The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
:no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/8i3UtAqd0fOq8VgnFioAv9y2.jpg?f=user_large)
Stedin blijft volhouden dat ik een opdracht zou hebben gegeven en dat ik geïnformeerd was dat dit slotje slechts tijdelijk was. Het lijkt me toch maar tijd voor een korte reactie.
Hieronder mijn reactie
Geachte meneer/mevrouw
Ik ontving op 25-05-2020 en 11-06-2020 een tweetal brieven van u op mijn adres(kenmerk: KM-M-CL-11 en 12), waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres aanspoort een keuze te maken tussen opnieuw laten aansluiten van de gasaansluiting of opdracht te geven voor verwijdering van de complete gasaansluiting. Dit, omdat de gasaansluiting op 19 augustus 2019 voorzien is van een slot en dat de gasmeter op dezelfde datum verwijderd is.
In deze brief vermeldt u dat het plaatsen van het slot op de afsluiter en het verwijderen van de gasmeter op mijn verzoek gedaan is en dat ik na het plaatsen van het slot door Stedin geïnformeerd ben over de maximale tijdsduur van deze situatie. Helaas klopt uw informatie van geen kant.
Ik heb op geen enkel moment opdracht gegeven voor het plaatsen van een slot op de afsluiter en het weghalen van uw gasmeter Voor het plaatsen van het slot en het verwijderen van de meter is geen afspraak gemaakt door Stedin en achteraf ben ik (of enige andere bewoner van dit pand) op geen enkele wijze de hoogte gesteld van een beperkte houdbaarheidsdatum van het slotje.
Zoals ik al in eerdere mails hebt aangegeven bent u van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
drielp
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Hier ondertussen ook de tweede brief gekregen en reactie verstuurd..drielp schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:24:
Nou nou, Stedin zet er vaart achter. Na de brief van 25 mei viel op 11 juni een tweede epistel in de bus:
[Afbeelding]
Stedin blijft volhouden dat ik een opdracht zou hebben gegeven en dat ik geïnformeerd was dat dit slotje slechts tijdelijk was. Het lijkt me toch maar tijd voor een korte reactie.
Hieronder mijn reactie
[...]
Ik zou het heel iets anders formuleren:Kees-Jan schreef op maandag 15 juni 2020 @ 19:05:
Aan: Enexis
a. U verwijdert de aansluiting en u stuurt géén factuur
b. U verwijdert de aansluiting en ik betaal geen factuur
U mag de keuze maken. Ik zou zeggen doe er uw voordeel mee. Mocht u het er niet mee eens zijn verwijs ik u naar de geschillencommisie of zelfs naar de rechter.
Aan: Enexis
a. U verwijdert de aansluiting op eigen initiatief en u stuurt géén factuur.
b. U verwijdert de aansluiting op eigen initiatief en ik betaal geen factuur.
U mag de keuze maken. Ik zou zeggen doe er uw voordeel mee. Mocht u het er niet mee eens zijn verwijs ik u naar de geschillencommisie of zelfs naar de rechter.
Blijkbaar zijn ze nu uitgepraat.
Mial wisseling:
Van: klantenservice@enexis.nl
Onderwerp: Enexis Netbeheer: Ticketnummer:
Datum: 16 juni 2020 om 13:44
Aan:
Beste meneer
In mijn voorgaande e-mails heb ik u alle informatie gegeven die voor u van belang zijn. Ik heb hier helaas niets aan toe te voegen. Wij houden ons aan onze werkwijzen en procedures.
Ik wens u een fijne dag toe.
Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Het is ook mogelijk deze e-mail te beantwoorden. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
Oorspronkelijke tekst
Van:
Aan: klantenservice@enexis.nl
CC:
Verzonden: 16.06.20 12:42:14
Onderwerp: Re: Enexis Netbeheer: Ticketnummer:
Beste mevr.
Een laatste mail nog wel. De eenzijdigheid van uw communicatie stelt me wat teleur. U suggereert dat artikel 5.3 klip en klaar zou zijn over deze kwestie. Dan moet het ook eenvoudig zijn voor u om de volgende vragen te beantwoorden:
a. waarom zou ik nog gebonden zijn aan algemene voorwaarden bij een overeenkomst die reeds beëindigd is?
b. welk handelen van mij heeft afsluiten of verwijderen tot gevolg?
c. welk nalaten van mij heeft afsluiten of verwijderen tot gevolg?
d. welke omstandigheden die mij redelijkerwijs zijn toe te rekenen hebben afsluiten of verwijderen tot gevolg?
Ik zie overigens geen reden voor een gang naar de Geschillencommissie. Enexis wil iets van mij, niet omgekeerd.
Alvast dank voor uw antwoord, en met vriendelijke groet,
Voorzichtig: de geschillencommissie lijkt nogal eenzijdig achter de netbeheerders te staan - is ook 'van' hen. Maar daar staat tegenover dat zij er zelf niet terecht kunnen zonder jouw instemming vooraf. Dit klinkt als zo'n instemming..servies schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 13:30:
[...]
Mocht u het er niet mee eens zijn verwijs ik u naar de geschillencommisie of zelfs naar de rechter.
Stuitende arrogantie inderdaad.Zazou20 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:08:
Enexis weigert (zie onderstaande mailwisseling) verder informatie te verschaffen, zei zijn van mening dat zij alle informatie hebben verstrekt die voor "VOOR MIJ VAN BELANG IS" is, m.a.w. Enexis bepaald voor mij wat van belang is!!!! Bovendien etaleren zij hun arrogantie door te stellen dat zij zich houden aan hun werkwijzen en procedures!!! (of ze nu voldoen aan de Algemene voorwaarden of relevante wetgeving doet kennelijk niet ter zake).
Mial wisseling:
Van: klantenservice@enexis.nl
Onderwerp: Enexis Netbeheer: Ticketnummer:
Datum: 16 juni 2020 om 13:44
Aan:
Beste meneer
In mijn voorgaande e-mails heb ik u alle informatie gegeven die voor u van belang zijn. Ik heb hier helaas niets aan toe te voegen. Wij houden ons aan onze werkwijzen en procedures.
Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Het is ook mogelijk deze e-mail te beantwoorden. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.
Met vriendelijke groet,
Oorspronkelijke tekst
Van:
Aan: klantenservice@enexis.nl
CC:
Verzonden: 16.06.20 12:42:14
Onderwerp: Re: Enexis Netbeheer: Ticketnummer:
Beste mevr.
Een laatste mail nog wel. De eenzijdigheid van uw communicatie stelt me wat teleur. U suggereert dat artikel 5.3 klip en klaar zou zijn over deze kwestie. Dan moet het ook eenvoudig zijn voor u om de volgende vragen te beantwoorden:
a. waarom zou ik nog gebonden zijn aan algemene voorwaarden bij een overeenkomst die reeds beëindigd is?
b. welk handelen van mij heeft afsluiten of verwijderen tot gevolg?
c. welk nalaten van mij heeft afsluiten of verwijderen tot gevolg?
d. welke omstandigheden die mij redelijkerwijs zijn toe te rekenen hebben afsluiten of verwijderen tot gevolg?
Ik zie overigens geen reden voor een gang naar de Geschillencommissie. Enexis wil iets van mij, niet omgekeerd.
Alvast dank voor uw antwoord, en met vriendelijke groet,
De huidige "werkwijze en procedure" van Enexis is overigens, dat ze niets meer doen. Na @cold_as_ijs (opzegging d.d. 14-11-2019) heeft Enexis geen onaangekondigde slotjes meer geplaatst of aansluitingen op eigen initiatief afgekoppeld (zie het overzicht).
Enexis is de enige netbeheerder die überhaupt nog reageert. De rest is doodstil. Maar gezien de manier waarop Enexis reageert kunnen ze dat misschien maar beter laten.
Hoe dan ook: jij hebt je dossier gevuld. Mochten ze het weer op hun heupen krijgen, dan kun je de draad zo weer oppakken.

/f/image/yjqahT8GFcwOerEg0OEC0nSN.png?f=fotoalbum_large)
[ Voor 9% gewijzigd door Bram-Bos op 16-06-2020 16:00 ]
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Ik proef irritatie/frustratie in jouw reactie. Vooral rustig blijven, heel veel meer dan dit ga je van Enexis niet krijgen. Ze blijven hun standpunt herhalen en negeren alles wat jij aandraagt. Verwacht ook geen fatsoenlijke reactie terug op je mail.Zazou20 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 15:08:
Enexis weigert (zie onderstaande mailwisseling) verder informatie te verschaffen, zei zijn van mening dat zij alle informatie hebben verstrekt die voor "VOOR MIJ VAN BELANG IS" is, m.a.w. Enexis bepaald voor mij wat van belang is!!!! Bovendien etaleren zij hun arrogantie door te stellen dat zij zich houden aan hun werkwijzen en procedures!!! (of ze nu voldoen aan de Algemene voorwaarden of relevante wetgeving doet kennelijk niet ter zake).
Er staat binnenkort vanzelf ineens een monteur op je stoep om een slot te plaatsen, of een deurwaarder om toegang te eisen. Maar zelfs over de deurwaarder hoef je je nog niet druk te maken. Gewoon herhalen dat ze welkom zijn op eigen initiatief.
alléén nog reageren op het maken van een afspraak om "de boel" te verwijderen, lijkt me?
verder "discussiëren" is niet nodig met zo'n standpunt.
the older I get, the better I was...
Deel 1 is hier te vinden.
16 juni 2020 een mail teruggekregen van Bosveld, na mijn mail aan Bosveld.
In de mail zitten de volgende bijlages:
- Email wisseling tussen Enexis van 22 januari 2019 (deze heb ik nooit ontvangen)
- OpzeggingVanDeBronGas20190923.pdf
- 20190127 Reactie van mij.pdf
- pdf met Behandeld bezwaar van 20190208 en met mails van 8 februari 2019 en 17 januari 2019
- Algemene-voorwaarden-G-en-E.PDF
Deze informatie heeft mij nooit bereikt. En ook de datum die genoemd is van 1-5-2019 klopt niet. Lekker dat ze informatie achterhouden
4. pdf met Behandeld bezwaar van 20190208 en met mails van 8 februari 2019 en 17 januari 2019
Interessant is in deze pdf wat op de laatste pagina staat, ook dat heb ik natuurlijk nooit gezien.
Die kennen we al.

Misschien moet ik Bosveld maar dit terugmailen (suggesties welkom):
Dus op 10 juni 2020 stuur je Bosveld bericht dat je de kosten en factuur meerdere malen (vooraf) hebt betwist en geef je aan dat Enexis die nimmer heeft weerlegd. En op 16 juni 2020 stuurt Bosveld je doodleuk een berichtje terug dat de factuur betaald moet worden, omdat Enexis je bezwaar heeft weerlegd. Lezen die lui gewoon echt niet...???ZuinigeRijder schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:33:
Aangezien mijn dossier te lang is geworden met Enexis en Bosveld, ben ik begonnen aan Deel 2.
***members only***
In de mail zitten de volgende bijlages:1. Email wisseling tussen Enexis van 22 januari 2019 (deze heb ik nooit ontvangen):
- Email wisseling tussen Enexis van 22 januari 2019 (deze heb ik nooit ontvangen)
- pdf met Behandeld bezwaar van 20190208 en met mails van 8 februari 2019 en 17 januari 2019
***members only***
Deze informatie heeft mij nooit bereikt. En ook de datum die genoemd is van 1-5-2019 klopt niet. Lekker dat ze informatie achterhouden![]()
4. pdf met Behandeld bezwaar van 20190208 en met mails van 8 februari 2019 en 17 januari 2019
Interessant is in deze pdf wat op de laatste pagina staat, ook dat heb ik natuurlijk nooit gezien.
***members only***
Die kennen we al.
[Afbeelding]
***members only***

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Ik zal hem dan deze week ook wel krijgen. Al heb ik nog niks eerder van Bosveld gehad.
"Het beëindigen van de overeenkomst met uw gasleverancier is een handeling/omstandigheid die geldt als een opdracht voor afsluiting/ verwijdering van het gasnet die voor rekening komt van de contractant."
Dan komt het "verrassend beding" om de hoek...
Dus Enexis stuurt Bosveld alleen het dossier over de eerste maand van 2019, voegt daar vervolgens interne onderlinge Enexis-correspondentie aan toe óver jouw zaak, waaruit duidelijk blijkt dat ze al heel vroeg hebben besloten niet meer op je inhoudelijke argumenten in te gaan. En Bosveld checkt dat niet en stuurt dat gewoon door. Wat een armetierig gekluns zeg.ZuinigeRijder schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:33:
Aangezien mijn dossier te lang is geworden met Enexis en Bosveld, ben ik begonnen aan Deel 2.
***members only***
In de mail zitten de volgende bijlages:1. Email wisseling tussen Enexis van 22 januari 2019 (deze heb ik nooit ontvangen):
***members only***
Deze informatie heeft mij nooit bereikt. En ook de datum die genoemd is van 1-5-2019 klopt niet. Lekker dat ze informatie achterhouden![]()
***members only***
Die kennen we al.
[Afbeelding]
***members only***
Van Bosveld snap ik het ook nog wel: 40 euro mogen ze rekenen! Wat kun je daarvoor doen?
Je reactie is op zich goed, maar ik zou nogmaals ook nadrukkelijk vragen naar de grondslag van de vordering. Die heeft Bosveld dit keer niet gegeven. Normaal maken ze zich er met 2.9.2 vanaf, maar uit de stukken die je nu post blijkt dat Enexis vooral op 5.3 b zat.
Voor de goede orde verder: je zoon heeft nog niks van Bosveld terug gehoord, terwijl de vordering daar veel hoger is?
Verrassend is een understatement.Kees-Jan schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 19:16:
In de mail van "dinsdag 22 januari 2019 13:26" heeft Enexis het alléén over artikel 5.3 lid b.
"Het beëindigen van de overeenkomst met uw gasleverancier is een handeling/omstandigheid die geldt als een opdracht voor afsluiting/ verwijdering van het gasnet die voor rekening komt van de contractant."
Dan komt het "verrassend beding" om de hoek...
1. "beëindigen [...] is een handeling/omstandigheid" --> wat is het nu?
2. "handeling/omstandigheid [...] geldt als een opdracht" --> hoezo?
3. "opdracht voor afsluiting/ verwijdering" --> wat is het nu?
4. "verwijdering van het gasnet" --> dat is het overheidsbeleid voor 2050 toch? Verwijdering van het gasnet? Kan @ZuinigeRijder daar opdracht toe geven? Go, @ZuinigeRijder!
5. "voor rekening komt van de contractant" --> welke contractant? Overeenkomst was toch beëindigd?
[ Voor 16% gewijzigd door Bram-Bos op 16-06-2020 20:32 ]
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

[ Voor 4% gewijzigd door Kees-Jan op 16-06-2020 20:42 ]
Maar wij vinden het met zijn allen maar wat mooi dat er ook niet-gasverlaters zoals jij meedenken.Kees-Jan schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:42:
het is gewoon jammer dat ik niet van het gas af kan...
Nee, na de tweede mail naar Bosveld zijn ze (even?) afgehaakt.Voor de goede orde verder: je zoon heeft nog niks van Bosveld terug gehoord, terwijl de vordering daar veel hoger is?
Natuurlijk hebben wij daar al op gereageerd in onze uitgebreide betwisting.Je reactie is op zich goed, maar ik zou nogmaals ook nadrukkelijk vragen naar de grondslag van de vordering. Die heeft Bosveld dit keer niet gegeven. Normaal maken ze zich er met 2.9.2 vanaf, maar uit de stukken die je nu post blijkt dat Enexis vooral op 5.3 b zat.
In het bezwaar van de bijlage van Enexis van 8 februari 2019 zijn zowel 5.3 lid b als Tarievencode Gaswet

En @overwinteraarAlgemene Voorwaarden
Volgens art. 5.3 lid b van de algemene leverings- en transportvoorwaarden consumenten bepaalt dat indien door handelingen die aan de contractant kunnen worden toegerekend een aansluiting noodzakelijkerwijs moet worden gedeactiveerd van het gasnet, de hieraan verbonden kosten voor rekening van de contractant zijn. Het beëindigen van de overeenkomst met uw gasleverancier is een handeling/omstandigheid die geldt als een opdracht voor afsluiting/ verwijdering van het gasnet die voor rekening komt van de contractant. Een dergelijke overeenkomst moet worden gezien als een overeenkomst van opdracht als bedoeld in artikel 7:400 lid 1 van het Burgerlijk Wetboek.
Tarievencode Gaswet
Naast de Algemene Voorwaarden benoemt de Tarievencode, die een onderdeel van de Gaswet vormt, specifiek dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het beëindigen van de aansluiting- en transportovereenkomst. Dit kunt u vinden in artikel 2.5.1.12. op de overheidswebsite https://wetten.overheid.nl/BWBR0037948/
Misschien mijn antwoord maar iets steviger aanzetten:overwinteraar schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 18:55:
[...]
