Dood door schuld? Of aanklagen op artikel 5 van de wegenverkeerswet of zo. Maar traktor op de snelweg zou traktor verbeurd verklaren moeten zijn. Je gaat niet met een moordwapen op de snelweg rijden. punt.Orangelights23 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:02:
[...]
Als zij bewust een file veroorzaken met dit als gevolg, dan is het logisch dat deze mensen aangeklaagd worden voor doodslag (of hoe dit dan ook heet).
We hebben het over de staart van een file, het is dus niet zo dat iemand op een trekker is geklapt. In dat geval was ik misschien meer geneigd je gelijk te geven. Maar meerdere automobilsten wisten op tijd de snelheid te verlagen. Dan is het dus "eigen schuld" als je achterop een file klapt.Orangelights23 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:02:
[...]
Als zij bewust een file veroorzaken met dit als gevolg, dan is het logisch dat deze mensen aangeklaagd worden voor doodslag (of hoe dit dan ook heet).
Iemand met een klapband vanwege het slecht onderhouden van z’n net door de apk gekomen barrel wordt ook niet vervolgd wanneer in de daarop ontstane file wat gebeurt. Nog even afgezien van dat je geen groep aan kunt klagen voor zoiets.squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:06:
[...]
We hebben het over de staart van een file, het is dus niet zo dat iemand op een trekker is geklapt. In dat geval was ik misschien meer geneigd je gelijk te geven. Maar meerdere automobilsten wisten op tijd de snelheid te verlagen. Dan is het dus "eigen schuld" als je achterop een file klapt.
Dat tractoren bij de oprit geweerd hadden moeten worden, is een ander verhaal. Het zou je dus niet verbazen wanneer nabestaanden dát aankaarten. Hoe je het wendt of keert, de nalatige overheid is hier de root cause.
Tevens kan je kijken naar in hoeverre er opgeroepen is via de snelweg aan te reizen. Dat is immers een expliciete oproep tot illegaal handelen.
[ Voor 12% gewijzigd door Cid Highwind op 14-08-2026 11:18 ]
Bij de inspraak tijdens het stikstof-debat van de Provinciale Staten van Noord-Brabant vergelijken de boeren de provincie(-bestuurders) weer mt de nazis, door hen ervan te beschuldigen de boeren "te willen uitroeien":
Sorry hoor, maar als boeren werkelijk dit soort vergelijkingen maken, denk ik dat ze niet eens weten wat de nazis hebben gedaan. Erg kwetsend ook richting de slachtoffers van de nazi's....
En dat doen de boeren niet voor het eerst:Tijdens het inspreken zorgt Mark van den Oever van Farmers Defence Force voor beroering in de Statenzaal. Hij maakt in zijn betoog een vergelijking met de nazi's. Dat leidt tot afkeurende reacties vanuit de zaal.
Commissaris van de Koning Ina Adema grijpt daarop in en corrigeert Van den Oever vanwege zijn woorden. ,,Ik betreur dat de heer Van den Oever de grens is overgegaan.” Ook meerdere aanwezigen in de Statenzaal laten duidelijk blijken niet gediend te zijn van de vergelijking.
Buiten, op het podium van de demonstratie, richt de kritiek zich ondertussen ook op de media. Journalisten worden daar in één adem genoemd met aanhangers van MOB, de milieuorganisatie die procedures voert tegen stikstofvergunningen.
AD liveblog (https://www.bndestem.nl/b...en-gecorrigeerd~af71cec3/)Het is niet voor het eerst dat Van den Oever dergelijke vergelijkingen maakt. In 2019 vergeleek hij, eveneens tijdens een debat in het Brabantse provinciehuis, de positie van boeren met die van Joden tijdens de Tweede Wereldoorlog.
De uitspraken leidden destijds tot landelijke ophef. Toenmalig premier Mark Rutte stelde de Holocaustvergelijking enkele dagen later tijdens een gesprek met boerenorganisaties in het Catshuis ‘indringend aan de orde’. Ook in 2022 maakte Van den Oever opnieuw een vergelijking met de Jodenvervolging.
Farmers Defence Force liet destijds weten te betreuren dat mensen door de uitspraken waren gekwetst. Van den Oever zei enkele jaren later dat hij geen spijt had van zijn uitspraken.
Sorry hoor, maar als boeren werkelijk dit soort vergelijkingen maken, denk ik dat ze niet eens weten wat de nazis hebben gedaan. Erg kwetsend ook richting de slachtoffers van de nazi's....
Virussen? Scan ze hier!
Heel veel mensen gaan niet dood door pfas, eigen schuld als je dus doodgaat aan door pfas veroorzaakte kanker.squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:06:
[...]
We hebben het over de staart van een file, het is dus niet zo dat iemand op een trekker is geklapt. In dat geval was ik misschien meer geneigd je gelijk te geven. Maar meerdere automobilsten wisten op tijd de snelheid te verlagen. Dan is het dus "eigen schuld" als je achterop een file klapt.
Echt tijd voor een knetterharde aanpak van dat eencellige boerenvolk. Ontneem maar per direct de helft van de boeren hun boerenbedrijf. Bijt de zure appel door een klaar ermee.
Zoveel grote problemen worden veroorzaakt door die lui en als je ze erop wijst gaan ze met hun trekkers allerlei vormen van terreur uitoefenen.
Het zou al helpen als de bedrijven zonder natuurvergunning worden gehandhaafd. Of het handhaven van bedrijven die ver buiten de vergunde bedrijfsvoering zitten, zoals die pluimveehouders die 50-100% meer vee houden dan ze vergunning voor hebben.
Ik begrijp overigens wel waarom ze het doen hoor... zag vorige week dat er een aantal varkensmesters failliet zijn gegaan, maar zelfs als de prijzen van varkensvlees wel goed zijn verdienen die mensen in verhouding geen ruk als je kijkt wat er aan investering en moeite tegenover staat.
Maargoed, je kunt ook kleinschalig boeren en niet aan de supermarkt leveren, dan heb je niet die hoge investering maar wel de opbrengst in eigen zak. Voor levering aan supermarkten geldt nog altijd massa=kassa.
Ik begrijp overigens wel waarom ze het doen hoor... zag vorige week dat er een aantal varkensmesters failliet zijn gegaan, maar zelfs als de prijzen van varkensvlees wel goed zijn verdienen die mensen in verhouding geen ruk als je kijkt wat er aan investering en moeite tegenover staat.
Maargoed, je kunt ook kleinschalig boeren en niet aan de supermarkt leveren, dan heb je niet die hoge investering maar wel de opbrengst in eigen zak. Voor levering aan supermarkten geldt nog altijd massa=kassa.
Wellicht anders aanpakken. Aangezien we veel veevoer importeren dit zwaar gaan belasten. Voordeel geven aan lokaal geteeld veevoer. Scheelt meteen een hoop uitstoot en ze zullen moeten gaan krimpen om eigen veevoer te gaan verbouwen. Eigen veevoer eerst!
Oftewel de veestapel krimpt, minder import en de het veevoer wat hier heen gaat kan gebruikt worden om voedsel voor mensen te produceren. Ik zeg win win
Oftewel de veestapel krimpt, minder import en de het veevoer wat hier heen gaat kan gebruikt worden om voedsel voor mensen te produceren. Ik zeg win win
Ja deze instelling gaat helpen om uit de impasse te komen. Lijkt me toch echt beter dat je ze mee krijgt dan dit soort maatregelen zonder scrupules uit te voeren.Kist schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:20:
[...]
Heel veel mensen gaan niet dood door pfas, eigen schuld als je dus doodgaat aan door pfas veroorzaakte kanker.
Echt tijd voor een knetterharde aanpak van dat eencellige boerenvolk. Ontneem maar per direct de helft van de boeren hun boerenbedrijf. Bijt de zure appel door een klaar ermee.
Zoveel grote problemen worden veroorzaakt door die lui en als je ze erop wijst gaan ze met hun trekkers allerlei vormen van terreur uitoefenen.
En nee daarmee praat ik niet goed wat de boeren doen of bagatelliseer de problematiek.
maar als iedereen zich in een loopgraf ingraaft komt er helemaal niks van terecht en blijven we met het gezeik. En er zijn genoeg boeren die WEL mee willen denken en waar nodig de schouders er onder te zetten
Mooi staaltje victim blaiming.squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:06:
[...]
The ships hung in the sky in much the same way that bricks don’t.
Gaat waarschijnlijk niks oplossen. Dan verandert de samenstelling van het veevoer gewoon. We slepen nu jonge beesten uit de hele EU hierheen om ze vet te mesten met veevoer van over de hele wereld. Niets houdt de voerhandelaren tegen om veevoer uit een ander EU land te betrekken. Eindresultaat is dat we nog steeds met de stront blijven zitten.Louwke schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:26:
Wellicht anders aanpakken. Aangezien we veel veevoer importeren dit zwaar gaan belasten. Voordeel geven aan lokaal geteeld veevoer. Scheelt meteen een hoop uitstoot en ze zullen moeten gaan krimpen om eigen veevoer te gaan verbouwen. Eigen veevoer eerst!
En zelfs al zou het je lukken om het zo te belasten: dan importeer je het gewoon illegaal als food-grade en keur je het na binnenkomst af omdat de kwaliteit onvoldoende is.
