@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen... Dank voor het crediteren van de onterechte factuur, nu de rest van Nederland nog...
Ik kreeg vandaag net zo'n brief van Liander. Ik denk dat ik maar voor gratis weghalen ga nu, anders moet je maandelijks vastrecht ("netbeheer") gaan betalen (en eenmalig 124 euro "aansluitkosten").kmf schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:17:
Om een beetje tegengas (haha) te geven: vandaag hebben we een brief gekregen van stedin, dat verzegelen toch niet genoeg is. (wij hebben de hele meter laten weghalen. Was gratis toen nog)
Ik was me al aan het boos maken, tot ik het roodomcirkelde las:
[Afbeelding]
Ik ga dat brief maar goed archiveren. Eerlijk gezegd heb ik ook weinig zin dat er in m'n nieuw aangelegde voortuin wordt gegraven... Dan mogen ze ook mijn planten gaan vergoeden dan.
en de bijlage. Staat wel wat interessants voor jullie in.
[Afbeelding]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
[ Voor 93% gewijzigd door teacher op 28-02-2020 18:49 ]
07B2 - http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019 - Goede doel Oekraine ondersteunen? zie blog: https://ritvanjeleven.blogspot.com
Gewoon alweer een reactie van ze, nadat ik het bovenstaande had gestuurd!Stoofie schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 10:18:
[...]
Dan reageer je zelf toch even kort?
Beste Enexis,
Ik ga dit niet laten toetsen bij de geschillencommissie.
Gezien het feit dat u degene bent die de factuur gestuurd heeft, bent u ook degene die juistheid hiervan aan dient te tonen.
Het staat u vrij de rechtmatigheid van uw factuur aan te tonen bij de rechtbank, waarbij ik het volste vertrouwen heb in een , vanuit mijn oogpunt gezien, gunstige afloop.
Met vriendelijke groet,
vinom
Geachte heer,
Naar aanleiding van uw e-mail van vanochtend begrijp ik dat u voor alsnog geen verdere actie zal ondernemen en de factuur niet gaat betalen. De reden dat ik u verwijs naar De Geschillencommissie is dan ook omdat u heeft aangegeven het oneens te zijn met de uitkomst van deze klacht.
De keuze is uiteraard aan u om de factuur niet te betalen en geen verdere actie te ondernemen. Wel geef ik u mee dat deze kosten terecht aan u in rekening gebracht worden en het invorderingsproces van de factuur door zal blijven lopen. Verdere correspondentie betreft deze klacht zal niet meer inhoudelijk op gereageerd worden.
Ik vertrouw er op dat ik u hiermee voldoende heb geïnformeerd.
[ Voor 95% gewijzigd door teacher op 28-02-2020 18:50 ]
Huidig huis: All electric 2023 Weheat Blackbird 8kW warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric. Vorig huis: All electric energieneutraal: 2013 8.6 kWp PV + 2013 14 kW Fujitsu warmtepomp + 2020 38 kWh Hyundai Ioniq Electric.
ze snappen nog niet dat ze zonder een werkelijke onderbouwing mee te sturen niks opschieten met dat soort opmerkingen..
[ Voor 88% gewijzigd door teacher op 28-02-2020 18:51 ]
Ouddorp ZW 6.175 Wp — NO+ZO 7.825 Wp —Totaal 14.000 Wp
Deze betwisting wordt als klacht afgehandeld. Daarom heb ik een aangetekende brief gestuurd naar het adres van de factuur (en niet naar het postbus nummer). Want het is geen klacht, maar een echte betwisting. En daarna kunnen ze de boom invinom schreef op vrijdag 28 februari 2020 @ 16:17:
[...]
Gewoon alweer een reactie van ze, nadat ik het bovenstaande had gestuurd!
[...]

Ik zocht naar de adder maar kan hem nog niet vinden buiten dat je dan opdracht geeft, ook al is dat een gratis opdracht.kmf schreef op donderdag 27 februari 2020 @ 11:17:
Om een beetje tegengas (haha) te geven: vandaag hebben we een brief gekregen van stedin, dat verzegelen toch niet genoeg is. (wij hebben de hele meter laten weghalen. Was gratis toen nog)
Ik was me al aan het boos maken, tot ik het roodomcirkelde las:
[Afbeelding]
Ik ga dat brief maar goed archiveren. Eerlijk gezegd heb ik ook weinig zin dat er in m'n nieuw aangelegde voortuin wordt gegraven... Dan mogen ze ook mijn planten gaan vergoeden dan.
en de bijlage. Staat wel wat interessants voor jullie in.
[Afbeelding]
Noord-Oost-Zuid-West 11640Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging
Ervaringen met opdracht geven na boodschap dat verwijdering gratis plaatsvindt zijn op dit forum volgens mij louter positief. Ik zou me om die adder dus niet zo druk makenRol-Co schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 09:11:
[...]
Ik zocht naar de adder maar kan hem nog niet vinden buiten dat je dan opdracht geeft, ook al is dat een gratis opdracht.
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Eens, maar vanwaar ineens deze omslag? Het blijft een netbeheerder dus gezonde achterdocht is geboden.overwinteraar schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 11:44:
[...]
Ervaringen met opdracht geven na boodschap dat verwijdering gratis plaatsvindt zijn op dit forum volgens mij louter positief. Ik zou me om die adder dus niet zo druk maken
Ik begrijp dat gevoel want als je de bijlage goed leest, verwijdert Stedin drie dingen:Rol-Co schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 12:15:
[...]
Eens, maar vanwaar ineens deze omslag? Het blijft een netbeheerder dus gezonde achterdocht is geboden.
- de gasmeter,
- de aansluiting,
- de leiding tot aan het hoofdnet
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Eens, ik heb zelf geen aansluiting meer dus geen probleem maar ik blijft het vreemd vinden dat stedin ineens kadootjes uit deelt van 700,- , jij niet?Remco45 schreef op zaterdag 29 februari 2020 @ 18:09:
[...]
Ik begrijp dat gevoel want als je de bijlage goed leest, verwijdert Stedin drie dingen:Vervolgens schrijft Steding dat ze de kosten voor het verwijderen van de aansluiting - dat is dus alleen punt 2 - betalen. Maar gelukkig staat in de brief zelf dat Stedin "...de gehele gasaansluiting" kostenloos weghaalt. En mijns inziens is dat bepalend.
- de gasmeter,
- de aansluiting,
- de leiding tot aan het hoofdnet
En dat allemaal zonder wetsverandering o.i.d, ook is het geen 5 of 25 december dus waarom dan?
Bij iedereen in dit topic gratis de meter verwijderen zodat het topic geen bestaansrecht meer heeft.
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
Graag, waar kan ik me aanmelden? (zonder opdracht te geven) ik wacht al eindeloos op een aannemer die Liander op me af zou sturen.BlueTooth76 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 00:19:
Nieuwe strategie netbeheerders:
Bij iedereen in dit topic gratis de meter verwijderen zodat het topic geen bestaansrecht meer heeft.
Bij mijn buurman (die helaas wel opdracht heeft gegeven) hebben ze wel al alles weggehaald.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Bosveld heeft enkel gestuurd dat de email goed is aangekomen dus ik wacht nu op een reactie van hen.Geachte heer Cable_boy
Met betrekking tot de situatie van de kosten van het afsluiten, verwijderen of heraansluiten van de gasaansluiting op <adres> kunnen wij als Enexis Netbeheer niks meer voor u doen. Voor meer informatie over ons standpunt verwijs ik u naar de brief die mijn collega's op 25 november 2019 u hebben gezonden. Alle andere informatie die wij hierover van u ontvangen nemen wij alleen ter kennisgeving aan.
Geschillencommissie
Ik begrijp dat dit niet het bericht is waarop u hebt gehoopt. Als u het niet eens bent met ons besluit, hebt u de mogelijkheid om uw klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie Energie en Water, een onafhankelijke instantie voor consumenten- en zakelijke geschillen in Nederland:
Postbus 90600
2509 LP DEN HAAG
www.sgc.nl
Met vriendelijke groet,
R...
Klachten & Claims
Klantenservice Enexis Netbeheer B.V.
[ Voor 5% gewijzigd door Huupke op 01-03-2020 21:05 ]
i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG
We hebben nog niks vernomen na mijn laatste brief.Bram-Bos schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:47:
Nog steeds stil aan het Enexis-front @MisterH75, @Geander en @josvandekoffie? Inmiddels alweer bijna of dik een maand voorbij... Incassobureau kwam in september 2019 binnen vier weken (@arjan_1980) of zelfs binnen twee weken (@Verwijderd) aankakken.
Was te verwachten van Enexis. Ik vroeg me af waarom je het berichtje aan Bosveld zo kort hebt gehouden. Mijn tekstbijdrage was niet meer dan dat, en veronderstelde ook de eerdere input van @Ivow85. Ik mag een aardig pennetje hebben, het is niet het woord van het Opperwezen.Cable_boy schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:59:
Hier weer een afpoeier:
[...]
Bosveld heeft enkel gestuurd dat de email goed is aangekomen dus ik wacht nu op een reactie van hen.
Wand-temperatie in een A+++-monument uit 1865 met een Pana Mono. Gasloos sinds juli 2017. De afsluitboete bestaat niet
Inderdaad nog niks weer gehoord van Enexis anders had ik het zeker laten weten. Van mag het ook zo blijven maar dat zal vast niet het geval blijven.Bram-Bos schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:47:
Nog steeds stil aan het Enexis-front @MisterH75, @Geander en @josvandekoffie? Inmiddels alweer bijna of dik een maand voorbij... Incassobureau kwam in september 2019 binnen vier weken (@arjan_1980) of zelfs binnen twee weken (@Verwijderd) aankakken.

Ik wacht hun reactie af en dan kan er een uitgebreide reactie als ze open staan voor gesprek.
i5-13600KF @ 6.0GHz || Domoticz on Pi3+Pi4 || PV: 14940 Wp || WP: 12kW LG
Snap ik, maar het is gewoon veel handiger om het spel direct goed te spelen.Cable_boy schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:45:
Eens. Het was deels uit gemakzucht en deels frustratie. Dat van dat Opperwezen weet ik niet![]()
Ik wacht hun reactie af en dan kan er een uitgebreide reactie als ze open staan voor gesprek.
@josvandekoffie: en Bosveld dreigde al begin januari met een dagvaardingsprocedure als je niet voor 17-01 zou betalen, en nog een keer op 29-01. Of ze gaan écht een keer hun best doen en een dagvaarding op maat maken (in plaats van een wanbetalers-dagvaarding te copy-pasten, zoals bij @arjan_1980), of ze laten het er toch bij zitten, net als bij @Verwijderd.
[ Voor 32% gewijzigd door Bram-Bos op 01-03-2020 21:49 ]
- contract bij greenchoice opgezegd. Boete kon alleen worden kwijgescholden als we eerst ons contract zouden opzeggen bij Stedin. Dus gewoon opgezegd via Greenchoice.
- binnen tien dagen een brief van Stedin met een opdracht om zo snel mogelijk een 'keuze' te maken.
- Ik heb toen met standaardbrief 1b gereageerd. Vrij snel een reactie via e-mail zonder inhoud, nogmaals gemaild dat ik niks ging kiezen met de bekende argumenten. Meteen een lange indrukwekkende juridische mail teruggekregen met alle drogredenen. Ik heb toen brief 2b naar hen gemaild. Niks meer gehoord.
- Ik kreeg afgelopen week een betrekkelijk agressieve brief met nogmaals een aanmaning om een 'keuze' te maken en ze anders mij dossier aan een incassokantoor gingen overdragen.
- Ik heb ze nu gemaild met de vraag waarom ze niet ingaan op mijn verweer, maar wel een agressieve brief sturen. Ik heb van tevoren een rechtsbijstandverzekering genomen en vraag me wel af wanneer ik die om hulp moet vragen.
- na drie maanden (rond eind juni) ineens weer een standaardbrief "voorkom afsluiting" ontvangen.
- op 6 juli nog een herinnering daarop ontvangen.
Ik twijfel of ik ze een herinnering aan onze eerdere conversatie moet sturen. Het lijkt vrij zinloos.
Ik houd jullie op de hoogte! Dank voor alle tips en succes allemaal!
Hieronder nog de precieze correspondentie
Op ma 17 feb. 2020 09:42 schreef FM_servicedeskkleinverbruik <FM_servicedeskkleinverbruik@stedin.net>:Eind januari hebben we ons gascontract bij Greenchoice opgezegd, (precieze datum is helaas verloren gegaan).
07-02-2020 kregen we de eerste brief van Stedin (niet zo spannend, standaardbrief, ligt bij het oud papier).
11-02 brief 1b gestuurd.17-02 vond de mailwisseling plaats waarin ik uiteindelijk voorbeeldbrief 2b heb verstuurd. Volledige mailwisseling:
Van: *Pieterd218*Beste heer ***,
Dank voor het toesturen van de brief betreft het ontvangen van brieven betreft het voorkomen van afsluiting. Ik kan mij goed voorstellen dat u hier duidelijkheid in wenst.
Graag wil ik u meegeven dat de gasaansluiting aan inde *** in Woerden momenteel actief is. Ook is het zo dat er geen leveringsovereenkomst aanwezig is. Dit betekent dat u contractloos gebruikt maakt van gas. Jammer genoeg kunnen wij niet nagaan of u wel of geen gebruikt maakt van gas. Dit is enkel te achterhalen door uw gasaansluiting te laten afsluiten of te verwijderen. Dit is op 17 december 2019 ook telefonisch met u besproken.
Ik wil u adviseren om de nodige stappen te volgen om afsluiting te voorkomen. Ik hoop u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben en wens u een prettige dag toe.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice
Verzonden: maandag 17 februari 2020 11:45:31
Aan: FM_servicedeskkleinverbruik
Onderwerp: Re: uw klantnummer: 1053963037 - voorkomen afsluiting gas
On Mon, Feb 17, 2020 at 3:50 PM FM_servicedeskkleinverbruik <FM_servicedeskkleinverbruik@stedin.net> wrote:Beste ****,
Hartelijk dank voor uw antwoord. Inderdaad hebben we nu geen leveringsovereenkomst meer. Ik begrijp ook dat u er zeker van wilt zijn dat wij geen gas meer afnemen. Ik zie echter geen juridische grond waarop ik verplicht zou zijn om opdracht te geven voor verwijdering of verzegeling. Als u dit op eigen initiatief wilt komen doen bent u welkom om dit op afspraak te komen doen. Omdat ik daar geen opdracht voor geef zal ik een factuur voor de werkzaamheden echter niet accepteren.
Mvg,
Pieter ***
Mijn laatste reactie, dezelfde dag bleef onbeantwoord:Beste heer ***,
Hartelijk dank voor uw reactie. Graag informeer ik u over de afsluiting van de gasaansluiting.
Uit de tekst van artikel 3.6 AV kan niet geconcludeerd worden dat Stedin Netbeheer de noodzakelijke handelingen op kosten van de (voormalig) aangeslotene enkel binnen de genoemde 10 werkdagen dient te verrichten. Dit zou ook niet realistisch zijn om dat van Stedin Netbeheer te verwachten. De afwikkeling van de beëindiging van de ATO kan ook na de 10 werkdagen plaatsvinden. Het niet binnen 10 werkdagen na de opzegging van de ATO uitvoeren van de noodzakelijke werkzaamheden heeft dan ook niet automatisch tot gevolg dat er voor een “voormalige” aangeslotene/contractant geen verplichtingen meer bestaan op grond van de ATO. Wel geldt natuurlijk dat vanaf de datum van beëindiging van de ATO, indien en voor zover er daadwerkelijk geen gas meer wordt afgenomen, er geen periodieke vergoedingen meer verschuldigd zijn.
