Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
@Erasmo Ik weet dat er ooit 1 in Berlijn heeft gestaan en in Zwitserland. Waar staan nog meer stations waar je sneller kan laden?

Ik kom niet zo vaak bij Shell, maar goed om te weten dat die ook stations hebben waar het sneller kan met CCS. Meestal kom ik bij de 'standaard' stations met 50 kW DC en 43 kW AC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 09-05 18:53
Sono publiceert elke twee weken de staat van ontwikkeling: Stand van zaken ontwikkeling 8.21

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
JeroenE schreef op zondag 28 maart 2021 @ 11:45:
@Erasmo Ik weet dat er ooit 1 in Berlijn heeft gestaan en in Zwitserland. Waar staan nog meer stations waar je sneller kan laden?

Ik kom niet zo vaak bij Shell, maar goed om te weten dat die ook stations hebben waar het sneller kan met CCS. Meestal kom ik bij de 'standaard' stations met 50 kW DC en 43 kW AC.
Sommige Fastneds en Total hebben er een maar die focussen zich vanaf nu op CCS.

Waar jij op doelt zijn deze?
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YLX9scXIQoycL2nncr3PMW_HmGQ=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Cs73zzW83F0ty42SkEEm1Vsa.jpg?f=fotoalbum_large

Alhoewel ze nog prima zijn voor bij de winkel of in de wijk zijn ze voor de snelweg te traag tegenwoordig, daarom worden ze in rap tempo vervangen door 150-350kW laders. Hier gebeurde de omzetting nog in de lader zelf, in de nieuwe laders heb je vaak de omzetters naast de laders staan.

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 11-05 21:05
bvdbos schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:20:
Sono publiceert elke twee weken de staat van ontwikkeling
De frequentie van de berichtgeving is inderdaad veel hoger dan in de voorgaande jaren. Het lijkt mij dat dat goed is, maar dat ik nou echt enthousiast word van de filmpjes is ook weer niet het geval.
Het is jammer dat de markt introductie regelmatig naar achteren geschoven wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Erasmo schreef op zondag 28 maart 2021 @ 15:23:
Sommige Fastneds en Total hebben er een maar die focussen zich vanaf nu op CCS.
Bij Total ben ik nog nooit geweest; bij Fastned kom ik alleen de 50kW variant tegen. Ik heb (4 jaar geleden ofzo) wel eens aan ze gevraagd of ze geen snellere Chademo wilde neerzetten en het antwoord daarop was heel netjes verwoord, maar samen te vatten in het woord: nee.
Waar jij op doelt zijn deze?
Ja zulke, maar je hebt ze ook wel eens van andere merken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 23:14
Megat schreef op zondag 28 maart 2021 @ 16:54:
[...]

De frequentie van de berichtgeving is inderdaad veel hoger dan in de voorgaande jaren. Het lijkt mij dat dat goed is, maar dat ik nou echt enthousiast word van de filmpjes is ook weer niet het geval.
Ik hoop dat ze die Gladys eens uit de jeugdjournaal stand halen.

Wat me wel opviel is dat ze flink aan het werven zijn:
https://sonomotors.com/en/career/

De focus lijkt te liggen op het opschalen naar productie van prototypes naar aantallen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
bvdbos schreef op woensdag 13 januari 2021 @ 11:30:
TBH: de huidige integratie ziet er imho minder strak uit dan de eerste prototypes als je kijkt naar de motorkap:
YouTube: YouTube

Maar geen reden om 'm niet te kopen :)
De afwerking van de zonnecellen is verbeterd... Wat mij betreft mogen deze goed zichtbaar zijn, vraag me af of de afwerking geen verlies in rendement tot gevolg heeft (Sono zegt van niet...)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-t7rEXkK10dU3pynOuo2eRSpNms=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Jrt5utrgZZ4B6sbsUAeDuxYb.jpg?f=fotoalbum_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ny-Zu4aWm4ZcWKmPn21gQ9VwFjQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/pT3ZiU7qHEgSOuwKzjT7e7ky.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Ik heb me geregeld afgevraagd waarom Sono voor de kleur zwart gekozen heeft, mij lijkt dat de auto dan sneller opwarmt. En ik ben niet de enige die zich dat afvroeg... Uit IRL-testen blijkt dat dit helemaal niets uitmaakt, de opwarming vindt voornamelijk plaats via de ramen...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pierz
De kleur is bepaald middels een poll onder degenen die toendertijd een reservering hadden. Ik had ook liever een witte Sion gezien met een duidelijke tekening van PV blokjes, maar helaas.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 11-05 11:26
Big news tomorrow

https://twitter.com/SonoMotors/status/1407700707109658625

Ben benieuwd, grotere en concurrerende accu?

EDIT: via nieuwsbrief al in mn mailbox: 54kWh en kobaltvrij! :>

[ Voor 20% gewijzigd door mk1992 op 24-06-2021 07:23 ]

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Krijg ook net het mailtje. Daarmee wordt ie wel weer aantrekkelijk! En de laadsnelheid iets omhoog naar 75kW!

[ Voor 23% gewijzigd door Erasmo op 24-06-2021 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Ik vind het eerlijk gezegd wel onduidelijk of de prijs nu hetzelfde blijft of niet.

In de faq staat wel nog steeds 25.5k maar ook nog steeds "We will calculate the final price for the battery based on the market rates for battery cells at the time of production.".

Dus het blijft nog steeds (minimaal) anderhalf jaar wachten tot de echte prijs bekend is?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• bvdbos
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/oJ6JXr7BI-YWdeV_4wJzDZ659EE=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/fcSugBHRwBON0dMrVOM8AVTc.png?f=user_large

Ik zie dat de prijzen van accu's in de loop der jaren flink zijn gezakt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
bvdbos schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:13:
Ik zie dat de prijzen van accu's in de loop der jaren flink zijn gezakt...
Tuurlijk, maar in 2018 hebben ze de voorlopige prijs van de accu juist van 4k naar 9.5k verhoogd omdat de prijs van acuu's niet zo snel was gedaald als zij hadden gedacht.

Ze zouden nu net zo goed zouden kunnen zeggen: de prijs wordt weer 4k (of desnoods 5k) voor degene die een 35kWh accu willen ipv een 54kWh.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Ze gaan 19 kWh omhoog in capaciteit, maar er komt ongeveer 80 km bereik bij zo te zien. Dat klinkt niet alsof het erg efficiënt is.
Ik ga het nog wel bij m'n Ioniq, die ik al anderhalf jaar heb, houden de komende jaren denk ik...

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Li-Po mag minder ver opladen dan Li-ion, daar zal het wel mee te maken hebben...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
bvdbos schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 12:29:
Li-Po mag minder ver opladen dan Li-ion, daar zal het wel mee te maken hebben...
Ze gaan naar LFP, niet naar LiPo.
EV’s gebruiken sowieso maar een gedeelte van de theoretische capaciteit omdat dit de levensduur (extreem) verbeterd. Kan zijn dat dit voor de nieuwe chemistry nóg ietsjes conservatiever moet zijn qua max laad- en ontlaadvoltage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
JeroenE schreef op donderdag 24 juni 2021 @ 11:31:
[...]
Tuurlijk, maar in 2018 hebben ze de voorlopige prijs van de accu juist van 4k naar 9.5k verhoogd omdat de prijs van acuu's niet zo snel was gedaald als zij hadden gedacht.

Ze zouden nu net zo goed zouden kunnen zeggen: de prijs wordt weer 4k (of desnoods 5k) voor degene die een 35kWh accu willen ipv een 54kWh.
Ik denk dat 2 batterijen een beetje voorbij gaan aan hun ideolgie om de auto in 1 versie uit te brengen om kosten te drukken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Pierz schreef op vrijdag 25 juni 2021 @ 11:14:
[...]

