• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22:21
Heb ze onderstaand bericht gestuurd:
Some days ago I asked to be clear about the production-phase of the Sion.
https://www.facebook.com/...mment_id=1168742106656066

The 50M is clear of course. It's reasonable you need an amount like that now.

Also it's clear (and reasonable) you need 200M after that until Start Of Production. That can almost be arranged by everyone paying their car in a downpayment (12k cars x 16k ex battery = 192M).

But then there's no money left for materials for actually building the car? Or you might need bankloans for that or extra financing from investors (private equity). Or is the 75M from your financing-report meant for buying seats, solar cells, brakes etc?
https://sonomotors.com/en...until-start-of-production

If it's a reasonable case I'd have no problem increasing my downpayment from 2K to 10K or 15K. And I assume I'm not the only one who wants to know....

Hope to hear from you...

• bvdbos
bvdbos schreef op zondag 29 december 2019 @ 16:37:
Maar dan is het wel zuur dat dit alleen voor de Duitse klanten geldt, dan betalen wij als niet-Duitsers de kosten voor de ontwikkeling tot op heden (tezamen met de investeerders, dat dan wel...).
https://sonomotors.com/en/wait-and-drive/
I don't live in Germany, can I also benefit from your offer?
Yes, but your transitional vehicle can only be ordered from participating Renault branches in Germany. Also, the down payments made so far can only be credited for the offer in Germany.

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 17:58
50 milioen bereikt *O*

Kijken hoe het nu verder gaat.

Specs

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-03 11:56
Ben benieuwd hoe ze die 200 miljoen bij elkaar gaan halen. Dat gaat toch wat ver voor crowdfunding. Maar het concept en de houding van de mensen van Sion weet ik erg te waarderen, dus ik hoop echt dat ze het gaan redden! Bovendien lijkt het mij ook nog eens een auto die erg goed bij mijn situatie past. Hoe dan ook: waarom maken niet meer autofabrikanten gebruik van de energie die er gewoon is en die je zo 'gratis' uit de lucht kan plukken? Het is zo voor de hand liggend...

[Voor 0% gewijzigd door mwolthers op 19-01-2020 16:59. Reden: typo]

• bvdbos
mwolthers schreef op zondag 19 januari 2020 @ 16:55:
Ben benieuwd hoe ze die 200 miljoen bij elkaar gaan halen. Dat gaat toch wat ver voor crowdfunding.
12000 verkopen x 16000 euro = 192 miljoen dus tegen die tijd lijkt me dit niet zo'n probleem...

• bvdbos
bvdbos schreef op zaterdag 18 januari 2020 @ 08:33:
Heb ze onderstaand bericht gestuurd:

[...]
Helaas is Sono nog niet echt duidelijk met hun antwoord:
Thank you very much for your email and your interest in our Sion. These are very good questions.

You are right, the information we presented holds up until SOP (start of production) but of course we need further financing afterwards as well and we have plans in place for this. So far we base the subsequent financing strategy on 4 pillars: CO2 credits, banks, our community and investors.

I am not sure what your exact question is. If you can clarify this I am happy to respond to you.

Dus ik heb goede vragen maar blijkbaar is onduidelijk wat mijn vraag is? 8)7

• delima
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 19-03 12:28
Ik kan me wel voorstellen dat de volgende fase weliswaar meer geld vereist, maar dat het wel minder risicovol is. Dus dat banken en investeerders dan meer een optie zijn dan nu.

Super in ieder geval dat ze de 50M gehaald hebben.

• JeroenK
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 08-02 19:28
Paulusdebospooier schreef op maandag 14 oktober 2019 @ 13:49:
Hoe denken jullie eigenlijk over het delen of verhuren van de sion? Het lijkt mij geen prettig idee dat anderen met mijn auto rijden. En zou het bedrijf achter de sion in dat geval de verzekering regelen?
Ik kijk ook naar wat kost het en wat levert het op. En wat wil je er voor hebben. Een auto gaat een X aantal km mee. Of jij of iemand anders er mee rijd dat maakt niet uit. Het betekent alleen wel dat met meer gereden kilometers sneller de auto hebt "opgereden".Verder neemt het risico op schade toe. Fijn dat de auto verzekerd is maar je hebt er wel zorgen van en ellende als schade gerepareerd wordt. En niemand rijd zo goed in jou auto als jij

Dan de uitrekenen wat kost dus een gereden km van een ander echt. En wat wil die betalen voor een gereden kilometer. Stel dat je er per dan na aftrek van de kisten 5 euro aan overhoud? Vind je dat genoeg verdienste?

Wat als hij niet op tijd terug is? Of leeg terug komt? Of erg vuil?

En hoe valide is het business model als ook Tesla de mogelijkheid biedt om te car sharen. Bij een groot aanbod daalt de prijs (kijk maar naar Uber).

Het kan best zijn dat er dadelijk km gereden worden onder kostprijs. Dan kan stilstaan goedkoper zijn.

Wat zou jijzelf willen betalen voor een car share per km?

Stel dat de prijs uit komt op 30 CT per km. En je werk is 25 km weg. Ben je bereid om € 15.00 per dag te betalen voor dat ritje heen en terug? Dan s'avonds naar de supermarkt op 5 km da's 3 euro heen en weer. Dan naar familie, sportclub, uitje met de kinderen?

Nu blijkt dat het regent en men vraagt het dubbele om naar je werk te rijden €30 heen en weer. Vind je het dan nog leuk?

Ik denk dat het in erg verstedelijkte gebieden kan werken maar ik heb het gevoel dat het een soort van utopie is en blijft.

Kijk maar eens naar de tarieven van huur auto's of nog beter naar die van een taxi.

Ik denk dat er aan car share nog veel nadelen kleven.

Ikzelf zou het niet doen.

• mwolthers
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 25-03 11:56
quote: JeroenK
Ik denk dat er aan car share nog veel nadelen kleven.

Ikzelf zou het niet doen.
Jammer, want als je in plaats van vanuit je persoonlijke standpunt naar het gemeenschappelijk belang kijkt, is car-sharing ideaal: in plaats van overal auto's die niets staan te doen met alle nadelen van dien, heb je een veel lager aantal auto's dat veel vaker gebruikt wordt. Zo hoeven er minder auto's geproduceerd te worden bij een gelijk aantal kilometers. Dat is een enorme milieuwinst. Daarnaast is er veel minder parkeerruimte nodig, waarvan je je de voordelen wel voor kan stellen. Al deze voordelen zijn uiteindelijk ook weer in je persoonlijke belang, dus je kan je afvragen wat zwaarder weegt. Het nadeel van geen volledige controle met over wat er met je eigen auto gebeurt, of gemeenschappelijke auto's ipv persoonlijk bezit, tegenover de voordelen van minder benodigde productie en meer vrije ruimte...

Ik denk persoonlijk dat deelauto's een grote toekomst hebben en dat we vanzelf gaan leren om een auto minder als privé-bezit te zien.

• Flagg
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Flagg

It's a shite state of affairs

mwolthers schreef op donderdag 23 januari 2020 @ 18:57:
[...]

Jammer, want als je in plaats van vanuit je persoonlijke standpunt naar het gemeenschappelijk belang kijkt, is car-sharing ideaal: in plaats van overal auto's die niets staan te doen met alle nadelen van dien, heb je een veel lager aantal auto's dat veel vaker gebruikt wordt. Zo hoeven er minder auto's geproduceerd te worden bij een gelijk aantal kilometers. Dat is een enorme milieuwinst. Daarnaast is er veel minder parkeerruimte nodig, waarvan je je de voordelen wel voor kan stellen. Al deze voordelen zijn uiteindelijk ook weer in je persoonlijke belang, dus je kan je afvragen wat zwaarder weegt. Het nadeel van geen volledige controle met over wat er met je eigen auto gebeurt, of gemeenschappelijke auto's ipv persoonlijk bezit, tegenover de voordelen van minder benodigde productie en meer vrije ruimte...

Ik denk persoonlijk dat deelauto's een grote toekomst hebben en dat we vanzelf gaan leren om een auto minder als privé-bezit te zien.
Als het in de aard van de mens lag om het maatschappelijk belang boven het individu te plaatsen spraken we nu allemaal Chinees. :) En diegene die nu Chinees praten zijn een beetje jaloers op onze keuze vrijheid.

Gaat hem nooit worden en als je dat als basis hebt om iets te laten werken dan gaat het dus niet werken. Wel idealistisch natuurlijk

Ik heb zelf trouwens wel naar elektrische deelauto's zitten kijken maar zijn helaas non-existent in mijn omgeving. Ik zou nooit zelfs maar overwegen een deelauto van particulieren te huren overigens. Te grote kans op onredelijk gezeik.

Hebben nu 2 (oude) auto's die samen nog geen 7500km/j meer rijden. We zutten allebei op loop of fiets afstand van het werk. Een auto gaat er dit jaar dan ook verkocht worden. En het liefst de andere er ook uit en een ev terug, maar de dag dat ik 20k of meer aan een auto ga uitgeven bestaat niet echt. En we gebruiken de auto nu enkel voor vakantie of ritjes naar familie van 175km enkele reis. Daar ga ik dus geen 20k geld in vastleggen om langzaam af te schrijven. :)

Deelauto zou ideaal zijn. Tesla model 3 deelauto's zou ik best prima vinden, of voor de kleinere ritje een fiat 500e ofzo, zelfs een twizzy voor een boodschapje hier of daar is prima. Of natuurlijk een sion, maakt niet uit.

Maar dan wel het liefst op loop afstand op kunnen halen en terugbrengen en niet 3 dagen van tevoren moeten (maar wel kunnen) reserveren.

Ik zie dan eerder een grote toekomst voor een autonome auto waar ik mee naar huis rijd (of de auto mij naar huis brengt als ik dat wil) en dat de auto dan naar een immense overdekte parkeergarage rijd buiten de stad, zichzelf daar vrolijk oplaad en mij de dag daarna weer op komt halen wanneer ik het nodig vind.

Maar dan wel gewoon mijn eigen auto, en niet eentje waar een half uur geleden een of andere stinkzwam in heeft liggen meuren. :+

Irish diplomacy is telling a man he can go to hell in such a way he actually looks forward to it.

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
De Sion is zojuist €4000 aantrekkelijker geworden :9

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 27-03 11:33
Erasmo schreef op zondag 2 februari 2020 @ 23:34:
De Sion is zojuist €4000 aantrekkelijker geworden :9
Je hebt gedoneerd of waar doel je op?

Cash is king.

• houthakker
Op zich positief, maar gezien het beperkte aanbod van 2e hands ben ik bang dat 2e hands auto's net 2000 euro duurder zijn geworden...

Specs

• houthakker
Vandaag een mail gehad voor de 'bridging offer'. Helaas staat er weer bij dat het alleen voor inwoners van Duitsland is bedoeld. Daarnaast is het mij niet duidelijk wat;
- de uiteindelijke kosten zijn, er worden voorbeelden getoond, maar geen berekening. Klik ik op bridging offer op m'n account pagina, dan staat er "place binding offer". :?
- je nu wel of niet de auto kan leasen als je in het buitenland woont. In de korte omschrijving staat alleen voor inwonende van Duitsland. In de FAQ staat dat alleen Duitse dealers mee doen. Kan ik dan niet gewoon de auto lease, en aangifte doen voor voertuig buitenlandse kentekenplaten: https://www.belastingdien...ting_buitenlands_kenteken

zie ook:
https://sonomotors.com/si...g-offer-en-2020-03-12.pdf
https://sonomotors.com/en/wait-and-drive/
https://sonomotors.com/si...ging-offer-2020-03-12.pdf

Specs

• _V_
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 18-09-2022
houthakker schreef op donderdag 12 maart 2020 @ 23:05:
Kan ik dan niet gewoon de auto lease, en aangifte doen voor voertuig buitenlandse kentekenplaten: https://www.belastingdien...ting_buitenlands_kenteken
RDW zegt heel stellig (en kort)
Als u een auto in Nederland invoert, is het van belang dat deze een Nederlands kenteken krijgt als u er op de weg mee wilt rijden.
De belastingdienst lijkt geen bezwaar te hebben op buitenlands kenteken als aan bpm- en mrb-verplichtingen wordt voldaan.

Staat vast ook iets in de Nederlandse wetgeving als je daar in wilt gaan zoeken.

Misschien handiger om navraag te doen bij RDW, of BPM en MRB genoeg zou zijn of waar andere regels gedocumenteerd staan die toch een NL kenteken verplichten?

• houthakker
Ik voer de auto niet in hè, hij is ook niet van mij (maar van het leasebedrijf).

Specs

• houthakker
Ik heb antwoord van Sono gekregen, maar die verwijzen me naar Renault:
Thank you for your kind feedback on our newsletter on the bridging offer until your Sion arrives. How nice that you are interested in the ZOE from Renault.

In our information sheet we have listed a lot of information about the equipment of the offered model. There you will also find exemplary calculations for the monthly costs.

For detailed questions about the vehicle and possible equipment options, please contact your Renault representative.

If you have questions about your personal financing or leasing model, I also recommend that you contact the Renault staff directly. They are well prepared to make you a tailor-made offer.

Currently we can assure this offer to our community with residence in Germany. The reason is that the official Renault bank, which provides all financing and leasing offers, can only offer these options to their customers resident in Germany. Nevertheless, we would recommend you to contact one of the 13 Renault branches listed by us to find out whether there are any exceptions.

We would have liked to offer an option for the whole community and we hope that you too will find a suitable solution until your Sion arrives.

Feel free to contact Renault for all the necessary information before you purchase the code so that you are familiar with the terms and conditions of the offer. The contact details of the participating Renault dealerships from which you can order your ZOE are also given in the information sheet.

If you have any questions regarding your Sion reservation, I will of course be at your disposal at any time.
Dus een mailtje gestuurd naar Renault Köln...

Specs

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Ik schat de kans dat over de grens leasen mogelijk is vrij klein in eerlijk gezegd, anders hadden er echt wel een paar handige sjakies een Oost-Europees leasebedrijf opgezet voor de Nederlandse markt.

• Pierz
  • Laatst online: 20:51
Vonochtend een mail gehad die de een aantal van jullie waarschijnlijk ook gehad hebben: Vanavond rond 18:00 (Do 2 april) is er een livestream op het youtube kanaal van Sono. Je kunt dan zelf ook vragen stellen.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Vooralsnog is het weer vrij stil aan hun kant, sinds de presco en een interview op hun site niks meer vernomen.

• Pierz
Ja toch jammer. Ik denk dat er genoeg vooruitgang is om elke maand even een updateje te doen. Maar wie weet, het is bijna mei ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
En de update is gepost, het gaat over de gecombineerde MPPT tracker/omvormer dit keer.
Denk opzich wel interessant leesvoer mensen die nog niet zoveel over zonnepanelen weten, waarin ze uitleggen hoe zo'n tracker werkt. Ook wordt bevestigd dat er zowel tijdens het rijden als stilstaan geladen wordt.

Het lijkt er dus op dat ze hun eigen tracker ontwikkelen ipv een cots te gebruiken.

