Yep, dat is wel het geval...Megat schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:11:
[...]
Of de bodemplaat van de laadruimte uitneembaar is om zodoende de inhoud van de kofferruimte fors te vergroten heb ik nergens gezien
Megat schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:11:
[...] Of de bodemplaat van de laadruimte uitneembaar is om zodoende de inhoud van de kofferruimte fors te vergroten heb ik nergens gezien
een filmpje waar het te zien is: YouTube: Interior Part II - Design and assembly | Sono Motorsbvdbos schreef op woensdag 3 augustus 2022 @ 16:26:
[...]Yep, dat is wel het geval...
Stel ik wil een carport, om mijn auto te beschermen tegen regen, vuil, etc. Zou ik met bijvoorbeeld een plexiglas carport deze auto toch ook met de zon op kunnen laden?
Ja, en nee 
Het zal iets licht doorlaten, maar de intensiteit al snel halveren. En het vervuilt mogelijk vrij snel.
Ik zou het solar-laden sowieso als een extraatje beschouwen en er niet te veel op rekenen.

Het zal iets licht doorlaten, maar de intensiteit al snel halveren. En het vervuilt mogelijk vrij snel.
Ik zou het solar-laden sowieso als een extraatje beschouwen en er niet te veel op rekenen.
'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Hm en het is al niet veel op een gemiddelde herfstdag
Ik ben een beetje laat tot het feestje, maar met veel plezier de filmpjes van de fullychargedshow bekeken over deze auto. Nu pre-orderen is helaas achteraan aansluiten, maar als de levering in 2023 of Q1 2024 is, is het misschien nog te overzien.
Weet iemand hier hoe dat te werk gaat als de auto's eenmaal geleverd worden? Je moet 'm immers nog voorzien van Nederlandse kenteken, registratie, etc. Is dit makkelijk te regelen?
Weet iemand hier hoe dat te werk gaat als de auto's eenmaal geleverd worden? Je moet 'm immers nog voorzien van Nederlandse kenteken, registratie, etc. Is dit makkelijk te regelen?
Je bent nog steeds ruim op tijdNrFive schreef op woensdag 10 augustus 2022 @ 01:29:
Ik ben een beetje laat tot het feestje, maar met veel plezier de filmpjes van de fullychargedshow bekeken over deze auto. Nu pre-orderen is helaas achteraan aansluiten, maar als de levering in 2023 of Q1 2024 is, is het misschien nog te overzien.

Uitgaande van start levering op 1/1/2024, een productieplanning van 43000 Sion's per jaar, 17500 reserveringen tot op heden en (door mij) geschatte aanloop-perikelen van 25% in het eerste half jaar en 50% in het tweede half jaar zou je in Q3 van 2024 aan de beurt zijn...
De Sion krijgt een typegoedkeuring die ook voor Nederland geldt, het zou kunnen dat je zelf een kenteken moet aanvragen en dat je de wagen zelf moet importeren maar er zijn zoveel aankopen in Nederland dat tegen die tijd dit een formaliteit zal zijn.
[Voor 7% gewijzigd door bvdbos op 10-08-2022 06:45]
Nou na wat overleg met de familie en kleine lettertjes gelezen te hebben, m'n pre-order geplaatst.
Kwam trouwens onderstaande zinssnede tegen in de voorwaarden m.b.t. annuleren, wat mij wel positief stemt:
Kwam trouwens onderstaande zinssnede tegen in de voorwaarden m.b.t. annuleren, wat mij wel positief stemt:
@houthakker mijn naam kan op de lijst! Weet alleen niet waar ik mijn reserveringsnummer kan terugvinden.8.a.ii. Sono Motors has not offered to enter into a sales contract, according to clause 4, by the 31st day of December 2023;
Ik ga nog steeds wachten met pre-orderen vanwege onduidelijkheid over bouw kwaliteit. Maar die "gimmicky" zonnecellen beginnen interessanter en interessanter te worden...
Natuurlijk, ze moeten wel voldoende stroom produceren om interessant te zijn. Maar tegenwoordig kost een kilowatt op de vrije markt meer dan euro! Laat staan hoeveel een kW aan een publieke of, nog duurder, snel laderpaal kost. Je zou meer zonnepanelen kunnen installeren op je huis, maar eigenlijk wil je die voor je oven of warmtepomp gebruiken. Of beter nog; terugleveren.
Dan is het juist fijn als je auto oplaad van zichzelf, en overal! Met een zomer als deze zal het echt wel een verschil maken
Natuurlijk, ze moeten wel voldoende stroom produceren om interessant te zijn. Maar tegenwoordig kost een kilowatt op de vrije markt meer dan euro! Laat staan hoeveel een kW aan een publieke of, nog duurder, snel laderpaal kost. Je zou meer zonnepanelen kunnen installeren op je huis, maar eigenlijk wil je die voor je oven of warmtepomp gebruiken. Of beter nog; terugleveren.
Dan is het juist fijn als je auto oplaad van zichzelf, en overal! Met een zomer als deze zal het echt wel een verschil maken

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca
Openbare palen zitten meestal op ~€0,35.XanderDrake schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 09:32:
Ik ga nog steeds wachten met pre-orderen vanwege onduidelijkheid over bouw kwaliteit. Maar die "gimmicky" zonnecellen beginnen interessanter en interessanter te worden...
Daar zit dan vertraging op, neem ik aan (ik betaal momenteel ook nog 36 cent, maar niet lang meer...).bbbrumbrum schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:20:
[...]
Openbare palen zitten meestal op ~€0,35.
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Euhm, denk je dat dit zo blijft? Even serieus?efari schreef op vrijdag 9 september 2022 @ 13:58:
Alleszins NIET méér dan 1 euro zoals beweerd wordt.
Ik heb een beetje lopen zoeken en (p)reviews lezen maar kan er weinig over vinden, dus vraagje aan de mensen die 'm hier al hebben kunnen proefrijden.
Hoe bevalt zowel de zit- als de rijcomfort van deze auto?
Ben op een gegeven moment wel naar Munchen geweest en heb er in gezeten maar valt nog weinig over te zeggen. Er waren twee proefexemplaren maar er zal ook aan de zitting veel verandert zijn... Vier van de 16 SVC's zullen voor proefritten ingezet worden...NrFive schreef op zaterdag 17 september 2022 @ 00:34:
Ik heb een beetje lopen zoeken en (p)reviews lezen maar kan er weinig over vinden, dus vraagje aan de mensen die 'm hier al hebben kunnen proefrijden.
Ik las dat er twee elektrische auto’s aankomen die het qua formaat en prijs de Sion wel eens moeilijk kunnen gaan maken, mede omdat de uitrusting die van de Sion behoorlijk lijkt te overstijgen. Het gaat om de BYD Atto3 en de MG4. Beide zullen volgens de berichten voor rond de €30.000,- aangeboden gaan worden.
Ik hoop voor Sono, dat hun beoogde klimaatvriendelijkheid en duurzaamheid voldoende zwaar zullen wegen om volgend jaar de concurrentie aan te kunnen gaan.
Ik hoop voor Sono, dat hun beoogde klimaatvriendelijkheid en duurzaamheid voldoende zwaar zullen wegen om volgend jaar de concurrentie aan te kunnen gaan.
Moet je wel in een Chinese auto willen rijden, nog afgezien van de kwaliteit is er ook nog zoiets als moraal toch? Ik ga iig niet rijden in een Chinees, maar sommigen hebben daar idd geen enkele moeite mee. Dat vind ik dan weer heel gek.
[Voor 35% gewijzigd door Kungfufighter op 26-09-2022 21:57]
@Kungfufighter
Over de kwaliteit wordt alom lovend gesproken, sinds de Landwind is er blijkbaar aardig wat veranderd. Bovendien is over de kwaliteit van Duitse, Franse en Italiaanse auto’s in het recente verleden ook nogal wat discussie geweest.
Bij de morele kant van de medaille kan ik mij meer voorstellen, al is ook dat gezien al de producten die we - bewust dan wel onbewust - wereldwijd uit China halen voor discussie vatbaar.
Het zal mij daarom niet verbazen als Sono, net als andere Europesche merken, er flink last van gaan krijgen.
Over de kwaliteit wordt alom lovend gesproken, sinds de Landwind is er blijkbaar aardig wat veranderd. Bovendien is over de kwaliteit van Duitse, Franse en Italiaanse auto’s in het recente verleden ook nogal wat discussie geweest.
Bij de morele kant van de medaille kan ik mij meer voorstellen, al is ook dat gezien al de producten die we - bewust dan wel onbewust - wereldwijd uit China halen voor discussie vatbaar.
Het zal mij daarom niet verbazen als Sono, net als andere Europesche merken, er flink last van gaan krijgen.
Wel grappig dat ik in de jaren ben opgeschoven.
Ik zit nu: #5401
Maar mijn reserving was #6892 volgens de topic start.
Ik ben dus 1491 plaatsen opgeschoven in die 4,5 jaar tijd.
Ik zit nu: #5401
Maar mijn reserving was #6892 volgens de topic start.
Ik ben dus 1491 plaatsen opgeschoven in die 4,5 jaar tijd.
Gewoon sebastiaan
Alles behalve goed nieuws...
https://sonomotors.com/en/what-is-going-on/
https://sonomotors.com/en/what-is-going-on/
Mijn eerste reactie: beetje vreemd dat er weinig context gegeven wordt en er om 3500 reserveringen wordt gebedeld.We failed to raise enough money. We failed to explain to investors why the Sion is truly needed and that there is a huge demand for it. To make matters worse, we are living through multiple global crises, causing most investors to avoid taking risks and look toward more mature companies. They are telling us to not build the car, to restructure the company, and to lay off 70% of our people. To refund the Community and to disregard the Sion and our reservation holders. But, for us, this simply can’t be an option. Not without giving our Community the chance to make a move. That's why we kicked-off this campaign. We are committed to #savesion. What about you?
[Voor 82% gewijzigd door mk1992 op 08-12-2022 15:34]
Cash is king.
Ik was ooit een backer in 2018, maar heb mij teruggetrokken in 2020.
Ze hebben ondertussen al 200.000.000 euro opgehaald en diverse prototypes gemaakt, maar het de productie werd nooit concreet…
Ze hebben ondertussen al 200.000.000 euro opgehaald en diverse prototypes gemaakt, maar het de productie werd nooit concreet…
Ik ben het met je eens dat het allemaal (erg) lang duurde, maar intussen was het wel aardig concreet geworden. Een productieplek, een realistischer planning, ...
En na al die tijd nog steeds wat usp's, bijvoorbeeld de prijs
En na al die tijd nog steeds wat usp's, bijvoorbeeld de prijs