Ik denk dat 2 batterijen een beetje voorbij gaan aan hun ideolgie om de auto in 1 versie uit te brengen om kosten te drukken.
Je hebt daar gelijk in maar ik schat zo in dat je op termijn kan kiezen tussen die twee batterijen en middels een software-switch e.e.a. kan instellen (of dat dit automagisch gaat via de charge-controller van het accupack....)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ookhoi
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 06:44
Voor TS:

- Kleur: Wit -> Zwart
- Accu 35 kWh -> 54kWh
- Laden: CCS: 50 kW (30 Min) -> 75kW (1h)
- Type 2: 11 kW AC (3.5 h) -> (5h)
- SchuKo: 3,7 kW (13 h) -> (15h)
- Bereik 255 km WLTP -> 305km (wltp?)
- Gewicht: ~1400Kg -> 1730kg
- Trekgewicht: 750 kg -> 750kg ongeremd

Bron: https://sonomotors.com/en/faq/

[ Voor 3% gewijzigd door ookhoi op 04-07-2021 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boncholio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 21-11-2022
Na de update is dit een zeer interessante wagen. Ik overweeg hem te pre-orderen.
Dat kost 500€ maar die kan je terugkrijgen als je er bij de start van de productie voor opteert, toch?
Ik merk ook op dat er in België amper interesse is in deze wagen. In Nederland zijn er veel meer pre-orders.

Op vlak van veiligheid heb ik nog wel wat vragen.
En ook hoe groot is de koffer met neergeklapte zetels? Kan er makkelijk een fiets in bijvoorbeeld?

Je moet blijkbaar de wagen zelf gaan halen aan de fabriek in Zweden? Dat is niet praktisch :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Met achterbank naar beneden zou deze 160 lang zijn, net paar cm te kort voor mij om languit in te liggen. Nu zou de wagen 18 cm langer worden (van 4290 naar 4470) : wijzigingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
Boncholio schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:44:
Na de update is dit een zeer interessante wagen. Ik overweeg hem te pre-orderen.
Dat kost 500€ maar die kan je terugkrijgen als je er bij de start van de productie voor opteert, toch?
Ik merk ook op dat er in België amper interesse is in deze wagen. In Nederland zijn er veel meer pre-orders.

Op vlak van veiligheid heb ik nog wel wat vragen.
En ook hoe groot is de koffer met neergeklapte zetels? Kan er makkelijk een fiets in bijvoorbeeld?

Je moet blijkbaar de wagen zelf gaan halen aan de fabriek in Zweden? Dat is niet praktisch :o
Daar is de prijs dan ook naar, ik ga er van uit dat je hem tegen meerprijs wel kunt laten verschepen naar NL.

Je kunt inderdaad de 500 euro terug krijgen als je het koopcontract aangeboden krijgt. Tot die tijd staat het geld vast en loop je een risico op faillissement.

In de originele plannen kon dacht ik de passagierstoel ook plat gelegd worden, waardoor een fiets wel zou moeten passen. Als het gaat om een sportfiets waar je snel even het voorwiel uit wipt moet het zowieso makkelijk lukken.

[ Voor 7% gewijzigd door Pierz op 13-07-2021 13:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
Boncholio schreef op donderdag 8 juli 2021 @ 22:44:
Eerder is in ieder geval geen probleem. Ikzelf had een pre-order maar ivm financiële situatie wilde ik hem vervroegd al annuleren. Kreeg netjes het bedrag in een week teruggestort. Dit was een half jaar geleden ongeveer.

Denk, misschien prettig om te weten :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpongeRob
  • Registratie: Oktober 2009
  • Niet online

SpongeRob

Nachtmerries zijn ook dromen..

Nivve schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 10:18:
[...]

Eerder is in ieder geval geen probleem. Ikzelf had een pre-order maar ivm financiële situatie wilde ik hem vervroegd al annuleren. Kreeg netjes het bedrag in een week teruggestort. Dit was een half jaar geleden ongeveer.

Denk, misschien prettig om te weten :9
Hoe heb je dat voor elkaar weten te krijgen, ik heb mijn pre-order ruim een jaar geleden proberen te annuleren omdat ik al een andere EV heb gekocht en dat wilden ze toch echt niet doen.... 8)7

"Never wrestle with a pig – it gets mud all over you and the pig likes it."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
SpongeRob schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:10:
[...]

Hoe heb je dat voor elkaar weten te krijgen, ik heb mijn pre-order ruim een jaar geleden proberen te annuleren omdat ik al een andere EV heb gekocht en dat wilden ze toch echt niet doen.... 8)7
Ik dacht dat dat alleen mogelijk was voor een bepaalde periode na de prijsverhoging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nivve
  • Registratie: Februari 2016
  • Niet online
SpongeRob schreef op woensdag 14 juli 2021 @ 17:10:
[...]

Niets bijzonders, ik mailde ze en ze maakte het in orde. Ik was een van de oorspronkele backers, dus kan op zich zijn dat dat veranderd is bij latere pre-orders.
Maar daar heb ik geen weet van, dus ik nam aan (misschien onterecht) van niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Pierz Net doen alsof je neus bloed en nog een keer proberen te annuleren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pierz
JeroenE schreef op donderdag 15 juli 2021 @ 08:42:
@Pierz Net doen alsof je neus bloed en nog een keer proberen te annuleren?
Ik laat de mijne gewoon staan hoor, misschien leuk voor mn ouders. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake
  • Laatst online: 11-05 18:37

XanderDrake

Build the future!

bvdbos schreef op zondag 13 juni 2021 @ 08:54:
Ik heb me geregeld afgevraagd waarom Sono voor de kleur zwart gekozen heeft, mij lijkt dat de auto dan sneller opwarmt. En ik ben niet de enige die zich dat afvroeg... Uit IRL-testen blijkt dat dit helemaal niets uitmaakt, de opwarming vindt voornamelijk plaats via de ramen...
Ik denk dat het ook te maken heeft met stijl. De zonnepanelen zijn sowieso zwart, zo is het meer in balans?
Ook in de winter, waar veel elektrische autos energie moeten pompen in verwarming, heeft de zwarte kleur een voordeel.

Ik had ook verwacht dat de Sono vaperware zou blijven, maar de laatste updates klinken heel concreet. Als deze prijs aangehouden kan blijven worden is het een hele aantrekkelijke auto. Vooral als je niet veel auto rijdt en niet thuis kan opladen zijn de zonnepanelen vrij handig; vijf dagen in de zon en je kan makkelijk 50-100km extra rijden zonder te betalen.
Gezien de lange levensduur die elektrische auto's lijken te hebben, zullen de zonnepanelen op termijn veel kW produceren :)

Hephaestus: Xeon 2680 v2 - 64GB ECC Quad - WD Blue 3D 1TB
Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index
Agon:Valve Steam Deck 64GB
Non scholae sed vitae discimus Seneca

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
XanderDrake schreef op vrijdag 3 september 2021 @ 18:12:
[...]
Ik had ook verwacht dat de Sono vaperware zou blijven, maar de laatste updates klinken heel concreet. Als deze prijs aangehouden kan blijven worden is het een hele aantrekkelijke auto. Vooral als je niet veel auto rijdt en niet thuis kan opladen zijn de zonnepanelen vrij handig; vijf dagen in de zon en je kan makkelijk 50-100km extra rijden zonder te betalen.
Gezien de lange levensduur die elektrische auto's lijken te hebben, zullen de zonnepanelen op termijn veel kW produceren :)
Ik heb naast mijn bestelling ook een stapeltje aandelen, andere mensen hier ook?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
Ik voorzie een volgend project voor Sono :)
https://www.ed.nl/auto/de...zelfvoorzienend~aa41bb1f/

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Carfanatic
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 11-05 21:57

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10:04

Proton_

Moderator Wonen & Mobiliteit 

Team Welles

Nu het allemaal wat concreter is geworden, toch maar twee jaar na de proefrit een preorder gedaan :)
Het matzwart plastic is een feature, elke 3dprinter kan nu de deukjes die mijn vrouw er in gaat rijden verhelpen.
(deze week voor het eerst in zeven jaar getankt, de leenauto van het schadebedrijf. Was niet leuk.)

