Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 89 ... 100 Laatste
Acties:
  • 733.095 views

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Gewoon vragen om een offerte van 0 euro lijkt me gewoon het beste. Als enexis of welke netbeheerder dan ook hun administratie niet op orde heeft is dat niet jou probleem.
Ze kunnen wel het reguliere proces volgen maar na die brief hebben ze nog minder argumenten bij een eventuele rechtzaak.
Ja het kan wel gratis maar wij kunnen daar geen offerte voor maken dus moet die man betalen. Terwijl iemand anders het wel gratis kan krijgen. Lijkt me een niet zo sterk verhaal in dat geval.

Bij mij kon het wel, ik kreeg een brief waarop expliciet stond dat het gratis was en daar kon ik wel akkoord op geven. Dus het kan wel, ook enexis gebied.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 14:02
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:44:
Gewoon vragen om een offerte van 0 euro lijkt me gewoon het beste. Als enexis of welke netbeheerder dan ook hun administratie niet op orde heeft is dat niet jou probleem.
Ze kunnen wel het reguliere proces volgen maar na die brief hebben ze nog minder argumenten bij een eventuele rechtzaak.
Ja het kan wel gratis maar wij kunnen daar geen offerte voor maken dus moet die man betalen. Terwijl iemand anders het wel gratis kan krijgen. Lijkt me een niet zo sterk verhaal in dat geval.

Bij mij kon het wel, ik kreeg een brief waarop expliciet stond dat het gratis was en daar kon ik wel akkoord op geven. Dus het kan wel, ook enexis gebied.
Vragen kan geen kwaad lijkt me ;) Dus even als reply opgevraagd. Bedankt voor het meedenken

Jan-Willem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 19:04

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

onetime schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 09:34:
@Bram-Bos ik ben blij dat jij en anderen een leuke hobby hebben, maar voor velen is het toch minder prettig hoe de netbeheerders zich gedragen. Zelf had ik mijn tijd beter kunnen besteden. Ik ben zeker wel met je eens dat de mate van persoonlijk leed behoorlijk verschilt. (Bedenk dat deurwaarders niet ieders hobby zijn) Wel is het zo dat als je probeert iets goeds te doen voor het milieu het toch echt behoorlijk frustrerend kan zijn om met extra kosten ter hoogte van €800 te worden geconfronteerd.

Ik zou het in onderstaande vorm, indien mogelijk met in acht neming van Bram zijn opmerkingen, als ingezonden brief sturen:

[...]

AD, FD, Trouw, Telegraaf, Volkskrant, Nu.nl, ..., lokale kranten?
Vergeet NRC Handelsblad niet in dat rijtje.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gasexit
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 07-08 21:35

gasexit

Gasloos sinds 7 sept 2019.

Gisteren gebeld door Enexis, heb niet opgenomen , vanmiddag teruggebeld.
Zijn vraag was wanneer ik de factuur zou betalen, hij was niet op de hoogte van de correspondentie.
Dit gesprek opgenomen. Geen woord over opdrachten of iets dergelijks , wel dat ik persistent was in mijn antwoorden. ;)

--
Hedenochtend deze mail ontvangen.

Geachte heer of mevrouw,

In deze e-mail wil ik ingaan op uw e-mail van 18 November 2020. U bent het niet eens met de factuur. Ik moet u mededelen dat de factuur gehandhaafd blijft. Het incassoproces wordt stopgezet bij een betaling.

Meer informatie?
Neem dan contact op met onze klantenservice op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur. Het telefoonnummer is 088 857 70 00. U kunt ons ook mailen via debiteuren.netwerk@enexis.nl.
Met vriendelijke groet,

Medewerker
Afdeling Consument Incasso
Enexis Netbeheer B.V.

--

Maar weer reageren in de trant van verwijzen naar de eerdere correspondentie? :O

28 x PVT (305 Wp)+ Energiehek 14 mtr + WP + boiler

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Wordt het dan geen ja-nee spelletje.

Jij hebt neem ik de factuur al betwist meerdere malen.
Zij geven aan dat ze de factuur handhaven.

Misschien gewoon reageren met iets in de trand van.
We vallen in herhaling en hier gaan wij niet uitkomen, ik zie een rechtzaak met vertrouwen te gemoed.

Op en neer mailen van ik betwist, wij vinden van niet, ik betwist, wij vinden van niet heeft ook weinig toegevoegde waarde nu.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
gasexit schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:02:
Zijn vraag was wanneer ik de factuur zou betalen, hij was niet op de hoogte van de correspondentie.
Dit gesprek opgenomen. Geen woord over opdrachten of iets dergelijks , wel dat ik persistent was in mijn antwoorden. ;)

--

Geachte heer of mevrouw,

In deze e-mail wil ik ingaan op uw e-mail van 18 November 2020. U bent het niet eens met de factuur. Ik moet u mededelen dat de factuur gehandhaafd blijft. Het incassoproces wordt stopgezet bij een betaling.

Meer informatie?
Neem dan contact op met onze klantenservice op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur. Het telefoonnummer is 088 857 70 00. U kunt ons ook mailen via debiteuren.netwerk@enexis.nl.
Met vriendelijke groet,

Medewerker
Enexis Netbeheer B.V.

--

Maar weer reageren in de trant van verwijzen naar de eerdere correspondentie? :O
Simpel reageren met
Geachte medewerker,

Dank voor uw bericht.

Ik kan u in reactie daarop mededelen dat ik niet over zal gaan tot betaling en mijn betwisting handhaaf. Buitengerechtelijke incassokosten zijn derhalve zinloos.

Met vriendelijke groet

@gasexit

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwinned
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Het incassoproces wordt stopgezet bij een betaling.
--
1 cent betalen zodat het incassoproces wordt stopgezet?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Erwinned schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:42:
[...]

of tenminste zo frustreren dat de hele incasso procedure in het honderd loopt :P O-) *O*

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 18:29
[...]

Dat werkt juridisch niet zo. Je geeft er alleen maar mee aan dat je bereid bent te betalen.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:34
[...]

Zou ik absoluut niet doen. Ik denk dat je op deze manier namelijk een soort van akkoord gaat dat je uberhaupt zou moeten betalen. Iemand die jurdisch weet hoe dit zit?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Erwinned reageert natuurlijk op de zin "Het incassoproces wordt stopgezet bij een betaling." en 1 cent is ook een betaling.

Natuurlijk zou je het als impliciete erkenning kunnen opvatten dat er betaald moet worden, maar als die betaling maar 1 cent is, valt dat lastig vol te houden.

In de fase waarin we ons nu bevinden is er wel meer ruimte voor dit soort grappen.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jee-weetje schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 13:53:
[...]

Vragen kan geen kwaad lijkt me ;) Dus even als reply opgevraagd. Bedankt voor het meedenken
Ben heel benieuwd. Als ze dat niet doen is het naar je eigen smaak wat het beste is:
- Opdracht verlenen voor na 1 maart 2021 betekent dan inderdaad een offerte tekenen voor een fors bedrag, maar op basis van de zwart-op-wit toezegging kun je daar straks prima nul van maken.
- Niks doen is gewoon het pad hier vervolgen, en je weet hoe dat in alle gevallen ook prima verloopt. Het is wat meer werk nu, maar mogelijk minder werk straks.

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• jee-weetje
Bram-Bos schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 15:44:
[...]

Ben heel benieuwd. Als ze dat niet doen is het naar je eigen smaak wat het beste is:
- Opdracht verlenen voor na 1 maart 2021 betekent dan inderdaad een offerte tekenen voor een fors bedrag, maar op basis van de zwart-op-wit toezegging kun je daar straks prima nul van maken.
- Niks doen is gewoon het pad hier vervolgen, en je weet hoe dat in alle gevallen ook prima verloopt. Het is wat meer werk nu, maar mogelijk minder werk straks.
Ben inmiddels teruggebeld en kreeg inderdaad de toezegging nogmaals dat met deze mail de kosten, mits ik na 1 maart aanvraag, op 0 euro komen. De snelle reactie gaf mij ook dermate vertrouwen dat ik het wel goed zie komen. Plus dat ik het schrijven dus zwart-op-wit heb (en een screenshot van hun eigen FAQ op Verwijderen gasaansluiting binnenkort volledig vergoed.
Zal vanavond de aanvraag doen op mijnaansluiting.nl. Iemand moet het pad bewandelen 8) , na alle goede inzet vanuit de rest hier!

Jan-Willem

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:15
Naar aanleiding van het nieuws over de nieuwe regeling per 1 maart 2021 voor het kosteloos verwijderen heb ik een e-mail naar Liander gestuurd. Omdat Enexis en Netbeheer Nederland dit al bekend hebben gemaakt heb ik gevraagd wanneer Liander dit bekend gaat maken en wat hun klanten moeten doen om gebruik te kunnen maken van de regeling.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwinned
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
RagEnigma schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 14:46:
[...]

Zou ik absoluut niet doen. Ik denk dat je op deze manier namelijk een soort van akkoord gaat dat je uberhaupt zou moeten betalen. Iemand die jurdisch weet hoe dit zit?
Ja, ik bedoelde het inderdaad wel met een humoristische insteek. Edoch, betaal 1 cent met de vermelding 'onder protest' en het voldoet aan 1) de voorwaarde voor de toegezegde stopzetting van de incassoprocedure en 2) het is geen erkenning van verschuldigdheid.

gemoedsrust en het tevreden gevoel ze te slim te zijn afgeweest is alles wat resteert.....*

* ik ga er daarbij overigens impliciet vanuit dat redelijkerwijs het voeren van een gerechtelijke procedure ook onder het stopzetten van de incassoprocedure te vatten valt en dat de ontvanger van dit bericht dat ook zodanig mag uitleggen. (dit is een uitleg van de term 'incassoprocedure' van de eisende partij die rechters geregeld volgen waar het gaat om cessie van vorderingen of lastgevingen etcetera, dus m.i. zeker billijk als dat opgaat wanneer de zwakkere partij zich op een dergelijke uitleg beroept)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GZ53
  • Registratie: September 2020
  • Niet online

GZ53

9kW panelen, 5kW warmtepomp

Weer een onzin antwoord (Bullshit argument) van Enexis ontvangen.
From: klachten@enexis.nl
Sent: Tuesday, November 24, 2020 00:40
To: gz53@xxxxxx.nl
Subject: Enexis Netbeheer BV: Ticketnummer xxxxxxxxxxx

Geachte heer GZ53,

Hartelijk dank voor uw reactie. Graag informeer ik u hierover.

Tarief
Netbeheerders zijn voorlopig nog gebonden aan de huidige tariefstructuur. Deze mogen netbeheerders niet zelfstandig wijzigen. Vandaar ook dat een wijziging in tarief pas in gaat nadat deze via de ACM en minister officieel ingevuld zijn. In dit geval wordt er gekeken naar de uitvoerdatum voor het bepalen van het tarief en vandaar ook het advies om een aanvraag te doen voor ná 1 maart 2021 zodat de uitvoering kosteloos is.

Afsluiten
Uiteraard bent u vrij om dit niet te doen. Echter wat betreft het afsluiten van de gasaansluiting omdat er een
leveringscontract op ontbreekt is er niets veranderd. Een aansluiting zonder contract wordt afgesloten en kosten worden in rekening gebracht bij de voormalig aangeslotene. Bij uitblijven van betaling zal onze afdeling Incasso beslissen over het verdere incassotraject.

Vertrouwende erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Vragen
Hebt u nog vragen? Neem dan contact met mij op via telefoonnummer 088 857 16 06. Ik ben telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tijdens kantooruren tussen 08:00 en 16:30, donderdag tot 12:00. U kunt ook reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,

NAAM
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.

Oorspronkelijke tekst

Van: GZ53
Aan: klachten@enexis.nl
CC:
Verzonden: 24.11.20 04:20:27
Onderwerp: RE: Enexis Netbeheer BV: Ticketnummer xxxxxxxxxx
Ticketnummer: xxxxxxxxxxx

Geachte heer NAAM,

Dank voor uw bericht.

U schrijft dat Minister Wiebes met een nieuwe tijdelijke regeling komt waarbij de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting volledig door de netbeheerder betaald worden. En dat de bedoeling is dat dit op 1 maart 2021 in gaat. U adviseert me een aanvraag tot verwijdering te doen voor na die tijd.2
Wat ik me nu afvraag: als de netbeheerder de verwijderingskosten ná 1 maart 2021 volledig gaat betalen, waarom kan de netbeheerder dat dan niet nu ook al doen? Er is toch niets dat u als netbeheerder belet de portemonnee te trekken?

En bovendien, als de netbeheerder uit eigen beweging de aansluiting komt afsluiten of verwijderen, dan zijn de kosten ook nu al voor de netbeheerder. Feitelijk verandert er dus niks na 1 maart 2021.

Ik zal derhalve geen opdracht verstrekken. Niet nu, en niet na 1 maart 2021. U blijft van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik herhaal echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en vanzelfsprekend het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groeten / Kind Regards,

GZ53

Acties:
  • +10 Henk 'm!
GZ53 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:17:
Weer een onzin antwoord (Bullshit argument) van Enexis ontvangen.

[...]
Deze terug?
Beste mensen van Enexis,

Natuurlijk zijn de netbeheerders gebonden aan de huidige tariefstructuren, zoals vastgelegd in de Tarievencode Gas. Echter, die huidige tariefstructuren beletten de netbeheerders geenszins om géén rekening te versturen voor het op eigen initiatief afsluiten of verwijderen van de gasaansluiting. Het betreft immers een ongereguleerd tarief, voor een ongevraagde dienst. Artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas heeft het dan ook over de manier waarop "eventuele kosten" in rekening worden gebracht, en schept geen verplichting voor de netbeheerder om die kosten ook daadwerkelijk in rekening te brengen.

U doet dus moeilijk om niets. Wat u per 1 maart 2021 denkt te kunnen, kunt u nu ook.

Er is dan ook geen enkele reden om uw vreemde constructie te volgen, waarbij ik opdracht zou moeten geven voor verwijdering na 1 maart 2021, en een offerte zou moeten accepteren voor een fiks bedrag, en dan maar moet hopen dat u na 1 maart 2021 niet weer van gedachten bent veranderd.

Pas gewoon uw procedures aan, daar is geen enkele wettelijke belemmering voor.

U blijft van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet

@GZ53

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024

--

Geachte heer of mevrouw,

Meer informatie?
Met vriendelijke groet,

Medewerker
Enexis Netbeheer B.V.

--

Er vanuit gaande dat je de factuur hebt betwist, kun je summier reageren op bijvoorbeeld de volgende wijze:

Geachte .....,
Ik heb er kennis van genomen dat u uw factuur met kenmerk ....... handhaaft.
Op [datum] heb ik deze factuur met kenmerk ..... betwist.
Aan de inhoud van deze betwisting houd ik onverkort vast en ik verwijs u kortheidshalve naar de voorliggende correspondentie.
Ik ga er vanuit dat u weet dat bij een gemotiveerde betwisting het incassoproces wettelijk wordt opgeschort en u zich bij de rechter zult moeten vervoegen.
In afwachting van uw verdere stappen zal ik niet meer reageren.

Vriendelijke groet,
@gasexit

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:36
Vandaag een reactie per mail naar Enexis gestuurd als reactie op het bericht van gisteren:
Beste meneer / mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht, welke ik echter met grote verbijstering heb gelezen. In dit bericht wordt wederom beweerd dat ik met een medewerker van Enexis gesproken zou hebben en dat er afspraken zouden zijn gemaakt. Dit is al de tweede keer dat Enexis dit beweerd, terwijl ik nog nooit met iemand van Enexis gesproken heb. Ik vind dit ronduit stuitend.

