Ik snap overigens niet dat ze niet 9 maanden lang in ieder geval eens per halfuur direct Leiden - Gouda rijden. Ik snap dat dat door de weggehaalde wissel niet ieder kwartier kan, maar voor het deel dat vanaf Lammenschans naar Utrecht gaat creëer je een even aantrekkelijk alternatief als via Leiden Centraal, nu wordt het namelijk:AW_Bos schreef op zaterdag 10 oktober 2026 @ 23:25:
Nog eventjes en hier zullen voor minimaal 9 maanden geen treinen over deze Alphense spoorbrug over de Gouwe rijden. Vanaf 12 oktober tot en met medio juli ligt Bodegraven - Alphen a/d Rijn eruit.
Hoe bezuinigingen voor een maandenlange stremming zorgen, terwijl het met wat meer geld in minder dan een maand zou kunnen.
Dat is mijn mening. Maar goed, je kan omrijden via Gouda, of lekker met de bus over de N11 rijden.
Ik ga dit regelmatig proberen te volgen, ook al moet ik omreizen via de stroopwafelstad.![]()
[Afbeelding]
- Lammenschans - Utrecht via Leiden Centraal: 1:01 uur; 1x overstappen
- Lammenschans - Utrecht via Gouda: 1:00 uur; 2x overstappen
(En oké; Lammenschans - Utrecht via Bodegraven met een NS Bus is volgens de reisplanner 54 minuten, maar ook 2x overstappen en ik vermoed in de praktijk langer...)
Enfin, een deel zal vermoedelijk naar Leiden Centraal fietsen, waar de fietsenstallingen al goed bezet zijn, laat staan dat dit vooral drukte oplevert tijdens spitstijden in de meest onveilige fietsstad van Nederland. Als je Leiden - Gouda direct had gereden had dat toch in ieder geval een klein positief effect gehad op de drukte op het traject Leiden - Utrecht via Schiphol?