Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
1. Ze helemaal niet van plan zijn om te verwijderen en dus ook geen opdracht verstrekken aan hun ‘huisaannemer’;
2. Bij lastige klanten willen ze zelf verwijderen.
3. Of elke andere willekeurige onlogische redenatie.
‘Netcare/Montage: Netcare is ons bedrijfsonderdeel die de netten onderhoudt en storingen veilig en excellent oplost.‘ Zijn wij dan onderhoud of, vallen we onder het kopje ‘oplossen van storingen’?
[ Voor 27% gewijzigd door factor15 op 18-08-2020 13:54 ]
*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***
Aannemer blijkt in praktijk immers zelden volledig te verwijderen, en waar dat bij Tweakers wel is gebeurd kwam er vervolgens een schadeclaim binnen wegens vernield terras.
Ook bij mij en bij @Stoofie heeft de aannemer, tegen de stellige uitspraken van Liander in, een deel van de leiding laten liggen
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Shadowhawk00 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:24:
Liander zal de bui wel zien hangen en denken snel nu mensen nog niet van het vonis af weten nog even proberen te scoren.
Dit is een beetje als de hele snoeppot maar leeg eten, je gaat toch straf krijgen voor 2 snoepjes dus dan maar proberen met de rest ook weg te komen.
Gezien de media aandacht zou het zo maar kunnen dat de eerste kamer inziet dat ze deze wet helemaal niet hadden mogen passeren omdat die tegen europese verdragen in gaat en tegen het consumentenrecht in. Je kan natuurlijk niet verwachten dat ze voor dat schamele salaris dit zelf goed uitzoeken maar nu het in de media komt worden ze misschien wakker.
En dat moet liander niet hebben want dan is het einde helemaal zoek natuurlijk.
Hear hear: Hanlon's razor: "Never attribute to malice that which is adequately explained by stupidity"overhyped schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 14:19:
Ik heb toch wel een beetje moeite met dit complot denken. Bij grote logge, ex overheids organisaties is dit helaas hoe dingen langs elkaar heen gaan. Ik zie vooral incompetentie en tunnelvisie, geen bewust willen scoren.
[...]
Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
@Bram-Bos Daar gaat je complottheorie
[ Voor 4% gewijzigd door RonJ op 18-08-2020 15:21 ]
All-electric.
Indeed. Welk kanton?ronjansen87 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:17:
Hier ook, na net geen jaar volledige radiostilte, zojuist ineens een telefoontje van Liander. Of mijn nummer correct was en of men dit aan de aannemer mocht verstrekken. Duidelijk aangegeven dat ze mogen doen met hun apparatuur wat ze willen, maar ik geen opdracht verstrek. 5 minuten later de opdrachtbevestiging in de mailbox (vanuit Alliander trouwens) met het hele kostenplaatje erbij en de opmerking dat deze aanvraag in overleg met mij is gewijzigd, wat natuurlijk niet het geval is. Zal me zo is even beraden op een passende reactie.
Partypooper...
Geen Netcare, maar een of andere huisaannemer, Van Gelder idd.. Werkte met voorgedrukte formulieren met Liander-logo.Bram-Bos schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 12:22:
@Hans299: was er bij jou ook sprake van die club 'Netcare'? Het is mij onduidelijk of dit nu een zelfstandige aannemer is, of een mantelorganisatie van Alliander. Normaal doet Van Gelder dit soort werkzaamheden, zeker in Gelderland
[ Voor 3% gewijzigd door Hans299 op 18-08-2020 15:29 ]
Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric
Gesprek ook opgenomen bij toeval?ronjansen87 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:17:
Hier ook, na net geen jaar volledige radiostilte, zojuist ineens een telefoontje van Liander. Of mijn nummer correct was en of men dit aan de aannemer mocht verstrekken. Duidelijk aangegeven dat ze mogen doen met hun apparatuur wat ze willen, maar ik geen opdracht verstrek. 5 minuten later de opdrachtbevestiging in de mailbox (vanuit Alliander trouwens) met het hele kostenplaatje erbij en de opmerking dat deze aanvraag in overleg met mij is gewijzigd, wat natuurlijk niet het geval is. Zal me zo is even beraden op een passende reactie.
Dan heb je toch duidelijk bewijs dat je geen opdracht hebt gegeven
[ Voor 4% gewijzigd door flessuh op 18-08-2020 15:30 ]
Het is aan de andere partij om aan te tonen dat je opdracht hebt gegeven, met een opname of een handtekening. Zolang ze dat niet hebben en jij formeel hebt aangegeven dat er geen opdracht is uitgezet hebben ze procedureel geen poot om op te staan.flessuh schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:29:
Dan heb je toch duidelijk bewijs dat je geen opdracht hebt gegeven
@ronjansen87 Wat je kan doen is een aangetekende brief sturen waarin je de situatie uitlegt. Hebben dit soort bedrijven een bloedhekel aan. Ze kunnen het niet negeren, het is duur om te verwerken (veel duurder dan die ~8 EUR aan verzendkosten) en je haalt er bij de rechtbank je gelijk mee.
[ Voor 28% gewijzigd door The Zep Man op 18-08-2020 15:39 ]
Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!
Vraag in ieder een transcriptie van het gesprek omdat je geen opdracht hebt gegeven noch aanvraag hebt gewijzigd. Als ze volharden, laat ze dan maar aantonen met transcriptie van het gesprek.ronjansen87 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:17:
Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric
Hoezo transcriptie, laten ze de opname maar laten horen.Hans299 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:34:
[...]
Vraag in ieder een transcriptie van het gesprek omdat je geen opdracht hebt gegeven noch aanvraag hebt gewijzigd. Als ze volharden, laat ze dan maar aantonen met transcriptie van het gesprek.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
@ronjansen87 Ben ik ook mee bezig, misschien handig eea te coördineren?ronjansen87 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:17:
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Wat dan ook: zij moeten aantonen, liefst zwart op wit ivm mogelijke procedures.Freee!! schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:35:
[...]
Hoezo transcriptie, laten ze de opname maar laten horen.
Ik wou al bijna op verzenden drukkenRommelzolder schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:37:
[...]
@ronjansen87 Ben ik ook mee bezig, misschien handig eea te coördineren?
Geachte heer, mevrouw,
Ik ontving uw onderstaande bericht in goede orde. Ik wijs u echter graag nadrukkelijk op het volgende: sinds uw eerste schrijven d.d. xx mei 2019 heb ik Liander er reeds bij herhaling op gewezen dat ik geen opdracht verstrek voor werkzaamheden aan uw gasaansluiting en dat ik daartoe ook op geen enkele wijze verplicht ben. Blijkbaar voelt u zich nu om uw moverende redenen geroepen, na bijna een jaar radiostilte sinds uw laatste poging mij via Flanderijn te doen bewegen een opdracht te verstrekken, nu deze weg te bewandelen.
Zoals eerder aangegeven is uw aannemer van harte welkom om op afspraak de werkzaamheden te verrichten aan uw installatie, die u wenselijk acht, maar ik bestrijd ten stelligste dat dit gebeurt op mijn aanvraag dan wel dat deze aanvraag “in overleg” met mij is opgesteld, zoals uw brief stelt. Ook van nader overleg is geen sprake geweest. Uw brief verdraait de waarheid op dit punt en ik wil dit dan ook volledig bestrijden en u er nadrukkelijk op wijzen dat valsheid in geschrifte in Nederland een strafbaar feit betreft.
Ik wil u dan ook gezien bovenstaande verzoeken om mij per ommegaande te voorzien van een bewijsstuk in de vorm van correspondentie, een geluidsopname, transscript, of op welke wijze u dit dan heeft vastgelegd, waaruit zou blijken dat deze (uw!) aanvraag op welke wijze dan ook in overleg met mij tot stand gekomen is, zoals u in uw schrijven stelt.
Ik wijs, nogmaals en bij herhaling, elke vordering van kosten voor deze werkzaamheden bij voorbaat volledig van de hand.
Ik wijs u in dat verband ook graag op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.
Met vriendelijke groet,
All-electric.
Na:ronjansen87 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:41:
[...]
Ik wou al bijna op verzenden drukkenIk dacht hieraan (calling their bluff):
[...]
nog een alinea met de volgende strekking toevoegen:Ik wil u dan ook gezien bovenstaande verzoeken om mij per ommegaande te voorzien van een bewijsstuk in de vorm van correspondentie, een geluidsopname, transscript, of op welke wijze u dit dan heeft vastgelegd, waaruit zou blijken dat deze (uw!) aanvraag op welke wijze dan ook in overleg met mij tot stand gekomen is, zoals u in uw schrijven stelt.
Zonder afdoende bewijs of correctie van uw kant, zie ik mij genoodzaakt mij op nader te ondernemen stappen te beramen.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
@ronjansen87 Mijn concept:ronjansen87 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:41:
[...]
Ik wou al bijna op verzenden drukkenIk dacht hieraan (calling their bluff):
[...]
Geachte xxxxx
Op 17 augustus ontving ik een mail van u waarin u mij bedankt voor het toezenden van het juiste mobiele nummer waarop ik bereikbaar ben. Ook gaf u aan dat u deze informatie heeft doorgestuurd naar de betreffende afdeling die dit in behandeling gaat nemen.
Keurige mail, mijn dank voor de nette respons.
Diezelfde middag ontving ik echter een mail vanuit no_reply@alliander.com die ik met stijgende verbazing en boosheid heb gelezen.
De arrogantie die Liander ten toon spreidt is ronduit stuitend te noemen. Na de eerdere communicatie waarin meermaals is aangeven dat ik geen opdracht zal geven voor het verwijderen van uw gasaansluiting, durft Liander nu te beweren dat ik een aanvraag tot verwijdering van de gasaansluiting zou hebben gedaan. Om de leugens aan te sterken, durft Liander in een zelfverzonnen "opdrachtbevestiging" bovendien nog te schrijven: "de aanvraag is in overleg met u gewijzigd".
De feiten zijn echter: op xxxx 2019 heb ik een mail ontvangen van Liander met nota bene daarin de volgende passage:
Er was dus reeds ruim acht maanden geleden duidelijk, dat ik geen opdracht zou gaan geven.“Afspraak maken voor de verwijdering
Omdat u zo nadrukkelijk heeft aangegeven dat u voor het uitvoeren van de noodzakelijke (verwijder)werkzaamheden geen opdracht zult verlenen, zal Liander (onze aannemer) binnenkort contact met u opnemen. Er zal dan een datum worden afgesproken waarop de aansluiting inclusief de aansluitleiding wordt verwijderd. Nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd zal Liander de hieraan verbonden kosten van € 687,00 inclusief btw. bij u in rekening brengen.”
Ik kan de “opdrachtbevestiging” die nu is gestuurd niet anders zien dan een slinkse poging alsnog de suggestie leven in te blazen, als zou ik een opdracht hebben gegeven.
Laten we duidelijk zijn: er is geen aanvraag door mij gedaan – door Liander nog bevestigd op xxxxxx - voor welke werkzaamheden dan ook aan uw gasaansluiting.
In eerdere communicatie heb ik tot vier maal toe aangegeven, dat Liander of haar aannemer toegang zal worden verleend, als conform artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB minimaal vijf werkdagen van te voren een afspraak wordt gemaakt. Sinds xxxx 2019 is tot nu toe is echter geen afspraak vanuit Liander geïnitieerd, hoewel ik Liander dus geen strobreed in de weg heb gelegd.
In de bijlage van de mail die ik van no_reply@alliander.com ontving staat echter de volgende alinea:
De uitspraak: “De aanvraag is in overleg met u gewijzigd” is een pertinente leugen, en wel om twee redenen: er is geen aanvraag geweest, en er is geen overleg met mij gevoerd.Uw aanvraag en uw tarieven zijn gewijzigd De aanvraag is in overleg met u gewijzigd. (cursivering door mij) Hierdoor wijken de tarieven in de bovenstaande tabel af van de tarieven die u eerder van ons ontving.
Dit grenst aan valsheid in geschrifte. Ik neem dit zeer hoog op. Van u verlang ik dan ook binnen vijf werkdagen een volledige schriftelijke rectificatie, waarin u in elk geval het volgende vermeldt:
- Nogmaals de bevestiging dat door mij geen aanvraag voor werkzaamheden is gedaan
- Een correctie op het in de mail gestelde, dat in overleg met mij een “aanvraag” zou zijn gewijzigd.
Resumerend:
Liander of haar aannemer zal toegang worden verleend voor werkzaamheden aan haar eigendommen in opdracht van Liander, zolang conform artikel 4.2.1.5 van de Aansluit en Transportcode Gas vijf dagen van te voren een afspraak wordt gemaakt.
Ik wijs bij voorbaat alle kosten af, die Liander in rekening zou willen brengen voor werkzaamheden waartoe ik geen opdracht verstrek.
