Hierbij mijn dossier met Enexis Noord (Huurder)
Per 16 Juli mijn ATO gas opgezegd bij Powerpeers, dit was totaal geen probleem ik zit net in het 2de jaar van mijn 3 jarig contract.
Ze gaan wel een opzegvergoeding van € 50,- in rekening brengen , maar van de welkomskorting voor een 3 jarig contract hoeft ik niets van terug te betalen.
Acties tot nu toe
Omdat ik mijn woning huur van een woningbouw vereniging eerst mijn huurcontract maar eens na gekeken.
Hierin staat dat ik verplicht ben om een contract voor gas en elektriciteit af te sluiten.
Toch de woningbouw vereniging maar eens gebeld, in eerste instantie wilden ze me houden aan de bepaling in het huurcontract , maar nadat ik ze er op wees dat ze pretenderen om duurzaam wonen en de energietransitie te stimuleren gingen ze akkoord als ik de kosten voor afsluiting ,verwijdering en eventueel her aansluiten voor mijn rekening zou nemen. ( zie brief )
15-07-2020 Telefonisch mijn gascontract opgezegd bij mijn energieleverancier
Bevestiging opzegging per E-mail ontvangen van Powerpeers.
15-07-2020 Mailtje Powerpeers:
"Hallo Janp1963,
Bedankt voor het doorgeven van je afmelding. We hebben het verzoek tot afmelding van het energiecontract voor ................. in .............ontvangen. De gewenste afmelddatum is 16 juli 2020. We gaan je afmelding zo snel mogelijk voor je verwerken. Zodra dit is gebeurd, ontvang je een bevestiging van ons.
Wij sturen ongeveer zes weken na de verhuisdatum je eindafrekening. Daarop zie je hoeveel energie je de afgelopen tijd verbruikt hebt. Om een juiste berekening te maken, hebben we je meterstanden nodig van de afmelddatum. Deze worden uitgelezen via de slimme meter. Je hoeft ze dus niet aan ons door te geven. Handig, toch?
We ontvangen graag nog jouw
nieuwe adres voor verdere correspondentie. "
Naar aanleiding van dit mailtje waarin ze het over verhuizen hebben ,toch nog even gebeld. medewerker vertelde dat dit standaard mailtjes zijn en dat de standaard nog niet is aangepast aan gas verlaters.
16-07-20120 mailtje Powerpeers:
"Hallo Janp1963,
We hebben bericht ontvangen dat er een contract op ........... in .......... is aangemeld bij een andere leverancier per 16 juli 2020.
Ben je verhuisd?
Als je bent verhuisd, dan kun je je verhuizing bij ons doorgeven. Jouw contract loopt nog tot 31/05/2022. Je kunt je contract gemakkelijk mee verhuizen naar je nieuwe adres. Zo voorkom je een boete voor het voortijdig beëindiging van je contract.
De meterstanden van je oude adres worden automatisch uitgelezen via de slimme meter. Deze hoef je dus niet aan ons door te geven. Je ontvangt de eindafrekening binnen zes weken.
Weet je van niets?
Als je niet bent verhuisd, neem dan contact met ons op. Dan is er misschien een onterechte overstap gedaan door een andere leverancier. Wij kunnen dan contact met hen opnemen en uitzoeken wat er is gebeurd. Ook kunnen we dan je contract weer bij ons starten.
16-07-2020 Naar aanleiding van dit mailtje het volgende mailtje terug gestuurd:
"Beste,
In reactie op onderstaand mailtje het volgende,
Ik ben- of ga niet verhuizen noch ga ik een nieuw gascontract aan bij een andere leverancier.
Van een eventuele boete voor het vroegtijdig beëindigen van mijn gascontract bij Powerpeers ben ik op de hoogte en accepteer deze.
Ik wil enkel mijn gascontract met bijbehorende ATO bij Enexis beëindigen omdat ik geen gas meer verbruik.
Hierbij machtig ik Powerpeers (zoals al gemeld in het telefonisch contact) nogmaals om ook de ATO bij Enexis op te zeggen.
Mijn contract voor elektriciteit bij Powerpeers blijft gewoon in stand!
Met vriendelijke groet,
Janp1963
17-07-2020 Reactie Powerpeers op bovenstaande mail:
Hallo Janp1963,
Het klopt dat je alleen een afmelding hebt gedaan voor het gas. Het was alleen verkeerd in ons systeem komen te staan. Hierdoor ontstond de mail met de melding over een aanmelding bij een andere leverancier (maar dat zijn wij). Dat heeft te maken met het herstel in ons eigen systeem. De mail is een automatisch gemaakte mail. De mail mag je als niet verzonden beschouwen.