Verder verwijzen wij nog naar artikel 5.3 en artikel 14.1 lid 1 van de AV (Algemene Voorwaarden). Deze artikelen luiden als volgt:
5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder.
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien:
a. dit geschiedt op zijn verzoek of
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.
14.1 De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, de-activeren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.
Uit de bovenstaande artikelen volgt niet dat er altijd een opdracht of een verwijtbaar handelen aan de zijde van de aangeslotene/contractant nodig is om de kosten voor het de-activeren (afsluiten) en het wegnemen (verwijderen) van de gasaansluiting voor rekening van de “voormalige” aangeslotene/contractant te laten komen. Op grond van artikel 5.3 sub b is het immers voldoende dat er sprake is van “een handelen of nalaten” van de contractant. De opsomming in artikel 5.3 is ook niet limitatief.
De inhoud van artikel 14.1 spreekt voor zich.
Voorts kunnen wij uw conclusie met betrekking tot artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas niet volgen.
Dit artikel luidt als volgt:
2.5.1.12 Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst worden eventuele kosten voor het fysiek afschakelen van de aansluiting dan wel het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening gebracht bij de “voormalige” aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.5.1.15.
Dit artikel veronderstelt niet de voorwaarde dat er een opdracht voor fysieke afschakeling (afsluiten) of verwijdering van de aansluiting nodig is om de kosten daarvoor bij de “voormalige” aangeslotene in rekening te mogen brengen.
De tariefstructuur die ten grondslag ligt aan de tarieven voor netbeheerders gas is gebaseerd op het kostenveroorzakingsprincipe: degene die de kosten veroorzaakt moet die kosten betalen. Dit principe is uitgewerkt in de Tarievencode gas. De Tarievencode gas is een algemeen verbindend voorschrift. Dat betekent dat niet alleen de netbeheerder op grond van dit artikel uit de Tarievencode gas de kosten voor het fysiek afschakelen (afsluiten) of verwijdering van de gasaansluiting bij de “voormalige” aangeslotene in rekening moet brengen, maar ook dat de “voormalige” aangeslotene die kosten moet betalen.
Het afsluiten en het verwijderen van een gasaansluiting zijn bevoegdheden van de netbeheerder op grond van de aan haar met de Gaswet toegekende wettelijke taken. Daar hoeft geen verzoek of opdracht van de (”voormalige”) contractant/aangeslotene aan ten grondslag te liggen.
De Geschillencommissie Energie heeft overigens in diverse bindende adviezen reeds geoordeeld dat een netbeheerder ook zonder (nadere) opdracht van de afnemer de noodzakelijke werkzaamheden op kosten van de aangeslotene/contractant mag uitvoeren (www.degeschillencommissie.nl, o.a. dossiernrs. 118868 en 119641). Uit deze bindende adviezen is ook niet gebleken dat de noodzakelijke werkzaamheden binnen de 10 werkdagen moeten worden uitgevoerd.
Met het oog op voorgaande concluderen wij dat ook na het verstrijken van de 10 werkdagen van artikel 3.6 van de AV de kosten van het afsluiten of verwijderen van de gasaansluiting voor uw rekening komen. Tevens is het niet noodzakelijk dat aan het afsluiten of verwijderen van de aansluiting een opdracht voorafgaat.
Zoals eerder aangegeven in deze e-mail is het in eerste instantie aan u of u kiest voor een tijdelijke afsluiting (12 maanden) of meteen voor definitieve verwijdering van de gasaansluiting.
Blijft uw keuze achterwege dan zullen wij nadere maatregelen nemen om tot verwijdering van de gasaansluiting over te gaan. Daarbij behouden wij ons alle rechten voor.
Graag wens ik u een fijne dag.
Klantenservice
Stedin Netbeheer B.V.
Op 20-02-2020 een (standaard)brief ontvangen met dreigende taal over incassobureaus. Op 02-03-2020 heb ik de volgende mail gestuurd:Geachte mevrouw *******,
Dank voor uw reactie van 17-02-2020 n.a.v. mijn email van 17-02-2020
U beweert in uw brief dat Stedin de kosten voor de verwijdering van de gasaansluiting wel degelijk bij mij in rekening mag brengen, ook zonder voorafgaande opdracht. U voert daarvoor de artikelen 5.3 lid b en 14.1 van de Algemene Voorwaarden aan, alsmede artikel 2.9.2 (voorheen 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12)) van de Tarievencode Gas. Ik ben het daar volstrekt niet mee eens, en onderbouw hieronder waarom.
Mijn reactie bestaat uit de volgende punten:
1. De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is beëindigd. Wij hebben geen contractuele relatie meer.
2. De Algemene Voorwaarden noch de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
3. Artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene.
4. Op grond van fundamenteel consumentenrecht is het u verboden om bij opzegging van de ATO aanvullende betalingen te eisen, zoals het tarief voor het verwijderen van de aansluiting.
5. Uitspraak Geschillencommissie schept geen verplichtingen voor mij.
6. Er is dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
1. De Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) is beëindigd. Wij hebben geen contractuele relatie meer.
Op grond van Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden kan ik de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) opzeggen. Het artikel luidt volledig:
“Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen. Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.
Indien niet voldaan is aan deze vereisten, alsmede indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.
De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen. De netbeheerder zal slechts opzeggen in de gevallen waarin opzegging wegens zwaarwichtige belangen is gerechtvaardigd.”
Uit de tekst blijken drie zaken:
a. Als contractant kan ik de ATO op twee manieren opzeggen. De eerste manier is direct (schriftelijk) bij de netbeheerder[1]. De tweede manier is door de leverancier op de hoogte te stellen van de gewenste beëindiging van de ATO en deze te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst namens mij op te zeggen.[2] Ik heb opgezegd volgens deze tweede manier, en voldoe daarmee aan de vereisten voor opzegging.
b. Er geldt een opzegtermijn voor beide (‘elk der’) partijen[3]. Voor de netbeheerder is die opzegtermijn minimaal dertig dagen[4], voor de contractant is die tien werkdagen[5]. Als die opzegtermijn verstreken is, is de ATO daadwerkelijk beëindigd, zo blijkt uit de tekst[6].
c. Het enige voorbehoud dat dit artikel maakt voor daadwerkelijke beëindiging van de ATO na verloop van de opzegtermijn betreft de situatie waarin de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten[7]. Alleen dan blijft de contractant gebonden aan de ATO en daaruit voortvloeiende verplichtingen. Aangezien ik u geen strobreed in de weg heb gelegd om de noodzakelijke handelingen te verrichten, is dit voorbehoud niet van toepassing.
De ATO is door mij dus niet alleen rechtmatig opgezegd via een machtiging van mijn leverancier, maar is ook daadwerkelijk beëindigd.
2. De Algemene Voorwaarden noch de ATO zelf geven een grond voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven.
Ten eerste moet Stedin de aansluiting niet op kosten van de contractant verwijderen, maar wil Stedin de aansluiting verwijderen, kennelijk op kosten van de contractant. Nergens in de Algemene Voorwaarden, artikel 5.3b, artikel 14.1, of artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) van de Tarievencode Gas staat dat de netbeheerder de aansluiting moet verwijderen als de contractant de ATO opzegt. Sterker nog: bij elke normale leverancierswissel, of bij een verhuizing wordt de ATO eerst opgezegd en vervolgens weer gesloten. Er is dus helemaal geen dwingende relatie tussen het opzeggen van de ATO en het verwijderen van de aansluiting.
Ten tweede is artikel 5.3 lid b niet van toepassing op de situatie dat een contractant de ATO opzegt. Artikel 5.3 luidt volledig:
“5.3 Onverminderd het elders in of krachtens deze algemene voorwaarden bepaalde, zijn het onderhoud en de controle van de aansluiting en de meetinrichting voor rekening van de netbeheerder.
Het activeren, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, deactiveren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting zijn in elk geval voor rekening van de contractant, indien:
a. dit geschiedt op zijn verzoek of
b. dit het gevolg is van zijn handelen of nalaten of het gevolg is van omstandigheden die hem redelijkerwijs zijn toe te rekenen.”
Artikel 5.3 lid b betreft evident verwijtbaar handelen of nalaten van de contractant. Daar is in mijn geval geen sprake van. Het enige dat ik heb gedaan is het opzeggen van mijn leveringscontract en de ATO conform de Algemene Voorwaarden artikel 3.6. Dit is een rechtshandeling waartoe ik volledig bevoegd ben. Wegneming van de aansluiting is geen direct gevolg van deze rechtshandeling, maar volgt uit een beleidskeuze van Stedin om op een gegeven moment over te willen gaan tot verwijdering.
Ten derde is artikel 14.1 niet van toepassing. Artikel 14 gaat slechts over de gehanteerde tarieven. Artikel 14.1 luidt:
“De contractant is aan de netbeheerder bedragen verschuldigd voor het activeren, in stand houden, uitbreiden, wijzigen, vervangen, verplaatsen, de-activeren en wegnemen van de aansluiting en de meetinrichting alsmede voor het transport, volgens het daarvoor door de netbeheerder vastgestelde tarievenblad. Het tarievenblad is te vinden op de internetsite van de netbeheerder en is op aanvraag kosteloos verkrijgbaar.”
De 'contractant' is aan de netbeheerder in dat artikel natuurlijk alleen bedragen verschuldigd indien daar een voorafgaand 'contract' aan ten grondslag ligt. Dat kan de Aansluit- en Transportovereenkomst zelf zijn, of een specifieke opdracht, bijvoorbeeld tot wijziging van de aansluiting. Zonder zo’n voorafgaande overeenkomst zou u natuurlijk alle handelingen die in dat artikel genoemd zijn non-discriminatoir en op elk moment in rekening moeten brengen en dat lijkt mij niet de praktijk en ook niet de bedoeling van dat artikel.
Aangezien nergens in de ATO of de Algemene Voorwaarden staat dat bij opzegging van de ATO verwijdering dient plaats te vinden, en ik ook geen aparte overeenkomst met u afsluit voor het verwijderen van de aansluiting, geeft dit artikel 14.1 geen enkele grond voor het in rekening brengen van kosten voor verwijdering op uw initiatief.
3. Artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) van de Tarievencode Gas legt mij als voormalige aangeslotene geen verplichting tot betaling op, maar schrijft voor hóe netbeheerders kosten van eenmalige werkzaamheden als afschakelen of verwijderen moeten specificeren en in rekening brengen, verondersteld dat die eenmalige werkzaamheden geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene.
Artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) van de Tarievencode Gas luidt als volgt:
“Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst brengt de netbeheerder eventuele kosten voor het fysiek afschakelen of het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening bij de voormalig aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.10, eerste lid.”
Het daarin aangehaalde artikel 2.10, eerste lid uit dezelfde Tarievencode luidt als volgt:
“De hoogte van de in artikel 2.8 en artikel 2.9 bedoelde voorcalculaties voor eenmalige werkzaamheden baseert de netbeheerder op de voorcalculatorische projectkosten, met toepassing van de standaardofferte voor werkzaamheden bedoeld in artikel 2.11.”
Uit deze beide artikelen samen blijkt al dat artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) van de Tarievencode Gas van toepassing is op situaties waarin er eenmalige werkzaamheden plaatsvinden, die geschieden op verzoek van de voormalige aangeslotene. De systematiek van voorcalculatie dient immers in acht te worden genomen, en dat betekent volgens artikel 2.10 eerste lid de toepassing van de standaard offerte voor eenmalige werkzaamheden in artikel 2.5.1.16. Artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) is dus geen basis voor de netbeheerder om te handelen, en zeker niet om kosten in rekening te brengen bij de voormalige aangeslotene, indien daar geen offerte en opdracht aan vooraf zijn gegaan.
Dat gezegd hebbend, ga ik graag nog wat dieper in op de achtergronden van de Tarievencode Gas, en speciaal artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12), om bovengenoemde bewering verder te onderbouwen:
a. De Tarievencode Gas (hierna ook kortweg TCG) is een gedragscode van de netbeheerders, jegens de netgebruikers, geaccordeerd door de ACM. Dat blijkt zonneklaar uit artikel 1.1 (voorheen 1.1.1) van de TCG, waarin staat:
"Deze code bevat de door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, te hanteren tariefstructuren, zoals bedoeld in artikel 12a van de Gaswet"
b. Artikel 1.1 geeft daarmee de reikwijdte aan van de TCG, en voor wie die Tarievencode bestemd is. Uit de zinsnede “door netbeheerders jegens netgebruikers, waaronder afnemers, ...” blijkt zonneklaar dat de TCG regels voor de netbeheerders bevat, m.b.t. hun gedrag ‘jegens’ netgebruikers, waaronder afnemers. Verder blijkt uit artikel 12a van de Gaswet duidelijk dat de TCG niet de kosten (het tarief) zelf voorschrijft, maar “de elementen en wijze van berekening beschrijft” van het tarief. Het gaat hier dus om de manier waarop netbeheerders tarieven dienen te berekenen, en specificeren naar de netgebruikers. Een tariefstructuur is niet het tarief zelf.
c. Zelfs al zou de TCG op een of andere manier toch ook verbindend voor de netgebruikers zijn, dan nog zal in specifieke artikelen (zoals 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12)) een specifieke verplichting voor mij moeten worden geformuleerd voordat ik daaraan gebonden ben. Artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) formuleert die verplichting niet, maar schrijft de netbeheerders voor op welke wijze zij kosten in rekening brengen in gevallen van eenmalige werkzaamheden (op verzoek van de voormalige aangeslotene), namelijk (1) via een eenmalige bijdrage, en (2) met in achtneming van de systematiek van voorcalculatie.
d. Dat de TCG een gedragscode van de netbeheerders is blijkt ook uit het feit dat de TCG continu “under construction” is door de netbeheerders, zonder tussenkomst van de afnemers. Zie het document Tarievencode gas met in procedure zijnde codewijzigingsvoorstellen [8]. Consumenten/afnemers zijn in dit verhaal geen partij.
e. Indien uit de TCG desondanks werkelijk directe verplichtingen zouden voortvloeien voor de afnemers, dan hadden die gewoon onderdeel moeten zijn van de afspraken in de Aansluit- en Transportovereenkomst en de Algemene Voorwaarden, die tweezijdig zijn vastgesteld door de netbeheerders samen met de Consumentenbond onder auspiciën van de SER.
f. De TCG regelt de manier waarop netbeheerders kosten in rekening brengen (de ‘tariefstructuur’), en maximeert die op sommige punten (alleen niet in het geval van eenmalige werkzaamheden, zoals fysiek afschakelen dan wel verwijderen). De TCG introduceert echter geen betalingsverplichtingen voor afnemers die niet privaatrechtelijk (in de ATO en de AV) zijn vastgelegd.
g. Artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) van de TCG moet dus gelezen worden als de wijze waarop netbeheerders kosten in rekening brengen bij fysieke afschakeling dan wel verwijdering van de aansluiting, indien daar privaatrechtelijk een titel voor ontstaat (bv. een opdracht daartoe door de afnemer).
h. Dat er in artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) twee opties genoemd worden (fysieke afschakeling dan wel verwijdering) geeft ook al aan dat er elders een titel moet worden gevonden voor de verschuldigdheid van kosten. Wat bepaalt immers anders welke van deze opties aan de orde is?
i. Tot slot mag -zoals gezegd- volgens dit artikel de netbeheerder alleen kosten in rekening brengen ‘met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie’, dus met een offerte waarop de afnemer expliciet opdracht moet geven voordat er een factuur gestuurd kan worden.
j. Deze lezing wordt bevestigd door te kijken naar de ontstaansgeschiedenis van dit artikel. Het is begin 2011 in de TCG opgenomen bij besluit van de NMa (103133_1/257)[9] en op initiatief van de Raad van Bestuur van de NMa (dus niet op initiatief van de netbeheerders). Uit de toelichting op het besluit blijkt dat deze paragraaf primair is toegevoegd door de RvB van de NMa omdat de Raad “het van belang [vindt] om aangeslotenen te beschermen tegen de voor aangeslotenen nadelige gevolgen (latent dan wel manifest) van deze kennis- en informatieasymmetrie.” (Paragraaf 6.1, r.o. 76, p24; onderstreping door mij).