Ik kan me voorstellen, dat u vanuit uw functie in de werkvoorbereidingcyclus niet bij machte bent al mijn vragen te beantwoorden. Graag wil ik u dan ook verzoeken dit bericht zo spoedig mogelijk op de juiste plek binnen de organisatie van Liander binnen te brengen.
Met vriendelijke groet
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Ik wil het toch iets algemener/zakelijker houden en kom nu hierop uit als concept:Rommelzolder schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:56:
[...]
@ronjansen87 Mijn concept:
Geachte xxxxx
Op 17 augustus ontving ik een mail van u waarin u mij bedankt voor het toezenden van het juiste mobiele nummer waarop ik bereikbaar ben. Ook gaf u aan dat u deze informatie heeft doorgestuurd naar de betreffende afdeling die dit in behandeling gaat nemen.
Diezelfde middag ontving ik echter een mail vanuit no_reply@alliander.com die ik met stijgende verbazing en boosheid heb gelezen.
De arrogantie die Liander ten toon spreidt is ronduit stuitend te noemen. Na de eerdere communicatie waarin meermaals is aangeven dat ik geen opdracht zal geven voor het verwijderen van uw gasaansluiting, durft Liander nu te beweren dat ik een aanvraag tot verwijdering van de gasaansluiting zou hebben gedaan. Om de leugens aan te sterken, durft Liander in een zelfverzonnen "opdrachtbevestiging" bovendien nog te schrijven: "de aanvraag is in overleg met u gewijzigd".
De feiten zijn echter: op xxxx 2019 heb ik een mail ontvangen van Liander met nota bene daarin de volgende passage:
[...]
Er was dus reeds ruim acht maanden geleden duidelijk, dat ik geen opdracht zou gaan geven.
Ik kan de “opdrachtbevestiging” die nu is gestuurd niet anders zien dan een slinkse poging alsnog de suggestie leven in te blazen, als zou ik een opdracht hebben gegeven.
Laten we duidelijk zijn: er is geen aanvraag door mij gedaan – door Liander nog bevestigd op xxxxxx - voor welke werkzaamheden dan ook aan uw gasaansluiting.
In eerdere communicatie heb ik tot vier maal toe aangegeven, dat Liander of haar aannemer toegang zal worden verleend, als conform artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB minimaal vijf werkdagen van te voren een afspraak wordt gemaakt. Sinds xxxx 2019 is tot nu toe is echter geen afspraak vanuit Liander geïnitieerd, hoewel ik Liander dus geen strobreed in de weg heb gelegd.
In de bijlage van de mail die ik van no_reply@alliander.com ontving staat echter de volgende alinea:
[...]
De uitspraak: “De aanvraag is in overleg met u gewijzigd” is een pertinente leugen, en wel om twee redenen: er is geen aanvraag geweest, en er is geen overleg met mij gevoerd.
Dit grenst aan valsheid in geschrifte. Ik neem dit zeer hoog op. Van u verlang ik dan ook binnen vijf werkdagen een volledige schriftelijke rectificatie, waarin u in elk geval het volgende vermeldt:
- Nogmaals de bevestiging dat door mij geen aanvraag voor werkzaamheden is gedaan
- Een correctie op het in de mail gestelde, dat in overleg met mij een “aanvraag” zou zijn gewijzigd.
Resumerend:
Liander of haar aannemer zal toegang worden verleend voor werkzaamheden aan haar eigendommen in opdracht van Liander, zolang conform artikel 4.2.1.5 van de Aansluit en Transportcode Gas vijf dagen van te voren een afspraak wordt gemaakt.
Ik wijs bij voorbaat alle kosten af, die Liander in rekening zou willen brengen voor werkzaamheden waartoe ik geen opdracht verstrek.
Ik kan me voorstellen, dat u vanuit uw functie in de werkvoorbereidingcyclus niet bij machte bent al mijn vragen te beantwoorden. Graag wil ik u dan ook verzoeken dit bericht zo spoedig mogelijk op de juiste plek binnen de organisatie van Liander binnen te brengen.
Met vriendelijke groet
Geachte heer, mevrouw,
Ik ontving uw onderstaande bericht in goede orde. Ik wijs u echter graag nadrukkelijk op het volgende: sinds uw eerste schrijven d.d. 8 mei 2019 heb ik Liander er reeds bij herhaling op gewezen dat ik geen opdracht verstrek voor werkzaamheden aan uw gasaansluiting en dat ik daartoe ook op geen enkele wijze verplicht ben. Blijkbaar voelt u zich nu om uw moverende redenen geroepen, na bijna een jaar radiostilte sinds uw laatste poging mij via de firma Flanderijn te doen bewegen een opdracht te verstrekken, nu deze weg te bewandelen.
Zoals eerder aangegeven is uw aannemer van harte welkom om op afspraak de werkzaamheden te verrichten aan uw installatie, die u wenselijk acht, maar ik bestrijd ten stelligste dat dit gebeurt op mijn aanvraag dan wel dat deze aanvraag “in overleg” met mij is opgesteld, zoals uw brief stelt. Ook van nader overleg is geen sprake geweest. Uw brief verdraait de waarheid op dit punt en ik wil het gestelde bij dezen dan ook volledig bestrijden en u er nadrukkelijk op wijzen dat valsheid in geschrifte in Nederland een strafbaar feit betreft.
Ik wil u dan ook gezien bovenstaande verzoeken om mij per ommegaande te voorzien van een bewijsstuk in de vorm van correspondentie, een geluidsopname, transscript, of op welke wijze u dit dan heeft vastgelegd, waaruit zou blijken dat deze (uw!) aanvraag op welke wijze dan ook in overleg met mij tot stand gekomen is, zoals u in uw schrijven stelt.
Indien u niet in staat bent uw stelling dat deze opdracht in overleg met mij tot stand is gekomen te onderbouwen met bewijsmiddelen, wil ik u vriendelijk doch dringend verzoeken, mij binnen 5 werkdagen een schriftelijke rectificatie te doen toekomen, waarin u gestand doet aan de feitelijke situatie, namelijk dat deze opdracht volledig en uitsluitend tot stand is gekomen op initiatief van Liander dan wel Alliander en mij tevens te voorzien van een hiertoe afdoende gecorrigeerde opdrachtbevestiging.
Zonder afdoende bewijs of correctie van uw kant, behoudt ik mij het recht voor, nadere stappen te ondernemen.
Ik wijs ter volledigheid, nogmaals en bij herhaling, elke vordering van kosten voor deze werkzaamheden bij voorbaat van de hand.
Ik wijs u in dit verband ook graag nog op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.
Met vriendelijke groet,
Ron Jansen
All-electric.
... om u moverende redenen ...ronjansen87 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:41:
[...] Ik wou al bijna op verzenden drukkenIk dacht hieraan (calling their bluff): [...]
beraden, niet beramen...Freee!! schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 15:53:
[...] Na: [...]
nog een alinea met de volgende strekking toevoegen: [...]
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Ik zie dat er al druk aan een brief gewerkt word. Zie jij nog op of aanmerkingen die nodig zijn ik neig naar die van @ronjansen87
als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd
Ik vind de brief van @ronjansen87 uitstekend. Die van @Rommelzolder is ook prima, en de eerder door mij gesuggereerde tekst voor @Ducktape is ook te doen. Het is meer een kwestie van stijl of je hard in wil gaan op dit product van (volgens mij evidente) geautomatiseerde onhandigheid. Belangrijk is vooral om te benadrukken dat je geen opdracht hebt gegeven, geen aanvraag hebt gedaan, en dat er ook niets in overleg met jou is 'gewijzigd', en dat ze voor de rest op afspraak welkom zijn, maar dat je etc etc.BJBoes schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:13:
@Bram-Bos hmm ik kan bevestigen dat liander een offensief begonnen is! Ik heb hem ook per mail
Ik zie dat er al druk aan een brief gewerkt word. Zie jij nog op of aanmerkingen die nodig zijn ik neig naar die van @ronjansen87
[ Voor 5% gewijzigd door Bram-Bos op 18-08-2020 17:21 ]
Nog iets bijgeschaafd en zojuist verzonden. Voel je vrij m te gebruiken iig!BJBoes schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:13:
@Bram-Bos hmm ik kan bevestigen dat liander een offensief begonnen is! Ik heb hem ook per mail
Geachte heer, mevrouw,
Ik ontving uw onderstaande bericht in goede orde. Ik wijs u echter graag nadrukkelijk op het volgende: sinds uw eerste schrijven d.d. 8 mei 2019 heb ik Liander er reeds bij herhaling op gewezen dat ik geen opdracht verstrek voor werkzaamheden aan uw gasaansluiting en dat ik daartoe ook op geen enkele wijze verplicht ben. Blijkbaar voelt u zich nu om uw moverende redenen geroepen, na bijna een jaar radiostilte sinds uw laatste poging mij via de firma Flanderijn te doen bewegen een opdracht te verstrekken, nu deze weg te bewandelen.
Zoals eerder aangegeven is uw aannemer van harte welkom om op afspraak de werkzaamheden te verrichten aan uw installatie, die u wenselijk acht, maar ik bestrijd ten stelligste dat dit gebeurt op mijn aanvraag dan wel dat deze aanvraag “in overleg” met mij is opgesteld, zoals uw brief stelt. Ook van enig overleg is geen sprake geweest. Uw brief verdraait de waarheid op dit punt en ik wil het gestelde bij dezen dan ook bestrijden en u er nadrukkelijk op wijzen dat valsheid in geschrifte in Nederland een strafbaar feit betreft.
Ik wil u dan ook gezien bovenstaande verzoeken om mij per ommegaande te voorzien van een bewijsstuk in de vorm van correspondentie, een geluidsopname, transcript, of op welke wijze u dit dan ook heeft vastgelegd, waaruit zou blijken dat deze (uw!) aanvraag op welke wijze dan ook in overleg met mij tot stand gekomen is, zoals u in uw schrijven stelt.
Indien u niet in staat blijkt uw stelling dat deze opdracht in overleg met mij tot stand is gekomen te onderbouwen met bewijsmiddelen, wil ik u vriendelijk doch dringend verzoeken, mij binnen 5 werkdagen een schriftelijke rectificatie te doen toekomen, waarin u gestand doet aan de feitelijke situatie, namelijk dat deze opdracht volledig en uitsluitend tot stand is gekomen op initiatief van Liander dan wel Alliander en mij tevens te voorzien van een hiertoe afdoende gecorrigeerde opdrachtbevestiging, dan wel een intrekking van de eerdere toegezonden opdrachtbevestiging, het betreft immers enkel en uitsluitend uw eigen, interne opdracht en niet het mijne.
Zonder afdoende bewijs of correctie van uw kant, behoud ik mij het recht voor, nadere stappen te ondernemen.
Ik wijs ter volledigheid, nogmaals en bij herhaling, elke vordering van kosten voor deze werkzaamheden bij voorbaat van de hand.
Ik wijs u in dit verband ook graag nog op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.
Met vriendelijke groet,
All-electric.
Stuitent echt ronduit grof dat ze het onder dwang nog eens proberen. Tis nu wel duidelijk dat ze proberen mensen eieren voor hun geld te laten kiezen! Net of met de jurisprudentie die er nu is mensen dat nog gaan doen! En dan dat leugen "uw" opdracht wtf
als je heel diep over iets nadenkt dan kom je altijd uit op iets wat niet klopt. Doe maar is klopt altijd
@ronjansen87 ik neem een groot deel van je definitieve versie over, aangevuld op mijn persoonlijke situatie.ronjansen87 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:20:
[...]
Nog iets bijgeschaafd en zojuist verzonden. Voel je vrij m te gebruiken iig!
[...]
Wordt vanavond afgerond
Het is ronduit stuitend en werkelijk hondsbrutaal hoe dit weer gaat. Eerst opbellen en uitsluitend vragen of mn nummer aan de aannemer verstrekt mag worden, als ik dan aangeef nergens opdracht toe te geven zeggen "daar bemoei ik me totaal niet mee". En dan 5 minuten later een brief droppen waarin er ineens in overleg in opdracht een opdracht geplaatst is. Die corrupte semi-overheidsmaffiosi denken toch niet werkelijk dat ik me dat zomaar laat welgevallen?BJBoes schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:23:
@Bram-Bos ik heb de dame net terug gebeld, even duidelijk gemaakt dat dit op deze manier geen doorgang zal vinden en zal zo ff mail er achter aan sturen.
Stuitent echt ronduit grof dat ze het onder dwang nog eens proberen. Tis nu wel duidelijk dat ze proberen mensen eieren voor hun geld te laten kiezen! Net of met de jurisprudentie die er nu is mensen dat nog gaan doen! En dan dat leugen "uw" opdracht wtf
All-electric.
@ronjansen87 Oeps; is je reeds verstuurde reactie daarmee niet te ingetogen?ronjansen87 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:43:
[...]
Het is ronduit stuitend en werkelijk hondsbrutaal hoe dit weer gaat. Eerst opbellen en uitsluitend vragen of mn nummer aan de aannemer verstrekt mag worden, als ik dan aangeef nergens opdracht toe te geven zeggen "daar bemoei ik me totaal niet mee". En dan 5 minuten later een brief droppen waarin er ineens in overleg in opdracht een opdracht geplaatst is. Die corrupte semi-overheidsmaffiosi denken toch niet werkelijk dat ik me dat zomaar laat welgevallen?
Misschien tijd om bij al die reacties een Cc: naar de juridische afdeling van Liander te doenronjansen87 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:43:
[...]
Het is ronduit stuitend en werkelijk hondsbrutaal hoe dit weer gaat. Eerst opbellen en uitsluitend vragen of mn nummer aan de aannemer verstrekt mag worden, als ik dan aangeef nergens opdracht toe te geven zeggen "daar bemoei ik me totaal niet mee". En dan 5 minuten later een brief droppen waarin er ineens in overleg in opdracht een opdracht geplaatst is. Die corrupte semi-overheidsmaffiosi denken toch niet werkelijk dat ik me dat zomaar laat welgevallen?
En dit lijkt me ondertussen ook leuke informatie voor ACM, consumentenbond, Radar en wat dies meer zij. Daarna nog even een leuk artikel in een paar kranten over deze oplichterspraktijken om het af te maken.
Klinkt alsof je de zelfde pittige tante aan de lijn hebt gehad als ik... Viel heel lastig mee te communiceren dat ik gewoon wilde dat ze een afspraak maakten en niet onaangekondigd op de stoep zouden staan.Idefix70 schreef op donderdag 13 augustus 2020 @ 16:06:
Vanochtend brief 3 van Enexis ontvangen met de blabla 2.keuzes. Ik dacht ik bel eens met ze.... kittig bozig juffertje vertelde me na 10 minuten in de wacht dat haar collega wist van de Rendo zaak maar nog in afwachting van de uitkomst was.... toch maar de bekende weg bewandelen met de standaardbrief. Wat een raar bedrijf is dit toch.
[...]
Tot op heden niks meer gehoord / gegraaf in onze tuin overigens.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
bovengenoemde is ''Verwijderen gas''.
Goedemiddag,
Ik heb opdracht gekregen om bovengenoemde werkzaamheden voor te bereiden. Zodra dit is afgerond stuur ik het door naar de uitvoerende aannemer.
U wordt dan gebeld door de planner van de fa. Netcare voor het maken van een dag afspraak. Helaas is er bij mij geen telefoonnummer van u bekend.
Zou u mij s.v.p. een (mobiel) telefoonnummer door willen geven waarop u te bereiken bent, zodat de aannemer een afspraak met u kan maken? Of mag het via uw emailadres: xxxxxxl?
Alvast bedankt en in afwachting van uw bericht.
Met vriendelijke groet,
xxx
Werkstroombeheerder | Aansluitingen
T xxxxx
E xxxxx@alliander.com
Liander N.V. Postbus 50, 6920 AB Duiven, Nederland. Locatiecode: 2NA6235. Bezoekadres: Dijkgraaf 4, 6921 RL Duiven. KvK 09104351 Arnhem. www.liander.nl
dossier bijgewerkt.
[ Voor 3% gewijzigd door Opa kroes op 18-08-2020 18:58 ]
Daikin Wp 8kw 280L ww pv2000 zuid-3500 zuid/west houtkachel aan vv gekoppeld
Mwa, een beetje emotie hier op het forum is niet erg (en lezen ze vast ook wel mee), maar hoort niet in dit soort correspondentie thuis vind ik. Dat doet je alleen maar zwakker overkomen. Als ik mijn advocaat (vriend van me) soms bezig zie, die maakt er vaak helemaal weinig woorden aan vuil zolang eea nog niet in het rechtsproces zit.Rommelzolder schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:48:
[...]
@ronjansen87 Oeps; is je reeds verstuurde reactie daarmee niet te ingetogen?
Dat zoekt Liander verder zelf maar uit, ik ben niet hunnie de compliance officer. Laat ze vooral verder gaan met hun eigen graf te graven.Freee!! schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:51:
[...]
Misschien tijd om bij al die reacties een Cc: naar de juridische afdeling van Liander te doenMet een beetje mazzel gaan daar de alarmbellen af als ze een groot aantal min of meer gelijkluidende berichten binnen krijgen over fraude en valsheid in geschrifte.
En dit lijkt me ondertussen ook leuke informatie voor ACM, consumentenbond, Radar en wat dies meer zij. Daarna nog even een leuk artikel in een paar kranten over deze oplichterspraktijken om het af te maken.
Ik heb persoonlijk ook vrij weinig fiducie in ACM, CB, Radar en dergelijke, meestal veel gelul, weinig wol en doen uiteindelijk toch alleen maar wat voor je tot- en voor zover ze er zelf wijzer van worden en het moet vooral ook niet te ingewikkeld worden voor hun IQ<80 doelgroep
Overweeg wél wat media te benaderen (heb sowieso zo m'n lijntjes daar en de halve straat hier werkt op het mediapark en volgen dit dossier voor hun eigen warmtepomp(-plannen)), maar daar wacht ik nog even mee.
Eerst maar eens zien wat ze doen.
All-electric.
Dat kan nog leuk worden.ronjansen87 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 18:10:
[...]
Overweeg wél wat media te benaderen (heb sowieso zo m'n lijntjes daar en de halve straat hier werkt op het mediapark en volgen dit dossier voor hun eigen warmtepomp(-plannen)), maar daar wacht ik nog even mee.
In mijn geval zijn de werkzaamheden voor verwijdering uitgevoerd door Van Voskuilen Woudenberg b.v.Bram-Bos schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 13:50:
[...]
Of waren dat voor dit soort verwijderingsklussen, zeker na het niet verwijderen van de aansluitleiding bij @Leo. P. Klepper en daarover liegen, of het terrassendrama bij @colvano
Het terrasherstel door een bestratingsbedrijf waarvan ik de naam niet weet.
Ik ben zeer benieuwd of Enexis zich hier ook in de strijd gaat mengen en hoe. Zoals het er nu naar uitziet ga ik binnen een aantal maanden ook het traject in, maar heb de luxe nog om te kunnen rekken of eerder uit te voeren, vooral afhankelijk hoe het zich ontwikkelt.
Hulde aan de doorzetters en briefschrijvers hier !
Waarom rekken? Volgens ons en nu dus ook een rechter zijn de kosten 0,00 euro, dit kan nooit beter worden maar hooguit slechter als ze het voor elkaar krijgen de wetgeving te laten aanpassen.Pixelmagic schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:47:
Een ding is zeker, als de netbeheerders hier meelezen dan hebben ze daar ondertussen een dagtaak aan. Zeker als ze dan ook de gebruikers nog willen linken met hun eigen dossiers.
Ik ben zeer benieuwd of Enexis zich hier ook in de strijd gaat mengen en hoe. Zoals het er nu naar uitziet ga ik binnen een aantal maanden ook het traject in, maar heb de luxe nog om te kunnen rekken of eerder uit te voeren, vooral afhankelijk hoe het zich ontwikkelt.
Hulde aan de doorzetters en briefschrijvers hier !
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
De benodigde vervanging voor verwarming is nog niet geleverd en voor warm water nog niet besloten.Erwin_83 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 19:53:
[...]
Waarom rekken? Volgens ons en nu dus ook een rechter zijn de kosten 0,00 euro, dit kan nooit beter worden maar hooguit slechter als ze het voor elkaar krijgen de wetgeving te laten aanpassen.
En één-nul voorstaan betekent nog niet dat je de wedstrijd hebt gewonnen naar mijn idee, dat is ook al door meer mensen hier aangehaald. Het maakt alleen de kansen een stuk beter.
Daarnaast ben ik op een punt in mijn leven dat ruzie zoeken niet de voorkeur heeft, andere dingen zijn belangrijker om spaarzame energie in te steken.
Bericht zoals zojuist naar Liander verzonden, met dank aan @ronjansen87 en @Bram-BosRommelzolder schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:27:
[...]
@ronjansen87 ik neem een groot deel van je definitieve versie over, aangevuld op mijn persoonlijke situatie.
Wordt vanavond afgerond
Geachte xxxxxxxx
Na de eerdere communicatie waarin meermaals is aangeven dat ik geen opdracht zal geven voor het verwijderen van uw gasaansluiting, stuurt Liander een “opdrachtbevestiging”, daarmee suggererend dat ik een aanvraag tot verwijdering van de gasaansluiting zou hebben gedaan. Daarbovenop wordt gemeld, dat "de aanvraag is in overleg met u gewijzigd".
De feiten zijn echter: op xx yy 2019 heb ik een mail via info@liander.nl ontvangen met nota bene daarin de volgende passage:
Er was dus reeds ruim acht maanden geleden duidelijk, dat ik geen opdracht zou gaan geven.“Afspraak maken voor de verwijdering
Omdat u zo nadrukkelijk heeft aangegeven dat u voor het uitvoeren van de noodzakelijke (verwijder)werkzaamheden geen opdracht zult verlenen, zal Liander (onze aannemer) binnenkort contact met u opnemen. Er zal dan een datum worden afgesproken waarop de aansluiting inclusief de aansluitleiding wordt verwijderd. Nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd zal Liander de hieraan verbonden kosten van € 687,00 inclusief btw. bij u in rekening brengen.”
Laten we duidelijk zijn: er is geen aanvraag door mij gedaan – door Liander nog eens bevestigd op xx yy 2019- voor welke werkzaamheden dan ook aan uw gasaansluiting.
In eerdere communicatie heb ik tot vier maal toe aangegeven, dat Liander of haar aannemer toegang zal worden verleend, als conform artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB minimaal vijf werkdagen van te voren een afspraak wordt gemaakt. Sinds xx yy 2019 tot nu toe is echter geen afspraak vanuit Liander geïnitieerd, hoewel ik Liander dus geen strobreed in de weg heb gelegd.
De uitspraak: “De aanvraag is in overleg met u gewijzigd” is een pertinente leugen, en wel om twee redenen: er is nooit een aanvraag/opdracht geweest, en dus is er ook geen overleg hierover met mij gevoerd.“Uw aanvraag en uw tarieven zijn gewijzigd De aanvraag is in overleg met u gewijzigd. (cursivering door mij) Hierdoor wijken de tarieven in de bovenstaande tabel af van de tarieven die u eerder van ons ontving.”
Zoals hierboven al aangegeven is uw aannemer van harte welkom om op afspraak de werkzaamheden te verrichten aan uw installatie, die u wenselijk acht, maar ik bestrijd ten stelligste dat dit gebeurt op mijn aanvraag dan wel dat deze aanvraag “in overleg” met mij is opgesteld, zoals uw bericht suggereert. Ook van enig overleg is geen sprake geweest. Uw bericht verdraait de waarheid op dit punt en ik wil het gestelde bij dezen dan ook bestrijden en u er nadrukkelijk op wijzen dat valsheid in geschrifte in Nederland een strafbaar feit betreft.
Ik wil Liander dan ook gezien bovenstaande verzoeken om mij per ommegaande te voorzien van een bewijsstuk in de vorm van correspondentie, een geluidsopname, transcript, of op welke wijze u dit dan ook heeft vastgelegd, waaruit zou blijken dat deze (uw!) aanvraag op welke wijze dan ook in overleg met mij tot stand gekomen is, zoals Liander stelt.
Indien u niet in staat blijkt uw stelling dat deze opdracht in overleg met mij tot stand is gekomen te onderbouwen met bewijsmiddelen, wil ik u vriendelijk doch dringend verzoeken, mij binnen 5 werkdagen een schriftelijke rectificatie te doen toekomen, waarin u gestand doet aan de feitelijke situatie, namelijk dat deze opdracht volledig en uitsluitend tot stand is gekomen op initiatief van Liander dan wel Alliander en mij tevens te voorzien van een hiertoe afdoende gecorrigeerd bericht (niet-zijnde een “opdrachtbevestiging”), dan wel een intrekking van de eerdere toegezonden “opdrachtbevestiging”, het betreft immers enkel en uitsluitend uw eigen, interne opdracht en niet de mijne.
Zonder afdoende bewijs of correctie van uw kant, behoud ik mij het recht voor, nadere stappen te ondernemen.
Tenslotte wil ik u in dit verband nog wijzen op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.
Resumerend:
Ik kan me voorstellen, dat u vanuit uw functie in de werkvoorbereidingcyclus niet bij machte bent al mijn vragen te beantwoorden. Graag wil ik u dan ook verzoeken dit bericht zo spoedig mogelijk op de juiste plek binnen de organisatie van Liander dan wel Alliander binnen te brengen.
Met vriendelijke groet
<naam>
<adres>
<woonplaats>
Mooi to-the-point verwoord.Rommelzolder schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:22:
[...]
