Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 35 ... 100 Laatste
Acties:
  • 729.259 views

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• wizzopa
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 14:16
sideriusj schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:26:
https://www.noordhollands...ren-leidingen-722-72-euro

Helaas een premium-artikel. Wellicht iemand die het hele verhaal kan posten ??
Van gas af, en dus vette pech
Leonie Groen

BROEK OP LANGEDIJKNetbeheerders mogen binnenkort niet meer het volle pond in rekening brengen voor het verwijderen van gasleidingen bij woningen. Het wetsvoorstel hiertoe ligt bij de Eerste Kamer. Liander mag daar niet op vooruitlopen en nu alvast minder kosten in rekening brengen. Pech voor Thomas de Haas uit Broek op Langedijk.

Hij is van het gas af, maar mag de gasleidingen niet laten liggen in afwachting van de komst van waterstof als nieuwe, groene brandstof. Het verplichte verwijderen van de gasleidingen kost hem veel geld.

De Haas heeft 23 zonnepanelen op het dak liggen, een warmtepaneel aan de gevel hangen, laat warme lucht het huis in blazen en kookt op inductie. ,,Het enige wat mijn vrouw en ik nog deden was douchen op gas. Maar nu hebben we een boiler aangeschaft.” Dus hoefde hij het gascontract met Liander, dat op 30 maart verliep, niet te verlengen.

Wel handig om de gasleidingen te laten liggen, dacht De Haas. ,,Want onderzocht wordt of waterstof door de oude gasleidingen gepompt kan worden om huizen te verwarmen.”

Koude kermis

Maar toen kwam hij van een koude kermis thuis. Liander wil koste wat kost de leidingen verwijderen. Dat kost:723 euro. Of De Haas dat maar ’even’ wil betalen. Hoeft niet hoor, hij mag de leidingen best laten liggen. Liander wil ze een jaartje verzegelen, zoals gebruikelijk bij verbouwingen. Hieraan zijn ook kosten verbonden, leerde De Haas: twee keer 121 euro (voor het afsluiten en weer voor het aansluiten). En daarna? Dan moeten de leidingen alsnog verwijderd worden à 723 euro.

De Haas kan dus niet om de kosten voor het verwijderen heen. ’Wat als ik straks waterstof wil’, legde De Haas voor aan Liander. Dan kan hij wel weer nieuwe leidingen krijgen. Kosten: nog een keer 723 euro. Als waterstof een feit is, zal De Haas straks in totaal een slordige 1500 euro kwijt zijn. Hij begrijpt hier helemaal niets van. ,,We moeten in 2050 allemaal van het gas af. Waarom denkt Liander hier niet in mee?”

,,Niemand is erbij gebaat dat voorlopers als De Haas dit soort frustraties oplopen. Het is slecht voor het draagvlak voor het verduurzamen van de woning”, zegt Wilma Berends, programmaleider gebouwde omgeving van de stichting Natuur & Milieu, die het onderwerp op de agenda van de Tweede Kamer heeft gekregen.

Gedeeld

De Tweede Kamer besloot daarom onlangs dat de kosten voor de verwijdering gedeeld worden: de helft voor de netbeheerder en de helft voor de woningbezitter. Berends: Het is heel belangrijk dat het Kamerstandpunt nu wordt gevat in een wet. Minister Wiebes van economische zaken en klimaat moet die wet heel snel gaan schrijven.”

Een woordvoerder van het ministerie van economische zaken en werkgelegenheid zegt dat het wetsvoorstel ter behandeling in de Eerste Kamer ligt. ,,Zodra die de goedkeuring geeft, is het binnen een paar weken een feit. Maar in deze coronatijd is het heel moeilijk in te schatten hoe lang de Eerste Kamer nodig zal hebben. Liander mag hier niet op vooruitlopen en met mensen als De Haas een regeling treffen. De netwerkbeheerder is nu nog bij wet verplicht om het volle pond in rekening te brengen.”

Berends: ,,Ik ben bang dat de wet straks niet met terugwerkende kracht gaat gelden. De Haas is te vroeg. Hij valt tussen de wal en het schip. Zo zijn er wel meer.”

PV- 8530Wp..... SWW- Atlantic 200….. WP- Daikin 3,5kW….. Foto’s.....

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Mwoeah, wat een overschatting van EZK:
Een woordvoerder van het ministerie van economische zaken en werkgelegenheid zegt dat het wetsvoorstel ter behandeling in de Eerste Kamer ligt. ,,Zodra die de goedkeuring geeft, is het binnen een paar weken een feit.
Zelfs als de Eerste Kamer het amendement van Van der Lee overneemt in de wijzigingen op de Gaswet (i.h.k.v. de Wet VET), dan nog moet er
- eerst een ministeriële regeling worden geformuleerd
- vervolgens moet de ACM met een ontwerp voor wijziging van de Tarievencode Gas komen (en dan moet de ACM het eerdere voorstel van NN niet op een ander punt afschieten)
- Dat ontwerp moet door de inspraak
- En dán pas zou het een feit kunnen zijn.

Mijn inschatting: na de Eerste Kamer nog zeker een half jaar.

@Jitta: volgens mij heb jij een standaardbericht om journalisten van dit soort berichten wat wijzer te maken...

[ Voor 7% gewijzigd door Bram-Bos op 18-04-2020 23:20 ]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +13 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online
Sinds enkele weken draait bij ons ook een warmtepomp en koken wij elektrisch, de gaskraan in de meterkast is dus inmiddels dichtgedraaid.
Met informatie/voorbeelden op dit forum (hartelijk dank daarvoor!) heb ik mijn gascontract opgezegd.

Energieleverancier: Essent
Netbeheerder: Enexis

18-04-2020:
Brief via "Mijn Essent" gestuurd om gas contract op te zeggen en ATO te laten beëindigen:
Aan: Essent
Betreft: Beëindiging gasleveringscontract
Klantnummer: <nummer>

<Plaats, datum>

Beste Essent,

Aangezien ik sinds begin april 2020 geen gas meer verbruik, zeg ik de leveringsovereenkomst voor gas per 18 mei 2020 op. Bij het aangaan van het gas contract bij Essent ben ik indirect via Essent een Aansluiting en Transport Overeenkomst (ATO) bij de netbeheerder Enexis aangegaan volgens gegevens op de Essent website (https://www.essent.nl/ken...en-transportovereenkomst4)

Volgens de "ALGEMENE VOORWAARDEN VOOR AANSLUITING EN TRANSPORT ELEKTRICITEIT EN GAS VOOR KLEINVERBRUIKERS (VERSIE 2013)" op de Enexis website (https://www.enexis.nl/ove...ties/algemene-voorwaarden), artikel 3.6:

Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.
De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen. De netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd.

Hierbij verzoek ik en machtig ik u om namens mij de ATO voor gas op te zeggen bij de netbeheerder, in dit geval Enexis, tenminste 10 werkdagen voor 18 mei 2020.

Mijn gasmeterstand kunt u op afstand uitlezen, huidige stand (18 april 2020) is: 6880.276m3
Natuurlijk kunt u ook zelf de eindstand op komen nemen indien wenselijk.

Voor de goede orde, ik zeg niet het contract elektriciteit op, deze blijft nog bij jullie doorlopen.

Graag ontvang ik van u een bevestiging, dat:
• het leveringscontract voor gas per 18 mei 2020 wordt beëindigd
• de ATO voor gas door u namens mij is opgezegd richting de netbeheerder

Met vriendelijke groet,
<naam, adres>
Update 05-11-2020
Vandaag de brief ontvangen met de melding dat er geen gasleverancier is op ons adres. De brief was niet aan de bewoner, maar op naam:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yl15dLQc_qW32P_hpgETi6bUSag=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3BpY3uGY1c2ySr6I2rudtgTm.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Ws1lyaRP323ssuCWtzRYIucxS8w=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/FVtAAKSAfOA3sJXfJVg7lvf5.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb hier met een brief die gebaseerd is op voorbeeldbrief 1b op gereageerd:
Geachte heer/mevrouw,

Ik ontving op 05-11-2020 een brief van u op mijn adres (kenmerk: xxxxx), waarin u mij er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 18-05-2020 opgezegd bij Essent. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Essent gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis , conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Echter tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO beëindigd, sinds dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.

Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

Ik wijs u in dit verband graag op het recente vonnis van de Rechtbank Noord-Nederland in een volstrekt vergelijkbare zaak van een gasverlater uit Meppel (ECLI:NL:RBNNE:2020:2734; http://deeplink.rechtspra...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734). Zowel de inhoudelijke gronden voor de afwijzing van de vordering van de netbeheerder, als de te late ter handstelling van de AV zijn ook in mijn geval van toepassing.

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

Luchtenburger
Update 17-11-2020
Vandaag brief ontvangen welke bevestigt dat, na telefonisch contact, de gasaansluiting op mijn verzoek zal worden afgesloten. Ik heb nog nooit telefonisch contact met Enexis gehad.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OMj7k9P0dD70MPuK1hf8PCUhljg=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Taj8C5zWpIWItRfbjL0mpjq1.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IrmA7mWy4vZ3fDWIpFeSVYDFQjs=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/rZJXLrUwF5AmhW6PxoYedzuI.jpg?f=fotoalbum_large

Als reactie volgende brief naar klantenservice at enexis punt nl gestuurd:
Beste heer, mevrouw,

Op 17-11-2020 ontvingen wij op ons adres (<<adres>>) een brief van Enexis, met kenmerk <<kenmerk>>. Hierin bevestigt u een vermeende opdracht die wij telefonisch gegeven zouden hebben, om de gasaansluiting te laten afsluiten.
Dit telefoongesprek heeft nooit plaatsgevonden (wij hebben nog nooit telefonisch contact met Enexis gehad), en wij hebben op geen enkele manier opdracht tot afsluiting gegeven. Dus volgens mij zijn er een paar mogelijkheden:
1. Iemand anders heeft zich telefonisch voorgedaan als één van ons, om onverklaarbare redenen.
In dit geval: de opdracht komt niet bij ons vandaan, dus kan geannuleerd worden. Graag ontvang ik hier bevestiging van.

2. Enexis gaat op eigen initiatief tot afsluiting over, en het systeem heeft ons geautomatiseerd deze (onjuiste) brief gestuurd.
In dit geval: graag ontvang ik een schriftelijke rectificatie van deze foutieve opdrachtbevestiging. Tevens ontvang ik graag een bevestiging dat deze geautomatiseerde processen aangepast worden, om herhaling te voorkomen.

3. Enexis gaat op eigen initiatief tot afsluiting over, en stuurt ons welbewust een foutieve opdrachtbevestiging.
In dit geval pleegt Enexis fraude en valsheid in geschrifte. Verdere correspondentie is wat ons betreft zinloos.

Ik hoor graag van u welke optie hier aan de orde is. Voor de duidelijkheid: mocht Enexis ons inderdaad op eigen initiatief willen afsluiten, dan kunt u hiervoor uiteraard een afspraak maken. Uiteraard accepteren wij voor dit alles geen kosten, aangezien wij geen opdrachtgever zijn en er geen overeenkomst is, zoals bedoeld in artikel 3 van uw Algemene Voorwaarden dienstverlening en uitvoering werkzaamheden.

Tevens wil ik u er aan herinneren dat ik nog geen inhoudelijke reactie heb mogen ontvangen op mijn brief van 05-11-2020.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Met vriendelijke groet,

<<luchtenburger>>
23-11-2020
Email van Enexis ontvangen als reactie op mijn mail van 05-11-2020 (het is Enexis dus niet gelukt om binnen de beloofde 10 werkdagen te reageren).
Beste meneer Luchtenburger,

U geeft aan geen kosten te accepteren als wij overgaan tot afsluiting aan <<adres>>. Ik vertel u graag wat ik hierover zie in ons systeem.

Ik zie een notitie van 20 november in ons systeem van mijn collega van onze afdeling Klachten & Claims, dat er contact met u is geweest. Om deze afspraken niet in de weg te zitten en om te voorkomen dat communicatie door elkaar heen gaat lopen, ga ik niet verder in op deze e-mail.

Ik ga ervan uit dat mijn collega de afspraken met u besproken heeft en wens u een fijne dag toe.

Met vriendelijke groet,

<<mevrouw Enexis>>
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
24-11-2020
Reactie op de mail van 23-11-2020 gestuurd:
Beste meneer / mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht, welke ik echter met grote verbijstering heb gelezen. In dit bericht wordt wederom beweerd dat ik met een medewerker van Enexis gesproken zou hebben en dat er afspraken zouden zijn gemaakt. Dit is al de tweede keer dat Enexis dit beweerd, terwijl ik nog nooit met iemand van Enexis gesproken heb. Ik vind dit ronduit stuitend.

Ik verwacht nu dan ook wederom dat de gegevens bij Enexis gerectificeerd zullen worden en dat u dit aan mij bevestigd of dat u de bewijzen aanlevert dat ik een gesprek met een medewerker van Enexis heb gehad. Ik verwacht deze reactie binnen 5 werkdagen.

Gezien ik nog geen enkele inhoudelijke reactie van Enexis heb mogen ontvangen op mijn correspondentie, ben ik dus nog steeds in afwachting van een inhoudelijke reactie op mijn berichten van 05-11-2020 en 17-11-2020.

Met vriendelijke groet,

Luchtenburger
04-12-2020:
Klacht ingediend bij de ACM m.b.t. de misleiding, gebrek aan communicatie en het niet ingaan op een rectificatie verzoek van Enexis:
Onderwerp: Misleiding en communicatie
Bedrijf: Enexis Netbeheer

Vraag/Melding:
Enexis stuurt misleidende informatie, doet meerdere keren beweringen over telefonische contacten die niet hebben plaatsgevonden (waarin afspraken zouden zijn gemaakt) en reageert niet (of niet inhoudelijk) op klachten om dit te rectificeren.
Dossier over dit gedrag houd ik bij op een Tweakers forum (Luchtenburger in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2").
Ik vind het bijzonder stuitend dat een monopolist zich kan bedienen van deze vorm van omgang met (ex-) klanten.

Consument wil: een probleem met een bedrijf melden

[ Voor 77% gewijzigd door Luchtenburger op 07-12-2020 19:20 ]

Nibe S2125-12, VVMS320 / Home Assistant (MinisForum U700; CONBEE II; RF-LINK)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• PClop
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

PClop

Geen

@Luchtenburger
Grandioos, alles genoemd en alles dicht getimmerd.
_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drielp
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 11-06 14:53
@Luchtenburger waarom zou je deze brief pas over vier maanden versturen?

4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MWDKing
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 26-06 21:42
Sinds 2 weken ben ik eigenaar geworden van een bestaande woning. Ik ga geen gas gebruiken. Inmiddels heb ik een eerste brief van Stedin ontvangen. Ze stellen dat zij wettelijk verplicht zijn de aansluiting af te sluiten als er bij hun geen energieleverancier bekend is. De kosten daarvan zouden voor mij zijn.

Ik ga nu het Tweakers stappenplan volgen en reageren met voorbeeldbrief 3.
De gasnetbeheerder is Stedin.

[ Voor 0% gewijzigd door MWDKing op 19-04-2020 09:53 . Reden: Typo Stedin ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
MWDKing schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:42:
Sinds 2 weken ben ik eigenaar geworden van een bestaande woning. Ik ga geen gas gebruiken. Inmiddels heb ik een eerste brief van Stedin ontvangen. Ze stellen dat zij wettelijk verplicht zijn de aansluiting af te sluiten als er bij hun geen energieleverancier bekend is. De kosten daarvan zouden voor mij zijn.

Ik ga nu het Tweakers stappenplan volgen en reageren met voorbeeldbrief 3.
De gasnetbeheerder is Stedin.
Dit emailadres werkt niet meer: voorkomafsluiting at stedin punt net
Heeft iemand een adres dat werkt? Ik wil liever geen communicatie via hun website of telefoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

MWDKing schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:04:
[...]

Heeft iemand een adres dat werkt? Ik wil liever geen communicatie via hun website of telefoon.
Info at Stedin punt net

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Jitta
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 08-01 15:28
Niet standaard, maar ik zal er een mail aan wijden
Bram-Bos schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:48:
Mwoeah, wat een overschatting van EZK:

[...]

Zelfs als de Eerste Kamer het amendement van Van der Lee overneemt in de wijzigingen op de Gaswet (i.h.k.v. de Wet VET), dan nog moet er
- eerst een ministeriële regeling worden geformuleerd
- vervolgens moet de ACM met een ontwerp voor wijziging van de Tarievencode Gas komen (en dan moet de ACM het eerdere voorstel van NN niet op een ander punt afschieten)
- Dat ontwerp moet door de inspraak
- En dán pas zou het een feit kunnen zijn.

Mijn inschatting: na de Eerste Kamer nog zeker een half jaar.

@Jitta: volgens mij heb jij een standaardbericht om journalisten van dit soort berichten wat wijzer te maken...

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Nu online
drielp schreef op zondag 19 april 2020 @ 09:29:
@Luchtenburger waarom zou je deze brief pas over vier maanden versturen?
Oeps... Typo, ik heb het gecorrigeerd.
Bedankt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MWDKing schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:04:
[...]

JoKo schreef op zondag 19 april 2020 @ 10:16:
[...]

Info at Stedin punt net
Doet info at stedin punt net het nu wel weer, en voorkomafsluiting at stedin punt net nu weer niet? Zouden ze de TopicStart lezen bij Stedin?

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JoKo
  • Registratie: Februari 2011
  • Niet online

JoKo

͡❛ ͜ʖ ͡❛

Bram-Bos schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:33:
[...]

[...]

Doet info at stedin punt net het nu wel weer, en voorkomafsluiting at stedin punt net nu weer niet? Zouden ze de TopicStart lezen bij Stedin?
Geen idee Bram, ik ga ervan uit dat ie werkt.
Ik moet wel zeggen dat mijn laatste correspondentie naar dat adres 3 december j.l. was.

Edit: ik lees het net in de TS dat ie bounced is.

Industryofcool in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
Hier ook al geen antwoord via mail. Volgens mij het meest recente Stedin “geval” hier.

[ Voor 22% gewijzigd door JoKo op 19-04-2020 13:51 ]

Ouddorp ZW 6.175 Wp NO+ZO 7.825 Wp Totaal 14.000 Wp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MWDKing
info at stedin punt net doet het inderdaad! Althans, geen onbestelbaar melding gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MWDKing
MWDKing schreef op zondag 19 april 2020 @ 13:51:
info at stedin punt net doet het inderdaad! Althans, geen onbestelbaar melding gehad.
Toch niet...
Goedendag,

Dit e-mail adres is niet meer in gebruik.

Heeft u een vraag, of een verzoek, dan verwijzen wij u door naar www.stedin.net/klantenservice.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice Stedin

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-06 03:23
Waarom niet aangetekend versturen?

Immers een email sturen is laagdrempelig, maar maakt het ook laagdrempelig om iets vaags/ontwijkends terug te sturen? O-)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MWDKing
Armin schreef op maandag 20 april 2020 @ 06:34:
[...]

Waarom niet aangetekend versturen?

Immers een email sturen is laagdrempelig, maar maakt het ook laagdrempelig om iets vaags/ontwijkends terug te sturen? O-)
Prima idee. Ik heb alleen geen printer en weinig tijd. Irritant dat er niet gewoon een email gestuurd kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:05
Schrijven dan maar oOo
MWDKing schreef op maandag 20 april 2020 @ 06:51:
[...]

