Dossier NoGasFox
Nadat ik eind januari ben overgestapt op de warmtepomp en de laatste m3's gas heb gebruikt en ook al telefonisch met Enexis heb gediscussieerd over het afsluiten en al dan niet kostenloos verwijderen van de gasaansluiting, ben ik verder gaan zoeken. Eerst was ik nog hoopvol dat de jurisprudentie en eventueel nieuwe wetgeving kostenloos afsluiten of verwijderen mogelijk maakt. Inmiddels duurt het me te lang en ga ik de Teakers route bewandelen. Genoeg vastrecht betaald zonder gasafname.
20-10-2020 heb ik na enig aandringen mijn gascontract telefonisch beëindigd bij Greenchoice. Dat kon kostenloos

Doorslaggevend was de verwijzing naar de Tweaker-route. Ze vonden het slim

Ook van hen schriftelijke bevestiging gekregen dat de ATO is opgezegd bij de netbeheerder.
3-11-2020 Vandaag de eerste standaard brief van Enexis ontvangen gericht aan "de gebruikers van gas op dit adres" en het verzoek om zsm een leveringscontract bij een leverancier af te sluiten. (Nog) geen vermelding van consequenties als ik niet doe. Wel sneller post gekregen dan verwacht op basis van ervaringen van anderen op het forum.
10-11-2020 Vandaag gereageerd per mail naar de klantenservice van Enexis op basis van standaardbrief 1a. Ik zag (nog?) geen reden om naar het klachten adres te mailen.
17-11-2020 De volgende e-mail van Enexis ontvangen:
Beste meneer #####,
U geeft aan geen energiecontract meer te hebben op de gasaansluiting aan de ######## en het niet eens bent met de kosten die hierbij in rekening worden gebracht. U verwijst hierbij naar de aansluit- en transportovereenkomst (ATO). Ik geef hier graag wat meer toelichting over.
ATO
De aansluit- en transportovereenkomst is een overeenkomst die uw energieleverancier met u afsluit namens ons. De ATO betreft de aansluiting op het elektriciteits- en gasnet en het transport van elektriciteit en gas. Hierin wordt benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd. Hoewel uw energiecontract opzegbaar is, is de ondertekende ATO dat niet.
Tarievencode
In artikel 2.5.1.12 (gas) van de Tarievencode staat dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het opzeggen van de aansluiting- en transportovereenkomst. Dit staat ook in artikel 2.4.1 van de Tarievencode elektriciteit. Via deze link kunt u onze algemene voorwaarden terugvinden. Daarnaast is het wettelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een actief energiecontract te hebben.
Verwijderen gasaansluiting
Wanneer u van het gas af wilt op langere termijn of definitief, is een verwijdering van de gasaansluiting de beste optie. Wanneer het gaat om een huurwoning, verwijs ik u naar de verhuurder. Het zou namelijk kunnen dat de woning weer moet worden opgeleverd zoals het was, dus met gasaansluiting. Regelt u geen contract en wij verwijderen vervolgens de aansluiting, is er dus het risico dat u uiteindelijk weer een gasaansluiting moet regelen. Het is in dat geval vaak goedkoper om toch een energiecontract af te sluiten. Een afsluiting van de gasaansluiting kan in verband met veiligheidsredenen voor maximaal 12 maanden, daarna moet er alsnog gekozen worden voor een verwijdering of heraansluiting. Aan beide opties zitten kosten verbonden.
Aanvragen verwijdering
Het verwijderen van de gasaansluiting kunt u aanvragen via
www.mijnaansluiting.nl. U ontvangt na de aanvraag binnen 10 werkdagen een vrijblijvende offerte, deze is 3 maanden geldig. Na akkoordverklaring en retourzending van de offerte, worden de werkzaamheden in overleg met u ingepland. Een overzicht van de kosten voor een verwijdering vindt u via onze website.