Ik verwacht nu dan ook wederom dat de gegevens bij Enexis gerectificeerd zullen worden en dat u dit aan mij bevestigd of dat u de bewijzen aanlevert dat ik een gesprek met een medewerker van Enexis heb gehad. Ik verwacht deze reactie binnen 5 werkdagen.

Gezien ik nog geen enkele inhoudelijke reactie van Enexis heb mogen ontvangen op mijn correspondentie, ben ik dus nog steeds in afwachting van een inhoudelijke reactie op mijn berichten van 05-11-2020 en 17-11-2020.

Met vriendelijke groet,

Luchtenburger
Dossier bijgewerkt

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:53
Heel goed, de kapotte grammofoonplaat die in de groef blijft hangen

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rommelzolder
Hans299 schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:28:
[...]

Ik ga er vanuit dat u weet dat bij een gemotiveerde betwisting het incassoproces wettelijk wordt opgeschort en u zich bij de rechter zult moeten vervoegen.
En een klacht naar ACM om het willens en wetens niet opschorten van incasso, ondanks duidelijke betwisting?

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-09 10:49
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RIw3Zs0Huq7KbIa0XjvxIRJUe70=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3XZ3LEytIN7Akf5SW3iLYWmZ.jpg?f=fotoalbum_large

En de eerste brief van Liander ontvangen.
Voorbeeldbrief 1B terug gemaild.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:13

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

On a sidenote:
* teacher opent mail
Greenchoice: de groenste energiebeweging met Bram.. :+

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Carpjes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 13-09 12:37
Idd mooi verhaal in de mail van Greenchoice. Leuk dat je hieraan hebt meegewerkt Bram (y)

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Luchtenburger schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 17:47:
Vandaag een reactie per mail naar Enexis gestuurd als reactie op het bericht van gisteren:

Dossier bijgewerkt
Je zou het ook een bij de privacy officer kunnen proberen.
Waarschijnlijk iets van AVG@enexis of Privacy@enexis . Onder de AVG heb je recht op correctie van onjuiste gegevens. Die nieuwe ingang kan de boel glad trekken of vervolgens klagen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Die schromen niet om stevige boetes op te leggen als een rechtvaardige verzoeken niet wordt voldaan..

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoBer
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 15-07 08:23
teacher schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:29:
Over de groenste kun je twisten.
De groenste energieleverancier

(Ben overigens zelf net overgestapt naar Greenchoice.)

En om het on-topic te houden:
Dossier aangepast.

[ Voor 13% gewijzigd door JoBer op 24-11-2020 20:44 ]

Gasloos sinds maart 2019. 16kW warmtepomp + heatpipes. 11 kWp PV

Acties:
  • +3 Henk 'm!
teacher schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:29:
On a sidenote:
* teacher opent mail
off topic @teacher >:)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
JoBer schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 19:58:
Over de groenste kun je twisten.
Greenchoice
Hun logo is mooi groen. :)
Duidelijkheid geven ze geen van allen, zeker niet als ze het groenpraten met GVO's

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rommelzolder
Vuiltje schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 21:33:
[...]

Hun logo is mooi groen. :)
Duidelijkheid geven ze geen van allen, zeker niet als ze het groen praten met GVO's
Off Topic, maar volgens Consumentenbond, Natuur en Milieu en Wise is dit de rangschikking:
Edit: zie nu dat de eerdere link van @JoBer hetzelfde overzicht laat zien (y)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/adVy7WYs9_cZO9ZIju6i496BGCg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/5QnuHl93042lkvopYTi8h37V.png?f=fotoalbum_large

[ Voor 5% gewijzigd door Rommelzolder op 24-11-2020 22:33 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• GZ53
  • Registratie: September 2020
  • Niet online

GZ53

9kW panelen, 5kW warmtepomp

Gedaan,

Dossier bijgewerkt

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:56
En een slotje dr op van Enexis
Idefix70 schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 15:53:
DOSSIER 178 ENEXIS

25-11-2020 8:40: Onaangekondigd 2 enexis medewerkers komen een slotje plaatsen. Verbaasd dat dit op afspraak zou moeten. Uitleg dat ze rondje doen langs contractlozen. Ik heb het laten plaatsen. En passant gesprek over gasverlaten gehad en ze waren het volstrekt eens dat betalen voor afsluiten belachelijk is. Geen brief oid ontvangen.

22-11-2020: niets meer vernomen

01-09-2020: E-mail:

Geachte Idefix70,

Uw melding over gasloos wonen aan de Adres Nr in Plaats is in goede orde ontvangen. Gezien uw melding zal ik u hier kort over informeren.

Beleid
Ons beleid is klaarblijkelijk bij u bekend. Dit beleid is tot op heden nog ongewijzigd, ik zal deze daarom ook niet herhalen. De uitspraak waar u naar verwijst betreft een specifieke case van netbeheerder Rendo die helaas niet representatief is voor alle gasafsluitingen of verwijderingen. De uitspraak wordt uiteraard wel verder onderzocht en mocht deze invloed hebben op beleid dan zal dit kenbaar gemaakt worden. Houdt u hiervoor de website van Netbeheer Nederland in de gaten.

Uitbedrijf stellen en kosten
De gasaansluiting zal, op afspraak, uit bedrijf worden gesteld en u zult hier een factuur voor ontvangen. Wanneer deze factuur niet betaald wordt zal onze afdeling Incasso beslissen hoe dit traject verder zal lopen.

Vertrouwende erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd

Vragen
Hebt u nog vragen? Neem dan contact met mij op via telefoonnummer 088 857 16 06. Ik ben telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tijdens kantooruren tussen 08:00 en 16:30, donderdag tot 12:00. U kunt ook reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,

NAAM MEDEWERKER
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.

18-08-2020: Medewerker klantenservice begrijpt dat ik veel vragen heb en zet mijn mail door naar klachten en claims (noot: geen enkele vraag gesteld ik deed juist enkel een mededeling)

13-08-2020: Van Enexis Aansluitregister Zwolle brief ontvangen op naam met als onderwerp " ontbreken contract energieleverancier" en boodschap dat bij niet reageren binnen 15 dagen gas wordt afgesloten. Heb de telefoon eens gepakt om te vragen sinds het bekend worden van het Rendo vonnis het beleid anders is. Pittig/bozig klantenservicemeisje vroeg in 10 minuten haar college en kwam met boodschap dat vonnis er nog niet is, ze alle begrip had voor mijn vragen en ik de bekende twee keuzes heb. Mocht niet door haar heen praten dus dat het vonnis er al was deed er niet toe en discussie wilde ze niet; het bekende verhaal. Daarom brief 1b verzonden.

LS

Op donderdag 13 augustus 2020 ontving ik uw brief met kenmerk 3397169 waarin u mij aanspoort een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten en u erop vertrouwt dat ik dit tijdig zal doen.

Dit zal ik niet doen want ik heb op 21 februari 2020 Vattenfall gemeld gas op te willen zeggen en dat is per 13 maart 2020 uitgevoerd. Tevens heb ik gevraagd de ATO op te zeggen bij u hetgeen ze hebben gedaan. Welliswaar door u te melden dat ik ben verhuisd wat niet het geval is en wat mij door Vattenfall is uitgelegd dat het melden van "gas opzeggen inzake gasloos wonen" niet mogelijk is tussen leveranciers en netbeheerders; dit zou geen probleem zijn maar gezien uw schrijven is dat toch niet duidelijk overgekomen.

Artikel 3.6 van de algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013) die ik op het platform van Tweakers vond (ik heb ze nooit ontvangen) leert dat onze overeenkomst 10 dagen na 13 maart is beeindigd en u heeft in die periode meer dan genoeg tijd gehad noodzakelijke handelingen te verrichten om die beeindiging te verwerken. Wij hebben thans geen contractuele relatie meer ten aanzien van het beheer van uw gasnet.

Er bestaat geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn een leveranciersovereenkomst voor gas af te sluiten nu ik geen gas gebruik of zal gaan gebruiken. De meterkraan is op 13 maart dichtgedraaid en uw meter is afgedopt en dat zal zo blijven. Ook bestaat er geen grond om te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening gebracht zouden kunnen worden bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de AV, veronderstelt artikel 2.9.2. van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening gebracht kunnen worden.

Omdat zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van een vergelijkbare vordering van een netbeheerder en het niet (of te laat) ter handstellen van de AV ook in mijn geval van toepassing zijn, wijs ik u in dit verband op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734).

U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om coronaproof eventuele werkzaamheden te verrichten aan uw meter en/of leiding die u nodig acht. Het is uw gasaansluiting en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk op voorhand echter geen opdracht tot die werkzaamheden te (gaan) geven en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren en facturen op voorhand betwist.

Vervolgcorrespondentie graag per e-mail en met inhoudelijke reacties. Zijn die reacties niet inhoudelijk of gaat u door op hetzelfde spoor dan hoeft u geen aanvullende reactie van mij te verwachten en zal ik, conform uw eigen juridisch beleid, verdere discussies vermijden. Ik verwacht echter van uw kant een bevestigingsmail dat u op de hoogte bent van mijn gasverlaten en wat u met uw meter en leiding wilt gaan doen, geheel voor uw eigen rekening.

Met vriendelijke groet,
Idefix70

17-04-2020: Tweede brief Aan de gebruikers van dit adres en meteen retour afzender gestuurd.

04-04-3020: brief Vattenfall "Aan de bewoners van dit adres" met een speciale aanbieding voor de nieuwe bewoner die net verhuisd is. Zo speciaal is de aanbieding niet maar toch ook wonderlijk dat men weet dat ik er nog steeds woon.

25-03-20: Brief aan de gasgebruikers van dit adres ontvangen van Enexis en die gaat retour afzender met de medeling "Hier wonen geen gasgebruikers". Mijn voorbeelddossier is dat van @Ep Woody. Overigens gaat mijn hele tuin op de schop in april dus wat mij betreft komen ze graven en spitten. Mij zit het niet in de weg. Spannend, daar gaan we dan 8)

16-03-20: Per deze datum is gas opgezegd bij/via Vattenfall. Telefonisch opdracht gegeven ATO op te zeggen. Waar telefonist eerst aangaf niet te weten wat dat is werd na persisteren en het woord Tweakers laten vallen gelachen en opgemerkt "U weet hoe het zit, wij gaan het regelen". Bevestiging ontvangen dat gas is opgezegd per e-mail. In het status scherm van hun app wordt gesproken over verhuizing maar dat was te verwachten. Met electra reeds een week eerder overgestapt naar GC.

11-03-20: En dan is het zover.... warmtepompen pompen en sinds vandaag ook op mijn boiler en dan gebeurt het... van het gas af nou ja in de meterkast van de meter afgekoppeld. Per vrijdag opgezegd bij Vattenfall. Telefonisch. Grappig, 2 medewerkers vragen " wat is een ATO " om glimlachend te vervolgen U weet hoe het zit. We hebben het genoteerd en de ato zeggen we op. U bent goed geïnformeerd meneer Idefix. 2 weken geleden voor electra al over naar GC en tot nu toe zeer tevreden. Kom maar op Enexis. Oh en rechtsbijstandverzekering als backup.

[Afbeelding]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• jee-weetje
jee-weetje schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 16:17:
[...]

Ben inmiddels teruggebeld en kreeg inderdaad de toezegging nogmaals dat met deze mail de kosten, mits ik na 1 maart aanvraag, op 0 euro komen. De snelle reactie gaf mij ook dermate vertrouwen dat ik het wel goed zie komen. Plus dat ik het schrijven dus zwart-op-wit heb (en een screenshot van hun eigen FAQ op Verwijderen gasaansluiting binnenkort volledig vergoed.
Zal vanavond de aanvraag doen op mijnaansluiting.nl. Iemand moet het pad bewandelen 8) , na alle goede inzet vanuit de rest hier!
Gisteravond de aanvraag gedaan. Heb Enexis als factuuradres opgegeven en de mailwisseling als extra bijlage toegevoegd. Daarnaast staat er ook vermeld dat een prijsopgave volgt, dus er is nog geen überhaupt kostenplaatje aan mij voorgelegd.
Mijn dossier met screenshots van de 'aanvraag': jee-weetje in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Jan-Willem

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

jee-weetje schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:30:
[...]
Gisteravond de aanvraag gedaan. Heb Enexis als factuuradres opgegeven
_/-\o_ _/-\o_

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rommelzolder
Idefix70 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 08:44:
En een slotje dr op van Enexis

[...]
@Idefix70 Enexis vindt het dus niet nodig om zich aan de regels te houden, door vijf dagen van te voren een afspraak te maken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idefix70
Rommelzolder schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:36:
[...]

@Idefix70 Enexis vindt het dus niet nodig om zich aan de regels te houden, door vijf dagen van te voren een afspraak te maken?
Correct. Een man die al heel wat jaren meeloopt ontkent dat het maken van een afspraak nodig is. (edit: hoewel erg aardig en begripvol zonder mondkapje)

[ Voor 7% gewijzigd door Idefix70 op 25-11-2020 09:58 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Idefix70 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 09:58:
[...]

Correct. Een man die al heel wat jaren meeloopt ontkent dat het maken van een afspraak nodig is. (edit: hoewel erg aardig en begripvol zonder mondkapje)
Op zich is het niet verboden om onaangekondigd aan te bellen met het verzoek om de gasmeter te mogen afsluiten. Waar het mis gaat / ging is het moment dat een netbeheerder je extra kosten in rekening brengt voor werkzaamheden die ze 'moesten' doen omdat je op dat moment niet thuis was (zoals het buiten afsluiten), terwijl ze gewoon een afspraak konden maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Bram-Bos Hoe zie jij dat in verhouding tot de tekst die ze verplicht om minstens 5 dagen van te voren een afspraak te maken?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
onetime schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:05:
@Bram-Bos Hoe zie jij dat in verhouding tot de tekst die ze verplicht om minstens 5 dagen van te voren een afspraak te maken?
In principe moet de netbeheerder dat ook doen. Zie Aansluit- en Transportcode gas RNB 4.1.2.5

"Voor het uitvoeren van inpandige werkzaamheden op verzoek van de regionale netbeheerder, maakt de regionale netbeheerder tenminste vijf werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak met de aangeslotene."

Maar dat laat onverlet dat de netbeheerder voor eigen rekening en risico mag komen aanbellen om te vragen of het schikt. Zo niet, dan pech voor de netbeheerder.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Idefix70
Bram-Bos schreef op woensdag 25 november 2020 @ 10:00:
[...]

Op zich is het niet verboden om onaangekondigd aan te bellen met het verzoek om de gasmeter te mogen afsluiten. Waar het mis gaat / ging is het moment dat een netbeheerder je extra kosten in rekening brengt voor werkzaamheden die ze 'moesten' doen omdat je op dat moment niet thuis was (zoals het buiten afsluiten), terwijl ze gewoon een afspraak konden maken.
Op zich ben ik het met je eens Bram. Echter, ik ben er niet van gecharmeerd dat een partij als Enexis die zich op een dusdanige wijze (leugenachtig op z'n minst, bijna bedreigend) manifesteert zich onaangekondigd aan mijn deur meldt om in mijn woning in coronatijd! werkzaamheden uit te voeren. Eerder had ze laten weten om de meter te gaan verwijderen en mij een factuur te sturen. Dan ineens met twee man (nou ja man en vrouw) sterk ongevraagd voor mijn deur verschijnen, naar binnen willen gaan, deels ongemaskerd... sorry maar ik vind het geen manier van doen.

