Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• niekovk
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 14:25
Mooi @x-RaY99 !

• JHN_seph
  • Registratie: januari 2020
  • Laatst online: 24-01 19:42
Tot mijn verrassing kreeg ik vandaag snel antwoord terug van dat ik indd nooit een energiecontract met Enexis voor gas op mijn naam heeft gestaan, er dus ook geen kosten in rekening gebracht worden.

Ik zou alleen nog gebeld worden voor een afspraak voor de afsluiting van de gasaansluiting.

So far so good zou ik zeggen.

• flessuh
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online

flessuh

Set sail for fail!

JHN_seph schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:35:
Tot mijn verrassing kreeg ik vandaag snel antwoord terug van dat ik indd nooit een energiecontract met Enexis voor gas op mijn naam heeft gestaan, er dus ook geen kosten in rekening gebracht worden.

Ik zou alleen nog gebeld worden voor een afspraak voor de afsluiting van de gasaansluiting.

So far so good zou ik zeggen.
Direct bevestiging op de mail gevraagd? Of het gesprek opgenomen?

https://www.dutchsolarboat.com

• JHN_seph
flessuh schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:37:
[...]

Direct bevestiging op de mail gevraagd? Of het gesprek opgenomen?
Sorry, bevestiging op de mail vragen, wat bedoel je daar precies mee?

• flessuh
  • Registratie: maart 2005
  • Nu online

flessuh

Set sail for fail!

JHN_seph schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 15:52:
[...]

Sorry, bevestiging op de mail vragen, wat bedoel je daar precies mee?
Ik denk dat ik wat te snel lees. Ik was in de veronderstelling dat je telefonisch bericht had gekregen dat je nog nooit contract had gehad :P

https://www.dutchsolarboat.com

• x-RaY99
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 09:08
Uiteraard zie ik bij thuiskomst een mooi envelopje liggen met daarin een begeleidende brief plus kopie factuur.
Ze weten niet met wie ik contact op kan nemen met vragen. :?

Begeleidende brief:
Brief 14-1

Factuur:
Factuur stedin

Dossier bijgewerkt...

x-RaY99 wijzigde deze reactie 14-01-2020 16:59 (5%)

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

@x-RaY99: Stedin heeft duidelijk op zijn kop gehad van de andere netbeheerders. Dus toch nog geen einde dossier voor jou. De begeleidende brief is weer een pareltje:
- Expliciete erkenning dat de ATO al op 19 februari 2019 is beëindigd
- Desondanks grondslag proberen te vinden in artikel 5.3 b en 14.1 AV 8)7
- Uitputten in excuses dat Stedin helaas helaas in rekening 'moet' brengen vanwege de wet...

En dan de factuur inclusief BTW, terwijl Stedin nu juist zelf op zijn website aangeeft geen BTW te rekenen als werkzaamheden op initiatief van Stedin hebben plaatsgevonden.

Dat wordt een mooie betwisting.

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

@Bram-Bos vergeet het kostenveroorzakersbeginsel niet.

'Stedin moet' 'Stedin haar wettelijke taken' 'Stedin mag' en 'Stedin heeft de werkzaamheden uitgevoerd' . En dan zou volgens het kostenveroorzakersbeginsel de rekening niet bij Stedin liggen?

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

@x-RaY99: zoiets?
Beste mensen van Stedin,

Ik ontving van u een factuur met nr <1234> voor 'verwijderen gasaansluiting' inclusief een uitvoerig begeleidend schrijven. Uit dat schrijven alleen al blijkt dat u het ook niet vanzelfsprekend vindt om een factuur te sturen voor werkzaamheden die op uw initiatief hebben plaatsgevonden, en waarvoor ik expliciet nooit opdracht heb gegeven. Ik waardeer de moeite die u neemt om dit toch uit te leggen, maar u slaagt er niet in om mij te overtuigen. Ik betwist deze factuur dus bij deze.

Geen opdracht
Zoals u zelf erkent in uw brief is de gasaansluiting niet in mijn opdracht verwijderd. Er ligt dus geen specifieke opdracht van mij ten grondslag aan uw vordering.

Geen ATO
Zoals u zelf ook erkent in uw brief is de Aansluit- en Transportovereenkomst voor gas op mijn adres op 19 februari 2019 beëindigd. Een grondslag voor deze factuur is dus ook niet te vinden in een ATO of de bijbehorende Algemene Voorwaarden. De door u aangevoerde artikelen 5.3 juncto 14.1 van die Algemene Voorwaarden kunnen dus per definitie geen grondslag zijn voor de vordering. Ik ben daar in onze eerdere correspondentie overigens al uitvoerig op ingegaan, en die punten heeft u nooit weerlegd.

Geen verplichting vanuit Tarievencode Gas
Artikel 2.5.1.12 van de Tarievencode Gas (TCG) kán geen op zichzelf staande grondslag voor uw vordering zijn, aangezien de TCG slechts een door de ACM geformaliseerde gedragscode voor de netbeheerders is. Die gebruikt u nu om een betalingsverplichting voor mij als afnemer te suggereren. Ik gebruik bewust de term 'suggereren', want u vermijdt zelf ook expliciet te stellen dat ik verplicht zou zijn te betalen op grond van de TCG. Dat is ook niet voor niks: die betalingsverplichting wordt helemaal niet geformuleerd in artikel 2.5.1.12. Artikel 2.5.1.12 geeft slechts aan hóe netbeheerders kosten in rekening mogen brengen àls ze tot afsluiting dan wel verwijdering van de aansluiting overgaan. Namelijk via de systematiek van voorcalculatie, en met gebruik van de standaard offerte/factuur (2.5.1.15). Ik ben daar in onze eerdere correspondentie overigens al uitvoerig op ingegaan, en die punten heeft u nooit weerlegd.

Aanvullend daarop stip ik graag nog de volgende punten aan, die verder mijn visie ondersteunen dat ik als voormalige contractant helemaal niet rechtstreeks gebonden ben aan de Tarievencode Gas, en speciaal artikel 2.5.1.12:
a. Artikel 1.1.1 van de TCG formuleert (net als artikel 12a Gaswet) wie de norm-adressaat is van deze code: de netbeheerders. Niet de netgebruikers, waaronder afnemers.
b. De NMa (de rechtsvoorganger van de ACM) heeft in 2006 expliciet aangegeven dat netgebruikers niet de norm-adressaat zijn van de Tarievencode Gas. Zie met name punt 27 van het besluit 102113_1/11; 102113_2/12; 102113_3/13; 102113_4/11; 102113_5/13, dat u kunt vinden op: https://www.acm.nl/sites/...TarievenCode_Gas_2006.pdf. De NMa bevestigt hier dat netgebruikers niet rechtstreeks gebonden zijn aan de Tarievencode Gas, maar dat er eerst een civielrechtelijke overeenkomst moet zijn tussen netgebruiker en netbeheerder. En die overeenkomst hebben wij niet.
c. De Rechtbank Rotterdam oordeelde in het geval van de vergelijkbare Netcode dat "de Netcode niet zelf verplichtingen voor afnemers in het leven roept, maar dat daartoe nodig is dat de desbetreffende netbeheerder deze voorwaarden in zijn overeenkomst met de desbetreffende afnemer opneemt." (r.o. 5.4; ECLI:NL:RBROT:2009:BJ3700; (https://uitspraken.rechts...ECLI:NL:RBROT:2009:BJ3700)

Geen kostenveroorzaker
U haalt een kostenveroorzakingsbeginsel aan. Ik weet niet waar die staat, maar ik weet wel dat Stedin hier de kosten heeft veroorzaakt, niet ik. U 'moest' kennelijk van alles, maar ik 'moest' helemaal niets. Bovendien: tot begin 2019 leidde het opzeggen van een ATO bij Stedin helemaal niet tot verwijdering van de aansluiting. Uw eigen beleid is dan wel veranderd, maar de causaliteit niet.

Geen BTW verschuldigd
Tot slot en geheel subsidiair maak ik verder bezwaar tegen het in rekening brengen van 21% BTW. Omzetbelasting wordt geheven op 'leveringen van goederen en diensten, welke in Nederland door een als zodanig handelende ondernemer onder bezwarende titel worden verricht' (art 1a, Wet op de Omzetbelasting 1968). Die bezwarende titel ontbreekt hier echter, aangezien er geen rechtsbetrekking is, en u een ongevraagde prestatie heeft geleverd die mij niets oplevert en niet door mij is gewenst. De heffingsgrondslag voor omzetbelasting ontbreekt dus. Stedin geeft bovendien zelf op zijn website aan dat geen BTW wordt gerekend over werkzaamheden die op initiatief van Stedin plaatsvinden (https://www.stedin.net/ta...-en-heraansluittarieven).

Tot slot
U verontschuldigt zich haast voor de factuur met de woorden "We begrijpen dat het vervelend voor u is dat u deze kosten moet betalen. Toch dwingt de wet- en regelgeving ons om deze kosten bij u in rekening te brengen." Dit is een loze verontschuldiging, aangezien u alleen verplicht bent om (non-discriminatoir) kosten in rekening te brengen indien ik opdracht had gegeven tot de verwijdering. Dat heb ik echter niet gedaan. U kunt ook heel goed non-discriminatoir géén kosten in rekening brengen bij alle mensen die geen opdracht geven. Een wettelijke verplichting voor u om kosten in rekening te brengen bij mensen die geen opdracht hebben gegeven tot die werkzaamheden ontbreekt. Los daarvan betekent een verplichting aan uw kant natuurlijk nog geen verplichting aan mijn kant.

Met vriendelijke groet,

@x-RaY99

Bram-Bos wijzigde deze reactie 15-01-2020 10:39 (8%)

Wand-temperatie in een monument uit 1865 met een Elga (stand alone). Gasloos sinds juli 2017.