Afsluiting voorkomen
Mocht u zich bedenken en afsluiting willen voorkomen, dan moet er uiterlijk op 7 december 2020 een contract actief zijn. Heeft u geen verwijdering voor uw gasaansluiting aangevraagd en er is per die datum geen energiecontract actief, dan loopt u dus helaas risico op een afsluiting met bijbehorende kosten.
Ik ga ervan uit dat u hiermee voldoende weet over de aansluit- en transportovereenkomst en wens u een prettige dag verder.
Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer ###########. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Het is ook mogelijk deze e-mail te beantwoorden. Verder vindt u informatie op [www.enexisnetbeheer.nl]www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,
#######
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
29-11-2020 als volgt gereageerd:
Hallo Enexis,
Dank voor uw reactie d.d. 17-11-2020.
Ik ben geschrokken van uw bericht, omdat die vol staat met onjuistheden en gedateerde en misleidende informatie. Ik som het hieronder voor u op:
1. Nergens in de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) wordt benoemd dat er kosten in rekening worden gebracht voor afsluiting wanneer het energiecontract wordt opgezegd. En ook niet in de Algemene Voorwaarden trouwens.
2. De ATO is wel degelijk opzegbaar. Zie artikel 7 van de ATO, en artikel 3.6 van de bijbehorende Algemene Voorwaarden. Mijn ATO is trouwens niet alleen opgezegd, maar ook al beëindigd.
3. Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas bestaat al bijna een jaar niet meer. Misschien bedoelt u 2.9.2?
4. In artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas staat niet dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen, maar hóe de netbeheerder dat zou moeten doen.
5. De rechtbank Noord-Nederland heeft op 4 augustus j.l. gevonnist dat de Tarievencode Gas geen zelfstandige grondslag voor een betalingsverplichting is. De ACM heeft dat zelfs zeer recent expliciet bevestigd in de toelichting bij het ontwerpbesluit voor wijziging van de Tarievencode Gas.
6. Het is in het geheel niet wettelijk verplicht om op elke actieve aansluiting een actief energiecontract te hebben.
7. Er is geen verplichting om te kiezen voor afsluiting, verwijdering of heraansluiting.
Het verbaast mij dat Enexis zo slecht op de hoogte is van de inhoud van de Aansluit- en Transportovereenkomst en van de recente ontwikkelingen in de jurisprudentie. Ik vind het bijzonder kwalijk dat Enexis, waarvan de aandelen in eigendom zijn van de overheid, dergelijke misleidende informatie aan individuele consumenten verstuurt.
Beter had Enexis mij de tip kunnen geven de website van Enexis in de gaten te houden. Daar is namelijk op 19-11-2020 (2 dagen na uw e-mail) het volgende bericht verschenen:
https://www.enexis.nl/ove...nnenkort-volledig-vergoed
Onder de veelgestelde vragen staat het volgende:
"Ik heb een brief gekregen dat ik nu moet kiezen tussen heraansluiten of verwijderen van de gasaansluiting. Wat moet ik doen?
We verwachten dat de nieuwe regeling per 1 maart 2021 ingaat. Tot die datum gelden onze huidige tarieven. Wel kunt u alvast kiezen voor het laten verwijderen van de gasaansluiting. U kiest dan in uw aanvraag voor een gewenste uitvoerdatum vanaf 1 maart 2021. Let op: op dit moment ontvangt u dan nog wel een offerte met kosten, deze kosten worden verrekend en hoeft u niet te betalen als de werkzaamheden na 1 maart 2021 worden uitgevoerd. U krijgt hier geen rekening voor."
Daarmee had u kunnen laten zien dat u op de hoogte bent van de meest recente ontwikkelingen en handelt in het belang van de individuele consument.
Met vriendelijke groet,
NoGasFox
Op 29-11-2020 kostenloze verwijdering van de gasaansluiting aangevraagd in maart 2021 via mijnaansluiting.nl. Bij de aanvraag heb ik het volgende vermeld:
Geachte Enexis,
Deze aanvraag voor het kostenloos verwijderen van de gasaansluiting is op 29-11-2020 gedaan naar aanleiding van informatie die u hierover op uw website heeft geplaatst op 19-11-2020. U vermeldt dat Minister Wiebes van EZK met een regeling komt waarin de kosten van verwijdering van de gasaansluiting voor consumenten binnenkort (tijdelijk) volledig wordt vergoed.
