Hallo allemaal. Ik ben nieuw hier en heb inmiddels ook mijn gascontract opgezegd middels de Tweakers route, waarvoor mijn dank!
Inmiddels heb al wat communicatie gehad met Enexis. Hieronder deel 1 van mijn dossier.
Tijdlijn |
#1 | 02-09-2020 | Invullen contactformulier Essent met vraag over betalen opzegvergoeding |
#2 | 02-09-2020 | Ontvangsbevestiging ingevuld contactformulier |
#3 | 03-09-2020 | Reactie Essent met antwoord dat ik geen opzegvergoeding ontvang |
#4 | 03-09-2020 | Reactie op antwoord Essent #3 |
#5 | 04-09-2020 | Reactie Essent dat geen opzegvergoeding in rekening wordt gebracht |
#6 | 04-09-2020 | Reactie op #5 met opzegging gascontract naar Essent |
#7 | 08-09-2020 | Op Mijn Essent staat einddatum gascontract 04-09-2020 |
#8 | 16-09-2020 | Brief 1 Enexis: Aan de gebruikers van gas op dit adres |
#9 | 08-10-2020 | Brief 2 Enexis: Aan de gebruikers van gas op dit adres |
#10 | 13-10-2020 | Brief 3 Enexis: aan De bewonders van dit pand |
#11 | 15-10-2020 | Reactie via email op brief #10 naar afdeling Klantenservice Enexis |
#12 | 15-10-2020 | Automatische ontvangstbevestiging van email #11 |
#13 | 15-10-2020 | Reactie van afdeling Klantenservice Enexis op #11 |
#14 | 27-10-2020 | Email van afdeling Klachten & Claims Enexis als reactie op #11 |
#15 | 09-11-2020 | Reactie op email #14 van afdeling Klachten & Claims Enexis |
#16 | 10-11-2020 | Reactie van afdeling Klachten en Claims Enexis op email #15 |
#17 | 11-11-2020 | Gasmeter verzegeld (slotje paste niet) door Enexis |
#18 | 11-11-2020 | Reactie op email #16 van afdeling Klachten & Claims Enexis |
#19 | 17-11-2020 | Factuur ontvangen van Enexis voor verzegeling #17 van gasmeter |
#20 | 17-11-2020 | Betwisting van factuur #19 via email naar afdeling Klantenservice Enexis |
#21 | 17-11-2020 | Automatische ontvangstbevestiging van email #20 |
#22 | 18-11-2020 | Reactie van afdeling Klachten en Claims Enexis op email #18 |
#23 | 19-11-2020 | Reactie op email #22 van afdeling Klachten & Claims Enexis |
#24 | 23-11-2020 | Doorverwijzing van betwisting factuur #20 van afdeling Klantenservice Enexis naar afdeling Klachten & Claims |
#25 | 25-11-2020 | Reactie van afdeling Klachten en Claims Enexis op email #23 |
#26 | 01-12-2020 | Aanmaning ontvangen via email van afdeling Consument Incasso van Enexis voor factuur #19 |
#27 | 01-12-2020 | Reactie via email op aanmaning #26 van afdeling Consument Incasso Enexis |
#28 | 01-12-2020 | Automatische ontvangstbevestiging van email #27 |
#29 | 02-12-2020 | Reactie van afdeling Consument Incasso Enexis op email #27 |
#30 | 02-12-2020 | Reactie op email #29 van afdeling Consument Incasso Enexis |
#31 | 04-12-2020 | Reactie van afdeling Consument Incasso Enexis op email #30 |
#32 | 04-12-2020 | Reactie op email #31 van afdeling Consument Incasso Enexis |
#33 | 05-12-2020 | Aanmaning ontvangen via post van afdeling Consument Incasso van Enexis voor factuur #19 |
#34 | 07-12-2020 | Reactie via email op aanmaning #33 ontvangen via post van afdeling Consument Incasso Enexis |
#35 | 24-12-2020 | Laaste betaalmogelijkheid ontvangen via email van afdeling Consument Incasso van Enexis voor factuur #19 |
#36 | 27-12-2020 | Reactie via email op laatste betaalmogelijkheid #35 ontvangen via email van afdeling Consument Incasso Enexis |
#37 | 27-12-2020 | Automatische ontvangstbevestiging van email #36 |
#38 | 29-12-2020 | Laaste betaalmogelijkheid ontvangen via post van afdeling Consument Incasso van Enexis voor factuur #19 |
#39 | 14-01-2021 | Telefoontje van Enexis ontvangen (op niet doorgegeven telefoonnummer) dat mijn klacht #36 zou zijn doorgezet naar een andere afdeling |
#40 | 19-01-2021 | Reactie ontvangen via email van afdeling Klachten & Claims van Enexis op de door afdeling Consument Incasso intern doorgestuurde reactie van mij #36 op hun laatste betaalmogelijkheid |
Correspondentie behorende tot items in de tijdlijn |
#1 | 02-09-2020 |
Contactformulier Essent ingevuld met vraag of opzegvergoeding verschuldigd is indien ik mijn gascontract opzeg, maar nog wel klant blijf voor elektriciteit.
|
#2 | 02-09-2020 |
Ontvangstbevestiging ingevuld contactformulier.
|
#3 | 03-09-2020 |
Reactie van Essent op mijn vraag of ik een opzegvergoeding moet betalen.Beste Grondgebonden,
Bedankt voor uw bericht.
Wat goed om te horen dat u ermee bezig bent, ik heb u zojuist geprobeerd te bereiken. Dit is niet gelukt.