Met deze Paragraaf 2.5 (in de toenmalige nummering) beoogde de Raad “vergaande standaardisering”. Die “schept vooraf helderheid voor aangeslotenen over wat zij mogen verwachten van de producten die de gasaansluitdienst voortbrengt en de prijzen en condities daarvoor.” (Paragraaf 6.1, r.o. 76, p24; onderstreping door mij). De bedoeling van deze paragraaf is dus glashelder: bescherming van de aangeslotenen, door vooraf helderheid te scheppen.
k. In de toelichting (randnummer 90, op pagina 28) wordt ook nadrukkelijk aangegeven dat netbeheerders maatwerk als afschakelen dan wel verwijderen aanbieden op basis van een voorcalculatorische opgave van de kosten. Het woord ‘aanbieden’ in de zinsnede “…te bepalen dat netbeheerders het wijzigen, verwijderen of fysiek af- of inschakelen van een bestaande gasaansluiting aanbieden op basis van een voorcalculatorische opgave van de kosten…,” in combinatie met de voorwaarde van ‘een voorcalculatorische opgave van de kosten’ kan niet anders gelezen worden dan een offerte met al dan niet een daaropvolgende opdracht.
l. Deze lezing correspondeert verder met het feit dat de tarieven voor fysiek afschakelen of verwijderen niet zijn gereguleerd zijn door de ACM. Voor niet-gereguleerde tarieven is het natuurlijk zéker noodzakelijk dat de voormalige aangeslotene eerst expliciet akkoord gaat met de werkzaamheden.
Kortom, artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) van de TCG is helemaal niet relevant, aangezien ik geen offerte heb gevraagd, en ook geen opdracht verleen voor fysiek afschakelen dan wel verwijderen van de aansluiting.
Zonder verder af te doen aan bovenstaande argumentatie, maak ik verder bezwaar tegen het gebruik van artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) uit de Tarievencode Gas als grond om kosten bij mij in rekening te brengen, omdat noch in de AV, noch in de ATO klip en klaar verwezen wordt naar die Tarievencode Gas.
Immers, op grond van Artikel 52b, lid 1 Gaswet dienen de voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, transparant, eerlijk en vooraf bekend te zijn:
Artikel 52b
1 De voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, zijn transparant, eerlijk en vooraf bekend. De voorwaarden worden in ieder geval voor het sluiten van de overeenkomst verstrekt en zijn gesteld in duidelijke en begrijpelijke taal.
Alleen al op grond van de volstrekte obscuriteit van dit artikel voor afnemers kunt u daar mijns inziens al geen rechten aan ontlenen.
4. Op grond van fundamenteel consumentenrecht is het u verboden om bij opzegging van de ATO aanvullende betalingen te eisen, zoals het tarief voor het verwijderen van de aansluiting.
U stelt of lijkt te suggereren dat het voor de beëindiging van de ATO noodzakelijk is dat de aansluiting wordt verwijderd, en dat ik de kosten daarvan moet betalen, ook al geef ik daar geen opdracht toe. Dit is mijns inziens in strijd met dwingende consumentbeschermende regelgeving, waarbij o.a. de volgende richtlijnen van toepassing zijn:
- Oneerlijke bedingen (93/13/EEG6);
- Oneerlijke handelspraktijken (OHP) ( 2005/29/EG7);
- richtlijn Consumentenrechten (2011/83/EU8);
- richtlijn interne markt Aardgas (2009/73/EG9);
- de boeken 3 en 6 BW, meer specifiek o.a. 6:193a ev (oneerlijke handelspraktijken); 6:227a ev (overeenkomst langs elektronische weg); 6:230a ev. (inzake dienstenrichtlijn); 6:230g ev (overeenkomsten tussen handelaren en consumenten); 6:231 ev. (algemene voorwaarden); 7:400 ev. (opdracht).
Ik zal niet op al deze richtlijnen ingaan, maar volsta met de volgende verwijzingen:
Geen aanvullende betaling noodzakelijk
Artikel 6:230j BW bepaalt: “De consument is niet zonder zijn uitdrukkelijke instemming gebonden aan een verbintenis tot een aanvullende betaling van een geldsom ter verkrijging van een prestatie die niet de kern van de prestatie is. Uit het gebruik van standaardopties die de consument moet afwijzen, kan geen uitdrukkelijke instemming worden afgeleid.“
Ik heb evident niet ingestemd met een verbintenis tot aanvullende betaling, en dat zal ik ook niet doen. Het is verder evident dat het verwijderen van de aansluiting niet de kern van de prestatie van Stedin voortvloeiende uit de ATO was of is. Op grond van 6:230i lid 1 BW is dit dwingend recht, zodat ieder andersluidend beding ongeldig is
Geen schadevergoeding verschuldigd bij opzegging
Indien verwijdering van de aansluiting op kosten van de contractant inderdaad een voorwaarde zou zijn voor de daadwerkelijke beëindiging van de ATO, is dat een oneerlijk beding. De ATO is immers een overeenkomst van opdracht, zoals de geschillencommissie energie en water al op 10 februari 2006 oordeelde (ref. ENE05-2890)[10]. Ingevolge artikel 7:408 lid 1 BW kan de opdrachtgever (dat ben ik) ten allen tijde de overeenkomst opzeggen, en ingevolge lid 3 van dat artikel is de consument ter zake van een opzegging geen schadevergoeding verschuldigd. Dit onverminderd artikel 406, waarin nog is vermeld dat onkosten verbonden aan de uitvoering van de opdracht moeten worden vergoed voor zover deze niet in het loon zijn begrepen. De uitvoering van de opdracht ziet op aansluiting en transport van gas, en daarvoor dekt het loon (het vastgestelde tarief) alles, inclusief de onkosten. Sterker nog, het capaciteitstarief dat Stedin in rekening heeft gebracht via mijn energieleverancier en die ik heb betaald, omvat ook de kosten van onderhoud, en onderhoud geschiedt o.a. t.b.v. de instandhouding en veiligheid. Voorts valt hieronder de afschrijving van de meetinstallatie, en vervanging van de meter. De daarbij behorende voorrijkosten en het weghalen van de meter, welke kosten ook gemaakt worden bij verwijdering van de aansluiting, zijn derhalve al voldaan door mij, en alle andere contractanten. Aangezien er sprake is van een overeenkomst voor onbepaalde tijd voor het verrichten van continue diensten geldt art. 7:411 lid 1 bovendien niet. Op grond van deze dwingende consumentenbeschermende bepalingen ben ik bij opzegging dus niet wegens die opzegging, onkosten, loon, of schadevergoeding verschuldigd.
5. Uitspraak Geschillencommissie schept geen verplichtingen voor mij.
U refereert in uw reactie aan een recente uitspraak van de Geschillencommissie Energie, te weten dossiernummer 119641 [11]. In uw ogen oordeelt de commissie in deze zaak dat:
1. Het opzeggen van de aansluit- en transportovereenkomst tot gevolg heeft dat de netbeheerder op kosten van de afnemer de noodzakelijke handelingen mag uitvoeren. Ook als de afnemer hier geen opdracht voor geeft.
2. De netbeheerder de kosten die gepaard gaan met het verrichten van de noodzakelijke handelingen ex artikel 3.6 bij mij in rekening mag brengen op grond van artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) Tarievencode Gas en uit artikel 14.1 van de AV.
Ik bestrijd deze lezing van de uitspraak van de Geschillencommissie Energie, en wel vanwege het volgende:
a. Allereerst is het bindende advies specifiek geformuleerd voor dit geschil en deze afnemer. Er kan dus niet zonder meer een algemeen geldende werking uit worden afgeleid.
b. De klacht in het betreffende geschil wijkt ook af van mijn situatie. In geschil 119641 verlangde de consument dat de mogelijkheid geboden werd tot het afdoppen (verzegelen) van de gasmeter voor een redelijk bedrag (€ 150,--), in plaats van een bedrag van € 680,-- te betalen voor het verwijderen van de volledige gasleiding tot aan de perceelsgrens en de gasmeter, zoals de netbeheerder verlangde.
Dit gezegd hebbend kunnen deze bindende adviezen natuurlijk wel gebruikt worden als ondersteuning voor een bepaalde argumentatie. Hieronder ga ik daarom in op de vraag of uw eerder genoemde conclusies (1 en 2) hierboven gerechtvaardigd zijn.
Uw eerste conclusie luidt: Het opzeggen van de aansluit- en transportovereenkomst heeft tot gevolg dat de netbeheerder op kosten van de afnemer de noodzakelijke handelingen mag uitvoeren. Ook als de afnemer hier geen opdracht voor geeft.
c. Dit valt niet te concluderen uit het bindende advies. De geschillencommissie oordeelde dat de netbeheerder twee opties voor moest leggen en dat de betreffende consument daaruit moest kiezen. De afnemer moet dus (ook in dat specifieke geval) wel degelijk een opdracht geven (namelijk een keuze maken) voordat de kosten in rekening mogen worden gebracht.
d. De geschillencommissie heeft in dit specifieke geschil bepaald dat de afnemer moet kiezen tussen de opties, maar de commissie maakt op geen enkele manier duidelijk waarom die specifieke afnemer überhaupt zou moeten kiezen. Nergens uit de AV of de TCG blijkt ook enige verplichting tot het maken van een keuze of het geven van een opdracht. De verplichting tot een keuze die in dit geschil werd opgelegd in het bindend advies, geldt daarmee zeker niet automatisch voor andere consumenten (zoals ik).
e. U kunt me dus opties voorleggen wat u wilt, maar ik heb geen enkele reden om iets met die opties te doen of daar een keuze uit te maken. Daar doet dit bindende advies niets aan af.
f. Indien u vervolgens besluit een van deze opties uit te voeren zónder mijn opdracht daartoe, zult u toch echt een betere grond moeten vinden om mij de kosten daarvoor in rekening te brengen dan alleen het bindend advies van de geschillencommissie in het geval van een andere afnemer.
Uw tweede conclusie luidt: De netbeheerder mag de kosten die gepaard gaan met het verrichten van de noodzakelijke handelingen ex artikel 3.6 bij mij in rekening brengen op grond van artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) Tarievencode Gas en uit artikel 14.1 van de AV.
g. Dit valt ook niet te concluderen uit het bindende advies. Ook in dat geval is er namelijk sprake van een voorafgaande opdracht (namelijk een ‘keuze’ tussen twee opties) van de afnemers in kwestie, waarna op grond van artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) Tarievencode Gas danwel artikel 14.1 van de AV inderdaad kosten in rekening mogen worden gebracht. Zoals ik al eerder heb aangegeven bieden artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) Tarievencode Gas noch artikel 14.1 van de AV een grond voor het in rekening brengen van kosten indien daaraan geen opdracht is voorafgegaan, en het bindende advies van de commissie ondersteunt deze lezing: een keuze of opdracht gaat vooraf aan het in rekening brengen van kosten. En zoals hierboven aangegeven zie ik af van welke keuze of opdracht dan ook.
h. Zoals hierboven aangegeven wordt ook op geen enkele manier duidelijk waarom de betreffende afnemer überhaupt zou moeten kiezen, anders dan dat de geschillencommissie dat in dit geschil bepaald heeft. Nergens uit de AV of de Tarievencode Gas blijkt enige verplichting tot het maken van een keuze of het geven van een opdracht. De verplichting tot een keuze die in dit geschil werd opgelegd in het bindend advies, geldt daarmee zeker niet automatisch voor andere consumenten (zoals ik).
Verder gaat dit bindende advies volstrekt niet in op de volgende fundamentele vragen:
i. de vraag waarom de 'noodzakelijke handelingen' in artikel 3.6 ten laste van de afnemer zouden kunnen worden gebracht. Artikel 3.6 rept daar met geen woord over namelijk, zoals ik al eerder heb aangegeven.
j. de vraag of de ATO daadwerkelijk beëindigd is of niet na tien werkdagen. Dit is ook geen onderdeel van het geschil geweest. Zoals ik eerder heb aangegeven is de enige redelijke interpretatie van artikel 3.6 AV dat er een opzegtermijn van de ATO is van tien werkdagen voor de kleinverbruiker. In die tien werkdagen dient de netbeheerder slechts in de gelegenheid gesteld te worden de noodzakelijke handelingen te verrichten. Dat de commissie ingaat op artikelen uit de AV betekent niet dat dat de commissie daadwerkelijk geoordeeld heeft dat de ATO nog gold ten tijde van behandeling van de betreffende geschillen.
Daarnaast meen ik oprecht dat de commissie abuis is als ze de 'noodzakelijke handelingen' in artikel 3.6 gelijk stelt aan het verwijderen van de aansluiting. Het gaat in dit artikel namelijk uitsluitend over de handelingen die noodzakelijk zijn voor de beëindiging van de overeenkomst. Het fysiek verwijderen van de aansluiting is echter niet noodzakelijk voor het beëindigen van de overeenkomst. Het evident simpelere afsluiten is zelfs al niet noodzakelijk voor het beëindigen van de overeenkomst. Immers, wanneer iemand verhuist naar een ander adres wordt de ATO ook beëindigd voor het oude adres. In zulke gevallen komt u ook niet het gas afsluiten. Fysieke verwijdering is dus helemaal niet aan de orde voor beëindiging van de overeenkomst. U vindt verwijdering kennelijk noodzakelijk in bepaalde gevallen, maar dat maakt verwijdering nog niet noodzakelijk in de zin van artikel 3.6.
Tot slot heeft de commissie in een ander recent geschil (ref 113858) juist bepaald dat de klant in kwestie niet de kosten voor het verwijderen van de aansluiting en meetinrichting hoefde te betalen. Als u de geschillencommissie serieus neemt, zult u ook deze uitspraak serieus moeten nemen.
Het door u aangehaalde specifieke bindende advies met dossiernummer 119641 geeft dus geen grond om mij te verplichten te betalen voor werkzaamheden die Stedin wenst uit te voeren na beëindiging van de ATO. U kunt me opties voorleggen wat u wilt, maar ik heb geen enkele reden om iets met die opties te doen of daar een keuze uit te maken.
6. Samenvattend: ik zie dus geen enkele juridische titel voor het in rekening brengen van kosten van werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Ik heb de ATO rechtmatig opgezegd via de leverancier, de opzegtermijn van tien werkdagen is verlopen, zodat de ATO ook beëindigd is. Noch in de ATO en de AV, noch in artikel 2.9.2 (voorheen 2.5.1.12) Tarievencode Gas is een geldige juridische titel te vinden om mij kosten in rekening te brengen voor het verwijderen van de aansluiting, als ik daar geen opdracht toe geef.
U bent en blijft overigens nog steeds van harte welkom om op afspraak de noodzakelijke handelingen aan de gasaansluiting te verrichten die u wenst, maar het moge duidelijk zijn dat ik daartoe geen opdracht geef, en het ook bij voorbaat afwijs indien u de kosten voor die handelingen bij mij in rekening brengt.
Met vriendelijke groet,
[1] “Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen.”
[2] “Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden, dient de contractant zijn leverancier op de met de leverancier overeengekomen wijze van de gewenste beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst op de hoogte te stellen en, voor zover dit nog niet gebeurd is, zijn leverancier te machtigen de aansluit- en transportovereenkomst voor hem op te zeggen.”
[3] “Elk der partijen is gerechtigd de aansluit- en transportovereenkomst schriftelijk met inachtneming van een opzegtermijn op te zeggen.”
