) opdracht tot het verwijderen van de aansluiting. Waarom niet wachten tot het moment dat de regeling volledig duidelijk is en actief is? Bovendien: de netbeheerder kan ook nu al de aansluiting verwijderen als hij dat wil. Er is wat dat betreft geen verschil met de situatie na 1 maart 2021 (ook niet vwb de kosten voor de ex-klant; die zijn en blijven 0).
In mij geval ook wat @helhond zegt.

Ik ga niks aanvragen en het is ook niet mijn probleem. Ik snap dat sommige van het gezever van de netbeheerder af wil maar ik denk nog steeds dat de meter een prima paraplu plank is.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Hier hetzelfde, ben principieel genoeg om geen verwijdering aan te vragen. Enexis heeft al een gratis slotje geplaatst, laat ze maar bij de rechter over een paar jaar duidelijk maken waarom ik dan eventueel nog zou moeten betalen voor het eea.
Het systeem moet worden omgedraaid, wil je de aansluiting behouden dan moet je maar een contract afsluiten bij je netbeheerder op ikwileenaansluiting.nl. Te gek voor woorden dat jij “gratis” een overeenkomst aan moet gaan om de netbeheerder zijn troep op te ruimen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Guido87
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 03-06 00:04
Zojuist de bekende brief ontvangen van Stedin.
In dossier geplaatst, begrijp dat ik voorbeeldbrief 1a hiervoor kan gebruiken.

Guido87 in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Wat is het emailadres van Stedin waar de brief naartoe moet?

Brief 1a is voldoende denk ik? 1b is beetje overkill waarschijnlijk.

[ Voor 23% gewijzigd door Guido87 op 23-12-2020 20:32 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
https://www.installatie.n...ijderen-tijdelijk-gratis/ hier eindelijk een reactie onder kunnen plaatsen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hans299
cold_as_ijs schreef op woensdag 23 december 2020 @ 19:49:
Hier hetzelfde, ben principieel genoeg om geen verwijdering aan te vragen. Enexis heeft al een gratis slotje geplaatst, laat ze maar bij de rechter over een paar jaar duidelijk maken waarom ik dan eventueel nog zou moeten betalen voor het eea.
Het systeem moet worden omgedraaid, wil je de aansluiting behouden dan moet je maar een contract afsluiten bij je netbeheerder op ikwileenaansluiting.nl. Te gek voor woorden dat jij “gratis” een overeenkomst aan moet gaan om de netbeheerder zijn troep op te ruimen.
Het is het nieuwe verdienmodel: verwijdering moet ergens anders in de administratie geboekt gaan worden als winst, maar dat kan alleen als verwijdering daadwerkelijk wordt aangevraagd.

Na 1 maart gaan de netbeheerders schrijven ‘dat verwijdering moet voor de veiligheid, maar dat het gratis is’.
Er moet echter wel gefactureerd kunnen worden (ook al is het nul Euro), anders werkt het ‘socialisatie-model’ niet.
Het blijft echter hetzelfde als nu dat als de meter jou niet in de weg zit, je nog steeds niets hoeft te doen.

Maar ja, zo gauw het woord ‘gratis’ valt...... ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
heb je een link naar tweakers gepost? waarschijnlijk mag dát niet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Hans299 schreef op woensdag 23 december 2020 @ 22:21:
[...]

Het is het nieuwe verdienmodel: verwijdering moet ergens anders in de administratie geboekt gaan worden als winst, maar dat kan alleen als verwijdering daadwerkelijk wordt aangevraagd.

Na 1 maart gaan de netbeheerders schrijven ‘dat verwijdering moet voor de veiligheid, maar dat het gratis is’.
Er moet echter wel gefactureerd kunnen worden (ook al is het nul Euro), anders werkt het ‘socialisatie-model’ niet.
Het blijft echter hetzelfde als nu dat als de meter jou niet in de weg zit, je nog steeds niets hoeft te doen.

Maar ja, zo gauw het woord ‘gratis’ valt...... ;)
Zou het kunnen zijn dat je verwijdering moet aanvragen omdat ze bang zijn anders mogelijk juridisch procedures te verwachten gasverlatende spijtoptanten?
Met de de overeenkomst is het helemaal duidelijk wie om de verwijdering heeft gevraagd. Als de netbeheerder dit op eigen initiatief doet en ik bedenk me na een jaar dat ik toch weer gas wil zou ik naar de rechter kunnen stappen onder het mom ik had dit niet geweten etc...
Want zelfs voor facturering hoeft zo’n systeem toch niet nodig te zijn?
Ze kunnen toch prima dit in de boeken verwerken zonder mijn handtekening?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Idefix70
Update dossier 178 Enexis
Idefix70 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:53:
DOSSIER 178 ENEXIS

23-12-2020: op mijn zakelijke nummer waarmee ik op 13-08-2020 met Enexis belde een dame van de incasso afdeling aan de telefoon met de vraag waarom ik de openstaande factuur niet heb ontvangen. Ik heb haar gesommeerd dit nummer te verwijderen en mij niet meer te bellen en het gesprek beëindigd. Vergeten te vertellen dat ik nooit een factuur heb gehad (en ook geen vooraankondiging op 25-11).

