Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 82 ... 100 Laatste
Acties:
  • 733.269 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!
gowiththeflow! schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:33:
[...]

Hoe raad je het zo, hij zat vanochtend in mijn mailbox! Wat is handig: een uitgebreide reactie geënt op voorbeeldbrief 2b? Of een korte betwisting met verwijzing naar eerdere correspondentie?
Een korte betwisting will do. Maak gebruik van de eerdere versies van bv. @Rommelzolder, @ronjansen87, @AliPee, zoals je die kunt vinden via het Overzicht Tweakers Werkzaamheden en Facturen.

Bij Liander lijkt het bovendien effectief om je betwisting gelijk ook te sturen aan DEBITEURENBEHEER@liander.nl, naast info@liander.nl .

@Rommelzolder en @Ducktape: kunnen jullie je dossier nog verder completeren? Ik mis bv. jullie originele betwisting in die dossiers.

[ Voor 8% gewijzigd door Bram-Bos op 10-11-2020 12:19 ]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Industryofcool
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 11-03-2024
En nu onderstaande reactie. nu wachten op de deurwaarder?
Dank voor de reactie. Ik ga hier verder niet meer te veel op in, want dat zal helaas geen toegevoegde waarde hebben. Maar het niet akkoord gaan met de kosten die komen kijken bij de verwijdering/afsluiting die dient plaats te vinden wanneer een aansluiting niet meer wordt gebruikt, is de reden dat wij dit overdragen aan de deurwaarder.

Verdere discussie schieten wij beiden niets mee op. Ik kan jou slechts adviseren dit met de deurwaarder verder af te handelen. Ik wil je graag een fijne dag wensen. Groeten, Catia
Industryofcool schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 10:32:
Ik heb inmiddels onderstaande reactie verstuurd:

[...]

(voor het hele dossier klik HIER)

Bij het teruglezen valt me trouwens ook nog op dat de webcare dame me verteld dat ik contact op moet nemen met de gerechtsdeurwaarder maar daar heb ik niet eens contactgegevens van :-) Voor nu wachten we maar weer even af. Weer dank voor ieders feedback hier!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 21:37
Bram-Bos schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 12:05:
[...]

Een korte betwisting will do. Maak gebruik van de eerdere versies van bv. @Rommelzolder, @ronjansen87, @AliPee, zoals je die kunt vinden via het Overzicht Tweakers Werkzaamheden en Facturen.

Bij Liander lijkt het bovendien effectief om je betwisting gelijk ook te sturen aan DEBITEURENBEHEER@liander.nl, naast info@liander.nl .

@Rommelzolder en @Ducktape: kunnen jullie je dossier nog verder completeren? Ik mis bv. jullie originele betwisting in die dossiers.
Klopt, en enkele mailwisselingen met de klantenman van Liander zijn ook nog niet toegevoegd.
Wordt in de loop van deze middag aangevuld.
De korte betwisting van 3/11 waar je nu op kunt klikken in het overzicht “werkzaamheden en facturen” is ook ietwat gewijzigd, dus die link moet straks nog worden bijgewerkt nadat mijn dossier weer bij is.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Industryofcool schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:15:

[...]

[...]
Die mevrouw van Stedin weet dus echt zelf niet waar ze over praat, want er is nog helemaal niks gebeurd, dus ook geen kosten te incasseren.
Lekker zo laten, en je dossier archiveren.

@Rommelzolder heeft verder vast wel een concept-klacht richting de ACM over deze vorm van intimidatie door Stedin.

[ Voor 13% gewijzigd door Bram-Bos op 10-11-2020 13:20 ]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14:34
Ivow85 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:08:
[...]

Hoho, de gerechtsdeurwaarder komt toch echt ruim voordat er een uitspraak van de rechter gedaan wordt om de hoek kijken. Het werk van de gerechtsdeurwaarden begint met het opstellen van een dagvaarding en deze bezorgen op het adres van de gedaagde.

Het wordt in dit geval wel een bijzondere dagvaarding: "Wij vorderen toegang tot uw woning, zodat onze cliënt <netbeheerder> daar werkzaamheden aan haar eigendommen kan uitvoeren". En dat terwijl er al aangegeven is dat de netbeheerder van harte welkom is om werkzaamheden uit te voeren, indien ze daar vooraf gewoon even een afspraak voor maken. 8)7
Natuurlijk even over het hoofd gezien. Maar in zo’n geval mag de deurwaarder niet dagvaardingen lijkt mij zo aangezien het verweer onderdeel is van de dagvaarding. Maar ja zou al sowieso raar zijn als een netbeheerder je voor het gerecht sleept om toegang te verlenen tot de installatie terwijl je gewoon toezegt mee te werken

Acties:
  • +2 Henk 'm!
cold_as_ijs schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:25:
[...]

Natuurlijk even over het hoofd gezien. Maar in zo’n geval mag de deurwaarder niet dagvaardingen lijkt mij zo aangezien het verweer onderdeel is van de dagvaarding. Maar ja zou al sowieso raar zijn als een netbeheerder je voor het gerecht sleept om toegang te verlenen tot de installatie terwijl je gewoon toezegt mee te werken
Dat is dus ook nog nooit gebeurd

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rommelzolder
[b]Bram-Bos schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:18:[/b

@Rommelzolder heeft verder vast wel een concept-klacht richting de ACM over deze vorm van intimidatie door Stedin.
Die is nog in bewerking, en zal eerst nog even door de daartoe bevoegde instantie (@Bram-Bos) moeten worden goedgekeurd voordat die kan worden vrijgegeven.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Industryofcool schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:15:

[...]

[...]
Prima toch, als Stedin een deurwaarder nodig denkt te hebben om met jou een afspraak te maken, dan staat het Stedin vrij om die beste man of vrouw in te huren. Aangezien jij Stedin al hebt laten weten dat ze ook zonder tussenkomst van de deurwaarder welkom zijn (op afspraak), is de rekening van het inhuren van een deurwaarder die als planner moet optreden uiteraard voor Stedin.

Dus als de deurwaarder je een bericht stuurt kun je heel simpel reageren:

"Zoals u in het dossier kunt lezen heb ik Stedin al meermaals laten weten dat zij welkom zijn - op afspraak - om de door hen gewenste werkzaamheden uit te voeren aan de eigendommen van Stedin. Ik heb daar slechts aan toegevoegd dat ik geen kosten zal voldoen voor werkzaamheden die op initiatief van Stedin aan haar eigendommen worden uitgevoerd. Tot heden heeft Stedin geen pogingen ondernomen om met mij een afspraak in te plannen voor de door Stedin gewenste werkzaamheden. Ik begrijp dan ook niet waarom Stedin uw tussenkomst noodzakelijk acht. Maar het staat u en/of Stedin nog altijd vrij om met mij een afspraak te maken voor de door Stedin gewenste werkzaamheden."

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Rommelzolder schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:27:
[...]

Die is nog in bewerking, en zal eerst nog even door de daartoe bevoegde instantie (@Bram-Bos) moeten worden goedgekeurd voordat die kan worden vrijgegeven.
De afdeling QA is genadeloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
Kees-Jan schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 11:59:
[...]

Nou, die is net zo aan de wet gebonden als ieder ander en als ieder ander bedrijf... ;)
Natuurlijk moet een incassobureau zich aan de wet houden, maar die mogen wel in het grijze gebied opereren, wat een deel ook echt doet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GZ53
  • Registratie: September 2020
  • Niet online

GZ53

9kW panelen, 5kW warmtepomp

Drukte door Covid-19 ??

Vanmorgen deze mail van Enexis klantenservice ontvangen:

Van: klantenservice@enexis.nl [mailto:klantenservice@enexis.nl]
Verzonden: dinsdag 10 november 2020 02:29
Aan: xxxxxxxx@xxxxxxx
Onderwerp: Enexis Netbeheer: Ticketnummer: xxxxxxxxxx

Beste meneer GZ53,

Graag reageer ik op uw e-mail waarin u aangeeft bericht te hebben ontvangen over het afsluiten van een contract voor uw gasaansluiting op uw adres ONJUIST XX. Ik kan mij voorstellen dat dit vreemd overkomt aangezien u al tijden geen gebruik meer maakt van uw gasaansluiting. Er blijkt overigens wel een andere contractantsnaam bekend te zijn. Kan het zijn dat dit bijvoorbeeld uw partner is? Wij krijgen de gegevens door van de leverancier. De naam die daar bekend is heb ik van u nodig.

Uw e-mail heb ik doorgestuurd naar onze afdeling "Klachten en Claims". Daar zal uw e-mail in behandeling worden genomen. U kunt binnen 10 werkdagen een reactie tegemoet zien.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd voor dit moment en wens u een prettige dag toe.
Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Het is ook mogelijk deze e-mail te beantwoorden. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,

naam klantenservice
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.

Moet ik hierop nog actie ondernemen?

Dossier https://gathering.tweaker...message/63784600#63784600

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik zou niet weten waarvoor ze je naam nodig hebben. Je hebt ze toch al medegedeeld dat Enexis van harte welkom is om een afspraak te maken?

Verder gewoon afwachten.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• GZ53
  • Niet online

GZ53

9kW panelen, 5kW warmtepomp

Ivow85 schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 15:09:
Ik zou niet weten waarvoor ze je naam nodig hebben. Je hebt ze toch al medegedeeld dat Enexis van harte welkom is om een afspraak te maken?

Verder gewoon afwachten.
In het bericht staat een onjuist adres en huisnummer.

Graag reageer ik op uw e-mail waarin u aangeeft bericht te hebben ontvangen over het afsluiten van een contract voor uw gasaansluiting op uw adres ONJUIST XX. Ik kan mij voorstellen dat dit vreemd overkomt aangezien u al tijden geen gebruik meer maakt van uw gasaansluiting. Er blijkt overigens wel een andere contractantsnaam bekend te zijn. Kan het zijn dat dit bijvoorbeeld uw partner is? Wij krijgen de gegevens door van de leverancier. De naam die daar bekend is heb ik van u nodig.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Standeman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:28

Standeman

Prutser 1e klasse

Ik zou terugsturen dat je geen flauw idee hebt aangezien je niet op "onjuist xx" woont, noch enige banden met dat adres hebt.

The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuinigeman
  • Registratie: Oktober 2020
  • Laatst online: 24-02-2023

zuinigeman

Zuinigeman.nl

Bram-Bos schreef op zondag 8 november 2020 @ 16:36:
[...]

Ik ben daar voetstoots vanuit gegaan. Dat vonnis staat al meer dan een jaar gewoon op rechtspraak.nl, maar Liander verwijst nog steeds omslachtig naar een nota bene bij het vernietigde bindend advies. Of het is dommigheid, of het is een variant van security through obscurity.
Liander verwijsd in de brief naar https://www.degeschillenc...sument-de-kosten-betalen/
Nota Bene
Op 14 augustus 2019 heeft de kantonrechter vonnis gewezen in het beroep dat de netbeheerder heeft aangespannen tegen het bindend advies d.d. 28 november 2018 met kenmerk 119641. Omdat de vordering van de netbeheerder niet is weersproken door de consument, is de gevorderde vernietiging van het bindend advies toegewezen. Daarmee is vast komen te staan dat gebondenheid aan het bindend advies naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar is. Dit betekent dat de gevorderde verwijderkosten voor rekening van de consument komen. Daarnaast is de consument verplicht om mee te werken aan de verwijdering van de aansluiting.

Voor het bindend advies zie de uitspraak hierboven met kenmerk 119641.

Zuinigeman.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rommelzolder
Dossier is weer bijgewerkt: link

[ Voor 79% gewijzigd door Rommelzolder op 10-11-2020 16:08 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuinigeman

zuinigeman

Zuinigeman.nl

Erwinned schreef op vrijdag 16 oktober 2020 @ 19:45:
[...]

Jouw machtiging de ATO op te zeggen was telefonisch. Gezien deze e-mail met onjuiste inhoud van Greenchoice, is het m.i. toch wel verstandig om daarop kort te reageren met als strekking: ik heb geen afsluiting van de gasaansluiting verzocht; ik heb de gasleveringsovereenkomst opgezegd én jullie gemachtigd de gas-ATO op te zeggen bij de netbeheerder (3x telefonisch). De netbeheerder komt geen keuze toe die wel of niet te accepteren.

Is toch weer fijn voor je dossier.....
Inderdaad niet gereageerd op de e-mail van Greenchoice. En de ATO is officieel nog niet opgezegd... Wel of geen e-mail sturen naar Greenhoice?

Zuinigeman.nl

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vuiltje
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 06-02-2021
Als jij op papier of op je site mijn GC hebt staan dat je geen gascontract meer bij GC hebt is het aan GC wat ze met de netbeheerder doen.
Zij zeggen de ATO op als jij geen contract meer bij ze hebt.
Het is niet aan jou om GC op hun verplichtingen naar de netbeheerder te wijzen.

Zonder contract is er immers ook geen ATO.

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• zuinigeman

zuinigeman

Zuinigeman.nl

Vuiltje schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:12:
Als jij op papier of op je site mijn GC hebt staan dat je geen gascontract meer bij GC hebt is het aan GC wat ze met de netbeheerder doen.
Zij zeggen de ATO op als jij geen contract meer bij ze hebt.
Het is niet aan jou om GC op hun verplichtingen naar de netbeheerder te wijzen.

Zonder contract is er immers ook geen ATO.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TzMWAi2jAYNwBgNfoI2U93CIGac=/800x/filters:strip_exif()/f/image/J6P3O5wrOJ3qyUqrS6UoOhRQ.png?f=fotoalbum_large

In GC omgeving staat inderdaad dat mijn gascontract is opgezegd.
Einddatum gas contract 12-10-2020 Einddatum gas levering 08-10-2020

Zuinigeman.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16-09 21:25
Grondgebonden schreef op zondag 8 november 2020 @ 18:23:
Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier en heb inmiddels ook mijn gascontract opgezegd middels de Tweakers route, waarvoor mijn dank! d:)b

Inmiddels heb al wat communicatie gehad met Enexis. Hieronder mijn dossier.

Template overgenomen van @internetinfo _/-\o_

Dossier Grondgebonden

Netbeheerder: Enexis, Maastricht (Limburg)
Leverancier: Essent
Gaskraan dicht op: 21-02-2020
Gas opgezegd op: 10-06-2020
Einddatum gasovereenkomst: 10-07-2020

Tijdlijn
#102-09-2020Invullen contactformulier Essent met vraag over betalen opzegvergoeding
#202-09-2020Ontvangsbevestiging ingevuld contactformulier
#303-09-2020Reactie Essent met antwoord dat ik geen opzegvergoeding ontvang 8)7
#403-09-2020Reactie op antwoord Essent #3
#504-09-2020Reactie Essent dat geen opzegvergoeding in rekening wordt gebracht
#604-09-2020Reactie op #5 met opzegging gascontract naar Essent
#708-09-2020Op Mijn Essent staat einddatum gascontract 04-09-2020
#816-09-2020Brief 1 Enexis: Aan de gebruikers van gas op dit adres
#908-10-2020Brief 2 Enexis: Aan de gebruikers van gas op dit adres
#1013-10-2020Brief 3 Enexis: aan De bewonders van dit pand
#1115-10-2020Reactie via email op brief #10 naar klantenservice Enexis
#1215-10-2020Automatische ontvangstbevestiging van email #11
#1315-10-2020Reactie van klantenservice Enexis op #11
#1427-10-2020Email van afdeling Klachten & Claims als reactie op #11
#1509-11-2020Reactie op email #14 van afdeling Klachten & Claims

Correspondentie behorende tot items in de tijdlijn
#102-09-2020
Contactformulier Essent ingevuld met vraag of opzegvergoeding verschuldigd is indien ik mijn gascontract opzeg, maar nog wel klant blijf voor elektriciteit.
#202-09-2020
Ontvangstbevestiging ingevuld contactformulier.
#303-09-2020
Reactie van Essent op mijn vraag of ik een opzegvergoeding moet betalen.

[...]

#403-09-2020
Mijn reactie op de opmerking van Essent dat ik geen opzegvergoeding zal ontvangen.

[...]

#504-09-2020
Bevestiging van Essent dat ik geen opzegvergoeding hoef te betalen.

[...]

#604-09-2020
Opzegging van mijn gasleveringscontract.

[...]

#708-09-2020
Op Mijn Essent gezien dat gascontract beïndigd is. Einddatum van mijn gascontract: 04-09-2020.
#816-09-2020
Brief 1 van Enexis “Aan de gebruikers van gas op dit adres” ontvangen en retour afzender gestuurd.
[Afbeelding]
#908-10-2020
Brief 2 van Enexis “Aan de gebruikers van gas op dit adres” ontvangen en retour afzender gestuurd. Zelfde als #8.
[Afbeelding]
#1013-10-2020
Mannetje van Enexis duwt brief aan “De bewoners van dit pand” door de brievenbus zonder aan te bellen met opmaakdatum 06-10-2020 (dus voordat de brief #9 verstuurd was).
[Afbeelding]
[Afbeelding]
#1115-10-2020
Standaardbrief 1b wat aangevuld en verzonden naar klantenservice at Enexis punt nl als reactie op #10.

[...]

#1215-10-2020
Automatisch antwoord op email #11.

[...]

#1319-10-2020
Reactie van klantenservice Enexis op email #11 met Promotie naar Klachten & Claims. :)

[...]

#1427-10-2020
Email van Klachten & Claims Enexis als reactie op email #11.

[...]

#1509-11-2020
Reactie op email #14 van Klachten & Claims Enexis.

[...]

Ik ben mij nog aan het beraden over mijn reactie richting Klachten & Claims. Hebben jullie een voorstel hiervoor?

Met vriendelijke groeten,
Grondgebonden
Ik zou toch bijna jaloers worden op het verloop van dit dossier zeg. 10-7 als einddatum van je gasovereenkomst en amper drie maanden later heb je er al een nieuwe penvriend bij! Ik voel mij genegeerd :(

Het blijft toch bijzonder hoe willekeurig de netbeheerders te werk gaan. In vergelijking, mijn gasovereenkomst (ook Enexis gebied) is beëindigd per 26-6 maar zij blijven, op een wat knullig huisbezoekje (#9) na, tot nog toe keurig in hun hok.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rommelzolder
@onetime @Ivow85

In de informatiecode worden vier mutatieprocessen beschreven:

3.1 Switch van leverancier
Dus verbruiker verhuist niet, maar neemt een nieuw contract bij een ander

3.2 Uithuizing op een kleinverbruikaansluiting
Contract eindigt vanwege verhuizing

3.3 Inhuizing op een kleinverbruikaansluiting
Nieuwe bewoner gaat een contract aan

3.4 Beëindiging van de levering op een kleinverbruikaansluiting;

Dat is een listige: in ieder geval hoort hier de wanbetaler bij, want in 3.1 t/m 3.3 past die niet. Hier zou ook de gasverlater mogelijk onder kunnen vallen, maar dat veronderstelt dat de leverancier handelt volgens artikel 3.4.1.1. in reactie op een bericht van de aangeslotene, die het leveringscontract wil beëindigen.

3.4.1.1:
“De leverancier informeert de aangeslotene tenminste twintig werkdagen voorafgaand aan het indienen van de eindeleveringsmelding bij de regionale netbeheerder over zijn voornemen1) om de levering te beëindigen. De leverancier zorgt dat is voldaan aan de voorwaarden van de regeling, bedoeld in artikel 95b, achtste lid, van de Elektriciteitswet 1998 en artikel 44, achtste lid, van de Gaswet.”
1) Opm: dat klinkt toch wel als laatste mogelijkheid om alsnog achterstallige betalingen te voldoen, maar kan ook worden gelezen als bedenktijd voor de aangeslotene of die werkelijk zijn contract wil stoppen; bijvoorbeeld omdat iemand namens hem het contract heeft stop gezet, terwijl dat niet de bedoeling is.
Dan zijn er twee mogelijkheden:
A.
De leverancier interpreteert 3.4 als alleen toepasbaar voor wanbetalers; een gasverlater past dan niet goed in één van de vier mutatieprocessen, dus wordt dan de minst slechte gekozen, 3.2, wat tot gevolg heeft dat de netbeheerder dus altijd een “uithuisbericht” ontvangt en daaraan niet kan zien of het een verhuizing is of een gasverlater.
B.
De leverancier weet/denkt dat 3.4 ook voor gasverlater toepasbaar is, maar kiest toch voor 3.2. omdat:

1. Zijn systeem er niet op is ingericht, of
2. De netbeheerders hem hiertoe hebben aangezet om nog de mogelijkheid te hebben een “klantgerichte” brief te sturen met meerdere mogelijkheden, waaronder “een verwijdering KUNT u aanvragen via www.mijnaansluiting.nl.”

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vuiltje
[b]zuinigeman schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:16:
In GC omgeving staat inderdaad dat mijn gascontract is opgezegd.
Dan is dat klaar.

ATO: artikel 7
uit de bundel:
https://www.greenchoice.n...ransport-overeenkomst.pdf

begin ATO: art 3
einde ATO: art 5.1.b

uit de bundel:
https://www.greenchoice.n...kleinverbruikers-2017.pdf

3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Grondgebonden
  • Laatst online: 17-09 22:34
Yes, ik heb meteen een reactie terug van mijn nieuwe penvriendin van afdeling Klachten & Claims Enexis. *O*
Geachte Grondgebonden,

U reageert op mijn uitleg over ons afsluitbeleid en u heeft hier nog een vraag over. Graag informeer ik u.

Tarievencode Gaswet
In de Tarievencode, die een onderdeel van de Gaswet vormt, staat specifiek dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het beëindigen van de aansluiting- en transportovereenkomst. In artikel 2.9.2 staat vermeld dat voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting een eenmalig bedrag in rekening kan worden gebracht bij de voormalige aangeslotene. Op basis van dit artikel brengen we dan ook de kosten bij u in rekening.

Algemene Voorwaarden
Daarnaast geeft u aan dat door het ontbreken van een ATO en de daarbij behorende Algemene Voorwaarden geen grondslag kunnen vormen voor het in rekening brengen van kosten voor het op uw initiatief ( 8)7) verwijderen van de gasaansluiting. De aansluit- en transportovereenkomst (ATO) is een overeenkomst die de energieleverancier met een klant sluit namens ons. Dit gebeurt wanneer een klant verhuist of zich als nieuwe klant aanmeldt. De ATO betreft de aansluiting op het elektriciteits- en gasnet en het transport van elektriciteit en gas. Hierin wordt ook benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd.

Ik vertrouw erop dat ik u volledig heb geïnformeerd.

Heeft u toch nog vragen? Belt u mij gerust. Ik ben van maandag tot en met vrijdagtussen 8.00 en 12.00 uur bereikbaar. Mijn rechtstreekse telefoonnummer is 088 857 xx xx. Wilt u liever per e-mail reageren? Dat kan natuurlijk ook, dan kunt u deze e-mail beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Klantenmevrouw
Klachten & Claims
Wat mij opvalt is dat klantenmevrouw blijkbaar een beetje slordig is met copy/pasten. Naast het foutje "het op uw initiatief verwijderen" is ze ook een dagje meer gaan werken en is de spatie weggevallen in het stukje tekst "vrijdagtussen 8.00 en 12.00 uur". Dat kan dus verklaren waarom het artikel nummer van de zogenaamde "Tarievencode Gaswet" ineens ontbrak.

Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal

Acties:
  • +15 Henk 'm!

• Rommelzolder
Bram-Bos schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 13:18:
[...]

@Industryofcool @Bram-Bos Zoiets?

Aan: ACM
Betreft: onjuiste, misleidende en intimiderende informatie door < naam netbeheerder>

Geachte mevrouw, of mijnheer,

Op <datum> ontving ik van <naam netbeheerder> een bericht (zie bijlage1) waarin onder andere wordt aangegeven:
Dossier overgedragen aan gerechtsdeurwaarder
Wij hebben binnen de gestelde termijn geen aanmelding ontvangen en er heeft geen (vrijwillige) afsluiting plaats gevonden. Uw dossier is daarom overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder. Zo nodig vragen wij toestemming aan de rechter om uw pand te betreden.”
Daaronder:
“Voorkom extra kosten
Als er niet tijdig een contract bij ons bekend is, kunnen wij kosten bij u in rekening brengen. Deze kosten kunnen bestaan uit:
• De kosten van afgenomen elektriciteit en gas ion de periode waarin u geen contract had met een energieleverancier. Deze kosten zijn afhankelijk van de periode en het energietarief.
• De kosten van een afsluiting kunnen oplopen tot € xxx per aansluiting
• De (buiten) gerechtelijke kosten”.
De feiten: op <datum>, <datum> en <datum> heb ik in een bericht richting <naam netbeheerder> aangegeven, dat ik geen gas meer gebruik, en ik dus ook geen nieuw leveringscontract voor gas zal afsluiten.
<Naam netbeheerder> is dus op de hoogte dat ik geen gas meer gebruik. Daarnaast had <naam netbeheerder> dit kunnen en moeten weten, simpelweg door het controleren van de meterstanden.

Nergens in de Gaswet en bijbehorende codes is een artikel te vinden dat beschrijft, dat het hebben van een aansluiting verplicht tot het afsluiten van een gasleveringscontract. Dat weet <naam netbeheerder> natuurlijk ook.
Eveneens is nergens in de Gaswet of bijbehorende codes een verplichting af te leiden die aangeeft dat ik uit eigen beweging een afsluiting zou moeten aanvragen. Mij is bekend, dat niet alleen <naam netbeheerder> , maar alle netbeheerders in Nederland hun klanten proberen te verleiden tot het doen van een aanvraag tot verwijdering van de aansluiting via www.mijnaansluiting.nl. Daar bestaat echter geen verplichting toe, en dat weten de netbeheerders ook, want die mogelijkheid wordt vaak aangeduid met “een afsluiting KUNT u aanvragen via www.mijnaansluiting.nl,” nadrukkelijk dus niet MOET.

Ik vind het disproportioneel, dat <naam netbeheerder> dreigt met een gerechtsdeurwaarder of zelfs de rechter om toegang tot mijn woning te krijgen.
Op <datum>, <datum>, etc heb ik aangegeven, dat als <naam netbeheerder> werkzaamheden aan haar eigendommen wil verrichten waarbij toegang tot mijn woning nodig is, ik daar volledig aan zal meewerken. Buitengerechtelijke kosten zijn dus volstrekt overbodig.

Mijn klacht aan ACM is:
  • <Naam netbeheerder> beweert ten onrechte, dat ik gas heb afgenomen zonder leveringscontract, terwijl uit eerdere correspondentie <naam netbeheerder> had kunnen en moeten weten dat dat onzin is. Daarnaast is mij bekend, dat ik niet de enige gasverlater ben die op dergelijke manier door <naam netbeheerder> wordt benaderd. Graag verwijs ik u naar een speciaal Tweakers-forum (Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2)
  • <Naam netbeheerder> dreigt met deurwaarder en rechter, daar waar ik medewerking heb toegezegd voor toegang tot mijn woning waar dat nodig is voor werkzaamheden die <naam netbeheerder> aan haar eigendommen wil uitvoeren.
Mijn verzoek aan ACM:
  • Actie te ondernemen richting <naam netbeheerder> om te stoppen met het sturen van dergelijke intimiderende berichten naar aangeslotenen.
  • Actie te ondernemen richting <naam netbeheerder> om te stoppen met het suggereren, dat het hebben van een aansluiting zou verplichten tot het afsluiten van een gasleveringscontract.
  • Actie te nemen richting<naam netbeheerder> om in de toekomst normaal een afspraak te maken volgens artikel 4.1.2.5 van de Aansluit en Transportcode gas RNB voor inpandige werkzaamheden aan de eigendommen van <naam netbeheerder> in plaats van het intimiderend inschakelen van een deurwaarder.
  • Netbeheerders op te dragen de verwijzing naar www.mijnaansluiting.nl te voorzien van een disclaimer, waarin ondubbelzinnig wordt gemeld, dat het aanvragen van een afsluiting via www.mijnaansluiting.nl niet verplicht is. Daarnaast dienen de netbeheerders dit op hun website te vermelden op een prominente plek; dus niet tien pagina’s diep verborgen.
Let wel: ik verzoek u dus actie te nemen en deze klacht niet slechts als “melding” te archiveren.
Graag hoor ik van u welke stappen richting <naam netbeheerder> zullen worden ondernomen.

Met vriendelijke groet

<naam>
<adres>
<woonplaats>

[ Voor 4% gewijzigd door Rommelzolder op 10-11-2020 20:06 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cold_as_ijs
internetinfo schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 16:18:
[...]

Ik zou toch bijna jaloers worden op het verloop van dit dossier zeg. 10-7 als einddatum van je gasovereenkomst en amper drie maanden later heb je er al een nieuwe penvriend bij! Ik voel mij genegeerd :(

Het blijft toch bijzonder hoe willekeurig de netbeheerders te werk gaan. In vergelijking, mijn gasovereenkomst (ook Enexis gebied) is beëindigd per 26-6 maar zij blijven, op een wat knullig huisbezoekje (#9) na, tot nog toe keurig in hun hok.
Ach prima toch, geniet maar van de rust.
Ze staan vast binnenkort nogmaals onverwachts op de stoep om een slotje te plaatsen >:)
50% kans dat daarna een langdurige penrelatie op volgt

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rommelzolder schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 17:21:
@onetime @Ivow85 In de informatiecode worden vier mutatieprocessen beschreven:

3.1 Switch van leverancier
3.2 Uithuizing op een kleinverbruikaansluiting Contract eindigt vanwege verhuizing
3.3 Inhuizing op een kleinverbruikaansluiting Nieuwe bewoner gaat een contract aan
3.4 Beëindiging van de levering op een kleinverbruikaansluiting;

Dat is een listige: in ieder geval hoort hier de wanbetaler bij, want in 3.1 t/m 3.3 past die niet. Hier zou ook de gasverlater mogelijk onder kunnen vallen, maar dat veronderstelt dat de leverancier handelt volgens artikel 3.4.1.1. in reactie op een bericht van de aangeslotene, die het leveringscontract wil beëindigen.
3.4.1.1:
“De leverancier informeert de aangeslotene tenminste twintig werkdagen voorafgaand aan het indienen van de eindeleveringsmelding bij de regionale netbeheerder over zijn voornemen1) om de levering te beëindigen. De leverancier zorgt dat is voldaan aan de voorwaarden van de regeling, bedoeld in artikel 95b, achtste lid, van de Elektriciteitswet 1998 en artikel 44, achtste lid, van de Gaswet.”
[...]
A.
[...]
B. [ quote ]
De leverancier weet/denkt dat 3.4 ook voor gasverlater toepasbaar is, maar kiest toch voor 3.2. omdat:

1. Zijn systeem er niet op is ingericht, of
2. De netbeheerders hem hiertoe hebben aangezet om nog de mogelijkheid te hebben een “klantgerichte” brief te sturen met meerdere mogelijkheden, waaronder “een verwijdering KUNT u aanvragen via www.mijnaansluiting.nl.” [ / quote ]
Zou het ook zo zijn dat in dat geval de leverancier aan de netbeheerder de "afsluitkosten" moet betalen?
Dan is het wat mij betreft helemaal verklaart. Weet iemand het antwoord? (liefst met bron)

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekokkens
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:11
Goeden avond, ben zelf ook bezig met opzeggen ATO sinds juni 2020, bedankt voor al jullie tips en kennis.

