26e telefoon gehad van Liander. Afspraak inplannen voor verwijdering. Nogmaals gevraagd wie de opdrachtgever is. Volgens de vrouw aan de lijn was dat echt Liander zelf. 2 septembet is het zover.
Ik heb de neiging hetzelfde te doen alleen stelde ik na de standaardbrieven geen vraag en diende al zeker geen klacht of claim in maar deelde slechts mee. Stoppen met die onzin of kom je spullen ophalen. Ze nemen de tijd maar 😉
Hallo,
Nieuw hier en hier terecht gekomen in mijn zoektocht naar info over dit onderwerp. Enorm veel info, dank daarvoor.
Ik heb echter nog het volgende min of meer urgente vraagje:
Door installatie van een warmtepomp gebruik ik al even geen gas meer.
Een paar weken geleden heeft Enexis mijn electriciteitsaansluiting verzwaard naar 3x25A. De monteur heeft toen meteen de electr.meter vervangen.
Toen hij ook aan de gasmeter wilde beginnen heb ik gezegd, dat dat niet nodig was omdat ik geen gas gebruik. Hij heeft die meter dan ook niet vervangen.
Vorige week kreeg ik een brief van Enexis dat men a.s. maandag mijn meters komt vervangen.
Gebeld en uitgelegd dat electriciteit al vervangen is en dat gas niet nodig is.
Ik zou teruggebeld worden door iemand van de betreffende afdeling.
Na een paar dagen zelf nog maar eens gebeld en weer uitgelegd, men zou weer terugbellen.
Dat gaat niet gebeuren, dus maandag staat er een monteur met een nieuwe gasmeter voor de deur.
Wat is verstandig?
1.Monteur netjes te woord staan en uitleggen dat hij de oude meter gerust mag meenemen, maar dat die nieuwe mijn huis niet inkomt (heeft mijn voorkeur)
2.Niet thuis geven (doet Enexis tenslotte ook) en monteur onverrichter zake huiswaarts laten keren
Graag advies.
Mvrgr
Frank
Nieuw hier en hier terecht gekomen in mijn zoektocht naar info over dit onderwerp. Enorm veel info, dank daarvoor.
Een paar weken geleden heeft Enexis mijn electriciteitsaansluiting verzwaard naar 3x25A. De monteur heeft toen meteen de electr.meter vervangen.
Toen hij ook aan de gasmeter wilde beginnen heb ik gezegd, dat dat niet nodig was omdat ik geen gas gebruik. Hij heeft die meter dan ook niet vervangen.
Vorige week kreeg ik een brief van Enexis dat men a.s. maandag mijn meters komt vervangen.
Na een paar dagen zelf nog maar eens gebeld en weer uitgelegd, men zou weer terugbellen.
Dat gaat niet gebeuren, dus maandag staat er een monteur met een nieuwe gasmeter voor de deur.
Wat is verstandig?
1.Monteur netjes te woord staan en uitleggen dat hij de oude meter gerust mag meenemen, maar dat die nieuwe mijn huis niet inkomt (heeft mijn voorkeur)
2.Niet thuis geven (doet Enexis tenslotte ook) en monteur onverrichter zake huiswaarts laten keren
Graag advies.
Mvrgr
Frank
Heb je ook geen gascontract meer/opgezegd?Tegengas schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:49:
@Tegengas Heb je het gascontract al opgezegd of nog niet?
Als je thuis bent zou ik die man gewoon zijn werk laten doen. Het is wel zonde van het geld maar jij hoeft er niet (rechtstreeks) voor te betalen. Bovendien is het niet jouw eigendom dus ze mogen er aan vervangen wat ze willen.
Als je niet thuis bent zou ik er zeker geen vrij voor nemen of regelen dat er iemand is om de deur open te doen. Jij hebt contact met hun opgenomen een aangeven dat vervanging niet hoeft en ondanks hun belofte heeft men niet terug gebeld. Dus je kan best volhouden dat jij er van uit gaat dat de vervanging niet meer door ging. En wie weet is dat ook wel zo
Edit: Volgens mij was er iemand in het topic die zijn gasleiding na de meter had losgekoppeld/verwijderd. Toen men de gasmeter wilde vervangen ging dit niet omdat de monteur geen druktest kon uitvoeren (want: geen dichte leiding) en daarom was er een slotje had geplaatst.
Je moet trouwens niet dee gasleiding na de meter zo maar open laten. Je zet er een afsluitdop op om eventuele lekkage op te vangen. Die dop kan je natuurlijk voor het bezoek van de monteur tijdelijk verwijderen.
Als je thuis bent zou ik die man gewoon zijn werk laten doen. Het is wel zonde van het geld maar jij hoeft er niet (rechtstreeks) voor te betalen. Bovendien is het niet jouw eigendom dus ze mogen er aan vervangen wat ze willen.
Als je niet thuis bent zou ik er zeker geen vrij voor nemen of regelen dat er iemand is om de deur open te doen. Jij hebt contact met hun opgenomen een aangeven dat vervanging niet hoeft en ondanks hun belofte heeft men niet terug gebeld. Dus je kan best volhouden dat jij er van uit gaat dat de vervanging niet meer door ging. En wie weet is dat ook wel zo
Edit: Volgens mij was er iemand in het topic die zijn gasleiding na de meter had losgekoppeld/verwijderd. Toen men de gasmeter wilde vervangen ging dit niet omdat de monteur geen druktest kon uitvoeren (want: geen dichte leiding) en daarom was er een slotje had geplaatst.
Je moet trouwens niet dee gasleiding na de meter zo maar open laten. Je zet er een afsluitdop op om eventuele lekkage op te vangen. Die dop kan je natuurlijk voor het bezoek van de monteur tijdelijk verwijderen.
[ Voor 27% gewijzigd door JeroenE op 28-08-2020 13:09 ]
Ja, dat heb ik deze week opgezegd, ging soepel bij Vattenfall, via whatsappZuinigeRijder schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:00:
[...]
Heb je ook geen gascontract meer/opgezegd?
Ik informeerde hoe eventueel op te zeggen, kleine heen en weer discussie en aan het eind kreeg ik bericht dat ze het gascontract opgezegd was, de bevestiging was vrijwel meteen binnen.
@Tegengas Enexis komt werkzaamheden uitvoeren aan hun aansluiting. Wat ze precies doen heb jij niks over te vertellen heel cru gezegd. Ze hebben een afspraak met je gemaakt, dus tenzij jij op de dag zelf niet thuis kan zijn is dat in wezen het enige waar je op kan protesteren en niet zozeer het werk an sich.
Het is volledig weggegooid geld voor Enexis want ze installeren een meter die niet gebruikt wordt, maar dat is verder irrelevant, want wettelijk gezien kan je daar niet tegen protesteren. Gewoon accepteren dat ze komen.
Als je het gascontract+ATO al hebt opgezegd en geen opdracht hebt gegeven voor verwijdering of plaatsen van een slot zou je aan de monteur kunnen vragen of het beleid van Enexis nog steeds is dat ze slotjes plaatsen en als ze dat na verloop van tijd toch gaan doen bij jou niet net zo goed meteen kunnen doen. Niet dat jij er opdracht voor gaat geven, maar onder het mom van nu ze er toch zijn. Anders staan ze over 3 maanden ineens onverwacht voor de deur met de kans dat er niemand thuis is.
Je moet wel tekenen voor de meterstanden maar zeker niet tekenen voor het slot enzo.
Het is volledig weggegooid geld voor Enexis want ze installeren een meter die niet gebruikt wordt, maar dat is verder irrelevant, want wettelijk gezien kan je daar niet tegen protesteren. Gewoon accepteren dat ze komen.
Als je het gascontract+ATO al hebt opgezegd en geen opdracht hebt gegeven voor verwijdering of plaatsen van een slot zou je aan de monteur kunnen vragen of het beleid van Enexis nog steeds is dat ze slotjes plaatsen en als ze dat na verloop van tijd toch gaan doen bij jou niet net zo goed meteen kunnen doen. Niet dat jij er opdracht voor gaat geven, maar onder het mom van nu ze er toch zijn. Anders staan ze over 3 maanden ineens onverwacht voor de deur met de kans dat er niemand thuis is.
Je moet wel tekenen voor de meterstanden maar zeker niet tekenen voor het slot enzo.
Ik was eigenlijk niet van plan de meter te laten vervangen. Weghalen vind ik prima, het is tenslotte hun meter, maar een nieuwe ophangen gaat me te ver, het is mijn huis, dus ik bepaal wat er in komt, is ook totaal zinloos.JeroenE schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:02:
@Tegengas Heb je het gascontract al opgezegd of nog niet?
Gasleiding open laten zal niet gebeuren. Veiligheid van het net is de verantwoordelijkheid van de netbeheerder, dus dat zullen ze zeker niet doen. Ik neem aan dat ze in deze situatie maandag helemaal niets doen en dat ik na verloop van tijd brieven ga ontvangen.
@Tegengas Het is wel jouw huis, maar niet jouw gasnetwerk. Je kan daarom niet tegenhouden dat men een andere meter komt plaatsen. Ik neem aan dat er verder geen reden is gegeven, maar in principe kan het best zijn dat men heeft ontdekt dat meters uit de serie die bij jou hangt na x jaar meer kans geven op lekkages en men dit dus voor de veiligheid wil doen. Of natuurlijk een heleboel andere redenen die op zich niets met jouw opzegging te maken hebben. De kans is best groot dat de netbeheerder nog niet eens door heeft dat jij hebt opgezegd.
Een monteur zal nooit een oude meter weghalen en dan geen nieuwe terughangen. Jij bent natuurlijk volkomen integer, maar dat zou voor mensen met minder goede bedoelingen natuurlijk uitermate handig zijn om dan 'gratis gas' te kunnen gaan gebruiken. Dus die doet inderdaad of de nieuwe meter ophangen of helemaal niets. Ik vermoed niets als jij aan de deur al moeilijk gaat doen.
Wellicht nog afhankelijk van de exacte reden van vervanging, maar uiteindelijk zal ook een rechter toestemming geven om jouw huis te betreden zodat de netbeheerder onderhoud kan plegen aan hun eigendommen. Wat schiet je daar dan allemaal mee op?
Een monteur zal nooit een oude meter weghalen en dan geen nieuwe terughangen. Jij bent natuurlijk volkomen integer, maar dat zou voor mensen met minder goede bedoelingen natuurlijk uitermate handig zijn om dan 'gratis gas' te kunnen gaan gebruiken. Dus die doet inderdaad of de nieuwe meter ophangen of helemaal niets. Ik vermoed niets als jij aan de deur al moeilijk gaat doen.
Wellicht nog afhankelijk van de exacte reden van vervanging, maar uiteindelijk zal ook een rechter toestemming geven om jouw huis te betreden zodat de netbeheerder onderhoud kan plegen aan hun eigendommen. Wat schiet je daar dan allemaal mee op?
Gewoon zorgen, dat na de meter de gasbuis weg isTegengas schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:34:
[...]
Ik was eigenlijk niet van plan de meter te laten vervangen. Weghalen vind ik prima, het is tenslotte hun meter, maar een nieuwe ophangen gaat me te ver, het is mijn huis, dus ik bepaal wat er in komt, is ook totaal zinloos.
Gasleiding open laten zal niet gebeuren. Veiligheid van het net is de verantwoordelijkheid van de netbeheerder, dus dat zullen ze zeker niet doen. Ik neem aan dat ze in deze situatie maandag helemaal niets doen en dat ik na verloop van tijd brieven ga ontvangen.
Beetje kort dag nu om dat nog te regelen, maar dat is voor de meeste monteurs een heel duidelijk signaal, dat die gasmeterwissel niet nodig is.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
Dus mijn gedachte dat ik er niets over te zeggen heb wat ze met de bestaande installatie doen(die is van hen, niet van mij), maar wel of ze een nieuwe meter in mijn huis gaan hangen, is niet juist?cold_as_ijs schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:29:
@Tegengas Enexis komt werkzaamheden uitvoeren aan hun aansluiting. Wat ze precies doen heb jij niks over te vertellen heel cru gezegd. Ze hebben een afspraak met je gemaakt, dus tenzij jij op de dag zelf niet thuis kan zijn is dat in wezen het enige waar je op kan protesteren en niet zozeer het werk an sich.
Ok, weer wat geleerd.
Ja, het is jouw huis, maar de aansluiting is van de netbeheerder, zoals je schrijft.Tegengas schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:34:
[...]
Ik was eigenlijk niet van plan de meter te laten vervangen. Weghalen vind ik prima, het is tenslotte hun meter, maar een nieuwe ophangen gaat me te ver, het is mijn huis, dus ik bepaal wat er in komt, is ook totaal zinloos.
Het is aan de netbeheerder zelf om te bepalen of de veiligheid in het geding is en welke werkzaamheden ze willen uitvoeren: slotje, weghalen, vervangen, die keus heeft de netbeheerder. Ook al is het overbodig en verspillend.
Dit is ook de kern van de routes in in de topicstart worden aangegeven.
Zelf hierin een keus willen maken komt juridisch op het randje van opdracht geven, en dus betalen.
Zelfs onder het motto “U bent er toch, plaats maar een slotje....” is ter plaatse opdracht geven en kan een factuur opleveren die je niet kunt betwisten.
Succes met je afweging.
Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric
Interessant idee, maar ik denk dat mijn vrouw helemaal in paniek als ik daaraan ga zagen.Freee!! schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:44:
[...]
Gewoon zorgen, dat na de meter de gasbuis weg is
Beetje kort dag nu om dat nog te regelen, maar dat is voor de meeste monteurs een heel duidelijk signaal, dat die gasmeterwissel niet nodig is.
Aan de meterkant zou je gewoon los moeten kunnen schroeven.Tegengas schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:52:
[...]
Interessant idee, maar ik denk dat mijn vrouw helemaal in paniek als ik daaraan ga zagen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Bij mij is ook de gasmeter gewisseld na opzeggen ATO en ik had de leiding een stukje na de meter doorgezaagd. Ik wist niet goed waar mijn installatie begon en waar die van de netbeheerder ophield. De monteur moest de nieuwe meter afdoppen om af te kunnen controleren op lekkage. Hij heeft die dop laten zitten. Dat is ook veiliger. Nu kan ik veilig het restant van de leidingen in mijn huis verwijderen. Zie ook mijn dossier.Freee!! schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 13:44:
[...]
Gewoon zorgen, dat na de meter de gasbuis weg is
*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***
@Tegengas Ik zou er zelf nog wel een belletje aan wagen om te vertellen dat je van het gas af bent en inmiddels het contract hebt opgezegd en dat vervangen daardoor nutteloos is. Gezien de flexibiliteit van hun processen zal daar waarschijnlijk niets mee gebeuren, maar wie weet halen ze de huidige meter wel weg ipv vervangen
Ben je gelijk van het gedoe af
Ben je gelijk van het gedoe af
[ Voor 5% gewijzigd door Standeman op 28-08-2020 14:16 ]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
En het eerste opportunistische advocatenkantoor ruikt omzet na het vonnis in Assen. Maar waarom zou je naar hen gaan, als je ook Erwin Dingenouts kunt krijgen...
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
@Tegengas Jij hebt niets te zeggen over de bestaande situatie. Daar heb jij of je rechtsvoorganger ooit mee ingestemt. Echter; jij kunt ze zeker wel verbieden een nieuwe meter te plaatsen. Jij hebt het niet meer nodig, ze mogen weghalen, maar als jij het niet toestaat geen nieuwe plaatsen. Jouw huis. Toch?
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Nou, dat weet ik nog niet zo zeker...onetime schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:06:
@Tegengas Jij hebt niets te zeggen over de bestaande situatie. Daar heb jij of je rechtsvoorganger ooit mee ingestemt. Echter; jij kunt ze zeker wel verbieden een nieuwe meter te plaatsen. Jij hebt het niet meer nodig, ze mogen weghalen, maar als jij het niet toestaat geen nieuwe plaatsen. Jouw huis. Toch?
Het is hun installatie tot de aansluiting op jouw eigen buisje van de huisinstallatie. Pas op dat punt begint jouw zeggenschap.
per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)
Ja, maar het gedogen van hun installatie in mijn huis hing natuurlijk wel samen met de gezamelijke gasleverovereenkomst die er nu niet meer is.(en welke ergens in 1970 overeengekomen was)Nico-G schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:15:
[...]
Nou, dat weet ik nog niet zo zeker...
Het is hun installatie tot de aansluiting op jouw eigen buisje van de huisinstallatie. Pas op dat punt begint jouw zeggenschap.
Ik zou er ook geen zin in hebben dat een bedrijf waar je geen overeenkomst meer mee hebt, wel gratis onzinnige werkzaamheden in mijn meterkast wil komen doen, waar ik een vrije dag voor moet nemen.
En mij tegelijk ook probeert te dwingen om hen te betalen om daar weer een verwijdering van te laten doen.
Tot na de meter is jou bezit, daarvoor is van de netbeheerder. Als de netbeheerder besluit dat er iets vervangen moet worden dan heb je daar weinig tegen in te brengen, tenzij je natuurlijk bereid bent om te procederen.onetime schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 15:06:
De netbeheerders gaan dan waarschijnlijk de veiligheid kaart trekken, en wat heb je dan bereikt? Hoge rekening voor iets waar je eigenlijk weinig om geeft.
En om het nog erger te maken, waarschijnlijk komen ze een week nadat de meter is vervangen de boel volledig weghalen, gewoon omdat het kan.
Wil je niet dat ze de meter vervangen, vraag dan verwijdering aan en betaal de rekening.
Die gedoogconstructie bestaat nog steeds hoor, ik neem aan dat jij nog steeds een veilige aansluiting in huis wil hebben liggen.Simba schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:34:
[...]
Ja, maar het gedogen van hun installatie in mijn huis hing natuurlijk wel samen met de gezamelijke gasleverovereenkomst die er nu niet meer is.(en welke ergens in 1970 overeengekomen was)
Ik zou er ook geen zin in hebben dat een bedrijf waar je geen overeenkomst meer mee hebt, wel gratis onzinnige werkzaamheden in mijn meterkast wil komen doen, waar ik een vrije dag voor moet nemen.
En mij tegelijk ook probeert te dwingen om hen te betalen om daar weer een verwijdering van te laten doen.
De netbeheerders zijn ook niet mijn beste vrienden, maar op elke slak een korrel zout leggen bewijst ons als gasverlaters helemaal geen dienst. De hele discussie hier gaat over het niet hoeven te betalen wanneer je je gascontract opzegt. Principele discussie over de werkzaamheden die de netbeheerders al dan niet mag uitvoeren nadat je je contract opzegt staan hier volledig los van.
Nou, ik kan je vertellen dat iemand de kosten van onzinnige werkzaamheden moet betalen (naast dat een extra vrije dag eraan spenderen mij ook veel waard is)cold_as_ijs schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:46:
[...]
<knip>, waarschijnlijk komen ze een week nadat de meter is vervangen de boel volledig weghalen, gewoon omdat het kan.
<>
De hele discussie hier gaat over het niet hoeven te betalen wanneer je je gascontract opzegt. Principele discussie over de werkzaamheden die de netbeheerders al dan niet mag uitvoeren nadat je je contract opzegt staan hier volledig los van.
En die kosten zullen uiteindelijk toch weer door ons consumenten betaald worden.
Tjaa, hoe onzinnig zijn die werkzaamheden?Simba schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:52:
[...]
Nou, ik kan je vertellen dat iemand de kosten van onzinnige werkzaamheden moet betalen (naast dat een extra vrije dag eraan spenderen mij ook veel waard is)
En die kosten zullen uiteindelijk toch weer door ons consumenten betaald worden.
Als ze nu een slimme meter plaatsen of 1x per 3 maanden iemand langs moeten sturen om te controleren of meneer ook echt niks gebruikt dan verwacht ik dat die meter zo is terugverdient. En we weten niet of de huidige meter aan zijn termijn zit en dan ook echt aan vervanging toe is.
De enige mensen die de netbeheerders kunnen dwingen om kosten efficiënt gaan werken zijn de aandeelhouders, maar die krijgen nu al idiote dividenden uitbetaald dus die merken daar niks van.
Hoe dan ook, mijn advies is simpel: "Pick your battles". Spaar de energie op voor zaken die je wel kan winnen zoals het conflict over het al dan niet betalen om het verwijderen van de hele aansluiting
Hele makkelijke oplossing. Ga naar mijnaansluiting.nl en vraag verwijdering aan.
Wil je iets te zeggen hebben over de aansluiting: neem je verantwoordelijkheid. Het is niet aan ons om te bepalen hoe de netbeheerder z’n werk doet.
Wil je iets te zeggen hebben over de aansluiting: neem je verantwoordelijkheid. Het is niet aan ons om te bepalen hoe de netbeheerder z’n werk doet.
Simba schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:52:
[...]
Nou, ik kan je vertellen dat iemand de kosten van onzinnige werkzaamheden moet betalen (naast dat een extra vrije dag eraan spenderen mij ook veel waard is)
Zo had ik het nog niet bekeken, als dat een rede is, vind ik het nog niet zo gek om die slimme gasmeter te plaatsen. (Behalve dan dat ik geen slimme elektriciteitsmeter wil haha)Tjaa, hoe onzinnig zijn die werkzaamheden?
Als ze nu een slimme meter plaatsen of 1x per 3 maanden iemand langs moeten sturen om te controleren of meneer ook echt niks gebruikt
Hier heb je zeker gelijk in. Als ik toevallig thuis ben wisselen ze maar een eind weg met gasmeters. als ze maar niet verwachten dat ik er vrij voor ga nemen.Hoe dan ook, mijn advies is simpel: "Pick your battles". Spaar de energie op voor zaken die je wel kan winnen zoals het conflict over het al dan niet betalen om het verwijderen van de hele aansluiting
Het is onzinnig, omdat de netbeheerder zelf beweert (zie hun website) dat die nieuwe meter ook geen veiligheid voor langer dan 12 maanden creëert. Dat wij daar anders over denken, is in deze niet relevant.cold_as_ijs schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 17:01:
[...]
Tjaa, hoe onzinnig zijn die werkzaamheden?
Als ze nu een slimme meter plaatsen of 1x per 3 maanden iemand langs moeten sturen om te controleren of meneer ook echt niks gebruikt dan verwacht ik dat die meter zo is terugverdient. En we weten niet of de huidige meter aan zijn termijn zit en dan ook echt aan vervanging toe is.
Het veiligheidsargument gaat dus niet op vanuit de netbeheerder.