Prima idee. Ik heb alleen geen printer en weinig tijd. Irritant dat er niet gewoon een email gestuurd kan worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

(klanten)service at liander doet het wel wellicht?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Plaats: Datum: Handtekening: Stuur het volledig ingevulde en ondertekende formulier naar: Stedin Netbeheer B.V. Antwoordnummer 139 3000 WB Rotterdam Een postzegel is hiervoor niet nodig.

formulier wijziging administratieve status slimme ... - Stedin
Is dit een poging waard? Kosten voor geen mailadres bij hun.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• factor15
  • Laatst online: 08:40
DOSSIER factor15
Netbeheerder:Liander
Contract gas opgezegd:20 april 2020
Geen gas verbruikt sinds:Ergens in 2018

Tijdlijn
#120-04-2020Gas en elektra opgezegd bij Vattenfall en voor elektra naar Greenchoice
#225-04-20201e keer standaard brief "Meldt u zich snel aan bij een energieleverancier?"
#329-04-2020Brief naar Liander
#408-05-2020Brief van Liander, meters worden vervangen
#509-05-20202e keer standaard brief "Meldt u zich snel aan bij een energieleverancier?"
#620-05-2020Brief van Liander, maak een afspraak voor vernieuwen meters
#720-05-2020Gebeld met Liander over vervangen en verwijderen van meters
#828-05-20201e keer gebeld door Liander voor afspraak vervangen meters
#903-06-20202e keer gebeld door Liander voor afspraak vervangen meters
#1005-06-2020Liander plaatst nieuwe elektra- en gasmeter en gasmeter wordt verzegeld
#1109-06-2020E-mail van Liander en online vragenlijst n.a.v. vervangen meters (ingevuld)
#1216-07-20203e keer standaard brief "Meldt u zich snel aan bij een energieleverancier?"
#13? :O

Correspondentie en wat er is gebeurd
#120-04-2020Bij Vattenfall telefonisch gas en elektra bij een zeer vriendelijke meneer opgezegd. Voor elektra gaan we naar Greenchoice. Eerst elektra doorgegeven en daarna gas met het verzoek de ATO namens ons op te zeggen.
Hele gesprek duurde hooguit 5 minuten. Ik was op alles voorbereid maar niet op dit. Wordt vervolgd. Alvast dank aan iedereen hier voor al de informatie en werk dat is verzet.
Ik: Ook zeg ik hierbij het contract voor de levering van gas op en machtig Vattenfall voor het opzeggen van de ATO en verzoek u vriendelijk dat te doen. Vattenfall meneer: Wat is een ATO? Bedoelt u het contract met Vattenfall? Ik: Nee, de overeenkomst met de netbeheerder, Liander in ons geval. Dat regelt Vattenfall, zo werkt dat. Vattenfall meneer (Na kort overleg met collega): Maar natuurlijk, dat doen wij automatisch als u opzegt. Dan betaalt u ook de vaste lasten niet meer. Het is onnodig om daar voor te betalen als u er geen gebruik van maakt. Ik: Krijg ik een bevestiging daarvan? Vattenfall meneer: U krijgt van ons een e-mail. Ik: Dank u wel en een fijne dag verder.
#225-04-20201e brief van Liander: Contract aangaan met een leverancier of verwijdering aanvragen via mijnaansluiting.nl. Bij geen keuze tijdelijke afsluiting voor max 12 maanden door Liander waarna definitief verwijderen door Liander. Brief is aan mij persoonlijk gericht.
Meldt u zich snel aan bij een energieleverancier?

Beste heer/mevrouw factor15,

Liander is de netbeheer in uw regio. Wij zorgen ervoor dat u gebruik kunt maken van gas. Op bovenstaand adres is geen gasleverancier bekend. Dit betekent dat u niet betaald voor uw gasaansluiting. Gaat u van het gas af? Hieronder leest u hoe u een verwijdering aanvraagt.

Vraag een verwijdering van uw gasaansluiting aan
Gebruikt u uw gasaansluiting niet meer? Dan verzoeken wij u een aanvraag in te dienen voor het verwijderen van de gasaansluiting. Wilt u dit voor 8 mei 2020 doen? U kunt dit snel regelen via mijnaansluiting.nl.

Na het indienen van de aanvraag wordt er contact met u opgenomen om een afspraak voor de verwijdering in te plannen. Vervolgens worden de werkzaamheden uitgevoerd en ontvangt u een factuur voor de kosten van het verwijderen van de gasaansluiting.

Kosten verwijderen gasaansluiting
De kosten voor deze werkzaamheden, die bij u in rekening worden gebracht bedragen:
  • € 722,72 incl. BTW voor een laagbouwwoning
  • € 366,12 incl. BTW voor hoogbouw - flat/appartement
Wilt u gebruik blijven maken van gas?
Neem contact op met uw energieleverancier. Spreek met uw energieleverancier af dat uw contract voor gas start voor 8 mei 2020. Dan kunt u gebruik blijven maken van gas.

Sluit u geen contract af of vraagt u geen verwijdering aan? Dan moeten wij u afsluiten van gas. Deze afsluiting is voor maximaal 12 maanden en kost € 121,00 incl. BTW. Daarna verwijderen wij alsnog uw gasaansluiting op uw kosten.

Tot slot
Heeft u nog vragen? Kijk op www.liander.nl/gasaansluiting

G. de G.
directeur Klant en Markt a.i.
#329-04-2020Mijn antwoord op 1e brief
Geachte heer ....,

Op 25 april heb ik van u een brief ontvangen met het onderwerp ‘Meldt u zich snel aan bij een energieleverancier?’. In uw brief vraagt u mij uiterlijk 8 mei 2020 een keuze te maken voor een leverancier van gas. Als ik geen gas meer verbruik kan ik volgens u opdracht geven voor het verwijderen van de gasaansluiting waarvoor Liander kosten in rekening brengt. Indien ik geen keuze maak uit deze mogelijkheden wordt mijn gasaansluiting voor maximaal 12 maanden afgesloten en na deze termijn wordt de aansluiting alsnog verwijderd en ook daarvoor wil Liander de kosten bij mij in rekening brengen.

Ik heb geen contract met een gasleverancier omdat ik geen gas verbruik en niet ga verbruiken. Indien u dat wenst kunt u de aansluiting verwijderen. Van mij hoeft dat niet, de aansluiting zit mij niet in de weg. Ik maak daarom geen gebruik van uw aanbod voor het verwijderen. Als u overgaat tot tijdelijk afsluiten of verwijderen doet u dat uit eigen beweging en voor rekening van Liander, de aansluiting is ten slotte het eigendom van Liander. U kunt contact met mij opnemen om voor deze werkzaamheden een afspraak te maken.

Ik ga er van uit dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

factor 15
#408-05-2020Brief van Liander ontvangen, meters worden vervangen:
Liander laat weten dat de meters zijn verouderd en dat gasmeter en elektrameter worden vervangen. Dit doorkruist toevallig het stopzetten van gas.
#509-05-20202e brief van Liander ontvangen:
Vrijwel gelijk aan eerste brief met de aanvulling 'Onlangs hebben wij u een brief gestuurd'. Op mijn brief is niet gereageerd en wordt niet genoemd ofwel verzwegen. Liander verlangt nu dat ik binnen een week actie onderneem.
#620-05-2020Brief ontvangen voor afspraak vervangen meter:
Brief van Liander om telefonisch of via website afspraak te maken voor het vervangen van de verouderde meter.
#720-05-2020Ik heb gebeld met Liander maar dat blijkt de aannemer te zijn die de meter in opdracht van Liander moet vervangen. Na uitleg van de situatie hier en dat ik geen nieuwe gasmeter nodig heb wordt ik doorverwezen naar Liander. Aannemer laat nog weten volgende week aan de slag te willen. Vervolgens Liander gebeld die eerst aangeeft dat meter gratis wordt verwijderd, dan wordt dat een jaar verzegelen + betalen leegstandstarief en na een jaar gratis verwijderen om af te sluiten met ‘dat doen we niet meer, verwijderen kost € 722,72’. Op mijn vraag waarom eerst meter vervangen en dan verwijderen zegt Liander meneer ‘Dan vraagt u of de aannemer de oude meter laat zitten’.
#828-05-2020Ik wordt gebeld door Liander of, eigenlijk door het callcenter dat is ingehuurd door de aannemer die weer door Liander is ingehuurd voor het vervangen van de gas- en elektrameters. Na uitleg van de situatie - geen gas, Liander wil verwijderen - spreken we een datum af en, we spreken af dat de aannemer de oude gasmeter verwijdert en geen nieuwe gasmeter terugplaatst
#903-06-2020Ik wordt nog een keer gebeld door het callcenter van de aannemer van Liander en door dezelfde medewerker. Hij was vergeten wat we hadden afgesproken en wilde dat bij mij navragen. Het weghalen van de oude meter en niet meer terugplaatsen van een nieuwe gasmeter moest ik dan maar regelen met de installateur die zou komen. Geen probleem
#1005-06-2020Installateur komt voor het vervangen van de gas- en elektrameter:
Installateur is ingehuurd door een detacheerder en de detacheerder is ingehuurd door de aannemer die is ingehuurd door Liander. Uiteraard wijs ik hem op de afspraak die ik heb gemaakt over het verwijderen van de gasmeter. Hij wist dat niet maar het stond wel genoteerd in zijn tablet. Ik kreeg meteen te horen dat alleen verwijderen niet mogelijk was en dat hij kwam voor het vervangen van zowel de elektra- en de gasmeter. Als ik een nieuwe gasmeter zou weigeren vertrok hij weer met de aantekening dat ik niet meewerk. Na telefonisch overleg met zijn meerdere kreeg ik te horen dat ik een verwijdering via mijnaansluiting.nl kan regelen. Ik heb de installateur toch maar beide meters laten vervangen. Uiteindelijk heeft de installateur de gasmeter voorzien van een dop en een zegel. Ik heb nog een foto van de aantekening in zijn tablet kunnen maken.
#1109-06-2020E-mail van Liander ontvangen "Wij zijn benieuwd naar uw ervaring":
Een online vragenlijst naar mijn ervaring met het vervangen van de meters en het proces daar dat daaran vooraf gaat. Ik heb het hele verhaal gedaan inclusief de afspraak die ik had gemaakt met Liander dat de oude gasmeter weggaat en geen nieuwe terugkomt. Uiteraard geen reactie ontvangen.
#1216-07-20203e brief van Liander ontvangen:
Hetzelfde als 2e standaard brief en weer geen reactie op mijn brief. Liander verlangt dat ik binnen een week actie onderneem

[ Voor 255% gewijzigd door factor15 op 25-11-2020 10:18 ]

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Ik was dit weekeinde op zoek naar de ATO's van de verschillende netbeheerders. Vrijwel alle netbeheerders linken op hun website naar de Algemene Voorwaarden, maar tot nu toe weet ik alleen van Liander en Rendo dat ze ook een (model) ATO (de overeenkomst zelf) op hun website hebben staan: Rendo heeft een soort algemene modelovereenkomst gelinkt via hun FAQ Gasloos wonen (vermoedelijk pas nadat de reuring ontstond), en Liander heeft een eigen versie met een artikel minder, maar mét logo.

Maar hebben de andere netbeheerders zoiets ook op hun website? Ik kon ze niet zo snel vinden, maar misschien hebben anderen dat al uitgezocht? Toch wel interessant: je sluit een overeenkomst af met die clubs, maar de inhoud van die overeenkomst zelf zouden ze dan niet publiek maken...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Laatst online: 26-06 16:45
@Bram-Bos deze versie is van Enexis. Waar de link staat naar de ATO heb ik nog niet gevonden.

Edit:

Sterker nog, zoeken naar Transportovereenkomst levert alleen resultaten op voor bedrijven.

[ Voor 31% gewijzigd door Ep Woody op 20-04-2020 10:24 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Ep Woody schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:22:
@Bram-Bos deze versie is van Enexis. Waar de link staat naar de ATO heb ik nog niet gevonden.
Dank. Dat is dezelfde model-overeenkomst als die van Rendo, maar deze staat dus op de site van energieleverancier Essent, en dat is NIET Enexis. Ik zoek dus echt naar netbeheerders die zélf hun (model)overeenkomst publiek maken.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
@Bram-Bos Scherp, daar heb ik inderdaad overheen gekeken. Op Enexis kom ik ook zo snel alleen een aankondiging van de overeenkomst tegen, maar geen overeenkomst.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• aegis
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 27-06 16:52
Werd zonet gebeld door een monteur van stedin, en die wil mij nu kostenloos afsluiten. Zodra de die weer langs mag komen ivm de corona crisis wil die een afspraak maken.

Dit is wel apart nadat ik twee weken geleden nog gebeld ben door stedin dat ik of een nieuw contract moest afsluiten of dat ik een afsluiting/verzegeling aan zou moeten vragen. Heb daarbij aangegeven dat ik dat niet van plannen was omdat er dan kosten aan verbonden zijn.

https://bettyskitchen.nl

Acties:
  • +4 Henk 'm!
aegis schreef op maandag 20 april 2020 @ 11:34:
Werd zonet gebeld door een monteur van stedin, en die wil mij nu kostenloos afsluiten. Zodra de die weer langs mag komen ivm de corona crisis wil die een afspraak maken.

Dit is wel apart nadat ik twee weken geleden nog gebeld ben door stedin dat ik of een nieuw contract moest afsluiten of dat ik een afsluiting/verzegeling aan zou moeten vragen. Heb daarbij aangegeven dat ik dat niet van plannen was omdat er dan kosten aan verbonden zijn.
Dank @aegis. Paar dagen terug hetzelfde bij @kgkm. Stedin lijkt zijn conclusies getrokken te hebben.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Idefix70
  • Laatst online: 15:05
Ik lees in de FAQ die was bijgesloten bij mijn contractbevestiging dat de overeenkomst en de algemene voorwaarden van de netbeheerder staan op greenchoice.nl/voorwaarden en daar staat inderdaad een model van 2018.
Ep Woody schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:56:
@Bram-Bos Scherp, daar heb ik inderdaad overheen gekeken. Op Enexis kom ik ook zo snel alleen een aankondiging van de overeenkomst tegen, maar geen overeenkomst.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-05 08:36
Bram-Bos schreef op maandag 20 april 2020 @ 10:16:
Ik was dit weekeinde op zoek naar de ATO's van de verschillende netbeheerders. Vrijwel alle netbeheerders linken op hun website naar de Algemene Voorwaarden, maar tot nu toe weet ik alleen van Liander en Rendo dat ze ook een (model) ATO (de overeenkomst zelf) op hun website hebben staan: Rendo heeft een soort algemene modelovereenkomst gelinkt via hun FAQ Gasloos wonen (vermoedelijk pas nadat de reuring ontstond), en Liander heeft een eigen versie met een artikel minder, maar mét logo.

Maar hebben de andere netbeheerders zoiets ook op hun website? Ik kon ze niet zo snel vinden, maar misschien hebben anderen dat al uitgezocht? Toch wel interessant: je sluit een overeenkomst af met die clubs, maar de inhoud van die overeenkomst zelf zouden ze dan niet publiek maken...
Bij Coteq ook alleen de algemene voorwaarden op de website, geen (model) ATO. Als het model (energieleveranciers gemachtigd om dit voor de netbeheerders te regelen) goed zou werken, dan is publicatie van ATO of AV via netbeheerder ook niet nodig. Als consument heb je normaal gesproken niets met de netbeheerder te schaften. Net als bijv bij elektra, water, warmtenet en glasvezel. Maar ook bij overlijdensrisicoverzekering hypotheek zie je constructie waarbij dit veelal via de bank wordt geregeld. Dan meestal wel met duidelijke voorwaarden en overeenkomst, dat wel ;)

Tot je je contract met je energieleverancier opzegt en netbeheerders ineens gaan wapperen met documenten die noch zijzelf noch de energieleveranciers (paar uitzonderingen daargelaten) (tijdig) met de consument hebben gedeeld. :P

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Bram-Bos Waarom zouden de netbeheerder de (model) ATO op hun eigen website zetten? In principe gaat die hele administratie via de energieleverancier, dus die moet de voorwaarden en overeenkomst ook aan de klant doorgeven etc.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
JeroenE schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:03:
@Bram-Bos Waarom zouden de netbeheerder de (model) ATO op hun eigen website zetten? In principe gaat die hele administratie via de energieleverancier, dus die moet de voorwaarden en overeenkomst ook aan de klant doorgeven etc.
Ik zou zeggen: als je als bedrijf kennelijk een rechtstreekse overeenkomst hebt met consumenten, dan zet je die (model)overeenkomst toch ook op je eigen website, als je die niet individueel deelt met je contractpartner? Verder: kennelijk heeft Essent dit ooit wel op zijn website gezet, maar ik heb niet het idee dat het standaard is dat de energieleveranciers dat doen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
@Bram-Bos Volgens mij zetten veel energieleveranciers het wel op de site. Budgetenergie als volgt:
VOOR DE FIJNPROEVER: DE AANSLUIT- EN TRANSPORTOVEREENKOMST
Hier vind je het Model aansluit- en transportovereenkomst en de daarbij horende algemene voorwaarden.
https://www.budgetthuis.nl/energie/voorwaarden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Bram-Bos schreef op maandag 20 april 2020 @ 14:34:
Ik zou zeggen: als je als bedrijf kennelijk een rechtstreekse overeenkomst hebt met consumenten, dan zet je die (model)overeenkomst toch ook op je eigen website, als je die niet individueel deelt met je contractpartner?
De netbeheerders hebben toch juist nooit een rechtstreekse overeenkomst met de eindgebruikers afgesloten. Dat gaat altijd via de energieleverancier die optreed namens de eindgebruiker en alle communicatie met die eindgebruiker doet. Daarom vind je die model overeenkomsten dus bij allerlei energieleveranciers op de site.

Beweren de netbeheerders (of energieleveranciers) nu ineens van wel?

Heb ik iets spannends gemist in de posts van de afgelopen dagen?

[ Voor 5% gewijzigd door JeroenE op 20-04-2020 16:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zou verwachten dat de model-overeenkomsten bij de netbeheerders ook vindbaar zouden zijn.
Dat ze via de energiebedrijven ook vindbaar zijn ivm contact via hen, is begrijpelijk.
(liefst een doorverwijzing op basis van postcode naar betreffende netbeheerder...)
Waar halen de enegiebedrijven anders deze overeenkomsten vandaan?

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
JeroenE schreef op maandag 20 april 2020 @ 16:37:
[...]
De netbeheerders hebben toch juist nooit een rechtstreekse overeenkomst met de eindgebruikers afgesloten. Dat gaat altijd via de energieleverancier die optreed namens de eindgebruiker en alle communicatie met die eindgebruiker doet. Daarom vind je die model overeenkomsten dus bij allerlei energieleveranciers op de site.

Beweren de netbeheerders (of energieleveranciers) nu ineens van wel?

Heb ik iets spannends gemist in de posts van de afgelopen dagen?
Die ATO sluit je inderdaad altijd via je leverancier af, maar je zou verwachten dat de uiteindelijke contractspartij (de netbeheerder) niet alleen zijn algemene voorwaarden publiceert op zijn website, maar ook die modelovereenkomst. Draadje vandaag kwam voort uit mijn vraag vanochtend, die vooral uit verbazing voortkwam dat alleen Rendo en Liander die ATO op hun website publiceren.

N.a.v. opmerkingen van @Ep Woody en @Idefix70 nog even gescand: het merendeel van de energieleveranciers publiceert inderdaad een model-ATO, in twee versies (2013 en 2017), waarvan die van 2017 één artikel meer telt. Dat is in zoverre van belang dat afhankelijk van de versie in artikel 6 óf in artikel 7 staat: "De kleinverbruiker kan de overeenkomst op ieder moment opzeggen en beëindigen. In de Algemene Voorwaarden staat hoe kan worden opgezegd."

Wel vindbaar op hun site:
Versie 2017
Essent, Greenchoice, Vattenfall, Vandebron

Oude versie 2013 (met één artikel minder)
Budget Energie, NLE

Bij Pure Energie en Eneco kon ik die ATO echter niet vinden op hun website.

Het is dus afhankelijk van je energieleverancier óf en welke versie van de ATO je voorgeschoteld krijgt, en bij de netbeheerders krijg je de ATO alleen bij Rendo en Liander te zien (voor zover ik kan nagaan), maar dan ook in de nieuwe (Rendo) en de oude (Liander) versie.

Dat rommeltje geeft al het belang aan dat in normale omstandigheden aan die ATO wordt gehecht. Het is een virtuele overeenkomst.

[ Voor 4% gewijzigd door Bram-Bos op 20-04-2020 21:46 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Bram-Bos schreef op maandag 20 april 2020 @ 21:41:
Die ATO sluit je inderdaad altijd via je leverancier af, maar je zou verwachten dat de uiteindelijke contractspartij (de netbeheerder) niet alleen zijn algemene voorwaarden publiceert op zijn website, maar ook die modelovereenkomst.
Aha, op die manier. Ik vind het eerlijk gezegd andersom verbazingwekkend. Waarom zou je als netbeheerder de algemene voorwaarden op je eigen site zetten terwijl je juist geregeld hebt dat alle communicatie via de energieleveranciers gaat.

