Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 32 ... 100 Laatste
Acties:
  • 729.422 views

Acties:
  • +6 Henk 'm!
Even een fun fact:

De gemiddelde stilte bij Liander en Enexis na het betwisten van facturen is inmiddels opgelopen tot respectievelijk 95 en 63 dagen. Zie hier: Overzicht Tweakers werkzaamheden en facturen. Ofwel: het heeft er alle schijn van dat Liander en Enexis facturen die betwist worden niet verder proberen te innen, maar laten voor wat ze zijn: een oninbare vordering. Bij Liander komen er ook geen facturen meer bij de eerste zes. Enexis vult de stapel echter nog steeds aan.

Stedin heeft slechts een keer een (kopie van een) factuur gestuurd, en die is inmiddels ook alweer 'on hold' gezet.

Enduris en Westland Infra doen helemaal niks.

Alleen Rendo en Coteq roeren zich nog wat, maar ook daar loopt de stiltetijd op.

Deurwaarders en incassobureaus houden zich heel koest, en zijn zelfs met een simpel meta-berichtje al af te poeieren (zie @Cable_boy).
Rol-Co schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:04:
[...]

Kom je bij het volgende punt, wat gebeurd er met de mensen die er de afgelopen jaren voor betaald hebben? Die krijgen de betaling retour? ;) anders zou het een oneerlijk verhaal worden.
Die discussie hebben we eerder gehad. Netbeheerders beschouwen slotjes geplaatst voor de wijziging van hun beleid als een andere categorie. Kun je over twisten natuurlijk.

[ Voor 25% gewijzigd door Bram-Bos op 20-03-2020 10:56 ]

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Rol-Co schreef op donderdag 19 maart 2020 @ 22:04:
[...] Kom je bij het volgende punt, wat gebeurd er met de mensen die er de afgelopen jaren voor betaald hebben? Die krijgen de betaling retour? ;) anders zou het een oneerlijk verhaal worden.
Als #dingspiel gewonnen is komt de volgende ronde. Geld terug voor de misleidde opdrachtgevers.

Zie ook Bram zijn bericht hier boven.

edit: dividend van netbeheerders... een nutsbedrijf van de overheid maakt winst en keert dat uit... 8)7

[ Voor 10% gewijzigd door onetime op 20-03-2020 00:51 ]

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• EdwinC
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 22:07
Ik zal hier mijn Dossier plaatsen.
Op dinsdag 17 maart opgezegd bij United Consumers via onderstaande mail
Geachte medewerker,

Graag zou ik per 16-04-2020 ons gasleveringscontract willen opzeggen omdat ik geen gasverbruikers in huis heb. Ik machtig u ook om mijn ATO hier voor stop te zetten bij de energieleverancier. Kunt u dit voor mij in orde maken?

Met vriendelijke groet,
EdwinC
Hierop heb ik op donderdag 19 maart de volgende reactie gekregen
Beste EdwinC

Hartelijk dank voor uw bericht.

Wij zullen het gascontact beëindigen per 16 april 2020.

Graag vernemen wij van u of u dan ook niet meer kookt op gas. Indien u nog wel met gas kookt dient u namelijk nog wel een gascontract te hebben.

Heeft u nog vragen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag!

Met vriendelijke groet,

MK| Service Team Energie
Deze heb ik op donderdag 19 maart als volgt beantwoord.
Beste MK,

We koken inderdaad niet op gas. We hebben zoals in de vorige mail al aangegeven geen gasverbuikers meer.

Met vriendelijke groet,

EdwinC

48x 315WP (oost-west orientatie), 9kw Pana Bi-bloc, All-electric

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 26-06 15:53
Ondertussen ook geen gebruiker meer van gas.
Helaas door 8) Dankzij het overlijden van de CV ketel, iets eerder dan gepland.

Eerste poging: telefonisch geprobeerd om mijn gascontract bij Greenchoice op te zeggen.
Daar deden ze op z'n zachtst gezegd nogal moeilijk met de standaard antwoorden zoals hier al bekend.

Daarna maar een klacht gemaild dat het toch wel mogelijk moet zijn met een verwijzing naar de tweet van @Bram-Bos en Greenchoice. Dit was qua inhoud nagenoeg copy paste van cold_as_ijs in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2" _/-\o_

Het leverde mij het volgende antwoord op:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Hoe nu verder, mijn gascontract loopt nog bijna 2 jaar, kan ik dan gewoon per mail opzeggen nu, ook al loopt het contract over 2 jaar af?

PS @Bram-Bos Ik denk dat je wel kunt stellen dat Greenchoice nu ook onder de moeilijke leveranciers valt. :-(

[ Voor 0% gewijzigd door Blackraven op 28-03-2020 17:15 . Reden: members only ]

WP: ME PUHZ-SW75YAA+EHST20D-VM2C2+ESP | EVSE: SmartEVSE v2 | PV: 11kWp Growatt

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Blackraven schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:07:
Ondertussen ook geen gebruiker meer van gas.
Helaas door 8) Dankzij het overlijden van de CV ketel, iets eerder dan gepland.

Eerste poging: telefonisch geprobeerd om mijn gascontract bij Greenchoice op te zeggen.
Daar deden ze op z'n zachtst gezegd nogal moeilijk met de standaard antwoorden zoals hier al bekend.

Daarna maar een klacht gemaild dat het toch wel mogelijk moet zijn met een verwijzing naar de tweet van @Bram-Bos en Greenchoice. Dit was qua inhoud nagenoeg copy paste van cold_as_ijs in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2" _/-\o_

Het leverde mij het volgende antwoord op:

[...]

Hoe nu verder, mijn gascontract loopt nog bijna 2 jaar, kan ik dan gewoon per mail opzeggen nu, ook al loopt het contract over 2 jaar af?

PS @Bram-Bos Ik denk dat je wel kunt stellen dat Greenchoice nu ook onder de moeilijke leveranciers valt. :-(
Wat een draaikonten bij Greenchoice.

Gewoon even volhouden:
- Wijs ze er op dat opzeggen van leveringscontract gewoon kan met opzegtermijn van max 30 dagen (volgens Gaswet 52.b.7) en ook volgens art 19.2 van eigen AV van Greenchoice. En dat dit niet netbeheerder-afhankelijk is. (zie ook de tweet even eerder)
- Wijs ze er op dat je anders gewoon helemaal vertrekt bij Greenchoice.
- Wijs ze er op dat je op grond van de ervaring van 178 anderen concludeert dat netbeheerders mensen zonder leveringscontract helemaal niet "in een leverancierloze periode plaatsen waarin zij enkel corresponderen en factureren middels een incassobureau, met alle bijhorende kosten van dien." GreenChoice praat poep.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +6 Henk 'm!
"Dank voor de ontvangst bevestiging van de opzegging. De eind nota zie ik met belangstelling te gemoet."

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:17

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

onetime schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 14:18:
"Dank voor de ontvangst bevestiging van de opzegging. De eind nota zie ik met belangstelling te gemoet."
Ik vind die van jou in dit geval een stuk toepasselijker dan die van @Bram-Bos, hoewel aanvulling met wat argumenten misschien niet verkeerd is.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Blackraven
Aangezien ik al jaren tevreden klant ben bij Greenchoice en -op zich- geen behoefte heb om van stroom leverancier te wisselen, heb ik een iets uitgebreidere versie terug geschreven. ;)
Ik vind het alleen storend dat ze zich als groene leverancier presenteren, maar dat gas opzeggen nogal problematisch is.

Edit: ze zitten op de bal 8)
Over 4 weken wordt het gas contract ontbonden :*)

[ Voor 12% gewijzigd door Blackraven op 20-03-2020 16:02 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Even wat uitgebreider:

"Dank voor de ontvangstbevestiging van de opzegging van mijn leveringscontract en ATO voor gas. De eindnota zie ik met belangstelling tegemoet.

Gezien uw reactie lijkt het er echter op dat u mijn opzegging niet conform wet- en regelgeving wenst te verwerken. Mocht blijken dat u inderdaad mijn opzegging niet correct en tijdig verwerkt, dan zal dat uiteraard leiden tot een klacht bij de toezichthoudende instanties én ik stel u bij voorbaat aansprakelijk voor alle schade die ik door uw verzuim lijdt en voor de kosten die ik als gevolg van uw verzuim genoodzaakt ben te maken. Ik ga er dan ook vanuit dat u mijn gascontract per 20 april 2020 beëindigd en mijn opzegging van de ATO voor gas correct verwerkt."

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Blackraven schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:59:
Aangezien ik al jaren tevreden klant ben bij Greenchoice en -op zich- geen behoefte heb om van stroom leverancier te wisselen, heb ik een iets uitgebreidere versie terug geschreven. ;)
Ik vind het alleen storend dat ze zich als groene leverancier presenteren, maar dat gas opzeggen nogal problematisch is.

Nou, als je schrijven effect had, zien we graag je tekst :)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:58
Blackraven schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 15:59:

Heel herkenbaar dit. Telefonisch is zinloos bij GC, via de mail sputteren ze heel even tegen maar gaan daarna snel overstag.

