Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 33 ... 100 Laatste
Acties:
  • 729.368 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Krilo_89 schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 20:13:
Ik heb ook weer eens bericht gehad van Stedin via de mail (hiervoor alleen dezelfde brieven). Heeft een tijdje geduurd (laatste update was 7 februari), maar daar gaan we weer.

Zie hier het dossier: Krilo_89 in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Moet ik dit nu allemaal door laten gaan zoals het gaat? Als ik nergens op reageer dan stem ik nergens mee in toe toch? Of moet ik dan maar weer een reactie sturen? Ze zeggen continue dat er kosten zijn voor het verwijderen enzo, maar goed ik heb nooit een ATO gehad met ze, dus dat kunnen ze wel zeggen, maar slaat nergens op.
Mwah. Afgaand op je dossier hebben jullie in jouw geval alle punten al wel gewisseld, volgens mij. Laat maar komen, als ze komen. Een factuur volgt toch niet bij Stedin, en zo wel, dan betwist je die gewoon.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Mijn zoon heeft een brief van de laatste betaalmogelijkheid gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/94jw461gkwjf8kb/LaatsteBetaalmogelijkheid.IMG-20200326-WA0000.jpg?raw=1

Het is toch ongehoord dat men op de betwisting van de factuur en op de reactie op de aanmaning niet gereageerd heeft en toch alles maar door laat lopen. Bevestiging gekregen van de betwisting (bewijs van handtekening gezet) en reactie op de aanmaning via mail (standaard bevestigingsmail). Maar geen reactie op beide.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/bt1nnwrarn07l01/EnexisAap.gif?raw=1

Wat is wijsheid, weer reageren hierop, of maar laten zoals het is, er is vaak genoeg aangegeven dat de factuur niet betaald zal worden :N

Ik zal over 3 dagen dan ook wel een brief met laatste betaalmogelijkheid krijgen.
Maar dan ben ik wel van ze af :o

Acties:
  • +5 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 21:38:
Mijn zoon heeft een brief van de laatste betaalmogelijkheid gekregen.

[Afbeelding]

Het is toch ongehoord dat men op de betwisting van de factuur en op de reactie op de aanmaning niet gereageerd heeft en toch alles maar door laat lopen. Bevestiging gekregen van de betwisting (bewijs van handtekening gezet) en reactie op de aanmaning via mail (standaard bevestigingsmail). Maar geen reactie op beide.

[Afbeelding]

Wat is wijsheid, weer reageren hierop, of maar laten zoals het is, er is vaak genoeg aangegeven dat de factuur niet betaald zal worden :N

Ik zal over 3 dagen dan ook wel een brief met laatste betaalmogelijkheid krijgen.
Maar dan ben ik wel van ze af :o
Ik zou gewoon standaard reageren, met een verwijzing naar je betwisting. Het is volstrekt aan dovemansoren gericht, maar aan jou en je zoon heeft het dan niet gelegen.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
@Bram-Bos dan wordt het zoiets:

Members only: laatstebetaalmogelijkheid
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • +6 Henk 'm!
@ZuinigeRijder: "tegen dovemansoren gezegd" --> "aan dovemansoren gericht"

"Daarmee staan jullie straks mooi in jullie hemd bij de rechter.": alleen toevoegen als je ook dat gifje toevoegt natuurlijk :) (hoewel dat technisch een t-shirt is)

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Zoals verwacht heb ik ook een brief van de laatste betaalmogelijkheid gekregen.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/5vd6ulpew9t7rz9/20200328LaatsteBetaalmogelijkheid.jpg?raw=1

Het is ook bij mij ongehoord dat men op de betwisting van de factuur en op de reactie op de aanmaning niet gereageerd heeft en toch alles maar door laat lopen. Bevestiging gekregen van de betwisting (bewijs van handtekening gezet) en reactie op de aanmaning via mail (standaard bevestigingsmail). Maar geen reactie op beide.

Nu is het wel makkelijk, want de reactie is al voorbereid. Ze willen graag gratis t-shirts :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• corsat
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 09:13
ZuinigeRijder schreef op donderdag 26 maart 2020 @ 22:14:
@Bram-Bos dan wordt het zoiets:

***members only***
Kan iemand voor alle netbeheerders zo'n t'shirt maken en wellicht kunnen wij dit in de brieven naar de netbeheerders meenemen, beetje humor moet kunnen.

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• MisterH75
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-06 21:07
Enexis is bij mij weerr wakker geworden en heeft hun zogenaamde vordering op mij overgedragen naar Bosveld.

Heb nu de eerste brief van Bosveld ontvangen met het verzoek om binnen een paar dagen te betalen uiteraard zonder verdere onderbouwing van Enexis. Op basis van anderen heb ik onderstaand antwoordt voor Bosveld gemaakt iemand daar nog op of aanmerkingen over?

Dossier is ook bijgewerkt.
Beste mensen van Bosveld,

Ik ontving een brief van u d.d. 28 Maart 2020 met kenmerk xxxxxx, waarin u van mij een bedrag vordert van 178,50, samengesteld uit het bedrag op de factuur van Enexis, aangevuld met de door jullie berekende rente en Incassokosten.

Ik heb Enexis echter al meerdere malen laten weten dat ik deze factuur betwist (namelijk op 15-12-19, 17-12-19, 23-12-19, 06-01-20, 07-01-20, 08-01-20 en 27-01-20), en wel om fundamentele redenen die ik ook al uitgebreid uit de doeken heb gedaan richting Enexis, en die Enexis nimmer heeft weerlegd.

Enexis heeft de betreffende werkzaamheden geheel op eigen initiatief uitgevoerd. Daar ligt geen opdracht van mijn kant aan ten grondslag, noch een stilzwijgend tot stand gekomen overeenkomst. Enexis heeft ook geen andere overtuigende grondslag voor haar factuur kunnen overleggen.

Nu de factuur evident betwist is, is er sowieso geen grondslag om buitengerechtelijke incassokosten in rekening te brengen. Ik adviseer u om het dossier bij uw cliënt Enexis terug te leggen, en vervolgens mijn dossier bij u te sluiten.

Mocht u dat niet doen, dan is het misschien wel goed om te weten dat ik één van de vele mensen ben, die op inhoudelijke gronden betwisten dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij ongevraagde fysieke afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting. U heeft zulke zaken eerder op uw bord gehad. En ik ken die dossiers.

We kunnen natuurlijk weer van voren af aan beginnen, maar misschien kunnen we -in deze wetenschap- het werk voor u en mij verlichten door direct ter zake te komen, en mij per ommegaande, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen het volgende toe te sturen:

Mocht u dat niet doen, dan verzoek ik u om mij per ommegaande, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen het volgende toe te sturen:
- Een nauwkeurige grondslag voor, of wettelijke onderbouwing (met concrete artikelen) van de vordering van uw cliënt.
- Een nauwkeurige specificatie van de nu door u opgevoerde incassokosten à 40 euro.
- Een kopie van het dossier in mijn zaak, zoals dat aan u is overgedragen door Enexis, zodat ik kan nagaan of u over mijn volledige eerdere correspondentie met Enexis beschikt.

Met vriendelijke groet,

MisterH75
@Bram-Bos Dank je wel heb de reactie bijgewerkt. En nogmaals bijgewerkt.

[ Voor 15% gewijzigd door MisterH75 op 29-03-2020 16:05 . Reden: brief bijgewerkt ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:05
Enexis is goed op dreef bij de mensen. Als ik jou post zo zie, kom ik ook nog wel aan de beurt bij Bosveld. Ik heb gisteren de laatste betaalmogelijkheid brief gehad van Enexis.

Acties:
  • +9 Henk 'm!
MisterH75 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:45:
Enexis is bij mij weerr wakker geworden en heeft hun zogenaamde vordering op mij overgedragen naar Bosveld.

Heb nu de eerste brief van Bosveld ontvangen met het verzoek om binnen een paar dagen te betalen uiteraard zonder verdere onderbouwing van Enexis. Op basis van anderen heb ik onderstaand antwoordt voor Bosveld gemaakt iemand daar nog op of aanmerkingen over?

Dossier is ook bijgewerkt.

[...]
Prima reactie. Ik zou de zin over die 14-dagen brief weglaten: die heb je waarschijnlijk wél gehad (op 3-1-20)
Verder zou je nog kunnen overwegen om na de zin "Ik adviseer u om het dossier bij uw cliënt Enexis terug te leggen, en vervolgens mijn dossier bij u te sluiten." de magic words van @Cable_boy richting Bosveld toe te voegen:
Mocht u dat niet doen, dan is het misschien wel goed om te weten dat ik één van de vele mensen ben, die op inhoudelijke gronden betwisten dat de netbeheerder kosten in rekening mag brengen bij ongevraagde fysieke afsluiting of verwijdering van de gasaansluiting. U heeft zulke zaken eerder op uw bord gehad. En ik ken die dossiers.
We kunnen natuurlijk weer van voren af aan beginnen, maar misschien kunnen we -in deze wetenschap- het werk voor u en mij verlichten door direct ter zake te komen, en mij per ommegaande, doch uiterlijk binnen vijf werkdagen het volgende toe te sturen:
Nabrander: je zou nog iets kunnen toevoegen als: "Gezien het feit dat ik de vordering herhaaldelijk en gemotiveerd heb betwist, wijs ik door u in rekening gebrachte buitengerechtelijke incassokosten af, daar deze kosten bij voorbaat zinloos zijn."

Enne, @Geander, jij loopt een weekje voor op @MisterH75. Jij verder nog niks gehoord?

[ Voor 10% gewijzigd door Bram-Bos op 28-03-2020 22:48 ]

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
corsat schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:22:
[...]

Kan iemand voor alle netbeheerders zo'n t'shirt maken en wellicht kunnen wij dit in de brieven naar de netbeheerders meenemen, beetje humor moet kunnen.
Zoiets, een collectors item, spaar ze allemaal :+

Members only: wanneer je niet kunt kiezen

Members only: netbeheerders T-shirts collectors item, van maandag tot en met zondag een andere

[ Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 29-03-2020 10:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:38

breinonline

Are you afraid to be known?

Gisteren na mijn antwoord naar Liander (dossier wederom dezelfde brief maar nu niet ondertekend door de directeur Klant en Mark maar een medewerker. Wat is jullie advies? Nogmaals mijn antwoord sturen? Of nu wel negeren?

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
breinonline schreef op zondag 29 maart 2020 @ 07:16:
Gisteren na mijn antwoord naar Liander (dossier wederom dezelfde brief maar nu niet ondertekend door de directeur Klant en Mark maar een medewerker. Wat is jullie advies? Nogmaals mijn antwoord sturen? Of nu wel negeren?
Blijven reageren met hetzelfde antwoord.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 14-05 08:36
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 22:21:
[...]

***members only***
_O- d:)b

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +1 Henk 'm!
ZuinigeRijder schreef op zondag 29 maart 2020 @ 09:22:
[...] Blijven reageren met hetzelfde antwoord.
Minstens. Misschien wel leuk om terug te verwijzen naar je eerste brief, met de vraag waarom ze daar niet op ingaan, en met zo een mooi plaatje van hierboven erbij...
Members only: netbeheerders T-shirts collectors item, spaar ze allemaal

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
ZuinigeRijder schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 22:21:
[...]

***members only***

***members only***
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

Ecodan 7,5kW Nibe F130 ventilatie warmtepomp, 300l RVS SWW, 8400wp zonnepanelen, LL airco/verwarming, 2 MARSTEK VENUS E firmware v151 combination CT003 v114 app v1.6.33

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ik dacht dat jij een verhuizer was (en dus nooit een ATO hebt gehad). Waarom bél je niet gewoon even met Liander om dat uit te leggen? Meerdere mensen kregen bij Liander dan voor elkaar dat Liander de aansluiting gratis kwam verwijderen, omdat er geen ATO is geweest.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

Vandaag na 1 jaar en 4 maanden radiostilte een brief gekregen van Stedin met "Voorkom afsluiting van elektricitiet en/of gas" waarbij wordt aangegeven dat ze m'n elektriciteits- en gasaansluiting zullen afsluiten indien ik niet binnen 10 dagen een contract afsluit.

Nu is Stedin niet mijn netbeheerder voor elektriciteit dus wens ze met dat eerste sowieso veel succes :+

Heb een standaardbrief uit de OP wat aangepast op mijn situatie, het goed nagelezen op foutjes en inmiddels een mailtje gestuurd naar het mailadres in de OP en inmiddels ook een ontvangstbevestiging.

We gaan zien hoe dit loopt.