Uit deze informatie (met name die bij de veel gestelde vragen) maak ik op dat, ongeacht de ingangsdatum van een regeling, Enexis geen kosten voor de verwijdering van de gas aansluiting zal factureren als deze verwijdering wordt uitgevoerd na 1 maart 2021.
Op basis hiervan doe ik deze aanvraag.
Voor de volledigheid meld ik dat eventueel in rekening gebrachte kosten door mij dus niet worden geaccepteerd.
Met vriendelijke groet,
NoGasFox
30-11-2020: Zojuist gebeld door de Enexis. De dame had mijn berichten van gisteren nog niet gelezen. Ze belde om te wijzen op de regeling van Enexis dat verwijderingen na 1 maart 2021 kosteloos zijn. En het verzoek om de verwijdering aan te vragen (dat had ik dus al gedaan...) om verder geen inhoudelijke discussie te hoeven voeren . Heb haar nog gewezen op de misleidende informatie in de mail van 17-11-2020 en het verzoek om dit soort mails niet meer te sturen. Maar zij gaf aan dat Enexis dit inhoudelijk anders ziet. Ik krijg een mail van Enexis met zwart-op-wit dat mijn aangevraagde verwijdering kosteloos is.
30-11-2020: de bevesitigende e-mail voor kostenloos verwijderen na 1 maart 2021 inmiddels ontvangen van Enexis
Geachte NoGasFox,
Vandaag heb ik u gesproken omdat u uw leveringscontract voor de gasaanluiting hebt opgezegd. Dit hebt u gedaan omdat u geen gebruik meer maakt van gas op uw adres XXXXXXX te XXXXXX. Ik heb met u de nieuwe tijdelijk regeling besproken waarbij de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting volledig door de netbeheerder betaald wordt. In deze e-mail bevestig ik ons gesprek.
Nieuwe regeling
Ik heb met u besproken dat er nieuwe ontwikkelingen zijn geweest. Minister Wiebes is met een regeling gekomen waarbij voor u de verwijdering van de gasaansluiting kosteloos is. De bedoeling is dat deze regeling na 1 maart 2021 in gaat. Ons advies is daarom om nu een aanvraag te doen voor een verwijdering en dan te kiezen voor een gewenste uitvoerdatum van ná 1 maart 2021. Alle werkzaamheden die na deze datum worden uitgevoerd vallen onder deze nieuwe regeling, dit leest u ook terug op onze website,
www.enexis.nl/verwijderkosten. U ontvangt na de aanvraag nog wel een standaard offerte waarop akkoord gegeven moet worden. Achteraf zal echter niets in rekening gebracht worden zolang de uitvoering na 1 maart plaatsvind.
Afsluitkosten
U hebt u energiecontract voor gas al opgezegd. U hebt aangegeven dat u de verwijdering van de gasaansluiting heeft aangevraagd. Ik heb inderdaad gezien dat de u de aanvraag op 29 november via mijnaansluiting.nl heeft ingediend. Het aanvraagnummer is XXXXXXXX. Omdat u een aanvraag hebt gedaan zal de gasaansluiting in uw woning niet worden afgesloten.
Ik vertrouw erop u met bovenstaande voldoende te hebben geïnformeerd en wens u verder een fijne dag.
Vragen
Mocht u vragen hebben dan kunt u altijd contact met mij opnemen. U bereikt mij op XXXXXXXX, ik ben aanwezig op maandag, dinsdag en donderdag van 8.30 tot 16.30 uur. Als u belt wilt u dan het ticket nummer bij de hand houden dat in de onderwerpregel van deze e-mail staat? Dan kan ik u sneller helpen. U bereikt mij via e-mail door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
8-12-2020 Eerst gebeld met aankondiging dat ik mail krijg met de offerte. Er wordt nogmaals gewezen op de nieuwe regeling waarmee na 1 maart kostenloos verwijderd kan worden. In de mail zelfs geel gearceerd.