Had exact hetzelfde probleem. Verder is het bij mij heel snel gegaan, na een maand of 3 zat er al een slotje op. Na 4 weken nog steeds geen rekening ontvangen. Krijg het gevoel dat ik bij de gelukkigen zit waar de rekening nooit komt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackraven
Bram-Bos schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 16:28:
[...]

Nou, als je schrijven effect had, zien we graag je tekst :)
Bedankt voor je eerdere input. _/-\o_
Ik zal binnenkort, als ik wat meer tijd heb, wel even een dossier aanmaken. Als het al zo begint, weet ik niet waar het eindigt. :o

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• IQD
  • Registratie: Juni 2019
  • Laatst online: 08-02-2024

IQD

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r27Fwo4YxX1IkUmv1MpDaQMkaGc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/TvO69aeF9wwSE4gRauWHEvcQ.jpg?f=fotoalbum_large

Na de belachelijke niet inhoudelijke reactie per mail op mijn betwisting nu een aanmaning per post.

Woning 1 gasloos sinds 2015, destijds door Enexis afgedopt voor € 62,- .. Huidige woning gasloos sinds 2019, Altherma 3 warmtepomp en Direct flow vacuum buizen. Kona Electric 64 kWh

Acties:
  • +2 Henk 'm!
cold_as_ijs schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 17:40:
[...]

Heel herkenbaar dit. Telefonisch is zinloos bij GC, via de mail sputteren ze heel even tegen maar gaan daarna snel overstag.

Had exact hetzelfde probleem. Verder is het bij mij heel snel gegaan, na een maand of 3 zat er al een slotje op. Na 4 weken nog steeds geen rekening ontvangen. Krijg het gevoel dat ik bij de gelukkigen zit waar de rekening nooit komt
Ongeveer een-derde kans om geen factuur te krijgen bij Enexis. Wil je je dossier even updaten?
Blackraven schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 20:38:
[...]

Bedankt voor je eerdere input. _/-\o_
Ik zal binnenkort, als ik wat meer tijd heb, wel even een dossier aanmaken. Als het al zo begint, weet ik niet waar het eindigt. :o
Dossier is mooi, maar de effectieve tekst van vandaag zou je ook direct kunnen posten. Welke netbeheerder overigens?
IQD schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:50:
[Afbeelding]

Na de belachelijke niet inhoudelijke reactie per mail op mijn betwisting nu een aanmaning per post.
Gaap. :Z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 12-06 03:23
IQD schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:50:
[Afbeelding]

Interessant is dat men deze incasso aanmaning nu in eigen beheer doet, en niet zoals bij sommigen eerder overdraagt aan een commercieel incassobureau.

Zou dat een teken zijn dat je niet meer domweg op de stapel wanbetalers beland?

Of maakt één zwaluw nog geen zomer.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Armin schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 21:59:
[...]

Interessant is dat men deze incasso aanmaning nu in eigen beheer doet, en niet zoals bij sommigen eerder overdraagt aan een commercieel incassobureau.

Zou dat een teken zijn dat je niet meer domweg op de stapel wanbetalers beland?

Of maakt één zwaluw nog geen zomer.
Ja, dat is een teken dat men doorheeft dat commerciele incassobureau's ook (meer) geld gaan doorberekenen aan Enexis, daar het deze buro's niet lukt om in deze gevallen (extra incasso-) bedragen rechtsgeldig te incasseren bij ons ex-eindgebruikers.
Dan zijn in eigen beheer gemaakte dreigbriefjes goedkoper voor de netbeheerder.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@Armin en @Simba: deze aanmaningen zijn gebruikelijk bij Enexis. Dit is de zg. veertien-dagen-brief die sowieso verplicht is vóórdat je incassokosten zou mogen rekenen.. Er komt er vermoedelijk nóg één met een termijn van vijf dagen. Soms word je daarna nog eens gebeld. En daarna wordt het stil, tenminste, als je de factuur netjes betwist hebt. @IQD kan een simpel briefje sturen waarin hij verwijst naar zijn eerdere betwisting.

Neemt niet weg dat Enexis inmiddels al wel door heeft dat incassobureau inschakelen geen zin heeft. En als het per ongeluk toch gebeurt kaatst dat bureau de bal wel weer terug als blijkt wat voor vlees ze in de kuip hebben. Het wordt hoogst ritueel allemaal.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Blackraven
Dossier van @Blackraven met gasmeter van Stedin
Energieleverancier: GreenChoice
04/03/2020
Gaskraan dicht.
Beëindiging gascontract & ATO aangevraagd bij GreenChoice.
Gascontract bij GreenChoice en ATO bij Stedin beëindigd.
Standaard brief #1 van Stedin ontvangen.
Standaard antwoord 1b per e-mail verstuurd, niets meer vernomen.

Tijdlijn:
20/03/2020Telefonisch via de klantenservice van GC geprobeerd om het gascontract op te zeggen,
reactie was dat zonder via mijnaansluiting.nl een verwijdering/slotje aan te vragen dit niet mogelijk was.

Daarop direct een klacht ingediend via klachten @ GC dat dit toch wel degelijk mogelijk zou moeten zijn.
Members only: 20/03/2020: Reactie 1 van GC
Members only: 20/03/2020: Antwoord naar GC
Members only: 20/03/2020: Reactie 2 van GC
Daarna nog maar een extra mailtje gestuurd dat ik het écht wil opzeggen >:)
Wat aan het einde van de werkdag de gewenste :Y korte en bondige reactie opleverde:
Members only: 20/03/2020: Reactie 3 van GC
04/05/2020Uiteindelijk is mijn contract per 4 mei 2020 opgezegd, vermoedelijk is de opzegdatum met het uitlezen van de standen gelijk getrokken.
11/05/2020
Members only: 11/05/2020: Standaardbrief #1 van Stedin
18/05/2020Voorbeeldbrief 1b als antwoord gemaild aan de drie bekende e-mail adressen van Stedin, 'info' werd gebounced, 'voorkom_afsluiting' en 'FM_gasloos' zijn contactloos. :9

Wordt met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid vervolgd... :w

[ Voor 50% gewijzigd door Blackraven op 17-07-2020 20:51 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Toe maar zeg: "Let hierbij op mijn woordkeuze, daar dit absoluut geen 'eventuele' schade -en kostenposten zullen zijn maar gegarandeerde schade- en kostenposten die u af zal moeten handelen met het incassobureau van uw netbeheerder."

Óf ze hebben nog steviger instructies gekregen van de netbeheerders om de vloed te stelpen. Óf ze zijn werkelijk bang dat ze achteraf verantwoordelijk worden gesteld door jou.

Uit ons overzicht Blaffen met deurwaarders blijkt het volstrekte ongelijk van GreenChoice.
Uit ons overzicht Tweakers werkzaamheden en facturen blijkt dat betwiste facturen in de onderste la terecht komen.

[ Voor 43% gewijzigd door Bram-Bos op 20-03-2020 22:41 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!
Die laatste alinea is natuurlijk grote onzin.

Adviezen van een energieleverancier om vooral het contract niet op te zeggen zijn natuurlijk volkomen flauwekul. Dat je geen schade bij die energieleverancier kan verhalen wanneer zij de opzegging niet correct verwerken, is nog grotere flauwekul.

Voorts heeft de netbeheerder, wanneer Greenchoice jouw opzeggen van de ATO correct verwerkt, geen enkele juridische titel meer om welke kosten dan ook in rekening te brengen, omdat er na opzegging geen overeenkomst meer bestaat. En zonder overeenkomst, geen titel om kosten in rekening te brengen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:51
Wij hebben vandaag de bekende "voorkom afsluiting" brief van stedin ontvangen.

Om de casus weer even op te halen: we huren een appartement dat vóór dat we het betrokken door de verhuurder gasloos is gemaakt. We hebben ook nooit een leveringscontract gehad, maar de meter staat er nog wel (aan de uitgaande zijde afgedopt). Wat zou verstandig zijn, reageren of helemaal niet?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
mcDavid schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 22:40:
Wij hebben vandaag de bekende "voorkom afsluiting" brief van stedin ontvangen.

Om de casus weer even op te halen: we huren een appartement dat vóór dat we het betrokken door de verhuurder gasloos is gemaakt. We hebben ook nooit een leveringscontract gehad, maar de meter staat er nog wel (aan de uitgaande zijde afgedopt). Wat zou verstandig zijn, reageren of helemaal niet?
Overleg even met de verhuurder. Als zij de meter per se wil laten hangen, dan kun je gewoon een briefje aan Stedin sturen dat jij niet gaat over die gasaansluiting en ze bij de verhuurder moeten zijn. Dan gebeurt er helemaal niets meer. Als zij die meter ook wel kwijt wil, maar geen kosten wil betalen, wijs je haar op dit forum, en voer je haar met de standaardbrieven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Blackraven
Bram-Bos schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 22:26:
Toe maar zeg: "Let hierbij op mijn woordkeuze, daar dit absoluut geen 'eventuele' schade -en kostenposten zullen zijn maar gegarandeerde schade- en kostenposten die u af zal moeten handelen met het incassobureau van uw netbeheerder."