• ijhas
  • Registratie: augustus 2010
  • Laatst online: 27-01 20:26
Tweakers,
Ik lees al even met interesse mee in dit mooie topic. Dit omdat ik in het voorjaar overstap op de warmtepomp (wp boiler hangt al). Mijn netbeheerder is Stedin, voor zowel gas als electra. Hierover heb ik een korte vraag.

Ik het wel mogelijk de ATO op te zeggen als er nog steeds een aansluiting voor electriciteit blijft bestaan via Stedin?

Ik las verder terug wel een discussie over of een ATO nu voor gas en/of electra zou gelden maar de conclusie was mij nog niet duidelijk.

Hopelijk kan iemand hier wat licht op schijnen?

• Knielen
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 15:03
@ijhas Je hebt een aparte ATO voor elektra en gas, dus je kan prima 1 van de 2 opzeggen. Als dit niet zo zou zijn dan zou dit topic niet bestaan, iedereen heeft uiteraard nog een ATO voor elektra.

Xiaomi Mi Note 3 | Galaxy Tab A 10.5

• Luuk9
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 27-01 19:44
Vraagje mensen! Binnenkort wordt mijn nieuwbouw woning opgeleverd. Ik ben voornemens om gelijk van het gas af te gaan. Wp en pv panelen op het dak.

Hoe zit het dan met betaling van vastrecht voor gas? Zit ik hier toch aan vast als ik geen contract afsluit voor gas?

Bedankt voor jullie kennis! :):)

• Basekid
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 14:33
Je hoeft niet te betalen voor iets dat je niet gebruikt.. Dus ook geen vastrecht.

• Oscar SoS
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 27-01 21:05
Hallo allen,

Ik ben ook in de gas discussie terecht gekomen. Ik heb een woning gekocht, wat gebruikt werd als boven en beneden woning, ik wil er weer 1 woning van maken. Kadastraal is het 1 object, met 2 huisnummers (misschien later juridisch nog interessant). In de beneden woning een actieve gas en elektra aansluiting, actief in de zin van, was in gebruik door vorige bewoners. Deze was middels een tussenmeter door gelust naar de bovenwoning. Maar, de bovenwoning heeft ook een eigen gas en elektra meter van Stedin, welke al jaren afgesloten/afgedopt zijn. Voor de bovenwoning heb ik ook nooit brieven van Stedin gehad, deze lijken ze al vergeten te zijn.

Nu had ik vrij snel na aankoop de standaard brieven van Stedin ontvangen en heb ik als brave burger gelijk een energieleverancier gekozen, maar wel enkel een overeenkomst voor elektra op de beneden woning afgesloten. Ik wil de woning gasloos gaan maken, dus dacht de rest sluit ik niks voor af, heb ik toch niet nodig. Was ik toen nog niet mee bekend, maar middels dit topic inmiddels duidelijk dat ik daardoor gelukkig enkel een ATO voor 1 elektra aansluiting heb. Voor de overige aansluiting nooit een ATO gehad.

Opnieuw standaard brieven van Stedin dat ik nog gas af moet sluiten. Heb ik ze gebeld, uitgelegd dat ik geen gas nodig heb tijdens de verbouwing en daarna ook niet. Was allemaal geen probleem, moest ik via mijn aansluitingen regelen. Ze gaf aan dat ik kon kiezen voor een jaar afsluiten of direct volledig verwijderen. Toen ik vroeg naar de kosten, ging deze medewerker daar niet over, dat zou ik via mijn aansluitingen wel horen.

Aangezien ik ook de meterkast op een andere plek wil, had ik inmiddels al een aanvraag lopen voor het verplaatsen van mijn actieve elektra aansluiting. Daar werd ik toevallig in dezelfde week door Stedin over gebeld, dat ze een schouw wilden doen voor de verplaatsing. Prima, afspraak gemaakt.

Stedin medewerker die voor de schouw kwam was vriendelijk en leek mij ervaren. Verhaal besproken, ik wil de meter ongeveer een meter verplaatsen, dichter naar de voordeur. Ik had volgens hem geluk dat ik al een flexibele aanvoerkabel had, deze was makkelijk te verplaatsen. Anders had ik een nieuwe kabel moeten laten trekken. Hij gaf daarbij ook duidelijk aan niet zelf over de offertes te gaan, enkel zijn bevindingen intern door te zetten, dat ik dus geen conclusie aan zijn verhaal kon verbinden.

Toen vroeg hij me of ik de gasmeter niet ook in de nieuwe meterkast wilde hebben. Ik heb hem uitgelegd dat ik voor gasloos ga en deze aansluiting dus niet nodig heb. In combinatie met de afgesloten aansluitingen van de bovenwoning, die hij ook al gezien had. Bood hij me aan om dit gelijk in de offerte mee te nemen, want daar waren ze normaal wel schappelijk in volgens hem. Waarschijnlijk zou ik enkel betalen voor verwijderen van de actieve gas aansluiting in de benedenwoning en zouden ze de rest gelijk meenemen. Mocht ik het er niet mee eens zijn, kon ik alsnog kiezen om enkel de verplaatsing uit de offerte uit te laten voeren. Zijn verhaal klonk wel goed, dus ik ben daarop in gegaan.

Nu krijg ik onderstaande offerte:

Na het verhaal van de medewerker die de schouw uitvoerde was ik hier niet erg over te spreken. Na wat onderzoek kwam ik jullie verhaal in dit topic tegen en heb besloten jullie te volgen en voor route E te gaan. Echter zou het voor mijn verbouwing wel wenselijk zijn dat de aansluitingen volledig verwijderd worden en niet enkel afgedopt. Al kan ik ze ook laten zitten, maar liever niet.

Ik zet mijn verhaal hier dan ook neer, om in een later stadium hopelijk van jullie ervaring en advies gebruik te kunnen maken en zal uiteraard de voortgang van mijn zaak met jullie delen.

Off topic, met Evides voor de watermeter een soortgelijke discussie. Watermeter ligt onder de vloer en ik wil deze graag 50 cm verplaatst hebben naar de nieuwe meterkast, boven de vloer. Via mijn aansluitingen een offerte, €1200 voor een nieuwe aansluiting vanaf de hoofdleiding. Telefonisch contact gehad, omdat ik dat nogal grof vind voor een halve meter, terwijl er voldoende leiding ligt om dit uit te voeren. Antwoord, 30 cm willen we nog wel doen, maar een halve meter is teveel, nieuwe aansluiting noodzakelijk. Pff, zijn ook allemaal hetzelfde die bedrijven...

• overwinteraar
  • Laatst online: 07:15
Geen gascontract is ook geen ATO, dus ook geen vastrecht of discussie over de opzegging van ATO. Wel goed je koop overeenkomst/ voorwaarden even te checken of daarin geen beding is opgenomen. Dat lijkt me overigens erg onwaarschijnlijk.
Luuk9 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:34:
Vraagje mensen! Binnenkort wordt mijn nieuwbouw woning opgeleverd. Ik ben voornemens om gelijk van het gas af te gaan. Wp en pv panelen op het dak.

Hoe zit het dan met betaling van vastrecht voor gas? Zit ik hier toch aan vast als ik geen contract afsluit voor gas?

overwinteraar wijzigde deze reactie 14-01-2020 20:44 (3%)

• Basement
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 08:24
Vandaag is met 2 man sterk die met 2 auto's kwamen het slotje op de gasmeter geplaatst. 1 persoon plaatst het slotje en de andere schrijft de bon. want ze werken natuurlijk wel heel efficiënt bij Enexis.

Op na de laatste horde, het verwijderen van de gasmeter op termijn. Ik hoop dat ze dan niet met 4 man voor de deur staan ;-)
@Oscar SoS even off-topic voor je te behouden elektra aansluiting: je schrijft dat er een flexibele aansluitleiding (kabel) aanwezig is en het maar om een klein stukje verplaatsen gaat. Normaal zit al het elektra werk op een houten achterplaat (meterbord) gemonteerd. Misschien kun je de hele plaat en de beugels van de kabel zelf los schroeven en op de gewenste plaats weer vast zetten.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Atomic2005
  • Registratie: oktober 2009
  • Laatst online: 14:49

Atomic2005

Abundat dulcibus vitiis

Ivow85 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:00:
@Oscar SoS even off-topic voor je te behouden elektra aansluiting: je schrijft dat er een flexibele aansluitleiding (kabel) aanwezig is en het maar om een klein stukje verplaatsen gaat. Normaal zit al het elektra werk op een houten achterplaat (meterbord) gemonteerd. Misschien kun je de hele plaat en de beugels van de kabel zelf los schroeven en op de gewenste plaats weer vast zetten.
Wij hebben de zaag in de achterwand gezet, en die in zn geheel inclusief meter, meterkast etc een klein stukje verplaatst. Kleine sleuf in de (houten)vloer gemaakt. Kosten nul.

Ontopic: Hier blijft het nog steeds stil na de 2 standaard Liander "dreigbrieven"

4000Wp - Zuid Live PVoutput & 7560Wp - Oost/West/btjeZuid - Live PVoutput & Atlantic 200L

• Oscar SoS
  • Registratie: april 2009
  • Laatst online: 27-01 21:05
Atomic2005 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:15:
[...]

Wij hebben de zaag in de achterwand gezet, en die in zn geheel inclusief meter, meterkast etc een klein stukje verplaatst. Kleine sleuf in de (houten)vloer gemaakt. Kosten nul.
Dat is inderdaad ook een optie, ga ik onthouden. Thanks!

