Hier is het concept van de betwisting van de factuur voor het
buiten afsluiten van de gasaansluiting bij mijn zoon. Opmerkingen welkom.
Aangetekend verzenden aan:
Enexis Netbeheer B.V.
Magistratenlaan 116
5223 MB ‘s-Hertogenbosch
Factuurnummer: ……………
Betreft: Betwisting Factuur
Geachte heer/mevrouw,
Donderdag 13 februari 2020 ontving ik van u een factuur (factuurnummer: …………) betreffende de kosten voor het uit bedrijf stellen aansluiting gas buiten op mijn adres, te weten ………….. Dit buiten bedrijf stellen is uitgevoerd zonder dat ik daartoe een aanvraag gedaan heb, laat staan dat ik er opdracht toe gegeven heb. Het buiten bedrijf stellen van deze aansluiting is op initiatief van Enexis uitgevoerd, hetgeen logisch is, daar de gasleiding eigendom is van Enexis.
Graag ontvang ik een digitale kopie van het bewijs dat ik opdracht heb gegeven voor de afsluiting.
Ik
betwist de factuur en ik
zal niet overgaan tot betaling. Een incasso procedure en de daarbij behorende kosten is daarom ook zinloos en bij wet niet toegestaan. Ik verzoek u de door u verzonden factuur te vernietigen. Zo niet, dan kunt u me voor de rechter dagen. Ik zie deze confrontatie bij de rechter met vertrouwen tegemoet.
Hieronder ga ik dieper in waarom ik de factuur niet hoef te betalen.
1. Aan deze factuur ligt geen opdracht van mij ten grondslag, er ontbreekt dus een grondslag voor deze factuur.
2. Ik wil u nogmaals op het consumenten recht wijzen, wat Europees is vastgelegd, hierin staat heel duidelijk dat een consument een contract zonder afsluitboetes kan beëindigen met in acht neming van de opzeg termijn, ik heb aan bovenstaande voldaan.
3. In artikel 7:7 BW wordt de consument beschermd tegen het ongevraagd toezenden van zaken, waaronder gas. De consument mag die zaken zelfs zonder betaling behouden; een vordering wegens ongerechtvaardigde verrijking is niet mogelijk. De sanctie voor de handelaar is hier dus dat die de ongevraagd toegezonden zaak definitief 'kwijt' is én er geen enkele rechtsgrond is om toch een vergoeding te vorderen. De wetgever heeft niet gedacht aan de onderhavige, toch vrij bijzondere situatie, waarin een handelaar niet ongevraagd iets toezendt, maar juist ongevraagd iets afsluit. De geest en strekking van artikel 7:7 BW kan daarom zondermeer worden doorgetrokken naar onderhavige situatie: ongevraagd afsluiten levert geen rechtsgrond voor een vergoeding op.
Zonder verder af te doen aan de bovenstaande punten, wil ik u ook graag wijzen op het volgende:
1. Het gascontract is 30 september
2018 opgezegd bij Essent en Essent is gemachtigd om de ATO voor gas op te zeggen, tenminste 10 werkdagen voor 1 november
2018 volgens de "Algemene voorwaarden aansluiting en transport", artikel 3.6. De ATO is dus al meer dan 15 maanden geleden beëindigd. U heeft alle gelegenheid gehad om daarna de noodzakelijke handelingen te verrichten waarover artikel 3.6 spreekt. Artikel 3.6 spreekt niet van kosten voor het beëindigen van de ATO. Dat zou ook in strijd zijn met het consumentenrecht, waarin duidelijk staat dat een consument een contract zonder afsluitboetes kan beëindigen met in acht neming van de opzeg termijn, ik heb aan bovenstaande voldaan. Volgens het Burgerlijk Wetboek (boek 6) mag in Algemene Voorwaarden (AV) de opzeggingsbevoegdheid van de consument niet op een wezenlijke manier worden beperkt. Het is dan ook terecht dat er in artikel 3.6 AV geen verplichting tot opdrachtverlening staat, en dat in dat artikel niet gesproken wordt over kosten die gepaard gaan met opzegging van de ATO, omdat die kosten onredelijk bezwarend zouden zijn op grond van artikel 6:236 lid b BW. De aanzienlijke hoogte van het bedrag zou de aan mij toekomende bevoegdheid tot ontbinding wezenlijk beperken, en daarmee vernietigbaar zijn op grond van artikel 6:233 lid a BW.