Sorry voor het ongemak!
Er staat nu in ons systeem:
- Levering elektriciteit blijft doorlopen zoals afgesproken
- Levering gas hebben we beëindigd per 17 juli 2020.
Over het gedeelte van gas sturen wij een eindafrekening binnen 4 weken (maar waarschijnlijk eerder).
Hopelijk is alles zo duidelijk!
Fijne dag!
Groeten,
23-07-2020
Brief van Enexis met mijn voor- en achternaam in de aanhef, met als titel "Energiemeters nieuwe woning"
Enexis denkt dus dat ik een nieuwe bewoner ben van mijn woning,

. Komt waarschijnlijk dat ik bij Powerpeers onder mijn roep- en achternaam bekend sta en bij Enexis met mijn voorletters en achternaam.
Met dank aan Powerpeers die mij als nieuwe bewoner gemeld hebben op mijn adres, zou dit mogelijkheden kunnen scheppen om kostenloos van mijn gasaansluiting af te kunnen komen door straks geen nieuwe ATO gas aan te gaan?
Volgens mij heb ik deze situatie nog niet gezien in het topic.
29-07-2020
Ongeopend retour afzender: "geen gebruikers van gas op dit adres"
20-08-2020
2de brief van Enexis ontvangen : "Aan de gebruikers van gas op dit adres" ongeopend retour
22-11-2020
Niets meer vernomen van Enexis na ongeopend tweede brief retour te hebben gestuurd.
Na de recente ontwikkelingen en het bericht op de website van Enexis overweeg ik binnenkort om verwijdering aan te vragen via "mijn aansluiting" na 1-3-2021.
29-12-2020
Vandaag een personenauto van Enexis voor de deur , voor ik mijn schoenen aan kon doen en bij de voor deur was, is de vogel alweer gevlogen niet aangebeld wel brief in de bus.
Wellicht ziet Enexis de bui al hangen en was het een verkennend bezoek , voor eventuele verwijdering later?
30-12-2020
Mailtje naar Enexis gestuurd naar aanleiding van de ontvangen brief:
L.S. / Geachte heer/mevrouw van Enexis
Ik ontving op 29-12-2020 een brief van u op mijn adres (kenmerk:( xxxxxx), waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten.
Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 01-06-2019 opgezegd bij Powerpeers.
Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Powerpeers gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten (conform artikel 3.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas) waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd.
U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
janp1963
En warempel een paar uur later al bericht terug:
Beste meneer janp1963
U geeft aan een brief van ons te hebben ontvangen waarin staat dat u een energiecontract voor de gasaansluiting in moet laten gaan, anders zijn wij genoodzaakt de gasaansluiting af te sluiten. U wilt geen contract voor gas laten ingaan op uw adres xxxxxxxx en geeft geen opdracht tot afsluiten van het gas en accepteert geen kosten die daarvoor in rekening worden gebracht. U verwijst daarvoor naar de algemene voorwaarden en de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO). Ik kan begrijpen dat wanneer u geen gasaansluiting meer gebruikt, u verder geen kosten voor de gasaansluiting wilt ontvangen. Hieronder zal ik u uitleggen wat ik in werking heb gezet.
Ik heb uw e-mail doorgestuurd naar de afdeling Klachten & Claims, zij kunnen u verder helpen. De afdeling Klachten & Claims gaat uw e-mail binnen 10 werkdagen beantwoorden.
Ik vertrouw erop dat mijn collega’s u kunnen helpen en dat u snel een antwoord krijgt over de procedure bij geen gebruik van de gasaansluiting. Ik wens u nog een prettige dag.
Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Het is ook mogelijk deze e-mail te beantwoorden. Verder vindt u informatie op
www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,
xxxxx
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
12-01-2021 Reactie van klachten & claims per E-mail
Geachte heer Janp1963,
Mijn collega van de Klantenservice heeft uw bericht doorgestuurd naar de afdeling Klachten en Claims. Ik heb begrepen dat u uw leveringscontract op de gasaansluiting hebt opgezegd op uw adres in uw woonplaats. Graag informeer ik u hier verder over.
Nieuwe regeling
Minister Wiebes is met een nieuwe tijdelijke regeling gekomen. Deze regeling houdt in dat de verwijderingskosten van de gasaansluiting volledig voor rekening komen van de netbeheerder. De bedoeling is dat deze regeling op 1 maart in gaat. Hoewel de regeling op 1 maart in gaat heeft Enexis Netbeheer het al mogelijk gemaakt om een kosteloze verwijdering aan te vragen. Dit hebben wij gedaan om onzekerheden omtrent de verwijdering van de gasaansluiting bij onze klanten weg te halen en om vervelende afsluitprocedures te voorkomen.