Daarnaast vind ik het wel prettig dat het slot er nu op zit. Mij kan nu niet meer verweten worden dat ik gas uit hun meter laat stromen. De meterstanden kwamen overeen met die ze in maart jl hebben uitgelezen.

Volgend jaar mag het hele spul van mij worden verwijderd en gaan we van www.hunaansluiting.nl naar www.mijnschoenenkast.nl ;)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jee-weetje
jee-weetje in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
.....de offerte ontvangen met "motivatie" in de mailbox.
Er staat toch een ander bedrag op dan 0, dus die ga ik zeker niet ondertekenen :(. Terugbellen n.a.v. de gemiste oproep is tot 3x toe mislukt :z

Jan-Willem

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

jee-weetje schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:10:
Er staat toch een ander bedrag op dan 0, dus die ga ik zeker niet ondertekenen :(. Terugbellen n.a.v. de gemiste oproep is tot 3x toe mislukt :z
Dat staat letterlijk in hun flow op de website en wat ze ook eerder hebben gecommuniceerd.

De vraag is... heb je het vertrouwen dat de prijs werkelijk naar 0 zal gaan... That is the question.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Idefix70 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:01:
[...]
Dan ineens met twee man (nou ja man en vrouw) sterk ongevraagd voor mijn deur verschijnen, naar binnen willen gaan, deels ongemaskerd... sorry maar ik vind het geen manier van doen.
Je bent nog altijd baas in eigen huis. Je had ze prima weg kunnen sturen of eisen kunnen stellen aan hun binnenkomst.

Je kan wel op alle slakken zout leggen, maar laten we ook realistisch blijven zeg, hier moeilijk over lopen doen, maar ze wel binnen laten slaat echt nergens op.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
Update:

Zojuist een herinnering ontvangen van Liander voor het verwijderen van de gasaansluiting en daarmee verbonden kosten. Dit is de tweede brief en dus de eerste herinnering.

Deze brief ook weer gewoon negeren?

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Casejunkie schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:34:
Update:

Zojuist een herinnering ontvangen van Liander voor het verwijderen van de gasaansluiting en daarmee verbonden kosten. Dit is de tweede brief en dus de eerste herinnering.

Stuur gewoon voorbeeldbrief 1b. Liander zal toch niks van zich laten horen, en dan heb jij je plicht gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casejunkie
Bram-Bos schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:35:
[...]

Stuur gewoon voorbeeldbrief 1b. Liander zal toch niks van zich laten horen, en dan heb jij je plicht gedaan.
Ga ik dat doen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
mcDavid schreef op dinsdag 3 november 2020 @ 18:53:
Bij ons wil Stedin een slimme meter komen plaatsen. Ik sta hier redelijk neutraal in (het ding heeft nadelen maar ook voordelen), dus we laten ze maar komen. Ben benieuwd wat ze met de loshangende gasmeter gaan doen :+

Om het geheugen op te frissen: ik heb na voorbeeldbrief 3 (huurappartement, gasvrij gemaakt voor oplevering) niets meer van ze gehoord.
Inmiddels is de monteur bezig. De gasmeter wordt vervangen door een nieuwe gasmeter en de monteur moet deze direct afdoppen. Hij heeft alleen nog geen idee hoe hij dat moet doen (ze hebben natuurlijk niet standaard doppen daarvoor mee). Ze willen de meter iig niet verwijderen zonder opdracht van de verhuurder. Over een slotje oid heb ik ze niet gehoord.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
mcDavid schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:31:
Hij heeft alleen nog geen idee hoe hij dat moet doen
En ze noemen zich wel "monteur" hahahahahaha

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Vuiltje schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:38:
[...]

En ze noemen zich wel "monteur" hahahahahaha
Zelfs de beste monteur kan niet afdoppen als hij niet de juiste materialen bij zich heeft om het te doen natuurlijk. Hij heeft waarschijnlijk alleen spullen bij om een gasmeter te vervangen ( dus gewoon stel steeksleutels ) en verder niet veel meer. Je moet niet meer meenemen dan nodig :)

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• jee-weetje
jee-weetje schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:10:
Reactie die ik ga sturen (als het jullie goedkeuring kan dragen ;) ):
Beste heer XXXX,

Ik kan u helaas niet terugbellen.
In de mail staat een offerte met een serieus bedrag, waar mij is toegezegd dat deze niet voor mijn rekening is. Toch vraagt u aan mij om deze akkoord te geven en daarmee dus een handtekening onder de kosten te zetten. Ik kan daar helaas niet mee akkoord gaan, zonder 100% zeker te weten dat de kosten niet aan mij worden doorgerekend. Als u een offerte stuurt met als eindtotaal 0€, dan zal ik deze direct ondertekenen.

Het moge duidelijk zijn dat de meter en leiding mij niet in de weg zitten en dat ik zeker mee wil werken als Enexis genoodzaakt is deze te verwijderen. Ik ben alleen niet bereid op te draaien voor de kosten.

Met vriendelijke groet,
XXXX

Jan-Willem

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Shadowhawk00 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 13:49:
[...]

Zelfs de beste monteur kan niet afdoppen als hij niet de juiste materialen bij zich heeft om het te doen natuurlijk. Hij heeft waarschijnlijk alleen spullen bij om een gasmeter te vervangen ( dus gewoon stel steeksleutels ) en verder niet veel meer. Je moet niet meer meenemen dan nodig :)
Ja, dat idd. En hoezo zou je ook doppen meenemen die op een gloednieuwe nog te plaatsen gasmeter passen? Dat snap ik wel. Gelukkig was er een collega in de buurt met de juiste spullen dus het zit er nu allemaal netjes in. Het nieuwe kraantje is verzegeld, ik vind het helemaal mooi. Denk niet dat ik er ooit nog wat van zal horen :P

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

mcDavid schreef op woensdag 25 november 2020 @ 14:36:
[...]
Ja, dat idd. En hoezo zou je ook doppen meenemen die op een gloednieuwe nog te plaatsen gasmeter passen? Dat snap ik wel. Gelukkig was er een collega in de buurt met de juiste spullen dus het zit er nu allemaal netjes in. Het nieuwe kraantje is verzegeld, ik vind het helemaal mooi. Denk niet dat ik er ooit nog wat van zal horen :P
Echt wel, over een half tot heel jaar komt er iemand langs om na te kijken waarom de meter geen gasverbruik aangeeft en of die niet stuk is.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Vuiltje
Reken maar.
Want het is een mooi stel rijstkorrels bij elkaar.
Stedinmonteur had bij mij de opdracht "aansluiten", terwijl hij op pad was om mij af te sluiten/zegelen.
Hij bellen met de zaak............
Klopt, moet afsluiten, heb geen slot, zal collega bellen........
Doe dat nou maar niet, want dat past niet, is een zegel niet voldoende?
Nee, moet slot op, haal wel vast de meter los, dan kan ik bij de kraan......
3/4 uur later collega met slot
Past niet.......
Dan toch maar een zegel op de kraan en daarna meter teruggeplaatst en ook die weer gezegeld.

Over efficiëntie gesproken.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Rommelzolder
Zojuist het volgende bericht naar de Klantenman van Liander en DEBITEURENBEHEER@liander.nl:
Geachte mevrouw, of mijnheer

Op 8 november heb ik u een kopie gezonden van de aangetekende brief die ik aan Liander per post heb gestuurd, met een betwisting van de door mij ontvangen factuur.

Die factuur is gestuurd naar aanleiding van het - op initiatief van Liander en zonder opdracht van mijn kant - verwijderen van uw gasaansluiting in mijn woning.

Duidelijk had kunnen zijn, dat ik de factuur betwist, en dus niet tot betaling zal overgaan.
Groot was dan ook mijn verbazing, dat ik een betalingsherinnering ontving, inclusief incassokosten.
Zoals u ongetwijfeld weet, kunnen incassokosten niet aan de orde zijn bij een evident betwiste factuur.
Voor de volledigheid sluit ik de tekst van de brief bij, die ik vanmorgen wederom aangetekend per post aan Liander heb gezonden.

Graag ontvang ik van u bericht, dat het incassotraject wordt gestopt en de factuur gecrediteerd.

Met vriendelijke groet
De definitieve tekst van de betwisting van de aanmaning is in het dossier opgenomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Rommelzolder Vind je het niet zonde om geld uit te geven aan aangetekend verzenden?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rommelzolder
JeroenE schreef op woensdag 25 november 2020 @ 16:16:
@Rommelzolder Vind je het niet zonde om geld uit te geven aan aangetekend verzenden?
Tja, ik dateer nog van de vorige eeuw, dus een papieren bewijs dat ik het heb gestuurd heeft mijn voorkeur.
En daarnaast: dubbel genaaid is altijd beter

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Rommelzolder Ha, ik ben ook uit de vorige eeuw hoor ;) Maar papier hoeft van mij niet per se, zeker niet als het extra geld kost terwijl je net zo goed een mailtje kan sturen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Rommelzolder schreef op woensdag 25 november 2020 @ 15:42:
Zojuist het volgende bericht naar de Klantenman van Liander en DEBITEURENBEHEER@liander.nl:

[...]

De definitieve tekst van de betwisting van de aanmaning wordt in het dossier opgenomen.
Als je Facebook hebt kan je in een privé bericht aan Liander vragen of je mail is aangekomen. Dan heb je in ieder geval bewijs van het verzonden mailtje.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rommelzolder
Erwin_83 schreef op woensdag 25 november 2020 @ 17:08:
[...]

Als je Facebook hebt kan je in een privé bericht aan Liander vragen of je mail is aangekomen. Dan heb je in ieder geval bewijs van het verzonden mailtje.
Zoals ik al aangaf: ik dateer uit de volgende eeuw, dus geen Facebook voor mij.
Die data schurken zijn nog erger dan netbeheerders.
Edit: @Erwin_83 op zich een goede tip als je toch al van Facebook gebruik maakt.

[ Voor 15% gewijzigd door Rommelzolder op 25-11-2020 19:05 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-07 21:40
Rommelzolder schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:00:
Zoals ik al aangaf: ik dateer uit de volgende eeuw, dus geen Facebook voor mij.
Die data schurken zijn nog erger dan netbeheerders.
Ze rekenen in ieder geval geen afsluitkosten :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• aip
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:26

aip

Ik ga me maar eens inlezen. Deze zomer een (kant en klaar) nieuwbouw bedrijfspandje gekocht, opgeleverd met gasaansluiting die ik niet ga gebruiken. Wel elektra contract genomen, geen gas.

Vorige week de eerste brief ontvangen van Liander, met exact de tekst (en bedragen) die ik hier in het topic zie.

Alvast een vraagje vooraf: zijn er verschillen tussen de behandeling van consumenten en (klein)zakelijke aansluitingen?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
aip schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:35:
Ik ga me maar eens inlezen. Deze zomer een (kant en klaar) nieuwbouw bedrijfspandje gekocht, opgeleverd met gasaansluiting die ik niet ga gebruiken. Wel elektra contract genomen, geen gas.

Vorige week de eerste brief ontvangen van Liander, met exact de tekst (en bedragen) die ik hier in het topic zie.

Alvast een vraagje vooraf: zijn er verschillen tussen de behandeling van consumenten en (klein)zakelijke aansluitingen?
Welkom hier. Kleinverbruikers (< 40 m3(n)/hr) genieten in de Gaswet extra bescherming bovenop de normale consumentenbescherming in het BW. Die kleinverbruikers kunnen ook kleinzakelijke gebruikers betreffen.

In de praktijk hebben we hier ook nog geen verschil in behandeling gezien tussen deze twee categorieën. Voorbeeldbrief 4 (vroeger 3) is je startpunt.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Bram-Bos schreef op woensdag 25 november 2020 @ 19:40:
[...]
Welkom hier. Kleinverbruikers (< 40 m3(n)/hr) genieten in de Gaswet extra bescherming bovenop de normale consumentenbescherming in het BW. Die kleinverbruikers kunnen ook kleinzakelijke gebruikers betreffen.

In de praktijk hebben we hier ook nog geen verschil in behandeling gezien tussen deze twee categorieën. Voorbeeldbrief 4 (vroeger 3) is je startpunt.
En als je inderdaad totaal geen gas verbruikt, val je dus automatisch in de categorie kleinverbruikers ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
CvP_tweakers schreef op woensdag 28 oktober 2020 @ 11:45:
Vandaag de volgende brief verzonden aan Liander als reactie op hun betalingsherinnering van afgelopen vrijdag.
---------
Liander
T.a.v. Klant en Markt
Betreft Verweer betalingsherinnering betwiste factuur
Uw kenmerk: xxxxxx
Oldeholtpade, datum
Geachte heer, mevrouw,

Afgelopen vrijdag heb ik, tot mijn stomme verbazing, een betalingsherinnering ontvangen.
Wederom heb ik van u, behalve een ontvangstbevestiging, geen enkele inhoudelijke reactie mogen vernemen op voorgaande e-mails. Desondanks ontving ik vrijdag van u per post een “Betalingsherinnering” met kenmerk xxxxxx. Ik ga mijzelf niet blijven herhalen, maar deze factuur is en blijft, bij voorbaat en bij herhaling, betwist. U weet ongetwijfeld ook dat het zinloos is een herinnering te sturen op een factuur die reeds meermaals inhoudelijk betwist is. Toch kiest u er voor totaal niet te reageren op mijn e-mails, maar toch weer een herinnering te sturen. Nogmaals, deze factuur is tot vervelens toe betwist en zal niet worden voldaan.
Daarnaast vermeldt u in de herinneringsbrief een overzicht met incassokosten. En dat terwijl u heel goed weet dat van incasso, bij een betwiste factuur, geen sprake kan zijn en u zeker geen incassokosten mag berekenen op een factuur die reeds bij voorbaat en bij herhaling, inhoudelijk betwist is.

Als u mij tot betaling wenst te dwingen voor werkzaamheden die niet in mijn opdracht zijn uitgevoerd en waarvoor geen enkele onderliggende juridische titel bestaat, zult u naar de rechter moeten stappen. Ik zie een eventuele rechtszaak, gezien de voorgeschiedenis in dezen en gezien de recente uitspraak in een volstrekt vergelijkbare casus (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734) met het volste vertrouwen tegemoet.

Tot slot wil ik u nogmaals vriendelijk doch dringend verzoeken deze factuur in te trekken en finale kwijting te verlenen.
Ik vind het heel irritant dat u ondanks herhaaldelijke en rechtmatige betwisting (zowel vooraf als nadien) mij blijft bestoken met onrechtmatige betalingsclaims en zal vanaf heden ook mijn daarvoor benodigde inzet voor verweer bij u in rekening brengen tegen een uurtarief van €80,- per uur. Te voldoen binnen 14 dagen.

