Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 45 ... 100 Laatste
Acties:
  • 728.551 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 20:16
Kees-Jan schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:18:
[...]

Ik niet; ik ben geen gasverlater en mijn CV-ketel is van december 2008, ~12 jaar "oud" dus; de onderhoudsmonteur vindt 'm er nog prima bijhangen. Huis is van 1992. Als deze CV-ketel ermee ophoud ga ik eens kijken of er goede alternatieven zijn, maar ja, een pellet kachel is ook slecht voor het milieu (schijnt), Waterstof is nog volop in ontwikkeling en voordat dat normaal beschikbaar komt zijn er vast wel een aantal jaar verstreken; een gastank in de tuin mag ook al niet hier in de woonwijk en een WarmtePomp is wat mij betreft (nu) te grote investering (kinderen wonen nu nog thuis maar die gaan ook uitvliegen; m'n pensioen komt er aan en ik weet niet of we hier blijven wonen). En anders wordt het weer gewoon een HR CV-ketel hoor :/

P.S. zou dit wat zijn? Een beetje goed dimensioneren en een elektrische CV ketel...
YouTube: Make Free Energy Generator 220v With 5kw Alternator And Motor Flywhe...

kan ik ook van het gas af... O-)
@Kees-Jan Die mannen verdienen de Nobelprijs: ze zijn de eersten die de tweede hoofdwet van de thermodynamica hebben verslagen.... (niet dus).

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Geander schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:31:
Ze geven het niet op, en we vallen telkens in herhaling

[...]
Onbeschofte vlerken bij Bosveld. Dit maar terug?
Beste mensen van Bosveld,

Als u niet eens met een grondslag voor de vordering van uw cliënt kunt komen, zoals ik verzocht, zijn we inderdaad uitgepraat. Ik betwist uw vordering nog steeds, en betaal niet.

Met vriendelijke groet

@Geander

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:52
No Hands schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:56:
[...]

Niet iedereen kan het betalen om te isoleren en warmtepompen te kopen. Dus dat zou niet eerlijk zijn om mensen er op deze manier toe te dwingen.
Daar zijn dan die subsidies aan de andere kant weer voor :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
overhyped schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:46:
[...]

Daar zijn dan die subsidies aan de andere kant weer voor :)
Warmtepomp van 10.000 euro met 1.500 euro subsidie helpt voor veel mensen nog steeds niet.Je kunt eenvoudigweg vastrecht voor een eerste levensbehoefte als verwarming niet als pressiemiddel gebruiken om gebruikers een andere kant op te duwen.
Dat kan prima met boetes en benzineprijzen, maar niet met vastrecht op gas of elektra.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:10

flessuh

Set sail for fail!

Och het is echt wel goedkoper te regelen door grotere warmtepompen te installeren voor wijken bijvoorbeeld. Dan een lokaal warmtenet er aan.

Echter moet de regelgeving dan aangepast worden om dat soort (lokale) initiatieven toe te staan, want momenteel wordt dat tegengehouden door...... juist, de netbeheerders (want waarom concurrentie toelaten als je je monopoliepositie vast wilt houden)

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
No Hands schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:12:
[...]

Warmtepomp van 10.000 euro met 1.500 euro subsidie helpt voor veel mensen nog steeds niet.Je kunt eenvoudigweg vastrecht voor een eerste levensbehoefte als verwarming niet als pressiemiddel gebruiken om gebruikers een andere kant op te duwen.
Dat kan prima met boetes en benzineprijzen, maar niet met vastrecht op gas of elektra.
Klopt helemaal, en 'n antwoord was ook wat kort door de bocht :) MAar als het alternatief daar is dan is het omhoog brengen van kosten van hetgeen dat je wilt ontmoedigen een handig middel.

nu moet je het nog grotendeels zelf bekostigen, maar met een wijkgerichte aanpak, of met een gebouwgebonden financiering met goede onderhouds/verzekerings/risico beperkende maatregelen waardoor de transitie maand lasten neutraal uitgevoerd kan worden kom je een eind. Dit vereist helaas wat meer visie dan we nu zien vanuit den haag. iets met integrale aanpakken enzo ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 13-06 06:27
No Hands schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:12:
[...]

Met €10000 - €1500 (subsidie) ben je er niet; dan komen de aanpassingen qua isolatie en andere verwarmingselementen enz. in/om de hut er nog bij.
Ik heb wel zonnepanelen (nu een jaar) met 3800kWh opbrengst met 1400kWh zelfgebruik en ~600kWh inkoop.
Gas gebruik is afgelopen jaar (zonder échte winter) 1200m3 (= €850, equivalant aan 4250kWh electra)

Al-met-al te weinig om all electric te gaan. :-(

the older I get, the better I was...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
No Hands schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:57:
[...]

het is slim om voordat de ketel ermee stop een alternatief te bedenken, als ie stopt in de winter en je hebt geen idee dan wordt het zeker weer een nieuwe ketel.
Weet ik, vandaar dat ik al een aantal alternatieven opsom die "in het rijtje staan". Maar ik vermoed dat er "gewoon" weer een HR CV-ketel gaat komen, ondanks alle (vage) beloftes van gemeentes om aan de energietransitie te werken, terwijl ze er zélf niet mee bezig zijn of klok-klepel iets gehoord hebben... :F

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
flessuh schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 12:30:
Och het is echt wel goedkoper te regelen door grotere warmtepompen te installeren voor wijken bijvoorbeeld. Dan een lokaal warmtenet er aan.

Echter moet de regelgeving dan aangepast worden om dat soort (lokale) initiatieven toe te staan, want momenteel wordt dat tegengehouden door...... juist, de netbeheerders (want waarom concurrentie toelaten als je je monopoliepositie vast wilt houden)
een lokaal warmtenet is interessant als er industrie "in de buurt" (lees: randstad) zit die z'n warmte wel kwijt wil.
weinig industrie hier @platteland O-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16:10

flessuh

Set sail for fail!

Nou ja, een paar km pijp leggen van/naar industrie of een nieuw geothermie bron boren zit wel even verschil in.

Het idee was een pilot voor een geothermie bron voor 3 nabijgelegen dorpen in het Noorden van Nederland. Maar dat project werd dus afgeketst omdat het los van de netbeheerder zou draaien. Daardoor maakte de netbeheerder het dusdanig lastig dat dat hele project geschrapt is.

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
flessuh schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:35:
Nou ja, een paar km pijp leggen van/naar industrie of een nieuw geothermie bron boren zit wel even verschil in.

Het idee was een pilot voor een geothermie bron voor 3 nabijgelegen dorpen in het Noorden van Nederland. Maar dat project werd dus afgeketst omdat het los van de netbeheerder zou draaien. Daardoor maakte de netbeheerder het dusdanig lastig dat dat hele project geschrapt is.
tot zover de energietransitie... 8)7 :z

Kan die minister Wiebes die netbeheerders ff uitleggen wat zijn plannen zijn en dat ze hem niet teveel moeten tegenwerken? Dan komen we er misschien... ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 15-06 16:23
Kees-Jan schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:44:
[...]

tot zover de energietransitie... 8)7 :z

Kan die minister Wiebes die netbeheerders ff uitleggen wat zijn plannen zijn en dat ze hem niet teveel moeten tegenwerken? Dan komen we er misschien... ;w
Nee want dat is slecht voor die zielige gemeentes die hun megalomane projecten financieren met de winsten van de netbeheerders :D

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
cold_as_ijs schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:54:
[...]

Nee want dat is slecht voor die zielige gemeentes die hun megalomane projecten financieren met de winsten van de netbeheerders :D
* Kees-Jan wil óók van 2 walletjes eten... :9

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06 16:35
alaintje schreef op woensdag 3 juni 2020 @ 13:22:
Ah wat een lief briefje, na exact 7 maanden (3 december) verhuizen en 1 dag na installatie WP.

[Afbeelding]

prullenbak in of retour afzender, eindelijk tijd om de OP even door te lezen :7 .
Deze week de tweede brief gekregen. Helaas heeft iemand deze geopend (serieus, niet ik). Maar deze brief is natuurlijk al niet voor mij, want hij is aan de gebruiker(s) van gas op dit adres. Alleen jammer dat iemand hem heeft geopend.
Er staat in dat ik voor 3 juli 2020 een energieleverancier moet hebben.
Anders ben ik verplicht 141,80 te betalen voor het afsluiten binnen in uw huis en/of 697,17 voor het afsluiten buiten uw huis.
Nu weet ik niet eens welke van de 2 van toepassing dan is, bij de eerste zul je wel vastrecht moeten blijven betalen en is in feite het afdoppen.

Maar goed, ik ben helemaal geen gebruiker van gas. Dus deze prijzen zijn ook niet voor mij.

Ik ben tevens vergeten de vorige brief retour te sturen. Zal dat vandaag eens doen.
Deze geopende brief verdwijnt dan maar in de prullenbak vrees ik.

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hippe Lip
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 13:18

Hippe Lip

Er valt altijd wat te leren

@alaintje
Niets weggooien en wel netjes reageren. En alles in een mapje bewaren = dossiervorming. Je weet nooit wanneer je het echt nodig gaat hebben.

Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 18:36
alaintje schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:56:
[...]

Deze week de tweede brief gekregen. Helaas heeft iemand deze geopend (serieus, niet ik). Maar deze brief is natuurlijk al niet voor mij, want hij is aan de gebruiker(s) van gas op dit adres. Alleen jammer dat iemand hem heeft geopend.
Er staat in dat ik voor 3 juli 2020 een energieleverancier moet hebben.
Anders ben ik verplicht 141,80 te betalen voor het afsluiten binnen in uw huis en/of 697,17 voor het afsluiten buiten uw huis.
Nu weet ik niet eens welke van de 2 van toepassing dan is, bij de eerste zul je wel vastrecht moeten blijven betalen en is in feite het afdoppen.

Maar goed, ik ben helemaal geen gebruiker van gas. Dus deze prijzen zijn ook niet voor mij.

Ik ben tevens vergeten de vorige brief retour te sturen. Zal dat vandaag eens doen.
Deze geopende brief verdwijnt dan maar in de prullenbak vrees ik.
Met het huidige beleid van de netbeheerders is binnen afsluiten een jaar uitstel van gezeur. Na een jaar proberen ze je alsnog te verleiden tot een opdracht voor verwijdering of betalen voor heraansluiten.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• alaintje
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 15-06 16:35
dossier bijgewerkt

bedankt beide. Ik ga brief 3 sturen, maar dan wel een kleine correctie bewoner->gebruiker
En dan wel naar de klantenservice per mail.
L.S. / Geachte heer/mevrouw …

Ik ontving op 03-06-2020 een brief van u op mijn adres, waarin u de 'gebruikers van gas op dit adres' ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas. En die heb ik ook nooit gehad sinds ik hier woon. Ik heb ook nimmer gas gebruikt op dit adres en ben dat ook niet van plan.

De gasmeter en gasaansluiting zijn uw eigendom (artikel 3b lid 1, Gaswet) en uw verantwoordelijkheid. U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u daaraan nodig acht. Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef. Aangezien de aansluiting van u is, en ik geen overeenkomst met u heb of heb gehad, geef ik bij voorbaat aan dat ik het eventueel in rekening brengen van kosten voor werkzaamheden niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

<<naam>>
<<adres>>
<<email>>
Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

[ Voor 21% gewijzigd door alaintje op 24-06-2020 14:55 ]

Absoluut relatief, relatief absoluut.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
alaintje schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 14:49:
dossier bijgewerkt

bedankt beide. Ik ga brief 3 sturen, maar dan wel een kleine correctie bewoner->gebruiker
En dan wel naar de klantenservice per mail.

[...]

***members only***
ares

moet worden

adres

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:19
Kees-Jan schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 13:16:
[...]
Weet ik, vandaar dat ik al een aantal alternatieven opsom die "in het rijtje staan". Maar ik vermoed dat er "gewoon" weer een HR CV-ketel gaat komen, ondanks alle (vage) beloftes van gemeentes om aan de energietransitie te werken, terwijl ze er zélf niet mee bezig zijn of klok-klepel iets gehoord hebben... :F
2021 weet je waar je aan toe bent, dan maken gemeenten het bekend wat er wanneer en waar gaat gebeuren om gasloos de toekomst in te gaan.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• bosaap22
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-05 13:54

bosaap22

Doing things I'm good at.

Dankzij dit topic hebben wij 'op gepaste wijze' de procedure om kosteloos van een gasaansluiting af te komen opgestart, op het moment dat we naar ons nieuwe huis verhuisde. (Route E)
In chronologische volgorde:

15-05-2020:
Sleutels gekregen van een jonge woning met warmtepomp installatie. Enkel een gas aansluiting aanwezig vanwege de gaskookplaat. Deze hebben we direct bij de overdracht vervangen voor inductie.
Daarnaast enkel een contract voor elektriciteit afgesloten via Greenchoice.
02-06-2020:
Eerste brief ontvangen van Exexis waarin vriendelijk werd gevraagd een energiecontract af te sluiten, omdat dit nog niet was geregisteerd in hun systeem. Er werd geen melding gemaakt van eventuele kosten of andere sancties. Niet op deze brief gereageerd.
18-06-2020:
Tweede brief ontvangen van Enexis waarin nogmaals met klem werd verzocht een gascontract af te sluiten. Anders zouden er kosten in rekening worden gebracht voor het afsluiten van de gasaansluiting.
19-06-2020:
Voorbeeld briefnummer 3 verstuurd naar klantenservice@enexis.nl.
23-06-2020:
Reactie ontvangen van de klantenservice
Beste -----,

Allereerst, gefeliciteerd met uw nieuwe woning. Uit uw e-mail begrijp ik dat u van ons een brief heeft gehad in verband met het ontbreken van een contract voor de gasaansluiting op ------- te ------. U geeft vervolgens aan dat u geen gas gebruikt op dit adres en dit ook niet plan bent in de toekomst. U heeft geen overeenkomst ontvangen van ons, en acht uzelf dus ook niet verantwoordelijk voor eventuele kosten die zouden kunnen voortvloeien uit werkzaamheden die aan de aansluiting verricht moeten worden. Een helder verhaal, ik geef u graag wat meer duidelijkheid.
Als u de woning nieuw gekocht heeft, en nooit een contract heeft afgesloten voor de gasaansluiting, heeft u voor deze aansluiting inderdaad ook geen overeenkomst met ons. U kunt de brief dan ook als niet verzonden beschouwen. Ik heb uw e-mail doorgestuurd naar mijn collega’s van het Aansluitregister. Zij gaan kijken wat er met de aansluiting moet gebeuren. Hier krijgt u te zijner tijd bericht van.
Hopelijk bent u zo enigszins gerustgesteld, en kunt u lekker gaan genieten van uw nieuwe woning.
Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Het is ook mogelijk deze e-mail te beantwoorden. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.

10-08-2020:
Kosteloos door Enexis een slotje geplaatst aan mijn gasmeter. Verdere vervolgstappen konden mij niet verteld worden. Ik wacht het rustig af.

[ Voor 5% gewijzigd door bosaap22 op 12-08-2020 11:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
bosaap22 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:02:
Dankzij dit topic hebben wij de stap ook 'op gepaste wijze' gezet op het moment dat we ons nieuwe huis in konden.

15-05-2020:
Sleutels gekregen van een jonge woning met warmtepomp installatie. Enkel een gas aansluiting aanwezig vanwege de gaskookplaat. Deze hebben we direct bij de overdracht vervangen voor inductie.
02-06-2020:
Eerste brief ontvangen van Exexis waarin vriendelijk werd gevraagd een energiecontract af te sluiten, omdat dit nog niet was geregisteerd in hun systeem. Nog geen melding gemaakt van eventuele kosten of andere sancties.
18-06-2020:
Tweede brief ontvangen van Enexis waarin nogmaals met klem werd verzocht een gascontract af te sluiten. Anders zouden er kosten in rekening worden gebracht voor het afsluiten van de gasaansluiting.
19-06-2020:
23-06-2020:
Beste -----,

Allereerst, gefeliciteerd met uw nieuwe woning. Uit uw e-mail begrijp ik dat u van ons een brief heeft gehad in verband met het ontbreken van een contract voor de gasaansluiting op ------- te ------. U geeft vervolgens aan dat u geen gas gebruikt op dit adres en dit ook niet plan bent in de toekomst. U heeft geen overeenkomst ontvangen van ons, en acht uzelf dus ook niet verantwoordelijk voor eventuele kosten die zouden kunnen voortvloeien uit werkzaamheden die aan de aansluiting verricht moeten worden. Een helder verhaal, ik geef u graag wat meer duidelijkheid.
Als u de woning nieuw gekocht heeft, en nooit een contract heeft afgesloten voor de gasaansluiting, heeft u voor deze aansluiting inderdaad ook geen overeenkomst met ons. U kunt de brief dan ook als niet verzonden beschouwen. Ik heb uw e-mail doorgestuurd naar mijn collega’s van het Aansluitregister. Zij gaan kijken wat er met de aansluiting moet gebeuren. Hier krijgt u te zijner tijd bericht van.
Hopelijk bent u zo enigszins gerustgesteld, en kunt u lekker gaan genieten van uw nieuwe woning.
Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Het is ook mogelijk deze e-mail te beantwoorden. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.

Een vriendelijke reactie in de juiste richting vind ik.
Nu nog even wachten tot de collega's van het "aansluitregister" met een reactie komen.

Tot zover....
Goeie reactie van Enexis.

Maar tegenstrijdig volgens het "gelijkheidsbeginsel".

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:01
Eerste stap naar gasloos is gezet. De afgelopen dagen met Vattenfall via FB Messenger gesproken over het stopzetten van mijn gas contract en de ATO. We stappen gelijk ook over met stroom naar Greenchoicr. Dit was de reactie:

Dat veranderd de zaak inderdaad. In dat geval meld ik het contract af per 1 augustus, hiervan ontvang je binnen 5 werkdagen een bevestiging.

Overigens dien je, indien de meter van gas wel aanwezig blijft in de woning, wel een contract voor gas aan te vragen. Ook wanneer je niets verbruikt. De netbeheerder verplicht je namelijk om wel netbeheerskosten te blijven betalen voor de meter. Doe je dit niet, dan zal de netbeheerder uiteindelijk afsluiten, wat een hoop kosten met zich mee kan brengen. Ik wil je dus wel adviseren om even contact op te nemen met je netbeheerder om advies in te winnen.

Zoals eerder aangegeven is de afmelding verwerkt. Binnen 4 tot uiterlijk 6 weken na de afmelding ontvang je van ons de eindafrekening.
Mocht je in de toekomst nog vragen hebben, neem dan gerust weer contact op!

Mijn respons:
Bedankt voor de bevestiging! Ik ben op de hoogte van mijn rechten rondom de gasaansluiting van Liander en zal dit buiten jullie om oplossen. Met vriendelijke groet,

Maar....
Helaas in de bevestiging geen verwijzing naar het opzeggen van de ATO voor gas dus vandaag weer bezig met Vattenfall:

Goedemiddag, zojuist de definitieve bevestiging van jullie gehad van onze afmelding adres van stroom en gas. Echter geen definitieve bevestiging van de opzegging van de aansluit- en transportovereenkomst voor gas. Graag ontvang ik hier ook een schriftelijke bevestiging van. Met vriendelijke groet,

Hoi, dat is ook niet iets wat je van ons ontvangt. Wij beëindigen het contract op dit adres per 1 augustus 2020, niet meer dan dat.

Dat wil zeggen dat jullie dit wel voor mij opzeggen maar de bevestiging van Liander komt?

Wij beëindigen je contract bij ons. Dat houdt in dat je geen betalingsverplichting meer bij ons hebt en dat de levering van stroom/gas ook niet via ons gaat. Hier zorgt je nieuwe leverancier dan voor.

Na het inkopieren van de voorbeeld brief kreeg ik het volgende:

Top! Met het beëindigen van het contract wordt de aansluit- en transportovereenkomst ook stopgezet. Dus dat lijkt me dan in orde :)

Geeft me toch een vreemd gevoel alsof ze het niet snappen of willen doen. Ben benieuwd naar het vervolg.

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Kees-Jan
Bo0bz schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 20:42:
Eerste stap naar gasloos is gezet. De afgelopen dagen met Vattenfall via FB Messenger gesproken over het stopzetten van mijn gas contract en de ATO. We stappen gelijk ook over met stroom naar Greenchoicr. Dit was de reactie:

Dat veranderd de zaak inderdaad. In dat geval meld ik het contract af per 1 augustus, hiervan ontvang je binnen 5 werkdagen een bevestiging.

Overigens dien je, indien de meter van gas wel aanwezig blijft in de woning, wel een contract voor gas aan te vragen. Ook wanneer je niets verbruikt. De netbeheerder verplicht je namelijk om wel netbeheerskosten te blijven betalen voor de meter. Doe je dit niet, dan zal de netbeheerder uiteindelijk afsluiten, wat een hoop kosten met zich mee kan brengen. Ik wil je dus wel adviseren om even contact op te nemen met je netbeheerder om advies in te winnen.

Zoals eerder aangegeven is de afmelding verwerkt. Binnen 4 tot uiterlijk 6 weken na de afmelding ontvang je van ons de eindafrekening.
Mocht je in de toekomst nog vragen hebben, neem dan gerust weer contact op!

Mijn respons:
Bedankt voor de bevestiging! Ik ben op de hoogte van mijn rechten rondom de gasaansluiting van Liander en zal dit buiten jullie om oplossen. Met vriendelijke groet,

Maar....
Helaas in de bevestiging geen verwijzing naar het opzeggen van de ATO voor gas dus vandaag weer bezig met Vattenfall:

Goedemiddag, zojuist de definitieve bevestiging van jullie gehad van onze afmelding adres van stroom en gas. Echter geen definitieve bevestiging van de opzegging van de aansluit- en transportovereenkomst voor gas. Graag ontvang ik hier ook een schriftelijke bevestiging van. Met vriendelijke groet,

Hoi, dat is ook niet iets wat je van ons ontvangt. Wij beëindigen het contract op dit adres per 1 augustus 2020, niet meer dan dat.

Dat wil zeggen dat jullie dit wel voor mij opzeggen maar de bevestiging van Liander komt?

Wij beëindigen je contract bij ons. Dat houdt in dat je geen betalingsverplichting meer bij ons hebt en dat de levering van stroom/gas ook niet via ons gaat. Hier zorgt je nieuwe leverancier dan voor.

Na het inkopieren van de voorbeeld brief kreeg ik het volgende:

Top! Met het beëindigen van het contract wordt de aansluit- en transportovereenkomst ook stopgezet. Dus dat lijkt me dan in orde :)

Geeft me toch een vreemd gevoel alsof ze het niet snappen of willen doen. Ben benieuwd naar het vervolg.
vattenfall, fossielvrij in één generatie...

Da's precies wat we met z'n allen afgesproken hebben toch. Gasloos in 2050...

Acties:
  • +5 Henk 'm!
bosaap22 schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 19:02:
Dankzij dit topic hebben wij de stap ook 'op gepaste wijze' gezet op het moment dat we ons nieuwe huis in konden.

15-05-2020:
02-06-2020:
Eerste brief ontvangen van Exexis waarin vriendelijk werd gevraagd een energiecontract af te sluiten, omdat dit nog niet was geregisteerd in hun systeem. Nog geen melding gemaakt van eventuele kosten of andere sancties.
18-06-2020:
19-06-2020:
23-06-2020:
Beste -----,

Een vriendelijke reactie in de juiste richting vind ik.
Nu nog even wachten tot de collega's van het "aansluitregister" met een reactie komen.

Tot zover....
Dank voor het delen. Ik heb de indruk dat dit het eerste voorbeeld is waaruit blijkt dat verhuizers (Route E) bij Enexis inmiddels ook gewoon dezelfde behandeling krijgen zoals die Liander gewoon is: kosteloos verwijderen, als je aantoont er nieuw te zijn gaan wonen. Edit: nee, bij @Carlo Adan zeiden ze eerder ook al iets soortgelijks.

Maar net als bij Liander moet je daar bij Enexis dus wel toevallig via dit topic achter komen...

Het zinnetje: "Als u de woning nieuw gekocht heeft, en nooit een contract heeft afgesloten voor de gasaansluiting, heeft u voor deze aansluiting inderdaad ook geen overeenkomst met ons." is technisch natuurlijk op zich correct. Maar daar hoort wat ons betreft na te volgen: Ook als je wél ooit een contract hebt afgesloten voor de gasaansluiting op dat adres, maar dat contract hebt opgezegd (Route A), heb je geen overeenkomst met Enexis meer. Maar daarover hoef jij gelukkig niet in discussie met Enexis :)

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
  • Laatst online: 15-06 09:03
flessuh schreef op dinsdag 23 juni 2020 @ 13:06:
Dus de aannemer zit gewoon hun opdrachtgever even staalhard voor te liegen dat de leidingen verwijderd zijn?
Inderdaad en dat is niet de eerste keer lees ik hier op het forum. Liander houdt een mooi idealistisch pleidooi over veiligheid en stelt het daarom noodzakelijk te vinden om alle leidingen verwijderen. Vervolgens doen ze dat niet, maar sturen ze er wel een rekening voor. Volstrekt ongeloofwaardig beleid.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-05 08:36
Leo. P. Klepper schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 23:28:
[...]

Inderdaad en dat is niet de eerste keer lees ik hier op het forum. Liander houdt een mooi idealistisch pleidooi over veiligheid en stelt het daarom noodzakelijk te vinden om alle leidingen verwijderen. Vervolgens doen ze dat niet, maar sturen ze er wel een rekening voor. Volstrekt ongeloofwaardig beleid.
Gelukkig hebben we de foto's nog... ;)

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• jive69
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09-2020
Ik kreeg op 20-4 de bekende brief van Stedin met het verhaal dat ik binnen twee weken een keuze moet maken voor weer aansluiten of verwijderen.
Ik heb een mail gestuurd met onderstaande reactie voorbeeld van dit forum (waarvoor hartelijke dank);

Geachte meneer/mevrouw

Ik ontving uw bericht d.d. 20/4 waarin u mij verzoekt een keuze te maken tussen het verwijderen van
uw gasaansluiting in mijn huis of het opnieuw aangaan van een leveringscontract voor gas.
Op pagina 1 stelt u dat ik die keuze 'moet' maken en op pagina 2 stelt u zelfs dat als Stedin niet tijdig mijn
keuze heeft ontvangen Stedin een juridische procedure zal starten.
Dat is nogal wat.

Ik wijs u er op dat Stedin destijds deze gasaansluiting kosteloos heeft verzegeld door een slotje te plaatsen.
Nimmer heb ik getekend voor een vervolgkeuze, die u kennelijk nodig acht.
Ik moet dus helemaal niets.
Stedin en ik hebben geen enkele rechtsbetrekking meer met elkaar voor wat betreft die gasaansluiting.
Uw dreigement van een juridische procedure vind ik buitensporig.

U bent van harte welkom om op afspraak (cf. artikel 4.1.2.5. van de aansluit-en transportcode gas RNB)
de werkzaamheden aan de gasaansluiting te verrichten die u nodig acht.
Ik laat me echter niet verleiden tot het geven van een opdracht hier toe , ook niet met
uw armoedige gedreig met een juridische procedure.
En vanzelfsprekend zijn de kosten voor de werkzaamheden die voortkomen uit uw
zelfgekozen beleid voor u.

met vriendelijk groet,

Ik kreeg een mail terug dat ze voor 15-5 zouden reageren, niet gebeurd natuurlijk.
Stond vanmorgen Stedin op de stoep; ik had toch verwijdering aangevraagd..
Heb hem maar weg gestuurd en gezegd dat ze op afspraak welkom zijn als ze hun aansluiting willen verwijderen maar ik geef geen opdracht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overhyped
jive69 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:01:

Ik kreeg een mail terug dat ze voor 15-5 zouden reageren, niet gebeurd natuurlijk.
Heb hem maar weg gestuurd en gezegd dat ze op afspraak welkom zijn als ze hun aansluiting willen verwijderen maar ik geef geen opdracht.
Waarom heb je ze niet gewoon hun gang laten gaan? Kwam het niet uit of was het een meer principieel gedreven actie dat ze een afspraak moeten maken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bo0bz
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 23:01
@jive69 ik denk dat ik ze, mits het uit komt, hun gang had laten gaan met de kanttekening dat je nergens voor tekent omdat je geen opdracht hebt verleent. Uiteraard is de aansluiting van Stedin en mogen ze er mee doen wat ze willen. Dan was je misschien nu al van alles af ;)

7360wp | 17*320 OZO | 6* 320 WNW | PVoutput | Loria 6008 | Fujitsu AGYG09LV | Gasloos sinds 10-07-2020

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jive69
Hij zei dat ik opdracht had gegeven voor verwijdering , even duidelijk gemaakt dat dat niet het geval was.
Hij was ook alleen ,niet dat ze gelijk verwijderen zouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
jive69 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:15:
Hij zei dat ik opdracht had gegeven voor verwijdering , even duidelijk gemaakt dat dat niet het geval was.
Hij was ook alleen ,niet dat ze gelijk verwijderen zouden.
Als er al een slotje geplaatst is, wat kwamen ze dan wél doen? kijken of het slotje er nog wel was?
meterstand opnemen?

[ Voor 7% gewijzigd door Kees-Jan op 25-06-2020 09:17 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rommelzolder
jive69 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:01:
Ik kreeg op 20-4 de bekende brief van Stedin met het verhaal dat ik binnen twee weken een keuze moet maken voor weer aansluiten of verwijderen.
Ik heb een mail gestuurd met onderstaande reactie voorbeeld van dit forum (waarvoor hartelijke dank);

Geachte meneer/mevrouw

Ik ontving uw bericht d.d. 20/4 waarin u mij verzoekt een keuze te maken tussen het verwijderen van
uw gasaansluiting in mijn huis of het opnieuw aangaan van een leveringscontract voor gas.
Op pagina 1 stelt u dat ik die keuze 'moet' maken en op pagina 2 stelt u zelfs dat als Stedin niet tijdig mijn
keuze heeft ontvangen Stedin een juridische procedure zal starten.
Dat is nogal wat.

Ik wijs u er op dat Stedin destijds deze gasaansluiting kosteloos heeft verzegeld door een slotje te plaatsen.
Nimmer heb ik getekend voor een vervolgkeuze, die u kennelijk nodig acht.
Ik moet dus helemaal niets.
Stedin en ik hebben geen enkele rechtsbetrekking meer met elkaar voor wat betreft die gasaansluiting.
Uw dreigement van een juridische procedure vind ik buitensporig.

U bent van harte welkom om op afspraak (cf. artikel 4.1.2.5. van de aansluit-en transportcode gas RNB)
de werkzaamheden aan de gasaansluiting te verrichten die u nodig acht.
Ik laat me echter niet verleiden tot het geven van een opdracht hier toe , ook niet met
uw armoedige gedreig met een juridische procedure.
En vanzelfsprekend zijn de kosten voor de werkzaamheden die voortkomen uit uw
zelfgekozen beleid voor u.

met vriendelijk groet,

@jive69 Ik begrijp je reactie om ze te weigeren als ze geen afspraak hebben gemaakt. Toch zou ik iedereen die hetzelfde overkomt willen suggereren, om in zo’n geval naar de opdracht te vragen die ze hebben gekregen, en daar een foto van maken. Mocht daar op staan dat jij opdracht zou hebben gegeven, dan is het valsheid in geschrifte: aangifte doen en klacht naar ACM.
Daarnaast vraag je ze naar hun aanwijzing in het kader van de VIAG.
Die zou ik (@Rommelzolder dus) graag willen zien om te beoordelen of er voldoend gekwalificeerd personeel op pad is gestuurd.
In ieder geval zal het weghalen van een leiding uit de grond met tenminste twee man (en ik denk zelfs drie) moeten geschieden volgens de veiligheidsvoorschriften.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jive69
Eigenlijk had ik geen idee wat hij nou kwam doen.

@rommelzolder; ik had ook naar de opdracht moeten vragen maar daar dacht ik zo snel niet aan.
hij was ook zo weer weg.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Bo0bz schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 09:14:
@jive69 ik denk dat ik ze, mits het uit komt, hun gang had laten gaan met de kanttekening dat je nergens voor tekent omdat je geen opdracht hebt verleent. Uiteraard is de aansluiting van Stedin en mogen ze er mee doen wat ze willen. Dan was je misschien nu al van alles af ;)
De meeste mensen hebben op een doordeweekse ochtend nu eenmaal een berg verplichtingen. En ook wanneer het misschien wel zou uitkomen, dient de netbeheerder zich uiteraard gewoon aan de verplichtingen te houden. Eén van die verplichtingen is om vooraf een afspraak te maken bij werkzaamheden binnenshuis. En dat is weer nodig om op efficiënte wijze het beheer van het gasnet uit te kunnen voeren. Hetgeen ook een verplichting is. Op de bonnefooi langsgaan is verspilling van geld en mankracht. Was er niet een groot tekort aan mankracht bij de netbeheerders??

Het is simpelweg tactiek van de netbeheerders om op elke wijze te proberen om de consument te overbluffen, zodat er érgens in het traject tijdens een moment van onoplettendheid door de consument een keer een toezegging gedaan wordt waarmee de kosten voor verwijdering in rekening gebracht kunnen worden. Zo ook nu weer: Netbeheerder (medewerker) zegt dat er opdracht zou zijn gegeven. Ga even een heel eind weg fietsen met die leugens. En kom maar terug wanneer je fatsoen toont, dan ben je welkom om de werkzaamheden aan je eigendommen te verrichten.

Wanneer zou zijn gezegd dat ze de aansluiting kwamen verwijderen omdat deze kennelijk niet meer gebruikt gaat worden, zonder daarbij leugens over opdrachtverstrekking of het in rekening brengen van kosten te vertellen, dan zeg ik ook: Ja, laat ze hun gang gaan wanneer je zelf geen verplichtingen hebt op dat moment. Dan zien we het feit dat geen afspraak gemaakt is maar even door de vingers.

[ Voor 12% gewijzigd door Ivow85 op 25-06-2020 09:43 ]

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
tja, @jive69 kan dit nu niet meer anders doen dan wij nu kunnen/gaan/hadden adviseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pienman
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 22-02-2021
Dank voor jullie reacties!
Freee!! schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:42:
[...]

In jouw geval zou ik een nette brief terugschrijven, waarin je aangeeft, dat jij door Liander vals*) bent voorgelicht en dat jij Liander aansprakelijk stelt voor alle teveel betaalde vastrechtkosten en derhalve zeer zeker geen opdracht gaat geven tot verwijdering. Natuurlijk is Liander op afspraak welkom om op eigen kosten de gasmeter en -leiding te verwijderen, maar jij geeft geen opdracht en betwist een eventuele factuur
al bij voorbaat.

*) Vals als in bewust foutief
Ik heb geen opnames gemaakt van de telefoongesprekken, dus ik wil een beetje oppassen met aansprakelijk stellen en beschuldigingen. Ik ben al blij dat ik achter dit topic ben gekomen, zij het net te laat!
Bram-Bos schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 10:43:
@Pienman: wat zuur voor je dat je niet een jaar eerder achter dit topic bent gekomen. Dan was je bij Liander sowieso gratis van die aansluiting afgekomen. Maar allez, via de Tweakers-route kan het ook.

Als je wat zekerheid wilt kun je gewoon netjes reageren op die standaardbrieven. Het kan in ieder geval geen kwaad.
Dan ga ik toch maar even reageren inderdaad.
Bedankt voor de meningen!

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 01-06 11:38
Het is behoorlijk rustig met verzegelingen en verwijderingen bij Enexis, of heb ik die indruk ten onrechte? Het gaat bijna saai worden ;)

Het valt op dat er bij Enexis echt een patroon is in alle dossiers vanaf 12-2019: twee standaardbrieven, dan een dreigbrief, dan bekvechten middels het ticketsysteem met de "klantenservice". Dan volgen er wat standaardantwoorden vanuit Enexis en eventueel een dreigement. En dan, stilte...