En wat betreft de controle op het niet gebruiken van gas: dan kan er ook gewoon een slotje op de hoofdkraan geplaatst worden.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
@Ivow85 ik doelde op het feit dat de huidige meter mogelijk oud kan zijn en om die reden voor de veiligheid vervangen moet worden. En of dit de ware reden is of niet maakt niet uit. Ze claimen dit gewoon in de rechtzaal wel als je toegang weigert. Bewijs het tegendeel maar eens.
Ik ben trouwens volledig mee eens dat het onzinnig werkzaamheden zijn, maar dat betekent niet dat je dit moet weigeren want je bereikt er gewoon niks mee behalve een dure rekening.
Ik ben trouwens volledig mee eens dat het onzinnig werkzaamheden zijn, maar dat betekent niet dat je dit moet weigeren want je bereikt er gewoon niks mee behalve een dure rekening.
Mijn standpunt is dat ze de oude meter mogen weghalen en vervangen door een dop.
Maar geen nieuwe meter.
edit: geen toegang weigeren, wel verwijderen, en dop plaatsen, maar geen nieuwe meter.
edit2: volgens deze redenatie: Simba in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
Maar geen nieuwe meter.
edit: geen toegang weigeren, wel verwijderen, en dop plaatsen, maar geen nieuwe meter.
edit2: volgens deze redenatie: Simba in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
[ Voor 52% gewijzigd door onetime op 28-08-2020 21:55 ]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Zo werkt het alleen niet. De netbeheerder is verantwoordelijk tot en met de meter, en mag die ook vervangen. Het is zelfs hun wettelijke taak om naar eer en geweten het netwerk te beheren. Als dat inhoud, en in the big picture het meest efficiënt is om de meter te vervangen: laat ze lekker.
Zelf vindt ik dat je met deze instelling de zaak alleen maar schade aan doet: of je hebt een belang bij het wel of niet behouden van de meter en dan Handel je er naar. Wil je perse de meter houden dan neem je een leegstandscontract. Wil je perse dat de meter weg gaat dan vraag je verwijdering aan.
Maakt het je niet uit dan volg je de tweakers route.
Zelf vindt ik dat je met deze instelling de zaak alleen maar schade aan doet: of je hebt een belang bij het wel of niet behouden van de meter en dan Handel je er naar. Wil je perse de meter houden dan neem je een leegstandscontract. Wil je perse dat de meter weg gaat dan vraag je verwijdering aan.
Maakt het je niet uit dan volg je de tweakers route.
onetime schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:52:
Mijn standpunt is dat ze de oude meter mogen weghalen en vervangen door een dop.
Maar geen nieuwe meter.
@overhyped En waarom werkt het dan niet zo?
Ik denk zelfs dat je prima in je recht staat om te zeggen ik gedoog dat gas spul niet langer, weg ermee of betalen voor het laten zitten. Zonder betalingsverplichting voor de bewoner / eigenaar van het pand.
Om uit te zoeken. In de aanval. het moge duidelijk zijn dat ik geen medelijden heb met Lieanderende netbeheerders.
Dan sta je volgens mij prima in je recht om te zeggen dingen weg, ok. En niet meer terug dan nodig. Dop dus.Ja, maar het gedogen van hun installatie in mijn huis hing natuurlijk wel samen met de gezamelijke gasleverovereenkomst die er nu niet meer is. (en welke ergens in 19xx overeengekomen was)
Ik denk zelfs dat je prima in je recht staat om te zeggen ik gedoog dat gas spul niet langer, weg ermee of betalen voor het laten zitten. Zonder betalingsverplichting voor de bewoner / eigenaar van het pand.
Om uit te zoeken. In de aanval. het moge duidelijk zijn dat ik geen medelijden heb met Lieanderende netbeheerders.
Nee, het recht van hen om in jouw huis werkzaamheden te verrichten staat los van de overeenkomst betreft van leveren. Dus of die van toepassing is of vervallen maakt niet uit. Eigendomsrecht in Nederland is niet absoluut, en dit is enkel één van de vele uitzonderingen. In dit geval is het omdat de gasleiding door jouw perceel en in jouw woning loopt. Niet het leveren, maar het aanwezig zijn. De gaswet legt dat vast.onetime schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 23:23:
@overhyped En waarom werkt het dan niet zo?
[...]
Dan sta je volgens mij prima in je recht om te zeggen dingen weg, ok. En niet meer terug dan nodig. Dop dus.
Als jij het weg wilt, moet je opdracht geven en dan mag men ook kosten in rekeningen brengen. Maar zoals we weten is het beleid dat ze het toch wel komen weghalen, dus gewoon geduld hebben.
Dus als men inderdaad een nieuwe meter wil plaatsen mag men dat, hoe oprecht onzinnig. Over een paar maanden zie je ze wellicht weer, om nu die meter en leiding alsnog weg te halen
@Armin Kan je me op weg helpen? Waar staat dit in de gaswet? Ik zie namelijk nog geen tegenspraak met mijn standpunt. Ik ontzeg ze namelijk niet het recht tot werkzaamheden, alleen na het verwijderen van een overbodig iets wil ik niet toestaan iets anders overbodigs nieuw te plaatsen. Een dop is wel nodig.
edit: dit deel van mijn reactie reageer je op, vandaar.
[ Voor 8% gewijzigd door onetime op 29-08-2020 02:01 ]
Het is hun eigendom, en dus wat men daar mee doet is hun zorg niet die van hen. Jij hebt het recht niet te bepalen wat te doen met hun eigendom.onetime schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 01:56:
@Armin Kan je me op weg helpen? Waar staat dit in de gaswet? Ik zie namelijk nog geen tegenspraak met mijn standpunt. Ik ontzeg ze namelijk niet het recht tot werkzaamheden, alleen na het verwijderen van een overbodig iets wil ik niet toestaan iets anders overbodigs nieuw te plaatsen. Een dop is wel nodig.
Er zijn tal van theoretische goede en slechte redenen waarom men liever een nieuwe meter wil, ipv weghalen met een dop. Wellicht is het organisatorisch beter om over een jaar pas weg te halen en is het beleid een nieuwe meter. Wellicht wil men voorbereid zijn op een toekomstige koper van jouw huis. Is jouw huis onderdeel van een proef. Etc etc etc Onzinnig wellicht, maar daar heb jij gewoonweg h e l e m a a l niks over te zeggen
Het standpunt hier is ook altijd dat het hun eigendom was en men dus mag doen wat men wilt. Alleen geen kosten rekenen voor werk aan hun eigendom die geen opdracht van de ex-gebruiker hadden.
Dit argument hoor ik heel vaak, ook van een medewerker van Liander in een recent telefonisch contact: ik had hem uitgelegd dat het leidingenstelsel in ons appartementencomplex zonder toestemming van de VVE, waarin ik mede-eigenaar ben, niet zomaar aangepast of verwijderd mag worden. We hebben in 2004 deze woonvorm voor ouderen laten bouwen en alle betonnen vloeren, met daarin het buizenstelsel voor gas water riolering en alle bekabeling zijn volledig door ons betaald. Volgens de medewerker van Liander maakte het niet uit door wie het betaald was, door aansluiting op het landelijke netwerk was het nu eigendom van de netbeheerder geworden. Ze zouden geen leidingen uit de vloer hakken maar de gasbuis tot aan de dekvloer afzagen zou volgens hem zijn toegestaan. Maar als ik het appartement zou willen verkopen zal alles opnieuw moeten worden aangelegd en dit zou tot een waardevermindering van mijn woning leiden als de nieuwe eigenaar gas wil.cold_as_ijs schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 16:46:Tot na de meter is jou bezit, daarvoor is van de netbeheerder. Als de netbeheerder besluit dat er iets vervangen moet worden dan heb je daar weinig tegen in te brengen, tenzij je natuurlijk bereid bent om te procederen....
Het kan best dat het waar is hoor, op zich is het heel verstandig om het onderhoud en de verantwoordelijkheid (en dus het eigendomsrecht) bij één enkele partij neer te leggen, maar in ons geval het komt mij toch heel vreemd voor. Geeft de wet hier ergens duidelijkheid over?
Gasloos sinds sept. 2014, meter verzegeld in 2015, in 2020 ineens gevaarlijk. Netbeheerder eist opdracht tot verwijdering, anders rechtszaak.
Na de gasmeter is van jou. Daarvoor van hen.Klompke schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 04:45:
[...]
Dit argument hoor ik heel vaak, ook van een medewerker van Liander in een recent telefonisch contact: ik had hem uitgelegd dat het leidingenstelsel in ons appartementencomplex zonder toestemming van de VVE, waarin ik mede-eigenaar ben, niet zomaar aangepast of verwijderd mag worden. We hebben in 2004 deze woonvorm voor ouderen laten bouwen en alle betonnen vloeren, met daarin het buizenstelsel voor gas water riolering en alle bekabeling zijn volledig door ons betaald. Volgens de medewerker van Liander maakte het niet uit door wie het betaald was, door aansluiting op het landelijke netwerk was het nu eigendom van de netbeheerder geworden. Ze zouden geen leidingen uit de vloer hakken maar de gasbuis tot aan de dekvloer afzagen zou volgens hem zijn toegestaan. Maar als ik het appartement zou willen verkopen zal alles opnieuw moeten worden aangelegd en dit zou tot een waardevermindering van mijn woning leiden als de nieuwe eigenaar gas wil.
Het kan best dat het waar is hoor, op zich is het heel verstandig om het onderhoud en de verantwoordelijkheid (en dus het eigendomsrecht) bij één enkele partij neer te leggen, maar in ons geval het komt mij toch heel vreemd voor. Geeft de wet hier ergens duidelijkheid over?
Wellicht dat er in unieke situaties uitzonderingen zijn, maar deze wet is zo omdat je anders een halve gare krijgt die ergens moeilijk gaat doen, toegang gaat weigeren, zelf gaan beunen, etc waardoor er een gaslek ontstaat en een 3 onder een kap of zo de lucht in gaat.
Mocht je dus allerlei werk voor de meter gedaan hebben is het in principe zo dat men daar bij mag en mag doen wat men wil. Eventuele schade die men aan jouw eigendommen maakt moet men wel herstellen. Vandaar dat men normaal gesproken dus geen dekvloeren zal openbreken. Ook weten we uit ervaring dat men in de praktijk moeiteloos leidingen laat liggen. Het drammerige geheel verwijderen is een recent verschijnsel waar in deze draad uitvoerig over gesproken is.
Bij VVE's wordt normaal gesproken de meter dan ook ergens centraal geplaatst of ieder een eigen meterkast en pas vanaf daar ledingen door vloeren/muren etc.
Klopt, iedereen heeft eigen meterkast. In het gebouw geen mogelijkheid tot afzonderlijk afsluiten. Ik woon op de bovenste woonlaag (van 2) en bij de benedenbuurman loopt er een leiding naar mij boven. Zullen ze waarschijnlijk niet doen maar in theorie zouden ze die dus ook mogen verwijderen begrijp ik?Armin schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 05:33:
...
Bij VVE's wordt normaal gesproken de meter dan ook ergens centraal geplaatst of ieder een eigen meterkast en pas vanaf daar ledingen door vloeren/muren etc.
Gasloos sinds sept. 2014, meter verzegeld in 2015, in 2020 ineens gevaarlijk. Netbeheerder eist opdracht tot verwijdering, anders rechtszaak.
Ja inderdaad, al zal men dat inderdaad niet snel doen. En anders is zo'n leiding ook weer snel teruggeplaatst denk ik dan maar.Klompke schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 05:46:
[...]
