Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 50 ... 100 Laatste
Acties:
  • 733.055 views

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Kanseleur
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 10-09 20:53
Ik heb inmiddels mijn eerste brief van Liander binnen. Ik zit verder midden in een verbouwing met de nodige tegenslagen, maar zo op het eerste oog was die brief hetzelfde als hier eerder gepost is. Ik ga dit weekend even goed de startpost weer uitpluizen om te kijken wat ik ook al weer moet sturen. En uitzoeken hoe mijn dossier werkt natuurlijk!

Helaas lijkt het erop dat ik alsnog gas nodig heb in mijn woning, maar dat probeer ik nog af te wenden...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14-09 19:45
Pieterd218 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 23:14:
Kleine update: ik heb eind juni/ begin juli ineens weer twee brieven "voorkom afsluiting" ontvangen van Stedin. Alsof ze vergeten zijn dat we het hier drie maanden geleden al over gehad hebben.

Er staat nu overigens wel een interessant zinnetje in over dat als je een nieuwe bewoner bent en je geen gas wenst af te nemen, je met ze kan overleggen over een gepaste oplossing. Had ik ook nog niet eerder gezien.
Zie mijn bericht
Stedin en nieuwe bewoner... geen oplossing vragen maar zelf aandragen.
Gratis verwijderen net zo als vele.
https://gathering.tweaker...message/63093630#63093630

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09:56

breinonline

Are you afraid to be known?

Is en blijft wel omgekeerde wereld. Het is hun aansluiting en zij willen er wat mee. Laat ze daar gewoon contact over opnemen in plaats van de klant te belasten om eerst daarover met hun in contact te treden 8)7

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pieterd218
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 27-02-2021
Daarbij heb ik er eigenlijk helemaal geen zin in dat ze in onze voortuin gaan graven om de leidingen weg te slopen, daar staan allemaal mooie bomen en planten. Weten jullie hoe ze dit doen en of die te redden zijn bij verwijdering?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10:00
Pieterd218 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 07:56:
Daarbij heb ik er eigenlijk helemaal geen zin in dat ze in onze voortuin gaan graven om de leidingen weg te slopen, daar staan allemaal mooie bomen en planten. Weten jullie hoe ze dit doen en of die te redden zijn bij verwijdering?
De aannemer sluit de buis gewoon aan 2 kanten af en laat 'm liggen. Op papier is ie volledig verwijderd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 18:17
In het verleden moest de gasleiding ten alle tijde bereikbaar zijn, derhalve geen bomen en struiken op het tracé. Gaan we wel graven, dan zetten ze daarna de plantjes weer terug. Maar de meeste zullen dan wel het loodje leggen.

Afhankelijk van de afstand in je tuin, kunnen ze die ook gewoon eruit trekken met een kraantje vanaf de straatkant. Verwijderen is eigenlijk verplicht, tenzij het vanwege goede redenen niet kan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:13

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

_JGC_ schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:43:
[...]

De aannemer sluit de buis gewoon aan 2 kanten af en laat 'm liggen. Op papier is ie volledig verwijderd.
Maar dan heb je een reden om niet te betalen. :) Je krijgt een rekening voor het verwijderen en dat is niet gedaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj
  • Laatst online: 07:13

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Trichoglossus schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:51:

Afhankelijk van de afstand in je tuin, kunnen ze die ook gewoon eruit trekken met een kraantje vanaf de straatkant. Verwijderen is eigenlijk verplicht, tenzij het vanwege goede redenen niet kan.
Wat zijn goede redenen ??? Wie bepaald dat ?? De aannemer??, die heeft al snel een goede reden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vanderv
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 12-09 23:05
kanaaldijk schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:10:
Na acht en een halve maand (oktober 2019) weer eens een brief ontvangen van Liander.
Dit is de zelfde brief over "Meldt u snel aan bij een energieleverancier?"
alleen de datum is aangepast en de kosten voor verwijderen zijn aangepast van €687 naar €722,72.
Ik vraag mij af moet ik nog wel reageren ze reageren ook niet op mijn antwoord brieven de standaard brief in dit forum.
Ook hier gisteren de 2e brief ontvangen.

Gasloos per 6-1-2020, L/W Daikin EHBH08E6V/ERGA06EV , Nibe WPB, L/L Daikin Nexura, heatpipes met Weishaupt boiler, vent.WTW, 21kWp(oost,west)

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Trichoglossus schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:51:
In het verleden moest de gasleiding ten alle tijde bereikbaar zijn, derhalve geen bomen en struiken op het tracé. Gaan we wel graven, dan zetten ze daarna de plantjes weer terug. Maar de meeste zullen dan wel het loodje leggen.

Verwijderen verplicht :+ :+

Dat is dan een plicht die in praktijk zelden wordt uitgevoerd.

Bij heraanleg van mijn voortuintje heb ik twee oude gasleidingen die vlak onder het maaiveld lagen (minder dan 20cm) eigenhandig maar verwijderd. Daarnaast staat 100 procent vast dat in 2018 de aannemer van Liander ook de laatste gasleiding heeft laten liggen en ligt er een afgedankte elektra kabel in de grond van datzelfde voortuintje.

Totaal hebben we het dus over maar liefst vier leidingen die door Liander en haar rechtsvoorgangers in de grond zijn achtergelaten, op een oppervlakte van slechts 10m² 8)7

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• timovd
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 09:30

timovd

Voorsprong door techniek

Gelukkig geen Liander hier. Wij zijn bijna twee jaar gasloos en net een brief van Stedin dat ze de gasleiding en meter kosteloos willen verwijderen.

Gasloos huis 9kW Panasonic WH-MDC09J3E5 | Atlantic Explorer V4 270L | 8715Wp @ SMA Tripower 6.0-3AV-40 (4150Wp NO, 4565Wp ZW)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 14:43
_JGC_ schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 08:43:
[...]

Op basis van eerdere afsluitingen is het goed mogelijk dat ze dit doen. Je krijgt dan natuurlijk wel de rekening gepresenteerd en de netbeheerder zal dan bij hoog en laag volhouden dat alles is verwijderd 😁.
Misschien tegen die even met de aannemer overleggen?

Zat van de week bij de notaris voor overdracht van een stuk grond (weiland). Hier zat een erfdienstbaarheid op van het waterschap omdat er een riolering onder de grond ligt. Specifiek was er vermeld dat ze graafwerkzaamheden mochten uitvoeren. Ik kan me niet herinneren dat zo’n erfdienstbaarheid is vastgelegd in het koopcontract van mijn huis. Is dit vastgelegd in de wet dat de netbeheerders altijd toegang moeten krijgen tot de leidingen ed?

Zo niet dan is het natuurlijk wel een interessante casus. Je kan dan evt betwisten dat ze geen eigenaar meer zijn van de leiding vanwege verjaring

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PLAE
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:08
Vorige week zag ik in het jaaroverzicht van subsidies verstrekt door de gemeente Amsterdam dat zij een aantal malen subsidie hebben verstrekt aan particulieren om gasloos te worden (lees: kosten lijken te hebben betaald voor het afsluiten van). Zijn er meer gemeenten bekend die dit soort initiatieven ontplooien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
PLAE schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 11:16:
Vorige week zag ik in het jaaroverzicht van subsidies verstrekt door de gemeente Amsterdam dat zij een aantal malen subsidie hebben verstrekt aan particulieren om gasloos te worden (lees: kosten lijken te hebben betaald voor het afsluiten van). Zijn er meer gemeenten bekend die dit soort initiatieven ontplooien?
Meerdere, waaronder Nijmegen.

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 14-09 18:17
Ivow85 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:27:
[...]

Verwijderen verplicht :+ :+

Dat is dan een plicht die in praktijk zelden wordt uitgevoerd.

Bij heraanleg van mijn voortuintje heb ik twee oude gasleidingen die vlak onder het maaiveld lagen (minder dan 20cm) eigenhandig maar verwijderd. Daarnaast staat 100 procent vast dat in 2018 de aannemer van Liander ook de laatste gasleiding heeft laten liggen en ligt er een afgedankte elektra kabel in de grond van datzelfde voortuintje.

Totaal hebben we het dus over maar liefst vier leidingen die door Liander en haar rechtsvoorgangers in de grond zijn achtergelaten, op een oppervlakte van slechts 10m² 8)7
Sommige aannemers maken er inderdaad vaak een zooitje van..die beweren ook met droge ogen dat de hoofdleiding gietijzer is verwijderd. En vervolgens blijkt die achteraf er gewoon nog te liggen. Een aannemer krijgt geld om het gietijzer te verwijderen. Dus wel factureren, maar de hoofdleiding laten liggen. Ja dat komt helaas regelmatig voor. De nieuwe leiding ligt er dan gewoon naast... Ik zal geen namen noemen ... >:)

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Trichoglossus schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:46:
[...]

Sommige aannemers maken er inderdaad vaak een zooitje van..die beweren ook met droge ogen dat de hoofdleiding gietijzer is verwijderd. En vervolgens blijkt die achteraf er gewoon nog te liggen. Een aannemer krijgt geld om het gietijzer te verwijderen. Dus wel factureren, maar de hoofdleiding laten liggen. Ja dat komt helaas regelmatig voor. De nieuwe leiding ligt er dan gewoon naast... Ik zal geen namen noemen ... >:)
Wanneer bekend is dat de aannemer er zo'n zooitje van maakt, waar is dan de netbeheerder met de controle en contractuele sancties? 8)7 De netbeheerder is en blijft immers de eindverantwoordelijke.

Of is dat het zoveelste vlak waarop de netbeheerders er een puinhoop van maken.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ivow85 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:53:
[...]

Wanneer bekend is dat de aannemer er zo'n zooitje van maakt, waar is dan de netbeheerder met de controle en contractuele sancties? 8)7 De netbeheerder is en blijft immers de eindverantwoordelijke.