Geachte NoGasFox,
Via mijnaansluiting.nl hebt u Enexis Netbeheer gevraagd om een offerte voor werkzaamheden. Bedankt voor deze aanvraag. Naar aanleiding van ons telefoongesprek waarin we de opdracht en vervolgproces hebben doorgesproken, stuur ik u de offerte. In de bijlagen vindt u naast de offerte ook de voorwaarden en een overzicht van het verloop van het verdere proces van uw aanvraag.
Tariefswijziging verwijdering gasaansluiting
De kosten voor het laten verwijderen van de gasaansluiting voor consumenten worden binnenkort (tijdelijk) volledig vergoed. Dat heeft Minister Wiebes van Economische Zaken en Klimaat (EZK) op 18-11-2020 in een brief laten weten. We verwachten dat de nieuwe regeling per 1 maart 2021 ingaat. Voor werkzaamheden die vóór die datum uitgevoerd worden, gelden onze huidige tarieven. Daarom kan het voordeliger voor u zijn om te wachten met het laten verwijderen van de gasaansluiting. Zonder tegenbericht gaan wij ervan uit dat u akkoord gaat met uitvoering van de verwijdering na 1-3-2021. Mocht u de verwijdering eerder uitgevoerd laten worden, geeft dat dan expliciet aan in de opdrachtverstrekking.
Ondertekenen en terugsturen
Controleer goed of de aangevraagde werkzaamheden correct in de offerte staan. Als u akkoord gaat met de offerte, geeft u definitief opdracht voor deze werkzaamheden. Wilt u dat? Onderteken dan de offerte, scan hem in of fotografeer hem en mail hem naar: aansluitingenpuntkvpuntbrabant-noordoostatenexispuntnl. Let op: nadat wij uw akkoord op de offerte hebben ontvangen, is het niet meer mogelijk om wijzigingen aan te brengen.
Planning werkzaamheden
Pas nadat wij uw akkoord op onze offerte ontvangen, kunnen wij de werkzaamheden (laten) inplannen bij de aannemer. Dus als u wacht met uw akkoord, kan dat invloed hebben op de planning en op de haalbaarheid van de door u opgegeven wensweek.
Geldigheid offerte
De offerte is 3 maanden geldig.
Vragen?
Hebt u vragen over de offerte? Neem dan contact op met mij op telefoonnummer: 088 ### ####.
Met vriendelijke groet,
Team Aansluitingen
1-1-2021: Ondertekende akkoordverklaring retour gestuurd met verwijzing naar mail van 30-11-2020 met Ticketnummer en bevestiging van kostenloze verwijdering. Mail ook als pdf als extra bijlage toegevoegd.
Geachte Enexis,
Hierbij mijn akkoord op de kosteloze verwijdering van mijn gasaansluiting na 1 maart 2021, alsmede de mail van uw collega mevrouw ##### met verwijzing naar het ticketnummer van mijn case.
In onderstaande mail vind ik de geel gemarkeerde tekst discutabel. De zin "we verwachten dat de nieuwe regeling per 1 maart 2021 ingaat" doet vermoeden dat ik nu toestemming op iets ga geven dat nog niet zeker is. Daarom vermeld ik nogmaals duidelijk dat ik alleen akkoord ga met het kosteloos verwijderen van mijn gasaansluiting. Eventueel in rekening gebrachte kosten worden door mij niet geaccepteerd.
Met vriendelijke groet,
NoGasFox
To be continued....
Overigens interessant. Ik woon in het buitengebied en ik heb een eigen drukregelkastje in de tuin omdat ik rechtsstreek van de hoofdleiding gas tapte... Ben benieuwd of het kastje en het zakelijk recht dat is gevestigd ook verdwijnt. Iemand hier al ervaring mee?
[
Voor 138% gewijzigd door
NoGasFox op 01-01-2021 17:26
. Reden: update dossier ]