Het grote spoorwegentopic - deel 24 Vorige deel Overzicht

Pagina: 1 ... 182 183 Laatste
Acties:

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 14:05

Snow_King

Konijn is stoer!

Maasluip schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 21:09:
Nee, want je moet voor het sein stoppen. En een sein midden in een wissel zetten is totaal onlogisch want dan blokkeer je dat wissel.
Duidelijk, maar dat is wel een apart ontwerp dan. Technisch misschien goed, maar voor de reiziger niet echt en die zou toch op 1 moeten staan.

De reis zo soepel mogelijk maken, inclusief de overstap.

• Marcel Br
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 21-09 20:29
Snow_King schreef op dinsdag 1 september 2026 @ 22:45:
[...]

voor de reiziger niet echt en die zou toch op 1 moeten staan.
Grap van de dag

• ed1703
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
[...]

Duidelijk, maar dat is wel een apart ontwerp dan. Technisch misschien goed, maar voor de reiziger niet echt en die zou toch op 1 moeten staan.

De reis zo soepel mogelijk maken, inclusief de overstap.
Hoezo apart?

Roermond:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uOctaCH8xgPxITdxPDbKmzvhBD0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/k0iWvC1H7OoOD6mURcM76Hx5.png?f=user_large

Sittard:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/AA3dhccusvYw-ehMF2vrYQv_fb0=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/WGaBO5Uxks7sIPEKi22ueSHJ.png?f=user_large

Maastricht:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/O570iHXpubh0pZor48HT6lCFrL8=/fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():strip_exif()/f/image/6QeQ1KAoThOlicCT01U5DiiA.png?f=user_large

En nog wel meer: Zutphen, Roosendaal, Dordrecht, Haarlem, Amsterdam Centraal e.d.

Het is eerder dat er verder over de reizigersstromen en loopafstanden niet zo goed is nagedacht en voldoet niet meer aan deze tijd. (korte overstaptijden)

[ Voor 8% gewijzigd door ed1703 op 02-09-2026 10:37 ]

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Nu online
ed1703 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:36:
[...]

Hoezo apart?

Roermond:

[Afbeelding]

Sittard:

[Afbeelding]

Maastricht:

[Afbeelding]

En nog wel meer: Zutphen, Roosendaal, Dordrecht, Haarlem, Amsterdam Centraal e.d.

Het is eerder dat er verder over de reizigersstromen en loopafstanden niet zo goed is nagedacht en voldoet niet meer aan deze tijd. (korte overstaptijden)
Eigenlijk wil je dus dat die trein uit Venlo tot sein 40 mag rijden.

Ik kom de term "middenvoetbrugsein" tegen waarbij blijkbaar exact dit werd geregeld maar dan alleen bij Amsterdam Centraal.

• nascar28
  • Registratie: November 2020
  • Laatst online: 21-09 16:23
Kalentum schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:16:
[...]

Ik kom de term "middenvoetbrugsein" tegen waarbij blijkbaar exact dit werd geregeld maar dan alleen bij Amsterdam Centraal.
inderdaad Amsterdam heeft gewoon een middenvoet seinen zodanig staan dat je wissels blokkeert wat langs een peron geen issue is. ok ok tis een historisch seintje staat onlogisch blabla maar het kan wel tis dagelijkse kost om het perron zo maximaal mogelijk te benutten.
Spoor 10A/B is daar een voorbeeld van dat je 2 treinen zo dicht mogelijk tov elkaar kan zetten. perfect voor de reizigers die kunnen overstappen om door te reizen naar schiphol vv.
Helaas ook het enige station waar dat zo mooi kan.

[ Voor 3% gewijzigd door nascar28 op 02-09-2026 11:37 ]

• Kalentum
  • Nu online
nascar28 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:34:
[...]

inderdaad Amsterdam heeft gewoon een middenvoet seinen zodanig staan dat je wissels blokkeert wat langs een peron geen issue is. ok ok tis een historisch seintje staat onlogisch blabla maar het kan wel tis dagelijkse kost om het perron zo maximaal mogelijk te benutten.
Spoor 10A/B is daar een voorbeeld van dat je 2 treinen zo dicht mogelijk tov elkaar kan zetten. perfect voor de reizigers die kunnen overstappen om door te reizen naar schiphol vv.
Helaas ook het enige station waar dat zo mooi kan.
Waarom kan dat dan niet in Roermond?

En zou zo'n middenvoetbrugsein ook een gewoon (dwerg)sein kunnen zijn?

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Een grapje op zijn tijd moet kunnen toch? :+
De Arriva trein naar Maastricht staat bij 40, daar wil je dus veel dichter bij komen. Dat is voor de trein 100m verder rijden, maar dan stap je vanuit Venlo ongeveer direct naast de trap/lift uit. Ook veel beter voor mensen met een beperking.
ed1703 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 10:36:

Je hebt vast gelijk, maar we mogen toch best ter discussie stellen wat er nu bestaat? Want die loopafstanden zijn gewoon echt niet handig ivm overstappen.

Wil je de NS IC naar Maastricht halen, dan moet je echt rennen.
Kalentum schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:16:
[...]

Zo ongeveer ja, zou een mooie oplossing zijn.

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 13:15
Kan mij herinneren dat op Utrecht cs de stopper naar Leiden (en Vleuten) ongeveer halverwege Vleuten geparkeerd was.. jeetje dat was altijd een eind lopen op Utrecht CS. Geen idee hoe het nu is. Maar in die tijd was het een bijzonder (lang) perron.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

• ed1703
  • Niet online
Snow_King schreef op woensdag 2 september 2026 @ 12:47:
[...]

Je hebt vast gelijk, maar we mogen toch best ter discussie stellen wat er nu bestaat? Want die loopafstanden zijn gewoon echt niet handig ivm overstappen.

Wil je de NS IC naar Maastricht halen, dan moet je echt rennen.
Door te kijken of het pad van de 2700 een minuutje later kan ben je een stuk goedkoper uit mits dat kan.

Wat hier eerder het probleem is dat de 32200 vaak een minuut of meer te laat is en dan komt je overstap in de problemen. Zoiets op deze manier oplossen is symptoombestrijding van een ander probleem, die trein hoort gewoon op tijd te rijden en daar dient arriva en de provincie kritisch op te zijn. (vooral omdat dit niet het enige station is met dit probleem)

[ Voor 7% gewijzigd door ed1703 op 02-09-2026 13:03 ]

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 13:50

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

LordSinclair schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:00:
Kan mij herinneren dat op Utrecht cs de stopper naar Leiden (en Vleuten) ongeveer halverwege Vleuten geparkeerd was.. jeetje dat was altijd een eind lopen op Utrecht CS. Geen idee hoe het nu is. Maar in die tijd was het een bijzonder (lang) perron.
Vroeger in Nijmegen baalde je altijd als je sprintertje naar Zutphen op spoor 3a stopte. Dat was zo ongeveer halverwege in Nijmegen Lent namelijk, en een overstap vanaf spoor 1 was altijd een uitdaging.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl

• marcop23
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:40
Kalentum schreef op woensdag 2 september 2026 @ 11:41:
[...]

Waarom kan dat dan niet in Roermond?

En zou zo'n middenvoetbrugsein ook een gewoon (dwerg)sein kunnen zijn?
Ik geef je een kans dat ze het oplossen als ERTMS ingevoerd wordt.

De oplossing op Amsterdam is een niet-standaardoplossing, met seinen die wit licht tonen. Dat betekent effectief: negeer mij; het "echte" (rode) sein staat een stukje verderop. Zo'n oplossing is gekozen omdat je anders 2x geel achter elkaar hebt, met het rode sein vlak achter de tweede gele. Ik zie niet dat ze dit nog verder uit gaan rollen.

Als er ERTMS ligt, zou het weinig moeite kosten om een trein "gewoon" een MA te geven tot op het wissel. Geen gekke seintjes nodig.
ed1703 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:00:
[...]

Door te kijken of het pad van de 2700 een minuutje later kan ben je een stuk goedkoper uit mits dat kan.

Wat hier eerder het probleem is dat de 32200 vaak een minuut of meer te laat is en dan komt je overstap in de problemen. Zoiets op deze manier oplossen is symptoombestrijding van een ander probleem, die trein hoort gewoon op tijd te rijden en daar dient arriva en de provincie kritisch op te zijn. (vooral omdat dit niet het enige station is met dit probleem)
Het zal lastig zijn om de treinen op de Maaslijn zó perfect op tijd te krijgen (met de huidige treinen + infra). Wat ik begrijp moet er al flink doorgekard worden om de dienstregeling te halen. Je kan proberen meer speling in de dienstregeling te bouwen, maar dan loop je vast tegen andere dingen aan vanwege het enkelspoor. Dus de provincie kan wel kritisch zijn, maar wat moet Arriva er dan concreet aan doen?