[ Voor 3% gewijzigd door BlueTooth76 op 29-03-2020 15:33 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +5 Henk 'm!
MisterH75 schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 16:45:
@Bram-Bos Dank je wel heb de reactie bijgewerkt.
Ik ben een zeurpiet, maar de zin in je huidige versie: "Nu de factuur evident betwist is, is er sowieso geen grondslag om incassokosten in rekening te brengen." is te generiek. Als Bosveld je dagvaardt mogen ze je wél gerechtelijke incassokosten in rekening brengen. Buitengerechtelijke incassokosten (die ze nu in rekening brengen) zijn echter zinloze kosten als de factuur gemotiveerd is betwist.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 11:43

stuffer

Ondertietel

BlueTooth76 schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:32:
Vandaag na 1 jaar en 4 maanden radiostilte een brief gekregen van Stedin met "Voorkom afsluiting van elektricitiet en/of gas" waarbij wordt aangegeven dat ze m'n elektriciteits- en gasaansluiting zullen afsluiten indien ik niet binnen 10 dagen een contract afsluit.

Nu is Stedin niet mijn netbeheerder voor elektriciteit dus wens ze met dat eerste sowieso veel succes :+

Heb een standaardbrief uit de OP wat aangepast op mijn situatie, het goed nagelezen op foutjes en inmiddels een mailtje gestuurd naar het mailadres in de OP en inmiddels ook een ontvangstbevestiging.

We gaan zien hoe dit loopt.
Welk adres heb je gebruikt voor Stedin? Ik begreep eerder uit dit topic dat info@stedin.net niet meer werd gelezen maar ik begrijp hieruit wellicht weer wel?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
Bram-Bos schreef op zondag 29 maart 2020 @ 15:54:
[...]

Ik ben een zeurpiet, maar de zin in je huidige versie: "Nu de factuur evident betwist is, is er sowieso geen grondslag om incassokosten in rekening te brengen." is te generiek. Als Bosveld je dagvaardt mogen ze je wél gerechtelijke incassokosten in rekening brengen. Buitengerechtelijke incassokosten (die ze nu in rekening brengen) zijn echter zinloze kosten als de factuur gemotiveerd is betwist.
Ik ben ook een zeurpiet ;) .

Een vordering is grondslag voor een factuur.
Een factuur is een bewijs of bekendmaking van een onderliggende vordering, maar het is de vordering zelf die je betwist.
In dit geval tenminste.

Daarom ben je vollediger en nog minder generiek “als je de vordering betwist waaraan de toegezonden factuur ten grondslag ligt.”
Voorts betwist je alle (buiten) gerechtelijke (incasso)kosten die worden opgevoerd om de vordering te innen.

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Nu online

BlueTooth76

Let the sun shine!

stuffer schreef op zondag 29 maart 2020 @ 17:55:
[...]

Welk adres heb je gebruikt voor Stedin? Ik begreep eerder uit dit topic dat info@stedin.net niet meer werd gelezen maar ik begrijp hieruit wellicht weer wel?
Uit de OP ;)
Alternatief: FM_voorkomafsluiting at stedin punt net

[ Voor 4% gewijzigd door BlueTooth76 op 29-03-2020 21:07 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Geander
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 04-11-2024
Bram-Bos schreef op zaterdag 28 maart 2020 @ 21:07:
[...]

Enne, @Geander, jij loopt een weekje voor op @MisterH75. Jij verder nog niks gehoord?
Toevallig weer eens op het forum, het is wat nog steeds corona en Enexis vrij.
Niets echt niets meer gehoord

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Bram-Bos schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:50:
[...]

Ik dacht dat jij een verhuizer was (en dus nooit een ATO hebt gehad). Waarom bél je niet gewoon even met Liander om dat uit te leggen? Meerdere mensen kregen bij Liander dan voor elkaar dat Liander de aansluiting gratis kwam verwijderen, omdat er geen ATO is geweest.
Ik zal eens kijken of ik morgen kan bellen dan d:)b

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Acties:
  • +1 Henk 'm!
breinonline schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:12:
[...]

Ik zal eens kijken of ik morgen kan bellen dan d:)b
Zeker doen. Zie ook deze post van B152.
Geander schreef op zondag 29 maart 2020 @ 22:00:
[...]

Toevallig weer eens op het forum, het is wat nog steeds corona en Enexis vrij.
Niets echt niets meer gehoord
Mooi zo, @Geander.

Enexis is letterlijk een ballentent.
  • Soms word je buiten afgesloten, soms krijg je een slotje, soms gebeurt er helemaal niks.
  • Soms krijg je een factuur, soms niet.
  • Soms sturen ze incassobureau op je dak, ook na betwisting, en soms niet.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Mijn zoon heeft ook de welbekende nietszeggende reactie van Enexis op zijn mail van Laatste Betaalmogelijkheid.

Members only: reactieEnexisOpMailLaatsteMogelijkheid

Enexis ziet het als klacht, je mag niet meer inhoudelijk communiceren en ze geven wel nog op hoe je meer informatie kunt krijgen 8)7 En ze verwijzen naar heel oude correspondentie van 19 april 2019.

We zien wel wanneer Bosveld ingeschakeld gaat worden :Z :Z :Z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 21:05
Hier ook zo'n zelfde leuke mail vanochtend gehad van Enexis:
Geachte heer,

Dank voor uw bericht. Graag geef ik u de volgende informatie.

Uw bezwaar is reeds eerder in behandeling geweest. Op 28 februari heeft mijn collega u te kennen gegeven dat de factuur terecht is en dat het invorderingsproces zal blijven doorlopen. Zoals eerder aangegeven zal er inhoudelijk niet meer worden gereageerd op uw bezwaar.

Meer informatie?
Neem dan contact op met onze klantenservice op werkdagen van 08.00 uur tot 17.00 uur. Het telefoonnummer is 088 857 70 00. U kunt ons ook mailen via debiteuren.netwerk@enexis.nl.

Met vriendelijke groet,

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
vinom schreef op maandag 30 maart 2020 @ 09:44:
Hier ook zo'n zelfde leuke mail vanochtend gehad van Enexis:

[...]
Wel goed om te weten dat mijn zoon niet gediscrimineerd wordt door het bijgevoegde gratis t-shirt :+
Blijkbaar hadden ze het al, want geen inhoudelijke reactie en geen bedankje.

[ Voor 8% gewijzigd door ZuinigeRijder op 30-03-2020 10:47 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yesnomaybeidk
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 01-10-2020
Hello hello,

Na wat speuren op het internet ben ik dit topic tegengekomen. Ik ben net verhuisd (eerste keer uit huis dus er is veel nieuw voor mij), en heb dan ook een brief gekregen van de netbeheerder (Enexis) over mogelijke afsluiting van gas en elektra.

Het appartement waar ik nu in woon heeft blokverwarming, een elektrische boiler en we koken ook elektrisch, nergens gas voor nodig dus. Dit was mij ook vanuit de verhuurder verteld. Vandaar dat ik alleen elektra heb afgesloten bij een energieleverancier en geen gas. Dus mijn verbazing was ook vrij groot toen ik de brief kreeg van Enexis over de mogelijke afsluiting. Groen dat ik ben braaf opgebeld om te vragen hoe het zit, en zij stuurden mij naar mijn verhuurder en energie-leverancier. Conclusie van het verhaal is dat mij werd verteld dat ik óf een gas aansluiting bij een leverancier moest fixen wat neer komt op minstens €200,- op jaarbasis, of mij af te laten sluiten voor enkele honderden euro's.

Dit klonk mij allemaal redelijk shady, waarom ik dus ook ging googlen. Zoals ik begrijp vanuit de verschillende routes die voorgesteld worden hier heb ik als iemand die net verhuisd is op dit moment geen ATO met Enexis voor gas, dus kunnen zij mij ook niet verplichten tot kosten, correct? Is het nu dus ook verstandig om vanuit mijzelf verder geen actie te ondernemen?

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Erwinned
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
yesnomaybeidk schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:04:
Dit klonk mij allemaal redelijk shady, waarom ik dus ook ging googlen. Zoals ik begrijp vanuit de verschillende routes die voorgesteld worden hier heb ik als iemand die net verhuisd is op dit moment geen ATO met Enexis voor gas, dus kunnen zij mij ook niet verplichten tot kosten, correct? Is het nu dus ook verstandig om vanuit mijzelf verder geen actie te ondernemen?
Als er al een individuele gasaansluiting bij de gehuurde woning behoort, kan de netbeheerder jou nergens toe verplichten. Jij bent niet de eigenaar, dus zaken die met de gasaansluiting te maken hebben, dienen door de eigenaar afgehandeld te worden. Wel zou het kunnen dat de huurovereenkomst voorschrijft dat je een actieve leveringsovereenkomst hebt. Even goed uitzoeken in je contract. Verder in overleg gaan met je verhuurder wat die wil/gaat doen (ervan uitgaande dat die tevens de eigenaar is).

Helemaal niet reageren lijkt me niet verstandig; je kan uitleggen wat de situatie is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

Anoniem: 1345672

update stand van zaken. Na stopzetten gas contract bij Essent met de vermelding dat ik hun machtig tot het stopzetten van gas transport door Enexis, stuurde Essent een mail. Ik moest zelf Enexis stopzetten, dus transport, dan pas kon Essent stoppen met gas contract. Heb vervolgens met Essent gebeld en kreeg een soort female pitbull aan de lijn die van alles riep in de zin van 'wettelijk verplicht' 'u moet dit en dat' en ze raasde maar door. Uiteindelijk vriendelijk gevraagd of ik iets zeggen mocht en daarna mijn tanden aan deze dame laten zien. En toen ik uiteindelijk zei niet te begrijpen waarom zij als Essent medewerker zo'n inspanning levert om Enexis te verdedigen ging ze om. 1e slag gewonnen sinds 2 maart hebben wij officieel door Essent bevestigd wij geen gas contract meer. Daarna de bekende brief ontvangen van Enexis. U heeft geen gas contract en dat moet wel want anders moeten wij u afsluiten. Mooi, die begrijpen dus gelijk wat wij willen. Er is in die brief niet gesproken over een betaling. Heb Enexis een nette brief gestuurd vanuit de voorbeelden hier op tweakers. Dit is nu drie weken geleden, nog niets weer gehoord.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• MisterH75
@Bram-Bos

Inmiddels heeft Bosveld zich bij mij gemeld met een standaard mailtje:
Geachte heer, mevrouw,

In bovenstaand dossiernummer hebben wij uw email in goede orde ontvangen.

Wij hebben uw schrijven beoordeeld en voorgelegd aan onze cliënte.

In afwachting van een reactie van onze cliënte houden wij uw dossier aan.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Zal mijn dossier zo ook nog even bijwerken

Acties:
  • +6 Henk 'm!
MisterH75 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 08:50:
@Bram-Bos

Inmiddels heeft Bosveld zich bij mij gemeld met een standaard mailtje:

[...]

Zal mijn dossier zo ook nog even bijwerken
Wat fijn dat Bosveld inmiddels snel doorheeft wat ze hiermee aan moeten (gewoon terug leggen bij Enexis) en dat ook netjes meldt. Een verademing t.o.v. het ongeïnformeerde geblaas van een paar maanden terug.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• S91
  • Laatst online: 12:34

S91

Waarde tweakers,

Wat een zonnige dag om na wat googelen op dit topic te stuiten. Ik heb direct maar een tweakers account gemaakt. Fantastisch denkwerk is hier verricht. Ik wil binnenkort van een gascontract af en ben voornemens om via deze route te voorkomen dat ik moet betalen voor het verwijderen van de gasaansluiting. We hebben een Enexis-aansluiting. Ik heb niet alle 130 pagina's doorgenomen, maar mijn situatie is volgens mij iets afwijkend van wat hier tot nu toe is langsgekomen:

Wij hebben (in 1 koop) de twee helften van een kleine 2-onder-1-kap gekocht. Hierop waren twee adressen (nummer 17 en 19) en natuurlijk ook twee aansluitingen.
Vorig jaar is nummer 19 officiëel geschrapt door de gemeente. Deze wijziging is doorgevoerd in het kadaster en in elk geval ook doorgegeven aan de posterijen. Het lijkt erop dat de nutsbedrijven de wijziging niet door hebben gekregen, want die blijven gewoon van twee adressen spreken.

Dit jaar worden de installaties samengevoegd, dus we willen binnenkort de gasaansluiting van nummer 17 buiten gebruik stellen, om al het gas via de aansluiting van (voormalig) nummer 19 binnen te laten komen. Dit spaart vastrecht uit. De gasmeter zit niet persé in de weg en hoeft dus wat ons betreft niet tegen hoge kosten verwijderd te worden.

Ik wil dus via route A proberen om van het gascontract af te komen. Het enige wat misschien uit zou kunnen maken is dat de standaardbrieven van Enexis iets zeggen over "geen gascontract op dit adres", wat dus strikt genomen onjuist is. Er is immers wel degelijk een contract op dit adres (op de andere gasaansluiting).

Ik ga vandaag eerst een rechtsbijstandsverzekering afsluiten en dan binnenkort eens proberen om het gascontract op nummer 17 op te zeggen (op dit moment Oxxio) en ze te machtigen om de ATO op te zeggen. Wat is de beste manier om dit te doen? Is hier ook een voorbeeldbrief voor beschikbaar?

Ik houd jullie uiteraard op de hoogte. En alvast bedankt voor het meedenken 👍🏼

PS Hoe zit het met het opzeggen van elektriciteit? Heeft iemand daar ook ervaring mee?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:17

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

S91 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 13:49:
[...]
Dit jaar worden de installaties samengevoegd, dus we willen binnenkort de gasaansluiting van nummer 17 buiten gebruik stellen, om al het gas via de aansluiting van (voormalig) nummer 19 binnen te laten komen. Dit spaart vastrecht uit. De gasmeter zit niet persé in de weg en hoeft dus wat ons betreft niet tegen hoge kosten verwijderd te worden.
Waarom niet de aansluitng en meter op nummer 17 handhaven, zeker als die meter niet in de weg zit :? Dan kun je Enexis vertellen, dat er geen adres (nummer 19) is voor die gasmeter (weer een nieuwe situatie >:) ) en anders moeten ze de gasmeter op 19 administratief verplaatsen naar 17 met veel meer kans op problemen.
Ik ga vandaag eerst een rechtsbijstandsverzekering afsluiten en dan binnenkort eens proberen om het gascontract op nummer 17 19 op te zeggen (op dit moment Oxxio) en ze te machtigen om de ATO op te zeggen. Wat is de beste manier om dit te doen? Is hier ook een voorbeeldbrief voor beschikbaar?

PS Hoe zit het met het opzeggen van elektriciteit? Heeft iemand daar ook ervaring mee?
Zorg wel, dat die rechtsbijstandsverzekering een paar maanden loopt, voordat je het conflict met Enexis aangaat, voorzienbare conflicten (meestal binnen drie maanden) zijn meestal niet gedekt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Waarde tweakers,

Wat een zonnige dag om na wat googelen op dit topic te stuiten. Ik heb direct maar een tweakers account gemaakt. Fantastisch denkwerk is hier verricht. Ik wil binnenkort van een gascontract af en ben voornemens om via deze route te voorkomen dat ik moet betalen voor het verwijderen van de gasaansluiting. We hebben een Enexis-aansluiting. Ik heb niet alle 130 pagina's doorgenomen, maar mijn situatie is volgens mij iets afwijkend van wat hier tot nu toe is langsgekomen:

Wij hebben (in 1 koop) de twee helften van een kleine 2-onder-1-kap gekocht. Hierop waren twee adressen (nummer 17 en 19) en natuurlijk ook twee aansluitingen.
Vorig jaar is nummer 19 officiëel geschrapt door de gemeente. Deze wijziging is doorgevoerd in het kadaster en in elk geval ook doorgegeven aan de posterijen. Het lijkt erop dat de nutsbedrijven de wijziging niet door hebben gekregen, want die blijven gewoon van twee adressen spreken.

Ik wil dus via route A proberen om van het gascontract af te komen. Het enige wat misschien uit zou kunnen maken is dat de standaardbrieven van Enexis iets zeggen over "geen gascontract op dit adres", wat dus strikt genomen onjuist is. Er is immers wel degelijk een contract op dit adres (op de andere gasaansluiting).

Ik ga vandaag eerst een rechtsbijstandsverzekering afsluiten en dan binnenkort eens proberen om het gascontract op nummer 17 op te zeggen (op dit moment Oxxio) en ze te machtigen om de ATO op te zeggen. Wat is de beste manier om dit te doen? Is hier ook een voorbeeldbrief voor beschikbaar?

Welkom hier, en dank voor je complimenten aan ons gezamenlijke werk. Er zijn overigens nog 250 pagina's (in deel I) naast deze 130 als je je verveelt :+

Goed dat je een rechtsbijstandsverzekering hebt afgesloten. In het verleden kochten ze af, of schatten ze de kans op winst te laag in, maar we kennen nu een aantal gevallen van RBV's (Arag, Univé o.a.) die inzien dat deze zaak minder klip en klaar is is dan ze op het eerste gezicht denken op grond van wat de netbeheerders beweren.

Wat jouw situatie betreft: die wijkt niet wezenlijk af. Dat de netbeheerder spreekt over 'geen gascontract op dit adres' maakt m.i. niet uit. Ten eerste gaat het ze uiteindelijk om de gasaansluiting op dat perceel (niet per se dat adres), en dat zijn er toevallig twee bij jou (waarvan één binnenkort zonder leveringscontract). Ten tweede registreert Enexis kennelijk nog steeds op twee adressen, en kun je dat (inmiddels elders geschrapte) adres dus desgewenst nog prima hanteren in de communicatie met Enexis.

Opzeggen elektriciteit hebben we hier geen ervaring mee. Ik meen dat verwijderen niet noodzakelijk wordt geacht door de netbeheerders, maar Enexis plaatst in de regel (uitzonderingen daargelaten) in de Tweakers-gevallen sowieso ook een slotje op het gas i.p.v. te verwijderen. De Algemene Voorwaarden zijn dezelfde voor elektra en gas, dus ook de argumenten :)

Houd ons op de hoogte

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwinned
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Freee!! schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:13:
[...]

Zorg wel, dat die rechtsbijstandsverzekering een paar maanden loopt, voordat je het conflict met Enexis aangaat, voorzienbare conflicten (meestal binnen drie maanden) zijn meestal niet gedekt.
Belangrijk, let hierop!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• S91

S91

Freee!! schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:13:
Tja. Dan moet ik nog maar even 3 maanden wachten met het opzeggen van het gascontract, voor de zekerheid...

edit: Ik heb net bij Univé een rechtsbijstandverzekering zonder wachttijd afgesloten. Dus dat valt weer mee.

Bram-Bos schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:14:
Wat jouw situatie betreft: die wijkt niet wezenlijk af. Dat de netbeheerder spreekt over 'geen gascontract op dit adres' maakt m.i. niet uit. Ten eerste gaat het ze uiteindelijk om de gasaansluiting op dat perceel (niet per se dat adres), en dat zijn er toevallig twee bij jou (waarvan één binnenkort zonder leveringscontract). Ten tweede registreert Enexis kennelijk nog steeds op twee adressen, en kun je dat (inmiddels elders geschrapte) adres dus desgewenst nog prima hanteren in de communicatie met Enexis.
Oké, dat was ook inderdaad waar ik aan dacht. Ze niet wijzer maken dan ze nu zijn. In elk geval niet tot alles achter de rug is.

Heeft iemand nog een tip voor de beste manier om het energiecontract op te zeggen?

[ Voor 22% gewijzigd door S91 op 14-04-2020 20:09 . Reden: meer informatie toegevoegd en nog een vraag aan het eind ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!
S91 schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 14:32:
[...]

Tja. Dan moet ik nog maar even 3 maanden wachten met het opzeggen van het gascontract, voor de zekerheid...

edit: Ik heb net bij Univé een rechtsbijstandverzekering zonder wachttijd afgesloten. Dus dat valt weer mee.
Die bestaan dus? Da's mooi.
[...]
Heeft iemand nog een tip voor de beste manier om het energiecontract op te zeggen?
Gouden tip is er niet. Bellen bij bepaalde leveranciers leidt tot afpoeieren. Ik zou direct schriftelijk (email) beginnen. En ze gelijk wijzen op hun eigen AV en 52b Gaswet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:26
[...]

[...]

Oké, dat was ook inderdaad waar ik aan dacht. Ze niet wijzer maken dan ze nu zijn. In elk geval niet tot alles achter de rug is.

aangepast op verzoek. Zie advies van anderen

[ Voor 28% gewijzigd door jerh op 15-04-2020 09:02 . Reden: aangepast op verzoek ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@yesnomaybeidk Erwinned Heeft gelijk, maar als jij geen verplichtingen in je huurcontract hebt staan zou ik de netbeheerder gewoon doorverwijzen naar de eigenaar. Niet jouw zaak.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Salatrel
  • Laatst online: 29-04-2021
Ook ik ben na aanschaf van een nieuwe keuken gasloos in mijn appartementje en heb bij Eneco op 3 maart 2020 telefonisch het leveringscontract voor gas opgezegd en tevens telefonisch Eneco gemachtigd de ATO op te zeggen (al gaven ze aan dit toch al automatisch te doen bij een opzegging). Op 13 maart de eerste standaardbrief van Stedin ontvangen met het verzoek de energieleverancier door te geven. Diezelfde dag nog schriftelijk gereageerd d.m.v. de voorbeeldbrief 1b.

Op brief 1b werd niet inhoudelijk gereageerd voordat standaardbrief nummer 2 in de bus lag op 27 maart. Telefonisch contact gezocht met desbetreffende afdeling en die gaven aan tot op dat moment mijn reactie op brief 1 niet ontvangen te hebben (wellicht als gevolg van corona?). Telefonisch kort verhaal gedaan en aangegeven dat ik wederom schriftelijk op standaardbrief 2 zou reageren en dit heb ik ook dezelfde dag nog gedaan doormiddel van brief 1c waarbij ik ook een kopie van mijn eerste reactie heb bijgevoegd.

Vandaag ontving ik per email een reactie:
Beste heer/mevrouw Salatrel,

Wij hebben uw brief ontvangen over het opzeggen van uw gas aansluiting.

U geeft aan dat u de gas aansluiting heeft opgezegd bij uw leverancier en ons 10 dagen de gelegenheid heeft gegeven, om de gas aansluiting af te sluiten, daar het onze gasaansluiting betreft, maar voor het afsluiten verder geen opdracht geeft en ook de kosten die gemoeid zijn met het afsluiten niet wil betalen.

Eind 2018 zijn alle netbeheerder overeen gekomen, dat gas aansluitingen die opgezegd worden en dus geen leveringsovereenkomst meer hebben, niet in bedrijf mogen blijven staan i.v.m. veiligheid en dan afgesloten of in zijn geheel verwijdert moeten worden.

Voor de werkzaamheden die hiervoor gedaan moeten worden, mogen de netbeheerders de kosten in rekening brengen bij de klant.

Als wij een afspraak met u zouden maken, dan brengen wij dus kosten in rekening, maar aangezien u geen opdracht geeft en ook de kosten niet gaat betalen, heeft het niet zoveel zin, om een afspraak te maken.

U bent één van de vele klanten, die de kosten voor het afsluiten niet wil betalen en de netbeheerders zijn dan ook aan het kijken of deze kosten gedeeltelijk bij de netbeheerders neergelegd moeten worden, maar hier is nog geen uitspraak over gedaan.

Zolang de gasmeter niet is afgesloten of verwijdert, en er ook geen leveringsovereenkomst is afgesloten met een leverancier, loopt ons proces voor (gedwongen) afsluiting dan ook gewoon door.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Contractloos

Stedin Netbeheer B.V.
Ik loopt er nu echter op vast OF en zoja hoe hierop te reageren. Wie heeft tips?

Inmiddels toch even per email gereageerd dat een (gedwongen) afsluiting niet nodig is en dat men nog steeds welkom is om werkzaamheden die zij nodig achten uit te komen voeren maar dat ik hier expliciet geen opdracht toe geef. Daarnaast ook nog even gevraagd op basis van welk artikel uit welk document men meent de kosten bij mij in rekening te kunnen brengen.

ook om te kijken wat er gebeurt als je op de mail reageert en je krijgt gewoon netjes een ontvangstbevestiging met de mededeling dat men binnen 5 werkdagen reageert dus als men nog een email ingang bij Stedin zoekt: FM_VoorkomAfsluiting@stedin.net

[ Voor 10% gewijzigd door Salatrel op 31-03-2020 17:25 ]

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Salatrel schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:12:
Ook ik ben na aanschaf van een nieuwe keuken gasloos in mijn appartementje en heb bij Eneco op 3 maart 2020 telefonisch het leveringscontract voor gas opgezegd en tevens telefonisch Eneco gemachtigd de ATO op te zeggen (al gaven ze aan dit toch al automatisch te doen bij een opzegging). Op 13 maart de eerste standaardbrief van Stedin ontvangen met het verzoek de energieleverancier door te geven. Diezelfde dag nog schriftelijk gereageerd d.m.v. de voorbeeldbrief 1b.