Bericht zoals zojuist naar Liander verzonden, met dank aan @ronjansen87 en @Bram-Bos
Geachte xxxxxxxx
Na de eerdere communicatie waarin meermaals is aangeven dat ik geen opdracht zal geven voor het verwijderen van uw gasaansluiting, stuurt Liander een “opdrachtbevestiging”, daarmee suggererend dat ik een aanvraag tot verwijdering van de gasaansluiting zou hebben gedaan. Daarbovenop wordt gemeld, dat "de aanvraag is in overleg met u gewijzigd".
De feiten zijn echter: op xx yy 2019 heb ik een mail via info@liander.nl ontvangen met nota bene daarin de volgende passage:
[...]
Er was dus reeds ruim acht maanden geleden duidelijk, dat ik geen opdracht zou gaan geven.
Laten we duidelijk zijn: er is geen aanvraag door mij gedaan – door Liander nog eens bevestigd op xx yy 2019- voor welke werkzaamheden dan ook aan uw gasaansluiting.
In eerdere communicatie heb ik tot vier maal toe aangegeven, dat Liander of haar aannemer toegang zal worden verleend, als conform artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB minimaal vijf werkdagen van te voren een afspraak wordt gemaakt. Sinds xx yy 2019 tot nu toe is echter geen afspraak vanuit Liander geïnitieerd, hoewel ik Liander dus geen strobreed in de weg heb gelegd.
[...]
De uitspraak: “De aanvraag is in overleg met u gewijzigd” is een pertinente leugen, en wel om twee redenen: er is nooit een aanvraag/opdracht geweest, en dus is er ook geen overleg hierover met mij gevoerd.
Zoals hierboven al aangegeven is uw aannemer van harte welkom om op afspraak de werkzaamheden te verrichten aan uw installatie, die u wenselijk acht, maar ik bestrijd ten stelligste dat dit gebeurt op mijn aanvraag dan wel dat deze aanvraag “in overleg” met mij is opgesteld, zoals uw bericht suggereert. Ook van enig overleg is geen sprake geweest. Uw bericht verdraait de waarheid op dit punt en ik wil het gestelde bij dezen dan ook bestrijden en u er nadrukkelijk op wijzen dat valsheid in geschrifte in Nederland een strafbaar feit betreft.
Ik wil Liander dan ook gezien bovenstaande verzoeken om mij per ommegaande te voorzien van een bewijsstuk in de vorm van correspondentie, een geluidsopname, transcript, of op welke wijze u dit dan ook heeft vastgelegd, waaruit zou blijken dat deze (uw!) aanvraag op welke wijze dan ook in overleg met mij tot stand gekomen is, zoals Liander stelt.
Indien u niet in staat blijkt uw stelling dat deze opdracht in overleg met mij tot stand is gekomen te onderbouwen met bewijsmiddelen, wil ik u vriendelijk doch dringend verzoeken, mij binnen 5 werkdagen een schriftelijke rectificatie te doen toekomen, waarin u gestand doet aan de feitelijke situatie, namelijk dat deze opdracht volledig en uitsluitend tot stand is gekomen op initiatief van Liander dan wel Alliander en mij tevens te voorzien van een hiertoe afdoende gecorrigeerd bericht (niet-zijnde een “opdrachtbevestiging”), dan wel een intrekking van de eerdere toegezonden “opdrachtbevestiging”, het betreft immers enkel en uitsluitend uw eigen, interne opdracht en niet de mijne.
Tenslotte wil ik u in dit verband nog wijzen op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.
Resumerend:
Ik kan me voorstellen, dat u vanuit uw functie in de werkvoorbereidingcyclus niet bij machte bent al mijn vragen te beantwoorden. Graag wil ik u dan ook verzoeken dit bericht zo spoedig mogelijk op de juiste plek binnen de organisatie van Liander dan wel Alliander binnen te brengen.
Met vriendelijke groet
<naam>
<adres>
<woonplaats>
Pixelmagic schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:10:
[...]
Daarnaast ben ik op een punt in mijn leven dat ruzie zoeken niet de voorkeur heeft, andere dingen zijn belangrijker om spaarzame energie in te steken.
Hoho, @Pixelmagic weet volgens mij precies waar dit topic over gaat. Maar hij/zij, en vele anderen hebben wel wat anders te doen dan dat eindeloze geneuzel met die netbeheerders, en dat begrijp ik heel goed. Laten andere mensen (zoals wij) met een vrolijk gemoed de kastanjes uit het vuur halen!Idefix70 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:30:
Waar dit topic op toeziet is het niet ten onrechte betalen van een niet gevraagde dienst en waartoe ook geen verplichting bestaat. Dat heeft niets van doen met ruzie maken, wat sla je de plank mis. Dit heet opkomen voor je rechten en niet onnodig geld betalen. Misschien even wat meer jezelf verdiepen in de materie?
[...]
======================== begin =============================
Geachte mevrouw
Ik ontving uw bericht in goede orde. Ik wijs u echter graag op het volgende: op 22-07-2019 heb ik Liander voor het laatst er op gewezen dat ik geen opdracht zou verstrekken voor werkzaamheden aan uw gasaansluiting, en dat ik daartoe ook niet verplicht ben.
Zoals toen ook al aangegeven is uw aannemer van harte welkom om op afspraak de werkzaamheden te verrichten aan uw installatie, die u wenselijk acht, maar ik bestrijd ten stelligste dat dit gebeurt op mijn aanvraag, zoals uw brief stelt. Ook van nader overleg is geen sprake geweest. Uw brief verdraait de waarheid op dit punt.
Ik wijs dan ook elke vordering van kosten voor deze werkzaamheden bij voorbaat van de hand.
naast deze email is er herhaaldelijk vermeld in eerdere correspondentie dat er geen wettelijke grond is mij te verplichten een opdracht te maken om werkzaamheden aan uw installatie te laten uitvoeren. Hierbij op chronologische volgorde van onze correspondentie:
02-05 -2019 brief ontvangen van liander "aan de bewonders van dit adres"
24-05-2019 brief verstuurd met repliek dat ik niet contractueel verbonden ben aan Liander, maar niet in de weg zal staan mocht Liander het nodig vinden werkzaamheden aan haar installatie te doen die zij noodzakelijk achten. Al in deze brief is vermeld dat ik niet verplicht ben tot betalen.
29-05-2019 mail ontvangen met daarin een drietal opties die in geen enkele manier hout snijdt op mijn situatie.
29-08-2019 reactie op de mail van 29-05-2019 verstuurd nogmaals aangegeven dat er inmiddels al lang geen overeenkomst meer is, en er tijd genoeg is geweest hier op te reageren. Tevens gemeld niet van 1 van de 3 voorgestelde opties gebruik te maken, daar ik daar toe niet verplicht ben. Nogmaals aangegeven dat een monteur welkom is werkzaamheden aan Liander haar installatie te doen die zij noodzakelijk achten.
12-06-2019 mail ontvangen over uitspraak geschillencommissie, en dat Liander gemachtigd is werkzaamheden uit te voeren en in reken te mogen brengen. NVT OP MIJN SITUATIE!! ( op deze mail is niet gereageerd gezien de uitspraak op geen enkele manier gelijk was aan mijn zaak daar het een bindend advies bleek met en particulier die nog een overeenkomst had met Liander )
16-07-2019 opnieuw mail ontvangen met zelfde strekking als op 12-06-2019 er zal over worden gegaan tot uitvoer, en de rekening zal mij na hand toekomen.
22-07-2019 reactie op mail van 16-07-2019 gemeld dat de uitspraak van de geschillencommissie niet op mij van toepassing is! Daarnaast een andere uitspraak van de geschillencommissie toegevoegd ref 113858 waar juist gemeld word de kosten niet betaald hoeven te worden! Dat Liander op basis van die uitspraak dus ook geen rekening kan sturen! Nog steeds ben ik bereid en geef ik aan dat een monteur welkom is werkzaamheden aan Liander haar installatie te doen die zij noodzakelijk achten.
15-05-2020 Wederom ontvang ik opnieuw een mail met een zelfde strekking als de 2 voorgaande aangaande de geschillencommissie ( ook op deze mail heb ik niet gereageerd mijn standpunt is niet zo en eens anders geworden! )
18-08-2020 vandaag ontvang ik maar liefst 2 mail, de mail hieronder, en de mail met "uw aanvraag word verwerkt"
18-08-2020 bij deze mijn reactie! Er is zowel in deze mail als wel in de correspondentie zoals hierboven vermeld herhaaldelijk gemeld dat ik A: geen opdracht zal geven ter verwijdering, Ik nodig u vriendelijk uit aan te geven waar ik daarvoor een bevestiging zou hebben gegeven! De mail van vandaag is dan ook totaal ongegrond! B: Ik altijd heb open gestaan dat een monteur welkom is werkzaamheden aan Liander haar installatie te doen die zij noodzakelijk achten. C: Ik alle kosten zou betwisten die uit werkzaamheden zouden komen, gezien er GEEN OPDRACHT IS!!!
Naast al deze communicatie is er inmiddels een publicatie verschenen van Bram Bos "De afsluitboete bestaat niet" welke als naslagwerk terug te vinden is op: https://www.polderhuis.or...boete-bestaat-niet-v1.pdf Ik nodig u vriendelijk uit deze na te lezen!
De afsluitboete bestaat niet - Polderhuis
Het zal wel zo horen… 5 Bos, B. 2020. De afsluitboete bestaat niet, v1 Het antwoord is mij, na 2½ jaar betrokkenheid bij dit onderwerp als één van die Tweakers, wel duidelijk.
www.polderhuis.org
Ik wijs u in dat verband ook graag op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.
Met vriendelijke groet
======================== einde =======================
=================== begin ===============
Geachte mevrouw
Ik ontving uw bericht in goede orde. Ik wijs u echter graag op het volgende: op 22-07-2019 heb ik Liander voor het laatst er op gewezen dat ik geen opdracht zou verstrekken voor werkzaamheden aan uw gasaansluiting, en dat ik daartoe ook niet verplicht ben.
Zoals toen ook al aangegeven is uw aannemer van harte welkom om op afspraak de werkzaamheden te verrichten aan uw installatie, die u wenselijk acht, maar ik bestrijd ten stelligste dat dit gebeurt op mijn aanvraag, zoals uw brief stelt. Ook van nader overleg is geen sprake geweest. Uw brief verdraait de waarheid op dit punt.
Ik wijs dan ook elke vordering van kosten voor deze werkzaamheden bij voorbaat van de hand.
naast deze email is er herhaaldelijk vermeld in eerdere correspondentie dat er geen wettelijke grond is mij te verplichten een opdracht te maken, om werkzaamheden aan uw installatie te laten uitvoeren.
U heeft van mij op volgende data hier over bericht gehad waar ik duidelijk mijn standpunten heb aangegeven, maar weinig of niet relevante reactie heb mogen ontvangen.
24-05-2019
29-05-2019
22-07-2019
vandaag 18-08-2020
Naast al deze communicatie is er inmiddels een publicatie verschenen van Bram Bos "De afsluitboete bestaat niet" welke als naslagwerk terug te vinden is op: https://www.polderhuis.or...boete-bestaat-niet-v1.pdf Ik nodig u vriendelijk uit deze na te lezen!
Het zal wel zo horen… 5 Bos, B. 2020. De afsluitboete bestaat niet, v1 Het antwoord is mij, na 2½ jaar betrokkenheid bij dit onderwerp als één van die Tweakers, wel duidelijk.
www.polderhuis.org
Met vriendelijke groet
================== einde =================
Ik heb ook niet voor niks een mooie korte URL voor mijn 'onvolprezen bundel'BJBoes schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 23:03:
@Bram-Bos ok zou inderdaad wat veel zijn misschien. overigens de link van je bundel zorgt voor de extra trekst dat leest wat verwarrend
=================== begin ===============
Geachte mevrouw
naast deze email is er herhaaldelijk vermeld in eerdere correspondentie dat er geen wettelijke grond is mij te verplichten een opdracht te maken, om werkzaamheden aan uw installatie te laten uitvoeren.
U heeft van mij op volgende data hier over bericht gehad waar ik duidelijk mijn standpunten heb aangegeven, maar weinig of niet relevante reactie heb mogen ontvangen.
24-05-2019
29-05-2019
22-07-2019
vandaag 18-08-2020
www.polderhuis.org
Met vriendelijke groet
================== einde =================
Even je voorstel nog wat opgepoetst:
Denk om de correcte URL van het vonnis. Die wordt gemangeld als je die platweg kopieert met dit bericht.Geachte mevrouw
Ik ontving uw bericht in goede orde. Ik wijs u echter graag op het volgende. Meer dan een jaar geleden, op 22-07-2019 heb ik Liander voor het laatst er op gewezen dat ik geen opdracht zou verstrekken voor werkzaamheden aan uw gasaansluiting, en dat ik daartoe ook niet verplicht ben.
Voorafgaand aan deze email is er ook al herhaaldelijk in eerdere correspondentie aangegeven dat er geen wettelijke grond is mij te verplichten een opdracht te geven om werkzaamheden aan uw installatie te laten uitvoeren en/of daarvoor te betalen, noch dat er een grondslag in de ATO of de AV te vinden is voor een dergelijke vordering. U heeft van mij op 24-05-2019, 29-05-2019 en 22-07-2019 hierover bericht gehad, waarin ik duidelijk mijn standpunten heb aangegeven, maar waarop ik weinig of geen inhoudelijke reactie heb mogen ontvangen.
