Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2 Vorige deel Overzicht Volgende deel Laatste deel

Dit topic is onderdeel van een reeks. Ga naar het meest recente topic in deze reeks.

Pagina: 1 ... 30 ... 100 Laatste
Acties:
  • 733.091 views

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DominoNL
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 14-09 15:37

DominoNL

Professioneel Azijnzeiker

Prachtig, ik heb nu een mail van Stedin met als titel: "REMINDER Onderwerp: Eerdere toezegging leveringsovereenkomst Reageer binnen 2 dagen!"

... vanaf het e-mail adres "no_reply@stedin.net".

Dat is wel makkelijk reageren dan ...

Anyway, de inhoud was als volgt;
Beste meneer, mevrouw ,

Onlangs heeft u Stedin gemeld dat u elektriciteit en/of gas wilt behouden op onderstaand adres. U gaf aan dat u hiervoor een contract met een energieleverancier heeft afgesloten of gaat afsluiten. Tot nu toe hebben wij geen bericht ontvangen van uw energieleverancier.

Dossier: xxxxx
Aansluitadres: xxxxx

Elektriciteit:
EAN-code:
Meternummer:
Gas:
EAN-code: xxxxxxxxxxxxxxxxxx
Meternummer: xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Wilt u energie op uw adres behouden en afsluiting voorkomen?

Dit kunt u regelen door:

Een contract af te sluiten met een energieleverancier;
Vraag uw energieleverancier om uw aanmelding met spoed te behandelen;
Vraag uw energieleverancier om het contract direct in te laten gaan.

Uw energieleverancier geeft uw aanmelding aan ons door

Zodra wij het bericht ontvangen dat uw contract is ingegaan, ontvangt u van ons een bevestiging per e-mail. Krijgen wij de aanmelding via uw energieleverancier niet of te laat binnen? Dan moeten wij overgaan tot beëindiging van transport van elektriciteit en/of gas naar uw adres.

Geen elektriciteit en/of gas meer afnemen?

Als u geen gebruik wilt maken van de aansluiting(en) voor elektriciteit en/of gas op uw adres dan is het mogelijk om deze vrijwillig af te laten sluiten. Hiervoor brengen wij kosten in rekening. De kosten hiervoor kunt u terugvinden op www.stedin.net/tarieven/overige-tarieven

Uw gasaansluiting sluiten wij maximaal 12 maanden af
Wanneer u geen gebruik maakt van gas, maar de aansluiting (nog) niet wilt laten verwijderen, kunt u de aansluiting laten afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Het is aan u om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of definitief verwijderen van uw gasaansluiting binnen deze periode van 12 maanden. Aan beide opties zijn kosten verbonden.

Voor het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met onze klantenservice
Deze is op werkdagen bereikbaar via het telefoonnummer 088 896 39 63. Op onze website www.stedin.net/afsluiting kunt u meer lezen over het afsluitbeleid.

Heeft u nog vragen?
Neem dan contact met ons op via www.stedin.net/klantenservice. U kunt ons ook een WhatsApp sturen via 06 469 639 63.

Met vriendelijke groet,

Afdeling Contractloos
Stedin Netbeheer B.V.
Ik heb op de eerder ontvangen brief waarin dezelfde informatie stond reeds geantwoord per brief (zoals in m'n dossier: DominoNL in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"). Adviseren jullie hier nog antwoord op te geven/iets mee te doen? Ik heb (echt :9 ) nog een contract voor elektra bij Greenchoice. Dat werkt allemaal volgens mij naar behoren want ze kunnen m'n meter uitlezen etc.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
DominoNL schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 09:45:
Prachtig, ik heb nu een mail van Stedin met als titel: "REMINDER Onderwerp: Eerdere toezegging leveringsovereenkomst Reageer binnen 2 dagen!"

... vanaf het e-mail adres "no_reply@stedin.net".

Dat is wel makkelijk reageren dan ...

Anyway, de inhoud was als volgt;

[...]

Ik heb op de eerder ontvangen brief waarin dezelfde informatie stond reeds geantwoord per brief (zoals in m'n dossier: DominoNL in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"). Adviseren jullie hier nog antwoord op te geven/iets mee te doen? Ik heb (echt :9 ) nog een contract voor elektra bij Greenchoice. Dat werkt allemaal volgens mij naar behoren want ze kunnen m'n meter uitlezen etc.
Ach ja, sta gewoon boven deze chaos en maak gewoon nog maar even duidelijk in een reactie (aan een wel werkend emaildres) dat je nog steeds een leveringscontract voor elektra hebt, maar al tijden geen leveringscontract voor gas en dat je daar (zoals eerder aangegeven) op dd /dd/ dd / dd al het nodige over hebt gezegd.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-09 08:07
Yehes! Ook wij kunnen ons (binnenkort) melden in dit topic.
Allereerst: Mijn enorme complimenten aan iedereen die hier hulp biedt in de vorm van informatie, het formuleren van geschikte reacties, etc. Wat een enorm goed werk wordt hier verzet met een noemenswaardige dosis geduld, voor zowel de casus als de vaak terugkomende vragen!

Wij wonen in Enexis gebied en zijn aangesloten bij Essent, waarbij ons E+G contract op 31-03-2020 afloopt.
Eind deze maand wordt ook onze warmtepomp en PV-installatie geplaatst en kan de gaskraan dicht.

Omdat ik elk jaar netjes overstap van leverancier ga ik dat dit jaar ook doen en dit lijkt mij dit een uitstekende timing, zodat we in één klap de lijntjes met Essent doorsnijden en ons enkel voor elektriciteit melden bij een nog te bepalen leverancier.

Wordt vervolgd! *O*

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Freee!!
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 17:17

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

internetinfo schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 13:38:
Yehes! Ook wij kunnen ons (binnenkort) melden in dit topic.
Allereerst: Mijn enorme complimenten aan iedereen die hier hulp biedt in de vorm van informatie, het formuleren van geschikte reacties, etc. Wat een enorm goed werk wordt hier verzet met een noemenswaardige dosis geduld, voor zowel de casus als de vaak terugkomende vragen!

Wij wonen in Enexis gebied en zijn aangesloten bij Essent, waarbij ons E+G contract op 31-03-2020 afloopt.
Eind deze maand wordt ook onze warmtepomp en PV-installatie geplaatst en kan de gaskraan dicht.

Omdat ik elk jaar netjes overstap van leverancier ga ik dat dit jaar ook doen en dit lijkt mij dit een uitstekende timing, zodat we in één klap de lijntjes met Essent doorsnijden en ons enkel voor elektriciteit melden bij een nog te bepalen leverancier.

Wordt vervolgd! *O*
Vergeet niet gas zelf bij Essent op te zeggen, dat doet de nieuwe leverancier niet voor je als je daar geen gas af neemt.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online
Vandaag heeft mijn zoon een aanmaning gekregen voor afsluiten buiten, terwijl de factuur betwist is.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/6w9r8u9v9ojwx5a/Aanmaning.IMG-20200305-WA0002.jpg?raw=1

De betwisting is aangetekend verstuurd 19 februari 2020 en ontvangen met handtekening op 21 februari 2020. Dus de afdelingen van Enexis werken weer lekker langs elkaar heen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ook ik heb vandaag een aanmaning gekregen voor afsluiten binnen, terwijl de factuur betwist is.

Afbeeldingslocatie: https://www.dropbox.com/s/lj3hlwouesr7o9s/Aanmaning.IMG_20200305_154439682.jpg?raw=1

In mijn geval is de betwisting 27 februari 2020 aangetekend gestuurd, maar pas 3 maart 2020 bezorgd met handtekening. Dus in mijn geval hebben de betwisting en aanmaning elkaar gekruist.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• RoasteR87
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 14-09 18:17
Beste allen,

Allereerst hartelijk bedankt voor de reacties op mijn eerder vraag in het topic. Wij hebben, op advies, zelf het contact gezocht met de klantenservice van Enexis en na wat zoek en graafwerk van de medewerkster heeft zij de toezegging (mondeling) gedaan dat als wij de werkzaamheden laten uitvoeren, maar aangeven dat wij geen nieuwe aansluiting wensen, dit kostenloos zal geschieden.

Uiteraard zijn wij ook niet van gisteren, dus hebben wij om een schriftelijke bevestiging gevraagd van het toegezegde. Deze bevestiging zal (hopelijk) morgen of anders begin volgende week binnenvallen.

Echter hebben wij nu wel het bezwaardossier van mijn schoonvader zo laten aanpassen dat deze afspraken er in op zijn genomen (volgens de medewerkster). Tevens neemt de afdeling Engineering contact ons op om alles nog even door te spreken mbt het verwijderen van de meter.

Het ziet er op dit moment goed uit. Uiteraard gaan wij voordat de termijn verstrekt van de herinnering over de OTA nog wel de standaardbrief toezenden, met toevoeging van het bovenstaande.

Wij hebben goede hoop dat mijn schoonvader dus kosteloos van het gas afkomt door werkzaamheden :-)

PVoutput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

RoasteR87 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:36:
Beste allen,

Allereerst hartelijk bedankt voor de reacties op mijn eerder vraag in het topic. Wij hebben, op advies, zelf het contact gezocht met de klantenservice van Enexis en na wat zoek en graafwerk van de medewerkster heeft zij de toezegging (mondeling) gedaan dat als wij de werkzaamheden laten uitvoeren, maar aangeven dat wij geen nieuwe aansluiting wensen, dit kostenloos zal geschieden.

Uiteraard zijn wij ook niet van gisteren, dus hebben wij om een schriftelijke bevestiging gevraagd van het toegezegde. Deze bevestiging zal (hopelijk) morgen of anders begin volgende week binnenvallen.

Echter hebben wij nu wel het bezwaardossier van mijn schoonvader zo laten aanpassen dat deze afspraken er in op zijn genomen (volgens de medewerkster). Tevens neemt de afdeling Engineering contact ons op om alles nog even door te spreken mbt het verwijderen van de meter.

Het ziet er op dit moment goed uit. Uiteraard gaan wij voordat de termijn verstrekt van de herinnering over de OTA nog wel de standaardbrief toezenden, met toevoeging van het bovenstaande.

Wij hebben goede hoop dat mijn schoonvader dus kosteloos van het gas afkomt door werkzaamheden :-)
Toch mooi, wederzijds en welbegrepen eigenbelang maakt het toch wat eenvoudiger.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• cyberstalker
  • Registratie: September 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Deze week is bij mij dan eindelijk de gaspijp verwijderd. Helaas kon ik er zelf niet bij zijn omdat ik moest werken, maar mijn vrouw heeft toch een paar mooie foto's kunnen schieten.

Gasverwijdering
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/QfmDiVrui0YL5tO6HJ5aENXtLY4=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/9TbplVY1MX88SwTAIPo73X6A.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TGzJYPXXTq3wXck-Ow8XYMj3ISU=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/hWE8hMzakLIT6ShDKqTBUvay.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/gf6qWWgxTyOXU7OPEXPBUPW7W5c=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/SpEEnrMyC1FVtBDaYYaRSHyL.jpg?f=fotoalbum_small
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ARizG5raZc-Dlr2fszSIgY8JzdE=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/0UYsFWJitSUES9aeOzXIFP4q.jpg?f=fotoalbum_smallAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/8m0eDCuvZeKKbBFTqZrHYuorGU0=/100x75/filters:strip_icc()/f/image/mawbwvpjrx5o2NZ8Y8voBPwU.jpg?f=fotoalbum_small

Ze hebben netjes de aansluiting afgekoppeld en daarna overal de pijp weggehaald.

Ik ontken het bestaan van IE.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 06:52

BlueTooth76

Let the sun shine!

cyberstalker schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 21:23:
Deze week is bij mij dan eindelijk de gaspijp verwijderd. Helaas kon ik er zelf niet bij zijn omdat ik moest werken, maar mijn vrouw heeft toch een paar mooie foto's kunnen schieten.

Gasverwijdering
[Afbeelding][Afbeelding][Afbeelding]
[Afbeelding][Afbeelding]

Ze hebben netjes de aansluiting afgekoppeld en daarna overal de pijp weggehaald.
Mooi dat je er vanaf bent!

Tegelijk ook te zot voor woorden dat ze niet gewoon afkoppelen en dan tzt alle leidingen in 1x weghalen.

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Langerij
  • Registratie: Augustus 2019
  • Laatst online: 26-09-2021

Langerij

Prima kassie

Bram-Bos schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 13:41:
[...]

Wel weer grappig dat ze als enige grond voor het betalen van de kosten artikel 2.5.1.12 van de TCG van stal halen. Dat artikel is inmiddels hernummerd tot 2.9.2 en verwijst naar artikel 2.10 waarin de toepassing van een standaard-offerte wordt voorgeschreven. Er zijn diverse reacties die hierop ingaan, die je kunt gebruiken, evenals een verwijzing naar het stuk De Tarievencode Gas ontcijferd.

@TriLithium en @Babbel1: standaardbrief van Stedin. Standaardbrief terug (1b) aangevuld met de verwijzing naar je eerdere correspondentie hierover (met data).
Nieuwe ontwikkelingen, werd net gebeld door een medewerker van Enexis. Of ze vandaag wel even langs konden komen om een slotje op de meter te zetten. En als ik niet thuis was, dat ze gingen graven, maar dat liever niet wilde doen, want dat zou dan voor mij een beste factuur worden. Lang verhaal kort, eerst maar aangegeven dat mij de gang van zaken om mij zo te overvallen en te dreigen dat als ik niet thuis ben e.d. niet van gediend ben. Toen bond mijn gesprekspartner wel wat in en hebben we uiteindelijke een afspraak voor vanmiddag gemaakt en aangegeven ik ze met alle plezier binnen laat, geen opdracht geef en nergens voor zal tekenen. _/-\o_

Woning 2006, gasloos sinds okt 2019 dmv, 10.5Kw Vaillant Arotherm 115/2 A 400V + 400L Boiler incl zonnecollectoren + 9.79 kWp PV panelen

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
Ik ben van plan het volgende te mailen naar aanleiding van de aanmaning van mijn zoon en mijzelf:

Aan: debiteuren.netwerk@enexis.nl
Betreft: Aanmaning

Geachte heer/mevrouw,

5 maart 2020 kreeg ik een aanmaning, gedateerd ....... met kenmerk ........ en factuurnummer .......
Echter ik heb per ...... via aangetekende brief de factuur betwist en aangegeven dat ik niet zal overgaan tot betaling. Gezien deze betwisting hoeft er ook geen incassotraject gestart te worden, omdat buitengerechtelijk gemaakte incassokosten zinloos zijn.

Aangezien ik (nog) niets terug ontvangen heb van de betwisting, neem ik aan dat Enexis niet kan aantonen dat ik opdracht heb gegeven voor de werkzaamheden en dat Enexis ook niet kan aantonen dat de ATO en AV destijds wel zijn verstrekt/rechtsgeldig tot stand zijn gekomen bij het afsluiten van mijn energiecontract.

Ik vraag u vriendelijk de incassoprocedure te stoppen. Het staat u vrij om de vordering voor de rechter te brengen.

Hoogachtend,
........

Acties:
  • +10 Henk 'm!

• RoasteR87
RoasteR87 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 19:36:
Beste allen,

Hoe snel kan het het gaan.

Ik heb zojuist het volgende ontvangen van Enexis:
Hallo RoasteR87,
Betreft verwijdering gasaansluiting [ADRES], toebehorend aan dhr. SCHOONVADER.

Hierbij de bevestiging, n.a.v. het telefoongesprek van hedenmorgen, dat Enexis de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting aan de [ADRES] voor haar rekening neemt.

Binnenkort neemt de aannemer van ons contact met u op, wanneer het schikt om de werkzaamheden uit te voeren.

Met vriendelijke groeten

[BEHULPZAME MEDEWERKER]
Werkvoorbereider saneringen

ENEXIS Netbeheer B.V.
Atlasstraat 1, 5047RG Tilburg
Ik kan stellen dat mijn schoonvader en ik zeer content zijn met deze gang van zaken en dat wij "slechts" 2 brieven van Enexis hebben ontvangen mbt het niet hebben van een OTA. Blijkbaar zijn er dus wel medewerkers welke meedenken _/-\o_ met de consument en die ook graag de centen liever niet dubbel uitgeven.

De beste heren van de aannemer scharrelen hier al door mijn schoonvaders straat, dus ik ben benieuwd wanneer ze de leiding volledig gaan verwijderen.

Nogmaals allen die input hebben gegeven, dank hier voor!

PVoutput

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ep Woody
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21-07 07:05
In het kader van herhaling is de kracht van de reclame, werd ik vandaag gebeld door een lieve dame van Enexis die helaas op mijn voicemail landde. De boodschap was dat ik geen gascontract heb en dat Enexis graag wil dat ik een gascontract afsluit. Anders moeten ze mij afsluiten.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:53
@Ep Woody Al een reactie gekregen op je klacht mbt oneerlijke handelspraktijken?
Ep Woody schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:29:
In het kader van herhaling is de kracht van de reclame, werd ik vandaag gebeld door een lieve dame van Enexis die helaas op mijn voicemail landde. De boodschap was dat ik geen gascontract heb en dat Enexis graag wil dat ik een gascontract afsluit. Anders moeten ze mij afsluiten.

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Ep Woody
Rommelzolder schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 20:41:
@Ep Woody Al een reactie gekregen op je klacht mbt oneerlijke handelspraktijken?

[...]
Nee, de automatische reactie geeft aan dat ze voor maandag reageren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!
RoasteR87 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:14:
[...]

[...]

Ik kan stellen dat mijn schoonvader en ik zeer content zijn met deze gang van zaken en dat wij "slechts" 2 brieven van Enexis hebben ontvangen mbt het niet hebben van een OTA. Blijkbaar zijn er dus wel medewerkers welke meedenken _/-\o_ met de consument en die ook graag de centen liever niet dubbel uitgeven.

De beste heren van de aannemer scharrelen hier al door mijn schoonvaders straat, dus ik ben benieuwd wanneer ze de leiding volledig gaan verwijderen.

Hartstikke mooi nieuws. Ik had het niet verwacht, maar gelukkig kwam good ol' @Speedy-Andre te hulp. De redelijkheid zegeviert hier.

Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:13

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Ik las onderstaande op het KPN Forum:

Als de KPN over enkele jaren het kopernet definitief buitengebruik stelt, gaat de vraag komen: wie verwijdert al die afgedankte kabels. Voor de openbare ruimte ligt het antwoord in wet, verordeningen en overeenkomsten: Door en voor rekening van KPN. KPN, beheerders en gebruikers van de openbare ruimte hebben er geen belang bij dat de straat open gegraven gaat worden om alleen de buiten gebruik gestelde kabels te verwijderen. Vaak gebeurt dit pas als er andere werkzaamheden in de straat plaats moeten vinden. In het verlengde van deze openbare opruimplicht is het geen gekke gedachte dat als de perceeleigenaar erom vraagt, KPN ook de aansluiting op partikulier terrein verwijdert.

Waarom zou dit ook niet gelden voor de netwerkbeheerders. ??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• overwinteraar
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 06-09 08:34
sideriusj schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:39:

Als de KPN over enkele jaren het kopernet definitief buitengebruik stelt, gaat de vraag komen: wie verwijdert al die afgedankte kabels. Voor de openbare ruimte ligt het antwoord in wet, verordeningen en overeenkomsten: Door en voor rekening van KPN. KPN, beheerders en gebruikers van de openbare ruimte hebben er geen belang bij dat de straat open gegraven gaat worden om alleen de buiten gebruik gestelde kabels te verwijderen. Vaak gebeurt dit pas als er andere werkzaamheden in de straat plaats moeten vinden. In het verlengde van deze openbare opruimplicht is het geen gekke gedachte dat als de perceeleigenaar erom vraagt, KPN ook de aansluiting op partikulier terrein verwijdert.

Omdat op het koper van KPN geen (gas)druk staat en er geen ongedierte doorheen kan kruipen... Althans, zo bepleiten de netbeheerders... :P

Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• cold_as_ijs
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 14-09 14:43
Misschien dan geen ongedierte, maar een virus kan toch echt wel naar binnen komen over het koper ;)
Maar goed dat kpn het netjes opruimt

[ Voor 17% gewijzigd door cold_as_ijs op 07-03-2020 19:01 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Armin
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10-09 20:25
overwinteraar schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 18:56:
[...]