Op brief 1b werd niet inhoudelijk gereageerd voordat standaardbrief nummer 2 in de bus lag op 27 maart. Telefonisch contact gezocht met desbetreffende afdeling en die gaven aan tot op dat moment mijn reactie op brief 1 niet ontvangen te hebben (wellicht als gevolg van corona?). Telefonisch kort verhaal gedaan en aangegeven dat ik wederom schriftelijk op standaardbrief 2 zou reageren en dit heb ik ook dezelfde dag nog gedaan doormiddel van brief 1c waarbij ik ook een kopie van mijn eerste reactie heb bijgevoegd.

Vandaag ontving ik per email een reactie:

[...]

Ik loopt er nu echter op vast OF en zoja hoe hierop te reageren. Wie heeft tips?
Een heerlijke, typische Stedin-reactie weer. Onderstaand citaat geeft zelfs aan dat ze bij Stedin aardig wat klantjes hebben die de Tweakers-route hebben ontdekt, en dat de Motie van der Lee voor de netbeheerders een escape is:
U bent één van de vele klanten, die de kosten voor het afsluiten niet wil betalen en de netbeheerders zijn dan ook aan het kijken of deze kosten gedeeltelijk bij de netbeheerders neergelegd moeten worden, maar hier is nog geen uitspraak over gedaan.
reageren is in het geval van Stedin niet per se meer nodig (gezien de ervaringen van anderen), maar je zou nog aan zoiets kunnen denken:
Beste mensen van de afdeling Contractloos,

Dank voor jullie bericht van vandaag.

Ik begrijp dat Stedin graag de gasaansluiting wil verwijderen op grond van nieuw beleid. Zoals aangegeven vind ik dat prima. Ik snap echter niet zo goed waarom het dan niet mogelijk is om een afspraak te maken. Op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB is Stedin zelfs gehouden om een afspraak te maken vijf werkdagen voorafgaand aan werkzaamheden binnenshuis, als dat gebeurt op verzoek van de netbeheerder .

Dat ik hiervoor geen opdracht geef, maakt het toch nog niet zinloos om een afspraak te maken? Een afspraak maken lijkt me juist heel zinvol: jullie medewerkers komen dan zeker niet voor een dichte deur. Of begrijp ik jullie nu verkeerd?

Hoe dan ook: als jullie "proces van (gedwongen) afsluiting" gewoon doorloopt, zoals u schrijft, weet dan dat er in het geheel geen sprake hoeft te zijn van dwang. Op afspraak staat de koffie zelfs klaar.

Met vriendelijke groet,

@Salatrel

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-06 15:58

flessuh

Set sail for fail!

Je zou bijna reageren "U bent één van de vele netbeheerders, die klanten probeert te misleiden tot het betalen van een rekening voor het afsluiten zonder dat daar opdracht voor is gegeven of een wettelijke basis voor is" :P

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ook ik heb een reactie mogen ontvangen na mijn mail van de laatste betaalmogelijkheid.

Members only: berichtEnexisLaatsteBetaalmogelijkheid

Ook bij mij wordt volledig voorbijgegaan aan mijn betwisting :'(
Dus wachten wel op Bosveld :Z :Z :Z en dan mag Enexis naar de rechter oOo

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@ZuinigeRijder: uit het feit dat jouw uitgebreide betwisting niet eens meer genoemd wordt in die laatste nietszeggende reactie van Enexis, maak ik op dat Enexis helemaal niet van plan is om naar de rechter te stappen. Zoals we eigenlijk in alle cases bij Enexis tot nu toe hebben gezien, is het blaffen en aandringen, en soms een uitstapje naar incassobureau Bosveld (mogelijk per ongeluk), maar gebeurt er in feite niets.

Stedin & Liander hanteren gewoon het beleid van niets doen (geen werkzaamheden verrichten) als er geen opdracht komt, maar bij Enexis zijn de protocollen kennelijk zo anders, dat dat proces van afsluiten (slotje, danwel buiten afsluiten) kennelijk moeilijk te voorkomen valt. Vervolgens móeten ze voor hun goeie fatsoen wel een factuur sturen (hoewel dat ook niet altijd gebeurt), én als ze dat hebben gedaan moeten ze blijven doen alsof ze betaling van de vordering gaan afdwingen. Wellicht helpt die druk ook nog in een bepaald % van de gevallen. Wonderlijke club.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• gasexit
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-06 14:58

gasexit

Gasloos sinds 7 sept 2019.

Blijkt nadeat ik de afrekening van Vandebron had ontvangen, dat ze de beheerskosten van de gasmeter voor de maand januari 2020 in rekening hadden gebracht. Bevestiging indertijd ontvangen van Vandebron dat de ATO per 31-12-2019 is beëindigd. Dus dat bevreemde mij (ter info contract opgezegd per 31-01-2020). De eindafrekening minus de beheerskosten overgemaakt. Tevens een bericht gestuurd dat ik toch niet van plan ben om die € 21,00 te betalen voor de beheerskosten. Ik had eerst al bezwaar gemaakt tegen de eindafrekening m.b.t. de beheerskosten voor januari 2020. Antwoord hierop van Vandebron was dat er een fout gemaakt was en dat de beëindiging oer 31-01-2020 was. In een antwoord daarop dat het wel erg gemakkelijk was indien iets niet goed is een ander de fout te geven en vervolgens betaling eisen. wedereom gemaild met Vandebron datr ze dan toch maar meet een sluitend bewijs moeten komen dat de ATO per 31-01-2020 beëindigd is. Zie hieronder de maail welke ik vandaag ontving van Vandebron. Ze begrijpoen er ook echt niets van.

Beste Gasexit,

Hartelijk bedankt voor uw reactie. Graag breng ik u op de hoogte dat ik de situatie heb doorgezet naar onze technische afdeling. Zij gaan er mee aan de slag en kijken of zij dit kunnen achterhalen bij de netbeheerder. In de tussentijd wil ik u vragen of u een bewijs heeft van de netbeheerder waarop vermeld staat dat de gasaansluiting die dag is afgesloten. Wij hebben volgens uw verzoek de nota opgesteld tot de datum 30 januari 2020. Dit is ook te zien op de nota. Op de een na laatste pagina staat de eindstand van 30 januari weergegeven.

Ik hoop dat uw begrijpt dat wij de informatie van de afsluiting van de gasmeter doorkrijgen van de netbeheerder. Als deze niet is verwerkt op 31 december, dan dienen wij deze aansluiting alsnog als actief te behandelen tot het einde van het contract. Tot er bewijs is dat dit niet zo is, is de nota geldig. U kunt voor nu de aanmaningen negeren, tot er een uitkomst van deze situatie is. Zodra wij contact hebben met de netbeheerder zullen wij u op de hoogte brengen. Ik hoop dat u ook contact op zult nemen met de netbeheerder naar aanleiding van mijn verzoek.

Heeft u nog andere vragen? We helpen u uiteraard graag verder. U kunt dan reageren op dit bericht. Fijne dag!

Met vriendelijke groet,
Naam medewerker
Serviceteam Vandebron

PS. Wist je dat je €100,- kan geven én verdienen?
Deel nu je persoonlijke vriendenlink en verdien je energierekening terug.

Zelf online regelen? Ga naar mijn Vandebron.
0880 444 555

Mijn gasverbruik is al sinds oktober op 0.

Willen ze het nu niet begrijpen , of ????

28 x PVT (305 Wp)+ Energiehek 14 mtr + WP + boiler

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-06 15:53
Zonder ATO kan je gascontract niet tot 31/1/2020 lopen toch?
Dacht dat die 2 altijd hand in hand gingen, of heb ik dit topic verkeerd begrepen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trichoglossus
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 16:41
Ik vraag me af of ze nu in deze tijden van Corona de gasmeter nog gaan weghalen. Monteurs van (o.a.) Liander mogen niet meer bij bewoners naar binnen, tenzij het een serieuze storing betreft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@gasexit: helemaal duidelijk is het me nog niet, maar ik denk dat Vandebron het gewoon niet goed snapt. Kernvraag lijkt mij: hebben ze voor feb of mrt 2020 nog vastrecht in rekening gebracht? Zo niet, dan maak je een hoop fuzz voor 21 euro.
Trichoglossus schreef op woensdag 1 april 2020 @ 19:15:
Ik vraag me af of ze nu in deze tijden van Corona de gasmeter nog gaan weghalen. Monteurs van (o.a.) Liander mogen niet meer bij bewoners naar binnen, tenzij het een serieuze storing betreft.
Denk van niet. Maar in het geval van Liander deden ze dit ook al niet pre-Corona in het geval van mensen die de Tweakers-route volgden, dus weinig verschil.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• overwinteraar
Salatrel schreef op dinsdag 31 maart 2020 @ 16:12:

Eind 2018 zijn alle netbeheerder overeen gekomen, dat gas aansluitingen die opgezegd worden en dus geen leveringsovereenkomst meer hebben, niet in bedrijf mogen blijven staan i.v.m. veiligheid en dan afgesloten of in zijn geheel verwijdert moeten worden.
Stedin laat weer leuk zien hoe het proces verloopt. Netbeheerders denken zelf een andere route (= eigen beleid) uit en consument moet zich er maar mee redden. Transparant dat Stedin dit zo bevestigt. Ik dacht overigens dat dit beleid pas per februari 2019 geldt. Jammer trouwens voor de netbeheerders, dat dit slechts eigen beleid is en de gaswet en voorwaarden hierop niet zijn aangepast. _O-

Acties:
  • +9 Henk 'm!
Ik bedacht om als niet-Enexis-klant eens de volgende reflectie aan Enexis te sturen:
Beste mensen van Enexis,

Ik ben zelf geen klant van jullie, want ik woon in Amsterdam, maar ik volg jullie wel sinds ongeveer een jaar, omdat ik geïnteresseerd ben in de manier waarop netbeheerders omgaan met zogenoemde gasverlaters: mensen die geen gas meer nodig hebben, bijvoorbeeld omdat ze hun huis hebben verduurzaamd.

Ik volg in dat kader jullie handelen t.o.v. enkele tientallen Enexis-klanten die de kraan hebben dichtgedraaid, vervolgens hun leveringscontract voor gas hebben opgezegd, maar die pertinent weigeren om opdracht te geven tot het afsluiten of verwijderen van de gasaansluiting. Die situatie zal jullie niet onbekend voorkomen. Het betreft mensen die de Tweakers-route volgen, zoals uiteengezet op Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 . Ik heb daar ook wel een bijdrage geleverd.

Ik schrijf jullie, omdat het gedrag van Enexis me zo verbaast, helemaal in vergelijking met het gedrag van de andere grote twee (Stedin en Liander) in soortgelijke gevallen. En dat zijn er ook tientallen. Stedin en Liander vertonen (in mijn ogen) rationeel gedrag. Als ze geen opdracht krijgen voor verwijdering van de gasaansluiting, dan doen ze ook niks. Ze maken geen onnodige kosten, als die kosten niet verhaald kunnen worden.

Enexis daarentegen gaat in het geval van mensen zonder leveringscontract vrijwel standaard over op het (onaangekondigd) plaatsen van een slotje op de gasmeter, of op het buiten aan de straat afsluiten van de gasaansluiting. Let wel: dit doet Enexis dus ook bij mensen die daarvoor al herhaaldelijk hebben aangegeven geen gas te gebruiken, en Enexis hebben uitgenodigd op afspraak langs te komen om de werkzaamheden te verrichten die Enexis wenst.

Hoe ik het ook probeer, ik snap de rationaliteit niet van de door Enexis gekozen lijn. Enexis roept namelijk net als de andere netbeheerders dat gasaansluitingen die niet meer gebruikt worden na twaalf maanden definitief verwijderd moeten worden, inclusief de aansluitleiding. Dat beleid indachtig zorgen jullie voor dubbele kosten door bij de gasverlaters eerst een slotje te plaatsen dan wel buiten af te sluiten aan de straat. Vervolgens moet Enexis namelijk twaalf maanden later nog eens terugkomen om de gasaansluiting definitief te verwijderen.

En afgezien van het feit dat het al zeer twijfelachtig is of kosten voor de eerste werkzaamheden na beëindiging van het leveringscontract bij de gasverlater kunnen worden neergelegd, is het al helemaal uitgesloten dat de kosten voor de werkzaamheden na twaalf maanden kunnen worden verhaald bij iemand die allang geen contract meer heeft en ook niet meer over een gasaansluiting beschikt. Tegen die tijd bieden de ATO en de bijbehorende AV, noch de Tarievencode Gas ook maar een schijn van een grondslag voor het in rekening brengen van kosten.

Kortom: het beleid van Enexis zorgt sowieso voor onnodige extra kosten bij Enexis zelf, en dat vind ik niet erg rationeel. Gevoegd bij het feit dat jullie peers (Stedin en Liander) het duidelijk anders doen, leek het me aardig om deze reflectie vanuit Amsterdam met jullie te delen. Beschouw deze brief dan ook niet als een klacht, maar als een welgemeend meedenken met een netbeheerder met een belangrijke publieke taak, die m.i. onnodig geld over de balk smijt.