Inmiddels is een publicatie verschenen van Bram Bos, met de titel "De afsluitboete bestaat niet" dat als naslagwerk terug te vinden is op: https://www.polderhuis.org/abn. Ik nodig u vriendelijk uit deze publicatie door te lezen, aangezien ik zijn argumentatie deel.
Ik wijs u verder ook graag op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.
Uw aannemer is dus op afspraak nog steeds van harte welkom om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik herhaal echter nogmaals dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet
@BJBoes
Als je zelf iets verder had gekeken dan zie je dat ik al een jaar dit topic volg..Idefix70 schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 22:30:
Waar dit topic op toeziet is het niet ten onrechte betalen van een niet gevraagde dienst en waartoe ook geen verplichting bestaat. Dat heeft niets van doen met ruzie maken, wat sla je de plank mis. Dit heet opkomen voor je rechten en niet onnodig geld betalen. Misschien even wat meer jezelf verdiepen in de materie?
[...]
Wat jij ziet als op komen voor je rechten mag ik toch ervaren als ruzie zoeken ? Ik heb geen behoefte aan dreigbrieven, deurwaarders en andere ongein, er zijn andere dingen belangrijker in mijn leven op dit moment. De vechtlust en behoefte aan confrontatie zoals jij die lijkt te hebben heb ik ook gehad dus herken het wel.
Enige tip die ik dan heb is reageer niet zo tegen iemand die aan dezelfde kant staat, daar bereik je weinig mee.
@Bram-Bos dank voor je aanvulling en inzet.
Pixelmagic schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 08:49:
[...]
Als je zelf iets verder had gekeken dan zie je dat ik al een jaar dit topic volg..
Wat jij ziet als op komen voor je rechten mag ik toch ervaren als ruzie zoeken ? Ik heb geen behoefte aan dreigbrieven, deurwaarders en andere ongein, er zijn andere dingen belangrijker in mijn leven op dit moment. De vechtlust en behoefte aan confrontatie zoals jij die lijkt te hebben heb ik ook gehad dus herken het wel.
Enige tip die ik dan heb is reageer niet zo tegen iemand die aan dezelfde kant staat, daar bereik je weinig mee.
@Bram-Bos dank voor je aanvulling en inzet.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Ik kan me heel goed voorstellen dat (veel!) mensen absoluut niet zitten te wachten op een spelletje touwtrekken met een netbeheerder.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
Het gaat kennelijk in twee stappen:Opa kroes schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 17:57:
ook hier zoals verwacht een mail van onze grote vrienden,weliswaar met een iets andere inhoud.
bovengenoemde is ''Verwijderen gas''.
Goedemiddag,
Ik heb opdracht gekregen om bovengenoemde werkzaamheden voor te bereiden. Zodra dit is afgerond stuur ik het door naar de uitvoerende aannemer.
U wordt dan gebeld door de planner van de fa. Netcare voor het maken van een dag afspraak. Helaas is er bij mij geen telefoonnummer van u bekend.
Zou u mij s.v.p. een (mobiel) telefoonnummer door willen geven waarop u te bereiken bent, zodat de aannemer een afspraak met u kan maken? Of mag het via uw emailadres: xxxxxxl?
Alvast bedankt en in afwachting van uw bericht.
Met vriendelijke groet,
xxx
Werkstroombeheerder | Aansluitingen
T xxxxx
E xxxxx@alliander.com
Liander N.V. Postbus 50, 6920 AB Duiven, Nederland. Locatiecode: 2NA6235. Bezoekadres: Dijkgraaf 4, 6921 RL Duiven. KvK 09104351 Arnhem. www.liander.nl
dossier bijgewerkt.
- Liander neemt contact op om telefoonnummer te krijgen of te checken t.b.v. de aannemer
- Als je die geeft wordt er vervolgens op een knop gedrukt waarmee een 'aangepaste' standaard-opdrachtbevestiging wordt uitgespuugd.
Bij ontvangst van een zogenaamd 'aangepaste' opdrachtbevestiging kun je voor een reactie inspiratie vinden in de volgende posts:
[ Voor 15% gewijzigd door Bram-Bos op 19-08-2020 12:08 ]
klopt ik heb ook 2 mail 1 van de werkvoorbereidster voor controle telefoonnummer en de 2de de opdracht!Bram-Bos schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 10:02:
[...]
Het gaat kennelijk in twee stappen:Het lijkt me verstandig dat je bij stap 1 al nadrukkelijk aangeeft dat je geen opdracht geeft of een aanvraag doet, maar wél je telefoonnummer geeft omdat je bereid bent om op afspraak mee te werken aan werkzaamheden die Liander kennelijk voor eigen rekening wenst uit te voeren.
- Liander neemt contact op om telefoonnummer te krijgen of te checken t.b.v. de aannemer
- Als je die geeft wordt er vervolgens op een knop gedrukt waarmee een 'aangepaste' standaard-opdrachtbevestiging wordt uitgespuugd.
Ik had de dame echter nooit gesproken want ik heb het telefoontje gemist! ik was dan ook verrast de 2 mails te zien.
Ik had de dame gister avond nog even gebeld en na dat ik enige tijd had gedaan als of mijn neus bloed. kreeg ik in de gaten dat ze echt geen flauwe notie had dat Liander op de achtergrond al veel langer is mensen te dwingen/verleiden een opdracht te maken.
Ik heb haar toen nog even haar fijn uitgelegd wat er aan de hand was, dat ik geen opdracht heb gegeven voor uitvoer en dat ik dit ook niet van plan ben. Ook dat de aannemer welkom is om dit te komen uitvoeren op kosten van liander! En dat er inmiddels in een exact vergelijkbare zaak via kantonrecht een uitspraak is in het nadeel van de netbeheerders alla zaak Rendo Vs Boersma
haar reactie "ik noteer het even en zal het doorgeven aan de juiste afdeling"
inmiddels heb ik een mail terug en citeer: "Geachte mijnheer XXX,
Ik heb uw mail doorgestuurd naar de betreffende afdeling.
Hopende u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,"
Beste heer Bo0bz,
Onlangs heeft u contact met ons gehad. U bent het niet eens met het afsluit- en verwijderbeleid van Liander in de situatie dat een woning gasvrij is of wordt. Hierbij ontvangt u onze reactie.
Opzegging aansluit- en transportovereenkomst (ATO)
Op 1 augustus heeft Liander van uw energieleverancier een zogenoemd “uithuisbericht” ontvangen. Een uithuisbericht stuurt een leverancier om de netbeheerder te informeren over het feit dat een afnemer gaat verhuizen en in dat kader de ATO wenst op te zeggen. In een dergelijke situatie meldt zich meestal op korte termijn weer een (nieuwe) afnemer die van de aansluiting gebruik wil maken. Dat is ook de reden waarom wij u brieven hebben gestuurd met het verzoek om een overeenkomst voor de levering van gas af te sluiten. Inmiddels is het echter duidelijk dat u de beëindigd heeft omdat u (permanent) geen gas meer wenst te gebruiken. Wij zullen uw opzegging nu als zodanig behandelen.
Noodzakelijke handelingen
Als de ATO wordt opgezegd omdat een woning gasvrij is gemaakt of als de gasaansluiting om een andere reden voor een periode van meer dan 12 maanden niet wordt gebruikt, dan verwijdert Liander de gasaansluiting. Zie ook bericht Brief Tweede Kamer
De aansluiting moet verwijderd worden omdat alleen bij de verwijdering aan alle wettelijke aspecten wordt voldaan. Daarnaast hoort Liander de aansluitleiding op te ruimen en niet als (bedrijfs)afval achter te laten voor anderen.
Een gecalculeerd tarief gebaseerd op gemiddelde kosten
Ten aanzien van het verwijderen van een standaard kleinverbruik aansluitingen werkt Liander met een vast tarief ter dekking van de kosten. Het tarief is gebaseerd op werkzaamheden en kosten die in standaard situaties worden gemaakt. Liander stelt elk jaar opnieuw de tarieven voor haar dienstverlening vast en publiceert deze vervolgens op haar website. Tarieven
Het op deze wijze vaststellen van een tarief heeft tot gevolg dat een afnemer gemiddeld genomen een lager tarief verschuldigd is, dan in de situatie dat per zaak een tarief - op basis van individuele voorcalculatie - wordt vastgesteld. Een ander voordeel is dat alle afnemers in vergelijkbare situaties hetzelfde tarief betalen. Liander voldoet daarmee aan haar verplichting niet te discrimineren op het toepassen van haar voorwaarden en tarieven. De Geschillencommissie Energie heeft ook aangegeven dat een netbeheerder de tarieven op deze wijze mag vaststellen en toepassen.
Werkzaamheden
Hieronder vindt u een overzicht van de werkzaamheden die bij het demonteren van een gasaansluiting (laagbouw- kleinverbruik) aan de orde (kunnen) zijn:
Werkzaamheden Liander:
Werkvoorbereiding
Bodemdesk (intern)
Bodemonderzoek
Kwaliteitscontrole
Vergunningen
Schetsverwerking
Landelijke intake portaal
Werkzaamheden aannemer
Werkvoorbereiding en administratie aannemer
Opdracht ontvangen en verwerken
Leggen klantcontact
Werkvoorbereiding
Bijwerken systemen
Overdracht werkzaamheden naar werkploeg
Verwerken uitgevoerde opdracht
Maken situatieschets
Controle facturatie
Uitvoering aannemer
Lezen opdracht en werkplan/Veiligheid gezondheid en milieuplan
Klantcontact
Plaatsen verkeersmaatregelen
Opbreken/herstellen sleufbedekking
Graven/dichten kopgat bij gevel
Graven/dichten kopgat bij stoep
Drukloos maken aansluiting
Afkoppelen en afsluiten aansluitleiding van de hoofdleiding
Verwijderen aansluitleiding
Verwijderen gasmeter en afsluiten meteropstelling
Veiligheidstoezicht 2e man VIAG voorschrift
Reistijd
Graafwerkzaamheden
Bij het verwijderen van de aansluitleiding kan het zijn dat er gegraven moet worden in uw tuin. Een tracé van nutsleidingen behoort altijd toegankelijk te zijn zoals ook staat vermeld in onze algemene voorwaarden Echter het komt voor dat dit tracé is bestraat. Liander zal in die situatie de werkzaamheden zorgvuldig uitvoeren en de bestrating zo goed als mogelijk terugplaatsen.
Liander mag ook zonder opdracht verwijderen
U wilt definitief geen gebruik meer maken van de gasaansluiting. Recent heeft de kantonrechter een uitspraak gedaan dat Liander ook zonder nadere opdracht - op kosten van de afnemer die de ATO heeft opgezegd, de noodzakelijke handelingen mag uitvoeren voor het verwijderen van de gasaansluiting. Dit op grond van de algemene voorwaarden en op grond van de Tarievencode Gas.
Meer informatie hierover vindt u onder Nota Bene in de uitspraak Uitspraak Geschillencommissie
Afspraak maken voor de verwijdering
Omdat u zo nadrukkelijk heeft aangegeven dat u voor het uitvoeren van de noodzakelijke (verwijder)werkzaamheden geen opdracht zult verlenen, zal Liander (onze aannemer) binnenkort contact met u opnemen. Er zal dan een datum worden afgesproken waarop de aansluiting inclusief de aansluitleiding wordt verwijderd. Nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd zal Liander de hieraan verbonden kosten van € 687,00 inclusief btw. bij u in rekening brengen.
Wij vertrouwen erop dat we u via dit bericht voldoende hebben geïnformeerd. Heeft u toch nog vragen, neemt u dan gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groet,
Dhr. Anoniem | Klachtenmanagement | Klant & Markt CKZ
7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020
Je dossier is nog niet zo dik gevuld met argumenten, dus ik zou nog even reageren, bijvoorbeeld als volgt:
Geachte heer/mevrouw
Dank voor uw bericht van vandaag als reactie op mijn bericht d.d. 4 augustus j.l.
U kondigt aan dat een aannemer contact met me zal opnemen om de verwijdering van uw gasaansluiting in te plannen, en dat ik vervolgens een dikke rekening zal krijgen.
Ik heb u eerder al duidelijk gemaakt dat u of uw aannemer op afspraak welkom is om de werkzaamheden te verrichten aan uw gasaansluiting die u goeddunken, en die u kennelijk ook van de minister meent te moeten uitvoeren. Dat is verder uw verantwoordelijkheid, niet de mijne. Ik heb u ook laten weten dat ik een eventuele rekening voor die werkzaamheden zal betwisten, en heb dat ook gemotiveerd. Hierin is niets veranderd.