Als je dat zo graag wil, laat het dan ook daar en ga dan niet op je eigen website alsnog met de eindklanten communiceren.

Acties:
  • +21 Henk 'm!
Na de artikelen De Tarievencode Gas ontcijferd (over 2.9.2) en Artikel 5.3 als de booby-trap van de netbeheerders leek het me handig om ook zoiets beschikbaar te hebben over de ATO en speciaal artikel 3.6 van de AV, het artikel waar ik 2,5 jaar geleden op stuitte, en dat de netbeheerders het liefst vergeten 8). Hieronder de eerste versie.

Dit artikel is ook opgenomen in de bundel 'De afsluitboete bestaat niet', als Hoofdstuk 3: De Aansluit- en Transportovereenkomst: het virtuele contract tussen de afnemer en de netbeheerder.

De Aansluit- en Transportovereenkomst: het virtuele contract tussen de afnemer en de netbeheerder

22 april 2020, versie 1

In dit artikel ga ik na wat de relatie is tussen de gasverlater en de netbeheerder, als er geen leveringscontract meer is, én geen gebruik, maar nog wel een gasaansluiting die gebruikt zou kunnen worden. Ik concludeer dat de zg. Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) als enige de juridische relatie vormgeeft tussen de afnemer en de netbeheerder. Die ATO kan eenzijdig opgezegd worden door de afnemer. Als de ATO tien werkdagen na opzegging is beëindigd is er geen juridische relatie meer tussen de voormalige afnemer en de netbeheerder. Vanaf dat moment zijn de afnemer noch de netbeheerder nog gebonden aan de afspraken in de ATO of de Algemene Voorwaarden.

1. Achtergrond
Voorafgaand aan de liberalisering van de energiemarkt had je als afnemer van elektriciteit en gas te maken met één energiebedrijf, dat zorgde voor het onderhoud van de infrastructuur én voor de productie en levering van energie. Dat waren klassieke ‘nutsbedrijven’, in publiek eigendom. Vanaf 1998 is de energiemarkt in Nederland stapsgewijs geliberaliseerd, op grond van Europese wetgeving, en in 2004 was die liberalisering helemaal doorgevoerd. Belangrijke doelstelling van die liberalisering was om meer concurrentie mogelijk te maken, zodat consumenten lagere prijzen zouden betalen voor energie. Door die ontwikkeling kun je sinds 2004 kiezen uit een ruim aanbod van energieleveranciers, en is het voor sommige mensen een sport om elk jaar over te stappen om weer een leuke welkomstbonus te pakken (die alle zittenblijvers natuurlijk betalen).

Bij die liberalisering is echter een scherp wettelijk onderscheid gemaakt tussen energieproductie en -levering aan de ene kant (vrije concurrentie), en aanleg en onderhoud van, en transport over het energienetwerk. Onderhoud en transport zijn de taak van landelijke en regionale netbeheerders met een gereguleerde monopolie-positie. Landelijk zijn dat Tennet en Gasunie Transport Services (GTS), regionaal (in volgorde van grootte) Liander, Enexis, Stedin, Enduris, Rendo, Coteq en Westland Infra.

Als afnemer heb je alleen (indirect) te maken met de regionale netbeheerders: zij zijn de juridische en economische eigenaar van de aansluitingen in je huis, tot en met de meters. Ze zijn ook wettelijk verantwoordelijk (Gaswet art. 10, Elektriciteitswet 1998 art. 16.1) voor de veiligheid van die aansluitingen.

De relatie tussen de afnemers en die netbeheerders is indirect, omdat alle communicatie sinds 2013 loopt via de energieleveranciers. In dat jaar werd het zogenoemde ‘Leveranciersmodel’ ingevoerd, waarbij consumenten nog maar één energierekening krijgen. De periodieke kosten van de netbeheerder voor transport, onderhoud en meterhuur worden sinds die tijd niet meer door de netbeheerder bij de afnemer in rekening gebracht, maar namens de netbeheerder door de energieleverancier. Voor eenmalige kosten, zoals de aanleg, wijziging of verwijdering van een aansluiting moet je wél aparte afspraken maken met de netbeheerder – daar zit de energieleverancier dan weer niet tussen.

Dat ‘leveranciersmodel’ was bedoeld om het eenvoudiger te maken voor de gemiddelde afnemer. Geen twee rekeningen over ‘dezelfde’ energie, maar één duidelijk overzicht. Het model maakte de netbeheerders echter ook tamelijk onzichtbaar voor de gemiddelde consument. Alleen bij storingen en lekkages zal deze direct contact met de netbeheerder moeten opnemen.

In het licht van klimaatverandering, en het beleid van de Nederlandse overheid om af te stappen van aardgas, gaan er echter steeds meer mensen over op andere manieren om hun huizen te verwarmen, te koken, en warm water te bereiden. Dat zijn er inmiddels al vele duizenden per jaar, maar dat aantal zal snel (moeten) groeien naar honderdduizenden huishoudens per jaar. De voorlopende ‘gasverlaters’ hebben geen gas meer nodig, en draaien de gaskraan dicht. Maar de fysieke gasaansluiting en gasmeter zit er dan nog steeds.

De gasverlater heeft natuurlijk vaak al genoeg geïnvesteerd in het verduurzamen van haar huis, en heeft geen zin om nog langer te betalen voor een gasaansluiting die ze niet meer gebruikt. Ze zegt dus haar gasleveringscontract op bij haar energieleverancier. Althans, dat probeert ze, want dat gaat niet altijd zonder slag of stoot. Sommige energieleveranciers weigeren die opzegging in eerste instantie uit te voeren, omdat er nog een (in hun jargon) ‘actieve aansluiting’ is; een aansluiting waarover gas getransporteerd en dus geleverd kan worden. In die situatie, bij gebrek aan een leveringscontract bij een energieleverancier, zou de netbeheerder gas gaan leveren als er gas zou worden gebruikt. En dat is de netbeheerder wettelijk verboden (artt. 10d en 43.1 Gaswet). De gasverlater zou volgens de leverancier eerst moeten zorgen dat de netbeheerder de gasaansluiting ‘inactief’ maakt, dat wil zeggen: fysiek afsluit met een slotje, of helemaal verwijdert.

De gasverlater verbruikt natuurlijk geen gas meer, dus er is helemaal geen risico op verboden levering van gas door de netbeheerder. De gasverlater kan bovendien hoe dan ook haar leveringscontract opzeggen en beëindigen, met een beroep op de algemene voorwaarden van de energieleverancier (meestal artikel 21.2) en artikel 52.b.7 van de Gaswet.

Talloze gasverlaters komen daarmee toch van hun vaste kosten voor gas af, zonder dat er fysiek iets is gebeurd met de gasaansluiting. Na het einde van het gasleveringscontract betaalt de gasverlater geen periodieke kosten meer voor gas. Niet voor de leverantie, niet voor het vaste maandelijkse tarief van de leverancier, maar ook niet voor de periodieke kosten die de netbeheerder in rekening brengt via diezelfde leverancier.

Maar die gasaansluiting zit er gewoon nog. Dat werpt de vraag op wat de relatie is tussen de gasverlater en de netbeheerder, als er geen leveringscontract meer is, én geen gebruik, maar nog wel een gasaansluiting die gebruikt zou kunnen worden. In dit artikel bespreek ik die relatie aan de hand van de volgende punten:
  1. Bij het aangaan van een leveringsovereenkomst ga je indirect (en meestal onbewust) ook een Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder aan. Die ATO is een merkwaardig soort ‘virtuele’ overeenkomst.
  2. In de ATO en de bijbehorende Algemene Voorwaarden wordt de juridische relatie tussen een afnemer en een netbeheerder geregeld.
  3. De aanwezigheid van een fysieke gasaansluiting schept op zichzelf geen verplichtingen voor de eigenaar of huurder van dat perceel. De aansluiting wordt gedoogd.
  4. De ATO kan eenzijdig worden opgezegd met een opzegtermijn van tien werkdagen.
  5. Tegelijkertijd met de leveringsovereenkomst eindigt ook de ATO.
  6. Als de ATO is beëindigd is er geen juridische relatie meer tussen de netbeheerder en de voormalige contractant.

2. Bij het aangaan van een leveringsovereenkomst ga je indirect (en meestal onbewust) ook een Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder aan. Die ATO is een merkwaardig soort ‘virtuele’ overeenkomst.
Als je een leveringsovereenkomst voor gas aangaat met een energieleverancier, ga je tegelijkertijd een tweede overeenkomst aan: de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) met de netbeheerder. In veel gevallen word je daar pas op gewezen als het leveringscontract al lang en breed gesloten is, bijvoorbeeld in de welkomstbrief of -mail van je energieleverancier (1). Dat is natuurlijk wat merkwaardig, maar een gevolg van het eerdergenoemde Leveranciersmodel: de energiemaatschappij sluit namens jou een overeenkomst met de netbeheerder. Het is bovendien een ‘virtuele’ overeenkomst: er wordt nergens een apart document opgesteld met jouw naam en die van de netbeheerder erop, niemand tekent ergens voor. Met het aangaan van je leveringsovereenkomst ga je automatisch ook die tweede overeenkomst met de netbeheerder aan.

Die ATO is zo virtueel dat de meeste netbeheerders de inhoud daarvan niet eens bekend maken op hun website (2). Alleen Liander en Rendo hebben het document zelf op hun website staan. Rendo verwijst naar een algemene model-overeenkomst van 26 oktober 2017 zonder hun logo, Liander heeft een oudere versie uit 2013 mét logo en één artikel minder. De andere netbeheerders verwijzen alleen naar de ‘Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers 2013. Uit die Algemene Voorwaarden (AV) blijkt dat ze van toepassing zijn op ‘aansluit- en transportovereenkomsten’:

2.1 Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle aansluit- en transportovereenkomsten en aanvragen daartoe. Deze algemene voorwaarden zijn te vinden op de internetsite van de netbeheerder en zijn op aanvraag kosteloos verkrijgbaar. Bij de informatie van de leverancier als bedoeld in artikel 3, lid 1 zal in elk geval een exemplaar van deze algemene voorwaarden worden verstrekt.

Bij het sluiten van een leveringsovereenkomst ga je dus een tweede overeenkomst aan, die je van tevoren nooit voorgelegd krijgt, en waarvan alleen de Algemene Voorwaarden breed gedeeld worden door de netbeheerders. De overeenkomst zélf is –voor zover ik kon nagaan– slechts op de website van twee netbeheerders te vinden (in twee afwijkende versies), alsmede op de site van verschillende energieleveranciers (ook in twee afwijkende versies).

3. In de ATO en de bijbehorende Algemene Voorwaarden wordt de juridische relatie tussen een afnemer en een netbeheerder geregeld.
De ATO zelf is een kort document van één pagina, met zeven (Liander) of acht (Rendo) artikelen. Omdat de andere netbeheerders wel verwijzen naar de ATO (in de Algemene Voorwaarden) ga ik er van uit dat de model-overeenkomst zoals Rendo die publiek maakt ook geldt in die andere gevallen, omdat die ook het meest recent is (3).
De ATO begint met:
“Aansluit- en transportovereenkomst voor elektriciteit en/of gas
de kleinverbruiker
en
de regionale netbeheerder op wiens net de kleinverbruiker is aangesloten”.

Hoewel het woordje ‘tussen’ mist na de eerste regel, mogen we aannemen dat dit document dus bedoelt te zeggen dat dit een overeenkomst is tussen de kleinverbruiker en de regionale netbeheerder. Dat blijkt ook even verderop, waar na de ‘Uitgangspunten’ staat: ‘De inhoud van de afspraken tussen kleinverbruiker en netbeheerder:’, waarna zeven (Liander) of acht (Rendo) punten volgen.

In artikel 5 staat vervolgens dat de Algemene Voorwaarden van toepassing zijn:
“5. Op de aansluit- en transportovereenkomst zijn van toepassing de actuele “Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers” (zie bijlage). Deze zijn ook te downloaden vanaf de website van de netbeheerder. Alle netbeheerders in Nederland passen dezelfde Algemene Voorwaarden toe.”

De ATO bevat dus de afspraken tussen de kleinverbruiker en de netbeheerder, en bij die afspraken horen Algemene Voorwaarden. Deze twee documenten samen beschrijven de juridische relatie tussen een afnemer met een kleinverbruikersaansluiting (tot 40m3(n)/u) en de regionale netbeheerder in zijn gebied.
Hoewel de Algemene Voorwaarden wél, maar de ATO vaak niet publiek wordt gemaakt door de netbeheerders, zijn de Algemene Voorwaarden niet los van de ATO van toepassing. De ATO verwijst naar de AV (in artikel 5), en de AV geeft in artikel 2.1 aan dat ze van toepassing zijn op de ATO.

4. De aanwezigheid van een fysieke gasaansluiting schept op zichzelf geen verplichtingen voor de eigenaar of huurder van dat perceel. De aansluiting wordt gedoogd.
De afspraken tussen de kleinverbruiker en de netbeheerder liggen dus vast in een overeenkomst, met bijbehorende algemene voorwaarden. Dat is helder, tenminste, zolang die kleinverbruiker ook daadwerkelijk verbruiker is, én die overeenkomst nog geldt. Maar er bestaan ook allerlei situaties waarin er wél een gasaansluiting is, maar niemand een overeenkomst voor die aansluiting met de netbeheerder heeft. Denk bijvoorbeeld aan de volgende situaties:
  1. Het huis is verkocht, de verkopers zijn vertrokken en hebben hun energiecontracten opgezegd. Tot het moment dat de koper weer een nieuw contract afsluit, is de aansluiting ‘actief’ (in het jargon van netbeheerders en energieleveranciers), maar is er geen kleinverbruiker als contractpartij. Dit kan mutatis mutandis ook het geval zijn in huurwoningen.
  2. Een gasverlater heeft haar leveringscontract én ATO voor gas opgezegd, en die zijn beide beëindigd. De gasaansluiting zou theoretisch nog gebruikt kunnen worden (is ‘actief’), maar dat doet die gasverlater niet, want ze heeft geen gasgebruikende apparaten meer in huis.
  3. De gasaansluiting is verzegeld met een slotje. De aansluiting is niet meer ‘actief’, maar ligt er nog in zijn geheel.
In die situaties is er geen overeenkomst met de netbeheerder die de wederzijdse rechten en plichten regelt, maar er ligt nog wel een fysieke aansluiting van de netbeheerder. De vraag is dan: schept het enkele feit dat er een gasaansluiting aanwezig is verplichtingen voor de eigenaar of de huurder van dat huis?

Sommige netbeheerders (m.n. Rendo en Enexis) willen dat weleens suggereren. Door het huis te kopen dan wel te huren zou je ook een verantwoordelijkheid op je hebben genomen voor die gasaansluiting (4). Wat die verantwoordelijkheid dan inhoudt, en waar die dan is geregeld, wordt echter nooit duidelijk gemaakt. Privaatrechtelijk is er geen betrekking tussen de netbeheerder en een nieuwe eigenaar of huurder van een pand, zolang er geen nieuwe overeenkomst wordt gesloten (5). Publiekrechtelijk zijn mij geen wettelijke gronden bekend, die verplichtingen scheppen voor woningeigenaren of huurders, puur en alleen op grond van de fysieke aanwezigheid van een aansluiting. En ook de netbeheerders hebben daar tot nu toe nooit een grond voor kunnen geven. Ik neem dus aan dat die niet bestaan.

Juridisch en economisch is de aansluiting het eigendom van de netbeheerder. De netbeheerder is vanwege dat eigendom, maar ook vanwege artikel 10 Gaswet verantwoordelijk voor die gasaansluiting. Tot het tegendeel bewezen is, houd ik dus staande dat de aanwezigheid van een fysieke gasaansluiting (van de netbeheerder) op zichzelf geen verplichtingen schept voor de eigenaar of huurder van dat perceel. Sterker nog: waarschijnlijker is dat de perceeleigenaar de gasaansluiting bij afwezigheid van een overeenkomst voornamelijk gedoogd op zijn terrein, en zelfs –in extremo– verwijdering op kosten van de netbeheerder zou kunnen eisen.

5. De ATO kan eenzijdig worden opgezegd met een opzegtermijn van tien werkdagen
De ATO is een overeenkomst die kan worden opgezegd. Dat blijkt al uit de ATO zelf (artikel 7; of 6 in de oude versie die Liander hanteert):

7. De verplichtingen uit de aansluit- en transportovereenkomst gaan in op de datum waarop de kleinverbruiker als afnemer in het aansluitingenregister van de netbeheerder is opgenomen. De kleinverbruiker kan de overeenkomst op ieder moment opzeggen en beëindigen. In de Algemene Voorwaarden staat hoe kan worden opgezegd. (onderstreping door mij)

Dat wordt nog eens bevestigd in de eerste zin van artikel 3.6 van de AV:

“3.6 Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. […]”

Het artikel vervolgt met een wat omslachtige beschrijving van de manier waarop de ATO kan worden opgezegd. Het artikel luidt volledig:

“3.6 Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.
De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen. De netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd.”

Uit de tekst blijken drie zaken:
  1. De contractant kan de ATO op twee manieren opzeggen. De eerste manier is direct (schriftelijk) bij de netbeheerder (6). De tweede manier is door de leverancier op de hoogte te stellen van de gewenste beëindiging van de ATO en deze te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen. (7)
  2. Er geldt een opzegtermijn voor beide (‘elk der’) partijen (8). Voor de netbeheerder is die opzegtermijn minimaal dertig dagen (9), voor de contractant is die tien werkdagen (10). Als die opzegtermijn verstreken is, is de ATO daadwerkelijk beëindigd, zo blijkt uit de tekst (11).
  3. Het enige voorbehoud dat dit artikel maakt voor daadwerkelijke beëindiging van de ATO na verloop van de opzegtermijn betreft de situatie waarin de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten (12). Alleen dan blijft de contractant gebonden aan de ATO en daaruit voortvloeiende verplichtingen.
De ATO is dus op te zeggen door de contractant, en de ATO eindigt ook tien werkdagen na opzegging, tenzij de contractant de netbeheerder niet binnen die opzegtermijn in de gelegenheid heeft gesteld de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten.

5.1. Noodzakelijke handelingen
Wat die noodzakelijke handelingen dan zijn wordt verder niet aangegeven in het artikel, behalve dat ze noodzakelijk zijn ‘voor de beëindiging van de overeenkomst.” Sinds een drietal uitspraken van de Geschillencommissie Energie uit 2019 willen netbeheerders weleens beweren dat het fysiek afsluiten of verwijderen van de aansluiting ‘noodzakelijke handelingen’ zijn. Om een aantal redenen zou die interpretatie echter vreemd zijn:
  1. Voor de beëindiging van de overeenkomst is het strikt genomen genoeg om bijvoorbeeld de eindstanden van de meter op te nemen, of doorgegeven te krijgen, maar dat is bij de slimme meters van tegenwoordig ook al niet meer nodig.
  2. Voor de beëindiging van de overeenkomst is het niet noodzakelijk om de aansluiting af te sluiten of te verwijderen. Dat blijkt uit het feit dat er in Nederland jaarlijks duizenden Aansluit- en Transport¬overeenkomsten worden beëindigd, zonder dat de gasaansluiting fysiek wordt afgesloten of verwijderd. De ATO wordt namelijk –net als de leveringsovereenkomst– beëindigd als iemand verhuist.
  3. Voor de ‘noodzakelijke handelingen’ in artikel 3.6 moet de contractant de netbeheerder tien werkdagen na opzegging in de gelegenheid stellen. Dat is eigenlijk altijd een veel te korte periode om fysieke werkzaamheden als deze in te plannen en uit te voeren. Die kunnen daar om deze praktische reden dus al niet mee bedoeld zijn.

