Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 98 ... 168 Laatste
Acties:

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

ArcticWolf schreef op donderdag 23 november 2023 @ 08:44:
[...]

Ah moet gelezen worden vanuit achterkant dan... ik lees het altijd vanuit het puntstuk :P
Bij 107 staat 3) Rijweg linksleidend niet mogelijk
Bij 105B staat 4) Rijweg rechtsleidend niet mogelijk
Zijn die twee niet gewoon abusievelijk omgedraaid? Op http://sporenplan.nl/ staat dat 105B geen Broertje is van 105A en dat zou vreemd zijn.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Migrator schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:04:
[...]

Zijn die twee niet gewoon abusievelijk omgedraaid? Op http://sporenplan.nl/ staat dat 105B geen Broertje is van 105A en dat zou vreemd zijn.
Nee zo klopt het wel, bij een Engelswissel is altijd het 2e wissel het B wissel voor de A. Vind dat persoonlijk ook niet logisch, m'n collega heeft ooit uitgelegd waarom dat destijds gekozen is, maar ben even vergeten waarom dat was...

5800X3D, MSI X370, MSI 5070Ti

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Stellen de puntstukken aan die kant dan de richting die naar het A-wissel gaat of niet?

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 19:56

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

ed1703 schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:59:
[...]

De private iniatieven kom je ook alleen in als je een kaartje voor die specifieke vervoerder hebt, dus je punt hieromheen begrijp ik niet zo goed.
Heh, daar heb je dan wel gelijk in.

Signatures zijn voor boomers.

• HJTP
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 20:16
Ben in verwarring over de treinserie 3300. Ik zie op allerlei plekken dat die van Hoorn naar Den Haag zou moeten rijden, via o.a. Sloterdijk, Lelylaan, Schiphol etc. Zie bijvoorbeeld hier:
https://wiki.ovinnederland.nl/wiki/Treinserie_3300_(2023)

Maar als ik dan de reisplanner pak vanaf bijvoorbeeld Lelylaan naar Zaandam Kogerveld, krijg ik metro's/bussen etc. Ik kan niks vinden over werkzaamheden of waarom hij niet verder zou rijden dan Sloterdijk (zo lijkt het). Enig idee?

I didn't want to believe my dad was stealing from his job as a road worker. But when I came home, all the signs were there.

• voske
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 16:04
HJTP schreef op donderdag 23 november 2023 @ 15:31:
Ben in verwarring over de treinserie 3300. Ik zie op allerlei plekken dat die van Hoorn naar Den Haag zou moeten rijden, via o.a. Sloterdijk, Lelylaan, Schiphol etc.
Trein rijdt vanwege werkzaamheden tijdelijk niet tussen Sloterdijk en Den Haag, aldus Rijden de treinen.

Be yourself, no matter what they say ...

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Maasluip schreef op donderdag 23 november 2023 @ 10:43:
[...]

Wat dat betreft zijn allemaal die private initiatieven een zegen. Die zeggen gewoon "wij willen rijden, zorg maar voor de infra". Terwijl NS zegt "oh, is het allemaal zo lastig Prorail? Nou, dan schikken we toch in? Dan rijden we toch niet?".
Nee, zo kom je vooruit. :(
Wat een domme onzin is dit zeg. Delft, Ede-Wageningen, Driebergen-Zeist, Geldermalsen, allemaal ingrijpend verbouwd om aan o.a. de gewenste dienstregeling van NS te kunnen voldoen. Den Haag Centraal, Tilburg, Vught hetzelfde verhaal de komende jaren.

Het verschil is dat NS in tegenstelling tot die private initiatieven tenminste ook nog een dosis realiteitszin heeft en dus geen valse beloftes doet alsof er op overvolle stations en trajecten als Amsterdam Centraal, de Schipholtunnel en de Willemsspoortunnel nog wel plek is voor een extra trein. Van het merendeel van de nieuwe private aanvragen kun je echt wel vergeten dat ze ooit gerealiseerd gaan worden.

• VERNederlander
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 31-12-2025
Migrator schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:04:
[...]

ArcticWolf schreef op donderdag 23 november 2023 @ 11:46:
[...]

Nee zo klopt het wel, bij een Engelswissel is altijd het 2e wissel het B wissel voor de A. Vind dat persoonlijk ook niet logisch, m'n collega heeft ooit uitgelegd waarom dat destijds gekozen is, maar ben even vergeten waarom dat was...
Als ik het goed begrijp is jullie vraag waarom 107 en 105B niet omgedraaid getekend staan? Op deze aanname van mij, een antwoord, kan zijn dat ik naast jullie vraag zit, dan maar gewoon negeren ;) .

Een Engels Wissel heeft twee wisselstellers, zoals bij jullie bekend. Als je op een het Engels Wissel afrijdt bepaalt:
- de eerste wisselsteller naar welk spoor toe wordt geleid.
- de tweede wisselsteller bepaalt van welk spoor je af komt.

Als je dit toepast op Tilburg vanaf westzijde linksleidend over Gewoon Wissel 105A, zie je waarom de nummering en koppeling zo is.

Wat trouwens bijzonder is dat door de koppeling de 105B nog gewoon meeloopt met wissel 105A. De opmerking op papier dat 105B niet rechtsleidend bereden mag worden, is op basis van de stand van het wissel nog gewoon mogelijk. Ben wel benieuwd of ze dit op een andere manier hebben ondervangen.

• kevi-n1
  • Registratie: Januari 2010
(jarig!)
VERNederlander schreef op donderdag 23 november 2023 @ 23:43:
[...]

[...]

Wat trouwens bijzonder is dat door de koppeling de 105B nog gewoon meeloopt met wissel 105A. De opmerking op papier dat 105B niet rechtsleidend bereden mag worden, is op basis van de stand van het wissel nog gewoon mogelijk. Ben wel benieuwd of ze dit op een andere manier hebben ondervangen.
Verzoek- en eiswissels. Daarnaast kan de interlocking ook sturingen uitsluiten.
kevi-n1 schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 06:21:
[...]

Verzoek- en eiswissels. Daarnaast kan de interlocking ook sturingen uitsluiten.
A en B wissels zijn permanent gekoppeld, het B wissel is niet los bedienbaar. Het A wissel zit aan de bediening vast en er loopt enkel een stuurkabel van het A naar het B wissel. Tegenwoordig willen we dat niet meer en worden ze ontkoppelt omdat als het B wissel stoort ook het A wissel in de storing ligt en vv. Maar als ze ontkoppelt worden dan vervalt de A en B en krijgen ze unieke nummers.

@VERNederlander als ik het goed zie hebben ze de tongen geklemd en ligt de stuurkabel los. Een verhindering bediening bij VL lijkt mij erg onwaarschijnlijk?

[ Voor 11% gewijzigd door ArcticWolf op 24-11-2023 08:30 ]

• Transportman
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 17:18
Het is definitief, een half jaar geen treinen naar Londen omdat de controle in Amsterdam door werkzaamheden niet mogelijk is. Heel teleurstellend, aangezien dat toch weer enkele vliegtuigen per dag scheelt: https://nos.nl/artikel/24...ussen-nederland-en-londen

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18:20
ArcticWolf schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:27:
[...]

A en B wissels zijn permanent gekoppeld, het B wissel is niet los bedienbaar. Het A wissel zit aan de bediening vast en er loopt enkel een stuurkabel van het A naar het B wissel. Tegenwoordig willen we dat niet meer en worden ze ontkoppelt omdat als het B wissel stoort ook het A wissel in de storing ligt en vv. Maar als ze ontkoppelt worden dan vervalt de A en B en krijgen ze unieke nummers.
Wil je zeggen dat als wissel A in storing is in beide standen, je totaal niet meer over wissel B kan rijden (of andersom)?
Als dat het geval is, dan lijkt het mij handiger (en goedkoper?) om de controle te ontdubbelen, dan de volledige sturing te ontdubbelen (en elke wissel te hernummeren).
Het is niet dat je bij normale exploitaite dergelijke wissels elke in een aparte stand wil.

Over die situatie in Tilburg. Als wissel 105B permanent in linkerstand ligt, is dat dan geen gevaar als er wagens gaan lopen, die in het hoofdspoor terecht komen? Ik denk dat dat toch de functie was van die "kopjes", ontsnapte wagens vangen.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
Transportman schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:22:
Het is definitief, een half jaar geen treinen naar Londen omdat de controle in Amsterdam door werkzaamheden niet mogelijk is. Heel teleurstellend, aangezien dat toch weer enkele vliegtuigen per dag scheelt: https://nos.nl/artikel/24...ussen-nederland-en-londen
Helaas hopelijk komt de Eurostar met een actie zoals de huidige actie (39 euro enkele reis/78 retour) die nu loopt om de reizigers weer aan te trekken vanaf december 2024. Daarnaast hoop ik ook dat de prijzen lager zijn doordat er dan 650 reizigers in Amsterdam kunnen instappen. Ook hoop ik de capaciteit in Rotterdam wordt verhoogd naar 250 zodat er gewoon een volle trein uit Nederland naar Engeland kan en zetten ze flink in op frequentieverhoging, want de concurrentie lonkt.

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 14:38

mambo No5

Bad Apple?

ArcticWolf schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 08:27:
[...]

@VERNederlander als ik het goed zie hebben ze de tongen geklemd en ligt de stuurkabel los. Een verhindering bediening bij VL lijkt mij erg onwaarschijnlijk?
Een VHB zal er ongetwijfeld wel op gezet zijn, puur om een definitieve onbeschikbaarheid te kunnen genereren. Geklemde wissels krijgen die eigenlijk altijd als ze binnen een bediend, niet-buiten dienst gesteld gebied vallen puur om te voorkomen dat een wissel per abuis een sturing krijgt. :)

Edit: even opgezocht en wissel 107 heeft inderdaad een verhindering; 105a/b kan gewoon gestuurd worden. Een rijweg ga je over 105B echter rechtsleidend niet voor elkaar krijgen aangezien er geen naar-spoor geconfigureert lijkt te zijn en het een en ander aan de kant van de beveiliging ook wel uitgebouwt moet zijn. :)

[ Voor 14% gewijzigd door mambo No5 op 24-11-2023 16:56 ]

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Arator schreef op vrijdag 24 november 2023 @ 14:26:
[...]

Wil je zeggen dat als wissel A in storing is in beide standen, je totaal niet meer over wissel B kan rijden (of andersom)?
Als dat het geval is, dan lijkt het mij handiger (en goedkoper?) om de controle te ontdubbelen, dan de volledige sturing te ontdubbelen (en elke wissel te hernummeren).
Het is niet dat je bij normale exploitaite dergelijke wissels elke in een aparte stand wil.
Je kan er wel overheen rijden zolang ze in de controle liggen, maar je kan beide niet omleggen, ook al ligt er maar 1 in storing.
Over die situatie in Tilburg. Als wissel 105B permanent in linkerstand ligt, is dat dan geen gevaar als er wagens gaan lopen, die in het hoofdspoor terecht komen? Ik denk dat dat toch de functie was van die "kopjes", ontsnapte wagens vangen.
Geen idee, een collega van mij doet alles op Tilburg, ken het emplacement zelf ook erg slecht.

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19:03
Die kopjes waren vroeger een langer kopje richt Breda om loccen om te lopen en de oude aansluiting naar de Werkplaats. Er worden op het spoor geen wagens opgesteld het is slechts een spoor om niet reizigerstreinen aan de kant te nemen of kop te laten maken. Het wegrollen van wagens is hier geen issue dus.

Opstellen gebeurt op Tilburg Goederen of Tilburg Industrie.

Mogelijk wordt deze situatie aangepast bij de ombouw van Tilburg?

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Gisteren was ik in Amsterdam en kon ik naar huis met de IC Berlijn, voor de eerste keer voor mij niet meer getrokken door een serie 1700 maar door een Vectron (de 193 500 om precies te zijn).

Ik had nog nooit gehoord van 1500 V 50 Hz of 1000 V 16,7 Hz, maar tof om te zien dat de loc ermee overweg kan :+

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-2Yfl2WZbNftH4_MRvnf_nopFTQ=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Fppu5x7TTqfEVMlIBJy0TnVB.jpg?f=fotoalbum_large

Op een meer serieuze noot: kan deze fout nog echt gevolgen hebben?

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20:47
Dat is niet het voltage waar de loc mee overweg kan, maar wat door de loc naar de rijtuigen uitgestuurd zal worden om die van stroom te voorzien, afhankelijk van de bovenleidingsspanning.
Bij 1500 en 3000 volt DC zal dat 1 op 1 naar de rijtuigen doorgezet worden (en dus de aanduiding van 1500 en 3000). Bij 15 kV AC 16,7 Hz zal het door de loc omgezet worden naar 1000 volt AC 16,7 Hz, en bij 25 kV AC wordt er 1500 volt AC van gemaakt.
De rijtuigen dienen dus overweg te kunnen met de juiste spanningen. Daarom zul je eenzelfde soort aanduiding ook op het raster van de rijtuigen zien. Sommige rijtuigen kunnen slechts met één spanning overweg, anderen met alle vier (zoals bijvoorbeeld de NS ICR rijtuigen).

[ Voor 3% gewijzigd door EDIT op 27-11-2023 21:37 ]

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Dank voor de uitleg!

Ook veel logischer dat die info op de buitenkant staat, nu ik er zo over nadenk. Maar je moet het maar net weten :)

• AW_Bos
  • Laatst online: 19:55

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
Wat is de verwachting van de inzet van de Klassiekjes in België voor de komende paar weken?
Zijn ze de komende paar weken nog steeds te vinden op het traject Aachen - Welchenreadt - Pepinster - Spa? En ook in het weekend?

Telecommunicatie van vroeger
🚅Alles over spoor en treintjes

• cazzer22
  • Registratie: Maart 2002
Vraagje over die foto van de 1700, hoe is deze inzetbaar in al die landen? Het is nou niet direct dat hij met iets anders dan 1500V overweg kan, toch?

• EDIT
De foto is van een Siemens Vectron, niet van een 1700. De 1700 kan inderdaad alleen overweg met 1500 volt.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
cazzer22 schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 08:52:
Vraagje over die foto van de 1700, hoe is deze inzetbaar in al die landen? Het is nou niet direct dat hij met iets anders dan 1500V overweg kan, toch?
En de 1500v loopt nog door tot het station van Bad Bentheim waar het omschakelbaar is. Maar daar wil DB Netze volgens mij graag van af. ;)

AW_Bos schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:08:
[...]

En de 1500v loopt nog door tot het station van Bad Bentheim waar het omschakelbaar is. Maar daar wil DB Netze volgens mij graag van af. ;)
Yup, de spanningssluis gaat naar de grens.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
ArcticWolf schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:15:
[...]

Yup, de spanningssluis gaat naar de grens.
Is er al bekend wanneer het gaat gebeuren?

AW_Bos schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 10:54:
[...]

Is er al bekend wanneer het gaat gebeuren?
2026~2028 zegt DB Netz, maar ja... dat zeggen ze wel vaker :+

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

AW_Bos schreef op maandag 27 november 2023 @ 22:11:
Wat is de verwachting van de inzet van de Klassiekjes in België voor de komende paar weken?
Zijn ze de komende paar weken nog steeds te vinden op het traject Aachen - Welchenreadt - Pepinster - Spa? En ook in het weekend?
Ik zou zeggen tot de start van de nieuwe dienstregeling zeker. Daarna hoef je ze daar niet meer te verwachten, of de NMBS moet problemen hebben met de inzet van I11 met loc.

Rond Charleroi zullen ze nog wat langer blijven.

• wildhagen
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Tussen Vlissingen en Roosendaal rijdt woensdag maar één trein per uur, in plaats van de gebruikelijke drie. Dat heeft te maken met een defect spoor. De extra reistijd kan oplopen tot een uur.
Volgens Omroep Zeeland is er sprake van een verzakking van het spoor. De NS en ProRail zouden daarom uit voorzorg hebben besloten om maar één trein per uur te laten rijden tussen Vlissingen en Roosendaal.

Normaal rijden er drie treinen per uur tussen Vlissingen en Roosendaal. De ene trein die nu wel elk uur reist, gaat ook nog eens langzamer.

Voor reizigers die Zeeland in of uit willen met de trein, is het een behoorlijk obstakel. Het traject via Roosendaal is namelijk de enige treinroute van en naar de provincie. Er zijn ook geen snellere alternatieven om vanuit Zeeland in Roosendaal te komen. NS-bussen worden niet ingezet, zegt een NS-woordvoerder tegen NU.nl. "Dat gebeurt pas bij vertraging vanaf een uur. Er rijdt nu gewoon nog een trein."

De NS meldt dat er vanaf donderdag weer meer treinen rijden, zij het met een snelheidsbeperking. ProRail gaat het spoor in de nacht van zondag op maandag herstellen. De spoorbeheerder hoopt dat de treinen vanaf maandag weer normaal kunnen rijden.
Bron: Zeeland vandaag afhankelijk van één trein per uur vanwege defect spoor

Virussen? Scan ze hier!

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 02:43
Dit is de afgelopen weken al een paar keer voorgekomen, aangezien ze een Sein/wisselstoring als zodanig communiceren, en ik niet verwacht dat de ijzeren rails zelf defect is, enig idee wat er aan de hand is ?

Edit : Tevens nog onderhoud geweest tussen Goes en Bergen op Zoom afgelopen weekend, als het een bekend probleem was zouden ze dat toch wel meegenomen hebben ?

[ Voor 13% gewijzigd door J-roenn op 29-11-2023 14:22 ]

J-roenn schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:21:
[...]

Dit is de afgelopen weken al een paar keer voorgekomen, aangezien ze een Sein/wisselstoring als zodanig communiceren, en ik niet verwacht dat de ijzeren rails zelf defect is, enig idee wat er aan de hand is ?

Edit : Tevens nog onderhoud geweest tussen Goes en Bergen op Zoom afgelopen weekend, als het een bekend probleem was zouden ze dat toch wel meegenomen hebben ?
Er zijn baanlichaam afschuivingen gemeld en het is onmogelijk gebleken om per direct 53km te gaan schouwen. Daarom hebben ze besloten om een TSB van 40km/u in te stellen en ze gaan nu een reparatie ploeg samenstellen die de hele lijn langsgaat (baanafschuivingen herstellen en het spoor compleet opnieuw onderstoppen).

• EDIT
Hopelijk nemen ze ook de rest van het baanvak mee en repareren ze het meteen goed. Al zo lang ik machinist ben is de toestand van de baan daar belabberd.
EDIT schreef op woensdag 29 november 2023 @ 14:46:
Hopelijk nemen ze ook de rest van het baanvak mee en repareren ze het meteen goed. Al zo lang ik machinist ben is de toestand van de baan daar belabberd.
Financieel onhaalbaar, je zou dan het hele baanlichaam opnieuw op moeten gaan bouwen. Ze hebben de "goedkope" methode bij Culemborg geprobeerd met de PM1000, maar zelfs daar heeft het niet geholpen.

• EDIT
Men kan dromen :P

• wildhagen
  • Niet online
Het blijkt niet om één verzakking te gaan, maar om maar liefst 11 (!) verzakkingen op dat traject, over een afstand van 53 kilometer:
De spoorlijn in Zeeland is door hevige regenval op meerdere plaatsen verzakt, waardoor er tijdelijk minder treinen overheen rijden. Reizigers moeten daarom tot maandag rekening houden met overlast. ,,Regen en klei zijn voor het spoor geen gelukkige combinatie”, zegt Tom Vogelaar van ProRail.

Het aantal storingen op het Zeeuwse spoor volgt elkaar de laatste weken in hoog tempo op. Treinen vallen uit of moeten langzamer rijden. Dinsdagmiddag was het weer zover en liet de spoorkaart op ns.nl een rode lijn dwars door Zeeland zien: opnieuw oponthoud op het traject tussen Roosendaal en Vlissingen vanwege ‘een defect spoor’. Het gevolg: minder treinen en een vertraging tot wel 60 minuten, nu al meer dan een dag.

,,Over een lengte van 53 kilometer hebben we elf meldingen over een verzakking gekregen”, zegt Joke van der Cruysen, woordvoerder van ProRail. ,,Metingen moeten nog uitwijzen of de verzakkingen normoverschrijdend zijn. Eigenlijk zouden we het treinverkeer moeten platleggen om al die plekken te kunnen controleren, maar dat doen we niet. Er worden nu borden geplaatst om de machinisten te waarschuwen waar ze uit voorzorg langzamer moeten rijden. Per uur rijdt er nu maar één trein, maar de verwachting is dat er donderdagochtend vroeg meer treinen kunnen rijden. Zondagnacht laten we een stopmachine herstelreparaties uitvoeren en we hopen dat alles maandag weer normaal is.” De treinen rijden voorlopig niet harder dan 40 kilometer per uur.
Bron, en meer info: Elf verzakkingen op Zeeuws spoor: heel het weekend fikse vertragingen tussen Roosendaal en Vlissingen

Virussen? Scan ze hier!

• cazzer22
En toch is een van die verzakkingen volgens dit artikel maar liefst 12 km lang.

• wildhagen
  • Niet online
ProRail heeft langer nodig om de verzakkingen op de Zeeuwse lijn te herstellen. De spoorbeheerder dacht in eerste instantie al het spoor in de nacht van zondag op maandag te repareren, maar trekt daar nu meer nachten voor uit. Het gaat naar verwachting zelfs weken duren. Overdag kunnen de treinen wel gewoon rijden.

Door de verzakkingen is dat nu nog een trein per uur, omdat slechts met 40 kilometer per uur over het spoor tussen Vlissingen en Roosendaal gereden kan worden. Dat kunnen er deze week nog wel meer worden, maar daarvoor moeten eerst borden met snelheidbeperkingen langs het spoor worden geplaatst, zodat machinisten exact weten waar ze snelheid moeten minderen. ProRail meldde woensdag dat dat in de nacht naar donderdag zou gebeuren, maar dat wordt waarschijnlijk pas vrijdag overdag.

Meldingen van verzakkingen zijn gedaan langs 53 kilometer spoor, onder meer bij Goes en ‘s Heer Arendskerke. De verzakkingen komen door de vele regen van de afgelopen tijd.
Bron: ProRail: Herstel verzakkingen op Zeeuwse spoorlijn duurt mogelijk weken

Virussen? Scan ze hier!

• cazzer22
Meanwhile in Scotland:
https://www.rtlnieuws.nl/...schroeven-om-sluitsysteem

Mag de Hogwards trein mogelijk volgend jaar niet meer rijden omdat de deuren geen automatische vergrendeling kennen.

Men zou uit de trein kunnen vallen. Nu herinner ik me dat bij de DE2 de deuren ook open konden tijdens de rit en wellicht alles wat ouder was dus ook.
Zijn er in Nederland ook zulke eisen aan ritjes van museumtreinen?

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

Ja, dan staan er mensen op het balkon om je te verhinderen om de deuren te openen.

• wildhagen
  • Niet online
Treinvervoerders komen met nieuwe plannen om ervoor te zorgen dat er treinen kunnen blijven rijden bij extreem winterweer. Bij de Nooddienstregeling Winter wordt 92 procent van de wissels 'uitgezet'. Iedereen die niet hoeft te reizen, wordt opgeroepen thuis te blijven.

Op die manier kan 15 procent van alle treinen van NS, ProRail en de regionale vervoerders blijven rijden. "Waar we normaal helemaal geen treinen konden rijden bij extreem winters weer", schrijft NS op de website.

"Op die manier kunnen reizigers met een cruciaal beroep toch naar hun plaats van bestemming." Voor het goederenvervoer blijven drie trajecten beschikbaar, maar internationaal treinverkeer is niet mogelijk.

Door 92 procent van de wissels niet te gebruiken, kunnen storingsploegen van ProRail ongeveer vijfhonderd andere wissels vanaf vaste locaties beschikbaar houden.

De dienstregeling kan zowel op landelijk als regionaal niveau worden aangepast. Zo kan ervoor worden gekozen om alleen regionaal minder treinen te laten rijden. Op die manier moet er ruimte ontstaan om problemen op het spoor sneller op te lossen.

De Nooddienstregeling Winter kan ook regionaal worden ingezet. "De regio koppelen we dan los van de landelijke winterdienstregeling. Waar dat kan, rijden in de losgekoppelde regio dan nog treinen."
Bron, en meer info: Nieuw plan moet ervoor zorgen dat treinen blijven rijden bij extreem winterweer

Virussen? Scan ze hier!

• kevi-n1
(jarig!)
Blijven dan ook eindelijk de machinisten en conducteurs op hun trein zitten? Of is het rondje rond de kerk nog steeds als vloeken in de kerk? Je kan wel alle wissels vastleggen en berijdbaar spoor hebben maar als er geen personeel is, rijdt er nog steeds geen trein.

• GwnLars_
  • Registratie: Oktober 2019

GwnLars_

In GoT we trust.

ArcticWolf schreef op dinsdag 28 november 2023 @ 11:16:
[...]

2026~2028 zegt DB Netz, maar ja... dat zeggen ze wel vaker :+
Ik zie in mijn glazen bol al een in paniek zijnde DB Netz als de Berlijner uitvalt en de nederlandse IC's (behalve choppers) niet naar Bad Bentheim kunnen als Extra Trein :+

Ik wil tüteren, tüteren grote blij.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Die choppers zijn toch ICM 4011 t/m 4050?
Laat die serie grotendeels al terzijde staan, en vanaf 10 december volledig uit dienst gaan, voor wat betreft de planning is. Uit mijn hoofd rijden er nog iets van 15 stuks uit deze serie, waaronder nestor 4011. :p

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

AW_Bos schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 23:25:
Laat die serie grotendeels al terzijde staan, en vanaf 10 december volledig uit dienst gaan, voor wat betreft de planning is. Uit mijn hoofd rijden er nog iets van 15 stuks uit deze serie, waaronder nestor 4011. :p
Bijna, dat zijn de weerstandjes. Die mogen wel naar Bad Bentheim, had iets met de AC spanning daar te maken volgensmij. Ondanks de magie van schakelbare bvl.

• ed1703
  • Niet online
De 4011-4050 zijn toch juist weerstandschakelingen? De rest van ICM (2/3/4) zijn uitgevoerd met chopperinstallaties dacht ik?

Edit: @GwnLars_ was mij net voor.. :*)

[ Voor 4% gewijzigd door ed1703 op 02-12-2023 23:46 ]

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Oh ja, dat klopt :p
Mijn fout!

[ Voor 24% gewijzigd door AW_Bos op 03-12-2023 18:04 ]

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:23
Ik snap het verhaal niet helemaal. Welk materiaal is er nu wel en niet toegelaten tot Bad Bentheim en waarom wel of niet?

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

• Luke!
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 20:12

Luke!

#Treinbaas
GwnLars_ schreef op zaterdag 2 december 2023 @ 14:02:
[...]

Ik zie in mijn glazen bol al een in paniek zijnde DB Netz als de Berlijner uitvalt en de nederlandse IC's (behalve choppers) niet naar Bad Bentheim kunnen als Extra Trein :+
Waarom zou een infrastructuurbeheerdsr paniek moeten hebben?

• Arator
Jeroen O schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:19:
Ik snap het verhaal niet helemaal. Welk materiaal is er nu wel en niet toegelaten tot Bad Bentheim en waarom wel of niet?
De specifieke situatie aldaar ken ik niet, maar algemeen heeft het te maken met de spanning op de bovenleiding, en het vrijeruimteprofiel.
Zo kunnen wij met Belgisch materieel wel rijden onder de Nederlandse bovenleiding, maar rijden we maar op halve kracht (3kV gelijkspanning tov 1,5kV gelijkspanning). Andersom zou het Nederlandse materieel op het Belgische net een geweldige knal geven.
Maar toch mogen we niet met elke Belgische trein naar Roosendaal rijden. Sommige Belgische treinen zouden met hun traptreden de perronboord kunnen raken.

Maar aangezien Duitsland een afwijkende spanning heeft op de bovenleiding, vermoed ik dat voor Bad Bentheim het dus te maken heeft dat sommige treinen binnen een zelfde reeks, anders elektrisch zijn geconfigureerd.
Zo bestaat de Belgische desiro ook in 2 smaken, eentje voor 3kV gelijkspanning, en eentje die ook 25kV wisselspanning lust.

• Jeroen O
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:23
De 1500V waar alle Nederlandse treinen op rijden, loopt door tot Bad Bentheim, dus dat zal het probleem niet zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door Jeroen O op 03-12-2023 19:48 ]

Ik heb geen tijd, ik moet een belangrijk computerspel spelen.

Vind persoonlijk als reiziger de ICM het fijnste materieel ooit gemaakt, comfortabel, stil en snel/stabiel. Maar goed, ding is ook al 40 jaar oud en wordt tijd om een keer vervangen te worden.

Bad Bentheim blijft nog tot 2026 schakelbaar, daarna gaat de spanningssluis naar de grens. We zijn nu bezig met bepalen waar ongeveer. Maar idee is sowieso al om eerder het schakelbare gedeelte "vast" te zetten op 15kV, omdat de Vectron daar permanent gaat rijden.

• ed1703
  • Niet online
ArcticWolf schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:16:
[...]

Maar idee is sowieso al om eerder het schakelbare gedeelte "vast" te zetten op 15kV, omdat de Vectron daar permanent gaat rijden.
Bijzondere ontwikkeling. RXP en RFO mogen dus op zoek gaan naar vervangende locs, want een gedeelte lust geen 15kV. RXP dacht ik zelfs 100%.

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:41

Fiber

Beaches are for storming.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Jeroen O schreef op zondag 3 december 2023 @ 17:19:
Ik meen me te herinneren van meerdere bronnen gelezen te hebben dat nederlandse choppers storingen kunnen veroorzaken op de 15kV waslijntjes in de buurt van de schakelbare bvl. Kunnen de duitse loks niet zo goed tegen kennelijk.

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 17:28
De chopperstellen waren in het verleden niet toegelaten (waarschijnlijk "gewoon" nog niet getest), maar inmiddels zijn ze dat wel. Zie bijvoorbeeld deze foto: https://www.flickr.com/photos/lb-1975/42315185105

• wildhagen
  • Niet online
NS gaat vaker tussen Den Haag, Rotterdam en Utrecht rijden. Ook worden meer treinen ingezet tussen Breda en Amsterdam. Daarnaast wordt de reistijd van Amsterdam naar Berlijn verkort. Dat alles staat in de nieuwe dienstregeling die maandag is gepresenteerd.

Vanaf zondag 10 december kunnen reizigers rekenen op drie directe treinen per uur tussen Amsterdam en Breda via de Hogesnelheidslijn. Nu rijdt daar nog één trein per uur. Ook tussen Heerlen en de Randstad gaat vaker een rechtstreekse Intercity rijden.

Daarnaast wordt Schiphol in het weekend beter bereikbaar vanaf Arnhem en Dordrecht dankzij vier Intercity's per uur. Verder wordt het aantal Intercity-diensten tussen de grote steden tijdens daluren opgeschroefd van twee naar vier keer per uur.

In de dienstregeling van 2024 komt ook meer ruimte voor Sprinters tijdens de spits. Dat is onder meer tussen Dordrecht en Rotterdam en tussen Assen en Groningen het geval. In de avond en gedurende het weekend wordt er vaker gereden tussen Dordrecht, Breda, Den Bosch en Nijmegen. De Sprinter vanuit Leeuwarden naar Zwolle rijdt voortaan door naar Lelystad.

"Dat zijn extra treinen en verbindingen die ons land bereikbaar houden en waar de reiziger z'n voordeel mee kan doen", zegt president-directeur Wouter Koolmees van de NS.

Daar staat tegenover dat er op rustige momenten Sprinters tussen Amsterdam en Almere en tussen Utrecht Centraal en Woerden geschrapt worden. Dat geldt ook voor de verbindingen tussen Hoofddorp en Utrecht Centraal en tussen Hoofddorp en Leiden Centraal.

NS grijpt de nieuwe dienstregeling aan om meer Intercity's van de nieuwe generatie te laten rijden. Deze zogeheten ICNG's worden straks verwacht op de trajecten Amsterdam-Rotterdam en Den Haag-Eindhoven. Bij wijze van proef wordt het nieuwe materieel ook ingezet voor ritten naar Brussel.

Reizigers die vanuit Amsterdam naar Berlijn willen, zijn vanaf komende zondag een half uur minder kwijt. De reis kost je dan 5 uur en 52 minuten.

De aankondiging van de nieuwe NS-dienstregeling viel samen met een groot aantal storingen op het spoor. Een woordvoerder zegt dat er soms sprake is van overmacht, zoals beperkingen in Zeeland als gevolg van hevige regenval. Ook zal er in 2024 hinder zijn vanwege werkzaamheden door ProRail, omdat er nu eenmaal onderhoud aan het spoor nodig is.

Maar er zijn ook aanknopingspunten: "We laten meer treinen rijden, waardoor er bij uitval van een dienst snel weer een nieuwe trein is. Daarnaast is de impact van het personeelstekort op onze activiteiten zo goed als voorbij."
Bron: https://www.nu.nl/binnenl...we-ns-dienstregeling.html

Virussen? Scan ze hier!

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:41

Fiber

Beaches are for storming.

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• ocaj
  • Registratie: Juli 2011
  • Niet online
Gek dat ze de frequentie op Utrecht-Woerden buiten de spits halveren. Ik had de verwachting op basis van drukte in treinen dat ze eerder naar 6 keer per uur dan naar 2 keer per uur zouden gaan :?

Voor de stations Leidsche Rijn, Terwijde en Vleuten is de trein nu ideaal met 4 keer per uur een trein. Dit is - buiten de spits - echt een flinke stap terug....

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Afgelopen weekend heb ik in België afscheid genomen van de MS-66 stellen, oftewel de Klassiekjes. Deze reden in het weekend nog integraal tussen Aachen en Spa-Geronstère, en dus was dit de uitgelezen kans voor mij om ze nog even op te kunnen zoeken om ze in beeld te brengen, en van het spartaanse interieur te genieten. Zowel de Belgische als de Nederlandse spotters gingen die zaterdag massaal op pad om nog een laatste glimp op te kunnen vangen, waarbij de rit naar Spa wel op een excursietrein leek. Toch wel bijzonder dat ik in België en het Duitse Aachen toch nog een hoop bekenden tegenkwam. :)

Anyway, een topic is niet compleet zonder foto's....
Dus bij deze....

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/sMuBv_DXjFwrnyfOHEqtkxdYO2A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/mSsVcasqX4ueZooSNkpXQQxg.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/GnisnOnvCw4u7PL_Vj9Kb_eCkJw=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/BWvFyGV4p4F1F7xjXWAVCZAx.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MX6lD-SDOA9tFuU9FMlx70xBMCk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5cLp95gW7dfW3MGlpV5Y59bl.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_iFSQk6URigXQBuUF1YLJ85zhIA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lea8Fr9srfBCApMAPDN79tJh.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/SUqbpFcEjjjDyFhH92f8rfpsT7Y=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oJe8hM6P8lTSn9mBez2SQnOu.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ixLsDV6mb7txCtCmUf7INho9azg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VXCZ7fo6JzwB0lDBpPUnvBdw.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/r384IW-x4NNDPDd3a5bh7yjhzF4=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/V6tdx6V8WQWYtRxmwb8RxECR.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EAaUjcIca5n-OZ-a-bBSbsVP-C0=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/CCmm0yds84AM1e3QOmP3gK1j.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/plkVzurIcjfcPn29xWplo8gHDZ8=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Kd0gy1GdsRkn21vbVP0JndnI.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Yo5lhxZfUDS5LQ3-2whp7sq2-0M=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/1H3megK2n39s57YVwYxocSGf.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ckl6F3wuc7lgMsD3pm0rj8RSGug=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lZ761MDfooBhmJC3dS16brRo.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/N_zAOMXaugMPuYutgahXsTlopzg=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/3i1ZLBLU6XoFtd6D6gEIqViq.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/pp_jgsoViGaNM17tvfSPG7K14wU=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/WSSaqjYY1Nv4dKkJoGlGL9l7.jpg?f=fotoalbum_tile

• Bacchus
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-12-2025
ArcticWolf schreef op zondag 3 december 2023 @ 20:16:
[...]
Vind persoonlijk als reiziger de ICM het fijnste materieel ooit gemaakt, comfortabel, stil en snel/stabiel. Maar goed, ding is ook al 40 jaar oud en wordt tijd om een keer vervangen te worden.
Eens, vooral qua rijeigenschappen, zeker als je de leeftijd meetelt. Ik vind wel de "nieuwe" interieurs tweede klasse een ramp, vooral die "plastic ribbeltjes" blauwe stoelbekleding ziet er goedkoop uit en blijkt lelijk te slijten. Dan heeft NS ICR beter aangepakt.

@AW_Bos Mooie foto's!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Bacchus schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 09:10:
[...]

Eens, vooral qua rijeigenschappen, zeker als je de leeftijd meetelt. Ik vind wel de "nieuwe" interieurs tweede klasse een ramp, vooral die "plastic ribbeltjes" blauwe stoelbekleding ziet er goedkoop uit en blijkt lelijk te slijten.
Ik vind de beenruimte (vooral 2e klas) ook erg beperkt en nog maar te zwijgen over die prullenbakjes waar je de hele reis met je knie tegen aan loopt te schudden en iedereen een hartverzakking bezorgd als iemand ze dicht laat vallen.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• Maasluip

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

LordSinclair schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:38:
[...]

Ik vind de beenruimte (vooral 2e klas) ook erg beperkt en nog maar te zwijgen over die prullenbakjes waar je de hele reis met je knie tegen aan loopt te schudden en iedereen een hartverzakking bezorgd als iemand ze dicht laat vallen.
Exact dezelfde beschrijving kun je voor een Quietschie (DB BR425) gebruiken.

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Maasluip schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 11:05:
[...]

Exact dezelfde beschrijving kun je voor een Quietschie (DB BR425) gebruiken.
Niet het broertje van de SLT beledigen :( :9

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

LordSinclair schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 10:38:
[...]

Hoe lang ben je, als ik vragen mag? Ik ben zelf 1,95 m met vrij lange benen en heb nooit echt problemen gehad met de beenruimte an sich. Wel met je eens dat de plaatsing van de prullenbakken (in de 3-tjes) echt dramatisch is.

De laatste zin dacht me weer aan dit mooie artikel van de Speld denken :) : https://speld.nl/2021/10/...eeft-oerknal-veroorzaakt/

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Nu online
Migrator schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 15:39:
[...]

Hoe lang ben je, als ik vragen mag? Ik ben zelf 1,95 m met vrij lange benen en heb nooit echt problemen gehad met de beenruimte an sich.
Het past wel, maar in een virm heb je beduidend meer ruimte.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• EDIT
In ICM verschilt het per stoelrij. Op een aantal rijen is het een stuk krapper en op andere rijen heb je juist weer zeeën van ruimte. Als je altijd op ongeveer dezelfde plek probeert te zitten kan het dus helpen om een keer het ergens anders te proberen.

• Arator
Jullie zitten toch echt met treinfanaten, opnieuw een dassenburcht onder het spoor, ditmaal in Boxtel.
https://www.prorail.nl/ni...nder-het-spoor-bij-boxtel

• GwnLars_

GwnLars_

In GoT we trust.

Arator schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:23:
Jullie zitten toch echt met treinfanaten, opnieuw een dassenburcht onder het spoor, ditmaal in Boxtel.
Danku sinterklaasje <+:)

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

Arator schreef op dinsdag 5 december 2023 @ 17:23:
Das nie goed he. :+ O-)

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• F.West98
  • Registratie: Juni 2009

F.West98

Alweer 17 jaar hier

Ik heb zelf nooit zo'n last van beperkte beenruimte in ICM (en ben toch aardig lang), ik vind juist de grotere beenruimte in de modernere VIRM/DDZ een ellende icm het tafeltje. Als ik daar mn laptop op heb staan zit dat zo ver naar voren toe dat ik niet goed in die stoel kan zitten - ik moet helemaal naar voren buigen. Niet dat die stoelen anders wel goed zitten, vergeleken bij ICM zijn al die stoelen ellendig en lijken vooral gebrek aan lumbarsupport te hebben. Nouja het is wel duidelijk, ik kijk niet uit naar mn laatste rit met ICM. Ik kies nu soms al een latere trein als die wel met ICM gepland is.

(en ICM is in de winter zo fijn warm, DDZ is gewoon koud vaak, weet niet waar dat aan ligt)

2x ViewSonic VP-27885K | R9 7950X | 128GB RAM | 980 Pro 2TB x2 | RTX2070 Super
.oisyn: Windows is net zo slecht in commandline als Linux in GUI

• ANdrode
  • Registratie: Februari 2003
  • Niet online
F.West98 schreef op woensdag 6 december 2023 @ 04:09:
Ik heb zelf nooit zo'n last van beperkte beenruimte in ICM (en ben toch aardig lang), ik vind juist de grotere beenruimte in de modernere VIRM/DDZ een ellende icm het tafeltje. Als ik daar mn laptop op heb staan zit dat zo ver naar voren toe dat ik niet goed in die stoel kan zitten - ik moet helemaal naar voren buigen. Niet dat die stoelen anders wel goed zitten, vergeleken bij ICM zijn al die stoelen ellendig en lijken vooral gebrek aan lumbarsupport te hebben. Nouja het is wel duidelijk, ik kijk niet uit naar mn laatste rit met ICM. Ik kies nu soms al een latere trein als die wel met ICM gepland is.

(en ICM is in de winter zo fijn warm, DDZ is gewoon koud vaak, weet niet waar dat aan ligt)
offtopic:
Je benoemt nu een legit first world problem in de 1e klas. De afstand tot laptop :X

• Mappy
  • Registratie: December 2000

Mappy

Piramide van Austerlitz

ANdrode schreef op woensdag 6 december 2023 @ 21:03:
offtopic:
Je benoemt nu een legit first world problem in de 1e klas. De afstand tot laptop :X
Misschien kunnen ze stabureaus maken, dat scheelt ook nog eens ruimte voor in de spits :P

If you're Mappy and you know it clap your hands *clap clap* - Stem voor betere forum-updates!

• EDIT
In Polen speelt een klein schandaaltje rondom fabrikant Newag. Om te voorkomen dat de treinen door iemand anders dan Newag zelf onderhouden werden, zijn de treinen blijkbaar voorzien van speciale onderdelen en code die de positie van de trein bijhoudt. Zodra de trein voor langere tijd in specifieke gebieden was geweest (lees: de onderhoudswerkplaatsen van concurrenten) zou de trein weigeren om nog te rijden. Dit werd duidelijk nadat een nieuwe firma een aanbesteding voor onderhoud had gewonnen en de treinen 1 voor 1 ermee ophielden, nadat ze daar onderhoud hadden gehad.
Ook zou er een toetscombinatie in de cabine zijn geweest om de blokkade op te heffen (die werd met een update verwijderd, waardoor de treinen alleen nog maar geblokkeerd konden worden) en treinen die ze toch werkend kregen, kregen plotseling op het diagnosescherm een copyrightwaarschuwing.

Mastodondraadje: https://social.hackerspace.pl/@q3k/111528162462505087
Artikeltje: https://badcyber.com/dies...yweight-hardware-hacking/ (oorspronkelijke artikel in het Pools voor de liefhebbers: https://zaufanatrzeciastr...ciag-a-nawet-30-pociagow/)

[ Voor 6% gewijzigd door EDIT op 07-12-2023 11:06 ]

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/D2Q0cQt0tqVpim4Qk58PW8dZlsw=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/h0TlLHHc5dAxNK4j6ExgK8XK.jpg?f=fotoalbum_large

Om te vieren dat er met de nieuwe dienstregeling weer de hele dag een IC Direct tussen Amsterdam en Breda v.v. rijdt met ICNG stond NS vanochtend op Breda met deze mascotte.

Bron met twee andere foto's en een filmpje van de mascotte die naar reizigers zwaait: NS op Twitter

Ik kan er goed om lachen :D _O-

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Nu online
https://nos.nl/artikel/25...ardere-en-langere-treinen
Een deel van de spoordijken is mogelijk niet geschikt om in de toekomst snellere en zwaardere treinen over te laten rijden. Dat blijkt uit onderzoek naar de stabiliteit van die dijken in opdracht van spoorbeheerder ProRail. Om erachter te komen of er maatregelen nodig zijn is meer onderzoek nodig.
De Volkskrant heeft een kaartje gemaakt: https://www.volkskrant.nl...veiligheidsnorm~b78c9368/

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AtVNP3UK6yCExj3UtUBYqilPE5c=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/twvuIHFEpqKU8HJLA5mghare.jpg?f=user_large

[ Voor 32% gewijzigd door handoff op 11-12-2023 14:58 . Reden: kaartje erbij ]

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-12-2025
Migrator schreef op maandag 11 december 2023 @ 09:39:
[Afbeelding]

Om te vieren dat er met de nieuwe dienstregeling weer de hele dag een IC Direct tussen Amsterdam en Breda v.v. rijdt met ICNG stond NS vanochtend op Breda met deze mascotte.

Bron met twee andere foto's en een filmpje van de mascotte die naar reizigers zwaait: NS op Twitter

Ik kan er goed om lachen :D _O-
Ah. Dat verklaart misschien wel waarom ik rond 0640 een iCNG zag langrijden op traject leiden-schiphol (
Vond het wel bijzonder om hem langs te zien rijden "in het eggie" :)

http://specs.tweak.to/5253

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

quote: Lokale Krant
Paaltjes-oerwoud op station Zutphen

Het lijkt wel een spelletje wie van de drie: op station Zutphen moeten reizigers kiezen uit drie ov-paaltjes. Vervoerders NS, Arriva en Keolis deelden er het spoor. Tot afgelopen zondag, want Arriva heeft de lijn van Keolis overgenomen. Tóch blijft de opmerkelijke constructie bestaan.

De situatie is uniek in Nederland. Op station Zutphen moeten reizigers 'omchecken' tussen drie verschillende treinvervoerders. Op de perrons tref je incheckpaaltjes voor NS, Blauwnet (de merknaam waar Arriva én Keolis onder rijden) en Arriva. Die situatie bestaat al sinds 2017, maar vanaf zondag is het traject Zutphen-Hengelo-Oldenzaal door Arriva overgenomen van Keolis. In plaats van drie, rijden er nu dus nog maar twee vervoerders 'over' Zutphen.

Ergernis bij reizigers
Volgens Rover dé uitgelezen mogelijkheid om een einde te maken aan het 'paaltjesoerwoud' op het station. De unieke opstelling van drie incheckpalen naast elkaar zorgde in het verleden al eens voor ergernis bij reizigers. Volgens de logica van Rover zou er met een vervoerder minder ook een incheckpaal weg kunnen.

Maar tot ongenoegen van de organisatie laat Arriva de situatie ongewijzigd: het paaltje met merknaam Blauwnet blijft staan. Reizigers moeten dus alsnog omchecken tussen de ene trein van Arriva en een andere trein van Arriva (Blauwnet).

De hakbijl erin
De situatie in Zutphen is volgens Rover niet alleen verwarrend, maar ook in strijd met de regels. Voorzitter Freek Bos zegt dat landelijk is afgesproken dat er per vervoerder ingecheckt wordt wanneer het niet lukt de hele reis met één keer in- en uitchecken aan te bieden, en niet per merknaam. Arriva zou eenzijdig hebben besloten de merknaam te behouden.

Onwenselijk, omdat de reiziger de dupe is van fouten en boetes bij het niet goed in- en uitchecken. "Wij verwachten dat Arriva en de provincie zich aan de landelijke afspraken houden. Dat betekent: de hakbijl in het paaltjesoerwoud op Zutphen", aldus Bos.

Maar die vlieger gaat niet op, zegt Arriva-woordvoerder Liesbeth Oelen. Het blauwnetpaaltje kán in Zutphen niet vervallen, zelfs niet nu Keolis er niet meer rijdt. Op station Zutphen blijven namelijk drie verschillende treinen aankomen: van Arriva rijdend op Zutphen- Apeldoorn en Zutphen- Winterswijk (concessie Achterhoek), de Blauwnetlijn Zutphen-Hengelo-Oldenzaal (concessie Twente - nu door Arriva) en de treinen van NS.

De constructie met de drie paaltjes is volgens Oelen juist het gevolg van een keuze om het in- en uitchecken voor de reiziger makkelijker te maken. "Blauwnet is in het leven geroep omdat er in Overijssel zowel door Keolis als Arriva wordt gereden. Dit concept heeft als voordeel dat reizigers bij een overstap in een andere Blauwnettrein niet hoeven om te checken. Het voeren van de naam Blauwnet is een eis vanuit de provincie."

Clusterfuck op het spoor
Maar wie heeft er dan gelijk? Rover die zegt dat er landelijk is afgesproken om per vervoerder in te checken. Of Arriva die zegt dat juist de merknaam Blauwnet nu eenmaal de afspraak is.

Het antwoord komt van Jan Daenen, Statenlid voor de provincie Gelderland. "Ja, wettelijk is afgesproken dat de reiziger incheckt per vervoerder. Maar het klopt óók dat er met de provincie weer andere afspraken zijn binnen de concessie. Alles wat niet NS is, valt namelijk onder het beleid van de provincie." Beide organisaties hebben dus gelijk.

De situatie in Zutphen toont volgens hem de waanzin van marktwerking op het spoor. ,,Het is een grote clusterfuck. Die marktwerking zou het treinvervoer makkelijker en efficiënter moeten maken. Maar op deze manier snapt de reiziger er niets meer van.''
Afbeeldingslocatie: https://images0.persgroep.net/rcs/v8aT-GsoQcpX1JxSURJKTo0hyjU/diocontent/238461724/_fill/600/900/?appId=21791a8992982cd8da851550a453bd7f&quality=0.9
* Raven heeft zich daar al eens mee vergist |:(
Gelukkig kon je toen de OV-kaart scannen met NFC-app en zag ik meteen dat ik verkeerd ingechecked was (bij Arriva i.p.v. Syntus) en net voor vertrek kunnen fixen.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20:30
Raven schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:00:
[...]

[Afbeelding]
Gelukkig kon je toen de OV-kaart scannen met NFC-app en zag ik meteen dat ik verkeerd ingechecked was (bij Arriva i.p.v. Syntus) en net voor vertrek kunnen fixen.
Tja een rechtstreeks gevolg van de keuze om dit probleem bij de reiziger te leggen ipv bij de vervoerders. Het lijkt mij toch technisch wel mogelijk om een reis van Apeldoorn naar Lochem met 1 incheck en 1 uitcheck te regelen en dan de kosten correct te verdelen over de betrokken vervoerders.

• ed1703
  • Niet online
Kalentum schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:10:
[...]

Tja een rechtstreeks gevolg van de keuze om dit probleem bij de reiziger te leggen ipv bij de vervoerders. Het lijkt mij toch technisch wel mogelijk om een reis van Apeldoorn naar Lochem met 1 incheck en 1 uitcheck te regelen en dan de kosten correct te verdelen over de betrokken vervoerders.
Nu dacht ik dat ze bezig zijn met een app op basis van GPS.. maar dan nog:
Checkin op Apeldoorn - GPS zet je uit. Op Zutphen GPS weer aan - Checkuit. (geen idee wat dan de gevolgen zullen zijn)
Wie krijgt dan de poen? Arriva of NS? Beide is mogelijk. En dat vervoerders gaan steigeren omdat er een verdeling van de kosten plaatsvindt, is in mijn ogen niet meer dan terecht.
Dat hele OVC is qua opzet icm OV-aanbestedingen een draak van een product. "Omchecken" of bij de verkeerde vervoerder inchecken net zo.
En behalve NS die nog wel enigzins schappelijk is, leggen de andere vervoerders het issue gewoon bij de reiziger neer.
Ik denk dat het qua verkeerd inchecken om vele tonnen of misschien wel meer per jaar gaat wat vervoerders mislopen of juist teveel krijgen.

Verwijderd

[...]

De OV chipkaart is nooit voor de reiziger geweest. De bedoeling was om met de OV chipkaart alle interactie met de reiziger door te snijden en de reiziger het lekker zelf uit te laten zoeken. Zoek het juiste paaltje of poortje.... en als u per ongeluk de verkeerde pakt.... is dat mooi uw probleem. Betalen!

Situaties als bijvoorbeeld op Amsterdam Amstel (waar er gelukkig nog "maar" 2 vervoerders zijn die paaltjes en poortjes plaatsen), zijn ronduit slecht natuurlijk. Maarja, ook dat is het probleem van de reiziger natuurlijk.

Op zichzelf zijn ze in vervoersland een stuk minder kritisch hoor. De Directeur Generaal van de NS gaat gewoon staan roken voor station Amersfoort op een plek waar dat helemaal niet mag. "He.... wat onhandig nou! Dit helpt natuurlijk niet!" Maar in werkelijkheid baalde hij natuurlijk vooral van de toevallig passerende persfotograaf die het vastlegde. :)

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 12-12-2023 10:00 ]

• Kalentum
ed1703 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:37:
[...]

Nu dacht ik dat ze bezig zijn met een app op basis van GPS.. maar dan nog:
Checkin op Apeldoorn - GPS zet je uit. Op Zutphen GPS weer aan - Checkuit. (geen idee wat dan de gevolgen zullen zijn)
Wie krijgt dan de poen? Arriva of NS? Beide is mogelijk. En dat vervoerders gaan steigeren omdat er een verdeling van de kosten plaatsvindt, is in mijn ogen niet meer dan terecht.
Dat hele OVC is qua opzet icm OV-aanbestedingen een draak van een product. "Omchecken" of bij de verkeerde vervoerder inchecken net zo.
En behalve NS die nog wel enigzins schappelijk is, leggen de andere vervoerders het issue gewoon bij de reiziger neer.
Ik denk dat het qua verkeerd inchecken om vele tonnen of misschien wel meer per jaar gaat wat vervoerders mislopen of juist teveel krijgen.
Ik ben niet tegen het aanbesteden van OV en ook niet tegen de OV chipkaart / in/uitchecken. Moet er niet aan denken om weer terug naar de strippenkaart te gaan of altijd naar de kaartjesautomaat. Of elke keer betalen als ik mijn fiets stal.

Maar een klantgericht OV moet het makkelijk maken. En implementatiedetails als 'Treintje XXX is van vervoerder Y' weglaten: dat interesseert een reiziger niet. Die wil gewoon van Lochem naar Arnhem zonder tussentijds in- en uit te checken. Gewoon toerekenen op basis van de kortste reismogelijkheid, evt korting verwerken, klaar.

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2025
Kalentum schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:16:
[...]

Ik ben niet tegen het aanbesteden van OV en ook niet tegen de OV chipkaart / in/uitchecken. Moet er niet aan denken om weer terug naar de strippenkaart te gaan of altijd naar de kaartjesautomaat. Of elke keer betalen als ik mijn fiets stal.

Maar een klantgericht OV moet het makkelijk maken. En implementatiedetails als 'Treintje XXX is van vervoerder Y' weglaten: dat interesseert een reiziger niet. Die wil gewoon van Lochem naar Arnhem zonder tussentijds in- en uit te checken. Gewoon toerekenen op basis van de kortste reismogelijkheid, evt korting verwerken, klaar.
Hell no dat ik het makkelijk inchecken weer kwijt wil.

Ooit (in 2017) een keer gehad dat ik op maandagochtend in Ermelo de trein wilde nemen en zelf al niet heel erg op tijd was. Normaal geen probleem, want ik roetsjte normaal over het touchscreen van de kaartjesautomaat en stond binnen gemiddeld 15-20 seconden met kaartje in m'n handen.

Maar die ochtend miste ik zowat mijn trein door iemand in net pak (no offense intended voor mensen in dit topic die in pak op werk moeten verschijnen:P ), die normaal wrs de beschikking had over een leasebak maar nu om wat voor reden dan ook met de trein moest. Man stond letterlijk minuten te lang te zwoegen en vloeken op die automaat, wenste geen hulp.

Marstek Venus 5.12kWh v151, CT002 V118, CT003 V116 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• ed1703
  • Niet online
Kalentum schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 10:16:
[...]

Zo werkt het niet. Je hebt niet alleen met de kortste reismogelijkheid te maken, maar ook de snelste. Voorbeelden genoeg te vinden in de omgeving van Arnhem/Zutphen/Hengelo. Als het allemaal voor een reiziger niet uitmaakt vraag ik mij als 2e af waarom we dan überhaupt aanbesteden. Aanbestedingen zijn er vooral voor die vervoersbedrijven en zijn nauwelijks in het belang van de klant.

• Kalentum
ed1703 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:58:
[...]

Zo werkt het niet. Je hebt niet alleen met de kortste reismogelijkheid te maken, maar ook de snelste. Voorbeelden genoeg te vinden in de omgeving van Arnhem/Zutphen/Hengelo. Als het allemaal voor een reiziger niet uitmaakt vraag ik mij als 2e af waarom we dan überhaupt aanbesteden. Aanbestedingen zijn er vooral voor die vervoersbedrijven en zijn nauwelijks in het belang van de klant.
Het is natuurlijk niet nieuw, met de strippenkaart moesten er ook opbrengsten worden verrekend over verschillende bedrijven. Waar het mij om gaat is dat er vast wel een systeem te bedenken is dat reizigers ontslaat van de verplichting over 'bedrijven' na te denken. Of een trein nu geel, rood of blauw is, dat zou niet mogen uitmaken. Moeten ze zelf maar een model bedenken voor de verdeling van de kosten. Het lijkt me in elk geval een stuk makkelijker dan vroeger met de strippenkaart.

Qua aanbestedingen: er valt niet te bewijzen dat we zonder aanbestedingen 'beter' ov zouden hebben, het is uiteindelijk een politieke keuze hoeveel geld er in wordt gestopt. De teloorgang van met name het streekvervoer was al in gang gezet in de jaren 90. Heeft meer met beschikbare budgetten te maken dan met aanbestedingen.

Maar in het algemeen vind ik het wel goed dat een lagere overheid (provincie, stadsregio etc) bepaalt wat de voorwaarden zijn voor het OV (dienstregeling, kwaliteit van vervoermiddlen, abonnementsvormen, het is allemaal openbare informatie). En dat dan de beste marktpartij die concessie krijgt. Lagere overheden hebben zo meer invloed dan 'vroeger'.

[ Voor 26% gewijzigd door Kalentum op 12-12-2023 12:23 ]

• noppus
  • Registratie: April 2006
ed1703 schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 11:58:
[...]

Voor 98% (heb ik wel eens gelezen) van de ritten met twee maatschappijen is het volstrekt duidelijk welke kilometers je met welke maatschappij hebt gereden.

Je zou zeggen dat er op basis van de in- en uitchecktijd voor de overige twee procent ook in veel gevallen een betrouwbare schatting gemaakt kan worden in welke trein je zat. Zonder tussentijds omchecken.

Zelfs op een traject Arnhem Centraal-Elst, waar Arriva vertrekt om 14:08 en aankomt om 14:14 en NS om 14:11/14:20. Ja, bij een incheck om 14:00 en een uitcheck om 14:22 weet je het niet zeker.

Een probleem is dat de maatschappijen een afwijkend prijsbeleid hebben. € 3,60 (Arriva) vs € 3,30 (NS) voor dit stukje.
En voor Arnhem Centraal - Arnhem Velperpoort is het verschil nog groter. Arriva € 1,31, NS € 2,60.

En dát prijsverschil maakt het verdelen van de opbrengsten (of zelfs het bepalen hoe hoog de opbrengsten moeten zijn) onmogelijk.

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 20:35

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

noppus schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:13:
[...]

Een probleem is dat de maatschappijen een afwijkend prijsbeleid hebben. € 3,60 (Arriva) vs € 3,30 (NS) voor dit stukje.
En voor Arnhem Centraal - Arnhem Velperpoort is het verschil nog groter. Arriva € 1,31, NS € 2,60.

[...]
Aan de andere kant, toont deze combinatie van trajecten wel het zeldzame voorbeeld van 'concurrentie op het spoor' aan: je hebt keuze en het maakt nog uit in je portemonnee ook. Precies zoals men het zich voorstelde.

Maar op de meeste trajecten is er helemaal geen keuze: er rijdt toevallig die ene vervoerder, en niemand anders. En dat maakt het hele aanbesteden op het spoor een wassen neus (als het om concurrentie gaat dan).

Wel moet gezegd worden dat de kwaliteit van de nevenlijnen in een aantal (niet alle) gevallen flink is verbeterd. Meer treinen, die ook nog eens comfortabeler zijn dat het materieel dart NS er ooit liet rijden.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Kalentum
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 14:43:
[...]

Aan de andere kant, toont deze combinatie van trajecten wel het zeldzame voorbeeld van 'concurrentie op het spoor' aan: je hebt keuze en het maakt nog uit in je portemonnee ook. Precies zoals men het zich voorstelde.

Maar op de meeste trajecten is er helemaal geen keuze: er rijdt toevallig die ene vervoerder, en niemand anders. En dat maakt het hele aanbesteden op het spoor een wassen neus (als het om concurrentie gaat dan).

Wel moet gezegd worden dat de kwaliteit van de nevenlijnen in een aantal (niet alle) gevallen flink is verbeterd. Meer treinen, die ook nog eens comfortabeler zijn dat het materieel dart NS er ooit liet rijden.
Die hele concessieaanbestedingen zijn onderdeel van de Wet Personenenvervoer 2000 en concurrentie OP het spoor is nooit een doel geweest.

Er is wel concurrentie mogelijk OP het spoor (voorbeeld: Arriva naar Schiphol). Ik weet niet precies wat daar dan de basis van is: ze rijden in elk geval op momenten dat NS niet rijdt. En uiteraard een compleet ander tariefsysteem. Die treinen zijn niet geïntegreerd in het NS tariefsysteem.

Verder eens met de verbeterde kwaliteit, met die Wet Personenvoervoer in de hand konden regionale overheden inderdaad meer voor elkaaar krijgen.

• weekend warrior
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:20
[...]

Zeker, pre OV-chipkaart kon dit ook.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Na een paar succesvolle treinreizen met TGV, Thalys en goede herinneringen aan de intercity's in Portugal afgelopen weekeinde eens besloten om de auto te laten staan en met de trein naar Groningen te reizen vanuit grofweg Amsterdam.
Wat is de tweede klasse van de NS in de intercity's een wanproduct. Geen ruimte, geen fatsoenlijke mogelijkheid om twee jassen kwijt te kunnen bij de stoel. Ryanair heeft dingen beter voor elkaar en is zelfs met een flex korting 40% abbo goedkoper.

Dieptepunt was wel de elektronische lichtkrant die meldde dat het belangrijk was om met een volle telefoon accu aan boord te stappen 8)7
Op de buurtbus na (denk ik) heeft elke bus nu wel USB laadpunten, en zelfs modernere sprinters hebben dacht ik 230v? (of was die airfryer in een IC?)
Dat er geen catering is bij de NS compenseer ik gewoon door mijn eigen minibar mee te nemen, soit, maar dat je je telefoon niet kan opladen is echt wel heel erg 1986.

Mijn vriendin is een treinfan, maar zei al op de heenweg, volgende keer toch maar de auto.
NS zou de prijzen ook wel mogen differentiëren naar het product dat ze bieden op het traject. Ik wil voor een ICNG meet betalen want dat 30 jaar oude IC materieel komt ondanks de opgeflufde interieurs echt niet meer mee.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Arator
franssie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 18:01:
Na een paar succesvolle treinreizen met TGV, Thalys en goede herinneringen aan de intercity's in Portugal afgelopen weekeinde eens besloten om de auto te laten staan en met de trein naar Groningen te reizen vanuit grofweg Amsterdam.
Wat is de tweede klasse van de NS in de intercity's een wanproduct. Geen ruimte, geen fatsoenlijke mogelijkheid om twee jassen kwijt te kunnen bij de stoel. Ryanair heeft dingen beter voor elkaar en is zelfs met een flex korting 40% abbo goedkoper.

Dieptepunt was wel de elektronische lichtkrant die meldde dat het belangrijk was om met een volle telefoon accu aan boord te stappen 8)7
Op de buurtbus na (denk ik) heeft elke bus nu wel USB laadpunten, en zelfs modernere sprinters hebben dacht ik 230v? (of was die airfryer in een IC?)
Dat er geen catering is bij de NS compenseer ik gewoon door mijn eigen minibar mee te nemen, soit, maar dat je je telefoon niet kan opladen is echt wel heel erg 1986.

Mijn vriendin is een treinfan, maar zei al op de heenweg, volgende keer toch maar de auto.
NS zou de prijzen ook wel mogen differentiëren naar het product dat ze bieden op het traject. Ik wil voor een ICNG meet betalen want dat 30 jaar oude IC materieel komt ondanks de opgeflufde interieurs echt niet meer mee.
Oei, ik dacht een dergelijke rit in februari te doen.

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Arator schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 19:23:
[...]

Oei, ik dacht een dergelijke rit in februari te doen.
Ik heb het wat dramatisch geschreven en je komt met de NS wel waar je moet zijn meestal. Maar niet comfortabel naar mijn mening, en dat vind ik op de korte afstanden acceptabel, maar lange afstand kan de NS nog wel wat leren van de landen in het zuiden.
Flixbus is voor mij nu wel een optie geworden, dat kan niet slechter zijn denk ik, ga ik dus ook eens proberen (en bij vooruitboeken zeker niet duurder)

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

• Oekiejoekie
franssie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:09:
[...]

Flixbus is voor mij nu wel een optie geworden, dat kan niet slechter zijn denk ik, ga ik dus ook eens proberen (en bij vooruitboeken zeker niet duurder)
En bedankt... Nou zit m'n toetsenbord onder de koffie... :D Nee, als je denkt dat je met de NS alles wel gehad hebt, dan heb je nog een overtreffende trap. Die heet Flixbus...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Oekiejoekie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:12:
[...]

En bedankt... Nou zit m'n toetsenbord onder de koffie... :D Nee, als je denkt dat je met de NS alles wel gehad hebt, dan heb je nog een overtreffende trap. Die heet Flixbus...
haha, zou best kunnen, ik ga het proberen binnenkort omdat het kan. Lijkt me dat de stoelen niet slechter kunnen zijn dan die van NS in de oude IC's. Viezer lijkt me ook schier onmogelijk :o

• Oekiejoekie
franssie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:16:
[...]

haha, zou best kunnen, ik ga het proberen binnenkort omdat het kan. Lijkt me dat de stoelen niet slechter kunnen zijn dan die van NS in de oude IC's. Viezer lijkt me ook schier onmogelijk :o
Jij zat naar Groningen in die oude ICM doorloopkoppen ? (waar je tegenwoordig niet meer door kunt lopen) ? Dat is wat mij betreft juist het beste waar je in kunt zitten. Dat is zo ongeveer het laatste materieel waar nog stoelen met fatsoenlijke, grote, stevige tafeltjes in zitten, zodat je en je laptop, en je kop koffie voor je kwijt kunt. Niet dat wiebelspul uit de VIRM wat zo ongeveer al doorbuigt naar je knieen als je er een laptop op zet, en niet die betonnen stoeltjes uit de gerenoveerde DDZ. En dan heb ik nog niet eens lopen zeiken over de IC Leiden-Utrecht, die wordt gereden met SLT omdat het spoor niet meer aan kan. Tafeltjes ? Waar ? Comfort ? Ver te zoeken...

En oke, ik geef toe, die blauwe bekleding in de tweede klas, die is aardig aan/over de leeftijd...

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Oekiejoekie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:29:
[...]

Jij zat naar Groningen in die oude ICM doorloopkoppen ? (waar je tegenwoordig niet meer door kunt lopen) ? Dat is wat mij betreft juist het beste waar je in kunt zitten. Dat is zo ongeveer het laatste materieel waar nog stoelen met fatsoenlijke, grote, stevige tafeltjes in zitten, zodat je en je laptop, en je kop koffie voor je kwijt kunt. Niet dat wiebelspul uit de VIRM wat zo ongeveer al doorbuigt naar je knieen als je er een laptop op zet, en niet die betonnen stoeltjes uit de gerenoveerde DDZ. En dan heb ik nog niet eens lopen zeiken over de IC Leiden-Utrecht, die wordt gereden met SLT omdat het spoor niet meer aan kan. Tafeltjes ? Waar ? Comfort ? Ver te zoeken...

En oke, ik geef toe, die blauwe bekleding in de tweede klas, die is aardig aan/over de leeftijd...
ICM inderdaad, spul dat ik 30 jaar geleden op het spoor zag komen, waar je inderdaad nog doorheen kon lopen tot de splitsing Leeuwarden Groningen in Zwolle - toe was dat high tech.

Nu is het vies, de stoelen krapper dan ik mij van toen kon herinneren (meer nu als in een LCC vleigmij zoals KLM) het is vies, de vloer plakt.
Tafels zijn wel stevig inderdaad. Maar geen laadpunt voor je laptop of telefoon :+

Oh ja, nog een rant, als je als NS vuilnisbakjes plaatst (dus niet zoals in de sprinters waar ze er niet meer zijn en iedereen afval maar op de grond gooit) maar in een trein die van Rotterdam naar Groningen rijdt - en terug. ZORG dat iemand die bakjes leeghaalt.

Voorlopig geen lange afstand NS ritten voor mij 15 minuten in een sprinter overleef ik wel, twee uur in een IC is gewoon een kwelling. Het is goor, druk, en zelfs met veel korting duurder dan met de auto.

We zijn nu wel een spoorvakantie aan het plannen in Duitsland, HSL het land uit en dan daar lekker sporen.

• Transportman
  • Laatst online: 17:18
franssie schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 20:42:
[...]

ICM inderdaad, spul dat ik 30 jaar geleden op het spoor zag komen, waar je inderdaad nog doorheen kon lopen tot de splitsing Leeuwarden Groningen in Zwolle - toe was dat high tech.

Nu is het vies, de stoelen krapper dan ik mij van toen kon herinneren (meer nu als in een LCC vleigmij zoals KLM) het is vies, de vloer plakt.
Tafels zijn wel stevig inderdaad. Maar geen laadpunt voor je laptop of telefoon :+

Oh ja, nog een rant, als je als NS vuilnisbakjes plaatst (dus niet zoals in de sprinters waar ze er niet meer zijn en iedereen afval maar op de grond gooit) maar in een trein die van Rotterdam naar Groningen rijdt - en terug. ZORG dat iemand die bakjes leeghaalt.

Voorlopig geen lange afstand NS ritten voor mij 15 minuten in een sprinter overleef ik wel, twee uur in een IC is gewoon een kwelling. Het is goor, druk, en zelfs met veel korting duurder dan met de auto.

We zijn nu wel een spoorvakantie aan het plannen in Duitsland, HSL het land uit en dan daar lekker sporen.
ICM gaat er ook uit, vandaar dat die geen laadpunten e.d. hebben. Andere intercities is het een beetje afhankelijk van hoe recent ze gereviseerd zijn.

Volgens mij hebben recente sprinters centrale vuilnisbakken in plaats van overal en nergens van die kleine krengen die altijd te klein zijn maar wel gigantisch in de weg zitten (zeker bij de vierzits in de spits).

Verder herken ik de meeste van de punten die je noemt niet, alleen drukte herken is, maar dat is echt heel tijdsafhankelijk.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Raven schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 09:00:
[...]

[Afbeelding]
Dit begint nu wel heel verwarrend te worden.

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 12-12-2023 23:38 ]

• franssie
  • Nu online

franssie

Save the albatross

Transportman schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:54:
[...]

ICM gaat er ook uit, vandaar dat die geen laadpunten e.d. hebben. Andere intercities is het een beetje afhankelijk van hoe recent ze gereviseerd zijn.

Volgens mij hebben recente sprinters centrale vuilnisbakken in plaats van overal en nergens van die kleine krengen die altijd te klein zijn maar wel gigantisch in de weg zitten (zeker bij de vierzits in de spits).

Verder herken ik de meeste van de punten die je noemt niet, alleen drukte herken is, maar dat is echt heel tijdsafhankelijk.
JAHAHAHA - zo kan ik er nog wel een paar spinnen.
Ook de IC heeft centrale prullenbakjes- . Maar ook die worden niet geleegd, dus wat is je punt?

De ICM is gewoon een slecht en smerig product

Edit: en in de sprinter van Haarlem naar AMS zat de vloet onder een soort van plakkende meuk - dat zal vas wel opgelost worden als het stel wordt gereinigd in 2924 oid, maar het is gewoon goor, smerig in de NS. Niet een product waar je met nette kleren in gaar reizen helaas.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 13-12-2023 00:15 ]

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Transportman schreef op dinsdag 12 december 2023 @ 21:54:
[...]

ICM heeft in de eerste klas wel oplaadpunten in het bagagerek. Haakse stekkers zijn wel een probleem, maar vind je die nog vaak? In de viertjes heb je in de zes-zits coupe's ook een stekker.
Klopt! Ook in de nieuwe intercity's.

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
franssie schreef op woensdag 13 december 2023 @ 00:11:
De ICM is gewoon een slecht en smerig product
Dat valt wel mee hoor. Ze ziet er ranzig uit, maar alles wat nog blijft rijden krijgt nog een update met schoonmaak beurt.

Pagina: 1 ... 98 ... 168 Laatste