• snameroc
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 27-01 22:04
Ik zou daar toch maar heel voorzichtig mee zijn om een actieve elektra aansluiting te verplaatsen. Ten eerste is dit niet zonder gevaar de zekering van de aansluitleiding kan wel 250A zijn. En als ze het ondekken heb je een serieus probleem

snameroc

• Rommelzolder
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 13:31
snameroc schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 23:17:
Ik zou daar toch maar heel voorzichtig mee zijn om een actieve elektra aansluiting te verplaatsen. Ten eerste is dit niet zonder gevaar de zekering van de aansluitleiding kan wel 250A zijn. En als ze het ondekken heb je een serieus probleem
Mee eens, dit soort zaken moet je toch echt spanningsloos uitvoeren. Zodra je een sluiting vóór de hoofdzekering maakt, gezien vanuit van elektriciteitsdistributienet van de netbeheerder, dan sta je met een bom in je handen. Volgens de Arbowet moeten werkzaamheden aan spanningsvoerende installaties spanningsloos worden uitgevoerd, tenzij er een dringende reden is om het onder spanning uit te voeren; die is er hier niet. Daarnaast moet degene die het uitvoert een directe opdracht krijgen van een zogenaamde Werkverantwoordelijke, en moet hij voldoende elektrotechnische kennis en ervaring hebben voor de uit te voeren werkzaamheden. Aan beide voorwaarden is hier ook niet voldaan.

Warmtepomp met gesloten bodemsysteem, 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• overwinteraar
Verwijderen doen ze met 3 man (met 3 auto's) en een graafmachine of 6 man elk met een bats...;)
Basement schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:50:
Vandaag is met 2 man sterk die met 2 auto's kwamen het slotje op de gasmeter geplaatst. 1 persoon plaatst het slotje en de andere schrijft de bon. want ze werken natuurlijk wel heel efficiënt bij Enexis.

Op na de laatste horde, het verwijderen van de gasmeter op termijn. Ik hoop dat ze dan niet met 4 man voor de deur staan ;-)

• Hans299
  • Registratie: november 2018
  • Laatst online: 14:38
Oscar SoS schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 22:26:
[...]

Dat is inderdaad ook een optie, ga ik onthouden. Thanks!
Vragen over elektra-aansluitingen zijn eigenlijk off-topic, het gaat hier om gasverlaters, maar even een reactie vanwege de genoemde optie is niet misplaatst vanwege de risico’s.

De gevolgde routes hier op het forum zijn alle gebaseerd op het gegeven dat de aansluiting eigendom is van de netbeheerder, ook al gaat het in dit geval om een elektra aansluiting.

Wees je ervan bewust dat als er iets misgaat, de netbeheerder je onmiddellijk kan afsluiten en extra kosten in rekening brengen voor heraansluiting. Zelf de installatie verplaatsen wordt door de netbeheerder behandeld als fraude, heeft een monteur me ooit verteld.
Onder spanning aan een installatie knoeien, zeker voor de meter, is verder levensgevaarlijk, zelfs een bonafide installateur zal het waarschijnlijk weigeren.
Ik ken een installatiebedrijf waar onmiddellijk ontslag op staande voet volgt als er niet spanningsloos wordt gewerkt.

• Basement
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 08:24
overwinteraar schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 23:59:
Verwijderen doen ze met 3 man (met 3 auto's) en een graafmachine of 6 man elk met een bats...;)

[...]
Ik geloof niet dat ze dat gaan doen voor een standleiding in een flat ;-)

• Jitta
  • Laatst online: 15:01
Eventueel kun je ook nog gebruiken dat Stedin voor volledige verwijdering kiest omdat het gemeenschappelijk beleid is van de netbeheerders, en daarmee dus niet onvermijdelijk/noodzakelijk
x-RaY99 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 16:58:
Uiteraard zie ik bij thuiskomst een mooi envelopje liggen met daarin een begeleidende brief plus kopie factuur.
Ze weten niet met wie ik contact op kan nemen met vragen. :?

Begeleidende brief:
[Afbeelding: Brief 14-1]

Factuur:
[Afbeelding: Factuur stedin]

Dossier bijgewerkt...

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

Jitta schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 08:14:
Eventueel kun je ook nog gebruiken dat Stedin voor volledige verwijdering kiest omdat het gemeenschappelijk beleid is van de netbeheerders, en daarmee dus niet onvermijdelijk/noodzakelijk
[...]
Goed punt. Heb er dit van gemaakt:
Geen kostenveroorzaker
U haalt een kostenveroorzakingsbeginsel aan. Ik weet niet waar die staat, maar ik weet wel dat Stedin hier de kosten heeft veroorzaakt, niet ik. U 'moest' kennelijk van alles, maar ik 'moest' helemaal niets. Bovendien: tot begin 2019 leidde het opzeggen van een ATO bij Stedin helemaal niet tot verwijdering van de aansluiting. Uw eigen beleid is dan wel veranderd, maar de causaliteit niet.

• x-RaY99
  • Registratie: juni 2000
  • Laatst online: 09:08
Bram-Bos schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 10:40:
[...]

Goed punt. Heb er dit van gemaakt:

[...]
Dank @Bram-Bos !

De mail zal ik vanmiddag versturen, al staat er dus nergens in de brief/factuur aan wie ik die kan sturen.
Dus ik zal het "FM_voorkomafsluiting@stedin.net" (die de mail stuurde dat het dossier gesloten is) en het adres van de Jurist wel gebruiken.

Of gewoon naar info@stedin.net... kunnen we weer wat mooie mails verwachten!

x-RaY99 wijzigde deze reactie 15-01-2020 11:31 (8%)

18kwp solar, 9kw Panasonic WH-MDC09G3E5 voor 580m3 huis + 60m3 zwemvijver. Edel Water 200L SWW, Gas contract loos sinds 19/2/2019, Gas meter/leiding verwijderd 14/11/2019

• thehog
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 27-01 11:28
Ik kreeg vandaag een brief van Liander. Dat ik al meer dan een jaar geen gasaansluiting meer heb (slotje). En dat het onveilig is op de aansluiting nog in huis te hebben etc. Ik had twee keuzes. Of gratis helemaal laten verwijderen of opnieuw laten aansluiten voor een x-bedrag.
Raad eens wat ik gekozen heb...

Maar meer mensen die deze brief gehad hebben? Te herkennen aan een qr-code die je kan scannen om je door te sturen naar een website voor het maken van je keuze.

• niekovk
  • Laatst online: 14:25
Gratis laten verwijderen na een slotje? Kan je die brief hier eens posten?

• Jitta
Watte??? Als in gratis verwijderen? Toe maar....
thehog schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 16:37:
Ik kreeg vandaag een brief van Liander. Dat ik al meer dan een jaar geen gasaansluiting meer heb (slotje). En dat het onveilig is op de aansluiting nog in huis te hebben etc. Ik had twee keuzes. Of gratis helemaal laten verwijderen of opnieuw laten aansluiten voor een x-bedrag.
Raad eens wat ik gekozen heb...

Maar meer mensen die deze brief gehad hebben? Te herkennen aan een qr-code die je kan scannen om je door te sturen naar een website voor het maken van je keuze.

Jitta, gasloos, CO2&energieneutraal sinds oktober 2018, kraan dicht, geen slotje

@thehog: dat is leuk om te horen. Jij behoorde tot de vroege batch Tweakers in dit topic, waarbij Liander nog kwam verzegelen als je gewoon je leveringscontract opzegde. Is (volgens ons overzicht) ook gebeurd bij @Dennis, @cyberstalker, @neographikal, de ouders van @Mattie112, en in 2018 bij @chumbinator. Ben benieuwd of zij ook zo'n brief krijgen.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 15-01-2020 17:38 (13%)

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

Ik kan bevestigen dat ik eenzelfde brief heb gehad. Bij mij komen ze nu ook gratis de gasaansluiting verwijderen.

Ik ontken het bestaan van IE.

• Erwin_83
  • Registratie: januari 2018
  • Laatst online: 14:41
Zijn dat betaalde slotjes of hele oude slotjes ? Of beide ?

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

• cyberstalker
  • Registratie: september 2005
  • Niet online

cyberstalker

Eersteklas beunhaas

In mijn geval ging het om een gratis slotje van zo'n twee jaar terug.

Ik ontken het bestaan van IE.

• thehog
  • Registratie: oktober 2000
  • Laatst online: 27-01 11:28
Destijds gratis slotje.

liander-brief2

liander-brief1

thehog wijzigde deze reactie 15-01-2020 21:44 (11%)

• Speedy-Andre
  • Registratie: maart 2002
  • Laatst online: 15:38

Speedy-Andre

Satio-X10-SxS-ZL-XA

Topicstarter
Nu al de voorjaarsschoonmaak bij Liander? :P
Ze zullen die zichzelf opgelegde plicht toch een keer moeten uitvoeren :)

PVoutput oost west, zuid best! Stookt met 2x Tosh Daiseikai 8 3,5kW, SWW Atlantic Explorer 3 200l. Gasloos sinds aug 2016 Sinds 6-11-2018 5590Wp

Acties:
  • +3Henk 'm!
  • Pinned
Dankjewel. Even in leesbare tekst:
Onderwerp
Uw afgesloten gasaansluiting

Beste meneer/mevrouw,

U gebruikt op dit moment geen gas. En uw gasaansluiting is al meer dan een jaar afgesloten. Het is niet veilig als een gasleiding zomaar ongebruikt in de grond ligt. Daarom ontvangt u nu deze brief.

Gasleidingen mogen niet ongebruikt in de grond blijven liggen
Als wij een gasaansluiting afsluiten, zetten we de hoofdkraan dicht en komt er een slot op de gasmeter. Maar dat is geen oplossing voor altijd. Als een woning geen gasaansluiting heeft, verwachten anderen dat er ook geen leidingen in de grond liggen. Dat kan gevaarlijk zijn. Bijvoorbeeld bij werkzaamheden in uw woning of in de grond. Ook is het niet goed voor het milieu.