Opzeggen 1 product
Als u het gas opzegt en u blijft met uw elektriciteit bij ons klant ontvangt u geen opzegvergoeding. U blijft namelijk nog klant bij ons. Echter dient u eerst uw meter te laten verwijderen door uw netbeheerder, hier zijn wel kosten aan verbonden. Op het moment dat dit gebeurd is ontvangen wij hier bericht over en dat wordt uw gas product beëindigd.
Ik wens u een fijne dag toe!
Vragen
Je vindt op onze website de antwoorden op veelgestelde vragen. Ook regel je gemakkelijk en snel je energiezaken op Mijn Essent.
Met vriendelijke groet,
Essent Klantenservice
|
#4 | 03-09-2020 |
Mijn reactie op de opmerking van Essent dat ik geen opzegvergoeding zal ontvangen.Hallo klantenservice,
Om even zeker te weten dat ik het goed begrijp: ik hoef dus geen opzegvergoeding te betalen voor mijn gascontract (indien ik stop met gasgebruik) als ik wel nog steeds elektriciteit via jullie afneem?
Dat netbeheerder Enexis iets met hun gasmeter zal moeten doen is duidelijk en staat geheel los van mijn vraag.
Met vriendelijke groet,
Grondgebonden
|
#5 | 04-09-2020 |
Bevestiging van Essent dat ik geen opzegvergoeding hoef te betalen.Beste Grondgebonden,
Hartelijk bedankt voor uw bericht aan Essent, deze heb ik in goede orde mogen ontvangen. Ik begrijp uit uw bericht dat u zich afvraagt of u echt geen opzegvergoeding in rekening gebracht krijgt als u 1 product (dus gas) afsluit bij ons.
Dit is echt niet het geval, u krijgt geen opzegvergoeding in rekening gebracht als u het contract met gas beëindigd. Echter moet u dan natuurlijk het stroom contract bij ons door laten lopen, omdat u dan met stroom nog klant bent bij ons blijft de opzegvergoeding achter wege voor gas.
Ik vertrouw erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Een prettige dag gewenst en blijf gezond!
Vragen
Je vindt op onze website de antwoorden op veelgestelde vragen. Ook regel je gemakkelijk en snel je energiezaken op Mijn Essent.
Met vriendelijke groet,
Klantenmevrouw
Essent Klantenservice
|
#6 | 04-09-2020 |
Opzegging van mijn gasleveringscontract.Hallo Klantenservice,
Dank voor het duidelijke antwoord.
Bij deze wil ik graag mijn gasleveringscontract opzeggen. De levering van elektra blijft gewoon bij jullie.
Daarnaast machtig ik u om de ATO voor het gas namens mij op te zeggen bij de netleverancier Enexis.
Met vriendelijke groet,
Grondgebonden
|
#7 | 08-09-2020 |
Op Mijn Essent gezien dat gascontract beïndigd is. Einddatum van mijn gascontract: 04-09-2020.
|
#8 | 16-09-2020 |
Brief 1 van Enexis “Aan de gebruikers van gas op dit adres” ontvangen en retour afzender gestuurd.
/f/image/G5w5OhKNV9ymVohG6YGirx8R.png?f=fotoalbum_large)
|
#9 | 08-10-2020 |
Brief 2 van Enexis “Aan de gebruikers van gas op dit adres” ontvangen en retour afzender gestuurd. Zelfde als #8.
/f/image/4K7zab7n4RVMvHFaRm3NZJ0Y.png?f=fotoalbum_large)
|
#10 | 13-10-2020 |
Mannetje van Enexis duwt brief aan “De bewoners van dit pand” door de brievenbus zonder aan te bellen met opmaakdatum 06-10-2020 (dus voordat de brief #9 verstuurd was).
/f/image/4hpeDeFzBGNRYiB7iAiEKqWZ.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/LIpr4kJmiYYwVLOyDF7naX4t.png?f=fotoalbum_large)
|
#11 | 15-10-2020 |
Standaardbrief 1b wat aangevuld en verzonden naar afdeling Klantenservice at Enexis punt nl als reactie op #10.L.S. / Geachte klantenmevrouw,
Ik ontving op 13-10-2020 een brief van u op mijn adres (kenmerk: xxx), waarin u de ‘bewoners van dit pand’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.
Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 04-09-2020 opgezegd bij Essent, aangezien de laatste gasverbruiker het pand heeft verlaten en er dus ook geen gas meer wordt verbruikt. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Essent gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.
Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.
Ik wijs u in dit verband graag op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734;http://deeplink.rechtspraak.nl/uitspraak?id=ECLI:NL:RBNNE:). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late terhandstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.
U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om door u gewenste werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
Grondgebonden
|
#12 | 15-10-2020 |
Automatisch antwoord op email #11.DIT IS EEN AUTOMATISCH BERICHT, ANTWOORDEN OP DEZE E-MAIL WORDEN NIET GELEZEN.
Ruikt u gas of hebt u last van een stroomstoring? Neemt u dan direct contact op met onze storingsdienst via het telefoonnummer 0800-9009.
Geachte heer, mevrouw,
Hartelijk bedankt voor uw e-mail. Uw e-mail hebben wij in behandeling genomen onder ticketnummer xxx. U ontvangt binnen 10 werkdagen een reactie op uw e-mail.
Antwoorden op de meest gestelde vragen kunt u ook terugvinden op www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
|
#13 | 19-10-2020 |
Reactie van afdeling Klantenservice Enexis op email #11 met Promotie naar Klachten & Claims.  Beste Grondgebonden,
U geeft aan geen gas te gebruiken op uw adres xxx in Maastricht en daarom geen gascontract af te zullen sluiten. Ik kan me voorstellen dat u niet wilt betalen voor iets dat u niet gebruikt. Graag reageer ik op uw e-mail.