Hoe noem je het dan als iemand als bestuurder ergens tegenaan klapt? Ik zie de bestuurders zeker als hoofdoorzaak. diegenen achter in de file die wel op tijd vertraagd hadden of bijrijders dat zijn de slachtoffers.
of is tegenwoordig een boom ook schuldig als iemand besluit die te gaan kussen op hoge snelheid?
edit:
een woordvoerder van de ANWB ziet het ook al als iemand die niet goed oplet
"Een woordvoerder van de ANWB vergelijkt het ongeluk met ongelukken die regelmatig bij de Duitse grens gebeuren. "Dan staat het verkeer plotseling stil en let er een bestuurder niet goed op." Daardoor kan er een kettingbotsing ontstaan." Twee doden en meerdere gewonden bij ongeluk op snelweg met protesterende boeren | Binnenland | NU.nl
een woordvoerder van de ANWB ziet het ook al als iemand die niet goed oplet
"Een woordvoerder van de ANWB vergelijkt het ongeluk met ongelukken die regelmatig bij de Duitse grens gebeuren. "Dan staat het verkeer plotseling stil en let er een bestuurder niet goed op." Daardoor kan er een kettingbotsing ontstaan." Twee doden en meerdere gewonden bij ongeluk op snelweg met protesterende boeren | Binnenland | NU.nl
[ Voor 38% gewijzigd door squashedraven op 14-08-2026 11:36 ]
We zijn, buiten de stikstofproblematiek, in Nederland koning niet-door-de-zure-appel-willen-bijten.
De overheid schuift continue lastige beslissingen op de lange baan voor gewin op korte termijn, want o wee als het volk niet blij is. Terwijl ze hiermee het land op lange termijn enorm veel schade toedoen.
De zure appel lijkt me simpel: 80-90% reductie van alle veehouderij. Dat is een win voor alles en iedereen, behalve voor de boeren zelf en hun agri-lobby. Het is enorm triest voor de boeren die moeten stoppen, maar dit hoort ook nou eenmaal bij normale ontwikkelingen op de (arbeids)markt. Daar moet je je als ondernemer gewoon op voorbereiden, en dit is een discussie die al jaren en jaren bezig is.
De overheid schuift continue lastige beslissingen op de lange baan voor gewin op korte termijn, want o wee als het volk niet blij is. Terwijl ze hiermee het land op lange termijn enorm veel schade toedoen.
De zure appel lijkt me simpel: 80-90% reductie van alle veehouderij. Dat is een win voor alles en iedereen, behalve voor de boeren zelf en hun agri-lobby. Het is enorm triest voor de boeren die moeten stoppen, maar dit hoort ook nou eenmaal bij normale ontwikkelingen op de (arbeids)markt. Daar moet je je als ondernemer gewoon op voorbereiden, en dit is een discussie die al jaren en jaren bezig is.
Als iemand willens en wetens die boom midden op de snelweg zet, dan is die persoon schuldig!squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:32:
[...]
Hoe noem je het dan als iemand als bestuurder ergens tegenaan klapt? Ik zie de bestuurders zeker als hoofdoorzaak. diegenen achter in de file die wel op tijd vertraagd hadden of bijrijders dat zijn de slachtoffers.
of is tegenwoordig een boom ook schuldig als iemand besluit die te gaan kussen op hoge snelheid?
[ Voor 3% gewijzigd door Standeman op 14-08-2026 11:37 ]
'Verrassend' dat het ook het nodige gewelddadige tuig, serie-dwarsliggers en grifters ('voorvrouw van de Vakbond voor Plattelandsbewoners'...) aantrekt.wildhagen schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:19:
AD liveblog (https://www.bndestem.nl/b...en-gecorrigeerd~af71cec3/)
Las dat er ook een minuut stilte voor de doden was gehouden. Als nabestaande zou ik denken 'steek die maar in je reet'.Opvallend veel mensen zonder agrarische achtergrond aanwezig bij protest
„Wie van jullie is een boer?” Ongeveer de helft van de aanwezigen steekt een hand op. „En wie van jullie is een burger?” Nu gaan de handen van de andere helft de lucht in. Mediapersoonlijkheid Marianne Zwagerman, voorvrouw van de Vakbond voor Plattelandsbewoners, ziet het tevreden aan.
In vergelijking met eerdere boerenprotesten zijn vrijdag opvallend veel mensen zonder agrarische achtergrond naar het provinciehuis gekomen. Zo is er een groep van Defend Den Bosch aanwezig, maar ook demonstranten die eerder om andere redenen tegen de overheid de straat op gingen.
Zwagerman sprak eerder op de ochtend vanaf het podium. Het podiumprogramma ligt momenteel stil vanwege het dodelijke ongeluk op de A59. Dat programma wordt binnen enkele minuten hervat.
Ah als ik willens en wetens in de file sta ben ik dus schuldigStandeman schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:36:
[...]
Als iemand willens en wetens die boom midden op de snelweg zet, dan is die persoon schuldig!
Geen matrixborden op dat trace van de snelweg, het klopt dat je dan als bestuurder beter op filevorming moet letten. In Frankrijk hebben ze ook amper matrixborden en kan er altijd spontaan een file ontstaan. Maar als er geen trekkers op de snelweg waren dan was dit ongeval ook niet gebeurd.
Een trekker hoort niet op een snelweg. Idem dito voor die XR idioten die de snelweg bezetten. Beide gevallen gewoon aanpakken en voorbeelden stellen. Die boeren hebben mijn sympathie verloren in ieder geval:
Een trekker hoort niet op een snelweg. Idem dito voor die XR idioten die de snelweg bezetten. Beide gevallen gewoon aanpakken en voorbeelden stellen. Die boeren hebben mijn sympathie verloren in ieder geval:
- Deur gemeentehuis slopen met een trekker
- Asbest op de snelweg pleuren
- Snelwegen oprijden met trekkers
Ik woon in landelijk gebied en koop veel liever mijn spullen rechtstreeks bij de boer. Groenten, fruit en vlees kan je hier allemaal rechtstreeks bij lokale boeren kopen. Ja niet alles, maar veel wel. Stuk smaakvoller ook, en vlees dat niet voor 70% uit water bestaat._JGC_ schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:26:
Het zou al helpen als de bedrijven zonder natuurvergunning worden gehandhaafd. Of het handhaven van bedrijven die ver buiten de vergunde bedrijfsvoering zitten, zoals die pluimveehouders die 50-100% meer vee houden dan ze vergunning voor hebben.
Dit doe ik dus ook. Even rondje op de fiets langs de groentekweker, boerenslager en melktap. Kost wat meer maar smaakt ook een stuk beterKist schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:40:
[...]
Ik woon in landelijk gebied en koop veel liever mijn spullen rechtstreeks bij de boer. Groenten, fruit en vlees kan je hier allemaal rechtstreeks bij lokale boeren kopen. Ja niet alles, maar veel wel. Stuk smaakvoller ook, en vlees dat niet voor 70% uit water bestaat.
Als jij die file bewust creëert of op z'n minst het vermoeden kon hebben dat je de file creëert, hoop ik dat je heel lang de gevangenis in gaat.squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:37:
[...]
Ah als ik willens en wetens in de file sta ben ik dus schuldig
Tsja, vooralsnog zitten ze er wel voor het algemeen belang in tegenstelling tot de boeren die dit puur uit eigenbelang doen. En met de recente gebeurtenissen in de wereld veroorzaakt door klimaatverandering kan je ze ook geen ongelijk geven.
Intentionally left blank
Er was bekend dat de boeren over de snelweg zouden kunnen gaan en de politie er niks tegen zou doen. Als ik daar dan toch ga rijden sta ik willens en wetens in de fileStandeman schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:43:
[...]
Als jij die file bewust creëert of op z'n minst het vermoeden kon hebben dat je de file creëert, hoop ik dat je heel lang de gevangenis in gaat.
https://nos.nl/artikel/26...op-weg-naar-boerenprotestVolgens de politie zijn er vier auto's bij het ongeluk betrokken en was het op de snelweg in Brabant druk door de ochtendfile. De snelweg is op dit moment volledig gesloten.
Op de snelweg A59 reden veel tractors naar Den Bosch, waar vandaag een boerenprotest is. Volgens de ANWB gebeurde het ongeluk in de staart van een file die was ontstaan doordat er tractoren op de snelwegen reden.
Opvallend hoe de politie volgens de NOS de ochtenddrukte aanwijst en de ANWB de trekkers benoemt. Wat mij betreft valt de politie hier definitief door de mand door niet te willen handhaven en de oorzaak verzwijgt.
Misschien ook nog een exportheffing op vlees e.d. zodat het minder rendabel wordt om te exporteren.Louwke schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:26:
"In America, consumption equals jobs. In these days, banks aren't lending us the money we need to buy the things we don't need to create the jobs we need to pay back the loans we can't afford." - Stephen Colbert
Hoe had ik dat als automobilist moeten weten? Ik heb een paar nieuwssites bekeken en nergens is aangekondigd dat deze actie eraan kwam. En niet iedereen volgt de tweets van FDF. Nee hoor, wat mij betreft zijn die boeren mede verantwoordelijk aan dit dramatische ongeluk. Ik ben wel heel benieuwd of ze hier lering uittrekken en stoppen met dit soort acties. Mochten ze volgende week weer weer de snelweg op gaan met tractors, dan is dat gewoon een dikke middelvinger aan deze slachtoffers en heb ik 0,0 respect meer voor ze.squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:46:
[...]
Er was bekend dat de boeren over de snelweg zouden kunnen gaan en de politie er niks tegen zou doen. Als ik daar dan toch ga rijden sta ik willens en wetens in de file
[ Voor 27% gewijzigd door segil op 14-08-2026 11:52 ]
Ik heb vaak zat voorbij zien komen dat ze massaal naar den bosch zouden gaan om te protesteren tegen het intrekken van de vergunningen. En dan woon ik bijna zo ver weg als mogelijk is van den bosch.segil schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:50:
[...]
Hoe had ik dat als automobilist moeten weten? Ik heb een paar nieuwssites bekeken en nergens is aangekondigd dat deze actie eraan kwam. En niet iedereen volgt de tweets van FDF.
waar dan?squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:52:
[...]
Ik heb vaak zat voorbij zien komen dat ze massaal naar den bosch zouden gaan om te protesteren tegen het intrekken van de vergunningen. En dan woon ik bijna zo ver weg als mogelijk is van den bosch.
Protest en onderbroken vakanties politici om intrekken vergunningen boeren vanochtend bij NOS bijvoorbeeld
Ik heb het artikel gezien. Ik lees dat ze gaan protesteren. Ik lees nergens dat ze de snelweg op gaan. Dus waar heb jij gelezen dat ze vanochtend stapvoets over de snelweg zouden rijden, en waar dit zou zijn, zodat een automobilist op die snelweg had kunnen weten dat er een file zou ontstaan?squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:54:
[...]
Protest en onderbroken vakanties politici om intrekken vergunningen boeren vanochtend bij NOS bijvoorbeeld
Dan nog zijn de boeren de verantwoordelijke partij voor de file, en wat daarin gebeurt (zoals dit ongeval)squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:46:
[...]
Er was bekend dat de boeren over de snelweg zouden kunnen gaan en de politie er niks tegen zou doen. Als ik daar dan toch ga rijden sta ik willens en wetens in de file
Zij hebben de veiligheid van het verkeer onvoldoende gewaarborgd door met hun illegale (want niet Toegelaten) voertuigen met opzet een file (en dus dit ongeluk) te veroorzaken.
Virussen? Scan ze hier!
Als boeren ergens heen gaan te protesteren is het inmiddels een welbekend fenomeen dat ze over de grote wegen gaan voor maximale impactsegil schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:57:
[...]
Ik heb het artikel gezien. Ik lees dat ze gaan protesteren. Ik lees nergens dat ze de snelweg op gaan. Dus waar heb jij gelezen dat ze vanochtend stapvoets over de snelweg zouden rijden, waardoor een automobilist op die snelweg had kunnen weten dat er een file zou ontstaan?
Las laatst dat ze in Meppel gingen protesteren dus ik had er zelf rekening mee gehouden met woonwerk verkeer. Viel uiteindelijk wel mee gelukkig. En anders is er altijd nog Waze of Flitsmeister of verkeersberichten via de radio ed.
Daar ben ik mee gestopt.Kist schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:40:
[...]
Ik woon in landelijk gebied en koop veel liever mijn spullen rechtstreeks bij de boer. Groenten, fruit en vlees kan je hier allemaal rechtstreeks bij lokale boeren kopen. Ja niet alles, maar veel wel. Stuk smaakvoller ook, en vlees dat niet voor 70% uit water bestaat.
Ik koop het in de supermarkt. Ik koop de goedkoopste, zolang het maar uit de EU komt is het prima.
(vlees koop ik niet, vegetariër )
Bovendien :
Zolang er boeren/tuinders zijn die hun producten nog aan Rusland verkopen (er is geen boycot op voedsel) dragen zij bij aan de oorlog tegen Oekraïne.
Je kan ook andere markten zoeken.
Maar van een sterke ondernemingsvisie kan je maar weinig terugzien bij de meeste boeren.
Wat deze protesten betreft, mogen ze van alle boeren met trekkers op de snelweg het hele bedrijf wegsaneren, deel van het stikstofprobleem opgelost.
/rant
"What do you get if you multiply six by nine..."
Zijn er bij XR protesten ooit ongelukken geweest met ernstige gewonden of doden? Volgens mij niet...Louwke schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:35:
https://www.nu.nl/binnenl...protesterende-boeren.html
Toch weer fijn die protesten van die boeren weer. Hier voor op de snelweg heeft het geleid tot doden en gewonden.
BThGvNeOA
Bond Tegen het Gebruik van Nutteloze en Onbekende Afkortingen!
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
verantwoordelijk misschien wel, schuldig niet daar leg ik een verschil.wildhagen schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:59:
[...]
Dan nog zijn de boeren de verantwoordelijke partij voor de file, en wat daarin gebeurt (zoals dit ongeval)
Zij hebben de veiligheid van het verkeer onvoldoende gewaarborgd door met hun illegale (want niet Toegelaten) voertuigen met opzet een file (en dus dit ongeluk) te veroorzaken.
Vrachtwagen die dwars op de weg staat door een klapband wordt immers ook niet als schuldig gezien maar wel als verantwoordelijk voor de file (waar dan weer geen verdere consequenties aan hangen)
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Beetje appels met peren vergelijken.squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:00:
[...]
verantwoordelijk misschien wel, schuldig niet daar leg ik een verschil.
Vrachtwagen die dwars op de weg staat door een klapband wordt immers ook niet als schuldig gezien maar wel als verantwoordelijk voor de file (waar dan weer geen verdere consequenties aan hangen)
Die vrachtwagen met klapband is pure pech, die doet dat niet met opzet.
De boeren doen deze blokkade wel met opzet, om zoveel mogelijk mensen te treiteren, en hebben hiermee een dodelijk ongeval veroorzaakt door hun (imho) schandalige acties
Virussen? Scan ze hier!
Als na bestaande de boerenorganisaties achter de protesten aansprakelijk stellen .en de politie en om aansprakelijk stellen voor het niet handhaven van de verkeersregelsLouwke schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 10:35:
https://www.nu.nl/binnenl...protesterende-boeren.html
Toch weer fijn die protesten van die boeren weer. Hier voor op de snelweg heeft het geleid tot doden en gewonden.
Het grote probleem is imho vooral dat de slappe arm der wet al had aangegeven niet in te gaan grijpen.
Als ze nou hun best hadden gedaan, maar helaas waren toch wat trekkers doorgebroken, dan was het een hele andere zaak geweest. Maar de politie heeft gewoon volledig verzaakt hun werk te doen.
Als burger hoop ik dat er koppen zullen rollen hierdoor en dat de politieleiding dit mag gaan uitleggen aan de rechter, en hopelijk wat jaartjes mag overdenken in de bak. Maar als AWM-poster weet ik dat er echt helemaal niks gaat gebeuren.
Je moet je als agent toch echt de ogen uit je kop schamen nu?
Als ze nou hun best hadden gedaan, maar helaas waren toch wat trekkers doorgebroken, dan was het een hele andere zaak geweest. Maar de politie heeft gewoon volledig verzaakt hun werk te doen.
Als burger hoop ik dat er koppen zullen rollen hierdoor en dat de politieleiding dit mag gaan uitleggen aan de rechter, en hopelijk wat jaartjes mag overdenken in de bak. Maar als AWM-poster weet ik dat er echt helemaal niks gaat gebeuren.
People as things, that’s where it starts.
Ik mag hopen dat dit toch wel enige discussie oplevert in den haag en dat er een brandbrief naar de verantwoordelijken bij de corpsen gaat.RobinHood schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:11:
Het grote probleem is imho vooral dat de slappe arm der wet al had aangegeven niet in te gaan grijpen.
Nee ik vind dat niet logisch. Ik ga er niet vanuit dat als men gaat demonstreren, dat ik alle snelwegen rondom Den Bosch in de gaten moet gaan houden. Ik verwacht dat ze dan binnendoor rijden. Eigenlijk verwacht ik dat ze zoiets helemaal niet doen, of worden tegengehouden door de politie. Maarja, daar is al genoeg over gezegd.squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:59:
[...]
Als boeren ergens heen gaan te protesteren is het inmiddels een welbekend fenomeen dat ze over de grote wegen gaan voor maximale impact.
Las laatst dat ze in Meppel gingen protesteren dus ik had er zelf rekening mee gehouden met woonwerk verkeer. Viel uiteindelijk wel mee gelukkig. En anders is er altijd nog Waze of Flitsmeister of verkeersberichten via de radio ed.
Maar alsnog; als de politie aankondigt morgen in mijn woonplaats te staken kom ik er toch ook niet mee weg als ik dan in een woning inbreek en de boel leeghaal? Dan krijg ik hopelijk alsnog een straf.RobinHood schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:11:
Zelfde hier; die "boeren" gaan bewust de snelweg op met een voertuig wat daar niet thuishoort en verboden is.
Je begeeft je wel op juridisch glad ijs, is er immers opzet en voorbedachte rade in het spel. Je begeeft je op een snelweg waar je normaal niet met een tractor op mag rijden. Daarmee weet je ook dat je had kunnen weten dat je de verkeersstromen daarmee sterk beïnvloed en dat er files en/of ongelukken kunnen ontstaan door het grote snelheidsverschil.squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:00:
[...]
verantwoordelijk misschien wel, schuldig niet daar leg ik een verschil.
In het geval van een vrachtwagen met een klapband gaat het om een zeer ongelukkige onfortuinlijke situatie dat niet onder normale omstandigheden niet had kunnen worden voorzien. Dat is echt bij deze boeren wel degelijk het geval ook al hadden ze ervoor gekozen om alleen op de vluchtstrook te gaan rijden.
Dit is letterlijk je zodanig laten ophitsen door allerlei emoties dat je stomme dingen gaat doen. Het is triest maar het is de boeren echt aan te rekenen en ze zullen hier ook echt de consequenties voor moeten dragen. Berouw komt na de zonde.
Ik hoop doordat we nu echt een schrijnende, fatale situatie hebben bereikt weer tot bezinning kunnen komen om normaal publiek debat te houden over ingewikkelde vraagstuk. Of het nu gaat om migratie of duurzaamheidsvraagstukken.
De landelijke politiek is al bezig de provincie onder druk te zetten maar Pro zit in het college van Brabant- dit is het moment voor links om te laten zien dat ze zich niet laten terroriseren.
In een land waar steeds meer mensen willen dat er verantwoordelijkheid genomen wordt voor de daden van politici is dit een mooi voorbeeld van hoe het volk niet begrijpt wat verantwoordelijkheid is.squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:46:
[...]
Allereerst hadden die boeren nooit op de snelweg gemogen. De file is een direct gevolg en het ongeluk in een indirect gevolg van op de snelwegen rijden. Daarvoor zijn de boeren verantwoordelijk, maar ook de politie en politici die het toestaan. De vervuiling door (o.a. de boeren, maar denk ook aan Tata Steel) is vergelijkbaar: De verantwoordelijke partijen staan het toe.
Overigens gaat verantwoordelijkheid verder dan erkennen dat je onderdeel van het probleem ben, het is ook actie ondernemen om onderdeel van de oplossing te zijn.
Het feit dat veel mensen boos zijn op de boeren is niet alleen vanwege het ongeluk, maar ook omdat verschillende partijen (ja, ook een groot gedeelte van de boeren, maar zeker niet exclusief) blijven ontkennen verantwoordelijkheid te nemen.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn
Was net op Radio 1. Ze hebben het nagevraagd bij het OM. Die vertelden dat met de traktor de snelweg op (logischerwijs) niet mag, maar dat er ook nog zoiets is als demonstratierecht. En dat dat heel zwaar weegt.carpebios schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:04:
[...]
Dood door schuld? Of aanklagen op artikel 5 van de wegenverkeerswet of zo. Maar traktor op de snelweg zou traktor verbeurd verklaren moeten zijn. Je gaat niet met een moordwapen op de snelweg rijden. punt.
Was na alle ellende en overlast de afgelopen jaren al wel klaar met dat blijkbaar absolute demonstratierecht, maar na vandaag zal er hopelijk toch eindelijk wat kritischer naar gekeken worden. Het kan toch niet zo zijn dat je als burger onder het mom van demonstratierecht maar eindeloos overtredingen mag maken?
Kan ik bij mijn volgende flits- of parkeerbekeuring ook wel aanvoeren dat ik aan het demonstreren was.
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
De reden maakt voor het demonstratierecht en de gevolgen daarvan natuurlijk helemaal niets uit. Je mag demonstreren of je mag niet demonstreren. Met de reden daarvan kan jij het eens zijn of niet, voor de wetgever maakt dat uiteraard geen enkel verschil.crisp schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:44:
[...]
Tsja, vooralsnog zitten ze er wel voor het algemeen belang in tegenstelling tot de boeren die dit puur uit eigenbelang doen. En met de recente gebeurtenissen in de wereld veroorzaakt door klimaatverandering kan je ze ook geen ongelijk geven.
Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”
Wat je beschrijft is dood door schuld, en dat is hier zeker van toepassing. Echter de grootste uitdaging is bepalen wie de daders zijn. Want ik denk dat de boeren weer hun nummerplaten afgeplakt hebben.Miki schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:17:
[...]
Je begeeft je wel op juridisch glad ijs, is er immers opzet en voorbedachte rade in het spel. Je begeeft je op een snelweg waar je normaal niet met een tractor op mag rijden. Daarmee weet je ook dat je had kunnen weten dat je de verkeersstromen daarmee sterk beïnvloed en dat er files en/of ongelukken kunnen ontstaan door het grote snelheidsverschil.
In het geval van een vrachtwagen met een klapband gaat het om een zeer ongelukkige onfortuinlijke situatie dat niet onder normale omstandigheden niet had kunnen worden voorzien. Dat is echt bij deze boeren wel degelijk het geval ook al hadden ze ervoor gekozen om alleen op de vluchtstrook te gaan rijden.
Dit is letterlijk je zodanig laten ophitsen door allerlei emoties dat je stomme dingen gaat doen. Het is triest maar het is de boeren echt aan te rekenen en ze zullen hier ook echt de consequenties voor moeten dragen. Berouw komt na de zonde.
Ik hoop doordat we nu echt schrijnende, fatale situatie hebben bereikt weer tot bezinning kunnen komen om normaal publiek debat te houden over ingewikkelde vraagstuk. Of het nu gaat om migratie of duurzaamheidsvraagstukken.
Dood door schuld is een delict waarbij de dood van het slachtoffer niet aan opzet te wijten is. Het is een strafbaar feit in verband met nalatigheid (gebrek aan voorzichtigheid en zorg) en staat dus in contrast met de opzettelijke levensdelicten doodslag en moord. De strafbaarstelling verschilt per land.
"Doubt—the concern that my views may not be entirely correct—is the true friend of wisdom and (along with empathy, to which it’s related) the greatest enemy of polarization." -- David Blankenhorn
Omdat de VVD (de partij van law and order) al decennia lang bezuinigt op de politie.RobinHood schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:11:
... .
26 gevangenissen heeft gesloten (en tientallen AZC's).
Dus mopperen op de politie? Liever niet, het is al bewonderingswaardig dus er überhaupt mensen nog agent willen worden.
De Hoge Raad kijkt daar toch wat genuanceerder naar in bijvoorbeeld het Kelderluik-arrest:squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 11:06:
[...]
De HR oordeelt dus dat het slachtoffer weliswaar beter op had moeten letten, maar dat degene die het luik open had laten staan daar rekening mee had moeten houden en dus ook deels aansprakelijk is.Sjouwerman, een medewerker van de Coca-Cola Corporation, had in februari 1961 bij het afleveren van frisdrank aan café De Munt, Singel 522 in Amsterdam een kelderluik open laten staan. Mathieu Duchateau uit Maastricht, die het etablissement met zijn vrouw en een bevriende relatie bezocht, viel op weg naar het toilet in het gat van het openstaande kelderluik en liep daarbij ernstige verwondingen op.
[...]
Het hof en later ook de Hoge Raad legden de aansprakelijkheid echter bij Coca-Cola. Sjouwerman had onzorgvuldig gehandeld door het kelderluik open te laten, terwijl hij ook rekening had moeten houden met niet voldoende oplettende bezoekers. Hem werd daarom een onrechtmatige gedraging verweten. Duchateau moest echter 50% van de schade zelf dragen wegens eigen schuld.
De eerste drie vragen zou ik, gegeven dat (dodelijke) file-botsingen een verschijnsel zijn dat bekend mag worden geacht, met "groot" beantwoorden. Daarnaast kan ik me voorstellen dat een rechter meeweegt dat het met een landbouwvoertuig rijden op de snelweg, in tegenstelling tot het openen van een kelderluik, sowieso niet toegestaan is. Ik ben geen jurist, maar als ik verantwoordelijk voor deze actie was zou ik me nu zorgen maken.Bij het oordeel over de onzorgvuldigheid van Sjouwerman hanteerde de Hoge Raad vier criteria die van belang zijn gebleven bij de beoordeling van de onrechtmatige daad:
- Hoe waarschijnlijk kan de niet-inachtneming van de vereiste oplettendheid en voorzichtigheid worden geacht? (in dit geval: Hoe waarschijnlijk is het dat iemand het geopende kelderluik over het hoofd ziet?)
- Hoe groot is de kans dat daaruit ongevallen ontstaan? (in dit geval: Hoe groot is de kans dat iemand die het geopende kelderluik over het hoofd ziet, er ook werkelijk in valt en letsel oploopt?)
- Hoe ernstig kunnen de gevolgen zijn? (in dit geval: Hoe ernstig kan het letsel zijn ten gevolge van een val in het kelderluik?)
- Hoe bezwaarlijk zijn de te nemen veiligheidsmaatregelen? (in dit geval: Hoeveel werk of kosten zijn er gemoeid met het sluiten van het luik of het aanbrengen van een beveiliging, bijvoorbeeld door er een stoel voor te zetten?).
(En los van de juridische gevolgen zou de wetenschap dat mijn handelen verantwoordelijk was voor meerdere doden me geloof ik ook rijp maken voor de GGZ.)
Waarom worden XR demonstraties dan wél aangepakt, maar mogen boeren wel ongestraft demonstreren en files veroorzaken?alexbl69 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:17:
[...]
Was net op Radio 1. Ze hebben het nagevraagd bij het OM. Die vertelden dat met de traktor de snelweg op (logischerwijs) niet mag, maar dat er ook nog zoiets is als demonstratierecht. En dat dat heel zwaar weegt.
Kennelijk wordt er in Nederland met twee maten gemeten, en heeft de ene groep meer recht op demonstreren dan andere groepen...
Virussen? Scan ze hier!
Dit dus. Er zijn de laatste jaren zoveel overtredingen en vernielingen onder het mom van 'demonstratierecht' met de mantel der liefde bedekt dat demonstranten het idee hebben gekregen dat 'alles' nu is toegestaan.DevWouter schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:17:
[...]
De file is een direct gevolg en het ongeluk in een indirect gevolg van op de snelwegen rijden. Daarvoor zijn de boeren verantwoordelijk, maar ook de politie en politici die het toestaan. De vervuiling door (o.a. de boeren, maar denk ook aan Tata Steel) is vergelijkbaar: De verantwoordelijke partijen staan het toe.
Geen vervolgingen voor miljoenenschades, het verstoren van raadsvergaderingen, het blokkeren van snelwegen, en nu het als gevolg daarvan veroorzaken van een dodelijk ongeluk.... hier moet toch paal en perk aan gesteld worden?
Misschien had de politie of Rws de file moeten markeren. Doen ze ook als XR weer is illegaal de snelweg op loopt.wildhagen schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:24:
[...]
Waarom worden XR demonstraties dan wél aangepakt, maar mogen boeren wel ongestraft demonstreren en files veroorzaken?
Kennelijk wordt er in Nederland met twee maten gemeten, en heeft de ene groep meer recht op demonstreren dan andere groepen...
Trekkers mogen niet op de snelweg. Maar voetgangers ook niet.
Gewoon ophouden met demonstreren op de snelweg. Levensgevaarlijk en geeft ontzettend veel ergenis. Ga gewoon op een plein in een stad staan. Als je met genoeg bent geeft dat de boodschap ook wel over.
Ik wil dit niet laten verzanden in een A versus B discussie. Het geldt voor alle demonstraties. XR, Boeren, Pro-Palestina en wat er verder zoal voorbij komt. Bij alle groepen zijn er soms mensen vervolgd, maar veel vaker ook niet.wildhagen schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:24:
[...]
Waarom worden XR demonstraties dan wél aangepakt, maar mogen boeren wel ongestraft demonstreren en files veroorzaken?
Mijn hoofdpunt is dat het demonstratierecht geen vrijbrief mag zijn voor overtredingen. Dan moet het maar wat minder schuren.
Dat klopt, maar ik ageerde vooral op het feit dat betreffende poster XR "idioten" noemde. Nu weet ik niet of dat sloeg op de inhoud of de vorm van de XR demonstraties, maar kijkende naar de boeren weet ik wel wie die kwalificatie meer verdient (hoewel "boter op hun hoofd" toepasselijker is).alexbl69 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:19:
[...]
De reden maakt voor het demonstratierecht en de gevolgen daarvan natuurlijk helemaal niets uit. Je mag demonstreren of je mag niet demonstreren. Met de reden daarvan kan jij het eens zijn of niet, voor de wetgever maakt dat uiteraard geen enkel verschil.
Intentionally left blank
Begrijp me niet verkeerd, van mij mogen beiden worden aangepakt. Beiden horen er niet thuis.alexbl69 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:30:
[...]
Ik wil dit niet laten verzanden in een A versus B discussie. Het geldt voor alle demonstraties. XR, Boeren, Pro-Palestina en wat er verder zoal voorbij komt. Bij alle groepen zijn er soms mensen vervolgd, maar veel vaker ook niet.
Mijn hoofdpunt is dat het demonstratierecht geen vrijbrief mag zijn voor overtredingen. Dan moet het maar wat minder schuren.
Maar het steekt wel en is erg onlogisch dat XR wel aangepakt wordt, en de boeren volledig vrij spel krijgen. Zeker nu er met dank aan de (acties van) boeren dus doden gevallen zijn.
Ik hoop dan ook dat inde toekomst dit soort schandalige acties zodanig snoeihard worden aangepakt dat men het wel uit het hoofd laat om dit nog eens te doen.
Virussen? Scan ze hier!
Ik snap dat de politie een risicoafweging maakt als het om escalatie gaat.wildhagen schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:24:
[...]
Feitelijk platgeslagen: een XR protestant die zonder enige dreiging op de snelweg zit t.o.v. een dol drieste boer die op een tractor zit.
Het is in het verleden ook niet helemaal goed gegaan toen de politie wel wilde ingrijpen en zij zich moesten beschermen door schoten te lossen.
Zelfde overtreding maar andere afwikkeling van de wettelijke overtreding.
Nunc purus risus, volutpat sagittis, lobortis at, dignissim sed, sapien
Ik vraag me serieus af of er mensen zijn die dit soort acties opzetten en zich afvragen wat de algemene opinie hierover is. Met dit soort acties op de snelweg (ongeacht welk belang van de demonstraties) breek je de algemene opinie nog verder in tweeen. Ziet men niet in dat je hiermee de kans op schade aan steun voor je doel nog meer afzwakt?
Persoonlijk, het is ontzettend sneu voor boeren die moeten stoppen, maar naar mijn idee is het inderdaad al jaren duidelijk dat dit er aan zit te komen. En voor eenieder die zegt: "Boer worden was en is mijn leven, ik wil niets anders". Ik had ook graag nog op een rijdende supermarkt willen werken, of voor een mega bedrag voor de klas willen staan. Lukt ook niet direct, daar moeten we wat voor doen.
Buiten dit hoop ik voor de nabestaanden dat dit niet wordt ingezet om gelijk te halen in de hele discussie maar dat zij respectvol afscheid kunnen nemen van de overledenen en een spoedig herstel voor de gewonden.
Persoonlijk, het is ontzettend sneu voor boeren die moeten stoppen, maar naar mijn idee is het inderdaad al jaren duidelijk dat dit er aan zit te komen. En voor eenieder die zegt: "Boer worden was en is mijn leven, ik wil niets anders". Ik had ook graag nog op een rijdende supermarkt willen werken, of voor een mega bedrag voor de klas willen staan. Lukt ook niet direct, daar moeten we wat voor doen.
Buiten dit hoop ik voor de nabestaanden dat dit niet wordt ingezet om gelijk te halen in de hele discussie maar dat zij respectvol afscheid kunnen nemen van de overledenen en een spoedig herstel voor de gewonden.
KNIP, ik had de moderatie waarschuwing nog niet gezien.
[ Voor 94% gewijzigd door DevWouter op 14-08-2026 12:50 ]
*knip* helemaal weg 
Modbreak niet gezien, sorry
Modbreak niet gezien, sorry
[ Voor 86% gewijzigd door polthemol op 14-08-2026 13:01 ]
Ik denk dat ze dat eerste ook weldegelijk doen, maar het probleem is dat men zich in de eigen plattelandsbubbel bevindt die zichzelf aanpraat representatief te zijn voor “het volk”, al dan niet ondersteund / bevestigd door radicaal rechtse partijen. Om het over de eigen actiegroepen niet te hebben.soskes schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:42:
Ik vraag me serieus af of er mensen zijn die dit soort acties opzetten en zich afvragen wat de algemene opinie hierover is. Met dit soort acties op de snelweg (ongeacht welk belang van de demonstraties) breek je de algemene opinie nog verder in tweeen. Ziet men niet in dat je hiermee de kans op schade aan steun voor je doel nog meer afzwakt?
Waar het dus misgaat is dat de gepolariseerde angel er niet wordt uitgehaald. De typische leuzen zijn kenmerkend. Men is niet tegen de boer. Maar er moeten keuzes gemaakt worden om niet het complete land naar de kloten te laten gaan door de vervuiling, op een manier dat er straks niet meer te boeren valt, of enkel te boeren valt voor een land wat ecologisch dood is en water vanuit het buitenland moet importeren, terwijl het fundament letterlijk wegrot.
Even platgeslagen, maar die 5 bedrijven waar het nu over gaat, die hadden dus kennelijk sowieso geen vergunning mogen krijgen, en zijn gewoon her discussiëren niet waard als je het bredere plaatje bekijkt.
Dat klinkt erg zielig voor hen, en op persoonlijk vlak is het ook ingrijpend. Maar het gaat weer over klein zeer, terwijl het bredere plaatje onbesproken blijft. Niet alleen in de boerenkringen, maar ook in het overkoepelende debat.
Waarom wordt de landbouwminister niet teruggefloten voor de recente uitspraken? Je bent deel van een regering, geen belangenbehartiger van een selectief uittreksel van je eigen achterban.
En zolang dat niet gebeurt zal de algemene opinie op z’n best neutraal blijven, zonder dat het bredere publiek de boeren vraagt hen na te gaan of ze niet een beetje realiteitszin kunnen opbrengen.
[ Voor 4% gewijzigd door Cid Highwind op 14-08-2026 13:10 ]
Precies, in die zin zijn Europese boeren oprecht een van de meest verschrikkelijke demografieën ter wereld. Ondanks dat ze constant van alles en nog wat krijgen toegereikt (zoals het belastingvrije aardgas en de oost europese loonslaven die hier op onze toeslagen net rond komen en door de wetgever uitgewrongen worden) en een van de rijkste groepen in het land zijn, is het letterlijk nooit goed genoeg. En áls er dan iets moet veranderen dat al zo'n 50 jaar moest gebeuren moet het hele land de fik in voordat ze ook maar iets doen en dient iedereen maar ze te moeten steunen en medelijden te moeten hebben met ze. Het erge is dan nog dat alles wat ze flikken met de mantel der liefde wordt bedekt, maar andere "terroristische organisaties" wel keihard worden aangepakt. Dat schept een precedent.soskes schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:42:
Het is al sinds de jaren 60 van vorige eeuw duidelijk dat er wat moet gebeuren. Nu 60+ jaar later moet dit nog steeds..... Ben klaar met ze. Enige groep die net zo erg qua slachtoffer gedrag is zijn horecaondernemers, maar die maken het land niet helemaal kapot
Hoe, om de paar 100m matrix borden op de vluchtstrook gaan zetten ofzo? En dan ook bij elke oprit? Ongeluk is gebeurd net na een oprit (cq afrit naar Geffense barriere). Precies op een stuk waar veel auto's juist vaart maken om in t gaan voegen dus.Tito129 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:30:
[...]
Misschien had de politie of Rws de file moeten markeren. Doen ze ook als XR weer is illegaal de snelweg op loopt.
Geen matrixborden boven de weg op dit stuk A59.
Je zit nu gif te spuien over alle boeren. Terwijl een groot deel echt wel hun best wil doen. Maar die hoor je simpelweg niet. En als je zo de discussie aan gaat vindt ik het niet zo gek dat het andere kamp ook in een loopgraf gaat zitten. (en dan heb ik het over beide kanten)LZ86 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:13:
[...]
Precies, in die zin zijn Europese boeren oprecht een van de meest verschrikkelijke demografieën ter wereld. Ondanks dat ze constant van alles en nog wat krijgen toegereikt (zoals het belastingvrije aardgas en de oost europese loonslaven die hier op onze toeslagen net rond komen en door de wetgever uitgewrongen worden) en een van de rijkste groepen in het land zijn, is het letterlijk nooit goed genoeg. En áls er dan iets moet veranderen dat al zo'n 50 jaar moest gebeuren moet het hele land de fik in voordat ze ook maar iets doen en dient iedereen maar ze te moeten steunen en medelijden te moeten hebben met ze. Het erge is dan nog dat alles wat ze flikken met de mantel der liefde wordt bedekt, maar andere "terroristische organisaties" wel keihard worden aangepakt. Dat schept een precedent.
Het is al sinds de jaren 60 van vorige eeuw duidelijk dat er wat moet gebeuren. Nu 60+ jaar later moet dit nog steeds..... Ben klaar met ze. Enige groep die net zo erg qua slachtoffer gedrag is zijn horecaondernemers, maar die maken het land niet helemaal kapot
Ben benieuwd of de minister de 5 oh zo zielige kippenboeren nu nog steeds zo belangrijk vindt dat ie zich met de provincie politiek blijft bemoeien.
Hun best doen? hebben ze dus 60 jaar de tijd voor gehad. En de boeren die echt meegegaan zijn met de tijd en biologisch zijn gaan telen zonder schaalvergroting zijn ook op 1 hand te tellen.squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:19:
[...]
Je zit nu gif te spuien over alle boeren. Terwijl een groot deel echt wel hun best wil doen. Maar die hoor je simpelweg niet. En als je zo de discussie aan gaat vindt ik het niet zo gek dat het andere kamp ook in een loopgraf gaat zitten. (en dan heb ik het over beide kanten)
Inmiddels is die hele sector gewoon verrot, inclusief hun woordvoerders zoals de LTO. Het is nu te laat voor nuance.
wederom zit je iedereen over 1 kam te scheren.LZ86 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:21:
[...]
Hun best doen? hebben ze dus 60 jaar de tijd voor gehad. En de boeren die echt meegegaan zijn met de tijd en biologisch zijn gaan telen zonder schaalvergroting zijn ook op 1 hand te tellen.
Inmiddels is die hele sector gewoon verrot, inclusief hun woordvoerders zoals de LTO. Het is nu te laat voor nuance.
Nee, te weinig sensatie en aandacht. Waarom gewoon "braaf" protesteren terwijl je ook lekker de boel op stelten kunt zetten door met een groep mede-idioten een snelweg te bezetten of als boer zijnde met een trekker de snelweg op te gaan.Tito129 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 12:30:
[...]
Misschien had de politie of Rws de file moeten markeren. Doen ze ook als XR weer is illegaal de snelweg op loopt.
Trekkers mogen niet op de snelweg. Maar voetgangers ook niet.
Gewoon ophouden met demonstreren op de snelweg. Levensgevaarlijk en geeft ontzettend veel ergenis. Ga gewoon op een plein in een stad staan. Als je met genoeg bent geeft dat de boodschap ook wel over.
Uit het liveblog van BD:
LIVE Boerenprotest | Politie laat geluidsman FDF davidster afdoen, voorman roept boeren op niet via snelweg naar huis te rijden
https://www.bd.nl/den-bos...-huis-te-rijden~af71cec3/
Ook deelt FDF davidsterren met de letter B uit.
Ik mag hopen dat de publieke opinie zich volledig tegen de boeren keert. Geen greintje historisch besef, geen greintje oog voor de realiteit.
LIVE Boerenprotest | Politie laat geluidsman FDF davidster afdoen, voorman roept boeren op niet via snelweg naar huis te rijden
Walgelijke vent, met walgelijke ideeën. Op 13.16u is een filmpje van het moment te zien.FDF-voorman Mark van den Oever zorgde vrijdagochtend voor ophef tijdens het debat in het provinciehuis. Vanaf de publieke tribune maakte hij een vergelijking met nazi-Duitsland, waarna commissaris van de Koning Ina Adema ingreep.
Ik mag hopen dat de publieke opinie zich volledig tegen de boeren keert. Geen greintje historisch besef, geen greintje oog voor de realiteit.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
heb je uitspraak ietwat verbeterdJoris748 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:37:
Uit het liveblog van BD:
[...]
Walgelijke vent, met walgelijke ideeën. Op 13.16u is een filmpje van het moment te zien.
Ik mag hopen dat de publieke opinie zich volledig tegen de demonstrerende boeren keert. Geen greintje historisch besef, geen greintje oog voor de realiteit.
Ik wil hem wel nuanceren maar niet op deze manier.
Dat de publieke opinie zich tegen alle boeren keert die de realiteit ontkennen en niet actief meewerken aan oplossen van alle problemen veroorzaakt door intensieve akkerbouw en veeteelt.
The choice is simple – do you do it in this life, or the next? In case of the former, why wait?
Ik heb zo het vermoeden dat FDF direct of indirect banden heeft met intensieve veeteelt en grote slachthuizen, en vooral bezig is hun eigen hachje te (proberen te) redden. En dat het helemaal niet in het belang is van andere boeren om zich daarbij aan te sluiten.Joris748 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:37:
Uit het liveblog van BD:
[...]
Walgelijke vent, met walgelijke ideeën. Op 13.16u is een filmpje van het moment te zien.
Het lijkt of er bepaalde praatjes verspreid wordt vanuit dergelijke organisaties, mede om die betreffende boeren bang te maken zodat ze zich bij organisaties als FDF aansluiten. Want je hoort boeren in de media allemaal dezelfde (vaak foute) dingen zeggen.
Ik kan het alleen niet hard maken omdat ik zelf niet genoeg bekend ben met dit wereldje. Maar dat je constant dezelfde dingen hoort vind ik vreemd.
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
Maar waar zijn dan eigenlijk de vertegenwoordigers van de niet-exploitieve landbouw? Waarom horen we niks van een branche voor biologische boeren?squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:24:
[...]
wederom zit je iedereen over 1 kam te scheren.
Ze bestaan kennelijk wel, om de eerste de beste er maar bij te pakken: https://bionext.nl/nieuws...ders-in-duitse-deelstaten
Kennelijk is hun situatie “catastrofaal”. Maar, nemen ze geen deel omdat ze zich niet als partij zien? Of houden de zich vooral buiten het debat vanwege het risico op intimidatie?
Verder is het een beetje als “de kantoormedewerkers van Tata hebben geen aandeel er in, kunnen we genuanceerd blijven”, feit is dat er dringend veel moet gebeuren. Niet iedere boer is een kwaaie, wel iedere boer is deel van een sector die een probleem vormt, hun woordvoerders en belangenbehartigers voorop.
Als nuance gewenst is, had men zelf kunnen beginnen met het niet massaal uitrukken met groot materieel vandaag.
De stille meerderheid wil gewoon duidelijkheid en doen wat ze leuk vinden (boeren). Als jij bereid bent mee te bewegen met wat noodzakelijk is. Wat bereik je er dan mee om je buren tegen je op te zetten die wel het vlaggetje hebben omgedraaid?Cid Highwind schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:53:
[...]
Maar waar zijn dan eigenlijk de vertegenwoordigers van de niet-exploitieve landbouw? Waarom horen we niks van een branche voor biologische boeren?
Ze bestaan kennelijk wel, om de eerste de beste er maar bij te pakken: https://bionext.nl/nieuws...ders-in-duitse-deelstaten
Kennelijk is hun situatie “catastrofaal”. Maar, nemen ze geen deel omdat ze zich niet als partij zien? Of houden de zich vooral buiten het debat vanwege het risico op intimidatie?
Verder is het een beetje als “de kantoormedewerkers van Tata hebben geen aandeel er in, kunnen we genuanceerd blijven”, feit is dat er dringend veel moet gebeuren. Niet iedere boer is een kwaaie, wel iedere boer is deel van een sector die een probleem vormt, hun woordvoerders en belangenbehartigers voorop.
Als nuance gewenst is, had men zelf kunnen beginnen met het niet massaal uitrukken met groot materieel vandaag.
Kun je beter je energie steken in de toekomst van je bedrijf
De leider van een radicale beweging die aan terrorisme grenzende intimidatie niet schuwt, die zichzelf een jodenster opplakt.Joris748 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:37:
Uit het liveblog van BD:
[...]
Hier mag, net als op bekladde monumenten, de hogedrukspuit op.
Enige uiting van respect door FDF voor het voorval eerder vandaag lijkt uit te blijven. Zegt genoeg denk ikCid Highwind schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:53:
[...]
Ik wil ook doen wat ik leuk vind. Maar wel binnen wettelijke kaders en met aandacht voor medemens, leefomgeving en klimaat.squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:56:
[...]
De stille meerderheid wil gewoon duidelijkheid en doen wat ze leuk vinden (boeren). Als jij bereid bent mee te bewegen met wat noodzakelijk is. Wat bereik je er dan mee om je buren tegen je op te zetten die wel het vlaggetje hebben omgedraaid?
De overheersende mening binnen de landbouw is dat ze op de huidige voet verder willen gaan. Dat wordt verstaan onder “boeren”.
Volgens mij zijn er ook een hoop boeren die hun zaakjes wel voor elkaar hebben en die zich niet aansluiten bij deze protesten. Die horen we natuurlijk niet. Geen idee of die zich zouden moeten uitspreken, maar laten we vooral niet vergeten dat deze boeren er ook zijn en dat het kleine groepje dat we nu weer in de media zien vooral niet alle boeren vertegenwoordigt.squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:56:
[...]
De stille meerderheid wil gewoon duidelijkheid en doen wat ze leuk vinden (boeren). Als jij bereid bent mee te bewegen met wat noodzakelijk is. Wat bereik je er dan mee om je buren tegen je op te zetten die wel het vlaggetje hebben omgedraaid?
Een deel van het probleem is dat er in Noord-Brabant veel boeren zitten en ook redelijk wat intensieve veeteelt is waardoor die al snel tegen problemen aan lopen als Natura 2000-gebieden actief beschermd moeten worden.
Op zoek naar een nieuwe printer? Kies voor een Brother laser printer. Uiterst betrouwbaar en economisch!
Het hele idee van vlaggen ondersteboven aan de mast vind ik al ronduit respectloos (Gebruik dan een eigen bedachte vlag als protest, een boer met een tractor ofzo). Dus dit verbaast mij niets.stylezzz schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:01:
[...]
Enige uiting van respect door FDF voor het voorval eerder vandaag lijkt uit te blijven. Zegt genoeg denk ik
Het laat vooral zien hoe geradicaliseert je wel niet bent als je denkt dat je eigen leed vergelijkbaar is met de holocaust.Joris748 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:37:
Uit het liveblog van BD:
[...]
Eventjes wat gras aanraken is dan echt niet meer genoeg, ik bedoel het niet als grap als ik zeg dat die mensen echt therapie nodig hebben. Zulk denken is niet gezond meer. Er gaat oprecht wat fout in je kokosnoot als je denkt dat je als boer nu net een jood in '44 bent.
Niet dat je nooit een vergelijking mag maken met de holocaust, maar er zit een subtiel verschil tussen uitgekocht worden, en uitgemoord worden.
De sector is vooral bezig met handhaven van de status quo en frustreren van noodzakelijke verandering.squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:56:
[...]
De stille meerderheid wil gewoon duidelijkheid en doen wat ze leuk vinden (boeren). Als jij bereid bent mee te bewegen met wat noodzakelijk is.
Ik wil ook wel doen wat ik leuk vind, maar wil ook rekening houden met de medemens, onze leefomgeving en het klimaat.
Wat bedoel je hier? Ik kan het op meerdere manieren interpreteren.Wat bereik je er dan mee om je buren tegen je op te zetten die wel het vlaggetje hebben omgedraaid?
En ondertussen is duidelijk dat wat ze "leuk" vinden milieutechnisch niet kan. Dus wanneer gaat die stille meerderheid meebewegen met wat noodzakelijk is? Want flinke inkrimping van de sector is noodzakelijk, maar dat lijkt de hele sector, van schreeuwers tot stille meerderheid, te ontkennen.squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:56:
[...]
precies, ik zit wat meer noordelijker en er zijn genoeg bedrijven die hun bedrijfsvoering hebben aangepast, meer farmer to customer en eigen winkeltjes met lokale producten etc.NaoPb schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:01:
[...]
Volgens mij zijn er ook een hoop boeren die hun zaakjes wel voor elkaar hebben en die zich niet aansluiten bij deze protesten. Die horen we natuurlijk niet. Geen idee of die zich zouden moeten uitspreken, maar laten we vooral niet vergeten dat deze boeren er ook zijn en dat het kleine groepje dat we nu weer in de media zien vooral niet alle boeren vertegenwoordigt.
Een deel van het probleem is dat er in Noord-Brabant veel boeren zitten en ook redelijk wat intensieve veeteelt is waardoor die al snel tegen problemen aan lopen als Natura 2000-gebieden actief beschermd moeten worden.
Ach... het geeft perfect bloot waar men op uit is. Nederland op zijn kop zetten.... Die vlaggen vind ik wel een beetje grappig eigenlijk. Maar wat hier vandaag is gebeurd gaat werkelijk elke grens over die redelijk is....NaoPb schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:04:
[...]
Het hele idee van vlaggen ondersteboven aan de mast vind ik al ronduit respectloos (Gebruik dan een eigen bedachte vlag als protest, een boer met een tractor ofzo). Dus dit verbaast mij niets.
Vlaggen omdraaien is idd een klap in het gezicht van mensen die in het verleden hun leven voor die vlag, en waar die voor staat, hebben gegeven.NaoPb schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:04:
[...]
Het hele idee van vlaggen ondersteboven aan de mast vind ik al ronduit respectloos (Gebruik dan een eigen bedachte vlag als protest, een boer met een tractor ofzo). Dus dit verbaast mij niets.
Ik vind het een teken van totale minachting in ieder geval.
Verzin da inderdaad een eigen vlag, geen probleem mee. Maar toon geen minachting voor de normale vlag.
Virussen? Scan ze hier!
Ben geboren en getogen in een dorp met veel boeren. Ik denk dat als je Van den Oever naar het Pieter Baan Centrum stuurt, dat het er nog druk gaat worden.RobinHood schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:04:
[...]
Het laat vooral zien hoe geradicaliseert je wel niet bent als je denkt dat je eigen leed vergelijkbaar is met de holocaust.
Eventjes wat gras aanraken is dan echt niet meer genoeg, ik bedoel het niet als grap als ik zeg dat die mensen echt therapie nodig hebben. Zulk denken is niet gezond meer. Er gaat oprecht wat fout in je kokosnoot als je denkt dat je als boer nu net een jood in '44 bent.
Niet dat je nooit een vergelijking mag maken met de holocaust, maar er zit een subtiel verschil tussen uitgekocht worden, en uitgemoord worden.
Hij is helaas geen uitzondering. Zijn mening wordt door een deel van de boeren gedeeld en voor hen kan het niet lomp genoeg gaan.
Wat ik wel jammer vindt is dat na wat er vanochtend is gebeurt op de snelweg (mijn mening daarover is inmiddels wel duidelijk) er is opgeroepen niet via de snelweg naar huis te gaan met de trekker er toch weer meer dan 50 op de snelweg rijden
Zeker vijftig trekkers op A2 ondanks oproep snelweg te mijden na dodelijk ongeluk | Algemeen | NU.nl
Zeker vijftig trekkers op A2 ondanks oproep snelweg te mijden na dodelijk ongeluk | Algemeen | NU.nl
Toch weer trekkers op de snelweg, ondanks herhaalde oproepen.
https://www.omroepbrabant...y-boeren-vertrekken#14:19
Respectloos tuig
Fuik opzetten en die dingen tot op het laatste boutje controleren. Iedere overtreding bestraffen.Op de A2 tussen Den Bosch en Utrecht rijden zeker vijftig trekkers. Dat meldt een ANP-fotograaf die zelf tussen de voertuigen rijdt. De politie zou ook aanwezig zijn.
Eerder riepen zowel minister Heerma als FDF-voorman Van den Oever op de snelweg te mijden, om ongelukken te voorkomen
Respectloos tuig
Nu ja, je kunt het ook omdraaien, de fdf, agractie, de actievoerende boeren, zij scheren ook alle boeren over één kam, zie b.v. de vele spandoeken langs akkers met deerniswekkende slogans over 'de boeren'. Terwijl een bioboer die tegen de stroom in moet roeien, zich mogelijk helemaal niet achter het protest schaart.squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 13:24:
[...]
wederom zit je iedereen over 1 kam te scheren.
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
Gaat niet gebeuren. Politie heeft eerder deze week expliciet laten weten niet te gaan handhaven bij protesten door boeren, ook niet als die met trekkers over snelwegen rijden.Joris748 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:22:
[...]
Fuik opzetten en die dingen tot op het laatste boutje controleren. Iedere overtreding bestraffen.
Respectloos tuig
Virussen? Scan ze hier!
Ook bijzonder dat in geen enkel nieuwsbericht van vandaag of afgelopen dagen gewoon de cijfers genoemd worden.
En die zijn glashard, 2 van de 5 boeren hadden bijna het dubbele van het aantal dieren dan wat hun vergunning toestond. 15.000 en 89.000 mogen houden vs 32.000 en 152.000 hebben.
Zo'n gemis in de berichtgeving waarom de vergunning (misschien) ingetrokken wordt.
Dat zou de ambtenaren en provinciebestuur flink sterken cq minder in een kwaad daglicht stellen.
Sowieso is de waarom-vraag maar weinig toegelicht vind ik. "Ja te veel stikstof" is veel te summier en voedt het sentiment dat het uit ivoren torens opgelegd wordt.
En die zijn glashard, 2 van de 5 boeren hadden bijna het dubbele van het aantal dieren dan wat hun vergunning toestond. 15.000 en 89.000 mogen houden vs 32.000 en 152.000 hebben.
Zo'n gemis in de berichtgeving waarom de vergunning (misschien) ingetrokken wordt.
Dat zou de ambtenaren en provinciebestuur flink sterken cq minder in een kwaad daglicht stellen.
Sowieso is de waarom-vraag maar weinig toegelicht vind ik. "Ja te veel stikstof" is veel te summier en voedt het sentiment dat het uit ivoren torens opgelegd wordt.
[ Voor 5% gewijzigd door DropjesLover op 14-08-2026 14:34 ]
BThGvNeOA
Gewoon uitschrijven wat je bedoelt is zo moeilijk niet... PR (persoonlijk record?), ICE/M/A (verbrandingsmotor?), kdv (kinderdagverblijf), DA (dierenarts?)etc...,
Met andere woorden, er valt niet mee te praten. Doe het dan ook niet. Maar goed dan moet je politiek ballen tonen en wetten handhaven.Joris748 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:15:
[...]
Ben geboren en getogen in een dorp met veel boeren. Ik denk dat als je Van den Oever naar het Pieter Baan Centrum stuurt, dat het er nog druk gaat worden.
Hij is helaas geen uitzondering. Zijn mening wordt door een deel van de boeren gedeeld en voor hen kan het niet lomp genoeg gaan.
En hoe triest de gevolgen van het ongeluk van vandaag ook mag zijn, het is in het bredere plaatje slechts een incident. Ruis die afleidt van het werkelijke probleem: wetteloosheid in de agrarische sector.
@stylezzz Of ze er bij stil stonden of passend mee omgingen, is mij in dat opzicht eigenlijk om het even. Het FDF is al heel lang iedere vorm van redelijkheid voorbij. Die zullen niet ophouden totdat ze volledig de zin hebben gekregen, of de organisatie op een verboden lijst is komen te staan. Dat laatste zou men, had Nederland een volledig functionerende rechtsstaat geweest, inmiddels hard op naar weg zijn geweest.
waarom zou je dat omdraaien? Die organisaties willen juist een punt maken met zo sterk mogelijke argumenten (of ze steekhouden laat ik even buiten beschouwing). Dan ga je niet je eigen punt afzwakken door te zeggen 60% van de boeren vindt dit (random getal).mekkieboek schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:24:
[...]
Nu ja, je kunt het ook omdraaien, de fdf, agractie, de actievoerende boeren, zij scheren ook alle boeren over één kam, zie b.v. de vele spandoeken langs akkers met deerniswekkende slogans over 'de boeren'. Terwijl een bioboer die tegen de stroom in moet roeien, zich mogelijk helemaal niet achter het protest schaart.
En de boer die het wel goed wil doen houdt zich wijselijk stil en doet wat er gedaan moet worden. Hier in het dorp is laatst een busroute gewijzigd. Volgens de protesterende partij was IEDEREEN er tegen, vervolgens is er een petitie ingeleverd met nog geen 500 handtekeningen
Tja, sta er niet van te kijken. En dat de politie waarschijnlijk geen zak doet, is ook geen verrassing.Joris748 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:22:
[...]
Fuik opzetten en die dingen tot op het laatste boutje controleren. Iedere overtreding bestraffen.
Respectloos tuig
Was er niet een partij die iets had met law en order?
@DropjesLover
Verwacht je nou journalistiek van de NOS en andere Nederlandse media? De NOS is jaren geleden al behoorlijk gesaneerd, en DPG wil gewoon de minste moeite voor het meeste geld doen.
[ Voor 15% gewijzigd door RobinHood op 14-08-2026 14:38 ]
En onderste stenen boven?RobinHood schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:32:
[...]
Tja, sta er niet van te kijken. En dat de politie waarschijnlijk geen zak doet, is ook geen verrassing.
Die ene die al 30 jaar het beleid bepaalt?
Die ene waar 15% van Nederland (nog los van de proteststemmers op PVV, BBB, etc) op stemt?
Die flink het mes in de uitvoerende overheid gezet heeft onder het mom van "minder ambtenaren"?
BThGvNeOA
Rules for thee but not for me (of mijn achterban)RobinHood schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:32:
[...]
Tja, sta er niet van te kijken. En dat de politie waarschijnlijk geen zak doet, is ook geen verrassing.
Met hun oproep geven ze in iedergeval toe dat zij verantwoordelijk zijn voor die slachtoffers.squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:21:
Wat ik wel jammer vindt is dat na wat er vanochtend is gebeurt op de snelweg (mijn mening daarover is inmiddels wel duidelijk) er is opgeroepen niet via de snelweg naar huis te gaan met de trekker er toch weer meer dan 50 op de snelweg rijden![]()
Dat ze het verder naast zich neerleggen was te verwachten.
Nee, maar we hebben scheiding der machten, de politie is niet politiek, en een agent is geen individu met eigen mening, maar iemand die de wet volgt en iedereen in gelijke gevallen gelijk behandeltJoris748 schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:38:
[...]
Rules for thee but not for me (of mijn achterban)
Maarja, door deze vibe die al tijden in de politie hangt, zijn de mensen die ik toen ze leerde kennen bij de politie zaten, nu niet meer bij de politie.
Dat begrijp ik maar waarom moet die nuance wél worden gehanteerd bij posts in dit topic?squashedraven schreef op vrijdag 14 augustus 2026 @ 14:29:
Die organisaties willen juist een punt maken met zo sterk mogelijke argumenten (of ze steekhouden laat ik even buiten beschouwing). Dan ga je niet je eigen punt afzwakken door te zeggen 60% van de boeren vindt dit (random getal).
| | | · | | · | | · | | · | | | : | | |·| |·| |·| |·|
https://nos.nl/artikel/26...-snelweg-het-is-bloedlink
Dus wat kunnen we eigenlijk concluderen? Als XR in het vervolg een demonstratie organiseert mag dit dus niet op de snelweg zelf zijn. Maar ze mogen er wel naartoe fietsen over de snelweg, want als je een omgekeerde WNF aan je fiets hangt, dan is je vervoer heen en terug dus deel van de demonstratie, en dan mag het wel.
Puik precedent, minister president.
Als het werkelijk onacceptabel is, dan heb je de keuze uit twee opties:
1. Preventie
2. Consequentie
Dus wat kunnen we eigenlijk concluderen? Als XR in het vervolg een demonstratie organiseert mag dit dus niet op de snelweg zelf zijn. Maar ze mogen er wel naartoe fietsen over de snelweg, want als je een omgekeerde WNF aan je fiets hangt, dan is je vervoer heen en terug dus deel van de demonstratie, en dan mag het wel.
Puik precedent, minister president.
Als het werkelijk onacceptabel is, dan heb je de keuze uit twee opties:
1. Preventie
2. Consequentie
[ Voor 10% gewijzigd door Cid Highwind op 14-08-2026 14:50 ]
Let op:
Argumenten ondersteunen met externe bronnen? Graag! Maar als je een externe bron opvoert, plaats dan naast de link ook een samenvatting van of het relevante citaat uit de gelinkte bron.
Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor ruimtelijke ordening is er: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden
Argumenten ondersteunen met externe bronnen? Graag! Maar als je een externe bron opvoert, plaats dan naast de link ook een samenvatting van of het relevante citaat uit de gelinkte bron.
Voor de algemene Nederlandse politiek hebben we: [ZT] Kabinet Rutte-III en de Nederlandse politiek - Deel 2
Voor Nederlands klimaatbeleid hebben we: Het Nederlandse Klimaatakkoord
Voor de wetenschap achter het klimaatbeleid hebben we: Klimaat: wetenschap en achtergronden
En voor specifiek kernenergie is er: Kernenergie, ontwikkelingen en techniek
Voor ruimtelijke ordening is er: Ruimtelijke ordening in NL: problemen en achtergronden