Klopt, iedereen heeft eigen meterkast. In het gebouw geen mogelijkheid tot afzonderlijk afsluiten. Ik woon op de bovenste woonlaag (van 2) en bij de benedenbuurman loopt er een leiding naar mij boven. Zullen ze waarschijnlijk niet doen maar in theorie zouden ze die dus ook mogen verwijderen begrijp ik?
Je moet ook niet de toegang tot de woning weigeren. Dat is juist, als je dat doet 'wint' de netbeheerder altijd.cold_as_ijs schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 21:21:
@Ivow85 ik doelde op het feit dat de huidige meter mogelijk oud kan zijn en om die reden voor de veiligheid vervangen moet worden. En of dit de ware reden is of niet maakt niet uit. Ze claimen dit gewoon in de rechtzaal wel als je toegang weigert. Bewijs het tegendeel maar eens.
Wat wel kan, is schriftelijk eisen dat de netbeheerder een duurzaam veilige situatie creëert. Wanneer de netbeheerder dan nu een meterwissel doet, sta je in de discussie rond definitief verwijderen nog véél sterker dan ieder ander in dit topic.
Want reactie aan de netbeheerder: "hoezo is de zaak vlak nadat jullie werkzaamheden aan jullie installatie hebben verricht niet meer veilig?"
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Dank je voor je reactie! Ik kan op de website van Stedin nergens het postadres vinden. Is hier het postadres wat ik het beste kan gebruiken bekend? Of is dat blaak 8 zoals op de brief staat die ik heb gekregen?Bram-Bos schreef op maandag 24 augustus 2020 @ 21:23:
[...]
Ad nauseam...
Net als de zogenaamde wettelijke verplichting om een leveringscontract te hebben als er een gasaansluiting in je huis is.
@jmk: prima zo. Niks meer aan doen. Emailadres is altijd een gok bij Stedin.
Ik ga dus nu eerst maar een e-mail sturen en als ik een postadres vind een brief er achter aan.
Yippie kayak, other buckets!
Wij hebben het in onze appartementen (en VvE) bij Liander voor elkaar gekregen dat de leiding op de tweede verdieping direct boven hun meter werd afgekoppeld. Door onze appartementen op de derde(=hoogste) verdieping loopt geen enkele gasleiding meer.Klompke schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 05:46:
[...]
Klopt, iedereen heeft eigen meterkast. In het gebouw geen mogelijkheid tot afzonderlijk afsluiten. Ik woon op de bovenste woonlaag (van 2) en bij de benedenbuurman loopt er een leiding naar mij boven. Zullen ze waarschijnlijk niet doen maar in theorie zouden ze die dus ook mogen verwijderen begrijp ik?
A'dam PVOutput
@Armin Je gaat helaas niet in op wat ik bedoel. Namelijk na verwijdering van iets onnodigs kan de bewoner / eigenaar volgens mij verbieden om iets onnodig groots te plaatsen. Een dop is nodig. Een nieuwe meter niet.
Hoezo zouden ze zomaar extra ruimte in beslag mogen nemen in een privé ruimte.
Ze mogen de leiding etc komen schuren, schilderen, extra beugelen, besnuffelen, weet ik wat.
Maar niet zomaar extra ruimte gebruiken. Minder ruimte ok. Meer niet.
Als je geen gas meer gebruikt, is een nieuwe meter overbodig en kan je die volgens mij verbieden.
Waar staat dat ze meer ruimte mogen gebruiken dan nodig, meer dingen mogen doen dan nodig.
Ze mogen de leiding etc komen schuren, schilderen, extra beugelen, besnuffelen, weet ik wat.
Als je geen gas meer gebruikt, is een nieuwe meter overbodig en kan je die volgens mij verbieden.
Waar staat dat ze meer ruimte mogen gebruiken dan nodig, meer dingen mogen doen dan nodig.
@onetime Ik denk dat jouw idee kansloos is. Ik heb recent een meterwissel gehad en de medewerker die de afspraak maakte had inderdaad toegezegd dat de oude gasmeter weg gaat en, dus geen nieuwe. De installateur wilde dit niet uitvoeren en heeft een nieuwe meter opgehangen. En ik begrijp dat wel.onetime schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:37:
@Armin Je gaat helaas niet in op wat ik bedoel. Namelijk na verwijdering van iets onnodigs kan de bewoner / eigenaar volgens mij verbieden om iets onnodig groots te plaatsen. Een dop is nodig. Een nieuwe meter niet.
Zonder meter is de dienstleiding naar jouw huis voor de netbeheerder in ieder geval waardeloos geworden. En, er ligt een leiding in jouw huis waarvan de kans groot is dat men later niet meer weet dat die nog in gebruik is. Precies het scenario dat de netbeheerders altijd voordragen in dit dossier.
Hoe zou je dit overigens willen regelen? De netbeheerder onderhoud en toegang tot jouw woning ontzeggen gaat je niet helpen. De installateur de oude meter laten verwijderen en vervolgens belemmeren de nieuwe meter te monteren? Zal zeker niet in jouw voordeel zijn.
Toen ik het bericht ontving over een meterwissel heb ik ze gewezen op mijn gasloze situatie, dat ze zelf hebben geschreven dat de meter wordt verwijderd en dat wisselen dus een nutteloze investering is. Verder is het aan de netbeheerder om een keuze te maken.
https://www.stedin.net/kl...-adresgegevens-van-stedinjmk schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 08:11:
[...]
Dank je voor je reactie! Ik kan op de website van Stedin nergens het postadres vinden. Is hier het postadres wat ik het beste kan gebruiken bekend? Of is dat blaak 8 zoals op de brief staat die ik heb gekregen?
Ik ga dus nu eerst maar een e-mail sturen en als ik een postadres vind een brief er achter aan.
Stedin Netbeheer B.V.
Postbus 49
3000 AA Rotterdam
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
artikel 10 gaswet uit het hoofd: ze moeten het netwerk veilig beheren. En daar maken ze dan beleid op. Dat jij daar wat vindt is niet van belang voor hun.onetime schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:37:
Het is niet alleen gaswet, er is ook de nodige jurisprudentie; Ik weet dat er op dit soort kwesties ook rechtszaken zijn gevoerd en gewonnen door netbeheerders. Er is in ieder geval een zaak geweest van iemand die een stuk grond had met daarop een verdeelkast en die wilde dat de netbeheerder het zou verplaatsen/verwijderen. Werd in het ongelijk gesteld als ik me goed herinner. Netbeheerders moeten in staat gesteld worden hun taak uit te voeren, inclusief eigen, zelfstandige beslissingen over meters/aansluitingen. Tot en met de meter, daarna niet meer.onetime schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 01:56:
Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric
Voor als je op postzegels wilt besparen:jmk schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 08:11:
[...]
Dank je voor je reactie! Ik kan op de website van Stedin nergens het postadres vinden. Is hier het postadres wat ik het beste kan gebruiken bekend? Of is dat blaak 8 zoals op de brief staat die ik heb gekregen?
Stedin Netbeheer B.V.
Antwoordnummer 139
3000 WB Rotterdam
Met dank aan:
onetime in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Hé wat leuk dat er nog mensen tv kijkenWolly schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 20:08:
Zojuist was er in Kassa weer een item over gas, de rechtszaak werd op het einde van het item ook nog genoemd.
Vanaf 10:06
NPO Start
Ik zag een bekend gezicht rechtsachter die mijnheer Samsung
Kassa! meent te weten dat er een wetswijziging aankomt die er per 1 oktober 2020 voor zou zorgen dat gasverlaters nog maar de helft betalen van de verwijderingskosten. Klok en klepel natuurlijk, want de wetswijziging (amendement Van der Lee op de Gaswet) is allang aangenomen door de TK en de EK. Ook de Ministeriële regeling tariefstructuren Gas is door de minister al in de Staatscourant gepubliceerd, met een voorgestelde ingangsdatum van 18 september 2020. Wat nog nodig is is een wijziging van de Tarievencode Gas, maar daarvoor moet de ACM nog een ontwerpbesluit publiceren, en daar volgt vervolgens een zienswijzeperiode van 6 weken op. Kortom: die 1 oktober invoering kán helemaal niet.
Dat Kassa! die specifieke datum van 1 oktober noemt is dus wel opvallend. Is nergens eerder genoemd, voorzover ik kan nagaan. Het is 'toevallig' ook de datum dat de netbeheerders hun nieuwe tariefvoorstellen voor 2021 moeten voorleggen aan de ACM. 1 oktober is dus een datum die in dit verband alleen relevant is voor de netbeheerders.
Ik kan me voorstellen dat de netbeheerders 50/50 in de lucht willen houden, zodat mensen nog even wachten met het opzeggen van hun leveringscontract.
Update: die 1 oktober komt gewoon uit de brief van Minister Wiebes aan de Tweede en Eerste Kamer bij de publicatie van de gewijzigde Ministeriële regeling tariefstructuren Gas: "Inwerkingtreding is voorzien met ingang van 1 oktober 2020."
Die deadline haalt Wiebes dus niet.
[ Voor 76% gewijzigd door Bram-Bos op 30-08-2020 22:13 ]
Na jaren van meelezen in dit topic kan ik vandaag ook eindelijk mijn gas afsluiten. Heb al 5 jaar een wp voor de verwarming, sinds 1 jaar wp boiler voor warm water en vanaf vandaag inductie voor het koken. Dus snel afsluiten die hap. Zit bij Greenchoice en als ik goed opgelet heb is er 50% kans dat het in 1 keer goed gaat. Maar met alle mooie voorbeeld brieven moet het helemaal goed komen.
Mooi om te horen dat we van die trouwe meelezers hebben, die nu zelf ook de gaskraan kunnen dichtdraaien.martijnr17 schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 11:13:
Na jaren van meelezen in dit topic kan ik vandaag ook eindelijk mijn gas afsluiten. Heb al 5 jaar een wp voor de verwarming, sinds 1 jaar wp boiler voor warm water en vanaf vandaag inductie voor het koken. Dus snel afsluiten die hap. Zit bij Greenchoice en als ik goed opgelet heb is er 50% kans dat het in 1 keer goed gaat. Maar met alle mooie voorbeeld brieven moet het helemaal goed komen.
Houd ons op de hoogte!
martijnr17 schreef op zondag 10 februari 2019 @ 11:46:
Ik lees al een hele tijd mee en ben uiteindelijk ook benieuwd naar de uitslag van de geschillencommissie en of een rechtszaak. Zelf zou ik er ook geen zin in hebben en uiteindelijk betalen denk ik. 400 euro is ook een stuk schappelijker dan 700. Maar respect voor de mensen die het wel zover laten komen.
Dat klopt vast wel. Als je iets nieuws laat bouwen en aangesloten wilt hebben, betaal je daar linksom of rechtsom altijd zelf voor, terwijl het tot en met de meter onderdeel van het net wordt en dus niet je eigendom. Dat in je eigen vloeren tijdens de bouw zelf doen, is simpelweg praktischer dan het de netbeheerder te laten doen, die dan ook nog door je bouw heen loopt en de nota toch bij jou legt.Klompke schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 04:45:
[...]
alle betonnen vloeren, met daarin het buizenstelsel voor gas water riolering en alle bekabeling zijn volledig door ons betaald. Volgens de medewerker van Liander maakte het niet uit door wie het betaald was, door aansluiting op het landelijke netwerk was het nu eigendom van de netbeheerder geworden.
