Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 85 ... 100 Laatste
Acties:
  • 726.784 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Wilmaas schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:50:
De foto zit in mijn eigen dossier, een uitsnede heb ik nu ook hier in mijn dossier toegevoegd.
Precies, daar hadden ze dus ook een verzegelde kraan op kunnen zetten.
Het is nu zonder een zegel te verbreken en opnieuw aan te brengen mogelijk gas af te tappen, dat maakt het niet veiliger, net als een huis dat met goede sloten beveiligd is eerder wordt overgeslagen bij inbraak, punt.
Maar als die zegel er wel zit kan je die ook verbreken en gas aftappen. Het zegel op zich maakt dus helemaal niets veiliger.
Dat ze terug wilde komen is ook omdat ze zelf al aangaven dat het eigenlijk niet correct achtergelaten is. dat ze dit mogen omdat het "hun" spullen zijn begrijp ik.
Misschien begrijp ik je niet goed, maar mijn punt is dat ook al laten ze het wel allemaal netjes achter dat ze dan ook mogen langskomen om de aansluiting te controleren. Dat mag ook als je wel een leveringscontract hebt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 21:35

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

JeroenE schreef op maandag 16 november 2020 @ 16:59:
[...]
Precies, daar hadden ze dus ook een verzegelde kraan op kunnen zetten.

[...]
Maar als die zegel er wel zit kan je die ook verbreken en gas aftappen. Het zegel op zich maakt dus helemaal niets veiliger.

[...]
Misschien begrijp ik je niet goed, maar mijn punt is dat ook al laten ze het wel allemaal netjes achter dat ze dan ook mogen langskomen om de aansluiting te controleren. Dat mag ook als je wel een leveringscontract hebt.
Het punt is dat ze eigenlijk weten dat het niet zo hoort en dan die opmerking plaatsen. Alsof ik niet rommel aan hun leiding omdat dit even zo gezegd is. zorg gewoon dat het goed is, maar ik heb er niets over te zeggen, het is hun feestje. :)

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Wilmaas Aha, op die manier. Daarom raadde ik dus al aan om dit aan de netbeheerder zelf te melden. Die kan dan zelf verzinnen of het goed opgelost moet worden of dat ze er op vertrouwen dat jij geen gas gaat stelen.

Maar goed, in dat laatste geval waren alle zegeltjes en slotjes sowieso al overbodig!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-08-2024
@Wilmaas Netjes gedaan. Gewoon dossiervorming voor het geval zij het in hun hoofd halen dat je de zegel hebt verwijderd. Zul je zien dat nergens in het dossier van de netbeheerder is genoteerd dat er bewust geen zegel is aangebracht.
Better safe than sorry.

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ik heb n.a.v. de casus @Robotap voorbeeldbrief 1d toegevoegd aan de voorbeeldbrieven, een variant van 1b voor huursituaties.

Verder eens met de opmerkingen van @JeroenE: laat Bo-Ex het maar uitvechten met Stedin. Zolang @Robotap geen contractuele verplichting heeft met Bo-Ex om vastrecht voor de gasaansluiting te betalen, is het zijn zaak verder niet.

En overigens heeft Stedin de afgelopen twee jaar nog maar één keer daadwerkelijk verwijderd, en dat is al heel lang geleden. En verwijderingen in huursituaties hebben we nog nooit meegemaakt, bij geen van de netbeheerders.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Big-Foot
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 19-05 13:39
In een e-mail een reactie van Rendo ontvangen op de voorgestelde brief op het forum:
Geachte heer,
U ontvangt deze e-mail als een reactie op uw e-mail van 12 november jl.
In uw e-mail geeft u aan uw gasleverantie bij uw voormalige leverancier stopgezet te hebben. Met het stopzetten van die overeenkomst heeft u ook uw energieleverancier gemachtigd om de Aansluit- en Transportovereenkomst (hierna: ATO) met RENDO op te zeggen.
Opzegging ATO
Om de opzegging van uw ATO te effectueren zal RENDO overgaan tot verwijdering van de gasaansluiting en meetinrichting. Totdat RENDO de verwijdering heeft uitgevoerd bent u gehouden aan hetgeen bepaald is in de ATO en de Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruik. Nadat RENDO de noodzakelijke werkzaamheden uitgevoerd heeft zult u hiervoor de bijbehorende factuur ontvangen.
Uitspraak rechtbank Noord Nederland
Een kantonrechter van de rechtbank in Assen oordeelde recent dat “voor het doorberekenen aan een aangeslotene […] een contractuele of wettelijke basis (moet) bestaan” en dat de tarievencode gas deze basis niet zelfstandig zou bieden maar terug dient te voeren op een wet in formele zin.
Dit oordeel wijkt af van eerdere uitspraken in andere procedures bij de kantonrechter en eerdere beslissingen van de Geschillencommissie Energie. Het is dan ook niet uitgesloten dat een rechter in een rechtszaak over dit onderwerp anders zou beslissen. RENDO erkent derhalve het vonnis van de kantonrechter uitsluitend voor de desbetreffende individuele zaak en acht de uitspraak niet maatgevend voor alle (vergelijkbare) gevallen waarbij verwijdering van de gasaansluiting heeft plaatsgevonden.

Afspraak verwijdering en uitvoering werkzaamheden
Onze afdeling planning zal contact met u opnemen om samen met u een afspraak in te plannen voor de verwijdering van de gasaansluiting.
Tot slot
Voor een volledige onderbouwing van het (juridische) standpunt van RENDO aangaande het verwijderen van uw gasaansluiting en het factureren van de bijbehorende kosten verwijzen wij u naar de bijlage bij deze e-mail.
Wij vertrouwen er op u zo voldoende te hebben geïnformeerd.
Extra juridische bijlage
Bijlage: Inzake de opzegging van de Aansluit- en Transportovereenkomst
U heeft de Aansluit- en Transportovereenkomst (hierna ATO) opgezegd omdat u geen gebruik meer
wenst te maken van de gasaansluiting. N.V. RENDO (hierna RENDO) zal derhalve de gasaansluiting
verwijderen. De kosten van de verwijdering worden bij u in rekening gebracht. Hieronder vindt u een
uiteenzetting van de juridische positie.
Opzegging
Bij deze bevestigt RENDO de opzegging. Op korte termijn wordt er contact met u opgenomen voor het
inplannen van de verwijdering van de gasaansluiting. Na de verwijdering bent u niet langer
aangesloten op het gasnetwerk van RENDO en mag u de opzegging als geëffectueerd beschouwen.
Verwijdering
De netbeheerder heeft als taak om het gastransportnet op economische voorwaarden in werking te
hebben, te onderhouden en te ontwikkelen op een wijze die de veiligheid, doelmatigheid en
betrouwbaarheid van het gastransportnet en van het transport van gas waarborgt en het milieu ontziet
(artikel 10 Gaswet). Dit houdt in dat de netbeheerder een ongebruikte en onder gasdruk staande
gasaansluiting moet verwijderen om de veiligheid van het gastransportnet te waarborgen. Het
opzeggen van de aansluitovereenkomst zonder de verwijdering van de gasaansluiting is daarom ook
niet mogelijk.
Werkzaamheden
RENDO voert de verwijdering uit door zowel de gasmeter als de invoering in de woning te verwijderen.
Daarnaast wordt ook de aansluitleiding tussen de hoofdleiding en de woning verwijdert. In
uitzonderlijke situaties, zoals bijvoorbeeld bij onvermijdbare grote schade, kan RENDO er voor kiezen
om de aansluitleiding deels te laten zitten. Het achterblijvende gedeelte wordt dan afgekoppeld van de
hoofdleiding en tweezijdig afgedopt. De achtergebleven leiding blijft in beheer bij RENDO om de
veiligheid te waarborgen.
Kosten
De kosten van de verwijdering worden bij u in rekening gebracht. Onderstaand vindt u op welke
grond(en) de vordering zich berust.
i. Artikel 5.3 Algemene Voorwaarden
Het deactiveren en wegnemen van de gasaansluiting komt voor de rekening van de contractant
indien dit het gevolg is van zijn handelen. Doordat u de gasaansluiting niet langer wenst en de
ATO met de netbeheerder opzegt, dient de RENDO de aansluiting te verwijderen. De
opzegging kwalificeert als uw handelen en de kosten van het deactiveren en wegnemen van de
gasaansluiting komen derhalve voor uw rekening.
ii. Artikel 2.9 lid 2 Tarievencode gas
U bent aangeslotene zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Begrippencode gas. Wanneer de
netbeheerder de verwijdering heeft uitgevoerd wordt u gekwalificeerd als “voormalig”
aangeslotene. Artikel 2.9 lid 2 Tarievencode gas bepaalt dat u als “voormalig” aangeslotene de
kosten dient te dragen van de fysieke afsluiting.
Tarief
Conform artikel 14.1 Algemene Voorwaarden bent u bedragen verschuldigd voor het deactiveren en
wegnemen van de gasaansluiting volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde
tarievenblad. Het tarievenblad met de actuele tarieven is te raadplegen op
www.rendonetwerken.nl/tarieven/ onder “aansluittarieven”.
Vragen?
Voor eventuele vragen willen wij u verwijzen naar de website van RENDO waar de frequent gestelde
vragen zijn beantwoord. De zogenaamde “FAQ” is te raadplegen op:
www.rendonetwerken.nl/contact/faq/

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Big-Foot schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:35:
In een e-mail een reactie van Rendo ontvangen op de voorgestelde brief op het forum:

[...]

Extra juridische bijlage

[...]
Klassieke geval van cognitieve dissonantie bij rendo. In de praktijk piepen ze wel anders. Zie @Tecrain.
Laat ze maar komen.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 19-05 13:42
Bram-Bos schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:41:
[...]

Klassieke geval van cognitieve dissonantie bij rendo. In de praktijk piepen ze wel anders. Zie @Tecrain.
Laat ze maar komen.
@Bram-Bos @Big-Foot Klassiek geval van klacht richting ACM?

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 22:44
Bram-Bos schreef op maandag 16 november 2020 @ 17:41:
[...]

Laat ze maar komen.
Ook mooi dat ze weer komen met de overeenkomst die pas afgelopen is als de leiding verwijderd is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Big-Foot
Ik vraag mij misschien wel heel dom af. Welke overeenkomst eigenlijk. We hebben toch überhaupt geen enkel contact met de netbeheerder. Voorwaarden worden niet gecommuniceerd laat staan bij het aangaan van een energie contract met een geheel andere partij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:22
Big-Foot schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:32:
Ik vraag mij misschien wel heel dom af. Welke overeenkomst eigenlijk. We hebben toch überhaupt geen enkel contact met de netbeheerder. Voorwaarden worden niet gecommuniceerd laat staan bij het aangaan van een energie contract met een geheel andere partij.
Dat is de ATO, hierin heb je geen keus en krijg je erbij via de energie leverancier. Met de netbeheerder heb je rechtstreeks niks te maken. (Tenzij je aanpassingen in de hardware wil)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 12-05 12:24
Erwin_83 schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:37:
[...]

Dat is de ATO, hierin heb je geen keus en krijg je erbij via de energie leverancier. Met de netbeheerder heb je rechtstreeks niks te maken. (Tenzij je aanpassingen in de hardware wil)
Het feit dat je hier als consument geen keus in hebt en dit contract + daarbij behorende voorwaarden ook niet gepresenteerd krijgt, zegt eigenlijk genoeg: Namelijk dat die hele overeenkomst (voor zover de consument betreft iig) compleet nietig is. Ik denk dat dat is waar @Big-Foot op doelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20:31

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

mcDavid schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:53:
[...]
Het feit dat je hier als consument geen keus in hebt en dit contract + daarbij behorende voorwaarden ook niet gepresenteerd krijgt, zegt eigenlijk genoeg: Namelijk dat die hele overeenkomst (voor zover de consument betreft iig) compleet nietig is. Ik denk dat dat is waar @Big-Foot op doelt.
En dat is nog even afgezien van de strijdigheid met dwingend (Europees) consumentenrecht.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Freee!! Mag ik je even niet meer volgen? (al denk ik dat je, als je het uitlegt, gelijk hebt.)
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Big-Foot
mcDavid schreef op maandag 16 november 2020 @ 18:53:
[...]

Dat dus. van de zotte. Hoe kan je akkoord gaan met voorwaarde die je nog nooit voor ogen hebt gehad.
Volgens mij zijn voorwaarde in bijvoorbeeld een verpakking al waardeloos. Hoe kan het dan zijn dan de consument op deze manier wordt behandeld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr

[...]

Extra juridische bijlage

[...]
Je naam staat nog in de quote @Big-Foot

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Jitta
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 15:28
Dit zinnetje
Doordat u de gasaansluiting niet langer wenst en de
ATO met de netbeheerder opzegt, dient de RENDO de aansluiting te verwijderen.
De ATO opzeggen gebeurt bij iedere verhuizing en leverancierswissel, en geeft geen aanleiding tot verwijderen. Het opzeggen van de ATO is dus op zich geen grond tot verwijderen, en wordt niet bedoeld met het handelen van de consument in art. 5.3. De reden waarom jij je contract opzegt doet niet terzake, en heeft geen effect op afhandeling van die opzegging. Wens jij iets over de aansluiting?

[...]

Extra juridische bijlage

[...]

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Big-Foot
Ik zie hem niet staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HellevUUr
Er staat nu alleen heer. dus dat is goed.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RRHDWK
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 20:55

Dossier RRHDWK

Sinds begin september wordt ons huis aangenaam verwarmd door een warmtepomp en hebben we geen gas meer nodig. Had dit topic al enige tijd met interesse gevolgd (hulde voor degenen die hier al veel moeite en inspanning voor gedaan hebben!) en wil graag deelnemen.

Op 25 september heb de gaslevering bij Greenchoice opgezegd en hen gemachtigd de ATO met Liander op te zeggen.
Na 2 standaardbrieven van Liander (u heeft geen gasleverancier meer) en als u zich niet meldt, gaan we afsluiten en u moet de kosten betalen, heb ik maandag 26 oktober voorbeeldbrief 1b verstuurd:
brief 26/10 naar Liander
Liander N.V.
Afdelingscode 2PB5510
Postbus 50
6920 AB Duiven

XXX, 26 oktober 2020

Geachte heer/mevrouw,

Op 20 oktober 2020 ontving ik een brief van u op mijn adres (kenmerk: XXXXXX), waarin u mij er op wijst dat er bij u geen leverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 25 september 2020 opgezegd bij Greenchoice. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Greenchoice gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Liander, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Vanaf dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.

Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

Ik wijs u in dit verband graag op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
Op 28 oktober ontving ik een 1e reactie van Liander(per mail):
Op 26 oktober heeft u ons een e-mail gestuurd. In deze e-mail leest u mijn reactie.

De juiste afdeling neemt contact met u op
Uw klacht is doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling. Zij nemen uw klacht in behandeling en nemen contact met u op. Heeft u binnen tien werkdagen geen reactie? Reageert u dan op deze e-mail. Ik zorg ervoor dat u alsnog in contact komt met de afdeling.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. Komt u er op onze website niet uit? Dan kunt u ons tussen 08:00 uur en 18:00 uur bereiken via de chatfunctie op onze website. Druk hiervoor op de chatbutton die verschijnt op de pagina. Onze medewerkers helpen u graag.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

Medewerker Klant & Markt
Reactie Liander
Op 13 november kwam daar een verdere reactie bij:
Beste heer XXX,

Op 26 oktober jl. heeft u ons een e-mail gestuurd. U bent het niet eens met het afsluit- en verwijderbeleid van Liander in de situatie dat een woning gasvrij is of wordt. Hierbij ontvangt u onze reactie.

Opzegging aansluit- en transportovereenkomst (ATO)
Op 5 oktober 2020 heeft Liander van uw energieleverancier een zogenoemd “uithuisbericht” ontvangen. Een uithuisbericht stuurt een leverancier om de netbeheerder te informeren over het feit dat een afnemer gaat verhuizen en in dat kader de ATO wenst op te zeggen. In een dergelijke situatie meldt zich meestal op korte termijn weer een (nieuwe) afnemer die van de aansluiting gebruik wil maken. Dat is ook de reden waarom wij u brieven hebben gestuurd met het verzoek om een overeenkomst voor de levering van gas af te sluiten. Inmiddels is het echter duidelijk dat u de ATO wenst te beëindigen omdat u (permanent) geen gas meer wenst te gebruiken. Wij zullen uw opzegging nu als zodanig behandelen.

Noodzakelijke handelingen
Als de ATO wordt opgezegd omdat een woning gasvrij is gemaakt of als de gasaansluiting om een andere reden voor een periode van meer dan 12 maanden niet wordt gebruikt, dan verwijdert Liander de gasaansluiting. Zie ook bericht Brief Tweede Kamer. De aansluiting moet verwijderd worden omdat alleen bij de verwijdering aan alle wettelijke aspecten wordt voldaan. Daarnaast hoort Liander de aansluitleiding op te ruimen en niet als (bedrijfs)afval achter te laten voor anderen.