Dus op 10 juni 2020 stuur je Bosveld bericht dat je de kosten en factuur meerdere malen (vooraf) hebt betwist en geef je aan dat Enexis die nimmer heeft weerlegd. En op 16 juni 2020 stuurt Bosveld je doodleuk een berichtje terug dat de factuur betaald moet worden, omdat Enexis je bezwaar heeft weerlegd. Lezen die lui gewoon echt niet...???Daar valt toch geen zinnige communicatie mee te voeren...
#spoortniet
In die hoedanigheid wil ik hier graag nog een duit in het zakje doen door hier een vraag te stellen.Bram-Bos schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 20:44:
[...]
Maar wij vinden het met zijn allen maar wat mooi dat er ook niet-gasverlaters zoals jij meedenken.
Wat ik niet helemaal begrijp is waarom er niet telkens als eerste gevraagd wordt in welke hoedanigheid je aangesproken wordt, wanneer je een brief krijgt dat je moet kiezen, dat je opdracht moet geven of dat je moet betalen.
“Voordat ik in kan gaan op hetgeen u in uw schrijven dd. xxxx stelt, wil ik graag van u weten in welke hoedanigheid u zich tot mij richt, zodat ik daarna weet vanuit welk standpunt ik kan antwoorden.”
Dat lijkt me toch een redelijk essentiële vraag die beantwoord moet worden voordat je überhaupt in kunt gaan op hun brief. Je kunt dat als een open vraag stellen, maar je kunt het proces eventueel versnellen door erbij te zetten dat je aanneemt dat dit niet als ‘contractant’ is, zoals gedefiniëerd in artikel 1 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013), omdat je contract immers per YYYY is beëindigd.
Ik zie twee voordelen in deze benadering:
1. Je drukt ze met de neus op de kern waar het verweer hier telkens op gebaseerd is. Het lijkt me dat ze met de mond vol tanden staan en dat ze daarmee niet anders kunnen dan inzien dat er verder niets meer aan te halen valt uit die AV.
2. Zolang die vraag niet beantwoord wordt, zal ik op hun schrijven reageren zoals ik hier op 10 juni al aangaf, namelijk in de geest van:
“Op xxxx stuurde ik u mijn reactie op uw vorige schrijven. Zolang u dat negeert en daarop niet inhoudelijk reageert, zal ik ook niet langer de moeite nemen om te te reageren op uw schrijven. Ik wacht uw inhoudelijke reactie daarom eerst af voordat ik verder ga. Mocht u mijn brief van xxxxx niet ontvangen hebben, dan hoor ik dat graag van u. Deze zal ik dan opnieuw verzenden.”
Deze aanpak lijkt me de zaak behoorlijk vereenvoudigen en het welles-nietes-spelletje over waartoe je volgens hen al dan niet gehouden of verplicht bent in de kiem te smoren.
Maar wellicht vergis ik me of zie ik iets over het hoofd?
Verdraagzaamheid is het hoogste gebod
en wie dat niet eert die schoppen we rot.
<John O`Mill>
@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Soms is het moeilijk je in te houdenBram-Bos schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:23:
@ZuinigeRijder: ik zou dat hele stuk over die interne correspondentie weglaten. Interessant voor ons, maar houd het zakelijk.
[ Voor 6% gewijzigd door ZuinigeRijder op 17-06-2020 07:32 ]
Het is een relevante nieuwe invalshoek, die de moeite van het proberen waard is. De reden dat we het nooit eerder hebben bedacht is denk ik gelegen in het feit dat de netbeheerders altijd hetzelfde tweeledige argument hebben:Hippe Lip schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:25:
[...]
In die hoedanigheid wil ik hier graag nog een duit in het zakje doen door hier een vraag te stellen.
Wat ik niet helemaal begrijp is waarom er niet telkens als eerste gevraagd wordt in welke hoedanigheid je aangesproken wordt, wanneer je een brief krijgt dat je moet kiezen, dat je opdracht moet geven of dat je moet betalen.
“Voordat ik in kan gaan op hetgeen u in uw schrijven dd. xxxx stelt, wil ik graag van u weten in welke hoedanigheid u zich tot mij richt, zodat ik daarna weet vanuit welk standpunt ik kan antwoorden.”
Dat lijkt me toch een redelijk essentiële vraag die beantwoord moet worden voordat je überhaupt in kunt gaan op hun brief. Je kunt dat als een open vraag stellen, maar je kunt het proces eventueel versnellen door erbij te zetten dat je aanneemt dat dit niet als ‘contractant’ is, zoals gedefiniëerd in artikel 1 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013), omdat je contract immers per YYYY is beëindigd.
Ik zie twee voordelen in deze benadering:
1. Je drukt ze met de neus op de kern waar het verweer hier telkens op gebaseerd is. Het lijkt me dat ze met de mond vol tanden staan en dat ze daarmee niet anders kunnen dan inzien dat er verder niets meer aan te halen valt uit die AV.
2. Zolang die vraag niet beantwoord wordt, zal ik op hun schrijven reageren zoals ik hier op 10 juni al aangaf, namelijk in de geest van:
“Op xxxx stuurde ik u mijn reactie op uw vorige schrijven. Zolang u dat negeert en daarop niet inhoudelijk reageert, zal ik ook niet langer de moeite nemen om te te reageren op uw schrijven. Ik wacht uw inhoudelijke reactie daarom eerst af voordat ik verder ga. Mocht u mijn brief van xxxxx niet ontvangen hebben, dan hoor ik dat graag van u. Deze zal ik dan opnieuw verzenden.”
Deze aanpak lijkt me de zaak behoorlijk vereenvoudigen en het welles-nietes-spelletje over waartoe je volgens hen al dan niet gehouden of verplicht bent in de kiem te smoren.
Maar wellicht vergis ik me of zie ik iets over het hoofd?
- 5.3 b AV: die is i.d.d. alleen maar geldig als je contractant bent (en dan nog betwisten we de toepasselijkheid, maar dat terzijde)
- 2.9.2 (bij Enexis nog 2.5.1.12) TCG: daar wordt gesproken over de 'voormalig(e) aangeslotene'.
Punt is verder dat de netbeheerders sowieso niet meer in discussie gaan. Je punt is terecht, maar zal niet begrepen worden door de eerste lijn, en verder kom je toch niet.
Precies, En dat is handig om achter de hand te houden in het theoretische geval dat @ZuinigeRijder zou worden gedagvaard. Maar niet in een discussie met een onderbetaalde 'incassospecialist' van Bosveld.Stoofie schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:27:
Interessant is overigens wel dat uit de interne correspondentie overduidelijk blijkt dat de kosten uitsluitend op beleid gebaseerd zijn en niet op wetgeving...
[ Voor 7% gewijzigd door Bram-Bos op 16-06-2020 22:06 ]
Heb je een linkje naar die TCG? dan kan ik daar m'n neus ook nog eens insteken....Bram-Bos schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:02:
[...]
• 2.9.2 (bij Enexis nog 2.5.1.12) TCG: daar wordt gesproken over de 'voormalig(e) aangeslotene'.
[/list]
[...]
<John O`Mill>
Ik heb er een aardig hoofdstukje over geschreven in de bundel De afsluitboete bestaat niet: hoofdstuk 5. Daar vind je ook alle relevante links naar oude en nieuwe codesHippe Lip schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:18:
[...]
Heb je een linkje naar die TCG? dan kan ik daar m'n neus ook nog eens insteken....
Wat daar geschreven wordt geeft immers klip en klaar weer dat het gewijzigde beleid in het geheel niet gebaseerd is op gewijzigde voorwaarden of voor consumenten bindende regelgeving. En dan nog de notitie dat men jou niet van een inhoudelijk antwoord mogen voorzien: wat een arrogantie.
Voor nu kun je simpelweg structureel terug verwijzen naar je inhoudelijke betwisting van de factuur, waar nooit een inhoudelijke reactie op gekomen is. Zolang jouw betwisting niet inhoudelijk weerlegd wordt, geld immers simpelweg dat deze nog staat.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Daarnaast is het beleid gebleken dat mensen met een slotje van voor 2019 gratis verwijderen aangeboden krijgen. Ik zie geen verschil tussen een slotje en dichtgedraaide gaskraan. Bij beide loopt de gasmeter niet meer op.[b]Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"Bram-Bos schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 2
[...]
Precies, En dat is handig om achter de hand te houden in het theoretische geval dat @ZuinigeRijder zou worden gedagvaard. Maar niet in een discussie met een onderbetaalde 'incassospecialist' van Bosveld.
Of:ZuinigeRijder schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 21:27:
[...]
Soms is het moeilijk je in te houden![]()
***members only***
...... Zoals u ongetwijfeld als incassobureau weet, wordt incasso bij gemotiveerde betwisting opgeschort en rest u slechts nog een gerechtelijke procedure om de betwiste vordering gestand te doen.
Kortheidshalve verwijs ik nogmaals naar de betwisting en wacht ik uw verdere stappen namens Enexis af.
In een namens Enexis door u te starten invorderingsprocedure kunnen dan alle onrechtmatige argumenten en onvolledige interne informatie aan de orde komen.
Tot dan zal ik niet meer reageren op correspondentie van uw zijde.
Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric
Ik zal deze nog even in gedachten houden, zal niet meteen de deur dichtgooien, want dat had ik al in mijn eerste mail ook al min of meer gedaan. Ben namelijk wel benieuwd of Enexis misschien mijn schriftelijke betwisting kwijt is en of ik in mijn vraag naar het sturen van alle communicatie misschien nog meer interessante informatie krijg die mij nooit bereikt heeftHans299 schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:36:
[...]
Of:
...... Zoals u ongetwijfeld als incassobureau weet, wordt incasso bij gemotiveerde betwisting opgeschort en rest u slechts nog een gerechtelijke procedure om de betwiste vordering gestand te doen.
Kortheidshalve verwijs ik nogmaals naar de betwisting en wacht ik uw verdere stappen namens Enexis af.
In een namens Enexis door u te starten invorderingsprocedure kunnen dan alle onrechtmatige argumenten en onvolledige interne informatie aan de orde komen.
Tot dan zal ik niet meer reageren op correspondentie van uw zijde.
Kan ik hier gewoon met brief 2a op reageren?Geachte Edwin C,
U heeft een klacht ingediend bij Enexis Netbeheer. U heeft uw overeenkomst (ATO) voor gas op het adres XXX YYY in H beëindigd omdat u geen gas meer gebruikt. De gasleiding is nog wel in uw woning aanwezig. Daarom dient u actief leveringscontract bij een leverancier af te sluiten. Een 2e optie is dat u uw aansluiting op eigen kosten laat verwijderen. U wilt geen keus maken omdat u van mening bent dat u aan alle voorwaarden heeft voldaan. Ik snap dat het erg zuur is als u extra kosten moet betalen terwijl u geen gas gebruikt. Graag reageer ik op uw klacht.
Beëindigen ATO
Bij het aangaan van de overeenkomst ‘ATO’ zijn de Algemene Voorwaarden aansluiting en transport elektriciteit en gas kleinverbruikers 2013 van toepassing verklaard. Volgens dit artikel heeft u de mogelijkheid de ATO schriftelijk te beëindigen. U dient de netbeheerder bij de opzegging wel in de gelegenheid te stellen om de noodzakelijke handelingen, die nodig zijn voor de beëindiging, op uw kosten te verrichten. Voor het recht op het uitvoeren van de werkzaamheden en het recht op vergoeding van de kosten is geen (nadere) opdracht nodig van de afnemer omdat dit recht voortvloeit uit het initiatief tot beëindiging van de ATO door de afnemer. Het opzeggen van de ATO is een keuze van uzelf geweest. Daarom is het duidelijk dat de noodzakelijk uit te voeren werkzaamheden een gevolg zijn van uw eigen handelen of van omstandigheden die aan uzelf zijn toe te rekenen.
Veiligheidsrisico
De veiligheidsrisico's zijn de hoofdreden dat het beleid per 1 februari 2019 is gewijzigd. Het KIWA heeft een rapport uitgebracht waaruit blijkt dat afgesloten en afgedopte gasaansluitingen risico's met zich meebrengen. Consumenten zijn zich vaak niet langer bewust van de actieve gasleidingen, waardoor er bij werkzaamheden/onderhoud etc. gevaarlijke situaties kunnen ontstaan. Omdat steeds meer mensen van het gas afstappen, zou deze situatie steeds vaker ontstaan en dus een steeds groter risico met zich meebrengen. Netbeheerders hebben volgens de wet een zorgplicht om op een verantwoorde manier met de bodem en het milieu om te gaan. Sodm wijst de Minister er dan ook op dat netbeheerders op grond van de Wet Milieubeheer verplicht zijn om aansluitleidingen te verwijderen.
Beleid Enexis
In ons beleid als netbeheerder staat veiligheid voorop. Ik snap dat het zuur is dat de kosten hiervoor voor uw rekening komen. Helaas hebben wij op dit moment politiek gezien geen andere mogelijkheid om deze kosten te verhalen. Onlangs heeft de 2e kamer een voorstel aangenomen, waardoor het mogelijk wordt de kosten voor het verwijderen van een gasaansluiting 50/50 te verdelen tussen de klant en de netbeheerder. Dit voorstel moet eerst nog door de 1e kamer en minister Wiebes worden goedgekeurd. Hoe lang dit gaat duren is lastig te zeggen. Tot die tijd blijft de persoon die de overeenkomst op eigen initiatief beëindigd verantwoordelijk voor de kosten. Ik ben van mening dat deze brief voldoende duidelijkheid geeft. Uiteraard staat het u vrij om de Geschillencommissie om hulp te vragen.
Ik hoop dat het voorstel wordt geaccepteerd.
Vragen
Hebt u toch nog vragen? Bel ons dan gerust. Wij zijn op werkdagen tussen 8.00 en 17.00 uur bereikbaar op het telefoonnummer 088 857 71 79. Ook kunt u ons per e-mail bereiken via klachten@enexis.nl. Zet u dan het kenmerk bovenaan deze brief in het onderwerp van uw e-mail.
Met vriendelijke groet,
A
Klachten & Claims
Want mijn vorige inhoudelijke reactie was brief 2b
48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric
Enexis heeft weer eens zijn best gedaan, en een goede tekst geproduceerd. Complimenten, na al dat eerdere geknutsel.EdwinC schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:50:
Ik heb gisteren reactie onderstaande reactie gekregen van Enexis:
[...]
Kan ik hier gewoon met brief 2a op reageren?
Want mijn vorige inhoudelijke reactie was brief 2b
Aangezien je 2b al hebt verstuurd, heeft 2a niet zoveel zin meer. Ik zou meer iets doen in de trant van het onderstaande:
Beste mensen van Enexis,
Dank voor uw uitgebreide uiteenzetting van de redenering van Enexis omtrent de kosten van de afsluiting of verwijdering van de aansluiting. Dit in reactie op mijn uitgebreide brief d.d. xx-yy-2020.
Ondanks uw nette en uitgebreide reactie overtuigt u mij geenszins. Ik zal nog kort ingaan op de door u aangevoerde punten, maar verwijs verder naar mijn eerdere brief.
Beëindigen ATO
Ik heb de ATO opgezegd op grond van artikel 3.6 van de bijbehorende AV. Noch in de ATO, noch in dat specifieke artikel wordt gesproken over kosten voor de 'voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen.' Uw toevoeging 'op uw kosten' smokkelt u er zelf in.
Ook uw impliciete verwijzing naar artikel 5.3 b AV als grondslag voor een vordering van Enexis bij afsluiten of verwijderen op initiatief van Enexis verwerp ik. De ATO heb ik op aa-bb-2020 opgezegd, en deze is conform artikel 3.6 tien werkdagen daarna ook daadwerkelijk beëíndigd. Na dat tijdstip gelden de afspraken niet meer uit de ATO noch de Algemene Voorwaarden. Een beroep op de AV (bv. artikel 5.3 b) om mij kosten in rekening te brengen voor werkzaamheden na dat tijdstip zou alleen al daarom falen.
Voor verdere verdieping van uw kennis over de ATO en speciaal artikel 3.6 en 5.3 verwijs ik graag naar Hoofdstuk 3 en 4 van de bundel 'De afsluitboete bestaat niet', die u kunt downloaden op https://www.polderhuis.org/abn, maar die ik hier voor uw gemak als bijlage bijvoeg.
Veiligheidsrisico
Goed dat Enexis op de veiligheid let, dat is ook immers uw verantwoordelijkheid. Ik ga er niet voor liggen als u om die reden de aansluiting wil verwijderen. Maar dan wel op kosten van Enexis. Het is immers uw verantwoordelijkheid.
Overigens is uw veiligheidsopvatting wel wat smal. Gasverlaters als ik beperken ook (en juist) het risico op gasongevallen door geen gas meer te gebruiken.
Ik verwijs u voor een uitgewerkte opinie over nut & noodzaak van individuele verwijdering van gasaansluitingen graag naar Hoofdstuk 9 van de eerder genoemde bundel 'De afsluitboete bestaat niet'. Ik deel die opvatting.
