Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 49 ... 100 Laatste
Acties:
  • 733.089 views

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 12-09 09:09
Dat het wettelijk geregeld is dat als er een aansluiting is er ook een energieovereenkomst moet zijn.
even terugbellen en vragen in wélke wet dat geregeld is?!
Dat je de woning hebt geaccepteerd met gasaansluiting en dat het daarom nu jouw verantwoordelijkheid is.
Die aansluiting is van de netbeheerder, dus niet jouw verantwoordelijkheid.
En als afsluiter: als je niets doet, dan komt een monteur langs om je af te sluiten inclusief electricitieit!
yeah, right! Ze verzinnen ze waar je bij staat... 8)7 |:( :F

[ Voor 53% gewijzigd door Kees-Jan op 14-07-2020 12:06 ]

the older I get, the better I was...

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:42

flessuh

Set sail for fail!

Zou een interessante zijn als jij gewoon betaalt voor elektriciteit en ze dat afsluiten. Dat krijgen ze bij geen enkele rechter er door dat ze dan in hun recht staan.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!
croxz schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 11:29:
[...]
Ik heb net gebeld met Stedin en moet je teleurstellen: het is het gebruikelijke riedeltje. Dat het wettelijk geregeld is dat als er een aansluiting is er ook een energieovereenkomst moet zijn. Dat je (zelf) afsluiting kun regelen via mijnaansluiting.nl. Dat de kosten voor jou zijn (ongeveer 700 euro werd nu gezegd). Dat je de woning hebt geaccepteerd met gasaansluiting en dat het daarom nu jouw verantwoordelijkheid is.
En als afsluiter: als je niets doet, dan komt een monteur langs om je af te sluiten inclusief electricitieit!
Heb je hier een opname van? Dit is echt zo fout. Zou bij de ACM willen klagen? please, bij voorbaad dank...

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@flessuh Natuurlijk gaat dat geen stand houden bij de rechter. Maar voor iedereen die zich hier wat ingelezen heeft, zijn er mogelijk tientallen mensen die de woorden van de netbeheerder voor zoete koek aannemen en zich dus feitelijk laten oplichten.
Want die gaan onder valse voorlichting een overeenkomst aan.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
[...]

Ik heb net gebeld met Stedin en moet je teleurstellen: het is het gebruikelijke riedeltje. Dat het wettelijk geregeld is dat als er een aansluiting is er ook een energieovereenkomst moet zijn. Dat je (zelf) afsluiting kun regelen via mijnaansluiting.nl. Dat de kosten voor jou zijn (ongeveer 700 euro werd nu gezegd). Dat je de woning hebt geaccepteerd met gasaansluiting en dat het daarom nu jouw verantwoordelijkheid is.
Kon je dossier niet zo snel vinden: lijkt om situatie te gaan waarbij je net verhuisd bent en nooit een overeenkomst voor levering van gas en bijbehorende ATO/AV op dit adres hebt gehad. Klopt dit?

Zo ja, heb je Stedin ook expliciet gemeld dat je nooit een overeenkomst voor gas en/of ATO op dit adres hebt gehad, voor ze deze flauwekul uit kraamden? Dit is alemaal wel erg creatief met kurk van Stedin... foei toch... :o

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
[...]

Klinkt ook als vakantiekracht met beperkte info/instructies en die dan zelf maar wat gaat uitkramen. (Verantwoordelijkheid voor aansluiting / Ongeveer 700,- / afsluiting inclusief elektriciteit) Het raakt kant noch wal.

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +3 Henk 'm!
[...]

Wat @overwinteraar zegt. Heb jij die brief die @JoKo kreeg, en waar ik op reageerde zelf ook gehad? Heb je de medewerker van Stedin op het door mij geciteerde tekstgedeelte gewezen?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• croxz
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:17
Ik zal even mijn achtergrond schetsen:
Rond 2015 een nieuwbouwwoning gekocht in Dordrecht. In eerste instantie met gas en CV. Tijdens bouw kregen we bericht van de bouwer dat ze door de gemeente verplicht moesten aansluiten op stadsverwarming (HVC) en dat gas zou komen te vervallen. Na klachten van kopers die op gas wilden gaan koken heeft de bouwer alsnog ervoor gekozen ook gas aan te leggen, opt-out was niet mogelijk. Er ligt een gasleiding naar de keuken maar die gebruiken we niet, wij koken op inductie. Ik heb dus geen leveringscontract voor gas afgesloten.
Fast forward naar 2 weken geleden: opeens een brief op de mat "aan de bewoners" over ontbrekend contract.
Die nog even genegeerd maar op 6 juli kwam de aanmaning. Ik had al wat gegoogled, ging er vanuit dat ik moest betalen en dat het rond de 800 euro zou gaan kosten. Ik heb vrijdag met Stedin gebeld. An sich een aardige knul aan de lijn die me ook het verhaal vertelde van aansluiting = contract, en dat ik tijdelijk voor 12 maanden moet afsluiten of definitief. Dat zou dan via mijnaansluiting.nl moeten. Over kosten niet gesproken omdat ik er al vanuit ging dat het me 800 euro zou gaan kosten.
Dan afgelopen weekend stuit ik op dit topic...
Met de kennis van nu vandaag weer gebeld met Steding en expliciet vermeld dat ik nieuwe bewoner ben, dat ik geen opdracht wil geven voor afsluiting en dat ik denk niet verantwoordelijk te zijn voor de aansluiting en factuur. De reactie staat hierboven. Bij het dreigement over afsluiten elektriciteit zijn ook kosten vermeld: 193,- euro voor het afsluiten en 143 euro voor weer aansluiten.
En nee ik heb geen geluidsopname., ik denk ook niet dat het zin heeft hier nog verder iets mee te doen.
Mijn volgende stap wordt waarschijnlijk voorbeeld brief nr 3 e-mailen naar FM_VoorkomAfsluiting at stedin punt net.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
croxz schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:15:
Rond 2015 een nieuwbouwwoning gekocht in Dordrecht. In eerste instantie met gas en CV. Tijdens bouw kregen we bericht van de bouwer dat ze door de gemeente verplicht moesten aansluiten op stadsverwarming (HVC) en dat gas zou komen te vervallen. Na klachten van kopers die op gas wilden gaan kopen heeft de bouwer alsnog ervoor gekozen ook gas aan te leggen, opt-out was niet mogelijk. Er ligt een gasleiding naar de keuken maar die gebruiken we niet, wij keken op inductie. Ik heb dus geen leveringscontract voor gas afgesloten.
Fast forward naar 2 weken geleden: opeens een brief op de mat "aan de bewoners" over ontbrekend contract.
Die nog even genegeerd maar op 6 juli kwam de aanmaning. Ik had al wat gegoogled, ging er vanuit dat ik moest betalen en dat het rond de 800 euro zou gaan kosten. Ik heb vrijdag met Stedin gebeld. An sich een aardige knul aan de lijn die me ook het verhaal vertelde van aansluiting = contract, en dat ik tijdelijk voor 12 maanden moet afsluiten of definitief. Dat zou dan via mijnaansluiting.nl moeten. Over kosten niet gesproken omdat ik er al vanuit ging dat het me 800 euro zou gaan kosten.
Met de kennis van nu vandaag weer gebeld met Steding en expliciet vermeld dat ik nieuwe bewoner ben, dat ik geen opdracht wil geven voor afsluiting en dat ik denk niet verantwoordelijk te zijn voor de aansluiting en factuur. De reactie staat hierboven. Bij het dreigement over afsluiten elektriciteit zijn ook kosten vermeld: 193,- euro voor het afsluiten en 143 euro voor weer aansluiten.
En nee ik heb geen geluidsopname., ik denk ook niet dat het zin hier nog verder iets mee te doen.
Mijn volgende stap wordt waarschijnlijk voorbeeld brief nr 3 e-mailen naar FM_VoorkomAfsluiting at stedin punt net.
Dank voor de toelichting! Goed dat je op tijd dit topic vond. Stedin blaft weleens, maar bijt nooit door.
Blijft mijn vraag wel: stond bij jou in de brief ook het volgende gedeelte?
"Nieuwe bewoner die geen gas wil
Bent u onlangs op dit adres komen wonen en gebruikt u de gasaansluiting niet sinds uw verhuizing? Neem dan contact op met onze klantenservice voor het bespreken van de mogelijkheden en voorwaarden."

En heb je daar aan gerefereerd in het telefoongesprek?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• croxz
Bram-Bos schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:21:
[...]

Dank voor de toelichting! Goed dat je op tijd dit topic vond. Stedin blaft weleens, maar bijt nooit door.
Bent u onlangs op dit adres komen wonen en gebruikt u de gasaansluiting niet sinds uw verhuizing? Neem dan contact op met onze klantenservice voor het bespreken van de mogelijkheden en voorwaarden."

En heb je daar aan gerefereerd in het telefoongesprek?
Ik zit nu op mijn werk en heb alleen een foto van de voorkant gemaakt :-) Ik zal vanavond nog even kijken wat er achterop staat.
Ik heb juist vandaag weer gebeld om te melden dat ik een nieuwe bewoner ben om te kijken wat hun beleid daarvoor is. Zijn standpunt was dat we met het accepteren van de woning ook de gasaansluiting hebben geaccepteerd. Ik ben verder niet in discussie gegaan, dat leek me zinloos de helpdesk volgt ook maar een belscenario. Ik heb aangegeven dat we dan van mening verschillen en dat ik niets zou gaan doen. Daarna volgde de mededeling dat er een monteur zou komen om alles af te sluiten inclusief gas elektriciteit.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nIhpYI2xXWDdHMqBgTboOXbp-9Y=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/SBu9STo3HfGKAwE1tiTThLIN.jpg?f=fotoalbum_medium

[ Voor 10% gewijzigd door croxz op 14-07-2020 15:08 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overwinteraar
croxz schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:15:
Rond 2015 een nieuwbouwwoning gekocht in Dordrecht. In eerste instantie met gas en CV. Tijdens bouw kregen we bericht van de bouwer dat ze door de gemeente verplicht moesten aansluiten op stadsverwarming (HVC) en dat gas zou komen te vervallen. Na klachten van kopers die op gas wilden gaan kopen heeft de bouwer alsnog ervoor gekozen ook gas aan te leggen, opt-out was niet mogelijk. Er ligt een gasleiding naar de keuken maar die gebruiken we niet, wij keken op inductie. Ik heb dus geen leveringscontract voor gas afgesloten.
En nee ik heb geen geluidsopname., ik denk ook niet dat het zin hier nog verder iets mee te doen.
Lijkt erop dat Stedin een historische inhaalslag aan het maken is, dat was wel wakker worden uit een hele diepe winterslaap ;) Heb je je papieren van destijds gecheckt op eventuele verplichtingen/kleine lettertjes?

Voorbeeldbrief 3 lijkt idd prima bruikbaar. Handig die even op jouw situatie toe te schrijven, aangezien ze 5 jaar na dato pas komen aanzetten.

Edit: afsluiten van elektra hierbij is trouwens onzin, staat los van gas. Zeker als je al jarenlang trouw voor vastrecht elektra betaalt 8)

[ Voor 3% gewijzigd door overwinteraar op 14-07-2020 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@croxz Ik zou aangeven dat ik wel een leverancier heb...
@croxz haal ook even je persoonlijke code weg, ...