Uw bericht heb ik doorgestuurd aan mijn collega’s van de afdeling Klachten en Claims. Zij zullen binnen 10 werkdagen contact met u opnemen en u verder informeren over de wettelijke verplichting om een actief energiecontract te hebben op elke werkende aansluiting in uw woning.
Ik ga ervan uit u voor nu voldoende te hebben geïnformeerd en ik wens u een fijne dag toe.
Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Het is ook mogelijk deze e-mail te beantwoorden. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,
Klantenmevrouw
|
#14 | 27-10-2020 |
Email van afdeling Klachten & Claims Enexis (klachten at enexis punt nl) als reactie op email #11.Geachte Grondgebonden,
Vandaag las ik uw e-mail dat u het niet eens bent met de kosten die wij in rekening brengen voor het afsluiten van de gasaansluiting. U maakt geen gebruik meer van de gasaansluiting op uw adres xxx in Maastricht en daarom heeft u uw leveringscontract voor gas met leverancier Essent opgezegd. In uw e-mail lees ik ook dat u het prima vindt dat wij langskomen om werkzaamheden uit te voeren die wij nodig achten maar dat u vanuit u zelf hiervoor geen opdracht geeft. Daarom accepteert u ook niet de eventuele kosten voor het afsluiten van de gasaansluiting. Graag leg ik u in deze e-mail ons beleid uit.
Aansluit- en transportovereenkomst (ATO)
U geeft als burger gehoor aan de oproep van de overheid om van het gas af te gaan en u hebt geen gas meer nodig. In uw e-mail geeft u aan dat u uw leveringscontract voor gas met leverancier Essent heeft opgezegd. Bij het aangaan van dit contract is er een aansluit- en transportovereenkomst afgesloten met Enexis Netbeheer. Bij het beëindigen van het contract met de energieleverancier heeft u Essent gemachtigd om de aansluit- en transportovereenkomst op te zeggen. Bij het aangaan van de overeenkomst zijn ook de algemene voorwaarden van toepassing verklaard waarin de beëindiging van het contract wordt geregeld.
Tarievencode Gaswet
Naast de algemene voorwaarden benoemt de tarievencode, die een onderdeel van de Gaswet vormt, specifiek dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het beëindigen van de aansluiting- en transportovereenkomst. In artikel staat vermeld dat voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting een eenmalig bedrag in rekening kan worden gebracht bij de voormalige aangeslotene. Op basis van dit artikel brengen we dan ook de kosten bij u in rekening.
Gerechtelijke uitspraak
Daarnaast verwijst u naar een gerechtelijke uitspraak. De rechtszaak staat op zichzelf en vormt geen aanleiding om ons beleid aan te passen. Voor eventuele toekomstige ontwikkelingen adviseer ik u om de website van Netbeheer Nederland in de gaten te houden.
Ik kan mij goed voorstellen dat u liever had gezien dat wij geen kosten bij u in rekening zouden brengen voor het afsluiten of verwijderen van de gasaansluiting. Een ander antwoord heb ik echter niet voor u en hoop dat mijn uitleg bijdraagt aan uw begrip.
Heeft u toch nog vragen? Belt u mij gerust. Ik ben van maandag tot en met donderdag tussen 8.00 en 13.00 uur bereikbaar. Mijn rechtstreekse telefoonnummer is 088 857 xxxx. Wilt u liever per e-mail reageren? Dat kan natuurlijk ook, dan kunt u deze e-mail beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Klachtenmevrouw
Klachten & Claims
|
#15 | 09-11-2020 |
Reactie op email #14 van afdeling Klachten & Claims Enexis.Geachte klachtenmevrouw,
Dank voor uw uitgebreide bericht, in reactie op mijn email d.d. 15-10-2020 waarin ik aangaf mij niet verantwoordelijk te achten voor de kosten van het afsluiten of verwijderen van uw gasaansluiting, als Enexis daartoe het initiatief neemt.
U bestrijdt in uw bericht niet dat de Aansluit- en Overeenkomst is beëindigd. Dit betekent dat de ATO en de daarbij behorende Algemene Voorwaarden geen grondslag kunnen vormen voor het in rekening brengen van kosten voor het op uw initiatief verwijderen van de gasaansluiting.
In uw bericht verwijst u naar een artikel in de Tarievencode Gaswet. Over welk artikel nummer heeft u het precies?
U blijft van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik herhaal echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel inrekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
Grondgebonden
|
#16 | 10-11-2020 |
Reactie van afdeling Klachten & Claims Enexis op email #15.Geachte Grondgebonden,
U reageert op mijn uitleg over ons afsluitbeleid en u heeft hier nog een vraag over. Graag informeer ik u.
Tarievencode Gaswet
In de Tarievencode, die een onderdeel van de Gaswet vormt, staat specifiek dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het beëindigen van de aansluiting- en transportovereenkomst. In artikel 2.9.2 staat vermeld dat voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting een eenmalig bedrag in rekening kan worden gebracht bij de voormalige aangeslotene. Op basis van dit artikel brengen we dan ook de kosten bij u in rekening.
Algemene Voorwaarden
Daarnaast geeft u aan dat door het ontbreken van een ATO en de daarbij behorende Algemene Voorwaarden geen grondslag kunnen vormen voor het in rekening brengen van kosten voor het op uw (  ) initiatief verwijderen van de gasaansluiting. De aansluit- en transportovereenkomst (ATO) is een overeenkomst die de energieleverancier met een klant sluit namens ons. Dit gebeurt wanneer een klant verhuist of zich als nieuwe klant aanmeldt. De ATO betreft de aansluiting op het elektriciteits- en gasnet en het transport van elektriciteit en gas. Hierin wordt ook benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd.