Of is dat het zoveelste vlak waarop de netbeheerders er een puinhoop van maken.
De ironie is vooral dat Liander een tijd lang bij hoog en bij laag beweerde dat tweezijdig afkoppelen duurder is dan volledig verwijderen...

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09:28

flessuh

Set sail for fail!

Trichoglossus schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 14:46:
[...]

ook als je oude leidingen vindt kun je toch gewoon de netbeheerder bellen? Jij weet niet of het oude leidingen zijn of niet. Als die liggen waar ze niet horen is en blijft het de verantwoordelijkheid van de netbeheerder.

Of je kunt natuurlijk een melding maken van de wet Milieubeheer? dat er afval gedumpt is in de grond :+

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BeaM-R
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 22:59

BeaM-R

Powerrrrr

cold_as_ijs schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 10:57:
[...]
Zat van de week bij de notaris voor overdracht van een stuk grond (weiland). Hier zat een erfdienstbaarheid op van het waterschap omdat er een riolering onder de grond ligt. Specifiek was er vermeld dat ze graafwerkzaamheden mochten uitvoeren. Ik kan me niet herinneren dat zo’n erfdienstbaarheid is vastgelegd in het koopcontract van mijn huis. Is dit vastgelegd in de wet dat de netbeheerders altijd toegang moeten krijgen tot de leidingen ed?

Zo niet dan is het natuurlijk wel een interessante casus. Je kan dan evt betwisten dat ze geen eigenaar meer zijn van de leiding vanwege verjaring
Erfdienstbaarheid, of zakelijk recht overeenkomst, geldt alleen voor hoofdleidingen en niet voor dienstleidingen.
In woonwijken zal je dit niet heel veel meer tegenkomen. Wordt wel regelmatig afgesloten voor transportleidingen of hoogspanningsverbindingen door weilanden. De grondeigenaar krijgt daar dan ook een vergoeding voor.

Skoda Enyaq iV60 Sportline * Toyota Aygo X * Fendt 510TF Joker * Honwave 35AE met Honda BF20

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wodan89
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18-05 21:51
Afgelopen Dinsdag waren 2 vriendelijke monteurs van Enexis langs geweest om mijn af te sluiten.

Netjes toegang verleend en koffie aangeboden.
Ze kwamen nu met het onwaarschijnlijke verhaald dat er ongelukken gebeurd zouden zijn doordat mensen hun gasleiding doorgezaagd hadden...

Krijg binnenkort nog een rekening toegestuurd van 140 euro voor het afsluiten..
Deze is al betwist, Wanneer ik de rekeningen binnenkrijg zal ik deze nogmaals betwisten.

Enexis gooit het dit keer op grond van de "Elektriciteitwet 1998" en de "Gaswet" dat zit dit verplicht zouden zijn en hierin zou voldoende grondslag zitten...

Ik zit te denken om nog eens te vragen op grond van welke artikel exact ze menen voldoende grondslag te krijgen..

24kw pv, 64kwh ev, 2x16kw lg wp.Gasloos sinds 2018

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:21
Wat hebben ze gedaan dan? Een slotje erop? Ik zie niet in waarom je dan wel veilig in de leiding zou kunnen gaan zagen.

Of hebben ze volledig verwijderd? Dan komt er een factuur van een iets hoger bedrag.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Wodan89 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:04:

Enexis gooit het dit keer op grond van de "Elektriciteitwet 1998" en de "Gaswet" dat zit dit verplicht zouden zijn en hierin zou voldoende grondslag zitten...

Ik zit te denken om nog eens te vragen op grond van elke artikel exact ze menen voldoende grondslag te krijgen..
Dan kan misschien wel zo zijn (veilig gasnetwerk beheren) maar de vraag is waarom jij dan voor die kosten moet opdraaien terwijl het hun verantwoordelijkheid en eigendom is.

[ Voor 4% gewijzigd door CyberMania op 18-07-2020 20:26 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Wodan89
hesselbeertje schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 19:47:
Wat hebben ze gedaan dan? Een slotje erop? Ik zie niet in waarom je dan wel veilig in de leiding zou kunnen gaan zagen.

Of hebben ze volledig verwijderd? Dan komt er een factuur van een iets hoger bedrag.
Ze hebben een slotje gehangen. Al waren ze wel verbaast dat de leiding aan mijn kant al was afgedopt.

Kreeg nog de waarschuwing mee
,, Meneer als uw warmtepomp er straks hartje winter er mee stopt is deze niet zomaar gemaakt''

Ik , Daar ben ik het helemaal mee eens! Plan B is de airco in de woonkamer tot -23
Plan C is een 9Kw bouwheater :+ >:)

Jammer dat ik zijn gezichtsuitdrukking niet kan Posten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:21
Angst voor 't onbekende. Net als toen de vliegtuigen werden uitgevonden. Daar durfde ook niemand in. Zie nu hoe het afgelopen is.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 20:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

hesselbeertje schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 20:40:
Angst voor 't onbekende. Net als toen de vliegtuigen werden uitgevonden. Daar durfde ook niemand in. Zie nu hoe het afgelopen is.
Yup, bijna niemand durft erin ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Wodan89 schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 20:38:
[...]

Ze hebben een slotje gehangen. Al waren ze wel verbaast dat de leiding aan mijn kant al was afgedopt.

Kreeg nog de waarschuwing mee
,, Meneer als uw warmtepomp er straks hartje winter er mee stopt is deze niet zomaar gemaakt''

Ik , Daar ben ik het helemaal mee eens! Plan B is de airco in de woonkamer tot -23
Plan C is een 9Kw bouwheater :+ >:)

Jammer dat ik zijn gezichtsuitdrukking niet kan kosten :9
Alsof een gasketel wel altijd direct gerepareerd kan worden :F

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• cold_as_ijs
breinonline schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 21:09:
[...]

Alsof een gasketel wel altijd direct gerepareerd kan worden :F
De grap is dat die dingen met een stroomstoring ook al niet meer werken

@Wodan89 valt nog te bezien of ze werkelijk een rekening sturen. Recentelijk is dat niet meer zo vaak gebeurd. Ik hoop in ieder geval dat je niks getekend hebt, maakt het verhaal van Enexis namelijk niet zo sterk. Ze zeggen dat ze af moeten sluiten omdat dit onderdeel is van de noodzakelijke handelingen en dan plaatsen ze alleen een slotje. Ze mogen proberen nog een jaar later te betogen dat dan het afsluiten nog steeds onderdeel is van het noodzakelijk handelen. My 2 cents, at best wordt dit een rechtzaak om 140 euro

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 09:06
Bram-Bos schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 16:07:
[...]

De ironie is vooral dat Liander een tijd lang bij hoog en bij laag beweerde dat tweezijdig afkoppelen duurder is dan volledig verwijderen...
Ik heb dat dacht ik al eerder geschreven. Dat kan echt wel kloppen. De aanbesteding voor afkoppelen traditioneel was in een van de crisisjaren en is tegen een relatief lage prijs gegund. Toen dit allemaal speelde had er opnieuw aanbesteed moeten worden tegen een veel hoger prijspeil, waarin de prijs navenant hoger zou liggen.

Ongetwijfeld is daar commentaar en kritiek op te leveren. Vandaar ook dat de stelling dat die 50 procent korting niks gaat opleveren, omdat de prijzen stijgen, waarschijnlijk correct, maar dat wordt dan vanuit de markt veroorzaakt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wodan89
cold_as_ijs schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 22:14:
[...]

De grap is dat die dingen met een stroomstoring ook al niet meer werken

@Wodan89 valt nog te bezien of ze werkelijk een rekening sturen. Recentelijk is dat niet meer zo vaak gebeurd. Ik hoop in ieder geval dat je niks getekend hebt, maakt het verhaal van Enexis namelijk niet zo sterk. Ze zeggen dat ze af moeten sluiten omdat dit onderdeel is van de noodzakelijke handelingen en dan plaatsen ze alleen een slotje. Ze mogen proberen nog een jaar later te betogen dat dan het afsluiten nog steeds onderdeel is van het noodzakelijk handelen. My 2 cents, at best wordt dit een rechtzaak om 140 euro
Ik heb niks getekend en op voorhand duidelijk aangegeven dat ik nergens opdracht voor geef.
Wanneer ik een rekening binnenkrijg zal ik nogmaals aangeven dat ik deze op voorhand al betwist heb.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jerh schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:38:
[...]

Ik heb dat dacht ik al eerder geschreven. Dat kan echt wel kloppen. De aanbesteding voor afkoppelen traditioneel was in een van de crisisjaren en is tegen een relatief lage prijs gegund. Toen dit allemaal speelde had er opnieuw aanbesteed moeten worden tegen een veel hoger prijspeil, waarin de prijs navenant hoger zou liggen.

Ongetwijfeld is daar commentaar en kritiek op te leveren. Vandaar ook dat de stelling dat die 50 procent korting niks gaat opleveren, omdat de prijzen stijgen, waarschijnlijk correct, maar dat wordt dan vanuit de markt veroorzaakt.
Jazeker. Mijn punt is natuurlijk dat aannemers binnen de huidige aanbesteding voor de goedkoopste optie kiezen, nl tweezijdig afkoppelen, als de netbeheerder de andere kant op kijkt.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meistersinger
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 31-08 21:15
Wij hebben een appartement gekocht in Den Haag. Het betreft de bovenste etage van in totaal drie appartementen. Wij willen van het gas af. Alles al geregeld met VVE. Voor electriciteit hebben we inmiddels een contract afgesloten. Voor gas nog niks.
Nu zit de gasmeter bij ons behoorlijk in de weg en willen deze liefst zsm verwijderd hebben ivm stucen en schilderen.
Het bedrag op de site van Stedin voor hoogbouw is zo'n 170 euro. Op zich ben ik bereid dat ervoor te betalen.
Maar nu is het een jaren dertig appartement en ik weet niet hoe de leidingen onder de vloer verder lopen.
Ziet stedin dit daadwerkelijk als hoogbouw of komen er andere kosten bij?
Als ik mij aanmeld via de geadviseerde site mijnaansluitingen.nl vrees ik dat ik al mijn kaarten verspeeld heb en kan ik niks kan doen, dan de rekening betalen.
Graag jullie advies!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gasvrij_61
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 13-08-2020
hallo Gas-loze medeburgers,

Ik heb met grote belangstelling dit topic doorgelezen, heb zelf net een geothermische warmtepomp in gebruik genomen en ben momenteel in discussie met Enexis over het afsluiten van mijn gasleiding.
Ik heb al een klacht lopen bij de geschillen-comissie omdat Enexis weigert een offerte uit te brengen voor "alleen afdoppen", maar dat was voordat een vriendelijke dame van Enexis Legal mij in een reactie attent maakte op de "motie van der Lee", toen ik daarop ging googlelen kwam ik bij dit forum terecht.

volgende email-correspondentie ging aan dat telefoongesprek vooraf:
"Geachte heer Gasvrij_61:

Ik heb uw dossier in behandeling inzake de klacht die u heeft ingediend bij de Geschillencommissie.