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Ik word hier wel blij van. Heel concreet, simpel, functioneel, niet duur. 11KW bidirectional charging! V2H right here, beter nog dan de Honda IONIQ 5!
Die sharing app! Ideaal, je kan hem goedkoop uitproberen en als het echt lekker gaat dan haal je er zelf een en sluit je het aan op je zonnepanelen thuis 8)

Virtualis: Ryzen 3700X - 16GB DDR4 - Gigabyte 1080 Ti OC - Sandisk 2TB - Valve Index

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efari
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 27-11-2024
De ionoq 5 is van Hyundai ;)
Die sharing app! Ideaal,
Er zijn al voldoende auto-deel-services vind ik.
Ik zit eigenlijk niet te wachten op een toekomst waar elke fabrikant zijn eigen dienst uitbrengt, dan moet je als klant op den duur 30 verschillende apps staan hebben :N

[ Voor 1% gewijzigd door efari op 16-10-2021 10:58 . Reden: Smilies ipv Emoji ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

efari schreef op zaterdag 16 oktober 2021 @ 10:51:
[...]

De ionoq 5 is van Hyundai ;)
oh ja :+
[...]

Er zijn al voldoende auto-deel-services vind ik.
Ik zit eigenlijk niet te wachten op een toekomst waar elke fabrikant zijn eigen dienst uitbrengt, dan moet je als klant op den duur 30 verschillende apps staan hebben :N
Niet als je zelf de auto wilt verhuren, daar is minder keuze in.
Voor mij wordt het dan simpel, de Sono app en een backup; een grote dienst zoals greenwheels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
Sono Motors Files Registration Statement for Proposed Initial Public Offering

Sono Group N.V. (parent company to “Sono Motors GmbH”, “Sono Motors” or the “Company”) today announced that it has publicly filed a registration statement on Form F-1 with the U.S. Securities and Exchange Commission (the “SEC”) for an initial public offering (IPO) for its common shares. The amount of shares to be offered and the price range for the proposed offering have not yet been determined. Sono Motors intends to list its common shares on the Nasdaq Global Market under the ticker symbol “SEV”.
https://sonomotors.com/en...-initial-public-offering/
Snel even wat geld ophalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
was toch al lang bekend dat dit zou gebeuren. Sono heeft ook een Nederlandse NV.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
De Sonocommunity-site mag nu niets meer plaatsen voorolopig... Maar de FB-groep mag dit wel. Laatste bericht:

Fijne zondag. Vandaag kijken we naar het nieuws waar velen op hebben gewacht:
Wij hebben een aanvraag ingediend om onze gewone aandelen op Nasdaq te noteren onder het symbool "SEV".

Sono heeft een aanvraag ingediend om haar gewone aandelen op NASDAQ te noteren onder het symbool "SEV".
Sono zal dit jaar - als alles goed gaat - als Sono Group N.V. naar de NASDAQ gaan om de fondsen te werven voor de serieproductie van de Sion! De geruchten waren er al sinds het begin van het jaar, nu is het uit. Helaas is een van de regels dat Sebastian ons de komende weken niets mag vertellen, omdat hij als gekozen lid van de adviesraad ook een officiële functie bij Sono heeft. Niettemin proberen wij (Asti en Andreas) wat licht op de zaak voor u te werpen. Om dit te doen, hebben we de aanvraag bij de SEC doorgenomen... De hele 300 of zo pagina's van de prospectus! Het is een soort bijsluiter voor de IPO, dus er staat ook in wat er mis kan gaan, dat je niet te geïrriteerd mag raken, dat moet er in staan. In de Verenigde Staten moet u ook in de gebruiksaanwijzing schrijven dat u honden niet in de magnetron mag drogen.
Hier vindt u alles wat openbaar is, er is ook een samenvatting aan het begin:
https://www.sec.gov/Archi...23/tm212911-7_f1.htm#tATP

Intussen zijn er ook de eerste berichten over de beursgang, wij zullen het laatste nieuws verzamelen onder de speciaal daarvoor aangemaakte thread om het overzicht te bewaren:
https://electrek.co/2021/...to-list-on-nasdaq-as-sev/
https://www.finanznachric...r-sec-eingereicht-397.htm
https://www.gadgetsnow.co.../articleshow/87224320.cms

+++ MASTERPLAN 4T +++
Sono heeft de laatste maanden veel huiswerk gedaan:

Tijdlijn: Het tijdschema werd herzien, het uitstel tot 2023 was niet leuk, maar noodzakelijk en heeft de ruimte gegeven voor de volgende belangrijke aanpassingen.
Technologie: De belangrijkste gegevens van de Sion werden aangepast, de grotere batterij maakt een bereik van meer dan 255 km mogelijk, meer dan 300 km is waarschijnlijk mogelijk. Delen van de Sion moesten opnieuw worden ontworpen om te voldoen aan de eisen voor een latere homologatie dan oorspronkelijk gepland (zodat we nu ADAS, achteruitkijkcamera, meer kreukelzone, enz. krijgen).
Doel: 250.000 Sions moeten worden gebouwd: Dat klinkt veel, maar in verhouding tot de totale markt is het weinig. De zonnetechnologie wordt bovendien in licentie gegeven aan derden om de voorsprong te behouden en verdere inkomsten te genereren.
Transparantie: Zelfs de individuele ontwikkelingsteams rapporteren over hun werk in de Sprint rapporten. En met de beursgang worden de financiën ook heel transparant.

Dit waren allemaal voorwaarden om nu de volgende problemen aan te pakken.

+++ WAAROM PUBLIEK GAAN? +++
Volgens de tot dusver meegedeelde stand van zaken zal er ruim 250 miljoen nodig zijn voor serieproductie. Daarbuiten zeker nog meer, zoals het SEC-document suggereert. Er moet nieuw geld in de schatkist zitten. De 50 miljoen van Robur (het Zweedse fonds; eind 2020) hebben al geholpen, maar dat is natuurlijk niet genoeg. Met de beursgang komen de ontbrekende fondsen, zodat de volgende grote fase kan worden aangepakt.
Het voordeel is ook dat als Sono later weer geld nodig heeft, zij meer aandelen kunnen uitgeven.

+++ WAT GEBEURT ER NU? +++
Momenteel is de IPO geregistreerd. Dit betekent dat de accountants alle controles hebben voltooid, dat de SEC (de toezichthoudende autoriteit van de effectenbeurs) een eerste onderzoek heeft verricht en de aanvraag heeft aanvaard. Nu zal de dag bepaald worden waarop Sono dan officieel "genoteerd" wordt.
Voor Sono (en zijn adviesraad) begint nu de "stille periode": Sono moet zijn communicatie zo goed als volledig stopzetten, zodat de status die is ingediend en wordt onderzocht, ook de status is waarbij het bedrijf naar de beurs gaat. En dan komt - hopen we dit jaar - de grote dag waarop Sono-aandelen voor het eerst op de beurs worden verhandeld.
Als u meer wilt lezen over de voorschriften van de "stille periode", kunt u dat hier doen:
https://www.investopedia.com/terms/q/quietperiod.asp

+++ WAAROM NEW YORK? +++
NASDAQ is DE beurs voor tech start-ups. Velen herinneren zich nog de "Neuer Markt" in Duitsland en het Telekom-aandeel, de omgeving is hier gewoon veel moeilijker. NASDAQ is het platform bij uitstek. Bovendien brengt een beursgang in de VS natuurlijk zichtbaarheid buiten de grenzen van Europa, wat ook belangrijk is. Sono zelf blijft een naamloze vennootschap in München.

+++ GEEN SPATIE +++
Er is vaak geschreven dat Sono naar de beurs gaat via een "omgekeerde fusie" met een beursgenoteerde shell (SPAC) via de "achterdeur", om het zo maar te zeggen. Dat is niet het geval. Het is een normale IPO. In de afgelopen maanden hebben accountants alles onder de loep genomen, rapporten en prospectussen opgesteld. Zonder SPAC is het ook veel transparanter. Of omgekeerd: een normale beursgang biedt de grootst mogelijke transparantie. Dit is volledig in ons belang en in het belang van beleggers en kopers van aandelen.
Sono creëert voor de beursgang nieuwe aandelen die op de beurs kunnen worden gekocht en het geld vloeit rechtstreeks naar de nieuwe onderneming (niet naar de oude aandeelhouders van de GmbH).

+++ MEERDERHEID +++
Na de beursgang zijn de oprichters, met name Laurin en Jona, blijkbaar van plan om de meerderheid te blijven houden. De oprichters bereiken dit door aandelen met meervoudig stemrecht te creëren. Dit maakt het onmogelijk dat een "vijandige overname" plaatsvindt door iemand die de aandelen opkoopt. Er zijn ook lock-upperioden voor de verkoop van aandelen door bestaande aandeelhouders.
Dit wordt uitvoerig toegelicht in het SEC-document op blz. 153 (Anti-overnamebepalingen).

+++ MOET IK AANDELEN KOPEN? +++
Niemand mag hier aandelen aanbevelen. Na de beursgang zult u de aandelen normaal kunnen verhandelen. Wat belangrijk is: De koers van het aandeel zal sterk schommelen na de beursgang, Sono is een start-up. Er zullen mensen zijn die wedden op dalende koersen (shorten) en opzettelijk een slechte stemming creëren omdat zij daar geld aan verdienen. En er zullen mensen zijn die opzettelijk een goed sentiment creëren, zodat hun aandelen omhoog gaan. In het geval van Tesla waren er sommigen die al vroeg aandelen kochten en hun Tesla alleen uit de winst betaalden. Alle richtingen zijn mogelijk, tot totale mislukking aan toe (dit wordt ook vermeld op blz. 52 van het SEC-document). Dit moet duidelijk zijn voor iedereen die aandelen koopt.
Tot nu toe hebben we veel discussie gehad hier in de gemeenschap en daarbuiten met fanboys en haters, dit zal een heel nieuwe kwaliteit krijgen. Kritiek op en lof voor Sono in de afgelopen jaren kwam voor de meesten uit het hart, het was eerlijke kritiek en oprechte lof zonder bijbedoelingen. Nu zullen we nieuwe critici en lofuiters zien, met financiële belangen!
Eén ding is belangrijk: Sono krijgt het geld op het moment dat de aandelen worden uitgegeven. Als de aandelenkoers daarna daalt of stijgt, heeft dat geen directe gevolgen meer voor Sono. Dus geen paniek. Natuurlijk is een hoge aandelenkoers beter als Sono weer geld nodig heeft en nieuwe aandelen uitgeeft. Maar het is niet zo dat als de koers van het aandeel daalt, de rekening plotseling leeg is en alles tot stilstand komt. Het blijft spannend om te zien hoeveel geld er wordt opgehaald.

+++ SONO PUNTEN +++
Degenen die Sono-punten hebben, kunnen volgens ons voorzichtig blij zijn. Het zou kunnen dat de waarde een zeer goede bijdrage levert aan de aankoop van Sion. Belangrijk: Punten worden alleen toegekend als je de auto ook daadwerkelijk meeneemt! Sono zal mettertijd zeker de details uitleggen. Voor degenen die niet weten wat Sono-punten zijn: Toen de tweede crowdfundingcampagne liep, was er één Sono-punt voor elke reservering die al was gemaakt en vastgehouden. Boosters kunnen meer punten krijgen. De oprichters droegen grote delen van hun toekomstige winsten uit de aandelen over aan de puntenpool. De exacte, juridisch waterdichte regeling van de punten moet nog worden vastgesteld.

+++ SEEDRS +++
Volgens de informatie op Seedrs zullen de aandelen in de loop van een beursgang worden omgezet in aandelen en bij Seedrs worden gedeponeerd. U kunt ze ook overdragen in uw eigen depot, maar dit kost een vergoeding.

+++ BROADWAY +++
Gaan Laurin en Jona nu als miljonairs naar Broadway? Nee. Bij een IPO worden nieuwe aandelen gecreëerd en uitgegeven. Het verse geld stroomt het bedrijf binnen. Op papier hebben de aandelen van Jona en Laurin natuurlijk een hoge waarde, maar het wordt pas geld wanneer de aandelen worden verkocht. En bij verkoop zijn er ook nog de Sono-punten, waaraan een aanzienlijk deel van de opbrengst zal worden uitgekeerd.
De kolom hier is veel te klein om dat in detail uit te leggen. Maar we hebben nog tijd tot de Sion arriveert. Beetje bij beetje zal er zeker meer duidelijkheid komen van de kant van Sono.

+++ WAT GEBEURT ER NU? +++
Sono is nog niet klaar, het is een aankondiging. Een beursgang kan nog steeds worden geannuleerd of uitgesteld. Juichen is pas gepast als de IPO heeft plaatsgevonden.
Als de fondsen er eenmaal zijn, gaat het erom de productie op te bouwen. Maar het gaat er ook om te laten zien dat een nieuw soort mobiliteit mogelijk is en dat innovatie niet alleen in de VS en China mogelijk is, maar ook vanuit het centrum van Europa. Het gaat erom of een "underdog" met een goed idee een kans maakt tegen grote bedrijven in een zo kapitaalintensieve sector als de automobielindustrie. Sono en de gemeenschap (de een sterker, de ander minder) hebben hier vanaf het begin voor gevochten. Met ups en downs.

Wij als gemeenschap gaan nu samen een nieuwe fase in. Er zullen nog steeds tegenslagen zijn, maar ook veel mooie momenten. Als gemeenschap zitten we op de eerste rij, en we kijken ernaar uit om samen met u als gemeenschap verder te gaan op deze weg, samen met Sono.

+++ Leuk weetje +++
Iedereen is momenteel van streek over de brandstofprijzen. Alles wordt duurder... zelfs de Sion!
Wie goed kijkt, vindt op pagina 103 dat de prijs van de Sion zal stijgen van € 21.400 netto tot € 23.900 netto - of € 28.441 bruto in Duitsland - voor wie te laat bestelt. Te laat betekent dat zodra er 15.000 voorbestellingen zijn geplaatst, de volgende koper meer zal betalen.

In die zin - nog een prettige zondag. Het maakt niet uit wat voor weer het buiten is - vandaag IS een mooie zondag.

Sebastian's wekelijkse wensen worden graag gedeeld:
Blijf gezond.

[ Voor 3% gewijzigd door bvdbos op 24-10-2021 10:00 . Reden: opmaak en linkjes bijgewerkt ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@bvdbos Het meest opmerkelijk nieuws vind ik nog dat er blijkbaar minder dan 15k pre-orders zijn. Ik weet niet waarom, maar ik had gedacht dat dit veel hoger was.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
JeroenE schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 07:37:
@bvdbos Het meest opmerkelijk nieuws vind ik nog dat er blijkbaar minder dan 15k pre-orders zijn. Ik weet niet waarom, maar ik had gedacht dat dit veel hoger was.
Sono houdt het zelf bij op de website : 14000 op 1 september
Als je dat vergelijkt met andere fabrikanten die nog geen producten maken, dan is dat niet zo raar.
https://www.cnet.com/road...dan-production-preorders/
Of van een bestaande fabrikant die al aan het produceren is:
https://www.electrive.com...orders-for-the-mustang-e/

[ Voor 10% gewijzigd door bvdbos op 26-10-2021 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nP-17iQXbf4cqjgJlLSQg05Vzbo=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/GaJEL6RDb96xvufw1sI6e65M.jpg?f=fotoalbum_large

Begint wel lachwekkend te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Hoezo? Ze hebben ons de wagen toegezegd voor 25.500 maar eigenlijk zou deze inmiddels 28.500 moeten zijn door allerlei extra eisen die inmiddels aan auto's gesteld worden. Alleen : Sono heeft ze toegezegd voor 25.500 en wil de backers niet tekort doen. Ik vind het wel netjes...

