Dossier Gasexit
Tijdlijn:
09-09 Contact met Vandebron over opzeggen contract, dit was niet mogelijk moest eerst de meter laten verwijderen. Daarop maandbedrag aangepast
10-09 Overstap naar Greenchoice .
10-09 Offerte Aansluitingen KV Drenthe.
12-09 Reactie vereniging Eigen huis.
17-09 Bevestiging aanmelding Energieleveren.nl
18-09 Energieleveren, meter oké.
23-09 Herinnering offerte aansluitingen.
28-09 Bevestiging opstap Vandebron.
17-10 09.22 Tel gesprek met ....Enexis over de offerte, ze hadden nog niets gehoord. Verteld dat de offerteaanvraag voor indicatie van de kosten was en er geen gebruik van gemaakt wordt. Zij zou de offerte afleggen. Bedankt.
11-12 Email naar Vandebron contract beëindigd per 01-02-2020.
11-12 Ontvangst bevestiging email Vandebron.
14-12 Email ontvangen van Vandebron over beëindiging.
14-12 Email naar Vandebron gestuurd over dat ze dit toch echt moeten beëindigen.
18-12 Email Vandebron ontvangen nummer 2.
17-01-2020 Bevestiging Vandebron stopzetting gascontract per 31-12-2019.
20-01-2020 Bevestiging opzeggen door VandeBron.
11-2-2020 Brief ontvangen van Enexis , aan de gebruikers van gas op dit adres.
12-2-2020 Brief ongeopend aan Enexis , dat hier geen gebruikers van gas wonen.
03-03-2020 Brief ontvangen van Enexis, aan gebruikers van gas op dit adres.
04-03-2020 Brief ongeopend aan Enexis, dat hier geen gebruikers van gas wonen.
13-05-2020 Brief Enexis ontvangen “Geen energiecontract van gas” gericht aan mw
15-05-2020 Brief 1a gestuurd.
22-05-2020 Email van Enexis ontvangen met ticket.
22-05-2020 Email van Enexis beantwoord.
25-06-2020 Monteurs langs geweest voor afsluiting, waren niet thuis. Brief achtergelaten.
25-06-2020 Gebeld met Enexis , zou door verbonden worden met afdeling gesprek beeindigd door Enexis.
25-06-2020 Gebeld met Enexis, geen medewerkers beschikbaar.
26-06-2020 Gebeld met Eenexis, zelfde verhaal. Ze zou zorgen dat Enexis een afspraak zal gaan maken.
Mail gestuurd en bevestiging ontvangen.
30 -06-2020 Antwoord op mijn email ontvangen, antwoord gestuurd.
02-07-2020 Emailantwoord gehad van Enexis.
06-07-2020 Reactie geschreven op Emailantwoord.
18-08-2020 Brief ontvangen van Enexis.
22-08-2020 Email als antwoord op brief 18-08-2020.
26-08-2020 Email bevestiging van Enexis , email doorgestuurd naar afdeling klachten.
09-09-2020 Email beantwoording ontvangen.
27-10 Enexis heeft gebeld voor een afspraak voor afsluiting.
28-10 Slotje geplaatst.
30-10 Factuur ontvangen.
02-11 Factuur betwist, aangetekend verstuurd.
03-11 Betwisting ontvangen door Enexis.
15-11 Afwijzing Klacht Enexis.
17-11 Reactie op afwijzing klacht.
18-11 Nogmaals afwijzing klacht, email.
19-11 2e reactie
19-11 Aanmaning op factuur
20-11 Reactie op aanmaning.
23-11 Gebeld door Enexis, anoniem nummer of ik even terug wilde bellen met de factuur bij de hand.
24-11 Gebeld met Enexis, wilde alleen weten wanneer ik de factuur betaal.
24-11 Email ontvangen dat de incassoprocedure wordt gehandhaafd.
24-11 Email als antwoord gestuurd dat betwisting gehandhaafd blijft.
9 -12 Laatste verzoek tot betaling van factuur ontvangen.
9 -12 Verzoek beantwoord als 24-11
------------------------------------------
-----
--
Email van Enexis (22-05)als reactie.