U geeft aan in uw klacht een offerte wilt voor de optie "alleen afdoppen" en u wilt een offerte op basis van werkelijke kosten i.p.v. een vaste met Enexis afgesproken prijs.

Ik hoop met mijn mail enige duidelijkheid te kunnen verschaffen.

Ingaande op de offerte voor verwijdering waarin inderdaad een postzegeltarief wordt geoffreerd. Enexis maakt geen maatwerk offertes voor het verwijderen van gasaansluitingen, dit zijn we wettelijk ook niet verplicht. De ACM heeft in de Tarievencode gas bepaald dat een netbeheerder voor (onder andere) het verwijderen van een gasaansluiting een vereenvoudigde offerte op basis van normcalculatie mag uitbrengen. Enexis hanteert deze werkwijze, een verzoek voor een maatwerk offerte wordt daarom niet gehonoreerd.

Enexis moet op verzoek een uitsplitsing van de kosten naar 3 verzamelposten geven, namelijk loonkosten, materiaalkosten en kosten van overheidswege. De laatste post is niet relevant voor dit product, waardoor alleen de splitsing naar loon en materiaal overblijft. Een volledige specificatie is niet wettelijk verplicht. Bij kosten van overheidswegen moet men met name denken aan gemeente vergunningen. Bij het verwijderen van een aansluitleiding zal vrijwel nooit een vergunning bij de gemeente verkregen te worden om in de grond te mogen. Als dat wel nodig is, brengen we dat apart in rekening.

Bovenstaande zal ik ook als verweer opvoeren bij de geschillencommissie. Het hanteren van een postzegeltarief en het niet volledige specificeren is legitiem en dus zal de Commissie niet oordelen dat u recht heeft op een specificatie.

Tweezijdig afdoppen:
Het tweezijdig afdoppen wordt niet als product aangeboden door Enexis. Dit omdat er dan bedrijfsafval in de grond blijft liggen en dit is in strijd met Milieuwetgeving. Het werk wordt als zodanig uitgevoerd op het moment dat verwijdering niet mogelijk is omdat Enexis er bijvoorbeeld niet bij kan. Dit zijn uitzonderlijke situaties. Op dat moment wordt een maatwerkofferte opgemaakt. Er moeten dus uitzonderlijke omstandigheden spelen wil deze opgemaakt worden. Uit een recentere uitspraak van de geschillencommissie (2795 / 10388) is geoordeeld
“Wel heeft de commissie al eerder uitgesproken dat uit veiligheidsoogpunt een tweetal manieren van verwijderen acceptabel zijn en dat het op de weg van de ondernemer ligt aan de consument een keus voor te leggen. De bedoeling daarvan was de consument de gelegenheid te geven niet onnodige kosten te moeten betalen. Nu in het onderhavige geval is gebleken dat de door de ondernemer uitgevoerde wijze van verwijderen goedkoper is dan een andere methode, heeft de consument geen belang bij een nadere toetsing van de manier waarop de aansluiting verwijderd is.
Ten overvloede merk ik op dat aangevoerd is in bovengenoemde zaak dat de kosten voor tweezijdig afdoppen hoger zijn dan de kosten voor verwijdering. Daarom heeft Enexis dit niet genoemd omdat het niet in de rede zou liggen dat u voor deze optie zou kiezen. Daarbij speelden er ook geen dusdanige uitzonderlijke omstandigheden bij u dat er een offerte voor tweezijdig afdoppen opgemaakt diende te worden.

Als u het goed vindt, wil ik u graag volgende week even bellen om bovenstaande te bespreken. Heeft u een voorkeurstijdstip en zo ja kunt u deze aan mij doorgeven?

Ik hoor graag van u.

mijn antwoord:

hallo mevrouw Enexis Legal,
Hierbij wil ik reageren op uw verweer:
1. specificatie offerte: de aanbieder heeft op mijn verzoek de offerte nader gespecificeerd, daarbij werd een kostenpost voor "verwerkingswerkzaamheden Enexis Personeel" van 198,32 euro inc btw opgevoerd, zelfs al zou uw bedrijf de boekhouding nog op elektrische typemachines voeren is dat een fors bedrag dat volgens uw eigen verklaring dus niet in de offerte thuishoort.
2. de strekking van uw uitspraak "Enexis mag een ongespecifieerd postzegeltarief van 621,94 euro ex btw verlangen voor de beeindiging van een gasleverings-abonnement" waarbij er geen discussie-mogeljkheid bestaat" is precies de reden waarom ik een klacht bij de geschillen commissie gedeponeerd heb.
3. ik geloof u op uw woord wanneer u stelt dat in bijgevoegd voorbeeld de kosten van "leiding doorzagen en aan beide zijden een gasdichte dop aanbrengen" in het nadeel uitvielen van de optie "leiding doorzagen, aan een zijde een gasdichte dop aanbrengen en verwijdering van de volledige huis-zijde van de gasleiding alsmede de gasmeter" , maar het is niet aannemelijk dat zulks het geval zal zijn in de overgrote meerderheid der "gasleiding afsluiten"-gevallen.
4. de suggestie dat u handelt in het belang van de consument door geen aparte offerte uit te brengen voor redelijkerwijs eenvoudigere optie van "alleen afdoppen" en te bestaan op uw postzegeltarief is eveneens niet aannemelijk."

Mijn vraag aan dit forum is : zijn er omtrent dit thema al rechtzaken aangespannen door netwerk-beheerders en wat was de uitkomst daarvan?

Acties:
  • +4 Henk 'm!
meistersinger schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:04:
Wij hebben een appartement gekocht in Den Haag. Het betreft de bovenste etage van in totaal drie appartementen. Wij willen van het gas af. Alles al geregeld met VVE. Voor electriciteit hebben we inmiddels een contract afgesloten. Voor gas nog niks.
Nu zit de gasmeter bij ons behoorlijk in de weg en willen deze liefst zsm verwijderd hebben ivm stucen en schilderen.
Het bedrag op de site van Stedin voor hoogbouw is zo'n 170 euro. Op zich ben ik bereid dat ervoor te betalen.
Maar nu is het een jaren dertig appartement en ik weet niet hoe de leidingen onder de vloer verder lopen.
Als ik mij aanmeld via de geadviseerde site mijnaansluitingen.nl vrees ik dat ik al mijn kaarten verspeeld heb en kan ik niks kan doen, dan de rekening betalen.
Graag jullie advies!
Vraag Stedin of ze jouw adres inderdaad als hoogbouw beschouwen.
En een offerte via mijnaansluitingen.nl is pas een opdracht na bevestiging door jou.

@gasvrij_61 Wil je de email en reactie tussen quotes zetten? Veel leesbaarder.
[ q u o t e ] [ / q u o t e ] zonder de spaties.
Als je nog geen opdracht hebt gegeven en de aansluiting hoeft van jou niet weg maar je wilt er alleen niet meer voor te betalen, dan moet je alleen je gascontract opzeggen. En de ATO.
Dan zoekt de netbeheerder het maar uit. Maar ga jij geen €700 betalen.
Begin te lezen bij de topicstart...

[ Voor 16% gewijzigd door onetime op 19-07-2020 11:40 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hans299
gasvrij_61 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:10:

Ik heb met grote belangstelling dit topic doorgelezen, heb zelf net een geothermische warmtepomp in gebruik genomen en ben momenteel in discussie met Enexis over het afsluiten van mijn gasleiding.
Ik heb al een klacht lopen bij de geschillen-comissie omdat Enexis weigert een offerte uit te brengen voor "alleen afdoppen", maar dat was voordat een vriendelijke dame van Enexis Legal mij in een reactie attent maakte op de "motie van der Lee", toen ik daarop ging googlelen kwam ik bij dit forum terecht.

Ik heb uw dossier in behandeling inzake de klacht die u heeft ingediend bij de Geschillencommissie.

U geeft aan in uw klacht een offerte wilt voor de optie "alleen afdoppen" en u wilt een offerte op basis van werkelijke kosten i.p.v. een vaste met Enexis afgesproken prijs.

Ingaande op de offerte voor verwijdering waarin inderdaad een postzegeltarief wordt geoffreerd. Enexis maakt geen maatwerk offertes voor het verwijderen van gasaansluitingen, dit zijn we wettelijk ook niet verplicht. De ACM heeft in de Tarievencode gas bepaald dat een netbeheerder voor (onder andere) het verwijderen van een gasaansluiting een vereenvoudigde offerte op basis van normcalculatie mag uitbrengen. Enexis hanteert deze werkwijze, een verzoek voor een maatwerk offerte wordt daarom niet gehonoreerd.

Enexis moet op verzoek een uitsplitsing van de kosten naar 3 verzamelposten geven, namelijk loonkosten, materiaalkosten en kosten van overheidswege. De laatste post is niet relevant voor dit product, waardoor alleen de splitsing naar loon en materiaal overblijft. Een volledige specificatie is niet wettelijk verplicht. Bij kosten van overheidswegen moet men met name denken aan gemeente vergunningen. Bij het verwijderen van een aansluitleiding zal vrijwel nooit een vergunning bij de gemeente verkregen te worden om in de grond te mogen. Als dat wel nodig is, brengen we dat apart in rekening.

Bovenstaande zal ik ook als verweer opvoeren bij de geschillencommissie. Het hanteren van een postzegeltarief en het niet volledige specificeren is legitiem en dus zal de Commissie niet oordelen dat u recht heeft op een specificatie.

Tweezijdig afdoppen:
Het tweezijdig afdoppen wordt niet als product aangeboden door Enexis. Dit omdat er dan bedrijfsafval in de grond blijft liggen en dit is in strijd met Milieuwetgeving. Het werk wordt als zodanig uitgevoerd op het moment dat verwijdering niet mogelijk is omdat Enexis er bijvoorbeeld niet bij kan. Dit zijn uitzonderlijke situaties. Op dat moment wordt een maatwerkofferte opgemaakt. Er moeten dus uitzonderlijke omstandigheden spelen wil deze opgemaakt worden. Uit een recentere uitspraak van de geschillencommissie (2795 / 10388) is geoordeeld
“Wel heeft de commissie al eerder uitgesproken dat uit veiligheidsoogpunt een tweetal manieren van verwijderen acceptabel zijn en dat het op de weg van de ondernemer ligt aan de consument een keus voor te leggen. De bedoeling daarvan was de consument de gelegenheid te geven niet onnodige kosten te moeten betalen. Nu in het onderhavige geval is gebleken dat de door de ondernemer uitgevoerde wijze van verwijderen goedkoper is dan een andere methode, heeft de consument geen belang bij een nadere toetsing van de manier waarop de aansluiting verwijderd is.
Ten overvloede merk ik op dat aangevoerd is in bovengenoemde zaak dat de kosten voor tweezijdig afdoppen hoger zijn dan de kosten voor verwijdering. Daarom heeft Enexis dit niet genoemd omdat het niet in de rede zou liggen dat u voor deze optie zou kiezen. Daarbij speelden er ook geen dusdanige uitzonderlijke omstandigheden bij u dat er een offerte voor tweezijdig afdoppen opgemaakt diende te worden.

Als u het goed vindt, wil ik u graag volgende week even bellen om bovenstaande te bespreken. Heeft u een voorkeurstijdstip en zo ja kunt u deze aan mij doorgeven?

Ik hoor graag van u.

mijn antwoord:

1. specificatie offerte: de aanbieder heeft op mijn verzoek de offerte nader gespecificeerd, daarbij werd een kostenpost voor "verwerkingswerkzaamheden Enexis Personeel" van 198,32 euro inc btw opgevoerd, zelfs al zou uw bedrijf de boekhouding nog op elektrische typemachines voeren is dat een fors bedrag dat volgens uw eigen verklaring dus niet in de offerte thuishoort.
2. de strekking van uw uitspraak "Enexis mag een ongespecifieerd postzegeltarief van 621,94 euro ex btw verlangen voor de beeindiging van een gasleverings-abonnement" waarbij er geen discussie-mogeljkheid bestaat" is precies de reden waarom ik een klacht bij de geschillen commissie gedeponeerd heb.
3. ik geloof u op uw woord wanneer u stelt dat in bijgevoegd voorbeeld de kosten van "leiding doorzagen en aan beide zijden een gasdichte dop aanbrengen" in het nadeel uitvielen van de optie "leiding doorzagen, aan een zijde een gasdichte dop aanbrengen en verwijdering van de volledige huis-zijde van de gasleiding alsmede de gasmeter" , maar het is niet aannemelijk dat zulks het geval zal zijn in de overgrote meerderheid der "gasleiding afsluiten"-gevallen.
4. de suggestie dat u handelt in het belang van de consument door geen aparte offerte uit te brengen voor redelijkerwijs eenvoudigere optie van "alleen afdoppen" en te bestaan op uw postzegeltarief is eveneens niet aannemelijk."

Mijn vraag aan dit forum is : zijn er omtrent dit thema al rechtzaken aangespannen door netwerk-beheerders en wat was de uitkomst daarvan?
Waar moet een offerte aan voldoen?
De wettelijke vereisten zijn in feite het minimum om te voldoen aan een basis offerte:

1. Kerngegevens van de ondernemer en de klant (NAW).
bestaande uit:
Namen
Adressen
Postcodes
Plaatsnamen
KvK nummer en Btw nummer.
Offertenummer
data en de termijn van de offerte.

2. Diensten / producten
Vermelding van de uit te voeren opdrachten en de prijs, voor particulieren excl. of incl. BTW, afhankelijk van de keuze van de ondernemer.

3. Btw percentage.

4. Verwijzing naar algemene voorwaarden

Dit zijn de wettelijke vereisten die op een offerte moeten volstaan, dit is dus het minimum.

Het overige, zoals uitsplitsing van bedragen is vormvrij. Bovendien is een offerte een aanbieding die je terzijde mag leggen, ongeacht of de geschillencommissie zich daarover heeft uitgesproken.
De uitspraken van de geschillencommissie zijn bindend voor de partijen, maar hebben geen algemene rechtskracht, al willen netbeheerders dit graag laten geloven

Bij mijn weten zijn hier geen rechtszaken over aangespannen, maar @Bram-Bos zal dit ongetwijfeld met zekerheid kunnen zeggen.

[ Voor 0% gewijzigd door Hans299 op 19-07-2020 11:39 . Reden: Correctie ]

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • 0 Henk 'm!
zondergas schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 22:20:
Goed idee @onetime, dat scheelt zeker. Ik heb even terug gezocht, maar alles is toen telefonisch gegaan (geen opnames). Helaas kan ik het dus niet bewijzen.
Eisen lukt dan niet meer, maar vragen kan wel, zeker als ze in hun systeem het telefoontje correct hebben beschreven. Poging waard, lijkt me.

edit: aangeven dat je nu pas hebt gevonden hoe de regels zijn?

[ Voor 7% gewijzigd door onetime op 19-07-2020 12:03 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stoofie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 12-09 21:59
Hans299 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:36:
[...]
Het overige, zoals uitsplitsing van bedragen is vormvrij. Bovendien is een offerte een aanbieding die je terzijde mag leggen, ongeacht of de geschillencommissie zich daarover heeft uitgesproken.
De uitspraken van de geschillencommissie zijn bindend voor de partijen, maar hebben geen algemene rechtskracht, al willen netbeheerders dit graag laten geloven

Bij mijn weten zijn hier geen rechtszaken over aangespannen, maar @Bram-Bos zal dit ongetwijfeld met zekerheid kunnen zeggen.
Er zijn, volgens de netbeheerders, twee soorten uitspraken van de geschillencommissie:
1. Uitspraak in voordeel netbeheerder
2. Uitspraak in voordeel consument
Het gekke is dat de uitspraken van het type 1 zijn altijd algemeen verbindend zijn, terwijl de uitspraken van het type 2 altijd alleen voor dit specifieke geval gelden...

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...

Acties:
  • +6 Henk 'm!
gasvrij_61 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:10:

Tweezijdig afdoppen:

Ik hoor graag van u.

mijn antwoord:

Welkom hier. Even kort: rechtszaken over afdoppen versus verzegelen zijn er niet geweest, voor zover ik weet. Wel meer dan genoeg varianten van die discussie bij de geschillencommissie. Die zit inmiddels zodanig in een zelfgegraven groef dat ik je bij voorbaat kansloos acht. Draag niet bij aan nog meer verwarrende uitspraken, zou ik zeggen, en volg gewoon de Tweakers route hier

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hans299
Stoofie schreef op zondag 19 juli 2020 @ 12:40:
[...]

Er zijn, volgens de netbeheerders, twee soorten uitspraken van de geschillencommissie:
1. Uitspraak in voordeel netbeheerder
2. Uitspraak in voordeel consument
Het gekke is dat de uitspraken van het type 1 zijn altijd algemeen verbindend zijn, terwijl de uitspraken van het type 2 altijd alleen voor dit specifieke geval gelden...
_/-\o_

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
jerh schreef op zondag 19 juli 2020 @ 09:38:
[...]

Dat wordt niet alleen door de markt veroorzaakt. De netbeheerders kunnen het verwijderen veel efficiënter organiseren/plannen, bijv door per straat of wijk te werken. Dan kunnen aannemers en/of de netbeheerders zelf ook veel efficiënter en veel goedkoper werken. Ongeacht of het aflopen of verwijderen betreft.

Neemt overigens niet weg dat bij de huidige tarieven wel kritische vragen gesteld kunnen worden; naar consument toe is dit echt geen 'crisis' tarief meer te noemen. Wellicht ten tijde van de aanbesteding nog wel, maar inmiddels zijn die tarieven fors meer gestegen dan CPI afgelopen jaren. Zeker als ze beetje efficiënt(er) (gaan) werken, dan betaalt de consument nu richting €200 a €250 per manuur dat ze bezig zijn met verwijderen. Daar zit natuurlijk ook wat kantoorwerk achter en huur voor kraantje, maar toch...

Overigens zijn er ook netbeheerders die zelf verwijderen, of hooguit een lokale groenwerker met kraantje inhuren om te ondersteunen. Voor hen is de aanbesteding dus sowieso een minder steekhoudend argument.

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23:12

Illusion

(the art of)

meistersinger schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:04:
Graag jullie advies!
Loop even langs je onderburen, en kijk of vanaf hun gasmeter de leiding doorloopt naar de jouw. Als dat zo is, dan heb je dus in ieder geval géén eigen leiding onder de grond naar de straat. Dat lijkt me dan een typisch gevalletje hoogbouw.

Ik heb recent mijn eigen hoogbouw aansluiting laten verwijderen in liander gebied. Dat was werkelijk nog geen 5 minuten werk. Gaskraan dicht, Gasmeter weg, Dop erop, zegel erop.