Ik vertrouw erop dat ik u volledig heb geïnformeerd.
Heeft u toch nog vragen? Belt u mij gerust. Ik ben van maandag tot en met vrijdagtussen 8.00 en 12.00 uur bereikbaar. Mijn rechtstreekse telefoonnummer is 088 857 xx xx. Wilt u liever per e-mail reageren? Dat kan natuurlijk ook, dan kunt u deze e-mail beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Klachtenmevrouw
Klachten & Claims
|
#17 | 11-11-2020 |
Vanmorgen kwam zonder afspraak een medewerker van Enexis aan de deur om mij af te sluiten van gas omdat ik geen gascontract heb. Heb aangegeven dat hij welkom was om te doen wat hij namens Enexis wilde doen, maar dat ik geen opdracht gaf. Hij vroeg mij of hij wel binnen mocht komen, omdat ze mij anders buiten zouden afsluiten en ik dat waarschijnlijk niet wilde. Ik heb aangegeven dat hij binnen mocht komen, waarop hij mij vroeg om op veilige Corona afstand te blijven.
Hij heeft mij vervolgens een brief overhandigd met kostenoverzicht en de gasmeter verzegeld (slotje paste niet). Heb kort met hem gesproken en zelfs nog koffie aangeboden, maar daarvoor heeft hij bedankt. Hij vond het zelf ook slim vam mij om mij af te laten sluiten als ik toch geen gas gebruik, want dat scheelt veel geld. Hij vertelde ook dat hij zichzelf ook heeft afgesloten in zijn eigen appartement en dat hij daar vervolgens meer dan 200 euro voor betalen. Dat vond hijzelf belachelijk, omdat volgens hem de verwijdering van gasaansluitingen (zoals bij mij) al betaald is bij de oorspronkelijke aanvraag, zoals in ons geval gedaan door onze aannemer...
/f/image/FEmQUuuzNQd2YFcqAERo9dEr.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/ZN4pDEuuxTdBkAykcP2yDXgR.png?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/GmkjgXzyh33K6nmRzJuylZbH.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/G7ACZFPtgD9KEAxY0464uUQt.jpg?f=fotoalbum_large)
|
#18 | 11-11-2020 |
Reactie op email #16 van afdeling Klachten & Claims Enexis.Geachte klachtenmevrouw,
Dank voor uw snelle antwoord op mijn vraag. U heeft me echter niet volledig geïnformeerd, zoals u aan het einde stelt te vertrouwen.
Tarievencode Gas, geen wet
Ten eerste stelt u dat de Tarievencode Gas een onderdeel is van de Gaswet. In het kopje erboven trekt u ze zelfs samen tot de niet bestaande 'Tarievencode Gaswet'. Dit is echter misleidend. De Tarievencode Gas is een vorm van zelfregulering van en door de netbeheerders, als uitvloeisel van de Gaswet. Aan de Gaswet ben ik als kleinverbruiker gebonden, aan de Tarievencode Gas alleen de netbeheerders (zie ook artikel 12a Gaswet, en artikel 1.1 Tarievencode Gas). Ik schreef u overigens al dat dit door de Rechtbank Noord-Nederland is bevestigd in een inhoudelijk goed onderbouwd vonnis (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734).
Uw zelfgecreëerde samentrekking 'Tarievencode Gaswet' is derhalve misleidend, omdat die suggereert dat uw eigen gedragscode wettelijke verplichtingen voor kleinverbruikers zou impliceren.
Ten tweede, en in het verlengde daarvan, legt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas mij als voormalige aangeslotene helemaal geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene. En dat verzoek doe ik niet.
Algemene Voorwaarden
U beweert verder dat in de Algemene Voorwaarden wordt "benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd." U wordt hier verder niet specifiek, en ik zie dat ook nergens in de AV.
Het doet er ook niet toe, want u bestrijdt in uw reactie wederom niet dat de Aansluit- en Overeenkomst (ATO) is beëindigd. Dit betekent dat de ATO en de daarbij behorende Algemene Voorwaarden geen grondslag kunnen vormen voor het in rekening brengen van kosten voor het op uw initiatief verwijderen van de gasaansluiting. Want die ATO bestaat niet meer.
Ik had u eerder aangegeven dat het ontbreken van een ATO en de daarbij behorende Algemene Voorwaarden geen grondslag kunnen vormen voor het in rekening brengen van kosten voor het op uw (lees Enexis) initiatief verwijderen van de gasaansluiting. Als ikzelf, zoals u schrijft, zou verzoeken om verwijdering, wat ik niet van plan ben, dan zou er inderdaad een grondslag zijn om kosten bij mij in rekening te brengen. Uw bericht overtuigt mij niet dat er ook een grondslag zou zijn zonder ATO en zonder verwijderingsverzoek van mij.
Tot slot
Vanmorgen is zonder afspraak vooraf de gasmeter verzegeld door een medewerker van Enexis. U blijft van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele verdere werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik herhaal echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef en ook vanmorgen niet heb gegeven, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
Grondgebonden
|
#19 | 17-11-2020 |
Factuur ontvangen van Enexis voor verzegeling #17 van de gasmeter.