Beste meneer Gasexit,
U stuurt ons een brief inzake het ontbreken van een leveringsovereenkomst voor gas op het adres xxx U heeft uw leveringscontract voor het gas en de aansluit- en transportovereenkomst opgezegd. U bent van mening dat wij u geen kosten in rekening mogen brengen voor werkzaamheden die uitgevoerd moeten worden met betrekking tot de gasaansluiting. Ik kan me voorstellen dat u geen kosten wil betalen voor een aansluiting waar u geen gebruik meer van maakt. Graag informeer ik u over het opzeggen van de aansluit- en transsportovereenkomst en evt. kosten die hiermee gemoeid zijn.
Kosten
Naast de algemene voorwaarden waarin de aansluit- en transportovereenkomst onderdeel van is, geldt de Tarievencode welke een onderdeel van de gaswet is. In de Tarievencode Gaswet staat specifiek vermeld dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het beëindigen van de aansluit- en transportovereenkomst. In artikel 2.5.1.12 staat genoemd dat de netbeheerder voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting eenmalig een bedrag in rekening kan worden gebracht bij de voormalige aangeslotene.
Verwijderen of leveringscontract afsluiten
Zodra een gasaansluiting langer dan 12 maanden niet meer gebruikt gaat worden, dan moeten de aansluiting verwijderd worden. Deze verwijdering van de gasaansluiting is noodzakelijk vanwege de veiligheid. Enexis wil voorkomen dat er onbeheerd gasleidingen blijven liggen waar men geen weet meer van heeft en dus een gevaar vormen bij eventuele graafwerkzaamheden. Indien u niet wilt dat de aansluiting verwijdert wordt zult u opnieuw een leveringscontract moeten afsluiten bij een energieleverancier.
Ik vertrouw erop u zo voldoende geïnformeerd te hebben en wens u een fijne dag.
Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Het is ook mogelijk deze e-mail te beantwoorden. Verder vindt u informatie op
www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,
xxx
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
----
Mijn antwoord op de reactie van Enexis. (22-05)
Beste Klantenservice, Mw Xxxx.
Ik dank U voor het schrijven.
Het blijkt dat wij van mening verschillen over de juridische onderbouwing.
Ik zal dus niettemin een eventuele rekening betwisten.
Met vriendelijke groet
Gasexit.
---
Brief van Enexis 25-06
--
Hieroner de email wisseling n.a.v. bovenstaand bericht.(Van boven naar beneden laatste naar eerste)
Beste Mevr Klantenservice
Bedankt voor de bevestiging van de afspraak.
Heel fijn dat U nog even op de kosten wijst.
Ik wijs U echter op het feit dat Enexis de afspraak maakt deze geheel voor rekening komt van Enexis en dat Enexis geheel vrij is om aan hun installatie de werkzaamheden te verrichten die Enexis nodig acht. Ik geef hierbij alle medewerking. Moge duidelijk zijn, zoals eerder geschreven, dat ik geen rekening voor de hierboven genoemde werkzaamheden betaal omdat ik hiertoe geen opdracht verstrek.
Vertrouwende U hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en wens U een fijne dag.
Met groeten
Gasexit
Van: klantenservice@enexis.nl <klantenservice@enexis.nl>
Verzonden: donderdag 2 juli 2020 09:09
Aan: Gasexit
Onderwerp: Enexis Netbeheer: Ticketnummer: xxxx
Beste meneer Gasexit,
Bedankt voor het doorgeven van uw adresgegevens. Excuses voor de verwarring, ik heb het kenmerk over het hoofd gezien. Ik begrijp dat u een e-mail heeft verstuurd alleen ter bevestiging van de gemaakte afspraak dat er telefonisch contact met u kan worden opgenomen, zodat de monteurs niet voor een dichte deur komen te staan aan de xxxxx. Ik snap dat u dit ter bevestiging wil kennisgeven om misverstanden te voorkomen.
Ik heb uw e-mail bijgevoegd in het dossier. Ook zie ik terug dat deze afspraak met u is gemaakt. De juiste afdeling neemt contact met u op voor het maken van een afspraak. Ik verwijs u wat betreft de kosten graag naar de e-mail die op 22 mei is verstuurd door mijn collega.
Ik ga ervan u zo voldoende te hebben geïnformeerd en dat er een afspraak met u gemaakt wordt.
Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Het is ook mogelijk deze e-mail te beantwoorden. Verder vindt u informatie op
www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,
XXXXX
Oorspronkelijke tekst
Van:Gasexit
Aan: klantenservice@enexis.nl
CC:
Verzonden: 30.06.20 15:17:51
Onderwerp: RE: Enexis Netbeheer: Ticketnummer: xxx
Beste Klantenservice.
Bedankt voor de snelle beantwoording van mijn email.
Bevreemd mij dat gezien uw kenmerk 123456789 , als onderwerp, U niet verder brengt.
Normaal gesproken zou dit toch een soort van dossiernummer zijn waar alle gegevens in te zien zijn, echter schijnt bij Enexis niet zo te zijn.
Wel nu mijn adres is XXXXXX
Spijtig genoeg heeft U de mail niet goed gelezen.
Het blijkt dat U uit mijn email opmaakt dat ik uitleg behoef over de brief met het kenmerk, nu dat is niet zo.
Uw brief bevat geen onduidelijkheden.
Mijn email is alleen bedoelt als bevestiging van de afspraak dat Enexis contact met mij zou opnemen voor het maken van een afspraak, zodat uw monteurs niet voor een dichte deur komen zoals op 25 juni j.l.
Het moge duidelijk zijn dat U, Enexis, de afspraak maakt voor werkzaamheden die U nodig acht aan uw installatie.
Dat ik hiervoor geen opdracht verstrek is duidelijk en accepteer dan ook geen kosten voor deze werkzaamheden.
Vertrouwende U genoegzaam te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet
Gasexit
Van: klantenservice@enexis.nl <klantenservice@enexis.nl>
Verzonden: dinsdag 30 juni 20gasexitbarend@marakoopa.nl
Onderwerp: Enexis Netbeheer: Ticketnummer: 8065615303
Beste meneer Gasexit
U geeft aan een brief van ons te hebben ontvangen op 25 juni waarin staat dat wij uw gasaansluiting willen afsluiten. Ik kan begrijpen dat u erg verrast was door de komst van onze monteurs. Ik begrijp dat u meer duidelijkheid wil over deze brief. U heeft hierover contact met ons opgenomen en mijn collega heeft u verteld dat u wordt teruggebeld door de desbetreffende afdeling.
U heeft in deze e-mail geen adresgegevens achtergelaten, ik kan daarom niet voor u nagaan wat er is afgesproken. Graag ontvang ik uw adresgegevens, zodat ik dit voor u kan uitzoeken.
Ik help u graag verder en zie daarom uw reactie tegemoet.
www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,
xxx
{ticketno:[xxx]}
Oorspronkelijke tekst
Van: xxxx
Aan: klantenservice@enexis.nl
CC:
Verzonden: 26.06.20 14:51:39
Onderwerp: uw kenmerk:xxx
Beste
Naar aanleiding van een brief die ik op 25 juni 2020 heb ontvangen heb ik contact gezocht met de in de brief opgegeven telefoonnummer.
Deze brief heb ik in de bus gekregen van uw monteurs die mijn gasaansluiting wilden afsluiten.
Deze zijn langs geweest zonder afspraak en er was niemand thuis.
Na diverse keren getracht in contact te komen met de desbetreffende afdeling is het mij niet gelukt om een afspraak hiervoor te maken.
Bij het laatste telefonische contact ( 26 juni 2020 om 13.03) heeft uw medewerkster toegezegd de betreffende afdeling contact met mij te zoeken voor een afspraak.
Hierbij geef ik aan dat Enexis het vrij staat om met mij een afspraak te maken indien zij de werkzaamheden binnenshuis wensen uit te voeren aan hun installatie, maar geef geen opdracht (of heb gegeven) voor deze werkzaamheden.
Ik accepteer geen kosten voor werkzaamheden waarvoor geen overeenkomst bestaat, ook accepteer ik geen extra kosten wanneer monteurs van Enexis opnieuw onaangekondigd en zonder afspraak langskomen en werkzaamheden als bedoelt in de brief van 26 juni 2020 willen of gaan uitvoeren.
De opdrachtgever voor de werkzaamheden van 26 juni 2020 , die niet uitgevoerd zijn, was Enexis volgens uw medewerkster.
Vertrouwende U hier genoegzaam te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet
Gasexit
---
Email naar Enexis nav standaard brief met keuzes (22-08)
Uw kenmerk :xxx.
Tav mevr.xxx.