Óf ze hebben nog steviger instructies gekregen van de netbeheerders om de vloed te stelpen. Óf ze zijn werkelijk bang dat ze achteraf verantwoordelijk worden gesteld door jou.

Uit ons overzicht Blaffen met deurwaarders blijkt het volstrekte ongelijk van GreenChoice.
Uit ons overzicht Tweakers werkzaamheden en facturen blijkt dat betwiste facturen in de onderste la terecht komen.
Ik ga zelf voor optie 1 :9

Hij vertelt eigenlijk niets wat ik niet al wist na het lezen van dit topic. Ik snap dat het geld kost om een slotje te plaatsen of de meter weg te halen. Ik snap dat dat soms met schade gepaard gaat, zeker als de leiding onder de oprit weg moet. Ik snap ook dat de netbeheerder de rekening daarvoor op mij wil verhalen middels een incassobureau.

Toch aardig dat hij me die ellende wil besparen en me eerst zelf de aansluiting probeert te laten weghalen. Scheelt toch een hoop administratie ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 00:51
Bram-Bos schreef op vrijdag 20 maart 2020 @ 22:44:
[...]

Overleg even met de verhuurder. Als zij de meter per se wil laten hangen, dan kun je gewoon een briefje aan Stedin sturen dat jij niet gaat over die gasaansluiting en ze bij de verhuurder moeten zijn. Dan gebeurt er helemaal niets meer. Als zij die meter ook wel kwijt wil, maar geen kosten wil betalen, wijs je haar op dit forum, en voer je haar met de standaardbrieven.
Dank voor de reactie. We zullen inderdaad maandag even contact opnemen met de verhuurder. En anders gaat standaardbrief #3 eruit.

Is er trouwens een e-mail adres waar stedin op te bereiken is? Op de site staan enkel telefoon- en Whatsapp nummers.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 11:43

stuffer

Ondertietel

mcDavid schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 10:16:
[...]

Dank voor de reactie. We zullen inderdaad maandag even contact opnemen met de verhuurder. En anders gaat standaardbrief #3 eruit.

Is er trouwens een e-mail adres waar stedin op te bereiken is? Op de site staan enkel telefoon- en Whatsapp nummers.
Ik heb dat gedaan naar adres info@stedin.net maar ik begreep later dat ze daar een "out of office" op hebben gezet. Of dat betekend dat ze hem ook echt niet lezen is natuurlijk de vraag.

Ik kreeg destijds wel een snelle reactie maar mijn antwoord daar op bleef onbeantwoord.

Tot op de dag van vandaag is het nog steeds stil aan de Stedin kant en de crisis nu zal ook niet meehelpen voor ze.

Ik zie het nu ook op de site: Hoe gaat Stedin om met het coronavirus?
Vanwege het Coronavirus voeren we tijdelijk geen werkzaamheden bij klanten thuis uit, zie ons nieuwsbericht.

Zie: stuffer in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

[ Voor 9% gewijzigd door stuffer op 21-03-2020 11:52 ]

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Simba
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16-02 17:24
Kunnen ze later mooi als smoes gebruiken:
Daardoor hebben we niet alle noodzakelijke handelingen om de ato te beëindigen binnen 10 dagen kunnen doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stuffer
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 23-06 11:43

stuffer

Ondertietel

Simba schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:24:
Daardoor hebben we niet alle noodzakelijke handelingen om de ato te beëindigen binnen 10 dagen kunnen doen.
Hoe bedoel je?

Schaamteloze verkoop van:
http://tweakers.net/aanbod/user/311422/
*** NIKS ***

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Precies, handelingen zijn puur administratief, hebben ze helemaal geen toegang voor nodig.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• EiT
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17:56

EiT

Ondertussen hebben wij ook geen gas meer nodig.
Nu vraag ik mij wel af of het wijs is om nu op te zeggen.

Half december een 1 jarig contract bij Essent, krijg 200 terug na 12 maanden.

Als ik nu gas opzeg verwacht ik niet dat wij die 200 euro krijgen. Kosten van de gas aansluiting tot eind contract 244x0,64=156,16.

Dus ongeveer 40 euro winst.

Of krijgen jullie nog wel netjes een x bedrag aan einde van contract?

Druk en zetfouten voorbehouden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

EiT schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 14:13:
Ondertussen hebben wij ook geen gas meer nodig.
Nu vraag ik mij wel af of het wijs is om nu op te zeggen.

Half december een 1 jarig contract bij Essent, krijg 200 terug na 12 maanden.

Als ik nu gas opzeg verwacht ik niet dat wij die 200 euro krijgen. Kosten van de gas aansluiting tot eind contract 244x0,64=156,16.

Dus ongeveer 40 euro winst.

Of krijgen jullie nog wel netjes een x bedrag aan einde van contract?
Ik zou rustig even dat contract uitzitten. En als je geluk hebt, zijn ondertussen de netbeheerders ook tot inkeer gekomen. Verder zou tegen die tijd er toch echt wel een uitspraak mogen liggen in #Dingspiel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
Simba schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 13:24:
Nee hoor. Als ze echt van mening zijn dat ze noodzakelijke handelingen niet binnen de gestelde termijn kunnen uitvoeren, dan zullen ze daar de (vertrekkende) klant pro-actief over moeten inlichten. En dat inlichten dient dan wél gewoon binnen termijn van 10 werkdagen gedaan te worden.
Maar de netbeheerder krijgt binnen de opzegtermijn niet eens bericht dat de klant wil opzeggen, dus komt er vanuit de netbeheerder geen tijdige actie.

Bovenstaande staat uiteraard los van onze visie dat werkzaamheden aan de aansluiting helemaal niet noodzakelijk zijn bij opzegging van de overeenkomst. Want als je opzegt om te verhuizen, gebeurt er niets met de aansluiting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ivow85 schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 15:25:
[...]
Maar de netbeheerder krijgt binnen de opzegtermijn niet eens bericht dat de klant wil opzeggen, dus komt er vanuit de netbeheerder geen tijdige actie.
En de rekening daarvoor hoort gewoon bij de energieleveranciers te liggen, die moeten dat tijdig doorgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Freee!! schreef op zaterdag 21 maart 2020 @ 15:31:
[...] En de rekening daarvoor hoort gewoon bij de energieleveranciers te liggen, die moeten dat tijdig doorgeven.
Dat kan je denken. Ik denk dat het aan de inrichting van het systeem ligt. Wie heeft dat zo georganiseerd?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 23:32

de Peer

under peer review

Ik ben in 2018 van het gas af gegaan en heb door Enexis toen mijn gasaansluiting laten verzegelen.
Nu krijg ik een brief van Enexis met de strekking:

U heeft 2 keuzes:
-We sluiten u weer aan (hier maakt u kosten voor)
-We verwijderen uw aansluiting definitief, dit doen wij gratis.
U dient binnen 10 dagen te reageren en uw keuze door te geven.

Op zich mooi natuurlijk dat ze gratis mijn aansluiting komen verwijderen, maar eigenlijk zit ik er niet op te wachten dat ze 10 meter oprit (betegeld) open komen breken. Ik had alles net mooi op orde en heb weinig vertrouwen in de herstelwerkzaamheden.

Mijn wens zou zijn: haal de meterkast leeg en dop mijn aansluting (ter hoogte van de straat) af.
Kan ik hier iets aan doen? Kan ik ze verbieden mijn oprit open te halen?

Ik ga uiteraard nog met ze bellen, maar verwachte reactie: u dient nu toestemming te geven en ter plekke kijkt de aannemer hoe de situatie met zo min mogelijk schade uitgevoerd kan worden.

[ Voor 4% gewijzigd door de Peer op 23-03-2020 09:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Registratie: Augustus 2017
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:23:
Ik ben in 2018 van het gas af gegaan en heb door Enexis toen mijn gasaansluiting laten verzegelen.
Nu krijg ik een brief van Enexis met de strekking:

U heeft 2 keuzes:
-We sluiten u weer aan (hier maakt u kosten voor)
-We verwijderen uw aansluiting definitief, dit doen wij gratis.
U dient binnen 10 dagen te reageren en uw keuze door te geven.

Op zich mooi natuurlijk dat ze gratis mijn aansluiting komen verwijderen, maar eigenlijk zit ik er niet op te wachten dat ze 10 meter oprit (betegeld) open komen breken. Ik had alles net mooi op orde en heb weinig vertrouwen in de herstelwerkzaamheden.

Mijn wens zou zijn: haal de meterkast leeg en dop mijn aansluting (ter hoogte van de straat) af.
Kan ik hier iets aan doen? Kan ik ze verbieden mijn oprit open te halen?

Ik ga uiteraard nog met ze bellen, maar verwachte reactie: u dient nu toestemming te geven en ter plekke kijkt de aannemer hoe de situatie met zo min mogelijk schade uitgevoerd kan worden.
Ik denk niet dat ze de hele leiding weghalen maar alleen een stukje bij de afsluiting van de hoofdleiding en een stukje bij de gasmeter. Dus alleen graafwerk bij de hoofdleiding....ze gaan echt geen extra kosten maken bij dit gratis afsluiten.

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• cold_as_ijs
TvanW schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:50:
[...]

Ik denk niet dat ze de hele leiding weghalen maar alleen een stukje bij de afsluiting van de hoofdleiding en een stukje bij de gasmeter. Dus alleen graafwerk bij de hoofdleiding....ze gaan echt geen extra kosten maken bij dit gratis afsluiten.
Maar ze moeten wel heel de leiding weghalen van de wet milieubeheer.
Hoe willen ze de andere gasverlaters anders bang maken met hoge kosten als ineens het milieu argument geen steek houdt zodra de kosten voor de netbeheerders zelf zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TvanW schreef op maandag 23 maart 2020 @ 09:50:
[...]

Nou ze noemen toch letterlijk het verwijderen van de leiding tussen meter en hoofdaansluiting. en ze noemen ook 'mogelijk moeten we daarvoor straatwerk openhalen en weer herstellen op uw terrein'.

Ik baal er van...

zie ook: https://www.enexis.nl/ove...ef-van-het-gas-af-te-gaan
Het afdichten aan beide kanten van de leiding zorgt voor het achterlaten van bedrijfsafval (de ongebruikte leidingen in de grond) en is dus in strijd met Wet milieubeheer. Het advies om de klant twee opties aan te bieden is met deze uitspraak vernietigd. Uit het gezamenlijk onderzoek van de netbeheerders - op basis van het Kiwa-rapport en de gerechtelijke uitspraak – is gebleken dat we (tijdelijk) afsluiten niet meer kunnen aanbieden als oplossing aan klanten die definitief van het gas af willen. Alle netbeheerders verwijderen in deze situatie de volledige gasleiding.

[ Voor 38% gewijzigd door de Peer op 23-03-2020 10:10 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cold_as_ijs
de Peer schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:05:
[...]

Nou ze noemen toch letterlijk het verwijderen van de leiding tussen meter en hoofdaansluiting. en ze noemen ook 'mogelijk moeten we daarvoor straatwerk openhalen en weer herstellen op uw terrein'.

Ik baal er van...
Snap dat jij hier niet op zit te wachten. Ik zou contact opnemen met Enexis, misschien dat ze coulant zijn. Maar met

Punt is een beetje dat ze niet zomaar voor jou een uitzondering kunnen maken en dan bij de rechter claimen dat alle leidingen verwijdert moeten worden vanwege milieu. Ik denk persoonlijk dat ze zich meer zorgen maken over eventueel toekomstige claims met betrekking tot het verwijderen van de leiding. Stel je verkoopt je huis en de nieuwe eigenaar stuit op die leiding, er is vast wel een zaak te maken om Enexis dan te dwingen de leiding te verwijderen.
Let wel op, als Enexis jou stoep moet openhalen moeten ze er ook weer voor zorgen dat het netjes achtergelaten wordt. Helaas zijn er genoeg aannemers die daar niet de eerste keer in slagen waardoor je extra tijd erin moet steken. Mja we zijn niet van het gas gestapt via deze weg omdat dit de makkelijkste weg is ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

cold_as_ijs schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:12:
[...]

Snap dat jij hier niet op zit te wachten. Ik zou contact opnemen met Enexis, misschien dat ze coulant zijn. Maar met

Punt is een beetje dat ze niet zomaar voor jou een uitzondering kunnen maken en dan bij de rechter claimen dat alle leidingen verwijdert moeten worden vanwege milieu. Ik denk persoonlijk dat ze zich meer zorgen maken over eventueel toekomstige claims met betrekking tot het verwijderen van de leiding. Stel je verkoopt je huis en de nieuwe eigenaar stuit op die leiding, er is vast wel een zaak te maken om Enexis dan te dwingen de leiding te verwijderen.
Let wel op, als Enexis jou stoep moet openhalen moeten ze er ook weer voor zorgen dat het netjes achtergelaten wordt. Helaas zijn er genoeg aannemers die daar niet de eerste keer in slagen waardoor je extra tijd erin moet steken. Mja we zijn niet van het gas gestapt via deze weg omdat dit de makkelijkste weg is ;)
Ja ik begrijp de situatie volkomen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit voor elk huis in Nederland gaat gebeuren. Dat is echt ingrijpend.

Het voelt gewoon niet lekker, en dan moet ik ook nog binnen 10 dagen beslissen. Ze weten de druk wel op te voeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
cold_as_ijs schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:02:
[...]

Maar ze moeten wel heel de leiding weghalen van de wet milieubeheer.
Bron ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

de Peer schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:15:
[...]
Ja ik begrijp de situatie volkomen. Maar ik kan me niet voorstellen dat dit voor elk huis in Nederland gaat gebeuren. Dat is echt ingrijpend.

Het voelt gewoon niet lekker, en dan moet ik ook nog binnen 10 dagen beslissen. Ze weten de druk wel op te voeren.
Gewoon eisen, dat ze binnen 10 dagen na je beslissing verwijderen >:)
Druk zetten kan van twee kanten.

NB: Bovenstaande met een stevige korrel zout nemen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

https://www.enexis.nl/ove...ef-van-het-gas-af-te-gaan
Hier staat dat rechtbank gelderland er uitspraak over gedaan heeft over tweezijdig afdoppen. Ben nog op zoek naar die uitspraak.

Zie ook aangenomen motie tweede kamer:
https://zoek.officielebekendmakingen.nl/blg-910272.pdf

[ Voor 11% gewijzigd door de Peer op 23-03-2020 10:41 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@de Peer: de situatie is dat jij het eigendom van Enexis tot nu toe gedoogt op je terrein. We hebben het hier niet verder uitgezocht (omdat de insteek hier anders is), maar het is mij in ieder geval volstrekt onduidelijk waarom jij verplicht zou kunnen worden om een keuze te maken, ook in de situatie dat Enexis aanbiedt de zaak kosteloos te verwijderen. Dat is een nieuw schemergebied, waarschijnlijk ook voor de netbeheerders.

Dat de netbeheerders de zaak helemaal weg willen halen is vooral omdat ze zichzelf in het proces hiervoor vast hebben gezet in een (ons inziens) drogredenering rond de Wet Milieubeheer. Lang verhaal. Zie ook TopicStart voor link naar die uitspraak Gelderland.

Je kunt m.i. twee dingen doen:
- Heel nauwkeurig vastleggen wat de kwaliteit is van je bestrating/tuin, en van te voren schriftelijke bevestiging vragen dat hetzelfde kwaliteitsniveau zal worden gehandhaafd, of teruggebracht.
- Op je poot spelen en als eerste zeggen: laat maar lekker liggen, ik ben niets verplicht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Bram-Bos schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:31:
@de Peer: de situatie is dat jij het eigendom van Enexis tot nu toe gedoogd op je terrein. We hebben het hier niet verder uitgezocht (omdat de insteek hier anders is), maar het is mij in ieder geval volstrekt onduidelijk waarom jij verplicht zou kunnen worden om een keuze te maken, ook in de situatie dat Enexis aanbiedt de zaak kosteloos te verwijderen. Dat is een nieuw schemergebied, waarschijnlijk ook voor de netbeheerders.

Dat de netbeheerders de zaak helemaal weg willen halen is vooral omdat ze zichzelf in het proces hiervoor vast hebben gezet in een (ons inziens) drogredenering rond de Wet Milieubeheer. Lang verhaal. Zie ook TopicStart voor link naar die uitspraak Gelderland.

Je kunt m.i. twee dingen doen:
- Heel nauwkeurig vastleggen wat de kwaliteit is van je bestrating/tuin, en van te voren schriftelijke bevestiging vragen dat hetzelfde kwaliteitsniveau zal worden gehandhaafd, of teruggebracht.
- Op je poot spelen en als eerste zeggen: laat maar lekker liggen, ik ben niets verplicht.
Hmm ja daar zit zeker wat in lijkt me. Ik ga me er verder in verdiepen. Lijkt me inderdaad dat ze mij niets kunnen verplichten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
de Peer schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:30:
[...]

https://www.enexis.nl/ove...ef-van-het-gas-af-te-gaan
Hier staat dat rechtbank gelderland er uitspraak over gedaan heeft over tweezijdig afdoppen. Ben nog op zoek naar die uitspraak.
Ik zit in dezelfde situatie.
Er moet bij mij meer dan 25 meter leiding verwijderd worden maar heb er, zeker nu het gratis is, geen moeite mee.
Schade dient hersteld te worden dus een kwestie van de huidige situatie vastleggen.
Misschien kunnen ze de leiding na loskoppeling er wel uittrekken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

TvanW schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:41:
[...]
Er moet bij mij meer dan 25 meter leiding verwijderd worden maar heb er, zeker nu het gratis is, geen moeite mee.
Schade dient hersteld te worden dus een kwestie van de huidige situatie vastleggen.
Dan gaat daarna de boel verzakken (tenzij er een betonplaat overheen ligt, die ook nog breed genoeg is).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TvanW schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:41:
[...]

Ja, misschien wel....

