Na een tijdje op dit forum te hebben meegelezen heb ik besloten om van het gas af te gaan. Mijn jaarcontract met Eneco liep nog tot 7 december en het leek mij een uitstekende moment om een maand van te voren alles op te zeggen en over te stappen gezien de maand opzeg termijn. Daarom ben ik 7 november via gaslicht.com overgestapt van Eneco naar Van de Bron. Hierbij heb ik via gaslicht.com aangegeven dat ik voor mijn nieuwe contract alleen elektra wil gebruiken.
Zo gezegd, zo gedaan. De volgende dag had ik al een email van Liander ontvangen dat per 8 november alles al was opgezegd. Schijnbaar telt de maand opzegtermijn niet altijd.
Email van Eneco 8-11-2019
Beste heer Vizzerix,
Je verlaat je huidige woning. Of misschien ben je al vertrokken. Geen zorgen over je energie. Wij zorgen dat dit soepel verloopt.
Op 8 november 2019 lever je de sleutel in van het adres: xxx, xxx te xxx.
We zorgen voor een goede afronding van de energielevering op dit adres. In deze e-mail lees je meer.
Dit ging wel erg snel. Maar even navraag gedaan bij Eneco of alles wel goed is gegaan.
Email gestuurd aan Eneco 8-11-2019
Beste Eneco,
Ik heb zojuist telefonisch contact gehad met de klantenservice in verband met het overstappen naar een andere leverancier (opzeggen huidig contract) en de overgang om gasloos te gaan wonen in dezelfde woning. Na aanleiding van onderstaande email heb ik 2 vragen:
1) In jullie email (onderstaand) gaat het over verhuizen en niet over het opzeggen van mijn contract met jullie. Gaat dit goed? Ik heb vandaag (8-11-2019) het contract opgezegd dus zou ik nu nog 30 dagen gas/elektra afnemen (tot 7-12-2019) bij Eneco.
2) Ik heb telefonisch Eneco gemachtigd om voor mij de Aansluit- en Transport (ATO) overeenkomst voor mijn gasaansluiting op te zeggen bij de netbeheerder (Liander). Bij deze machtig ik u nogmaals schriftelijk om deze ATO bij Liander op te zeggen. let op dat ik mijn elektra aansluiting nog gewoon blijf gebruiken en dat deze aansluiting dus wel in stand moet blijven.
Graag ontvang ik van u een bevestiging over beide punten.
Met vriendelijke groet,
Email van Eneco 12-11-2019
Beste heer Vizzerix
,
Ik stuur u dit mailtje even als antwoord op uw vragen.
Ik zie dat uw huidige contract is opgezegd per 11-11-2019. Dit betekent dat u vanaf gisteren geen gas/stroom bij ons afneemt. Er is wel goed doorgekomen dat het om een leveranciersswitch gaat.
U wordt sowieso afgemeld met uw gas bij ons en aan de netbeheerder wordt doorgegeven dat u niet langer een transportovereenkomst meer heeft met hun. De electra transportovereenkomst wordt via uw nieuwe leverancier automatisch weer aangemeld.
Ik hoop dat ik zo beide vragen heb kunnen beantwoorden.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice
Op 17-11-2019 hebben wij de eindnota van Eneco al ontvangen.
Om alles wat lastiger te maken, ik had geen rekening gehouden dat alles zo snel zou gaan. We hebben daarom nog 5 dagen gas gebruikt om te koken. Tijd om weer te checken of dit goed gaat.
Email gestuurd naar Eneco 18-11-2019
Beste medewerker Klantenservice,
Bedankt voor je reactie. Volgens mij gaat het op dit moment niet goed. Ik heb 8-11-2019 mijn contract opgezegd en volgens jullie voorwaarde zit daar een opzegtermijn van 30 dagen aan vast. Dit is mij ook bevestigd tijdens het telefoongesprek met jullie klantenservice op 8-11-2019. Na 8-11-2019 heb ik nog 5 dagen gas gebruikt voor het koken wat neer kwam op een totaal van 0.56m³. Echter hebben jullie per 8-11-2019 de gaslevering al stop gezet en bij mijn nieuwe leverancier neem ik geen gas af. Hoe wordt dit normaal verrekend?