2. Meer dan 15 maanden na beëindiging ATO besluit u alsnog af te sluiten (en niet te verwijderen). Terwijl u zelf aangeeft dat het beleid van Enexis vanaf 2019 aangepast is; dat een gasaansluiting maximaal 12 maanden niet gebruikt mag zijn. Nu staat de gaskraan al meer dan 15 maanden dicht, dus deze actie op initiatief van Enexis is niet te begrijpen. Sterker nog, telefonisch heeft u gebeld of we nog een contract gingen afsluiten en dat afsluiten maar voor 12 maanden zal zijn. Er is geantwoord dat Enexis dan maar moet verwijderen, met expliciete vermelding dat er geen opdracht voor gegeven wordt.
Bij mijn (schoon)ouders is een week later precies hetzelfde gebeurd. Ook daar staat de gaskraan al meer dan 14 maanden dicht. Maar daar is recent helemaal geen telefonisch contact geweest en heeft u geprobeerd buiten af te sluiten, alleen afkoppelen aan de hoofdleiding. Er werd aangebeld en open gedaan en er werd ook aangeboden om binnen af te sluiten. Maar dat was niet de bedoeling van Enexis. Ze zeiden dat ze buiten moesten afsluiten omdat ze geen toestemming hadden om binnen af te sluiten. Dat is dus pertinent niet waar, ze mogen best binnen komen om hun ding te doen, maar wel op afspraak. Maar het is ook de eerste keer dat ze aan de deur zijn geweest en dat er iemand thuis was en nooit iets in de brievenbus gegooid. Alleen kon Enexis de hoofdleiding niet vinden en heeft uiteindelijk toch maar een slotje gezet.
En ik ben op de hoogte dat op diezelfde dag als mijn (schoon)ouders ook iemand buiten afgesloten is zonder afspraak. Dus dit is geen incident, maar een bewuste actie van Enexis.
3. In
2018 heb ik brieven ontvangen, dat er geen geldig energiecontract voor gas meer bekend is, waardoor Enexis wettelijk verplicht is om het gas af te sluiten. Dat Enexis die wettelijke verplichting heeft, stel ik ook mijn vraagtekens. Enexis mag niet als energieleverancier optreden, maar doet dat niet, omdat de gaskraan gewoon dicht staat en de meterstand nog steeds hetzelfde is. Nergens in die brief staat iets over kosten voor afsluiten. Dus op die brief is ook niet gereageerd, omdat men welkom is op afspraak af te sluiten.
4. In januari
2019 heb ik een brief ontvangen, dat er geen geldig energiecontract voor gas meer bekend is, waardoor Enexis wettelijk verplicht is om het gas af te sluiten, maar in deze brief staat ineens:
Afsluiten kost geld. Daarop is een uitgebreid bezwaar gestuurd tegen de afsluitkosten die Enexis in rekening zal gaan brengen. Enexis reageert per brief dat per 1 april 2017 met de leverancier Essent er een ATO met Enexis is afgesloten. Echter de ATO en Algemene voorwaarden van Enexis zijn me niet ter hand gesteld bij het aangaan van het contract met Essent.
Graag ontvang ik een digitale kopie van de schriftelijke bevestiging waaruit blijkt dat deze ATO en AV destijds wel zijn verstrekt/rechtsgeldig tot stand zijn gekomen. In zowel Boek 6 BW als in artikel 52b van de Gaswet is bepaald dat (algemene) voorwaarden voor of bij het sluiten van de overeenkomst aan de afnemer moeten worden verstrekt en dat deze vernietigbaar zijn als dat niet is gebeurd.
Artikel 52b
1 De voorwaarden, verbonden aan een leverings- of transportovereenkomst met een afnemer als bedoeld in artikel 43, eerste lid, zijn transparant, eerlijk en vooraf bekend. De voorwaarden worden in ieder geval voor het sluiten van de overeenkomst verstrekt en zijn gesteld in duidelijke en begrijpelijke taal.