[ Voor 31% gewijzigd door onetime op 14-07-2020 14:39 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• croxz
onetime schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:36:
@croxz Ik zou aangeven dat ik wel een leverancier heb...
Leverancier voor elektriciteit bedoel je?
Ze weten precies wat mijn situatie is. Zowel vrijdag als vanmorgen heb ik al mijn gegevens doorgegeven en hebben ze mijn dossier erbij gezocht. Ook beide keren vermeld dat ik eerste bewoner ben, nooit gas heb afgenomen, maar wel elektriciteit gebruik. Dat konden ze ook gewoon in hun systeem zien.
Kortom: mijn situatie is hun volledig duidelijk. En wat hun beleid dan is heb ik hierboven beschreven.
onetime schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:36:
@croxz haal ook even je persoonlijke code weg, ...
Tnx!
overwinteraar schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:36:
[...]
Lijkt erop dat Stedin een historische inhaalslag aan het maken is, dat was wel wakker worden uit een hele diepe winterslaap ;) Heb je je papieren van destijds gecheckt op eventuele verplichtingen/kleine lettertjes?
Nee ik heb niet gezocht of ik misschien ergens voor getekend heb, maar dat lijkt me niet erg waarschijnlijk. En mocht ik ergens toe verplicht zijn dan is het in eerste instantie aan hun om dat aan te tonen.
Voorbeeldbrief 3 lijkt idd prima bruikbaar. Handig die even op jouw situatie toe te schrijven, aangezien ze 5 jaar na dato pas komen aanzetten.
Vrijdag gaf de helpdesk aan dat door nieuwe wetgeving sinds januari 2019 vanwege veiligheid een aansluiting maximaal 12 maanden niet in gebruik mag zijn. Na 12 maanden moet het worden afgesloten. Dat zou de reden zijn volgens hem dat ik nu ook wordt aangeschreven.

[ Voor 50% gewijzigd door croxz op 14-07-2020 14:53 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
@croxz Ok, maar dat geven ze niet goed aan in die brief, ik zou inloggen en het daar ook aangeven.
Je hebt namelijk -wel- een contract voor gas en/of electra. Namelijk electra.
Ze moeten het eens goed gaan doen, niet verwarrend, en zeker niet misleidend.
Misschien kom je dan in het parallelle universum waar ze je met rust laten...

@croxz Dat is geen gewijzigde wetgeving, maar beleid van de netbeheerders...

[ Voor 15% gewijzigd door onetime op 14-07-2020 14:54 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• croxz
onetime schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:52:
@croxz Ok, maar dat geven ze niet goed aan in die brief, ik zou inloggen en het daar ook aangeven.
Je hebt namelijk -wel- een contract voor gas en/of electra. Namelijk electra.
Ze moeten het eens goed gaan doen, niet verwarrend, en zeker niet misleidend.
Misschien kom je dan in het parallelle universum waar ze je met rust laten...
Gedaan! Dan hou ik voorbeeldbrief nr 3 nog even achter de hand.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
croxz schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:42:
[...]

Vrijdag gaf de helpdesk aan dat door nieuwe wetgeving sinds januari 2019 vanwege veiligheid een aansluiting maximaal 12 maanden niet in gebruik mag zijn. Na 12 maanden moet het worden afgesloten. Dat zou de reden zijn volgens hem dat ik nu ook wordt aangeschreven.
In welke wet en in welk artikel staat dat dan?
Er wordt weer wat geroepen over een wettelijke grondslag die er niet is om te verzoeken om afsluiting/verwijdering.

Voorts is er nooit een gascontract geweest dus de netbeheerder kan ook niet terugvallen op AV of welk document dan ook.

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Hans299 schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 16:37:
[...]

In welke wet en in welk artikel staat dat dan?
Er wordt weer wat geroepen over een wettelijke grondslag die er niet is om te verzoeken om afsluiting/verwijdering.

Voorts is er nooit een gascontract geweest dus de netbeheerder kan ook niet terugvallen op AV of welk document dan ook.
Precies. Hoofdstuk 7 uit de bundel

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:53
croxz schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:34:
[...]

Ik zit nu op mijn werk en heb alleen een foto van de voorkant gemaakt :-) Ik zal vanavond nog even kijken wat er achterop staat.
Ik heb juist vandaag weer gebeld om te melden dat ik een nieuwe bewoner ben om te kijken wat hun beleid daarvoor is. Zijn standpunt was dat we met het accepteren van de woning ook de gasaansluiting hebben geaccepteerd. Ik ben verder niet in discussie gegaan, dat leek me zinloos de helpdesk volgt ook maar een belscenario. Ik heb aangegeven dat we dan van mening verschillen en dat ik niets zou gaan doen. Daarna volgde de mededeling dat er een monteur zou komen om alles af te sluiten inclusief gas elektriciteit.

[Afbeelding]
@croxz Ik zie hier voor de eerste keer, dat een netbeheerder meldt dat ook elektriciteit maar voor 12 maanden mag worden afgesloten. Zie de laatste alinea van de scan van de brief van Stedin. Ben zeer benieuwd welke reden Stedin denkt op te voeren die dit “wettelijk” nodig maakt.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16:16
Ipsos vraagt namens Enexis uw mening over de dienstverlening.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zKE15u7UEKdD12xwGVTSyfL_jkk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9ZYG2hGAxwMOYkiLzBiVmRU1.jpg?f=fotoalbum_large

Bij Anders: betoog over geen wetgeving en dat andere netbeheerders dat ook niet hebben kunnen aangeven.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Lc7lW85GoKpOXz1rLa_ztv1rT_M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YXjZNUT6eVuEpbHecvvwMsrQ.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/i_D9kObIeBRfnm3RD9WmtIABmwk=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TNrE0q7gXVPob2oVyObdogPx.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/9sM9dky_Vep99ot696joB54Pu9c=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/14niZo8tUc21Uu6UxJTXvSvI.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb Ipsos toestemming gegeven om de gegevens met Enexis te delen en zelf ook om een uitdraai gevraagd van de informatie.

[ Voor 16% gewijzigd door BazemanKM op 15-07-2020 12:45 ]

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +3 Henk 'm!
IQD schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:50:
[Afbeelding]

Na de belachelijke niet inhoudelijke reactie per mail op mijn betwisting nu een aanmaning per post.
@IQD: ooit nog wat gehoord na 20 maart?
Carlo Adan schreef op dinsdag 7 juli 2020 @ 16:43:
@Ivow85 ik denk dat we binnenkort een factuur mogen verwachten (welke we niet gaan betalen).
En @Carlo Adan, heb je nog een factuur ontvangen?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Carlo Adan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 23-08 13:04
@Bram-Bos nog niets

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Okay. Enexis doet er meestal 2 tot 6 dagen over. Bij jou nu al 8 dagen verstreken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
Rommelzolder schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 09:25:
[...]

@croxz Ik zie hier voor de eerste keer, dat een netbeheerder meldt dat ook elektriciteit maar voor 12 maanden mag worden afgesloten. Zie de laatste alinea van de scan van de brief van Stedin. Ben zeer benieuwd welke reden Stedin denkt op te voeren die dit “wettelijk” nodig maakt.
Denk dat ze dan vooral bang zijn voor gevaarlijke situaties; spontaan kortsluiting ofzo. Of zouden ze in die fase al bang zijn voor ongedierte dat door de leiding naar binnen komt? :P

Los van deze gekheid: goed opgemerkt @Rommelzolder (y). Kan me voorstellen dat netbeheerders dit als algemene lijn (= eigen beleid) hanteren om alle aansluitingen te kunnen verwijderen die langer dan een jaar niet gebruikt zijn. Vanuit idee dat ze dan op geen enkele manier meer risico lopen of verantwoordelijk zijn, bijvoorbeeld als er iets mis gaat (zoals kortsluiting). Er wordt dan ook geen netbeheerbijdrage meer betaald door de bewoner. Kan ook gewoon gemakzucht zijn dat ze het zo opschrijven. Mss aardig die vraag eens aan de netbeheerder voor te leggen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janp1963
  • Registratie: Oktober 2019
  • Laatst online: 13:10

Hierbij mijn dossier met Enexis Noord (Huurder)

Per 16 Juli mijn ATO gas opgezegd bij Powerpeers, dit was totaal geen probleem ik zit net in het 2de jaar van mijn 3 jarig contract.
Ze gaan wel een opzegvergoeding van € 50,- in rekening brengen , maar van de welkomskorting voor een 3 jarig contract hoeft ik niets van terug te betalen.

Acties tot nu toe

Omdat ik mijn woning huur van een woningbouw vereniging eerst mijn huurcontract maar eens na gekeken.
Hierin staat dat ik verplicht ben om een contract voor gas en elektriciteit af te sluiten.
Toch de woningbouw vereniging maar eens gebeld, in eerste instantie wilden ze me houden aan de bepaling in het huurcontract , maar nadat ik ze er op wees dat ze pretenderen om duurzaam wonen en de energietransitie te stimuleren gingen ze akkoord als ik de kosten voor afsluiting ,verwijdering en eventueel her aansluiten voor mijn rekening zou nemen. ( zie brief )

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4khqvzxmUif0voiVJeXqtue7NeM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBrNH4xDMY9yqRm8gHHUt1r0.jpg?f=fotoalbum_large

15-07-2020 Telefonisch mijn gascontract opgezegd bij mijn energieleverancier
Bevestiging opzegging per E-mail ontvangen van Powerpeers.

15-07-2020 Mailtje Powerpeers:

"Hallo Janp1963,
Bedankt voor het doorgeven van je afmelding. We hebben het verzoek tot afmelding van het energiecontract voor ................. in .............ontvangen. De gewenste afmelddatum is 16 juli 2020. We gaan je afmelding zo snel mogelijk voor je verwerken. Zodra dit is gebeurd, ontvang je een bevestiging van ons.

Wij sturen ongeveer zes weken na de verhuisdatum je eindafrekening. Daarop zie je hoeveel energie je de afgelopen tijd verbruikt hebt. Om een juiste berekening te maken, hebben we je meterstanden nodig van de afmelddatum. Deze worden uitgelezen via de slimme meter. Je hoeft ze dus niet aan ons door te geven. Handig, toch?

We ontvangen graag nog jouw nieuwe adres voor verdere correspondentie. "

Naar aanleiding van dit mailtje waarin ze het over verhuizen hebben ,toch nog even gebeld. medewerker vertelde dat dit standaard mailtjes zijn en dat de standaard nog niet is aangepast aan gas verlaters.

16-07-20120 mailtje Powerpeers:

"Hallo Janp1963,
We hebben bericht ontvangen dat er een contract op ........... in .......... is aangemeld bij een andere leverancier per 16 juli 2020.

Ben je verhuisd?
Als je bent verhuisd, dan kun je je verhuizing bij ons doorgeven. Jouw contract loopt nog tot 31/05/2022. Je kunt je contract gemakkelijk mee verhuizen naar je nieuwe adres. Zo voorkom je een boete voor het voortijdig beëindiging van je contract.

De meterstanden van je oude adres worden automatisch uitgelezen via de slimme meter. Deze hoef je dus niet aan ons door te geven. Je ontvangt de eindafrekening binnen zes weken.

Weet je van niets?
Als je niet bent verhuisd, neem dan contact met ons op. Dan is er misschien een onterechte overstap gedaan door een andere leverancier. Wij kunnen dan contact met hen opnemen en uitzoeken wat er is gebeurd. Ook kunnen we dan je contract weer bij ons starten.

16-07-2020 Naar aanleiding van dit mailtje het volgende mailtje terug gestuurd:

"Beste,

In reactie op onderstaand mailtje het volgende,
Ik ben- of ga niet verhuizen noch ga ik een nieuw gascontract aan bij een andere leverancier.
Van een eventuele boete voor het vroegtijdig beëindigen van mijn gascontract bij Powerpeers ben ik op de hoogte en accepteer deze.

Ik wil enkel mijn gascontract met bijbehorende ATO bij Enexis beëindigen omdat ik geen gas meer verbruik.
Hierbij machtig ik Powerpeers (zoals al gemeld in het telefonisch contact) nogmaals om ook de ATO bij Enexis op te zeggen.

Mijn contract voor elektriciteit bij Powerpeers blijft gewoon in stand!

Met vriendelijke groet,

Janp1963

17-07-2020 Reactie Powerpeers op bovenstaande mail:

Hallo Janp1963,

Het klopt dat je alleen een afmelding hebt gedaan voor het gas. Het was alleen verkeerd in ons systeem komen te staan. Hierdoor ontstond de mail met de melding over een aanmelding bij een andere leverancier (maar dat zijn wij). Dat heeft te maken met het herstel in ons eigen systeem. De mail is een automatisch gemaakte mail. De mail mag je als niet verzonden beschouwen.

Sorry voor het ongemak!

Er staat nu in ons systeem:
- Levering elektriciteit blijft doorlopen zoals afgesproken
- Levering gas hebben we beëindigd per 17 juli 2020.

Over het gedeelte van gas sturen wij een eindafrekening binnen 4 weken (maar waarschijnlijk eerder).

Hopelijk is alles zo duidelijk!

Fijne dag!

Groeten,

23-07-2020

Brief van Enexis met mijn voor- en achternaam in de aanhef, met als titel "Energiemeters nieuwe woning"

Enexis denkt dus dat ik een nieuwe bewoner ben van mijn woning, :X . Komt waarschijnlijk dat ik bij Powerpeers onder mijn roep- en achternaam bekend sta en bij Enexis met mijn voorletters en achternaam.

Met dank aan Powerpeers die mij als nieuwe bewoner gemeld hebben op mijn adres, zou dit mogelijkheden kunnen scheppen om kostenloos van mijn gasaansluiting af te kunnen komen door straks geen nieuwe ATO gas aan te gaan?
Volgens mij heb ik deze situatie nog niet gezien in het topic.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IF5Ol8ua36sbBv-0htouxp4-0DE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B91SHNZln22RcnNO443nUGXv.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ZYKgxmnVD34u8qjljFhjrxOPDgE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ntO2ay6hv1vR6Ug0jVOKS0OO.jpg?f=fotoalbum_large

29-07-2020

Ongeopend retour afzender: "geen gebruikers van gas op dit adres"

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1aiZEsi27rzv9VWz-bk9RP8BOEM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ZPI8TIW6OVwpMyKh3XXmm363.jpg?f=fotoalbum_large

20-08-2020

2de brief van Enexis ontvangen : "Aan de gebruikers van gas op dit adres" ongeopend retour

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mhO8ozfBs5bVpEn7WGE-2t8GWaQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Wo4dpc9NBpkD3cazByYeEtwe.jpg?f=fotoalbum_large

22-11-2020

Niets meer vernomen van Enexis na ongeopend tweede brief retour te hebben gestuurd.
Na de recente ontwikkelingen en het bericht op de website van Enexis overweeg ik binnenkort om verwijdering aan te vragen via "mijn aansluiting" na 1-3-2021.

29-12-2020

Vandaag een personenauto van Enexis voor de deur , voor ik mijn schoenen aan kon doen en bij de voor deur was, is de vogel alweer gevlogen niet aangebeld wel brief in de bus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/FDsnrfkvp6stJpCwPyHRJd3FkII=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ZzfWEe7pdakO4XU6pN3sgxuW.png?f=fotoalbum_large

Wellicht ziet Enexis de bui al hangen en was het een verkennend bezoek , voor eventuele verwijdering later? :9

30-12-2020

Mailtje naar Enexis gestuurd naar aanleiding van de ontvangen brief:

L.S. / Geachte heer/mevrouw van Enexis

Ik ontving op 29-12-2020 een brief van u op mijn adres (kenmerk:( xxxxxx), waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 01-06-2019 opgezegd bij Powerpeers.
Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Powerpeers gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten (conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas) waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd.

U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
janp1963

En warempel een paar uur later al bericht terug:

Beste meneer janp1963

U geeft aan een brief van ons te hebben ontvangen waarin staat dat u een energiecontract voor de gasaansluiting in moet laten gaan, anders zijn wij genoodzaakt de gasaansluiting af te sluiten. U wilt geen contract voor gas laten ingaan op uw adres xxxxxxxx en geeft geen opdracht tot afsluiten van het gas en accepteert geen kosten die daarvoor in rekening worden gebracht. U verwijst daarvoor naar de algemene voorwaarden en de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO). Ik kan begrijpen dat wanneer u geen gasaansluiting meer gebruikt, u verder geen kosten voor de gasaansluiting wilt ontvangen. Hieronder zal ik u uitleggen wat ik in werking heb gezet.

Ik heb uw e-mail doorgestuurd naar de afdeling Klachten & Claims, zij kunnen u verder helpen. De afdeling Klachten & Claims gaat uw e-mail binnen 10 werkdagen beantwoorden.

Ik vertrouw erop dat mijn collega’s u kunnen helpen en dat u snel een antwoord krijgt over de procedure bij geen gebruik van de gasaansluiting. Ik wens u nog een prettige dag.

Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Het is ook mogelijk deze e-mail te beantwoorden. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,

xxxxx
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.

12-01-2021 Reactie van klachten & claims per E-mail

Geachte heer Janp1963,
Mijn collega van de Klantenservice heeft uw bericht doorgestuurd naar de afdeling Klachten en Claims. Ik heb begrepen dat u uw leveringscontract op de gasaansluiting hebt opgezegd op uw adres in uw woonplaats. Graag informeer ik u hier verder over.

Nieuwe regeling
Minister Wiebes is met een nieuwe tijdelijke regeling gekomen. Deze regeling houdt in dat de verwijderingskosten van de gasaansluiting volledig voor rekening komen van de netbeheerder. De bedoeling is dat deze regeling op 1 maart in gaat. Hoewel de regeling op 1 maart in gaat heeft Enexis Netbeheer het al mogelijk gemaakt om een kosteloze verwijdering aan te vragen. Dit hebben wij gedaan om onzekerheden omtrent de verwijdering van de gasaansluiting bij onze klanten weg te halen en om vervelende afsluitprocedures te voorkomen.
Advies
Ons advies is daarom om nu een aanvraag te doen voor een verwijdering en dan te kiezen voor een gewenste uitvoerdatum van ná 1 maart 2021. Alle werkzaamheden die namelijk na deze datum worden uitgevoerd vallen onder deze nieuwe regeling, dit leest u ook terug op onze website, www.enexis.nl/verwijderkosten. Hierbij moet ik wel vermelden dat er na een aanvraag nog een wel een standaard offerte verstuurd wordt waarop akkoord gegeven moet worden. Achteraf zal echter niets in rekening gebracht worden zolang de uitvoering na 1 maart plaatsvind. U kunt de verwijdering aanvragen op www.mijnaansluiting.nl.
Afsluitkosten
Omdat u geen gebruik meer maakt van gas in uw woning hebt u het leveringscontract opgezegd. Het is daarom belangrijk dat u snel een verwijdering aanvraagt. Als een aanvraag gedaan is zal er ook niet afgesloten worden. Doet u geen aanvraag dan loopt u alsnog het risico op afsluiting waarbij kosten bij u in rekening gebracht worden. Dit beleid is verder nog ongewijzigd
Ik ga ervan uit u met bovenstaande voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een fijne dag.
Vragen
Mocht u vragen hebben dan kunt u altijd contact met mij opnemen. U bereikt mij op 088 857 16 05, ik ben aanwezig op maandag, dinsdag en donderdag van 8.30 tot 16.30 uur. Als u belt wilt u dan het ticket nummer bij de hand houden dat in de onderwerpregel van deze e-mail staat? Dan kan ik u sneller helpen. U bereikt mij via e-mail door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,

Mevrouw
Klachten & Claims

21-01-2121

Mijn reactie per mail :

Dank voor uw bericht.

U schrijft dat Minister Wiebes met een nieuwe tijdelijke regeling komt waarbij de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting volledig door de netbeheerder betaald worden. En dat de bedoeling is dat dit op 1 maart 2021 in gaat. U adviseert me een aanvraag tot verwijdering te doen voor na die tijd.

Wat ik me nu afvraag: als de netbeheerder de verwijderingskosten ná 1 maart 2021 volledig gaat betalen, waarom kan de netbeheerder dat dan niet nu ook al doen? Er is toch niets dat u als netbeheerder belet de portemonnee te trekken?

En bovendien, als de netbeheerder uit eigen beweging de aansluiting komt afsluiten of verwijderen, dan zijn de kosten ook nu al voor de netbeheerder. Feitelijk verandert er dus niks na 1 maart 2021.

Ik zal derhalve geen opdracht verstrekken. Niet nu, en niet na 1 maart 2021. U blijft van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik herhaal echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en vanzelfsprekend het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groeten,

Janp1963

26-01-2021

Geachte heer ,Janp1963,

Dank u wel voor uw reactie op mijn e-mail van 12 januari betreffende de kosteloze verwijdering van uw gasaansluiting.
Ik vind het jammer om te lezen dat u geen kosteloze verwijdering aan wilt vragen. De reden hiervan is mij niet duidelijk. Zoals ik in mijn eerder e-mail heb aangeven wordt het afsluitproces stop gezet zodra wij de aanvraag voor de kosteloze verwijdering ontvangen. Uw standpunt en uw argumenten zijn bij ons bekend. Deze argumenten hebben niet geleid tot een wijziging in ons beleid. Enexis Netbeheer is van mening dat haar beleid voldoet aan alle wet en regelgeving.
U vraagt waarom er nu niet al kosteloze verwijdering worden uitgevoerd. Dit is een besluit van de overheid. Voor alle netbeheerders in Nederland geldt dat de maatregel per 1 maart ingaat. Om onduidelijkheden te voorkomen hebben wij besloten niet eerder dan 1 maart de kosteloze verwijderingen uit te voeren.
Omdat ik verder niets voor u kan betekenen sluit ik het dossier en wens u een fijne dag. Mocht u vragen hebben dan bereikt u mij op xxxxx
Met vriendelijke groet,

Mevrouw,
Klachten & Claims

[ Voor 139% gewijzigd door Janp1963 op 31-01-2021 15:23 ]

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 21:48
Janp1963 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:01:

Hierbij mijn dossier met Enexis (Huurder)

Per 16 Juli mijn ATO gas opgezegd bij Powerpeers, dit was totaal geen probleem ik zit net in het 2de jaar van mijn 3 jarig contract.
Ze gaan wel een opzegvergoeding van € 50,- in rekening brengen , maar van de welkomskorting voor een 3 jarig contract hoeft ik niets van terug te betalen.

Acties tot nu toe

Omdat ik mijn woning huur van een woningbouw vereniging eerst mijn huurcontract maar eens na gekeken.
Hierin staat dat ik verplicht ben om een contract voor gas en elektriciteit af te sluiten.
Toch de woningbouw vereniging maar eens gebeld, in eerste instantie wilden ze me houden aan de bepaling in het huurcontract , maar nadat ik ze er op wees dat ze pretenderen om duurzaam wonen en de energietransitie te stimuleren gingen ze akkoord als ik de kosten voor afsluiting ,verwijdering en eventueel her aansluiten voor mijn rekening zou nemen. ( zie brief )

[Afbeelding]
Ik zou hier nog eens goed over nadenken. De kans dat je de kosten een keer gaat betalen is best wel groot, en de kans dat je dan zowel de afsluit- als de aansluitkosten mag betalen ook. In het vervelende geval dat Enexis het in zijn bol krijgt om de hele leiding te verwijderen ben je dan worst case zo'n 1400 euro verder. Daar kun je ook 7 jaar vastrecht voor betalen, ongeveer. Als je er langer dan 7 jaar nog woont, dan zou ik het overwegen maar anders...