Het dreigement was in mijn geval dat alleen een vandaag afgesloten energiecontract afsluiting nog kan voorkomen. Nou dat was op 12-05-2020. Een hele ruime maand later, nog altijd stil.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
tux-87 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 11:18:
Het is behoorlijk rustig met verzegelingen en verwijderingen bij Enexis, of heb ik die indruk ten onrechte? Het gaat bijna saai worden ;)

Het valt op dat er bij Enexis echt een patroon is in alle dossiers vanaf 12-2019: twee standaardbrieven, dan een dreigbrief, dan bekvechten middels het ticketsysteem met de "klantenservice". Dan volgen er wat standaardantwoorden vanuit Enexis en eventueel een dreigement. En dan, stilte...

Het dreigement was in mijn geval dat alleen een vandaag afgesloten energiecontract afsluiting nog kan voorkomen. Nou dat was op 12-05-2020. Een hele ruime maand later, nog altijd stil.
Je observatie deel ik. De laatste onaangekondigde slotjes door Enexis dateren van pre-Corona (feb 2020). Inmiddels worden er alweer ruimschoots werkzaamheden gedaan, dus Corona kan de reden niet meer zijn van deze luwte. Enexis heeft denk ik wat trager dan de rest zijn lesje wel geleerd. Nu moeten ze nog voorkomen dat de afdeling debiteuren de eerder verstuurde facturen niet overdraagt aan Bosveld (zoals recent nog gebeurde bij @Geander voor slotje in het najaar 2019).

Vergelijk ook even de reactie van Bosveld op @ZuinigeRijder en op @Geander: bij @ZuinigeRijder gingen ze nog in op een deel van zijn verzoeken, bij @Geander (met vrijwel identieke reactie) helemaal niet meer. Bosveld weet waarschijnlijk ook dat het geen zin heeft om daadwerkelijk nog met een artikel als 2.9.2 te gaan zwaaien, of het dossier op te vragen bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Laatst online: 19:38

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

Geachte forummers,
Al een tijdje volg ik dit forum en heb gekozen voor route a.

Netbeheerder is Enexis, leverancier energie direct.
gisteren het contract bij energie direct beëindigd, dit moet via de telefoon.
Zowel gas als elektra.
Op mijn verzoek ook de OTA te beëindigen/op te zeggen voor gas, kwam een warrige reactie.
Ik heb aangegeven, als er een bericht komt van Enexis regel ik dit wel met Enexis.
De bevestiging voor de opzegging heb ik ontvangen, er staat niets over de OTA,
Ik heb mij bij greenchoice aangemeld voor alleen elektra.

Moet ik alsnog iets ondernemen i.v.m. de OTA, of is deze nu opgezegd?

wijziging, OTA is natuurljk ATO

mvg, Wilmaas

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Wilmaas schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 12:57:
Geachte forummers,
Al een tijdje volg ik dit forum en heb gekozen voor route a.

Netbeheerder is Enexis, leverancier energie direct.
gisteren het contract bij energie direct beëindigd, dit moet via de telefoon.
Zowel gas als elektra.
Op mijn verzoek ook de OTA te beëindigen/op te zeggen voor gas, kwam een warrige reactie.
Ik heb aangegeven, als er een bericht komt van Enexis regel ik dit wel met Enexis.
De bevestiging voor de opzegging heb ik ontvangen, er staat niets over de OTA,
Ik heb mij bij greenchoice aangemeld voor alleen elektra.

Moet ik alsnog iets ondernemen i.v.m. de OTA, of is deze nu opgezegd?

mvg, Wilmaas
Welkom hier! Ik weet niet waarom je OTA schrijft, maar de gebruikelijke afkorting is ATO (Aansluit- en TransportOvereenkomst). Energieleveranciers zijn lang niet altijd op de hoogte van het bestaan van die ATO (is immers een dingetje tussen jou en de netbeheerder), en in de administratieve processen tussen leverancier en netbeheerder speelt het geen rol.

Als je geen expliciete bevestiging krijgt is dat niet erg. Inmiddels weten we dat opzegging leveringscontract automatisch ook opzegging ATO betekent. Het is denk ik wel handig om in je dossier vast te hebben gelegd dat je de leverancier hebt gemachtigd die ATO namens jou op te zeggen - ongeacht wat die leverancier daar vervolgens mee doet.

Zie verder hoofdstuk 3 van de bundel De afsluitboete bestaat niet op polderhuis.org/abn

[ Voor 6% gewijzigd door Bram-Bos op 25-06-2020 13:05 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@Wilmaas
Zie JoKo in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
Exact dezelfde situatie op Enexis na dan ;)

[ Voor 7% gewijzigd door JoKo op 25-06-2020 13:04 ]

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Wilmaas
  • Laatst online: 19:38

Wilmaas

gasloos sinds juli 2020

@Bram-Bos ik bedoel de ATO, oeps, en dossier is bijgewerkt i.v.m. machtigen opzeggen deze ATO
@JoKo mooi verhaal, ik zie het wel komen..

panasonic warmtepomp 2013-4800wp zuidoost, 2018-1650wp zuidoost, 2025-2970wp zuidwest, 2024 PHEV

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gasexit
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-06 22:10

gasexit

Gasloos sinds 7 sept 2019.

Vandaag monteurs van Enexis langs geweest. Onaangekondigd. Wij waren niet thuis dus een brief in de bus.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H0Wl6_LNg0l84yKDV3StgQs498Q=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b8x2rNntlicDttmTgJLGwP13.jpg?f=fotoalbum_large

achterkant.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/87mAH6oqbbfRpaKUTQpvvcrvzRs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pkYvrasgFUU6Hne8CUepktOR.jpg?f=fotoalbum_large

Op welke wijze kan ik hierop reageren?

[ Voor 61% gewijzigd door gasexit op 25-06-2020 15:57 ]

28 x PVT (305 Wp)+ Energiehek 14 mtr + WP + boiler

Acties:
  • +1 Henk 'm!
gasexit schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:25:
Vandaag monteurs van Enexis langs geweest. Onaangekondigd. Wij waren niet thuis dus een brief in de bus.
[Afbeelding]
achterkant.
[Afbeelding].

Gewoon bellen/mailen met de mededeling dat ze welkom zijn om af te sluiten, en dat je graag een afspraak maakt maar geen opdracht geeft.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Bij voorkeur mailen (ivm dossiervorming) dat je een brief met kenmerk ... hebt ontvangen en dat het Enexis vrij staat om met jou een afspraak te maken indien zij werkzaamheden binnenshuis wensen uit te voeren aan hun installatie, maar dat je geen opdracht geeft of hebt gegeven voor werkzaamheden. En dat je ook geen kosten accepteert voor werkzaamheden waarvoor geen oveernkomst bestaat tussen jou en Enexis en dat je geen extra kosten accepteert wanneer Enexis opnieuw onaangekondigd en zonder afspraak langskomt.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ivow85 schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 13:42:
Bij voorkeur mailen (ivm dossiervorming) dat je een brief met kenmerk ... hebt ontvangen en dat het Enexis vrij staat om met jou een afspraak te maken indien zij werkzaamheden binnenshuis wensen uit te voeren aan hun installatie, maar dat je geen opdracht geeft of hebt gegeven voor werkzaamheden. En dat je ook geen kosten accepteert voor werkzaamheden waarvoor geen oveernkomst bestaat tussen jou en Enexis en dat je geen extra kosten accepteert wanneer Enexis opnieuw onaangekondigd en zonder afspraak langskomt.
Eens, maar ik denk dat een schriftelijke reactie volstrekt in een ander kanaal belandt dan een belletje. Zou een combi zinnig zijn? Eerst zo'n mail sturen, en dan gelijk daarna bellen met het aangegeven telefoonnummer, waarin je in het gesprek verwijst naar die email? Dit om institutionele onhandigheid te voorkomen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Een combi zou best kunnen. Eerst bellen en daarna een e-mail sturen kan ook.

Van institutionele onhandigheid is sowieso al sprake, want dit is een brief van de wanbetalers-stapel. Mijn ervaring met bellen (naar Liander) is dan ook dat je naar de wanbetalers-afdeling wordt doorverbonden.

[ Voor 22% gewijzigd door Ivow85 op 25-06-2020 13:54 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Rommelzolder
[Afbeelding]
achterkant.

[Afbeelding]
@gasexit Je treft nu een brief aan dat ze zijn langs geweest. Ik zou dat in je omgeving navragen of er inderdaad een ploegje met materieel voor de deur stond. Voor hetzelfde geld is alleen die brief bezorgd in de hoop dat jezelf die afspraak gaat maken, die dan vervolgens kan worden uitgelegd als opdracht.
Volg advies @Bram-Bos : ze zijn welkom, mits ZIJ tijdig een afspraak maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Kees-Jan
[Afbeelding]
achterkant.

[Afbeelding]
maak je inlogcode in de brief ook even zwart (met een zwarter zwart dan je nu gebruikt hebt want ik kan lezen waar jouw huis woont...) :|

Acties:
  • +25 Henk 'm!
Vandaag op de Trouw-website:
Gasloos-pioniers: Iedereen mag de ‘afsluitboete’ weigeren

[ Voor 7% gewijzigd door Bram-Bos op 26-06-2020 08:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Registratie: Oktober 2012
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Merkwaardige houding/uitspraken van de scheidende "ACM topman" Henk Don.
Misschien had hij liever meer AMC: "Autoriteit MARKT en consument" en niet ACM?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!
dunklefaser schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:09:
[...]

Merkwaardige houding/uitspraken van de scheidende "ACM topman" Henk Don.
Misschien had hij liever meer AMC: "Autoriteit MARKT en consument" en niet ACM?
Journalist haalt een eerdere uitspraak van Don aan, maar door de context wordt het wat verwarrend in dit stuk. Citaat in dat eerdere interview was: 'Dat moet zo blijven, oordeelde Don, zo staat het in de wet. “Als bewoners zelf vragen om afgesloten te worden van het gasnet, dan veroorzaken zij de kosten.”' Don zegt precies dus hetzelfde als wij.

Dat wettelijke verbod om de rekening bij anderen neer te leggen is inmiddels uitgeschakeld door de TK en EK via wijziging Gaswet tbv 50/50

[ Voor 6% gewijzigd door Bram-Bos op 25-06-2020 16:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

De wijziging gaswet door TK en EK is duidelijk (of ook niet), voor nieuwe gasverlaters dus de helft van de door de ACM? goedgekeurde? kosten welke per jaar opnieuw vastgesteld (naar boven bijgesteld) worden door wie of wat?

Nobody is perfeckt - But who wants to be Nobody? - Vrijwillig Energycoach Fiat LUXus! - Some Insights

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
Je wordt nog beroemd, Bram! oOo

btw: stuk over je huis gelezen en er viel me iets op: ik ben geboren in Nieuwer-Amstel, nu Amstelveen. ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Kees-Jan op 25-06-2020 17:07 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
dunklefaser schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 16:42:
De wijziging gaswet door TK en EK is duidelijk (of ook niet), voor nieuwe gasverlaters dus de helft van de door de ACM? goedgekeurde? kosten welke per jaar opnieuw vastgesteld (naar boven bijgesteld) worden door wie of wat?
Als ook de Tarievencode Gas gewijzigd is, dan geldig voor nieuwe gasverlaters die zelf verzoeken om verwijdering.
Kosten blijven ongereguleerd. Dus wat de gek ervoor vraagt...
Zie ook Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2", en hoofdstuk 10 van de bundel

[ Voor 14% gewijzigd door Bram-Bos op 25-06-2020 17:55 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

@Bram-Bos Je bent bijna zo goed als het orakel van Delphi!
Serieus - Je had advocaat of politicus moeten worden:
"geldig voor gasverlaters die zelf verzoeken" en "...wat de gek ervoor vraagt..." .
Ik ben benieuwd of jouw interpretatie werkelijk klopt.
Kan je nog wat meer orakelen? Komen er (nieuwe) rechtzaken?

Acties:
  • +6 Henk 'm!
dunklefaser schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:06:
@Bram-Bos Je bent bijna zo goed als het orakel van Delphi!
Serieus - Je had advocaat of politicus moeten worden:
"geldig voor gasverlaters die zelf verzoeken" en "...wat de gek ervoor vraagt..." .
Ik ben benieuwd of jouw interpretatie werkelijk klopt.
Kan je nog wat meer orakelen? Komen er (nieuwe) rechtzaken?
Volgens mij ben ik een stuk duidelijker dan het Orakel van Delphi...
Maar waarover men niet spreken kan, daarover moet men zwijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• dunklefaser
  • Nu online

dunklefaser

Point Of KnowReturn

Bram-Bos schreef op donderdag 25 juni 2020 @ 18:09:
[...]

Volgens mij ben ik een stuk duidelijker dan het Orakel van Delphi...
Maar waarover men niet spreken kan, daarover moet men zwijgen.
Toch iets wat je voor de eerder genoemde beroepsgroepen gedeeltelijk diskwalificeert.
Duidelijkere wetgeving - ik heb zo mijn twijfels/vraagtekens.
Just my §§

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 09:10

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

@Bram-Bos for president! _/-\o_

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees-Jan
En dan dit: https://www.geenstijl.nl/...blaast-klimaatakkoord-op/

Beetje off-topic, maar toch...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
Goede zaak :)

en deze quote kan ik me toch ook stiekem wel een beetje in vinden:
==============================================================================
Groningers royaal compenseren voor alle overlast. Gaswinning hervatten totdat we kerncentrales klaar hebben.

Jemoesteensweten | 25-06-20 | 18:47
==============================================================================
En ondertussen natuurlijk klip en klaar maken aan de netbeheerders dat ze moeten ophouden met gasverlatertje pesten ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Stedin is weer wakker. :O

Na de 1ste en 2de brief d.d 18 oktober 2019 en 2 november 2019 kwam vandaag brief 3 binnen.
Na brief 2 is er mailwisseling geweest tot 3 december 2019. Daarna “radiostilte”. Zie mijn dossier.JoKo in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Heeft het nut om te gaan reageren, alles is al gezegd neem ik aan.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/5OQMA5mtdCJyJMoyn9e6uriCZZY=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VbrZZZ0l3dUOV9AEanQt9q92.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/K_1x8Cfx9t7xyJW7OX4CiQho0nM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/xRZE3yedHKNjqSCiQtZlcGPU.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Misterpc
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:08
verkeerde topic

[ Voor 88% gewijzigd door Misterpc op 26-06-2020 11:48 ]

B & W 5,8 KWp solar 12 * oost 10 * west

Acties:
  • +8 Henk 'm!
JoKo schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:39:

Na de 1ste en 2de brief d.d 18 oktober 2019 en 2 november 2019 kwam vandaag brief 3 binnen.
Na brief 2 is er mailwisseling geweest tot 3 december 2019. Daarna “radiostilte”. Zie mijn dossier.JoKo in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Heeft het nut om te gaan reageren, alles is al gezegd neem ik aan.[Afbeelding]

[Afbeelding]
Na Liander gaat Stedin nu dus ook in herhaling vallen. Mijn suggestie hieronder:
Beste mensen van Stedin,

Vorig jaar correspondeerden we enige tijd n.a.v. twee standaardbrieven die ik van Stedin ontving, op 17 oktober 2019 en 2 november 2019. Op 3 december eindigde deze correspondentie met de mededeling van uw kant dat Stedin snapt dat ik niet akkoord ga met een rekening voor afsluiten of verwijderen van de gasaansluiting als ik daar geen opdracht toe geef. U wilde hier echter verder niet over in discussie en constateerde slechts: "Echter is dit al meerdere keren uitgelegd aan u hoe de procedure in elkaar zit."

Sindsdien heb ik niets meer van Stedin gehoord, en is er ook verder niets met mijn (dichtgedraaide) gasaansluiting gebeurd. Ik vind dat -zoals eerder aangegeven– prima.

Vandaag kreeg ik echter wéér een brief van Stedin die inhoudelijk identiek is aan de twee eerder ontvangen brieven in het najaar van 2019. Het lijkt me echter niet zo zinnig om de correspondentie overnieuw te doen. Ik voeg de eerder gevoerde correspondentie daarom toe aan dit bericht.

Zoals bijna driekwart jaar geleden al herhaaldelijk aangegeven: Stedin is van harte welkom om op afspraak werkzaamheden te verrichten aan de gasaansluiting en zo uitvoering te geven aan uw zelfgekozen beleid. Dat kan wat mij betreft zowel afsluiten als verwijderen zijn. Maar ik ga daar niet zelf opdracht toe geven, en daartoe ben ik ook niet verplicht. Een eventuele rekening zal ik dan ook niet accepteren.

Met vriendelijke groet

@JoKo
Edit: dit blijkt een bredere (geautomatiseerde) herhalings-run te zijn. O.a. @stuffer en @Knielen ontvingen deze brief ook op 22 juni.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• sjoerdlosser123
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 05-06 13:27
Na jaren dit topic door te hebben gegeven aan onze klanten (Sunshine Company) is het nu tijd om het zelf eens uit te proberen.

In mijn vorige woning heb ik door Enexis een slot laten zetten (toen nog voor 150 euro +/-)

In de nieuwe woning (6 juli overdracht) zal ik tijdens de inspectie direct de gaskraan dicht draaien.
Het energiecontract (alleen stroom) heb ik net afgesloten.

Ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren. Ik heb de verhalen omtrent Route E gelezen en zal hier ook updates plaatsen van de brieven en dergelijke die ik krijg.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Leo. P. Klepper
  • Laatst online: 15-06 09:03
Dat nou weer niet, maar een Nobelprijsje zit er wel in denk ik 🏆🥇

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
Stedin is van harte welkom om op afspraak werkzaamheden te verrichten aan de gasaansluiting en zo uitvoering te geven aan uw zelfgekozen beleid.
Naar
Stedin is van harte welkom om op afspraak werkzaamheden te verrichten aan de gasaansluiting en zo uitvoering te geven aan uw zelfgekozen beleid of andere wettelijke verplichting voor de netbeheerders, voortkomende uit de gaswet, milieuwet of enig andere wet.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 16:14

stuffer

Ondertietel

JoKo schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 11:39:

Wij zitten in de dezelfde kaartenbak denk ik:

26 Juni 3e brief van Stedin.

Stedin
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vGuGlz4C_0W0uhNH3PnJDitAWSA=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXqstmnYMtB0PMsZxC7UsUXX.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/kTIApTYj8W74iumrcYiqsX65fX0=/100x75/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GTnnMbfRUM539ksdTz3A609W.jpg?f=fotoalbum_small

Zie stuffer in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Ik denk ook dat het een herhaling gaat worden van de tekst. Als Stedin zo makkelijk er over denkt dan ga ik er even veel energie instoppen.

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan
Is puur dossieropbouw aan de kant van de netbeheerder voor de (komende) incasso procedure, lijkt het. Om aan minimaal wettelijke termijnen te voldoen om te kunnen laten zien dat ze wel geïnformeerd hebben...
Waarschijnlijk verdwijnen de antwoorden in de "bittenbak" cq "vierkante actief" om vervolgens deze eenzijdige "communicatie" door te sluizen naar de deurwaarder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Kees-Jan schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:13:
Is puur dossieropbouw aan de kant van de netbeheerder voor de (komende) incasso procedure, lijkt het. Om aan minimaal wettelijke termijnen te voldoen om te kunnen laten zien dat ze wel geïnformeerd hebben...
Waarschijnlijk verdwijnen de antwoorden in de "bittenbak" cq "vierkante actief" om vervolgens deze eenzijdige "communicatie" door te sluizen naar de deurwaarder.
Welnee, zeker bij Stedin zal het veel platter zijn. Geautomatiseerde systemen die deze brieven uitspugen en natuurlijk niet gekoppeld aan uitbijters als @JoKo en @stuffer.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• peterpijpelink
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-06 09:10

peterpijpelink

07B2 - 11110110010

Bram-Bos schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:15:
[...]

Welnee, zeker bij Stedin zal het veel platter zijn. Geautomatiseerde systemen die deze brieven uitspugen en natuurlijk niet gekoppeld aan uitbijters als @JoKo en @stuffer.
ik probeer 2 dingen uit, privé is mijn dossier bekend, voor het bedrijfspand (ook gasloos) reageer ik nergens op. Maar ook nergens, dus geen reactie. Kijken wat er gaat gebeuren. Regelgeving consumenten en bedrijven is toch anders...

07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@Bram-Bos @stuffer

Reactie is de deur uit zoals Bram m had geschreven, waarvoor dank.

Dit e-mail adres werkt. fm_voorkomafsluiting at Stedin punt net
Beste meneer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht.

Wij nemen uw bericht binnen 5 werkdagen in behandeling
Indien nodig nemen wij contact met u op.

Neem voor vragen gerust contact met ons op
Misschien vindt u uw antwoord al op www.stedin.net/afsluiting. Is uw vraag daarmee niet beantwoord?
Dan kunt u contact met ons opnemen via telefoon 010-890 97 66.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Contractloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S91
  • Laatst online: 12-06 23:29

S91

Enexis heeft mij inmiddels ook gepromoveerd tot de Klachten en Claims divisie.

Ondertussen is ook de tweede standaardbrief op de mat gevallen, compleet met kostenspecificatie en een aantekening dat ze tijdens de coronacrisis niet afsluiten.

Wat is handiger: nog wel weer apart reageren op de brief of eerst maar een eventuele reactie van Klachten en Claims afwachten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!
S91 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:45:

Ondertussen is ook de tweede standaardbrief op de mat gevallen, compleet met kostenspecificatie en een aantekening dat ze tijdens de coronacrisis niet afsluiten.

Wat is handiger: nog wel weer apart reageren op de brief of eerst maar een eventuele reactie van Klachten en Claims afwachten?
Maak het ze niet moeilijker dan nodig zou ik zeggen: gewoon even afwachten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:33
JoKo schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 13:33:
@Bram-Bos @stuffer

Reactie is de deur uit zoals Bram m had geschreven, waarvoor dank.

Dit e-mail adres werkt. fm_voorkomafsluiting at Stedin punt net

[...]
Bijzonder dat jij wel reactie terug krijgt, ik heb op m'n e-mail niets meer vernomen.
Mij ook prima overigens, zij willen iets van mij, niet omgekeerd. O-)

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:31

EiT

S91 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 21:45:

Wat een onzin.
Mijn meter synct niet goed en Enexis is vorige week langs geweest om de hoofdschakelaar uit/aan te zetten. Tja... dat had ik zelf ook al gedaan, maar dat lost het probleem niet op.

Ze kunnen dus wel langs komen als ze echt willen.

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JoKo
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

@Blackraven
Had jij naar hetzelfde e-mailadres gestuurd?
Spammap?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Even een vraag @Bram-Bos : dat veiligheidsargument he, gaat dat ook op bij hoogbouw (bijv in een appartement van een flat). Over dat per se moeten verwijderen namelijk, zouden we sowieso al niet onderscheid moeten maken tussen beganegrondbewoners en flatbewoners, waarom zou bij die laatste niet gewoon afdoppen kunnen (ipv het geheel moeten verwijderen van je gasmeter etc).

[ Voor 50% gewijzigd door CyberMania op 27-06-2020 08:07 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
sjoerdlosser123 schreef op vrijdag 26 juni 2020 @ 12:47:

In mijn vorige woning heb ik door Enexis een slot laten zetten (toen nog voor 150 euro +/-)

In de nieuwe woning (6 juli overdracht) zal ik tijdens de inspectie direct de gaskraan dicht draaien.
Het energiecontract (alleen stroom) heb ik net afgesloten.

Ben erg benieuwd wat er gaat gebeuren. Ik heb de verhalen omtrent Route E gelezen en zal hier ook updates plaatsen van de brieven en dergelijke die ik krijg.
Ben ook benieuwd wat Enexis met je oude woning doet. Je hebt zelf (opdracht gegeven, betaald) een slot laten plaatsen en de nieuwe bewoner zal ook geen behoefte aan gas hebben. Dan is er een kans dat Enexis gaat verwijderen en de kosten hiervan op jou probeert te verhalen. Afhankelijk van de voorwaarden die horen bij de opdracht die je gaf voor het plaatsen van dit slot en of je daarvoor getekend hebt. Dus misschien goed die vast te checken ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:33
JoKo schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 07:19:
@Blackraven
Had jij naar hetzelfde e-mailadres gestuurd?
Spammap?
Ja, ik heb het naar alle drie de bekende mail adressen gestuurd, waaronder dezelfde als jij. info(at) werd gebounced, andere 2 adressen geen enkele reactie, ook niet in de spam.
Dat verklaart denk ik ook de naam van de afdeling: contactloos. :+

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stefan118
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10-01 15:10
CyberMania schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 08:06:
Even een vraag @Bram-Bos : dat veiligheidsargument he, gaat dat ook op bij hoogbouw (bijv in een appartement van een flat). Over dat per se moeten verwijderen namelijk, zouden we sowieso al niet onderscheid moeten maken tussen beganegrondbewoners en flatbewoners, waarom zou bij die laatste niet gewoon afdoppen kunnen (ipv het geheel moeten verwijderen van je gasmeter etc).
Daar word al onderscheid in gemaakt.
Beganegrond is duurder dan hoogbouw.
Dat heeft te maken met leidingen verwijderen gok ik, want de meter zit met de zelfde hoeveelheid boutjes vast.

Die meter MOET hoe dan ook weg.
Stel je voor dat ze afdoppen en vervolgens haal jij het dopje er af en hardsoldeerd (je weet wel, met een vlammetje) er weer een stukje buis tussen zodat je meter het weer doet!

Dat kan natuurlijk niet als ze de meter weg halen.
Dan heb je een heel stukje langere buis nodig namelijk :X

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Stefan118 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:05:
[...]

Daar word al onderscheid in gemaakt.
Beganegrond is duurder dan hoogbouw.
Dat heeft te maken met leidingen verwijderen gok ik, want de meter zit met de zelfde hoeveelheid boutjes vast.

Die meter MOET hoe dan ook weg.
Ik weet dat ze andere tarieven hanteren omdat er bijv. geen graafwerk hoeft plaats te vinden. Maar ik wil weten of de veiligheidsredenen die ze aandragen voor het per se moeten verwijderen van alles wel gelden bij hoogbouw, wanneer je geen gas meer wilt gebruiken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stefan118
Ik woon in hoogbouw, en in de meterkast die op de begane grond in de berging staat, zitten 10 gasmeters op ongeveer 1 vierkante meter, gevoed door 1 hoofdbuis met 10 aftakkingen.
Ik denk dat de aftakking van "jou" meter niet meer periodiek gecontroleerd wordt als je je contract op zegt.
Dus "jou" stukje buis tot aan de meter moet verwijderd worden.

Ja is krom. Maar zo zeggen ze het.
De leiding wordt niet meer gecontroleerd als er geen contractant aan vast zit.

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Kees-Jan

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CyberMania
Stefan118 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:10:

Ik denk dat de aftakking van "jou" meter niet meer periodiek gecontroleerd wordt als je je contract op zegt.
Dus "jou" stukje buis tot aan de meter moet verwijderd worden.
Dan volstaat toch gewoon een leegstandscontractie of iets van een paar euro per maand. Maw: gaan die veiligheidsargumenten voor het moeten verwijderen van alles wel op bij hoogbouw.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:05
Dat geeft vooral aan hoe onbekend men is met deze materie. Mis ik nou jouw commentaar met hoe het echt zit? 😉

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stefan118
CyberMania schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 10:38:
[...]

Dan volstaat toch gewoon een leegstandscontractie of iets van een paar euro per maand. Maw: gaan die veiligheidsargumenten voor het moeten verwijderen van alles wel op bij hoogbouw.
En dan kom je dus uit bij het feit dat zeer veel hoogbouw huurwoningen zijn.
Ik als huurder ben principieel niet bereid om een leegstandscontract af te sluiten voor een aansluiting in een woning die niet van mij is.
Ook die paar euro in de maand is leuk, maar nogmaals: ----> woningbouwcorporatie.

Ja het is pricipieel, maar daar is dit hele forum op gebaseerd. Anders kunnen we net zo goed betalen om weg te laten halen wat niet van ons is.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Idefix70 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 11:02:
Dat geeft vooral aan hoe onbekend men is met deze materie. Mis ik nou jouw commentaar met hoe het echt zit? 😉

[...]
Jammer dat het artikel zo onvolledig is en niet gemeld wordt dat dit uitsluitend geldt voor wie verwijdering van de gasaansluiting zelf aanvraagt.

Acties:
  • +17 Henk 'm!

• Nico-G
  • Nu online

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Op installatie.nl even een reactie toegevoegd die verwijst naar dit forum en de download van Bram-Bos.
Even voorstellen: ik ben gepensioneerd architect. Sedert 2018 woon ik gasloos in een nieuwbouwhuis. Bij de bouw heb ik de aannemer verboden om een gasaansluiting bij Liander af te nemen. Dat scheelde ruim € 600 AANsluitkosten. ;) Verder volg ik dit forum met veel genoegen.

Helaas: mijn reactie is niet voorbij de moderator van installatie.nl gekomen. Daarom onderstaand:

Het wetsvoorstel geldt alleen als je ZELF aanvraagt om de gasmeter te laten verwijderen.
Het is de gasmeter van de netbeheerder. Als die jou niet in de weg zit, dan kun je hem rustig laten zitten, toch? Alleen de netbeheerder beweegt hemel en aarde om jou aan hen een opdracht te laten verstrekken om de boel weg te halen. Want alleen dan kunnen ze je een rekening sturen. Zie hiervoor een interessant forum:
Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2
De juridische en maatschappelijke argumentatie is inmiddels uitgebreid beschreven in de bundel 'De afsluitboete bestaat niet' van mei 2020, die gratis is te downloaden op https://www.polderhuis.org/abn
Het is onvoorstelbaar welke smerige trucs de netbeheerders uit de kast halen om jou te laten betalen...

was getekend: NicoG

[ Voor 54% gewijzigd door Nico-G op 27-06-2020 13:31 ]

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
Nico-G schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 12:03:
Op installatie.nl even een reactie toegevoegd die verwijst naar dit forum en de download van Bram-Bos.
Even voorstellen: ik ben gepensioneerd architect. Sedert 2018 woon ik gasloos in een nieuwbouwhuis. Bij de bouw heb ik de aannemer verboden om een gasaansluiting bij Liander af te nemen. Dat scheelde ruim € 600 AANsluitkosten. ;) Verder volg ik dit forum met veel genoegen.
Lijkt die reactie nu al verwijderd te zijn, of zie ik 'm over het hoofd?

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Nico-G
  • Nu online

Nico-G

gasloos sinds jan.2018

Mijn reactie kwam niet langs de moderator... zie boven.
Gewoon iets gewijzigd nogmaals proberen. Misschien houden ze niet van links...

Yes, geplaatst 8)7

[ Voor 49% gewijzigd door Nico-G op 27-06-2020 13:40 ]

per 01-2018 15 panelen 280Wp plus per 12-2019 8 panelen 330Wp, SolarEdge, LW/WP Fujitsu Waterstage Comfort 6, Balansventilatie met 98% WTW, douche-WTW, energieleverend ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
Nico-G schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 13:33:
Mijn reactie kwam niet langs de moderator... zie boven.
Gewoon iets gewijzigd nogmaals proberen. Misschien houden ze niet van links...

Yes, geplaatst 8)7
Inmiddels wel gelukt zie ik (y)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• birdy_birdie
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 27-02 11:59
Ep Woody schreef op woensdag 24 juni 2020 @ 11:20:
[...]

Ben benieuwd hoe het bij jou loopt! Hebben jullie het nog over kosten gehad, cq wie dat betaald? Welke omgeving zit je, cq door welke afdeling ben je gebeld?
Ik woon in provincie Groningen, ik heb m'n bericht net aangevuld, ik kreeg vandaag al de rekening van 141,80 euro. Of ik het maar even binnen 14 dagen over wil maken, omdat meneer de monteur in nog geen 5 minuten een ijzerdraadje met een lootje om het gaskraantje had geplakt. Dat is een best uurloon! 8)7

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 22:13
Grmbl, september vorig jaar van het gas gegaan en na 2 brieven van Stedin met mijn standaard reacties was de communicatie gestopt. 2 weken geleden zag ik tot mijn verbazing dat de stand van mijn gasmeter met 0,01 omhoog was gegaan, ik was toen al benieuwd of dit opgemerkt ging worden. En ja hoor, gisteren een brief van Steden in de bus. Wel weer gewoon de standaard brief die ze vorig jaar opgestuurd hadden. Ik heb heel erg de neiging om het gewoon te negeren, ze gaan toch niet op mijn reacties in. Maar is dit handig?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:52
Knielen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:21:
Grmbl, september vorig jaar van het gas gegaan en na 2 brieven van Stedin met mijn standaard reacties was de communicatie gestopt. 2 weken geleden zag ik tot mijn verbazing dat de stand van mijn gasmeter met 0,01 omhoog was gegaan, ik was toen al benieuwd of dit opgemerkt ging worden. En ja hoor, gisteren een brief van Steden in de bus. Wel weer gewoon de standaard brief die ze vorig jaar opgestuurd hadden. Ik heb heel erg de neiging om het gewoon te negeren, ze gaan toch niet op mijn reacties in. Maar is dit handig?
Mogelijk is de kraan lek: heb je de leiding afgedopt met een KIWA-gekeurde dop?

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 12-06 16:14

stuffer

Ondertietel

Knielen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 17:21:
Ik denk eerder dat het een standaard brief is. Sinds vorig jaar juni zou mijn gasverbruik na het dichtdraaien van de kraan VOOR de meter ook geen verbruik meer mogen noteren.

Ik heb de brief ook gister gehad met aanmaakdatum 22 juni. Ze gaan nog een korte mail van mij krijgen met mijn vorige mails waar niet inhoudelijk is gereageerd. Dus dat ga ik op een standaard email van hun oom niet meer doen.

Daarnaast mag je wel verwachten dat de kraan die VOOR de meter zit het doet en die verantwoordelijkheid ligt niet bij jou. Het is namelijk ook niet van jou.

Kan ook een leuk discussie punt worden.
Remco45 schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 19:20:
[...]

Mogelijk is de kraan lek: heb je de leiding afgedopt met een KIWA-gekeurde dop?
Waarom zou je dat doen? Alles inclusief de meter terug richting straat is niet van jou.

Ik ga niet aan andermans eigendom sleutelen.

[ Voor 12% gewijzigd door stuffer op 27-06-2020 20:24 ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 11:52
Ik bedoel aan jouw kant van de meter.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:32

breinonline

Are you afraid to be known?

@Knielen de vraag is inderdaad of het aan de netbeheerder kant lekt of de jouwe? Afhankelijk daarvan zou een andere reactie gepast zijn.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Knielen
  • Laatst online: 22:13
@stuffer inderdaad die van mij ook 22 juni aangemaakt, dan ga ik niet reageren.

@Remco45 ik heb nu niets afgedopt, ging er van uit dat de kraan voor de meter en de kraan bij de CV voldoende zou zijn, uiteraard ga ik hier wel naar kijken.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• kabeltjekabel
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 13-02-2021
Knielen schreef op zaterdag 27 juni 2020 @ 20:38:
@stuffer inderdaad die van mij ook 22 juni aangemaakt, dan ga ik niet reageren.

@Remco45 ik heb nu niets afgedopt, ging er van uit dat de kraan voor de meter en de kraan bij de CV voldoende zou zijn, uiteraard ga ik hier wel naar kijken.
Dan zou ik gewoon niks doen. Als Stedin dan komt bedelen om die 0,01 dan bel je ze op en zeg je dat hun kraan lekt. Bij voorkeur in het weekend ofzo.

Maargoed; als je geen gas meer gebruikt en niet wilt gaan gebruiken... waarom dop je dan niet af aan jouw kant van de meter?

[ Voor 11% gewijzigd door kabeltjekabel op 27-06-2020 21:30 ]

Pagina: 1 ... 45 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.