[ Voor 52% gewijzigd door bvdbos op 26-10-2021 17:08 . Reden: wat toegelicht ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
bvdbos schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:06:
[...]

Hoezo? Ze hebben ons de wagen toegezegd voor 25.500 maar eigenlijk zou deze inmiddels 28.500 moeten zijn door allerlei extra eisen die inmiddels aan auto's gesteld worden. Alleen : Sono heeft ze toegezegd voor 25.500 en wil de backers niet tekort doen. Ik vind het wel netjes...
Ik vraag mij af wie de Sion gaat preorderen voor €28,5k en levering >2023.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
Carfanatic schreef op dinsdag 26 oktober 2021 @ 17:36:
[...]
Ik vraag mij af wie de Sion gaat preorderen voor €28,5k en levering >2023.
Als productie eenmaal (bijna) opgestart is dan is €28.5k nog steeds een heel goede prijs voor wat je krijgt... Een trekhaak, veel binnenruimte en zonnecellen om maar wat dingen te noemen... Dus er zullen dan veel meer pre-orders komen...

[ Voor 6% gewijzigd door bvdbos op 26-10-2021 17:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgoth924
  • Registratie: Maart 2020
  • Laatst online: 11-05 20:17
Ik en een paar bekenden van me volgen de ontwikkeling van de sion sinds ongeveer een jaar. Open source, beetje rijbereik erbij als je op de (zonnige) camping staat, ruime koffer, trekhaak, spreekt allemaal aan ...
Paar dagen geleden een mailtje van sono met de aanbieding om nog snel te preorderen, je wil toch geen € 3.000 mislopen!

Dat doen we dus niet, al heb ik wel even op de wip gezeten, want het ding is razend interessant voor ons, mocht ie er eenmaal komen.

Een auto bestellen zonder proefrit (van een productie-exemplaar) zal ik niet gauw doen, ik wil het ding in het echt zien, voelen, ruiken, inspecteren ...

Ook stel ik mijn vragen bij de aankoop; sono motors heeft bij mijn weten geen Belgische importeur, hoe geraakt een aangekochte sion (op papier in Duitsland?), in België op de weg? Zelf invoeren? Doet Sono motors dit?

De auto zelf gaan ophalen in Zweden is een leuke uitdaging, lijkt me. Er is een station in het dorp, dus de heenrit doe je met de trein. Terug naar huis rijden met hopelijk de juiste laadpaalpasjes op zak. Moet je wel je nummerplaat al hebben, verzekering in orde etc. . Kort roadtripje, beetje sightseeing onderweg ...

Ik gun het ze van harte en hoop dat ze er komen en de productie- verkoopfase halen, maar van mij krijgen ze voorlopig geen geld. Dat helpt de zaak natuurlijk niet vooruit, besef ik wel.

If it doesn't fit, you'll need a bigger hammer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
morgoth924 schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 16:19:
Ik en een paar bekenden van me volgen de ontwikkeling van de sion sinds ongeveer een jaar. Open source, beetje rijbereik erbij als je op de (zonnige) camping staat, ruime koffer, trekhaak, spreekt allemaal aan ...
Paar dagen geleden een mailtje van sono met de aanbieding om nog snel te preorderen, je wil toch geen € 3.000 mislopen!
Het ging zo snel dat ze er 1000 extra doen tegen de oude prijs zag ik in de mail....
Dat doen we dus niet, al heb ik wel even op de wip gezeten, want het ding is razend interessant voor ons, mocht ie er eenmaal komen.

Een auto bestellen zonder proefrit (van een productie-exemplaar) zal ik niet gauw doen, ik wil het ding in het echt zien, voelen, ruiken, inspecteren ...
Daarom ben ik vorig jaar ook een keer omgereden toen ik in Duitsland was, even bij Sono langs om de auto in het echt te zien :)
Ook stel ik mijn vragen bij de aankoop; sono motors heeft bij mijn weten geen Belgische importeur, hoe geraakt een aangekochte sion (op papier in Duitsland?), in België op de weg? Zelf invoeren? Doet Sono motors dit?

De auto zelf gaan ophalen in Zweden is een leuke uitdaging, lijkt me. Er is een station in het dorp, dus de heenrit doe je met de trein. Terug naar huis rijden met hopelijk de juiste laadpaalpasjes op zak. Moet je wel je nummerplaat al hebben, verzekering in orde etc. . Kort roadtripje, beetje sightseeing onderweg ...
Ze hebben aangegeven dat ze wagens in Duitsland afgeleverd worden, de boottocht of reis via Denemarken hoef je niet zelf te doen. En verder : dat zien we tegen die tijd wel, importeren van een Europees goedgekeurde wagen zal niet zo ingewikkeld zijn als een boel mensen dat doen. Standaardformuliertje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
De contracten voor de productie zijn nog niet getekend, daarvoor moet er eerst geld zijn. Dus de beursgang is nodig om de productiecontracten te kunnen tekenen. Bron : saabblog

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

bvdbos schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 07:11:
De contracten voor de productie zijn nog niet getekend, daarvoor moet er eerst geld zijn. Dus de beursgang is nodig om de productiecontracten te kunnen tekenen. Bron : saabblog
Joh. In dat geval zullen ze waarschijnlijk eerder dan later IPOen. Gaan jullie instappen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgoth924
bvdbos schreef op donderdag 28 oktober 2021 @ 21:15:
Daarom ben ik vorig jaar ook een keer omgereden toen ik in Duitsland was, even bij Sono langs om de auto in het echt te zien :)
Daar heb ik ook interesse in, zullen nog wel kansen toe komen. Is nog steeds geen productie-exemplaar, dus zou mijn behoefte (willen zien wat ik daadwerkelijk ga kopen) niet volledig dekken, maar wel zeer interessant zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Wat bedoel je precies met open source? Ik heb nog niet eerder gehoord dat alle broncode van software die in de auto wordt gebruikt openbaar zou worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgoth924
Dat heb ik een beetje verkeerd verwoord, bedoel niet de broncode van software, maar het beschikbaar stellen van reparatiehandleidingen, afmetingen of zelfs technische tekeningen van onderdelen die eventueel zelf te maken zijn etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter

Ik gun het ze van harte en hoop dat ze er komen en de productie- verkoopfase halen, maar van mij krijgen ze voorlopig geen geld. Dat helpt de zaak natuurlijk niet vooruit, besef ik wel.
Je zou eventueel een pre-order kunnen doen en voor €250 wel alvast een plekje in de rij reserveren tegen de goedkopere prijs. Mocht je later van gedachten veranderen dan kun je het altijd nog aan iemand anders overdragen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efari
Erasmo schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 09:53:
[...]

Je zou eventueel een pre-order kunnen doen en voor €250 wel alvast een plekje in de rij reserveren tegen de goedkopere prijs. Mocht je later van gedachten veranderen dan kun je het altijd nog aan iemand anders overdragen.
het laagste bedrag waarvoor je kan pre-orderen lijkt €500 (en daarmee krijg je de 4 wielen :+ )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efari
by the way:
ze zitten al aan 15000 pre-orders. de actie gaat nog door tot 16000 of tot 15 november
https://twitter.com/SonoM.../1453710316852895751?s=20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Ah dan is dat ook weer omhoog gegaan, dat wist ik niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
XanderDrake schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 07:17:
[...]