Maar ik voorkom dat toch liever. En helemaal netjes gaat het toch niet worden. En ik had de boel net opnieuw gevoegd met speciaal onkruidwerend spul etc..

Het gaat me er vooral om dat er mogelijk over 5 jaar een hele andere beslissing genomen wordt (zoals vullen van de leidingen met iets) zodat dit achteraf bekeken onnodig was.

[ Voor 12% gewijzigd door de Peer op 23-03-2020 10:46 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@de Peer: zie hier voor de 'argumenten' van de netbeheerders rond de Wet Milieubeheer, zoals die waarschijnlijk ook in de zaak in Gelderland zijn gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Freee!! schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:44:
[...]

Dan gaat daarna de boel verzakken (tenzij er een betonplaat overheen ligt, die ook nog breed genoeg is).
Doet volgens mij op deze diepte niet zoveel anders volspuiten of eerst een (kunststof)pijp er omheen en dan eruit.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:11

Consulectro

Lekker bezig...

TvanW schreef op maandag 23 maart 2020 @ 10:54:
[...]

Doet volgens mij op deze diepte niet zoveel anders volspuiten of eerst een (kunststof)pijp er omheen en dan eruit.
Bij mij hebben ze twee gaten gegraven. Een bij de voordeur en de andere in de straat. Daarna hebben ze de leiding van ongeveer 3cm diameter er gewoon onderuit getrokken (ook naar de meterkast onder in de kruipruimte). Verzakking is niet opgetreden en de gaten zijn best wel netjes dicht bestraat.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
Consulectro schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:33:
[...]

Bij mij hebben ze twee gaten gegraven. Een bij de voordeur en de andere in de straat. Daarna hebben ze de leiding van ongeveer 3cm diameter er gewoon onderuit getrokken (ook naar de meterkast onder in de kruipruimte). Verzakking is niet opgetreden en de gaten zijn best wel netjes dicht bestraat.
Welke lengte had de te verwijderen gasleiding buiten de woning en hoelang is dit geleden ?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 23:11

Consulectro

Lekker bezig...

TvanW schreef op maandag 23 maart 2020 @ 14:39:
[...]

Welke lengte had de te verwijderen gasleiding buiten de woning en hoelang is dit geleden ?
In november afgelopen jaar en de afstand was ongeveer 12 meter onder de oprit door.

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ik heb vanochtend uitgebreid gebeld met Enexis.
Zij geven aan het ook te betreuren want ze houden me ook liever aangesloten zodat ze me over XX jaar waterstof kunnen leveren. Zelf zou ik graag de optie zien om voor bijvoorbeeld 50 euro per jaar de aansluiting te behouden. Maar deze optie geven ze niet.

Op mijn vraag wat er gebeurt als ik geen keuze door geef was het antwoord: Dan gaan we aangetekende brieven sturen, en uiteindelijk zijn wij gemachtigd om de leiding te komen verwijderen en uw oprit open te halen.

Ik vraag me af of ze dat echt kunnen doen? Afsluiten (ter hoogte van de straat) dat mogen ze, maar mogen ze zonder mijn toestemming mijn oprit overhoop halen en de leiding verwijderen?

Hij raadde me aan de website van de geschillencommissie te raadplegen, waar volgens hem vergelijkbare gevallen te vinden zijn, en ook hoe het daar uiteindelijk afgelopen is. Dat moet ik dus nog gaan opzoeken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Idefix70
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 22:34
Gevraagd naar wettelijke grondslag?
de Peer schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:13:
Zij geven aan het ook te betreuren want ze houden me ook liever aangesloten zodat ze me over XX jaar waterstof kunnen leveren. Zelf zou ik graag de optie zien om voor bijvoorbeeld 50 euro per jaar de aansluiting te behouden. Maar deze optie geven ze niet.

Op mijn vraag wat er gebeurt als ik geen keuze door geef was het antwoord: Dan gaan we aangetekende brieven sturen, en uiteindelijk zijn wij gemachtigd om de leiding te komen verwijderen en uw oprit open te halen.

Ik vraag me af of ze dat echt kunnen doen? Afsluiten (ter hoogte van de straat) dat mogen ze, maar mogen ze zonder mijn toestemming mijn oprit overhoop halen en de leiding verwijderen?

Hij raadde me aan de website van de geschillencommissie te raadplegen, waar volgens hem vergelijkbare gevallen te vinden zijn, en ook hoe het daar uiteindelijk afgelopen is. Dat moet ik dus nog gaan opzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Idefix70 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:16:
Gevraagd naar wettelijke grondslag?

[...]
Nee, ik ben (nog) niet zo gehaaid als de meesten in dit topic :-P. Ik dacht dat zelf op te gaan zoeken na afloop gesprek.

Helaas gaat onderstaande alleen maar over de kosten, terwijl het mij meer om het principe gaat. Ik wil niet dat ze mijn oprit overhoop komen halen.
https://www.degeschillenc...smeter-door-netbeheerder/

[ Voor 30% gewijzigd door de Peer op 24-03-2020 10:21 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19:22
de Peer schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:18:
[...]

Nee, ik ben (nog) niet zo gehaaid als de meesten in dit topic :-P. Ik dacht dat zelf op te gaan zoeken na afloop gesprek.

Helaas gaat onderstaande alleen maar over de kosten, terwijl het mij meer om het principe gaat. Ik wil niet dat ze mijn oprit overhoop komen halen.
In het topic staat erg veel achtergrond informatie, leuk leesvoer.
Als je naar de pagina van de geschillencommissie kijkt zie je 1 thema: "De gebruiker vraagt aan en wil niet betalen" een andere situatie dan die wij in dit topic voorstaan.

Over de oprit, Tja, ik snap je volledig: maar het recht om dat de doen heeft de netbeheerder. wil je 100% zekerheid dat dat niet gebeurt dan moet je de aansluiting actief houden en een gas abbonement houden. (hoe krom dat ook is) Net zoals dat wanneer je 100% zekerheid wil dat de meter uit de meterkast weg gaat: Vraag dan gewoon verwijdering aan.

Intereseert het je niet wat er met de meter gebeurt, en vindt je het principieel onjuist dat de rekening voor deze on-economische manier van de gas transitie inluiden bij de eerste gasverlaters neer gelegd wordt dan is hier een hoop informatie te vinden :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:18:
[...]

Heb je bovenstaande van @Consulectro gelezen ? Zijn oprit is niet helemaal open gemaakt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

TvanW schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:03:
[...]

Heb je bovenstaande van @Consulectro gelezen ? Zijn oprit is niet helemaal open gemaakt.
Ja heb ik. Maar ik moet nu toestemming geven en daarmee geef ik dus ook toestemming voor (eventueel) compleet open maken van de oprit. Ik krijg niet bij voorbaat te horen dat de schade beperkt kan blijven.

Is Enexis écht gemachtigd zonder mijn toestemming de oprit open te maken? Dat is voor mij met name onduidelijk.

Zo ja.. dan leg ik me daar bij neer en ga ik verder niet moeilijk doen, mooi dat het gratis kan.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Enexis is gemachtigd om werkzaamheden te verrichten aan hun eigendommen. Je mag dat niet weigeren. Zelfs als je een gascontract zou houden zouden ze dat mogen, als ze bijvoorbeeld de leiding willen vervangen door een veiligere leiding.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

cyberstalker schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:08:
Enexis is gemachtigd om werkzaamheden te verrichten aan hun eigendommen. Je mag dat niet weigeren. Zelfs als je een gascontract zou houden zouden ze dat mogen, als ze bijvoorbeeld de leiding willen vervangen door een veiligere leiding.
Helder dank. dan ga ik ze gewoon toestemming geven.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TvanW
  • Niet online
de Peer schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 11:09:
[...]

Helder dank. dan ga ik ze gewoon toestemming geven.
Hou ons op de hoogte.....zal ik ook doen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 20:40
de Peer schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 10:13:

Zoek eens op "leegstandstarief " wellicht kan je met die route wat doen als je het niet erg vind om tegen een vergoeding de aansluiting te behouden.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EdwinC
Ik heb zojuist de volgende reactie gehad van UC:
Beste EdwinC,

Graag informeren wij u over het volgende:

U heeft ons verzocht om per 16 april het gascontract te beëindigen. Graag vernemen wij van u of de gasaansluiting verwijderd is. Zolang er nog wel een aansluiting aanwezig is bent u namelijk verplicht om een contract te hebben.

Wanneer het contract wordt beëindigd maar er is nog wel een meter aanwezig kan de netbeheerder over gaan op het afsluiten van de aansluiting waar extra kosten aan verbonden zijn.

Uw reactie zien wij graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

MK | Service Team Energie
Klopt het dat ik dan het beste als volgt kan reageren:
Beste MK,

Zoals al reeds eerder vermeld hebben we geen gasverbruikers meer en machtig ik u daarom om de ATO op eenzelfde manier op te zeggen bij de beheerder zoals deze ook is aangegaan bij het afsluiten van het contract.

Verder is er geen wettelijke grond voor het hebben van een gasaansluiting. Sterker nog we willen met zijn allen van het gas af. Ik heb dan ook op 17 maart onze gaskraan dichtgedraaid. En toen is het verbruik ook gestopt.