6. Tegelijkertijd met de leveringsovereenkomst eindigt ook de ATO
Zoals aangegeven onder 5.a geeft artikel 3.6 van de AV twee mogelijkheden om de ATO op te zeggen. Direct (schriftelijk) bij de netbeheerder, of door de leverancier op de hoogte te stellen van de gewenste beëindiging van de ATO en deze te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen. Dat laatste kan een contractant natuurlijk doen op het moment dat zij het leveringscontract opzegt (13), maar strikt noodzakelijk is het niet.
Er is namelijk ook een wettelijke grondslag die gebiedt dat de ATO wordt opgezegd als de leveringsovereenkomst wordt opgezegd, namelijk artikel 6:236 sub o BW. Daarin wordt geregeld dat een overeenkomst op dezelfde wijze (mondeling, schriftelijk of langs elektronische weg) moet kunnen worden opgezegd als waarop de overeenkomst tot stand is gekomen (14). Zoals onder 2. aangegeven gaat een consument een ATO aan op het moment dat zij een leveringsovereenkomst met een leverancier aangaat. Op grond van artikel 6:236 sub o BW kan zij dus niet alleen die leveringsovereenkomst, maar ook die ATO opzeggen op dezelfde wijze als ze die is aangegaan. Opzeggen van de leveringsovereenkomst betekent dus automatisch ook opzeggen van de ATO.

7. Als de ATO is beëindigd is er geen juridische relatie meer tussen de netbeheerder en de voormalige contractant.
Ik begon dit artikel met de vraag wat de relatie is tussen de gasverlater en de netbeheerder, als er geen leveringscontract meer is, én geen gebruik, maar nog wel een gasaansluiting die gebruikt zou kunnen worden. Daar kan ik nu het volgende over concluderen.
De Aansluit- en Transportovereenkomst geeft als enige de juridische relatie vorm tussen de afnemer en de netbeheerder. Er is geen enkele aanwijzing dat de enkele aanwezigheid van een fysieke gasaansluiting verplichtingen schept voor de eigenaar of huurder van het perceel waar die aansluiting zit. De ATO kan eenzijdig opgezegd worden door de afnemer, met een opzegtermijn van tien werkdagen. Opzeggen van de ATO kan de afnemer bovendien al doen door het leveringscontract op te zeggen waarmee hij die ATO ooit ook aanging.
Als de ATO tien werkdagen na opzegging is beëindigd is er geen juridische relatie meer tussen de voormalige afnemer en de netbeheerder. Vanaf dat moment zijn de afnemer noch de netbeheerder nog gebonden aan de afspraken in de ATO of de Algemene Voorwaarden. De nog aanwezige fysieke gasaansluiting is het eigendom en de verantwoordelijkheid van de netbeheerder, en wordt vanaf dat moment alleen nog gedoogd door de perceeleigenaar.

Voetnoten
  1. Op grond van artikel 8.1.2 van de Informatiecode Elektriciteit en Gas dient dat uiterlijk tien werkdagen na het sluiten van de leveringsovereenkomst te geschieden: “8.1.2. Uiterlijk 10 werkdagen na aanvang van de levering bij een inhuizing bevestigt en verstrekt de leverancier namens de regionale netbeheerder aan de aangeslotene de tot stand gekomen aansluit- en transportovereenkomst met de daarop van toepassing zijnde algemene voorwaarden…” De Informatiecode staat dus toe dat je als contractant tot tien werkdagen na het sluiten van de ATO verwittigd wordt over die overeenkomst, én de bijbehorende algemene voorwaarden, terwijl het BW en de Gaswet vereisen dat algemene voorwaarden tijdig verstrekt worden, voorafgaand aan of bij het aangaan van de overeenkomst (artikel 52b Gaswet, 3:40 lid 2, 6:234 jo. 233 sub b BW, 6:227a en 227 b, 6:230b lid 6, 6:230c sub 3, 6:230m lid 1 sub e, sub n, sub o , 6:230v lid 5 BWi
  2. De meeste energieleveranciers doen dat wel, echter in twee verschillende versies (die van 2013 en die van 2017).
  3. In de oude versie (2013) van de ATO zoals Liander die hanteert mist artikel 6 uit het model van 2017, dat gaat over de toepasselijkheid van alle allocatiepunten die aan de elektriciteitsaansluiting zijn toegekend. De artikelen zijn in 2017 vervolgens hernummerd.
  4. Rendo stelt het in procedures bij het kantongerecht nog weleens extremer door te beweren dat er twee ATO’s zijn, eentje voor aanleg en eentje voor transport. Die voor aanleg zou dan stilzwijgend overgaan op de volgende gebruiker, en pas eindigen na verwijdering van de aansluiting. Hiervoor is echter geen enkele evidentie, en geen van de andere netbeheerders hanteert dit exotische argument.
  5. Tenzij er in het koopcontract een kettingbeding was afgesproken, waarin de verplichtingen van de vorige eigenaar overgaan op de volgende, maar die constructie ben ik nog nooit tegengekomen in dit verband.
  6. “Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen.”
  7. “Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.”
  8. “Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen.”
  9. “De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen.”
  10. “Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden…”
  11. “…tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd…”
  12. “indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.”
  13. Het is dan afhankelijk van de door de energieleverancier gehanteerde opzegtermijn of die correspondeert met de opzegtermijn van tien werkdagen voor de ATO. Dat zal per geval verschillen, maar is in de praktijk verder van ondergeschikt belang.
  14. 6:236. “Bij een overeenkomst tussen een gebruiker en een wederpartij, natuurlijk persoon, die niet handelt in de uitoefening van een beroep of bedrijf, wordt als onredelijk bezwarend aangemerkt een in de algemene voorwaarden voorkomend beding: […]
    o. dat de bevoegdheid van de wederpartij om de overeenkomst, die mondeling, schriftelijk of langs elektronische weg tot stand is gekomen, op een overeenkomstige wijze op te zeggen, uitsluit of beperkt;”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carlo Adan
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 26-06 22:57
sideriusj schreef op zaterdag 18 april 2020 @ 19:26:
https://www.noordhollands...ren-leidingen-722-72-euro

Helaas een premium-artikel. Wellicht iemand die het hele verhaal kan posten ??
Gebruik de incognito modus van de browser ;-)))))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Carlo Adan Dat maakt voor die krant niet uit. je moet een abonnement hebben om het hele artikel te kunnen lezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Akemi
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 27-06 14:56
Carlo Adan schreef op woensdag 22 april 2020 @ 12:55:
[...]

Gebruik de incognito modus van de browser ;-)))))
Die truuk werkt niet meer...... op geen enkele nieuwssite.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
@Bram-Bos N.a.v. je laatste post, wellicht is het volgende nog voer voor dat stuk: download ik dit materiaal via de Greenchoice site, dan staat er boven dat het tot stand gekomen is in overleg met de Consumentenbond. Dat vind ik ook een zeer relevant punt: dit zijn dus de voorwaarden waar tenminste een vertegenwoordiging van 'de consument' bij betrokken is geweest. Dat kan van die andere stukken en argumenten die op tafel komen niet gezegd worden. (Dus blijf ik zeer verbaasd dat geschillencommissies e.d. zich (soms) laten omlullen door die vanaf slechts een zijde opgestelde argumenten.)

En wat betreft de versies: het lijkt me dat als de energieleverancier dit moet communiceren en dat niet doet / alleen een oude versie doorgeeft, dat deze daar de verantwoordelijkheid voor draagt. Die extra partij maakt de puzzel niet eenvoudiger, maar gelukkig lijkt het ook niet uit te maken of je in deze kwesties versies 2013 of 2017 hanteert. Waar het gaat om een beroep op algemene voorwaarden (e.d.) vanuit een leverancier zijn de regels nl. vrij duidelijk: is het niet of onvoldoende bijgevoegd, dan is het niet bindend voor de consument. Je hoeft niet (ver) te gaan zoeken.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Gwaihir schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:03:
@Bram-Bos N.a.v. je laatste post, wellicht is het volgende nog voer voor dat stuk: download ik dit materiaal via de Greenchoice site, dan staat er boven dat het tot stand gekomen is in overleg met de Consumentenbond. Dat vind ik ook een zeer relevant punt: dit zijn dus de voorwaarden waar tenminste een vertegenwoordiging van 'de consument' bij betrokken is geweest. Dat kan van die andere stukken en argumenten die op tafel komen niet gezegd worden. (Dus blijf ik zeer verbaasd dat geschillencommissies e.d. zich (soms) laten omlullen door die vanaf slechts een zijde opgestelde argumenten.)

En wat betreft de versies: het lijkt me dat als de energieleverancier dit moet communiceren en dat niet doet / alleen een oude versie doorgeeft, dat deze daar de verantwoordelijkheid voor draagt. Die extra partij maakt de puzzel niet eenvoudiger, maar gelukkig lijkt het ook niet uit te maken of je in deze kwesties versies 2013 of 2017 hanteert. Waar het gaat om een beroep op algemene voorwaarden (e.d.) vanuit een leverancier zijn de regels nl. vrij duidelijk: is het niet of onvoldoende bijgevoegd, dan is het niet bindend voor de consument. Je hoeft niet (ver) te gaan zoeken.
De algemene voorwaarden van de energeleveranciers zijn opgesteld in overleg met de Consumentenbond, maar de Algemene Voorwaarden van de netbeheerders eveneens (binnen de Coördinatiegroep Zelfregulering van de SER). Dus daarin geen verschil. Het wordt ook weleens door de netbeheerders gebruikt als argument: de AV zijn redelijk, want de Consumentenbond heeft ermee ingestemd. Waarbij de vraag natuurlijk niet wordt beantwoord of de huidige interpretatie van de AV door de netbeheerders (m.n. van artikel 5.3, maar soms ook van 3.6) strookt met hoe het destijds bedoeld is, en met wat er feitelijk staat.

Wat de oude versies betreft: als Liander zelf al een oude versie publiceert op zijn website is het lastig voor zo'n netbeheerder om een energieleverancier verantwoordelijk te houden voor een gedateerde versie op hun website.

Wat tijdigheid van verstrekking van ATO en AV betreft: zie mijn eerste voetnoot. Ook de ATO en AV van de netbeheerders zouden eigenlijk verstrekt moeten worden voorafgaand aan het sluiten van het contract. De Informatiecode verplicht -in strijd daarmee- binnen tien werkdagen na sluiting van leveringsovereenkomst. Best lastig om te corrigeren, met al die energievergelijkingssites, waar je alleen een contract met de energiemaatschappij krijgt voorgeschoteld.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@MisterH75 en @ZuinigeRijder: nog iets van Bosveld gehoord onlangs?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MisterH75
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 26-06 17:03
Bram-Bos schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:13:
@MisterH75 en @ZuinigeRijder: nog iets van Bosveld gehoord onlangs?
@Bram-Bos Nee na de laatste niks meer gehoord van Bosveld. Ik zou ze nog even kunnen triggeren en vragen om reactie als je dat echt wilt. Maar ik persoonlijk laat het liever stil wel lekker rustig :) zo ze komen vast vanzelf weer :X

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Bram-Bos schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:36:
[...]
De ATO bevat dus de afspraken tussen de kleinverbruiker en de netbeheerder, en bij die afspraken horen Algemene Voorwaarden. Deze twee documenten samen beschrijven de juridische relatie tussen een afnemer met een kleinverbruikersaansluiting (tot 40m3/u) en de regionale netbeheerder in zijn gebied.
Hoewel de Algemene Voorwaarden wél, maar de ATO vaak niet publiek wordt gemaakt door de netbeheerders, zijn de Algemene Voorwaarden niet los van de ATO van toepassing. De ATO verwijst naar de AV (in artikel 5), en de AV geeft in artikel 2.1 aan dat ze van toepassing zijn op de ATO.
[...]
6. Tegelijkertijd met de leveringsovereenkomst eindigt ook de ATO
[...]
Er is namelijk ook een wettelijke grondslag die gebiedt dat de ATO wordt opgezegd als de leveringsovereenkomst wordt opgezegd, namelijk artikel 6:236 sub o BW. Daarin wordt geregeld dat een overeenkomst op dezelfde wijze (mondeling, schriftelijk of langs elektronische weg) moet kunnen worden opgezegd als waarop de overeenkomst tot stand is gekomen (14). Zoals onder 2. aangegeven gaat een consument een ATO aan op het moment dat zij een leveringsovereenkomst met een leverancier aangaat. Op grond van artikel 6:236 sub o BW kan zij dus niet alleen die leveringsovereenkomst, maar ook die ATO opzeggen op dezelfde wijze als ze die is aangegaan. Vaak weten consumenten niet eens van het aangaan en bestaan van een ATO. Zeker niet voor het aangaan van de ATO / het energie contract Opzeggen van de leveringsovereenkomst betekent dus automatisch ook opzeggen van de ATO.

[...]
Hier boven in rood mijn verbeter / aanvul seggersties.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
MisterH75 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:58:
[...]

@Bram-Bos Nee na de laatste niks meer gehoord van Bosveld. Ik zou ze nog even kunnen triggeren en vragen om reactie als je dat echt wilt. Maar ik persoonlijk laat het liever stil wel lekker rustig :) zo ze komen vast vanzelf weer :X
Nee, je hoeft ze niet te triggeren. Ik ben gewoon benieuwd of Enexis en Bosveld aan het bijleren zijn. Van het recente rijtje hebben jij en de zoon van @ZuinigeRijder een incassobrief van Bosveld gehad, maar @vinom en @ZuinigeRijder nog niet.
onetime schreef op woensdag 22 april 2020 @ 15:02:
[...]
Hier boven in rood mijn verbeter / aanvul seggersties.
Dankjewel. Die (n) in 40m3(n)/u is mijn poging om nerdy te zijn :P . Maar dan moet ik die superscript natuurlijk wel toepassen 8)7

Je tweede suggestie vind ik daar eerlijk gezegd niet zo passen in het argument.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bram-Bos schreef op woensdag 22 april 2020 @ 14:13:
[...]
De algemene voorwaarden van de [netbeheerders] zijn opgesteld in overleg met de Consumentenbond,
Precies, dus dat van die 'na 10 dagen te hebben gehad voor xyz lopen alle rechten / plichten af', dat hebben ze in dit verband afgestemd met de consumentenvertegenwoordiging. Dat hele verhaal wat ze verder aanvoeren niet..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Nee, mijn zoon heeft na zijn email van 10 april niets meer teruggehoord. Ikzelf had verwacht dat ik na het niet betalen van de factuur ook al Bosveld op mijn nek zou hebben gehad via een brief.

En @vinom ook nog geen Bosveld brief gehad? Aangezien we op dezelfde dag Enexis voor de deur hadden staan?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Nu online
@ZuinigeRijder Nop, niks gehad van Bosveld so far.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Langerij
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-09-2021

Langerij

Prima kassie

Tja... en dan komt je buurman - veilig op 1.5mtr - ff buurten met een briefje van Enexis.
Hee Langerij, hoe staat het met jouw ''van het gas af project''? Ik heb net een brief gehad, dat ze kostenloos gaan verwijderen... #%@#% ?!? Hij heeft ergens tussen de 2 a3 jr geleden een slotje gekregen, daar netjes voor betaald en nu komen ze graag de aansluiting kostenloos verwijderen.

Hij heeft er nog achteraan gebeld om te vragen waarom ze willen verwijderen, want daar had hij geen belang bij :-). Als reden wordt gegeven dat ze geen vastrechtvergoeding meer krijgen voor de aansluiting en dan liever zelf over gaan tot verwijderen. In het kader van de veiligheid, mocht er wat ''mis'' zijn met de leiding en er onderhoud gepleegd moet worden. Was het maar beter om het hele ''zaakje'' weg te halen. Geen idee wat er ''mis'' kan gaan met een leiding uit een wijk van 2005-2006, maar goed, daar heb ik dan ook geen domeinkennis van.

Volgens mij zijn er al wel meer Tweakers geweest die dit bericht van een netbeheerder hebben gehad, vond het wel het vermelden waard dat het dus ook daadwerkelijk echt ''anders'' kan.

Woning 2006, gasloos sinds okt 2019 dmv, 10.5Kw Vaillant Arotherm 115/2 A 400V + 400L Boiler incl zonnecollectoren + 9.79 kWp PV panelen

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Robotap
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-03 10:53
TLDR dossier Robotap:
  • December 2018 - Geen gasafname meer
  • Januari 2019 - Opdracht tot afsluiting van de gasaansluiting bij Stedin en plaatsing slotje (onduidelijke communicatie over kosten en duur)
  • September 2019 - Succesvolle betwisting facturen & aanmaningen kosten tijdelijke afsluiting
  • Maart t/m juni 2020 - Stedin stuurt brieven om keuze gasaansluiting af te dwingen
  • September t/m november 2020 - Escalatie keuze gasaansluiting via deurwaarder Bosveld. Blaffen en terugblaffen. Uiteindelijk radiostilte.
  • Oktober t/m januari 2020 - Woningcorporatie Bo-Ex gaat bemiddelen tussen mij en Stedin op mijn verzoek
  • Januari 2020 - Bo-Ex komt met Stedin overeen dat aansluiting onder nieuw beleid in april kosteloos verwijderd kan worden. Ik ga verhuizen per 1 februari, dus uiteindelijk komt de beslissing bij Bo-Ex te liggen wat er gebeurt met de aansluiting.
Hoi mensen. Ik huur een appartement op 7 hoog via woningcorporatie Bo-Ex te Utrecht, dus mijn gas werd geleverd door Stedin. Eind 2018 heb ik besloten geen gas meer af te nemen. Daartoe ging Stedin brieven sturen en heb ik begin januari 2019 opdracht gegeven tot tijdelijke afsluiting. Dat kon toen nog kosteloos.

Uiteindelijk ontving ik maanden later nog een factuur, maar deze is na meermaals contact kwijtgescholden. Mijn gasaansluiting is dus gratis verzegeld maar wel in mijn opdracht.

Nu heb ik meer dan een jaar later twee brieven ontvangen die mij voor de keuze stellen om binnen twee weken aan te geven of ik: of opnieuw aansluiten, of verwijderen. Beide zijn geen opties voor mij: ik wil geen gas, maar ik zelf heb ook niet het zeggenschap over deze aansluiting, dus kan deze ook niet verwijderd worden.

Om het nog complexer te maken: er zijn concrete plannen om binnenkort onze flat gasvrij te maken. Hierbij zijn Stedin en mijn woningcorporatie betrokken. Daar heb ik laatst ook correspondentie over ontvangen waarin wordt geschreven dat er een aanbod wordt voorbereid om van het gas te gaan.

Wat raden jullie aan om te doen? Ik ben niet van plan zelf met Stedin contact op te nemen. Heb ik doordat ik wel zelf opdracht heb gegeven tot tijdelijke afsluiting, ik ook de toezegging gegeven dat ik na een jaar deze keuze zou maken, of kan ik ze zeggen dat ik daartoe geen toezegging heb gedaan? Moet ik contact opnemen met mijn woningcorporatie om advies te vragen?

Als er nog andere dossiers zijn van mensen in mijn positie hoor ik dat ook graag, dan lees ik die graag door!

Update: Hieronder mijn dossier:

Woonsituatie: Sociale huurwoning in Utrecht, woningcoöperatie Bo-ex. Alleen kookgas

November 2018: Geen gaslevering meer
Besloten dat het volgende leveringscontract geen gas nodig was, aangezien dit alleen tbv koken was. Inductieplaatje aangeschaft.

December 2018/januari 2019: Meerdere brieven van Stedin dat er geen leverancier bekend was
Na aanleiding van meerdere brieven van Stedin telefonisch contact opgenomen. De werkwijze van Stedin veranderde toen net, ipv afsluiting zonder einddatum gingen ze over tot tijdelijke afsluiting. Toestemming gegeven dat de afsluiting verzegeld mag worden. Geen toezegging gedaan over het maken van een toekomstige keuze. Ik werd niet op de hoogte gesteld van evt. kosten.
In de eerste week van januari 2019 is de aansluiting verzegeld. Vervolgens ontving ik nadat de werkzaamheden waren uitgevoerd een opdrachtbrief. Deze brief is binnengekomen nadat de verzegeling al had plaats gevonden. Hierin werd gesproken van de tijdelijkheid van de verzegeling, het maken van een keuze en de kosten voor verzegeling. Echter is met mij niets telefonisch hierover afgesproken.