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• meistersinger
  • Registratie: December 2016
  • Laatst online: 31-08 21:15
Dank onetime en illusion, helaas zit gasmeter van benedenburen op andere plek ivm met trapopgang. Buizen lijken naar beneden te lopen.

Bovendien ben ik er niet met simpelweg afdoppen. De gasmeter en toevoerbuis zitten na doorbreken van muurtje precies voor de doorgang...

Heb stedin een appje gestuurd, hoop morgen antwoord te krijgen. Het weghalen van de buis tot in de vloer zal dan een volgende vraag worden aan stedin.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 06-07 23:07
sjoerdlosser123 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:47:
Na jaren dit topic door te hebben gegeven aan onze klanten (Sunshine Company) is het nu tijd om het zelf eens uit te proberen.

In mijn vorige woning heb ik door Enexis een slot laten zetten (toen nog voor 150 euro +/-)

In de nieuwe woning (6 juli overdracht) zal ik tijdens de inspectie direct de gaskraan dicht draaien.
Het energiecontract (alleen stroom) heb ik net afgesloten.

Ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren. Ik heb de verhalen omtrent Route E gelezen en zal hier ook updates plaatsen van de brieven en dergelijke die ik krijg.
Dit weekend vond ik een brief in de brievenbus van de nieuwe woning.

Hierin staat het volgende:
Onderwerp Geen gas zonder energie contract.

Geachte heer ofmevrouw,

Bij ons is geen geldig energiecontract voor gas (meer) bekend op uw adres. Wil u gewoon gas houden? Sluit van vóór 29 juli 2020 een contract af bij een energieleverancier.

Daarna een stappenplan hoe je dit moet doen als je dit nog niet gedaan hebt, meternummer etc etc.

Nu heb ik het stappenplan bekeken en ook de voorbeeldbrieven gelezen. Brief 3 zou voor mij van toepassing zijn.

Nu is het voor mij even onbekend of ik deze moet sturen. Als ik simpelweg niet reageer op de brief lijkt het mij dat er standaard een vervolg komt. Maar ik weet niet wat de kortste route is (Enexis).

Wil die brief best sturen, maar ik lees nergens iets over de route "niks doen".

Acties:
  • +3 Henk 'm!
sjoerdlosser123 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 22:58:
[...]

Dit weekend vond ik een brief in de brievenbus van de nieuwe woning.

Hierin staat het volgende:
Onderwerp Geen gas zonder energie contract.

Geachte heer ofmevrouw,

Bij ons is geen geldig energiecontract voor gas (meer) bekend op uw adres. Wil u gewoon gas houden? Sluit van vóór 29 juli 2020 een contract af bij een energieleverancier.

Daarna een stappenplan hoe je dit moet doen als je dit nog niet gedaan hebt, meternummer etc etc.

Nu heb ik het stappenplan bekeken en ook de voorbeeldbrieven gelezen. Brief 3 zou voor mij van toepassing zijn.

Nu is het voor mij even onbekend of ik deze moet sturen. Als ik simpelweg niet reageer op de brief lijkt het mij dat er standaard een vervolg komt. Maar ik weet niet wat de kortste route is (Enexis).

Wil die brief best sturen, maar ik lees nergens iets over de route "niks doen".
Bij Enexis kun je twee dingen doen
- ongeopend retourneren met ‘geen gasverbruikers bekend op dit adres’
- reageren met een van de voorbeeldbrieven, in jouw geval idd 3

Niets doen lijkt niet handig bij Enexis

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kanseleur
Met spijt moet ik me in dit topic afmelden. Ik krijg het energetisch niet voor elkaar zonder gas mijn woning te verwarmen. Ik ga nu een ketel huren, isolatie en zonneboiler/pv nemen en dan kijken wat er over een jaar aan gasverbruik overblijft. Helaas, maar het is niet anders. Ik blijf het hier wel volgen en waarschijnlijk neem ik over een tijdje wel de andere route!

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Kanseleur Weet je dat zeker? Voor de kosten van het vastrecht van gas kan je best wel wat electra kopen. ~1000kWh. Daar kan je best wel wat mee doen. Neem geen langlopend ketelhuurcontract...
Zit je vaak 5jaar aan vast... Een verwarmende airco heeft best veel capaciteit...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
Bram-Bos schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:06:
[...]

Bij Enexis kun je twee dingen doen
- ongeopend retourneren met ‘geen gasverbruikers bekend op dit adres’
- reageren met een van de voorbeeldbrieven, in jouw geval idd 3

Niets doen lijkt niet handig bij Enexis
Duidelijk! Dan ga ik brief 3 opsturen. Bedankt, en wordt vervolgd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kanseleur
onetime schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:21:
@Kanseleur Weet je dat zeker? Voor de kosten van het vastrecht van gas kan je best wel wat electra kopen. ~1000kWh. Daar kan je best wel wat mee doen. Neem geen langlopend ketelhuurcontract...
Zit je vaak 5jaar aan vast... Een verwarmende airco heeft best veel capaciteit...
Ja, eigenlijk wel. We douchen veel en lang. Voor mij is dat een relaxmoment. Er is een groot bad, kleine kinderen, waar ik niet wil sturen in bad- en douchegedrag. Uiteraard alles binnen het schappelijke, maar toch. Ik sluit een contract voor één jaar af, daarna rekenen we opnieuw alles uit. Deze herfst heb ik isolatie, dus volgende winter wil ik wel zien wat er gebeurt. Ik heb veel keukenapparatuur die nogal wat vermogen vraagt. PV op de carport, dak, schuur kan wellicht al best wat opvangen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Kanseleur schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:35:
[...]

We douchen veel en lang. Voor mij is dat een relaxmoment. Er is een groot bad, kleine kinderen, waar ik niet wil sturen in bad- en douchegedrag.
Tip: denk eens aan een douchewarmtewisselaar!
(Meer dan 60% vd warmte terug ipv door het putje weg)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanseleur
Simba schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:42:
[...]

Tip: denk eens aan een douchewarmtewisselaar!
(Meer dan 60% vd warmte terug ipv door het putje weg)
Ja, die komt er sowieso! Mijn oorspronkelijke plan werd bekritiseerd door een installateur op de koude maanden. Ik heb niet echt een gunstig dak, de daken op de zuidkant moeten nog gemaakt worden (dit jaar?), dus dan moet je douchen met een doorstromer. Dat is best duur met z’n vijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Kanseleur Ik hoop voor je dat die installateur wel weet waar hij het over heeft... (lang niet altijd...)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanseleur
onetime schreef op maandag 20 juli 2020 @ 00:15:
@Kanseleur Ik hoop voor je dat die installateur wel weet waar hij het over heeft... (lang niet altijd...)
Je hebt gelijk hoor, maar ik ga ook niet over 1 nacht ijs. Ik heb het verhaal gecheckt bij verschillende partijen, ook die zonder belang. Punt is de combinatie tussen de kosten (25.000-30.000) en de baten. Het kwam erop neer dat het een hele dure hobby is, voor het rendement hoef je het niet te doen. Overigens is het misschien off-topic, in dat geval haal ik posts weg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cold_as_ijs
@Kanseleur Staar je niet blind op zuid daken. Heb zelf mijn PV op oost west liggen. Uiteindelijk scheelt dit maar een 8% tov zuid ligging, met het grote voordeel dat ik er dubbel zoveel kwijt kon.

Wat betreft het rendement, tja met de huidige rentestand is een terugverdientijd van 100 jaar waarschijnlijk nog voordeliger :p.

Maar jij kan het beste je eigen situatie inschatten en wachten tot na de winter is ook geen man overboord. Ik raad je aan om het topic toch regelmatig te blijven lezen, al is het maar om op de hoogte te blijven van de huidige stand van zaken. Om maar een dwarsstraat te noemen, mochten de netbeheerders de algemene voorwaarden willen aanpassen (als ze onverhoopt iets verliezen) dan wil je dit liever een tijd van te voren weten ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
Kanseleur schreef op maandag 20 juli 2020 @ 00:20:
[...]
Punt is de combinatie tussen de kosten (25.000-30.000) en de baten. Het kwam erop neer dat het een hele dure hobby is, voor het rendement hoef je het niet te doen.
OFFTOPIC: Vraag me af of dit correct is als je over vloerverwarming beschikt. Onze vrijstaande woning gasloos gemaakt d.m.v. Mitsubishi Electric warmtepomp, 400 liter boiler en 20 zonnepanelen: bruto 12.500 en netto 9.500 geïnvesteerd. Break-even 5,1 jaar dus juist voor het rendement gedaan. Als je alles laat doen zal dit wellicht een 1000 duurder zijn, maar dan nog is het heel interessant. Zie verder Lucht-water warmtepomp topic: Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen #8
ONTOPIC.

Verder 'knokken' ook wij vrolijk verder tegen Liander :)

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 14-09 17:50
Ik zie deze stellingen vaker voorbij komen. Mijn koopakte van vorig jaar er bij gepakt voor woning van 2007 in een Zwolse Vinexwijk:

Het verkochte is bezwaard met:
- zakelijk recht als bedoel in art 5 lid 3 onder B van de Belemmeringenwet Privaatrecht tbv het Waterschap
- opstalrecht nutsvoorzieningen tbv Enexis
- 2 opstalrechten nutsvoorzieningen voor Ziggo (glas en koper).

Enexis heeft dus een " werk " liggen op mijn perceel waar ze eigenaar van zijn (toch?). Dat lijkt me niet te vervallen met twee-zijdig afdoppen. Maar als ze hem verwijderen, zou ik dan dat opstalrecht moeten laten vervallen? Ik heb geen idee hoe dit werkt. Wie wel?
BeaM-R schreef op zaterdag 18 juli 2020 @ 17:48:
[...]

Erfdienstbaarheid, of zakelijk recht overeenkomst, geldt alleen voor hoofdleidingen en niet voor dienstleidingen.
In woonwijken zal je dit niet heel veel meer tegenkomen. Wordt wel regelmatig afgesloten voor transportleidingen of hoogspanningsverbindingen door weilanden. De grondeigenaar krijgt daar dan ook een vergoeding voor.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idefix70
Bel weer eens (al 10 jaren) met een voormalig pensioenuitvoerder: STOP MET DIE POST STUREN DIE IK NIET WIL ONTVANGEN WANT IK BEN GEEN KLANT (MEER) VAN JULLIE" . Oh ja, als ik dood neerval krijg een ex geld. Nou stuur daar je post heen. Opmerking van de dame: ja meneer, we moeten dat wel want dat staat in de wet. Op mijn vraag welke wet en welk artikel nummer kwam het Enexiaanse antwoord: ja luister eens zeg, ik ben van de klantenservice, dat zoekt u zelf maar op en ik verbreek nu de verbinding want dit is een zinloos gesprek....Ik kijk uit naar de brief en telefoongesprek volgend jaar :)

Ondertussen oorverdovend stil na 2 retourbrieven naar Enexis

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Jan Hoekema
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 07-09-2020
Hallo, mijn naam is Jan en ik bezit sinds een week een warmte pomp. verder kook ik elektrisch en heb een quoteer kraan voor warm water, Dus geen gas meer nodig. Ruim een maand voor de levering warmte pomp een mail en brief verstuurd volgens voorbeeldbrief tweakers naar Vattenfall (voorheen Nuon) en bericht terug ontvangen van ontvangst en aanpassing maand tarief. Hierna nog een keer de definitieve gasstand moeten doorgeven via verhuisbericht??? maar al met al loopt het volgens verwachting. Daarna nog een mail gehad dat mijn blijven loont tarief (ongeveer 40 jaar klant) niet meer geldt omdat ik contract breuk pleegde. Ik kon hierover bellen, dit ook gedaan en mij werd verteld dat mijn tarief van € 0,18 KW nog steeds geldig is maar ik mijn contract met Stedin zelf op moet zeggen. Aangegeven dat ik alleen een contract met Vattenfall heb en dit niet ga doen. Er wordt dan gedreigd met rechtszaak en ik heb aangegeven bij mijn besluit te blijven.
Al met al vind ik het wel spannend worden maar ik blijf bij mijn besluit met hulp van tweakers natuurlijk.
Hopelijk heeft iemand wat aan mijn reactie, ik heb het ook van andere reacties.
Succes, Jan.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
Ik ben nu 2 jaar gasloos en ik had eenzelfd akkefietje met Nuon, nu vattenfall. over mijn blijven loont regeling.
Ze gingen deze ook laten vervallen want ik voldeed niet meer aan de voorwaarden, 1 dag later gingen ze adverteren op facebook dat ze milieuvriendelijk wilde zijn dus daar mijn verhaal onder gezet binnen 2 uurtjes had ik mijn korting terug.

Had het niet gegooid op het contract maar op de reclame zelf, als je pretendeert dat je milieu belangrijk vind en de klimaattransitie wilt steunen als bedrijf moet je die reclame ook nakomen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idefix70
En ook ik zou mijn korting kwijtraken. en toen eenmaal alles was opgezegd krabbelden ze terug en mocht ik met blijvenlonenkorting blijven. Wat een vieze smaak krijg je dan in je mond van zo'n club he brrrrr. Nu fijn bij GC zonder gedoe en (met het cadeau) stukken goedkoper dan VF met blijvenloontkorting.

[ Voor 19% gewijzigd door Idefix70 op 20-07-2020 15:51 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• pvink
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 12-09 16:19
Idefix70 schreef op maandag 20 juli 2020 @ 11:25:
Ik zie deze stellingen vaker voorbij komen. Mijn koopakte van vorig jaar er bij gepakt voor woning van 2007 in een Zwolse Vinexwijk:

Het verkochte is bezwaard met:
- zakelijk recht als bedoel in art 5 lid 3 onder B van de Belemmeringenwet Privaatrecht tbv het Waterschap
- opstalrecht nutsvoorzieningen tbv Enexis
- 2 opstalrechten nutsvoorzieningen voor Ziggo (glas en koper).

Enexis heeft dus een " werk " liggen op mijn perceel waar ze eigenaar van zijn (toch?). Dat lijkt me niet te vervallen met twee-zijdig afdoppen. Maar als ze hem verwijderen, zou ik dan dat opstalrecht moeten laten vervallen? Ik heb geen idee hoe dit werkt. Wie wel?

[...]
Als er een zakelijk recht/opstalrecht geregeld is dan geldt dit inderdaad voor hoofdleidingen. Hoofdleidingen zijn meestal de leidingen die in het trottoir liggen, evenwijdig met de straat. Dienstleidingen zijn leidingen die hier haaks op staan en richting je meterkast lopen. Voor dat laatste wordt er geen opstalrecht geregeld.
De reden waarom er voor een hoofdleiding wel een opstalrecht wordt geregeld is dat je dan geen situaties kan krijgen waardoor je zal eisen dat die leiding verwijderd moet worden en dat daardoor achterliggende gebruikers zonder gas/stroom komen te staan.

Tevens geldt zover ik weet een opstalrecht voor het object waar het voor geregeld is. Wordt er gesaneerd dan geldt dit niet meer. Wordt er een extra leiding bijgelegd dan geldt dit alleen voor de oude. Pin mij hier op niet vast, dit is mij een keer zo uitgelegd.

[ Voor 8% gewijzigd door pvink op 20-07-2020 16:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@Jan Hoekema welkom bij de club!
Al iets gehoord van Stedin aangezien je gascontract al ruim 1 maand geleden opgezegd is bij VF?
Jij hoeft niks op te zeggen bij Stedin.
Ze komen in principe vanzelf, normaal gesproken binnen 10/14 dagen nadat jij je gascontract bij VF opgezegd hebt.

[ Voor 44% gewijzigd door JoKo op 20-07-2020 16:17 ]

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drannelf
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 03-09 09:07
Ik, gasloze rijtjeshuis bewoner, was op visite bij mijn buurman, die ook recent gasloos is geworden. Ik zag een brief van Stedin op de koelkast hangen, en ik vroeg welke route hij heeft genomen.
Hij gaf aan opdracht tot verwijdering gasmeter te hebben gegeven.
Maar nu komt het mooie: dit heeft hem maar €76,27 (ex BTW) gekost.
Hij vertelde dat dit komt omdat de gasaansluitingen bij ons volgens hoogbouwconfiguratie in de woningen zitten. De hoofdleiding loopt onder de gehele woningrij (en elke meterkast) door, met een aftakking naar elke meterkast. Hij heeft wel flink moeten zeuren bij Stedin om geen €700 nogwat te betalen.

Ik heb de eerste brief van Stedin al gehad m.b.t. het hebben van geen gascontract. Ik heb hier op gereageerd met de standaardbrief uit de TS.
Nu overweeg ik om de gasaansluiting ook maar te laten verwijderen voor dit bedrag. Ik hoor graag jullie mening hierover!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OC0bRfNmH204vBTRyMr5tHBXrJs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/X99bJAsx5jg4JVK8U7jflyrY.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 11% gewijzigd door Drannelf op 21-07-2020 07:58 . Reden: adres op foto ]

NOM woning - 6830 Wp - Daikin 2E200AV3 WPB - Daikin Ururu Sarara 3,5kW - dakisolatie Rd >6 - bodemisolatie Rd 5,88 - HR++

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Idefix70
Wat is je eigen mening? Wilje van de meter af dan is het een prima en fair bedrag vind ik. Gaat het je im het principe dan houd je voet bij stuk en volgt de GOT route. Benieuwd wat.je gaat doen.
Drannelf schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 07:54:
Ik hoor graag jullie mening hierover!

[Afbeelding]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drannelf
Dossier:

Netbeheerder: Stedin
Datum opzegging leveringscontract 26-06-20
1e brief van Stedin: 03-07-2020
1e reactie Drannelf: 1e standaardbrief per e-mail op 05-07-2020

Status 23-11-2020: geen reactie van Stedin. Geen verdere actie van Drannelf.

[ Voor 18% gewijzigd door Drannelf op 23-11-2020 14:11 ]

NOM woning - 6830 Wp - Daikin 2E200AV3 WPB - Daikin Ururu Sarara 3,5kW - dakisolatie Rd >6 - bodemisolatie Rd 5,88 - HR++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drannelf
,

[ Voor 99% gewijzigd door Drannelf op 21-07-2020 08:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Drannelf
Idefix70 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:05:
Wat is je eigen mening? Wilje van de meter af dan is het een prima en fair bedrag vind ik. Gaat het je im het principe dan houd je voet bij stuk en volgt de GOT route. Benieuwd wat.je gaat doen.

[...]
Ik wil voor dit bedrag best van mijn gasmeter af. Wat mij tegenhoud is dat het bij eventuele verkoop van de woning in de toekomst misschien als nadelig gezien wordt als er een verstokte gas-stoker geïnteresseerd is in de woning.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
Dan is die niet geïnteresseerd danwel laat weer een metertje plaatsen. Andersom: veel belangstellenden omdat de woning al van het gas af is. Ieder voordeel heb zn nadeel en vice versa. Voor nu: je bent goed bezig, de tweakers helpen je en geniet van het resultaat 🙆‍♂️
Drannelf schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 08:12:
[...]

Ik wil voor dit bedrag best van mijn gasmeter af. Wat mij tegenhoud is dat het bij eventuele verkoop van de woning in de toekomst misschien als nadelig gezien wordt als er een verstokte gas-stoker geïnteresseerd is in de woning.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 21:48
Ik, gasloze rijtjeshuis bewoner, was op visite bij mijn buurman, die ook recent gasloos is geworden. Ik zag een brief van Stedin op de koelkast hangen, en ik vroeg welke route hij heeft genomen.
Hij vertelde dat dit komt omdat de gasaansluitingen bij ons volgens hoogbouwconfiguratie in de woningen zitten. De hoofdleiding loopt onder de gehele woningrij (en elke meterkast) door, met een aftakking naar elke meterkast. Hij heeft wel flink moeten zeuren bij Stedin om geen €700 nogwat te betalen.

