Dank voor uw bericht van 7 juli 2020.
Helaas heeft Enexis stellig het idee dat zij intern beleid kan opleggen aan mensen die geen contractuele relatie (meer) hebben met Enexis. Beleid is namelijk geen wet.
Ik blijf inderdaad op inhoudelijke gronden bestrijden dat er een grondslag is voor het betalen van kosten voor het zonder voorafgaand verzoek fysiek afsluiten of verwijderen van de gasaansluiting van Enexis. Op de website van de Consumentenbond lees ik overigens: “Consumenten die de gasaansluiting in hun huis willen beëindigen, krijgen hiervoor soms ten onrechte een flinke rekening van hun netbeheerder, aldus de Geschillencommissie Energie.”
https://www.consumentenbo...ldgids-uitgelicht/geengas
Zoals eerder aangegeven is een uitspraak van de Geschillencommissie voor mij geen wettelijk kader, die mij tot iets verplicht. Specifiek is de hele uitspraak (119641) vernietigd, dus het standpunt uit díe uitspraak van de Geschillencommissie staat ook niet meer.
De Geschillencommissie geeft inderdaad in het bindende advies met nummer 118868 aan dat er door de netbeheerder keuzes geboden moeten worden. U geeft aan: “De kosten voor één van deze opties komen voor rekening van de consument. Dit leest u in artikel 2.9 lid 2 van de Tarievencode Gas”. In artikel 1.1 van de Tarievencode Gas staat: “Deze code bevat de door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, te hanteren tariefstructuren, zoals bedoeld in artikel 12a van de Gaswet.” De Tarievencode Gas geldt dus alleen voor de netbeheerders. De netgebruikers zijn slechts het meewerkend voorwerp (‘jegens’). Hierdoor kunnen er geen voor mij geen verplichtingen voort vloeien uit de Tarievencode Gas. Sterker nog en dat heb ik in mijn vorige mail ook aangegeven, maar daar reageert u niet op, heeft Enexis in navolging op het bindende advies met nummer 118868 bij de betreffende consument de aansluiting kosteloos tweezijdig afgekoppeld.
De Geschillencommissie heeft zijn eigen interpretatie van de “noodzakelijke handelingen”. Zoals in mijn vorige email reeds aangegeven kan alles wat na het beëindigen van de overeenkomst nog uitgevoerd moet worden onmogelijk noodzakelijk zijn 'voor het beëindigen van de overeenkomst'.
In het door u aangehaalde citaat staat niets vermeld over kosten. Dus zelfs al zou het betreffende citaat van toepassing zijn, blijkt daaruit nog niet dat Enexis werkzaamheden op kosten van de voormalige klant mag uitvoeren.
Tot slot kan het nooit zo zijn dat een consument gedwongen is tot 'keuze' voor een overeenkomst met een commerciële monopolist. Enexis kan met behulp van een wetsartikel niet duiden dat een dergelijke verplichting wel bestaat voor de consument. Al vele malen is aan verschillende netbeheerders gevraagd waar in de Nederlandse wetgeving een verplichting tot het aangaan van een overeenkomst (c.q. geven van een opdracht) is vastgelegd, echter kan geen enkele netbeheerder deze vraag beantwoorden met een verwijzing naar concrete wetsartikelen.
Uiteraard begrijp ik dat Enexis kosten moet maken voor het uitvoeren van haar beleid, dat is immers inherent aan het voeren van een onderneming. Enexis lijkt hier echter te vergeten dat in alle jaren dat uw gasaansluiting in gebruik is geweest, Enexis middels het vastrecht kosten in rekening heeft gebracht voor vervanging van de betreffende gasaansluiting. De werkzaamheden bij 'vervanging' zijn grofweg in twee delen op te splitsen: werkzaamheden ter verwijdering van de oude gasaansluiting en werkzaamheden voor het aanbrengen van een nieuwe aansluiting. Doordat Enexis nu niet genoodzaakt is om een nieuwe aansluiting aan te leggen, bespaart u flink wat kosten. Enexis kan de financiële reservering voor de toekomstige 'vervanging' van de aansluiting op mijn perceel heeft nu gebruiken om de kosten voor de uitvoering van het beleid van Enexis te dekken. Mijn gasmeter is slechts één jaar oud, omdat deze vervangen is vanwege installatie van een slimme meter, om kosten te besparen zou deze gasmeter prima elders geïnstalleerd kunnen worden.
In het beleid van netbeheerders is er ook nog sprake van schending van het gelijkheidsbeginsel:
• Bij iemand die een huis koopt waar een gasaansluiting aanwezig is, maar bij een energieleverancier alleen elektriciteit afneemt en dus géén gasaansluiting nodig heeft en géén ATO (voor gas) afsluit, wordt de gasaansluiting zonder kosten voor de nieuwe bewoner verwijderd en gaat de netbeheerder die kosten ook niet bij de voormalig aangeslotene (de vorige bewoner) factureren/verhalen (mede omdat u niet bekend bent c.q. kan zijn c.q. mag zijn met de nieuwe adresgegevens van die voormalig aangeslotene).
• Bij iemand die de ATO opgezegd heeft omdat deze geen gas meer gebruikt en daarmee de gasaansluiting niet meer nodig heeft, wilt u wél de kosten voor de verwijdering bij de voormalig aangeslotene factureren.
Bij deze wil ik ook een klacht indienen: Op 5 juli 2020 heb ik de tweede (herinnering: geen gas zonder energiecontract” brief met kenmerk KM-L-UH2 ontvangen. In deze en de eerder standaardbrief wordt gesteld dat u "Wettelijk zijn wij nu verplicht om gas af te sluiten". Deze intimiderende stelling is onjuist en misleidend! De wettelijke plicht die Enexis heeft is dat er geen gas geleverd mag worden zonder contract van een leverancier. Maar hoe Enexis dit zal waarborgen kan niet voor mijn rekening komen.
U geeft aan: “Wel wil ik u er nog op wijzen dat het afsluitproces door zal gaan als u geen energiecontract regelt.” Ik begrijp dat u niet meer met mij in discussie wilt gaan.
Graag wil ik van u en/of een andere afdeling van Enexis weten hoe dat “afsluitproces” verder wordt vormgegeven, want uit de tientallen eerdere voorbeelden van het vervolg hierna bij Enexis die ik ken, blijkt dat Enexis dat dit vervolg bij Enexis volstrekt onvoorspelbaar is, niet consistent is en er ook nog verschillen zijn tussen de verschillende regio’s waar Enexis netbeheerder is:
• Soms, maar niet altijd, komt er onaangekondigd iemand langs met een A4 dat “onze monteurs bij u langs geweest om u af te sluiten”., Er wordt niet direct afgesloten maar het doel is om de consument een afspraak te laten maken (“om hogere kosten te voorkomen”) en om die afspraak te maken blijkt dat je die afspraak alleen kunt maken als je een opdracht geeft.
• Soms, maar niet altijd, komt er onaangekondigd iemand langs om een slotje en/of zegel te plaatsen.
• Soms, maar niet altijd, volgt er dan een factuur, die eventuele factuur wordt dan natuurlijk betwist.
• Soms, maar niet altijd, draagt Enexis de vordering van de betwiste factuur, over aan een incassobureau, die dan een incassobrief stuurt.
• Consumenten die vervolgens dat incassobureau om de grondslag van de vordering vragen, krijgen óf geen antwoord, of een verwijzing naar 2.9.2 Tarievencode Gas.
• Consumenten die het incassobureau dan met redenen omkleed aangeven waarom die grondslag niet klopt, en verwijzen naar eerdere correspondentie met Enexis, horen vervolgens niets meer van dat incassobureau.
• Soms, maar niet altijd neemt het aansluitregister (regio gebonden) contact op met de consument en is afgesloten worden, zonder kosten op afspraak mogelijk.
• Soms, maar niet altijd, wordt er van tevoren conform artikel 4.1.2.5 van de Aansluit en Transportcode Gas RNB een afspraak gemaakt voor het kosteloos plaatsen van een slotje.
Wat wél voorspelbaar is: vroeger of later wordt het altijd stil aan de zijde van Enexis. Onbetaalde facturen blijven onbetaalde facturen. Soms volgt (na een jaar een slotje te hebben gehad) alsnog kosteloze verwijdering op initiatief van Enexis. Enexis maakt hier dus extra kosten, die niet nodig zijn.
Ik herhaal nogmaals; Enexis en/of een door Enexis ingehuurde aannemer is nog steeds van harte welkom conform artikel 4.1.2.5 van de Aansluit en Transportcode Gas RNB om de gasaansluiting van Enexis op afspraak te komen afsluiten of te verwijderen, maar dat gebeurt niet in mijn opdracht. Ik wijs dan ook nogmaals iedere vorm van kosten van de hand en een eventuele factuur hiervoor betwist ik dan ook bij voorbaat.