Jawel, het nos bericht met de uitspraak van de rechter noemde ook al 1 oktoberBram-Bos schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 21:37:
[...]
....
Dat Kassa! die specifieke datum van 1 oktober noemt is dus wel opvallend. Is nergens eerder genoemd, voorzover ik kan nagaan. Het is 'toevallig' ook de datum dat de netbeheerders hun nieuwe tariefvoorstellen voor 2021 moeten voorleggen aan de ACM. 1 oktober is dus een datum die in dit verband alleen relevant is voor de netbeheerders.
Ik kan me voorstellen dat de netbeheerders 50/50 in de lucht willen houden, zodat mensen nog even wachten met het opzeggen van hun leveringscontract.
Edit: deze dus van 13 augustus:
Gasverlater hoeft van de rechter 'afsluitboete' niet te betalen - https://nos.nl/l/2343920
[ Voor 16% gewijzigd door Tromp.et op 30-08-2020 13:50 ]
Goeie. NOS dus eerste bron, want Volkskrant meldde dat niet. Maar waar heeft de NOS dat dan weer vandaan?Tromp.et schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 13:46:
[...]
Jawel, het nos bericht met de uitspraak van de rechter noemde ook al 1 oktober
Edit: deze dus van 13 augustus:
Gasverlater hoeft van de rechter 'afsluitboete' niet te betalen - https://nos.nl/l/2343920
Edit: gewoon uit de brief van Minister Wiebes aan de Tweede en Eerste Kamer bij de publicatie van de gewijzigde Ministeriële regeling tariefstructuren Gas: "Inwerkingtreding is voorzien met ingang van 1 oktober 2020."
[ Voor 43% gewijzigd door Bram-Bos op 30-08-2020 21:52 ]
ingetrokken 
(ik dacht dat ik het wist, maar dat was niet zo...)

[ Voor 159% gewijzigd door Nico-G op 30-08-2020 17:08 ]
per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)
Artikel 20 Burgerlijk Wetboek Boek 5 specifiek lid 2 zegt:Klompke schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 04:45:
De vraag is dan natuurlijk of jullie VVE een "bevoegde aanlegger" was van een gasleiding. Ik neem even aan dat er niet 1 gasmeter is voor het hele complex, maar dat iedere woning zijn eigen gasmeter heeft die door de netbeheerder wordt beheerd. Tenzij heel expliciet met de VVE is overeengekomen dat de netbeheerder namens de VVE de exploitatie van dit particuliere gasnet op zich heeft genomen zou ik er van uitgaan dat de netbeheerder tegenwoordig de eigenaar is van dit stukje gasnet.In afwijking van lid 1 behoort de eigendom van een net, bestaande uit een of meer kabels of leidingen, bestemd voor transport van vaste, vloeibare of gasvormige stoffen, van energie of van informatie, dat in, op of boven de grond van anderen is of wordt aangelegd, toe aan de bevoegde aanlegger van dat net dan wel aan diens rechtsopvolger.
Het zou me niet verbazen als hier ook afspraken over gemaakt zijn toen jullie gebouw werd aangesloten op de nutsvoorzieningen. Als de VVE het gebouw heeft laten bouwen dan moet dat in de archieven wel terug te vinden zijn, denk ik.
Dat is op zich ook al een bijzondere situatie. Meestal wordt de VVE pas opgericht als de projectontwikkelaar het pand in appartementen splitst.
Tussen haakjes, een appartement is trouwens ook een mooi voorbeeld waarbij degene die ergens voor betaald niet de eigenaar wordt. Die persoon wordt mede-eigenaar.
In het geval dat de VVE wel de eigenaar is van het gasnet maakt dat de situatie voor jou heel anders. Dan moet je bij de VVE zijn als je niet meer wil betalen voor de beheerskosten van het stukje gasleiding naar jouw meter. Of die daar dan mee akkoord gaan is natuurlijk maar de vraag. Wellicht staat in de splitsingsakte of VVE statuten wel dat je verplicht bent hiervoor te betalen.
Zie ook https://www.linkedin.com/...aar-hoe-zit-dat-de-korte/ als komt een vraag zoals jij stelt volgens mij nu net niet aan bod.
Gevonden: gewoon uit de brief van Minister Wiebes aan de Tweede en Eerste Kamer bij de publicatie van de gewijzigde Ministeriële regeling tariefstructuren Gas: "Inwerkingtreding is voorzien met ingang van 1 oktober 2020."Nico-G schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 17:04:
ingetrokken
Of de Minister bedoelde hiermee alleen dat de Ministeriële regeling tariefstructuren Gas in werking zou treden per 1 oktober, of veronderstelde dat de ACM dan ook wel klaar zou zijn met de wijziging van de Tarievencode Gas. Dat laatste is echter nodig, voordat die Ministeriële regeling überhaupt betekenis heeft.
@JeroenE: zeker niks meer gehoord van Inkassier, hè?
[ Voor 17% gewijzigd door Bram-Bos op 30-08-2020 22:44 ]
Even quoten van de "Regeling van de Minister van Economische Zaken en Klimaat van 22 juni 2020, nr. WJZ/ 20155386, tot wijziging van de Regeling inzake tariefstructuren en voorwaarden gas in verband met het stellen van regels voor de verdeling van kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting"
En artikel 10, zesde lid, onderdeel d luidt:Na artikel 5a wordt een artikel toegevoegd luidende:
Artikel 5b
1. In de tariefstructuren, bedoeld in artikel 12a van de wet, voor aansluiting op het gastransport-net, bedoeld in artikel 10, zesde lid, van de wet, wordt opgenomen dat de kosten voor het verwijderen van een aansluiting als bedoeld in artikel 10, zesde lid, onderdeel d, voor de helft in rekening worden gebracht via een eenmalige afsluitvergoeding bij de voormalig aangeslotene en voor de andere helft worden opgenomen in een component van de vergoeding voor het beheren en onderhouden van een aansluiting als bedoeld in artikel 10, zesde lid, onderdeel c, van de wet
Dus zoals al eerder gemeld, alleen indien de afnemer hierom verzoekt.d. aansluitingen te wijzigen, anders dan het omschakelen van die aansluitingen, of verwijderen, indien de afnemer hierom verzoekt.
[ Voor 10% gewijzigd door ZuinigeRijder op 30-08-2020 22:49 ]
Interessant:ZuinigeRijder schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:46:
Even quoten van de "Regeling van de Minister van Economische Zaken en Klimaat van 22 juni 2020, nr. WJZ/ 20155386, tot wijziging van de Regeling inzake tariefstructuren en voorwaarden gas in verband met het stellen van regels voor de verdeling van kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting"
[...]
En artikel 10, zesde lid, onderdeel d luidt:
[...]
Dus zoals al eerder gemeld, alleen indien de afnemer hierom verzoekt.
op 1-2-2020 luidde artikel 10, zesde lid, onderdeel d nog:
"aansluitingen te wijzigen of verwijderen, indien de aangeslotene hierom verzoekt."
En nu luidt artikel 10, zesde lid, onderdeel d:
"aansluitingen te wijzigen, anders dan het omschakelen van die aansluitingen, of verwijderen, indien de afnemer hierom verzoekt.'
Toegevoegd is: "anders dan het omschakelen van die aansluitingen, "
en gewijzigd is
'aangeslotene' --> 'afnemer'
In de Begrippencode Gas worden aangeslotene en afnemer beide gedefinieerd:
"aangeslotene: een persoon die beschikt over een aansluiting op een gastransportnet, niet zijnde een netkoppeling, dan wel degene die om een aansluiting heeft verzocht;"
"afnemer: een persoon met een aansluiting op een gastransportnet;"
Het wordt er niet duidelijker op met die wijziging. Is een huurder een afnemer? Is je inwonende schoonmoeder een afnemer?
Gelukkig maakt het 'op verzoek' geheel duidelijk wie de afnemer is: degene die om verwijdering verzoekt.
In alle gevallen hier dus de netbeheerderBram-Bos schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:55:
[...]
Gelukkig maakt het 'op verzoek' geheel duidelijk wie de afnemer is: degene die om verwijdering verzoekt.
Alleen is die dus geen afnemer....
Aangeslotene ben je al, als je een aanvraag/verzoek voor een aansluiting hebt gedaan, die nog moet worden gerealiseerd. De netbeheerder moet je dan al als zodanig behandelen.Bram-Bos schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 22:55:
[...]
Interessant:
op 1-2-2020 luidde artikel 10, zesde lid, onderdeel d nog:
"aansluitingen te wijzigen of verwijderen, indien de aangeslotene hierom verzoekt."
En nu luidt artikel 10, zesde lid, onderdeel d:
"aansluitingen te wijzigen, anders dan het omschakelen van die aansluitingen, of verwijderen, indien de afnemer hierom verzoekt.'
Toegevoegd is: "anders dan het omschakelen van die aansluitingen, "
en gewijzigd is
'aangeslotene' --> 'afnemer'
In de Begrippencode Gas worden aangeslotene en afnemer beide gedefinieerd:
"aangeslotene: een persoon die beschikt over een aansluiting op een gastransportnet, niet zijnde een netkoppeling, dan wel degene die om een aansluiting heeft verzocht;"
"afnemer: een persoon met een aansluiting op een gastransportnet;"
Het wordt er niet duidelijker op met die wijziging. Is een huurder een afnemer? Is je inwonende schoonmoeder een afnemer?
Afnemer: die heeft een aansluiting op een gastransportnet
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Ja, maar wie is dat dan precies? Jij, je man, je inwonende schoonmoeder, je commensaal? De perceel-eigenaar? De verhuurder? Degene met een leveringscontract ?Rommelzolder schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:39:
[...]
Aangeslotene ben je al, als je een aanvraag/verzoek voor een aansluiting hebt gedaan, die nog moet worden gerealiseerd. De netbeheerder moet je dan al als zodanig behandelen.
Afnemer: die heeft een aansluiting op een gastransportnet
[ Voor 7% gewijzigd door Bram-Bos op 30-08-2020 23:43 ]
Zowel voor “ aangeslotene” als “afnemer” kun je die vraag stellen.Bram-Bos schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:42:
[...]
Ja, maar wie is dat dan precies? Jij, je man, je inwonende schoonmoeder, je commensaal? De perceel-eigenaar? De verhuurder? Degene met een leveringscontract ?
In mijn geval: huis staat op naam van mijn vrouw en mijzelf, beide voor de helft.
Zijn wij beide dan een halve aangeslotene/afnemer?
Edit: ik vermoed dat degene op wiens naam het leveringscontract staat de meeste kans maakt.
[ Voor 8% gewijzigd door Rommelzolder op 30-08-2020 23:48 ]
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Precies. Kennelijk is een bestaande of nieuwe overeenkomst nodig om te bepalen wie de afnemer cq aangeslotene is. Als er echter geen overeenkomst (ATO) meer is, moet een ‘verzoek’ bepalen wie deze persoon is.Rommelzolder schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:47:
[...]
Zowel voor “ aangeslotene” als “afnemer” kun je die vraag stellen.
In mijn geval: huis staat op naam van mijn vrouw en mijzelf, beide voor de helft.
Zijn wij beide dan een halve aangeslotene/afnemer?
Edit: ik vermoed dat degene op wiens naam het leveringscontract staat de meeste kans maakt.