Er zijn wat foto's opgenomen in de blog waar de unit ook op staat:

Op de testlaptop staat de term ''Can Connect'' wat een indicatie is dat ie via reguliere canbus aan de auto hangt.

Op de onderste foto zie je op de unit een aantal groene poortjes, dat zouden best wel eens de DC-ingangen van de verschillende strings kunnen zijn. Er even van uitgaand dat er net een buiten beeld is gevallen zouden dat dus 4 of 8 strings zijn als er aan de andere kant ook ingangen zijn.

Met cellen onder zoveel hoeken geld natuurlijk hoe meer hoe beter, hoe zouden ze verdeeld zijn? Ik denk dat het het dak z'n eigen string heeft, de achterklep en de motorkap ook. En dan de rest verdeeld over de zijkanten.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 6 mei 2020 @ 01:05:
Op de onderste foto zie je op de unit een aantal groene poortjes, dat zouden best wel eens de DC-ingangen van de verschillende strings kunnen zijn. Er even van uitgaand dat er net een buiten beeld is gevallen zouden dat dus 4 of 8 strings zijn als er aan de andere kant ook ingangen zijn.
Op de foto van de laptop kan je ook zien dat er 8 kanalen zijn. Op die foto zijn er 5 groen en 3 rood.
Met cellen onder zoveel hoeken geld natuurlijk hoe meer hoe beter, hoe zouden ze verdeeld zijn? Ik denk dat het het dak z'n eigen string heeft, de achterklep en de motorkap ook. En dan de rest verdeeld over de zijkanten.
Ik denk het dak wel in 2 strings, omdat je dan niet 1 string hebt waar ineens veel meer cellen zitten dan de andere strings.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Als ze hun eigen tracker bouwen kun je natuurlijk een van de strings ontwerpen dat die meer vermogen aan kan. Denk dat de motorkap op een andere string zit omdat die vaak in de schaduw zit.

Ja die foto op de laptop viel me ook al op. Alleen die regelbare voeding kan ik nog niet plaatsen, mijn eerste idee is dat ze die gebruiken om de batterij te simuleren maar hij lijkt iets van 600W te leveren, rechtstreeks de dummyload in?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Erasmo Ik heb niet genoeg verstand van MPTT, maar ik neem aan dat de voeding wordt gebruikt om de PV te simuleren en accu (en/of de aandrijving) door de dummy load wordt gesimuleerd.

600W lijkt me dan toch wel een redelijk getal? Volgens de opgave zou de Sion ongeveer 34 km per dag kunnen opwekken (in het gunstigste geval natuurlijk). Ze hebben volgens mij nooit gezegd hoeveel kWh dat is, maar als je uitgaat van 5 km per kWh (jaja, zij hebben natuurlijk een EV die veel zuiniger is) heb je dan dus 6 kWh nodig. Dan is een gesimuleerde opbrengst van 600W uit je PV toch niet zo'n gek getal om mee te testen?

Je hebt natuurlijk 's ochtends en 's avonds minder opbrengst dan midden overdag dus het zal vast wel ergens op die curve zitten. Ik zou het pas vreemd vinden als ze PV simuleren die 2kW aan het opleveren is.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
De dummyload zal de accu simuleren, misschien ook de motor. Kan allebei prima, het niets meer dan een weerstand ter grootte van een elektrische kachel om vermogen in te dumpen.

Die voeding heeft een spanning van ruim 300V, dus dat is aan de kant van de accu en niet van de zonnepanelen, dat zal per string onder de 100V liggen.

• JeroenE
  • Niet online
@Erasmo Aha, dat klinkt logisch. Misschien gebruiken ze het om een rijdende auto te simuleren? Dan werken de PV-panelen immers ook.

Wat natuurlijk ook altijd kan is dat het gewoon het dichtstbijzijnde apparaat was en de fotograaf een "technische" foto wilde maken en niet alleen een laptop in beeld wilde hebben.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Ik denk dat ze het inderdaad gebruiken om een accupack te simuleren, en dan het accupack en niet de regen van de motor. Alhoewel energetisch het mooiste zou zijn om de opbrengst van de panelen direct in de motor te dumpen wil je niet opeens een Kilowatt aan vermogen kwijtraken als je de schaduw inrijdt.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Pierz
Toch schrijven ze dit:
The MPPT Central Unit is wired in such a way that the solar power can be directly used for the engine and auxiliary units
Het lijkt er dus op dat ze denken dat het kan. Ik zou het een mooie prestatie vinden.

Verder hebben ze het over ‘optimized performance for each cell’, daarin lees ik dat iedere cell zijn eigen string heeft, maar dat kan je natuurlijk interpreteren als iedere cell geoptimaliseerd door alle cellen met dezelfde oriëntatie in dezelfde string te zetten.

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 22-03 17:51
Beste allemaal,
Multinational DSM uit Limburg gaat ook beginnen met zonnepanelen op autodaken. Ze beginnen een samenwerking daartoe met Lightyear, de automotive startup uit Eindhoven.
DSM is natuurlijk veel kapitaalkrachtiger dan Sono en zou hun derhalve wel eens het gras voor de voeten weg kunnen maaien.
https://www.ad.nl/auto/zo...b3c8f510e3b756a206a076802

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Vooralsnog niet, gezien Lightyear de high-end markt aanspreekt (Het Tesla-traject) en Sonos juist zo low-end mogelijk. Duurt nog wel even voordat die in dezelfde markt opereren.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Pierz
Ik denk dat er uberhaupt weinig in de pijplijn zit wat op een Sion lijkt. Een spartaanse, maar ruime EV zie je nog bij geen enkele fabrikant. Laat staan met zonnecellen en V2H.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Pierz schreef op zaterdag 9 mei 2020 @ 14:28:
Toch schrijven ze dit:

[...]

Het lijkt er dus op dat ze denken dat het kan. Ik zou het een mooie prestatie vinden.

Verder hebben ze het over ‘optimized performance for each cell’, daarin lees ik dat iedere cell zijn eigen string heeft, maar dat kan je natuurlijk interpreteren als iedere cell geoptimaliseerd door alle cellen met dezelfde oriëntatie in dezelfde string te zetten.
Iedere cell z'n eigen string lijkt me wat overdreven, +300 strings is heul veul bedrading.
Megat schreef op zaterdag 16 mei 2020 @ 17:11:
Beste allemaal,
Multinational DSM uit Limburg gaat ook beginnen met zonnepanelen op autodaken. Ze beginnen een samenwerking daartoe met Lightyear, de automotive startup uit Eindhoven.
DSM is natuurlijk veel kapitaalkrachtiger dan Sono en zou hun derhalve wel eens het gras voor de voeten weg kunnen maaien.
https://www.ad.nl/auto/zo...b3c8f510e3b756a206a076802
Ze gaan onderzoeken of het zonnedak voor de auto van Lightyear ook kan worden ingezet voor andere auto's, bestelwagens en bussen.
Voor dat daadwerkelijk op productieauto's wordt toegepast ben je zo 4-5 jaar verder. Maar ik juich het alleen maar toe, op bijvoorbeeld een bus kun je een flinke mep zonnepanelen kwijt op het dak.

Vandaag is er ook een nieuwe render vrijgegeven, niet veel bijzonders maar wel wat meer informatie over de oriëntatie van de panelen op het dak en de motorkap:

• houthakker
2 e-mail updates de afgelopen week. 1 over de lease constructie (waar ik nog steeds niets van gehoord heb van de dichtstbijzijnde dealer) en 1 over de algemene stand van zaken denk ik. Een duurzaamheidsrapport, maar het meest interessante is dat de bouw van de nieuwe prototypes uitbesteed word door Roding.

Specs

Acties:
  • +1Henk 'm!

