Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 182 183 Laatste
Acties:

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:41

Maasluip

Kabbelend watertje

Amped schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:29:
voordelig met z'n tweeën voor slechts € 9,99!"
Betekent voor mij toch echt dat je met twee personen € 9,99 betaalt.
In plaats van beide de volle prijs te betalen krijgt er één van de twee korting voor slechts €9,99.
Nee, met zijn tweeën € 9,99 is wat er staat, niet "1 persoon volle prijs, tweede persoon € 9,99".

Als er nu had gestaan "tweede persoon voor € 9,99" dan had je gelijk.
Je moet niet aannemen dat mensen weten wat "meereiskorting" betekent. Dat kan net zo goed betekenen dat als je met twee reist, je allebei korting krijgt, net zoals dat als je met twee in de auto reist je ook op de carpoolstrook mag rijden.

[ Voor 19% gewijzigd door Maasluip op 15-09-2026 08:18 ]

Signatures zijn voor boomers.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 09:44
Tussen Zwolle <> Emmen kan je je ook gewoon agressief gedragen, dan mag je vrij reizen.

[ Voor 42% gewijzigd door LordSinclair op 15-09-2026 08:30 ]

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
  • Nu online
LordSinclair schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:29:
Tussen Zwolle <> Emmen kan je je ook gewoon agressief gedragen, dan mag je vrij reizen.
offtopic:
Dat heet 'nareiskorting'... :P

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10:12

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Topicstarter
Protesteren is wat mij betreft prima, als het geen hinder voor anderen oplevert, maar het spoor saboteren is gewoon not-done, zwaar not-done. Volgens Telegraaf zijn er buizen op het spoor vastgemaakt, dus de infra op het spoor denkt dat er een trein rijdt. Een geïmproviseerde kortsluitlans dus. :X

Ik hoop dat de straffen voor het blokkeren of saboteren van infrastructuur keihard gaat worden aangepakt. En laat dit een eye-opener zijn. Doe maar gelijk lekker 100.000 euro of een poosje celstraf als je moedwillig op de snelweg of het spoor gaat staan, of de boel gaat saboteren. Geen rechter ertussen, maar meteen je pinpas pakken, of je koffer pakken voor een langdurige overnachting in de staatsgevangenis.

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:33
AW_Bos schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:47:
[...]

Protesteren is wat mij betreft prima, als het geen hinder voor anderen oplevert, maar het spoor saboteren is gewoon not-done, zwaar not-done. Volgens Telegraaf zijn er buizen op het spoor vastgemaakt, dus de infra op het spoor denkt dat er een trein rijdt. Een geïmproviseerde kortsluitlans dus. :X

Ik hoop dat de straffen voor het blokkeren of saboteren van infrastructuur keihard gaat worden aangepakt. En laat dit een eye-opener zijn. Doe maar gelijk lekker 100.000 euro of een poosje celstraf als je moedwillig op de snelweg of het spoor gaat staan, of de boel gaat saboteren. Geen rechter ertussen, maar meteen je pinpas pakken, of je koffer pakken voor een langdurige overnachting in de staatsgevangenis.
Dat is natuurlijk reageren vanuit de emotie, begrijpelijk maar we hebben gelukkig hiervoor een rechtstaat. Maar zelf volgens de rechtstaat wordt dit gezien als sabotage waar de straffen zeker niet mals voor zijn. Maar ja, moeten we ze wel eerst te pakken krijgen. Dit lijkt me niet een actie vanuit één persoon....

• Radiohoofd
  • Registratie: Februari 2024
  • Nu online

Radiohoofd

I believe I can fly

Kan, maar ook goed mogelijk dat de personen die hiervoor verantwoordelijk zijn bewust deze trajecten hebben uitgekozen zodat de eerste verdachtmakingen richting de boeren gaan. Sabotage is niet direct iets wat ik koppel aan boeren maar eerder aan Rusland of extreemlinkse (milieu) organisaties.

Everyone faces darkness on their own. As I have done, so will you.

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
AW_Bos schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:47:
[...]

Je moet dan wel mensen kunnen oppakken.

Er zijn verschillende straffen. Afhankelijk van gevaarzetting. Artikel 351 regelt dat schade aan openbare infrastructuur strafbaar is. De sanctie is max 3 jaar gevangenisstraf of een boete van de 4e categorie (27.500 euro).

Is er gevaar (bv een trein had kunnen verongelukken) dan neemt de straf behoorlijk toe en komen we in de categorie waar jij het over hebt (15 jaar of meer als er iemand is overleden)

[ Voor 8% gewijzigd door Kalentum op 15-09-2026 09:23 ]

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:05
Staken en sabotage/terrorisme zijn de twee meest logische opties. Staken zou je aan de boeren of XR kunnen denken.

XR-mensen hebben in het verleden ook wel eens Utrecht Centraal geblokkeerd. Voor een organisatie die zo hard inzet op verduurzaming van de maatschappij was dat natuurlijk niet de meest logische actie. Hebben ze volgens mij ook maar 1x gedaan en zijn ze daarmee gestopt omdat ze zelf ook wel doorhadden dat dit contraproductief is. Ik denk eerder dat we het bij de boeren moeten stoppen. Boeren zou vrij logisch zijn met Prinsjesdag. Boeren zijn ook nooit beroerd voor extreme acties. En voordeel van de boeren is dat het veel verdeel en heers is. Je kan niet Agractie of FDF aanklagen hiervoor en het pinpointed naar een individuele boer is lastig.

Neemt niet weg dat je hier wel iets mee moet. Staken is één ding, een land compleet vastleggen is een tweede.

Terrorisme vanuit Rusland zou ook kunnen. Met het droneincident bij vliegveld Leipzig komt de oorlog ook steeds meer naar het westen toe. Maar dan lijkt Frankrijk of Italië misschien een logischere stap. Die hebben meer in de melk te brokkelen.

• Uhmmm
  • Registratie: Juni 2025
  • Laatst online: 10:01
Robkazoe schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:25:
Staken en sabotage/terrorisme zijn de twee meest logische opties. Staken zou je aan de boeren of XR kunnen denken.

XR-mensen hebben in het verleden ook wel eens Utrecht Centraal geblokkeerd. Voor een organisatie die zo hard inzet op verduurzaming van de maatschappij was dat natuurlijk niet de meest logische actie. Hebben ze volgens mij ook maar 1x gedaan en zijn ze daarmee gestopt omdat ze zelf ook wel doorhadden dat dit contraproductief is. Ik denk eerder dat we het bij de boeren moeten stoppen. Boeren zou vrij logisch zijn met Prinsjesdag. Boeren zijn ook nooit beroerd voor extreme acties. En voordeel van de boeren is dat het veel verdeel en heers is. Je kan niet Agractie of FDF aanklagen hiervoor en het pinpointed naar een individuele boer is lastig.

Neemt niet weg dat je hier wel iets mee moet. Staken is één ding, een land compleet vastleggen is een tweede.

Terrorisme vanuit Rusland zou ook kunnen. Met het droneincident bij vliegveld Leipzig komt de oorlog ook steeds meer naar het westen toe. Maar dan lijkt Frankrijk of Italië misschien een logischere stap. Die hebben meer in de melk te brokkelen.
maar de boeren zijn altijd heel duidelijk in hun acties en ook dat het HUN actie is
alleen dat al maakt het onwaarschijnlijk dat zij het zijn geweest
en XR heeft wel vaker dingen op het spoor gedaan.. maar ook die zijn altijd wel vrij aanwezig tijdens hun acties.

en nu is er de grote stilte... dus ik ben wel benieuwd of ze er nog achterkomen.

• hoevenpe
  • Nu online
Zullen we proberen niet gelijk met vingers te wijzen? Boeren, XR of andere activistische partijen willen juist (media)aandacht dus stiekem iets saboteren zonder het op te eisen lijkt me niet logisch.

• Polderviking
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 10:17
Ik blijf die mentaliteit dat de NS niet iedereen kan vervoeren met bussen en dus dan maar gewoon helemaal niks regelt redelijk bizar vinden.

Alle mensen die je wel met bussen wegbrengt bestormen niet het regionale OV, Taxistandplaatsen of overladen platformen als Bolt en Uber...

[ Voor 30% gewijzigd door Polderviking op 15-09-2026 10:05 ]

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 10:08
Polderviking schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:01:
Ik blijf die mentaliteit dat de NS niet iedereen kan vervoeren met bussen en dus dan maar gewoon helemaal niks regelt redelijk bizar vinden.

Alle mensen die je wel met bussen wegbrengt bestormen niet het regionale OV, Taxistandplaatsen of overladen platformen als Bolt en Uber...
Omdat de smoes vaak is: bussen opstarten kost óók tijd en we weten niet hoe lang de storing is. Dus dan inderdaad maar niets, want alle reizigers in de spits passen sowieso niet in de (eventueel) bestelde bussen. Maar zelfs als het enkel een storing is op èèn traject, dan zetten ze in de spits zelden bussen in.

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 11:04
En je hebt al snel heel veel bussen nodig met dito chauffeurs. Voor geplande werkzaamheden moeten die al uit het buitenland komen, omdat er niet genoeg aanbod zit in de markt. Laat staan dat voor zo'n grote verstoring er genoeg stand-by staat.

Reken voor de gein maar eens uit hoeveel touringcars je nodig hebt om 1 traject te verbussen....
Als er een verstoring is die langer dan 90 minuten duurt worden er standaard bussen besteld. Soms kunnen die wel geleverd worden, andere keren niet.

En dat is dan bij één verstoring. Hier gaat het om meer dan 10 trajecten waar geen treinen rijden. Zie daar maar eens genoeg bussen voor te regelen.

Ik geef alvast een voorzetje: in één dubbeldekker zitten in de spits zo'n 1000 mensen. In een bus (en dan neem ik 'm al redelijk ruim) 70. Hoeveel bussen heb je nodig voor een traject als Utrecht - Arnhem / Rhenen, waar 6 ICs en 4 SPRs per uur per richting rijden wil je iedereen redelijk normaal kunnen vervoeren? En hoeveel heb je nodig voor alle overige trajecten waar het treinverkeer plat gelegd is?

• Robkazoe
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11:05
Het is ook een gigantisch gebied. We hebben het de driehoek Amersfoort, Arnhem, Assen.

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10:33
Polderviking schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:01:

Er gaan 50 mensen in een bus. In één trein kunnen 1000 mensen, 20 bussen dus. Reken maar uit als er honderden treinen uitvallen hoeveel bussen je nodig hebt. Dit is niet haalbaar, zoveel bussen en chauffeurs zijn er niet.
hoevenpe schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 09:41:
Zullen we proberen niet gelijk met vingers te wijzen? Boeren, XR of andere activistische partijen willen juist (media)aandacht dus stiekem iets saboteren zonder het op te eisen lijkt me niet logisch.
Het blijft linksom/rechtsom een bizarre actie, het enige wat je ermee bereikt is dat er urenlang geen treinen rijden en dat ProRail/aannemers uren heen en weer aan het rijden zijn om alles te herstellen. Er is verder geen gevaar voor trein/reiziger.

Het zijn wel meerdere mensen geweest want dit kan je niet in je eentje doen, dus wat wilt die groep hiermee bereiken/zeggen? Ik kan niks bedenken... (misschien maar goed ook dat ik niet zo verknipt ben :+ )

[ Voor 5% gewijzigd door ArcticWolf op 15-09-2026 10:47 ]

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10:50

mambo No5

Bad Apple?

Vraag me oprecht af of er niet op een paar plaatsen buizen nog niet gevonden zijn, simpelweg omdat er geen spoorstroomloop toegepast is op het betreffende baanvak. :X

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
ArcticWolf schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:46:
[...]

Er is verder geen gevaar voor trein/reiziger.
Volgens dit item (zie bericht van 09:37) is er wel degelijk een trein op het materiaal gereden.

Wat mij betreft mag dit bestraft worden als zijnde terrorisme. Mede omdat deze methode heel eenvoudig is, maar enorme gevolgen kan hebben.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

Zie de ontsporing in Frankrijk van afgelopen week. Als het materiaal zo op het spoor is gelegd dat de systemen het niet detecteren, dan kan een trein er zo tegenaan rijden en ontsporen. Nee, dit is absoluut geen onschuldige actie.
In Frankrijk vielen er 44 gewonden bij die ontsporing. Ik wil niet weten hoe het zou zijn als dat gebeurd zou zijn met een spitsintercity.

• hoevenpe
  • Nu online
24 plekken tegelijk, goed gecoördineerd dus.

Waarom dan ook de lijn naar Harlingen en Barneveld ipv Schiphol, Rotterdam of Eindhoven is bijzonder.

• hoevenpe
  • Nu online
alexbl69 schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:53:
Volgens dit item (zie bericht van 09:37) is er wel degelijk een trein op het materiaal gereden.
Dat zou toch niet moeten kunnen als zo'n buis een baanvak 'bezet' laat zijn. Dan gaat juist alles op rood toch?

Ik wil niet zeggen dat het een onschuldige actie is, maar als je een trein wilt laten ontsporen zijn er betere methodes...
En als je echt dagenlange schade wilt veroorzaken dan zijn er ook weer betere methodes voor. Dus wat willen ze hiermee bereiken is me echt een raadsel.

Wat mij betreft valt dit ook onder terrorisme.

AMD 5800X3D, ASUS ROG Strix B550-F, 32GB Corsair DDR4, MSI RTX 5070 Ti 16G SHADOW 3X OC

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Ik vind het wel opvallend om te lezen dat ProRail-personeel soms kilometers moet lopen om storingen te vinden. Waarom is rijden op zicht hier geen optie?

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11:06
hoevenpe schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 10:59:
24 plekken tegelijk, goed gecoördineerd dus.

Waarom dan ook de lijn naar Harlingen en Barneveld ipv Schiphol, Rotterdam of Eindhoven is bijzonder.
Je moet natuurlijk wel ongezien bij het spoor komen wil je succes hebben.
Rondom de grote steden is dat een stuk lastiger dan op het platteland.

Spel en typfouten voorbehouden

hoevenpe schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:02:
[...]

Dat zou toch niet moeten kunnen als zo'n buis een baanvak 'bezet' laat zijn. Dan gaat juist alles op rood toch?
Er zijn ook baanvakken met ATB-NG, die werken zonder GRS.

ArcticWolf schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:02:
Ik wil niet zeggen dat het een onschuldige actie is, maar als je een trein wilt laten ontsporen zijn er betere methodes...
En als je echt dagenlange schade wilt veroorzaken dan zijn er ook weer betere methodes voor. Dus wat willen ze hiermee bereiken is me echt een raadsel.

Wat mij betreft valt dit ook onder terrorisme.
Ik geloof ook niet dat het doel hier een ontsporing is geweest, maar dat het, afhankelijk van de gebruikte materialen en de manier waarop het bevestigd is, wel degelijk een ontsporingsrisico zou kunnen hebben. Het is nu goed gegaan, maar het had ook anders af kunnen lopen.

• hoevenpe
  • Nu online
Prinsjesdag: lijkt me sowieso een signaal gericht aan de overheid, NS en ProRail geen doel op zich.

• alexbl69
  • Registratie: Maart 2001
  • Nu online
hoevenpe schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 11:02:
[...]

In theorie wel.

Maar stel dat één van die handige Harry's iets heeft gebruikt dat niet geleidt, dan werkt het al niet.

Vermoed overigens dat hier wel meer over bekend gaat worden. Hier zijn iets teveel personen bij betrokken geweest om het onder de pet te kunnen houden. Er is altijd iemand die z'n mond voorbij praat of indruk wil maken. Daarnaast heeft de politie informanten (of misschien zelfs infiltranten) bij the usual suspects (XR, boeren). Er zal coördinatie moeten zijn geweest, wat een aanklacht voor terrorisme alleen maar kansrijker maakt.

Alonso over het inhalen in 2026: "it’s more of an evasive manoeuvre than an overtake.”

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Speculaas: XR en boeren zouden dit willen opeisen, nu dat nog niet is gedaan denk ik eerder aan een Russische actie om te laten zien hoe kwetsbaar het systeem is. Maar goed, onderzoek afwachten en hopen dat duidelijk wordt wie hier achter zit.

If you choose not to decide, you still have made a choice.

Pagina: 1 ... 182 183 Laatste