25-11-2020 8:40: Onaangekondigd 2 enexis medewerkers komen een slotje plaatsen. Verbaasd dat dit op afspraak zou moeten. Uitleg dat ze rondje doen langs contractlozen. Ik heb het laten plaatsen. En passant gesprek over gasverlaten gehad en ze waren het volstrekt eens dat betalen voor afsluiten belachelijk is. Geen brief oid ontvangen.

22-11-2020: niets meer vernomen

01-09-2020: E-mail:

Geachte Idefix70,

Uw melding over gasloos wonen aan de Adres Nr in Plaats is in goede orde ontvangen. Gezien uw melding zal ik u hier kort over informeren.

Beleid
Ons beleid is klaarblijkelijk bij u bekend. Dit beleid is tot op heden nog ongewijzigd, ik zal deze daarom ook niet herhalen. De uitspraak waar u naar verwijst betreft een specifieke case van netbeheerder Rendo die helaas niet representatief is voor alle gasafsluitingen of verwijderingen. De uitspraak wordt uiteraard wel verder onderzocht en mocht deze invloed hebben op beleid dan zal dit kenbaar gemaakt worden. Houdt u hiervoor de website van Netbeheer Nederland in de gaten.

Uitbedrijf stellen en kosten
De gasaansluiting zal, op afspraak, uit bedrijf worden gesteld en u zult hier een factuur voor ontvangen. Wanneer deze factuur niet betaald wordt zal onze afdeling Incasso beslissen hoe dit traject verder zal lopen.

Vertrouwende erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd

Vragen
Hebt u nog vragen? Neem dan contact met mij op via telefoonnummer 088 857 16 06. Ik ben telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tijdens kantooruren tussen 08:00 en 16:30, donderdag tot 12:00. U kunt ook reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,

NAAM MEDEWERKER
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.

18-08-2020: Medewerker klantenservice begrijpt dat ik veel vragen heb en zet mijn mail door naar klachten en claims (noot: geen enkele vraag gesteld ik deed juist enkel een mededeling)

13-08-2020: Van Enexis Aansluitregister Zwolle brief ontvangen op naam met als onderwerp " ontbreken contract energieleverancier" en boodschap dat bij niet reageren binnen 15 dagen gas wordt afgesloten. Heb de telefoon eens gepakt om te vragen sinds het bekend worden van het Rendo vonnis het beleid anders is. Pittig/bozig klantenservicemeisje vroeg in 10 minuten haar college en kwam met boodschap dat vonnis er nog niet is, ze alle begrip had voor mijn vragen en ik de bekende twee keuzes heb. Mocht niet door haar heen praten dus dat het vonnis er al was deed er niet toe en discussie wilde ze niet; het bekende verhaal. Daarom brief 1b verzonden.

LS

Op donderdag 13 augustus 2020 ontving ik uw brief met kenmerk 3397169 waarin u mij aanspoort een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten en u erop vertrouwt dat ik dit tijdig zal doen.

Dit zal ik niet doen want ik heb op 21 februari 2020 Vattenfall gemeld gas op te willen zeggen en dat is per 13 maart 2020 uitgevoerd. Tevens heb ik gevraagd de ATO op te zeggen bij u hetgeen ze hebben gedaan. Welliswaar door u te melden dat ik ben verhuisd wat niet het geval is en wat mij door Vattenfall is uitgelegd dat het melden van "gas opzeggen inzake gasloos wonen" niet mogelijk is tussen leveranciers en netbeheerders; dit zou geen probleem zijn maar gezien uw schrijven is dat toch niet duidelijk overgekomen.

Artikel 3.6 van de algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013) die ik op het platform van Tweakers vond (ik heb ze nooit ontvangen) leert dat onze overeenkomst 10 dagen na 13 maart is beeindigd en u heeft in die periode meer dan genoeg tijd gehad noodzakelijke handelingen te verrichten om die beeindiging te verwerken. Wij hebben thans geen contractuele relatie meer ten aanzien van het beheer van uw gasnet.

Er bestaat geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn een leveranciersovereenkomst voor gas af te sluiten nu ik geen gas gebruik of zal gaan gebruiken. De meterkraan is op 13 maart dichtgedraaid en uw meter is afgedopt en dat zal zo blijven. Ook bestaat er geen grond om te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening gebracht zouden kunnen worden bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de AV, veronderstelt artikel 2.9.2. van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening gebracht kunnen worden.

Omdat zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van een vergelijkbare vordering van een netbeheerder en het niet (of te laat) ter handstellen van de AV ook in mijn geval van toepassing zijn, wijs ik u in dit verband op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734).

U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om coronaproof eventuele werkzaamheden te verrichten aan uw meter en/of leiding die u nodig acht. Het is uw gasaansluiting en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk op voorhand echter geen opdracht tot die werkzaamheden te (gaan) geven en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren en facturen op voorhand betwist.

Vervolgcorrespondentie graag per e-mail en met inhoudelijke reacties. Zijn die reacties niet inhoudelijk of gaat u door op hetzelfde spoor dan hoeft u geen aanvullende reactie van mij te verwachten en zal ik, conform uw eigen juridisch beleid, verdere discussies vermijden. Ik verwacht echter van uw kant een bevestigingsmail dat u op de hoogte bent van mijn gasverlaten en wat u met uw meter en leiding wilt gaan doen, geheel voor uw eigen rekening.