Eigenlijk lijkt de definitie van afnemer niet correct/compleet.Bram-Bos schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:51:
[...]
Precies. Kennelijk is een bestaande of nieuwe overeenkomst nodig om te bepalen wie de afnemer cq aangeslotene is. Als er echter geen overeenkomst (ATO) meer is, moet een ‘verzoek’ bepalen wie deze persoon is.
Ik heb sinds begin december 2019 nog steeds een aansluiting op een gastransportnet, maar ik neem nul m3 gas af sinds die tijd.
De term aangeslotene pas daar wel bij.
Ik denk dat we door de overige codes moeten lezen, om te zien waar precies de tem afnemer wordt gebruikt ipv aangeslotene.
Doe het! Ik verwacht echter dat de complete regelgeving helemaal niet uitgaat van de situatie dat iemand wel een aansluiting ‘heeft’, maar geen gebruik of contract. Daar is nooit rekening mee gehouden .Rommelzolder schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 00:03:
[...]
Eigenlijk lijkt de definitie van afnemer niet correct/compleet.
Ik heb sinds begin december 2019 nog steeds een aansluiting op een gastransportnet, maar ik neem nul m3 gas af sinds die tijd.
De term aangeslotene pas daar wel bij.
Ik denk dat we door de overige codes moeten lezen, om te zien waar precies de tem afnemer wordt gebruikt ipv aangeslotene.
En volgens van Dale is een afnemer een koper. Iemand die heeft opgezegd is dat niet meer. Niet van gas.Bram-Bos schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:14:
[...] Alleen is die dus geen afnemer....
Dit.Bram-Bos schreef op zondag 30 augustus 2020 @ 23:51:
[...] Precies. Kennelijk is een bestaande of nieuwe overeenkomst nodig om te bepalen wie de afnemer cq aangeslotene is. Als er echter geen overeenkomst (ATO) meer is, moet een ‘verzoek’ bepalen wie deze persoon is.
Bovendien kun je "de aansluiting" zelf verwijderen.
Ik vind nl dat het stukje pijp tussen de gasmeter (van de netbeheerder) en de rest (van mijn huisgasleidingen) "de aansluiting" verzorgt tussen die twee.
In vergelijking met telefoon/cai/glasvezel: dat de laatste schroefkoppeling op de gasmeter als "isra-koppelpunt" fungeert.
Er is dan (vanuit mij gezien) geen "aansluiting op het gasnet" meer.
Ik ben natuurlijk ook geen afnemer meer.
En sinds het dichtdraaien van de hoofdkraan was de meter al drukloos.
Er is dan alleen nog sprake van: nog aanwezige straatgasleiding en een gasmeter, na het beëindigen van (het gedogen ervan) de onderlinge overeenkomst daarvoor.
Ik vind nl dat het stukje pijp tussen de gasmeter (van de netbeheerder) en de rest (van mijn huisgasleidingen) "de aansluiting" verzorgt tussen die twee.
In vergelijking met telefoon/cai/glasvezel: dat de laatste schroefkoppeling op de gasmeter als "isra-koppelpunt" fungeert.
Er is dan (vanuit mij gezien) geen "aansluiting op het gasnet" meer.
Ik ben natuurlijk ook geen afnemer meer.
En sinds het dichtdraaien van de hoofdkraan was de meter al drukloos.
Er is dan alleen nog sprake van: nog aanwezige straatgasleiding en een gasmeter, na het beëindigen van (het gedogen ervan) de onderlinge overeenkomst daarvoor.
[ Voor 15% gewijzigd door Simba op 31-08-2020 00:57 ]
Op infrastructurele schaal heb je gelijk. Ooit zelf gelezen. In mijn meterkast geloof ik er niks van.Hans299 schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 10:46:
[...] Het is niet alleen gaswet, er is ook de nodige jurisprudentie; Ik weet dat er op dit soort kwesties ook rechtszaken zijn gevoerd en gewonnen door netbeheerders. Er is in ieder geval een zaak geweest van iemand die een stuk grond had met daarop een verdeelkast en die wilde dat de netbeheerder het zou verplaatsen/verwijderen. Werd in het ongelijk gesteld als ik me goed herinner. Netbeheerders moeten in staat gesteld worden hun taak uit te voeren, inclusief eigen, zelfstandige beslissingen over meters/aansluitingen. Tot en met de meter, daarna niet meer.
@jerh Een dop is veiliger dan een meter. Ik zou niet weten hoe ze nog een meter mogen plaatsen als ze dat ter plaatse verboden is als de meter eenmaal los is.
@factor15 "De installateur de oude meter laten verwijderen en vervolgens belemmeren de nieuwe meter te monteren?" Inderdaad. Gewoon een dop erop. In mijn huis verwacht ik inderdaad dat dat zo werkt.
Ik zie niet in hoe het in mijn nadeel zou kunnen zijn "to assert my rights." (weet geen goede vertaling)
Er is ook geen belang meer om een meter te hebben, al zegt een of andere rigide procedure van wel.
Hier dus nog steeds geen antwoord op.onetime schreef op zaterdag 29 augustus 2020 @ 09:37:
@Simba Klopt helemaal, er is dan nog wel een punt waar je op zou kunnen aansluiten, maar ...
Bedenk wel dat je hier veel contextuele betekenis in zit. Dat kunnen mensen die het niet (willen) begrijpen makkelijk verdraaien. En om het dan goed helder te krijgen vergt veel en heldere tekst.
edit: Wie de aansluiting als eerste verwijderd... voor ons het stukje pijp net na de meter, voor de netbeheerder de unieke aftakking die alleen voor één individuele "afnemer" bedoeld is.
Hoe is aansluiting in de teksten gedefinieert?
Bedenk wel dat je hier veel contextuele betekenis in zit. Dat kunnen mensen die het niet (willen) begrijpen makkelijk verdraaien. En om het dan goed helder te krijgen vergt veel en heldere tekst.
edit: Wie de aansluiting als eerste verwijderd... voor ons het stukje pijp net na de meter, voor de netbeheerder de unieke aftakking die alleen voor één individuele "afnemer" bedoeld is.
Hoe is aansluiting in de teksten gedefinieert?
[ Voor 29% gewijzigd door onetime op 31-08-2020 01:07 ]
Er is natuurlijk geen monteur die de meter verwijderd en dan enkel een dop terug plaatst. Op die manier maak je het voor minder eerlijke mensen wel heel makkelijk om gas af te nemen zonder er voor te betalen. Er is dan niets eens een meter meer die zou kunnen aantonen hoeveel gas er is gestolen.onetime schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 00:52:
@factor15 "De installateur de oude meter laten verwijderen en vervolgens belemmeren de nieuwe meter te monteren?" Inderdaad. Gewoon een dop erop. In mijn huis verwacht ik inderdaad dat dat zo werkt.
Ik zie niet in hoe het in mijn nadeel zou kunnen zijn "to assert my rights." (weet geen goede vertaling)
Er is ook geen belang meer om een meter te hebben, al zegt een of andere rigide procedure van wel.
Wellicht behandelen ze dat dan op dezelfde manier als iemand die de gasleiding voor de gasmeter aftapt?
@Bram-Bos Nee, ik heb natuurlijk nog niets gehoord. Ik weet dat ik ze 5 dagen had gegeven (net als zij mij) maar ik dacht zelf om pas donderdag een herinneringsmailtje te sturen. Donderdag is het 2 weken geleden.
@Rommelzolder @onetime Ik denk dat je zaken als de Van Dale er niet bij moet halen. Wat het begrip betekent in deze context staat immers al gedefinieerd en kan dus afwijken van een (willekeurig) woordenboek. Ik ken ook een verzekering waarbij "openbaar vervoer" van alles kan zijn, inclusief vliegtuig en boot. Terwijl dat voor 'normale' Nederlandse begrippen toch geen openbaar vervoer is.
Anyway, als je dan spijkers op laag water wil zoeken dan bestaat een afnemer in zijn geheel niet. De definitie is immers gedefinieerd als "een persoon met een aansluiting op een gastransportnet". Ik weet vrij zeker dat er geen enkel persoon in Nederland is die zelf is aangesloten op het gasnet. Bij "aangeslotene" hebben ze dat veel beter gedefinieerd, daar hoef je allen de beschikking te hebben over een aansluiting en niet zelf aangesloten te zijn
[ Voor 27% gewijzigd door JeroenE op 31-08-2020 09:04 ]
Ik zat te twijfelen of ik uberhaupt zou reageren. Je maakt het allemaal een tikkie persoonlijk....onetime schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 00:52:
[...]
Op infrastructurele schaal heb je gelijk. Ooit zelf gelezen. In mijn meterkast geloof ik er niks van.
@jerh Een dop is veiliger dan een meter. Ik zou niet weten hoe ze nog een meter mogen plaatsen als ze dat ter plaatse verboden is als de meter eenmaal los is.
[...]
Hier dus nog steeds geen antwoord op.
Wat jij vindt doet er vanuit het oogpunt van de netbeheerder niet toe, zij zijn verantwoordelijk en hebben daar beleid voor. En ze kunnen inderdaad vinden dat een meter veiliger is dan een dop.
En ik denk dat als jij de installateur gaat verhinderen om iets te doen, dat het nog een heel vervelend staartje kan krijgen. Het klinkt naar een oproep voor geweld, dus ik zou maar heel voorzichtig zijn met wat je schrijft, voordat je het weet gaat het helemaal fout.
Mi als ze een meter willen ophangen, dan doen ze het maar. Het is hun netwerk en zijn daarvoor verantwoordelijk. Dat ik het persoonlijk onhandig en inefficient vindt doet verder niet terzaken.
De leiding na de meter is echter van jou. Daar heb jij de zeggenschap over dus als de monteur de meter weggehaald heeft en je thuisnetwerk is gasvrij kan je gewoon jou deel afzagen en klaar. Geen geweld nodig maar zonder leiding kan iemand niet aansluiten.jerh schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:36:
[...]
Ik zat te twijfelen of ik uberhaupt zou reageren. Je maakt het allemaal een tikkie persoonlijk....
Wat jij vindt doet er vanuit het oogpunt van de netbeheerder niet toe, zij zijn verantwoordelijk en hebben daar beleid voor. En ze kunnen inderdaad vinden dat een meter veiliger is dan een dop.
En ik denk dat als jij de installateur gaat verhinderen om iets te doen, dat het nog een heel vervelend staartje kan krijgen. Het klinkt naar een oproep voor geweld, dus ik zou maar heel voorzichtig zijn met wat je schrijft, voordat je het weet gaat het helemaal fout.
Mi als ze een meter willen ophangen, dan doen ze het maar. Het is hun netwerk en zijn daarvoor verantwoordelijk. Dat ik het persoonlijk onhandig en inefficient vindt doet verder niet terzaken.
Of de man gewoon verbieden om op jou netwerk aan te sluiten kan hij de meter plaatsen maar dan is die niet aangesloten.
Overigens beperkt het wel of niet plaatsen van een meter niemand het verzegelen van de kraan. Dus en dopje plaatsen en een verzegelde kraan werkt natuurlijk ook gewoon. Het argument maar als je dan gas gebruikt kunnen we het niet meten gaat ook niet op. Wat weerhoud iemand ervan om de kraan dicht te draaien, de meter los te koppelen en er een stuk buis tussen te monteren?
