• hacdias
  • Registratie: Juli 2023
  • Laatst online: 19:36
SAICRJMPM schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:47:
[...]

Maar als de OV-pas inderdaad een PAN heeft, waarom staat er dan ook dat andere pasnummer op de pas? Ik neem aan hun interne software werkt met de PAN. Precies zoals ze dat doen met betaalpassen als je het OV neemt. Heeft iemand een Android telefoon? Lees die OV-pas chip eens uit. Als er een PAN is ben ik benieuwd naar de BIN
De BIN van mijn ov-pas van... april 2025 is 2237 1700. Ik heb hem even opgezocht maar kon niks vinden. Sommige BIN lookup tools zeggen dat het een Debit Mastercard is, maar verder geen info. Andere hebben helemaal geen info.

[ Voor 9% gewijzigd door hacdias op 11-06-2026 12:20 ]

• Wally2002
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:29
SAICRJMPM schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:47:
[...]

Maar als de OV-pas inderdaad een PAN heeft, waarom staat er dan ook dat andere pasnummer op de pas? Ik neem aan hun interne software werkt met de PAN. Precies zoals ze dat doen met betaalpassen als je het OV neemt. Heeft iemand een Android telefoon? Lees die OV-pas chip eens uit. Als er een PAN is ben ik benieuwd naar de BIN
Misschien om verwarring bij reizigers of intern te voorkomen? Als iemand het over een pas met een nummer van 7 karakters heeft is dat een OVPas.

• Wally2002
hacdias schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:10:
[...]

Weet je toevallig of het mogelijk wordt om een trein abonnement en andere abonnementen (bijvoorbeeld bus) te combineren?
Bij de proef begin dit jaar kon dit expliciet (nog) niet, dat leek mij te komen doordat ze e.e.a. stapsgewijs wilden testen en invoeren. Maar dat lag m.i. eraan dat de andere vervoerders nog geen ondersteuning hadden voor abonnementen op de OVPas. De reizen die ik met BTM heb gemaakt op het NS abo (op rekening reizen) werden keurig afgerekend, dat klopte allemaal.

• SAICRJMPM
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 06-07 11:23
hacdias schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:16:
[...]

De BIN van mijn ov-pas van... april 2025 is 2237 1700. Ik heb hem even opgezocht maar kon niks vinden. Sommige BIN lookup tools zeggen dat het een Debit Mastercard is, maar verder geen info. Andere hebben helemaal geen info.
Dat bewijst dan volgens mij wel dat er een PAN is. Benieuwd of Translink dan ook de eigenaar van de BIN is of bijvoorbeeld dat ze het leasen of zo van Mastercard

• eXec
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 07-07 12:02
MatHack schreef op woensdag 3 juni 2026 @ 06:55:
[...]

Er wordt wel degelijk gecontroleerd of je voldoende saldo hebt als je met een betaalpas incheckt.

Van de OVPay website:
Welk saldo heb ik minimaal nodig om in te checken?
Geldt voor: OV-Pas + Betaalpas

Hoeveel saldo je nodig hebt, hangt af van het vervoersmiddel waarmee je reist. Reis je met de bus, tram of metro? Dan is het instaptarief € 4.

Reis je met de trein? Dan is het € 20. Als het in- en uitchecken goed gaat, betaal je alleen de kosten van je rit. Dit is meestal minder dan het instaptarief.
Bij de OV Chipkaart was het in de bus zo dat het saldo niet negatief mocht zijn. €0,00 was dus voldoende om in én uit te kunnen checken bij de bus, tram en metro. Volgens mij is dat ook niet veranderd. Afschrijvingen zijn ook niet realtime. Wel wordt er gecheckt of de kaart al dan niet geblokkeerd is. Zelfs als de pas geblokkeerd is, kan men met een andere pas van dezelfde rekening nog steeds probleemloos inchecken.

eXec op Steam

• Wally2002
eXec schreef op zaterdag 13 juni 2026 @ 01:18:
[...]

Bij de OV Chipkaart was het in de bus zo dat het saldo niet negatief mocht zijn. €0,00 was dus voldoende om in én uit te kunnen checken bij de bus, tram en metro. Volgens mij is dat ook niet veranderd. Afschrijvingen zijn ook niet realtime. Wel wordt er gecheckt of de kaart al dan niet geblokkeerd is. Zelfs als de pas geblokkeerd is, kan men met een andere pas van dezelfde rekening nog steeds probleemloos inchecken.
Zoals hier al eerder gemeld wordt door Translink bij sommige banken al wel onmiddellijk de transactie voor een gemaakte reis bij het uitchecken doorgezet. In ieder geval bij Trade Republic. Dit is in principe realtime en zeker bij poortjes (aangesloten op snelle vaste verbinding met backend) : het is in zoverre realtime zodra de backend de uitcheck ontvangen heeft. Sommige apparatuur in bussen heeft daar een vertraging in met doorgeven.

Dit is aannemelijk een maatregel om misbruik te voorkomen door steeds zoveel mogelijk bij het overstappen steeds het verschuldigde bedrag te incasseren zodat bij te weinig saldo het schadebedrag kleiner is , als inchecken daarna niet meer lukt.

• SAICRJMPM
hacdias schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 12:16:
[...]

Lees nu pas dat je schreef Apri 2025. Volgens mij is de pas in November 2025 geintroduceerd. Jij nam dus deel aan een proef neem ik aan?

• hacdias
SAICRJMPM schreef op zondag 14 juni 2026 @ 10:33:
[...]

Lees nu pas dat je schreef Apri 2025. Volgens mij is de pas in November 2025 geintroduceerd. Jij nam dus deel aan een proef neem ik aan?
Ja, met bussen. Dat was idd een tijdje geleden. Maar ik neem aan dat ze niks hebben aangepast aan de passen zelf.

• SAICRJMPM
Ik heb op de website van emvco (van de EMV standaard) gevonden dat Trans Link Systems een BIN controller is en zijn eigen BIN controller ID heeft gekregen van emvco. Het lijkt dus dat Translink eigenaar is van een eigen BIN range die ze dan wel zal gebruiken voor de PAN’s op de OV-pas.

• r_buren
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 18:07
SAICRJMPM schreef op zondag 14 juni 2026 @ 14:25:
Ik heb op de website van emvco (van de EMV standaard) gevonden dat Trans Link Systems een BIN controller is en zijn eigen BIN controller ID heeft gekregen van emvco. Het lijkt dus dat Translink eigenaar is van een eigen BIN range die ze dan wel zal gebruiken voor de PAN’s op de OV-pas.
Wat is een BIN range ? En wat is een PAN ?

• jaspersvensk
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 06-07 07:28
hacdias schreef op donderdag 11 juni 2026 @ 11:10:
[...]

Weet je toevallig of het mogelijk wordt om een trein abonnement en andere abonnementen (bijvoorbeeld bus) te combineren?

Ik heb op dit moment een bus abonnement op mijn betaalpas omdat het zo weinig kost en veel spaart (16 EUR per jaar, 40% korting na 9.00 en weekend), maar ik zou dit graag op dezelfde (ov-)pas hebben wanneer de NS abonnementen beschikbaar worden met de OV-pas.
Je kunt op de pas meerdere abonnementen actief hebben. Ik heb zelf op mijn bankpas een dal-voordeel abonnement en een (gratis) voordeel abonnement met staffelkorting. Het systeem gebruikt de korting die het meest voordelig is.

• Wally2002
r_buren schreef op maandag 15 juni 2026 @ 10:37:
[...]

Wat is een BIN range ? En wat is een PAN ?
Een BIN (Bank Identification Number) is de eerste reeks van zes tot acht cijfers op een betaalkaart. Hier kun je (bijvoorbeeld) aan zien dat je een bepaald type card hebt van een bepaald kaartschema , uitgegeven door bank/kaartuitgever X in land Y. Bijvoorbeeld een creditcard van MasterCard uitgegeven door ICS Cards in Nederland.
Een bepaalde range is dus gekoppeld aan een bepaalde kaartuitgever/bank.

Een PAN (Primary Account Number) is het unieke kaartnummer van 12 tot 19 cijfers (meestal 16) .

• hacdias
De tekst over Apple Pay Express Transit is bewerkt. Het blijkt dat het deze maand beschikbaar zal worden bij meeste vervoerders behalve HTM.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/EgJsMO-G8mMVBA3iatO26pmQNto=/800x/filters:strip_exif()/f/image/eCdvLjI2rtaVO1Lq2KFB3Y8F.png?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/H73m_tY820gUn09nNRbu6wSIYfE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BQQpI3ddzwJg1KRBmte12kV4.png?f=fotoalbum_large
Pagina: 1 2 3 Laatste