Een gecalculeerd tarief gebaseerd op gemiddelde kosten
Ten aanzien van het verwijderen van een standaard kleinverbruik aansluitingen werkt Liander met een vast tarief ter dekking van de kosten. Het tarief is gebaseerd op werkzaamheden en kosten die in standaard situaties worden gemaakt. Liander stelt elk jaar opnieuw de tarieven voor haar dienstverlening vast en publiceert deze vervolgens op haar website. Tarieven

Het op deze wijze vaststellen van een tarief heeft tot gevolg dat een afnemer gemiddeld genomen een lager tarief verschuldigd is, dan in de situatie dat per zaak een tarief - op basis van individuele voorcalculatie - wordt vastgesteld. Een ander voordeel is dat alle afnemers in vergelijkbare situaties hetzelfde tarief betalen. Liander voldoet daarmee aan haar verplichting niet te discrimineren op het toepassen van haar voorwaarden en tarieven. De Geschillencommissie Energie heeft ook aangegeven dat een netbeheerder de tarieven op deze wijze mag vaststellen en toepassen.

Werkzaamheden
Hieronder vindt u een overzicht van de werkzaamheden die bij het demonteren van een gasaansluiting (laagbouw- kleinverbruik) aan de orde (kunnen) zijn:

Werkzaamheden Liander:

- Werkvoorbereiding
- Bodemdesk (intern)
- Bodemonderzoek
- Kwaliteitscontrole
- Vergunningen
- Schetsverwerking
- Landelijke intake portaal

Werkzaamheden aannemer

Werkvoorbereiding en administratie aannemer
- Opdracht ontvangen en verwerken
- Leggen klantcontact
- Werkvoorbereiding
- Bijwerken systemen
- Overdracht werkzaamheden naar werkploeg
- Verwerken uitgevoerde opdracht
- Maken situatieschets
- Controle facturatie

Uitvoering aannemer
- Lezen opdracht en werkplan/Veiligheid gezondheid en milieuplan
- Klantcontact
- Plaatsen verkeersmaatregelen
- Opbreken/herstellen sleufbedekking
- Graven/dichten kopgat bij gevel
- Graven/dichten kopgat bij stoep
- Drukloos maken aansluiting
- Afkoppelen en afsluiten aansluitleiding van de hoofdleiding
- Verwijderen aansluitleiding
- Verwijderen gasmeter en afsluiten meteropstelling
- Veiligheidstoezicht 2e man VIAG voorschrift
- Reistijd

Graafwerkzaamheden
Bij het verwijderen van de aansluitleiding kan het zijn dat er gegraven moet worden in uw tuin. Een tracé van nutsleidingen behoort altijd toegankelijk te zijn zoals ook staat vermeld in onze algemene voorwaarden Echter het komt voor dat dit tracé is bestraat. Liander zal in die situatie de werkzaamheden zorgvuldig uitvoeren en de bestrating zo goed als mogelijk terugplaatsen.

Liander mag ook zonder opdracht verwijderen
U wilt definitief geen gebruik meer maken van de gasaansluiting. Recent heeft de kantonrechter een uitspraak gedaan dat Liander ook zonder nadere opdracht - op kosten van de afnemer die de ATO heeft opgezegd, de noodzakelijke handelingen mag uitvoeren voor het verwijderen van de gasaansluiting. Dit op grond van de algemene voorwaarden en op grond van de Tarievencode Gas.
Meer informatie hierover vindt u onder Nota Bene in de uitspraak Uitspraak Geschillencommissie

Afspraak maken voor de verwijdering
Omdat u zo nadrukkelijk heeft aangegeven dat u voor het uitvoeren van de noodzakelijke (verwijder)werkzaamheden geen opdracht zult verlenen, zal Liander (onze aannemer) binnenkort contact met u opnemen. Er zal dan een datum worden afgesproken waarop de aansluiting inclusief de aansluitleiding wordt verwijderd. Nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd zal Liander de hieraan verbonden kosten van € 722,72 inclusief btw. bij u in rekening brengen.

Wij vertrouwen erop dat we u via dit bericht voldoende hebben geïnformeerd. Heeft u toch nog vragen, neemt u dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.,

Klachtbehandelaar |Klachtenmanagementteam |Klant & Markt CKZ
Mijn reactie dd 19-11-2020 naar klachtbehandelaar
Geachte klachtbehandelaar,

Dank voor uw reactie. In de mail waarop u reageert heb ik aangegeven mij niet verantwoordelijk te achten voor de kosten van het verwijderen van uw gasaansluiting, als Liander daartoe het initiatief neemt.

Uw reactie bevat heel veel woorden, maar helaas een nogal summiere onderbouwing van het tegendeel daarvan. In feite verwijst u naar één 'recent' vonnis (dat inmiddels van augustus vorig jaar dateert), waarin de kantonrechtbank Zutphen een bindend advies van de Geschillencommissie Energie vernietigde, zoals gevorderd door Liander. Een vonnis dat is gewezen bij een totaal gebrek aan verweer. Daaruit zou dan blijken dat ik gehouden zou zijn te betalen als Liander zonder opdracht de gasaansluiting verwijdert. Voor de juridische grondslag verwijst u nogal ruim naar 'de Algemene Voorwaarden' en de Tarievencode Gas. Specifieker wordt u niet.

U schrijft in de eerste alinea, dat het inmiddels duidelijk is, dat ik de ATO wens op te zeggen want u hebt op 5 oktober een “uithuisbericht” van Greenchoice ontvangen.
Voor de goede orde: ik heb op 25 september 2020 mijn lopende contract opgezegd bij Greenchoice. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Greenchoice gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) voor gas op te zeggen bij Liander, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

In tegenstelling wat u schrijft dat ik de ATO WENS op te zeggen, IS die dus allang opgezegd en zijn er meer dan tien werkdagen verstreken, waarin de noodzakelijk handelingen voor het beëindigen van de overeenkomst hadden kunnen worden uitgevoerd. De ATO is dus definitief beëindigd en er bestaat voor uw gasaansluiting derhalve geen contractuele relatie meer met mij. U bestrijdt niet dat dit betekent dat de ATO en de daarbij horende Algemene Voorwaarden geen grondslag kunnen vormen voor het in rekening brengen van kosten voor het op uw initiatief verwijderen van de gasaansluiting.

Zoals ik in mijn eerdere mail d.d. 26-10-2020 heb aangegeven is deze verantwoordelijkheid verder ook niet af te leiden uit de Tarievencode Gas, zoals veel recenter ook bevestigd door de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734), een vonnis dat u (wijselijk) negeert in uw antwoord.
Ik concludeer dan ook dat u geen daadwerkelijke juridische onderbouwing kunt geven voor een vordering op mij voor een eventuele verwijdering van de aansluiting op initiatief van Liander.

In uw mail verwijst u me naar brieven van het ministerie van Economische zaken en klimaat aan de Tweede Kamer. Ik dank u hartelijk voor deze link: hierin trof ik de meest recente brief ( https://www.tweedekamer.n...2020Z21930&did=2020D46728) van Minister Wiebes aan de Tweede Kamer dd 18 november 2020 aan. Daarin geeft de Minister het volgende aan: "Na gesprekken met de ACM en de netbeheerders heb ik geconcludeerd dat het niet mogelijk is om op korte termijn de onduidelijkheid over de verwijderkosten volledig weg te nemen."...."Onduidelijkheid over kosten kan vertragend werken voor de energietransitie, daarom kies ik ervoor om de procedure in gang te zetten om de verwijderkosten tijdelijk volledig te verrekenen in het algemene periodieke aansluittarief. Hiermee wordt geregeld dat afnemers die hun gasaansluiting willen beëindigen in alle gevallen geen rekening hoeven te betalen en de netbeheerders de kosten voor de werkzaamheden mogen verrekenen in de het periodieke aansluittarief."
Natuurlijk was uw email reeds verstuurd voordat de brief van Minister Wiebes openbaar is gemaakt. Ik ga er vanuit dat bovenstaande jurisprudentie inhoudende dat er op dit moment geen betalingsverplichting is, gecombineerd met de geciteerde brief van Minister Wiebes er voor zorgen dat Liander een nieuw inzicht krijgt in deze kwestie en dat hiermee ook de discussie richting mijn persoon afgesloten kan worden.

U blijft van harte welkom op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik herhaal echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
RRHDWK

[ Voor 30% gewijzigd door RRHDWK op 19-11-2020 23:31 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@RRHDWK, dank voor je dossier!

De brief van Liander is identiek aan die @zuinigeman een week terug ontving. Met een paar kleine aanpassingen is de reactie die ik hem suggereerde ook voor jou bruikbaar:
Geachte ***,

Dank voor uw reactie. In de mail waarop u reageert heb ik aangegeven mij niet verantwoordelijk te achten voor de kosten van het verwijderen van uw gasaansluiting, als Liander daartoe het initiatief neemt.

Uw reactie bevat heel veel woorden, maar helaas een nogal summiere onderbouwing van het tegendeel daarvan. In feite verwijst u naar één 'recent' vonnis (dat inmiddels van augustus vorig jaar dateert), waarin de kantonrechtbank Zutphen een bindend advies van de Geschillencommissie Energie vernietigde, zoals gevorderd door Liander. Een vonnis dat is gewezen bij een totaal gebrek aan verweer. Daaruit zou dan blijken dat ik gehouden zou zijn te betalen als Liander zonder opdracht de gasaansluiting verwijdert. Voor de juridische grondslag verwijst u nogal ruim naar 'de Algemene Voorwaarden' en de Tarievencode Gas. Specifieker wordt u niet.

Tegelijk bestrijdt u in uw reactie mijn stelling niet dat de ATO is beëindigd. U bestrijdt ook niet dat dit betekent dat de ATO en de daarbij horende Algemene Voorwaarden geen grondslag kunnen vormen voor het in rekening brengen van kosten voor het op uw initiatief verwijderen van de gasaansluiting.

Zoals ik in mijn eerdere brief d.d. xx-xx-2020 heb aangegeven is deze verantwoordelijkheid verder ook niet af te leiden uit de Tarievencode Gas, zoals veel recenter ook bevestigd door de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734), een vonnis dat u (wijselijk) negeert in uw antwoord.

Ik concludeer dan ook dat u geen daadwerkelijke juridische onderbouwing kunt geven voor een vordering op mij voor een eventuele verwijdering van de aansluiting op initiatief van Liander.

U blijft desondanks van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik herhaal echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

@RRHDWK

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Big-Foot: wat die ATO betreft nog het volgende: in hoofdstuk 3 van de bundel heb ik die ook wel een 'virtuele overeenkomst' genoemd. rendo is de enige netbeheerder die nog altijd van mening is dat die ATO pas eindigt als de gasaansluiting is verwijderd en de factuur daarvoor betaald. Dat is zo exotisch, dat rendo bij rechtbanken in laatste instantie ook nog weleens met de redenering op de proppen komt dat er zelfs sprake is van twee ATO's: een aansluit-overeenkomst (die start bij aanleg en op miraculeuze wijze over zou gaan op nieuwe eigenaren), en een transportovereenkomst, die zou eindigen als je je leveringsovereenkomst opzegt. Daar is overigens totaal geen aanleiding of bewijs voor te vinden.

Mijn indruk is dat rendo pas is gaan nadenken over die ATO toen voorgangers van jou (zoals @Naalroc, @hjpool en @Stefshon (ja, die!)) deze ATO (en artikel 3.6) aan de orde stelden bij rendo. Daarna heeft rendo zijn fameuze 'FAQ gasloos wonen' opgetuigd op zijn website. Daar hebben we vervolgens bijna twee jaar terug een FAQt-check op gedaan, en rendo (tot twee keer toe) verwittigd van de score van (indertijd) 10 ware beweringen, 5 half-ware beweringen, 9 onzinbeweringen, en 4 beweringen die voor discussie vatbaar zijn. rendo heeft er nooit wat mee gedaan. Vervolgens gingen ze nat in Assen met @Stefshon, op punten die we toen al aan de orde hadden gesteld.

Wat de reactie van rendo aan jou betreft: mij valt dan zo'n zinnetje als deze op: "Een kantonrechter van de rechtbank in Assen..." Dat lijkt bijna het begin van een limerick ("Kantonrechter woonachtig in Assen, wist rendo toch mooi te verrassen, …")
Er staat bewust niet: de Rechtbank Noord-Nederland, maar 'een' kantonrechter in 'Assen'. Dan ben je nog maar één stap verwijderd van Klazien uut Zalk. Gevalletje downplayen.

Je hoeft niet per se te reageren, maar je zou ook copy-paste van het traject van @Tecrain kunnen doen, die in juli hetzelfde standaardriedeltje kreeg, maar dan nog zonder dat zinnetje over die 'kantonrechter woonachtig in Assen'
Tecrain in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rommelzolder
Bram-Bos schreef op maandag 16 november 2020 @ 20:42:
@RRHDWK, dank voor je dossier!

De brief van Liander is identiek aan die @zuinigeman een week terug ontving. Met een paar kleine aanpassingen is de reactie die ik hem suggereerde ook voor jou bruikbaar:

[...]
@Bram-Bos @RRHDWK Ze zijn bij Liander wat lui uitgevallen: brief lijkt als twee druppels water op de brief die ik 3 december vorig jaar ontving.
Opvallend: je WENST niet de ATO op te zeggen, die IS al beëindigd.
Zie ook mijn reactie in dossier deel 1. hier
Of handiger: deze link

[ Voor 5% gewijzigd door Rommelzolder op 16-11-2020 23:54 ]

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +8 Henk 'm!
@Big-Foot, toch maar even een korte reactie gedicht voor je:
Beste mensen van Rendo

Ik ontving uw reactie op mijn email in goede orde. Voor alle helderheid nog twee punten:

Allereerst is de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) niet alleen door mij opgezegd, maar ook effectief beëindigd tien werkdagen na mijn opzegging. Geheel conform de ATO zelf (artikel 7) en conform artikel 3.6 van de bijbehorende Algemene Voorwaarden (AV). De ATO is dus al beëindigd, en daarmee gelden ook de bijbehorende AV niet meer tussen ons. Ik bestrijd derhalve dat ik nog gebonden ben aan de ATO en de AV, zoals u stelt.

Ten tweede, wat die 'kantonrechter van de rechtbank in Assen' betreft: het is natuurlijk uw goed recht zich verder niks aan te trekken van dat vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734) voor vergelijkbare andere zaken, maar u doet de inhoud van dat vonnis daarmee geen recht. Ik weeg dit inhoudelijk goed onderbouwde vonnis wel wat zwaarder, dan de twee eerdere vonnissen (te weten ECLI:NL:RBNNE:2019:3189 (juli 2019) en kanton Den Haag 7775517 RL EXPL 19-11754 (nov 2019)) die zonder of na gebrekkig verweer zijn uitgesproken. Bovendien is mijn situatie identiek aan de gedaagde in Assen, zoals ik ook al in mijn eerdere brief onderstreepte: zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.

U blijft overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik herhaal echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

@Big-Foot

[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 16-11-2020 22:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Anoniem: 334725

Bram-Bos schreef op maandag 16 november 2020 @ 13:37:
[...]

Prima. Mijn indruk is dat het nog steeds 50/50 kans is. Geen toename. @Anoniem: 334725: heb jij nog een factuur gehad voor die ongeautoriseerde inbraak in je meterkast?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/foN5n7uW6bhC97CenhhVOmcnE_E=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/HGU8iPQdMDIctzeYmcAa3leG.jpg?f=fotoalbum_large

Cadeautje :+ . Welke brief moet ik hierbij gaan gebruiken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Anoniem: 334725 schreef op maandag 16 november 2020 @ 22:03:
[...]

[Afbeelding]

Cadeautje :+ . Welke brief moet ik hierbij gaan gebruiken?
Zie Overzicht Tweakers werkzaamheden en facturen. Betwistingen staan vermeld. Bv die van @gasexit, @IQD, @gaz8 of @Langerij. Eat your heart out

Inmiddels een standaard-betwisting in de voorbeeldbrieven opgenomen (voorbeeldbrief 3):
Factuurnummer: xxxxxxx
Betreft: Betwisting Factuur

Geachte heer/mevrouw <<naam briefschrijver netbeheerder>>,

Op <<datum>> ontving ik van u een factuur (met nummer <<xxxxxxx>>) betreffende de kosten voor <<werkzaamheden genoemd op factuur>> op mijn adres, te weten <<jouw adres>>. Deze werkzaamheden zijn uitgevoerd zonder dat ik daartoe opdracht heb gegeven, maar geheel op initiatief van <<netbeheerder>>. Ik heb u daar alle gelegenheid toe gegeven, aangezien de gasaansluiting uw eigendom en uw verantwoordelijkheid is.