[4] “De opzegtermijn voor de netbeheerder bedraagt minimaal dertig dagen.”
[5] “Uiterlijk tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd dient te worden…”
[6] “…tien werkdagen voordat de aansluit- en transportovereenkomst beëindigd…”
[7] “indien de netbeheerder niet binnen de opzegtermijn in de gelegenheid is gesteld de voor de beëindiging van de aansluit- en transportovereenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten, blijft de contractant gebonden aan hetgeen in of krachtens de aansluit- en transportovereenkomst is bepaald totdat hij aan al zijn daaruit voortvloeiende verplichtingen heeft voldaan.”
[8] https://www.netbeheernede...-_Tarievencode_gas_22.pdf
[9] https://www.acm.nl/sites/...011%20november%202010.pdf
[10] https://www.degeschillenc...g-i-s-m-schadevergoeding/
[11] https://www.degeschillenc...3100/uitspraak-119641.pdf
Update 27-12-2020: Afgelopen maanden kwamen er af en toe steeds dezeldfe ('voorkom') standaardbrieven bij ons binnen waar we niet op reageerden. Maar afgelopen week kwam er ineens een brief binnen waarin duidelijk werd gesteld dat dit een 'laatste kans' was en er anders binnenkort iemand langskomt om de energieaansluiting af te sluiten. Ik heb daarom toch nog maar een keer een mail naar ze gestuurd om ze erop te wijzen dat mijn laatste reactie van 17-02-2020 onbeantwoord bleef en er ondertussen ook een uitspraak is geweest bij de rechbank in Noord-Nederland:Beste Stedin,
in een brief met dagtekening 20 februari ontving ik nogmaals een vraag van u om een keus te maken om mijn gasaansluiting te verzegelen of om deze te laten verwijderen. Ik heb u op 17 maart een uitgebreide mail gestuurd met juridische onderbouwing van mijn standpunt dat ik niet verplicht ben om u een opdracht te geven om het gas af te sluiten, ik heb nog geen inhoudelijke reactie daarop ontvangen. In uw brief van 20 februari begint u zelfs over incassobureaus. Ik vind het erg vreemd dat u niet eerst inhoudelijk ingaat op de juridische argumenten die ik u gestuurd heb en wel overgaat op dreigende taal.
Ik wil u er nogmaals op wijzen dat u welkom bent om bij ons thuis de gasaansluiting af te sluiten. Het beste kunt u hier een afspraak voor maken. Ik wil u er wel nogmaals op wijzen dat ik niet verantwoordelijk ben voor de kosten van het afslutien, met als onderbouwing alle argumenten die ik in mijn voorgaande mail heb aangegeven.
Met vriendelijke groet,
Update 14-01-2021:Beste Stedin,
afgelopen week ontving ik een brief van u met dagtekening 21-12-2020. Hierin geeft u aan dat u binnenkort langskomt om onze gasaansluiting af te sluiten en dat de kosten hiervoor voor onze rekening zijn. Over deze kwestie hebben wij op 17 februari contact gehad, waar mijn laatste reactie onbeantwoord bleef. Daarom stuur ik die laatste reactie hieronder voor de volledigheid mee.
In het kort gezegd ben ik het er niet mee eens dat u de kosten voor de verwijdering/afsluiting van onze gasaansluiting op ons verhaalt. De juridische argumentatie voor dit standpunt heb ik op 17 februari j.l. aan u doen toekomen zoals hieronder beschreven. Bovendien is deze juridische argumentatie ondertussen getoetst bij de rechtbank Noord-Nederland en is er op 04-08-2020 een uitspraak geweest in het voordeel van de gasafnemer: de kosten voor de verwijdering zijn voor rekening van de netbeheerder. (https://uitspraken.rechts...d=ECLI:NL:RBNNE:2020:2734)
U bent welkom om bij ons de gasaansluiting af te sluiten of te verwijderen, maar ik wil er expliciet bij zeggen dat ik hier geen opdracht voor geeft en ik de rekening niet zal accepteren.
Ik zie uit naar uw reactie.
Met vriendelijke groet, Pieter ....
(+ kopie van mijn reactie op 17-02)
Er werd vanmorgen een "Wij hebben geprobeerd uw gas af te sluiten, maar u was niet thuis"-briefje door de bus geschoven. Dit hoorde ik, dus ik ben naar buiten gestapt en een praatje gemaakt met de monteur die het naar binnen schoof. Hij zei dat hij niet naar binnen wilde/mocht komen vanwege Corona en daarom dat briefje maar zonder aanbellen naar binnen schoof. Hij zei dat hij na Corona kosteloos een slotje op de gasmeter kon zetten of het kosteloos kon verwijderen vanaf maart. Ze zouden bij Stedin in het eerste geval wel gaan "zeuren" (zijn woorden) dat ik me weer moet aanmelden bij een energieleverancier, of ik zou me voor 15 euro per maand moeten aanmelden bij het register van niet-gebruikers. Dat ben ik natuurlijk allebei zeker niet van plan. Dan maar verwijderen, maar ook daar kunnen we dus nog weer een paar maanden over nadenken.
[ Voor 104% gewijzigd door Pieterd218 op 14-01-2021 11:28 ]
Wat je rechtsbijstandverzekering betreft: ik zou die gelijk inschakelen, als het erop lijkt dat je er niet uitkomt met Stedin. RBV zal willen voorkomen dat er incassokosten ontstaan door te laat melden.
Onze ervaringen met RBVs zijn wisselend: de meesten vinden het te ingewikkeld en kopen je af, of schatten in dat het geen kans maakt. Het is wel goed om ze te wijzen op de bak aan kennis die hier is verzameld, en de recente nieuwsberichten, om hun inschatting van de kansrijkheid in de juiste richting bij te sturen. RBV is eigenlijk alleen van belang in de fase dat er daadwerkelijk een dagvaarding door Stedin zou worden overhandigd. Dan kun je een goede advocaat kiezen. Tot die tijd is deze zaak te complex voor de average rechtsbijstandsmedewerker.
[ Voor 4% gewijzigd door Bram-Bos op 01-03-2020 22:04 ]
Voor mijn rechtsbijstandsverzekering geldt dat er bij een externe advocaat, ik een eigen risico heb van 250 euro. Daarnaast moet het over een bedrag gaan van meer dan 220 euro. Alleen het slotje kom ik niet aan dat bedrag, maar wel met verwijderen na 12 maanden. De rechtsbijstandsverzekering stuurde eerst aan dat het factuurbedrag te klein is (141,80 euro). Na mijn verweer dat het inclusief het verwijderen meer dan 800 euro is, is het aangehouden. Maar afwachten of ik iets terug hoor van Enexis en of de rechtsbijstandsverzekering alsnog meegaat met mijn totaalkostenplaatje. Of dat ik alleen de strijd moet aangaanBram-Bos schreef op zondag 1 maart 2020 @ 21:59:
RBV is eigenlijk alleen van belang in de fase dat er daadwerkelijk een dagvaarding door Stedin zou worden overhandigd. Dan kun je een goede advocaat kiezen. Tot die tijd is deze zaak te complex voor de average rechtsbijstandsmedewerker.
ZuinigeRijder schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:33:
[...]
Voor mijn rechtsbijstandsverzekering geldt dat er bij een externe advocaat, ik een eigen risico heb van 250 euro. Daarnaast moet het over een bedrag gaan van meer dan 220 euro. Alleen het slotje kom ik niet aan dat bedrag, maar wel met verwijderen na 12 maanden. De rechtsbijstandsverzekering stuurde eerst aan dat het factuurbedrag te klein is (141,80 euro). Na mijn verweer dat het inclusief het verwijderen meer dan 800 euro is, is het aangehouden. Maar afwachten of ik iets terug hoor van Enexis en of de rechtsbijstandsverzekering alsnog meegaat met mijn totaalkostenplaatje. Of dat ik alleen de strijd moet aangaan
Soms lijkt het er wel op, dat je een rechtsbijstandsverzekering nodig hebt tegen je rechtsbijstandsverzekering.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT
@Bram-Bos Hoe plaats ik iets in 'mijn dossier'? Of bedoel je gewoon hier posten? En bedoel je met het inschakelen van de rechtsbijstandverzekering dat je dat het beste pas kan doen als de deurwaarders al bijna aan de deur staan?
Pak één post (bijvoorbeeld je eerste) en voeg je mailwisseling/briefwisseling (met vermelding datum) in via wijzigen. Het is handig om die mails tussen [ quote ] [/ quote] tags te plaatsen, zodat ze naar wens uitrol baar zijn, maar standaard niet te veel schermruimte innemen.Pieterd218 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:39:
Eind januari hebben we ons gascontract bij Greenchoice opgezegd, (precieze datum is helaas verloren gegaan). 07-02-2020 kregen we de eerste brief van Stedin. 11-02 brief 1b gestuurd.17-02 vond de mailwisseling plaats waarin ik uiteindelijk voorbeeldbrief 2b heb verstuurd. 21-02 kreeg ik de tweede brief van Stedin. Morgen wil ik nog een keer voorbeeldbrief 2b versturen.
@Bram-Bos Hoe plaats ik iets in 'mijn dossier'? Of bedoel je gewoon hier posten? En bedoel je met het inschakelen van de rechtsbijstandverzekering dat je dat het beste pas kan doen als de deurwaarders al bijna aan de deur staan?
RBV: ik zou ze nu gewoon op de hoogte stellen. Er is nog niks aan de hand, en bij Stedin loopt het vrijwel altijd dood, maar je weet maar nooit. Neem ze mee in je correspondentie, en laat ze vast meeleren. Laat je alleen niet afpoeieren in deze fase met een afkoopsom.
Prima alternatief zou zijn om ze pas te informeren als Stedin daadwerkelijk iets heeft gedaan en een factuur heeft verstuurd. Met uitzondering van @x-RaY99 is dat bij Stedin klanten verder nog nooit gebeurd.
Mooi werk.Interessant hoe Stedin zich nu weer uit 5.3 lult.Pieterd218 schreef op zondag 1 maart 2020 @ 23:08:
Bedankt Bram! Ik heb mijn eerste post aangepast met datums van de standaardbrieven en de precieze mailwisseling.
Twee adviezen nog:
- splits elke brief in een aparte quote/unquote en voorzie van datum
- haal je persoonsgegevens en adresgegevens uit die brieven.
Het heeft verder geen zin om nog eens 2b te sturen. Beter een maatwerk-reactie.
Zie dossier @x-RaY99 en @peterpijpelink voor materiaal.
Zo stil Bram dat ik ze alweer vergeten wasBram-Bos schreef op zondag 1 maart 2020 @ 20:47:
Wordt dinsdag 3 maart 6 weken
[ Voor 3% gewijzigd door Geander op 02-03-2020 08:16 ]
Lijkt er wel op. Krijg net een mail dat verzoek om rechtsbijstand niet gedekt is op grond van de polisvoorwaarden (factuur slotje is te laag). Ze negeren gewoon dat na 12 maanden ik alsnog voor verwijderen zou moeten betalen. Dat wordt alleen boksen tegen EnexisFreee!! schreef op zondag 1 maart 2020 @ 22:38:
[...]
offtopic:
Soms lijkt het er wel op, dat je een rechtsbijstandsverzekering nodig hebt tegen je rechtsbijstandsverzekering.

ZuinigeRijder schreef op maandag 2 maart 2020 @ 11:54:
[...]
Lijkt er wel op. Krijg net een mail dat verzoek om rechtsbijstand niet gedekt is op grond van de polisvoorwaarden (factuur slotje is te laag). Ze negeren gewoon dat na 12 maanden ik alsnog voor verwijderen zou moeten betalen. Dat wordt alleen boksen tegen Enexis
Of is het weer zoveelste aankondiging 😉🤔
Aankondiging Afsluiting
Beste meneer, mevrouw ,
Dossier:
Aansluitadres:
Elektriciteit:
EAN-code:
Meternummer:
Gas:
EAN-code:
Meternummer:
Stedin is uw energienetbeheerder. In uw regio zorgen wij dat u altijd over gas en elektriciteit beschikt om te wonen, werken en leven.
Wij hebben onze monteur opdracht gegeven elektriciteit en/of gas op uw adres af te sluiten
Bij ons is namelijk geen contract met een energieleverancier bekend. Elektriciteit en/of gas kunt u alleen behouden als uw energiecontract is ingegaan en door uw energieleverancier is bevestigd in het landelijk Centraal Aansluitingenregister.
Als u geen gebruik wilt maken de van de aansluiting(en) voor elektriciteit en/of gas op uw adres dan is het mogelijk om deze vrijwillig af te laten sluiten
Hiervoor brengen wij kosten in rekening. De kosten hiervoor kunt u terugvinden op www.stedin/tarieven/overige-tarieven
Uw gasaansluiting sluiten wij maximaal 12 maanden af
Wanneer u geen gebruik maakt van gas, maar de aansluiting (nog) niet wilt laten verwijderen, kunt u de aansluiting laten afsluiten voor een periode van maximaal 12 maanden. Het is aan u om een keuze te maken tussen het opnieuw aansluiten of definitief verwijderen van uw gasaansluiting binnen deze periode van 12 maanden. Aan beide opties zijn kosten verbonden.
Voor het maken van een afspraak kunt u contact opnemen met onze klantenservice
Deze is op werkdagen bereikbaar via telefoonnummer 088 896 39 63. Op onze website www.stedin.net/afsluiting kunt u meer lezen over het afsluitbeleid.
Met vriendelijke groet,
Afdeling Contractloos
Stedin Netbeheer B.V.
Blaak 8, 3011 TA Rotterdam | Postbus 49, 3000 AA Rotterdam
| www.stedin.net
Misschien dan nu toch maar even doen:
L.S. / Geachte heer/mevrouw …
Ik ontving op ##-##-20## een brief van u op mijn adres (kenmerk: ######), waarin u aangeeft dat u uw monteur opdracht heeft gegeven elektriciteit en/of gas op mijn adres af te sluiten, omdat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is.
Zoals ik het afgelopen jaar al diverse malen telefonisch heb aangegeven, is Stedin van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid.
Het is niet alleen handig om voor werkzaamheden binnenshuis een afspraak te plannen, het is u zelfs voorgeschreven op grond van artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode gas RNB.
Ik benadruk dat ik geen opdracht tot welke werkzaamheden dan ook geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren. Ik heb al meer dan een jaar geleden mijn leveringscontract voor gas opgezegd en tegelijkertijd met die opzegging mijn toenmalige energieleverancier gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Stedin, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013). Die ATO is dus al ruim een jaar geleden beëindigd.
In afwachting van uw initiatief tot het maken van een afspraak verblijf ik,
Met vriendelijke groet,
@kgkm
Ons inziens niet. Die tien werkdagen zijn de opzegtermijn voor de ATO. Netbeheerders proberen tegenwoordig de verwijdering van de aansluiting te promoveren tot 'voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen' ex art 3.6 AV, maar moeten zich vervolgens in bochten wringen waarom dat nooit kan in tien werkdagen na opzegging. Wij menen op goede gronden dat de handelingen die noodzakelijk zijn voor de beëindiging van de overeenkomst zeker niet afsluiting of verwijdering betreffen (o.a. omdat in de praktijk heel veel ATO's eindigen zonder afsluiting of verwijdering - nl. bij verhuizing).MantaMaartuh schreef op maandag 2 maart 2020 @ 13:17:
Maakt het moment eigenlijk nog uit dat je de eerste waarschuwing van de netbeheerder krijgt dat je geen abonnement hebt en waarin ze de keuzes geven omdat "het verplicht is", Stel dat is binnen 10 dagen opzegtermijn van de ATO?