Joh. In dat geval zullen ze waarschijnlijk eerder dan later IPOen. Gaan jullie instappen?
Is al ingezet
Sono Motors Files Registration Statement for Proposed Initial Public Offering

MUNICH, Germany – 22 October 2021 – Sono Group N.V. (parent company to “Sono Motors GmbH”, “Sono Motors” or the “Company”) today announced that it has publicly filed a registration statement on Form F-1 with the U.S. Securities and Exchange Commission (the “SEC”) for an initial public offering (IPO) for its common shares. The amount of shares to be offered and the price range for the proposed offering have not yet been determined. Sono Motors intends to list its common shares on the Nasdaq Global Market under the ticker symbol “SEV”.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
XanderDrake schreef op vrijdag 29 oktober 2021 @ 07:17:
[...]

Ik heb via Seeders al een pakketje aandelen kunnen bemachtigen. Of ik nog meer ga kopen ligt aan de prijs, kan natuurlijk ook mijn wagen eerst volledig aanbetalen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Wisten jullie trouwens dat Utrecht e.o (Lombok, Zeist, Culemborg, etc) het epicentrum van de wereld is, als het gaat om V2G en V2H? En dat Sono daar aan gaat meewerken?

Ik vind dit wel mooi, want dit betekend dat de Sion waarschijnlijk snel te vinden is in Nederland, ook qua import en RDW classificatie. Naast natuurlijk dat V2X echt vet is als je auto ZICHZELF ook nog eens oplaad 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

IPO is vandaag, prijs is live nu.

https://finance.yahoo.com/quote/SEV?p=SEV&.tsrc=fin-srch

momenteel 50% winst 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Ik heb voor 19 euro oid op de aftermarkt van seedrs gekocht (was een foutje van Seedrs, mochten eigenlijk niet verhandeld worden), hoop dat ze dit een half jaar volhouden :) En van de andere kant : ga ze toch houden...

Bedenk me net : er is toch een 180 dagen lockdown? Hoe kunnen ze nu dan verhandelt worden (ofwel in prijs stijgen)? Heb geen ervaring met beurzen maar wellicht iemand anders hier?

[ Voor 16% gewijzigd door bvdbos op 17-11-2021 16:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

bvdbos schreef op woensdag 17 november 2021 @ 16:51:
[...]

Ik heb voor 19 euro oid op de aftermarkt van seedrs gekocht (was een foutje van Seedrs, mochten eigenlijk niet verhandeld worden), hoop dat ze dit een half jaar volhouden :) En van de andere kant : ga ze toch houden...

Bedenk me net : er is toch een 180 dagen lockdown? Hoe kunnen ze nu dan verhandelt worden (ofwel in prijs stijgen)? Heb geen ervaring met beurzen maar wellicht iemand anders hier?
Ja die lockdown regels, geen idee. Ik lees wel vaker over die IPO Lockdown, ik heb het even uitgezocht:
Lock-up periods generally apply to insiders, such as a company's founders, owners, managers, and employees. However, it may also apply to venture capitalists and other early private investors.
De vraag is, ben jij dat?
Ik zit ook in andere IPO's en heb tot nu toe nog geen lockdown gehad, waarschijnlijk omdat ik gewoon retail invester was.

• efari
het ceremoniele ringen van de bel in Nasdaq door de CEO's van Sono. livestream start om 15h00:
https://livestream.com/accounts/27896496/events/9904188

het event zelf zou moeten starten vanaf 15h20 volgens hun twitter

[ Voor 28% gewijzigd door efari op 18-11-2021 15:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Er is een nieuwe update op de sono.community site:
https://www.sono.communit...or-relations-website-svc3

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

De aandelenwaarde van Sono is helaas alweer stevig gedaald, een veel grotere daling dan andere EV startups zoals Rivian. Jammer, maar ik begrijp het wel; de grootste problemen die EV startups hebben is scaled up productie. Rivian is nu al aan het leveren, terwijl Sono echt nog jaren moet bouwen aan hun productie lijn in Zweden.

Ik sta er nog wel positief in dat het gaat lukken, maar heb nog geen aandelen gekocht. Ik ga dat mogelijk doen, als de productie loopt, als ze bewijzen dat ze het kunnen.
Ik heb liever een Europese EV startup in mijn portfolio en zou zelf een Sono Sion kopen als de V2H charging goed blijkt te werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Ik twijfel toch sterk om nu wel bij te kopen, lager dan 15 zal 't niet worden. Dadelijk SEV3 dan schiet de koers weer omhoog. Maar hou in ieder geval ook een deel om Sono te steunen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

bvdbos schreef op woensdag 1 december 2021 @ 13:58:
Ik twijfel toch sterk om nu wel bij te kopen, lager dan 15 zal 't niet worden. Dadelijk SEV3 dan schiet de koers weer omhoog. Maar hou in ieder geval ook een deel om Sono te steunen...
Ja ik weet het niet. Het kan altijd nog lager.

Je hoeft ze niet meer te steunen he? Ze hebben hun eigen aandelen verkocht in de IPO en mogen momenteel zelf niet zomaar aandelen verkopen/aankopen. 120 dagen ofzo? Ze hebben de honderden miljoenen om hun fabriek te bouwen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgoth924
Vorige week kreeg ik een mail waarin de mogelijkheid geboden werd om te stemmen voor een nieuw logo. Uiteraard voorzien van wervende teksten waarom een nieuw logo overwogen werd. Tijd te veel op de marketingafdeling?
Mij zijn ze een beetje kwijt, zal me worst wezen, het logo, als de auto maar voldoet ...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
morgoth924 schreef op maandag 28 februari 2022 @ 12:24:
Vorige week kreeg ik een mail waarin de mogelijkheid geboden werd om te stemmen voor een nieuw logo. Uiteraard voorzien van wervende teksten waarom een nieuw logo overwogen werd. Tijd te veel op de marketingafdeling?
Mij zijn ze een beetje kwijt, zal me worst wezen, het logo, als de auto maar voldoet ...
En dan ook nog een logo waarbij de bedrijfsnaam gegarandeerd onderdeel is van het logo.

Dan heb je dus een slecht logo.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@mk1992 Ik vond het logo van Sun Microsystems wel geweldig.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mk1992
https://sonomotors.com/en...ion-at-valmet-automotive/

Sono Motors to Produce Sion Solar Electric Vehicle at Valmet Automotive

Sono Motors and Valmet Automotive Announce the Signing of a Term Sheet Concerning the Production of the Sion Solar Electric Vehicle (SEV) At Valmet Automotive’s Production Line in Uusikaupunki, Finland.

The Contract Manufacturer, With Long Experience in Production for Premium OEMs, Will Provide Production Capacity for 257,000 Cars Within 7 Years.

Start of Production Planned for the Second Half of 2023.

Funding Needs Increase.

Due to Increased Manufacturing Costs, the Sion Will Be Priced at €25,126 Net in the Future. The New Price Will Be Valid From 18,500 Reservations Onwards. All Existing Reservations Remain Priced as Before.

Valmet Automotive Is One of the World’s Most Sustainable Contract Manufacturers and Certified Climate-Neutral as of 1 January 2022.

Sono Motor’s Munich Headquarters Continues to Be the Sole Development Hub for Sono Solar Technology

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Ik vraag me wel af welke opties er voor levering komen; van Finland naar huis is toch wel een stukje rijden... en heen met het vliegtuig defeats the purpose.