Brieven:
- 7 januari 2019: Geef uw energieleverancier door
- 11 januari 2019: Verzoek tijdelijk afsluiten gasaansluiting (deze brief is ontvangen nadat werkzaamheden reeds waren uitgevoerd, hierin wordt aangegeven dat ik nog kan afzien van tijdelijke afsluiting, maar dat kon al helemaal niet)
- 4 april 2019: Nogmaals brief 'Verzoek tijdelijk afsluiten gasaansluiting' (meer dan 3 maanden na het plaatsen van mijn slot!)

januari 2019 t/m oktober 2019: Poging tot het verhalen van de kosten, deze mislukken
Ik ontvang brieven dat ik opdracht heb gegeven tot afsluiting en akkoord ben gegaan hiermee. Deze brieven ontvang ik nadat de werkzaamheden reeds zijn uitgevoerd, maar ik heb geen akkoord gegeven op de kosten. Deze worden succesvol aangevochten, telefonisch wordt er een klachtendossier aangemaakt, waarna ik een creditnota ontvang. Echter later ontvang ik nog weer aanmaningen. Het lijkt erop dat Stedin zijn zaken niet op orde heeft intern. Veel telefonische beluren en frustratie gaan hierover heen, vooral vanwege de incompetentie bij Stedin.

Brieven:
- 16 september 2019: factuur van €92,29 incl btw op de mat voor de kosten. Ik reageer met een telefoontje om dit aan te vechten, dit is succesvol.
- 24 september 2019: creditfactuur op de mat.
- 1 oktober 2019: Betalingsherinnering op de mat van afdeling debiteurenbeheer. Weer telefoongesprek.
- 28 oktober 2019: aanmaning op de mat. Weer telefoneren. Hierna is het afgelopen.

6 februari 2020 - info aanbod gasloos koken
Ik ontvang een brief van de woningcoöperatie dat ze een aanbod gaan voorbereiden voor mensen om gasloos te gaan koken. Mijn wijk moet in 2030 gasvrij zijn. Hierop reageer ik, maar verder krijg ik geen reactie.

Brieven:
- 6 februari 2020: Van woningcoöperatie, onderwerp: elektrisch koken

maart 2020 t/m juni 2020 - Stedin probeert keuze mbt de gasaansluiting af te dwingen per brief
Ik ontvang meerdere brieven van Stedin dat ik een keuze moet gaan maken. Deze zijn niet gericht aan mijn persoon, alleen aan de bewoners van dit pand. Ik negeer deze brieven.

Brieven (allen van Stedin):
- 5 maart 2020: Gasaansluiting heraansluiten of verwijderen. Strekking: binnenkort moet u uw keuze maken.
- 20 april 2020: Keuze gasaansluiting verwijderen of opnieuw inschakelen.
- 2 juni 2020: Herinnering keuze maken gasaansluiting

september tot heden - brief van de deurwaarder op de mat
Stedin probeert een keuze te escaleren via de deurwaarder - niet gericht aan mijn persoon. Ik leg dit ook voor bij mijn woningcoöperatie. Die ziet dit als mijn zaak. Wordt vervolgd.

Brieven:
- 7 september 2020 - Brief Bosveld, die namens Stedin een keuze probeert af te dwingen.

Mailwisseling met woningcoöperatie:
14-09-20
Het verwijderen van de gasmeter uit de woning is in uw complex niet van toepassing en zal dan ook niet verwijderd worden.
Dat u geen gebruik maakt van het gas is geheel aan u. Echter dient u bij Stedin wel voor het vastrecht van de gasmeter te betalen.

Hopende u voldoende geïnformeerd hebbende,
Met vriendelijke groet,
Opzichter Vastgoed Bo-Ex
Mijn reactie:
De gasaansluiting in mijn huis is van Stedin en niet van mij, ook niet van Bo-Ex. Alleen als je gas afneemt dien je te betalen voor vastrecht, dat loopt namelijk via je gasleverancier. Zonder gascontract kun je dus ook niet betalen voor het vastrecht aan Stedin. Aangezien ik geen gas afneem bij een contractant is mijn aansluiting verzegeld.

Nu is het zo dat Stedin aan mij vraagt om een keuze te maken mbt de gasaansluiting. Dat kan ik niet doen, daar ik er niet over ga of mijn gasaansluiting wel of niet verwijderd moet worden. Die keuze moet Stedin maken, in samenspraak met Bo-Ex, maar niet ik als verhuurder. Ik heb namelijk niets afgesproken over een gasaansluiting in mijn huis. Ook in mijn verhuurcontract wordt niet aangegeven dat ik gas moet afnemen of dien te betalen voor vastrecht.

Bovendien heb ik op 6 februari 2020 een brief ontvangen betreft 'elektrisch koken' waarin wordt aangegeven dat mijn wijk in 2030 aardgasvrij dient te zijn en dat men elektrisch moet gaan koken en dat er een aanbod voorbereid wordt. Het lijkt mij tegenstrijdig dat mijn aansluiting weer in gebruik wordt genomen daar ik al elektrisch kook en geen gas afneem, volgens mij past dit precies in de plannen die Bo-Ex samen met de gemeente en Stedin maakt voor de wijk.

Het lijkt mij daarom goed dat Bo-Ex in contact treedt met Stedin over wat er gebeuren moet met mijn gasaansluiting, daar die keuze niet bij mij ligt.

Ik wacht uw reactie graag af,
180920 - Terugblaf op brief Bosveld. Geen reactie, alleen verzoek om dossiernummer toe te voegen.
Beste mensen van Bosveld,

Ik kreeg van jullie een verzoek om een keuze te maken m.b.t. de gasaansluiting van Stedin in mijn huis. Die keuze is echter niet aan mij: de gasaansluiting is van Stedin, en die bevindt zich in een huis dat niet van mij is, maar van mijn verhuurder. Voorzover er iemand anders over gaat dan Stedin, is dat mijn verhuurder. Uw cliënt zal dus met de verhuurder in contact moeten treden om te bepalen wat er met die gasaansluiting moet gebeuren.

Als Stedin er uit is met mijn verhuurder verleen ik graag op afspraak alle medewerking voor werkzaamheden die Stedin wenst. Ik zal daar echter geen opdracht toe geven, en daartoe ben ik ook niet verplicht. Ook voorafgaand, bij of na het plaatsen van de verzegeling op de gasmeter ben ik niet akkoord gegaan met welke vervolgwerkzaamheden dan ook. Ik wijs dan ook bij voorbaat het in rekening brengen van kosten voor welke werkzaamheden dan ook van de hand.

Met vriendelijke groet,
250920 - Nieuwe brief van Bosveld in de brievenbus, zonder envelop en dagtekening. Het lijkt erop dat ze aan de deur zijn geweest, maar ons hebben gemist. Zelfde inhoud. Nogmaals gereageerd op mailconversatie met Bosveld, en ook een e-mail gestuurd naar Stedin met dezelfde inhoud, maar toegevoegd ze dringend te verzoeken om deze wijze van communiceren te staken.
zie de brief alhier: Brief Bosveld

Gereageerd op deze brief met een mail naar Stedin en Bosveld van dezelfde strekking en een telefoontje naar Bosveld.
De mail is gestuurd naar: FM_Gasloos@stedin.net (dit stond bovenaan enkele brieven van Stedin.

Beste mensen van Stedin,

Ik kreeg van jullie een verzoek om een keuze te maken m.b.t. de gasaansluiting van Stedin in mijn huis. Die keuze is echter niet aan mij: de gasaansluiting is van Stedin, en die bevindt zich in een huis dat niet van mij is, maar van mijn verhuurder, Stichting Bo-Ex '91. Voorzover er iemand anders over gaat dan Stedin, is dat mijn verhuurder, Stichting Bo-Ex '91. U zult dus met mijn verhuurder in contact moeten treden om te bepalen wat er met die gasaansluiting moet gebeuren.

Als Stedin er uit is met mijn verhuurder verleen ik graag op afspraak alle medewerking voor werkzaamheden die Stedin wenst. Ik zal daar echter geen opdracht toe geven, en daartoe ben ik ook niet verplicht. Ook voorafgaand, bij of na het plaatsen van de verzegeling op de gasmeter ben ik niet akkoord gegaan met welke vervolgwerkzaamheden dan ook. Ik wijs dan ook bij voorbaat het in rekening brengen van kosten voor welke werkzaamheden dan ook van de hand.

Daarom wil ik u verzoeken uw brieven richting mij, ook de pogingen die gerechtsdeurwaarder Bosveld onderneemt, met het maken van een keuze te staken en contact op te nemen met mijn verhuurder.
Op mail Bosveld komt geen antwoord. Op mail Stedin de volgende auto-reply:
Beste meneer, mevrouw,

Hartelijk dank voor uw bericht.

Wij nemen uw bericht binnen 10 werkdagen in behandeling.
Als het nodig is nemen wij contact met u op.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Contractloos
Stedin Netbeheer B.V.
290920 - Reactie van Stedin op mijn mail (binnen 2 werkdagen), verstuurd vanaf fm_gasloos@stedin.net.
Beste meneer Robotap

Hartelijk dank voor uw bericht.

Als u de huurder bent, bent u zelf verantwoordelijk voor het maken van de keuze over de gasaansluiting in uw pand
Wel adviseren wij u de keuze af te stemmen met uw verhuurder.
Wij willen u graag spreken
Daarom vragen wij u om contact met ons op te nemen via telefoonnummer [verwijderd] of uw telefoonnummer te mailen zodat wij u kunnen bellen.

Met vriendelijke groet,

Medewerker Stedin
Beheerder Portal Proces Gemeente & Woningbouw
Afdeling Transportomzet
SPOC Klant & Klaar en Aardgasloos
Ik win advies in bij het tweakersforum en stuur onderstaande reactie naar hetzelfde e-mailadres
Beste [FM_Gasloos]

Dank voor uw bericht. Het was natuurlijk mooi geweest als u allereerst excuses had aangeboden voor de nodeloze intimidatie door een deurwaarder, maar dat is kennelijk teveel gevraagd.

U stelt in uw bericht dat ik als huurder zelf verantwoordelijk ben voor het maken van de keuze over de gasaansluiting in mijn pand. Ik bestrijd dat. De gasaansluiting is van Stedin, en de verantwoordelijkheid van Stedin. En voor zover er iemand anders over beschikt (in de zin van de Begrippencode Gas) is het de eigenaar van 'mijn pand', namelijk de verhuurder en die heeft geen toestemming gegeven om de gasaansluiting definitief te verwijderen. Ik heb hierin geen enkele wettelijke of privaatrechtelijke verantwoordelijkheid, en ik ben ook niet verplicht om welke overeenkomst dan ook met jullie aan te gaan.

Stedin heeft in januari 2019 mijn gasaansluiting kosteloos voorzien van een slot, waardoor ik geen gas meer kan gebruiken (mocht ik dat al willen). Er is toen niet afgesproken dat dit slechts een tijdelijke oplossing zou zijn, of dat hier kosten aan verbonden waren. We hebben hier al eerder (ook in 2019) over gesproken toen Stedin de kosten voor tijdelijke afsluiting wilde verhalen, en ik zie niet in waarom jullie steeds op dit punt willen terugkomen.

Mocht u iets met de gasaansluiting willen, dan richt u zich tot de verhuurder:

[gegevens verhuurder]

Ik beveel u verder aan de hoofdstukken zes en acht te lezen uit de bundel 'De afsluitboete bestaat niet' van Bos (2020), die u kosteloos kunt downloaden op:
https://www.polderhuis.org/abn

U geeft aan mij te willen spreken. Indien het bovenstaande nog niet duidelijk genoeg is, kan ik dit desgewenst nog verder toelichten indien u mij belt op [telefoonnummer].

Vriendelijke groeten
Update 161020 - van Stedin geen reactie, telefoon of iets dergelijks gehad. Wel reactie van Bo-Ex, die zich er wel proactief in willen gaan mengen. Voelt erg prettig om te weten dat de coöperatie zich er mee wil gaan bemoeien, waar ze dat eerder nog niet wilden.
Geachte heer Robotap,

Ik had nog even contact gehad met één van mijn collega's hierover en deze deelde mij mee dat u inderdaad waarschijnlijk geen vastrecht hoefde te betalen. Voor nu zoals ik eerder al aangaf gaan we de gasmeter niet verwijderen maar zal deze inderdaad als de gehele flat gasloos wordt, verwijderd worden.
Mocht Stedin toch weer contact op nemen met u dmv een brief, mail deze aub naar ons zodat wij verder in contact gaan treden met Stedin.

Met vriendelijke groet,
Opzichter Vastgoed
Update 281020: Bosveld in de Bocht. Na radiostilte op mijn mails naar Bosveld en Stedin plots weer een brief op de mat. Er wordt gedreigd met verwijderen en het verhalen van de kosten voor het verwijderen en de eventuele juridische procedure.
Zie brief: Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/61TE0ESaPoGLs4TXoWuW8tc3EO4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/gR3WLm4jsVeBoThkBCCFScO5.jpg?f=fotoalbum_large

Nog geen reactie gestuurd, ik heb wel de brief doorgestuurd naar de woningcoöperatie. Zij zullen contact opnemen met Stedin zoals ze hadden beloofd.

Update: 2-11-2020

Gebeld met Bosveld. Helaas kwam er weinig uit, ook geen excuses. Ze wisten mij niet te vertellen op welke grond en rol deze brieven werden verstuurd. 'ik zit niet afdoende in het dossier'. En 'wij zijn een incasso- en deurwaardersbureau' dat handelt in opdracht van Stedin.

Heb ze verzocht om voortaan alle communicatie via mijn woningcorporatie te laten lopen. Daarnaast zou ik door hen gemaild zijn vanaf e-mailadres 'stedin at bosveld punt nl' in september. Die mail(s) zijn niet door mij ontvangen. Wel interessant dat ze dus een eigen mailadres/forwarder hebben speciaal voor Stedin daar.

Onderstaande mail gestuurd naar Stedin (fm_gasloos) op 02-11-20
Beste medewerkers van Stedin,

Helaas ontving ik recentelijk weer een intimiderende brief in de brievenbus, uit uw naam geschreven door deurwaardersbedrijf Bosveld. Ondanks dat ik inhoudelijk reageer op uw e-mail en daarnaast mijn contactgegevens aanbiedt, kiest er helaas voor om de communicatie via de deurwaarder te laten lopen, u begrijpt vast dat dit niet opbouwend werkt. Zoals ik eerder aangegeven heb is het niet mijn verantwoordelijkheid een keuze te maken met betrekking tot de gasaansluiting. De gasaansluiting is namelijk niet van mij. Mijn woningcorporatie heeft daarnaast aangegeven dat de gasaansluiting niet verwijderd kan worden, dus ook al zou ik die keuze willen maken, dan kan dat niet.

Uw communicatie wordt doorgestuurd richting de woningcorporatie, op hun verzoek. Zij zullen verder de communicatie en afhandeling in dezen met u oppakken. Ik wil u dus verzoeken uw praktijk van het sturen van brieven via deurwaarders e.d. te staken.
Ik ontvang hiervan graag een bevestiging.

Met vriendelijke groeten,
Update 16-11-20
Update: Bo-ex krabbelt terug...

Vandaag ontving ik een belletje van de opzichter van mijn woningcorporatie met wie ik contact heb. Helaas het gesprek niet opgenomen, dat gaat namelijk niet op mijn type telefoon.

De opzichter gaf aan dat hij met zijn collega's had overlegd dat mijn hoofdpijndossier met Stedin toch mijn eigen verantwoordelijkheid is, omdat de huurwoning met een gasaansluiting opgeleverd is. Ik moet dus zelf zorg moet dragen voor een leveringscontract, omdat er een gasaansluiting in mijn woning aanwezig is. Verwijdering is niet van toepassing.

Op 16 oktober zei deze zelfde opzichter nog het volgende:
Ik had nog even contact gehad met één van mijn collega's hierover en deze deelde mij mee dat u inderdaad waarschijnlijk geen vastrecht hoefde te betalen. Voor nu zoals ik eerder al aangaf gaan we de gasmeter niet verwijderen maar zal deze inderdaad als de gehele flat gasloos wordt, verwijderd worden.
Mocht Stedin toch weer contact op nemen met u dmv een brief, mail deze aub naar ons zodat wij verder in contact gaan treden met Stedin.
Toen ik heb vroeg waar dit is vastgelegd in bijv mijn huurvoorwaarden of huurcontract dat ik een contract voor de levering van gas moet hebben of gebruik moet maken van mijn gasaansluiting wist hij dat niet aan te geven, alleen dat dat nou eenmaal zo is(!?).

Toen ik hem wees op het feit dat dit niet het gene is wat hij eerder in zijn mail aangaf, namelijk dat zij het verder oppakken met Stedin en dat hierin duidelijk aangegeven staat dat zij het verder zullen gaan afhandelen, kreeg ik niet een bevredigend antwoord.

Hij legt het nu neer bij de juridische afdeling van de woningcorporatie, dus ik ben benieuwd wat hier nog verder uit gaat rollen. Ik moet zeggen dat ik redelijk teleurgesteld ben, maar ben ook benieuwd met welke argumentatie mijn woningcorporatie gaat komen om aan te geven dat ik een contract voor gas moet afsluiten.

[b] Update 20 januari 2021 - Hopelijk de laatste![b/]

Per 1 februari 2021 ga ik verhuizen uit mijn woning naar een nieuwe huurwoning. Helaas wel eentje met een gasaansluiting, dus wellicht dat ik in de toekomst weer terugkom in dit topic.

Daarnaast heeft Bo-Ex het contact met Stedin verder afgehandeld. Uitkomst hiervan is dat Stedin bereid is om de gasaansluiting in april onder de nieuwe regeling kosteloos te verwijderen, een enorme koerswijziging dus weer.

Uit de mail van de medewerker van Bo-Ex (een andere medewerker dan waar ik eerder mee contact had):
Contact Stedin en koerswijziging
Nadat ik gisteren uw dossier gelezen had ben ik gaan bellen met Stedin. Na uitleg van de situatie en luisteren van beide kanten kwam de dame van Stedin met het bericht dat het beleid bij hun is gewijzigd. Mede door de wens vanuit de overheid om gasverbruik terug te brengen en de daarbij steeds vaker verdwijnende aansluitingen hebben hun besloten om vanaf maart 2021 de gasmeters indien gewenst kosteloos te verwijderen.
Dit bracht nu natuurlijk de oplossing tussen u en Stedin. tijdens dit gesprek zag ik dat u de huur opgezegd had. Hierom heb ik eerst contact met u gezocht voordat ik Stedin vroeg om de verwijdering in gang te zetten.
Bo-Ex gaat nu zelf intern bepalen of ze mijn woning gasloos gaan maken na de overeenkomst met Stedin of dat de woning weer aangesloten gaat worden op het gas. Daarnaast gaan ze aan de slag om te kijken of ze in casussen zoals de mijne meer zouden moeten doen dan slechts bemiddelen, omdat ze als woningeigenaar meer verantwoordelijkheden hebben en voor huurders dit hele nare situaties zijn. Vanuit Bo-Ex heb ik daarnaast excuses ontvangen voor de gang van zaken.

Interessant punt wat nog naar voren kwam:
Bo-Ex gaf daarnaast aan dat ze zelf geen verwijderingen van gasaansluitingen meer doen als er nieuwe huurders in een woning kwamen, omdat het contact met Stedin zo moeizaam liep. De samenwerking liep spaak op twee punten: 1. Stedin zat vast op een minimale termijn van 8 week voordat de werkzaamheden werden uitgevoerd 2. Facturen en communicatie e.d. werden stelselmatig naar de nieuwe huurders gestuurd.

Netto opbrengst dossier:
  • 4 onterechte facturen en aanmaningen Stedin
  • 6 dreigbrieven van Stedin
  • 3 blafbrieven van deurwaarder Bosveld
  • Meerdere e-mailconversaties
  • Ontelbare uren in de wacht bij Stedin/Bosveld/Bo-Ex

[ Voor 255% gewijzigd door Robotap op 20-01-2021 14:53 . Reden: Dossier maken. ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
djwisselink schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:33:
Hoi mensen. Ik huur een appartement op 7 hoog via woningcorporatie Bo-Ex te Utrecht, dus mijn gas werd geleverd door Stedin. Eind 2018 heb ik besloten geen gas meer af te nemen. Daartoe ging Stedin brieven sturen en heb ik begin januari 2019 opdracht gegeven tot tijdelijke afsluiting. Dat kon toen nog kosteloos.

Uiteindelijk ontving ik maanden later nog een factuur, maar deze is na meermaals contact kwijtgescholden. Mijn gasaansluiting is dus gratis verzegeld maar wel in mijn opdracht.