Met vriendelijke groet,

EdwinC

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik bewonder je geduldige toon. Ik zou voor "pertinent onjuist, ik sommeer" mail zijn gegaan... ;)

Wise enough to play the fool

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@EdwinC: ik zou er ook wat harder ingaan. Meer in de lijn van @Blackraven richting GC recent: zie hier. Je zin 'Verder is er geen wettelijke grond voor het hebben van een gasaansluiting.' is sowieso niet to the point. Je bedoelt iets als: "Er is geen wettelijke verplichting tot het aangaan van een leveringscontract, zolang er een gasaansluiting aanwezig is. Die verplichting is er alleen als ik gas wil gebruiken."
@cyberstalker en @de Peer: ik betwijfel of Enexis ten allen tijde gemachtigd is om je tuin open te trekken om de gasleiding weg te halen. Er is sprake van een gedoogsituatie van de kant van @de Peer. @Anoniem: 100386 weet hier vast wel iets over te melden, die heeft daar meer over nagedacht.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EdwinC
Bram-Bos schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:25:
@EdwinC: ik zou er ook wat harder ingaan. Meer in de lijn van @Blackraven richting GC recent: zie hier. Je zin 'Verder is er geen wettelijke grond voor het hebben van een gasaansluiting.' is sowieso niet to the point. Je bedoelt iets als: "Er is geen wettelijke verplichting tot het aangaan van een leveringscontract, zolang er een gasaansluiting aanwezig is. Die verplichting is er alleen als ik gas wil gebruiken."

[...]

@cyberstalker en @de Peer: ik betwijfel of Enexis ten allen tijde gemachtigd is om je tuin open te trekken om de gasleiding weg te halen. Er is sprake van een gedoogsituatie van de kant van @de Peer. @Anoniem: 100386 weet hier vast wel iets over te melden, die heeft daar meer over nagedacht.
Ik heb dit ervan gemaakt:
Uw reactie dat ik verplicht ben om een gasleveringscontract af te sluiten is pertinent onjuist gezien het feit ik geen gasverbruikers meer heb en ik dan ook op 17 maart mijn gaskraan heb dichtgedraaid
Ik kan mijn leveringscontract dan ook gewoon opzeggen met een opzegtermijn van max 30 dagen (volgens Gaswet artikel 52.b.7)
Dit is verder dus niet netbeheerder-afhankelijk.
Ik ben me er terdege van bewust wat de gevolgen zijn m.b.t. de netbeheerder nadat ik mijn gascontract met jullie heb opgezegd, daar hoeven jullie je verder niet druk om te maken.

Tevens machtig ik u en geef ik u opdracht om namens mij bij de netbeheerder Enexis de ATO voor gas op te zeggen.

Zoals u weet bent u wettelijk verplicht om gehoor te geven aan deze opzegging. Eventuele schade en kosten die ik genoodzaakt ben te maken indien u verzuimt om deze opzegging correct te verwerken zullen dan ook volledig op u worden verhaald, en worden vermeerderd met de eventuele kosten van verhaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 21:26
Bram-Bos schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:25:

[...]

Ik zou dan beginnen om in je koopakte te kijken. Hier staat dat het moet toestaan (kabels in de grond van nuts- en telecom bedrijven) en is het een ketingbeding, geldt dus ook voor de volgende koper. Ik kocht de grond van een woningbouwstichting en die gebruikte de voorwaarde van de gemeente. Dus dan is het niet heel vrijblijvend.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
jerh schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:36:
[...]

Ik zou dan beginnen om in je koopakte te kijken. Hier staat dat het moet toestaan (kabels in de grond van nuts- en telecom bedrijven) en is het een ketingbeding, geldt dus ook voor de volgende koper. Ik kocht de grond van een woningbouwstichting en die gebruikte de voorwaarde van de gemeente. Dus dan is het niet heel vrijblijvend.
Zeker eens checken, maar de plicht tot gedogen betekent nog niet de plicht om mee te werken aan het omploegen van je tuin, lijkt me.

Acties:
  • +5 Henk 'm!
Dat lijkt me te kort door de bocht.

Met het laten aanleggen van de gasaansluiting is het recht ontstaan voor de netbeheerder om noodzakelijke werkzaamheden aan die betreffende aansluiting te verrichten.

Echter, voor niet-noodzakelijke werkzaamheden is nog altijd toestemming van de perceel eigenaar nodig. Sowieso is toestemming nodig om het perceel te betreden voor de uitvoering van werkzaamheden, ook wanneer de werkzaamheden noodzakelijk zijn. Zonder toestemming werkzaamheden uitvoeren is een ernstige inbreuk op het eigendomsrecht van de perceel eigenaar.

In geval de perceel eigenaar de toegang blijft weigeren, dan zal de netbeheerder bij de rechter plaatsvervangende toestemming moeten vragen voor het uitvoeren van de door de netbeheerder gewenste werkzaamheden. De netbeheerder zal dan moeten aantonen waarom de werkzaamheden noodzakelijk. Dat zal heel lastig worden, dankzij het in opdracht van de netbeheerders gedicteerde KIWA rapport. Dat KIWA rapport is in het leven geroepen om de 'noodzaak' van het drukloos maken van gasaansluitingen kracht bij te zetten. En hoewel dat rapport op vele punten discutabel is, werkt het op dit punt in ons voordeel. Er staat namelijk heel duidelijk in dat tweezijdig afdoppen voldoende veiligheid garandeert. Dus indirect staat daar dat het helemaal niet nodig is om de hele gasleiding te verwijderen.

De noodzaak tot verwijderen komt volgens de netbeheerders voort uit de wet milieubeheer, maar die vlieger gaat niet op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-02 11:33
Vandaag mijn contract opgezegd bij de Nuon op grond van de gaswet. Nu willen ze me wijzen op het feit dat de meter blijft hangen en de netbeheerder verplicht een ieder met een meter ook een leverancier aan te melden in verband met hun vastrechtkosten (net zoals met een auto, ook al staat deze op de oprit, je moet er toch wegenbelasting over betalen).

Dus ze vragen me ook een melding te maken bij de netbeheerder dat ze de meter komen afsluiten voordat zij je de vastrechtkosten in rekening blijven brengen.

Wat nu te doen?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

zwollie schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:58:
Vandaag mijn contract opgezegd bij de Nuon op grond van de gaswet. Nu willen ze me wijzen op het feit dat de meter blijft hangen en de netbeheerder verplicht een ieder met een meter ook een leverancier aan te melden in verband met hun vastrechtkosten (net zoals met een auto, ook al staat deze op de oprit, je moet er toch wegenbelasting over betalen).

Dus ze vragen me ook een melding te maken bij de netbeheerder dat ze de meter komen afsluiten voordat zij je de vastrechtkosten in rekening blijven brengen.

Wat nu te doen?
Je vertelt Vattenfall dat zij je hebben aangemeld, dus dat zij je op dezelfde manier ook af mogen melden.

Acties:
  • +4 Henk 'm!
@zwollie

Reageren dat je Nuon (Vattenfall) hartelijk dankt voor de bevestiging van de rechtsgeldige opzegging van het leveringscontract en de Aansluit en Transportovereenkomst en melden dat je verwacht dat deze correct verwerkt wordt.

En dat je verwacht dat de eerstelijns medewerker de communicatie per direct doorzet naar een collega van de juridische afdeling indien ze van mening blijven dat de opzegging niet rechtsgeldig gedaan is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Blackraven
Zo te zien hebben alle energieleveranciers weer hetzelfde draaiboek voor de klantenservice gekregen van de netbeheerders. Opzeggen contract is onmogelijk, tenzij je zelf de boel opzegt via mijnaansluiting.nl

@zwollie zie mijn eerdere 'aanvaring' met GC:
Blackraven in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwollie
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 27-02 11:33
Het lijkt er op dat ze inderdaad hetzelfde draaiboek hebben gekregen.

Wordt nog een lastige om van de vastrechtkosten af te komen.....

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22:41
zwollie schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 18:58:

Wat nu te doen?
Simpel. Allereerst bedanken dat ze je opzegging verwerkt hebben, en melden dat je hun verzoek om e.e.a. met de netbeheerder te regelen in overweging zult nemen.

Edit: Wat @Ivow85 zegt dus ;)

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • +4 Henk 'm!
zwollie schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 20:39:
Het lijkt er op dat ze inderdaad hetzelfde draaiboek hebben gekregen.

Wordt nog een lastige om van de vastrechtkosten af te komen.....
Nee hoor. Bij iedereen die hartelijk bedankt heeft voor de ontvangstbevestiging van de opzegging, is vervolgens de opzegging toch verwerkt.

En weigeren ze de opzegging te verwerken, dan is het heel simpel: voor elektra naar een andere partij overstappen, de laatste termijn(en) aan je huidige gas leverancier storneren en de automatische incasso intrekken. En een mailtje sturen dat ze ingebreke zijn en je een correcte afhandeling binnen 14 dagen verwacht, waarna jij eventuele verschuldigde bedragen zult betalen.
Storneren en de incasso intrekken is hierbij een belangrijke stap. Volgens hun systeem krijgen zij dan geld van jou, en dan moeten ze wel serieus naar het dossier kijken en wordt de enige conclusie dat ze zelf hardstikke fout zitten.