Beleid Enexis - 50/50 voorstel
het 50/50 voorstel van Van der Lee is alleen relevant voor mensen die verzoeken om verwijdering van de aansluiting. Dit gelet op de veronderstelde uitwerking van dit voorstel in de Tarievencode Gas, en het kader daarvoor in de Gaswet. De persoon die de ATO beëindigt maar niet verzoekt om afsluiting of verwijdering is, zoals hierboven en eerder betoogd, helemaal niet verantwoordelijk voor de kosten van werkzaamheden op initiatief van de netbeheerder.
Ik verwijs u voor een heldere analyse over aard en betekenis van het 50/50 voorstel graag naar Hoofdstuk 10 van de eerder genoemde bundel 'De afsluitboete bestaat niet'.
U bent en blijft overigens nog steeds van harte welkom om op afspraak de werkzaamheden aan uw gasaansluiting te verrichten die u wenst, maar het moge duidelijk zijn dat ik daartoe geen opdracht geef, en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten voor die werkzaamheden bij mij in rekening brengt.
Met vriendelijke groet
@EdwinC
Kun je ook reageren dat het je eigen beleid is enkel te betalen wanneer ergens een wettelijke basis voor is
beleid = regels die voor (medewerkers van) het bedrijf zélf gelden maar die niet opgelegd kunnen worden buiten het bedrijf.
beleid = geen grond (of verplichting) om wie-dan-ook te laten betalen voor werkzaamheden waar wie-dan-ook géén opdracht voor gegeven heeft.
@Bram-Bos @Hippe Lip De link in hoofdstuk vijf van “De afsluitboete bestaat niet” verwijst naar de TCG die geldig was tot 10 juni 2020.Bram-Bos schreef op dinsdag 16 juni 2020 @ 22:20:
[...]
Ik heb er een aardig hoofdstukje over geschreven in de bundel De afsluitboete bestaat niet: hoofdstuk 5. Daar vind je ook alle relevante links naar oude en nieuwe codes
Op de site van ACM staan alle actuele codes mbt elektriciteit en gas.
Voor de TCG: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037948/2020-06-11
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Zeer oplettend @Rommelzolder. Gelukkig hebben de wijzigingen die ingingen per 10-6-2020 geen betrekking op de besproken artikelen in het hoofdstuk.Rommelzolder schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 10:52:
[...]
@Bram-Bos @Hippe Lip De link in hoofdstuk vijf van “De afsluitboete bestaat niet” verwijst naar de TCG die geldig was tot 10 juni 2020.
Op de site van ACM staan alle actuele codes mbt elektriciteit en gas.
Voor de TCG: https://wetten.overheid.nl/BWBR0037948/2020-06-11
Later belde ze nog een keer terug waarin ze aangaf dat ik kosteloos wordt afgesloten. Vrijdag kan ik geen gas meer afnemen!
huh?Ep Woody schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:00:
Vandaag 2 keer telefoon gehad van een lieve dame van het aansluitregister Enexis. In het eerste gesprek nog even lekker gediscussieerd over de verplichting van het maken van een keuze door mij, uberhaupt de vraag of het verwijderen noodzakelijk is. Gezellig gesprek gehad, waarin duidelijk is dat we een ander standpunt hebben, maar dat ik geen enkel probleem heb met het verlenen van toegang, zolang ik er maar niet hoef te betalen.
Later belde ze nog een keer terug waarin ze aangaf dat ik kosteloos wordt afgesloten. Vrijdag kan ik geen gas meer afnemen!
@Ep Woody Dat gesprek heb je hopelijk opgenomen?Ep Woody schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:00:
Vandaag 2 keer telefoon gehad van een lieve dame van het aansluitregister Enexis. In het eerste gesprek nog even lekker gediscussieerd over de verplichting van het maken van een keuze door mij, uberhaupt de vraag of het verwijderen noodzakelijk is. Gezellig gesprek gehad, waarin duidelijk is dat we een ander standpunt hebben, maar dat ik geen enkel probleem heb met het verlenen van toegang, zolang ik er maar niet hoef te betalen.
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Verbaas u niet, verwonder u slechts.
Zeker!Rommelzolder schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:16:
[...]
@Ep Woody Dat gesprek heb je hopelijk opgenomen?
Als ik jouw dossier goed lees heb jij de standaard tweakers route gevolgd, en ben je nu op het punt aangekomen dat je een toezegging hebt dat ze gratis gaan verwijderen, zonder rechtzaken, zonder huizen te verkopen etc. Klopt dat? Goed als voorbeeld voor andere netbeheerders en andere gasverlaters bij jouw netbeheerder in gelijke gevallen
Van harte @Ep Woody
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Dossier BazemanKM
Leverancier: GreenchoiceNetbeheerder: Enexis
Op 19 mei 2020 telefonisch leveringscontract opgezegd per 1 juni 2020. Bevestiging per mail.
Op 19 mei 2020 na het lezen van dit forum een reactie op bovenstaande mail gestuurd:Ik heb u zojuist aan de telefoon gehad over uw gasmeter. Ik zou een en andere voor u uitzoeken en dit naar u communiceren. Graag informeer ik u verder.
Van mijn collega heb ik begrepen dat wij uit coulance geen opzegboete in rekening brengen, omdat u van gas af wilt. Wel is het zo dat u dan het gesprek met uw netbeheerder Enexis aan moet gaan na het opzeggen. Wij zijn dan ook niet verantwoordelijk voor de bijkomende kosten vanuit uw netbeheerder. Ik heb in uw dossier genoteerd dat ik gas per 1 juni voor u moet opzeggen. Ik voer de opzegging ook dezelfde dag, namelijk 1 juni voor u uit en stuur u een bevestiging hiervan.
Ik hoop dat alles duidelijk is voor u. Is dat niet zo, stel uw vraag dan aan onze klantenservice via vragen@greenchoice.nl. Wij helpen u graag.
Op 26 mei 2020 volgt een reactie van Greenchoice:Dank voor de terugkoppeling.
Met het opzeggen van mijn gascontract bij Greenchoice is dit tevens een machtiging tot het opzeggen van de Aansluit en Transportovereenkomst met de netbeheerder.
Op 1 juni 2020 zoals afgesproken bericht van Greenchoice:Bedankt voor uw reactie. Fijn dat we u verder helpen. Ik begrijp dat u nog een machtiging wilt geven voor de aansluiting en transportkosten vanuit de netbeheerder. Ik informeer u graag.
Mijn collega gaf al aan dat de netbeheerder verantwoordelijk is voor deze overeenkomst. Wij zijn enkel uw leverancier. U kunt het beste contact opnemen met de netbeheerder voor zaken over uw fysieke meter. Wij leveren u in ieder geval geen gas meer.
Ik heb een slimme meter, maar heb ook een foto gemaakt van de stand en de kraan dicht gedraaid.Bedankt voor het doorgeven van uw opzegging voor gas voor het adres.
Per 01-06-2020 zijn we met de levering voor bosgecompenseerd gas van Greenchoice gestopt. Als u uw eindstand voor gas aan ons doorgeeft via Mijn dossier of via 010 478 23 26, dan sturen wij u binnen vier weken uw eindnota. Als u een slimme meter heeft, hoeft u de standen niet door te geven. Dan lezen wij de meterstanden op afstand uit.
Op 13 juni komt de eerst standaard, niet op naam brief van Enexis, waar ik op 14 juni 2020 op heb gereageerd:
Op 17 juni 2020 de reactie van Enexis:Geachte heer/mevrouw,
Ik ontving op 13 juni 2020 een brief van u op mijn adres (kenmerk: KM-L-UH1), waarin u ‘de gebruikers van gas op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u ‘de gebruikers van gas op dit adres’ aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten.
Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik op 19 mei 2020 per 1 juni 2020 opgezegd bij Greenchoice. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Greenchoice gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013). Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd.
U bent van harte welkom om, nadat u een afspraak met mij heeft gemaakt, langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef, en daarom ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Op 18 juni 2020 mijn reactie terug aan Enexis:U heeft op uw adres van ons een brief ontvangen omtrent het ontbreken van een contract met een energieleverancier voor gas. U geeft aan dat u uw contract en ook de ATO opgezegd heeft. Op basis daarvan bent u in de veronderstelling dat u geen kosten in rekening gebracht kunnen worden voor werkzaamheden die wij nodig achten. Dat zijn wij helaas niet met u eens. Ik geef u daar graag meer uitleg over.
Opzegging ATO
Ons standpunt is dat artikel 3.6 van de ATO de verplichtingen van de klant beschrijft en het gevolg als hieraan niet voldaan wordt. In het artikel staat niet dat wij binnen 10 werkdagen moeten afsluiten of verwijderen en dat als niet gebeurd, wij geen afsluit- of verwijderkosten meer mogen berekenen na die 10 werkdagen. De afsluit- of verwijderkosten worden dus ook na opzegging van de ATO terecht in rekening gebracht op grond van de Tarievencode. In artikel 2.9.2 van de Tarievencode staat dat voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting een eenmalig bedrag in rekening kan worden gebracht bij de voormalige aangeslotene.
Wat te doen als u (tijdelijk) geen gas meer gebruikt
Wanneer u uw gasaansluiting niet meer nodig heeft, dan volstaat het niet om alleen uw contract bij uw energieleverancier op te zeggen. U moet ook bij ons een aanvraag doen voor of het laten afsluiten van de gasaansluiting, als u er tijdelijk geen gebruik van maakt. Een afsluiting kan voor maximaal 12 maanden. Of u vraagt een verwijdering aan als u helemaal geen gebruik meer maakt van de gasaansluiting. De kosten voor de werkzaamheden zijn voor uw rekening.
Aanvraag indienen
Als ik het goed heb gaat u uw gasaansluiting helemaal niet meer gebruiken. Dan kunt u op www.mijnaansluiting.nl een verwijdering aanvragen. U ontvangt van ons dan binnen 10 werkdagen een offerte. Na ontvangst van u akkoordverklaring zetten wij de opdracht door naar een aannemer. Die aannemer zal met u contact opnemen over de planning van de werkzaamheden.
Ik vertrouw erop dat u hiermee voldoende informatie over wat te doen als u uw gasaansluiting niet meer gebruikt.
Met vriendelijke groet,
Een snelle reactie op 18 juni 2020 van Enexis.Uw standpunt over artikel 3.6 is tamelijk opmerkelijk. Het artikel betreft primair de opzeggingsbevoegdheid van beide partijen. De enige beperking die daar voor de contractant aan zit, is dat er een opzegtermijn is van tien werkdagen, waarbinnen ik de netbeheerder (u dus) in de gelegenheid moet stellen de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten. Er staat inderdaad niet dat u binnen 10 werkdagen moet afsluiten of verwijderen, maar dat heb ik dan ook niet beweerd.
Hoe dan ook, uit uw verdere betoog maak ik op dat wij het eens zijn dat de ATO inmiddels niet alleen is opgezegd, maar ook is beëindigd. Immers, als grondslag voor het in rekening brengen van kosten voert u artikel 2.9.2. van de Tarievencode Gas aan.
Echter, ook die grondslag faalt. Artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat er een voorafgaande grondslag is voor die werkzaamheden, zoals een opdracht n.a.v. de in artikel 2.10 en 2.12 van diezelfde Tarievencode Gas voorgeschreven standaard-offerte.
U schrijft: ”Wanneer u uw gasaansluiting niet meer nodig heeft, dan volstaat het niet om alleen uw contract bij uw energieleverancier op te zeggen. U moet ook bij ons een aanvraag doen voor of het laten afsluiten van de gasaansluiting, als u er tijdelijk geen gebruik van maakt. Een afsluiting kan voor maximaal 12 maanden. Of u vraagt een verwijdering aan als u helemaal geen gebruik meer maakt van de gasaansluiting. De kosten voor de werkzaamheden zijn voor uw rekening.”
Noch in de overeenkomst die ik met de energieleverancier had, noch in de overeenkomst die ik met Enexis had, is terug te vinden dat er voor het beëindigen van de overeenkomst er voor de consument meer verplichtingen zijn dan het simpelweg opzeggen van de overeenkomst en in acht nemen van de overeengekomen opzegtermijn. U schrijft echter dat het verplicht is om u een opdracht te verstrekken voor afsluiting of verwijdering. Graag verneem ik waar u deze verplichting op baseert?
Nogmaals: U bent en blijft, nadat u een afspraak met mij heeft gemaakt, van harte welkom om langs te komen om eventuele werkzaamheden aan uw gasaansluiting te verrichten die u nodig acht. Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten voor die werkzaamheden bij mij in rekening brengt.
Dus daar nog even op gereageerdU bent het niet eens met het standpunt van Enexis. Graag laat ik weten wat ik voor u gedaan heb.
Voor een verdere inhoudelijke reactie, heb ik uw e-mail doorgezet naar onze afdeling Klachten & Claims. Een collega daar neemt binnen 10 werkdagen contact met u op.
Met vriendelijke groet,
Daar kwam ook snel een reactie op:Geachte mevrouw .....,
Ik stelde u een simpele vraag:
Graag verneem ik waar u de verplichting dat ik een aanvraag moet doen op baseert?
Met vriendelijke groet,
Kortom ik ben gepromoveerd naar de afdeling Klachten & ClaimsUw simpele vraag zal beantwoord worden door iemand van de afdeling Klachten & Claims. De collega’s daar hebben meer juridische kennis.
Met vriendelijke groet,
Netjes binnen 10 werkdagen van Klachten & Claims antwoord op 29-6-2020:
Mijn uitgebreide reactie op 2 juli 2020 naar Klachten & ClaimsGeachte heer ,
Bedankt voor uw e-mail van 18 juni. U stelt hierin dat wij u geen kosten in rekening mogen brengen voor het afsluiten dan wel verwijderen van uw gasaansluiting op uw adres. Ik kan me voorstellen dat u duidelijkheid wilt waarop wij ons beleid baseren. Graag geef ik mijn reactie op uw stellingname.
Overeenkomst met Enexis Netbeheer
Vanaf 2 juni heeft u geen contract meer op uw gasaansluiting. Daarvoor had u op deze gasaansluiting een contract bij Greenchoice. Bij het aangaan van dit contract is er een aansluit- en transportovereenkomst afgesloten met Enexis Netbeheer. Dit vindt u terug in artikel 3.1 van onze algemene voorwaarden. Hierbij zijn ook de voorwaarden van toepassing verklaard waarin de gevolgen van de niet-nakoming van uw contract beschreven staan (art. 11 en 14 van onze algemene voorwaarden). Het feit dat u tussentijds uw contract bij Greenchoice heeft opgezegd betekent niet dat uw overeenkomst met Enexis Netbeheer zijn geldigheid verliest.
Artikel 3.6 Algemene Voorwaarden
U geeft aan dat met het voldoen van de verplichtingen, genoemd in artikel 3.6 van de algemene voorwaarden de overeenkomst is komen te vervallen en daardoor geen algemene voorwaarden van toepassing zijn. Deze redenatie klopt niet. Er staan zeker verplichtingen beschreven in artikel 3.6 waaraan u moet voldoen. Ook staat er beschreven dat indien u hieraan niet voldoet de overeenkomst niet beëindigd kan worden. In het artikel staan geen verplichtingen of termijnen vermeld waaraan Enexis zich moet houden. Met andere woorden: artikel 3.6 beschrijft de verplichtingen van de klant en het gevolg als daaraan niet voldaan wordt.
Kosten afsluiting gasaansluiting
Verder bent u van mening dat wij geen kosten in rekening mogen brengen voor het proactief afsluiten van een gasaansluiting. U stelt dat artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas u geen verplichting tot betaling oplegt. Dit standpunt is echter onjuist. De Tarievencode, die een onderdeel van de Gaswet vormt, noemt specifiek dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het beëindigen van de aansluiting- en transportovereenkomst. Er staat dat voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting een eenmalig bedrag in rekening kan worden gebracht bij de voormalige aangeslotene. Dit is in lijn met een uitspraak van de Geschillencommissie, die twee opties geeft aan de consument in een dergelijk geval, waar beide kosten aan verbonden zijn:
‘De kosten van de door de consument gekozen optie (optie 1, verwijdering of optie 2, afdoppen) komen voor rekening van de consument hetgeen eveneens volgt uit artikel 14 van de algemene voorwaarden en artikel 2.5.1.12 van de tarievencode gas. Dat ligt ook in de lijn van eerdere uitspraken van de commissie waarin is bepaald dat de aan de opzegging van de ATO verbonden (redelijke) kosten die voortvloeien uit proportionele werkzaamheden (noodzakelijke handelingen) die verbonden zijn aan de afsluiting (optie 1 verwijdering of optie 2 afdoppen zoals uit het Kiwa rapport blijkt) door de ondernemer bij de consument in rekening mogen worden gebracht.’