Het ik-wil-een-warmtepomp FAQ topic- '23 MG5, douchen met wtw en Auer Edel Eau, verwarming met Vaillant Arotherm Plus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
Het transport van de fabriek naar de verbruiker lijkt me geen probleem om van wakker te liggen.
Laten we hopen dat de huidige beloftes wel nagekomen kunnen worden. Ik denk dan aan daadwerkelijke leveringsdatum aan de eerste eindgebruikers, de prijs voor de nieuwe kopers en de garantietermijnen bijvoorbeeld.
Tot op heden is er door de tijd best wel wat geschoven met data, prijzen en batterij. De eerlijkheid gebied mij daarbij te zeggen dat dat voor een deel buiten hun invloedssfeer ligt, maar het kan nog alle kanten op tot de daadwerkelijke start van de serieproductie.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Proton_

Proton_

Team Welles

Wees maar niet bang hoor, ik lig er niet wakker van :)
Mijn dochter krijgt al zin in een road trip.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
@Megat In het algemene mailtje wat ik kreeg staat dat de productiedatum naar achteren is geschoven, de eerste uitleveringen staan nu voor de tweede helft van 2023. Dat was eerst Q2 2022 toch?

De nieuwe prijs na pre-order 18500 die ze in het mailtje noemen is trouwens 29900 euro ipv 28500 euro, maar dat is inclusief Duitse BTW.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
JeroenE schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 20:25:
@Megat In het algemene mailtje wat ik kreeg staat dat de productiedatum naar achteren is geschoven, de eerste uitleveringen staan nu voor de tweede helft van 2023. Dat was eerst Q2 2022 toch?

De nieuwe prijs na pre-order 18500 die ze in het mailtje noemen is trouwens 29900 euro ipv 28500 euro, maar dat is inclusief Duitse BTW.
Dat was zo ongeveer iedere datum tussen 2020 en 2023. Ik zou er geen datum meer aan hangen, dat voorkomt alleen maar teleurstellingen :P
Proton_ schreef op dinsdag 5 april 2022 @ 15:36:
Ik vraag me wel af welke opties er voor levering komen; van Finland naar huis is toch wel een stukje rijden... en heen met het vliegtuig defeats the purpose.
Voor zover ik weet is de standaard ophaallocatie nog steeds Bremerhaven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mk1992
Het wordt nu echt wel heel laat voor de Sion hoor. Als je een auto niet blind wil kopen (dus met een review van gerenommeerde media) is het denk ik heel gauw 2025. En das vrij lang sinds de conceptauto waar ik enthousiast van werd. Productie tot 2030 (over 8 jaar) lijkt me helemaal onlogisch. Kijkend naar waar we 8 jaar geleden stonden (eerste Zoës, Upjes met 100km range) gaat deze wagen dan toch wel ingehaald zijn door de rappe ontwikkelingen.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JeroenE
  • Niet online
Erasmo schreef op woensdag 6 april 2022 @ 10:07:
Dat was zo ongeveer iedere datum tussen 2020 en 2023.
Dat sowieso, maar ik doelde meer op de vorige genoemde datum.
Ik zou er geen datum meer aan hangen, dat voorkomt alleen maar teleurstellingen :P
Ja, maar dan stapt misschien ook helemaal niemand meer in.
Voor zover ik weet is de standaard ophaallocatie nog steeds Bremerhaven.
Ik kan er op de site niets over vinden, eerlijk gezegd. Behalve dan in de FAQ dat ze bezig zijn met een nieuw concept van afleveringen waarbij je tegen een meerprijs de auto op iedere plek afgeleverd kan krijgen. Maar dat is volgens mij niet aangepast na de laatste berichten en staat dat er al een hele tijd.

De laatste keer dat het er over ging hadden ze de standaard afhaallocatie aangepast naar Trollhättan (in Zweden dus), zie pinockio in "Het kleine Sono Sion Topic"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efari
quote van op hun website:
Additionally, we are working on an entirely new delivery concept. For an extra charge it will probably be possible to deliver your Sion to your desired location as well.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Erasmo
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Topicstarter
Nieuwe video:

Ligt het nou aan mij of liggen er normale thin film panelen op die bus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Carfanatic
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/z2A3oBjfIGfOfT1MZBZhb6gnKuE=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/i6DOirQxTPDQaki8z4Ni1eIt.jpg?f=user_large

112km per week is toch wat anders dan de 34km per dag waar eerder over werd gesproken, al is het natuurlijk de vraag wat "on average" inhoud.

[ Voor 8% gewijzigd door Carfanatic op 28-04-2022 18:01 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• canonball
  • Nu online
De 34km per dag was onder optimale condities, niet een gemiddelde. In de informatie sheet staat ook een grafiek over de verdeling over het jaar.
https://sonomotors.com/en/downloads/information-sheet/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
canonball schreef op donderdag 28 april 2022 @ 18:25:
De 34km per dag was onder optimale condities, niet een gemiddelde. In de informatie sheet staat ook een grafiek over de verdeling over het jaar.
https://sonomotors.com/en/downloads/information-sheet/
Sterker: de grafiek op pagina 9 van de sheet geeft gemiddeld 107 km/week en nu wordt dat 112 km/week :)
En 245 km/week is 35 km/dag als top...

[ Voor 4% gewijzigd door bvdbos op 28-04-2022 20:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efari
Morgenavond om 19 uur releasen ze een documentaire over Sonos motors op YouTube:
YouTube: Die Sono Motors Geschichte - Aus der Garage an die Börse | Sono Motors
(In het Duits maar je kan Engelse ondertitels aanzetten)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
Together we have reached 18,300 Sion reservations and more are being placed every day! Become a pioneer too and take the chance to get one of the last Sion at the old price. The current price of €28,500 remains valid until we reach 18,500th reservation.

"Preorder the Sion now and save €1,400"

The general increase in prices and the complexity of the changes and the development of the production line at Valmet Automotive as our new partner have affected our cost plans as we have communitcated on 5. April. We will take these higher costs into account and raise the price of the Sion to €29,900. However, for existing reservation holders, there will be no price adjustment.
Oef, nu wordt het 30k. Of je moet nu reserveren zonder enige tests van het finale product.
Het verhaal van materiaalprijzen zal vast een waarheid kennen, maar poeh, tegenvaller weer.

Cash is king.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• morgoth924
Heb ergens -diep in de krochten van mijn HDD- een grafiekje staan met daarop het aantal kWh tegenover de aanschafprijs van allerlei ev's. De sion stond met stip eerst. Nu moet ik het ding weeral updaten ...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• bvdbos
"t is al even stil op het forum hier...

Meer info over VTG/VTL etc kregen we op Tweakers:
De auto als mobiele energiecentrale
en eerder in 2020 al:
reviews: Vehicle-to-grid - De elektrische auto als stroomvoorziening

Meer info en dicussie voer zonnecellen op auto's afgelopen weekend:
reviews: Zonnecellen op auto's - Heeft het zin of is het onzin?

Vanavond was de presentatie van het productiemodel van de Sono (of eigenlijk het homologatie-model / testmodel):
YouTube: Celebrate The Sun: Live from the World Premiere | Sono Motors

De Q&A (in het Duits):
YouTube: Celebrate the Sun - Live von der Weltpremiere | Sono Motors

Ik vindt 'm wel saaier worden nu de panelen niet meer zo zichtbaar zijn...

75 kg draaglast van de aanhanger, treklast weten ze nog niet. Duurt nog een paar weken...
VTL/VTV zal er standaard opzitten
VTH/VTG zal later komen met een update, de ISO-normen zijn nog niet definitief...

[ Voor 5% gewijzigd door bvdbos op 25-07-2022 22:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smuggler
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 22:49

Smuggler

Wat wil jij nu echt bereiken?

Vond de onthullingen vanavond erg tegenvallen, had er meer van verwacht op de manier waarop dit groots werd aangekondigd, zal al bijna in de auto om daar live aanwezig te zijn. ben blij dat ik dat in elk geval niet gedaan heb.