Nu heb ik meer dan een jaar later twee brieven ontvangen die mij voor de keuze stellen om binnen twee weken aan te geven of ik: of opnieuw aansluiten, of verwijderen. Beide zijn geen opties voor mij: ik wil geen gas, maar ik zelf heb ook niet het zeggenschap over deze aansluiting, dus kan deze ook niet verwijderd worden.

Om het nog complexer te maken: er zijn concrete plannen om binnenkort onze flat gasvrij te maken. Hierbij zijn Stedin en mijn woningcorporatie betrokken. Daar heb ik laatst ook correspondentie over ontvangen waarin wordt geschreven dat er een aanbod wordt voorbereid om van het gas te gaan.

Wat raden jullie aan om te doen? Ik ben niet van plan zelf met Stedin contact op te nemen. Heb ik doordat ik wel zelf opdracht heb gegeven tot tijdelijke afsluiting, ik ook de toezegging gegeven dat ik na een jaar deze keuze zou maken, of kan ik ze zeggen dat ik daartoe geen toezegging heb gedaan? Moet ik contact opnemen met mijn woningcorporatie om advies te vragen?

Als er nog andere dossiers zijn van mensen in mijn positie hoor ik dat ook graag, dan lees ik die graag door!
Heb je een kopie van die opdracht van vorig jaar bewaard? Het zou kunnen dat je daarop getekend hebt voor vervolgwerkzaamheden na 12 maanden, maar dat hoeft niet per se. Als jij nergens zwart-op-wit een overeenkomst bent aangegaan voor een vervolgkeuze of vervolgwerkzaamheden, heeft Stedin weinig grond om jou ergens toe te verplichten, m.i.

EDIT: ik zie je post van vorig jaar djwisselink in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?"

Zo te zien heb je nergens voor getekend, én is het aan de woningbouwcorporatie om te bepalen of die fysieke aansluiting nu verwijderd moet worden of niet. Ik zou dus reageren naar Stedin in de trant van:
- Ik heb nooit een afspraak met jullie gemaakt om over 12 maanden werkzaamheden uit te voeren (of: toon maar aan dat ik dat gedaan heb)
- Ik ga niet over die aansluiting, dat doet mijn verhuurder. Ik verwijs u graag naar Bo-Ex voor uw probleem.

[ Voor 12% gewijzigd door Bram-Bos op 22-04-2020 17:53 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jurk738
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Bram-Bos schreef op woensdag 22 april 2020 @ 09:36:

De Aansluit- en Transportovereenkomst geeft als enige de juridische relatie vorm tussen de contractant en de afnemer.
'afnemer' moet 'netbeheerder' zijn denk ik.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
jurk738 schreef op woensdag 22 april 2020 @ 18:22:
[...]

'afnemer' moet 'netbeheerder' zijn denk ik.
Nee hoor, omgekeerd :) .
Bij een ATO zijn de contractanten de Netbeheerder en de afnemer.
Bij de algemene voorwaarden zijn het “gebruiker” (de partij die de AV aan de overeenkomst verbindt, de netbeheerder dus) en de afnemer.

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 19:43
Wow @Bram-Bos wat een lap. Daar ga ik even goed voor zitten.
Je zegt dat het je wel handig lijkt om dit beschikbaar te hebben. Wil je het op de website van gasverlaters zetten als een toegift aan de ATO? Of wil je elders publiceren? Of gebruiken in de communicatie naar de netbeheerders?
Het is bijna vermakelijk om te lezen al is het een serieus en net stuk.
Ik zal het later inhoudelijk reviewen

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Cable_boy schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:23:
Wow @Bram-Bos wat een lap. Daar ga ik even goed voor zitten.
Je zegt dat het je wel handig lijkt om dit beschikbaar te hebben. Wil je het op de website van gasverlaters zetten als een toegift aan de ATO? Of wil je elders publiceren? Of gebruiken in de communicatie naar de netbeheerders?
Het is bijna vermakelijk om te lezen al is het een serieus en net stuk.
Ik zal het later inhoudelijk reviewen
Ik denk dat het nuttig is om onze collectieve kennis inzichtelijk en gestructureerd te hebben, waardoor het makkelijker bruikbaar wordt voor anderen. In eerste instantie alleen publicatie hier in het topic en in de TopicStart, maar met die drie hoofdstukken heb ik al wel een mooie romp voor een Tweakers-e-book. Een aparte gasverlaters-website is ook weleens over nagedacht en ik weet dat @Hans299 er ook mee bezig is. Daar zou dit werk ook kunnen staan. Dank alvast voor het reviewen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Eh.. je weet dat het voorstel om het anders te doen al in de 1e kamer ligt, toch? Ik bedoel, ik vind het fantastisch hoe serieus je dit verhaal blijft ondersteunen, maar het is hopelijk met een maandje of wat wel bekeken.

Acties:
  • +19 Henk 'm!
Gwaihir schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:50:
Eh.. je weet dat het voorstel om het anders te doen al in de 1e kamer ligt, toch? Ik bedoel, ik vind het fantastisch hoe serieus je dit verhaal blijft ondersteunen, maar het is hopelijk met een maandje of wat wel bekeken.
Zeker weet ik dat er een amendement is aangenomen door de TK, en dat de EK die nu ook moet meenemen in het vaststellen van de wijzigingen op de Gaswet. En dan moet er nog een ministeriële regeling komen, en dan moet de ACM nog akkoord gaan met het voorstel van Netbeheer Nederland om de Tarievencode Gas aan te passen. En dat laatste is nog helemaal niet zeker. Bijvoorbeeld omdat het om 50% van een ongereguleerd tarief gaat.

En als dat dan allemaal geregeld is, dan is verwijdering op verzoek 50% goedkoper voor de opdrachtgever en dragen de achterblijvers de andere helft van de kosten, terwijl nu -principieel gezien- de netbeheerders alle kosten dragen (en dat niet kunnen verrekenen in de periodieke tarieven) als ze geen opdracht krijgen. En dat voor een procedure die in het licht van de transitie naar complete wijken van het aardgas af zich eerder leent voor een wijksgewijze aanpak.

En meer fundamenteel gesproken erger ik me gewoon
  • aan het totale gebrek aan een kosten-baten-analyse van dat nieuwe beleid van de netbeheerders. Ze denken de kosten toch wel te kunnen verleggen.
  • aan de arrogantie waarmee ze basaal consumentenrecht aan hun laars lappen
  • aan het ten eigen bate herinterpreteren van algemene voorwaarden én een gedragscode die hen zelf bindt
  • aan de suggestieve wijze waarop ze consumenten op het verkeerde been zetten.

[ Voor 18% gewijzigd door Bram-Bos op 22-04-2020 23:14 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JohnBr
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 28-12-2024
Bram-Bos schreef op woensdag 22 april 2020 @ 22:08:
[...]
En meer fundamenteel gesproken erger ik me gewoon
  • aan het totale gebrek aan een kosten-baten-analyse van dat nieuwe beleid van de netbeheerders. Ze denken de kosten toch wel te kunnen verleggen.
  • aan de arrogantie waarmee ze basaal consumentenrecht aan hun laars lappen
  • aan het ten eigen bate herinterpreteren van algemene voorwaarden én een gedragscode die hen zelf bindt
  • aan de suggestieve wijze waarop ze consumenten op het verkeerde been zetten.
Amen _/-\o_

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Robotap
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 14-03 10:53
Bram-Bos schreef op woensdag 22 april 2020 @ 17:41:
[...]

Heb je een kopie van die opdracht van vorig jaar bewaard? Het zou kunnen dat je daarop getekend hebt voor vervolgwerkzaamheden na 12 maanden, maar dat hoeft niet per se. Als jij nergens zwart-op-wit een overeenkomst bent aangegaan voor een vervolgkeuze of vervolgwerkzaamheden, heeft Stedin weinig grond om jou ergens toe te verplichten, m.i.

EDIT: ik zie je post van vorig jaar djwisselink in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet?"

Zo te zien heb je nergens voor getekend, én is het aan de woningbouwcorporatie om te bepalen of die fysieke aansluiting nu verwijderd moet worden of niet. Ik zou dus reageren naar Stedin in de trant van:
- Ik heb nooit een afspraak met jullie gemaakt om over 12 maanden werkzaamheden uit te voeren (of: toon maar aan dat ik dat gedaan heb)
- Ik ga niet over die aansluiting, dat doet mijn verhuurder. Ik verwijs u graag naar Bo-Ex voor uw probleem.
Dankjewel voor je reactie. In de bevestigingsbrief van Stedin staat onder 'voorwaarden tijdelijk afsluiten van gasaansluiting':

Binnen 12 maanden is het aan u om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of definitief verwijderen van uw gasaansluiting. Voor die tijd nemen we contact met u op en horen we graag wat uw definitieve keuze wordt.

Ik heb zelf dit verder niet bevestigd, danwel ondertekend. Daarnaast zeggen ze ook dat ze voor de 12 maanden contact met me opnemen. Dat hebben ze nagelaten. Afijn, ik zal ze dus inderdaad verwijzen naar de woningcorporatie voor hun probleem & aangeven dat ik nooit een afspraak heb gemaakt/ondertekend om een keuze te maken. Thanks!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Nu online
50% van 0 euro is nog steeds 0 euro ;)

Voor de meeste hier is het een princiepe zaak (geworden) door de houding van de netbeheerders.

De 50/50 ligt al even bij de politiek en is al een keer van de tekentafel geveegt omdat het niet te doen was. Ik ben benieuwd waar ze nu mee gaan komen. En dat zal dan zijn voor de nieuwe gas verlaters en niet met terugwerkende kracht lijkt mij.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Er ligt een voorstel om 50% van de kosten die nu voor de consument zijn te laten dragen door de netbeheerder.
Dat is prima, maar verandert in beginsel niets aan ons inzicht dat zolang de consument geen opdracht geeft voor werkzaamheden en gewoon conform de voorwaarden het leveringscontract en de Aansluit en Transportovereenkomst opzegt ook niets hoeft te betalen voor verzegelen, afdoppen of verwijderen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• david5
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 26-11-2021
Project drie het opzeggen van een gascontract. Ditmaal van een openluchtbad die 100% verwarmd wordt met lucht water. Ik ben benieuwd naar de route van Enexis.

De reactie van de Energie van Ons is wel top. Binnen 24 uur een bevestiging. Dat is het mooie van een energiecoöperatie. Stop met het spekken van de aandeelhouders, koop lokaal!
"
Beste heer ,

Bedankt voor je bericht. Wij zullen je contract voor het product gas beëindigen per 10-5-2020 en de netbeheerder hiervan op de hoogte stellen.
Je ontvangt binnen 6 weken een eindafrekening.

Heb je nog vragen of wil je meer informatie? Kijk dan op onze website voor veelgestelde vragen en voor onze contactgegevens.
Wil je wijzigingen doorgeven of inzien ga dan naar Mijn Energie VanOns.

Met vriendelijke groet,

Energie VanOns
cid:image002.jpg@01D3DB38.41F393D0
Zernikelaan 17, 9747 AA Groningen
T: 085 - 0160 111
https://energie.vanons.org

Van: Techniek Zomerbad Peize
Verzonden: zondag 19 april 2020 08:39
Aan: Klantenservice | Energie VanOns
CC:
Onderwerp: opzegging gascontract klant:

Geachte heer / mevrouw,

Hierbij zegt Stichting Zwembad Peize Zomer '89 het gascontract op bekend onder EAN: per 10 mei 2020. Dit, omdat we geen verbruik hebben op deze aansluiting. Ten slotte is een ongebruikt product zonde van het geld.

Daarnaast machtig ik u de ATO op te zeggen bij de netbeheerder.

Graag ontvangen we een bevestiging van bovenstaande.

--
Met vriendelijke groet,

"

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@david5: spannend én goed, een heel openluchtbad zonder gas. Wel een welgemeende waarschuwing: de Tweakers-route is ontwikkeld rond de beschermde kleinverbruikers-aansluitingen van ≤ 40 m3/u, en dit zwembad zou mogelijk weleens in een andere categorie kunnen vallen met een andere, specifieke ATO en andere / minder consumentenbescherming.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
@david5: Vergeet ook niet de publieke opinie te gebruiken. Een openluchtzwembad dat 'genaaid' wordt door een netbeheerder doet het goed in de media.

Overigens kunnen de kosten van het afsluiten ook *veel* hoger uitvallen, aangezien je niet (automatisch) de consumententarieven krijgt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Shadowhawk00
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11-05-2024
TheGhostInc schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:36:
@david5: Vergeet ook niet de publieke opinie te gebruiken. Een openluchtzwembad dat 'genaaid' wordt door een netbeheerder doet het goed in de media.

Overigens kunnen de kosten van het afsluiten ook *veel* hoger uitvallen, aangezien je niet (automatisch) de consumententarieven krijgt.
Die publieke opinie kan je ook in de normale gevallen gebruiken, wat een netbeheerder die het lastig/duur maakt voor mensen om minder CO2 uit te stoten. Met de hele stikstof crisis waar bedrijven omvallen vanwege het milieu word het lastig uitleggen dat een monopolist in overheidshanden het milieu bewust schade toebrengt.

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Cable_boy schreef op woensdag 22 april 2020 @ 21:23:
@Cable_boy: hieronder een voorbeeld waarom het makkelijk is om op die hoofdpunten referentiedocumenten te hebben. Dat scheelt vervolgens een hoop herhaling :P

Dit artikel is ook opgenomen in de bundel 'De afsluitboete bestaat niet', als Hoofdstuk 7: Nieuwe bewoners en de gasaansluiting.

Verhuizende gasverlaters en de gasaansluiting

versie 1

Verhuizers (huurders én kopers) die vanaf de sleuteloverdracht geen gas gebruiken én geen leveringscontract voor gas afsluiten hoeven sowieso niet te betalen voor afsluiten of verwijderen van de gasaansluiting, als ze daar zelf niet om vragen. De meeste netbeheerders erkennen dat ook, maar communiceren dit verder niet actief.

De transitie naar het aardgasvrij maken van alle woningen in Nederland is een gigantische opgave. Een goed moment om bestaande huizen zo aan te passen dat ze geen gas meer nodig hebben is natuurlijk bij een verhuizing. Dan is er meestal de ruimte voor het ingrijpender hak- en breekwerk, voor isolatie en voor aanpassing van het afgiftesysteem voor verwarming. Dat kost wat, maar dan is het huis wel klaar voor de toekomst. En de gaskraan kan dicht.

Voor een deel van die verhuizers is die gasmeter weliswaar nutteloos, maar zit die ook niet in de weg. Uit eigen beweging zullen ze dus geen opdracht geven aan de netbeheerder om de aansluiting te verwijderen. Netbeheerders zullen op een gegeven moment wel aan de bel trekken met het verzoek een keuze te maken: óf een leveringscontract afsluiten, óf de aansluiting laten verwijderen en de rekening daarvoor betalen.

Verhuizers die op hun nieuwe adres nooit een leveringscontract voor gas hebben afgesloten, hoeven echter zeker niet in te gaan op dat verzoek. In hun situatie ontbreekt –zelfs volgens de meeste netbeheerders zelf– elke grondslag om hen een rekening te sturen voor het afsluiten of verwijderen van die aansluiting, als de verhuizer daar niet zelf opdracht toe geeft.

Dat zit als volgt. De fysieke gasaansluiting zelf schept geen juridische verplichtingen voor de perceeleigenaar of huurder van een woning (zie §4 van De ATO als virtuele overeenkomst). Die verplichtingen ontstaan pas als er een Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) wordt afgesloten voor die aansluiting, en dat gebeurt pas in de slipstream van het sluiten van een leveringsovereenkomst met een energieleverancier. Als een verhuizer dus vanaf het moment dat zij de sleutel krijgt afziet van gasgebruik en dus geen leveringsovereenkomst voor gas aangaat, ontstaan er ook geen verplichtingen jegens de netbeheerder.

En daarmee vervalt het eerste standaard-argument van de netbeheerders. Daarin betogen ze dat gasverlaters hoe dan ook moeten betalen voor afsluiten of verwijderen van de aansluiting, omdat de afsluiting of verwijdering ‘dwingend’ zou voortvloeien uit het beëindigen van de ATO (zie Artikel 5.3 als de booby-trap van de netbeheerders). In het geval van verhuizers is er echter nooit een ATO gesloten tussen die verhuizer en de netbeheerder, omdat ze nooit een leveringscontract voor gas op dat adres hebben afgesloten.

Het tweede standaard-argument van de netbeheerders om een betalingsverplichting te suggereren –artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas– vervalt daarmee ook (zie voor een uitgebreidere bespreking: De Tarievencode Gas ontcijferd). Dat artikel begint namelijk met de zinsnede ‘Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst…’, en is daarom alleen van toepassing in situaties waarin de ATO wordt beëindigd. En zoals gezegd, de verhuizer in kwestie heeft helemaal geen ATO (gehad) om te beëindigen.

Verhuizers, of het nu kopers of huurders zijn, zijn dus sowieso nergens toe verplicht als het gaat om de gasaansluiting, op voorwaarde dat ze vanaf de sleuteloverdracht geen gas gebruiken en geen gasleveringscontract hebben afgesloten.

De netbeheerders beginnen dat ook door te krijgen. Bij Liander is er zelfs een speciale procedure voor eigenaar-bewoners als je ze belt en uitlegt wat de situatie is. Als je kunt aantonen met een kopie van je koopcontract vanaf welk moment je het huis bewoont, zeggen ze toe de aansluiting kosteloos te verwijderen. Bij Enexis en Stedin loopt dat nog wat stroever, maar uiteindelijk lukt het wel. Alleen Rendo is nog in de ontkenningsfase op dit punt.

Het ontbreekt er echter nog aan dat de netbeheerders dit actief communiceren, bijvoorbeeld op hun websites. Er zullen dus nog genoeg verhuizers in de foutieve veronderstelling verkeren dat ze zelf opdracht moeten geven tot het verwijderen van de gasaansluiting, en vervolgens de rekening moeten betalen.

Onnodig dus. Houd de gaskraan dicht vanaf de start. En gebruik dat geld maar voor extra isolerend glas, dakisolatie of een blowerdoor-test.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• david5
Dank voor de tip maar het zwembad is reeds klein verbruiker met een verbruik <500m3 en een G4 gasmeter. Het zwembad is drie jaar geleden van G16 naar G4 gegaan. En van 3x25A naar 3x80A om de verwarming met warmtepompen mogelijk te maken. De gasaansluiting was er nog bij nood om bij heel koud weer het opwarmen (ontdooien warmtepompen mogelijk te maken) van het bad mogelijk te maken.
Bram-Bos schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:29:
@david5: spannend én goed, een heel openluchtbad zonder gas. Wel een welgemeende waarschuwing: de Tweakers-route is ontwikkeld rond de beschermde kleinverbruikers-aansluitingen van ≤ 40 m3/u, en dit zwembad zou mogelijk weleens in een andere categorie kunnen vallen met een andere, specifieke ATO en andere / minder consumentenbescherming.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• david5
Ik ga er vanuit dat het zwembad als consument behandeld wordt, het betreft een kleinverbruik aansluiting met consumentencontract bij de energiecoöperatie.
TheGhostInc schreef op donderdag 23 april 2020 @ 09:36:

Acties:
  • +3 Henk 'm!
david5 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:15:
Dank voor de tip maar het zwembad is reeds klein verbruiker met een verbruik <500m3 en een G4 gasmeter. Het zwembad is drie jaar geleden van G16 naar G4 gegaan. En van 3x25A naar 3x80A om de verwarming met warmtepompen mogelijk te maken. De gasaansluiting was er nog bij nood om bij heel koud weer het opwarmen (ontdooien warmtepompen mogelijk te maken) van het bad mogelijk te maken.

[...]
Top. Een openluchtzwembad hadden we nog niet in onze lijst staan, maar het heeft nummer 186 gekregen ;) Houd ons op de hoogte.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• david5
COOL!
Bram-Bos schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:21:
[...]

Top. Een openluchtzwembad hadden we nog niet in onze lijst staan, maar het heeft nummer 186 gekregen ;) Houd ons op de hoogte.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Mijn zoon heeft ook een reactie terug van Bosveld, na de mail terug van 11 april.

