Ik dacht er een tijdje terug aan om hier ook een topic over te starten.
Met in het eerste bericht een overzicht waar het mogelijk is, maar inmiddels is dit overal mogelijk, behalve bij de trams en bussen van RET (Rotterdam).
Ik reis inmiddels meerdere keren per week met een N26 kaart in Google Pay. Dit gaat zonder problemen.
Heel soms komt er bij in de (GVB) tram en (RET) metro een melding dat ik onvoldoende saldo heb, terwijl dit niet zo is en een paar minuten later elders (bij NS bijvoorbeeld) weer wel kan inchecken.
Waar ik nog het meest moeite mee heb is de controle. Hierbij moet de conducteur zijn apparaat op jouw mobiel leggen. Dit is verwarrend omdat dit bij zowel het inchecken als contactloos betalen precies andersom is.
Het is altijd even zoeken hoe de apparaten tegen elkaar moeten worden gehouden.
Naar mijn mening zou het apparaat van de conducteur een duidelijk
contactloos betalen-symbool moeten tonen zodat de reiziger weet waar hij zijn appraat moet houden. Op die manier trek je het gelijk met hoe het ook gaat bij contactloos betalen en inchecken.
Ook zou het fijn zijn om via een automaat of mobiele app je de klassen kunt wijzigen, dagkaart hond, fiets, icd/ice toeslag te laden en om (leeftijds)korting te activeren en dat soort zaken makkelijk kunt regelen.
Daarnaast is er
in de media aandacht geweest over het fenomeen waarbij de reiziger meerdere passen tegen de incheck paal/poort houd en dus onbewust met de verkeerde pas incheckt. Ik denk dat ze bij OVpay misschien iets duidelijker hierover moeten communiceren, maar verder is het de verantwoordelijkheid van de reiziger om de goede kaart bij de lezer te houden. Dit doe je immers ook met 'normaal' contactloos betalen.
De kritiek is meer terecht bij bij het scannen van een barcode via een app van bijvoorbeeld Thalys, DB en Eurostar. Deze onderdrukken de NFC-betaling niet, waardoor de reiziger onterecht incheckt met zijn bankpas op zijn mobiel. Dat zou wel zo snel mogelijk moeten worden verholpen.
Als laatste is nog
in het nieuws geweest dat men door virtuele kaarten aan te maken in een (fintech bank) app 'gratis' kon reizen, door de virtuele kaart na gebruik meteen weer te wissen. Sommige zien dit als een grote fout in het systeem. Ik zie dit toch anders, het lijkt er niet op dat hier nu massaal misbruik van word gemaakt, en we moeten het systeem niet radicaal om gaan gooien om dit kosten wat het kost te voorkomen.
Ik ben vooral blij dat we nu makkelijker kunnen reizen, zonder een los kaartje of OV-chipkaart te hoeven kopen. Ik kijk ook uit naar de introductie van de nieuwe OVpas, en dat we die ook op onze telefoons kunnen zetten!
[
Voor 9% gewijzigd door
martijnsch op 23-05-2023 16:40
]