/f/image/F2UeaMCVpFKQkdYQSCZ8zzoe.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/lJMDvGjJFeby2e021ssCO7QP.png?f=fotoalbum_large)
|
#20 | 17-11-2020 |
Betwisting van factuur #19 via email naar afdeling Klantenservice Enexis.Geachte heer/mevrouw van Enexis Netbeheer B.V.,
Op 17-11-2020 ontving ik van u een factuur (met nummer xxx) betreffende de kosten voor het uit bedrijf stellen van de aansluiting gas binnen op mijn adres, te weten xxx. Deze werkzaamheden zijn uitgevoerd zonder dat ik daartoe opdracht heb gegeven, maar geheel op initiatief van Enexis. Ik heb u daar alle gelegenheid toe gegeven, aangezien de gasaansluiting uw eigendom en uw verantwoordelijkheid is.
Ik betwist de factuur en zal niet overgaan tot betaling, aangezien de grondslag voor uw vordering ontbreekt. Ik heb geen opdracht gegeven, de Aansluit- en Transportovereenkomst is al op 04-09-2020 geleden beëindigd, de Algemene Voorwaarden gelden dus niet meer. Daarnaast biedt de Tarievencode Gas geen zelfstandige grondslag voor een betalingsverplichting aan mijn kant. Ik heb u dat eerder al laten weten in mijn email van 11-11-2020 (subject: "Re: Enexis Netbeheer BV: Ticketnummer xxx", gericht aan mevrouw xxx, email adres klachten at enexis punt nl).
Ik wijs u er verder op dat mijn situatie volstrekt vergelijkbaar is met de zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734), die door de Rechtbank Noord-Nederland op 4 augustus 2020 in het gelijk werd gesteld. Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late terhandstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.
Voor de goede orde: aangezien ik de factuur betwist is het ook zinloos om een incassotraject te starten. Buitengerechtelijk gemaakte incassokosten verwerp ik bij voorbaat.
Ik verzoek u tot slot uw vordering in te trekken, en de door u verzonden factuur te crediteren.
Met vriendelijke groet,
Grondgebonden
|
#21 | 17-11-2020 |
Automatisch antwoord op email #20.DIT IS EEN AUTOMATISCH BERICHT, ANTWOORDEN OP DEZE E-MAIL WORDEN NIET GELEZEN.
Ruikt u gas of hebt u last van een stroomstoring? Neemt u dan direct contact op met onze storingsdienst via het telefoonnummer 0800-9009.
Geachte heer, mevrouw,
Hartelijk bedankt voor uw e-mail. Uw e-mail hebben wij in behandeling genomen onder ticketnummer xxx. U ontvangt binnen 10 werkdagen een reactie op uw e-mail.
Antwoorden op de meest gestelde vragen kunt u ook terugvinden op www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,
|
#22 | 18-11-2020 |
Reactie terug op email #18 van afdeling Klachten & Claims Enexis.Geachte Grondgebonden,
U geeft aan dat ik u niet volledig heb geïnformeerd over het afsluiten en de kosten van de gasaansluiting op uw adres xxx. Graag reageer ik in deze e-mail.
De argumenten die u in uw e-mail aandraagt zijn bij ons bekend, deze hebben echter niet geleid tot een wijziging van het beleid van Enexis Netbeheer. Ons beleid heb ik u in eerdere e-mails uitgelegd, dat wij het niet met elkaar eens zijn is duidelijk. Ik heb echter niets toe te voegen aan de informatie die u al van ons hebt ontvangen. Voor eventuele wijzigingen in de toekomst adviseer ik u de website van Netbeheer Nederland in de gaten te houden.
Heeft u toch nog vragen? Belt u mij gerust. Ik ben van maandag tot en met vrijdagtussen 8.00 en 12.00 uur bereikbaar. Mijn rechtstreekse telefoonnummer is 088 857 xx xx. Wilt u liever per e-mail reageren? Dat kan natuurlijk ook, dan kunt u deze e-mail beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Klachtenmevrouw
Klachten & Claims
|
#23 | 19-11-2020 |
Reactie op email #22 van afdeling Klachten & Claims Enexis.Geachte klachtenmevrouw,
Dank voor uw reactie. Ik wil graag op uw bericht reageren.
Nieuwsbericht op website van Netbeheer Nederland
U geeft aan om de website van Netbeheer Nederland in de gaten te houden. Ik heb de website bekeken en een nieuwsbericht van 6 oktober 2020 aangetroffen waarin wordt aangegeven dat netbeheerders de aansluiting volledig moeten weghalen als de consument geen gas meer gebruikt.
Netbeheer Nederland vervolgt het nieuwsbericht:
“Recent werd in een zaak die was aangespannen door netbeheerder RENDO de consument in het gelijk gesteld. Het ging om een specifieke zaak, die niet maatgevend is. Ook de minister erkent dit in de beantwoording van de Kamervragen. Hoewel het steeds om individuele gevallen gaat, is duidelijk dat ook juridisch verschillend over dit onderwerp kan worden gedacht. De minister constateert in de Kamerbrief dat de huidige onduidelijkheid onwenselijk is van mening dat hier op korte termijn een oplossing voor moet komen.”
Netbeheer Nederland erkent hiermee dat “juridisch verschillend over dit onderwerp kan worden gedacht”. Op grond van het contra proferentem beginsel (o.a. BW 6 238.2) prevaleert dan de voor mij als consument gunstigste uitleg.
De Minister en Netbeheer Nederland staan hier dus anders in dan Enexis. Het is jammer dat uw beleid nog niet is aangepast naar aanleiding van deze berichten van Netbeheer Nederland. Bovendien is uw beleid vanzelfsprekend geen juridische grondslag voor een factuur.