Omdat op het koper van KPN geen (gas)druk staat en er geen ongedierte doorheen kan kruipen... Althans, zo bepleiten de netbeheerders... :P
Integendeel, het officiele argument is dat het moet ivm milieu.

Tweezijdig afdropen is voldoende voor veiligheid, maar volledig en meteen verwijderen moet - aldus de netbeheerders - ivm milieu. O.a. in één van de geschillencommissie zaken is dat zo betoogd.

Dus inderdaad, de vergelijking met KPN is zo gek nog niet. Plastic kabels met koperen kern vs veelal koperen gasleidingen. Leg mij maar eens uit waarom die laatste een groter milieuprobleem zijn.

Evident dat dat niet kan, en de netbeheerders dus gewoon andere onderliggende motivaties hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

sideriusj schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 17:39:

Het bericht is ook totale onzin, kpn heeft geen enkele zin om hun kopernetwerk buiten gebruik te stellen en mogen dit voorlopig ook niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• servies
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 13:25

servies

Veni Vidi Servici

Verwijderd schreef op zaterdag 7 maart 2020 @ 19:42:
[...]

Het bericht is ook totale onzin, kpn heeft geen enkele zin om hun kopernetwerk buiten gebruik te stellen en mogen dit voorlopig ook niet.
Het bericht is geen onzin.
In de gebieden waar KPN glasvezel heeft liggen wordt het kopernetwerk uitgeschakeld.
van de KPN website zelf:
Stopt KPN NetwerkNL overal in Nederland met koper?
KPN zal op termijn op alle adressen waar glasvezel ligt het kopernetwerk uit gaan zetten. Begin 2023 zal KPN op ongeveer 2,4 miljoen adressen waar glasvezel ligt de koperverbinding buiten gebruik stellen. Klanten die op deze adressen nog gebruik maken van het kopernetwerk, kunnen door hun provider worden omgezet naar glasvezel. In de proefgebieden wordt het kopernetwerk al eerder uitgezet.

De uitbreiding van het glasvezelnetwerk gaat daarnaast volop door. Op dit moment leggen we in ruim 70 gebieden glasvezel aan. Op de nieuwe adressen waar zowel koper als glas ligt, zal in de toekomst ook het kopernetwerk ook buiten gebruik gesteld worden. Bewoners krijgen hierover natuurlijk op tijd informatie.
https://www.kpnnetwerk.nl...en-kopernetwerk-uitzetten

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jive69
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 17-09-2020
Wij wonen sinds oktober 2018 gasloos . Stedin heeft destijds de gasmeter verzegeld
en gaf aan dat na 12 maanden we een keuze moeten maken: weer aansluiten of
de gasleidingen geheel verwijderen.
Nu hebben we op 5-3 een brief van Stedin gekregen (dus 17 maand later) dat we
binnen enkele weken de definitieve keus moeten maken.
Kosten verwijderen: 792,78..
Ik ben geenszins van plan dit te betalen.
Wie kan me zeggen hoe ik hier onderuit kan komen?
Ik heb nog geen toezeggingen gedaan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Hans299
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 19-09-2024
jive69 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 14:29:
Wij wonen sinds oktober 2018 gasloos . Stedin heeft destijds de gasmeter verzegeld
Terugschrijven dat je geen keus maakt; dat het Stedin vrij staat over te gaan tot verwijdering, maar dat je geen opdracht geeft.
Al met zou ik zeggen: verdiep je eerst eens in de eerste pagina’s van dit topic en de dossiers die er staan: er staan genoeg routes waarmee je je voordeel kunt doen.

Gasloos sinds 2018, zonnepanelen, infrarood verwarming, inductie en warm water: all-electric

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JP1980
  • Laatst online: 10:42
Heb je destijds opdracht gegeven voor de verzegeling? Zo ja, dan heb je waarschijnlijk ook getekend voor de voorwaarde dat dit slechts 1 jaar is, en dat is slecht nieuws. Heb je geen opdracht gegeven dan sta je sterk net als iedereen hier.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jive69
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/aROZjQn0sfgdL3CQNPk2BnGFeZI=/800x/filters:strip_icc()/f/image/iH6QjSSu40hhy3FqzlI80s6d.jpg?f=fotoalbum_largeIk heb destijds telefonisch contact met Stedin om te vertellen dat ik geen gas meer wou.
Ze hebben toen verteld dat de gasaansluiting voor 12 maand tijdelijk zou worden afgesloten
en dat ik daarna mijn keuze moet maken.
Ik heb nergens voor getekend.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basekid
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17:03
jive69 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:07:
[Afbeelding]Ik heb destijds telefonisch contact met Stedin om te vertellen dat ik geen gas meer wou.
Ze hebben toen verteld dat de gasaansluiting voor 12 maand tijdelijk zou worden afgesloten
en dat ik daarna mijn keuze moet maken.
Ik heb nergens voor getekend.
Tja wat er in dat telefoongesprek is besproken weten we niet. Ben je nog tegen deze brief ingegaan? Er staat dat ze het hier bevestigen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jive69
Ik ben met hun voorstel akkoord gegaan om het tijdelijk af te sluiten (die factuur hiervan heb ik
nooit gekregen) om na een jaar aan te geven wat ik wil.
Ik ben er dus niet mee akkoord gegaan dat ze de gasleidingen gaan verwijderen op mijn kosten, of zie ik dat verkeerd? Ben niet tegen die brief in gegaan destijds.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:30
Heb je destijds betaald voor de verzegeling én was toen bekend dat verzegeling voor max een jaar is, met daarna verwijdering? Als 't antwoord op beide vragen ja is, wordt 't een lastig verhaal.

Edit: niet betaald voor verzegeling, dus geen contactuele verplichting. Dat scheelt vast (y)

[ Voor 20% gewijzigd door hesselbeertje op 08-03-2020 17:41 ]

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jive69
Ik heb niet betaald nee en ik heb niet gezegd verwijdering na een jaar.
Ik heb ook nergens voor getekend.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
@jive69 ik vrees dat je jezelf in een lastige situatie hebt gemanoeuvreerd. In de brief staat duidelijk dat je bij tijdelijk verzegelen na 12 maanden een keuze moet maken voor het heraansluiten of definitief verwijderen. Alleen wanneer je hier destijds bezwaar tegen hebt gemaakt en kan bewijzen dat je niet akkoord bent gegaan met deze voorwaarden rond 'tijdelijk verzegelen', heb je een poot om op te staan. In dat laatste geval kun je simpelweg aangeven dat je niet akkoord was met de gestelde voorwaarden en dat je nu geen keuze zult maken voor het wijzigen van een situatie die aan al jouw wensen voldoet.

Wat je nu zou kunnen doen wanneer je je destijds niet verweerd hebt tegen de voorwaarden rond tijdelijk verzegelen, is voor de goedkoopste optie (heraansluiten) kiezen. Vervolgens een paar maanden vastrecht betalen via een gas-leverancier om daarna dat leveringscontract op te zeggen en één van de routes uit de eerste pagina's van dit topic te volgen.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Ivow85 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 17:54:
@jive69 ik vrees dat je jezelf in een lastige situatie hebt gemanoeuvreerd. In de brief staat duidelijk dat je bij tijdelijk verzegelen na 12 maanden een keuze moet maken voor het heraansluiten of definitief verwijderen. Alleen wanneer je hier destijds bezwaar tegen hebt gemaakt en kan bewijzen dat je niet akkoord bent gegaan met deze voorwaarden rond 'tijdelijk verzegelen', heb je een poot om op te staan. In dat laatste geval kun je simpelweg aangeven dat je niet akkoord was met de gestelde voorwaarden en dat je nu geen keuze zult maken voor het wijzigen van een situatie die aan al jouw wensen voldoet.

Wat je nu zou kunnen doen wanneer je je destijds niet verweerd hebt tegen de voorwaarden rond tijdelijk verzegelen, is voor de goedkoopste optie (heraansluiten) kiezen. Vervolgens een paar maanden vastrecht betalen via een gas-leverancier om daarna dat leveringscontract op te zeggen en één van de routes uit de eerste pagina's van dit topic te volgen.
Hij kan ook principieel spelen en vragen om bewijs, dat hij akkoord is gegaan, want bezwaren kunnen kwijtraken (of zelfs überhaupt niet aankomen). Dat bewijs mag bestaan uit een handtekening en/of een betaling.
Persoonlijk geef ik het niet meer dan 50%, maar allicht het proberen waard (wie eist bewijst).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jive69
Ik ben alleen telefonisch akkoord gegaan, ik heb nergens een handtekening gezet of iets betaald..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hesselbeertje
Het gaat erom dat de brief die je gekregen zeer duidelijk is. Als je je daar niet tegen verweerd hebt, stem je dus in.

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jive69
:-( Ik maak geen kans dus begrijp ik

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JP1980
jive69 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:18:
:-( Ik maak geen kans dus begrijp ik
Wat Iwo zegt lijkt mij een redelijk kansrijke optie. Niet helemaal gratis, maar alsnog stukken goedkoper.
@jive69

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jive69
Weet niet hoor,, stel dat het dan ook niet lukt

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jive69 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 19:40:
Weet niet hoor,, stel dat het dan ook niet lukt
Zolang er geen jurisprudentie is waaruit blijkt dat één van de routes uit dit topic volledig in lijn is met de geldende regelgeving, blijft dat inderdaad een gok.

Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Remco45
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 09-09 11:01
@jive69 ik vrees dat je jezelf in een lastige situatie hebt gemanoeuvreerd. In de brief staat duidelijk dat je bij tijdelijk verzegelen na 12 maanden een keuze moet maken voor het heraansluiten of definitief verwijderen. Alleen wanneer je hier destijds bezwaar tegen hebt gemaakt en kan bewijzen dat je niet akkoord bent gegaan met deze voorwaarden rond 'tijdelijk verzegelen', heb je een poot om op te staan.
[...]
Vraag me af of dat zo is.
Als hij telefonisch alleen akkoord is gegaan met een slotje en niet met de stelling dat hij dan t.z.t. een keuze moet maken, staat hij toch wel sterk.
Het kan namelijk niet zo zijn dat een brief met eenzijdig door de netbeheerder bedachte aanvullende bepalingen als overeenkomst wordt gezien als je zou vergeten daar tegen in te gaan. Dergelijke OPT-OUT praktijken ("U stemt automatisch toe, tenzij u bezwaar maakt") werden in het verleden ook door andere verkopers gebruikt, maar ik meen dat daar inmiddels jurisprudentie over bestaat welke aantoont dat dit soort praktijken niet is toegestaan.

Valt of staat het dus met het telefoongesprek.
Evt even een kopie opvragen?

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Consulectro
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-09 00:09

Consulectro

Lekker bezig...

De adviseur duurzaamheid (Cees Groot) pleit er ook voor dat de kosten voor het verwijderen van de gasaansluiting via subsidie door de netbeheerdeers betaald moet worden.......
Gisteren in TV uitzending KASSA, zie:

https://www.bnnvara.nl/kassa/videos/529240
(Vraag wordt gesteld na ongeveer 33 minuten)

12kW Nibe F1255-12R wp, 3x80m bronboring, 60x305wp PV waarvan 20xPVT (Use All Energy). Energieleverend sinds 9-6-2019.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jive69
Stel dat ik laat weten aan Stedin dat ik die kosten niet ga betalen, wat staat me dan te wachten?
Misschien toch een optie om weer aan te laten sluiten en afwachten of na een jaar de situatie verandert is, dat het inderdaad door de netbeheerders betaald wordt,, :?

Acties:
  • +8 Henk 'm!
jive69 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:29:
Stel dat ik laat weten aan Stedin dat ik die kosten niet ga betalen, wat staat me dan te wachten?
Misschien toch een optie om weer aan te laten sluiten en afwachten of na een jaar de situatie verandert is, dat het inderdaad door de netbeheerders betaald wordt,, :?
Ik zou het gewoon rustig aanpakken, en Stedin eerst maar eens laten aantonen dat jij contractueel verplicht zou zijn om een verwijdering aan te vragen, dan wel verplicht zou zijn die verwijdering vervolgens te betalen. Nu is het volstrekt onduidelijk óf jij überhaupt hebt ingestemd met vervolgwerkzaamheden op jouw kosten. Bewijslast ligt m.i. bij Stedin.
Je hebt in ieder geval geen Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) meer, en ook het netbeheerdersargument van artikel 2.9.2 Tarievencode Gas gaat sowieso niet meer op. Dus moet er ergens een aparte overeenkomst van opdracht liggen. Laat ze die maar aantonen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jive69
Bram-Bos schreef op zondag 8 maart 2020 @ 21:44:
[...]

Ik zou het gewoon rustig aan aanpakken, en Stedin eerste maar eens laten aantonen dat jij contractueel verplicht zou zijn om een verwijdering aan te vragen, dan wel verplicht zou zijn die verwijdering vervolgens te betalen. Nu is het het volstrekt onduidelijk óf jij überhaupt hebt ingestemd met vervolgwerkzaamheden op jouw kosten. Bewijslast ligt m.i. bij Stedin.
Je hebt in ieder geval geen Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) meer, en ook het netbeheerdersargument van artikel 2.9.2 Tarievencode Gas gaat sowieso niet meer op. Dus moet er ergens een aparte overeenkomst van opdracht liggen. Laat ze die maar aantonen.
Denk dat ik dit probeer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

jive69 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:03:
[...]
Denk dat ik dit probeer.
Zal moeilijk genoeg worden voor Stedin, je hebt niet getekend en ook niet betaald voor die verzegeling.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• jerh
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 10:13
jive69 schreef op zondag 8 maart 2020 @ 18:10:
Ik ben alleen telefonisch akkoord gegaan, ik heb nergens een handtekening gezet of iets betaald..
Ik zou volgen wat @Bram-Bos aanraadt en uiteraard nu niet volmondig gaan bevestigen dat je die brief van vorige jaar hebt gehad. Ik zou dus gewoon verbaasd reageren ala tekst van Bram en aangeven dat wat jou betreft het vorige jaar al afgehandeld is en dat er geen ATO meer is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JP1980
@jive69
Wat Bram zegt is ook prima, en bedenk dat Stedin zelf tegenwoordig dossiers sluit na het plaatsen van een slotje. Stedin gaat niet altijd met gestrekt been.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
jerh schreef op zondag 8 maart 2020 @ 22:49:
[...]

Ik zou volgen wat @Bram-Bos aanraadt en uiteraard nu niet volmondig gaan bevestigen dat je die brief van vorige jaar hebt gehad. Ik zou dus gewoon verbaasd reageren ala tekst van Bram en aangeven dat wat jou betreft het vorige jaar al afgehandeld is en dat er geen ATO meer is.
Zelfs die brief van vorig jaar is eenzijdig afkomstig van Stedin, en geen overeenkomst tot opdracht.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• TheGhostInc
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
De brief zegt 'binnen 12 maanden'. Ze zijn te laat.
Volgens mij moet/kun je gewoon even dom (of zeer dom) spelen:

Met een oneliner:
Er is geen reden voor het opnieuw aansluiten van de gasaansluiting, aangezien mijn woning gasvrij is.

Krijg je daarna een reactie dat je 'moet' kiezen dan kun je nog even verder gaan:
De huidige situatie is prima, wat is precies de reden dat ik moet kiezen? Ik hoor goede geluiden vanuit Stedin over waterstof, kan ik dan mijn aansluiting in de toekomst daarvoor gaan gebruiken?
Plak je er nog een linkje bij:
https://www.stedin.net/ov...rocent-waterstof-een-feit

Uiteindelijk zal Stedin kleur moeten bekennen en in lekentaal moeten gaan uitleggen waarom het moet.
(En dan ga je kijken wat de handigste tactiek is)
Maar zolang jij niet kiest kan Stedin praktisch niks doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
Bram-Bos schreef op zondag 8 maart 2020 @ 23:08:
[...]

Zelfs die brief van vorig jaar is eenzijdig afkomstig van Stedin, en geen overeenkomst tot opdracht.
Zeker mee eens, maar je eigen kansen vergroten is altijd handig. Als je nu uitgebreid die brief gaat bevestigen, dat je die brief hebt gehad en niks hebt gedaan werkt niet in je voordeel. Dan kun je nog beter aangeven als het tersprake komt dat je die brief destijds als een fout in administratieve proces hebt gezien en de zaak als afgehandeld beschouwde. Overigens vraag ik me af of je in het kader van de AVG opgenomen telefoongesprekken wel zo lang mag bewaren, dus het opvragen daarvan is dan wel een dingetje.

Iets heel anders:
https://www.gelderlander....koud-zonder-gas~a1e7c0f5/

Te zien via anonieme browser zonder cookies, inhoud voor als je het niet lezen kunt:
Bijna helft oudere huizen steenkoud zonder gas

Netbeheerders zijn niet van plan om hun gasleidingen op te geven. ,,Zonder gas krijgen we de helft van de huizen in Nederland op koude dagen niet warm. We hebben groen gas en waterstof nodig.’’

,,We gaan weliswaar van het aardgas, maar we kúnnen niet zonder gas’’, stelt Han Slootweg. Hij is directeur netstrategie bij netbeheerder Enexis Groep en hoogleraar Smart Grids aan de TU Eindhoven. Vooral in oudere woningen is het bijna onmogelijk om zonder cv-installatie een behaaglijk klimaat te scheppen, heeft Slootweg berekend. ,,Of je moet een huis uit de jaren 30 geheel inpakken met een 15 centimeter dikke isolatielaag. En dan nog zijn er koude dagen dat het niet lukt.’’

Huizen van voor 1980 zijn te slecht geïsoleerd om met een warmtepomp op temperatuur te krijgen, daar is stadsverwarming of gas nodig. Nieuwere huizen - vanaf het jaar 2000 - zijn prima elektrisch te verwarmen, die zijn goed geïsoleerd en de elektriciteitsnetten zijn er zwaarder uitgevoerd dan in oudere wijken. In dichtbebouwde stedelijke omgeving is een warmtenet een goede oplossing. ,,Maar 40 tot 50 procent van de woningen is wat ouder en ligt wat verder uit elkaar. Wij zijn ervan overtuigd dat een gasnet daar ook in de toekomst nodig blijft. Die woningen moeten goed geïsoleerd worden en een deel zal verwarmd moeten worden met een warmtepomp en stroom uit zonnepanelen. Maar het gas zal een aantal dagen per jaar echt nodig zijn.’’

‘We moeten van het gas af!’ is het motto in de klimaatdiscussie. Netbeheerders Enexis, Liander en Stedin geloven niet dat het mogelijk is. Gas komt nu bij bijna 90 procent van de huizen binnen. Het gasleidingnetwerk staat nog voor miljarden euro’s op de balans en netbeheerder investeren nog steeds zwaar in gas. Enexis bijvoorbeeld besteedt dit jaar 228 miljoen euro aan onderhoud en vervanging van het gasnetwerk. Niet om tot in de eeuwigheid aardgas door te pompen, maar wel voor groen gas en op termijn waterstof.

,,Er is een sentiment in Nederland dat we van het gas af moeten, maar het verhaal is veel genuanceerder, maar dat gaat verloren in het verhaal van de politicus op de zeepkist. We hebben gassen nodig - ook in het toekomstige, duurzame energiesysteem.’’

Groen gas

Volgens de netbeheerders zijn groen gas en groen waterstof om huizen mee te verwarmen, de brandstoffen van de toekomst. Groen gas kan worden gemaakt uit biomassa, gft-afval of mest. Waterstof wordt nu doorgaans gemaakt uit aardolie, maar het is ook ‘groen’ te produceren door elektrolyse als de benodigde elektriciteit wordt opgewekt met windturbines en zonnepanelen. De netbeheerders vinden dat er veel meer aandacht moet komen voor de productie van deze twee gassen, want een groot deel van Nederland kan niet zonder.

,,Waterstof zal ook broodnodig zijn om energie op te slaan’’, is de overtuiging van Slootweg. In de zomer is er een overvloed aan zon, maar nauwelijks vraag naar warmte. Op echt koude dagen kan waterstof dat in de zomer is geproduceerd, worden gebruikt voor de verwarming.’’ Groen gas en groen geproduceerd waterstof zijn CO2-neutraal. Vooral waterstof is de ultieme milieudroom: bij verbranding ontstaat alleen zuivere waterdamp.