Ik betwist de factuur en zal niet overgaan tot betaling, aangezien de grondslag voor uw vordering ontbreekt. Ik heb geen opdracht gegeven, de Aansluit- en Transportovereenkomst is al <<periode na einde leveringscontract gas>> geleden beëindigd, de Algemene Voorwaarden gelden dus niet meer. Daarnaast biedt de Tarievencode Gas geen zelfstandige grondslag voor een betalingsverplichting aan mijn kant. <<Ik heb u dat eerder al laten weten bij schrijven van <<datum>>.

Ik wijs u er verder op dat mijn situatie volstrekt vergelijkbaar is met de zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734), die door de Rechtbank Noord-Nederland op 4 augustus 2020 in het gelijk werd gesteld. Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.

Voor de goede orde: aangezien ik de factuur betwist is het ook zinloos om een incassotraject te starten. Buitengerechtelijk gemaakte incassokosten verwerp ik bij voorbaat.

Ik verzoek u tot slot uw vordering in te trekken, en de door u verzonden factuur te crediteren.

Met vriendelijke groet,

<<naam>>
<<adres>>
<<email>> en/of <<telefoon>>

[ Voor 58% gewijzigd door Bram-Bos op 16-11-2020 23:15 ]

Acties:
  • +30 Henk 'm!

• Gizmo_mokum
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 18-05 13:00
Een kantonrechter te Assen,
Wilde Rendo eens lekker verrassen.
Hij zei: “je rekent je rijk”
“Stop met dat gezeik”
En laat de mensen nu lekker ontgassen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gasexit
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 25-04 19:42

gasexit

Gasloos sinds 7 sept 2019.

Voornemens van plan deze email naar Enexis te sturen naar aanleiding van "Afwijzing klacht".

Beste mensen van Enexis,

Geachte Consumenten incasso, Mw/Dhr medewerker/ster

In uw laatste brief ,ongedateerd-ontvangen op 15-11-2020. heeft u aangegeven dat U mijn klacht afwijst betreffende factuur 123456789.
Hierop de volgende opmerkingen:
Ik heb geen klacht, dus een klachtafwijzing raakt kant nog wal.
U geeft aan het gas te hebben afgesloten op basis van een periode zonder contract.
U geeft aan dat U het gas heeft afgesloten op Uw initiatief, NIET de mijne. Voor de goede orde, ik heb hiervoor GEEN opdracht verstrekt.
De afsluitkosten zijn dan ook betwist in mijn brief van 2 november 2020, ik verwijs U hier naar.
Verder wil ik U meegeven dat de door U aangehaalde brieven van 06-02-2020 en 27-02-2020 ongeopend door mij aan de afzender (Enexis) zijn geretourneerd om de eenvoudige reden dat de geadresseerde (Gebruikers van gas) hier niet woont.
U geeft aan dat U hierop geen reactie heeft gehad. Dit is niet juist. De ongeopende geretourneerde brieven zou U in mijn dossier moeten kunnen terug vinden.
Van de inhoud van deze brieven heb ik geen kennis.
U geeft aan dat voor afsluiting geen opdracht nodig is, dit is correct . Het is uw eigendom en alleen U kunt daarover beslissen. Ik heb in alle correspondentie hierover altijd meegedeeld dat ik alle medewerking zou verlenen aan de eventuele werkzaamheden die verricht moeten worden die U nodig acht en hiervoor geen opdracht ga verstrekken en een eventuele factuur hiervoor zal betwisten.

Hieronder nog een aantal argumenten waarom ik deze factuur niet betaal, dit ook naar aanleiding en wellicht verduidelijking van eerdere communicatie.

Artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene.
Op grond van fundamenteel consumentenrecht is het u verboden om bij opzegging van de ATO aanvullende betalingen te eisen, zoals het tarief voor het verwijderen van de aansluiting.
Vonnis Rechtbank Assen ook van toepassing in mijn geval
Netbeheer Nederland erkent op basis van vonnis rechtbank Assen dat verschillend over dit onderwerp kan worden gedacht, waarmee het contra proferentem beginsel van toepassing is.
Samenvattend: Er is dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

1. Artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene.

Artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas luidt als volgt:

“Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst brengt de netbeheerder eventuele kosten voor het fysiek afschakelen of het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening bij de voormalig aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.10, eerste lid.”

Het daarin aangehaalde artikel 2.10, eerste lid uit dezelfde Tarievencode luidt als volgt:

“De hoogte van de in artikel 2.8 en artikel 2.9 bedoelde voorcalculaties voor eenmalige werkzaamheden baseert de netbeheerder op de voor-calculatorische projectkosten, met toepassing van de standaardofferte voor werkzaamheden bedoeld in artikel 2.11.”

Uit deze beide artikelen samen blijkt al dat artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas van toepassing is op situaties waarin er eenmalige werkzaamheden plaatsvinden, die geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene. De systematiek van voorcalculatie dient immers in acht te worden genomen, en dat betekent volgens artikel 2.10 eerste lid de toepassing van de standaard offerte voor eenmalige werkzaamheden in artikel 2.9.2. Artikel 2.9.2 is dus geen basis voor de netbeheerder om te handelen, en zeker niet om kosten in rekening te brengen bij de voormalige aangeslotene, indien daar geen offerte en opdracht aan vooraf zijn gegaan.

Dat gezegd hebbend, ga ik graag nog wat dieper in op de achtergronden van de Tarievencode Gas, en speciaal artikel 2.9.2, om bovengenoemde bewering verder te onderbouwen:

De Tarievencode Gas (hierna ook kortweg TCG) is een gedragscode van de netbeheerders, jegens de netgebruikers, geaccordeerd door de ACM. Dat blijkt zonneklaar uit artikel 1.1 van de TCG, waarin staat:
"Deze code bevat de door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, te hanteren tariefstructuren, zoals bedoeld in artikel 12a van de Gaswet"
Artikel 1.1 geeft daarmee de reikwijdte aan van de TCG, en voor wie die Tarievencode bestemd is. Uit de zinsnede “door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, ...” blijkt zonneklaar dat de TCG regels voor de netbeheerders bevat, m.b.t. hun gedrag ‘jegens’ netgebruikers, waaronder afnemers. Verder blijkt uit artikel 12a van de Gaswet duidelijk dat de TCG niet de kosten (het tarief) zelf voorschrijft, maar “de elementen en wijze van berekening beschrijft” van het tarief. Het gaat hier dus om de manier waarop netbeheerders tarieven dienen te berekenen, en specificeren naar de netgebruikers. Een tariefstructuur is niet het tarief zelf.
Zelfs al zou de TCG op een of andere manier toch ook verbindend voor de netgebruikers zijn, dan nog zal in specifieke artikelen (zoals 2.9.2) een specifieke verplichting voor mij moeten worden geformuleerd voordat ik daaraan gebonden ben. Artikel 2.9.2 formuleert die verplichting niet, maar schrijft de netbeheerders voor op welke wijze zij kosten in rekening brengen in gevallen van eenmalige werkzaamheden (op verzoek van de voormalige aangeslotene), namelijk (1) via een eenmalige bijdrage, en (2) met in achtneming van de systematiek van voorcalculatie.
De TCG regelt de manier waarop netbeheerders kosten in rekening brengen (de ‘tariefstructuur’), en maximeert die op sommige punten (alleen niet in het geval van eenmalige werkzaamheden, zoals fysiek afschakelen dan wel verwijderen). De TCG introduceert echter geen betalingsverplichtingen voor afnemers die niet privaatrechtelijk (in de ATO en de AV) zijn vastgelegd.
Artikel 2.9.2 van de TCG moet dus gelezen worden als de wijze waarop netbeheerders kosten in rekening brengen bij fysieke afschakeling dan wel verwijdering van de aansluiting, indien daar privaatrechtelijk een titel voor ontstaat (bv. een opdracht daartoe door de afnemer).
Dat er in artikel 2.9.2 twee opties genoemd worden (fysieke afschakeling dan wel verwijdering) geeft ook al aan dat er elders een titel moet worden gevonden voor de verschuldigdheid van kosten. Wat bepaalt immers anders welke van deze opties aan de orde is?
Tot slot mag - zoals gezegd - volgens dit artikel de netbeheerder alleen kosten in rekening brengen ‘met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie’, met toepassing van de standaard-offerte. Dit woord offerte impliceert dat de afnemer vervolgens expliciet opdracht moet geven voordat er een factuur gestuurd kan worden.
Deze lezing wordt bevestigd door te kijken naar de ontstaansgeschiedenis van dit artikel. Het is begin 2011 in de TCG opgenomen bij besluit van de NMa (103133_1/257)[1] en op initiatief van de Raad van Bestuur van de NMa (dus niet op initiatief van de netbeheerders). Uit de toelichting op het besluit blijkt dat deze paragraaf primair is toegevoegd door de RvB van de NMa omdat de Raad “het van belang [vindt] om aangeslotenen te beschermen tegen de voor aangeslotenen nadelige gevolgen (latent dan wel manifest) van deze kennis- en informatieasymmetrie.” (Paragraaf 6.1, r.o. 76, p24; onderstreping door mij).
Met deze Paragraaf 2.5 (in de toenmalige nummering) beoogde de Raad “vergaande standaardisering”. Die “schept vooraf helderheid voor aangeslotenen over wat zij mogen verwachten van de producten die de gasaansluitdienst voortbrengt en de prijzen en condities daarvoor.” (Paragraaf 6.1, r.o. 76, p24; onderstreping door mij). De bedoeling van deze paragraaf is dus glashelder: bescherming van de aangeslotenen, door vooraf helderheid te scheppen.
In de toelichting (randnummer 90, op pagina 28) wordt ook nadrukkelijk aangegeven dat netbeheerders maatwerk als afschakelen dan wel verwijderen aanbieden op basis van een voorcalculatorische opgave van de kosten. Het woord ‘aanbieden’ in de zinsnede “…te bepalen dat netbeheerders het wijzigen, verwijderen of fysiek af- of inschakelen van een bestaande gasaansluiting aanbieden op basis van een voorcalculatorische opgave van de kosten…,” in combinatie met de voorwaarde van ‘een voorcalculatorische opgave van de kosten’ kan niet anders gelezen worden dan een offerte met al dan niet een daaropvolgende opdracht.
Deze lezing correspondeert verder met het feit dat de tarieven voor fysiek afschakelen of verwijderen niet zijn gereguleerd zijn door de ACM. Voor niet-gereguleerde tarieven is het natuurlijk zéker noodzakelijk dat de voormalige aangeslotene eerst expliciet akkoord gaat met de werkzaamheden.

Kortom, artikel 2.9.2 van de TCG is helemaal niet relevant, aangezien ik geen offerte heb gevraagd, en ook geen opdracht verleend voor fysiek afschakelen.

Het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734) vormt serieuze onafhankelijke ondersteuning voor de bovenstaande opvattingen over de Tarievencode Gas.

Ik verwijs u overigens graag ook naar het lezenswaardige hoofdstuk 5 'De Tarievencode Gas ontcijferd' in de bundel ‘De afsluitboete bestaat niet’ (Bos 2020), dat u kunt vinden op https://www.polderhuis.org/abn, waarin een en ander nog eens op een heldere manier wordt uitgelegd.

Zonder verder af te doen aan bovenstaande argumentatie, maak ik verder bezwaar tegen het gebruik van artikel 2.9.2 uit de Tarievencode Gas als grond om kosten bij mij in rekening te brengen, omdat noch in de AV, noch in de ATO klip en klaar verwezen wordt naar die Tarievencode Gas.

Immers, op grond van Artikel 52b, lid 1 Gaswet dienen de voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, transparant, eerlijk en vooraf bekend te zijn:

Artikel 52b

1 De voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, zijn transparant, eerlijk en vooraf bekend. De voorwaarden worden in ieder geval voor het sluiten van de overeenkomst verstrekt en zijn gesteld in duidelijke en begrijpelijke taal.

Alleen al op grond van de volstrekte obscuriteit van dit artikel voor afnemers kunt u daar mijns inziens al geen rechten aan ontlenen.

2. Op grond van fundamenteel consumentenrecht is het u verboden om bij opzegging van de ATO aanvullende betalingen te eisen, zoals het tarief voor het verwijderen van de aansluiting.

U stelt of lijkt te suggereren dat het voor de beëindiging van de ATO noodzakelijk is dat de aansluiting wordt verwijderd, en dat ik de kosten daarvan moet betalen, ook al geef ik daar geen opdracht toe. Dit is mijns inziens in strijd met dwingende consumentbeschermende regelgeving, waarbij o.a. de volgende richtlijnen van toepassing zijn:

Oneerlijke bedingen (93/13/EEG6);
Oneerlijke handelspraktijken (OHP) ( 2005/29/EG7);
richtlijn Consumentenrechten (2011/83/EU8);
richtlijn interne markt Aardgas (2009/73/EG9);
de boeken 3 en 6 BW, meer specifiek o.a. 6:193a ev. (oneerlijke handelspraktijken); 6:227a ev. (overeenkomst langs elektronische weg); 6:230a ev. (inzake dienstenrichtlijn); 6:230g ev. (overeenkomsten tussen handelaren en consumenten); 6:231 ev. (algemene voorwaarden); 7:400 ev. (opdracht).

Ik zal niet op al deze richtlijnen ingaan, maar volsta met de volgende verwijzingen:

Geen aanvullende betaling noodzakelijk

Artikel 6:230j BW bepaalt: “De consument is niet zonder zijn uitdrukkelijke instemming gebonden aan een verbintenis tot een aanvullende betaling van een geldsom ter verkrijging van een prestatie die niet de kern van de prestatie is. Uit het gebruik van standaardopties die de consument moet afwijzen, kan geen uitdrukkelijke instemming worden afgeleid.“

Ik heb evident niet ingestemd met een verbintenis tot aanvullende betaling, en dat zal ik ook niet doen. Het is verder evident dat het verwijderen van de aansluiting niet de kern van de prestatie van Enexis voortvloeiende uit de ATO was of is. Op grond van 6:230i lid 1 BW is dit dwingend recht, zodat ieder andersluidend beding ongeldig is.

Geen schadevergoeding verschuldigd bij opzegging

Indien verwijdering van de aansluiting op kosten van de contractant inderdaad een voorwaarde zou zijn voor de daadwerkelijke beëindiging van de ATO, is dat een oneerlijk beding. De ATO is immers een overeenkomst van opdracht, zoals de geschillencommissie energie en water al op 10 februari 2006 oordeelde (ref. ENE05-2890)[2]. Ingevolge artikel 7:408 lid 1 BW kan de opdrachtgever (dat ben ik) te allen tijde de overeenkomst opzeggen, en ingevolge lid 3 van dat artikel is de consument ter zake van een opzegging geen schadevergoeding verschuldigd. Dit onverminderd artikel 406, waarin nog is vermeld dat onkosten verbonden aan de uitvoering van de opdracht moeten worden vergoed voor zover deze niet in het loon zijn begrepen. De uitvoering van de opdracht ziet op aansluiting en transport van gas, en daarvoor dekt het loon (het vastgestelde tarief) alles, inclusief de onkosten. Sterker nog, het capaciteitstarief dat Enexis in rekening heeft gebracht via mijn energieleverancier en die ik heb betaald, omvat ook de kosten van onderhoud, en onderhoud geschiedt o.a. t.b.v. de instandhouding en veiligheid. Voorts valt hieronder de afschrijving van de meetinstallatie, en vervanging van de meter. De daarbij behorende voorrijkosten en het weghalen van de meter, welke kosten ook gemaakt worden bij verwijdering van de aansluiting, zijn derhalve al voldaan door mij, en alle andere contractanten. Aangezien er sprake is van een overeenkomst voor onbepaalde tijd voor het verrichten van continue diensten geldt art. 7:411 lid 1 bovendien niet. Op grond van deze dwingende consumentenbeschermende bepalingen ben ik bij opzegging dus niet wegens die opzegging, onkosten, loon, of schadevergoeding verschuldigd.

3. Vonnis Rechtbank Assen ook van toepassing in mijn geval

Ik wijs u verder graag op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late (of niet) ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing. Een en ander laat onverlet dat ik ook van mening ben dat de AV geen grondslag bieden voor een vordering van kosten voor ongevraagde afsluiting of verwijdering.

U geeft aan dat deze rechtszaak op zichzelf staat en verwijst naar het beleid van Enexis. Uiteraard is het beleid van Enexis, zeker als dit zich jegens mij als consument uit, onderhevig aan wetgeving. In deze zaak wordt door de netbeheerder (net als door Enexis) verwezen naar artikel 2.5.1.12 (inmiddels door u gecorrigeerd naar 2.9.2) om de kosten voor ongevraagd ‘verwijderen’ van de gasaansluiting te verantwoorden. Op basis waarvan vindt Enexis dat dit een andere situatie is of niet van toepassing is in mijn situatie?

Voor de volledigheid zal ik ingaan op de meest cruciale onderdelen van de uitspraak.

De vordering van netbeheerder Rendo is als volgt:
“Rendo vordert van (Consument) € 399,30 voor het 'verwijderen' van de gasaansluiting in zijn woning. Rendo is daartoe overgegaan nadat (Consument) de met haar gesloten aansluit- en transportovereenkomst voor gas (hierna: de ATO) had opgezegd en haar had laten weten dat hij definitief geen gebruik meer wenst te maken van de gasaansluiting.
Rendo stelt dat zij op grond van die ATO, de bijbehorende Algemene Voorwaarden, de Tarievencode Gas en de Gaswet voor die verwijdering een eenmalige vergoeding aan (Consument) in rekening mag en moet brengen.”

Ik zie geen verschil met mijn situatie.

De conclusie van de kantonrechter is als volgt:
“Alles overziende is de kantonrechter van oordeel dat Rendo onvoldoende heeft onderbouwd dat er een wettelijke grondslag is om de kosten voor het (ongevraagd) verwijderen van de gasafsluiting aan (Consument) in rekening te brengen.
Dat Rendo op grond van artikel 10 van de Gaswet verplicht is te zorgen voor een veilig gasnet en netverlies moet voorkomen en daarom genoodzaakt is om een aansluiting, waarvan definitief of gedurende een langere tijd geen gebruik meer wordt gemaakt, te verwijderen, leidt niet tot een andere conclusie. (Consument) betwist de noodzaak om over te gaan tot verwijdering, maar ook als die er wel zou zijn volgt daaruit nog niet dat Rendo de verwijderingskosten die zij voor de uitvoering van die wettelijke taak moet maken aan (Consument) in rekening kan brengen. Ook niet indien bedacht wordt dat de meter eigendom is van Rendo en zich in de woning van (Consument) bevindt. De kantonrechter neemt daarbij in aanmerking dat (Consument) de ATO op ieder gewenst moment mocht opzeggen en daarna (wat Rendo kan controleren) ook geen gebruik meer van de aansluiting heeft gemaakt. Het argument van Rendo dat ook verwijderingskosten door tarieven en vergoedingen moeten worden gedekt is goed te volgen, maar voor het doorberekenen aan een aangeslotene moet een contractuele of wettelijke basis bestaan.”

De ratio decidendi is helder geformuleerd en niet anders te interpreteren dan dat Enexis ook in mijn geval geen grondslag heeft voor het in rekening brengen van kosten voor ‘verwijdering’. Indien u van mening blijft dat dit anders is zie ik graag een inhoudelijke reactie.

4. Netbeheer Nederland erkent op basis van vonnis rechtbank Assen dat verschillend over dit onderwerp kan worden gedacht, waarmee het contra proferentem beginsel van toepassing is.

U heeft indertijd aangegeven om de website van Netbeheer Nederland in de gaten te houden. Ik heb de website bekeken en een nieuwsbericht[3] van 6 oktober 2020 aangetroffen waarin wordt aangegeven dat netbeheerders de aansluiting volledig moeten weghalen als de consument geen gas meer gebruikt.

Netbeheer Nederland vervolgt het nieuwsbericht:

“Recent werd in een zaak die was aangespannen door netbeheerder RENDO de consument in het gelijk gesteld. Het ging om een specifieke zaak, die niet maatgevend is. Ook de minister erkent dit in de beantwoording van de Kamervragen. Hoewel het steeds om individuele gevallen gaat, is duidelijk dat ook juridisch verschillend over dit onderwerp kan worden gedacht. De minister constateert in de Kamerbrief dat de huidige onduidelijkheid onwenselijk is van mening dat hier op korte termijn een oplossing voor moet komen.”

Netbeheer Nederland erkent hiermee dat “juridisch verschillend over dit onderwerp kan worden gedacht”. Op grond van het contra proferentem beginsel (o.a. BW 6 238.2) prevaleert dan de voor mij als consument gunstigste uitleg.

De Minister en Netbeheer Nederland staan hier dus anders in dan Enexis. Zoals ik eerder al schreef heeft de kantonrechter in een volstrekt vergelijkbare geoordeeld dat de kosten niet verhaald kunnen worden. Het valt te verwachten dat vergelijkbare zaken ook door een andere rechter identiek zullen worden beoordeeld.

5. Samenvattend

Ik zie dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Ik heb de ATO rechtmatig opgezegd via de leverancier, de opzegtermijn van tien werkdagen is verlopen, zodat de ATO ook beëindigd is. Noch in de ATO en de AV, noch in artikel 2.9.2 Tarievencode Gas is een geldige juridische titel te vinden om mij kosten in rekening te brengen voor het verwijderen van de aansluiting, als ik daar geen opdracht toe geef. Indien u toch van mening blijft dat u een wettelijke grondslag heeft dan geeft uw brancheorganisatie ook aan er juridisch verschillend over gedacht kan worden (ondanks dat de kantonrechter zeer duidelijk is in het vonnis), waardoor het contra proferentem beginsel in werking treedt.

U bent en blijft overigens nog steeds van harte welkom om op afspraak de door u gewenste werkzaamheden aan de gasaansluiting te verrichten die u wenst, maar het moge duidelijk zijn dat ik daartoe geen opdracht geef, en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten voor die handelingen bij mij in rekening brengt.

Tot slot

Overigens ben ik van mening dat de communicatie die uw bedrijf over dit onderwerp voert gevaarlijk dicht in de buurt van misleiding komt, door stelselmatig te verwijzen naar (wettelijke) verplichtingen t.a.v. afsluiting zonder dat u in staat bent de betreffende regelgeving aan te duiden.

Door direct en indirect (via de energieleverancier) te suggereren dat een gasverlater op een of andere manier verplicht zou zijn opdracht te geven tot afsluiten of verwijderen van de gasaansluiting, wordt die gasverlater aangezet tot een aparte overeenkomst van opdracht. Pas op grond daarvan ontstaat een betalingsverplichting. Er bestaat echter geen verplichting tot het geven van een opdracht of hebben van een leveringscontract voor de consument.

Gezien al het bovenstaande krijgt U van mij geen datum van betaling.

Met vriendelijke groet,

Gasexit

---

Nog opmerkingen?

28 x PVT (305 Wp)+ Energiehek 14 mtr + WP + boiler

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@gasexit: je had toch wel contact in mei dit jaar met Enexis? Noem dat nog even expliciet.

Ik denk overigens nog steeds dat een korte reactie ook volstaat: Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

[ Voor 46% gewijzigd door Bram-Bos op 17-11-2020 11:52 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!
@gasexit Gezien Enexis inhoudelijk al niets van jouw dossier wil begrijpen, heeft het volgens mij niet veel zin om uitgebreid te reageren.

Een korte reactie lijkt me zinvoller.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@gasexit Ik moet zeggen dat ik jouw hele tekst niet heb gelezen, maar ik denk niet dat ze na dit epistel wel ineens inhoudelijk gaan reageren zoasl @Ivow85 al schrijft.

Ik zou wel over al de "U" vervangen door "u" (behalve aan het begin van een zin natuurlijk). De hoofdlettervariant is alleen voor goden (m/v) en koningen (m/v).

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• gasexit

gasexit

Bram-Bos schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:31:
@gasexit: je had toch wel contact in mei dit jaar met Enexis? Noem dat nog even expliciet.

Ik denk overigens nog steeds dat een korte reactie ook volstaat: Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
Korte reactie gestuurd, dossier bijgewerkt.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hans299
  • Laatst online: 19-09-2024
gasexit schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 10:23:
Voornemens van plan deze email naar Enexis te sturen naar aanleiding van "Afwijzing klacht".

Beste mensen van Enexis,

Geachte Consumenten incasso, Mw/Dhr medewerker/ster

In uw laatste brief ,ongedateerd-ontvangen op 15-11-2020. heeft u aangegeven dat U mijn klacht afwijst betreffende factuur 123456789.
Hierop de volgende opmerkingen:
Ik heb geen klacht, dus een klachtafwijzing raakt kant nog wal.
U geeft aan het gas te hebben afgesloten op basis van een periode zonder contract.
U geeft aan dat U het gas heeft afgesloten op Uw initiatief, NIET de mijne. Voor de goede orde, ik heb hiervoor GEEN opdracht verstrekt.
De afsluitkosten zijn dan ook betwist in mijn brief van 2 november 2020, ik verwijs U hier naar.
Verder wil ik U meegeven dat de door U aangehaalde brieven van 06-02-2020 en 27-02-2020 ongeopend door mij aan de afzender (Enexis) zijn geretourneerd om de eenvoudige reden dat de geadresseerde (Gebruikers van gas) hier niet woont.
U geeft aan dat U hierop geen reactie heeft gehad. Dit is niet juist. De ongeopende geretourneerde brieven zou U in mijn dossier moeten kunnen terug vinden.
Van de inhoud van deze brieven heb ik geen kennis.
U geeft aan dat voor afsluiting geen opdracht nodig is, dit is correct . Het is uw eigendom en alleen U kunt daarover beslissen. Ik heb in alle correspondentie hierover altijd meegedeeld dat ik alle medewerking zou verlenen aan de eventuele werkzaamheden die verricht moeten worden die U nodig acht en hiervoor geen opdracht ga verstrekken en een eventuele factuur hiervoor zal betwisten.

Hieronder nog een aantal argumenten waarom ik deze factuur niet betaal, dit ook naar aanleiding en wellicht verduidelijking van eerdere communicatie.

Artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene.
Op grond van fundamenteel consumentenrecht is het u verboden om bij opzegging van de ATO aanvullende betalingen te eisen, zoals het tarief voor het verwijderen van de aansluiting.
Vonnis Rechtbank Assen ook van toepassing in mijn geval
Netbeheer Nederland erkent op basis van vonnis rechtbank Assen dat verschillend over dit onderwerp kan worden gedacht, waarmee het contra proferentem beginsel van toepassing is.
Samenvattend: Er is dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

1. Artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene.

Artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas luidt als volgt:

“Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst brengt de netbeheerder eventuele kosten voor het fysiek afschakelen of het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening bij de voormalig aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.10, eerste lid.”

Het daarin aangehaalde artikel 2.10, eerste lid uit dezelfde Tarievencode luidt als volgt:

“De hoogte van de in artikel 2.8 en artikel 2.9 bedoelde voorcalculaties voor eenmalige werkzaamheden baseert de netbeheerder op de voor-calculatorische projectkosten, met toepassing van de standaardofferte voor werkzaamheden bedoeld in artikel 2.11.”

Uit deze beide artikelen samen blijkt al dat artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas van toepassing is op situaties waarin er eenmalige werkzaamheden plaatsvinden, die geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene. De systematiek van voorcalculatie dient immers in acht te worden genomen, en dat betekent volgens artikel 2.10 eerste lid de toepassing van de standaard offerte voor eenmalige werkzaamheden in artikel 2.9.2. Artikel 2.9.2 is dus geen basis voor de netbeheerder om te handelen, en zeker niet om kosten in rekening te brengen bij de voormalige aangeslotene, indien daar geen offerte en opdracht aan vooraf zijn gegaan.

Dat gezegd hebbend, ga ik graag nog wat dieper in op de achtergronden van de Tarievencode Gas, en speciaal artikel 2.9.2, om bovengenoemde bewering verder te onderbouwen:

De Tarievencode Gas (hierna ook kortweg TCG) is een gedragscode van de netbeheerders, jegens de netgebruikers, geaccordeerd door de ACM. Dat blijkt zonneklaar uit artikel 1.1 van de TCG, waarin staat:
"Deze code bevat de door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, te hanteren tariefstructuren, zoals bedoeld in artikel 12a van de Gaswet"
Artikel 1.1 geeft daarmee de reikwijdte aan van de TCG, en voor wie die Tarievencode bestemd is. Uit de zinsnede “door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, ...” blijkt zonneklaar dat de TCG regels voor de netbeheerders bevat, m.b.t. hun gedrag ‘jegens’ netgebruikers, waaronder afnemers. Verder blijkt uit artikel 12a van de Gaswet duidelijk dat de TCG niet de kosten (het tarief) zelf voorschrijft, maar “de elementen en wijze van berekening beschrijft” van het tarief. Het gaat hier dus om de manier waarop netbeheerders tarieven dienen te berekenen, en specificeren naar de netgebruikers. Een tariefstructuur is niet het tarief zelf.
Zelfs al zou de TCG op een of andere manier toch ook verbindend voor de netgebruikers zijn, dan nog zal in specifieke artikelen (zoals 2.9.2) een specifieke verplichting voor mij moeten worden geformuleerd voordat ik daaraan gebonden ben. Artikel 2.9.2 formuleert die verplichting niet, maar schrijft de netbeheerders voor op welke wijze zij kosten in rekening brengen in gevallen van eenmalige werkzaamheden (op verzoek van de voormalige aangeslotene), namelijk (1) via een eenmalige bijdrage, en (2) met in achtneming van de systematiek van voorcalculatie.
De TCG regelt de manier waarop netbeheerders kosten in rekening brengen (de ‘tariefstructuur’), en maximeert die op sommige punten (alleen niet in het geval van eenmalige werkzaamheden, zoals fysiek afschakelen dan wel verwijderen). De TCG introduceert echter geen betalingsverplichtingen voor afnemers die niet privaatrechtelijk (in de ATO en de AV) zijn vastgelegd.
Artikel 2.9.2 van de TCG moet dus gelezen worden als de wijze waarop netbeheerders kosten in rekening brengen bij fysieke afschakeling dan wel verwijdering van de aansluiting, indien daar privaatrechtelijk een titel voor ontstaat (bv. een opdracht daartoe door de afnemer).
Dat er in artikel 2.9.2 twee opties genoemd worden (fysieke afschakeling dan wel verwijdering) geeft ook al aan dat er elders een titel moet worden gevonden voor de verschuldigdheid van kosten. Wat bepaalt immers anders welke van deze opties aan de orde is?
Tot slot mag - zoals gezegd - volgens dit artikel de netbeheerder alleen kosten in rekening brengen ‘met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie’, met toepassing van de standaard-offerte. Dit woord offerte impliceert dat de afnemer vervolgens expliciet opdracht moet geven voordat er een factuur gestuurd kan worden.
Deze lezing wordt bevestigd door te kijken naar de ontstaansgeschiedenis van dit artikel. Het is begin 2011 in de TCG opgenomen bij besluit van de NMa (103133_1/257)[1] en op initiatief van de Raad van Bestuur van de NMa (dus niet op initiatief van de netbeheerders). Uit de toelichting op het besluit blijkt dat deze paragraaf primair is toegevoegd door de RvB van de NMa omdat de Raad “het van belang [vindt] om aangeslotenen te beschermen tegen de voor aangeslotenen nadelige gevolgen (latent dan wel manifest) van deze kennis- en informatieasymmetrie.” (Paragraaf 6.1, r.o. 76, p24; onderstreping door mij).
Met deze Paragraaf 2.5 (in de toenmalige nummering) beoogde de Raad “vergaande standaardisering”. Die “schept vooraf helderheid voor aangeslotenen over wat zij mogen verwachten van de producten die de gasaansluitdienst voortbrengt en de prijzen en condities daarvoor.” (Paragraaf 6.1, r.o. 76, p24; onderstreping door mij). De bedoeling van deze paragraaf is dus glashelder: bescherming van de aangeslotenen, door vooraf helderheid te scheppen.
In de toelichting (randnummer 90, op pagina 28) wordt ook nadrukkelijk aangegeven dat netbeheerders maatwerk als afschakelen dan wel verwijderen aanbieden op basis van een voorcalculatorische opgave van de kosten. Het woord ‘aanbieden’ in de zinsnede “…te bepalen dat netbeheerders het wijzigen, verwijderen of fysiek af- of inschakelen van een bestaande gasaansluiting aanbieden op basis van een voorcalculatorische opgave van de kosten…,” in combinatie met de voorwaarde van ‘een voorcalculatorische opgave van de kosten’ kan niet anders gelezen worden dan een offerte met al dan niet een daaropvolgende opdracht.
Deze lezing correspondeert verder met het feit dat de tarieven voor fysiek afschakelen of verwijderen niet zijn gereguleerd zijn door de ACM. Voor niet-gereguleerde tarieven is het natuurlijk zéker noodzakelijk dat de voormalige aangeslotene eerst expliciet akkoord gaat met de werkzaamheden.

Kortom, artikel 2.9.2 van de TCG is helemaal niet relevant, aangezien ik geen offerte heb gevraagd, en ook geen opdracht verleend voor fysiek afschakelen.

Het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734) vormt serieuze onafhankelijke ondersteuning voor de bovenstaande opvattingen over de Tarievencode Gas.

Ik verwijs u overigens graag ook naar het lezenswaardige hoofdstuk 5 'De Tarievencode Gas ontcijferd' in de bundel ‘De afsluitboete bestaat niet’ (Bos 2020), dat u kunt vinden op https://www.polderhuis.org/abn, waarin een en ander nog eens op een heldere manier wordt uitgelegd.

Zonder verder af te doen aan bovenstaande argumentatie, maak ik verder bezwaar tegen het gebruik van artikel 2.9.2 uit de Tarievencode Gas als grond om kosten bij mij in rekening te brengen, omdat noch in de AV, noch in de ATO klip en klaar verwezen wordt naar die Tarievencode Gas.

Immers, op grond van Artikel 52b, lid 1 Gaswet dienen de voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, transparant, eerlijk en vooraf bekend te zijn:

Artikel 52b

1 De voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, zijn transparant, eerlijk en vooraf bekend. De voorwaarden worden in ieder geval voor het sluiten van de overeenkomst verstrekt en zijn gesteld in duidelijke en begrijpelijke taal.

Alleen al op grond van de volstrekte obscuriteit van dit artikel voor afnemers kunt u daar mijns inziens al geen rechten aan ontlenen.

2. Op grond van fundamenteel consumentenrecht is het u verboden om bij opzegging van de ATO aanvullende betalingen te eisen, zoals het tarief voor het verwijderen van de aansluiting.

U stelt of lijkt te suggereren dat het voor de beëindiging van de ATO noodzakelijk is dat de aansluiting wordt verwijderd, en dat ik de kosten daarvan moet betalen, ook al geef ik daar geen opdracht toe. Dit is mijns inziens in strijd met dwingende consumentbeschermende regelgeving, waarbij o.a. de volgende richtlijnen van toepassing zijn:

Oneerlijke bedingen (93/13/EEG6);
Oneerlijke handelspraktijken (OHP) ( 2005/29/EG7);
richtlijn Consumentenrechten (2011/83/EU8);
richtlijn interne markt Aardgas (2009/73/EG9);
de boeken 3 en 6 BW, meer specifiek o.a. 6:193a ev. (oneerlijke handelspraktijken); 6:227a ev. (overeenkomst langs elektronische weg); 6:230a ev. (inzake dienstenrichtlijn); 6:230g ev. (overeenkomsten tussen handelaren en consumenten); 6:231 ev. (algemene voorwaarden); 7:400 ev. (opdracht).

Ik zal niet op al deze richtlijnen ingaan, maar volsta met de volgende verwijzingen:

Geen aanvullende betaling noodzakelijk

Artikel 6:230j BW bepaalt: “De consument is niet zonder zijn uitdrukkelijke instemming gebonden aan een verbintenis tot een aanvullende betaling van een geldsom ter verkrijging van een prestatie die niet de kern van de prestatie is. Uit het gebruik van standaardopties die de consument moet afwijzen, kan geen uitdrukkelijke instemming worden afgeleid.“

Ik heb evident niet ingestemd met een verbintenis tot aanvullende betaling, en dat zal ik ook niet doen. Het is verder evident dat het verwijderen van de aansluiting niet de kern van de prestatie van Enexis voortvloeiende uit de ATO was of is. Op grond van 6:230i lid 1 BW is dit dwingend recht, zodat ieder andersluidend beding ongeldig is.

Geen schadevergoeding verschuldigd bij opzegging

Indien verwijdering van de aansluiting op kosten van de contractant inderdaad een voorwaarde zou zijn voor de daadwerkelijke beëindiging van de ATO, is dat een oneerlijk beding. De ATO is immers een overeenkomst van opdracht, zoals de geschillencommissie energie en water al op 10 februari 2006 oordeelde (ref. ENE05-2890)[2]. Ingevolge artikel 7:408 lid 1 BW kan de opdrachtgever (dat ben ik) te allen tijde de overeenkomst opzeggen, en ingevolge lid 3 van dat artikel is de consument ter zake van een opzegging geen schadevergoeding verschuldigd. Dit onverminderd artikel 406, waarin nog is vermeld dat onkosten verbonden aan de uitvoering van de opdracht moeten worden vergoed voor zover deze niet in het loon zijn begrepen. De uitvoering van de opdracht ziet op aansluiting en transport van gas, en daarvoor dekt het loon (het vastgestelde tarief) alles, inclusief de onkosten. Sterker nog, het capaciteitstarief dat Enexis in rekening heeft gebracht via mijn energieleverancier en die ik heb betaald, omvat ook de kosten van onderhoud, en onderhoud geschiedt o.a. t.b.v. de instandhouding en veiligheid. Voorts valt hieronder de afschrijving van de meetinstallatie, en vervanging van de meter. De daarbij behorende voorrijkosten en het weghalen van de meter, welke kosten ook gemaakt worden bij verwijdering van de aansluiting, zijn derhalve al voldaan door mij, en alle andere contractanten. Aangezien er sprake is van een overeenkomst voor onbepaalde tijd voor het verrichten van continue diensten geldt art. 7:411 lid 1 bovendien niet. Op grond van deze dwingende consumentenbeschermende bepalingen ben ik bij opzegging dus niet wegens die opzegging, onkosten, loon, of schadevergoeding verschuldigd.

3. Vonnis Rechtbank Assen ook van toepassing in mijn geval

Ik wijs u verder graag op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late (of niet) ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing. Een en ander laat onverlet dat ik ook van mening ben dat de AV geen grondslag bieden voor een vordering van kosten voor ongevraagde afsluiting of verwijdering.

U geeft aan dat deze rechtszaak op zichzelf staat en verwijst naar het beleid van Enexis. Uiteraard is het beleid van Enexis, zeker als dit zich jegens mij als consument uit, onderhevig aan wetgeving. In deze zaak wordt door de netbeheerder (net als door Enexis) verwezen naar artikel 2.5.1.12 (inmiddels door u gecorrigeerd naar 2.9.2) om de kosten voor ongevraagd ‘verwijderen’ van de gasaansluiting te verantwoorden. Op basis waarvan vindt Enexis dat dit een andere situatie is of niet van toepassing is in mijn situatie?

Voor de volledigheid zal ik ingaan op de meest cruciale onderdelen van de uitspraak.

De vordering van netbeheerder Rendo is als volgt:
“Rendo vordert van (Consument) € 399,30 voor het 'verwijderen' van de gasaansluiting in zijn woning. Rendo is daartoe overgegaan nadat (Consument) de met haar gesloten aansluit- en transportovereenkomst voor gas (hierna: de ATO) had opgezegd en haar had laten weten dat hij definitief geen gebruik meer wenst te maken van de gasaansluiting.
Rendo stelt dat zij op grond van die ATO, de bijbehorende Algemene Voorwaarden, de Tarievencode Gas en de Gaswet voor die verwijdering een eenmalige vergoeding aan (Consument) in rekening mag en moet brengen.”

Ik zie geen verschil met mijn situatie.

De conclusie van de kantonrechter is als volgt:
“Alles overziende is de kantonrechter van oordeel dat Rendo onvoldoende heeft onderbouwd dat er een wettelijke grondslag is om de kosten voor het (ongevraagd) verwijderen van de gasafsluiting aan (Consument) in rekening te brengen.
Dat Rendo op grond van artikel 10 van de Gaswet verplicht is te zorgen voor een veilig gasnet en netverlies moet voorkomen en daarom genoodzaakt is om een aansluiting, waarvan definitief of gedurende een langere tijd geen gebruik meer wordt gemaakt, te verwijderen, leidt niet tot een andere conclusie. (Consument) betwist de noodzaak om over te gaan tot verwijdering, maar ook als die er wel zou zijn volgt daaruit nog niet dat Rendo de verwijderingskosten die zij voor de uitvoering van die wettelijke taak moet maken aan (Consument) in rekening kan brengen. Ook niet indien bedacht wordt dat de meter eigendom is van Rendo en zich in de woning van (Consument) bevindt. De kantonrechter neemt daarbij in aanmerking dat (Consument) de ATO op ieder gewenst moment mocht opzeggen en daarna (wat Rendo kan controleren) ook geen gebruik meer van de aansluiting heeft gemaakt. Het argument van Rendo dat ook verwijderingskosten door tarieven en vergoedingen moeten worden gedekt is goed te volgen, maar voor het doorberekenen aan een aangeslotene moet een contractuele of wettelijke basis bestaan.”

De ratio decidendi is helder geformuleerd en niet anders te interpreteren dan dat Enexis ook in mijn geval geen grondslag heeft voor het in rekening brengen van kosten voor ‘verwijdering’. Indien u van mening blijft dat dit anders is zie ik graag een inhoudelijke reactie.

4. Netbeheer Nederland erkent op basis van vonnis rechtbank Assen dat verschillend over dit onderwerp kan worden gedacht, waarmee het contra proferentem beginsel van toepassing is.

U heeft indertijd aangegeven om de website van Netbeheer Nederland in de gaten te houden. Ik heb de website bekeken en een nieuwsbericht[3] van 6 oktober 2020 aangetroffen waarin wordt aangegeven dat netbeheerders de aansluiting volledig moeten weghalen als de consument geen gas meer gebruikt.

“Recent werd in een zaak die was aangespannen door netbeheerder RENDO de consument in het gelijk gesteld. Het ging om een specifieke zaak, die niet maatgevend is. Ook de minister erkent dit in de beantwoording van de Kamervragen. Hoewel het steeds om individuele gevallen gaat, is duidelijk dat ook juridisch verschillend over dit onderwerp kan worden gedacht. De minister constateert in de Kamerbrief dat de huidige onduidelijkheid onwenselijk is van mening dat hier op korte termijn een oplossing voor moet komen.”

Netbeheer Nederland erkent hiermee dat “juridisch verschillend over dit onderwerp kan worden gedacht”. Op grond van het contra proferentem beginsel (o.a. BW 6 238.2) prevaleert dan de voor mij als consument gunstigste uitleg.

De Minister en Netbeheer Nederland staan hier dus anders in dan Enexis. Zoals ik eerder al schreef heeft de kantonrechter in een volstrekt vergelijkbare geoordeeld dat de kosten niet verhaald kunnen worden. Het valt te verwachten dat vergelijkbare zaken ook door een andere rechter identiek zullen worden beoordeeld.

5. Samenvattend

Ik zie dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Ik heb de ATO rechtmatig opgezegd via de leverancier, de opzegtermijn van tien werkdagen is verlopen, zodat de ATO ook beëindigd is. Noch in de ATO en de AV, noch in artikel 2.9.2 Tarievencode Gas is een geldige juridische titel te vinden om mij kosten in rekening te brengen voor het verwijderen van de aansluiting, als ik daar geen opdracht toe geef. Indien u toch van mening blijft dat u een wettelijke grondslag heeft dan geeft uw brancheorganisatie ook aan er juridisch verschillend over gedacht kan worden (ondanks dat de kantonrechter zeer duidelijk is in het vonnis), waardoor het contra proferentem beginsel in werking treedt.

U bent en blijft overigens nog steeds van harte welkom om op afspraak de door u gewenste werkzaamheden aan de gasaansluiting te verrichten die u wenst, maar het moge duidelijk zijn dat ik daartoe geen opdracht geef, en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten voor die handelingen bij mij in rekening brengt.

Tot slot

Overigens ben ik van mening dat de communicatie die uw bedrijf over dit onderwerp voert gevaarlijk dicht in de buurt van misleiding komt, door stelselmatig te verwijzen naar (wettelijke) verplichtingen t.a.v. afsluiting zonder dat u in staat bent de betreffende regelgeving aan te duiden.

Door direct en indirect (via de energieleverancier) te suggereren dat een gasverlater op een of andere manier verplicht zou zijn opdracht te geven tot afsluiten of verwijderen van de gasaansluiting, wordt die gasverlater aangezet tot een aparte overeenkomst van opdracht. Pas op grond daarvan ontstaat een betalingsverplichting. Er bestaat echter geen verplichting tot het geven van een opdracht of hebben van een leveringscontract voor de consument.

Gezien al het bovenstaande krijgt U van mij geen datum van betaling.

Met vriendelijke groet,

Gasexit

---

Nog opmerkingen?
Zo, je hebt effe lekker van je afgeschreven. ;)
Er staan geen onjuistheden in voor zover ik kan nagaan.
Maar de standaard praktijk is dat het niet of nauwelijks gelezen wordt. :(
Hou het kort en bondig is mijn advies. Al gedaan zie ik. :)

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@gasexit "Het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734) vormt serieuze onafhankelijke ondersteuning jurisprudentie voor de bovenstaande opvattingen over de Tarievencode Gas."
Uitgebreide reactie, daar kunnen ze het mee doen.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Heb mijn brief via de post opgestuurd naar Stedin (Stedin Netbeheer BV, Antwoordnummer 139, 3000 WB Rotterdam) en krijg nu via mail een ontvangstbevestiging van de klantenservice van Joulz. Ze verwijzen met door naar de netwerkbeheerder maar volgens mij heb ik daar toch echt de brief naartoe gestuurd. Iemand hetzelfde gehad?
Goedemorgen,

Wij hebben uw brief in goede orde ontvangen. Ik adviseer u om met de netbeheerder contact op te nemen.

Met vriendelijke groet,

Voornaam Achternaam, medewerker klantenservice | Sales

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grondgebonden
  • Registratie: September 2020
  • Laatst online: 22:19
Vandaag de factuur van Enexis ontvangen voor het verzegelen van de gasmeter.

Uit welk dossier kan ik het beste een voorbeeld reactie halen?

Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Grondgebonden Ik denk dat je hetzelfde kan doen zoals hier staat: Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Boutersewalter
  • Registratie: Februari 2018
  • Laatst online: 02-05 21:33
Hallo allemaal,
Ik ga ook beginnen om van het gas af te gaan. 3 dagen geleden de gaskraan dicht gedraaid. Bel ik net greenchoice op om mede te delen dat ik mijn gas contact wil opzeggen. Krijg ik de mededeling dat dit niet kan omdat hij eerst afgedopt of verwijdert moet wezen.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
KappuhH schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:14:
Heb mijn brief via de post opgestuurd naar Stedin (Stedin Netbeheer BV, Antwoordnummer 139, 3000 WB Rotterdam) en krijg nu via mail een ontvangstbevestiging van de klantenservice van Joulz. Ze verwijzen met door naar de netwerkbeheerder maar volgens mij heb ik daar toch echt de brief naartoe gestuurd. Iemand hetzelfde gehad?

[...]
Eerste keer dat we dat horen, maar zoveel is er ook nog niet geëxperimenteerd met dat antwoordnummer, dat iemand hier ooit oplepelde. Mogelijk dat dat nummer vroeger door Stedin is gebruikt, en nu door Joulz (wat ergens ook weer een spin off van Stedin is volgens mij).

Dan maar gewoon met een postzegel naar het gewone postadres van Stedin.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Boutersewalter schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 16:30:
Hallo allemaal,
Ik ga ook beginnen om van het gas af te gaan. 3 dagen geleden de gaskraan dicht gedraaid. Bel ik net greenchoice op om mede te delen dat ik mijn gas contact wil opzeggen. Krijg ik de mededeling dat dit niet kan omdat hij eerst afgedopt of verwijdert moet wezen.
Bekend verhaal. Zie de Tweakers-route en gebruik voorbeeldbrief 0.b. Beetje doorzetten, dan kom je er wel door.

[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 17-11-2020 16:34 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Hallo allemaal,
Gewoon per email opzeggen, weet niet of je een variabel of vast contract hebt.
Per<datum> zeg ik de overeenkomst voor de levering met gas op met greenchoice.

Je krijgt vanzelf een mailtje zodat je bewijs hebt dat je hebt opgezegd.

Of als je dat soort onzin de kop in wilt drukken aangeven dat je gas opzegt en als dat niet kan dat je dan alles opzegt per die datum. Energieleveranciers genoeg en dan neem je bij je nieuwe leverancier gewoon alleen stroom af.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
@Boutersewalter: telefonisch aandringen werkt ook, maar als je dat liever doet inderdaad alles per email doen en zonodig de voorbeeldbrieven 0 gebruiken. Speciaal bij Greenchoice mag je ze er ook op wijzen dat één van je mede-tweakers figureert in een blog op hun website en in hun recente merk-campagne. Zeg maar dat ze niet zo truttig moeten doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Boutersewalter
Bedankt. Heb net voorbeeldbrief 0b de deur uitgedaan. Bedankt.
Direct dossier voor mezelf aangemaakt.

Hele huis geïsoleerd met rd 6. Decentrale WTW. 12x310wp tilt 8° en 9x335 tilt 15°(Zuid) op Goodwe 6k omvormer. Pana J 5kW warmtepomp. AE v4 270l. Gasloos sinds 14-11-2020.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HellevUUr
In deze zaak wordt door de netbeheerder (net als door Enexis) verwezen naar artikel 2.5.1.12 (inmiddels door u gecorrigeerd naar 2.9.2) om de kosten voor ongevraagd ‘verwijderen’ van de gasaansluiting te verantwoorden.
@gasexit ik had deze zin geschreven i.v.m. mijn specifieke geval dat ze eerst het oude (niet bestaande) artikel aanhaalde. Ik weet niet of dit in jouw situatie ook is gebeurd maar anders kan je (net als door Enexis) verwijderen en wat later tussen haakjes staat aanpassen naar (inmiddels 2.9.2).

De keuze om kort te reageren is aan jezelf maar met deze reactie ben je wel klaar. Maar kijk vooral of dit in jouw zaak voldoende van toepassing is. Ik heb zelf eerst inhoudelijk gereageerd op het schrijven van Enexis totdat ze met artikel 2.9.2 kwamen en toen kregen ze de volle (onderbouwde) laag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Heb mijn brief via de post opgestuurd naar Stedin (Stedin Netbeheer BV, Antwoordnummer 139, 3000 WB Rotterdam) en krijg nu via mail een ontvangstbevestiging van de klantenservice van Joulz. Ze verwijzen met door naar de netwerkbeheerder maar volgens mij heb ik daar toch echt de brief naartoe gestuurd. Iemand hetzelfde gehad? [...]
Deze wel gevonden: Adres: Blaak 8, 3011 TA Rotterdam. Postbus 49, 3000 AA Rotterdam

antwoordnummer.nl/ :
Stedin Netbeheer Antwoordnummer 5250 3000 VB Rotterdam
Stedin Meetbedrijf B.V. Antwoordnummer 10321 2400 WB Alphen aan den Rijn

edit: zelfde bron;
Enexis Antwoordnummer 8001 6030 ZX Weert
Enexis Antwoordnummer 10062 5200 VB Den Bosch
Enexis - Afdeling Klachten en Claims Antwoordnummer 104 9700 VB Groningen

Liander N.V. Antwoordnummer 4534 6920 ZX Duiven
Liander N.V. Antwoordnummer 517 3440 TP Woerden

Cogas 0800-0230845
COGAS Antwoordnummer 109 7600 VB Almelo

Westland Infra Antwoordnummer 11111 2680 WC Poeldijk

[ Voor 22% gewijzigd door onetime op 17-11-2020 17:56 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-05 20:09

Helhond

Grunn

Ook hier post!
De tweede brief van Enexis op de mat.
Bijna 2 maand na de ongeadresseerde is deze brief nu wel gelijk geadresseerd.

Nu wel of niet hierop reageren? En zoja, welke brief naar welk mailadres. (Suggesties?)
De reacties gaan hier soms zo snel, het is bijna niet bij te houden.

Update van het dossier.
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/Tg2Fbrb/IMG-20201117-170847.jpg

Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/0BPW1bs/IMG-20201117-170300.jpg

[ Voor 8% gewijzigd door Helhond op 17-11-2020 17:35 ]

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• marijn0001
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 22:51
Ik heb zojuist mijn eerste brief gekregen van Liander. Hierin geven ze aan dat ik een verwijdering van mijn gas aansluiting moet aanvragen. Dit ga ik natuurlijk niet doen en ik wil graag voorbeeldbrief 1b versturen. Nu heb ik alleen een hele stomme vraag. Maar weet iemand naar welk e-mail adres ik dit kan versturen. Op hun site zie ik alleen een live chat optie en een telefoonnummer maar ik wil gewoon e-mailen zodat ik dit beter kan bijhouden. Er staat een verwijzing op de contactpagina naar contact opnemen via mail maar als ik die link selecteer krijg ik een pagina niet gevonden: https://www.liander.nl/ww...t/contact/contact-opnemen.

Is er iemand die het e-mailadres van Liander voor mij heeft?

Dit is overigens de brief welke Liander heeft verstuurd:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aHqaBgAc7zmQuo8pJW5oMXRvRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1YR0xQJ7VGOvN8NVW0hhx2v.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 7% gewijzigd door marijn0001 op 17-11-2020 20:18 . Reden: Kenmerk verwijderd ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Helhond schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:28:
Ook hier post!
De tweede brief van Enexis op de mat.
Bijna 2 maand na de ongeadresseerde is deze brief nu wel gelijk geadresseerd.

Nu wel of niet hierop reageren? En zoja, welke brief naar welk mailadres. (Suggesties?)
De reacties gaan hier soms zo snel, het is bijna niet bij te houden.

Update van het dossier.

[...]
Voorbeeldbrief 1b

Acties:
  • +5 Henk 'm!
marijn0001 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:31:
Ik heb zojuist mijn eerste brief gekregen van Liander. Hierin geven ze aan dat ik een verwijdering van mijn gas aansluiting moet aanvragen. Dit ga ik natuurlijk niet doen en ik wil graag voorbeeldbrief 1b versturen. Nu heb ik alleen een hele stomme vraag. Maar weet iemand naar welk e-mail adres ik dit kan versturen. Op hun site zie ik alleen een live chat optie en een telefoonnummer maar ik wil gewoon e-mailen zodat ik dit beter kan bijhouden. Er staat een verwijzing op de contactpagina naar contact opnemen via mail maar als ik die link selecteer krijg ik een pagina niet gevonden: https://www.liander.nl/ww...t/contact/contact-opnemen.

[Afbeelding]
Zie de TopicStart. info@liander.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Hallo allemaal,
Nog een keer bellen en volhouden. Juist bij Greenchoice ging het bij mij juist heel soepeltjes. Het schijnt enorm af te hangen wie je spreekt.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:26

BeaM-R

Powerrrrr

[...]
Joulz is vorig jaar verkocht door Stedin en maakt daar geen onderdeel meer van uit. Waarschijnlijk hebben die wel dit antwoordnummer nog.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 21:22

[Afbeelding]
Info@liander.nl
Let op, je krijgt geen automatische bevestiging, vaak wel handmatig na een paar dagen. Je kan via de fb chat informeren of je mail is aangekomen.

Helaas nog wel een verleiding tot het geven van een opdracht, maar geen beschuldiging van diefstal meer in de brief.

[ Voor 4% gewijzigd door Erwin_83 op 17-11-2020 18:48 ]

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HellevUUr

[Afbeelding]
Verwijder je kenmerk even.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• marijn0001
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 15-05 22:51
@Bram-Bos en @Erwin_83 Bedankt voor de gegevens.

@HellevUUr Bedankt voor het melden ik heb het kenmerk zojuist verwijderd.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• Nijlhynder
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 22-02-2023
Hier bij mijn dossier met dank aan Factor15 voor de layout

DOSSIER Nijlhynder
Netbeheerder:enexis
Contract gas opgezegd:1 april 2020
Geen gas verbruikt sinds: 28 feb 2020

Tijdlijn
#126-02-2020Gas opgezegd per 01-04-2020 bij eneco
#207-04-2020Schriftelijke bevestiging van eneco dat gas overeenkomst is stopgezet per 01-04-2020 als mede de ATO
#308-04-20201e keer standaard brief "Aan de gebruiker van gas op dit adres"
#404-05-20202e keer standaard brief "Aan de gebruiker van gas op dit adres"
#511-08-2020Brief van Enexis, ontbreken contract energieleverancier
#617-08-2020reactie naar enexis via mail
#701-09-2020mail van enexis, over beleid
#809-11-2020mail van Enexis, ontbreken contract energieleverancier
#909-11-2020reactie naar enexis via mail
#1017-11-2020Brief van Enexis, kosten werkzaamheden gasaansluiting
#1122-11-2020Verzoek om afsluiting gasaansluiting ingediend via mijnaansluiting.nl
#1223-11-2020telefonische reactie gekregen op aanvraag mijn aansluiting.nl

Correspondentie en wat er is gebeurd
#126-02-2020Bij eneco telefonisch gas opgezegd. Dit ging zonder problemen.
#207-04-2020Na telefonisch verzoek een schriftelijke bevestiging van opzeggen ATO ontvangen via mail.
#308-04-20201e brief van enexis: Aan de gebruiker van gas op dit adres
Deze ongeopend retour gestuurd.
#404-05-20202e brief van enexis: Aan de gebruiker van gas op dit adres
Deze wederom ongeopend retour gestuurd.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OP-N-i5FAtouKVKwpehUCjgWKdk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jQh0M3LkaOmsVFmOTeznKrbv.jpg?f=fotoalbum_large
#617-08-2020reactie ( voorbeeld brief 1b) naar enexis via mail
L.S. / Geachte heer/mevrouw …

Ik ontving op 13-08-2020 een brief van u op mijn adres (kenmerk: .......), waarin u
mij er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is.
In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten,
omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor
bij mij in rekening zult brengen.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per
01-04-2020 opgezegd bij Eneco. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Eneco gemachtigd
om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis ,
conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport
elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik heb u alle gelegenheid voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke
handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst gegeven.
Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd.
Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.

Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar
ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn
afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar
handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond
van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene
Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een
voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

Ik wijs u in dit verband graag op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in
een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel
(ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734).
Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late
ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele
werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting,
en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef,
en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

Nijlhynder
#701-09-2020mail van enexis, over beleid
Geachte heer of mevrouw nijlhynder,

U hebt een klacht ingediend met kosten die in rekening gebracht kunnen worden voor het uit bedrijf stellen van de gasaansluiting aan de ............. Graag informeer ik u hierover.

Beleid

Ons beleid is klaarblijkelijk bij u bekend. Ik zie daarom geen reden om deze nogmaals te herhalen. Ik kan u alleen melden dat dit beleid vooralsnog ongewijzigd is. Er zal een afspraak gemaakt worden, waar mogelijk, om de gasaansluiting uit bedrijf te stellen. Hierbij zou het helpen om een telefoonnummer van u beschikbaar te hebben om een afspraak te kunnen maken. Deze ontvangen wij daarom graag nog van u.

Uitspraak

De uitspraak waar u naar verwijst is helaas niet representatief voor alle gasafsluitingen of verwijderingen. Dit betreft een specifieke case van netbeheerder Rendo. Ons beleid is bij u bekend en deze is tot op heden nog ongewijzigd. De uitspraak wordt nog verder onderzocht door Netbeheer Nederland. Mocht dit leiden tot wijzigingen dan kunt u hier het beste de website van Netbeheer Nederland voor in de gaten houden.

Kosten

Enexis Netbeheer is van mening dat de kosten voor het uit bedrijf stellen van de gasaansluiting terecht in rekening gebracht worden. Een factuur die voortvloeit uit het uit bedrijf stellen zal dan ook voldaan moeten worden. Onze afdeling Incasso zal verder beslissen over het incassotraject.

Vertrouwende erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Vragen
Hebt u nog vragen? Neem dan contact met mij op via telefoonnummer 088 857 16 06. Ik ben telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tijdens kantooruren tussen 08:00 en 16:30, donderdag tot 12:00. U kunt ook reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,

Klachten en Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
Dit bericht ter kenisgeving aangenomen

Geachte heer/mevrouw,

Enexis Netbeheer is uw netbeheerder. Wij brengen stroom en/of gas in uw regio. Dat doen wij via een netwerk van kabels en leidingen.
Volgens onze administratie is er op uw aansluiting op het adres ....... nog geen leveringsovereenkomst bij ons bekend.
In deze brief vertellen wij wat dit voor u betekent en waarom u een energieleverancier nodig hebt.

Energieleverancier en netbeheerder
Voor de energievoorziening hebt u een energieleverancier en een netbeheerder nodig.
De energieleverancier verkoopt de energie.
Iedereen die energie af wil nemen, heeft een leveringsovereenkomst met een energieleverancier nodig.
De netbeheerder verzorgt het transport van deze energie en beheert het netwerk. Een energieleverancier kiest u zelf, een netbeheerder niet.

Regelen van een leveringsovereenkomst
Als u energie wilt blijven afnemen, dan hebt u een leveringsovereenkomst met een energieleverancier nodig.
Als u geen overeenkomst hebt, dan zijn wij genoodzaakt uw energietoevoer af te sluiten.
Dit doen wij 10 werkdagen na dagtekening van deze brief.
Een overzicht van de energieleveranciers vindt u op www.enexis.nl/energieleveranciers.

Werkzaamheden in coronatijd
Een veilige en betrouwbare levering van gas en elektriciteit is altijd onze prioriteit.
Ook nu. Daarom voeren we onze werkzaamheden bij klanten thuis weer uit.
Voor dit tijdelijke ‘nieuwe normaal’ hebben we onze werkwijze zodanig aangepast dat deze voldoet aan de laatste veiligheidsrichtlijnen van het RIVM.

Extra kosten afsluiten gas
Voor een gasaansluiting geldt dat deze voor de veiligheid maximaal 12 maanden afgesloten mag blijven.
Uiterlijk 10 maanden na de datum van afsluiten, moet u hebben gekozen voor heraansluiten of verwijderen.
Wij vragen u ruim op tijd om een keuze te maken. De kosten voor heraansluiten of verwijderen brengen wij in rekening.
U leest hier meer over op enexis.nl/afsluitenvoorkomen.

Uw leveringsovereenkomst
Hebt u inmiddels wél een overeenkomst afgesloten met een energieleverancier?
Op www.enexis.nl/statuscontract controleert u of wij de bevestiging van de leverancier al hebben ontvangen.
Dit doet u door in te loggen met uw gebruikersnaam: ..... en wachtwoord: ......
Let op: de eerste keer dat u aanlogt, wordt u verzocht direct het wachtwoord te wijzigen.
Als u al een keer heeft aangelogd, gebruik dan het door u opgegeven wachtwoord.

Wij vertrouwen erop, dat u zich tijdig aanmeldt bij een energieleverancier.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice
Enexis Netbeheer B.V.
#917-11-2020De zelfde dag een bijna gelijke reactie als eerde gegeven aan enexis terug gestuurd
Goedemiddag mevrouw B,

Ik ontving op 9-11-2020 een mail van u (kenmerk: .......) , waarin u
mij er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is.
In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten,
omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor
bij mij in rekening zult brengen.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per
01-04-2020 opgezegd bij Eneco. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Eneco gemachtigd
om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis ,
conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport
elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik heb u alle gelegenheid voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke
handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst gegeven.
Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd.
Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.

Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar
ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn
afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar
handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond
van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene
Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een
voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

Ik wijs u in dit verband graag op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in
een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel
(ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734).
Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late
ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.

Ik wijs u er verder op dat uw eigen koepelorganisatie Netbeheer Nederland in een recent artikel op haar website
n.a.v. dit vonnis en antwoorden van de Minister op vragen uit de kamer hierover erkent dat “juridisch verschillend
over dit onderwerp kan worden gedacht”.
Op grond van het contra proferentem beginsel (o.a. BW 6 238.2) prevaleert dan de voor mij als consument gunstigste uitleg.

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele
werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting,
en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef,
en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

Nijlhynder
#1010-11-2020Brief van Enexis, kosten werkzaamheden gasaansluiting
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/bzdgYJydp4x3zV5UJTsOJ7v8750=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hQE1gSeX7189hdhixDpDxigV.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9TS2XnN7wHp3Hzr4ydj5eQ4g_A0=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GprVQjH5Q70OlgLoDPj60PO5.jpg?f=fotoalbum_large
#1122-11-2020Verzoek om afsluiting gasaansluiting ingediend via mijnaansluiting.nl

een aanvraag gedaan via mijnaansluiting.nl voor het gratis verwijderen van de gas aansluiting in april 2021.

voor de duidelijkheid nog wel even onderstaande tekst en screenshot bijgevoegd:
Geachte,

Deze aanvraag voor verwijderen is op 22-11-2020 gedaan naar aanleiding van de informatie vermeld op de website van enexis.

https://www.enexis.nl/ove...nnenkort-volledig-vergoed

Onder de veelgestelde vragen staat het volgende:

Ik heb een brief gekregen dat ik nu moet kiezen tussen heraansluiten of verwijderen van de gasaansluiting. Wat moet ik doen?

We verwachten dat de nieuwe regeling per 1 maart 2021 ingaat. Tot die datum gelden onze huidige tarieven. Wel kunt u alvast kiezen voor het laten verwijderen van de gasaansluiting. U kiest dan in uw aanvraag voor een gewenste uitvoerdatum vanaf 1 maart 2021. Let op: op dit moment ontvangt u dan nog wel een offerte met kosten, deze kosten worden verrekend en hoeft u niet te betalen als de werkzaamheden na 1 maart 2021 worden uitgevoerd. U krijgt hier geen rekening voor.

Uit deze informatie maak ik op dat er ongeacht of de ingangsdatum van de regeling zal wijzigen er geen kosten voor de verwijdering van de gas aansluiting zullen gefactureerd als deze verwijdering wordt uitgevoerd na 1 maart 2021.

Op basis hiervan doe ik deze aanvraag.

Ten overvloede meld ik dat eventueel in rekening gebrachte kosten door mij dus niet worden geaccepteerd.