• TucanoItaly
  • Registratie: November 2017
  • Niet online

TucanoItaly

✅ geverifieerde account

"Nieuwe prototypes Sono Sion gebouwd, voorafgaand aan productieversie"
https://www.groen7.nl/nie...aand-aan-productieversie/

516K subscribers  👍🏻 5.2K 👎🏻 428  🔕 Notify  ➦ Share  ▤ᐩ Save

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Iemand interesse in mijn reservering? Ik heb recent een nieuwe accu in mijn Leaf laten lepelen dus die kan er nog wel even mee door nu.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter

[Voor 47% gewijzigd door Erasmo op 31-07-2020 10:55]

• Pierz
Dat ziet er niet verkeerd uit voor iets wat nog in ontwikkeling is. Dat minimalistische bevalt me wel. Ook grappig dat ze laten zien hoeveel de afzonderlijke panelen produceren. Soort parkeerhulp.

Ik zag in de roadmap dat ze in November de nieuwe prototypes af willen hebben. Daar kijk ik wel naar uit.

• Pierz
houthakker schreef op woensdag 1 juli 2020 @ 23:40:
2 e-mail updates de afgelopen week. 1 over de lease constructie (waar ik nog steeds niets van gehoord heb van de dichtstbijzijnde dealer) en 1 over de algemene stand van zaken denk ik. Een duurzaamheidsrapport, maar het meest interessante is dat de bouw van de nieuwe prototypes uitbesteed word door Roding.
Ben je uiteindelijk nog iets wijzer geworden over die lease constructie?

• houthakker
Pierz schreef op dinsdag 25 augustus 2020 @ 15:01:
[...]

Ben je uiteindelijk nog iets wijzer geworden over die lease constructie?
Nee, nog steeds niets gehoord. Ik heb hier helaas ook geen interesse meer in, heb voor nu al een EV voor de deur staan.

Specs

• rookie no. 1
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 19:59
Iemand op de hoogte hoe het staat met de planning voor uitlevering? Voor een reguliere consument duurt het allemaal zo lang...

Wel mooi de tijd om te sparen, maar als ze te lang wachten kunnen ze wel eens te laat zijn t.o.v. concurrentie of simpelweg vergeten worden.

Wij wachten in elk geval nog even, al sparende :)

• Stef87
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 01:44
rookie no. 1 schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 15:16:
Iemand op de hoogte hoe het staat met de planning voor uitlevering? Voor een reguliere consument duurt het allemaal zo lang...

Wel mooi de tijd om te sparen, maar als ze te lang wachten kunnen ze wel eens te laat zijn t.o.v. concurrentie of simpelweg vergeten worden.

Wij wachten in elk geval nog even, al sparende :)
Ik kijk er ook naar uit maar het duurt idd te lang. Batterij is ook “steeds kleiner” tov de concurrentie. De prijsverhoging heeft ook niet geholpen.

Wij hebben als 2e auto ondertussen een Skoda Citigo EV, welke een Sono had kunnen zijn.

Citigo-E, Model 3 SR+ Daikin FTXM & 5kW Monoblock. Ex-Autotechnisch Specialist. www.GewoonDuurzaamAdvies.nl

• houthakker
Ik denk dat het nog steeds een aantal mensen zal aantrekken, vanwege het karakter. Hoewel ik nu al een EV heb, wil niet zeggen dat ik de auto volledig heb afgeschreven. De accu is inderdaad wel een punt, zeker omdat ik de verbruikscijfers nogal optimistisch vind.

Ansich is dit natuurlijk ook een soort van goed nieuws voor de Sion: nieuws: Elektrische 'zonneauto' krijgt in Nederland lagere bijtelling

Andere vraag: zou iemand mede topic-start editor willen worden?

[Voor 6% gewijzigd door houthakker op 18-09-2020 21:00]

Specs

• houthakker
Vandaag een youtube video verschenen, met een hoop info van de zonnepanelen:
YouTube: Solar Electric Vehicles Can Revolutionize The Automotive Industry | ...

Specs

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Sono gaat een samenwerking aan met het Fraunhofer Institute. De eerste stap naar homoliganatie is gezet.
houthakker schreef op vrijdag 18 september 2020 @ 20:59:
Ik denk dat het nog steeds een aantal mensen zal aantrekken, vanwege het karakter. Hoewel ik nu al een EV heb, wil niet zeggen dat ik de auto volledig heb afgeschreven. De accu is inderdaad wel een punt, zeker omdat ik de verbruikscijfers nogal optimistisch vind.

Ansich is dit natuurlijk ook een soort van goed nieuws voor de Sion: nieuws: Elektrische 'zonneauto' krijgt in Nederland lagere bijtelling

Andere vraag: zou iemand mede topic-start editor willen worden?
Voeg mij maar toe.

De accu en laadsnelheid beginnen wel een beetje pijnpunten te worden ja, er is zoveel vooruitgang geboekt qua dichtheid en kosten tov van 2016. Hopelijk passen moderne cellen ook in de gekozen configuratie.

• Unito
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 20:55
De accu en laadsnelheid beginnen wel een beetje pijnpunten te worden ja, er is zoveel vooruitgang geboekt qua dichtheid en kosten tov van 2016. Hopelijk passen moderne cellen ook in de gekozen configuratie.
Goed punt! Hopelijk kan hier nog iets verbeteren. Om competitief te zijn moet dit eigenlijk wel.

[Voor 38% gewijzigd door Unito op 23-10-2020 16:52]

• houthakker
Unito schreef op vrijdag 23 oktober 2020 @ 16:51:
[...]

Goed punt! Hopelijk kan hier nog iets verbeteren. Om competitief te zijn moet dit eigenlijk wel.
Er is natuurlijk nog 1 voordeel; de auto is meer 'open', dus wellicht is er een optie om te upgraden.

Specs

• Pierz
Sono is aan de slag met de prototypes. Ik ben benieuwd of ze volgens planning in november klaar zullen zijn.

https://sonomotors.com/en...totypes-are-taking-shape/

• bvdbos
Manufacturing Update: Prototypes On the Home Stretch
https://sonomotors.com/en...ypes-on-the-home-stretch/

filmpje

Among other things, the high-voltage system was installed in the vehicle and successfully put into operation. One central component of this is the onboard charger, i.e. the device to which all high-voltage components of the vehicle are connected. These include, for example, the high-voltage battery that drives the vehicle and the high-voltage air-conditioning compressor that compresses the refrigerant for the air-conditioning circuit.

Our team has also installed the MPPT Central Unit (MCU). It enables the traction battery to be charged with the energy the Sion generates from the sun. This means that the high-voltage system for the powertrain can also be supplied with energy while driving. If you would like to learn more about this technological miracle, we recommend reading this blog post.

We have also been able to integrate the engine from our partner Continental. These are already the same components as in series production. Continental has supplied the vehicle control unit (VCU) with the necessary software and put it into operation for the first time. The Vehicle Control Unit plays a central role because it operates the vehicle's drive train and coordinates the tasks of various control units.

[Voor 88% gewijzigd door bvdbos op 02-12-2020 18:36. Reden: meer info toegevoegd]

• mk1992
45 miljoen euro aan investering binnengehengeld: https://sonomotors.com/en...n-series-c-funding-round/

Cash is king.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:48

@SonoMotors
Tomorrow is the unveiling of our new prototype at @CES..

Besides the Sion, we will also share the story of Sono Motors and our solar technology. We'll keep you posted.

• bvdbos

• JeroenE
  • Niet online
@bvdbos Hebben ze nog wat interessants gezegd?