Daarom willen wij uw gasaansluiting weghalen of weer aansluiten
U kunt kiezen uit twee mogelijkheden:
1. U laat de gasaansluiting helemaal weghalen.
2. U laat de gasaansluiting opnieuw aansluiten.

Geef uw keuze eenvoudig door
Wij horen graag welke keuze u maakt. U kunt dit eenvoudig doorgeven op https://www.liander.nl/mijngasaansluiting. Zodra u uw keuze heeft doorgegeven, nemen we contact met u op over het vervolg.

Wilt u permanent van het gas af?
Wij halen de gasaansluiting gratis voor u weg. We verwijderen de gasmeter én de leidingen naar de straat. Het kan zijn dat we daarvoor moeten graven bij uw woning. Na afloop maken we alles weer netjes in orde.

Wilt u later misschien weer gas?
Als u niet permanent van het gas af wilt, kiest u voor opnieuw aansluiten. Dat kost € 121,00 (inclusief btw). Voordat wij u aansluiten, moet u een contract afsluiten met een energieleverancier. Als u weer bent aangesloten, betaalt u maandelijks een bedrag voor netbeheer.

Overleg zo nodig met de eigenaar van de woning
Bent u niet de eigenaar van de woning? De eigenaar van de woning moet het eens zijn met uw keuze. Overleg daarom eerst met de eigenaar.

Heeft u vragen?
Heeft u nog vragen over deze brief? Op www.liander.nl/gasaansluitingvragen vindt u de antwoorden op veelgestelde vragen over het verwijderen van gasaansluitingen.

Met vriendelijke groet,
Liander N.V.

xx
directeur Klant en Markt a.i.

• Stoofie
  • Registratie: juni 2010
  • Laatst online: 15:39
Speedy-Andre schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 21:47:
Nu al de voorjaarsschoonmaak bij Liander? :P
Ze zullen die zichzelf opgelegde plicht toch een keer moeten uitvoeren :)
Ze vinden van zichzelf ook dat ze verplicht zijn om non-discriminatoir te handelen.
Dus als ze eennaal beginnen met gratis verwijderen is er geen houden meer aan >:)

@Liander:Ja, ik snap dat jullie een probleem hebben, en nee, dat geeft jullie niet het recht ons op een ongeoorloofde manier geld af proberen te troggelen...

Acties:
  • +10Henk 'm!
  • Pinned
Stoofie schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:04:
[...]

Ze vinden van zichzelf ook dat ze verplicht zijn om non-discriminatoir te handelen.
Dus als ze eennaal beginnen met gratis verwijderen is er geen houden meer aan >:)
Precies. Zeker als deze webpagina een beetje breder bekend wordt:

"Wanneer kan ik het beste kiezen voor verwijderen?
Als u in uw woning nu en in de toekomst geen gas meer nodig heeft, dan kunt u de woning het beste definitief aardgasloos laten maken. We verwijderen dan de gasmeter, de aansluiting en de leiding tot aan het hoofdnet. De kosten voor het verwijderen van de aansluiting betaalt Liander. "

Overigens: kennelijk ligt het niet aan een tekort aan aannemers dat al die onverzegelde Tweakers niks meer van een aannemer hebben gehoord, terwijl Liander dat wel aankondigde sinds juli 2019.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 15-01-2020 22:21 (11%)

• Remco45
  • Registratie: januari 2013
Dank, meteen print-screen gemaakt en toegevoegd aan mijn dossier thuis.

Mitsubishi Zubadan 11,2 kW; 11380 Wp (6100 Oost en 5280 West)

• overwinteraar
Ben benieuwd wanneer de andere netbeheerders dit mooie voorbeeld gaan volgen... ;)
Bram-Bos schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:09:
[...]

Als u in uw woning nu en in de toekomst geen gas meer nodig heeft, dan kunt u de woning het beste definitief aardgasloos laten maken. We verwijderen dan de gasmeter, de aansluiting en de leiding tot aan het hoofdnet. De kosten voor het verwijderen van de aansluiting betaalt Liander. "

Overigens: kennelijk ligt het niet aan een tekort aan aannemers dat al die onverzegelde Tweakers niks meer van een aannemer hebben gehoord, terwijl Liander dat wel aankondigde sinds juli 2019.
Goed nieuws, in elk geval voor de mensen met slotje.

En in kader van non-discriminatoir handelen natuurlijk voor iedereen die geen gas meer gebruikt. Weghalen zonder factuur kan dus wel degelijk.

• teacher
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:42

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

[...]

Dropt liander hier even een bom zeg.... Dit maakt het beleid vanuit netbeheer niet per se sterker.
Luuk9 schreef op dinsdag 14 januari 2020 @ 20:34:

Je hebt hier: teacher in "Nieuwbouwwoning: gas direct verwijderen en warmtepomp?" ook al advies gekregen. Op verschillende plekken dezelfde vragen stellen is niet helemaal nodig.

teacher wijzigde deze reactie 15-01-2020 23:12 (42%)

Wise enough to play the fool

• Armin
  • Registratie: april 2001
  • Laatst online: 00:58
[...]

Ook mooi is deze parel in die FAQ:

"Het is verplicht om een keuze te maken en wij helpen u graag bij het maken van de beste keuze voor u. Vanuit het oogpunt van duidelijkheid en veiligheid kunnen de gasleidingen niet meer tijdelijk afgesloten blijven. Daarom moet u een keuze maken. "

Het is verplicht een keuze te maken ... _/-\o_

• charlygolf
  • Registratie: december 2016
  • Laatst online: 26-01 23:48
Mijn oog viel dan weer op deze twee vragen in die FAQ:
Waarom moet er iets aan mijn gasaansluiting gebeuren?
Vanwege de energietransitie gaan steeds meer mensen ‘van het gas af’. Onderzocht is of het mogelijk is om de gasleidingen af te sluiten en in de grond te laten liggen. Uit dit onderzoek is gebleken dat dit zorgt voor onduidelijke en mogelijk onveilige situaties. Na verloop van tijd is de kennis over deze leidingen niet meer aanwezig (bijvoorbeeld na verhuizing), waardoor er problemen kunnen ontstaan bij het uitvoeren van werkzaamheden in de woning of in de grond. Er kan dan een gasleiding die nog onder druk staat, worden geraakt. Daarnaast is het belangrijk dat als er zaken in de grond liggen die niet gebruikt worden, we deze ook netjes opruimen. Alle netbeheerders hebben daarom met elkaar afgesproken een permanente aanwezigheid van afgesloten gasleidingen niet meer toe te staan.

Is de situatie onveilig?
Er is geen sprake van een onveilige situatie. We willen echter uitsluiten dat er een gevaarlijke situatie zou kunnen ontstaan. Hoe langer een gasleiding is afgesloten, des te groter is de kans dat er niet meer aan gedacht wordt. Dat kan er voor zorgen dat er bij werkzaamheden in de woning of in de grond geen rekening mee wordt gehouden en dan zou er een gasleiding kunnen worden geraakt.

• Erwin_83
Wat is er met mijn gasleiding aan de hand?

Uw gasaansluiting is al meer dan een jaar geleden afgesloten. Deze afsluiting kan door u zelf zijn geregeld, door een vorige bewoner of bijvoorbeeld vanwege een achterstand met betaling van uw energienota. De gasleiding is verzegeld maar staat nog steeds onder druk. Dit betekent dat er nog steeds gas door de leiding gaat tot het punt van de verzegeling in uw meterkast.

Leuk stukje van Liander, dus als ik nu mijn zelf afgesloten gasaansluiting ook nog eens verzegel dan kom ik ook in aanmerking voor kostenloze verwijdering (zoals het hoort) >:)

Eens even afwachten :Z of er Liander post komt of dat we maar weer eens een mailtje naar mevrouw A doen.

Gasloos sinds 01-12-2017 zonder slotje of verwijdering, dus een "gevaarlijke situatie" volgens Liander. Verwarming met een Loria duo 6010. Pelletkachel voor de fun.

• ronjansen87
  • Laatst online: 11:49
Even een kleine update van mijn kant, bij mijn vader thuis is deze week kosteloos de gasmeter verwijderd in zijn appartement. Ondanks enig aandringen weigerde men de aansluitbeugel e.d. ook weg te halen (ik denk omdat dan het hele gebouw even gasloos zou moeten), men heeft alleen de meter losgeschroeft en de beugel is nu aan de aan- en uitvoerkant nu afgedopt en verzegeld. Hier staat dus nog gewoon gasdruk op. Ding zit eigenlijk behoorlijk in de weg, want in deze ruimte wilden we een waterfilter plaatsen, maar daar vinden we wel wat op. M'n pa heeft ook geen zin meer om hier verder achteraan te gaan.

Zo blijkt maar weer dat wanneer Liander zélf voor de kosten opdraait ze zich ineens niet zoveel meer aantrekken van de eigen argumenten over de veiligheid van gasvoerende aanvoerleidingen en zich er zo makkelijk mogelijk vanaf maken.

* die stekkerdozen e.d. worden nog gefatsoeneerd, ze zitten nu nog in een verbouwing.

ronjansen87 wijzigde deze reactie 16-01-2020 09:09 (3%)

All-electric: 2x Daikin US, Daikin FTXM, Boiler, Weber Pulse, Tesla Model 3 LR RWD

• Mattie112
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 27-01 19:29

Mattie112

3780wP (18x 210wP EC Solar)

Bram-Bos schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 17:36:
@thehog: dat is leuk om te horen. Jij behoorde tot de vroege batch Tweakers in dit topic, waarbij Liander nog kwam verzegelen als je gewoon je leveringscontract opzegde. Is (volgens ons overzicht) ook gebeurd bij @Dennis, @cyberstalker, @neographikal, de ouders van @Mattie112, en in 2018 bij @chumbinator. Ben benieuwd of zij ook zo'n brief krijgen.
Heb mijn ouders er nog niet over gehoord, is trouwens 9 jan 2 jaar geleden dat hij verzegeld is. Nogmaals: betreft wel een appartement dus allicht is dat ook weer anders? Veel leiding valt er niet te verwijderen tenslotte.