(Geschillencommissie Energie 2019, 119641)
Voorkom afsluiting
Ik begrijp dat u deze kosten liever wil voorkomen. Mijn advies is dan ook zo snel mogelijk een contract bij een leverancier te regelen om afsluiting te voorkomen. U betaalt dan de maandelijkse netwerktarieven en eventuele vaste leveringskosten bij uw leverancier. Mocht u dit niet regelen, bestaat de mogelijkheid dat u wordt afgesloten. De kosten zijn dan voor uw rekening. De kosten voor het afsluiting binnen zijn € 141,80; De kosten voor de afsluiting buiten zijn € 697,17; De kosten voor het verwijderen van uw gasaansluiting op uw verzoek zijn € 752,55. Een aanvraag hiervoor kunt u doen via de website www.mijnaansluiting.nl.
Geschillencommissie
Mocht u het niet eens zijn met mijn antwoord, kunt u zich wenden tot de Geschillencommissie Energie, een onafhankelijke instantie voor consumenten- en zakelijke geschillen in Nederland:
Postbus 90600 2509 LP DEN HAAG www.degeschillencommissie.nl
Hopelijk heb ik u zo meer duidelijkheid kunnen verschaffen.
Vragen
Voor eventuele vragen ben ik telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. Mijn telefoonnummer is 088 857 35 59. Een e-mail sturen mag ook. Dit is mogelijk door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Klachten & Claims
Op 4 juli 2020 komt de tweede standaard, niet op naam brief van Enexis,Geachte heer,
Dank voor uw e-mail van 29 juni 2020. In de tweede zin geeft u direct aan waar volgens mij de kern zit: “Ik kan me voorstellen dat u duidelijkheid wilt waarop wij ons beleid baseren”. Voor mij is uit uw e-mail duidelijk geworden dat het beleid van Enexis en ook de andere netbeheerders niet overeen komt met de voor mij geldende wetgeving. U slaagt er in uw mail immers niet in om aan te geven waar staat dat ik verplicht ben om Enexis een opdracht te verstrekken voor afsluiting of verwijdering. Dat was immers de vraag die de afdeling Klantenservice niet kon beantwoorden en u vooralsnog ook niet. In plaats van antwoord geven op “mijn simpele vraag”, gaat u opnieuw in op onder andere artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013) en de Tarievencode Gas, waarvan ik reeds eerder heb aangegeven dat iedere grondslag faalt. Uit uw e-mail merk ik op dat u mijn eerdere e-mails niet en/of onvoldoende heeft gelezen en dat uw e-mail enkele feitelijke onjuistheden bevat. Ik zal dat hieronder toelichten.
U schrijft: “Vanaf 2 juni heeft u geen contract meer op uw gasaansluiting. Daarvoor had u op deze gasaansluiting een contract bij Greenchoice”. Zoals u had kunnen lezen in mijn e-mail van 14 juni 2020 heb ik op 19 mei 2020 per 1 juni 2020 mijn contract opgezegd bij Greenchoice. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Greenchoice gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis. Artikel 7 van de ATO eindigt met: "De kleinverbruiker kan de overeenkomst op ieder moment opzeggen en beëindigen.” In artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013) (AV) staat hoe kan worden opgezegd. Ik heb dat middels een machtiging aan Greenchoice gedaan. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd.
Artikel 3.6. van de AV noemt weliswaar geen termijn waarbinnen de netbeheerder de 'noodzakelijke handelingen voor het beëindigen van de overeenkomst' moet uitvoeren, maar het kan onmogelijk zo zijn dat deze handelingen nog uitgevoerd moeten worden nadat de overeenkomst al is beëindigd. Alles wat na het beëindigen van de overeenkomst nog uitgevoerd moet worden kan immers onmogelijk noodzakelijk zijn 'voor het beëindigen van de overeenkomst'. Nu Enexis tussen moment van opzeggen en het moment dat de overeenkomst is beëindigd geen handelingen heeft willen plegen waarvoor medewerking van mij vereist is, is er ook geen sprake van dat ik medewerking aan 'de noodzakelijke handelingen voor het beëindigen van de overeenkomst' heb geweigerd of vertraagd. Inmiddels is er reeds een maand verstreken na het opzeggen. Er is geen sprake van het niet nakomen van verplichtingen op grond van de aansluit- en transportovereenkomst (artikel 11 AV) en daarnaast ben ik door het beëindigen van de ATO niet gebonden aan de in uw e-mail genoemde artikel 11 en 14 van de algemene voorwaarden, een beëindigd contract geeft voor mij geen verplichtingen meer.
Ik wil u ook wijzen op een onjuistheid in uw e-mail t.a.v. de Tarievencode Gas: U geeft aan: “De Tarievencode, die een onderdeel van de Gaswet vormt, noemt specifiek dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij het beëindigen van de aansluiting- en transportovereenkomst.” De Tarievencode Gas is helemaal geen onderdeel van de Gaswet. De Tarievencode Gas is hoogstens een uitvloeisel van artikel 12a van de Gaswet, waarin een specifieke verplichting voor de netbeheerders wordt geformuleerd om hun eigen wijze van specificatie en berekening van hun tarieven (de 'tariefstructuren') vast te leggen. De Tarievencode Gas is derhalve een door de Gaswet voorgeschreven gedragscode voor de netbeheerders, die voor die netbeheerders (en alléén voor die netbeheerders) verbindend wordt door vaststelling door de ACM. De Gaswet biedt alleen een kader voor het opnemen van tariefstructuren voor verwijdering in de Tarievencode Gas, indien dit gebeurt op verzoek van de aangeslotene.
Om het beleid van Enexis toch door te kunnen voeren probeert u mij met een uitspraak van de Geschillencommissie te bewegen een opdracht aan Enexis te geven. Ten eerste ben ik natuurlijk niet wettelijk gebonden aan adviezen van deze Geschillencommissie aan anderen. Ten tweede is de door u aangehaalde uitspraak van de Geschillencommissie (ref. 119641) (Liander netbeheerder), door de kantonrechter op 14 augustus 2019 vernietigd en bestaat dus niet meer. Ten derde staat in de uitspraak met nummer 113858 van 16 april 2018: "De commissie stelt vast dat de opzegging van consument van de aansluit- en transportovereenkomst door de ondernemer conform artikel 3.6 AV zal worden geëffectueerd. Daarbij mag de ondernemer enkel de in verband met de afsluiting gepaard gaande redelijke kosten in rekening brengen, niet zijnde de kosten die verband houden met het verwijderen van de aansluiting en meetinrichting". Ten vierde is het bijzonder dat u -het vrijwel gelijkluidende aan nummer 119641- maar recentere uitspraak met nummer 118868 niet benoemd. In navolging op deze uitspraak heeft Enexis nota bene bij de betreffende consument de aansluiting kosteloos tweezijdig afgekoppeld. Het is opmerkelijk dat u enkel een uitspraak (dat vernietigd is) noemt dat in het voordeel van Enexis zou kunnen zijn en de uitspraken die in het voordeel van de consument zijn achterwege laat. Ik zie los van de uitspraken van de Geschillencommissie overigens geen enkele reden voor een gang naar de Geschillencommissie. Enexis wil iets van mij, niet omgekeerd. Ik begrijp wel dat Enexis probeert om via de Geschillencommissie in haar gelijk gesteld te worden, zodat ik wel verplicht wordt een opdracht aan Enexis te verstrekken.
U adviseert mij om “zo snel mogelijk een contract bij een leverancier te regelen om afsluiting te voorkomen.” Wanneer u mijn eerdere correspondentie met een medewerker van de afdeling Klantenservice had gelezen, dan had u geweten, dat ik geen gas verbruik. Sterker nog, de hoofdkraan staat dicht en de leidingen in de woning zijn losgekoppeld na de gasmeter.
U geeft in uw e-mail aan: “De kosten voor het verwijderen van uw gasaansluiting op uw verzoek zijn € 752,55.” Dit is onjuist. Ik wil u er op wijzen dat het de gasaansluiting van Enexis is en niet die van mij. De nog aanwezige fysieke gasaansluiting is en blijft het eigendom en de verantwoordelijkheid van de netbeheerder (Enexis), en wordt gedoogd door de perceeleigenaar (ondergetekende). Ter vergelijking, ik hoef ook geen contract voor de CAI, glasvezel- en/of telefoonaansluiting af te sluiten en/of te betalen voor verwijdering daarvan, nadat ik mijn abonnement/contract beëindigd heb. Sterker nog een modem/router wordt opgehaald en/of ik kan het kosteloos retour sturen.
Samenvattend:
Ik heb geen overeenkomst, contract en/of andere verbintenis meer met Enexis ten aanzien van de gasaansluiting. Enexis is en blijft verantwoordelijk voor de fysieke gasaansluiting en dient de werkzaamheden die het beleid van Enexis of wettelijke grondslag aangeven voor eigen rekening uit te voeren. De fysieke gasaansluiting zit mij niet in de weg, hij hoeft niet weg, maar het mag wel. Ik benadruk dat ik geenszins voornemens ben een opdracht tot werkzaamheden te verstrekken.
Enexis en/of een door Enexis ingehuurde aannemer is nog steeds van harte welkom conform artikel 4.1.2.5 van de Aansluit en Transportcode Gas RNB om de gasaansluiting van Enexis op afspraak te komen afsluiten of te verwijderen, maar dat gebeurt niet in mijn opdracht. Ik wijs dan ook nogmaals, bij herhaling, iedere vorm van kosten van de hand en een eventuele factuur hiervoor betwist ik dan ook bij voorbaat.
U kunt er dus op vertrouwen dat ik de aannemer in de gelegenheid zal stellen de eventuele werkzaamheden conform uw opdracht en voor uw rekening uit te laten voeren.
Met vriendelijke groet,
P.S. Ik wijs voor een verdere onderbouwing van mijn betwisting en voor verdere verdieping van uw kennis graag naar de bundel 'De afsluitboete bestaat niet', die u kunt downloaden op https://www.polderhuis.org/abn, maar die ik hier voor uw gemak als bijlage bijvoeg.
Op 7 juli 2020 een reactie van Enexis Klachten & Claims
Op 9 juli 2020 mijn reactie en verder betoog.Geachte heer ,
Bedankt voor uw e-mail van 2 juli en de interessante brochure. Naar uw mening slaag ik er niet in om aan te geven waarom u verplicht bent de kosten te dragen voor een afsluiting of verwijdering van uw gasaansluiting op het adres. Ook zegt u dat er onjuistheden in mijn e-mail zaten. Graag geef ik mijn reactie.
Lijn Geschillencommissie
U stelt ten eerste terecht dat de door mij aangehaalde uitspraak van de Geschillencommissie vernietigd is door de Rechtbank Gelderland. Het standpunt van de Geschillencommissie dat ik eruit heb gelicht, staat echter nog overeind. Dit leest u terug in de uitspraak met referentienummer 118868 van 28 november 2018, die u ook aanhaalt. De Geschillencommissie stelt hier dat de netbeheerder, na het opzeggen van het contract bij de leverancier, de consument twee keuzes moet bieden. De eerste optie betreft het afdoppen van de gasleiding. De tweede optie betreft de mogelijkheid om de gasaansluiting te laten verwijderen. De kosten voor één van deze opties komen voor rekening van de consument. Dit leest u in artikel 2.9 lid 2 van de Tarievencode Gas. Beide opties hebben wij met u besproken.
Overige punten
U geeft vervolgens aan dat ik verschillende onjuistheden noem in mijn schrijven. Mijns inziens betreft het hier een verschil van inzicht tussen ons. Dit zal ik kort toelichten. Ten eerste mogen wij volgens u op grond van artikel 3.6 van onze algemene voorwaarden na tien dagen na het opzeggen van het contract bij uw leverancier geen kosten rekenen voor ‘noodzakelijke handelingen’. Onder andere uit de genoemde uitspraak van de Geschillencommissie blijkt dat dit wel mag:
'Indien de consument de ATO conform artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden wenst op te zeggen vloeit daaruit voort dat de ondernemer de voor de beëindiging van de ATO noodzakelijke handelingen dient te verrichten (zonder dat daartoe een separate opdracht door de consument behoeft te worden gegeven). Onder de “noodzakelijke handelingen” verstaat de commissie het op een veilige en verantwoorde manier ontkoppelen/afkoppelen van de aansluitleiding van het transportnetwerk van de ondernemer waardoor er geen aansluiting meer bestaat en geen transport meer mogelijk is en aldus de aansluiting vervalt en het transport definitief wordt beëindigd.' (Geschillencommissie Energie, 118868)
Verder geeft u aan dat de Tarievencode geen onderdeel vormt van de Gaswet, maar een uitvloeisel van deze wet. Ik denk dat hier puur om een definitiekwestie gaat, die het niet waard is om over uitgebreid over in discussie te gaan. Tot slot vindt u het niet juist dat ik u adviseer een gascontract af te sluiten en dat ik u wijs op de opties die u heeft als u de gasleiding wilt laten afsluiten dan wel verwijderen en hierbij de kosten benoem die wij hiervoor berekenen. Uit de net aangehaalde uitspraak van de Geschillencommissie blijkt dat wij deze kosten wel in rekening mogen brengen.
Conclusie
Helaas krijg ik het idee dat u zeer stellig van mening bent dat u de kosten voor de verwijdering van uw gasafsluiting niet hoeft te dragen. U vergeet hierbij de gedachte dat wij kosten moeten maken voor de afsluiting dan wel verwijdering van de gasaansluiting, die ooit is aangevraagd door de bewoners van uw adres en waar u ook jarenlang gebruik van heeft gemaakt. Het heeft dan ook geen zin om nog verder in discussie te gaan. Wel wil ik u er nog op wijzen dat het afsluitproces door zal gaan als u geen energiecontract regelt. Voor het overige verwijs ik u naar mijn vorige e-mail.
Hopelijk heb ik u hiermee voldoende geïnformeerd. Nog een fijne dag gewenst.
Vragen
Voor eventuele vragen ben ik telefonisch bereikbaar op werkdagen van 9.00 tot 17.00 uur. Mijn telefoonnummer is 088 857 35 59. Een e-mail sturen mag ook. Dit is mogelijk door deze e-mail te beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Klachten & Claims
Op 13 juli 2020 een heldere reactie van Enexis. We gaan niet meer in discussie en Enexis maakt geen afspraak bij mensen die geen opdracht geven.Reageren heeft nu even geen zin meer, eerder al gewezen op maken afspraak, dus laat het hierbij en we zien wel iemand verschijnen of vinden een brief op de deurmat.Dank voor uw bericht van 7 juli 2020.
Ik blijf inderdaad op inhoudelijke gronden bestrijden dat er een grondslag is voor het betalen van kosten voor het zonder het voorafgaande verzoek van mij om fysieke afsluiting of verwijdering van de fysieke gasaansluiting van Enexis. Helaas heeft Enexis stellig het idee dat zij intern beleid kan opleggen aan mensen die geen contractuele relatie (meer) hebben met Enexis. Beleid is namelijk geen wet. En voorts begrijp ik uit uw laatste e-mail dat u niet meer met mij in discussie wilt gaan. Naar aanleiding van uw laatste mail wil ik nog een aantal van mijn standpunten verduidelijken, heb ik nog een klacht, waarop ik verwacht dat Enexis daarop ingaat en heb ik nog een aantal vragen, waarop ik een antwoord verwacht.
Geschillencommissie
De resterende argumentatie in uw laatste email wordt steeds dunner: U geeft aan: “Uit de net aangehaalde uitspraak van de Geschillencommissie blijkt dat wij deze kosten wel in rekening mogen brengen”. Diezelfde Geschillencommissie zegt: “Consumenten die de gasaansluiting in hun huis willen beëindigen, krijgen hiervoor soms ten onrechte een flinke rekening van hun netbeheerder””. Bron: https://www.consumentenbo...ldgids-uitgelicht/geengas
Enexis gaat er aan voorbij dat de hele uitspraak (119641) is vernietigd, dus het standpunt uit díe uitspraak van de Geschillencommissie staat ook niet meer.
De Geschillencommissie geeft inderdaad in het bindende advies met nummer 118868 aan dat er door de netbeheerder keuzes geboden moeten worden. U geeft aan: “De kosten voor één van deze opties komen voor rekening van de consument. Dit leest u in artikel 2.9 lid 2 van de Tarievencode Gas”.
In artikel 1.1 van de Tarievencode Gas staat: “Deze code bevat de door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, te hanteren tariefstructuren, zoals bedoeld in artikel 12a van de Gaswet.” De Tarievencode Gas geldt dus alleen voor de netbeheerders. De netgebruikers zijn slechts het meewerkend voorwerp (‘jegens’). Hierdoor kunnen er voor mij geen verplichtingen voort vloeien uit de Tarievencode Gas. Sterker nog en dat heb ik in mijn vorige mail ook aangegeven, maar daar reageert u niet op, heeft Enexis in navolging op het bindende advies met nummer 118868 bij de betreffende consument de aansluiting kosteloos tweezijdig afgekoppeld. Waarom doet Enexis dit in enkele gevallen?
De Geschillencommissie heeft zijn eigen interpretatie van de “noodzakelijke handelingen”. Zoals in mijn vorige email reeds aangegeven kan alles wat na het beëindigen van de overeenkomst nog uitgevoerd moet worden onmogelijk noodzakelijk zijn 'voor het beëindigen van de overeenkomst'.
In het door u aangehaalde citaat staat niets vermeld over kosten. Dus zelfs al zou het betreffende citaat van toepassing zijn, blijkt daaruit nog niet dat Enexis kosten aan de voormalige klant kan en mag doorberekenen voor werkzaamheden die in opdracht van Enexis uitgevoerd worden.
ATO
Voor de beëindiging van de overeenkomst is afsluiten of verwijderen van de aansluiting in het geheel niet noodzakelijk. Sterker nog: in de meeste gevallen waarin een ATO eindigt, vindt helemaal geen afsluiting dan wel verwijdering plaats: als mensen verhuizen naar een ander huis komt Enexis ook niet langs om af te sluiten of te verwijderen, maar eindigt de ATO wel. Logisch gevolg is dat de werkzaamheden die u in mijn geval noodzakelijk vindt, in ieder geval niet noodzakelijk zijn voor het beëindigen van de ATO.
Gedwongen keuze
Het kan nooit zo zijn dat een consument gedwongen is tot 'keuze' voor een overeenkomst met een commerciële monopolist. Enexis kan met behulp van een wetsartikel niet duiden dat een dergelijke verplichting wel bestaat voor de consument. Al vele malen is aan verschillende netbeheerders gevraagd waar in de Nederlandse wetgeving een verplichting tot het aangaan van een overeenkomst (c.q. geven van een opdracht) is vastgelegd, echter kan geen enkele netbeheerder deze vraag beantwoorden met een verwijzing naar concrete wetsartikelen. Zoals eerder aangegeven is een uitspraak van de Geschillencommissie voor mij geen wettelijk kader, die mij tot iets verplicht. Bovendien, als er al een verplichting zou zijn om een gascontract met een leverancier te hebben (die er niet is) dan is het vreemd dat voor de klant de mogelijkheid bestaat om het gascontract op te zeggen, behalve dan bij een leveranciers-wissel, waarbij het ene gascontract naadloos overgaat in het andere.
Uiteraard begrijp ik dat Enexis kosten moet maken voor het uitvoeren van haar beleid, dat is immers inherent aan het voeren van een onderneming. Enexis lijkt hier echter te vergeten dat in alle jaren dat uw gasaansluiting in gebruik is geweest, Enexis middels het vastrecht kosten in rekening heeft gebracht voor vervanging van de betreffende gasaansluiting. De werkzaamheden bij 'vervanging' zijn grofweg in twee delen op te splitsen: werkzaamheden ter verwijdering van de oude gasaansluiting en werkzaamheden voor het aanbrengen van een nieuwe aansluiting. Doordat Enexis nu niet genoodzaakt is om een nieuwe aansluiting aan te leggen, bespaart u flink wat kosten. Enexis kan de financiële reservering voor de toekomstige 'vervanging' van de aansluiting op mijn perceel heeft nu gebruiken om de kosten voor de uitvoering van het beleid van Enexis te dekken. Mijn gasmeter is slechts één jaar oud, omdat deze vervangen is vanwege installatie van een slimme meter, om kosten te besparen zou deze gasmeter prima elders geïnstalleerd kunnen worden.
In het beleid van netbeheerders is er ook nog sprake van schending van het gelijkheidsbeginsel:
• Bij iemand die een huis koopt waar een gasaansluiting aanwezig is, maar bij een energieleverancier alleen elektriciteit afneemt en dus géén gasaansluiting nodig heeft en géén ATO (voor gas) afsluit, wordt de gasaansluiting zonder kosten voor de nieuwe bewoner verwijderd en gaat de netbeheerder die kosten ook niet bij de voormalig aangeslotene (de vorige bewoner) factureren/verhalen.
• Bij iemand die de ATO opgezegd heeft omdat deze geen gas meer gebruikt en daarmee de gasaansluiting niet meer nodig heeft, wilt u wél de kosten voor de verwijdering bij de voormalig aangeslotene factureren.
Bij deze wil ik ook een klacht indienen: Op 5 juli 2020 heb ik de tweede (herinnering: geen gas zonder energiecontract” brief met kenmerk KM-L-UH2 ontvangen. In deze standaardbrief wordt gesteld: "Wettelijk zijn wij nu verplicht om gas af te sluiten". Deze intimiderende stelling is onjuist, misleidend en moet uit dergelijke standaardbrieven verwijderd worden! De wettelijke plicht die Enexis heeft is dat er geen gas geleverd mag worden zonder contract van een leverancier. Maar hoe Enexis dit wil waarborgen kan niet voor mijn rekening komen. Zoals in mijn vorige mail aangegeven heb ik de hoofdkraan dicht gezet.
U geeft aan: “Wel wil ik u er nog op wijzen dat het afsluitproces door zal gaan als u geen energiecontract regelt.” Graag wil ik van u en/of een andere afdeling (zoals bijvoorbeeld het aansluitregister) van Enexis weten hoe dat “afsluitproces” na onze mailwisseling en uitwisseling van standpunten verder wordt vormgegeven? De tweede brief van Enexis heeft onze communicatie gekruist.
Uit eerdere voorbeelden van het vervolg bij Enexis die ik ken, blijkt dat Enexis volstrekt onvoorspelbaar is, niet consistent is en er ook nog verschillen zijn tussen de verschillende regio’s waar Enexis netbeheerder is:
• Soms, maar niet altijd, komt er onaangekondigd iemand (soms zelfs drie personen) langs met een A4 dat “onze monteurs bij u langs geweest om u af te sluiten”., Er wordt niet direct afgesloten maar het doel is om de consument een afspraak te laten maken (“om hogere kosten te voorkomen”) en om die afspraak te maken blijkt dat je die afspraak alleen kunt maken als je een opdracht geeft.
• Soms, maar niet altijd, komt er onaangekondigd iemand (soms zelfs drie personen) langs om een slotje of zegel te plaatsen.
• Soms, maar niet altijd, volgt er dan een factuur, die eventuele factuur wordt dan natuurlijk betwist.
• Soms, maar niet altijd, draagt Enexis de vordering van de betwiste factuur, over aan een incassobureau, die dan een incassobrief stuurt.
• Consumenten die vervolgens dat incassobureau om de grondslag van de vordering vragen, krijgen óf geen antwoord, of een verwijzing naar 2.9.2 Tarievencode Gas.
• Consumenten die het incassobureau dan met redenen omkleed aangeven waarom die grondslag niet klopt, en verwijzen naar eerdere correspondentie met Enexis, horen vervolgens niets meer van dat incassobureau.
• Soms, maar niet altijd neemt het aansluitregister (regio gebonden) contact op met de consument en is afgesloten worden, zonder kosten op afspraak mogelijk.
• Soms, maar niet altijd, wordt er van tevoren conform artikel 4.1.2.5 van de Aansluit en Transportcode Gas RNB een afspraak gemaakt voor het kosteloos plaatsen van een slotje.
Wat wél voorspelbaar is: vroeger of later wordt het altijd stil aan de zijde van Enexis (u wilt ook al niet meer met mij in discussie). Onbetaalde facturen blijven onbetaalde facturen. Soms volgt (na een jaar een slotje te hebben gehad) alsnog kosteloze verwijdering op initiatief van Enexis. Enexis maakt daar dus extra kosten, die niet nodig zijn.
Ik herhaal nogmaals; Enexis en/of een door Enexis ingehuurde aannemer is nog steeds van harte welkom conform artikel 4.1.2.5 van de Aansluit en Transportcode Gas RNB om de gasaansluiting van Enexis op afspraak te komen afsluiten of te verwijderen, maar dat gebeurt niet in mijn opdracht. Ik wijs dan ook nogmaals iedere vorm van kosten van de hand en een eventuele factuur hiervoor betwist ik dan ook bij voorbaat.
Met vriendelijke groet,
P.S. In verband met de vakantieperiode raad ik Enexis aan om een afspraak te maken, voordat zij onaangekondigd op bezoek komen.
Op 15 juli 2020 vraagt Ipsos namens Enexis om mijn mening over de dienstverlening:Bedankt voor uw e-mail waarin u uw standpunten verder verduidelijkt, een klacht naar voren brengt over een door ons verstuurde brief en waarin u mij vraagt naar het verloop van de procedure in het geval u geen gascontract afsluit op uw adres. Graag geef ik mijn reactie.
Verdere motivatie
In uw laatste e-mail verduidelijkt u de door u eerder aangehaalde argumenten waarom u vindt dat wij u geen kosten in rekening mogen brengen voor de afsluiting/verwijdering van uw gasaansluiting. Ik wil u bedanken voor uw uitgebreide betoog, maar zoals aangegeven ga ik niet meer in op deze argumenten. Het standpunt van Enexis, dat gebaseerd is op onze algemene voorwaarden, de gaswet en jurisprudentie heb ik mijns inziens voldoende uiteengezet in mijn eerdere e-mails van 29 juni en 7 juli.
Reactie op uw klacht
De inhoud van de brief van 5 juli die u van ons heeft gekregen, noemt u onjuist en misleidend, aangezien er in staat dat wij wettelijk verplicht zijn om uw gas af te sluiten. Mijn excuses dat dit zo op u over is gekomen. Ik geef toe dat de formulering hier beter had gekund en dat een netbeheerder er ook voor zou kunnen kiezen niet tot afsluiting over te gaan. Wel is het zo dat we verplicht zijn op grond van de Wet Milieubeheer de gasleiding in zijn uiteindelijk geheel te verwijderen (Rechtbank Gelderland; ECLI:NL:RBGEL:2019:3921). Dit is de reden dat het tweezijdig afdoppen van de gasaansluiting maar voor één jaar wordt aangeboden. Na dit jaar kan de consument kiezen voor het afsluiten van een gascontract dan wel het laten verwijderen van de gasaansluiting.
Verdere verloop procedure
In het geval u geen gascontract afsluit bij een leverancier, geen afsluiting op verzoek dan wel een verwijdering van uw gasaansluiting aanvraagt, loopt u het risico dat wij u proactief afsluiten van het gas. Hiervoor maken wij niet eerst een afspraak. Als wij geen toegang tot uw woning hebben, wordt de toevoerleiding van het gas buiten afgesloten. De kosten voor de het proactief afsluiten van uw gasaansluiting heb ik toegelicht in mijn e-mail van 29 juni. Het feit dat in de praktijk in specifieke gevallen wel eens van deze procedure wordt afgeweken, zoals u stelt, betekent niet dat dat onze standaardprocedure niet van kracht is.
Ik ga ervan uit dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.
:strip_exif()/f/image/9ZYG2hGAxwMOYkiLzBiVmRU1.jpg?f=fotoalbum_large)
Bij Anders: betoog over geen wetgeving en dat andere netbeheerders dat ook niet hebben kunnen aangeven (zie mijn laatste reactie).
:strip_exif()/f/image/YXjZNUT6eVuEpbHecvvwMsrQ.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/TNrE0q7gXVPob2oVyObdogPx.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/14niZo8tUc21Uu6UxJTXvSvI.jpg?f=fotoalbum_large)
Ik heb Ipsos toestemming gegeven om de gegevens met Enexis te delen en zelf ook om een uitdraai gevraagd van de informatie (dit helaas niet ontvangen).
Op 7 augustus een brief van 5 augustus, Verzoek afspraak i.v.m. storing aan de energiemeter(s). Gebeld met de planning, situatie uitleg gegeven, later teruggebeld.
Op 7 augustus 2020 email aan Enexis:
Op 11 augustus 2020 telefoon van de medewerker van Klachten en Claims van Enexis, waar ik eerder mee gemaild heb:Geachte heer ,
Zojuist (7 augustus 2020) viel bij mij een brief van Enexis van 5 augustus 2020 met kenmerk ..... op de deurmat. Het verzoek is om een afspraak te maken i.v.m. storing aan de energiemeter(s).
Ik heb een collega van u gesproken. Hij gaf aan dat de communicatie module van de gasmeter niet communiceert met de slimme meter. Ik heb hem er op gewezen dat ik geen gas verbruik. Volgens de vriendelijke planner komt dit niet door het niet verbruiken van gas.
Nu er dus werkzaamheden door Enexis moeten worden uitgevoerd, zou het mijns inziens kapitaalvernietiging zijn als er eerst een update o.i.d. komt voor de communicatiemodule van de gasmeter, daarna een slotje op de hoofdkraan wordt geplaatst en als laatste ergens volgend jaar de gasmeter er uit moet van Enexis. Ik heb kort mijn standpunten die ik reeds met u heb uitgewisseld toegelicht, dat er een recente uitspraak is, die overeenkomt met mijn standpunten en dat ik uiteraard geen opdracht ga geven voor werkzaamheden.
Mijn inziens zou het een kostenbesparing zijn wanneer Enexis direct de gasmeter verwijderd. U collega kon mijn standpunt begrijpen, maar kon hier uiteraard niets over toezeggen. Hij wou wel intern overleggen en mij terugbellen.
Binnen 10 minuten werd ik teruggebeld en heb ik van uw collega begrepen, dat ik het beste via het bestaande ticketnummer contact kon opnemen met de afdeling Klachten en Claims, dus bij deze.
Ik heb tevens van hem vernomen dat jullie kennis hebben genomen van het Vonnis van de kantonrechter, Rechtbank Noord-Nederland, locatie Assen van 4 augustus 2020, wanneer deze niet in jullie bezit is verneem ik dat graag, dan kan ik jullie die alsnog doen toekomen.
Het lijkt mij zinvol dat Enexis zijn standpunten en beleid aanpast op de recente uitspraak en dat in mijn situatie geen onnodige kosten worden gemaakt, door eerst een meter aan te moeten passen, maar deze direct te verwijderen, zodat de storing ook verholpen is.
Ik herhaal nogmaals; Enexis en/of een door Enexis ingehuurde aannemer is nog steeds van harte welkom conform artikel 4.1.2.5 van de Aansluit en Transportcode Gas RNB om de gasaansluiting van Enexis op afspraak te komen afsluiten of te verwijderen, maar dat gebeurt niet in mijn opdracht. Voor het inplannen van de werkzaamheden ben ik bereikbaar onder nummer ........
Met vriendelijke groet,
1. Ze beraden zich nog op de uitspraak
2. Waarschijnlijk is de slimme elektriciteitsmeter stuk en moet er toch daar een monteur voor komen, werd verzocht daar een afspraak voor te plannen.
3. Ik werd bedankt voor het meedenken om Enexis niet extra kosten te laten maken.
4. We hebben het nog over de 50/50 regeling gehad, waarvan ik aangaf dat vanuit mijn standpunt de helft van niks nog steeds 0 is. Daar kon de beste man wel om gniffelen.
5. Dossier bij Klachten en Claims werd nu gesloten.
6. Bij vragen mocht ik bellen of mailen.
De locatie Kolham heeft de werkzaamheden overgedragen aan de locatie Emmen en die bellen voor een afspraak.
Afwachten wat er nu daadwerkelijk niet goed werkt.
Op 20 augustus 2020 post van Enexis. Een brief van een week oud.
Volgens mij een oude standaard brief die Enexis eerder aan anderen stuurde.
:strip_exif()/f/image/R08xBr0vjW9lgJmHb2c5b9GK.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/kPaYmrCXnuJuBrifCEZPSArL.jpg?f=fotoalbum_large)
Direct maar even gebeld met het in de brief vermelde nummer. Aangegeven dat ik geen opdracht ga geven tot wat dan ook en gewezen op recente uitspraak, dus ze moest me doorverbinden, die afdeling nam niet op. Telefoonnummer achter gelaten, wordt binnen 5 dagen teruggebeld.
28-9-2020
Vandaag kwam de monteur van Enexis onaangekondigd, drie week geleden was hij ook geweest. Hij stelde direct al de vraag; er is geen afspraak gemaakt? Dat klopte. Bood excusses daarvoor aan en vroeg of hij binnen mocht komen voor de storing aan de slimme meter?
De signaalsterkte van de slimme meter was niet hoog en mogelijk daardoor niet op afstand uit te lezen. Een meter met een stopcontact uit zijn bus gaf echter dezelfde waarden aan.
De monteur zag ook de afgedopte gasmeter. "U gebruikt geen gas?" Hem gevraagd wat hij daar mee zou doen, nu hij hier toch was?
Na nog een belletje met mensen van Enexis achter een computer bleek dat mijn slimme meter die sinds eind april in de woning zit, volgens het systeem van Enexis nog in het magazijn te liggen. De slimme meter is alsnog aangemeld en zal binnen 24 uur uit te lezen zijn. De meter heeft tot nu toe alleen laag tarief gemeten.
De mevrouw achter de computer gaf aan dat er 3 opties waren voor de gasmeter. Ik verbeterde haar dat er 4 opties zijn en dat die laatste prima is. Ze begon zicht te beroepen op wettelijk verplicht e.d. en toen heb ik maar aangegeven dat klachten en claims het dossier al gesloten had en dat we met elkaar maar niet in discussie moesten gaan.