Voor een verdiepende argumentatie voor mijn weigering opdracht te geven, en voor mijn aankondiging een eventuele factuur te betwisten wijs ik u graag op een recent verschenen bundel ('De afsluitboete bestaat niet'), waarin overzichtelijk en onderbouwd wordt weergegeven waarom netbeheerders geen grondslag hebben voor het in rekening brengen van kosten voor verwijdering, indien daar niet een opdracht aan ten grondslag ligt. U kunt deze bundel downloaden op https://polderhuis.org/abn, maar ik voeg voor uw gemak een exemplaar als pdf bij. Ik verzoek u die argumentatie als hier herhaald en ingelast te beschouwen.
Mijn Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is beëindigd, mede omdat u alle gelegenheid heeft gehad de voor de beëindiging van de ATO noodzakelijke handelingen te verrichten. Uw beroep op de Algemene Voorwaarden bij die ATO kan alleen al om die reden niet slagen. Zie verder hoofdstuk 3 en 4 van de bundel 'De afsluitboete bestaat niet'.
De Tarievencode Gas is een geformaliseerde gedragscode die de netbeheerders bindt, niet (voormalige) netgebruikers zoals ik. Zie verder hoofdstuk 5 van de bundel 'De afsluitboete bestaat niet'.
Van dat vonnis in Zutphen van 14 augustus vorig jaar (ECLI:NL:RBGEL:2019:3921) ben ik niet bepaald onder de indruk, aangezien dit vonnis op tegenspraak is uitgesproken, maar er totaal geen verweer is gevoerd.
Ik wijs u graag op een veel recenter vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak als de mijne, namelijk van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734). In die procedure is wél een grondig verweer gevoerd. Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.
Kortom: uw aannemer is van harte welkom om uw gasaansluiting op afspraak te komen verwijderen, maar dat gebeurt niet in mijn opdracht, en ik wijs elke vordering van kosten voor die werkzaamheden bij voorbaat van de hand. Een eventuele factuur betwist ik op voorhand.
Met vriendelijke groet,
@Bo0bz
[ Voor 5% gewijzigd door Bram-Bos op 20-08-2020 09:05 ]
@Bram-Bos Daar liggen kansen op het aanspreken van Liander met betrekking tot het non- discriminatoir handelen richting klanten/aangeslotenen voor diegenen die inmiddels met een hoger tarief worden bestookt dan eerder voor hen het geval was (waaronder ik, zij de gek)Bram-Bos schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:00:
@Bo0bz: het is het standaardverhaal van Liander op dit moment, waarbij overigens opmerkelijk is dat ze je het tarief van vorig jaar voorschotelen (687 euro), terwijl het inmiddels al bijna 723 euro is bij verwijdering op verzoek. Overduidelijk een gevalletje copy-paste.
Je dossier is nog niet zo dik gevuld met argumenten, dus ik zou nog even reageren, bijvoorbeeld als volgt:
[...]
Voor warm water (in de keuken) heb ik gewoon een elektrisch plintenboilertje geplaatst.Pixelmagic schreef op dinsdag 18 augustus 2020 @ 21:10:
[...]
De benodigde vervanging voor verwarming is nog niet geleverd en voor warm water nog niet besloten.
Warm water in de douche/badkamer komt van de warmtepomp op zolder af.
Maar als het allemaal nog niet geleverd is, dan moet je het nog even aankijken natuurlijk.
Het is maar wat je veel tijd noemt. Paar brieven krijgen, gedreig met een deurwaarder pareren en voor de rest op z'n beloop laten.En één-nul voorstaan betekent nog niet dat je de wedstrijd hebt gewonnen naar mijn idee, dat is ook al door meer mensen hier aangehaald. Het maakt alleen de kansen een stuk beter.
Punt is wel dat wanneer je nu nog dit traject instapt je nog mee kan liften op de behaalde resultaten hier.
Vanwege de gewonnen rechtszaak verwacht ik dat er wat meer druk bij de netbeheerders, politiek en ACM is om dit snel op te lossen, waarbij een kleine wijziging in de wet (aanvulling op het voorstel van de Leer) dat de consument hoe dan ook voor de kosten opdraait, niet ondenkbaar is.
Als je gasloos wil gaan na dat moment zul je aan kosten gebonden zitten.
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Dat is écht niet zo simpel. Ze zullen dan tamelijk fundamenteel aan de Gaswet moeten gaan morrelen, en het dan ook nog in lijn moeten zien te krijgen met BW en Europees Consumentenrecht. En gezien het tijdsgewricht ligt het niet voor de hand dat de TK opeens een betalingsverplichting voor gasverlaters zou gaan introduceren die er eerder niet was.DropjesLover schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:32:
Vanwege de gewonnen rechtszaak verwacht ik dat er wat meer druk bij de netbeheerders, politiek en ACM is om dit snel op te lossen, waarbij een kleine wijziging in de wet (aanvulling op het voorstel van de Leer) dat de consument hoe dan ook voor de kosten opdraait, niet ondenkbaar is.
Als je gasloos wil gaan na dat moment zul je aan kosten gebonden zitten.
Ook de AV aanpassen zal niet makkelijk gaan, niet alleen vanwege strijdigheid met BW en consumentenrecht, maar ook vanwege het feit dat het tweezijdige AV zijn (vastgesteld in zelfreguleringsoverleg met de Consumentenbond).
Bedoel je niet pareren? Alhoewel paraderen mij ook wel komisch lijktDropjesLover schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:32:
[...]
Het is maar wat je veel tijd noemt. Paar brieven krijgen, gedreig met een deurwaarder paraderen en voor de rest op z'n beloop laten.
DetailEvertvdw schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:40:
[...]
Bedoel je niet pareren? Alhoewel paraderen mij ook wel komisch lijkt
Desondanks zit er nu wel flinke druk op. Middels de media-aandacht die dit nu gekregen heeft is de drempel om over te gaan op gasloos verlaagd. Voor de huidige consumenten die gasloos willen worden (zoals wij hier) lijkt het in ons voordeel uit te pakken. Hoe langer er geen antwoord is, hoe meer geld het gaat kosten, en dat kan behoorlijk in de papieren lopen als de netbeheerders in hun huidige tunnelvisie van iedereen direct individueel afsluiten blijven.Bram-Bos schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:37:
[...]
Dat is écht niet zo simpel. Ze zullen dan tamelijk fundamenteel aan de Gaswet moeten gaan morrelen, en het dan ook nog in lijn moeten zien te krijgen met BW en Europees Consumentenrecht. En gezien het tijdsgewricht ligt het niet voor de hand dat de TK opeens een betalingsverplichting voor gasverlaters zou gaan introduceren die er eerder niet was.
Ook de AV aanpassen zal niet makkelijk gaan, niet alleen vanwege strijdigheid met BW en consumentenrecht, maar ook vanwege het feit dat het tweezijdige AV zijn (vastgesteld in zelfreguleringsoverleg met de Consumentenbond).
BThGvNeOA
Ik zou de impact ook niet willen overdrijven. De animo om van het gas af te gaan is überhaupt niet zo hoog, en de afsluitboete is voor velen een verrassing wanneer ze op dat punt aankomen. Ik denk ook niet dat mensen nu opeens in de rij staan om hun gasleiding te laten verwijderen.DropjesLover schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:00:
[...]
Desondanks zit er nu wel flinke druk op. Middels de media-aandacht die dit nu gekregen heeft is de drempel om over te gaan op gasloos verlaagd. Voor de huidige consumenten die gasloos willen worden (zoals wij hier) lijkt het in ons voordeel uit te pakken. Hoe langer er geen antwoord is, hoe meer geld het gaat kosten, en dat kan behoorlijk in de papieren lopen als de netbeheerders in hun huidige tunnelvisie van iedereen direct individueel afsluiten blijven.
De druk kan ook de andere richting op gaan: waarom zouden we alle leidingen individueel verwijderen, en doen de netbeheerders geen collectieve verwijderacties? Er zijn echt wel meer richtingen op, en er moet (landelijk) een discussie gevoerd gaan worden naar de wijze waarop we dit varkentje wassen. Één ding is in ieder geval duidelijk: de rekening kan niet volledig bij de consument liggen.
Vergeet ook niet dat er een motie is aangenomen om hooguit 50% van de kosten bij de consument neer te leggen. Die is nooit uitgevoerd, maar met de huidige jurisprudentie ook overbodig. Mocht er al wetgeving komen die afdwingt dat de consument ook moet betalen, dan kan ik me niet voorstellen dat het meer dan 50% is. En dat vind ik op dit moment best een redelijk bedrag.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
50% van een ongereguleerd bedrag is natuurlijk gewoon de kat op het spek binden. volgend jaar is de prijs gewoon 1400 euro maar je hoeft maat 700 euro te betalen. Dat het dit jaar toevallig 700 euro is maakt dan niet meer uit.Krisp schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:11:
[...]
Vergeet ook niet dat er een motie is aangenomen om hooguit 50% van de kosten bij de consument neer te leggen. Die is nooit uitgevoerd, maar met de huidige jurisprudentie ook overbodig. Mocht er al wetgeving komen die afdwingt dat de consument ook moet betalen, dan kan ik me niet voorstellen dat het meer dan 50% is. En dat vind ik op dit moment best een redelijk bedrag.
Maar zolang je die verwijdering niet zelf aanvraagt, is het bedrag al gereguleerd middels dwingend Europees consumentenrecht. Het probleem is, dat de netbeheerders zich daar niet aan wensen te houden (en de geschillencommissie elke keer weer verzaakt daar ambtshalve aan te toetsen).Shadowhawk00 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:14:
[...]
50% van een ongereguleerd bedrag is natuurlijk gewoon de kat op het spek binden. volgend jaar is de prijs gewoon 1400 euro maar je hoeft maat 700 euro te betalen. Dat het dit jaar toevallig 700 euro is maakt dan niet meer uit.
De ACM reguleert die tarieven. Natuurlijk zit er een bandbreedte in, maar van 700 naar 1400 euro gaat het niet zo maar.Shadowhawk00 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:14:
[...]
50% van een ongereguleerd bedrag is natuurlijk gewoon de kat op het spek binden. volgend jaar is de prijs gewoon 1400 euro maar je hoeft maat 700 euro te betalen. Dat het dit jaar toevallig 700 euro is maakt dan niet meer uit.
Life is what happens to you, while you're busy making other plans (John Lennon) - Ioniq 28kWh / 9,9kWP zonnepanelen (west) / Panasonic 9kW WP
Nee, dat kost in het huidige tempo nog drie jaar.Krisp schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:18:
[...]
De ACM reguleert die tarieven. Natuurlijk zit er een bandbreedte in, maar van 700 naar 1400 euro gaat het niet zo maar.
Tegelijkertijd is het bedrag als ik het zo in dit topic bekijk al de afgelopen 3 jaar ongeveer verdubbeld. Van voorheen ~€400 naar €800 nu.Krisp schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:11:
[...]
Ik zou de impact ook niet willen overdrijven. De animo om van het gas af te gaan is überhaupt niet zo hoog, en de afsluitboete is voor velen een verrassing wanneer ze op dat punt aankomen. Ik denk ook niet dat mensen nu opeens in de rij staan om hun gasleiding te laten verwijderen.
De druk kan ook de andere richting op gaan: waarom zouden we alle leidingen individueel verwijderen, en doen de netbeheerders geen collectieve verwijderacties? Er zijn echt wel meer richtingen op, en er moet (landelijk) een discussie gevoerd gaan worden naar de wijze waarop we dit varkentje wassen. Één ding is in ieder geval duidelijk: de rekening kan niet volledig bij de consument liggen.
Tussen 2019 en 2020 is er ook €36 bijgekomen, fors meer dan inflatie.
BThGvNeOA
De ACM reguleert de periodieke tarieven + de bijdrage in de eenmalige aansluitvergoeding, maar NIET de tarieven voor eenmalige werkzaamheden als wijzigen of verwijderen van een aansluiting. Zelfs netbeheerders claimen weleens ten onrechte van wel, en de geschillencommissie tuint er ook vaak in, maar de verwijderkosten zijn wel degelijk vrij te bepalen door de netbeheerders. Zie hier een corrigerende tik op de vingers van Liander door een medewerker van de ACM op dit punt. Ook het 50/50 voorstel van Van der Lee verandert daar niets aan.Krisp schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:18:
[...]
De ACM reguleert die tarieven. Natuurlijk zit er een bandbreedte in, maar van 700 naar 1400 euro gaat het niet zo maar.
Vandaar dat de tarieven ook sterk kunnen verschillen én sterk stijgen: overwinteraar in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
Zie ook de recente prognose van @overwinteraar:
overwinteraar in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
[ Voor 9% gewijzigd door Bram-Bos op 19-08-2020 17:18 ]
Soms gaan de gedachten sneller dan de vingers over het toetsenbord.Geachte heer/mevrouw
Dank voor uw bericht van vandaag als reactie op mijn bericht d.d. 4 augustus j.l.
U kondigt aan dat een aannemer contact met me zal opnemen om de verwijdering van mijn gasaansluiting in te plannen, en dat ik vervolgens een dikke rekening zal krijgen.
