Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Het kleine Sono Sion Topic

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +13Henk 'm!

• houthakker
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 12:48
Aangezien het nog een soort van 'startup' is, geen groot topic, maar een klein centraal topic ;)

Welkom in het kleine Sono Sion topic!

Sion

Welkom
In 2016 richtten de twintigers het bedrijf Sono Motors op in München, wisten met crowdfunding meer dan 800 duizend euro in te zamelen en presenteerden nog geen jaar later met een inmiddels bijna zeventig-koppig team twee rijdende prototypes van de Sion.

Sono Sion

Geschiedenis
Bron: Wikipedia:

De oprichters van Sono Motors werkten sinds 2012 aan de realisatie van de Sono Sion. In 2016 en 2017 werd er door middel van twee crowdfunding-campagnes meer dan twee miljoen euro voor de ontwikkeling ingezameld.

In juli 2016 werden er computersimulaties van het voertuig voorgesteld aan het publiek.

Sinds augustus 2017 zijn er twee, bij Roding Automobile gebouwde, functionele prototypes, waarvan de vorm en functies grotendeels dat van het uiteindelijke product lijken te benaderen. Tot aan de definitieve oplevering kan het ontwerp, materiaal en de afwerking nog verder worden geoptimaliseerd. Tijdens de testritten in twaalf Europese steden (van augustus 2017 tot oktober 2017) opgedane ervaringen zijn gebruikt voor de verdere ontwikkeling van het uiteindelijke voertuig.

In de herfst 2017 begon volgens Sono in samenwerking met verscheidene partners de serie-ontwikkeling. De crashtest respectievelijk homologatie zou in 2018 plaatsvinden, waarbij de 4* NCAP-veiligheidsstandaard wordt nagestreefd. De serieproductie en oplevering van de Sion zou midden 2019 beginnen.

In 2017 hebben meerdere middelgrote investeerders zich bij Sono Motors aangediend, waaronder de oprichter van de energiedienstverlener Juwi alsook de Böllinger groep.

Op 9 mei 2018 kondigde Sono Motors de toewijzing van een grote order voor de ontwikkeling en vervaardiging van een batterijsysteem voor haar auto aan de Duitse autotoeleverancier ElringKlinger. De order bedraagt meerdere miljoenen euro over de loop van acht jaren.

Op 6 juni 2018 deelde Sono Motors in een persmededeling mee, dat de Sion met voor deze prijsklasse tot nu toe ongebruikelijke LED-spotlampen zou worden uitgerust. Leverancier van deze lampen zou Automotive Solutions Germany GmbH (ASG) worden.

Op 17 april 2019 werd aangekondigd dat de productie vanaf midden / eind 2020 van National Electric Vehicle Sweden (NEVS) op de locatie Trollhättan (Zweden) in de voormalige fabriek van autofabrikant SAAB zal plaatsvinden.

Uitvoeringen en prijzen
Gezien de filosofie van het bedrijf zijn er straks geen opties of andere zaken die je kan kiezen. Doormiddel van polls zijn de echter door de gemeenschap de volgende keuzes gemaakt:
- Kleur: Wit
- Kleur velgen: Antraciet
- Type Koplampen: 'iets ronder model' :+.

Details
  • Prijs €25.500 incl. accu*, €16.000 excl. accu (prognose)
  • * inc. 19 % Duitse btw, dit word dus €26.000 inc. 21 % Nederlandse btw.
  • Accu 35 kWh (watergekoeld)
  • Aandrijving 120 kW (163 pk) 3-fase Motor, 400 Volt op de voorwielen
  • Koppel 270 Nm
  • Laden: CCS: 50 kW (30 Min), Type 2: 11 kW AC (3.5 h), SchuKo: 3,7 kW (13 h)
  • Ontladen: Type 2: 11 kW AC, SchuKo: 3,7 kW
  • Bereik 255 km WLTP
  • Bereik zonne-energie: tot 34 km/dag
  • Max. Snelheid 140 km/h
  • 0 - 100 km/h: < 9 s
  • Verbruik: 14 kWh/100 km
  • Gewicht: ~1400Kg
  • Max. toelaatbaar gewicht: ~1950Kg
  • Trekgewicht: 750 kg
  • Bagagevolume 650 L / 1250 L
  • Afmetingen: (LxBxH) 4,2x1,83xx1,67, wielbasis: 277 cm
  • Bandenmaat: 205/60R16 (16" Velgen)
  • Veiligheidssystemen: ABS, airbags, ESP
  • Garantie: 2 jaar / 100.000 km
  • Overige items: LED koplampen, stuurbekrachtiging, achteruitrijhulp, centrale deurvergrendeling, ISOFIX, elektrische ramen, verwarmde voorstoelen, single zone airconditioning, 10" Infortainment, cruise control, voertuigdeelsysteem
Verder streeft het bedrijf naar de volgende doelen:
  • Onderhoud in eigen beheer of garage naar keuzen, d.m.v. beschikbaar stellen documentatie.
  • Zelf fabriceren van reserve onderdelen d.m.v. o.a. beschikbaar stellen 3D modellen.
  • Delen van auto of rit.
  • Delen van energie (de auto kan terug leveren via CCS of Shuko).

Planning:

Officiele Sono Site
Financieringsstatus
FAQ
Ontwikkelingsstatus
Facebook
Youtube
Spec sheet

Extra informatie
EV-database
Elektrische Auto
goingelectric
sonodriver (Duits)
Inschrijvingen
ForumlidGereserveerd / Besteld*ReserveringsnummerAccu Leasen of Kopen?
Houthakker09-11-20188429Kopen
Smuggler28-08-20186892?
Paulusdebospooier02-10-20187590?
Pierz??-??-2018~7000?
Robbeke8027-04-20199937?
Erasmo09-10-2019?????
Jij???-??-?????????

Simply1337, bedankt voor de template :P

[Voor 29% gewijzigd door houthakker op 02-12-2019 00:18]

Specs

• houthakker
Nieuws:
xx-xx-2012: Start ontwikkeling concept.
20-06-2016: Start Sono motors?
31-07-2016: Start crowdfunding
05-09-2016: Einde crowdfunding: €549.995 EUR door 1.686 backers
27-07-2017: Presentatie prototype.
06-08-2017: Prototype test-rit tour 1
01-10-2017: Prototype test-rit tour (Amsterdam)
10-11-2017: Specs: Kleur (zwart), trekhaak, NCAP 4*, stoelverwarming, interieur uit gerecycled materiaal
15-11-2017: Prototype infotainment
03-12-2017: Eerste details laadmogelijkheden.
06-01-2018: Prototype test-rit tour 2
06-06-2019: Bekendmaking koplamp fabrikant: Automotive Solutions Germany (ASG)
19-07-2018: Bekendmaking keuze koplampen
22-11-2018: update aandrijflijn (Continental) en accu (ElringKlinger), helaas steeg toen ook de accu prijs.
30-01-2019: Bosch leverd Connectivity Control Unit (auto deel service)
04-03-2019: Bekendmaking exterieur.
01-04-2019: Bekendmaking keuze velgen
17-04-2019: Bekendmaking productie locatie: NEVS (Saab) Trollhättan Zweden.
03-05-2019: Details opbrengst zonnepanelen.
08-05-2019: 10.000 inschrijvingen
29-08-2019: Presentatie interieur.
19-08-2019: Details accu
07-10-2019: Referrals; bestaande inschrijvers en nieuwe inschrijvers kunnen met code 1% korting krijgen.
01-12-2019: Nieuwe 'crowdfunding' voor 50 miljoen euro.
18-01-2020: Doel van 50 miljoen euro gehaald.
12-03-2020: Overbruggingsregeling van start (huur / financial lease Renault Zoe)
24-06-2020: Update over de lease constructie
30-06-2020: update over prototype en algemene status update van het bedrijf (m.b.t. corona) en duurzaamheidsrapport.

[Voor 205% gewijzigd door houthakker op 01-07-2020 23:37]

Specs

• houthakker
_V_ schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 06:56:
[...]
("bestaande" link is stuk)
Referral-programma is toch al sinds september? [Twitter][Twitter]
De link gaat naar lijst van inschrijvingen, ;), je mag de user pm'en of op de link klikken van de user die je die andere 1% gunt.
Smuggler schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 07:54:
Ik heb mij ook ingeschreven nummer: 6892 (28-08-2018)
Refferal programma heb ik gemist, daar moet ik van de week eens naar kijken

Ik zie er erg naar deze auto uit. De perfecte boodschappen auto voor ernaast.
Klein praktisch, goedkoop, maar als het nodig is toch bruikbaar op afstanden?
Al is maximaal 50Kw laden niet echt om naar huis te schrijven.
Winter is inderdaad wel een dingetje... we gaan het meemaken, ben benieuwd wanneer ze nu echt in productie komen.
Klein :? De afmetigen zijn groter dan die van de ID3, en die heeft binnenmaten van een Passat, en 650L/1250L bagage ruimte is vergelijkbaar met een C-Segement stationwagon, SUV of bestelwagen.

[Voor 43% gewijzigd door houthakker op 08-10-2019 10:25]

Specs

• houthakker
Paulusdebospooier schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 12:44:
Ikzelf heb ook een sion besteld. Als particulier en om in te zetten als enige gezinsauto. Ik maak me wel een beetje zorgen. Er komt maar heel weinig nieuws over de sion de laatste tijd, en wat er gedeeld wordt aan informatie zegt eigenlijk niet veel. En het referral-programma, heeft dat misschien te maken met tegenvallende bestellingen?

besteld 2-10-2018, reserveringnummer 7590.
Ik vond het behoorlijk 'ontzorgend' toen de productie locatie werd voorgesteld, NEVS bouwt al elektrische autos en is een ervaren productie faciliteit. Waarom dat het nu zo stil is heeft te maken met het zo snel mogelijk productie in gang krijgen. Ik ben nog steeds overtuigd dat ze sneller met een betaalbare EV zullen komen in het C-segment dan VW. Echter zijn er wel wat 'concurrentie' aankondigingen;
- MG ZS EV zeker nog wel een interessante auto, word 17 oktober aangekondigd. (helaas SUV)
- SEAT Mii Electric/Skoda CitiGOe/VW eUp; goedkoper, maar a-segmenter
- Opel corsa-e/Peugeot 208-e; grotere akku, maar iets duurder en b-segmenter
- Renault Zoe lijkt zich nu met een vanafprijs van 32k + accu huur uit de markt geprijst hebben?
- rest te duur (Honda) of geen interesante specs (Smart), of slecht leverbaar (Hyundai).

Specs

• houthakker
Erasmo schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 14:39:
Het zou me trouwens niets verbazen als snelladen later sneller kan dmv een software update.
Dat, en wellicht nog andere upgrades van de Sono, ik zie het toch ook een beetje als een FairPhone.
Een van de weinige automwerken waar straks wellicht upgrades van beschikbaar komen, doet u mij maar een Innolith accu :9

Specs

• houthakker
_V_ schreef op dinsdag 8 oktober 2019 @ 22:54:
[...]
Niet. Link met tekst "bestaande" gaat naar https://gathering.tweakers.net/forum/update_message/60226696/0#leverdata die resulteert in een GoT error pagina voor iedere niet-houthakker (mods uitgezonderd).

[...]

Ik denk dat het de bedoeling was naar https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/60226694#leverdata te linken.
Oops |:(, and fixed.

Specs

• houthakker
Het is wel iets genuanceerder denk ik.Volgens mij kunnen ze het geld wel op een andere manier krijgen, maar dan heeft het waarschijnlijk impact op het product, wat ze liever niet hebben.
Dear reservation holder,

Normally, people don’t really talk about this. People especially don’t talk about this when times get tough. But we don’t work that way, so let’s talk about money.

What happened.

In our pursuit of providing sustainable mobility to everyone, we have attempted to fit into “norms” that we have now realized we don’t believe in. We changed our ways to be more attractive to investors that have the means, but do not share our values. We have had the opportunity to take money, and in exchange, give up the vision. This would have been the end of the Sion and its core concept. We decided to reject the offer and ensure the continuance of Sono Motors in line with our principles. Yes, we lost time, but we will never change our beliefs. We believe in a future in which cities belong to people and not to cars. We believe in a future where energy is produced without burning fossil fuels. We believe in a future where mobility is electric and shared. And we know we are part of a movement.

What happens.

Thanks to you, our beliefs are within reach and not just a dream. And in realizing that it is you and the thousands of others who have shaped the Sion, we now know how to move forward. By going back to where we came from ⏤ back to you. We have learned that the classic way of financing could not work without surrendering our values. This is why we're addressing you. In order to continue with the Sion, we need 50 million euros by 30 December. This is equal to 2,000 full price down-payments. This amount listed is necessary in order to invest in production facilities and the production of prototypes.

This is a tough message, and we are well aware of it.

We founded Sono Motors with the mission to fight against climate change; to fight for a planet worth living on. If you are willing to push the project forward and you still believe that we, together, can drive the change, there are ways to support. We as founders have made a decision to contribute all of our future profits to a community pool, which is planned to be for all Sion owners. It is now in your hands whether the Sion will make it onto the streets. So, let’s create a world where people think forward and are willing to take matters into their own hands. You can count on us to fight for it.