Aanvullend op Bram: Wanneer de werkzaamheden een gevolg zouden zijn van de opzegging, dan is geen aanvullende keuze (= opdracht) vereist. Alleen al het feit dat er een keuze gemaakt kan worden, maakt dat de werkzaamheden niet rechtstreeks aan de opzegging volgens art. 3.6 verbonden zijn.
Dat artikel spreekt immers alleen over de voor opzegging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen. Als er een keuze is tussen optie A of B, dan is in elk geval één van die twee opties niet noodzakelijk. De meest beperkte uitvoering van de genoemde opties kan dan mogelijk wel noodzakelijk zijn, maar daar hoef je dan niet voor te kiezen. Die strikt noodzakelijke handelingen moet de netbeheerder immers ook zonder 'keuze' van de klant bij opzegging op eigen initiatief uitvoeren. Formeel moeten die handelingen binnen de opzegtermijn plaatsvinden.
[ Voor 24% gewijzigd door Ivow85 op 02-03-2020 14:51 ]
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Ik heb de eerste brief verstuurd naar Coteq.
Ik ontving op 18-02-2020 een brief van u op mijn adres -----------, waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.
Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 15-02-2020 opgezegd bij ----------. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik--------- gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis en Coteq, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.
Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.
U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
------------
Hun reactie is als volgt:
Geachte heer -----,
Hierbij ontvangt u onze inhoudelijke reactie op uw klacht d.d. 24 februari 2020.
U heeft op eigen initiatief uw contract met de leverancier opgezegd, waardoor Coteq Netbeheer dient over te gaan tot afsluiting. Dit kan binnenshuis, echter om veiligheidsredenen voor ten hoogste 12 maanden, dan wel buitenshuis, door verwijdering van de gasaansluiting. U betwist verschuldigdheid van kosten voor het een dan wel het ander. Uw stellingen gaan echter niet op, en wel gelet op artikel 5 lid 3 van de van toepassing zijnde algemene voorwaarden. De door u in stelling gebrachte termijn van 10 dagen heeft daar niets mee te maken. Het feit dat Coteq Netbeheer u van de gasvoorziening moet afsluiten is onmiskenbaar een gevolg van uw handelen of nalaten en mede aan u toerekenbaar. Ook uw veronderstelling dat artikel 2.9 lid 2 van de Tarievencode Gas eerst van toepassing zou zijn nadat u een opdracht heeft verleend is niet houdbaar. Hieronder volgen de genoemde artikelen.
- Artikel 5 van Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers van Coteq Netbeheer B.V.
Artikel 2.9 lid 2 Tarievencode Gas
Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst brengt de netbeheerder eventuele kosten voor het fysiek afschakelen of het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening bij de voormalig aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.10, eerste lid.
Coteq Netbeheer zal dan ook de procedure om tot afsluiting van uw gasvoorziening te komen onverwijld voortzetten en u de kosten daarvan in rekening brengen. Indien u niet voornemens bent binnen 12 maanden weer gas te gaan gebruiken, is het gunstiger voor u om direct de gasaansluiting te laten verwijderen. U dient dit echter wel zelf aan te geven.
Wij vertrouwen erop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u verder nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groet,
Hebben jullie een advies wat ik hier het beste op kan reageren?
Wat artikel 2.9.2 betreft zou ik ze fijntjes eraan herinneren dat in het door hen geciteerde artikel verwezen wordt naar artikel 2.10 waar een standaard-offerte voorgeschreven wordt.
[ Voor 8% gewijzigd door Bram-Bos op 02-03-2020 19:24 ]
Ik zie een 1:1 vergelijking tussen gas en electra dat deze aflsuitboetesituatie bij beide nutsen identiek zijn.
Gevalletje burgertje pesten..
Ik ga eens lekker dit topic doorlezen!
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
@Mbremer welkom in de wondere wereld van (Coteq) gasverlaters. @Bram-Bos heeft al mooie verwijzing en tips gegeven.Mbremer schreef op maandag 2 maart 2020 @ 17:05:
Goedemiddag allen,
Ik heb de eerste brief verstuurd naar Coteq.
Ik ontving op 18-02-2020 een brief van u op mijn adres -----------, waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.
Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 15-02-2020 opgezegd bij ----------. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik--------- gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Enexis en Coteq, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.
Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.9.2 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.
U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
------------
Hun reactie is als volgt:
Geachte heer -----,
Hierbij ontvangt u onze inhoudelijke reactie op uw klacht d.d. 24 februari 2020.
U heeft op eigen initiatief uw contract met de leverancier opgezegd, waardoor Coteq Netbeheer dient over te gaan tot afsluiting. Dit kan binnenshuis, echter om veiligheidsredenen voor ten hoogste 12 maanden, dan wel buitenshuis, door verwijdering van de gasaansluiting. U betwist verschuldigdheid van kosten voor het een dan wel het ander. Uw stellingen gaan echter niet op, en wel gelet op artikel 5 lid 3 van de van toepassing zijnde algemene voorwaarden. De door u in stelling gebrachte termijn van 10 dagen heeft daar niets mee te maken. Het feit dat Coteq Netbeheer u van de gasvoorziening moet afsluiten is onmiskenbaar een gevolg van uw handelen of nalaten en mede aan u toerekenbaar. Ook uw veronderstelling dat artikel 2.9 lid 2 van de Tarievencode Gas eerst van toepassing zou zijn nadat u een opdracht heeft verleend is niet houdbaar. Hieronder volgen de genoemde artikelen.
- Artikel 5 van Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers van Coteq Netbeheer B.V.
Artikel 2.9 lid 2 Tarievencode Gas
Bij de beëindiging van de aansluitovereenkomst brengt de netbeheerder eventuele kosten voor het fysiek afschakelen of het verwijderen van de aansluiting via een eenmalige bijdrage in rekening bij de voormalig aangeslotene, met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie zoals beschreven in artikel 2.10, eerste lid.
Coteq Netbeheer zal dan ook de procedure om tot afsluiting van uw gasvoorziening te komen onverwijld voortzetten en u de kosten daarvan in rekening brengen. Indien u niet voornemens bent binnen 12 maanden weer gas te gaan gebruiken, is het gunstiger voor u om direct de gasaansluiting te laten verwijderen. U dient dit echter wel zelf aan te geven.
Wij vertrouwen erop u hiermede voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u verder nog vragen hebben, neemt u dan gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groet,
Hebben jullie een advies wat ik hier het beste op kan reageren?
Overigens heeft Coteq in afgelopen 15 maanden wel iets geleerd: ze geven nu al direct in het begin een verwijzing naar artikelen, waar ze bij andere gasverlaters als @zonetjes, @Consulectro en mij tot 14 maanden nodig hadden om tot 'iets' concreets te komen.
Overigens staat dat geheel los van de inhoud van het bericht van Coteq; die slaat nog steeds als een tang op een varken.
Loria 6010 met HCTM | 300l SWW zonneboiler | 27 kWp PV | gasloos
Beste mensen van Coteq
Hartelijk dank voor uw reactie op mijn bericht (dat geen klacht was) d.d. 24 feb 2020.
Uw reactie bevat in feite twee punten:
1. Ik zou moeten betalen op grond van artikel 5.3 (ik neem aan: sub b) omdat "Het feit dat Coteq Netbeheer [mij] van de gasvoorziening moet afsluiten ... onmiskenbaar een gevolg [is] van [mijn] handelen of nalaten en mede aan [mij] toerekenbaar."
2. U bestrijdt mijn lezing van artikel 2.9.2 Tarievencode Gas dat dit artikel een voorafgaande opdracht impliceert, stelt zelfs dat die lezing 'niet houdbaar' is, maar onderbouwt dit verder geheel niet.
Graag reageer ik als volgt
a. U negeert mijn verwijzing naar artikel 3.6 van de AV volledig. Dat is waarschijnlijk niet voor niets, omdat in artikel 3.6 de opzeggingsbevoegdheid wordt geregeld voor elk der partijen, die trouwens ook in de ATO zelf wordt genoemd. Die ATO heb ik per xx-yy-2020 opgezegd, en die ATO is conform artikel 3.6 tien werkdagen nadien beëindigd. De ATO én de AV (in artikel 3.6) scheppen de expliciete bevoegdheid tot opzegging, zonder enige indicatie dat er kosten verbonden zouden zijn aan die opzegging.
b. De ATO is bovendien reeds beëindigd. U kunt dus geen beroep meer doen op bepalingen in de Algemene Voorwaarden behorend bij die ATO.
c. Zelfs al zou de ATO nog niet zijn beëindigd, dan nog kan artikel 5.3 AV geen grondslag vormen voor het in rekening brengen van kosten voor deze werkzaamheden. Er is namelijk geen dwingend causaal verband tussen mijn opzegging van de ATO en het verwijderen door Coteq. In de meeste gevallen dat een ATO wordt opgezegd (bv. bij verhuizing naar een andere regio) verwijdert Coteq de gasaansluiting helemaal niet. De verwijdering is dus geen dwingend gevolg van mijn handelen (de rechtmatige opzegging van de ATO) maar van een beleidskeuze van uzelf.
Ik bestrijd uw stelling dus dat "Het feit dat Coteq Netbeheer [mij] van de gasvoorziening moet afsluiten ... onmiskenbaar een gevolg [is] van [mijn] handelen of nalaten en mede aan [mij] toerekenbaar." Dat gevolg is geheel niet onmiskenbaar.
d. Daarnaast zou het een volstrekt verrassend beding zijn, als een rechtmatige opzegging conform artikel 3.6 tot gevolg zou hebben dat artikel 5.3 lid b in werking zou treden. Dit is een volstrekt onheldere koppeling, die ik niet had kunnen weten. En zoals u weet: verrassende bedingen binden niet. Deze onduidelijkheid is bovendien in strijd met artikel 52.b.1 van de Gaswet.
e. De Tarievencode Gas tenslotte is een gedragscode voor de netbeheerders, waaraan alleen de netbeheerders gebonden zijn (zie artikel 1.1 van de Tarievencode Gas). Artikel 2.9.2 beschrijft slechts hóe bedragen worden berekend en in rekening gebracht, áls er sprake is van dergelijke kosten. Tot slot schrijft artikel 2.9.2 de toepassing van een standaardofferte voor (zoals aangegeven in artikel 2.10 én 2.12), waarmee duidelijk wordt dat dit artikel wel degelijk een voorafgaande opdracht van mij impliceert voordat dit artikel überhaupt van toepassing is. Ik verwijs u voor een verdere verdieping op dit punt naar het lezenswaardige artikel 'De Tarievencode Gas ontcijferd' (Bos 2020), dat u kunt vinden op https://www.polderhuis.or...ode-Gas-ontcijferd-v3.pdf. Ik voeg voor de goede orde ook een kopie bij als bijlage. Ik kan zijn betoog van harte onderschrijven.
Tot slot
Hoewel de ATO dus al is beëindigd, blijft u van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Mijn contactgegevens vindt u onderaan deze brief. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet
@MBremer
Zal ik hierop reageren en verwijzen naar mijn reactie van 18-2-2020 die ter kennisgeving is aangenomen?
Factuur betwisten, omdat je geen opdracht hebt gegeven voor deze werkzaamheden, en vooral verwijzen naar je (uitgebreidere) inhoudelijke reactie van 12-2-2020. Inspiratie voor betwistingen volop in het overzicht werkzaamheden en facturen.Joop 1005 schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:18:
Vandaag (2-3-2020) Factuur gekregen van Rendo betreffende de verwijdering, vervaldatum 1-4-2020.
Zal ik hierop reageren en verwijzen naar mijn reactie van 18-2-2020 die ter kennisgeving is aangenomen?
Nee, zelfde verhaal, bij de hoofdkabel (4x50mm²) wordt hij afgekoppeld. De huisaansluitkabel wordt meestal gelaten (spanningsloos) als hij langer dan een paar meter is of lastig ligt. Permanent verzegelen is geen optie. Ik spreek dan uit ervaring regio NH. Dit is als er geen contract meer is, een wanbetaler is weer een ander verhaal.hesselbeertje schreef op maandag 2 maart 2020 @ 20:13:
Voor zover ik weet kan een electra aansluiting gewoon verzegeld worden voor een fatsoenlijke prijs. Of laten bestaan met contract zonder verbruik, zolang er een woonfunctie is heb je teruggave energiebelasting en levert ie geld op
AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning
Off-topic: Wil je geheel van het elektra-net af gaan dan?Tijgert schreef op maandag 2 maart 2020 @ 19:40:
Ik val zomaar het topic binnen omdat ik met hetzelfde probleem zit met electra..
Ik zie een 1:1 vergelijking tussen gas en electra dat deze aflsuitboetesituatie bij beide nutsen identiek zijn.
Gevalletje burgertje pesten..
Ik ga eens lekker dit topic doorlezen!
Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 14500 Wp (6100 Oost en 8400 West)
Nee, het is onze VVE. We hebben 3 portieken met 3 meterkasten. Die zijn ondertussen naar elkaar doorgetrokken en we betrekken stroom van 1 meterkast. Die andere twee kunnen dus afgesloten worden.Remco45 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:32:
[...]
Off-topic: Wil je geheel van het elektra-net af gaan dan?
Maar dan komen de nieuwe regels om de hoek kijken die dat opeens niet toestaan want of lappen of na een jaar weer aansluiten. Je komt dus niet af van je nuts zonder flink te lappen, schofterig.
Twee jaar terug wilde ik mijn stroom afsluiten in de garage omdat ik die had doogetrokken. Mannetje komt langs, knip knip knijp knijp en klaar was het. Niks moest weg, laat maar hangen voor als ik het weer wil.
En nu... conjo's.
Medion X40 watercooled laptop, i9+4090, met Eluktro bios, 32GB DDR5 6400, 2x8TB MP600 Pro XT, 32" UHD monitor en wat kekke Logitech spullen.
er is toch een aardig verschil tussen van het gas gaan en van de elektra.Tijgert schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 09:37:
[...]
Nee, het is onze VVE. We hebben 3 portieken met 3 meterkasten. Die zijn ondertussen naar elkaar doorgetrokken en we betrekken stroom van 1 meterkast. Die andere twee kunnen dus afgesloten worden.
Maar dan komen de nieuwe regels om de hoek kijken die dat opeens niet toestaan want of lappen of na een jaar weer aansluiten. Je komt dus niet af van je nuts zonder flink te lappen, schofterig.
Twee jaar terug wilde ik mijn stroom afsluiten in de garage omdat ik die had doogetrokken. Mannetje komt langs, knip knip knijp knijp en klaar was het. Niks moest weg, laat maar hangen voor als ik het weer wil.
En nu... conjo's.
dit zit dan wel aardig in de belasting die er op zit.
ik leg uit:
als je 0 kWh per jaar uit de elektra aansluiting haalt.
dan betaal je ongeveer:
235€ netbeheerder kosten (even opzoeken hoeveel dat is voor jouw lokatie.)
30-60€ leverancier kosten. (bij welke leverancier heb je het contract.)
dus je betaald er ongeveer een 265-295€ voor de aansluiting.
maar iedere burger heeft het recht om een gedeelte van zijn energie, belasting vrij te mogen kopen.
zeg maar de basis behoefte.
omdat niet iedereen een gas aansluiting heeft (denk ook aan stads verwarming) word dit gehele bedrag van je elektra aansluiting af getrokken.
en dit word afgetrokken ongeacht hoeveel je gebruikt.
dit bedrag is dit jaar vast gesteld op € 435,68 ex BTW.
dus € 527.17 inc BTW
en dan krijg je dus € 265-295 - € 527.17 = € 232,17 - 262,17
en dit krijg je gewoon uitbetaald door de leverancier.
bron:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
dus financieel gezien, waarom wil je 2x +/-250€ weg gooien als je die gewoon kunt krijgen.
een elektra aansluiting hebben levert gewoon weg geld op.