Met vriendelijke groet,
Idefix70

17-04-2020: Tweede brief Aan de gebruikers van dit adres en meteen retour afzender gestuurd.

04-04-3020: brief Vattenfall "Aan de bewoners van dit adres" met een speciale aanbieding voor de nieuwe bewoner die net verhuisd is. Zo speciaal is de aanbieding niet maar toch ook wonderlijk dat men weet dat ik er nog steeds woon.

25-03-20: Brief aan de gasgebruikers van dit adres ontvangen van Enexis en die gaat retour afzender met de medeling "Hier wonen geen gasgebruikers". Mijn voorbeelddossier is dat van @Ep Woody. Overigens gaat mijn hele tuin op de schop in april dus wat mij betreft komen ze graven en spitten. Mij zit het niet in de weg. Spannend, daar gaan we dan 8)

16-03-20: Per deze datum is gas opgezegd bij/via Vattenfall. Telefonisch opdracht gegeven ATO op te zeggen. Waar telefonist eerst aangaf niet te weten wat dat is werd na persisteren en het woord Tweakers laten vallen gelachen en opgemerkt "U weet hoe het zit, wij gaan het regelen". Bevestiging ontvangen dat gas is opgezegd per e-mail. In het status scherm van hun app wordt gesproken over verhuizing maar dat was te verwachten. Met electra reeds een week eerder overgestapt naar GC.

11-03-20: En dan is het zover.... warmtepompen pompen en sinds vandaag ook op mijn boiler en dan gebeurt het... van het gas af nou ja in de meterkast van de meter afgekoppeld. Per vrijdag opgezegd bij Vattenfall. Telefonisch. Grappig, 2 medewerkers vragen " wat is een ATO " om glimlachend te vervolgen U weet hoe het zit. We hebben het genoteerd en de ato zeggen we op. U bent goed geïnformeerd meneer Idefix. 2 weken geleden voor electra al over naar GC en tot nu toe zeer tevreden. Kom maar op Enexis. Oh en rechtsbijstandverzekering als backup.

[Afbeelding]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hans299
cold_as_ijs schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:27:
[...]

Zou het kunnen zijn dat je verwijdering moet aanvragen omdat ze bang zijn anders mogelijk juridisch procedures te verwachten gasverlatende spijtoptanten?
Met de de overeenkomst is het helemaal duidelijk wie om de verwijdering heeft gevraagd. Als de netbeheerder dit op eigen initiatief doet en ik bedenk me na een jaar dat ik toch weer gas wil zou ik naar de rechter kunnen stappen onder het mom ik had dit niet geweten etc...
Want zelfs voor facturering hoeft zo’n systeem toch niet nodig te zijn?
Ze kunnen toch prima dit in de boeken verwerken zonder mijn handtekening?
Als je het besluit/wetswijziging van Wiebes anders vertaalt zou je kunnen zeggen dat afsluiting en verwijdering na 1 maart gesubsidieerde werkzaamheden worden voor gasverlaters die verwijdering aanvragen.
Daar is de hele regeling voor geformuleerd: voor gasverlaters die opdracht geven.
Daar was de motie vd Lee ook op gericht.

Het verdienmodel wordt dan, tenminste dat denk ik, dat zoveel mogelijk mensen verwijdering aanvragen, want dan kan er verrekend worden volgens de nieuwe systematiek. Dus zullen de netbeheerders reclame gaan maken voor gratis verwijdering, maar wel op aanvraag.
Het moet wel ergens geboekt kunnen worden ten bate van de winst.
Bij ongevraagde verwijdering zal dat voor de netbeheerder weer lastiger zijn om te verrekenen want dat kan niet in de Tarievencode Gas worden meegenomen. >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
JoBer schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 18:38:
Maar waarom willen ze dan zo graag vasthouden aan het milieu verhaal. Als de voormalig aangeslotene aangeeft dat de leiding mag blijven liggen dan scheelt dat toch heel veel geld.
Ik heb die milieuredenen niet verzonnen, maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat je als bedrijf je afval aan een consument kan verkopen en dat het dan ineens jouw probleem niet meer is. Als bedrijf ben je verantwoordelijk dat afval op de juiste wijze wordt behandeld en dat kan een consument niet garanderen.
Hans299 schreef op vrijdag 18 december 2020 @ 23:02:
@JeroenE , @JoBer en @Ivow85 De aanleiding van de discussie is verwijdering, niet onderhoud.
De netheerder heeft niet automatisch het recht om graafwerkzaamheden te bedingen voor verwijdering van de leiding.
De eigenaar van het perceel hoeft GEEN toestemming te geven voor graafwerkzaamheden zonder redelijk belang van de degene die de erfdienstbaarheid uitoefent en toestemming hoeft evenmin te worden gegeven als beperking van minimale schade (vooraf) niet wordt gewaarborgd. Automatische uitoefening van erfdienstbaarheid is in ieder geval niet vanzelfsprekend.
De netbeheerder had al aangegeven de schade zo goed mogelijk te herstellen. Ik weet niet wat je nog meer verwacht? Je kan als netbeheerder natuurlijk geen garantie geven dat er niets meer van te zien is. Dat gaat nu eenmaal niet bij graafwerkzaamheden. Dat zie je (met name als het net is gedaan) altijd. Pas na het verstrijken van de tijd zie je er niets meer van.