Star Citizen - Gathering of Tweakers Incorporated - Referal Code

• neographikal
  • Registratie: januari 2001
  • Niet online
Ik had de brief beter moeten lezen, alleen de voorkant gelezen, och Liander weer in de bocht -> prullenmand. Blijkt het gratis te zijn....Aanvraag voor verwijdering gedaan en goed screenshots gemaakt.

Wat een kapitaalsvernietiging dit maarja. Lianders keus...

neographikal wijzigde deze reactie 16-01-2020 09:33 (5%)

Op zoek naar een fotograaf?

• J.o.r.i.s
  • Registratie: februari 2014
  • Laatst online: 15:50
Hmmm, hier in Liander gebied ook 2 jaar gasloos maar zonder slotje o.i.d. Ben benieuwd of die brief hier ook gaat komen.

• basvn
  • Registratie: april 2013

basvn

Breezand - NHN

J.o.r.i.s schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:35:
Hmmm, hier in Liander gebied ook 2 jaar gasloos maar zonder slotje o.i.d. Ben benieuwd of die brief hier ook gaat komen.
Hier 9 maanden geleden! wacht met smart af

3000Wp oost-west pvoutput.org | 550Wp zuid | SSW: Atlantic Explorer 3 200L pvoutput.org| Mitsubishi SRK 35ZS-S pvoutput.org

• ZuinigeRijder
  • Registratie: oktober 2009
  • Niet online
Bram-Bos schreef op woensdag 15 januari 2020 @ 22:03:
[...]

Dankjewel. Even in leesbare tekst:

[...]
Wilt u permanent van het gas af?
Wij halen de gasaansluiting gratis voor u weg. We verwijderen de gasmeter én de leidingen naar de straat. Het kan zijn dat we daarvoor moeten graven bij uw woning. Na afloop maken we alles weer netjes in orde.
Zou dit dan afgesproken zijn tussen de netbeheerders dat de aansluitingen zonder contract van voor 1 februari 2019 gratis verwijderd worden. Tenminste dit werd door Enexis verteld:
Uitkomst
- De vriendelijke medewerkster van Enexis besprak de zaak vervolgens met haar manager. Die had weer contact met mij, en besloot vervolgens om de gasaansluiting van de kennis gratis te verzegelen en op termijn de aansluiting gratis te verwijderen.
- Aan die beslissing lag ook ten grondslag dat Enexis nog een reservoir heeft van ca 13.000 aansluitingen zonder contract (en vaak een zegel of slotje), die dateren van vóór 1-2-2019 (ingang nieuwe beleid bij Enexis). Enexis heeft volgens deze manager besloten dat al die aansluitingen binnen nu en een jaar gratis verwijderd gaan worden. Kennis is door de manager voor het gemak op die 'stapel' gelegd.
En dat de netbeheerders denken dat ze bij beëindigen ATO na 1 februari 2019 wel sterk staan om het verwijderen in rekening te brengen 8)7

Duurzamer leven begint bij jezelf

• overhyped
  • Registratie: januari 2003
  • Laatst online: 06:45
ZuinigeRijder schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 15:29:
[...]

[...]

Zou dit dan afgesproken zijn tussen de netbeheerders dat de aansluitingen zonder contract van voor 1 februari 2019 gratis verwijderd worden. Tenminste dit werd door Enexis verteld:

[...]

En dat de netbeheerders denken dat ze bij beëindigen ATO na 1 februari 2019 wel sterk staan om het verwijderen in rekening te brengen 8)7
Volgens mij is er qua regelgeveing, ATO, AV, etc niets veranderd, Ergo: de veroorzaker van de rekening is 100% het beleid van de netbeheerders.
@ZuinigeRijder Als dit gratis verwijderen van 'oude' gevallen werkelijk beleid wordt, dan gaan de netbeheerders zich daarmee nog flink in de vingers snijden. De spelregels zijn immers sinds 2013 al niet gewijzigd, dus moet de gratis verwijdering non-discriminatoir worden aangeboden aan iedereen die onder de AV van 2013 zijn ATO heeft opgezegd.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

ronjansen87 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 09:02:
Even een kleine update van mijn kant, bij mijn vader thuis is deze week kosteloos de gasmeter verwijderd in zijn appartement. Ondanks enig aandringen weigerde men de aansluitbeugel e.d. ook weg te halen (ik denk omdat dan het hele gebouw even gasloos zou moeten), men heeft alleen de meter losgeschroeft en de beugel is nu aan de aan- en uitvoerkant nu afgedopt en verzegeld. Hier staat dus nog gewoon gasdruk op. Ding zit eigenlijk behoorlijk in de weg, want in deze ruimte wilden we een waterfilter plaatsen, maar daar vinden we wel wat op. M'n pa heeft ook geen zin meer om hier verder achteraan te gaan.

Zo blijkt maar weer dat wanneer Liander zélf voor de kosten opdraait ze zich ineens niet zoveel meer aantrekken van de eigen argumenten over de veiligheid van gasvoerende aanvoerleidingen en zich er zo makkelijk mogelijk vanaf maken.

[Afbeelding]
* die stekkerdozen e.d. worden nog gefatsoeneerd, ze zitten nu nog in een verbouwing.
Dat is waarschijnlijk een actie van de aannemer geweest, ik zou maar eens bij Liander navragen, want dit is niet goed.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

Ivow85 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 16:09:
@ZuinigeRijder Als dit gratis verwijderen van 'oude' gevallen werkelijk beleid wordt, dan gaan de netbeheerders zich daarmee nog flink in de vingers snijden. De spelregels zijn immers sinds 2013 al niet gewijzigd, dus moet de gratis verwijdering non-discriminatoir worden aangeboden aan iedereen die onder de AV van 2013 zijn ATO heeft opgezegd.
Liander zal natuurlijk stellen dat
  1. het wel degelijk om andere gevallen gaat, omdat de netbeheerders de vrijheid hebben om zélf het tarief voor verwijdering te bepalen én aan te passen. Vóór 2016 hanteerde Liander het 0-tarief, na 2016 besloot het geld te vragen, en die vrijheid had en heeft Liander.
  2. het in deze gevallen specifiek en alleen om mensen gaat met een slotje, dat ooit geplaatst is in de veronderstelling dat dit een permanente oplossing zou zijn. Mensen die nooit een slotje hebben gekregen, maar alleen zelf de kraan hebben dichtgedraaid en het leveringscontract + ATO hebben opgezegd zijn een ander geval.
Ad 1: ik denk echter dat Liander zich niet realiseert dat de gevallen die zich nu hier melden mensen betreffen die ná de wijziging van het beleid een gratis slotje hebben gekregen, namelijk in 2017 en eentje zelfs in 2018. In die zin zijn deze individuele gevallen wel degelijk vergelijkbaar met alle andere Tweakers die route A hebben gevolgd.

Deze actie van Liander toont in ieder geval wél weer aan dat het flauwekul is als netbeheerders stellen dat ze kosten in rekening móeten brengen bij beëindiging van de ATO.

• factor15
  • Registratie: augustus 2003
  • Laatst online: 13:44
Ik zie/lees in de FAQ van Liander overigens niet dat gratis verwijderen alleen geldt voor woningen met een eerder geplaatst slotje. Het eerste stukje gaat wel over het plaatsen van een slotje maar, dat kan net zo goed nu nog gedaan worden. Dus zoals ik lees gewoon gratis verwijderen zonder eerst een slotje te plaatsen.

Volgens het bewuste stukje tekst kan ik immers kiezen voor gratis verwijderen zonder verdere voorwaarden. Als ik nu of later geen gas nodig heb.

Factor15

• Armin
Bram-Bos schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 17:00:
[...]

Deze actie van Liander toont in ieder geval wél weer aan dat het flauwekul is als netbeheerders stellen dat ze kosten in rekening móeten brengen bij beëindiging van de ATO.
Maar dat stellen ze toch ook niet?

Ze stellen:
- wij moeten de leidingen weghalen etc bij het beeindigen ATO langer dan een jaar geen gascontract hebben. (*)
- wij mogen deze kosten op u verhalen ook als u geen opdracht geeft.

Vooral dat tweede echter is niet juridisch onderbouwt, zoals iederen trouwe lezer van deze draad weet. En de netbeheerders weten dit ook, want anders zouden ze wel gewoon structureel naar de rechter gaan in die inmiddels paar honderd gevallen, en niet ook op slikse wijze gasverlaters proberen te misleiden tot het geven van een opdracht.

Maar ook dat eerste lijkt mij tot nu toe nog niet juridisch helemaak dichtgetimmerd. Immers de geschillencommissie energie stelt nog steeds dat dat onzin is. En een KIWA rapport is volgens mij geen wettelijke grondslag.

*) zo lezende lijken de netbeheerders hun stelling iets gewijzigd te hebben en niet altijd meer de beeindiging van de ATO te gebruiken, maar vooral het concept langer dan 12 maanden geen gascontract en dus impliciet ATO hebben, het probleem is. Maar dat is mijn interpretatie, want zoals we allemaal weten is nu juist het probleem dat men geen juridisch eenluidige stelling hebben.

• Armin
factor15 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:02:
Ik zie/lees in de FAQ van Liander overigens niet dat gratis verwijderen alleen geldt voor woningen met een eerder geplaatst slotje.
...
Dat staat boven de FAQ, plus deze FAQ is specifiek enkel vindbaar voor mensen die er naar gewezen worden. En dat is specifiek die eerdere doelgroep, die ene brief kreeg.

Wij zien het enkel omdat we direct linken naar deze pagina.

Tenminste zo had ik het begrepen. Corrigeer me als ik het mis heb.