Ik heb de eerste brief van Stedin al gehad m.b.t. het hebben van geen gascontract. Ik heb hier op gereageerd met de standaardbrief uit de TS.
Nu overweeg ik om de gasaansluiting ook maar te laten verwijderen voor dit bedrag. Ik hoor graag jullie mening hierover!

[Afbeelding]
Snel laten verwijderen! Bizar dat het dan ineens wel gewoon kan. Meter weg, dopje erop en er is niks meer gevaarlijk en geen milieuvervuiling. Toont toch wel aan dat de motieven niet echt zuiver zijn. Als het milieu echt zo'n argument was dan zou zo'n hoogbouwconfiguratie nooit toegepast mogen worden anders dan in hoogbouw.

Wanneer zijn de woningen gebouwd, ben ik dan wel benieuwd... En ook wat er zou gebeuren bij vervanging van de hoofdleiding. Dan gaan ze vast en zeker vanwege het milieu alle oude leidingen met hightech oplossingen onder de woningen vandaan halen?

[ Voor 6% gewijzigd door tux-87 op 21-07-2020 09:21 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Drannelf
tux-87 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:20:
[...]

Snel laten verwijderen! Bizar dat het dan ineens wel gewoon kan. Meter weg, dopje erop en er is niks meer gevaarlijk en geen milieuvervuiling. Toont toch wel aan dat de motieven niet echt zuiver zijn. Als het milieu echt zo'n argument was dan zou zo'n hoogbouwconfiguratie nooit toegepast mogen worden anders dan in hoogbouw.

Wanneer zijn de woningen gebouwd, ben ik dan wel benieuwd... En ook wat er zou gebeuren bij vervanging van de hoofdleiding. Dan gaan ze vast en zeker vanwege het milieu alle oude leidingen met hightech oplossingen onder de woningen vandaan halen?
Jaren 70 woningen!
Dat gaat nog leuk worden als de hoofdleiding vervangen zou moeten worden in de toekomst. Een flink aantal kruipruimtes liggen vol met bodemisolatie :D

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tux-87
Drannelf schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:27:
[...]

Jaren 70 woningen!
Dat gaat nog leuk worden als de hoofdleiding vervangen zou moeten worden in de toekomst. Een flink aantal kruipruimtes liggen vol met bodemisolatie :D
Hmm juist in oude gasleidingen door kruipruimtes zou ik een risico zien. Maar dan komt het niet uit, en is het bij de netbeheerder ineens geen probleem meer.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Drannelf schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 09:27:
[...]

Jaren 70 woningen!
Lijkt me wel een gevaarlijke situatie, normaal als een leiding een beetje lekt gaat het wel via het zand de bodem uit. Nu krijg je een kruipruimte die langzaam vol loopt met een mix van gas en lucht. 1 vonkje en het verwijderen van de gasleiding en meters is niet meer nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Shadowhawk00 Zal zo een vaart niet lopen, maar theoretisch heb je gelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-09 20:56

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

onetime schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 10:49:
@Shadowhawk00 Zal zo een vaart niet lopen, maar theoretisch heb je gelijk.
Murphy slaapt nooit!

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
@Drannelf ik ging verhuizen als ik jou was!!!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Drannelf
Idefix70 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:11:
@Drannelf ik ging verhuizen als ik jou was!!!
De afgelopen 40 jaar zijn er nog geen huizen ontploft in deze wijk :+

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Shadowhawk00
Drannelf schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:14:
[...]

Klopt anders stond de wijk er ook niet meer natuurlijk.

Maar als ze schermen met veiligheid en het risico dat iemand een leiding raakt, best knap met een schep als deze 50cm diep ligt. En dan niet denkt aan gas, dan is het risico van een klein lek in een koppeling gecombineerd met een kruipruimte vol met gas veel groter risico.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
Drannelf schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 11:14:
[...]

Hoe langer het goed gaat, des de meer kans dat het een keer mis gaat ;)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@tux-87, nog niks zeker, hè?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tux-87
T/m vandaag niks...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 09:45
geupdate in mijn dossier, reactie hier: alaintje in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Op mijn antwoord van 01-07-2020 om mijn adres te verifieren, heb ik geen antwoord gekregen van enexis.
nu exact 3 weken later:

Wordt ik gebeld, door familie, die op mijn adres is.
Enexis aan de deur "om het gas te verwijderen." (monteur + bewaker/o.i.d.).

Familie was op de hoogte en had ze binnen gelaten, dat had dan weer niet gemoeten, maar goed. (wat ga je een beetje aanbellen om half 3, zonder afspraak, bij iemand die fulltime werkt).
Maar bij de meterkast hadden ze geen gasmeter gevonden dus zijn ze naar buiten gegaan.
Familie heeft mij geprobeerd te bellen, uiteindelijk mij te pakken gekregen.
In de tussentijd hebben ze een brief in de bus gestopt, "onze monteur is bij u langs geweest, kosten bladieblabla".
Ze willen een slot plaatsen, een rekening mag ik van de monteur zeker betwisten, maar komen doet die sowieso volgens hem.
Ik vroeg of ze nog onderhoud moeten doen dan ofzo?, dit is toch ook onderhoud vroeg ik hem. Van mij hoeft niks maar je mag doen wat je wilt.
Nu zijn ze dus geloof ik een slot aan het plaatsen.
Zal vanavond weer eens even kijken.

Eerst valt de stroom in de wijk uit, allerhande apparaten weer stuk, dan komt enexis aan de deur, mag ik ook nog werken? 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door alaintje op 22-07-2020 23:40 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
sjoerdlosser123 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 23:29:
[...]

Duidelijk! Dan ga ik brief 3 opsturen. Bedankt, en wordt vervolgd :)
Reactie via de mail:

U geeft aan geen gas te gebruiken op uw adres --------------- en daarom geen gascontract af te zullen sluiten. Ik kan mij voorstellen dat u contact met ons opneemt om dit aan ons te laten weten. Ik vertel u graag wat ik voor u gedaan heb.

Uw bericht heb ik doorgestuurd aan mijn collega’s van de afdeling Klachten en Claims. Zij zullen binnen 10 werkdagen contact met u opnemen en u verder informeren over de wettelijke verplichting om een actief energiecontract te hebben op elke werkende aansluiting in uw woning.

Ik ga ervan uit u voor nu voldoende te hebben geïnformeerd en ik wens u een fijne dag toe.

Heeft u nog vragen, blablabla

Nu ben ik toch benieuwd waar ze mee komen aan de hand van "wettelijk verplicht af te nemen".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
sjoerdlosser123 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:47:
[...]

Reactie via de mail:

U geeft aan geen gas te gebruiken op uw adres --------------- en daarom geen gascontract af te zullen sluiten. Ik kan mij voorstellen dat u contact met ons opneemt om dit aan ons te laten weten. Ik vertel u graag wat ik voor u gedaan heb.

Uw bericht heb ik doorgestuurd aan mijn collega’s van de afdeling Klachten en Claims. Zij zullen binnen 10 werkdagen contact met u opnemen en u verder informeren over de wettelijke verplichting om een actief energiecontract te hebben op elke werkende aansluiting in uw woning.

Ik ga ervan uit u voor nu voldoende te hebben geïnformeerd en ik wens u een fijne dag toe.

Nu ben ik toch benieuwd waar ze mee komen aan de hand van "wettelijk verplicht af te nemen".
Misschien wordt het nu eindelijk eens duidelijk waar het in de wet staat?!

:O :Y

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• tux-87
alaintje schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:05:
Op mijn antwoord van 01-07-2020 om mijn adres te verifieren, heb ik geen antwoord gekregen van enexis.
nu exact 3 weken later:

Wordt ik gebeld, door familie, die op mijn adres is.
Enexis aan de deur "om het gas te verwijderen." (monteur + bewaker/o.i.d.).

Familie was op de hoogte en had ze binnen gelaten, dat had dan weer niet gemoeten, maar goed. (wat ga je een beetje aanbellen om half 3, zonder afspraak, bij iemand die fulltime werkt).
Maar bij de meterkast hadden ze geen gasmeter gevonden dus zijn ze naar buiten gegaan.
Familie heeft mij geprobeerd te bellen, uiteindelijk mij te pakken gekregen.
In de tussentijd hebben ze een brief in de bus gestopt, "onze monteur is bij u langs geweest, kosten bladieblabla".
Ze willen een slot plaatsen, een rekening mag ik van de monteur zeker betwisten, maar komen doet die sowieso volgens hem.
Ik vroeg of ze nog onderhoud moeten doen dan ofzo?, dit is toch ook onderhoud vroeg ik hem. Van mij hoeft niks maar je mag doen wat je wilt.
Nu zijn ze dus geloof ik een slot aan het plaatsen.
Zal vanavond weer eens even kijken.

Eerst valt de stroom in de wijk uit, allerhande apparaten weer stuk, dan komt enexis aan de deur, mag ik ook nog werken? 8)7
Klinkt als de wanbetalers route waar je in terecht bent gekomen.. Zeker de aanwezigheid van een tweede persoon doet mij dat vermoeden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• alaintje
  • Laatst online: 09:45
tux-87 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:23:
[...]

Klinkt als de wanbetalers route waar je in terecht bent gekomen.. Zeker de aanwezigheid van een tweede persoon doet mij dat vermoeden.
Ik zal vanavond even mijn dossier updaten, maar heb het behoorlijk druk.
Enexis heeft mij eerst dit gestuurd, en ik quote nu:
"Als dit correct is, dan kunnen we niet op juridische basis kosten in rekening brengen voor afsluiting. U kunt dan de brief als niet verstuurd beschouwen".

