gasvrij_61 schreef op zondag 19 juli 2020 @ 11:10:
hallo Gas-loze medeburgers,
Ik heb met grote belangstelling dit topic doorgelezen, heb zelf net een geothermische warmtepomp in gebruik genomen en ben momenteel in discussie met Enexis over het afsluiten van mijn gasleiding.
Ik heb al een klacht lopen bij de geschillen-comissie omdat Enexis weigert een offerte uit te brengen voor "alleen afdoppen", maar dat was voordat een vriendelijke dame van Enexis Legal mij in een reactie attent maakte op de "motie van der Lee", toen ik daarop ging googlelen kwam ik bij dit forum terecht.
volgende email-correspondentie ging aan dat telefoongesprek vooraf:
"Geachte heer Gasvrij_61:
Ik heb uw dossier in behandeling inzake de klacht die u heeft ingediend bij de Geschillencommissie.
U geeft aan in uw klacht een offerte wilt voor de optie "alleen afdoppen" en u wilt een offerte op basis van werkelijke kosten i.p.v. een vaste met Enexis afgesproken prijs.
Ik hoop met mijn mail enige duidelijkheid te kunnen verschaffen.
Ingaande op de offerte voor verwijdering waarin inderdaad een postzegeltarief wordt geoffreerd. Enexis maakt geen maatwerk offertes voor het verwijderen van gasaansluitingen, dit zijn we wettelijk ook niet verplicht. De ACM heeft in de Tarievencode gas bepaald dat een netbeheerder voor (onder andere) het verwijderen van een gasaansluiting een vereenvoudigde offerte op basis van normcalculatie mag uitbrengen. Enexis hanteert deze werkwijze, een verzoek voor een maatwerk offerte wordt daarom niet gehonoreerd.
Enexis moet op verzoek een uitsplitsing van de kosten naar 3 verzamelposten geven, namelijk loonkosten, materiaalkosten en kosten van overheidswege. De laatste post is niet relevant voor dit product, waardoor alleen de splitsing naar loon en materiaal overblijft. Een volledige specificatie is niet wettelijk verplicht. Bij kosten van overheidswegen moet men met name denken aan gemeente vergunningen. Bij het verwijderen van een aansluitleiding zal vrijwel nooit een vergunning bij de gemeente verkregen te worden om in de grond te mogen. Als dat wel nodig is, brengen we dat apart in rekening.
Bovenstaande zal ik ook als verweer opvoeren bij de geschillencommissie. Het hanteren van een postzegeltarief en het niet volledige specificeren is legitiem en dus zal de Commissie niet oordelen dat u recht heeft op een specificatie.
Tweezijdig afdoppen:
Het tweezijdig afdoppen wordt niet als product aangeboden door Enexis. Dit omdat er dan bedrijfsafval in de grond blijft liggen en dit is in strijd met Milieuwetgeving. Het werk wordt als zodanig uitgevoerd op het moment dat verwijdering niet mogelijk is omdat Enexis er bijvoorbeeld niet bij kan. Dit zijn uitzonderlijke situaties. Op dat moment wordt een maatwerkofferte opgemaakt. Er moeten dus uitzonderlijke omstandigheden spelen wil deze opgemaakt worden. Uit een recentere uitspraak van de geschillencommissie (2795 / 10388) is geoordeeld
“Wel heeft de commissie al eerder uitgesproken dat uit veiligheidsoogpunt een tweetal manieren van verwijderen acceptabel zijn en dat het op de weg van de ondernemer ligt aan de consument een keus voor te leggen. De bedoeling daarvan was de consument de gelegenheid te geven niet onnodige kosten te moeten betalen. Nu in het onderhavige geval is gebleken dat de door de ondernemer uitgevoerde wijze van verwijderen goedkoper is dan een andere methode, heeft de consument geen belang bij een nadere toetsing van de manier waarop de aansluiting verwijderd is.
Ten overvloede merk ik op dat aangevoerd is in bovengenoemde zaak dat de kosten voor tweezijdig afdoppen hoger zijn dan de kosten voor verwijdering. Daarom heeft Enexis dit niet genoemd omdat het niet in de rede zou liggen dat u voor deze optie zou kiezen. Daarbij speelden er ook geen dusdanige uitzonderlijke omstandigheden bij u dat er een offerte voor tweezijdig afdoppen opgemaakt diende te worden.
Als u het goed vindt, wil ik u graag volgende week even bellen om bovenstaande te bespreken. Heeft u een voorkeurstijdstip en zo ja kunt u deze aan mij doorgeven?
Ik hoor graag van u.
mijn antwoord:
hallo mevrouw Enexis Legal,
Hierbij wil ik reageren op uw verweer:
1. specificatie offerte: de aanbieder heeft op mijn verzoek de offerte nader gespecificeerd, daarbij werd een kostenpost voor "verwerkingswerkzaamheden Enexis Personeel" van 198,32 euro inc btw opgevoerd, zelfs al zou uw bedrijf de boekhouding nog op elektrische typemachines voeren is dat een fors bedrag dat volgens uw eigen verklaring dus niet in de offerte thuishoort.
2. de strekking van uw uitspraak "Enexis mag een ongespecifieerd postzegeltarief van 621,94 euro ex btw verlangen voor de beeindiging van een gasleverings-abonnement" waarbij er geen discussie-mogeljkheid bestaat" is precies de reden waarom ik een klacht bij de geschillen commissie gedeponeerd heb.
3. ik geloof u op uw woord wanneer u stelt dat in bijgevoegd voorbeeld de kosten van "leiding doorzagen en aan beide zijden een gasdichte dop aanbrengen" in het nadeel uitvielen van de optie "leiding doorzagen, aan een zijde een gasdichte dop aanbrengen en verwijdering van de volledige huis-zijde van de gasleiding alsmede de gasmeter" , maar het is niet aannemelijk dat zulks het geval zal zijn in de overgrote meerderheid der "gasleiding afsluiten"-gevallen.
4. de suggestie dat u handelt in het belang van de consument door geen aparte offerte uit te brengen voor redelijkerwijs eenvoudigere optie van "alleen afdoppen" en te bestaan op uw postzegeltarief is eveneens niet aannemelijk."
Mijn vraag aan dit forum is : zijn er omtrent dit thema al rechtzaken aangespannen door netwerk-beheerders en wat was de uitkomst daarvan?