Dossier dekokkens

Netbeheerder: Enduris
Leverancier: Delta Energie
Gaskraan dicht op: 25-06-2020
Gas opgezegd op: 26-06-2020
Einddatum gascontract: 02-09-2020
Tijdlijn
#126-06-2020Mail
opzegging naar Delta Energie
#202-07-2020Ontvangstbevestiging
Delta Energie
#303-08-2020Mail aan Delta Energie wanneer beëindiging en afrekening gascontract ?
#405-08-2020Bevestiging
Delta dat ik eindnota ontvang binnen 6 wkn na beëindiging
#524-08-2020Mail aan Delta wanneer beëindiging gascontract nu is ?
#626-08-2020Reactie Delta dat ze pas kunnen beëindigen na bericht Enduris ?
#726-08-2020Mail naar Enduris opzeggen ATO en beëindiging gasleveringscontract
#831-08-2020Gebeld met Delta Energie over Beëindiging
#931-08-2020Mail naar klantenservice Delta Energie
#1002-09-2020Mail met bevestiging van beëindiging gascontract per 02-09-2020
#1104-09-2020Standaard
brief Enduris over ontbreken leverancier gegevens
#1224-09-2020Reactie
Enduris op mijn mail van 26-08-2020 in behandeling genomen (max. 5 dagen)
#1325-09-20202x
aangetekende brief van Enduris, 1x aan de bewoners en 1x aan geadresseerde?
#1425-09-2020Reactie
mail aan Enduris op 2 aangetekende brieven
#1529-09-2020Reactie van Enduris op mail, doorgestuurd naar juridische zaken (max.3 weken)
#1613-10-2020Brief van Enduris dat ik contact moet opnemen anders wordt ik afgesloten
#1714-10-2020Gebeld met Enduris, ik moest maar gewoon verwijdering aanvragen
#1819-10-2020Reactie van Enduris op #7 , #12 en #16
#1925-10-2020Brief 2b variant naar Enduris gestuurd
#20 - -202

Correspondentie behorende tot items in de tijdlijn
#126-06-2020Aan: Delta Energie
Betreft: Beëindiging gasleveringscontract
Klantnummer: xxxxxxxxxx

xxxx, 26-06-2020

Beste Delta Energie,

Aangezien ik sinds 25 Juni 2020 geen gas meer verbruik, zeg ik de leveringsovereenkomst voor gas per 01 Juli 2020 op. Hierbij verzoek ik en machtig ik u om namens mij de ATO voor gas op te zeggen bij de netbeheerder, in dit geval Enduris.
Mijn gasmeterstand kunt u op afstand uitlezen, huidige stand (26 Juni
2020) is: 0.0023m3 Natuurlijk kunt u ook zelf de eindstand op komen nemen indien wenselijk.

Voor de goede orde, ik zeg niet het contract elektriciteit op, deze blijft nog bij jullie doorlopen.

Graag ontvang ik van u een bevestiging, dat:
• het leveringscontract voor gas per 01 Juli 2020 wordt beëindigd • de ATO voor gas door u namens mij is opgezegd richting de netbeheerder

Met vriendelijke groet,
xxxxxxx
#226-06-2020
Beste meneer xxxxx,

U wenst uw gascontract op te zeggen.

U heeft dit kenbaar gemaakt bij de netbeheerder. Wij ontvangen deze informatie van de netbeheerder waardoor uw gascontract dan automatisch beëindigd wordt. U gaat nog een bevestiging van de beëindiging ontvangen.

Met vriendelijke groet,

xxxxxx
Klantenservice DELTA Energie
deltaenergie.nl
#303-08-2020Beste Delta Energie

Wanneer kan ik een bevestiging en een afrekening na het opzeggen van mijn gascontract verwachten?
Per welke datum gaat de beëindiging dan in?
Met vriendelijke groet,
xxxxxxxxx
#405-08-2020
Beste meneer xxxxx,
U ontvangt de eindnota binnen 6 weken na einddatum,
Met vriendelijke groet,

xxxxxxxxx
T xxxxxxxxx
I deltaenergie.nl
#524-08-2020Beste Delta Energie
Heb 26 juni 2020 mijn gascontract opgezegd, gevraagd of dit per 01
juli 2020 kan (zie bijlage) #1
Op 2 juli reactie gekregen van Delta , zou nog bevestiging van
beëindiging ontvangen? Tot nu toe niks?
Op 3 augustus via mail gevraagd wanneer ik de bevestiging en
eindafrekening kan ontvangen?
Op 5 augustus mail ontvangen dat de eindnota binnen 6 weken na einddatum
ontvang ?
Graag zou ik de beëindiging zo spoedig mogelijk gerealiseerd hebben,
ik ben in verband met de energietransitie van het gas af gegaan en moet
nu hier dus nog steeds maandelijks transportkosten voor betalen wat dus
niet mijn bedoeling is.
Met vriendelijke groet,
xxxxxxxxxx
#626-08-2020
Beste meneer xxxxx,

Wij kunnen het contract nog niet stoppen totdat wij een melding van
Enduris hebben ontvangen. U wilt gasvrij wonen? U kunt de aansluit- en
transportovereenkomst (ATO) die u met de netbeheerder hebt opzeggen. U
dient zelf de verwijdering van je gasaansluiting aan te vragen via
mijnaansluiting.nl. De netbeheerder zal zorgen voor het verwijderen van
de gasmeteropstelling en de aansluitleiding. U kunt hiervoor ook bellen
met Enduris via het telefoonnummer xxxxxxx, de klantenservice kan u dan
uitleggen wat u moet doen.

Wij krijgen vanuit de netbeheerder bericht over het afsluiten van de
gasaansluiting, hiervoor hoeft u zelf geen contact op te nemen met
DELTA. Helaas kunnen wij dit niet meer met terugwerkende kracht verwerken.

Met vriendelijke groet,

xxxxxxx
T xxxxxxxx
I deltaenergie.nl
#726-08-2020Aan: Enduris
Betreft: opzeggen ATO en beëindiging gasleveringscontract
Klantnummer: xxxxxx
xxxxx, 26-08-2020

Beste Enduris,

Omdat ik gasloos ben gaan wonen i.v.m. de energie-transitie heb ik een
warmte pomp aangeschaft.
Hierdoor heb ik geprobeerd mijn energie contract voor het gas per
01/07/2020 op te zeggen bij mijn energie leverancier Delta Energie, deze
geeft echter aan dat ik eerst mijn ATO (Aansluit- en
Transportovereenkomst) op moet zeggen bij Enduris? Ik heb bij het
verzoek om mijn energie contract voor gas op te zeggen, Delta Energie
tevens gemachtigd, om de ATO namens mij op te zeggen bij u als
netwerkbeheerder, dit lukt dus helaas niet zo?

Hierbij dien ik het verzoek in om mijn ATO op te zeggen per 01 September
2020, omdat ik niet langer gebruik maak van het gas netwerk, en hiervoor
dus ook geen energie contract voor gas meer wil. Mijn gasmeterstand kunt
u op afstand uitlezen, huidige stand (26 Augustus 2020) is: 0.0023m3
Natuurlijk kunt u ook zelf de eindstand op komen nemen indien wenselijk.
Voor de goede orde, elektriciteits aansluiting blijf ik nog wel gebruiken.
Daarbij heb ik de gaskraan dicht gezet, en het leidingwerk na de
gasmeter verwijderd. Zodat ik fysiek niet meer met mijn huis gekoppeld
zit aan het gas netwerk. En daardoor ook geen transport van gas meer
mogelijk is.

Ik wil u wijzen op art. 52b, lid 7 van de Gaswet en art. 3.6 van de
Algemene Voorwaarden, dat ik dit recht heb.

U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele
werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw
gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik
geen opdracht tot die werkzaamheden geef. Omdat ik vanaf mijn kant
gezien al los sta van het gasnetwerk.

Mijn gasmeter betreft helaas reeds een nieuw type, is onlangs door
jullie vervangen is voor een nieuwe (slimme) meter, gelijk met ombouw
naar 3 fase meter. Deze moest van mij toen niet vervangen worden, zoals
ik dat aan de monteur heb doorgegeven, is helaas toch uitgevoerd toen?
Deze kosten had u makkelijk kunnen besparen lijkt mij ?
Mocht u besluiten om mijn gas meter te willen verwijderen wegens het
beëindigen van mijn ATO, dan lijkt het mij niet redelijk om die kosten
bij mij in rekening te brengen.

Graag ontvang ik van u een bevestiging, dat:
• de ATO voor gas door u is beëindigd per 01 September 2020
• het ook door u is doorgegeven richting Delta Energie zodat ook mijn
gasleveringscontract beëindigd kan worden.

Met vriendelijke groet,
xxxxxxxx
#831-08-2020Gebeld met Delta Energie waarom mijn gascontract
niet beëindigd kan worden, niet echt vriendelijke mevrouw die zegt dat
dit nou eenmaal niet zo gaat in Nederland?
Vreemd gesprek maar snel beëindigd?
#902-09-2020Beste klantenservice

Jammer dat opzeggen van mijn gasleveringscontract zo moeizaam gaat, heb
zelf intussen ook Enduris gevraagd mijn ATO voor gas op te zeggen.
Op grond van de gaswet art.52b. lid 7 heb ik toch gewoon recht om mijn
gasleveringscontract bij Delta Energie op te zeggen wat dan binnen 30
dagen gerealiseerd zou moeten zijn, mijn eerste vraag voor het opzeggen
dateert van 26 juni 2020 wat al meer dan 30 dagen is?
Ook in art.3.6 uit uw eigen algemene voorwaarden blijkt dat ik gewoon
mijn gasleveringscontract moet kunnen opzeggen lijkt mij.
Hopelijk wordt de beëindiging zo spoedig mogelijk gerealiseerd.

Met vriendelijke groet,
xxxxxxxxxxxxxx
#1002-09-2020
Beste meneer xxxxx,

Wij hebben op uw verzoek het gas contract beëindigd per 2 september 2020
en verzoeken u nadrukkelijk om nog een keer contact op te nemen met
Enduris om na te gaan of uw aanvraag voor het verwijderen van de
gasmeter is doorgekomen, dit om een afsluitbrief met kosten van hen te
voorkomen.

Wij attenderen u erop dat met het beëindigen van uw gas contract een
opzegvergoeding in rekening wordt gebracht ivm contractbreuk van uw 3
jaar vast contract deze zou aflopen op 30 juni 2021.

Met vriendelijke groet,

xxxxx
T xxxxx
I deltaenergie.nl
#1104-09-2020Standaard brief Enduris over ontbreken leverancier
gegevens
#1224-09-2020
Geachte meneer xxx,

Graag bevestigen wij de ontvangst van uwe-mail over de opzegging van uw
aansluit- en transportovereenkomst voor gas. Wij hebben dit
geregistreerd onder dossiernummer xxxx. Wij nemen uw e-mail in
behandeling en verwachten u binnen 5 werkdagen te kunnen berichten.
Indien wij aanvullende informatie nodig hebben nemen wij contact met u op.

Heeft u vragen?
Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met onze Afdeling
Front Office. Wij zijn u graag van dienst op werkdagen van 08.30 tot
17.00 uur.

Met vriendelijke groet,

xxx
Front Office
xxxxxxx
klachten@enduris.nl

Enduris B.V. | KvK 22042932
www.enduris.nl
#1325-09-20202x aangetekende brief Enduris ontvangen 1x aan de
bewoners en 1x aan geadresseerde over ontbreken leverancier en voorkomen
afsluiting
#1425-09-2020Geachte meneer, mevrouw

Ik ontving op 25-09-2020 twee aangetekende brieven van u op mijn adres
(kenmerken: BB3 & BB4), waarin u de bewoner(s) op dit adres’ er op wijst
dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief
spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te
sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te
sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat
contract heb ik per 02-09-2020 opgezegd bij Delta Energie.
Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Delta Energie gemachtigd om
namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij
Enduris, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor
aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers
(versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst
noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6
naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum
is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen
contractuele relatie meer.

Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor
werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO,
noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die
zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening
zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van
artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de
Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode
Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening
kunnen worden gebracht.

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om
eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw
gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik
geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in
rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
#1529-09-2020
Geachte meneer xxxx,

Helaas kunnen wij uw vraag met dossiernummer xxxx niet binnen de
gestelde termijn beantwoorden. Wij hebben uw vraag doorgezet naar onze
afdeling Juridische Zaken. Voor de afhandeling van uw vraag verwachten
wij nog maximaal 3 weken nodig te hebben. Indien wij aanvullende
informatie nodig hebben, nemen wij contact met u op.
Heeft u vragen?
Mocht u nog vragen hebben, dan kunt u contact opnemen met onze Afdeling
Front Office. Wij zijn u graag van dienst op werkdagen van 08.30 tot
17.00 uur.

Met vriendelijke groet,

xxxx
Front Office
xxxxx
klachten@enduris.nl
#1613-10-2020Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6A1_c9yOJCDGht3aX2HaneZFxNo=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/NQU2bpIJ0eMkHqgHHHIHEayr.jpg?f=user_large
#1714-10-2020Gebeld met Enduris Front Office, Gevraagd waarom
ook electrisch zou worden afgesloten terwijl ik hiervoor nog
leveringscontract heb met Delta Energie en dus ook ATO met Enduris
hiervoor? Dit kon de mevrouw mij niet uitleggen want zo ging dat nu
eenmaal?? Ik moest maar gewoon verwijdering aanvragen. Gezegd dat ik
niet van plan was verwijdering aan te gaan vragen. Toen gesprek maar
beeindigd
#1819-10-2020

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LU2NEzOP33aGx8EoZPwlw3r761w=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hYCd4kGYu0oduG1E12N4uCBi.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-QdY_o4b2Q7ISwBjm1RoCWhQ6vw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/m4EXx7NkWSQLW1ocS3ofPKHR.jpg?f=fotoalbum_tile
#1925-10-2020Enduris
Dossiernummer: xxx
Betreft: Reactie op uw brief van 19 oktober 2020
xxxxxx, 23 oktober 2020

Geachte heer/mevrouw xxxxx,

Dank voor uw reactie van 19 oktober 2020 n.a.v. mijn brief van 26
augustus 2020.

U beweert in uw brief dat Enduris de kosten voor de verwijdering van de
gasaansluiting wel degelijk bij mij in rekening mag brengen, ook zonder
voorafgaande opdracht. U voert daarvoor artikel 2.9 lid 2 van de
Tarievencode Gas en de artikelen 5.3 en 14.1 van de Algemene
Voorwaarden aan. Ik ben het daar niet mee eens, en onderbouw hieronder
waarom.

Mijn reactie bestaat uit de volgende punten:
1. De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is 12 september 2020
beëindigd. Wij hebben geen contractuele relatie meer.
2. De Algemene Voorwaarden noch de Aansluit- en Transportovereenkomst
(ATO) zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van
werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
3. Artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige
aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe
netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of
verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld
dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige
aangeslotene.
4. Op grond van fundamenteel consumentenrecht is het u verboden om
bij opzegging van de ATO aanvullende betalingen te eisen, zoals het
tarief voor het verwijderen van de aansluiting.
5. Er is dus geen enkele juridische titel voor het in rekening
brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

1. De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is 12 september 2020
beëindigd. Wij hebben geen contractuele relatie meer.

Op grond van Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden kan ik de Aansluit-
en Transportovereenkomst (ATO) opzeggen. Het artikel luidt volledig:

“Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst
schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen.
Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst
beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de
met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van
de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor
zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de
aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de
netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de
voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst
noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden
aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is
bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen
heeft voldaan.
De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen. De
netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens
zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd.”

Uit de tekst blijken drie zaken:
a. Als contractant kan ik de ATO op twee manieren opzeggen. De eerste
manier is direct (schriftelijk) bij de netbeheerder . De tweede manier
is door de leverancier op de hoogte te stellen van de gewenste
beëindiging van de ATO en deze te machtigen de aansluit- en
transportovereenkomst namens mij op te zeggen. Ik heb opgezegd volgens
deze tweede manier, en voldoe daarmee aan de vereisten voor opzegging.
b. Er geldt een opzegtermijn voor beide (‘elk der’) partijen . Voor
de netbeheerder is die opzegtermijn minimaal dertig dagen , voor de
contractant is die tien werkdagen . Als die opzegtermijn verstreken is,
is de ATO daadwerkelijk beëindigd, zo blijkt uit de tekst .
c. Het enige voorbehoud dat dit artikel maakt voor daadwerkelijke
beëindiging van de ATO na verloop van de opzegtermijn betreft de
situatie waarin de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de
gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de overeenkomst
noodzakelijke handelingen te verrichten . Alleen dan blijft de
contractant gebonden aan de ATO en daaruit voortvloeiende
verplichtingen. Aangezien ik u geen strobreed in de weg heb gelegd om de
noodzakelijke handelingen te verrichten, is dit voorbehoud niet van
toepassing.

De ATO is door mij dus niet alleen rechtmatig opgezegd op 2 september
2020 via een machtiging van mijn leverancier, maar is ook daadwerkelijk
beëindigd op 12 september 2020 zijnde tien werkdagen na de datum van
opzegging.

2. De Algemene Voorwaarden noch de ATO zelf geven een grond voor het in
rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe
heb gegeven.