Slootweg wijst erop dat het 125.300 kilometer lange netwerk van gaspijpen in de bodem kwalitatief heel goed is en grotendeels al geschikt is voor waterstof. In Lochem werkt netbeheerder Liander aan een proef waarbij waterstof door de gasleidingen gaat naar een wijkje monumentale huizen waar een warmtepomp of stadsverwarming geen optie is. Die huizen krijgen een voor waterstof geschikte cv-ketel en het gasfornuis wordt vervangen door een inductiekookplaat.
700 miljoen

Netbeheerder Stedin heeft berekend dat het 700 miljoen euro kost om alle gasaansluitingen in Nederland geschikt te maken voor waterstof. Koppelingen moeten zo strak zijn dat het kleine waterstofmolecuul er niet doorheen kan. De netbeheerders werken hard om de laatste oude niet geschikte leidingen te vervangen. ,,Er gaat geen gaskoppeling meer de grond in die niet is geschikt voor waterstof.’’

Slootweg: ,,Het is echt verstandig om het gasnet te handhaven, zeg dat de helft van de woningen een gasaansluiting houdt. Ik geloof er niet in dat we over enkele decennia met gas zijn gestopt en die leidingen uit de grond hebben getrokken.’’

Overstappen op groen gas vraagt nauwelijks aanpassingen aan de bestaande cv-installatie. Het wordt al bijgemengd bij het aardgas. Liander zegt vorig jaar voor 27.000 huizen groen gas te hebben geleverd.

Gedwongen

Wat het wordt - gas, stadsverwarming of elektriciteit - zal niet voor iedereen een individuele keuze worden. Vaak zal een gemeente bepalen wat de beste keuze is voor een wijk. In de gemeente Utrecht is voor de wijk Overvecht bijvoorbeeld besloten dat bij 4400 woningen de gasleiding verdwijnt, bewoners hebben geen keuze. Wie weigert om het gas op te geven zal met de Crisis- en Herstelwet in de hand uiteindelijk door de gemeente worden gedwongen.

Bij nieuwbouwwoningen worden er sowieso geen gasaansluitingen meer gemaakt. Daarnaast zijn er ook mensen die op eigen initiatief hun huis gasvrij maken. Enexis telde vorig jaar 2500 opzeggingen, bij Liander lieten 4500 klanten hun gaskraan dichtdraaien en bij Stedin melden zich ook gemiddeld 250 mensen per maand met het verzoek de gasmeter te verwijderen.

,,Dat kan echt niet bij elk huis. Kijk maar eens wat er bij oudere woningen op echt koude dagen door de gasmeter gaat. Het is niet reëel om dat met elektriciteit te doen. We kunnen geen zwaar elektriciteitsnet aanleggen voor die 3 tot 5 echt koude dagen per jaar en huizen enorm isoleren. Dat is niet haalbaar’’, stelt Slootweg. ,,Technisch kan het gewoon niet, dan moet je je halve huis afbreken. Dat gaat niet op grote schaal gebeuren. En waarom zou je? Die gasleidingen liggen er al, dus laten we kijken naar een duurzaam alternatief. Een deel kunnen we elektrificeren, maar laten we dat gasnet niet opgeven.’’
Nieuwe ketel

Nederland wil de energietransitie in 30 jaar voltooien. Dat lijkt ver weg, maar sommige wijken krijgen de komende jaren al te maken met veranderingen. Als de cv-ketel nu de geest geeft, is aanschaf van een nieuw exemplaar niet de verstandigste oplossing. Enexis adviseert een hybride ketel (elektriciteit én gas) gecombineerd met zonnepanelen. ,,Of huur een ketel, of vraag bij aanschaf van de ketel of de brander verwisseld kan worden zodat die ook voor waterstof geschikt wordt. Meer hoef je niet te doen. Wie in zijn wijk of dorp groen gas krijgt, hoeft niets te doen. Dan blijft de bestaande ketel gewoon werken. Gemeenten zouden moeten zeggen wat de plannen zijn.’’

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flessuh
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:42

flessuh

Set sail for fail!

TheGhostInc schreef op maandag 9 maart 2020 @ 00:44:
[...]

De brief zegt 'binnen 12 maanden'. Ze zijn te laat.

[...]

Volgens mij moet/kun je gewoon even dom (of zeer dom) spelen:

Met een oneliner:
Er is geen reden voor het opnieuw aansluiten van de gasaansluiting, aangezien mijn woning gasvrij is.

Krijg je daarna een reactie dat je 'moet' kiezen dan kun je nog even verder gaan:
De huidige situatie is prima, wat is precies de reden dat ik moet kiezen? Ik hoor goede geluiden vanuit Stedin over waterstof, kan ik dan mijn aansluiting in de toekomst daarvoor gaan gebruiken?
Plak je er nog een linkje bij:
https://www.stedin.net/ov...rocent-waterstof-een-feit

Uiteindelijk zal Stedin kleur moeten bekennen en in lekentaal moeten gaan uitleggen waarom het moet.
(En dan ga je kijken wat de handigste tactiek is)
Maar zolang jij niet kiest kan Stedin praktisch niks doen.
Dit is inderdaad een goede methode.

Als ze het op veiligheid gaan gooien komt er nog de mogelijkheid bij hun om de oren te slingeren dat ze bijna een half jaar te laat zijn :P

https://www.dutchsolarboat.com

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasmakert
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 03-06 16:23
Beste Tweakers,
Ook ik wil graag helemaal van mijn gasaansluiting af, maar de situatie die ik heb kan ik niet plaatsen binnen de 'routes' in de startpost.
Wat is in mijn geval wijsheid??

Netbeheerder: Enexis
Sinds maart 2018 geen gas meer gebruikt.
Sinds januari 2019 gasaansluiting verzegeld, slotje erop (Zelf aangevraag na een telefoontje met Enexis, op mijn verzoek, toen wist ik nog niet beter :'( )
Later begreep ik pas dat Enexis in principe maar voor 1 jaar verzegeld. De verzegeling is echter al bijna 15 maanden geleden, heb nog niks gehoord..
Sinds juni 2020 heb ik mijn elektra bij een andere energieleverancier onder gebracht.
Ik heb dus een Elektra contract lopen bij leverancier A, en een gas abbo bij leverancier B.

Al die tijd betaal ik nog wel gewoon vaste kosten voor de gasaansluiting, die ik nooit meer ga gebruiken. Maar weet niet goed hoe ik het nu verder moet aanpakken, omdat ik al op eigen verzoek de meter heb laten verzegelen. Liefst wil ik niet die 700€ betalen. Tips?

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niekovk
  • Laatst online: 26-01 21:58
Je gasleiding is verzekerd, maar je betaalt nog wel vastrecht @kaasmakert ? Zo snel mogelijk je gas opzeggen bij leverancier B. Die geeft dat door aan je netbeheerder. Goed mogelijk dat je dan van Enexis niets meer hoort omdat je aansluiting al is verzegeld.

Als je echt zelf de meter verwijderd wil hebben, zul je daar helaas gewoon opdracht voor moeten geven en betalen. Dit topic is meer voor de mensen bij wie het niet uitmaakt of de meter er wel of niet hangt, maar gewoon van de kosten af willen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:21

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

En dan zou ik het (onterecht) betaalde vastrecht laten verrekenen met de verwijderkosten.

Vooralsnog zou ik eens beginnen door met terugwerkende kracht je gasaansluiting bij de leverancier en netbeheerder op te zeggen.

[ Voor 42% gewijzigd door teacher op 09-03-2020 09:49 ]

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kaasmakert
Bedankt voor de reacties.

Ik ben dus bang dat als ik nu mijn gascontract opzeg, dat Enexis ook opeens wakker wordt en ziet dat de meter al >1 jaar is verzegeld. In principe begreep ik dat ze dat verzegelen maar 1x voor max. 1 jaar doen, waarna je moet besluiten om of:

Alles laten weghalen (mijn kosten)
Opnieuw aansluiten (ook mijn kosten :( )

Nu ben ik door Enexis al vaker fout voorgelicht, dus ik kan het mis hebben.
Het enige dat als een paal boven water staat is dat de huidige situatie niet kan blijven duren.

All-Electric sinds 2018 | 7kW Panasonic Monoblock | 2x Marstek 5kWh thuisaccu | 11kWp PV

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• niekovk
Ah juist. Weet je of je destijds iets hebt moeten tekenen waarop stond dat het maximaal voor 1 jaar was, en dat je daarna moest kiezen tussen verwijderen of heraansluiten? Zo niet, dan ga je in principe hetzelfde traject in als vele anderen hier, en kan Enexis je, volgens ons, niets maken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasmakert
niekovk schreef op maandag 9 maart 2020 @ 10:33:
Ah juist. Weet je of je destijds iets hebt moeten tekenen waarop stond dat het maximaal voor 1 jaar was, en dat je daarna moest kiezen tussen verwijderen of heraansluiten? Zo niet, dan ga je in principe hetzelfde traject in als vele anderen hier, en kan Enexis je, volgens ons, niets maken.
Dat heb ik even nagekeken. Op de site van Enexis staat:

"Voor de veiligheid mag uw gasaansluiting maximaal 12 maanden lang afgesloten blijven. Daarna kiest u of u de aansluiting wilt laten heraansluiten of dat u deze permanent wilt laten verwijderen. Maakt u geen keuze, dan verwijderen wij de aansluiting. In alle situaties komen de kosten voor uw rekening."

Dat staat echter niet in de papieren die ik van Enexis heb gekregen. Daarin staat alleen dat de aansluiting verzegeld is en dat ze hem periodiek komen controleren 'voor de veiligheid'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• niekovk
Op de site staat het huidige beleid. Als dat in de papieren die jij hebt gekregen niet staat, is er niets om je zorgen om te maken. Gewoon zo snel mogelijk je leveringscontract opzeggen, en even afwachten of Enexis überhaupt reageert.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kaasmakert
niekovk schreef op maandag 9 maart 2020 @ 11:29:
Op de site staat het huidige beleid. Als dat in de papieren die jij hebt gekregen niet staat, is er niets om je zorgen om te maken. Gewoon zo snel mogelijk je leveringscontract opzeggen, en even afwachten of Enexis überhaupt reageert.
Inderdaad. Bedankt. Ik heb zojuist opgezegd, ben benieuwd wat er gaat gebeuren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jerh schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:42:
Overigens vraag ik me af of je in het kader van de AVG opgenomen telefoongesprekken wel zo lang mag bewaren
Waarom zou dat niet mogen? Als het onderdeel is van je overeenkomst/opdracht mag dat natuurlijk prima. Net als ze ook een contract gewoon mogen bewaren en niet van de AVG binnen x maanden moeten weg gooien omdat je naam en adres er op staat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jerh
JeroenE schreef op maandag 9 maart 2020 @ 12:53:
[...]
Waarom zou dat niet mogen? Als het onderdeel is van je overeenkomst/opdracht mag dat natuurlijk prima. Net als ze ook een contract gewoon mogen bewaren en niet van de AVG binnen x maanden moeten weg gooien omdat je naam en adres er op staat.
Omdat je het niet zonder noodzaak oneindig mag bewaren. Als het onderdeel is van de overeenkomst denk ik wel dat het bewaard mag worden, maar als de overeenkomst is beeindigd mag het niet onbeperkt bewaard worden. Dat is wat ik me zat af te vragen.

https://autoriteitpersoon...aren-van-persoonsgegevens

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
jerh schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:07:
Omdat je het niet zonder noodzaak oneindig mag bewaren. Als het onderdeel is van de overeenkomst denk ik wel dat het bewaard mag worden, maar als de overeenkomst is beeindigd mag het niet onbeperkt bewaard worden.
Aha, op die manier. Maar als de netbeheerder denkt dat de overeenkomst nog niet is afgelopen (want: er moet nog gekozen worden tussen heraansluiten of verwijderen) dan mogen ze dat dus wel.

In de link wordt ook gesproken over andere wetten waardoor lang(er) bewaren verplicht is. Nu weet ik niet precies wat er allemaal verplicht is on de belastingwet, maar ik kan me voorstellen dat niet alleen de facturen maar ook de onderliggende overeenkomsten bewaard moeten blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MRvH13
  • Registratie: Februari 2020
  • Laatst online: 18-05 16:12
Op 3 maart hebben wij een eerste brief van Stedin ontvangen

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vqpJwOy8T5rkAuDhNUuV5hjqoL0=/800x/filters:strip_icc()/f/image/immmHzlRWAHchoSpQ2f26eaa.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iNy-ooAkJOj2ti1iULfI0B8W7xA=/800x/filters:strip_icc()/f/image/IDQbrL0GQX2adYkK3Y5WIsc6.jpg?f=fotoalbum_large

Hierop hebben wij een mail gestuurd naar Stedin waar we voorbeeld brief 1b voor hebben gebruikt.
L.S.,

Ik ontving op 03-03-2020 een brief van u op mijn adres (kenmerk: KM-M-CL-3), waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 24-02-2020 opgezegd bij United Consumers. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik United Consumers gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Stedin , conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.

Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.

Met vriendelijke groet,
Vandaag weer een (hele lange) reactie van Stedin ontvangen maar nu per mail:
Naar aanleiding van uw bericht van 5 maart 2020 berichten wij u als volgt.

Het is juist dat Stedin Netbeheer met het zogenaamde “uithuisbericht” van uw voormalige leverancier van gas voor het perceel ........een opzegging van de ATO gas per 24 februari jl. heeft ontvangen.

Een “uithuisbericht” betekent doorgaans dat de bewoner gaat verhuizen. Als de aansluiting nog actief is stuurt Stedin Netbeheer een brief aan de mogelijke “nieuwe” bewoner met de mededeling dat deze een overeenkomst voor deze aansluiting met een energieleverancier aan moet gaan. De “nieuwe” bewoner is dan (nog) niet bij Stedin bekend. Vandaar dat de brief van Stedin van 24 februari jl. gericht is “Aan de bewoner van ….”

U geeft aan dat u nog steeds in de woning ........woonachtig bent. U heeft uw overeenkomst voor de levering van gas, in verband met het feit dat uw ''all-electric gaat, opgezegd en u heeft uw gasleverancier gemachtigd de ATO met Stedin Netbeheer op te zeggen.

Stedin Netbeheer zal in dat geval de gasaansluiting ten behoeve van uw woning af moeten sluiten (tijdelijk voor 12 maanden) of moeten verwijderen (definitief). Zie hiervoor ook onze brief van 24 februari jl. De keuze is in eerste instantie aan u! De kosten van afsluiten en/of verwijderen komen dan voor uw rekening.

U geeft verder aan dat nu de periode van 10 werkdagen, als bedoeld in artikel 3.6 van de Algemene voorwaarden aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013), nader te noemen “AV”, is verstreken er geen contractuele relatie meer bestaat. Voorts stelt u dat u geen enkele grond ziet waarop u verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar u geen opdracht toe heeft gegeven.

Hieronder zullen wij uiteen zetten waarom we het niet met u eens zijn.

Uit de tekst van artikel 3.6 AV kan niet geconcludeerd worden dat Stedin Netbeheer de noodzakelijke handelingen op kosten van de (voormalig) aangeslotene enkel binnen de genoemde 10 werkdagen dient te verrichten. Dit zou ook niet realistisch zijn om dat van Stedin Netbeheer te verwachten. De afwikkeling van de beëindiging van de ATO kan ook na de 10 werkdagen plaatsvinden. Het niet binnen 10 werkdagen na de opzegging van de ATO uitvoeren van de noodzakelijke werkzaamheden heeft dan ook niet automatisch tot gevolg dat er voor een “voormalige” aangeslotene/contractant geen verplichtingen meer bestaan op grond van de ATO. Wel geldt natuurlijk dat vanaf de datum van beëindiging van de ATO, indien en voor zover er daadwerkelijk geen gas meer wordt afgenomen, er geen periodieke vergoedingen meer verschuldigd zijn.
Verder verwijzen wij nog naar artikel 5.3 en artikel 14.1 lid 1 van de AV. Deze artikelen luiden als volgt:
5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder.
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien:
a. dit geschiedt op zijn verzoek of
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.

14.1 De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, de-activeren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.

Uit de bovenstaande artikelen volgt niet dat er altijd een opdracht of een verwijtbaar handelen aan de zijde van de aangeslotene/contractant nodig is om de kosten voor het de-activeren (afsluiten) en het wegnemen (verwijderen) van de gasaansluiting voor rekening van de “voormalige” aangeslotene/contractant te laten komen. Op grond van artikel 5.3 sub b is het immers voldoende dat er sprake is van “een handelen of nalaten” van de contractant. De opsomming in artikel 5.3 is ook niet limitatief.
De inhoud van artikel 14.1 spreekt voor zich.

Voorts kunnen wij uw conclusie met betrekking tot artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas niet volgen.
Dit artikel luidt als volgt:
2.5.1.12 Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst worden eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening gebracht bij de “voormalige” aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15.
Dit artikel veronderstelt niet de voorwaarde dat er een opdracht voor fysieke afschakeling (afsluiten) of verwijdering van de aansluiting nodig is om de kosten daarvoor bij de “voormalige” aangeslotene in rekening te mogen brengen.
De tariefstructuur die ten grondslag ligt aan de tarieven voor netbeheerders gas is gebaseerd op het kostenveroorzakingsprincipe: degene die de kosten veroorzaakt moet die kosten betalen. Dit principe is uitgewerkt in de Tarievencode gas. De Tarievencode gas is een algemeen verbindend voorschrift. Dat betekent dat niet alleen de netbeheerder op grond van dit artikel uit de Tarievencode gas de kosten voor het fysiek afschakelen (afsluiten) of verwijdering van de
gasaansluiting bij de “voormalige” aangeslotene in rekening moet brengen, maar ook dat de “voormalige” aangeslotene die kosten moet betalen.

Het afsluiten en het verwijderen van een gasaansluiting zijn bevoegdheden van de netbeheerder op grond van de aan haar met de Gaswet toegekende wettelijke taken. Daar hoeft geen verzoek of opdracht van de (”voormalige”) contractant/aangeslotene aan ten grondslag te liggen.
De Geschillencommissie Energie heeft overigens in diverse bindende adviezen reeds geoordeeld dat een netbeheerder ook zonder (nadere) opdracht van de afnemer de noodzakelijke werkzaamheden op kosten van de aangeslotene/contractant mag uitvoeren (www.degeschillencommissie.nl, o.a. dossiernrs. 118868 en 119641). Uit deze bindende adviezen is ook niet gebleken dat de noodzakelijke werkzaamheden binnen de 10 werkdagen moeten worden uitgevoerd.

Met het oog op voorgaande concluderen wij dat ook na het verstrijken van de 10 werkdagen van artikel 3.6 van de AV de kosten van het afsluiten of verwijderen van de gasaansluiting voor uw rekening komen. Tevens is het niet noodzakelijk dat aan het afsluiten of verwijderen van de aansluiting een opdracht voorafgaat.
Zoals eerder aangegeven in uw bericht is het in eerste instantie aan u of u kiest voor een tijdelijke afsluiting (12 maanden) of meteen voor definitieve verwijdering van de gasaansluiting.
U kunt uw keuze bekend maken op de wijze als aangegeven in de brief van Stedin Netbeheer van 24 februari 2020
Wij verzoeken u uw keuze zo spoedig mogelijk bekend te maken.
Blijft uw keuze achterwege dan zullen wij nadere maatregelen nemen om tot verwijdering van de gasaansluiting over te gaan. Daarbij behouden wij ons alle rechten voor.

Dit is ene no-reply e-mail. U kunt niet hierop reageren.

Wist u dat u veel antwoorden op uw vragen kunt vinden via www.stedin.net? Voor een snelle reactie kunt u tevens uw vragen via Whatsapp of chat aan ons stellen.

Graag wens ik u een fijne dag.