Met vriendelijke groet,
xxxxxx
Heb jij hierna nog wat gehoord van Liander? Nog een aanmaning + incassokosten gehad, zoals @ronjansen87, @Remco45 en @Ducktape?
AliPee schreef op maandag 26 oktober 2020 @ 09:20:
Bedankt voor al jullie reacties op mijn concept voor het betwisten van de onterechte, foutieve factuur.
De meeste tips heb ik verwerkt in de uiteindelijke brief:

Liander N.V.
Postbus 50
6920 AB DUIVEN

Datum: 28 oktober 2020
Betreft: betwisting factuur

Geachte heer/mevrouw,

Donderdag 18 oktober 2020 ontving ik van u een factuur (factuurnummer:xx) betreffende de kosten voor het ‘Verwijderen gasaansluiting laagbouw’ op mijn adres, te weten xxxx. Dit verwijderen is uitgevoerd zonder dat ik daartoe een aanvraag gedaan heb, laat staan dat ik er opdracht toe gegeven heb. Het betrof overigens slechts een gedeeltelijke verwijdering, dit zou de factuur ook incorrect maken.
De monteurs die langskwamen gaven (bij monde van de heer xxxx) aan dat de verwijdering gratis zou zijn, omdat ik geen gas meer wilde gebruiken moest de leiding verwijderd worden.

Ik betwist de factuur en ik zal niet overgaan tot betaling, aangezien de grondslag voor uw vordering ontbreekt.

Ten eerste heb ik geen opdracht gegeven. Het (gedeeltelijk) verwijderen van de aansluiting is op initiatief van Liander uitgevoerd, hetgeen logisch is, daar de gasleiding eigendom is van Liander. Mocht u daar anders over denken dan ontvang ik graag een digitale kopie van het bewijs dat ik opdracht heb gegeven voor deze werkzaamheden.

Ten tweede is de Aansluit- en Transportovereenkomst al 19 maanden geleden beëindigd middels opzegging mijnerzijds. De ATO zelf vermeldt dat deze op ieder moment kan worden opgezegd en beëindigd, zonder beperkende voorwaarden of vermelding van kosten. De werkzaamheden hebben ruimschoots na het beëindigen van de ATO plaatsgevonden, dus de ATO is in elk geval niet de hierboven bedoelde opdracht of overeenkomst die de grondslag vormt voor uw factuur.

Ten derde zijn de Algemene Voorwaarden niet verstrekt voorafgaand aan of bij het aangaan van de overeenkomst met de energieleverancier, en dus ook de ATO. Mocht u dat anders zien, dan ontvang ik graag schriftelijk bewijs van het tegendeel. Ten overvloede meld ik u dat, ook al zouden de algemene voorwaarden behorende bij de ATO wel tijdig verstrekt zijn, deze algemene voorwaarden niet van toepassing zijn op werkzaamheden die u ruimschoots na het beëindigen van de ATO heeft geïnitieerd en uitgevoerd.

Ten vierde wijs ik u op uw mail omtrent verwijdering die mij toegezonden is op 26 augustus 2020 om 11:18 u. U verwijst in deze mail meerdere keren naar een belangrijke bijlage, deze bijlage ontbreekt echter. Tot twee keer toe heeft een collega van u mijn vraag hierom doorgestuurd naar de juiste afdeling, ik heb echter niets ontvangen.

Tot slot wijs ik u in dit verband ook op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel, (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.

Ik betwist uw vordering omdat deze grondslag mist, uw factuur leg ik daarom terzijde.
Gezien deze betwisting hoeft er ook geen incassotraject gestart te worden, buitengerechtelijk gemaakte incassokosten zijn zinloos.

Met vriendelijke groet,

Xxxx
xxxx
En heeft @AliPee nog een betalingsherinnering gehad van Liander, zoals @Rommelzolder?

[ Voor 41% gewijzigd door Bram-Bos op 25-11-2020 20:05 ]

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• AliPee
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-02-2022
Nee, geen post van Liander en ook geen mail na mijn betwisting.

De afsluiting en gedeeltelijke verwijdering is half oktober geweest, vorige week heb ik wel een telefoontje gehad van Liander, ze wilden een afspraak maken om alles te verwijderen omdat ik geen contract meer had. Op de vraag wat er verwijderd moest worden kwam als antwoord dat de hele leiding en meter verwijderd moest worden. Na wat heen en weer praten (ik eerst nog in de veronderstelling dat ze het laatste stuk leiding weg wilden halen) kwam de medewerker erachter dat een onderaannemer geweest was om te verwijderen. Voor het laatste stuk kwamen ze niet, hij was heel verbaasd dat de gasmeter weg was en er niet was gegraven bij de voordeur. Op een andere lijst stond de aansluiting niet meer. Dus het was al afgerond. Communicatie loopt daar geweldig!
Volgende week komt een andere onderaannemer met 2 slimme meters, wat hij met de slimme gasmeter gaat doen is nog de vraag.
Wordt vervolgd.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
HellevUUr schreef op dinsdag 24 november 2020 @ 01:08:
@Bram-Bos @onetime @Hans299 en een ieder die dit leest.

Beste belangstellenden,

Ik heb de verhoren van de kinderopvangtoeslag affaire beluisterd en de conclusie van zowel Wiebes als Asscher is dat zij lering trekken uit de gemiste signalen die hen keer op keer tot handelen hadden moeten bewegen. Zij hebben te weinig aandacht geschonken aan de burgers die met deze problemen werden opgezadeld.
Ook nu heeft Minister Wiebes de kans gehad om met burgers in gesprek te gaan, bijvoorbeeld met dhr. Bos. De Minister heeft er echter voor gekozen om met de ACM en de netbeheerders in gesprek te gaan maar niet met de burgers die geconfronteerd worden door de aanpak van de netbeheerders.
Nu hebben we direct de mogelijkheid om de Minister van Economische Zaken en Klimaat (Eric Wiebes) te helpen met het onthullen van de werkwijze die netbeheerders toepassen op gewone burgers die van het gas af willen. Burgers die zijn geconfronteerd met onvolledige informatie en die zijn "gedwongen" tot het maken van keuzes die ze zijn voorgeschoteld door Netbeheerders. Keuzes die onvolledig waren en waarbij netbeheerders met wetten zwaaiden alsof de burger geen andere keuze had dan te betalen voor tijdelijke, danwel definitieve afschakeling/verwijdering.

Ik zat te denken aan een volgende opzet, schiet er vooral op los (geen spellcheck gebruikt, gaat even om het idee):

[...]
Naar aanleiding van jullie reacties heb ik een aantal aanpassingen doorgevoerd in de brief.
Er zijn ook suggesties gedaan om de brief naar de media te sturen, evt. als ingezonden brief @_JGC_ @onetime @Freee!!
AD, FD, Trouw, Telegraaf, Volkskrant, Nu.nl, NRC Handelsblad - Lokale kranten

Aanpassing n.a.v. reactie @CurlyMo en @Bram-Bos om weg te blijven van het vergelijk van het leed tussen kinderopvangtoeslag en opzegboete maar met name te refereren naar het systeem.
Aanpassing n.a.v. reactie @Bram-Bos om de laatste koerswijziging van Wiebes mee te nemen (kamerbrief 18-11-2020 kenmerk:DGKE-E / 20280955)

https://www.rijksoverheid...van-de-gasaansluiting.pdf
Geachte Voorzitter,
In de beantwoording van de Kamervragen over de verwijderkosten bij het beëindigen van de gasaansluiting bij kleinverbruikers (kenmerk 2020Z14731) heb ik aangegeven dat er onduidelijkheid is ontstaan over deze verwijderkosten en dat ik van mening ben dat hier op korte termijn een oplossing voor moet komen. Ik ben hierover in gesprek gegaan met de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en met de netbeheerders. Door middel van deze brief informeer ik uw Kamer over de uitkomst van deze zoektocht.

Na gesprekken met de ACM en de netbeheerders heb ik geconcludeerd dat het niet mogelijk is om op korte termijn de onduidelijkheid over de verwijderkosten volledig weg te nemen. Althans niet in het geval dat er wordt vastgehouden aan de kostenverdeling zoals is opgenomen in de Regeling inzake tariefstructuren en voorwaarden gas, die de 50-50-verdeling regelt waar uw Kamer zich voor uitgesproken heeft. Het kabinet vindt het net als uw Kamer belangrijk dat mensen die zelf actie willen ondernemen, dat kunnen doen tegen zo laag mogelijke kosten en op een makkelijke manier. Onduidelijkheid over kosten kan vertragend werken voor de energietransitie, daarom kies ik ervoor om de procedure in gang te zetten om de verwijderkosten tijdelijk volledig te verrekenen in het algemene periodieke aansluittarief. Hiermee wordt geregeld dat afnemers die hun gasaansluiting willen beëindigen in alle gevallen geen rekening hoeven te betalen en de netbeheerders de kosten voor de werkzaamheden mogen verrekenen in de het periodieke aansluittarief. Op deze manier wordt geregeld dat de netbeheerders een redelijke vergoeding krijgen voor de werkzaamheden die zij moeten uitvoeren.

Het wegnemen van de onduidelijkheid over de verwijderkosten is ook nodig om ervoor te zorgen dat het buiten gebruik nemen van ongebruikte gasaansluitingen soepel verloopt. Ik wil nogmaals benoemen dat tijdelijk afsluiten (“verzegelen”) geen optie is voor het langdurig buiten gebruik nemen van gasaansluitingen. Dit is de conclusie op basis van de onderzoeken die ik aan uw Kamer heb aangeboden in de Kamerbrief van 12 november 2019 (Kamerstuk 29 023, nr. 254) naar aanleiding van de motie van het lid Yesilgöz-Zegerius c.s. (Kamerstuk 35 000 XIII, nr. 70).

De gekozen tijdelijke oplossing voor de korte termijn heeft ook nadelen. Bij het opstellen van de nieuwe Energiewet en daarop gebaseerde uitvoeringsregelingen zal met het oog op de energietransitie opnieuw worden gekeken naar de verdeling van kosten voor het verwijderen van gasaansluitingen. Zolang het gaat om een relatief beperkt aantal afnemers die hun gasaansluiting willen beëindigen, zal het effect van deze tijdelijke oplossing op het periodieke aansluittarief voor de achterblijvers beperkt zijn. Echter, het is de verwachting dat dit aantal op gaat lopen als gevolg van de energietransitie.

Ik begrijp dat het voor afnemers belangrijk is om te weten wanneer de kostenverdeling daadwerkelijk wordt gewijzigd. Daarom schets ik de benodigde procedure om de kostenverdeling te wijzigen. De eerste stap is het wijzigen van de Regeling inzake tariefstructuren en voorwaarden gas. Voordat deze wijzigingsregeling vastgesteld kan worden dient de ACM hier advies over uit te brengen. Ik verwacht de wijzigingsregeling nog dit jaar vast te stellen. Na vaststelling dient de wijzigingsregeling aangeboden te worden aan de Eerste en Tweede Kamer volgens de wettelijk voorgeschreven nahangprocedure. In verband met het kerstreces geldt hier een langere termijn voor. Na het afronden van de nahangprocedure kan ik een besluit nemen om de wijzigingsregeling in werking te laten treden. Ik verwacht dat dit voor 1 maart het geval kan zijn.

Voor het wijzigen van de kostenverdeling moet ook de tarievencode gas worden gewijzigd door de ACM. Bij het wijzigen van deze tarievencode gas is het gebruikelijk dat de uniforme openbare voorbereidingsprocedure wordt toegepast. De ACM heeft aangeven verder te gaan met de procedure tot wijziging van de tarievencode gas. De ACM zal, gegeven het huidige codeproces, bekijken of ze rekening kan houden met de mogelijkheid dat de Regeling inzake tariefstructuren en voorwaarden gas op korte termijn wordt aangepast.

Eric Wiebes
Minister van Economische Zaken en Klimaat
Hieronder de aangepast brief gericht aan Minister Wiebes.
Geachte Minister Wiebes,

Het immense leed dat mensen is aangedaan in de toeslagen affaire of omtrent de gaswinning in Groningen kan niet vaak genoeg onder de aandacht worden gebracht. Maar liever had dit al lang adequaat opgelost moeten zijn. De mechanismes van een onwrikbare en een kafkaëske overheid en aanpalende dienstverlening komt echter in alle gradaties voor. Van tienduizenden euro's aan onterechte navorderingen in de kindertoeslag affaire tot enkele honderden euro's in de casus van de gasverlaters. De patronen zijn hetzelfde, het leed gelukkig niet.

Toch wil ik namens alle gasverlaters ons verhaal doen. Het verhaal van mensen die vooruitlopen in het duurzaamheidsvraagstuk, maar daarin sterk ontmoedigd worden door procedures, valse beschuldigen, deurwaarders en (gewonnen) rechtszaken.

Met interesse hebben wij de hoorzitting over de kinderopvangtoeslag gevolgd. De rode draad, of zoals u het zelf formuleert, de brandende lont, was op menig moment voor u onzichtbaar.
Ook met betrekking tot de afsluitboete voor gasverlaters, bent op verschillende momenten geinformeerd over de mogelijke gevolgen die burgers ondervinden. Helaas lijkt het er nu op dat de brandende lont voor u onzichtbaar is.
Een belangrijk leermoment bij de kinderopvangtoeslag is dat u onvoldoende zicht heeft gehad op de consequenties die burgers ondervonden door het beleid van de Belastingdienst.
Het beleid van netbeheerders heeft ook negatieve consequenties voor burgers en de gedachte achter "de menselijke maat" is ook hier ver te zoeken. Hieronder geven we graag ons perspectief op de kamerbrieven die u heeft gestuurd over afsluitboete.

Op kamervragen van 14-8-2020 van het lid Van der Lee (Groenlinks) met kenmerk 2020Z14731, heeft u op 5-10-2020 antwoorden gegeven.

Vraag 2 van Van der Lee luidde: "Kunt u ingaan op de bredere consequenties van deze rechterlijke uitspraak? Deelt u de mening dat hieruit blijkt dat de juridische basis voor het in rekening brengen van kosten voor niet gevraagde werkzaamheden, dat wil zeggen het verwijderen van de gasaansluiting, discutabel is?"

Uw antwoord hierop was als volgt: "De rechterlijke uitspraak betreft een specifieke casus en is om deze reden niet van toepassing op alle mensen die de afgelopen jaren hun overeenkomst met de netbeheerder opzegden, omdat ze geen gas meer wilden gebruiken en dus de beschikking over de gasaansluiting wilden beëindigen. De overwegingen van de kantonrechter in dezen kunnen bij toekomstige rechtszaken over dit onderwerp worden betrokken. Het is echter niet uitgesloten dat een rechter in een rechtszaak over dit onderwerp anders beslist, bijvoorbeeld omdat de feiten anders liggen of er nieuwe argumenten worden ingebracht. De rechter heeft zich bijvoorbeeld niet uitgelaten over de situatie waarin een tijdige verstrekking van de algemene voorwaarden niet ter discussie staat. Uit de uitspraak volgt dan ook niet dat netbeheerders in alle gevallen onterecht kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening zouden hebben gebracht. De rechterlijke uitspraak betekent niet dat alle mensen die hun leveringsovereenkomst met de leverancier hebben opgezegd, omdat ze geen gas meer willen gebruiken, niet hoeven te betalen voor het verwijderen van hun gasaansluiting. De uitspraak betekent ook niet dat personen die opdracht hebben gegeven tot verwijdering van hun gasaansluiting de kosten daarvan kunnen terugvorderen."

U geeft hier exact dezelfde reactie als de netbeheerders aan burgers hebben gegeven. U geeft aan dat dit een specifieke casus betreft en dat andere rechters een andere uitspraak kunnen geven als de algemene voorwaarden tijdig worden verstrekt. U geeft tevens aan dat uit de uitspraak niet volgt dat netbeheerders in alle gevallen onterecht kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening zouden hebben gebracht.
De uitspraak van de rechter gaat inderdaad over één casus maar de hoeveelheid burgers die dezelfde casus hebben, zijn er aantoonbaar honderden. Die honderden zijn net zoals bij de kinderopvangtoeslag het topje van de ijsberg. Het belangrijkste punt van de uitspraak leek u destijds te ontgaan en dat is dat artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas (voorheen 2.5.1.12) door netbeheerders wordt misbruikt om gebruikers te dwingen een verplichte keuze te maken. Hierdoor ontstaat een opdracht en volgt een factuur varierend van een paar honderd euro tot 800 euro.

In de tussentijd heeft u in uw brief van 18-11-2020 gelukkig uw benadering enigsinds gewijzigd "Het wegnemen van de onduidelijkheid over de verwijderkosten is ook nodig om ervoor te zorgen dat het buiten gebruik nemen van ongebruikte gasaansluitingen soepel verloopt. Ik wil nogmaals benoemen dat tijdelijk afsluiten (“verzegelen”) geen optie is voor het langdurig buiten gebruik nemen van gasaansluitingen."
Helaas misbruiken netbeheerders nog steeds artikel 2.9.2 om burgers te dwingen een verwijdering aan te vragen. Daarnaast respecteren zij betwistingen van facturen niet en schakelen vervolgens incassobureau's in verhogen de bedragen met incassokosten.

Vraag 3 van Van der Lee luidde: "Kunt u een appreciatie geven van de publicatie «De afsluitboete bestaat niet» van Bos? Bevestigt deze rechterlijke uitspraak de argumentatie van deze publicatie, namelijk dat de grondslag ontbreekt voor de «afsluitboete» wanneer er geen voorafgaande opdracht wordt gegeven?"

Uw antwoord hierop was als volgt: "Ik vind het niet aan mij om inhoudelijk in te gaan op de rechterlijke uitspraak, mede omdat er momenteel nog vergelijkbare rechtszaken spelen. Om deze reden kan ik ook geen appreciatie geven van de publicatie «De afsluitboete bestaat niet» van de heer Bos. Verschillende argumenten uit deze publicatie zijn gebruikt in de rechtszaak."

Wij hopen dat uw visie op uw eigen antwoord in de tussentijd veranderd is. U heeft zelf aangegeven dat een goede dienst (in dit geval de netbeheerders) een fout herkent, erkent, fouten herstelt en ervan leert. U heeft in deze casus wel de moeite genomen om in gesprek te gaan met de ACM en netbeheerders maar de mogelijkheid om met bijvoorbeeld dhr. Bos in gesprek te gaan houdt u af. Waarom is dit? Dhr. Bos is een burger die een volledig overzicht heeft van de problematiek die door honderden burgers wordt ervaren. Nogmaals het topje van de ijsberg. Wij hopen dat u uw keuze heroverweegt en toch in gesprek gaat met dhr. Bos. Dezelfde leemlaag die u eerder bent tegengekomen, is wellicht nu ook van toepassing. Klantenservice medewerkers, juridisch medewerkers, klachten medewerkers en door netbeheerders ingeschakelde incassobureau's zijn allemaal op de hoogte van de houding van netbeheerders jegens burgers. Maar u wordt hier niet van op de hoogte gebracht.

Vraag 4 van Van der Lee luidde: "Is deze uitspraak van de kantonrechter van toepassing op alle mensen die de afgelopen jaren hun leveringscontract voor gas opzegden, maar geen opdracht verleenden tot verwijdering van de aansluiting?"

Uw antwoord hierop was als volgt: "Voor het verdelingsvraagstuk van afsluitkosten vind ik relevant dat wanneer bewoners de overeenkomst met de netbeheerder beëindigen, ze ook beogen om de feitelijke beschikking over de gasaansluiting te beëindigen. De beschikking over de gasaansluiting, dat wil zeggen de verbinding met het gastransportnet, kan alleen worden beëindigd door deze verbinding fysiek te verbreken. Dat vereist een handeling van de netbeheerder. Ik heb onderzoek laten doen naar veilige alternatieven voor het volledig verwijderen van de gasaansluiting. In mijn Kamerbrief van 12 november 2019 (Kamerstuk 29 023, nr. 254) heb ik uw Kamer geïnformeerd over de benodigde handelingen die samenhangen met het veilig beëindigen van de aansluiting op het gastransportnet. In deze brief heb gemeld dat ik naar aanleiding van de motie van het lid Yesilgöz-Zegerius c.s. (Kamerstuk 35 000 XIII, nr. 70) een second opinion heb laten uitvoeren op het onderzoek van Kiwa N.V. Dat betrof de vraag of het volledig verwijderen van de aansluiting de enige mogelijkheid is om de veiligheid te kunnen waarborgen. Beide rapporten heb ik aan het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) gezonden voor advies. De twee onderzoeken hebben als uitkomst dat langdurig verzegelen van de gasaansluiting niet veilig is, wat SodM heeft bevestigd. Op basis hiervan heb ik aangegeven dat ik verzegelen niet als mogelijkheid zie voor het langdurig buiten gebruik nemen van de gasaansluiting. Dit betekent dat er kosten zijn op het moment dat een afnemer aangeeft dat hij langdurig geen gebruik meer wil maken van aardgas en zijn gasaansluiting."

U geeft aan dat het volledig verwijderen van de gasaansluiting nodig is wanneer deze langdurig niet meer gebruikt zal worden. U geeft tevens aan dat u een verzegeling niet als mogelijkheid ziet voor het langdurig buiten gebruik nemen van de gasaansluiting.
Wanneer netbeheerders geconfronteerd worden met het verwijderen van een gasaansluiting dan is dat een onderdeel van hun takenpakket. Dit kan geen verrassing zijn, want diezelfde netbeheerders schermen al jaren richting burgers dat die noodzaak er is (op basis van diezelfde KIWA rapporten). De netbeheerder is verantwoordelijk voor de gasinstallatie. Plaatsing, aanpassing, onderhoud en verwijdering zijn onderdeel van die werkzaamheden. De kosten hiervan worden al doorberekend aan de burgers. Wanneer een gasaansluiting niet wordt vervangen of onderhouden dan kunnen die gereserveerde (en reeds betaalde) kosten gebruikt worden om de verwijdering uit te kunnen voeren. Als netbeheerders stellen dat zij hier geen kosten voor gereserveerd hebben, dan is dit een risico dat zij zelf hebben laten ontstaan. En als ze echt in de problemen komen, waarom hebben ze de ACM niet gevraagd het tarief opnieuw in overweging te nemen? Er is meer dan voldoende geld beschikbaar bij netbeheerders om die kosten volledig te kunnen dekken, gezien de hoge winsten die zij hebben behaald.
In 2019 was dit: Enexis Netbeheer 223 miljoen (112 miljoen gereserveerd, 111 miljoen dividend uitkering), Liander 257 miljoen (257 miljoen voorgesteld dividend uitkering), Coteq 6,8 miljoen, Stedin 87 miljoen (52 miljoen dividend uitkering), Rendo 9,5 miljoen (7,5 miljoen dividend uitkering) .
Nu is het zo dat vele mensen geen opdracht hebben gegeven voor het verwijderen van de gasaansluiting. Maar de overgrote meerderheid zijn onder valse voorwendselen door netbeheerders aangespoord om een opdracht te geven, waarna zij vervolgens de hoge rekening gepresenteerd kregen. In dit verband zijn energieleveranciers ook verantwoordelijk voor het misleiden van burgers door hun brieven te sturen dat bij opzegging van de aansluit- en transportovereenkomst (ATO), kosten voor verwijdering aan diezelfde burgers in rekening worden gebracht. Vervolgens worden die burgers gedwongen om een aanvraag te doen om de aansluiting te verwijderen, zonder dat zij worden geinformeerd over het feit dat zij niet verplicht zijn hier een opdracht voor te verstrekken en niet verplicht zijn hiervoor te betalen. Als burgers niets doen worden zijn geconfronteerd met incassobureau's of dreigende rechtszaken. De burger staat tegen de muur en zal in de meeste gevallen onder dwang betalen.

Vraag 5 van Van der Lee luidde: "Betekent deze uitspraak dat personen die opdracht hebben gegeven tot verwijdering omdat de netbeheerders aangaven/suggereerden dat dit verplicht was om van de vaste lasten voor gas af te komen, deze weer kunnen terugvorderen? Zo ja, wat zijn de bredere consequenties hiervan?"

Uw antwoord hierop was als volgt: "Tijdens verschillende debatten met de Tweede Kamer is uitgebreid gesproken over de verdeling van kosten die verband houden met beëindigen van de gasaansluiting (afsluitkosten). Het dilemma daarbij is dat we koplopers niet willen afremmen, maar tegelijk willen we voorkomen dat via de tarieven mensen die nog niet zo ver zijn voor de kosten opdraaien. In de Tweede Kamer was brede steun voor de motie van het lid Van der Lee die de afsluitkosten 50–50 verdeelt. De helft van de kosten wordt in rekening gebracht bij de bewoner en de andere helft mag de netbeheerder verrekenen in het algemene periodieke aansluittarief. Dit deel wordt dus opgebracht door allen die nog wel aangesloten zijn op het gasnetwerk. Het amendement van het lid Van der Lee heeft de Gaswet gewijzigd. Inmiddels is de wijzigingsregeling «tariefstructuren en voorwaarden gas» per 1 oktober in werking getreden. Dit zorgt er voor dat de Tarievencode gas gewijzigd dient te worden door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM heeft aangegeven de Tarievencode gas te gaan wijzigen. Daarmee wordt de 50–50 verdeling dus volledig geïmplementeerd."

Inmiddels heeft ook de ACM aangegeven dat er geen grondslag is voor het factureren van een verwijderde gasaansluiting, tenzij de consument hier bewust voor kiest. Dit betekent voor de 50-50 verdeling dat de helft van 0, 0 is. Het probleem wat u hier echter over het hoofd ziet is dat er nu al vele burgers zijn die kosten hebben gemaakt terwijl er geen juridische grondslag voor was. Hoe wilt u dat probleem gaan oplossen? Er zijn burgers die door netbeheerders als dief worden uitgemaakt omdat de netbeheerder "denkt" dat er gas wordt afgenomen zonder contract. Er worden dus burgers ongefundeerd beticht van diefstal.

Vraag 6 van Van der Lee luidde: "Deelt u de mening dat deze rechterlijke uitspraak noopt tot het sneller komen van een structurele oplossing voor dit probleem, zoals besproken in het kader van de motie-Van der Lee over het verdelen van de kosten van het afsluiten van de gasaansluiting (Kamerstuk 32 813, nr. 290)? Bent u in het kader hiervan bereid een dialoog te organiseren tussen de actieve groep die zich met deze problematiek bezig houdt (met name op Tweakers.net) en de netbeheerders?"

Uw antwoord hierop was als volgt: "Ik constateer dat met de rechterlijke uitspraak een situatie is ontstaan waarbij er onduidelijkheid is over de afsluitkosten. Ik vind deze onduidelijkheid onwenselijk en ik ben van mening dat hier op korte termijn een oplossing voor moet komen. Ik ga hierover in gesprek met de ACM en met de netbeheerders. In de zoektocht naar een oplossing zal ik ook opties in overweging nemen die voor een andere verdeling van de afsluitkosten zorgen, waaronder de optie om tijdelijk de afsluitkosten volledig te verrekenen in het algemene periodieke aansluittarief. Geen enkele oplossing is ideaal. Indien alle afsluitkosten worden verrekend in de nettarieven, betalen de achterblijvers voor de afsluiting van de vertrekkers en na hun eigen overstap nog eens voor de afsluiting van hun eigen gasaansluiting. Ik zal uw Kamer later dit jaar per brief informeren over de uitkomst van deze zoektocht."

Geachte Minister Wiebes, hier lijkt de geschiedenis zich te herhalen omdat u geen belang lijkt te hechten aan een gesprek met burgers (die van Tweakers.net). U praat met ACM en u praat met netbeheerders. Wat maakt dat u zich niet laat informeren door burgers maar wel door degene die de burger op een nare wijze een hoek in probeert te drukken en hen vervolgens dwingt tot het maken van een "keuze" welke de burger ook nog duur komt te staan?

Wij hopen dat de ervaringen van de afgelopen tijd daadwerkelijk uw inzicht hebben veranderd en wij nodigen u daarom ook van harte uit om met ons het gesprek aan te gaan.
Dan is nog de vraag hoe de brief te ondertekenen. Kunnen we dit als "Tweakers" doen of hoort het zo dat we onze echte namen gebruiken voor de ondertekening? In het laatste geval zou ik graag een DM willen van de mensen die de brief mede willen ondertekenen. Stuur me nog geen namen maar wel een DM voor interesse, ik zal dan de beste manier zoeken om geen conflict te veroorzaken tussen irl naam en nickname (bijvoorbeeld door de mogelijkheid te bieden met je echte naam te reageren naar een email adres). Ik heb hier geen ervaring mee. :F

[ Voor 2% gewijzigd door HellevUUr op 25-11-2020 22:40 . Reden: paar miljoenen toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:28
Ik vindt het toch lastig: in de toeslagen affaire zijn mensen failliet gegaan, zijn huwelijken gesneuveld door de stres en zijn mensen volledig door de grond gegaan, dat aanhalen omdat een commercieel bedrijf probeert asn winstmaximalisatie te doen voor €750 per ex klant? Ik hou mij daar verre van, en voel mij niet vertegenwoordigd in het: ‘namens alle gasverlaters’

Duidelijkheid is altijd beter dan onduidelijkheid, maar voor de rest vindt ik de voorgestelde regeling maar niet beter dan de huidige situatie. Het commerciële bedrijfsrisico wordt niet onderkend in het mogen afschuiven van de kosten op de rest van de klanten.
HellevUUr schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:28:
[...]

Naar aanleiding van jullie reacties heb ik een aantal aanpassingen doorgevoerd in de brief.
Er zijn ook suggesties gedaan om de brief naar de media te sturen, evt. als ingezonden brief @_JGC_ @onetime @Freee!!

Aanpassing n.a.v. reactie @CurlyMo en @Bram-Bos om weg te blijven van het vergelijk van het leed tussen kinderopvangtoeslag en opzegboete maar met name te refereren naar het systeem.
Aanpassing n.a.v. reactie @Bram-Bos om de laatste koerswijziging van Wiebes mee te nemen (kamerbrief 18-11-2020 kenmerk:DGKE-E / 20280955)

[...]

[...]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
overhyped schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:34:
Ik vindt het toch lastig: in de toeslagen affaire zijn mensen failliet gegaan, zijn huwelijken gesneuveld door de stres en zijn mensen volledig door de grond gegaan, dat aanhalen omdat een commercieel bedrijf probeert asn winstmaximalisatie te doen voor €750 per ex klant? Ik hou mij daar verre van, en voel mij niet vertegenwoordigd in het: ‘namens alle gasverlaters’

Duidelijkheid is altijd beter dan onduidelijkheid, maar voor de rest vindt ik de voorgestelde regeling maar niet beter dan de huidige situatie. Het commerciële bedrijfsrisico wordt niet onderkend in het mogen afschuiven van de kosten op de rest van de klanten.

[...]
Ik heb geprobeerd met dat stuk rekening te houden omdat dit ook door anderen is geopperd. Het gaat mij om inzicht wat verkregen is in het niet werkende systeem van semi-overheden en vooral het niet luisteren naar burgers. Een goed voorstel voor aanpassing wil ik zeker in overweging nemen.

[ Voor 3% gewijzigd door HellevUUr op 25-11-2020 22:37 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:28
Ik vertrouw op de juiste intentie :)
HellevUUr schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:36:
[...]

Ik heb geprobeerd met dat stuk rekening te houden omdat dit ook door anderen is geopperd. Het gaat mij om inzicht wat verkregen is in het niet werkende systeem van semi-overheden en vooral het niet luisteren naar burgers.

Acties:
  • +10 Henk 'm!
@HellevUUr: Dank nogmaals voor je initiatief. Als ingezonden brief of opinieartikel is dit stuk helaas niet geschikt want te lang, en veel te veel incrowd. Als brief aan de minister zou het natuurlijk wel kunnen, maar ook in dat geval wordt je betoog er niet helderder van als je de minister volledig citeert. Ik zou verder kort een paar kernboodschappen c.q. verzoeken formuleren, en die aan het begin en aan het einde zetten. Wat wíl je nu precies van de minister? Waarop kan hij handelen?

Ik denk zelf dat je er voldoende in geslaagd bent om het verschil aan te geven met het echte leed van die ander affaires.

Wat ondertekenaars betreft: het is niet verstandig om 'namens alle Tweakers' te spreken. Verzamel bondgenoten via DM of via een Google Form o.i.d.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• CurlyMo
@HellevUUr Mijn feedback:
Geachte Minister Wiebes,

Het immense leed dat mensen is aangedaan in de toeslagen affaire of omtrent de gaswinning in Groningen kan niet vaak genoeg onder de aandacht worden gebracht. Maar liever had dit al lang adequaat opgelost moeten zijn. De mechanismes van een onwrikbare en een kafkaëske overheid en aanpalende dienstverlening komt echter in alle gradaties voor. Van tienduizenden euro's aan onterechte navorderingen in de kindertoeslag affaire tot enkele honderden euro's in de casus van de gasverlaters. De patronen zijn hetzelfde, het leed gelukkig niet.

Toch wil ik namens alle gasverlaters ons verhaal doen. Het verhaal van mensen die vooruitlopen in het duurzaamheidsvraagstuk, maar daarin sterk ontmoedigd worden door netbeheerders door procedures, valse beschuldigen, deurwaarders en door burgers (gewonnen) rechtszaken

Met interesse hebben wij de hoorzitting over de kinderopvangtoeslag gevolgd. De rode draad, of zoals u het zelf formuleert, de brandende lont, was op menig moment voor u onzichtbaar.
Ook met betrekking tot de afsluitboete voor gasverlaters, bent op verschillende momenten geinformeerd over de mogelijke gevolgen die burgers ondervinden. Helaas lijkt het er nu opnieuw op dat de brandende lont praktijk voor u onzichtbaar is.
Een belangrijk leermoment bij de kinderopvangtoeslag is dat u onvoldoende zicht heeft gehad op de consequenties die burgers ondervonden door het beleid van de Belastingdienst.
Het beleid van netbeheerders heeft ook negatieve consequenties voor burgers en de gedachte achter "de menselijke maat" is ook hier ver te zoeken. Hieronder geven we graag ons perspectief op de kamerbrieven die u heeft gestuurd over afsluitboete.

Op kamervragen van 14-8-2020 van het lid Van der Lee (Groenlinks) met kenmerk 2020Z14731, heeft u op 5-10-2020 antwoorden gegeven.

Vraag 2 van Van der Lee luidde: "Kunt u ingaan op de bredere consequenties van deze rechterlijke uitspraak? Deelt u de mening dat hieruit blijkt dat de juridische basis voor het in rekening brengen van kosten voor niet gevraagde werkzaamheden, dat wil zeggen het verwijderen van de gasaansluiting, discutabel is?"

Uw antwoord hierop was als volgt: "De rechterlijke uitspraak betreft een specifieke casus en is om deze reden niet van toepassing op alle mensen die de afgelopen jaren hun overeenkomst met de netbeheerder opzegden, omdat ze geen gas meer wilden gebruiken en dus de beschikking over de gasaansluiting wilden beëindigen. De overwegingen van de kantonrechter in dezen kunnen bij toekomstige rechtszaken over dit onderwerp worden betrokken. Het is echter niet uitgesloten dat een rechter in een rechtszaak over dit onderwerp anders beslist, bijvoorbeeld omdat de feiten anders liggen of er nieuwe argumenten worden ingebracht. De rechter heeft zich bijvoorbeeld niet uitgelaten over de situatie waarin een tijdige verstrekking van de algemene voorwaarden niet ter discussie staat. Uit de uitspraak volgt dan ook niet dat netbeheerders in alle gevallen onterecht kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening zouden hebben gebracht. De rechterlijke uitspraak betekent niet dat alle mensen die hun leveringsovereenkomst met de leverancier hebben opgezegd, omdat ze geen gas meer willen gebruiken, niet hoeven te betalen voor het verwijderen van hun gasaansluiting. De uitspraak betekent ook niet dat personen die opdracht hebben gegeven tot verwijdering van hun gasaansluiting de kosten daarvan kunnen terugvorderen."

Uw antwoord hierop geeft hier was exact hetzelfde dezelfde reactie als de netbeheerders aan burgers hebben gegeven. U geeft aan dat dit een specifieke casus betreft en dat andere rechters een andere uitspraak kunnen geven als de algemene voorwaarden tijdig worden verstrekt. U geeft tevens aan dat uit de uitspraak niet volgt dat netbeheerders in alle gevallen onterecht kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening zouden hebben gebracht.
De uitspraak van de rechter gaat inderdaad over één casus maar de hoeveelheid burgers die dezelfde casus hebben, zijn er aantoonbaar honderden. Die honderden zijn net zoals bij de kinderopvangtoeslag het topje van de ijsberg. Het belangrijkste punt van de uitspraak leek u destijds te ontgaan en dat is dat artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas (voorheen 2.5.1.12) door netbeheerders wordt misbruikt om gebruikers te dwingen een verplichte keuze te maken. Hierdoor ontstaat een opdracht en volgt een factuur varierend van een paar honderd euro tot 800 euro.

In de tussentijd heeft u in uw brief van 18-11-2020 gelukkig uw benadering enigsinds gewijzigd "Het wegnemen van de onduidelijkheid over de verwijderkosten is ook nodig om ervoor te zorgen dat het buiten gebruik nemen van ongebruikte gasaansluitingen soepel verloopt. Ik wil nogmaals benoemen dat tijdelijk afsluiten (“verzegelen”) geen optie is voor het langdurig buiten gebruik nemen van gasaansluitingen."
Helaas misbruiken netbeheerders nog steeds artikel 2.9.2 om burgers te dwingen een verwijdering aan te vragen. Daarnaast respecteren zij betwistingen van facturen niet en schakelen vervolgens incassobureau's in verhogen de bedragen met incassokosten.

Vraag 3 van Van der Lee luidde: "Kunt u een appreciatie geven van de publicatie «De afsluitboete bestaat niet» van Bos? Bevestigt deze rechterlijke uitspraak de argumentatie van deze publicatie, namelijk dat de grondslag ontbreekt voor de «afsluitboete» wanneer er geen voorafgaande opdracht wordt gegeven?"

Uw antwoord hierop was als volgt: "Ik vind het niet aan mij om inhoudelijk in te gaan op de rechterlijke uitspraak, mede omdat er momenteel nog vergelijkbare rechtszaken spelen. Om deze reden kan ik ook geen appreciatie geven van de publicatie «De afsluitboete bestaat niet» van de heer Bos. Verschillende argumenten uit deze publicatie zijn gebruikt in de rechtszaak."

U gaf aan dat u niet in wilde gaan op de betreffende publicatie gezien de toen nog lopende rechtszaken. Wij hopen dat uw visie op uw eigen antwoord in de tussentijd veranderd is. U heeft zelf aangegeven dat een goede dienst (in dit geval de netbeheerders) een fout herkent, erkent, fouten herstelt en ervan leert. U heeft in deze casus wel de moeite genomen om in gesprek te gaan met de ACM en netbeheerders maar de mogelijkheid om met bijvoorbeeld dhr. Bos in gesprek te gaan houdt u af. Waarom is dit? Dhr. Bos is een burger die een volledig overzicht heeft van de problematiek die door honderden burgers wordt ervaren. Nogmaals het topje van de ijsberg. Wij hopen dat u uw keuze heroverweegt en toch in gesprek gaat met dhr. Bos. Dezelfde leemlaag die u eerder bent tegengekomen, is wellicht nu ook van toepassing. Klantenservice medewerkers, juridisch medewerkers, klachten medewerkers en door netbeheerders ingeschakelde incassobureau's zijn allemaal op de hoogte van de houding van netbeheerders jegens burgers. Maar u wordt hier niet van op de hoogte gebracht.

Vraag 4 van Van der Lee luidde: "Is deze uitspraak van de kantonrechter van toepassing op alle mensen die de afgelopen jaren hun leveringscontract voor gas opzegden, maar geen opdracht verleenden tot verwijdering van de aansluiting?"

Uw antwoord hierop was als volgt: "Voor het verdelingsvraagstuk van afsluitkosten vind ik relevant dat wanneer bewoners de overeenkomst met de netbeheerder beëindigen, ze ook beogen om de feitelijke beschikking over de gasaansluiting te beëindigen. De beschikking over de gasaansluiting, dat wil zeggen de verbinding met het gastransportnet, kan alleen worden beëindigd door deze verbinding fysiek te verbreken. Dat vereist een handeling van de netbeheerder. Ik heb onderzoek laten doen naar veilige alternatieven voor het volledig verwijderen van de gasaansluiting. In mijn Kamerbrief van 12 november 2019 (Kamerstuk 29 023, nr. 254) heb ik uw Kamer geïnformeerd over de benodigde handelingen die samenhangen met het veilig beëindigen van de aansluiting op het gastransportnet. In deze brief heb gemeld dat ik naar aanleiding van de motie van het lid Yesilgöz-Zegerius c.s. (Kamerstuk 35 000 XIII, nr. 70) een second opinion heb laten uitvoeren op het onderzoek van Kiwa N.V. Dat betrof de vraag of het volledig verwijderen van de aansluiting de enige mogelijkheid is om de veiligheid te kunnen waarborgen. Beide rapporten heb ik aan het Staatstoezicht op de Mijnen (SodM) gezonden voor advies. De twee onderzoeken hebben als uitkomst dat langdurig verzegelen van de gasaansluiting niet veilig is, wat SodM heeft bevestigd. Op basis hiervan heb ik aangegeven dat ik verzegelen niet als mogelijkheid zie voor het langdurig buiten gebruik nemen van de gasaansluiting. Dit betekent dat er kosten zijn op het moment dat een afnemer aangeeft dat hij langdurig geen gebruik meer wil maken van aardgas en zijn gasaansluiting."

In uw antwoord gaf u U geeft aan dat het volledig verwijderen van de gasaansluiting nodig is wanneer deze langdurig niet meer gebruikt zal worden. U geeft tevens aan dat u een verzegeling niet als mogelijkheid ziet voor het langdurig buiten gebruik nemen van de gasaansluiting.
Wanneer netbeheerders geconfronteerd worden met het verwijderen van een gasaansluiting dan is dat een onderdeel van hun takenpakket. Dit kan geen verrassing zijn, want diezelfde netbeheerders schermen al jaren richting burgers dat die noodzaak er is (op basis van diezelfde KIWA rapporten). De netbeheerder is verantwoordelijk voor de gasinstallatie. Plaatsing, aanpassing, onderhoud en verwijdering zijn onderdeel van die werkzaamheden. De kosten hiervan worden al doorberekend aan de burgers. Wanneer een gasaansluiting niet wordt vervangen of onderhouden dan kunnen die gereserveerde (en reeds betaalde) kosten gebruikt worden om de verwijdering uit te kunnen voeren. Als netbeheerders stellen dat zij hier geen kosten voor gereserveerd hebben, dan is dit een risico dat zij zelf hebben laten ontstaan. En als ze echt in de problemen komen, waarom hebben ze de ACM niet gevraagd het tarief opnieuw in overweging te nemen? Er is meer dan voldoende geld beschikbaar bij netbeheerders om die kosten volledig te kunnen dekken, gezien de hoge winsten die zij hebben behaald.
In 2019 was dit: Enexis Netbeheer 223 miljoen (112 miljoen gereserveerd, 111 miljoen dividend uitkering), Liander 257 miljoen (257 miljoen voorgesteld dividend uitkering), Coteq 6,8 miljoen, Stedin 87 miljoen (52 miljoen dividend uitkering), Rendo 9,5 miljoen (7,5 miljoen dividend uitkering) .
Nu is het zo dat vele mensen geen opdracht hebben gegeven voor het verwijderen van de gasaansluiting. Maar de overgrote meerderheid zijn onder valse voorwendselen door netbeheerders aangespoord om een opdracht te geven, waarna zij vervolgens de hoge rekening gepresenteerd kregen. In dit verband zijn energieleveranciers ook verantwoordelijk voor het misleiden van burgers door hun brieven te sturen dat bij opzegging van de aansluit- en transportovereenkomst (ATO), kosten voor verwijdering aan diezelfde burgers in rekening worden gebracht. Vervolgens worden die burgers gedwongen met valse informatie verleid om een aanvraag te doen om de aansluiting te verwijderen, zonder dat zij worden geinformeerd over het feit dat zij niet verplicht zijn hier een opdracht voor te verstrekken en niet verplicht zijn hiervoor te betalen. Als burgers niets doen worden zijn geconfronteerd met incassobureau's of dreigende rechtszaken. De burger staat tegen de muur en zal in de meeste gevallen onder dwang betalen.

Vraag 5 van Van der Lee luidde: "Betekent deze uitspraak dat personen die opdracht hebben gegeven tot verwijdering omdat de netbeheerders aangaven/suggereerden dat dit verplicht was om van de vaste lasten voor gas af te komen, deze weer kunnen terugvorderen? Zo ja, wat zijn de bredere consequenties hiervan?"

Uw antwoord hierop was als volgt: "Tijdens verschillende debatten met de Tweede Kamer is uitgebreid gesproken over de verdeling van kosten die verband houden met beëindigen van de gasaansluiting (afsluitkosten). Het dilemma daarbij is dat we koplopers niet willen afremmen, maar tegelijk willen we voorkomen dat via de tarieven mensen die nog niet zo ver zijn voor de kosten opdraaien. In de Tweede Kamer was brede steun voor de motie van het lid Van der Lee die de afsluitkosten 50–50 verdeelt. De helft van de kosten wordt in rekening gebracht bij de bewoner en de andere helft mag de netbeheerder verrekenen in het algemene periodieke aansluittarief. Dit deel wordt dus opgebracht door allen die nog wel aangesloten zijn op het gasnetwerk. Het amendement van het lid Van der Lee heeft de Gaswet gewijzigd. Inmiddels is de wijzigingsregeling «tariefstructuren en voorwaarden gas» per 1 oktober in werking getreden. Dit zorgt er voor dat de Tarievencode gas gewijzigd dient te worden door de Autoriteit Consument & Markt (ACM). De ACM heeft aangegeven de Tarievencode gas te gaan wijzigen. Daarmee wordt de 50–50 verdeling dus volledig geïmplementeerd."

In uw reactie gaf u aan de kostenverdeling lastig te vinden. De boete voor gasverlaters voelt onterecht, maar u gaf aan ook huidige gasverbruikers niet onnodig op kosten te willen jagen. Een van de door u aangedragen oplossing was een 50/50 verdeling tussen netbeheerder en gasverlater voor de kosten van verwijdering.