Ik hoor graag van jullie.

Met vriendelijke groet

@Bram-Bos
Verstuurd 2 april 2020 naar klantenservice Enexis.

Eerste antwoord 2 april 2020:
Beste meneer @Bram-Bos,

Bedankt voor het meedenken voor Enexis Netbeheer. Helaas gaat de klantenservice hier niet over. Daarom heb ik uw e-mail voor doorgestuurd naar de desbetreffende afdeling die hier wel over gaat.

Ik vertrouw erop dat u hiermee voor nu voldoende geïnformeerd over bent. Ik wil u nog een prettige en gezonde dag toewensen.

Heeft u nog vragen, dan kunt u contact opnemen met onze klantenservice op telefoonnummer 088 857 70 00. Op werkdagen zijn wij telefonisch bereikbaar tussen 8.00 en 17.00 uur. Daarnaast kunt u doordeweeks tot 21.00 uur en in het weekend tussen 8.30 en 17.00 uur uw vragen via Facebook en Twitter stellen. Het is ook mogelijk deze e-mail te beantwoorden. Verder vindt u informatie op www.enexisnetbeheer.nl.

Met vriendelijke groet,

...
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
Iets uitgebreider antwoord op 14 april 2020:
Beste meneer @Bram-Bos,

Zoals ik u eerder heb laten weten, heb ik uw e-mail doorgestuurd naar de juiste afdeling. Ik heb een reactie ontvangen die ik graag aan u meegeef. Nogmaals wil ik benadrukken dat ik dit antwoord heb gekregen en aan u meegeef.

Bedankt voor uw uitgebreide e-mail waarin u aangeeft dat u verschillen ziet in de manier waarop de verschillende Nederlandse netbeheerders omgaan met -zoals u ze noemt- gasverlaters. U verbaast zich over de manier waarop Enexis Netbeheer opereert. En u schrijft dat u denkt dat onze manier van werken extra, onnodige kosten met zich meebrengt: voor gasverlaters en voor Enexis Netbeheer zelf.

Wij vinden het om te beginnen altijd jammer als wij het signaal krijgen dat klanten (of zelfs mensen buiten Enexisgebied!) denken dat wij onnodig kosten maken. Natuurlijk is dat niet wat wij beogen. Als netbeheerder hebben wij een publieke taak. We doen ons uiterste best om op een veilige en betrouwbare manier energie te leveren. Daar hoort bij dat we op een verantwoordelijke manier omgaan met (publiek) geld.

Zoals u ongetwijfeld weet, zijn wij aan allerlei wet- en regelgeving gebonden. In sectorverband maken de Nederlandse netbeheerders daarnaast afspraken over beleid. Uiteraard zijn wetten, regels en beleidsafspraken aan verandering onderhevig. Zeker in deze tijd, waarin de energietransitie steeds meer vorm krijgt.

Sinds februari 2019 volgen de netbeheerders een nieuw, gezamenlijk beleid romdom het omgaan met afgesloten aansluitingen. We streven op dat punt gelijke doelen na. Maar dat betekent niet dat alle netbeheerder altijd precies dezelfde werkwijze hanteren om deze doelen te bereiken.

Sowieso zijn netbeheerders aparte organisaties. Ze zijn anders georganiseerd. Ze beheren andere delen van het ondergrondse netwerk, die qua karakter van elkaar verschillen. En ze hebben een ander klantenbestand. Onder andere daardoor kunnen werkprocessen afwijkend zijn.

U constateert dus terecht dat er verschillen zijn in de manier waarop netbeheerders hun klanten benaderen. Maar wij willen nogmaals benadrukken dat wij er alles aan doen om het maken van onnodige kosten -voor onszelf en voor onze klanten- te voorkomen.

Wij waarderen het dat u de moeite hebt genomen om uw feedback rechtstreeks met ons te delen. We hopen dat we met deze reactie wat zorgen aan uw kant kunnen wegnemen.

Met vriendelijke groet,

...
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.

[ Voor 35% gewijzigd door Bram-Bos op 14-04-2020 11:39 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gasexit
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 28-06 14:58

gasexit

Gasloos sinds 7 sept 2019.

[quote]Bram-Bos schreef op woensdag 1 april 2020 @ 19:25:
@gasexit: helemaal duidelijk is het me nog niet, maar ik denk dat Vandebron het gewoon niet goed snapt. Kernvraag lijkt mij: hebben ze voor feb of mrt 2020 nog vastrecht in rekening gebracht? Zo niet, dan maak je een hoop fuzz voor 21 euro.

Ze hebben voor januari 2020 het bedrag in rekening gebracht, terwijl de ATO per 31-12-2019 is beëindigd zoals door hun bevestigd. (maar bij reclamatie van het bedrag wat ze berekend hebben over januari , zeggen ze in 1 keer dat ze een fout gemaakt hebben). En nu zal ik een bewijs moeten hebben en overleggen dat op die datum (31-12-2019) het gas is afgesloten door de netbeheerder. Voorzover ik weet is een ATO beëindiging en van het gas afsluiten 2 verschillende zaken, toch? Ik weet wel dat het gaat om (maar) 21 euro , maar ook om het principe.

28 x PVT (305 Wp)+ Energiehek 14 mtr + WP + boiler

Acties:
  • +3 Henk 'm!
gasexit schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:24:
Ze hebben voor januari 2020 het bedrag in rekening gebracht, terwijl de ATO per 31-12-2019 is beëindigd zoals door hun bevestigd. (maar bij reclamatie van het bedrag wat ze berekend hebben over januari , zeggen ze in 1 keer dat ze een fout gemaakt hebben). En nu zal ik een bewijs moeten hebben en overleggen dat op die datum (31-12-2019) het gas is afgesloten door de netbeheerder. Voorzover ik weet is een ATO beëindiging en van het gas afsluiten 2 verschillende zaken, toch? Ik weet wel dat het gaat om (maar) 21 euro , maar ook om het principe.
Je ATO is een overeenkomst met je netbeheerder, die je kunt opzeggen zoals elke overeenkomst (en cf. artikel 3.6 AV). Verwijdering van de fysieke gasaansluiting is iets geheel anders. De netbeheerders beweren nog weleens dat verwijdering een dwingend gevolg is van de opzegging dan wel beëindiging van de ATO (en daar spitst de juridische discussie zich dan op toe), maar er is geen enkele netbeheerder (behalve rendo) die stelt dat de ATO blijft gelden zolang de gasaansluiting er fysiek nog is. Maar dat is voor Vandebron waarschijnlijk al veel te ingewikkeld gedacht. Ze hebben gewoon een smoes nodig om te verkopen dat ze het administratief niet netjes hebben verwerkt.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overwinteraar
Bram-Bos schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:12:
Ik bedacht om als niet-Enexis-klant eens de volgende reflectie aan Enexis te sturen:

[...]

Suggesties welkom.
Mooie poging/initiatief, m.i. vanuit (veel te) bescheiden insteek ('ook wel een bijdrage aan geleverd' is echt een understatement ;)).

Hoop dat je niet teleurgesteld bent als je geen reactie krijgt, want de kans daarop acht ik vrij groot.

But then again: niet geschoten is altijd mis... :o

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Bram-Bos schreef op woensdag 1 april 2020 @ 20:12:

[...]

Enexis daarentegen gaat in het geval van mensen zonder leveringscontract vrijwel standaard over op het (onaangekondigd) plaatsen van een slotje op de gasmeter, of -als de mensen toevallig niet thuis zijn– op het buiten aan de straat afsluiten van de gasaansluiting. Let wel: dit doet Enexis dus ook bij mensen die daarvoor al herhaaldelijk hebben aangegeven geen gas te gebruiken, en Enexis hebben uitgenodigd op afspraak langs te komen om de werkzaamheden te verrichten die Enexis wenst

Suggesties welkom.
-als de mensen toevallig niet thuis zijn–

Ik was gewoon thuis, maar nee, ze moesten buiten afsluiten. Toen dat niet ging, omdat ze de hoofdaansluiting niet konden vinden hebben ze uiteindelijk toch binnen een slotje geplaatst. Dus ook als je thuis bent, sluiten ze buiten af }:O

Dus ik zou het sterker aanzetten, ook als iemand thuis is wordt iemand soms gewoon buiten afgesloten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Langerij
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-09-2021

Langerij

Prima kassie

Had net een voicemail berichtje van Enexis... waar de betaling blijft van de factuur voor het slotje plaatsen.
Bij vragen moest ik maar contact opnemen. Na ja... kheb geen vragen.. dus mn betwisting nogmaals ter herinnering opgestuurd... Snap niet dat je zo kunt werken, ik had al lang met een burn-out thuis gezeten denk ik.

Woning 2006, gasloos sinds okt 2019 dmv, 10.5Kw Vaillant Arotherm 115/2 A 400V + 400L Boiler incl zonnecollectoren + 9.79 kWp PV panelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Langerij schreef op donderdag 2 april 2020 @ 12:59:
Had net een voicemail berichtje van Enexis... waar de betaling blijft van de factuur voor het slotje plaatsen.
Bij vragen moest ik maar contact opnemen. Na ja... kheb geen vragen.. dus mn betwisting nogmaals ter herinnering opgestuurd... Snap niet dat je zo kunt werken, ik had al lang met een burn-out thuis gezeten denk ik.
Oké, zou je je dossier nog eens willen aanvullen? Zie namelijk daar niet staan wanneer slotje geplaatst is, wanneer je factuur kreeg, en of je een of meerdere aanmaningen hebt gehad. In eerdere gevallen belt Enexis pas na een aantal schriftelijke aanmaningen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• factor15
  • Registratie: Augustus 2003
  • Nu online
Wij verbruiken geen gas meer en het grootste deel van de leidingen in huis heb ik verwijderd. Na de meter zit nog een klein stuk leiding. Het eerste stuk na de leiding is flexibel met een stalen mantel.

Ook het laatste wil ik wegslopen en het restant afdoppen voor de veiligheid. Kan iemand mij vertellen waar het eigendom van in dit geval Liander ophoudt en waar mijn installatie begint. Is dat direct op de meter? En hoe zou ik dat het beste kunnen afdoppen?

*** www.afsluitboete.nl *** Dossier factor15 gas gratis de deur uit ***

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:58
factor15 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:33:
Wij verbruiken geen gas meer en het grootste deel van de leidingen in huis heb ik verwijderd. Na de meter zit nog een klein stuk leiding. Het eerste stuk na de leiding is flexibel met een stalen mantel.

Ook het laatste wil ik wegslopen en het restant afdoppen voor de veiligheid. Kan iemand mij vertellen waar het eigendom van in dit geval Liander ophoudt en waar mijn installatie begint. Is dat direct op de meter? En hoe zou ik dat het beste kunnen afdoppen?
De leiding vanaf de straat tot en met de meter is van de netbeheerders (uitzonderingen daargelaten)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:22
factor15 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 14:33:

Ik heb direct op de meter afgedopt. De rest van de leidingen weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• factor15
  • Nu online
@overhyped Dankjewel, dan ga ik dat doen en ruimt het weer een beetje op.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

Bram-Bos schreef op zondag 29 maart 2020 @ 11:50:
[...]

Ik heb vandaag Liander aan de lijn gehad, eerder was nog niet gelukt.

Volgens de mijnheer aan de lijn ben ik verplicht in Nederland om een contract te hebben als ik een meter heb :+

Op mijn vraag waarom ze twee keer een brief sturen kon hij vertellen dat dat automatisch gaat vanaf de afdeling contractloos. Op mijn vraag of het dan zin heeft brieven terug te sturen of dat ze die toch niet lezen gaf hij aan dat ze daar verschillende afdelingen voor hebben "om het overzichtelijk te houden".

Anyway, ik heb een het mailadres van de afdeling contractloos gekregen, dan kan ik in ieder geval een bericht terug krijgen dat ze het gelezen hebben. Ik neem aan dat het het beste is om de brief die ik per post zond maar weer per email te sturen?
Geachte heer L. Iander,

Ik ontving op 14-03-2020 een brief van u op mijn adres (kenmerk: #######), waarin u er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas. En die heb ik ook nooit gehad sinds ik hier woon. Ik heb ook nimmer gas gebruikt op dit adres en ben dat ook niet van plan.