Er gaat gewoon wat mis in hun systeem...
Ik ben er zelf van overtuig dat ze slotjes plaatsen, al dan niet gratis, want ze weten dat ze geen poot hebben om op te staan, de mensen die betalen voor dat slotje, dat is fijn meegenomen.
En als over x tijd de wet is gewijzigd in hun voordeel, verdienen ze er meer op, want die meters met een slotje moeten nog gesaneerd worden. Verandert het in hun nadeel is het geen groot verlies, de staat gaat dan voor die kosten opdraaien.
Nu een slotje plaatsen kost hen bijna niks, en straks verplicht laten verwijderen levert dan wel wat op.
Een nu al verwijderde meter is moeilijker kosten terug verhalen.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:49
sjoerdlosser123 schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 15:47:
[...]

Reactie via de mail:

Direct door naar de afdeling Klachten en Claims, geen gekluns door de Klantenservice.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 09:49
alaintje schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 16:28:
[...]

Ik zal vanavond even mijn dossier updaten, maar heb het behoorlijk druk.
Enexis heeft mij eerst dit gestuurd, en ik quote nu:
"Als dit correct is, dan kunnen we niet op juridische basis kosten in rekening brengen voor afsluiting. U kunt dan de brief als niet verstuurd beschouwen".

Er gaat gewoon wat mis in hun systeem...
Ik ben er zelf van overtuig dat ze slotjes plaatsen, al dan niet gratis, want ze weten dat ze geen poot hebben om op te staan, de mensen die betalen voor dat slotje, dat is fijn meegenomen.
En als over x tijd de wet is gewijzigd in hun voordeel, verdienen ze er meer op, want die meters met een slotje moeten nog gesaneerd worden. Verandert het in hun nadeel is het geen groot verlies, de staat gaat dan voor die kosten opdraaien.
Nu een slotje plaatsen kost hen bijna niks, en straks verplicht laten verwijderen levert dan wel wat op.
Een nu al verwijderde meter is moeilijker kosten terug verhalen.
Ik denk inderdaad dat dat de strategie c.q. het beleid van Enexis is.

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

[Afbeelding]
Ik zeg doen, €70 is een redelijk tarief :)

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Erasmo schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 18:16:
[...]

Ik zeg doen, €70 is een redelijk tarief :)
Het is een keus. Gratis is natuurlijk ook een meer dan redelijk tarief. Maar het kan een stuk meer gedoe opleveren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

breinonline schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:01:
En ook bij mij stuurt Liander weer een standaardbrief, met verhoogde tarieven. Daar ik geen zin heb nog meer geld uit te geven aan postzegels, een mail gestuurd op de autoreply van Liander van de vorige keer waarin ze aangaven binnen 3 werkdagen te reageren (dat was 3 maanden geleden):
[...]

Dossier uiteraard bijgewerkt.
De vorige keer kreeg ik een onvangstbevestiging via dat emailadres, deze keer niet. Moet ik me daar nog druk om maken? Ik krijg immers ook geen foutmelding terug.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
https://group.vattenfall....eratuur-warmtepompsysteem

Interessant...

Alternatief voor HR ketel?

[ Voor 7% gewijzigd door Kees-Jan op 21-07-2020 21:16 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
Zijn laatste jaren meer van dit soort initiatieven geweest. Tot nu toe bleken dat vooral mooie woorden of apparaten met idioot slechte COP's. Over dit rendement is in de tekst van het linkje niets te vinden (wel over het hoge rendement dat traditionele warmtepompen alleen bij 'slechts' 35 graden halen). En een boiler is niet meer nodig... maar een buffer wel... ja ja... Vooralsnog heb ik m'n bedenkingen... ;) :P

Is beetje offtopic trouwens. :*) Voor de liefhebbers is hierover in andere topics meer te vinden. Zoals 'Lucht/Water warmtepomp om mee te verwarmen en te koelen'.

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tux-87

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

breinonline schreef op dinsdag 21 juli 2020 @ 20:16:
[...]

Het is een keus. Gratis is natuurlijk ook een meer dan redelijk tarief. Maar het kan een stuk meer gedoe opleveren.
Het is inderdaad een keus, je kan de meter ook gewoon laten zitten. Maar als je de boel wilt laten weghalen omdat je de meterkast toch vernieuwd is €70 een reële prijs.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Casejunkie
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 23-08 14:58
Ik ben dit topic een beetje aan het doorlezen en ik ben benieuwd wat ik mij op de hals ga halen.
Volgende week wordt er bij ons een warmtepomp geplaatst en zullen we tot eind oktober alleen nog maar de gasaansluiting gebruiken om te koken. Zodra in oktober de nieuwe keuken komt kunnen we volledig gasloos.

Mijn energie contract loopt af en aangezien we een uitbreiding gaan nemen op de zonnepanelen moet de aansluiting overgezet gaan worden naar mijn vriendin. (Ik heb in de afgelopen 3 jaar al een keer BTW teruggave gedaan voor zonnepanelen, dus deze uitbreiding komt op naam van mijn vriendin echter de aansluiting moet dan ook op de naam van mijn vriendin staan).

Wat is handig?

Nu overstappen naar een nieuwe leverancier en dan op basis van een variabel contract en in november weer overstappen

Nieuwe leverancier kiezen en dan contract voor gas in november laten beëindigen zonder opdracht te geven om de aansluiting te laten verwijderen? bij welke energie leverancier gaat dit het makkelijkste?

De netwerkbeheerder is overigens Liander

19x 300Wp Trina Solar + 12x 320Wp Q-cells op een SolarEdge SE7K

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:56
https://www.nu.nl/economi...graag-van-het-gas-af.html

Is dit weer een onderzoek van “WC-eend”? :+

De reacties eronder zijn in ieder geval hilarisch _O-

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• birdy_birdie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-02 11:59
Gister gebeld door Enexis, dat ik niet binnen de termijn door hun terug kon worden gebeld ivm mijn bezwaar tegen het betalen van de rekening van het plaatsen van het lootje ten bedragen van 141 euro en dat ze dat even telefonisch wilden melden. De man wilde verder niet spreken over de inhoud, daar ging hij niet over.
Vandaag weer telefoon van Enexis, deze keer van de Incasso afdeling. Of ze even een afspraak kon maken om het geld van de Incasso te incasseren. Uitleg gegeven dat ik geen wanbetale hen maar dat er andere dingen spelen. Ze zou overleg gaan voeren en de incasso nu eerst op on hold zetten. Ik zal dan later gebeld worden door iemand die klachten afhandeld zo werd mij toegezegd. Nu maar weer afwachten! @BramBos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Semmeke2008
  • Laatst online: 10-02 20:51
Mijn post is bijgewerkt. Deurwaarder traject is gestart.

Ik moet nu reageren. De deurwaarder verwacht een bezwaar nadat ik hem mondeling heb geïnformeerd dat het om een betwistte nota gaat. Graag jullie advies. Hoe maak ik eigenlijk een link naar mijn bijgewerkt dossier?

[ Voor 12% gewijzigd door Semmeke2008 op 22-07-2020 14:49 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
birdy_birdie schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:45:
Gister gebeld door Enexis, dat ik niet binnen de termijn door hun terug kon worden gebeld ivm mijn bezwaar tegen het betalen van de rekening van het plaatsen van het lootje ten bedragen van 141 euro en dat ze dat even telefonisch wilden melden. De man wilde verder niet spreken over de inhoud, daar ging hij niet over.
Vandaag weer telefoon van Enexis, deze keer van de Incasso afdeling. Of ze even een afspraak kon maken om het geld van de Incasso te incasseren. Uitleg gegeven dat ik geen wanbetale hen maar dat er andere dingen spelen. Ze zou overleg gaan voeren en de incasso nu eerst op on hold zetten. Ik zal dan later gebeld worden door iemand die klachten afhandeld zo werd mij toegezegd. Nu maar weer afwachten! @BramBos
Geweldig, 2 procedures naast elkaar.
1 afhandeling van bezwaar en
2 de incasso

En 2 gewoon door laten lopen ondanks bezwaar :F :z 8)7

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
Semmeke2008 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:48:
Mijn post is bijgewerkt. Deurwaarder traject is gestart.

Ik moet nu reageren. De deurwaarder verwacht een bezwaar nadat ik hem mondeling heb geïnformeerd dat het om een betwistte nota gaat. Graag jullie advies. Hoe maak ik eigenlijk een link naar mijn bijgewerkt dossier?
Een kopie vragen van het dossier zoals dat overgedragen is aan de deurwaarder zodat jij kan controleren of het compleet is. Tevens vragen wie de opdracht heeft gegeven voor de werkzaamheden en aangeven dat jij die opdracht niet gegeven hebt en dat daarom jij die factuur niet gaat betalen.
En aangeven dat de factuur al betwist is en dat de buitengerechtelijke kosten niet bij jou te verhalen zijn.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 04:30
Semmeke2008 schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:48:
Mijn post is bijgewerkt.

Hoe maak ik eigenlijk een link naar mijn bijgewerkt dossier?
Door een link te plaatsen naar je dossier. zoals deze: Semmeke2008 in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Dat kan je doen door de URL van je dossier te posten in het edit scherm .. Tweakers maakt er dan een mooie interne link van

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Semmeke2008
  • Laatst online: 10-02 20:51
Kees-Jan schreef op woensdag 22 juli 2020 @ 14:58:
[...]

Een kopie vragen van het dossier zoals dat overgedragen is aan de deurwaarder zodat jij kan controleren of het compleet is. Tevens vragen wie de opdracht heeft gegeven voor de werkzaamheden en aangeven dat jij die opdracht niet gegeven hebt en dat daarom jij die factuur niet gaat betalen.
En aangeven dat de factuur al betwist is en dat de buitengerechtelijke kosten niet bij jou te verhalen zijn.
Ik weet nu al dat het dossier niet compleet is. Moet ik hen dan mijn dossier verstrekken of mogen ze dat zelf bij hun klant opvragen?
Pagina: 1 ... 50 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.