Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efari
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-11-2024
Ik zeg toch niet dat ik het wil?
Ik zeg alleen dat Sono het vroeger beloofd had. Dat dit blijkbaar niet meer het geval is wil ik eens van hun officieel horen, ze antwoorden ook niet op mijn mail eromtrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 13-06 13:40
Wat trouwens nog erg goed was om te zien : van elk onderdeel een filmpje en tekening waarop je duidelijk kon zien hoe je dit moet losmaken/verwijderen om dit te vervangen. Alleen de hoogspannings-onderdelen, daar gaan ze geen gegevens publiek van vrijgeven in verband met de veiligheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
efari schreef op zaterdag 14 januari 2023 @ 20:58:
Ik zeg toch niet dat ik het wil?
Ik zeg alleen dat Sono het vroeger beloofd had. Dat dit blijkbaar niet meer het geval is wil ik eens van hun officieel horen, ze antwoorden ook niet op mijn mail eromtrent
Die specifieke vraag had ik niet uit je post gehaald, anders had ik dat kunnen vragen. Ze hebben het er wel ooit over gehad lang geleden maar ik kan niet meer terugvinden waar. Mijn inschatting : De app zal (tzt) wel gaan bijhouden hoeveel energie er geleverd is middels V2H dus wellicht ook wel V2V... Maar zoals gezegd : ik heb daar nog niets van gezien in de UI (behalve dat je een maximum in kan stellen bij V2H wat dan ook voor V2G zal gelden denk ik). En ze zijn nog niet met een API bezig waar we zelf gegevens uit kunnen halen...

[ Voor 5% gewijzigd door bvdbos op 14-01-2023 21:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 20:34
Ik meen te lezen op de site van de community dat Het erop lijkt, dat de tildrempel verlaagt is tot de hoogte van het slot en dat ook nog de laadvloer zelf fors kan worden verlaagd.
Ik hoop dat deze modificatie het productiemodel gaat halen, want betekent dat de driewieler van mijn ega er in gaat passen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
Megat schreef op zondag 15 januari 2023 @ 18:00:
Ik meen te lezen op de site van de community dat Het erop lijkt, dat de tildrempel verlaagt is tot de hoogte van het slot en dat ook nog de laadvloer zelf fors kan worden verlaagd.
Ik hoop dat deze modificatie het productiemodel gaat halen, want betekent dat de driewieler van mijn ega er in gaat passen.
Nu ik gezien heb hoe de wagen in elkaar zit en aangezien we nagenoeg volledige toegang krijgen tot de handleidingen, vermoed ik dat je zelf de achterste kunststof rand er af kan schroeven... Of deze nog verder zal zakken weet ik niet... Is, denk ik, een afweging tussen de vlakke laadvloer als de stoelen omgeklapt zijn en het voordeel van een lage achterzijde...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CazQbbDqnczgqOOMkVSJfMvtFcw=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/fDaC4nctkeT0M9mdExi6B7RH.jpg?f=user_large
vs
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/4MTVWiZoSS0fr69afaXPDfML6G8=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/CH51HBqHI10J6YXn58ef8nru.jpg?f=user_large

Sowieso : ik heb nog wel wat hacks voor de Sono straks. Om te beginnen : een stopcontact binnen...

[ Voor 25% gewijzigd door bvdbos op 15-01-2023 18:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NrFive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:01
Ik had begrepen dat die rand ook nodig is voor stevigheid en om te voldoen aan veiligheidsnormen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Ze moeten wel een beetje opschieten denk ik, want Lightyear heeft aangekondigd dat ze in 2025 met de ‘0’ op de markt gaan komen. Deze auto zou vergelijkbare techniek aan boord hebben voor wat de zonne-energie betreft. De prijs is misschien - met €40.000 - hoger, maar de uiteindelijke prijs van de Sion staat, kijkend naar het recente verleden, ook alles behalve vast

[ Voor 10% gewijzigd door Megat op 17-01-2023 17:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efari
Je bedoelt de “lightyear 2”. De “0” was het prototype dewelke nu de “1” heet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Megat schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:34:
Ze moeten wel een beetje opschieten denk ik, want Lightyear heeft aangekondigd dat ze in 2025 met de ‘0’ op de markt gaan komen. Deze auto zou vergelijkbare techniek aan boord hebben voor wat de zonne-energie betreft. De prijs is misschien - met €40.000 - hoger, maar de uiteindelijke prijs van de Sion staat, kijkend naar het recente verleden, ook alles behalve vast
Lightyear heeft dan wel een top-end model op de markt maar qua reserveringen etc voor de Lightyear 2 staan ze op een punt waar Sono al eerder was. Daar is, nog afgezien van de >20k reserveringen door particulieren, in 2020 al een reservering voor 5500 wagens gemaakt die in september is uitgebreid naar 12600 wagens door Finn (https://sonomotors.com/en...-to-purchase-12-600-sion/). Daarnaast schat ik in dat ook Lightyear haar prijs zal moeten verhogen, mijn inschatting is naar 50k (ze noemen die 40k een target...)

Gezien de beurskoers vraag ik me af welke partij zich aan het inkopen is in Sono? Gaat de laatste dagen (relatief) flink omhoog...

[ Voor 5% gewijzigd door bvdbos op 17-01-2023 18:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 08-06 17:04

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Nieuwe actie: Tell-a-Friend

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oZew4qOK0kZ7XdX64ph3yFND7SA=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6DxEiv9roUNDFYL01E0DMzdd.png?f=user_large

Voorwaarden

[ Voor 30% gewijzigd door bvdbos op 18-01-2023 10:32 . Reden: voorwaarden toegevoegd ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 21:18
Ik ga een reservering plaatsen voor een sion, we zien wel waar het schip strandt ...
Iemand zin om zijn of haar e-mailadres te pm-en naar mij voor het tell-a-friend gedeelte?

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Zie PM :)
Ik heb zelf inmiddels de helft vooruit betaald en de andere helft toegezegd in deze campagne...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Laatst online: 21:41

XanderDrake

Build the future!

In deze communicatie is men wel redelijk positief/optimistisch. Dat verklaart allicht de hogere beurs koers de afgelopen dagen.
Ik vind ook dat 40+ miljoen euro extra toezeggingen vanuit consumenten uit de EU (en laten we wel wezen, met name uit Duitsland en andere West Europese landen) vrij veel is. Een duidelijk signaal, ondanks het niet direct voldoende is met de huidige burn-rate.

Persoonlijk vind ik dat bepaalde investeerders met een meer ideologische/strategische insteek het overgebleven financiële gat moet pluggen. Bijv. voor dat auto-delen platform in Zuid Duitsland is de Sion echt ideaal; een praktische auto, korte ritjes en veel zon dus je hoeft je veel minder bezig te zijn met opladen. Maar ook EU en landelijke investeringen/subsidies voor duurzame productie binnen de EU?

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• morgoth924
Hoppa, (belofte tot) aanbetaling gedaan. Auto gereserveerd die ik nog niet in het vlees heb gezien, spannend ...

Dank, bvdbos, die halve hoodie heb je alvast verdiend.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
Kijk, al een halve hoodie :) :)
Hi Bas,
Your referral was successful!

Thank you for your contribution to our #savesion campaign! Check out our website to see the great rewards as a thank you for your successful referrals! The following restrictions apply: We have successfully completed our #savesion campaign and your referral's Sion downpayment is in our books. We will then contact you.

Sunny greetings,

Your Sono Motors Team

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Het is ook spannend :)

Hoe meer duidelijk wordt hoe de afzet wordt hoe meer realistisch ze de keuze kunnen maken om het door te zetten of te stoppen.

Duimen maar...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 14-06 17:23
Megat schreef op dinsdag 17 januari 2023 @ 17:34:
Dat is de Lightyear 2, die misschien in 2025 klaar is om geproduceerd te gaan worden (dan rij je er op z'n vroegst in 2027 in, waarschijnlijker 2030), en die 40k is een richtprijs ex belasting: in Nederland zal ie minstens 70k kosten.
Opschieten hoeft niet, er is genoeg markt voor veel meer van dit soort kleine fabrikanten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

ookhoi schreef op donderdag 19 januari 2023 @ 09:13:
[...]

Dat is de Lightyear 2, die misschien in 2025 klaar is om geproduceerd te gaan worden (dan rij je er op z'n vroegst in 2027 in, waarschijnlijker 2030), en die 40k is een richtprijs ex belasting: in Nederland zal ie minstens 70k kosten.
Opschieten hoeft niet, er is genoeg markt voor veel meer van dit soort kleine fabrikanten.
Precies. Er moeten echt nog 5x tot 10x zoveel EV autos verkocht worden als dat er nu verkocht worden. Ik snap de huivigheid van veel investeerders dus ook niet helemaal op.

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-06 14:37
De afgelopen jaren was het vinden van investeerders ook geen probleem, maar met de huidige inflatie, een mogelijke recessie in aantoch en sterk dalende beurskoersen is dat een ander verhaal. Leningen zijn duurder geworden dus kapitaal gaan lenen is ook minder interessant dan het de afgelopen jaren geweest is enzoverder.

En investeerders willen nu weer meer zekerheid, en heb je die bij een bedrijf dat nog altijd geen product op de markt heeft? Lightyear heeft nu met de zero een eerste wagen in beperkte oplage, en ik geloof met de hand gebouwd. Maar volume productie is nog iets anders. Dat zien we ook hier bij Sono en zelfs Aptera liet van de week het nieuwtje vallen dat ze 50 miljoen extra nodig hebben om productie te kunnen starten.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Ze zijn wel lekker bezig met hun marketing :)

Pitch:

https://youtu.be/4aM37qO2Nwc

En technisch ook wel interessant:

https://youtu.be/78fAXMSQVk4

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gmork
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-05 18:08
Ben benieuwd of dit: https://www.valmet-automo...e-uusikaupunki-car-plant/ gevolgen heeft voor de productie van de Sion.

https://sonomotors.com/en...er-for-building-the-sion/

Zelfde fabriek. Misschien dat ze nu meer tijd hebben voor de Sion :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-06 10:04
gmork schreef op dinsdag 24 januari 2023 @ 19:49:
Ben benieuwd of dit: https://www.valmet-automo...e-uusikaupunki-car-plant/ gevolgen heeft voor de productie van de Sion.

https://sonomotors.com/en...er-for-building-the-sion/

Zelfde fabriek. Misschien dat ze nu meer tijd hebben voor de Sion :-)
Valmet was voor Lightyear te duur dacht ik?
Nu mist Valmet dus inkomsten, dus goedkoper zal het voor anderen zeker niet worden.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

mk1992 schreef op woensdag 25 januari 2023 @ 13:20:
[...]

Valmet was voor Lightyear te duur dacht ik?
Nu mist Valmet dus inkomsten, dus goedkoper zal het voor anderen zeker niet worden.
Ik hoop een beetje dat nationale overheden zich gaan roeren. Je kan er gif op innemen dat we veeeel meer EVs moeten gaan maken en je kan niet alles aan China over laten (alleen al strategisch gezien).

Dit voelt voor mij als een ASML moment: die deed het ook slecht in 1980, overgenomen door de overheid en daarna weer geprivatiseerd toen de markt groter werd. Nu een van de belangrijkste bedrijven van de wereld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efari
https://sonomotors.com/en...ect-for-solar-technology/
Sono Group secured €1.46 million in funding from the European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency (“CINEA”) to advance the development of the Company’s proprietary solar technology.
...
Sono Motors received the first installment of €532,441 during its ongoing #savesion campaign.

[ Voor 24% gewijzigd door efari op 25-01-2023 13:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 13-06 10:04
Onder de noemer 'je verwacht het niet'. De campagne wordt verlengd tot einde februari.

Denk wel dat ik tegen die tijd me afgemeld heb van de nieuwsbrief. Wordt zwaar overladen.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

mk1992 schreef op donderdag 26 januari 2023 @ 15:47:
Onder de noemer 'je verwacht het niet'. De campagne wordt verlengd tot einde februari.

Denk wel dat ik tegen die tijd me afgemeld heb van de nieuwsbrief. Wordt zwaar overladen.
Yeah je wordt wel gespammed door deze mensen.

Ik heb gister mijn inleg nog verdubbeld en mijn broertje gestimuleerd om ook te pre-orderen. Meer kan ik niet doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 13-06 07:22
Sono lijkt wat minder fanatiek met de campagne bezig te zijn. Als je naar hun site surft moet je zelfs een keer extra klikken om bij de campagne te komen. Zouden ze al een investeerder hebben gevonden?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Misschien was het de laatste tijd ook wel een beetje overdadig, zoveel berichten je van hen kreeg ( met relatief niet zoveel relevante inhoud )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Hoe dan ook, de 50 miljoen (1600 complete pre-orders) zijn binnen. Is dat voldoende? Geen idee.

In ander Solar EV nieuws, Lightyear haalt 8 miljoen op voor de doorstart. Ruim te weinig, de Lightyear 2 is ook aanzienlijk minder ver in de ontwikkeling vergeleken met de Sion.

Moeilijk allemaal.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
OHoh : https://sonomotors.com/en/repayment-plan/
De handdoek wordt in de ring gegooid voor de Sion...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
https://sonomotors.com/en...minated-the-sion-program/
Google Translate:
  • Sono Motors verbindt zich ertoe zich exclusief te richten op zonne-energie voor B2B-klanten en heeft het Sion-programma voor personenauto's beëindigd
  • Zonnetechnologie is ontwikkeld om integratie met een breed scala aan voertuigen mogelijk te maken, waaronder bussen en vrachtwagens; Al 23 klanten verworven tot op heden
  • Zonne-energie-oplossingen, inclusief hardware zoals vermogenselektronica en software, profiteren wagenparkbeheerders door brandstof en kosten te besparen en de CO2-uitstoot te verminderen
  • Sono Motors heeft onlangs financiering verkregen van een door de Europese Commissie toegekend project voor zijn zonnetechnologie
  • Gezien het kapitaal-lichte karakter van de B2B-zonne-energiesector, wordt verwacht dat de financieringsbehoeften van het bedrijf aanzienlijk zullen afnemen
  • Gesprekken met potentiële investeerders om zich te concentreren op 'Solar Only Business'
  • Beëindiging van het Sion-programma voor personenauto's stelt het bedrijf in staat om aanzienlijke kostenbesparende maatregelen te nemen
MÜNCHEN, Duitsland, 24 februari 2023 – Sono Group N.V., leverancier van oplossingen voor mobiliteit op zonne-energie (NASDAQ: SEV) (“Sono Motors” of het “Bedrijf”) heeft vandaag aangekondigd dat het heeft besloten om zijn bedrijfsmodel uitsluitend te richten op het achteraf inbouwen en integreren van zijn zonnetechnologie op voertuigen van derden, en het Sion-programma voor personenauto's ('Sion-programma') met ingang van vandaag te beëindigen. De zonne-energieoplossingen van het bedrijf, inclusief hardware zoals vermogenselektronica en software, worden vandaag al toegepast, met 23 B2B-klanten in Europa, Azië en de Verenigde Staten die de geïntegreerde zonnetechnologie van Sono Motors testen op een verscheidenheid aan voertuigen, waaronder die van derden OEM-auto's, bussen, koelvoertuigen en recreatieve voertuigen. Wagenparkbeheerders kunnen profiteren van de integratie van de technologie van Sono Motors om brandstof, kosten en CO2 te besparen en zo bij te dragen aan de strijd tegen klimaatverandering door een vermindering van de uitstoot van broeikasgassen. De beëindiging van het Sion-programma weerspiegelt een beslissing om zich te concentreren op een kapitaalarm bedrijfsmodel - naar schatting 90% van de financieringsbehoeften voor 2023 werd gegenereerd door het Sion-programma - in het licht van de malaise op de kapitaalmarkt. Gezien de resource-intensieve aard van het Sion-programma, inclusief personeelsvereisten, implementeert het bedrijf nu een aanzienlijk kostenbesparingsprogramma.

"Deze spil markeert een belangrijke stap in de bedrijfsontwikkeling van Sono Motors", zegt Laurin Hahn, mede-oprichter en CEO van Sono Motors. -to-business oplossingen voor zonne-energie bieden ons de mogelijkheid om door te gaan met het creëren van innovatieve producten op het gebied van zonne-energie. Het was een moeilijke beslissing en ondanks meer dan 45.000 reserveringen en pre-orders voor de Sion, waren we genoodzaakt om te reageren op de aanhoudende financiële problemen. marktinstabiliteit en het stroomlijnen van ons bedrijf.“

Sono Motors werkt momenteel als ontwikkelingspartner en leverancier met bedrijven in tien landen in Europa, Azië en de Verenigde Staten. Klanten zijn onder meer Mitsubishi Europe, CHEREAU en twee dochterondernemingen van Volkswagen: Scania en MAN Truck & Bus. In de toekomst wil Sono Motors zich specifiek richten op bussen en OEM-auto's van derden. Het bedrijf zal nu zijn technologie opschalen, te beginnen met de introductie van de volgende generatie van zijn massamarktklare retrofit-oplossing voor schoner openbaar vervoer - de 'Solar Bus Kit' - gepland voor het tweede kwartaal van 2023. Gesprekken met potentiële investeerders zal zich nu uitsluitend richten op zonnetechnologie.

Het potentieel van de technologie van Sono Motors is niet alleen gevalideerd door de commerciële partnerschappen van het bedrijf, maar ook door de Europese Unie. In januari 2023 verwierf het bedrijf € 1,46 miljoen aan financiering van het Europees Uitvoerend Agentschap voor klimaat, infrastructuur en milieu ('CINEA') van de Europese Commissie om de ontwikkeling van de eigen zonnetechnologie van het bedrijf ('SEAMLESS-PV'-project) te bevorderen. Sono Motors heeft ook aangekondigd dat het nu 52 patenten heeft aangevraagd of verleend, waarvan 42 voor de gepatenteerde zonnetechnologie van het bedrijf, een aanzienlijke stijging ten opzichte van de 10 patenten die zijn aangevraagd of toegekend ten tijde van de beursgang van het bedrijf in november 2021. Het aantal patenten ingediend of verleend, omvatten octrooien die betrekking hebben op dezelfde uitvinding die in verschillende jurisdicties zijn ingediend.

Het succes van het Sion-serievalidatieprogramma voor 18 voertuigen was volgens het bedrijf het bewijs dat het concept van een zonne-elektrisch voertuig (SEV) werkt. Net voordat de Sion in pre-serieproductie ging, was hij op weg om een disruptor te worden in de auto-zonnetechnologie-industrie. Wat betreft Sion-reserveringen met stortingen die zijn gedaan vóór de #savesion-campagne, kondigde het bedrijf een terugbetalingsplan aan om in verschillende termijnen terug te betalen, inclusief een bonus in de komende twee jaar. Hoewel Sono Motors het Sion-programma heeft beëindigd, zal het bedrijf de gepatenteerde technologie blijven gebruiken die is ontwikkeld in haar lopende integratie- en retrofitactiviteiten. Bovendien is Sono Motors van plan zijn Sion-programma te verkopen.

In het licht van de beslissing van het bedrijf om het Sion-programma te beëindigen, maakt het bedrijf plannen[/i]

[ Voor 94% gewijzigd door bvdbos op 24-02-2023 15:01 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• morgoth924
Erg jammer, de sion voldeed aan veel van mijn wensen in een nieuwe auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
  • Laatst online: 22:06
Inderdaad er jammer. Ik vond de financieringsronde nog redelijk goed gaan, 50 Milioen tov de 8 die lightyear had opgehaald. Je gaat bijna denken, kan lightyear niet het beste het Sono project kopen en omdopen tot de Lightyear 2...

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Megat
Het is echt jammer, dat het project ten grave lijkt te zijn gedragen. Het blijkt niet mee te vallen om als start-up, zonder dikke portemonnee een nieuw automerk op de weg te zetten, zoals eerder ook al met Lightyear bleek.
Wie weet staat er toch een investeerder op, die kapitaalkrachtig genoeg is om het project nieuw leven in te blazen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Super balen dit. Maar we hebben wel ons best gedaan, vind ik.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14-06 12:35

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Echt super jammer,
reservation date was: 28/08/2018
Nu toch maar opzoek naar een volgende auto in dit concept.
We hebben de lightyear 2. maar ik ga nu maar eens actief opzoek naar andere mogelijkheden :).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
houthakker schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:09:
Inderdaad er jammer. Ik vond de financieringsronde nog redelijk goed gaan, 50 Milioen tov de 8 die lightyear had opgehaald. Je gaat bijna denken, kan lightyear niet het beste het Sono project kopen en omdopen tot de Lightyear 2...
:*) Dat zou eerder andersom zijn. Sono heeft nog genoeg geld in kas en heeft >50M toegezegd gekregen (helaas samen niet genoeg voor de productiefase van de Sion) terwijl Lightyear nog aan funding moet beginnen...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• NrFive
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23:01
Awww deze auto had echt alles waar ik naar opzoek was. Toch naar wat anders zoeken, maar volgens mij zijn er geen alternatieven die in een verder gevorderd stadia zitten.

Edit:
Verbaast me trouwens hoe weinig staatssteun ze hebben ontvangen terwijl elke overheid deze kant op wil(?)

[ Voor 25% gewijzigd door NrFive op 24-02-2023 17:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rookie no. 1
Heel jammer, al was het een naar mijn idee al een 40/60 of het wel of niet zou lukken.

Ze zijn héél ver gekomen en hun openheid en mentaliteit is lovenswaardig. Dat zie je niet vaak bij een bedrijf terug. Kijk maar Lightyear bv...

Hopelijk komt hun techniek snel op de grote (vracht)wagen/bussen terecht, alle 'beetjes' extra sap die je dicht bij het daadwerkelijke gebruik kan toevoegen kan van grote waarde zijn als dat op (lange) termijn op alle voertuigen (verplicht) zit.

Ik wens de medewerkers en pioneers het beste en hoop dat ze het niet zien als een afgang, maar een opstapje naar een volgende belangrijke ontwikkeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 14-06 14:37
bvdbos schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:58:
[...]

:*) Dat zou eerder andersom zijn. Sono heeft nog genoeg geld in kas en heeft >50M toegezegd gekregen (helaas samen niet genoeg voor de productiefase van de Sion) terwijl Lightyear nog aan funding moet beginnen...
Alleen is die 50 miljoen er niet. In de voorwaarden van de campagne is altijd duidelijk gemaakt dat als het minimale doel niet gehaald wordt, er geen betaling verschuldigd is door de mensen die tijdens de campagne geld toezeggen.

Van de ongeveer 50 miljoen die ze in December in kas hebben zal nu ook nog slechts een 40 overblijven en die heeft men ook nodig om het bedrijf te herstructureren. Daarnaast denk ik niet dat LightYear Atlas Technologies veel kan bijdragen bij Sono. Ik verwacht niet dat de verschillen in kennis zo groot zijn dat het een meerwaarde heeft voor hen om de IP in licentie te nemen. Met de Ligtyear 1 0 hebben ze bewezen de kennis te hebben om een wagen te bouwen en tot productie te brengen.
houthakker schreef op vrijdag 24 februari 2023 @ 15:09:
Toch was in Januari al duidelijk dat dit een Mission Impossible zou zijn. Op het einde van de initiele 50 dagen zat men niet eens halfweg het minimale doel, om er dan nog eens 35 dagen bij te doen was moedig, maar je had toen de uitkomst al wel kunnen voorspellen. En als je ziet hoe weinig er bij is gekomen sinds die verlenging (5 miljoen?), dan werd het zelfs voor de afloop van de campagne, en ondanks de roadshow, duidelijk dat er niet veel meer te verwachten viel. Er moest toch echt een institutionele investeerder opstaan die dit keer minsten 40 miljoen zou investeren in de kennis dat er na de zomer nog eens een investeringsronde zou komen om productie ook effectief gestart te krijgen. Het nodige vertrouwen lijkt er op dit moment niet te zijn bij de grote investeerders.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GeeH
  • Registratie: December 2021
  • Laatst online: 02-06 08:03
Heeft iemand inmiddels al (een gedeelte van) de inleg teruggestort gekregen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martenappelsap
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 13-06 12:18
Gaat (tamelijk voorspelbaar) iets niet helemaal lekker wat soepel terug betalingen lastig maakt.

Uit een mail van gisteren van Sion.:
Update on our situation

Today we filed an application for a protective shield/self-administration proceedings at the competent local court of Munich. The business operations will continue within the framework of the protective shield proceeding.

Jona, Laurin, and Torsten have recorded a video to give you answers on

what has happened in the last weeks,
how it came to this,
what a protective shield proceeding is,
and also what will happen with the Sion.
Link naar press release: https://sonomotors.com/en...ective-shield-proceeding/
Link naar faq https://sonomotors.com/en/faq/
Link naar begeleidende video (in Duits): YouTube: Update zur Situation bei Sono Motors

[ Voor 7% gewijzigd door martenappelsap op 17-05-2023 08:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equilibrium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-02 09:53

Equilibrium

The Zeitgeist Movement

Heb nog niets teruggestort gekregen helaas. Dat mailtje van gisteren stemt me ook een beetje somber eerlijk gezegd. Aangezien Sono Motors in de huidige vorm niet het enige bedrijf is dat 'vehicle-integrated PV' aanbiedt hebben ze eigenlijk geen USP (zoals de Sion) meer, dus hoe gaan ze aan het geld komen om alles terug te betalen?

In the event of a sale of the SION program, the purchase price will initially flow into Sono Motors GmbH and will thus be available to all creditors for satisfaction of claims. The extent to which advance payments made are taken over by the purchaser depends on the purchaser.

Betekent dit nu dat het afhankelijk is van de eventuele koper van de 'SION program' of we de aanbetaling terugkrijgen?

At this point in time, there is no need for action on your part. After the proceedings have been opened, you will be asked separately by the administrator to register your claims, and at that time you can register your claims with the administrator. The proceedings are expected to be opened on August 1, 2023.

Dus sowieso geen geld terug vóór 1 augustus, en vanaf dat moment worden we allemaal formeel schuldeiser?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
Equilibrium schreef op woensdag 17 mei 2023 @ 12:03:
Heb nog niets teruggestort gekregen helaas. Dat mailtje van gisteren stemt me ook een beetje somber eerlijk gezegd. Aangezien Sono Motors in de huidige vorm niet het enige bedrijf is dat 'vehicle-integrated PV' aanbiedt hebben ze eigenlijk geen USP (zoals de Sion) meer, dus hoe gaan ze aan het geld komen om alles terug te betalen?

In the event of a sale of the SION program, the purchase price will initially flow into Sono Motors GmbH and will thus be available to all creditors for satisfaction of claims. The extent to which advance payments made are taken over by the purchaser depends on the purchaser.

Betekent dit nu dat het afhankelijk is van de eventuele koper van de 'SION program' of we de aanbetaling terugkrijgen?

At this point in time, there is no need for action on your part. After the proceedings have been opened, you will be asked separately by the administrator to register your claims, and at that time you can register your claims with the administrator. The proceedings are expected to be opened on August 1, 2023.

Dus sowieso geen geld terug vóór 1 augustus, en vanaf dat moment worden we allemaal formeel schuldeiser?
Ga daar maar van uit, Surseance van Betaling wordt vaak gevolgd door een faillissement...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
Vandaag weer een e-mail gekregen of ik m'n account instellingen wilde checken (toestemming om e-mail te ontvangen), alle gegevens klopte gewoon nog, en er valt volgens mij ook niets in te stellen :?

Specs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
Dit gaat specifiek om de faillisements-informatie... In principe hoort deze informatie via post te komen, Ze vragen om je expliciete toestemming om dit via email te doen. En ze geven aan dat de informatie ook met de curator gedeeld wordt. En ze vragen te controleren of al je gegevens nog kloppen (na zoveel jaren kan je verhuisd zijn oid). Wel netjes imho.

STEP 1: Please log in to your Sono account and check the consent field to consent the receipt of information related to the proceedings.

STEP 2: Please double-check that all your contact information (address, IBAN, etc.) is up to date and make any necessary corrections.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TYD_Tjik5jvwn9JXBpiT68xqa-k=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/6Pig0WJZcaVrMbOkvkbSrvnz.png?f=user_large

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ik wilde mijn account even dubbel checken, en mijn IBAN veld was blijkbaar leeg. Maar het veld accepteert mijn NL bankrekening nummer niet? Hoe zit dat bij jullie?

• bvdbos
XanderDrake schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 21:38:
Ik wilde mijn account even dubbel checken, en mijn IBAN veld was blijkbaar leeg. Maar het veld accepteert mijn NL bankrekening nummer niet? Hoe zit dat bij jullie?
Mijn IBAN staat er nog in: NL39 •••••••••• 8751

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

bvdbos schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 22:11:
[...]

Mijn IBAN staat er nog in: NL39 •••••••••• 8751
Stop jij je Bank naam in de code? Na NL39

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
XanderDrake schreef op donderdag 10 augustus 2023 @ 23:33:
[...]

Stop jij je Bank naam in de code? Na NL39
Dat hoort bij een IBAN, maar mijn banknr stond er nog in. Heb 'm niet aangepast (niet gedurfd na jouw bericht...).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ik heb eindelijk bericht terug gekregen.
Hello XanderDrake

Thank you very much for your email and for your consent to receive information about the insolvency proceedings by e-mail.

Indeed, in the last few days we had a problem when saving the IBAN. This error has been fixed now. I would ask you to save your IBAN in your personal Sono account now.

With kind regards from Munich
Vincent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Het is gelukt, mijn IBAN zit erin.

Nog twee dagen om het goed te zetten, iedereen!

Als je naar www.sonomotors.com gaat, staat de Sion eventjes in beeld en vervolgens verdwijnt ie in de vergetelheid. Ergens maakt het me toch wel bedroeft ;w

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
Als het goed is heeft iedereen die een aanbetaling gedaan heeft (ook degenen die hebben aangegeven de informatie per email te willen ontvangen) inmiddels per post een brief gehad van PLUTA. Door de aanwijzingen in de brief te volgen wordt je geregistreerd als schuldeiser. Op de brief staat een pincode vermeld, hiermee kan je je registreren als schuldeiser. Dit dient vóór 5 oktober te gebeuren.

Op 26 oktober is een verificatie-vergadering gepland in München, hiertoe hebben ze een concert-hal afgehuurd aangezien er zo'n 20.000 schuldeisers zijn. Ik heb me aangemeld om er heen te gaan. De reiskosten Munchen vv zijn beperkt ten opzichte van het bedrag wat reeds in aanbetaling en aandelen zit :|

Maar goed : wat zou er nog terug te halen zijn uit een bedrijf wat failliet is? Als je 10K hebt betaald, misschien 500 euro?

En het idee van Sono blijft goed, we willen nog steeds de Sion (althans : ik heb gezocht maar nog geen vervanger gevonden met dezelfde mogelijkheden, zelfs zonder naar de prijs te kijken maar helaas).

Als het goed is heeft iedereen inmiddels een tweetal mails ontvangen. In de eerste mail (verstuurd door Tom <solarmobilityeg@gmail.com>) is aangekondigd dat er een initiatief gestart is om Sono Sion door te starten in een coöperatie. Hierbij is aangegeven dat in de nieuwsbrief van Sono een link wordt opgenomen naar het initiatief. Inmiddels is die nieuwsbrief ook verstuurd. Hierin wordt gelinkt naar sonosolarmobility.de. Helaas alleen in Duits dus google-translate doet wonderen.

Er lopen serieuze onderhandelingen met de curators om alle bezittingen over te nemen, klaarblijkelijk is afgesproken dat als minimaal 50% van de reservisten wil deelnemen er een serieuze poging wordt gedaan om de onderneming om te vormen. En natuurlijk : nog honderden vragen/onduidelijkheden etc etc maar goed dat er een initiatief is. Ik ga hier verder in duiken, heeft iemand al meer info?

Er is ook een FAQ (google-translate)

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ik heb vooralsnog slechts één e-mail gehad en geen brief via de post, het zal mij benieuwen!

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

• bvdbos
Uiterlijk morgen moet de club het idee hebben dat ze ermee door kunnen, morgen zal in de nieuwsbrief (op FB) wel een boel meer info komen... Maar dit is al belangrijk:
Waarom moeten we vóór 17 september stemmen?
Dit is geen juridisch bindende stemming. Maar we hebben het signaal van de gemeenschap zo snel mogelijk nodig. Het geheel moet VÓÓR 26 oktober volledig uitgewerkt zijn en ter eindstemming worden voorgelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Op de site van vision-mobilty.de ook een artikel waarin e.e.a. goed uitgelegd staat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• efari
ik had geen enkele mail gekregen, wel de brief
bvdbos schreef op zaterdag 16 september 2023 @ 17:29:
Uiterlijk morgen moet de club het idee hebben dat ze ermee door kunnen, morgen zal in de nieuwsbrief (op FB) wel een boel meer info komen... Maar dit is al belangrijk:

[...]
ter verduidelijking: ze nemen nog steeds stemmen aan. onderaan de pagina https://www.sonosolarmobility.de/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Heeft ondertussen iedereen hier zichzelf aangemeld bij de curator? Mijn bankgegevens moesten (wederom) worden aangepast, dus het is wel de moeite waard om in te loggen bij hun online platform.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Equilibrium
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-02 09:53

Equilibrium

The Zeitgeist Movement

Ja claim is geregistreerd en de brief van Pluta heb ik al een tijdje thuis liggen (ook al had ik geopteerd voor digitale correspondentie). Tevens gestemd vóór de coöperatie. Op sonosolarmobility.de lees ik dat het aantal stemmen overweldigend was. Ben benieuwd.

[ Voor 8% gewijzigd door Equilibrium op 06-10-2023 14:11 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvdbos
Vorige week heeft er een zoom-meeting plaatsgevonden met de schuldeisers (waaronder dus iedereen die vooruitbetaald heeft). Deze meeting werd gehouden door de zaakvoerder en de curator. De onderhandelingen over de verkoop lopen nog steeds. De reserveringshouders samen zijn de grootste schuldeiser. Deze meeting werd gehouden om te voorkomen dat iedereen op de 26e naar München moest komen. Aangezien er nog verkooponderhandelingen lopen is de informatie en presentatie vertrouwelijk maar als het goed is heeft iedereen die zich als schuldeiser heeft aangemeld ook een mail gekregen met deze informatie (presentatie en video-opname).

Afgelopen donderdag ben ik weer naar Munchen afgereisd om bij de formele vergadering te zijn. Na het inzakken van de aandelenkoers en het vooruitbetaalde bedrag voor de Sion maken die paar tientjes wat de busreis kost niet uit. Het was maar goed dat er weinig (ongeveer 100 denk ik) mensen waren want het ging wel formeel met metaaldetectors, verbod op vloeistoffen en doorzoeking van tassen.

Helaas door de slechte geluidskwaliteit en mijn beperkte kennis van juridisch Duits maar weinig meegekregen van wat er verteld werd. Wel werden we (ik en één iemand meer uit Schotland waren de enige niet-Duiters) na afloop bijgepraat.

Wat wel en niet openbaar gezegd mag worden is mij niet helemaal duidelijk dus doe ik nog even niet. We hebben in ieder geval gestemd voor het doorzetten van het verkoop-proces (ofwel : de onderneming nog even laten bestaan), Al-met-al was het interessant maar (zoals al verwacht werd) weinig nuttig na de Zoom-meeting van vorige week...

[ Voor 7% gewijzigd door bvdbos op 29-10-2023 09:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

bvdbos schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 09:20:
Vorige week heeft er een zoom-meeting plaatsgevonden met de schuldeisers (waaronder dus iedereen die vooruitbetaald heeft). Deze meeting werd gehouden door de zaakvoerder en de curator. De onderhandelingen over de verkoop lopen nog steeds. De reserveringshouders samen zijn de grootste schuldeiser. Deze meeting werd gehouden om te voorkomen dat iedereen op de 26e naar München moest komen. Aangezien er nog verkooponderhandelingen lopen is de informatie en presentatie vertrouwelijk maar als het goed is heeft iedereen die zich als schuldeiser heeft aangemeld ook een mail gekregen met deze informatie (presentatie en video-opname).

Afgelopen donderdag ben ik weer naar Munchen afgereisd om bij de formele vergadering te zijn. Na het inzakken van de aandelenkoers en het vooruitbetaalde bedrag voor de Sion maken die paar tientjes wat de busreis kost niet uit. Het was maar goed dat er weinig (ongeveer 100 denk ik) mensen waren want het ging wel formeel met metaaldetectors, verbod op vloeistoffen en doorzoeking van tassen.

Helaas door de slechte geluidskwaliteit en mijn beperkte kennis van juridisch Duits maar weinig meegekregen van wat er verteld werd. Wel werden we (ik en één iemand meer uit Schotland waren de enige niet-Duiters) na afloop bijgepraat.

Wat wel en niet openbaar gezegd mag worden is mij niet helemaal duidelijk dus doe ik nog even niet. We hebben in ieder geval gestemd voor het doorzetten van het verkoop-proces (ofwel : de onderneming nog even laten bestaan), Al-met-al was het interessant maar (zoals al verwacht werd) weinig nuttig na de Zoom-meeting van vorige week...
Bedankt dat je alsnog bent gegaan en ons laat weten dat we niet te veel info mislopen.

Ik vraag mij af of wij als gecombineerd grootste schuldhouder worden gezien of iedereen individueel? Waarschijnlijk het laatste :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
XanderDrake schreef op zondag 29 oktober 2023 @ 10:46:
[...]

Bedankt dat je alsnog bent gegaan en ons laat weten dat we niet te veel info mislopen.

Ik vraag mij af of wij als gecombineerd grootste schuldhouder worden gezien of iedereen individueel? Waarschijnlijk het laatste :(
Het is een beetje dubbel... In de "crediteurencommissie" zitten twee personen namens de reserveerders : Harald Hübner en dhr. Gericke (een advocaat). Het is duidelijk dat deze namens in totaal 22.000 (oid) schuldeisers daar toezicht houden.

Maar aangezien we onszelf niet formeel verenigd hebben (en daarmee ons "stemrecht" formeel niet hebben afgegeven aan één partij/organisatie) gold bij de stemming het bedrag per deelnemer als weging mee. Dus we zouden daar kunnen zitten als 20.000 personen die allemaal 1000 euro hadden ingelegd, dat zou even zwaar wegen in de stemming als één persoon die 20.000.000 had ingelegd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Een paar dagen geleden was er weer een mail van Sono, met redelijk positief nieuws:
We are happy to announce that we have signed an investor deal for our solar integration business on the way to completing the restructuring.

Earlier today, we announced the signing of investment agreements with Yorkville. The agreements are expected to enable us to complete the restructuring, emerge from the self-administration proceedings and fully focus on our solar integration business in the B2B sector.

Subject to the fulfillment of certain conditions, with the deal we are in a position to obtain sufficient financing for business operations until at least the end of 2024.
Closing of the investment with Yorkville and conclusion of the insolvency proceeding are currently expected in late January 2024.
De solar business van Sono kan doorgaan, en de bankroet is begin volgend jaar afgerond. Ik weet nog steeds niet wat dit betekend voor ons maar potentieel is het snel afgelopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
XanderDrake schreef op vrijdag 1 december 2023 @ 09:44:
Een paar dagen geleden was er weer een mail van Sono, met redelijk positief nieuws:

[...]

De solar business van Sono kan doorgaan, en de bankroet is begin volgend jaar afgerond. Ik weet nog steeds niet wat dit betekend voor ons maar potentieel is het snel afgelopen.
Zo te zien wordt het autoproject niet opnieuw opgepakt (was al verwachting) en het lijkt mij sterk dat de koper dan wel de reserveringen op zich gaat nemen. Dus mijn verwachting is dat er alsnog een faillissement komt en de assets worden overgenomen.

In tegenstelling tot Lightyear zijn de betalingen bij Sono rechtstreeks naar het bedrijf gegaan en niet naar een aparte entiteit (vlg mij)

De aandeelhouders kunnen niet de schulden van de reserveerders zomaar schrappen, ook al zouden we als aandeelhouders dit beslissen. En de reserveerders zijn niet georganiseerd dus kan ook geen overkoepelende deal gemaakt worden.

Ben heel benieuwd...

[ Voor 7% gewijzigd door bvdbos op 01-12-2023 10:13 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
De vertaling van het bericht van Sebastian en Astrid door Philippe J-P op de Facebooks
HABEMUS INVESTEERDER?
Maandag om 17.00 uur verscheen er een persbericht van Sono op alle kanalen: website, LinkedIn, communitynieuwsbrief, Reuters en zelfs als verplichte aankondiging op de beurswebsite van de SEC.
“Sono Motors tekent investeerdersdeal, werknemers teruggehaald, insolventieprocedure moet worden opgeheven”

Laten we het stuk voor stuk ontleden:
  • Waar gaat het over?
  • Hoe veilig is dat?
  • Wat is het volgende?
Het persbericht klinkt uiteraard heel positief – sommige mensen dachten dat het Sion-project zou doorgaan of dat “afronding van de insolventieprocedure” betekende dat iedereen zijn geld terug zou krijgen en dat alles dan op volle kracht zou doorgaan. Geen van beide lijkt het geval te zijn. Het geheel lijkt meer op een ‘zachte landing’. Toch is een ‘deal’ meestal beter dan geen deal.

De essentie daarvan is dat Yorkville – een hedgefonds dat in december 2022 $30 miljoen in Sono investeerde – geld wil vrijmaken zodat de zonnedivisie verder kan werken aan de Solar Bus Kit, de eerste bouwsteen voor de ‘Solar on Every Voertuig". In het Focus-artikel (zie hieronder) staat dat Yorkville in oktober 2023 een miljard dollar in VinFast heeft geïnvesteerd, dus het heeft een zekere connectie met elektromobiliteit.

De dalingen zijn echter nog lang niet voorbij. Er is een reeks taken nodig die Sono – indien mogelijk eind januari – moet voltooien, zodat de deal kan plaatsvinden. En ze hebben het zeker allemaal. Yorkville wil alles – moederbedrijf en Sono Motors GmbH – zonder legacy-problemen. En sommige dingen hebben ook gevolgen voor ons als gemeenschap.

De eerste taak: de jaarrekening voor 2022 voorbereiden:
Het opnieuw voldoen aan de periodieke rapportagevereisten door het jaarverslag in te dienen op formulier 20-F voor het jaar eindigend op 31 december 2022

De sluiting van 2022 heeft al lang moeten plaatsvinden en is – naast het faillissement – ​​een van de redenen waarom de handel in het aandeel werd opgeschort. De jaarrekening moet worden gepresenteerd, anders komt er geen deal. Het opstellen van de jaarrekening voor 2022 klinkt niet als een groot probleem, maar het is nu december – en er is niets beschikbaar.

Het insolventieplan van Sono GmbH wordt juridisch bindend
Het faillissementsplan moet worden goedgekeurd door de vergadering van schuldeisers. De gemeenschap speelt hier een rol. Wij kennen het plan nog niet. Sono heeft al aangekondigd dat het in december opnieuw een bijeenkomst zal houden. Op de uitnodiging moet ook staan ​​waarover gestemd gaat worden, zodat u zich kunt voorbereiden. December is al heel sportief gezien de deadlines en de feestdagen. En Sono staat er niet om bekend dat hij zich de eerste keer aan afspraken houdt.

De intrekking van het verzoek van Sono N.V. voor een voorlopige insolventieprocedure.

De moedermaatschappij moet de tijdelijke insolventieprocedure beëindigen en de aanvraag intrekken. Dit punt is moeilijk te beoordelen zonder de contracten te kennen. Het geld zal pas stromen als het faillissement overwonnen is, maar het faillissement kan alleen overwonnen worden als het geld er is.

Eén manier om een ​​faillissementszaak af te ronden is door alle schuldeisers, advocaten en adviseurs af te betalen. De andere manier is om alle crediteuren een quotum aan te bieden en te hopen dat de meerderheid dit accepteert. Meerderheid betekent dat elke groep het ermee eens moet zijn, maar binnen de groep moet een meerderheid ervoor stemmen.

In een ondergeschikte clausule is sprake van een ‘curator’ die een deel van de aandelen van Laurin en Jona moet beheren ten behoeve van de schuldeisers. Het plan zou dus een gedeeltelijke betaling en aandelen via een trustee kunnen inhouden:

De oprichters van de bedrijven, Laurin Hahn en Jona Christians, hebben ermee ingestemd om op verzoek een deel van hun gewone aandelen over te dragen aan een trustee die zal worden aangesteld ten behoeve van de schuldeisers van Sono GmbH, en een deel van hun gewone aandelen en al hun stemgerechtigde aandelen. aandelen aan de nieuw te benoemen leden van de raad van bestuur van Sono N.V.

Dit is een interessante wending: de oude belofte van Sono-punten zou nog steeds kunnen worden vervuld – althans gedeeltelijk. Destijds – van 2018 tot en met 2022 – werd aan de reserveerders aandelen in de toekomstige inkomsten van Sono beloofd in de vorm van Sono-punten. Wie meer betaalde, kreeg meer Sono-punten. Toen de Sion werd stopgezet, kwam de belofte van terugbetaling van het statiegeld - en werden de Sono-punten verzameld. Nu lijkt het erop dat de punten terug kunnen komen, misschien als compensatie voor een vrijstelling.
SEC-document:
Sono-persbericht
Enkele berichten in de pers : 1, 2, 3

WAAROM?
De logische vraag is: hoe krijgt Yorkville het geld terug? Waarom doen ze dit?
Iedereen die Sono koopt, moet niet alleen iets bieden aan de schuldeisers, maar ook de GmbH en de zonnebuskit gedurende 12 maanden financieren. 40 medewerkers plus ontwikkeling is ook een paar miljoen euro. En er is aangekondigd dat het bestuur en de raad van commissarissen van het moederbedrijf volledig door henzelf zullen worden ingevuld, en dat gaat ook geld kosten.

In alle communicatie wordt benadrukt dat er voldoende geld zal worden gegeven voor 2024. Asti en ik vermoeden dat dit een voorwaarde is van het arbeidsbureau dat de winkel niet meteen weer failliet kan gaan.

Wat helemaal niet werd genoemd, is de Sion. Hieruit kan worden geconcludeerd dat het onderwerp niet meer voorkomt in de nuchtere wereld van cijfers. En iedereen weet dat als niemand de batterijen oplaadt, de weinige prototypes die nog konden rijden binnenkort slechts schroot zijn en niets meer waard zijn.

WAT IS HET VOLGENDE?
Een maand geleden heeft de curator alle resterende werknemers ontslagen om het resterende geld voor de schuldeisers veilig te stellen. Nu is besloten de bedrijfsvoering nieuw leven in te blazen, met 40 medewerkers ruim twee miljoen euro per maand. Het aanbod van Yorkville moet dus goed genoeg zijn om zo'n dure beslissing te nemen. Dit geeft in ieder geval enige hoop, aangezien het hoogste doel van de curator het beschermen van crediteuren is – en dan wordt een dergelijke beslissing niet lichtvaardig genomen.

Het geld van Yorkville voor Sono Solar zou op zijn vroegst eind januari moeten binnenkomen. Er worden al mensen terug aangenomen. Er lijkt op de een of andere manier geld te zijn.
De crediteuren ontvangen nu een uitnodiging voor de eerstvolgende crediteurenvergadering. En het wordt weer spannend of de Sonos de taken van de laatste meters kan volbrengen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Donderdag aanstaande is er weer een schuldeisers-bijeenkomst en dit keer kan ik geen tijd vrijmaken om daarheen te gaan. Ik weet niet of iemand anders gaat? Deze is belangrijker dan de vorige aangezien er nu één (of twee?) voorstellen liggen voor een doorstart van (delen van) Sono. Om het verhaal compleet te houden hieronder weer een vertaling van het door Astrid en Sebastian op FB geplaatste artikel.

Ik heb trouwens nog geen mail of post gehad van Pluta. Wel ben ik gebeld door iemand van het community-initiatief. Deze willen een tegenbod doen. Vanmiddag zal hierover een zoom-meeting plaatsvinden.

Zoals de zaken nu liggen : Met de overname door Yorkville krijgen we als schuldeisers, ofwel mensen die (een deel) vooruit betaald hebben, 3.84% van onze inleg terug. De schatting is dat als deze deal afketst we uit de veiling van de bezittingen nog 3.77% terugkrijgen. Een groot deel van de mensen heeft 2000 vooruit betaald, die krijgen dus 76,80 terug.

Daarnaast vindt op de 29e december een aandeelhoudersvergadering plaats van Sono Motors NV (de beursgenoteerde holding). De Nasdaq-notering is inmiddels geschrapt en ook voor de NV is surseance van betaling aangevraagd.

Meer informatie over de Zoom-meeting van vanmiddag : Wellicht is het nog mogelijk om aan te sluiten : https://www.sonosolarmobility.de/
Fijne 3e advent! Vanwege de verouderde tijd. Kort voor Kerstmis wordt bij Sono opnieuw de koers gezet. En de gemeenschap staat in het seinhuis. Allereerst: wij zijn geen juristen en dit is ook niet bedoeld als advies.

JA OF NEEN
Allereerst: Sono of de insolventierechtbank heeft op 21 december een korte vergadering van schuldeisers. bijeengeroepen om te stemmen over een insolventieplan.
Uit de commentaren blijkt al dat er een strijdstemming zou kunnen komen binnen Groep III (van de vijf) – dit zijn de reservers/gemeenschap. Niet alleen stemmen individuele gemeenschapsleden ja of nee, er zijn ook advocaten voor beide kampen. Het is momenteel onduidelijk wie de meerderheid zal hebben. Net als in oktober zullen er weer toegangscontroles met beveiliging plaatsvinden. Binnenkort meer over waar het precies over gaat.

(Bron: brief van Pluta via mail)
We weten dat de column van vandaag gretig zal worden gelezen – door de Sonos, de advocaten en vele anderen – omdat iedereen op zoek is naar een rapport over het waterpeil. De nervositeit is voelbaar. Veel hangt af van komende donderdag. Dus als je de hoofdrolspelers iets wilt vertellen, laat dat dan achter in de reacties.

Waar gaat het over?
De bewindvoerder van Sonos (Dentons) heeft de gebeurtenissen van de afgelopen maanden verwerkt, inclusief bijlagen, en een insolventieplan van 107 pagina's gepresenteerd om uit het faillissement te komen (gedateerd 7 december - volgens de brief van de rechtbank van 8 december (bijlage 2). in de brief) die op 30 november door de rechtbank werd ontvangen). De trigger is de deal met Yorkville (rapporteerden we), die hiervoor de nodige fondsen verschaft – inclusief genoeg geld om de zonne-energiedivisie in 2024 operationeel te laten zijn en een (veilig) minimumquotum voor de reservers van een krappe 3,86%. Plus uitzicht op verbetering en vervolg – ​​in totaal zou, als het goed gaat, tot 20% in 2027 mogelijk zijn.
Het is momenteel het enige aanbod dat het bedrijf nieuwe middelen biedt, zodat het kan blijven werken. Als er geen geld meer is, worden na de deadline van december (opnieuw) alle mensen ontslagen en wordt de winkel opgebroken. Sono doet via e-mail een beroep op de loyaliteit van de gemeenschap - moedig, dat klinkt nu hier en daar anders.
In de nieuwsbrief van donderdag 14 december vraagt ​​Sono om een ​​ja-stem – hetzij ter plaatse, hetzij via een volmacht aan een advocaat die namens hem “ja” zal stemmen. Het is de advocaat die ook in de crediteurencommissie zit en geïnteresseerd is in de mandaten. Hij werd aanbevolen door Sono. Hij schrijft:

Vertegenwoordiging door mij is echter alleen mogelijk in de zin van goedkeuring van het faillissementsplan, aangezien ik de instemmende schuldeisers enerzijds en de afwijzende schuldeisers anderzijds niet kan vertegenwoordigen.

(Bron: anwalt.de, van 11 december 2023).

Wij vroegen of er sprake was van verborgen kosten en kregen gisteren de informatie: Er zijn geen kosten verbonden aan de eenmalige vertegenwoordiging omdat hij toch ter plaatse is in het kader van de werkzaamheden van de schuldeiserscommissie.

Verrassing: het Sono Solar Initiative stuurde vanaf vrijdagavond (15 december 2023) e-mails en publiceerde een update - zonder specifieke inhoud - op de homepage. Maar wel met de opmerking dat je er tegen kunt stemmen en ook een naam in de mail over een advocatenkantoor dat het (voor geld) zou kunnen doen. Volgens de homepage is het de bedoeling dat bij goedkeuring het pad wordt gecementeerd en verdere opties worden geblokkeerd. Het risico is natuurlijk: als de deal wordt afgewezen met een ‘nee’-mandaat, wordt deze opgebroken en blijft het resterende quotum onduidelijk.
Volmachten hebben een probleem: ze dwingen advocaten om op een bepaalde manier te stemmen, ongeacht wat er ter plaatse wordt onderhandeld.
Er was (naar onze mening) terechte kritiek op het aanbod van Sono op Facebook en onder de blog op https://sono.community. Sono verstrekte informatie op zeer korte termijn (als het plan op de 7e werd ingediend, werd de datum van de rechtbank vastgesteld op 8 december en werd het insolventieplan pas later online beschikbaar gesteld aan de schuldeisers bij Pluta - waarbij de site pauzes nam vanwege dringende onderhoudswerkzaamheden – dat is toch al weinig crediteurvriendelijk). Mensen willen tenslotte iets van ons – namelijk alles wat geen quote heet – en dan herinneren ze zich in de e-mail dat wij de community zijn waar Sono van zou moeten houden.
Het insolventiestapelplan (althans bij Asti) arriveerde pas op vrijdag 15 december per post. bij. Een stapel papier van 0,5 cm, gedateerd 11 december. Als je dat extrapoleert naar alle schuldeisers, hebben we het over een stapel papieren van 100 meter hoog, half zo hoog als de Olympische Toren in München.
Voor degenen die in Oostenrijk, Zwitserland en de Benelux reserveren, zal het waarschijnlijk nog langer duren en zal de deadline moeilijk te handhaven zijn - vooral omdat het met Kerstmis erg druk is op het postkantoor.
De documenten kunt u als schuldeiser hier opvragen:
https://insoweb.pluta.net...FAmtsgericht+M_C3_BCnchen

Los van de hele procedure is de kernvraag uiteraard: ja of nee. Wij hebben de reacties bekeken en samengevat.
Voor een ja-stem geldt het volgende:

Yorkville wil opnieuw geld investeren om de zonne-energiedivisie in 2024 te kunnen voortzetten, en het plan vereist dat ten minste een deel van de mogelijke winst via een trustee met de gemeenschap wordt gedeeld.
Yorkville had in Sono geïnvesteerd, net als de gemeenschap. Natuurlijk hebben Yorkville en de andere aandeelhouders ook rechten. Het plan houdt met beide rekening.
Ordelijke procedure: Adviseurs en voormalig management zijn op pad nadat de deal is afgerond en de insolventieprocedure is beëindigd. Dit verlaagt ook de volgende kosten. Als je een smash doet, wordt het meeste ervan opgegeten.
De deur voor een Sion-uitverkoop staat nog steeds open (ook al is de kans daarop natuurlijk klein) - daar is Yorkville niet in geïnteresseerd.
Als u tegen stemt, bestaat het risico dat het wordt opgedeeld – quota relatief onzeker, extra kosten.
Er zit een advocaat in de crediteurencommissie die leden van de gemeenschap vertegenwoordigt en die daar al vroeg een duidelijk standpunt voor heeft ingenomen. Hij zou inzicht moeten hebben.

De reacties spreken voor een nee-stem:

* Het aanbod is niet echt goed. 3,86% (p. 56) voor een voortzetting en 3,77% voor een breuk (p. 58) zijn beide peanuts. Het plan vereist dat er op zijn vroegst in 2025 iets wordt uitgekeerd, en dan pas in 2027. En of dit alles in 2027 zal lukken, is allerminst zeker. Met een ja ga je akkoord met het eerste quotum en de rest is speculatie.
* Het proces is niet transparant. Het plan werd op de 7e opgesteld en Sono bracht de schuldeisers pas donderdag op de hoogte. De nieuwsbrief biedt alleen de mogelijkheid om “voor” te stemmen. Er wordt een maximale tijdsdruk opgebouwd, waardoor er weinig ruimte overblijft voor het examen. Er is ook een advocatenkantoor dat tegen stemt over vertegenwoordiging.
* Over en weer: het feit dat de curator eerst besluit de kosten te verlagen en iedereen te ontslaan, om ze vervolgens opnieuw in dienst te nemen en ze vervolgens opnieuw te ontslaan als het antwoord nee is. De regering heeft risico's genomen ten koste van de massa. Sommige mensen houden daar niet van.
* Ooit wilden we een zonneauto, maar daar is niets meer van over. En volgens het plan zal het nog zes maanden op de plank blijven liggen - zonder enig idee wat er daarna zal gebeuren.
* Het plan verzekert 2024 voor Sono Solar. En dan? Dit dient alleen om de levensvatbaarheid van de markt te herstellen.
Het bod van Yorkville is minimaal voor crediteuren, en Sono heeft de afgelopen maanden niet veel aandacht aan de grote groep besteed. Zo'n laag bod brengt altijd het risico met zich mee dat het niet doorgaat.

Velen hebben gevraagd wat ze moesten doen. Het beste is natuurlijk om erheen te gaan en ter plekke te beslissen. Als u een advocaat inschakelt om u te vertegenwoordigen, is de advocaat gebonden en kan hij tijdens de onderhandelingen ter plaatse geen afwijkende beslissingen meer nemen. De trein rolt dan. Vertegenwoordiging kan ook wat kosten; iedereen moet zich afvragen of hij het leuk vindt gezien de magere quota.
Rechtsmiddelen (bezwaren) tegen het faillissementsplan kunnen alleen vooraf of rechtstreeks op de vergadering worden ingediend. Het insolventieplan kan ter vergadering nog worden gewijzigd door degene die het heeft ingediend (§ 240 InsO); hierover wordt dan direct gestemd (bron: brief van de rechtbank München d.d. 8 december 2023 (bijlage 2 bij de Pluta-brief, § 253 lid 2 InsO in combinatie met § 251 lid 3 InsO en §253 lid 3 InsO).

WAT GEBEURT ZO JA
Zelfs als dit donderdag doorgaat, is de koe nog niet van het ijs. Het afstuderen 2022 van de N.V. moeten worden ingediend. Dit zal waarschijnlijk positief worden ondersteund als de crediteurenvergadering van 21 december dit goedkeurt. in München. De presentatie zou dan op 22 december moeten plaatsvinden (zie hieronder).
De aandelenmarktdeal (door Asti Gambling Deal genoemd) is zeker niet de mooiste deal, dat geven we toe, maar het is wel een deal die bepaalde kansen op ‘eerdere’ quota belooft en die de aandeelhouders wellicht zal bevallen, ook al zal er weinig overblijven vanwege de nieuwe uitgifte van aandelen. Iemand moet al deze nieuwe aandelen willen kopen waar Yorkville geld aan wil verdienen. En de Nasdaq en de accountant moeten meespelen met de jaarrekening 2022. Ook de faillissementsaanvraag van het moederbedrijf moet verdwijnen.
En pas dan begint de grote schoonmaak, maar dan in ieder geval volgens plan. Yorkville wil dit met een eigen team aangaan en qua winst het meeste winnen.

WAT GEBEURT ALS NEEN
Als de meerderheid van de gemeenschap voor nee stemt, maar de andere groepen crediteuren voor, kan de rechtbank één groep terzijde schuiven. Of het plan is mislukt, alle mensen worden onmiddellijk ontslagen en de zaken raken in de war. Omdat er dan geen insolventieplan is, gaat de onderneming direct in liquidatie.
Als je advies wilt, kunnen we alleen maar een afweging maken als dat nodig is.

lees de details van het insolventieplan en volg uw gevoel. Erheen gaan en ter plekke beslissen zal deze keer waarschijnlijk best spannend zijn.
Anders moet iedereen zelf beslissen hoe hij dit met goedkeuring of afwijzing en met een advocaat kan aanpakken of er zelf heen gaat. U kunt zich in ieder geval alleen laten vertegenwoordigen door advocaten.
Wij hadden graag vooraf een discussie gehad ten behoeve van de gemeenschap. Mogelijk komt er een informatiebijeenkomst met de mogelijkheid om vragen te stellen.

KREDIETERCOMMISSIE
Wat velen misschien niet weten, is dat het insolventieproces wordt begeleid door een commissie van schuldeisers. Door het aantal reserveringen en de hoeveelheid eisen heeft de gemeenschap daar zelfs twee zetels (een advocaat en een reservering).
Van daar hebben wij ook een mail ontvangen met achtergrondinformatie, die wij hier graag publiceren.
https://www.sono.communit...lde-glaubigergemeinschaft
En hier vindt u informatie over het initiatief: https://www.sonosolarmobility.de/

NASDAQ
Woensdagavond maakte de SEC bekend dat Sono Group (de N.V.) en moedermaatschappij van Sono Motors GmbH van de Nasdaq is verwijderd. In de 6-K-aanvraag van Sono stond ook dat er geen beroep zou worden aangetekend tegen de beslissing.
We dachten dat dit het plan was en dat alles zou worden geannuleerd. Toen op donderdag de communicatie uitging, leek iedereen op de een of andere manier diep ontspannen. Wat is een uitzetting!
https://ecomento.de/2023/...m-nasdaq-handel-excluded/
https://www.ecoreporter.d...liert-b%C3%B6rsenzunahme/
https://www.sec.gov/Archi...23007554/f6k_12132023.htm

+++ ALGEMENE VERGADERING N.V. AMSTERDAM+++
In de toelichting bij de agenda van de algemene vergadering, die eveneens donderdagavond kwam, staat een sonotypische formulering – ‘het huidige doel’ – de datum waarop de F20-aangifte voor 2022 moet worden ingediend, één dag na de vergadering van schuldeisers. !

“Het huidige doel is om de indiening van de 20-F op 22 december 2023 af te ronden.”

De algemene vergadering zelf, waarbij vervolgens de drie reeds bekende AR-leden zullen worden gekozen, zal plaatsvinden op 29 december 2023. Eens kijken of er witte rook opstijgt in Amsterdam. Gelukkig nieuwjaar.
https://ir.sonomotors.com/node/7626/html
https://ir.sonomotors.com.../6-k/0001171843-23-007579

BAFA
Korte deadlines lijken de nieuwe trend te zijn. Aanvankelijk hadden politici het erover om de Bafa-bonus voor elektrische auto’s eerder te laten aflopen, maar toen werd het plotseling ‘morgen’ (dus vandaag). Wie zondagavond zijn aanvraag voor financiering van de e-auto niet indient, komt met lege handen weg.
NextMove had in een speciale uitzending al gewaarschuwd dat het op korte termijn zou kunnen eindigen, maar zondag kwam sneller dan verwacht. Tegelijkertijd werd ook bevestigd dat alle ingediende aanvragen die momenteel “in behandeling zijn” nog in behandeling zijn.
https://www.bafa.de/Share...blob=publicationFile&v=14
https://www.n-tv.de/polit...utos-article24605360.html

LEUK FEIT
Veel mensen herinneren zich waarschijnlijk nog het televisieprogramma ‘Deal or no Deal’, waarin kandidaten uit 26 koffers degene met het miljoen moesten vinden. De show kwam uit Endemol in Nederland en heette Miljoenenjacht, de jacht op een miljoen dollar.
Zo voelt het een beetje, alleen dan zonder winst, alleen maar de keuze tussen een lege koffer of de Zonk (andere show, als iemand het nog weet).
De geheime wereld van de superrijken - Het miljardenspel https://www.zdf.de/docume...der-superreichen-100.html
We konden hier slechts een klein fragment uit het insolventieplan weergeven, en het was al erg lang. Alleen al over de trustovereenkomst zou je een paar zondagen kunnen besteden. Het insolventieplan beoogt een volledige herstructurering en het begin van een opwerking. Wij vonden het belangrijk om te benadrukken dat er een keuze is, en niet slechts één optie zoals beschreven in de nieuwsbrief. En wat de gevolgen zijn van uw beslissing.
Er zijn belangrijke pleitbezorgers voor het plan – waaronder Sono zelf en onze vertegenwoordigers in de crediteurencommissie – maar ook kritische overwegingen in veel reacties.
En nu veel succes met je beslissing als je nog steeds niet zeker bent. Hoe het ook afloopt, de wereld gaat door. Het belangrijkste is:
Fijne week, blijf gezond,
de rest komt wel.
Sebastiaan en Asti

[ Voor 4% gewijzigd door bvdbos op 17-12-2023 09:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• canonball
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 21:48
bvdbos schreef op zondag 17 december 2023 @ 07:41:
Wel ben ik gebeld door iemand van het community-initiatief. Deze willen een tegenbod doen. Vanmiddag zal hierover een zoom-meeting plaatsvinden.
Ik heb een mail gehad van het tegen initatief, met een bijlage om hun een volmacht te geven voor het stemmen.

Mijn duits is niet zo goed, maar als ik het goed begrijp verzoeken ze om per brief een volmacht te geven om tegen te stemmen. Moet uiterlijk woensdag ontvangen zijn, mogelijk is een email ook goed, maar daar is nog geen zekerheid over. Ik ga dus maar eens postzegels opzoeken en vandaag nog een brief versturen.

Voor mij is het bedrag maar heel gering, en ik had al voor een gedeelte van de inleg geen aanspraak gemaakt. Ik hoop alleen echt dat het sono project blijft leven, een praktische opensource auto die betaalbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
canonball schreef op zondag 17 december 2023 @ 09:24:
[...]
Mijn duits is niet zo goed, maar als ik het goed begrijp verzoeken ze om per brief een volmacht te geven om tegen te stemmen. Moet uiterlijk woensdag ontvangen zijn, mogelijk is een email ook goed, maar daar is nog geen zekerheid over. Ik ga dus maar eens postzegels opzoeken en vandaag nog een brief versturen.
Ik heb die vraag gisteren nog gesteld, dit klopt. Een brief naar Duitsland kan ook met spoed gestuurd worden:
https://www.postnl.nl/ver...tenland-met-spoedservice/
(kosten voor Duitsland zijn 47,60)

Dat ga ik zo doen. Zoals ik nu in kan schatten is de kans groter dat de Sion gebouwd wordt bij het alternatieve initiatief (https://www.sonosolarmobility.de/) dan bij de overname door Yorkville. En ik vind het absurd dat we op zo'n korte termijn moeten beslissen. Ik heb de stukken nog niet gekregen, niets van Pluta gehoord. Via FB wel de gegevens kunnen inzien (maarja, Duits dus ik snap er weinig van):
https://www.pluta.net/ins.../Amtsgericht+M_C3_BCnchen

Ik ga dus tegenstemmen donderdag (ofja, laat voor me tegenstemmen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• houthakker
Net nog even snel ingevuld, ingescanned en gestuurd via mail. Moest nog wel ff goed lezen of ik nu JA of NEIN moest invullen

Specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

bvdbos schreef op maandag 18 december 2023 @ 13:50:
[...]

Ik heb die vraag gisteren nog gesteld, dit klopt. Een brief naar Duitsland kan ook met spoed gestuurd worden:
https://www.postnl.nl/ver...tenland-met-spoedservice/
(kosten voor Duitsland zijn 47,60)

Dat ga ik zo doen. Zoals ik nu in kan schatten is de kans groter dat de Sion gebouwd wordt bij het alternatieve initiatief (https://www.sonosolarmobility.de/) dan bij de overname door Yorkville. En ik vind het absurd dat we op zo'n korte termijn moeten beslissen. Ik heb de stukken nog niet gekregen, niets van Pluta gehoord. Via FB wel de gegevens kunnen inzien (maarja, Duits dus ik snap er weinig van):
https://www.pluta.net/ins.../Amtsgericht+M_C3_BCnchen

Ik ga dus tegenstemmen donderdag (ofja, laat voor me tegenstemmen)
Als iedereen tegen stemt dan krijg je in mijn ogen en ongestructureerd faillissement, iedereen wordt ontslagen en gaat men de prototypes en hardware as is liquideren. Daar komt amper nog iets goeds uit dan.

Ik zie ook liever een Sono op de weg. Maar als er een andere partij wel een goed einde voor zich zag, dan was deze al wel opgestaan ondertussen. Ik denk dat Yorkville meer van Sono laat overleven dan zonder Yorkville.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
XanderDrake schreef op dinsdag 19 december 2023 @ 23:32:
[...]

Als iedereen tegen stemt dan krijg je in mijn ogen en ongestructureerd faillissement, iedereen wordt ontslagen en gaat men de prototypes en hardware as is liquideren. Daar komt amper nog iets goeds uit dan.

Ik zie ook liever een Sono op de weg. Maar als er een andere partij wel een goed einde voor zich zag, dan was deze al wel opgestaan ondertussen. Ik denk dat Yorkville meer van Sono laat overleven dan zonder Yorkville.
Het alternatief is inderdaad minder zeker (voor zover ik kan inschatten) maar zal wel tot mooiere resultaten leiden als het lukt. Een bedrijf dat zonnecellen voor op vrachtwagens en bussen maakt, die zijn er meer (ondermeer de restaten van Lightyear). Vandaar mijn tegenstem... Ik ga er toch al van uit dat ik mijn geld (deels vooruitbetaling, deels aandelen in Sono) kwijt ben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Zojuist heb ik de stukken binnengekregen voor de bijeenkomst die morgenochtend in München wordt gehouden. Maar natuurlijk allemaal in het Duits. Als ik me in zou willen lezen over hetgeen we morgen moeten stemmen, dan zou ik daarvoor 122 pagina's moeten lezen nog afgezien van de reistijd...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
Donderdag heeft de bijeenkomst van de schuldeisers plaatsgevonden in München. Er is maar over één overnameplan gestemd aangezien (zo maak ik op uit de verhalen) het alternatieve plan niet volledig genoeg was. De Schuldeisers (waaronder wij dus, die vooruit betaald hebben voor de Sion) krijgen een kleine 4% terug, deels uit te betalen in 2025 en deels in 2027. Het Sion-programma wordt niet overgenomen door Yorkville maar zonder medewerkers zal dit niet veel waarde hebben. Lijkt me wel een stunt om één van de op kenteken gestelde wagens te krijgen trouwens... :)

Uit het bericht van vandaag van Astrid en Sebastian:
+++ SAMENVATTING +++
First things first: afgelopen donderdag 21 december. was de tweede crediteurenvergadering in München - en het gepresenteerde insolventieplan werd aanvaard. Het hedgefonds Yorkville stelt in totaal zo'n 10 miljoen euro ter beschikking en leidt Sono Motors GmbH en het moederbedrijf in januari uit het faillissement.
Er blijven 27 medewerkers aan boord en moeten de buskit (en alleen dat) tot een succes maken. Het Sion-programma zal te koop blijven worden aangeboden.

De crediteuren krijgen een mager garantiepercentage van zo'n vier procent (iets beter dan in het toegestuurde plan) en een soort debiteurenbevel. Als Yorkville succesvol is, kan er een financiële impuls zijn. Ook kunnen één of twee voorschotten worden teruggegeven of wordt er iets overbodigs verkocht, wat allemaal in de boedel terechtkomt. De eerste betaling zal plaatsvinden in 2025, de tweede in 2027.
Het is de bedoeling dat de aandelen door de deal worden gereactiveerd, maar tegelijkertijd genadeloos verwateren. Laurin en Jona geven het merendeel van hun aandelen op ten gunste van Yorkville en een curator die de aandelen houdt voor de schuldeisers/gemeenschap en deze later mag verkopen.

De rechtbank, de crediteurencommissie en alle crediteurengroepen hebben hiermee ingestemd. Ook het merendeel van de gemeenschapsschuldeisers is aanwezig.
Hiermee is de procedure voltooid.

Velen ontvingen de uitnodiging kort of zelfs te laat. De brief is gedateerd 11 december. - de poststempel is voor velen van 18 december. - Pluta heeft een berisping gekregen van de rechtbank vanwege de uiterste dagvaarding. Het zou geen verschil hebben gemaakt - aangezien slechts één bieder een concreet bod voor verdere investeringen indiende, was het resultaat vrij duidelijk. Nog steeds lelijk.

+++ VOLGENDE STAPPEN +++
De goedkeuring van het plan door de schuldeisers was een van de vijf voorwaarden die Yorkville aan hen stelde om te investeren. Vervolgens moet Sono de gecontroleerde financiële overzichten voor 2022 (“F-20”) en een tussentijds rapport voor de eerste helft van 2023 (“6-K”) indienen. Een formaliteit, zou je denken, maar de conclusie laat al sinds mei op zich wachten.

Het certificaat voor 2022 dient direct na de stemdatum over het faillissementsplan te worden afgegeven, op voorwaarde dat de schuldeisers akkoord gaan met het faillissementsplan. Ze wilden het vrijdag doen. De duivel is echter een eekhoorn: de jaarrekening zou een ‘positieve voortzettingsvoorspelling’ moeten bevatten – accountants kijken altijd bijzonder goed. Op 29 december staat een algemene vergadering gepland. Alles dichtbij.

In het faillissementsplan staat dat alles tegen het einde van het jaar afgerond moet zijn, anders kunnen beide partijen de overeenkomst beëindigen. Kan, maar hoeft niet.
We bleven tot gisteravond op 'Herladen' drukken op de NASDAQ-site, maar er verschijnt nog niets. Soms komen uploads van vrijdag pas op zondag. Hier is de link - op het moment van ter perse gaan was de laatste vermelding SC 13D - overdracht van de aandelen van de oprichters onder voorbehoud (zie hieronder) - een andere voorwaarde van Yorkville. Dit stond al in het faillissementsplan en werd op 19 december ondertekend.
https://www.sec.gov/edgar/browse/?CIK=1840416

+++ DIT IS NU HET EINDE +++
Voor de gemeenschap als schuldeisers is de zaak nu gesloten. In 2025 ontvangt u een kleine terugbetaling op de rekening en daarna eventueel nog een grotere in 2027. Het Sion-programma blijft beschikbaar voor aankoop. Door het wegvallen van medewerkers en daarmee alle kennis achten wij het onwaarschijnlijk dat de ontwikkeling bij Sion zoals wij die kennen zich zal voortzetten. Het idee zelf leeft en we weten dat er mensen zijn die proberen van fouten te leren en het beter te doen.
De juridische verwerking zal doorgaan. De raderen van de gerechtigheid malen langzaam, maar ze malen. Het uitgebreide faillissementsrapport van Dentons geeft een eerste inzicht en een zeer goede weergave van wat er het afgelopen jaar intern bij Sono is gebeurd.
Nu lijkt het hoofdstuk tot een conclusie te zijn gekomen. Sono heeft nog veel huiswerk te doen. En in januari melden we ook of alles past – en dan hebben we aan het eind nog een verrassing.

+++ INITIATIEF +++
Yatin van het Community Initiative was ter plaatse en stelde samen met advocatenkantoor Mattil een aantal kritische vragen, samen met enkele andere schuldeisers. Helaas slaagde het initiatief er niet in een bindend, toetsbaar voorstel op te leveren, zodat alleen over het Yorkville-plan kon worden gestemd.
En dat werd ook geaccepteerd. Omdat het Sion-programma – en delen van Solar – nu te koop staan, kunnen het initiatief en zijn investeerders hier opnieuw beginnen en met meer tijd en rust beginnen met plannen.

Solar Only is het plan van Yorkville - en alleen de buskit. Toen er tijdens de bijeenkomst naar werd gevraagd, werd gezegd dat de andere zonne-energietoepassingen ook nog maar net begonnen waren Ik blijf bij de GmbH. De Sion zelf is zeker nog verkrijgbaar. Sono probeert er ook nog kopers voor te vinden. De opbrengsten hiervan moeten naar het quotum vloeien. Terloops meldde Markus (CTO, voormalig CTO per 1 januari 2024) ons dat hij weer in een Sion heeft gereden, deze rijden en zijn nog steeds goed onderhouden. De batterij moet altijd opgeladen worden.
De site crashte kort tijdens het evenement, maar is weer online.

Het initiatief heeft een samenvatting voor u geschreven en wil alle leden van de gemeenschap bedanken: Een klein fragment:
Zijn wij blij met het resultaat? Ja en nee. We hebben alles gegeven tot het einde, maar nu moeten we ook de beslissing accepteren en erkennen dat er veel reserveringen zijn die zich nu bij Sono hebben aangemeld. Er zullen zeker mensen zijn die juridische stappen overwegen. Uit de uitslag bleek ook dat reservers die minimaal 11 miljoen euro op een totaal van 42 miljoen euro achter de hand hebben, het prima vinden met het Yorkville-plan.

Dat is aanzienlijk meer dan we zelf hadden ingeschat en het maakt, in ieder geval voor degenen die betalen, het emotionele pad vrij voor de komende Kerstmis. We willen graag alle communityleden bedanken, vooral alle actieve supporters, die ons ondanks het gebrek aan informatie tot het einde hebben gesteund (we hopen dat het begrijpelijk is waarom meer niet mogelijk was).

Lees hier gerust de volledige tekst. Het team heeft zich zeer betrokken getoond en wij willen u namens de gemeenschap bedanken - niet alleen voor de grote inzet, maar ook voor de verzoenende woorden.
https://www.sonosolarmobility.de/statusbericht

+++ AANDELEN +++
De voorwaarde voor de Yorkville-deal is dat Laurin en Jona het grootste deel van hun aandelen opgeven, vooral de ‘aandelen met een hoog stemrecht’. Dit zijn aandelen met 25 keer het stemrecht. Er zijn 3 miljoen aandelen, en wie ze heeft, kan zeggen wat er wordt gedaan.
Vorige week werd de vooraankondiging van deze transactie op de beurswebsite gepubliceerd. Dit is nog steeds onder de voorwaarde dat de rest werkt.
https://www.sec.gov/Archi...23007622/sc13d_121923.htm

+++ MANAGERMAGAZINE +++
Manager Magazine loopt voorop als het gaat om Sono Motors en problemen en krantenkoppen:

“Het insolventieplan van Sono Motors voorziet alleen in mini-aflossingen aan crediteuren en leidt tot een geschil binnen het voormalige managementteam. Een ex-manager uit ernstige beschuldigingen”.

Helaas zit het artikel achter een betaalmuur. Op deze manier kun je alles te weten komen. De trigger is het faillissementsplan en een Linkedin-post van Daniel (voormalig hoofd marketing bij Sono) die onder meer schrijft (link onderaan):

Niemand mag serieus verwachten dat er een tweede betaling zal plaatsvinden. Als er iets is, heeft u geluk als u de eerste uitbetaling ontvangt. Zelfs bij een volledige aanbetaling blijft er vrijwel niets over.

We kennen Daniel, de gemeenschap lag en staat hem nauw aan het hart. Inhoudelijk is dat niet verkeerd, de tweede aflevering hangt af van de vraag of Yorkville erin slaagt op te ruimen.
Ik ben zelf volledig verscheurd, de meeste mensen die ik sprak hebben het geld afgeschreven, 3,86 of 3,77% resterend maakt geen verschil. De investering in Sono was niet bedoeld om winst te maken, maar om een ​​idee te promoten.
Een antwoord van Torsten (CFO) katapulteerde het artikel in Manager Magazine, die onder meer schreef:

“Oh Daniel Mautz - heb je het (toegankelijke) insolventieplan gelezen, of gok je hier alleen maar? […] Nee zeggen is altijd makkelijker geweest dan ergens voor vechten…’

Voor Springer Media was het dan ook duidelijk dat hier sprake was van een meningsverschil. En nu achter de betaalmuur.
https://www.manager-magaz...bb-48f9-b813-be3d4939c5cd
Origineel bericht van Daniël:
https://www.linkedin.com/...utm_medium=member_desktop

+++ HOOGTE RECORD +++
Al bijna vier jaar werken drie Zwitserse ontwikkelaars – David Pröschel, Patrik en David Koller – aan de implementatie van een uitsluitend op zonne-energie aangedreven multifunctionele transporter. Nu reed het team met hun vrachtwagen, geheel aangedreven door zonne-energie, de westelijke bergkam van Ojos del Salado op, de hoogste actieve vulkaan op aarde. Nog nooit heeft een elektrisch voertuig zo hoog gereden.
https://transport-online....uer-solar-lkw-125768.html
YouTube: Gebrüder Weiss Peak Evolution Team achieves new world altitude recor...
(Met dank aan Kaj)

+++ CHINA +++
Volgens het IEA beschikt China over 35% van de geïnstalleerde capaciteit voor hernieuwbare energie in de wereld.
https://de.statista.com/i...nal-erneuerbare-energien/
Zonnepanelen worden nu met drones naar bouwplaatsen in afgelegen gebieden getransporteerd ted. Dit betekent dat er zonder zwaar materieel enorme zonnevelden op bergruggen kunnen worden aangelegd. Absoluut indrukwekkend filmpje.
https://www.linkedin.com/...-7142820119197487105-Bbuq

+++ DANK U +++
Bij deze willen wij u hartelijk bedanken. Tijdens de faillissementszitting konden we opnieuw zien wat de gemeenschap bijzonder maakt. Het was leuk om sommigen van jullie daar weer te zien en te spreken, ook al was, zoals altijd, de tijd te kort. En de vele reacties en lof, dank aan iedereen.
Aan het begin van de column wilden we als kroniekschrijvers het project volgen. En we dachten eigenlijk dat de Sion eind 2020 zou komen of dat Sono in de vergetelheid zou verdwijnen. Wij hadden nooit gedacht dat het een beursgang zou worden en dat Sono 2024 nog in onze gedachten zou blijven. Dank ook aan onze collega's in de Facebook-beheerdersgroep, Daniel en Tanja - de oprichters van de groep - Andreas, die altijd hielp als het er toe deed, en Wolfgang, die vaak resoluut 'regeerde' als we besluiteloos waren. En natuurlijk voor jullie allemaal die het geheel tot leven hebben gebracht met de reacties.
Met de aanvaarding van het Inso-plan zijn alle eisen gestructureerd, neemt Yorkville de schoonmaak over en komt er mogelijk een vervolg als ze succesvol zijn. Nieuw management neemt het over bij Sono, en het heeft niets meer te maken met de oude waarden en ideeën.
Vanaf half januari verschijnt de column nog maar één keer per maand, altijd op de eerste zondag van de maand. We houden nog steeds in de gaten wat er daarna gebeurt, de juridische voorbereiding en welke nieuwe dingen uit de ideeën voortkomen. Maar we willen ook dat iedereen afstand kan nemen.
En eind 2024 hebben Asti en ik een verrassingscadeau voor je: het Sono-boek, het hele verhaal uit ruim 300 columns. Er zal geen sprake zijn van een ‘schikking’. Er is genoeg vuile was van mensen die nog nooit een cent hebben geïnvesteerd, maar wel het hardst schreeuwen om een ​​gratis spektakel te krijgen. Het Inso-rapport is een goede, feitelijke terugblik op het afgelopen jaar en stelt ons in staat ook het laatste hoofdstuk van de geschiedenis helder te vertellen. Blijf zoals je bent.

Vrolijk Kerstfeest.

Sebastiaan en Astrid

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Ik ben niet naar de aandeelhoudersvergadering van Sono Motors NV geweest (agenda), had me niet op tijd aangemeld... De aandelen die ik in de NV heb, zijn niet geregistreerd maar via deGiro en Seedrs, was lastig geweest om dan naar de AVA te gaan.

Als ik het goed begrijp neemt Yorkville ook de NV over. Ben wel benieuwd wat dat betekend voor de aandelen die wij hebben.

Het meest recente nieuwsoverzicht op FB, vertaald door J-P staat hieronder. Leuk hierin : het mysterie van de uitvinder van zonnepanelen, was het George Cove (ca 1909) of Charles Fritts (ca 1883)?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/yPyxxy_Z6SoPYPQU2jmsgMLrPko=/800x/filters:strip_exif()/f/image/YPoUHFKgr7GeDAE2qL71c6ya.png?f=fotoalbum_large
# 53 2023 Gebracht door Sebastian Böttger
Vertaald Philippe J-P

Heb een mooie zondag. Deze column staat dit jaar op nummer 53. Klinkt vreemd, maar het is waar. We hebben het twee keer berekend: 2023 begon op een zondag en eindigt op een zondag. Technisch gezien zijn dat 52 kalenderweken, maar 53 kolommen. Dus hier zijn we – met nummer 53.

Het volgende nummer verschijnt op 7 januari en dan altijd op de eerste zondag van de maand, dat is het plan.

+++ EIND 2022 +++
Op 26 december verschenen de langverwachte financiële overzichten voor 2022 (“20-F”) op de website van de Securities and Exchange Commission (SEC). Een jaarrekening en ‘Transitierapport’ van Sono, waarin ook veel over 2023 wordt gezegd.

Opeens kunnen de Sonos het nog steeds. Helaas te laat voor de Sion, maar misschien net op tijd voor Solar. En op de 29e was de algemene vergadering van Sono Group N.V. in Amsterdam om de definitieve koers naar Yorkville uit te zetten. We gaan ervan uit - want zo is het gepland volgens de startpagina. Wij hebben geen contact.

Als alles volgens plan verloopt, wordt Yorkville eigenaar van Sono GmbH en Sono N.V. Overname eind januari 2024, kosten dekken vanaf december 2023 en het management volledig vervangen. De meningen zijn verdeeld over de toekomst van zonne-energie en de buskit. Het idee om dit in de eerste plaats te gebruiken en vooral om snel omzet te genereren, is niet fundamenteel verkeerd. Maar er moet meer gebeuren en het verhaal moet kloppen als het wetsvoorstel van Yorkville wil werken. Dit heeft voor ons slechts indirect gevolgen; het quotumakkoord voor 2025 is er. Daarna is het onzeker.

We hebben de jaarrekening 2022 doorgespit, het meeste is bekend. Yorkville is – naast Sono Motors GmbH – de grootste crediteur van Sono Gorup N.V. en heeft uiteraard het grootste belang.

Wat ons nieuwsgierig maakt, is wat Yorkville van plan is te doen om de nieuwe investering terug te verdienen.

https://www.sec.gov/ix?do...699%2Fsev20221231_20f.htm

De volgende fase is, of stond vrijdag op de agenda, de AVA, de jaarlijkse algemene vergadering. De agenda is beschikbaar op de Sono Investor-pagina.
https://ir.sonomotors.com...5c-4ac0-9e9c-7dcec3df6397

+++ PLUTA-BRIEF +++
Er komen nog steeds brieven van Pluta (!) aan voor de crediteurenvergadering op 21 december. uit te nodigen – ook al heeft het al plaatsgevonden.

Pluta kwam snel in actie om de claims van de achtergestelde lening (FFAV) te betwisten.
Naast de crediteurenvergadering was er ook nog een tweede stemmingsdatum op 21 december 2023, waarop de achtergestelde leningen werden betwist – er is dus geen geld voor degenen die een achtergestelde lening verstrekten. Achterstelling is ook ergens een kenmerk van achtergestelde leningen. Als test heb ik de achtergestelde lening die ik had verstrekt geregistreerd en op 28 december zat de afwijzing van de 21e in mijn brievenbus.

https://invest.sonomotors...issions/3549-80935001_001

+++ LIGHTYEAR +++
Sommige mensen vinden het bijna vervelend dat Sono, net als een kat, op de een of andere manier negen levens heeft en steeds weer opduikt. Het is vergelijkbaar met Lightyear. The One werd na drie exemplaren stopgezet, daarna kwam het volledige faillissement een paar weken voor Sono, daarna 8 miljoen uit de gemeenschap als extra financiering (die zijn weer weg). Nadat “Lightyear weer van de grond komt” (in april), wordt er nu eind december gezegd: “een spannende stap om de commerciële pijplijn te versterken”. Omdat het bedrag van de investering niet werd vermeld, kan dit veel betekenen. De ‘Lightyear Layer’ – zo heet hun zonne-integratie – is nog steeds op zoek naar investeerders.

Volgens de laatste aankondiging blijft de focus voorlopig liggen op zonnetechnologie voor voertuigen van andere bedrijven. Dus zoals bij Sono.

Als Sono meer kan en wil doen dan alleen de buskit, moet je hier eens nader kijken. Wie weet is het niet verstandiger om in samenwerking te denken. Met een nieuw, veeleisend management in Yorkville is dat misschien wel denkbaar.
https://lightyear.one/lightyear-layer
https://ecomento.de/2023/...anischen-investmentfonds/

+++ BLAZER +++
Hoe moeilijk het is om nieuwe auto’s op de markt te brengen, zie je bij Chevy: De verkoop van de ‘Blazer’ werd een paar dagen na de lancering stopgezet omdat er te veel softwareproblemen waren.
https://www.golem.de/news...p-belegt-2312-180608.html

+++ INTERVIEW +++
Zonnepanelen zijn inmiddels een belangrijk onderdeel van gebouwen geworden. Het gebruik ervan in de voertuigconstructie wint aan kracht. Robert van Sono Motors legt de integratie uit van zonnetechnologie in verschillende vloottransportopties, zoals bussen, bedrijfsvoertuigen en koeltrailers.
https://www.klausreichert...bert-fritsch-sono-motors/

+++ TONY SEBA +++
Tony Seba trok tien jaar geleden de aandacht toen hij een grote omwenteling voorspelde als elektromobiliteit en zonne-energie samenkomen en een revolutie teweegbrengen. Dankzij zijn scripties is hij een van de meest geciteerde opinieleiders op het gebied van e-mobiliteit en een veelgevraagd spreker.

Nu heeft hij 10 nieuwe scripties gepubliceerd. Het is de moeite waard om erover na te denken, ook al moet je bedenken dat hij zijn geld verdient met het naar voren brengen van provocerende stellingen en deze vervolgens in colleges uitrolt.

* De komende vijftien tot twintig jaar zullen de meest transformatieve jaren in de geschiedenis zijn, waarbij op elk niveau van de wereld een faseverandering zal plaatsvinden. (Klassiek stijlmiddel: we hadden het al 10 jaar geleden; transformatie in het verschiet, en Tony heeft het kompas)

* De kostencurve voor lithium-ionbatterijen is gedaald tot onder de $ 100 per kilowattuur, wat bewijst dat er een verschuiving in de energiesector op handen is. (Klopt. Bovendien gaan de batterijen aanzienlijk langer mee dan voorspeld. De eerste BMW i3 uit 2013 rijden nog.)

* Tony Seba voorspelde nauwkeurig een daling van 80-90% in de prijs van zonne-energie, waarmee hij de voorspellingen van andere experts en instanties weerlegde. (Legitiatie)

* Tegen 2030 zullen baterijen van elektrische auto’s naar verwachting 5.000 dollar kosten, waardoor ze economisch concurrerend zullen zijn. (Kernscriptie met de garantie dat je keer op keer geciteerd wordt)

* Kunstmatige intelligentie (AI/AI), AGI (sterke AI) en robottaxi's zouden in één klap samen kunnen komen en tot een grote transformatie van de mensheid kunnen leiden (je kunt zien wat AI kan doen op de omslagfoto van vandaag, die zwart en wit was en de kleuring was een enkele klik zonder nabewerking)

Volgens Seba (en anderen) zal zonne-energie de goedkoopste beschikbare energiebron zijn. De kosten zullen nog eens met 70% dalen, waardoor een 100% zonne-wind-batterij-energiesysteem mogelijk wordt. Seizoensopslag is niet nodig; batterijen hoeven slechts een paar dagen stroomtekort te compenseren. De “U-curve voor schone energie”.

Seba gaf de lezing voor een grote groep oliesjeiks die heel aandachtig luisterden en als je online goed kijkt, zijn de jonge sjeiks puur om economische redenen al op het spoor. Momenteel worden niet alleen mangrovebossen op grote schaal aangekocht om later goed te kunnen leven met certificaten van herbebossing. Trefwoord Blauwe Koolstof.

YouTube: "The Great Transformation" - TAQA 20th Anniversary Celebration / Dha...
https://www.spiegel.de/wi...d3-4e78-a264-393215b26dad

+++ STROOMSNELWEG +++
In Duitsland zal 14.000 km aan hoogspanningslijnen worden aangelegd. Het netwerk is momenteel 35.000 kilometer lang. Maar liefst 600 km is inmiddels goedgekeurd en de uitvoering kan via wettelijke versnelling onmiddellijk beginnen met nog eens 400 km.”

Volgend jaar hebben ze een ambitieus doel en willen ze graag nog 1.400 kilometer goedkeuren. Er is nog veel discussie over de vraag of de kabels bovengronds moeten worden gelegd (niemand vindt dat leuk) of ondergronds (beter, maar duurder).

Overigens is het hoogspanningsnet inmiddels ruim 100 jaar oud, een deel van de masten (type C1) uit de jaren twintig staat er nog en is in bedrijf (Frechen, en veel nog bij Mannheim, ook in Bludenz in Oostenrijk). Vanaf 1925 werd de elektriciteitslijn tussen Noordrijn-Westfalen en Beieren aangelegd voor de uitwisseling van Rijnlandse bruinkool en Zuid-Duitse waterkracht.
https://www.heise.de/news...er-Leitungen-9583263.html

Iedereen die zich herinnert - het is nu 18 jaar geleden - dat het noorden een stroomstoring in het Münsterland kende die tot zes dagen duurde op de 1e Advent, beginnend op 25 november 2005. Hoogspanningsmasten vielen als dominostenen onder het gewicht van ijskoude elektriciteitsleidingen. De ouderdom van de masten (65 jaar) uit bros Thomas-staal – zo werd later vastgesteld – hielp gezien de hoeveelheid sneeuw niet mee, maar was niet de oorzaak van de chaos. Er was gewoonweg te veel sneeuw en wind - extreem weer dat blijft toenemen. Het indrukwekkende verslag van toen is voor u gelinkt. En vanuit ons standpunt een oproep voor ondersteunende, ‘black-start’ gedecentraliseerde oplossingen.

De meest verontrustende zin in de video “De vakbond protesteert” (ca. MIn. 36.30 ev) en - vandaag volkomen ongebruikelijk - de priester aan het begin en einde van het rapport.
https://www.youtube.com/watch?v=ldC1H6ylr6c

+++ LEUK FEIT +++
Het tijdschrift “Modern Electronics” uit 1909 presenteerde vier zonnepanelen van elk 60W, onder de titel “Harnessing Sunlight”. Destijds koppelde Mr. Cove – de uitvinder – de 240 watt aan een batterij en kon zo drie regenachtige dagen overbruggen en had hij altijd licht in zijn appartement. 110 jaar vóór de energietransitie.

Het geheel is een echte misdaadthriller, Cove werd ontvoerd, Big Oil voelde zich bedreigd en Edison, die kolencentrales bouwde, was er ook niet 'geamuseerd' over. En 110 jaar later retoucheerde het gerenommeerde Smithsonian Institute Cove zelfs van een foto op de homepage.
Hier is de PDF van toen met het rapport over de thermische zonnecellen:
https://www.worldradiohis...ern-Electrics-1909-09.pdf

En bewijs van opslag in de accu van een elektrische auto:
https://journals.lib.unb..../17744/22231?inline=1#no2

Al in 1909 stond onder de foto in het tijdschrift geschreven: “De kolen- en olievoorraden zijn gedoemd in de relatief nabije toekomst op te geraken, maar de zonnestralen zullen miljoenen jaren door onze atmosfeer blijven stromen.”

En nu wordt het interessant. Volgens het oude tijdschrift uit 1909 leverde zo'n paneel 60 watt en was het 120x90 cm groot. De huidige panelen van dit formaat leveren 240 watt, vier keer zoveel. Het was echter ongelooflijk efficiënt voor die tijd. Ik wilde weten welk materiaal Cove precies gebruikte. In de tekst staat alleen asfalt en een “geheim metaalmengsel”.

En toen ik online zocht, kwam dezelfde foto tevoorschijn, maar zonder meneer Cove erop. Waar is hij naar toe?
https://twitter.com/solar...17631662554046464/photo/1
https://www.smithsonianma...y-solar-panels-180972006/

In het Smithonian en in het boek van John Perlin wordt een heer Fritts uit New York vermeld als de fabrikant van de panelen op de foto - in 1884, vijftien jaar eerder.

De enige bron van de foto is een ansichtkaart van John Perlin, die een boek schreef over 4000 jaar zonne-energie. De vermelde celchemie is selenium en een gouden coating (wat technisch gezien tenminste werkt) met een efficiëntie van 1% - 2%.

Fritts voorspelde optimistisch dat "we binnenkort zullen zien dat het foto-elektrische paneel gaat concurreren met kolencentrales", de eerste elektriciteitscentrales op fossiele brandstoffen die Thomas Edison in de Verenigde Staten aan het bouwen was.

Omdat Edison op kolenreis was, stuurde Fritts een panel naar Werner von Siemens in Duitsland, op zoek naar collega's. Ook hij was erg onder de indruk en had zelfs publiekelijk het belang ervan benadrukt, maar hij wilde eerst begrijpen hoe het werkte: het foto-elektrisch effect was toen nog onbekend en men wist niet zeker of het effect blijvend was. De ‘magische platen’ wekten blijkbaar elektriciteit op zonder brandstof en zonder warmteafvoer, en mensen wisten toen al dat er niet zoiets bestond als een perpetuum mobile.
https://www.zeit.de/2004/23/ZL-Solarenergie/komplettansicht

Alleen Einstein kon in 1905 bewijzen dat licht daadwerkelijk bestaat uit elektronen die hier worden omgezet.
Maar terug naar de foto: Er is een hele serie foto's van Mr. Cove die laten zien hoe hij voor het eerst verschillende panelen ontwikkelde in Canada. Er zijn enkele foto's van het panel in New York, hier zijn er enkele:
https://solar.lowtechmaga...ld-a-low-tech-solar-panel

De patentaanvraag laat deze panelen ook zien. Wat duidelijk is, is dat de panelen afkomstig zijn van meneer Cove en zijn laboratorium op een dak in New York - 118 Maiden Lane. En niet bij Fritts zoals op Twitter wordt beweerd, in het boek van John Perlin en het Smithsonian.

Wie was meneer Cove? Hij had een startup voor zijn Solar Electric Generator (SEG), bracht deze naar de beurs en verkocht aandelen voor een miljoen dollar ($30 miljoen vandaag). Het bedrijf ging trouwens na twee jaar failliet en had zelfs $5 miljoen opgehaald (150 miljoen in hedendaagse valuta). Vermoedelijk werd hij zelfs ontvoerd om hem te laten stoppen (of het was een PR-actie, daar zijn mensen het niet mee eens). Bellingcat bekeek de twee foto's ook in detail en identificeerde ook de heer Cove als de uitvinder:
https://www.bellingcat.co...irst-rooftop-solar-panel/

De foto zonder Mr. Cove is te vinden bij John Perlin, en alleen hier, tijdens de promotietour voor het boek “Let It Shine: The 6,000-Year Story of Solar Energy”.
https://www.youtube.com/watch?v=oNzTpWRfhlM&t=2139s

Wat kun men vastleggen?

* De foto van het ‘eerste zonnepaneel in 1883’ bij het Smithsonian en John Perlin toont niet een paneel van Charles Fritts, maar van George Cove 25 jaar later. George is blijkbaar geretoucheerd door een derde partij die de ansichtkaart heeft gemaakt. De foto bij het Smithsonian klopt niet.

* Charles Fritts is de legitieme uitvinder van moderne zonnecellen en bouwde in 1883 het eerste paneel met selenium en goud, met een rendement van 1-2%.

* Een van Fritts' panelen werd naar Werner von Siemens gestuurd, die het liet zien aan de Pruisische Academie van Wetenschappen. Het kon Cove niet zijn geweest, omdat Von Siemens in 1892 stierf.

* Voordat iemand de asfaltpanelen van Cove gaat repliceren (sommige prepper-sites raden dit aan) - Cove's patent laat zien dat ze naast zonne-energie het asfalt met een oven hebben verwarmd om een ​​temperatuurverschil te creëren en de efficiëntie met 6% te verhogen. Het is het vandaag de dag niet meer waard. https://solar.lowtechmaga...d-a-low-tech-solar-panel/

Het verhaal is nog niet voorbij. In 1909 schreef Winthrop Packard over zonne-energie:
Olie en steenkool liggen niet binnen het bereik van de gemiddelde mens. Als hij het wil, moet hij het kopen van de kolenbaron of oliekoning. De zonnestralen daarentegen kunnen door geen enkel commercieel bedrijf ter wereld worden gemonopoliseerd.
https://journals.lib.unb....0at%20118%20Maiden%20Lane

We leven in spannende tijden waarin je op de bank een misdaadverhaal van meer dan honderd jaar oud kunt herbeleven. Het is bijna ondenkbaar dat journalisten en uitvinders in 1909 al nadachten over een toekomst zonder kolen en olie; er werd zelfs gesproken over vliegtuigen op zonne-energie. En toch. alles verdween tientallen jaren in de vergetelheid.

Nicola Tesla was een voetnoot in de geschiedenis totdat Martin Eberhard en Marc Tarpenning hun bedrijf in 2003 ‘Tesla Motors’ noemden, waardoor hij uit de schaduw van Edison kwam. Wie weet worden Fritts en Cove ooit ook onderdeel van de geschiedenis.

Fijne week, fijne jaarwisseling en blijf gezond,

Sebastiaan, Asti & J-P
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste