Beste mensen van Enexis,
Ik ben zelf geen klant van jullie, want ik woon in Amsterdam, maar ik volg jullie wel sinds ongeveer een jaar, omdat ik geïnteresseerd ben in de manier waarop netbeheerders omgaan met zogenoemde
gasverlaters: mensen die geen gas meer nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze hun huis hebben verduurzaamd.
Ik volg in dat kader jullie handelen t.o.v. enkele tientallen Enexis-klanten die de kraan hebben dichtgedraaid, vervolgens hun leveringscontract voor gas hebben opgezegd, maar die pertinent weigeren om opdracht te geven tot het afsluiten of verwijderen van de gasaansluiting. Die situatie zal jullie niet onbekend voorkomen. Het betreft mensen die de Tweakers-route volgen, zoals uiteengezet op
Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 . Ik heb daar ook wel een bijdrage geleverd.
Ik schrijf jullie, omdat het gedrag van Enexis me zo verbaast, helemaal in vergelijking met het gedrag van de andere grote twee (Stedin en Liander) in soortgelijke gevallen. En dat zijn er ook tientallen. Stedin en Liander vertonen (in mijn ogen) rationeel gedrag. Als ze geen opdracht krijgen voor verwijdering van de gasaansluiting, dan doen ze ook niks. Ze maken geen onnodige kosten, als die kosten niet verhaald kunnen worden.
Enexis daarentegen gaat in het geval van mensen zonder leveringscontract vrijwel standaard over op het (onaangekondigd) plaatsen van een slotje op de gasmeter, of op het buiten aan de straat afsluiten van de gasaansluiting. Let wel: dit doet Enexis dus ook bij mensen die daarvoor al herhaaldelijk hebben aangegeven geen gas te gebruiken, en Enexis hebben uitgenodigd op afspraak langs te komen om de werkzaamheden te verrichten die Enexis wenst.
Hoe ik het ook probeer, ik snap de rationaliteit niet van de door Enexis gekozen lijn. Enexis roept namelijk net als de andere netbeheerders dat gasaansluitingen die niet meer gebruikt worden na twaalf maanden definitief verwijderd moeten worden, inclusief de aansluitleiding. Dat beleid indachtig zorgen jullie voor dubbele kosten door bij de gasverlaters eerst een slotje te plaatsen dan wel buiten af te sluiten aan de straat. Vervolgens moet Enexis namelijk twaalf maanden later nog eens terugkomen om de gasaansluiting definitief te verwijderen.
En afgezien van het feit dat het al zeer twijfelachtig is of kosten voor de eerste werkzaamheden na beëindiging van het leveringscontract bij de gasverlater kunnen worden neergelegd, is het al helemaal uitgesloten dat de kosten voor de werkzaamheden na twaalf maanden kunnen worden verhaald bij iemand die allang geen contract meer heeft en ook niet meer over een gasaansluiting beschikt. Tegen die tijd bieden de ATO en de bijbehorende AV, noch de Tarievencode Gas ook maar een schijn van een grondslag voor het in rekening brengen van kosten.
Kortom: het beleid van Enexis zorgt sowieso voor onnodige extra kosten bij Enexis zelf, en dat vind ik niet erg rationeel. Gevoegd bij het feit dat jullie
peers (Stedin en Liander) het duidelijk anders doen, leek het me aardig om deze reflectie vanuit Amsterdam met jullie te delen. Beschouw deze brief dan ook niet als een klacht, maar als een welgemeend meedenken met een netbeheerder met een belangrijke publieke taak, die m.i. onnodig geld over de balk smijt.
Ik hoor graag van jullie.
Met vriendelijke groet
@
Bram-Bos