De gasmeter en gasaansluiting zijn uw eigendom (artikel 3b lid 1, Gaswet) en uw verantwoordelijkheid. U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u daaraan nodig acht. Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef. Aangezien de aansluiting van u is, en ik geen overeenkomst met u heb of heb gehad, geef ik bij voorbaat aan dat ik het eventueel in rekening brengen van kosten voor werkzaamheden niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

breinonline
Dossier hier.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
breinonline schreef op donderdag 2 april 2020 @ 16:32:
[...]

Ik heb vandaag Liander aan de lijn gehad, eerder was nog niet gelukt.

Volgens de mijnheer aan de lijn ben ik verplicht in Nederland om een contract te hebben als ik een meter heb :+

Op mijn vraag waarom ze twee keer een brief sturen kon hij vertellen dat dat automatisch gaat vanaf de afdeling contractloos. Op mijn vraag of het dan zin heeft brieven terug te sturen of dat ze die toch niet lezen gaf hij aan dat ze daar verschillende afdelingen voor hebben "om het overzichtelijk te houden".

Anyway, ik heb een het mailadres van de afdeling contractloos gekregen, dan kan ik in ieder geval een bericht terug krijgen dat ze het gelezen hebben. Ik neem aan dat het het beste is om de brief die ik per post zond maar weer per email te sturen?

[...]

Dossier hier.
O my, "verplicht in Nederland om een contract te hebben als ik een meter heb." Ik krijg er wel een baard van. Dat is de claim waar we al twee-en-eenhalf jaar over vragen waar die verplichting dan staat. Crickets...

Maar eens zien of dit weer een newbie bij Liander was, of dat Liander de eerder gekozen lijn m.b.t. verhuizers weer intrekt. Houd ons op de hoogte!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• breinonline

breinonline

De volgende mail gestuurd:
Beste heer/mevrouw,

Ik ontving op 14-03-2020 een brief van u op mijn adres (kenmerk: ********), waarin u er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten. Ik heb hierop per brief geantwoord (u vermeld immers geen emailadres of telefoonnummer op uw brief) maar ontving op 28-03-2020 dezelfde brief. Ik heb vandaag telefonisch contact gehad en dit emailadres ontvangen en zal de inhoud van mijn brief hieronder nogmaals vermelden.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas. En die heb ik ook nooit gehad sinds ik hier woon. Ik heb ook nimmer gas gebruikt op dit adres en ben dat ook niet van plan.

De gasmeter en gasaansluiting zijn uw eigendom (artikel 3b lid 1, Gaswet) en uw verantwoordelijkheid. U bent van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u daaraan nodig acht. Ik benadruk echter dat ik daar geen opdracht toe geef. Aangezien de aansluiting van u is, en ik geen overeenkomst met u heb of heb gehad, geef ik bij voorbaat aan dat ik het eventueel in rekening brengen van kosten voor werkzaamheden niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,

breinonline

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• factor15
  • Nu online
Eerst een stukje voorgeschiedenis. Ons huis uit circa 1927 ben ik zelf aan het renoveren en we wonen in een tijdelijk onderkomen naast het huis. Alles wordt goed geïsoleerd en een warmtepomp gaat voor warmte en warm water zorgen. Eind 2018 heb ik de gaskraan dichtgedraaid en ons tijdelijk onderkomen wordt verwarmd met elektrische kacheltjes en warm water met flessengas.

Begin dit jaar ben ik gebeld door een vriendelijke mevrouw van Vattenfall om te controleren of de doorgegeven meterstanden wel kloppen, we hebben immers geen gas verbruikt. Na mijn uitleg van de situatie begreep ze het. Ze kwam wel met de mededeling als we het gascontract willen stoppen de meter wordt verwijderd en dat we dat zelf moeten betalen en regelen met Liander. Ik ben niet in discussie gegaan.

Vandaag voor elektra de overstap gemaakt naar Greenchoice nadat ik eerst met ze heb gebeld. De medewerker van Greenchoice deelde overigens mee dat we niet alleen voor elektra kunnen overstappen als we ook nog een gasaansluiting hebben. Want daar werd naar gevraagd. Ik heb gezegd dat ik de discussie ken maar daar verder niet op in ga.

Uiteindelijk via gaslicht.com overgestapt voor elektra. Omdat alles nu op naam van mijn vrouw staat en zij wil dat het nieuwe contract op mijn naam komt, moeten we zelf beide contracten voor gas en elektra opzeggen bij Vattenfall. Benieuwd wat dat voor discussie gaat opleveren. Ik doe dat liever per e-mail maar dat kan blijkbaar niet. Je zou ze alleen kunnen bellen tussen 8 en 15 uur. Ik houd jullie op de hoogte.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• corsat
Dit weekend aan het werk in de tuin? Let dan op de "gas" _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_ leidingen, waarschuwt Stedin #rtvrijnmond

https://www.rijnmond.nl/n...idingen-waarschuwt-Stedin.

[ Voor 6% gewijzigd door corsat op 02-04-2020 18:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
Waarde tweakers,

Weet je zeker dat je genoeg hebt aan 3x 25A? Zo nee, 2x 3x 25A (150A) is veel goedkoper dan 3x 35A.(105A)
Pas dus op met adres uit hun systeem laten verwijderen.
Jammer dat je niet meteen helemaal zonder gas kunt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• yesnomaybeidk
yesnomaybeidk schreef op maandag 30 maart 2020 @ 13:04:
Hello hello,

Na wat speuren op het internet ben ik dit topic tegengekomen. Ik ben net verhuisd (eerste keer uit huis dus er is veel nieuw voor mij), en heb dan ook een brief gekregen van de netbeheerder (Enexis) over mogelijke afsluiting van gas en elektra.

Het appartement waar ik nu in woon heeft blokverwarming, een elektrische boiler en we koken ook elektrisch, nergens gas voor nodig dus. Dit was mij ook vanuit de verhuurder verteld. Vandaar dat ik alleen elektra heb afgesloten bij een energieleverancier en geen gas. Dus mijn verbazing was ook vrij groot toen ik de brief kreeg van Enexis over de mogelijke afsluiting. Groen dat ik ben braaf opgebeld om te vragen hoe het zit, en zij stuurden mij naar mijn verhuurder en energie-leverancier. Conclusie van het verhaal is dat mij werd verteld dat ik óf een gas aansluiting bij een leverancier moest fixen wat neer komt op minstens €200,- op jaarbasis, of mij af te laten sluiten voor enkele honderden euro's.

Na dagenlang contact met de verhuurder hebben ze me kunnen wijzen op een artikel in de algemene voorwaarden:
Huurder is vanaf de aanvang van de huurovereenkomst de enige afnemer van energie ter zake
van het gehuurde en is verplicht een overeenkomst tot levering van energie ter zake van het gehuurde
aan te gaan met één of meer energieleveranciers en de verplichtingen uit die overeenkomst na te
komen. Voorts dient de huurder zijn verplichtingen uit hoofde van de aansluit- en transport
overeenkomst ter zake van het gehuurde met de netbeheerder na te komen. Huurder zal verhuurder
te allen tijde vrijwaren voor aanspraken van netbeheerder en/of energieleveranciers ter zake.
Betekent dit dus dat ik een ATO ben aangegaan voor gas & elektra op het moment van de huurovereenkomst, of begrijp ik dit verkeerd?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Laatst online: 21:36
yesnomaybeidk schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 10:08:
[...]

Na dagenlang contact met de verhuurder hebben ze me kunnen wijzen op een artikel in de algemene voorwaarden:

[...]

Betekent dit dus dat ik een ATO ben aangegaan voor gas & elektra op het moment van de huurovereenkomst, of begrijp ik dit verkeerd?
Ik lees hier uit dat je energie moet afnemen. Er staat niet bij en gas en elec. Dus alleen elec zou voldoende moeten zijn naar mijn idee. Disclaimer ik ben geen specialist in dit soort zaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
[...]

[...]

Ik denk dat je huurvoorwaarden je verplichten om een leveringscontract voor energie aan te gaan, en daarmee ook een ATO. Ik zou niet gaan soebatten over de vraag of energie ook alleen 'elektra' kan betekenen, zoals @RagEnigma voorstelt. Je zou hoogstens de verhuurder in overweging kunnen geven deze voorwaarde schriftelijk buiten werking te stellen voor wat betreft gas, maar de vraag is of die daarmee instemt.

Wat nog een mogelijkheid is, als buiten afsluiten sowieso niet kan in jouw geval (omdat je bv. in een appartement woont), is toch de Tweakers-route volgen en afwachten tot Enexis uit eigen beweging een slotje komt plaatsen (zoals bv. bij @Geander gebeurde). Formeel handel je dan tegen de huurovereenkomst in, maar feitelijk veroorzaak je geen permanente schade voor de verhuurder.

[ Voor 19% gewijzigd door Bram-Bos op 03-04-2020 10:34 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:40
@yesnomaybeidk dat zijn waarschijnlijk oude voorwaarden van de tijd dat gasloos wonen nog geen serieuze optie was. Wellicht is er met de verhuurder een aanpassing van de voorwaarde te regelen.

(Vermoedelijk is die voorwaarde gemaakt om de verhuurder te vrijwaarde als huurder zonder energie contract energie afneemt en de verhuurder als eigenaar aansprakelijk gesteld zou kunnen worden)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• factor15
  • Nu online
@yesnomaybeidk

...is verplicht een overeenkomst tot levering van energie ter zake van het gehuurde
aan te gaan met één of meer energieleveranciers en de verplichtingen uit die overeenkomst na te
komen.
Als je alleen elektra afneemt voldoe je hieraan en het lijkt mij logisch dat je de voorwaarden van die overeenkomst naleeft zoals op tijd betalen. :)
Voorts dient de huurder zijn verplichtingen uit hoofde van de aansluit- en transport
overeenkomst ter zake van het gehuurde met de netbeheerder na te komen. Huurder zal verhuurder
te allen tijde vrijwaren voor aanspraken van netbeheerder en/of energieleveranciers ter zake.
Als je een ATO hebt moet je de verplichtingen nakomen, dus als je die opzegt volgens de voorwaarden voldoe je daar ook aan. De netbeheerder kan vervolgens nergens aanspraak op maken, dat heeft dit topic wel geleerd. Er valt jou niets te verwijten naar de verhuurder. Zolang je maar geen opdracht geeft tot verwijderen van de meter of, er in ieder geval bij vertrek voor zorgt dat de meter er weer zit. Je laat het huis achter zoals je het aangetroffen hebt.

Een verhuurder kan allemaal bepalingen op nemen in een contract maar, dat wil niet zeggen dat die voorwaarden legitiem zijn. Maar in dit geval kan je ze bij een geschil prima wijzen op hun eigen voorwaarden.

Omdat je ook helemaal geen gas nodig hebt in die woning zoals je zelf zegt is het van de zotte om daarvoor een contract voor af te sluiten. Ook eventuele bewoners na jou hebben dat helemaal niet nodig. Als de netbeheerder het initiatief neemt om te verwijderen zou ik ze toch wel doorverwijzen naar de huiseigenaar.

[ Voor 12% gewijzigd door factor15 op 03-04-2020 11:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• yesnomaybeidk
Wat ik vergeten ben te vermelden is dat het tijdelijke verhuur is volgens de Leegstandswet, in principe tot het eind van het jaar, waarna het complex gesloopt gaat worden.

Het lastige is ook dat tijdens de bezichtiging ons werd verteld door de opzichter dat als we elektrisch gingen koken alleen een elektra-aansluiting nodig was, maar dat valt niet te bewijzen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
yesnomaybeidk schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:28:
Wat ik vergeten ben te vermelden is dat het tijdelijke verhuur is volgens de Leegstandswet, in principe tot het eind van het jaar, waarna het complex gesloopt gaat worden.

Het lastige is ook dat tijdens de bezichtiging ons werd verteld door de opzichter dat als we elektrisch gingen koken alleen een elektra-aansluiting nodig was, maar dat valt niet te bewijzen.
Nou, als het pand toch gesloopt gaat worden zou ik niet al te moeilijk doen, en gewoon de Tweakers-route volgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yesnomaybeidk
Bram-Bos schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:30:
[...]

Nou, als het pand toch gesloopt gaat worden zou ik niet al te moeilijk doen, en gewoon de Tweakers-route volgen.
Dus dan via de 'Verhuizingsroute' m.b.v. de voorbeeldbrieven?

Acties:
  • 0 Henk 'm!
factor15 schreef op donderdag 2 april 2020 @ 17:18:
[...] Begin dit jaar ben ik gebeld door een vriendelijke mevrouw van Vattenfall om te controleren of de doorgegeven meterstanden wel kloppen, we hebben immers geen gas verbruikt. Na mijn uitleg van de situatie begreep ze het. Ze kwam wel met de mededeling als we het gascontract willen stoppen de meter wordt verwijderd en dat we dat zelf moeten betalen en regelen met Liander. Ik ben niet in discussie gegaan.
Misschien iets als onderstaande idee van @Bram-Bos naar alle energie leveranciers sturen, kijken of we ze bij de les kunnen krijgen
Beste mensen van de afdeling Contractloos,

Dank voor jullie bericht van vandaag.