De monteur heeft gezien dat ik de gaskraan dicht heb staan en vond dat ik de meter netjes afgedopt had, dus hij was het met mijn stelling eens, dat het zo prima kon blijven en dat ik niet illegaal gas kon verbruiken.
Update 22 november 2020: Geen email, post of bezoek meer gehad. Vraag me af of de slimme meter het goed doet, maar dat boeit verder niet.
23-11-2020
:strip_exif()/f/image/ItLm1AXIsiFzQqoQai4ILPDa.jpg?f=fotoalbum_large)
26-11-2020:
Vanmorgen gesproken met mevr. B. van Enexis Netbeheer (was gisteren al gebeld, maar dat kwam mij toen net even niet uit). Ik had dus alleen een postcode doorgegeven en ze had wel mijn nummer. Enexis slaat dus wel gegevens op in zijn systemen.
Aangegeven dat ik eerder brieven van Enexis heb gehad en contact met Klachten en claims. (Ik hoorde een instemmende hmhm). Dus vermoed dat dat ook terug te lezen was.
Op mijn vraag of ik goed gelezen heb op de website van Enexis, dat in nu een gratis verwijdering voor na 1 maart 2021 kan aanvragen. Kreeg ik de reactie dat ik dat goed gelezen had.
Er werd aangegeven om via mijnaansluiting.nl verwijdering aan te vragen en bij opmerkingen te vermelden dat er na 1 maart 2021 gratis verwijderd wordt. Ik zal wel een offerte met een bedrag ontvangen, deze zal na 1 maart 2021 nietig verklaard worden. In de systemen van Enexis is het nu niet mogelijk de offerte op €0 te zetten, daarom staat dit ook duidelijk op de website, aldus mevrouw.
“Wanneer u de aanvraag na 1 maart doet, zult u een van de eersten zijn waar gratis wordt verwijderd”.
Nog benoemd dat de aansluiting mij niet in de weg zit, maar dat ik geen discussie wil over onveiligheid en/of contact moeten afsluiten, maar liever een wijkgerichte aanpak had gezien, maar dat het is zo als het is en dat ook andere discussies zijn.
Gesprek is opgenomen en website is gedocumenteerd. Straks maar even de aanvraag doen.
27-11-2020 Aanvraag gedaan via mijnaansluiting.nl.
Je kunt het zelf een projectnaam geven, jullie raden het al; "Gratis verwijdering gasaansluiting".
In de planningskeuze was de vroegste werkweek, de laatste week van februari.
Gewenste uitvoeringsweek: Week 10 (08/03/2021 t/m 14/03/2021) opgegeven.
Bij opmerkingen:
Je kunt een prachtige PDF downloaden, dus screenshots maken is niet nodig.Bij deze vraag ik een gratis verwijdering voor na 1 maart 2021 aan, zoals aangegeven op jullie website. Mij is verteld dat ik zal wel een offerte met een bedrag ontvangen zal ontvangen, deze zal na 1 maart 2021 nietig verklaard worden. In de systemen van Enexis is het nu niet mogelijk de offerte op 0 euro te zetten, daarom staat dit ook duidelijk op de website.
Op 30-11-2020 20:33 uur een mail (de dikgedrukte letters, waren in de mail ook dikgedrukt).
3-12-2020Geachte heer,
Wij hebben een ondertekende offerte van u ontvangen voor het uitvoeren van werkzaamheden. Bedankt voor uw opdracht. In de bijlagen vindt u de opdrachtbevestiging met alle gegevens. Op de opdracht heb ik duidelijk gezet dat de werkzaamheden na 1 maart uitgevoerd dienen te worden ivm het dan kostenloos weghalen van de gasaansluiting.
Aannemer verzorgt de werkzaamheden
Wij hebben het bedrijf Hak gevraagd om de werkzaamheden namens ons uit te voeren. Deze aannemer zal binnenkort contact met u opnemen. Hebt u vragen over de planning of over de uitvoering van de werkzaamheden? Dan kunt u contact opnemen met Hak op telefoonnummer: 088 .
Met vragen over de offerte of andere vragen kunt u mij bellen op telefoonnummer: 088.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Technische Administratie
Telefoon van A. Hak: In week 9 komt de keurmeester een schouw doen en de werkzaamheden staan voorlopig gepland voor week 12. De ploegleider organiseert zijn eigen planning.
5-1-2021
:strip_exif()/f/image/v5iLbUyNpQtaI6vHUiccGrod.jpg?f=fotoalbum_large)
Vandaag postbode van Enexis in gele jas met logo op de rug gehad. Heeft geen moeite gedaan om aan te bellen. Heeft kaartje in de bus gedaan.
Gebeld met het aangegeven telefoonnummer en het luci nummer dat ook op het kaartje staat doorgegeven.
Man aan de telefoon gaf aan dat er geen leveringscontract voor gas is, klopt. Heb aangegeven dat ik gratis verwijdering na 1 maart 2021 heb aangevraagd en al is ingepland. Daar werd aantekening van gemaakt en het was klaar zo. Nog even geklaagd over zijn collega, die had ook kunnen aanbellen en had dan hetzelfde verhaal van mij gehoord en had dan ook vast kunnen stellen dat er geen verbinding meer is met de meter en mijn eigen leidingwerk. Aan de hand van de initialen wist de man om wie het ging en zou hij diegene daarop aanspreken.
Conclussie: de diverse systemen van Enexis werken niet samen. Ze hebben mijn gegeven bij Klachten en Claims en via mijnaansluiting.nl en toch moeten ze nog langs komen voor een verzoekje om hen te bellen.
[ Voor 255% gewijzigd door BazemanKM op 05-01-2021 20:32 ]
https://www.fam-oldenburger.nl/category/domotica/
Dat is toch ook nooit beweerd? Er staat dat de ATO door de contractant opgezegd mag worden en 10 dagen opzegtermijn moet aanhouden.In het artikel staat niet dat wij binnen 10 werkdagen moeten afsluiten of verwijderen en dat als niet gebeurd, wij geen afsluit- of verwijderkosten meer mogen berekenen na die 10 werkdagen.
beetje uit verband gerukt, lijkt mij. Of in ieder geval onvolledige informatie.In artikel 2.9.2 van de Tarievencode staat dat voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting een eenmalig bedrag in rekening kan worden gebracht bij de voormalige aangeslotene.
Uw standpunt over artikel 3.6 is tamelijk exotisch. Het artikel betreft primair de opzeggingsbevoegdheid van beide partijen. De enige beperking die daar voor de contractant aan zit, is dat er een opzegtermijn is van tien werkdagen, waarbinnen ik de netbeheerder (u dus) in de gelegenheid moet stellen de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten. Er staat inderdaad niet dat u binnen 10 werkdagen moet afsluiten of verwijderen, maar dat heb ik dan ook niet beweerd.
Hoe dan ook, uit uw verdere betoog maak ik op dat wij het eens zijn dat de ATO inmiddels niet alleen is opgezegd, maar ook is beëindigd. Immers, als grondslag voor het in rekening brengen van kosten voert u artikel 2.9.2. van de Tarievencode Gas aan.
Echter, ook die grondslag faalt. Artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat er een voorafgaande grondslag is voor die werkzaamheden, zoals een opdracht n.a.v. de in artikel 2.10 en 2.12 van diezelfde Tarievencode Gas voorgeschreven standaard-offerte.
U bent en blijft overigens nog steeds van harte welkom om op afspraak de werkzaamheden aan uw gasaansluiting te verrichten die u wenst, maar het moge duidelijk zijn dat ik daartoe geen opdracht geef, en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten voor die werkzaamheden bij mij in rekening brengt.
U geeft aan dat ik op www.mijnaansluiting.nl een verwijdering kan aanvragen. U geeft terecht aan dat dit kan. Ik zie hiertoe geen noodzaak en/of verplichting.
Dit weglaten? Wou juist uitlokken dat ze aangeven waar de noodzaak en/of verplichting ligt.
EdwinC schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 07:50:
...
Netbeheerders hebben volgens de wet een zorgplicht om op een verantwoorde manier met de bodem en het milieu om te gaan. Sodm wijst de Minister er dan ook op dat netbeheerders op grond van de Wet Milieubeheer verplicht zijn om aansluitleidingen te verwijderen.
...
Zeker iets melden als:BazemanKM schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 13:46:
[...]
U geeft aan dat ik op www.mijnaansluiting.nl een verwijdering kan aanvragen. U geeft terecht aan dat dit kan. Ik zie hiertoe geen noodzaak en/of verplichting.
Dit weglaten? Wou juist uitlokken dat ze aangeven waar de noodzaak en/of verplichting ligt.
U schrijft:
Wanneer u uw gasaansluiting niet meer nodig heeft, dan volstaat het niet om alleen uw contract bij uw energieleverancier op te zeggen. U moet ook bij ons een aanvraag doen voor of het laten afsluiten van de gasaansluiting, als u er tijdelijk geen gebruik van maakt. Een afsluiting kan voor maximaal 12 maanden. Of u vraagt een verwijdering aan als u helemaal geen gebruik meer maakt van de gasaansluiting. De kosten voor de werkzaamheden zijn voor uw rekening.
Noch in de overeenkomst die ik met de energieleverancier had, noch in de overeenkomst die ik met Enexis had, is terug te vinden dat er voor het beëindigen van de overeenkomst er voor de consument meer verplichtingen zijn dan het simpelweg opzeggen van de overeenkomst en in acht nemen van de overeengekomen opzegtermijn. U schrijft echter dat het aanvullend verplicht is om u een opdracht te verstrekken. Graag verneem ik waar u deze verplichting op baseert.
toevoegen:
Bovendien is dit een schending van het gelijkheidsbeginsel:
- Bij iemand die een huis koopt waar een gasaansluiting aanwezig is, maar bij een energieleverancier alleen elektriciteit afneemt en dus géén gasaansluiting nodig heeft en géén ATO (voor gas) afsluit, wordt de gasaansluiting zonder kosten voor de nieuwe bewoner verwijderd en gaat de netbeheerder die kosten ook niet bij de voormalig aangeslotene (de vorige bewoner) factureren/verhalen (mede omdat u niet bekend bent cq kan zijn cq mag zijn met de nieuwe adresgegevens van die voormalig aangeslotene).
- Bij iemand die de ATO opgezegd heeft omdat deze geen gas meer gebruikt en daarmee de gasaansluiting niet meer nodig heeft, zou u wél de kosten voor de verwijdering bij de voormalig aangeslotene factureren?
[ Voor 3% gewijzigd door Kees-Jan op 17-06-2020 14:28 ]
Dat is in hoofdlijnen hoe het gegaan is, behalve dan dat naast het traject via de klantenservice / afdeling klachten ik ook meerdere malen telefonisch benaderd ben via het aansluitregister. Die mensen deden een poging om mij te overtuigen een keuze te maken, die heb ik ook gevraagd of ze het dossier kennen en daar kwam vorige keer al een opmerking uit naar voren dat ik kosteloos afgesloten zou worden.overhyped schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:48:
[...]
Als ik jouw dossier goed lees heb jij de standaard tweakers route gevolgd, en ben je nu op het punt aangekomen dat je een toezegging hebt dat ze gratis gaan verwijderen, zonder rechtzaken, zonder huizen te verkopen etc. Klopt dat? Goed als voorbeeld voor andere netbeheerders en andere gasverlaters bij jouw netbeheerder in gelijke gevallen
Vandaag werd mij in eerste instantie beloofd meer informatie te sturen waaruit zou blijken dat ik verplicht ben om een keuze uit de 2 opties die mij voorgespiegeld werden te maken, maar het antwoord werd het bericht dat ik afgesloten zou worden, zonder dat ik daarvoor hoef te betalen en er werd gelijk een afspraak gemaakt. Het kan dus wel.
Ik denk dat ik geluk heb gehad dat er een kronkel in mijn dossier zit waardoor het nu toevallig goed uitpakt. Hoewel ik hoop dat Enexis meer zaken op deze manier gaat afhandelen.
@Ivow85 Je hebt helemaal gelijk, het lijkt bij Enexis enorm willekeurig te gaan.
@niekovk Of ze nu een fout hebben gemaakt of niet, deze toezegging gaan ze niet terugdraaien.
Hoe kwamen ze dan bij telefoonnummer? Zou het misschien aan te bevelen zijn voor Enexis-klanten om juist wél hun telefoonnummer door te geven bij de eerste reactie?Ep Woody schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:46:
[...]
Dat is in hoofdlijnen hoe het gegaan is, behalve dan dat naast het traject via de klantenservice / afdeling klachten ik ook meerdere malen telefonisch benaderd ben via het aansluitregister. Die mensen deden een poging om mij te overtuigen een keuze te maken, die heb ik ook gevraagd of ze het dossier kennen en daar kwam vorige keer al een opmerking uit naar voren dat ik kosteloos afgesloten zou worden.
Vandaag werd mij in eerste instantie beloofd meer informatie te sturen waaruit zou blijken dat ik verplicht ben om een keuze uit de 2 opties die mij voorgespiegeld werden te maken, maar het antwoord werd het bericht dat ik afgesloten zou worden, zonder dat ik daarvoor hoef te betalen en er werd gelijk een afspraak gemaakt. Het kan dus wel.
Ik denk dat ik geluk heb gehad dat er een kronkel in mijn dossier zit waardoor het nu toevallig goed uitpakt. Hoewel ik hoop dat Enexis meer zaken op deze manier gaat afhandelen.
@Ivow85 Je hebt helemaal gelijk, het lijkt bij Enexis enorm willekeurig te gaan.
@niekovk Of ze nu een fout hebben gemaakt of niet, deze toezegging gaan ze niet terugdraaien.
En bovendien kan er überhaupt alléén een factuur ontstaan ná uitvoering van de werkzaamheden betreffende de verwijdering van de gasaansluiting. U kunt hiervoor opdracht geven omdat netbeheerders volgens de wet een zorgplicht hebben om op een verantwoorde manier met de bodem en het milieu om te gaan. De minister wijst de netbeheerders er dan ook op dat netbeheerders op grond van de Wet Milieubeheer verplicht zijn om aansluitleidingen te verwijderen.
Laat ik duidelijk zijn: ik (de voormalig aangeslotene) ga op generlei wijze een opdracht voor verwijdering van de gasaansluiting geven, direct noch indirect. Bovendien betwist ik de factuur (de kosten voor de verwijdering) die u voor deze werkzaamheden bij de voormalig aangeslotene wilt verhalen.
Voor het uitvoeren van de werkzaamheden betreffende de verwijdering van de gasaansluiting zal ik de aannemer uiteraard toegang verlenen.
[ Voor 7% gewijzigd door Kees-Jan op 17-06-2020 15:00 ]
Ik heb op dit adres nooit mijn telefoonnummer gedeeld met Enexis. Ik werd al gebeld nadat ik de eerste brief terug had gestuurd. Misschien dat ze mijn telefoonnummer hebben uit de tijd dat ik klant was bij Essent? (13 jaar trouw klant geweest). Het aansluitregister had ook alleen beschikking over mijn telefoonnummer maar geen emailadres.Bram-Bos schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 14:50:
[...]
Hoe kwamen ze dan bij telefoonnummer? Zou het misschien aan te bevelen zijn voor Enexis-klanten om juist wél hun telefoonnummer door te geven bij de eerste reactie?
Telefoonnummer delen lijkt me geen kwaad te kunnen, zolang je mondig genoeg bent om het gesprek aan te gaan en een goede inschatting kan maken wat je kan zeggen.
@Ep Woody En altijd zorgen voor een opname van het gesprek!Ep Woody schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:00:
[...]
Ik heb op dit adres nooit mijn telefoonnummer gedeeld met Enexis. Ik werd al gebeld nadat ik de eerste brief terug had gestuurd. Misschien dat ze mijn telefoonnummer hebben uit de tijd dat ik klant was bij Essent? (13 jaar trouw klant geweest). Het aansluitregister had ook alleen beschikking over mijn telefoonnummer maar geen emailadres.
Telefoonnummer delen lijkt me geen kwaad te kunnen, zolang je mondig genoeg bent om het gesprek aan te gaan en een goede inschatting kan maken wat je kan zeggen.
@Ep Woody Je dossier eindigt met de vraag richting Enexis om een serieuze reactie op je ingediende klacht te geven, anders stap je naar de ACM.Ep Woody schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 15:00:
[...]
Ik heb op dit adres nooit mijn telefoonnummer gedeeld met Enexis. Ik werd al gebeld nadat ik de eerste brief terug had gestuurd. Misschien dat ze mijn telefoonnummer hebben uit de tijd dat ik klant was bij Essent? (13 jaar trouw klant geweest). Het aansluitregister had ook alleen beschikking over mijn telefoonnummer maar geen emailadres.
Heb je een deugdeijke reactie terug gehad, of heb je inderdaad de ACM benaderd?
De statistieken per 17 juni 2020
40 Tweakers die via Route E (verhuizen) van hun vaste lasten voor gas af kwamen.207 Tweakers die hun leveringscontract voor gas opzegden, maar geen opdracht gaven tot afsluiting of verwijdering (Route A-D).
Deze gevallen betreffen allemaal situaties ontstaan na wijziging van het beleid van de netbeheerder in kwestie. Alle gevallen van slotjes bij Stedin en Enexis bv. eerder dan eind 2018 zitten hier niet bij.
Bij die laatste 207 Tweakers zijn:
- 33 slotjes geplaatst
- 13 gasaansluitingen (soms alleen buiten) afgekoppeld
- 12 gasaansluitingen geheel verwijderd
- 4 slotjes kosteloos geplaatst en later kosteloos gasaansluiting verwijderd
- 4 keer onder protest betaald na verzegeling of afkoppeling
- en bij de rest (145) is niks gebeurd.
- Van de 33 slotjes hebben er 15 een factuur gehad. Daarvan zijn er 3 onder protest betaald. De rest is betwist.
- Van de 26 afkoppelingen c.q. verwijderingen hebben er 17 een factuur gehad. Deze zijn allemaal betwist, één is er al gecrediteerd, een ander is onder protest betaald.
- Van de 26 afkoppelingen c.q. verwijderingen zijn er 2 gratis meegelift op onderhoud in de straat dat toch al plaatsvond.
- Rond de betwiste facturen lopen er twee procedures (Dingspiel #1 en #2).
- In de spaarzame keren dat een incassobureau wordt ingeschakeld (9x, altijd door Enexis), blijkt beargumenteerd terugblaffen voldoende om ze er het zwijgen toe te laten doen.
Gasverlaters | Niks | Slotje | Afgekoppeld | Verwijderd | Slotje en latere verwijdering | Factuur slotje | Factuur afkoppelen/ verwijderen | Onder protest betaald | Gecrediteerd | Meeliften met groot onderhoud | |
Liander | 102 | 88 | 2 | 3 | 5 | 4 | 0 | 5 | 0 | 1 | 1 |
Enexis | 52 | 25 | 23 | 4 | 0 | 0 | 15 | 3 | 3 | 0 | 0 |
Stedin | 40 | 30 | 7 | 0 | 3 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 1 |
Enduris | 3 | 2 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Coteq | 4 | 0 | 1 | 0 | 3 | 0 | 0 | 3 | 0 | 0 | 0 |
rendo | 5 | 0 | 0 | 5 | 0 | 0 | 0 | 5 | 1 | 0 | 0 |
Westland Infra | 1 | 0 | 0 | 0 | 1 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 |
Totalen | 207 | 145 | 33 | 13 | 12 | 4 | 15 | 17 | 4 | 1 | 2 |
Zie verder:
- Overzicht Tweakers die de Tweakers-route volgden (Route A-D)
- Overzicht verhuizers (Route E)
- Overzicht Tweakers werkzaamheden en facturen
- Blaffen door en met deurwaarders
[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 18-06-2020 09:47 ]
Mijn reactie, die ik nog niet verstuurd heb:
Uw standpunt over artikel 3.6 is tamelijk opmerkelijk. Het artikel betreft primair de opzeggingsbevoegdheid van beide partijen. De enige beperking die daar voor de contractant aan zit, is dat er een opzegtermijn is van tien werkdagen, waarbinnen ik de netbeheerder (u dus) in de gelegenheid moet stellen de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten. Er staat inderdaad niet dat u binnen 10 werkdagen moet afsluiten of verwijderen, maar dat heb ik dan ook niet beweerd.
U schrijft: ”Wanneer u uw gasaansluiting niet meer nodig heeft, dan volstaat het niet om alleen uw contract bij uw energieleverancier op te zeggen. U moet ook bij ons een aanvraag doen voor of het laten afsluiten van de gasaansluiting, als u er tijdelijk geen gebruik van maakt. Een afsluiting kan voor maximaal 12 maanden. Of u vraagt een verwijdering aan als u helemaal geen gebruik meer maakt van de gasaansluiting. De kosten voor de werkzaamheden zijn voor uw rekening.”
Noch in de overeenkomst die ik met de energieleverancier had, noch in de overeenkomst die ik met Enexis had, is terug te vinden dat er voor het beëindigen van de overeenkomst er voor de consument meer verplichtingen zijn dan het simpelweg opzeggen van de overeenkomst en in acht nemen van de overeengekomen opzegtermijn. U schrijft echter dat het verplicht is om u een opdracht te verstrekken voor afsluiting of verwijdering. Graag verneem ik waar u deze verplichting op baseert?
Nogmaals: U bent en blijft, nadat u een afspraak met mij heeft gemaakt, van harte welkom om langs te komen om eventuele werkzaamheden aan uw gasaansluiting te verrichten die u nodig acht. Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten voor die werkzaamheden bij mij in rekening brengt.
tijdens een leveranciers-wissel ivm de vrijheid van leverancier keuze wordt óók de ATO met de netbeheerder opgezegd en in die situatie is er voor de contractant géén verplichting om ook bij de netbeheerder een aanvraag te doen om de "noodzakelijke handelingen" uit te voeren.
Mooi Actueel overzicht weer @Bram-Bos. Volgens je tabel zijn er volgens mij 12 volledig verwijderd (ipv 13).Bram-Bos schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 19:42:De statistieken per 17 juni 2020
• 13 gasaansluitingen geheel verwijderd
Daarbij heeft Coteq de twijfelachtige eer hiervan 3 stuks = 25% van totaal voor z'n rekening te nemen. Niet echt in verhouding tot het aantal aansluitingen dat de netbeheerders beheren. Net klein duimpje en de grote netbeheer reuzen
Ja, die dwergen zijn via Netbeheer Nederland door Liander aangezet om dat nieuwe beleid door te voeren, en dat doen ze vervolgens vol overgave. Enexis heeft dat beleid maar half geïnternaliseerd. Stedin en Enduris vonden het toch al niks vanaf het begin. En ondertussen doet Liander zelf vrijwel niks...overwinteraar schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 21:44:
[...]
Mooi Actueel overzicht weer @Bram-Bos. Volgens je tabel zijn er volgens mij 12 volledig verwijderd (ipv 13).
Daarbij heeft Coteq de twijfelachtige eer hiervan 3 stuks = 25% van totaal voor z'n rekening te nemen. Niet echt in verhouding tot het aantal aansluitingen dat de netbeheerders beheren. Net klein duimpje en de grote netbeheer reuzen
Dat moeten inmiddels leuke gesprekken zijn binnen Netbeheer Nederland.
Bram-Bos schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 22:09:
[...]
Ja, die dwergen zijn via Netbeheer Nederland door Liander aangezet om dat nieuwe beleid door te voeren, en dat doen ze vervolgens vol overgave. Enexis heeft dat beleid maar half geïnternaliseerd. Stedin en Enduris vonden het toch al niks vanaf het begin. En ondertussen doet Liander zelf vrijwel niks...
Dat moeten inmiddels leuke gesprekken zijn binnen Netbeheer Nederland.

[ Voor 3% gewijzigd door tux-87 op 18-06-2020 11:09 ]
@tux-87 Volkomen off-topic, maar mocht je nadere info mbt aarding en de rol van de netbeheerder daarin zoeken: https://phasetophase.nl/boek/boek_1_5.htmltux-87 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 11:09:
Ik kom net thuis, en ik zie een foldertje van Enexis op tafel liggen. Dus ik dacht al, ze hebben het gas afgesloten en nu gaat het beginnen. Mijn vriendin was wel thuis, en heeft ze toch maar binnen gelaten. Ze kwamen namelijk de aardverspreidingsweerstand meten, blijkbaar levert Enexis hier een centrale aarde. Over de gasmeter hebben we niks gehoord
Een snelle reactie vanmorgen van Enexis.BazemanKM schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 20:10:
@Kees-Jan @Bram-Bos @Ivow85 Bedankt voor jullie input. De argumenten ongelijkheid tussen mij en verhuizer en het milieu laat ik even achterwege. Ik wil de nadruk leggen op waar staat dat ik moet betalen.
Mijn reactie, die ik nog niet verstuurd heb:
[...]
Dus daar nog even op gereageerdU bent het niet eens met het standpunt van Enexis. Graag laat ik weten wat ik voor u gedaan heb.
Voor een verdere inhoudelijke reactie, heb ik uw e-mail doorgezet naar onze afdeling Klachten & Claims. Een collega daar neemt binnen 10 werkdagen contact met u op.
Met vriendelijke groet,
Daar kwam ook snel een reactie op:Geachte mevrouw .....,
Ik stelde u een simpele vraag:
Graag verneem ik waar u de verplichting dat ik een aanvraag moet doen op baseert?
Met vriendelijke groet,
Kortom ik ben gepromoveerd naar de afdeling Klachten & ClaimsUw simpele vraag zal beantwoord worden door iemand van de afdeling Klachten & Claims. De collega’s daar hebben meer juridische kennis.
Met vriendelijke groet,
Verwijderd
Kan iemand mij die voorbeeld brief aanwijzen
Alvast bedankt john013
Dag JohnVerwijderd schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 20:30:
Hallo. Ik ben nieuw hier en zoek de voorbeeld brief 3 voor Enexis ik heb geen gas meer nodig en het contract opgezegd maar krijg nu de brief dat het mij of 141,80. euro voor een slot kost of 697,17 voor gehele afsluiting.
Kan iemand mij die voorbeeld brief aanwijzen
Alvast bedankt john013
Welkom hier. In de topic start (TS) van dit forum (de eerste pagina) vind je heel veel ingangen voor meer informatie. De voorbeeldbrieven staan daar ook gelinked.
Niet zo gek ook: er bestaat geen verplichting om aan een (semi) commerciële partij een opdracht te verstrekken.
De vraag is kort en simpel, het antwoord kan dat ook zijn.Ivow85 schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 20:42:
@BazemanKM Jouw vraag is geen simpele vraag. Diezelfde vraag heb ik Liander in december 2017 al gesteld, maar het antwoord wat binnen 10 werkdagen zou komen heb ik nog steeds niet.
Niet zo gek ook: er bestaat geen verplichting om aan een (semi) commerciële partij een opdracht te verstrekken.
Verwacht er niet teveel van. Want de instructie daar is tenenkrommend:BazemanKM schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 19:56:
[...]
Kortom ik ben gepromoveerd naar de afdeling Klachten & Claims
Goh, dan zou ik in die situatie toch graag willen weten wie die persoon is die dat vastgesteld heeft. DIE heeft kennelijk de kennis aan boord om de vraag der vragen te beantwoorden:ZuinigeRijder schreef op donderdag 18 juni 2020 @ 21:24:
[...]
Verwacht er niet teveel van. Want de instructie daar is tenenkrommend:
***members only***
"Waar o waar staat dat je verplicht bent om een keuze te maken, opdracht te geven of te betalen?"
Misschien dat die ons uit de brand kan helpen?

<John O`Mill>
Daar hebben ze een oplossing voor: beleid.
En het beleid van de netbeheerders daar moet iedereen zich maar aan houden zonder gezeur van die Tweakers.
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
De netbeheerders zeggen hiervoor beleid te hebben, uit alles blijkt dat ze dat juist niet hebben. Niet gezamenlijk en niet per netbeheerder. Zelfs bij de netbeheerders intern wordt er maar wat willekeurig gedaan, zie ook het overzicht hiervan van Bram Bos. De behandeling van gasverlaters is volkomen willekeurig.Erwin_83 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 06:34:
Dat staat nergens, teminste er is nog geen netbeheerder die het echt kan aantonen.
Daar hebben ze een oplossing voor: beleid.
En het beleid van de netbeheerders daar moet iedereen zich maar aan houden zonder gezeur van die Tweakers.
Je slaat de spijker op zijn kop. Wel met de relativering erbij dat die willekeur natuurlijk ook mede een product is van precies dit topic. Als iedereen braaf in het verhaal van de netbeheerders was blijven trappen (of aan het alternatieve verhaal in ieder geval geen kritische massa had gegeven), was dat beleid natuurlijk veel minder willekeurig geweest in de praktijk. Dus het is eigenlijk onze eigen stomme schuldLeo. P. Klepper schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 12:22:
[...]
De netbeheerders zeggen hiervoor beleid te hebben, uit alles blijkt dat ze dat juist niet hebben. Niet gezamenlijk en niet per netbeheerder. Zelfs bij de netbeheerders intern wordt er maar wat willekeurig gedaan, zie ook het overzicht hiervan van Bram Bos. De behandeling van gasverlaters is volkomen willekeurig.
Dit betekent ook dat ik dus niet getekend heb voor de verplichte keuze over 12 maanden. Mochten ze over 12 maanden weer moeilijk gaan doen ben ik erg benieuwd naar hun argumenten.
Zojuist heb ik deze reactie verstuurd:EdwinC schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 09:46:
@Bram-Bos Dankjewel voor je brief. Ik denk idd dat ik deze als basis ga gebruiken en dan nog uitbreiden met een stukje over beleid.
Beste A,
Dank voor uw uitgebreide uiteenzetting van de redenering van Enexis omtrent de kosten van de afsluiting of verwijdering van de aansluiting. Dit in reactie op mijn uitgebreide brief d.d. 12-05-2020.
Ondanks uw nette en uitgebreide reactie overtuigt u mij geenszins. Ik zal nog kort ingaan op de door u aangevoerde punten, maar verwijs verder naar mijn eerdere brief.
Beëindigen ATO
Ik heb de ATO opgezegd op grond van artikel 3.6 van de bijbehorende AV. Noch in de ATO, noch in dat specifieke artikel wordt gesproken over kosten voor de 'voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen.' Uw toevoeging 'op uw kosten' smokkelt u er zelf in.
Ook uw impliciete verwijzing naar artikel 5.3 b AV als grondslag voor een vordering van Enexis bij afsluiten of verwijderen op initiatief van Enexis verwerp ik. De ATO heb ik op aa-bb-2020 opgezegd, en deze is conform artikel 3.6 tien werkdagen daarna ook daadwerkelijk beëíndigd. Na dat tijdstip gelden de afspraken niet meer uit de ATO noch de Algemene Voorwaarden. Een beroep op de AV (bv. artikel 5.3 b) om mij kosten in rekening te brengen voor werkzaamheden na dat tijdstip zou alleen al daarom falen.
Voor verdere verdieping van uw kennis over de ATO en speciaal artikel 3.6 en 5.3 verwijs ik graag naar Hoofdstuk 3 en 4 van de bundel 'De afsluitboete bestaat niet', die u kunt downloaden op https://www.polderhuis.org/abn, maar die ik hier voor uw gemak als bijlage bijvoeg.
Veiligheidsrisico
Goed dat Enexis op de veiligheid let, dat is ook immers uw verantwoordelijkheid. Ik ga er niet voor liggen als u om die reden de aansluiting wil verwijderen. Maar dan wel op kosten van Enexis. Het is immers uw verantwoordelijkheid.
Overigens is uw veiligheidsopvatting wel wat smal. Gasverlaters als ik beperken ook (en juist) het risico op gasongevallen door geen gas meer te gebruiken.
Ik verwijs u voor een uitgewerkte opinie over nut & noodzaak van individuele verwijdering van gasaansluitingen graag naar Hoofdstuk 9 van de eerder genoemde bundel 'De afsluitboete bestaat niet'. Ik deel die opvatting.
Beleid Enexis - 50/50 voorstel
het 50/50 voorstel van Van der Lee is alleen relevant voor mensen die verzoeken om verwijdering van de aansluiting. Dit gelet op de veronderstelde uitwerking van dit voorstel in de Tarievencode Gas, en het kader daarvoor in de Gaswet. De persoon die de ATO beëindigt maar niet verzoekt om afsluiting of verwijdering is, zoals hierboven en eerder betoogd, helemaal niet verantwoordelijk voor de kosten van werkzaamheden op initiatief van de netbeheerder.
Verder wil ik u erop wijzen dat een beleid in geen enkel vorm een grond of verplichting heef om wie-dan-ook te laten betalen voor werkzaamheden waar wie-dan-ook geen opdracht voor heeft gegeven.
Ik verwijs u voor een heldere analyse over aard en betekenis van het 50/50 voorstel graag naar Hoofdstuk 10 van de eerder genoemde bundel 'De afsluitboete bestaat niet'.
Met vriendelijke groet
EdwinC
Kleine typo:
Volgens mij moet er een "t" achter "heef".Verder wil ik u erop wijzen dat een beleid in geen enkel vorm een grond of verplichting heef
Verder zou ik "heeft" vooraf laten gaan door "tot gevolg" danwel vervangen door "geeft" of "vormt".
