In mijn ogen is er een belangenspel rondom de aanwezigheid van leidingen in de grond.
De transportleidingen in de gronden van de gemeente liggen in de regel op basis van een verleende vergunning. De aanwezigheid van de leiding in de grond van de gasafnemer is minder duidelijk.
De leidingen zijn eigendom van de netbeheerder. Dit volgt uit de gaswet. Samengevat staat daar dat het eigendom loopt tot en met de meter, in feite dus de eerste kraan na de meter (dat is het eerste punt waar het eigendom van de netbeheerder en het eigendom van de bezitter van de woning gescheiden kunnen worden).
Bij de meeste rijtjeshuizen loopt de leiding door de voortuin, dus door het perceel van de woningeigenaar en hangt de meter in de meterkast van de woningeigenaar.
Soms is de aanwezigheid van de nutsleidingen geregeld in het koopcontract van de woning en in het kadaster, er is dan een zakelijk recht / opstalrecht gevestigd om de aanwezige leidingen. In mijn koopcontract staat daar niets over, en ik denk dat dat in andere gevallen ook zo is.
Daarnaast kan ik in de aansluit en transportovereenkomst en de bijbehorende algemene voorwaarden niets vinden over hoe het juridisch geregeld is dat leidingen zich in de grond van de woningeigenaar bevinden. Maar dan nog; Als je je energiecontract voor gas opzegt, en daarbij dus ook de ATO laat opzegt, zouden die bepalingen toch al niet meer gelden.
Dit doet mij denken dat de huis aansluitleiding voor gas in de grond van de particuliere woningeigenaar en de meter in de meterkast aanwezig zijn op basis van vrijwillig gedogen. Dit voor zover er niets over is geregeld in het kadaster / koopcontract etc. Dit is natuurlijk prima en logisch als die particulier daar belang bij heeft, maar dit belang vervalt als je geen gasaansluiting meer hebt.
Dit is volgens mij een belangrijp punt. Omdat het gedogen van een eigendom in de gronden van een andere partij, er altijd van uitgaat dat er volledige schadeloosstelling plaatsvindt. Dit geldt ook voor verplichte en wettelijke gedoogplichten. Degene die gedoogt of moet gedogen, wordt altijd schadeloos gesteld voor alle kosten door degene wiens eigendom moet worden gedoogd.
Daarnaast zijn alle kosten voor het aanwezig houden en onderhouden van het te gedogen goed voor de gedoogrechtige. En tenslotte moet de situatie waar de één iets van de ander moet gedogen in principe zo snel mogelijk ongedaan worden gemaakt als de noodzaak ertoe vervalt. Dit heeft te maken met het feit dat in feite inbreuk wordt gedaan op het eigendomsrecht. Alle schade voor verwijderen moet dan ook worden hersteld.
Gedogen is dus in principe omgeven door allerlei algemene beginstelen die ook algemeen worden aanvaard in rechtspraak.
In het licht van deze algemene beginselen snijdt het dus geen hout dat een netbeheerder van een particulier grondeigenaar zonder gasbehoefte/ATO vastrecht wil vragen. Daarnaast snijdt het geen hout dat een netbeheerder geld vraagt om de leiding en de meter te verwijderen.
Ik snap ook de verplichting niet dat je als huiseigenaar om verwijdering van de leiding moet vragen. Het is eerder omgekeerd, de netbeheerder is verplicht de gedoogsituatie ongedaan te maken. Het initiatief hoort bij de netbeheerder te liggen.
Handiger is natuurlijk te wachten op een ‘natuurlijk moment’ als er toch iets gebeurt aan de gasleiding. En dat is precies wat wij hier in dit topic proberen te regelen.
Ik verwacht van de netbeheerders dus en verandering in houding. Zal wel niet zo lopen, zo autoritair zijn ze wel. Maar ik zie vanuit geen enkele invalshoek dat zij het gelijk aan hun kant hebben.
[
Voor 7% gewijzigd door
Verwijderd op 18-11-2019 16:37
]