Overigens maak ik u er opmerkzaam dat de minister heeft besloten dat gas verlaters niet meer hoeven te betalen voor verwijdering van de aansluiting. Zie hier https://www.tweedekamer.nl/kamerstukken/brieven_regering/detail?id=2020Z21930&did=2020D46728.%22
U blijft van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik herhaal echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groeten,
Grondgebonden
|
#24 | 23-11-2020 |
Doorverwijzing van betwisting factuur #20 van afdeling Klantenservice Enexis naar afdeling Klachten & Claims.Beste Grondgebonden,
Graag reageer ik op uw e-mail waarin u aangeeft dat u de kosten voor de verwijdering van de gasaansluiting op uw adres xxx niet gaat betalen. Ik kan mij voorstellen dat u het met een aantal dingen niet eens bent.
Omdat u al wat mailwisseling heeft gehad met één van mijn collega's van de afdeling 'Klachten & Claims' heb ik ervoor gekozen om uw e-mail even naar de desbetreffende collega door te zetten. Zij neemt ook deze e-mail in behandeling en neemt daarover dan contact met u over op. Dit kan zowel een reactie op uw e-mail zijn als via de telefoon.
Ik vertrouw erop u hiermee wat meer informatie te hebben gegeven en ga ervan uit dat er met mijn collega wel verder uit komt.
Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Het is ook mogelijk deze e-mail te beantwoorden. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,
Klantenmevrouw
|
#25 | 25-11-2020 |
Reactie van afdeling Klachten & Claims Enexis op email #23.Geachte Grondgebonden,
U informeert mij over de rechtszaak van Rendo Netbeheer. Graag reageer ik hierop.
Gerechtelijke uitspraak
De rechtszaak staat op zichzelf en heeft voor ons geen aanleiding gevormd om ons beleid aan te passen.
Nieuwe ontwikkelingen
Inmiddels zijn er weer nieuwe ontwikkelingen geweest. Minister Wiebes is namelijk met een nieuwe tijdelijke regeling gekomen deze week waarbij de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting volledig door de netbeheerder betaald worden. De bedoeling is dat dit op 1 maart 2021 in gaat. Deze regeling geldt voor aanvragen die na deze datum zijn aangevraagd en uitgevoerd.
Afsluitkosten
Over het beleid rondom de afsluitkosten van de gasaansluiting op uw adres xxx in Maastricht heb ik u uitvoering geïnformeerd. Dit beleid is verder nog ongewijzigd.
Ik vertrouw erop dat ik u volledig heb geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,
Klachtenmevrouw
Klachten & Claims
|
#26 | 01-12-2020 |
Aanmaning ontvangen van afdeling Consument Incasso van Enexis (van email adres Debiteuren punt netwerk at enexis punt nl) voor factuur #19.Aanmaning
Grondgebonden
<adres>
Debiteurnummer: xxx
Omschrijving: Aanmaning
Kenmerk: xxx
Vervaldatum: 17 december 2020
Geachte heer of mevrouw,
Enige tijd geleden hebt u één of meerdere facturen van ons ontvangen. De uiterste betaaldatum is voorbij, maar wij hebben geen betaling van u ontvangen.
Factuurnr: xxx
Omschrijving Factuur af-/aansluit
Factuurdatum 12 november 2020
Vervaldatum 26 november 2020
Factuur bedrag € 141,80
Openstaand € 141,80
TOTAAL € 141,80
Graag ontvangen wij bovenstaande bedrag voor 17 december 2020 op onze rekening. Voor de betaling van dit bedrag kunt u gebruik maken van deze AcceptEmail. U betaalt hiermee snel, gemakkelijk en veilig via iDEAL. Hiermee voorkomt u verdere incassomaatregelen en aanvullende kosten.
Hoe betaalt u?
Het werkt eenvoudig: klik op bovenstaande betaalstrook of onderstaande betaalknop. Betaal vervolgens in enkele klikken via internetbankieren.
Als u betaald hebt via AcceptEmail kleurt de betaalstatus in de email van blauw naar groen. U kunt dus altijd aan de kleur zien wat de status is. Simpel en duidelijk.
Meer informatie?
Neem dan contact op met onze klantenservice op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur. Het telefoonnummer is 088 85 77000. Ook kunt u een reply op deze email sturen.
Met vriendelijke groet,
Afdeling Consument Incasso
Enexis Netbeheer B.V.
Enexis Netbeheer B.V.
Postbus 856
5201 AW
‘s-Hertogenbosch
KvK nummer: 17131139
BTW nummer: NL809561074B01
www.enexisnetbeheer.nl
E: debiteuren.netwerk@enexis.nl
T: 088 85 77000
IBAN: NL04RABO0307512584
BIC: RABONL2U
Betaal € 141,80
De betaling begint altijd vanaf: https://transaction.acceptemail.com. Meer informatie op de website van AcceptEmail.
|
#27 | 01-12-2020 |
Reactie via email op aanmaning #26 van afdeling Consument Incasso Enexis.Geachte heer/mevrouw van afdeling Consument Incasso van Enexis Netbeheer B.V.,
Op 1 december 2020 ontving ik een aanmaning betreffende uw factuur xxx.
Deze factuur is betwist op 17 november 2020 via email naar afdeling Klantenservice Enexis. Op 23 november 2020 is deze email door afdeling Klantenservice Enexis doorgezet naar afdeling Klachten & Claims Enexis.
Voor verdere correspondentie hierover verwijs ik naar mijn emails aan afdeling Klachten & Claims Enexis (Klachtenmevrouw) van 9 november, 11 november en 19 november 2020.
Ten overvloede vermeld ik dat u geen buitengerechtelijke incassokosten mag gaan berekenen op een factuur die reeds inhoudelijk betwist is.
Met vriendelijke groeten
Grondgebonden
|
#28 | 01-12-2020 |
Automatisch antwoord op email #27.DIT IS EEN AUTOMATISCH BERICHT, ANTWOORDEN OP DEZE E-MAIL WORDEN NIET GELEZEN.