Mijn (schoon)vader heeft telefonisch contact gehad met een medewerker van Klant en Markt (1 maand later ATO opgezegd) en die medewerker heeft bevestigd dat kosten verschuldigd voor afsluiten of verwijderen niet direct in de ATO staan. Bij een eventuele rechtsgang zal ik de opname van dit gesprek inbrengen als bewijs.
Volgens diezelfde brief beroept u zich op art. 5.3 lid b van de algemene leverings- en transportvoorwaarden consumenten. Gesteld dat die AV nog wel zouden gelden (de ATO is geëindigd in 2018), ook dan heeft u geen grond mij kosten in rekening te brengen op grond van artikel 5.3 lid b van de AV. Dit artikel ziet toe op werkzaamheden die het gevolg zijn van mijn handelen, en u beweert vervolgens dat het opzeggen mijn leveringscontract dergelijk ‘handelen’ zou zijn.
Dit is onzin:
a. Mijn enige handelingen hebben bestaan uit het rechtmatig opzeggen van mijn leveringscontract bij Essent (op grond van de AV van dat bedrijf, c.q. art. 52b lid 7 Gaswet) én het rechtmatig doen opzeggen van de ATO met Enexis via machtiging daartoe aan Essent (op grond van art 3.6. AV).
b. Deze handelingen hebben niet oorzakelijk tot gevolg dat de gasaansluiting moet worden afgesloten of verwijderd. Enexis kiest er zelf voor om dergelijke handelingen te willen verrichten in reactie daarop. De oorzaak van afsluiting of wegneming ligt dan in een (vrije) beleidskeuze van Enexis. Er is dus geen noodzakelijke oorzaak-gevolg relatie tussen de opzegging van mijn leveringscontract bij Essent en het afsluiten danwel verwijderen van de aansluiting door Enexis.
Indien afsluiten of verwijdering van de aansluiting op kosten van de contractant inderdaad een voorwaarde zou zijn voor de daadwerkelijke beëindiging van de ATO, is dat
een oneerlijk beding.
Daarnaast verwijst Enexis naar Tarievencode Gaswet, artikel 2.5.1.12.
1. Dit artikel zou Enexis het recht geven om kosten in rekening te brengen bij de beëindiging van de ATO. Ik wijs u graag op het volgende:
a. De TCG is een gedragscode van de netbeheerders, vóór de netbeheerders, geaccordeerd door de ACM. Dat blijkt zonneklaar uit artikel 1.1.1. van de TCG.
b. De TCG regelt de manier waarop netbeheerders kosten in rekening brengen (de ‘tariefstructuur’), en maximeert die op sommige punten. De TCG introduceert echter geen betalingsverplichtingen voor afnemers die niet privaatrechtelijk (in de ATO en de AV) zijn vastgelegd.
c. Artikel 2.5.1.12 van de TCG kan ik niet anders lezen dan als voorschrift voor de wijze waarop netbeheerders kosten in rekening brengen bij afsluiting danwel wegneming van de aansluiting, indien daar privaatrechtelijk een titel voor ontstaat (bv. een opdracht daartoe door de afnemer).
d. Dat blijkt ook uit de clausule in dit artikel dat een en ander geschiedt 'met inachtneming van de systematiek van voorcalculatie', wat betekent dat er een offerte moet worden gedaan waarop de voormalige aangeslotene expliciet opdracht moet geven voordat er een (gelijk opgebouwde) factuur gestuurd kan worden.
e. Dat blijkt verder ook uit het feit dat er in het artikel twee opties genoemd worden (afsluiting danwel wegneming). Dit impliceert dat er elders een titel moet worden gevonden voor de verschuldigdheid van kosten, namelijk een opdracht. Wat zou immers anders bepalen welke van deze opties aan de orde is?
f. Tot slot: Deze tarievencode, waar ik volgens u aan gehouden ben, is mij niet overhandigd bij het aangaan van ATO en is niet vindbaar op uw website. Hoe kan ik op de hoogte zijn als consument van een tarievencode die volgens u wel voor mij geldt, maar die u niet voor mij publiceert?
De Tarievencode Gaswet is in 2020 hernummerd en is nu
artikel 2.9.2. Ik verwijs ook naar “
Tarievencode gas ontcijferd”.
Hierop is een uitgebreide reactie gestuurd op 27 januari 2019. Enexis reageert dat ze dit met jullie advocaat doorgenomen hebben en ze zien geen reden om jullie eerdere standpunten te herzien.
5. Wanneer u in
2018 de gasaansluiting verwijderd had (of afgesloten door slotje) dan waren de kosten veel lager geweest. Verwijderen in 2018 kostte 350,77 euro, slotje 121,45 euro. Alhoewel ik van mening ben dat u ook toen geen grond had om deze kosten aan mij te factureren.
6. U weigert een afspraak te maken voor werkzaamheden aan de eigendommen van Enexis.
16 april 2019 zijn medewerkers van Enexis onaangekondigd langs geweest voor het uitvoeren van inpandige werkzaamheden.
Hierop is een klacht ingediend, verwijzend naar:
Sinds 1 november 2018 heb ik geen overeenkomst gas (ATO gas) meer met Enexis, dit is bevestigd in Ticketnummer XXXXXXXXXXX op 25 januari 2019.
en
In de Aansluit en Transportcode staat in artikel 4.1.2.5 het volgende :
Voor het uitvoeren van inpandige werkzaamheden op verzoek van de regionale netbeheerder, maakt de regionale netbeheerder tenminste vijf werkdagen van tevoren schriftelijk of telefonisch een afspraak met de aangeslotene
In de reactie daarop gaat u hierop helemaal NIET in. Echter wel staat hier weer iets frappants:
Veilige situatie
Een gasleiding die langer dan 12 maanden niet wordt gebruikt brengt een risico met zich mee. Via de oude gasleiding kan (grond) water en ongedierte het pand binnen stromen. Tevens kan de bodem worden verontreinigd door oude loze leidingen achter te laten. Dit heeft het onafhankelijke keuringsinstituut KIWA onderzocht.
Hierop is door ons gereageerd:
Jullie gaan niet in op onze klacht dat monteurs onaangekondigd aan de deur staan. Ik begrijp dat Enexis geen afspraak wenst te maken. De consequenties voor deze keuze zijn helemaal voor Enexis.
Enexis ziet geen reden om het standpunt te herzien en wij ook niet, daar hebben wij geen rechtsbijstandsverzekeraar of Juridisch loket voor nodig.
Wij wachten wel tot Enexis ons een factuur stuurt, welke wij uiteraard niet gaan betalen, en ons voor de rechter daagt.
U bent nog steeds van harte welkom om op afspraak werkzaamheden aan uw deel van de gasaansluiting te verrichten, maar wij geven daar geen opdracht toe en aanvaarden ook niet eventuele kosten.
Wij gaan ervan uit u met deze informatie voldoende geïnformeerd te hebben en wensen u alvast een prettig weekend.
7. Na afsluiten in
februari 2020 hebben we een brief gekregen, waarin aangevinkt staat:
U bent buiten afgesloten met de hand daarachter geschreven GAS en de tekst:
Omdat onze monteurs u niet binnen konden afsluiten, hebben ze dat buiten gedaan. Voor hun werkzaamheden krijgt u binnenkort een rekening. Verderop in deze brief staan onze tarieven.
Dat is dus pertinent niet waar, ook bij mijn (schoon)ouders mochten jullie
op afspraak binnen werkzaamheden aan jullie eigendommen verrichten.
Daarnaast staat er een eenzijdige aanvullende voorwaarde van Enexis, dat de gasaansluiting maar maximaal 12 maanden afgesloten mag blijven. En dat wij een verplichting hebben tot keuze van heraansluiting of verwijderen na 12 maanden. Na 15 maanden geen gasverbruik en geen contract, gaat u aanvullende eisen stellen, waar ik niet mee akkoord kan gaan.
Het is onbegrijpelijk dat onze aansluiting afgesloten is via alleen afkoppelen aan de hoofdleiding en Enexis juist verwijst naar het
KIWA rapport. Afsluiten buiten of slotje zijn beide geen permanente veilige oplossing volgens de manier van Enexis.
Volgens het KIWA rapport:
De NEN 7244-7/A1 artikel 5.3 “buiten bedrijf stellen” beschrijft hierover het volgende:
Indien een leiding langdurig buiten bedrijf is gesteld, moeten de volgende maatregelen worden getroffen:
a. de leiding moet worden losgekoppeld van gasvoerende leidingen of installaties;
b. de leiding moet worden ontgast met lucht of een inert gas en vrij worden gemaakt van eventueel condensaat;
c. de einden van de leiding moeten worden afgesloten. Dit geldt zowel voor hoofdleidingen als aansluitleidingen;
d. aangrenzende gasvoerende delen van het systeem moeten afdoende worden beschermd tegen beschadigingen en invloeden van buiten;
e. de liggingsgegevens en andere leidinggegevens van buiten bedrijf gestelde leidingen moeten bij de leidingbeheerder geregistreerd blijven.
8. U brengt op uw factuur 21% BTW in rekening. In Nederland wordt omzetbelasting echter geheven op 'leveringen van goederen en diensten, welke in Nederland door een als zodanig handelende ondernemer onder bezwarende titel worden verricht' (art 1a, Wet op de Omzetbelasting 1968). Die bezwarende titel ontbreekt hier echter, aangezien er geen rechtsbetrekking is, en u een ongevraagde prestatie heeft geleverd die mij niets oplevert en niet door mij is gewenst. De heffingsgrondslag voor omzetbelasting ontbreekt dus.
9. Het hele dossier is mijns inziens in strijd met dwingende consumentbeschermende regelgeving, waarbij o.a. de volgende richtlijnen van toepassing zijn:
- Oneerlijke bedingen (93/13/EEG6);
- Oneerlijke handelspraktijken (OHP) ( 2005/29/EG7);
- richtlijn Consumentenrechten (2011/83/EU8);
- richtlijn interne markt Aardgas (2009/73/EG9);
- de boeken 3 en 6 BW, meer specifiek o.a. 6:193a ev (oneerlijke handelspraktijken); 6:227a ev (overeenkomst langs elektronische weg); 6:230a ev. (inzake dienstenrichtlijn); 6:230g ev (overeenkomsten tussen handelaren en consumenten); 6:231 ev. (algemene voorwaarden); 7:400 ev. (opdracht).
Ik zal niet op al deze richtlijnen ingaan, maar volsta met de volgende verwijzingen:
Geen aanvullende betaling noodzakelijk
Artikel 6:230j BW bepaalt: “De consument is niet zonder zijn uitdrukkelijke instemming gebonden aan een verbintenis tot een aanvullende betaling van een geldsom ter verkrijging van een prestatie die niet de kern van de prestatie is. Uit het gebruik van standaardopties die de consument moet afwijzen, kan geen uitdrukkelijke instemming worden afgeleid.“
Ik heb evident niet ingestemd met een verbintenis tot aanvullende betaling, en dat zal ik ook niet doen.
Geen schadevergoeding verschuldigd bij opzegging
Indien afsluiten of verwijdering van de aansluiting op kosten van de contractant inderdaad een voorwaarde zou zijn voor de daadwerkelijke beëindiging van de ATO, is dat een oneerlijk beding.
Dus nogmaals:
Ik
betwist de factuur en ik
zal niet overgaan tot betaling. Een incasso procedure en de daarbij behorende kosten is daarom ook zinloos en bij wet niet toegestaan. Ik verzoek u de door u verzonden factuur te vernietigen. Zo niet, dan kunt u me voor de rechter dagen. Ik zie deze confrontatie bij de rechter met vertrouwen tegemoet.
Daarnaast wil ik van Enexis ontvangen:
1
een digitale kopie van het bewijs dat ik opdracht heb gegeven voor de afsluiting
2
een digitale kopie van de schriftelijke bevestiging waaruit blijkt dat deze ATO en AV destijds wel zijn verstrekt/rechtsgeldig tot stand zijn gekomen
Met vriendelijke groet,
Angela en Reinout ……..