Daarnaast vermeld mijn nieuwe leverancier dat ik op 7-11-2019 een contract met ze heb afgesloten en dat deze vanaf 1-12-2019 in gaat. Dit betekend dat ik nu een periode heb tussen 11-11-2019 (Contract door Eneco stop gezet) en 1-12-2019 (Contract nieuwe leverancier gaat in) waarin ik geen energie leverancier heb maar natuurlijk wel gebruik.
Je snapt natuurlijk wel dat er nu een vreemde situatie is ontstaan. Ik verzoek Eneco daarom om de afgenomen 0.56m³ gas evengoed in rekening te brengen en daarnaast stroom te leveren tot 1-12-2019.
Met vriendelijke groet,
Vizzerix
Email van Eneco 19-11-2019
Beste heer Schaap,
Na aanleiding van u mail, schrijf ik u.
Uw huidige meterstanden in verband met gas en stroom zullen niet overeenkomen met wat op 1-12-2019 wordt uitgelezen door uw nieuwe energie leverancier. Mede door u slimmemeters.
Zij zullen het verschil, dus de meterstanden bij Eneco op 11-11-2019 en op 1-12--2019, verrekenen op de jaarnot die u volgend jaar gaat ontvangen van hun.
U kunt in de tussentijd gerust gebruik maken van stroom in uw woning. De kosten hiervan wordt verrekend door u nieuwe leverancier.
Vriendelijke groet,
Medewerker Klantenservice
Interessant. We gaan het meemaken volgend jaar op de eind nota van Van de Bron.
In de tussentijd ook een aantal brieven gekregen van Liander.
1e standaard brief ontvangen van Liander per post 16-11-2019
https://www.dropbox.com/s...rief%20ontvangen.png?dl=0
2e standaard brief ontvangen van Liander per post 3-12-2019
3e standaard brief ontvangen van Liander per post 17-12-2019
Nu werd het toch echt wel tijd om een keer te reageren op Liander. Dit heb ik gedaan door middel van voorbeeldbrief 1b aangezien Liander bedragen noemt in standaardbrief 2 en 3.
Email verstuurd naar Liander 14-1-2020
L.S. / Geachte heer/mevrouw …
Ik ontving op 16-12-2019 een brief van u op mijn adres (kenmerk: xxxxxxxxxxx), waarin u de ‘bewoner(s) op dit adres’ er op wijst dat er bij u geen energieleverancier voor gas bekend is. In de brief spoort u mij aan een contract voor gas bij een energieleverancier af te sluiten, omdat u anders genoodzaakt bent om de gasaansluiting af te sluiten, en de kosten daarvoor bij mij in rekening zult brengen.
Inderdaad heb ik op dit adres geen leveringscontract voor gas meer. Dat contract heb ik per 11-11-2019 opgezegd bij Eneco. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Eneco gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) op te zeggen bij Liander , conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
Ik geef u alle gelegenheid de voor de beëindiging van de overeenkomst noodzakelijke handelingen te verrichten waar het genoemde artikel 3.6 naar verwijst. Tien werkdagen na de hierboven genoemde opzeggingsdatum is de ATO in ieder geval beëindigd. Op dat moment hebben we dus ook geen contractuele relatie meer.
Ik zie geen enkele grond waarop ik verplicht zou zijn te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe heb gegeven. Noch in de ATO, noch in de Algemene Voorwaarden zijn afspraken te vinden over kosten die zonder voorafgaande opdracht of zonder verwijtbaar handelen in rekening zouden kunnen worden gebracht bij opzegging van de ATO op grond van artikel 3.6. En buiten dat er niet naar verwezen wordt in de ATO en de Algemene Voorwaarden, veronderstelt artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas ook nog eens een voorafgaande opdracht voordat kosten in rekening kunnen worden gebracht.
U bent overigens van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
Vizzerix
Email ontvangen van Liander 17-01-2020
Geachte heer Vizzerix.