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Janp1963 schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:01:

Hierbij mijn dossier met Enexis Noord (Huurder)

Acties tot nu toe

[Afbeelding]
Welkom hier. Handig dat je 'toestemming' hebt van de woningbouwvereniging, maar zoals @tux-87 aangeeft ben je in het worst case scenario in ieder geval weer hoge kosten kwijt aan heraanleg van je aansluiting. Ik denk echter zelf dat de kans op dat worst case scenario bijzonder gering is, zolang je Enexis gewoon blijft verwijzen naar de verhuurder voor toestemming om de zaak weg te halen. Jij 'beschikt' namelijk niet over die aansluiting. Zie hoofdstuk 6 van de bundel.

De brief van Domijn is een case in point: Enexis kan niet redelijkerwijs van jou verwachten dat je verwijdering betaalt, als de verhuurder wil dat je de zaak weer laat her-aanleggen bij vertrek.

Bovendien: Enexis verwijdert ook vrijwel nooit bij eigenaar-bewoners, maar gaat meestal over tot het plaatsen van slotjes.

Kortom: ik ben wat minder zorgelijk dan @tux-87

[ Voor 4% gewijzigd door Bram-Bos op 15-07-2020 14:15 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Janp1963
@ Tux-87, Ik blijf hier tot in lengte van dagen wonen, en heb een grondige afweging gemaakt om dit traject in te gaan. Waarschijnlijk zal Enexis of de woningbouw dan bij mijn erfgenamen aan moeten kloppen.

A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• croxz
Bram-Bos schreef op dinsdag 14 juli 2020 @ 14:21:
[...]
Het gaat inderdaad om precies dezelfde brief als iemand eerder al heeft gepost:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nlheoYcGlQUUFX3-_iYMiJwQY7M=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NeZSiQKRTipRhJeFr3uzal8K.jpg?f=fotoalbum_medium

Maar het stelt dus niets voor: de helpdesk verwijst je net zo goed naar mijnaansluiting.nl. Nog geen andere tactiek dus bij Stedin.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
croxz schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:20:
[...]

[Afbeelding]

Maar het stelt dus niets voor: de helpdesk verwijst je net zo goed naar mijnaansluiting.nl. Nog geen andere tactiek dus bij Stedin.
Ook niet als je ze letterlijk confronteert met die zinsnede?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 14:38
croxz schreef op woensdag 15 juli 2020 @ 14:20:
[...]

[Afbeelding]

Ik ben zelf nieuwe bewoner ,ook stedin en uiteindelijk op dezelfde brief gereageerd met bellen helpdesk.

Ik heb toch wel harde toon aan geslagen, aardig gebluft, medewerker meer kennis van materie gegeven dan zijn direct chef heeft gegeven lol

oa.
-ik nooit een ATO gehad dus alle regels die daar instaan gelden nu niet
- jullie hebben geen wettenlijke grondslag om mij te laten betalen om jullie je eigen spul op te halen. het is te gek voor woorden
-niets mijn aansluiting.nl... jullie spul ..niet mijn eigendom. dat halen jullie maar op
-jullie halen gewoon het spul op en ga je maar bij de vorige bewoner de kosten in rekening brengen zoals in de ATO vermeld staat..ik heb geen ATO !
- jullie halen gewoon. je spul op en verwijderen het gratis zoals bij 59 mensen die ik ken.
(dan krijg je veel ongeloof van de medewerker...)
-kijk in je vrij tijd maar eens op tweakers.net gratis van het gas af...
nog 200 mensen( dan word het stil aan de overkant)

ik zelf viel onder 2 regels
- nieuwe bewoner
- "opdracht" slot geplaatst voor 1-1-2019

Dus medewerker moest even raad plegen bij chef...kwam na 3 minuten terug en zei we komen er wel op terug.

na een weekje mail met toezegging.
goed toen corona. dus nog even wachten op echte verwijdering.

Van de week gemaild. ik zit nu in/bij "Proces ondersteuner Aardgasloos"
mail komt van FM_veiliggasloos

Dus advies bij bellen .....
-Hoog van de toren blazen.
-Weg blazen met termen.
-Ze hebben geen wettelijke grondslag.
-Mocht medewerken volhouden.. moet hij zijn meerde maar even raadplegen want die heeft jou niet alles verteld blijkbaar......lol

Dus nogmaals bellen

Niets via mijn aansluiting.nl ..ze kunnen dat gewoon intern oppakken. zoals bij de 59 andere collega's bij wie de gas installatie gratis is verwijderd. en denk er om gas leiding kompleet verwijderen anders is het een milieu delict en moeten jullie de minister op de hoogte brengen van het delict.

[ Voor 5% gewijzigd door X21r op 16-07-2020 02:11 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Sowieso is de verwijzing naar mijnaansluiting.nl natuurlijk volstrekte flauwekul als het 'wettelijk verplicht' zou zijn om de gasaansluiting in onze situaties te verwijderen. Een aanvraag via welk kanaal dan ook is immers nergens voor nodig wanneer er al een wettelijk plicht tot het uitvoeren van de werkzaamheden bestaat.

Kom zeg, een wettelijke plicht slechts uitvoeren als een derde partij daar een aanvraag toe doet?

Nee, de aanvraag via mijnaansluiting.nl is maar om één reden 'nodig': Er ontstaat via die weg een overeenkomst tussen de netbeheerder en de consument. En daarmee ontstaat er een grond om kosten in rekening te brengen. Precies wat de netbeheerders willen en de consument niet wil.

Goed gehandeld.

Laten merken dat je voldoende in het onderwerp hebt ingelezen en je dus écht niet in de fabeltjes van de netbeheerder zult trappen, is inmiddels al bij 200+ Tweakers voldoende geweest om nog nergens voor te hoeven betalen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Kees-Jan
Die wettelijke plicht bestaat iig niet in de gaswet. Geen enkele netbeheerder heeft dit ergens aan kunnen tonen. Mogelijk wel in de milieu wetgeving.

Er is voor de aangeslotenen een mogelijkheid om de gasovereenkomst met de leverancier op te zeggen, met 30 dagen opzegtermijn, of, als je in een huis komt door verhuizing en helemaal geen gasovereenkomst afsluit.
Die mogelijkheid (het opzeggen) zou er nooit zijn als wettelijk verplicht zou zijn om een gasovereenkomst af te sluiten op elke aansluiting.

Iemand die een rijbewijs heeft hoeft toch niet verplicht een auto te kopen?
Of, iemand die z'n auto verkoopt hoeft toch niet zijn rijbewijs in te leveren?
Of, iemand waarvan z'n rijbewijs is verlo(r|p)en, is toch niet verplicht om z'n auto te verkopen?

[ Voor 20% gewijzigd door Kees-Jan op 16-07-2020 11:39 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Langerij
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-09-2021

Langerij

Prima kassie

Reactie Bosveld...

en nu?

Geachte heer Langerij,

Enexis heeft u al eerder aangegeven dat er geen argumenten zijn om u tegemoet te komen in uw bezwaar en worden vervolgvragen over dit onderwerp niet meer in behandeling genomen.

Zij blijven bij hun standpunt en geven aan dat de vordering voldaan dient te worden.

Het openstaande bedrag is € 182,56. Wij zetten de incasso voort.

Is dit voldoende repliek?

Als u niet eens met een grondslag voor de vordering van uw cliënt kunt komen, zoals ik verzocht, zijn we inderdaad uitgepraat. Ik betwist uw vordering nog steeds, en betaal niet.

Dossier

Woning 2006, gasloos sinds okt 2019 dmv, 10.5Kw Vaillant Arotherm 115/2 A 400V + 400L Boiler incl zonnecollectoren + 9.79 kWp PV panelen

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Langerij schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:42:
Reactie Bosveld...

en nu?

Geachte heer Langerij,

Enexis heeft u al eerder aangegeven dat er geen argumenten zijn om u tegemoet te komen in uw bezwaar en worden vervolgvragen over dit onderwerp niet meer in behandeling genomen.

Zij blijven bij hun standpunt en geven aan dat de vordering voldaan dient te worden.

Het openstaande bedrag is € 182,56. Wij zetten de incasso voort.

Is dit voldoende repliek?

Als u niet eens met een grondslag voor de vordering van uw cliënt kunt komen, zoals ik verzocht, zijn we inderdaad uitgepraat. Ik betwist uw vordering nog steeds, en betaal niet.

Dossier
FTFY: "Enexis heeft u al eerder aangegeven dat er geen argumenten zijn..." --> "Enexis heeft u al eerder aangegeven dat zij geen argumenten heeft..."

Omdat Bosveld nog stelt: "Wij zetten de incasso voort.", kun je nog toevoegen: "Ik wens u veel succes met het voortzetten van de incasso. Buitengerechtelijke incassokosten kunt u echter niet op mij verhalen, gezien mijn overduidelijke en herhaalde betwisting van de vordering."

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Langerij
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-09-2021

Langerij

Prima kassie

Bram-Bos schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:48:
[...]

FTFY: "Enexis heeft u al eerder aangegeven dat er geen argumenten zijn..." --> "Enexis heeft u al eerder aangegeven dat zij geen argumenten heeft..."

Omdat Bosveld nog stelt: "Wij zetten de incasso voort.", kun je nog toevoegen: "Ik wens u veel succes met het voortzetten van de incasso. Buitengerechtelijke incassokosten kunt u echter niet op mij verhalen, gezien mijn overduidelijke en herhaalde betwisting van de vordering."
Tnx! Dossier bijgewerkt met mijn reactie

Woning 2006, gasloos sinds okt 2019 dmv, 10.5Kw Vaillant Arotherm 115/2 A 400V + 400L Boiler incl zonnecollectoren + 9.79 kWp PV panelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Langerij schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 11:58:
[...]

Tnx! Dossier bijgewerkt met mijn reactie
Je oorspronkelijke tekst was prima om te handhaven hoor! ik vulde slechts aan

[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 16-07-2020 12:01 ]

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Ivow85 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 10:35:
Sowieso is de verwijzing naar mijnaansluiting.nl natuurlijk volstrekte flauwekul als het 'wettelijk verplicht' zou zijn om de gasaansluiting in onze situaties te verwijderen. Een aanvraag via welk kanaal dan ook is immers nergens voor nodig wanneer er al een wettelijk plicht tot het uitvoeren van de werkzaamheden bestaat.

Kom zeg, een wettelijke plicht slechts uitvoeren als een derde partij daar een aanvraag toe doet?

Nee, de aanvraag via mijnaansluiting.nl is maar om één reden 'nodig': Er ontstaat via die weg een overeenkomst tussen de netbeheerder en de consument. En daarmee ontstaat er een grond om kosten in rekening te brengen. Precies wat de netbeheerders willen en de consument niet wil.
Ik kreeg van de netbeheerders het verzoek om een voorkeur voor een van de volgende domeinnamen:

jullieaansluiting.nl

of

hunaansluiting.nl

Dit om tegemoet te komen aan ons bezwaar dat 'mijnaansluiting.nl' feitelijk niet klopt. De aansluiting is immers het juridische en economische eigendom van de netbeheerder.

Your votes please.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Bram-Bos schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:09:
[...]

Ik kreeg van de netbeheerders het verzoek om een voorkeur voor een van de volgende domeinnamen:

jullieaansluiting.nl

of

hunaansluiting.nl

Dit om tegemoet te komen aan ons bezwaar dat 'mijnaansluiting.nl' feitelijk niet klopt. De aansluiting is immers het juridische en economische eigendom van de netbeheerder.

Your votes please.
Haha, ik was net aan het kijken wat nog vrij was. www.uwaansluiting.nl is al bezet. Jullieaansluiting.nl is een mooie. Jouwaansluiting.nl is ook nog beschikbaar maar wat informeel.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +1 Henk 'm!
[...]

jullieaansluiting.nl

of

hunaansluiting.nl

Your votes please.
1 april? http://netaansluiting.nl/ is geregistreerd, maar niet in gebruik. Veel beter.
Heb nog een betere suggestie die nog vrij lijkt te zijn, als dit serieus is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• maartentmm
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 09:05
per 1 november 2019 ato gas opgezegd 2 brieven gehad. nu weer 2 brieven gehad en nu "moet" ik ineens een een contract hebben ipv dat het vriendelijk wordt verzocht.
gewoon negeren weer?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K1ycFQYgwEmQ84n_nM2y9bySnDI=/100x75/filters:strip_exif()/f/image/XEIZt1j2M9tIG9UF25kk6L9E.png?f=fotoalbum_small

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartentmm schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:15:
per 1 november 2019 ato gas opgezegd 2 brieven gehad. nu weer 2 brieven gehad en nu "moet" ik ineens een een contract hebben ipv dat het vriendelijk wordt verzocht.
gewoon negeren weer?

[Afbeelding]
Ik zou maar eens reageren. Zie de voorbeeldbrieven.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
maartentmm schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:15:
gewoon negeren weer?

[Afbeelding]
Ik zou eens gaan inloggen en de gegevens van mijn electra contract invullen.
Zolang zij het hebben over gas e/o electra voldoe je daarmee aan hun vraag.

Zoals al eerder kort geleden hier geschreven moeten ze maar eens ophouden met verwarrende e/o misleidende dingen te schrijven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• maartentmm
  • Laatst online: 09:05
onetime schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:23:
[...]

Zoals al eerder kort geleden hier geschreven moeten ze maar eens ophouden met verwarrende e/o misleidende dingen te schrijven.
Maak ik dan geen slapende honden wakker?
Zolang ze het niet over kosten hebben kom ik niet zo snel in actie.

2900Wp ZZW + 915Wp Z verwarmd met alfea extensa r32 8KW en 2x FTXC35, SWW Atlantic Explorer 3 200l

Acties:
  • +1 Henk 'm!
maartentmm schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:27:
[...]

Maak ik dan geen slapende honden wakker?
We hebben niet zoveel ervaring met Stedin en niets doen. Bij Liander weten we dat het uitstekend werkt, bij Enexis kun je beter wel reageren, en bij Stedin gebeurt überhaupt zo weinig dat er te weinig data is.

En @onetime wil netbeheerders opvoeden ;)

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:50
[...]

jullieaansluiting.nl

of

hunaansluiting.nl

Your votes please.
www.NIETmijnaansluiting.nl

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
maartentmm schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:27:
[...] Maak ik dan geen slapende honden wakker?
Ze hebben het al wel over kosten, al noemen ze geen bedragen.
We hebben hier al eerder gezien dat er na daar inloggen feitelijk niets meer gebeurt.
(op een betekenisloos wekelijks emailtje na)
De voorbeeld brieven kan je ook nog mee wachten tot ze meer willen.
Dit lijkt me voor nu ook makkelijker.
Laat je ons weten hoe het gaat?
p.s. je foto is zo donker dat het erg moeilijk leesbaar is.
LOL

[ Voor 10% gewijzigd door onetime op 16-07-2020 12:41 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!
onetime schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 12:23:
[...]

Geheel eens. Wordt tijd dat netbeheerders hun systemen eens fatsoenlijk inrichten op de energietransitie.

Allemaal roepen ze in de media dat ze de energietransitie graag willen ondersteunen. Maar de dagelijkse praktijk op verschillende vlakken is dat de netbeheerders de energietransitie juist dwarsbomen waar het gaat om een transitie naar meer/all electric gecombineerd met Wind+PV energie. Terwijl dat toch echt de meest groene oplossing voor de toekomst is.

- Mensen die van het gas af gaan worden voorgelogen en opgelicht
- Mensen die een 3-fasen aansluiting aanvragen zodat de overstap naar een warmtepomp of elektrisch rijden gemaakt kan worden, moeten daar vaak lang (en regelmatig te lang) op wachten
- In wijken met veel zonnepanelen is op zonnige dagen te weinig transportcapaciteit, omdat kabels en wijktrafos nog zijn afgestemd op het gemiddelde verbruik per woning op basis van cijfers uit 1970
- Voor bedrijven die wind- of zonneparken willen bouwen is geen transportcapaciteit beschikbaar. Gezien dit al jaren speelt, lijkt er ook weinig concensus om dit probleem echt aan te pakken..

Nee, de netbeheerders willen geen all-electric wereld. Daar zullen hun vriendjes bij Vattenfall (Nuon<>Liander) Eneco (<>Stedin), Essent (<>Enexis) immers niet blij van worden.
Nee, het domme volk moet zich vooral gaan binden aan nieuwe kippen met gouden eieren die in bezit zijn van de energie reuzen. Namelijk aan warmte-netten en waterstofgas.

Dat is wat de op fossiele energie gestoelde energiebranche voor ogen heeft. De vlucht naar all-electric werd bij het ondertekenen van het klimaatakkoord geen rekening mee gehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
[...]

jullieaansluiting.nl

of

hunaansluiting.nl

Your votes please.
Aansluitingvandenetbeheerder.nl

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• overwinteraar
[...]

jullieaansluiting.nl

of

hunaansluiting.nl

Your votes please.
Serieus? _O-

In verlengde van @Ivow85: dit is eigenlijk een non-discussie. Netbeheerders kunnen de site wel een andere naam (willen) geven, maar daarmee verandert niets aan de opdracht die ze nodig hebben, voor kosten in rekening mogen worden gebracht . Geen opdracht = geen of een betwiste factuur.

Denk dat www.aansluitingnetbeheerder.nl oid wat meer duidelijkheid geeft. Termen als 'mijn', 'jouw', 'jullie' of 'hun' zijn vaak verschillend te interpreteren. Afhankelijk van of je m vanuit sxhrijver of ontvanger leest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rommelzolder
[...]

jullieaansluiting.nl

of

hunaansluiting.nl

Your votes please.
@Bram-Bos Moet het dan niet “onzeaansluiting.nl” worden, omdat ze juridisch en economisch eigenaar zijn?
Aanvullend: ik zie de reactie van @Ivow85 zojuist. Lijkt me ook een duidelijke.

[ Voor 5% gewijzigd door Rommelzolder op 16-07-2020 13:04 ]

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:42

flessuh

Set sail for fail!

"Dag <insert netbeheerder>,

jullie verwijzen naar www.mijnaansluiting.nl.

Echter heb ik mijn gasaansluiting al afgemeld via www.NIETmijnaansluiting.nl." :+

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:50

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

Na acht en een halve maand (oktober 2019) weer eens een brief ontvangen van Liander.
Dit is de zelfde brief over "Meldt u snel aan bij een energieleverancier?"
alleen de datum is aangepast en de kosten voor verwijderen zijn aangepast van €687 naar €722,72.
Ik vraag mij af moet ik nog wel reageren ze reageren ook niet op mijn antwoord brieven de standaard brief in dit forum.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kanaaldijk schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:10:
Na acht en een halve maand (oktober 2019) weer eens een brief ontvangen van Liander.
alleen de datum is aangepast en de kosten voor verwijderen zijn aangepast van €687 naar €722,72.
Ik vraag mij af moet ik nog wel reageren ze reageren ook niet op mijn antwoord brieven de standaard brief in dit forum.
Gewoon kort briefje terug met verwijzing naar je eerdere reactie. Kunnen ze jou niet verwijten dat je niet hebt gereageerd.
Ja en nee. Netbeheerders gaan ons natuurlijk niet vragen naar onze voorkeuren :+
Maar ik dacht dat het wél handig is om in onze communicatie met de netbeheerders standaard te kunnen spreken over jullieaansluiting.nl; of nietmijnaansluiting.nl, of (richting derden) over hunaansluiting.nl.

Zinnen als:
- "deze gasaansluiting is nietmijnaansluiting.nl…"
- "werkzaamheden aan jullieaansluiting.nl…"
- "Netbeheerders willen graag verwijdering van hunaansluiting.nl…"

En dan is het aardig als die domeinnamen ook werken 8)

[ Voor 35% gewijzigd door Bram-Bos op 16-07-2020 13:31 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BazemanKM
  • Registratie: Januari 2008
@Bram-Bos Wil je een website met de informatie uit je bundel?

gaslooszonderboete.nl ?

https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/

Acties:
  • +6 Henk 'm!
BazemanKM schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:48:
@Bram-Bos Wil je een website met de informatie uit je bundel?

gaslooszonderboete.nl ?
Er is al een andere Tweaker bezig met zoiets: https://gasverlaters.nl
Voor nu denk ik zelf dat het handig is als we de informatie gewoon op één plek houden (nl. hier).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Syp
  • Laatst online: 28-11-2024

Syp

hier ook de Liander-brief gehad, dossier heb ik een update gegeven.
"Meldt u zich snel aan bij een energieleverancier?"

ik zal weer wat terugsturen, ook al wordt dat niet door Liander gelezen

Gasloos sinds: 21-11-2019 Daikin Altherma 3 LT 4KW 180L+ MHI SRK25ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rommelzolder
Syp schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 14:44:
hier ook de Liander-brief gehad, dossier heb ik een update gegeven.
"Meldt u zich snel aan bij een energieleverancier?"

ik zal weer wat terugsturen, ook al wordt dat niet door Liander gelezen
@Syp Ik denk dat Liander je bericht wel leest, maar geen reactie geeft.
Op mijn reactie op een nieuw mailbericht (van gasloos@alliander.com ongeveer een maand terug) richting info@liander.nl en gasloos@alliander.com ontving ik een (automatisch) antwoord met referentienummer van info@liander.nl waarin werd gemeld dat vanwege Corona het antwoord mogelijk wat op zich zou kunnen laten wachten. Dat is inmiddels vier weken dus. Van gasloos@alliander.com geen enkele reactie.
Ik ga ze beide een herinnering sturen, en info@liander.nl vragen de info intern door te zetten naar gasloos@alliander.com.
Kijken wat er gebeurt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Syp
  • Laatst online: 28-11-2024

Syp

@Rommelzolder wie zal het zeggen! Ik krijg alleen maar standaardbrieven met datums en nummertjes die ze even moeten invullen, daaruit kan ik niet halen of ze mijn correspondentie lezen. (en grote kans dat zelfs dat automatisch gaat, aangezien meerdere mensen deze brief spontaan krijgen)

Gasloos sinds: 21-11-2019 Daikin Altherma 3 LT 4KW 180L+ MHI SRK25ZSX-W

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@Syp en @kanaaldijk krijgen dus weer standaardbrieven van Liander, terwijl ze eerder ook al een bericht hadden gehad van Liander dat de aannemer contact zou opnemen. Anderen in dat lijstje kregen die brieven al eerder dan hen en driekwart jaar later nog eens dezelfde aankondiging (zonder verder vervolg), maar niet (weer) die standaardbrieven.
@Rommelzolder: jij kreeg ook twee keer die aankondiging, maar toch niet weer standaardbrieven?

Als dat klopt zou je kunnen concluderen dat ze bij Liander inmiddels wel door hebben dat het een beetje koddig is om twee keer aan te kondigen dat een aannemer zal langskomen om te verwijderen, en dan niks te doen, en ze de resterende Tweakers-gasverlaters die die aankondiging niet kregen gewoon weer in de standaardroutine hebben opgenomen.

