Omdat mijn dossier in Deel 1 staat, is deze niet aanpasbaar, dus verplaatst naar hieronder en aangevuld met de laatste updates.
Eerste brief:
Opties: leegstandcontract, tijdelijk afsluiten of definitief verwijderen.
Antwoord:
Opties sluiten niet aan bij onze wensen, daarom twee andere opties aangeboden: namelijk laten hangen of op eigen iniatief en eigen kosten komen ophalen.
Tweede brief:
Bevat uitleg Uitspraak Geschillencommissie Energie 119641 en haalt daaruit argumenten waarom wij volgens de netbeheerder toch zouden moeten betalen.
Antwoord 2a:
Link werkt niet en we kunnen de Uitspraak ook niet vinden...tikfoutje?
Na een week nog geen antwoord, dus e.e.a. zelf uitgezocht en volgende vraag gesteld:
Vraag n.a.v. Tweede brief:
Bij navraag is mij medegedeeld dat Liander zelf om vernietiging van deze uitspraak heeft verzocht en dat dit door de rechter is toegewezen. Klopt dit?
Na weer een week nog steeds geen antwoord, dus maar zelf ingekopt:
Antwoord 2b:
Gebleken is dat Liander zelf om vernietiging van uitspraak 119641 heeft verzocht en dat dienovereenkomstig is beslist door de kantonrechter te Gelderland (7836695 CV EXPL 19-2687).
U schreef in uw e-mail:
‘In het kort komt de uitspraak op het volgende neer:
Het opzeggen van de aansluit- en transportovereenkomst heeft tot gevolg dat de netbeheerder op kosten van u als afnemer de noodzakelijke handelingen mag uitvoeren. Ook als u als afnemer hier geen opdracht voor geeft.’
Echter nu blijkt dat Liander inderdaad zelf om vernietiging van de uitspraak heeft gevraagd en dit ook heeft verkregen.
Vanzelfsprekend vervallen daarmee al uw argumenten welke u uit deze uitspraak heeft afgeleid/geciteerd teneinde mij kosten in rekening te brengen, ook als ik geen opdracht geef.
Ik beschouw de zaak daarmee als afgedaan.
[...] en afgesloten met de standaard welwillende medewerking; geen opdracht; geen kosten.
Derde brief:
Wij kunnen niet voldoen aan uw verzoek
In uw bericht geeft u aan, dat Liander zelf om een vernietiging van de uitspaak van de geschillencommissie heeft gevraagd en heeft gekregen. Volgens u vervalt daarmee al onze argumenten om de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting bij u in rekening te brengen.
Uitspraak Geschillencommissie
De uitspraak van de Geschillencommissie betekent het volgende. Na opzegging van de aansluit- en transportovereenkomst mag de netbeheerder op kosten van u als afnemer de noodzakelijke handelingen uitvoeren én u bent verplicht om hieraan mee te werken. In een eerder bericht hebben wij ook uitgelegd waarom Liander alleen de verwijdering aanbiedt. In de uitspraak van de geschillencommissie werd gesproken over twee opties voor u als klant. In onderstaande link leest u, dat beide opties niet meer worden aangeboden.
https://www.degeschillenc...sument-de-kosten-betalen/
Wij nemen contact op voor het verwijderen van de gasaansluiting
U wilt zelf geen opdracht geven voor het verwijden van de gasaansluiting, maar u bent wel bereid om hieraan uw medewerking te verlenen. Om er zorg voor te dragen dat er een permanente veilige eindsituatie ontstaat, waarbij ook rekening wordt gehouden met andere verplichtingen die wet- en regelgeving ons opleggen, zullen wij de gasaansluiting alsnog verwijderen. Onze aannemer neemt hiervoor – op een voor hem passend moment - contact met u op en zal met u een datum plannen voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Na de uitvoering van de werkzaamheden brengen wij de hieraan verbonden kosten van € 687,- bij u in rekening.
Antwoord:
Uw reactie komt onlogisch en tegenstrijdig over.
1. Liander stelt: “Wij kunnen niet voldoen aan uw verzoek”. Voor de goede orde: ik heb helemaal geen verzoek gedaan.
2. Liander baseert zich uitsluitend en alleen op het Bindend Advies 119641. Anderzijds is het Liander bekend dat dit Bindend Advies niet meer bestaat, omdat het op initiatief van Liander door de rechtbank Gelderland is vernietigd. Logischerwijs kan Liander daar dan niet meer haar overtuiging op baseren dat ik kosten zou moeten betalen voor een verwijdering op initiatief van Liander. Voor de goede orde: de ATO is conform de voorwaarden al lang beëindigd, maar zelfs voorafgaand aan dat einde was ik op grond van artikel 3.6 AV geen kosten verschuldigd voor de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen.
3. Liander stelt: “In onderstaande link leest u, dat
beide opties niet meer worden aangeboden”.
Ik neem aan dat de onder de link staande alinea (“Wij nemen…rekening.”) per abuis in uw brief is in gekopieerd aangezien het logisch is dat Liander een niet meer aangeboden optie dan ook niet meer uitvoert c.q. laat uitvoeren.
[...] en afgesloten met de standaard welwillende medewerking; geen opdracht; geen kosten.
Vierde brief (nu van Alliander.com i.p.v. Liander.nl):
Geachte xx xxxxxxx
U maakt geen gebruik meer van de gasaansluiting en heeft uw aansluit- en transportovereenkomst opgezegd. Wij hebben u verzocht een aanvraag te doen voor het verwijderen van de gasaansluiting. Helaas hebben wij geen aanvraag van u ontvangen.
Liander mag ook zonder opdracht verwijderen
U wilt definitief geen gebruik meer maken van de gasaansluiting. Recent heeft de Geschillencommissie nog uitspraken gedaan dat Liander ook zonder nadere opdracht - op kosten van de afnemer die de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) heeft opgezegd, de noodzakelijke handelingen mag uitvoeren voor het verwijderen van de gasaansluiting. Dit op grond van de algemene voorwaarden en op grond van de Tarievencode Gas.
Wij nemen contact op voor het verwijderen van de gasaansluiting
Om er zorg voor te dragen dat er een permanente veilige eindsituatie ontstaat, waarbij ook rekening wordt gehouden met andere verplichtingen die wet- en regelgeving ons opleggen, zullen wij de gasaansluiting alsnog verwijderen op uw adres. Onze aannemer neemt hiervoor – op een voor hem passend moment - contact met u op en zal met u een datum plannen voor het uitvoeren van de werkzaamheden. Na de uitvoering van de werkzaamheden brengen wij de hieraan verbonden kosten (€ 722,72 laagbouw woning of € 366,12 hoogbouw woning) bij u in rekening.
Wij vertrouwen erop dat u uw medewerking aan de verwijdering van de gasaansluiting verleent door de aannemer in de gelegenheid te stellen de werkzaamheden uit te voeren.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Antwoord:
Geachte xxxxx,
Ten eerste ben ik niet gebonden aan adviezen van deze Commissie aan anderen.
Mijn Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) voor gas is lang geleden beëindigd.
Uw beroep op de Algemene Voorwaarden bij die ATO faalt derhalve.
De Tarievencode Gas is een geformaliseerde gedragscode welke uitsluitend de netbeheerders bindt, derhalve faalt ook dit argument.
De aannemer is - op afspraak - van harte welkom om uw eigendommen te komen verwijderen, maar dat gebeurt niet in mijn opdracht en ik wijs elke vordering t.a.v. kosten voor door (al)liander opgedragen werkzaamheden bij voorbaat af.
Met vriendelijke groet,
Wordt vervolgd...of liever eigenlijk niet