Straks met de elektrificatie zijn de treinen een stuk sneller (3 MW per trein i.p.v. 600 kW, plus hogere topsnelheid), en wordt het vast mogelijk om de dienstregeling robuuster te krijgen.

• ed1703
  • Niet online
marcop23 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:57:
[...]

De oplossing op Amsterdam is een niet-standaardoplossing, met seinen die wit licht tonen. Dat betekent effectief: negeer mij; het "echte" (rode) sein staat een stukje verderop. Zo'n oplossing is gekozen omdat je anders 2x geel achter elkaar hebt, met het rode sein vlak achter de tweede gele. Ik zie niet dat ze dit nog verder uit gaan rollen.
De vraag is ook maar of dit met de verbouwing van Amsterdam Centraal van 11 naar 9 vertreksporen behouden blijft.
Het zal lastig zijn om de treinen op de Maaslijn zó perfect op tijd te krijgen (met de huidige treinen + infra). Wat ik begrijp moet er al flink doorgekard worden om de dienstregeling te halen. Je kan proberen meer speling in de dienstregeling te bouwen, maar dan loop je vast tegen andere dingen aan vanwege het enkelspoor. Dus de provincie kan wel kritisch zijn, maar wat moet Arriva er dan concreet aan doen?

Straks met de elektrificatie zijn de treinen een stuk sneller (3 MW per trein i.p.v. 600 kW, plus hogere topsnelheid), en wordt het vast mogelijk om de dienstregeling robuuster te krijgen.
Eigenlijk had ik er ook even bij moeten zetten dat inmiddels de maaslijn wel de nodige verbeteringen krijgt.
Dat is uiteraard niet alleen elektrisch, maar ook uitbreiding van infra.. oa bij Reuver waar dit deel dus onder valt.

• Bartpetat
  • Registratie: April 2009
  • Niet online
ed1703 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 14:45:
[...]

De vraag is ook maar of dit met de verbouwing van Amsterdam Centraal van 11 naar 9 vertreksporen behouden blijft.
Alle middenvoetbrugseinen zullen in de komende jaren verdwijnen. Daarvoor in de plaats komen kop-kop seinen terug, met rond de 20 m tussen de tegen-seinen. Al gedeeltelijk zichtbaar op sporen 14 en 15.

• TheMak
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 21-09 23:21
Als twee treinstellen gekoppeld worden naast een perron, dan moet de laatste trein een rood sein genegeerd hebben toch?

• Kalentum
  • Nu online
TheMak schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:45:
Als twee treinstellen gekoppeld worden naast een perron, dan moet de laatste trein een rood sein genegeerd hebben toch?
Er is een speciaal seinbeeld voor, dat je toestemming hebt een bezet spoor op te rijden.

• marcop23
Kalentum schreef op woensdag 2 september 2026 @ 16:47:
[...]

Er is een speciaal seinbeeld voor, dat je toestemming hebt een bezet spoor op te rijden.
Ter aanvulling: dat is "geel knipper". Zie sein 214a/b op deze officiële pagina met alle seinbeelden :)

• Fiber
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 13:47

Fiber

Beaches are for storming.

Ik heb het idee dat alle regio lijntjes vaak op de uithoeken van het station worden gedumpt. Het boemeltje dat over het kippenlijntje van Amersfoort naar Ede-Wageningen gaat staat op Amersfoort ook altijd verdekt opgesteld aan de achterkant van de roltrappen... :Y

Edit: Amersfoort-Centraal moet je tegenwoordig geloof ik zeggen... O-)

[ Voor 12% gewijzigd door Fiber op 02-09-2026 19:07 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Kalentum
  • Nu online
Fiber schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:03:
Ik heb het idee dat alle regio lijntjes vaak op de uithoeken van het station worden gedumpt. Het boemeltje dat over het kippenlijntje van Amersfoort naar Ede-Wageningen gaat staat op Amersfoort ook altijd verdekt opgesteld aan de achterkant van de roltrappen... O-)
Kom maar eens kijken in Groningen

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

Ik heb het idee dat alle regio lijntjes vaak op de uithoeken van het station worden gedumpt. Het boemeltje dat over het kippenlijntje van Amersfoort naar Ede-Wageningen gaat staat op Amersfoort ook altijd verdekt opgesteld aan de achterkant van de roltrappen... :Y

Dat is toch gewoon irritant? Dat extra lopen is gewoon niet fijn. Genoeg mensen zijn niet mobiel genoeg, maar sowieso is het niet fijn om op stations ook nog een (onnodig!) stuk te moeten lopen.

• Speedy67
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 21-09 14:04

Spoor 4b is zo'n beetje het meest centrale punt van Amersfoort Centraal.

Planes, trains and automobiles

• Arator
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 13:40
Snow_King schreef op woensdag 2 september 2026 @ 21:23:
[...]

Dat is toch gewoon irritant? Dat extra lopen is gewoon niet fijn. Genoeg mensen zijn niet mobiel genoeg, maar sowieso is het niet fijn om op stations ook nog een (onnodig!) stuk te moeten lopen.
Ik ken de dienstregelingen en de spoorconfiguraties niet, maar misschien is er wel een reden voor? Dat boemeltreintje blijft misschien langer staan, en men wil de doorgaande hoofdsporen vrij houden om de snellere IC's te laten passeren, bijvoorbeeld?
Of de spoorconfiguratie laat het niet toe. Zo kunnen wij in Lier de treinen van/naar L13 enkel ontvangen op spoor 1, 3 en 4, en niet op 2 en 5.

Ik vind de koe een moedig dier, want ze durft te vrijen met een stier

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 17:02
Kalentum schreef op woensdag 2 september 2026 @ 19:08:
[...]

Kom maar eens kijken in Groningen
Waar alles sinds de verbouwing keurig precies in het midden kan halteren? Zelfs op de kopsporen halteren de treinen in het midden bij de trappen.

• ed1703
  • Niet online
Arator schreef op donderdag 3 september 2026 @ 07:58:
[...]

Ik ken de dienstregelingen en de spoorconfiguraties niet, maar misschien is er wel een reden voor? Dat boemeltreintje blijft misschien langer staan, en men wil de doorgaande hoofdsporen vrij houden om de snellere IC's te laten passeren, bijvoorbeeld?
Of de spoorconfiguratie laat het niet toe. Zo kunnen wij in Lier de treinen van/naar L13 enkel ontvangen op spoor 1, 3 en 4, en niet op 2 en 5.
Dit dus. Spoor 4b en spoor 5b heeft eigenlijk als enige de ruimte voor deze kerende treinen. Spoor 1/2 is geen optie (oa voor de Noord-Oost, ICNG naar Schothorst, sprinter naar Avat en Zwolle). Spoor 6/7 ook voor de Noord-Oost + sprinters en dan is er nog 5a voor de lang kerende 1500 als deze niet naar Deventer rijdt en soms splitsen en combineren van sprinter van/naar Zwolle. 4a is uitwijk en in gebruik voor speciaaltjes.

Amersfoort is een druk stationnetje.

• Fraggert
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14:10

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Ik heb niet zo veel met treinen maar ik woon in de buurt dus ga allicht even kijken maar misschien vinden jullie dit een leuk uitje:

Zaterdag 5 en zondag 6 september is een heel groot stoomtreinfestival bij de Veluwsche Stoomtrein Maatschappij (VSM).

https://stoomtrein.org/stoomtreinfestival-terug-naar-toen/

https://stoomtrein.org/wp...26/08/TnT-folder-2026.pdf

Afbeeldingslocatie: https://stoomtrein.org/wp-content/uploads/2020/05/TnT01.jpg?id=7351

Afbeeldingslocatie: https://stoomtrein.org/wp-content/uploads/2020/05/TnT03.jpg?id=7350

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Vakbonden hebben voor woensdag 9 september een landelijke staking in het openbaar vervoer aangekondigd. Als gevolg hiervan rijden die dag in heel Nederland geen NS-treinen. NS adviseert reizigers om op woensdag 9 september gebruik te maken van alternatief vervoer.
Hele nieuwsbericht via: https://nieuws.ns.nl/ov-s...hele-dag-geen-ns-treinen/

• GLR89
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 21-09 23:05
ed1703 schreef op donderdag 3 september 2026 @ 08:33:
[...]

Dit dus. Spoor 4b en spoor 5b heeft eigenlijk als enige de ruimte voor deze kerende treinen. Spoor 1/2 is geen optie (oa voor de Noord-Oost, ICNG naar Schothorst, sprinter naar Avat en Zwolle). Spoor 6/7 ook voor de Noord-Oost + sprinters en dan is er nog 5a voor de lang kerende 1500 als deze niet naar Deventer rijdt en soms splitsen en combineren van sprinter van/naar Zwolle. 4a is uitwijk en in gebruik voor speciaaltjes.