Ook die ombouw kit voor die bussen klinken mij als nederlander als mosterd na de maaltijd.
Elke bus wordt op dit moment al elektrisch, en de dieselbussen worden versneld uitgefaseerd.
Zo'n ombouw kit heeft dus echt beperkte waarde. en ten tweede is het geen Sion.

Terug naar die auto.
Mijn intresse 4 jaar geleden (Augustus 2018) werd gewekt en ik de auto aanbetaalde om een pre-order te maken. was de grootste aantrekkingskracht de Trekhaak voor mij. (750kg werd er toen gezegd). Uniek op de Tesla model X na.
De zonnepanelen waren echt wel een belangrijke gimmic, maar zonder trekhaak had ik hem direct links laten liggen.

nu 4 jaar later zijn er zoveel meer auto's op de markt die vandaag al leverbaar zijn.
Ik blijf wel in deze trein zitten, gewoon om te kijken hoe het afloopt, maar de intresse is ondertussen ver te zoeken bij mijzelf. Procuctie 2e helft 2023.
Augustus 2018 werd productie in begin 2020 beloofd.

We kijken nogsteeds 1,5 jaar de toekomst in alsof het dan klaar is. Mijn geloof daarin is een stuk minder geworden. Maar ondertussen wordt de auto elke keer weer geupgrade om mee te gaan met de tijd.
Er moet naar mijn idee een ontwerp stop gemaakt worden en geproduceerd worden. dan maar met een auto die voor velen wat out-datet is, maar tenminste wel leverbaar.

Krijgen we straks weer een andere grotere accu?
Of zijn er opeens nieuwe zonnecellen?
Een extra zuinige lamp?
Of moeten er meer rij hulp systemen in zoals lane-assist vanwege dat de concurrent dat ook heeft en het Sterren oplevert bij de veiligheidstesten?
moet er toch weer een camera of lidar in het chassis worden gemaakt. etc etc.

Ik wacht nog wel eventjes, heb tijd zat :).
Oja ik mis de frunk..... toch erg jammer als ze naar de community geluisterd zouden hebben.
Maar alles bij elkaar nogsteeds een auto die ik morgen zou aanschaffen als deze beschikbaar komt (mits ik iets mag trekken).

9.900Wp PV (enphase), 55kwh EV(Tesla), 35kwh EV(MG), 6kWh thuisbatterij (EVAPOWER), Tibber

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efari
De wagen die ze nu getoond hebben is een "series validation vehicle", maw: die is gebouwd met alle onderdelen zoals ze ontworpen zijn (en alle ontwerpen zijn ondertussen al een tijdje bevroren), en bedoeld om alles te valideren of het wel op zijn plaats past en ook om al hun gereedschappen te valideren.

Dus wat je hier zag is klaar om in productie te gaan. Er gaat nu normaal gezien niets meer veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

efari schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 10:52:
Dus wat je hier zag is klaar om in productie te gaan. Er gaat nu normaal gezien niets meer veranderen.
Dat denk ik dus ook: Sono has to stick to the landing! Das echt ruim het belangrijkste, ze zijn een kleine nieuwe automaker, het enige wat ze moeten doen is bewijzen dat ze opgeschaalde productie kunnen waarmaken en dat we in 2023 hun auto's op de weg gaan zien.

Het tweede belangrijkste is dat hun auto's een beetje degelijk gebouwd zijn. Tesla had zich daar stevig op verkeken en nu zijn we op een punt dat een tweedehandse Model S uit 2016 ongeveer hetzelfde kost als een Hyundai Ioniq 38kw uit 2019 ondanks dat de Model S véél groter, luxer, nieuw duurder is en betere accu heeft. De bouw is gewoon niet je van het.

Het derde belangrijk is dat de zonnepanelen het een beetje goed doen. Voor mijn use-case (4 vaste ritjes per week, 80km totaal) zouden de oplevering van de zonnepanelen ideaal zijn.

Ik vind het nog steeds een mooi concept. Ik hoef geen dikke sedan als auto, maar ik wil echt niet meer neerleggen dan 30k€. De Sion is de enige auto die de komende jaren uitkomt met een degelijke range en niet schreeuwend duur is!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
XanderDrake schreef @ 12:01:
[...]Sono has to stick to the landing!
.Er worden regelmatig nieuwe (Europesche) eisen gesteld aan nieuw op de markt gebrachte modellen. Ook Sono zal zich daar niet aan kunnen onttrekken
[...]Het tweede belangrijkste is dat hun auto's een beetje degelijk gebouwd zijn.
Daar ben ik ook een beetje bang voor. Ik ben ondertussen gewent en verwent door de Aziatische bouwkwaliteiten, waarbij de Europesche merken in zijn algemeenheid jammer genoeg nogal achter blijven
[...]Het derde belangrijk is dat de zonnepanelen het een beetje goed doen.
Hierover blijft men bij Sono te vaag vind ik. In mijn beleving zouden ze concrete meetwaarden moeten laten zien.
[...]Ik vind het nog steeds een mooi concept. Ik hoef geen dikke sedan als auto, maar ik wil echt niet meer neerleggen dan 30k€.
De Sion heeft sinds 2016 al diverse verhogingen meegemaakt en het lijkt mij onwaarschijnlijk dat de meest recente de laatste zal zijn, waarmee de €30k grens dus overschreden zal zijn.
[/quote]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efari
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g_VKFXiiBtXje9dLBMVbb5ZoPeA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/b3QsY1Ditn1P9tFC43dVYSF7.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bvdbos
Die staat er toch al een hele tijd of is er iets veranderd? Start of Production H2-2023 ?

[ Voor 3% gewijzigd door bvdbos op 26-07-2022 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mk1992
bvdbos schreef op dinsdag 26 juli 2022 @ 22:15:
[...]

Die staat er toch al een hele tijd of is er iets veranderd? Start of Production H2-2023 ?
Ik zie daar toch echt q1 2024 staan bij start of production. Jaartje om alle pre-orders te voorzien en het is 2025 voor je "de winkel" in kunt lopen voor een Sono.

Cash is king.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• bvdbos
mk1992 schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 09:50:
[...]

Ik zie daar toch echt q1 2024 staan bij start of production. Jaartje om alle pre-orders te voorzien en het is 2025 voor je "de winkel" in kunt lopen voor een Sono.
Nee, is echt Q4 :)
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/G9HcnyQLfJugZYJnJTTEzKoFgGM=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/RBBVFBsPJ6tPhJHVqDcJvNup.png?f=user_large
Maar zal wel Q1 2024 worden in praktijk, dat is wel mijn verwachting :P

[ Voor 6% gewijzigd door bvdbos op 27-07-2022 10:24 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• XanderDrake

XanderDrake

Build the future!

Naast goede prijs ook nog eens ruim :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• efari
'k heb eigenlijk nog geen foto's of filmpjes gezien van de kofferbak waar de legplank open is...

want die vloer van de koffer ziet er erg hoog uit. op SVC2 was dat ook redelijk hoog, maar als die plank weg was, was er dan een lekker diepe kuil (er konden meerdere bierbakken in de kuil)

maar van deze SVC3 wil ik dat nu wel es zien...

ik ben wel blij van de laadklep vooraan. die was behoorlijk onhandig op SVC2 en ziet er nu goed uit op SVC3

[ Voor 15% gewijzigd door efari op 27-07-2022 13:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Megat
efari schreef op woensdag 27 juli 2022 @ 13:16:

want die vloer van de koffer ziet er erg hoog uit.
Het begint nu eindelijk wat concreter te worden met de Sion.
Ik las in een Duits commentaar, dat de tildrempel ( nog steeds ) erg hoog is. Of de bodemplaat van de laadruimte uitneembaar is om zodoende de inhoud van de kofferruimte fors te vergroten heb ik nergens gezien
Pagina: 1 2 3 4 5 Laatste