Ik begrijp dat Stedin graag de gasaansluiting wil verwijderen op grond van nieuw beleid. Zoals aangegeven vind ik dat prima. Ik snap echter niet zo goed waarom het dan niet mogelijk is om een afspraak te maken. Op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB is Stedin zelfs gehouden om een afspraak te maken vijf werkdagen voorafgaand aan werkzaamheden binnenshuis, als dat gebeurt op verzoek van de netbeheerder .

Dat ik hiervoor geen opdracht geef, maakt het toch nog niet zinloos om een afspraak te maken? Een afspraak maken lijkt me juist heel zinvol: jullie medewerkers komen dan zeker niet voor een dichte deur. Of begrijp ik jullie nu verkeerd?

Hoe dan ook: als jullie "proces van (gedwongen) afsluiting" gewoon doorloopt, zoals u schrijft, weet dan dat er in het geheel geen sprake hoeft te zijn van dwang. Op afspraak staat de koffie zelfs klaar.

Met vriendelijke groet,
[...] Uiteindelijk via gaslicht.com overgestapt voor elektra. Omdat alles nu op naam van mijn vrouw staat en zij wil dat het nieuwe contract op mijn naam komt, moeten we zelf beide contracten voor gas en elektra opzeggen bij Vattenfall. Benieuwd wat dat voor discussie gaat opleveren. Ik doe dat liever per e-mail maar dat kan blijkbaar niet. Je zou ze alleen kunnen bellen tussen 8 en 15 uur. Ik houd jullie op de hoogte.
Als per email niet kan, dan hebben ze altijd nog een adres. Gewoon per post...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:16

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Maar wat ik even mis: is er gas aanwezig in het pand?

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!
yesnomaybeidk schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 11:32:
[...]

Dus dan via de 'Verhuizingsroute' m.b.v. de voorbeeldbrieven?
Ja.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
[...]

[...]

Jij bent als (enige) afnemer voor energie gebonden om daarvoor de benodigde contracten aan te gaan met energieleverancier(s) en netbeheerder. En je dient je aan de voorwaarden van die contracten te houden (logisch, volledig overbodige opvulling van de pagina).
Een vergelijkbare tekst staat ook in de gas-wetgeving.

Daaruit is het directe gevolg dat wanneer je geen gas (of elektra) afneemt, je daarvoor ook geen contract(en) hoeft te hebben. Je mag eventuele lopende contracten dus gewoon conform de voorwaarden opzeggen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• yesnomaybeidk
Oké, zal ik doen. Ik zal ook updates plaatsen in het topic wanneer ik antwoord krijg. Hartstikke bedankt alvast!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MisterH75
Ik heb een reactie gekregen van Bosveld die ik vreemd vind iemand een idee daar over ze verwijzen naar de TCG maar dat is volgens mij al weerlegt, de verwijzing die zij doen is in 2020 gemaakt maar toen was mijn contract al lang opgezegd en dus is deze wijziging volgens mij ook niet van toepassing op mij. Iemand enig idee?

Dossier zal ik zo ook nog updaten.
Amersfoort 2 april 2020

Geachte heer ,

In de bijlage treft u de bij ons bekende correspondentie aan tussen u en Enexis.

De grondslag van de vordering is artikel 2.9 lid 2 uit de tarievencode gas, onderstaande weergegeven:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OsCO78HLKNVJF2srQYkjyOxTtk8=/800x/filters:strip_exif()/f/image/NEbuvtxBpBOImfwSzcgtLO4j.png?f=fotoalbum_large

Het op dit moment openstaande bedrag is € 178,56.

U kunt uw betaling overmaken naar rekeningnummer NL07RABO0162446217 ten name van Bosveld Incasso en Gerechtsdeurwaarders te Amersfoort. Vermeld in dat geval bij uw betaling dossiernummer

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Laatst online: 26-06 15:53
@MisterH75 Misschien je naam even uit de quote verwijderen?

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +14 Henk 'm!
MisterH75 schreef op vrijdag 3 april 2020 @ 13:19:
Ik heb een reactie gekregen van Bosveld die ik vreemd vind iemand een idee daar over ze verwijzen naar de TCG maar dat is volgens mij al weerlegt, de verwijzing die zij doen is in 2020 gemaakt maar toen was mijn contract al lang opgezegd en dus is deze wijziging volgens mij ook niet van toepassing op mij. Iemand enig idee?

Dossier zal ik zo ook nog updaten.

[...]
Artikel 2.9.2 is het hernummerde artikel 2.5.1.12. Wij vinden wel dat we dat argument voldoende hebben gedebunked, maar de netbeheerders blijven er maar op terug komen.

Dit is mijn boilerplate tekst over de TCG op dit moment:
D. Artikel 2.9.2 TCG
U beweert dat artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas u zou verplichten de kosten voor het afsluiten dan wel verwijderen bij mij in rekening te brengen.

1. Artikel 2.9.2 geeft slechts aan hóe netbeheerders kosten in rekening mogen brengen àls ze tot afsluiting dan wel verwijdering van de aansluiting overgaan. Namelijk via de systematiek van voorcalculatie, en met gebruik van de standaard offerte (2.9.10). Die standaardofferte heb ik nooit gehad.

2. En dan nog. Zelfs als dit artikel u zou verplichten tot iets, betekent dat nog niet dat dit artikel mij als (ex-)contractant ook tot iets verplicht. Artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas is geen op zichzelf staande grond om mij te verplichten te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe geef. Het artikel formuleert helemaal geen betalingsverplichting voor afnemers, en dat zou ook niet passen in het karakter van de Tarievencode Gas als gedragscode van en voor de netbeheerders (zie artikel 1.1 van de Tarievencode Gas). Bovendien biedt artikel 12a van de Gaswet helemaal geen bevoegdheid voor het introduceren van betalingsverplichtingen voor afnemers in de Tarievencode Gas.
Ik wijs u in dat verband graag nog op de volgende punten, die dit verder ondersteunen:
a. Artikel 1.1 van de TCG formuleert (net als artikel 12a Gaswet) wie de norm-adressaat is van deze code: de netbeheerders. Niet de netgebruikers, waaronder afnemers.
b. De NMa (de rechtsvoorganger van de ACM) heeft in 2006 expliciet aangegeven dat netgebruikers niet de norm-adressaat zijn van de Tarievencode Gas. Zie met name punt 27 van het besluit 102113_1/11; 102113_2/12; 102113_3/13; 102113_4/11; 102113_5/13, dat u kunt vinden op: https://www.acm.nl/sites/...TarievenCode_Gas_2006.pdf. De NMa bevestigt hier dat netgebruikers niet rechtstreeks gebonden zijn aan de Tarievencode Gas, maar dat er eerst een civielrechtelijke overeenkomst moet zijn tussen netgebruiker en netbeheerder. En die overeenkomst hebben wij niet.
c. De Rechtbank Rotterdam oordeelde in het geval van de vergelijkbare Netcode dat "de Netcode niet zelf verplichtingen voor afnemers in het leven roept, maar dat daartoe nodig is dat de desbetreffende netbeheerder deze voorwaarden in zijn overeenkomst met de desbetreffende afnemer opneemt." (r.o. 5.4; ECLI:NL:RBROT:2009:BJ3700; (https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBROT:2009:BJ3700)

Ik verwijs u voor een verdere verdieping op dit punt naar het lezenswaardige artikel 'De Tarievencode Gas ontcijferd' (Bos 2020), dat u kunt vinden op https://www.polderhuis.or...e-Gas-ontcijferd-v4.1.pdf. Ik voeg voor de goede orde ook een kopie bij als bijlage. Ik kan zijn betoog van harte onderschrijven.
In jouw geval zou je ook kunnen volstaan met:
Beste mensen van Bosveld,

Dank voor jullie reactie met een concrete grondslag voor de vordering van Enexis.
Ik ben in mijn eerdere verweer (m.n. op 7-1-2020 onder D) al uitgebreid ingegaan op artikel 2.5.1.12 (wat nu artikel 2.9.2 is), en waarom dat artikel mij niet tot betaling verplicht.

In het lezenswaardige artikel 'De Tarievencode Gas ontcijferd' (Bos 2020), dat u kunt vinden op https://www.polderhuis.or...e-Gas-ontcijferd-v4.1.pdf, wordt dit nog eens op een heldere manier uitgelegd. Ik voeg voor de goede orde ook een kopie bij als bijlage.

Enexis is op dat verweer nimmer ingegaan, dus ik houd dat staande. Ik blijf dan ook bij mijn betwisting van de vordering van Enexis.

Met vriendelijke groet,

@MisterH75
Zorg bij het kopiëren van deze teksten ervoor dat de URL's ordentelijk meekomen. Dat gaat nog weleens mis.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Als dit nog even zo doorgaat, heeft Bosveld de bijscholing voor de eerste paar jaar binnen ;)

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• MisterH75
@Bram-Bos
Dank je wel! Die gaat naar hun toe en zal het dossier bijwerken. Houd jullie uiteraard op de hoogte.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• tux-87
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 24-06 22:51
De tweede standaardbrief van Enexis ontvangen. Is de inhoud daarvan nog gewijzigd recent? Er lijkt iets van een code in te staan om online een leverancier door te geven? Heb m niet geopend om retour te kunnen sturen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
tux-87 schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 12:19:
De tweede standaardbrief van Enexis ontvangen. Is de inhoud daarvan nog gewijzigd recent? Er lijkt iets van een code in te staan om online een leverancier door te geven? Heb m niet geopend om retour te kunnen sturen.
Mooi dat je ook een dossier bijhoudt!

We hebben zo langzamerhand een aardig lijstje met mensen bij Enexis die de standaard-brieven ongeopend retour zenden: @Ep Woody, @DropjesLover, @gasexit , @Anoniem: 1315488, @Idefix70 en @tux-87. Misschien ben ik er nog een paar vergeten? Bij @Ep Woody gingen ze nog bellen (aug 2019), maar @DropjesLover hoort al tijden niets. De rest is nog wat te vroeg om conclusies te trekken, maar het zou zomaar eens kunnen dat ongeopend retour sturen betekent dat Enexis geen contactgegevens krijgt, en het daarmee lastiger wordt om te bepalen wie hier nu eigenlijk de voormalig aangeslotene is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DropjesLover
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:54

DropjesLover

Dit dus ->

Bram-Bos schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:10:
[...]

Mooi dat je ook een dossier bijhoudt!

We hebben zo langzamerhand een aardig lijstje met mensen bij Enexis die de standaard-brieven ongeopend retour zenden: @Ep Woody, @DropjesLover, @gasexit , @Anoniem: 1315488, @Idefix70 en @tux-87. Misschien ben ik er nog een paar vergeten? Bij @Ep Woody gingen ze nog bellen (aug 2019), maar @DropjesLover hoort al tijden niets. De rest is nog wat te vroeg om conclusies te trekken, maar het zou zomaar eens kunnen dat ongeopend retour sturen betekent dat Enexis geen contactgegevens krijgt, en het daarmee lastiger wordt om te bepalen wie hier nu eigenlijk de voormalig aangeslotene is.
Is an sich ook prima, wij hebben eigenlijk niks te maken met de netbeheerder en alleen contact (gehad) met de energieleverancier...

Nog steeds niks gehoord, ook niet na toevoegen telefoonnummer in mn gegevens bij Enexis in januari.

BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:58
Bram-Bos schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 13:10:
[...]

....maar het zou zomaar eens kunnen dat ongeopend retour sturen betekent dat Enexis geen contactgegevens krijgt, en het daarmee lastiger wordt om te bepalen wie hier nu eigenlijk de voormalig aangeslotene is.
Zou het echt zo zijn? Hebben ze de contact gegevens niet via onze electra aansluiting?

Zou het namelijk vreemd vinden dat wij een contract afsluiten (ATO) en dat de netbeheerders dan niet onze naw gegevens krijgen via de energiebedrijven.