Navina, Jona & Laurin
Het is eigelijk jammer dat ze nog geen planning of wat meer details kunnen geven over waar ze staan. In principe als alle backers nu iets meer geld over maken, wat neer komt op een lagere eindbetaling, is het makkelijk te halen, maar dan moet wel het risico laag(er) zijn.

[Voor 3% gewijzigd door houthakker op 01-12-2019 19:55]

Specs

• houthakker
Pierz schreef op zondag 1 december 2019 @ 22:55:
[...]

17:25 heb ik de mail ontvangen en de teller staat nu al op 1.8 mln. En dan heb ik mijn voorschot nog niet verhoogd ;)

En mijn voorschot ga ik ook zeker niet verhogen. Productie begint volgens de huidige tijdlijn Q2 2022, dus dat geld ga ik nodig hebben voor een volgende auto. Mijn reserveringsnummer zal vast niet voor eind Q3 van de band rollen. Ik denk niet dat ik nog 2.5 jaar in mijn huidige auto wil rijden.
Same here, het is een beetje een domper; maar goed was misschien ook wel te optimistisch. Ik ging na de bekendmaking van de productie bij NEVS, dat de Chinezen dit project zouden backen.
_V_ schreef op zondag 1 december 2019 @ 21:06:
[...]

Wel toch? niet in de e-mail zelf, maar op de website.
Tnx, die had ik nog niet gezien.

Wat ik dan 'vervelender' vind, is dat ze nu met een best gedetailleerde planning naar buiten komen, maar daarvoor helemaal niets. Gezien het aantal proto's hadden ze dit wel eerder kunnen inschatten; SVC1 = A-Sample, SVC2 = B-Sample, etc... Sample for design validation, Sample for production validation).

Verder gaan ze op deze manier veel meer concurrentie van VW krijgen, want hoewel ik denk dat die sub-30k ID3 er het eerste jaar niet gaat komen, denk ik dat de kans groot is dat hij er met 2022 wel is.

[Voor 18% gewijzigd door houthakker op 02-12-2019 00:28]

Specs

• houthakker
Er is nu een live broadcast en ik denk ook q & a op youtube.

YouTube: Live Event with Our Founders – Sono House | Sono Motors

[Voor 51% gewijzigd door houthakker op 02-12-2019 19:58]

Specs

• houthakker
Pierz schreef op woensdag 4 december 2019 @ 13:31:
[...]

Correct me if I'm wrong, maar volgens mij kan je alleen je geld terugkrijgen als je een koopcontract krijgt aangeboden, dus aan het einde van de rit.
Je kan een mail sturen hebben ze gezegd

Specs

• houthakker
Ik heb net nog even gekeken, maar heb nu al tot 2 keer toe een foutmelding gekregen om uberhaupt meer te kunnen doneren, overigens;
Your increase can be the key to the success of our community funding campaign. If we don't achieve our campaign goal, there's no risk to you. Because only if we generate 50 million euros by 30.12.2019, we will send you an email with a payment link and your payment options. You then have 30 days to settle the open balance.
Dus al deze crowdfunding faalt ben je dat geld niet kwijt.

Specs

• houthakker
Het is duidelijk dat er nu na het starten van de nieuwe crowdfund campagne dat er behoefte is aan meer info;
YouTube: Talkrunde: Community & Gründer – Sono House | Sono Motors
YouTube: Funding & Finance | Sono Motors
YouTube: State of Development – Timing & SOP | Sono Motors

Ik heb nu de laaste bekeken (spreekt mij het meeste aan), maar hier komt dus naar voren dat de vertraging hoofdzakelijk door financiën komt, maar dat technische vertragingen in de toekomst zeker niet uitgesloten zijn.

Specs

• houthakker
Referals zijn gestopt, maar nu krijg je voor de 'sono points' een 'Founders Profit Share'.

Ik gok om de crowdfunding een boost te geven, vanaf 9k 1 point, 16k 2 points, en bij 25.5k 4 points.

https://sonomotors.com/en/profit-sharing
YouTube: Our Profits Are Your Profits | Sono Motors

Toch gaat het vooralsnog langzaam (heb zelf m'n inleg verhoogd naar 2500 maar dat vond ik wel de max).

Specs

• houthakker
@pinockio dus in juni hielden ze nog vol dat productie in 2020 zou plaats vinden?

Dan moet ik concluderen dat NEVS heeft gezegd, dit gaat niet?

Specs

• houthakker
Erasmo schreef op zaterdag 28 december 2019 @ 15:50:
Net in de mailbox:

[...]

TL;DR je kunt een Zoe leasen tot de leverdatum.

Geen woord over hoe de financiering gaat voor de rest.
Ja, maar alleen als je in Duitsland woont... zucht.

Specs

• houthakker
Pierz schreef op zondag 29 december 2019 @ 10:24:
Dat lijkt me toch sterk, wat is dan het nut van deze financieringsronde?

Alternatief: misschien hebben ze door het relatieve succes van deze campagne (25 mln is een hoop geld) een financier gevonden die hun waarden durft te delen. Hierdoor kunnen ze misschien met dit geld strooien?
Zoiets zie ik nog wel gebeuren, waarbij de grote van het rest bedrag van de geldschieter bepaald hoeveel aandelen/invloed hij krijgt.

Specs

• houthakker
Crowdfunding is verlengd t/m 20/01/2020. Had zelf ook gestemd voor verlenging, maar niet voor extra prototypes.

Specs

• houthakker
Erasmo schreef op vrijdag 3 januari 2020 @ 12:30:
Ik wel, hoe eerder ze beginnen met prototypen hoe eerder de daadwerkelijke productie op gang kan.
Volgens mij heb je dan de tekst niet goed gelezen; het bouwen van de extra prototypes zijn eigenlijk voor 'PR' doeleinde, en zullen productie mogelijk vertragen. (Dit stond in de tekst van de enquete, die ik niet meer kan openen...).

Specs

• houthakker
50 milioen bereikt *O*

Kijken hoe het nu verder gaat.

Specs

• houthakker
Op zich positief, maar gezien het beperkte aanbod van 2e hands ben ik bang dat 2e hands auto's net 2000 euro duurder zijn geworden...

Specs

• houthakker
Vandaag een mail gehad voor de 'bridging offer'. Helaas staat er weer bij dat het alleen voor inwoners van Duitsland is bedoeld. Daarnaast is het mij niet duidelijk wat;
- de uiteindelijke kosten zijn, er worden voorbeelden getoond, maar geen berekening. Klik ik op bridging offer op m'n account pagina, dan staat er "place binding offer". :?
- je nu wel of niet de auto kan leasen als je in het buitenland woont. In de korte omschrijving staat alleen voor inwonende van Duitsland. In de FAQ staat dat alleen Duitse dealers mee doen. Kan ik dan niet gewoon de auto lease, en aangifte doen voor voertuig buitenlandse kentekenplaten: https://www.belastingdien...ting_buitenlands_kenteken

zie ook:
https://sonomotors.com/si...g-offer-en-2020-03-12.pdf
https://sonomotors.com/en/wait-and-drive/
https://sonomotors.com/si...ging-offer-2020-03-12.pdf

Specs

• houthakker
Ik voer de auto niet in hè, hij is ook niet van mij (maar van het leasebedrijf).

Specs

• houthakker
Ik heb antwoord van Sono gekregen, maar die verwijzen me naar Renault:
Thank you for your kind feedback on our newsletter on the bridging offer until your Sion arrives. How nice that you are interested in the ZOE from Renault.

In our information sheet we have listed a lot of information about the equipment of the offered model. There you will also find exemplary calculations for the monthly costs.

For detailed questions about the vehicle and possible equipment options, please contact your Renault representative.

If you have questions about your personal financing or leasing model, I also recommend that you contact the Renault staff directly. They are well prepared to make you a tailor-made offer.

Currently we can assure this offer to our community with residence in Germany. The reason is that the official Renault bank, which provides all financing and leasing offers, can only offer these options to their customers resident in Germany. Nevertheless, we would recommend you to contact one of the 13 Renault branches listed by us to find out whether there are any exceptions.

We would have liked to offer an option for the whole community and we hope that you too will find a suitable solution until your Sion arrives.

Feel free to contact Renault for all the necessary information before you purchase the code so that you are familiar with the terms and conditions of the offer. The contact details of the participating Renault dealerships from which you can order your ZOE are also given in the information sheet.

If you have any questions regarding your Sion reservation, I will of course be at your disposal at any time.
Dus een mailtje gestuurd naar Renault Köln...

Specs

• houthakker
2 e-mail updates de afgelopen week. 1 over de lease constructie (waar ik nog steeds niets van gehoord heb van de dichtstbijzijnde dealer) en 1 over de algemene stand van zaken denk ik. Een duurzaamheidsrapport, maar het meest interessante is dat de bouw van de nieuwe prototypes uitbesteed word door Roding.

Specs

Pagina: 1

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True