Inmiddels heeft ook de ACM aangegeven dat er geen grondslag is voor het factureren van een verwijderde gasaansluiting, tenzij de consument hier bewust voor kiest. Dit betekent voor de 50-50 verdeling dat de helft van 0, 0 is. Het probleem wat u hier echter over het hoofd ziet is dat er nu al vele burgers zijn die kosten hebben gemaakt terwijl er geen juridische grondslag voor was. Hoe wilt u dat probleem gaan oplossen? Er zijn burgers die door netbeheerders als dief worden uitgemaakt omdat de netbeheerder "denkt" dat er gas wordt afgenomen zonder contract onterecht beschuldigd worden van het zonder contract gebruiken van gas waar niet voor betaald is. Er worden dus burgers ongefundeerd beticht van diefstal.

Vraag 6 van Van der Lee luidde: "Deelt u de mening dat deze rechterlijke uitspraak noopt tot het sneller komen van een structurele oplossing voor dit probleem, zoals besproken in het kader van de motie-Van der Lee over het verdelen van de kosten van het afsluiten van de gasaansluiting (Kamerstuk 32 813, nr. 290)? Bent u in het kader hiervan bereid een dialoog te organiseren tussen de actieve groep die zich met deze problematiek bezig houdt (met name op Tweakers.net) en de netbeheerders?"

Uw antwoord hierop was als volgt: "Ik constateer dat met de rechterlijke uitspraak een situatie is ontstaan waarbij er onduidelijkheid is over de afsluitkosten. Ik vind deze onduidelijkheid onwenselijk en ik ben van mening dat hier op korte termijn een oplossing voor moet komen. Ik ga hierover in gesprek met de ACM en met de netbeheerders. In de zoektocht naar een oplossing zal ik ook opties in overweging nemen die voor een andere verdeling van de afsluitkosten zorgen, waaronder de optie om tijdelijk de afsluitkosten volledig te verrekenen in het algemene periodieke aansluittarief. Geen enkele oplossing is ideaal. Indien alle afsluitkosten worden verrekend in de nettarieven, betalen de achterblijvers voor de afsluiting van de vertrekkers en na hun eigen overstap nog eens voor de afsluiting van hun eigen gasaansluiting. Ik zal uw Kamer later dit jaar per brief informeren over de uitkomst van deze zoektocht."

U gaf aan de huidige situatie onwenselijk te vinden en opnieuw in gesprek te willen met de ACM en de netbeheerders om met een gepaste oplossing te komen.

Geachte Minister Wiebes, hier lijkt de geschiedenis zich te herhalen omdat u geen belang lijkt te hechten aan een gesprek met burgers (die van Tweakers.net). U praat met ACM en u praat met netbeheerders. Wat maakt dat u zich niet laat informeren door burgers maar wel door degene die de burger op een nare wijze een hoek in probeert te drukken en hen vervolgens dwingt tot het maken van een "keuze" welke de burger ook nog duur komt te staan?

Wij hopen dat de ervaringen van de afgelopen tijd daadwerkelijk uw inzicht hebben veranderd en wij nodigen u daarom ook van harte uit om met ons het gesprek aan te gaan.
Verder ben ik het met @Bram-Bos eens dat het nog een stuk concreter kan. Ik had alleen geen energie om de hele boel op die manier te herschrijven :Z

Een ambtelijke memo / notitie is altijd heel concreet:
- Wat is het probleem / schets de context?
- Wat zijn mogelijke oplossingsrichtingen?
- Wat is er nodig om tot een besluit te kom? / Wat heb je nodig van de ontvanger?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rommelzolder
CurlyMo schreef op woensdag 25 november 2020 @ 23:14:
@HellevUUr Mijn feedback:

[...]

Verder ben ik het met @Bram-Bos eens dat het nog een stuk concreter kan. Ik had alleen geen energie om de hele boel op die manier te herschrijven :Z

Een ambtelijke memo / notitie is altijd heel concreet:
- Wat is het probleem / schets de context?
- Wat zijn mogelijke oplossingsrichtingen?
- Wat is er nodig om tot een besluit te kom? / Wat heb je nodig van de ontvanger?
En: hoe stel je zeker dat Wiebes het bericht op zijn bureau krijgt?

• CurlyMo
Rommelzolder schreef op woensdag 25 november 2020 @ 23:34:
[...]

En: hoe stel je zeker dat Wiebes het bericht op zijn bureau krijgt?
Vrijwel zeker van niet. Een ambtenaar leest het en brengt mogelijk een samenvatting van een paar woorden onder zijn aandacht.

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
HellevUUr schreef op woensdag 25 november 2020 @ 22:28:
[...]

[...]

[...]

Dan is nog de vraag hoe de brief te ondertekenen. Kunnen we dit als "Tweakers" doen of hoort het zo dat we onze echte namen gebruiken voor de ondertekening? In het laatste geval zou ik graag een DM willen van de mensen die de brief mede willen ondertekenen. Stuur me nog geen namen maar wel een DM voor interesse, ik zal dan de beste manier zoeken om geen conflict te veroorzaken tussen irl naam en nickname (bijvoorbeeld door de mogelijkheid te bieden met je echte naam te reageren naar een email adres). Ik heb hier geen ervaring mee. :F
2e alinea:
(gewonnen) rechtszaken
moet dat niet zijn
(verloren) rechtszaken
want je stelt je in het gezichtspunt van de netbeheerders in de andere punten die je opsomt :*)

of je zou het moeten uitleggen...

edit: @CurlyMo had ook al een opmerking hierover.

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• jee-weetje
Frontoffice van Enexis heeft mijn reactie weer (snel) beantwoord, waarbij het er nu op lijkt dat de actie via mijnaansluiting.nl wordt geannuleerd. Zolang de nieuwe tarieven niet op de offerte staan durf ik het niet aan om te tekenen :X. Daarbij spreekt de mail zichzelf tegen en lijkt het alsof ik inderdaad die "700 euro" had moeten betalen :?

Dossier bijgewerkt: jee-weetje in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

*update: Inmiddels reactie ontvangen dat Enexis de aanvraag annuleert en ik kan tegen maart (als de tarieven bekend zijn) een nieuwe aanvraag doen.

[ Voor 14% gewijzigd door jee-weetje op 26-11-2020 12:01 . Reden: update ]

Jan-Willem

Acties:
  • +4 Henk 'm!
jee-weetje schreef op donderdag 26 november 2020 @ 07:57:
Frontoffice van Enexis heeft mijn reactie weer (snel) beantwoord, waarbij het er nu op lijkt dat de actie via mijnaanlsuiting.nl wordt geannuleerd. Zolang de nieuwe tarieven niet op de offerte staan durf ik het niet aan om te tekenen :X. Daarbij spreekt de mail zichzelf tegen en lijkt het alsof ik inderdaad die "700 euro" had moeten betalen :?

Dossier bijgewerkt: jee-weetje in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
Mooi inkijkje bij Enexis: ze waren dus gewoon aan het improviseren n.a.v. nieuws van Wiebes (niet: Wiebus, zoals Enexis schrijft). En voor hun processen is een handtekening van jou vereist.

Met deze afronding bij jou kun je nu gewoon rustig afwachten. Dat heeft Enexis je zelf geadviseerd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Bram-Bos Sluit ook beter aan bij bijvoorbeeld Stedin die eerst wil afwachten tot alles is geregeld. Kan ik me van hun uit ook wel voorstellen, de 50% regeling waar zij om gelobbyd hebben is uiteindelijk ook niet doorgegaan.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kihon
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 11:46

kihon

Uplay > palitojr

Mijn contract opgezegd op 20-11 en heb nu een brief van Liander gekregen, gedateert 21-11.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RGE2AZ-i4pvQqKITh9zFA7FKanU=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/zHYHxbiJfQA8A6IdssxwuMIT.jpg?f=fotoalbum_large

Een hele dag later, zijn ze altijd zo snel?

Als reactie voorbeedlbrief 1b niet
Gewoon naar info- liander-nl of hebben ze een speciaal mailadres waar deze naartoe moet?

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it! Battle.net

Acties:
  • +3 Henk 'm!
kihon schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:06:
Mijn contract opgezegd op 20-11 en heb nu een brief van Liander gekregen, gedateert 21-11.

[Afbeelding]

Gewoon naar info- liander-nl of hebben ze een speciaal mailadres waar deze naartoe moet?
Vroeger deden ze er vier weken over, maar onder invloed van dit topic is de doorlooptijd enorm versneld, inderdaad. info@liander.nl is inderdaad het adres.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RonJ
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:19
kihon schreef op donderdag 26 november 2020 @ 10:06:

[Afbeelding]

Doen ze er tegenwoordig een doekje bij voor bij het huilen over zoveel misleiding? >:)

All-electric.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Casejunkie
Casejunkie schreef op woensdag 25 november 2020 @ 12:34:
Update:

Gisteren voorbeeld brief 1B op de post gedaan (aangetekend, voor eventuele dossier opbouw).

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kihon
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-05 11:46

kihon

Uplay > palitojr

Zo dan, nu alweer reactie op voorbeeldbrief 1b:

Geachte XX,

Op 26 november heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan niet te willen betalen voor het verwijderen van het gas nog te betalen mocht u worden afgesloten. In deze e-mail leest u mijn reactie.

Opties als u de aansluiting niet gebruikt
Gebruikt u uw gasaansluiting niet meer? Dan heeft u drie mogelijkheden. Hieronder leest u welke opties dit zijn.

"Leegstandscontract"
U laat de aansluiting bestaan en meldt aan uw energieleverancier dat er geen verbruik op de aansluiting plaatsvindt. U spreekt met uw energieleverancier af een lager termijnbedrag te betalen. Het termijnbedrag hoeft immers alleen de periodieke netbeheerskosten te dekken. Sommige energieleveranciers kennen zo'n afspraak als een “leegstandscontract”. Feitelijk is dit geen type contract, maar een afspraak over de hoogte van het termijnbedrag. Maakt u een dergelijke afspraak met de leverancier? Dan blijft de aansluiting bestaan. U kunt de aansluiting op ieder moment weer in gebruik nemen zonder dat er werkzaamheden nodig zijn.

Definitief verwijderen
U laat uw aansluiting definitief verwijderen. Hieraan zijn eenmalige kosten verbonden. De tarieven vindt u op onze website: https://www.liander.nl/uwtarieven. Wilt u de aansluiting laten verwijderen? Dit vraagt u aan op mijnaansluiting.nl. Kijk voor een stappenplan op onze website: https://www.liander.nl/consument/aan...en/verwijderen. Heeft u later toch weer een aansluiting nodig? Dan moet u een nieuwe aansluiting laten aanleggen. Hieraan zijn aanzienlijke kosten verbonden. Bedenk voordat u de aansluiting laat verwijderen dus goed of u deze in de toekomst misschien niet toch weer nodig heeft. Tevens wil ik u naar het artikel verwijzen van https://www.netbeheernederland.nl hier wordt aangegeven dat in 2021 de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting voor consumenten binnenkort (tijdelijk) gesocialiseerd worden.

Tijdelijk afsluiten
U laat uw aansluiting tijdelijk afsluiten of “verzegelen”. Afsluiting is toegestaan voor een periode van maximaal twaalf maanden. Daarna laat u de aansluiting definitief verwijderen, of laat u deze heraansluiten. Aan beide opties zijn kosten verbonden. U vindt onze tarieven in het tarievenoverzicht: https://www.liander.nl/uwtarieven. Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Beëindig dan eerst het contract met de energieleverancier. Neem daarna contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief).

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op https://service.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. Komt u er op onze website niet uit? Dan kunt u ons tussen 08:00 uur en 18:00 uur bereiken via de chatfunctie op onze website. Druk hiervoor op de chatbutton die verschijnt op de pagina. Onze medewerkers helpen u graag.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

XX
Medewerker Klant & Markt

Volgens mij reageren met brief 2a?

I don't suffer from insanity. I enjoy every minute of it! Battle.net

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@kihon Dit is gewoon de standaardbrief met drie opties. 2a is dan prima.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Laatst online: 16:16
26-11-2020:
Vanmorgen gesproken met mevr. B. van Enexis Netbeheer (was gisteren al gebeld, maar dat kwam mij toen net even niet uit). Ik had dus alleen een postcode doorgegeven en ze had wel mijn nummer. Enexis slaat dus wel gegevens op in zijn systemen.

Aangegeven dat ik eerder brieven van Enexis heb gehad en contact met Klachten en claims. (Ik hoorde een instemmende hmhm). Dus vermoed dat dat ook terug te lezen was.

Op mijn vraag of ik goed gelezen heb op de website van Enexis, dat in nu een gratis verwijdering voor na 1 maart 2021 kan aanvragen. Kreeg ik de reactie dat ik dat goed gelezen had.

Er werd aangegeven om via mijnaansluiting.nl verwijdering aan te vragen en bij opmerkingen te vermelden dat er na 1 maart 2021 gratis verwijderd wordt. Ik zal wel een offerte met een bedrag ontvangen, deze zal na 1 maart 2021 nietig verklaard worden. In de systemen van Enexis is het nu niet mogelijk de offerte op €0 te zetten, daarom staat dit ook duidelijk op de website, aldus mevrouw.

“Wanneer u de aanvraag na 1 maart doet, zult u een van de eersten zijn waar gratis wordt verwijderd”.

Nog benoemd dat de aansluiting mij niet in de weg zit, maar dat ik geen discussie wil over onveiligheid en/of contact moeten afsluiten, maar liever een wijkgerichte aanpak had gezien, maar dat het is zo als het is en dat ook andere discussies zijn.

Gesprek is opgenomen en website is gedocumenteerd. Straks maar even de aanvraag doen.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• pascaltelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-11-2020
Dossier Telaar

Afgemeld bij Innova inclusief machtiging ATO
Standaard brief terug dat ik opdracht moest geven om af te sluiten.
Nog een keer afmelding inclusief gaswet aangegeven.
Contract werd beëindigd inclusief ATO

Standaard brief Liander gekregen
Brief 1.b verstuurd.
Kreeg telefoon van Liander en gaf aan dat ik maar moest wachten tot uitspraken cabinet en dat het dan gratis is. Daar ben ik niet op in gegaan. Aangegeven dat zowel Innova als Liander onwaarheden verkondigen en dat ik graag een schriftelijke reactie wil.
Daarna standaard brief terug met 3 opties en verwijzing cabinetsplannen.
Mail terug gestuurd met brief 2a

Zo ver ben ik nu.

Vriendelijke groet,

Pascal

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@BazemanKM Apart dat jij toch weer een ander verhaal hoort dan @jee-weetje van Enexis. Blijkbaar is men echt al doende aan het leren / experimenteren / improviseren met nieuwe procedures zoals @Bram-Bos al dacht.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
pascaltelaar schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:27:
Dossier Telaar

Afgemeld bij Innova inclusief machtiging ATO
Standaard brief terug dat ik opdracht moest geven om af te sluiten.
Nog een keer afmelding inclusief gaswet aangegeven.
Contract werd beëindigd inclusief ATO

Standaard brief Liander gekregen
Brief 1.b verstuurd.
Kreeg telefoon van Liander en gaf aan dat ik maar moest wachten tot uitspraken cabinet en dat het dan gratis is. Daar ben ik niet op in gegaan. Aangegeven dat zowel Innova als Liander onwaarheden verkondigen en dat ik graag een schriftelijke reactie wil.
Daarna standaard brief terug met 3 opties en verwijzing cabinetsplannen.
Mail terug gestuurd met brief 2a

Zo ver ben ik nu.