Acties:
  • +17 Henk 'm!
@Ivow85, @Blackraven en @zwollie: tijd voor een standaard-brief voor weigerachtige energieleveranciers? Zoiets als dit:
0.a. Bij weigering van schriftelijke opzegging:

Beste <<gasleverancier>>,

Hartelijk bedankt voor de ontvangstbevestiging van mijn rechtsgeldige opzegging van mijn gasleveringscontract. Op grond van artikel 21.2 van uw eigen Algemene Voorwaarden en op grond van artikel 52.b.7 van de Gaswet eindigt mijn gasleveringscontract uiterlijk 30 dagen na mijn opzegging. Dit staat geheel los van mijn relatie met de netbeheerder. Zoals al aangegeven heb ik u tegelijkertijd gemachtigd de Aansluit- en Transportovereenkomst met de netbeheerder namens mij op te zeggen.

Zoals u weet bent u wettelijk verplicht om gehoor te geven aan deze opzegging. Eventuele schade en kosten die ik genoodzaakt ben te maken indien u verzuimt om deze opzegging correct te verwerken zullen dan ook volledig op u worden verhaald, en worden vermeerderd met de eventuele kosten van verhaal.

U weet net zo goed als ik dat er geen wettelijke verplichting bestaat om een leveringscontract voor gas af te sluiten, indien de aansluiting nog aanwezig is. Ik ben alleen verplicht zo'n leveringscontract af te sluiten als ik gas gebruik, maar dat is niet het geval.

Ik ben me er van bewust dat na beëindiging van het contract de netbeheerder zal proberen om mij opdracht te laten geven tot verwijdering van de aansluiting. Dat is verder een zaak tussen mij en de netbeheerder. U hoeft daar verder niets in te doen, en mij ook niet te 'beschermen' voor eventuele schade.

Graag ontvang ik een ontvangstbevestiging van deze mail.

Met vriendelijke groet

<<naam>>
<<aw>>

0.b. Bij weigering van telefonische opzegging:

Beste <<gasleverancier>>,

Omdat u telefonisch weigerde om mijn leveringscontract en Aansluit- en Transportovereenkomst voor gas op te zeggen, ontvangt u hierbij schriftelijk mijn opzegging voor gas (<<contractnummer>>). Op grond van artikel 21.2 van uw eigen Algemene Voorwaarden en op grond van artikel 52.b.7 van de Gaswet eindigt mijn gasleveringscontract uiterlijk 30 dagen na mijn opzegging. Dit staat geheel los van mijn relatie met de netbeheerder.

Gelijktijdig met deze opzegging machtig ik u de Aansluit- en Transportovereenkomst met de netbeheerder namens mij op te zeggen.

U weet net zo goed als ik dat er geen wettelijke verplichting bestaat om een leveringscontract voor gas af te sluiten, indien de aansluiting nog aanwezig is. Ik ben alleen verplicht zo'n leveringscontract af te sluiten als ik gas gebruik, maar dat is niet het geval.

Ik ben me er van bewust dat na beëindiging van het contract de netbeheerder zal proberen om mij opdracht te laten geven tot verwijdering van de aansluiting. Dat is verder een zaak tussen mij en de netbeheerder. U hoeft daar verder niets in te doen, en mij ook niet te 'beschermen' voor eventuele schade.

Graag ontvang ik een ontvangstbevestiging van deze mail.

Met vriendelijke groet

<<naam>>
<<aw>>
Nota Bene: Vrijwel alle energieleveranciers hanteren de standaard "Algemene Voorwaarden 2017 voor de levering van elektriciteit en gas aan kleinverbruikers". Deze zijn opgesteld door EnergieNed (federatie van Energiebedrijven in Nederland) in samenspraak met de Consumentenbond. Het betreft in ieder geval: Budget Energie, Delta, Eneco, Engie, Essent, Huismerk Energie, NLE, Oxxio, Pure Energie, Vandebron, Vattenfall. In die AV staat in artikel 21.2:

"21.2 U kunt onze overeenkomst opzeggen op dezelfde wijze waarop u de overeenkomst met ons afgesloten heeft: mondeling, schriftelijk of digitaal. U moet hierbij rekening houden met een opzegtermijn van dertig kalenderdagen. Wij kunnen ook met u afspreken dat de opzegtermijn korter is dan dertig kalenderdagen."

Alleen Greenchoice hanteert eigen Algemene Voorwaarden: in artikel 19.2 staat:
"19.2 De leveringsovereenkomst kan schriftelijk worden opgezegd met inachtneming van een opzegtermijn van 30 kalenderdagen tenzij schriftelijk een kortere opzegtermijn is overeengekomen."
https://www.greenchoice.n...bruikers-en-preambule.pdf

[ Voor 20% gewijzigd door Bram-Bos op 04-04-2020 14:32 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!
@Bram-Bos Op het eerste oog prima.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagEnigma
  • Laatst online: 21:36
@Bram-Bos
Onderstaande zin vind ik niet echt leesbaar. Voornamelijk het stukje niet "niet in hoeft te treden" misschien dat dit vakjargon is maar ik vind het maar wazig :)

"Dat is verder een zaak tussen mij en de netbeheerder, waar u helemaal niet in hoeft te treden."

Acties:
  • +1 Henk 'm!
RagEnigma schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 22:52:
@Bram-Bos
Onderstaande zin vind ik niet echt leesbaar. Voornamelijk het stukje niet "niet in hoeft te treden" misschien dat dit vakjargon is maar ik vind het maar wazig :)

"Dat is verder een zaak tussen mij en de netbeheerder, waar u helemaal niet in hoeft te treden."
Zo beter?
"Dat is verder een zaak tussen mij en de netbeheerder. U hoeft daar verder niets in te doen, en mij ook niet te 'beschermen' voor eventuele schade."

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RagEnigma
Veel beter wat mij betreft :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Dronium
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 00:10
Ivow85 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:52:
[...]

Met het laten aanleggen van de gasaansluiting is het recht ontstaan voor de netbeheerder om noodzakelijke werkzaamheden aan die betreffende aansluiting te verrichten.

Echter, ...

De noodzaak tot verwijderen komt volgens de netbeheerders voort uit de wet milieubeheer, maar die vlieger gaat niet op.
Buiten rechten heeft de netbeheerder ook plichten. Na de werkzaamheden moet de opdrachtgever (de netbeheerder dus) er ook voor zorgen dat jouw tuin/oprit weer hersteld wordt. Volgens beter ingelichte kringen is dat wettelijk geregeld. Ik heb de betreffende wet-teksten echter nog niet terug kunnen vinden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Minder, die eerste is beter, eerstelijnsmedewerkers herkennen juridisch jargon door de onbegrijpelijkheid en weten (als het goed is), dat ze daar buiten moeten blijven en doorzetten naar de juridische afdeling.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 01:37

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

EdwinC schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:33:
[...]

Ik heb dit ervan gemaakt:

[...]
Dus de reden dat het pertinent onjuist is, is omdat jij je gaskraan hebt dichtgedraaid....

Hier zou ik nog even naar kijken :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RagEnigma
Freee!! schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 23:57:
[...]

Minder, die eerste is beter, eerstelijnsmedewerkers herkennen juridisch jargon door de onbegrijpelijkheid en weten (als het goed is), dat ze daar buiten moeten blijven en doorzetten naar de juridische afdeling.
Ik moest even 2 keer lezen voordat ik begreep wat er gezegd werd vandaar mijn opmerking.
Maar nogmaals als het vakjargon is dan misschien laten staan maar ga er dan niet vanuit dat iedereen het direct begrijpt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• de Peer

de Peer

under peer review

Ivow85 schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 16:52:
[...]

Echter, voor niet-noodzakelijke werkzaamheden is nog altijd toestemming van de perceel eigenaar nodig. Sowieso is toestemming nodig om het perceel te betreden voor de uitvoering van werkzaamheden, ook wanneer de werkzaamheden noodzakelijk zijn. Zonder toestemming werkzaamheden uitvoeren is een ernstige inbreuk op het eigendomsrecht van de perceel eigenaar.

In geval de perceel eigenaar de toegang blijft weigeren, dan zal de netbeheerder bij de rechter plaatsvervangende toestemming moeten vragen voor het uitvoeren van de door de netbeheerder gewenste werkzaamheden. De netbeheerder zal dan moeten aantonen waarom de werkzaamheden noodzakelijk. Dat zal heel lastig worden, dankzij het in opdracht van de netbeheerders gedicteerde KIWA rapport. Dat KIWA rapport is in het leven geroepen om de 'noodzaak' van het drukloos maken van gasaansluitingen kracht bij te zetten. En hoewel dat rapport op vele punten discutabel is, werkt het op dit punt in ons voordeel. Er staat namelijk heel duidelijk in dat tweezijdig afdoppen voldoende veiligheid garandeert. Dus indirect staat daar dat het helemaal niet nodig is om de hele gasleiding te verwijderen.