[ Voor 4% gewijzigd door Bram-Bos op 16-07-2020 17:35 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Janp1963
Dossier update

[ Voor 104% gewijzigd door Janp1963 op 16-07-2020 18:30 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

Bram-Bos schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:14:
[...]
Als dat klopt zou je kunnen concluderen dat ze bij Liander inmiddels wel door hebben dat het een beetje koddig is om twee keer aan te kondigen dat een aannemer zal langskomen om te verwijderen, en dan niks te doen, en ze de resterende Tweakers-gasverlaters die die aankondiging niet kregen gewoon weer in de standaardroutine hebben opgenomen.
"Koddig" is niet direct het woord, dat ik zou gebruiken, "dossier verzwakkend" komt er een stuk dichter bij.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 14:07
Vandaag heb ik weer een standaard brief uit de collectie van Liander ontvangen 'Meldt u zich snel aan bij een energieleverancier'. Een contract aangaan voor gas of aanvraag doen voor verwijdering voor € 722,72 of tijdelijke afsluiting voor maximaal 12 maanden voor de prijs van € 121,--.

Grappig, mijn aansluiting is een tijdje terug al verzegeld en afgedopt door een medewerker van Liander nadat die de meter heeft vernieuwd. Ik denk dat ik nu niet reageer en ze zeker niet ga vertellen dat mijn aansluiting al verzegeld is.

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!
factor15 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:35:
Vandaag heb ik weer een standaard brief uit de collectie van Liander ontvangen 'Meldt u zich snel aan bij een energieleverancier'. Een contract aangaan voor gas of aanvraag doen voor verwijdering voor € 722,72 of tijdelijke aansluiting voor maximaal 12 maanden voor de prijs van € 121,--.

Grappig, mijn aansluiting is een tijdje terug al verzegeld en afgedopt door een medewerker van Liander nadat die de meter heeft vernieuwd. Ik denk dat ik nu niet reageer en ze zeker niet ga vertellen dat mijn aansluiting al verzegeld is.
En je had ook nog eens recent al twee standaardbrieven gehad. De laatste op 9 mei, waarin je nog een week de tijd kreeg 8)7 . Een beter bewijs voor de tandeloosheid van die brieven is er niet.

Een reactie is inderdaad niet nodig.

Update je je dossier nog even?

[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 16-07-2020 18:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rommelzolder
Bram-Bos schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 16:14:
@Syp en @kanaaldijk krijgen dus weer standaardbrieven van Liander, terwijl ze eerder ook al een bericht hadden gehad van Liander dat de aannemer contact zou opnemen. Anderen in dat lijstje kregen die brieven al eerder dan hen en driekwart jaar later nog eens dezelfde aankondiging (zonder verder vervolg), maar niet (weer) die standaardbrieven.
@Rommelzolder: jij kreeg ook twee keer die aankondiging, maar toch niet weer standaardbrieven?

@Bram-Bos De mail van gasloos@alliander.com van midden juni was ongelijk de standaardbrieven.
Zij blijken door te hebben dat ik geen gascontract meer zal afsluiten, en ook geen opdracht tot verwijdering zal geven. Voor de inhoud van die mail, plus mijn reactie daarop zie:

Rommelzolder in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Rommelzolder schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:09:
[...]

@Bram-Bos De mail van gasloos@alliander.com van midden juni was ongelijk de standardbrieven.
Zij blijken door te hebben dat ik geen gascontract meer zal afsluiten, en ook geen opdracht tot verwijdering zal geven. Voor de inhoud van die mail, plus mijn reactie daarop zie:

Rommelzolder in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
Helder, zo had ik het ook begrepen. Bevestigt mijn punt dat Liander bij meer recente gevallen van eerste aankondiging van aannemer die contact zal opnemen (nl. @kanaaldijk en @Syp) niet meer zulke 'tweede' (herhaal)mailtjes verstuurd vanuit gasloos@alliander.com, terwijl ze evengoed hebben laten weten dat ze geen gascontract meer zullen nemen. Ik ruik dus weer een koerswijziginkje bij Liander, en wel precies wat Stedin nu ook doet: helemaal nergens meer op reageren, en alleen nog om het half jaar ofzo de twee standaardbrieven versturen, 'om het contact warm te houden.'

Allemaal in afwachting van de Verlossing door Van der Lee. (zie ook Hoofdstuk 10 van de bundel)

[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 16-07-2020 20:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
kanaaldijk schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 13:10:
@Bram-Bos misschien om het contact warm te houden, maar de kosten gaan wel omhoog (door inflatie/prijsindexatie? terwijl we allemaal weten dat door Corona de inflatie negatief uit gaat pakken |:( )
straks betaal je zijn de kosten voor de verwijdering tóch ~€700 omdat de netbeheerders de (ongereguleerde) kosten al hebben opgeschroefd naar €1400 ;w

[ Voor 10% gewijzigd door Kees-Jan op 16-07-2020 21:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Kees-Jan schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 20:57:
[...]

@Bram-Bos misschien om het contact warm te houden, maar de kosten gaan wel omhoog (door inflatie/prijsindexatie? terwijl we allemaal weten dat door Corona de inflatie negatief uit gaat pakken |:( )
straks betaal je zijn de kosten voor de verwijdering tóch ~€700 omdat de netbeheerders de (ongereguleerde) kosten al hebben opgeschroefd naar €1400 ;w
Zeker. We noemden dat fenomeen vorig jaar in onze zienswijze richting de ACM ook wel 'pizza's altijd halve prijs'. @overwinteraar is bezig de historische prijsontwikkeling doordacht door te trekken naar de toekomst, dus hopelijk weten we binnenkort wanneer 50% het nieuwe 100% is.

De ACM heeft het codevoorstel van de netbeheerders overigens nog steeds in behandeling, zo vertelde mij de ACM, en ik mag toch aannemen dat een strenge marktmeester ook dit potentiële misbruik meeneemt in de overwegingen.

De 'Verlossing van Van der Lee' zit hem overigens meer in de perceptie bij de netbeheerders dat ze tegen de tijd dat die écht concreet is geregeld (en niet elke keer als GroenLinks een persberichtje de wereld in slingert) een steviger positie hebben om de gasverlatende Tweakers tot de orde te roepen c.q. ze een 'aantrekkelijk' compromis te kunnen voorschotelen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 16:02
Printer van Liander heeft overuren gedraaid; ook ik kreeg na 7 maanden stilte weer een brief. Nummer 3, die behalve de data en de prijzen, als 2 druppels water lijkt op de tweede brief. Nu maar eens brief 1b terugsturen.
Dossier bijgewerkt: Karelprior in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

@brambos: wil je in het overzicht de link naar mijn dossier wijzigen van Deel 1 naar die in Deel 2?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Karelprior schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:36:
Printer van Liander heeft overuren gedraaid; ook ik kreeg na 7 maanden stilte weer een brief. Nummer 3, die behalve de data en de prijzen, als 2 druppels water lijkt op de tweede brief. Nu maar eens brief 1b terugsturen.
Dossier bijgewerkt: Karelprior in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

@brambos: wil je in het overzicht de link naar mijn dossier wijzigen van Deel 1 naar die in Deel 2?
Vooral die beginzin: "Onlangs hebben wij u een brief gestuurd.'...
Dossierlink aangepast

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Karelprior
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 11-09 16:02
Bram-Bos schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:41:
[...]

Vooral die beginzin: "Onlangs hebben wij u een brief gestuurd.'...
Dossierlink aangepast
Lianderiaanse tijdrekening... Ik zie wel mogelijkheden om dit te extrapoleren naar de onvoltooid toekomende tijd, iets van eerst een brief sturen met 'Binnenkort ga ik u een brief sturen als reactie op de door u onlangs gestuurde brieven'. Dat geeft dan weer een maand of wat de tijd ;- )

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Karelprior schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:49:
[...]

Lianderiaanse tijdrekening... Ik zie wel mogelijkheden om dit te extrapoleren naar de onvoltooid toekomende tijd, iets van eerst een brief sturen met 'Binnenkort ga ik u een brief sturen als reactie op de door u onlangs gestuurde brieven'. Dat geeft dan weer een maand of wat de tijd ;- )
Natuurlijk. Stom van me. Helemaal ons woordenboek vergeten.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rommelzolder
Bram-Bos schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:35:
[...]

Zeker. We noemden dat fenomeen vorig jaar in onze zienswijze richting de ACM ook wel 'pizza's altijd halve prijs'. @overwinteraar is bezig de historische prijsontwikkeling doordacht door te trekken naar de toekomst, dus hopelijk weten we binnenkort wanneer 50% het nieuwe 100% is.

De ACM heeft het codevoorstel van de netbeheerders overigens nog steeds in behandeling, zo vertelde mij de ACM, en ik mag toch aannemen dat een strenge marktmeester ook dit potentiële misbruik meeneemt in de overwegingen.

De 'Verlossing van Van der Lee' zit hem overigens meer in de perceptie bij de netbeheerders dat ze tegen de tijd dat die écht concreet is geregeld (en niet elke keer als GroenLinks een persberichtje de wereld in slingert) een steviger positie hebben om de gasverlatende Tweakers tot de orde te roepen c.q. ze een 'aantrekkelijk' compromis te kunnen voorschotelen.
@Bram-Bos Ik vraag mij af, of gasverlaters op het moment dat ze onverhoopt toch zouden moeten dokken voor de werkzaamheden die de netbeheerders volgens hun eigen beleid “moeten” uitvoeren niet kunnen claimen, dat dat dan gebeurt tegen de helft van de tarieven die de eerste keer door de netbeheerder zijn gecommuniceerd richting de betrokken gasverlater.
Het kan toch niet zo zijn, dat door het vertraagd uitvoeren van werkzaamheden de rekening oploopt; dan had de netbeheerder maar slagvaardig moeten optreden.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Rommelzolder schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:55:
[...]

@Bram-Bos Ik vraag mij af, of gasverlaters op het moment dat ze onverhoopt toch zouden moeten dokken voor de werkzaamheden die de netbeheerders volgens hun eigen beleid “moeten” uitvoeren niet kunnen claimen, dat dat dan gebeurt tegen de helft van de tarieven die de eerste keer door de netbeheerder zijn gecommuniceerd richting de betrokken gasverlater.
Het kan toch niet zo zijn, dat door het vertraagd uitvoeren van werkzaamheden de rekening oploopt; dan had de netbeheerder maar slagvaardig moeten optreden.
Ja, mocht dat gebeuren en de netbeheerders in hun recht staan, dan is het tarief van toen wel redelijk. In het geval van @Stoofie en mij deed Liander dat ook (€ 605, het tarief van 2017, voor werkzaamheden in 2019), maar @Stoofie kreeg ook dat bedrag gecrediteerd, en ik heb nooit meer wat gehoord na mijn betwisting van september vorig jaar.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• t.oswald
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 07-09 17:08
Toch maar even gereageerd naar Liander na hun herfst, winter, voorjaar en begin zomerslaap. Niet via de mail maar zoals altijd met de ouderwetse postzegel.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CMOVKnVd1DKglOFykJ_vLe2cO5M=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FFvjWy6ZTxmtLproJc608RHG.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door t.oswald op 16-07-2020 22:10 ]

WH-MDC05H3E5, 5600 Wp zonnepanelen, 2 infrarood bad- en werkkamer, SWW Auer Edel water 100L, Daikin 2MXM50M9 airco met FTXM35N en FTXM20N

Acties:
  • +4 Henk 'm!
factor15 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 17:35:
Vandaag heb ik weer een standaard brief uit de collectie van Liander ontvangen 'Meldt u zich snel aan bij een energieleverancier'. Een contract aangaan voor gas of aanvraag doen voor verwijdering voor € 722,72 of tijdelijke aansluiting voor maximaal 12 maanden voor de prijs van € 121,--.