Ik heb u eerder al duidelijk gemaakt dat u of uw aannemer op afspraak welkom is om de werkzaamheden te verrichten aan uw gasaansluiting die u goeddunken, en die u kennelijk ook van de minister meent te moeten uitvoeren. Dat is verder uw verantwoordelijkheid, niet de mijne. Ik heb u ook laten weten dat ik een eventuele rekening voor die werkzaamheden zal betwisten, en heb dat ook gemotiveerd. Hierin is niets veranderd.
Voor een verdiepende argumentatie voor mijn weigering opdracht te geven, en voor mijn aankondiging een eventuele factuur te betwisten wijs ik u graag op een recent verschenen bundel ('De afsluitboete bestaat niet'), waarin overzichtelijk en onderbouwd wordt weergegeven waarom netbeheerders geen grondslag hebben voor het in rekening brengen van kosten voor verwijdering, indien daar niet een opdracht aan ten grondslag ligt. U kunt deze bundel downloaden op https://polderhuis.org/abn, maar ik voeg voor uw gemak een exemplaar als pdf bij. Ik verzoek u die argumentatie als hier herhaald en ingelast te beschouwen.
Mijn Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is beëindigd, en u heeft alle gelegenheid gehad de voor de beëindiging van de ATO noodzakelijke handelingen te verrichten. Uw beroep op de Algemene Voorwaarden bij die ATO kan alleen al om die reden niet slagen. Zie verder hoofdstuk 3 en 4 van de bundel 'De afsluitboete bestaat niet'.
De Tarievencode Gas is een geformaliseerde gedragscode die de netbeheerders bindt, niet (voormalige) netgebruikers zoals ik. Zie verder hoofdstuk 5 van de bundel 'De afsluitboete bestaat niet'.
Van dat vonnis in Zutphen van 14 augustus vorig jaar (ECLI:NL:RBGEL:2019:3921) ben ik niet bepaald onder de indruk, aangezien dit vonnis op tegenspraak is uitgesproken, maar er totaal geen verweer is gevoerd.
Ik wijs u graag op een veel recenter vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak als de mijne, namelijk van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734). In die procedure is wél een grondig verweer gevoerd. Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.
Kortom: uw aannemer is van harte welkom om uw gasaansluiting op afspraak te komen verwijderen, maar dat gebeurt niet in mijn opdracht, en ik wijs elke vordering van kosten voor die werkzaamheden bij voorbaat van de hand.
Met vriendelijke groet,
@Bo0bz
I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.
Deze keer geen Bosveld uit Amersfoort, maar Inkassier uit Arnhem. Die is volgens mij nog niet eerder voorbij gekomen of wel?
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/YtHaJTCQkOnMj6lZZyXUOnvW.jpg?f=user_large)
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/qyBQluU77EkbEfX5jqPUX7Hn.jpg?f=user_large)
De eerste zin van de eerste alinea is natuurlijk al fout en de rest van de brief gaat weer over dingen die ik moet terwijl dat helemaal niet zo is.
Kort briefje terug schrijven dat ze het verkeerd hebben, Stedin mag afsluiten wat ze wille n maar dat ik geen opdracht geef plus verwijzing naar de BBB (Bram Bos Bundel), de laatste uitspraak van vorige week en hun collega Bosveld die vaker met dit bijltje heeft gehakt en dat ik graag mijn dossier wil ontvangen?
JeroenE schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:50:
Vandaag een brief van een incassoburo door de bus. Ik probeerde het aanmaken van een dossier uit te stellen, maar wellicht moet ik er dan toch aan geloven en daar vanavond tijd voor maken.
Deze keer geen Bosveld uit Amersfoort, maar Inkassier uit Arnhem. Die is volgens mij nog niet eerder voorbij gekomen of wel?
[Afbeelding]
[Afbeelding]
De eerste zin van de eerste alinea is natuurlijk al fout en de rest van de brief gaat weer over dingen die ik moet terwijl dat helemaal niet zo is.
Kort briefje terug schrijven dat ze het verkeerd hebben, Stedin mag afsluiten wat ze wille n maar dat ik geen opdracht geef plus verwijzing naar de BBB (Bram Bos Bundel), de laatste uitspraak van vorige week en hun collega Bosveld die vaker met dit bijltje heeft gehakt en dat ik graag mijn dossier wil ontvangen?
Nou moe, die deurwaardersroute hebben we al heel lang niet meer voorbij zien komen. En Inkassier is i.d.d. the new kid on the block hier. Jammer, want Flanderijn en Bosveld hebben we net zo keurig opgevoed.JeroenE schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:50:
Vandaag een brief van een incassoburo door de bus. Ik probeerde het aanmaken van een dossier uit te stellen, maar wellicht moet ik er dan toch aan geloven en daar vanavond tijd voor maken.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Benut de ervaringen van vorig jaar voor een repliek, en benut de actuele ontwikkelingen. En maak een dossier
[ Voor 4% gewijzigd door Bram-Bos op 19-08-2020 16:56 ]
@Bram-Bos Misschien is Liander niet de enige die snel nog wat dossiers weer oprakelt. Maar eigenlijk denk ik gewoon dat het de vervolgstappen zijn uit het traject, en dat het meer toeval is dat het nu samenvalt met het begin van de nieuwe werkweek van Liander
Das vreemd, want aansluitkosten zijn wel gereguleerd voor alle netbeheerders. Kwestie van tijd dat dat dus anders wordt, maar dat moet dan wel geregeld worden...Bram-Bos schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:42:
[...]
De ACM reguleert de periodieke tarieven, maar NIET de tarieven voor eenmalige werkzaamheden als aanleggen, wijzigen of verwijderen van een aansluiting. Zelfs netbeheerders claimen weleens ten onrechte van wel, en de geschillencommissie tuint er ook vaak in, maar de verwijderkosten zijn wel degelijk vrij te bepalen door de netbeheerders. Zie hier een corrigerende tik op de vingers van Liander door een medewerker van de ACM op dit punt. Ook het 50/50 voorstel van Van der Lee verandert daar niets aan.
Vandaar dat de tarieven ook sterk kunnen verschillen én sterk stijgen: overwinteraar in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
Zie ook de recente prognose van @overwinteraar:
overwinteraar in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
Zou Bosveld deze zaken tegenwoordig weigeren, zodat ze een nieuw slachtoffer moesten zoeken?JeroenE schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:50:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Na alle “Liander-zomervakanties” moeten ze daar nog wakker worden om te ontdekken wat er tijdens hun afwezigheid allemaal Is gebeurd. Dan moeten ze gaan nadenken over hun beleid en daarna ook nog eens hun brieven aanpassen. Gaat nog maanden duren.Bo0bz schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 14:43:
Ik heb weer een reactie van Liander. Wat vinden jullie?
[...]
Ze informeren dat dat mag, maar je geen opdracht geeft. De tekst laat dat open. Zonder kosten vermelding. Verder zie eerdere reacties.
Je hebt gelijk: de bijdrage eenmalige aansluitvergoeding is wél gereguleerd. Maar er is dus niet iets als een gereguleerde 'Eenmalige bijdrage verwijdervergoeding'. Zie ook dit besluit van ACM in het geval van Liander (als voorbeeld). Die regulering zou (indien gewenst) wettelijk verankerd moeten worden in de Gaswet, en daar is op dit moment geen sprake van (ook niets in procedure).Krisp schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:57:
[...]
Das vreemd, want aansluitkosten zijn wel gereguleerd voor alle netbeheerders. Kwestie van tijd dat dat dus anders wordt, maar dat moet dan wel geregeld worden...
Als je naar het dossier vraagt, vraag dan in elk geval ook het volgende:JeroenE schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:50:
[Afbeelding]
[Afbeelding]
- Op welke gronden baseert uw cliënt dat gas gebruikt wordt op ons adres?
- Welke motivatie heeft uw cliënt om te stellen dat op ons adres energie gebruikt wordt, zonder dat wij daarvoor betalen?
- Kunt u mij een specificatie sturen van de schade die u zonder onderbouwing begroot op een te vorderen bedrag van €75,- ?
- Op basis van welke overeenkomst en/of wet- en regelgeving baseert uw cliënt de vordering?
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
En je kunt je daarbij ook redelijkerwijs afvragen hoe urgent dit is voor Stedin aangezien @JeroenE al sinds juli vorig jaar contractloos is. Als ze wérkelijk dachten dat hij nog energie gebruikte, dan hadden ze toch allang ingegrepen?Erwin_83 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:42:
@JeroenE vraag ook even wanneer ze (zonder vooraf af te spreken) je adres hebben bezocht. Als ze zonder afspraak te maken voor een dichte deur staan is dat niet jou probleem natuurlijk.
[ Voor 8% gewijzigd door Bram-Bos op 19-08-2020 17:50 ]
Ik begrijp hier het woord "snel" wat ik niet helemaal snap in de context met wat er achter staatDropjesLover schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 15:32:
Vanwege de gewonnen rechtszaak verwacht ik dat er wat meer druk bij de netbeheerders, politiek en ACM is om dit snel op te lossen, waarbij een kleine wijziging in de wet (aanvulling op het voorstel van de Leer)
Bedankt voor je andere tips, word aan gewerkt.
[ Voor 0% gewijzigd door Pixelmagic op 19-08-2020 18:07 . Reden: Verkeerd gelezen ]
Het gaat hier om politiek "snel", in het uiterste geval een thema bij de eerstkomende verkiezingen voor de Tweede Kamer der Staten Generaal, waarna het voor de volgende verkiezingen afgerond zou moeten zijn.Pixelmagic schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:06:
[...]
Ik begrijp hier het woord "snel" wat ik niet helemaal snap in de context met wat er achter staat
Dit bericht: Stefshon in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2" van twee weken geleden kreeg inmiddels 152 thumbs up. En terecht. Is dat ooit eerder voorgekomen op GoT?
@Kees: weet jij het antwoord op de bovenstaande vraag?Freee!! schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:48:
[...]
Dat moet je @Kees vragen, die kan het zo voor je nakijken.
[ Voor 31% gewijzigd door Bram-Bos op 19-08-2020 19:50 ]
Dat moet je @Kees vragen, die kan het zo voor je nakijken.Bram-Bos schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 18:38:
Even een interne Tweaker-vraag aan de oudgedienden:
Dit bericht: Stefshon in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2" van twee weken geleden kreeg inmiddels 152 thumbs up. En terecht. Is dat ooit eerder voorgekomen op GoT?
Besteed gerust maar wat tijd aan een vlekkeloos/waterdicht commentaar, want zo te lezen is dit een "aparte".JeroenE schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:50:
Vandaag een brief van een incassoburo door de bus.
https://www.klacht.nl/ink...chtsdeurwaarders-incasso/
3,4kWp - Gasloos sinds april 2018, met een zelf gemodificeerde pelletkachel-cv 14kW: energie en CO2 neutraal huis; gaskraan verzegeld.
https://www.acm.nl/nl/pub...klankbordgroepbijeenkomst
Ik weet niet of dit hier al eerder in dit topic voorbij kwam, anders excuses.
Maar wel leuk om eens een beetje (technisch) te lezen hoe en wat achter de schermen.
@Bram-Bos
[ Voor 44% gewijzigd door Blackraven op 20-08-2020 19:44 ]
WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt
Je kent dit overzicht van @overwinteraar toch wel?Blackraven schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:05:
Ik was net op zoek naar de historische verwijderingstarieven van Stedin ...
Ja, voor nerds als ik best leuk om te lezen!Blackraven schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:05:
... en kwam dit document toevallig tegen:
https://www.acm.nl/sites/...st-hoofdpuntenverslag.pdf
Ik weet niet of dit hier al eerder in dit topic voorbij kwam, anders excuses.
Maar wel leuk om eens een beetje (technisch) te lezen hoe en wat achter de schermen.
@Bram-Bos
[ Voor 6% gewijzigd door Bram-Bos op 19-08-2020 20:02 ]
Ja, ik ken het overzicht, wilde alleen kijken of ik nog oudere tarieven kon vinden.Bram-Bos schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:01:
[...]
Je kent dit overzicht van @overwinteraar toch wel?
[...]
Ja, voor nerds als ik best leuk om te lezen!
Je krijgt in ieder geval bonuspunten van @overwinteraar voor Stedin 2016.Blackraven schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:39:
[...]
Ja, ik ken het overzicht, wilde alleen kijken of ik nog oudere tarieven kon vinden.
Oei, nu wordt het tijd om m'n Google-fu flink aan te scherpenBram-Bos schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 20:40:
[...]
Je krijgt in ieder geval bonuspunten van @overwinteraar voor Stedin 2016.
Als je het zo leest is dit een partij die veel onclaimbaar spul koopt/toegeschoven krijgt.Vuiltje schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:05:
[...]
Besteed gerust maar wat tijd aan een vlekkeloos/waterdicht commentaar, want zo te lezen is dit een "aparte".