Vind het sowieso gek dat retour afzender werkt bij meerdere mensen. Je zou verwachten dat ze registreren waar een gasaansluiting zit en waar een contract op zit en dat ze op een gegeven moment een signaal krijgen dat er adressen zijn waar geen contract is en niet afgesloten zijn. Feit dat als je niet reageert op de brieven dat je dan alsnog afgesloten wordt (iemand ervaring mee eigenlijk?).
Klinkt mij een gevalletje administratie niet op orde, verschillende losse databases etc... maar ja dat is natuurlijk ook speculatie

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

cold_as_ijs schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:22:
[...]
Zou het namelijk vreemd vinden dat wij een contract afsluiten (ATO) en dat de netbeheerders dan niet onze naw gegevens krijgen via de energiebedrijven.
Waarom zouden ze, ze krijgen hun centen toch wel van/via de energiebedrijven en daar hebben ze helemaal geen NAW gegevens (of rekeningnummer) van de eindklant voor nodig. Die ATO is alleen maar in het leven geroepen om iets van een overeenkomst te hebben, maar wordt geheel geautomatiseerd verwerkt en is eigenlijk gewoon een wangedrocht en in de praktijk niet meer dan een vinkje in een database, waar nog net wat AW-aanhangt voor de administratie van de locatie van de diverse meters, die N is/was totaal niet nodig voor de normale bedrijfsvoering, dus alleen maar overbodige ballast waar ook nog fouten in kunnen sluipen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
cold_as_ijs schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 17:22:
[...]

Zou het echt zo zijn? Hebben ze de contact gegevens niet via onze electra aansluiting?

Vind het sowieso gek dat retour afzender werkt bij meerdere mensen. Je zou verwachten dat ze registreren waar een gasaansluiting zit en waar een contract op zit en dat ze op een gegeven moment een signaal krijgen dat er adressen zijn waar geen contract is en niet afgesloten zijn. Feit dat als je niet reageert op de brieven dat je dan alsnog afgesloten wordt (iemand ervaring mee eigenlijk?).
Klinkt mij een gevalletje administratie niet op orde, verschillende losse databases etc... maar ja dat is natuurlijk ook speculatie
Ik weet het ook niet precies. Ik denk dat de naam van de contractant is opgenomen in het Centraal Aansluitingenregister van de netbeheerders (beheerd door EDSN), en ik vermoed op grond van eigen ervaring dat de contracts-historie daarin ook terug te zoeken is. Ik verwacht echter niet dat zaken als telefoonnummers en emailadressen zomaar doorgegeven worden aan het CAR.

Als een leveringscontract wordt beëindigd op een aansluiting, zal dat op dit moment in de meeste gevallen een verhuizing betreffen. Voor een netbeheerder zou het inderdaad een fluitje van een cent moeten zijn om dan in het CAR te gaan kijken of de elektra-aansluiting óók contractloos is, en als dat niet het geval is, te concluderen dat dit geen normale verhuizing betreft. Ik denk dat clubs als Liander en Stedin dat ook doen, en in dat geval concluderen dat ze kunnen volstaan met het monitoren van gasgebruik om te zien of het niet om een illegale gebruiker gaat. Bij Enexis lijken ze echter nog niet zover.

Dat de standaard-brieven niet te naam zijn gesteld heeft denk ik gewoon met de normale procedure te maken (aanname is verhuizing).

Of de naam van de contractant van de elektra-aansluiting zomaar gebruikt mag worden om diegene aan te schrijven inzake de gasaansluiting weet ik niet. Kan me zo voorstellen dat de AVG dat in de weg zit.

Hoe dan ook zal de netbeheerder actief in het CAR moeten gaan zoeken naar gegevens over de ex-contractant op gas, dat moeten combineren met de gegevens van de E-aansluiting, en dan maatwerkprocedure volgen voor het aanschrijven/benaderen van die klant. Vermoedelijk is het aantal mensen dat het betreft nog niet groot genoeg om die procedure te automatiseren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Gwaihir
  • Niet online
Bram-Bos schreef op zaterdag 4 april 2020 @ 18:19:
[...]

Ik weet het ook niet precies. Ik denk dat de naam van de contractant is opgenomen in het Centraal Aansluitingenregister van de netbeheerders (beheerd door EDSN)
Ja, de naam van de contractant staat in een centraal register. Mijn energiemaatschappij vertelde me dat de Belastingdienst vanuit daar ziet of het contract op de naam staat van degene die BTW op PV-panelen terugvraagt.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Langerij
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-09-2021

Langerij

Prima kassie

Bram-Bos schreef op donderdag 2 april 2020 @ 13:11:
[...]

Oké, zou je je dossier nog eens willen aanvullen? Zie namelijk daar niet staan wanneer slotje geplaatst is, wanneer je factuur kreeg, en of je een of meerdere aanmaningen hebt gehad. In eerdere gevallen belt Enexis pas na een aantal schriftelijke aanmaningen...
Ja zal ik doen. Heb afgelopen weekend de 2e aanmaning gehad met de extra te betalen 40 euro incasso kosten. Zal er nog maar weer een mailtje achteraan sturen...

Woning 2006, gasloos sinds okt 2019 dmv, 10.5Kw Vaillant Arotherm 115/2 A 400V + 400L Boiler incl zonnecollectoren + 9.79 kWp PV panelen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 19:43
Zojuist eindelijk weer bericht vanuit Enexis en met toch wel een goed bericht.
Geachte heer Cable_boy,

Zojuist heb ik u gebeld over de klacht die u enige tijd geleden hebt ingediend bij Enexis Netbeheer. Helaas heb ik u niet te pakken gekregen. U hebt aangegeven dat u het niet eens bent de kosten die wij in rekening brengen voor het afsluiten of verwijderen van uw gasaansluiting. Graag kom ik hierop terug.

U hebt aangegeven dat u de nieuwe bewoner bent van ... in ... en dat uw energieleverancier u per ongeluk voor gas heeft aangemeld. Als behandelaar van uw klacht heb ik destijds contact gehad met desbetreffende afdeling om te kijken of wij iets voor u kunnen betekenen hierin. Zij hebben dit verder opgepakt en aangegeven dat u zorg dient te dragen voor de kosten. Omdat u in een bijzondere situatie zit is er weer contact geweest met de desbetreffende afdeling om te kijken of we toch nog iets voor u kunnen doen. We hebben intern overleg gehad en zijn bereid om voor deze bijzondere situatie een uitzondering te maken. Ik wil namelijk kijken of dit kosteloos kan voor u. Hiervoor hebben wij de volgende gegevens van u nodig:
  • Verklaring van uw leverancier waarin staat dat zij een fout hebben gemaakt.
  • Kopie koopovereenkomst, zodat er aangetoond kan worden dat u nieuwe bewoner bent.
  • Dat er geen gasverbruik is geweest op uw gasmeter.
Mocht ik de bovenstaande gegevens niet van u ontvangen, dan blijft de situatie onveranderd.

Graag ontvang ik zo spoedig mogelijk de benodigde informatie van u, zodat we u van dienst kunnen zijn.

Als er nog iets verandert in de situatie waarover u niet tevreden bent of als u nog extra informatie wilt doorgeven, kunt u mij bellen op het telefoonnummer 088 .... Ik ben op maandag, woensdag en vrijdag beschikbaar tussen 8.00 en 16.30 uur. Op dinsdag en donderdag tussen 8.00 en 12.00 uur. U kunt mij ook mailen door te reageren op dit bericht. Wilt u dan het dossiernummer ... bij de hand houden? Dan kan ik u sneller helpen.

Met vriendelijke groet,

Klachten & Claims
Een verklaring van Essent dat er een fout is gemaakt snap ik wel maar mijn koopovereenkomst delen vindt ik wat veel gevraagd, of moet ik daarover niet zeuren?

Ik denk dat dit dan de verklaring van de leverancier is:
Klantnummer: 017...

Beste heer Cable_boy,

Uit onze gegevens blijkt dat u onterecht bent aangemeld voor de levering van gas op het adres .... Graag informeer ik u over de afhandeling van deze onterechte aanmelding.

Ik heb de aanmelding in onze klantenadministratie ongedaan gemaakt. Daarbij heb ik geconstateerd dat u reeds een of meerdere termijnbedragen hebt betaald voor bovengenoemd adres. Deze reeds betaalde termijnbedragen worden binnen zes weken teruggestort op het bij ons bekende rekeningnummer. U ontvangt hiervan een bevestiging in de vorm van een eindrekening.

U heeft aangegeven geen gebruik te willen maken van de gasaansluiting. U zult zelf contact moeten opnemen met de netbeheerder om de gasaansluiting te laten verwijderen of verzegelen. Vanaf 2 oktober is Essent of andere energiemaatschappij geen leverancier meer voor de gasaansluiting op het adres ....

Vragen
Heeft u nog vragen neem dan contact met ons op via 0900-1550 (u betaalt alleen uw gebruikelijke belkosten) op werkdagen van 8.00 - 18.00 uur en op zaterdag van 9.00 - 13.00 uur.

Met vriendelijke groet,

Essent Klantenservice
Of ik zou eventueel de eindafrekening kunnen doorsturen:
Uw verbruikskosten
Leveringsadres: ...
Periode: 05 augustus 2019 t/m 05 augustus 2019
Gas: € 0,00
Overige kosten: € 0,00
Totale energiekosten: € 0,00
In rekening gebrachte termijnbedragen: - € 42,00
U krijgt terug: € 42,00
Bewijzen dat er geen gas meer is geleverd is een beetje een rare vraag gezien ze er zelf een slotje op hebben gezet maar toch wil ik daar wel in mee. Er is wel een klein beetje verbruik geweest omdat op de dag van de sleuteloverdracht ik niet direct de gaskraan heb gesloten. Wat zou ik nog meer moeten aanleveren om mijn gasverbruik op mijn meter te bewijzen? Een foto bewijst natuurlijk niet de datum van opname of is bovenstaande eindafrekening voldoende?

Zijn er nog andere zaken die ik moet communiceren? Lokken ze me nog in een val met deze bewijslast?

mijn dossier

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@Cable_boy: ik zou niet moeilijk doen. Gewoon kopie koopovereenkomst opsturen + deie mail van je leverancier + de eindafrekening van 0 euro. Lijkt me geheel te beantwoorden aan de vraag van Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overwinteraar
Cable_boy schreef op maandag 6 april 2020 @ 14:35:
Zojuist eindelijk weer bericht vanuit Enexis en met toch wel een goed bericht.

[...]

Een verklaring van Essent dat er een fout is gemaakt snap ik wel maar mijn koopovereenkomst delen vindt ik wat veel gevraagd, of moet ik daarover niet zeuren?

Ik denk dat dit dan de verklaring van de leverancier is:

[...]

Of ik zou eventueel de eindafrekening kunnen doorsturen:

[...]

Bewijzen dat er geen gas meer is geleverd is een beetje een rare vraag gezien ze er zelf een slotje op hebben gezet maar toch wil ik daar wel in mee. Er is wel een klein beetje verbruik geweest omdat op de dag van de sleuteloverdracht ik niet direct de gaskraan heb gesloten. Wat zou ik nog meer moeten aanleveren om mijn gasverbruik op mijn meter te bewijzen? Een foto bewijst natuurlijk niet de datum van opname of is bovenstaande eindafrekening voldoende?

Zijn er nog andere zaken die ik moet communiceren? Lokken ze me nog in een val met deze bewijslast?

mijn dossier
Het delen van de koopovereenkomst gaat idd veel te ver, ook met oog op AVG. Zie ook andere posts in dit forum. Je kunt evt het blad uit je koopovereenkomst waaruit datum van overdracht blijkt gebruiken en de niet relevante gegevens weg kalken. Maar de netbeheerder moet ook genoeg hebben aan een verhuisbevestiging van je energieleverancier of gemeente of iets anders waaruit blijkt dat je per betreffende datum idd de nieuwe bewoner bent en niet energiecontract 'verhuisd' hebt van een medebewoner.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Huupke
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-05 19:43
Ik zal kijken of een deel van de koopovereenkomst voldoende is.

i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG

Acties:
  • +4 Henk 'm!
overwinteraar schreef op maandag 6 april 2020 @ 15:04:
[...]

Het delen van de koopovereenkomst gaat idd veel te ver, ook met oog op AVG. Zie ook andere posts in dit forum. Je kunt evt het blad uit je koopovereenkomst waaruit datum van overdracht blijkt gebruiken en de niet relevante gegevens weg kalken. Maar de netbeheerder moet ook genoeg hebben aan een verhuisbevestiging van je energieleverancier of gemeente of iets anders waaruit blijkt dat je per betreffende datum idd de nieuwe bewoner bent en niet energiecontract 'verhuisd' hebt van een medebewoner.
De koopovereenkomst is gewoon voor iedereen opvraagbaar bij het kadaster. Je zou natuurlijk wel kunnen stellen dat wanneer de netbeheerder je niet op je woord gelooft, ze dan zelf maar het Kadaster moeten raadplegen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S91

S91

Vraagje: is het ook voldoende om een nieuw energiecontract af te sluiten zonder gas? Of moeten het gascontract en de ATO expliciet worden opgezegd bij de (oude) aanbieder?
Pagina: 1 ... 33 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.