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Niets wat je niet al wist. Ze zijn bezig om de PV technologie ook beschikbaar te stellen aan andere fabrikanten en lieten een oplegger met panelen op de zijkant zien. Opzich ziet de huidige integratie er wel strak uit,

• bvdbos
TBH: de huidige integratie ziet er imho minder strak uit dan de eerste prototypes als je kijkt naar de motorkap:
YouTube: YouTube

Maar geen reden om 'm niet te kopen :)

[Voor 5% gewijzigd door bvdbos op 13-01-2021 17:33. Reden: linkje gefixt : zo zie je de motorkap direct]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Ik zit nog steeds op het hekje. Maar dat is meer vanwege nieuwe auto+afschrijving. Maar het idee is zo tof :P

• JeroenE
  • Niet online
Hm, ik had wel even snel door de video heen geklikt, maar ik vind het licht eigenlijk veel te slecht om de auto goed te kunnen zien.

• Megat
Ik denk dat de auto ook nog niet 'af' is endat ze mede daarom de zaak wat donker hebben gehouden. Ze hebben ook weinig details getoond. Dit alles neemt niet weg, dat ik het een prestatie van formaat vind, dat ze het al zover gebracht hebben. Petje af!!

• mk1992
https://twitter.com/lauri.../1349116961339432960?s=21

Specs voor pre-orders

Finally!!

- €21,429 (The Sion costs 25,500 euros including German VAT at market launch.)
- Solar charging 35 km / day
- 255 km battery range
- 50 kW CCS charging
- 11 kW AC bidirectional charging
- 120 kW Motor
- Torque 270 Nm
- Tow Bar 750 kg
- Trunk Volume 650 l

[Voor 10% gewijzigd door mk1992 op 14-01-2021 07:29]

Cash is king.

• bvdbos
mk1992 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:27:

Specs voor pre-orders

Finally!!

- 255 km battery range
- 50 kW CCS charging
- 120 kW Motor
- Torque 270 Nm
- Tow Bar 750 kg
- Trunk Volume 650 l
Volgens mij zijn dit de specificaties die al lang bekend zijn toch? Batterij staat er niet bij dus totaal incl BTW gaat deze toch op 30k uitkomen (had ik al verwacht toen ik 'm bestelde trouwens :) en als het daarvoor lukt dan ben ik al lang blij...)

• mk1992
bvdbos schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:50:
[...]

Volgens mij zijn dit de specificaties die al lang bekend zijn toch? Batterij staat er niet bij dus totaal incl BTW gaat deze toch op 30k uitkomen (had ik al verwacht toen ik 'm bestelde trouwens :) en als het daarvoor lukt dan ben ik al lang blij...)
Batterij zit er wel bij in, want op de webpagina wordt ook een prijs van 16000 zonder batterij genoemd.

Cash is king.

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 22:48
mk1992 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 07:27:

Specs voor pre-orders

Finally!!

- 255 km battery range
- 50 kW CCS charging
- 120 kW Motor
- Torque 270 Nm
- Tow Bar 750 kg
- Trunk Volume 650 l
uit de reacties:
Laurin Hahn
@LaurinHahn
22 u
Wenn du jetzt reservierst, sind etwa 12.700 Menschen vor dir dran und du bekommst deinen in 2023.
Dan moet je wel heel graag een Sono willen. :D

• bvdbos
mk1992 schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 08:48:
[...]
Batterij zit er wel bij in, want op de webpagina wordt ook een prijs van 16000 zonder batterij genoemd.
Helemaal mooi, had ik nog niet gezien. Maar uiteindelijk schat ik toch in dat de auto op 30k neerkomt :)
Carfanatic schreef op donderdag 14 januari 2021 @ 09:41:

Dan moet je wel heel graag een Sono willen. :D
Ik heb 'm drie jaar geleden besteld, als deze eind 2022 geleverd wordt ben ik al blij :) Ik heb meegedaan aan kickstarters die slechter presteerden ;)

• mk1992
De tijd tot levering is nog niet zozeer een punt, een nieuwe auto kopen zonder review (van het eindproduct) is me te riskant. Al blijf ik het concept nauw volgen.

Cash is king.

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 00:01
Ze hebben een video van het nieuwe prototype gemaakt.
Zelf heb ik er even gauw doorheen gescrollt, maar die achterklep zou wel wat verder open mogen. Dat is een hoogte waar je gauw je hoofd aan gaat stoten. :X

• Megat
Beste allemaal,
De frequentie van berichtgeving lijkt mij een beetje omhoog te gaan. Ik vermoed in een poging om de geesten rijp te maken voor de markt introductie.
Het getoonde proto type komt weer dichter bij de werkelijkheid denk ik. Tussen de regels meen ik ook te horen dat men toch denkt aan een wat grotere batterij en ik denk dat dat goed is. Ook is men in overleg of de verticale last van de trekhaak verhoogt kan worden teneinde ook 2 elektrische fietsen te kunnen vervoeren.
Verder lijkt het een echte basic auto te worden zonder de vele veiligheidssystemen die zo zoetjesaan standaard beginnen te worden op elektrische auto's, afgezien van adaptive cruise control.
Persoonlijk spreekt de matte kleur mij totaal niet aan, omdat de auto daar voor mij gelijk aftands mee lijkt.
Ik hoop dat ze vaart kunnen maken met het op de markt brengen, zodat ze niet te laat komen. Er komen per slot van rekening ook andere modellen die betaalbaar gaan zijn, denk bijvoorbeeld aan de Dacia Spring van het Renault concern.

• bvdbos
Adaptive Cruise Control was een foutje, dat zit er niet op.
Persoonlijk vind ik dat wel jammer, hoop tzt wel dat ze een soort van "add-on" ervoor uitbrengen.

Maar veel veiligheids-sytemen zullen verplicht worden komend jaar..

Dacia Spring heeft toch geen zonnepanelen en kan toch niet dienen als huisbatterij?

• Megat
@bvdbos
Bedankt voor de aanvulling en correcties.
Opmerking ten aanzien van de Dacia. Ik denk dat hij in vele opzichten afwijkt van de Sion. Ik doelde eigenlijk meer op de verwachte prijs, die waarschijnlijk veel lager zou worden dan die van de Sion. Hierdoor worden kopers misschien eerder verleid om voor de lagere aanschafprijs te gaan

[Voor 73% gewijzigd door Megat op 19-02-2021 13:58]

• JeroenE
  • Niet online
@bvdbos De Sion kan je ook niet gebruiken als thuisbatterij. Je kan wel losse apparaten op stroom uit de accu laten werken, maar dat is iets heel anders dan aansluiten op een bestaand elektriciteitsnet!

• bvdbos
JeroenE schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 07:09:
@bvdbos De Sion kan je ook niet gebruiken als thuisbatterij. Je kan wel losse apparaten op stroom uit de accu laten werken, maar dat is iets heel anders dan aansluiten op een bestaand elektriciteitsnet!
Vehicle-to-device is (natuurlijk) mogelijk. Ik verbaas me er eigenlijk over dat niet iedere electrische auto deze mogelijkheid heeft. Maar Vehicle-2-Grid (V2G) is eveneens mogelijk.
Dat zal de Sono wel kunnen, zie ondermeer dit bericht en ook dit bericht op twitter maar ook de FAQ. Ook Tweakers heeft dit al genoemd. Tenslotte staat in de recente info-sheet ook:
The Sono app in combination with our bidirectional charging system allows you to discharge the stored energy of your Sion. You decide how much energy you offer to power electrical devices, your home, or share with other electric cars.

[Voor 22% gewijzigd door bvdbos op 20-02-2021 08:30. Reden: meer info toegevoegd]

• JeroenE
  • Niet online
@bvdbos Daar staat toch precies wat ik zeg? Je kan iets aansluiten met een stekker of je kan een andere EV laden. Je kan de Sion niet aansluiten om je huis van stroom te voorzien. Lees maar in de FAQ die je zelf linkt:
Can the Sion supply electricity to my house or appartment?
Yes, technologically speaking, the Sion is able to power a household thanks to the bidirectional charging system. However, there are a few legal restrictions in this area which we don’t have any influence on. We’re currently taking care of the legal requirements for this.
Je kan hem dus niet als huisaccu gebruiken.

Ik geloof best dat ze er mee bezig zijn, maar het is voorlopig dus niet mogelijk. Nog even afgezien van het feit dat ze de auto überhaupt nog niet kunnen leveren, natuurlijk :+

• Pierz
JeroenE schreef op zaterdag 20 februari 2021 @ 08:42:
@bvdbos Daar staat toch precies wat ik zeg? Je kan iets aansluiten met een stekker of je kan een andere EV laden. Je kan de Sion niet aansluiten om je huis van stroom te voorzien. Lees maar in de FAQ die je zelf linkt:

[...]
Je kan hem dus niet als huisaccu gebruiken.

Ik geloof best dat ze er mee bezig zijn, maar het is voorlopig dus niet mogelijk. Nog even afgezien van het feit dat ze de auto überhaupt nog niet kunnen leveren, natuurlijk :+
Ipv van te melden dat het niet kan, lijkt het me nuttiger om te melden dat ze er nog mee bezig zijn en dat het momenteel nog niet mogelijk is.

Zoals jij het beschreef leek het alsof de mogelijkheid uberhaupt niet komt en dat is (vooralsnog) onjuist.

• JeroenE
  • Niet online
@Pierz Ik ben wat dat betreft meer van het principe eerst zien en dan geloven. Er wordt zo veel beloofd, maar of het waar gemaakt gaat worden moet nog maar blijken.

Zelfs al zouden ze de auto morgen daadwerkelijk gaan leveren kan je hem niet als thuisbatterij gebruiken.

Overigens waren de laatste plannen dat je iedere keer als je Sion stroom ging leveren je ook een bedrag (percentage?) aan Sion moest gaan betalen. De exacte details zijn daar ook niet over bekend dus dat is een extra onduidelijkheid of het überhaupt zinnig is om te doen.

• BenEco
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online
Vehicle-to-device / Vehicle-2-Grid, de concurrentie zit ook niet stil: Hyundai IONIQ 5 | Elektrische CUV:

[Voor 7% gewijzigd door BenEco op 26-02-2021 16:11]

2x L/L WP MHI 35ZS-W, L/W WP Panasonic 5 kW WC05H3E5, ZB Q-Solar 380L 10m2 & ZB OEG 150L & 3kW, 3330/3470/2660Wp Zuid, Gasloos sinds 2016, Nissan Leaf 62kWh Tekna, Waterluxe Duo 7, Bluetti 200Max+B230.

• JeroenE
  • Niet online
@BenEco Maar ook dat is dus niet V2G en dus ook niet geschikt om als thuisbatterij te gebruiken.

• bvdbos
JeroenE schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 15:42:
@Pierz
Overigens waren de laatste plannen dat je iedere keer als je Sion stroom ging leveren je ook een bedrag (percentage?) aan Sion moest gaan betalen. De exacte details zijn daar ook niet over bekend dus dat is een extra onduidelijkheid of het überhaupt zinnig is om te doen.
Dit ben ik nergens tegengekomen, heb je hier een bron voor? Gezien de design-filosofie lijkt me dit niet logisch voor de Sono Sion (als het überhaupt al logisch zou zijn voor andere producenten en als het überhaupt al technisch mogelijk zou zijn).

• JeroenE
  • Niet online
@bvdbos Als je de de tweede link in jouw berichtje aan klikt en je scrolt wat naar beneden kom je deze tegen: https://twitter.com/LaurinHahn/status/1181999004562923522

Edit: Het plaatje wat in het bericht zit wat jij direct linkt is wat klein, maar de eerste regel in het vak "Benefits for Sono motors" zegt: "Commision on all energy-transactions carried out by owner"

[Voor 37% gewijzigd door JeroenE op 26-02-2021 20:16]

• bvdbos
Mmm, het lijkt inderdaad wel of hij dat in 2019 bedoelde...
https://twitter.com/Lauri...81930192681541632/photo/1

Maar in verdere communicatie over biSono kom ik dat niet meer tegen:
https://sonomotors.com/en...nology-for-electric-cars/
https://sonomotors.com/en...s/bidirectional-charging/

Dus ik ga ervan uit dat ze dit hebben laten vallen. Maar Sono toch eens op aanspreken, Tillmann Laux is de Program Manager V2G & Energy Services

• JeroenE
  • Niet online
bvdbos schreef op vrijdag 26 februari 2021 @ 20:29:
Maar in verdere communicatie over biSono kom ik dat niet meer tegen:
Nee, maar dat V2G nog niet werkt staat ook ergens ver weg verstopt in die FAQ en zijn ze 'vergeten' te melden in allerlei mooie marketing brochures.

Er staat ook nergens expliciet dat het geen geld kost. Nu zou ik dat normaal niet zo vreemd vinden, want dat je dit gewoon kan doen zonder dat je iemand moet betalen lijkt mij zo voor de hand liggend dat ik er niet eens over had nagedacht dat je de fabrikant er voor zou moeten betalen.

Maar Sono heeft dus expliciet wel gezegd dat ze geld gaan vragen. Als er dan verder niets over staat ga ik er dus wel van uit dat het geld kost. Nu maar hopen dat het geen geld gaat kosten als je in de auto je telefoon gaat laden met de 12V-aansluiting :+

• bvdbos
We zijn niet de enigen die dit een raar verhaal vinden :
https://www.facebook.com/...ermalink/1585479948509387

• P-Rock
  • Laatst online: 21-03 15:11
He, ik dacht dat dit topic over de filmmaker Sion Sono zou gaan.

• JeroenE
  • Niet online
@bvdbos Ik geloof je gelijk, maar wat je wil laten zien is niet openbaar en dus voor bijvoorbeeld mijzelf niet te lezen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• uniquorn
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 26-03 16:49

uniquorn

Wat blijft komt nooit terug

JeroenE schreef op zaterdag 27 februari 2021 @ 07:15:
[...]
Nee, maar dat V2G nog niet werkt staat ook ergens ver weg verstopt in die FAQ en zijn ze 'vergeten' te melden in allerlei mooie marketing brochures.

Er staat ook nergens expliciet dat het geen geld kost. Nu zou ik dat normaal niet zo vreemd vinden, want dat je dit gewoon kan doen zonder dat je iemand moet betalen lijkt mij zo voor de hand liggend dat ik er niet eens over had nagedacht dat je de fabrikant er voor zou moeten betalen.

Maar Sono heeft dus expliciet wel gezegd dat ze geld gaan vragen. Als er dan verder niets over staat ga ik er dus wel van uit dat het geld kost. Nu maar hopen dat het geen geld gaat kosten als je in de auto je telefoon gaat laden met de 12V-aansluiting :+
Zover ik begrepen heb kan je met de Sono-app je Sion "verhuren" dat kan zijn door ride-sharing, totale verhuur van het vehikel, of door je auto als openbare laadpaal de adverteren. In die gevallen ontvangt Sono een deel van de inkomsten voor de bemiddeling die ze regelen.
Als jij gewoon de buurman laat laden zonder tussenkomst van de app, lijkt het me niet dat dat jou geld zal kosten (naders dan de stroom). Als je echter hun commerciële dienst gebruikt om jou kWh's te verkopen en Sono regelt daarvoor het platform... vind ik het niet gek dat ze dan de kosten die zij maken om dat mogelijk te maken (ja met jouw auto) van jou inkomsten afhalen.
Ik vind het een prima idee om het verdienmodel maar deels op de auto te doen en een deel juist in de diensten er omheen geld te verdienen. Wel gewaagd, want dan moet je dus wel de "heilige koe" daadwerkelijk gaan delen op een of meer van deze manieren. Laden van andere auto's zou ik nog wel zien zitten, maar het verhuren/delen van de auto? Ik ben daar in ieder geval nog niet klaar voor.