@Vuiltje. Goed dat hier de zorgvuldigheid van een nieuwe ster aan het firmament van deurwaarders en incassobureau’s aan de kaak wordt gesteld. Degenen die hier mee te maken krijgen verdienen onze support om een waterdichte reactie terug te kunnen sturen. Aarzel dus niet om advies in dit forum te vragen.Vuiltje schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 19:05:
[...]
Besteed gerust maar wat tijd aan een vlekkeloos/waterdicht commentaar, want zo te lezen is dit een "aparte".
@Bram-Bos en @onetime , dank voor de voorzet. Ik heb deze iets meer op mijn situatie afgestemd:onetime schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 16:49:
[...]
[...]
Soms gaan de gedachten sneller dan de vingers over het toetsenbord.
Kan het er een beetje mee door?Goedendag mijnheer/mevrouw <medewerker klachtendinges>,
Onderstaand bericht heeft mij in goede orde bereikt. In antwoord daarop het volgende:Kortom: uw aannemer is van harte welkom om uw gasaansluiting op afspraak te komen verwijderen, maar dat gebeurt niet in mijn opdracht, en ik wijs elke vordering van kosten voor die werkzaamheden bij voorbaat van de hand.
- U schrijft: “U bent het niet eens met het afsluit- en verwijderbeleid van Liander in de situatie dat een woning gasvrij is of wordt. “.
Het afsluit- en verwijderbeleid van Liander is , als private commerciële partij, uw eigen zaak. Daar heb ik geen mening over en ben het daar dus ook niet mee eens of oneens. Hoe u bij die suggestie komt is mij een raadsel, in mijn eerdere email heb ik daar geen uitingen over gedaan. Dat mijn email dan ook bij de afdeling Klachtenmanagement terecht is gekomen bevreemd mij, ik heb u slechts verteld wat u ongetwijfeld al wist: De gasaansluiting in mijn woning is uw eigendom en u kunt daarmee doen wat u wilt.- U kondigt aan dat een aannemer contact met me zal opnemen om de verwijdering van mijn gasaansluiting in te plannen, en dat ik vervolgens een dikke rekening zal krijgen.
Ik heb u eerder al duidelijk gemaakt dat u op afspraak welkom bent om de werkzaamheden te verrichten aan uw gasaansluiting die u goeddunken, en die u kennelijk ook van de minister meent te moeten uitvoeren. Dat is verder uw verantwoordelijkheid, niet de mijne. Een eventuele rekening voor die werkzaamheden zal ik betwisten omdat er geen (wettelijke) grond is om mij te factureren voor werkzaamheden aan uw eigendommen.
Voor een verdiepende argumentatie voor mijn weigering opdracht te geven, en voor mijn aankondiging een eventuele factuur te betwisten wijs ik u graag op een recent verschenen bundel ('De afsluitboete bestaat niet'), waarin overzichtelijk en onderbouwd wordt weergegeven waarom netbeheerders geen grondslag hebben voor het in rekening brengen van kosten voor verwijdering, indien daar niet een opdracht aan ten grondslag ligt. U kunt deze bundel downloaden op https://polderhuis.org/abn en ik voeg voor uw gemak een exemplaar als pdf bij. Die argumentatie kunt u als hier herhaald en ingelast te beschouwen.- U schrijft: “ Inmiddels is het echter duidelijk dat u de ATO wenst te beëindigen omdat u (permanent) geen gas meer wenst te gebruiken. Wij zullen uw opzegging nu als zodanig behandelen. (…) “.
In het proces van gasloos worden is mij duidelijk geworden dat er ooit (mijn contract met Greenchoice voor de levering van gas is begonnen op 15 oktober 2011) een Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) moet zijn afgesloten tussen u en mij. Daar ben ik indertijd niet van op de hoogte gesteld noch heb ik die ATO en bijbehorende Algemene Voorwaarden ontvangen, laat staan dat ik daarmee heb kunnen instemmen of die had kunnen afwijzen. Onze ATO is in november 2019 reeds beëindigd door mijn opzegging, en u heeft alle gelegenheid gehad de voor de beëindiging van de ATO noodzakelijke handelingen te verrichten. Uw beroep op de Algemene Voorwaarden bij die ATO kan alleen al om die reden niet slagen. Zie verder hoofdstuk 3 en 4 van de bundel 'De afsluitboete bestaat niet'.- U schrijft: “ U wilt definitief geen gebruik meer maken van de gasaansluiting. “
Ook dit is uw conclusie die niet gestoeld kan zijn op mijn uitingen. Of ik in de toekomst weer (waterstof)gas wil gaan gebruiken kan ik nu nog niet voorzien. Als dat opportuun wordt, en uw infrastructuur weer benodigd zal zijn, zal ik contact met u zoeken.- U schrijft: “ Recent heeft de kantonrechter een uitspraak gedaan dat Liander ook zonder nadere opdracht - op kosten van de afnemer die de ATO heeft opgezegd, de noodzakelijke handelingen mag uitvoeren voor het verwijderen van de gasaansluiting.(…) “
Van dat vonnis in Zutphen van 14 augustus vorig jaar (ECLI:NL:RBGEL:2019:3921) ben ik niet bepaald onder de indruk, aangezien dit vonnis op tegenspraak is uitgesproken en er totaal geen verweer is gevoerd. Daarnaast is de Tarievencode Gas een geformaliseerde gedragscode die de netbeheerders bindt, niet (voormalige) netgebruikers zoals ik. Zie verder hoofdstuk 5 van de bundel 'De afsluitboete bestaat niet'.
Ik wijs u graag op een nóg recenter vonnis: dat van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak als de mijne, namelijk van een gasverlater uit Meppel ( ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734 ). In die procedure is wél een grondig verweer gevoerd. Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.
Met vriendelijke groet,
Twee kleine puntjes:
- Die argumentatie kunt u als hier herhaald en ingelast te beschouwen: of 'te' weg, of 'kunt' vervangen door 'dient'
- Het stukje "Daarnaast is de Tarievencode Gas een geformaliseerde gedragscode die de netbeheerders bindt, niet (voormalige) netgebruikers zoals ik. Zie verder hoofdstuk 5 van de bundel 'De afsluitboete bestaat niet'." staat nu bij punt 5, maar hoort eerder aan het einde van punt 3.
Mooi!Karelprior schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:02:
[...]
@Bram-Bos en @onetime , dank voor de voorzet. Ik heb deze iets meer op mijn situatie afgestemd:
[...]
Kan het er een beetje mee door?
Nog een kleine suggestie:
“Voor een verdiepende argumentatie voor mijn weigering opdracht te geven, en voor mijn aankondiging een eventuele factuur te betwisten wijs ik u graag op een recent verschenen bundel ('De afsluitboete bestaat niet'), waarin overzichtelijk en onderbouwd wordt weergegeven waarom netbeheerders geen ===> wettige grondslag hebben voor het in rekening brengen van kosten voor verwijdering, indien daar niet een opdracht aan ten grondslag ligt.“
Nee, niet alleen geen wettige, ook geen privaatrechtelijke! Immers, clubs als Liander beweren bij hoog en bij laag dat de verwijderingskosten voortvloeien uit de opzeggingshandeling van de ATO, dus uit een (privaatrechtelijke) overeenkomst.Hans299 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 21:37:
[...]
Mooi!
Nog een kleine suggestie:
“Voor een verdiepende argumentatie voor mijn weigering opdracht te geven, en voor mijn aankondiging een eventuele factuur te betwisten wijs ik u graag op een recent verschenen bundel ('De afsluitboete bestaat niet'), waarin overzichtelijk en onderbouwd wordt weergegeven waarom netbeheerders geen ===> wettige grondslag hebben voor het in rekening brengen van kosten voor verwijdering, indien daar niet een opdracht aan ten grondslag ligt.“
[ Voor 11% gewijzigd door Bram-Bos op 19-08-2020 22:06 ]
Dossier van @JeroenE met gasmeter van | |
Energieleverancier:Homestroom ![]() Zij verkochten energie van | |
04-07-2019 | Gaskraan dicht. |
Beëindiging gascontract & ATO aangevraagd bij Homestroom | |
Gascontract bij Homestroom en ATO bij Stedin beëindigd. | |
Standaard brief #1 verstuurd door Stedin | |
Mailtjes uitgewisseld | |
Briefkaart in de bus dat men langs is geweest | |
Brief dat dossier is overgedragen aan gerechtsdeurwaarder | |
Brief Inkassier Gerechtsdeurwaarders & Incasso | |
Email aan Inkassier Gerechtsdeurwaarders & Incasso | |
Reminder aan Inkassier Gerechtsdeurwaarders & Incasso | |
Antwoord van Inkassier Gerechtsdeurwaarders & Incasso | |
Antwoord aan Inkassier Gerechtsdeurwaarders & Incasso | |
Tweede antwoord van Inkassier Gerechtsdeurwaarders & Incasso | |
Antwoord aan Inkassier Gerechtsdeurwaarders & Incasso verstuurd |
Tijdlijn: | |
09-07-2019 | Via de mail aan de klantenservice van Homestroom een opzegging gestuurd. Homestroom vertelde eerst dat dit niet kon volgens hun contact bij Greenchoice. Na wat heen en weer gemaild te hebben bleek op 19 juli dat het toch zou kunnen en hebben ze het contract "per direct" opgezegd.
|
23-07-2019 | Beetje onduidelijk wat de datum nu precies was, de netbeheerder denkt dat het per 23 juli zo was. Op verzoek van Greenchoice van 24 juli heb ik de meterstand doorgegeven. |
29-07-2019 | Standaardbrief #1 van Stedin
|
05-08-2019 | Mailtje gestuurd dat invullen op de website dat we wel een energiecontract hebben niet mogelijk is omdat de website steeds errors geeft. Stedin reageert bijna gelijk en vraagt om de juiste gegevens om in te vullen. Die stuur ik prompt toe. Twee dagen later komt de melding dat het elektriciteitscontract inderdaad bekend is, maar niet voor gas. Er wordt gevraagd of we daar gebruik van maken. Ik antwoord dat we dat niet meer doen. Na wat heen en weer gemaild te hebben waarin ik aangeef dat ik niet zou weten waarom ik een contract moet afsluiten en men mij niet duidelijk kan maken waarom wel komt op 13 augustus een mailtje dat men niet verder met mij wil discussiëren over deze zaak:
|
20-05-2020 | Briefkaart in de bus dat men langs wilde komen om mij af te sluiten maar dat ik niet thuis was. Dat waren we wel, immers thuiswerken ivm Corona. Er is niet aangebeld. We hebben de brievenbus wel gehoord, maar gingen er van uit dat het de normale post was. |
09-06-2020 | Brief gekregen dat we nog steeds geen contract hadden afgesloten en dat ons dossier was overgedragen aan een gerechtsdeurwaarder.
|
19-08-2020 | Brief van Inkassier Gerechtsdeurwaarders & Incasso
|
20-08-2020 | Email aan Inkassier Gerechtsdeurwaarders & Incasso
|
04-09-2020 | Reminder aan Inkassier Gerechtsdeurwaarders & Incasso gestuurd.
|
15-09-2020 | Antwoord van Inkassier Gerechtsdeurwaarders & Incasso
|
17-09-2020 | Antwoord aan Inkassier Gerechtsdeurwaarders & Incasso gestuurd.
|
18-09-2020 | Tweede email van Inkassier Gerechtsdeurwaarders & Incasso ontvangen
|
24-09-2020 | Antwoord aan Inkassier Gerechtsdeurwaarders & Incasso verstuurd
|
[ Voor 195% gewijzigd door JeroenE op 28-12-2020 15:28 . Reden: Tweede antwoord van Inkassier toegevoegd ]
Die wil niet meer met mij praten zeiden ze vorig jaar, dus daar ga ik geen moeite in steken.onetime schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:03:
@JeroenE Je zou kunnen proberen via email met de klantenservice af te laten sluiten.
Dat weet ik wel. Destijds hebben ze geen afspraak gemaakt, die briefkaart lag er plotseling.Erwin_83 schreef op woensdag 19 augustus 2020 @ 17:42:
@JeroenE vraag ook even wanneer ze (zonder vooraf af te spreken) je adres hebben bezocht. Als ze zonder afspraak te maken voor een dichte deur staan is dat niet jou probleem natuurlijk.
Eigenlijk ben ik wel benieuwd of @Krilo_89 ook een brief van een deurwaarder heeft gekregen, hij kreeg tegelijkertijd met mij een briefkaart door de bus.
@Bram-Bos Enerzijds doordat ik het toen enorm druk had met werk en een kind wat ik bezig moest zien te houden. Anderzijds omdat Stedin al had gezegd niet meer te willen discussiëren over de grondslag van hun verzoek. Als derde omdat het er op leek (vanuit jouw overzicht) dat je beter niets kon doen en er dan meestal niets gebeurd danwel af en toe gratis een slotje wordt geplaatst.
Dit topic is gesloten.