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
@Ep Woody Gedoe over twaalf maanden zou je voor kunnen zijn, door nog even mail te sturen, dat het slotje op nette wijze is gemonteerd, maar dat dit niet betekent, dat je impliciet noch expliciet akkoord gaat met vervolgstappen vanuit Enexis waarvan Enexis de kosten bij jou zou willen leggen. Dossieropbouw, dossieropbouw....Ep Woody schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 13:33:
Zoals toegezegd is vanmorgen een slotje geplaatst en is dat nogmaals door de medewerker van Enexis bevestigd dat dit kosteloos is gebeurt. Ik hoefde ook nergens voor te tekenen, er is enkel een foto gemaakt van de meter om de meterstand nog een keer vast te leggen.
Dit betekent ook dat ik dus niet getekend heb voor de verplichte keuze over 12 maanden. Mochten ze over 12 maanden weer moeilijk gaan doen ben ik erg benieuwd naar hun argumenten.
Het is hier wel eens ter sprake gekomen. Velen waren sceptisch, waaronder ik. Schijnbaar is het toch goed mogelijk om waterstof door de gasleiding te transporteren. Eerst de uitkomst van de proef afwachten.
Gasloos sinds maart 2019. 16kW warmtepomp + heatpipes. 11 kWp PV
Maar zelfs Stedin gelooft eigenlijk niet in waterstof als brandstof voor huishoudens. Industriële vraag veel groter, en lastiger te vervangen.JoBer schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:28:
Van gas naar waterstof via bestaande gasleiding
Het is hier wel eens ter sprake gekomen. Velen waren sceptisch, waaronder ik. Schijnbaar is het toch goed mogelijk om waterstof door de gasleiding te transporteren. Eerst de uitkomst van de proef afwachten.
[ Voor 7% gewijzigd door Bram-Bos op 19-06-2020 15:26 ]
Ze hebben er wel vertrouwen in kwa veiligheid;)JoBer schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 14:28:
Van gas naar waterstof via bestaande gasleiding
De boel ombouwen vergt investeringen en willen ze het een succes laten worden dan moet het haast goedkoper worden dan gas nu is.
Met een warmtepomp en zeker in combinatie met zonnepalen is all elextric wonen financieel wel interessant. Dus prijstechnisch moeten ze gaan concurreren dan om te veel overstappers naar alle electric te voorkomen. Voor huizen waar gasloos wonen niet kan is het wel interessant, al kan je die dan net zogoed op gewoon gas laten verwarmen lijkt mij.
Dus ook met aardgas alternatieven zal je mensen houden die graag (kostenloos) van het gas af gaan.
[ Voor 4% gewijzigd door Erwin_83 op 19-06-2020 18:11 ]
Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.
Je moet wel de kosten meenemen dat het elektra net fors verzwaard moet worden als iedereen aan de wp gaat. Er zullen plekken zijn waar niet genoeg elektra voor handen is en dat zal vrij snel grootschalig zijnErwin_83 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 17:08:
[...]
Ze hebben er wel vertrouwen in kwa veiligheid;)
De boel ombouwen vergt investeringen en willen ze het een succes laten worden dan moet het haast goedkoper worden dan gas nu is.
Met een warmtepomp en zeker in combinatie met zonnepalen is all elextric wonen financieel wel interessant. Dus prijstechnisch moeten ze gaan concurreren dan om te veel overstappers naar alle electric te voorkomen. Voor huizen waar gasloos wonen niet kan is het wel interessant, al kan je die dan net zogoed op gewoon gas laten verwarmen lijkt mij.
Dus ook met aardgas alternatieven zal je mensen houden die graag (kostenloos) van het gas af gaan.
Geen contact met Liander kunnen krijgen hierover (als je de weg die Liander aangeeft volgd).
In de brief staat een telefoonnummer en toen ik die belde en het keuzemenu volgde kwam ik in contact met een medewerker van BAM.
Deze wilde niet mijn gasmeter verwijderen en GEEN nieuwe plaatsen wat ik maar al te goed begrijp.
Tegelijk ook maar aangegeven dat ik geen meerwaarde zie in een slimme elektra meter die ik gelijk dom ga maken als hij er komt te hangen.
Er werd nog wel even verteld dat als ik in de toekomst toch wel een slimme meter wilde dat ik dit dan zelf zou moeten bekostigen.
Daarop was mijn antwoord dat ik nu al een dubbel telwerk in de meter heb wat prima werkt, en mocht deze meter kapot gaan dat het niet aan mij is om deze te vervangen, maar aan de netbeheerder.
Dus er gebeurt hier vooralsnog niks.
Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

Natuurlijk een passend antwoord terug met dank aan mijn redders in nood B.Bos. en ZuinigeRijder.
Beste mensen van Bosveld,
Ik ontving een brief van u gedateerd d.d. 12 juni 2020 met dossiernummer .............., waarin u van mij een bedrag vordert van €179,15, samengesteld uit het bedrag op de factuur van Enexis, aangevuld met de door jullie berekende rente en incassokosten.
Ik heb Enexis echter al meerdere malen laten weten dat ik deze factuur betwist, zowel ver voorafgaand aan, als na uitvoering van de werkzaamheden (namelijk op 7-8-2019, 27-10-2019, 2-11-2019, 4-11-2019, 24-11-2019, 8-12-2019, 26-12-2019, 28-12-2019, 1-1-2020, 3-1-2020 en 19-1-2020), en wel om fundamentele redenen die ik ook al uitgebreid uit de doeken heb gedaan richting Enexis, en die Enexis nimmer heeft weerlegd.
Enexis heeft de betreffende werkzaamheden geheel op eigen initiatief uitgevoerd. Daar ligt geen opdracht van mijn kant aan ten grondslag, noch een stilzwijgend tot stand gekomen overeenkomst. Enexis heeft ook geen andere overtuigende grondslag voor haar factuur kunnen overleggen. Enexis is nooit inhoudelijk ingegaan op mijn uitgebreide betwisting, die Enexis zeker heeft ontvangen.
Ik wijs voor een verdere onderbouwing van mijn betwisting graag op de recent verschenen bundel "De afsluitboete bestaat niet", die te downloaden is op https://www.polderhuis.org/abn, en die ik voor uw gemak als bijlage toegevoeg.
Nu de factuur evident is betwist, is er geen grondslag om buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Ik adviseer u om het dossier bij uw cliënt Enexis terug te leggen, en vervolgens mijn dossier bij u te sluiten.
Mocht u dat niet doen, dan is het misschien wel goed om te weten dat ik één van de vele mensen ben, die op inhoudelijke gronden betwisten dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij ongevraagde fysieke afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting. U heeft zulke zaken eerder op uw bord gehad. En ik ken die dossiers. We kunnen natuurlijk weer van voren af aan beginnen, maar misschien kunnen we -in deze wetenschap- het werk voor u en mij verlichten door direct ter zake te komen.
In dat geval verzoek ik u om mij per ommegaande, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen het volgende toe te sturen:
- Een nauwkeurige grondslag voor, of wettelijke onderbouwing (met concrete artikelen) van de vordering van uw cliënt.
- Een nauwkeurige specificatie van de nu door u opgevoerde incassokosten.
- Een kopie van het dossier in mijn zaak, zoals dat aan u is overgedragen door Enexis, zodat ik kan nagaan of u over mijn volledige eerdere correspondentie met Enexis beschikt.
Met vriendelijke groet,
Geander
Waar staat de + P.M. voor bij het totaalbedrag?Geander schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:21:
Na een lange periode van stilte deze week weer een wanhoopskreet ontvangen van Enexis dit middels een dreigbrief van Bosveld incasso en gerechtsdeurwaarders.
[Afbeelding]
Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!
Pro Memorie: een nog onbekende post voor rente die @Geander volgens Bosveld op een later tijdstip moet betalen voor rente ná 12 juni 2020.Stefan118 schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:42:
[...]
Waar staat de + P.M. voor bij het totaalbedrag?
Ons geheugen zit in de dossiers.
Rommelzolder schreef op woensdag 17 juni 2020 @ 12:16:
[...]
@Ep Woody Dat gesprek heb je hopelijk opgenomen?
Hoe neem je dat op? Voor uitgaande gesprekken heb ik een recorder die ik op mijn vaste telefoon aan kan sluiten, maar bij inkomende gesprekken druk je voor élk gesprek eerst op de opnameknop voordat je opneemt, om dat weer te stoppen als je ‘je broer’ aan de telefoon hebt? Dit is me in het verleden nooit echt goed gelukt...
<John O`Mill>
Hoe neem je dat op?
Voor de GSM gebruik ik Call Recorder, voldoet prima en je kunt personen uitsluiten, gesprekken opslaan en delen, vaste telefoon heb ik niet meer, dat is iets uit de vorige eeuw
Ik snap niet waarom jij minder moet betalen, dat is pure discriminatieGeander schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 21:21:
Na een lange periode van stilte deze week weer een wanhoopskreet ontvangen van Enexis dit middels een dreigbrief van Bosveld incasso en gerechtsdeurwaarders.
[Afbeelding]
Natuurlijk een passend antwoord terug met dank aan mijn redders in nood B.Bos. en ZuinigeRijder.
[...]
Mijn hoofdsom is bijna 4 euro duurder. Misschien omdat ik ze zonder afspraak binnen gelaten heb
Enexis was er bij @Geander vroeg bij, dus zij betalen zichzelf het tarief van vorig jaar...ZuinigeRijder schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:25:
[...]
Ik snap niet waarom jij minder moet betalen, dat is pure discriminatie![]()
Mijn hoofdsom is bijna 4 euro duurder. Misschien omdat ik ze zonder afspraak binnen gelaten heb
Bij mij waren ze er laat bij. Ze hadden het tarief van 2018 moeten rekenenBram-Bos schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:26:
[...]
Enexis was er bij @Geander vroeg bij, dus zij betalen zichzelf het tarief van vorig jaar...

Het blijft een tombola bij Enexis. Wat mij zo langzamerhand wel een interessante hypothese lijkt is of de bloedgroepen binnen Enexis nog uitmaken. Mijn indruk is dat Enexis in Brabant (en in mindere mate Limburg) vaker facturen verstuurt bij ongevraagde werkzaamheden, en ook vaker onze vrienden van Bosveld in actie laat komen als die facturen natuurlijk niet betaald worden. In Overijssel ken ik maar één gevalletje Bosveld (@josvandekoffie) en in Groningen / Drenthe helemaal niks. @Ep Woody woont ook in de noordelijker regionenZuinigeRijder schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 22:51:
[...]
Bij mij waren ze er laat bij. Ze hadden het tarief van 2018 moeten rekenen
Enexis komt voort uit de afsplitsing van het vroegere Essent. Essent is in 1999 ontstaan door de fusie tussen PNEM/MEGA (in zuidelijk Nederland) en EDON (in noordelijk Nederland). PNEM/MEGA ontstond in 1997 uit een fusie tussen PNEM en Mega Limburg. EDON is ontstaan uit een fusie tussen de IJsselmij en het EGD (Energiebedrijf Groningen Drenthe). In 2005 is Nutsbedrijven Maastricht opgegaan in Essent. (bron: wikipedia)
Het zou zomaar eens kunnen dat de willekeur bij Enexis een regionale grondslag kent, die terug te voeren is op verschillende bedrijfsculturen die teruggaan tot meer dan 20 jaar geleden.
In dat verband hoor ik graag nog eens van @Cable_boy, @MisterH75, @tim-1985, @stefjes, @lolle1212, @W1B, @lerssi, @romijnrr en @Langerij wat hun woonplaats / regio is (mag via DM).
Edit: een voorbeeld van zo'n organisatorisch verschil is dat er vermoedelijk in Overijssel nog zoiets bestaat als een Afdeling 'Aansluitregister' bij Enexis, die mensen actief opbelt als ze geen leveringscontract hebben. Dat gebeurde @Ep Woody, maar ook @Rickz (zie hier). Bij niemand anders gehoord.
[ Voor 18% gewijzigd door Bram-Bos op 19-06-2020 23:42 ]
Intressante hypothese, maar als je mailt kom je toch uit bij één mail adres.Bram-Bos schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 23:04:
[...]
Het blijft een tombola bij Enexis. Wat mij zo langzamerhand wel een interessante hypothese lijkt is of de bloedgroepen binnen Enexis nog uitmaken. Mijn indruk is dat Enexis in Brabant (en in mindere mate Limburg) vaker facturen verstuurt bij ongevraagde werkzaamheden, en ook vaker onze vrienden van Bosveld in actie laat komen als die facturen natuurlijk niet betaald worden. In Overijssel ken ik maar één gevalletje Bosveld (@josvandekoffie) en in Groningen / Drenthe helemaal niks. @Ep Woody woont ook in de noordelijker regionen
Enexis komt voort uit de afsplitsing van het vroegere Essent. Essent is in 1999 ontstaan door de fusie tussen PNEM/MEGA (in zuidelijk Nederland) en EDON (in noordelijk Nederland). PNEM/MEGA ontstond in 1997 uit een fusie tussen PNEM en Mega Limburg. EDON is ontstaan uit een fusie tussen de IJsselmij en het EGD (Energiebedrijf Groningen Drenthe). In 2005 is Nutsbedrijven Maastricht opgegaan in Essent. (bron: wikipedia)
Het zou zomaar eens kunnen dat de willekeur bij Enexis een regionale grondslag kent, die terug te voeren is op verschillende bedrijfsculturen die teruggaan tot meer dan 20 jaar geleden.
In dat verband hoor ik graag nog eens van @Cable_boy, @MisterH75, @tim-1985, @stefjes, @lolle1212, @W1B, @lerssi, @romijnrr en @Langerij wat hun woonplaats / regio is (mag via DM).
Edit: een voorbeeld van zo'n organisatorisch verschil is dat er vermoedelijk in Overijssel nog zoiets bestaat als een Afdeling 'Aansluitregister' bij Enexis, die mensen actief opbelt als ze geen leveringscontract hebben. Dat gebeurde @Ep Woody, maar ook @Rickz (zie hier). Bij niemand anders gehoord.
Kan me voorstellen dat wanneer je belt met een eigen vast telefoonnummer je bij een callcenter in jou regio uitkomt.
Denk dat het grootste verschil zit in de regio's waar de mensen van Enexis/aannemer wel of niet op pad gaan om al dan niet op afspraak langs te gaan en een slotje plaatsen. Want als die niet komen zul je geen factuur krijgen.
Zekers. Klantenservice en Klachten & Claims is gecentraliseerd. Daar zit geen verschil. En in het noorden gaan ze ook duidelijk ook op pad om te verzegelen / slotje te plaatsen. De hypothese gaat over wat daarna komt:BazemanKM schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 23:49:
[...]
Intressante hypothese, maar als je mailt kom je toch uit bij één mail adres.
Kan me voorstellen dat wanneer je belt met een eigen vast telefoonnummer je bij een callcenter in jou regio uitkomt.
Denk dat het grootste verschil zit in de regio's waar de mensen van Enexis/aannemer wel of niet op pad gaan om al dan niet op afspraak langs te gaan en een slotje plaatsen. Want als die niet komen zul je geen factuur krijgen.
- wie besluit om actief te gaan bellen bij ontbreken van een leveringscontract (mijn vermoeden: het noorden, en in ieder geval Overijssel)
- wie besluit om een factuur te sturen (of niet)
- wie besluit om bij betwisting een incassobureau in te schakelen (of niet)
@Bram-Bos Ik kan uit eigen ervaring bevestigen, dat er zeker verschillen bestaan die zijn terug te voeren op de verschillende bedrijfsculturen vanuit het verleden.Bram-Bos schreef op vrijdag 19 juni 2020 @ 23:04:
[...]
Het blijft een tombola bij Enexis. Wat mij zo langzamerhand wel een interessante hypothese lijkt is of de bloedgroepen binnen Enexis nog uitmaken. Mijn indruk is dat Enexis in Brabant (en in mindere mate Limburg) vaker facturen verstuurt bij ongevraagde werkzaamheden, en ook vaker onze vrienden van Bosveld in actie laat komen als die facturen natuurlijk niet betaald worden. In Overijssel ken ik maar één gevalletje Bosveld (@josvandekoffie) en in Groningen / Drenthe helemaal niks. @Ep Woody woont ook in de noordelijker regionen
i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG
Sowieso ging het bij mij eigenlijk ook wel raar. Kreeg eerst een brief waarin ze aangaven dat ik telefonisch opdracht had gegeven tot afsluiting en dat ze contact op zouden nemen voor een afspraak. Beide zaken zijn natuurlijk niet gebeurd, maar de monteur die het slotje plaatste wist dan weer wel dat ik een gasverlater was die niet wilde betalen.
Zie voor de geschiedenis ook mijn dossier:
Deel 1
Deel 2
Vandaag heb ik een verjaardagskaart keuzeformulier gekregen van Enexis.
Ik MOET een keuze doorgeven voor 1 juli of ik wil laten heraansluiten (zucht....) of dat ik alles wil laten verwijderen inclusief gasmeter.
Beetje gek dat ze het onveilig vinden als ze mijn leiding al volledig hebben afgekoppeld en doorgezaagd.
[ Voor 27% gewijzigd door josvandekoffie op 20-06-2020 22:26 . Reden: typefout en link naar dossier ]
Dit topic is gesloten.