Advies
Ons advies is daarom om nu een aanvraag te doen voor een verwijdering en dan te kiezen voor een gewenste uitvoerdatum van ná 1 maart 2021. Alle werkzaamheden die namelijk na deze datum worden uitgevoerd vallen onder deze nieuwe regeling, dit leest u ook terug op onze website,
www.enexis.nl/verwijderkosten. Hierbij moet ik wel vermelden dat er na een aanvraag nog een wel een standaard offerte verstuurd wordt waarop akkoord gegeven moet worden. Achteraf zal echter niets in rekening gebracht worden zolang de uitvoering na 1 maart plaatsvind. U kunt de verwijdering aanvragen op
www.mijnaansluiting.nl.
Afsluitkosten
Omdat u geen gebruik meer maakt van gas in uw woning hebt u het leveringscontract opgezegd. Het is daarom belangrijk dat u snel een verwijdering aanvraagt. Als een aanvraag gedaan is zal er ook niet afgesloten worden. Doet u geen aanvraag dan loopt u alsnog het risico op afsluiting waarbij kosten bij u in rekening gebracht worden. Dit beleid is verder nog ongewijzigd
Ik ga ervan uit u met bovenstaande voldoende te hebben geïnformeerd en wens u een fijne dag.
Vragen
Mocht u vragen hebben dan kunt u altijd contact met mij opnemen. U bereikt mij op 088 857 16 05, ik ben aanwezig op maandag, dinsdag en donderdag van 8.30 tot 16.30 uur. Als u belt wilt u dan het ticket nummer bij de hand houden dat in de onderwerpregel van deze e-mail staat? Dan kan ik u sneller helpen. U bereikt mij via e-mail door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Mevrouw
Klachten & Claims
21-01-2121
Mijn reactie per mail :
Dank voor uw bericht.
U schrijft dat Minister Wiebes met een nieuwe tijdelijke regeling komt waarbij de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting volledig door de netbeheerder betaald worden. En dat de bedoeling is dat dit op 1 maart 2021 in gaat. U adviseert me een aanvraag tot verwijdering te doen voor na die tijd.
Wat ik me nu afvraag: als de netbeheerder de verwijderingskosten ná 1 maart 2021 volledig gaat betalen, waarom kan de netbeheerder dat dan niet nu ook al doen? Er is toch niets dat u als netbeheerder belet de portemonnee te trekken?
En bovendien, als de netbeheerder uit eigen beweging de aansluiting komt afsluiten of verwijderen, dan zijn de kosten ook nu al voor de netbeheerder. Feitelijk verandert er dus niks na 1 maart 2021.
Ik zal derhalve geen opdracht verstrekken. Niet nu, en niet na 1 maart 2021. U blijft van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik herhaal echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en vanzelfsprekend het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groeten,
Janp1963
26-01-2021
Geachte heer ,Janp1963,
Dank u wel voor uw reactie op mijn e-mail van 12 januari betreffende de kosteloze verwijdering van uw gasaansluiting.
Ik vind het jammer om te lezen dat u geen kosteloze verwijdering aan wilt vragen. De reden hiervan is mij niet duidelijk. Zoals ik in mijn eerder e-mail heb aangeven wordt het afsluitproces stop gezet zodra wij de aanvraag voor de kosteloze verwijdering ontvangen. Uw standpunt en uw argumenten zijn bij ons bekend. Deze argumenten hebben niet geleid tot een wijziging in ons beleid. Enexis Netbeheer is van mening dat haar beleid voldoet aan alle wet en regelgeving.
U vraagt waarom er nu niet al kosteloze verwijdering worden uitgevoerd. Dit is een besluit van de overheid. Voor alle netbeheerders in Nederland geldt dat de maatregel per 1 maart ingaat. Om onduidelijkheden te voorkomen hebben wij besloten niet eerder dan 1 maart de kosteloze verwijderingen uit te voeren.
Omdat ik verder niets voor u kan betekenen sluit ik het dossier en wens u een fijne dag. Mocht u vragen hebben dan bereikt u mij op xxxxx
Met vriendelijke groet,
Mevrouw,
Klachten & Claims
[
Voor 139% gewijzigd door
Janp1963 op 31-01-2021 15:23
]
A-label (huur)bungalow 90m2 4800WP zonnepanelen, Marstek 5.2 KWh thuisaccu, lucht lucht airco LG 3,5 KW, elektrische boiler, inductiekookplaat, Homewizard energie monitor systeem sinds 01-06-2019 gasloos