Wally2002 schreef op woensdag 15 november 2023 @ 18:51:
[...]
Logisch dat alles kan met genoeg geld. mijn punt was meer dat de huidige bestemmingsplan en milieukaders nogal als een gegeven leken te worden beschouwd, en ik met een eerste blik nu niet direct het idee had dat een maaiveldoplossing ruimtelijk gezien heel ingewikkeld is.
Maar dat is op afstand uiteraard makkelijk praten.
Een tunnel kost uiteraard veel geld, dus dan moeten er wel zodanige complexe zaken spelen bij een maaiveldvariant, en die kwamen nu niet echt naar voren in je post. Zitten de hoge kosten dan in het moeten realiseren van een gefundeerde spoorbaan ivm gewenste Vmax 200 km/h?
Grootste probleem is dat ik dit 4 jaar geleden heb gedaan en dat het destijds de meest wenselijke oplossing voor alle partijen leek (en lijkt) en ik het niet in 1 A4'tje kan samenvatten hier op het forum (de interne rapportages waren immens, degene die naar de 2e kamer ging "slechts" 60 pagina's).
Je zit met de lijnvoering tussen Arnhem en Utrecht, die wisselt van lijn- naar richtingbedrijf en weer terug dus je moet ergens een keus maken wat je gaat doen (tijdelijk of permanent).
Het nadeel van een maaiveld oplossing is dat je net als bij Utrecht Koningsweg ineens perrons moet realiseren voor mogelijk een bijstuurmogelijkheid voor IC's of omdat de lijnvoering van lijn naar richtingbedrijf gaat (of vice versa) waardoor je in principe alle 4 de sporen langs de perrons moet krijgen. Dan krijg je vanwege de eilandperrons ineens een enorm breed ruimtebeslag. Dan wordt het gehele ruimtebeslag ineens 20/25 meter breder dan de huidige situatie plus je buitendienststellingen worden enorm lang met hinder voor de omgeving (die ook niet goedkoop zijn).
Uitkopen is een optie, maar omdat je een nieuwe lijn creëert moet je het trace besluit aanpassen en daarin valt een (nieuwe) omgevingsvergunning, die stelt dat je moet aantonen dat alles boven de 40km/u niet meer trillingen veroorzaakt dan huidig, zo wel dan moeten hier maatregelen voor getroffen worden.
Nu heb ik bij PHS Amsterdam (westelijk eiland in dit geval) gezien dat het verhogen van de snelheid van 40 naar 80km/u voor bijna 930 overschrijdingen bij de omliggende bebouwing zorgt en dat de maatregelen oplopen tot in de 60 miljoen. Wat veroorzaken 2 nieuwe sporen tot en met 200km/u dan wel niet?
Daarnaast, uitkoop procedures duren lang en Bunnik heeft een groot economisch belang bij Vrumona (die geraakt werd).
Bunnik verdiept (dus maaiveld -1) is geen optie meer omdat ze alle wegen aan het ondertunnelen zijn of hebben ondertunnelt. Dus Bunnik verdiept maaiveld -2 is de "enige" logische keus en aangezien Maarn - Maarsbergen sowieso ondertunnelt moet worden, was het gezien de fasering (2 TBM's aanschaffen en beginnen bij Bunnik, daarna Maarn - Maarsbergen en daarna Oosterbeek - Arnhem) niet eens zo'n heel slecht idee om Bunnik ook maar te ondertunnelen omdat je de TBM's toch al moest aanschaffen.
edit:
In 2022 werd ik inderdaad gevraagd om de aanvullende vragen vanuit de politiek (waar @
handoff het over had) te behandelen om station Maarn te verplaatsen en een 4-sporigheid Maarn - De Haar aansluiting te ontwerpen. Ook daar krijg je dan te maken met lijn/richtingbedrijf, het nadeel is als je voor richtingbedrijf kiest het lijn bedrijf uitsluit. De goedkoopste variant om Maarn - De Haar aansl. te verdubbelen was ook meteen de variant die een volledige 4-sporigheid uitsloot (of in ieder geval het een factor 2 duurder maakte omdat je een hoop weer moest afbreken).
Ik ben nu bezig met 2 aanvullende opties voor de provincie Gelderland omdat het rijk echt 0,0 gaat bijdragen aan de verbetering van Utrecht - Arnhem en dat is voor de locaties Driebergen-Zeist en De Haar Aansluiting (maar dat is enkel voor kleine rijtijd en opvolgtijd verbeteringen).
edit2:
tot 200km/u hoeft in principe niet extra gefundeerd te worden in Nederland, zolang de voorbelasting en de grondverbetering maar op orde is bij aanvang bouw bovenbouw. Pas boven de 200km/u worden aanvullende constructies ge-eist.
[
Voor 14% gewijzigd door
ArcticWolf op 15-11-2023 20:09
]
AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X