'19 Hyundai Kona EV, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant R290 monoblock
Als je nu uw pre-payment aanvult, krijg je zelfs nóg extra korting. hoe meer je nu aanvult, hoe hoger de korting.
start aan 300 euro korting vanaf 1 euro erbij. tot 3000 euro korting als je 'm volledig betaalt.
(hun website is het precies wel aan het begeven, ocharme)
start aan 300 euro korting vanaf 1 euro erbij. tot 3000 euro korting als je 'm volledig betaalt.
[Voor 3% gewijzigd door efari op 08-12-2022 16:25]
Dat is heel aantrekkelijk, vooral voor late backers zoals ik, maar zoveel geld missen met nog steeds een onzekerheid is lastig (voor mezelf) te verantwoorden.efari schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:24:
Als je nu uw pre-payment aanvult, krijg je zelfs nóg extra korting. hoe meer je nu aanvult, hoe hoger de korting.
huh. in de FAQ staat er
wat is dan "the campain" of het "campain goal"? enkel deze reeks geldinzameling, of het gehele Sion project (=eerste leveringen)
alsook bij het afrekenen om uw pre-payment te verhogen staat dat ook. (bij Visa en SEPA verifieren ze uw kaart/account eerst, en dan pas later te debiteren. bij Sofort direct te betalen, maar ze zeggen dat ze gaan terugbetalen als ze de "campain goal" niet halen)What's more, you will only have to pay if the campaign is succesful.
wat is dan "the campain" of het "campain goal"? enkel deze reeks geldinzameling, of het gehele Sion project (=eerste leveringen)
Geen idee maar als dat het geval is, dan heb ik er geen moeite mee om de wagen vooraf te betalen. Sterker, dat heb ik eerder al geopperd :efari schreef op donderdag 8 december 2022 @ 16:35:
huh. in de FAQ staat er
[...]
alsook bij het afrekenen om uw pre-payment te verhogen staat dat ook. (bij Visa en SEPA verifieren ze uw kaart/account eerst, en dan pas later te debiteren. bij Sofort direct te betalen, maar ze zeggen dat ze gaan terugbetalen als ze de "campain goal" niet halen)
als de helft van de mensen de helft vooruit zou betalen of iedereen de helft vooruit zou betalen dan zou het financieringsprobleem zijn opgelost...
228.000.000 / (0,5 x 20.000) = 22800
ik kreeg extra uitleg via mail:
Thanks for your message.
In this case, we mean the current fundraiser.
How does it look in practice? It will depends on your payment method:
When it comes to payment, you can use different payment methods.
VISA and Mastercard: we will only collect your card details and save them. (You might have to authorize that via your banking app or via another form e.g. SMS-Tan). Thereby, the amount you have decided to pay will only be deducted from your selected credit card if the campaign goal is reached successfully. Please make sure that your credit card limits and/or the available funds allow for the amount that you decided to pay, once the campaign ends, so the transaction is executed successfully. If we do not reach the campaign goal, you will not be charged.
SEPA Direct Debit: we will collect your IBAN from you. To validate the associated bank account for SEPA Direct Debit, our payment service provider Adyen will withdraw 0.01€ from it. This SEPA verification process might take up to 48h. Once the money has been successfully withdrawn, we’ll save this as the account to withdraw the amount you want to pay from. We’ll only withdraw the amount after the campaign has ended successfully. Please make sure that you have enough money in the account then, so the transaction can be executed successfully. If we do not reach the campaign goal, you will not be charged.
iDeal and Sofort: The amount of money you pay will be charged to your form of payment right away. Should we not reach the campaign goal, we’ll refund the amount the same way.
If you are considering to increase your down-payment, it is a great opportunity to have a significant discount.
Please let me know if you have any further questions.
Warm regards,
Austeja
Argh nee, hier was ik al bang voor, als ik de aandeelprijs van Sion en alle andere EV producenten zie... Ze hadden meer moeten cashen toen het er nog was.mk1992 schreef op donderdag 8 december 2022 @ 15:30:
Alles behalve goed nieuws...
Ik heb mij niet ingekocht. Denken jullie het nog uit kan maken qua pre-orders als er nu nog meer mensen bij komen?
Dit doet mij denken aan hoe Tesla bijna failliet ging in het begin en dat Elon moest bedelen bij early adoptors. Das ook gelukt

Heel veel startende ondernemers komen op een punt zoals dit. Ik denk wel dat ze een kans maken, maar ook dat het staat of valt met hoe goed ze luisteren naar wat mensen te zeggen hebben. Ik las in de YouTube-comments heel veel mensen die vroegen om meer openheid over de bestedingen en meer transparantie in het algemeen. Dat lijkt me een helder signaal. En het is ook mijn gevoel: ik voel er best voor om nog eens wat geld over te maken, als dat helpt, maar ik zou dan graag willen weten hoe al dat geld besteed wordt. En ook de communicatie kan beter. Waarom de laatste dagen allemaal ronkende berichten over van alles, en dan ineens deze bom droppen? Dan ben je niet transparant genoeg naar mijn idee.
Dus ik hoop dat Sono dit oppakt en er werk van maakt. Het zou eeuwig zonde zijn als het dood zou lopen, want een ander project zoals dit is er niet.
Dus ik hoop dat Sono dit oppakt en er werk van maakt. Het zou eeuwig zonde zijn als het dood zou lopen, want een ander project zoals dit is er niet.
Ik heb mijn aanbetaling verhoogd. Als ze het streefbedrag halen dan kan in ieder geval verder gegaan worden naar de volgende fase van de bouw. Echter, nog niet zeker genoeg fondsen tot start van productie. Het blijft een risico dus, ook al is deze campagne succesvol (wat deze wel zal zijn schat ik in).
De aandelenkoers valt ook niet tegen. Een dip bij de start van de presentatie maar daarna een gestage lijn en de koers is nagenoeg hetzelfde als vóór de presentatie..
Daarnaast wordt de Sion op 21 en 22 december gepresenteerd in Amsterdam en is er een community-event op het Hembrugterrein.
De aandelenkoers valt ook niet tegen. Een dip bij de start van de presentatie maar daarna een gestage lijn en de koers is nagenoeg hetzelfde als vóór de presentatie..
Daarnaast wordt de Sion op 21 en 22 december gepresenteerd in Amsterdam en is er een community-event op het Hembrugterrein.
maar nog steeds -89% YTD.bvdbos schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 07:32:
Ik vraag me wel eens af hoe het toch kan dat er altijd weer mensen gevonden worden die geld steken in scams zoals teakplantages, dubieuze vastgoedfondsen, etc. Het is blijkbaar toch altijd weer de hoop dat het dit keer anders is. In het geval van Sono zal het ook echt wel met andere intenties zijn begonnen, maar op dit moment vertonen ze alle kenmerken van een pump en dump scheme inclusief boiler room. Ik zou er nog geen stuiver naartoe sturen.
Hou er ook rekening mee dat de mensen die je nu om geld vragen in geval van een faillissement niet meer over dat geld gaan. Maw die belofte dat geld teruggestort gaat worden als het doel niet gehaald wordt moet je met een korreltje zout nemen.
Hou er ook rekening mee dat de mensen die je nu om geld vragen in geval van een faillissement niet meer over dat geld gaan. Maw die belofte dat geld teruggestort gaat worden als het doel niet gehaald wordt moet je met een korreltje zout nemen.
12,2 kWp Oost/West, Mitsubishi MSZ-FH35VE A+++ L/L WP
@marcel3
Dat valt dan mee; vooralsnog vragen ze geen stuiver maar 1 cent.
Dat valt dan mee; vooralsnog vragen ze geen stuiver maar 1 cent.
Een risico is natuurlijk wel een failissement ná incasseren, maar goed, op zeker moment moet je toch over de brug komen met het geld, nog voordat de auto voor je klaarstaat.We’ll only withdraw the amount after the campaign has ended successfully.
@Proton_ In dat geval zou ik me vooral zorgen maken als de campagne slaagt...
Indiegogo en Kickstarter staan vol met geflopte projecten die hier sterk aan doen denken, verschil is wel dat het daar meestal om niet meer dan een paar honderd euro gaat. Van de bedragen die ik hier voorbij zie komen, inc aanbetalen van de complete auto schrik ik wel. Of je moet het makkelijk kunnen missen natuurlijk.

Indiegogo en Kickstarter staan vol met geflopte projecten die hier sterk aan doen denken, verschil is wel dat het daar meestal om niet meer dan een paar honderd euro gaat. Van de bedragen die ik hier voorbij zie komen, inc aanbetalen van de complete auto schrik ik wel. Of je moet het makkelijk kunnen missen natuurlijk.
12,2 kWp Oost/West, Mitsubishi MSZ-FH35VE A+++ L/L WP
Ik was een paar jaar geleden ook enthousiast. Maar waarom zou ik geld riskeren als ik ook over een paar jaar een betaalbare ev vw of hyundai kan kopen? Van een gerenommeerd merk zonder enig risico. Idealen heb/had ik, maar behalve dat?
In deze Twitter thread is Laurin (CEO) transparant over zijn loon van afgelopen jaren
https://twitter.com/laurinhahn/status/1601169011420848128
https://twitter.com/laurinhahn/status/1601169011420848128
[Voor 7% gewijzigd door efari op 09-12-2022 18:03]
Zonnepanelen!Kungfufighter schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 12:27:
Ik was een paar jaar geleden ook enthousiast. Maar waarom zou ik geld riskeren als ik ook over een paar jaar een betaalbare ev vw of hyundai kan kopen? Van een gerenommeerd merk zonder enig risico. Idealen heb/had ik, maar behalve dat?

Persoonlijk vind ik het belangrijk dat we in Europa ook wel een lokaal ontwikkelde en geproduceerde EV startup kunnen gebruiken, om de ontwikkeling van innovatieve autos en talent lokaal te houden ipv te wachten tot Volkswagen een kopie van iets gaat maken.
Daarnaast, de Sono heeft wat mij betreft de juiste focus. Simpel toch functioneel, gewoon een hatchback
Das natuurlijk niet best, maar heel veel EV aandelen zijn in elkaar gezakt sindsdien. Tesla door de helft, rivian ook iets van -70%? Niet heel indicatief. En die andere merken leveren al autos, dus minder risico.Carfanatic schreef op vrijdag 9 december 2022 @ 08:09:
maar nog steeds -89% YTD.
Ze hadden wel meer moeten cashen na de Sono ipo. Dan was er nu niet zon probleem.
Ook mijn reservering verhoogt.
Ik denk nog steeds dat de sion het model is wat voor consumenten zinvol is als praktische auto.
Het idee van openheid in werkwijze en het eindproduct vind ik een verademing.
Ik denk nog steeds dat de sion het model is wat voor consumenten zinvol is als praktische auto.
Het idee van openheid in werkwijze en het eindproduct vind ik een verademing.
Ik heb ook mijn voorschot verhoogd. Niet met veel, want ik zit momenteel zelf een beetje krap.
Maar alle kleine beetjes helpen om een signaal te geven dat we er achter staan.
Maar alle kleine beetjes helpen om een signaal te geven dat we er achter staan.
Ai.....dit vind ik echt heel jammer. Ziet er niet goed uit voor de toekomst van de daadwerkelijke levering en overleving van het bedrijf.
Ik zit echt al jaren op deze wagen te wachten, wil hem heel graag op de stoep hebben staan. Mooi concept en uitgangspunt.
Zonder corona, supply-chain problemen en hogere kosten (rente en inflatie) hadden ze mogelijk al uitgeleverd.
Ik hoop op overleving, maar twijfel heel erg of het verstandig is om een aanbetaling te gaan doen. Eens even overleggen thuis...
Ik zit echt al jaren op deze wagen te wachten, wil hem heel graag op de stoep hebben staan. Mooi concept en uitgangspunt.
Zonder corona, supply-chain problemen en hogere kosten (rente en inflatie) hadden ze mogelijk al uitgeleverd.
Ik hoop op overleving, maar twijfel heel erg of het verstandig is om een aanbetaling te gaan doen. Eens even overleggen thuis...
De jaarlijkse algemene vergadering van de gemeenschap vindt vandaag plaats in München. Sebastian is al druk bezig met de voorbereidingen als community adviseur. Nu was het weer de vraag, wie maakt er allemaal de Waldmeisterstraße in. Alvast bedankt voor de feedback!
Wanneer : 12.10.2022
Waar: Waldmeisterstraße 93, 80935 München (Let op, het evenement is in de werkplaats, niet het hoofdkantoor)
Aftrap: 19.00 uur
YouTube: Community Hauptversammlung | Sono Motors
dus over kwartiertje....
Wanneer : 12.10.2022
Waar: Waldmeisterstraße 93, 80935 München (Let op, het evenement is in de werkplaats, niet het hoofdkantoor)
Aftrap: 19.00 uur
YouTube: Community Hauptversammlung | Sono Motors
dus over kwartiertje....
In Duits te gaat allemaal te snel om bij te werken (zelfs moeilijk te volgen voor mij, spreek geen Duits en versta een beetje) maar slide 1:
YouTube: News: Finanzielle Situation und Transparenz | Sono Motors Torsten Kriedl ligt financiën toe
Ik heb de screenshots van de meeste sheets gemaakt. Onderstaand de sheets die ik heb in de goede volgorde heb gezet:
[Voor 255% gewijzigd door bvdbos op 11-12-2022 07:53. Reden: op volgorde gezet]
Bedankt voor deze allemaal. Wat was jou take away van de bijeenkomst?bvdbos schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:15:
Ik heb de screenshots van de meeste sheets gemaakt. Onderstaand de sheets die ik heb in de goede volgorde:
Aangemeld voor de "tour" die 21 en 22 december in Amsterdam (Zaandam) is. Benieuwd in hoeverre het mijn verwachtingen het waarmaakt. Wie weet overtuigt het mij om m'n inleg te verhogen.
Anderen hier die ook gaan? (heb zelf gereserveerd voor donderdag 15:00)
Anderen hier die ook gaan? (heb zelf gereserveerd voor donderdag 15:00)
Waarom dat tranentrekkerfilmpje als er een veel substantiëler verhaal achter zit?bvdbos schreef op zaterdag 10 december 2022 @ 19:15:
Ik heb de screenshots van de meeste sheets gemaakt. Onderstaand de sheets die ik heb in de goede volgorde heb gezet:
Cash is king.
Waarom dit op deze "zielige" manier moet is mij ook onduidelijk (en heb eigenlijk nog niemand gezien die een antwoord heeft).mk1992 schreef op zondag 11 december 2022 @ 09:31:
[...]
Waarom dat tranentrekkerfilmpje als er een veel substantiëler verhaal achter zit?
Dit punt zagen we allemaal al aankomen, in 2019 was al duidelijk dat nu een flinke kapitaalinjectie nodig was. Als de beurskoers hoger was geweest dan hadden ze gewoon weer een deel van de aandelen die nu nog in het bedrijf zitten verkocht, daarover zijn al afspraken gemaakt met investeerders. Als ik het goed zie kunnen nog 135M aandelen verkocht worden. Maar die aandelen tegen de huidige prijs verkopen is natuurlijk niet gunstig.
Meer hierover staat in paragraaf 8.3 van de Q3-rapportage
Blijkbaar zijn investeerders er zonder de crowdfunding niet gerust op. De crowdfunding is vantevoren besproken met de investeerders en partners van Sono. Blijkens de presentatie gisteren (slide 8 en slide 10 van de verzameling hierboven) :
* waarderen ze de openheid
* maken de partners zich nog geen grote zorgen
* hebben de partners aangeboden te ondersteunen
* hebben de financiers zeer positief gereageerd
* zien de de community (en daarmee de crowdfunding) als een strategisch asset
* en vinden ze de campagne een goede stap
Een bredere mobilisatie strategie? Sommige mensen krijg je beter in beweging door op emoties in te spelen, andere met een gedegen financieel verhaal.bvdbos schreef op zondag 11 december 2022 @ 10:39:
[...]
Waarom dit op deze "zielige" manier moet is mij ook onduidelijk (en heb eigenlijk nog niemand gezien die een antwoord heeft).
Ik ben ook wel te spreken over de huidige openheid. Volgens mij ook de enige manier om nog verder te gaan met Sono.Dit punt zagen we allemaal al aankomen, in 2019 was al duidelijk dat nu een flinke kapitaalinjectie nodig was. Als de beurskoers hoger was geweest dan hadden ze gewoon weer een deel van de aandelen die nu nog in het bedrijf zitten verkocht, daarover zijn al afspraken gemaakt met investeerders. Als ik het goed zie kunnen nog 135M aandelen verkocht worden. Maar die aandelen tegen de huidige prijs verkopen is natuurlijk niet gunstig.
Meer hierover staat in paragraaf 8.3 van de Q3-rapportage
Blijkbaar zijn investeerders er zonder de crowdfunding niet gerust op. De crowdfunding is vantevoren besproken met de investeerders en partners van Sono. Blijkens de presentatie gisteren (slide 8 en slide 10 van de verzameling hierboven) :
* waarderen ze de openheid
* maken de partners zich nog geen grote zorgen
* hebben de partners aangeboden te ondersteunen
* hebben de financiers zeer positief gereageerd
* zien de de community (en daarmee de crowdfunding) als een strategisch asset
* en vinden ze de campagne een goede stap
Dus het was een positieve en strijdbare meeting?
Zo. Pre-ordered

10% van de pre-orders zijn al binnen. Nog 46 dagen te gaan. Spannend.
Ik ben aan't proberen om woensdag of donderdag voor Amsterdam te boeken (iets met planning
).
En ga zeker toch voor de aanbetaling, al ga ik in eerste instantie voor €1000. Hopelijk geven al die kleine beetjes een duwtje in de rug en vertrouwen voor grotere investeerders.
/edit: zo, aanbetaling gedaan. Ik hoop toch echt dat de uitlevering gaat lukken en ook wat eerder dan 2024!
Volgende week donderdagmiddag richting Zaandam. Ook benieuwd naar!
Ding heeft in ontwerp/ontwikkel/concept fase al verschillende ontwerpen gehad. Het productie model vind ik niet per sé de mooiste trouwens.
https://www.bing.com/imag...rst=1&tsc=ImageHoverTitle

En ga zeker toch voor de aanbetaling, al ga ik in eerste instantie voor €1000. Hopelijk geven al die kleine beetjes een duwtje in de rug en vertrouwen voor grotere investeerders.
/edit: zo, aanbetaling gedaan. Ik hoop toch echt dat de uitlevering gaat lukken en ook wat eerder dan 2024!
Volgende week donderdagmiddag richting Zaandam. Ook benieuwd naar!
Ding heeft in ontwerp/ontwikkel/concept fase al verschillende ontwerpen gehad. Het productie model vind ik niet per sé de mooiste trouwens.
https://www.bing.com/imag...rst=1&tsc=ImageHoverTitle
[Voor 45% gewijzigd door rookie no. 1 op 16-12-2022 20:16]
We zitten ondertussen op ruim 20% met nog 42 dagen te gaan.XanderDrake schreef op zondag 11 december 2022 @ 13:37:
10% van de pre-orders zijn al binnen. Nog 46 dagen te gaan. Spannend.
Wie gaan er woensdag of donderdag naar Amsterdam? Ik zie dat de proefritten al helemaal volgeboekt zijn:
https://sonomotors.com/en/events/
Maar er zijn nog plekken om de Sion te bekijken en meer informatie te krijgen...
Taets Art and Event Park
Middenweg 62 Hembrugterrein
1505RK Zaandam
https://sonomotors.com/en/events/
Maar er zijn nog plekken om de Sion te bekijken en meer informatie te krijgen...
Taets Art and Event Park
Middenweg 62 Hembrugterrein
1505RK Zaandam
@bvdbos Die proefrit is helemaal geen proefrit. Je mag alleen kijken en vragen stellen. Je kan er dus niet in rijden:
Winter is not necessarily the coziest season. Therefore, we have decided to hold all tour stops indoors. You will be able to touch, sit, and lay in the vehicles and, of course, ask all your questions.
We will offer group appointments this time. You will have a total of one hour in which the vehicle will be explained to you and you will have the opportunity to look at the vehicles.
Ik ga morgenochtend 
https://www.youtube.com/watch?v=G1Mly96OJgg
Interessant om te kijken. Vanaf 1:25 wordt het wat meer technisch/over de auto zelf.

https://www.youtube.com/watch?v=G1Mly96OJgg
Interessant om te kijken. Vanaf 1:25 wordt het wat meer technisch/over de auto zelf.
Ik was er gisteren in Amsterdam.
Je kon twee SVC3.x auto's bekijken - voor de verificatie en validatie van de eisen. Nog niet perfect, wel bij mij boven verwachting. Eerste indruk: grote auto! ik had dat niet verwacht. Je kon in de auto zitten, knopjes bedienen, deur open/ dicht - alsof in de showroom.
De opkomst viel mij wel tegen, ik schat 25-30 mensen. Vooral boomer-categorie. Verhaal was prima, wel veel mea culpa en "we were wrong" tot vervelens aan toe. Maar goed verhaal, financieel (zoals de slides ook in het Duits lieten zien (maar nu in het Engels en geüpdatet), operationeel (voortgang auto, ontwikkelingen etc) en community. na de 45min presentatie was het tijd om vragen te stellen, veel te lange en risico-averse mensen aan het woord over hun inleg, risico en hoe nu verder (doe dan niet mee, elke betaling nu is risicovol want je koopt geen product) maar helaas waren ze daar veel te lief voor. Maar 2024 is wel een ding. Nu 100mln, dan nog 80mln nodig van investeerders. Maar LET OP: dan zijn we er nog niet. Nogmaals is er geld nodig, want de kostprijs vs verkooprijs is een ding.
Alle reserveringen zijn nu voor zo'n 30k EUR, echter de kostprijs daar waren ze niet zo open over. Zelfs hier nog een vraag over gesteld publiekelijk (ook met oog op facelift en nieuw model die ook investeringen nodig heeft) maar geen duidelijk antwoord. Achteraf nog met de CFO gesproken een-op-een, maar ook daar vertelde hij niets over de kostprijs van de auto (productiekosten dus).
Wel vertelde hij dat 2024 nog een verliesgevend jaar wordt, dus minder dan 43k auto's verkopen (hun maximale productie wordt in 2025 gehaald) en dus niet break even draaien. Ik weet het niet hoor, over twee jaar zijn ze dus nog niet winstgevend, moet er weer geld bij en hoe levensvatbaar is je project dan nog. Model moet blijven tot 2030, maar er komen op dit platform (karretje zonder body) wel meerdere modellen, maar ook dat kost (veel) geld en (veel) tijd.
Het laat wel twee zaken zien:
- van metaal naar injection moulding + zonnepanelen (dit is een mogelijk blijvertje en kan door elke fabrikant ingezet worden mocht Sono Sion niet levensvatbaar blijven)
- V2x zet nu echt in, niet met max 2 of 3kW maar 11kW in oplossingen in V2H. Dit is wel een katalysator voor de markt: rijdende thuisaccu. De vraag is het wel: is het niet te laat, te weinig en hoe erg hedged is het bedrijf (solvabiliteit en liquiditeit) in operationele fase (tijdens productie). Is er niet te weinig speelruimte?
Tot op heden niet geïnvesteerd, al ben ik wel zeer geïnteresseerd in deze ontwikkelingen (als oud solar wagen bouwer voor een race in Australie) verwacht ik niet dat dit echt levensvatbaar is.
Je kon twee SVC3.x auto's bekijken - voor de verificatie en validatie van de eisen. Nog niet perfect, wel bij mij boven verwachting. Eerste indruk: grote auto! ik had dat niet verwacht. Je kon in de auto zitten, knopjes bedienen, deur open/ dicht - alsof in de showroom.
De opkomst viel mij wel tegen, ik schat 25-30 mensen. Vooral boomer-categorie. Verhaal was prima, wel veel mea culpa en "we were wrong" tot vervelens aan toe. Maar goed verhaal, financieel (zoals de slides ook in het Duits lieten zien (maar nu in het Engels en geüpdatet), operationeel (voortgang auto, ontwikkelingen etc) en community. na de 45min presentatie was het tijd om vragen te stellen, veel te lange en risico-averse mensen aan het woord over hun inleg, risico en hoe nu verder (doe dan niet mee, elke betaling nu is risicovol want je koopt geen product) maar helaas waren ze daar veel te lief voor. Maar 2024 is wel een ding. Nu 100mln, dan nog 80mln nodig van investeerders. Maar LET OP: dan zijn we er nog niet. Nogmaals is er geld nodig, want de kostprijs vs verkooprijs is een ding.
Alle reserveringen zijn nu voor zo'n 30k EUR, echter de kostprijs daar waren ze niet zo open over. Zelfs hier nog een vraag over gesteld publiekelijk (ook met oog op facelift en nieuw model die ook investeringen nodig heeft) maar geen duidelijk antwoord. Achteraf nog met de CFO gesproken een-op-een, maar ook daar vertelde hij niets over de kostprijs van de auto (productiekosten dus).
Wel vertelde hij dat 2024 nog een verliesgevend jaar wordt, dus minder dan 43k auto's verkopen (hun maximale productie wordt in 2025 gehaald) en dus niet break even draaien. Ik weet het niet hoor, over twee jaar zijn ze dus nog niet winstgevend, moet er weer geld bij en hoe levensvatbaar is je project dan nog. Model moet blijven tot 2030, maar er komen op dit platform (karretje zonder body) wel meerdere modellen, maar ook dat kost (veel) geld en (veel) tijd.
- van metaal naar injection moulding + zonnepanelen (dit is een mogelijk blijvertje en kan door elke fabrikant ingezet worden mocht Sono Sion niet levensvatbaar blijven)
- V2x zet nu echt in, niet met max 2 of 3kW maar 11kW in oplossingen in V2H. Dit is wel een katalysator voor de markt: rijdende thuisaccu. De vraag is het wel: is het niet te laat, te weinig en hoe erg hedged is het bedrijf (solvabiliteit en liquiditeit) in operationele fase (tijdens productie). Is er niet te weinig speelruimte?
Tot op heden niet geïnvesteerd, al ben ik wel zeer geïnteresseerd in deze ontwikkelingen (als oud solar wagen bouwer voor een race in Australie) verwacht ik niet dat dit echt levensvatbaar is.
@Heinemancp Bedankt voor je verslag. Wij hebben ook wel interesse in een Sono, maar geen geld er in gestoken. Dat heb ik in het verleden bij andere projecten wel eens gedaan, maar dat liep allemaal uit op niets. Dus ik heb nu de insteek "als het in de winkel ligt dan koop ik het wel". Ik hoop wel voor ze dat ze het gaan halen, maar ik moet het nog zien.
Bedankt voor je eerlijke observatie. Persoonlijk vind ik het niet verrassend dat ze niet winstgevend zijn in 2024. Ze moeten allemaal pre-orders bouwen die in 2018 zijn gedaan mogelijk op lagere prijspunten, en zelfs het huidige prijspunt is waarschijnlijk niet heul winstgevend als je het vergelijkt met andere producenten.Heinemancp schreef op donderdag 22 december 2022 @ 07:29:
Ik was er gisteren in Amsterdam.
Daarbij denk ik ook dat er na de productie en de start van de normale verkoop (half 2024?) ook gewone consumenten en bedrijven de auto gaan kopen. Er zijn niet genoeg elektrische auto's te koop momenteel, laat staan op het juiste prijspunt, dus de markt is nog goed! Daarnaast zijn er een aantal Rideshare en verhuurbedrijven die bij elkaar meerdere tienduizenden orders gaan plaatsen in 2023. Als we daar raken dan is die capital flow voldoende om verder te gaan hoop ik. In mijn ogen hebben ze een gat in de financiën van Q3 2023 tot dan H2 2024, en die proberen zo met deze campaign te vullen. Het is zeker een risico, maar ik vind het belangrijk dat we zo'n auto kunnen kopen dus I'll put my money where my mouth is

Huidige campaign is alleen voor komende periode;\XanderDrake schreef op donderdag 22 december 2022 @ 13:19:
[...]
Bedankt voor je eerlijke observatie. Persoonlijk vind ik het niet verrassend dat ze niet winstgevend zijn in 2024. Ze moeten allemaal pre-orders bouwen die in 2018 zijn gedaan mogelijk op lagere prijspunten, en zelfs het huidige prijspunt is waarschijnlijk niet heul winstgevend als je het vergelijkt met andere producenten.
Daarbij denk ik ook dat er na de productie en de start van de normale verkoop (half 2024?) ook gewone consumenten en bedrijven de auto gaan kopen. Er zijn niet genoeg elektrische auto's te koop momenteel, laat staan op het juiste prijspunt, dus de markt is nog goed! Daarnaast zijn er een aantal Rideshare en verhuurbedrijven die bij elkaar meerdere tienduizenden orders gaan plaatsen in 2023. Als we daar raken dan is die capital flow voldoende om verder te gaan hoop ik. In mijn ogen hebben ze een gat in de financiën van Q3 2023 tot dan H2 2024, en die proberen zo met deze campaign te vullen. Het is zeker een risico, maar ik vind het belangrijk dat we zo'n auto kunnen kopen dus I'll put my money where my mouth is.
100mln van backers
30mln van investeerders t/m homologatie
dan nog 80mln voor Start of Production
nog xxx mln tot en met break even.
totaal:
330+130+80+xxx = 540+xxx mln tot break even.
beste investering zo
Ik ben vanochtend dus geweest. Leuke gesprekjes gehad met mensen en de medewerkers van Sono waren ook heel toegankelijk en 'down to earth'.
Ook een stukje met de auto mogen rijden en goed kunnen bekijken/inzitten. Voor een proto-type zeer goed gevoel erover, maar nog wel 'rough edges' die er noodzakelijkerwijs met serie productie uit moeten zijn (rubbertjes, afwerking van boutjes, software van de bediening, etc.). Daar zijn ze wel druk mee bezig.
Eigenlijk de meeste mensen die ik sprak hadden er al één op de stoep willen hebben staan enkele jaren geleden en willen dat nog steeds. Hoe eerder hoe beter. Zelfde mening hier, heerlijk wagentje: ruim en voelt degelijk aan.
Mogelijk dat ik nog een keer een financiële injectie doe, maar ze moeten ook zelf weer aan de bak. De consument heeft ook niet onbeperkt financiële slagkracht in het algemeen. Al sprak ik iemand die al een volledige aanbetaling heeft gedaan, respect!
Ook een stukje met de auto mogen rijden en goed kunnen bekijken/inzitten. Voor een proto-type zeer goed gevoel erover, maar nog wel 'rough edges' die er noodzakelijkerwijs met serie productie uit moeten zijn (rubbertjes, afwerking van boutjes, software van de bediening, etc.). Daar zijn ze wel druk mee bezig.
Eigenlijk de meeste mensen die ik sprak hadden er al één op de stoep willen hebben staan enkele jaren geleden en willen dat nog steeds. Hoe eerder hoe beter. Zelfde mening hier, heerlijk wagentje: ruim en voelt degelijk aan.
Mogelijk dat ik nog een keer een financiële injectie doe, maar ze moeten ook zelf weer aan de bak. De consument heeft ook niet onbeperkt financiële slagkracht in het algemeen. Al sprak ik iemand die al een volledige aanbetaling heeft gedaan, respect!
Iemand die 1m93 of groter is en die al plaats genomen heeft in de wagen? Ik wil geen pre order plaatsen zolang ik niet zeker weet of ik er effectief in pas.
Mijn Twitch & Youtube | SSPECS Discord bot. Toon je rig op Discord!
Iedereen meldt dat het een opvallend grote en ruime auto is, dus ik zou er niet bang voor zijn. Ze zijn momenteel aan het touren, misschien kan je nog ergens de auto uittesten.JRMBelgium schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 04:41:
Iemand die 1m93 of groter is en die al plaats genomen heeft in de wagen? Ik wil geen pre order plaatsen zolang ik niet zeker weet of ik er effectief in pas.
Ze vermijden België als de pest en de tourdata vallen ook nog eens tegen ( voor mijn werk ). Toch is het een te grote investering om te doen zonder zekerheid dat grote mensen er in passen.XanderDrake schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 14:00:
[...]
Iedereen meldt dat het een opvallend grote en ruime auto is, dus ik zou er niet bang voor zijn. Ze zijn momenteel aan het touren, misschien kan je nog ergens de auto uittesten.
Technisch wel interessant: https://www.youtube.com/watch?v=z3wJi9wBlf8
Wel interessant om de twijfel van een zakenman te zien over het Sion-project: [/url]https://www.youtube.com/watch?v=FWIDkNcPj30[/url]
De commentaren zijn ook wel interessant om enigszins een mening te vormen. Mijn mening is dat koffiedik kijken is of de auto ooit van de band rolt en er voldoende winst gemaakt wordt op het project om te blijven produceren.
Maar mijn zegen en een kleine financiele ondersteuning hebben ze.
Wel interessant om de twijfel van een zakenman te zien over het Sion-project: [/url]https://www.youtube.com/watch?v=FWIDkNcPj30[/url]
De commentaren zijn ook wel interessant om enigszins een mening te vormen. Mijn mening is dat koffiedik kijken is of de auto ooit van de band rolt en er voldoende winst gemaakt wordt op het project om te blijven produceren.
Maar mijn zegen en een kleine financiele ondersteuning hebben ze.
Jack Scarlett van Fully Charged is 1m96 en past er mooi in.JRMBelgium schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 04:41:
zie filmpje YouTube: The cheap solar-powered car you might NEVER need to charge | SONO SION en ook vanaf minuut 12:23 zit hij op de achterbank.
Dat was een SVC2 in dit filmpje. ik ben niet zeker of bij SVC3 de afmetingen zijn toegenomen, maar zeker niet afgenomen!
[Voor 11% gewijzigd door efari op 23-12-2022 17:15]
Ik blijf er weinig vertrouwen in hebben. Op 4 jaar tijd is hun betaalbare auto gestegen van 16000 naar 30000 euro. Op gebied van marketing zijn ze gewoon wereldvreemd met al hun Duitse filmpjes en de finale specificaties liggen nog steeds niet vast. De beheerders van lokale social media accounts kunnen op geen enkele vraag antwoorden. Hoe zit het trouwens op gebied van veiligheid? Wat zou de verzekering van deze wagen kosten? Gewoon te veel vragen... Ik ga het risico niet nemen.
Als je reden zoekt om iets niet te doen, zal je die altijd vinden of maken. Maar deze redenen, incl je lengte, zijn niet echt steekhoudendJRMBelgium schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:56:
Ik blijf er weinig vertrouwen in hebben. Op 4 jaar tijd is hun betaalbare auto gestegen van 16000 naar 30000 euro. Op gebied van marketing zijn ze gewoon wereldvreemd met al hun Duitse filmpjes en de finale specificaties liggen nog steeds niet vast. De beheerders van lokale social media accounts kunnen op geen enkele vraag antwoorden. Hoe zit het trouwens op gebied van veiligheid? Wat zou de verzekering van deze wagen kosten? Gewoon te veel vragen... Ik ga het risico niet nemen.

Dan stel je de verkeerde vragen? Of probeer hun eens te e-mailen, daar antwoorden ze naar mij alleszins steeds goed op…JRMBelgium schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:56:
De beheerders van lokale social media accounts kunnen op geen enkele vraag antwoorden.
In 2018 was de prijs 16.000 exclusief batterij, inclusief was hij 25.500. Je kan ook overdrijven.JRMBelgium schreef op vrijdag 23 december 2022 @ 20:56:
Bovendien is de batterij ook groter geworden.
[Voor 3% gewijzigd door Pierz op 25-12-2022 01:18]
Mijn excuses. Dat klopt.Pierz schreef op zondag 25 december 2022 @ 01:06:
[...]
In 2018 was de prijs 16.000 exclusief batterij, inclusief was hij 25.500. Je kan ook overdrijven.
Was de batterij toen niet wat goedkoper? Ik dacht dat die inclusief batterij initieel ergens rond de 21 a 22k zou uitkomen en dat men later besliste om de wagen alleen met batterij te verkopen, toen de prijs verhoogd heeft naar die 25,5k maar er ook direct een grotere capaciteit in kwam waarmee men de prijsstijging ook verklaarde.Pierz schreef op zondag 25 december 2022 @ 01:06:
[...]
In 2018 was de prijs 16.000 exclusief batterij, inclusief was hij 25.500. Je kan ook overdrijven.
Zelf heb ik mijn twijfels bij het overleven van dit project. Ja, de start van productie halen is verdomd moeilijk en kapitaalintensief, en zelfs als je er eenmaal bent kan het nog jaren duren voordat je winstgevend bent. Hoe lang heeft het bijvoorbeeld niet geduurd voordat Tesla winstgevend was?
Maar daar houdt de vergelijking met Tesla ook al heel snel op. De EV markt was toen nog bijna onbestaande met de LEAF de enige andere succesvolle massaproductiewagen in die vroege jaren en investeerders die klaar stonden met grote zakken geld. De crisis die we nu net krijgen maakt dat investeerders net risico gaan schuwen, en investeren in Sono blijft voorlopig een risico investering.
Als de huidige campagne zou slagen, en daar vrees ik persoonlijk voor als ik zie hoe ver ze staan op dit moment, dan is het nog maar de vraag waar ze de bijkomende financiering volgend jaar vandaan gaan halen. Zoals iemand anders reeds aanhaalde, aandelen verkopen zit er niet echt in en afhankelijk van hoe de verkoop van wagens in Europa evolueert met de crisis is het ook nog maar de vraag of institutionele beleggers er in willen stappen. En ook het feit dat de vorige crowdfundingscampagne enkel maar gehaald werd omdat de einddatum verschoven werd, wekt nu niet echt vertrouwen op en ik hoop dat ze dat niet moeten herhalen.
No keyboard detected. Press F1 to continue.
Ze willen in elk geval graag hun doel halen: tot 27 december krijg je een wallbox gratis als je de volledige auto aanbetaald.
Van het doel van 3500 zitten ze nu boven de 1000.
Ze doen ontzettend hun best en ik hoop dat de inspanningen beloond worden. Edoch, het duurt allemaal zo lang voordat we hem op de weg kunnen gaan zien, (als dat al gebeuren gaat). Ik wacht ondertussen al enkele jaren op een waardige vervanger van onze - destijds nieuw gekochte - nu 21 jaar oude Yaris en de Sion zou dat zomaar kunnen zijn. Het uitstel op uitstel zorgt er echter voor, dat we nu ook kijken naar alternatieven die ook daadwerkelijk beschikbaar zijn . Het wachten begin ik zo beu te worden.
Logisch. Ik denk wel dat eind 2023, begin 2024 de laatste deadline is. Gezien ze in die situatie of het redden voor nu, of gewoon failliet gaan.Megat schreef op zondag 25 december 2022 @ 17:20:
Ze doen ontzettend hun best en ik hoop dat de inspanningen beloond worden. Edoch, het duurt allemaal zo lang voordat we hem op de weg kunnen gaan zien, (als dat al gebeuren gaat). Ik wacht ondertussen al enkele jaren op een waardige vervanger van onze - destijds nieuw gekochte - nu 21 jaar oude Yaris en de Sion zou dat zomaar kunnen zijn. Het uitstel op uitstel zorgt er echter voor, dat we nu ook kijken naar alternatieven die ook daadwerkelijk beschikbaar zijn . Het wachten begin ik zo beu te worden.
Mee eens. Zit ook met een auto uit 2006 en 2008 te wachten op opvolging door de Sion.
Failliet gaan ze niet, hooguit stekker uit het auto project trekken als het niet lukt.
Failliet gaan ze niet, hooguit stekker uit het auto project trekken als het niet lukt.
Dit is best een goede deal... Ik zit er aan te denken om ook nu mijn pre-order op te hogen.. Alleen ben bij de schoonfamilie in het buitenland, zo 1-2-3 een kleine 30k€ bij elkaar sprokkelen èn overboeken is niet zo makkelijkrookie no. 1 schreef op zondag 25 december 2022 @ 12:05:
Ze willen in elk geval graag hun doel halen: tot 27 december krijg je een wallbox gratis als je de volledige auto aanbetaald.

Edit: Deze strategie legt ook geen windeieren voor Sono, bijna 200 pre-orders in twee dagen!
[Voor 8% gewijzigd door XanderDrake op 27-12-2022 14:46]
Wat bedoel je hiermee? 200 nieuwe orders? Of bedoel 200 wagens x 30K/wagen = 6M aan extra toezeggingen?XanderDrake schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:45:
[...]
Edit: Deze strategie legt ook geen windeieren voor Sono, bijna 200 pre-orders in twee dagen!
Ik denk beidebvdbos schreef op dinsdag 27 december 2022 @ 14:57:
[...]
Wat bedoel je hiermee? 200 nieuwe orders? Of bedoel 200 wagens x 30K/wagen = 6M aan extra toezeggingen?

Ah, dan bedoel je de toezeggingen. Ik heb de mijne ook verhoogd tot het volledige bedrag aangezien de wallbox dan gratis is ... Zijn dus niet allemaal nieuwe orders... Voor 22940 euro (na aftrek van kortingen) de Sion en een Wallbox... En ik denk dat ik bij de eerste 300 zat van de nieuwe actie zodat ik ook een shirt krijg 
Het waren 1165,5 wagens trouwens om 16.00 uur en 1141,9 wagens om 12.00 uur. Dit zou betekenen 4 wagens per uur... Met nog 728 uur te gaan zou dit dan op 2912+1165=4077 uitkomen. Maar 's nachts niet neem ik aan en de snelheid zal niet blijven. Die 3500 gaat 'm niet worden maar die is gebaseerd op 104M. Volgens mij zitten ze nu op 35M en is zou al een toezegging zijn van een lening van 30M. Dus zou op de teller 74M uit moeten komen ofwel 2467 wagens (edit: deze schijnt niet bij die 104M te zitten is me op FB aangegeven).. Dan zitten we bijna op de helft. En als op 26-1-23 het bedrag niet behaald is kan Sono de periode verlengen met 40 dagen tot 7-3-2023. Dus dan zou te doen moeten zijn...
edit 17:39 -> 1174 wagens
edit 18:25 -> 1185 wagens
edit 20:50 -> 1200 wagens
Goed te zien dat er een mailing is uitgegaan...

Het waren 1165,5 wagens trouwens om 16.00 uur en 1141,9 wagens om 12.00 uur. Dit zou betekenen 4 wagens per uur... Met nog 728 uur te gaan zou dit dan op 2912+1165=4077 uitkomen. Maar 's nachts niet neem ik aan en de snelheid zal niet blijven. Die 3500 gaat 'm niet worden maar die is gebaseerd op 104M. Volgens mij zitten ze nu op 35M en is zou al een toezegging zijn van een lening van 30M. Dus zou op de teller 74M uit moeten komen ofwel 2467 wagens (edit: deze schijnt niet bij die 104M te zitten is me op FB aangegeven).. Dan zitten we bijna op de helft. En als op 26-1-23 het bedrag niet behaald is kan Sono de periode verlengen met 40 dagen tot 7-3-2023. Dus dan zou te doen moeten zijn...
edit 17:39 -> 1174 wagens
edit 18:25 -> 1185 wagens
edit 20:50 -> 1200 wagens
Goed te zien dat er een mailing is uitgegaan...
[Voor 58% gewijzigd door bvdbos op 27-12-2022 20:55]
Vandaag een mail van Sono:
Mbt het opgehaalde particuliere geld, dat is nu dus 38 miljoen. @bvdbos hoeveel moet daar nog bij voor het doel wordt gehaald?Campaign Update in Numbers
> 1,258 Sion.
Worth ~ €38 million.
26 days left.
~ 7,500 people have already participated.
Total 22,101 Sion reservations (as of today).
5 cities with ~ 1,500 visitors.
2 live streams. In English and German.
1 Video Financial Overview. 1 Video Funding Strategy.
2 Tech Videos. Solar charging and Bidirectional charging.
1 Community. 1 Team.
De doelstelling van de corwdfunding campagne is 104 miljoen terwijl er volgens de stukken "maar" 84 miljoen nodig is vanuit de community (maar mijn Duits is niet zo goed dus misschien lees ik het verkeerd). Voor die 104 miljoen zijn die 3500 wagens nodig.XanderDrake schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 10:36:
Vandaag een mail van Sono:
[...]
Mbt het opgehaalde particuliere geld, dat is nu dus 38 miljoen. @bvdbos hoeveel moet daar nog bij voor het doel wordt gehaald?
In vier dagen tijd 90 wagens aan waarde extra, dat is ongeveer 1 wagen per uur. Tot einde campagne zou dit 630 wagens extra zijn, dan zitten ze op 1895 wagens. De extra tijd voor de campagne (40 dagen) zal met deze snelheid nog eens 960 "wagens" opleveren. Dan komen ze op 2855.

Die 84 miljoen is het bedrag dat Sono aan investering wil ophalen, die 104 miljoen zijn de inkomsten van de wagens, inclusief belastingen die ze ook al direct zullen moeten opzij zetten en mogelijs onmiddelijk zullen afdragen aan de overheid. En om tot een mooi rond getal te komen hebben ze dus vermoedelijk voor 3500 wagens gekozen. Dat ze er daarmee een miljoen of 2 exta zouden ophalen gaat het grote verschil niet maken.bvdbos schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:22:
[...]
De doelstelling van de corwdfunding campagne is 104 miljoen terwijl er volgens de stukken "maar" 84 miljoen nodig is vanuit de community (maar mijn Duits is niet zo goed dus misschien lees ik het verkeerd). Voor die 104 miljoen zijn die 3500 wagens nodig.
In vier dagen tijd 90 wagens aan waarde extra, dat is ongeveer 1 wagen per uur. Tot einde campagne zou dit 630 wagens extra zijn, dan zitten ze op 1895 wagens. De extra tijd voor de campagne (40 dagen) zal met deze snelheid nog eens 960 "wagens" opleveren. Dan komen ze op 2855.
dat halen ze net het benodigde bedrag volgens de financiële stukken maar niet het doel van de campagne tenzij ze in de tussentijd nog een extra grote investeerder kunnen vinden of een grote extra lening kunnen krijgen...
Maar we zitten vandaag halfweg de campagne en de teller staat op 1270 van de 3500, en zonder mirakels zie je de grootste sprongen altijd vooraan van zo een campagne met een kleinere spurt helemaal op het einde. Maar aan deze snelheid zie ik ze eind deze maand hun laatste week ingaan met nog geen 2500 reserveringen

No keyboard detected. Press F1 to continue.
Dit staat er in de voorwaarden:Blokker_1999 schreef op zondag 1 januari 2023 @ 14:19:
[...]
Die 84 miljoen is het bedrag dat Sono aan investering wil ophalen, die 104 miljoen zijn de inkomsten van de wagens, inclusief belastingen die ze ook al direct zullen moeten opzij zetten en mogelijs onmiddelijk zullen afdragen aan de overheid. En om tot een mooi rond getal te komen hebben ze dus vermoedelijk voor 3500 wagens gekozen. Dat ze er daarmee een miljoen of 2 exta zouden ophalen gaat het grote verschil niet maken.
Maar we zitten vandaag halfweg de campagne en de teller staat op 1270 van de 3500, en zonder mirakels zie je de grootste sprongen altijd vooraan van zo een campagne met een kleinere spurt helemaal op het einde. Maar aan deze snelheid zie ik ze eind deze maand hun laatste week ingaan met nog geen 2500 reserveringen
Between the start of 8th December 2022 and the end of 26 January 2023 Sono Motors and Sono Group N.V., Waldmeisterstraße 76, 80935 Munich, Germany, the parent company of Sono Motors (“Sono Group”) acquire binding promises for payments and/or receive actual payments totalling at least 75,000,000 Euros incl. German VAT ("Minimum Threshold") (ca. 3⁄4 of the full price for 3,500 Sion)
Dus als de teller op minimaal 2625 staat gaan we verder.
En verder de periode kan verlengd worden:
if the Minimum Threshold has not been reached by the end of 26 January, Sono Motors notifies you in text form that the deadline is extended by 40 days, and the Minimum Threshold is then reached by the end of 7 March 2023.
The promises for payment or actual payments for Sono Motors or Sono Group may result from various sources, e.g.
- new reservation payments or
- reservation down payments or
- increases of down payments or
- donations or
- government grants and subsidies or
- loans and convertible loans or
- bonds, participation rights, silent partnerships and other
private or institutional investments.
En tot slot zoals hierboven aangegeven kan het geld uit meerdere bronnen komen.
Ik ga vrijdag naar de Tech-Day in München. Ik heb zelf al een aantal vragen c.q. aandachtspunten (met name rond V2G) maar als er nog meer dingen zijn die opgehelderd kunnen worden dan zet ze aub in de comments. Ik zal proberen ze mee te nemen c.q. opgehelderd te krijgen. Zijn er nog meer Nederlandstaligen die van plan zijn te gaan?
https://www.eventbrite.de/e/tech-day-tickets-498637436997
Look over the shoulders of the team at work, take part in a guided tour through the various stations and learn everything about the development status of the Sion - directly and unfiltered from our experts.
Among others, we will present workstations from the following development areas:
MCU & DCU
Solar integration
Bidirectional charging
Homologation
Infotainment
App
Cybersecurity
https://www.eventbrite.de/e/tech-day-tickets-498637436997
Look over the shoulders of the team at work, take part in a guided tour through the various stations and learn everything about the development status of the Sion - directly and unfiltered from our experts.
Among others, we will present workstations from the following development areas:
MCU & DCU
Solar integration
Bidirectional charging
Homologation
Infotainment
App
Cybersecurity
7 januari 2022 : 1328 wagens... ofwel 70 wagens in 7 dagen dus verre van 1 wagen per uur...bvdbos schreef op zaterdag 31 december 2022 @ 17:22:
[...]
De doelstelling van de corwdfunding campagne is 104 miljoen terwijl er volgens de stukken "maar" 84 miljoen nodig is vanuit de community (maar mijn Duits is niet zo goed dus misschien lees ik het verkeerd). Voor die 104 miljoen zijn die 3500 wagens nodig.
dat halen ze net het benodigde bedrag volgens de financiële stukken maar niet het doel van de campagne tenzij ze in de tussentijd nog een extra grote investeerder kunnen vinden of een grote extra lening kunnen krijgen...
Ook bij Sono zien ze in dat het op deze manier niet gaat lukken, mensen vinden het een te groot risico. Gelukkig ziet Sono dit ook in en hebben ze de campagne hierop aangepast. Het is nu mogelijk een bedrag toe te zeggen en dit bedrag in drie delen te voldoen:
- 1/3 wanneer de campagne succesvol is (maar niet eerder dan 23-1-23)
- 1/3 wanneer de financiering voor SVC4 is veilig-gesteld (maar niet eerder dan 31-3-23)
- 1/3 wanneer de de eerste SVC4 in elkaar is gezet (maar niet eerder dan 15-6-23)
https://sonomotors.com/en/payment-plan/
Hmm interessante ontwikkeling. Beetje laat wel, maar ik zal het nog eens overwegen.bvdbos schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:37:
[...]
7 januari 2022 : 1328 wagens... ofwel 70 wagens in 7 dagen dus verre van 1 wagen per uur...
Ook bij Sono zien ze in dat het op deze manier niet gaat lukken, mensen vinden het een te groot risico. Gelukkig ziet Sono dit ook in en hebben ze de campagne hierop aangepast. Het is nu mogelijk een bedrag toe te zeggen en dit bedrag in drie delen te voldoen:
- 1/3 wanneer de campagne succesvol is (maar niet eerder dan 23-1-23)
- 1/3 wanneer de financiering voor SVC4 is veilig-gesteld (maar niet eerder dan 31-3-23)
- 1/3 wanneer de de eerste SVC4 in elkaar is gezet (maar niet eerder dan 15-6-23)
https://sonomotors.com/en/payment-plan/
Ik ben nog steeds nieuwsgierig hoe ze het gaan doen met het geld afdragen als jij iemand anders (of wellicht jezelf ook?) energie uit je accu laat gebruiken. Destijds was het een beetje verstopt dat ze dit wilden doen en volgens mij hebben ze verder nooit uitgelegd wat ze daar nu mee van plan zijn. Zie JeroenE in "Het kleine Sono Sion Topic"bvdbos schreef op zaterdag 7 januari 2023 @ 19:29:
Ik ga vrijdag naar de Tech-Day in München. Ik heb zelf al een aantal vragen c.q. aandachtspunten (met name rond V2G) maar als er nog meer dingen zijn die opgehelderd kunnen worden dan zet ze aub in de comments.
ik ben benieuwd of die CCS plug dan gewoon een mannetjes-plug is (zou wel moeten, om te kunnen laden met publieke laders waar de kabel aan verbonden is),
hoe werkt het bi-directional charging dan. (van sono naar ander voertuig)? hoe ze denken dat derden daar in kunnen pluggen (want anderen hun kabel-uiteinde gaat dus ook mannetjes-uiteinde zijn en er niet op passen)
gaan ze een koppelstuk leveren? en zoja, hoe gaat die derde dan toegang krijgen tot dat koppelstuk?
initieel zaten er gewoon 2 pluggen op, een mannetje en een vrouwtje om dit op te lossen, maar vanaf de SVC3 is dit maar 1 plug)
hoe werkt het bi-directional charging dan. (van sono naar ander voertuig)? hoe ze denken dat derden daar in kunnen pluggen (want anderen hun kabel-uiteinde gaat dus ook mannetjes-uiteinde zijn en er niet op passen)
gaan ze een koppelstuk leveren? en zoja, hoe gaat die derde dan toegang krijgen tot dat koppelstuk?
initieel zaten er gewoon 2 pluggen op, een mannetje en een vrouwtje om dit op te lossen, maar vanaf de SVC3 is dit maar 1 plug)
[Voor 20% gewijzigd door efari op 09-01-2023 18:50]
@efari Bidirectioneel laden gaat niet via DC, maar via AC. Op alle plaatjes die ik tot nu toe had gezien hebben ze een aparte "uitgang" net zoals je op een laadpaal hebt zitten. De andere EV kon daar dan met de standaard laadkabel op aansluiten en laden.
Wellicht zijn ze overgestapt op dezelfde manier zoals Kia V2L doet. Je hebt dan een aparte stekker voor V2L met een "gewoon" stopcontact er aan zodat je de stofzuiger daar op aan kan sluiten. Dat is maar 1 fase, maar in theorie kan je natuurlijk hetzelfde doen met een laadkabel. Alleen gebruik je dan niet de laadkabel van de andere EV, maar de speciale EV-laadkabel die bij de Sion zal moeten zitten.
Wellicht zijn ze overgestapt op dezelfde manier zoals Kia V2L doet. Je hebt dan een aparte stekker voor V2L met een "gewoon" stopcontact er aan zodat je de stofzuiger daar op aan kan sluiten. Dat is maar 1 fase, maar in theorie kan je natuurlijk hetzelfde doen met een laadkabel. Alleen gebruik je dan niet de laadkabel van de andere EV, maar de speciale EV-laadkabel die bij de Sion zal moeten zitten.
JeroenE schreef op maandag 9 januari 2023 @ 19:17:
@efari Bidirectioneel laden gaat niet via DC, maar via AC. Op alle plaatjes die ik tot nu toe had gezien hebben ze een aparte "uitgang" net zoals je op een laadpaal hebt zitten. De andere EV kon daar dan met de standaard laadkabel op aansluiten en laden.
Nee dus, speciale kabel. 2x Type 2 connector. Ook bij de wallbox. (verrassing!)
Geen idee hoe een derde dan zonder jouw tussenkomst kan laden, want jij moet dan die kabel pakken...
@Heinemancp Ja, dat schreef ik ook maar wellicht niet duidelijk genoeg. Je moet een speciale EV-laadkabel hebben om een andere EV te kunnen laden.
Bij een "gewone" laadkabel zitten ook 2 keer een type 2 stekker (als je geen oudere EV hebt met een type 1 aansluiting in ieder geval). Het gaat meer om de mannetje/vrouwtje variant. Bij de specioale EV-laadkabel is die dan niet verschillend (zoals wel bij een normale laadkabel) maar dezelfde stekker aan beide kanten.
Op zich wel logisch dat zo'n kabel bij de Sion zit. Je kan niet verwachten dat Kia zo'n kabel gaat meelveren voor de (kleine) kans dat je een Sion tegenkomt om te gaan laden.
Maar als je niet ter plaatste bent is het natuurlijk wel lastig om een ander dan toegang te geven tot jouw aansluiting als die geen goede kabel hebben. Dan zou je op afstand je auto moeten open maken zodat de ander die uit je auto kan pakken. Het is dan maar de vraag of je dat wel wil doen. Dat is natuurlijk wel een stap verder dan de laadpoort openen en het laden vrijgeven.
Maar goed, ik vermoed dat dit eerder is gemaakt voor situaties waarbij je de andere autorijder wel fysiek tegenkomt en spreekt.
Bij een "gewone" laadkabel zitten ook 2 keer een type 2 stekker (als je geen oudere EV hebt met een type 1 aansluiting in ieder geval). Het gaat meer om de mannetje/vrouwtje variant. Bij de specioale EV-laadkabel is die dan niet verschillend (zoals wel bij een normale laadkabel) maar dezelfde stekker aan beide kanten.
Op zich wel logisch dat zo'n kabel bij de Sion zit. Je kan niet verwachten dat Kia zo'n kabel gaat meelveren voor de (kleine) kans dat je een Sion tegenkomt om te gaan laden.
Maar als je niet ter plaatste bent is het natuurlijk wel lastig om een ander dan toegang te geven tot jouw aansluiting als die geen goede kabel hebben. Dan zou je op afstand je auto moeten open maken zodat de ander die uit je auto kan pakken. Het is dan maar de vraag of je dat wel wil doen. Dat is natuurlijk wel een stap verder dan de laadpoort openen en het laden vrijgeven.
Maar goed, ik vermoed dat dit eerder is gemaakt voor situaties waarbij je de andere autorijder wel fysiek tegenkomt en spreekt.
Ik ben gisteren op- en neer geweest naar München (niet gevlogen). Het was erg druk, hoorde dat zo'n 800 personen zijn geweest... Ik had vantevoren wat vragen verzameld...
Ik heb met name wat vragen over Bidi gesteld.
De norm ISO-15118-20 is inmiddels vastgesteld. Maar deze moet nationaal nog geimplementeerd worden (het is geen NEN-EN maar een ISO-norm). Er staat eigenlijk weinig in de weg voor Bidi in Nederland, Duitsland is nog een grotere horde blijkbaar. Daar moet een batterij stationair zijn (dus geen auto).
Terugleveren aan een huis gaat straks met 11 KW dus de volledige 3 fasen. En de UI kan natuurlijk zo worden ingesteld dat
* er altijd een minimum bereik in de auto blijft
* er pas teruggeleverd wordt als je boven een bepaald ingesteld vermogen zit
Helaas is er nog aandacht besteed aan de communicatie met Smarthome-systemen zoals Homey etc... Dan zal allemaal nog wel komen, maar wel pas als de auto's op de rit staan.... Dus vooralsnog geen API die we aan kunnen spreken...
Er was wat onduidelijkheid over Adaptive Cruise Control maar mij is aangegeven dat deze er vanaf het begin in zit.
Momenteel worden de kunststof-delen nog van PUR gemaakt maar in de aankomende SVC4 zal alles van Poly-Carbonaat zijn. Daarmee zijn ook de delaminatie-verschijnselen die bij een aantal van de SVC3's nnog werden waargenomen opgelost.
Bedacht me dat al dat kunststof nog wel eens een issue kon worden met brandveiligheid maar dat schijnt geen probleem te zijn.
Er waren ook enkele mensen van HR nog op zoek naar collega's. In de afgelopen maanden hebben ze elke maand 10-20 mensen aangenomen. Dit was, zo werd ook na enig aandringen van mij nog aangegeven, nog steeds nodig. Ze gaan er allemaal 100% voor. Wel werd de opmerking gemaakt dat momenteel ook duideljik vraag is naar mensen bij financiën, daar is het druk...
Dit gaat niet door. Was een idee wat verder niet is uitgewerkt, ze zagen zelf ook wel in dat dit niet reëel was...JeroenE schreef op maandag 9 januari 2023 @ 09:52:
[...]
Ik ben nog steeds nieuwsgierig hoe ze het gaan doen met het geld afdragen als jij iemand anders (of wellicht jezelf ook?) energie uit je accu laat gebruiken. Destijds was het een beetje verstopt dat ze dit wilden doen en volgens mij hebben ze verder nooit uitgelegd wat ze daar nu mee van plan zijn.
Hiervoor is een speciale kabel nodig of een koppelstuk.efari schreef op maandag 9 januari 2023 @ 18:47:
ik ben benieuwd of die CCS plug dan gewoon een mannetjes-plug is (zou wel moeten, om te kunnen laden met publieke laders waar de kabel aan verbonden is),
hoe werkt het bi-directional charging dan. (van Sono naar ander voertuig)?
Ik kan me deze usecase niet voorstellen (dat je iemand anders toestemming geeft om van jouw auto te gaan laden zonder dat je erbij bent) maar Car-Sharing gaat straks wel via de app. Dus zowel openen als starten gaat via de app, als je auto voor sharing is aangemeld (dat gaat bij de mijne niet gebeuren).JeroenE schreef op dinsdag 10 januari 2023 @ 09:10:
@HeinemancpMaar als je niet ter plaatste bent is het natuurlijk wel lastig om een ander dan toegang te geven tot jouw aansluiting als die geen goede kabel hebben. Dan zou je op afstand je auto moeten open maken zodat de ander die uit je auto kan pakken. Het is dan maar de vraag of je dat wel wil doen. Dat is natuurlijk wel een stap verder dan de laadpoort openen en het laden vrijgeven.
Ik heb met name wat vragen over Bidi gesteld.
De norm ISO-15118-20 is inmiddels vastgesteld. Maar deze moet nationaal nog geimplementeerd worden (het is geen NEN-EN maar een ISO-norm). Er staat eigenlijk weinig in de weg voor Bidi in Nederland, Duitsland is nog een grotere horde blijkbaar. Daar moet een batterij stationair zijn (dus geen auto).
Terugleveren aan een huis gaat straks met 11 KW dus de volledige 3 fasen. En de UI kan natuurlijk zo worden ingesteld dat
* er altijd een minimum bereik in de auto blijft
* er pas teruggeleverd wordt als je boven een bepaald ingesteld vermogen zit
Helaas is er nog aandacht besteed aan de communicatie met Smarthome-systemen zoals Homey etc... Dan zal allemaal nog wel komen, maar wel pas als de auto's op de rit staan.... Dus vooralsnog geen API die we aan kunnen spreken...
Er was wat onduidelijkheid over Adaptive Cruise Control maar mij is aangegeven dat deze er vanaf het begin in zit.
Momenteel worden de kunststof-delen nog van PUR gemaakt maar in de aankomende SVC4 zal alles van Poly-Carbonaat zijn. Daarmee zijn ook de delaminatie-verschijnselen die bij een aantal van de SVC3's nnog werden waargenomen opgelost.
Bedacht me dat al dat kunststof nog wel eens een issue kon worden met brandveiligheid maar dat schijnt geen probleem te zijn.
Er waren ook enkele mensen van HR nog op zoek naar collega's. In de afgelopen maanden hebben ze elke maand 10-20 mensen aangenomen. Dit was, zo werd ook na enig aandringen van mij nog aangegeven, nog steeds nodig. Ze gaan er allemaal 100% voor. Wel werd de opmerking gemaakt dat momenteel ook duideljik vraag is naar mensen bij financiën, daar is het druk...
Waarom zou je wel altijd per se in de buurt zijn? Stel je bent op vakantie een wandeling aan het maken en je buurman komt net energie te kort en wil wat van jouw stroom lenen/kopen/krijgen. Maar ik moet zeggen dat ik nog wel met het idee in het hoofd zat dat je dus op de app van Sono zou kunnen opzoeken bij welke EV in de buurt iemand stroom zou kunnen afnemen. Als die app er niet komt dan is de kans natuurlijk heel klein dat iemand weet dat hij bij jou stroom kan krijgen.bvdbos schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:25:
Ik kan me deze usecase niet voorstellen (dat je iemand anders toestemming geeft om van jouw auto te gaan laden zonder dat je erbij bent)
In ieder geval bedankt voor het navragen!
Spijtig dat je het niet gevraagd hebt.bvdbos schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 19:25:
Ik ben gisteren op- en neer geweest naar München (niet gevlogen).
[...]
Ik kan me deze usecase niet voorstellen (dat je iemand anders toestemming geeft om van jouw auto te gaan laden zonder dat je erbij bent) maar Car-Sharing gaat straks wel via de app. Dus zowel openen als starten gaat via de app, als je auto voor sharing is aangemeld (dat gaat bij de mijne niet gebeuren).
In vroeg het namelijk, specifiek omdat ze in het verleden gezegd hebben dat je je auto zou kunnen openstellen, en dat derden dan betalend zouden kunnen laden. Dat jouw Sion als het ware een mobiele oplaadpaal wordt.
dus net dat wou ik bevestigd horen…
Als je er bij bent dan kan je het geleverde vermogen zien (althans : het vermogen in je auto is teruggelopen, dat staat op het dashboard). Ik heb niet gezien dat dat een speciale functie is. Je wil toch ook niet met een 54 kWh auto als een laadpaal gaan dienen? Wel als een soort pech-hulp wellicht, maar dan ben je erbij...efari schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:43:
[...]
Spijtig dat je het niet gevraagd hebt.
In vroeg het namelijk, specifiek omdat ze in het verleden gezegd hebben dat je je auto zou kunnen openstellen, en dat derden dan betalend zouden kunnen laden. Dat jouw Sion als het ware een mobiele oplaadpaal wordt.
dus net dat wou ik bevestigd horen…