Geachte heer, mevrouw,
Hartelijk bedankt voor uw mail. Wij nemen deze in behandeling en u ontvangt van ons binnen vijf werkdagen een reactie.
Met vriendelijke groet,
Incassoteam Enexis Netbeheer B.V.
|
#29 | 02-12-2020 |
Reactie van afdeling Consument Incasso Enexis op email #27.Geachte heer of mevrouw,
In deze e-mail wil ik doorverwijzen naar onze e-mail van 25 November 2020. De factuur blijft gehandhaafd, graag ontvang ik van u een datum van betaling voor bovenstaande factuur.
Meer informatie?
Neem dan contact op met onze klantenservice op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur. Het telefoonnummer is 088 857 70 00. U kunt ons ook mailen via debiteuren punt netwerk at enexis punt nl.
Met vriendelijke groet,
Incassoman
Enexis Netbeheer B.V.
|
#30 | 02-12-2020 |
Reactie op email #29 van afdeling Consument Incasso Enexis.Beste Incassomeneer,
Via de verwijzing naar een eerdere email van afdeling Klachten & Claims d.d. 25 november 2020 geeft u wederom te kennen dat Enexis haar beleid niet aan past naar aanleiding van de gerechtelijke uitspraak in de Rendo Netbeheer rechtszaak. Daar hebben het eerder over gehad. Verdere discussie is niet zinvol. Het heeft de minister kennelijk wél behaagd om zijn beleid aan te passen n.a.v. dat vonnis van de rechtbank Noord-Nederland. Zo 'op zichzelf' staat dat vonnis dus niet.
Ik handhaaf mijn betwisting d.d. 17 november 2020 van uw factuur en zal niet overgaan tot betaling.
Met vriendelijke groet
Grondgebonden
|
#31 | 04-12-2020 |
Reactie van afdeling Consument Incasso Enexis op email #30.Geachte heer of mevrouw,
In deze e-mail wil ik aan u doorgeven dat de factuur gehandhaafd blijft, het incasso proces blijft doorlopen.
Meer informatie?
Neem dan contact op met onze klantenservice op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur. Het telefoonnummer is 088 857 70 00. U kunt ons ook mailen via debiteuren.netwerk@enexis.nl.
Met vriendelijke groet,
Incassomeneer
Enexis Netbeheer B.V.
|
#32 | 04-12-2020 |
Reactie op email #31 van afdeling Consument Incasso Enexis.Geachte Incassomeneer,
In deze email geef ik aan u door dat ik mijn betwisting d.d. 17 november 2020 handhaaf. Ik wil verder niet in herhaling vallen.
Met vriendelijke groet,
Grondgebonden
|
#33 | 05-12-2020 |
Aanmaning ontvangen van afdeling Consument Incasso van Enexis, dit keer via de post in plaats van via email, voor factuur #19. Deze versie van de aanmaning is inhoudelijk gelijk aan de email versie, op het kenmerk na. |
#34 | 07-12-2020 |
Reactie via email op aanmaning #33 van afdeling Consument Incasso Enexis.Beste afdeling Consument Incasso,
Op 5 december 2020 ontving ik van u via de post een aanmaning met kenmerk xxx voor factuur yyy. Er was op 1 december ook al een aanmaning verstuur via email met dezelfde strekking, echter met kenmerk zzz (gelijk aan het factuurnummer).
Deze factuur yyy heb ik inhoudelijk gemotiveerd betwist op 17 november 2020, omdat de wettelijke grondslag voor uw vordering ontbreekt. Ik verwijs u verder ook naar onze eerdere correspondentie via email over de aanmaning van 1 december 2020.
Zoals eerder aangegeven zal ik niet overgaan tot betaling van de factuur. Buitengerechtelijk gemaakte incassokosten verwerp ik bij voorbaat. Ik kijk met vertrouwen uit naar eventuele gerechtelijke procedures, zeker gezien de recente gerechtelijke uitspraak door de Rechtbank Noord-Nederland op 4 augustus 2020 in de zaak van een gasverlater uit Meppel ( ECLI:NL:RBNNE:2020:2734).
Ik verzoek u tot slot uw vordering in te trekken, en de door u verzonden factuur te crediteren.
Met vriendelijke groet,
Grondgebonden
|
#35 | 24-12-2020 |
Laatste betaalmogelijkheid ontvangen van afdeling Consument Incasso van Enexis voor factuur #19.Laatste betaalmogelijkheid
Grondgebonden
<adres>
Debiteurnummer: xxx
Omschrijving: Laatste betaalmogelijkheid
Kenmerk: xxx
Vervaldatum: 29 december 2020
Geachte heer of mevrouw,
U hebt op dit moment een betalingsachterstand van € 141,80. Hier bent u eerder voor aangemaand. Hieronder vindt u een specificatie van het openstaande bedrag.
Factuurnr: xxx
Omschrijving Factuur af-/aansluit
Factuurdatum 12 november 2020
Vervaldatum 26 november 2020
Factuur bedrag € 141,80
Openstaand € 141,80
TOTAAL € 141,80
Wij ontvangen het bovenstaande bedrag graag voor 29 december 2020. Voor de betaling van dit bedrag kunt u gebruik maken van deze AcceptEmail. U betaalt hiermee snel, gemakkelijk en veilig via iDEAL.
Hoe betaalt u?
Het werkt eenvoudig: klik op bovenstaande betaalstrook of onderstaande betaalknop. Betaal vervolgens in enkele klikken via internetbankieren.
Als u betaald hebt via AcceptEmail kleurt de betaalstatus in de email van blauw naar groen. U kunt dus altijd aan de kleur zien wat de status is. Simpel en duidelijk.