• Rommelzolder
  • Registratie: september 2019
  • Laatst online: 13:31
charlygolf schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 04:17:
Mijn oog viel dan weer op deze twee vragen in die FAQ:

[...]
@charlygolf haalt twee punten aan van de website van Liander waar eerder door @Bram-Bos naar werd verwezen.
Daar valt het volgende over te zeggen:
Elke netbeheerder moet een accuraat en up-to-date bedrijfsmiddelenregistratiesysteem (9x woordwaarde) hebben waarin alle ondergrondse kabels en leidingen zijn opgenomen.
Wanneer een commerciële partij graafwerkzaamheden wil verrichten moet een zogenaamde KLIC melding worden gedaan. Alle relevante eigenaren van ondergrondse infra leveren daarop informatie of, zo ja waar en wat er van hen in de grond ligt. Zolang een leiding niet is verwijderd staat hij dus nog steeds geregistreerd, en loopt geen groter risico van "spontaan" stukgraven dan nu het geval is.

Een nieuwe huiseigenaar zou kunnen veronderstellen, dat er geen gasleiding meer in zijn tuin/oprit aanwezig is.
Theoretisch zou die dus zomaar stuk kunnen worden gegraven. Echter: er zal in ieder geval een elektriciteitsaansluiting zijn, en die liggen veelal pal naast of in ieder geval in de buurt van de gasleiding die nog wel onder druk staat, maar geen gas meer transporteert. In neem toch aan, dat je als eigenaar niet als een dolle gaat graven in de buurt van je elektriciteitsaansluitkabel, en daarmee wordt dus die gasleiding meteen beschermd.
Overigens pleit dat dus voor het laten hangen van de gasmeter.....
Kan die mogelijk later nog voor Groen Gas of waterstof worden gebruikt, of collectief worden verwijderd als de hele wijk van het gas af moet.

Wanneer een pand is voorzien van zonnepanelen, moet er in de meterkast een waarschuwingssticker worden aangebracht die waarschuwt voor het risico van elektrocutie, ook als is de hoofdschakelaar uitgezet, dan wel zijn de hoofdzekeringen eruit gedraaid.
Waarom niet voor gas ook zo'n sticker in de meterkast die waarschuwt voor een nog onder druk staande gasleiding??

Warmtepomp met gesloten bodemsysteem, 6,6 kW panelen ZO, 3,2 kW panelen Z

• Armin
Rommelzolder schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 18:50:
[...]
Zolang een leiding niet is verwijderd staat hij dus nog steeds geregistreerd, en loopt geen groter risico van "spontaan" stukgraven dan nu het geval is.

Een nieuwe huiseigenaar zou kunnen veronderstellen, dat er geen gasleiding meer in zijn tuin/oprit aanwezig is.
[...]
Waarom niet voor gas ook zo'n sticker in de meterkast die waarschuwt voor een nog onder druk staande gasleiding??
Er is nog een dere optie. Immers, netbeheerders stellen dat het of in gebruik is (met maximaal 12 maanden slotje als overgang) of alles geheel weghalen. Maar de GE zelf gaf ook al aan dat tweezijdig afdoppen ook moet kunnen.

Immers het veiligheidsargument is dan ook weg. Immers, ik kan als lompe graafmachinebestuurder helemaal los gaan en elke leiding bruut doorboren maar gas zal er niet meer vrijkomen.

En dat was ook de gangbare praktijk in veel plaatsen. Maar omdat dat netbeheerders tegenhoud de kosten voor volledig weghalen in rekening te brengen, is per 1-1-2019 (al sprak een netbeheerder ooit van 1-2-2019?) dit beleid gewijzigd.

Om die reden wordt het veiligheidsargument door netbeheerders dan ook niet gebruikt als argument voor alles weghalen. Dat is enkel voor het niet in stand kunnen houden van een slotje of gasmeter laten hangen.

Het nieuwe argument voor alles weghalen is aldus de netbeheerders omwille van milieu!

• Erwin_83
https://www.liander.nl/co.../gasaansluiting?ref=16983

Liander doet weer selectief shoppen bij de geschillen commissie. En heel leuk verschillende bedragen voor verwijdering.

• Shadowhawk00
  • Registratie: juli 2010
  • Laatst online: 26-01 17:03
Mijn slotje is inmiddels 1 jaar oud.
Maar mijn huis is nog niet ontploft dus het lijkt veilig te zijn :P
Erwin_83 schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 19:21:
https://www.liander.nl/co.../gasaansluiting?ref=16983

Liander doet weer selectief shoppen bij de geschillen commissie. En heel leuk verschillende bedragen voor verwijdering.
Wat is dat toch met die relativerende (of misschien wel ironiserend bedoelde) aanhalingstekens in officiële teksten van Liander:
"We hanteren hierbij het kostenveroorzakingsprincipe. Dit betekent dat diegenen die kosten maken (de veroorzakers) deze ook betalen."

"Ook hier geldt dat we de kosten in rekening brengen bij degene die ze veroorzaakt."

Wie is nu die 'veroorzaker'? Zegt Liander nu eigenlijk dat de veroorzaker eigenlijk niet de veroorzaker is? Net zo vaag als die "voormalige" aangeslotene in artikel 2.5.1.12.

Ik lees overigens niks over geschillencommissie op die pagina die je linkt, en ook geen verschillende bedragen (behalve dan voor hoog- en laagbouw).

Bram-Bos wijzigde deze reactie 16-01-2020 23:01 (7%)

• Leo. P. Klepper
  • Registratie: februari 2011
  • Laatst online: 27-01 12:37
Een boer uit het noorden van het land heeft hetzelfde probleem als andere gasverlaters:

https://www.rtvnoord.nl/n...-en-vind-het-schaamteloos
Leo. P. Klepper schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:07:
Een boer uit het noorden van het land heeft hetzelfde probleem als andere gasverlaters:

En niet zomaar een boer! Harm Evert Waalkens!

• Erwin_83
Bram-Bos schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:05:
[...]

Ik lees overigens niks over geschillencommissie op die pagina die je linkt, en ook geen verschillende bedragen (behalve dan voor hoog- en laagbouw).
Als ik op de link klik kom ik uit op het veel gestelde vragen stukje. Als ik dan naar boven scroll staat er wat over de GE.

In het eerste stuk tekst op die pagina kost verwijderen laagbouw 687 euro en onderaan de pagina bij de veel gestelde vragen 722,72 euro.

Ik kijk op mijn telefoon, wellicht is de pagina opmaak dan anders.

• W1B
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 13:48
Ik heb mij maar even kwaad gemaakt op een mooie reactie naar Enexis. Heb ik iets over het hoofd gezien volgens jullie?

Dossier W1B
Geachte heer/mevrouw,

Allereerst wil ik graag aangeven dat ik ontstemt ben door de huidige gang van zaken. U geeft in uw schrijven aan dat u de juridische afdeling verzocht heeft om te reageren op mijn schrijven. Hierbij geeft u simpelweg aan dat Enexis mijn argumenten van de hand wijst. Dit vind ik opmerkelijk, vooral gezien het feit dat Enexis tot op het moment van dit schrijven geen enkele inhoudelijke argumentatie of reactie heeft gegeven op mijn eerdere onderbouwingen. Tevens schermt u met “Uit eerdere uitspraken van de Geschillencommissie over deze kwestie, met gelijke argumenten als de uwe, blijkt dat artikel 2.5.1.12 weldegelijk van toepassing is”. Ook hier verzuimt Enexis om verwijzingen te geven naar de desbetreffende geschillen.

Vervolgens wordt op suggestieve wijze aangegeven dat “getracht wordt een afspraak te maken”, waarna u stelt dat een factuur voor de uitgevoerde werkzaamheden gestuurd zal worden. Moge duidelijk zijn dat deze werkzaamheden geheel op intiatief van Enexis geschieden. Nogmaals, ik zal hiertoe geen opdracht geven. Derhalve zal ik de factuur dan ook bij voorbaat – zoals wederom eerder aangegeven – betwisten. Ik zal op afspraak toegang verlenen tot mijn woning. Ik ga er vanuit dat u hierbij artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB naleeft. In dit artikel is bepaald dat de afspraak tenminste vijf werkdagen van tevoren gemaakt dient te worden. Dat betekent in mijn ogen dus niet onverwachts op de stoep staan.

U geeft aan dat ik ervoor kan kiezen om de factuur al dan niet te betalen. Indien ik deze niet betaal, dan dreigt u dat Enexis – des te opmerkelijker – een gerechtelijke procedure zal starten. U bent immers tot op heden nog niet inhoudelijk ingegaan op mijn argumenten. In een gerechtelijke procedure zult u dat alsnog moeten. U geeft aan dat ik mij ook tot de Geschillencommissie kan wenden. Echter verlang ik niets van u, maar u verlangt iets van mij.

Ik vind de gehele werkwijze bovendien getuigen van een zekere vorm van misplaatste arrogantie. U meldt immers stellig het dossier definitief te sluiten en eventuele reacties enkel ter kennisgeving aan te zullen nemen. Aangezien u het dossier sluit concludeer ik dat u uw positie niet daadwerkelijk wilt of kunt onderbouwen. Waarvan akte.

Met vriendelijke groet,

XXXXXXXXX

W1B wijzigde deze reactie 17-01-2020 13:03 (3%)

Woning 1961, 7080wp Canadian Solar, SolarEdge SE7K, Daikin Altherma 3gen 8kW LT WP L/W, Daikin Altherma WP Boiler 200L, Daikin Altherma Split Airco

Erwin_83 schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 06:34:
[...]

Als ik op de link klik kom ik uit op het veel gestelde vragen stukje. Als ik dan naar boven scroll staat er wat over de GE.

In het eerste stuk tekst op die pagina kost verwijderen laagbouw 687 euro en onderaan de pagina bij de veel gestelde vragen 722,72 euro.