(jep het klinkt vreemd, maar zo zijn de regels.)
edit:
dit een "Gevalletje burgertje pesten.." noemen vind ik dan wel een beetje vreemd.
persoonlijk is het wel prettig dat ik 250€ van de regering krijg om een elektra aansluiting te hebben.
als je er dan ook nog elk jaar een beetje moeite in stopt, en je vangt ook nog een welkomst bonus door dat je overstapt, verdien je al snel een extra 100€ er bij.
dus ook de leveranciers doen burgertje pesten?
[ Voor 11% gewijzigd door migjes op 03-03-2020 10:35 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Dafuq? We KRIJGEN geld met die twee aansluitingen? Daar gaan we dan even achteraan dan...migjes schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:23:
[...]
er is toch een aardig verschil tussen van het gas gaan en van de elektra.![]()
dit zit dan wel aardig in de belasting die er op zit.
ik leg uit:
als je 0 kWh per jaar uit de elektra aansluiting haalt.
dan betaal je ongeveer:
235€ netbeheerder kosten (even opzoeken hoeveel dat is voor jouw lokatie.)
30-60€ leverancier kosten. (bij welke leverancier heb je het contract.)
dus je betaald er ongeveer een 265-295€ voor de aansluiting.
maar iedere burger heeft het recht om een gedeelte van zijn energie, belasting vrij te mogen kopen.
zeg maar de basis behoefte.
omdat niet iedereen een gas aansluiting heeft (denk ook aan stads verwarming) word dit gehele bedrag van je elektra aansluiting af getrokken.
en dit word afgetrokken ongeacht hoeveel je gebruikt.
dit bedrag is dit jaar vast gesteld op € 435,68 ex BTW.
dus € 527.17 inc BTW
en dan krijg je dus € 265-295 - € 527.17 = € 232,17 - 262,17
en dit krijg je gewoon uitbetaald door de leverancier.
bron:
https://www.belastingdien...3b-4c97-bc7a-802790bd1110
dus financieel gezien, waarom wil je 2x +/-250€ weg gooien als je die gewoon kunt krijgen.
een elektra aansluiting hebben levert gewoon weg geld op.![]()
(jep het klinkt vreemd, maar zo zijn de regels.)
edit:
dit een "Gevalletje burgertje pesten.." noemen vind ik dan wel een beetje vreemd.
persoonlijk is het wel prettig dat ik 250€ van de regering krijg om een elektra aansluiting te hebben.
als je er dan ook nog elk jaar een beetje moeite in stopt, en je vangt ook nog een welkomst bonus door dat je overstapt, verdien je al snel een extra 100€ er bij.
dus ook de leveranciers doen burgertje pesten?
28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...
jep iedere elektra aansluiting krijgt ongeveer 250€ korting (na aftrek kosten.)Tijgert schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 10:48:
[...]
Dafuq? We KRIJGEN geld met die twee aansluitingen? Daar gaan we dan even achteraan dan...
zolang je maar 0kWh gebruikt van de aansluiting.
helaas heb je ook nog een beetje de praktijk, waardoor het lastig te zien is.
voorbeeld:
ik zelf gebruik 6000kWh per jaar, en ik wek met mijn zonnepanelen 6000kWh op.
dus ik moet 0kWh afrekenen.
er is haast geen leverancier te vinden die <20€ per maand aan voorschot vraagt.
dus ik betaal 12x20€ per maand, maar na een jaar krijg ik.
250€ + (12x20€) = 490€ terug.
ik gebruik helaas nog een 300m3 gas doordat ik veel met een warmtepomp doe.
(dit jaar door de winter(welke winter
probeer het maar eens op b.v.: www.gaslicht.nl
vul daar in 1kWh gebruikt (anders snapt die berekening het niet als je 0kWh invult.)
en een 250m3 gas.
dan weet je ongeveer wat ik betaal.
(en jep, scheppen die welkomst bonus, heb ik wel verdiend vind ik.
ik wil wel van het gas af, maar twijfel nog een beetje.
(dit komt doordat ik ook geen hypotheek meer heb, en dus rond aan het kijken ben voor een nieuw huis.
dus ja, ga ik deze rompslomp nog doen voor dit huis?)
@hesselbeertje
tja bij sommige mensen valt het kwartje soms wat later.
[ Voor 3% gewijzigd door migjes op 03-03-2020 11:07 ]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)
Niet iedere aansluiting. Alleen als het een aansluiting 'een verblijfsfunctie heeft'. Garageboxen e.d. officieel niet, al klopt er van die registratie vaak niet veel en zie ik regelmatig ook boxen met teruggave energiebelasting.migjes schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:04:
[...]
jep iedere elektra aansluiting krijgt ongeveer 250€ korting (na aftrek kosten.)
zolang je maar 0kWh gebruikt van de aansluiting...
Dus eerst je afrekening checken! De post heet 'vermindering energiebelasting'
Zie ook https://www.essent.nl/con...lden-verblijfsfunctie.pdf
[ Voor 15% gewijzigd door hesselbeertje op 03-03-2020 11:08 ]
@Tijgerthesselbeertje schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 11:06:
[...]
Niet iedere aansluiting. Alleen als het een aansluiting 'een verblijfsfunctie heeft'. Garageboxen e.d. officieel niet, al klopt er van die registratie vaak niet veel en zie ik regelmatig ook boxen met teruggave energiebelasting.
Dus eerst je afrekening checken! De post heet 'vermindering energiebelasting'
Zie ook https://www.essent.nl/con...lden-verblijfsfunctie.pdf
jep, hoe is het geregeld bij de VVE in dit geval.
verblijfs-functie of niet, dat is een goede vraag.
en kan veel uitmaken.
dus soms kan het toch interessant zijn om die aansluiting weg te doen.
(of de aansluiting te gebruiken voor een postcode roos model, en dan het dak vol gooien met panelen.
of gewoon niet te moeilijk doen en gewoon geld verdienen voor de VVE.
met de lage prijzen van vandaag de dag is dat ook goed te doen.
De stroomwereld bruist van de activiteit en de krant van vrijdag getuigde hiervan. Een consortium van partijen wil in de Eemshaven de grootste waterstoffabriek van Europa bouwen. Spoorbeheerder ProRail heeft laten uitrekenen dat Europa 10 procent op de CO2-uitstoot van vliegreizen kan besparen door vaker de trein te pakken. De investeringen van stroombedrijven in het elektriciteitsnetwerk verdubbelen de komende jaren.
Wie gaat dat allemaal betalen? U en ik natuurlijk, want als puntje bij het paaltje komt, is de rekening voor de elektrificatie van Nederland voor de burger, als belastingbetaler of als consument. Maar wat dichter bij het hier en nu (als puntje nog niet bij het paaltje is) is er toch iets geks aan de hand. En wel met de nota’s die we als stroomconsumenten krijgen van de netbeheerders. Die rekeningen zijn gek hoog.
Hoe werkt de economie van stroomnetbeheerders? De stroomproducenten in Nederland zijn allemaal geprivatiseerd en verkocht. Het stroomnetwerk, de infrastructuur, bleef in publieke handen. De aandelen van regionale netwerkbedrijven als Enexis, Stedin en Alliander zijn bezit van gemeenten en provincies. Omdat deze bedrijven monopolist zijn in het gebied waar ze een netwerk bezitten, worden de prijzen gereguleerd door de Autoriteit Consument en Markt (ACM). Prima geregeld allemaal, in theorie.
Maar wat lazen we in de Volkskrant vrijdag? Terwijl die regionale netwerkbedrijven fors moeten investeren in uitbreiding, keren ze vrolijk dividend uit aan hun aandeelhouders, gemeenten en provincies dus. En niet zo zuinig ook.
Ik pakte er, als voorbeeld, het jaarverslag van Alliander even bij. De baas aldaar heet Ingrid Thijssen en ze volgt Hans de Boer binnenkort op als voorzitter van werkgeversclub VNO-NCW, werd deze week bekend. Omzet in 2019: 2 miljard euro. Resultaat voor winstbelasting: 328 miljoen euro. Nettowinst: 253 miljoen euro. Dividend voor de aandeelhouders: 113,6 miljoen euro.
Aan deze getallen zijn twee zaken opmerkelijk. De hoogte van de winst, én de hoogte van de dividenduitkering.
De winstmarge van Alliander in 2019 (bruto 16 procent, netto 13 procent) is aanmerkelijk hoger dan in veel andere bedrijfstakken waar wel de tucht van de markt geldt. In de retail, bij supermarkten, in het transport om een paar voorbeelden te noemen, zouden ze bij zulke marges een gat in de lucht springen. Als daar 5 procent marge wordt geboekt, gaat de vlag al uit.
Terwijl de stroomconsument dus een hoge rekening betaalt, doet toezichthouder ACM blijkbaar een dutje.
Maar wacht eens. Het zou toch kunnen zijn dat een bedrijf als Alliander vet op de botten moet kweken om de hoge investeringen in netwerken te kunnen doen die nodig zijn voor de elektrificatie van Nederland?
Dat zou kunnen, maar dat doet Alliander dus niet. Want als er eigen vermogen moest worden opgebouwd zou het bedrijf de hele nettowinst uit 2019 toevoegen aan het eigen vermogen. Op basis van dat toegenomen eigen vermogen kon dan extra geld worden geleend. En met dat extra geld konden de investeringen worden gedaan voor een verduurzaming van de Nederlandse energiesector. In plaats hiervan keert Alliander dus bijna de helft van de nettowinst uit aan de aandeelhouders.
Consumenten betalen bij Alliander dus niet extra om een bijdrage te leveren aan de vergroening van Nederland; nee, ze betalen teveel om de provincie- en gemeentekassen te spekken.
Kan iemand bij de toezichthouder ACM een wekker laten afgaan?
niekovk schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 12:05:
Enigszins off-topic, maar in navolging van de ingezonden brief van @Stoofie. ik wist dat ik er van het weekend ergens iets over gelezen had, maar kon er niet opkomen. Nu kwam ik het stuk toevallig weer tegen, een column in de economiesector in de Volkskrant over netbeheerders en hun winsten:
[...]
En dan vermeldt dat artikel nog niets over de bonussen voor de top.
The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long
Wise enough to play the fool
Verwijderd
Sinds 1 januari 2020 zijn wij gasloos. Wij willen natuurlijk van onze gasmeter af. Maar oh wat wordt daar veel geld voor gevraagd bij Liander (€722) . Natuurlijk wil ik van het gascontract af. Maar ik vind het ook wel eng om met Liander in conclaaf te gaan over het verwijderen van de gasmeter. ( Wat ik natuurlijk niet betalen wil 😁). Omdat het topic zo groot is, vind ik het lastig om alles terug te vinden. Zijn er mensen die mij tips en wegwijs willen maken hoe ik dit het beste aan kan pakken. Opzegbrieven e.d. of linkjes waar ik alles kan vinden.
Mag natuurlijk in een pb.
Met vriendelijke groet Lau.
Ik zou zeggen, lees de allereerste post eens rustig door. Daar staat alles in wat je zoekt.Verwijderd schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:11:
Hallo allemaal,
Sinds 1 januari 2020 zijn wij gasloos. Wij willen natuurlijk van onze gasmeter af. Maar oh wat wordt daar veel geld voor gevraagd bij Liander (€722) . Natuurlijk wil ik van het gascontract af. Maar ik vind het ook wel eng om met Liander in conclaaf te gaan over het verwijderen van de gasmeter. ( Wat ik natuurlijk niet betalen wil 😁). Omdat het topic zo groot is, vind ik het lastig om alles terug te vinden. Zijn er mensen die mij tips en wegwijs willen maken hoe ik dit het beste aan kan pakken. Opzegbrieven e.d. of linkjes waar ik alles kan vinden.
Mag natuurlijk in een pb.
Met vriendelijke groet Lau.
All-electric.
28 x PVT (305 Wp)+ Energiehek 14 mtr + WP + boiler
[ Voor 92% gewijzigd door teacher op 04-03-2020 00:32 ]
Ik denk deze reactie te gaan versturen, nog suggesties?Bram-Bos schreef op maandag 2 maart 2020 @ 23:26:
[...]
Factuur betwisten, omdat je geen opdracht hebt gegeven voor deze werkzaamheden, en vooral verwijzen naar je (uitgebreidere) inhoudelijke reactie van 12-2-2020. Inspiratie voor betwistingen volop in het overzicht werkzaamheden en facturen.
Geachte heer XXXXXXXXXX,
Onlangs heb ik een factuur met factuurnummer XXXXXXXXX ontvangen voor de werkzaamheden aan jullie gasnet. Het betreft hier werkzaamheden die geheel en al op initiatief van Rendo hebben plaatsgevonden. Ik heb daar vanzelfsprekend aan meegewerkt, omdat de betreffende gasaansluiting eigendom van Rendo is.
Voor deze werkzaamheden heb ik geen opdracht gegeven. Op 12 februari j.l. heb ik u via een schrijven met ref. "antwoord op uw mail 10-02-2020" kenbaar gemaakt dat er geen rechtsgrond is om deze kosten op mij te verhalen. Op mijn schrijven heb ik nog geen inhoudelijke reactie mogen ontvangen.
Uw reactie op deze uitgebreide argumentatie:
Wij hebben uw argumentatie bestudeerd. Wij zien geen aanleiding om ons standpunt, zoals geformuleerd in onze e-mail en bijbehorende bijlage van 10 februari jl., te wijzigen.
Factuur XXXXXXXXX wordt dan ook door mij betwist.
Met vriendelijke groet,
XXXXXXXXX
Nu heb ik dit topic al een poos niet meer actief gevolgd, maar wordt het nu tijd om een brief te sturen met betwisting van de kosten? Voorbeeld brief welke?
/f/image/thMZSVyTidcQkrUwOWBvuDmQ.jpg?f=fotoalbum_small)
/f/image/SloZbV5LTlIqQp6DmxviSYcc.jpg?f=fotoalbum_small)
Dus schijnbaar hebben ze het bakje “moeilijke gevallen” opnieuw in het proces geduwd. Want dossiernummer is identiek.
Wat is nu een slimme reactie. Alleen verwijzen naar eerdere communicatie?
[ Voor 120% gewijzigd door Babbel1 op 03-03-2020 19:37 ]
Pv 4KwP, Atlantic WPB, Techneco Loria 8kw, gasloos sinds 29-8-2019
Wil je van de meter af, of van de kosten? Indien het eerste, dan zul je toch echt opdracht moeten geven en betalen. Indien het tweede, dan de stappen zoals in de openingspost volgen en hier een dossier aanmakenVerwijderd schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 14:11:
Wij willen natuurlijk van onze gasmeter af....
Met een beetje geluk halen ze dan ook de meter wel weg, maar daar ben je niet zeker van. Het kan ook met een slotje 'opgelost' worden.
Ik post hier te behoeve van mijn schoonvader. Hij is sinds 1 feb ook volledig gasloos en heeft sinds dien ook geen overeenkomst meer voor gas. Naast zijn eerste liefdesbrief van Enexis heeft hij het volgende punt waar hij nu tegen aanloopt.
Hij is voornemens om via de beschreven route kosteloos of voor een redelijke vergoeding zijn gasleiding en meter te laten verwijderen. Hij heeft, zoals aangegeven, al zijn eerste brief gehad dat hij wordt verzocht voor termijn X een nieuwe aansluiting te nemen.
Echter kreeg hij van de week ook een brief binnen dat Enexis werkzaamheden gaat uitvoeren in zijn straat. De complete leidingen tot aan de meter vervangen omdat deze blijkbaar niet meer voldoen. Tevens is zijn meter een jaar geleden zijn meter vervangen voor een slimme meter.
Nu zit hij met het volgende:
Aangezien de werklui de leiding compleet moeten weghalen wil hij zijn kans schoon zien. Hij wilt de oude leiding laten verwijderen, maar hij wilt dan voorkomen dat ze een nieuwe leiding leggen.
Heeft iemand deze situatie al eens mee gemaakt?
Hoe is dit toen verlopen en hebben jullie toevallig pointers waar hij op zou moeten letten?
Ik hoop dat iemand hem kan helpen in zijn situatie.
Alvast super bedankt namens mijn schoonvader en mij.
Volgende: Vandebron heeft bevestigd mijn gascontract beëindigd per 31-12-2019. Opgezegd per 14 december 2019.
"Naar aanleiding van eerder contact inzage het stopzetten van je gascontract stuur ik deze mail. Middels deze mail wil ik je laten weten dat we sinds 31-12-19 zijn gestopt met het beleveren van de gasaansluiting. Mogelijke gevolgen zijn zoals eerder vermeld voor eigen rekening. "
Ik had gevraagd de ATO en het contract per 31-01-2020 te beëindigen, na wat emails hebben ze dus per 31-12-2019 beëindigd. Nu krijg ik de eindafrekening en wordt er over de maand januari 2020 zowel vaste leveringskosten en netbeheerskosten gerekend (totaal € 21,03).
Vraag is nu : het contract is beëindigd door Vandebron op 31-12-2019, is hiermee dan ook de ATO beëindigd? Indien ja (volgens mij dan) dan brengen ze mijns inziens ten onrechte deze bedragen in rekening, toch?
Gaat weliswaar niet om een wereldbedrag maar om het principe.
Gaarne jullie reactie.
28 x PVT (305 Wp)+ Energiehek 14 mtr + WP + boiler
Wijs ze op hun eigen bericht, dat het gascontract per 31-12 is beeindigd, en vraag meteen een bevestiging dat de ATO is opgezegd.
Alle kosten die volgen uit het eventueel niet opzeggen van de ATO zijn voor hun eigen rekening.
Uiteraard eis je het onterecht afgeschreven bedrag terug.
gasexit schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 23:16:
Misschien off topic , maar heeft er wel mee te maken.
Volgende: Vandebron heeft bevestigd mijn gascontract beëindigd per 31-12-2019. Opgezegd per 14 december 2019.
"Naar aanleiding van eerder contact inzage het stopzetten van je gascontract stuur ik deze mail. Middels deze mail wil ik je laten weten dat we sinds 31-12-19 zijn gestopt met het beleveren van de gasaansluiting. Mogelijke gevolgen zijn zoals eerder vermeld voor eigen rekening. "
Ik had gevraagd de ATO en het contract per 31-01-2020 te beëindigen, na wat emails hebben ze dus per 31-12-2019 beëindigd. Nu krijg ik de eindafrekening en wordt er over de maand januari 2020 zowel vaste leveringskosten en netbeheerskosten gerekend (totaal € 21,03).
Vraag is nu : het contract is beëindigd door Vandebron op 31-12-2019, is hiermee dan ook de ATO beëindigd? Indien ja (volgens mij dan) dan brengen ze mijns inziens ten onrechte deze bedragen in rekening, toch?
Gaat weliswaar niet om een wereldbedrag maar om het principe.
Gaarne jullie reactie.
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Verwijderd
hesselbeertje schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:30:
[...]
Wil je van de meter af, of van de kosten? Indien het eerste, dan zul je toch echt opdracht moeten geven en betalen. Indien het tweede, dan de stappen zoals in de openingspost volgen en hier een dossier aanmaken![]()
Met een beetje geluk halen ze dan ook de meter wel weg, maar daar ben je niet zeker van. Het kan ook met een slotje 'opgelost' worden.
Verwijderd
Wat hij bedoelt is of je perse van je meter af wil of gewoon geen gas meer wil gaan gebruiken.Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 07:52:
Misschien dat ik deze topic dan verkeerd begrijp. Er staat toch gratis van je gas af, of toch niet?
[...]
Wat ik er van begrepen heb is het in theorie natuurlijk de meest voor de hand liggende oplossing, maar ligt het in de praktijk een stuk moeilijker omdat de afdelingen van de de netbeheerder intern niet echt lijken te communiceren en zich er niet druk over lijken te maken of kosten voor de consument bespaart kunnen worden.RoasteR87 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:02:
Hoe is dit toen verlopen en hebben jullie toevallig pointers waar hij op zou moeten letten?
Desondanks zou ik het gewoon aan de netbeheerder voorstellen en je kan het ook nog eens met de uitvoerder bespreken. Dat laatste is wel ingewikkelder, want die moet natuurlijk gewoon zijn opdracht uitvoeren en die is "vervang de leidingen" en niet "vervang bijna alle leidingen en haal er 1tje weg".
Ik zou een aangetekende brief sturen waarin je aangeeft dat het prima is dat de oude leidingen op initiatief van de netbeheerder van het perceel worden verwijderd, maar dat je geen toestemming geeft voor aanleg van nieuwe leidingen op het perceel en in de woning omdat je daar geen gebruik van maakt. Benadruk in je brief dat je gezien de huidige situatie van een gasloos huis je graag de netbeheerder onnodige kosten bespaart.RoasteR87 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:02:
Beste allen,
Ik post hier te behoeve van mijn schoonvader. Hij is sinds 1 feb ook volledig gasloos en heeft sinds dien ook geen overeenkomst meer voor gas. Naast zijn eerste liefdesbrief van Enexis heeft hij het volgende punt waar hij nu tegen aanloopt.
Hij is voornemens om via de beschreven route kosteloos of voor een redelijke vergoeding zijn gasleiding en meter te laten verwijderen. Hij heeft, zoals aangegeven, al zijn eerste brief gehad dat hij wordt verzocht voor termijn X een nieuwe aansluiting te nemen.
Echter kreeg hij van de week ook een brief binnen dat Enexis werkzaamheden gaat uitvoeren in zijn straat. De complete leidingen tot aan de meter vervangen omdat deze blijkbaar niet meer voldoen. Tevens is zijn meter een jaar geleden zijn meter vervangen voor een slimme meter.
Aangezien de werklui de leiding compleet moeten weghalen wil hij zijn kans schoon zien. Hij wilt de oude leiding laten verwijderen, maar hij wilt dan voorkomen dat ze een nieuwe leiding leggen.
De brief stuur je naar de afdeling die de werkzaamheden wil komen uitvoeren. Een kopie mail je naar zowel de afdeling die de werkzaamheden in de straat regelt als de afdeling die jou geld probeert af te troggelen.
Vorige woning sinds 2017 gasvrij zonder rekening van Liander. 2022 Doen we het kunstje opnieuw bij Enexis.
Dit topic is bedoeld om gratis van de vaste kosten voor de gasaansluiting af te komen. De gasaansluiting zelf is en blijft eigendom van de netbeheerder. Wanneer die netbeheerder ondanks het ontbreken van een contract de gasaansluiting niet kosteloos wil verwijderen, dan heeft de netbeheerder het recht om de gasaansluiting te laten hangen. Die toestemming is immers aan de netbeheerder verleend toen de gasaansluiting in een grijs verleden is aangevraagd.Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 07:52:
Misschien dat ik deze topic dan verkeerd begrijp. Er staat toch gratis van je gas af, of toch niet?
[...]
Onze visie is ook dat de netbeheerders vooral efficiënt te werk moeten gaan. Dat is niet door bij elke individuele gasloze de meter en aansluitleiding te komen verwijderen. Maar door juist alles te laten liggen totdat in de hele straat het gasnet verwijderd of vernieuwd gaat worden.
Wil je zelf echt fysiek van de gasmeter af, dan is onze visie dat je daar dan zelf om moet vragen en ook voor moet betalen. Vandaar de vraag of je alleen van het gas contract af wil of dat je echt wil dat de meter verwijderd wordt.

Weer meer van hetzelfde. Zo jammer...
Woning 2006, gasloos sinds okt 2019 dmv, 10.5Kw Vaillant Arotherm 115/2 A 400V + 400L Boiler incl zonnecollectoren + 9.79 kWp PV panelen
Wie bepaald wat ""voor zover mogelijk"" is ??. De netwerkbeheerder natuurlijk. Dan zou het zomaar kunnen zijn dat het niet mogelijk is. Dus je betaald voor verwijdering, alleen de verwijdering van de leiding wordt niet uitgevoerd. Wel een goede reden om niet te betalen. Want je gaat niet betalen voor werkzaamheden die niet zijn uitgevoerd,.
Ik kan me zo voorstellen dit dit ook de Liander gedachte bij @Stoofie is geweest.
Begin even met het lezen van de topicstart, dan weet je alles wat je moet weten.Verwijderd schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 07:52:
[...]
Nu heb ik ondertussen via de post mijn 1e herinnering gekregen.
Moet ik hier op reageren of gewoon de reactie afwachten van de 2e mail(brief)
Wel weer grappig dat ze als enige grond voor het betalen van de kosten artikel 2.5.1.12 van de TCG van stal halen. Dat artikel is inmiddels hernummerd tot 2.9.2 en verwijst naar artikel 2.10 waarin de toepassing van een standaard-offerte wordt voorgeschreven. Er zijn diverse reacties die hierop ingaan, die je kunt gebruiken, evenals een verwijzing naar het stuk De Tarievencode Gas ontcijferd.Langerij schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 10:13:
En we zijn er weer, het was een tijdje stil rondom mijn dossier, maar heb zowaar weer een mooi epistel mogen ontvangen van Enexis.
[Afbeelding]
[Afbeelding]
Weer meer van hetzelfde. Zo jammer...
@TriLithium en @Babbel1: standaardbrief van Stedin. Standaardbrief terug (1b) aangevuld met de verwijzing naar je eerdere correspondentie hierover (met data).
[ Voor 7% gewijzigd door Bram-Bos op 04-03-2020 13:43 ]
Geachte heer XXXX
Onlangs heeft u Liander een brief gestuurd. U bent het niet eens met het afsluit- en verwijderbeleid van Liander in de situatie dat een woning gasvrij is of wordt. Hierbij ontvangt u onze reactie
Opzegging aansluit- en transportovereenkomst (ATO)
Op 14 oktober 2019 heeft Liander van uw energieleverancier een zogenoemd “uithuisbericht” ontvangen. Een uithuisbericht stuurt een leverancier om de netbeheerder te informeren over het feit dat een afnemer gaat verhuizen en in dat kader de ATO wenst op te zeggen. In een dergelijke situatie meldt zich meestal op korte termijn weer een (nieuwe) afnemer die van de aansluiting gebruik wil maken. Dat is ook de reden waarom wij u brieven hebben gestuurd met het verzoek om een overeenkomst voor de levering van gas af te sluiten. Inmiddels is het echter duidelijk dat u de ATO wenst te beëindigen omdat u (permanent) geen gas meer wenst te gebruiken. Wij zullen uw opzegging nu als zodanig behandelen.
Noodzakelijke handelingen
Als de ATO wordt opgezegd omdat een woning gasvrij is gemaakt of als de gasaansluiting om een andere reden voor een periode van meer dan 12 maanden niet wordt gebruikt, dan verwijdert Liander de gasaansluiting. Zie ook bericht Brief Tweede Kamer
De aansluiting moet verwijderd worden omdat alleen bij de verwijdering aan alle wettelijke aspecten wordt voldaan. Daarnaast hoort Liander de aansluitleiding op te ruimen en niet als (bedrijfs)afval achter te laten voor anderen.
Een gecalculeerd tarief gebaseerd op gemiddelde kosten
Ten aanzien van het verwijderen van een standaard kleinverbruik aansluitingen werkt Liander met een vast tarief ter dekking van de kosten. Het tarief is gebaseerd op werkzaamheden en kosten die in standaard situaties worden gemaakt. Liander stelt elk jaar opnieuw de tarieven voor haar dienstverlening vast en publiceert deze vervolgens op haar website. Tarieven
Het op deze wijze vaststellen van een tarief heeft tot gevolg dat een afnemer gemiddeld genomen een lager tarief verschuldigd is, dan in de situatie dat per zaak een tarief - op basis van individuele voorcalculatie - wordt vastgesteld. Een ander voordeel is dat alle afnemers in vergelijkbare situaties hetzelfde tarief betalen. Liander voldoet daarmee aan haar verplichting niet te discrimineren op het toepassen van haar voorwaarden en tarieven. De Geschillencommissie Energie heeft ook aangegeven dat een netbeheerder de tarieven op deze wijze mag vaststellen en toepassen.
Werkzaamheden
Hieronder vindt u een overzicht van de werkzaamheden die bij het demonteren van een gasaansluiting (laagbouw- kleinverbruik) aan de orde (kunnen) zijn:
Werkzaamheden Liander:
- Werkvoorbereiding
- Bodemdesk (intern)
- Bodemonderzoek
- Kwaliteitscontrole
- Vergunningen
- Schetsverwerking
- Landelijke intake portaal
Werkzaamheden aannemer
Werkvoorbereiding en administratie aannemer
- Opdracht ontvangen en verwerken
- Leggen klantcontact
- Werkvoorbereiding
- Bijwerken systemen
- Overdracht werkzaamheden naar werkploeg
- Verwerken uitgevoerde opdracht
- Maken situatieschets
- Controle facturatie
Uitvoering aannemer
- Lezen opdracht en werkplan/Veiligheid gezondheid en milieuplan
- Klantcontact
- Plaatsen verkeersmaatregelen
- Opbreken/herstellen sleufbedekking
- Graven/dichten kopgat bij gevel
- Graven/dichten kopgat bij stoep
- Drukloos maken aansluiting
- Afkoppelen en afsluiten aansluitleiding van de hoofdleiding
- Verwijderen aansluitleiding
- Verwijderen gasmeter en afsluiten meteropstelling
- Veiligheidstoezicht 2e man VIAG voorschrift
- Reistijd
Graafwerkzaamheden
Bij het verwijderen van de aansluitleiding kan het zijn dat er gegraven moet worden in uw tuin. Een tracé van nutsleidingen behoort altijd toegankelijk te zijn zoals ook staat vermeld in onze algemene voorwaarden Echter het komt voor dat dit tracé is bestraat. Liander zal in die situatie de werkzaamheden zorgvuldig uitvoeren en de bestrating zo goed als mogelijk terugplaatsen.
Liander mag ook zonder opdracht verwijderen
U wilt definitief geen gebruik meer maken van de gasaansluiting. Recent heeft de kantonrechter een uitspraak gedaan dat Liander ook zonder nadere opdracht - op kosten van de afnemer die de ATO heeft opgezegd, de noodzakelijke handelingen mag uitvoeren voor het verwijderen van de gasaansluiting. Dit op grond van de algemene voorwaarden en op grond van de Tarievencode Gas. Meer informatie hierover vindt u onder Nota Bene in de uitspraak Uitspraak Geschillencommissie
Afspraak maken voor de verwijdering
Omdat u zo nadrukkelijk heeft aangegeven dat u voor het uitvoeren van de noodzakelijke (verwijder)werkzaamheden geen opdracht zult verlenen, zal Liander (onze aannemer) binnenkort contact met u opnemen. Er zal dan een datum worden afgesproken waarop de aansluiting inclusief de aansluitleiding wordt verwijderd. Nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd zal Liander de hieraan verbonden kosten van € 722,72,inclusief btw. bij u in rekening brengen.
Wij vertrouwen erop dat we u via dit bericht voldoende hebben geïnformeerd. Heeft u toch nog vragen, neemt u dan gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groet,
xxxxxx
Liander Klachten
Mooie reactie, een hoop wol, weinig inhoud. Geen onderbouwing waarom de aangeslotene een rekening zou moeten betalen. Wel netjes dat ze aangeven een afspraak te gaan maken voor de verwijdering.
Zat er nog iets meer bij deze brief, want ze verwijzen naar een uitspraak en een brief naar de tweede kamer, maar die link zit er niet in/bij.
Kun je de link naar je dossier nog even toevoegen, dat leest wat makkelijker terug.
dit was de volledig mail die ik heb ontvangen er zat niets bijEp Woody schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:37:
@kanaaldijk
Mooie reactie, een hoop wol, weinig inhoud. Geen onderbouwing waarom de aangeslotene een rekening zou moeten betalen. Wel netjes dat ze aangeven een afspraak te gaan maken voor de verwijdering.
Zat er nog iets meer bij deze brief, want ze verwijzen naar een uitspraak en een brief naar de tweede kamer, maar die link zit er niet in/bij.
Kun je de link naar je dossier nog even toevoegen, dat leest wat makkelijker terug.
Ben benieuwd of ze bij mij ook gaan komen binnenkort, ben zelf nu ook een half jaartje gasloos, en het is hier na wat heen en weer gemail en een aankondiging dat er een aannemer zou komen aardig stil...
We gaan het meemaken
kanaaldijk schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:25:
vandaag nadat ik 5 maanden geleden, ik mijn gas heb opgezegd een bericht van Liander
Geachte heer XXXX
Onlangs heeft u Liander een brief gestuurd. U bent het niet eens met het afsluit- en verwijderbeleid van Liander in de situatie dat een woning gasvrij is of wordt. Hierbij ontvangt u onze reactie
Op 14 oktober 2019 heeft Liander van uw energieleverancier een zogenoemd “uithuisbericht” ontvangen. Een uithuisbericht stuurt een leverancier om de netbeheerder te informeren over het feit dat een afnemer gaat verhuizen en in dat kader de ATO wenst op te zeggen. In een dergelijke situatie meldt zich meestal op korte termijn weer een (nieuwe) afnemer die van de aansluiting gebruik wil maken. Dat is ook de reden waarom wij u brieven hebben gestuurd met het verzoek om een overeenkomst voor de levering van gas af te sluiten. Inmiddels is het echter duidelijk dat u de ATO wenst te beëindigen omdat u (permanent) geen gas meer wenst te gebruiken. Wij zullen uw opzegging nu als zodanig behandelen.
Als de ATO wordt opgezegd omdat een woning gasvrij is gemaakt of als de gasaansluiting om een andere reden voor een periode van meer dan 12 maanden niet wordt gebruikt, dan verwijdert Liander de gasaansluiting. Zie ook bericht Brief Tweede Kamer
De aansluiting moet verwijderd worden omdat alleen bij de verwijdering aan alle wettelijke aspecten wordt voldaan. Daarnaast hoort Liander de aansluitleiding op te ruimen en niet als (bedrijfs)afval achter te laten voor anderen.
Ten aanzien van het verwijderen van een standaard kleinverbruik aansluitingen werkt Liander met een vast tarief ter dekking van de kosten. Het tarief is gebaseerd op werkzaamheden en kosten die in standaard situaties worden gemaakt. Liander stelt elk jaar opnieuw de tarieven voor haar dienstverlening vast en publiceert deze vervolgens op haar website. Tarieven
Het op deze wijze vaststellen van een tarief heeft tot gevolg dat een afnemer gemiddeld genomen een lager tarief verschuldigd is, dan in de situatie dat per zaak een tarief - op basis van individuele voorcalculatie - wordt vastgesteld. Een ander voordeel is dat alle afnemers in vergelijkbare situaties hetzelfde tarief betalen. Liander voldoet daarmee aan haar verplichting niet te discrimineren op het toepassen van haar voorwaarden en tarieven. De Geschillencommissie Energie heeft ook aangegeven dat een netbeheerder de tarieven op deze wijze mag vaststellen en toepassen.
Werkzaamheden
Hieronder vindt u een overzicht van de werkzaamheden die bij het demonteren van een gasaansluiting (laagbouw- kleinverbruik) aan de orde (kunnen) zijn:
Werkzaamheden Liander:
- Werkvoorbereiding
- Bodemdesk (intern)
- Bodemonderzoek
- Kwaliteitscontrole
- Vergunningen
- Schetsverwerking
Werkzaamheden aannemer
- Leggen klantcontact
- Werkvoorbereiding
- Bijwerken systemen
- Maken situatieschets
- Controle facturatie
Uitvoering aannemer
- Klantcontact
- Reistijd
Graafwerkzaamheden
Bij het verwijderen van de aansluitleiding kan het zijn dat er gegraven moet worden in uw tuin. Een tracé van nutsleidingen behoort altijd toegankelijk te zijn zoals ook staat vermeld in onze algemene voorwaarden Echter het komt voor dat dit tracé is bestraat. Liander zal in die situatie de werkzaamheden zorgvuldig uitvoeren en de bestrating zo goed als mogelijk terugplaatsen.
U wilt definitief geen gebruik meer maken van de gasaansluiting. Recent heeft de kantonrechter een uitspraak gedaan dat Liander ook zonder nadere opdracht - op kosten van de afnemer die de ATO heeft opgezegd, de noodzakelijke handelingen mag uitvoeren voor het verwijderen van de gasaansluiting. Dit op grond van de algemene voorwaarden en op grond van de Tarievencode Gas. Meer informatie hierover vindt u onder Nota Bene in de uitspraak Uitspraak Geschillencommissie
Omdat u zo nadrukkelijk heeft aangegeven dat u voor het uitvoeren van de noodzakelijke (verwijder)werkzaamheden geen opdracht zult verlenen, zal Liander (onze aannemer) binnenkort contact met u opnemen. Er zal dan een datum worden afgesproken waarop de aansluiting inclusief de aansluitleiding wordt verwijderd. Nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd zal Liander de hieraan verbonden kosten van € 722,72,inclusief btw. bij u in rekening brengen.
Wij vertrouwen erop dat we u via dit bericht voldoende hebben geïnformeerd. Heeft u toch nog vragen, neemt u dan gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groet,
xxxxxx
Liander Klachten
Volgens mij staat in de TS hoe ik dat heb gedaan (bij Liander)RoasteR87 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 21:02:
Beste allen,
Voor de werkzaamheden werd een planning gemaakt en ik kon contact opnemen met de afdeling die dit regelt.
Ik heb toen gezegd dat ik geen nieuwe gasleiding meer nodig heb en dat het naar mijn idee minder werk was om alles weg te halen.
Daar gingen ze in mee en toen vroeg ik of dit dan zonder extra kosten kon en of ze dat wilden bevestigen.
Dat klinkt voor hen een stuk vriendelijker dan zeggen dat je geen toestemming geeft om alles te vernieuwen.
Sterker nog, het hele juridische gezeik heb ik bewust niet besproken en daar gaat die afdeling ook niet over.
Ze hebben de opdracht toen aangepast en ik ben er voorgoed zonder kosten van af.
Wel grappig was dat mijn ATO al lang was opgezegd en dat dit niet bekend bleek te zijn.
PVoutput 2x Toshiba Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer V3 200l. Gasloos aug 2016, 8620Wp, Monoblock Panasonic J 7kW
Ik neem even aan dat je de overeenkomst over het leveren van gas hebt opgezegd.wagroeneveld schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:36:
Vandaag mijn leveringscontract opgezegd bij Eneco. Om ze te machtigen om de aansluit- en transport overeenkomst ATO namens mij op te zeggen bij de netbeheerder (Liander in mijn geval) is niet gelukt. Volgens Eneco moet ik dit zelf doen op mijn aansluitingen.nl. Iemand enig idee wat ik nu moet doen om toch de ATO op te zeggen zonder dure kosten te maken?
Je hebt Eneco gevraagd de ATO te ontbinden, dat is voldoende. Dat Eneco dat dan vervolgens niet doet, is niet jouw probleem.
Vraag wel even een schriftelijke bevestiging van Eneco van je verzoek vwb de ATO en het beëindigen van je overeenkomst voor het afnemen van gas.
4285 Wp op ZO, 1200 Wp op schuur en 880 Wp op NW, DWTW en 7 kW houtkachel
Aanvullend: je zegt die ATO op de zelfde manier op als waarop je die bent aangegaan. Dat heeft indertijd Eneco automatisch voor je gedaan, dus Eneco mag nu ook automatisch die ATO voor je opzeggen. En als Eneco dat niet doet, draait Eneco gewoon voor alle extra kosten (afdracht aan netbeheerder zonder kans om het aan jou door te berekenen) op.drielp schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:45:
[...]
Ik neem even aan dat je de overeenkomst over het leveren van gas hebt opgezegd.
Je hebt Eneco gevraagd de ATO te ontbinden, dat is voldoende. Dat Eneco dat dan vervolgens niet doet, is niet jouw probleem.
Vraag wel even een schriftelijke bevestiging van Eneco van je verzoek vwb de ATO en het beëindigen van je overeenkomst voor het afnemen van gas.
Kijk aan! De aannemer neemt binnenkort contact met je op!kanaaldijk schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:25:
vandaag nadat ik 5 maanden geleden, ik mijn gas heb opgezegd een bericht van Liander
Geachte heer XXXX
Werkzaamheden
Werkzaamheden Liander:
- Werkvoorbereiding
- Bodemdesk (intern)
- Bodemonderzoek
- Kwaliteitscontrole
- Vergunningen
- Schetsverwerking
Werkzaamheden aannemer
- Leggen klantcontact
- Werkvoorbereiding
- Bijwerken systemen
- Maken situatieschets
- Controle facturatie
Uitvoering aannemer
- Klantcontact
- Reistijd
Graafwerkzaamheden
Met vriendelijke groet,
xxxxxx
Liander Klachten
Persoonlijk zou ik de koffie nog niet klaar zetten.
Diverse mensen hier wachten al meer dan een half jaar op dat contact.
Hier zijn zelfs de koekjes al bedorven.
Laat staan dat ik koffie gezet had.
Voor de zomervakantie 2019 kreeg ik een gelijkaardig bericht van Liander.
Ik heb ze in oktober en december 2019 gevraagd of er al een opsporingsbericht bij de politie ligt voor die aannemer.
Ik geloof niet dat ze echt om die man/vrouw geven want ik heb totaal geen reactie gekregen.
Dus mijn advies: sit back and relax!
Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!
Het is je wel gelukt om ze te machtigen. Dat Eneco daar niet pro-actief iets mee doet, is verder niet jouw probleem.wagroeneveld schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 14:36:
Vandaag mijn leveringscontract opgezegd bij Eneco. Om ze te machtigen om de aansluit- en transport overeenkomst ATO namens mij op te zeggen bij de netbeheerder (Liander in mijn geval) is niet gelukt. Volgens Eneco moet ik dit zelf doen op mijn aansluitingen.nl. Iemand enig idee wat ik nu moet doen om toch de ATO op te zeggen zonder dure kosten te maken?
Jij kunt de ATO opzeggen door je energieleverancier te machtigen om namens jou de netbeheerder in te lichten. Daarmee is jouw opzegging geheel rechtsgeldig en alles wat er na moet gebeuren, is niet jouw verantwoordelijkheid.
Klopt ik heb alleen de levering van gas opgezegd. Ik heb even terug zitten lezen op dit forum en zie ook dat als je je gas opzegt de ATO ook automatisch wordt opgezegd. Is dat daadwerkelijk ook zo?drielp schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:45:
[...]
Ik neem even aan dat je de overeenkomst over het leveren van gas hebt opgezegd.
Blijkbaar gaat bij Liander de inflatie een stuk sneller dan in de rest van de maatschappij.
Op 5 december heb ik hen een antwoord gestuurd, en sindsdien wordt naarstig gezocht naar een aannemer, maar die is blijkbaar nog niet gevonden.
In de mail die ik ontving, zat een werkende link. Beetje onnozel dat ze je een brief sturen met een verwijzing naar een elektronische link.
De link naar de Geschillencommissie:
https://www.degeschillenc...sument-de-kosten-betalen/
De link naar de brief Tweede Kamer die wordt aangehaald: https://www.tweedekamer.n...2019Z21836&did=2019D45410
Voor mijn reactie op 5 december zie: Rommelzolder in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"
kanaaldijk schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:25:
Geachte heer XXXX
Werkzaamheden
Werkzaamheden Liander:
- Werkvoorbereiding
- Bodemdesk (intern)
- Bodemonderzoek
- Kwaliteitscontrole
- Vergunningen
- Schetsverwerking
Werkzaamheden aannemer
- Leggen klantcontact
- Werkvoorbereiding
- Bijwerken systemen
- Maken situatieschets
- Controle facturatie
Uitvoering aannemer
- Klantcontact
- Reistijd
Graafwerkzaamheden
Met vriendelijke groet,
xxxxxx
Liander Klachten
[ Voor 5% gewijzigd door Rommelzolder op 04-03-2020 17:38 ]
Sinds 2006 een warmtepomp met gesloten bodemsysteem, sinds midden 2019 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z
Beste Eneco, bij deze bevestig ik mijn telefonische opzegging van de gasleverantie per xx-xx-2020, zoals besproken op yy-yy-2020. Ik heb u telefonisch gemachtigd ook de ATO met Liander op te zeggen, ook dat bevestig ik bij deze.
wagroeneveld schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 16:29:
[...]
Klopt ik heb alleen de levering van gas opgezegd. Ik heb even terug zitten lezen op dit forum en zie ook dat als je je gas opzegt de ATO ook automatisch wordt opgezegd. Is dat daadwerkelijk ook zo?
Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje
Je kunt nog subsidiair toevoegen dat er geen grondslag is voor de BTW. Zie tekstjes bij anderen.Joop 1005 schreef op dinsdag 3 maart 2020 @ 19:04:
[...]
Ik denk deze reactie te gaan versturen, nog suggesties?
[...]
Heb brief 1b met toevoeging van voorgaande correspondentie (data / kenmerken) te sturen.
Wederom bedankt @Bram-Bos
Pv 4KwP, Atlantic WPB, Techneco Loria 8kw, gasloos sinds 29-8-2019
Alsof de ATO niet al beëindigd is, wat een rare zin...kanaaldijk schreef op woensdag 4 maart 2020 @ 15:25:
[...]
Inmiddels is het echter duidelijk dat u de ATO wenst te beëindigen omdat u (permanent) geen gas meer wenst te gebruiken. Wij zullen uw opzegging nu als zodanig behandelen.
[...]
Met vriendelijke groet,
xxxxxx
Liander Klachten
2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen
@kanaaldijkBlueTooth76 schreef op donderdag 5 maart 2020 @ 07:50:
[...]
Alsof de ATO niet al beëindigd is, wat een rare zin...
Dat is wel een heel goed punt om aan te stippen in een reactie. Met het beëindigen van de gaslevering is ook de ATO reeds beëindigd. En daarmee zijn ook per definitie de Algemene Voorwaarden die bij de ATO horen niet meer van toepassing op werkzaamheden die Liander ruim vijf maanden na het beëindigen van de ATO nog wenst uit te voeren. Deze werkzaamheden zijn immers niet noodzakelijk voor het beëindigen van de ATO en horen dus niet bij art 3.6 van de algemene voorwaarden.
Los daarvan is het natuurlijk uiterst verwerpelijk dat wanneer jij gebonden zou zijn om de verwijderingskosten te betalen, Liander daarvoor het tarief uit 2020 denkt aan te kunnen rekenen. Jij zegt op een zeker moment op, als daar kosten bij horen, dan zijn dat de kosten die gelden op het moment van jouw opzegging. En niet de kosten van een nieuw opgestelde tarievenlijst die pas na jouw opzegging actueel is geworden. Maar dit punt hoef je nu niet aan te wenden in een reactie. Het is uitstekende munitie wanneer het ooit tot een juridische procedure komt.
[ Voor 40% gewijzigd door Ivow85 op 05-03-2020 09:16 ]
Dit topic is gesloten.