Een beetje een onverwacht antwoord na 8 werkdagen 8)7

Members only: Bosveld mail
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Ben benieuwd wat er dan uiteindelijk in de brief staat die gestuurd is (nog niet binnen). Het zit namelijk zo dat het energiecontract op de naam van zijn vrouw staat en hij met zijn email adres de mail gestuurd heeft ondertekend met haar naam, natuurlijk in samenspraak. Sterker nog, bijna alle communicatie is via hem gegaan, ook de telefoontjes van Enexis aan hem en emails/klachten. Dus Enexis heeft ook aan de verkeerde telefonisch medegedeeld dat ze (onaangekondigd) gaan afsluiten.

Ik heb mijn zoon het advies gegeven dat hij de mail moet doorsturen naar zijn vrouw en deze moet reageren dat de mail op de computer/email adres van haar man in samenspraak gestuurd is en dat het een en ander wel klopt. Hoe zou hij anders al deze inside informatie hebben 8)7 In ieder geval is de betwisting aangetekend per brief gebeurd.

Ik heb zelf een heel pietluttig email adres, nou, daar staat mijn naam helemaal niet in. Dus dan mag ik dat email adres niet gebruiken voor communicatie met Bosveld :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carpjes
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 05:27
Mooi werk David5 een zwembad verduurzamen is een prachtig initiatief! Ook met een 3x80A aansluiting knap dat dit is gelukt.

Betreft het hier een consumenten contract of een zakelijk contract? Hier zou nog een verassend verschil in voorwaarden in kunnen zitten.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Niet online
david5 schreef op donderdag 23 april 2020 @ 20:16:
Ik ga er vanuit dat het zwembad als consument behandeld wordt, het betreft een kleinverbruik aansluiting met consumentencontract bij de energiecoöperatie.
Ik denk dat je als zakelijke kleinverbruiker wordt gezien en dan kom je waarschijnlijk goed weg.
Maar vergis je niet, je bent een zakelijke klant en dan geldt consumentenbescherming niet.
Sommige argumentatie in dit topic is gebaseerd op het (EU) consumentenrecht.

Simpel voorbeeld: bestel ik met KVK-nr/bedrijfsnaam als ZZP-er betaal ik restocking-fees, heb ik geen zichttermijn etc. Bestel ik onder mijn eigen naam heb ik ineens bedenktijd en retourneren zonder opgaaf van reden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-06 08:25
Stephanoff schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:28:
[...]

En de reactie:

Beste heer Stephanoff,

Hartelijk dank voor de foto's. Ik zie dat de brief niet juist is. Ik wil u dan ook graag wijzen naar de juiste afdeling, 010-8923165. De naam van de afdeling is Gasloos, hier kun je met alle vragen en opmerkingen terecht.

Wist u dat u veel antwoorden op uw vragen kunt vinden via www.stedin.net ? voor snelle reactie kunt u tevens uw vragen via Whatsapp of chat aan ons stellen.

Dit is een no-reply e-mailadres. U kunt deze mail niet beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Senior medewerker klant contact center.

Ok... moet ik dan bellen naar Gasloos? En dan? Ik wacht wel even af :Y) .
We zijn ruim een maandje verder en wederom een brief van Stedin ontvangen (fyi: ik heb kerst 2018 nog gratis voor onbepaalde tijd opdracht gegeven mijn aansluiting te laten verzegelen). Volgens Stedin is mijn aansluiting langer dan een jaar afgesloten, dat klopt. Of ik binnen 2 weken een keuze wil maken om gas te gaan gebruiken of opdracht te geven de aansluiting te laten verwijderen en daarvan een offerte te ontvangen. Anders wordt er een juridische procedure gestart :X .

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Stephanoff schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:13:
[...]

We zijn ruim een maandje verder en wederom een brief van Stedin ontvangen (fyi: ik heb kerst 2018 nog gratis voor onbepaalde tijd opdracht gegeven mijn aansluiting te laten verzegelen). Volgens Stedin is mijn aansluiting langer dan een jaar afgesloten, dat klopt. Of ik binnen 2 weken een keuze wil maken om gas te gaan gebruiken of opdracht te geven de aansluiting te laten verwijderen en daarvan een offerte te ontvangen. Anders wordt er een juridische procedure gestart :X .
Kun je die brief ook posten? Tamelijk zot om met een juridische procedure te dreigen als jij geen offerte aanvraagt...
ZuinigeRijder schreef op donderdag 23 april 2020 @ 21:03:
Mijn zoon heeft ook een reactie terug van Bosveld, na de mail terug van 11 april.

Een beetje een onverwacht antwoord na 8 werkdagen 8)7

***members only***

Ben benieuwd wat er dan uiteindelijk in de brief staat die gestuurd is (nog niet binnen). Het zit namelijk zo dat het energiecontract op de naam van zijn vrouw staat en hij met zijn email adres de mail gestuurd heeft ondertekend met haar naam, natuurlijk in samenspraak. Sterker nog, bijna alle communicatie is via hem gegaan, ook de telefoontjes van Enexis aan hem en emails/klachten. Dus Enexis heeft ook aan de verkeerde telefonisch medegedeeld dat ze (onaangekondigd) gaan afsluiten.

Ik heb mijn zoon het advies gegeven dat hij de mail moet doorsturen naar zijn vrouw en deze moet reageren dat de mail op de computer/email adres van haar man in samenspraak gestuurd is en dat het een en ander wel klopt. Hoe zou hij anders al deze inside informatie hebben 8)7 In ieder geval is de betwisting aangetekend per brief gebeurd.

Ik heb zelf een heel pietluttig email adres, nou, daar staat mijn naam helemaal niet in. Dus dan mag ik dat email adres niet gebruiken voor communicatie met Bosveld :o
Kennelijk zijn ze bij Bosveld aan het voorsorteren op een procedure? Ik heb ze nog nooit zo pietluttig meegemaakt. :)

[ Voor 50% gewijzigd door Bram-Bos op 23-04-2020 22:18 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stephanoff
Bram-Bos schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:16:
[...]

Kun je die brief ook posten? Tamelijk zot om met een juridische procedure te dreigen als jij geen offerte aanvraagt...
Jazeker! Ze verwijzen op hun actiepagina naar nieuw beleid per 2019 waarin ze maximaal 12 maanden afsluiten. Ik heb echter in 2018 opdracht gegeven tot het afsluiten. Toch blijf ik maar brieven ontvangen en nu dus ook een dreigement met een juridische procedure...

De brief:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/0-mk1xUcNVzA8fgVXRuyxSYFyyU=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5C9jfov1xugRJLAEMN0g4EeJ.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/C_gwUexrJ5VvPRVicVw5uzWIFaQ=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/AIQJvVBzwV6kIgWWYg7GyuCV.jpg?f=fotoalbum_medium

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-06 15:53
Stephanoff schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:39:
[...]

Jazeker! Ze verwijzen op hun actiepagina naar nieuw beleid per 2019 waarin ze maximaal 12 maanden afsluiten. Ik heb echter in 2018 opdracht gegeven tot het afsluiten. Toch blijf ik maar brieven ontvangen en nu dus ook een dreigement met een juridische procedure...

De brief:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
@Bram-Bos
Hé het nieuwste email adres van Stedin _O-

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Stephanoff
Blackraven schreef op donderdag 23 april 2020 @ 22:44:
[...]

@Bram-Bos
Hé het nieuwste email adres van Stedin _O-
En die werkt! info at stedin punt net niet meer, die kreeg ik terug (had voor de zekerheid beiden gebruikt).

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
[...]

De brief:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Zoiets maar?
Aan FM_Gasloos@stedin.net

Geachte mevrouw [VdH],

Ik ontving uw bericht d.d. 20 april waarin u mij verzoekt om een keuze te maken tussen het verwijderen van uw gasaansluiting in mijn huis, of het opnieuw aangaan van een leveringscontract voor gas. Op pagina 1 stelt u dat ik die keuze 'moet' maken, en op pagina 2 stelt u zelfs dat als Stedin niet tijdig mijn keuze heeft ontvangen Stedin een juridische procedure zal starten.

Dat is nogal wat.

Ik wijs u er op dat Stedin in december 2018 deze gasaansluiting kosteloos heeft verzegeld door een slotje te plaatsen. Nimmer heb ik getekend voor een vervolgkeuze, die u kennelijk nodig acht. Ik moet dus helemaal niks. Stedin en ik hebben geen enkele rechtsbetrekking meer met elkaar voor wat betreft die gasaansluiting. Uw dreigement van een juridische procedure vind ik buitensporig.

U bent van harte welkom om op afspraak (cf. artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB) de werkzaamheden aan de gasaansluiting te verrichten die u nodig acht. Ik laat mij echter niet verleiden tot het geven van een opdracht daartoe, ook niet met uw armoedige gedreig met een juridische procedure. En vanzelfsprekend zijn de kosten voor die werkzaamheden, die voortkomen uit uw zelfgekozen beleid, voor u.

Met vriendelijke groet

@Stephanoff

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Stephanoff
Merci! Dank voor het meedenken @Bram-Bos. Ik zal je op de hoogte houden.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• zonetjes
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 26-06 18:49
Dag allemaal. mijn dossier past niet meer in 1 post. Dit is dan ook deel 2 van mijn dossier; met een verwijzing naar deel 1 (en vice versa)

(....vervolg van het eerste deel van het dossier dat dus alle communicatie tussen jan 2019 tot en met feb 2020 beslaat):

11 maart 2020: reactie van Coteq nav onze reactie dd 21 feb 2020. Hieronder de inhoud:
Geachte familie xxx,
Het is duidelijk dat u en Coteq Netbeheer (hierna: Coteq) principieel van mening verschillen over de beantwoording van de vraag of u wel of niet kosten bent verschuldigd voor het verwijderen van uw gasaansluiting. De argumenten voor de wederzijdse meningen zijn reeds uitgewisseld, daarom acht Coteq het niet opportuun haar stellingen opnieuw te vermelden. Een door u gesuggereerd gesprek zal ons niet dichter tot elkaar brengen, reden waarom Coteq niet op deze suggestie ingaat. Wij zullen (zoals reeds vermeld in onze brief van 10 februari jl.) onze incassoprocedure voortzetten. De rechter zal dan moeten bepalen wie het gelijk aan zijn zijde heeft.
Wij vertrouwen erop u etc xxx
18 maart 2020: Laatste herinnering factuur vanuit Coteq

19 maart 2020: reactie naar Coteq als repliek op hun brief dd 11 maart en op de ‘laatste herinnering’. Hieronder de inhoud:
Geachte xx,
ik heb uw email dd 11 maart ontvangen. Daarnaast ontvingen wij van Coteq uw ‘laatste herinnering’ dd 18 maart.
uw email dd 11 maart 2020 en mijn reactie daarop
U meldt dat "De argumenten voor de wederzijdse meningen [...] reeds [zijn] uitgewisseld" en Coteq het daarom 'niet opportuun' acht haar stellingen opnieuw te vermelden. Een gesprek ‘zal ons niet dichter tot elkaar brengen, reden waarom Coteq niet op deze suggestie ingaat’
Uw constatering ten aanzien van uw eigen argumentatie is interessant, omdat Coteq nauwelijks argumenten heeft ingebracht en hierover ook nog eens extreem lang heeft nagedacht (pas een jaar na dato wordt u enigszins concreet). Uw enige iets meer substantiële argument staat namelijk in één alinea ("U gaat echter voorbij aan de artikelen 5.3 en 14.1 van de Algemene Voorwaarden, die voor u wel degelijk verplichtingen inhouden. De noodzaak tot verwijdering van uw gasaansluiting is u redelijkerwijs toe te rekenen en daarmee ligt er de basis voor uw verschuldigdheid van de verwijderingskosten.").
Nu Coteq daarmee uitputtend is geweest in haar stellingname, zoals u suggereert, zal een eventuele dagvaarding van mij vooral moeten bestaan uit een weerlegging van alles wat ik heb ingebracht, onder andere op dit door Coteq aangedragen punt.
Verder
Gisteren, 18 maart stuurde u mij overigens een ‘laatste herinnering’ en kondigt daarin een incassoprocedure en de daaraan verbonden kosten aan. Voor de goede orde: daar wij altijd de factuur gemotiveerd betwist hebben, is een buitengerechtelijke incassoprocedure zinloos, en zijn buitengerechtelijke incassokosten ook niet te vorderen.
De dagen erna denken we nog even na over een element wat bij andere zaken/geschillen speelt: Zijn de Algemene Voorwaarden behorend bij de ATO aan ons verstrekt en zo ja: op welke manier/hoe?
Ik zoek daarbij de contracten door die ik bij de laatste contractaanpassing in 2015 met gasleverancier Electrabel heb ontvangen. Het resultaat: zowel de ATO als de Algenemene voorwaarden waar Coteq zich zo graag op beroept, zijn niet overhandigd zijn en er wordt ook niet aan gerefereerd. We besluiten dit Coteq in een aanvullende brief kenbaar te maken. Onderstaand schrijven hebben we 31 maart 2020 dan ook verstuurd:
Geachte xxx

Aanvullend op ons schrijven van 19 maart 2020 laten wij u het volgende weten: In uw email van 7 januari 2020 schrijft u ‘Tussen Coteq en u is op enig moment een overeenkomst voor aansluiting en transport van gas (ATO) gesloten. Op de ATO zijn de algemene voorwaarden aansluiting en transport elektriciteit en gas kleinverbruikers 2013 (hierna: de Algemene Voorwaarden) van toepassing waar partijen aan zijn gebonden.’

Daar nog eens over nadenkend heb ik de overeenkomst tussen ons en de gasleverancier nog eens nauwkeurig bekeken: Op xxxx hebben wij een overeenkomst met Electrabel (nu: Engie) afgesloten, waarin zij melding maken van voorwaarden, verbonden aan de overeenkomst. Bij deze bevestigingsbrief van 3 pagina’s hoort een 2-bladig ‘Electrabel Productvoorwaarden (versie 2015.1)’. Zowel de bevestigingsbrief als de bg Productvoorwaarden eindigen met een artikel, welke nagenoeg gelijk is. Beide neem ik hieronder letterlijk over. Allereerst de bevestigingsbrief: deze eindigt met een artikel ‘Voorwaarden’ en bevat de volgende tekst:

Uw overeenkomst bestaat uit deze bevestigingsbrief met uw leveringstarieven, Electrabel Productvoorwaarden versie 2015.1 (zie bijlage), Voorwaarden actiekorting versie 2015.2 (zie bijlage), de Algemene Voorwaarden Electrabel NL Retail BV voor de levering van gas aan kleinverbruikers versie 2013 (zie bijlage) en onze Kwaliteitscriteria (zie www.electrabel.nl/kwaliteitscriteria)

De Productvoorwaarden (versie 2015.1) kent 2 bladen en sluit af met een artikel ‘5. Voorwaarden’ en bevat de volgende tekst:
Op de overeenkomst zijn de volgende voorwaarden van toepassing: de Algemene Voorwaarden Electrabel NL Retail BV voor de levering van gas aan kleinverbruikers (versie 2013), deze Electrabel productvoorwaarden (versie 2015.1), de Kwaliteitscriteria (versie 2015.1). In geval van tegenstrijdigheid tussen de Electrabel productvoorwaarden (versie 2015.1) en de Algemene Voorwaarden (versie 2013), geldt hetgeen is vermeld in de productvoorwaarden (versie 2015.1).
Als bijlage stuur ik u een scan van de gehele bevestigingsbrief/overeenkomst met Electrabel.
In mijn dossier is dus geen enkel spoor te vinden van een overeenkomst voor aansluiting en transport van gas (ATO) die wij zouden hebben afgesloten. Tevens zijn de Algemene Voorwaarden waar u naar verwijst niet van toepassing verklaard of verstrekt. Coteq kan zich niet beroepen op een overeenkomst of voorwaarden die ons niet (actief) ter hand zijn gesteld voorafgaand aan of bij het afsluiten van de overeenkomst met Electrabel.
Kennelijk meent u echter dat er wel een ATO met bijbehorende AV is afgesloten. Daarom hebben we een 2-ledige vraag:
a. Kan Coteq aantonen dat wij een ATO met Coteq hebben afgesloten?
b. Kan Coteq aantonen dat de Algemene Voorwaarden behorend bij die ATO ons ter hand zijn gesteld voorafgaand aan of tijdens het aangaan van de leveringsovereenkomst voor gas?
Zo niet, dan acht ik mij ook niet gebonden aan die ATO, noch aan de daarbij behorende Algemene Voorwaarden. Uw beroep op artikelen 3.6, 5.3 en 14.1 uit die AV als grondslag voor uw vordering kan in dat geval alleen al om die reden niet slagen. Dit zeggen wij zonder overigens iets af te doen van ons eerdere verweer tegen uw beroep op artikelen 3.6, 5.3 en 14.1 zoals verwoord in ons schrijven van 21 jan, 21 feb en 19 maart van dit jaar).

Het leek ons zinvol om u op de hoogte te stellen van dit aspect in het dossier, dat ook in een eventuele procedure relevant is. Het staat u vrij direct of alsdan te antwoorden op bovengenoemde tweeledige vraag.

Met vriendelijke groet,
Bijlage : scan vd Bevestigingsbrief/overeenkomst dd xxxxxx vanuit Electrabel incl Productvoorwaarden. Filenaam: xxxx
update 22 nov 2020: inmiddels zijn we 8 maand verder. sindsdien is er niets (op geen enkele manier) meer van Coteq vernomen.... De factuur van (precies) een jaar geleden staat (sinds begin dit jaar) nog steeds op 'gepauzeerd'. ook Coteq zal de landelijke ontwikkelingen wel gevolgd hebben. we zien uit naar hun volgende reaktie, die hopelijk/wellicht verband zullen houden tot de gepauzeerde factuur ??

[ Voor 8% gewijzigd door zonetjes op 22-11-2020 17:39 ]

L/W Panasonic Monoblock (5kW type F) + 200 l tank + VVW (2017). 5800Wp Zonnepanelen --> gasloos. Deels Jaga Convectoren met ventilatoren + 2e hands Ionic EHV (beide 2020)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• X21r
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 27-06 23:08
[...]

Ik heb echter in 2018 opdracht gegeven tot het afsluiten. Toch blijf ik maar brieven ontvangen en nu dus ook een dreigement met een juridische procedure...

De brief:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Hier ook dezelfde JURIDISCHE dreigbrieven van Stedin.

-Nov 2018 dit huis gekocht.
-23 dec 2018 Stedin gebeld.( hun oplossing slotje plaatsen)
-9 jan 2019 monteur geweest om slotje te plaatsen.

Eergisteren gebeld..uit eindenlijk moet je bij de afdeling FM_Gasloos@stedin zijn (010 8923175)Dit is afdeling zonder gas contract.je heb dan een dossier nummer

De afdeling FM_ VeligGasloos ( 010 8923165) Bestaat ook dan schijn je een zaak nummer te hebben

Dus gesproken met FM_Gasloos.
Bij de beste medewerker geklaagt.
1 -juridische procedure opstarten @$%...
2 - nieuwe bewoner nooit ATO gehad ...
3 - 23 dec 2018 telefonisch "opdracht"(hun oplossing) gegeven dus voorwaarde van 2018 .. slotje niet tijdelijk.

Bij nieuwe bewoner moet je bellen staat in de brief.. dus gedaan.( dit was de 2e brief)

Veel ongeloof " hoeveel mensen kent u bij wie de gasleiding gratis is verwijderd ".
etc .. dus hij heeft even 2x ruggen spraak gehouden met ....iemand daar...
En er zou iemand contact op nemen.. hij kon nu niets doen.

Nog duidelijk Vermeld 2 redenen.
1 - nieuwe bewoner geen ATO.
2 - "opdracht" slotje in 2018 dat jullie ondertussen de voorwaarden veranderen heb ik niets mee te maken..( monteur 9 jan 2019 geweest).

Beide mail schijnt FM_×××× @Stedin.net te zijn.
@jive69 had geloof ik ook zo iets met Stedin

Exit 10 mei
mail van FM_veiliggasloos op 11 mei 2020
U heeft recentelijk telefonisch contact gehad met een collega.
Via deze weg wil ik u melden dat uw gasaansluiting kosteloos zal worden verwijderd.
Binnen enkele weken zal er telefonisch contact met u worden opgenomen om een afspraak te maken.
Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
xxxxx
Project Aardgasloos
Ik weet niet welk argument ze hebben gebruikt.
Nieuwe bewoner of slotje voor 1-1-2019.
Maar ik ben blij.