Je hoeft ze inderdaad niet wijzer te maken dan ze nu zijn. Jij krijgt tenslotte geen salaris van Liander om hun administratie op orde te brengen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Rommelzolder schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 21:55:
[...]

Het veranderende karakter van de tarieven trekt in elk geval de geloofwaardigheid sterk onderuit. En is juridisch waarschijnlijk niet houdbaar in combinatie met de overige argumenten van de netbeheerders.

Redenatie van de netbeheerders is immers dat de grondslag voor het voor rekening van de consument verwijderen ligt in het opzeggen van de ATO. Volgens die redenering van de netbeheerders de opzegging van de ATO dus (indirect) de opdracht voor het verwijderen van de gasaansluiting. En dan gelden simpelweg de tarieven van het moment waarop die "opdracht" verstrekt is. Het verzuim om de "opdracht" voortvarend uit te voeren is immers volledig te wijten aan de netbeheerder, de gewijzigde kostprijs komt daarmee voor risico van de netbeheerder.

Maar de praktijk is veel simpeler: netbeheerders hebben nog altijd geen zuivere grondslag gevonden om kosten in rekening te brengen. Zou die er wel zijn, dan hadden we er immers niet al vier jaar onenigheid over en zouden netbeheerders simpelweg overgaan tot het verwijderen van de aansluiting zodra er 3 maanden geen leverancier bekend is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• S91
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 14-09 22:10

S91

Vandaag van Enexis het bekende verhaal:
Geachte S91,

Bedankt voor uw bericht. U geeft aan dat u het niet eens bent met de uitkomst van de klacht die u hebt ingediend bij Enexis Netbeheer voor het adres ***. Ik blijf bij mijn standpunt en verdere reacties neem ik alleen ter kennisgeving aan.

In onze brief van 22 juni hebben wij u geïnformeerd wat de vervolgstappen zijn om afsluiten te voorkomen en wat de gevolgen zijn als u die stappen niet onderneemt. U kiest ervoor om die stappen niet te ondernemen. Ten gevolg hiervan kan het gebeuren dat er een monteur bij u op de stoep staat om af te sluiten. Als u thuis bent zal dit binnen gebeuren en als u afwezig bent vanaf buiten. De kosten hiervan worden bij u in rekening gebracht. Als u ervoor kiest om deze rekening die bij het afsluiten hoort niet te voldoen, dan zal er een incassotraject gestart worden. Voor de tarieven wil ik u verwijzen naar de brief van 22 juni.

Wij zijn van mening dat er geen nieuwe argumenten zijn om ons eerdere besluit te herzien.

Als er nog iets verandert in de situatie waarover u niet tevreden bent of als u nog extra informatie wilt doorgeven, kunt u mij bellen op het telefoonnummer 088 857 35 45. Ik ben op maandag, woensdag beschikbaar tussen 8.00 en 16.30 uur. Op dinsdag tussen 8.00 en 12.00 uur. Op donderdag en vrijdag tussen 08.00 en 15.30 uur. U kunt mij ook mailen door te reageren op dit bericht. Wilt u dan het dossiernummer *** bij de hand houden? Dan kan ik u sneller helpen.

Met vriendelijke groet,

S. N.
Klachten & Claims
Hebben we hier al een standaardreactie bij gemaakt? 8)7

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• factor15
@Bram-Bos Dossier bijgewerkt en ook maar meteen de layout en huisstijl aangepakt: https://gathering.tweaker...message/62145508#62145508

Acties:
  • +9 Henk 'm!
S91 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:21:

[...]

Nee, het bewonderenswaardige aan Enexis is dat ze nog steeds niet met standaard-reacties werken, maar elke keer een leuke nieuwe pot-pourri samenstellen. Ik waardeer dat!

Je kunt denk ik veel ontlenen aan het dossier van @BazemanKM: hier, en dan met name het laatste deel van zijn brief van 9 juli. Enexis dreigt immers alleen nog maar (met incassoprocedures), en wij weten op grond van ervaring waar dat toe leidt: tot niets.
factor15 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:31:
@Bram-Bos Dossier bijgewerkt en ook maar meteen de layout en huisstijl aangepakt: https://gathering.tweaker...message/62145508#62145508
Darn. Nu in full-colour! Daar kunnen @colvano en @internetinfo niet meer overheen, toch?

Sowieso: grote dank aan iedereen die zijn dossier bijhoudt. Niet alleen voor mij, maar als referentie voor velen, ook de lurkers.

[ Voor 23% gewijzigd door Bram-Bos op 16-07-2020 23:48 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• factor15
Darn. Nu in full-colour! Daar kunnen @colvano en @internetinfo niet meer overheen, toch?
;) Ben er zelf wel blij mee eigenlijk. Ik las ergens dat de mensen van Liander dit topic ook meelezen en met hun eigen kleuren hier kunnen ze zich ook een beetje thuis voelen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• afbakappeltaart
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 24-06 04:05
Bram-Bos schreef op donderdag 2 juli 2020 @ 09:39:
@afbakappeltaart en @Ivow85: waarom inloggen? We weten toch al wel dat dat niet helpt, want je kunt die procedure daar alleen afmaken als er een leverancier voor gas kan worden ingevuld. Je kunt het proberen (en screenshots maken), maar ik verwacht niet dat @afbakappeltaart daar kan volstaan met aangeven dat hij een leverancier voor elektriciteit heeft.

In dit geval betreft het een huurhuis, en dat is nog wel belangrijke informatie. Zie Hoofdstuk 6 van de bundel. Mijns inziens kan @afbakappeltaart volstaan met een briefje waarin hij Stedin aangeeft geen gas te gebruiken, dat het hem niet uitmaakt wat er met die gasaansluiting gebeurt, maar dat hij daar niet over kan besluiten, en daarom voor verdere actie Stedin verwijst naar de verhuurder.

Edit: Ik zou een variant van voorbeeldbrief 1a gebruiken, zoals hieronder.

[...]
Update:
Ik heb in grote lijnen de voorbeeldbrief aangehouden en opgestuurd naar Stedin op e-mailadres uit topic start.
Na een aantal dagen vond ik in m'n spamfolder een autoreply dat dat e-mailadres niet meer in gebruik is.
Ik heb dezelfde brief dus geplakt op de whatsapp waar ze ook bereikbaar zijn zodat de communicatie zwart op wit staat, en heb vandaag deze (standaard)reactie ontvangen:

"Goedemorgen ***! *** hier. Bedankt voor je bericht.

Op je adres is er geen contract voor je gasaansluiting. Terwijl wel de mogelijkheid is om je gasaansluiting te gebruiken. Helaas is dit op deze manier niet toegestaan.

Op het moment dat je geen gebruik maakt van gas heb je 3 verschillende opties:
1: het afsluiten van een leegstandscontract bij je leverancier.
2: het verzegelen van de gasaansluiting. Deze kan je rechtstreeks bij ons aanvragen.
3: het definitief verwijderen van de aansluiting. De aanvraag hiervoor kan je starten via: www.mijnaansluiting.nl.
De kosten van deze werkzaamheden kan je terugvinden op: https://www.stedin.net/aansluiting/verwijderen

Op het moment dat je geen keuze maakt zal de afsluitproces met extra kosten doorlopen. we zullen niet kosteloos extra werkzaamheden op je adres verrichten. Graag verneem ik van je wat je keuze is."

Ze gaan zoals vaker nergens in op alle inhoudelijke argumenten die ik in mijn bericht had gezet, en proberen desondanks mij een keuze op te dringen.
Daarnaast vind ik het bijzonder dat ik een leegstandscontract als optie mag gebruiken (niet dat ik dat ga doen), want als ik 10 jaar vastrecht betaal maar geen gas verbruik is de leiding wel veilig, maar zonder dat ik betaal of gas gebruik ineens niet?

Wat kan ik hierop zeggen als alles wat ik zei eigenlijk niet uitmaakt omdat ze de inhoud negeren en menen dat ik moet kiezen tussen hun keuzeopties?

Acties:
  • +6 Henk 'm!
afbakappeltaart schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 02:51:
[...]

Wat kan ik hierop zeggen als alles wat ik zei eigenlijk niet uitmaakt omdat ze de inhoud negeren en menen dat ik moet kiezen tussen hun keuzeopties?
De ontvangst van de reactie bevestigen en melden dat je nergens op in zult gaan, omdat de netbeheerder ook niet inhoudelijk ingaat op je vorige reactie van <datum>. Daarmee staan immers al jouw argumenten nog volledig overeind.

En nogmaals melden dat jij je niet verantwoordelijk voelt voor de (kosten van) werkzaamheden die de netbeheerder op haar initiatief aan haar eigendommen wenst uit te voeren. Maar dat jij uiteraard je medewerking in de vorm van toegang tot de woning zult verlenen, wanneer de netbeheerder fatsoenlijk en tijdig een afspraak maakt, voor werkzaamheden die ze op jouw adres willen uitvoeren. En dat je ook geen 'extra kosten' accepteert indien de netbeheerder te bedonderd is om een afspraak te maken en onaangekondigd iemand langs stuurt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 13-09 21:48
Ik liet tijdens mijn rondje fietsen mijn gedachten eens gaan over een betwisting mocht er een factuur komen van Enexis. Ik weet niet of dit punt al eens in deze variant voorbij is gekomen, maar ik ben benieuwd naar jullie mening.

Bij Enexis blijft eigenlijk vooral het argument overeind dat je moet betalen vanwege de algemene voorwaarden omdat er ooit een ATO is geweest (artikel 5). Eigenlijk is dat de lijn van alle netbeheerders. Want geen ATO betekent geen kosten inmiddels. Daarmee gaan eigenlijk alle argumenten van tafel aangezien ze daarmee zelf onderstrepen dat de aanwezigheid van een leiding geen verplichtingen schept. Kortom alle 'wettelijke verplichtingen' rondom de aanwezigheid van een gasleiding zijn de door de netbeheerders zelf van tafel geveegd. De vermeende verplichting tot het betalen van kosten voor afslutiing zou dan enkel voortkomen uit de ATO en de gekoppelde AV.

Nu is bij velen van ons die ATO tot stand gekomen omdat we simpelweg destijds geen andere keuze hadden. Er was tot voor kort geen andere (gangbare) manier van verwarmen dan met gas. Volgens die logica zou je dan dus gedwongen zijn voor een min of meer eerste levensbehoefte een contract af te sluiten met een monopolist waarvan de kosten voor het opzeggen van dat contract niet bekend zijn op het moment dat je het contract aangaat.

De kosten die netbeheerders menen te kunnen rekenen voor dit opzeggen zijn dan:

a.) niet gereguleerd
b.) jaarlijks (fors) stijgend is inmiddels wel duidelijk. Harder dan de inflatie van laten we zeggen Venezuela.
c.) ze zijn niet gekoppeld aan de looptijd. Het is niet dat je na verloop van tijd contractvrij bent zoals bijvoorbeeld in de telecom gebruikelijk is (en sterk gereguleerd, zeker voor consumenten!).
d.) niet duidelijk gecommuniceerd aan de consument. Niemand wist dit bij het aangaan van de ATO. Een ieder van ons zal van zijn levensdagen nooit meer een ATO voor gas aan bij een verhuizing. Ik niet in ieder geval. Ook al zit er een gasketel in het nieuwe huis, dan maar even improviseren tot de warmtepomp er staat.

Het zijn zeer verwerpelijke en oneerlijke handelspraktijken. Je staat er eigenlijk van te kijken dat personeel van netbeheerders dit met droge ogen moeten verkopen. De gemiddelde maffiabaas doet er niet voor onder..