Dat kan je zien aan de verzegelingen. Alleen als iemand een gasleiding onder druk doorzaagt kan je de verzegelingen ontwijken, maar dan nog zal je dat bij controle kunnen zien dat er met die gasleiding is gerommeld.Shadowhawk00 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 08:49:
Wat weerhoud iemand ervan om de kraan dicht te draaien, de meter los te koppelen en er een stuk buis tussen te monteren?
Ik heb trouwens geen enkel idee wat er dan gebeurd als je betrapt wordt. Ik ken wel de verhalen van mensen die elektriciteit aftappen (meestal voor teelt van specifieke planten). Daar schat de netbeheerder samen met de politie hoe lang dit al aan de gang was en krijg je dus gewoon een rekening van x dagen keer zoveel kWh = veel geld betalen. Ik weet niet hoe het werkt, maar je schijnt aan de groeilampen te kunnen zien hoe lang ze ongeveer in gebruik zijn geweest.
Ik denk niet dat iemand zal geloven dat jij geen cm3 gas hebt gebruikt terwijl je veel moeite hebt gedaan om een gasmeter te omzeilen. Maar hoe ze jouw verbruik dit dan gaan schatten weet ik niet.
Het argument ze gaan niet afdoppen en geen meter plaatsen want dan kan je gas gebruiken zonder meter valt daarmee namelijk gewoon weg. Er is geen enkele reden om een nieuwe meter te plaatsen ipv af te doppen als iemand geen gas meer gebruikt.
Vanuit het kosten veroorzakers principe is het dus goedkoper om bij een meterwissel ipv een nieuwe meter een slotje te plaatsen en af te doppen. Het is veiliger en een heel stuk goedkoper dan een nieuwe meter.
Vanuit het kosten veroorzakers principe is het dus goedkoper om bij een meterwissel ipv een nieuwe meter een slotje te plaatsen en af te doppen. Het is veiliger en een heel stuk goedkoper dan een nieuwe meter.
Netbeheerders hangen vast in oude systemen en zijn nog niet helemaal ingesteld op gasloos wonen. De monteur die de meter komt vervangen (is vaak extern en) doet het werk volgens opdracht, dus wisselen.
Dat je een nieuwe meter niet nodig vind kan je prima van te voren aangeven bij de netbeheerder, maar deze strijd moet je niet op het moment zelf met de monteur voeren. De monteur is geen partij in deze, dus laat die man (of vrouw) gewoon zijn opdracht uitvoeren, ook al is dit zonde van het werk.
Dat je een nieuwe meter niet nodig vind kan je prima van te voren aangeven bij de netbeheerder, maar deze strijd moet je niet op het moment zelf met de monteur voeren. De monteur is geen partij in deze, dus laat die man (of vrouw) gewoon zijn opdracht uitvoeren, ook al is dit zonde van het werk.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Precies zoals het bij mij ging. Van te voren afgesproken dat oude meter weggaat en geen nieuwe terug. Maar de monteur wilde en mocht dit niet uitvoeren. Het verzoek stond wel in zijn werkbon maar was tegen zijn algemene werkinstructie. Ik vond het overigens ook niet gepast om met de goede man deze discussie te moeten voeren. Monteur was zzp en tussen hem en de netbeheerder zaten nog 2 partijen. Ook het callcenter dat namens de netbeheerder voor mij de afspraak heeft ingepland en de verkeerde belofte had gedaan was een externe partij.Erwin_83 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 09:38:
Netbeheerders hangen vast in oude systemen en zijn nog niet helemaal ingesteld op gasloos wonen. De monteur die de meter komt vervangen (is vaak extern en) doet het werk volgens opdracht, dus wisselen.
Ik maak mij er overigens niet zo druk over dat het zo is gelopen. Ik doe netjes aan dossiervorming en dat de netbeheerder niet alles helemaal correct doet zal hen daarbij niet helpen.
[ Voor 7% gewijzigd door factor15 op 31-08-2020 09:55 ]
@factor15 Maar dat callcenter is wel handelingsbevoegd namens de netbeheerder...
edit: interne problemen van de netbeheerder zijn precies dat; problemen van de netbeheerder.
edit: interne problemen van de netbeheerder zijn precies dat; problemen van de netbeheerder.
[ Voor 36% gewijzigd door onetime op 31-08-2020 10:02 ]
Nou het afsluiten bij Greenchoice gaat op zich goed. Heb het onderstaand terug gekregen.
Stand 1-1-2020
Levering normaaltarief 15.402
Levering daltarief 19.788
Teruglevering normaaltarief 11.034
Teruglevering daltarief 4.670
Standen 30-8-2020
Levering normaaltarief 16676
Levering daltarief 21685
Teruglevering normaaltarief 14275
Teruglevering daltarief 6049
Dus het verbuik
Levering normaal 1274
Levering dal 1897
Terug normaal 3241
Terug dal 1379
Maar als meterstanden geef ik door:
Levering daltarief 21685
Teruglevering normaaltarief 12826
Het totaal is dan 0 met zo min mogelijk afwijkingen. Of adviseren jullie iets anders, nu meng ik natuurlijk dal en normaal.
Maar, ik wil geen tussentijdse rekening, wat ik hier in het topic heb gelezen is dat dat bij Greenchoice niet mogelijk is. Dus nu moet ik fake meterstanden sturen zodat ik op nul uitkom gok ik?Bedankt voor uw e-mail. Goed dat u van het gas af bent en gebruikmaakt van zonnepanelen. U wilt u gascontract per direct opzeggen en geen tussentijdse afrekening voor elektra. Graag informeer ik u verder.
Ik heb uw gascontract per direct beëindigd. Zou u de eindstanden van elektra kunnen doorgeven? Op basis hiervan krijgt u binnen drie weken de eindnota.
Ik hoop dat alles duidelijk is voor u. Heeft u nog vragen? Stel deze gerust aan onze klantenservice via vragen@greenchoice.nl. Wij helpen u graag, want dankzij u komt een duurzaam Nederland steeds dichterbij.
Stand 1-1-2020
Standen 30-8-2020
Levering daltarief 21685
Dus het verbuik
Levering normaal 1274
Levering dal 1897
Terug normaal 3241
Terug dal 1379
Levering daltarief 21685
Het totaal is dan 0 met zo min mogelijk afwijkingen. Of adviseren jullie iets anders, nu meng ik natuurlijk dal en normaal.
@onetime Men deed zich voor als Liander. Ik heb zelf gevraagd of ze een externe partij zijn en dat werd bevestigd. Of ze handelingsbevoegd zijn en waarvoor weet ik niet. Die informatie krijg je niet mee en vind ik niet zo relevant. Ik meen overigens te herinneren dat ergens op de site van Liander staat dat telefonische uitspraken niet geldig zijn o.i.d. Of dit voorbehoud juridisch standhoudt weet ik niet.onetime schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:01:
@factor15 Maar dat callcenter is wel handelingsbevoegd namens de netbeheerder...
Ik had een afspraak en die zijn ze niet nagekomen en daar zullen ze een reden voor hebben. Ik heb ze in ieder geval op tijd gewaarschuwd zodat ze een nutteloze investering konden voorkomen. Wat ze vervolgens met hun spullen doen is niet aan mij heb ik in dit topic geleerd.
@martijnr17 Ik herinner me, maar kan niet verwijzen naar waar dat staat, dat je recht hebt op een afrekening over een heel jaar voor salderen. Fraude advies wordt hier niet gewaardeerd, maar misschien is zoals ze wel vaker zelf hebben gedaan, ook zelf meegemaakt, een andere meterstand voor de afrekening hanteren wel de beste simpelste oplossing om de administratieve afhandeling zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Ik kan jouw berekening niet volgen, reken het echt goed uit voor je de standen doorgeeft. (administratief uit?)
Ik kan jouw berekening niet volgen, reken het echt goed uit voor je de standen doorgeeft. (administratief uit?)
GreenChoice denkt met je mee als je ze gewoon even telefonisch voorlegt dat een tussentijdse afrekening voor elektra (vanwege het beëindigen van je gascontract) niet zo handig uitkomt qua salderen. Effe bellen, en de zaak voorleggen.martijnr17 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:01:
Nou het afsluiten bij Greenchoice gaat op zich goed. Heb het onderstaand terug gekregen.
[...]
Maar, ik wil geen tussentijdse rekening, wat ik hier in het topic heb gelezen is dat dat bij Greenchoice niet mogelijk is. Dus nu moet ik fake meterstanden sturen zodat ik op nul uitkom gok ik?
Stand 1-1-2020
Standen 30-8-2020
Levering daltarief 21685
Dus het verbuik
Levering normaal 1274
Levering dal 1897
Terug normaal 3241
Terug dal 1379
Levering daltarief 21685
Je moet gewoon de juiste meterstanden opgeven. Als blijkt dat dit ongunstig uitkomt met je saldering kan je dan later vragen om dit alsnog recht te trekken met een nieuwe jaarnota (als je 'echte' jaar voorbij is). De saldering gaat immers per jaar.martijnr17 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:01:
Maar, ik wil geen tussentijdse rekening, wat ik hier in het topic heb gelezen is dat dat bij Greenchoice niet mogelijk is. Dus nu moet ik fake meterstanden sturen zodat ik op nul uitkom gok ik?
In het juridische kader van een eventuele rechtszaak is het wel van belang, en ik vroeg ook naar hoe het in "de stukken" gedefinieerd is.JeroenE schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 06:26:
[...] @Rommelzolder @onetime Ik denk dat je zaken als de Van Dale er niet bij moet halen. Wat het begrip betekent in deze context staat immers al gedefinieerd en kan dus afwijken van een (willekeurig) woordenboek. Ik ken ook een verzekering waarbij "openbaar vervoer" van alles kan zijn, inclusief vliegtuig en boot. Terwijl dat voor 'normale' Nederlandse begrippen toch geen openbaar vervoer is.
Anyway, als je dan spijkers op laag water wil zoeken dan bestaat een afnemer in zijn geheel niet. De definitie is immers gedefinieerd als "een persoon met een aansluiting op een gastransportnet". Ik weet vrij zeker dat er geen enkel persoon in Nederland is die zelf is aangesloten op het gasnet. Bij "aangeslotene" hebben ze dat veel beter gedefinieerd, daar hoef je allen de beschikking te hebben over een aansluiting en niet zelf aangesloten te zijn
Openbaar vervoer: (na betaling) algemeen toegankelijke vervoers mogelijkheden.
Anyway, toch mooi gevonden, die spijker.
Zowel in artikel 1 van de Gaswet, als in artikel 1.1 van de Begrippencode Gas worden deze begrippen gewoon gedefinieerd binnen de context van de Gas-regelgeving. Dat vervolgens die definities letterlijk beschouwd nog steeds dubbelzinnig zijn, is een tweede.onetime schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:20:
[...]
In het juridische kader van een eventuele rechtszaak is het wel van belang, en ik vroeg ook naar hoe het in "de stukken" gedefinieerd is.
Openbaar vervoer: (na betaling) algemeen toegankelijke vervoers mogelijkheden.
Anyway, toch mooi gevonden, die spijker.
Inmiddels heeft de ACM daarover zijn oordeel uitgesproken: de consument heeft recht op een correcte verrekening. zie ook https://solarmagazine.nl/...9bf328-b26c2a71d8-8713941martijnr17 schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 10:01:
[...]
Frauduleuze opgaves vermijden. Krijg je alleen maar last van.
[ Voor 20% gewijzigd door Nico-G op 31-08-2020 11:08 ]
Link werkt niet.Nico-G schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 11:05:
[...]