[ Voor 11% gewijzigd door X21r op 11-05-2020 23:27 . Reden: opdat 10 mei ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overwinteraar
zonetjes schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 07:58:
Dag allemaal. mijn dossier past niet meer in 1 post. Dit is dan ook deel 2 van mijn dossier; met een verwijzing naar deel 1 (en vice versa)

(....vervolg van het eerste deel van het dossier dat dus alle communicatie tussen jan 2019 tot en met feb 2020 beslaat):

11 maart 2020: reactie van Coteq nav onze reactie dd 21 feb 2020. Hieronder de inhoud:

[...]

18 maart 2020: Laatste herinnering factuur vanuit Coteq

19 maart 2020: reactie naar Coteq als repliek op hun brief dd 11 maart en op de ‘laatste herinnering’. Hieronder de inhoud:
@zonetjes mooie update. Nog wel even je naam uit bericht van 11 maart verwijderen ;)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overwinteraar
[...]

De brief:
[Afbeelding]

[Afbeelding]
Mss moet je Stedin ook even vragen waarom je niet zo'n zelfde aanbod als @kmf en andere Stedin klanten hebt gekregen ;)
kmf schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:17:
Om een beetje tegengas (haha) te geven: vandaag hebben we een brief gekregen van stedin, dat verzegelen toch niet genoeg is. (wij hebben de hele meter laten weghalen. Was gratis toen nog)

Ik was me al aan het boos maken, tot ik het roodomcirkelde las:
[Afbeelding]

Ik ga dat brief maar goed archiveren. Eerlijk gezegd heb ik ook weinig zin dat er in m'n nieuw aangelegde voortuin wordt gegraven... Dan mogen ze ook mijn planten gaan vergoeden dan.

en de bijlage. Staat wel wat interessants voor jullie in.

[Afbeelding]

Acties:
  • +14 Henk 'm!
Dit artikel is ook opgenomen in de bundel 'De afsluitboete bestaat niet', als Hoofdstuk 8: Gasverlaters met een slotje.

Gasverlaters met een slotje

versie 1

Gasverlaters (huurders én kopers) met een slotje op de gasmeter zijn niets verplicht aan de netbeheerder, tenzij ze bij het plaatsen van het slotje expliciet zijn overeengekomen dat er na twaalf maanden aanvullende werkzaamheden voor hun rekening moeten volgen.

1. Het slotje voor en na 2019
De regionale netbeheerders hebben lange tijd op verzoek de gasmeter verzegeld (‘fysiek afgesloten’) bij mensen die geen gas meer gebruiken. Kosteloos, of tegen een relatief bescheiden vergoeding. Dat gebeurde meestal d.m.v. een ‘slotje’: een stalen kap over de dichtgedraaide gaskraan, met daarop een daadwerkelijk hangslotje. Iedereen blij: de bewoner was van zijn vaste lasten voor gas af, en de netbeheerder kon rustig slapen in de wetenschap dat er geen gas kon worden gestolen.

Sinds 1 februari 2019 voeren de netbeheerders echter een gezamenlijk nieuw beleid, waarbij slotjes nog maar voor maximaal twaalf maanden kunnen blijven zitten. Daarna wordt de situatie volgens hen ‘onveilig’, en moet de aansluiting verwijderd worden, óf er moet een nieuw gasleveringscontract worden afgesloten. Zo’n contract maakt de aansluiting namelijk weer veilig…

Wil je dus ondanks die beperkte duur zelf een slotje op je meter, dan kun je daar opdracht toe geven (via mijnaansluiting.nl). Bij die opdracht teken je (voor zover ik kan nagaan (1)) ook voor vervolgwerkzaamheden na twaalf maanden. In dat geval heb je je dus via de opdracht voor verzegeling ook al verbonden aan overeenkomst om na twaalf maanden opnieuw een keuze te maken.

2. Twaalf maanden later
Inmiddels voeren de netbeheerders dat nieuwe beleid meer dan een jaar, dus moeten ze iets met die (waarschijnlijk duizenden) slotjes her en der. De grote drie netbeheerders (Liander (3), Enexis en Stedin (4)) zijn in het eerste kwartaal van 2020 begonnen met een campagne om deze oude gevallen op te ruimen. Mensen met een slotje dat dateert van vóór 2019 krijgen een brief met het aanbod om de gasaansluiting kosteloos te verwijderen. En als mensen dat niet willen, dienen ze weer een leveringscontract af te sluiten (5).

Stedin en Enexis zitten echter ook met een categorie slotjes dat ná 2018 is geplaatst. Sterker nog, Enexis plaatst nog regelmatig slotjes bij mensen die geen leveringscontract hebben, maar ook geen opdracht geven tot afsluiting of verwijderen van de aansluiting, en Stedin doet dat ook nog incidenteel. Allemaal gevallen dus van gasverlaters mét een slotje, die echter niet hebben ingestemd met vervolgwerkzaamheden na twaalf maanden.

De eerste mensen van dat cohort bij Stedin worden nu door deze netbeheerder benaderd om een definitieve keuze te maken (waaronder @Stephanoff en @X21r). Opdracht geven tot verwijdering, of een nieuw leveringscontract afsluiten. Daarbij wordt dreigende taal gehanteerd. Zo schrijft Stedin: “Ontvangen wij niet tijdig uw keuze? Dan zullen wij een juridische procedure starten.”

Zo’n zinnetje is natuurlijk altijd een fijne binnenkomer. Maar zou Stedin kans maken met zo’n juridische procedure? Het lijkt me bijzonder sterk in alle gevallen waarin een eerdere overeenkomst tot zo’n keuze ontbreekt. En wel hierom:
  1. De gasverlater-met-slotje kan niet gedwongen worden tot een keuze, als niet eerder al expliciet is afgesproken dat zo’n keuze gemaakt moet worden. De fysieke gasaansluiting zelf schept geen juridische verplichtingen voor de perceeleigenaar of huurder van een woning (zie ook §4 van De ATO als virtuele overeenkomst).
  2. Er is al meer dan twaalf maanden geen Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) meer. Op de algemene voorwaarden bij die ATO kan dus geen beroep worden gedaan (Zie voor een iets uitgebreidere uitleg ‘Verhuizende gasverlaters en de gasaansluiting’).
  3. Er kan ook geen beroep worden gedaan op artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas (zie voor een uitgebreidere bespreking: De Tarievencode Gas ontcijferd). Dat artikel begint namelijk met de zinsnede ‘Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst…’, en is daarom alleen van toepassing in situaties waarin de ATO wordt beëindigd. Bovendien ís één van de twee opties in dit artikel (‘fysiek afsluiten’) al lang gerealiseerd met het slotje.

3. Conclusie
Gasverlaters-met-een-slotje die na twaalf maanden een brief van de netbeheerder krijgen met een dringend verzoek een keuze te maken tussen een leveringscontract nemen, of de gasaansluiting verwijderen moeten zich dus vooral even afvragen of ze ooit expliciet hebben ingestemd met vervolgwerkzaamheden na twaalf maanden, bijvoorbeeld bij het plaatsen van het slotje. Dat kan eigenlijk alleen maar het geval zijn als ze:
  1. zélf ooit opdracht hebben gegeven tot het plaatsen van dat slotje
  2. bij die opdracht expliciet hebben ingestemd met een voorwaarde dat ze na twaalf maanden een dergelijke keuze maken.
Als dat niet het geval is, is het voldoende als de gasverlater-met-een-slotje de netbeheerder duidelijk maakt dat zij niet gebonden is om zo’n keuze te maken. Ze kan de netbeheerder desgewenst uitnodigen om op afspraak (cf. artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB) en voor eigen rekening de werkzaamheden aan de gasaansluiting te verrichten die de netbeheerder nodig acht.

Voetnoten
  1. Verzegeling met een slotje op verzoek is in dit nieuwe beleid voor vrijwel niemand aantrekkelijk. Je maakt kosten voor de verzegeling en je wordt geacht daarna nog veel meer kosten te maken. Ik ken daarom maar één geval (@Anoniem: 1223640 bij Rendo), waarin de bewoner zelf opdracht gaf tot verzegeling van de aansluiting, en daarbij expliciet moest instemmen met vervolgwerkzaamheden na 12 maanden op zijn kosten.
  2. Bij Liander kregen onder meer @thehog, @neographikal, @cyberstalker en @chumbinator dit aanbod tot kosteloze verwijdering. Zie deze brief, die @thehog kreeg.
  3. Bij Stedin kreeg onder meer @kmf dit aanbod tot kosteloze verwijdering. Zie hier.
  4. In die brieven stellen de netbeheerders dat zo’n keuze ‘verplicht’ zou zijn. Mensen die echt willen zieken kunnen ook bij die ‘verplichting’ wezenlijke vraagtekens bij zetten, maar ik vind dat een beetje over the top.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

@Bram-Bos jouw voetnoot klopt niet helemaal. bij stedin zijn de vervolgmaatregelen voor mij gratis. op kosten van stedin dus. dat omdat mijn “verzegeling” in 2018 was uitgevoerd.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • +2 Henk 'm!
kmf schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:37:
@Bram-Bos jouw voetnoot klopt niet helemaal. bij stedin zijn de vervolgmaatregelen voor mij gratis. op kosten van stedin dus. dat omdat mijn “verzegeling” in 2018 was uitgevoerd.
Ik zeg dat toch in die alinea? "Mensen met een slotje dat dateert van vóór 2019 krijgen een brief met het aanbod om de gasaansluiting kosteloos te verwijderen."
Edit: voetnoot explicieter gemaakt

[ Voor 3% gewijzigd door Bram-Bos op 25-04-2020 13:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Bram-Bos schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:39:
[...]

Ik zeg dat toch in die alinea? "Mensen met een slotje dat dateert van vóór 2019 krijgen een brief met het aanbod om de gasaansluiting kosteloos te verwijderen."
bij voetnoten begon je bij punt 1 dat de gebruiker zelf moest betalen waardoor het lijkt alsof alle onder de andere punten genoemde users ook zelf moeten betalen.

One thing's certain: the iPad seriously increases toilet time.. tibber uitnodigingscode: bqufpqmp

Acties:
  • 0 Henk 'm!
kmf schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:42:
[...]

bij voetnoten begon je bij punt 1 dat de gebruiker zelf moest betalen waardoor het lijkt alsof alle onder de andere punten genoemde users ook zelf moeten betalen.
Je bent de eerste die ik tegenkom die alleen voetnoten leest 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kmf
  • Niet online

kmf

Bram-Bos schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 13:45:
[...]

Je bent de eerste die ik tegenkom die alleen voetnoten leest 8)7
De rest is dan ook tldr. 🤣
En mijn mention stond alleen in de voetnoten

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• factor15
Maandag heb ik bij Vattenfall het gas opgezegd en vandaag al een brief van Liander ontvangen. Op naam, dus niet aan ‘de bewoners’ of ‘gebruikers van gas’. Ik krijg tot 8 mei de tijd. Ik zal de brief posten en een dossier bijhouden. Ze zetten er vaart achter of, ze hebben niets anders te doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Luchtenburger
  • Nu online
Ik heb vorig weekend via ‘mijn Essent’ ook mijn gas opgezegd. Bevestigingsmail ontvangen dat ik ‘iets’ heb gestuurd en twee keer een mail voor een enquete over mijn contact ervaring met Essent.
Nog geen bevesting ontvangen dat het contract wordt beëindigd....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• factor15
Na overstap naar Greenchoice (alleen elektra) een e-mail van Greenchoice ontvangen over de start van levering met een verhaal over de netbeheerder en de ATO. Het is weliswaar achteraf, het contract ben ik al aangegaan maar er wordt toch duidelijk op gewezen.
Namens uw netbeheerder hebben wij de aansluit- en transportovereenkomst (ATO) tot stand gebracht. U kunt de overeenkomst en de bijbehorende algemene voorwaarden op onze website terugvinden. Hieronder treft u een overzicht van het type aansluiting op bovengenoemd adres en de bijbehorende netbeheerkosten. Netbeheerkosten zijn de kosten voor uw aansluiting en het transport door de netbeheerder. De netbeheerkosten gelden voor het kalenderjaar 2020. Netbeheerkosten kunnen per kalenderjaar wijzigen en wijzigen tussentijds als de aansluitwaarde van uw aansluiting(en) verandert.
De overeenkomst: https://www.greenchoice.n...CmzXaDgR_w&_hsmi=68078435

De algemene voorwaarden: https://www.greenchoice.n...CmzXaDgR_w&_hsmi=68078435

Dit is de brief die ik vandaag heb ontvangen van Liander en let op het vraagteken achter het onderwerp. Zijn ze nou niet heel zeker van hun zaak of, vragen ze zich hardop af of ik hun geboden wel ga opvolgen :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VD6c8Beg8DmUqpQuIijB9NrsEeo=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/laJ3ZAnQvQEMOF2E383tneCG.jpg?f=fotoalbum_large

@Bram-Bos In deze post houd ik een dossier bij: factor15 in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

[ Voor 23% gewijzigd door factor15 op 25-04-2020 21:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
factor15 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 20:39:
Dit is de brief die ik vandaag heb ontvangen van Liander en let op het vraagteken achter het onderwerp. Zijn ze nou niet heel zeker van hun zaak of, vragen ze zich hardop af of ik hun geboden wel ga opvolgen :)

[Afbeelding]
Zonder gekheid, Liander is best een aardig bedrijf, hoor! En ze zijn er veul slimmer dan bij Enexis. Maar dat is een beetje Ajax-Feijenoord, zeg maar.

Die brief valt me in zoverre op, dat deze er al bijna vanuit gaat dat je een gasverlater bent. Dat is natuurlijk ook best logisch: als je nog wel elektra hebt, maar geen leveringscontract voor gas, dan ben je waarschijnlijk een gasverlater, en geen fraudeur. Liander is de enige die daar in zijn procedures al rekening mee houdt.

Verder valt op: geen ondertekening meer door de Directeur Klant & Markt (al dan niet a.i.), of mist er een pagina 2?

Dank voor je dossier. Staat gelinked in de overzichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• factor15
@Bram-Bos De brief is ondertekend door de directeur Klant en Markt a.i., dat staat inderdaad op pagina 2 en zijn naam heb ik uitgegumd.

Ik zat er nog even over in of het opzeggen van de ATO door Vattenfall wel goed zou gaan maar, kun je er van uit gaan dat ze de opzegging hebben ontvangen als je deze brief krijgt?

Moet ik hier al op reageren of nog even wachten op eventuele volgende brieven?

Acties:
  • +3 Henk 'm!
factor15 schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:10:
@Bram-Bos De brief is ondertekend door de directeur Klant en Markt a.i., dat staat inderdaad op pagina 2 en zijn naam heb ik uitgegumd.

Ik zat er nog even over in of het opzeggen van de ATO door Vattenfall wel goed zou gaan maar, kun je er van uit gaan dat ze de opzegging hebben ontvangen als je deze brief krijgt?

Moet ik hier al op reageren of nog even wachten op eventuele volgende brieven?
De ATO is opgezegd als je leveringscontract is opgezegd. Liander zal dat ook erkennen.
Je kunt hier prima op reageren. Je kunt bij Liander ook gewoon negeren. Ze zijn nog nooit komen afsluiten.
Voordeel van reageren is dat we kunnen kijken of hun standaard-reacties nog veranderd zijn.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• factor15
Bram-Bos schreef op zaterdag 25 april 2020 @ 22:14:
[...]
Je kunt hier prima op reageren. Je kunt bij Liander ook gewoon negeren. Ze zijn nog nooit komen afsluiten.
Voordeel van reageren is dat we kunnen kijken of hun standaard-reacties nog veranderd zijn.
Ik zal ze een brief sturen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Liander lijkt inderdaad een hoop geleerd te hebben.

Maar nog steeds kunnen ze onmogelijk dwingen om een keuze te maken uit de opties om te kiezen voor een leveringscontract of verwijdering van de gasaansluiting.

En dat slotje met bijbehorende kosten en dan na 12 maanden verwijderen op kosten van de 'voormalig aangeslotene'?
Het blijft in mijn ogen juridisch onmogelijk om kosten in rekening te brengen bij iemand die geen overeenkomst heeft voor de betreffende werkzaamheden en de werkzaamheden ook niet het gevolg zijn van een verwijtbaar handelen.

Misschien wordt het tijd om in een eerste reactie met geen woord te reppen over de opgezegde overeenkomst. Maar gewoon stellen dat ten aanzien van de gasaansluiting geen overeenkomst hebt met Liander, en dat je daarom weliswaar en zover noodzakelijk medewerking zult verlenen aan werkzaamheden die zij conform haar beleid wil uitvoeren aan de eigendommen van Liander, maar dat je geenzins de kosten van het beleid van Liander zult dragen, tenzij Liander wetsartikelen kan tonen waarin staat Liander gerechtigd is om bedragen in rekening te brengen bij personen die geen overeenkomst hebben.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• factor15
@Ivow85 @Bram-Bos Ik heb een kort briefje gemaakt. Ik heb bewust niet naar voorwaarden of artikelnummers verwezen. Benieuwd waar ze mee komen.
Geachte heer ....,

Op 25 april heb ik van u een brief ontvangen met het onderwerp ‘ Meldt u zich snel aan bij een energieleverancier?’. U vraagt mij in uw brief uiterlijk 8 mei 2020 een keuze te maken voor een leverancier van gas. Als ik geen gas meer verbruik kan ik volgens u opdracht geven voor het verwijderen van de gasaansluiting waarvoor Liander kosten in rekening brengt. Indien ik geen keuze maak uit deze mogelijkheden wordt mijn gasaansluiting voor maximaal 12 maanden afgesloten en na deze termijn wordt de aansluiting alsnog verwijderd en ook daarvoor wil Liander de kosten bij mij in rekening brengen.

Ik heb geen contract met een energieleverancier omdat ik geen gas verbruik en ook niet meer ga verbruiken. Ik maak geen gebruik van uw aanbod voor tijdelijk afsluiten of verwijderen. Indien u dat wenst kunt u de aansluiting verwijderen. Van mij hoeft dat niet, de aansluiting zit mij niet in de weg. Als u overgaat tot tijdelijk afsluiten of verwijderen doet u dat uit eigen beweging en voor eigen rekening. Voor afluiten of verwijderen kunt u contact met mij opnemen voor een afspraak.

Ik ga er van uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

factor15

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@factor15
Ik heb er even wat aanpassingen in gedaan om te benadrukken dat er helemaal niets van jou is, en Liander de enige rechthebbende is.
Geachte heer ....,

Op 25 april heb ik van u een brief ontvangen met het onderwerp ‘ Meldt u zich snel aan bij een energieleverancier?’. U vraagt mij in uw brief uiterlijk 8 mei 2020 een keuze te maken voor een leverancier van gas. Als ik geen gas meer verbruik kan ik volgens u opdracht geven voor het verwijderen van uw gasaansluiting waarvoor Liander kosten in rekening bij mij brengt. Indien ik geen keuze maak uit deze mogelijkheden wordt uw gasaansluiting voor maximaal 12 maanden afgesloten en na deze termijn wordt de aansluiting alsnog verwijderd en ook daarvoor wil Liander de kosten bij mij in rekening brengen.

Ik heb geen contract met een energieleverancier omdat ik geen gas verbruik en ook niet meer ga verbruiken. Ik maak geen gebruik van uw aanbod voor tijdelijk afsluiten of verwijderen van uw installatie. Indien u dat wenst kunt u uw aansluiting verwijderen. Van mij hoeft dat niet, uw aansluiting zit mij niet in de weg. Als u overgaat tot tijdelijk afsluiten of verwijderen van uw installatie dan is dar uw goed recht en doet u dat uit eigen beweging en voor eigen rekening.

Indien u werkzaamheden op mijn perceel of in mijn woning wenst uit te voeren aan uw eigendommen, dan kunt u daarvoor conform de geldende regelgeving met mij een afspraak maken, zodat de nodige toegang verleend kan worden.

Ik ga er van uit u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

factor15

Pagina: 1 ... 35 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.