Ten eerste moet Enduris de aansluiting niet op kosten van de contractant
verwijderen, maar wil Enduris de aansluiting verwijderen, kennelijk op
kosten van de contractant. Nergens in de Algemene Voorwaarden, artikel
5.3b, artikel 14.1, of artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas staat dat
de netbeheerder de aansluiting moet verwijderen als de contractant de
ATO opzegt. Sterker nog: bij elke normale leverancierswissel, of bij een
verhuizing wordt de ATO eerst opgezegd en vervolgens weer gesloten. Er
is dus helemaal geen dwingende relatie tussen het opzeggen van de ATO en
het verwijderen van de aansluiting.

Ten tweede is artikel 5.3 lid b niet van toepassing op de situatie dat
een contractant de ATO opzegt. Artikel 5.3 luidt volledig:

“5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden
bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de
meetinrichting voor rekening van de netbeheerder.
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren
en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval
voor rekening van de contractant, indien:
a. dit geschiedt op zijn verzoek of
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van
omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.”

Artikel 5.3 lid b betreft verwijtbaar handelen of nalaten van de
contractant: zie ook de zinsnede “die hem redelijkerwijs zijn toe te
rekenen.” Daar is in mijn geval geen sprake van. Het enige dat ik heb
gedaan is het opzeggen van mijn leveringscontract en de ATO conform de
Algemene Voorwaarden artikel 3.6. Dit is een rechtshandeling waartoe ik
volledig bevoegd ben. Wegneming van de aansluiting is geen direct gevolg
van deze rechtshandeling, maar volgt uit een beleidskeuze van Enduris om
op een gegeven moment over te willen gaan tot verwijdering.

Daarnaast zou het een volstrekt verrassend beding zijn, als een
rechtmatige opzegging conform artikel 3.6 tot gevolg zou hebben dat
artikel 5.3 lid b in werking zou treden. Dit is een volstrekt onheldere
koppeling, die ik niet had kunnen weten. Deze onduidelijkheid is
bovendien in strijd met artikel 52.b.1 van de Gaswet.

Ten derde is artikel 14.1 niet van toepassing. Artikel 14 gaat slechts
over de gehanteerde tarieven. Artikel 14.1 luidt:

“De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het
activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen,
verplaatsen, de-activeren en wegnemen van de aansluiting en de
meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de
netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op
de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kosteloos
verkrijgbaar.”

De 'contractant' is aan de netbeheerder in dat artikel natuurlijk alleen
bedragen verschuldigd indien daar een voorafgaand 'contract' aan ten
grondslag ligt. Dat kan de Aansluit- en Transportovereenkomst zelf zijn,
of een specifieke opdracht, bijvoorbeeld tot wijziging van de
aansluiting. Zonder zo’n voorafgaande overeenkomst zou u natuurlijk alle
handelingen die in dat artikel genoemd zijn non-discriminatoir en op elk
moment in rekening moeten brengen en dat lijkt mij niet de praktijk en
ook niet de bedoeling van dat artikel.

Aangezien nergens in de ATO of de Algemene Voorwaarden staat dat bij
opzegging van de ATO verwijdering dient plaats te vinden, en ik ook geen
aparte overeenkomst met u afsluit voor het verwijderen van de
aansluiting, geeft dit artikel 14.1 geen enkele grond voor het in
rekening brengen van kosten voor verwijdering op uw initiatief.

3. Artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige
aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe
netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of
verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld
dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige
aangeslotene.

Artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas luidt als volgt:
“Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst brengt de netbeheerder
eventuele kosten voor het fysiek afschakelen of het verwijderen van de
aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening bij de voormalig
aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie
zoals beschreven in artikel 2.10, eerste lid.”

Het daarin aangehaalde artikel 2.10, eerste lid uit dezelfde
Tarievencode luidt als volgt:
“De hoogte van de in artikel 2.8 en artikel 2.9 bedoelde voorcalculaties
voor eenmalige werkzaamheden baseert de netbeheerder op de
voorcalculatorische projectkosten, met toepassing van de
standaardofferte voor werkzaamheden bedoeld in artikel 2.11.”

Uit deze beide artikelen samen blijkt al dat artikel 2.9.2 van de
Tarievencode Gas van toepassing is op situaties waarin er eenmalige
werkzaamheden plaatsvinden, die geschieden op verzoek van de voormalige
aangeslotene. De systematiek van voorcalculatie dient immers in acht te
worden genomen, en dat betekent volgens artikel 2.10 eerste lid de
toepassing van de standaard offerte voor eenmalige werkzaamheden in
artikel 2.5.1.16. Artikel 2.9.2 is dus geen basis voor de netbeheerder
om te handelen, en zeker niet om kosten in rekening te brengen bij de
voormalige aangeslotene, indien daar geen offerte en opdracht aan vooraf
zijn gegaan.

Dat gezegd hebbend, ga ik graag nog wat dieper in op de achtergronden
van de Tarievencode Gas, en speciaal artikel 2.9.2 om bovengenoemde
bewering verder te onderbouwen:

a. De Tarievencode Gas (hierna ook kortweg TCG) is een gedragscode
van de netbeheerders, jegens de netgebruikers, geaccordeerd door de ACM.
Dat blijkt zonneklaar uit artikel 1.1 van de TCG, waarin staat:
"Deze code bevat de door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder
afnemers, te hanteren tariefstructuren, zoals bedoeld in artikel 12a van
de Gaswet"
b. Artikel 1.1 geeft daarmee de reikwijdte aan van de TCG, en voor
wie die Tarievencode bestemd is. Uit de zinsnede “door netbeheerders
jegens netgebruikers, waaronder afnemers, ...” blijkt zonneklaar dat de
TCG regels voor de netbeheerders bevat, m.b.t. hun gedrag ‘jegens’
netgebruikers, waaronder afnemers. Verder blijkt uit artikel 12a van de
Gaswet duidelijk dat de TCG niet de kosten (het tarief) zelf
voorschrijft, maar “de elementen en wijze van berekening beschrijft” van
het tarief. Het gaat hier dus om de manier waarop netbeheerders tarieven
dienen te berekenen, en specificeren naar de netgebruikers. Een
tariefstructuur is niet het tarief zelf.
c. Zelfs al zou de TCG op een of andere manier toch ook verbindend
voor de netgebruikers zijn, dan nog zal in specifieke artikelen (zoals
2.9.2) een specifieke verplichting voor mij moeten worden geformuleerd
voordat ik daaraan gebonden ben. Artikel 2.9.2 formuleert die
verplichting niet, maar schrijft de netbeheerders voor op welke wijze
zij kosten in rekening brengen in gevallen van eenmalige werkzaamheden
(op verzoek van de voormalige aangeslotene), namelijk (1) via een
eenmalige bijdrage, en (2) met in achtneming van de systematiek van
voorcalculatie.
d. De TCG regelt de manier waarop netbeheerders kosten in rekening
brengen (de ‘tariefstructuur’), en maximeert die op sommige punten
(alleen niet in het geval van eenmalige werkzaamheden, zoals fysiek
afschakelen dan wel verwijderen). De TCG introduceert echter geen
betalingsverplichtingen voor afnemers die niet privaatrechtelijk (in de
ATO en de AV) zijn vastgelegd.
e. Artikel 2.9.2 van de TCG moet dus gelezen worden als de wijze
waarop netbeheerders kosten in rekening brengen bij fysieke afschakeling
dan wel verwijdering van de aansluiting, indien daar privaatrechtelijk
een titel voor ontstaat (bv. een opdracht daartoe door de afnemer).
f. Dat er in artikel 2.9.2 twee opties genoemd worden (fysieke
afschakeling dan wel verwijdering) geeft ook al aan dat er elders een
titel moet worden gevonden voor de verschuldigdheid van kosten. Wat
bepaalt immers anders welke van deze opties aan de orde is?
g. Tot slot mag -zoals gezegd- volgens dit artikel de netbeheerder
alleen kosten in rekening brengen ‘met inachtneming van de systematiek
van voorcalculatie’, met toepassing van de standaard-offerte. Dit woord
offerte impliceert dat de afnemer vervolgens expliciet opdracht moet
geven voordat er een factuur gestuurd kan worden.
h. Deze lezing wordt bevestigd door te kijken naar de
ontstaansgeschiedenis van dit artikel. Het is begin 2011 in de TCG
opgenomen bij besluit van de NMa (103133_1/257) en op initiatief van de
Raad van Bestuur van de NMa (dus niet op initiatief van de
netbeheerders). Uit de toelichting op het besluit blijkt dat deze
paragraaf primair is toegevoegd door de RvB van de NMa omdat de Raad
“het van belang [vindt] om aangeslotenen te beschermen tegen de voor
aangeslotenen nadelige gevolgen (latent dan wel manifest) van deze
kennis- en informatieasymmetrie.” (Paragraaf 6.1, r.o. 76, p24;
onderstreping door mij).
Met deze Paragraaf 2.5 (in de toenmalige nummering) beoogde de Raad
“vergaande standaardisering”. Die “schept vooraf helderheid voor
aangeslotenen over wat zij mogen verwachten van de producten die de
gasaansluitdienst voortbrengt en de prijzen en condities daarvoor.”
(Paragraaf 6.1, r.o. 76, p24; onderstreping door ons). De bedoeling van
deze paragraaf is dus glashelder: bescherming van de aangeslotenen, door
vooraf helderheid te scheppen.
i. In de toelichting (randnummer 90, op pagina 28) wordt ook
nadrukkelijk aangegeven dat netbeheerders maatwerk als afschakelen dan
wel verwijderen aanbieden op basis van een voorcalculatorische opgave
van de kosten. Het woord ‘aanbieden’ in de zinsnede “…te bepalen dat
netbeheerders het wijzigen, verwijderen of fysiek af- of inschakelen van
een bestaande gasaansluiting aanbieden op basis van een
voorcalculatorische opgave van de kosten…,” in combinatie met de
voorwaarde van ‘een voorcalculatorische opgave van de kosten’ kan niet
anders gelezen worden dan een offerte met al dan niet een daaropvolgende
opdracht.
j. Deze lezing correspondeert verder met het feit dat de tarieven
voor fysiek afschakelen of verwijderen niet zijn gereguleerd zijn door
de ACM. Voor niet-gereguleerde tarieven is het natuurlijk zéker
noodzakelijk dat de voormalige aangeslotene eerst expliciet akkoord gaat
met de werkzaamheden.

Kortom, artikel 2.9.2 van de TCG is helemaal niet relevant, aangezien ik
geen offerte heb gevraagd, en ook geen opdracht verleen voor fysiek
afschakelen dan wel verwijderen van de aansluiting.

Zonder verder af te doen aan bovenstaande argumentatie, maak ik verder
bezwaar tegen het gebruik van artikel 2.9.2 uit de Tarievencode Gas als
grond om kosten bij mij in rekening te brengen, omdat noch in de AV,
noch in de ATO duidelijk verwezen wordt naar die Tarievencode Gas.
Immers, op grond van Artikel 52b, lid 1 Gaswet dienen de voorwaarden,
verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer
als bedoeld in artikel 43, eerste lid, transparant, eerlijk en vooraf
bekend te zijn:
Artikel 52b
1 De voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst
met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, zijn transparant,
eerlijk en vooraf bekend. De voorwaarden worden in ieder geval voor het
sluiten van de overeenkomst verstrekt en zijn gesteld in duidelijke en
begrijpelijke taal.
Alleen al op grond van de volstrekte obscuriteit van dit artikel voor
afnemers kunt u daar mijns inziens al geen rechten aan ontlenen.

4. Op grond van fundamenteel consumentenrecht is het u verboden om bij
opzegging van de ATO aanvullende betalingen te eisen, zoals het tarief
voor het verwijderen van de aansluiting.

U stelt of lijkt te suggereren dat het voor de beëindiging van de ATO
noodzakelijk is dat de aansluiting wordt verwijderd, en dat ik de kosten
daarvan moet betalen, ook al geef ik daar geen opdracht toe. Dit is
mijns inziens in strijd met dwingende consumentbeschermende regelgeving,
waarbij o.a. de volgende richtlijnen van toepassing zijn:
- Oneerlijke bedingen (93/13/EEG6);
- Oneerlijke handelspraktijken (OHP) ( 2005/29/EG7);
- richtlijn Consumentenrechten (2011/83/EU8);
- richtlijn interne markt Aardgas (2009/73/EG9);
- de boeken 3 en 6 BW, meer specifiek o.a. 6:193a ev (oneerlijke
handelspraktijken); 6:227a ev (overeenkomst langs elektronische weg);
6:230a ev. (inzake dienstenrichtlijn); 6:230g ev (overeenkomsten tussen
handelaren en consumenten); 6:231 ev. (algemene voorwaarden); 7:400 ev.
(opdracht).

Ik zal niet op al deze richtlijnen ingaan, maar volsta met de volgende
verwijzingen:

Geen aanvullende betaling noodzakelijk
Artikel 6:230j BW bepaalt: “De consument is niet zonder zijn
uitdrukkelijke instemming gebonden aan een verbintenis tot een
aanvullende betaling van een geldsom ter verkrijging van een prestatie
die niet de kern van de prestatie is. Uit het gebruik van
standaardopties die de consument moet afwijzen, kan geen uitdrukkelijke
instemming worden afgeleid.“

Ik heb duidelijk niet ingestemd met een verbintenis tot aanvullende
betaling, en dat zal ik ook niet doen. Het is verder evident dat het
verwijderen van de aansluiting niet de kern van de prestatie van Enduris
voortvloeiende uit de ATO was of is. Op grond van 6:230i lid 1 BW is dit
dwingend recht, zodat ieder andersluidend beding ongeldig is

Geen schadevergoeding verschuldigd bij opzegging
Indien verwijdering van de aansluiting op kosten van de contractant
inderdaad een voorwaarde zou zijn voor de daadwerkelijke beëindiging van
de ATO, is dat een oneerlijk beding. De ATO is immers een overeenkomst
van opdracht, zoals de geschillencommissie energie en water al op 10
februari 2006 oordeelde (ref. ENE05-2890) . Ingevolge artikel 7:408 lid
1 BW kan de opdrachtgever (dat ben ik) ten allen tijde de overeenkomst
opzeggen, en ingevolge lid 3 van dat artikel is de consument ter zake
van een opzegging geen schadevergoeding verschuldigd. Dit onverminderd
artikel 406, waarin nog is vermeld dat onkosten verbonden aan de
uitvoering van de opdracht moeten worden vergoed voor zover deze niet in
het loon zijn begrepen. De uitvoering van de opdracht ziet op
aansluiting en transport van gas, en daarvoor dekt het loon (het
vastgestelde tarief) alles, inclusief de onkosten. Sterker nog, het
capaciteitstarief dat Enduris in rekening heeft gebracht via mijn
energieleverancier en die ik heb betaald, omvat ook de kosten van
onderhoud, en onderhoud geschiedt o.a. t.b.v. de instandhouding en
veiligheid. Voorts valt hieronder de afschrijving van de
meetinstallatie, en vervanging van de meter. De daarbij behorende
voorrijkosten en het weghalen van de meter, welke kosten ook gemaakt
worden bij verwijdering van de aansluiting, zijn derhalve al voldaan
door mij, en alle andere contractanten. Aangezien er sprake is van een
overeenkomst voor onbepaalde tijd voor het verrichten van continue
diensten geldt art. 7:411 lid 1 bovendien niet. Op grond van deze
dwingende consumentenbeschermende bepalingen ben ik bij opzegging dus
niet wegens die opzegging, onkosten, loon, of schadevergoeding verschuldigd.

5. Samenvattend
Ik zie dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van
kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Ik heb
de ATO rechtmatig opgezegd via de leverancier, de opzegtermijn van tien
werkdagen is verlopen, zodat de ATO ook beëindigd is. Noch in de ATO en
de AV, noch in artikel 2.9.2 Tarievencode Gas is een geldige juridische
titel te vinden om mij kosten in rekening te brengen voor het
verwijderen van de aansluiting, als ik daar geen opdracht toe geef.

U bent en blijft overigens nog steeds van harte welkom om op afspraak de
noodzakelijke handelingen aan de gasaansluiting te verrichten die u
wenst, maar het moge duidelijk zijn dat ik daartoe geen opdracht geef,
en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten voor die handelingen
bij mij in rekening brengt.

Met vriendelijke groet,
xxxxx

opmaak: onetime naar voorbeeld van internetinfo

[ Voor 10% gewijzigd door dekokkens op 13-11-2020 19:04 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Grondgebonden schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 19:00:
Yes, ik heb meteen een reactie terug van mijn nieuwe penvriendin van afdeling Klachten & Claims Enexis. *O*

[...]

Wat mij opvalt is dat klantenmevrouw blijkbaar een beetje slordig is met copy/pasten. Naast het foutje "het op uw initiatief verwijderen" is ze ook een dagje meer gaan werken en is de spatie weggevallen in het stukje tekst "vrijdagtussen 8.00 en 12.00 uur". Dat kan dus verklaren waarom het artikel nummer van de zogenaamde "Tarievencode Gaswet" ineens ontbrak.
En niet reageren op de inhoud, hè?

Dit maar terug ?
Geachte klantenmevrouw

Dank voor uw snelle antwoord op mijn vraag. U heeft me echter niet volledig geïnformeerd, zoals u aan het einde stelt te vertrouwen.

Tarievencode Gas, geen wet
Ten eerste stelt u dat de Tarievencode Gas een onderdeel is van de Gaswet. In het kopje erboven trekt u ze zelfs samen tot de niet bestaande 'Tarievencode Gaswet'. Dit is echter misleidend. De Tarievencode Gas is een vorm van zelfregulering van en door de netbeheerders, als uitvloeisel van de Gaswet. Aan de Gaswet ben ik als kleinverbruiker gebonden, aan de Tarievencode Gas alleen de netbeheerders (zie ook artikel 12a Gaswet, en artikel 1.1 Tarievencode Gas). Ik schreef u overigens al dat dit door de Rechtbank Noord-Nederland is bevestigd in een inhoudelijk goed onderbouwd vonnis (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734).

Uw zelfgecreëerde samentrekking 'Tarievencode Gaswet' is derhalve misleidend, omdat die suggereert dat uw eigen gedragscode wettelijke verplichtingen voor kleinverbruikers zou impliceren.

Ten tweede, en in het verlengde daarvan, legt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas mij als voormalige aangeslotene helemaal geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene. En dat verzoek doe ik niet.

Algemene Voorwaarden
U beweert verder dat in de Algemene Voorwaarden wordt "benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd." U wordt hier verder niet specifiek, en ik zie dat ook nergens in de AV.

Het doet er ook niet toe, want u bestrijdt in uw reactie wederom niet dat de Aansluit- en Overeenkomst (ATO) is beëindigd. Dit betekent dat de ATO en de daarbij horende Algemene Voorwaarden geen grondslag kunnen vormen voor het in rekening brengen van kosten voor het op uw initiatief verwijderen van de gasaansluiting. Want die ATO bestaat niet meer.

Tot slot
U blijft desondanks van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik herhaal echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

@Grondgebonden

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Rommelzolder: prima voorzet. Typo: 'echtere' --> 'echter'

Wat mij betreft is 'disproportioneel' al wel zwaar genoeg. 'buitengewoon disproportioneel' beetje over the top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:21
Volgens mij heb je hiermee de prijs: verhouding reactie / quote ruimte ten gunste van de quote gewonnen :Y)

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +2 Henk 'm!
CurlyMo schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:32:
[...]

Volgens mij heb je hiermee de prijs: verhouding reactie / quote ruimte ten gunste van de quote gewonnen :Y)
@dekokkens: inderdaad, nu heb je je hele bericht tussen quote-tags gezet, maar mijn suggestie doelde er op om ieder bericht (van jou, of Liander) **apart** tussen die quote-tags te zetten. Maar ik was niet duidelijk genoeg. Mijn fout |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dekokkens
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 21:11
Kan ik het zo laten? Is niet helemaal mijn ding, of kan ik beter via mijn dossier link aanpassingen doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dekokkens schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 20:41:
Kan ik het zo laten? Is niet helemaal mijn ding, of kan ik beter via mijn dossier link aanpassingen doen?
Wij vinden het fijn om overzichtelijke dossiers te hebben, en het is ook handig voor jou, mocht Enduris tóch nog met een reactie komen. Dan kunnen we hier makkelijker meedenken.

Je kunt je dossier gewoon wijzigen. Haal de quote tags weg aan het begin en aan het einde, en zet ze juist neer voor en achter elk bericht ín je dossier! Oefening baart kunst

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _RRM_
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 21:30
Geachte _RRM_,

Graag stuur ik u hierbij reactie op uw schrijven,

Het standpunt van Enexis Netbeheer is nog altijd ongewijzigd. Gemakshalve verwijs ik u daarom naar mijn voorgaande schrijven. De inhoud hiervan is nog steeds van kracht. Verdere herhaling hiervan zal niet meer plaatsvinden. Zoals aangegeven, bij uitblijven van betaling zal onze afdeling Incasso beslissen over het verdere incassotraject.

Vertrouwende erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Vragen
Hebt u nog andere vragen? Neem dan contact met mij op via telefoonnummer 088 857 16 06. Ik ben telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag tijdens kantooruren tussen 08:00 en 16:30, donderdag tot 12:00. U kunt ook reageren op deze e-mail.

Met vriendelijke groet,

XXXXXX
Klachten en Claims
Tot op heden nauwelijks tot geen inhoudelijke reactie en een soort van wij van wc-eend reactie.

Maar eens nadenken over een antwoord, dat ik het betreur dat er geen herhaling zal plaatsvinden, ondanks dat er inhoudelijk nauwelijks een antwoord gekomen is op mijn uitgebreid schrijven.
(weer effe spieken bij Wilmaas en Hellevuur.....)

Gasloos 26-05-2020; SHW112YAA + ERSC-VM2C, SWW 400L

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Grondgebonden
Ziet er goed uit wat mij betreft. (y) Ik was zelf ook bezig om een antwoord te dichten, maar die van jou is veel beter. Ik had ook nog schoolmeesterig willen reageren met:
[...]
ATO en daarbij bijbehorende Algemene Voorwaarden
Ik had u eerder aangegeven dat het ontbreken van een ATO en de daarbij behorende Algemene Voorwaarden geen grondslag kunnen vormen voor het in rekening brengen van kosten voor het op uw (lees Enexis) initiatief verwijderen van de gasaansluiting. Als ikzelf, zoals u schrijft, zou verzoeken om verwijdering, wat ik niet van plan ben, dan zou er inderdaad een grondslag zijn om kosten bij mij in rekening te brengen, ook al ontbreekt nu de ATO en de daarbij bijbehorende Algemene Voorwaarden. Uw bericht overtuigt mij niet dat er ook een grondslag zou zijn zonder ATO en zonder verwijderingsverzoek van mij.
[...]
Maar dat is misschien wel wat flauw, of niet?

Dimplex warmtepomp met gesloten bodemsysteem met 2 boorputten (110m diep), 50PV panelen Z (11,04kW), SmartEVSE gebaseerde zelfbouw laadpaal

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• HellevUUr
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 17-06 21:47
Bezoek van Enexis monteur met brief.
Om 14:30 stond een monteur van Enexis aan de deur (hij was had een Enexis bus met waarschijnlijk gereedschap om noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren). Hij belde aan en vertelde mij dat hij mijn gasleiding wilde afsluiten omdat ik geen contract had. Ik zei dat dat klopte en dat hij van mij alle gelegenheid kreeg om zijn werkzaamheden uit te voeren maar dat ik geen opdracht geef. Ik vroeg hem of hij een opdracht had meegekregen om de boel af te sluiten maar daar deed hij wat ontwijkend over. Hij vroeg mij of ik de het gas afgesloten wilde hebben waarna ik aangaf dat ik geen opdracht voor niets geef en dat het aan hem is wat hij wil doen. Hij kreeg alle ruimte van mij maar hij hoefde niet eens binnen gekomen. Hij gaf aan dat deze situatie bij hem bekend is en overhandigde mij een brief, gedateerd met de dag ervoor. Hij gaf aan dat ik contact op moest nemen om een afspraak te maken. Maar ik ga geen afspraak maken. Enexis mag mij bellen om een afspraak te maken omdat anders kan worden verondersteld dat ik de afspraak maak dus ik de opdracht geef. Hier trap ik niet in. Ik zal mijn voorgaande communicatie continueren en wederom aangeven dat Enexis contact met mij kan opnemen om een afspraak te maken. Dossier aangepast.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plIgX6pVUwiWuG_sWEQayb0oAvY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/65UxIDS0soeAT1Q8p0l4cTQJ.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ClglG_1_-i7-FKdKLlbtWbwgklA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/y35mMH8wpHvloHJCOG55S0F3.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/JCo-meDY4o6EEPWL7lPBbIwMOVw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gkY8lXUnGi4BGHk7RlBhLNaL.jpg?f=fotoalbum_tile

Mijn voorlopige reactie die ik vandaag nog wil sturen, suggesties uiteraard welkom:
Geachte Klachten & Claims,
vandaag is er een monteur van Enexis aan de deur geweest en hij vertelde mij dat hij mijn gasleiding wilde afsluiten omdat ik geen contract had. Ik zei dat dat klopte en dat hij van mij alle gelegenheid kreeg om zijn werkzaamheden uit te voeren maar dat ik geen opdracht geef. Hij vroeg mij of ik de het gas afgesloten wilde hebben waarna ik aangaf dat ik geen enkele opdracht geef en dat het aan hem is wat hij wil doen. Hij kreeg alle ruimte van mij maar hij hoefde niet eens binnen gekomen. Hij gaf aan dat dit soort situaties bij hem bekend zijn en overhandigde mij een brief, gedateerd met de dag van gisteren. Hij gaf aan dat ik contact op moest nemen om een afspraak te maken.

Zoals ik eerder aan u heb aangegeven ga ik geen opdracht geven en ga ik ook niet ervoor zorgen dat er de indruk kan zijn dat ik opdracht geef door contact op te nemen met uw klantenservice en een afspraak te maken. Ik heb inmiddels met u contact en zal nogmaals aan u doorgeven dat ik Enexis alle gelegenheid geef om op afspraak werkzaamheden uit te voeren die Enexis nodig acht aan de installatie van Enexis.
Waarom de monteur geen werkzaamheden heeft uitgevoerd terwijl u meerdere malen heeft aangegeven dat daar een noodzaak voor is, ontgaat mij compleet. Ik heb hem alle gelegenheid gegeven.

Dus nogmaals. U bent welkom om hier op afspraak de werkzaamheden te verrichten aan uw installatie die u nodig acht, maar ik geef geen opdracht en zal derhalve iedere factuur die hieraan is gerelateerd, betwisten.

Hopend u voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,
HellevUUr.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Grondgebonden schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:44:
[...]

Ziet er goed uit wat mij betreft. (y) Ik was zelf ook bezig om een antwoord te dichten, maar die van jou is veel beter. Ik had ook nog schoolmeesterig willen reageren met:

[...]

Maar dat is misschien wel wat flauw, of niet?
Nou, het is altijd toe te voegen voor de goede verstaander. Haal wel deze bijzin weg: " ook al ontbreekt nu de ATO en de daarbij bijbehorende Algemene Voorwaarden." Bij een verwijdering op verzoek sluit je gewoon een aparte overeenkomst, met ook speciale Algemene Voorwaarden. Dat is contractueel een geheel gescheiden verhaal van de ATO/AV waar we het verder over hebben.

Niet dat ze het zullen lezen bij Enexis. Dat deden ze met je vorige email ook niet. Het volgende antwoord van Enexis zal zijn dat het beleid van Enexis niet is gewijzigd en dat er niet verder gereageerd zal worden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
_RRM_ schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:20:
[...]

Tot op heden nauwelijks tot geen inhoudelijke reactie en een soort van wij van wc-eend reactie.

Maar eens nadenken over een antwoord, dat ik het betreur dat er geen herhaling zal plaatsvinden, ondanks dat er inhoudelijk nauwelijks een antwoord gekomen is op mijn uitgebreid schrijven.
(weer effe spieken bij Wilmaas en Hellevuur.....)
Spiegelreactie is al eens gesuggereerd:
Geachte XXXXX,

Graag stuur ik u hierbij mijn reactie op uw reactie op mijn schrijven,

Mijn standpunt is nog altijd ongewijzigd. Gemakshalve verwijs ik u daarom naar mijn voorgaande schrijven. De inhoud hiervan is nog steeds van kracht. Verdere herhaling hiervan zal niet meer plaatsvinden. Zoals aangegeven blijf ik de factuur betwisten en is een buitengerechtelijke incassoprocedure zinloos.

Vertrouwende erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

@_RRM_

Acties:
  • +6 Henk 'm!
HellevUUr schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:55:
Bezoek van Enexis monteur met brief.
Om 14:30 stond een monteur van Enexis aan de deur (hij was had een Enexis bus met waarschijnlijk gereedschap om noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren). Hij belde aan en vertelde mij dat hij mijn gasleiding wilde afsluiten omdat ik geen contract had. Ik zei dat dat klopte en dat hij van mij alle gelegenheid kreeg om zijn werkzaamheden uit te voeren maar dat ik geen opdracht geef. Ik vroeg hem of hij een opdracht had meegekregen om de boel af te sluiten maar daar deed hij wat ontwijkend over. Hij vroeg mij of ik de het gas afgesloten wilde hebben waarna ik aangaf dat ik geen opdracht voor niets geef en dat het aan hem is wat hij wil doen. Hij kreeg alle ruimte van mij maar hij hoefde niet eens binnen gekomen. Hij gaf aan dat deze situatie bij hem bekend is en overhandigde mij een brief, gedateerd met de dag ervoor. Hij gaf aan dat ik contact op moest nemen om een afspraak te maken. Maar ik ga geen afspraak maken. Enexis mag mij bellen om een afspraak te maken omdat anders kan worden verondersteld dat ik de afspraak maak dus ik de opdracht geef. Hier trap ik niet in. Ik zal mijn voorgaande communicatie continueren en wederom aangeven dat Enexis contact met mij kan opnemen om een afspraak te maken. Dossier aangepast.

[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]

Mijn voorlopige reactie die ik vandaag nog wil sturen, suggesties uiteraard welkom:

[...]
Prima briefje. Kijk het nog even na op typo's en wat vreemde zinsconstructies.

Verder weer een uitstekend voorbeeld dat Enexis dus kennelijk tot aan je deur probeert om je tot een opdracht te verleiden, en als je dat niet doet onverrichterzake weggaat. Een hele dure postbode zo.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rommelzolder
Bram-Bos schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:03:
[...]

Verder weer een uitstekend voorbeeld dat Enexis dus kennelijk tot aan je deur probeert om je tot een opdracht te verleiden, en als je dat niet doet onverrichterzake weggaat. Een hele dure postbode zo.
@HellevUUr @Bram-Bos En weer de standaard leugen dat je na tien maanden MOET kiezen voor heraansluiten of verwijderen.
Nog vragen bij Enxis waar dat op gebaseerd is, of meteen maar een klacht naar ACM?

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Rommelzolder schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:26:
[...]

@HellevUUr @Bram-Bos En weer de standaard leugen dat je na tien maanden MOET kiezen voor heraansluiten of verwijderen.
Nog vragen bij Enxis waar dat op gebaseerd is, of meteen maar een klacht naar ACM?
Wacht daar maar even mee. Het is ons een zorg als het beleid van Enexis is dat verzegeling op verzoek alleen kan als je direct ook akkoord gaat met verwijdering of heraansluiten na 12 maanden. Wij verzoeken om niks. Als Enexis dan verzegelt op eigen initiatief krijg je over 10 maanden eventueel dezelfde discussie, maar hebben ze nog twee kilo minder poot om op te staan dan nu.

Op dit punt kan een klacht bij de ACM alleen maar contraproductief werken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rommelzolder
Bram-Bos schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 22:36:
[...]

Wacht daar maar even mee. Het is ons een zorg als het beleid van Enexis is dat verzegeling op verzoek alleen kan als je direct ook akkoord gaat met verwijdering of heraansluiten na 12 maanden. Wij verzoeken om niks. Als Enexis dan verzegelt op eigen initiatief krijg je over 10 maanden eventueel dezelfde discussie, maar hebben ze nog twee kilo minder poot om op te staan dan nu.

Op dit punt kan een klacht bij de ACM alleen maar contraproductief werken.
Goed punt, scheelt weer werk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HellevUUr
[...]

Prima briefje. Kijk het nog even na op typo's en wat vreemde zinsconstructies.

Dank voor de feedback en de snelheid! Ik heb dossier deel 2 aan moeten maken omdat er geen ruimte meer was in deel 1.
Tevens einddatum contract toegevoegd (15-7). Dit was in de brief van Enexis bevestigd, dus 2 werkdagen eerder dan de regels voorschrijven.

Definitieve brief (staat ook in dossier deel 2)
Geachte Klachten & Claims,
vandaag is er een monteur van Enexis aan de deur geweest. Hij vertelde mij dat hij mijn gasleiding wilde afsluiten omdat ik geen contract had. Ik zei dat het klopte dat ik geen gas meer nodig heb en dat ik de ATO heb laten opzeggen. Vervolgens heb ik verteld dat hij van mij alle gelegenheid kreeg om zijn werkzaamheden uit te voeren, maar dat ik geen opdracht geef. Hij vroeg mij of ik het gas afgesloten wilde hebben, waarna ik aangaf dat ik geen enkele opdracht geef en dat het aan hem is wat hij wil doen. Hij kreeg alle ruimte van mij maar hij hoefde niet eens binnen te komen. Hij gaf aan dat dit soort situaties bij hem bekend zijn en overhandigde mij een brief met kenmerk #####, gedateerd met de dag van gisteren (9-11-2020). Hij gaf aan dat ik contact op moest nemen om een afspraak te maken.

Zoals ik eerder aan u heb aangegeven ga ik geen opdracht geven en wil ik op geen enkele wijze de indruk wekken dat ik opdracht geef voor werkzaamheden aan de installatie van Enexis. Door contact op te nemen met uw klantenservice kan dit worden verondersteld en die situatie wil ik niet laten ontstaan. Ik heb inmiddels contact met u(w afdeling) en zal nogmaals aan u(w afdeling) doorgeven dat ik Enexis alle gelegenheid geef om op afspraak werkzaamheden uit te voeren die Enexis nodig acht aan de installatie van Enexis.
Waarom de monteur geen werkzaamheden heeft uitgevoerd terwijl u meerdere malen heeft aangegeven dat daar een noodzaak voor is, ontgaat mij compleet. Ik heb hem alle gelegenheid gegeven.

Dus nogmaals. U bent en blijft overigens nog steeds van harte welkom om op afspraak de door u gewenste werkzaamheden aan de gasaansluiting te verrichten, die u wenst, maar het moge duidelijk zijn dat ik daartoe geen opdracht geef, en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten voor die handelingen bij mij in rekening brengt.

Hopend u voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
HellevUUr
@Rommelzolder Helemaal eens met de reactie van @Bram-Bos.

[ Voor 7% gewijzigd door HellevUUr op 10-11-2020 22:58 . Reden: afsluitende zin aangepast naar de standaard ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• _RRM_
Bram-Bos schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 21:59:
[...]

Spiegelreactie is al eens gesuggereerd:

[...]
@Bram-Bos
Ben lekker enthousiast aan de slag gegaan met de voorbeelden en een antwoord geformuleerd.
Ongetwijfeld te lang, maar wel een lekkere afsluiter......

En het dossier is weer bijgewerkt.
Geachte mevrouw, heer,

Hartelijk dank voor de reactie op mijn e-mail, ticketnummer xxxx, de dato 30-10-2020.

In uw reactie geeft u aan dat het standpunt van Enexis ongewijzigd is gebleven en refereert u aan voorgaand schrijven, met het van kracht blijven van de inhoud.
U geeft aan inhoudelijk niet in herhaling te treden.
Graag ga ik in op de inhoud van uw voorgaand schrijven, waarna ik eveneens niet meer in herhaling zal treden. Deze heeft zich tot op heden beperkt tot het aandragen van een tweetal artikelen (d.d. 13-10-2020), te weten artikel 5.3 van de Algemene Voorwaarden en artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas.
In mijn verweer (d.d. 14-10-2020) maak ik inhoudelijk bezwaar tegen de genoemde artikelen en breid dit uit met een recent vonnis van de rechtbank. In uw reactie (d.d. 30-10-2020) gaat u slechts in op het vonnis en laat het bezwaar tegen de artikelen onaangeroerd.
In uw laatste reactie (d.d. 10-11-2020) ontbreekt mijns inziens elke vorm van inhoudelijke reactie, waarmee ik moet concluderen dat mijn standpunt eveneens ongewijzigd is gebleven en derhalve enige vorm van buitengerechtelijk incassotraject zinloos is.
Ten overvloede geef ik aan, dat ik nog steeds geen enkele juridische titel zie, voor het in rekening brengen van kosten voor werkzaamheden, waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
U bent en blijft overigens nog steeds van harte welkom om op afspraak de door u gewenste werkzaamheden aan de gasaansluiting te verrichten, die u wenst, maar het moge duidelijk zijn dat ik daartoe geen opdracht geef, en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten voor die handelingen bij mij in rekening brengt.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• _RRM_
@HellevUUr
[Geachte Klachten & Claims,
vandaag is er een monteur van Enexis aan de deur geweest en hij vertelde mij dat hij mijn gasleiding wilde afsluiten omdat ik geen contract had. Ik zei dat dat klopte en dat hij van mij alle gelegenheid kreeg om zijn werkzaamheden uit te voeren maar dat ik geen opdracht geef. Hij vroeg mij of ik de het gas afgesloten wilde hebben waarna ik aangaf dat ik geen enkele opdracht geef en dat het aan hem is wat hij wil doen. Hij kreeg alle ruimte van mij maar hij hoefde niet eens binnen te gekomen. Hij gaf aan dat dit soort situaties bij hem bekend zijn en overhandigde mij een brief, gedateerd met de dag van gisteren. Hij gaf aan dat ik contact op moest nemen om een afspraak te maken.

Zoals ik eerder aan u heb aangegeven ga ik geen opdracht geven en ga ik ook niet ervoor zorgen dat er de indruk kan zijn dat ik opdracht geef door contact op te nemen met uw klantenservice en een afspraak te maken. Ik heb inmiddels met u contact en zal nogmaals aan u doorgeven dat ik Enexis alle gelegenheid geef om op afspraak werkzaamheden uit te voeren die Enexis nodig acht aan de installatie van Enexis.

Dus nogmaals. U bent welkom om hier op afspraak de werkzaamheden te verrichten aan uw installatie die u nodig acht, maar ik geef geen opdracht en zal derhalve iedere factuur die hieraan is gerelateerd, betwisten.

Hopend u voldoende te hebben geinformeerd.

Met vriendelijke groet,
HellevUUr.
Paar kleine taal technische dingen, verder prima brief.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• HellevUUr
[...]
Wat ik zojuist bedacht. Enexis staat aan je deur om het gas af te sluiten. Ze zijn bereid om zware middelen te gebruiken (zoals buitenshuis afsluiten) als je niet meewerkt. Een monteur met bus is aan je deur, ik ben thuis, doe de deur open, geef ze alle ruimte. Ze draaien om en leveren een brief af. Hoe sterk sta je dan als bedrijf als je tegelijkertijd aangeeft dat het gevaarlijk is om de gasaansluiting zo te laten? Ongeloofelijk!

@_RRM_ bedankt voor het meekijken. Ik had na 6 wijzigingen inmiddels alle taalfouten eruit gehaald haha.

Over je reactie:
In uw laatste reactie (d.d. 10-11-2020) ontbreekt mijns inziens elke vorm van inhoudelijke reactie, waarmee ik moet concluderen dat mijn standpunt eveneens ongewijzigd is gebleven en derhalve enige vorm van buitengerechtelijk incassotraject zinloos is.
Ik zou dit iets anders verwoorden.
In uw laatste reactie (d.d. 10-11-2020) ontbreekt mijns inziens elke vorm van inhoudelijke reactie, u heeft hierdoor mijn onderbouwing niet kunnen weerleggen waardoor enige vorm van buitengerechtelijk incassotraject nog steeds zinloos is.

[ Voor 25% gewijzigd door HellevUUr op 10-11-2020 23:12 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!
HellevUUr schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:06:
[...]

Wat ik zojuist bedacht. Enexis staat aan je deur om het gas af te sluiten. Ze zijn bereid om zware middelen te gebruiken (zoals buitenshuis afsluiten) als je niet meewerkt. Een monteur met bus is aan je deur, ik ben thuis, doe de deur open, geef ze alle ruimte. Ze draaien om en leveren een brief af. Hoe sterk sta je dan als bedrijf als je tegelijkertijd aangeeft dat het gevaarlijk is om de gasaansluiting zo te laten? Ongelooflijk!
Het is ook echt ongelooflijk. Ik kan het niet anders zien dan als een laatste poging om je via intimidatie tot een verzoek om de 'goedkoopste' oplossing te verleiden (slotje) - met een duur vervolg na 12 maanden.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rommelzolder
HellevUUr schreef op dinsdag 10 november 2020 @ 23:06:
[...]

Wat ik zojuist bedacht. Enexis staat aan je deur om het gas af te sluiten. Ze zijn bereid om zware middelen te gebruiken (zoals buitenshuis afsluiten) als je niet meewerkt. Een monteur met bus is aan je deur, ik ben thuis, doe de deur open, geef ze alle ruimte. Ze draaien om en leveren een brief af. Hoe sterk sta je dan als bedrijf als je tegelijkertijd aangeeft dat het gevaarlijk is om de gasaansluiting zo te laten? Ongeloofelijk!
@HellevUUr @Bram-Bos Maffia

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• HellevUUr
You need to pay us protection money!

Extortion = The practice of extorting money or other property by the use of force or threats.
Protection Racket = (crime) A criminal scheme in which victims are required to pay in order to avoid violence or destruction of property.
Protection money = Money paid, especially at regular intervals, to criminals or to corrupt officials who threaten to cause harm to the payer or to his or her business if the money is not paid.

Wikipedia:
Pizzo (Siciliaans: pizzu) is het beschermingsgeld dat winkeliers in het zuiden van Italië aan de maffia moeten betalen. Winkeliers die dit weigeren, worden lastig gevallen, bijvoorbeeld door middel van brandstichting. Als men wel betaalt, krijgt men bescherming van de maffia. Deze vorm van afpersing wordt vooral toegepast door de Siciliaanse cosa nostra.
Wetboek van Strafrecht artikel 326:
Hij die, met het oogmerk om zich of een ander wederrechtelijk te bevoordelen, hetzij door het aannemen van een valse naam of van een valse hoedanigheid, hetzij door listige kunstgrepen, hetzij door een samenweefsel van verdichtsels, iemand beweegt tot de afgifte van enig goed, tot het verlenen van een dienst, tot het ter beschikking stellen van gegevens, tot het aangaan van een schuld of tot het teniet doen van een inschuld, wordt, als schuldig aan oplichting, gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste vier jaren of geldboete van de vijfde categorie.

[ Voor 45% gewijzigd door HellevUUr op 10-11-2020 23:46 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20:55

breinonline

Are you afraid to be known?

10 augustus mailde ik naar Liander:
Geachte heer/mevrouw Iander,

Bedankt voor uw email waar u aangeeft uw gasaansluiting bij mijn woning te willen verwijderen. Dit wilt u - uit coulance - kosteloos verzorgen.

Om dat te doen vraagt u mij een opdracht te verstrekken in uw systeem om zo een opdracht naar uw organisatie in gang te zetten. Om de kosten te voorkomen moet ik dan een brief bijsluiten waarna u belooft geen factuur te sturen.

Ik vind het een vreemde gang van zaken dat u niet zelf een opdracht kan verstrekken voor werkzaamheden aan uw gasmeter en gasaansluiting. Afgelopen week heeft Liander op haar initiatief namelijk de oude meter vervangen voor een nieuwe zogenaamde 'slimme meter' waarbij ook de gasmeter keurig is vervangen. Dit kon geheel plaatsvinden zonder dat ik daar een opdracht voor verstrekte.
Op https://mijnaansluiting.n...dig-bij-aanvraag-indienen zie ik voorts geen gegevens die Liander niet van mij heeft zodat u prima zelf de aanvraag in uw systeem kan voltooien.

Daarnaast stuurt u een brief mee waarmee ik de kosten kan voorkomen, welke gaat over de gasaansluiting van een compleet andere persoon woonachtig in Amsterdam. Dat vind ik toch wel slordig.

Zoals ik in eerdere correspondentie al heb aangegeven zijn de gasmeter en gasaansluiting uw eigendom (artikel 3b lid 1, Gaswet) en uw verantwoordelijkheid. U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u daaraan nodig acht. Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef.
Aangezien de aansluiting van u is, en ik geen overeenkomst met u heb of heb gehad, geef ik bij voorbaat aan dat ik het eventueel in rekening brengen van kosten voor werkzaamheden niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

breinonline
We zijn nu 3 maanden verder en geen reactie meer vernomen....

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Mijn verzoek aan ACM:
Actie te ondernemen richting <naam netbeheerder> om te stoppen met het sturen van dergelijke intimiderende berichten naar aangeslotenen.
misschien wijzigen in:
Mijn verzoek aan ACM:
Actie te ondernemen richting <naam netbeheerder> om te stoppen met het sturen van dergelijke intimiderende berichten naar voormalig aangeslotenen.
?

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Kees-Jan schreef op woensdag 11 november 2020 @ 06:47:
[...]

misschien wijzigen in:

[...]

?
Nee, want die brieven gaan in de meeste gevallen toch echt naar aangeslotenen, niet naar voormalig aangeslotenen

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vuiltje
Lijkt me ook.
De voormalig aangeslotene is in de hier genoemde gevallen vaak de vorige bewoner die nog wel gas verbruikte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
Bram-Bos schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:42:
[...]

Nee, want die brieven gaan in de meeste gevallen toch echt naar aangeslotenen, niet naar voormalig aangeslotenen
Oké, overtuigd (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
Vuiltje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:55:
Lijkt me ook.
De voormalig aangeslotene is in de hier genoemde gevallen vaak de vorige bewoner die nog wel gas verbruikte.
Ook overtuigd... d:)b

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Vuiltje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 08:55:
Lijkt me ook.
Eigenlijk ligt het nog ingewikkelder, omdat het begrip aangeslotene ondergedefinieerd is in de Begrippencode Gas:

"aangeslotene: een persoon die beschikt over een aansluiting op een gastransportnet, niet zijnde een netkoppeling, dan wel degene die om een aansluiting heeft verzocht;"

De onderdefinitie schuilt in het woord 'beschikt', en vervolgens in het woord 'persoon'.

Er zijn allerlei interpretaties mogelijk van 'aangeslotene'
  • Een eigenaar (of eigenaren) van een pand dat voorzien is van een gasaansluiting;
  • Een persoon die kan besluiten ('beschikken I') over die aansluiting;
  • Een persoon die woont in een pand dat voorzien is van een gasaansluiting, en daarom van die gasaansluiting gebruik kan maken ('beschikken II');
  • Een persoon die een leveringscontract voor gas heeft op die aansluiting en daarom (legaal) kan 'beschikken II' (gebruik maken van) die aansluiting.
Afhankelijk van je interpretatie is de 'voormalig aangeslotene' dus degene die
  • besloten heeft om de aansluiting te laten verwijderen
  • de laatste contractant op die aansluiting
Hoe dan ook: dat begrip 'voormalig aangeslotene' komt alleen voor in 2.9.2 van de Tarievencode Gas (in de vorige versie 2.5.1.12 was voormalige nog zelfs met (ironisch of relativerend bedoelde?) aanhalingstekens omgeven). In onze interpretatie van de Tarievencode Gas en dat artikel kan er geen twijfel over bestaan dat de voormalig aangeslotene in dat artikel duidt op degene die voorheen een aansluiting had, opdracht heeft gegeven tot afsluiting of verwijdering en vervolgens after the fact als 'voormalig aangeslotene' een rekening krijgt volgens de structuur die 2.9.2. voorschrijft.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
Bram-Bos schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:21:
[...]

Eigenlijk ligt het nog ingewikkelder, omdat het begrip aangeslotene ondergedefinieerd is in de Begrippencode Gas:

"aangeslotene: een persoon die beschikt over een aansluiting op een gastransportnet, niet zijnde een netkoppeling, dan wel degene die om een aansluiting heeft verzocht;"

De onderdefinitie schuilt in het woord 'beschikt', en vervolgens in het woord 'persoon'.

• Een eigenaar (of eigenaren) van een pand dat voorzien is van een gasaansluiting;
  • Een persoon die woont in een pand dat voorzien is van een gasaansluiting, en daarom van die gasaansluiting gebruik kan maken ('beschikken II');
  • Een persoon die een leveringscontract voor gas heeft op die aansluiting en daarom (legaal) kan 'beschikken II' (gebruik maken van) die aansluiting.
Hoe dan ook: dat begrip 'voormalig aangeslotene' komt alleen voor in 2.9.2 van de Tarievencode Gas (in de vorige versie 2.5.1.12 was voormalige nog zelfs met (ironisch of relativerend bedoelde?) aanhalingstekens omgeven). In onze interpretatie van de Tarievencode Gas en dat artikel kan er geen twijfel over bestaan dat de voormalig aangeslotene in dat artikel duidt op degene die voorheen een aansluiting had, opdracht heeft gegeven tot afsluiting of verwijdering en vervolgens after the fact als 'voormalig aangeslotene' een rekening krijgt volgens de structuur die 2.9.2. voorschrijft.
Ik snap 'm nu... En ik wilde niet de discussie van een paar weken terug weer oprakelen, dus sorry... :9

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rommelzolder
[...]

Om het nog iets complexer te maken: je bent al aangeslotene op het moment dat je een aanvraag voor een gasaansluiting indient. Je zou dus “voormalig aangeslotene” kunnen zijn als je, voordat je aanvraag voor een aansluiting is gerealiseerd, die aanvraag weer intrekt....

Edit: ik vraag mij af in hoeverre de term voormalig aangeslotene eigenlijk wel toelaatbaar is, als die niet in de begrippencode als definitie is opgenomen.

[ Voor 3% gewijzigd door Rommelzolder op 11-11-2020 09:57 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
Rommelzolder schreef op woensdag 11 november 2020 @ 09:49:
[...]

Om het nog iets complexer te maken: je bent al aangeslotene op het moment dat je een aanvraag voor een gasaansluiting indient. Je zou dus “voormalig aangeslotene” kunnen zijn als je, voordat je aanvraag voor een aansluiting is gerealiseerd, die aanvraag weer intrekt....

Edit: ik vraag mij af in hoeverre de term voormalig aangeslotene eigenlijk wel toelaatbaar is, als die niet in de begrippencode als definitie is opgenomen.
8)7 :F :X

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

Bedoel je dat niet anders?
Kees-Jan schreef op woensdag 11 november 2020 @ 06:47:
[...] misschien wijzigen in:
[...] ?
Voor degene die de leiding na de meter hebben losgekoppeld. Omdat ze het niet gebruiken en opruimen.

Dan zijn ze ook niet meer aangesloten en dus voormalig aangeslotene.

edit: welke voor ons meest gunstige interpretatie (conform wetgeving) kiezen we?

[ Voor 3% gewijzigd door onetime op 11-11-2020 10:22 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
onetime schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:21:
[...]

Bedoel je dat niet anders?

[...]

Voor degene die de leiding na de meter hebben losgekoppeld. Omdat ze het niet gebruiken en opruimen.

edit: welke voor ons meest gunstige interpretatie (conform wetgeving) kiezen we?
Je bedoeld in de klacht naar ACM? Zoals opgesteld door @Rommelzolder hier?

[ Voor 7% gewijzigd door Kees-Jan op 11-11-2020 10:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Er zijn er nog wel meer nodig, vooral omdat ze het hebben over "dan wel degene die om een aansluiting heeft verzocht". Degene die om de aansluiting heeft verzocht blijft immers altijd dezelfde persoon.

@Rommelzolder In dat kader kan er dus helemaal geen "voormalig aangeslotene" zijn als je een aanvraag weer intrekt. Je blijft degene die er (ooit) om heeft verzocht :+

Dus je kan je netbeheerder ook doorverwijzen naar de de persoon die ooit de aanvraag voor de gasaansluiting heeft gedaan; die is immers de aangeslotene })

In de gaswet wordt trouwens ook her en der over aangeslotene(n) gesproken zonder dit te definiëren; in de meeste gevallen hebben ze het over een afnemer. Maar dat is een net iets andere definitie dan aangeslotene, namelijk: "een persoon met een aansluiting op een gastransportnet". Dat ben je dus blijkbaar ook als je een netkoppeling hebt en niet als je nog geen daadwerkelijke aansluiting hebt.

Maar alle gekheid in een gasleiding, het idee achter deze zinsnede is natuurlijk dat je ook al rechten (en plichten?) hebt als je wel om een aansluiting hebt verzocht, maar deze nog niet is gerealiseerd.

Ze hadden wellicht net zo goed iets kunnen verzinnen als "aanvrager", maar dan had er overal en nergens "aangeslotene of aanvrager" neergezet moeten worden.

Maar als je meer leest zijn er heel veel dingen gedefinieerd, maar ook zaken niet. Zo bestaat er ook een "aangeslotene met exitcapaciteit". Exitcapaciteit is "de transportcapaciteit op een exitpunt". Maar een exitpunt is nergens gedefinieerd. Let op, ze hebben wel "binnenlands exitpunt" gedefinieerd, maar die verwijst ook naar het (niet gedefinieerde) exitpunt namelijk "een exitpunt niet zijnde een interconnectiepunt". Persoonlijk begrijp ik daar dan ook weer niet van wat dat met "binnenlands" te maken heeft. Je zou dan verwachten dat de geografische ligging ook belangrijk is, maar dat is dus blijkbaar niet zo.
onetime schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:21:

Zolang de gasmeter en de leiding er nog zit is er nog steeds een aansluiting op het gasnet. Dat je hem niet gebruikt wil niet zeggen dat het niet meer bestaat. Je mag legaal niet zelf zo maar de gasmeter of de leiding verwijderen (en dat moet je ook vooral niet zelf proberen!).

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@JeroenE Maar er is nog een interpretatie; dat er pas een aansluiting is als er iets is aangesloten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• AliPee
  • Registratie: Mei 2020
  • Laatst online: 02-02-2022
Spannende dag vandaag, of hebben jullie nog niet dat gevoel???
Dingspiel2.........

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
AliPee schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:29:
Spannende dag vandaag, of hebben jullie nog niet dat gevoel???
Dingspiel2.........
sssssttt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@onetime Nee, dit is de definitie van aansluiting: "één of meer verbindingen tussen een gastransportnet en een onroerende zaak als bedoeld in artikel 16, onderdelen a tot en met e, van de Wet waardering onroerende zaken, waaronder begrepen één of meer verbindingen tussen een gastransportnet dat wordt beheerd door een netbeheerder en een gastransportnet dat beheerd wordt door een ander dan die netbeheerder;".

Even aannemend dat het hier gaat om een onroerende zaak (die voldoet natuurlijk), is die aansluiting er zodra er een verbinding is. Zodra er dus een gasleiding en gasmeter in die onroerende zaak aanwezig zijn (en de andere kant van die gasleiding zit op het netwerk van de netbeheerder aangesloten) dan is er al een aansluiting.

Als de consument daar dan verder geen leidingen op aansluit (of heeft weggehaald) maakt daarvoor niets uit.

Sowieso is het raadzaam om ook een afsluitdop op de gasmeter aan te sluiten dus als je dat hebt gedaan dan is er heel sec gezien wel iets van de consument aangesloten 8)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
Eerste brief van Liander al binnen.

€ 722,72 voor het verwijderen van de aansluiting of € 121 voor het afsluiten voor 1 jaar en daarna alsnog de kosten voor het verwijderen aan van de aansluiting.

Als ik het goed begrijp mag ik nu brief 1b uit de OP gaan gebruiken toch? Of gewoon niet reageren?

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Casejunkie schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:28:
Eerste brief van Liander al binnen.

€ 722,72 voor het verwijderen van de aansluiting of € 121 voor het afsluiten voor 1 jaar en daarna alsnog de kosten voor het verwijderen aan van de aansluiting.

Als ik het goed begrijp mag ik nu brief 1b uit de OP gaan gebruiken toch? Of gewoon niet reageren?
Er zijn er nog zat die helemaal niet reageren op brieven van Liander, en dat heeft tot nu toe nooit tot enige actie van de kant van Liander geleid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Casejunkie
Bram-Bos schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:30:
[...]

Er zijn er nog zat die helemaal niet reageren op brieven van Liander, en dat heeft tot nu toe nooit tot enige actie van de kant van Liander geleid.
Dan gaan we nog even niks doen. (y)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 16-09 18:39
onetime schreef op woensdag 11 november 2020 @ 10:55:
@JeroenE Maar er is nog een interpretatie; dat er pas een aansluiting is als er iets is aangesloten.
Eens: ik ben niet aangesloten dus geen aangeslotene

Hier het het bewijs (met een afsluitflens erop inmiddels):

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yh_tx0Tiz85vOoBTcGgunvrxovs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/upIfO1he5wrgBqymf2RpU1u7.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 4% gewijzigd door Idefix70 op 11-11-2020 13:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rommelzolder
Bram-Bos schreef op woensdag 11 november 2020 @ 12:30:
[...]

@Casejunkie Kun je de tekst van de brief zichtbaar maken?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Casejunkie
Rommelzolder schreef op woensdag 11 november 2020 @ 14:49:
[...]

@Casejunkie Kun je de tekst van de brief zichtbaar maken?
Alsjeblieft:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GgkcEMWZ9P1tzSlm8fcuPudrBDk=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/vbUVQvGYjKORa1f1KQK6cEje.jpg?f=user_large

@Bram-Bos Kan jij een link naar mijn eerste post, waarin ik alles ga bij houden, in de OP zetten:

https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/64516478#64516478

[ Voor 22% gewijzigd door Casejunkie op 11-11-2020 15:26 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• marijn0001
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 21:14

Dossier van Marijn0001 aangemaakt op 11-11-2020 Leverancier: Greenchoice Netbeheerder: Liander

We zijn sinds een maand over op elektrische verwarming (lucht/lucht) en hebben de gaskraan al een maand lang dichtgedraaid. Vandaag de stap genomen om Greenchoice te bellen om het gascontract op te zeggen. Dit ging allemaal vrij soepel en het gascontract is per vandaag opgezegd. Voor mij reden om hier mijn dossier bij te gaan houden.

11-11-2020
Telefonisch contact met Greenchoice voor opzeggen gascontract. Dit is per 11-11-2020 opgezegd.

17-11-2020
Eerste standaard brief van Liander ontvangen waarin wordt beschreven dat ik moet betalen om mij af te sluiten van het gas.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aHqaBgAc7zmQuo8pJW5oMXRvRU=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V1YR0xQJ7VGOvN8NVW0hhx2v.jpg?f=fotoalbum_large

21-11-2020
Reactie via de mail verstuurd n.a.v. de brief welke ik op 17-11-2020 heb ontvangen. Hiervoor heb ik gebruik gemaakt van voorbeeldbrief 1b.
Geachte heer/mevrouw,

Ik ontving op 17-11-2020 een brief van u op mijn adres (kenmerk: .......), waarin u ons er op wijst dat er bij ons geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 11-11-2020 opgezegd bij Greenchoice. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Greenchoice gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Liander, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.

Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

Ik wijs u in dit verband graag op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
Marijn0001

24-11-2020
Standaard eerste reactie van Liander als antwoord op mijn e-mail.
Geachte marijn0001,

Op 21 november heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u een brief heeft ontvangen over uw gasaansluiting. U geeft aan dat u uw ATO heeft opgezet en verwijst naar de Algemene Voorwaarden. U verwijst tevens naar een recent vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland. U benadrukt dat u geen opdracht geeft voor werkzaamheden. In deze e-mail leest u mijn reactie.

De juiste afdeling neemt contact met u op
Uw klacht is doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling. Zij nemen uw klacht in behandeling en nemen contact met u op. Heeft u binnen tien werkdagen geen reactie? Reageert u dan op deze e-mail. Ik zorg ervoor dat u alsnog in contact komt met de afdeling.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Op https://service.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen. Komt u er op onze website niet uit? Dan kunt u ons tussen 08:00 uur en 18:00 uur bereiken via de chatfunctie op onze website. Druk hiervoor op de chatbutton die verschijnt op de pagina. Onze medewerkers helpen u graag.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

Medewerker Klant & Markt

1-12-2020
Inmiddels een nieuwe brief binnengekregen op 1-12-2020. Hier heb ik nog niet op gereageerd omdat ik nog wacht op reactie op mijn eerdere e-mail.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3-Pj2DrBL7qpYmevS5Dp1sTOMYU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/FCxtXsKZntPZz0e7jsSOL3Ca.png?f=fotoalbum_large

15-12-2020
Ik heb nog niets gehoord van mijn klacht aan Liander (welke binnen 10 werkdagen beantwoord zou worden). Dus voor de zekerheid nog maar een e-mail verstuurd aan Liander:
Beste Medewerker Liander,

Ik heb helaas nog geen reactie mogen ontvangen. Ondertussen heb ik wel nogmaals een brief van dezelfde strekking in mijn brievenbus gekregen. Als ik niets meer hoor dan ga ik ervan uit dat alles nu goed staat in jullie systeem en ik geen brieven meer zal ontvangen.

Alvast bedankt.

Met vriendelijke groet,
marijn0001

[ Voor 113% gewijzigd door marijn0001 op 15-12-2020 09:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
marijn0001 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:10:

Dossier van Marijn0001 aangemaakt op 11-11-2020 Leverancier: Greenchoice Netbeheerder: Liander

We zijn sinds een maand over op elektrische verwarming (lucht/lucht) en hebben de gaskraan al een maand lang dichtgedraaid. Vandaag de stap genomen om Greenchoice te bellen om het gascontract op te zeggen. Dit ging allemaal vrij soepel en het gascontract is per vandaag opgezegd. Voor mij reden om hier mijn dossier bij te gaan houden.

11-11-2020
Telefonisch contact met Greenchoice voor opzeggen gascontract. Dit is per 11-11-2020 opgezegd.
Ook expliciet de OTA ATO genoemd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
CurlyMo schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:12:
[...]

Ook expliciet de OTA genoemd?
ATO, niet OTA. En het maakt niet uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
Zou je aub niet willen blijven doen alsof de ATO iets heiligs is?
Als je je contract opzegt MOET de leverancier ZELF bij de netbeheerder de ATO opzeggen !
Die leverancier gaat namelijk niet de netbeheerkosten die ze bij jou inhielden uit eigen zak betalen aan de netbeheerder.
Dus zeggen zij de ATO op, dan heeft de netbeheerder geen recht meer op netbeheerkosten.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Vuiltje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:19:
[...]

Als je je contract opzegt MOET de leverancier ZELF bij de netbeheerder de ATO opzeggen !
Die leverancier gaat namelijk niet de netbeheerkosten die ze bij jou inhielden uit eigen zak betalen aan de netbeheerder.
Dus zeggen zij de ATO op, dan heeft de netbeheerder geen recht meer op netbeheerkosten.
Even temperen, @Vuiltje. Wij hebben hier met zijn allen lang benadrukt dat het expliciet machtigen van de leverancier om de ATO namens jou op te zeggen belangrijk is, dus logisch dat mensen daar op letten.

Neemt niet weg dat je gelijk hebt. Leverancier zal ATO automatisch opzeggen bij uithuizing, en het zou zelfs op grond van BW een automatisme moeten zijn, omdat je die ATO ook via de leverancier bent aangegaan bij afsluiten van je contract.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vuiltje
[b]Bram-Bos schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:22:
Neemt niet weg dat je gelijk hebt.
_/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
[...]

Je kan volgens mij nooit duidelijk genoeg zijn (mits je de juiste terminologie gebruikt inderdaad).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Vuiltje
Ik kan alleen maar vragen om de AV te lezen van je leverancier.
Daar staat het haarfijn in beschreven.
Ik heb het van de week nog gepost toen het ook al over de ATO ging, toen over Greenchoice.
Verwijzingen naar AV en ATO-uitleg staan in dat bericht.
Je leverancier start de ATO bij aanvang contract en beëindigt de ATO bij beëindigen van je contract.

[ Voor 17% gewijzigd door Vuiltje op 11-11-2020 16:33 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• HellevUUr
[...]

@Vuiltje Eens dat de leverancier dit zou moeten doen, maar zoals het gezegde gaat, better safe than sorry. Laten we de leverancier hier ajb niet heilig verklaren omdat die (zoals in diverse voorbeelden naar voren is gekomen) ook niet altijd de juiste stappen volgen en daarnaast ook verkeerde informatie verstrekken.
Als je de leverancier expliciet erop wijst dan sta je altijd sterker.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CurlyMo
Vuiltje schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:31:
Ik kan alleen maar vragen om de AV te lezen van je leverancier.
Daar staat het haarfijn in beschreven.
Ik heb het van de week nog gepost toen het ook al over de ATO ging, toen over Greenchoice.
Verwijzingen naar AV en ATO-uitleg staan in dat bericht.
Dat doet niks af aan het punt dat je nooit duidelijk genoeg kan zijn. Agree to disagree.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
[...]

Heeft weinig met heiligs te maken.
Bij het aangaan van een energiecontract sluit je twee overeenkomsten af; een met de leverancier zelf en een met de netbeheerder, de ATO.
Die laatste sluit de leverancier namens jou af en stopt hem ook namens jou.
Juridisch blijf jijzelf verantwoordelijk voor de ATO, ook al neemt de leverancier dat administratief uit handen.
Het blijft dus zaak dat jijzelf de opzegging van de ATO benoemt, ook al zou dat niet nodig moeten zijn, daar heb je gelijk in.
Zolang er echter nog steeds leveranciers zijn die gedoe met de ATO opleveren, ik noem bijvoorbeeld Vandebron, zou ik nadrukkelijk de ATO opzeggen als dat via de leverancier moet gebeuren.

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• marijn0001
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-09 21:14
CurlyMo schreef op woensdag 11 november 2020 @ 16:12:
[...]

Ook expliciet de OTA ATO genoemd?
Ja, ik begreep inderdaad dat dit niet perse nodig was na het doorlezen van het forum maar toch voor de zekerheid wel expliciet aangegeven tijdens het gesprek.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• IQD
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08-02-2024

IQD

Enexis gaat gewoon door:

In april 2020 heb ik een bedrijfspand gekocht en direct gasloos gemaakt.

Enexis benaderde mij telefonisch met het verzoek een contract voor gas af te sluiten of opdracht te geven voor tijdelijke afsluiting of verwijdering. Na het bekende riedeltje te hebben afgedraaid dat ze welkom zijn maar ik geen opdracht geef en dat de kosten voor rekening Enexis zijn kreeg ik de volgende brief:Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f1cYeYHzifoYqrVQkd8XLGptHj4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/yr1HHSnTlWwp2N3LQulbu89N.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5z05CyYGlEMidh69FMoXOHgMrgM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3u19AwKE2YQczS1mVRYlY3My.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb voorbeeld brief 3 aangepast naar deze situatie:

L.S.,
Naar aanleiding van uw telefoontje waarin ik aangegeven heb geen gas te gebruiken en op dit adres ook nooit gas heb gebruikt of een overeenkomst heb gehad voor heeft u mij op 29-10-2020 een brief gestuurd. (kenmerk xxx)

U legt mij hierin een aantal keuzes voor die helemaal niet van toepassing omdat ik geen gas gebruik,  en heb gebruikt op dit adres. Ook heb ik hier nooit een energiecontract of leveringsovereenkomst voor gas gehad. Aangezien ik ik bij het opnemen van de meterstanden met de verkopende partij de hoofdkraan al heb dichtgedraaid en alle gasverbruikers uit het pand heb verwijdert zal ik hier ook nooit gas gaan gebruiken. De gasmeter en gasaansluiting zijn uw eigendom (artikel 3b lid 1, Gaswet) en uw verantwoordelijkheid. U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u daaraan nodig acht. Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef. Aangezien de aansluiting van u is, en ik geen overeenkomst met u heb of heb gehad, geef ik bij voorbaat aan dat ik het eventueel inrekening brengen van kosten voor werkzaamheden niet zal accepteren. 

Met vriendelijke groet,

IQD

Goed genoeg om zo te versturen?

Update 20-11-2020
Net gebeld door Enexis dat de gasmeter kostenloos verwijdert wordt.

[ Voor 4% gewijzigd door IQD op 20-11-2020 16:50 . Reden: Adres verwijdert ]

Woning 1 gasloos sinds 2015, destijds door Enexis afgedopt voor € 62,- .. Huidige woning gasloos sinds 2019, Altherma 3 warmtepomp en Direct flow vacuum buizen. Kona Electric 64 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Vuiltje
Hans299 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 17:27:
Zolang er echter nog steeds leveranciers zijn die gedoe met de ATO opleveren, ik noem bijvoorbeeld Vandebron, zou ik nadrukkelijk de ATO opzeggen als dat via de leverancier moet gebeuren.
Ik lees heel veel mee, ik heb nog nooit gelezen dat mensen na het opzeggen van het gas nog gewoon rekeningen bleven krijgen voor netbeheer en meterhuur.
Want alleen daarvoor is de ATO. (eenvoudig gesteld)
De ATO moet dus gewoon zijn opgezegd door de leverancier.
Als ze gaan liegen dat eerst alles moet zijn weggehaald, (vandebron is toch al een grensgeval met de sjoemel GVO's) voordat de ATO opgezegd kan worden zou ik schrijven dat gevolgkosten die door hen veroorzaakt zijn door het niet per nu (tijdstip dat je opzegt) beëindigen van de ATO op hen zullen worden verhaald.
Wedden dat ze dan de ATO opzeggen?

Maar even goede vrienden.
Ik zal proberen de ATO niet meer te noemen. :)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:18
IQD schreef op woensdag 11 november 2020 @ 18:19:
Enexis gaat gewoon door:

Enexis benaderde mij telefonisch met het verzoek een contract voor gas af te sluiten of opdracht te geven voor tijdelijke afsluiting of verwijdering. Na het bekende riedeltje te hebben afgedraaid dat ze welkom zijn maar ik geen opdracht geef en dat de kosten voor rekening Enexis zijn kreeg ik de volgende brief:[Afbeelding]

[Afbeelding]

L.S.,
Naar aanleiding van uw telefoontje waarin ik aangegeven heb geen gas te gebruiken en op dit adres ook nooit gas heb gebruikt of een overeenkomst heb gehad voor heeft u mij op 29-10-2020 een brief gestuurd. (kenmerk xxx)

U legt mij hierin een aantal keuzes voor die helemaal niet van toepassing omdat ik geen gas gebruik,  en heb gebruikt op dit adres. Ook heb ik hier nooit een energiecontract of leveringsovereenkomst voor gas gehad. Aangezien ik ik bij het opnemen van de meterstanden met de verkopende partij de hoofdkraan al heb dichtgedraaid en alle gasverbruikers uit het pand heb verwijdert zal ik hier ook nooit gas gaan gebruiken. De gasmeter en gasaansluiting zijn uw eigendom (artikel 3b lid 1, Gaswet) en uw verantwoordelijkheid. U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u daaraan nodig acht. Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef. Aangezien de aansluiting van u is, en ik geen overeenkomst met u heb of heb gehad, geef ik bij voorbaat aan dat ik het eventueel inrekening brengen van kosten voor werkzaamheden niet zal accepteren. 

Met vriendelijke groet,

IQD

Wellicht nog wat verduidelijken dat je NIET de voormalig aangeslotenen bent.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Klaver 4
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 08:56

Klaver 4

1140 + 1740 = 2880 Wp

Enexis gaat gewoon door:

Enexis benaderde mij telefonisch met het verzoek een contract voor gas af te sluiten of opdracht te geven voor tijdelijke afsluiting of verwijdering. Na het bekende riedeltje te hebben afgedraaid dat ze welkom zijn maar ik geen opdracht geef en dat de kosten voor rekening Enexis zijn kreeg ik de volgende brief:[Afbeelding]

[Afbeelding]

Je adres en de naam van de medewerker van Enexis zijn nog zichtbaar...

L.S.,

Met vriendelijke groet,

IQD

Je naam en de naam van de medewerker van Enexis zijn nog zichtbaar...

6 x JYM190, 2 x StecaGrid 500 + 6 x JA Solar 290 Percium, Omnik 2k-TL2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• HellevUUr
Klaver 4 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 19:51:
[...]

Je naam en de naam van de medewerker van Enexis zijn nog zichtbaar...
@IQD Je adres ook, in de tekst.

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Grondgebonden
Vanmorgen kwam zonder afspraak een medewerker van Enexis aan de deur om mij af te sluiten van gas omdat ik geen gascontract heb. Heb aangegeven dat hij welkom was om te doen wat hij namens Enexis wilde doen, maar dat ik geen opdracht gaf. Hij vroeg mij of hij wel binnen mocht komen, omdat ze mij anders buiten zouden afsluiten en ik dat waarschijnlijk niet wilde. Ik heb aangegeven dat hij binnen mocht komen, waarop hij mij vroeg om op veilige Corona afstand te blijven.
Hij heeft mij vervolgens een brief overhandigd met kostenoverzicht en de gasmeter verzegeld (slotje paste niet). Heb kort met hem gesproken en zelfs nog koffie aangeboden, maar daarvoor heeft hij bedankt. Hij vond het zelf ook slim vam mij om mij af te laten sluiten als ik toch geen gas gebruik, want dat scheelt veel geld. Hij vertelde ook dat hij zichzelf ook heeft afgesloten in zijn eigen appartement en dat hij daar vervolgens meer dan 200 euro voor betalen. :F Dat vond hijzelf belachelijk, omdat volgens hem de verwijdering van gasaansluitingen (zoals bij mij) al betaald is bij de oorspronkelijke aanvraag, zoals in ons geval gedaan door onze aannemer...

Voor de Gasverlaters-pr0n hierbij het resultaat:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/91R1PqhIM0S4IQefJWB1_lLIlvI=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GmkjgXzyh33K6nmRzJuylZbH.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/d7j5fCka63Xe-NkA6obUvLlw3M8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/G7ACZFPtgD9KEAxY0464uUQt.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IQD

IQD

@Klaver 4 Mijn naam staat er niet, adres stond er nog wel, dank voor de tip. De medewerker is de manager die heeft deze brief echt niet zelf verstuurd en is gewoon vindbaar op de site van Enexis

Woning 1 gasloos sinds 2015, destijds door Enexis afgedopt voor € 62,- .. Huidige woning gasloos sinds 2019, Altherma 3 warmtepomp en Direct flow vacuum buizen. Kona Electric 64 kWh

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• HellevUUr
@Grondgebonden We lopen aardig syncrhoon. Wat hier gebeurt zal een of twee dagen later bij jou plaatsvinden.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JSgas
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 27-08 12:22
Ook ik heb geen gas meer nodig en heb daarom twee weken geleden mijn levering telefonisch opgezegd bij Delta Energie. Op 30 oktober gebeld, na lang aandringen van mijn kant wilde de medewerker, na overleg met manager, toch mijn levering opzeggen incl. ATO. Hij vond namelijk dat ik dit via de netbeheerder moest opzeggen.
Maar volgende dag keurig een bevestiging in mail dat 31-10-2020 de levering opgezegd is.
Vandaag post van Stedin: Aan de gebruikers van dit adres. Verder volgens mij de bekende brief.
Met dank aan iedereen die eraan heeft bijgedragen gaat morgen de volgende brief op de bus naar voorbeeldbrief 1b:
Stedin Netbeheer BV

Datum: 11-11-2020

Dossiernr: xxxxxx

L.S.

Ik ontving op 11-11-2020 een brief van u op mijn adres (kenmerk: KM-M-CL-3), waarin u de ‘gebruiker(s) van’ XXXXXXXXXX er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 30-10-2020 opgezegd bij Delta Energie BV. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Delta gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Stedin Netbeheer BV, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.

Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

Ik wijs u in dit verband graag op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

JSgas
Dus bij deze de start van mijn dossier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@IQD: je kreeg de bekende 'waarom het is zoals het is' brief. @Maestro kreeg hem ook recent. @S91 en anderen hebben daar ook wel aardige reacties op gegeven: S91 in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2" (zie entry 24-9-20), die je kunt benutten.

@JSgas: welkom, en dank voor je dossier!

@Grondgebonden: Enexis is wel bliksemsnel bij jou met dat zegeltje. Nog even en ze doen het binnen tien werkdagen 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Bram-Bos op 11-11-2020 21:13 ]

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• Wolly
  • Niet online
Enexis gaat gewoon door:

[Afbeelding]

L.S.,

Met vriendelijke groet,

IQD

Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/9DTnrMYc/screenshot-105.png

Beste Enexis,

Dit is mijn laatste bericht aan jullie.

U stelt dat wettelijk is vastgelegd wie moet betalen voor het afsluiten of verwijderen van een gasaansluiting, te weten:
1. De gebruiker van de aansluiting die een overeenkomst heeft met de netbeheerder.
2. Als niemand een aansluiting meer gebruikt, degene die als laatste een overeenkomst met de netbeheerder had.

Beide punten zijn op mij niet van toepassing. Mocht u dit anders zien dan verzoek ik u een kopie van de overeenkomst met mijn naam en handtekening erop naar mij toe te zenden.

Groet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
JeroenE schreef op woensdag 11 november 2020 @ 11:43:
@onetime Nee, dit is de definitie van aansluiting: "één of meer verbindingen tussen een gastransportnet en een onroerende zaak als bedoeld in artikel 16, onderdelen a tot en met e, van de Wet waardering onroerende zaken, waaronder begrepen één of meer verbindingen tussen een gastransportnet dat wordt beheerd door een netbeheerder en een gastransportnet dat beheerd wordt door een ander dan die netbeheerder;".

Even aannemend dat het hier gaat om een onroerende zaak (die voldoet natuurlijk), is die aansluiting er zodra er een verbinding is. Zodra er dus een gasleiding en gasmeter in die onroerende zaak aanwezig zijn (en de andere kant van die gasleiding zit op het netwerk van de netbeheerder aangesloten) dan is er al een aansluiting.

Als de consument daar dan verder geen leidingen op aansluit (of heeft weggehaald) maakt daarvoor niets uit.

Sowieso is het raadzaam om ook een afsluitdop op de gasmeter aan te sluiten dus als je dat hebt gedaan dan is er heel sec gezien wel iets van de consument aangesloten 8)
Ja, volgens de regels. Die geven hun eigen definitie.
Idefix70 schreef op woensdag 11 november 2020 @ 13:00:
[...]
Eens: ik ben niet aangesloten dus geen aangeslotene

Hier het het bewijs (met een afsluitflens erop inmiddels):

[Afbeelding]
Precies; normaal taalgebruik.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• IQD

IQD

@Wolly Heerlijk kort en bondig ga ik doen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
onetime schreef op woensdag 11 november 2020 @ 21:47:
Ja, volgens de regels. Die geven hun eigen definitie.
Ja, maar daar ging het toch ook over? Dat aangeslotene niet heel handig gedefinieerd is en dat je dat dus ook anders kan lezen als je dat wil.

Maar aansluiting is volgens mij juist prima gedefinieerd, dus als je daar dan ineens iets anders in wil lezen dan volg je niet de definities die van te voren zijn gegeven.

Als je de definities überhaupt niet wil volgen dan kan aangeslotene ook van alles betekenen. Dan kan je ook zeggen dat je volgens jou geen aangeslotene bent omdat je jezelf niet hebt aangesloten bij de Club van Rome. Dat geldt dan ook voor andere termen als bijvoorbeeld netbeheerder. Wat heeft die visserman die de netten beheert nou met de gasaansluiting te maken?

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• jee-weetje
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13:31
Brief nummer 3 ontvangen, maar gericht aan mijn vrouw? Alle communicatie (bijv. overstap naar 3 fasen) is altijd aan mij gericht :?
Van het weekend ga ik voorbeeldbrief 1b (aangepast) retourneren.

ps. tijdlijn bijgewerkt: jee-weetje in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Jan-Willem

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jee-weetje schreef op donderdag 12 november 2020 @ 08:07:
Brief nummer 3 ontvangen, maar gericht aan mijn vrouw? Alle communicatie (bijv. overstap naar 3 fasen) is altijd aan mij gericht :?
Van het weekend ga ik voorbeeldbrief 1b (aangepast) retourneren.

ps. tijdlijn bijgewerkt: jee-weetje in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
Stond het (laatste) energiecontract toevallig op naam van je vrouw?

Pagina: 1 ... 82 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.