Met vriendelijke groet

Nijlhynder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ohVH1hWLHajqqTudLq-klfufYQY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VnH0ge6gKkoa9Mroz2kqDnvy.jpg?f=fotoalbum_large
#1223-11-2020telefonische reactie gekregen op aanvraag mijn aansluiting.nl

De medewerkster aan de lijn melde mij dat als ik de kosten voor verwijdering niet accepteerde
zij net zo goed mijn aanvraag niet in behandeling kon nemen omdat het nog niet zeker was of de ingangs datum nieuwe regeling op 1 maart 2021 gehaald kon worden.

Ik heb haar uitgelegd dat ik alleen maar uitvoerde wat op de site van Enexis was uitgelegd en heb haar gewezen op de bijgevoegde link en screen shot in de aanvraag.

Zij gaf aan daar nog niet van op de hoogte te zijn en dat er de laatste tijd veel verandering waren en het meerdere keren was voor gekomen dat informatie eerder naar de media gestuurd is waarvan de medewerkers nog niet van op de hoogte waren gebracht.

Het was daardoor moeilijk voor haar om haar werk dan goed te kunnen uitvoeren.

Ze gaf aan dat er morgen ( 24-11-2020 ) is er een vergadering gepland voor het aanpassen van de procedures.

Wij gaan ons gesprek daarna voortzetten.

[ Voor 118% gewijzigd door Nijlhynder op 23-11-2020 13:45 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:20
Vandaag brief van Enexis ontvangen met de mededeling dat, na telefonisch contact, de gasaansluiting op mijn verzoek afgesloten zal worden. Zie mijn dossier voor de brief.

Ik heb nog nooit telefonisch contact met Enexis gehad.

De administratie daar is wel bijzonder slecht (het zal vast geen intimidatie zijn....).
Ik kan natuurlijk een brief retour sturen met als onderwerp: "bevestiging van gratis verwijdering gasmeter op uw verzoek", maar laat ik mij niet verlagen tot dit soort amateurisme.

Ik zal eens rustig nadenken over een gepast antwoord, iemand nog suggesties?

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rommelzolder
Nijlhynder schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:29:
Hier bij mijn dossier met dank aan Factor15 voor de layout

DOSSIER Nijlhynder
Netbeheerder:enexis
Contract gas opgezegd:1 april 2020
Geen gas verbruikt sinds: 28 feb 2020

Tijdlijn
#126-02-2020Gas opgezegd per 01-04-2020 bij eneco
#207-04-2020Schriftelijke bevestiging van eneco dat gas overeenkomst is stopgezet per 01-04-2020 als mede de ATO
#308-04-20201e keer standaard brief "Aan de gebruiker van gas op dit adres"
#404-05-20202e keer standaard brief "Aan de gebruiker van gas op dit adres"
#617-08-2020reactie naar enexis via mail
#701-09-2020mail van Liander, over beleid
#909-11-2020reactie naar enexis via mail
#1017-11-2020Brief van Enexis, kosten werkzaamheden gasaansluiting

Correspondentie en wat er is gebeurd
#126-02-2020Bij eneco telefonisch gas opgezegd. Dit ging zonder problemen.
#207-04-2020Na telefonisch verzoek een schriftelijke bevestiging van opzeggen ATO ontvangen via mail.
#308-04-20201e brief van enexis: Aan de gebruiker van gas op dit adres
Deze ongeopend retour gestuurd.
#404-05-20202e brief van enexis: Aan de gebruiker van gas op dit adres
Deze wederom ongeopend retour gestuurd.

[...]
#617-08-2020reactie ( voorbeeld brief 1b) naar enexis via mail

[...]
#701-09-2020mail van Liander, over beleid

[...]

Dit bericht ter kenisgeving aangenomen

[...]

#917-11-2020De zelfde dag een bijna gelijke reactie als eerde gegeven aan enexis terug gestuurd

[...]

#1010-11-2020Brief van Enexis, kosten werkzaamheden gasaansluiting

[...]

@Nijlhynder Slip of the pen in de tijdlijn onder #7?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rommelzolder
Luchtenburger schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:37:
Vandaag brief van Enexis ontvangen met de mededeling dat, na telefonisch contact, de gasaansluiting op mijn verzoek afgesloten zal worden. Zie mijn dossier voor de brief.

De administratie daar is wel bijzonder slecht (het zal vast geen intimidatie zijn....).
Ik kan natuurlijk een brief retour sturen met als onderwerp: "bevestiging van gratis verwijdering gasmeter op uw verzoek", maar laat ik mij niet verlagen tot dit soort amateurisme.

Zie dossier van @S91

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Zelfde spookbericht als bij @S91 op 30-10. Zie zijn dossier voor een reactie. Edit: @Rommelzolder was nog sneller

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:10
@Nijlhynder Prachtig dossier, alleen nog aanpassen aan de Enexis huiskleuren. Ik ben Liander klant en heb dus Liander behang gebruikt.

Dit zijn de HEX-codes voor het groen en roze uit het Enexis logo: #bcdb06 en #de0073

[ Voor 14% gewijzigd door factor15 op 17-11-2020 21:48 ]

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +5 Henk 'm!
factor15 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 21:47:
@Nijlhynder Prachtig dossier, alleen nog aanpassen aan de Enexis huiskleuren. Ik ben Liander klant en heb dus Liander behang gebruikt.

Dit zijn de HEX-codes voor het groen en roze uit het Enexis logo: #bcdb06 en #de0073
_/-\o_ LOVE IT _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• factor15
@Nijlhynder Dat heb je snel gedaan. In de bovenste regel heb ik een afbeelding uit een logo van Liander geplaatst. Ik zal kijken of ik daar een plaatje van Enexis voor kan vinden.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Luchtenburger
Nu we er toch voor zitten, direct maar een reactie naar Enexis gestuurd, zie wederom mijn dossier.

Hartelijk dank @Rommelzolder, @Bram-Bos en uiteraard @S91

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• gasexit

gasexit

HellevUUr schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 17:15:

[...]

@gasexit ik had deze zin geschreven i.v.m. mijn specifieke geval dat ze eerst het oude (niet bestaande) artikel aanhaalde. Ik weet niet of dit in jouw situatie ook is gebeurd maar anders kan je (net als door Enexis) verwijderen en wat later tussen haakjes staat aanpassen naar (inmiddels 2.9.2).

De keuze om kort te reageren is aan jezelf maar met deze reactie ben je wel klaar. Maar kijk vooral of dit in jouw zaak voldoende van toepassing is. Ik heb zelf eerst inhoudelijk gereageerd op het schrijven van Enexis totdat ze met artikel 2.9.2 kwamen en toen kregen ze de volle (onderbouwde) laag.
Heb een korte reactie gestuurd met verwijzing naar 15 mei en 2 november.
Bedankt voor de reactie.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Luchtenburger schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:15:
[...]

Nu we er toch voor zitten, direct maar een reactie naar Enexis gestuurd, zie wederom mijn dossier.

Dat is toch wel de kracht van onze dossiervorming! Binnen 40 minuten van melding naar verstuurde reactie. Keep up the good work

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S91
  • Laatst online: 04-05 00:39

S91

Luchtenburger schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:15:Nu we er toch voor zitten, direct maar een reactie naar Enexis gestuurd, zie wederom mijn dossier.

Keurig hoor @Luchtenburger :) bij jou krijgen ze geen koffie zie ik :+
Het idiote is dat er daadwerkelijk iemand een fictief telefoongesprek, compleet met datum, in de administratie heeft gezet, zoals uit hun reactie bleek (zie dossier). Wellicht omdat dat de enige manier is om zo'n opdracht in hun systeem te krijgen (naast nietmijnaansluiting.nl natuurlijk). 8)7

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Rommelzolder
Luchtenburger schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:15:
[...]

@Luchtenburger Afhankelijk van de reactie lijkt me een klacht richting ACM op zijn plaats.
Ik zal vast een concept richting de afdeling Quality Assurance (a.k.a @Bram-Bos) sturen ter beoordeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Luchtenburger Je woont op een door dames gewenst en door heren bewonderd adres. (zie tekst)

edit: @Bram-Bos namens boven genoemde; klopt.

[ Voor 21% gewijzigd door onetime op 18-11-2020 01:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Klopt het overigens dat @S91 en @Luchtenburger allebei in het noorden van Nederland wonen? In dat geval zouden deze fake-opdrachtbevestigingen van Enexis in ieder geval regionaal gelokaliseerd kunnen worden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S91
  • Laatst online: 04-05 00:39

S91

@Bram-Bos Klopt.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Luchtenburger
@onetime Bedankt voor de tip over mijn adres (in de eerste brief.....) die nog in het dossier stond, ik heb het aangepast.
@Rommelzolder Een klacht sturen lijkt mij inderdaad wel een goed idee. Lastige is natuurlijk dat we nooit hard kunnen maken dat het opzettelijk gebeurd. Aan de andere kant, als meer mensen dit overkomt (kracht van dit topic!), kunnen we op zijn minst duidelijk maken dat de systemen bij Enexis niet deugen (in het geval dat iemand anders heeft gebeld....)
@S91 Ik zou niet weten waarom ze koffie bij mij zou moeten drinken. Volgens mij moeten ze bij Enexis eens wat minder koffie drinken en hun werk wat beter uitvoeren :+
@Bram-Bos Ik woon inderdaad ook in het noorden (zoals je al had gezien), in Drenthe om nog iets preciezer te zijn.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Boutersewalter
Greenchoice heeft uw klacht gestuurd op 17 november 2020 in goede orde ontvangen.

Het leveringscontract gas is per direct beëindigd bij Greenchoice.

Ze veranderen wel snel van mening:)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:09
Bram-Bos schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 23:22:
Klopt het overigens dat @S91 en @Luchtenburger allebei in het noorden van Nederland wonen? In dat geval zouden deze fake-opdrachtbevestigingen van Enexis in ieder geval regionaal gelokaliseerd kunnen worden.
Ik heb die brief ook gehad en woon dan weer in Brabant.
Dus dat systeem is landelijk ruk 😁

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00

[Afbeelding]
Je kan natuurlijk ook bellen en vragen om een email adres dat werkt, jij doet het graag schriftelijk dus het is dat of een post adres. Moeten ze je gewoon kunnen geven.
Spelletjes om onbereikbaar te zijn en je verstoppen gaat ze niet echt helpen mochten ze er een zaak van willen maken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Wederom maakt Enexis hier schuldig aan strafbare feiten, in dit geval valsheid in geschrifte en mogelijk ook oplichting als gevolg daarvan.

Ik wil je dan ook vragen om een klacht en/of handhavingsverzoek aan de ACM te sturen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Shadowhawk00

Misschien handig voor je dosier dat je eist om een rectificatie omdat je nooit telefonisch contact hebt gehad. En als dat niet gebeurt je telefoon aanbieder vragen of zo voor die maand een afschrift kunnen geven van de gevoerde telefoongesprekken vanaf jou nummer.
Mochten ze dit fake bewijs gebruiken in een eventuele zaak kan jij het dan makkelijk weerleggen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
S91 schreef op dinsdag 17 november 2020 @ 22:24:
[...]

Keurig hoor @Luchtenburger :) bij jou krijgen ze geen koffie zie ik :+
Het idiote is dat er daadwerkelijk iemand een fictief telefoongesprek, compleet met datum, in de administratie heeft gezet, zoals uit hun reactie bleek (zie dossier). Wellicht omdat dat de enige manier is om zo'n opdracht in hun systeem te krijgen (naast nietmijnaansluiting.nl natuurlijk). 8)7
Dan wordt het hoog tijd dat ze eens een programmeur aan het werk zetten die zorgt dat er ook gewoon vanuit Enexis een opdracht gegeven kan worden voor werkzaamheden op initiatief van Enexis aan de eigendommen van Enexis.

Overigens lijkt me het hoogst bijzonder als dit werkelijk zo zou zijn. Hoe hebben ze het dan afgelopen decennia opgelost bij mensen die wegens wanbetaling/energiegebruik zonder contract afgesloten moesten worden? Die mensen zullen ook niet vrijwillig een opdracht voor afsluiting hebben gegeven en ook niet altijd bereikbaar zijn geweest per telefoon.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ivow85 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:34:
[...]
Dan wordt het hoog tijd dat ze eens een programmeur aan het werk zetten die zorgt dat er ook gewoon vanuit Enexis een opdracht gegeven kan worden voor werkzaamheden op initiatief van Enexis aan de eigendommen van Enexis.
Maar zo'n programmeur kost geld 7(8)7
Overigens lijkt me het hoogst bijzonder als dit werkelijk zo zou zijn. Hoe hebben ze het dan afgelopen decennia opgelost bij mensen die wegens wanbetaling/energiegebruik zonder contract afgesloten moesten worden? Die mensen zullen ook niet vrijwillig een opdracht voor afsluiting hebben gegeven en ook niet altijd bereikbaar zijn geweest per telefoon.
Die opdracht zal dan van de energieleverancier zijn gekomen, dus er was dan een externe opdrachtgever.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Freee!! schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:02:
[...]
Die opdracht zal dan van de energieleverancier zijn gekomen, dus er was dan een externe opdrachtgever.
Dat hoeft niet. Er zullen ook vele contractlozen zijn die de netbeheerder uit eigen beweging afsluit. Deze fase-opdrachten zijn m.i. moedwillig in het systeem gezet door Enexis-medewerkers om een proces op gang te brengen in de organisatie, net als Liander in augustus opeens 'opdrachtbevestigingen' zonder opdracht ging versturen. Bij Enexis staat er standaard in de brief dat er gebeld zou zijn, en dat klopt dan ook standaard niet.

Het is wel een tamelijk grove vorm, die best klachtwaardig is.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
cold_as_ijs schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:16:
[...]

Ik heb die brief ook gehad en woon dan weer in Brabant.
Dus dat systeem is landelijk ruk 😁
Ik zie nu dat je daar inderdaad op 6-1-2020 melding van maakte. Toch was het een zeldzaamheid voorheen, en nu opeens twee in het noorden. Wijst m.i. op individuele actie laag in de organisatie. Truukje twee keer bedacht op verschillende plekken.

A propos: zou jij je dossier nog eens willen bijwerken?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Helhond
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-05 20:09

Helhond

Grunn

Reactie (voorbeeldbrief 1b) gestuurd naar Enexis.

Update van het dossier.
Geachte Enexis,

Ik ontving op 17-11-2020 een brief van u op mijn adres (kenmerk: xxxxxx), waarin u mij de eigenaar en bewoner van de woning (xxxxxx) er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor stroom of gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor stroom of gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de stroom of gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 11-09-2020 opgezegd bij EnergieDirect. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik EnergieDirect gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis , conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013). Overigens is er voor de levering van stroom altijd een leveringscontract geweest, recent ben ik overgestapt van stroomleverancier per 10-10-2020 (van EnergieDirect naar PureEnergie).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.

Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

Ik wijs u in dit verband graag op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

Helhond

ZB: 60HP op 2x250L Orientatie: WZW 68°; Douche-WTW; PV: 18x QCell 6390Wp Noord/Zuid, APS QS1+YC600; WP: Panasonic 7kW J-gen ; Gasloos sinds 07-2020

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grondgebonden
Ik heb een reactie terug van de klantenmevrouw van Klachten & Claims Enexis op mijn email over het ontbreken van grondslag voor het doorberekenen van kosten zonder ATO en zonder verwijderingsverzoek van mij. Het is het bekende antwoord dat dit hun beleid is en dat ikzelf maar de website van Netbeheer Nederland in de gaten moet houden.
Geachte @Grondgebonden,

U geeft aan dat ik u niet volledig heb geïnformeerd over het afsluiten en de kosten van de gasaansluiting op uw adres xxx. Graag reageer ik in deze e-mail.

De argumenten die u in uw e-mail aandraagt zijn bij ons bekend, deze hebben echter niet geleid tot een wijziging van het beleid van Enexis Netbeheer. Ons beleid heb ik u in eerdere e-mails uitgelegd, dat wij het niet met elkaar eens zijn is duidelijk. Ik heb echter niets toe te voegen aan de informatie die u al van ons hebt ontvangen. Voor eventuele wijzigingen in de toekomst adviseer ik u de website van Netbeheer Nederland in de gaten te houden.

Heeft u toch nog vragen? Belt u mij gerust. Ik ben van maandag tot en met vrijdagtussen 8.00 en 12.00 uur bereikbaar. Mijn rechtstreekse telefoonnummer is 088 857 xx xx. Wilt u liever per e-mail reageren? Dat kan natuurlijk ook, dan kunt u deze e-mail beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Klantenmevrouw
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
Volgens mij is hier geen reactie terug voor nodig, toch?

Verder heb ik nog geen reactie terug over mijn betwisting van de factuur voor verzegeling.

Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ze worden steeds korter, die reacties van Enexis, @Grondgebonden. Geen reactie meer nodig.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Bram-Bos schreef op woensdag 18 november 2020 @ 09:31:
[...]

Ik zie nu dat je daar inderdaad op 6-1-2020 melding van maakte. Toch was het een zeldzaamheid voorheen, en nu opeens twee in het noorden. Wijst m.i. op individuele actie laag in de organisatie. Truukje twee keer bedacht op verschillende plekken.

A propos: zou jij je dossier nog eens willen bijwerken?
:$
zal er eens achterna gaan

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Luchtenburger
Shadowhawk00 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:33:
[...]

Misschien handig voor je dosier dat je eist om een rectificatie omdat je nooit telefonisch contact hebt gehad. En als dat niet gebeurt je telefoon aanbieder vragen of zo voor die maand een afschrift kunnen geven van de gevoerde telefoongesprekken vanaf jou nummer.
Mochten ze dit fake bewijs gebruiken in een eventuele zaak kan jij het dan makkelijk weerleggen.
In mijn reactie heb ik gevraagd om hun fout te corrigeren. Mochten ze dat niet doen en nog steeds van mening zijn dat ik een telefonische opdracht heb gegeven, dan zal Enexis volgens mij eerst maar moeten aantonen dat dit gesprek daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Maar goed, hiermee lopen we vooruit op de zaak, eerst de reactie maar eens afwachten.

Opvragen van mijn telefoongegevens heeft m.i. trouwens niet zoveel zin, volgens mij pleit mij dat niet vrij. Er kan met een anoniem nummer gebeld zijn, maar ik kan uiteraard ook met een telefoon op het werk gebeld hebben (of die van mijn vrouw, de buurman, etc.)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Luchtenburger schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:42:
[...]

In mijn reactie heb ik gevraagd om hun fout te corrigeren. Mochten ze dat niet doen en nog steeds van mening zijn dat ik een telefonische opdracht heb gegeven, dan zal Enexis volgens mij eerst maar moeten aantonen dat dit gesprek daadwerkelijk heeft plaatsgevonden. Maar goed, hiermee lopen we vooruit op de zaak, eerst de reactie maar eens afwachten.

Opvragen van mijn telefoongegevens heeft m.i. trouwens niet zoveel zin, volgens mij pleit mij dat niet vrij. Er kan met een anoniem nummer gebeld zijn, maar ik kan uiteraard ook met een telefoon op het werk gebeld hebben (of die van mijn vrouw, de buurman, etc.)
Enexis zal je nummer hebben moeten noteren waarmee jij gebeld hebt. Als jij kan aantonen dat dat nummer nooit op die dag gebeld heeft word dat toch wel een heel vreemd verhaal.
Bovendien waarom zou jij met een telefoon op je werk of een telefoon lenen om te bellen? Daar is geen logische reden voor. Voor de netbeheerder is er daadwerkelijk een motivatie om de frauderen.

Het verhaal word gewoon een heel stuk minder betrouwbaar als jij kan aantonen dat de administratie van de netbeheerder niet kan kloppen omdat er op die datum helemaal niet met dat nummer gebelt is naar de netbeheerder. En ook omdat jij het schriftelijk nog weerlegt hebt, dat kunnen ze niet naast zich neer leggen.

[ Voor 12% gewijzigd door Shadowhawk00 op 18-11-2020 10:52 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Grondgebonden schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:24:
Volgens mij is hier geen reactie terug voor nodig, toch?
Het hoeft natuurlijk niet.

Volgens mij heb jij nog geen antwoord gestuurd dat het beleid van Enexis geen juridische grondslag is voor het in rekening brengen van de kosten. Verder kan je aanstippen dat Netbeheer Nederland zelf aangeeft dat er juridische onduidelijkheid is (zie hier) over het in rekening brengen van deze kosten. @gasexit schreef daar laatst over

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Grondgebonden
JeroenE schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:56:
[...]
Het hoeft natuurlijk niet.

Volgens mij heb jij nog geen antwoord gestuurd dat het beleid van Enexis geen juridische grondslag is voor het in rekening brengen van de kosten. Verder kan je aanstippen dat Netbeheer Nederland zelf aangeeft dat er juridische onduidelijkheid is (zie hier) over het in rekening brengen van deze kosten. @gasexit schreef daar laatst over
[...]
Je hebt helemaal gelijk. (y)
Zoiets dan maar als reactie:
Geachte klantenmevrouw,

Dank voor uw reactie. Ik wil graag op uw bericht reageren.

Nieuwsbericht op website van Netbeheer Nederland
U geeft aan om de website van Netbeheer Nederland in de gaten te houden. Ik heb de website bekeken en een nieuwsbericht van 6 oktober 2020 aangetroffen waarin wordt aangegeven dat netbeheerders de aansluiting volledig moeten weghalen als de consument geen gas meer gebruikt.

Samenvattend
Zoals ik ook al eerder heb aangegeven zie ik dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Ik heb de ATO rechtmatig opgezegd via de leverancier, de opzegtermijn van tien werkdagen is verlopen, zodat de ATO ook beëindigd is. Noch in de ATO en de AV, noch in artikel 2.9.2 Tarievencode Gas is een geldige juridische titel te vinden om mij kosten in rekening te brengen voor het verwijderen van de aansluiting, als ik daar geen opdracht toe geef. Indien u toch van mening blijft dat u een wettelijke grondslag heeft, dan geeft uw brancheorganisatie ook aan er juridisch verschillend over gedacht kan worden (ondanks dat de kantonrechter zeer duidelijk is in het vonnis), waardoor het contra proferentem beginsel in werking treedt.

Met vriendelijke groeten,

@Grondgebonden

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Grondgebonden Ik zou het iets korter houden en geen zaken die zij niet aanstipt ter berde brengen. Ik zou wel iets zeggen over het beleid. Dus iets als
Geachte klantenmevrouw,

Dank voor uw reactie. Ik wil graag op uw bericht reageren.

U geeft aan om de website van Netbeheer Nederland in de gaten te houden. Ik heb de website bekeken en een nieuwsbericht van 6 oktober 2020 aangetroffen waarin wordt aangegeven dat netbeheerders de aansluiting volledig moeten weghalen als de consument geen gas meer gebruikt.

De Minister en Netbeheer Nederland staan hier dus anders in dan Enexis. Het is jammer dat uw beleid nog niet is aangepast naar aanleiding van deze berichten van Netbeheer Nederland. Bovendien is uw beleid vanzelfsprekend geen juridische grondslag voor een factuur.

Met vriendelijke groeten,

Grondgebonden

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Luchtenburger
Shadowhawk00 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 10:47:
[...]

Enexis zal je nummer hebben moeten noteren waarmee jij gebeld hebt. Als jij kan aantonen dat dat nummer nooit op die dag gebeld heeft word dat toch wel een heel vreemd verhaal.
Bovendien waarom zou jij met een telefoon op je werk of een telefoon lenen om te bellen? Daar is geen logische reden voor. Voor de netbeheerder is er daadwerkelijk een motivatie om de frauderen.

Het verhaal word gewoon een heel stuk minder betrouwbaar als jij kan aantonen dat de administratie van de netbeheerder niet kan kloppen omdat er op die datum helemaal niet met dat nummer gebelt is naar de netbeheerder. En ook omdat jij het schriftelijk nog weerlegt hebt, dat kunnen ze niet naast zich neer leggen.
Helemaal mee eens.
Indien Enexis mij een nummer geeft waarmee ik volgens hun gebeld zou hebben, dan kan ik de bel historie van dat nummer opvragen (indien het nummer van mij is...)

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Luchtenburger schreef op woensdag 18 november 2020 @ 12:54:
[...]
Helemaal mee eens.
Indien Enexis mij een nummer geeft waarmee ik volgens hun gebeld zou hebben, dan kan ik de bel historie van dat nummer opvragen (indien het nummer van mij is...)
Ze mogen gewoon de opname laten horen en het uitgewerkte verslag laten lezen.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Freee!! schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:02:
[...]

Helemaal gelijk, het is niet aan jou om aan te tonen dat het niet heeft plaatsgevonden. Het is aan Enexis om aan te tonen dat het wel is gebeurd. Tele verkoop is aan vrij strikte regels gebonden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 22:48
Freee!! schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:02:
[...]

Iets in de trant van:

Binnen 5 werkdagen verwacht ik van u het volledige transcript en/of opname van het door u genoemde telefoongesprek.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

BazemanKM schreef op woensdag 18 november 2020 @ 13:32:
[...]
Iets in de trant van:

Binnen 5 werkdagen verwacht ik van u het volledige transcript en/of opname van het door u genoemde telefoongesprek danwel rectificatie.
Kleine aanvulling (geef ze de kans).
En op werkdag zes dus naar de politie stappen en aangifte doen wegens valsheid in geschrifte (bij uitblijven van de gewenste resultaten).

EDIT: En wel naar de juridische afdeling sturen, die worden niet vrolijk van dit soort grappen.

[ Voor 9% gewijzigd door Freee!! op 18-11-2020 13:37 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Rommelzolder
Ivow85 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 08:34:
[...]

@Ivow85 Dat systeem moeten ze hebben: meterpopulaties die bij controle een te grote meetonnauwkeurigheid vertonen moeten door de netbeheerders planmatig worden vervangen.
Dan worden er dus werkzaamheden aan de gasaansluiting verricht op initiatief van de netbeheerder, zonder dat de aangeslotene ook maar een moment in beeld komt, behalve op verzoek toegang verlenen.
Ergo: onwil.

Acties:
  • +49 Henk 'm!
We hebben volgens mij nu gewonnen:

Minister Wiebes besluit om de verwijderingskosten geheel in het periodieke tarief te gaan verwerken:
Geachte Voorzitter,

In de beantwoording van de Kamervragen over de verwijderkosten bij het beëindigen van de gasaansluiting bij kleinverbruikers (kenmerk 2020Z14731) heb ik aangegeven dat er onduidelijkheid is ontstaan over deze verwijderkosten en dat ik van mening ben dat hier op korte termijn een oplossing voor moet komen. Ik ben hierover in gesprek gegaan met de Autoriteit Consument en Markt (ACM) en met de netbeheerders. Door middel van deze brief informeer ik uw Kamer over de uitkomst van deze zoektocht.

Na gesprekken met de ACM en de netbeheerders heb ik geconcludeerd dat het niet mogelijk is om op korte termijn de onduidelijkheid over de verwijderkosten volledig weg te nemen. Althans niet in het geval dat er wordt vastgehouden aan de kostenverdeling zoals is opgenomen in de Regeling inzake tariefstructuren en voorwaarden gas, die de 50-50-verdeling regelt waar uw Kamer zich voor uitgesproken heeft. Het kabinet vindt het net als uw Kamer belangrijk dat mensen die zelf actie willen ondernemen, dat kunnen doen tegen zo laag mogelijke kosten en op een makkelijke manier. Onduidelijkheid over kosten kan vertragend werken voor de energietransitie, daarom kies ik ervoor om de procedure in gang te zetten om de verwijderkosten tijdelijk volledig te verrekenen in het algemene periodieke aansluittarief. Hiermee wordt geregeld dat afnemers die hun gasaansluiting willen beëindigen in alle gevallen geen rekening hoeven te betalen en de netbeheerders de kosten voor de werkzaamheden mogen verrekenen in de het periodieke aansluittarief. Op deze manier wordt geregeld dat de netbeheerders een redelijke vergoeding krijgen voor de werkzaamheden die zij moeten uitvoeren.

Het wegnemen van de onduidelijkheid over de verwijderkosten is ook nodig om ervoor te zorgen dat het buiten gebruik nemen van ongebruikte gasaansluitingen soepel verloopt. Ik wil nogmaals benoemen dat tijdelijk afsluiten (“verzegelen”) geen optie is voor het langdurig buiten gebruik nemen van gasaansluitingen. Dit is de conclusie op basis van de onderzoeken die ik aan uw Kamer heb aangeboden in de Kamerbrief van 12 november 2019 (Kamerstuk 29 023, nr. 254) naar aanleiding van de motie van het lid Yesilgöz-Zegerius c.s. (Kamerstuk 35 000 XIII, nr. 70).

De gekozen tijdelijke oplossing voor de korte termijn heeft ook nadelen. Bij het opstellen van de nieuwe Energiewet en daarop gebaseerde uitvoeringsregelingen zal met het oog op de energietransitie opnieuw worden gekeken naar de verdeling van kosten voor het verwijderen van gasaansluitingen. Zolang het gaat om een relatief beperkt aantal afnemers die hun gasaansluiting willen beëindigen, zal het effect van deze tijdelijke oplossing op het periodieke aansluittarief voor de achterblijvers beperkt zijn. Echter, het is de verwachting dat dit aantal op gaat lopen als gevolg van de energietransitie.

Ik begrijp dat het voor afnemers belangrijk is om te weten wanneer de kostenverdeling daadwerkelijk wordt gewijzigd. Daarom schets ik de benodigde procedure om de kostenverdeling te wijzigen. De eerste stap is het wijzigen van de Regeling inzake tariefstructuren en voorwaarden gas. Voordat deze wijzigingsregeling vastgesteld kan worden dient de ACM hier advies over uit te brengen. Ik verwacht de wijzigingsregeling nog dit jaar vast te stellen. Na vaststelling dient de wijzigingsregeling aangeboden te worden aan de Eerste en Tweede Kamer volgens de wettelijk voorgeschreven nahangprocedure. In verband met het kerstreces geldt hier een langere termijn voor. Na het afronden van de nahangprocedure kan ik een besluit nemen om de wijzigingsregeling in werking te laten treden. Ik verwacht dat dit voor 1 maart het geval kan zijn.

Voor het wijzigen van de kostenverdeling moet ook de tarievencode gas worden gewijzigd door de ACM. Bij het wijzigen van deze tarievencode gas is het gebruikelijk dat de uniforme openbare voorbereidingsprocedure wordt toegepast. De ACM heeft aangeven verder te gaan met de procedure tot wijziging van de tarievencode gas. De ACM zal, gegeven het huidige codeproces, bekijken of ze rekening kan houden met de mogelijkheid dat de Regeling inzake tariefstructuren en voorwaarden gas op korte termijn wordt aangepast.

Eric Wiebes
Minister van Economische Zaken en Klimaat

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• factor15
@Bram-Bos Dus eerst advies ACM en dan vaststellen wijzigingsregeling. Dat vaststellen moet nog dit jaar en kan dus pas nadat ACM (positief?) advies heeft gegeven. Dat lijkt mij erg snel? Of zouden ze er al mee bezig zijn bij de ACM?

Als dit er inderdaad zit aan te komen kunnen de netbeheerders toch meteen stoppen met het opdringen van verplichting tot aanvraag en betalen voor verwijdering. En dan wordt het interessant of de netbeheerders wel overgaan tot verwijderen of, dat plotseling blijkt dat het niet meer zo noodzakelijk is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:15
factor15 schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:14:
Als dit er inderdaad zit aan te komen kunnen de netbeheerders toch meteen stoppen met het opdringen van verplichting tot aanvraag en betalen voor verwijdering. En dan wordt het interessant of de netbeheerders wel overgaan tot verwijderen of, dat plotseling blijkt dat het niet meer zo noodzakelijk is.
Dat is de grap: de tarieven zijn destijds aangepast omdat de verwijderkosten niet in het periodieke tarief mocht zitten. ALs ze die facturen nu vernietigen omdat de regeling wordt teruggedraaid lopen ze dat geld mis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• factor15
_JGC_ schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:26:
[...]

Dat is de grap: de tarieven zijn destijds aangepast omdat de verwijderkosten niet in het periodieke tarief mocht zitten. ALs ze die facturen nu vernietigen omdat de regeling wordt teruggedraaid lopen ze dat geld mis.
Als de ATO 1 dag na het ingaan van de nieuwe regeling wordt opgezegd is er ook nog maar weinig meebetaalt aan die nieuwe regeling. Alleen de gasplakkers betalen zo mee via het vastrecht.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• Hans299
  • Laatst online: 19-09-2024
Bram-Bos schreef op woensdag 18 november 2020 @ 15:04:
We hebben volgens mij nu gewonnen:

Minister Wiebes besluit om de verwijderingskosten geheel in het periodieke tarief te gaan verwerken:

[...]
Dit is mooi en een stap in de goede richting.
Wiebes heeft gekozen voor een elegante, tijdelijke oplossing van een complex vraagstuk.
Politiek is hij er nu voor even uit.

Voor de gasverlaters betekent dit dat, als de regeling van kracht wordt in 2021, ze gewoon opdracht kunnen geven voor verwijdering (als ze dat willen) en dat er niets in rekening wordt gebracht.
Blijft staan dat het een tijdelijke regeling wordt en dat de TCG een code blijft tussen netbeheerders.
Ben benieuwd hoe creatief de netbeheerders het aansluittarief gaan aanpassen.
ACM wordt gevraagd wat mee te bewegen tot de nieuwe energiewet aan de Tweede Kamer kan worden voorgelegd.
We zijn er nog niet, maar dit gaat voorlopig gasverlaters gedoe en correspondentie met netbeheerders schelen.

[ Voor 3% gewijzigd door Hans299 op 18-11-2020 15:46 ]

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Pagina: 1 ... 85 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.