Amersfoort is een druk stationnetje.
Kan bevestigen dat 4a gebruikt wordt voor speciale treinen 😬

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/nA9I7T1kmnIVwZx_OpdyIlKKkFg=/x800/filters:strip_exif()/f/image/BBZkC5OcU0ok7S261td3esG5.webp?f=fotoalbum_large is alweer een paar weken terug, maar we worden hier vaak geparkeerd als 8,9 of 10 bezet zijn.

• musicfreak
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13:29
Wat mij opeens opvalt is de QR code op het bord voor de rijtuigvolgorde. Slim! Zal wel naar Trein samenstelling | European Sleeper verwijzen denk ik.

• Extraxyz
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 20-09 17:02
GLR89 schreef op vrijdag 4 september 2026 @ 09:26:
[...]

Kan bevestigen dat 4a gebruikt wordt voor speciale treinen 😬

[Afbeelding] is alweer een paar weken terug, maar we worden hier vaak geparkeerd als 8,9 of 10 bezet zijn.
Meest noemenswaardige is nog dat European Sleeper hier slechts 40 minuten vertraging heeft

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-09 17:02
Wat je wil, kan technisch wel, maar dan moet de eerst aangekomen trein stoppen voor het rode sein en zich daarna mondeling per GSM-R tot stilstand melden bij de treindienstleider. Pas daarna kan de treindienstleider de tweede arriverende trein toestemming geven om op te rijden tot aan de stilstaande trein. Dit middels het eerder genoemde seinbeeld GLFL. (Zonder deze bevestiging zou de trdl immers toestemming geven voor een frontale botsing). De treindienstleider Roermond beheert het gebied van Tongelre, Budel en Tegelen tot en met Roermond, dus die zit zich niet persé te vervelen...
Nadeel van deze werkwijze is dat de koppen van beide treinen ter hoogte van het andere sein komen te staan als ze door vertraging in omgekeerde volgorde binnenkomen. Ook niet heel duidelijk voor de perronbevolking.

De huidige werkwijze is veiliger dan elke werkwijze waar mondelinge communicatie nodig is, en dat lijkt me toch wel goed voor een reiziger.

• TheMak
Hadden we niet een mannetje die alles controleerde met een bordje. Ik ben de naam even kwijt

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-09 08:28
Had een leuke uitdaging met de Duitse spoorwegen aan het einde van de vakantie. Van Leipzig terug naar huis in één dag, met alleen het onderliggende RE/RB-netwerk. Waarom? Omdat het kan, en ik er de tijd voor had.

Van Leipzig naar Erfurt, van Erfurt naar Heilig Heiligenstadt, H. Heiligenstadt/Kassel-W.höhe, Kassel W.höhe-Hamm, Hamm-Venlo, Venlo-thuis.

Had het de DB nog wat moeilijker gemaakt, om de benen te strekken was ik in Erfurt uitgestapt en pas een uur later de trein naar H. Heiligenstadt gepakt. Ging verder zo goed als vlekkeloos, alleen op H. Heilgenstadt kwam de trein met vertraging aan, terwijl de app dacht dat de trein al weg was, en het informatiebord niks meer aangaf. Beetje gek, dit herstelde zich wel na verloop van tijd.

Had een uurtje eerder thuis kunnen zijn, maar om onduidelijke redenen was er rond 15.00 geen geplande trein richting Hamm, alles een 1-uursdienst behalve rond 15.00. Maar een uur gewacht in Kassel, wel lekker vroeg de trein in kunnen stappen, dat scheelde dan weer. Vervolgens een krappe overstap in Hamm op de RE13, de overstap in Venlo leek ook krap, maar de IC stond er nog niet eens bij aankomst, kon met speels gemak er naartoe lopen.

Hoor veel geklaag over de DB, en ik zie ook de grappen en grollen over ICE's met 6 uur vertraging. Maar stiekem werkt het onderliggende RE/RB netwerk best goed. Alleen jammer dat veel van die treinen een éénuurdienst zijn, op bepaalde trajecten zou je daar best goed een halfuursdienst van kunnen maken.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

• Illegal_Alien
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Illegal_Alien

PanzerAirlines.nl Rulezzzz

TheMak schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 21:04:
Hadden we niet een mannetje die alles controleerde met een bordje. Ik ben de naam even kwijt
Afbeeldingslocatie: https://primary.jwwb.nl/public/u/y/m/temp-wnrklxfmrncchgktkove/fjwwbnl_public_u_y_m_temp-wnrklxfmrncchgktkove_lrvr4t_OpaFlodder.jpg

Opa Flodder? :+

Mijn bescheiden aantal systeempies!
More ways to die. More reasons to live.
Officieel AchtbaanFreak ©2004
#boeiend.Illegal_Alien | #got-et & #boeiend @ Qnet

• Migrator
  • Registratie: Januari 2014
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

Reisde vandaag door station Houten en het viel me op dat de rails daar in (poreus?) asfalt ligt. Waarom is dat? Geluidsdemping?

If you choose not to decide, you still have made a choice.

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:08

Antonio di

a mi me dijeron que si

Migrator schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:46:
Reisde vandaag door station Houten en het viel me op dat de rails daar in (poreus?) asfalt ligt. Waarom is dat? Geluidsdemping?
De vroegere onderdoorgang van station Houten in het centrum (d.d. jaren 80 vorige eeuw) lag gedeeltelijk verdiept en liep wel eens vol/onder water en dat probleem wilde men oplossen. Daarnaast wilde men het aantal sporen van 2 naar 4 brengen en er een grote fietsstalling bij/onder hebben. Met de beperkte ruimte is er gekozen voor een verhoogde ligging van het station Houten met een brede "Onderdoor"-gang en een fietsenstalling onder het station, beide op straatniveau.

De rails van het station Houten in het centrum liggen in beton en voor de geluidsdemping is ernaast/ertussen (giet)asfalt gebruikt. Vanwege de brede en hoge "Onderdoor"-gang van dit spoorviaduct (station staat voor flink deel op dikke betonnen palen en ligt niet verdiept maar verhoogt) is gekozen voor deze uitzonderlijke constructie om geluidoverlast van het Centrum te beperken. Recent (aug-2026) zijn rails/asfalt vernieuwd en valt dit nog erg op vanwege de nog zwart-zwarte kleur van het asfalt (wordt bruiner na een tijdje). Zie foto's op Facebook van de vernieuwing (eventueel "aanlogscherm" weg klikken met "kruisje" rechtsboven en daarna even naar beneden scrollen):
https://www.facebook.com/4InfraBV/?locale=nl_NL

Voor bij wie Facebook niet werkt of voor wie het niet wil gebruiken en voor de kwisvraag (zie: na de foto's):
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/RwxEEzKA09ewh_kL4EOggIzhKMk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/7f1sAPiMlfGyF6wo5shubpNs.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/PzhliP77-qmXqNzQHqOwZ_wswWM=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/QBtKy0Zs2EFV2lynxQP3cylN.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EiuOjnwxMjcb-49OsjWWu3raW2Q=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/EktmwsGAsXfbyDCZekGimFn8.jpg?f=fotoalbum_tile
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/84wXcZahEv7ze2ytSU9HXZibE4A=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/I2aGjCKgZHm8WvLjuRHMbcRD.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/CLksbT2HhGA3wWg-5q3kOD97HgY=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/t06vCbg4470IiI7158HayJzZ.jpg?f=fotoalbum_tile
Kwisvraag:
Wat is het blijvende nadeel van het nieuwe station (foto 2) t.o.v. het oude station (foto 1)?
Dus niet het antwoord "het vernieuwen van de rails" kost tegenwoordig meer tijd/arbeid o.i.d..

[ Voor 27% gewijzigd door Antonio di op 07-09-2026 01:57 ]

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

• Arator
Antonio di schreef op maandag 7 september 2026 @ 01:05:
[...]
Kwisvraag:
Wat is het blijvende nadeel van het nieuwe station (foto 2) t.o.v. het oude station (foto 1)?
Dus niet het antwoord "het vernieuwen van de rails" kost tegenwoordig meer tijd/arbeid o.i.d..
1. Omdat het station verhoogd is ten opzichte van vroeger, je een helling hebt voor en na het station. Mocht er een treintje zijn remmen vergeten aan te zetten bolt het weg. (Spoorbundels legt men daarom in een "kuil", moest er wagon gaan lopen, dat die niet in het hoofdspoor terecht komen)
2. Door het asfalt denk iedereen dat die daar de sporen mag oversteken.
3. De betonnen palen zijn van dezelfde makelij als de brugpijlers van de HSL.

