Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dutchnltweaker
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 08:07
Wat is jullie ervaring met ovpay? Nu dacht ik het eens te proberen voor de gein. Zelf altijd studenten OV, maar vandaag niet geldig wegens 5 mei.
Toevallig had ik mijn oude bankpas bij mij die niet meer actief is al bijna een jaar. Tegen het poortje gelegd en kon gewoon inchecken? Wilde daarna uitchecken maar lukte niet. Daarna gewoon op bestemming wel kunnen uitchecken. Zie net dus dat het bedrag van me rekening is afgeschreven :o .
Hoe kunnen ze op een bankpas, die al vervangen is door een andere bankpas toch nog actief houden en je laten betalen? Ja Iban nummer staat er natuurlijk op, maar de pas is niet meer actief officieel maar toch kon ik in en uitchecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-05 09:59
Nu weet ik er het fijne niet van, maar waarschijnlijk is de RFID in je verlopen bankpas hetzelfde als je nieuwe bankpas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1214048

Dus je had willen frauderen? Mag van mij op slot. Volgens mij is op tweakers geen plaats voor illegale handelingen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
Anoniem: 1214048 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:02:
Dus je had willen frauderen? Mag van mij op slot. Volgens mij is op tweakers geen plaats voor illegale handelingen.
Ik zeg letterlijk:
Toevallig had ik mijn oude bankpas bij mij die niet meer actief is al bijna een jaar. Tegen het poortje gelegd en kon gewoon inchecken? Wilde daarna uitchecken maar lukte niet.
De 2 passen lijken op elkaar en pakte de andere dan ik wilde pakken... Dit gebeurt ook wel eens met betalen, maar dan wordt het gewoon geweigerd (heb de 2e pas erin zitten, omdat de schuifportemonnee anders mijn andere bankpassen beschadigt. Ik wilde toen ook gelijk uitchecken, maar dat lukte niet. Wilde niet frauderen.

[ Voor 12% gewijzigd door dutchnltweaker op 06-05-2023 13:24 ]

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Anoniem: 1214048 schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:02:
Dat is wel een erg makkelijke conclusie. Ik denk dat @dutchnltweaker niet had verwacht te kunnen inchecken met zijn oude pas, maar het toch wilde testen (iets wat Tweakers niet vreemd is). Was het niet gelukt dan had hij vast wel zijn normale pas gebruikt. Verder is een topic over OVpay, wellicht met een wat betere openingspost, eigenlijk juist best een goed idee.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• SmurfLink
  • Registratie: Juni 2016
  • Niet online
Er is een reden dat je je oude bankpas dwars door de chip moet knippen bij het verkrijgen van de nieuwe ;) Nu heb je de reden gevonden.

I have stability. The ability to stab.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tartarus
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 23-05 09:59
SmurfLink schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 13:42:
Er is een reden dat je je oude bankpas dwars door de chip moet knippen bij het verkrijgen van de nieuwe ;) Nu heb je de reden gevonden.
Het volstaat om de chip er uit te pulken en die door midden te knippen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 21-05 08:45
Ik heb het denk ik nu 3 keer gebruikt.

De eerste keer is er niets afgeschreven.

De keren daarna wel. Ik vind het een prima oplossing voor toeristen enzo en gebruikers die sporadisch reizen en geen OV-Chipkaart hebben.

Ik vraag me alleen wel af hoe het gaat met controle onderweg. Ik heb bijvoorbeeld ook een pas gebruikt in mijn Google Wallet, die werkt volgens mij met een virtueel kaartnummer wat niet het echte kaartnummer. Hoe kunnen ze zien dat je bent ingecheckt? Er kan tenslotte geen informatie worden weggeschreven op de kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RSB
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-05 20:51

RSB

Heb het 2 keer gebruikt en werkt prima, checkin status in de OVPay app was actueel.
Viel mij wel op dat die niet werkt met een bunq Mastercard (voorheen bunq Travel Card, met maestro niet geprobeerd)..

-RSB, Vergeet je me niet te quote'n als je een reactie op mijn bericht heb? ;-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTAuthority
  • Laatst online: 23-05 02:38
dutchnltweaker schreef op vrijdag 5 mei 2023 @ 22:54:
Hoe kunnen ze op een bankpas, die al vervangen is door een andere bankpas toch nog actief houden en je laten betalen? Ja Iban nummer staat er natuurlijk op, maar de pas is niet meer actief officieel maar toch kon ik in en uitchecken.
OVpay werkt via een 'offline' betaling, net zoals de OV-chipkaart over het algemeen offline werkt.

Dit houdt dus in dat enkel het kaartnummer gebruikt wordt, wat voor de meeste Nederlandse Maestro/VPay-passen een directe afgeleide is van het rekeningnummer, met een voorvoegsel per bank.

Dit wordt normaal gesproken niet ondersteund binnen Nederland (normale betalingen met bankpassen gebeuren 'online', dus met chip/pin en verificatie per transactie), OVpay is juist een van de weinige diensten die op deze manier werken.

Met 'normale' credit/debitcards zoals gebruikelijk in het buitenland - en in de nabije toekomst ook in Nederland - wordt er een normaal 'willekeurig' 16-cijferig nummer gebruikt wat dus wel veranderd wordt als je pas vervangen/geblokkeerd wordt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NTAuthority
  • Laatst online: 23-05 02:38
Hugo__Boss schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:29:
Ik vraag me alleen wel af hoe het gaat met controle onderweg. Ik heb bijvoorbeeld ook een pas gebruikt in mijn Google Wallet, die werkt volgens mij met een virtueel kaartnummer wat niet het echte kaartnummer. Hoe kunnen ze zien dat je bent ingecheckt? Er kan tenslotte geen informatie worden weggeschreven op de kaart.
De kans bestaat dat dit willekeurige kaartnummer wel hergebruikt wordt voor dezelfde datum en/of 'merchant'.

Dit is vast ergens gedocumenteerd, maar ik heb het zelf niet zo gauw kunnen vinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05:12
Ik heb sinds twee weken een probleem met een fysieke Visa Credit card, maar dan alleen bij de poortjes van NS. In de bus van Keolis kan ik met de kaart zonder probleem in- en uitchecken, maar de NS poortjes reageren totaal niet op de kaart. Tot twee weken geleden werkte dat zonder probleem, maar nu ineens niet meer. Omdat de kaart in de bus werkt neem ik aan dat NFC nog gewoon werkt en de kaart niet aan vervanging toe is. Enig ander idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Ik vind het geweldig.

Dit werkt bvb al jaaaren in London en was er groot fan van. Maakt mijn leven als tourist zo veel makkelijker.

Heeft ook een computer!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

YakuzA

Wat denk je nou zelluf hey :X

Hugo__Boss schreef op zaterdag 6 mei 2023 @ 20:29:
Ik heb het denk ik nu 3 keer gebruikt.

De eerste keer is er niets afgeschreven.

De keren daarna wel. Ik vind het een prima oplossing voor toeristen enzo en gebruikers die sporadisch reizen en geen OV-Chipkaart hebben.

Virtuele kaarten in Google of Apple pay hebben fixed nummers zodra ze aangemaakt zijn.
Bij het inchecken toont die dus hetzelfde kaartnummer als bij de controle.

Hierdoor werkt dit ook gewoon bij het in/uit rijden (en toegangsdeuren) bij parkeergarages.

Death smiles at us all, all a man can do is smile back.
PSN

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnsch
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 14-05 14:29
Ik dacht er een tijdje terug aan om hier ook een topic over te starten.

Met in het eerste bericht een overzicht waar het mogelijk is, maar inmiddels is dit overal mogelijk, behalve bij de trams en bussen van RET (Rotterdam).

Ik reis inmiddels meerdere keren per week met een N26 kaart in Google Pay. Dit gaat zonder problemen.
Heel soms komt er bij in de (GVB) tram en (RET) metro een melding dat ik onvoldoende saldo heb, terwijl dit niet zo is en een paar minuten later elders (bij NS bijvoorbeeld) weer wel kan inchecken.

Waar ik nog het meest moeite mee heb is de controle. Hierbij moet de conducteur zijn apparaat op jouw mobiel leggen. Dit is verwarrend omdat dit bij zowel het inchecken als contactloos betalen precies andersom is.
Het is altijd even zoeken hoe de apparaten tegen elkaar moeten worden gehouden.

Naar mijn mening zou het apparaat van de conducteur een duidelijk contactloos betalen-symbool moeten tonen zodat de reiziger weet waar hij zijn appraat moet houden. Op die manier trek je het gelijk met hoe het ook gaat bij contactloos betalen en inchecken.

Ook zou het fijn zijn om via een automaat of mobiele app je de klassen kunt wijzigen, dagkaart hond, fiets, icd/ice toeslag te laden en om (leeftijds)korting te activeren en dat soort zaken makkelijk kunt regelen.

Daarnaast is er in de media aandacht geweest over het fenomeen waarbij de reiziger meerdere passen tegen de incheck paal/poort houd en dus onbewust met de verkeerde pas incheckt. Ik denk dat ze bij OVpay misschien iets duidelijker hierover moeten communiceren, maar verder is het de verantwoordelijkheid van de reiziger om de goede kaart bij de lezer te houden. Dit doe je immers ook met 'normaal' contactloos betalen.

De kritiek is meer terecht bij bij het scannen van een barcode via een app van bijvoorbeeld Thalys, DB en Eurostar. Deze onderdrukken de NFC-betaling niet, waardoor de reiziger onterecht incheckt met zijn bankpas op zijn mobiel. Dat zou wel zo snel mogelijk moeten worden verholpen.

Als laatste is nog in het nieuws geweest dat men door virtuele kaarten aan te maken in een (fintech bank) app 'gratis' kon reizen, door de virtuele kaart na gebruik meteen weer te wissen. Sommige zien dit als een grote fout in het systeem. Ik zie dit toch anders, het lijkt er niet op dat hier nu massaal misbruik van word gemaakt, en we moeten het systeem niet radicaal om gaan gooien om dit kosten wat het kost te voorkomen.

Ik ben vooral blij dat we nu makkelijker kunnen reizen, zonder een los kaartje of OV-chipkaart te hoeven kopen. Ik kijk ook uit naar de introductie van de nieuwe OVpas, en dat we die ook op onze telefoons kunnen zetten!

[ Voor 9% gewijzigd door martijnsch op 23-05-2023 16:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-05 08:05
Ik reis zeer incidenteel met het OV en ik ben dus blij met deze ontwikkeling!
Er zwerven nog een paar OV kaarten in huis rond met een beetje saldo wat je niet zo makkelijk kan zien, dus dit nieuwe systeem is veel beter!

Enige onhandige wat ik merkte is dat de combo met een P+R nog (?) niet werkt. Normaal hou je bij het betalen in de parkeergarage eerst je OV kaart tegen het automaat en daarna je bankpas om met korting je parkeeractie af te rekenen. Dat gaat nu niet met alleen een bankpas.
Dat zullen ze vast nog wel toevoegen.

Ook handig dat je online daarna een mooi reisoverzicht uit kan draaien voor je declaratie (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 23-05 06:57

bonzz.netninja

Niente baffi

Werkt heel prima. Was mijn portemonnee vergeten en kon toen gewoon met mijn iphone inchecken. Super handig

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.dedigitaletuin.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnsch
Smobbo schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:33:
(...)
Ook handig dat je online daarna een mooi reisoverzicht uit kan draaien voor je declaratie (y)
Dit kun je doen via de OVpay app! Na het selecteren ontvang je een mail met een PDF-bestand met de geselecteerde reizen en gemaakte kosten.

[ Voor 17% gewijzigd door martijnsch op 23-05-2023 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Smobbo
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 23-05 08:05
martijnsch schreef op dinsdag 23 mei 2023 @ 16:35:
[...]

Dit kun je doen via de OVpay app! Na het selecteren ontvang je een mail met een PDF-bestand met de geselcteerde reizen en kosten hiervan.
Ah ik had het via de website gedaan. Als je vaker reist met OV is de app wel handig idd, maar ik reis misschien 2x per jaar met het OV :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnsch
Heeft iemand misschien inside info over waarom het in Rotterdam nog niet werkt (op de Metro na dan)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

martijnsch schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:54:
Heeft iemand misschien inside info over waarom het in Rotterdam nog niet werkt (op de Metro na dan)?
De trein zal ongetwijfeld ook wel werken in Rotterdam?

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnsch
YakuzA schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 18:43:
[...]

De trein zal ongetwijfeld ook wel werken in Rotterdam?
Ja, ik bedoel natuurlijk de lokale vervoerder RET.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ex87
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 23-05 10:44
Van het weekend gebruikt in Rotterdam (RET) (normaal reis ik met een zakelijke NS kaart):

Werkte prima, zelfs overgestapt op Beurs (waar je snel in en uit checkt na elkaar) en het bedrag klopte netjes met wat ik normaal zie als ik overstap (dus je betaald niet dubbel de instap kosten).

Heb m'n Apple Watch gebruikt in combinatie met ING.

Jammer dat ik het dus niet (dagelijks) zakelijk kan gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:29
martijnsch schreef op woensdag 31 mei 2023 @ 16:54:
Frontpage bericht van zojuist, dat het nu ook in RET bussen en trams werkt :)
nieuws: Inchecken bij ov met bankpas werkt landelijk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnsch
davides schreef op dinsdag 6 juni 2023 @ 13:39:
[...]

Frontpage bericht van zojuist, dat het nu ook in RET bussen en trams werkt :)
nieuws: Inchecken bij ov met bankpas werkt landelijk
Haha eindelijk! _/-\o_ Dankje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• xabre16v
  • Registratie: April 2003
  • Niet online
U-OV (Utrecht) werkt het prima met een Revolut kaart. Ben er blij mee, gebruik het incidenteel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Dev by day, Gamer by night

Mijn (anonieme) OV-kaart was verlopen en ik maak verder geen gebruik van kortingsproducten, dus ben ik nu al anderhalve maand over op OVpay. Viel precies samen met mijn nieuwe baan waarvoor ik 2x in de week heen-en-weer met de trein moet. Daarvoor reisde ik incidenteel met de trein, vandaar de anonieme kaart. Ondertussen dus zo'n anderhalve maand ervaring met het systeem, en in grote lijnen ben ik zeer tevreden.

Voordelen:
  • Het scheelt een extra pas meenemen
  • Ik hoef me niet meer zorgen te maken over opladen van mijn anonieme kaart voor minimale bedragen.
Nadelen:
  • Niet elke scanner pakt even snel de bankpas op. Zeker bij de zuilen op mijn thuisstation wil het nog wel eens 3 seconden duren voordat ik eindelijk het bericht in het display zie.
  • Je bankafschriften worden iets meer gevuld door de afschrijvingen van OVPay. Ik vind het zelf niet heel erg, maar kan me voorstellen dat mensen dat minder fijn vinden.
Ik was al gewend om goed naar de teksten op de display te kijken, dus ik heb (nog) geen in/uit-check fouten gehad. Display van de NS toont ook duidelijk "Betaalpas IN" of "Betaalpas UIT".

There's no place like 127.0.0.1

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Lex2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 20-05 14:39

Lex2

Fotografieliefhebber

Inmiddels twee verschillende ervaringen met OVPay gehad. Zolang je op dezelfde dag reist werkt het geweldig! Afgelopen week vanwege een concert tussen Heerlen en Landgraaf gereisd, een ritje van €1,75. De heenreis ging goed en werd de volgende dag keurig afgeschreven. Net als een ritje naar Schiphol vice versa eerder dit jaar :)

Echter, zodra over de middernachtgrens gaat wordt het toch wel een beetje ingewikkeld. Op de terugreis vanuit Landgraaf heb ik om 23:46 ingechecked op Landgraaf en om 00:02 uitgechecked op Heerlen. Afgelopen week is er voor die rit €20 afgeschreven omdat ik voor beide stations blijkbaar een 'in of uitcheck heb gemist' (2 checkins waar geen checkout voor is, dus wordt er op dit traject per station de trajectprijs van €10,- in rekening gebracht). Daardoor dus meer dan 10x teveel betaald voor een klein ritje :+

Omdat het ook niet lukte om dit via de website recht te zetten (het is niet mogelijk om beide checkins aan elkaar te koppelen, waarbij 1 geldt als checkin en de ander als checkout), heb ik gebeld met de klantenservice. Die hebben uiteindelijk 1 van de 2 checkins voor mij alsnog administratief rechtgezet. De andere hebben ze intern doorgezet omdat deze volledig gestorneerd moet worden.

Helaas duurt het dan ook nog wel 15 dagen voordat dat geld teruggestort zou moeten zijn.

Qua bruikbaarheid van de website en klantenservice zie ik daarom nog wel ruimte voor verbetering :X

Canon EOS 70D - Canon 17-40mm f/4L - Canon 24-105mm f/4L - Sigma 50-150mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hugo__Boss
  • Laatst online: 21-05 08:45
Dank voor het delen, goed om te weten om voor zo'n situatie toch een normale OV Chipkaart te pakken. Is toch een flinke kinderziekte, qua OV loopt een dag volgens mij altijd door tot 4 uur 's nachts.

Heb je ook op de incheckzuil iets afwijkends gezien? Ik weet niet zeker of dat traject poortjes of paaltjes heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:19
Lex2 schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 09:26:
Op de terugreis vanuit Landgraaf heb ik om 23:46 ingechecked op Landgraaf en om 00:02 uitgechecked op Heerlen. Afgelopen week is er voor die rit €20 afgeschreven omdat ik voor beide stations blijkbaar een 'in of uitcheck heb gemist' (2 checkins waar geen checkout voor is
Tussen Landgraaf en Heerlen rijden treinen van Arriva. Kan het zijn dat je in Heerlen per ongeluk je pas voor een paaltje van NS hebt gehouden? Dan heb je inderdaad twee keer ingecheckt zonder uit te checken: eenmaal bij Arriva in Landgraaf en eenmaal in Heerlen bij NS.

[ Voor 3% gewijzigd door Tochjo op 22-06-2023 07:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex2

Lex2

Fotografieliefhebber

Tochjo schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 07:21:
[...]

Tussen Landgraaf en Heerlen rijden treinen van Arriva. Kan het zijn dat je in Heerlen per ongeluk je pas voor een paaltje van NS hebt gehouden? Dan heb je inderdaad twee keer ingecheckt zonder uit te checken: eenmaal bij Arriva in Landgraaf en eenmaal in Heerlen bij NS.
Klopt inderdaad en dat was een heel logische verklaring geweest, maar in dit geval heb ik mijn pas bij beide stations tegen een Arriva-paal gehouden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnsch
Dit is heel makkelijk te checken via de website toch, er staan dan twee losse check-ins van Arriva, of één van NS en één van Arriva

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lex2

Lex2

Fotografieliefhebber

martijnsch schreef op donderdag 22 juni 2023 @ 14:33:
Dit is heel makkelijk te checken via de website toch, er staan dan twee losse check-ins van Arriva, of één van NS en één van Arriva
De app toont nu het volgende (beide Arriva-heckins). Eén van beide checkins is inmiddels hier zichtbaar gecorrigeerd en ik wacht nog op verwijdering van de andere.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/g--q5cypxYDpjUFBPpfZHU-wgJ0=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/jSjQH74mvjc9vzgoWHKpdw4K.jpg?f=fotoalbum_medium
Hugo__Boss schreef op dinsdag 20 juni 2023 @ 23:33:
Dank voor het delen, goed om te weten om voor zo'n situatie toch een normale OV Chipkaart te pakken. Is toch een flinke kinderziekte, qua OV loopt een dag volgens mij altijd door tot 4 uur 's nachts.

Heb je ook op de incheckzuil iets afwijkends gezien? Ik weet niet zeker of dat traject poortjes of paaltjes heeft.
Eerlijk gezegd heb ik niet op de zuil gekeken of er iets afwijkends stond. Wel had Arriva op station Landgraaf mobiele incheckpaaltjes ingezet die al buiten het station stonden. Het kan natuurlijk ook zijn dat die niet goed geconfigureerd waren, maar die kans acht ik zelf niet zo heel groot.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lex2

Lex2

Fotografieliefhebber

Kleine update naar aanleiding mijn reis in juni waar voor een ritje van €1,74 door technische problemen 2x €10,00 is afgeschreven. Eén van de twee afschrijvingen kon snel worden gecorrigeerd naar het werkelijk gereisde bedrag, maar ik wachtte al die tijd nog op terugstorting van de €10,- van de uitcheck die ze niet hebben kunnen matchen met de incheck.

Afgelopen vrijdag, 6 weken (!!) na de oorspronkelijke reisdatum heb ik eindelijk geld teruggekregen van OVPay.

Om nog even aan te geven hoe groot de problemen bij OVPay zijn: Er is totaal €21,06 op mijn rekening bijgeschreven. Met de al eerder ontvangen €8,26 en na aftrek van de €20,00 die oorspronkelijk was afgeschreven, heb ik nu voor een treinrit van €1,74 in totaal €7,58 winst gemaakt. Dat is niet zo erg, maar hoe dan? 8)7

Daarnaast: Ik heb de afgelopen weken iedere week één a twee keer gebeld met de klantenservice van OVPay. Bij ieder gesprek is door de klantenservice ook een nieuwe case aangemaakt en doorgezet naar een andere afdeling met het verzoek om contact op te nemen. Bij iedere case werden andere wachttijden genoemd. Een medewerker verzocht mij binnen 48 uur terug te bellen terwijl een andere medewerker zei dat ik nog zo'n 6 weken geduld moest hebben..

Goed, uiteindelijk gaat het maar om €10,-, maar het is voor mij ook gewoon een principekwestie. OVPay blijft voor mij voelen als een Proof of Concept applicatie, waarbij de happy flow is aangetoond en vervolgens zo in productie is gezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnsch
Het lijkt erop dat dit afhangt van de vervoerder of gebruikte technologie. Ik reis meerdere keren per week met NS naar mijn werk en check in met mijn mobiel, en ik heb daar nooit last van dit soort problemen. Wel heb ik dit 1 keer gehad bij een bus van U-OV/Qbuzz. Maar het is ook vaak genoeg wel goed gedaan.
Bij een tram van GVB lukte het een keer om niet in te checken, er stond dat ik niet voldoende saldo had, maar vlak daarna kon ik in de metro wel gewoon inchecken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDeTweaker
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-04 14:32
OVpay werkt ook als contactloos betalen is uitgeschakeld.
Bron: https://tweakers.net/nieu...tloos-betalen-uit-is.html

Zou het helpen om het IBAN van OVpay te blokkeren voor automatische incasso?
Wat is het IBAN van OVpay?

(Ik heb later de bron toegevoegd.)
https://www.nu.nl/tech/62...-betalen-is-uitgezet.html
https://www.pin.nl/actuee...ontactloos-uitgeschakeld/
https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/ov-pay-afmelden-78577

[ Voor 62% gewijzigd door PeterDeTweaker op 15-01-2024 17:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
PeterDeTweaker schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:44:
OVpay werkt ook als contactloos betalen is uitgeschakeld.
Hoe dan? Het is per definite toch een contactloze betaling?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PeterDeTweaker
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 26-04 14:32
PolarBear schreef op maandag 15 januari 2024 @ 16:56:
[...]

Hoe dan? Het is per definite toch een contactloze betaling?
Hoe het precies werkt weet ik niet, maar hier zijn de links naar mijn bron:
https://www.pin.nl/actuee...ontactloos-uitgeschakeld/
https://community.ns.nl/ov-chipkaart-5/ov-pay-afmelden-78577

Ik zal ze nog aan mijn vraag toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ah dat wist ik niet. Onhandig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnsch
Ja dit is een beetje oud nieuws.
Maar in principe is dit overal in de wereld waar je een bankpas/creditcard kan gebruiken om in te checken.
Ook bij bijvoorbeeld bij tolwegen en parkeerautomaten bij een slagboom.

Zover ik weet zijn er aan pinbetalingen geen IBANs gekoppeld. De winkelier (of vervoerder in dit geval) ziet jouw IBAN niet en andersom ook niet.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnsch
OVpay heeft een nieuwsbrief gestuurd, hierin staat een link naar een enquete, waar vragen worden gesteld over deze brief, vooral over de duidelijkheid hiervan.

Echter is hier ook het ontwerp van de nieuwe OV-pas in te zien.

Ik vraag me vooral af wat de logo's van Bunq en Mastercard op deze pas doen, en of het wel een goed idee is om hier nog meer logo's op te zetten...

Wat me ook opvalt, hij word de OV-pas genoemd maar dit staat nergens op de pas zelf, alleen het OVpay logo.

Los van dat ben ik verder wel tevreden het met ontwerp en de pas en de brief.

Ik vraag me nog wel af hoe een OV-pas van NS of een andere vervoerder of uitgever eruit gaat zien.
Is dan alleen het Bunq logo vervangen voor het NS logo?

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/OWSIbhWaPxfKmOlTXw6sezYWKKA=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Vdh7MHoKi2pKBLq6ow6f47OK.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6JOf1JSYiP4-lldPl7cZIjDbfw=/800x/filters:strip_exif()/f/image/voVibo5r7D606SwYqr61mW8Q.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Wvn1bVuPup0xVT_htPAKT13kYg8=/x800/filters:strip_exif()/f/image/Xr7Rd19FKc3amwHN8p2CZ7tP.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/y-TYdM4rL2Ysw2LALuKZymYush4=/x800/filters:strip_exif()/f/image/HDJBuVdvmAQ3PHJaNalq9578.png?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dutchnltweaker
martijnsch schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 14:57:
OVpay heeft een nieuwsbrief gestuurd, hierin staat een link naar een enquete, waar vragen worden gesteld over deze brief, vooral over de duidelijkheid hiervan.

Echter is hier ook het ontwerp van de nieuwe OV-pas in te zien.

Ik vraag me vooral af wat de logo's van Bunq en Mastercard op deze pas doen, en of het wel een goed idee is om hier nog meer logo's op te zetten...

Wat me ook opvalt, hij word de OV-pas genoemd maar dit staat nergens op de pas zelf, alleen het OVpay logo.

Los van dat ben ik verder wel tevreden het met ontwerp en de pas en de brief.

Ik vraag me nog wel af hoe een OV-pas van NS of een andere vervoerder of uitgever eruit gaat zien.
Is dan alleen het Bunq logo vervangen voor het NS logo?

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]

[Afbeelding]
Ik snap niet dat ze met een ov pas komen als het blijkbaar gewoon via een banken systeem gaat van bunq (waarom ze bunq gebruiken is me een raadsel, maar goed). Wat is dan nog het nut als je straks je je pakketen die je nu op je ov chipkaart kan activeren ook op je eigen betaalpas kan activeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• YakuzA
  • Niet online

YakuzA

dutchnltweaker schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 16:07:
[...]

Ik snap niet dat ze met een ov pas komen als het blijkbaar gewoon via een banken systeem gaat van bunq (waarom ze bunq gebruiken is me een raadsel, maar goed). Wat is dan nog het nut als je straks je je pakketen die je nu op je ov chipkaart kan activeren ook op je eigen betaalpas kan activeren?
Bunq heeft vast de aanbesteding gewonnen om de MC debit passen voor OVPay te leveren?
(Zit natuurlijk een speciaaltje bij dat ze alleen bij ovpay kunnen in/uit checken en verder niet als betaalpas te gebruiken zijn)

[ Voor 11% gewijzigd door YakuzA op 31-01-2024 16:34 ]

PSN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• finsdefis
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
[...]

Wat een raar product inderdaad. Voegt toch helemaal niets toe aan het bestaande palet aan producten? Beetje een variant van een tankkaart van je leasemaatschappij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 22:09

thof

FP ProMod
finsdefis schreef op woensdag 31 januari 2024 @ 17:33:
[...]

Wat een raar product inderdaad. Voegt toch helemaal niets toe aan het bestaande palet aan producten? Beetje een variant van een tankkaart van je leasemaatschappij.
Ik zie dit meer iets als een optie voor mensen die in de schuldsanering zitten o.i.d. of een pas die je met het gezin deelt (zoals kan met de 'anonieme' ov-chipkaart) in tegen stelling tot een bankpas.

Server 1: Intel N305 | 48GB RAM | 5*4TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 2: Intel N5105 | 64GB RAM | 1TB NVME | 4x 2.5GbE
Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SniperGuy
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 20:45
Heeft iemand ervaring met problemen met ovpay icm een creditcard (met voldoende bestedingsruimte)?
Het heeft 1 dag goed gewerkt, daarna is het fout gegaan:
Op een tripje met 3 verschillende vervoerders kan ik 2 keer prima in en uit checken.
De 3e vervoerder kan ik niet inchecken omdat het bedrag van de voorgaande 2 reizen niet geind is.
De volgorde maakt niet uit (bus-trein-metro of metro-trein-bus), maar het komt altijd nadat ik uitgecheckt heb bij de NS.
Het begon toen ovpay .01 euro (jawel 1 eurocent) teveel op mijn creditcard gereserveerd heeft met datgene wat in mijn reisspecificaties staat. Dat waren 2 verschillende dagen...
Ik kan het handmatig betalen, maar iedere keer gaat het fout en omdat ovpay niet meer het openstaande bedrag op mijn CC reserveerd kan ik dus niet i checken bij de laatste vervoerder :(

[ Voor 23% gewijzigd door SniperGuy op 07-02-2024 19:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mfkne
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 05:12
Ik heb vaak gereisd met een Visa Credit (niet Debit), zonder problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thof

thof

FP ProMod
SniperGuy schreef op woensdag 7 februari 2024 @ 18:24:
Heeft iemand ervaring met problemen met ovpay icm een creditcard (met voldoende bestedingsruimte)?
Het heeft 1 dag goed gewerkt, daarna is het fout gegaan:
Op een tripje met 3 verschillende vervoerders kan ik 2 keer prima in en uit checken.
De 3e vervoerder kan ik niet inchecken omdat het bedrag van de voorgaande 2 reizen niet geind is.
De volgorde maakt niet uit (bus-trein-metro of metro-trein-bus), maar het komt altijd nadat ik uitgecheckt heb bij de NS.
Het begon toen ovpay .01 euro (jawel 1 eurocent) teveel op mijn creditcard gereserveerd heeft met datgene wat in mijn reisspecificaties staat. Dat waren 2 verschillende dagen...
Ik kan het handmatig betalen, maar iedere keer gaat het fout en omdat ovpay niet meer het openstaande bedrag op mijn CC reserveerd kan ik dus niet i checken bij de laatste vervoerder :(
Dat van de NS kan ik misschien wel verklaren. Als er een bepaald bedrag openstaat, wordt het geint ipv te wachten op de verwerking in de nacht. NS zijn vaak duurdere reizen. Als dat innen niet lukt, word je pas geblokkeerd. Er kunnen allerlei redenen zijn waarom dat niet gelukt is, maar dat kan je zelf vaak niet zien. Navraag bij de bank kan wellicht inzicht geven, of laten onderzoeken door OVpay...

Server 3: Intel Xeon E5-2670 | 128GB RAM | 512+750GB SATA SSD | 6x10TB HDD | 6x 1GbE [Buiten gebruik]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 21-05 18:28

DaveFlash

Here's to the crazy ones

[...]

ik neem aan omdat ipv rfid zoals de huidige ov chipkaart is, het hele ov chip systeem in nederland overgaat naar nfc emv technologie en daarom nfc emv passen, als basis voor de nieuwe ov-chipkaart gaan dienen en idd bunq die aanbesteding won en snel een MVP gereed kon hebben. en dat omdat de nieuwe ov chipkaart feitelijk een bankpas met single function is voor abonnement houders er voor deze insteek is gekozen.

Maar dat bunq er zo prominent tussen zit, verbaasd mij een beetje, ik zou liever zien dat translink gewoon rechtstreeks met mastercard deze pas gaat uit geven en ol zou het bunq logo dan ook niet op de definitieve versie van de pas zetten, juist om verwarring te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

tevens omdat het dus feitelijk een soort bankpasjes zijn, en bunq als geheel al ruim en breed live is met de betere wallets zoals Apple Pay, Garmin Pay, FitBit Pay & Google Pay, is mijn verwachting dat vanaf dag één iedere OVpas meteen in al deze wallets gebruikt kan worden.

Wellicht speelde dat ook mee om voor een bank als tussenpartner te kiezen om de nieuwe, opvolger van de OV-Chipkaart gestalte te geven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-05 20:00
Begin van de week samen met mijn partner op reis. Haar bank pas geweigerd bij het NS poortje. Niet geschikt voor OVpay. Ding heeft in October gewerkt. Saldo op de rekening is meer dan 3 cijfers voor de komma dus dat zal het probleem ook niet zijn. ING, OVPAY en de NS wijzen naar elkaar.
Oplossing van de OV pay klantenservice
1. Ga naar het station, genereer de foutmelding. Wacht 15 minuten, doe het nog eens en bel ons dan nog een keer
2. installeer de App, zie je waar het aan ligt.

Dat laatste eerst geprobeerd maar dat werkt dus niet omdat de laatste succesvolle transactie meer dan 30 dagen geleden is.

Iemand een idee hoe dit op te lossen?

[ Voor 3% gewijzigd door Wijnands op 08-03-2024 15:17 ]

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

klacht indienen bij ing? andere bank nemen? idk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:19
M'n dochter gebruikt sinds begin dit jaar haar bankpas in het OV. En heeft nu al drie keer een uitcheck gemist. Van 2 keer zegt ze dat het poortje een foutmelding gaf en na een paar keer zei dat ze al uitgecheckt was.
Is dit een bekend probleem met ovpay methode of doet ze iets niet goed? Ze kan wel wat gehaast/chaotisch zijn...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

@KNed Ik reis ondertussen sinds mei met OVPay en heb nog nooit problemen gehad met uitchecken.
Wel moet je de bankpas langer tegen de lezer aanhouden dan een normale OV-chipkaart, omdat er verbinding gemaakt moet worden met je bank ter verificatie. Mogelijk trekt ze haar pas te snel weer van de lezer af? Ik wacht altijd tot de melding in beeld komt dat ik ben in/uit-gecheckt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KNed
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 00:19
@MatHack bedankt, dan zal het eraan liggen dat ze te gehaast is...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NFztX_3kLYdOtVFxV-64nEU14II=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/lJRBjEm4qxYLVXWwHkfHY7VA.jpg?f=fotoalbum_large

inmiddels is de eerste ov-pas proef gestart in Almere of all places, nu alleen nog met de fysieke variant. (Let op: eerste signup zit al vol, maar er is wel een waitlist.)

Info: https://www.ovpay.nl/ovpas
https://www.allgobus.nl/nl-nl/ov-pas

[ Voor 9% gewijzigd door DaveFlash op 20-04-2024 19:19 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Deezers
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:44
Gisteren een grote storing bij OVPay waardoor bij veel mensen het instaptarief van 20 euro is berekend. Benieuwd of ze dit zelf kunnen herstellen of je als klant weer moeite moet doen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ruvas
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 21:50
DaveFlash schreef op woensdag 17 april 2024 @ 20:21:
[Afbeelding]

inmiddels is de eerste ov-pas proef gestart in Almere of all places, nu alleen nog met de fysieke variant. (Let op: eerste signup zit al vol, maar er is wel een waitlist.)

Info: https://www.ovpay.nl/ovpas
https://www.allgobus.nl/nl-nl/ov-pas
Ik wacht echt op de digitale token OV Pas.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• twiekr
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 22-12-2024
Deezers schreef op zondag 28 april 2024 @ 22:21:
Gisteren een grote storing bij OVPay waardoor bij veel mensen het instaptarief van 20 euro is berekend. Benieuwd of ze dit zelf kunnen herstellen of je als klant weer moeite moet doen.
Ik had hier last van. Vandaag de 20 euro automatisch teruggestort gekregen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Ruvas schreef op maandag 29 april 2024 @ 00:35:
[...]

Ik wacht echt op de digitale token OV Pas.
yeah same. jij bent dan ook net als ik een fervent digiwallet gebruiker bij bijv. Apple Pay (net als mij) of Google Pay oid.

Voor mij is het vooral van belang, nu dat de NS het WÉÉR heeft verkloot, waardoor ik nu opnieuw* zonder nieuwe ov chipkaart zit, met de oude al verlopen. Vooralsnog ook nog zonder oplossing vanuit de NS.

(*dit gebeurde 10 jaar geleden ook al bij de eerste vervanging van deze NS pas)

[ Voor 36% gewijzigd door DaveFlash op 01-05-2024 21:14 . Reden: verbetering van schrijven ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvas
DaveFlash schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 21:08:
[...]

yeah same. jij bent dan ook net als ik een fervent digiwallet gebruiker bij bijv. Apple Pay (net als mij) of Google Pay oid.

Voor mij is het vooral van belang, nu dat de NS het WÉÉR heeft verkloot, waardoor ik nu opnieuw* zonder nieuwe ov chipkaart zit, met de oude al verlopen. Vooralsnog ook nog zonder oplossing vanuit de NS.

(*dit gebeurde 10 jaar geleden ook al bij de eerste vervanging van deze NS pas)
Ja en dan binnenkort ID Wallet van de overheid erbij👍🏻
Al die pasjes en waarom kost allemaal plastic en ze gaan kapot of verloren.
Eén mobiel is tegenwoordig gemeen goed dus overstappen na àlles digitaal kont steeds dichterbij.

[ Voor 12% gewijzigd door Ruvas op 01-05-2024 21:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boerenlater
  • Registratie: April 2022
  • Niet online
twiekr schreef op woensdag 1 mei 2024 @ 19:27:
[...]

Ik had hier last van. Vandaag de 20 euro automatisch teruggestort gekregen.
Ik ook maar nog niks terug. Precies voor die ene keer dat ik per ongeluk m'n bankpas gebruikte ipv m'n ov kaart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvas
De betrouwbaarheid van OVPay partner Bunq bank gaat wel hard achteruit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaveFlash

DaveFlash

Here's to the crazy ones

Ruvas schreef op zaterdag 25 mei 2024 @ 01:12:
De betrouwbaarheid van OVPay partner Bunq bank gaat wel hard achteruit.
ze leveren alleen het pasje he, niet een rekening ofzo. speaking of which ik kreeg net de aanmeld-mail van allgo voor de proef met dit pasje, de volgende ronde van ov pas gaat 10 juni van start voor mensen die nu snel op de mail reageren _/-\o_ :9~

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvas
DaveFlash schreef op maandag 27 mei 2024 @ 12:46:
[...]

ze leveren alleen het pasje he, niet een rekening ofzo. speaking of which ik kreeg net de aanmeld-mail van allgo voor de proef met dit pasje, de volgende ronde van ov pas gaat 10 juni van start voor mensen die nu snel op de mail reageren _/-\o_ :9~
Nou ze leveren het hele betaalsysteem van ovpas via het mastercard systeem van bunq. Ben benieuwd hoe betrouwbaar deze lijn zal zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• davides
  • Registratie: Augustus 2013
  • Laatst online: 22:29
weet je dit zeker of is dat een aanname?

Ik dacht zelf namelijk dat Bunq mogelijk slechts een BIN-sponsor is.
en translink daar dus op meelift ipv zelf issuer te zijn.
(aan issuer zijn, liggen allerlei certificeringen aan je organisatie verplicht vanunit Mastercard)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvas
davides schreef op dinsdag 28 mei 2024 @ 20:23:
weet je dit zeker of is dat een aanname?

Ik dacht zelf namelijk dat Bunq mogelijk slechts een BIN-sponsor is.
en translink daar dus op meelift ipv zelf issuer te zijn.
(aan issuer zijn, liggen allerlei certificeringen aan je organisatie verplicht vanunit Mastercard)
Nee translink regelt nu alles zelf voor de ov chipkaart maar bij ovpas word dit uitbesteed aan bunq. Kort door de bocht ovpas is een bunq cc maar dan met het ovpas systeem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 23-05 21:13
Herkennen jullie dit:

ING contactloos op android: gaat prima in de tram
ING contactloos op android: gaat niet in metro "bied 1 pas tegelijk aan"
(Ik heb dit ook wel eens bij snoepautomaten.)

Rabo en ING normale pas gaat prima bij metro en tram incheck.
Rabo pas echter geeft ook "bied 1 pas tegelijk aan" bij uitchecken. Ik kwam het poortje dus niet door! Incomplete reis van €4 afgeschreven

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

@jnr24 Voor de zekerheid: Je hebt geen andere pasjes in je telefoonhoesje zitten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
MatHack schreef op zaterdag 15 juni 2024 @ 22:17:
@jnr24 Voor de zekerheid: Je hebt geen andere pasjes in je telefoonhoesje zitten?
Absoluut niet. In ben een beetje RFID/NFC/smartcard/elektronica nerd dus dat soort problemen heb ik wel in de gaten. Bij de Rabopas deed ik ook echt de andere passen in mijn zak om dat soort verwarring te voorkomen.

Ik heb net wel wat bekeken over het eventueel activeren van Google Pay t.o.v. de ING app, maar dat verklaard het probleem met de Rabo fysieke kaart natuurlijk niet. Ik heb nu dus nog het 'oude' ING app mobiel betalen, geen Google Pay.

Bij de snoepautomaat en ING app met 5 - 6 keer proberen lukt het soms wel overigens. Bij de metro was ik ook flink in de weer:
Met inchecken een keer of 3 met ING app bij de paal. Bij uitchecken 3 poortjes geprobeerd, de eerste 2 a 3 keer. Dus vijf pogingen lukte niet met Rabo kaart uitchecken. Uitgebreid pasje op de lezer leggen, vasthouden, wachten, etcetera.

Ik wilde het topic overzichtelijk houden, maar deze ervaring gooi ik er ook maar even bij:

Ik heb die dag ook een dubbele reis in één rit op de tram gemaakt, met de ING mobiel app betaling. Van A naar C, klopt, die zou ik ook verwachten en dan staat er ook op dezelfde tijd een reis van B naar C. Halte B heb ik gezien, kan me niks van perongeluk in- uitchecken voorstellen. En dan nog, met 1 pas is het toch 'of in, of uit'.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/LDs3o3NKgBGGE-LnrFM-Swdh0H0=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/4fZGrrPVW1HMSTLIpnnTP0Ry.jpg?f=user_large

Het totaalbedrag is ook daadwerkelijk afgeschreven onder één OVNL transactie met dat ene pasnummer van die ING Mobiel App pas, dus er is 3,71 afgeschreven, 2,70 is volgens 9292.nl de juiste prijs voor die hele trip. Heel erg bijzonder allemaal :?

[ Voor 3% gewijzigd door jnr24 op 16-06-2024 02:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jnr24
Update: de Rabo uitcheckfout (beter gezegd poortjes weigerde) kon ik makkelijk via de ovpay app terugboeken. Het dubbele segment in de tram is nu in de app bij 'trips' weg. Bij betalingen staat nog het te hoge bedrag. Ik ben benieuwd.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• martijnsch
Half december introduceren we GVB Max als nieuw product voor reizen met de betaalpas. GVB Max is onbeperkt reizen met alle GVB-daglijnen voor maximaal € 10,- per dag. Reizigers hoeven hier niets voor te doen, alleen in en uit te checken met hun betaalpas. Per dag wordt automatisch afgeschreven hoeveel is gereisd tot een maximum van € 10,00.
GVB: Reizen met het OV verandert en GVB verandert mee

Dit is goed nieuws, en precies wat ik hoopte dat ging gebeuren bij de introductie van OVpay! Ik hoop dat dit ook bij andere vervoerders beschikbaar komt.

[ Voor 9% gewijzigd door martijnsch op 09-11-2024 22:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MatHack
  • Niet online

MatHack

Ik had recentelijk mijn eerste akkefietje met OVPay, ik had namelijk een nieuwe bankpas ontvangen en deze vrij snel na uitchecken bij mijn thuisstation geactiveerd door deze te gebruiken. Dan wordt automatisch je oude bankpas geblokkeerd, maar daar stond dus nog een openstaande OVPay reis op geregistreerd. Deze gefaalde transactie moest ik eerst met de hand voltooien (kreeg keurige link naar een betaalwebsite met iDeal, etc.). Ik kon pas weer reizen nadat deze transactie was gedaan.

Op zich snap ik waarom het zo werkt, maar ik had dus geen bericht hiervan gekregen. Zag pas later dat je in de app kunt aangeven dat je een notificatie wil krijgen als een transactie faalt (in te stellen onder tabblad passen, niet onder het tabblad account).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thof

thof

FP ProMod
MatHack schreef op woensdag 13 november 2024 @ 17:55:
Ik had recentelijk mijn eerste akkefietje met OVPay, ik had namelijk een nieuwe bankpas ontvangen en deze vrij snel na uitchecken bij mijn thuisstation geactiveerd door deze te gebruiken. Dan wordt automatisch je oude bankpas geblokkeerd, maar daar stond dus nog een openstaande OVPay reis op geregistreerd. Deze gefaalde transactie moest ik eerst met de hand voltooien (kreeg keurige link naar een betaalwebsite met iDeal, etc.). Ik kon pas weer reizen nadat deze transactie was gedaan.

Op zich snap ik waarom het zo werkt, maar ik had dus geen bericht hiervan gekregen. Zag pas later dat je in de app kunt aangeven dat je een notificatie wil krijgen als een transactie faalt (in te stellen onder tabblad passen, niet onder het tabblad account).
Klopt inderdaad, het zijn twee gescheiden passen in de OV wereld. Vergeet je niet je nieuwe pas ook toe te voegen aan de app, anders mis je straks ritten in je overzicht ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ruvas
Het blijft nog aardig stil wat betreft de OV Pas digitaal en fysiek. Zal het dan echt jaren naar voor geschoven zijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• martijnsch
Ik kwam dit artikel tegen daarover:
Overstap naar OVpay: waarom de OV-chipkaart nog niet verdwenen is
De nieuwe OV-pas wordt volgens de huidige planning pas vanaf eind 2025 gefaseerd geïntroduceerd. De grote overstap moet dan in 2026 plaatsvinden.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:06
De Betaalvereniging heeft in het jaarverslag 2024 (PDF) een interessant feitje m.b.t. het gebruik van debit- en creditkaarten in het OV (blz 12).

In December 2024 was van alle passen die werden gebruikt om in- en uit te checken 42% een betaalpas of creditcard (al dan niet digitaal op een device). Een jaar eerder was dit 33%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 00:20

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Ik heb nu de OVPay app geinstalleerd en mijn Trade Republic bankpas toegevoegd aan de app zodat ik de reisgeschiedenis kan inzien. Maar nu wil ik ook mijn abonnement koppelen aan die bankpas in de NS app, en daarvoor heb ik een 7-cijferig OV-pasnummer nodig. Weet iemand of dat ergens in de OVPay app te vinden is? Of komt dat nog?

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tochjo
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 08:19
Om je bankpas toe te voegen aan Mijn NS, kies je voor betaalpas, niet voor OV-pas. Merk op dat je hiermee niet je NS-abonnement aan je betaalpas koppelt. Dat kan nog niet. Reizen die je met je betaalpas bij NS maakt, kun je na koppelen zien in Mijn NS, maar die zijn altijd tegen vol tarief. Om van de korting van je abonnement te profiteren, moet je reizen met de OV-chipkaart waar dat abonnement op staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dank voor snelle antwoord. Ik hoopte dat het inmiddels geïmplementeerd zou zijn, het leek er even op. Ik blijf dat wel fascinerend vinden, alle poortjes waren binnen no time geschikt voor de chipkaart en/of bankpas, maar vervolgens zitten we nu toch al jaren te wachten tot de mensen die er het meest gebruik van maken (abonnementhouders) dat ook kunnen doen.

youtube.com/@hisrep

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 06:06
@DeNachtwacht Er is ook een flinke periode van testen vooraf gegaan aan de invoering van OVPay. Daar heeft men bewust ook niet gelijk alle functionaliteit geïmplementeerd, eerst maar eens zorgen dat de basisfunctionaliteit werkt.
Voor de implementatie van abonnementen via OVPay staan verder de individuele vervoerders aan de lat die vermoedelijk ook pas zijn begonnen nadat de basis stond.
De eerste vervoerders zag je dus ook een jaar of wat later pas abonnementen aanbieden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DeNachtwacht

DeNachtwacht

youtube.com/@hisrep

Dank voor uitleg, het is helaas dus iets complexer dan het in mijn niet-bureaucratische hoofd lijkt ;-). Ik had gehoopt dat het na een half jaartje testen (invoering 2023) wel snel zou volgen, maar nu blijkt dat zelfs de 2025 deadline niet gehaald wordt en waarschijnlijk wordt doorgeschoven... Maar goed laten we het van de positieve kant zien de GVB ondersteunt het al!

youtube.com/@hisrep

Pagina: 1