Voorkom extra kosten
Wij vragen u om voor 29 december 2020 het hele bedrag alsnog te betalen of contact op te nemen met onze Klantenservice om afspraken over deze betaling te maken.
Ontvangen we de betaling niet op tijd en horen we ook niets van u? Dan zijn we helaas genoodzaakt om het bedrag via een deurwaarder of advocaat te innen. De wettelijke rente en incassokosten brengen we in dat geval bij u in rekening. U kunt deze extra kosten voorkomen door contact met ons op te nemen als u de factuur niet op tijd kunt betalen.
Meer informatie?
Neem dan contact op met onze klantenservice op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur. Het telefoonnummer is 088 85 77000. Ook kunt u een reply op deze email sturen.
Met vriendelijke groet,
Enexis Netbeheer B.V.
Enexis Netbeheer B.V.
Postbus 856
5201 AW
‘s-Hertogenbosch
KvK nummer: 17131139
BTW nummer: NL809561074B01
www.enexisnetbeheer.nl
E: debiteuren.netwerk@enexis.nl
T: 088 85 77000
IBAN: NL04RABO0307512584
BIC: RABONL2U
Betaal € 141,80
De betaling begint altijd vanaf: https://transaction.acceptemail.com. Meer informatie op de website van AcceptEmail.
|
#36 | 27-12-2020 |
Reactie via email op laatste betaalmogelijkheid #35 ontvangen via email van afdeling Consument Incasso Enexis.Geachte heer/mevrouw van afdeling Consument Incasso van Enexis Netbeheer B.V.,
Op 24 december 2020 ontving ik van u een laatste betaalmogelijkheid voor factuur xxx welke ik op 17 november 2020 gemotiveerd heb betwist. Ook met de ontvangst van uw laatste betaalmogelijkheid zal ik niet tot betaling overgaan. Kortheidshalve verwijs ik u naar mijn eerdere betwisting en de voorliggende correspondentie.
Ontwerpbesluit ACM
Op 19 november heeft ACM een “Ontwerpcodebesluit verdelen kosten verwijderen gasaansluiting” gepubliceerd, zaaknummer: ACM/19/036066.
In dat ontwerpbesluit onder punt 19 van de toelichting:
“Op grond van artikel 10, zesde lid, onderdeel d, van de Gaswet heeft de netbeheerder de taak om aansluitingen te verwijderen, indien de afnemer hierom verzoekt. Naar inziens van de ACM is het opzeggen van een aansluitovereenkomst geen verzoek tot verwijdering van de gasaansluiting. Dit betekent dat de netbeheerder bij het beëindigen van een aansluitovereenkomst geen grondslag heeft om kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting in rekening te brengen als de aangeslotene niet heeft verzocht om verwijdering van de gasaansluiting”
Hier wordt door ACM dus erkend, dat inroepen van de tarievencode gas – in het bijzonder artikel 2.9.2. – geen grondslag biedt voor het doorberekenen van kosten van verwijdering als de aangeslotene daartoe geen verzoek heeft gedaan.
Dezelfde redenering gaat m.i. ook op voor de verzegeling op eigen initiatief van Enexis van uw gasmeter in mijn huis.
Met vriendelijke groeten,
Grondgebonden
|
#37 | 27-12-2020 |
Automatisch antwoord op email #36.DIT IS EEN AUTOMATISCH BERICHT, ANTWOORDEN OP DEZE E-MAIL WORDEN NIET GELEZEN.
Geachte heer, mevrouw,
Hartelijk bedankt voor uw mail. Wij nemen deze in behandeling en u ontvangt van ons binnen vijf werkdagen een reactie.
Met vriendelijke groet,
Incassoteam Enexis Netbeheer B.V.
|
#38 | 29-12-2020 |
Laatste betaalmogelijkheid ontvangen van afdeling Consument Incasso van Enexis, dit keer via de post in plaats van via email, voor factuur #19. Deze versie van de laatste betaalmogelijkheid is inhoudelijk gelijk aan de email versie, op het kenmerk na. |
#39 | 14-01-2021 |
Mijn vrouw had een telefoontje aangenomen op onze huistelefoon van iemand van Enexis. Die persoon gaf door dat mijn klacht intern zou zijn doorgezet naar een andere afdeling. Ik was zelf niet beschikbaar en heb dus niet met die persoon gesproken. Ik heb overigens nooit mijn telefoonnummer aan hun doorgegeven.
|
#40 | 19-01-2021 |
Reactie ontvangen van afdeling Klachten & Claims van Enexis op de door afdeling Consument Incasso intern doorgestuurde reactie van mij #36 op hun laatste betaalmogelijkheid.Geachte Grondgebonden,
Via onze afdeling Incasso heb ik uw bezwaar ontvangen voor het betalen van de factuur voor het afsluiten van de gasaansluiting op uw adres xxx in Maastricht. In deze e-mail informeer ik u.
Ik heb u meerdere keren per e-mail geïnformeerd over onze beleid rondom het afsluiten van de gasaansluiting en de bijbehorende afsluitkosten. Dit beleid is tot nu toe niet gewijzigd en daarom heb ik aan onze afdeling Incasso doorgegeven dat de incassoprocedure door kan lopen. Ik verzoek u dan ook om deze factuur te betalen.
Met vriendelijke groet,
Klachtenmevrouw
Klachten & Claims
|
Ik ben mij nog aan het beraden over mijn reactie richting Klachten & Claims. Hebben jullie een voorstel hiervoor?
[
Voor 103% gewijzigd door
Grondgebonden op 21-01-2021 13:46
]