Met vriendelijke groet,

Klantenservice
Stedin Netbeheer B.V.
Het is een hele lange mail van Stedin waar ik volgens een van hun laatste opmerkingen niet op zou kunnen reageren terwijl het gewoon hetzelfde mailadres is als waar ik brief 1b heen heb gestuurd.
Verder stellen ze in de mail dat ze geen opdracht nodig hebben om kosten in rekening te mogen brengen???
En er staat nog heel veel meer in. Heeft iemand ervaring met deze brief van Stedin? Wat is nu een handige reactie???

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@MRvH13: Kijk even in het dossier van @Pieterd218 (hier). Verder:
- graag mailwisselingen tussen [ quote ] [ / [/ quote] tags
- persooonsnamen van medewerkers weghalen

Merk overigens op dat ze bij Stedin nog niet door hebben dat 2.5.1.12 inmiddels is hernummerd naar 2.9.2.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Rommelzolder
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 09:53
@MRvH13 @Bram-Bos Wel slordig, dat Stedin als een blind paard verwijst naar artikel 2.5.1.12, terwijl je zelf correct artikel 2.9.2 aanhaalt.
Misschien fijntjes reageren, dat je artikel 2.5.1.12 niet kunt terugvinden in de Tarievencode Gas...
Bovendien halen ze uitspraak 119641 van de Geschillencommissie aan, terwijl die uitspraak op verzoek van Liander al lang en breed is vernietigd door de rechter. Daarnaast is een uitspraak van de Geschillencommissie in een geschil tussen netbeheerder en individuele aangeslotene niet algemeen verbindend.

Tenslotte: artikel 3.6 spreekt over de noodzakelijke handelingen voor het beëindigen van de overeenkomst.
Bij een normale verhuizing wordt de ATO van de voormalige bewoner ook beëindigd (en zal de nieuwe eigenaar meestal een nieuw contract voor de levering van gas aan gaan, en daarmee een ATO), zonder dat de aansluiting wordt weggehaald.
Stedin probeert hier de term werkzaamheden naar binnen te smokkelen, als zijnde noodzakelijke handeling in het kader van artikel 3.6
Bram-Bos schreef op maandag 9 maart 2020 @ 13:33:
@MRvH13: Kijk even in het dossier van @Pieterd218 (hier). Verder:
- graag mailwisselingen tussen [ quote ] [ / [/ quote] tags
- persooonsnamen van medewerkers weghalen

Merk overigens op dat ze bij Stedin nog niet door hebben dat 2.5.1.12 inmiddels is hernummerd naar 2.9.2.

[ Voor 36% gewijzigd door Rommelzolder op 09-03-2020 13:54 ]

Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sideriusj
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 07:13

sideriusj

gasloos sinds 24-1-2018

Onderstaand een artikel uit de Leeuwarder Courant 9-3-2020, niet in het Fries dus voor iedereen leesbaar. ;)

Een totaal ander geluid dan wat hier op het forum staat. Tijd voor een interne communicatie-cursus bij de netwerkbedrijven.??

Groot deel gasnet al geschikt voor waterstof
Netbeheerders zien nog een grote toekomst voor gas en maken hun netwerken geschikt voor waterstof.

‘Gemeenten moeten zeggen wat de plannen zijn’

Groen gas en groen waterstof om huizen mee te verwarmen, zijn de brandstoffen van de toekomst. Dat vinden Enexis en de andere grote netbeheerders Liander en Stedin. ,,Het is echt verstandig om het gasnet te handhaven.’’

Groen gas kan worden gemaakt uit biomassa, gft-afval of mest. Waterstof wordt nu doorgaans gemaakt uit aardolie, maar het is ook ‘groen’ te produceren door elektrolyse als de benodigde elektriciteit wordt opgewekt met windturbines en zonnepanelen. De netbeheerders vinden dat er veel meer aandacht moet komen voor de productie van deze twee gassen, want een groot deel van Nederland kan niet zonder.

,,Waterstof zal ook broodnodig zijn om energie op te slaan’’, is de overtuiging van Han Slootweg, directeur netstrategie bij netbeheerder Enexis Groep. ,,In de zomer is er een overvloed aan zon, maar nauwelijks vraag naar warmte. Op echt koude dagen kan waterstof dat in de zomer is geproduceerd, worden gebruikt voor de verwarming.’’ Groen gas en groen geproduceerd waterstof zijn CO2-neutraal. Vooral waterstof is de ultieme milieudroom: bij verbranding ontstaat alleen zuivere waterdamp.

Slootweg wijst erop dat het 125.300 kilometer lange netwerk van gaspijpen in de bodem kwalitatief heel goed is en grotendeels al geschikt is voor waterstof. In Lochem werkt netbeheerder Liander aan een proef waarbij waterstof door de gasleidingen gaat naar een wijkje monumentale huizen waar een warmtepomp of stadsverwarming geen optie is. Die huizen krijgen een voor waterstof geschikte cv-ketel en het gasfornuis wordt vervangen door een inductiekookplaat.

Netbeheerder Stedin heeft berekend dat het 700 miljoen euro kost om alle gasaansluitingen in Nederland geschikt te maken voor waterstof. Koppelingen moeten zo strak zijn dat het kleine waterstofmolecuul er niet doorheen kan. De netbeheerders werken hard om de laatste oude niet geschikte leidingen te vervangen. ,,Er gaat geen gaskoppeling meer de grond in die niet is geschikt voor waterstof.’’

Slootweg: ,,Het is echt verstandig om het gasnet te handhaven, zeg dat de helft van de woningen een gas-aansluiting houdt. Ik geloof er niet in dat we over enkele decennia met gas zijn gestopt en die leidingen uit de grond hebben getrokken.’’

Overstappen op groen gas vraagt nauwelijks aanpassingen aan de bestaande cv-installatie. Het wordt al bijgemengd bij het aardgas. Liander zegt vorig jaar voor 27.000 huizen groen gas te hebben geleverd.

Wat het wordt – gas, stadsverwarming of elektriciteit – zal niet voor iedereen een individuele keuze worden. Vaak zal een gemeente bepalen wat de beste keuze is voor een wijk. In de gemeente Utrecht is voor de wijk Overvecht bijvoorbeeld besloten dat bij 4400 woningen de gasleiding verdwijnt, bewoners hebben geen keuze. Wie weigert om het gas op te geven zal met de Crisis- en Herstelwet in de hand uiteindelijk door de gemeente worden gedwongen.

Bij nieuwbouwwoningen worden sowieso geen gasaansluitingen meer gemaakt. Daarnaast zijn er ook mensen die op eigen initiatief hun huis gasvrij maken. Enexis telde vorig jaar 2500 opzeggingen, bij Liander lieten 4500 klanten hun gaskraan dichtdraaien en bij Stedin melden zich ook gemiddeld 250 mensen per maand met het verzoek de gasmeter te verwijderen.

,,Dat kan echt niet bij elk huis. Kijk maar eens wat er bij oudere woningen op echt koude dagen door de gasmeter gaat. Het is niet reëel om dat met elektriciteit te doen. We kunnen geen zwaar elektriciteitsnet aanleggen voor die drie tot vijf echt koude dagen per jaar en huizen enorm isoleren. Dat is niet haalbaar’’, stelt Slootweg. ,,Technisch kan het gewoon niet, dan moet je je halve huis afbreken. Dat gaat niet op grote schaal gebeuren. En waarom zou je? Die gasleidingen liggen er al, dus laten we kijken naar een duurzaam alternatief. Een deel kunnen we elektrificeren, maar laten we dat gasnet niet opgeven.’’

Nederland wil de energietransitie in 30 jaar voltooien. Dat lijkt ver weg, maar sommige wijken krijgen de komende jaren al te maken met veranderingen. Als de cv-ketel nu de geest geeft, is aanschaf van een nieuw exemplaar niet de verstandigste oplossing. Enexis adviseert een hybride ketel (elektriciteit én gas) gecombineerd met zonnepanelen. ,,Of huur een ketel, of vraag bij aanschaf van de ketel of de brander verwisseld kan worden zodat die ook voor waterstof geschikt wordt. Meer hoef je niet te doen. Wie in zijn wijk of dorp groen gas krijgt, hoeft niets te doen. Dan blijft de bestaande ketel gewoon werken. Gemeenten zouden moeten zeggen wat de plannen zijn.’’

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Zo dat is wel een duidelijk gevalletje van "wij van WC-eend"

overigens ben ik het er wel mee eens dat er een energiemix moet komen voor het verwarmen van woningen, maar dat is iets wat de netbeheerders nu juist tegenwerken omdat er in die mix ook energie kan zitten waar ze minder of niets aan verdienen

[ Voor 67% gewijzigd door flessuh op 09-03-2020 15:15 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ook ik wil mijn verhaaltje even neerzetten. Ik heb dus een conflict met Liander. Ik heb eerst voorbeeldbrief 1 a gestuurd. Daar heeft men niet op gereageerd maar men stuurde gewoon nog een zelfde brief dat als ik niet binnen 10 dagen een contract zou afsluiten dan zou mijn leidingen verwijderd worden tegen de 'normale kosten'.
Vervolgens weer een brief gestuurd. Namelijk weer 1a maar fijntjes vermeld dat ik wel eerst aantekenkosten moet maken.
Men stuurt mij nu een brief met een klets verhaal over de ATO. Mijn oude leverancier zou de ATO niet opgezegd hebben omdat ze ervan uitgingen dat ik verhuisde, waar natuurlijk helemaal niet over is gesproken. Bovendien komt men nu met een kostenspecificatie en men zou geen opdracht nodig hebben voor de verwijdering, ik zou gewoon moeten betalen. Een aannemer zou contact opnemen. Ze reageren nu opeens wel per mail, kennelijk goedkoper dan een postzegel.
Ze krijgen nu een iets aangepaste versie van brief 2B

Alvast bedankt voor jullie hulp en voorbeeld brieven.

Trouwens naar aanleiding van dat artikel over waterstof via de gasleiding: zou het dan niet beter zijn om de leidingen maar te laten zitten?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:56:
[...]
Men stuurt mij nu een brief met een klets verhaal over de ATO. Mijn oude leverancier zou de ATO niet opgezegd hebben omdat ze ervan uitgingen dat ik verhuisde, waar natuurlijk helemaal niet over is gesproken.
Gewoon een brief sturen, dat ze de kosten van de niet opgezegde ATO op je oude leverancier mogen verhalen omdat die verzaakt heeft in zijn plicht. Die ATO is indertijd automatisch voor jou afgesloten door de oude leverancier en in aanmerking nemend, dat je overeenkomsten op dezelfde manier op kunt zeggen als aangaan, had je oude leverancier die ook automatisch voor je op moeten zeggen. Als dat niet gebeurd is, is je oude leverancier hiervoor verantwoordelijk, niet jij.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• vinom
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 16:27
ZuinigeRijder schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 17:42:
Vandaag heeft mijn zoon een aanmaning gekregen voor afsluiten buiten, terwijl de factuur betwist is.

[Afbeelding]

De betwisting is aangetekend verstuurd 19 februari 2020 en ontvangen met handtekening op 21 februari 2020. Dus de afdelingen van Enexis werken weer lekker langs elkaar heen.
Ik heb hem drie dagen geleden ook gehad :) Toegevoegd aan mijn dossier. Ik wacht het maar even af, aangezien er verder toch niet inhoudelijk gereageerd zal worden op mijn klacht als ik de laatste mail mag geloven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• gakkethijs
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14-07 13:37

gakkethijs

niks

Frappant krantenbericht... Elk duurzaamheidsinitiatief is goed maar deze is wel raar.

https://www.tubantia.nl/l...t-afsluitkosten~a9beaf94/
LOSSER Inwoners van Losser die hun huis van het gasnet willen afkoppelen, kunnen beter snel zijn. De gemeente betaalt voor de eerste tien de afsluitkosten van 750 euro aan netbeheerder Enexis.

De gemeente Losser wil in 2040 aardgasvrij zijn en heeft daarvoor deze ‘greune deal’ ontwikkeld. Wie mee wil doen kan zich tot 1 mei via administratieow@losser.nl aanmelden. De aanpassing naar aardgasloos moet dan nog wel dit jaar gebeuren. Wethouder Jaimi van Essen: „We vinden het als gemeente belangrijk om inwoners te stimuleren die laten zien dat aardgasloos wonen prima kan. Die stap naar aardgasloos moet beloond worden, en niet beboet.”

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hesselbeertje
gakkethijs schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:17:
Frappant krantenbericht... Elk duurzaamheidsinitiatief is goed maar deze is wel raar.

https://www.tubantia.nl/l...t-afsluitkosten~a9beaf94/

[...]
Verspilling van gemeenschapsgeld. Goed bedoeld, maar op deze manier kun je het geld evengoed in de fik steken.

O wacht, de gemeente heeft natuurlijk aandelen van de netbeheerder. In dat geval is het alleen rondpompen en proberen er een leuk krantenkopje mee te scoren.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• ZuinigeRijder
  • Niet online
vinom schreef op maandag 9 maart 2020 @ 16:11:
[...]

Ik heb hem drie dagen geleden ook gehad :) Toegevoegd aan mijn dossier. Ik wacht het maar even af, aangezien er verder toch niet inhoudelijk gereageerd zal worden op mijn klacht als ik de laatste mail mag geloven.
Wanneer je niet wil dat de incassoprocedure doorloopt en de vordering wel voor de rechter wil laten komen, zou ik juist wel reageren. En ik zou dit sturen naar het email adres in de brief, want dit is dan geen klacht, maar een officiële betwisting. Ik heb kunnen verwijzen naar mijn aangetekende brief, maar jij zou ook nog eens in diezelfde mail een uitgebreide betwisting kunnen sturen. En aangeven dat ze de incassoprocedure beter kunnen stoppen, want zinloos. Zoiets als mijn zoon en ik ook gestuurd hebben.

Uiteindelijk sta je daar sterker door bij de rechter...... :9

[ Voor 3% gewijzigd door ZuinigeRijder op 09-03-2020 16:52 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MeZZiN
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-07 14:24
sideriusj schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:58:

,,Waterstof zal ook broodnodig zijn om energie op te slaan’’, is de overtuiging van Han Slootweg, directeur netstrategie bij netbeheerder Enexis Groep. ,,In de zomer is er een overvloed aan zon, maar nauwelijks vraag naar warmte. Op echt koude dagen kan waterstof dat in de zomer is geproduceerd, worden gebruikt voor de verwarming.’’ Groen gas en groen geproduceerd waterstof zijn CO2-neutraal. Vooral waterstof is de ultieme milieudroom: bij verbranding ontstaat alleen zuivere waterdamp.
Wat een bla bla bla verhaal.
Maar goed wat ze hier willen gaat dus niet je kan namelijk water stof maar heel beperkt opslaan omdat er altijd verliezen zijn per dag. Dus die grote tank met waterstof voor de winter is leeg als de winter begint.

Maar ze vergeten even een tweede optie voor huis die oud zijn een pellet CV of zo iets. Maar goed ze zijn er natuurlijk alleen om hun eigen meuk te verkopen.

wat een grote onzin dit hele stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
jerh schreef op maandag 9 maart 2020 @ 07:42:
[...] Iets heel anders:
https://www.gelderlander....koud-zonder-gas~a1e7c0f5/

Te zien via anonieme browser zonder cookies, inhoud voor als je het niet lezen kunt: [...]
sideriusj schreef op maandag 9 maart 2020 @ 14:58:
Onderstaand een artikel uit de Leeuwarder Courant 9-3-2020, niet in het Fries dus voor iedereen leesbaar. ;)

Een totaal ander geluid dan wat hier op het forum staat. Tijd voor een interne communicatie-cursus bij de netwerkbedrijven.?? [...]
Ik heb even geen zin om dit te gaan spellen, maar dat lijken mij bijna dezelfde stukjes.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jerh
onetime schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:20:
[...]

[...]

Ik heb even geen zin om dit te gaan spellen, maar dat lijken mij bijna dezelfde stukjes.
Die Slootweg was vandaag ook op de radio te horen, kennelijk een mediaoffensiefje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Verwijderd schreef op maandag 9 maart 2020 @ 15:56:
[...]
Trouwens naar aanleiding van dat artikel over waterstof via de gasleiding: zou het dan niet beter zijn om de leidingen maar te laten zitten?
Welkom.
ik heb ergens vernomen dat de leidingen misschien wel waterstof bestendig zijn, maar de koppelingen en kranen niet.
Dus het netwerk is niet goed, omdat alle koppelingen en kranen nagelopen / vervangen moeten worden.
Mijn interpretatie is dat alle leidingen om de zoveel meter dus opgegraven moeten worden.

I Bought Myself A Politician - MonaLisa Twins 2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd'.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Een verzoek: er zijn vast wel mensen hier op Tweakers die de skills hebben om een script te schrijven om o.b.v. een lange lijst (>5000) postcodes + huisnummers het eancodeboek.nl te scrapen op records zónder EAN voor gas. Ik kom graag in contact via DM.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
Van de week, net als vorig jaar, deze brief ontvangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CL_Hbso0YFvaOnNGek_V5aErHTY=/234x176/filters:strip_icc()/f/image/D6MpzuILBmKJiYJb1Kzz0rwC.jpg?f=fotoalbum_medium

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6N6eKuhBW2oILl30sEPNOoQg_F4=/234x176/filters:strip_icc()/f/image/HV75CddQPajxRVaHhHZ4ewO8.jpg?f=fotoalbum_medium

In een reactie uiteraard verwezen naar een e-mail waarin Stedin mij verzocht de inhoud van de brief van vorig jaar te negeren. Ze gaan nu uitzoeken waarom ik nogmaals deze brief ontvang.

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• toverv
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 30-08 22:54
Dossier toverv

Opzeggen GAS - RENDO

Ook ik heb een huis in het gebied van RENDO. Ik woon daar niet zelf in, maar mijn dochter – zij is dus huurder. Zomer 2019 heb ik zelf een NIBE warmtepomp geïnstalleerd. In de keuken een inductieplaat en alle gasleidingen achter de meter opgeruimd (en een mooi dopje erop).
Op 8 november 2019 via een ingevuld contactformulier op de site bij GreenChoice verzocht ik om het gascontract op te zeggen. Dat is zonder enig probleem door hen op 21 november bevestigd:
“Per heden heb ik de overeenkomst voor gas beëindigd. Automatisch ontvangt de netbeheerder Rendo hierover bericht. Ik raad u aan binnenkort met de netbeheerder contact te zoeken, om een afspraak te maken om de gasmeter te verwijderen/verzegelen.”

De standaardbrieven zijn nog niet overal geschikt voor deze situatie. Bij GreenChoice vroegen ze om de meterstanden in een mail (lijkt me normaal), maar schreven in een zin: “U heeft aangegeven uw adres …. Te gaan verlaten……” . Dan moet je er toch weer achteraan of ze het wel goed begrepen hebben – dat bleek wel geval, ze waren niet van plan de elektriciteitslevering te stoppen.

Een eerste brief van RENDO “voorkomen afsluiting” werd gestuurd naar het adres van de woning op 28 december 2019, een tweede volgde naar mijn adres op 7 januari 2020.

Ik had toen al (op 29 dec 2019) per mail gereageerd met een paar punten daarin, voornamelijk gebaseerd op voorbeeldbrief 1b op dit forum. Ook was ik opnieuw “in de war” door de zinsnede in hun brief “Wettelijk zijn wij verplicht om de energietoevoer af te sluiten”.
Aangezien ik onder energie niet alleen gas versta, maar ook elektriciteit, heb ik dat ook benoemd.
Mijn reactie van 29 december:
Geachte heer, mevrouw,

Ik ontving op 28 december 2019 een brief van u op het adres xxxxxxx (kenmerk: xxxxx), waarin u de ‘bewoner(s)/eigenaar’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de energietoevoer af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.

Om te beginnen zou ik het zeer op prijs stellen dat u uw brieven zorgvuldiger formuleert. Ik heb nog steeds een contract bij Greenchoice betreffende de levering van elektrische energie. RENDO mag dan ook de elektrische energietoevoer op dit adres niet afsluiten.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik op 8 november 2019 opgezegd bij Greenchoice. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Greenchoice gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij RENDO, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Greenchoice heeft bevestigd dat per 21 november 2019 de overeenkomst voor gas is beëindigd. Vanaf dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.

Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Op 15 januari reageert Rendo per mail:
Geachte heer xxxxx,
U ontvangt deze e-mail als een reactie op uw e-mail van 29 december jl..
In uw e-mail geeft u aan dat de brief, die u van RENDO ontvangen hebt vanwege het ontbreken van een energieleverancier, niet zorgvuldig geformuleerd is. Daarnaast geeft u aan de Aansluit- en Transportovereenkomst (hierna: ATO) met RENDO opgezegd te hebben omdat u geen gas meer gebruikt.
Formulering brief
Zowel in de onderwerpregel als in de tweede alinea wordt gecommuniceerd dat u afsluiting van uw gasaansluiting kunt voorkomen door een leveringsovereenkomst af te sluiten bij een energieleverancier. Hieruit blijkt duidelijk dat de communicatie uw gasaansluiting betreft en niet uw elektriciteitsaansluiting.
RENDO ziet daarom geen directe aanleiding om haar communicatie aan te passen. Wel wordt uw feedback meegenomen in de periodieke beoordeling van onze communicatie richting klanten.
Opzegging ATO
Om de opzegging van uw ATO te effectueren zal RENDO overgaan tot verwijdering van de gasaansluiting en meetinrichting. Totdat RENDO de verwijdering heeft uitgevoerd bent u gehouden aan hetgeen bepaald is in de ATO en de Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruik. Nadat RENDO de noodzakelijke werkzaamheden uitgevoerd heeft zult u hiervoor de bijbehorende factuur ontvangen.
Afspraak verwijdering
RENDO zal op korte termijn contact met u opnemen om een afspraak met u in te plannen om de noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren. Graag ontvangen wij van u een telefoonnummer dat wij kunnen gebruiken om de afspraak te maken.
Tot slot
Voor een volledige onderbouwing van het (juridische) standpunt van RENDO aangaande het verwijderen van uw gasaansluiting en het factureren van de bijbehorende kosten verwijzen wij u naar de bijlage bij deze e-mail.
Wij vertrouwen er op u zo voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,
Afsluitregister
Hierbij was de “juridische bijlage” gevoegd:
Bijlage: Inzake de opzegging van de Aansluit- en Transportovereenkomst
U heeft de Aansluit- en Transportovereenkomst (hierna ATO) opgezegd omdat u geen gebruik meer wenst te maken van de gasaansluiting. N.V. RENDO (hierna RENDO) zal derhalve de gasaansluiting verwijderen. De kosten van de verwijdering worden bij u in rekening gebracht. Hieronder vindt u een uiteenzetting van de juridische positie.
Opzegging
Bij deze bevestigt RENDO de opzegging. Op korte termijn wordt er contact met u opgenomen voor het inplannen van de verwijdering van de gasaansluiting. Na de verwijdering bent u niet langer aangesloten op het gasnetwerk van RENDO en mag u de opzegging als geëffectueerd beschouwen.
Verwijdering
De netbeheerder heeft als taak om het gastransportnet op economische voorwaarden in werking te hebben, te onderhouden en te ontwikkelen op een wijze die de veiligheid, doelmatigheid en betrouwbaarheid van het gastransportnet en van het transport van gas waarborgt en het milieu ontziet (artikel 10 Gaswet). Dit houdt in dat de netbeheerder een ongebruikte en onder gasdruk staande gasaansluiting moet verwijderen om de veiligheid van het gastransportnet te waarborgen. Het opzeggen van de aansluitovereenkomst zonder de verwijdering van de gasaansluiting is daarom ook niet mogelijk.
Werkzaamheden
RENDO voert de verwijdering uit door zowel de gasmeter als de invoering in de woning te verwijderen. Daarnaast wordt ook de aansluitleiding tussen de hoofdleiding en de woning verwijdert. In uitzonderlijke situaties, zoals bijvoorbeeld bij onvermijdbare grote schade, kan RENDO er voor kiezen om de aansluitleiding deels te laten zitten. Het achterblijvende gedeelte wordt dan afgekoppeld van de hoofdleiding en tweezijdig afgedopt. De achtergebleven leiding blijft in beheer bij RENDO om de veiligheid te waarborgen.
Kosten
De kosten van de verwijdering worden bij u in rekening gebracht. Onderstaand vindt u op welke grond(en) de vordering zich berust.
i i. Artikel 5.3 Algemene Voorwaarden

Het deactiveren en wegnemen van de gasaansluiting komt voor de rekening van de contractant indien dit het gevolg is van zijn handelen. Doordat u de gasaansluiting niet langer wenst en de ATO met de netbeheerder opzegt, dient de RENDO de aansluiting te verwijderen. De opzegging kwalificeert als uw handelen en de kosten van het deactiveren en wegnemen van de gasaansluiting komen derhalve voor uw rekening.
i ii. Artikel 2.5.1.12 Tarievencode gas

U bent aangeslotene zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Begrippencode gas. Wanneer de netbeheerder de verwijdering heeft uitgevoerd wordt u gekwalificeerd als “voormalig” aangeslotene. Artikel 2.5.1.12 Tarievencode gas bepaalt dat u als “voormalig” aangeslotene de kosten dient te dragen van de fysieke afsluiting.
Tarief
Conform artikel 14.1 Algemene Voorwaarden bent u bedragen verschuldigd voor het deactiveren en wegnemen van de gasaansluiting volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad met de actuele tarieven is te raadplegen op www.rendonetwerken.nl/tarieven/ onder “aansluittarieven”.
Vragen?
Voor eventuele vragen willen wij u verwijzen naar de website van RENDO waar de frequent gestelde vragen zijn beantwoord. De zogenaamde “FAQ” is te raadplegen op: www.rendonetwerken.nl/contact/faq/
Geheel volgens het antwoordschema (voorbeeldbrief 2-b) in Tweakers heb ik een uitgebreide mail opgesteld en op 17 januari 2020 opgestuurd:
Geachte heer/mevrouw,

Dank voor uw reactie van 15 januari 2020 n.a.v. mijn email van 29 december 2019.

U meldt in uw mail in de paragraaf “Opzegging ATO” dat RENDO voor het uitvoeren van de noodzakelijke werkzaamheden een factuur zal sturen, ook zonder voorafgaande opdracht voor de uitvoering van deze werkzaamheden. In uw bijlage voert u daarvoor aan de volgende artikelen:
• artikelen 5.3 lid b en 14.1 van de Algemene Voorwaarden
• artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas
Ik ben het daar volstrekt niet mee eens, en onderbouw hieronder waarom.

Mijn reactie bestaat uit de volgende punten:
1. De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is wel degelijk reeds beëindigd, volgens informatie van Greenchoice – die de opzegging bij RENDO heeft uitgevoerd – per 21 november 2019. Er geldt bij opzegging een opzegtermijn die voor mij als contractant 10 dagen is. Die is verstreken terwijl ik aangegeven heb u alle gelegenheid te geven om eventuele noodzakelijke handelingen te verrichten.
Dus wij hebben geen contractuele relatie meer.
2. De Algemene Voorwaarden noch de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
3. Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene.
4. Op grond van fundamenteel consumentenrecht is het u verboden om bij opzegging van de ATO aanvullende betalingen te eisen, zoals het tarief voor het verwijderen van de aansluiting.
5. Er is dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

In de bijlagen geef ik een nadere uitgebreide toelichting op bovenstaande punten.

Uiteraard geef ik nog steeds alle gelegenheid om werkzaamheden uit te voeren.
Mijn mobiele telefoonnummer is xxxxxxx.
Met vriendelijke groet,
xxxxxxx

BIJLAGE 1
Ad 1: De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is wel degelijk reeds beëindigd.

Op grond van Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden kan ik de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) opzeggen. Het artikel luidt volledig:

“Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.
De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen. De netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd.”

Uit de tekst blijken drie zaken:
a. Als contractant kan ik de ATO op twee manieren opzeggen. De eerste manier is direct (schriftelijk) bij de netbeheerder . De tweede manier is door de leverancier op de hoogte te stellen van de gewenste beëindiging van de ATO en deze te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst namens mij op te zeggen. Ik heb opgezegd volgens deze tweede manier, en voldoe daarmee aan de vereisten voor opzegging.
b. Er geldt een opzegtermijn voor beide (‘elk der’) partijen . Voor de netbeheerder is die opzegtermijn minimaal dertig dagen , voor de contractant is die tien werkdagen . Als die opzegtermijn verstreken is, is de ATO daadwerkelijk beëindigd, zo blijkt uit de tekst .
c. Het enige voorbehoud dat dit artikel maakt voor daadwerkelijke beëindiging van de ATO na verloop van de opzegtermijn betreft de situatie waarin de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten . Alleen dan blijft de contractant gebonden aan de ATO en daaruit voortvloeiende verplichtingen. Aangezien ik u geen strobreed in de weg heb gelegd om de noodzakelijke handelingen te verrichten, is dit voorbehoud niet van toepassing.

De ATO is door mij dus niet alleen rechtmatig opgezegd d.d. 21 november 2019 via een machtiging van mijn leverancier, maar is ook daadwerkelijk beëindigd op 6 december 2019 zijnde tien werkdagen na de datum van opzegging.

BIJLAGE 2
Ad 2. De Algemene Voorwaarden noch de ATO zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

Ten eerste moet RENDO de aansluiting niet op kosten van de contractant verwijderen, maar wil RENDO de aansluiting verwijderen, kennelijk op kosten van de contractant. Nergens in de Algemene Voorwaarden, artikel 5.3b, artikel 14.1, of artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas staat dat de netbeheerder de aansluiting moet verwijderen als de contractant de ATO opzegt. Sterker nog: bij elke normale leverancierswissel, of bij een verhuizing wordt de ATO eerst opgezegd en vervolgens weer gesloten. Er is dus helemaal geen dwingende relatie tussen het opzeggen van de ATO en het verwijderen van de aansluiting.

Ten tweede is artikel 5.3 lid b niet van toepassing op de situatie dat een contractant de ATO opzegt. Artikel 5.3 luidt volledig:

“5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder.
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien:
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.”

Artikel 5.3 lid b betreft evident verwijtbaar handelen of nalaten van de contractant. Daar is in mijn geval geen sprake van. Het enige dat ik heb gedaan is het opzeggen van mijn leveringscontract en de ATO conform de Algemene Voorwaarden artikel 3.6. Dit is een rechtshandeling waartoe ik volledig bevoegd ben. Wegneming van de aansluiting is geen direct gevolg van deze rechtshandeling, maar volgt uit een beleidskeuze van RENDO om op een gegeven moment over te willen gaan tot verwijdering.

Ten derde is artikel 14.1 niet van toepassing. Artikel 14 gaat slechts over de gehanteerde tarieven. Artikel 14.1 luidt:

“De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, de-activeren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.”

De 'contractant' is aan de netbeheerder in dat artikel natuurlijk alleen bedragen verschuldigd indien daar een voorafgaand 'contract' aan ten grondslag ligt. Dat kan de Aansluit- en Transportovereenkomst zelf zijn, of een specifieke opdracht, bijvoorbeeld tot wijziging van de aansluiting. Zonder zo’n voorafgaande overeenkomst zou u natuurlijk alle handelingen die in dat artikel genoemd zijn non-discriminatoir en op elk moment in rekening moeten brengen en dat lijkt mij niet de praktijk en ook niet de bedoeling van dat artikel.

Aangezien nergens in de ATO of de Algemene Voorwaarden staat dat bij opzegging van de ATO verwijdering dient plaats te vinden, en ik ook geen aparte overeenkomst met u afsluit voor het verwijderen van de aansluiting, geeft dit artikel 14.1 geen enkele grond voor het in rekening brengen van kosten voor verwijdering op uw initiatief.

BIJLAGE 3
Ad 3. Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene.

Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas luidt als volgt:
“Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst worden eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening gebracht bij de “voormalige” aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15.”

Het daarin aangehaalde artikel 2.5.1.15 uit dezelfde Tarievencode luidt als volgt:
“De hoogte van de in de artikelen 2.5.1.11, 2.5.1.12, 2.5.1.13 en 2.5.1.14 bedoelde voorcalculaties voor eenmalige werkzaamheden is gebaseerd op de voorcalculatorische projectkosten, met toepassing van de standaard offerte/factuur voor eenmalige werkzaamheden in artikel 2.5.1.16.”

Uit deze beide artikelen samen blijkt al dat artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas van toepassing is op situaties waarin er eenmalige werkzaamheden plaatsvinden, die geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene. De systematiek van voorcalculatie dient immers in acht te worden genomen, en dat betekent volgens artikel 2.5.1.15 de toepassing van de standaard offerte/factuur voor eenmalige werkzaamheden in artikel 2.5.1.16. Artikel 2.5.1.12 is dus geen basis voor de netbeheerder om te handelen, en zeker niet om kosten in rekening te brengen bij de voormalige aangeslotene, indien daar geen offerte en opdracht aan vooraf zijn gegaan.

Dat gezegd hebbend, ga ik graag nog wat dieper in op de achtergronden van de Tarievencode Gas, en speciaal artikel 2.5.1.12, om bovengenoemde bewering verder te onderbouwen:

a. De Tarievencode Gas (hierna ook kortweg TCG) is een gedragscode van de netbeheerders, jegens de netgebruikers, geaccordeerd door de ACM. Dat blijkt zonneklaar uit artikel 1.1.1. van de TCG, waarin staat:
"Dit document bevat de door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, te hanteren tariefstructuur die de elementen en wijze van berekening beschrijft van het tarief waarvoor transport van gas, met inbegrip van invoer, uitvoer en doorvoer van gas, de met het transport ondersteunende diensten ten behoeve van netgebruikers en het gebruik van een of meer installaties van het verwante bedrijf zullen worden doorgevoerd en van het tarief waarvoor de netbeheerder van het landelijk gastransportnet uitvoering zal geven aan zijn in artikel 10a, eerste lid, omschreven wettelijke taken, zoals bedoeld in artikel 12a van de Gaswet."
b. Artikel 1.1.1 geeft daarmee de reikwijdte aan van de TCG, en voor wie die Tarievencode bestemd is. Uit de zinsnede “door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, ...” blijkt zonneklaar dat de TCG regels voor de netbeheerders bevat, m.b.t. hun gedrag ‘jegens’ netgebruikers, waaronder afnemers. Verder blijkt uit dit artikel duidelijk dat de TCG niet de kosten (het tarief) zelf voorschrijft, maar “de elementen en wijze van berekening beschrijft van het tarief.” Het gaat hier dus om de manier waarop netbeheerders tarieven dienen te berekenen, en specificeren naar de netgebruikers. Een tariefstructuur is niet het tarief zelf.
c. Zelfs al zou de TCG op een of andere manier toch ook verbindend voor de netgebruikers zijn, dan nog zal in specifieke artikelen (zoals 2.5.1.12) een specifieke verplichting voor mij moeten worden geformuleerd voordat ik daaraan gebonden ben. Artikel 2.5.1.12 formuleert die verplichting niet, maar schrijft de netbeheerders voor op welke wijze zij kosten in rekening brengen in gevallen van eenmalige werkzaamheden (op verzoek van de voormalige aangeslotene), namelijk (1) via een eenmalige bijdrage, en (2) met in achtneming van de systematiek van voorcalculatie.
d. Dat de TCG een gedragscode van de netbeheerders is blijkt ook uit het feit dat de TCG continu “under construction” is door de netbeheerders, zonder tussenkomst van de afnemers. Zie het document Tarievencode gas met in procedure zijnde codewijzigingsvoorstellen . Consumenten/afnemers zijn in dit verhaal geen partij.
e. Indien uit de TCG desondanks werkelijk directe verplichtingen zouden voortvloeien voor de afnemers, dan hadden die gewoon onderdeel moeten zijn van de afspraken in de Aansluit- en Transportovereenkomst en de Algemene Voorwaarden, die tweezijdig zijn vastgesteld door de netbeheerders samen met de Consumentenbond onder auspiciën van de SER.
f. De TCG regelt de manier waarop netbeheerders kosten in rekening brengen (de ‘tariefstructuur’), en maximeert die op sommige punten (alleen niet in het geval van eenmalige werkzaamheden, zoals fysiek afschakelen dan wel verwijderen). De TCG introduceert echter geen betalingsverplichtingen voor afnemers die niet privaatrechtelijk (in de ATO en de AV) zijn vastgelegd.
g. Artikel 2.5.1.12 van de TCG moet dus gelezen worden als de wijze waarop netbeheerders kosten in rekening brengen bij fysieke afschakeling dan wel verwijdering van de aansluiting, indien daar privaatrechtelijk een titel voor ontstaat (bv. een opdracht daartoe door de afnemer).
h. Dat er in artikel 2.5.1.12 twee opties genoemd worden (fysieke afschakeling dan wel verwijdering) geeft ook al aan dat er elders een titel moet worden gevonden voor de verschuldigdheid van kosten. Wat bepaalt immers anders welke van deze opties aan de orde is?
i. Tot slot mag -zoals gezegd- volgens dit artikel de netbeheerder alleen kosten in rekening brengen ‘met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie’, dus met een offerte waarop de afnemer expliciet opdracht moet geven voordat er een factuur gestuurd kan worden.
j. Deze lezing wordt bevestigd door te kijken naar de ontstaansgeschiedenis van dit artikel. Het is begin 2011 in de TCG opgenomen bij besluit van de NMa (103133_1/257) en op initiatief van de Raad van Bestuur van de NMa (dus niet op initiatief van de netbeheerders). Uit de toelichting op het besluit blijkt dat deze paragraaf primair is toegevoegd door de RvB van de NMa omdat de Raad “het van belang [vindt] om aangeslotenen te beschermen tegen de voor aangeslotenen nadelige gevolgen (latent dan wel manifest) van deze kennis- en informatieasymmetrie.” (Paragraaf 6.1, r.o. 76, p24; onderstreping door mij).
Met deze Paragraaf 2.5 beoogde de Raad “vergaande standaardisering”. Die “schept vooraf helderheid voor aangeslotenen over wat zij mogen verwachten van de producten die de gasaansluitdienst voortbrengt en de prijzen en condities daarvoor.” (Paragraaf 6.1, r.o. 76, p24; onderstreping door ons). De bedoeling van deze paragraaf is dus glashelder: bescherming van de aangeslotenen, door vooraf helderheid te scheppen.
k. In de toelichting (randnummer 90, op pagina 28) wordt ook nadrukkelijk aangegeven dat netbeheerders maatwerk als afschakelen dan wel verwijderen aanbieden op basis van een voorcalculatorische opgave van de kosten. Het woord ‘aanbieden’ in de zinsnede “…te bepalen dat netbeheerders het wijzigen, verwijderen of fysiek af- of inschakelen van een bestaande gasaansluiting aanbieden op basis van een voorcalculatorische opgave van de kosten…,” in combinatie met de voorwaarde van ‘een voorcalculatorische opgave van de kosten’ kan niet anders gelezen worden dan een offerte met al dan niet een daaropvolgende opdracht.
l. Deze lezing correspondeert verder met het feit dat de tarieven voor fysiek afschakelen of verwijderen niet zijn gereguleerd zijn door de ACM. Voor niet-gereguleerde tarieven is het natuurlijk zéker noodzakelijk dat de voormalige aangeslotene eerst expliciet akkoord gaat met de werkzaamheden.

Kortom, artikel 2.5.1.12 van de TCG is helemaal niet relevant, aangezien ik geen offerte heb gevraagd, en ook geen opdracht verleen voor fysiek afschakelen dan wel verwijderen van de aansluiting.

Zonder verder af te doen aan bovenstaande argumentatie, maak ik verder bezwaar tegen het gebruik van artikel 2.5.1.12 uit de Tarievencode Gas als grond om kosten bij mij in rekening te brengen, omdat noch in de AV, noch in de ATO klip en klaar verwezen wordt naar die Tarievencode Gas.
Immers, op grond van Artikel 52b, lid 1 Gaswet dienen de voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, transparant, eerlijk en vooraf bekend te zijn:
Artikel 52b
1 De voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, zijn transparant, eerlijk en vooraf bekend. De voorwaarden worden in ieder geval voor het sluiten van de overeenkomst verstrekt en zijn gesteld in duidelijke en begrijpelijke taal.
Alleen al op grond van de volstrekte obscuriteit van dit artikel voor afnemers kunt u daar mijns inziens al geen rechten aan ontlenen.