Ik zie trouwens niet in waarom volgens jou de netbeheerder wel zou mogen graven voor bijvoorbeeld vervanging van de leiding maar niet voor verwijdering van de leiding. Het maakt voor de graafwerkzaamheden natuurlijk weinig uit of er een nieuwe leiding of geen leiding in gaat. Bij verwijdering van de leiding moet er een beetje grond aangevoerd worden om het 'gat' van de verwijderde leiding op te vullen, maar voor de tuin, oprit, straat etc maakt dat niets uit.
Hans299 schreef op zaterdag 19 december 2020 @ 11:13:
Immers, op straat ontkoppeld betekende dat de leiding onder mijn erf door de handelingen op straat juridisch aan zijn bestemming (transport van gas) was onttrokken en geen onderdeel meer van het gasnet.
Dat het nu geen onderdeel meer is van het gasnet wil niet automatisch zeggen dat die leiding niet meer het eigendom (en verantwoordelijkheid) van de netbeheerder is. Als dat wel zo is dan kan iedere netbeheerder gewoon alles lekker laten liggen en (ooit) ergens een stukje leiding verwijderen en daarna roepen dat het hele net niet meer van hun is en zoek het maar lekker uit met de kosten om het op te ruimen. Dat zou wel een hele makkelijke manier zijn om onder je verantwoordelijkheid vandaan te komen.

Zelfs als zie jij deze leiding nu wel als jouw eigendom, vind je het -als in de toekomst die oude gasleiding verwijderd moet worden- dan ook geen probleem om voor die kosten op te draaien? Als je ooit gaat verhuizen zal je bij verkoop waarschijnlijk moeten melden dat er nog een oude gasleiding in de grond ligt (zeker als die in het kader van de wet milieubeheer eigenlijk opgeruimd had moeten worden). Ik zou dit hetzelfde zien als een oude olietank in de grond. Daar horen niet-grappige saneringskosten bij.

Mijn standpunt is dus dat als de gasleiding hier ooit verwijderd gaat worden dat ze hem dan ook daadwerkelijk gaan verwijderen en niet lafjes tweezijdig afdoppen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
cold_as_ijs schreef op donderdag 24 december 2020 @ 08:27:
[...]

Als de netbeheerder de administratie ook maar een klein beetje op orde heeft, is het prima aan te tonen dat er voordat verwijdering daadwerkelijk is uitgevoerd meerdere brieven zijn gestuurd. Het bewaren van de systeem-logging van welke brieven op welke datum verzonden zijn aan het betreffende adres is net zo juridisch waterdicht als het bewaren van een opdrachtbevestiging.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
JeroenE schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:44:
[...]
Ik heb die milieuredenen niet verzonnen, maar het kan natuurlijk niet zo zijn dat je als bedrijf je afval aan een consument kan verkopen en dat het dan ineens jouw probleem niet meer is. Als bedrijf ben je verantwoordelijk dat afval op de juiste wijze wordt behandeld en dat kan een consument niet garanderen.
In je discussie ga je voorbij aan het feit dat die gasleiding in beginsel geen afval is, maar een product wat in beginsel nog prima (vaak jarenlang) bruikbaar is. Immers, bij de buurman die nog wel gas gebruikt is er geen enkele reden om die even oude pijp die in nagenoeg dezelfde omstandigheden en condities verkeert af te schrijven op het moment dat jij of ik geen gas meer gebruikt.

In beginsel betreft het dus een leiding die weliswaar voor de netbeheerder overbodig is, maar zowel technisch als economisch nog niet afgeschreven is. Het is gewoon een tweedehands/gebruikt product in doorgaans prima bruikbare staat voor andere doeleinden dan gaslevering vanuit het net van de netbeheerder.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Ivow85 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:45:
In je discussie ga je voorbij aan het feit dat die gasleiding in beginsel geen afval is, maar een product wat in beginsel nog prima (vaak jarenlang) bruikbaar is.
Ik ben het volkomen met je eens dat die gasleiding nog prima is, maar of de leiding dan echt bruikbaar is is natuurlijk stap twee. Wat voor andere doeleinden heb je als consument voor een leiding van de meterkast naar de erfgrens?

Ik ken de wet milieubeheer niet, maar ik kan me best voorstellen dat er vergunningen aan de netbeheerders zijn afgegeven waarin ook is opgenomen dat de oude niet gebruikte leidingen verwijderd moeten worden.

Bovendien veranderd dat niets aan het feit dat die leiding wel nog steeds eigendom is van de netbeheerder en net zoals een netbeheerder een consument niet kan verplichten een contract af te sluiten kunnen consumenten een netbeheerder niet verplichten een oude gasleiding te verkopen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Grondgebonden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 12-09 16:56
Vandaag toch nog een mooie digitale "kerstkaart" ontvangen van afdeling Consument Incasso Enexis met als kerstgroet een Laatste betaalmogelijkheid. o<:)
Laatste betaalmogelijkheid

Grondgebonden
<adres>
Debiteurnummer: xxx
Omschrijving: Laatste betaalmogelijkheid
Kenmerk: xxx
Vervaldatum: 29 december 2020

Geachte heer of mevrouw,

U hebt op dit moment een betalingsachterstand van € 141,80. Hier bent u eerder voor aangemaand. Hieronder vindt u een specificatie van het openstaande bedrag.