Op 14 januari heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan dat u een brief heeft ontvangen met het verzoek om een contract af te sluiten voor de gasaansluiting bij een energieleverancier. In deze e-mail leest u mijn reactie.
Opties als u de aansluiting niet gebruikt
U haalt artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden aan. U zegt daarmee dat u daardoor niet verantwoordelijk bent voor het afsluiten van een contract bij een energieleverancier. Dit is niet het geval.
Gebruikt u uw gasaansluiting niet meer? Dan heeft u drie mogelijkheden. Hieronder leest u welke opties dit zijn.
"Leegstandscontract"
U laat de aansluiting bestaan en meldt aan uw energieleverancier dat er geen verbruik op de aansluiting plaatsvindt. U spreekt met uw energieleverancier af een lager termijnbedrag te betalen. Het termijnbedrag hoeft immers alleen de periodieke netbeheerskosten te dekken. Sommige energieleveranciers kennen zo'n afspraak als een “leegstandscontract”. Feitelijk is dit geen type contract, maar een afspraak over de hoogte van het termijnbedrag. Maakt u een dergelijke afspraak met de leverancier? Dan blijft de aansluiting bestaan. U kunt de aansluiting op ieder moment weer in gebruik nemen zonder dat er werkzaamheden nodig zijn.
Definitief verwijderen
U laat uw aansluiting definitief verwijderen. Hieraan zijn eenmalige kosten verbonden. De tarieven vindt u op onze website:
https://www.liander.nl/uwtarieven. Wilt u de aansluiting laten verwijderen? Dit vraagt u aan op mijnaansluiting.nl. Kijk voor een stappenplan op onze website:
https://www.liander.nl/consument/aansluitingen/verwijderen. Heeft u later toch weer een aansluiting nodig? Dan moet u een nieuwe aansluiting laten aanleggen. Hieraan zijn aanzienlijke kosten verbonden. Bedenk voordat u de aansluiting laat verwijderen dus goed of u deze in de toekomst misschien niet toch weer nodig heeft.
Tijdelijk afsluiten
U laat uw aansluiting tijdelijk afsluiten of “verzegelen”. Het afsluiten kost EUR 124,63 inclusief btw. Afsluiting is toegestaan voor een periode van maximaal twaalf maanden. Daarna laat u de aansluiting definitief verwijderen, of laat u deze heraansluiten. Aan beide opties zijn kosten verbonden. De verwijdering kost EUR 722,72,- en de heraansluiting kost EUR 124,63 inclusief btw. U vindt onze tarieven in het tarievenoverzicht:
https://www.liander.nl/uwtarieven. Wilt u een afsluiting voor maximaal twaalf maanden? Beëindig dan eerst het contract met de energieleverancier. Neem daarna contact op met onze klantenservice voor het aanvragen van de tijdelijke afsluiting. Wij zijn bereikbaar op telefoonnummer 088 542 64 44 (lokaal tarief).
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op
www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.
Met vriendelijke groet,
Liander N.V.
Medewerker Klant & Markt
Het valt mij op dat de reactie die ze gestuurd hebben iets afwijkt van wat eerder verstuurd is naar de leden hier. Ze maken nu een verwijzing naar artikel 3.6 met een rare opmerking dat ik verantwoordelijk bent voor het afsluiten van een contract bij een energieleverancier.
Email verstuurd naar Liander 23-01-2020
Geachte medewerker Klant & Markt
Dank voor uw reactie van 17-01-2020 n.a.v. mijn email van 14-01-2020.
Ik haal inderdaad artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden aan om duidelijk te maken dat ik mijn leveringscontract voor gas heb opgezegd bij Eneco en dat ik Eneco heb gemachtigd om de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) met Liander op te zeggen conform artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden, en dat deze inmiddels ook is beëindigd.
Uw reactie gaat hier niet op in, maar geeft mij drie opties voor de gasaansluiting. Daar zal en hoef ik echter geen gebruik van te maken, want die aansluiting zit mij niet in de weg.
U bent zoals gezegd van harte welkom om op afspraak langs te komen om eventuele werkzaamheden te verrichten die u nodig acht. Het is immers uw gasaansluiting, en uw verantwoordelijkheid. Ik benadruk echter dat ik geen opdracht tot die werkzaamheden geef, en dus ook het eventueel in rekening brengen van kosten hiervoor niet zal accepteren.
Met vriendelijke groet,
Vizzerix
Bij Liander is het inmiddels doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling
Email ontvangen van Liander 27-01-2020
Geachte heer Vizzerix,
Op 23 januari heeft u ons een e-mail gestuurd. Hierin geeft u aan geen kosten te accepteren voor het verwijderen van uw gasaansluiting. In deze e-mail leest u mijn reactie.
De juiste afdeling neemt contact met u op
Uw vraag is doorgezet naar de verantwoordelijke afdeling. Zij nemen uw vraag in behandeling en nemen contact met u op. Heeft u binnen 10 werkdagen geen reactie? Reageert u dan op deze e-mail. Ik zorg ervoor dat u alsnog in contact komt met de afdeling.
Tot slot
Heeft u nog vragen? Op
www.liander.nl vindt u antwoord op alle veelgestelde vragen.
Met vriendelijke groet,
Medewerker Klant & Markt
Email ontvangen van Liander 06-02-2020
Geachte heer Vizzerix,
Onlangs heeft u Liander een tweetal e-mails gestuurd. U bent het niet eens met het afsluit- en verwijderbeleid van Liander in de situatie dat een woning gasvrij is of wordt. Hierbij ontvangt u onze reactie.
Opzegging aansluit- en transportovereenkomst (ATO)
Op 11 november 2019 heeft Liander van uw energieleverancier een zogenoemd “uithuisbericht” ontvangen. Een uithuisbericht stuurt een leverancier om de netbeheerder te informeren over het feit dat een afnemer gaat verhuizen en in dat kader de ATO wenst op te zeggen. In een dergelijke situatie meldt zich meestal op korte termijn weer een (nieuwe) afnemer die van de aansluiting gebruik wil maken. Dat is ook de reden waarom wij u brieven hebben gestuurd met het verzoek om een overeenkomst voor de levering van gas af te sluiten. Inmiddels is het echter duidelijk dat u de ATO wenst te beëindigen omdat u (permanent) geen gas meer wenst te gebruiken. Wij zullen uw opzegging nu als zodanig behandelen.
Noodzakelijke handelingen
Als de ATO wordt opgezegd omdat een woning gasvrij is gemaakt of als de gasaansluiting om een andere reden voor een periode van meer dan 12 maanden niet wordt gebruikt, dan verwijdert Liander de gasaansluiting. Zie ook bericht
Brief Tweede Kamer
De aansluiting moet verwijderd worden omdat alleen bij de verwijdering aan alle wettelijke aspecten wordt voldaan. Daarnaast hoort Liander de aansluitleiding op te ruimen en niet als (bedrijfs)afval achter te laten voor anderen.
Een gecalculeerd tarief gebaseerd op gemiddelde kosten
Ten aanzien van het verwijderen van een standaard kleinverbruik aansluitingen werkt Liander met een vast tarief ter dekking van de kosten. Het tarief is gebaseerd op werkzaamheden en kosten die in standaard situaties worden gemaakt. Liander stelt elk jaar opnieuw de tarieven voor haar dienstverlening vast en publiceert deze vervolgens op haar website.
Tarieven
Het op deze wijze vaststellen van een tarief heeft tot gevolg dat een afnemer gemiddeld genomen een lager tarief verschuldigd is, dan in de situatie dat per zaak een tarief - op basis van individuele voorcalculatie - wordt vastgesteld. Een ander voordeel is dat alle afnemers in vergelijkbare situaties hetzelfde tarief betalen. Liander voldoet daarmee aan haar verplichting niet te discrimineren op het toepassen van haar voorwaarden en tarieven. De Geschillencommissie Energie heeft ook aangegeven dat een netbeheerder de tarieven op deze wijze mag vaststellen en toepassen.
Werkzaamheden
Hieronder vindt u een overzicht van de werkzaamheden die bij het demonteren van een gasaansluiting (laagbouw- kleinverbruik) aan de orde (kunnen) zijn:
Werkzaamheden Liander:
- Werkvoorbereiding
- Bodemdesk (intern)
- Bodemonderzoek
- Kwaliteitscontrole
- Vergunningen
- Schetsverwerking
- Landelijke intake portaal
Werkzaamheden aannemer
Werkvoorbereiding en administratie aannemer
- Opdracht ontvangen en verwerken
- Leggen klantcontact
- Werkvoorbereiding
- Bijwerken systemen
- Overdracht werkzaamheden naar werkploeg
- Verwerken uitgevoerde opdracht
- Maken situatieschets
- Controle facturatie
Uitvoering aannemer
- Lezen opdracht en werkplan/Veiligheid gezondheid en milieuplan
- Klantcontact
- Plaatsen verkeersmaatregelen
- Opbreken/herstellen sleufbedekking
- Graven/dichten kopgat bij gevel
- Graven/dichten kopgat bij stoep
- Drukloos maken aansluiting
- Afkoppelen en afsluiten aansluitleiding van de hoofdleiding
- Verwijderen aansluitleiding
- Verwijderen gasmeter en afsluiten meteropstelling
- Veiligheidstoezicht 2e man VIAG voorschrift
- Reistijd
Graafwerkzaamheden
Bij het verwijderen van de aansluitleiding kan het zijn dat er gegraven moet worden in uw tuin. Een tracé van nutsleidingen behoort altijd toegankelijk te zijn zoals ook staat vermeld in onze algemene voorwaarden Echter het komt voor dat dit tracé is bestraat. Liander zal in die situatie de werkzaamheden zorgvuldig uitvoeren en de bestrating zo goed als mogelijk terugplaatsen.
Liander mag ook zonder opdracht verwijderen
U wilt definitief geen gebruik meer maken van de gasaansluiting. Recent heeft de kantonrechter een uitspraak gedaan dat Liander ook zonder nadere opdracht - op kosten van de afnemer die de ATO heeft opgezegd, de noodzakelijke handelingen mag uitvoeren voor het verwijderen van de gasaansluiting. Dit op grond van de algemene voorwaarden en op grond van de Tarievencode Gas.
Meer informatie hierover vindt u onder Nota Bene in de uitspraak
Uitspraak Geschillencommissie
Afspraak maken voor de verwijdering
Omdat u zo nadrukkelijk heeft aangegeven dat u voor het uitvoeren van de noodzakelijke (verwijder)werkzaamheden geen opdracht zult verlenen, zal Liander (onze aannemer) binnenkort contact met u opnemen. Er zal dan een datum worden afgesproken waarop de aansluiting inclusief de aansluitleiding wordt verwijderd. Nadat de werkzaamheden zijn uitgevoerd zal Liander de hieraan verbonden kosten van € 722,72 inclusief btw. bij u in rekening brengen.
Wij vertrouwen erop dat we u via dit bericht voldoende hebben geïnformeerd. Heeft u toch nog vragen, neemt u dan gerust contact met ons op.
Met vriendelijke groet,
Liander Klachtenmanagement
Hierop een reactie gestuurd met dank aan @
Rommelzolder (dossier Rommelzolder:
Link)
heb de reactie wel een update gegeven i.v.m. de gewijzigde artikelnummers in de Tarievencode gas.
Email verstuurd naar Liander 07-02-2020
LS/ mijnheer/mevrouw,
In reactie op uw mail van 6 februari heb ik de volgende opmerkingen.
Ten aanzien van uw afsluit- en verwijderbeleid: dat lijkt me op gespannen voet te staan, zo niet strijdig te zijn met de taakstelling voor netbeheerders om doelmatig en efficiënt te handelen. Immers: door het in elk individueel geval verwijderen van gasaansluitingen, in plaats van een gefaseerde, wijk georiënteerde aanpak, worden er excessief meer kosten gemaakt.
U schrijft in de eerste alinea, dat het inmiddels duidelijk is, dat ik de ATO wens op te zeggen, want u hebt op 11 november een “uithuisbericht” van Essent ontvangen.
Voor de goede orde: ik heb op 11 november 2019 mijn lopende contract opgezegd bij Eneco. Tegelijkertijd met die opzegging heb ik Eneco gemachtigd om namens mij de Aansluit- en Transportovereenkomst (ATO) voor gas op te zeggen bij Liander, conform Artikel 3.6 van de Algemene Voorwaarden voor aansluiting en transport elektriciteit en gas voor kleinverbruikers (versie 2013).
In tegenstelling wat u schrijft dat ik de ATO WENS op te zeggen, IS die dus allang opgezegd en zijn er meer dan tien werkdagen verstreken, waarin de noodzakelijk handelingen voor het beëindigen van de overeenkomst hadden kunnen worden uitgevoerd. De ATO is dus definitief beëindigd en er bestaat voor uw gasaansluiting geen contractuele relatie meer met mij.
Ik bestrijd niet, dat Liander zonder opdracht werkzaamheden aan de gasaansluiting mag verrichten, en dat ik gehouden ben daaraan mee te werken. Wanneer Liander, conform artikel 4.1.2.5 van de Aansluit en Transportcode Gas een afspraak maakt, dan zal ik daar ruimhartig aan meewerken. [Noot: dit is dus de derde keer dat ik aangeef dat ik medewerking zal verlenen].
Ik bestrijd echter wel, dat de kosten daarvoor bij mij in rekening mogen worden gebracht.
Bijzonder is, dat u verwijst naar de uitspraak van de Geschillen commissie met referentiecode 119641, omdat diezelfde uitspraak op verzoek van nota bene Liander zelf, ter vernietiging is voorgedragen bij de rechter. Daar is niet inhoudelijk getoetst, maar heeft de rechter het verzoek tot vernietiging toegewezen, omdat gedaagde geen verweer heeft gevoerd. Ik zie niet in, hoe ik dan gebonden zou kunnen zijn aan een vernietigde uitspraak.
Daarnaast noemt u de Tarieven code gas, om in de volgende zin in uw mail te verwijzen naar meer informatie hierover in de Nota Bene in de uitspraak van de Geschillencommissie. In die uitspraak wordt echter met geen woord gerept over de Tarievencode Gas.
Ik vermoed, dat uw naar verwijzing de Tarievencode gas in het bijzonder artikel 2.9.2 (voorheen: 2.5.1.12) uit de Tarievencode Gas betreft.
Ik bestrijd dat artikel 2.9.2 een op zichzelf staande grond kan zijn om mij te verplichten te betalen voor werkzaamheden waar ik geen opdracht toe geef. Artikel 2.9.2 geeft slechts aan hóe ('de manier waarop') netbeheerders kosten in rekening mogen brengen àls ze tot afsluiting dan wel verwijdering van de aansluiting overgaan. Namelijk via een eenmalige bijdrage, met toepassing van de systematiek van voorcalculatie, en met gebruik van de standaardofferte (artikel 2.9.2 TCG).
Artikel 2.9.2 formuleert echter helemaal geen betalingsverplichting voor afnemers. Dat zou ook niet passen in het karakter van de Tarievencode Gas. Die code is namelijk een door de ACM geformaliseerde gedragscode van en voor de netbeheerders (zie ook de formulering in artikel 1.1 van de Tarievencode Gas). Bovendien biedt artikel 12a van de Gaswet helemaal geen bevoegdheid voor het introduceren van betalingsverplichtingen voor afnemers in de Tarievencode Gas.
Samengevat:
U bent van harte welkom om werkzaamheden aan uw gasaansluiting uit te voeren, mist er tijdig een afspraak wordt gemaakt. (een ploeg op pad sturen die een dichte deur aantreft is niet erg doelmatig en efficiënt)
Ik wijs bij voorbaat alle kosten af, die Liander in rekening zou willen brengen voor werkzaamheden waartoe ik geen opdracht verstrek.
Met vriendelijke groet
Vizzerix
Update 12-12-2020
Al een jaar gasloos en na het versturen van de laatste email naar Liander op 07-02-2020 geen bericht meer gehoord.
[
Voor 49% gewijzigd door
vizzerix op 12-12-2020 11:33
. Reden: Update n.a.v. opmerking Bram-Bos ]