Beste mevr. xxx.
Naar aanleiding van uw schrijven zoals hierboven benoemd verwijs ik U naar eerdere correspondentie met dit kenmerk.
Dat U het graag wilt uitleggen is prima maar leg het dan goed uit en niet met de halve waarheid.
Als eerste is de brief gericht aan mijn vrouw (Gasexit) terwijl mijn persoon destijds het aanspreekpunt en contractant was.
Er zijn geen 3 keuzes maar 4 (vier!) keuzes als je geen gas meer afneemt.
U vergeet namelijk de keuze dat U (Enexis) voor eigen rekening (wel is waar op afspraak) die handelingen verricht die U noodzakelijk acht aan datgene wat uw eigendom is op mijn woonadres.
Als laatste verwijst U naar de Tarievencode Gas (artikel 2.9.2) waarom ik zou moeten betalen.
Ik hoef niet te betalen omdat de Tarievencode Gas iets tussen netbeheerders onderling is en niet tussen netbeheerder en consument en daarom niet voor mij geldt.
Verder verwijs ik U naar een gerechtelijke uitspraak :
https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734
Mocht U het nog niet duidelijk zijn vraag ik U dit document te lezen :
https://www.polderhuis.or...boete-bestaat-niet-v1.pdf.
Ik denk dat het nu wel duidelijk is.
Met vriendelijke groeten
Gasexit.
--------------------------------
Antwoord van Enexis (10-09)
Geachte heer Gasexit,
U maakt bezwaar tegen de kosten die Enexis Netbeheer in rekening brengt voor het afsluiten en/of verwijderen van de gasaansluiting op uw adres XXXXX. Graag informeer ik u hierover.
Beleid
Ik begrijp uit voorgaande correspondentie dat ons beleid en de basis voor het uit bedrijf stellen al met u gedeeld zijn. Gemakshalve verwijs ik u dan ook naar voorgaande correspondentie. Dit beleid is tot op heden nog ongewijzigd.
Gerechtelijke uitspraak
Daarnaast verwijst u naar een gerechtelijke uitspraak. De rechtszaak staat op zichzelf en vormt geen aanleiding om ons beleid aan te passen. Voor eventuele toekomstige ontwikkelingen adviseer ik u om de website van Netbeheer Nederland in de gaten te houden.
Tenaamstelling
Tot slot geeft u aan dat u destijds aanspreekpunt en contractant was en dat ons brief gericht is aan uw vrouw, Mv Gasexit. In tegenstelling tot uw informatie is Mw Gasexit de contractant geweest voor de gasaansluiting. De brief die u heeft ontvangen is gericht aan de contractant, Mw Gasexit
Ik vertrouw erop dat ik u volledig heb geïnformeerd.
Heeft u toch nog vragen? Belt u mij gerust. Ik ben van maandag tot en met vrijdagtussen 8.00 en 12.00 uur bereikbaar. Mijn rechtstreekse telefoonnummer is 088 857 35 52. Wilt u liever per e-mail reageren? Dat kan natuurlijk ook, dan kunt u deze e-mail beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
XXXXX
Klachten & Claims
------------------------------------------------------------
Verslag tel.gesprek 26 oktober.
26 oktober 2020 Tel gesprek.
Gebeld door Enexis Emmen, komen de boel afsluiten.
Gasexit: Prima , ik geef geen opdracht.
Enexis:Maar U krijgt wel een factuur.
Gasexit: Ik verleen alle medewerking omdat U kunt doen wat U moet doen aan Uw installatie.
Enexis: Ze komen dus morgenvroeg om 09.00 uur de boel binnen afsluiten.
Maar U krijgt toch een factuur want U bent verantwoordelijk als laatste gebruiker.
Gasexit: Bij deze betwist ik de factuur.
---------------------
Betwisting factuur op 1 november
-------------------------------------------------------
Afwijzing Enexis (15 november)
----------------------------------------------
Reactie op afwijzing klacht
Plaats 17-11-2020
Geachte Consumenten incasso, Mw/Dhr medewerker
In uw laatste brief ,ongedateerd-ontvangen op 15-11-2020. heeft u aangegeven dat U mijn klacht afwijst betreffende factuur 123456789.
Hierop de volgende opmerkingen:
Ik heb geen klacht, dus een klachtafwijzing raakt kant nog wal.