Factuurnr: xxx
Omschrijving Factuur af-/aansluit
Factuurdatum 12 november 2020
Vervaldatum 26 november 2020
Factuur bedrag € 141,80
Openstaand € 141,80
TOTAAL € 141,80

Wij ontvangen het bovenstaande bedrag graag voor 29 december 2020. Voor de betaling van dit bedrag kunt u gebruik maken van deze AcceptEmail. U betaalt hiermee snel, gemakkelijk en veilig via iDEAL.

Hoe betaalt u?
Het werkt eenvoudig: klik op bovenstaande betaalstrook of onderstaande betaalknop. Betaal vervolgens in enkele klikken via internetbankieren.

Als u betaald hebt via AcceptEmail kleurt de betaalstatus in de email van blauw naar groen. U kunt dus altijd aan de kleur zien wat de status is. Simpel en duidelijk.

Voorkom extra kosten
Wij vragen u om voor 29 december 2020 het hele bedrag alsnog te betalen of contact op te nemen met onze Klantenservice om afspraken over deze betaling te maken.

Ontvangen we de betaling niet op tijd en horen we ook niets van u? Dan zijn we helaas genoodzaakt om het bedrag via een deurwaarder of advocaat te innen. De wettelijke rente en incassokosten brengen we in dat geval bij u in rekening. U kunt deze extra kosten voorkomen door contact met ons op te nemen als u de factuur niet op tijd kunt betalen.

Meer informatie?
Neem dan contact op met onze klantenservice op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur. Het telefoonnummer is 088 85 77000. Ook kunt u een reply op deze email sturen.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Consument Incasso
Enexis Netbeheer B.V.

Enexis Netbeheer B.V.
Postbus 856
5201 AW
‘s-Hertogenbosch
KvK nummer: 17131139
BTW nummer: NL809561074B01
www.enexisnetbeheer.nl
E: debiteuren.netwerk@enexis.nl
T: 088 85 77000
IBAN: NL04RABO0307512584
BIC: RABONL2U
Betaal € 141,80
De betaling begint altijd vanaf: https://transaction.acceptemail.com. Meer informatie op de website van AcceptEmail.
Ik denk te gaan reageren met:
Geachte heer/mevrouw van afdeling Consument Incasso van Enexis Netbeheer B.V.,

Heden ontving ik van u een laatste betaalmogelijkheid voor factuur xxxxxx welke ik op [datum] gemotiveerd heb betwist.
Ook met de ontvangst van uw laatste betaalmogelijkheid zal ik niet tot betaling overgaan.
Kortheidshalve verwijs ik u naar mijn eerdere betwisting en de voorliggende correspondentie.

Ontwerpbesluit ACM
Op 19 november heeft ACM een “Ontwerpcodebesluit verdelen kosten verwijderen gasaansluiting” gepubliceerd, zaaknummer: ACM/19/036066.
In dat ontwerpbesluit onder punt 19 van de toelichting:

“Op grond van artikel 10, zesde lid, onderdeel d, van de Gaswet heeft de netbeheerder de taak om aansluitingen te verwijderen, indien de afnemer hierom verzoekt. Naar inziens van de ACM is het opzeggen van een aansluitovereenkomst geen verzoek tot verwijdering van de gasaansluiting. Dit betekent dat de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting”
Hier wordt door ACM dus erkend, dat inroepen van de tarievencode gas – in het bijzonder artikel 2.9.2. – geen grondslag biedt voor het doorberekenen van kosten van verwijdering als de aangeslotene daartoe geen verzoek heeft gedaan.
Dezelfde redenering gaat m.i. ook op voor de verzegeling op eigen initiatief van Enexis van uw gasmeter in mijn huis.

Met vriendelijke groeten,
Grondgebonden

Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal

Acties:
  • +7 Henk 'm!
JeroenE schreef op donderdag 24 december 2020 @ 13:34:
[...]
Wat voor andere doeleinden heb je als consument voor een leiding van de meterkast naar de erfgrens?
Laadpaal aan begin van je oprit, buitenverlichting, ethernetkabel voor de intercom bij je poort die al lang op je verlanglijstje staat, mantelbuis voor glasvezel indien nu nog geen glasvezel aanwezig is.

Zeker die laadpaal zal bij veel woningen met eigen oprit de komende jaren flink in opkomst zijn.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
Ivow85 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 14:54:
[...]

Laadpaal aan begin van je oprit, buitenverlichting, ethernetkabel voor de intercom bij je poort die al lang op je verlanglijstje staat, mantelbuis voor glasvezel indien nu nog geen glasvezel aanwezig is.