BIJLAGE 4
Ad 4. Op grond van fundamenteel consumentenrecht is het u verboden om bij opzegging van de ATO aanvullende betalingen te eisen, zoals het tarief voor het verwijderen van de aansluiting.

U stelt of lijkt te suggereren dat het voor de beëindiging van de ATO noodzakelijk is dat de aansluiting wordt verwijderd, en dat ik de kosten daarvan moet betalen, ook al geef ik daar geen opdracht toe. Dit is mijns inziens in strijd met dwingende consumentbeschermende regelgeving, waarbij o.a. de volgende richtlijnen van toepassing zijn:
- Oneerlijke bedingen (93/13/EEG6);
- Oneerlijke handelspraktijken (OHP) ( 2005/29/EG7);
- richtlijn Consumentenrechten (2011/83/EU8);
- richtlijn interne markt Aardgas (2009/73/EG9);
- de boeken 3 en 6 BW, meer specifiek o.a. 6:193a ev (oneerlijke handelspraktijken); 6:227a ev (overeenkomst langs elektronische weg); 6:230a ev. (inzake dienstenrichtlijn); 6:230g ev (overeenkomsten tussen handelaren en consumenten); 6:231 ev. (algemene voorwaarden); 7:400 ev. (opdracht).

Ik zal niet op al deze richtlijnen ingaan, maar volsta met de volgende verwijzingen: Geen aanvullende betaling noodzakelijk
Ofschoon ik al een paar keer heb aangegeven te willen meewerken aan het weghalen van de gasmeter, zijn ze gewoon op het adres langsgegaan en hebben met de huurder een afspraak gemaakt. Vind ik wel een beetje apart, maar we hadden er geen last van. Vlak voor de eerste keer dat ze zouden komen, bellen ze om te vragen of er grondwerkzaamheden nodig zijn. Tja, ze waren er al geweest voor het maken van een afspraak, maar dat hadden ze blijkbaar niet voorzien (of niet doorgegeven). Situatie uitgelegd en dan zou er ook een stratenmaker bij nodig zijn en moest de afspraak verzet worden. Een week later – begin februari - hebben ze het dan toch uitgevoerd. Óf ze zijn behoorlijk suf daar, óf ze gebruikten een smoes om de afspraak te verzetten.
Bij de voordeur gegraven en onder het huis vandaan getrokken, in straat ook gegraven en de leiding onder het stukje pad vandaan getrokken. Er is géén handtekening gevraagd.

En ja hoor, op 12 februari ontvang ik een factuur (€ 683.65). Vervaldatum 12 maart.

Hierop heb ik een mail gestuurd op 13 februari 2020:
Geachte heer, mevrouw,

Ik ontving van u factuur met nummer xxxxx.

Voor dit werk dat u op eigen initiatief hebt uitgevoerd heb ik echter geen opdracht gegeven.
Ik ben op deze zaak eerder ingegaan, met name in mijn mail van 17 januari j.l.

Met vriendelijke groet,
xxxxx
En toen kwam de RENDO weer met een mail op 25 feb 2020:
Geachte heer xxxx,

U ontvangt deze e-mail als reactie op uw e-mail van 13 februari jl..

In uw e-mail geeft u aan dat u geen opdracht gegeven heeft voor het werk dat RENDO uitgevoerd heeft en verwijst u naar eerdere correspondentie.

RENDO heeft in haar e-mail van 15 januari jl. uiteengezet waarom RENDO de gasaansluiting dient te verwijderen en waarom u de factuur behorende bij deze noodzakelijke werkzaamheden van RENDO ontvangt.

Dit standpunt blijft ongewijzigd en RENDO houdt de vordering dan ook in stand.

Met vriendelijke groet,
Afsluitregister
op 14 maart de eerste herinnering ontvangen.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/dmoKgLMGF5YpldaGbJP7fR0z-ao=/800x/filters:strip_icc()/f/image/tyowdVZbmUuQoC60jVmd26wT.jpg?f=fotoalbum_large
Hierop gereageerd (15 maart 2020) met een e-mail:
Geachte heer, mevrouw,

ik ontving op 14 maart een Eerste herinnering (herinneringsnummer yyyy) met betrekking tot factuur met nummer xxxx.

Zoals eerder medegedeeld heb ik geen opdracht tot het verwijderen van de gasaansluiting gegeven en is de factuur naar mijn mening ten onrechte gestuurd. U bent niet inhoudelijk ingegaan op mijn argumenten in mijn mail van 17 januari 2020, waardoor mijn mening nog steeds dezelfde is. Ik accepteer daarom noch de factuur noch deze herinnering.

Daarnaast betwist ik overigens het opvoeren van BTW op uw factuur. In Nederland wordt omzetbelasting geheven op 'leveringen van goederen en diensten, welke in Nederland door een als zodanig handelende ondernemer onder bezwarende titel worden verricht' (art 1a, Wet op de Omzetbelasting 1968). Die bezwarende titel ontbreekt hier echter, aangezien u een ongevraagde prestatie heeft geleverd die mij niets oplevert en niet door mij is gewenst. De heffingsgrondslag voor omzetbelasting ontbreekt dus.

Met vriendelijke groet,
Op 21 juli opnieuw een eerste herinnering ontvangen:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hKeTgLRdaOqaHeIvlM9hZ3I_U5k=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/DGP5B3UZFSksqeJzpO9qbBvJ.jpg?f=fotoalbum_large
Op 7 augustus ontving ik nu voor het eerst een Tweede herinnering:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zFTIyLwV2acYEb0aL8L79k1LX8g=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/9sNqyEtmMbm80RNp8aT8d55O.jpg?f=fotoalbum_large
Hierop wederom gereageerd met een vergelijkbare mail als na de eerste herinnering (8 aug 2020):
Geachte heer, mevrouw,

Ik ontving op 14 maart een Eerste herinnering (herinneringsnummer aaa) met betrekking tot factuur met nummer xxx.
Daarop heb ik met onderstaande mail geantwoord.
Onlangs ontving ik wederom een Eerste herinnering (herinneringsnummer bbb), en gisteren een Tweede herinnering (herinneringsnummer ccc).
Hieronder nogmaals mijn reactie, die eveneens geldt voor de nieuwste herinneringen.

Zoals eerder medegedeeld heb ik geen opdracht tot het verwijderen van de gasaansluiting gegeven en is de factuur naar mijn mening ten onrechte gestuurd. U bent niet inhoudelijk ingegaan op mijn argumenten in mijn mail van 17 januari 2020, waardoor mijn mening nog steeds dezelfde is. Ik accepteer daarom noch de factuur noch deze herinnering.

Daarnaast betwist ik overigens het opvoeren van BTW op uw factuur. In Nederland wordt omzetbelasting geheven op 'leveringen van goederen en diensten, welke in Nederland door een als zodanig handelende ondernemer onder bezwarende titel worden verricht' (art 1a, Wet op de Omzetbelasting 1968). Die bezwarende titel ontbreekt hier echter, aangezien u een ongevraagde prestatie heeft geleverd die mij niets oplevert en niet door mij is gewenst. De heffingsgrondslag voor omzetbelasting ontbreekt dus.

Met vriendelijke groet,
Op 27 aug 2020 een AANMANING ontvangen:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/vIbRduoC1TBzNkH4EdBDlgRSfW4=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/YBGdTVx1ypVZWwjPZVQAZRqz.jpg?f=fotoalbum_large

22 november 2020 - tot nu toe geen berichten meer ontvangen.

[ Voor 10% gewijzigd door toverv op 22-11-2020 12:52 . Reden: opnieuw een herinnering ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• overhyped
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:28
Ik zou nog even formele betwisting van de factuur sturen, heb je alle stapjes gehad!
toverv schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:20:
Dossier toverv

Opzeggen GAS - RENDO

Ook ik heb een huis in het gebied van RENDO. Ik woon daar niet zelf in, maar mijn dochter – zij is dus huurder. Zomer 2019 heb ik zelf een NIBE warmtepomp geïnstalleerd. In de keuken een inductieplaat en alle gasleidingen achter de meter opgeruimd (en een mooi dopje erop).
Op 8 november 2019 via een ingevuld contactformulier op de site bij GreenChoice verzocht ik om het gascontract op te zeggen. Dat is zonder enig probleem door hen op 21 november bevestigd:
“Per heden heb ik de overeenkomst voor gas beëindigd. Automatisch ontvangt de netbeheerder Rendo hierover bericht. Ik raad u aan binnenkort met de netbeheerder contact te zoeken, om een afspraak te maken om de gasmeter te verwijderen/verzegelen.”

De standaardbrieven zijn nog niet overal geschikt voor deze situatie. Bij GreenChoice vroegen ze om de meterstanden in een mail (lijkt me normaal), maar schreven in een zin: “U heeft aangegeven uw adres …. Te gaan verlaten……” . Dan moet je er toch weer achteraan of ze het wel goed begrepen hebben – dat bleek wel geval, ze waren niet van plan de elektriciteitslevering te stoppen.

Een eerste brief van RENDO “voorkomen afsluiting” werd gestuurd naar het adres van de woning op 28 december 2019, een tweede volgde naar mijn adres op 7 januari 2020.

Ik had toen al (op 29 dec 2019) per mail gereageerd met een paar punten daarin, voornamelijk gebaseerd op voorbeeldbrief 1b op dit forum. Ook was ik opnieuw “in de war” door de zinsnede in hun brief “Wettelijk zijn wij verplicht om de energietoevoer af te sluiten”.
Aangezien ik onder energie niet alleen gas versta, maar ook elektriciteit, heb ik dat ook benoemd.
Mijn reactie van 29 december:

Geachte heer, mevrouw,

Ik ontving op 28 december 2019 een brief van u op het adres xxxxxxx (kenmerk: xxxxx), waarin u de ‘bewoner(s)/eigenaar’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de energietoevoer af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.

Om te beginnen zou ik het zeer op prijs stellen dat u uw brieven zorgvuldiger formuleert. Ik heb nog steeds een contract bij Greenchoice betreffende de levering van elektrische energie. RENDO mag dan ook de elektrische energietoevoer op dit adres niet afsluiten.

Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik op 8 november 2019 opgezegd bij Greenchoice. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Greenchoice gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij RENDO, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Greenchoice heeft bevestigd dat per 21 november 2019 de overeenkomst voor gas is beëindigd. Vanaf dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.

Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.

Op 15 januari reageert Rendo per mail:

Geachte heer xxxxx,
U ontvangt deze e-mail als een reactie op uw e-mail van 29 december jl..
In uw e-mail geeft u aan dat de brief, die u van RENDO ontvangen hebt vanwege het ontbreken van een energieleverancier, niet zorgvuldig geformuleerd is. Daarnaast geeft u aan de Aansluit- en Transportovereenkomst (hierna: ATO) met RENDO opgezegd te hebben omdat u geen gas meer gebruikt.
Formulering brief
Zowel in de onderwerpregel als in de tweede alinea wordt gecommuniceerd dat u afsluiting van uw gasaansluiting kunt voorkomen door een leveringsovereenkomst af te sluiten bij een energieleverancier. Hieruit blijkt duidelijk dat de communicatie uw gasaansluiting betreft en niet uw elektriciteitsaansluiting.
RENDO ziet daarom geen directe aanleiding om haar communicatie aan te passen. Wel wordt uw feedback meegenomen in de periodieke beoordeling van onze communicatie richting klanten.
Opzegging ATO
Om de opzegging van uw ATO te effectueren zal RENDO overgaan tot verwijdering van de gasaansluiting en meetinrichting. Totdat RENDO de verwijdering heeft uitgevoerd bent u gehouden aan hetgeen bepaald is in de ATO en de Algemene voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruik. Nadat RENDO de noodzakelijke werkzaamheden uitgevoerd heeft zult u hiervoor de bijbehorende factuur ontvangen.
Afspraak verwijdering
RENDO zal op korte termijn contact met u opnemen om een afspraak met u in te plannen om de noodzakelijke werkzaamheden uit te voeren. Graag ontvangen wij van u een telefoonnummer dat wij kunnen gebruiken om de afspraak te maken.
Tot slot
Voor een volledige onderbouwing van het (juridische) standpunt van RENDO aangaande het verwijderen van uw gasaansluiting en het factureren van de bijbehorende kosten verwijzen wij u naar de bijlage bij deze e-mail.

Met vriendelijke groet,
Afsluitregister

Hierbij was de “juridische bijlage” gevoegd:

Bijlage: Inzake de opzegging van de Aansluit- en Transportovereenkomst
U heeft de Aansluit- en Transportovereenkomst (hierna ATO) opgezegd omdat u geen gebruik meer wenst te maken van de gasaansluiting. N.V. RENDO (hierna RENDO) zal derhalve de gasaansluiting verwijderen. De kosten van de verwijdering worden bij u in rekening gebracht. Hieronder vindt u een uiteenzetting van de juridische positie.
Opzegging
Bij deze bevestigt RENDO de opzegging. Op korte termijn wordt er contact met u opgenomen voor het inplannen van de verwijdering van de gasaansluiting. Na de verwijdering bent u niet langer aangesloten op het gasnetwerk van RENDO en mag u de opzegging als geëffectueerd beschouwen.
Verwijdering
De netbeheerder heeft als taak om het gastransportnet op economische voorwaarden in werking te hebben, te onderhouden en te ontwikkelen op een wijze die de veiligheid, doelmatigheid en betrouwbaarheid van het gastransportnet en van het transport van gas waarborgt en het milieu ontziet (artikel 10 Gaswet). Dit houdt in dat de netbeheerder een ongebruikte en onder gasdruk staande gasaansluiting moet verwijderen om de veiligheid van het gastransportnet te waarborgen. Het opzeggen van de aansluitovereenkomst zonder de verwijdering van de gasaansluiting is daarom ook niet mogelijk.
Werkzaamheden
RENDO voert de verwijdering uit door zowel de gasmeter als de invoering in de woning te verwijderen. Daarnaast wordt ook de aansluitleiding tussen de hoofdleiding en de woning verwijdert. In uitzonderlijke situaties, zoals bijvoorbeeld bij onvermijdbare grote schade, kan RENDO er voor kiezen om de aansluitleiding deels te laten zitten. Het achterblijvende gedeelte wordt dan afgekoppeld van de hoofdleiding en tweezijdig afgedopt. De achtergebleven leiding blijft in beheer bij RENDO om de veiligheid te waarborgen.
Kosten
De kosten van de verwijdering worden bij u in rekening gebracht. Onderstaand vindt u op welke grond(en) de vordering zich berust.
i i. Artikel 5.3 Algemene Voorwaarden

Het deactiveren en wegnemen van de gasaansluiting komt voor de rekening van de contractant indien dit het gevolg is van zijn handelen. Doordat u de gasaansluiting niet langer wenst en de ATO met de netbeheerder opzegt, dient de RENDO de aansluiting te verwijderen. De opzegging kwalificeert als uw handelen en de kosten van het deactiveren en wegnemen van de gasaansluiting komen derhalve voor uw rekening.
i ii. Artikel 2.5.1.12 Tarievencode gas

U bent aangeslotene zoals bedoeld in artikel 1.1 van de Begrippencode gas. Wanneer de netbeheerder de verwijdering heeft uitgevoerd wordt u gekwalificeerd als “voormalig” aangeslotene. Artikel 2.5.1.12 Tarievencode gas bepaalt dat u als “voormalig” aangeslotene de kosten dient te dragen van de fysieke afsluiting.
Tarief
Conform artikel 14.1 Algemene Voorwaarden bent u bedragen verschuldigd voor het deactiveren en wegnemen van de gasaansluiting volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad met de actuele tarieven is te raadplegen op www.rendonetwerken.nl/tarieven/ onder “aansluittarieven”.
Vragen?
Voor eventuele vragen willen wij u verwijzen naar de website van RENDO waar de frequent gestelde vragen zijn beantwoord. De zogenaamde “FAQ” is te raadplegen op: www.rendonetwerken.nl/contact/faq/

Geheel volgens het antwoordschema (voorbeeldbrief 2-b) in Tweakers heb ik een uitgebreide mail opgesteld en op 17 januari 2020 opgestuurd:

Geachte heer/mevrouw,

Dank voor uw reactie van 15 januari 2020 n.a.v. mijn email van 29 december 2019.

U meldt in uw mail in de paragraaf “Opzegging ATO” dat RENDO voor het uitvoeren van de noodzakelijke werkzaamheden een factuur zal sturen, ook zonder voorafgaande opdracht voor de uitvoering van deze werkzaamheden. In uw bijlage voert u daarvoor aan de volgende artikelen:
• artikelen 5.3 lid b en 14.1 van de Algemene Voorwaarden
• artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas
Ik ben het daar volstrekt niet mee eens, en onderbouw hieronder waarom.

Mijn reactie bestaat uit de volgende punten:
1. De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is wel degelijk reeds beëindigd, volgens informatie van Greenchoice – die de opzegging bij RENDO heeft uitgevoerd – per 21 november 2019. Er geldt bij opzegging een opzegtermijn die voor mij als contractant 10 dagen is. Die is verstreken terwijl ik aangegeven heb u alle gelegenheid te geven om eventuele noodzakelijke handelingen te verrichten.
Dus wij hebben geen contractuele relatie meer.
2. De Algemene Voorwaarden noch de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
3. Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene.
4. Op grond van fundamenteel consumentenrecht is het u verboden om bij opzegging van de ATO aanvullende betalingen te eisen, zoals het tarief voor het verwijderen van de aansluiting.
5. Er is dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

In de bijlagen geef ik een nadere uitgebreide toelichting op bovenstaande punten.

Uiteraard geef ik nog steeds alle gelegenheid om werkzaamheden uit te voeren.
Mijn mobiele telefoonnummer is xxxxxxx.
Met vriendelijke groet,
xxxxxxx

BIJLAGE 1
Ad 1: De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is wel degelijk reeds beëindigd.

Op grond van Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden kan ik de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) opzeggen. Het artikel luidt volledig:

“Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.
De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen. De netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd.”

Uit de tekst blijken drie zaken:
a. Als contractant kan ik de ATO op twee manieren opzeggen. De eerste manier is direct (schriftelijk) bij de netbeheerder . De tweede manier is door de leverancier op de hoogte te stellen van de gewenste beëindiging van de ATO en deze te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst namens mij op te zeggen. Ik heb opgezegd volgens deze tweede manier, en voldoe daarmee aan de vereisten voor opzegging.
b. Er geldt een opzegtermijn voor beide (‘elk der’) partijen . Voor de netbeheerder is die opzegtermijn minimaal dertig dagen , voor de contractant is die tien werkdagen . Als die opzegtermijn verstreken is, is de ATO daadwerkelijk beëindigd, zo blijkt uit de tekst .
c. Het enige voorbehoud dat dit artikel maakt voor daadwerkelijke beëindiging van de ATO na verloop van de opzegtermijn betreft de situatie waarin de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten . Alleen dan blijft de contractant gebonden aan de ATO en daaruit voortvloeiende verplichtingen. Aangezien ik u geen strobreed in de weg heb gelegd om de noodzakelijke handelingen te verrichten, is dit voorbehoud niet van toepassing.

De ATO is door mij dus niet alleen rechtmatig opgezegd d.d. 21 november 2019 via een machtiging van mijn leverancier, maar is ook daadwerkelijk beëindigd op 6 december 2019 zijnde tien werkdagen na de datum van opzegging.

BIJLAGE 2
Ad 2. De Algemene Voorwaarden noch de ATO zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.

Ten eerste moet RENDO de aansluiting niet op kosten van de contractant verwijderen, maar wil RENDO de aansluiting verwijderen, kennelijk op kosten van de contractant. Nergens in de Algemene Voorwaarden, artikel 5.3b, artikel 14.1, of artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas staat dat de netbeheerder de aansluiting moet verwijderen als de contractant de ATO opzegt. Sterker nog: bij elke normale leverancierswissel, of bij een verhuizing wordt de ATO eerst opgezegd en vervolgens weer gesloten. Er is dus helemaal geen dwingende relatie tussen het opzeggen van de ATO en het verwijderen van de aansluiting.

Ten tweede is artikel 5.3 lid b niet van toepassing op de situatie dat een contractant de ATO opzegt. Artikel 5.3 luidt volledig:

“5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder.
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.”

Artikel 5.3 lid b betreft evident verwijtbaar handelen of nalaten van de contractant. Daar is in mijn geval geen sprake van. Het enige dat ik heb gedaan is het opzeggen van mijn leveringscontract en de ATO conform de Algemene Voorwaarden artikel 3.6. Dit is een rechtshandeling waartoe ik volledig bevoegd ben. Wegneming van de aansluiting is geen direct gevolg van deze rechtshandeling, maar volgt uit een beleidskeuze van RENDO om op een gegeven moment over te willen gaan tot verwijdering.

Ten derde is artikel 14.1 niet van toepassing. Artikel 14 gaat slechts over de gehanteerde tarieven. Artikel 14.1 luidt:

“De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, de-activeren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.”

De 'contractant' is aan de netbeheerder in dat artikel natuurlijk alleen bedragen verschuldigd indien daar een voorafgaand 'contract' aan ten grondslag ligt. Dat kan de Aansluit- en Transportovereenkomst zelf zijn, of een specifieke opdracht, bijvoorbeeld tot wijziging van de aansluiting. Zonder zo’n voorafgaande overeenkomst zou u natuurlijk alle handelingen die in dat artikel genoemd zijn non-discriminatoir en op elk moment in rekening moeten brengen en dat lijkt mij niet de praktijk en ook niet de bedoeling van dat artikel.

Aangezien nergens in de ATO of de Algemene Voorwaarden staat dat bij opzegging van de ATO verwijdering dient plaats te vinden, en ik ook geen aparte overeenkomst met u afsluit voor het verwijderen van de aansluiting, geeft dit artikel 14.1 geen enkele grond voor het in rekening brengen van kosten voor verwijdering op uw initiatief.

BIJLAGE 3
Ad 3. Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene.

Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas luidt als volgt:
“Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst worden eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening gebracht bij de “voormalige” aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15.”

Het daarin aangehaalde artikel 2.5.1.15 uit dezelfde Tarievencode luidt als volgt:
“De hoogte van de in de artikelen 2.5.1.11, 2.5.1.12, 2.5.1.13 en 2.5.1.14 bedoelde voorcalculaties voor eenmalige werkzaamheden is gebaseerd op de voorcalculatorische projectkosten, met toepassing van de standaard offerte/factuur voor eenmalige werkzaamheden in artikel 2.5.1.16.”

Uit deze beide artikelen samen blijkt al dat artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas van toepassing is op situaties waarin er eenmalige werkzaamheden plaatsvinden, die geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene. De systematiek van voorcalculatie dient immers in acht te worden genomen, en dat betekent volgens artikel 2.5.1.15 de toepassing van de standaard offerte/factuur voor eenmalige werkzaamheden in artikel 2.5.1.16. Artikel 2.5.1.12 is dus geen basis voor de netbeheerder om te handelen, en zeker niet om kosten in rekening te brengen bij de voormalige aangeslotene, indien daar geen offerte en opdracht aan vooraf zijn gegaan.

Dat gezegd hebbend, ga ik graag nog wat dieper in op de achtergronden van de Tarievencode Gas, en speciaal artikel 2.5.1.12, om bovengenoemde bewering verder te onderbouwen:

a. De Tarievencode Gas (hierna ook kortweg TCG) is een gedragscode van de netbeheerders, jegens de netgebruikers, geaccordeerd door de ACM. Dat blijkt zonneklaar uit artikel 1.1.1. van de TCG, waarin staat:
"Dit document bevat de door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, te hanteren tariefstructuur die de elementen en wijze van berekening beschrijft van het tarief waarvoor transport van gas, met inbegrip van invoer, uitvoer en doorvoer van gas, de met het transport ondersteunende diensten ten behoeve van netgebruikers en het gebruik van een of meer installaties van het verwante bedrijf zullen worden doorgevoerd en van het tarief waarvoor de netbeheerder van het landelijk gastransportnet uitvoering zal geven aan zijn in artikel 10a, eerste lid, omschreven wettelijke taken, zoals bedoeld in artikel 12a van de Gaswet."
b. Artikel 1.1.1 geeft daarmee de reikwijdte aan van de TCG, en voor wie die Tarievencode bestemd is. Uit de zinsnede “door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, ...” blijkt zonneklaar dat de TCG regels voor de netbeheerders bevat, m.b.t. hun gedrag ‘jegens’ netgebruikers, waaronder afnemers. Verder blijkt uit dit artikel duidelijk dat de TCG niet de kosten (het tarief) zelf voorschrijft, maar “de elementen en wijze van berekening beschrijft van het tarief.” Het gaat hier dus om de manier waarop netbeheerders tarieven dienen te berekenen, en specificeren naar de netgebruikers. Een tariefstructuur is niet het tarief zelf.
c. Zelfs al zou de TCG op een of andere manier toch ook verbindend voor de netgebruikers zijn, dan nog zal in specifieke artikelen (zoals 2.5.1.12) een specifieke verplichting voor mij moeten worden geformuleerd voordat ik daaraan gebonden ben. Artikel 2.5.1.12 formuleert die verplichting niet, maar schrijft de netbeheerders voor op welke wijze zij kosten in rekening brengen in gevallen van eenmalige werkzaamheden (op verzoek van de voormalige aangeslotene), namelijk (1) via een eenmalige bijdrage, en (2) met in achtneming van de systematiek van voorcalculatie.
d. Dat de TCG een gedragscode van de netbeheerders is blijkt ook uit het feit dat de TCG continu “under construction” is door de netbeheerders, zonder tussenkomst van de afnemers. Zie het document Tarievencode gas met in procedure zijnde codewijzigingsvoorstellen . Consumenten/afnemers zijn in dit verhaal geen partij.
e. Indien uit de TCG desondanks werkelijk directe verplichtingen zouden voortvloeien voor de afnemers, dan hadden die gewoon onderdeel moeten zijn van de afspraken in de Aansluit- en Transportovereenkomst en de Algemene Voorwaarden, die tweezijdig zijn vastgesteld door de netbeheerders samen met de Consumentenbond onder auspiciën van de SER.
f. De TCG regelt de manier waarop netbeheerders kosten in rekening brengen (de ‘tariefstructuur’), en maximeert die op sommige punten (alleen niet in het geval van eenmalige werkzaamheden, zoals fysiek afschakelen dan wel verwijderen). De TCG introduceert echter geen betalingsverplichtingen voor afnemers die niet privaatrechtelijk (in de ATO en de AV) zijn vastgelegd.
g. Artikel 2.5.1.12 van de TCG moet dus gelezen worden als de wijze waarop netbeheerders kosten in rekening brengen bij fysieke afschakeling dan wel verwijdering van de aansluiting, indien daar privaatrechtelijk een titel voor ontstaat (bv. een opdracht daartoe door de afnemer).
h. Dat er in artikel 2.5.1.12 twee opties genoemd worden (fysieke afschakeling dan wel verwijdering) geeft ook al aan dat er elders een titel moet worden gevonden voor de verschuldigdheid van kosten. Wat bepaalt immers anders welke van deze opties aan de orde is?
i. Tot slot mag -zoals gezegd- volgens dit artikel de netbeheerder alleen kosten in rekening brengen ‘met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie’, dus met een offerte waarop de afnemer expliciet opdracht moet geven voordat er een factuur gestuurd kan worden.
j. Deze lezing wordt bevestigd door te kijken naar de ontstaansgeschiedenis van dit artikel. Het is begin 2011 in de TCG opgenomen bij besluit van de NMa (103133_1/257) en op initiatief van de Raad van Bestuur van de NMa (dus niet op initiatief van de netbeheerders). Uit de toelichting op het besluit blijkt dat deze paragraaf primair is toegevoegd door de RvB van de NMa omdat de Raad “het van belang [vindt] om aangeslotenen te beschermen tegen de voor aangeslotenen nadelige gevolgen (latent dan wel manifest) van deze kennis- en informatieasymmetrie.” (Paragraaf 6.1, r.o. 76, p24; onderstreping door mij).
Met deze Paragraaf 2.5 beoogde de Raad “vergaande standaardisering”. Die “schept vooraf helderheid voor aangeslotenen over wat zij mogen verwachten van de producten die de gasaansluitdienst voortbrengt en de prijzen en condities daarvoor.” (Paragraaf 6.1, r.o. 76, p24; onderstreping door ons). De bedoeling van deze paragraaf is dus glashelder: bescherming van de aangeslotenen, door vooraf helderheid te scheppen.
k. In de toelichting (randnummer 90, op pagina 28) wordt ook nadrukkelijk aangegeven dat netbeheerders maatwerk als afschakelen dan wel verwijderen aanbieden op basis van een voorcalculatorische opgave van de kosten. Het woord ‘aanbieden’ in de zinsnede “…te bepalen dat netbeheerders het wijzigen, verwijderen of fysiek af- of inschakelen van een bestaande gasaansluiting aanbieden op basis van een voorcalculatorische opgave van de kosten…,” in combinatie met de voorwaarde van ‘een voorcalculatorische opgave van de kosten’ kan niet anders gelezen worden dan een offerte met al dan niet een daaropvolgende opdracht.
l. Deze lezing correspondeert verder met het feit dat de tarieven voor fysiek afschakelen of verwijderen niet zijn gereguleerd zijn door de ACM. Voor niet-gereguleerde tarieven is het natuurlijk zéker noodzakelijk dat de voormalige aangeslotene eerst expliciet akkoord gaat met de werkzaamheden.

Kortom, artikel 2.5.1.12 van de TCG is helemaal niet relevant, aangezien ik geen offerte heb gevraagd, en ook geen opdracht verleen voor fysiek afschakelen dan wel verwijderen van de aansluiting.

Zonder verder af te doen aan bovenstaande argumentatie, maak ik verder bezwaar tegen het gebruik van artikel 2.5.1.12 uit de Tarievencode Gas als grond om kosten bij mij in rekening te brengen, omdat noch in de AV, noch in de ATO klip en klaar verwezen wordt naar die Tarievencode Gas.
Immers, op grond van Artikel 52b, lid 1 Gaswet dienen de voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, transparant, eerlijk en vooraf bekend te zijn:
Artikel 52b
1 De voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, zijn transparant, eerlijk en vooraf bekend. De voorwaarden worden in ieder geval voor het sluiten van de overeenkomst verstrekt en zijn gesteld in duidelijke en begrijpelijke taal.
Alleen al op grond van de volstrekte obscuriteit van dit artikel voor afnemers kunt u daar mijns inziens al geen rechten aan ontlenen.

BIJLAGE 4
Ad 4. Op grond van fundamenteel consumentenrecht is het u verboden om bij opzegging van de ATO aanvullende betalingen te eisen, zoals het tarief voor het verwijderen van de aansluiting.

U stelt of lijkt te suggereren dat het voor de beëindiging van de ATO noodzakelijk is dat de aansluiting wordt verwijderd, en dat ik de kosten daarvan moet betalen, ook al geef ik daar geen opdracht toe. Dit is mijns inziens in strijd met dwingende consumentbeschermende regelgeving, waarbij o.a. de volgende richtlijnen van toepassing zijn:
- Oneerlijke bedingen (93/13/EEG6);
- Oneerlijke handelspraktijken (OHP) ( 2005/29/EG7);
- richtlijn Consumentenrechten (2011/83/EU8);
- richtlijn interne markt Aardgas (2009/73/EG9);
- de boeken 3 en 6 BW, meer specifiek o.a. 6:193a ev (oneerlijke handelspraktijken); 6:227a ev (overeenkomst langs elektronische weg); 6:230a ev. (inzake dienstenrichtlijn); 6:230g ev (overeenkomsten tussen handelaren en consumenten); 6:231 ev. (algemene voorwaarden); 7:400 ev. (opdracht).

Ik zal niet op al deze richtlijnen ingaan, maar volsta met de volgende verwijzingen: Geen aanvullende betaling noodzakelijk

Ofschoon ik al een paar keer heb aangegeven te willen meewerken aan het weghalen van de gasmeter, zijn ze gewoon op het adres langsgegaan en hebben met de huurder een afspraak gemaakt. Vind ik wel een beetje apart, maar we hadden er geen last van. Vlak voor de eerste keer dat ze zouden komen, bellen ze om te vragen of er grondwerkzaamheden nodig zijn. Tja, ze waren er al geweest voor het maken van een afspraak, maar dat hadden ze blijkbaar niet voorzien (of niet doorgegeven). Situatie uitgelegd en dan zou er ook een stratenmaker bij nodig zijn en moest de afspraak verzet worden. Een week later – begin februari - hebben ze het dan toch uitgevoerd. Óf ze zijn behoorlijk suf daar, óf ze gebruikten een smoes om de afspraak te verzetten.
Bij de voordeur gegraven en onder het huis vandaan getrokken, in straat ook gegraven en de leiding onder het stukje pad vandaan getrokken. Er is géén handtekening gevraagd.

En ja hoor, op 12 februari ontvang ik een factuur (€ 683.65). Vervaldatum 12 maart.

Hierop heb ik een mail gestuurd op 13 februari 2020:

Geachte heer, mevrouw,

Ik ontving van u factuur met nummer xxxxx.

Voor dit werk dat u op eigen initiatief hebt uitgevoerd heb ik echter geen opdracht gegeven.
Ik ben op deze zaak eerder ingegaan, met name in mijn mail van 17 januari j.l.

Met vriendelijke groet,
xxxxx

En toen kwam de RENDO weer met een mail op 25 feb 2020:

Geachte heer xxxx,

U ontvangt deze e-mail als reactie op uw e-mail van 13 februari jl..

In uw e-mail geeft u aan dat u geen opdracht gegeven heeft voor het werk dat RENDO uitgevoerd heeft en verwijst u naar eerdere correspondentie.

RENDO heeft in haar e-mail van 15 januari jl. uiteengezet waarom RENDO de gasaansluiting dient te verwijderen en waarom u de factuur behorende bij deze noodzakelijke werkzaamheden van RENDO ontvangt.

Dit standpunt blijft ongewijzigd en RENDO houdt de vordering dan ook in stand.

Met vriendelijke groet,
Afsluitregister

En daar heb ik het voorlopig bij gelaten. Nu is het wachten op een aanmaning.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Erwin_83
  • Registratie: Januari 2018
  • Laatst online: 16:50
onetime schreef op maandag 9 maart 2020 @ 19:36:
[...]

Welkom.
ik heb ergens vernomen dat de leidingen misschien wel waterstof bestendig zijn, maar de koppelingen en kranen niet.
Dus het netwerk is niet goed, omdat alle koppelingen en kranen nagelopen / vervangen moeten worden.
Mijn interpretatie is dat alle leidingen om de zoveel meter dus opgegraven moeten worden.
De netbeheerders hebben het vaak over het kosten veroorzakers principe als we gasloos gaan wonen. Mae gaan ze dan de ombouw kosten door berekenen aan de mensen die waterstof gaan gebruiken ? >:)

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun. EDIT 22-09-21 de (gevaarlijke) gasleiding in opdracht van Liander verwijderd.

Acties:
  • +18 Henk 'm!

• RoasteR87
RoasteR87 schreef op vrijdag 6 maart 2020 @ 15:14:
[...]

[...]

Vanmorgen om 7:15 was het DING-DONG bij mijn schoonvader.
"Goedemorgen meneer, schikt het als wij de gasmeter en leiding komen verwijderen?" :*)

Ofwel, sinds 7:45 is mijn schoonvader officieel gasloos.

Kort tijdsschema:

Eind januari gasovereenkomst opgezegd
Half februari eerste brief Enexis
Begin maaart tweede brief Enexis binnen
Volgende dag planner aan de deur om vernieuwing gasleiding in te plannen
Contact met Enexis over de kruising van deze twee
Toezegging dat gasaansluiting kosteloos verwijderd wordt
10 maart officieel gasloos

Alle hartelijk bedankt voor jullie input en natuurlijk voor al het vooraf geleverde werk! _/-\o_ _/-\o_

PVoutput

Acties:
  • +7 Henk 'm!
@RoasteR87: feliciteer je schoonvader namens dit forum met deze ENEXIT.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Stephanoff
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12-09 09:50
Stephanoff schreef op maandag 9 maart 2020 @ 23:17:
Van de week, net als vorig jaar, deze brief ontvangen:

[Afbeelding]

[Afbeelding]

In een reactie uiteraard verwezen naar een e-mail waarin Stedin mij verzocht de inhoud van de brief van vorig jaar te negeren. Ze gaan nu uitzoeken waarom ik nogmaals deze brief ontvang.
En de reactie:

Beste heer Stephanovic,

Hartelijk dank voor de foto's. Ik zie dat de brief niet juist is. Ik wil u dan ook graag wijzen naar de juiste afdeling, 010-8923165. De naam van de afdeling is Gasloos, hier kun je met alle vragen en opmerkingen terecht.

Wist u dat u veel antwoorden op uw vragen kunt vinden via www.stedin.net ? voor snelle reactie kunt u tevens uw vragen via Whatsapp of chat aan ons stellen.

Dit is een no-reply e-mailadres. U kunt deze mail niet beantwoorden.

Met vriendelijke groet,

Senior medewerker klant contact center.

Ok... moet ik dan bellen naar Gasloos? En dan? Ik wacht wel even af :Y) .

Gasloos sinds 2018.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jive69
Het zal vast wel ergens in dit forum staan maar als het zover
komt als bij Toverv dat de aansluiting verwijderd is zonder dat hij toestemming heeft gegeven
en vervolgens de rekening krijgt, hoe dan verder?
Hoe ver moet je het laten komen, aanmaningen, deurwaarder..niets van aantrekken?

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jive69 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 20:45:
Het zal vast wel ergens in dit forum staan maar als het zover
komt als bij Toverv dat de aansluiting verwijderd is zonder dat hij toestemming heeft gegeven
en vervolgens de rekening krijgt, hoe dan verder?
Hoe ver moet je het laten komen, aanmaningen, deurwaarder..niets van aantrekken?
Ja @jive69, het staat vast wel ergens op dit forum: Bram-Bos in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2" Eat your heart out.

Sorry dat we hier zoveel tekst hebben geproduceerd met elkaar, maar je zult toch echt ook zelf wat moeite moeten doen. En als je daar geen zin in hebt: https://mijnaansluiting.nl werkt prima.

[ Voor 14% gewijzigd door Bram-Bos op 10-03-2020 20:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jive69
Ik zal het doorspitten..
Sorry hoor maar ik ben niet zo goed in zulke dingen 8)7

Acties:
  • +2 Henk 'm!
jive69 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:03:
Ik zal het doorspitten..
Sorry hoor maar ik ben niet zo goed in zulke dingen 8)7
Je hoeft hier echt niet briljant te zijn met tekst om mee te doen, integendeel. De ergernis ontstaat als iemand herhaaldelijk de suggestie wekt zelf geen enkele moeite te willen doen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jive69
Dat is het niet maar ik ben wat huiverig om 'het gevecht aan te gaan'
Misschien dat ik even wou horen dat je volledig in je recht staat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!
jive69 schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:17:
Dat is het niet maar ik ben wat huiverig om 'het gevecht aan te gaan'
Misschien dat ik even wou horen dat je volledig in je recht staat.
Dat vinden wij al twee-en-een-half-jaar, en we hebben groeiend bewijs in aantallen. Maar een definitief juridisch gelijk is er niet, zolang er geen inhoudelijk gemotiveerd goed vonnis ligt. En dan nog. De meeste mensen hier zijn denk ik redelijk relaxed: pas als een incassobureau aan de deur komt met incassokosten loop je iets meer risico op extra kosten, maar de sporadische gevallen waarin dat is gebeurd zijn op de vingers van één hand te tellen. Als je er slapeloze nachten van krijgt moet je het gewoon niet doen. Er zijn belangrijker zaken in het leven.
En voor jou tien anderen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Freee!!

Freee!!

Bram-Bos schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:28:
[...]
pas als een incassobureau aan de deur komt met incassokosten loop je iets meer risico op extra kosten, maar de sporadische gevallen waarin dat is gebeurd zijn op de vingers van één hand te tellen.
En in geen enkel geval heeft het incassobureau door durven zetten (er zijn er volgens mij wel één of twee gezwicht, maar dat is weer wat anders).

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• kanaaldijk
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 10:50

kanaaldijk

23000 Wp, WP 11,2 kW ecodan

kanaaldijk schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:25:
vandaag nadat ik 5 maanden geleden, ik mijn gas heb opgezegd een bericht van Liander

Geachte heer XXXX

Onlangs heeft u Liander een brief gestuurd. U bent het niet eens met het afsluit- en verwijderbeleid van Liander in de situatie dat een woning gasvrij is of wordt. Hierbij ontvangt u onze reactie

Opzegging aansluit- en transportovereenkomst (ATO)
Op 14 oktober 2019 heeft Liander van uw energieleverancier een zogenoemd “uithuisbericht” ontvangen. Een uithuisbericht stuurt een leverancier om de netbeheerder te informeren over het feit dat een afnemer gaat verhuizen en in dat kader de ATO wenst op te zeggen. In een dergelijke situatie meldt zich meestal op korte termijn weer een (nieuwe) afnemer die van de aansluiting gebruik wil maken. Dat is ook de reden waarom wij u brieven hebben gestuurd met het verzoek om een overeenkomst voor de levering van gas af te sluiten. Inmiddels is het echter duidelijk dat u de ATO wenst te beëindigen omdat u (permanent) geen gas meer wenst te gebruiken. Wij zullen uw opzegging nu als zodanig behandelen.

Noodzakelijke handelingen
Als de ATO wordt opgezegd omdat een woning gasvrij is gemaakt of als de gasaansluiting om een andere reden voor een periode van meer dan 12 maanden niet wordt gebruikt, dan verwijdert Liander de gasaansluiting. Zie ook bericht Brief Tweede Kamer
De aansluiting moet verwijderd worden omdat alleen bij de verwijdering aan alle wettelijke aspecten wordt voldaan. Daarnaast hoort Liander de aansluitleiding op te ruimen en niet als (bedrijfs)afval achter te laten voor anderen.

Een gecalculeerd tarief gebaseerd op gemiddelde kosten
Ten aanzien van het verwijderen van een standaard kleinverbruik aansluitingen werkt Liander met een vast tarief ter dekking van de kosten. Het tarief is gebaseerd op werkzaamheden en kosten die in standaard situaties worden gemaakt. Liander stelt elk jaar opnieuw de tarieven voor haar dienstverlening vast en publiceert deze vervolgens op haar website. Tarieven

Het op deze wijze vaststellen van een tarief heeft tot gevolg dat een afnemer gemiddeld genomen een lager tarief verschuldigd is, dan in de situatie dat per zaak een tarief - op basis van individuele voorcalculatie - wordt vastgesteld. Een ander voordeel is dat alle afnemers in vergelijkbare situaties hetzelfde tarief betalen. Liander voldoet daarmee aan haar verplichting niet te discrimineren op het toepassen van haar voorwaarden en tarieven. De Geschillencommissie Energie heeft ook aangegeven dat een netbeheerder de tarieven op deze wijze mag vaststellen en toepassen.

Werkzaamheden
Hieronder vindt u een overzicht van de werkzaamheden die bij het demonteren van een gasaansluiting (laagbouw- kleinverbruik) aan de orde (kunnen) zijn:

Werkzaamheden Liander:

- Werkvoorbereiding
- Bodemdesk (intern)
- Bodemonderzoek
- Kwaliteitscontrole
- Vergunningen
- Schetsverwerking
- Landelijke intake portaal

Werkzaamheden aannemer

Werkvoorbereiding en administratie aannemer
- Opdracht ontvangen en verwerken
- Leggen klantcontact
- Werkvoorbereiding
- Bijwerken systemen
- Overdracht werkzaamheden naar werkploeg
- Verwerken uitgevoerde opdracht
- Maken situatieschets
- Controle facturatie

Uitvoering aannemer
- Lezen opdracht en werkplan/Veiligheid gezondheid en milieuplan
- Klantcontact
- Plaatsen verkeersmaatregelen
- Opbreken/herstellen sleufbedekking
- Graven/dichten kopgat bij gevel
- Graven/dichten kopgat bij stoep
- Drukloos maken aansluiting
- Afkoppelen en afsluiten aansluitleiding van de hoofdleiding
- Verwijderen aansluitleiding
- Verwijderen gasmeter en afsluiten meteropstelling
- Veiligheidstoezicht 2e man VIAG voorschrift
- Reistijd

Graafwerkzaamheden
Bij het verwijderen van de aansluitleiding kan het zijn dat er gegraven moet worden in uw tuin. Een tracé van nutsleidingen behoort altijd toegankelijk te zijn zoals ook staat vermeld in onze algemene voorwaarden Echter het komt voor dat dit tracé is bestraat. Liander zal in die situatie de werkzaamheden zorgvuldig uitvoeren en de bestrating zo goed als mogelijk terugplaatsen.

Liander mag ook zonder opdracht verwijderen
U wilt definitief geen gebruik meer maken van de gasaansluiting. Recent heeft de kantonrechter een uitspraak gedaan dat Liander ook zonder nadere opdracht - op kosten van de afnemer die de ATO heeft opgezegd, de noodzakelijke handelingen mag uitvoeren voor het verwijderen van de gasaansluiting. Dit op grond van de algemene voorwaarden en op grond van de Tarievencode Gas. Meer informatie hierover vindt u onder Nota Bene in de uitspraak Uitspraak Geschillencommissie

Afspraak maken voor de verwijdering
Omdat u zo nadrukkelijk heeft aangegeven dat u voor het uitvoeren van de noodzakelijke (verwijder)werkzaamheden geen opdracht zult verlenen, zal Liander (onze aannemer) binnenkort contact met u opnemen. Er zal dan een datum worden afgesproken waarop de aansluiting inclusief de aansluitleiding wordt verwijderd. Nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd zal Liander de hieraan verbonden kosten van € 722,72,inclusief btw. bij u in rekening brengen.

Wij vertrouwen erop dat we u via dit bericht voldoende hebben geïnformeerd. Heeft u toch nog vragen, neemt u dan gerust contact met ons op.

Met vriendelijke groet,

xxxxxx
Liander Klachten
Ik wil antwoorden met de volgende mail (overgenomen van rommelzolder)

LS/ mijnheer/mevrouw

In reactie op uw mail van wo 2020xxxxxxxxx heb ik de volgende opmerkingen.

U schrijft in de eerste alinea, dat het inmiddels duidelijk is, dat ik de ATO wens op te zeggen, want u hebt op 14 oktober 2019 een “uithuisbericht” van mijn energieleverancier ontvangen.
Voor de goede orde: ik heb op 14 oktober 2019 mijn lopende contract opgezegd bij Greenchoice. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Greenchoice gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) voor gas op te zeggen bij Liander, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).

In tegenstelling wat u schrijft dat ik de ATO WENS op te zeggen, IS die dus allang opgezegd en zijn er meer dan tien werkdagen verstreken, waarin de noodzakelijk handelingen voor het beëindigen van de overeenkomst hadden kunnen worden uitgevoerd. De ATO is dus definitief beëindigd en er bestaat voor uw gasaansluiting geen contractuele relatie meer met mij.

Ik bestrijd niet, dat Liander zonder opdracht werkzaamheden aan de gasaansluiting mag verrichten, en dat ik gehouden ben daaraan mee te werken. Wanneer Liander, conform artikel 4.1.2.5 van de Aansluit en Transportcode Gas (versie 24-04-2018) een afspraak maakt, dan zal ik daar ruimhartig aan meewerken. [Ik had in de voorgaande brief dit al aangegeven dat ik medewerking zal verlenen].

Ik bestrijd echter wel, dat de kosten daarvoor bij mij in rekening mogen worden gebracht.
Bijzonder is, dat u verwijst naar de uitspraak van de Geschillen commissie met referentiecode 119641, omdat diezelfde uitspraak op verzoek van nota bene Liander zelf, ter vernietiging is voorgedragen bij de rechter. Daar is niet inhoudelijk getoetst, maar heeft de rechter het verzoek tot vernietiging toegewezen, omdat gedaagde geen verweer heeft gevoerd. Ik zie niet in, hoe ik dan gebonden zou kunnen zijn aan een vernietigde uitspraak.
Daarnaast noemt u de Tarieven code gas, om in de volgende zin in uw mail te verwijzen naar meer informatie hierover in de Nota Bene in de uitspraak van de Geschillencommissie. In die uitspraak wordt echter met geen woord gerept over de Tarievencode Gas.

Ik vermoed, dat uw naar verwijzing de Tarievencode gas in het bijzonder artikel 2.9.2. uit de Tarievencode Gas betreft.
Ik bestrijd dat artikel 2.9.2. een op zichzelf staande grond kan zijn om mij te verplichten te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe geef. Artikel 2.9.2. geeft slechts aan hóe ('de manier waarop') netbeheerders kosten in rekening mogen brengen àls ze tot afsluiting dan wel verwijdering van de aansluiting overgaan. Namelijk via een eenmalige bijdrage, met toepassing van de systematiek van voorcalculatie, en met gebruik van de standaard offerte/factuur (artikel 2.5.1.15 TCG).

Artikel 2.9.2. formuleert echter helemaal geen betalingsverplichting voor afnemers. Dat zou ook niet passen in het karakter van de Tarievencode Gas. Die code is namelijk een door de ACM geformaliseerde gedragscode van en voor de netbeheerders (zie ook de formulering in artikel 1.1.1 van de Tarievencode Gas). Bovendien biedt artikel 12a van de Gaswet helemaal geen bevoegdheid voor het introduceren van betalingsverplichtingen voor afnemers in de Tarievencode Gas.

Samengevat:

U bent van harte welkom om werkzaamheden aan uw gasaansluiting uit te voeren, mist er tijdig een afspraak wordt gemaakt. (een ploeg op pad sturen die een dichte deur aantreft is niet erg doelmatig en efficiënt)
Ik wijs bij voorbaat alle kosten af, die Liander in rekening zou willen brengen voor werkzaamheden waartoe ik geen opdracht verstrek.
Met vriendelijke groet

<naam><adres><woonplaats>

(artikel nr aangepast)

Acties:
  • +1 Henk 'm!
@kanaaldijk: 2.5.1.12 is inmiddels 2.9.2. Zie Dossier @Joop 1005 voor een korte nieuwe versie op dat punt.
5. De Tarievencode Gas tenslotte is een gedragscode voor de netbeheerders, waaraan alleen de netbeheerders gebonden zijn (zie artikel 1.1 van de Tarievencode Gas). Artikel 2.9.2 beschrijft slechts hóe bedragen worden berekend en in rekening gebracht, áls er sprake is van dergelijke kosten. Tot slot schrijft artikel 2.9.2 de toepassing van een standaardofferte voor (zoals aangegeven in artikel 2.10 en 2.12), waarmee duidelijk wordt dat dit artikel een voorafgaande opdracht van mij impliceert voordat dit artikel überhaupt van toepassing is. Ik verwijs u voor een verdere verdieping op dit punt naar het lezenswaardige artikel 'De Tarievencode Gas ontcijferd' (Bos 2020), dat u kunt vinden op https://www.polderhuis.or...ode-Gas-ontcijferd-v3.pdf. Ik voeg voor de goede orde ook een kopie bij als bijlage. Ik kan zijn betoog van harte onderschrijven.

Acties:
  • +7 Henk 'm!
Bram-Bos schreef op dinsdag 10 maart 2020 @ 21:09:
[...] Je hoeft hier echt niet briljant te zijn met tekst om mee te doen, integendeel. De ergernis ontstaat als iemand herhaaldelijk de suggestie wekt zelf geen enkele moeite te willen doen.
Ik begrijp je. En jij doet in mijn beleving het meeste werk. En je hebt vast meer te doen dan alleen deze zaak. Maar niet iedereen is academisch geschoold en taalkundig ook op dat niveau. Er zijn gewoon mensen die dit niet zelf kunnen. Ik kan ook wel wat schrijven, maar niet zo snel als jij, en om het goed te doen kost me best wel wat tijd. Er zijn ook mensen die het niet zelf aandurven. Ook daarom hielp / helpt het hier plaatsen van concepten ...

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
De afdeling klachten laat zich weer van haar beste kant zien.
Geachte heer, mevrouw,

U heeft op 27 februari twee verschillende e-mails gestuurd. In de ene geeft u aan dat u een vooraankondiging van uw gasafsluiting wenst op het adres ... te .... In de andere geeft u aan dat u niet verantwoordelijk bent voor de kosten van het afsluiten. In deze e-mail informeer ik u hier graag over.

Contact opnemen voor het afsluiten
Wanneer we over moeten gaan tot afsluiten gaat onze voorkeur uit naar het binnen afsluiten van uw gasaansluiting. Natuurlijk willen ook wij een buitenafsluiting voorkomen, dat scheelt u en ons kosten. U zou hiervoor contact met mij kunnen opnemen, zodat er alsnog een afspraak ingepland kan worden. Op 9 maart heb ik gesproken met een collega van de afdeling Af- en heraansluitingen. Zij heeft u gebeld op 6 maart, maar kreeg u helaas niet te pakken. Ze heeft vervolgens een voicemail bericht achtergelaten. Hierin heeft ze u verzocht om contact met haar op te nemen of alsnog een leveringscontract te regelen voor uw gasaansluiting. Helaas heeft zij nog geen reactie van u ontvangen. Op 9 maart heeft ze nogmaals contact met u opgenomen en heeft ze u helaas niet kunnen bereiken.

Beleid
Op dit moment voert Enexis Netbeheer het beleid om niet kosteloos een afsluiting of verwijdering aan te bieden aan klanten die met ons een ATO hebben gehad bij klanten. Dit betekent dat u twee opties heeft. U kunt een leveringscontract afsluiten of u vraagt een verwijdering aan van de gasaansluiting. Dit is het beleid op dit moment en daar kan ik geen veranderingen in aanbrengen. Ik begrijp dat u geen kosten wilt maken voor een aansluiting die u niet nodig heeft en het daarom niet een bent met ons beleid. Als u het niet eens bent met de werkwijze van Enexis Netbeheer kunt u het beleid laten toetsen bij de Geschillencommissie. Uitspraken van de Geschillencommissie zijn bindend, wij zullen ons hieraan houden.

Sluiting dossier
Ik kan verder niets voor u betekenen en sluit hierbij het dossier. Verdere reacties op mijn beslissing zal ik voor kennisgeving aannemen.

Met vriendelijke groet,

Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
Het voicemailbericht bestond uit de volgende tekst:
Goedemorgen, u spreekt met ... ... van Enexis.
Ik bel u omdat er geen energiecontract zit op de [adres] in [woonplaats] voor gas. We willen wel graag dat u dat wel even voor elkaar maakt, anders zullen we hier moeten afsluiten en dat doen we dus liever niet, maar goed, als u niets regelt zullen we dat wel moeten. U mag mij even terugbellen op ... Dank u wel.
Niets uit dit voicemail bericht deed mij vermoeden dat er enige link lag tussen dit voicemailbericht en de behandeling van de klacht.

Opvallend is ook dat ze de twee klachten samengevoegd hebben, en totaal niet inhoudelijk op de misleiding in gegaan zijn van de 2e klacht, maar enkel uit de klachten op gemaakt hebben dat het gaat over het niet maken van een afspraak en het niet eens zijn met het verantwoordelijk zijn voor de kosten.

Dossier

[ Voor 16% gewijzigd door Ep Woody op 11-03-2020 09:56 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!
Ep Woody schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 09:41:
De afdeling klachten laat zich weer van haar beste kant zien.

[...]

Het voicemailbericht bestond uit de volgende tekst:

[...]

Niets uit dit voicemail bericht deed mij vermoeden dat er enige link lag tussen dit voicemailbericht en de behandeling van de klacht.

Opvallend is ook dat ze de twee klachten samengevoegd hebben, en totaal niet inhoudelijk op de misleiding in gegaan zijn van de 2e klacht, maar enkel uit de klachten op gemaakt hebben dat het gaat over het niet maken van een afspraak en het niet eens zijn met het verantwoordelijk zijn voor de kosten.

Dossier
Volstrekt knullige afhandeling van je klacht. Hoppatee:
Geachte …

Dank voor uw reactie van vandaag (11 maart 2020) op mijn inhoudelijke kritiek op uw eerder gestuurde motivatie voor het in rekening brengen van kosten voor afsluiting, en op mijn gelijktijdig ingediende klacht, beide op 27 februari 2020.

Ik constateer dat we het inhoudelijk niet eens worden, en dat u ook niet verder wenst te argumenteren, onder het motto: "dit is het nou eenmaal het beleid van Enexis." Dat zij zo.

De afhandeling van mijn klacht vind ik echter zwaar onder de maat. Mijn klacht was en is dat Enexis zich schuldig maakt aan bewuste misleiding c.q. oneerlijke handelspraktijken, en ik heb de grond voor die klacht uitgebreid uitgewerkt. U gaat hier volstrekt aan voorbij, en doet mijn klacht af als een verzoek mijnerzijds tot vooraankondiging van de gasafsluiting.

U meldt nu dat uw collega mij heeft geprobeerd te bellen op 6 en 9 maart (dus ruimschoots ná het indienen van mijn klacht). Dat is heel mooi, maar uit de boodschap op de voicemail, bleek op geen enkele manier dat Enexis met mij een afspraak wilde maken. De letterlijke tekst op de voicemail luidde: “Goedemorgen, u spreekt met ... ... van Enexis.
Ik bel u omdat er geen energiecontract zit op de [adres] in [woonplaats] voor gas. We willen wel graag dat u dat wel even voor elkaar maakt, anders zullen we hier moeten afsluiten en dat doen we dus liever niet, maar goed, als u niets regelt zullen we dat wel moeten. U mag mij even terugbellen op ... Dank u wel.”

Uw collega zette de door mij gehekelde praktijk van Enexis dus gewoon voort. U probeert mij te verleiden tot het geven van een opdracht tot afsluiting, zodat er een titel voor een vordering ontstaat. Enexis hanteert als stok achter de deur dat ik het risico loop buiten afgesloten te worden tegen extra hoge kosten.

Natuurlijk ben ik best bereid om zelf contact op te nemen voor het maken van een afspraak, maar dat zou bij Enexis al snel opgevat worden als een opdracht, en die ben ik -zoals gezegd- niet bereid en ook niet verplicht te geven.

Ik wens derhalve een betere afhandeling van mijn klacht dan de huidige, en geef u daarvoor nog vijf werkdagen. Daarna wend ik mij tot de ACM.

Met vriendelijke groet

@Ep Woody

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• flessuh

flessuh

Set sail for fail!

Op dit moment voert Enexis Netbeheer het beleid om niet kosteloos een afsluiting of verwijdering aan te bieden aan klanten die met ons een ATO hebben gehad bij klanten. Dit betekent dat u twee opties heeft.
je zou bijna terugsturen "helaas voor Enexis is het mijn beleid facturen niet te betalen mits tenzij hier een juridische basis voor is"

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Ep Woody
Bram-Bos schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:08:
[...]

Volstrekt knullige afhandeling van je klacht. Hoppatee:

[...]
Echt te bizar voor woorden, deze afhandeling van klachten, maar precies op dezelfde manier als de vorige keer. (Zelfde persoon ook).

Heb nog een poging gedaan het nummer terug te bellen, maar daar kom je niet tussendoor. Wou even uithoren wat het doel van het telefoongesprek was.

Ga de email zo terugsturen.

Acties:
  • +3 Henk 'm!
Ep Woody schreef op woensdag 11 maart 2020 @ 10:40:
[...]

Echt te bizar voor woorden, deze afhandeling van klachten, maar precies op dezelfde manier als de vorige keer. (Zelfde persoon ook).

Heb nog een poging gedaan het nummer terug te bellen, maar daar kom je niet tussendoor. Wou even uithoren wat het doel van het telefoongesprek was.

Ga de email zo terugsturen.
Misschien nog toevoegen aan het einde dat ze de klacht op twee manieren voor jou bevredigend kunnen afhandelen:
- Een onderbouwde, inhoudelijke weerlegging van jouw klacht dat er sprake is van misleiding.
- Een daadwerkelijk gemaakte afspraak voor afsluiting op initiatief van Enexis

B

Pagina: 1 ... 30 ... 100 Laatste

Dit topic is gesloten.