Ik kijk op mijn telefoon, wellicht is de pagina opmaak dan anders.
Ah, nu zie ik het. Het is het stuk boven de veelgestelde vragen. Daar staan inderdaad de oude bedragen én inderdaad die algemene verwijzing naar een advies van de GE dat Liander zelf heeft laten vernietigen door de rechtbank.

Tweakers zonder geschiedenis met Liander kunnen in hun communicatie met Liander dus naar twee webpagina's van Liander verwijzen, met een tamelijk verschillende boodschap:
  1. www.liander.nl/gasaansluitingvragen --> redirect naar Antwoorden op veelgestelde vragen over gasaansluiting verwijderen --> Liander verwijdert op eigen kosten. Deze pagina is niet publiek gelinked op de website van Liander.
  2. Gasaansluiting verwijderen of tijdelijk afsluiten --> Liander verwijdert op uw kosten. Deze pagina is wél publiek gelinked op de website van Liander.
@W1B: prima reactie hoor. Details:
- Artikel 4.1.2.5 van de Aansluit- en Transportcode Gas RNB betreft niet hun eigen voorwaarden, maar algemene code waaraan Enexis zich moet houden.
- De laatste zin 'Aangezien u het dossier sluit mag ik aannemen dat u ook de factuur niet meer zal sturen en u derhalve zal onthouden van vervolgstappen.' suggereert dat er al werkzaamheden hebben plaatsgevonden, maar dat is toch nog niet zo? Kun je dit niet beter veranderen in: "Aangezien u het dossier sluit, concludeer ik dat u uw positie niet daadwerkelijk wilt of kunt onderbouwen. Waarvan akte."

• W1B
  • Registratie: oktober 2019
  • Laatst online: 13:48
Goede aanvulling @Bram-Bos, dank voor het meedenken.

Woning 1961, 7080wp Canadian Solar, SolarEdge SE7K, Daikin Altherma 3gen 8kW LT WP L/W, Daikin Altherma WP Boiler 200L, Daikin Altherma Split Airco

• peterpijpelink
  • Registratie: juni 2006
  • Laatst online: 10:42
Weet iemand hoe het werkt met een bedrijfspand? heb je dan ook te maken met dezelfde argumentatie als bij een woonhuis als je van het gas af gaat?

http://pvoutput.org/list.jsp?userid=22724 [Zonneboiler + 38 zonnepanelen, Warmtepomp 11.2 Ecodan + Daikin Ururu airco] Van gas los sinds 07-2019

peterpijpelink schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 13:19:
Weet iemand hoe het werkt met een bedrijfspand? heb je dan ook te maken met dezelfde argumentatie als bij een woonhuis als je van het gas af gaat?
Niet helemaal hetzelfde. Het hangt voor het consumentenrecht en de Gaswet in ieder geval af van de vraag of de aansluiting een beschermde kleinverbruikersaansluiting (< 40 m3(n)/u) is, en voor het BW van de vraag of het bedrijf in kwestie meer of minder dan 50 werknemers heeft.

• Stefan118
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 13:11
Bram-Bos schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:20:
[...]

En niet zomaar een boer! Harm Evert Waalkens!
Jammer dat hij inmiddels de respectabele leeftijd heeft dat hij niks meer in de politiek doet.
Had best wat opschudding kunnen veroorzaken.
Misschien kan iemand hem wijzen op dit topic?

Stefan118 wijzigde deze reactie 17-01-2020 13:55 (6%)

Sommige mensen kunnen beter alles met pen en papier doen inplaats van een computer aanschaffen die na een week overhoop ligt!

• JHN_seph
Zo, net Enexis langs gehad.
Klem en slot erop en gas is nu afgesloten.

Wat ik vooral mooi vond was dat toen hij mij een standaardformulier gaf, waarop ook alle kosten vermeld staan en hoe dingen in rekening gebracht worden, tegelijkertijd zijn opdrachtformulier zichtbaar was waarop met grote letters vermeld stond "geen kosten in rekening brengen".

Iig, dat ook weer opgelost. Jullie erg bedankt voor de hulp hierin!

• gasexit
  • Laatst online: 27-01 22:21

gasexit

Gasloos sinds 7 sept 2019.

Toch een bevestiging van stopzetten van het contract voor gaslevering door Vandebron. Mag ik er van uit gaan dat de ATO dan ook is opgezegd ?

Beste Gasexit,

Naar aanleiding van eerder contact inzage het stopzetten van je gascontract stuur ik deze mail. Middels deze mail wil ik je laten weten dat we sinds 31-12-19 zijn gestopt met het beleveren van de gasaansluiting. Mogelijke gevolgen zijn zoals eerder vermeld voor eigen rekening.

Heb je nog andere vragen? We helpen je uiteraard graag verder. Je kunt dan reageren op dit bericht. Fijne dag!

Met vriendelijke groet,
Medewerker
Serviceteam Vandebron

28 x PVT (305 Wp)+ Energiehek 14 mtr + WP + boiler

@gasexit: je mag daarvan uitgaan. Op grond van de wet mag je overeenkomsten opzeggen op dezelfde wijze als je ze bent aangegaan. Je bent die ATO aangegaan bij het sluiten van je leveringsovereenkomst voor gas op je adres. Bij opzeggen van je leveringsovereenkomst zeg je dus ook je ATO op. Een bevestiging daarvan door je leverancier is mooi, maar niet noodzakelijk.
JHN_seph schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:41:

Wat ik vooral mooi vond was dat toen hij mij een standaardformulier gaf, waarop ook alle kosten vermeld staan en hoe dingen in rekening gebracht worden, tegelijkertijd zijn opdrachtformulier zichtbaar was waarop met grote letters vermeld stond "geen kosten in rekening brengen".

Gefeliciteerd. Het is duidelijk dat de grote netbeheerders bij verhuizers (nooit een ATO gehad) nu structureel gratis de aansluiting verwijderen. Ze melden dit (nog?) niet op hun websites, maar het is wel staand beleid als je even weerwerk biedt.

@JHN_seph: als dank voor de hulp zou je ons een groot plezier doen om je dossier even samen te vatten in één post, met alle correspondentie.

Bram-Bos wijzigde deze reactie 17-01-2020 22:20 (56%)

• Knapestaart
  • Laatst online: 27-01 20:43
Ik heb dit met veel plezier gevolgd. Ik heb 10 januari de gaskraan dichtgedraaid en de levering opgezegd en gemachtigd de ATO te beëindigen bij VandeBron. Tot op heden geen bevestiging.

• hesselbeertje
  • Registratie: november 2001
  • Laatst online: 12:04
JHN_seph schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 15:41:

'Klem en slot' is dat verwijderen of verzegelen geweest?

28 x AUO SunBravo + Fronius Symo 10.0 LIVE + Mitsubishi Zubadan 8kw om de stroom weer op te maken...

• JHN_seph
hesselbeertje schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 22:26:
[...]

'Klem en slot' is dat verwijderen of verzegelen geweest?
Verzegelen, er is niets verwijderd.
Knapestaart schreef op vrijdag 17 januari 2020 @ 22:24:
Ik heb dit met veel plezier gevolgd. Ik heb 10 januari de gaskraan dichtgedraaid en de levering opgezegd en gemachtigd de ATO te beëindigen bij VandeBron. Tot op heden geen bevestiging.
For the record: welke netbeheerder?

• Knapestaart
For the record: welke netbeheerder?
Liander uiteraard. :P

Knapestaart wijzigde deze reactie 18-01-2020 13:40 (41%)

• Geander
  • Laatst online: 27-01 15:48
Hier ben ik weer ;)

Enexis geeft het niet op en geeft me nog een laatste kans

Geander schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:15:
Hier ben ik weer ;)

[Afbeelding]
Maar je hebt ondertussen vast nog geen document ontvangen waaruit blijkt dat jij een overeenkomst bent aangegaan, waaruit deze vordering volgt ;)

• Geander
Ivow85 schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:34:
[...]

Maar je hebt ondertussen vast nog geen document ontvangen waaruit blijkt dat jij een overeenkomst bent aangegaan, waaruit deze vordering volgt ;)
Nee

• Simba
  • Registratie: januari 2001
  • Laatst online: 13:24
Geander schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 14:15:
Hier ben ik weer ;)

[Afbeelding]
Beste Enexis,
Daar u na nalv mijn betwisting vanwege het ontbreken van een grond, u aangaf de grond voor de factuur niet verder te kunnen onderbouwen, zal ik uiteraard ook de bijkomende rente en incasso-kosten niet gaan betalen.
Het uit handen geven aan een deurwaarder of uw advocaat zal onnodig extra geld en tijd kosten en lijkt mij dus volkomen overbodig.
Mocht u, ondanks het niet aan mij verder te kunnen onderbouwen, tóch voldoende grond vinden om kosten aan mij te kunnen opleggen, lijkt mij een gang naar de rechter de enige juiste.
Hierbij verzoek ik u, om mocht dit het geval zijn, mij vóóraf in kennis te stellen van de gronden die u voor deze kosten dan wel bij de rechter neer zult leggen.

• Naalroc
  • Registratie: maart 2009
  • Laatst online: 11:32
offtopic:
Knapestaart???
De muzikant/drummer?

Naalroc wijzigde deze reactie 19-01-2020 21:27 (15%)

14kW Zubadan, 200L boiler , 200L buffer, sinds 8/2018, gasloos sinds 2/2019

• Knapestaart
Knapestaart???
De muzikant/drummer?
:X Sssst!

• firehenk
  • Laatst online: 20-01 19:51
bij budgetenergie weer opnieuw geprobeerd om van mijn gas contract af te komen,
nu de volgende reactie ontvangen...ik word hier wel moedeloos van; :(

Naar aanleiding van uw e-mail op 5 januari 2020 stuur ik u deze reactie.