[ Voor 4% gewijzigd door tux-87 op 17-07-2020 11:07 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 14-09 09:03
tux-87 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 11:03:
Nu is bij velen van ons die ATO tot stand gekomen omdat we simpelweg destijds geen andere keuze hadden. Er was tot voor kort geen andere (gangbare) manier van verwarmen dan met gas. Volgens die logica zou je dan dus gedwongen zijn voor een min of meer eerste levensbehoefte een contract af te sluiten met een monopolist waarvan de kosten voor het opzeggen van dat contract niet bekend zijn op het moment dat je het contract aangaat.
het is wel handig een stukje geschiedenis te weten over het ontstaan van het gasnet.

mijn stad (tilburg):
kreeg in 1863 een trein station.
in 1873 werd er een gasfabriek geopend.
steenkool werd verwarmt en er was steenkool gas.
de vele textiel/leer industrie groeide daar als kool op zal ik maar zeggen.
en toen hadden we de eerste verlichte winkelstraat op kolengas(nog geen verharde weg, dus alle huizen hadden een modder afveeg stang in de gevel voor de schoenen)
in 1951 werden de eerste aardgas velden gewonnen (Coevorden), en langzaam/snel volgde de rest van Nederland.
veel lokale kolengas netten zijn toen omgebouwd naar aardgas.

dit was wel zo een grote vooruitgang op het huis stoken met hout/kolen of olie.
(probeer het maar eens, met hout of kolen je huis verwarmen, je bent er de hele avond mee bezig en je moet er steeds op blijven letten.
vs gas kraan open en warm, geen omkijken naar. vooruitgang.
en een stuk simpeler om op te koken, maar ook gas verlichting stuk simpeler als een kaars.)
dat dit met open armen werd ontvangen.

ook veel gasnetten waren in handen van de lokale fabriek eigenaren (in mijn stad textiel fabrieken en leerlooiers.),
die zijn uit eindelijk over de kop gegaan en is het in handen van de gemeente gekomen (pnem).
en nog later naar de provincie, tot nu naar de netbeheerder (enexis).

niemand die dacht aan afsluiten, of die ook ooit maar gedacht heeft aan:" dit duurt maar tijdelijk "
de exit strategie moet nu nog verzonnen worden.

tja en daar zitten jullie dus nu.
ik wens jullie veel succes, laat het ze merken.
(voor mij gaat het wel even duren voor ik zo ver ben.)

edit:
ik zie dit stukje forum dus als een nieuw hoofdstuk in deze geschiedenis.
soms is geschiedenis dus heel erg dichtbij nu.
en iemand met 1 oog op het verleden, is niet blind voor de toekomst ;)

[ Voor 9% gewijzigd door migjes op 17-07-2020 12:13 ]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:13

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

afbakappeltaart schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 02:51:
[...]

Ze gaan zoals vaker nergens in op alle inhoudelijke argumenten die ik in mijn bericht had gezet, en proberen desondanks mij een keuze op te dringen.
Daarnaast vind ik het bijzonder dat ik een leegstandscontract als optie mag gebruiken (niet dat ik dat ga doen), want als ik 10 jaar vastrecht betaal maar geen gas verbruik is de leiding wel veilig, maar zonder dat ik betaal of gas gebruik ineens niet?

Kort door de bocht.

Een leegstandscontract houd in dat je wel betaald maar je krijgt er niets voor. :(

Aan het begin van dit topic is ook al eens ter sprake gekomen waar je nou precies voor betaald. Het antwoord daarop bleef vaag.

Het komt er op neer dat het allemaal voor onderhoud is, maar waar en wanneer er onderhoud is gepleegd kunnen ze je niet vertellen. :?

Wellicht wel weer eens leuk om te vragen waar je voor betaald bij een leegstandscontract, maar dan wel in detail :).

Dus wat zijn Aansluitkosten

wat is Vastrecht transport

wat zijn Transportafhankelijke tarieven

Meterhuur is wel duidelijk.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:30

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

sideriusj schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 12:15:
[...]
Meterhuur is wel duidelijk.
Ook die is niet duidelijk, die meter is totaal overbodig bij een leegstandscontract zonder gasverbruik.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001

breinonline

Are you afraid to be known?

En ook bij mij stuurt Liander weer een standaardbrief, met verhoogde tarieven. Daar ik geen zin heb nog meer geld uit te geven aan postzegels, een mail gestuurd op de autoreply van Liander van de vorige keer waarin ze aangaven binnen 3 werkdagen te reageren (dat was 3 maanden geleden):
Goedemiddag,

Inmiddels zijn we 3 maanden verder en stuurt u wederom een standaardbrief naar mijn woonadres. Op mijn betwisting van uw standpunt (zie uw verzoek nummer ########) heb nooit en te nimmer een reactie mogen ontvangen. Mijn standpunt is ongewijzigd en ik verwijs u dan ook naar onze eerdere correspondentie.

Met vriendelijke groet,

breinonline
Dossier uiteraard bijgewerkt.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Janp1963
Powerpeers is snel , termijnbedrag al aangepast van: € 8,50 naar € - 8,65

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/BcSPzlijBirvpRbFRS2y1yOjaxs=/800x/filters:strip_exif()/f/image/ULyYeq1GesW1FKG4PiG4TK6M.png?f=fotoalbum_large

Dossier bijgewerkt :)

[ Voor 10% gewijzigd door Janp1963 op 17-07-2020 13:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Atomic2005
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 11-09 21:58

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Afgelopen dagen dreigbrief nummer 3 van Liander binnen gekregen.

Terwijl de opzegging ATO al in oktober 2019 was.

Onderwerp : Meld u zich snel aan bij een energieleverancier?

Er word aangegeven dat ik "onlangs" een brief heb ontvangen dat er geen gasleverancier bekend is op mijn adres. Verder het bekende verhaal over verplichting gascontract, slotje bij 12maanden en daarna alsnog op mijn kosten verwijdering.

Deze brief negeer ik uiteraard weer.
Of hebben de kenners hier andere tips/suggesties?

(mijn dossier post hier Atomic2005 in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2" bijgewerkt )

16500Wp PV Live - Panasonic Wp - Ioniq 28kWh - All Eletric

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• duvekot
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:48
Bram-Bos schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:32:
[...]
Je kan altijd nog "binnen de post" anchor en jump tags gebruiken om direct van de tijdslijn naar de details te springen :-) .. en ik vermoed dat je die anchor link dan ook direct kan gebruiken in de post waarin je meld dat je dossier is bijgewerkt ... staat iedereen direct op de juiste plek in je dossier :-)

Overzicht van UBB-codes #tag_anchor

Maar idd .. zeer mooie post @factor15

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 13:56
Krijg je dat bedrag nu maandelijks terug?
Janp1963 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 13:16:
Powerpeers is snel , termijnbedrag al aangepast van: € 8,50 naar € - 8,65

[Afbeelding]

Dossier bijgewerkt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Janp1963
Idefix70 schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 16:20:
Krijg je dat bedrag nu maandelijks terug?

[...]
Na checken bij Powerpeers: Ik krijg dit bedrag maandelijks teruggestort op mijn rekening _/-\o_

[ Voor 25% gewijzigd door Janp1963 op 17-07-2020 17:05 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14:48
duvekot schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 15:43:
[...]

Je kan altijd nog "binnen de post" anchor en jump tags gebruiken om direct van de tijdslijn naar de details te springen :-) .. en ik vermoed dat je die anchor link dan ook direct kan gebruiken in de post waarin je meld dat je dossier is bijgewerkt ... staat iedereen direct op de juiste plek in je dossier :-)

Overzicht van UBB-codes #tag_anchor

Maar idd .. zeer mooie post @factor15
Thanks voor de tip, in het kader van 'pimp my dossier' en teveel vrije tijd 8) :
Blackraven in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• factor15
Blackraven schreef op vrijdag 17 juli 2020 @ 19:29:
[...]

Thanks voor de tip, in het kader van 'pimp my dossier' en teveel vrije tijd 8) :
Blackraven in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
@Blackraven _/-\o_ Chapeau

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Nu online

DropjesLover

Dit dus ->

S91 schreef op donderdag 16 juli 2020 @ 23:21:

[...]

Lijkt op de reactie die ik gekregen heb vorige week: DropjesLover in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• zondergas
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-10-2024
Ook wij staan aan het begin van de tweakers route.

Dossier zondergas

Netbeheerder: Enexis
Leverancier: Greenchoice
Einddatum overeenkomst: 2020-07-01
Tijdlijn
2019-09-12Installateur van de warmtepomp heeft de gasleiding bij de meter afgedopt
2019-10-01Gebeld met Greenchoice om gas op te zeggen, reactie: moet dit eerst met Enexis regelen
2019-10-01Gebeld met Enexis, reactie: ga naar mijnaansluiting.nl: 1 jaar afsluiten of meter verwijderen
2019-10-01Besloten om nog maar even niets te doen omdat het wel heel duur is
2020-06-20Dit topic gevonden en besloten om deze route te volgen
2020-06-23Gebeld met Greenchoice voor e-mail adres, reactie: vragen at greenchoice punt nl
2020-06-23E-mail naar Greenchoice: opzegging gas en machtiging voor opzeggen ATO
2020-06-23E-mail van Greenchoice: automatische ontvangstbevestiging
2020-06-25E-mail van Greenchoice: "Zolang u gasmeter actief is kunnen wij geen opzegging doorvoeren. U moet eerst contact met uw netbeheerder opnemen hiervoor."
2020-06-25Gebeld met Greenchoice: opzeggen was opeens toch geen probleem.
2020-06-25E-mail van Greenchoice: bevestiging dat gas contract per 1 juli is opgezegd
2020-07-08Slotnota ontvangen van Greenchoice
2020-07-16Brief van Enexis: "Aan de gebruikers van gas op dit adres"
2020-07-17Ongeopend retour afzender verzonden met melding "Geen gebruikers van gas op dit adres"
2020-07-30Brief van Enexis: "Aan de gebruikers van gas op dit adres"
2020-07-30Ongeopend retour afzender verzonden met melding "Geen gebruikers van gas op dit adres"
2020-09-25Standaard brief van Enexis: "Geen leveringsovereenkomst bekend... Als u energie wilt blijven afnemen, dan hebt u een leveringsovereenkomst nodig... anders zijn wij genoodzaakt uw energietoevoer af te sluiten. Dit doen wij 15 werkgaden na dagtekening..."
2020-09-27Standaard rectie aan Enexis: "Gebruik geen gas, dus geen leveringsovereenkomst... Van harte welkom om op afspraak langs te komen, maar ik geef geen opdracht... Ik zal het in rekening brengen van kosten niet accepteren."

[ Voor 16% gewijzigd door zondergas op 27-09-2020 16:08 . Reden: Nieuwe correspondentie ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@zondergas Als je nog kunt bewijzen dat je eerder wilde hebt opgezegt, kan je alsnog een correcte afrekening per opzegdatum + opzegtermijn vorderen. Scheelt weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• zondergas
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 17-10-2024
Goed idee @onetime, dat scheelt zeker. Ik heb even terug gezocht, maar alles is toen telefonisch gegaan (geen opnames). Helaas kan ik het dus niet bewijzen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Pieterd218
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 27-02-2021
Kleine update: ik heb eind juni/ begin juli ineens weer twee brieven "voorkom afsluiting" ontvangen van Stedin. Alsof ze vergeten zijn dat we het hier drie maanden geleden al over gehad hebben.

Er staat nu overigens wel een interessant zinnetje in over dat als je een nieuwe bewoner bent en je geen gas wenst af te nemen, je met ze kan overleggen over een gepaste oplossing. Had ik ook nog niet eerder gezien.
Pagina: 1 ... 49 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.