Zeker die laadpaal zal bij veel woningen met eigen oprit de komende jaren flink in opkomst zijn.
En waarschijnlijk is het aantal in gasaansluitingen omgekeerd evenredig met het aantal aan laadpalen... :P :9

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hans299
JeroenE schreef op donderdag 24 december 2020 @ 10:44:
[...]

[...]
De netbeheerder had al aangegeven de schade zo goed mogelijk te herstellen. Ik weet niet wat je nog meer verwacht? Je kan als netbeheerder natuurlijk geen garantie geven dat er niets meer van te zien is. Dat gaat nu eenmaal niet bij graafwerkzaamheden. Dat zie je (met name als het net is gedaan) altijd. Pas na het verstrijken van de tijd zie je er niets meer van.

Ik zie trouwens niet in waarom volgens jou de netbeheerder wel zou mogen graven voor bijvoorbeeld vervanging van de leiding maar niet voor verwijdering van de leiding. Het maakt voor de graafwerkzaamheden natuurlijk weinig uit of er een nieuwe leiding of geen leiding in gaat. Bij verwijdering van de leiding moet er een beetje grond aangevoerd worden om het 'gat' van de verwijderde leiding op te vullen, maar voor de tuin, oprit, straat etc maakt dat niets uit.

[...]
Dat het nu geen onderdeel meer is van het gasnet wil niet automatisch zeggen dat die leiding niet meer het eigendom (en verantwoordelijkheid) van de netbeheerder is. Als dat wel zo is dan kan iedere netbeheerder gewoon alles lekker laten liggen en (ooit) ergens een stukje leiding verwijderen en daarna roepen dat het hele net niet meer van hun is en zoek het maar lekker uit met de kosten om het op te ruimen. Dat zou wel een hele makkelijke manier zijn om onder je verantwoordelijkheid vandaan te komen.

Zelfs als zie jij deze leiding nu wel als jouw eigendom, vind je het -als in de toekomst die oude gasleiding verwijderd moet worden- dan ook geen probleem om voor die kosten op te draaien? Als je ooit gaat verhuizen zal je bij verkoop waarschijnlijk moeten melden dat er nog een oude gasleiding in de grond ligt (zeker als die in het kader van de wet milieubeheer eigenlijk opgeruimd had moeten worden). Ik zou dit hetzelfde zien als een oude olietank in de grond. Daar horen niet-grappige saneringskosten bij.

Mijn standpunt is dus dat als de gasleiding hier ooit verwijderd gaat worden dat ze hem dan ook daadwerkelijk gaan verwijderen en niet lafjes tweezijdig afdoppen.
@JeroenE Na doorknippen en afpluggen van de leiding op straatniveau maakt de leiding naar een woning echt geen deel meer uit van het gasnet. Daarmee is de leiding juridisch aan zijn bestemming onttrokken door de netbeheerder zelf.
Het eigendom van de leiding vervalt dan aan de perceel-eigenaar als die zijn wettelijk recht op natrekking (dat is de juridische term daarvoor) laat gelden over de leiding die zich onder zijn erf bevindt.
De netbeheerder heeft dan juridisch geen vanzelfsprekend recht meer op betreding van het erf om de leiding te verwijderen, want deze is dan niet meer zijn eigendom.
Doordat de leiding van het gasnetwerk is ontkoppeld vervalt ook de erfdienstbaarheid voor onderhoud en vervanging. Daar kan de netbeheerder ook geen recht meer aan ontlenen.

Over milieuschade gesproken: hoe denk je over verspilling van energie om op particulier niveau een hele ploeg (in mijn geval vijf 8)7 ) mannen aan het werk te zetten, compleet met graafmachine en de nodige vrachtwagens? Het is maar hoe je het wil bekijken.

Dat er ook nog sprake is van milieuwetgeving, is correct, maar dat heeft Liander er (vergezocht) bijgesleept in een van de zaken van @Bram-Bos bij de Geschillencommissie Energie.
Samengevat voerde Liander daar aan dat de veiligheid van het gasnet in geding was als de aansluiting niet in zijn geheel werd weggenomen en bovendien, subsidiair, mocht de netbeheerder geen bedrijfsafval in de grond laten zitten.
De afloop kennen we: de uitspraak van de Geschillencommissie Energie waarin het KIWA-rapport werd ingebracht, werd op verzoek van Liander door de rechter vernietigd.
Het milieuargument wordt hier en daar nog opgevoerd als dat in de kraam van de netbeheerders past.

In jouw reactie hierboven ga jij er vanuit dat leiding verwijderen vanzelfsprekend is en zonder meer toegestaan moet worden. Ik denk daar anders over.
Terzijde: jouw term 'niet lafjes' is naar mijn smaak nogal groot woordgebruik in kwesties waarin er (grote) schade aan een perceel wordt toegebracht.
Schade aan erf en tuin is persoonlijke beleving, iedereen ervaart dit verschillend.
Denk in het algemeen maar eens aan onder architectuur aangelegde tuinen, monumentale panden met bijbehorende erven, leidingen die door wortels van decennia oude bomen zijn doorgegroeid.
Schadeherstel als toezegging is dan ook aardig, maar met zo'n toezegging hoef je niet automatisch akkoord te gaan.