It's just a donkey

• JeroenE
  • Niet online
@uniquorn Het verhuren van een eigen auto zou ik ook niet doen. Ik geloof ook niet dat je in je 1tje dan goed kan concurreren met bijvoorbeeld verhuurbedrijven. Wat dat betreft geloof ik er ook niet in dat dit iets gaat worden als er zelfrijdende auto's komen die je dan zou kunnen verhuren voor een bepaalde rit. Daar kan je als simpele autobezitter natuurlijk nooit concurreren met bedrijven die er 30 in de aanbieding hebben en de kans veel groter is dat er 1 van hun wel in de buurt is van de potentiële klant.

Ik heb de uitleg hierover blijkbaar gemist, maar ik zie ook niet in hoe iets van Sono handiger/beter/anders zou zijn dan 1 van de apps waar dit nu al kan. Je hebt nu nog Snappcar, maar vroeger had je ook MyWheels (en misschien nog wel andere onder tussen). Dat werkt nu al, met welke auto je dan ook hebt.

Dat delen vind ik dus niet interessant, maar ik ben dus wel benieuwd hoe dat met "stroom verkopen" zou moeten werken. Heb jij een link met meer info?

Als hun iets hebben waardoor het "handig" kan dan kan ik me er (een klein beetje) iets bij voorstellen dat je hun daar dan voor moet betalen. Maar voor je 'eigen' gebruik zou het dus gratis moeten zijn.

Het kan best zo zijn dat jij vandaag het prima vind dat er 10 kWh in je eigen huisaccu wordt gestopt, maar dat je morgen maar 4 kWh wil doen (omdat je verder moet rijden die dag bijvoorbeeld).

Als je zulk soort dingen makkelijk kan instellen in je Sono dan kan je natuurlijk net zo makkelijk 8 kWh aan de buurman verkopen en de betaling met een betaalverzoek (of cash, of Tikkie of wat dan ook) regelen.

Bovendien ben ik reuze benieuwd hoe het dan met de garantie gaat als je een auto hebt die 10k km heeft gereden maar wel heel veel MWh door de accu heeft heen getrokken.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Het is inderdaad een soort van Snappcar, maar het een sluit het ander niet uit natuurlijk. In principe zou je de deel-api(om het maar even eenvoudig te houden) ook aan een andere service kunnen hangen, en zijn dingen als openen op afstand al vanaf het begin ingebouwd en is het geen retrofit.

Qua stroom verkopen, er dezelfde poort op als op een normale laadpaal, dus je kunt hem inzetten als mobiele laadpaal. Uiteraard kun je zelf de parameters opgeven van hoeveel je wilt verkopen, en ja het zal een ietsiepietsie accudegradatie creëren over de levensduur maar daarom krijg je er ook centjes voor.

Anyway, nieuwe filmpjes!

Beetje talking heads promo over hun samenwerkingen:

Sneak preview van het laden met het dak, oa zichtbaar hoe de interface is op het infotaiment system:

En een naar mijn mening iets te hypey vlog, maar goed dat zal wel voor een andere doelgroep bedoeld zijn:

• bvdbos
Niet onbelangrijk, het mailtje van vanmiddag, maandagavond een update over productieplanning:
DEAR COMMUNITY,

We are pleased to personally invite you to a community update. We would like to inform you about our updated schedule, the current development status and our latest progress. The online event is also an opportunity to thank you for your continued support. We are very much looking forward to seeing you all again - even if only virtually!

Your Laurin and Jona
https://www.eventbrite.de...ress-tickets-144974716279

[Voor 9% gewijzigd door bvdbos op 10-03-2021 19:03]

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bvdbos
auw, : levering pas in 2023 (let niet op de rode pijlen)

[Voor 84% gewijzigd door bvdbos op 15-03-2021 20:13]

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Ik moet het nog terugkijken, maar als ze bij deze capaciteit blijven is dat wel jammer denk ik. Met deze range valt opzich te werken, maar hiermee kun je niet echt boven de 50kW laden, en dat is een dealbreaker in 2023.

• JeroenE
  • Niet online
@Erasmo Ik weet niet of die 50kW een dealbreaker zou zijn. Ligt er aan hoe je de auto gebruikt natuurlijk.

Ik zie wel dat een ID3 18% duurder is dan een Sion (maar de range is ook 30% hoger), maar als je het uitsmeert over 5 jaar is dat 'maar' 64 euro per maand duurder. Willen mensen voor dat geringe prijsverschil in een onbekend merk rijden ipv een bekend merk?

Is er ook een plaatje waar ze de TCO berekening hebben uitgelegd? Is dat aanschaf + onderhoudskosten?

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
In principe heb ik aan 250km genoeg maar er zijn dagen dat ik 600+ doe. Heb nu een Leaf waar dat aardig mee gaat maar die heeft wat extra accu gekregen van Muxsan. Toen de Leaf uitkwam was 50kW snelladen de norm maar nu kunnen de laders veel meer aan, en in 2023 helemaal.

Weet iemand waar het online event terug te kijken is?

• JeroenE
  • Niet online
@Erasmo Mijn auto kan met 70kW laden, maar er is geen snellader in Nederland waar dat bij kan omdat die niet meer dan 50kW kunnen leveren (en mijn auto gebruikt dan maar max 45kW ofzoiets).

Ik ben het wel met je eens dat sneller snelladen heel fijn is, maar voor mij is dat dus niet per se een dealbreaker. Dan kan je net zo goed zeggen dat een accu van 35 kWh een dealbreaker is omdat er nu ook auto's op de markt zijn waar 2 tot 3 keer zo veel kWh in zit, laat staan over 2 tot 3 jaar. Als je 3 keer verder kan rijden hoef je ook minder vaak te (snel)laden ;)

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Wat ik bedoel is dat voor dageljks gebruik 35kWh meer dan voldoende is, en dat je daarmee ook prima uit de voeten kan als je ver moet rijden op een dag. Maar als je dan 2-3x aan de snellader hangt is het doodzonde dat de auto slechts met 50kW kan laden terwijl de lader 3-4x snel aan kan.

Waar ik bang voor ben is dat je straks in 2023/2024 een auto krijgt met 2018 techniek. In 2018/2019 hadden ze een mooi spec pakket maar straks heb je een Kona oid voor minder dan een Sion om maar wat te noemen.

Het is een beetje het kickstarter effect, tegen de tijd dat het product geleverd wordt is het niet echt relevant meer. Het zou me niks verbazen als de hele toko binnenkort wordt opgekocht door een grote fabrikant voor de pv techniek. Ik zou best wel graag een PV dak op m'n Leaf willen retrofitten en met hun idee kan dat zonder dat ik stroomlijn inlever :P

Over het batterijpakket, een van de redenen dat het niet groter was is dat het te zwaar en te duur zou worden, maar in zowel energiedichtheid en prijs zijn zulke vorderingen gemaakt dat je dat gewoon mee wilt nemen.

Als je kijkt tussen 2017 en 2020:

En dit is pack based, niet cell based.