U geeft aan het gas te hebben afgesloten op basis van een periode zonder contract.
U geeft aan dat U het gas heeft afgesloten op Uw initiatief, NIET de mijne. Voor de goede orde, ik heb hiervoor GEEN opdracht verstrekt.
De afsluitkosten zijn dan ook betwist in mijn brief van 2 november 2020, ik verwijs U hier naar.
Tevens verwijs ik U naar mijn schrijven van 15 mei 2020.
Verder wil ik U meegeven dat de door U aangehaalde brieven van 06-02-2020 en 27-02-2020 ongeopend door mij aan de afzender (Enexis) zijn geretourneerd om de eenvoudige reden dat de geadresseerde (Gebruikers van gas) hier niet woont.
U geeft aan dat U hierop geen reactie heeft gehad. Dit is niet juist. De ongeopende geretourneerde brieven zou U in mijn dossier moeten kunnen terug vinden.
Van de inhoud van deze brieven heb ik geen kennis.
U geeft aan dat voor afsluiting geen opdracht nodig is, dit is correct . Het is uw eigendom en alleen U kunt daarover beslissen.
Ik heb in alle correspondentie hierover altijd meegedeeld dat ik alle medewerking zou verlenen aan de eventuele werkzaamheden die verricht moeten worden die U nodig acht en hiervoor geen opdracht ga verstrekken en een eventuele factuur hiervoor zal betwisten.
Gezien al het bovenstaande krijgt U van mij geen datum van betaling.
Met vriendelijke groet,
Gasexit
----------------------------------------------------------
Geachte heer of mevrouw,
In deze e-mail wil ik ingaan op uw e-mail van 17 November 2020.
U heeft een bezwaar tegen de factuur ingediend op 2 November 2020. Het bezwaar dat u heeft ingediend is zoals ik eerder in de brief aangaf afgewezen.
In uw bericht van 15 Mei 2020 gaf u al aan de factuur te betwisten toen is er door ons ook al aangegeven dat de factuur gehandhaafd blijft op basis van de tarievencode.
Graag ontvang ik van u een datum van betaling voor bovenstaande factuur.
Meer informatie?
Neem dan contact op met onze klantenservice op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur. Het telefoonnummer is 088 857 70 00. U kunt ons ook mailen via debiteuren.netwerk@enexis.nl.
Met vriendelijke groet,
Medewerker
Afdeling Consument Incasso
Enexis Netbeheer B.V.
-----------------------------------------
Beste mensen van Enexis,
Heer of mevrouw .
Ik heb geen bezwaar ingediend maar een rekening betwist. Dat kunt U niet afwijzen. Dat blijft gewoon bestaan.
U gaat wederom niet op in op mijn gemotiveerde betwisting van de factuur d.d. 2 november, en komt nu weer met een andere grondslag dan in uw vorige email: de 'tarievencode'. Ook daar hebben het eerder over gehad. Verdere discussie is niet zinvol.
Aan uw herhaalde verzoek om 'een datum van betaling' kan ik evenwel prima voldoen en wel bij deze: als Pasen en Pinksteren op één dag vallen.
Overigens maak ik u er opmerkzaam dat de minister heeft besloten dat gasverlaters niet meer hoeven te betalen voor verwijdering van de aansluiting. Zie hier
https://www.tweedekamer.n...20Z21930&did=2020D46728."
Ten overvloede: ik handhaaf dus mijn betwisting d.d. 2 november 2020 van uw factuur.
Met vriendelijke groet
Gasexit.
-------------------------------------------------------------
Reactie op aanmaning.
Beste mensen van Consumenten Incasso Enexis Netbeheer.
Op 18 november 2020 ontving ik een aanmaning betreffende uw factuur 123456789.
Deze factuur is betwist op 2 november 2020 per aangetekende brief, door Enexis ontvangen op 3 november 2020
Voor verder correspondentie hierover verwijs ik naar mijn e-mails aan hetzelfde adres (Dhr/Mevr Medewerker) , 17 november en 18 november 2020
Ten overvloede de wettelijke incasso kosten zijn niet van toepassing gezien de betwisting.
Met vriendelijke groeten
Gasexit.
-----------------------------------------------
[
Voor 19% gewijzigd door
gasexit op 09-12-2020 13:45
]