Ik vind dit toch wel een erg interessante route om te gaan bewandelen.
Ik zou dus kunnen aangeven dat ik voor (de mij niet gegeven) optie C ga: Ik geef alleen toestemming voor 2-zijdig afdoppen.

Mocht het zo ver komen.. kunnen proceskosten dan op mij verhaald worden? Want dat is iets wat ik wel wil voorkomen natuurlijk.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

de Peer schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 10:47:
[...]
Mocht het zo ver komen.. kunnen proceskosten dan op mij verhaald worden? Want dat is iets wat ik wel wil voorkomen natuurlijk.
Alleen als het tot een proces komt en jij veroordeeld wordt tot het betalen van de kosten (wat alleen gebeurt als je echt zwaar verliest en naar mijn mening kan dat alleen maar als je verstek laat gaan).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• EdwinC
Zojuist bericht gehad van UC:
Beste EdwinC,

Hartelijk dank voor uw bericht.

De levering van gas hebben wij per 16 april 2020 beëindigd. Per deze datum zal het contract stopgezet worden en wordt de eindnota opgemaakt. Wij zullen na 16 april nog vragen naar de meterstand, deze kunt u op dat moment aan ons doorgeven. U ontvangt een bericht wanneer de eindnota beschikbaar is.

Door het beëindigen van het contract, is het mogelijk dat uw aansluiting wordt verwijderd door de netbeheerder. U kunt hiervoor contact opnemen met uw netbeheerder.

Heeft u nog vragen? Neem gerust contact met ons op. Wij helpen u graag!

Met vriendelijke groet,

DH | Service Team Energie
Volgens mij is het nu gewoon afwachten op de reactie van Enexis toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JP1980
  • Laatst online: 01:31
Ah, ik zie dat Stedin een andere manier heeft gevonden om ons te laten betalen. Minder dividend naar de gemeente, dus hogere belastingen. En dan zijn ze nog niet eens bezig met het verwijderen van de aansluitingen.

https://www.ad.nl/dordrec...-euro-s-slikken~a5d81ac4/

(open in incognito als je al over je max aantal artikelen heen zit)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• hanev001
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 21:58
JP1980 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 12:54:
Ah, ik zie dat Stedin een andere manier heeft gevonden om ons te laten betalen. Minder dividend naar de gemeente, dus hogere belastingen. En dan zijn ze nog niet eens bezig met het verwijderen van de aansluitingen.

Dit is een hele goede actie van Stedin.Ik woon in het Stedin gebied maar mijn gemeente heeft geen aandelen Stedin en krijgt dus helemaal niets. Ik zie niet in waarom ik via de door mij te betalen netwerkkosten jouw gemeentekosten zou moeten betalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
  • Laatst online: 01:31
hanev001 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 13:04:
[...]
Dit is een hele goede actie van Stedin.Ik woon in het Stedin gebied maar mijn gemeente heeft geen aandelen Stedin en krijgt dus helemaal niets. Ik zie niet in waarom ik via de door mij te betalen netwerkkosten jouw gemeentekosten zou moeten betalen.
Nee, dat is ook niet correct. Het ongewenste effect is nu vooral dat het voor netbeheerders niet boeit hoeveel kosten ze maken want het is geen commercieel bedrijf.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cold_as_ijs

Werd tijd, er worden idiote dividenden uitgekeerd door de netbeheerders (40-50%) van de winst. Er is geen enkel beursgenoteerd bedrijf die zo'n beleid hanteert, waarom zou een bedrijf dat met een semi publieke taak dit dan wel doen?

Dit is tevens een van de redenen dat de landelijke politiek zo om dit dossier omheen draait, omdat ze weten dat de gemeentelijke politiek hieronder kan leiden en dus mogelijk stemmen gaat kosten.

Hoe meer gemeentes hun aandelen verkopen hoe eerder de gastransitie fatsoenlijk geregeld kan worden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cold_as_ijs
JP1980 schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 14:01:
[...]

Nee, dat is ook niet correct. Het ongewenste effect is nu vooral dat het voor netbeheerders niet boeit hoeveel kosten ze maken want het is geen commercieel bedrijf.
Dat is dus het ergste, ze zijn wel een commercieel bedrijf!
Dat ze in publieke handen zijn staat daar los van. Ze gedragen zich als overheid instellingen, maar harken ondertussen het geld bij elkaar om het weer te gaan verdelen over een deel van de gemeenten/provincies.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• wagroeneveld
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 28-08-2024
Ik wis niet dat je contract voor gas opzeggen zo moeilijk zou zijn. Ben nu al vanaf 4 maart aan het proberen bij Eneco om mijn gascontract stop te zetten. Heb drie keer telefonisch contact opgenomen en een keer via chat. En wat denk je nog niet geregeld. GRRR.. |:( . Kreeg net een mailtje dat ze mijn aanvraag hebben ontvangen om het gas contract met terugwerkende kracht per 4 maart af te sluiten. Alleen duurt het nu nog weer 15 werkdagen. Nog meer mensen hier die negatieve ervaringen hebben met Eneco?
O ja, ze hebben mij van Eneco ook al twee keer gewaarschuwd dat ik toch echt mijn gasmeter moet gaan afmelden bij de netbeheerder. Anders krijg ik hoge boetes beweren ze. Nou laat ze het eerst maar rond krijgen bij Eneco. En ik ga me niet afmelden bij de netbeheerder want dan kan ik zelf voor de kosten opdraaien...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

wagroeneveld schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:45:
Ik wis niet dat je contract voor gas opzeggen zo moeilijk zou zijn. Ben nu al vanaf 4 maart aan het proberen bij Eneco om mijn gascontract stop te zetten. Heb drie keer telefonisch contact opgenomen en een keer via chat. En wat denk je nog niet geregeld. GRRR.. |:( . Kreeg net een mailtje dat ze mijn aanvraag hebben ontvangen om het gas contract met terugwerkende kracht per 4 maart af te sluiten. Alleen duurt het nu nog weer 15 werkdagen. Nog meer mensen hier die negatieve ervaringen hebben met Eneco?
O ja, ze hebben mij van Eneco ook al twee keer gewaarschuwd dat ik toch echt mijn gasmeter moet gaan afmelden bij de netbeheerder. Anders krijg ik hoge boetes beweren ze. Nou laat ze het eerst maar rond krijgen bij Eneco. En ik ga me niet afmelden bij de netbeheerder want dan kan ik zelf voor de kosten opdraaien...
Een paar posts terug staan een paar mooie voorbeelden om Eneco direct goed terecht te wijzen en meteen aansprakelijk te stellen voor alle kosten (inclusief verhaalkosten), die door hun gepruts veroorzaakt worden, leef je uit. Bonuspunten als je een meestertitel hebt en die gebruikt bij de ondertekening.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• vizzerix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 13-04-2023
wagroeneveld schreef op woensdag 25 maart 2020 @ 15:45:
...
Nog meer mensen hier die negatieve ervaringen hebben met Eneco?
...
Ik heb redelijke goede ervaring met Eneco. Toen ik vroeg om mijn gas op te zeggen met in acht neming van de 30 dagen opzegtermijn is het per direct stop gezet door Eneco. Hierdoor heb ik bijna een maand zonder energieleverancier gezeten voordat mijn nieuwe contract bij Vandebron in ging. Zoals ik het had begrepen is dit geen probleem omdat dit vanzelf wordt verrekend op de jaarrekening van mijn nieuwe energieleverancier. Opzeggen zelf ging zonder dus enige tegenstribbeling van Eneco.

Zie hier mijn dossier

[ Voor 34% gewijzigd door vizzerix op 25-03-2020 20:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!
EdwinC schreef op dinsdag 24 maart 2020 @ 13:33:
[...] Ik heb dit ervan gemaakt: [...]
Heb je ook aan de originele opzeg datum vast gehouden?

Ze zouden helemaal nooit dividend uit moeten keren, het geld van aangeslotenen weggeven aan aandeelhouders, ipv tarieven verlagen of juist investeren...

(je ad.nl cookies weggooien werkt ook, heb je er weer drie)

[ Voor 64% gewijzigd door onetime op 26-03-2020 10:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EdwinC
Ja, die is gerespecteerd.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Cross post: ook bij @antonboonstra wordt de gasleiding door Enexis gratis weggehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krilo_89
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 26-06 09:01
Ik heb ook weer eens bericht gehad van Stedin via de mail (hiervoor alleen dezelfde brieven). Heeft een tijdje geduurd (laatste update was 7 februari), maar daar gaan we weer.

Zie hier het dossier: Krilo_89 in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

Moet ik dit nu allemaal door laten gaan zoals het gaat? Als ik nergens op reageer dan stem ik nergens mee in toe toch? Of moet ik dan maar weer een reactie sturen? Ze zeggen continue dat er kosten zijn voor het verwijderen enzo, maar goed ik heb nooit een ATO gehad met ze, dus dat kunnen ze wel zeggen, maar slaat nergens op.
Pagina: 1 ... 32 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.