• JeroenE
  • Niet online
Erasmo schreef op zaterdag 27 maart 2021 @ 15:47:
Wat ik bedoel is dat voor dageljks gebruik 35kWh meer dan voldoende is, en dat je daarmee ook prima uit de voeten kan als je ver moet rijden op een dag. Maar als je dan 2-3x aan de snellader hangt is het doodzonde dat de auto slechts met 50kW kan laden terwijl de lader 3-4x snel aan kan.
Tuurlijk, maar wat ik bedoel is dat als je accu 3 keer zo groot is geweest je dus helemaal niet had hoeven snelladen als je een keertje wat verder zou willen rijden. Zoals je zelf al aangeeft worden die ook steeds goedkoper; er komen ook steeds meer EV's op de markt die wel meer bereik hebben.
Waar ik bang voor ben is dat je straks in 2023/2024 een auto krijgt met 2018 techniek. In 2018/2019 hadden ze een mooi spec pakket maar straks heb je een Kona oid voor minder dan een Sion om maar wat te noemen.
Toen ze zichzelf presenteerde hadden ze zeker hele mooi specs, maar hoe langer het duurt hoe minder spectaculair die er uit zien. Ze zouden behalve de goede specs toen ook gelijk de goedkoopste zijn, wat natuurlijk ook een mooi voordeel was qua reclame etc. Dat laatste zijn ze al kwijt geraakt, al is het natuurlijk nog wel zo dat hun model wel groter is dan een Dacia Spring of een Renault Twingo.
Ik zou best wel graag een PV dak op m'n Leaf willen retrofitten en met hun idee kan dat zonder dat ik stroomlijn inlever :P
Tja, ik weet nog steeds niet wat ik er nu precies van vindt. Het idee is natuurlijk wel prima. maar ik denk nog steeds dat je er in de praktijk niet heel veel aan zou hebben. Het levert weinig op, zeker als je auto niet de hele dag in de volle zon staat maar ook schaduw heeft van bomen, gebouwen, andere auto's etc.
Als je maar een paar keer per week een ritje maakt is dat misschien wel anders, dus zoals de situatie nu is zou het wellicht wel handig zijn. Maar het ligt er dus heel erg aan hoeveel van die voorgestelde 112km per week je ook daadwerkelijk kan realiseren. Ik ben benieuwd wat de eerste gebruikservaringen daar over zeggen.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 22:31
Dit ziet er toch niet goed uit. Jammer, destijds was dit een leuk project, maar in 2023 is dit echt totaal achterhaald.
Laat ook wel zien hoe snel de ontwikkelingen gaan (y) !

Gebruiken ze nu bij de TCO berekening het uitgangspunt dat er ~6k km per jaar gereden wordt? Dat lijkt me toch niet te kloppen? Dat zijn echt ‘boodschappenwagentje’ afstanden...

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:57
JeroenE schreef op donderdag 18 maart 2021 @ 10:58:
@Erasmo Mijn auto kan met 70kW laden, maar er is geen snellader in Nederland waar dat bij kan omdat die niet meer dan 50kW kunnen leveren (en mijn auto gebruikt dan maar max 45kW ofzoiets).

Ik ben het wel met je eens dat sneller snelladen heel fijn is, maar voor mij is dat dus niet per se een dealbreaker. Dan kan je net zo goed zeggen dat een accu van 35 kWh een dealbreaker is omdat er nu ook auto's op de markt zijn waar 2 tot 3 keer zo veel kWh in zit, laat staan over 2 tot 3 jaar. Als je 3 keer verder kan rijden hoef je ook minder vaak te (snel)laden ;)
Alle Ionity, meerdere Shells en bijna alle Fastned stations kunnen inmiddels >100kW laden. Geen idee naar welke stations jij gaat?

Geen idee of mensen hier heel veel geld in hebben gestoken maar dit is uitstel na uitstel en 2023 is echt heel erg laat. Inmiddels komen er Dacia’s op de markt in die categorie met haast betere specs en nog belangrijker: die zijn wel leverbaar.

[Voor 13% gewijzigd door GeeMoney op 28-03-2021 08:40]

• JeroenE
  • Niet online
GeeMoney schreef op zondag 28 maart 2021 @ 08:39:
Alle Ionity, meerdere Shells en bijna alle Fastned stations kunnen inmiddels >100kW laden. Geen idee naar welke stations jij gaat?
Wel op CCS, maar ik heb een Chademo aansluiting. CCS bestond toen helemaal nog niet. En de Chademo stations zijn overal maximaal 50kW. Nu is het wel zo dat dit destijds ook het maximum was volgens de toenmalige standaard. Mijn auto liep wat dat betreft dus een beetje op de ontwikkelingen voorop. Alleen aan de snellader kant zijn die ontwikkelingen niet verder gegaan en zelfs bij nieuwe Chademo stations blijft het op 50kW hangen. Met CCS kan je op die stations ook maar met 50kW laden, natuurlijk. Dus ik snap het wel, maar het blijft jammer.
Inmiddels komen er Dacia’s op de markt in die categorie met haast betere specs en nog belangrijker: die zijn wel leverbaar.
De Dacia Spring is wel een stuk kleiner en kan 10% minder ver rijden (volgens de WLTP), dus helemaal te vergelijken is het natuurlijk niet. Maar hij is wel bijna 1/3e goedkoper. Bovendien is dat een bekend automerk.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvdbos
Smobbo schreef op zondag 28 maart 2021 @ 08:32:
[...]

Dit ziet er toch niet goed uit. Jammer, destijds was dit een leuk project, maar in 2023 is dit echt totaal achterhaald.
Laat ook wel zien hoe snel de ontwikkelingen gaan (y) !

Gebruiken ze nu bij de TCO berekening het uitgangspunt dat er ~6k km per jaar gereden wordt? Dat lijkt me toch niet te kloppen? Dat zijn echt ‘boodschappenwagentje’ afstanden...
Uitgaande van de grafiek: 255 km op batterijlading plus solar in zes weken. In die 6 weken wordt dus 6x112+255=927 km gereden. Dus ze gaan uit van 8500 km per jaar denk ik. Klopt niet helemaal met de Nederlandse cijfers, hier rijdt een auto 12.500 km per jaar.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• GeeMoney
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:57
JeroenE schreef op zondag 28 maart 2021 @ 08:51:
[...]
Wel op CCS, maar ik heb een Chademo aansluiting. CCS bestond toen helemaal nog niet. En de Chademo stations zijn overal maximaal 50kW. Nu is het wel zo dat dit destijds ook het maximum was volgens de toenmalige standaard. Mijn auto liep wat dat betreft dus een beetje op de ontwikkelingen voorop. Alleen aan de snellader kant zijn die ontwikkelingen niet verder gegaan en zelfs bij nieuwe Chademo stations blijft het op 50kW hangen. Met CCS kan je op die stations ook maar met 50kW laden, natuurlijk. Dus ik snap het wel, maar het blijft jammer.

[...]
De Dacia Spring is wel een stuk kleiner en kan 10% minder ver rijden (volgens de WLTP), dus helemaal te vergelijken is het natuurlijk niet. Maar hij is wel bijna 1/3e goedkoper. Bovendien is dat een bekend automerk.
Chademo is “beperkt” inderdaad.
En de Dacia is natuurlijk en goedkoper en leverbaar. Vooral dat laatste gaat ze de komende 2 jaar klanten kosten.

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
JeroenE schreef op zondag 28 maart 2021 @ 08:51:
[...]

[...]
Sorry maar hier moet ik je toch even corrigeren. Er zijn Chademo stations waar je met meer dan 50kW kan laden maar ze worden amper neergezet, iets met trekken aan een dood paard. Multi-stations waar zowel Chademo als CCS aan hangen kunnen ook verschillende vermogens hebben, mijn lokale Shell lader doet 50kw op Chademo en 150kW op CCS.

Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee