Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 180 181 Laatste
Acties:

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het fraudegevoelige deel zit vooral in het snel door kunnen wisselen van bankpassen, dat is helemaal het deel van OV-Pay niet. Blijkbaar is het wel mogelijk geweest om met andere banken afspraken te maken over deze vorm van fraude, maar met Revolut niet. Welja, dan zijn de klanten van Revolut nu ook 'beschermd' tegen dit 'fraudegevoelige betaalproces'.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:40

franssie

Save the albatross

@arievz Bij revolut kon je dagpassen aanmaken, waardoor NS de reis niet kon afschrijven. Logisch dat ze die bank blokkeerden.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Sjowhan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 28-08 16:37
franssie schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:58:
@arievz Bij revolut kon je dagpassen aanmaken, waardoor NS de reis niet kon afschrijven. Logisch dat ze die bank blokkeerden.
Kan je nog steeds ;).

http://specs.tweak.to/5253

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:25
dcm360 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:57:
Het fraudegevoelige deel zit vooral in het snel door kunnen wisselen van bankpassen, dat is helemaal het deel van OV-Pay niet. Blijkbaar is het wel mogelijk geweest om met andere banken afspraken te maken over deze vorm van fraude, maar met Revolut niet. Welja, dan zijn de klanten van Revolut nu ook 'beschermd' tegen dit 'fraudegevoelige betaalproces'.
Ben dan wel benieuwd naar de afspraken met andere banken. Wordt door die banken je gegevens gedeeld met NS, zodat zij alsnog de reiskosten (en een boete?) kunnen verhalen?
Want de rekeninghouder die misbruik maakt is natuurlijk bij de bank bekend. Immers is die bij het openen van de rekening door het hele KYC proces gegaan.

NS zelf is inmiddels ook weer wat vager over welke passen nu wel/niet geaccepteerd worden (vetdruk door mij):
Je kunt ook in- en uitchecken met een buitenlandse contactloze betaalpas of creditcard van Maestro, V PAY, Mastercard of Visa. Alleen betaalpassen van Vivid, Paysafe, de digitale betaalpas van Revolut en een paar andere betaalpassen en creditcards van andere buitenlandse banken worden niet geaccepteerd. Als je hiermee probeert in te checken krijg je de foutmelding ‘Kaart niet geschikt – Betaal anders’ te zien.
Lekker vaag, welke 'andere buitenlandse banken' ?

Ik vind de keuze van NS om sommige betaalkaarten te blokkeren wel over het randje. Je hebt immers wel een betaalkaart van MasterCard of VISA via een bank of financieel instelling die de kaart netjes volgens de regels uitgeeft.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Wally2002 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:39:
[...]

Ben dan wel benieuwd naar de afspraken met andere banken. Wordt door die banken je gegevens gedeeld met NS, zodat zij alsnog de reiskosten (en een boete?) kunnen verhalen?
Want de rekeninghouder die misbruik maakt is natuurlijk bij de bank bekend. Immers is die bij het openen van de rekening door het hele KYC proces gegaan.
Dit is speculatie van mijn kant, maar wat zou kunnen werken is dat de bank de transactie uitvoert omdat de autorisatie heeft plaatsgevonden op een moment dat de kaart geldig was. Dat zou de weg van de minste weerstand zijn tenminste, de route met overdracht van persoonsgegevens zitten potentieel juridische haken en ogen aan, en brengt ook meer kosten met zich mee (ook voor de bank).

• Kassad
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:46
Wally2002 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:39:
[...]

NS zelf is inmiddels ook weer wat vager over welke passen nu wel/niet geaccepteerd worden (vetdruk door mij):

[...]

Lekker vaag, welke 'andere buitenlandse banken' ?

Ik vind de keuze van NS om sommige betaalkaarten te blokkeren wel over het randje. Je hebt immers wel een betaalkaart van MasterCard of VISA via een bank of financieel instelling die de kaart netjes volgens de regels uitgeeft.
Voor zover ik heb begrepen was het probleem dat Revolut de dag passen die werden gebruikt om te reizen (en daarna direct werden vernietigd) niet wou koppelen aan de hoofdrekening van de gebruiker. Daardoor kon de reis niet worden geïncasseerd na vernietiging van de dag pas. Maar ik heb dit allemaal vrij zijdelings meegekregen, ik werk niet in een OVPay team (wel bij NS).

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• Wally2002
dcm360 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 11:54:
[...]

Dit is speculatie van mijn kant, maar wat zou kunnen werken is dat de bank de transactie uitvoert omdat de autorisatie heeft plaatsgevonden op een moment dat de kaart geldig was. Dat zou de weg van de minste weerstand zijn tenminste, de route met overdracht van persoonsgegevens zitten potentieel juridische haken en ogen aan, en brengt ook meer kosten met zich mee (ook voor de bank).
Dit laatste denk ik dus ook, om zomaar persoonsgegevens uit te wisselen moet er denk ik wel wat meer aan de hand zijn dan 1x een niet-incasseerbare reis.

• Wally2002
Kassad schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 12:39:
[...]

Voor zover ik heb begrepen was het probleem dat Revolut de dag passen die werden gebruikt om te reizen (en daarna direct werden vernietigd) niet wou koppelen aan de hoofdrekening van de gebruiker. Daardoor kon de reis niet worden geïncasseerd na vernietiging van de dag pas. Maar ik heb dit allemaal vrij zijdelings meegekregen, ik werk niet in een OVPay team (wel bij NS).
Dit klinkt inderdaad plausibel. Revolut heeft de functie volgens mij zo bedoeld, dat de tijdelijke (digitale) kaart ook echt tijdelijk is. Juist om misbruik van je kaart/betaalgegevens te voorkomen. Dus als je de digitale kaart weggooit, deze kaart dan ook echt weg is. Dan kan niemand met die gegevens meer een transactie doen.
Dat is leuk voor eenmalige bestellingen op vage websites, maar wat minder voor reizen in het OV.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56
Wally2002 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:09:
[...]

Dit klinkt inderdaad plausibel. Revolut heeft de functie volgens mij zo bedoeld, dat de tijdelijke (digitale) kaart ook echt tijdelijk is. Juist om misbruik van je kaart/betaalgegevens te voorkomen. Dus als je de digitale kaart weggooit, deze kaart dan ook echt weg is. Dan kan niemand met die gegevens meer een transactie doen.
Dat is leuk voor eenmalige bestellingen op vage websites, maar wat minder voor reizen in het OV.
Ik denk dat ik het volledige verhaal begrijp. OVPay maakt gebruik van pinbetalingen. Die zijn normaal gesproken real time, maar OVPay mag gebruik maken van deferred authorization: een pinbetaling kan op een later tijdstip uitgevoerd worden.

De autorisatie (inchecken) is wel real time: de bank zegt 'ja' en daarmee garandeert de bank aan OVPay dat de transactie succesvol zal verlopen. Dus zelfs als je na inchecken je ING pas blokkeert, dan nog zal de transactie slagen en van je rekening worden afgeboekt.

Revolut vernietigt het kaartnummer als je de kaart verwijderd in de app. De kaart bestaat gewoon niet op het moment dat de uitgestelde pintransactie wordt uitgevoerd. Dit is een implementatiekeuze van Revolut. Maar die werkt dus niet samen met deferred authorization. Want ondanks dat Revolut zegt 'geldige kaart' mislukt de transactie (want 'kaart bestaat niet')

[ Voor 4% gewijzigd door Kalentum op 10-08-2026 14:58 ]

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Zijn er hier mensen bij wie die in- en uitcheckmeldingen via de NS App nog werken?

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 29-08 09:44
dcm360 schreef op zondag 9 augustus 2026 @ 22:57:
Het fraudegevoelige deel zit vooral in het snel door kunnen wisselen van bankpassen, dat is helemaal het deel van OV-Pay niet.
Het fraudegevoelige zit hem in de lange tijd die OVpay neemt tussen het uitchecken en incasseren van de reissom, en dat is wel degelijk de keuze van OVpay. Die lange tijdsduur zie je bij andere betaalprocessen niet, maar die tijdsduur maakt het wel mogelijk dat iemand tussentijds zijn pas vernietigt. Zou hij zijn pas vernietigen voor uitchecken, dan zou hij immers niet meer zijn ingecheckt. En inderdaad is vernietigen bij een virtuele pas laagdrempeliger dan bij een conventionele bankpas (maar ook daar is het mogelijk).
Nogmaals: deze fraudemogelijkheid was al bekend voor invoering van het OVpay-systeem.
Blijkbaar is het wel mogelijk geweest om met andere banken afspraken te maken over deze vorm van fraude, maar met Revolut niet.
Alle virtuele passen worden geweigerd (niet alleen Revolut). Geen enkele bank die virtuele passen aanbiedt, heeft afspraken gemaakt om te compenseren voor het uitzonderlijke betaalproces van OVpay.
Welja, dan zijn de klanten van Revolut nu ook 'beschermd' tegen dit 'fraudegevoelige betaalproces'.
Een welwillende klant heeft geen last van deze fraude. Die heeft er alleen last van dat inchecken in het OV geweigerd wordt, terwijl zijn pas in de rest van de wereld wel wordt geaccepteerd.
Wally2002 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 13:09:
[...]
Revolut heeft de functie volgens mij zo bedoeld, dat de tijdelijke (digitale) kaart ook echt tijdelijk is. Juist om misbruik van je kaart/betaalgegevens te voorkomen. Dus als je de digitale kaart weggooit, deze kaart dan ook echt weg is. Dan kan niemand met die gegevens meer een transactie doen.
Maar ook leuk voor het creëren van kaarten met verschillende betalingslimieten, om te voorkomen dat je bankrekening leeg is als er een kronkel in een webshop of OVpay zit. Of om de verschillende werknemers van je bedrijf een duidelijk budget te geven.

• LXXI
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Commendatore schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:14:
Zijn er hier mensen bij wie die in- en uitcheckmeldingen via de NS App nog werken?
Een half uur geleden keurig een melding gehad. Dus het antwoord is ja. Vinkjes staan nog wel aan? Zijn wel eens weg na een update van de app.

• Commendatore
  • Niet online
Ja, staan aan. Gek genoeg kan ik ze alleen niet aanpassen, want dan is er zogenaamd geen internetverbinding.

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Commendatore schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:14:
Jep, echter dient die zo nu en dan wel uit en ingeschakeld te worden om te blijven werken, er zijn zo nu en dan NS app updates die het op de een of andere manier slopen (er komt dan niks). Even uit en aan en het werkt weer een tijdje.

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Wally2002
arievz schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 15:19:
[...]
Het fraudegevoelige zit hem in de lange tijd die OVpay neemt tussen het uitchecken en incasseren van de reissom, en dat is wel degelijk de keuze van OVpay. Die lange tijdsduur zie je bij andere betaalprocessen niet, maar die tijdsduur maakt het wel mogelijk dat iemand tussentijds zijn pas vernietigt. Zou hij zijn pas vernietigen voor uitchecken, dan zou hij immers niet meer zijn ingecheckt. En inderdaad is vernietigen bij een virtuele pas laagdrempeliger dan bij een conventionele bankpas (maar ook daar is het mogelijk).
Het is volgens mij zelfs de keuze van de vervoerder, niet perse die van OVPay.
De tijd tussen een check-out en de daadwerkelijke afschrijving door OV-Pay verschilt per kaartuitgever en hangt ook van het bedrag af en volgens mij dus ook van de vervoerder. Bij sommige (digitale) kaarten wordt bij een check-out, ongeacht het bedrag, onmiddellijk afgeschreven (Trade Republic bijvoorbeeld bij BTM vervoerders).
Bij creditcards uitgegeven door ICS wordt meestal 's nachts de transactie verwerkt van de dag ervoor, behalve als je voor (ik meen) 14 euro heb gereisd, dan wordt de transactie ook direct verwerkt na check-out.
Alle virtuele passen worden geweigerd (niet alleen Revolut). Geen enkele bank die virtuele passen aanbiedt, heeft afspraken gemaakt om te compenseren voor het uitzonderlijke betaalproces van OVpay.
Je hebt het hier specifiek NS neem ik aan? Want virtuele kaarten worden wel bij bus, tram en metro geaccepteerd.
[...]
Een welwillende klant heeft geen last van deze fraude. Die heeft er alleen last van dat inchecken in het OV geweigerd wordt, terwijl zijn pas in de rest van de wereld wel wordt geaccepteerd.
Ik snap zijn punt wel: je hebt een bankrekening bij een volwaardige bank, met bankvergunning en zelfs Nederlandse IBAN , dan verwacht je gewoon dat het werkt en je overal kunt betalen.

• Commendatore
  • Niet online
Raven schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 16:57:
[...]

Jep, echter dient die zo nu en dan wel uit en ingeschakeld te worden om te blijven werken, er zijn zo nu en dan NS app updates die het op de een of andere manier slopen (er komt dan niks). Even uit en aan en het werkt weer een tijdje.
Na een keer uit- en weer inloggen kon ik de instelling weer aanpassen. Eens in de gaten houden of het nu wel werkt.

Nog iets anders trouwens: ik kan voor Mijn NS mijn e-mailadres niet terug wijzigen naar een e-mailadres dat ik eerder heb gebruikt, ondanks dat daar op dit moment geen ander account aan hangt. 8)7

• Wasrek
  • Registratie: November 2011
  • Niet online
Wally2002 schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 17:01:
[...]

Het is volgens mij zelfs de keuze van de vervoerder, niet perse die van OVPay.
De tijd tussen een check-out en de daadwerkelijke afschrijving door OV-Pay verschilt per kaartuitgever en hangt ook van het bedrag af en volgens mij dus ook van de vervoerder. Bij sommige (digitale) kaarten wordt bij een check-out, ongeacht het bedrag, onmiddellijk afgeschreven (Trade Republic bijvoorbeeld bij BTM vervoerders).
Bij creditcards uitgegeven door ICS wordt meestal 's nachts de transactie verwerkt van de dag ervoor, behalve als je voor (ik meen) 14 euro heb gereisd, dan wordt de transactie ook direct verwerkt na check-out.

[...]

Je hebt het hier specifiek NS neem ik aan? Want virtuele kaarten worden wel bij bus, tram en metro geaccepteerd.

[...]

Ik snap zijn punt wel: je hebt een bankrekening bij een volwaardige bank, met bankvergunning en zelfs Nederlandse IBAN , dan verwacht je gewoon dat het werkt en je overal kunt betalen.
Er zijn ook in het buitenland toch genoeg OV-systemen die ook de transactie pas achteraf 's nachts doorvoeren? Bijvoorbeeld door alle transacties van één dag op te tellen en dan in één keer af te schrijven. Deze moeten dus hetzelfde probleem hebben met de wegwerp virtuele passen. Een wegwerpkaart is gewoon niet te combineren met een dergelijk systeem. Wil je toch per se met een wegwerpkaart betalen, kan het misschien nog wel bij de kaartjesautomaat vooraf?

• Wally2002
Wasrek schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:10:
[...]

Er zijn ook in het buitenland toch genoeg OV-systemen die ook de transactie pas achteraf 's nachts doorvoeren? Bijvoorbeeld door alle transacties van één dag op te tellen en dan in één keer af te schrijven. Deze moeten dus hetzelfde probleem hebben met de wegwerp virtuele passen. Een wegwerpkaart is gewoon niet te combineren met een dergelijk systeem. Wil je toch per se met een wegwerpkaart betalen, kan het misschien nog wel bij de kaartjesautomaat vooraf?
Technisch staat er niets in de weg om bij het inchecken gelijk een reservering te doen van een hoger bedrag, en die pas later om te zetten in een definitief transactiebedrag. Tanken bij de pomp werkt namelijk op dezelfde manier.

Maar ik denk dat deze discussie over OVPay beter in het aparte topic kan dan hier.

• Kassad
Commendatore schreef op maandag 10 augustus 2026 @ 19:05:
[...]

Na een keer uit- en weer inloggen kon ik de instelling weer aanpassen. Eens in de gaten houden of het nu wel werkt.

Nog iets anders trouwens: ik kan voor Mijn NS mijn e-mailadres niet terug wijzigen naar een e-mailadres dat ik eerder heb gebruikt, ondanks dat daar op dit moment geen ander account aan hangt. 8)7
Even bellen met KS, kan zijn dat je meerdere accounts aan de achterkant hebt waardoor het geblokkeerd wordt. Hoor ik vaker langskomen.

Atheism is a non-prophet organization. “Wenn ist das Nunstück git und Slotermeyer?” “Ja! … Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput.”

• Commendatore
  • Niet online
Binnenkort eens achteraan dan. Wel apart dat dat zo gebeurt.

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:17
De podcast serie Alarmfase Rood, over verschillende hulpdiensten heeft de afgelopen twee afleveringen gesproken met Erik van de Meldkamer Spoor van ProRail.
In het verleden hebben zo ook al meerdere afleveringen gemaakt over ProRail Incidentenbestrijders.

Ik vond het wel interessant om te horen wat ze allemaal doen en hoe dat het er daar achter de schermen aan toe gaat.

• waalkachel2
  • Registratie: Juli 2024
  • Laatst online: 29-08 10:51
Excuses als de vraag al eerder voorbij gekomen is. Had mee gedaan met de NS/overheid actie weekend dal vrij €49. Netjes via de ns app 11 juli aangemeld. En mezelf op 11 augustus afgemeld. Wordt er nu €2,55 extra afgeschreven omdat ik me te laat heb afgemeld. Had volgens NS chat medewerker telefonisch op 10 augustus moeten gebeuren.

Zijn er hier meer mensen tegenaan gelopen?

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 23:59

Antonio di

a mi me dijeron que si

waalkachel2 schreef op woensdag 12 augustus 2026 @ 21:00:
Excuses als de vraag al eerder voorbij gekomen is. Had mee gedaan met de NS/overheid actie weekend dal vrij €49. Netjes via de ns app 11 juli aangemeld. En mezelf op 11 augustus afgemeld. Wordt er nu €2,55 extra afgeschreven omdat ik me te laat heb afgemeld. Had volgens NS chat medewerker telefonisch op 10 augustus moeten gebeuren.

Zijn er hier meer mensen tegenaan gelopen?
De dag dat je je afmeld telt niet mee als abonnement ( ik doe dat wel zover ik kan zien altijd voor 16.00u, weet niet of tijd iets uitmaakt). Je moet natuurlijk ook niet gaan reizen die dag en dan daarna die dag opzeggen (in jouw geval 11 aug.) !!

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

• Melfice
  • Registratie: Juli 2026
  • Laatst online: 00:41
Volgens mij kan de internationale van Berlijn naar Amsterdam beter uit de standaard dienstregeling worden gesloopt.

Sinds de overgang naar een ICE trein en dienst is de betrouwbaarheid zó slecht geworden... reken standaard op vertragingen van minimaal 10 minuten.

Gewoon de ICE vervangen met een normale intercity, en de ICE als een "speciale" trein tussen de dienstregeling passen waar daar plek voor is.

• waalkachel2
Antonio di schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 00:16:
[...]

De dag dat je je afmeld telt niet mee als abonnement ( ik doe dat wel zover ik kan zien altijd voor 16.00u, weet niet of tijd iets uitmaakt). Je moet natuurlijk ook niet gaan reizen die dag en dan daarna die dag opzeggen (in jouw geval 11 aug.) !!
Bedankt voor je reactie, het lijkt om een systeemfout te gaan, bedrag wordt teruggestort. Wel heel vreemd dat de Chat medewerkers (Maar liefst vier verschillende) met een misleidend onzin verhaal aankwamen. Telefonisch contact lijkt vooralsnog de beste communicatie met NS

[ Voor 3% gewijzigd door waalkachel2 op 13-08-2026 19:27 ]

• Commendatore
  • Niet online
Is het werkelijk nodig om die namen hier te delen?

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Melfice schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:45:
Volgens mij kan de internationale van Berlijn naar Amsterdam beter uit de standaard dienstregeling worden gesloopt.

Sinds de overgang naar een ICE trein en dienst is de betrouwbaarheid zó slecht geworden... reken standaard op vertragingen van minimaal 10 minuten.

Gewoon de ICE vervangen met een normale intercity, en de ICE als een "speciale" trein tussen de dienstregeling passen waar daar plek voor is.
:? , "maar" 10 minuten is toch een flinke verbetering dan met die vorige trein? :P

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:48

Eix

Antonio di schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 00:16:
[...]

Je moet natuurlijk ook niet gaan reizen die dag en dan daarna die dag opzeggen (in jouw geval 11 aug.) !!
Hoezo niet? :? Na de laatste reis met het zomer-abo heb ik diezelfde dag gewijzigd naar weekend-vrij. Dat zou goed moeten gaan.

Artikel 12: Wijzigen van Flex Abonnementen
12.1 U kunt een Flex Abonnement op elk moment wijzigen. Een
Wijziging treedt direct in werking en de korting wordt toegepast
vanaf het moment dat u voor het eerst met het gewijzigde
Flex abonnement incheckt nadat u de bevestigingsmail van
de betreffende Wijziging hebt ontvangen, tenzij u in een
Wijzigings­ periode zit.

• waalkachel2
Commendatore schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 13:38:
Is het werkelijk nodig om die namen hier te delen?
Je hebt gelijk, heb het aangepast. Uiteindelijk worden ook zij weer gevoed met misleidende en onjuiste informatie. Helaas is telefonisch contact met de NS momenteel de beste maar ook een tijdrovende bezigheid.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:14
Melfice schreef op donderdag 13 augustus 2026 @ 08:45:
De tijd gerekend voor de loc wissel in Bad Bentheim had blijkbaar als bijwerking dat vertragingen in Duitsland ingelopen konden worden.

Spel en typfouten voorbehouden

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Gezellig dagje op het spoor:
Vlak voor Deventer het bericht over een defecte trein tussen Almelo en Hengelo, blijft de trein stilstaan op Deventer omdat die volgens de NS app uit de dienstregeling zou zijn gehaald, de conducteurs wisten van niets. Later bleek er ook nog een stroomstoring bijgekomen te zijn tussen Deventer en Wierden.

Ondertussen met een behoorlijk grote groep de IC naar Zutphen volgepropt, gevolgd door de stoptrein van Zutphen naar Hengelo.

Komen we in Hengelo aan, staat op de plek waar de stoptrein naar Enschede normaal staat de stoptrein naar Zutphen (de gebruikelijke plek werd door een ICE met "niet instappen" in gebruik gehouden), 1 keer raden waar veel mensen die net uit Zutphen kwamen naartoe zijn gerend _O-

Oscar Wilde

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Ik vind het hele fet dat er überhaupt een IC naar Zutphen gaat op zichzelf al dolkomisch... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Commendatore
  • Niet online
Waarom? Dat is gewoon de IC Zwolle-Roosendaal/Vlissingen vv. Daarnaast is Zutphen ook gewoon een stad. Weliswaar geen hele grote, maar het is er wel eentje.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21:56
Fiber schreef op zondag 16 augustus 2026 @ 17:17:
Ik vind het hele fet dat er überhaupt een IC naar Zutphen gaat op zichzelf al dolkomisch... O-)
Ik mis de grap ...

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:44

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik reed vorige week op de A4 vanaf Bergen op Zoom naar Antwerpen toe en daar viel het mij op dat de belgen Spoorlijn 11 hebben voorzien van een bovenleiding.

Ik vroeg mij gelijk af waarom we deze lijn niet doortrekken naar Zeeland om zo Antwerpen nog beter te verbinden met Nederland en deze plannen lijken er ook te zijn (geweest):
Er zijn plannen om de spoorlijn vanaf het Noordland door te trekken naar het voormalige station Woensdrecht in Nederland, om zo verder via staatslijn F (Zeeuws-Brabantse Lijn) over station Bergen op Zoom en station Roosendaal het goederenvervoer vanuit Antwerpen naar Nederland te spreiden over spoorlijn 11 en spoorlijn 12. Het ontbrekende traject bedraagt ongeveer acht kilometer. Als het goederentransport via spoorlijn 12 hierdoor zou verminderen, komt op die lijn capaciteit vrij voor meer personenvervoer en gaat er minder gevaarlijk transport door woongebieden. Het doortrekken van de lijn werd al vanaf 1991 overwogen door Vlaanderen, in 1996 overeengekomen met Nederland en is ook in 2013 nog in het Vlaamse parlement besproken, maar lijkt sindsdien in een la te zijn beland~
Dit zou toch top zijn? Dan wel een bocht richting Bergen op Zoom en naar Vlissingen. Dan kunnen de belgen uit Antwerpen makkelijk met de trein naar Zeeland om daar te genieten van een dagje mooie kust en de lokale economie te ondersteunen.

Op mijn lijstje staan sowieso:
- Lelylijn
- Ijzeren Rijn naar Weert personenvervoer hervatten (Roermond <> Antwerpen)
- Nedersaksenlijn
- Regelen dat Venlo <> Mönchengladbach dubbelspoors wordt

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 02:15
Snow_King schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 17:39:
Ik reed vorige week op de A4 vanaf Bergen op Zoom naar Antwerpen toe en daar viel het mij op dat de belgen Spoorlijn 11 hebben voorzien van een bovenleiding.

Ik vroeg mij gelijk af waarom we deze lijn niet doortrekken naar Zeeland om zo Antwerpen nog beter te verbinden met Nederland en deze plannen lijken er ook te zijn (geweest):

[...]

Dit zou toch top zijn? Dan wel een bocht richting Bergen op Zoom en naar Vlissingen. Dan kunnen de belgen uit Antwerpen makkelijk met de trein naar Zeeland om daar te genieten van een dagje mooie kust en de lokale economie te ondersteunen.

Op mijn lijstje staan sowieso:
- Lelylijn
- Ijzeren Rijn naar Weert personenvervoer hervatten (Roermond <> Antwerpen)
- Nedersaksenlijn
- Regelen dat Venlo <> Mönchengladbach dubbelspoors wordt
Waarom denk je? Wie profiteert, en wie moet gaan aanleggen?

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• franssie

franssie

Save the albatross

Staat in het gelinkte Wikipedia artikel wel beschreven.
et goederenvervoer vanuit Antwerpen naar Nederland te spreiden over spoorlijn 11 en spoorlijn 12. Het ontbrekende traject bedraagt ongeveer acht kilometer. Als het goederentransport via spoorlijn 12 hierdoor zou verminderen, komt op die lijn capaciteit vrij voor meer personenvervoer en gaat er minder gevaarlijk transport door woongebieden.
Verder inderdaad een personen connectie met NL wat voor beide gebieden mogelijkheden biedt op het gebied van forenzen en toerisme.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Arator schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 18:18:
[...]

Waarom denk je? Wie profiteert, en wie moet gaan aanleggen?
Zoals het Wikipedia artikel dus ook al beschrijft. Je krijgt extra capaciteit voor goederen tussen NL en BE, de bestaande spoorlijn krijgt meer ruimte voor personenvervoer.

Ik zou het persoonlijk dus ook mooi vinden als je vanuit Zeeland een betere connectie krijgt met Antwerpen. Mensen uit Antwerpen naar Zeeland, maar Zeeuwen kunnen zo sneller dan Antwerpen en Brussel om vervolgens door te kunnen reizen naar Parijs, Londen, etc.

Wie het gaat betalen? Nederland samen met België, maar denk vooral NL omdat wij de grootste voordelen zullen hebben.

Wellicht uit ons NAVO budget om infrastructuur uit te breiden?

• Arator
Dat wil ik zeggen. België profiteert, vooral de Antwerpse haven (goederentreinen moeten niet wachten op een reizigerstrein). En wij hebben al bijna sporen liggen tot aan de grens, dus het is Nederland dat vooral sporen moet gaan leggen.

• FredvZ
  • Laatst online: 22:14
Een voordeel voor NL is een extra route tussen de Sloehaven en Duitsland. Het kan een interessante optie zijn om het goederenverkeer op de Brabantroute te verminderen.

Als de IJzeren Rijn ten westen van Weert een upgrade krijgt is het ook een interessante route voor de treinen tussen Sloehaven en DSM.

Spel en typfouten voorbehouden

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Arator schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:30:
Dat wil ik zeggen. België profiteert, vooral de Antwerpse haven (goederentreinen moeten niet wachten op een reizigerstrein). En wij hebben al bijna sporen liggen tot aan de grens, dus het is Nederland dat vooral sporen moet gaan leggen.
Ja? Maar het zijn ook Nederlandse treinen naar het zuiden toe die via dat zelfde spoor naar Belgie rijden. Wat redundantie in het spoor is niets mis mee.

Het is maar 8km spoor en bijna echt een no-brainer.
FredvZ schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 19:54:
Een voordeel voor NL is een extra route tussen de Sloehaven en Duitsland. Het kan een interessante optie zijn om het goederenverkeer op de Brabantroute te verminderen.

Als de IJzeren Rijn ten westen van Weert een upgrade krijgt is het ook een interessante route voor de treinen tussen Sloehaven en DSM.
Precies, daarom aanleggen. Ijzeren rijn weer open en dan heb je een extra pad. Zal de NAVO ook fijn vinden.

Deze website beschrijft ook het een en ander: https://havennieuws.nl/ou...ug-als-goederenspoorlijn/

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Nu online
Of je laat alle containers die van de Sloehaven naar België moeten een half uurtje langer op de boot liggen en laadt ze in Antwerpen uit..

• Arator
Snow_King schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:13:
[...]

Ja? Maar het zijn ook Nederlandse treinen naar het zuiden toe die via dat zelfde spoor naar Belgie rijden. Wat redundantie in het spoor is niets mis mee.

Het is maar 8km spoor en bijna echt een no-brainer.

[...]
Precies, daarom aanleggen. Ijzeren rijn weer open en dan heb je een extra pad. Zal de NAVO ook fijn vinden.

Deze website beschrijft ook het een en ander: https://havennieuws.nl/ou...ug-als-goederenspoorlijn/
Mij moet je niet overtuigen. Maar van zodra er gepraat wordt over betere verbindingen tussen de Antwerpse haven en Duitsland via Nederland, is er altijd wel iemand tegen (kuch Rotterdam)

• bvk
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:51

bvk

Het gaat nooit snel genoeg!

Afgelopen zaterdagavond rond 22.30 reden er geen treinen van Schiphol naar Bijlmer Arena vanwege een "aanrijding", treinen richting Weesp, Almere, Amersfoort reden wel dus moet er ergens tussen RAI en Bijlmer maar nà de splitsing naar Duivendrecht iets gebeurt zijn. Maar met wat?

Het is een vrij tracé zonder overwegen en zonder overig verkeer. Wat valt er dan "aan te rijden"? Een grote vogel, of misschien toch een 113 geval?

Specs

• franssie

franssie

Save the albatross

bvk schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:52:
Afgelopen zaterdagavond rond 22.30 reden er geen treinen van Schiphol naar Bijlmer Arena vanwege een "aanrijding", treinen richting Weesp, Almere, Amersfoort reden wel dus moet er ergens tussen RAI en Bijlmer maar nà de splitsing naar Duivendrecht iets gebeurt zijn. Maar met wat?

Het is een vrij tracé zonder overwegen en zonder overig verkeer. Wat valt er dan "aan te rijden"? Een grote vogel, of misschien toch een 113 geval?
Er was inderdaad een aanrijding
https://www.rijdendetrein...ijding-schiphol-rotterdam

Over de reden doen ze geen mededelingen meer dacht ik, maar ik meen me van NH nieuws iets te onthouden te hebben dat het wel in de catagorie persoon zat maar geen 113.

edit: wellicht deze? https://www.parool.nl/ams...am-rai-zaterdag~b5303fa2/

[ Voor 8% gewijzigd door franssie op 17-08-2026 22:00 ]

• Oekiejoekie
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 20:50
bvk schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 21:52:

Een "noodlottig ongeval"

WEES BLIJ !!! Hier had uw advertentie kunnen staan...

• bvk

bvk

@franssie @Oekiejoekie Zoals ik al zei reden de treinen richting Weesp wel zoals de trein waar ik zelf inzat om uit te stappen op Duivendrecht en die trein is toch echt gewoon op RAI gestopt, niets aan de hand meer om zegge 23.00.

Het moet dus iets anders geweest zijn?

Specs

• Speedy67
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:58
bvk schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 22:10:
@franssie @Oekiejoekie Zoals ik al zei reden de treinen richting Weesp wel zoals de trein waar ik zelf inzat om uit te stappen op Duivendrecht en die trein is toch echt gewoon op RAI gestopt, niets aan de hand meer om zegge 23.00.

Het moet dus iets anders geweest zijn?
Volgens de geposte links was de aanrijding rond 20 uur en reed alles weer rond 23 uur...

Planes, trains and automobiles

• bvk

bvk

Speedy67 schreef op maandag 17 augustus 2026 @ 23:33:
[...]

Volgens de geposte links was de aanrijding rond 20 uur en reed alles weer rond 23 uur...
Dan was dus óf de info in de reisplanner niet correct, óf zijn er onterecht Intercity's naar Utrecht uit de dienstregeling gehaald. Want volgens de NS app reden ook de treinen richting Bijlmer Arena niet die even voor of na 23.00 station RAI zouden passeren.

Specs

• Speedy67
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:58
bvk schreef op dinsdag 18 augustus 2026 @ 23:15:
[...]

Dan was dus óf de info in de reisplanner niet correct, óf zijn er onterecht Intercity's naar Utrecht uit de dienstregeling gehaald. Want volgens de NS app reden ook de treinen richting Bijlmer Arena niet die even voor of na 23.00 station RAI zouden passeren.
Laat ik het anders fraseren dan 'reed alles weer', het spoor was weer vrij na de aanrijding. Dan volgt een opstartplan waarin gekeken wordt welke treinen weer volgens dienstregeling kunnen worden gereden, door de verstoring is het mogelijk dat niet alle treinstellen en personeel op de goede plek zijn en kunnen er nog treinen uitvallen lijkt me.

Planes, trains and automobiles

• TreinReis
  • Registratie: Februari 2026
  • Laatst online: 23:02
Hoi allemaal,

Als treinforens miste ik in de NS-app een goede trajectwidget, en de pushmeldingen bij vertraging kwamen bij mij niet altijd betrouwbaar aan. Daarom heb ik een gratis app gemaakt voor treinreizigers die vaak op hetzelfde traject reizen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/2HPhY2W0vdssIOKnnBHrtzz9Kpc=/x800/filters:strip_exif()/f/image/LNCVjed862R4R91tYGu8Rex3.png?f=fotoalbum_large

Bij vertraging, uitval of een andere wijziging krijg je automatisch een pushmelding, ook als de app niet actief is. De controle gebeurt server-side, dus zonder extra batterijverbruik op je telefoon.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nTaElZpENEBFCG1LSMhgymJDT5s=/800x/filters:strip_exif()/f/image/Dw0HB3OssYYWZWT5HmIzi6lx.png?f=fotoalbum_large

Verder heeft de app een trajectwidget. Die toont in de ochtend automatisch de heenreis en in de middags de terugreis, dit miste ik echt in de NS-app.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/zi9Sy4RgBA2JDARmvf2odQxbU6s=/x800/filters:strip_exif()/f/image/jPMwrIZl5ax3MXXuGiXylcIl.png?f=fotoalbum_large

De iOS-versie staat in de App Store:
https://apps.apple.com/nl/app/treinreis/id6757955837

De Android-app is nog in ontwikkeling en bevindt zich nu in de testfase, maar is functioneel al vrijwel gelijk aan de iOS-versie. De app is beschikbaar via een gesloten Play Store-test:
https://groups.google.com/g/treinreis-closed-testers

De app is gratis. Feedback en bugreports zijn uiteraard welkom!

• Kassad
TreinReis schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 10:16:
Hoi allemaal,

Als treinforens miste ik in de NS-app een goede trajectwidget, en de pushmeldingen bij vertraging kwamen bij mij niet altijd betrouwbaar aan. Daarom heb ik een gratis app gemaakt voor treinreizigers die vaak op hetzelfde traject reizen.

[Afbeelding]

Bij vertraging, uitval of een andere wijziging krijg je automatisch een pushmelding, ook als de app niet actief is. De controle gebeurt server-side, dus zonder extra batterijverbruik op je telefoon.

[Afbeelding]

Verder heeft de app een trajectwidget. Die toont in de ochtend automatisch de heenreis en in de middags de terugreis, dit miste ik echt in de NS-app.

[Afbeelding]

De Android-app is nog in ontwikkeling en bevindt zich nu in de testfase, maar is functioneel al vrijwel gelijk aan de iOS-versie. De app is beschikbaar via een gesloten Play Store-test:

Ik ga em proberen, tnx!

• Wally2002
iOS versie ziet er lekker clean uit!
Wordt het vertrekspoor bewust niet in het overzichtje getoond?
(ik zie hem wel in de melding benoemd worden)

• Hazewindhond009
  • Registratie: Juni 2020
  • Laatst online: 20:58
Als gevolg van de werkzaamheden zit ik deze weken geregeld in stop- en snelbussen tussen Utrecht en Den Bosch. Wat opvalt is dat een aanzienlijk deel ervan Poolse en zelfs Hongaarse bussen + chauffeurs zijn. Ik snap dat het een krappe markt is maar het verbaasde me wel dat dan van zo ver weg de mensen en zelfs de bussen worden ingezet. Heeft iemand met zicht op dit wereldje daar misschien een toelichting bij?

• Extraxyz
  • Nu online
Het is zomervakantie en alle Nederlandse touroperators verdienen aanzienlijk meer door naar Zuid-Europa te pendelen

• ericplan
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 21:37

ericplan

5180 Wp PV

Het is druk bij NS klantenservice. https://nos.nl/artikel/26...actuur-kortingsabonnement

Wat het artikel niet vertelt: het is voor een deel hun eigen schuld. Dat komt doordat de overgang van Nederland Dal Vrij naar Flex Dal Vrij 65+ voor senioren niet automatisch gaat. Je krijgt als senior een factuur voor het volle bedrag.
Dit is in tegenspraak met de tekst uit de welkomstbrief toen je Nederland Dal Vrij afsloot. Daar stond:

Vanaf de verlengdatum in augustus gaat het normale tarief van NS Flex Dal Vrij in van € 127,95 per maand of € 59,95 als je 65 jaar of ouder bent. In deze e-mail leggen we graag uit wanneer en hoe je het beste kunt wijzigen. Zo blijf je zorgeloos reizen.

Maandag geprobeerd een chat te starten, maar na een uur wachten opgegeven. Vandaag iets meer succes. Na 80 minuten weet ik dat het een fout is, maar dat ze geen oplossing hebben.

Hun advies: stop je abonnement per xx augustus en sluit direct een nieuw Flex Dal Vrij 65+ abonnement af. Dan krijg je je geld terug.

A'dam PVOutput

• TreinReis
Wally2002 schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 11:20:
[...]

iOS versie ziet er lekker clean uit!
Wordt het vertrekspoor bewust niet in het overzichtje getoond?
(ik zie hem wel in de melding benoemd worden)
Dank je, ik probeer de app inderdaad zo minimalistisch mogelijk te houden, maar het vertrekspoor ontbreekt niet bewust. Goed punt, ik ga kijken hoe ik het kan toevoegen zonder het te te druk te maken

Als iemand de Android versie wil testen dan graag. Android is wat bewerkelijker dan iOS, vooral op het gebied van widgets, dus ben erg benieuwd of dat allemaal goed werkt:
https://groups.google.com/g/treinreis-closed-testers/

• LXXI
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
TreinReis schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 18:27:
[...]

Dank je, ik probeer de app inderdaad zo minimalistisch mogelijk te houden, maar het vertrekspoor ontbreekt niet bewust. Goed punt, ik ga kijken hoe ik het kan toevoegen zonder het te te druk te maken

Als iemand de Android versie wil testen dan graag. Android is wat bewerkelijker dan iOS, vooral op het gebied van widgets, dus ben erg benieuwd of dat allemaal goed werkt:
https://groups.google.com/g/treinreis-closed-testers/
'Je hebt geen toegangsrechten voor deze content' is wat ik te zien krijg?

• franssie

franssie

Save the albatross

LXXI schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 19:06:
[...]

'Je hebt geen toegangsrechten voor deze content' is wat ik te zien krijg?
Ik ook.
@TreinReis ik zit overigens op e/os (een android zonder Google)

• TreinReis
Bedankt LXXI en franssie voor het melden!

Voor wie dezelfde foutmelding kreeg, gebruik deze link om lid te worden van de Android closed
testgroep:
https://groups.google.com/g/treinreis-closed-testers/about

Na aanmelding kun je de app hier installeren:
https://play.google.com/apps/testing/com.reislab.mijntraject

De eerder gedeelde link opende direct het afgeschermde groepsgedeelte.

[ Voor 17% gewijzigd door TreinReis op 19-08-2026 23:09 ]

• bvk

bvk

En de NS app heeft blijkbaar ook weer een update gekregen. Bij het in en uitchecken komt er nu als notificatie weer die "ding dong ding" zoals bij de aankondiging van een stations omroep. Vind ik wel een grappige gimmick ;)

Specs

• franssie

franssie

Save the albatross

@bvk als ze nu eerst eens een werkende app of backend zouden bouwen ipv geluidjes...

• bvk

bvk

franssie schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:36:
@bvk als ze nu eerst eens een werkende app of backend zouden bouwen ipv geluidjes...
Ik heb geen enkel probleem met de NS app, wat werkt er dan bij jou niet goed? Ik heb de laatste tijd zelf alleen maar verbeteringen gezien moet ik zeggen.

Specs

• Commendatore
  • Niet online
Ik ben er inmiddels achter dat bij mij de meldingen in de NS-app in het geheel niet werken. (En dat vlak na een schone installatie van iOS.)

• franssie

franssie

Save the albatross

bvk schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:44:
[...]

Ik heb geen enkel probleem met de NS app, wat werkt er dan bij jou niet goed? Ik heb de laatste tijd zelf alleen maar verbeteringen gezien moet ik zeggen.
Bij mij werkt bijna niets, laat staan dat je vanuit de app alsnog moet inloggen op mijn NS om de niet werkende reishistorie te missen. Compleet wanproduct, doet echt bijna niets goed. Ook de planner werkt vaak redelijk tot matig, mist goede connecties op de routes die ik reis.
NS app is bagger

• bvk

bvk

franssie schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 01:03:
[...]

Bij mij werkt bijna niets, laat staan dat je vanuit de app alsnog moet inloggen op mijn NS om de niet werkende reishistorie te missen. Compleet wanproduct, doet echt bijna niets goed. Ook de planner werkt vaak redelijk tot matig, mist goede connecties op de routes die ik reis.
NS app is bagger
Kan het er misschien mee te maken hebben dat je een OS op je telefoon hebt zonder Google services en dat de app daar juist afhankelijk van is?

Dat staat natuurlijk los van reisplanner info, maar daar heb ik zelf dus ook geen problemen mee.

Ter info: ik gebruik een standaard Galaxy S24 die helemaal bij is met updates.

Specs

• franssie

franssie

Save the albatross

bvk schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 01:22:
[...]

Kan het er misschien mee te maken hebben dat je een OS op je telefoon hebt zonder Google services en dat de app daar juist afhankelijk van is?

Dat staat natuurlijk los van reisplanner info, maar daar heb ik zelf dus ook geen problemen mee.

Ter info: ik gebruik een standaard Galaxy S24 die helemaal bij is met updates.
Nee, ook op mijn Android wekt het kut. Op e/os heb ik de NS app niet want waardeloos.

edit: en ns.nl werkt net zo goed of net zo slecht op een mobiel, die app is compleet overbodig in de huidige vorm. Het is eigenlijk geen app maar een gedrocht.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 20-08-2026 01:49 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

In ander nieuws ...
https://www.nu.nl/economi...-onnodig-bezethouden.html

NS trekt dus de keutel in, tassen horen niet op een stoel maar er komt geen verbod.
Nu eens een regel instellen dat je je koffie latte niet op de grond mag gooien en daar op handhaven :P

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 21:48

Eix

Voor mij is enkel het MijnNS/Flex deel binnnen de app gewoon een optelsom van een slecht doordacht functioneel ontwerp.
  • Meldingen bij in/uitchecken werken niet. Soms door de instelling te togglen functioneert het weer even. De laatste maanden geheel niet.
  • Reishistorie is dagenlang incompleet. Ondanks dat melding (als die werkt) wel live in/uitcheck kan tonen. Die melding is echter vluchtig
  • Getoonde prijzen in melding kloppen niet. Met name feestdagen icm weekendvrij worden als vol tarief getoond.
  • Regelmatig algehele storing (‘kan informatie niet ophalen’)
  • App toont ‘je reist nu 2e klasse’ met optie om naar 1e klasse te switchen. Ook als er met abo 1e klas wordt gereisd.

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:26
franssie schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 01:27:
[...]

Nee, ook op mijn Android wekt het kut. Op e/os heb ik de NS app niet want waardeloos.

edit: en ns.nl werkt net zo goed of net zo slecht op een mobiel, die app is compleet overbodig in de huidige vorm. Het is eigenlijk geen app maar een gedrocht.
Ik gebruik de app alleen om mijn e-tickets op te slaan en soms om een kaartje te kopen, dat werkt eigenlijk altijd wel. Reis verder vrijwel altijd hetzelfde traject dus reisplanner e.d. gebruik ik nooit.

• Kassad
Waar ik tegenaan loop in de app is dat de getoonde reizen in de planner op verschillende apparaten afwijken van elkaar. Als mijn vriendin en ik een reis opzoeken onderweg vanaf hetzelfde station krijgen we regelmatig andere routes aangeboden. En gekker, ‘mijn’ advies komt bij haar niet terug en vice versa, heel merkwaardig (allebei op iPhone, zelfde app build). Ook op routes die ik vaak reis en dus ken laat de planner vaak een bestaande verbinding niet zien, ook met voldoende overstaptijd. Als ik de PO van dat team weer eens spreek zal ik het hem eens vragen, ik vergeet het steeds :)

• Creesch
  • Laatst online: 22:48

Creesch

bla bla!

Kassad schreef op donderdag 20 augustus 2026 @ 07:36:
Waar ik tegenaan loop in de app is dat de getoonde reizen in de planner op verschillende apparaten afwijken van elkaar. Als mijn vriendin en ik een reis opzoeken onderweg vanaf hetzelfde station krijgen we regelmatig andere routes aangeboden. En gekker, ‘mijn’ advies komt bij haar niet terug en vice versa, heel merkwaardig (allebei op iPhone, zelfde app build). Ook op routes die ik vaak reis en dus ken laat de planner vaak een bestaande verbinding niet zien, ook met voldoende overstaptijd. Als ik de PO van dat team weer eens spreek zal ik het hem eens vragen, ik vergeet het steeds :)
Is zelfs in dezelfde app.het geval als je een reis nog een keer gaat inplannen. Het is ondertussen voor mij zo dat ik zelf maar de reis plan in trajecten op basis vsn overstap locaties.

Pure speculatie, maar wellicht hebben ze iets in de planning opgenomen wat dynamisch probeert rekening te houden met drukte in treinen.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

bvk schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:32:
En de NS app heeft blijkbaar ook weer een update gekregen. Bij het in en uitchecken komt er nu als notificatie weer die "ding dong ding" zoals bij de aankondiging van een stations omroep. Vind ik wel een grappige gimmick ;)
Een mp3 daarvan had ik ooit eens ergens gedownload en als notificatiegeluid in Android ingesteld :P
offtopic:
Nu professor Farnsworth's Good News Everyone nog terug zien te krijgen bij de NOS app, die zet sinds kort het notificatie geluid telkens weer terug naar het default Android notificatie geluid :(

Oscar Wilde

• asmi
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
bvk schreef op woensdag 19 augustus 2026 @ 23:32:
Vreselijk, ik had het niet voor niks ooit afgezet. Gelukkig kon het nu ook weer uit.

• Intercity
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 20:59
Hoi allemaal,

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

Gaaf, ik ga hem ook proberen de komende weken! Hij is erg vlot en clean, gaaf!

Ik weet niet of het mogelijk is of alleen voorbehouden is aan de iOS Klok app, maar een leuk detail kan zijn dat het icoontje van de app de huidige tijd aangeeft ;)

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 22:42
https://nieuws.ns.nl/nieuwe-ice-verbinding-naar-hamburg-en-bremen/

Door de werkzaamheden Hannover - Berlijn, gaat de internationale trein naar Berlijn tijdelijk omrijden via Bremen en Hamburg waardoor er een rechtstreekse verbinding van Nederland naar Bremen/Hamburg ontstaat. Amersfoort - Hamburg zou een reistijd van 4 uur hebben. 4 uur is overigens een nette tijd. Met de auto haal je dat niet vanwege de eeuwige wegwerkzaamheden bij Bremen en Hamburg.

Hopelijk komt er een permanente verbinding naar Bremen/Hamburg ook nadat de werkzaamheden tussen Hannover en Berlijn klaar zijn. Uiteindelijk ook nodig om een verder Europees spoornetwerk verder uit te rollen.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 22:44
Robkazoe schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:14:
Door de werkzaamheden Hannover - Berlijn, gaat de internationale trein naar Berlijn tijdelijk omrijden via Bremen en Hamburg waardoor er een rechtstreekse verbinding van Nederland naar Bremen/Hamburg ontstaat.
Toch knap hoe een serieuze verslechtering voor reizigers naar Berlijn als een voordeel wordt gepresenteerd. :)

Nergens staat hoeveel langer een rit van Amsterdam naar Berlijn zal duren, via Hamburg zal een paar uur extra zijn?

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• St00mwals
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:17
hoevenpe schreef op vrijdag 21 augustus 2026 @ 11:44:
[...]

Toch knap hoe een serieuze verslechtering voor reizigers naar Berlijn als een voordeel wordt gepresenteerd. :)

Nergens staat hoeveel langer een rit van Amsterdam naar Berlijn zal duren, via Hamburg zal een paar uur extra zijn?
De Stentor heeft het over een uur extra reistijd.
De ICE-trein, die ook de stations van Apeldoorn en Deventer aandoet, zal er naar de Duitse hoofdstad een uur langer over doen. Ook rijdt deze trein dan maar vier keer in plaats van vijf keer per dag.

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:59
Er rijden, als ik het goed begrijp, ook nog twee treinen richting Hannover, waar je over kan stappen op een omgeleide ICE naar Berlijn die vanaf daar via Magdeburg rijdt. Dus 2x per dag met overstap, 4x per dag direct. De extra reistijd zou in beide gevallen vrijwel hetzelfde zijn.

Ook kan je uiteraard via Duisburg reizen, waar je ook nu al een overstap hebt op een ICE naar Berlijn.

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:42
Wordt de stiltecoupe in de ICNG alleen aangegeven met een klein icoontje (gezicht met vinger bij de lippen) naast de deur van de coupe?

Ik twijfel nu zelf of ik wel/niet in de stiltecoupe zit en zou anderen er in die situatie ook niet eens op aanspreken..

• EDIT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21:59
Correct, dat is de enige formele aanwijzing van de stiltecoupé in de ICNG. Als de verlichting op de juiste stand staat kan je het ook nog zien aan de paarse verlichting, maar het gebeurt vaak dat die verkeerd staat helaas.

• London
  • Registratie: Oktober 2007
  • Niet online
EDIT schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 13:38:
Correct, dat is de enige formele aanwijzing van de stiltecoupé in de ICNG. Als de verlichting op de juiste stand staat kan je het ook nog zien aan de paarse verlichting, maar het gebeurt vaak dat die verkeerd staat helaas.
Je bedoelt standje rijdend bordeel ipv de juiste stand? :p

• Extraxyz
  • Nu online
Je kunt de stiltecoupé ook herkennen aan het lawaai van de tractiemotor waar die precies boven is geplaatst en het gepraat van mensen uit aangrenzende ruimtes omdat omdat precies de stiltecoupé klapdeuren met enorme gaten erin heeft, ipv de volledig dichte schuifdeuren van andere coupé’s..

• evilution
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online

evilution

Vreselijk bijdehand

Kwebbelende NS'ers die er zitten zijn ook een indicatie dat het een stiltecoupé betreft.

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Yankovic
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18:42
Ah duidelijk. Voor het eerst ICNG op mijn traject gehad dus weet ik waar ik me op kan voorbereiden. Voortaan dus niet meer in de stiltecoupe gaan zitten :-)

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
Extraxyz schreef op zaterdag 22 augustus 2026 @ 14:40:
Je kunt de stiltecoupé ook herkennen aan het lawaai van de tractiemotor waar die precies boven is geplaatst en het gepraat van mensen uit aangrenzende ruimtes omdat omdat precies de stiltecoupé klapdeuren met enorme gaten erin heeft, ipv de volledig dichte schuifdeuren van andere coupé’s..
We kunnen natuurlijk niet hebben dat de nieuwe treinen betere kwaliteit en service hebben dan de oude /s

• sll
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 00:39

sll

Heb me ook verbaasd over de kleine sticker... Als je als reiziger 'aangeleerd' wordt dat de stiltecoupe te herkennen is aan de grote stickers op de ramen, zou je verwachten dat dit doorgetrokken wordt in nieuwe treinen.

Ik merk sowieso in de laatste maanden dat het percentage reizigers die weet wat een stilte- (of een eersteklas)coupe is, aan het afnemen is.

• Kassad
Ik heb een tijdje geleden zelfs een discussie gehad in een niet-stilte coupe omdat ik aan het bellen was. De dame in kwestie was er van overtuigd dat we in een stilte-coupe zaten en was er niet van af te brengen..

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Nu online

Fiber

Beaches are for storming.

Kassad schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 12:15:
Ik heb een tijdje geleden zelfs een discussie gehad in een niet-stilte coupe omdat ik aan het bellen was. De dame in kwestie was er van overtuigd dat we in een stilte-coupe zaten en was er niet van af te brengen..
Keihard gaan zitten bellen vind ik overal asociaal.

Gewoon een rustig gesprek voeren is heel wat anders, dat mag van mij zelfs in een zogenaamde stilte coupe. Het probleem is dat veel mensen veel te hard en te druk praten en discussiëren. En bij het bellen praten veel mensen alsof hun gesprekspartner doof is of zo... O-)

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Woefdram
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-08 21:40
Fiber schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 15:26:
[...]

Gewoon een rustig gesprek voeren is heel wat anders, dat mag van mij zelfs in een zogenaamde stilte coupe. Het probleem is dat veel mensen veel te hard en te druk praten en discussiëren. En bij het bellen praten veel mensen alsof hun gesprekspartner doof is of zo... O-)
Dit dus. Ik heb overigens ook al meerdere keren meegemaakt dat mensen in de trein met de speaker aan zitten te telefoneren.

• Commendatore
  • Niet online
[...]

In de stiltecoupé heb ik het toch liever echt stil. (Dat is volgens mij ook de eigenlijke bedoeling.) Elders vind ik rustig praten inderdaad prima, maar ook niet te hard en zeker geen geluid via de speaker.

De stiltecoupé in ICNG is inderdaad slecht aangegeven, daar heb ik me ook al weleens over zitten verbazen.

• bvk

bvk

Skyaero schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 09:20:
[...]

We kunnen natuurlijk niet hebben dat de nieuwe treinen betere kwaliteit en service hebben dan de oude /s
Ik zie de sarcasme tag, maar ik kan het inderdaad niet begrijpen dat een splinternieuwe ICNG veel slechter is qua comfort dan een ICM of VIRM. Wat een rammelbakken zijn het, schudden en bonken over iedere wissel en veel geluid van de tractie. Ook al zoek je rustigste plekje in de 1e klas op...

Specs

• asmi
  • Niet online
Gewoon een rustig gesprek voeren is heel wat anders, dat mag van mij zelfs in een zogenaamde stilte coupe.
Erg nobel van je, maar in de Stiltezone moet het echt stil zijn.

• bvk

bvk

asmi schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 21:45:
[...]

Erg nobel van je, maar in de Stiltezone moet het echt stil zijn.
Vertel je dat dan ook even tegen de trein zelf? :+

Gisteren trouwens nog in een ICNG gezeten omdat er in plaats van de gebruikelijke IC naar Dordrecht een ICD naar Rotterdam aan kwam zetten op Bijlmer Arena. Zal wel met de F1 race te maken gehad hebben waar de NS het een en ander voor om heeft moeten zetten qua dienstregeling.

Specs

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 29-08 08:46

sus

is druk :+

Daarom heb ik een gratis app gemaakt voor treinreizigers die vaak op hetzelfde traject reizen.
Namens mijn zoon die dagelijks met de trein naar en van school met de trein gaat: Tnx! Heel blij mee!

Hij heeft nogal eens uitval gehad afgelopen jaar en als hij het op school al weet kan hij met iemand meerijden.

• TreinReis
sus schreef op zondag 23 augustus 2026 @ 22:40:
[...]

Namens mijn zoon die dagelijks met de trein naar en van school met de trein gaat: Tnx! Heel blij mee!

Hij heeft nogal eens uitval gehad afgelopen jaar en als hij het op school al weet kan hij met iemand meerijden.
Super om te horen, leuk dat hij er wat aan heeft! Mocht hij nog feedback of ideeen hebben, laat het dan zeker weten.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 00:00
Maffe observatie (n=1):

Bij controle van het Deutschlandticket in Duitsland wordt in voormalig Oost-Duitsland altijd on het ID-bewijs gevraagd, in voormalig West-Duitsland bijna nooit.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

• dennistd
  • Laatst online: 29-08 10:45
Maarten_E schreef op maandag 24 augustus 2026 @ 10:25:
Maffe observatie (n=1):

Bij controle van het Deutschlandticket in Duitsland wordt in voormalig Oost-Duitsland altijd on het ID-bewijs gevraagd, in voormalig West-Duitsland bijna nooit.
Klopt, is ook mijn ervaring.

• Appeltjeeitje
  • Registratie: Augustus 2007
Wij hebben met plezier gebruik gemaakt van het Nederland-dal-vrij-abonnement. Nu zit ik in de tarievenpagina van NS te kijken en mis daar de mogelijkheid om een dalvrij voor de doordeweekse dagen te kopen. Het is of de hele week, of het weekend.

Jammer

• Woefdram
  • Registratie: Maart 2022
  • Laatst online: 28-08 21:40
Appeltjeeitje schreef op dinsdag 25 augustus 2026 @ 10:21:
Wij hebben met plezier gebruik gemaakt van het Nederland-dal-vrij-abonnement. Nu zit ik in de tarievenpagina van NS te kijken en mis daar de mogelijkheid om een dalvrij voor de doordeweekse dagen te kopen. Het is of de hele week, of het weekend.

Jammer
Dit abonnement heeft nooit bestaan en zal wer ook nooit komen.
Pagina: 1 ... 180 181 Laatste