Gasaansluiting
Zoals mij collega heeft aangegeven. Wij wijzen uw opzegging niet af. Wij kunnen uw gasaansluiting niet opzeggen als er nog steeds een gasaansluiting aanwezig is. Om deze reden raden wij u aan om contact op te nemen met uw netbeheerder zodat zij langs kunnen komen om de aansluiting te verwijderen. Zodra de aansluiting verwijderd is kunt u het gascontract opzeggen. Zoals mij collega ook aan gaf dit gaat niet kosteloos.

Ik vertrouw er op u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.

Hoe kan ik hier vanaf komen ?

firehenk wijzigde deze reactie 18-01-2020 20:02 (4%)

• Geander
Niet meer betalen ;)
@firehenk
~"Dank voor uw ontvangstbevestiging,
Mijn contract met u en de ATO met de netbeheerder is dus per ~5~ februari ontbonden, volgens uw eigen voorwaarden. (art#)
Ik zie de eindafrekening met belangstelling tegemoet.
(Indien ik geen correcte eindafrekening ontvang voor 5 maart ben ik genoodzaakt de laatste incasso's te storneren, waarna ik na ontvangst van de eindafrekening een eventueel nog openstaand bedrag zsm zal voldoen.)"~

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• Freee!!
  • Registratie: december 2002
  • Nu online

Freee!!

Trotse papa van Toon en Len!

firehenk schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:01:

Gasaansluiting
Zoals mij collega heeft aangegeven. Wij wijzen uw opzegging niet af. Wij kunnen uw gasaansluiting niet opzeggen als er nog steeds een gasaansluiting aanwezig is. Om deze reden raden wij u aan om contact op te nemen met uw netbeheerder zodat zij langs kunnen komen om de aansluiting te verwijderen. Zodra de aansluiting verwijderd is kunt u het gascontract opzeggen. Zoals mij collega ook aan gaf dit gaat niet kosteloos.

Dat lijkt me een leuk klusje voor een juridisch geschoold iemand hier, waarbij allereerst hartelijk bedankt wordt voor de ontvangstbevestiging van de opzegging en er daarna op gewezen wordt, dat er geen wettelijke verplichtingen zijn om gas af te nemen of een contract te hebben als er geen gas wordt afgenomen. Daarna nog eventjes netjes erop wijzen dat alle gevolgen voor het niet correct beëindigen van het contract ten laste van Budgetenergie komen en dat er na de opzeggingsperiode ook echt niet meer voor betaald zal worden.

The problem with common sense is that sense never ain't common - From the notebooks of Lazarus Long

GoT voor Behoud der Nederlandschen Taal [GvBdNT]

• Karelprior
  • Registratie: februari 2010
  • Laatst online: 12:24

Gasaansluiting

Wellicht kun je ze nog wijzen op wat de ACM hierover zegt op hun pagina hierover:
De aansluiting opzeggen
Hebt u een alternatief gevonden voor gas of elektriciteit? Dan kunt u op uw energiekosten besparen door de aansluiting op te zeggen.

Verbruikt u geen gas of elektriciteit, of heel weinig? De leveringskosten zijn dan laag. En de kosten voor het netwerk zijn dan in verhouding met de leveringskosten erg hoog. In dat geval kunt u uw aansluiting opzeggen. U kunt dan geen gas of elektriciteit meer afnemen.

Zeg op via uw leverancier
Zeg altijd eerst het leveringscontract met uw energieleverancier op. De opzegtermijn hiervoor is 30 kalenderdagen. Vraag uw leverancier ook om uw aansluit- en transportovereenkomst op te zeggen. De opzegtermijn hiervoor is 10 werkdagen.

Hier kunnen kosten aan verbonden zijn. Bijvoorbeeld wanneer uw netbeheerder de aansluiting verwijdert of verzegelt.

Verzegelen of verwijderen?
Verzegelen en verwijderen gaat via uw netbeheerder. Wilt u de aansluiting over een paar jaar weer gebruiken? Dan blijft de aansluiting liggen. Uw netbeheerder verzegelt de aansluiting in uw woning.

Wilt u de aansluiting niet meer gebruiken? Dan verwijdert de netbeheerder de volledige aansluiting tot aan het hoofdnet. Dit kost vaak meer dan verzegelen, maar is eenmalig.

Informeer naar de mogelijke kosten van verzegelen en verwijderen. Zo kunt u een voordelige keuze maken. Deze tarieven stelt de ACM niet vast. Uw netbeheerder moet u wel vooraf een duidelijk gespecificeerde offerte geven.

Neem voor vragen contact op met uw netbeheerder. Weet u niet wie uw netbeheerder is? Met uw huisnummer en postcode kunt u dit opzoeken in het EAN-codeboek.
In mijn discussies met Greenchoice verwees men steevast naar de ACM als 'hogere macht' die dit alles zou bepalen. Maar men kende deze pagina niet...

• overwinteraar
Dus ACM ziet ook geen noodzaak om na een jaar te verwijderen ;)
Karelprior schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 20:59:
[...]
Verzegelen of verwijderen?
Verzegelen en verwijderen gaat via uw netbeheerder. Wilt u de aansluiting over een paar jaar weer gebruiken? Dan blijft de aansluiting liggen. Uw netbeheerder verzegelt de aansluiting in uw woning.

Wilt u de aansluiting niet meer gebruiken? Dan verwijdert de netbeheerder de volledige aansluiting tot aan het hoofdnet. Dit kost vaak meer dan verzegelen, maar is eenmalig.
@firehenk

Mijn suggestie:
Hartelijk dank voor uw bevestiging dat mijn opzegging correct door u ontvangen is. Zoals u uiteraard weet, bent u wettelijk verplicht om zonder enig voorbehoud mijn opzegging te verwerken en per 5 februari, één maand nadat u mijn bericht van opzegging heeft ontvangen, te effectueren.

Mocht u uw wettelijke plicht nalaten zoals u in uw bericht lijkt te snuggeren, dan ben ik genoodzaakt om juridische stappen te ondernemen om u tot de orde te roepen. De kosten van deze juridische stappen en alle schade die ik ondervind van het niet correct verwerken van de opzegging, zullen uiteraard volledig op u verhaald worden. In zo'n geval zie ik mij tevens genoodzaakt om melding te maken van uw ernstige tekortkomingen bij de relevante toezichthouders.

Ten aanzien van de gasaansluiting kan ik u het volgende mededelen:
U hoeft de gasaansluiting niet op te zeggen. Ik heb u slechts gemachtigd om namens mij de Aansluit en Transportovereenkomst voor de gasaansluiting op te zeggen bij de netbeheerder in mijn regio. De gasaansluiting is een fysiek ding en kan derhalve inderdaad niet worden opgezegd. Dat staat opzegging van mijn leveringscontract en ATO niet in de weg.

Hoogachtend,

Firehenk
Voorts raad ik je aan om voor elektra per direct een andere leverancier te zoeken via een overstap-site. Je kunt dan, mocht Budgetenergie dwars blijven liggen, gewoon je machtiging intrekken en de laatste of laatste twee incasso's storneren. Dan gaat Budgetenergie denken dat ze geld van jou tegoed hebben en komt je dossier vanzelf verder dan de huidige eigenwijze eerstelijns medewerkers.

Ivow85 wijzigde deze reactie 18-01-2020 22:12 (16%)

• teacher
  • Registratie: september 2001

teacher

Moderator Consumentenelektronica

Dysgaf!

Gasaansluiting

Hoe heb je dat geprobeerd? Kan je een "dossier" aanmaken zodat we gerichter met je mee kunnen kijken?
Heb je nog iets gedaan met het voorzetje wat je hier Ivow85 in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2" gekregen hebt?

Wise enough to play the fool

@Ivow85 zoals u in uw bericht lijkt te snuggeren, humor Ivo, humor... (suggereren?)
Je had zeker in gedachten dat ze daar niet zo snugger zijn...

2013: 7panelen(195Wp), maand later, 17. 3 jaar later 28 en gasloos. 5.5kWp O-W op 4.2kVA omvormer. 2018 'verhuisd' en opnieuw begonnen.

• cold_as_ijs
  • Laatst online: 14:06
@firehenk misschien kan je iets met de reactie die ik naar greenchoice heb gestuurd op 11 November. Ze deden namelijk ook even moeilijk toen heb ik ze op de algemene voorwaarden gewezen en een uitspraak van de geschillencommissie energie. Zie mijn dossier:
cold_as_ijs in "Gas de deur uit doen: Gratis of toch niet? Deel 2"

• TheGhostInc
  • Registratie: november 2000
  • Niet online
Leo. P. Klepper schreef op donderdag 16 januari 2020 @ 21:07:

Rechtbank legt Enexis last onder dwangsom op voor uitblijven netaansluiting zonnepark
Het is echt niet alsof het afsluiten van gasaansluitingen het enige prutswerk is.

Ik hoop dat ze snel 'mee gaan denken', want los van de kosten van het af- & aansluiten (gas & duurzame energie), kost dit bakken met geld aan juridische procedures en bakken energie van alle betrokkenen.
En uiteindelijk betalen we dit kinderachtige amateuristische gepruts allemaal indirect toch.
@TheGhostInc Liander en Stedin hebben ook al meermaals een dergelijke dwangsom opgelegd gekregen voor het niet tijdig realiseren van aangevraagde aansluitingen.

Het is werkelijk één organisatorische puinhoop bij de netbeheerders. Alles draait om de winst, en bij gebrek aan concurrentie geven ze nul komma nul om de dienstverlening en klanttevredenheid.

• Geander
En dossier weer up to date

>> klik <<
Pagina: 1 ... 21 22 23 Laatste

Apple iPhone 11 Microsoft Xbox Series X LG OLED C9 Google Pixel 4 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True