Als de schade onevenredig groot is voor het verwijderen van een paar losgeknipte, loze, kunststof leidingen, dan heeft de perceel-eigenaar daar wel degelijk iets in te zeggen qua toestemming.
Dat is wat ik @JoBer een aantal posts terug in overweging heb gegeven.

Maar goed, iedereen zijn eigen keuzes daarin. ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
@Hans299: mooi beschreven Hans maar in mijn geval heeft Enexis een recht van opstal. Halen ze de leiding weg dan houden ze m.i. het recht om weer een nieuwe leiding aan te leggen. Ergo ze kunnen blijven doen wat ze willen. Hoe kijk je daar tegen aan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoBer
Dank je wel voor je reactie @Hans299. Beter had ik het niet kunnen verwoorden.
@JeroenE
Ik gebruik geen gas meer dus vervanging van de leiding is niet aan de orde. Daarnaast kan je niet van afstand oordelen over iemand anders zijn situatie. Mijn huis ligt achterop het perceel. De gasleiding loopt dus onder mijn tuin en oprit door naar het begin van de oprit over een lengte van 55 meter. De met zorg aangelegde tuin en oprit hadden niet anders gesitueerd kunnen worden. Het verwijderen van de leiding zal zonder twijfel een schadepost van een paar duizend euro teweegbrengen.
Was het maar alleen een beetje grond aanvoeren om één gat op te vullen. :N

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:22

BeaM-R

Powerrrrr

@JoBer Ze gaan die 55 meter niet opengraven maar graven een gat aan de weg en trekken de leiding er met een kraan of lier uit. Mogelijk dat ze halverwege een gat graven en hem er in 2 delen uittrekken.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoBer
BeaM-R schreef op donderdag 24 december 2020 @ 23:17:
@JoBer Ze gaan die 55 meter niet opengraven maar graven een gat aan de weg en trekken de leiding er met een kraan of lier uit. Mogelijk dat ze halverwege een gat graven en hem er in 2 delen uittrekken.
Was het maar zo mooi. Met de lier eruit trekken heet dat. De aannemer had al gezegd dat dat betekent dat er om de 10 meter een gat nodig was maar in de praktijk werkt dat niet en breekt de leiding ondergronds tijdens het eruit trekken. Dus meestal komen de gaten nog dichter bijelkaar dan 10 meter. Helaas.

Precies @overwinteraar (bericht hieronder)
Dikke Friese klei.

[ Voor 5% gewijzigd door JoBer op 24-12-2020 23:28 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overwinteraar
BeaM-R schreef op donderdag 24 december 2020 @ 23:17:
Dat hangt wel van de grond af; geen idee hoe de grond bij @JoBer is. In zandgrond trekken ze deze er waarschijnlijk wel uit 3 delen, met staalkabel en kraantje. In klei of leem is 't een heel ander verhaal, dan wordt er (veel) meer gegraven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overwinteraar
overwinteraar schreef op donderdag 24 december 2020 @ 23:27:
[...]

Dat hangt wel van de grond af; geen idee hoe de grond bij @JoBer is. In zandgrond trekken ze deze er waarschijnlijk wel uit 3 delen, met staalkabel en kraantje. In klei of leem is 't een heel ander verhaal, dan wordt er (veel) meer gegraven.
Edit: @JoBer hier was 1 gat nodig, omdat lengte rond 25 meter, was net te lang voor de kabel. Zandgrond.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Hans299
Idefix70 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 17:25:
@Hans299: mooi beschreven Hans maar in mijn geval heeft Enexis een recht van opstal. Halen ze de leiding weg dan houden ze m.i. het recht om weer een nieuwe leiding aan te leggen. Ergo ze kunnen blijven doen wat ze willen. Hoe kijk je daar tegen aan?
Daar is op afstand geen eenduidig antwoord op te geven.
Recht van opstal is een zakelijk recht en zal via een notariële akte zijn geregeld, in dat geval zal het er van afhangen welke rechten en plichten in de akte beschreven zijn.
Wat ik tot nu heb willen betogen dat netbeheerders geen vanzelfsprekende rechten meer kunnen claimen sinds het gasnetwerk, vanwege de liberalisering van de energiesector, in eigendom is overgegaan van gemeentelijke en provinciale overheden naar de netbeheerders.

Er zijn op de eigendomsrechten en handelingsbevoegdheid van de netbeheerders meerdere wetsartikelen in meerdere rechtsgebieden van toepassing. Dat maakt het complex.
Vraag is bijvoorbeeld waarom wordt de leiding vervangen? Als de leiding verwijderd wordt in verband met regulier onderhoud onder een lopend contract dan maakt dat ook voor de wet groot verschil met een ontkoppelde leiding van het hoofdnetwerk. In sommige gevallen zijn de juridische aspecten zo complex dat daarin uitspraak van de rechter noodzakelijk is. Het zegt al genoeg dat er advocaten zijn voor wie dit gespecialiseerd werkterrein is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trichoglossus
Ivow85 schreef op donderdag 24 december 2020 @ 12:45:
[...]

In je discussie ga je voorbij aan het feit dat die gasleiding in beginsel geen afval is, maar een product wat in beginsel nog prima (vaak jarenlang) bruikbaar is. Immers, bij de buurman die nog wel gas gebruikt is er geen enkele reden om die even oude pijp die in nagenoeg dezelfde omstandigheden en condities verkeert af te schrijven op het moment dat jij of ik geen gas meer gebruikt.

In beginsel betreft het dus een leiding die weliswaar voor de netbeheerder overbodig is, maar zowel technisch als economisch nog niet afgeschreven is. Het is gewoon een tweedehands/gebruikt product in doorgaans prima bruikbare staat voor andere doeleinden dan gaslevering vanuit het net van de netbeheerder.
Je weet alleen niet wat er bij de buurman en bij jou ligt qua dienstleiding.
Bij de buurman kan er best een nieuwe (gele) kunststof leiding liggen, terwijl er bij jou nog een oude stalen leiding ligt, die zijn beste tijd gehad heeft. Die is echt niet meer bruikbaar voor andere doeleinden op langere termijn.

Bij een saneringsproject worden b.v. alle dienstleidingen vervangen, maar het gebeurt ook regelmatig, dat als bij controle blijkt dat een dienstleiding slecht is, alleen deze gesaneerd wordt. Dat gebeurt dan alleen op dat ene adres, en niet in de hele straat.

En tenslotte is de ligging ook belangrijk. Niet zelden ligt de leiding met een aantal bochten met koppelingen door een tuin. Niet echt handig om daar van alles door te gaan trekken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Trichoglossus schreef op donderdag 24 december 2020 @ 23:49:
[...]

Je weet alleen niet wat er bij de buurman en bij jou ligt qua dienstleiding.
Bij de buurman kan er best een nieuwe (gele) kunststof leiding liggen, terwijl er bij jou nog een oude stalen leiding ligt, die zijn beste tijd gehad heeft. Die is echt niet meer bruikbaar voor andere doeleinden op langere termijn.
De uitzonderingen waarbij de leiding van de buurman al eens vroegtijdig is vernieuwd zijn er uiteraard. Maar in Nederland ligt in de meeste woonwijken gewoon in de hele straat dezelfde soort aansluitleiding. Want ze zijn allemaal gelijktijdig aangelegd of in één project vernieuwd.

Wanneer jouw hypothetische geval van toepassing is waar de leiding van de directe buurman al eens tussentijds is vernieuwd, daar gaat mijn verhaal nog altijd op voor veruit de meeste andere buurhuizen in de straat. Zo niet, dan schiet de netbeheerder ernstig tekort in haar taak om het gasnet veilig te houden door preventief onderhoud te plegen. Immers, als bij elke snuffelronde wéér één of meerdere slechte aansluitleidingen worden ontdekt, dan is de enige conclusie dat preventief onderhoud al lang uitgevoerd had moeten zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Ivow85 op 25-12-2020 09:36 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Trichoglossus
Je bent uiteraard vrij om te denken dat het anders is.

Ik geef alleen aan wat wij tegenkomen in de praktijk. Of sta jij ook in de tuintjes de dienstleidingen te saneren, en lekkages in de hoofdleiding te repareren?

Een netbeheerder gaat niet op basis van een of 2 slechte dienstleidingen een hele straat saneren. Ze zijn inderdaad ooit eens samen aangelegd, maar dat was vaak al tientallen jaren geleden.

Hetzelfde geldt voor lekkages in een hoofdleiding. Het is goedkoper om gedurende een aantal jaar 10x een lek te repareren in een straat, dan de hoofdleiding te vervangen. Het is simpelweg een afweging van kosten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:50
Het is ook maar net wat de oorzaak is van die lekkages. Bij oude stalen leidingen zal roest de grootste boosdoener zijn, bij andere leidingen is het meestal beschadiging of verzakking.

Ik weet nog dat verderop in de straat iemand een ooievaarsnest in de tuin had gezet toen zoontje was geboren, mooi naast het pad naar de voordeur... wel mooi bovenop de gasleiding gezet...

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@JoBer denk in jou geval maar 2 oplossingen zijn, of je accepteert dat ze heel je tuin overhoop halen en alles zo goed als mogelijk herstellen of je gaat het gevecht aan. In het laatste geval moet je dan bereid zijn dit in de rechtzaal uit te vechten. Er bestaat een kans dat de netbeheerder het er gewoon bij laat, maar in het licht van de huidige zaken die spelen zullen ze denk ik gewoon tot het gaatje gaan. Want als verwijderen niet verplicht is schopt het de hele basis onder de nieuwe regeling van Wiebes onderuit. Denk voor jezelf goed na wat het voor jou waard is.
Misschien slim om vooraf juridisch advies in te winnen, je kan vaak al gratis een idee krijgen wat de mogelijke gevolgen zijn. Misschien is er wettelijk gezien ruimte om bv op papier te laten zetten dat ze alles in originele staat terugbrengen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• __Quasar__
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 11-09 16:24
Ik heb op mijn email heel snel een reactie ontvangen van Enexis; ....Graag wil ik informeren over wat u moet doen als u geen gebruik meer maakt van het gas...

Maandag eens denken over een reactie. Zal een beetje 1b,2a/b zijn.
De ATO heb ik in mijn eerste reactie naar Enexis niet genoemd. Met het beëindigen van het contract met Eneco is de ATO ook beëindigd.
Pagina: 1 ... 94 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.