Inmiddels heeft de ACM daarover zijn oordeel uitgesproken: de consument heeft recht op een correcte verrekening. zie ook https://solarmagazine.nl/...9bf328-b26c2a71d8-8713941
Frauduleuze opgaves vermijden. Krijg je alleen maar last van.
@Verwijderd Ik heb ook gas opgezegd bij Greenchoice en vroeg de medewerker hoe het zat met die tussennota en saldering. Deze heeft het volgende schriftelijk aan mij bevestigd:404
Oeps pagina niet gevonden!!!!
U ontvangt binnen 4 weken een eindnota. In april 2021 bekijk ik of deze nota financieel gezien in uw nadeel is. Zo ja, dan wordt dit nadeel door ons gecompenseerd. U ontvangt hierover in de maand april 2021 vanzelf bericht.
[ Voor 32% gewijzigd door Wolly op 31-08-2020 11:17 ]
Aan de hand van meerdere reactie's neem ik even contact op met Greenchoice voor de juiste standen.
Het is inderdaad niet de bedoeling om te gaan frauderen als ze het gewoon netjes kunnen oplossen.
Het is inderdaad niet de bedoeling om te gaan frauderen als ze het gewoon netjes kunnen oplossen.
Lijkt goed te komen dus.Fijn dat u uw meterstanden aan ons hebt doorgegeven. Zo weten wij precies hoeveel écht groene energie wij u de afgelopen periode hebben geleverd.
Op basis van de door u doorgegeven meterstand voor gas gaan wij de eindnota voor u opmaken. Ik verwacht deze binnen vier weken toe te sturen.
Wat betreft stroom daarvoor ontvangt u jaarlijks een jaarnota, deze wordt in januari 2021 opgemaakt.
[ Voor 54% gewijzigd door martijnr17 op 31-08-2020 12:56 ]
Waar ken ik dat van ...
Bij mij kwam Gc ook met een tussentijdse afrekening voor E.
Echter was dat met een meterwiseel tijdens groot onderhoud en de gasmeter leverde ik in.
Dat was begin april waardoor ik de opbrengst t/m augustus miste en dus bij moest betalen terwijl ik op jaarbasis geld terug kreeg.
Helaas kon het toen alleen in augustus gecompenseerd worden en toen had ik opeens een overschot van april t/m augustus (logisch).
Dit pikte ik niet want dat overschot kostte me aardig wat geld (lager tarief dan salderen).
Uiteindelijk maakten ze een samengestelde afrekening met de 2 meters over het normale jaar t/m augustus.
Wie niet oplet is dus zo de sigaar
Bij mij kwam Gc ook met een tussentijdse afrekening voor E.
Echter was dat met een meterwiseel tijdens groot onderhoud en de gasmeter leverde ik in.
Dat was begin april waardoor ik de opbrengst t/m augustus miste en dus bij moest betalen terwijl ik op jaarbasis geld terug kreeg.
Helaas kon het toen alleen in augustus gecompenseerd worden en toen had ik opeens een overschot van april t/m augustus (logisch).
Dit pikte ik niet want dat overschot kostte me aardig wat geld (lager tarief dan salderen).
Uiteindelijk maakten ze een samengestelde afrekening met de 2 meters over het normale jaar t/m augustus.
Wie niet oplet is dus zo de sigaar
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Enexis heeft toch teruggebeld.Tegengas schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 12:49:
Hallo,
Wat is verstandig?
Graag advies.
Mvrgr
Frank
Het lijkt alsof er toch een soort van gedoogbeleid is voor gasverlaters.
De afspraak van vanmiddag is geannuleerd en als ik zou besluiten de meter toch te laten vervangen of verwijderen, dan mag ik bellen. Dit staat ook in de bevestigingsemail. De mevrouw die belde toonde begrip voor mijn onwil om opdracht te geven tot verwijdering. Ze gaf wel aan dat ik in hun systeem bleef zitten en er zo nu en dan schriftelijk aan herinnerd kon worden dat ze de meter wilden vervangen.
Mvrgr
Frank
Enige dingetje is dat het een huurwoning is, en de woningbouw in principe dus kan eisen dat ik de gasaansluiting terug plaats mocht ik de woning (ooit) verlaten.Armin schreef op vrijdag 28 augustus 2020 @ 06:12:
[...]
Ja, het is nog steeds dezelfde mentaliteit als voorheen, doch als ik het goed begrijp rekent men nu geen kosten. Ikzelf zou die toon dan maar over me heen laten komen, en toch een afspraak proberen te maken voor volledige verwijdering
"Pick your battles"
Immers, als men inderdaad de zaak nu kostenloos komt verwijderen ben je er wel voorgoed vanaf, ook als ooit toch stiekem een wetswijziging erdoorheen weet te lobbyen. Ook geen brieven meer en ander gezeur.
Kijk dan eerst in je huurcontract. Daarin moet staan, of je de gasaansluiting, die je in je woning hebt moet houden. Als het daar niet in staat, dan zou ik de woningbouwvereniging vragen om een schriftelijke bevestiging van geen bezwaar, zodat je bij verhuizing kunt aantonen, dat de aansluiting met hun goedvinden is weggehaald.aking schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:06:
[...]
Enige dingetje is dat het een huurwoning is, en de woningbouw in principe dus kan eisen dat ik de gasaansluiting terug plaats mocht ik de woning (ooit) verlaten.
Gewoon even bellen met je verhuurder. Ik zat met precies het zelfde. De verhuurder/woningbouw gaf direct aan dat ik de meter mocht laten verwijderen en een eventuele factuur naar hun mocht doorsturen.aking schreef op maandag 31 augustus 2020 @ 13:06:
[...]
Enige dingetje is dat het een huurwoning is, en de woningbouw in principe dus kan eisen dat ik de gasaansluiting terug plaats mocht ik de woning (ooit) verlaten.
Heb vervolgens overigens wel voorbeeldbrief 3 verstuurd, want ik ben het er pertinent niet mee eens dat netbeheerders kosten in rekening brengen. Sindsdien niets meer vernomen.
netgebruiker: na opzegging contract ben je dat zeker niet meer. Eigenlijk al als je gebruik 0 is.l. netgebruiker: degene voor wie met behulp van een gastransportnet het transport van gas wordt verricht;
m. aansluiting: één of meer verbindingen tussen een gastransportnet en een onroerende zaak als bedoeld in artikel 16, onderdelen a tot en met e, van de Wet waardering onroerende zaken, waaronder begrepen één of meer verbindingen tussen een gastransportnet dat wordt beheerd door een netbeheerder en een gastransportnet dat beheerd wordt door een ander dan die netbeheerder;
o. afnemer: een persoon met een aansluiting op een gastransportnet;
aansluiting: inderdaad van uit de netbeheerder geredeneerd. Hier moet toch echt een beroep worden gedaan op de redelijkheid en billijkheid om tot een normale interpretatie te komen.
afnemer: door de steeds schevere op elkaar voortbouwende definities is de (gas)wet wel consistent, maar wijkt steeds verder van normaal taalgebruik af.
[ Voor 5% gewijzigd door onetime op 31-08-2020 14:36 ]
Nou, na anderhalf jaar strijd en vooral veel radiostilte, is de leiding er dan vandaag ook echt uit! Ben erg benieuwd of ze nog gaan proberen een rekening te sturen, heb ik van de monteurs ook verder niets over gehoord.
:strip_exif()/f/image/ZLXxph3EP5onOYVtzba7S7dA.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder is het heel erg netjes gedaan van de Liander medewerkers, de plastic leiding konden ze er gelukkig met het graafmachientje er vrij makkelijk uittrekken. De tuin ligt er dus nog helemaal netjes bij en de beste man was zelfs nog zo vriendelijk om een klein stukje bij de voordeur voor me door te bestraten, zodat mn paadje nog netter aansluit bij de voordeur. Ook heeft ie nog een oude stalen gasleiding aan mijn zijde van de meterkast voor me weggezaagd. Dat had natuurlijk allemaal niet gehoeven, dus niets dan complimenten over de service van de heren!
:strip_exif()/f/image/ZLXxph3EP5onOYVtzba7S7dA.jpg?f=fotoalbum_large)
Verder is het heel erg netjes gedaan van de Liander medewerkers, de plastic leiding konden ze er gelukkig met het graafmachientje er vrij makkelijk uittrekken. De tuin ligt er dus nog helemaal netjes bij en de beste man was zelfs nog zo vriendelijk om een klein stukje bij de voordeur voor me door te bestraten, zodat mn paadje nog netter aansluit bij de voordeur. Ook heeft ie nog een oude stalen gasleiding aan mijn zijde van de meterkast voor me weggezaagd. Dat had natuurlijk allemaal niet gehoeven, dus niets dan complimenten over de service van de heren!
All-electric.
@ronjansen87: keurig werk van Liander dus. En dat zonder dat je ergens om hebt gevraagd. 
Benieuwd naar het vervolg. Wil je je dossier weer eens updaten? Dank!
Benieuwd naar het vervolg. Wil je je dossier weer eens updaten? Dank!
Zoals het hoort bij Liander, zo veel mogelijk busjes en ik mis nog een oplegger voor de graafmachine
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Een poging:
Uit de begrippencode gas
Hier valt nog niet meteen veel duidelijkheid uit te halen.aangeslotene: een persoon die beschikt over een aansluiting op een gastransportnet, niet zijnde een netkoppeling, dan wel degene die om een aansluiting heeft verzocht;
afnemer: een persoon met een aansluiting op een gastransportnet;
netgebruiker: degene voor wie met behulp van een gastransportnet het transport van gas wordt verricht;
Vandaar, ook uit de begrippencode gas:
Uit Tarievencode gas artikel 1.1:aansluitovereenkomst: de overeenkomst tussen de aangeslotene en de netbeheerder betreffende de aansluiting van de aangeslotene op het gastransportnet;
transportovereenkomst: een overeenkomst tussen een netbeheerder en een netgebruiker betreffende het transport van gas;
Hier lijkt “afnemer” dus een subset van “netgebruiker” te zijn.“Deze code bevat de door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, te hanteren tariefstructuren, zoals bedoeld in artikel 12a van de Gaswet.”
Mijn conclusie:
1. Voor het verkrijgen van een aansluiting is een aansluitovereenkomst nodig; als de aansluiting tot stand is gebracht ben je aangeslotene (zelfs al op het moment dat die is aangevraagd).
2. Voor de afspraak welk maximaal aantal kubieke meters gas dat je per tijdseenheid wil gaan afnemen heb je een transportovereenkomst nodig; als die tot stand is gekomen ben je dus netgebruiker.
3. Tenslotte sluit je een contract af met een gasleverancier, waarmee je dus afnemer wordt.
Om kleinverbruikers niet met teveel administratieve rompslomp op te zadelen is ervoor gekozen dat die alleen een gasleveringscontract met een leverancier afsluiten. Op de achtergrond regelt de leverancier dan zowel de aansluit- als de transportovereenkomst tussen afnemer en netbeheerder.
Voor de liefhebber: in onderstaande tabel is weergegeven, hoe vaak deze termen in de verschillende codes voorkomen.
/f/image/gUJ24Vq5mktkdRScGET9sYcF.png?f=fotoalbum_large)
Edit: opvallend dat de term netgebruiker geen enkele keer voorkomt in de aansluit-en transportcode.
Dit topic is gesloten.