• MisterMailman
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 13:10
@Antonio di ik stond er gisteren nog, maar ik heb geen idee.
1. De lift die constant kapot is
2. Brandweer Houten moest een nieuwe tankautospuit kopen, omdat de oude niet onder de Onderdoor paste.
Ik ben benieuwd naar het echte antwoord :P

Panasonic WH-MDC05J3E5 | Atlantic Explorer V4 270 | 2800Wp | Gasloos

• Antonio di
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 01:08

Antonio di

a mi me dijeron que si

MisterMailman schreef op maandag 7 september 2026 @ 07:31:
@Antonio di ik stond er gisteren nog, maar ik heb geen idee.
1. De lift die constant kapot is
2. Brandweer Houten moest een nieuwe tankautospuit kopen, omdat de oude niet onder de Onderdoor paste.
Ik ben benieuwd naar het echte antwoord :P
Bingo, de lift is het goede antwoord. Vroeger was het met de kinderkar(en) duwen maar ik kwam altijd boven met de simpele schuine oprij baan/pad met 160graden bocht naar het perron. Laatst was de lift weer stuk en heb toen meegeholpen iemand in een rolstoel naar beneden te sjouwen dat breekt je letterlijk op.

Profesión: Viviendo lo que surja en mi camino y disfrutando de la vida.

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 20:51

Maasluip

Kabbelend watertje

Maarten_E schreef op zondag 6 september 2026 @ 20:04:
Had een leuke uitdaging met de Duitse spoorwegen aan het einde van de vakantie. Van Leipzig terug naar huis in één dag, met alleen het onderliggende RE/RB-netwerk. Waarom? Omdat het kan, en ik er de tijd voor had.

Van Leipzig naar Erfurt, van Erfurt naar Heilig Heiligenstadt, H. Heiligenstadt/Kassel-W.höhe, Kassel W.höhe-Hamm, Hamm-Venlo, Venlo-thuis.
Als ik het goed heb opgezocht heb je 12 uur gedaan over een reis die je in 9 uur kunt doen. Dat is inderdaad zo'n beetje de normale vertraging die je bij DB kunt verwachten :D

Signatures zijn voor boomers.

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

marcop23 schreef op woensdag 2 september 2026 @ 13:57:
[...]

Als er ERTMS ligt, zou het weinig moeite kosten om een trein "gewoon" een MA te geven tot op het wissel. Geen gekke seintjes nodig.

[...]

Het zou mooi zijn! Je zou zeggen dat je het stuk Venlo naar Roermond 1 a 2 minuten sneller moet kunnen doen met 3 MW vs 0,6 MW aan vermogen. Sneller optrekken en volgens mij gaat de topsnelheid ook omhoog op diverse plekken.

Neemt niet weg: Je loopt op het station nog steeds 150m extra wat gewoon niet nodig is :-)
arievz schreef op zaterdag 5 september 2026 @ 14:19:
[...]
Wat je wil, kan technisch wel, maar dan moet de eerst aangekomen trein stoppen voor het rode sein en zich daarna mondeling per GSM-R tot stilstand melden bij de treindienstleider. Pas daarna kan de treindienstleider de tweede arriverende trein toestemming geven om op te rijden tot aan de stilstaande trein. Dit middels het eerder genoemde seinbeeld GLFL. (Zonder deze bevestiging zou de trdl immers toestemming geven voor een frontale botsing). De treindienstleider Roermond beheert het gebied van Tongelre, Budel en Tegelen tot en met Roermond, dus die zit zich niet persé te vervelen...
Nadeel van deze werkwijze is dat de koppen van beide treinen ter hoogte van het andere sein komen te staan als ze door vertraging in omgekeerde volgorde binnenkomen. Ook niet heel duidelijk voor de perronbevolking.

De huidige werkwijze is veiliger dan elke werkwijze waar mondelinge communicatie nodig is, en dat lijkt me toch wel goed voor een reiziger.
Ik snap het allemaal wel technisch gezien, maar het voelt vooral als een technische en procedure oplossing waar niet de reiziger voorop staat met gemak.

Trein stopt daar, want procedure zegt X. Reizer kan door regen en kou nog 150m extra lopen, want procedure en systemen.

Dan moeten we misschien die procedures en systemen aanpassen om het wél mogelijk te maken.

• Fiber

Fiber

Antonio di schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:18:
[...]

Bingo, de lift is het goede antwoord. Vroeger was het met de kinderkar(en) duwen maar ik kwam altijd boven met de simpele schuine oprij baan/pad met 160graden bocht naar het perron. Laatst was de lift weer stuk en heb toen meegeholpen iemand in een rolstoel naar beneden te sjouwen dat breekt je letterlijk op.
Het goede nieuws is dan weer dat je dat tegenwoordig in de app kan zien blijkbaar... O-)

https://nos.nl/video/2629...t-voor-rolstoelgebruikers

[ Voor 8% gewijzigd door Fiber op 07-09-2026 11:22 ]

Keep your wits sharp, your heart open and your gun loaded. And never mess with mother nature, mother in-laws and, mother freaking Ukrainians.

• Kalentum
  • Nu online
Snow_King schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:12:

Ik snap het allemaal wel technisch gezien, maar het voelt vooral als een technische en procedure oplossing waar niet de reiziger voorop staat met gemak.

Trein stopt daar, want procedure zegt X. Reizer kan door regen en kou nog 150m extra lopen, want procedure en systemen.

Dan moeten we misschien die procedures en systemen aanpassen om het wél mogelijk te maken.
Ik denk dat er bij ProRail genoeg mensen rondlopen die weten wat er moet gebeuren om die trein uit Venlo wat verder door te laten rijden. Het is geen raketwetenschap. Maar er moet dan vast iets met beveiliging worden gedaan en dat kost allemaal geld. En dan zal het erop neerkomen dat de Provincie Limburg zou moeten beoordelen of ze dat geld willen uitgeven.

• Bartpetat
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Het gemak van de reiziger staat inderdaad niet altijd bovenaan. Meestal staat veiligheid en robuustheid van het spoorsysteem bovenaan. In dit geval moet je dan minimaal 90 meter lopen (afstand tussen de twee seinen). Je kan het kruiswissel weghalen (of er bovenop staan met een complexe procedure en seingeving) maar dan is de robuustheid en weerbaarheid van het emplacement weg en wordt er waarschijnlijk weer geroepen 'ProRail haalt alleen maar wissels weg'.
Je kan ook een derde perron maken, maar dan moet je nog verder lopen dan +- 150m, en ook nog een trap of lift.
Een mogelijk realistischere optie zou zijn het doortrekken van de treinen uit Venlo richting Sittard. Dit is iets wat in Zutphen soms gedaan wordt tussen Apeldoorn en Winterswijk.

In het kort: In mijn ogen is een situatie zoals in Roermond normaal en geen probleem. Het komt veel voor (Zutphen, Dordrecht, Zwolle, Arnhem, Nijmegen, 's-Hertogenbosch en nog meer). Het zorgt voor veel flexibiliteit en keuze voor reizigers, zonder dat ze trappen/tunnels/bruggen moeten gebruiken.

• marcop23
[...]
Neemt niet weg: Je loopt op het station nog steeds 150m extra wat gewoon niet nodig is :-)
[...]

Het lijkt me dus een stuk makkelijker als er ERTMS ligt, zoals ik noemde. Dan is er geen ingewikkelde seinplaatsing om rekening mee te moeten houden. Daarmee is de wijziging van "het systeem" al ingepland. Het duurt alleen nog even voor het zo ver is :P En ik begrijp wel dat je in de jaren er tussen het klassieke beveiligingssysteem niet meer gaat upgraden. Dat betekent, bij een relaisbeveiliging, dat je extra seinen moet plaatsen, misschien extra kabelgoten, nieuwe relaisschakelingen, en daardoor misschien nieuwe relaiskasten, et cetera. Dat kost helaas gauw veel geld.

Misschien is dit trouwens allemaal niet nodig. Volgens mij heb ik eens gelezen dat gaat treindienst op de Maaslijn door gaat rijden tot Maastricht, en is die hele overstap niet meer nodig. Da's pas comfort voor de reiziger ;)
Zie dit artikel. Ik kan alleen de jaartallen niet koppelen, maar het lijkt me logisch als het ingaat wanneer de elektrificatie is afgerond. Dat laatste is natuurlijk vertraagd.

[ Voor 17% gewijzigd door marcop23 op 07-09-2026 12:13 ]

• ed1703
  • Niet online
Bartpetat schreef op maandag 7 september 2026 @ 11:53:
[...]

Het gemak van de reiziger staat inderdaad niet altijd bovenaan. Meestal staat veiligheid en robuustheid van het spoorsysteem bovenaan. In dit geval moet je dan minimaal 90 meter lopen (afstand tussen de twee seinen). Je kan het kruiswissel weghalen (of er bovenop staan met een complexe procedure en seingeving) maar dan is de robuustheid en weerbaarheid van het emplacement weg en wordt er waarschijnlijk weer geroepen 'ProRail haalt alleen maar wissels weg'.
Je kan ook een derde perron maken, maar dan moet je nog verder lopen dan +- 150m, en ook nog een trap of lift.
Een mogelijk realistischere optie zou zijn het doortrekken van de treinen uit Venlo richting Sittard. Dit is iets wat in Zutphen soms gedaan wordt tussen Apeldoorn en Winterswijk.

In het kort: In mijn ogen is een situatie zoals in Roermond normaal en geen probleem. Het komt veel voor (Zutphen, Dordrecht, Zwolle, Arnhem, Nijmegen, 's-Hertogenbosch en nog meer). Het zorgt voor veel flexibiliteit en keuze voor reizigers, zonder dat ze trappen/tunnels/bruggen moeten gebruiken.
De plannen voor de toekomst gaan ook uit van het doortrekken van de 32200 (RS11) naar Sittard, met een eventueel eindbeeld als RE naar Maastricht vanaf Sittard. De 32400 zal dan keren op Sittard. (Dus dan heb je 6 treinen per uur op Sittard - Maastricht)

Blijft natuurlijk toekomst, of dat er ook echt gaat komen is een vraag die vast ergens anders beantwoord kan worden (Ik neem aan in Utrecht, Den Haag en Maastricht)

Voor zover ik weet acht men dit voorlopig niet nodig.

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:41
marcop23 schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:09:
[...]

Het lijkt me dus een stuk makkelijker als er ERTMS ligt, zoals ik noemde. Dan is er geen ingewikkelde seinplaatsing om rekening mee te moeten houden. Daarmee is de wijziging van "het systeem" al ingepland. Het duurt alleen nog even voor het zo ver is :P En ik begrijp wel dat je in de jaren er tussen het klassieke beveiligingssysteem niet meer gaat upgraden. Dat betekent, bij een relaisbeveiliging, dat je extra seinen moet plaatsen, misschien extra kabelgoten, nieuwe relaisschakelingen, en daardoor misschien nieuwe relaiskasten, et cetera. Dat kost helaas gauw veel geld.

Misschien is dit trouwens allemaal niet nodig. Volgens mij heb ik eens gelezen dat gaat treindienst op de Maaslijn door gaat rijden tot Maastricht, en is die hele overstap niet meer nodig. Da's pas comfort voor de reiziger ;)
Zie dit artikel. Ik kan alleen de jaartallen niet koppelen, maar het lijkt me logisch als het ingaat wanneer de elektrificatie is afgerond. Dat laatste is natuurlijk vertraagd.
Ook bij ERTMS zijn er seinen aanwezig die op de zelfde plaatsen komen te staan als de huidige. Je gaat voor 90 meter seinafstand en 150 lopen de veiligheid niet op het spel zetten. Heb alsjeblieft niet de gedachte dat ERTMS een geschenk uit de hemel is. Als goederenmachinist heb ik de Baseline 3 systemen al veel dingen zien doen die de capaciteit sterk verlagen ipv. verhogen.

• marcop23
MediaZoo schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:29:
[...]

Ook bij ERTMS zijn er seinen aanwezig die op de zelfde plaatsen komen te staan als de huidige. Je gaat voor 90 meter seinafstand en 150 lopen de veiligheid niet op het spel zetten. Heb alsjeblieft niet de gedachte dat ERTMS een geschenk uit de hemel is. Als goederenmachinist heb ik de Baseline 3 systemen al veel dingen zien doen die de capaciteit sterk verlagen ipv. verhogen.
Het plan is dat er geen seinen geplaatst worden bij het ERTMS-systeem dat landelijk uitgerold gaat worden, zoals op de HSL of de Betuweroute (itt de dual signalling baanvakken met ATB).

En ik zeg ook niet dat ERTMS een geschenk uit de hemel is :P Maar er is wel heel veel mogelijk. Beperkingen qua seinplaatsing kunnen vervallen. Dat scheelt soms echt wel. De goederenwachtsporen bij Oudewater zijn bijvoorbeeld opgeheven vanwege de seinplaatsing:
Top50 project Oudewater4 heeft als uitgangspunt het saneren van de goederenwachtsporen en overloopwissels te Oudewater, waardoor een verbeterde seinplaatsing en daarmee: verbeterde minimumopvolging op het baanvak Gouda-Woerden mogelijk is.
Daar heb jij vast een mening over als goederenmachinist :P

[ Voor 34% gewijzigd door marcop23 op 07-09-2026 12:45 ]

• MediaZoo
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:41
marcop23 schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:42:
[...]

Het plan is dat er geen seinen geplaatst worden bij het ERTMS-systeem dat landelijk uitgerold gaat worden, zoals op de HSL of de Betuweroute (itt de dual signalling baanvakken met ATB).

En ik zeg ook niet dat ERTMS een geschenk uit de hemel is :P Maar er is wel heel veel mogelijk. Beperkingen qua seinplaatsing kunnen vervallen. Dat scheelt soms echt wel. De goederenwachtsporen bij Oudewater zijn bijvoorbeeld opgeheven vanwege de seinplaatsing:

[...]

Daar heb jij vast een mening over als goederenmachinist :P
Oudewater kan me weinig schelen, minder bijstuurmogelijkheden is beter aldus ProRail. Kijk bijvoorbeeld naar Utrecht of Amersfoort waar sinds de ombouw veel minder kan, Deventer waar veel minder kan, Nijmegen, waar veel minder kan. Minder == beter toch? Tot de boel vast loopt, dan valt er weinig te bij te sturen en infra te gebruiken, want het is er dan niet meer. Efficiëntie slag ja, doorgeslagen saneren met veel beperkingen tot gevolg of zelfs infra die waarschijnlijk toch terug moet komen? Nee... Riep iemand Oudewater waarvan er toch weer mensen vinden dat het terug moet komen?

• mambo No5
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07:35

mambo No5

Bad Apple?

[...]

Que? SMB's gaan er wel degelijk geplaatst worden? :P Er is wel een discussie gaande of de SMB's (vergelijkbaar met de p-seinen van nu) wel of niet geplaatst moeten gaan worden op een vrije baan als deze _geen_ gevaarpunt afdekken, maar de blokken an sich zullen gewoon blijven bestaan. Enige dan is dat een MCN tegen een EoA aan loopt op een gegeven moment, zonder dat er een SMB staat. Dit had weer voordelen bij bepaalde verstoringen, maar die kan ik zo 123 even niet exact oprakelen ('t is al weer een tijdje terug dat ik 't voorbij hoorde komen)
Dit hele verhaal gaan vallen of staan bij o.a. de doorschietnormen die er aan gehangen gaan worden; boze tongen beweren inderdaad dat deze strenger zijn dan onder ATB (oprecht geen idee waarom, vind daar wat van) waardoor in sommige gevallen bepaalde emplacementsontwerpen niet meer mogelijk gaan zijn. Wederom; geen idee wat daar van gaat komen, maar 't is niet per definitie een verbetering vrees ik zo. Hopelijk valt dat allemaal wel mee achteraf. :)

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

Ik heb vorig jaar (of was het alweer twee jaar terug?) meegedaan aan simulatietests met het nieuwe systeem. Daarbij werd er een hybride systeem met zowel fysieke SMBs als virtuele SMBs voorgesteld als eindsituatie (nog niet in het begin dus). De fysieke SMBs worden dan gebruikt door treinen die de 'train integrity'-functie van ERTMS niet hebben (zoals goederentreinen) en functioneren net zoals de seinen nu, terwijl de virtuele SMBs dan gebruikt kunnen worden door alle treinen die de functie wel hebben.
Met de virtuele SMBs is het dus mogelijk om extreme blokverdichting toe te passen, waardoor de opvolging korter kan worden tussen twee treinen.

Een van de dingen die ook voorbij kwam waren dat soort virtuele SMBs langs perrons, om het mogelijk te maken dat treinen bijvoorbeeld al binnen kunnen komen terwijl de andere trein nog aan het vertrekken is.
Ik kan mij voorstellen dat zoiets ook op zulke locaties toegepast kan worden, in het midden van de wissels, om zo treinen dichter op elkaar te kunnen laten halteren.

In hoeverre dit overigens allemaal werkelijkheid wordt moet ik nog zien. Niets is zo veranderlijk als het spoor.

• Skyaero
  • Registratie: Juli 2005
  • Niet online
[...]

Zoals Rory Sutherland wel eens zegt: beleving is belangrijk. Je zou ook de 150m overdekt kunnen maken met een kiosk(je) halverwege. Nu is de overstap een mooi moment om een extra bakkie koffie en een croissantje te halen.

• mambo No5
  • Laatst online: 07:35

mambo No5

Bad Apple?

Ik vermoed dat we 't met die virtuele SMB's over hetzelfde hebben; die zijn inderdaad voorzien op plekken als Amsterdam Zuid om de doorstroming te vergroten, geen idee alleen of die ook daadwerkelijk geïnstalleerd gaan worden. :P Feit is wel dat blokken makkelijker te installeren zijn aangezien er aan het spoor zelf niets hoeft te gebeuren; enkel plaatsen van assentellers en balises zouden voldoende moeten zijn,

Do not throw Rubbish at the platform | Front Pro eigen foto's in een topic

• Snow_King

Snow_King

Konijn is stoer!

ed1703 schreef op maandag 7 september 2026 @ 12:20:
[...]

De plannen voor de toekomst gaan ook uit van het doortrekken van de 32200 (RS11) naar Sittard, met een eventueel eindbeeld als RE naar Maastricht vanaf Sittard. De 32400 zal dan keren op Sittard. (Dus dan heb je 6 treinen per uur op Sittard - Maastricht)

Blijft natuurlijk toekomst, of dat er ook echt gaat komen is een vraag die vast ergens anders beantwoord kan worden (Ik neem aan in Utrecht, Den Haag en Maastricht)

Voor zover ik weet acht men dit voorlopig niet nodig.
Laten we hopen dat in 2027 je 2 minuten eerder in Roermond bent vanaf Venlo om zo de overstap naar de NS richting Maastricht makkelijker te maken!

• Eix
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:17

Eix

[...]

In het verleden met de analoge CTA’s stond er in Heerlen, Maastricht en Sittard ook in het rood de vermelding dat voor de overstap in Roermond voor Nijmegen vooraan moest worden ingestapt. Zo simpel kan het dus ook zijn.

• Maarten_E
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 21-09 08:28
Maasluip schreef op maandag 7 september 2026 @ 10:24:
[...]

Als ik het goed heb opgezocht heb je 12 uur gedaan over een reis die je in 9 uur kunt doen. Dat is inderdaad zo'n beetje de normale vertraging die je bij DB kunt verwachten :D
De vertraging lag volledig op mijn conto (afgezien van die niet-geplande trein in Kassel), tenzij je een reis vanaf Leipzig Hbf met ICE naar Düsseldorf bedoelt?

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit.

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Maarten_E schreef op maandag 7 september 2026 @ 20:42:
[...]

De vertraging lag volledig op mijn conto (afgezien van die niet-geplande trein in Kassel), tenzij je een reis vanaf Leipzig Hbf met ICE naar Düsseldorf bedoelt?
Nee, met alleen regionaal verkeer kun je dat in 9 uur doen. Je hebt gelijk, dat ene uur extra had dat tweede uur extra tot gevolg maar je nam wel een langzame route.

• manzonderdas
  • Registratie: Juni 2006
  • Nu online
Over België: Was er niets te doen aan de vertraging? Vindt het nogal knullig dat de eerste keer dat je een trein laat rijden, die meteen met vertraging aankomt. Als ICE verwacht ik dat die zowieso voorrang heeft op zijn pad?

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Ik weet niet hoe de regels in België zijn, maar volgens mij is het tegenwoordig niet meer zo dat bepaalde treinsoorten voorrang hebben maar meer dat treinen die in hun pad rijden voorrang hebben.

De vertraging van de ICE van gisteren had allemaal externe oorzaken. Een trein die voor de ICE reed had tussen Ans en Leuven op de HSL een tijdelijk stopbord dat nog in het spoor stond aangereden en er was 10 minuten stilstand voor aankomst in Brussels Airport, blijkbaar omdat er geen spoor vrij was (volgens mij keren daar ook treinen).
Dus het ziet van een afstandje knullig uit maar ze konden er echt niks aan doen.

• Arator
In de ochtend was er een onderbreking van het treinverkeer op lijn 36 en 36N te Haren-Zuid (een persoon was van een brug gesprongen). Die onderbreking heeft een klein uurtje geduurd, maar had natuurlijk grote gevolgen voor de ochtendspits tussen Leuven en Brussel.
Ikzelf had een trein om iets na 10 in Brussel-Noord en toen waren er nog altijd gevolgen.

• AW_Bos
  • Laatst online: 14:13

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Topicstarter
Voor wie van buitenlandse sporen houdt. Deze locomotief in Indonesië doet gewoon even een SUV na die door een woeste omgeving zijn weg beukt. Zelfs een geasfalteerde overweg is geen probleem voor deze locomotief, al dan met een beetje hulp! En ook de lichte bebossing die het aandurft om tussen de sporen in te groeien moet het ontgelden... :P

In Nederland zou het inspectieteam van de IL&T de locomotief al tot stoppen hebben gedwongen! In Indonesië kan en mag het gewoon allemaal! :)

[ Voor 9% gewijzigd door AW_Bos op 09-09-2026 10:56 ]

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Ja, dat kanaal komt bij mij ook wel eens voorbij. Nu is het met dat soort veldbaantjes wel vaker vrijheid-blijheid.

Een keer in Duitsland op een veldbaantje meegemaakt dat de trein net iets te zwaar was voor de lichte helling + vochtig weer waardoor de wielen doorslipten. Stapt de machinist gewoon uit, pakt een handje zand uit een emmertje, gooit dat op het spoor en stapt weer op. Let wel: de aandrijving werd niet uit gezet.

Of een paar weken geleden bij de veldbaan Blankenburg waar ze met twee treinen achter elkaar rijden en de voorste trekt een kipper gevuld met water en twee tieners.

• sus
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-09 20:18

sus

is druk :+

Valt me vandaag ineens op dat op de Zeeuwse lijn vrijwel alleen nog DDZ rijdt en af en toe een VIRM. Van de week zelfs nog een ICM gezien hier. Enig idee waarom dat is?

We hadden hier VIRM en SNG

• noppus
  • Registratie: April 2006
  • Nu online
sus schreef op donderdag 10 september 2026 @ 09:49:
Valt me vandaag ineens op dat op de Zeeuwse lijn vrijwel alleen nog DDZ rijdt en af en toe een VIRM. Van de week zelfs nog een ICM gezien hier. Enig idee waarom dat is?

We hadden hier VIRM en SNG
Waarschijnlijk omdat sinds de huidige dienstregeling (vanaf december 2025) de schrootlijn (IJssellijn) weer doorrijdt naar Vlissingen en niet eindigt in Roosendaal. Hier rijdt vrijwel uitsluitend DDZ.

• J-roenn
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 07:24
noppus schreef op donderdag 10 september 2026 @ 10:25:
[...]

Waarschijnlijk omdat sinds de huidige dienstregeling (vanaf december 2025) de schrootlijn (IJssellijn) weer doorrijdt naar Vlissingen en niet eindigt in Roosendaal. Hier rijdt vrijwel uitsluitend DDZ.
Klopt, de Intercity vanaf Vlissingen gaat 1x(in het weekend) of 2x per uur naar Amsterdam, en 1x per uur naar Zwolle. De treinen die vanaf Roosendaal naar Zwolle gaan zijn bijna altijd DDZ, de treinen richting Amsterdam zijn bijna altijd VIRM

[ Voor 11% gewijzigd door J-roenn op 10-09-2026 10:29 ]

• arievz
  • Registratie: November 2022
  • Laatst online: 21-09 17:02
mambo No5 schreef op maandag 7 september 2026 @ 13:31:
Ik vermoed dat we 't met die virtuele SMB's over hetzelfde hebben; die zijn inderdaad voorzien op plekken als Amsterdam Zuid om de doorstroming te vergroten, geen idee alleen of die ook daadwerkelijk geïnstalleerd gaan worden. :P Feit is wel dat blokken makkelijker te installeren zijn aangezien er aan het spoor zelf niets hoeft te gebeuren; enkel plaatsen van assentellers en balises zouden voldoende moeten zijn
We leven nu wel in een tijdperk waarin het papierwerk voor elke wijziging meer kost dan de fysieke uitvoering. Een tijdperk waarin werkzaamheden op managementniveau bewust opgesplitst worden tussen gesubsidieerde zaken en niet-gesubsidieerde zaken. Gevolg: onnodig hoge kosten, doorlooptijd en onttrekking aan de treindienst. ETCS is immers gesubsidieerd, optimalisatie niet.

Ik ben een voorstander van een zo goed mogelijke dienstverlening aan reizigers, maar het kop-aan-kop neerzetten van treinen die uit tegengestelde richting binnenkomen lijkt me daarvoor geen goede oplossing. Het hoeft maar een keer glad te zijn en die dingen zijn gekoppeld (of erger). Bijkomend risico is dat dit gebeurt op een moment dat reizigers al opgestaan zijn om uit te stappen, of in de andere trein aan het instappen zijn. We willen graag stil en comfortabel materieel met schijfremmen en beschutte stations, maar dat glijdt wel een stuk gemakkelijker.
[...]
De goederenwachtsporen bij Oudewater zijn bijvoorbeeld opgeheven vanwege de seinplaatsing
Je moet wel een beetje tussen de regels door lezen in deze perswoordvoerder-pravda. Die nieuwe seinen hadden immers ook erbij geplaatst kunnen worden. Misschien hadden er dan wat wissels moeten verhuizen, maar onmogelijk is het niet. Kortom: het had meer geld gekost om die inhaalsporen te handhaven.
[...]
Eens, maar om die beslissing te kunnen nemen moet je wel de achterliggende reden van de huidige systeemopbouw en daaraan gekoppelde procedures kennen.

• Fiber

Fiber

Komt er net op station Culemborg een Eurostar/Thalys voorbij razen... O-)

• hoevenpe
  • Registratie: Juni 2000
Fiber schreef op zondag 13 september 2026 @ 17:46:
Komt er net op station Culemborg een Eurostar/Thalys voorbij razen... O-)
Dat is toch niet bijzonder?

Stoppen zodat je van Culemborg zonder overstappen naar Parijs kunt daarentegen... :)

Regio Utrecht 1850Wp@79° 3700Wp@259°

• Fiber

Fiber

hoevenpe schreef op zondag 13 september 2026 @ 22:37:
[...]

Dat is toch niet bijzonder?

Stoppen zodat je van Culemborg zonder overstappen naar Parijs kunt daarentegen... :)
Het leek mij een ongebruikelijke route, maar wellicht komt hij daar inderdaad wel meerdere keren per dag langs... O-)

• AW_Bos
  • Laatst online: 14:13

AW_Bos

Nostalgicus 🕰

Topicstarter
Als de trein omgeleid wordt vanwege verstoringen of werkzaamheden, dan kan dat inderdaad via Culemborg.

In juni had ik daar ook een Eurostar (red) gespot. Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/DDF72nsKRmIGv9wI0W-3we59Qtc=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/B09SjLgHIoUwahfHcGXRy3nd.jpg?f=fotoalbum_large

"Je kan met alle ziel en zaligheid ergens aan werken, maar soms is de uitkomst een zaal vol zieligheid." - Ariën

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 22:01
Sprinter op een vrachtwagen gebotst bij overweg in Ermelo:

https://www.nu.nl/binnenl...ij-overweg-in-ermelo.html

In ieder geval de chauffeur van de vrachtwagen gewond, en mogelijk enkele passagiers.

Tussen Amersfoort en Zwolle geen treinen tot in ieder geval 17 uur.

[ Voor 12% gewijzigd door Wally2002 op 14-09-2026 12:41 ]

• Commendatore
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Dat zal wel 17:00 over een paar dagen worden, denk ik zo.

• Kalentum
  • Nu online
Wally2002 schreef op maandag 14 september 2026 @ 12:40:
Sprinter op een vrachtwagen gebotst bij overweg in Ermelo:

https://www.nu.nl/binnenl...ij-overweg-in-ermelo.html

In ieder geval de chauffeur van de vrachtwagen gewond, en mogelijk enkele passagiers.

Tussen Amersfoort en Zwolle geen treinen tot in ieder geval 17 uur.
Wat meer foto's:
https://www.ermelosweekbl...-17-00-uur-geen-treinen-t

Gelukkig niet de intercity zullen we maar zeggen.

• !mark
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 09:13
Kalentum schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:48:
[...]

Wat meer foto's:

En dat de overweg vrijwel direct na het station Ermelo lag waardoor de trein nog niet zo hard gereden kan hebben.

• Get!em
  • Niet online

Get!em

Oh die ja!

Kalentum schreef op maandag 14 september 2026 @ 13:48:
[...]

Wat meer foto's:

Want, de sprinter rijdt geen/wel 140km/u?

Dat is meer omdat de plek bij station ligt dat t rustig aan ging.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

!mark schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:00:
[...]

En dat de overweg vrijwel direct na het station Ermelo lag waardoor de trein nog niet zo hard gereden kan hebben.
Juist daarom gelukkig de sprinter.

Blijft toch bijzonder hoe professionele chauffeurs niet pas een overweg oprijden op het moment dat er achter de overweg genoeg ruimte is voor de gehele combinatie.

• Aalard99
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 07:46
Migrator schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:17:
[...]

Juist daarom gelukkig de sprinter.

Blijft toch bijzonder hoe professionele chauffeurs niet pas een overweg oprijden op het moment dat er achter de overweg genoeg ruimte is voor de gehele combinatie.
We weten nog niet precies wat er gebeurt is, dus nu is het alleen nog speculatie. Laten we eerst het rapport afwachten alvorens een mening te geven.

• Migrator
  • Niet online

Migrator

☄️☄️☄️ voorheen Evest

@Aalard99 voor de goede orde, ik wil daarmee niet de schuld richting wie dan ook schuiven. Maar volgens het artikel staat feitelijk vast dat er verkeer voor en achter de oplegger stond: m.a.w., de overweg op gereden zonder er gelijk af te kunnen.

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 13:48

franssie

Save the albatross

Uit het artikel (een update)
Momenteel is het vermoeden dat de chauffeur van een verkeersregelaar opdracht kreeg door te rijden. Toen de spoorbomen sloten stond er voor en achter de vrachtwagen verkeer. De oplegger stond nog op het spoor en de wagen kon niet meer uitwijken.
edit: Die omleidingsborden lijken er al voor de aanrijding gestaan te hebben, wat overeenkomst met de aanwezigheid van verkeersregelaars.

[ Voor 14% gewijzigd door franssie op 14-09-2026 15:42 ]

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• TheMak
Daarnaast kan het ook zijn dat vanuit een parallelweg auto’s zich voor de vrachtauto gemanoeuvreerd hebben

• franssie

franssie

Save the albatross

TheMak schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:52:
Daarnaast kan het ook zijn dat vanuit een parallelweg auto’s zich voor de vrachtauto gemanoeuvreerd hebben
Dacht ik eerst ook aan, maar bij verkeersregelaars zou je dat niet verwachten. En gezien de trein van links kwam reed de vrachtwagen naar west, en juist daar is meer ruimte tot de zijweg.
Hoe dan ook, afwachten tot het rapport, maar het lijkt me weer een normaal dom want voorkombaar ongeluk, gelukkig geen zwaar gewonden van wat ik begrijp, trein heeft de trekker ook mooi geraakt en weggetikt en niet de oplegger met de betonplaten lijkt het op de foto's.

🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen

• marcop23
Migrator schreef op maandag 14 september 2026 @ 15:36:
@Aalard99 voor de goede orde, ik wil daarmee niet de schuld richting wie dan ook schuiven. Maar volgens het artikel staat feitelijk vast dat er verkeer voor en achter de oplegger stond: m.a.w., de overweg op gereden zonder er gelijk af te kunnen.
De machinist van de trein kan de overweg al zien vanaf het moment dat die bij het station wegrijdt:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ERoZqFx2VOuCnD8bgd0Dr4syOSY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/95LVFml9uApO0vkjmq0cQ5hz.png?f=fotoalbum_large
Link naar de bron (cabinerit): YouTube: Cabinerit Utrecht - Zwolle sprinter
De overweg ligt direct achter dat sein. Het lijkt me dus niet dat de vrachtwagen al een poosje stil stond voordat de trein kwam: dan had de machinist immers prima kunnen remmen. Het lijkt me daarom eerder dat de vrachtwagen vlak voor de trein de overweg op reed.

[ Voor 6% gewijzigd door marcop23 op 14-09-2026 16:34 ]

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Nu online

bakvis

Tweakers.Nerd

Toch merk ik bij station Boxmeer dat de trein daar pas vertrekt als de slagbomen dicht zijn. het perron is daar nog dichter bij de overgang, maar ik verwacht niet dat daar heel veel verschil in zit.

Afstand van einde peron tot aan overgang in Ermelo: 124 meter
Afstand van einde peron tot aan overgang in Boxmeer: 36 meter.

Ik weet niet hoe lang de baanvlakken zijn met seinen en wissels, maar op het einde van het perron rijd de trein in de video 42 km/h en de spoorbomen zijn op dat moment al naar beneden. Ongeveer 40 seconden voordat de trein vertrekt gaat het sein op groen.

Ik veracht dus eigenlijk dat de spoorbomen al 40sec voor het vertrekken van de trein dicht zijn gegaan om het baanvak vrij te geven en de machinist had de vrachtwagen dus moeten zien staan.

Dus daar stond of, een verkeersregelaar omdat de spoorbomen buiten werking waren of er is iets anders gebeurt, de machinist had bij het wegrijden de vrachtwagen moeten zien staan als deze al op de overweg stond op het moment dat de spoorbomen sluiten (40 sec voor vertrek).

Mijn Specs

• franssie

franssie

Save the albatross

NS heeft weer eens een onbegrijpbare kortingsactieemail uitgestuurd.

Uit de email
Met een Meereisretour reis je in de daluren voordelig met z'n tweeën voor slechts € 9,99!
Dan denk ik, goede deal, EUR 5 de persoon voor een retour is bijna gratis.

klik je op de link dan staat er iets heel anders
Dit zijn de voorwaarden van het Meereisretour Daluren:

Het Meereisretour Daluren is een vervoerbewijs waarmee een persoon van 12 jaar of ouder tijdens de daluren met een andere reiziger, die een geldig vervoerbewijs heeft, mee kan reizen. Meereisretour Daluren is geldig in treinen van NS en andere treinvervoerders binnen Nederland, op het traject, in de klasse en op de datum die staan vermeld op het vervoerbewijs van de reiziger waarmee wordt meegereisd.
Hoe moeilijk is het nu om eenduidig te communiceren. Zie ook de eerdere discussie, en dan met name over de groepstickets. Ik ben een trein fan (met name in het buitenland) maar dit helpt gewoon niet
En ja, alle links in de email zijn dood ... op de pagina waar de email naar verwijst zijn verder dood. Niemand die daar test oid?

edit 2 - link werkt nu wel maar
Meereisretour voor € 9,99
Helaas, je komt niet in aanmerking voor deze actie.
Stuur de email dan niet -O-
Prutsers.

[ Voor 10% gewijzigd door franssie op 14-09-2026 18:32 ]

• Amped
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 09:31
Wat denk je dat de NS met het deel "meereis" in die naamgeving bedoelt?

• hoevenpe
Amped schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:46:
Wat denk je dat de NS met het deel "meereis" in die naamgeving bedoelt?
Voordelig met z'n tweeën voor slechts 9,99...

Hoe lees jij dat anders dan?

• Fiber

Fiber

franssie schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:24:
NS heeft weer eens een onbegrijpbare kortingsactieemail uitgestuurd.

Uit de email

[...]

Dan denk ik, goede deal, EUR 5 de persoon voor een retour is bijna gratis.

klik je op de link dan staat er iets heel anders

[...]

Hoe moeilijk is het nu om eenduidig te communiceren. Zie ook de eerdere discussie, en dan met name over de groepstickets. Ik ben een trein fan (met name in het buitenland) maar dit helpt gewoon niet
En ja, alle links in de email zijn dood ... op de pagina waar de email naar verwijst zijn verder dood. Niemand die daar test oid?

edit 2 - link werkt nu wel maar

[...]

Stuur de email dan niet -O-
Prutsers.
Wat is de datum van die mail. Is volgens mij een oude, tijdelijke actie die al lang weer afgelopen is... O-)

• Amped
hoevenpe schreef op maandag 14 september 2026 @ 18:47:
[...]

Voordelig met z'n tweeën voor slechts 9,99...

Hoe lees jij dat anders dan?
Meereizen met iemand anders. Dat er "iemand" een geldig vervoersbewijs moet hebben klinkt voor mij volstrekt logisch.

Gezien de prijzen van de trein lijkt het mij niet logisch om te denken dat je voor 5e de neus een retourtje hebt.

In het eerder genoemde geval zou ik samenreiskorting daar onder scharen. Korting voor als je samen reist.

[ Voor 26% gewijzigd door Amped op 14-09-2026 20:13 ]

• franssie

franssie

Save the albatross

Fiber schreef op maandag 14 september 2026 @ 19:57:
[...]

Wat is de datum van die mail. Is volgens mij een oude, tijdelijke actie die al lang weer afgelopen is... O-)
9 uur geleden ontvangen. Kan zijn dat de mailserver van de NS aan het tijdreizen is?
Nederlandse Spoorwegen <info@email.ns.nl>

10:57 (9 uur geleden)

• franssie

franssie

Save the albatross

Amped schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:07:
[...]

Meereizen met iemand anders. Dat er "iemand" een geldig vervoersbewijs moet hebben klinkt voor mij volstrekt logisch.

Gezien de prijzen van de trein lijkt het mij niet logisch om te denken dat je voor 5e de neus een retourtje hebt.
Daar ging het niet om, de NS mailt me met twee personen 9,99 retour. Dat is gewoon misleidend, en natuurlijk snap ik dat dat niet kan maar mijn kleine rant gaat erover dat een bedrijf als NS niet in staat is eenduidig te coomuniceren. En ja, dat houdt reizigers weg uit de trein, want niet duidelijk, vaag, etc.
De hele marketing en communicatie is gewoon ondermaats, structureel, al jaren. En maar huilen dat mensen de trein niet pakken, los van de vuile treinstellen en het gebrek aan handhaving.
En ja, aan dat laatste (vuil en overlast) kan de NS weinig doem omdat de politiek er geen geld voor wil geven. Maar communicatie en marketing (prijsstelling) zouden ze toch echt zelf wel wat op kunnen sturen.

• Amped
Zelf kan ik er weinig anders van maken dat de NS aanbiedt om iemand mee te laten reizen op jouw vervoersbewijs voor een meerprijs van tien euro.

"Met een Meereisretour reis je in de daluren voordelig met z'n tweeën voor slechts € 9,99!"

In plaats van beide de volle prijs te betalen krijgt er één van de twee korting voor slechts €9,99.

"Meereisretour" zou alleen aanslaan bij mensen die überhaupt al van plan waren om samen (twee personen) met de trein te gaan. De aanname die de NS maakt is dat die twee dan ook van plan waren beide een geldig vervoersbewijs te kopen (logisch) . Nu krijgt één van de twee flinke korting. Ik noem dit niet misleidend.

Hier vindt je genoemde actie al terug uit minstens 2018: https://www.treinreiziger.nl/treinpakkers-meereiskaartje/

Andere varianten hiervan zijn nog ouder.

[ Voor 14% gewijzigd door Amped op 14-09-2026 20:36 ]

• FredvZ
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09:23
Ik ben het eens met @franssie Daar staat toch duidelijk "Met een Product X reis je in de daluren voordelig met z'n tweeën voor slechts € 9,99!"

Dat Product X als naam Meereisretour heet, doet niets af aan het feit daar taalkundig staat dat twee mensen in de daluren voordelig kunnen reizen voor 9,99 als Product X wordt aangeschaft.

Spel en typfouten voorbehouden

• Amped
Zo bekeken snap ik de verwarring wel. Puur taalkundig is de zin inderdaad dubbelzinnig te interpreteren.

Mijn punt hield vooral verband met het woord 'misleidend'. De term 'meereis' vertelt mij dat het om een extra kaartje gaat bovenop dat van de hoofdreiziger. Ik was al bekend met de actie uit het verleden dus ik keek hier anders tegenaan.

Ik realiseer mij dat de NS dit zeker beter en anders had moeten formuleren. Excuus dat ik hier enigszins hard op in ging maar bij het woord misleiding krijg ik de bijsmaak dat er slechte intenties achter zitten. Iets dat niet strookt met de actie van de NS om korting te bieden.

[ Voor 29% gewijzigd door Amped op 14-09-2026 21:30 ]

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21-09 22:01
Amped schreef op maandag 14 september 2026 @ 21:13:
Zo bekeken snap ik de verwarring wel. Puur taalkundig is de zin inderdaad dubbelzinnig te interpreteren.
Die zin kun je toch maar op 1 manier interpreteren? Hoezo taalkundig dubbelzinnig?

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:47
En de NS app / site liggen er nu ook uit door een storing :') tonen geen storingen.

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 06:39
De reisplanner werkt ook niet optimaal, ik zou een overstap tijd van ruim een uur op Zwolle hebben om in Utrecht te komen. Personeel gaf advies om via Amsterdam zuid te reizen wat een half uur zou schelen.

• hoevenpe
Deezers schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 07:18:
En de NS app / site liggen er nu ook uit door een storing :') tonen geen storingen.
Er lijkt een hoop wel te rijden, maar zonder werkende reisplanner gaan mensen er terecht niet op gokken.

Het is Prinsjesdag, als extra protest wel geslaagd... :P

• Ealanrian
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 21-09 06:39
hoevenpe schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:08:
[...]

Er lijkt een hoop wel te rijden, maar zonder werkende reisplanner gaan mensen er terecht niet op gokken.

Het is Prinsjesdag, als extra protest wel geslaagd... :P
reizigers op station zwolle zijn het hier niet mee eens :P

• handoff
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 20-09 12:26
ProRail vermoedt sabotage. Zouden de Russen denken dat Prinsjesdag een soort Koningsdag is?

• Bobbje
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:08
handoff schreef op dinsdag 15 september 2026 @ 08:14:
ProRail vermoedt sabotage. Zouden de Russen denken dat Prinsjesdag een soort Koningsdag is?
--

[ Voor 5% gewijzigd door Bobbje op 15-09-2026 11:45 ]

• Maasluip

Maasluip

Kabbelend watertje

Amped schreef op maandag 14 september 2026 @ 20:29:
voordelig met z'n tweeën voor slechts € 9,99!"
Betekent voor mij toch echt dat je met twee personen € 9,99 betaalt.
In plaats van beide de volle prijs te betalen krijgt er één van de twee korting voor slechts €9,99.
Nee, met zijn tweeën € 9,99 is wat er staat, niet "1 persoon volle prijs, tweede persoon € 9,99".

Als er nu had gestaan "tweede persoon voor € 9,99" dan had je gelijk.
Je moet niet aannemen dat mensen weten wat "meereiskorting" betekent. Dat kan net zo goed betekenen dat als je met twee reist, je allebei korting krijgt, net zoals dat als je met twee in de auto reist je ook op de carpoolstrook mag rijden.

[ Voor 19% gewijzigd door Maasluip op 15-09-2026 08:18 ]

Pagina: 1 ... 182 183 Laatste