Vriendelijke groet,

Pascal
Beste @pascaltelaar, welkom, hier. Kun je de tekst van die brief van Liander ("standaard brief terug met 3 opties en verwijzing cabinetsplannen.") integraal posten hier? Dat lijkt een nieuwe brief nl.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Laatst online: 16:16
JeroenE schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:31:
@BazemanKM Apart dat jij toch weer een ander verhaal hoort dan @jee-weetje van Enexis. Blijkbaar is men echt al doende aan het leren / experimenteren / improviseren met nieuwe procedures zoals @Bram-Bos al dacht.
Verhaal van Enexis is wel het zelfde, alleen durft @jee-weetje het niet aan akkoord te geven. Met de info op de website en een opgenomen telefoon opname durf ik het wel aan.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• pascaltelaar
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-11-2020
Hierbij de mail terug van Iander met 3 opties en

Geachte heer te Laar,

Op 26 november heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan niet te willen betalen voor het verwijderen van het gas nog te betalen mocht u worden afgesloten. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Gebruikt u uw gasaansluiting niet meer? Dan heeft u drie mogelijkheden. Hieronder leest u welke opties dit zijn.

"Leegstandscontract"
U laat de aansluiting bestaan en meldt aan uw energieleverancier dat er geen verbruik op de aansluiting plaatsvindt. U spreekt met uw energieleverancier af een lager termijnbedrag te betalen. Het termijnbedrag hoeft immers alleen de periodieke netbeheerskosten te dekken. Sommige energieleveranciers kennen zo'n afspraak als een “leegstandscontract”. Feitelijk is dit geen type contract, maar een afspraak over de hoogte van het termijnbedrag. Maakt u een dergelijke afspraak met de leverancier? Dan blijft de aansluiting bestaan. U kunt de aansluiting op ieder moment weer in gebruik nemen zonder dat er werkzaamheden nodig zijn.

Definitief verwijderen
U laat uw aansluiting definitief verwijderen. Hieraan zijn eenmalige kosten verbonden. De tarieven vindt u op onze website: https://www.liander.nl/uwtarieven. Wilt u de aansluiting laten verwijderen? Dit vraagt u aan op mijnaansluiting.nl. Kijk voor een stappenplan op onze website: https://www.liander.nl/consument/aan...en/verwijderen. Heeft u later toch weer een aansluiting nodig? Dan moet u een nieuwe aansluiting laten aanleggen. Hieraan zijn aanzienlijke kosten verbonden. Bedenk voordat u de aansluiting laat verwijderen dus goed of u deze in de toekomst misschien niet toch weer nodig heeft. Tevens wil ik u naar het artikel verwijzen van https://www.netbeheernederland.nl hier wordt aangegeven dat in 2021 de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting voor consumenten binnenkort (tijdelijk) gesocialiseerd worden.

Tijdelijk afsluiten
U laat uw aansluiting tijdelijk afsluiten of “verzegelen”. Afsluiting is toegestaan voor een periode van maximaal twaalf maanden. Daarna laat u de aansluiting definitief verwijderen, of laat u deze heraansluiten. Aan beide opties zijn kosten verbonden. U vindt onze tarieven in het tarievenoverzicht: https://www.liander.nl/uwtarieven. Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Beëindig dan eerst het contract met de energieleverancier. Neem daarna contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief).
Tot slot

Heeft u nog vragen? Op https://service.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. Komt u er op onze website niet uit? Dan kunt u ons tussen 08:00 uur en 18:00 uur bereiken via de chatfunctie op onze website. Druk hiervoor op de chatbutton die verschijnt op de pagina. Onze medewerkers helpen u graag.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jee-weetje
BazemanKM schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:37:
[...]

Verhaal van Enexis is wel het zelfde, alleen durft @jee-weetje het niet aan akkoord te geven. Met de info op de website en een opgenomen telefoon opname durf ik het wel aan.
Hou ons op de hoogte!
Klopt inderdaad. Ik vind een krabbel zetten onder een offerte met een bedrage waar ik het niet mee eens ben & op basis van vertrouwen met geloven dat het goed komt, net een stapje te ver.
Bij mij speelt ook nog dat ik geen haast heb (meter en leiding zitten mij niet in de weg), dus heb het even gelaten voor wat het is. De offerte geldt voor 3 maanden zag ik, dus mochten ze opnieuw bellen, dan laat ik (weer) een offerte opmaken, die zal dan over 1 maart 2021 heen lopen. Zodat ze dan wel een 0-offerte kunnen sturen :+

Jan-Willem

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
Beste mede-tweakers,

Ik ben momenteel bezig een ‘Zwartboek Afsluitboete’ op te zetten in de vorm van een website.
Met name de laakbare communicatie naar gasverlaters vanuit de netbeheerders en in het kielzog leveranciers wil ik aan de orde stellen.
De domeinnaam en een eerste concept heb ik voor mezelf al actief.

Omdat ik geen ervaren website ontwikkelaar ben en ik toch wel wat specifieke ideeen/wensen heb: is er onder de forumleden iemand die goed bekend is met Drupal?
Verdere meedenkers van harte welkom, graag via DM.
Alvast dank.

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +3 Henk 'm!
BazemanKM schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:37:
[...]

Sowieso wordt het nog wel interessant hoe dat dan gaat na 1 maart 2021:
  • De netbeheerders ontvangen in ieder geval in 2021 nog niks extra's via het periodieke tarief, dus ze zullen de kosten in 2021 zelf moeten dragen, of moeten verrekenen met de tarieven in 2022 e.v..
  • Je krijgt twee klassen van gasverlaters: mensen die vanwege een verbouwing per se die aansluiting kwijt willen op een bepaald moment, en mensen die het geen bal interesseert. Voor beiden is het gratis. Wie gaat er dan voor bij capaciteitstekort?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wat is de kans dat je een rekening krijgt voor vier maanden leegstandstarief als je nu gaat voor de "1 maart"-optie? En wat zou het verweer hiertegen zijn?

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@KabouterSuper Gewoon contract opgezegd? Kans eigenlijk nul...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
pascaltelaar schreef op donderdag 26 november 2020 @ 12:51:
Hierbij de mail terug van Iander met 3 opties en

Geachte heer te Laar,

"Leegstandscontract"

Definitief verwijderen

Tijdelijk afsluiten
Tot slot

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Wel interessant deze ad-hoc aanpassing van Liander. De hoofdboodschap is dat er drie opties zijn (dat is de standaardriedel), maar met deze toevoeging is er dus eigenlijk een vierde optie volgens Liander: niks doen en afwachten. Het is dat je brief 2a al hebt gestuurd. maar een volgende die deze brief van Liander krijgt zou dat nog eens terug kunnen vragen aan Liander.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• Rommelzolder
Het besluit van minister Wiebes om vanaf 1 maart 2021 de kosten voor het verwijderen van een aansluiting tijdelijk in de periodieke tarieven te verrekenen is natuurlijk goed nieuws voor ons.
Voor de achterblijvers is dat op korte termijn nog te overzien, maar op de lange termijn niet houdbaar. Een steeds kleinere groep moet straks alle kosten gaan dragen.
Daarnaast ontstaat er geen enkele prikkel voor de netbeheerders om efficiënter te gaan werken; de kosten worden toch wel betaald.

Vandaar een voorstel om het anders te doen: het Rommelzolderplan

Uitgangspunten:

• We hebben dertig jaar de tijd om de kosten voor verwijdering op te brengen

• Individueel verwijderen kost € 750 per aansluiting

• Verondersteld wordt, dat de reserveringen die de netbeheerders tot nu toe hebben gedaan op 50% van de totale verwijderingskosten zitten; de andere helft moet dus nog worden opgebracht.

• De dividenduitkering aan aandeelhouders wordt met 10% verlaagd; dat geld wordt gereserveerd voor uitsluitend de dekking van verwijderingskosten.

• Gedurende dertig jaar betaalt iedereen die een aansluiting heeft (E, G of E+G) een vast bedrag per maand, dat niet naar de netbeheerders gaat, maar in een apart beheerd fonds terecht komt; het Rommelzolderfonds.

• Vanuit dat fonds krijgen de netbeheerders hun kosten vergoed en wel:
  • Voor elke aansluiting die collectief/wijkgebonden wordt verwijderd worden de kosten voor 105% vergoed
  • Voor elke aansluiting die individueel wordt verwijderd worden de kosten voor 70% vergoed. Dat betekent, dat tenminste 75% van de aansluitingen collectief moet worden verwijderd, anders schieten de netbeheerders erbij in en hebben ze hun aandeelhouders wat uit te leggen.
Voor een globale inschatting heb ik alleen van de drie grote netbeheerders de aansluitingen meegenomen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gqWE4iCOp9HsfEVtSWQ4LlzNe-8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/cYNO2qlUOYnCKdBqkHcCxPWf.jpg?f=fotoalbum_large

De jaarverslagen over 2019 laten het volgende zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8WukR4l-K8g9ayZA318Y1q7JTzg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/PChUdjfWZ5qsUKOmdDd8ZSTb.jpg?f=fotoalbum_large
(in miljoenen €)

Ik heb zo snel de dividendbedragen van Stedin niet terug kunnen vinden, dus zijn die net als bij Enexis op 50% van de winst na belasting gezet.

Dat resulteert in:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n2rrDMAvFDXzjN-Rn-Pb64fvXAk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/iEnGIOxryIltk0olLM7j259m.jpg?f=fotoalbum_large

Voor het aantal aansluitingen dat mee betaalt heb ik het totale aantal E aansluitingen genomen: dat zorgt ervoor, dat wordt voorkomen dat er een steeds kleiner aantal overblijvende kleinverbruikers maar meebetaalt aan de transitie.

Lijkt me geen bedrag om van wakker te liggen
Uiteraard kun je twisten of alle aannames die zijn gemaakt correct zijn, maar het gaat hier even om het globale plaatje.
Belangrijkste punt is, dat er een meer evenwichtige verdeling van de kosten komt.
Zowel aandeelhouders als alle infragebruikers dragen hun steentje bij, en er ontstaat een duidelijke prikkel tot efficiëntie voor de netbeheerders

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Wat een fijn plan @Rommelzolder! En het Rommelzolderfonds is goed gevonden ;)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rommelzolder
Bram-Bos schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:53:
Wat een fijn plan @Rommelzolder! En het Rommelzolderfonds is goed gevonden ;)
Nu nog even ACM en de Minister overtuigen.....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 14-09 10:49
Kreeg onderaande mail na voorbeeldbrief 1B gestuurd te hebben. Wat nu?

Geachte heer ,

Op 24 november heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat het juist is dat u uw contract voor de gasaansluiting heeft stop gezet. U houd ons niet tegen om de werkzaamheden uit te voeren. U accepteert niet dat eventuele kosten bij u in rekening gebracht worden. In deze e-mail leest u mijn reactie.

"Leegstandscontract"

Definitief verwijderen
U laat uw aansluiting definitief verwijderen. Hieraan zijn eenmalige kosten verbonden. De tarieven vindt u op onze website: https://www.liander.nl/uwtarieven. Wilt u de aansluiting laten verwijderen? Dit vraagt u aan op mijnaansluiting.nl. Kijk voor een stappenplan op onze website: https://www.liander.nl/consument/aan...en/verwijderen. Heeft u later toch weer een aansluiting nodig? Dan moet u een nieuwe aansluiting laten aanleggen. Hieraan zijn aanzienlijke kosten verbonden. Bedenk voordat u de aansluiting laat verwijderen dus goed of u deze in de toekomst misschien niet toch weer nodig heeft.

Tijdelijk afsluiten

Verwijderen van een gasaansluiting binnenkort volledig vergoed
Het verwijderen van de gasaansluiting wordt binnenkort (tijdelijk) gesocialiseerd. Dat betekent als u uw gasaansluiting laat verwijderen, niet meer apart een eenmalig tarief betaald. Meer informatie vindt u op Veilige verwijdering gasaansluiting binnenkort volledig vergoed - Netbeheer Nederland.

Tot slot

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

Robert Wijnveen
Medewerker Klant & Markt

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jee-weetje
Rommelzolder schreef op donderdag 26 november 2020 @ 14:51:
Het besluit van minister Wiebes om vanaf 1 maart 2021 de kosten voor het verwijderen van een aansluiting tijdelijk in de periodieke tarieven te verrekenen is natuurlijk goed nieuws voor ons.
Voor de achterblijvers is dat op korte termijn nog te overzien, maar op de lange termijn niet houdbaar. Een steeds kleinere groep moet straks alle kosten gaan dragen.
Daarnaast ontstaat er geen enkele prikkel voor de netbeheerders om efficiënter te gaan werken; de kosten worden toch wel betaald.

Vandaar een voorstel om het anders te doen: het Rommelzolderplan

Uitgangspunten:

• We hebben dertig jaar de tijd om de kosten voor verwijdering op te brengen

• Individueel verwijderen kost € 750 per aansluiting

• Verondersteld wordt, dat de reserveringen die de netbeheerders tot nu toe hebben gedaan op 50% van de totale verwijderingskosten zitten; de andere helft moet dus nog worden opgebracht.

• De dividenduitkering aan aandeelhouders wordt met 10% verlaagd; dat geld wordt gereserveerd voor uitsluitend de dekking van verwijderingskosten.

• Gedurende dertig jaar betaalt iedereen die een aansluiting heeft (E, G of E+G) een vast bedrag per maand, dat niet naar de netbeheerders gaat, maar in een apart beheerd fonds terecht komt; het Rommelzolderfonds.

• Vanuit dat fonds krijgen de netbeheerders hun kosten vergoed en wel:
  • Voor elke aansluiting die collectief/wijkgebonden wordt verwijderd worden de kosten voor 105% vergoed
  • Voor elke aansluiting die individueel wordt verwijderd worden de kosten voor 70% vergoed. Dat betekent, dat tenminste 75% van de aansluitingen collectief moet worden verwijderd, anders schieten de netbeheerder erbij in en hebben ze hun aandeelhouders wat uit te leggen.
Voor een globale inschatting heb ik alleen van de drie grote netbeheerders de aansluitingen meegenomen.

[Afbeelding]

De jaarverslagen over 2019 laten het volgende zien:

[Afbeelding]
(in miljoenen €)

Ik heb zo snel de dividendbedragen van Stedin niet terug kunnen vinden, dus zijn die net als bij Enexis op 50% van de winst na belasting gezet.

Dat resulteert in:

[Afbeelding]

Voor het aantal aansluitingen dat mee betaalt heb ik het totale aantal E aaneensluitingen genomen: dat zorgt ervoor, dat wordt voorkomen dat er een steeds kleiner aantal overblijvende kleinverbruikers maar meebetaalt aan de transitie.

Lijkt me geen bedrag om van wakker te liggen
Uiteraard kun je twisten of alle aannames die zijn gemaakt correct zijn, maar het gaat hier even over het globale plaatje.
Belangrijkste punt is, dat er een meer evenwichtige verdeling van de kosten komt.
Zowel aandeelhouders als alle infragebruikers dragen hun steentje bij, en er ontstaat een duidelijke prikkel tot efficientie voor de netbeheerders
Kan ik dan voor 5 Euro (12* 0,44) per jaar het hele gedoe afkopen? :P

Jan-Willem

Pagina: 1 ... 89 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.